Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote elektrische fietsen topic - deel 2 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 85 ... 88 Laatste
Acties:

• BertV
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 11:49

BertV

R-L48

Ja, de kosten zitten ook in een dure fietsenmaker.
Als je zelf aan de slag gaat scheelt dat klappen.

De fietsenmaker doet overigens niks aan de motor zelf.

Inderdaad, op de stromer zit ook nog de afschrijving. Best prijzig allemaal.

BertV wijzigde deze reactie 14-01-2019 11:53 (3%)

• Torched
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 19:35
Nu is een stromer kopen lekker gechargeerd. Je wil die stromer omdat die werkt op basis van een achterwielmotor.

Ik doe makkelijk 6000km op een setje cassette/ketting/crankset met een achterwielmotor, met een middenmotor valt dat terug naar 2000km met een beetje geluk.
Met actiever smeren kan dat nog verder omhoog, en helemaal als je alleen maar aan mooiweer fietsen doet.

Het enige waar je tegenaanloopt is dat je ondersteuning minder natuurlijk aanvoelt. Zo'n torque sensor icm middenmotor fietst het fijnst.
doek55 schreef op maandag 14 januari 2019 @ 11:51:
[...]

12 cent per km is veel geld. Ik zit zelf na 2 jaar (17.500km met 38km/u gemiddeld) op 2,2 cent per km aan materiaalkosten. Ik doe het onderhoud zelf, dus dit zijn alleen banden, remmen, ketting, tandwielen, vet en één controller. Desondanks vind ik dit nog best veel, aangezien we met de auto's op 2-4 cent per km zitten (alleen materiaalkosten). Ik vraag mij af of een Stromer kopen een goede besparing is? Moet je de afschrijving per km eens uitrekenen :o.
Alleen materiaalkosten rekenen moet je niet doen. Brandstof ook meepakken.

Als je puur naar variabele kosten kijkt blijft een fiets goedkoop, maar je moet wel opletten.

Torched wijzigde deze reactie 14-01-2019 15:22 (42%)

• BertV

BertV

R-L48

Het draait vooral om de achterwielmotor maar ook om een fiets die vanaf de eerste "pennenstreek" ontworpen is als speed pedelec...

....geen trapfiets met letterlijk een motor er onder gelast.

• doek55
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 17:11
Torched schreef op maandag 14 januari 2019 @ 15:19:
Nu is een stromer kopen lekker gechargeerd. Je wil die stromer omdat die werkt op basis van een achterwielmotor.

Ik doe makkelijk 6000km op een setje cassette/ketting/crankset met een achterwielmotor, met een middenmotor valt dat terug naar 2000km met een beetje geluk.
Met actiever smeren kan dat nog verder omhoog, en helemaal als je alleen maar aan mooiweer fietsen doet.

Het enige waar je tegenaanloopt is dat je ondersteuning minder natuurlijk aanvoelt. Zo'n torque sensor icm middenmotor fietst het fijnst.

[...]

Alleen materiaalkosten rekenen moet je niet doen. Brandstof ook meepakken.

Als je puur naar variabele kosten kijkt blijft een fiets goedkoop, maar je moet wel opletten.
Tuurlijk, aan de brandstofkosten kan een auto niet tippen. Ik fiets 1 op 600 vergeleken met benzine :) en 'tank' 50% op het werk ;). Als men de onderhoudsgevoelige onderdelen van een fiets wat degelijker zou ontwerpen (zoals bij een bromfiets), zouden de onderhoudsintervallen een stuk verder uit elkaar kunnen liggen.

Wat betreft die slijtage van een ketting icm middenmotor en naafversnelling heb ik inmiddels andere ervaringen. Ik doe nu 3.500 km met een ketting en ruim 10.000 km met de tandwielen. Dat is door weer en wind op hoge snelheid, alleen een kettingscherm en max 1.200W op de aandrijving. Wat dat betreft is de Nexus 8 naaf ook erg ondergewaardeerd, dat ding blijft maar gaan, ver buiten de specificatie.

• wmeester
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 08:01
BertV schreef op maandag 14 januari 2019 @ 10:59:
Ik heb nu iedere 2, hooguit 3 maanden zeker voor 450,- aan onderhoud aan mijn Bosch Speed pedelec.
@ 1500km per maand. (puur onderhoud aan de fiets, motortje doet het prima)

Maak je veel km's, koop direct een Stromer.
Dat is echt veel geld. Nou zijn het ook veel km's per maand. Maar wat doet de fietsenmaker dan allemaal?
-Banden vervangen?
-Ketting smeren/vervangen?
-Remmen ontluchten/vervangen?

Want ik merk ook dat ik in verhouding met een auto erg veel klusuurtjes heb om de boel draaiend te houden. Afgelopen twee maanden:
-achterremblokjes vervangen
-Nieuwe binnenband achter
-Spaak in voorwiel vervangen
-3x ketting wisselen

• Dreamvoid
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 14-02 08:24
Als je het onderhoud wilt minimaliseren kan je ook een stap verder gaan naar een elektrische brommer of scooter (met achterwielmotor) dan heb je nog minder bewegende delen.

specs

• BertV

BertV

R-L48

wmeester schreef op maandag 14 januari 2019 @ 16:01:
[...]

Dat is echt veel geld. Nou zijn het ook veel km's per maand. Maar wat doet de fietsenmaker dan allemaal?
-Banden vervangen?
-Ketting smeren/vervangen?
-Remmen ontluchten/vervangen?
De laatste keer, een standaard beurt + naaf revisie, (hardere) remblokken, tandwielen voor- en achter, cassette, ketting, achter-buitenband, pedalen.
Als je het onderhoud wilt minimaliseren kan je ook een stap verder gaan naar een elektrische brommer of scooter (met achterwielmotor) dan heb je nog minder bewegende delen.
Heb ik naar gekeken, maar ik heb juist plezier in de combinatie met beweging.

Verder neem ik op mijn route, in de zomer, een heel mooi fietspad mee (mag niet) dat wil ik niet missen.
Let de Stigterpad _/-\o_

BertV wijzigde deze reactie 14-01-2019 16:38 (33%)

• wmeester
BertV schreef op maandag 14 januari 2019 @ 16:32:
[...]

De laatste keer, een standaard beurt + naaf revisie, (hardere) remblokken, tandwielen voor- en achter, cassette, ketting, achter-buitenband, pedalen.
Oh ja, pedalen, die vergeet ik bijna. heb ik al 4x moeten wisselen.
Als ik wat schuin door de bocht ga neem ik de straat soms even mee. Daar kunnen ze niet goed tegen.

• BertV

BertV

R-L48

wmeester schreef op maandag 14 januari 2019 @ 16:34:
[...]

Oh ja, pedalen, die vergeet ik bijna. heb ik al 4x moeten wisselen.
Als ik wat schuin door de bocht ga neem ik de straat soms even mee. Daar kunnen ze niet goed tegen.
Het zijn de lagers die het begeven.
Ze monteren de standaard variant die je in z'n geheel moet vervangen.

• Pathogen
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 14:46
Ik blijf het jammer vinden dat er eigenlijk alleen vergelijkingen te vinden zijn tussen e-bike en auto. Waarom? Ik zou namelijk willen zien wat het punt is waarop een elektrisch aangedreven fiets voordeliger wordt dan het gebruik van een zuinige, jonge scooter.

Idealiter zou ik dat ding namelijk de schuur uit willen. Neemt veel plek in, is niet écht schoon (ook al zet ik de motor altijd al ruim voor het tuinhekje uit) en het verbrandt natuurlijk gewoon fossiele meuk. Vooral het eerste argument telt bij mij, maar de centjes zijn uiteindelijk doorslaggevend.

Kosten:

met ~6500 woon-werk km per jaar komen de jaarlijkse kosten van de scooter op
- €265 aan benzine (ruim genomen qua literprijs en ook het verbruik aan de hoge kant ingeschaald, de scooter zal er alleen maar slechter op worden natuurlijk)
- €240 aan verzekering
- €50 aan motorkleding, handschoenen, helm, dat soort zaken
- €200 aan onderhoud (ruim genomen, inclusief een schuiver met €300 schade van vorig jaar)
- €320 aan afschrijving als ik de €1600 in 5 jaar afschrijf (nog 1,5 jaar te gaan)

Totaal €1075 per jaar

- Een hypothetische speed pedelec gaat me minimaal €2500 aanschafkosten opleveren.
- Even compleet grofweg op de hierboven genoemde 1:600 gebaseerd maak ik er een 1:500 aan verbruik van tegen 0,21 ct/kWh
- Verzekeringspremie ontloopt elkaar niet heel veel zie ik
- Aanschaf van kleding, helm etc. zal ook niet veel anders zijn
- Onderhoud, is een schatting maar zal iets hoger liggen, rond de €250, als ik niet alles zelf doe
Dus:
- €500 per jaar afschrijving op 5 jaar levensduur
- €3 aan brandstof (naar boven afgerond)
- €240 verzekering
- €50 aan randzaken
- €250 onderhoud

Totaal €1013 per jaar

Conclusie:
Met bovenstaande in acht genomen kan ik dus prima uit met een speedfiets tussen de €2500-2800, zónder daarvoor extra in de buidel te moeten tasten.
Daarvoor moeten mijn schattingen hierboven wel enigzins accuraat zijn en de accu en de motor het 5 jaar (32500km) volhouden.

Ik denk overigens dat mijn scooter het niet nog 1,5 jaar uit gaat houden.

Zit ik een beetje in een normale range qua schatting? Vooral het onderhoud van een speed-model zegt me erg weinig en de verzekering heb ik alleen bij ENRA bekeken aangezien ik daar nu ook mijn scooter heb lopen.

En ja, het moet een 45km model zijn. Harde eis :P

Waar je mee omgaat, word je mee besmet.

• mark de man
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 20:15

mark de man

Wij zullen doorgaan...

Ja maar aan de andere kant is het dus ook niet veel goedkoper dan brommer rijden ;) Plus dat de aanschaf van een speedpedelec niet goedkoper of zelfs duurder is dan een gemiddelde scooter. Ik denk dat veel mensen ook voor een groot deel alleen naar de aanschafprijs kijken. Wellicht net zoals bij de wat luxere tweedehands auto's die opzich niet duur in aanschaf zijn, maar wel in mrb, verbruik en onderhoud. Een Piaggio Zip kost ongeveer 1700 euro en de goedkoopste Vespa rond de 3000. En voor die 3000 euro koop je eigenlijk ook nog maar een instap speedpedelec. Plus dat misschien niet de kosten van het onderhoud, maar zeker de frequentie daarvan hoger zullen liggen bij een speedpedelec. Iets wat veel mensen zal afschrikken die net zoveel onderhoud aan hun speedpedelec als aan hun auto willen doen (lees geen, dus zelfs ook geen ketting smeren en dergelijke). Ook het telkens wegbrengen naar de fietsenmaker moedigt ook niet aan om een speedpedelec elke dag voor flinke afstanden te gebruiken. Ik vraag me of of de prijs van speedpedelecs en elektrische fietsen in het algemeen nog zal dalen in de toekomst. Als dat niet het geval is dan denk ik dat elektrische scooters een flinke opmars zullen gaan maken t.o.v. benzinescooters en niet de elektrische fiets.

Join het DPC Whatpulse team

• Torched
Dat is ook mijn gevoel een beetje, de elektrische scooter/brommer heeft toch echt dan duidelijk de voorkeur.
Speedbikes gaan meestal nu niet voorbij de 1KW aan vermogen. En dan kom je soms maar net bij die 45.

Bij 3KW ben je sneller weg dan die auto, en zeker omdat je toch onderdelen op scooterniveau installeert heb je minder onderhoud. Echter gaat het kostenplaatje van die scooters boven de 4000 euro. En dat zit hem gedeeltelijk in beperkte markt, en voor de rest in de accu die groot moet. Want actieradius is gewoon een ding.

• Rukapul
  • Registratie: februari 2000
  • Nu online

Rukapul

Moderator General Chat
mark de man schreef op maandag 14 januari 2019 @ 19:26:
Ja maar aan de andere kant is het dus ook niet veel goedkoper dan brommer rijden ;) Plus dat de aanschaf van een speedpedelec niet goedkoper of zelfs duurder is dan een gemiddelde scooter. Ik denk dat veel mensen ook voor een groot deel alleen naar de aanschafprijs kijken. Wellicht net zoals bij de wat luxere tweedehands auto's die opzich niet duur in aanschaf zijn, maar wel in mrb, verbruik en onderhoud. Een Piaggio Zip kost ongeveer 1700 euro en de goedkoopste Vespa rond de 3000. En voor die 3000 euro koop je eigenlijk ook nog maar een instap speedpedelec. Plus dat misschien niet de kosten van het onderhoud, maar zeker de frequentie daarvan hoger zullen liggen bij een speedpedelec. Iets wat veel mensen zal afschrikken die net zoveel onderhoud aan hun speedpedelec als aan hun auto willen doen (lees geen, dus zelfs ook geen ketting smeren en dergelijke). Ook het telkens wegbrengen naar de fietsenmaker moedigt ook niet aan om een speedpedelec elke dag voor flinke afstanden te gebruiken. Ik vraag me of of de prijs van speedpedelecs en elektrische fietsen in het algemeen nog zal dalen in de toekomst. Als dat niet het geval is dan denk ik dat elektrische scooters een flinke opmars zullen gaan maken t.o.v. benzinescooters en niet de elektrische fiets.
Ik heb het hier al eerder gezegd, maar de kostprijs per km van een e-bike is te hoog om op lange termijn op kosten te kunnen concurreren. Het kan alleen uit als het je enige/primaire vervoer is (dus geen auto voor de deur die ook staat af te schrijven) of als het puur recreatief is (weinig km). E-bikes en met name onderdelen zijn duur met beperkte levensduur en aangeraden onderhoudsinterval (dure arbeid!) te klein.

• Dacuuu
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 19:22
Rukapul schreef op maandag 14 januari 2019 @ 22:22:
[...]

Ik heb het hier al eerder gezegd, maar de kostprijs per km van een e-bike is te hoog om op lange termijn op kosten te kunnen concurreren. Het kan alleen uit als het je enige/primaire vervoer is (dus geen auto voor de deur die ook staat af te schrijven) of als het puur recreatief is (weinig km). E-bikes en met name onderdelen zijn duur met beperkte levensduur en aangeraden onderhoudsinterval (dure arbeid!) te klein.
Dit dus..

De e-bikes zijn schreeuwend duur, bosch/yamah is gewoon niet gemaakt om vlot 30k mee te gaan, en als die kapot is is het oude motor er onder uit, en je koopt maar een dure nieuwe als je uit de garantie bent.
Accu packs die in verhouding goud geld kosten, zo klein mogelijk uitgevoerd zijn, en lekker opgeladen worden tot de 4.2 volt. En de consument maar lappen.

* Dacuuu is blij met z'n normale fiets +bbs setje + zelf gekozen accu die ik oplaad tot 80%.

Mijn Youtube reviews: https://www.youtube.com/user/BartjuhB/videos

• Pathogen
Ik heb overigens in de zomer al eens een experimentje gedaan voor de kale reistijd:
Scooter 25-30 minuten (45km model, rijdt lekker vlot door)
ebike 35-38 minuten (25km model met ondersteuningslimiet opgeheven, ondersteunt tot ca 30km/u nog iets)
fiets 38-45 minuten

Met een 45km model schat ik dat 35 minuten wel een beetje gemiddeld wordt, dat vind ik een acceptabele vertraging tov de scooter.
mark de man schreef op maandag 14 januari 2019 @ 19:26:
De aanschafprijs heb ik hierboven ook meegenomen: een speedfiets van €2500-€2800 kan volgens mijn schatting in gebruik even duur zijn als een scooter van €1600
Maar als het om het even is koop ik liever straks een speedfiets dan opnieuw een scooter :Y Ik rijd nu inderdaad een erg goedkope scooter, €1600 betaald voor een nieuwe Kymco Agility.
Ding heeft erg weinig onderhoud gehad (en nodig gehad), zeker ten opzichte van de auto (maar ik wil juist niet met de auto vergelijken, want die is niet relevant voor mij).
In totaal is in de afgelopen 20.000km een set rolletjes vervangen, 3-4x olie gedaan, de sluitbeugel van de buddyseat (afgebroken) en 2 nieuwe banden waarvan 1 door lek, ik rijd nog op 1 originele band.
En aan uitzonderlijk inhoud (na aanrijding) 2 kappen.
Op dit moment staat de uitlaat op het punt van compleet doorroesten. Dat zal een beurtje van €150-200 zijn incl materiaal, dus misschien gaat er dan ook maar meteen een nieuwe voorband onder als ze toch bezig zijn.

Onderhoud aan de scooter wil ik absoluut niet zelf doen. Ik heb 2 Tomosjes gehad waarbij ik dat wel heb gedaan en dat heeft me belachelijk veel tijd, frustratie en smerigheid gekost.

Klein onderhoud aan een fiets vind ik al minder bezwaarlijk. Schroefje hier, smeertje daar, beetje afstellen en schoonmaken, dat kan ik allemaal wel. Ik doe dat soort dingen alleen nooit, omdat het zo onbelangrijk klinkt in mijn hoofd.
[...]

In dit geval is de auto iig niet mijn primaire vervoer. Ik kom letterlijk nooit naar het werk met de auto, want middenin de binnenstad van Rotterdam, dus geen parkeerruimte behalve betaald en natuurlijk die gruwelijke spits waar ik nu zo lekker voorbij tuf. Op 4 wielen is echt geen optie, daarom wil ik ook niet de vergelijking maken met een auto :Y

Ik wil specifiek een vervanging voor de benzinescooter. En waarom geen elektrische scooter? Die zijn net zo goed schreeuwend duur en leveren me dus geen extra ruimte in de schuur op :P

Overigens, wat versta je onder de lange termijn? Als een fiets het 5 jaar en/of 32.500km uithoudt is dat in dit geval voldoende om het op te nemen tegen de scooter. Daarna wint de fiets het op brandstofkosten.

Of ik moet dus onderhoud compleet verkeerd in hebben geschat, maar daar zou ik dan ook wel assistentie bij kunnen gebruiken!
Dacuuu schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 08:01:
[...]
Dit dus..

De e-bikes zijn schreeuwend duur, bosch/yamah is gewoon niet gemaakt om vlot 30k mee te gaan, en als die kapot is is het oude motor er onder uit, en je koopt maar een dure nieuwe als je uit de garantie bent.
Accu packs die in verhouding goud geld kosten, zo klein mogelijk uitgevoerd zijn, en lekker opgeladen worden tot de 4.2 volt. En de consument maar lappen.

* Dacuuu is blij met z'n normale fiets +bbs setje + zelf gekozen accu die ik oplaad tot 80%.
Een ombouwset zou ik ook overwegen, al ben ik altijd een beetje huiverig dat een "Tweakerfiets" ook een Tweakerniveau aan onderhoud gaat vergen (zie Tomos-ervaring hierboven). Plus, aan dit soort projecten geef ik vaak veel meer geld uit dan vooraf gepland :P
Overigens zou ik bij ombouw ook wel overwegen een ombouw achterwielmotor in te bouwen, maar ik lees praktisch alleen maar ervaringen met middenmotor-ombouw.

Grootste reden voor mij om niet voor een scooter te gaan maar ten alle tijde voor een e-bike / speed pedelec is de beweging. In de winter is het trouwens niet fijn om op een scootertje stil te zitten, dan kan je dus inderdaad beter die beweging hebben.

Slijtage aan een speed pedelec komt het meeste voor met middenmotor icm een ketting. Als je een riem hebt is er uiteraard amper slijtage. Met een achterwielmotor heb je merkbaar minder slijtage, ik doe al 10000 km met mijn eerste cassette en ketting. Die fiets wordt afgebeuld en amper onderhouden.

Afgelopen zaterdag heb ik de speed pedelec even langsgebracht bij de fietsenmaker om een schaderapport op te laten maken na mijn val. Toen zag ik pas hoe smerig hij eigenlijk was :P

Als de schade is gerepareerd ook maar eens een grondige schoonmaakactie doen, hoewel het amper nut heeft want met die hoge snelheden spat alles op/

• dcl!
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 13:41
Wat Vlassie zegt. Daarnaast nog, zelf bewegen altijd beter dan stilzitten op scooter (gezondheid).

Zodra ik weer kon gaan fietsen naar het werk (na de val vorig jaar) ging mijn herstel in het kwadraat vooruit.

• Dreamvoid
Pathogen schreef op maandag 14 januari 2019 @ 17:01:
Idealiter zou ik dat ding namelijk de schuur uit willen. Neemt veel plek in, is niet écht schoon (ook al zet ik de motor altijd al ruim voor het tuinhekje uit) en het verbrandt natuurlijk gewoon fossiele meuk.
De kWh's aan stroom die je met een overstap naar elektrisch additioneel uit het net trekt is in Nederland meestal gasgestookt en op sommige uren kolen, dus helemaal fossielvrij maak je de boel niet, maar voor de lokale luchtkwaliteit en het lawaai werkt het wel natuurlijk.

Probleem is wel dat elektrische scooters in zijn totaliteit niet erg economisch zijn - doordat er in vrijwel alle huidige scooters te kleine accu's en te aggressieve laad/ontlaad voltages worden gebruikt (om de range uit de folder te kunnen halen) zit je na een jaar of twee al met fors kortere actieradius en nieuwe accu's wat de kosten per km erg duur maakt. Neem je een doorsnee e-scooter/brommer en een woon/werk trip van 30 km/dag en 225 werkdagen (~7000 km/jaar) en elke 2 jaar 1.500 euro voor een nieuwe accu, dan ben je alleen al aan de accuslijtage 10 ct/km kwijt.

Het kan beter door grotere accu's te gebruiken, maar dan schieten de aanschafkosten weer flink omhoog, of (waar het GoT e-Scooter topic vol mee staat) een tweedehands scooter met platte accu kopen voor vrijwel niks en daar een dikke hoge-kwaliteit accuset inbouwen.

Anyway, je kan de meerprijs voor het onderhoud van al dat pedaalwerk ook zien als een besparing van een fitness abonnement :)

Dreamvoid wijzigde deze reactie 15-01-2019 10:52 (14%)

specs

• BertV

BertV

R-L48

dcl! schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 10:28:
Wat Vlassie zegt. Daarnaast nog, zelf bewegen altijd beter dan stilzitten op scooter (gezondheid).

Zodra ik weer kon gaan fietsen naar het werk (na de val vorig jaar) ging mijn herstel in het kwadraat vooruit.
De speed pedelec gaat "verbrommeren" zodra de accu's groter gaan worden.
...helaas zal de grootste groep niet willen bewegen.

Laatst fietste ik met mijn Bosch naast een Stromer.
We reden 41 op de GPS, en de beste man vertelde dat hij dit zonder inspanning deed.

Zelf moest ik behoorlijk aan de bak, alle extra inbreng ging niet naar meer snelheid maar naar (nog) minder ondersteuning. Prima zo overigens, maar niet op de rijbaan.

BertV wijzigde deze reactie 15-01-2019 10:56 (3%)

• Dreamvoid
Je ziet dat ook aan 'fietsen' als de Vintage Electric Tracker en RayVolt Cruzer die in de praktijk voornamelijk op de gashendel worden gereden. Op die manier heb je natuurlijk bijzonder weinig slijterij op je trappers, tandwielen en ketting.

Dreamvoid wijzigde deze reactie 15-01-2019 11:07 (21%)

specs

• Pathogen
Dreamvoid schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 10:42:
[...]

De kWh's aan stroom die je met een overstap naar elektrisch additioneel uit het net trekt is in Nederland meestal gasgestookt en op sommige uren kolen, dus helemaal fossielvrij maak je de boel niet, maar voor de lokale luchtkwaliteit en het lawaai werkt het wel natuurlijk.
Ik blijf dit echt een ontzettend non-argument vinden, al gebruik jij het een stuk genuanceerder dan anderen maar dit triggert mij :P

Volgens Greenpeace stoot een "nieuwe" kolencentrale rond de 750 gram CO2 uit per kWh en is dat 2x zoveel als een gascentrale.
https://wisenederland.nl/groene-stroom/dossier-kolen

Met een verbruik van 15Wh per km komt dat neer op 15*6500/1000*750=73125 gram CO2 op jaarbasis of 11,25 gram per km. En dat is in het slechtste scenario met alleen maar koolgestookte kilometers!

CO2 uitstoot van een 4 takt scooter is wat moeilijker te vinden, maar MilieuCentraal heeft in een vergelijking gesteld dat een benzinescooter ongeveer 2,8x zoveel CO2 uitstoot per km. Zij stellen 19g/km voor een elektrische scooter tov 53g/km met benzine. Voor een ebike rekent men 5g/km, maar goed, laten we pessimistisch zijn en die 11g van hierboven aanhouden. Dat is een factor 4,8 voor een elektrische fiets ten opzichte van een benzinescooter.

Doen we nog even lief tegen de scooter door te zeggen dat men hier 2takt en 4takt op één hoop heeft gegooid? Maken we er de helft van. 27 gram per kilometer vs. 11 gram per kilometer. Da's nog steeds meer dan het dubbele :P

https://www.milieucentraa...vervoer/fiets-ov-of-auto/

Daarnaast is CO2 niet het enige dat de lucht in geslingerd wordt. Vooral fijnstof zijn scooters erg goed in :Y De enige fijnstofproductie van een ebike - in gebruik - is het slijten van de banden.

Ook nog even: zolang je niet de overgang maakt naar elektrisch zal het ecologisch verantwoorder produceren van elektriciteit NUL invloed hebben op de uitstoot. Juist bij centraal geproduceerde energie uit een centrale is het vele malen makkelijker om de uitstoot af te vangen of te verminderen dan bij honderden scooters die niet eens een APK-plicht hebben.

En vergeet niet: benzine moet óók geproduceerd worden! Ik reken nu enkel en alleen met de uitstoot van pomp tot uitlaat. En als ik Pernis zo regelmatig zie affakkelen denk ik niet van goh, wat wordt dat daar lekker verantwoord geproduceerd ;)
Probleem is wel dat elektrische scooters in zijn totaliteit niet erg economisch zijn - doordat er in vrijwel alle huidige scooters te kleine accu's en te aggressieve laad/ontlaad voltages worden gebruikt (om de range uit de folder te kunnen halen) zit je na een jaar of twee al met fors kortere actieradius en nieuwe accu's wat de kosten per km erg duur maakt. Neem je een doorsnee e-scooter/brommer en een woon/werk trip van 30 km/dag en 225 werkdagen (~7000 km/jaar) en elke 2 jaar 1.500 euro voor een nieuwe accu, dan ben je alleen al aan de accuslijtage 10 ct/km kwijt. Het kan beter door grotere accu's te gebruiken, maar dan schieten de aanschafkosten weer flink omhoog, of (waar het GoT e-Scooter topic vol mee staat) een tweedehands scooter met platte accu kopen voor vrijwel niks en daar een dikke hoge-kwaliteit accuset inbouwen.
Gelukkig wil ik geen e-scooter. Ja, er zijn vast scenario's te bedenken waarin je met een e-scooter uitkomt, maar ik wil gewoon geen e-scooter omdat het me geen enkele ruimtewinst oplevert. Ik wil een 45km-fiets.

Pathogen wijzigde deze reactie 15-01-2019 11:18 (7%)

• mrpink83
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 20:38
Pathogen schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 09:02:
Ik heb overigens in de zomer al eens een experimentje gedaan voor de kale reistijd:
Scooter 25-30 minuten (45km model, rijdt lekker vlot door)
ebike 35-38 minuten (25km model met ondersteuningslimiet opgeheven, ondersteunt tot ca 30km/u nog iets)
fiets 38-45 minuten

Met een 45km model schat ik dat 35 minuten wel een beetje gemiddeld wordt, dat vind ik een acceptabele vertraging tov de scooter.

[...]

De aanschafprijs heb ik hierboven ook meegenomen: een speedfiets van €2500-€2800 kan volgens mijn schatting in gebruik even duur zijn als een scooter van €1600
Maar als het om het even is koop ik liever straks een speedfiets dan opnieuw een scooter :Y Ik rijd nu inderdaad een erg goedkope scooter, €1600 betaald voor een nieuwe Kymco Agility.
Ding heeft erg weinig onderhoud gehad (en nodig gehad), zeker ten opzichte van de auto (maar ik wil juist niet met de auto vergelijken, want die is niet relevant voor mij).
In totaal is in de afgelopen 20.000km een set rolletjes vervangen, 3-4x olie gedaan, de sluitbeugel van de buddyseat (afgebroken) en 2 nieuwe banden waarvan 1 door lek, ik rijd nog op 1 originele band.
En aan uitzonderlijk inhoud (na aanrijding) 2 kappen.
Op dit moment staat de uitlaat op het punt van compleet doorroesten. Dat zal een beurtje van €150-200 zijn incl materiaal, dus misschien gaat er dan ook maar meteen een nieuwe voorband onder als ze toch bezig zijn.

[...]

[...]

Een ombouwset zou ik ook overwegen, al ben ik altijd een beetje huiverig dat een "Tweakerfiets" ook een Tweakerniveau aan onderhoud gaat vergen (zie Tomos-ervaring hierboven). Plus, aan dit soort projecten geef ik vaak veel meer geld uit dan vooraf gepland :P
Overigens zou ik bij ombouw ook wel overwegen een ombouw achterwielmotor in te bouwen, maar ik lees praktisch alleen maar ervaringen met middenmotor-ombouw.
Ik zou kijken naar de gemiddelde snelheid. Hoe hard rij je gemiddeld met de scooter over je traject? Mijn SP rijdt gemiddeld 35 km/u over mijn traject van 20 km. Ik denk daarom dat je met een SP meer de tijd van de scooter benaderd. Voor mij is beweging een stuk belangrijker dan die paar minuten extra overigens.

Daarnaast, je uitgave van 2500 aan een SP is niet realistisch. Reken eerder op minimaal 4k en dan afhankelijk van de accu grootte (goedkopere modellen daargelaten: QWIC en Quick-E bijvoorbeeld.).

En ik heb ook een 'ombouw' fiets. Die loopt 38 km/u. Fietst prima. Alleen bij de inbouw wat problemen gehad (accu maakte geen goed contact met de accu opbouw plaat) en moest daardoor 2 keer terug naar de fietsenmaker. Kosten waren 1000,- voor inbouw en spullen.

• doek55
Dreamvoid schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 10:42:
[...]

Probleem is wel dat elektrische scooters in zijn totaliteit niet erg economisch zijn - doordat er in vrijwel alle huidige scooters te kleine accu's en te aggressieve laad/ontlaad voltages worden gebruikt (om de range uit de folder te kunnen halen) zit je na een jaar of twee al met fors kortere actieradius en nieuwe accu's wat de kosten per km erg duur maakt. Neem je een doorsnee e-scooter/brommer en een woon/werk trip van 30 km/dag en 225 werkdagen (~7000 km/jaar) en elke 2 jaar 1.500 euro voor een nieuwe accu, dan ben je alleen al aan de accuslijtage 10 ct/km kwijt.

Het kan beter door grotere accu's te gebruiken, maar dan schieten de aanschafkosten weer flink omhoog, of (waar het GoT e-Scooter topic vol mee staat) een tweedehands scooter met platte accu kopen voor vrijwel niks en daar een dikke hoge-kwaliteit accuset inbouwen.

Anyway, je kan de meerprijs voor het onderhoud van al dat pedaalwerk ook zien als een besparing van een fitness abonnement :)
Hetzelfde gaat op voor elektrische fietsen van een fabrikant. Dan ben je na een aantal jaar verplicht een nieuwe accu van de fabrikant te kopen en daarbij zo'n €1,20 (Bosch) of €2,00 (Stromer) per Wh te betalen. Terwijl je een goede accu kunt kopen voor €0,50 per Wh als je een vrije keuze hebt.
Met de Wh prijs van Stromer zou bij Tesla alleen de accupack al €200.000 kosten. 8)7

Die keuzevrijheid van accu's en overige componenten is voor mij de reden dat ik op dit moment nooit een fiets van een fabrikant zou kopen.

• Pathogen
mrpink83 schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 11:27:
[...]

Ik zou kijken naar de gemiddelde snelheid. Hoe hard rij je gemiddeld met de scooter over je traject? Mijn SP rijdt gemiddeld 35 km/u over mijn traject van 20 km. Ik denk daarom dat je met een SP meer de tijd van de scooter benaderd. Voor mij is beweging een stuk belangrijker dan die paar minuten extra overigens.

Daarnaast, je uitgave van 2500 aan een SP is niet realistisch. Reken eerder op minimaal 4k en dan afhankelijk van de accu grootte (goedkopere modellen daargelaten: QWIC en Quick-E bijvoorbeeld.).

En ik heb ook een 'ombouw' fiets. Die loopt 38 km/u. Fietst prima. Alleen bij de inbouw wat problemen gehad (accu maakte geen goed contact met de accu opbouw plaat) en moest daardoor 2 keer terug naar de fietsenmaker. Kosten waren 1000,- voor inbouw en spullen.
Die reistijden heb ik daadwerkelijk gereden :) Alleen dan niet met een speed pedelec maar met een normale e-bike die dus max rond de 30 aantikt.

• Dreamvoid
Pathogen schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 11:14:
Ik blijf dit echt een ontzettend non-argument vinden, al gebruik jij het een stuk genuanceerder dan anderen maar dit triggert mij :P
Geen probleem, maar volgens mij zitten we behoorlijk op 1 lijn hoor :) Zie hieronder:
Met een verbruik van 15Wh per km komt dat neer op 15*6500/1000*750=73125 gram CO2 op jaarbasis of 11,25 gram per km. En dat is in het slechtste scenario met alleen maar koolgestookte kilometers!

CO2 uitstoot van een 4 takt scooter is wat moeilijker te vinden, maar MilieuCentraal heeft in een vergelijking gesteld dat een benzinescooter ongeveer 2,8x zoveel CO2 uitstoot per km. Zij stellen 19g/km voor een elektrische scooter tov 53g/km met benzine. Voor een ebike rekent men 5g/km, maar goed, laten we pessimistisch zijn en die 11g van hierboven aanhouden. Dat is een factor 4,8 voor een elektrische fiets ten opzichte van een benzinescooter.

Doen we nog even lief tegen de scooter door te zeggen dat men hier 2takt en 4takt op één hoop heeft gegooid? Maken we er de helft van. 27 gram per kilometer vs. 11 gram per kilometer. Da's nog steeds meer dan het dubbele :P
Tov een e-fiets heb je helemaal gelijk, maar mijn vergelijking was e-scooter (die zitten op circa 40 Wh/km, dus volgens jouw rekenvoorbeeld 29 gram CO2/km) versus benzinescooter.

Overigens is het rekenen met kolenstroom qua CO2 wel wat te pessimistisch, de marginale stroomopwek in Nederland is vrijwel alle uren van de dag gasgestookt (als in, jouw extra kWh's laten een gascentrale iets bijstoken, niet een kolencentrale).

Helemaal perfect is natuurlijk een niet-elektrische fiets: nul CO2 :)
Daarnaast is CO2 niet het enige dat de lucht in geslingerd wordt. Vooral fijnstof zijn scooters erg goed in :Y De enige fijnstofproductie van een ebike - in gebruik - is het slijten van de banden.
Maar dit is precies wat ik aanhaal in mijn tekst: ook al is de CO2 besparing niet enorm, de *lokale* luchtkwaliteit (inderdaad met name fijnstof) verbetert enorm, en dat is een goede zaak! Zelfs een stad vol e-scooters en een kolencentrale (met fijnstofafvang etc) ernaast is een vooruitgang versus een stad met allemaal benzinescooters erin. We bedoelen hier hetzelfde :)

En minder lawaai, dat is de kers op de taart.

specs

• Pathogen
Dreamvoid schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 14:05:
[...]

Geen probleem, maar volgens mij zitten we behoorlijk op 1 lijn hoor :) Zie hieronder:

[...]

Tov een e-fiets heb je helemaal gelijk, maar mijn vergelijking was e-scooter (die zitten op circa 40 Wh/km, dus volgens jouw rekenvoorbeeld 29 gram CO2/km) versus benzinescooter.

Overigens is het rekenen met kolenstroom qua CO2 wel wat te pessimistisch, de marginale stroomopwek in Nederland is vrijwel alle uren van de dag gasgestookt (als in, jouw extra kWh's laten een gascentrale iets bijstoken, niet een kolencentrale).

Helemaal perfect is natuurlijk een niet-elektrische fiets: nul CO2 :)

[...]

Maar dit is precies wat ik aanhaal in mijn tekst: ook al is de CO2 besparing niet enorm, de *lokale* luchtkwaliteit (inderdaad met name fijnstof) verbetert enorm, en dat is een goede zaak! Zelfs een stad vol e-scooters en een kolencentrale (met fijnstofafvang etc) ernaast is een vooruitgang versus een stad met allemaal benzinescooters erin. We bedoelen hier hetzelfde :)

En minder lawaai, dat is de kers op de taart.
Ah, erg fijn dat mijn nuancering ook overkwam :Y

De niet-ondersteunde fiets is idd de beste optie, maar daar is mijn drempel veel te hoog voor. Ik heb nu nul fietsconditie, en om daar een prettige reistijd aan over te houden moet ik flink doortrappen. Dan breng ik veel liever met ondersteuning mijn actieradius flink omhoog, zodat ik ook nog eens makkelijk naar mijn ouders of broers kan fietsen en dan de auto wellicht eens laat staan voor zulke ritjes.

• Racing_Reporter
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 18:06

Racing_Reporter

Mediaproducent

Vandaag heb ik een paar testritten gemaakt, op twee Trek T500-derivaten. Deze man hobby't en kan de software in en weet er aardig veel vanaf. Dus die begrenzer van 25 km/u is niet meer, en dat is érg fijn. Het zou me 425 euro gaan kosten, en het comfort van een duwtje in je rug hebben bij hoger tempo is wel een zeer prettig idee. De actieradius is met 260 Wh wel wat beperkt, maar er kan dus 320 in (gereviseerd) voor 475. Natuurlijk wordt het nooit een speed-pedelec, maar het is een aardig begin wat véél goedkoper is. Al wil ik héél graag nog wat dingen doen om m'n zithouding te optimaliseren, ligstuur bv. Op ondersteuning 1/4 was met tegenwind 25 te doen, 4 is useless (want je batterij loopt leeg voor je ogen) maar je kan wel vrij vlot een bergje op. Met een racefiets na een lange dag zie ik mezelf dat niet meer lekker doen. Voor ritten van 15 km lijkt me dit op zich een aardige deal, of een keer 35 km met oplaadpunt. Meningen?

Daarnaast vraag ik me af of het nog wenselijk is om 3x 9 versnellingen te nemen, maar met gewoon 3 versnellingen loop je natuurlijk veel te snel tegen de limiet aan omdat je je de tandjes trapt. Iemand ervaringen hiermee? Ik ben een beetje bang voor hoge slijtage icm elektrische aandrijving. Wel ben ik blij dat ik achterwielaandrijving heb gevonden, vanwege slijtageredenen.

Racing_Reporter wijzigde deze reactie 16-01-2019 00:55 (5%)

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

• Maasluip
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 15:32

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

3 bladen voor vind ik zelfs voor een niet-ondersteunde trapfiets overkill in Nederland. Het is alleen nuttig als je echt de bergen in gaat. En dan heb ik maar 3x8.
"3 versnellingen", is dat een naaf? Dat gaat toch niet met achterwielaandrijving?
Met een achterwielmotor heb je veel minder last van hoge slijtage. Het vermogen wordt niet door de ketting doorgegeven.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• BasvanS
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 20:19
Wat doen jullie tegen het water opspat aan de boven zijde van de voorband? Zo'n spatlap aan de onderzijde bij het voorbeel lost het probleem van mijn zijknatte schoenen denk ik maar deels op.

• Pathogen
Racing_Reporter schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 00:50:
Vandaag heb ik een paar testritten gemaakt, op twee Trek T500-derivaten. Deze man hobby't en kan de software in en weet er aardig veel vanaf. Dus die begrenzer van 25 km/u is niet meer, en dat is érg fijn. Het zou me 425 euro gaan kosten, en het comfort van een duwtje in je rug hebben bij hoger tempo is wel een zeer prettig idee. De actieradius is met 260 Wh wel wat beperkt, maar er kan dus 320 in (gereviseerd) voor 475. Natuurlijk wordt het nooit een speed-pedelec, maar het is een aardig begin wat véél goedkoper is. Al wil ik héél graag nog wat dingen doen om m'n zithouding te optimaliseren, ligstuur bv. Op ondersteuning 1/4 was met tegenwind 25 te doen, 4 is useless (want je batterij loopt leeg voor je ogen) maar je kan wel vrij vlot een bergje op. Met een racefiets na een lange dag zie ik mezelf dat niet meer lekker doen. Voor ritten van 15 km lijkt me dit op zich een aardige deal, of een keer 35 km met oplaadpunt. Meningen?

Daarnaast vraag ik me af of het nog wenselijk is om 3x 9 versnellingen te nemen, maar met gewoon 3 versnellingen loop je natuurlijk veel te snel tegen de limiet aan omdat je je de tandjes trapt. Iemand ervaringen hiermee? Ik ben een beetje bang voor hoge slijtage icm elektrische aandrijving. Wel ben ik blij dat ik achterwielaandrijving heb gevonden, vanwege slijtageredenen.
Mening? Een dergelijke oplossing klinkt me als muziek in de oren :Y ontzettend bang for buck en daar houd ik wel van :)

• doek55

Een 320Wh revisie accu voor € 475 is flink aan de prijs en waarschijnlijk nog steeds te klein om langdurig voldoende vermogen te leveren voor hogere snelheden. Op hoeveel ampère is de BMS begrenst? Een nieuwe 468Wh accu incl. bagagerek heb je al voor € 219 thuis. Beter neem je een zo groot mogelijke accu, want capaciteit heb je nooit genoeg.

De slijtage van de ketting hoef je je geen zorgen over te maken bij achterwielaandrijving, maar hoe minder versnellingen met een derailleur hoe beter (ivm breedte ketting). Bij een middenmotor zou ik altijd voor een naafversnelling gaan, want een single speed (1/8") ketting is een stuk breder dan een derailleur ketting.
BasvanS schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 08:17:
Wat doen jullie tegen het water opspat aan de boven zijde van de voorband? Zo'n spatlap aan de onderzijde bij het voorbeel lost het probleem van mijn zijknatte schoenen denk ik maar deels op.
Had ik ook veel last van met de Schwalbe Energizer, maar met de Continental Top Contact Winter II geen last meer van. Aan de onderkant is een spatlap wel noodzakelijk.

• BartV
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 16:27

Overschoenen. Deze werken bij mij het beste. Ik trek ze aan zodra de weg nat is en de schoenen blijven droog. Net boven de overschoenen wel spetters op de broek, maar dat is niet heel veel.
Bij bol.com niet duur: https://www.bol.com/nl/p/...t-45-47/9200000036219896/

I think I've got the hang of it now... :w :q :wq :wq! ^d X exit X Q :quitbye CtrlAltDel ~~q :~q logout save/quit :!QUIT ^[zz ^[ZZ ZZZZ ^H ^@ ^L ^[c ^# ^E ^X ^I ^T ? help helpquit ^D ^d ^C ^c helpexit ?Quit ?q ^Kx /QY sync halt

• Racing_Reporter

Racing_Reporter

Mediaproducent

Pathogen schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 08:28:
[...]

Mening? Een dergelijke oplossing klinkt me als muziek in de oren :Y ontzettend bang for buck en daar houd ik wel van :)
Dat ben ik met je eens! Het is alleen... vorig jaar heb ik ergens op Stromer ST5 gezeten, en als je dergelijke oplossingen getest hebt, dan voelt dit wel als een enorme stap terug. Ik ben nu eenmaal een speedfreak, as you have probably guessed from my name ;) Maar het moet natuurlijk wel leuk blijven qua centjes! (En natuurlijk fiets ik niet overal als een idioot, alleen in het buitengebied waar het kan gaat het gas erop, of bij wind tegen).
doek55 schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 08:33:
[...]

Een 320Wh revisie accu voor € 475 is flink aan de prijs en waarschijnlijk nog steeds te klein om langdurig voldoende vermogen te leveren voor hogere snelheden. Op hoeveel ampère is de BMS begrenst? Een nieuwe 468Wh accu incl. bagagerek heb je al voor € 219 thuis. Beter neem je een zo groot mogelijke accu, want capaciteit heb je nooit genoeg.

De slijtage van de ketting hoef je je geen zorgen over te maken bij achterwielaandrijving, maar hoe minder versnellingen met een derailleur hoe beter (ivm breedte ketting). Bij een middenmotor zou ik altijd voor een naafversnelling gaan, want een single speed (1/8") ketting is een stuk breder dan een derailleur ketting.
Sorry, misschien was ik onduidelijk. Zeg maar zijn aanbod bestaat uit fietsen met accu, waarbij er per 60 Wh laten we zeggen 50 euro bijkomt. Dus 475 voor e-bike + 320 Wh, 425 voor 260 Wh, 375 voor 180/190 Wh. De ampère-vraag zou ik niet zo snel weten! Maar qua capaciteit ben ik het wel met je eens. Misschien een idee om de revisie-accu erbuiten te laten en dan zelf die van 468 erin te proppen. Dan zou de meerprijs ook niet zo afschuwelijk hoog hoeven te zijn. Zijn volgende stap van 400 Wh was dan wel 225 euro, bovenop de 475, dat vond ik weer een beetje te.

Je vroeg dat over de BMS vanwege dit specifieke type accu, of vanwaar de vraag eigenlijk?

Fair point van de derailleur, mijn kennis op dat gebied is lacking (:

Racing_Reporter wijzigde deze reactie 16-01-2019 10:16 (4%)

• Pathogen
Tsja, een ST5... Dan heb je het over bedragen zeg, mijn huidige auto kostte minder dan de helft :P

• Racing_Reporter

Racing_Reporter

Mediaproducent

Natuurlijk. Daar moet je het ook niet mee willen vergelijken, maar mán, dat ding was wel beestachtig. En als je referentiekader eenmaal opgerekt is, dan wordt het wel wat lastiger om 'terug' te stappen ;) Ook al is het wel een aardige vooruitgang op fietsen zonder e-hulp.

• doek55
Racing_Reporter schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 10:13:
[...]

Dat ben ik met je eens! Het is alleen... vorig jaar heb ik ergens op Stromer ST5 gezeten, en als je dergelijke oplossingen getest hebt, dan voelt dit wel als een enorme stap terug. Ik ben nu eenmaal een speedfreak, as you have probably guessed from my name ;) Maar het moet natuurlijk wel leuk blijven qua centjes! (En natuurlijk fiets ik niet overal als een idioot, alleen in het buitengebied waar het kan gaat het gas erop, of bij wind tegen).
[...]

Sorry, misschien was ik onduidelijk. Zeg maar zijn aanbod bestaat uit fietsen met accu, waarbij er per 60 Wh laten we zeggen 50 euro bijkomt. Dus 475 voor e-bike + 320 Wh, 425 voor 260 Wh, 375 voor 180/190 Wh. De ampère-vraag zou ik niet zo snel weten! Maar qua capaciteit ben ik het wel met je eens. Misschien een idee om de revisie-accu erbuiten te laten en dan zelf die van 468 erin te proppen. Dan zou de meerprijs ook niet zo afschuwelijk hoog hoeven te zijn. Zijn volgende stap van 400 Wh was dan wel 225 euro, bovenop de 475, dat vond ik weer een beetje te.

Je vroeg dat over de BMS vanwege dit specifieke type accu, of vanwaar de vraag eigenlijk?

Fair point van de derailleur, mijn kennis op dat gebied is lacking (:
Een 320Wh accu lijkt mij vrij klein voor het (langdurig) leveren van een hoog vermogen.

Als je hogere snelheden wilt halen neemt het benodigde vermogen flink toe en loop je waarschijnlijk tegen limieten aan. Dat kunnen zijn:
- Accu (hitte / voltage drop)
- Battery Management System (beveiliging klapt eruit)
- Controller (max in te stellen ampère)
- Naafmotor (hitte / max toerental)

En een Stromer ST5 trek je er met een BBSHD van €600 ook gewoon uit.

• mrpink83
BartV schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 09:48:
[...]

[Afbeelding]
Overschoenen. Deze werken bij mij het beste. Ik trek ze aan zodra de weg nat is en de schoenen blijven droog. Net boven de overschoenen wel spetters op de broek, maar dat is niet heel veel.
Bij bol.com niet duur: https://www.bol.com/nl/p/...t-45-47/9200000036219896/
Deze dus: zijn ideaal! Ik rij op mijn SP met spatlap op de voorband en deze hoezen. Ik rij met nette schoenen en een nette broek. Nog nooit vlekken gehad. Ik draag deze hoezen altijd, want ze zijn ook perfect tegen de kou (rijwind).

• mrpink83

Wat andere al zeggen: 320 wh is al krap. Als je graag wat harder rijdt (boven de 30 km/u), dan zit je misschien zo al aan 14 wh per kilometer. Dan haal je die 15 km wel, maar terug wordt een uitdaging in de winter. Sowieso is het slim om de grootste accu te nemen die je kan/wil betalen (ivm slijtage). En krijg je voor dat bedrag dan een gereviseerde accu en volledig nagekeken fiets met goede banden + goede ketting en tandwielen?

3x9 vind ik zelf te veel. Mijn SP heeft er 10 en daar mogen er zelfs wel 5 af wat mij betreft.

• tuppes
  • Registratie: augustus 2013
  • Laatst online: 16:38
Ik wil het originele vet in mijn BBS01B vervangen door Mobil 28 vet. Moet ik daarvoor het grote tandwiel met een poelietrekker verwijderen of volstaat zogoed als mogelijk schoonmaken en vullen met Mobil 28 vet?

• doek55
Ik heb destijds het tandwiel laten zitten en zoveel mogelijk zwart vet verwijderd. Daarna alles opvullen met Mobil 28, kapje er weer op en overtollig vet afnemen. Let op dat je de schroeven van de plastic afdekkap niet te vast draait. En daarna genieten van een zeer stille motor.

• Valdourian
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 13-02 12:51
Ik denk eraan de overstap van e-bike naar SP te maken maar wat een prijzen, pfff.. minstens 4-5k.
Ik rij nu bijna 3 jaar met mijn 25km/h e-bike naar het werk, 15km enkel maar ik vind het toch een eind rijden... ik doe er 40-45min over en neem soms de auto omdat ik geen zin heb in die "lange" rit.
Ik begin met werken om 6u dus dat is om 5u de fiets op, dit is wel lastig in de winter :D

Hoelang denken jullie dat ik er zou over doen met een SP? Het grootste deel van de rit zijn straatjes door de boerenbuiten en zonder verkeer, dus met de gas erop. Ik denk een 30tal minuten? Zou toch al wat schelen!

Klopt het ook dat je met een 600kwh batterij een bereik van 30-40km hebt aan volle snelheid? want dat word dan wel heel krap..

Desktop: AMD Ryzen 5 1600x ~ MSI X370 Gaming Pro Carbon ~ G.Skill Flare X DDR4 3200MHz 16GB ~ Sapphire Nitro R9 380 4GB ~ Fractal Design Meshify C ~ Samsung 850 EVO 500GB ~ Seasonic Focus Plus Gold 650W

• dennisfr
  • Laatst online: 18:42
Valdourian schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 19:31:
Ik denk eraan de overstap van e-bike naar SP te maken maar wat een prijzen, pfff.. minstens 4-5k.
Ik rij nu bijna 3 jaar met mijn 25km/h e-bike naar het werk, 15km enkel maar ik vind het toch een eind rijden... ik doe er 40-45min over en neem soms de auto omdat ik geen zin heb in die "lange" rit.
Ik begin met werken om 6u dus dat is om 5u de fiets op, dit is wel lastig in de winter :D

Hoelang denken jullie dat ik er zou over doen met een SP? Het grootste deel van de rit zijn straatjes door de boerenbuiten en zonder verkeer, dus met de gas erop. Ik denk een 30tal minuten? Zou toch al wat schelen!

Klopt het ook dat je met een 600kwh batterij een bereik van 30-40km hebt aan volle snelheid? want dat word dan wel heel krap..
Hangt echt van je route af, maar ik zou uitgaan van een half uur ongeveer.

Met 600kwh kom je wel een stuk verder ;) , maar een 600wh accu zal na ruim 30 kilometer op vol vermogen wel leeg zijn vermoed ik.

• Torched
tuppes schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 13:54:
Ik wil het originele vet in mijn BBS01B vervangen door Mobil 28 vet. Moet ik daarvoor het grote tandwiel met een poelietrekker verwijderen of volstaat zogoed als mogelijk schoonmaken en vullen met Mobil 28 vet?

[Afbeelding]
Je moet eigenlijk aan de andere kant ook de hele trapas verwijderen. En dan de reduction gear ook doen.
Zie dit filmpje, gaat over bbs02 maar de 01b deelt design behoorlijk.
YouTube: disassemble bafang mid drive motor kit and replace gear

Je hebt een speciale tool nodig om dat te doen. Mocht je ergens in Gelderland wonen heb ik die wel voor je te leen. Anders moet je het maar nemen voor wat het is en afvullen met mobil 28.

Het gaat er vooral om dat om het kleine tandwiel alles weg is, want dat gaat naar de kunstof tandwielen en de electromotor. Verder zoveel mogelijk vet erin duwen, kap erop en ronddraaien en overtollig afvegen.
Geval van the bigger the gob, the better the job.

• Dreamvoid
Vandaag heb ik een paar testritten gemaakt, op twee Trek T500-derivaten. Deze man hobby't en kan de software in en weet er aardig veel vanaf. Dus die begrenzer van 25 km/u is niet meer, en dat is érg fijn. Het zou me 425 euro gaan kosten, en het comfort van een duwtje in je rug hebben bij hoger tempo is wel een zeer prettig idee. De actieradius is met 260 Wh wel wat beperkt, maar er kan dus 320 in (gereviseerd) voor 475. Natuurlijk wordt het nooit een speed-pedelec, maar het is een aardig begin wat véél goedkoper is.
Ik ben hier nooit zo'n voorstander van, maar meningen verschillen. Ik snap dat die Stromers buiten het budget van zo'n beetje iedereen in Nederland liggen, maar door de dingen 'on the cheap' doen en een normale e-fiets opvoeren (en dan bedoel ik niet 'van 25 naar 28 km/u' maar 30+) neem je een aantal shortcuts waar je rekening mee moet houden:

- de remmen van zo'n Trek zijn niet berekend op die snelheden. Hoe belangrijk dat voor je is, wie weet het. Misschien heb je mazzel, maar misschien moet je ooit een noodstop maken op dat stukje fietspad waar je dacht dat je wel veilig 35 km/u kon rijden
- ik zou dan sowieso niet zonder helm gaan rijden (als je dat van plan was)
- je accu gaat razendsnel leeg en ook de rest van de onderdelen zullen hard slijten. Als je zelf kan klussen aan de fiets boeit dat misschien niet zo.
- je rijdt op die manier zonder WA verzekering rond en klein als de kans is, als je een oma van de sokken rijdt en de verzekering merkt dat je op een opgevoerde fiets aan het rondkachelen was, dan wordt het een langdurige grap

Mijn advies, als je er dagelijks mee wil gaan rijden: als het je om de SP-achtige snelheid gaat, maar geen godsvermogen wil neerleggen voor een mooie echte, reserveer dan circa 3000 euro voor zo'n ding. Geen trappers, maar wel een 3000W achterwielmotor, 45 km/u, en dat met fatsoenlijke remmen, banden en vering, verzekerd en een helm op. Je trekt elke Speed Pedelec eruit, en niet geheel onbelangrijk: de rest van het wegverkeer ziet ook duidelijker aan je hoe snel je kan/gaat.

specs

• Tahref
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 14:26

Tahref

God bless you

Ebike still going strong en inmiddels zo'n +- 4500km gereden.
Een ebike maakt toch wel stuk makkelijker om het ov te vermijden en zo kosten te besparen.

Btw, door aanschaf van Unitpackpower accu heb ik nu een accu 36V, 8AH over.
Deze mag voor een zachte prijs weg.

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 20:34
Wat interne verwensingen uitspreken over dat vroeger alles beter was...

Nee serieus; 20 jaar geleden hadden fietsen gewoon toereikende spatborden. Ergens ~15 jaar geleden heeft er iemand bedacht dat ze een stuiver kon besparen door ze net iets te kort te maken en sindsdien spuiten ze dus water recht naar vore wat je terug over je schoenen en broek krijgt en aan de achterkant gaat het omhoog... wat je op je rug krijgt.

Mocht ik nog eens tijd te veel hebben ga ik eens jagen naar een wat langer spatbord.
Tahref schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 00:53:
[Afbeelding]

Ebike still going strong en inmiddels zo'n +- 4500km gereden.
Een ebike maakt toch wel stuk makkelijker om het ov te vermijden en zo kosten te besparen.

Btw, door aanschaf van Unitpackpower accu heb ik nu een accu 36V, 8AH over.
Deze mag voor een zachte prijs weg.

[Afbeelding]
Ziet er mooi uit. Je hebt hem dus zo'n 5 maanden?

kabeltjekabel wijzigde deze reactie 17-01-2019 01:07 (25%)

• BertV

BertV

R-L48

kabeltjekabel schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 01:06:
[...]

Ergens ~15 jaar geleden heeft er iemand bedacht dat ze een stuiver kon besparen door ze net iets te kort te maken
Het is een design kwestie. Dunner, smaller en korter is fraaier.

• tuppes
  • Registratie: augustus 2013
  • Laatst online: 16:38
Torched schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 20:08:
[...]

Je moet eigenlijk aan de andere kant ook de hele trapas verwijderen. En dan de reduction gear ook doen.
Zie dit filmpje, gaat over bbs02 maar de 01b deelt design behoorlijk.
YouTube: disassemble bafang mid drive motor kit and replace gear

Je hebt een speciale tool nodig om dat te doen. Mocht je ergens in Gelderland wonen heb ik die wel voor je te leen. Anders moet je het maar nemen voor wat het is en afvullen met mobil 28.

Het gaat er vooral om dat om het kleine tandwiel alles weg is, want dat gaat naar de kunstof tandwielen en de electromotor. Verder zoveel mogelijk vet erin duwen, kap erop en ronddraaien en overtollig afvegen.
Geval van the bigger the gob, the better the job.
Bedankt voor deze tip en je aanbod voor het lenen van een tool maar zover wil ik toch eigenlijk niet gaan. De motor is nog nieuw en om hem nu helemaal uit elkaar te halen voor het smeren van de tandwielen is me toch net effen te veel van het goede. Mocht het over een jaar of drie nodig zijn om de motor te reviseren, haal ik hem dan wel helemaal uit elkaar. Voor nu volg ik de tip van doek55 op. :)
Racing_Reporter schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 10:46:
Natuurlijk. Daar moet je het ook niet mee willen vergelijken, maar mán, dat ding was wel beestachtig. En als je referentiekader eenmaal opgerekt is, dan wordt het wel wat lastiger om 'terug' te stappen ;) Ook al is het wel een aardige vooruitgang op fietsen zonder e-hulp.
Als je eenmaal op een ST5 hebt gereden dan ben je gewoon voor de rest van je leven verpest en wil je niets anders meer. Het ding kost bijna 10K....

Afgelopen weekend heb ik me ook weer staan te vergapen bij de ST5 die bij de fietsenmaker stond. Ontiegelijk mooie fiets maar zwaar overkill natuurlijk.

Met mijn Bulls ook weer een probleem: Geeft bij een oneffenheid / drempel in de weg vaak foutmelding E00. Alsof hij even geen contact maakt bij het display. Breng hem binnenkort even bij de fietsenmaker, hopelijk kunnen ze het snel fixen. Verder rijdt de Bulls Green Mover nog steeds heerlijk. Vanmorgen in de zeikregen met 42 km/u naar het weg gescheurd met de wind in de rug.

Enige echte nadeel blijft soms toch de actieradius: Op de hoogste ondersteuning is de koek met 30 km echt op en dat vind ik toch tegenvallen voor een 675Wh accu. Lagere ondersteuning betekent dat je niet harder dan 32 km/u gaat omdat de ondersteuning niet hoger gaat, opzich ook niet echt langzaam maar het had anders gekund. Een Stromer komt met dezelfde energie echt wel verder.

Wat ervaren jullie met Stromers met laten we zeggen windkrachtje 4 a 5 tegen? Kan je dan nog steeds 40km/u rijden of gaat het dan ook wat langzamer?

• BertV

BertV

R-L48

Ik hoor inderdaad stromer bezitters die met bosch gaan rijden en vervolgens twijfelen of de motor wel werkt.

Aan de ene kant mooi, zo met die rijbaan verplichting, aan de andere kant het einde van dit concept.

Ik rij de laatste tijd mijn bosch 500wh accu volledig leeg met 33km op 3/4 ondersteuning.
combinatie wind, temperatuur, en 21000km op de teller.

BertV wijzigde deze reactie 17-01-2019 11:08 (8%)

BertV schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 11:07:
Ik hoor inderdaad stromer bezitters die met bosch gaan rijden en vervolgens twijfelen of de motor wel werkt.

Aan de ene kant mooi, zo met die rijbaan verplichting, aan de andere kant het einde van dit concept.

Ik rij de laatste tijd mijn bosch 500wh accu volledig leeg met 33km op 3/4 ondersteuning.
combinatie wind, temperatuur, en 21000km op de teller.
Toen ik mijn Bulls voor onderhoud bracht kreeg ik een leen "Speed Pedelec" mee: Een Trek XM700+
In vergelijking met mijn Bulls met 500W achterwielmotor is dat wel even een stap terug. Dan is het echt harken :+

Haalde met moeite de 40 km/u en die klopt dan ook geeneens bij nagenoeg elke Bosch controller. Dan heb jij trouwens al aardig wat kilometers gedraaid in die 1,5 jaar zeg :o

• mrpink83

Hangt inderdaad van de route af. Toen ik nog van Utrecht naar Zeist reed, deed ik er 22 minuten over (ook 15 kilometer)
Met mijn accu van 620wh rij ik in de winter circa 32 km op volle snelheid. Ik laad daarom ook op, op het werk.

Mijn route enkel is 26 km. Sinds bijna 2 jaar nu in bezit van een Bulls Green Mover en daarmee is de tijdwinst per rit zeker wel 10~15 minuten. Voorheen deed ik met mijn 25 km/u e-bike er 60~65 minuten over.

Het gaat jou wel wat tijd besparen maar niet heel veel, denk een minuutje of 5~10 max. Dus om daar nou een high end speed pedelec voor aan te schaffen.... Je zou natuurlijk wel kunnen proberen om je huidige fiets in te ruilen en het verder te gaan doen met bijvoorbeeld een Batavus Razer Turbo. Die is niet al te duur en heeft een 500Wh accu. Je zult dan misschien een retourtje kunnen doen maar denk dat je dan alsnog even op je werk moet bijladen.

Enige nadeel zijn de velgremmen, die hebben bij nat weer niet echt veel stopping power en op den duur vreten ze je velg op die je dan weer moet laten vervangen. Maar dan ben je wel heel wat kilometers verder denk ik.

Een speed pedelec met middenmotor en derailleur is niet aan te raden, dan ben je heel vaak aan de beurt omdat alles weer versleten is.

• roffeltjes
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 14-02 09:08
[...]

Dat is te kort door de bocht. Behalve accu en motor zijn de onderdelen standard fiets onderdelen (en kan je eventueel zelf onderhouden). Zelfs als je om de 30k (3 jaar als je echt fanatiek bent) je motor vervangt (600 euro) valt dat in het niet met de kosten voor een auto.

Ik hoor op het werk iets teveel verhalen over "kleine" reparaties (Dashbord lichtje kapot e.d.) waarbij de kosten bizar hoog liggen (lees meer dan die motor van die ebike) om dit soort argumenten serieus te nemen. De kosten voor een auto is echt niet een sommetje van afschrijving, belasting en benzine. Ook auto's hebben mankementen en dan heb je het over bedragen waar de gemiddelde fietsenmaker orgastische gedachtes van zou krijgen.

Het gras is groener aan de overkant.

Dus ja, als je perse ook een auto voor de deur wil (waarom???) is het wellicht financieel niet zo aantrekkelijk (betwijfel ik ten zeerste), maar als alternatief voor de auto is het hilarisch veel goedkoper.

• Valdourian
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 13-02 12:51
Vlassie1980 schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 12:03:
[...]

Mijn route enkel is 26 km. Sinds bijna 2 jaar nu in bezit van een Bulls Green Mover en daarmee is de tijdwinst per rit zeker wel 10~15 minuten. Voorheen deed ik met mijn 25 km/u e-bike er 60~65 minuten over.

Het gaat jou wel wat tijd besparen maar niet heel veel, denk een minuutje of 5~10 max. Dus om daar nou een high end speed pedelec voor aan te schaffen.... Je zou natuurlijk wel kunnen proberen om je huidige fiets in te ruilen en het verder te gaan doen met bijvoorbeeld een Batavus Razer Turbo. Die is niet al te duur en heeft een 500Wh accu. Je zult dan misschien een retourtje kunnen doen maar denk dat je dan alsnog even op je werk moet bijladen.

Enige nadeel zijn de velgremmen, die hebben bij nat weer niet echt veel stopping power en op den duur vreten ze je velg op die je dan weer moet laten vervangen. Maar dan ben je wel heel wat kilometers verder denk ik.

Een speed pedelec met middenmotor en derailleur is niet aan te raden, dan ben je heel vaak aan de beurt omdat alles weer versleten is.
Had al eens contact opgenomen met de plaatselijke fietsenwinkel en die zouden eventueel mijn huidige fiets kunnen overnemen, dus daar worden wat kosten gecompenseerd.

De tijdwinst is mooi meegenomen, zeker in de winter, maar het gaat me vooral om een goede en degelijke vervanging van een 2e auto. Als ik alle dagen met de fiets naar het werk moet wil ik wel degelijk materiaal.
Mijn huidige ebike is zeker nog degelijk, maar ik heb het gevoel dat het echt een fiets is en het niet zo vooruit gaat, dan hoop ik met een SP meer het gevoel te hebben van een brommer, het gaat allemaal wat sneller en is meteen al een betere vervanger voor de auto.
Ik heb zo een mentale grens van 30min voor woon-werkverkeer en zit nu aan 40-45min met mijn fiets... Ik weiger een 2e auto aan te schaffen, een brommer ofzo.... op de duur staat de garage ook overvol en is toch weer iets erbij die meer kosten met zich meebrengt, dus dan maar de fiets "upgraden"?

Btw, de fietsboer hier heeft merken als Stromer, Flyer, Cube, Stevens,... Iemand bekend met Flyer?

Desktop: AMD Ryzen 5 1600x ~ MSI X370 Gaming Pro Carbon ~ G.Skill Flare X DDR4 3200MHz 16GB ~ Sapphire Nitro R9 380 4GB ~ Fractal Design Meshify C ~ Samsung 850 EVO 500GB ~ Seasonic Focus Plus Gold 650W

Valdourian schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 15:37:
[...]

Had al eens contact opgenomen met de plaatselijke fietsenwinkel en die zouden eventueel mijn huidige fiets kunnen overnemen, dus daar worden wat kosten gecompenseerd.

De tijdwinst is mooi meegenomen, zeker in de winter, maar het gaat me vooral om een goede en degelijke vervanging van een 2e auto. Als ik alle dagen met de fiets naar het werk moet wil ik wel degelijk materiaal.
Mijn huidige ebike is zeker nog degelijk, maar ik heb het gevoel dat het echt een fiets is en het niet zo vooruit gaat, dan hoop ik met een SP meer het gevoel te hebben van een brommer, het gaat allemaal wat sneller en is meteen al een betere vervanger voor de auto.
Ik heb zo een mentale grens van 30min voor woon-werkverkeer en zit nu aan 40-45min met mijn fiets... Ik weiger een 2e auto aan te schaffen, een brommer ofzo.... op de duur staat de garage ook overvol en is toch weer iets erbij die meer kosten met zich meebrengt, dus dan maar de fiets "upgraden"?

Btw, de fietsboer hier heeft merken als Stromer, Flyer, Cube, Stevens,... Iemand bekend met Flyer?
Als je fiets nog goed is en inruilbaar dan is dat mooi meegenomen.

Stromer: Kwalitatief zeer goed, geen verdere introductie benodigd
Cube: Hebben volgens mij buiten een opgefokte MTB met kenteken geen echte speed pedelec met spatborden en bagagedrager?
Stevens: Heeft diverse sp's, niet de goedkoopste
Flyer: De oudere modellen zijn niet op kenteken te krijgen en in mijn optiek ook wat oubollig. De jongere Upstreets zijn mooi maar erg prijzig. Wel een goed merk.

Als je over die mentale grens heen gaat en het oprekt naar 40~45 minuten en dan jezelf rijk rekent aan al die kosten die je niet hebt omdat je geen tweede auto hebt lijkt me dat ook een goede motivator. Je kan de upgrade uiteraard doen maar op jouw afstandje van 15 km is het geen enorm verschil, maar die extra snelheid is natuurlijk wel lekker ;)

• Tahref
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 14:26

Tahref

God bless you

kabeltjekabel schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 01:06:
[...]

Ziet er mooi uit. Je hebt hem dus zo'n 5 maanden?
10 Maanden. Enige wat ik heb vervangen is de ketting.
Had graag een trapkrachtsensor ipv een rotatiesensor maar voor de rest niets te klagen en erg betrouwbaar.

• kabeltjekabel
Tahref schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 20:43:
[...]

10 Maanden. Enige wat ik heb vervangen is de ketting.
Had graag een trapkrachtsensor ipv een rotatiesensor maar voor de rest niets te klagen en erg betrouwbaar.
Nadeel van open ketting.
BertV schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 09:43:
[...]

Het is een design kwestie. Dunner, smaller en korter is fraaier.
Natte broek en overschoenen zijn ook fraaier?

• BasvanS
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 20:19
Vlassie1980 schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 15:44:
[...]

Als je fiets nog goed is en inruilbaar dan is dat mooi meegenomen.

Stromer: Kwalitatief zeer goed, geen verdere introductie benodigd
Cube: Hebben volgens mij buiten een opgefokte MTB met kenteken geen echte speed pedelec met spatborden en bagagedrager?
Stevens: Heeft diverse sp's, niet de goedkoopste
Flyer: De oudere modellen zijn niet op kenteken te krijgen en in mijn optiek ook wat oubollig. De jongere Upstreets zijn mooi maar erg prijzig. Wel een goed merk.

Als je over die mentale grens heen gaat en het oprekt naar 40~45 minuten en dan jezelf rijk rekent aan al die kosten die je niet hebt omdat je geen tweede auto hebt lijkt me dat ook een goede motivator. Je kan de upgrade uiteraard doen maar op jouw afstandje van 15 km is het geen enorm verschil, maar die extra snelheid is natuurlijk wel lekker ;)
Denk dat het vooral een kwestie van gewenning is. Heb zelf een Qwic gekocht op 2 januari om met een gangetje van 30-32 mijn 15 km (enkel) naar het werk binnen het half uur te kunnen doen. Nu ik zie dat dat het ipv standje 4 op standje 6 met dezelfde inspanning met 45 km/h gaat moet ik er niet meer aan denken om er 6 minuten langer over te doen.

Ik had er ook een hekel aan om bij mijn vorige werkgever af en toen in de file te staan. Netto effect 3 minuten, maar ow zo irritant! Als je eenmaal weet of gewend bent aan sneller, wil je niet anders meer en is zelfs 5 minuten erg fijn!

• Maasluip
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 15:32

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

kabeltjekabel schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 23:44:
[...]

Natte broek en overschoenen zijn ook fraaier?
Denk je nu echt dat fietsdesigners zich iets aan de gebruiker gelegen laten liggen? Waarom maken ze dan batterijachterlichten op een fiets met een dynamo?
Goedkoop, goedkoop, goedkoop.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• BertV

BertV

R-L48

Het was super-glad vanochtend... maar een voordeel met de fiets in vergelijking met mijn eerdere motor; je kunt stapvoets gaan rijden zonder een auto in je nek...

Alles op het fietspad natuurlijk.

• Pathogen
@BertV de gladste stukken vanochtend waren hier allemaal fietspad helaas. De autowegen waren prima bestrooid :Y Maar ik herken je probleem wel hoor, een tijdje terug met een spontane hagelbui de weg op gedraaid op 2 wielen, dat was geen lolletje.

Vandaag bewust de fiets laten staan, ben twee weken terug op mijn bakkes gegaan en dat heeft toch wel voor een deuk in mijn ego gezorgd :+

Ben in de afgelopen jaren al vaker op mijn bakkes gegaan, zeker met gladheid is het klote. Fietspaden waren gisteren overal kletsnat dus dat is lekker op gaan vriezen.

• Kodess
  • Registratie: september 2009
  • Nu online
Ik was graag met de fiets gegaan. Jammer dat ik mijn schuur niet open kreeg omdat het slot volledig vast was gevroren :+

• Pathogen
@Kodess ah dat probleem had ik ook! Ik kon nog net de sleutel erin krijgen en heb een paar minuten voorzichtig staan morrelen totdat het lukte :P

• kabeltjekabel
Maasluip schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 08:19:
[...]

Denk je nu echt dat fietsdesigners zich iets aan de gebruiker gelegen laten liggen? Waarom maken ze dan batterijachterlichten op een fiets met een dynamo?
Goedkoop, goedkoop, goedkoop.
Dat is dan weer veel goedkoper te vervangen en er is een ruime keuze aan bedrade LED achterlichten. Gaan in combinatie met een LED koplamp prima op de 2,4W naafdynamo terwijl daar eigenlijk de 3W dynamo's voor zijn.

Heb dat op mijn fiets ook gedaan. Nu ook remlicht :+

En dat vervangen is uiteindelijk toch nodig zodra die Alkaline's gaan lekken (altijd).

kabeltjekabel wijzigde deze reactie 18-01-2019 10:05 (7%)

• Dreamvoid
Alweer een wat ouder artikel, maar toch interessant om te lezen: de Chinese importtarieven, gezien vanuit de Amerikaanse e-bike industrie (tip: lees niet de comments onder het artikel, je wordt er droevig van).

Dreamvoid wijzigde deze reactie 18-01-2019 10:55 (13%)

specs

• berndw
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 14-02 18:08
Ik ben sinds vandaag het topic aan het lezen. Ben namelijk zelf op zoek naar een elektrische fiets (geen speed pedelec) i.v.m. nieuwe baan in centrum van stad. Afstand enkele reis is 17 km. Ben op zoek naar een wat sportiever model herenfiets voor het hele jaar door rijden, ongeveer 8000km per jaar.
Mijn wensen zijn in volgorde van belangrijkheid (is dat een woord trouwens?), importantie is misschien mooier:
* actieradius 50 km (met flinke tegenwind, dus veel ondersteuning). Is wel ruim genomen, maar rekening houdend met slechter wordende accu e.d. zodat ik een paar jaar vooruit kan.
* middenmotor
edit * schijfremmen
* liefst naafversnelling ivm minder onderhoud, maar is wel weer zwaarder, schijnt.

Budget is ergens tussen de 2 en 3 duizend euro. Uiteraard liefst aan de lage kant van dit budget, maar ben bereid best wat meer te betalen voor kwaliteit, duurzaamheid en onderhoudsarm.

Ik zie eerlijk gezegd door de bomen het bos niet meer. Zo vreselijk veel keuze. Ik vind zelf bijvoorbeeld de fietsen van Cube er mooi uitzien, maar kan niet zeggen of dit goede keuzes zijn. Batavus razer vind ik ook mooi, maar ik heb het idee dat de wat meer sportievere fietsen, weer met een derailleur zijn. Misschien valt het onderhoud aan derailleur en ketting in de praktijk ook wel mee. Geen idee. Ben in ieder geval van plan binnenkort eens naar 12gobiking te gaan en me daar een dagje te laten voorlichten, alleen zou ik het fijn vinden een beetje goed beslagen ten ijs te komen. Hopelijk hebben jullie nog tips.

• dcl!
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 13:41
Goed idee om te gaan proeffietsen met een paar verschillende modellen in ieder geval.

Vwb de Batavus Razer, ik fiets hiermee nu 2 jaar 14km enkele reis (voor de oplettende lezers: ja na 1 jaar is mijn enkele reis 1 km langer geworden).
Mijn gebruik is wel 90% eco stand overigens. Maar passeer elke dag 2 stevige (kunstmatig aangelegde) heuvels waarbij ik dan opschakel naar hogere (=standje normaal) ondersteuning, heel soms bij harde wind tegen de allerhoogste. Die gebruik ik zo'n 4x per jaar denk ik.... :+ maar op die momenten is het toch fijn dat ik 'm heb.

Accu: in theorie kan ik er de week mee door (4 dagen per week op de fiets 4x 28km). In de praktijk rij ik de accu bijna nooit leeg, maar ga ik bijladen na 2 dagen. 's Middags op het werk, zodat ik met de volgeladen accu meteen kan gaan fietsen daarna.

Ik merk na 2 jaar nog maar heel weinig van achteruitgang van de accu.

Bovenstaande n=1 dus voor wat het waard is allemaal.

Succes met uitzoeken, proeffietsen en keuze maken.

dcl! wijzigde deze reactie 18-01-2019 15:47 (4%)

• zonnefreak
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 12:09
berndw schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 15:29:
Ik ben sinds vandaag het topic aan het lezen. Ben namelijk zelf op zoek naar een elektrische fiets (geen speed pedelec) i.v.m. nieuwe baan in centrum van stad. Afstand enkele reis is 17 km. Ben op zoek naar een wat sportiever model herenfiets voor het hele jaar door rijden, ongeveer 8000km per jaar.
Mijn wensen zijn in volgorde van belangrijkheid (is dat een woord trouwens?), importantie is misschien mooier:
* actieradius 50 km (met flinke tegenwind, dus veel ondersteuning). Is wel ruim genomen, maar rekening houdend met slechter wordende accu e.d. zodat ik een paar jaar vooruit kan.
* middenmotor
edit * schijfremmen
* liefst naafversnelling ivm minder onderhoud, maar is wel weer zwaarder, schijnt.

Budget is ergens tussen de 2 en 3 duizend euro. Uiteraard liefst aan de lage kant van dit budget, maar ben bereid best wat meer te betalen voor kwaliteit, duurzaamheid en onderhoudsarm.

Ik zie eerlijk gezegd door de bomen het bos niet meer. Zo vreselijk veel keuze. Ik vind zelf bijvoorbeeld de fietsen van Cube er mooi uitzien, maar kan niet zeggen of dit goede keuzes zijn. Batavus razer vind ik ook mooi, maar ik heb het idee dat de wat meer sportievere fietsen, weer met een derailleur zijn. Misschien valt het onderhoud aan derailleur en ketting in de praktijk ook wel mee. Geen idee. Ben in ieder geval van plan binnenkort eens naar 12gobiking te gaan en me daar een dagje te laten voorlichten, alleen zou ik het fijn vinden een beetje goed beslagen ten ijs te komen. Hopelijk hebben jullie nog tips.
Ik zou persoonlijk niet voor de combinatie van middenmotor met een gesloten kettingkast gaan. Als je redelijk wat vermogen trapt dan gaat zo'n fietsketting toch redelijk snel langer worden. Dit moet dan steeds worden opgelost door je achterwiel wat verder naar achteren te zetten. d.m.v. kettingspanners. Als je een beetje handig bent dan moet je dat klusje ook zelf kunnen doen.
Je kunt ook een voorwiel of een achterwiel aangedreven fiets nemen. Dan heb je dat probleem in veel mindere mate. Nadeel van achterwiel motor is wel dat als je band vervangen moet worden dat dit onderhand wel een specialistisch klusje is geworden.
Dat heb je met een voorwiel aangedreven fiets dan weer niet.
Kortom. Een middenmotor is ook niet zaligmakend. Ik zou wat DCL ook aangeeft echt gewoon een hoop fietsen uitproberen. Kijk ook welke lekker zit en stuurt en wat een natuurlijke ondersteuning geeft.
Met droog weer zijn hydraulische velgremmen zeker zo goed, maar met nattigheid dan heb je wel een 2x zo langere remweg nodig.
Nadeel van deze remmen is wel dat het je banden in nattigheid enorm vies maakt.

Maar goed dit zijn mijn persoonlijke meningen.
Ik bezit wel een speedpedelec met een middenmotor van Bosch met derailleur. En ik doe al het onderhoud zelf. Maar nogmaals rij op zoveel mogelijk fietsen en maak er ook een aantal noodstops mee. Dan merk je ook wel wat de verschillende remsystemen voor verschillende remwegen geven.

• berndw
Ok bedankt voor jullie reacties. Middenmotor is toch wel de meeste keuze in, dus de kans is aanzienlijk dat het een middenmotor wordt. Heb nu even de fiets van iemand geleend om te proberen of de afstand een beetje te doen is. Dit is een Sparta met achtermotor trouwens.
Ik zal, als ik binnenkort eens ben wezen testen bij een zaak, de opties hier nog eens voorleggen. Of, als het een erg goede verkoper is, mijn aankoop laten weten.

• Christiano007
  • Registratie: oktober 2001
  • Nu online

Christiano007

Ich bin der champion

Wij krijgen in mei een kleine, en omdat we nogal aardig moeten trappen om omhoog te komen naar onze straat (erg steil) denken we aan een elektrische bakfiets.

Nu ben ik zelf niet zo'n fan hiervan, vind ze maar groot en lomp. Weinig ruimte om zo'n fiets kwijt te kunnen thuis. Maar de vriendin wilt het erg graag. Nu lijkt mij een 3 wiel versie wat fijner i.v.m. balans. Maar die zin natuurlijk in de bochten weer wat lomper.

Nu dacht ik zelf liever aan een goede elektrische fiets en daarachter een fietskar. Maar zijn daar wel serieuze opties voor om een maxi-cosi o.i.d. in te doen? En als een fietskar ook al 1000 euro kost.... tjah

Iemand ervaring met het vervoeren van een baby in een fietskar achter een elektrische fiets?

Ter land, ter zee en in de kroeg

• roffeltjes
Wij zijn aan onze tweede kinderkar. Eerst hadden we een Chariot (overgenomen door Thule) en hebben nu een Kidscar.

Voordelen kinderkar tov bakfiets:

1. Wendbaarder. De fiets fiets (buiten het optrekken!) eigenlijk niet heel anders dan zonder fietskar.
2. Minder windgevoelig
3. Veiliger. Het is een roll-cage. Ik zal het niet testen, maar ik weet zeer zeker dat mijn kinderen in een fietskar verreweg de meeste overlevingskans hebben tov achterop (slechtste optie)of een bakfiets (beter dan achterop, maar geen roll-cage). Sterker nog, ik zal veel eerder wat hebben dan zij.

YouTube: Kids Touring GmbH Crash-Test 2011/2012

Wat je ziet is dat die wagen kan rollen en dat neemt heel wat energie weg (pappa heeft dan wel een probleem) en dat zal met een bakfiets niet gebeuren (en die heeft geen roll bar). Ook zie je dat het alu frame behoorlijk robuust is.

Waarom kozen wij voor de Kidscar? Onze kinderen werden te groot (al fokken wij dwergen), maar omdat we geen auto hebben en zelf fietsen niet altijd realistisch is (soms hebben we haast of is het weer gewoon te slecht) hebben we toch een nieuwe kar gekocht. Onze zoon van negen en dochter van zeven passen er ruim in (nogmaals, dwergjes van 1.21 en 1.28)

- Superstevig.
- Stuk Groter
- Kan veel meer belasting aan.
- De basis is super-degelijk. Dik alu, no nonsense constructie.

Nadelen tov de Thule:

- Afwerking is matig. Het is duidelijk een handige CnCer die een fietskar heeft gemaakt, niet een ontwerpteam die aan de zoveelste verfijning van zijn producten lijn zit (Chariott/Thule).
- Ophanging doek van de kidscar is Kwalitatief Uiterst Teleurstellend. De popnagels van het alu frame waar de doek aan geklikt wordt sneuvelen. Maar Met een spanbandje had ik het zo weer gefixt... en dingen zelf fixen is bij de Thule een stuk lastiger.
- Vering Thule is beter. Maar de vering van de Chariott is bij ons doorgerot na ZWAAR (mis) gebruik in weer en wind. Vervangen was toch 40 euro en een halfuurtje schroeven. De Kidscar heeft een vering die veel minder kritisch is.

Wij vinden onder de streep de Kidscar beter, maar de Thule is een volwassener product.

Verder:

Gebruik je eigen gevoel, maar onze dochter ging met 6 weken in de kinderkar in een speciale babysling. Tuurlijk je rijdt met beleid (niet full speed over een snelheidsdrempel^^), maar een baby is niet van kristal. Een baby vervoeren is iets wat we onze hele evolutie al hebben gedaan, en een fietskar op een net fietspad is niet bepaald de meest spannende manier (wat dacht je van te paard over de steppe? ^^).

Niemand piekert erover om zijn kind in de maxicosi achterin te gooien, maar dan heb je meer verkeersdrempels en opritjes dan dat wij tegenkomen op de fiets ;)

roffeltjes wijzigde deze reactie 20-01-2019 15:39 (11%)

• berndw
En waarom speciaal een bakfiets? Je hebt ook dragers voor maxi cosy zodat je ze achterop zet. Ideaal. Kun je met een gewone elektrische fiets gebruiken.

"Steco baby mee" heet dat ding.

• Rukapul
  • Nu online

Rukapul

Moderator General Chat
Christiano007 schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 21:43:
Nu dacht ik zelf liever aan een goede elektrische fiets en daarachter een fietskar. Maar zijn daar wel serieuze opties voor om een maxi-cosi o.i.d. in te doen? En als een fietskar ook al 1000 euro kost.... tjah

Iemand ervaring met het vervoeren van een baby in een fietskar achter een elektrische fiets?
Ik en diverse anderen in dit topic. Voer maar eens 'fietskar' in het zoekveld hierboven ;)

Fietskarren kun je ook tweedehands kopen. Ding wat wij scoorden zag er niet uit door verweerde stof, etc., maar nog prima functioneel.

Voor het vervoeren van een baby in een fietskar heb je een zgn babyschaal. En uiteraard houd je rekening met hobbels etc.

@roffeltjes die van mij zijn iets langer en die van 7 (evt nog met een vriendje) past eigenlijk echt niet meer :P

• roffeltjes
Elk voordeel heb zijn nadeel :+

En ja, tweede hands is een heel prima optie.. Zeker omdat de meeste mensen die dingen niet wekelijks gebruiken.

roffeltjes wijzigde deze reactie 20-01-2019 19:51 (64%)

• APBaguette
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 20:42
Vergeet bij een fietskar niet het zeiltje dicht te doen, ook als het niet regent. Ik heb weleens een kind met een gezicht vol bladerenprut gezien :') yay korte spatborden.

• Rukapul
  • Nu online

Rukapul

Moderator General Chat
APBaguette schreef op zondag 20 januari 2019 @ 20:15:
Vergeet bij een fietskar niet het zeiltje dicht te doen, ook als het niet regent. Ik heb weleens een kind met een gezicht vol bladerenprut gezien :') yay korte spatborden.
* Rukapul onderschrijft dit.

Met de normale fiets was het geen issue, maar op de e-bike spat er continu modder op de fietskar:
Rukapul schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 22:14:
Wat ons bij de Grenoble C7 HMB opvalt is de enorme bagger die zich aan de fiets hecht. We hebben de fiets nu anderhalve maand, maar binnen een week zat er al een lading modder en andere meuk op de framebuizen, etc. bij het achterwiel. Ook als we de fietskar achter de fiets hebben hangen dan zit die achter het achterwiel onder de modder. Ook zodanig hoog dat het duidelijk is dat je niet voor je pretje er direct achter zou fietsen.

Bij een gewone fiets is het niet zo'n zooi op het frame en blijft de fietskar ook verschoond van modder, terwijl het achterspatbord niet bepaald langer is.

• doek55
Gisteren even een tegenvaller. Na 17.500km is er een spaaknippel in het achterwiel afgebroken. Helaas kwam ik daar zondagmiddag pas achter en kon ik de fiets dus niet meer op tijd repareren om deze ochtend eens echt door de kou te fietsen.

Vanmiddag even op zoek naar een fietsenmaker die de juiste spaaknippel op voorraad heeft, want het blijkt dat er in mijn achterwiel bredere spaken zitten dan standaard. Ik heb gisteren de spaaknippels uit twee andere fietsen geprobeerd, maar die pasten niet.

Nu het achterwiel eruit was bleek de linker lager van mijn achternaaf ook wat slijtage te vertonen, dus de naaf krijgt voor de tweede keer een nieuwe conusring en lager en de Nexus 8 krijgt een oliebadje.

• timovd
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 18:13

timovd

Voorsprong door techniek

Sinds enkele dagen doet mijn e-bike met Bosch Classic (2011, 25 km/h) het niet meer. De fiets heeft een maand stil gestaan en de accu heb ik in die tijd binnen neergelegd. Het display gaat wel aan, maar er is geen ondersteuning of snelheidsmeter. De batterij en motor zijn in zeer goede staat en zijn nog geen half jaar geleden vernieuwd en iets meer dan 10k km mee gefietst.
Bij de FM duurt het enkele weken voordat ik aan de beurt ben, terwijl ik zelf wel handig ben en het juiste gereedschap heb (ook voor een Bosch middenmotor).

timovd wijzigde deze reactie 21-01-2019 12:26 (4%)

Gasloos huis 7kW Panasonic WH-UD07HE5-1 | 3,5kWp PV-systeem

• roffeltjes
Als hij ook geen snelheid geeft als hij niet ondersteunt: Check je spaak magneet. Als die recht is, op de goede plek is en niet zo verroest dat het signaal wordt verzwakt, dan kan je nog kijken naar je sensor,
roffeltjes schreef op maandag 21 januari 2019 @ 12:42:
Als hij ook geen snelheid geeft als hij niet ondersteunt: Check je spaak magneet. Als die recht is, op de goede plek is en niet zo verroest dat het signaal wordt verzwakt, dan kan je nog kijken naar je sensor,
Ik zou dan wel een foutmelding verwachten?

• roffeltjes
Nee hoor. Als je fiets stilstaat geeft hij toch ook geen foutmelding? Software denkt gewoon dat de fiets stilstaat.

roffeltjes wijzigde deze reactie 21-01-2019 12:48 (25%)

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@roffeltjes, de spaakmagneet heb ik gecheckt; losgehaald en een paar keer handmatig/los langs de sensor gehouden. Als ik mij niet vergis - en hopelijk kan iemand dat bevestigen - hoort er 0.0 als huidige snelheid te staan als je de fiets aan zet. Bij mij gebeurt dat niet. Ik zie alleen de waardes in de onderste rij.

• dennisfr
  • Laatst online: 18:42
timovd schreef op maandag 21 januari 2019 @ 12:22:
Sinds enkele dagen doet mijn e-bike met Bosch Classic (2011, 25 km/h) het niet meer. De fiets heeft een maand stil gestaan en de accu heb ik in die tijd binnen neergelegd. Het display gaat wel aan, maar er is geen ondersteuning of snelheidsmeter. De batterij en motor zijn in zeer goede staat en zijn nog geen half jaar geleden vernieuwd en iets meer dan 10k km mee gefietst.
Bij de FM duurt het enkele weken voordat ik aan de beurt ben, terwijl ik zelf wel handig ben en het juiste gereedschap heb (ook voor een Bosch middenmotor).
Een beetje FM heeft toch op korte termijn wel een momentje om even motor en accu uit te lezen en een diagnose te stellen? Ik kan mij niet voorstellen dat ze al weken vooruit volgepland zijn.
dennisfr schreef op maandag 21 januari 2019 @ 13:27:
[...]

Een beetje FM heeft toch op korte termijn wel een momentje om even motor en accu uit te lezen en een diagnose te stellen? Ik kan mij niet voorstellen dat ze al weken vooruit volgepland zijn.
Mijn gedachte inderdaad, erg slecht als je zo'n lange doorlooptijd hebt...

• wmeester
Zie je wel een batterijstatus? /Kun je het licht aandoen? (om te controleren of de accu wel gezien wordt)
Anders misschien ergens een accu van iemand lenen?

Het was vanochtend aardig fris op de fiets; -7,4. Dus maar de regenbroek aangedaan tegen de kou, niet te hard fietsen (30-32km/h) op standje Tour om warm te blijven.
Morgen sneeuw, ik weet nog niet of ik dan de fiets pak....

wmeester wijzigde deze reactie 21-01-2019 13:56 (132%)

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@wmeester , Licht aan/uit gaat middels dynamo in het voorwiel. Ik kan het display ook aanzetten door de power-button in te drukken op de batterij en dan zie ik de status van de batterij ook.

• wmeester
timovd schreef op maandag 21 januari 2019 @ 13:57:
@wmeester , Licht aan/uit gaat middels dynamo in het voorwiel. Ik kan het display ook aanzetten door de power-button in te drukken op de batterij en dan zie ik de status van de batterij ook.
Ohw, jij hebt een rond bedieningspaneel/schem. Dat werkt anders blijkbaar. :$ :)

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@wmeester, nee ik heb het vierkante Intuvia. De fabrikant (Trek) heeft ervoor gekozen om een Shimano naafdynamo er in te doen. Op de motor zit wel een aansluiting voor verlichting, maar die is niet in gebruik.

• wmeester
Ok, wat betreft aansluiting verlichting; dat gaat met exact dezelfde connector in de printplaat van de motor als de aansluiting van de snelheidsmeter. Heeft de monteur daar niet toevallig een fout mee gemaakt?

• wmeester
timovd schreef op maandag 21 januari 2019 @ 13:57:
IE staat te hikken

wmeester wijzigde deze reactie 21-01-2019 14:14 (11%)

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

wmeester schreef op maandag 21 januari 2019 @ 14:13:
Ok, wat betreft aansluiting verlichting; dat gaat met exact dezelfde connector in de printplaat van de motor als de aansluiting van de snelheidsmeter. Heeft de monteur daar niet toevallig een fout mee gemaakt?
De fiets is zo uit de fabriek gerold en ik fiets daar al heel wat kilometers mee, dus daar ga ik niet van uit.

• B2B2
  • Laatst online: 11-02 18:01
timovd schreef op maandag 21 januari 2019 @ 13:02:
@roffeltjes, de spaakmagneet heb ik gecheckt; losgehaald en een paar keer handmatig/los langs de sensor gehouden. Als ik mij niet vergis - en hopelijk kan iemand dat bevestigen - hoort er 0.0 als huidige snelheid te staan als je de fiets aan zet. Bij mij gebeurt dat niet. Ik zie alleen de waardes in de onderste rij.
Probeer is als de accu in de fiets zit om op dat knopje te drukken wat aangeeft hoe vol hij is.
Doet hij het dan wel?

Ik heb een keer op een fiets proefgereden waar alles het wel bij deed. Maar geen ondersteuning gaf. En als je dan op de batterij drukte dan deed hij het wel.

Het is het proberen waard :+

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@B2B2, dat is eigenlijk hoe ik m standaard aan zet (ipv knop op het display). De fiets gaat op beide manieren wel aan, maar geeft geen ondersteuning.

• B2B2
  • Laatst online: 11-02 18:01
Bij die fiets waar ik op proef ree moest je echt op de accu drukken. Anders deed de fiets het niet.
Schermpje ging automatisch aan als je die monteerde. Maar dan moest je ook nog op de accu drukken.
Bij mijn huidige fiets gaat hij automatisch aan.

• zonnefreak
Als je de accu in je fiets stopt en daarna je oplader aansluit, (aan de zijkant van je accu drager,) regeert je fiets dan wel op het feit dat hij een melding geeft dat hij opgeladen word?

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@zonnefreak, opladen in het frame gaat goed. Die communicatie lijkt goed te gaan.

• zonnefreak
Hoe vol was je accu toen je hem binnen weglegde voor een maand? Heb je daar enig idéé nog van?

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@zonnefreak, een ritje van 20km mee gefietst op een 500Wh, ik denk zo'n 80-90%.

Pagina: 1 ... 85 ... 88 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True