Het grote elektrische fietsen topic - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 86 ... 103 Laatste
Acties:
  • 885.704 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 14-06 20:53
@timovd mhmm word een lastige denk ik. Je kunt kijken of er misschien iets van corrosie op 1 van de contactpennen van je accu aansluiting op je fiets zit. Je kunt ook even proberen om de accu wat aan te drukken en kijken of hij misschien dan wel reageert.
Je zei dat je een ituvia display hebt. Je kunt deze ook even proberen oo te laden met een externe micro usb adaptor. Misschien dat deze te ver leeg is geraakt. Dat kan namelijk ook nog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:41

timovd

Voorsprong door techniek

@zonnefreak, het Intuvia display gaat wel gewoon aan (zonder op de houder te zitten weet ik niet), maar ik zal m proberen op te laden met een USB-kabeltje.
Ik ga de contacten maar eens goed bekijken en schoonmaken.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiano007
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:24

Christiano007

Ich bin der champion

berndw schreef op zondag 20 januari 2019 @ 16:01:
En waarom speciaal een bakfiets? Je hebt ook dragers voor maxi cosy zodat je ze achterop zet. Ideaal. Kun je met een gewone elektrische fiets gebruiken.

"Steco baby mee" heet dat ding.
Dat zou mij ook een mooie oplossing lijken, maar mevrouw moet en zal een bakfiets kopen.

Nu zie je die mooie babboe bakfietsen, maar ik lees erg matige ervaringen over snel kapotte spaken.

Bakfiets.nl zien er wat minder stijlvol uit, maar lees ik weer wat betere over.

Een Urban Arrow lijkt me wel geinig, maar die is er alleen in 2 wieler versies, en is ook erg prijzig.

Ter land, ter zee en in de kroeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

zonnefreak schreef op maandag 21 januari 2019 @ 16:25:
@timovd mhmm word een lastige denk ik. Je kunt kijken of er misschien iets van corrosie op 1 van de contactpennen van je accu aansluiting op je fiets zit. Je kunt ook even proberen om de accu wat aan te drukken en kijken of hij misschien dan wel reageert.
Je zei dat je een ituvia display hebt. Je kunt deze ook even proberen oo te laden met een externe micro usb adaptor. Misschien dat deze te ver leeg is geraakt. Dat kan namelijk ook nog
Hij werkt weer! Het display ging eerst gewoon aan zonder op de houder te zitten. Nu een paar minuutjes opgeladen en ik heb weer ondersteuning. Ik vraag mij echt af waar dit aan gelegen heeft. Belangrijkste is dat het weer werkt.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0re0
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 22:02
Ik zoek een elektrische fiets die 60km p/u kan behalen. Is er al iets te koop tegenwoordig om dit voor elkaar te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
In de USA wel:
https://electrek.co/2018/...at-tire-electric-bicycle/
https://electrek.co/2018/...styled-electric-bicycles/

Zo'n ding krijgt in Europa alleen geen typegoedkeuring dus je mag er de weg niet mee op, erg veel heb je er hier niet aan.

[ Voor 3% gewijzigd door Dreamvoid op 22-01-2019 01:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Een Bosch is prima om te tunen, maar als er iets gebeurt heb jíj een enorm probleem en niet jouw verzekeraar. Zijn de remmen wel goed genoeg voor die snelheden? Trekt je accu het lang genoeg? Het verbruik gaat exponentieel omhoog op hoge snelheden. Wat wil je er mee winnen, @0re0 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-06 15:59

BertV

Handgemaakt

Waarom dan een fiets en niet direct een electrische brommer?
De accu's en vermogens van fietsen zijn onder-bemeten. Je betaalt te veel voor weinig.

Verder zou ik tevreden zijn tot 49km op de GPS.
Zal de leeftijd wel zijn.

Een simpele module die een 350watt Bosch voor de gek houdt geeft je zo'n 55km/u met wind mee.
(wel vertanding aanpassen anders krijg je je benen niet zo snel rond)
Dat is erg variabel, met wind tegen zit je alsnog op 35km/u.

[ Voor 34% gewijzigd door BertV op 22-01-2019 09:07 ]

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ettje66
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 14-03-2023
is het fietsen door de sneeuw op een ebike anders als op een gewone fiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
"Fietsen" als die Onyx dingen zijn feitelijk ook gewoon motorfietsen waar ze toevallig twee pedalen op hebben gezet. En da's maar goed ook want normale fietsonderdelen zijn levensgevaarlijk op die snelheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:09
Christiano007 schreef op maandag 21 januari 2019 @ 20:42:
[...]
maar mevrouw moet en zal een bakfiets kopen.
Speel de veiligheid kaart en benadruk de voordelen van een Aanhang Wagen. Dan heb je ook een fijne fiets als je de wagen niet aankoppelt.
Ettje66 schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 09:30:
Ja, zelfs bij achterwiel/middenmotoren heb je meer issues met gladheid.

1. je hebt minder "gevoel" doordat de motor meespeelt.
2. fiets is zwaarder
3. je gaat harder.

[ Voor 36% gewijzigd door roffeltjes op 22-01-2019 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berndw
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:56
Ik heb zoveel opties die ik juist wel of juist niet wil selecteren bij het zoeken naar een elektrische fiets. Op welke site kan je dat het beste doen? Welke site heeft de meeste filters?
Bij 12gobiking vind het wat beperkt. Ze hebben wel een groot assortiment, maar kan bijvoorbeeld niet op 'naaf' of 'derailleur' selecteren.
Is er een andere grote zaak, of vergelijkingssite waar ik wel veel wensen kan filteren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeOS
  • Laatst online: 21:04
berndw schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 10:24:
Ik heb zoveel opties die ik juist wel of juist niet wil selecteren bij het zoeken naar een elektrische fiets. Op welke site kan je dat het beste doen? Welke site heeft de meeste filters?
Bij 12gobiking vind het wat beperkt. Ze hebben wel een groot assortiment, maar kan bijvoorbeeld niet op 'naaf' of 'derailleur' selecteren.
Is er een andere grote zaak, of vergelijkingssite waar ik wel veel wensen kan filteren?
Fietsenwinkel.nl heeft vrij veel filters. Weet alleen niet hoe breed hun assortiment is.

Repeat after me: I Will Use Google Before Asking Stupid Questions

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Ettje66 schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 09:30:
Het is niet zo dat de boel woest doorslipt oid.
Het gaat in de meest gevallen om een rotatiesensor + een krachtsensor.
Mijn Bosch reageert zo voorspelbaar dat het weinig anders is dan met een normale fiets.

edit: nu, dat is dan het tegenovergestelde van @roffeltjes
Misschien komt het omdat ik voorheen met 100+ PK motorfietsen in de sneeuw reed. :D

[ Voor 15% gewijzigd door BertV op 22-01-2019 11:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BartV
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-06 09:53
berndw schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 10:24:
Bij 12gobiking kun je best veel sorteren, maar alleen als je eerst een van deze subgroepen geselecteerd heb:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Ikl4SCV.png

I think I've got the hang of it now... :w :q :wq :wq! ^d X exit X Q :quitbye CtrlAltDel ~~q :~q logout save/quit :!QUIT ^[zz ^[ZZ ZZZZ ^H ^@ ^L ^[c ^# ^E ^X ^I ^T ? help helpquit ^D ^d ^C ^c helpexit ?Quit ?q ^Kx /QY sync halt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RD11
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 22-11-2023
DeOS schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 10:33:
[...]

Fietsenwinkel.nl heeft vrij veel filters. Weet alleen niet hoe breed hun assortiment is.
Fietsenwinkel.nl heeft veel fietsen online, maar niet in hun winkels. Ze lokken je voor een proefrit op een fiets die helemaal niet aanwezig is. In de hoop, dat je dan maar hun huismerk Brinckers zal kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Ik haak ook even aan. Ik ben vooral geïnteresseerd in de tuning en het (is het mogelijk?) afstellen van het karakter van de motor voor zowel Bosche Active line 3e generatie en Bafang M400.
Ik heb al wat tuning kitjes voorbij zien komen. En deze vind ik zelf wel interessant omdat er meer mogelijkheden in zitten (custom variant):
https://e-bike-tuning.nl/speedchip-voor-bosch/

En nu zie ik op ebay ook zelfbouw setjes:
https://www.ebay.com/itm/...OT5odivFqhjGeQ:rk:13:pf:0

En voor Bafang zie ik zelfs programmeer mogelijkheden (alleen e-drive):
https://www.fietsunie.nl/Bafang-USB-cable

Wie van de Tweakers weet al meer over het gebruiken van eventuele diagnose kabels, het zelf updaten van software en het eventueel aanpassen van settings?
De huidige tuning setjes zijn er alleen om de snelheidsensor te misleiden maar zijn er nog meer mogelijkheden?

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
BertV schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 11:04:
[...]
edit: nu, dat is dan het tegenovergestelde van @roffeltjes
Misschien komt het omdat ik voorheen met 100+ PK motorfietsen in de sneeuw reed. :D
Je ervaring zal helpen (al ben ik als ex-wedstrijdrijder geen bangerd en weet hoe je een bocht hard doorknalt^^).

Wat ik bedoel is dat als ik op een "gewone" fiets kracht zet er geen versterking plaatsvindt. Bij een gewone fiets heb je direct connectie met de band, bij (mijn Yamaha) ebike merk je dat de motor ertussen zit.

En nee, woest doorslippen zie ik ook niet direct als een risico, maar dat de controle iets minder is vind ik wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22:04
RD11 schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 11:27:
[...]

Fietsenwinkel.nl heeft veel fietsen online, maar niet in hun winkels. Ze lokken je voor een proefrit op een fiets die helemaal niet aanwezig is. In de hoop, dat je dan maar hun huismerk Brinckers zal kopen.
Dat is wel een beetje hun beleid inderdaad. Op die manier ben ik ook aan mijn Brinckers le Mans gekomen. Overigens moet ik daar wel bij zeggen dat ik (11 maanden en 4500 km verder) geen spijt heb: de fiets is prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06 15:06

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

0re0 schreef op maandag 21 januari 2019 @ 21:55:
Ik zoek een elektrische fiets die 60km p/u kan behalen. Is er al iets te koop tegenwoordig om dit voor elkaar te krijgen?
Elke fiets met middenmotor komt in aanmerking, als het vermogen maar hoog genoeg is. Ik denk dat je met een bafang 1 kW motor best een eind komt.
Voor- of achterwielmotoren (die je normaal kunt kopen) kunnen niet zoveel toeren maken dus je moet een middenmotor hebben. En dan een hele goede overbrenging.

Maar je weet dat het als fiets totaal niet legaal is?

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 24-05 17:33

Racing_Reporter

Contentmaker

Ik stap toch maar af van het opvoeren. De winst is wat minimaal, liever heb ik de optie om lang door te rijden op een accu. Nu een goedkopertje, racefietsje ernaast, en dan sparen voor een full-fledged speed pedelec. Beter gewoon verstandig omgaan op de weg met wat je hebt, wat mij betreft. Een ongeluk zit in een klein hoekje, en de laatste 7 km/u... Sja. Dat doen we dan zelf maar!

[ Voor 28% gewijzigd door Racing_Reporter op 22-01-2019 14:10 ]

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:20
Racing_Reporter schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 14:07:
Ik stap toch maar af van het opvoeren. De winst is wat minimaal, liever heb ik de optie om lang door te rijden op een accu. Nu een goedkopertje, racefietsje ernaast, en dan sparen voor een full-fledged speed pedelec. Beter gewoon verstandig omgaan op de weg met wat je hebt, wat mij betreft. Een ongeluk zit in een klein hoekje, en de laatste 7 km/u... Sja. Dat doen we dan zelf maar!
Hmm ik dacht dat als je boven de begrenzer uitkwam de motor helemaal niets meer deed? Dus dat het dan niet de laatste 7km/u is die je zelf doet, maar gewoon de volle pond! Alleen het accelereren tot de begrensde snelheid is met motor, dus als je wegfietst bij een stoplicht ofzo.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
timovd schreef op maandag 21 januari 2019 @ 21:20:
[...]

Hij werkt weer! Het display ging eerst gewoon aan zonder op de houder te zitten. Nu een paar minuutjes opgeladen en ik heb weer ondersteuning. Ik vraag mij echt af waar dit aan gelegen heeft. Belangrijkste is dat het weer werkt.
He top. Leuk om te lezen. Vermoedelijk toch de intuvia die te ver leeg is geraakt. Er zit namelijk ook een accu in die af en toe ook opgeladen moet worden. Fijn dat het weer werkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 324818

Anoniem: 324818 schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 19:47:
[...]

Aangezien hier in huis waarschijnlijk de eerste B'Twin Elops 920-e van dit topic staat even een korte review. De fiets is van de vrouw dus het betreft het vrouwenmodel:

Pluspunten:
  • Motor is echt stil en heeft voldoende power
  • Kwaliteit van de fiets valt echt reuze mee, geen Gazelle maar doet niet veel onder
  • Prijs/kwaliteit is op dit moment enorm goed (1500 waarbij we het slot en fietstassen gratis kregen)
  • In eco modus tot nu toe effectief >90km range, dus voldoet aan meer dan de opgegeven waarden
  • Perfect voor dorp & stadsverkeer met af en toe een uitstapje
  • Schijfrem voor
Nadelen:
  • Ingebouwde fietslampen zijn zo/zo (smal lichtbeeld)
  • Onderhoud alleen bij Decathlon i.v.m. garantie en de gratis 1 jaar ANWB wegenwacht
  • Geen velgrem achter
Update met winterweer. Op ecomodus haalt de accu nu circa 60km. Op de powermodus niet veel meer dan 40. Het lichtbeeld valt nu 's avonds inderdaad erg tegen, waar dat in de zomer niet zo'n probleem is was het afgelopen avond wel erg donker. Verder prima tevreden en met pak 'm beet 1500km op de teller nog geen enkel probleem ondervonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Maasluip schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 14:00:
Voor- of achterwielmotoren (die je normaal kunt kopen) kunnen niet zoveel toeren maken dus je moet een middenmotor hebben. En dan een hele goede overbrenging.
Toch hebben bijna alle speed-pedelecs, e-scooters, brommers en motorfietsen een achterwielmotor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gert02
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17-06-2022
[...]

Elke fiets met middenmotor komt in aanmerking, als het vermogen maar hoog genoeg is. Ik denk dat je met een bafang 1 kW motor best een eind komt.
Mijn speed bike, met Bosch, is ook gesjipt, maar alleen met wind in de rug, berg af, zon mee, red ik het om sneller dan 45 km/h te trappen.
Dus in een Bosch zou ik het niet zoeken. Je kunt beter een Stromer scoren. Die hebben al dikke motoren en een grote accu. Wel even sjippen dan. Maar ik weet niet of je die dingen kunt opvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06 15:06

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Dreamvoid schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 15:46:
[...]

Toch hebben bijna alle speed-pedelecs, e-scooters, brommers en motorfietsen een achterwielmotor :)
E-scooters, brommers en motorfietsen hebben niet bepaald een wiel dat in een fiets past en speed-pedelecs met een achterwielmotor rijden toch echt niet veel harder dan 45 km/h omdat de motor daar op gemaakt is.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:00
[...]

Maar je weet dat het als fiets totaal niet legaal is?
Wat is normaal kopen, crystalyte motoren kan je prima krijgen binnen europa. Genoeg webwinkels te vinden die binnen een week kunnen leveren.
Dat icm 72v of 96v en voldoende amperes kan je tussen de 3 en 10 KW weg stoken op een fietsframe.

Moet je dat willen? Maar het kan wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Applepiez
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21-04 21:23
Hoi,
Hou dit topic al een tijdje in de gaten met de bedoeling om mijn fiets om te bouwen met een BBS02B set van Bafang, vanuit Duitsland geshipped.
De keuze van de motor staat vast, echter twijfel ik nog over het halen van een accu uit China / Duitsland.
Welke accu raden jullie aan die goed past bij de BBS02B?
Ikzelf zat te denken aan Deze, vanwege de plek onder de bagagedrager. Iemand ervaringen met dit product of andere aanraders voor een goedkope accu voor de e-bike?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.ons
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 18-04-2022
timovd schreef op maandag 21 januari 2019 @ 12:22:
Sinds enkele dagen doet mijn e-bike met Bosch Classic (2011, 25 km/h) het niet meer. De fiets heeft een maand stil gestaan en de accu heb ik in die tijd binnen neergelegd. Het display gaat wel aan, maar er is geen ondersteuning of snelheidsmeter. De batterij en motor zijn in zeer goede staat en zijn nog geen half jaar geleden vernieuwd en iets meer dan 10k km mee gefietst.
Bij de FM duurt het enkele weken voordat ik aan de beurt ben, terwijl ik zelf wel handig ben en het juiste gereedschap heb (ook voor een Bosch middenmotor).
Dit heb ik met mijn vrouw haar fiets ook , de snelheidsmeter komt niet op het scherm als ze de fiets aanzet (gazelle met bosch motor en intuvia display) . De oplossing die bij haar diets werkt is even het display van de houder schuiven , de contacten proper wrijven en dan het Display terug eropschuiven .
Werkt elke keer als we weer eens geen aanduiding van snelheid hebben na het aanzetten van de fiets.
Edit, je hebt het zelf ook al ondervonden dat het af en opschuiven van het display oplossing biedt👍

[ Voor 4% gewijzigd door F.ons op 22-01-2019 21:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04:51
Applepiez schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 20:24:
Hoi,
Hou dit topic al een tijdje in de gaten met de bedoeling om mijn fiets om te bouwen met een BBS02B set van Bafang, vanuit Duitsland geshipped.
De keuze van de motor staat vast, echter twijfel ik nog over het halen van een accu uit China / Duitsland.
Welke accu raden jullie aan die goed past bij de BBS02B?
Ikzelf zat te denken aan Deze, vanwege de plek onder de bagagedrager. Iemand ervaringen met dit product of andere aanraders voor een goedkope accu voor de e-bike?
Kijk even bij unitpack power, die leveren goede accu's vanuit China zonder extra heffing.
Ik heb in december 2 accu's besteld daar.

[ Voor 4% gewijzigd door Dacuuu op 23-01-2019 06:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

helaas, rijden met sneeuw is niet echt een optie.
Niet omdat het gevaarlijk is, (ik kan op het fietspad gewoon "mijn" veilige snelheid aanhouden) maar de afstand is te groot om met normale fietssnelheden af te leggen.

Gisteren bijna 2 uur onderweg voor 33km. (incl. pontje)
(mooie bosrijke route, maar besneeuwde fietspaden)

[ Voor 20% gewijzigd door BertV op 23-01-2019 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-06 13:44
Sinds gisteren laad mijn accuoplader niets meer bij, als ik hem aansluit word de laadindicator binnen 5 seconden al groen.

Is hier nog iets aan te doen, of einde verhaal?

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
BertV schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 09:46:
helaas, rijden met sneeuw is niet echt een optie.
Niet omdat het gevaarlijk is, (ik kan op het fietspad gewoon "mijn" veilige snelheid aanhouden) maar de afstand is te groot om met normale fietssnelheden af te leggen.

Gisteren bijna 2 uur onderweg voor 33km. (incl. pontje)
(mooie bosrijke route, maar besneeuwde fietspaden)
Dat niet alleen. Op sommige fietspaden hebben ze best goed gestrooid. Maar al dat pekel wat daarin zit. Je moet eigenlijk je fiets naderhand afspoelen met water. Anders kun je de dag erna je fietsketting ook bijna wel weg gooien. Tenminste met derailleur fiets. Ondanks dat ik mijn fiets best goed onderhoud en zeker mijn fietsketting, blijft dit toch altijd een dingetje.
Ik ben dus ook niet zo kapot van het fietsen als ze hebben gepekeld. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:12
Gisteren was niet echt een pretje. Het was spekglad en de velgremmen waren compleet waardeloos. Dat werd nog verergerd doordat m'n achterrem toe was aan een beetje bijstellen en in de sneeuw nul remkracht had en de voorrem in de sneeuw nauwelijks veilig te gebruiken was. Vanochtend bijgesteld, maar velgremmen blijven waardeloos in deze weercondities.

Ik was gisteren zelfs met aangepaste snelheid wel sneller dan welke auto dan ook in Eindhoven :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

zonnefreak schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 10:04:
[...]

Dat niet alleen. Op sommige fietspaden hebben ze best goed gestrooid. Maar al dat pekel wat daarin zit. Je moet eigenlijk je fiets naderhand afspoelen met water. Anders kun je de dag erna je fietsketting ook bijna wel weg gooien. Tenminste met derailleur fiets. Ondanks dat ik mijn fiets best goed onderhoud en zeker mijn fietsketting, blijft dit toch altijd een dingetje.
Ik ben dus ook niet zo kapot van het fietsen als ze hebben gepekeld. :|
...dat spoelen gaat hier in de praktijk niet lukken. Zeker niet dagelijks. De ketting is iig wel goed gevet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
Rukapul schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 10:09:
Gisteren was niet echt een pretje. Het was spekglad en de velgremmen waren compleet waardeloos. Dat werd nog verergerd doordat m'n achterrem toe was aan een beetje bijstellen en in de sneeuw nul remkracht had en de voorrem in de sneeuw nauwelijks veilig te gebruiken was. Vanochtend bijgesteld, maar velgremmen blijven waardeloos in deze weercondities.

Ik was gisteren zelfs met aangepaste snelheid wel sneller dan welke auto dan ook in Eindhoven :P
Dat geloof ik best wel. Wat een puinhoop was het in Eindhoven zag ik op de anwb site s'avonds. Wat voor velgremmen heb jij dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berndw
Ik was vandaag even bij 12gobiking om voor wat kleding te kijken. Uiteraard gelijk even boven bij de fietsen gekeken. Ik vroeg aan een verkoper om het verschil uit te leggen tussen achter en midden motor. Achtermotor heeft hij niet veel woorden aan vuil gemaakt. "Wordt niet meer gedaan" "er is maar 1 fiets die dat nog heeft, een Sparta".
Heeft me een fiets laten zien. Een Pegasus:
https://www.12gobiking.nl/pegasus-ravenna-e8f-2019

Had er zelf nog nooit van gehoord, maar qua specificaties is dit wel wat ik zoek eigenlijk. Schijfremmen, naafversnelling. En voor een enigszins betaalbare prijs.
Ik ben alleen niet echt gecharmeerd van het uiterlijk. Hou zelf van iets sportiever. Zoals de Cube modellen bijvoorbeeld. Nadeel is de derailleur en het daarbij behorende onderhoud.
Nu zag ik net nog deze Gazelle:

https://www.12gobiking.nl/gazelle-cityzen-c8-hmb-2019

Ze hebben het over een naaf, maar het plaatje toont toch een derailleur of ben ik nou gek?
Wat denken jullie?

Als het een naaf is, komt deze ook in de buurt van mijn wensen. Heeft toch een wat sportiever uiterlijk dan de Pegasus. Zie ik grote verschillen in kwaliteit van de onderdelen over het hoofd wellicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
berndw schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 20:29:
Ik was vandaag even bij 12gobiking om voor wat kleding te kijken. Uiteraard gelijk even boven bij de fietsen gekeken. Ik vroeg aan een verkoper om het verschil uit te leggen tussen achter en midden motor. Achtermotor heeft hij niet veel woorden aan vuil gemaakt. "Wordt niet meer gedaan" "er is maar 1 fiets die dat nog heeft, een Sparta".

Had er zelf nog nooit van gehoord, maar qua specificaties is dit wel wat ik zoek eigenlijk. Schijfremmen, naafversnelling. En voor een enigszins betaalbare prijs.
Ik ben alleen niet echt gecharmeerd van het uiterlijk. Hou zelf van iets sportiever. Zoals de Cube modellen bijvoorbeeld. Nadeel is de derailleur en het daarbij behorende onderhoud.

Ze hebben het over een naaf, maar het plaatje toont toch een derailleur of ben ik nou gek?
Wat denken jullie?

Als het een naaf is, komt deze ook in de buurt van mijn wensen. Heeft toch een wat sportiever uiterlijk dan de Pegasus. Zie ik grote verschillen in kwaliteit van de onderdelen over het hoofd wellicht?
Is geen derailleur, heeft namelijk geen parallelogram, dit is een simple kettingspanner.

De keuze hiervoor is omdat elektromotoren nogal hard aan die ketting trekken rekt hij snel uit, Dan kan je wel van die horizontale dropouts hebben maar moet je elke week spannen. Deze trekt aan de hand van de veer de ketting optimaal strak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-06 16:29

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Bedenk ook even goed of je wel of geen afneembare accu wilt. Je bent dan erg afhankelijk van een stopcontact om te laden, waarmee ik bedoel dat je hele fiets daarbij in de buurt moet kunnen staan als de accu geïntegreerd zit in het frame. Ik werk bijv. op kantoor 5 hoog, en in de fietsenstalling beneden is geen oplaadmogelijkheid. Ideaal dan om de accu + lader gewoon achter mijn buro neer te gooien om te kunnen laden.

[ Voor 5% gewijzigd door BeQuietAndDrive op 23-01-2019 21:06 ]

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berndw
Torched schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 20:59:
[...]

Is geen derailleur, heeft namelijk geen parallelogram, dit is een simple kettingspanner.

De keuze hiervoor is omdat elektromotoren nogal hard aan die ketting trekken rekt hij snel uit, Dan kan je wel van die horizontale dropouts hebben maar moet je elke week spannen. Deze trekt aan de hand van de veer de ketting optimaal strak.
Aha. Helder verhaal. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• APBaguette
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-02 06:25
Gisteren de ketting en kettingwielen vervangen van m'n Razer, de ketting begon door te slaan. Niet echt ideaal gezien de omstandigheden :X

Ketting en voorblad 20k kilometer, achterblad ongeveer 18k (origineel brak al vrij snel in stukken).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeOS
BeQuietAndDrive schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 21:05:
Bedenk ook even goed of je wel of geen afneembare accu wilt. Je bent dan erg afhankelijk van een stopcontact om te laden, waarmee ik bedoel dat je hele fiets daarbij in de buurt moet kunnen staan als de accu geïntegreerd zit in het frame. Ik werk bijv. op kantoor 5 hoog, en in de fietsenstalling beneden is geen oplaadmogelijkheid. Ideaal dan om de accu + lader gewoon achter mijn buro neer te gooien om te kunnen laden.
Tegenwoordig kun je veel accu's die geïntegreerd zijn in het frame er ook gewoon uit nemen hoor. Verschilt per model.

Verder inderdaad eensch :). Ook met deze vrieskou is het fijn dat je je accu mee naar binnen kan nemen.

[ Voor 7% gewijzigd door DeOS op 24-01-2019 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes

Pegasus is zeker een goed merk, groter dan Gazelle. Sowieso zijn Duitse merken qua prijs-kwaliteit meestal veel beter dan Nederlandse merken, juist omdat in Duitsland veel meer op prijs wordt geconcureerd.

Hou er wel rekening mee dat je voor een e-bike meer afhankelijk bent van je dealer dan bij een gewone fiets. Ik weet niet hoe ver 12go biking van je woonplaats af is? Ik zou dat wel meenemen in je beslissing. Het is leuk om 200,- goedkoper te zijn, maar elke keer uren in de toettoet om je fiets langs te brengen is ook niet prettig.

Betreft de Gazelle... ik vind hem ook al door die kettingspanner niet briljant.

[ Voor 3% gewijzigd door roffeltjes op 24-01-2019 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiano007

Christiano007

Ich bin der champion

Nou ik heb de vriendin bijna zo ver dat we eerder gaan kijken naar een gewone elektrische fiets dan naar een bakfiets. En dan het liefst met een maxi cosi drager achterop.

Nu heb ik aardig wat gelezen hier, maar zie door de bomen het bos niet meer

Ik zoek dan een stadsfiets die een bagagedrager heeft die geschikt is voor een kinderzitje achterop met gewicht.

Liefst een middenmoter, bereik een km of 40/50 l, liefst een lage instap en niet een al te zware fiets.
Budget rond de 2500 euro.

Ik weet niet of of in dit budget het ook mogelijk is om traploos te schakelen en een riem ipv ketting

[ Voor 9% gewijzigd door Christiano007 op 24-01-2019 12:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mguzz
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23:33
Christiano007 schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 11:36:

Ik zoek dan een stadsfiets die een bagagedrager heeft die geschikt is voor een kinderzitje achterop met gewicht.

Liefst een middenmoter, bereik een km of 40/50 l, liefst een lage instap en niet een al te zware fiets.

Ik weet niet of of in dit budget het ook mogelijk is om traploos te schakelen en een riem ipv ketting
Ik ben zelf nogal gecharmeerd van de Sparta M11Ti Smart LTD model 2019 met riemaandrijving, je kan in overleg natuurlijk altijd een andere bagagedrager laten monteren mocht de huidige niet voldoen.

https://www.peterterlouw....mart-ltd-500wh-2018-dames

Afbeeldingslocatie: https://d16g7kdkojt4va.cloudfront.net/ACCELL_NL/Bicycles/Sparta/04500396/04500396_9f68d7d9f0.jpg?width=810&height=620

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Vervangen van die bagagedrager is niet zo heel simpel, de spatbord constructie zit er ook aan vast. Praktisch gezien lijkt me dat eigenlijk geen optie (alles kan natuurlijk, maar je moet dan serieus ver gaan).

Aan de andere kant is dit met een Yepp die je om de zitbuis klemt ook opgelost.

@Christiano007

Riem en Nuvinci zijn gewoon dure onderdelen waarbij de functionele meerwaarde niet onomstreden is. Voor jouw doel is in mijn ogen eigenlijk niks mis met een Nexus 8 naaf met een ketting.

Stadsmodel, Nexus 8, lage instap, middenmotor, schijfremmen... elk merk kan dat wel leveren. Ja, het is een bos met heel veel bomen, maar dat is juist het prettige... al die bomen zijn eigenlijk wel goed genoeg.

Ik zou zeggen, ga naar je FM en doe proefritjes uit zijn gamma.

[ Voor 62% gewijzigd door roffeltjes op 24-01-2019 13:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeOS
Nou ik heb de vriendin bijna zo ver dat we eerder gaan kijken naar een gewone elektrische fiets dan naar een bakfiets. En dan het liefst met een maxi cosi drager achterop.

Veel kinderzitjes hebben ook een mogelijkheid om ze te bevestigen op de zadelbuis ipv de bagagedrager.

Zelf zou ik dan weer niet met een maxi cosi achterop gaan fietsen, maar eerder voor een fietskar gaan. Is wat minder kwetsbaar, wat weersonafhankelijker, je kan er meer dan alleen je kind in kwijt en je kunt hier ook mee gaan lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Helemaal eens met DEOS, begin met een (tweedehands) fietskar. Een kinderzitje (begin voor, later achter) is wel prettig vanaf 8-9 maanden (moment dat de kleine echt geconcentreerd gaat zitten en om zich heen kijken), dan kan je ff snel je fiets grijpen.

Terugkomend op de bakfiets, juist dit flexibele is het fijne aan de optie stadsfiets met wagen/kinderzitje/kaal. Wij gebruiken al deze opties nu al weer 9 jaar lang met ontzettend veel plezier.

Vandaag ging mijn dochter in de wagen, mijn vrouw ervoor op winterbanden. Met die gladheid liever niet een spring in het veld achterop, maar de wagen is geen enkel probleem.

[ Voor 36% gewijzigd door roffeltjes op 24-01-2019 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berndw
roffeltjes schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 11:29:
[...]

Pegasus is zeker een goed merk, groter dan Gazelle. Sowieso zijn Duitse merken qua prijs-kwaliteit meestal veel beter dan Nederlandse merken, juist omdat in Duitsland veel meer op prijs wordt geconcureerd.

Hou er wel rekening mee dat je voor een e-bike meer afhankelijk bent van je dealer dan bij een gewone fiets. Ik weet niet hoe ver 12go biking van je woonplaats af is? Ik zou dat wel meenemen in je beslissing. Het is leuk om 200,- goedkoper te zijn, maar elke keer uren in de toettoet om je fiets langs te brengen is ook niet prettig.

Betreft de Gazelle... ik vind hem ook al door die kettingspanner niet briljant.
Hoe zit het met garantie e.d. in fietsenland? Ik kan hem voor onderhoud natuurlijk gewoon naar mijn lokale FM brengen. Garantiezaken zullen toch door het merk zelf moeten worden opgelost? Kan dat niet via de lokale FM als hij ook dealer van dat merk is?

12go is trouwens half uurtje met de auto. Met de elektrische fiets denk ik 45 min binnendoor.

ps, heb nu ook de Batavus dinsdag e-go aan mijn shortlist toegevoegd. Naaf, dichte kettingkast, sportief model en schijfremmen.

[ Voor 5% gewijzigd door berndw op 24-01-2019 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xx77qq
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
berndw schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 13:27:
[...]

ps, heb nu ook de Batavus dinsdag e-go aan mijn shortlist toegevoegd. Naaf, dichte kettingkast, sportief model en schijfremmen.
Dit is een prima fiets, nu een jaar in bezit en precies om de reden die je opnoemt heb ik deze gekozen. Ik gebruik m voor woon/werk verkeer, 34km per dag. Minpuntje is dat er geen keus is in accu. Ik had liever een 500wh exemplaar gehad ipv de standaard 400wh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berndw
Ok fijn om te horen. Kun je over het algemeen heen en terug komen met dezelfde acculading? Of echt alleen bij weinig ondersteuning?
lees wel hier en daar dat deze fiets lastig leverbaar is. Dus ik ga eens wat zaken bellen. Heeft wel echt zo goed als alles wat ik in een fiets binnen het budget zoek. Accu is inderdaad wat jammer. Maar voor mij geen show-stopper.

Kreeg net mail van mijn lokale FM. De 2019 versie is vanaf week 20 leverbaar, dus dat duurt nog even. Wel kon hij me alvast een scherp aanbod doen, dus ik doe voorlopig even met een leenfiets en dan kijk ik tzt wel of de Batavus nog steeds een goede optie lijkt.

[ Voor 26% gewijzigd door berndw op 24-01-2019 17:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wwiilleemm
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20-12-2024
Ben er misschien een beetje laat mee . . .

https://www.rtlnieuws.nl/...erbanden-wij-doen-de-test

Heb ze zelf ook, alleen op voorwiel. Werken echt heel goed.

(y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
wwiilleemm schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 19:26:

(y)
Die fiets zonder winterbanden was ook nog eens veel te groot :+ :D

Voor mij is het simpel, ik heb nu 1 stuk van 800 meter waar het niet gestrooid is en nu nog steeds ijs/sneeuw ligt. Daar glibber ik wel lekker over heen, houdt het spannend zegmaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 730207

Ik rij al wat jaartjes met een bosch motor 350watt de 45 km/uur versie, wat ik eigenlijk wil is als ik in de turbo stand rijdt dat deze zijn volle vermogen blijf leveren dus niet meer kijken naar trap belasting etc.
Wie weet een goed adres om de software te wijzigen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
berndw schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 13:27:
[...]

Hoe zit het met garantie e.d. in fietsenland? Ik kan hem voor onderhoud natuurlijk gewoon naar mijn lokale FM brengen. Garantiezaken zullen toch door het merk zelf moeten worden opgelost? Kan dat niet via de lokale FM als hij ook dealer van dat merk is?

12go is trouwens half uurtje met de auto. Met de elektrische fiets denk ik 45 min binnendoor.

Garantie gaat ten allen tijde via een dealer (liefst DE dealer).

Gewone reparaties gaan uiteraard prima met de lokale FM en ook een Bosch motor kan hij wel updaten/uitlezen. Maar hij zal niet snel coulant zijn en dat snap ik best.

Hou er rekening mee dat het niet heel dik is in de fietsenmaker branch (al heb je er die het heeeeel goed doen). Hou ook de gun factor in je achterhoofd. Ik gun mijn FM mijn centjes, hij matst me weer op arbeid, helpt me altijd snel en zorgt voor een reserve e-bike.

Ik kan niet zo makkelijk zonder de fiets (heb geen auto), dus is me dat heel veel waard.
wwiilleemm schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 19:26:

(y)
Ik ben totaal niet tevreden over de Schwalbes met spikes. Die band gaat niet lang mee omdat de spikes door het karkas gaan en je dan je ban kan weggooien (en irritatie met veel lek).

Ik ben wel heel, heel erg tevreden met de Continental Winterbanden met de speciale compound. Geweldige grip, rijden beter dan spikes als het niet sneeuwt/ijzelt en gaan heel lang mee.

[ Voor 22% gewijzigd door roffeltjes op 24-01-2019 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Anoniem: 730207 schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 20:35:
Ik rij al wat jaartjes met een bosch motor 350watt de 45 km/uur versie, wat ik eigenlijk wil is als ik in de turbo stand rijdt dat deze zijn volle vermogen blijf leveren dus niet meer kijken naar trap belasting etc.
Dat mag niet, maar dat was de vraag niet.
Ik heb goede ervaringen met een bosch speed clip.

Je moet nog steeds trappen, maar de ondersteuning is en blijft maximaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berndw
[quote]roffeltjes schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 21:45:
[...]

Garantie gaat ten allen tijde via een dealer (liefst DE dealer).

Gewone reparaties gaan uiteraard prima met de lokale FM en ook een Bosch motor kan hij wel updaten/uitlezen. Maar hij zal niet snel coulant zijn en dat snap ik best.

Hou er rekening mee dat het niet heel dik is in de fietsenmaker branch (al heb je er die het heeeeel goed doen). Hou ook de gun factor in je achterhoofd. Ik gun mijn FM mijn centjes, hij matst me weer op arbeid, helpt me altijd snel en zorgt voor een reserve e-bike.

Ik kan niet zo makkelijk zonder de fiets (heb geen auto), dus is me dat heel veel waard.

[...]

Ik snap het. En in dit geval heb ik die zin nog geen band met mijn lokale FM. Ik heb er nog nooit een fiets gekocht en ik kom er verder ook nooit, dus wat dat betreft 'gun' ik hem de omzet niet meer of minder dan een 12gobiking bijvoorbeeld. Ik ben voor hem ook een 'vreemde' dus matsen met arbeid zal er ook niet in zitten. De eigen portemonnee is in dit geval leidend. Toevallig juist van zowel de lokale FM als van 12go een aanbieding gekregen voor de Dinsdag e-go 2019 als hij uitkomt. 12go gaat er nog eens 150 euro onder zitten, dus dan is de keuze denk ik snel gemaakt. Ik heb ze niet tegen elkaar op laten bieden of iets dergelijks. Gewoon gevraagd voor welke prijs ze hem konden leveren tzt. Ik zou nog open kaart kunnen spelen bij de lokale FM en vragen of hij het ook voor die prijs kan. Maar het is niet zo dat ik hem op een of andere manier onder druk wil zetten. Dat vind ik ook weer zo lullig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:12

Ik heb tweemaal zo'n maxi cosi drager geprobeerd en vond het een drama. De baby ook.

Fietskar met babyschaal daarentegen was een prima ervaring.

Elke fatsoenlijke stadsfiets kan een kinderzitje hebben. (Dat gele ding van hierboven valt niet onder die definitie ben ik bang.) Bevestigingsmogelijkheden verschillen wel per e-bike, want de accu zit soms in de weg. Zitje dus bij de fiets zoeken.

Vandaag door omstandigheden met de fietskar gefietst met twee flinke jongens van 7 :P

Met gladheid gebruik ik de zitjes op de fiets liever niet.

[ Voor 6% gewijzigd door Rukapul op 25-01-2019 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Laatst online: 17-06 15:55
Mijn Qwic gaat langzaamaan achteruit. De accu was al niet best meer, maar met dit koude weer gaat het nu wel erg hard. Ik heb een Qwic Urban van de eerste generatie, gekocht in februari 2012. De fiets is nu 7 jaar oud (12.000 km). Qua frame nog in top conditie, maar de accu dus niet meer en de motor is al langer wat minder.

Minder in de trand van dat hij wegvalt als ik op de hoogste stand tegen windkracht 6 in moet fietsen. Dan valt hij 1 seconde weg en even later is hij weer terug.

Met de accu kon ik max nog zo'n 20km rijden in stand 3 of 4 (de fiets heeft 6 standen). Nu haal ik de vijf kilometer nog maar in stand 6. Tenminste dat was vanmorgen. De accu was gisteravond nog opgeladen en de fiets staat wel in een koude (enkelsteens) schuur.

Er zijn bedrijfjes die de accu's kunnen voorzien van nieuwe cellen voor 300 euro, maar is dat het nog waard?
De techniek qua ebikes is er aanrdig op verbeterd. Evenals de reikwijdte van de accu.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:03

Wat denken jullie?

Die verkoper doelde waarschijnlijk op deze:
https://www.12gobiking.nl/sparta-r5te-ltd-2019-premium
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/HifS8Qc.png

Mooie sportieve fiets met achterwielmotor en keuze uit 3 accu's.

Heeft alleen geen trapkrachtsensor en ook maar 5 versnellingen, kom wel eens iemand tegen op een damesmodel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiano007

Christiano007

Ich bin der champion

Rukapul schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 14:56:
[...]

Ik heb tweemaal zo'n maxi cosi drager geprobeerd en vond het een drama. De baby ook.

Fietskar met babyschaal daarentegen was een prima ervaring.

Elke fatsoenlijke stadsfiets kan een kinderzitje hebben. (Dat gele ding van hierboven valt niet onder die definitie ben ik bang.) Bevestigingsmogelijkheden verschillen wel per e-bike, want de accu zit soms in de weg. Zitje dus bij de fiets zoeken.

Vandaag door omstandigheden met de fietskar gefietst met twee flinke jongens van 7 :P

Met gladheid gebruik ik de zitjes op de fiets liever niet.
Ik zou een fietskar ook geen probleem vinden, maar elke fietsenmaker waar wij langs zijn geweest geeft aan dat het lastig is met smalle doorgangen, geen zicht op je kind blabla en dat zijn ook de heikel punten waar mijn vriendin over begint. Ze doen net of zo'n kar 2 meter breed zijn en dat het levensgevaarlijk is. Mij lijkt het juist ideaal, neemt minder ruimte in beslag bij het stallen, kind zit altijd droog, je moet gewoon opletten waar je fiets....

Ik zie trouwens enorm veel fietsen , ook dure!, Met een soort van remblokjes systeem. Dat lijkt mij juist helemaal niets, neem aan dat je om de zoveel maanden die dingen moet vervangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15-06 12:57
rimave schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 15:00:
Mijn Qwic gaat langzaamaan achteruit. De accu was al niet best meer, maar met dit koude weer gaat het nu wel erg hard. Ik heb een Qwic Urban van de eerste generatie, gekocht in februari 2012. De fiets is nu 7 jaar oud (12.000 km). Qua frame nog in top conditie, maar de accu dus niet meer en de motor is al langer wat minder.

Minder in de trand van dat hij wegvalt als ik op de hoogste stand tegen windkracht 6 in moet fietsen. Dan valt hij 1 seconde weg en even later is hij weer terug.

Met de accu kon ik max nog zo'n 20km rijden in stand 3 of 4 (de fiets heeft 6 standen). Nu haal ik de vijf kilometer nog maar in stand 6. Tenminste dat was vanmorgen. De accu was gisteravond nog opgeladen en de fiets staat wel in een koude (enkelsteens) schuur.

Er zijn bedrijfjes die de accu's kunnen voorzien van nieuwe cellen voor 300 euro, maar is dat het nog waard?
De techniek qua ebikes is er aanrdig op verbeterd. Evenals de reikwijdte van de accu.
Dat stilvallen zou goed door de accu kunnen komen als het voltage inzakt. Hoe leger de accu, hoe vaker het gebeurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 853189

Goedemorgen, jaartje geleden dat ik gepost heb. Lees wel af en toe mee :)

Nog even een tip voor mensen die graag een dikkere en/of hogere band op een Batavus Razer willen zetten.
Ik heb nu achter gemonteerd: Continental Contact Plus 28 x 1.60 42-622
Daar was een truukje voor nodig daar deze band de metalen steun van de bagagedrager aan de binnenkant van het spatbord raakt.
Er zit een kunststof opvulplaatje tussen de bagagedrager en het spatbord. Als je dat weghaalt win je drie millimeter in de hoogte et voila het past. Wel moet je de bout welke de bagagedrager en spatbord verbind drie millimeter in korten anders loopt hij daar tegen aan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Laatst online: 17-06 15:55
Opperpanter2 schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 00:08:
[...]

Dat stilvallen zou goed door de accu kunnen komen als het voltage inzakt. Hoe leger de accu, hoe vaker het gebeurt?
Ik zal er eens op letten. Maar de accu is wel zo goed als af. Dat is wel duidelijk.
Nu nog de knoop doorhakken om de accu te laten reviseren of niet.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• berndw
Ik heb de Batavus Dinsdag e-go 2019 onder voorbehoud besteld bij 12gobiking. Ik hoor het als hij binnen is en als hij dan bevalt met proefrijden, neem ik hem. Tot die tijd even op de Sparta van mijn schoonvader naar het werk. Iedereen bedankt voor de tips en antwoorden. Ideaal forum dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xx77qq
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
berndw schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 15:46:
Ok fijn om te horen. Kun je over het algemeen heen en terug komen met dezelfde acculading? Of echt alleen bij weinig ondersteuning?
Heen en weer gaat goed op dezelfde acculading, echter niet op maximale ondersteuning maar gewoon op standje normaal en dat is echt prima te doen. De fiets is gechipt en ik denk dat ik rond de 30/32km/h fiets.

Oja, toch een klein maar wel oplosbaar probleem en dat is dat het schermpje niet tegen een dikke regenbui kan en in het pikkedonker is het backlight te fel.

[ Voor 14% gewijzigd door xx77qq op 26-01-2019 13:58 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• roffeltjes
Christiano007 schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 18:16:
[...]
Ik zou een fietskar ook geen probleem vinden, maar elke fietsenmaker waar wij langs zijn geweest geeft aan dat het lastig is met smalle doorgangen, geen zicht op je kind blabla en dat zijn ook de heikel punten waar mijn vriendin over begint. Ze doen net of zo'n kar 2 meter breed zijn en dat het levensgevaarlijk is. Mij lijkt het juist ideaal, neemt minder ruimte in beslag bij het stallen, kind zit altijd droog, je moet gewoon opletten waar je fiets....
Tsja... de fietsenbranche |:( Gewoon lekker verkopen in plaats van echt goed helpen.

Dat zijn de zaken waar je lachend weg moet lopen. Een fietskar past eigenlijk altijd ergens door waar een rolstoel ook door gaat (zeg een 80cm). Ik heb nog nooit (van Amsterdam tot Denemarken) meegemaakt dat ik met een tweepersoonskar er niet door paste. Ja, soms moet je stapvoets gaan omdat het kielekiele is, maar ik kan me in al die jaren maar twee plekken bedenken (en die neem ik tegenwoordig ook zonder afstappen).

Verder is het juist prima dat je geen zicht hebt op je kind. Vorige week een geweldig ongeluk gezien met een bakfietsvader die lekker aan het klieren was met zijn dochter voorin en knalde een voetganger omver. Als je fietst moet je niet naar je kind kijken. (Ook neit als je met de toetoet gaat! En als er wat is hoor je dat, stop je en kijk je rustig wat er aan de hand is. Er is werkelijk geen reden waarom je tijdens het fietsen met je kind zou moeten rommelen. Eyes on the road.

Maar betreft je vriendin, als ze zo begaan is met het welzijn van het kind zal ze toch voor de VEILIGE optie willen gaan? Er zijn botsproeven, artikelen etc. En geef aan dat ouders met ervaring bij Tweakers wijzen op de voordelen van een fietskar.
Ik zie trouwens enorm veel fietsen , ook dure!, Met een soort van remblokjes systeem. Dat lijkt mij juist helemaal niets, neem aan dat je om de zoveel maanden die dingen moet vervangen
Ik neem aan dat je het over Magura Velgremmen hebt. Schijfremmen hebben ook blokjes en moet je ook vervangen... het grote verschil zit hem vooral in remkracht bij nat/vies weer. Bij voorkeur wil je dus schijfremmen.

[ Voor 23% gewijzigd door roffeltjes op 27-01-2019 11:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

Dezelfde vraag stel ik https://gathering.tweaker...message/57769582#57769582 ook dus. Tot op heden geen antwoord.

Al die tuning setjes foppen de speedsensor. Maar dat is dus niet het exacte dat ik zoek.
Ben benieuwd wanneer de "echte" tuners zich gaan melden die meer eigenschappen kunnen aanpassen.

Bedenk jezelf goed wat voor merk motor je wil. Ik heb in dit segment meerdere uitgeprobeerd maar de Bosch Active Line (+) kwam als stilste uit de bus. Heb zelf Gazelle/batavus/Sparta in dit segment gefietst. Gazelle was vooral duur, Sparta had de voorkeur. De nieuw ION motor op de M8I maakte veel lawaai vond ik. Dus uiteindelijk voor de M8B gegaan. Batavus Wayz-go Active+ geprobeerd maar deze had een "compactere" zit. Ook de vering in het balhoofd van de M8B vond ik veel fijner sturen dan vering in de voorvork.
Mantel in Arnhem heeft een leuk assortiment, prijzen in de winkel zijn lager dan op hun website. Fijne zaak goede hulp.
Wil je echt een beetje proeffietsen ga dan naar Ede (De Fietsers) voor Sparta Batavus en Koga.

[ Voor 64% gewijzigd door CPM op 28-01-2019 13:13 ]

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
Voor zo ver ik het weet zit in je aandrijfas een krachtsensor. Deze zit met een kabeltje verbonden aan de printplaat in de motor. Ik ben bang dat je hier weinig aan kunt veranderen. Zodra je druk geeft gaat de motor draaien tot zijn maximale snelheid welke door de wielsensor wordt doorgegeven. 25/45km uitvoering. Dit betekend ook dat als je signaal al kunt veranderen, dat je motor ook niet meer stopt met ondersteunen. Kan nogal gevaarlijk worden als je opeens moet remmen en je motor blijft doorduwen omdat deze het signaal krijgt. Het zal met software zo ie zo niet gaan lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:12
Tahref schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 00:53:
[Afbeelding]

Ebike still going strong en inmiddels zo'n +- 4500km gereden.
Een ebike maakt toch wel stuk makkelijker om het ov te vermijden en zo kosten te besparen.

Btw, door aanschaf van Unitpackpower accu heb ik nu een accu 36V, 8AH over.
Deze mag voor een zachte prijs weg.

[Afbeelding]
Ik heb wel interesse.

Mijn Ancheer functioneert toch echt veel minder goed dan verwacht. De voorremen en achterremen heb ik al moeten laten fixen. Maar zijn alweer niet goed. Maar nu doet ie het helemaal niet meer. Hij heeft wel stroom (verlichting en bedieningspaneel doen het), maar als ik trap komt er geen ondersteuning. Ik vermoed dat er iets is met de sensor bij de trappers (cadence sensor?). Deze zit een stukje 'los' van het frame. Maar als ik deze aanduw verandert er niets. Ik denk dat ik hem morgen maar naar de fietsenmaker ga brengen. Maar qua onderhoud (als je dus zelf niet alles kan) is het best een dure fiets. (+/- 200 euro binnen 6 maanden).

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nFo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:26

nFo

berndw schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 13:29:
Ik heb de Batavus Dinsdag e-go 2019 onder voorbehoud besteld bij 12gobiking. Ik hoor het als hij binnen is en als hij dan bevalt met proefrijden, neem ik hem. Tot die tijd even op de Sparta van mijn schoonvader naar het werk. Iedereen bedankt voor de tips en antwoorden. Ideaal forum dit.
Het 2019 model heeft een ander display op het stuur zitten, laat maar weten op dat bevalt.
En misschien een andere type yamaha motor, maar weet ik niet zeker.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/0HFI3M8vIiC0poxTMDm0AIsq/full.png

https://global.yamaha-mot...bike-systems/nl/products/

[ Voor 5% gewijzigd door nFo op 28-01-2019 19:54 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

Ik ben inmiddels wat verder in tuningland.
Binnenkort verschijnt er voor Bosch motoren de SpeedChip-2. Deze heeft een micro USB interface zodat je hem ook op de PC kunt aansluiten.
Er is software beschikbaar voor deze SpeedChip-2 (Speedchip Tool 1.28) waarmee je dus een aantal settings zelf kunt configureren (aan/uit bij inschakelen, speedlimiter, toetscombinaties).
Afbeeldingslocatie: https://www.ebiketuning.com/media/wysiwyg/ebikets/speedchip-bosch-yamaha-software.png

Deze site https://www.ebiketuning.com/shop/bosch-gen2.html heeft toch de meeste opties.

[ Voor 11% gewijzigd door CPM op 29-01-2019 07:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thinlanet
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16-06 21:25
Mijn UrbanArrow met Lingbei 350w v2.0 motor is eindelijk de straat op. Na bedrading tijdelijk te hebben verbonden en weg gewerkt (Accu-motor koppeling wordt nog gesoldeerd) had ik nog wat issues met de Nuvinci N360 naafversnelling. Deze bleek uit configuratie geraakt en had wat tijd nodig dit te fixen. Inmiddels rijdt ik blij rond al valt de accu-duur wat tegen. Ik schat zo'n 30km op een accu, bij deels beladen bakfiets. Dit kan misschien aan de kou liggen. Overigens geen dealbreaker wat mij betreft. Ik merk dat de Lingbei op stand Eco/Std het fijnst fietst (dan heb je nog goed het gevoel dat je nog fietst). Met volle belading (kinderen) helpt de gashendel bij steile bruggetjes. Stand Power en hogere PAS-levels wordt de gasrespons wel erg stoterig en fietst niet fijn.

Enkel de speed-sensor werkt nog niet. Deze zit nu op 1cm van de magneet aan de spaak, maar reageert er niet op. Ik zal deze een half centimetertje dichter bij de magneet plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strider
Zijn er tweakers die een fiets hebben omgebouwd naar een ebike, met bijv. een bijvoorbeeld een Bafang BBS02 kit?

Leek mij wel interessant omdat je dan met een sterkere motor kunt werken, flexibeler op gebied van accu's bent en het ook goedkoper is. Maar aan de andere kant heb je wel zelf al een geschikte fiets nodig (heb ik niet), verzekering kan niet op de gehele fiets, misschien gaat het eerder stuk en waarschijnlijk is de garantie ook wat lastiger.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiano007

Christiano007

Ich bin der champion

Nou vandaag hebben we bij een FM de Urban Arrow en een Gazelle orange c7+ hmb getest.

De Arrow rijdt prima, maar we kwamen er toch snel achter dat in de stad fietsen toch een stukje lastiger is dan met een gewone fiets. Dat vinden wij niet zo prettig.

De Orange waren we beiden erg tevreden over, je vliegt er zo mee over straat en ik had dan ook totaal geen moeite om de grens van 25 km p/u aan te tikken.

Nu hebben we een offerte laten maken, €2700 incl. 400 watt accu en nog wat zaken die erbij komen (kinderzitje). Gaat er een paar % korting van af en dat zou het worden. Heb later eens op internet gekeken en ik moet zeggen, het prijsverschil is nog steeds een paar honderd euro per fiets. Ik gun ze best wat winst, maar niet als het standaard verschil €500 per fiets is. Dus daar wil ik nog even over in discussie gaan, anders ga ik eens kijken op internet waar ik het beste kan bestellen.

Ik zie de fiets uiteraard op fietsenwinkel.nl , maar daar lees ik wisselende dingen over. Ik zie ook 12go biking. Mensen ervaring met het online bestellen van een fiets bij bepaalde sites? Ik begrijp dat je bij sommige moet betalen om de fiets rijklaar te maken, maar qua onderhoud is het uiteraard lastig om lang te wachten op een mannetje die langs komt.

Dus ik hoop dat de fietsenmaker toch met meer korting wil komen, betalen voor service/pand/personeel is prima, maar niet voor dit verschil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
Strider schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 22:08:
Zijn er tweakers die een fiets hebben omgebouwd naar een ebike, met bijv. een bijvoorbeeld een Bafang BBS02 kit?

Leek mij wel interessant omdat je dan met een sterkere motor kunt werken, flexibeler op gebied van accu's bent en het ook goedkoper is. Maar aan de andere kant heb je wel zelf al een geschikte fiets nodig (heb ik niet), verzekering kan niet op de gehele fiets, misschien gaat het eerder stuk en waarschijnlijk is de garantie ook wat lastiger.
Ja zijn er genoeg,
Verzekering heb je niet, tenzij je legaal blijft, dan zou het kunnen. Maar moet je wel aankoopbewijzen bewaren en serienummers lijkt me.

Wat betreft geschikte fiets, eigenlijk kan je de meeste fietsen wel ombouwen, ligt een beetje aan hoe veilig je wil zijn.

Wat betreft slijtage, hoe meer power hoe sneller iets kapot gaat. Dus dat heb je met zelfbouw helemaal zelf in de hand. Zelfde gaat om kwaliteit van de onderdelen.
Dat maakt het mooi, maar het ook lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17-06 17:20
Iemand hier ervaring met Cannondale e-bikes? Zie weinig reviews en weinig verkooppunten maar heb zelf goede ervaringen met het merk. Zie dat de active inclusief accu ongeveer 21kg weegt, toch een stuk minder dan de concurrentie. Nou snap ik dat gewicht niet alles is bij een e-bike maar lijkt me toch wel prettig bij algemeen gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tahref
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:51

Tahref

God bless you

Radeoxx schreef op maandag 28 januari 2019 @ 15:46:
[...]

Ik heb wel interesse.

Mijn Ancheer functioneert toch echt veel minder goed dan verwacht. De voorremen en achterremen heb ik al moeten laten fixen. Maar zijn alweer niet goed. Maar nu doet ie het helemaal niet meer. Hij heeft wel stroom (verlichting en bedieningspaneel doen het), maar als ik trap komt er geen ondersteuning. Ik vermoed dat er iets is met de sensor bij de trappers (cadence sensor?). Deze zit een stukje 'los' van het frame. Maar als ik deze aanduw verandert er niets. Ik denk dat ik hem morgen maar naar de fietsenmaker ga brengen. Maar qua onderhoud (als je dus zelf niet alles kan) is het best een dure fiets. (+/- 200 euro binnen 6 maanden).
De remmen heb ik zelf in het begin goed moeten stellen maar daarna nooit problemen gehad.
Wat voor problemen heb je gehad waardoor je 200 euro heb moeten uitgeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
Strider schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 22:08:
Ja: Het grote elektrische fietsen topic - deel 2
Ik zelf ook, twee fietsen zelfs :-D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:04
Ik heb tijdens onderhoud aan mijn Nexus 8 de CJ-8S20 vervangen door een CJ-8S40 ivm de betere weersbestendigheid. Echter, hierbij is de arm langer waardoor een minimale slijtage aan de as van de naaf nu naar voren komt. Er is ruimte ontstaan tussen de as en borgringen. Hierdoor kan de arm van de CJ-8S40 voldoende naar boven bewegen om tegen de liggende achtervork aan te komen. Ik heb de borgringen al vervangen door twee nieuwe, maar er is nog steeds te veel speling.

Ik ga nu eerst proberen om de CJ-8S40 een beetje naar binnen te buigen, zodat deze langs de liggende achtervork gaat tot de borgring niet verder kan. Als dat niet lukt zal ik weer terug moeten naar de CJ-8S20, zodat de liggende achtervork niet wordt geraakt.

Om toekomstige problemen te voorkomen wil ik een torque arm plaatsen als vervanging van één borgring. Heeft iemand een idee of een standaard torque arm die je normaal bij een naafmotor gebruikt ook over de as van een Nexus 8 kan? De diameter van de as moet ik vanavond nog opmeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuppes
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 17-06 13:06
Onlangs heb ik mijn BBS01B motor voorzien van Mobil 28 vet. Ik kreeg een goede tip om na het schoonmaken die ruimte vol te proppen met Mobil 28 vet. Nou, volgepropt heb ik het zeker. Het plastic afdekkapje ging met moeite dicht en het vet dat daarbij vooral aan de trapas naar buiten kwam heb ik weggenomen . Echter bij het kijken van een youtube filmpje zag ik achter het grote tandwiel van de trapas een contactplaatje zitten.
BBS01B vullen met vet

Is het mogelijk dat ik het vet ook achter het grote tandwiel geperst heb en dat daardoor grote kans op kortsluiting heb als het vet in aanraking komt met het contactplaatje op de foto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Torched schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 22:41:
[...]

Ja zijn er genoeg,
Verzekering heb je niet, tenzij je legaal blijft, dan zou het kunnen. Maar moet je wel aankoopbewijzen bewaren en serienummers lijkt me.

Wat betreft geschikte fiets, eigenlijk kan je de meeste fietsen wel ombouwen, ligt een beetje aan hoe veilig je wil zijn.

Wat betreft slijtage, hoe meer power hoe sneller iets kapot gaat. Dus dat heb je met zelfbouw helemaal zelf in de hand. Zelfde gaat om kwaliteit van de onderdelen.
Dat maakt het mooi, maar het ook lastig.
Thanks, die search link werkt erg goed :)

Ik heb alle reacties doorgelezen en ik raak er aardig enthousiast van. Ik zit alleen met de fiets, ik moet een fiets gaan kopen waar ik een Bafang setup op wil gaan monteren. Ik twijfel alleen tussen een nieuwe en een tweede handse fiets. Ondanks dat er op marktplaats veel fietsen te koop staan kon ik er zo snel niet echt iets geschikts vinden.

Ivm. onderhoud wil ik geen derailleur, liefst gewoon een gesloten kettingkast met een Nexus 8 naaf erin. Degelijke bagagedrager omdat ik met deze fiets ook boodschappen wil vervoeren in 2 fietsentassen (ik heb geen auto meer) en natuurlijk ook fatsoenlijke remmen, dus wellicht schijfremmen.

Sinds ik op een damesmodel fiets ben ik wel een voorstander geworden van een lage instap, puur omdat het met volle fietsentassen niet altijd even handig is om van een herenmodel af te stappen.

Vooral het model met 2 stangen vind ik best fraai, vraag me alleen af hoe makkelijk het is om hier hier een accu op te bevestigen, aangezien boren voor de bevestiging van de accu op de onderste stang niet eenvoudig zal zijn.

In ieder geval, hebben jullie nog tips of aanraders?

Afbeeldingslocatie: https://fietsenconcurrent.nl/media/product/0d8/batavus-dinsdag-comfort-n7-2019-dames-287.jpg

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tafkar
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-02-2024

Tafkar

3600 Wp

Strider schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 17:40:
[...]

[...]

Ik heb alle reacties doorgelezen en ik raak er aardig enthousiast van. Ik zit alleen met de fiets, ik moet een fiets gaan kopen waar ik een Bafang setup op wil gaan monteren. Ik twijfel alleen tussen een nieuwe en een tweede handse fiets. Ondanks dat er op marktplaats veel fietsen te koop staan kon ik er zo snel niet echt iets geschikts vinden.

Ivm. onderhoud wil ik geen derailleur, liefst gewoon een gesloten kettingkast met een Nexus 8 naaf erin. Degelijke bagagedrager omdat ik met deze fiets ook boodschappen wil vervoeren in 2 fietsentassen (ik heb geen auto meer) en natuurlijk ook fatsoenlijke remmen, dus wellicht schijfremmen.

Sinds ik op een damesmodel fiets ben ik wel een voorstander geworden van een lage instap, puur omdat het met volle fietsentassen niet altijd even handig is om van een herenmodel af te stappen.

Vooral het model met 2 stangen vind ik best fraai, vraag me alleen af hoe makkelijk het is om hier hier een accu op te bevestigen, aangezien boren voor de bevestiging van de accu op de onderste stang niet eenvoudig zal zijn.

[Afbeelding]
Gesloten kettingkast houden met de Bafang is niet altijd even makkelijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nFo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:26

nFo

Strider schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 17:40:
[...]

[...]

[Afbeelding]
Batavus Dinsdag E-Go ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
Tafkar schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 18:01:
[...]

Je kan wat doen met een 44t voortandwiel en een hebi chainglider.
Dat heb ik geprobeerd op de fiets van mijn vader maar daar heeft de ketting de chainglider opgegeten.

Als je toegang hebt tot een 3d printer kan het wel :P

@Strider
Je wil wel iets met velgremmen of schijfrem op het voorwiel. Die rollerbrakes zijn niets waard qua remkracht.
Achter maakt niet uit, daar kan je een wiel al wel blokkeren met rollerbrakes.

Je kan ook overwegen bij een middenmotor de accu onder de bagage drager te doen. Wordt de fiets wel wat achterkant happy van, zeker met 2 tassen eraan, maar je hebt niet veel keus soms.
Als je er veel mee wil vervoeren zou ik ook zeker een cargo bike overwegen. En dan geen bakfiets, maar zoiets
Afbeeldingslocatie: https://www.lowtechmagazine.be/images/2008/09/14/yuba_vrachtfiets_rood.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Zonder meer een mooi fiets, wel jammer dat er geen accu keuze is.

Maargoed, zelfbouw is natuurlijk een stuk goedkoper wat nu ook wel mee speelt :)

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:03
Collega van mij wil ook een e-bike kopen voor zijn woon-werkverkeer. Gaat om een enkeltje van 23 km.

Heb al heel veel voor hem zitten zoeken met de kennis die ik heb.
Hij is 1.99 meter, dus grote framemaat benodigd.

Na heel veel zoeken en spitten kwam ik uiteindelijk bij deze Ghost uit:
https://www.ghost-bikes.c...b-square-trekking-b18-al/

+ Bosch Performance Line motor, dus aardig wat koppel met wind tegen
+ Leverbaar in framemaat 62, ik heb zelf jarenlang op een Merida Espresso met maat 61 gereden en ik ben ook van die lengte dus dat gaat prima
+ Nette fiets zonder poespas
+ Schijfremmen, dus lekker veel stopping power (zweer ik bij)

- 400Wh accu, dus bijladen op het werk
- Schakelgroep wat basic

Buiten bovenstaande kleine minpuntjes kan ik die fiets nergens op affikken, is beschikbaar voor een zeer scherpe prijs van €1699. Zien jullie verder nog minpunten, ik niet eerlijk gezegd :+

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/LYbpnUR.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-06 10:55

Pathogen

Shoop Da Whoop

Ik vind het wel een groot minpunt dat ík die mooie prijs nergens zie :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrpink83
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14-09-2023
Vlassie1980 schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 10:05:
Collega van mij wil ook een e-bike kopen voor zijn woon-werkverkeer. Gaat om een enkeltje van 23 km.

+ Leverbaar in framemaat 62, ik heb zelf jarenlang op een Merida Espresso met maat 61 gereden en ik ben ook van die lengte dus dat gaat prima

- Schakelgroep wat basic

Buiten bovenstaande kleine minpuntjes kan ik die fiets nergens op affikken, is beschikbaar voor een zeer scherpe prijs van €1699. Zien jullie verder nog minpunten, ik niet eerlijk gezegd :+

[Afbeelding]
Paar punten:

- mooie prijs
- frame maat schijnt tussen merken toch te verschillen, dus passen is belangrijk
- flinke afstand voor een 25 km model> ik zou een SP doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2B2
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 03-03-2022
De bagagedrager lijkt mij wat "klein" en misschien wel niet zo stevig. Maar verder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:12
Vlassie1980 schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 10:05:

- Schakelgroep wat basic

[Afbeelding]
Heel mooi! Weet je of je deze ook wat kunt opvoeren zodat je 30km/h kunt? Dat lijkt me namelijk wel een aangenamere snelheid. Maar waar kan ik die vinden voor 1700,-?

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2B2
bosch is alleen op te voeren door een "illegaal"opvoersetje waardoor de begrenzing verwijderd is. Maar hij is niet softwarematig aan te passen naar 30 km bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Applepiez
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21-04 21:23
Heeft iemand hier ervaring met het zoeken van een passend tandwiel voor de bbs02?
Ik kan nergens vinden voor wat voor speed ketting het standaardtandwiel van de bafang is ontworpen, is wel essentieel ivm goed schakelen en zo min mogelijk slijtage.

Ook zit ik te klooien met een rechte kettinglijn, met de stock is het niet om aan te zien. Zat zelf te denken aan een lekkie ring, echter weet ik niet voor hoeveel speed deze is ontworpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeOS
B2B2 schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 10:37:
bosch is alleen op te voeren door een "illegaal"opvoersetje waardoor de begrenzing verwijderd is. Maar hij is niet softwarematig aan te passen naar 30 km bijvoorbeeld.
Er zijn ook setjes waarbij je zelf de begrenzer in kan stellen op bijvoorbeeld 30. Dit kan dus prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
Applepiez schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 13:20:
Heeft iemand hier ervaring met het zoeken van een passend tandwiel voor de bbs02?
Ik kan nergens vinden voor wat voor speed ketting het standaardtandwiel van de bafang is ontworpen, is wel essentieel ivm goed schakelen en zo min mogelijk slijtage.

Ook zit ik te klooien met een rechte kettinglijn, met de stock is het niet om aan te zien. Zat zelf te denken aan een lekkie ring, echter weet ik niet voor hoeveel speed deze is ontworpen.
Bij een voorblad komt dat niet zo nauw volgens mij? Zijn allemaal hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2B2
DeOS schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 13:53:
[...]

Er zijn ook setjes waarbij je zelf de begrenzer in kan stellen op bijvoorbeeld 30. Dit kan dus prima.
Je hebt gelijk. Kon hem gister zo snel niet vinden. Maar ook deze zijn nog steeds illegaal :)

https://e-bike-tuning.nl/speedchip-voor-bosch/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Tafkar schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 18:01:
[...]

Maarja, waarom zou je een Bafang op een Nexus 8 monteren als je daarmee je gesloten kettingkast verliest, dan kun je net zo goed meteen naar een derailleur gaan.

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05:39
Radeoxx schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 19:52:
[...]

Heel mooi! Weet je of je deze ook wat kunt opvoeren zodat je 30km/h kunt? Dat lijkt me namelijk wel een aangenamere snelheid.
Als de maximum op 30 lag dan zou je vast 35 aangenamer vinden... Uiteindelijk scheelt het weinig qua tijd, maar rijd je rond op een fiets die niet aan de eisen/wet voldoet. Is dat het risico nou echt waard?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:20
President schreef op zondag 3 februari 2019 @ 12:05:
[...]

Als de maximum op 30 lag dan zou je vast 35 aangenamer vinden... Uiteindelijk scheelt het weinig qua tijd, maar rijd je rond op een fiets die niet aan de eisen/wet voldoet. Is dat het risico nou echt waard?
Ik begrijp je punt, maar ik ga er niet helemaal in mee. Tussen de 25-30 is gewoon een fijne snelheid, wat je op een gewone fiets ook liefst zou fietsen (bij wind mee, prettig asfalt/ondergrond etc).

De 25km grens zit gewoon op een vervelende snelheid, iedereen die gewend is flink door te fietsen op een gewone fiets zal hier tegen aan lopen.

De eerste keer dat ik een proefrit deed op de e-bike van mijn vader, jaren geleden, heb ik serieus omgekeken of iemand aan mijn fiets hing: het voelde zoals vroeger op het schoolplein, als je vriendjes op de rolschaats vooruit trok op de fiets, en er kwam er nog 1 extra aan hangen.
Pagina: 1 ... 86 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.