gop1 schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 15:35:
Elektrische fietsen worden volgens mij veelal gebruikt voor woon-werkverkeer over iets langere afstanden. Hoe doen jullie het met zulk nat weer als vandaag en de komende dagen? Gewoon doorfietsen of kiezen jullie een alternatief vervoersmiddel?
Ik heb geen fijne alternatieven, dus echo de anderen:
1. Conti top contact Winter 2 banden.
Wij hebben heel erg slechte ervaringen met Schwalbe Winter banden met spikes. De grip op ijzel is super (beter dan de Conti's), maar de spikes gaan na een paar 100km door het karkas en prikken je band lek. Sowieso zijn de conti's op elk ander glad wegdek (blader smurrie, nat geverfd wegdek) beter dan Schwalbe spikes, dus na twee winters ellende ben ik nu over op de Conti's.
Je fiets gaat wel sturen als een tank

Na de winter gaan ze eraf voor lichtvoetige Schwalbe bandjes (de zomerbanden van Schwalbe vind ik weer veel beter dan de Conti zomerbanden... het is ook wat).
2. Kleding! Goedkoop Ski ondergoed/bivakmutsjes/skihandschoenen halen bij de Decathlon. Ik gebruik ook de winterlaarzen van Decathlon... kosten heel erg weinig en je nette schoenen blijven gaaf.
Qua regenpak heb ik een losse broek en jasje van de Decathlon, maar dat gaat na 30 minuten echt wel doorslaan. Maar ja, een regenpak wat niet doorslaat is helemaal een ramp omdat je je dan helemaal te pletter zweet. Waterdicht is eigenlijk per definitie ook warmte isolerend. Ook Gore-tex word zweterig en slaat door. De enige oplossing is eigenlijk een droog setje kleren in de tas/op het werk.
Verder... als het echt code rood waait/glad/dik pak sneeuw dan kan ik mijn zoon niet laten fietsen, dus dan pak ik noodgedwongen het OV om mijn zoon naar school te brengen. Gelukkig is dat maar een paar keer per jaar.
OgWok schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 10:13:
Mijn zus heeft een nieuwe Gazelle Orange C7. Na ong. 1000 KM moet ze terug naar de FM omdat je de ketting hoort schuren in de kettingkast. Dat heeft ze nu 3 keer gedaan. Dat vond ze wat vreemd, maar krijgt de opmerking, van de FM, dat ze "veel KM's" maakt. Wat zijn jullie ervaringen met het bijstellen van de ketting en de KM's?
Tsja, wat is "schuren"? Een kettingkast is niet altijd geruisloos.
Dat gezegd hebbende, als het de kettingspanning is, dan is het wel typisch. Dan zou er sprake zijn van dusdanig veel slack dat het gaat schuren... dus of de ketting rekt op, of het achterwiel is een paar mm naar voren geslipt.
Het eerste is wat mij betreft te vroeg voor 1000km, ik doe met een sterkere motor (en ongetwijfeld zwaarder gebruik dan je zus) langer met een ketting.
Het tweede zou niet moeten mogen, dan staat de kettingspanner (die helpt slippen voorkomen) niet strak genoeg (of hij is niet goed).
Heeft het te maken met een klein voortandwiel, of is de smering niet OK?
1. Ik twijfel.
Bij een vast-staande snelheid zal de snelheid van de ketting (en daar gaat het hier om!) niet veranderen als je het voorblad (of achterblad) aanpast, immers het wiel maakt evenveel omwentelingen. Hierdoor is het ook vrij logisch dat de kracht op de ketting ook niet anders is. De overbrenging heeft vooral invloed op de kracht die je als mens/motor moet uitoefenen, maar bij constante ketting snelheid zou dat geen andere belasting op moeten leveren.
Wat zeker waar is, is dat kleiner kransjes sneller slijten en dat dat de levensduur van de ketting kan beïnvloeden. Maar ook dan is 1000km erg snel.
=> Bij een naafversnelling met interne overbrenging veranderd de kettingsnelheid wel, maar dat staat weer los van de overbrenging voor/achterblad.
Slijtage leer zegt verder dat kracht en snelheid gelijk staan. Twee keer zo hard drukken op een schuurpapier is in theorie net zo snel als twee keer zo snel bewegen.... maar in de praktijk is dat niet zo eenduidig
2. Smering heeft invloed op slijtage (en dus rek), maar ik kan me niet voorstellen dat je dat al na 1000km merkt met een gesloten kettingkast.
[
Voor 48% gewijzigd door
roffeltjes op 12-12-2018 13:04
]