Ik heb overigens in de zomer al eens een experimentje gedaan voor de kale reistijd:
Scooter 25-30 minuten (45km model, rijdt lekker vlot door)
ebike 35-38 minuten (25km model met ondersteuningslimiet opgeheven, ondersteunt tot ca 30km/u nog iets)
fiets 38-45 minuten
Met een 45km model schat ik dat 35 minuten wel een beetje gemiddeld wordt, dat vind ik een acceptabele vertraging tov de scooter.
mark de man schreef op maandag 14 januari 2019 @ 19:26:
Ja maar aan de andere kant is het dus ook niet veel goedkoper dan brommer rijden

Plus dat de aanschaf van een speedpedelec niet goedkoper of zelfs duurder is dan een gemiddelde scooter. Ik denk dat veel mensen ook voor een groot deel alleen naar de aanschafprijs kijken. Wellicht net zoals bij de wat luxere tweedehands auto's die opzich niet duur in aanschaf zijn, maar wel in mrb, verbruik en onderhoud. Een Piaggio Zip kost ongeveer 1700 euro en de goedkoopste Vespa rond de 3000. En voor die 3000 euro koop je eigenlijk ook nog maar een instap speedpedelec. Plus dat misschien niet de kosten van het onderhoud, maar zeker de frequentie daarvan hoger zullen liggen bij een speedpedelec. Iets wat veel mensen zal afschrikken die net zoveel onderhoud aan hun speedpedelec als aan hun auto willen doen (lees geen, dus zelfs ook geen ketting smeren en dergelijke). Ook het telkens wegbrengen naar de fietsenmaker moedigt ook niet aan om een speedpedelec elke dag voor flinke afstanden te gebruiken. Ik vraag me of of de prijs van speedpedelecs en elektrische fietsen in het algemeen nog zal dalen in de toekomst. Als dat niet het geval is dan denk ik dat elektrische scooters een flinke opmars zullen gaan maken t.o.v. benzinescooters en niet de elektrische fiets.
De aanschafprijs heb ik hierboven ook meegenomen: een speedfiets van €2500-€2800 kan volgens mijn schatting in gebruik even duur zijn als een scooter van €1600
Maar als het om het even is koop ik liever straks een speedfiets dan opnieuw een scooter

Ik rijd nu inderdaad een erg goedkope scooter, €1600 betaald voor een nieuwe Kymco Agility.
Ding heeft erg weinig onderhoud gehad (en nodig gehad), zeker ten opzichte van de auto (maar ik wil juist niet met de auto vergelijken, want die is niet relevant voor mij).
In totaal is in de afgelopen 20.000km een set rolletjes vervangen, 3-4x olie gedaan, de sluitbeugel van de buddyseat (afgebroken) en 2 nieuwe banden waarvan 1 door lek, ik rijd nog op 1 originele band.
En aan uitzonderlijk inhoud (na aanrijding) 2 kappen.
Op dit moment staat de uitlaat op het punt van compleet doorroesten. Dat zal een beurtje van €150-200 zijn incl materiaal, dus misschien gaat er dan ook maar meteen een nieuwe voorband onder als ze toch bezig zijn.
Onderhoud aan de scooter wil ik absoluut niet zelf doen. Ik heb 2 Tomosjes gehad waarbij ik dat wel heb gedaan en dat heeft me belachelijk veel tijd, frustratie en smerigheid gekost.
Klein onderhoud aan een fiets vind ik al minder bezwaarlijk. Schroefje hier, smeertje daar, beetje afstellen en schoonmaken, dat
kan ik allemaal wel. Ik
doe dat soort dingen alleen nooit, omdat het zo onbelangrijk klinkt
in mijn hoofd.
Rukapul schreef op maandag 14 januari 2019 @ 22:22:
[...]
Ik heb het hier al eerder gezegd, maar de kostprijs per km van een e-bike is te hoog om op lange termijn op kosten te kunnen concurreren. Het kan alleen uit als het je enige/primaire vervoer is (dus geen auto voor de deur die ook staat af te schrijven) of als het puur recreatief is (weinig km). E-bikes en met name onderdelen zijn duur met beperkte levensduur en aangeraden onderhoudsinterval (dure arbeid!) te klein.
In dit geval is de auto iig
niet mijn primaire vervoer. Ik kom letterlijk nooit naar het werk met de auto, want middenin de binnenstad van Rotterdam, dus geen parkeerruimte behalve betaald en natuurlijk die gruwelijke spits waar ik nu zo lekker voorbij tuf. Op 4 wielen is echt geen optie, daarom wil ik ook niet de vergelijking maken met een auto
Ik wil specifiek een vervanging voor de benzinescooter. En waarom geen elektrische scooter? Die zijn net zo goed schreeuwend duur en leveren me dus geen extra ruimte in de schuur op
Overigens, wat versta je onder de lange termijn? Als een fiets het 5 jaar en/of 32.500km uithoudt is dat in dit geval voldoende om het op te nemen tegen de scooter. Daarna wint de fiets het op brandstofkosten.
Of ik moet dus onderhoud compleet verkeerd in hebben geschat, maar daar zou ik dan ook wel assistentie bij kunnen gebruiken!Dacuuu schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 08:01:
[...]
Dit dus..
De e-bikes zijn schreeuwend duur, bosch/yamah is gewoon niet gemaakt om vlot 30k mee te gaan, en als die kapot is is het oude motor er onder uit, en je koopt maar een dure nieuwe als je uit de garantie bent.
Accu packs die in verhouding goud geld kosten, zo klein mogelijk uitgevoerd zijn, en lekker opgeladen worden tot de 4.2 volt. En de consument maar lappen.
* Dacuuu is blij met z'n normale fiets +bbs setje + zelf gekozen accu die ik oplaad tot 80%.
Een ombouwset zou ik ook overwegen, al ben ik altijd een beetje huiverig dat een "Tweakerfiets" ook een Tweakerniveau aan onderhoud gaat vergen (zie Tomos-ervaring hierboven). Plus, aan dit soort projecten geef ik vaak veel meer geld uit dan vooraf gepland

Overigens zou ik bij ombouw ook wel overwegen een ombouw achterwielmotor in te bouwen, maar ik lees praktisch alleen maar ervaringen met middenmotor-ombouw.