Ik heb precies de zelfde fiets. Het word veroorzaakt doordat het voortandwiel ook te ver versleten is. Dan laat hij aan de onderkant de ketting niet snel genoeg los. Het enigste wat je kunt doen is alsnog zo snel mogelijk je voortandwiel vervangen.Ferrox1 schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 12:57:
Ik rijd al een tijd met veel plezier op een sparta e-speed met bosch motor en 9v derailleur
Onlangs de cassette en ketting vervangen door de fietsenboer om de hoek (was makkelijk, is op loop afstand). Alleen toen begon de ellende. Direct na vervangen ca. 200 km zonder problemen gereden. Hierna vrat hij op het voorste tandwiel de ketting op. Hij nam deze als het ware mee de ketting kast in, komt niet los van het tandwiel. Niet meer op verder te rijden, bleef gebeuren, maar nu ook bij lagere snelheden en versnellingen
Terug naar diezelfde fietsenboer en hij heeft de ketting strakker gespannen. Wederom 200 km zonder problemen gereden en bam, weer hetzelfde probleem.
Weer terug, opnieuw afgesteld en weer 200 KM zonder problemen. vervolgens weer vast onder het voorste tandwiel.
Weer terug, en bleek een koppelstuk voor een 8-speed ketting gebruikt te zijn i.p.v een 9 speed. Deze vervangen en duizendmaal excuses gekregen. Al het bovenstaande wel netjes onder garantie op de eerste reparatie.
Wederom 200 km zonder problemen, en toen begon het weer. Alleen dit keer lag de ketting er achter ook af, naast het kleinste tandwiel. Dit is gelukkig een instelling van derailleur. Nu was het probleem wel in mindere mate. Kon nog met 30-35 km/u naar huis fietsen zonder dat hij vastliep (mijn kruissnelhied ligt normaal op 43-45 km/u op de teller, rijd lange rechte stukken). Nu besloten om toch ook maar het voortandwiel te vervangen. deze is nu besteld.
Ik hoop dat dit de oplossing is. Hij had dit nog niet eerder meegemaakt. Maar goed, hij is geen officiële bosch dealer (wel mee bezig om te worden). Hij wil het erg graag oplossen en denkt altijd mee.
De vragen waar ik mee zit zijn:
- heeft iemand van jullie ook deze ervaring waarbij het voortandwiel niet vervangen is?
- Smeer ik wellicht te weinig (moet dit om de 150 km? i.v.m het weer
- Ik dacht bij weinig smeren dat de ketting en cassette meer t lijden hebben, kan dit ook bovenstaande problemen veroorzaken?
- Ik smeer nu met ketting spray van simson, moet dit iets anders zijn of zijn er betere smeersels?
- Is dit schadelijk voor de motor en ketting? (cassette lijd er niet veel onder denk ik?)
Het enige is dat ik de fiets nu niet goed vertrouw omdat het best wel vervelend voelt als je trappers in 1 klap stil staan...
Voor de vervanging nooit problemen gehad (ook nooit gesmeerd overigens, ook dat is niet goed..) Daarnaast ook nog nooit in slechter weer gereden. Ik heb het laten vervangen om dat er vibratie in de aandrijflijn kwam. Dit is nu wel weg in ieder geval en voelt wel weer goed aan tot hij vastloopt.
Als je ketting een raspend geluid gaat geven (vibrerend) dan is hij echt al te ver versleten. Vaak meer dan 1% rek. In deze tijd van het jaar kun je met je ketting zeg maar ongeveer 1700 a 2000km halen en dan is hij echt te ver versleten.
Om die 43 a 45 te halen moet de motor bijna continu zijn vermogen afgeven. Dit zorgt in combinatie met de smalle 9 ketting dat dit snel slijt. (Wees maar blij dat je geen 11 versnellingen derailleur hebt) Dat is nog een stuk duurder en slijt nog sneller
Kortom zo snel mogelijk vervangen. Ik doe al 3 jaar zelf het onderhoud aan deze fiets en heb vanaf het begin gewoon de juiste gereedschappen hiervoor gekocht en heeft mij al heel veel onderhoudskosten bespaard.