Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote elektrische fietsen topic - deel 2 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 84 ... 88 Laatste
Acties:

• zonnefreak
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 20-02 22:24
Ferrox1 schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 12:57:
Ik rijd al een tijd met veel plezier op een sparta e-speed met bosch motor en 9v derailleur

Onlangs de cassette en ketting vervangen door de fietsenboer om de hoek (was makkelijk, is op loop afstand). Alleen toen begon de ellende. Direct na vervangen ca. 200 km zonder problemen gereden. Hierna vrat hij op het voorste tandwiel de ketting op. Hij nam deze als het ware mee de ketting kast in, komt niet los van het tandwiel. Niet meer op verder te rijden, bleef gebeuren, maar nu ook bij lagere snelheden en versnellingen

Terug naar diezelfde fietsenboer en hij heeft de ketting strakker gespannen. Wederom 200 km zonder problemen gereden en bam, weer hetzelfde probleem.

Weer terug, opnieuw afgesteld en weer 200 KM zonder problemen. vervolgens weer vast onder het voorste tandwiel.

Weer terug, en bleek een koppelstuk voor een 8-speed ketting gebruikt te zijn i.p.v een 9 speed. Deze vervangen en duizendmaal excuses gekregen. Al het bovenstaande wel netjes onder garantie op de eerste reparatie.

Wederom 200 km zonder problemen, en toen begon het weer. Alleen dit keer lag de ketting er achter ook af, naast het kleinste tandwiel. Dit is gelukkig een instelling van derailleur. Nu was het probleem wel in mindere mate. Kon nog met 30-35 km/u naar huis fietsen zonder dat hij vastliep (mijn kruissnelhied ligt normaal op 43-45 km/u op de teller, rijd lange rechte stukken). Nu besloten om toch ook maar het voortandwiel te vervangen. deze is nu besteld.

Ik hoop dat dit de oplossing is. Hij had dit nog niet eerder meegemaakt. Maar goed, hij is geen officiële bosch dealer (wel mee bezig om te worden). Hij wil het erg graag oplossen en denkt altijd mee.

De vragen waar ik mee zit zijn:
- heeft iemand van jullie ook deze ervaring waarbij het voortandwiel niet vervangen is?
- Smeer ik wellicht te weinig (moet dit om de 150 km? i.v.m het weer
- Ik dacht bij weinig smeren dat de ketting en cassette meer t lijden hebben, kan dit ook bovenstaande problemen veroorzaken?
- Ik smeer nu met ketting spray van simson, moet dit iets anders zijn of zijn er betere smeersels?
- Is dit schadelijk voor de motor en ketting? (cassette lijd er niet veel onder denk ik?)

Het enige is dat ik de fiets nu niet goed vertrouw omdat het best wel vervelend voelt als je trappers in 1 klap stil staan...

Voor de vervanging nooit problemen gehad (ook nooit gesmeerd overigens, ook dat is niet goed..) Daarnaast ook nog nooit in slechter weer gereden. Ik heb het laten vervangen om dat er vibratie in de aandrijflijn kwam. Dit is nu wel weg in ieder geval en voelt wel weer goed aan tot hij vastloopt.
Ik heb precies de zelfde fiets. Het word veroorzaakt doordat het voortandwiel ook te ver versleten is. Dan laat hij aan de onderkant de ketting niet snel genoeg los. Het enigste wat je kunt doen is alsnog zo snel mogelijk je voortandwiel vervangen.
Als je ketting een raspend geluid gaat geven (vibrerend) dan is hij echt al te ver versleten. Vaak meer dan 1% rek. In deze tijd van het jaar kun je met je ketting zeg maar ongeveer 1700 a 2000km halen en dan is hij echt te ver versleten.
Om die 43 a 45 te halen moet de motor bijna continu zijn vermogen afgeven. Dit zorgt in combinatie met de smalle 9 ketting dat dit snel slijt. (Wees maar blij dat je geen 11 versnellingen derailleur hebt) Dat is nog een stuk duurder en slijt nog sneller :(
Kortom zo snel mogelijk vervangen. Ik doe al 3 jaar zelf het onderhoud aan deze fiets en heb vanaf het begin gewoon de juiste gereedschappen hiervoor gekocht en heeft mij al heel veel onderhoudskosten bespaard.

• Torched
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 09:36
Naja, de ketting wordt vastgehouden door de bramen die aan beide kanten van het tandwiel zitten.

Die zou je weg kunnen slijpen voor extra leven. Heb ik wel vaker gedaan. Maar volgens mij zijn die kleine Bosch tandwielen niet zo heel duur dus is dat het niet echt waard.

En ja het is een uniek probleem wat je eigenlijk alleen maar krijgt bij middenmotoren. Ik heb zelf het idee dat het vooral komt door de hoge kracht van het optrekken.
Dan worden de krachten niet echt verdeeld over het hele tandwiel en door die puntbelasting trek je de tanden krom.

Trouwens, ik zou wel oppassen, met die chainsuck kan je je derailleur wel door zijn veer heen trekken.

Torched wijzigde deze reactie 25-12-2018 23:46 (56%)

• bgttje
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 20-02 13:46
racinfo schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 10:24:
[...]Met de staat waar deze in verkeren is dat ook echt noodzakelijk om bij stilstaan mijn evenwicht te bewaren -
Overigens momenteel weinig fiets kilometers; jl 5 okt mijn heup op gecompliceerde wijze gebroken 8)7 bij een gemene val die weinig te maken had met de ebike maar mij voorlopig tot eind maart in revalidatie gaat houden.
Sterkte ;)

• roffeltjes
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 09:02
Ferrox1 schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 12:57:
Onlangs de cassette en ketting vervangen door de fietsenboer om de hoek (was makkelijk, is op loop afstand). Alleen toen begon de ellende.
Lang verhaal, hier mijn advies

- Deze FM mag absoluut NIET meer aan je fietsen komen. Ik wordt helemaal niet goed van het aantal incompetente knuppels die een fietsenzaak runnen.
- Ga naar een goede FM en bespreek het probleem (dus niet inleveren bij de kassa en hopen op het beste!). De FM/monteur zal echt even een kwartiertje met je moeten babbelen.
- Hou het volgende in je hoofd: Pay peanuts, get monkeys. Maar maak niet de denkfout om daarom te denken dat een dure FM zomaar zijn vak wel zou verstaan. :X

Oplossing:

1. Derailleurpat laten richten. Kans dat die na al deze ellende krom is is enorm (grote kans dat dit uberhaupt de bron van alle ellende is)
2. Ketting/casette/voorblad laten vervangen. Ja dat doet pijn aan de portemonnee, maar je wil een fiets die je kan vertrouwen, zeker op hoge snelheid.
Kodess schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 11:54:
Weer een spaak kapot :(

Dit is al de derde in 4 maanden tijd.
Ik fiets op een Batavus Dinsdag op een snelheid van 34 km/h gemiddeld.
Het is altijd een spaak in het achterwiel. Ik vraag me af waar dit door komt. Teveel belasting op het wiel bij het wegrijden? Of mijn gewicht? Nog andere opties?
Oei... ik zou na een tweede spaakrbreuk in een wiel (al is dat na een paar jaar!) al aan de bel trekken (of zou mijn FM dat doen). 3 in vier maanden is gewoon een teken dat het wiel niet goed is. Spaakbreuk is namelijk iets wat eigenlijk niet zou moeten voorkomen (tenzij een spaak in een fietsenrek beschadigt wordt/je door een kuil ramt etc.). Je zal ook vaak zien (zoals jij nu doet) dat je dan structureel problemen blijft houden omdat er fundamenteel iets is wat niet (meer) klopt.

En nog een oei...dit is eigenlijk een heel duur grapje, omdat in alle gevallen je het wiel helemaal opnieuw moet laten spaken.

Mogelijke oorzaken.

1. Spaakgaten van de naaf niet naar spec. Belangrijk is om te weten of het telkens dezelfde spaak is, dan is er iets mis met een spaakgat. Dat is tegenwoordig zeldzaam, maar ook nu zijn er nog wel eens zondagmiddag gevallen, of is er een spaakgat vermangeld bij het spaken.
2. Spaken niet helemaal passend met de spaakgaten van de naaf. Sommige spaken hebben een te wijde bocht, een ander type (merk) kan dan helpen.
3. Spaken zijn niet sterk genoeg: In een fabrieksfiets zitten ongebutte (onverdunde/onverjongd) spaken. Spaken die verdund(butted/verjongd) zijn, zijn veel sterker doordat ze elastischer zijn. Hierdoor kunnen ze klappen beter aan omdat hij minder kracht op de spaakbocht doorgeeft en hij is beter bestand tegen torsie (dat veroorzaakt weer loslopen).
4. Spaken lopen los. Zie #3, gebutte spaken hebben hier veel minder last van, maar laat dan ook een beetje loctite op de nippels smeren.
5. Spaakspanning is niet goed (te hoog/laag/oneven). Misschien is de fietsenmaker niet zo goed in zijn werk.

Waarom is dit duur? Materiaal is waarschijnlijk goedkoop/garantie, maar een goed wiel spaken kost al snel een uur. En dan heb ik het over goede fietsenmakers! Ja, er zijn fietsenmakers/speciale wielbouwers die een goed wiel kunnen bouwen in 45 minuten, maar een uur is heel realistisch voor vakwerk (en dan moet ook nog het wiel erin/eruit/remmen gesteld etc.).

Ik vermoed sowieso dat je een flinke jongen bent omdat je al aangeeft dat het gewicht een ding kan zijn. Sowieso is voor een goed wiel (dus met verjongde goed passende spaken en goed gespannen) gewicht niet snel een probleem, maar zoals gezegd, fabriekswielen zijn niet ideaal (prima voor het gros van de mensen).

Concreet advies:

1. Zoek een goede FM (dat kan natuurlijk je huidige zijn).
2. Hij moet je naafflens checken op braampjes/kromme spaakgaten.Kans dat dat een garantiegeval zou zijn.
3. Laat een stel DT/Sapim Butted spaken inbouwen (als de FM daar niet in gelooft kan je direct zoeken naar een betere FM!). Dat is qua materiaal al snel 1-2 euro per spaak! Kosten inclusief arbeid: 200,- of meer (tenzij het echt de naaf is en die onder garantie vervangen wordt). En ja, ik vind dat een heel realistisch bedrag voor een vakman (moet dus wel een vakman zijn^^).

NIET doen:

- Nieuw wiel kopen. Als je FM dat aanbeveelt kan je ook direct op zoek naar een nieuwe FM (tenzij het een garantie geval is ivm de naaf).
- 1 Spaak laten vervangen en wiel laten richten door een willekeurige monteur die tijd heeft.

Ik heb zelf nooit gebroken spaken, maar helaas wel eens een slag (kind achterop is gewoon pittig voor een fiets). Daarom laat ik mijn wielen alleen spaken door de eigenaar (doet hij graag voor ons) omdat ik weet dat hij dit zeer goed onder de vingers heeft. Zijn andere monteurs mogen alle andere dingen doen, maar van de spaken blijven ze af.
APBaguette schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 22:17:
Heb wel een vervelend klusje, 1 remgreep is lek :( Gelukkig alleen als het zuigertje helemaal naar buiten is. Heb een nieuwe HS33 handgreep gevonden, hopelijk past dat. Er staat nu 19.5k op de teller.
Ja, HS11/HS33 is compleet compatibel, zowel qua zuigers (dezelfde) als remgrepen (daar zit het verschil afaik). Ik heb op mijn vorige fiets ook twee keer een remgreep moeten laten vervangen.
1. Je advies over de spaken is helemaal correct! Ik heb het hier nog iets breder uitgemeten (zo ben ik^^).
2. Magura remhevels zijn niet het meest ideale van hun remsystemen. Magura is op zich een prima merk, maar ik prefereer qua kwaliteit toch de gouden standaard: Shimano. En dat gaat op voor elk onderdeel, elke fiets. Shimano heeft zijn productieproces beter op orde dan wie dan ook (en ja, ook zij hebben weleens een recall).

=> Ja, er zijn andere fabrikanten die ook uitstekende spullen leveren (Campagnolo voor racefietsen, Hope voor remmen, DT voor naven etc. etc.), maar de prijs/kwaliteit van Shimano is eigenlijk altijd class-leading. Je ziet dan ook dat er vooral alternatieven zijn in het hogere segment.

3. Je kettingstrategie is inderdaad erg goed. Je moet wel een klein beetje van sleutelen houden (ik hou er niet van en heb dus een Nexus naaf en een goede verstandhouding met mijn FM's).

roffeltjes wijzigde deze reactie 26-12-2018 12:59 (45%)

• tuppes
  • Registratie: augustus 2013
  • Laatst online: 11:17
Ik wil aan de zijde van het grote tandwiel van mijn Bafang BBS01B het vet gaan vervangen. Moet ik dan ook een nieuwe pakking monteren of mag dit eventueel met vloeibare pakking (op silicone basis) gemonteerd worden? Moet ik na het verwijderen van het oude vet die hele ruimte vullen, tot er niets meer bij kan, met het nieuwe vet? Verder nog de vraag, ik heb een nieuwe ketting gemonteerd maar die plakt als de ziekte. Heb dit spul erop laten zitten en heb uit voorzorg de ketting nog ingespoten met S100 weisses kettenspray. Goed of helemaal fout?

• Ferrox1
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 20-02 21:44
wmeester schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 14:34:

Heb jij een klein voortandwiel of een groot? (hoeveel tanden?)

Ik heb namelijk een Bosch Classic met 44 tanden. Ik heb hiermee wel gehad dat de ketting oversloeg toen het tandwiel versleten was maar niet dat ie vastsloeg.
Naar ik begreep van de fietsenmaker 22 tands (niet zelf nageteld, kan ik nog wel doen).
zonnefreak schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 21:21:
[...]

Ik heb precies de zelfde fiets. Het word veroorzaakt doordat het voortandwiel ook te ver versleten is. Dan laat hij aan de onderkant de ketting niet snel genoeg los. Het enigste wat je kunt doen is alsnog zo snel mogelijk je voortandwiel vervangen.
Als je ketting een raspend geluid gaat geven (vibrerend) dan is hij echt al te ver versleten. Vaak meer dan 1% rek. In deze tijd van het jaar kun je met je ketting zeg maar ongeveer 1700 a 2000km halen en dan is hij echt te ver versleten.
Om die 43 a 45 te halen moet de motor bijna continu zijn vermogen afgeven. Dit zorgt in combinatie met de smalle 9 ketting dat dit snel slijt. (Wees maar blij dat je geen 11 versnellingen derailleur hebt) Dat is nog een stuk duurder en slijt nog sneller :(
Kortom zo snel mogelijk vervangen. Ik doe al 3 jaar zelf het onderhoud aan deze fiets en heb vanaf het begin gewoon de juiste gereedschappen hiervoor gekocht en heeft mij al heel veel onderhoudskosten bespaard.
Dat denk ik nu dus ook, maar ik wist niet zeker dat dit een mogelijke oorzaak zou kunnen zijn omdat het met de oude ketting geen enkel probleem gaf. Dus ik heb goede hoop!

Welke gereedschappen heb je aangeschaft om dit te kunnen doen? Als ik 43 rij levert de motor ongeveer half tot 3/4 kracht. De rest komt van mij af en ben hierdoor al 10kg kwijt in een half jaar. Echt ideaal en nu ook nog eens verslavend...
roffeltjes schreef op woensdag 26 december 2018 @ 12:21:
[...]

Lang verhaal, hier mijn advies

- Deze FM mag absoluut NIET meer aan je fietsen komen. Ik wordt helemaal niet goed van het aantal incompetente knuppels die een fietsenzaak runnen.
- Ga naar een goede FM en bespreek het probleem (dus niet inleveren bij de kassa en hopen op het beste!). De FM/monteur zal echt even een kwartiertje met je moeten babbelen.
- Hou het volgende in je hoofd: Pay peanuts, get monkeys. Maar maak niet de denkfout om daarom te denken dat een dure FM zomaar zijn vak wel zou verstaan. :X

Oplossing:

1. Derailleurpat laten richten. Kans dat die na al deze ellende krom is is enorm (grote kans dat dit uberhaupt de bron van alle ellende is)
2. Ketting/casette/voorblad laten vervangen. Ja dat doet pijn aan de portemonnee, maar je wil een fiets die je kan vertrouwen, zeker op hoge snelheid.
De deraileurpat ziet er nog goed en recht uit gelukkig. Ik zal dit wel bij hem melden dat ik dit gecontroleerd wil hebben. Maar wat is dan wel een goede FM? De reviews zijn eigenlijk allemaal positief bij hem en hij staat hier ook als goed bekend. Als dat niet was had ik ook uiteraard verder gekeken. Het enige wat hij niet heeft is bosch dealerschap, maar ook daar is hij mee bezig en heeft ook contact opgenomen met bosch over dit probleem. Het advies van bosch was ook vervang het voor-tandwiel, dus die (laatste) kans wil ik hem nog geven. Ik weet niet waar iemand wel goede ervaringen heeft in Tilburg en omstreken, mocht dit niet toch niet baten?

Prijs interesseert mij eigenlijk niet eens zoveel, ben best bereid meer te betalen voor goede service. Maar dan is alsnog de vraag.. waar kan ik dan met vertrouwen terecht? Ik heb helaas te weinig verstand van fietsen en hun aandrijflijn. Tevens ben ik niet in bezit van de juiste tools. Al wil ik het best leren en aanschaffen, maar dan kan het met een nieuwe fiets weer onbruikbaar zijn omdat de kans aanwezig is dat ik over 2 jaar jaar een duurdere segment fiets aanschaf i.v.m dat mijn werk met de speed pedelec sneller is dan met de auto!

• Torched
tuppes schreef op woensdag 26 december 2018 @ 12:43:
Ik wil aan de zijde van het grote tandwiel van mijn Bafang BBS01B het vet gaan vervangen. Moet ik dan ook een nieuwe pakking monteren of mag dit eventueel met vloeibare pakking (op silicone basis) gemonteerd worden? Moet ik na het verwijderen van het oude vet die hele ruimte vullen, tot er niets meer bij kan, met het nieuwe vet? Verder nog de vraag, ik heb een nieuwe ketting gemonteerd maar die plakt als de ziekte. Heb dit spul erop laten zitten en heb uit voorzorg de ketting nog ingespoten met S100 weisses kettenspray. Goed of helemaal fout?
Je bedoelt de laaste reductie waar je het uiteindelijke tandwiel op schroeft?

Hier zit geen pakking tussen. Vanuit de fabriek hebben ze dit afgevuld met een beetje MoS2 oftewel Molybdenum disulfide vet.
Je kan het vervangen met identiek. Gewoon net zoveel erin proppen als je maar kan. Bij deze tandwielreductie is meer vet gewoon beter. En ja dan komt het er langsheen weer uitzetten als je het terug in elkaar zet. Afnemen met papieren doekje totdat er niets meer uit komt.

Het probleem met de MoS2 is dat het de plastic tandwielen verder in de unit aanvreet. Daarom als je het toch al openhaalt kan je beter alles ontvetten en opnieuw invetten met Mobil 28 of SHC 100.

Die afvulling met vet is meer dan genoeg.
Waar je banger voor moet zijn is de andere kant van de trapas, die pakking daar lekt veel sneller. Daar ben ik ook een setje lagers aan kwijt geraakt.

Torched wijzigde deze reactie 26-12-2018 13:37 (6%)

• roffeltjes
Al heeft hij een tumbs-up van Joop Zoetemelk.

5x een vastloper in 1000km!?!?!
Pas de 4e keer ontdekken dat hij de verkeerde ketting monteert?
Ketting spannen op een derailleurfiets? Hoe slecht was dan de eerste reparatie? Een derailleursysteem is grosso-modo namelijk zelfspannend!

Shit happens... maar als ik na een reparatie al direct hetzelfde probleem terug krijg ga ik meteen een gesprek aan met mijn FM om samen te analyseren wat het dan wel is. En verdere arbeidskosten zijn dan echt voor hem (materiaal in overleg/redelijkheid).

Drie keer een zelfde probleem? Hell NO! Dit is een fiets, niet een maanlander... elk probleem heeft een beperkt aantal oorzaken die allemaal wel bekend zijn. Ja, er kan in de analyse wat mis gaan (shit happens), maar je FM moet echt wel in staat zijn alle scenarios uit zijn mouw te schudden en die zo nodig toe te passen.

Dat er dan kosten zijn die naar jou komen (vervanging versleten onderdelen) is logisch, maar qua arbeidsloon moet het gewoon snel ophouden.

Hoe selecteer je een FM:

1. Hij luistert!
2. Hij gaat je niet eenzijdig naar een merk/oplossing drukken (hij mag best een voorkeur/mening hebben)!
3. Hij is eerlijk over waarom sommige merken hem een betere marge geven (en betere levertijden etc). Als hij Accel voert is het volkomen logisch dat hij dat levert.
4. Hij denkt mee en komt met scenarios die kloppen bij jouw gebruik.
5. Nette werkplaats.
6. Tevreden monteurs. => Liefst luisteren die goed naar je, maar helaas is dat voor een monteur wel veel gevraagd.
7. Als het ingrijpend/ingewikkeld/nauw luistert krijg je de tijd om het met de monteur door te nemen (oftewel krijg je de man die aan je fiets gaat sleutelen te spreken). Uiteraard is dat voor basale dingen niet nodig.
8. De monteur/FM doen precies wat je vraagt. Ze wijken pas af als ze daar echt een ontzettend goede reden voor hebben en die met je bespreken.
9. Na de werkzaamheden vertelt de monteur kort wat hij gedaan heeft.

Wat je als klant moet doen (mijn mening, mag je van afwijken).

- Gun hem je opdracht. Ga niet voor moeilijke dingen zijn kant op om voor het vervangen van een band ergens anders heen te gaan. Natuurlijk, dingen die jezelf kan doen gewoon zelf blijven doen en dan kan je best online inkopen.
- Respecteer zijn marge. Het is geen webwinkel. Ja, adviesprijzen zijn fors, maar de FM houdt hier weinig van over.
- Een goede fietsenmaker is wat mij betreft gewoon de adviesprijs waard.

Ja, drie keer hetzelfde: het komt er gewoon op neer dat een vakman geld kost.

roffeltjes wijzigde deze reactie 26-12-2018 14:00 (8%)

• dcl!
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 20-02 22:09
Even een complimentje aan de anonieme speed pedelec rijder die vanmorgen vroeg al bezig was rotzooi uit de berm te ruimen en daartoe een grote vuilniszak bij zich had. _/-\o_

Wij gaan op 1 januari weer (vuurwerk)troep opruimen uit de natuur, dan is mijn begin aan het nieuwe jaar ook weer lekker fris en opgeruimd :)

• Ferrox1
Allereerst complimenten voor hoe bevlogen je bent in het schrijven van posts! Echter is de wereld niet zwart-wit (had ik ook last van) en ben ik wellicht te flexibel in jouw ogen, dat mag je vinden. Toch wil ik je een deel van mijn overwegingen meegeven waarom ik het op deze manier aanvlieg. Mijn doel was voornamelijk om mee te denken met de FM en er zelf ook van te leren en inhoudelijk het probleem analyseren voor de toekomst. Omdat je zo uitgebreid reageert heb je ook recht op een goed antwoord.

Vooraf voor ik inhoudelijk reageer had ik het volgende vooraf meegenomen in mijn overweging om hier toch naar toe te gaan:
Pro's:
- Om de hoek (dus fiets afgooien en te voet naar huis, ook voor de toekomst!)
- Goede naam hier in de buurt (en dus ook hoog te houden!)
- Gemiddeld een 5 op 5 score in google en fb

Con's:
- geen bosch dealer (vooralsnog)

Wat ik expres hierboven niet noem is de prijs. Dit is voor mij ondergeschikt aan bovenstaande. Maar dan word het juist lastig, zeker omdat je zelf aangeeft:
roffeltjes schreef op woensdag 26 december 2018 @ 12:21:
Hou het volgende in je hoofd: Pay peanuts, get monkeys. Maar maak niet de denkfout om daarom te denken dat een dure FM zomaar zijn vak wel zou verstaan. :X
Daarmee is het dus erg lastig om een goede FM te zoeken. Een suggestie voor speed-pedelecs in Tilburg (en omstreken indien nodig) is zeer welkom, mocht een nieuw voorblad geen oplossing zijn.
roffeltjes schreef op woensdag 26 december 2018 @ 13:43:
Pas de 4e keer ontdekken dat hij de verkeerde ketting monteert?
Klopt, schaamrood op zijn kaken en stotterend stond hij mij dit te vertellen. De ketting zelf was trouwens niet verkeerd, maar het koppelstuk (ik weet zo niet hoe het heet, dit heeft hij wel gezegd). Dit was door zijn collega verkeerd gedaan. Ergens ook logisch dat je niet direct hier de oorzaak in gaat zoeken als de ketting er nieuw opgelegd is.
Ketting spannen op een derailleurfiets? Hoe slecht was dan de eerste reparatie? Een derailleursysteem is grosso-modo namelijk zelfspannend!
Wellicht door mij verkeerd uitgelegd. Bosch schrijft blijkbaar een bepaalde kettingspanning voor bij speed-pedelecs. Hierdoor bleek dat de ketting korter moet zijn dan gebruikelijk op een derailleurfiets.
Dat er dan kosten zijn die naar jou komen (vervanging versleten onderdelen) is logisch, maar qua arbeidsloon moet het gewoon snel ophouden.
Volgens mij heb ik nergens aangegeven dat mij het terugkomen uberhaupt iets gekost heeft behalve tijd en de eerste vervanging. Dit is een foutieve aanname. Zelfs het monteren van het nieuwe voortandwiel wil hij voor niets doen. Hij doet alle acties (tot nu toe) onder garantie van het eerder uitgevoerde werk. Ik durf voorzichtig de aanname te doen dat hij niets verdient heeft op deze actie. Hij had ook de moed op kunnen geven en kunnen zeggen, het is jouw probleem, succes.
1. Hij luistert!
2. Hij gaat je niet eenzijdig naar een merk/oplossing drukken (hij mag best een voorkeur/mening hebben)!
3. Hij is eerlijk over waarom sommige merken hem een betere marge geven (en betere levertijden etc). Als hij Accel voert is het volkomen logisch dat hij dat levert.
4. Hij denkt mee en komt met scenarios die kloppen bij jouw gebruik.
5. Nette werkplaats.
6. Tevreden monteurs. => Liefst luisteren die goed naar je, maar helaas is dat voor een monteur wel veel gevraagd.
7. Als het ingrijpend/ingewikkeld/nauw luistert krijg je de tijd om het met de monteur door te nemen (oftewel krijg je de man die aan je fiets gaat sleutelen te spreken). Uiteraard is dat voor basale dingen niet nodig.
8. De monteur/FM doen precies wat je vraagt. Ze wijken pas af als ze daar echt een ontzettend goede reden voor hebben en die met je bespreken.
9. Na de werkzaamheden vertelt de monteur kort wat hij gedaan heeft.
Hij heeft aan alle 9 zaken voldaan. 1 op 1 vervanging kwa merk (shimano). Zelfs de eerste keer heb ik bijna een half uur binnen gestaan omdat hij graag wilde weten hoe het zat met een dergelijke fiets op de weg en wat mijn ervaringen er mee zijn. Ook omdat hij al interesse had om hier verder in te gaan.

Het enige waar je mijns inziens echt iets van kunt vinden, waarom dit klusje aanpakken als je hier geen ervaring mee hebt (achteraf)? Eigenlijk had hij nee moeten zeggen, ik kan je hier niet goed in voorzien omdat dit buiten mijn specialisme valt. Maarja, achteraf is het mooi wonen.

Daarnaast is tot ander smeermiddel geprobeerd en is alles iedere keer helemaal schoon gemaakt en opnieuw van smeermiddel voorzien. Helemaal voor niets.
- Gun hem je opdracht. Ga niet voor moeilijke dingen zijn kant op om voor het vervangen van een band ergens anders heen te gaan. Natuurlijk, dingen die jezelf kan doen gewoon zelf blijven doen en dan kan je best online inkopen.
- Respecteer zijn marge. Het is geen webwinkel. Ja, adviesprijzen zijn fors, maar de FM houdt hier weinig van over.
- Een goede fietsenmaker is wat mij betreft gewoon de adviesprijs waard.
Volledig mee eens. Maar vooraf de technische kennis inschatten blijft toch erg lastig, ondanks de zorg, service en toewijding van de betreffende mensen in deze zaak. Daarnaast zit ik echt niet op de centen m.b.t deze fiets. Zoals aangegeven komt er mogelijk een duurdere fiets met achterwielmotor omdat ik dan mogelijk 5 dagen per week ga fietsen. Maar tot het zover is (wss begin 2020) wil ik nog met deze fiets lekker rijden. (1-3 dagen per week)

Begrijp me niet verkeerd, ik probeer niets goed te praten van deze mensen. Maar tot nu toe leven ze echt mee en zijn ze gedreven om een oplossing te bieden. Ik hoop alleen van harte dat dit een nieuw voortandwiel is (inhoudelijk). Ik ben alleen op zoek of ik dan nog iets over het hoofd wat een oorzaak kan zijn. Je suggestie over het derrailleurpat is een hele goede om eens uit te vragen.

Ferrox1 wijzigde deze reactie 27-12-2018 14:52 (0%)
Reden: Typo's (niet uitputtend)

• Pathogen
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 11:44
Tsja, ervaring is iets dat nou eenmaal opgedaan moet worden. In dit geval ben je dus een beetje proefkonijn. Op zich niks mis mee, al zou ik het persoonlijk dan erg fijn vinden als dat vooraf duidelijk gecommuniceerd wordt. Dat ze alles toch netjes proberen op te lossen getuigt wel van een prima persoon om je fiets bij af te geven.
Misschien dat het had geholpen om éérst die Bosch-certificering voor elkaar te krijgen voordat ze aan jouw fiets begonnen :)

Waar je mee omgaat, word je mee besmet.

• Torched
Ferrox1 schreef op donderdag 27 december 2018 @ 13:56:
Allereerst complimenten voor hoe bevlogen je bent in het schrijven van posts! Echter is de wereld niet zwart-wit (had ik ook last van) en ben ik wellicht te flexibel in jouw ogen, dat mag je vinden. Toch wil ik je een deel van mijn overwegingen meegeven waarom ik het op deze manier aanvlieg. Mijn doel was voornamelijk om mee te denken met de FM en er zelf ook van te leren en inhoudelijk het probleem analyseren voor de toekomst. Omdat je zo uitgebreid reageert heb je ook recht op een goed antwoord.

Vooraf voor ik inhoudelijk reageer had ik het volgende vooraf meegenomen in mijn overweging om hier toch naar toe te gaan:
Pro's:
- Om de hoek (dus fiets afgooien en te voet naar huis, ook voor de toekomst!)
- Goede naam hier in de buurt (en dus ook hoog te houden!)
- Gemiddeld een 5 op 5 score in google en fb

Con's:
- geen bosch dealer (vooralsnog)

Wat ik expres hierboven niet noem is de prijs. Dit is voor mij ondergeschikt aan bovenstaande. Maar dan word het juist lastig, zeker omdat je zelf aangeeft:

[...]

Daarmee is het dus erg lastig om een goede FM te zoeken. Een suggestie voor speed-pedelecs in Tilburg (en omstreken indien nodig) is zeer welkom, mocht een nieuw voorblad geen oplossing zijn.

[...]

Klopt, schaamrood op zijn kaken en stotterend stond hij mij dit te vertellen. De ketting zelf was trouwens niet verkeerd, maar het koppelstuk (ik weet zo niet hoe het heet, dit heeft hij wel gezegd). Dit was door zijn collega verkeerd gedaan. Ergens ook logisch dat je niet direct hier de oorzaak in gaat zoeken als de ketting er nieuw opgelegd is.

[...]

Wellicht door mij verkeerd uitgelegd. Bosch schrijft blijkbaar een bepaalde kettingspanning voor bij speed-pedelecs. Hierdoor bleek dat de ketting korter moet zijn dan gebruikelijk op een derailleurfiets.

[...]

Volgens mij heb ik nergens aangegeven dat mij het terugkomen uberhaupt iets gekost heeft behalve tijd en de eerste vervanging. Dit is een foutieve aanname. Zelfs het monteren van het nieuwe voortandwiel wil hij voor niets doen. Hij doet alle acties (tot nu toe) onder garantie van het eerder uitgevoerde werk. Ik durf voorzichtig de aanname te doen dat hij niets verdient heeft op deze actie. Hij had ook de moed op kunnen geven en kunnen zeggen, het is jouw probleem, succes.

[...]

Hij heeft aan alle 9 zaken voldaan. 1 op 1 vervanging kwa merk (shimano). Zelfs de eerste keer heb ik bijna een half uur binnen gestaan omdat hij graag wilde weten hoe het zat met een dergelijke fiets op de weg en wat mijn ervaringen er mee zijn. Ook omdat hij al interesse had om hier verder in te gaan.

Het enige waar je mijns inziens echt iets van kunt vinden, waarom dit klusje aanpakken als je hier geen ervaring mee hebt (achteraf)? Eigenlijk had hij nee moeten zeggen, ik kan je hier niet goed in voorzien omdat dit buiten mijn specialisme valt. Maarja, achteraf is het mooi wonen.

Daarnaast is tot ander smeermiddel geprobeerd en is alles iedere keer helemaal schoon gemaakt en opnieuw van smeermiddel voorzien. Helemaal voor niets.

[...]

Volledig mee eens. Maar vooraf de technische kennis inschatten blijft toch erg lastig, ondanks de zorg, service en toewijding van de betreffende mensen in deze zaak. Daarnaast zit ik echt niet op de centen m.b.t deze fiets. Zoals aangegeven komt er mogelijk een duurdere fiets met achterwielmotor omdat ik dan mogelijk 5 dagen per week ga fietsen. Maar tot het zover is (wss begin 2020) wil ik nog met deze fiets lekker rijden. (1-3 dagen per week)

Begrijp me niet verkeerd, ik probeer niets goed te praten van deze mensen. Maar tot nu toe leven ze echt mee en zijn ze gedreven om een oplossing te bieden. Ik hoop alleen van harte dat dit een nieuw voortandwiel is (inhoudelijk). Ik ben alleen op zoek of ik dan nog iets over het hoofd wat een oorzaak kan zijn. Je suggestie over het derrailleurpat is een hele goede om eens uit te vragen.
Kan je anders eens foto's maken van dat voorste kettingblad. Doe allicht een visuele inspectie. Of zit het allemaal weg achter een kettingkast.

Ik heb namelijk exact hetzelfde probleem gehad op een narrow wide kettingblad dat de ketting niet los wou laten. Trok continu de derailleur omhoog.

• APBaguette
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 06:38
Ik heb nu een HS33 handgreep ipv HS11, past inderdaad allemaal prima :)

Heb nog een kleine autopsie gedaan van de HS11 handgreep, het lijkt erop dat de binnenkant van de cilinder kapot gaat als je de stelschroef te ver naar binnen draait. Er is niet echt een begrenzing, aan het einde draait hij gewoon "vrij". Dat is niet echt een feature, hij is dan gewoon helemaal uit het schroefdraad van de handgreep gelopen. Als hij helemaal uit het schroefdraad is en je knijpt de hangreep helemaal in, dan komt de kop van de schroef tegen de cilinderwand aan. De HS33 heeft voor zover ik kan zien dit probleem niet.

• roffeltjes
Ferrox1 schreef op donderdag 27 december 2018 @ 13:56:
Allereerst complimenten voor hoe bevlogen je bent in het schrijven van posts! Echter is de wereld niet zwart-wit (had ik ook last van) en ben ik wellicht te flexibel in jouw ogen, dat mag je vinden.
Ligt natuurlijk ook aan je opsomming... 1000km verder, 5 keer hetzelfde euvel, en je gaf niet aan dat de man volledig met je in gesprek is om dit op te lossen.

Ik wil best van je aannemen dat het een goede FM is, maar voor zoiets simpels als een vastlopende kettinglijn is dat echt teveel (en verdomd gevaarlijk!). "Simpel" omdat er een eindig aantal onderdelen is en een kettinglijn mits goed sporend dit niet doet. Dus als je de hele kettinglijn vervangt en er is nog steeds een probleem, dan kom je terecht bij een kromme achterpat of iets met het voorblad, Meer smaken zijn er niet.

En dat maakt dit dus heel lullig... een FM die zijn best doet en blijkbaar wel wat kan en nu net een geval heeft waar het heel vervelend misgaat (gevaarlijk). Dus ja, tweede kans geven is logisch (zou ik ook doen), maar deze les moet wel bij jou en je FM blijven hangen.

Verder:

- Sluitnippels 7-8-9 speed zijn voor zover ik weet (ben ik vrij zeker van, wat de fabrikant ook beweert) uitwisselbaar en dit kan eigenlijk het probleem niet zijn (en dat is het blijkbaar ook niet). Breedte van de ketting heeft namelijk te maken met de rollers, niet met de schalmen ;)

Ik zei hier iets wat NIET klopt: 7-8 speed zijn hetzelfde, maar er zit 0.5mm verschil in met een 9 speed.Dat past dus wel (al een paar mensen gevonden diet het door elkaar gebruiken) en helaas had de monteur niks door. Dat het niet de oplossing is verbaasd me dus ook weer niet, (immers bij een aantal mensen werkt het blijkbaar wel) maar goed is het inderdaad niet. Helaas terecht schaamrood!

TBH, dat de veroorzaker het voorblad gaat zijn is nu wel heel voor de hand liggend, dat een nieuwe ketting niet lekker spoort op een te ver gesleten tandwiel is oud nieuws. Normaal gesproken is dat vooral van belang voor je cassette en is een voorblad niet snel ingesleten, maar met een Bosch speedpedelec met een klein voorblad is

Als dit het gaat oplossen ben ik wel benieuwd na hoeveel KM je problemen kreeg (dus na hoeveel 1000 km?). en lijkt me dat goede info voor andere S-pedelec gebruikers. Er staat me ook iets bij van aftermarket gehard stalen voorbladen maar ik ben geen after-market Bosch pedelec expert. Als ik bij HBS (Holland bikeshop) kijk zie ik wel bladen van Miche, maar of die sterker zijn dan die van Bosch? geen flauw idee.

roffeltjes wijzigde deze reactie 28-12-2018 20:07 (11%)
Reden: I made a BOOBOO

• racinfo
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 18-02 17:47
dcl! schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 12:02:
[...]

Bij mij heeft flink blijven bewegen (voor zover mogelijk, als je 6 weken niet op een been mag staan) om voor bloedsomloop=zuurstof naar botten te zorgen goed uitgepakt. In combinatie met gezond dieet en heb zelfs alcohol helemaal gelaten de eerste 2 maanden om mijn lijf in optimale vechtmodus te houden.

Alles is weer volledig aan elkaar gegroeid inmiddels, 3 maanden geleden bij consult riep de chirurg al: dit wordt mijn kortste consult ooit!

Dus het kan weer goed komen wil ik maar zeggen.

Ik heb wel meteen een sport heupbeschermer gekocht, voor op de fiets, zoiets als dit:
https://debraceshop.nl/product/sport-heupbeschermer/
Inderdaad ruim voorzien, vanaf de knie geheel naar boven en daar nog een dwarsstuk tot in de kop.
De eerste 6 weken alleen met rolstoel, daarna looprek en tot op heden 'n rollator.
De laatste dagen voorzichtig geprobeerd met een wandelstuk, maar dat gaat alleen voor enkele meters goed.
Inmiddels is de val party bijna 3 mnd geleden, maar op mijn linker-zij slapen is er nog niet bij. Volgens de chirurg, die 2x zo lange tijd nodig had als normaal, was er sprake van een gecompliceerde breuk, deels onstaan door torsi krachten tijdens de val.

Helaas voor de chirurg zal mijn geval niet zijn kortste consult worden, mocht ik al na 2 mnd terug voor foto's en controle maakte hij meteen weer een afspraak voor eind januari opnieuw hetzelfde. Ik hou mijn hart vast.

Ik viel doordat ik per ongeluk, staande naast de op de standaard staande fiets de loop-schakelaar aanraakte; de fiets begon spontaan te rijden en met een Bafang motor bemerk je dan pas hoe krachtig deze motor is; hij sleurde mij ernaast staande gewoon mee.

Dank voor je ondersteunende woorden, geeft de man weer moed !!

racinfo wijzigde deze reactie 29-12-2018 10:11 (6%)
Reden: consult

• Opperpanter2
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 20-02 14:23
racinfo schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 09:44:
[...]
Ik viel doordat ik per ongeluk, staande naast de op de standaard staande fiets de loop-schakelaar aanraakte; de fiets begon spontaan te rijden en met een Bafang motor bemerk je dan pas hoe krachtig deze motor is; hij sleurde mij ernaast staande gewoon mee.

Dank voor je ondersteunende woorden, geeft de man weer moed !!
Beterschap. Deze val doet mij denken aan mijn eigen val. Veroorzaakt doordat ik stilstaand met de fiets tussen mijn benen de gashendel van mijn BBS02 750W aanraakte.... Sindsdien zet ik hem altijd uit voordat ik afstap of als ik stilga staan. En ik heb het vermogen teruggeschroeft naar 500W nominaal (18A).

• Torched
Wat me ook wel eens gebeurd is dat ik met mijn voet het pedaal naar voren trapte terwijl ik naast de fiets liep.
Ver genoeg naar voren om de PAS te activeren en de fiets vol gas vooruit te laten gaan.

Hoi hartverzakking.

• Ferrox1
Torched schreef op donderdag 27 december 2018 @ 18:22:
[...]

Kan je anders eens foto's maken van dat voorste kettingblad. Doe allicht een visuele inspectie. Of zit het allemaal weg achter een kettingkast.

Ik heb namelijk exact hetzelfde probleem gehad op een narrow wide kettingblad dat de ketting niet los wou laten. Trok continu de derailleur omhoog.
Bij deze de foto's:

https://tweakers.net/ext/f/C1f2UxKny67GzZFxMymWRUwd/thumb.jpghttps://tweakers.net/ext/f/YpQzkyx9woupJen0oPkhlEON/thumb.jpghttps://tweakers.net/ext/f/H3Gqm6yT54dQ2oDcgNk5GQKJ/thumb.jpghttps://tweakers.net/ext/f/ssNukk2fXBwWJT4T4iGszBED/thumb.jpghttps://tweakers.net/ext/f/EjEih2ABmzM3oljKwMLdZcwB/thumb.jpg

Ik kon geen scheve tanden ontdekken of iets dergelijks, maar ik weet nu ook niet goed of het blad zo te ver versleten is? Wel duidelijk zichtbaar is de kromme beugel voor het beetje kettingkast wat er op zit.
roffeltjes schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 19:04:

Ligt natuurlijk ook aan je opsomming... 1000km verder, 5 keer hetzelfde euvel, en je gaf niet aan dat de man volledig met je in gesprek is om dit op te lossen.
Ow, Excuses als ik die indruk gewekt hebt. Dat is gelukkig totaal niet het geval!
Bedankt voor je toelichting, de FM is nu dicht i.v.m de feestdagen, dus na nieuwjaar zal het een vervolg gaan krijgen.

• OgWok
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 20-02 14:31

OgWok

U.N.C.L.E.

@Ferrox1 Dat ziet er verschrikkelijk uit. Daar zou ik nog geen rit van 10 KM mee aan gaan vangen.

Tyan Tiger MPX Dual Athlon 2000+, Adaptec 29320R 2x Cheetah 15K HostRaid / MacPro Core i5 750, Mac Mini

• zonnefreak
Ferrox1 schreef op zondag 30 december 2018 @ 14:29:
[...]

Bij deze de foto's:

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Ik kon geen scheve tanden ontdekken of iets dergelijks, maar ik weet nu ook niet goed of het blad zo te ver versleten is? Wel duidelijk zichtbaar is de kromme beugel voor het beetje kettingkast wat er op zit.

[...]
Oei. Ik weet niet wat jij voor kettingspray oid gebruikt, maar er is veel te veel aangebracht. Aan de buitenkant van je schakels zit een enorme prut overal en van bovenaf bekeken staan al je schakels droog. Als ik je advies mag geven maak dan eerst je ketting los van elkaar dmv missinglink open te maken. Daarna alles goed schoonmaken met peut of wasbenzine. Gewoon met schoon kwastje, lappen oid. Wel uitkijken dat er geen vloeistof van peut of wasbenzine in het binneste van je voortandwiel komt. Hier kun je beter met alleen een doek werken welke een beetje vochtig is gemaakt. Ook je derailleurwieltjes en je casette helemaal schoonmaken.
Daarna alles goed laten drogen.
Zeker je ketting paar uur laten drogen.
Omdat er continu allemaal vet en andere troep van je ketting af komt, zit dit nu ook allemaal op je velg. Maak dit dan ook goed schoon. Door het vet blijft er allemaal zand aan kleven en dit in combinatie met hydraulische velgremmen en aluminium velgen is dit wel een belangrijk klusje. Kijk anders ook eens op youtube naar filmpjes over fietsonderhoud.

• Thinlanet
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 18-02 16:03
In mijn project van ombouw van mijn bakfiets (Urban Arrow 1st gen) naar een Lingbei motorisatie ben ik inmiddels wat stappen verder. Het 44T tandwiel heb ik opgeofferd voor een adapter voor een 39T tandwiel. Dit past er nu goed op, zonder dat het de behuizing van de motor raakt. Volgens de stap is de assemblage. Inmiddels heb ik de remmerij van mijn bakfiets compleet vervangen, zodat we ook vroeg genoeg stil kunnen staan. Gezien mijn motor bijna 180 gedraaid is, steekt de bekabeling boven uit de motor. Ik wil dit eigenlijk allemaal (spat)water dicht maken. Idem de connector tussen de motor en accu. Gezien mijn accu bij PSWPower vandaan komt zitten er wat zielige connector aan vast (bol-huls koppeling). De connector vanuit de Lingbei motor voelt stevig aan en zit degelijk in elkaar (op het oog redelijk waterdicht), met plug en clip zodat de connector niet zomaar los kan raken. Idealiter wil ik ook zo'n connector op mijn accu hebben. Hoe hebben jullie dit opgelost?

• Torched
Ferrox1 schreef op zondag 30 december 2018 @ 14:29:
[...]

Bij deze de foto's:

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

[...]

Ow, Excuses als ik die indruk gewekt hebt. Dat is gelukkig totaal niet het geval!
Bedankt voor je toelichting, de FM is nu dicht i.v.m de feestdagen, dus na nieuwjaar zal het een vervolg gaan krijgen.

Dat is wat ik denk wat de oorzaak is. Het zal me niet verbazen als je over de rest van het tandwiel er ook nog een aantal meer hebt.
Zoals de ketting nu valt komen daar de bredere links over vallen. Maar op het moment dat de smallere links daarop vallen kan hij blijven hangen en meegenomen worden. En daarvoor hoeft hij maar een keer te slippen op de trapas.

Ik heb het zelf gehad met een narrow wide blad. Daar kan de ketting er maar op 1 manier in vallen dus had ik continu dat hij bleef hangen.

Gezien die tandwielen tussen de 10 en 20 euro zijn op internet, bij een ketting wissel en je rijdt het helemaal op, gewoon alles vervangen. Scheelt je een hoop gedoe.

Torched wijzigde deze reactie 30-12-2018 17:26 (5%)

• roffeltjes
Torched schreef op zondag 30 december 2018 @ 17:25:
[...]
Gezien die tandwielen tussen de 10 en 20 euro zijn op internet, bij een ketting wissel en je rijdt het helemaal op, gewoon alles vervangen. Scheelt je een hoop gedoe.
Lijkt me ook. Omdat de voorkant kleiner is dan een "normaal" blad slijt het vooral bij een S-pedelec veel harder (immers meer omwentelingen). Ik zou bij vervanging van de cassette altijd meteen de voorkant meenemen. kost je 20,- extra, maar scheelt veel ellende.

Het luistert gewoon nauwer bij dat soort snelheden.

Betreft de ketting... ik ben niet direct in paniek bij die beelden. Ik zie vooral een fiets na een nat ritje, ik durf niet direct te gaan roepen dat de smering niet klopt. Dat hij van de zijkant vies is en de rollen vrij schoon kan ik wel rijmen met een s-pedelec.

roffeltjes wijzigde deze reactie 30-12-2018 17:39 (18%)

• Ferrox1
OgWok schreef op zondag 30 december 2018 @ 16:13:
@Ferrox1 Dat ziet er verschrikkelijk uit. Daar zou ik nog geen rit van 10 KM mee aan gaan vangen.
Dat was ook niet van plan :) !
zonnefreak schreef op zondag 30 december 2018 @ 16:22:
[...]

Oei. Ik weet niet wat jij voor kettingspray oid gebruikt, maar er is veel te veel aangebracht. Aan de buitenkant van je schakels zit een enorme prut overal en van bovenaf bekeken staan al je schakels droog.
Dit is dus al het geval na 200 km (voor mij 4 dagen woon-werk rijden). Ik gebruik simson kettingspray en rijd door weer en wind. Dus wellicht moet ik vaker onderhoud plegen dan nu? Of moet ik een andere type kettingspray gebruiken? Ik lees hier regelmatig berichten over andere kettingspray die beter tegen water (lees regen/nat wegdek) kan. Er is zoveel te krijgen dat ik door de bomen het bos niet zie. Een goede suggestie is dus welkom!

Daarnaast is mijn kettingkast zo goed als open en "vangt" dus veel op.
Als ik je advies mag geven maak dan eerst je ketting los van elkaar dmv missinglink open te maken. Daarna alles goed schoonmaken met peut of wasbenzine. Gewoon met schoon kwastje, lappen oid. Wel uitkijken dat er geen vloeistof van peut of wasbenzine in het binneste van je voortandwiel komt. Hier kun je beter met alleen een doek werken welke een beetje vochtig is gemaakt. Ook je derailleurwieltjes en je casette helemaal schoonmaken.
Daarna alles goed laten drogen.
Zeker je ketting paar uur laten drogen.
Omdat er continu allemaal vet en andere troep van je ketting af komt, zit dit nu ook allemaal op je velg. Maak dit dan ook goed schoon. Door het vet blijft er allemaal zand aan kleven en dit in combinatie met hydraulische velgremmen en aluminium velgen is dit wel een belangrijk klusje. Kijk anders ook eens op youtube naar filmpjes over fietsonderhoud.
Bedankt voor de tips! Ik zal dit doen zodra hij bij de FM is geweest, ik rij er nu toch even niet mee. De benodigde spullen heb ik nog zo staan om dit te doen in ieder geval!
Torched schreef op zondag 30 december 2018 @ 17:25:
[...]

[Afbeelding: Kettingwiel]

Dat is wat ik denk wat de oorzaak is. Het zal me niet verbazen als je over de rest van het tandwiel er ook nog een aantal meer hebt.
Zoals de ketting nu valt komen daar de bredere links over vallen. Maar op het moment dat de smallere links daarop vallen kan hij blijven hangen en meegenomen worden. En daarvoor hoeft hij maar een keer te slippen op de trapas.

Ik heb het zelf gehad met een narrow wide blad. Daar kan de ketting er maar op 1 manier in vallen dus had ik continu dat hij bleef hangen.

Top! Goed dat je dit ziet. Hier had ik nog niet aan gedacht als verklaring!

Komt door inslijten met de oude ketting of is dat een specifiek kenmerk van dit blad? Want dit verklaard ook wel het gevoel wat ik had, dat als het 1 keer gebeurde dat continu gebeurde (en dus de ketting "andersom" ligt)? Maar waarom had ik dit nooit met de oude ketting vraag ik me dan wel af...?

En voor de volgende keer word idd het hele zaakje in 1 keer vervangen, dat heb ik wel geleerd als dit de oplossing blijkt te zijn! (al doende word men wijzer :))

• Torched
Ferrox1 schreef op zondag 30 december 2018 @ 17:37:
[...]

Top! Goed dat je dit ziet. Hier had ik nog niet aan gedacht als verklaring!

Komt door inslijten met de oude ketting of is dat een specifiek kenmerk van dit blad? Want dit verklaard ook wel het gevoel wat ik had, dat als het 1 keer gebeurde dat continu gebeurde (en dus de ketting "andersom" ligt)? Maar waarom had ik dit nooit met de oude ketting vraag ik me dan wel af...?

En voor de volgende keer word idd het hele zaakje in 1 keer vervangen, dat heb ik wel geleerd als dit de oplossing blijkt te zijn! (al doende word men wijzer :))
Is inderdaad een stukje inslijten op elkaar, een nieuwe ketting is horizontaal gezien ook veel smaller dan de oude.

Ik heb het nooit gehad op de MTB of enig andere 'normale' fiets.
Dit is een uniek probleem aan ebikes met middenmotor. Die motor heeft fors meer torque dan je benen.
Mijn vermoeden is dat dit komt door of heel hard optrekken of wegrijden in een te zware versnelling voor de ketting.
Dan komt die puntbelasting op een paar tanden heel hoog, en dan begeeft het kettingblad het wel.

• Thinlanet
Torched schreef op zondag 30 december 2018 @ 18:29:
[...]

Is inderdaad een stukje inslijten op elkaar, een nieuwe ketting is horizontaal gezien ook veel smaller dan de oude.

Ik heb het nooit gehad op de MTB of enig andere 'normale' fiets.
Dit is een uniek probleem aan ebikes met middenmotor. Die motor heeft fors meer torque dan je benen.
Mijn vermoeden is dat dit komt door of heel hard optrekken of wegrijden in een te zware versnelling voor de ketting.
Dan komt die puntbelasting op een paar tanden heel hoog, en dan begeeft het kettingblad het wel.
Is hiervoor een belt-drive dan een/de oplossing?

• racinfo
Opperpanter2 schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 22:11:
[...]

Beterschap. Deze val doet mij denken aan mijn eigen val. Veroorzaakt doordat ik stilstaand met de fiets tussen mijn benen de gashendel van mijn BBS02 750W aanraakte.... Sindsdien zet ik hem altijd uit voordat ik afstap of als ik stilga staan. En ik heb het vermogen teruggeschroeft naar 500W nominaal (18A).
Je kunt het inderdaad volkomen vergelijken, behoudens dan dat bij mij het riempje van de draagtas aan het stuur de knop bleef inhouden waardoor er geen houden meer aan was.
Met alle gevolgen van dien; ik viel in de vijver naast de fiets en raakte de aldaar opgestelde stenen kabouters zijdelings op de heup en deden mij om mijn as draaien terwijl mijn (linker) been nog op het erf stond.

Maar er komt schot in de situatie van dit moment, we kunnen al een paar meter lopen met een wandelstok hetzij met pijn.

• Rukapul
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 11:02

Rukapul

Moderator General Chat
Rukapul schreef op zondag 23 december 2018 @ 10:19:
[...]

De fiets van Mrs Rukapul heeft al 2 (of 3) maal binnen 5k nieuwe remblokjes achter gekregen. Moet wel gezegd worden dat die rem meer issues had.

Maar ook bij mijn fiets zie ik een van de blokjes achter rap slijten met minder dan 3k op de teller.

[...]

Fietsen in de stad impliceert veel remmen. Belasten met kinderen, fietskar, etc. zal ook meer verwachten van de remmen. Het grootste effect merkte ik echter vorige winter waar meuk de blokjes gewoon weg leek te eten.

[...]

Eerst maar eens een setje originele besteld :)
Vandaag een poging gedaan de magura remblokjes bij de fiets van Mrs Rukapul te vervangen.

Zoals hier gesuggereerd de remmen losgehaald met de juiste torx (lukt net met verschuiven van jasbeschermer).

Oude blokjes waren zeer ongelijk afgesleten waarbij net als de vorige keer het rechter blok snel slijt, maar nog niet helemaal tot de 1mm die de handleiding noemt. Verklaart wel deels dat de blokken achter het gemiddeld maar 2k km volhouden.

Helaas is vervangen nog niet echt gelukt. De nieuwe blokken lopen aan. Dat is ondanks maximaal uitdraaien van de stelschroef (ik heb mijn twijfels of die wel goed werkt, ook gezien de voorgeschiedenis met die achterrem, kan er iets aan het stelmechanisme kapot?), en check op vuil.

• bgttje
  • Laatst online: 20-02 13:46
racinfo schreef op maandag 31 december 2018 @ 17:10:
[...]Je kunt het inderdaad volkomen vergelijken, behoudens dan dat bij mij het riempje van de draagtas aan het stuur de knop bleef inhouden waardoor er geen houden meer aan was.
Met alle gevolgen van dien; ik viel in de vijver naast de fiets en raakte de aldaar opgestelde stenen kabouters zijdelings op de heup en deden mij om mijn as draaien terwijl mijn (linker) been nog op het erf stond.Maar er komt schot in de situatie van dit moment, we kunnen al een paar meter lopen met een wandelstok hetzij met pijn.
Vandaar dat ik mn gashendel als draaihendel heb en niet als stikje. Daar bleef ik ook wel eens aan haken.
https://www.dropbox.com/s/vxac1fbjnol0dwr/gashendel.jpg?dl=0

bgttje wijzigde deze reactie 01-01-2019 13:31 (6%)

• racinfo
bgttje schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 13:28:
[...]

Vandaar dat ik mn gashendel als draaihendel heb en niet als stikje. Daar bleef ik ook wel eens aan haken.
https://www.dropbox.com/s/vxac1fbjnol0dwr/gashendel.jpg?dl=0
Dat zou ook nog mogelijk zijn geweest doch in mijn geval werd de knop ingedrukt van de afstandsbediening en dan met name de linker/bovenste knop (waar + op staat) die het 6 km/h systeem (loophulp) in werking stelt.

• Dacuuu
  • Laatst online: 11:40
racinfo schreef op maandag 31 december 2018 @ 17:10:
[...]

Je kunt het inderdaad volkomen vergelijken, behoudens dan dat bij mij het riempje van de draagtas aan het stuur de knop bleef inhouden waardoor er geen houden meer aan was.
Met alle gevolgen van dien; ik viel in de vijver naast de fiets en raakte de aldaar opgestelde stenen kabouters zijdelings op de heup en deden mij om mijn as draaien terwijl mijn (linker) been nog op het erf stond.

Maar er komt schot in de situatie van dit moment, we kunnen al een paar meter lopen met een wandelstok hetzij met pijn.
Heb je geen remsensoren? Zonder die dingen rij ik niet..

Mijn Youtube reviews: https://www.youtube.com/user/BartjuhB/videos

• Opperpanter2
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 20-02 14:23
Dacuuu schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 15:29:
[...]

Daar heb je toch niks aan als je per ongeluk het gas triggert terwijl je naast de fiets staat? Of je moet in staat zijn de remhendel beet te pakken terwijl de fiets door de lucht vliegt.

• Torched
Thinlanet schreef op maandag 31 december 2018 @ 11:56:
[...]

Is hiervoor een belt-drive dan een/de oplossing?
Niet zozeer, want je verliest je versnellingen en derailleur.
Tuurlijk heb je de naafversnelling, maar die vind ik niet fijn fietsen vergeleken met een derailleur.

Het is meer een materiaal probleempje, je hebt ebike high speed specifiek spul nodig. En dat is er niet.
Verder kan je riemen ook doormidden trekken, vraag de gemiddelde automonteur of mensen die hot rodden.

Torched wijzigde deze reactie 02-01-2019 12:24 (23%)

• racinfo
Dacuuu schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 15:29:
[...]

Ik reed niet @Dacuuu maar stond gewoon naast de fiets (op de standaard) een tasje (met daarin een fles 'Glenmorancie' whiskey) van het stuur los te knopen en daarbij raakte de koordjes ervan de schakelaar.

ps
de fles is nog heel >:)

racinfo wijzigde deze reactie 02-01-2019 06:09 (3%)

• Dacuuu
racinfo schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 06:01:
[...]

Ik reed niet @Dacuuu maar stond gewoon naast de fiets (op de standaard) een tasje (met daarin een fles 'Glenmorancie' whiskey) van het stuur los te knopen en daarbij raakte de koordjes ervan de schakelaar.

ps
de fles is nog heel >:)
Ah oke, het blijft link. :P

• F.ons
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 19-02 09:35
iemand ervaringen met deze twee banden ?

https://www.schwalbe.com/...der/marathon-gt-tour.html

https://www.continental-t...ekking-tires/contact-plus

men achterband van men dinsdag is bijna versleten en weet niet goed welke ik moet nemen.
doe voornamelijk woon-werk door weer en wind op goede fietspaden.
Heb nu de vittoria e-dventure liggen waar ik best tevreden van ben maar de flanken beginnen te snel en te veel scheurtjes te vertonen naar mijn mening .

• Gert02
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 18-02 11:13
Ferrox1 schreef op zondag 30 december 2018 @ 17:37:
[...]En voor de volgende keer word idd het hele zaakje in 1 keer vervangen, dat heb ik wel geleerd als dit de oplossing blijkt te zijn! (al doende word men wijzer :))
Geen paniek, dit fenomeen is heel normaal bij deze Bosch motor. Zelf heb ik dit ook gehad bij mijn eigen fiets en onlangs bij de fiets van mijn echtgenoot.

Die foto´s van uw derailleur zou ik ook niet van wakker liggen, want de mijne ziet er multi veel slechter uit en die werkt prima. Als je maar zorgt dat je ketting, kettingwieltjes en scharnierpunten goed gesmeerd blijven, dan is er niets aan de hand. Uw ketting lijkt wel ietwat droog.

Ik heb mijn speedfiets sinds 2014 en smeer alleen maar met WD40. Dit doe ik wel vaak, zeker nu in de winter. Eerste kettingset heb ik vervangen bij ± 8.500 km.
Fiets ophangen, ketting etc inspuiten, overtollige zooi afnemen met doek en klaar.

• BertV
  • Registratie: juni 2000
  • Nu online

BertV

R-L48

Beste @Gert02 Ik neem aan dat die 8.500km met een normale E-bike is?
Speed fiets, echt een speed pedelec?

Bosch eet bij mij ongeveer een setje iedere 3.500km.
Bijna iedere 2 maanden in mijn geval.

Het gaat iets beter nu met een groot tandwiel voor.

Hallo lease-maatschappij!

Ik rij altijd volle snelheid, ondersteuning sport. 40 a 41 op de GPS.

BertV wijzigde deze reactie 02-01-2019 16:24 (16%)

• Thinlanet
Thinlanet schreef op zondag 30 december 2018 @ 16:32:
In mijn project van ombouw van mijn bakfiets (Urban Arrow 1st gen) naar een Lingbei motorisatie ben ik inmiddels wat stappen verder. Het 44T tandwiel heb ik opgeofferd voor een adapter voor een 39T tandwiel. Dit past er nu goed op, zonder dat het de behuizing van de motor raakt. Volgens de stap is de assemblage. Inmiddels heb ik de remmerij van mijn bakfiets compleet vervangen, zodat we ook vroeg genoeg stil kunnen staan. Gezien mijn motor bijna 180 gedraaid is, steekt de bekabeling boven uit de motor. Ik wil dit eigenlijk allemaal (spat)water dicht maken. Idem de connector tussen de motor en accu. Gezien mijn accu bij PSWPower vandaan komt zitten er wat zielige connector aan vast (bol-huls koppeling). De connector vanuit de Lingbei motor voelt stevig aan en zit degelijk in elkaar (op het oog redelijk waterdicht), met plug en clip zodat de connector niet zomaar los kan raken. Idealiter wil ik ook zo'n connector op mijn accu hebben. Hoe hebben jullie dit opgelost?
Ik weet inmiddels welk type connector aan de Lingbei motor zit, dit betreft een Anderson Powerpole (30A) Deze lijkt niet zo bekend bij Nederlandse grossiers. Kennen jullie mogelijk adresjes waar deze te krijgen? Gezien ik de bakfiets deze kerstvakantie nog rijdend wil krijgen, probeer ik eerst deze in NL te vinden.

• Dacuuu
Thinlanet schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 21:23:
[...]

Ik weet inmiddels welk type connector aan de Lingbei motor zit, dit betreft een Anderson Powerpole (30A) Deze lijkt niet zo bekend bij Nederlandse grossiers. Kennen jullie mogelijk adresjes waar deze te krijgen? Gezien ik de bakfiets deze kerstvakantie nog rijdend wil krijgen, probeer ik eerst deze in NL te vinden.
Bij mn bafang heb ik geen stekkers tussen de accu en motor, gewoon aan elkaar solderen. ;)

• racinfo
Net als bij Dacuuu de bijgeleverde connectors verwijderd en de verbinding tussen accu en motor gesoldeeerd en afgeisoleerd met vulcaniseer tape, betrouwbaarder kan niet.

Link (als die werkt)
https://www.dropbox.com/s...ot_als_accuschak.JPG?dl=0

racinfo wijzigde deze reactie 03-01-2019 09:15 (23%)

• Eric_Cantona
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 08:38

Eric_Cantona

"Au Revoir"

Inmiddels heb ik de controller binnen en ook 'n programmeerkabel voor Bafang-motoren. Helaas krijg ik met de programmeerkabel geen verbinding met m'n achterwielmotor (was ook vermeld dat 't voor middenmotoren was).

De controller kwam zonder aansluitschema, dus ik moet gaan experimenteren. Daar heb ik te weinig kennis voor qua electronica. Ben dus nu op zoek en in overleg met de verkoper om 'n schema te verkrijgen. Helaas werkt die nog niet echt mee :/

• Gert02
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 18-02 11:13
BertV schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 16:23:
Beste @Gert02 Ik neem aan dat die 8.500km met een normale E-bike is?
Speed fiets, echt een speed pedelec?

Bosch eet bij mij ongeveer een setje iedere 3.500km.
Bijna iedere 2 maanden in mijn geval.

Ik rij altijd volle snelheid, ondersteuning sport. 40 a 41 op de GPS.
Nee, wij hebben een speed fiets. Zelf heb ik een Kreidler en mijn meisje een Stevens.
Wij fietsen bijna nooit plankgas, meestal ergens tussen de 30 - 35. Maar wij fietsen in de winter meer dan in de zomer, want dan hebben we namelijk mooi weer hobby's.
Dat betekent wel dat we dus meestal met nat weer en zout op de weg fietsen.
De teller staat bij mij op ± 10.500 en bij de Stevens op ± 10.000 km. Bij mijn Kreidler heb ik bij 6.200 km getracht om alleen de ketting te wisselen, maar dat was al te laat, want die werd opgevreten. Vervolgens heb ik de oude ketting weer op de fiets gelegd en doorgepeddeld naar 8.500 km.
Bij de Stevens is bij ongeveer 2.000, door de fietsenmaker, een nieuwe ketting gelegd vanwege een rammel bij de ketting op hoge snelheid. Bleek achteraf een kromme steun te zijn van de kettingbeschermer.
Maar nu staat er 10.000 km op en pas nu begint ie met overslaan in een lage versnelling met snel wegfietsen. Tevens loopt de ketting een tandwiel terug als ik de fiets achteruit duw. Dus dit zijn de tekenen dat ook deze set zo onderhand aan vervanging toe is. Betekent dus dik 10.000 km met deze tandwielen en 8.000 voor de ketting. En daar kan nog wel een paar honderd bij.

Misschien als ik iedere 2.000 km de ketting wissel, dat de tandwielen dan langer meegaan? Geen idee, maar ik zie daar ook geen voordeel in. Dus wij fietsen gewoon door totdat de set begint de "klooien" en dan wissel ik de hele bups.

Nogmaals, tot horror van sommigen hier: ik smeer echt heel regelmatig de ketting met WD40. Onze kettingen lopen nooit droog!
Ik smeer nooit, ketting en cassette zitten er al sinds het begin op en ik zit al op bijna 10.000 km.
Heb vorig jaar ook wel eens WD40 gebruikt, maar dat was om de roestaanslag door de pekel eraf te krijgen :+

Laatst de fiets een keer bij daglicht gezien en toen schrok ik toch wel hoe ranzig mijn fiets eigenlijk is. Ik rijdt momenteel alleen maar in het donker dus zie de fiets eigenlijk niet.

Gisteren op de heenweg een klapper gemaakt op een glad bruggetje, had niet verwacht dat het glad kon zijn dus ik ging er gewoon volgas overheen met een gangetje of 33 km/u.

- Schoen verrot
- Gat in spijkerbroek
- Schaafwond onder mijn knie
- Bagagedrager beschadigd
- Trapper beschadigd
- Handvat beschadigd

Vandaag wat spierpijn vanwege de val :+
Binnenkort even een schaderapportje laten maken zodat de verzekeraar er een oordeel over kan geven.

• racinfo
Dat zal een flinke schuiver geweest zijn, gezien je kapotte schoen en verwond been. Ja inderdaad kunnen bruggen verradelijk zijn, de koude kan er immers ook onderdoor.
Beterschap, zowel in persoon als voor de fiets!

• Thinlanet
racinfo schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 09:12:
Net als bij Dacuuu de bijgeleverde connectors verwijderd en de verbinding tussen accu en motor gesoldeeerd en afgeisoleerd met vulcaniseer tape, betrouwbaarder kan niet.

Link (als die werkt)
https://www.dropbox.com/s...ot_als_accuschak.JPG?dl=0
Dat ben ik idealiter ook van plan. Ik ben nog wat huiverig of alles gaat werken naar behoren. Daarnaast twijfel ik nog over de plaatsing van de accu. Dus eerst maar even stap 1, alles werkende krijgen.

• Strider
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 11:35
Ondanks dat een zadel erg persoonlijk is, op wat voor zadel fietsen jullie? :) (voor degene die geen zeem of iets dergelijks dragen).

BlaBlaBla

racinfo schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 11:47:
Dat zal een flinke schuiver geweest zijn, gezien je kapotte schoen en verwond been. Ja inderdaad kunnen bruggen verradelijk zijn, de koude kan er immers ook onderdoor.
Beterschap, zowel in persoon als voor de fiets!
Was even schrikken, gelukkig kwam ik op mijn zij neer en ging ik niet over het stuur heen.
Binnenkort even afspraak maken bij de fietsenmaker voor een schade rapport. Wel zo fijn voor de verkoop van de fiets later.
Strider schreef op zondag 6 januari 2019 @ 20:47:
Ondanks dat een zadel erg persoonlijk is, op wat voor zadel fietsen jullie? :) (voor degene die geen zeem of iets dergelijks dragen).
https://hollandbikeshop.c...vJAgQqNPSl_gaAlcFEALw_wcB

Erg fijn zadel, zat standaard op mijn Bulls Green Mover.

Vlassie1980 wijzigde deze reactie 07-01-2019 11:00 (39%)

• tuppes
  • Registratie: augustus 2013
  • Laatst online: 11:17

Deze heb ik ooit bij de Lidl gekocht voor nog geen tien euro. Geen verkeerde aankoop maar zou hem niet weer kopen. Ik glij steeds van de bulten af ;)

• BasvanS
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 11:49
Wat een Machine (ik durf het geen fiets meer te noemen) die Qwic RD10 Performance! Vanochtend voor het eerst woon werk gefietst (15km) en was binnen binnen 30 minuten van Keukentafel naar Kantoor. Slechts 10 minuutjes trager dan de Auto.

Wel merkte ik na 8-9 KM dat ik wat last begon te krijgen van mijn liezen. Dit had ik op mijn Giant Fast City nooit. Heb er wel eens eerder last van gehad toen ik wegens onderhoud aan de Fast City de Mama fiets van mijn vrouwe een dagje mee had naar het station (5KM enkele rit).

Waar moet de oorzaak van dit irritatie puntje zoeken? Houding of Zadel?

• Oogje
  • Registratie: oktober 2003
  • Niet online
Selle SMP Tour TRK, beste aankoop ooit voor mn fiets met 35km per dag woonwerk.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

• nFo
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 11:33
APBaguette schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 14:38:
Ik heb Continental Top Contact Winter 2 banden op m'n Razer, bevalt prima. Veel meer grip dan de Marathon Supreme op glad wegdek (nat / bladeren / sneeuw). Wel merkbaar meer rolweerstand, het kost duidelijk meer moeite om 25km/u te rijden. Ik schat dat ze grofweg 10% meer verbruiken volgens het batterijniveau.

Bij de Razer moet je wel een beetje knutselen aan de bagagedrager, de Conti band is iets te hoog. Het is relatief eenvoudig, een stuk plastic weghalen en een bout iets inkorten, maar je moet het wel goed doen want het is een structureel onderdeel van de bagagedrager (er zit een profieltje onder het spatbord die de bagagedrager met het frame verbindt).
Welke maat had jij gemonteerd; 37 of 42mm ?
Ik had de rand van de profiel onder het spatbord eraf gedremeld.
42mm past allemaal net (niet) op mij Dinsdag ego, denk toch maar 37mm neem.
Ik had al bredere spatborden gemonteerd, maar die haartjes komen ook tegen het spatbord aan zag ik.
En ik ga gelijk maar die gare zwevende achterdrager vervangen en vast zetten op het frame.

• BertV
  • Nu online

BertV

R-L48

tjsa, ik draag zeem! :P

Voorheen vond ik het ook altijd zo overdreven.
Je voelt je nogal opgelaten in wielrenkleding, zeker op een elektrische fiets.
Maar als je los laat wat anderen denken; het is echt een aanrader.

Ik heb het smalle harde originele zadel van mijn cityzen speed pedelec.
Met 66km per dag, nooit last.

• roffeltjes
BasvanS schreef op maandag 7 januari 2019 @ 14:22:
Waar moet de oorzaak van dit irritatie puntje zoeken? Houding of Zadel?
Ondergoed?

• APBaguette
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 06:38
nFo schreef op maandag 7 januari 2019 @ 19:25:
[...]

Welke maat had jij gemonteerd; 37 of 42mm ?
Ik had de rand van de profiel onder het spatbord eraf gedremeld.
42mm past allemaal net (niet) op mij Dinsdag ego, denk toch maar 37mm neem.
Ik had al bredere spatborden gemonteerd, maar die haartjes komen ook tegen het spatbord aan zag ik.
En ik ga gelijk maar die gare zwevende achterdrager vervangen en vast zetten op het frame.
42mm. De breedte is niet echt een probleem, als die 37mm net zo hoog is gaat hij ook aanlopen.

Heb je ook die borgmoer vervangen? Het profiel afslijpen zou bij mij geen zin hebben, de band liep vooral tegen die moer aan. Sowieso gebruik ik mijn bagagedrager redelijk intensief, dat profiel verzwakken leek mij niet zo'n goed idee.

• BasvanS
Lijkt me sterk, het is meer een soort spierpijn, geen irritatie van de huid of iets dergelijks. Leek vandaag naar het iets hoger zetten van het zadel al iets minder, straks nog een tikje hoger om te kijken of het dan helemaal weg is!

Vandaag was overigens een heerlijke heenrit met de wind.. was er bijna binnen de 25 minuten! (15 km). Hele stukken 40 waar ik de eerdere ritten met dezelfde ondersteuning net 34-35 haal.

belooft wat voor de terugweg...

• Farmerwood
  • Registratie: september 2004
  • Niet online
Ik ben op zoek naar wat mogelijke kandidaten om te kopen. Hopelijk kan ik hier wat tips krijgen.

Volgende maand begin ik bij mijn nieuwe baan en dat is 23 km van huis. De route over de weg is druk met files en de auto heeft dus zeker geen voorkeur. Als wielrenner wil ik bij goed weer de wielrenfiets pakken, maar zodra het wat natter/gladder is heb ik een alternatief nodig. Ik heb de rit gisteren op mijn normale herenfiets (Giant met 8 versnellingen (Shimano Nexus naaf)) gereden en dat was toch best wel pittig op de dijk en in de open weilanden. Ik zweet altijd snel en heb geen zin om elke dag voor en na werk te moeten douchen. Schoon shirt en beetje deo is geen probleem. Daarnaast wil je ook nog energie hebben voor een werkdag en druk avondprogramma met vrouw en kind.

Een elektrische fiets lijkt me dus een mooie oplossing. Nu willen eigenlijk een fiets kopen waar mijn vrouw ook op kan fietsen en die ook geschikt is om ons zoontje (nu net 1 jaar) het eerste stuk mee te nemen naar de opvang alvorens door te fietsen naar werk. (Uiteraard wordt er dan iets rustiger aan gereden.) We hebben momenteel een voorzitje van Yepp.
Reden is dat we verwachten binnen nu en een jaar te verhuizen waarna de fiets voor mijn vrouw interessanter wordt.
Helaas lijken er maar weinig fietsen te zijn die uberhaupt geschikt zijn voor een zitje voor en met mijn aanvullende wensen heb ik nog geen enkele kandidaat kunnen vinden na een dagje zoeken op internet.

Wensen/eisen:
- Dames model fiets voor mijn vrouw en met het oog op kinderzitje dat tzt achterop zal komen
- Geschikt voor zowel mijn vrouw (1.80m) als mijzelf (1.87m)
- Middenmotor. (Met een kind voor- of achterop heb ik liever geen aandrijving op de wielen)
- Accu liefst in het frame (gewicht in het midden van de fiets. Achterop komt al genoeg gewicht.)
- De afstand van 2x 23 km per dag moet voor geen enkele accu een probleem zijn. Laden op werk is mogelijk indien nodig.
- Lichte voorkeur voor schijfremmen en anders hydraulische velgremmen
- Lichte voorkeur voor derailleur boven naafversnelling vanwege overeenkomst met de racefiets al heeft die laatste wel beduidend minder onderhoud nodig door het gesloten systeem...
- Alles wat minder wrijving/weerstand veroorzaakt is fijn, want dat scheelt weer met het fietsen.
- Standaard degelijke koplamp heeft de voorkeur aangezien ik in de wintermaanden bijna alle kilometers in het donker rij.
- Vering in de voorvork hoeft niet, mag wel.
- Zadel en stuur zijn altijd te vervangen door een fijner model als de standaard niet bevalt.
- Moet met de standaard stevig te parkeren zijn zonder kans op omvallen terwijl de kleine man in of uit zijn zitje gehesen wordt.

In dit topic komt de Batavus Razer een aantal keer voorbij als optie die geschikt is voor zitjes. In damesmodel lijkt die echter maar tot framemaat 57 leverbaar en zowel mijn als mijn vrouw haar huidige fiets zijn frame maat 61. Ben bang dat die dus net te klein blijkt. Daarnaast worden er ook voldoende minpunten aan deze fiets genoemd om wel graag iet te kiezen te hebben.

Iemand nog tips voor andere fietsen die voldoen aan mijn wensen?

Farmerwood wijzigde deze reactie 08-01-2019 18:20 (7%)
Reden: Wat dingen toegevoegd

• mguzz
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 10:44
Farmerwood schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 16:36:
Iemand nog tips voor andere fietsen die voldoen aan mijn wensen?
Misschien is deze fiets wel geschikt, met Bosch motor, Kalkhoff heeft ook een eigen motor (Impulse) maar deze is niet betrouwbaar. Accu zit niet in het frame maar wel in het midden.

https://www.kalkhoff-bike...4v2019-agattu-3-b-dynamic

• racinfo
2x 23 km is best veel, dat lukt wellicht met een >850 Watt accu.

• dennisfr
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 20-02 18:20
racinfo schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 06:16:
Dat hangt natuurlijk ook af van de mate van ondersteuning en snelheid:
Ik fiets zelf altijd tussen de 20 en 25 km/u op ondersteuning op stand 2/3 van de 5 (Bafang Max Drive). Dat is voor mij genoeg om zonder te zweten op mijn werk te komen (16km enkele reis).
Met een 572W accu haal ik dan tussen de 80 en 100 kilometer.

dennisfr wijzigde deze reactie 10-01-2019 09:17 (9%)

• nFo
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 11:33
APBaguette schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 11:10:
[...]

42mm. De breedte is niet echt een probleem, als die 37mm net zo hoog is gaat hij ook aanlopen.

Heb je ook die borgmoer vervangen? Het profiel afslijpen zou bij mij geen zin hebben, de band liep vooral tegen die moer aan. Sowieso gebruik ik mijn bagagedrager redelijk intensief, dat profiel verzwakken leek mij niet zo'n goed idee.
37mm is wel iets minder hoog als ik zo op de verpakking lees.
Ik had een iets kortere borgmoer ingedraaid, maar bij mij loopt de band tegen het profiel, bij die 2 andere schroeven aan.
Inmiddels een andere racktime bagage drager binnen, van het weekend is even kijken of die er mooi op past.

• Farmerwood
  • Niet online
mguzz schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 12:34:
[...]

Misschien is deze fiets wel geschikt, met Bosch motor, Kalkhoff heeft ook een eigen motor (Impulse) maar deze is niet betrouwbaar. Accu zit niet in het frame maar wel in het midden.

https://www.kalkhoff-bike...4v2019-agattu-3-b-dynamic
Tnx, ziet er op het eerste zicht idd wel uit als een optie en zo te zien zijn er winkels hier niet al te ver vandaan die hem verkopen.
racinfo schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 06:16:
Ik mag toch hopen dat de gemiddelde elektrische fiets in staat is om me 50km ondersteuning te leveren zonder dat ik bij moet laden?!? Overal zie ik bij fietsen staan dat ze 100 tot zelfs 250 km op een accu redden.
Zelf verwacht ik de ondersteuning eigenlijk vooral nodig te hebben bij de paar bruggen die ik over moet en bij tegenwind op de dijken (Dat is samen toch bijna 10 km van de route).
Mijn eigen fietsconditie is prima en die zal alleen maar beter worden van deze ritjes. Probleem is vooral dat ik enorm snel zweet en dat hoop ik te kunnen verminderen met een elektrische fiets.

• Maasluip
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 10:42

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Farmerwood schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 20:41:
[...]

Ik mag toch hopen dat de gemiddelde elektrische fiets in staat is om me 50km ondersteuning te leveren zonder dat ik bij moet laden?!? Overal zie ik bij fietsen staan dat ze 100 tot zelfs 250 km op een accu redden.
Uiteraard is dat afhankelijk van hoeveel je zelf trapt en hoeveel je de elektromotor laat doen. Als je die op stand 10 hebt en zelf een beetje voor de vorm de trappers ronddraait dan kom je natuurlijk veel minder ver dan als je hem op stand 1 hebt en alleen heuvelop wat extra ondersteuning vraagt.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• racinfo
Als je de opgegeven gegevens van de fabrikant aan wilt houden zal het geen probleem zijn.
Maar...
Deze zijn in optimale omstandigheden gemeten,
a. Met ondersteunings stand op ECO (dwz met een hoge eigen inbreng)
b. Op een vlakke weg, zonder enige bobbel (bijv. een gymzaal vloer)
c. Zonder enige wind tegen of voor
d. Bij een temperatuur van rond de 22 graden (bij lager/hoger verminderd de capaciteit van de accu)
e. Perfecte bandenspanning
f. Gemiddeld gewicht berijder
g. Gladde, ergomische fietskleding, dus geen muts, winterjas of handschoenen

De praktijk is helaas anders, tegenwind is een stroomvreter, vooral in polder of op een dijk. Viaducten, tunnels en heuvels vreten stroom (>12 A).

Als voorbeeld neem ik mijzelf, met mijn 500 Watt accu rij ik met 25 km, heen en terug met windkracht 5 mijn accu volkomen leeg (by 28 km/h)

• Ettje66
  • Registratie: februari 2018
  • Laatst online: 08:56
[...]
Zelf verwacht ik de ondersteuning eigenlijk vooral nodig te hebben bij de paar bruggen die ik over moet en bij tegenwind op de dijken (Dat is samen toch bijna 10 km van de route).
Mijn eigen fietsconditie is prima en die zal alleen maar beter worden van deze ritjes. Probleem is vooral dat ik enorm snel zweet en dat hoop ik te kunnen verminderen met een elektrische fiets.
Ik rij met een heenenweerritje van 30 km, momenteel bijna 40% van mijn accu leeg, afgelopen zomer zat ik nog op 30%, dus de kou heeft best veel invloed. Als je nu veel zweet, zal je waarschijnlijk op een ebike ook zweten. Dat was nl ook mijn insteek om een ebike te kopen, helaas heeft de praktijk anders bewezen. Je zweet wel een stuk minder, maar op de bekende plekken, vooral (bij mij tenminste) je rug blijft zweten. Dus droog shirt mee en beetje deo en je kan de dag weer fris door. Zou gewoon wat fietsen proberen. Ik ben zelf heel tevreden met mijn Batavus Zonar, niet getuned, rij ik over een ritje van 15km gemiddeld rond de 36/37'. Het is heerlijk om geen tegenwind meer te ervaren en voor mij blijft het de beste aanschaf van 2018. Succes met de aanschaf.

• Kodess
  • Registratie: september 2009
  • Nu online
[...]

Tnx, ziet er op het eerste zicht idd wel uit als een optie en zo te zien zijn er winkels hier niet al te ver vandaan die hem verkopen.

[...]

Tja, zoals Maasluip zegt, hangt ervan hoeveel je zelf fietst en hoeveel de motor doet.
Hoe hard fiets je gemiddeld als je op een normale fiets fietst?
Ik fiets zelf gemiddeld 26km/h, waarmee de motor dus eigenlijk zeer weinig toevoegd aan mijn snelheid aangezien de motor zodra je boven de 25km/h gaat niet meer gaat ondersteunen. Ik kan dus idd rond de 100km met de fiets op turbo stand.
Maar ja daarvoor had ik hem niet, ik wou juist harder dan normaal fietsen, dus nu onbegrensd, gemiddeld 36 km/h.
Met dit weer iets minder dan 30 km bereik, op mijn 30km heen en weer toch :/
ach gewoon op het werk opladen, en in de zomer haal ik het weer makkelijk (50km bereik)

• Farmerwood
  • Niet online
Maasluip schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 07:59:
[...]

Uiteraard is dat afhankelijk van hoeveel je zelf trapt en hoeveel je de elektromotor laat doen. Als je die op stand 10 hebt en zelf een beetje voor de vorm de trappers ronddraait dan kom je natuurlijk veel minder ver dan als je hem op stand 1 hebt en alleen heuvelop wat extra ondersteuning vraagt.
Insteek voor mij is echt alleen gebruiken op de momenten dat ik anders even flink moet aanzetten om een brug of dijk op te moeten. En bij vol de wind tegen op de dijk. Dan is het dus wel een wat langer stuk.
Ettje66 schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 08:16:
[...]

Als je nu veel zweet, zal je waarschijnlijk op een ebike ook zweten. Dat was nl ook mijn insteek om een ebike te kopen, helaas heeft de praktijk anders bewezen. Je zweet wel een stuk minder, maar op de bekende plekken, vooral (bij mij tenminste) je rug blijft zweten. Dus droog shirt mee en beetje deo en je kan de dag weer fris door.
Dat is wel jammer om te horen, maar een droog shirt en deo ging ik toch al wel vanuit nodig te hebben.
Kodess schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 09:28:
[...]

Tja, zoals Maasluip zegt, hangt ervan hoeveel je zelf fietst en hoeveel de motor doet.
Hoe hard fiets je gemiddeld als je op een normale fiets fietst?
Afgelopen maandag heb ik de route geprobeerd om mijn normale, redelijk zware, herenfiets met 8 versnellingen.
Op de heenweg reed ik een route van 26,9 km in 24,8 km/h. Een uurtje later weer terug 25,7 km met 22 km/h met flink de wind tegen. (Beide routes waren incl wat omwegen om route te verkennen/langs de supermarkt te rijden)

Als ik de reacties zo lees, ga ik me afvragen of een trekkingfiets met belt en klikpedalen voor mij niet toch ook een optie is.

• Torched
Ik merk van mezelf dat nu met het huidige weer ik ook meer zweet.

Dikkere kleren, dus kan warmte slechter kwijt, en specifieke fietskleding gaat me te ver.
En door de kou ga ik ook harder trappen om warm te blijven.

• roffeltjes
En dan maar eens slecht nieuws over mijn Razer.

3 jaar 11 maanden: Motor total loss (kogellager gebarsten). 28.000 km... niet echt geweldig imho. Aan de andere kant lopen de motoren van mijn vrouw en schoonmoeder nog als een zonnetje. Qua kosten vooralsnog beter dan ons vorige systeem ION (om de twee jaar wel een nieuwe kabelboom en in 5 jaar 3 motoren over 3 fietsen), maar als we er nog 1tje slopen dan wordt het wel spannend want die Yamaha is een beetje duur.

-> Valt niet onder verzekering... dat is wel ff slikken. ;(

Nieuw motor is trouwens super stil, geen fluittoon.

Oh well.

roffeltjes wijzigde deze reactie 11-01-2019 12:01 (42%)

• Ettje66
  • Registratie: februari 2018
  • Laatst online: 08:56
roffeltjes schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 11:54:

3 jaar 11 maanden: Motor total loss (kogellager gebarsten). 28.000 km... niet echt geweldig imho. Aan de andere kant lopen de motoren van mijn vrouw en schoonmoeder nog als een zonnetje. Qua kosten vooralsnog beter dan ons vorige systeem ION (om de twee jaar wel een nieuwe kabelboom en in 5 jaar 3 motoren over 3 fietsen), maar als we er nog 1tje slopen dan wordt het wel spannend want die Yamaha is een beetje duur.

Oh well.
That sucks :(

• Dacuuu
roffeltjes schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 11:54:

Oh well.
Hoe duur was de nieuwe motor? Kon je geen lager bestellen, of de as met lager er op?
* Dacuuu is blij met zn bafang motor,elk onderdeeltje gewoon los te koop. :9

• roffeltjes
Motor zal al snel 600,-+ zijn. Ik moet het nog horen (we zijn nog in overleg over de afhandeling.... ik ben niet zo blij dat ik geen verlengde garantie op de motor heb terwijl ik die zeker had afgesloten had ik geweten dat Unigarant dit niet dekte. Die motor verzekering wordt normaal gesproken ook aangeboden, dus er is bij de koop iets fout gegaan (De FM was ook in de veronderstelling dat ik volledig gedekt was, dus hij voelt zich deels verantwoordelijk). Maar goed, ik was er zelf bij toen ik hem kocht en had gewoon beter moeten opletten.

De verzekering oplichten door een valpartij te claimen gaan we niet doen (moreel gewoon niet okay!), dus ga ik gewoon schokken. De FM zal me wel weer matsen met arbeid, dus dat is op ook wel weer snel 100 euro+... :|

Betreft de motor: de Yamaha niet reviseerbaar door een FM.

Zoals het voelde is een kogel gesprongen. Hierdoor zijn kogels en debris gaan zwerven en is daardoor alles vast gelopen. Dus minimaal as+ twee lagerschalen. Als dat de trapas is is dat tientjes werk in een gewoon bracket.... maar dit is dus geen gewoon bracket.

Een tweede optie is dat het freewheel (er zit in de motor ook een freewheel) is gespat... en dat lijkt me einde oefening (maar dat geloof ik niet gezien hoe ik het voelde gebeuren)..

Derde optie is, is dat er een lager op een andere plek is gesprongen en dat ook het binnenwerk van de motor kassie wijlen is.

Ik ga er vooralsnog vanuit dat het de bracketpot is (zo voelde het) en dat de motor zelf nog okay was, maar of die vastloper en het debris meer schade heeft aangericht is lastig te zeggen... en vooral academisch omdat hij gewoon niet gerepareerd gaat worden.

Eerlijk gezegd is dit wel een heel zuur verhaal. Ik voelde al een tijdje dat hij wat korrelig liep, achteraf gezien had ik direct aan de bel moeten trekken.

En ja, ik ga ervan uit dat bij Yamaha ook wel alles te vervangen zou zijn, ware het niet dat ze daar geen brood in zien... niet eens omdat ze dan meer motors verkopen (die winst lijkt me vrij klein),maar omdat ik vermoed dat een gereviseerde motor een hoog uitval percentage heeft met alle garantie ellende van dien (garantie op reparatie). Vermoedelijk is dat hele verhaal weer afgewentelt op een onderliggende partij met een vrij dunne marge. Dus is het al snel vervangen geblazen.

Anders gezegd, op dit punt heb je met een Yamaha (of Bosch) gewoon niet zoveel opties.

roffeltjes wijzigde deze reactie 11-01-2019 13:38 (22%)

• Torched
Ach, Bosch en Yamaha hebben daar goed gekeken bij grote vriend Apple en daar de praktijken van overgenomen.

Gesprongen lagers zijn altijd wel te vervangen, maar zoals je zegt zit je met een product wat een te lage restwaarde heeft om vervolgens dan nog monteur uren in te steken. Economisch gezien dan. Dat is iig de beslissing die Bosch en Yamaha gemaakt hebben.

Torched wijzigde deze reactie 11-01-2019 13:43 (9%)

• nextnext
  • Registratie: september 2015
  • Laatst online: 08:17
In dit topic lees ik vooral positieve reacties over de Batavus Razer, op dit slechte nieuws van roffeltjes over de motor na dan (balen) maar de AD test geeft deze fiets maar een matig cijfer (https://www.fietstest.nl/...etsen/batavus-razer-2018/)

Kan iemand dat verklaren? De gazelle T10 wordt veel beter bevonden (met een stille motor itt de Batavus)

• roffeltjes
Hoewel ik het qua duurzaamheid gruwelijk vind snap ik de grote bedrijven ook wel.

Ik heb ook niet zo'n goede ervaringen met gerepareerde Apples (sample 1800 mabooks in 10 jaar). 50% van al onze reparaties zijn op machines die al eerder zijn gerepareerd. Verzendkosten, manuren, verzekerings/garantie claims... daar wordt niemand blij van.
nextnext schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 13:43:
In dit topic lees ik vooral positieve reacties over de Batavus Razer, op dit slechte nieuws van roffeltjes over de motor na dan (balen) maar de AD test geeft deze fiets maar een matig cijfer (https://www.fietstest.nl/...etsen/batavus-razer-2018/)

Kan iemand dat verklaren? De gazelle T10 wordt veel beter bevonden (met een stille motor itt de Batavus)
Er is iets niet helemaal jofel aan die testfiets, rammelen zou niet moeten mogen (je FM moet sowieso bij uitlevering elke fiets nalopen).

Betreft het panel (kort door het bochtje) kan ik het wel volgen zeker gezien de profielen.

1e tester is te zwaar voor een mixte frame.
2e tester wil een lage instap.
3e tester vindt hem fijn terwijl ik qua gebruik dat niet zo logisch vindt (zo zie je maar weer). De kabel montage vind ik weer een voordeel (een nette geintegreerde boom is mooier, maar als je dan iets vervangt gaat alles mee).
4e tester wil vering. Zijn klacht over de remmen is terecht. Zonder brakebooster piept de Magura op de razer.
5. Motor jengelt (herkenbaar... maar mijn nieuwe motor is superstil. Blijkbaar is er iets veranderd of is er exemplarisch verschil).
6. Wil een lage instap. Comfort issues.
7. Wil gewoon een fiets voor een kort ritje. De Razer is daarvoor niet gemaakt.

Waarom is o.a. de fietserbond en de community wel tevreden? Profiel van de gebruikers past gewoon beter.

-> Vering is fijn mits hij hoogwaardig is (lees luchtvering, minimaal Suntour). Anders is het vooral zwaar en slijtage gevoelig. Dus ik en veel anderen hebben dan liever gewoon geen vering en dikke banden.
-> Stuur en handvatten zijn gewoon verschrikkelijk onergonomisch. Vervangen kost geen drol, maar eerste indruk telt.
-> Klacht over de velgremmen is anno 2018 hartstikke terecht.
-> Motor geluid is geen issue over het windgeruis, maar in het begin valt het gewoon op. Weer een eerste indruk. Mijn nieuwe motor heeft de Yamaha-fluit niet, dus blijkbaar is dit opgelost (of is het exemplarisch?).
-> Betreft de instap is het gewoon niet de juiste fiets voor die mensen. Zegt niet zoveel over de fiets, meer iets over hun voorkeur.
-> Een man van 90kg+ zou gewoon een herenframe moeten kiezen (en dan is de Razer bruut stijf).

Ik vind de Razer vandaag de dag ook gewoon een krappe 7.... Hoe breng je hem weer naar die 8+?

- SCHIJFREMMEN!
- Stuur inrichting aanpassen met iets meer terugstand en ergonomische handvatten. Kost Batavus niks.

roffeltjes wijzigde deze reactie 11-01-2019 14:10 (81%)

• Torched
roffeltjes schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 13:45:
Hoewel ik het qua duurzaamheid gruwelijk vind snap ik de grote bedrijven ook wel.

Ik heb ook niet zo'n goede ervaringen met gerepareerde Apples (sample 1800 mabooks in 10 jaar). 50% van al onze reparaties zijn op machines die al eerder zijn gerepareerd. Verzendkosten, manuren, verzekerings/garantie claims... daar wordt niemand blij van.
Ik zie binnen een andere productlijn precies hetzelfde, binnen de garantie en buiten garantie vervangen wij gewoon bepaalde onderdelen direct, zelfs al is het op te lossen met goedkope onderdelen. Maar bij monteurkosten van 50 in het uur heeft het gewoon geen zin.(en het moet ook op locatie bij klant) Zeker omdat vervolg het meestal toch nog een bezoek heeft.
Maar als je kennis van zaken hebt ligt alles bij ons nog niet elektronisch dicht zodat je niks kan. Totaal niet zelfs. En we hebben dan ook zeker klanten die zelf wat oplossen.
Maar je kunt gewoon zelf niets meer, komt ook wel deels door wetgeving waar ze aan moeten voldoen, maar buiten garantie of met afzeggen van garantie moet je er toch gewoon bij kunnen.
nextnext schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 13:43:

Zoals je zegt, stille motor en geen voorvering. Die opmerking van dat het zwaar fietst tov de t10 komt door naaf vs derailleur.
Verder is het wel vrij duidelijk waar het vandaan komt als je de reviews van de aparte panelleden leest samen met de gegevens die je krijgt van de panel leden.

Torched wijzigde deze reactie 11-01-2019 13:55 (5%)

@roffeltjes Dat is balen man, hoeveel heb je uiteindelijk op de teller gezet met die motor?

• ZaZ
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 10:59

ZaZ

Tweakers abonnee

Ik zou gewoon die kapotte motor zelf uit elkaar halen en kijken wat je ziet.
Gewoon foto's maken voordat je weer iets loshaalt en dan kan je het altijd weer in omgekeerde volgorde in elkaar zetten. En daar hoef je echt niet per se een klusser voor te zijn.

Zelf ben ik helemaal niet zo 'handig' maar ik heb al vaker dingen maar gewoon uit elkaar gehaald en dan zie je ineens een tandwieltje of palletje of wat dan ook wat gebroken is. Met een beetje mazzel staat er een nummertje op en die tik je in op ebay en dan heb je dat onderdeeltje voor 5 euro te pakken.

Lekker op de bank

• roffeltjes
Vlassie1980 schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 14:02:
@roffeltjes Dat is balen man, hoeveel heb je uiteindelijk op de teller gezet met die motor?
28k... ik vind het te weinig.

• BasvanS
roffeltjes schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 14:06:
[...]

28k... ik vind het te weinig.
Op vol vermogen, of vaak met slechts beperkte ondersteuning?

• roffeltjes
BasvanS schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 14:08:
[...]

Op vol vermogen, of vaak met slechts beperkte ondersteuning?
Op high, maar dat vertaald zelden naar vol vermogen, meestal topt hij al op 20-30%. Ik ben ook niet zo'n stamper, ik ben licht (weeg 70kg) en een rouleur (ex-wedstrijdrenner die vooral souplesse gebruikt).

Ik ga vooralsnog uit van pech gezien de ervaringen van anderen (onder hen mijn familieleden). Ik ben ook de eerste op het forum die hem heeft gesloopt.

Zoals ik wel vaker zeg: "Alles kan kapot".

roffeltjes wijzigde deze reactie 11-01-2019 14:15 (12%)

• Dacuuu
ZaZ schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 14:06:
Ik zou gewoon die kapotte motor zelf uit elkaar halen en kijken wat je ziet.
Gewoon foto's maken voordat je weer iets loshaalt en dan kan je het altijd weer in omgekeerde volgorde in elkaar zetten. En daar hoef je echt niet per se een klusser voor te zijn.

Zelf ben ik helemaal niet zo 'handig' maar ik heb al vaker dingen maar gewoon uit elkaar gehaald en dan zie je ineens een tandwieltje of palletje of wat dan ook wat gebroken is. Met een beetje mazzel staat er een nummertje op en die tik je in op ebay en dan heb je dat onderdeeltje voor 5 euro te pakken.
>:)

• roffeltjes
Ik zal dat doorsturen naar mijn FM... zeker niet iets wat ik kan.

• BartV
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 08:19
roffeltjes schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 14:13:
[...]
Ik ga vooralsnog uit van pech gezien de ervaringen van anderen (onder hen mijn familieleden). Ik ben ook de eerste op het forum die hem heeft gesloopt.
Helaas was ik net iets eerder...
Klein jaar geleden bij mij ook het geval. Grote speling op de trapas, niet te repareren volgens de FM/Yamaha.
Net buiten garantie (2,5 jaar), coulance omvatte arbeidskosten. Nieuwe motor was uiteindelijk 499 euro.
Dit was na circa 15000 kilometer al.
Nieuwe motor maakt zelfs meer geluid dan de vorige bij mij. Wel is denk ik de ondersteuningscurve aangepast. Bij lage rotatiesnelheden (optrekken vanuit stilstand) is de ondersteuning beperkt. Volgens mij was dit niet zo.

I think I've got the hang of it now... :w :q :wq :wq! ^d X exit X Q :quitbye CtrlAltDel ~~q :~q logout save/quit :!QUIT ^[zz ^[ZZ ZZZZ ^H ^@ ^L ^[c ^# ^E ^X ^I ^T ? help helpquit ^D ^d ^C ^c helpexit ?Quit ?q ^Kx /QY sync halt

• ZaZ
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 10:59

ZaZ

Tweakers abonnee

Ik vind het er niet superspannend uitzien eerlijk gezegd. Op 14:25 zie je het redelijk mooi uitgespreid liggen.
Alleen maar een zooi ringetjes en dingetjes
Gewoon wat oude kranten op de keukentafel, muziekje aan en gaan met die banaan tot je iets tegenkomt waarvan je denkt "dit draait niet terwijl het volgens mij wel zou moeten" of gewoon iets wat overduidelijk kapot is. Met dat onderdeel ga je dan naar een winkel ofzo en zeg je dat je dit nodig hebt maar dan heel. Of dus als er een nummer op geschreven is dan naar dat nummer googlen of ebay ofzo.
Het lijkt vaak veel spannender dan het is hoor.

Lekker op de bank

• zonnefreak
BartV schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 14:36:
[...]

Klein jaar geleden bij mij ook het geval. Grote speling op de trapas, niet te repareren volgens de FM/Yamaha.
Net buiten garantie (2,5 jaar), coulance omvatte arbeidskosten. Nieuwe motor was uiteindelijk 499 euro.
Nieuwe motor maakt zelfs meer geluid dan de vorige bij mij. Wel is denk ik de ondersteuningscurve aangepast. Bij lage rotatiesnelheden (optrekken vanuit stilstand) is de ondersteuning beperkt. Volgens mij was dit niet zo.
Ik heb het met een bosch performance speedmotor bij een km stand van 12000 ook gehad. Veel speling in de trapas. Ook ongeveer 2,5 jaar oud. Maar gelukkig onder coulance helemaal vervangen. Ondersteuning voelt bij mij ook anders aan.
Misschien toch iets van een leermoment voor andere electrische fiets gebruikers. Als je rare geluiden hoort of merkt dat er speling op zit, niet mee blijven doorfietsen maar gelijk ermee naar de fietsenmaker gaan. Ik had er ook te lang mee doorgefietst. Hoorde al een tijdje een schurend geluid. Maar dacht dat dit kwam door vervuiling enzovoort. :X

• zonnefreak
@roffeltjes ik ben het met je eens dat 28000km wel weinig is voor een kogellager. In een automotorblok zitten toch ook kogellagers die zonder problemen 2 ton halen. Maar goed zal wel inkooptechnisch goedkoper zijn.

• dennisfr
zonnefreak schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 16:20:
@roffeltjes ik ben het met je eens dat 28000km wel weinig is voor een kogellager. In een automotorblok zitten toch ook kogellagers die zonder problemen 2 ton halen. Maar goed zal wel inkooptechnisch goedkoper zijn.
Ik weet niet: als mijn Bafang Max Drive dat ook haalt teken ik er direct voor (staat nu na 11 maanden op 4300 kilometer). Ik zou dan met €600 na 4 jaar wel kunnen leven. Neemt niet weg dat het natuurlijk super vervelend is voor @roffeltjes .

Een automotor is natuurlijk niet vergelijkbaar met een fiets motor: al is het alleen al omdat je geen actieve koeling/smering door olie hebt. Daarnaast kost een auto motor blok ook het 10-voudige van een fiets motor.

Je kunt het ook anders zien: hoeveel reparatie/onderhoudskosten heb je aan een automotor en alle aanverwante onderdelen in 4 jaar en 28k.

dennisfr wijzigde deze reactie 11-01-2019 19:24 (9%)

• Dacuuu
BartV schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 14:36:
[...]

Ze bouwen de motoren gewoon niet om veel km's mee te maken, de meeste mensen rijden een paar zomer ritjes van anwb nummertje naar nummertje, in de winter staat de fiets lekker stil.
Erg jammer ook dat ze niks repareren of in ieder geval officieel los verkrijgbare onderdelen zijn.
Echt "Groen" joh zo'n ebike, de accu binnen een paar jaar verrot, en je motor ook als je wat meer km's draait.
dennisfr schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 19:14:
Je kunt het ook anders zien: hoeveel reparatie/onderhoudskosten heb je aan een automotor en alle aanverwante onderdelen in 4 jaar en 28k.
28k is hier 2 keer olie + filtertje, en gaan met die banaan.

• Torched
Lagers gaan meestal kapot door vreemde deeltjes die erin komen of roest. Zelden is het dat ze uitgesleten zijn.

Lagers zijn meestal ook vrij standaard maten, zolang je je inwendige diameter en uitwendig samen met de dikte weet kan je ze meestal wel krijgen. En het maakt echt niet zoveel uit wie die dingen maakt, qua kwaliteit wel.

• wmeester
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 15-02 08:01
Lagers. Ja, ik hoorde laatst ook wat schuren als ik aan het fietsen was. Voornamelijk als ik op snelheid reed en ophield met trappen. Ik dacht eerst dat het de motor was maar aangezien de motor niet draait als je ophoud met trappen toch maar verder gekeken. Fiets opgehangen en draaien aan de trappers; leek van het achterwiel te komen. Liep mijn schijfrem soms aan? Remklauw eraf; nog steeds een schurend geluid. Achterwiel eruit. Blijkt dat de borgmoer van de as los zat. Tja dan komt er wel vuil in het lager. Achteras eruit, alle kogels uit de lagers op de grond. Grrr. Die zitten dus niet in een kooi maar los. Alle kogels geteld, schoongemaakt en met zuur vrij vaseline weer teruggeplakt. Is een rotwerkje maar gelukt. Geen schurend geluid meer en al 260 km verder. Was nog wel even lastig om de borgmoer dusdanig vast te draaien dat het wiel nog soepel draait maar er geen speling op de as zit.
Dit was met een Shimano xt naaf na 28k km.

• mark de man
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 11:23

mark de man

Wij zullen doorgaan...

Je zou toch denken dat het een gat in de markt is om gereviseerde motoren te gaan verkopen voor een zacht prijsje, als je de prijzen van nieuwe voorbij ziet komen. Of zijn veel mensen toch bereid om dit geld meteen neer te leggen voor een nieuwe?

Join het DPC Whatpulse team

• dennisfr
mark de man schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 22:02:
Je zou toch denken dat het een gat in de markt is om gereviseerde motoren te gaan verkopen voor een zacht prijsje, als je de prijzen van nieuwe voorbij ziet komen. Of zijn veel mensen toch bereid om dit geld meteen neer te leggen voor een nieuwe?
Het zal wel niet rendabel zijn. Waarschijnlijk kost een motor reviseren alleen al aan verzending,onderdelen en uurloon zoveel, dat je aardig in de buurt van de prijs van een nieuwe komt.

• Torched
Nja, die buitenste lagers kan je met goedkoop gereedschap nog wel krijgen. En dat zijn ook de lagers waar je het snelst problemen hebt denk ik zo.

Maar voor de rest, hoog arbeidsloon ja

• Pathogen
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 11:44
wmeester schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 21:38:
Lagers. Ja, ik hoorde laatst ook wat schuren als ik aan het fietsen was. Voornamelijk als ik op snelheid reed en ophield met trappen. Ik dacht eerst dat het de motor was maar aangezien de motor niet draait als je ophoud met trappen toch maar verder gekeken. Fiets opgehangen en draaien aan de trappers; leek van het achterwiel te komen. Liep mijn schijfrem soms aan? Remklauw eraf; nog steeds een schurend geluid. Achterwiel eruit. Blijkt dat de borgmoer van de as los zat. Tja dan komt er wel vuil in het lager. Achteras eruit, alle kogels uit de lagers op de grond. Grrr. Die zitten dus niet in een kooi maar los. Alle kogels geteld, schoongemaakt en met zuur vrij vaseline weer teruggeplakt. Is een rotwerkje maar gelukt. Geen schurend geluid meer en al 260 km verder. Was nog wel even lastig om de borgmoer dusdanig vast te draaien dat het wiel nog soepel draait maar er geen speling op de as zit.
Dit was met een Shimano xt naaf na 28k km.
Wauw... Da's best prut. Ik zou dat dan (op termijn) toch (laten) vervangen door een dichte lager, anders krijg je hetzelfde straks gewoon weer.

Waar je mee omgaat, word je mee besmet.

• BertV
  • Nu online

BertV

R-L48

Ik heb nu iedere 2, hooguit 3 maanden zeker voor 450,- aan onderhoud aan mijn Bosch Speed pedelec.
@ 1500km per maand. (puur onderhoud aan de fiets, motortje doet het prima)

Maak je veel km's, koop direct een Stromer.

• Maasluip
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 10:42

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

450 euro onderhoud voor elke 3000-4500 km? Dat is meer dan een auto!

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• BertV
  • Nu online

BertV

R-L48

Maasluip schreef op maandag 14 januari 2019 @ 11:01:
450 euro onderhoud voor elke 3000-4500 km? Dat is meer dan een auto!
Gelukkig is het lease. Halverwege, 1.5 jaar.
Na drie jaar ga ik 'm in ieder geval niet overkopen.

• wwwmarcel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 11:08
vind ik ook prijzig..ik doe 600 km per mnd...
en tot nu toe alleen nog maar ketting en tandwielen qua onderhoud

kan je uberhaupt iets doen voor de motor?

• doek55
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 20-02 19:29
BertV schreef op maandag 14 januari 2019 @ 10:59:
Ik heb nu iedere 2, hooguit 3 maanden zeker voor 450,- aan onderhoud aan mijn Bosch Speed pedelec.
@ 1500km per maand. (puur onderhoud aan de fiets, motortje doet het prima)

Maak je veel km's, koop direct een Stromer.
12 cent per km is veel geld. Ik zit zelf na 2 jaar (17.500km met 38km/u gemiddeld) op 2,2 cent per km aan materiaalkosten. Ik doe het onderhoud zelf, dus dit zijn alleen banden, remmen, ketting, tandwielen, vet en één controller. Desondanks vind ik dit nog best veel, aangezien we met de auto's op 2-4 cent per km zitten (alleen materiaalkosten). Ik vraag mij af of een Stromer kopen een goede besparing is? Moet je de afschrijving per km eens uitrekenen :o.
Pagina: 1 ... 84 ... 88 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True