Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote elektrische fietsen topic - deel 2 Vorige deelOverzichtLaatste deel

Pagina: 1 ... 83 ... 103 Laatste
Acties:
  • 722.853 views

• Kodess
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 09:47
gop1 schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 15:35:
Elektrische fietsen worden volgens mij veelal gebruikt voor woon-werkverkeer over iets langere afstanden. Hoe doen jullie het met zulk nat weer als vandaag en de komende dagen? Gewoon doorfietsen of kiezen jullie een alternatief vervoersmiddel?
Doorfietsen.
Vanochtend geen last, zeer lichte miezer. Had wel regenschoenen aan omdat ik van de opspat al kleddernat wordt.
Vanmiddag verwacht ik in de regen te fietsen dus dan gaat het regenbroekje ook aan.
Ik fiets 15km enkele reis. Doe er rond een half uur over.

• Eric_Cantona
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 07:04

Eric_Cantona

"Au Revoir"

Elektrische fietsen worden volgens mij veelal gebruikt voor woon-werkverkeer over iets langere afstanden. Hoe doen jullie het met zulk nat weer als vandaag en de komende dagen? Gewoon doorfietsen of kiezen jullie een alternatief vervoersmiddel?
Hier ook lekker doorfietsen. Ik heb sowieso wielrenkleding aan en moet me toch omkleden op m'n werk (ziekenhuis). Heerlijk om door 'n beetje water te fietsen. Ook 15 km in klein half uurtje.

• Roamor
  • Registratie: mei 2004
  • Niet online
Ook gewoon doorfietsen. Zolang je erop kunt kleden ga ik op de fiets. Een goed regenpak is overigens zijn geld dubbel en dwars waard, dan lach je erom.

Alleen als het glad wordt rij ik met een collega mee, daar ligt voor mij de grens.

• dcl!
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 18-11 21:22
Even iets heel anders, ik weet dat er hier meer mensen zijn die op de fiets ivm verkeersveiligheid met een hesje aan fietsen, ik ook...

Maar zo langzamerhand worden de gele hesjes nogal eh, beladen. Stapte dinsdagavond onderweg even van de fiets om een boodschapje in een winkel, en werd wat schuin bekeken (zonder erbij na te denken mijn gele hesje nog aan). Bij het verlaten van de winkel drong het pas tot me door.

Zit er nu toch over te denken om maar een oranje te gaan halen? :+

• Kodess
dcl! schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 17:07:
Even iets heel anders, ik weet dat er hier meer mensen zijn die op de fiets ivm verkeersveiligheid met een hesje aan fietsen, ik ook...

Maar zo langzamerhand worden de gele hesjes nogal eh, beladen. Stapte dinsdagavond onderweg even van de fiets om een boodschapje in een winkel, en werd wat schuin bekeken (zonder erbij na te denken mijn gele hesje nog aan). Bij het verlaten van de winkel drong het pas tot me door.

Zit er nu toch over te denken om maar een oranje te gaan halen? :+
Tja, ik fiets altijd met mijn regenjas van de deca. En die is van dat fluoriserend geel.
Is vrij duidelijk niet een hesje :+

• tuppes
  • Registratie: augustus 2013
  • Laatst online: 18-11 19:07
racinfo schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 08:08:
[...]

@Tafkar publiceert zijn instellingen, dus zal ik dat ook hier doen. Het betreft een Bafang BBS01 (a) motor a 250 Watt:
[Basic]
LBP=30
LC=18
ALC0=0
ALC1=28
ALC2=37
ALC3=46
ALC4=55
ALC5=64
ALC6=73
ALC7=82
ALC8=91
ALC9=100
ALBP0=0
ALBP1=26
ALBP2=35
ALBP3=44
ALBP4=75
ALBP5=90
ALBP6=100
ALBP7=100
ALBP8=100
ALBP9=100
WD=10
SMM=0
SMS=1
[Pedal Assist]
PT=3
DA=0
SL=0
SSM=3
WM=1
SC=20
SDN=4
TS=8
CD=4
SD=0
KC=20
[Throttle Handle]
SV=11
EV=39
MODE=1
DA=0
SL=0
SC=10

Mijn KC=20%, tov Tafkar (60%) is dat veel minder. Ik heb deze (fabrieks) instelling behouden mede om de accu te sparen. Met mijn huidige 36V-13A accu is mijn actieradius bij een max snelheid van 26 km/h ruim 80 km.
Zo, het ombouwen van mijn oude fiets, loopt op wat kleinigheden na ten einde. Morgen maar eens de software aanpassen met de tool van Stefan Penov. Op dit forum heb ik al een paar instellingen voorbij zien komen en vraag mij af of ik de hierboven gegevens gewoon mag overnemen? Ik maak wel gebruik van duimgas en een topsnelheid van 26 á 28km is voor mij en mijn BBS01B 250w motortje met 17.5Ah accu meer dan genoeg. Denk wel dat LBP=31 en LC=15 misschien iets beter zou zijn of......

• mordamus
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 18-11 05:57
mordamus schreef op zondag 25 november 2018 @ 07:19:
[...]

Krijg hem deze week met badassbox, zal wel aangeven of dat werkt
Vandaag de sparta m11ti binnen gekregen en de badassbox 4 werkt erop. Een heerlijke stevige fiets die nu ook snel rijdt.

• Dacuuu
  • Registratie: maart 2009
  • Nu online
racinfo schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 13:09:
Het is een LED voeding, die meanwell. Ik heb vorig jaar de fabrikant ervan aangeschreven en zijn advies luidde toen deze lader niet te gebruiken met laden van Lithium accu's.

Wat ik ervan begreep schakelt deze lader bij het bereiken van de eindspanning niet w(m)eer aan wat wel nodig is om de cellen te balanceren.
De fabrikant zegt dat uiteraard. ;)

Mijn Youtube reviews: https://www.youtube.com/user/BartjuhB/videos

• Racing_Reporter
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 08:38

Racing_Reporter

Mediaproducent

Ja nee behulpzaam man. Thanks. Had niet gehoeven zoveel moeite.
Dacuuu schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 06:53:
[...]

Nee, de meanwell is dus de lader, maar aangezien die geen schermpje heeft, heb ik er een apparaatje tussen gehangen(dat blauwe ding) die het voltage / amperage meet, zodat je toch de data kan zien.
Ah look that explains! Ik zag het er al niet bij zitten bij de winkels, maar hij is dus instelbaar alleen ben je dan wel een beetje blind. Hmm... nu zit ik me af te vragen in hoeverre het een idee is.

Situatie:

Ik kan een speed-pedelec overkopen van een particulier, een Sparta ION E-speed, stukje verderop. Moet dan wel overgeschreven worden, en natuurlijk een verzekering. Ik houd van hard rijden (vaak gaat 25 km/u me te langzaam) en meestal moet ik wel voor een avondje 14/15 km fietsen heen, en dan weer terug. Zeker dan helpt het denk ik. Dit doe ik twee a drie keer per week, de drempel zou ook lager liggen om de fiets te pakken omdat je zoveel sneller daar bent. Ipv 35-40 minuten ongeveer de helft, met als bijkomend voordeel dat ik op een berg woon. Na werk (tot na middernacht) kan je dan tenminste wel wat vaart maken maar rustig fietsen ipv op de pedalen te moeten hakken. Dan is het gewoon praktisch sneller dan de auto (wat me 5 euro per keer op en neer kost aan benzine). Richting ouders (35 km verderop) is het helemaal fijn, zeker omdat je dan ook gewoon voor de lol je fiets pakt. Normaal 1u20 ongeveer, nu dan zo'n 50 minuten denk ik.

Maar het is een flink bedrag, rond de 1000 euro. En de verzekering, en de extra items. Tuurlijk, is een investering, maar op de een of andere manier ben ik er... huiverig voor, koudwatervrees, ofzoiets. Wie heeft dit ook gehad? Telkens een helm op en pakje aan kost tijd natuurlijk, en je moet je fiets echt goed vastzetten. Ik reserveer dan ook maar 200 euro voor een superslot, een GPS-chip, een extra hesje voor de zichtbaarheid, en een heel goede koplamp. Wat is jullie mening hierover?

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

• Opperpanter2
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 16-11 17:44
Misschien moet je ook zelf even wat kennis kopen over laders en ze niet in serie willen plaatsen om stroom af te knijpen 🙂

Ik zou ook even kijken naar de accu capaciteit. Bij 40 per uur is deze snel leeg en bij een afstand van 35km zul je denk ik moeten opladen voor de terugreis.

• Racing_Reporter

Racing_Reporter

Mediaproducent

Opperpanter2 schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 22:07:
Misschien moet je ook zelf even wat kennis kopen over laders en ze niet in serie willen plaatsen om stroom af te knijpen 🙂

Ik zou ook even kijken naar de accu capaciteit. Bij 40 per uur is deze snel leeg en bij een afstand van 35km zul je denk ik moeten opladen voor de terugreis.
Mijn natuurkunde op de middelbare kwam op een 5 uit :) Fijn dat je dat wel even uitlegt. Serie/parallelschakelen is niet m'n sterkste kant.

De eigenares rijdt zo'n 35/40 km op de hoogste stand, trapt wel flink mee en komt dan net boven de 40 uit. Er zit een 500w accu op als ik het goed had gelezen. Garantie tot 2020 bijgekocht. Lader wil ik sowieso bij me hebben onderweg :)

• gop1
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 18-11 18:44
tuppes schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 20:47:
[...]

Zo, het ombouwen van mijn oude fiets, loopt op wat kleinigheden na ten einde. Morgen maar eens de software aanpassen met de tool van Stefan Penov. Op dit forum heb ik al een paar instellingen voorbij zien komen en vraag mij af of ik de hierboven gegevens gewoon mag overnemen? Ik maak wel gebruik van duimgas en een topsnelheid van 26 á 28km is voor mij en mijn BBS01B 250w motortje met 17.5Ah accu meer dan genoeg. Denk wel dat LBP=31 en LC=15 misschien iets beter zou zijn of......
Voor dat je ook maar iets aanpast, zorg dat je eerst alleen de read functie gebruikt en maak screenshots van je huidige instellingen alvorens ook maar iets aan te passen. Check ook even welke controller er in je unit zit en wat de maximale stroom is die hij aankan.

• racinfo
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 18-11 11:53
zonnefreak schreef op donderdag 6 december 2018 @ 18:25:
Ik heb vandaag bij de motor speciaalzaak maar eens een spuitbus ketting spray daar gekocht. Ik heb zelf een derailleur met 9 versnellingen in combinatie met een bosch middenmotor. Ik gebruik normaal gesproken voor mijn ketting onderhoud van muc off de dry en wet c3 ceramic uitvoeringen.
Het grote nadeel van deze producten is dat de olie er op een gegeven moment er toch uit komt zetten. Zeker als het regent is het een grote zwijnestal van ketting smeermiddelen maar ook van de hydraulische velgremmen. Ik kan op mijn achterband nog amper de reflecterende strepen terug zien.
Vandaar mijn overstap naar de motorkettingen spray. Deze blijft ook bij zeer hoge snelheden geen last hebben van rondvliegende olie die uit de schakels geperst wordt. Voorlopig staat er voor de komende 2 dagen genoeg regen op het programma, dus ik kan het gelijk gaan uittesten :X
Ik hou jullie nog wel op de hoogte :)
Ik gebruik al ruim 2 jaar s100 kettingspray, naar volle tevredenheid op de fiets. S100 heeft 'n zeer hoge slijtagebescherming, zelfs onder de hoogste belastingen. Verbetert de levensduur van ketting, tandwiel en rondsel aanzienlijk. Optimale smeringseigenschappen van -30 ° tot + 110 ° C zorgen voor een zeer soepel loopgedrag.

Met PTFE. Hoge afwashoeveelheid (regenbestendig), uitstekende corrosiebescherming en daarmee effectief tegen corrosie.

• OgWok
  • Registratie: augustus 2001
  • Nu online

OgWok

U.N.C.L.E.

Mijn zus heeft een nieuwe Gazelle Orange C7. Na ong. 1000 KM moet ze terug naar de FM omdat je de ketting hoort schuren in de kettingkast. Dat heeft ze nu 3 keer gedaan. Dat vond ze wat vreemd, maar krijgt de opmerking, van de FM, dat ze "veel KM's" maakt. Wat zijn jullie ervaringen met het bijstellen van de ketting en de KM's?

Heeft het te maken met een klein voortandwiel, of is de smering niet OK?

Tyan Tiger MPX Dual Athlon 2000+, Adaptec 29320R 2x Cheetah 15K HostRaid / MacPro Core i5 750, Mac Mini

• Dacuuu
  • Nu online
OgWok schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 10:13:
Mijn zus heeft een nieuwe Gazelle Orange C7. Na ong. 1000 KM moet ze terug naar de FM omdat je de ketting hoort schuren in de kettingkast. Dat heeft ze nu 3 keer gedaan. Dat vond ze wat vreemd, maar krijgt de opmerking, van de FM, dat ze "veel KM's" maakt. Wat zijn jullie ervaringen met het bijstellen van de ketting en de KM's?

[Afbeelding]
Middemotor, omdat de kracht van de motor over de ketting heen gaat heb je meer kettingslijtage dan bij een voor, of achtwiel motor. Dit icm een kleine kettingkast..snel kans op schurende geluiden denk ik..

Mijn Youtube reviews: https://www.youtube.com/user/BartjuhB/videos

• Nivve
  • Registratie: februari 2016
  • Niet online
Racing_Reporter schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 21:57:
[...]

Ja nee behulpzaam man. Thanks. Had niet gehoeven zoveel moeite.

[...]

Ah look that explains! Ik zag het er al niet bij zitten bij de winkels, maar hij is dus instelbaar alleen ben je dan wel een beetje blind. Hmm... nu zit ik me af te vragen in hoeverre het een idee is.

Situatie:

Ik kan een speed-pedelec overkopen van een particulier, een Sparta ION E-speed, stukje verderop. Moet dan wel overgeschreven worden, en natuurlijk een verzekering. Ik houd van hard rijden (vaak gaat 25 km/u me te langzaam) en meestal moet ik wel voor een avondje 14/15 km fietsen heen, en dan weer terug. Zeker dan helpt het denk ik. Dit doe ik twee a drie keer per week, de drempel zou ook lager liggen om de fiets te pakken omdat je zoveel sneller daar bent. Ipv 35-40 minuten ongeveer de helft, met als bijkomend voordeel dat ik op een berg woon. Na werk (tot na middernacht) kan je dan tenminste wel wat vaart maken maar rustig fietsen ipv op de pedalen te moeten hakken. Dan is het gewoon praktisch sneller dan de auto (wat me 5 euro per keer op en neer kost aan benzine). Richting ouders (35 km verderop) is het helemaal fijn, zeker omdat je dan ook gewoon voor de lol je fiets pakt. Normaal 1u20 ongeveer, nu dan zo'n 50 minuten denk ik.

Maar het is een flink bedrag, rond de 1000 euro. En de verzekering, en de extra items. Tuurlijk, is een investering, maar op de een of andere manier ben ik er... huiverig voor, koudwatervrees, ofzoiets. Wie heeft dit ook gehad? Telkens een helm op en pakje aan kost tijd natuurlijk, en je moet je fiets echt goed vastzetten. Ik reserveer dan ook maar 200 euro voor een superslot, een GPS-chip, een extra hesje voor de zichtbaarheid, en een heel goede koplamp. Wat is jullie mening hierover?
35km is wel veel voor 500Wh aan accu. Als je zelf flink meerapt kan het, maar zelf heb ik 735Wh in mijn QWIC en dat is met wind tegen kielekiele als ik hem op vol vermogen hou.
Maar goed, misschien dat mensen met eenzelfse SP beter kunnen zeggen hoe veel deze fiets verbruikt per km.

• Opperpanter2
Nivve schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 12:27:
[...]

35km is wel veel voor 500Wh aan accu. Als je zelf flink meerapt kan het, maar zelf heb ik 735Wh in mijn QWIC en dat is met wind tegen kielekiele als ik hem op vol vermogen hou.
Maar goed, misschien dat mensen met eenzelfse SP beter kunnen zeggen hoe veel deze fiets verbruikt per km.
En daarna moet je rekening houden met de benodigde laadtijd voor de terugreis. 500Wh bij 2A laden is toch al 6-7 uur laden denk ik? Bij 5A zo'n 2,5uur?

• Nivve
  • Niet online
Opperpanter2 schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 13:27:
[...]

En daarna moet je rekening houden met de benodigde laadtijd voor de terugreis. 500Wh bij 2A laden is toch al 6-7 uur laden denk ik? Bij 5A zo'n 2,5uur?
Mijn QWIC laadt idd ongeveer 5 uur tot vol, dus sounds about right. Als de Sparta ook met 2A laadt is dat dus ook ongeveer 4 of 5 uur op locatie.

• Racing_Reporter

Racing_Reporter

Mediaproducent

Nivve schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 12:27:
[...]

Tandje meer voor mezelf vind ik heus niet erg, ik kan zelf ook wel wat trappen maar op mijn eigen fiets is 30+ gewoon lastig ;) Het gaat erom dat er fatsoenlijke ondersteuning is op de momenten dat mijn benen het even niks meer vinden, maar normaalgesproken is dat tijdelijk en dan kan ik weer. Dus dan blijft het gemiddelde wel hoog.
[...]

Fair play! Als hij ergens een uurtje of drie aan de lader hangt, zit er alweer flink wat sap in. Zodra ik ergens heenga, is het met een flink volle accu, plus die hoeveelheid juice erbij. En zodra je je fiets een beetje leert kennen, dan is het natuurlijk makkelijker om de kracht in te stellen op hoeveel batterij je nog hebt lijkt me?

• Racing_Reporter

Racing_Reporter

Mediaproducent

For crying out loud.... die accu bleek dus inderdaad in het frame verwerkt te zitten. Dan ben je dus ook meteen afhankelijk van laadpunten buiten, die ook nog eens in de buurt van een fietsenstalling zitten. Gruwelijk, dat het hierop moet stuklopen...

• Nivve
  • Niet online
Racing_Reporter schreef op maandag 10 december 2018 @ 01:06:
For crying out loud.... die accu bleek dus inderdaad in het frame verwerkt te zitten. Dan ben je dus ook meteen afhankelijk van laadpunten buiten, die ook nog eens in de buurt van een fietsenstalling zitten. Gruwelijk, dat het hierop moet stuklopen...
Dat is inderdaad irritant. Heb zelf om die reden een fiets met afneembare accu genomen. Toch al meerdere keren gehad dat er geen stopcontact was (fietshok kantoor vol, vriend thuis, etc.) en dat ik dan de accu gewoon even mee kon nemen om op te laden.

Dat er nog fietsen gemaakt worden met vaste accu is (in mijn denkwereld) dan ook erg vreemd.

• dcl!
Een afneembare accu is echt een vereiste voor mij.
Alleen al om levensduur accu (makkelijker bij constante temperatuur te bewaren dan zomer/winter hitte/kou in fietsenstalling) en stukje diefstalontmoediging.

En dan inderdaad nog de bovenstaande punten. Altijd geklooi in een fietsenstalling als je daar moet opladen.

• JustSys
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 13-11 10:44
Ik heb eens de topic doorgelopen en zie niet echt ervaringen ivm Cobi.Bike (https://cobi.bike), iemand die dit systeem al een paar maand in gebruik heeft en mij kan informeren?

Ik stond op het punt 1 te bestellen en die van de winkel zei me dat het nog niet volledig op punt stond?

• JustSys
Rub147 schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 17:46:
[...]

Jazeker, binnen twee dagen weer retour gestuurd. Was z’n prijs niet waard, het is enorm bulky, opladen van de accu gaat enorm traag, de afstandsbediening op je stuur werkt niet praktisch en de app is niet bijzonder (navigatie gaat via komoot, routes zijn niet logisch).
Deden ze moeilijk met een open verpakking en had je deze ook effectief in gebruik? money back?

• gop1
Mijn fiets heeft een middenmotor (Bafang) en achter heb ik een Shimano CS-HG400-9 casette. Ik kan achter maximaal in de achtste versnelling rijden, in de 9e hapert de derailleur telkens en loopt de ketting uit de versnelling, komt dit doordat de chainline te schuin is?

Zo ja, hoe kan ik dit oplossen? Ik zat er aan te denken om een groter kettingwiel (aan de voorkant) te monteren.

• Torched
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 23:42
gop1 schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 18:15:
Mijn fiets heeft een middenmotor (Bafang) en achter heb ik een Shimano CS-HG400-9 casette. Ik kan achter maximaal in de achtste versnelling rijden, in de 9e hapert de derailleur telkens en loopt de ketting uit de versnelling, komt dit doordat de chainline te schuin is?

Zo ja, hoe kan ik dit oplossen? Ik zat er aan te denken om een groter kettingwiel (aan de voorkant) te monteren.
Als hij constant naar een hogere of lagere versnelling probeert te gaan is of je afstelling slecht, je derailleurhanger is krom of je derailleur is kaput.

Derailleur afstellen is simpel,
YouTube: Mechanic Monday - Achterderailleur afstellen bijvoorbeeld, maar google maar er staat genoeg online.
Als dat het niet is, is het 1 van de andere 2, maar daar heb je wat meer gereedschap voor nodig om te fixen en uit te vogelen wat er precies aan de hand is.

Als je ketting skipt is je tandwiel en cassette versleten, maar die 11T die daar achter zit is eigenlijk niet gebouwd op ebike power level. 11T is te weinig voor de hoeveelheid power, zelfs bij 25km/u fietsen.
Dus een groter voortandwiel om meer op de 13T te gaan rijden is altijd prima.

Ik bedenk me net, dat je ook naar de lichtste versnelling kan bedoelen, in dat geval, :+

Torched wijzigde deze reactie 11-12-2018 19:19 (3%)

• Opperpanter2
JustSys schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 14:21:
Ik heb eens de topic doorgelopen en zie niet echt ervaringen ivm Cobi.Bike (https://cobi.bike), iemand die dit systeem al een paar maand in gebruik heeft en mij kan informeren?

Ik stond op het punt 1 te bestellen en die van de winkel zei me dat het nog niet volledig op punt stond?
250 euro voor een houder voor je mobiele telefoon?

• gop1
Torched schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 19:17:
[...]

Als hij constant naar een hogere of lagere versnelling probeert te gaan is of je afstelling slecht, je derailleurhanger is krom of je derailleur is kaput.

Derailleur afstellen is simpel,
YouTube: Mechanic Monday - Achterderailleur afstellen bijvoorbeeld, maar google maar er staat genoeg online.
Als dat het niet is, is het 1 van de andere 2, maar daar heb je wat meer gereedschap voor nodig om te fixen en uit te vogelen wat er precies aan de hand is.

Als je ketting skipt is je tandwiel en cassette versleten, maar die 11T die daar achter zit is eigenlijk niet gebouwd op ebike power level. 11T is te weinig voor de hoeveelheid power, zelfs bij 25km/u fietsen.
Dus een groter voortandwiel om meer op de 13T te gaan rijden is altijd prima.

Ik bedenk me net, dat je ook naar de lichtste versnelling kan bedoelen, in dat geval, :+
Ik heb de fiets nu 1 dag nieuw, dus de tandwielen zullen niet versleten zijn😁.

Ik heb het inderdaad over de 11T. De ketting loopt daar niet fatsoenlijk in, derailleur probeert hem constant terug de duwen, maar zonder succes.

Ik ga het voorste tandwiel vervangen van 38T naar 44T of misschien wel 52T. Ik neem aan dat je bij een gelijke overbrengingsverhouding dan nog wel gewoon hetzelfde koppel hebt, of werkt dat niet zo?

• Frost_Azimov
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 18-11 20:33
gop1 schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 18:15:

Ligt denk ik eerder aan de derailleur, welk type is dat? Mijn mountainbike-hybride met bbshd en 10 speed (ook Shimano) heeft geen probleem, maar ik heb wel de wat betere deore er op zitten. Ik heb overigens ook een flink groter voortandwiel. Middels een adapter (alleen voor BBSHD, ik meen dat er voor de bbs02 ook wel zoets bestaat.)

• bgttje
  • Laatst online: 09:33
gop1 schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 20:02:
[...]Ik heb de fiets nu 1 dag nieuw, dus de tandwielen zullen niet versleten zijn😁.Ik heb het inderdaad over de 11T. De ketting loopt daar niet fatsoenlijk in, derailleur probeert hem constant terug de duwen, maar zonder succes.Ik ga het voorste tandwiel vervangen van 38T naar 44T of misschien wel 52T. Ik neem aan dat je bij een gelijke overbrengingsverhouding dan nog wel gewoon hetzelfde koppel hebt, of werkt dat niet zo?
http://www.alcedoitalia.i...ntrale-bbs01-e-bbs02.html

Als je deze gebruikt is je ketting uitlijning i.i.g heel goed.

• Torched
gop1 schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 20:02:
[...]

Ik heb de fiets nu 1 dag nieuw, dus de tandwielen zullen niet versleten zijn😁.

Ik heb het inderdaad over de 11T. De ketting loopt daar niet fatsoenlijk in, derailleur probeert hem constant terug de duwen, maar zonder succes.

Ik ga het voorste tandwiel vervangen van 38T naar 44T of misschien wel 52T. Ik neem aan dat je bij een gelijke overbrengingsverhouding dan nog wel gewoon hetzelfde koppel hebt, of werkt dat niet zo?
Kijk de afstelling na,
stel de limit schroeven opnieuw in.
B tension hoef je je niet echt druk om te maken, dat gaat prima, shimano spul slikt daar een heleboel.
Als ie echt nieuw is ga ff langs de fietsenmaker waar je hem gekocht hebt, krijg je een gratis afstelbeurt omdat het niet goed is.

Scheve kettinglijnen heb je niet zo vaak last van in de hogere versnellingen, juist meer in de lagere verzetten. Dat komt omdat de bafang de kettinglijn naar rechts duwt, dus voor de hogere versnellingen.
Over het algemeen heb je problemen als je in het grootste tandwiel achter wil schakelen.

• gop1
Frost_Azimov schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 22:17:
[...]

Ligt denk ik eerder aan de derailleur, welk type is dat? Mijn mountainbike-hybride met bbshd en 10 speed (ook Shimano) heeft geen probleem, maar ik heb wel de wat betere deore er op zitten. Ik heb overigens ook een flink groter voortandwiel. Middels een adapter (alleen voor BBSHD, ik meen dat er voor de bbs02 ook wel zoets bestaat.)
Ik heb de Shimano Deore RD-M592.
Torched schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 23:04:
[...]
Kijk de afstelling na,
stel de limit schroeven opnieuw in.
B tension hoef je je niet echt druk om te maken, dat gaat prima, shimano spul slikt daar een heleboel.
Als ie echt nieuw is ga ff langs de fietsenmaker waar je hem gekocht hebt, krijg je een gratis afstelbeurt omdat het niet goed is.

Scheve kettinglijnen heb je niet zo vaak last van in de hogere versnellingen, juist meer in de lagere verzetten. Dat komt omdat de bafang de kettinglijn naar rechts duwt, dus voor de hogere versnellingen.
Over het algemeen heb je problemen als je in het grootste tandwiel achter wil schakelen.
Zou het kunnen dat de afstelling niet goed is terwijl de fiets net nieuw is? Ik zie in ieder geval ook dat de ketting erg scheef loopt in de 9e versnelling.
Ik heb hem zelf in elkaar gezet vanuit de doos, niet bij een FM gekocht. De ketting en dergelijke waren al wel gemonteerd, ik neem aan dat dat af fabriek gewoon goed is gedaan?
bgttje schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 22:28:
[...]
http://www.alcedoitalia.i...ntrale-bbs01-e-bbs02.html

Als je deze gebruikt is je ketting uitlijning i.i.g heel goed.
Ik rijd overigens met de Bafang Max Drive, niet met een BBS0x of de BBSHD (helaas).

gop1 wijzigde deze reactie 11-12-2018 23:11 (22%)

• Torched
gop1 schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 23:08:
[...]

Ik heb de Shimano Deore RD-M592.

[...]

Zou het kunnen dat de afstelling niet goed is terwijl de fiets net nieuw is? Ik zie in ieder geval ook dat de ketting erg scheef loopt in de 9e versnelling.

[...]

Ik rijd overigens met de Bafang Max Drive, niet met een BBS0x of de BBSHD (helaas).
Ja hoor, afstelling is vaak net dat beetje extra service waar je fietsenmakers op kan onderscheiden van de dozenschuivers.

En best wel scheef mag wel hoor, daar is rekening mee gehouden in het ontwerp van de ketting.

Schakel de fiets anders eens in de hoogste versnelling en kijk eens of de pulleys van de derailleur wel recht onder het kettingkransje staan

• gop1
Torched schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 23:15:
[...]
Ja hoor, afstelling is vaak net dat beetje extra service waar je fietsenmakers op kan onderscheiden van de dozenschuivers.

En best wel scheef mag wel hoor, daar is rekening mee gehouden in het ontwerp van de ketting.

Schakel de fiets anders eens in de hoogste versnelling en kijk eens of de pulleys van de derailleur wel recht onder het kettingkransje staan
De ketting lijkt in de 9e versnelling niet helemaal recht naar beneden te lopen, maar iets schuin naar links (van achteren gezien), in de andere versnellingen is dit echter niet het geval. Maar ik zal de derailleur morgen eens afstellen dan.
De chainline is in de 6e versnelling echt het allerbest. Ik rijd eigenlijk alleen maar in de 5e versnelling of hoger, de 1e 4 zijn totaal niet nodig.

gop1 wijzigde deze reactie 11-12-2018 23:26 (3%)

• JustSys
Opperpanter2 schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 19:42:
[...]

250 euro voor een houder voor je mobiele telefoon?
het is niet enkel een houder, voor BOSCH e-bikes motors vervangt het oude display/navi van Bosch. Dus voor de BOSCH/E-Bikers is het meer dan een houdertje

• Pathogen
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 18-11 13:56
Ik zou vele malen sneller een EggRider kopen dan zo'n ding.

En niet alleen omdat ik niet in het bezit ben van één van de telefoons die hierop passen. Hoe is dat over 5 jaar? Moet je je telefoonkeuze gaan aanpassen aan je fiets? Maken ze dan nog wel nieuwe hoesjes?
Daarnaast, wat moet ik in godsnaam met mijn telefoondisplay aan op de fiets... Veel meer dan ondersteuningsstand en snelheid heb je niet nodig om veilig te kunnen fietsen. Geïntegreerde verlichting betekent alleen maar wederom een onderdeel waar je aan vastzit ipv iets wat je los kunt vervangen voor een product naar eigen wens.

Nee, dat zou ik echt geen €250 waard vinden.

Waar je mee omgaat, word je mee besmet.

• BertV
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 08:59

BertV

R-L48

Ik kleed me goed, maar koude handen was altijd een "probleem".

Nu heb ik zgnd "heet keepers" wanten, bij de intratuin gekocht.

Bij -3 vanochtend had ik gewoon zweethanden. :D

• JustSys
Pathogen schreef op woensdag 12 december 2018 @ 08:58:
Ik zou vele malen sneller een EggRider kopen dan zo'n ding.

En niet alleen omdat ik niet in het bezit ben van één van de telefoons die hierop passen. Hoe is dat over 5 jaar? Moet je je telefoonkeuze gaan aanpassen aan je fiets? Maken ze dan nog wel nieuwe hoesjes?
Daarnaast, wat moet ik in godsnaam met mijn telefoondisplay aan op de fiets... Veel meer dan ondersteuningsstand en snelheid heb je niet nodig om veilig te kunnen fietsen. Geïntegreerde verlichting betekent alleen maar wederom een onderdeel waar je aan vastzit ipv iets wat je los kunt vervangen voor een product naar eigen wens.

Nee, dat zou ik echt geen €250 waard vinden.
er zijn alternatieven qua display maar deze zijn niet compatible met de BOSCH e-Bikes.

• Pathogen
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 18-11 13:56
JustSys schreef op woensdag 12 december 2018 @ 11:54:
[...]

er zijn alternatieven qua display maar deze zijn niet compatible met de BOSCH e-Bikes.
OK, maar waarom wil je nu graag zo'n ding kopen? Het lijkt erop alsof je een linkje neerplempt en vervolgens alleen maar (soort van) verdedigt tegen kritiek.

Heb je al hiervoor gekozen? Prima, hopelijk heb je er veel plezier van.

Wil je daadwerkelijk weten wat wij ervan vinden? Ga dan wat meer de discussie aan.

Plak je dit linkje alleen maar ter promotie? Da's niet echt de bedoeling.

Wat is het precies dat je wil, en waarom denk je dat te bereiken met dit apparaat? €250 is nogal een investering voor de gemiddelde consument, dan moet iets dat je voor dat bedrag aanschaft ook wel ergens een goede meerwaarde bieden. Helemaal als er al de nodige nadelen genoemd zijn.

Waarom is dit interessanter dan het standaard display?

Waar je mee omgaat, word je mee besmet.

• roffeltjes
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 09:07
Ik heb geen fijne alternatieven, dus echo de anderen:

1. Conti top contact Winter 2 banden.

Wij hebben heel erg slechte ervaringen met Schwalbe Winter banden met spikes. De grip op ijzel is super (beter dan de Conti's), maar de spikes gaan na een paar 100km door het karkas en prikken je band lek. Sowieso zijn de conti's op elk ander glad wegdek (blader smurrie, nat geverfd wegdek) beter dan Schwalbe spikes, dus na twee winters ellende ben ik nu over op de Conti's.

Je fiets gaat wel sturen als een tank :+ Na de winter gaan ze eraf voor lichtvoetige Schwalbe bandjes (de zomerbanden van Schwalbe vind ik weer veel beter dan de Conti zomerbanden... het is ook wat).

2. Kleding! Goedkoop Ski ondergoed/bivakmutsjes/skihandschoenen halen bij de Decathlon. Ik gebruik ook de winterlaarzen van Decathlon... kosten heel erg weinig en je nette schoenen blijven gaaf.

Qua regenpak heb ik een losse broek en jasje van de Decathlon, maar dat gaat na 30 minuten echt wel doorslaan. Maar ja, een regenpak wat niet doorslaat is helemaal een ramp omdat je je dan helemaal te pletter zweet. Waterdicht is eigenlijk per definitie ook warmte isolerend. Ook Gore-tex word zweterig en slaat door. De enige oplossing is eigenlijk een droog setje kleren in de tas/op het werk.

Verder... als het echt code rood waait/glad/dik pak sneeuw dan kan ik mijn zoon niet laten fietsen, dus dan pak ik noodgedwongen het OV om mijn zoon naar school te brengen. Gelukkig is dat maar een paar keer per jaar.
OgWok schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 10:13:
Tsja, wat is "schuren"? Een kettingkast is niet altijd geruisloos.

Dat gezegd hebbende, als het de kettingspanning is, dan is het wel typisch. Dan zou er sprake zijn van dusdanig veel slack dat het gaat schuren... dus of de ketting rekt op, of het achterwiel is een paar mm naar voren geslipt.

Het eerste is wat mij betreft te vroeg voor 1000km, ik doe met een sterkere motor (en ongetwijfeld zwaarder gebruik dan je zus) langer met een ketting.

Het tweede zou niet moeten mogen, dan staat de kettingspanner (die helpt slippen voorkomen) niet strak genoeg (of hij is niet goed).
1. Ik twijfel.

Bij een vast-staande snelheid zal de snelheid van de ketting (en daar gaat het hier om!) niet veranderen als je het voorblad (of achterblad) aanpast, immers het wiel maakt evenveel omwentelingen. Hierdoor is het ook vrij logisch dat de kracht op de ketting ook niet anders is. De overbrenging heeft vooral invloed op de kracht die je als mens/motor moet uitoefenen, maar bij constante ketting snelheid zou dat geen andere belasting op moeten leveren.

Wat zeker waar is, is dat kleiner kransjes sneller slijten en dat dat de levensduur van de ketting kan beïnvloeden. Maar ook dan is 1000km erg snel.

=> Bij een naafversnelling met interne overbrenging veranderd de kettingsnelheid wel, maar dat staat weer los van de overbrenging voor/achterblad.

Slijtage leer zegt verder dat kracht en snelheid gelijk staan. Twee keer zo hard drukken op een schuurpapier is in theorie net zo snel als twee keer zo snel bewegen.... maar in de praktijk is dat niet zo eenduidig :+

2. Smering heeft invloed op slijtage (en dus rek), maar ik kan me niet voorstellen dat je dat al na 1000km merkt met een gesloten kettingkast.

roffeltjes wijzigde deze reactie 12-12-2018 13:04 (48%)

• JustSys
Pathogen schreef op woensdag 12 december 2018 @ 12:00:
[...]

OK, maar waarom wil je nu graag zo'n ding kopen? Het lijkt erop alsof je een linkje neerplempt en vervolgens alleen maar (soort van) verdedigt tegen kritiek.

Heb je al hiervoor gekozen? Prima, hopelijk heb je er veel plezier van.

Wil je daadwerkelijk weten wat wij ervan vinden? Ga dan wat meer de discussie aan.

Plak je dit linkje alleen maar ter promotie? Da's niet echt de bedoeling.

Wat is het precies dat je wil, en waarom denk je dat te bereiken met dit apparaat? €250 is nogal een investering voor de gemiddelde consument, dan moet iets dat je voor dat bedrag aanschaft ook wel ergens een goede meerwaarde bieden. Helemaal als er al de nodige nadelen genoemd zijn.

Waarom is dit interessanter dan het standaard display?
Euh promotie? was het maar dan kreeg ik da ding gratis, Ik wil gewoon weten of da ding wel de moeite waard is om aan te kopen.

Maar zal elders wel reviews/info vragen.

Thanks.

• wwwmarcel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 04-11 11:14
roffeltjes schreef op woensdag 12 december 2018 @ 12:38:
[...]
Ik heb geen fijne alternatieven, dus echo de anderen:

1. Conti top contact Winter 2 banden.
best prijzig...50.- per band

ik heb nu Schwalbe G-One Allround..ga ik het verschil merken? ik moet zeggen dat ik niet happy ben met die glimmende fietspaden in combinatie met een flink tempo
BertV schreef op woensdag 12 december 2018 @ 11:04:
[...]

Ik kleed me goed, maar koude handen was altijd een "probleem".

Nu heb ik zgnd "heet keepers" wanten, bij de intratuin gekocht.

Bij -3 vanochtend had ik gewoon zweethanden. :D
echt? zoals ik het zie zijn ze bij de wehkamp 6 euro en 6 euro verzendkosten
( er zit hier wel een intratuin, maar ik zie ze niet op de site)

• BertV

BertV

R-L48

wwwmarcel schreef op donderdag 13 december 2018 @ 09:19:
[...]

[...]

echt? zoals ik het zie zijn ze bij de wehkamp 6 euro en 6 euro verzendkosten
( er zit hier wel een intratuin, maar ik zie ze niet op de site)
deze zijn het;

https://www.corrykousenso...keeper-mega-thermo-wanten

• wwwmarcel
thanks, het zijn wel wanten,,,lastig met opschakelen volgens mij

• roffeltjes
wwwmarcel schreef op donderdag 13 december 2018 @ 09:19:
[...]

best prijzig...50.- per band

ik heb nu Schwalbe G-One Allround..ga ik het verschil merken? ik moet zeggen dat ik niet happy ben met die glimmende fietspaden in combinatie met een flink tempo
Ja, prijzig spul. Ik doe met een set banden 4 winters, zo niet meer, dus het mot maar. Of ze het waard zijn?

http://wimschermer.blogsp...ndentest-continental.html

• wwwmarcel
oke, 4 winters..dan zijn ze het wel waard..tenzij je weinig fietst

gebruik je ze alleen bij winters weer..of van november-maart?

• BertV

BertV

R-L48

wwwmarcel schreef op donderdag 13 december 2018 @ 09:26:
thanks, het zijn wel wanten,,,lastig met opschakelen volgens mij
valt mee, ligt waarschijnlijk aan het type versnellingen.
Met mijn shimano duimversteller gaat dit prima.

wanten zijn altijd warmer dan handschoenen.
Een trade off... of afweging zoals we hier zeggen. :P

BertV wijzigde deze reactie 13-12-2018 14:34 (7%)

• wwwmarcel
thanks, ik heb ook vd versnellingen..ik ga ze bestellen

• DeOS
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 22:20
DeOS schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 10:29:
[...]

De 2019 modellen beginnen ondertussen wat binnen te druppelen. Mijn "oogst" tot nu toe voor de combinatie belt drive met geïntegreerde accu in het frame:

- Kalkhoff Endeavour 5.B (+looks -Bosch Performance Active Plus)
- Stevens E-11 (-degelijke looks -Bosch Performance Active Plus)
- Pegasus Tecaro EVO Nu-E (-looks +Bosch Performance Line CX)

Qua looks wint de kalkhoff wat mij betreft, maar de pegasus tecaro heeft nog steeds de interessantste combinatie met de performance line CX motor.

Dit is hoe het 2019 model van de Tecaro EVO Nu-E er uit komt te zien. Helaas hebben ze de motor niet meer gekanteld. Verdere specs zijn nog niet bekend, maar er is in ieder gevalt te zien dat het model nu hydraulische velgremmen heeft in plaats van schijfremmen.

[Afbeelding]
De knoop toch maar doorgehakt en gisteren de Pegasus Tecaro EVO Nu-E besteld. Blijft het enige model wat aan mijn wensen voldoet ook al vind ik de looks wat minder dan bijvoorbeeld de Kalkhoff Endeavour. Kon hem voor een goeie prijs krijgen als ik hem dit jaar nog bestelde. Het wachten kan beginnen.....geplande levering tussen week 7-9.

Repeat after me: I Will Use Google Before Asking Stupid Questions

• mguzz
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 16-08 13:00
DeOS schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 09:40:
[...]

De knoop toch maar doorgehakt en gisteren de Pegasus Tecaro EVO Nu-E besteld. Blijft het enige model wat aan mijn wensen voldoet ook al vind ik de looks wat minder dan bijvoorbeeld de Kalkhoff Endeavour. Kon hem voor een goeie prijs krijgen als ik hem dit jaar nog bestelde. Het wachten kan beginnen.....geplande levering tussen week 7-9.
Gefeliciteerd, mooie fiets lijkt veel op mijn zojuist aangeschafte Kalkhoff Image Advance B8, deze heeft alleen de Bosch Active Plus, 36 V / 250 W
Ik heb een tijdje geleden een proefrit gemaakt (bij Belga) met de Pegasus en mij beviel de NuVinci Nfinity 330 niet zo maar dat was het 2018 model dus heb ik juist gekozen voor de Kalkhoff
Ik zie dat je in Groningen woont, bij Auto Century hebben ze een gedeelte van de showroom ingericht met alle nieuwe Kalkhoff modellen.

Veel plezier met je nieuwe fiets!

• DeOS
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 22:20
mguzz schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 12:30:
[...]

Gefeliciteerd, mooie fiets lijkt veel op mijn zojuist aangeschafte Kalkhoff Image Advance B8, deze heeft alleen de Bosch Active Plus, 36 V / 250 W
Ik heb een tijdje geleden een proefrit gemaakt (bij Belga) met de Pegasus en mij beviel de NuVinci Nfinity 330 niet zo maar dat was het 2018 model dus heb ik juist gekozen voor de Kalkhoff
Ik zie dat je in Groningen woont, bij Auto Century hebben ze een gedeelte van de showroom ingericht met alle nieuwe Kalkhoff modellen.

Veel plezier met je nieuwe fiets!
Tnx. Ging bij mij ook tussen pegasus en kalkhoff. Ik fiets veel met een fietskar dus ben daarom toch voor een performance line cx motor gegaan.

Repeat after me: I Will Use Google Before Asking Stupid Questions

• roffeltjes
wwwmarcel schreef op donderdag 13 december 2018 @ 13:57:
oke, 4 winters..dan zijn ze het wel waard..tenzij je weinig fietst

gebruik je ze alleen bij winters weer..of van november-maart?
4 maandjes eind November- half maart (zal afhangen van het weer). Ik rijd een groffe 600km per maand (misschien iets minder als het gaat sneeuwen, maar zal redelijk kloppen).

For the record, zit nu aan het tweede jaar. Ik denk dat ik al snel 10k op deze banden zal halen, want ze slijten nauwelijks. De haartjes zitten er nog op (band heeft een soort baard-haren) en het profiel is heel erg goed,

Ze zijn voor mijn gevoel duidelijk slijtvaster dan mijn Supremes (die rijden supersoepel, wat natuurlijk weer sneller slijt)

• wwwmarcel
roffeltjes schreef op zondag 16 december 2018 @ 19:15:
[...]

4 maandjes eind November- half maart (zal afhangen van het weer). Ik rijd een groffe 600km per maand (misschien iets minder als het gaat sneeuwen, maar zal redelijk kloppen).
top, ik ga ook maar kijken voor een extra setje...met binnenband neem ik aan of rij je tubeless?

• JustSys
iemand deze fiets Butchers & Bicycles in de stal :)

• roffeltjes
wwwmarcel schreef op maandag 17 december 2018 @ 09:05:
[...]
top, ik ga ook maar kijken voor een extra setje...met binnenband neem ik aan of rij je tubeless?
Binnenbanden, ik geloof niet in Tubeless voor stadsfietsen (of racefietsen!) omdat die banden eigenlijk te stug zijn (dus het voordeel van soepeler fietsen gaat niet op) en een hogere spanning nodig hebben dan een MTB.

Tubeless werkt heel goed op heel brede banden juist omdat Snakebites dan meteen geen issue meer zijn.

• oscarwashere
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 04-11 18:50

oscarwashere

Rondjes. Elke is anders.

Reageren hierop? Gebruik a.u.b. de QUOTE functie ;)

• Strider
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 08:02
Sinds 3 weken ga ik iedere dag op de ebike naar het werk toe. Dit is 10km heen en terug. In de eerste dagen merkte ik al dat mijn knieën dit niet prettig vonden, soms voel ik hier een lichte pijn in, ook na het fietsen.

Hierop heb ik vervolgens mijn zadel omhoog en wat naar achteren versteld, dit scheelde wel wat.

Nu vraag ik me af wat ik nog meer kan doen, kan het zijn dat mijn frame maat gewoon te klein is?

BlaBlaBla

• Rukapul
  • Registratie: februari 2000
  • Nu online

Rukapul

Moderator General Chat
Strider schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 23:17:
Sinds 3 weken ga ik iedere dag op de ebike naar het werk toe. Dit is 10km heen en terug. In de eerste dagen merkte ik al dat mijn knieën dit niet prettig vonden, soms voel ik hier een lichte pijn in, ook na het fietsen.

Hierop heb ik vervolgens mijn zadel omhoog en wat naar achteren versteld, dit scheelde wel wat.

Nu vraag ik me af wat ik nog meer kan doen, kan het zijn dat mijn frame maat gewoon te klein is?
Dat laatste kan natuurlijk, maar een meer voor de hand liggende verklaring is wellicht overbelasting.

Naast de fietshouding zou ik dus eens het laten herstellen en dan rustiger opbouwen. Tijdje rustig fietsen met maximale ondersteuning? En dan langzaam de eigen inspanning opvoeren.

• EvaluationCopy
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 09:22
Met lage(re) temperaturen fietsen vinden knieën soms ook niet fijn... Ik fiets 27km enkele reis, bij temperaturen tegen de nul worden mijn knieën dan ook nooit echt warm. Volgens mijn mountainbikende collega's is dit slecht voor je knieën en moet je daar voor uitkijken.

EvaluationCopy wijzigde deze reactie 19-12-2018 07:10 (22%)

What difference is it to me if a decision is forced upon me by a dictator or by half of my neighbors? Either way my right to free, peaceful action has been nullified. – Stephen H. Foerster

• LucyLG
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 31-10 05:31
is het een goed idee, indien je geen stalling hebt wordt ie steeds gejat...in Amsterdam in ieder geval zeker.

• neographikal
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
Strider schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 23:17:

Je moet je zadel zo hoog zetten dat je je benen net niet volledig kan strekken, dus nog lichte buiging overhoudt als je fietst. Minste risico op blessures :)

Op zoek naar een fotograaf?

• Repi3
  • Registratie: januari 2009
  • Niet online
neographikal schreef op woensdag 19 december 2018 @ 09:57:
[...]

Je moet je zadel zo hoog zetten dat je je benen net niet volledig kan strekken, dus nog lichte buiging overhoudt als je fietst. Minste risico op blessures :)
of gaan naar iemand die je fiets positie opmeet!
Geloof me, ik fiets nu 7j en heb dat pas naar jaar 4 gedaan en ik had dit veel vroeger moeten doen.
De positie nu is zo perfect, nergens meer last van!
EvaluationCopy schreef op woensdag 19 december 2018 @ 07:09:
Met lage(re) temperaturen fietsen vinden knieën soms ook niet fijn... Ik fiets 27km enkele reis, bij temperaturen tegen de nul worden mijn knieën dan ook nooit echt warm. Volgens mijn mountainbikende collega's is dit slecht voor je knieën en moet je daar voor uitkijken.
En koude is gewoon kwestie van gene goeie kledij.
Koop eens defitge fietsbroek voor tegen de koude en je zal daar nooit geen last meer van hebben.
Lijkt allemaal zo simpel maar dat is het ook!

Vorige week met vries temp.
gewone schoenen met dikke kousen, (warme / doltcini)koers broek, kort koers t-shirt met nog een lange koers t-shirt daar bovenop en dan gewoon nog een fiets jas (warme stof)
Goeie handschoenen en nek warmer.
Totaal geen last van kou gehad.

• gop1
27 km enkele reis is serieus veel, zeker als je dat 5 dagen per week doet. Ik doe zelf zo'n 23-24 km enkele reis en af en toe vind ik het al wat aan de lange kant, zeker als je tegenwind hebt.

• BertV

BertV

R-L48

Ik heb liever regen dan tegenwind... met een beetje pech moet de ondersteuning zelfs (nog) lager gezet worden om het te halen. (33km enkele reis)

Mijn Lidl jumper werkt prima, geen koude knieen.
Is de zithoogte juist afgesteld?

Het kan ook een kwestie van gewenning zijn.
Ik heb dit zelfs nu nog na bijv. een vakantie. Het is natuurlijk wel een teken van overbelasting.

BertV wijzigde deze reactie 19-12-2018 12:29 (55%)

• Eric_Cantona

Eric_Cantona

"Au Revoir"

Vorige week 'n usb-kabel binnen gekregen, wilde proberen m'n bafang achterwielmotor in te stellen. Helaas niet gelukt, 't programma lijkt niks uit te lezen.

Zojuist 'n andere controller binnen gekregen, maar de kleuren en stekkers verschillen dus even wat aansluitschema's opsnorren ergens.

• gop1
Eric_Cantona schreef op woensdag 19 december 2018 @ 13:28:
Vorige week 'n usb-kabel binnen gekregen, wilde proberen m'n bafang achterwielmotor in te stellen. Helaas niet gelukt, 't programma lijkt niks uit te lezen.

Zojuist 'n andere controller binnen gekregen, maar de kleuren en stekkers verschillen dus even wat aansluitschema's opsnorren ergens.
Welke configtool gebruik je?

• Eric_Cantona

Eric_Cantona

"Au Revoir"

gop1 schreef op woensdag 19 december 2018 @ 13:32:
[...]

Welke configtool gebruik je?
Bijgeleverd softwareprogramma (Controllerstsudu.exe), daarna via fietsunie.nl ook nog 'n ander programma gebruikt dat er ongeveer hetzelfde uitziet (https://www.fietsunie.nl/Bafang-USB-cable).

• gop1
Eric_Cantona schreef op woensdag 19 december 2018 @ 14:18:
[...]

Bijgeleverd softwareprogramma (Controllerstsudu.exe), daarna via fietsunie.nl ook nog 'n ander programma gebruikt dat er ongeveer hetzelfde uitziet (https://www.fietsunie.nl/Bafang-USB-cable).
Probeer het eens met deze tool.

PS. Ik wilde via die website een 44 tands kettingring bestellen voor mijn Bafang MAX Drive, maar ze rekenen €8 verzendkosten... belachelijk.

• EvaluationCopy
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 09:22
gop1 schreef op woensdag 19 december 2018 @ 12:09:
[...]

27 km enkele reis is serieus veel, zeker als je dat 5 dagen per week doet. Ik doe zelf zo'n 23-24 km enkele reis en af en toe vind ik het al wat aan de lange kant, zeker als je tegenwind hebt.
Dat doe ik ook niet, 2 a 3 keer per week maximaal en niet door weer en wind. Niet onder de 7 a 8 graden en alleen bij droog weer.

What difference is it to me if a decision is forced upon me by a dictator or by half of my neighbors? Either way my right to free, peaceful action has been nullified. – Stephen H. Foerster

• Eric_Cantona

Eric_Cantona

"Au Revoir"

Nope, ook niet. Als "admin" uitgevoerd ook, maar werkt niet. 2e lampje op usb knippert wel, maar dat is alles.

• gop1
Eric_Cantona schreef op woensdag 19 december 2018 @ 14:58:
[...]

Nope, ook niet. Als "admin" uitgevoerd ook, maar werkt niet. 2e lampje op usb knippert wel, maar dat is alles.
Ga naar Device manager > Ports (COM) en stop de USB-kabel in je laptop, maar nog niet aan je fiets. Zie je hem daar verschijnen?

• Eric_Cantona

Eric_Cantona

"Au Revoir"

gop1 schreef op woensdag 19 december 2018 @ 15:08:
[...]

Ga naar Device manager > Ports (COM) en stop de USB-kabel in je laptop, maar nog niet aan je fiets. Zie je hem daar verschijnen?
Yup, ook al bekeken, drivers geïnstalleerd. Hij wordt herkend, maar ik lijk geen contact met de controller te krijgen.

• dcl!
Klopt, ik had vroeger altijd last van mijn knie bij koude.

Tegenwoordig (afkloppen) nooit meer eigenlijk, ik vermoed door de combinatie van:
betere kleding dan vroeger, betere conditie en bloedsomloop, e-bike ipv gewone fiets. Ik kan me niet herinneren of ik vroeger (scholierentijd/eerste (bij)baantjes tijd) ook echt een heel andere houding had dan nu.

Ik schat dus in dat voor velen de combi gewenning/conditie/houding en temperaturen, kunnen zorgen voor meer/minder last.

• Rukapul
  • Nu online

Rukapul

Moderator General Chat
Onze elektrische fietsen (Gazelle stadsfietsen met middenmotor, naafverslnelling, etc.) zijn geleverd met Magura HS-11 velgremmen. Die vreten echter remblokken en het naar fietsenmaker daarvoor is gedoe om afspraak te maken plus kosten.

Ik wil het dus wel zelf gaan doen. In de Magura handleiding lees ik dat het wiel gedemonteerd moet worden om de remblokjes te vervangen? Dat lijkt me nogal een gedoe met het achterwiel...

Tips?

• madmaxf1
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 16-11 21:31
Je kan ook de Magura remhouder van het frame afhalen, is maar 1 schroef ( meestal Torx ) per kant. Je kan de remblokken er zo vanaf trekken en de nieuwe weer terug plaatsen. Wel even het afstelschroefje bij de remhendel weer helemaal uitdraaien zodat het niet gaat aanlopen met de nieuwe blokken.

Zie Youtube voor de handleidingen, simpel zelf te doen.

• BertV

BertV

R-L48

[...]

Net mijn 500wh accu volledig leeggereden na 33km.

Met 4A duurde het 3 uur en 20 minuten.

• Kodess
Weer een spaak kapot :(

Dit is al de derde in 4 maanden tijd.
Ik fiets op een Batavus Dinsdag op een snelheid van 34 km/h gemiddeld.
Het is altijd een spaak in het achterwiel. Ik vraag me af waar dit door komt. Teveel belasting op het wiel bij het wegrijden? Of mijn gewicht? Nog andere opties?

• KleineJoop
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 18-11 20:20
Kodess schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 11:54:

Het is altijd een spaak in het achterwiel. Ik vraag me af waar dit door komt. Teveel belasting op het wiel bij het wegrijden? Of mijn gewicht? Nog andere opties?
Gewicht en met dergelijke hoge snelheden over oneffenheden heen rijden.

• benbam
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 17-10 21:00

Slecht gespaakt/gebouwd

• vanputten80
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 18-11 19:39
Rukapul schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 10:21:
Onze elektrische fietsen (Gazelle stadsfietsen met middenmotor, naafverslnelling, etc.) zijn geleverd met Magura HS-11 velgremmen. Die vreten echter remblokken en het naar fietsenmaker daarvoor is gedoe om afspraak te maken plus kosten.

Ik wil het dus wel zelf gaan doen. In de Magura handleiding lees ik dat het wiel gedemonteerd moet worden om de remblokjes te vervangen? Dat lijkt me nogal een gedoe met het achterwiel...

Tips?
Herkenbaar , zelfde probleem op mijn Batavus Razer. Idd simpel er af te halen voor en achter.
Stel je de remmen ook af aan de rem hendels? Zit een klein schroefje waardoor ze weer tegen de velg komen.

• Rukapul
  • Nu online

Rukapul

Moderator General Chat
vanputten80 schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 21:54:
[...]

Herkenbaar , zelfde probleem op mijn Batavus Razer. Idd simpel er af te halen voor en achter.
goed om te weten :)
Stel je de remmen ook af aan de rem hendels? Zit een klein schroefje waardoor ze weer tegen de velg komen.
Zeker. In bezit van juiste materiaal :)

Als je dat niet zelf zou stellen dan word je helemaal knetter van het naar de fietsenmaker gaan.

Ik vind die remmen eigenlijk het grote nadeel van de e-bike. Om echt goed te kunnen remmen moet je er veel te vaak mee bezig.

• APBaguette
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 18-11 20:42
Op mijn Razer heb ik Magura Evo2 quick release "bouten", dan hoef je alleen maar een hendel over te halen en 1 wielmoer los te draaien om de blokjes te vervangen.

Heb wel een vervelend klusje, 1 remgreep is lek :( Gelukkig alleen als het zuigertje helemaal naar buiten is. Heb een nieuwe HS33 handgreep gevonden, hopelijk past dat. Er staat nu 19.5k op de teller.

• Torched
Hoeveel is snel vervangen?

Ik doe zelf tussen de 5000 en 10000 km met mijn remmen voordat ik blokken moet vervangen (al komen schijven er nu ook aan. Ligt bij mij vooral aan het weer, meer regen en zout gaan ze korter mee.

Verder is rijgedrag en verkeerssituatie ook altijd belangrijk

Je zou kunnen kijken naar hardere aftermarket blokken.

• Ruudox
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 09:18
Mensen hier nog tips om een de fiets goed schoon te houden in de winter periode.
Heb namelijk een open ketting kast.
Of handige middeltjes of producten

• racinfo
Eric_Cantona schreef op woensdag 19 december 2018 @ 15:18:
[...]

Yup, ook al bekeken, drivers geïnstalleerd. Hij wordt herkend, maar ik lijk geen contact met de controller te krijgen.
Misscien niet het juiste firmware applicatie gebruikt. Op mijn dropbox heb ik meer tools staan welk je eens zou kunnen proberen, er staan ook drivers voor de usb verbinding, zowel 64bit als 32bit op en tevens tal van verschillende .el waarden

https://www.dropbox.com/s...SmHYyd1GP9oSmeEbQwwa?dl=0

Doe er je voordeel mee.
Succes.

• Eric_Cantona

Eric_Cantona

"Au Revoir"

racinfo schreef op zondag 23 december 2018 @ 08:47:
[...]

Misscien niet het juiste firmware applicatie gebruikt. Op mijn dropbox heb ik meer tools staan welk je eens zou kunnen proberen, er staan ook drivers voor de usb verbinding, zowel 64bit als 32bit op en tevens tal van verschillende .el waarden

https://www.dropbox.com/s...SmHYyd1GP9oSmeEbQwwa?dl=0

Doe er je voordeel mee.
Succes.
Thanks, ik zal eens kijken.

• Rukapul
  • Nu online

Rukapul

Moderator General Chat
Torched schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 07:38:
Hoeveel is snel vervangen?

Ik doe zelf tussen de 5000 en 10000 km met mijn remmen voordat ik blokken moet vervangen (al komen schijven er nu ook aan. Ligt bij mij vooral aan het weer, meer regen en zout gaan ze korter mee.
De fiets van Mrs Rukapul heeft al 2 (of 3) maal binnen 5k nieuwe remblokjes achter gekregen. Moet wel gezegd worden dat die rem meer issues had.

Maar ook bij mijn fiets zie ik een van de blokjes achter rap slijten met minder dan 3k op de teller.
Verder is rijgedrag en verkeerssituatie ook altijd belangrijk
Fietsen in de stad impliceert veel remmen. Belasten met kinderen, fietskar, etc. zal ook meer verwachten van de remmen. Het grootste effect merkte ik echter vorige winter waar meuk de blokjes gewoon weg leek te eten.
Je zou kunnen kijken naar hardere aftermarket blokken.
Eerst maar eens een setje originele besteld :)

• bgttje
  • Laatst online: 09:33
racinfo schreef op zondag 23 december 2018 @ 08:47:
[...]Misscien niet het juiste firmware applicatie gebruikt. Op mijn dropbox heb ik meer tools staan welk je eens zou kunnen proberen, er staan ook drivers voor de usb verbinding, zowel 64bit als 32bit op en tevens tal van verschillende .el
Rac, wat een kleine fiets voor zo'n grote man. Krijg je geen last van jouw rug?

• JustSys
Ruudox schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 08:55:
Mensen hier nog tips om een de fiets goed schoon te houden in de winter periode.
Zeer blij met deze producten.

https://muc-off.com

• wwwmarcel
+1

toevallig van het weekend zijn mijn tandwielen en ketting vervangen. 150 euro 8)7
gelijk wel even gevraagd wat ik kan doen om er zo lang mogelijk mee te doen..als het maar smeren is.
en met pekel..zou zachtjes af spoelen met water een optie zijn en daarna smeren..

iemand hier ervaring mee...

achteraf had ik liever na de winter alles vervangen..

• wwwmarcel
welke gebruik je voor je e-bike?

• JustSys

• zonnefreak
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 07:57
wwwmarcel schreef op maandag 24 december 2018 @ 11:04:
[...]

+1

toevallig van het weekend zijn mijn tandwielen en ketting vervangen. 150 euro 8)7
gelijk wel even gevraagd wat ik kan doen om er zo lang mogelijk mee te doen..als het maar smeren is.
en met pekel..zou zachtjes af spoelen met water een optie zijn en daarna smeren..

iemand hier ervaring mee...

achteraf had ik liever na de winter alles vervangen..
Met een open kettingkast is het sowieso al erg lastig te voorkomen dat er pekel en andere troep erin komt. Het eerste wat ik heb gedaan is uitgezocht wat voor gereedschap ik allemaal nodig heb om zelf alles te kunnen vervangen. Dit kostte mij 3 jaar geleden iets van 70 euro maar het bespaart mij een hoop geld omdat ik het altijd zelf heb gedaan.

Probleem van de meeste dunne kettingsprays is dat ze absoluut niet tegen water kunnen. Het water wat dan in de ketting komt verdrijft dan de olie. Dit in combinatie met de pekel is een regelrechte ramp voor je fietsketting.

Ik ben nu met een kettingspray bezig welke eigenlijk voor motors bedoeld is. Het merk is van Castrol chain spray O-R. deze is behoorlijk watervast en voorkomt ook bij hoge krachten dat er teveel olie of vet wat tussen de schakels zit, eruit geperst word. Ik heb een middenmotor van Bosch en hier komen best wel krachten op te staan. Natuurlijk maar zeer weinig vergeleken met een motor maar die kettingen zijn natuurlijk wel een duim dik.

Als ik dit een tijdje heb gebruikt en mijn ervaringen er wat meer mee heb opgedaan zal ik deze nog wel posten.

• racinfo
bgttje schreef op zondag 23 december 2018 @ 13:08:
[...]

Rac, wat een kleine fiets voor zo'n grote man. Krijg je geen last van jouw rug?
Begrijpelijke constatering Bgttje, nee, ik heb geen last van mijn rug maar wel veel gemak van het feit dat ik met beide voeten vlak de grond kan raken.
Met de staat waar deze in verkeren is dat ook echt noodzakelijk om bij stilstaan mijn evenwicht te bewaren ;).
-
Overigens momenteel weinig fiets kilometers; jl 5 okt mijn heup op gecompliceerde wijze gebroken 8)7 bij een gemene val die weinig te maken had met de ebike maar mij voorlopig tot eind maart in revalidatie gaat houden.

• zonnefreak
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 07:57
racinfo schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 10:24:
[...]

Begrijpelijke constatering Bgttje, nee, ik heb geen last van mijn rug maar wel veel gemak van het feit dat ik met beide voeten vlak de grond kan raken.
Met de staat waar deze in verkeren is dat ook echt noodzakelijk om bij stilstaan mijn evenwicht te bewaren ;).
-
Overigens momenteel weinig fiets kilometers; jl 5 okt mijn heup op gecompliceerde wijze gebroken 8)7 bij een gemene val die weinig te maken had met de ebike maar mij voorlopig tot eind maart in revalidatie gaat houden.
Beterschap in ieder geval toegewenst en dat het snel mag genezen.

• racinfo
zonnefreak schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 10:31:
[...]

Beterschap in ieder geval toegewenst en dat het snel mag genezen.
Dankjewel, ik fiets nog wel maar dan op dit apparaat: ;)

• dcl!
racinfo schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 10:24:
[...]

-
Auw! Leef met je mee. Gecompliceerd, dus meerdere ijzerwaren gemonteerd in je heup?

Ben zelf vorig jaar december ook onderuit gegaan met gladheid en met volle gewicht op heup gekomen. Weinig snelheid, maar daardoor maak je minder een schuivert en landt je juist meer op 1 plek en dan gaat het krak. Vlak na mij ook een nog jonge wielrenner (en de dag daarna werd het pas echt druk in het ziekenhuis).

Bij mij heeft flink blijven bewegen (voor zover mogelijk, als je 6 weken niet op een been mag staan) om voor bloedsomloop=zuurstof naar botten te zorgen goed uitgepakt. In combinatie met gezond dieet en heb zelfs alcohol helemaal gelaten de eerste 2 maanden om mijn lijf in optimale vechtmodus te houden.

Alles is weer volledig aan elkaar gegroeid inmiddels, 3 maanden geleden bij consult riep de chirurg al: dit wordt mijn kortste consult ooit!

Dus het kan weer goed komen wil ik maar zeggen.

Ik heb wel meteen een sport heupbeschermer gekocht, voor op de fiets, zoiets als dit:
https://debraceshop.nl/product/sport-heupbeschermer/

• Ferrox1
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 18-11 21:38
Ik rijd al een tijd met veel plezier op een sparta e-speed met bosch motor en 9v derailleur

Onlangs de cassette en ketting vervangen door de fietsenboer om de hoek (was makkelijk, is op loop afstand). Alleen toen begon de ellende. Direct na vervangen ca. 200 km zonder problemen gereden. Hierna vrat hij op het voorste tandwiel de ketting op. Hij nam deze als het ware mee de ketting kast in, komt niet los van het tandwiel. Niet meer op verder te rijden, bleef gebeuren, maar nu ook bij lagere snelheden en versnellingen

Terug naar diezelfde fietsenboer en hij heeft de ketting strakker gespannen. Wederom 200 km zonder problemen gereden en bam, weer hetzelfde probleem.

Weer terug, opnieuw afgesteld en weer 200 KM zonder problemen. vervolgens weer vast onder het voorste tandwiel.

Weer terug, en bleek een koppelstuk voor een 8-speed ketting gebruikt te zijn i.p.v een 9 speed. Deze vervangen en duizendmaal excuses gekregen. Al het bovenstaande wel netjes onder garantie op de eerste reparatie.

Wederom 200 km zonder problemen, en toen begon het weer. Alleen dit keer lag de ketting er achter ook af, naast het kleinste tandwiel. Dit is gelukkig een instelling van derailleur. Nu was het probleem wel in mindere mate. Kon nog met 30-35 km/u naar huis fietsen zonder dat hij vastliep (mijn kruissnelhied ligt normaal op 43-45 km/u op de teller, rijd lange rechte stukken). Nu besloten om toch ook maar het voortandwiel te vervangen. deze is nu besteld.

Ik hoop dat dit de oplossing is. Hij had dit nog niet eerder meegemaakt. Maar goed, hij is geen officiële bosch dealer (wel mee bezig om te worden). Hij wil het erg graag oplossen en denkt altijd mee.

De vragen waar ik mee zit zijn:
- heeft iemand van jullie ook deze ervaring waarbij het voortandwiel niet vervangen is?
- Smeer ik wellicht te weinig (moet dit om de 150 km? i.v.m het weer
- Ik dacht bij weinig smeren dat de ketting en cassette meer t lijden hebben, kan dit ook bovenstaande problemen veroorzaken?
- Ik smeer nu met ketting spray van simson, moet dit iets anders zijn of zijn er betere smeersels?
- Is dit schadelijk voor de motor en ketting? (cassette lijd er niet veel onder denk ik?)

Het enige is dat ik de fiets nu niet goed vertrouw omdat het best wel vervelend voelt als je trappers in 1 klap stil staan...

Voor de vervanging nooit problemen gehad (ook nooit gesmeerd overigens, ook dat is niet goed..) Daarnaast ook nog nooit in slechter weer gereden. Ik heb het laten vervangen om dat er vibratie in de aandrijflijn kwam. Dit is nu wel weg in ieder geval en voelt wel weer goed aan tot hij vastloopt.

• Torched
Ferrox1 schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 12:57:
Ik rijd al een tijd met veel plezier op een sparta e-speed met bosch motor en 9v derailleur

Onlangs de cassette en ketting vervangen door de fietsenboer om de hoek (was makkelijk, is op loop afstand). Alleen toen begon de ellende. Direct na vervangen ca. 200 km zonder problemen gereden. Hierna vrat hij op het voorste tandwiel de ketting op. Hij nam deze als het ware mee de ketting kast in, komt niet los van het tandwiel. Niet meer op verder te rijden, bleef gebeuren, maar nu ook bij lagere snelheden en versnellingen

Terug naar diezelfde fietsenboer en hij heeft de ketting strakker gespannen. Wederom 200 km zonder problemen gereden en bam, weer hetzelfde probleem.

Weer terug, opnieuw afgesteld en weer 200 KM zonder problemen. vervolgens weer vast onder het voorste tandwiel.

Weer terug, en bleek een koppelstuk voor een 8-speed ketting gebruikt te zijn i.p.v een 9 speed. Deze vervangen en duizendmaal excuses gekregen. Al het bovenstaande wel netjes onder garantie op de eerste reparatie.

Wederom 200 km zonder problemen, en toen begon het weer. Alleen dit keer lag de ketting er achter ook af, naast het kleinste tandwiel. Dit is gelukkig een instelling van derailleur. Nu was het probleem wel in mindere mate. Kon nog met 30-35 km/u naar huis fietsen zonder dat hij vastliep (mijn kruissnelhied ligt normaal op 43-45 km/u op de teller, rijd lange rechte stukken). Nu besloten om toch ook maar het voortandwiel te vervangen. deze is nu besteld.

Ik hoop dat dit de oplossing is. Hij had dit nog niet eerder meegemaakt. Maar goed, hij is geen officiële bosch dealer (wel mee bezig om te worden). Hij wil het erg graag oplossen en denkt altijd mee.

- heeft iemand van jullie ook deze ervaring waarbij het voortandwiel niet vervangen is?
- Ik dacht bij weinig smeren dat de ketting en cassette meer t lijden hebben, kan dit ook bovenstaande problemen veroorzaken?
- Ik smeer nu met ketting spray van simson, moet dit iets anders zijn of zijn er betere smeersels?
- Is dit schadelijk voor de motor en ketting? (cassette lijd er niet veel onder denk ik?)

Het enige is dat ik de fiets nu niet goed vertrouw omdat het best wel vervelend voelt als je trappers in 1 klap stil staan...

Voor de vervanging nooit problemen gehad (ook nooit gesmeerd overigens, ook dat is niet goed..) Daarnaast ook nog nooit in slechter weer gereden. Ik heb het laten vervangen om dat er vibratie in de aandrijflijn kwam. Dit is nu wel weg in ieder geval en voelt wel weer goed aan tot hij vastloopt.
Hoe ziet het voorste tandwiel eruit? Tanden allemaal netjes recht?

Graag ook wat foto's, want zoals je verhaal klinkt is je voortandwiel ook op.

• wmeester
  • Registratie: september 2001
  • Nu online

In het begin had ik ook binnen een half jaar 5 spaken stuk. Ik heb deze toen vervangen door sterkere spaken. Deze zijn bij de naaf dikker de eerste paar cm.
Rij nu al probleemloos twee jaar rond. Zorg dat de spaken goed op spanning zijn, de losse spaken zullen overigens niet breken maar de spaak die de krachten van de losse moet opvangen wel.
Toevallig vorige week bij het remmen (voorrem met schijfrem) 1 spaak gebroken. Deze netjes vervangen. Na 30k km vind ik dat wel best. In het achterwiel geen gebroken spaken meer.
APBaguette schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 22:17:
Op mijn Razer heb ik Magura Evo2 quick release "bouten", dan hoef je alleen maar een hendel over te halen en 1 wielmoer los te draaien om de blokjes te vervangen.

Heb wel een vervelend klusje, 1 remgreep is lek :( Gelukkig alleen als het zuigertje helemaal naar buiten is. Heb een nieuwe HS33 handgreep gevonden, hopelijk past dat. Er staat nu 19.5k op de teller.
Ik heb schijfremmen en de achterrem remde steeds slechter, hiermee naar de fietsenmaker gegaan. Die kreeg hem niet goed en zegt ook dat de remhendel waarschijnlijk stuk is. Gedoe. Het zijn MT4 van Magura. Ik had niet verwacht dat dat ook stuk kon gaan.
Afgelopen twee weken was erg nat en vies weer. Met een stoffer haal ik de meeste bagger en vuil eraf. De ketting wissel ik gewoon (heb twee kettingen met KMC snel-los systeem) de vieze gaat even in de benzine. En daarna smeren met kettingolie. (niet weken in de benzine laten zitten)
Gemiddeld haal ik nu 8k km met 1 cassette en twee kettingen.
In de zomer doe ik deze wissel-actie iedere 1000 km. In de winter was ik al na 400-500 km aan de beurt
Ferrox1 schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 12:57:

Heb jij een klein voortandwiel of een groot? (hoeveel tanden?)

Ik heb namelijk een Bosch Classic met 44 tanden. Ik heb hiermee wel gehad dat de ketting oversloeg toen het tandwiel versleten was maar niet dat ie vastsloeg.
Pagina: 1 ... 83 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True