Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote elektrische fietsen topic - deel 2 Vorige deelOverzichtLaatste deel

Pagina: 1 ... 82 ... 103 Laatste
Acties:
  • 701.785 views

• Soldaatje
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 24-08 19:20
Racing_Reporter schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 18:53:
Sparta ION GLS+ 45 km/u mogelijk voor een mooi prijsje op de kop te tikken, onder de duizend euro. Wel even een proefritje maken en de fiets goed nakijken (voor zover de kennis strekt) maar ik denk toch echt dat ik voor de bijl ga! Goed de versnellingen en ondersteuning doorlopen morgen, en een goede helm uitzoeken natuurlijk! Waar zal ik nog meer op letten?
Controleren of die niet gestolen is https://www.rdw.nl/partic...het-fietsdiefstalregister en of de accu nog goed is.
Dat model is volgens mij niet als speed pedelec uitgebracht.

• BasvanS
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 13:32
Voor EUR 140 een adresje gevonden om een Bafang BBs02 te laten installeren.

Maar welke moet ik nu in hemelsnaam hebben via ALI en waar haal ik en goeie accu(voor op frame, bidon)?

• Tafkar
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 23-08 08:08

Tafkar

3600 Wp

BasvanS schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 20:51:
Voor EUR 140 een adresje gevonden om een Bafang BBs02 te laten installeren.

Maar welke moet ik nu in hemelsnaam hebben via ALI en waar haal ik en goeie accu(voor op frame, bidon)?
PSWpower, leveren uit duitsland (geen belasting)

• mordamus
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 24-08 07:25
nFo schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 17:10:
[...]

Is een aangepaste yamaha midden moter, zal vast wel te tunen zijn.
Krijg hem deze week met badassbox, zal wel aangeven of dat werkt

• BasvanS
Kan iemand bevestigen dat de Qwic Performance RD 9.2 van 2016/2017 gelijk is aan de Qwic Premium RD 9.2 van 2018 en dat de Performance RD10 de opvolger is van de s versie van deze fiets (9.2S)?

BasvanS wijzigde deze reactie 25-11-2018 20:46 (37%)

• roffeltjes
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 23-08 14:25
nFo schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 13:28:
[...]

Vond de nieuwe Sparta M11TI smart ook niet verkeerd, alleen de kleur vond ik niet zo.
500wh accu in het frame, schijf remmen, riem, Alfine 11 naaf, vaste vork, GPS, brede Marathon GT banden 50mm
https://www.sparta.nl/ele...bikes/M11Ti-Smart-Ltd-500
Als dat een Gates belt is (en daar lijkt het wel op) is dat best een strakke prijs voor een Alfine 11 speed.

Alleen voor de rest... :X

SUV...

- Brede banden? HUH??? Welk brede banden hebben ze het over? 42mm lijkt me genereus en dat vind ik niet echt breed.
- waar is het sportieve gebleven? Dat ding heeft een Chopper stand van heb ik jou daar.. Door de Aheadset kan je je stuur nog wel naar voren kantelen, maar laag kom je met geen enkele mogelijkheid... Dus vol rechtop met je snufferd in de wind en je pielemans die je verdrukt door je hele gewicht die erop rust. Totaal niet sportief, dit is stadsmodel voor heren op leeftijd.

Ik word echt zo verschrikkelijk moedeloos van dit soort marketing gewauwel waardoor een prima stadsfiets wordt verpakt als "sportieve fiets", wat het gewoon niet is.

• Antwan46
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 26-01 23:47
quote"Dus vol rechtop met je snufferd in de wind en je pielemans die je verdrukt door je hele gewicht die erop rust. Totaal niet sportief, dit is stadsmodel voor heren op leeftijd."

Oudjes willen hun pielemans ook graag blijven gebruiken hoor?

Degene die een riem op de fiets wil hebben moet maar even deze linkje gaan bekijken.
https://www.wereldfietser.nl/www/phpbb/viewtopic.php?t=28642
cdx riemen worden niet meer gemaakt en Conti is gestopt met fietsriemen maken sinds het gedoe met Ikea fietsen.

Als je een 500Wh accu hebt, en je fietst 2 uur lang met vol vermogen met je fiets, dan is je accu leeg.
Wat de afgelegde afstand dan is hangt van veel factoren af.

• roffeltjes
Dat moge zo zijn, maar de meeste ouderen zitten kaarsrecht op de fiets (worden zo op de fiets gezet).

Betreft de riem: CDX is nog steeds prima, al is CDC wat dat betreft beter.

De accu: Wat is vol vermogen? Als je de muur van Huy op en neer beukt is hij rap leeg (hint, je haalt die twee uur niet), maar in de polder met de Razer op high haalde ik drie uur plus met mijn 392watt accu en 27kmpu.

Met deze Sparta met ION ga je in Nederland die twee uur wel halen, ook met de extra luchtweerstand, dus de claim van Sparta met 30-60km op power geloof ik direct.

• EvaluationCopy
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 22-08 16:10
Qua pielemuis zit ik liever rechtop dan in een racefiets houding maar dit terzijde.

What difference is it to me if a decision is forced upon me by a dictator or by half of my neighbors? Either way my right to free, peaceful action has been nullified. – Stephen H. Foerster

• Strider
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 22-08 22:57
Misschien te off topic, ik ga vanaf volgende week met de e-bike naar mijn werk toe, dat is 11km heen en 11km terug.

Ik heb momenteel een stoffen jas en een lichte dons jas, kort model, nu vroeg ik me af wat voor jas jullie dragen. Krijg je het snel warm op een e-bike? Is het verstandig om een lange 'dikke' winterjas te kopen?

Ik wil natuurlijk niet bezweet maar ook niet verkleumd aankomen in de winter :+

BlaBlaBla

• Kodess
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 00:04
Strider schreef op maandag 26 november 2018 @ 11:41:
Misschien te off topic, ik ga vanaf volgende week met de e-bike naar mijn werk toe, dat is 11km heen en 11km terug.

Ik heb momenteel een stoffen jas en een lichte dons jas, kort model, nu vroeg ik me af wat voor jas jullie dragen. Krijg je het snel warm op een e-bike? Is het verstandig om een lange 'dikke' winterjas te kopen?

Aha leuk leuk, totaal niet offtopic.

Ik rij elke dag 15km heen en 15km terug. Met ongelimteerde ebike. Dat betekent dat ik vaak bezweet ben, want ik trap altijd op volle kracht >:)

Dikker dan zomerjas en ik kom bezweet aan. Ik draag op dit moment als ik binnen ben alleen een tshirt. Als ik op de fiets zit is dat op dit moment dan: tshirt, zomerjas, regenjas. De regenjas is dan voornamelijk dus om een extra laag te hebben en wind barriere. Ik heb het dan totaal niet koud en kom niet bezweet aan.
Alleen lastig als we tussendoor gaan wandelen en ik alleen een zomerjasje heb 8)7

• EvaluationCopy
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 22-08 16:10
Met 2 graden vorige week was het als volgt:

- Thermo ondergoed (synthetisch) + spijkerbroek
- Katoenen t-shirt
- Wollen coll trui
- Fleece jack
- Windstopper

Dan zweet ik nauwelijks, rij mid-tempo.

What difference is it to me if a decision is forced upon me by a dictator or by half of my neighbors? Either way my right to free, peaceful action has been nullified. – Stephen H. Foerster

• dennisfr
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 19:06
Strider schreef op maandag 26 november 2018 @ 11:41:

Is erg persoonlijk denk ik. De één heeft het nu eenmaal sneller warm/koud dan de ander.
Daarnaast is ook de mate van ondersteuning van belang: met volle ondersteuning ga je sneller en lever je zelf minder energie, dus meer rijwind en minder eigen warmte.

Ik fiets zelf 16 km heen en 16 kilometer terug en heb het zelf snel te warm. Ik zorg dus altijd voor een extra laagje (fleece vest of zo) die ik na een paar kilometer uit kan trekken en in mijn fietstas stop.

• chronoz
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 13-06 16:51
Ik heb deze fiets:
Batavus Milano E-go 400Wh 2018 Heren

Deze heeft de volgende motor:
Bosch Active Line Plus 3

Enig idee wat de meest verkochte SpeedChip hiervoor is?
Zou het meer of minder dan 30 minuten kosten om deze chip in te bouwen?
Waar zou ik mensen in mijn regio kunnen vinden die het voor ~30-40 euro zouden doen? (exclusief kosten van de chip)

• Dacuuu
  • Registratie: maart 2009
  • Nu online
EvaluationCopy schreef op maandag 26 november 2018 @ 13:00:
Met 2 graden vorige week was het als volgt:

- Thermo ondergoed (synthetisch) + spijkerbroek
- Katoenen t-shirt
- Wollen coll trui
- Fleece jack
- Windstopper

Dan zweet ik nauwelijks, rij mid-tempo.
Ik heb zaterdag dit jasje binnengekregen.. ik ben positief verrast. Maatvoering klopt alleen geen ruk van, ik draag normaal maat S t-shirts, Ik heb XL besteld, en die zit net goed, ik moet geen 200 gram aankomen (RIP Kerst) :P

Mijn Youtube reviews: https://www.youtube.com/user/BartjuhB/videos

• mark de man
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 19:17

mark de man

Wij zullen doorgaan...

Dat stuur :D
Maar zo ziet het er toch ook totaal niet uit, zeker op die eerste foto waar de fiets een beetje schuin staat en dat display er dan nog bovenop, lijkt zo alsof je niet eens over het stuur heen kan kijken als je op de fiets zit.

Join het DPC Whatpulse team

• roffeltjes
EvaluationCopy schreef op maandag 26 november 2018 @ 10:52:
Qua pielemuis zit ik liever rechtop dan in een racefiets houding maar dit terzijde.
Dat komt door je zadel (stand), verdrukt je edele delen doordat je voorover gaat. Maar rechtop ben je bezig om met extra 30% gewicht je perineum in te drukken met de bloedsonmloop die daar in om gaat.

Het is een ontzettend veel gemaakte fout dat mensen rechtop zitten en dan om de schrijnende pijn te verdoven een zacht zadel kiezen wat na een halfuurtje flinke broei veroorzaakt.

Met een goed (hard!) zadel is een meer voorover gebogen houding ergonomisch veel beter omdat je meer gewicht op je armen krijgt. Betekent wel dat je nogal wat zadels moet proberen, al zijn er een aantal merken die er met kop en schouders bovenuit steken omdat ze serieus onderzoek hebben gedaan (ISM, SMP, Specialized BG).
mark de man schreef op maandag 26 november 2018 @ 15:17:
[...]
Dat stuur :D
Maar zo ziet het er toch ook totaal niet uit, zeker op die eerste foto waar de fiets een beetje schuin staat en dat display er dan nog bovenop, lijkt zo alsof je niet eens over het stuur heen kan kijken als je op de fiets zit.
Het is eigenlijk vooral de stuurpen. Je kan hem kantelen, maar je hebt altijd een minimale rise van pak hem beet 10cm.

Een ander type A-Head set en je hebt een veel sportievere fiets.

Liever nog simpeler en een vlak model zonder instelling, maar mensen vinden dit blijkbaar fijn :+

roffeltjes wijzigde deze reactie 26-11-2018 15:44 (3%)

• Strider
  • Laatst online: 22-08 22:57
Kodess schreef op maandag 26 november 2018 @ 11:52:
[...]

Aha leuk leuk, totaal niet offtopic.

Ik rij elke dag 15km heen en 15km terug. Met ongelimteerde ebike. Dat betekent dat ik vaak bezweet ben, want ik trap altijd op volle kracht >:)

Dikker dan zomerjas en ik kom bezweet aan. Ik draag op dit moment als ik binnen ben alleen een tshirt. Als ik op de fiets zit is dat op dit moment dan: tshirt, zomerjas, regenjas. De regenjas is dan voornamelijk dus om een extra laag te hebben en wind barriere. Ik heb het dan totaal niet koud en kom niet bezweet aan.
Alleen lastig als we tussendoor gaan wandelen en ik alleen een zomerjasje heb 8)7
Thanks, ik ben niet van plan om veel inspanning te gaan leveren, ik denk dat mijn pantalons anders ook te snel aan vervanging toe zijn :X en ik wil simpelweg niet bezweet aankomen.

Ik was gisteren nog van plan om een jas zoals onderstaand te gaan kopen, maar ik denk dat ik dat maar even laat zitten. Waarschijnlijk kunnen die wel eens vrij warm gaan uitvallen.

BlaBlaBla

• nFo
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 24-08 22:44
roffeltjes schreef op zondag 25 november 2018 @ 20:50:
[...]

Als dat een Gates belt is (en daar lijkt het wel op) is dat best een strakke prijs voor een Alfine 11 speed.

Alleen voor de rest... :X

SUV...

- Brede banden? HUH??? Welk brede banden hebben ze het over? 42mm lijkt me genereus en dat vind ik niet echt breed.
- waar is het sportieve gebleven? Dat ding heeft een Chopper stand van heb ik jou daar.. Door de Aheadset kan je je stuur nog wel naar voren kantelen, maar laag kom je met geen enkele mogelijkheid... Dus vol rechtop met je snufferd in de wind en je pielemans die je verdrukt door je hele gewicht die erop rust. Totaal niet sportief, dit is stadsmodel voor heren op leeftijd.

Ik word echt zo verschrikkelijk moedeloos van dit soort marketing gewauwel waardoor een prima stadsfiets wordt verpakt als "sportieve fiets", wat het gewoon niet is.
Op een plaatje kon ik net zien dat het 50mm is.
Staat nergens dat het een sportieve fiets is, maar de ''SUV'' term had niet gehoeven, al is de fiets wel 27KG.
Meeste fietsers zijn geen wielrenner met het hoofd op het stuur. ;)

• roffeltjes
Sports Utility Vehicle => De naam impliceert dat het een sportieve fiets is.

En gelukkig zijn er nogal veel smaken tussen plat op de fiets en rechtop. Rechtop is objectief de slechtste manier van fietsen:

-- Oncomfortabelste manier van fietsen (alleen worden mensen steevast verkeerd op de fiets gezet)
- Slechter remmend omdat de gewichtsverdeling slechter is (je kan je niet zo goed schrap zetten en vliegt daardoor eerder over het stuur)
- slechts sturend door de gewichtsverdeling. Te weinig gewicht op de voorkant levert een wat vager stuurgevoel op.

Plat voorover is natuurlijk zwaar voor je core, maar een normale sportieve houding is een uitstekend compromis. Rechtop is een zit positie zonder duidelijke voordelen (kind voorop is een voordeel!) en met heel duidelijke nadelen. Alleen zijn er weinig mensen die meer dan 30 minuten fietsen, dus weet men niet beter.

En zo zijn er meer ideeën over fietsen die stupide zijn: Zadelpijn vermijden via zitvlees kweken is er ook zo één. Zoiets zeggen we ook niet van sportschoenen (we kunnen ook een boom opzetten over lederen zadels, ook een onderdeel met mythische aspecten). Zadelpijn is in mijn ervaring een kwestie van een verkeerde zit gekoppeld met een verkeerd zadel. Maar ja, goede zadels zal je niet snel vinden bij de gewone fietsenmaker.

roffeltjes wijzigde deze reactie 26-11-2018 20:09 (35%)

• Torched
  • Registratie: april 2008
  • Nu online
Ach, zo'n andere mooie mythe is hoe dikker het zadel hoe beter.

Akkoord, je wil wel wat comfort, nee je gaat niet in een wielrenbroek fietsen. Maar die dikke kussens die ik op sommige fietsen zie zijn wel heel overkill.
Stop met door alle kuilen heen fietsen, juiste bandenspanning. En dan heb je hier in NL op de meeste straten nergens last van.

• roffeltjes
Hoe dikker de padding, hoe dieper je wegzakt. Dus meer broei en omdat je niet op je botjes meer zit verduk je je perineum (die is sowieso zachter dan welke padding dan ook, dus wordt weggedrukt).

Wat wel helpt is een uitsparing (tot zelfs gleuf), maar dat luistert heel nauw ( :+ ). Omdat elk zitbot net ff anders is ontkom je meestal niet aan veel testen. Het heeft mij 15 jaar geduurd voordat ik het juiste racefiets zadel vond, maar daardoor kan ik nu wel heel snel goede zadels voor andere fietsen selecteren (voor mezelf natuurlijk, niet voor anderen).

Tip: Als het na een uurtje niet lekker voelt is het het verkeerde zadel. Wennen? Onzin, ander zadel kiezen.

• Opperpanter2
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 17-08 13:40
Roffeltjes... jij denkt echt dat je de waarheid in pacht hebt, of wat?
In mijn ervaring is ieder mens anders. De een vindt rechtop en neer fijner en de ander doggystyle een sportievere houding. Zou het topic een stuk prettiger maken als mensen niet zo dwingend / neurotisch zouden zijn in sommige dingen...

• roffeltjes
Ik snap dat ik hier heel dwingend overkom, maar:

1. De gewichtsverdelings voordelen zijn bewezen (O.a. Jan Heinde heeft artikelen over over the bar met remmen).
2. Dat meer gewicht op je perineum slecht is, is ook wel bewezen.
3.Zo ook over verkeerde zadels, daarvoor kan je zelfs medische artikelen vinden.

Deze voordelen zijn kehard en niet te weerleggen (tenzij je opeens een nieuwe natuurkunde uit je mouw schudt is het effect van versnelling/vertraging en zwaartekracht voor iedereen dezelfde). Dus ja, sportiever is fijner. Voor de meeste mensen (die met beperkingen daar gelaten). En nee, dat is niet zoals Froome dubbelgevouwen op een fiets. Maar een 2/3 1/3 gewichtsverdeling is echt beter.

Gevorderde fietsers kiezen allemaal deze houding... niet omdat ze allemaal knettergek zijn, maar omdat het de comfortabelste houding is. Dat heeft niks te maken met voorkeur, gewoon met logische dingen die na al die jaren echt wel zijn uitgezocht

Ben ik hier fel in? Ja. Maar dat komt omdat het zo belangrijk is. Fietsenmakers die fitte mensen op een rechtop fiets zijn zijn beunhazen. Fietsenmakers die zachte zadels verkopen zijn mensen onbewust aan het knoeien.

Maar ja, dat komt ook omdat de meeste fietsenmakers vegetarische slagers zijn.. zelf een stuk fietsen hebben ze al jaren niet gedaan. De jongens in de werkplaats zijn soms wel weer fietsers (al ken ik er meerdere die nooit op een fiets zitten), maar het opleidingsniveau is helaas erbarmelijk (pay peanuts, get monkeys).

Het is niet voor niets dat nu de Duitse merken sterker worden opeens sportievere modellen worden gemaakt. Als de Nederlandse rechtop fiets zo geweldig was, was dit niet gebeurd

Uitzonderingen daargelaten....

• adriaandh
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 10-12-2018
Goedemorgen,

Ik heb een vraag betreffende het iets aanpassen van de maximale ondersteuning.
Ik heb een Gazelle Cityzen speed, met Bosch (Performance Line) middenmotor. De ondersteuning stopt bij 43,5 km per uur, daarboven, mag je het 'zelf'' doen.
Nu had ik iets gelezen over het aanpassen van je wielomtrek, met maximaal 5%. Ik dacht, dat is mooi, kan ik in ieder geval die 45 km écht halen..Jammer maar helaas.
Na het aanpassen van de wielomtrek met (inderdaad die) 5% stopt de ondersteuning nu 'gewoon' bij 41,5 en vanaf 42 trap je helemaal op eigen kracht!
Niks foppen van de motor dus, je fopt jezelf!
Is hier nog iets aan te doen of zijn er andere eenvoudige mogelijkheden om de ondersteuning iets aan te passen?

• Walker78
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 15:21
@roffeltjes In zijn algemeenheid mag het zo zijn, wat je schrijft, maar het kan ook zo maar gebeuren dat je je wensen aan moet passen aan de feitelijke situatie: helaas heb ik een paar jaar geleden artrose in de linkerhand ontwikkeld, wat er voor zorgt dat ik juist niét voorover gebogen op de fiets kan zitten, met de druk van armen en handen op het stuur, ik moet gewoon redelijk rechtop zitten met de handen losjes op het stuur. Het zadel heb ik daarop aangepast en met die combinatie gaat het prima.

Jij schrijft dat er meer sportieve modellen op de markt komen dankzij de opkomst van Duitse merken, maar ik heb grote moeite gehad een e-bike te vinden die geschikt is voor lange tochten, waarop je toch rechtop kan zitten. De e-bikes waarop dat kan zijn allemaal stadsfietsen o.i.d. E-bikes voor 'recreatief gebruik' hebben allemaal een sportieve zithouding. Komt bij dat vrijwel al die e-bikes een geveerde voorvork hebben waar je ook niet op zit te wachten (i.v.m. low-riders). Uiteindelijk ben ik, na lang zoeken, uitgekomen op de Koga E-Worldtraveller Signature, duur, maar nog 'goedkoop' als je 't vergelijkt met andere e-bikes die je zelf aan je wensen kunt aanpassen (Santos, Idworx enz.).

Kortom: waar jij het over hebt is een soort standaard situatie; als je daar, om wat voor reden dan ook, net buiten valt, moet je een andere oplossing zoeken en in de praktijk werkt ook dát prima, ook al komt dat niet overeen met jouw regels.

• havana
  • Registratie: augustus 1999
  • Laatst online: 24-08 21:19
Ik ben ook in de markt voor een nieuwe e-bike. Mijn huidge Batavus CNCTD E-Go heb ik nu sinds augustus 2017 maar ik heb er erg veel problemen mee. Tijd om 'm in te gaan ruilen.

Need to have

- trapeziumframe
- geen vering
- schijfremmen, of eventueel hydraulisch velg
- middenmotor
- naafversnelling
- moet te chippen zijn

Nice to have
- riemaandrijving

Tot nu eigenlijk alleen de Pegsus Tecaro EVO NU-E gevonden, maar die vind ik wel erg aan de prijs. Nog andere opties?

Maar ik kan het mis hebben

• zonnefreak
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 17:35
adriaandh schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 06:44:
Goedemorgen,

Ik heb een vraag betreffende het iets aanpassen van de maximale ondersteuning.
Ik heb een Gazelle Cityzen speed, met Bosch (Performance Line) middenmotor. De ondersteuning stopt bij 43,5 km per uur, daarboven, mag je het 'zelf'' doen.
Nu had ik iets gelezen over het aanpassen van je wielomtrek, met maximaal 5%. Ik dacht, dat is mooi, kan ik in ieder geval die 45 km écht halen..Jammer maar helaas.
Na het aanpassen van de wielomtrek met (inderdaad die) 5% stopt de ondersteuning nu 'gewoon' bij 41,5 en vanaf 42 trap je helemaal op eigen kracht!
Niks foppen van de motor dus, je fopt jezelf!
Is hier nog iets aan te doen of zijn er andere eenvoudige mogelijkheden om de ondersteuning iets aan te passen?
Ik heb een andere speedpedelec maar wel met dezelfde motor als jij hebt.
Volgens mij is de enigste optie dat je met een badass module je fiets kunt foppen. Hij deelt als het ware de werkelijke snelheid.
Je zou ook een keer kunnen proberen met de magneet truc op je trapas. Even kijken op YouTube hierover.
In theorie zou je zo wel over de 45km grens heen kunnen komen.

Maar als je al zeg 40km/h op je fiets aan het trappen bent, hoe veel vermogen geeft het bosch systeem dan aan je fiets af? Stel dat die rechter balk al ver boven in zit dan zal je misschien een paar km/h sneller gaan. Maar als hij halverwege staat dan haal je misschien wel 55km/h.

Maar ik zou het gewoon uitproberen in eerste instantie met een magneet op de trapas gemonteerd. Dan het liefst met gps je snelheid meten.

Ik heb tegenwoordig banden erop liggen die wat breder zijn dan de standaard. Ik ga liever persoonlijk voor veel meer grip. Kost mij wel ongeveer 5km/u minder snelheid bij de zelfde belasting. :X

Maar goed een keer een flinke schuiver in een bocht gemaakt met 600 euro schade tot gevolg, en sindsdien ben ik wel genezen van dat op de maximale snelheid te fietsen. Ik kom wel 5 minuten later aan met mijn fietstocht.

Laat een keertje weten hoe het afgelopen is?

• adriaandh
Die vermogensafgifte (ik rij pas een paar maanden) vind ik nog steeds een groot mysterie, eerlijk gezegd.
Als ik bij 37 km per uur als een wat(t)je trap, staat ie vaak helemaal bovenin (vol dus) en heb je het gevoel dat je nauwelijks hoeft te trappen. Meestal, bij 41-42 staat ie (ook) zo goed als bovenin (behalve met wind mee), maar 1km harder willen, en hij gaat rap omlaag en 'voel' je je benen vollopen :-). Dat wil ik eigenlijk niet..
Ik zou maximale ondersteuning willen bij 45 km per uur, maar dat gaat dus niet.
En ja, ik rijd op 4,5 tot 5 bar druk, want door het platteland met 80% rechte asfaltwegen, waar je gemakkelijk 50 zou kunnen.
Maar nee, bochten kijk ik echt wel uit, met deze nattigheid en bladeren. Ik rijd ook motor, dus ik ken wel grenzen.
Ik zal me eens gaan verdiepen in de magneet-optie.
Anders dus een 'badass'-oplossing. Ongetwijfeld staan ervaringen hierover ergens op dit forum (?), maar dat valt nog niet mee om dat eenvoudig te vinden..

• t0mmiiiii
  • Laatst online: 15:59
(jarig!)
adriaandh schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 13:07:
Die vermogensafgifte (ik rij pas een paar maanden) vind ik nog steeds een groot mysterie, eerlijk gezegd.
Als ik bij 37 km per uur als een wat(t)je trap, staat ie vaak helemaal bovenin (vol dus) en heb je het gevoel dat je nauwelijks hoeft te trappen. Meestal, bij 41-42 staat ie (ook) zo goed als bovenin (behalve met wind mee), maar 1km harder willen, en hij gaat rap omlaag en 'voel' je je benen vollopen :-). Dat wil ik eigenlijk niet..
Ik zou maximale ondersteuning willen bij 45 km per uur, maar dat gaat dus niet.
En ja, ik rijd op 4,5 tot 5 bar druk, want door het platteland met 80% rechte asfaltwegen, waar je gemakkelijk 50 zou kunnen.
Maar nee, bochten kijk ik echt wel uit, met deze nattigheid en bladeren. Ik rijd ook motor, dus ik ken wel grenzen.
Ik zal me eens gaan verdiepen in de magneet-optie.
Anders dus een 'badass'-oplossing. Ongetwijfeld staan ervaringen hierover ergens op dit forum (?), maar dat valt nog niet mee om dat eenvoudig te vinden..
Ik heb dezelfde fiets, al anderhalf jaar. Ik heb wel de wielomtrek aangepast zodat de weergegeven snelheid nu overeenkomt met GPS. Nu bouwt hij qua ondersteuning af vanaf 41 km/u. Het klopt inderdaad dat je met 40 km/u op de maximale ondersteuning maar weinig hoeft te trappen, en als je 45 zou willen fietsen trap je jezelf kapot (of om het vol te houden moet je flinke wind mee hebben). Mijn maximum-snelheid is overigens met flinke wind mee en heuveltje af 65 km/u. Toen had ik niet een overstekende eend moeten tegenkomen. O-)

• adriaandh
Vliegen gaat meestal nóg sneller toch :-) ?

• roffeltjes
Walker78 schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 08:17:
@roffeltjes In zijn algemeenheid mag het zo zijn, wat je schrijft, maar het kan ook zo maar gebeuren dat je je wensen aan moet passen aan de feitelijke situatie: helaas heb ik een paar jaar geleden artrose in de linkerhand ontwikkeld, wat er voor zorgt dat ik juist niét voorover gebogen op de fiets kan zitten, met de druk van armen en handen op het stuur, ik moet gewoon redelijk rechtop zitten met de handen losjes op het stuur. Het zadel heb ik daarop aangepast en met die combinatie gaat het prima.

Kortom: waar jij het over hebt is een soort standaard situatie; als je daar, om wat voor reden dan ook, net buiten valt, moet je een andere oplossing zoeken en in de praktijk werkt ook dát prima, ook al komt dat niet overeen met jouw regels.
Let op de dikgedrukte tekst:
roffeltjes schreef op maandag 26 november 2018 @ 22:39: Dus ja, sportiever is fijner. Voor de meeste mensen (die met beperkingen daar gelaten). En nee, dat is niet zoals Froome dubbelgevouwen op een fiets. Maar een 2/3 1/3 gewichtsverdeling is echt beter.

<SNIP>

Uitzonderingen daargelaten....
havana schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 09:11:
Need to have

- trapeziumframe
- geen vering
- schijfremmen, of eventueel hydraulisch velg
- middenmotor
- naafversnelling
- moet te chippen zijn

Nice to have
- riemaandrijving
Ik was er al een beetje bang voor toen je die vorig jaar koos.

Victoria XXL https://www.victoria-fahrrad.de/nl/e-bikes/eurban-bikes/

Gazelle Cityzen: https://www.gazelle.nl/cityzen-c8plus-hmb

Goedkoper: de Batavus Razer (Hydraulische velgremmen)

roffeltjes wijzigde deze reactie 27-11-2018 18:42 (18%)

• Dacuuu
  • Nu online
Voor de de mensen die een accu uit China willen kopen via aliexpress. Ik heb 2 accu's besteld bij unitpackpower. Goede cellen (LG/sanyo/etc) voor een scherpe prijs. Goed verpakt en snel in huis.
https://m.nl.aliexpress.c...ce=store2mobilestoreNew#/

• Chrasher
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 19:19

Chrasher

Tevree met z'n PS4

Heb mijn nieuwe blauwe Razer met Alfine 11 nu een kleine 2 maanden en er staat alweer 2000km op de klok. Bij +/- 1500km heb ik mijn oude Bikespeed RS weer laten monteren. Mijn gemiddelde km per acculading zat toen nog steeds rond de 160km. 8)7 Hij fietst echt heel erg licht en gebruikte eigenlijk alleen maar de ECO en ECO+ stand (bij wind mee had ik al helemaal geen ondersteuning nodig).

Helaas resette mijn Bikespeed RS (met 25.000+ km op de chip) nog steeds de km stand en resette ook mijn dagteller bij het uitschakelen, dus ben ik eens op zoek gegaan naar een nieuw vergelijkbaar setje.

Kwam uit bij een nieuw Duits merk: http://volspeed.de Ze leveren niet in Nederland, maar via https://www.ebiketuningshop.com/ kan je hem ook bestellen. (Ook voor Bosch leverbaar)
Belangrijkste positieve punten hiervan:
Tne device offers tne following functions after installation in eBikes witn Yamana PW drive
system:
• Speed limit adjustable from 25 to 99 km/n via handlebar control buttons
• Adjustable dynamic mode witn reduced "wall effect"
• Correct display of speed and distance
• Range calculation taking into account the current driving style
• Correct total distance after removal of tne tuning module
• Wheel circumference adjustable with handlebar control buttons
All settings are made via the operating unit on the eBike. No smartpnone or notebook is
required.
Precies waar ik naar op zoek was en alles instelbaar vanaf het stuur. Staat nu bij mij op 27km/u inclusief dynamic mode -> gaat langzaam minder ondersteunen tot bij 30 km/h de ondersteuning stopt. :) Gaat hard zat voor mij. ;)
Hij is zelfs goedkoper dan de Bikespeed waar ik ook veel plezier van heb gehad.

PSN-id: Chrasher, GT5 PSN-id: - FFXIV-id: Tiny Animal, FC: Living Dreams <ALIVE>, Zodiark

• brutus26
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 25-07 22:08
Neem deze met een verhoogde stuurpen, (heb ik ook)
https://www.giant-bicycles.com/nl/quick-eplus-25km-u-2019
Walker78 schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 08:17:

Jij schrijft dat er meer sportieve modellen op de markt komen dankzij de opkomst van Duitse merken, maar ik heb grote moeite gehad een e-bike te vinden die geschikt is voor lange tochten, waarop je toch rechtop kan zitten. De e-bikes waarop dat kan zijn allemaal stadsfietsen o.i.d. E-bikes voor 'recreatief gebruik' hebben allemaal een sportieve zithouding. Komt bij dat vrijwel al die e-bikes een geveerde voorvork hebben waar je ook niet op zit te wachten (i.v.m. low-riders). Uiteindelijk ben ik, na lang zoeken, uitgekomen op de Koga E-Worldtraveller Signature, duur, maar nog 'goedkoop' als je 't vergelijkt met andere e-bikes die je zelf aan je wensen kunt aanpassen (Santos, Idworx enz.).

• Dacuuu
  • Nu online
Chrasher schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 19:50:
Kwam uit bij een nieuw Duits merk: http://volspeed.de Ze leveren niet in Nederland, maar via https://www.ebiketuningshop.com/ kan je hem ook bestellen. (Ook voor Bosch leverbaar)
Belangrijkste positieve punten hiervan:
Voor Spullen die Duitsland niet shipt naar Nederland, kan je altijd nog van de huifkar service gebruik maken.

• Chrasher

Chrasher

Tevree met z'n PS4

Dacuuu schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 20:17:
[...]
Voor Spullen die Duitsland niet shipt naar Nederland, kan je altijd nog van de huifkar service gebruik maken.
Je bedoelt zelf ophalen? Ze zitten in de buurt van München, dus met de huifkar ben ik dan een week onderweg. :+

PSN-id: Chrasher, GT5 PSN-id: - FFXIV-id: Tiny Animal, FC: Living Dreams <ALIVE>, Zodiark

• Dacuuu
  • Nu online
Chrasher schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 20:25:
[...]

Je bedoelt zelf ophalen? Ze zitten in de buurt van München, dus met de huifkar ben ik dan een week onderweg. :+
http://www.huifkarverzendservice.nl/

• Chrasher

Chrasher

Tevree met z'n PS4

LOL, daar had ik nog nooit van gehoord, goeie tip. Maar een andere Duitse firma kon het wel leveren, dus het was uiteindelijk geen probleem om het hier te krijgen.

• bgttje
  • Laatst online: 23-08 11:45
roffeltjes schreef op maandag 26 november 2018 @ 22:39:Ik snap dat ik hier heel dwingend overkom, maar:1. De gewichtsverdelings voordelen zijn bewezen (O.a. Jan Heinde heeft artikelen over over the bar met remmen).3.Zo ook over verkeerde zadels, daarvoor kan je zelfs medische artikelen vinden.Deze voordelen zijn kehard en niet te weerleggen (tenzij je opeens een nieuwe natuurkunde uit je mouw schudt is het effect van versnelling/vertraging en zwaartekracht voor iedereen dezelfde). Dus ja, sportiever is fijner. Voor de meeste mensen (die met beperkingen daar gelaten). En nee, dat is niet zoals Froome dubbelgevouwen op een fiets. Maar een 2/3 1/3 gewichtsverdeling is echt beter.Gevorderde fietsers kiezen allemaal deze houding... niet omdat ze allemaal knettergek zijn, maar omdat het de comfortabelste houding is. Dat heeft niks te maken met voorkeur, gewoon met logische dingen die na al die jaren echt wel zijn uitgezochtBen ik hier fel in? Ja. Maar dat komt omdat het zo belangrijk is. Fietsenmakers die fitte mensen op een rechtop fiets zijn zijn beunhazen. Fietsenmakers die zachte zadels verkopen zijn mensen onbewust aan het knoeien.Maar ja, dat komt ook omdat de meeste fietsenmakers vegetarische slagers zijn.. zelf een stuk fietsen hebben ze al jaren niet gedaan. De jongens in de werkplaats zijn soms wel weer fietsers (al ken ik er meerdere die nooit op een fiets zitten), maar het opleidingsniveau is helaas erbarmelijk (pay peanuts, get monkeys).Het is niet voor niets dat nu de Duitse merken sterker worden opeens sportievere modellen worden gemaakt. Als de Nederlandse rechtop fiets zo geweldig was, was dit niet gebeurdUitzonderingen daargelaten....
Gelukkig kan ik heerlijk rechtop fietsen(ook altijd gedaan) op m'n Batavus Mambo. Moet er niet aan denken om zo voorover te zitten :-( De Mambo is hier(rechtop zitten) ook uitermate geschikt voor door zn enorme stijfheid. Heb ook een hoog breed stuur. Trouwens.........de fiets plakt op de weg.

• nFo
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 24-08 22:44
roffeltjes schreef op maandag 26 november 2018 @ 20:00:
Sports Utility Vehicle => De naam impliceert dat het een sportieve fiets is.

En gelukkig zijn er nogal veel smaken tussen plat op de fiets en rechtop. Rechtop is objectief de slechtste manier van fietsen:

-- Oncomfortabelste manier van fietsen (alleen worden mensen steevast verkeerd op de fiets gezet)
- Slechter remmend omdat de gewichtsverdeling slechter is (je kan je niet zo goed schrap zetten en vliegt daardoor eerder over het stuur)
- slechts sturend door de gewichtsverdeling. Te weinig gewicht op de voorkant levert een wat vager stuurgevoel op.

Plat voorover is natuurlijk zwaar voor je core, maar een normale sportieve houding is een uitstekend compromis. Rechtop is een zit positie zonder duidelijke voordelen (kind voorop is een voordeel!) en met heel duidelijke nadelen. Alleen zijn er weinig mensen die meer dan 30 minuten fietsen, dus weet men niet beter.

En zo zijn er meer ideeën over fietsen die stupide zijn: Zadelpijn vermijden via zitvlees kweken is er ook zo één. Zoiets zeggen we ook niet van sportschoenen (we kunnen ook een boom opzetten over lederen zadels, ook een onderdeel met mythische aspecten). Zadelpijn is in mijn ervaring een kwestie van een verkeerde zit gekoppeld met een verkeerd zadel. Maar ja, goede zadels zal je niet snel vinden bij de gewone fietsenmaker.
SUV zegt meer iets over de carrosserievorm bij een auto ,dan over de sportieve aspiraties maar goed.
Ik blijf het een leuke fiets vinden, stuur wat naar voren ben je al een heel eind, misschien een keer testen hoe het zit en rijd.
Maar inderdaad rechtop fietsen rijd alles behalve lekker.

• havana
  • Registratie: augustus 1999
  • Laatst online: 24-08 21:19
De Gazelle spreekt me wel aan. Ook belangrijk is dat mijn LBS dealer is, wat bij Pegasus niet het geval. Enige nadeel is dat ie een ketting heeft ipv een riem. Zeker gezien de nogal minimale kettingkast vind ik dat niet optimaal. Zeker niet omdat ik 'm buiten stal.

Maar ik kan het mis hebben

• Eric_Cantona
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 18:41

Eric_Cantona

"Au Revoir"

Even 'n "cross-postje" vanuit 't pedelec-topic:

Ik heb kortgeleden ’n e-bike aangeschaft met Bafang achterwielmotor. Deze gaat op dit moment ongeveer 35 km/u met flink meetrappen. Ik vroeg me af of ’t mogelijk is nog iets meer snelheid uit deze motor te kunnen halen. Ik hoopte op ’n snelheid van zo’n 40 km/u

Specs:
Motor: 500 watt 36 volt
Accu: 10 ampère 36 volt
Controller: 36 volt, 8 ampère, max 17 ampère,

Ik heb 't gevoel dat de ondersteuning bij 31-32 km/u ophoudt, in de instellingen (Bafang DP C10 display) staat alles goed voor mijn gevoel (max 60 km/u, verder geen begrenzingen gevonden). Ik heb zelfs de wielmaat op 16 inch gehad ipv. 26 inch.
Hiermee leek 't rijden van 'n iets hogere snelheid iets makkelijker te gaan, maar uiteindelijk scheelt 't weinig.

Ik denk dus dat er in de controller iets begrensd is, echter heb ik geen aansluitingen gevonden zoals andere Bafang-motoren om aan te sluiten op de computer.

Iemand 'n idee? Of wat ik zou moeten veranderen om toch wat meer snelheid te halen?

• Dreamvoid
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 12:43
Voor 1500 euro koop je i.h.a. beter een nieuwe fiets en verkoop je de oude :)

specs

• roffeltjes
havana schreef op woensdag 28 november 2018 @ 14:53:
[...]

De Gazelle spreekt me wel aan. Ook belangrijk is dat mijn LBS dealer is, wat bij Pegasus niet het geval. Enige nadeel is dat ie een ketting heeft ipv een riem. Zeker gezien de nogal minimale kettingkast vind ik dat niet optimaal. Zeker niet omdat ik 'm buiten stal.
Ja die Nexus met externe kettingspanner is een bijzondere keuze van Gazelle :X :?

Probleem met Gates is de prijs. Behave de Sparta waar we het deze week over hadden (en dat is een herenmodel)is er niet zoveel op de markt wat minder dan 3k kost. Ook is een eis als vaste voorvork nogal beperkend (ik geef je overigens gelijk op dat punt).

Niet voor niets dat ondanks die vermaledijde velgremmen de Razer een sterk model blijft. Je zou trouwens ook nog kunnen kijken naar de Batavus Dinsdag. Voordeel van de Razer is en blijft dat het een erkend uitstekende fiets is. Ik heb echt nog nooit iets fundamenteels slechts over dat model gelezen.

Ja, schijfremmen zou wel een heel erg goede update zijn, maar Batavus heeft in zijn wijsheid besloten een heel raar gamma op te bouwen waar de Zonar, Dinsdag en Razer in elkaars straatje plassen. Al is waarschijnlijk de doodsimpele reden dat er nog een paar 1000 Razer frames ongelakt klaar liggen in een loods en ze die braaf opmaken.

• Dreamvoid
Zijn er eigenlijk elektrische fietsen met een terugtraprem?

specs

• paularts
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 13:09

paularts

Paulux !!!!!!

Dreamvoid schreef op woensdag 28 november 2018 @ 17:15:
Zijn er eigenlijk elektrische fietsen met een terugtraprem?
Ja....

laatst gehad als leenfiets
was een batavus volgens mij (wel een ouder model, ik schat 2014/15, mede door de accu)
3 versnelling naaf met terugtrap rem, en voorwiel motor

is dit prettig? ik vond van niet...

(Multiple exclamation marks are a sure sign of a diseased mind)

• benbam
  • Laatst online: 08:59
Ik ga hier toch ook even mijn ervaring neerschrijven met het ombouwen met een Bafang middenmotor.

De fiets die ik hiervoor gebruikt heb is een Sparta Pick-up herenfiets waar ik al jaren plezier aan beleefd heb. Aangezien we nog niet zo lang uit de stad verhuisd zijn, werden de ritten wat lang om nog te kunnen volhouden met deze fiets. Het is namelijk een zeer zware fiets (25 kg geloof ik dus met mand vanvoor en kinderzitje vanachter al snel 30 kg).

Een nieuwe elektrische fiets kopen vond ik wat prijzig en aangezien ik graag zelf aan fietsen sleutel leek me een ombouwset ideaal. Het werd een BBS01b met 17 Ah batterij.

Ombouw is al bij al vrij makkelijk als je iets van fietsen kent. De originele kettingkast was helaas niet meer bruikbaar en heb ik vervangen door een Hebie Chainglider. Ik had eerst een singlepeed ketting, maar deze gaf veel kabaal met de chainglider. Een SS ketting is blijkbaar wat te breed waardoor ze veel schuurt. Vervangen door een 9 speed ketting die ik nog had liggen (+- 2 mm smaller) en is al heel wat stiller (kan nog wat fine-tuning gebruiken).
Bekabeling is best nog wel mooi weg te werken, zeker als je een voordrager met mand voorop hebt waarachter je één en ander kwijt kan.

Verlichting heb ik gelijk ook vervangen door een Busch + Müller Lumotec IQ Cyo Premium T senso plus voorlamp (nog op de naafdynamo) en een Busch + Müller Secula E achterlicht op de middenmotor aangesloten.

De batterij heb ik op het frame vastgemaakt. Hiervoor heb ik wel nog 3 gaten moeten boren en blindklinkmoeren moeten monteren aangezien het frame geen drinkbushouder-montagepunten heeft.

De software heb ik aangepast omdat ik het zonde vind dat de ondersteuning minder wordt naarmate je sneller gaat rijden. De max snelheid halen wordt dan wel een hele opdracht. Op een lichte fiets misschien OK, maar na de ombouw is deze fiets al snel 35kg gok ik.

Enkele weken geleden ook eens getest hoeveel kilometer ik kan rijden met één batterijlading, en na 70km was het toch meer zelf trappen dan met ondersteuning en da's niet zo aan te raden. De range is dus iets minder dan ik gehoopt had, maar misschien had ik te veel verwacht aangezien we hier toch te maken hebben met een zeer zware fiets met brede banden en een alles behalve aerodynamische zithouding.

Conclusie: ik ben zeer tevreden van het resultaat. Zelfs met mijn dochter van 16kg achterop is het vermogen ruim voldoende (+- 125kg gewicht aan fiets en personen)

Bijkomend voordeel is dat ik terug de fiets neem voor ritten (+10km enkel) die ik vroeger met de auto zou doen. Dus winst voor mijn lijn, het milieu en de portemonnee.

• antimos
  • Laatst online: 11:45
benbam schreef op donderdag 29 november 2018 @ 12:42:
Ik ga hier toch ook even mijn ervaring neerschrijven met het ombouwen met een Bafang middenmotor.

hele verhaal.....
Zit zelf ook aan zoiets te denken, een bestaande transportfiets die ik wil ombouwen naar elektrisch.
Ik neem aan dat je het type Pick Up Classic met 3 versnellingen hebt?

Qua middenmotor ben ik er nog niet helemaal uit, de Bafang BBS02 of een Tongsheng TSDZ2.
De accu moet ik nog bouwen, gebruik daar zo'n Hailong case voor met 18650 batterijen, daar heb ik nog een flink aantal van liggen....

H96-Pro+ androidbox, Epson TW5650 beamer, Logitech Z-5500 Digital speakers | Xiaomi Redmi Note 2

• BasvanS
Zojuist de knoop doorgehakt en toch maar een Qwic gekocht ipv zelf knutselen. Krijg een RD10 met Naaf van de de nieuwe RD11 om problemen die vaak voor kwamen tegen te gaan.

Toch maar gekozen voor de 735 Wh accu. Ondanks te vrij korte rit van 15 km toch voor deze versie gekozen, het doel is altijd 30 gemiddeld te kunnen fietsen, ook met -10 in de winter..

• benbam
  • Laatst online: 08:59
antimos schreef op donderdag 29 november 2018 @ 16:11:
[...]

Zit zelf ook aan zoiets te denken, een bestaande transportfiets die ik wil ombouwen naar elektrisch.
Ik neem aan dat je het type Pick Up Classic met 3 versnellingen hebt?

Qua middenmotor ben ik er nog niet helemaal uit, de Bafang BBS02 of een Tongsheng TSDZ2.
De accu moet ik nog bouwen, gebruik daar zo'n Hailong case voor met 18650 batterijen, daar heb ik nog een flink aantal van liggen....
Neen, ik heb nexus naaf met 7 versnellingen. Reed in het verleden altijd in 5e versnelling, en had me dus een adapter en ander tandwiel besteld om terug een 38 tands tandwiel te hebben zoals voorheen. Maar nu blijkt dat het standaard 44-tands tandwiel eigenlijk de ideale verhouding geeft (voor mij) om in 5e versnelling te kunnen rijden aangezien de snelheid nu wat hoger ligt als voorheen.

Ik ben van België dus we zijn hier beperkt tot 250W, daarmee dat ik de BBS01 gekozen had. Ik ben wel aangenaam verrast van de stilte van de motor. Nagenoeg niet te horen.

• Eric_Cantona

Eric_Cantona

"Au Revoir"

Eric_Cantona schreef op woensdag 28 november 2018 @ 15:15:
Even 'n "cross-postje" vanuit 't pedelec-topic:

Ik heb kortgeleden ’n e-bike aangeschaft met Bafang achterwielmotor. Deze gaat op dit moment ongeveer 35 km/u met flink meetrappen. Ik vroeg me af of ’t mogelijk is nog iets meer snelheid uit deze motor te kunnen halen. Ik hoopte op ’n snelheid van zo’n 40 km/u

Specs:
Motor: 500 watt 36 volt
Accu: 10 ampère 36 volt
Controller: 36 volt, 8 ampère, max 17 ampère,

Ik heb 't gevoel dat de ondersteuning bij 31-32 km/u ophoudt, in de instellingen (Bafang DP C10 display) staat alles goed voor mijn gevoel (max 60 km/u, verder geen begrenzingen gevonden). Ik heb zelfs de wielmaat op 16 inch gehad ipv. 26 inch.
Hiermee leek 't rijden van 'n iets hogere snelheid iets makkelijker te gaan, maar uiteindelijk scheelt 't weinig.

Ik denk dus dat er in de controller iets begrensd is, echter heb ik geen aansluitingen gevonden zoals andere Bafang-motoren om aan te sluiten op de computer.

Iemand 'n idee? Of wat ik zou moeten veranderen om toch wat meer snelheid te halen?
Niemand?

Mijn vorige fiets had 'n 36v accu en 250w output en daar reed ik makkelijk 45 km/u mee. Ik twijfel wat voor motor daar op gemonteerd was, zal ook 500w of misschien 1000w zijn geweest. Maar ik denk dat 't probleem vooral in de controller zit.

• madmaxf1
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 24-08 21:41
Ik denk ook de controller. Heb een Bafang voorwielmotor ( 250 watt ) en die staat in de controller al standaard op 15 ampère ingesteld.

• Eric_Cantona

Eric_Cantona

"Au Revoir"

madmaxf1 schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 20:05:
Ik denk ook de controller. Heb een Bafang voorwielmotor ( 250 watt ) en die staat in de controller al standaard op 15 ampère ingesteld.
Kun jij de controller uitlezen met de computer? Ik heb nu 'n andere controller besteld, even daarop wachten. Hopelijk lost dat 't probleem op.

• Opperpanter2
Eric_Cantona schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 20:48:
[...]

Kun jij de controller uitlezen met de computer? Ik heb nu 'n andere controller besteld, even daarop wachten. Hopelijk lost dat 't probleem op.
Een naafmotor heeft een bepaalde maximum topsnelheid. Meer als er tegenaan gooien helpen dan niet meer. Heeft te maken met de koperen windingen. Het voltage verhogen is dan het enige wat nog helpt. Ik zeg niet dat dit bij jou zo is, maar veel van de goedkopere 250W ombouw pakketten hebben motoren die gemaakt zijn voor max 30-35 km/u.

• Maasluip
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 10:11

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

In het algemeen heeft een elektromotor een maximaal toerental. Maar bij middenmotoren merk je dat niet zo omdat je dan nog versnellingen hebt. Bij een voorwiel- of achterwielmotor niet. Dan zit je echt met de maximale snelheid die de motor je kan geven.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• Eric_Cantona

Eric_Cantona

"Au Revoir"

Opperpanter2 schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 22:34:
[...]

Een naafmotor heeft een bepaalde maximum topsnelheid. Meer als er tegenaan gooien helpen dan niet meer. Heeft te maken met de koperen windingen. Het voltage verhogen is dan het enige wat nog helpt. Ik zeg niet dat dit bij jou zo is, maar veel van de goedkopere 250W ombouw pakketten hebben motoren die gemaakt zijn voor max 30-35 km/u.
Snap ik, maar ik heb 'n motor van 500w en de ondersteuning lijkt abrupt te stoppen bij ongeveer 30 km/u, 4 à 5 km/u fiets ik er dan nog met moeite bij. Ik zit qua cadans ook nog niet op de zwaarste versnelling. Dus ik hoop dat ik iets meer ondersteuning krijg en daardoor in de zwaarste versnelling mee kan trappen.
Maasluip schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 08:17:
In het algemeen heeft een elektromotor een maximaal toerental. Maar bij middenmotoren merk je dat niet zo omdat je dan nog versnellingen hebt. Bij een voorwiel- of achterwielmotor niet. Dan zit je echt met de maximale snelheid die de motor je kan geven.
Maar ik heb dus 't idee dat er meer in de motor zit en dat de snelheid softwarematig begrensd is. En waar ik dan vooral naar kijk is wat de controller "uitpoept" naar de motor toe:

Ik heb 't idee dat 't nominale vermogen van 8 ampère en de piek van 17 ampère er voor zorgt dat de ondersteuning bij ongeveer 30 km/u stopt. Ik heb dus nu 'n controller besteld met 12 ampère nominaal vermogen en 25 ampère piekvermogen.

Is dat 't niet, dan ga ik op zoek naar 'n andere oplossing. Helaas moet ik nog even wachten, de controller komt binnen nu en 'n paar weken aan. Tot die tijd "rustig" fietsen ;)

• Soldaatje
  • Laatst online: 24-08 19:20
Wat voor accu heb je dan? Misschien trekt die het niet, heb ik ook op max vermogen.

• Eric_Cantona

Eric_Cantona

"Au Revoir"

Soldaatje schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 10:24:
Wat voor accu heb je dan? Misschien trekt die het niet, heb ik ook op max vermogen.
36v 10a.

• doek55
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 15:22
Eric_Cantona schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 08:33:
[...]

Snap ik, maar ik heb 'n motor van 500w en de ondersteuning lijkt abrupt te stoppen bij ongeveer 30 km/u, 4 à 5 km/u fiets ik er dan nog met moeite bij. Ik zit qua cadans ook nog niet op de zwaarste versnelling. Dus ik hoop dat ik iets meer ondersteuning krijg en daardoor in de zwaarste versnelling mee kan trappen.

[...]

Maar ik heb dus 't idee dat er meer in de motor zit en dat de snelheid softwarematig begrensd is. En waar ik dan vooral naar kijk is wat de controller "uitpoept" naar de motor toe:

[Afbeelding]

Ik heb 't idee dat 't nominale vermogen van 8 ampère en de piek van 17 ampère er voor zorgt dat de ondersteuning bij ongeveer 30 km/u stopt. Ik heb dus nu 'n controller besteld met 12 ampère nominaal vermogen en 25 ampère piekvermogen.

Is dat 't niet, dan ga ik op zoek naar 'n andere oplossing. Helaas moet ik nog even wachten, de controller komt binnen nu en 'n paar weken aan. Tot die tijd "rustig" fietsen ;)
Het is volgens mij een LiShui controller, maar ik krijg niets gevonden of je deze zelf kunt programmeren. https://endless-sphere.com/forums/viewtopic.php?t=90027
https://endless-sphere.com/forums/viewtopic.php?t=95476

Ik hoop dat de controller die je hebt besteld wel te programmeren is, want het kan zijn dat die ook bij 30km/u stopt met ondersteunen. Het vermogen van je huidige controller is namelijk al ruim voldoende om >30km/u te halen zonder zelf te trappen.

• Opperpanter2
Je bedoelt 10Ah? Of 10A max continuous discharg?
Bij 10Ah is de 17A max die je nu zou trekken al 1.7C, kan best dat daardoor je voltage inzakt en je niet de maximale topspeed haalt. Als het echter goede cellen zijn zou het geen probleem mogen zijn.
Anyway, straks weet je meer met je "zwaardere" controller.

• Eric_Cantona

Eric_Cantona

"Au Revoir"

doek55 schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 15:22:
[...]

Het is volgens mij een LiShui controller, maar ik krijg niets gevonden of je deze zelf kunt programmeren. https://endless-sphere.com/forums/viewtopic.php?t=90027
https://endless-sphere.com/forums/viewtopic.php?t=95476

Ik hoop dat de controller die je hebt besteld wel te programmeren is, want het kan zijn dat die ook bij 30km/u stopt met ondersteunen. Het vermogen van je huidige controller is namelijk al ruim voldoende om >30km/u te halen zonder zelf te trappen.
Super! Ik zal morgen eens kijken of ik 2 kabeltjes kan vinden die weer aan elkaar gekoppeld zijn, wellicht lost dat 't probleem al op.
Opperpanter2 schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 18:42:
[...]

Je bedoelt 10Ah? Of 10A max continuous discharg?
Bij 10Ah is de 17A max die je nu zou trekken al 1.7C, kan best dat daardoor je voltage inzakt en je niet de maximale topspeed haalt. Als het echter goede cellen zijn zou het geen probleem mogen zijn.
Anyway, straks weet je meer met je "zwaardere" controller.
10Ah is 't inderdaad.

• tuppes
  • Registratie: augustus 2013
  • Laatst online: 22-08 12:10
Omdat de leverancier van mijn fietsaccu mij niet informeert over het gebruik van zijn accu's en ik op het internet te veel afwijkende info voorgeschoteld krijg vraag ik het hier.
1.Een nieuwe accu eerst zoveel mogelijk leeg rijden maar zeker niet tot 0 %.
2.Eerst de stekker van de acculader in de accu steken en dan de stekker van de lader in het stopcontact steken.
3 De eerste keer helemaal volladen, dan eerst de stekker uit de accu trekken en dan pas de stekker van de lader uit het stopcontact halen.

Klopt dit enigszins of .........?

• luckyjan
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 10:20
tuppes schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 22:11:
Omdat de leverancier van mijn fietsaccu mij niet informeert over het gebruik van zijn accu's en ik op het internet te veel afwijkende info voorgeschoteld krijg vraag ik het hier.
1.Een nieuwe accu eerst zoveel mogelijk leeg rijden maar zeker niet tot 0 %.
2.Eerst de stekker van de acculader in de accu steken en dan de stekker van de lader in het stopcontact steken.
3 De eerste keer helemaal volladen, dan eerst de stekker uit de accu trekken en dan pas de stekker van de lader uit het stopcontact halen.

Klopt dit enigszins of .........?
https://www.fietsenwinkel.nl/blog/fietsaccu-opladen/

• B2B2
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 22-08 16:19
Ik heb begrepen. Lader aansluiten aan de accu. Als hij vol is lader eerst uit het laderblok. Dan loshalen van de accu.

Maar de site van Luckyjan zegt net iets anders.

• wwiilleemm
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 01-08 13:23
Ik heb een stopcontact met schakelaar.

https://www.allekabels.nl...xu5IWwoFG1XwaAuk3EALw_wcB

Eerst alles aansluiten op elkaar, dan als laatste de schakelaar aanzetten.
Dan maakt de volgorde helemaal niks uit.

• Tahref
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 02:51

Tahref

God bless you

Bij opladen eerst lader aan accu, daarna lader in stopcontact.
Wanneer accu geladen is, eerst lader uit stopcontact, daarna lader uit accu.

Ik heb in verleden bij opladen wel eens de lader eerst in stopcontact gedaan voordat ik de accu aansloot.
2x is het laden gestopt en was ik bang mijn accu te hebben gesloopt. Bleek ik uiteindelijk mijn lader te hebben gesloopt. Liep dus relatief goed af. (eerste keer onwetendheid, tweede keer luiheid)

• Opperpanter2
wwiilleemm schreef op zondag 2 december 2018 @ 10:23:
Ik heb een stopcontact met schakelaar.

https://www.allekabels.nl...xu5IWwoFG1XwaAuk3EALw_wcB

Eerst alles aansluiten op elkaar, dan als laatste de schakelaar aanzetten.
Dan maakt de volgorde helemaal niks uit.
Die schakelaar is hetzelfde als de stekker in/uit het stopcontact halen. Verandert dus helemaal niks aan de mogelijke gevolgen van volgorde.

• racinfo
  • Laatst online: 16:02
Stekker lader eerst in de accu, doe je het andersom dan levert dat een knetterende vonk op die je accuplug EN de lader kan beschadigen; dat geldt ook voor wanneer je de laadstekker uit de accu verwijderd met de netstekker in het stopkontakt, ook heel slecht voor laadplug en laadstekker ivm vonk overslag.

• Chrasher

Chrasher

Tevree met z'n PS4

In mijn originele Yamaha-PW handleiding wordt toch meerdere malen aangegeven om in alle situaties eerst de stekker in het stopcontact te steken voordat je de plug op de accu aansluit. Ik begrijp de mogelijke technische aspecten, maar ze raden dit niet voor niets aan bij Yamaha.
Dit is zowel uit de 2015 als de 2018 Yamaha-PW handleiding die ik hier heb liggen.

Aansluitvolgorde kan natuurlijk wel afhankelijk zijn van de gebruikte electronica zowel in de accu als de betreffende lader. Dit kan dus per merk verschillen.

Chrasher wijzigde deze reactie 03-12-2018 14:16 (3%)

• Dreamvoid
paularts schreef op donderdag 29 november 2018 @ 06:28:
(Zijn er eigenlijk elektrische fietsen met een terugtraprem?)

Ja....

laatst gehad als leenfiets
was een batavus volgens mij (wel een ouder model, ik schat 2014/15, mede door de accu)
3 versnelling naaf met terugtrap rem, en voorwiel motor

is dit prettig? ik vond van niet...
Met voorwielmotor lijkt het me idd niet best, maar met een combinatie van een achterwiel naafmotor met terugtraprem zou je in theorie een heel cleane/simpele fiets kunnen bouwen, zonder al die kwetsbare en onderhoudsgevoelige kabels, kettingen en riemen. Nou ja, er is vast wel een goede reden waarom niemand dat nog gedaan heeft.

specs

• wwwmarcel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 17-08 23:36
Iemand ervaring met winterbanden voor de fiets? zijn die er überhaupt?

Gisteren kreeg ik de tip om tubeless te gaan rijden...lichter en minder kans op een lekke band, iemand hier ervaring mee.

• Pathogen
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 23-08 15:30
Waarom zou het minder kans op lekken hebben?

Waar je mee omgaat, word je mee besmet.

• APBaguette
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 22-08 20:27
Ik heb Continental Top Contact Winter 2 banden op m'n Razer, bevalt prima. Veel meer grip dan de Marathon Supreme op glad wegdek (nat / bladeren / sneeuw). Wel merkbaar meer rolweerstand, het kost duidelijk meer moeite om 25km/u te rijden. Ik schat dat ze grofweg 10% meer verbruiken volgens het batterijniveau.

Bij de Razer moet je wel een beetje knutselen aan de bagagedrager, de Conti band is iets te hoog. Het is relatief eenvoudig, een stuk plastic weghalen en een bout iets inkorten, maar je moet het wel goed doen want het is een structureel onderdeel van de bagagedrager (er zit een profieltje onder het spatbord die de bagagedrager met het frame verbindt).

• wwiilleemm
Ik heb ook de Continental Top Contact Winter 2 banden. Al vanaf vorig jaar. Weinig slijtage tot nu toe. Bij gladheid hebben ze echt veel grip ten opzichte van normale fietsbanden.

Ook in modder voldoen ze prima, ook daar veel meer grip.

Zelfs bij fietspaden waar grit, of gemalen schelpen liggen, sporen ze merkbaar beter.

Aanrader!

• doek55
Hier ook de Conti Top Contact Winter II al meer dan 10.000km op mijn voorwiel en maar een beetje slijtage zichtbaar. Heeft op nat wegdek 100% meer grip dan de Schwalbe Energizer Plus.

• mrpink83
  • Laatst online: 18:45
doek55 schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 15:12:
Hier ook de Conti Top Contact Winter II al meer dan 10.000km op mijn voorwiel en maar een beetje slijtage zichtbaar. Heeft op nat wegdek 100% meer grip dan de Schwalbe Energizer Plus.
En ik begrijp dat je de banden ook in de zomer gebruikt? hele jaar door?

• wwiilleemm
ja hoor, zitten er nu ongeveer 3000 km op.

• doek55
mrpink83 schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 15:16:
[...]

En ik begrijp dat je de banden ook in de zomer gebruikt? hele jaar door?
Ja, want ik wil de grip niet missen tijdens een regenbui in de zomer. De grip op sneeuw heb ik nog niet kunnen testen, misschien deze winter.

• africatoto
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 17-04 11:44
wwwmarcel schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 12:59:
Iemand ervaring met winterbanden voor de fiets? zijn die er überhaupt?

Gisteren kreeg ik de tip om tubeless te gaan rijden...lichter en minder kans op een lekke band, iemand hier ervaring mee.
Winterbanden zijn er in beperkte mate voor (elektrische) fietsen. Kijk eens naar de Continental TopContact 2; een band waar ik erg goede verhalen over heb gehoord.

Wat betreft de tubes, doordat er geen wrijving plaatsvindt tussen binnen- en buitenband loopt deze inderdaad lichter. Ook kan er comfortabeler gereden worden doordat je met een lagere bandenspanning kan rijden. dus wat deze twee dingen betreft super, twee zaken die normaal altijd in een compromis met elkaar voorkomen (snelheid vs. comfort) gaan er allebei op vooruit. _/-\o_

Echter heb je wel een groot probleem als je onderweg wel een lekke band krijgt. De vloeibare latex die in de band zit doet lang niet altijd zijn werk, en vanwege het feit dat je niet zomaar even er een nieuw binnenbandje in kunt stoppen zul je moeten gaan lopen.

Daarnaast is het monteren een hels karwei. Allereerst krijg je de band er erg moeilijk op, om vervolgens nog te gaan lopen smeren met vloeibare latex wat vaak voor een rotzooitje zorgt.

In de zaak waar ik heb gewerkt werden tubes voornamelijk gebruikt door de sportieve/recreatieve fietser. Deze groep zal het verschil in rijeigenschappen merken en heeft de extra rompslomp er voor over. De 'normale' fietser die zijn fiets voornamelijk voor woon/werkzaken gebruikt zal het verschil nauwelijks/niet merken, en wegen de positieve dingen niet op tegen de negatieve.

• D!zzy
  • Registratie: juni 2007
  • Nu online
Standaard zitten er Schwalbe marathon GT's op de QWIC RD 10 speed (2600km). Heb er recent (200km) marathon 365's op laten leggen. Een wereld van verschil ivm grip. Rolweerstand is naar mijn gevoel ook wel merkbaar toegenomen (2 a 3km/u trager). Maar dat heb ik er wel voor over om geen uitschuiver te maken.

• Nivve
  • Registratie: februari 2016
  • Niet online
D!zzy schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 19:20:
Standaard zitten er Schwalbe marathon GT's op de QWIC RD 10 speed (2600km). Heb er recent (200km) marathon 365's op laten leggen. Een wereld van verschil ivm grip. Rolweerstand is naar mijn gevoel ook wel merkbaar toegenomen (2 a 3km/u trager). Maar dat heb ik er wel voor over om geen uitschuiver te maken.
Ik heb exact dit ook gedaan enkele weken geleden, voelt veel beter. Maar kan ook placebo effect zijn omdat ze eruit zien als mtb banden :9
Heb er ook een triatlon stuur op laten zetten, dus kan niet zeggen of het snelheid heeft gekost.

• zonnefreak
Ik heb zelf sinds vorig jaar ook de marathon 365 banden erop gelgd. En tot nu toe ben ik er goed tevreden over. Het scheelt bij mij ook wel een paar km/h qua wrijving.

Ik heb voor de echte gladde omstandigheden ook een set swalbe winterfiets banden met spikes erop. Heb hier ook wel een aantal keren mee gefietst, maar het grote nadeel is wel dat die banden veel herrie maken. Voetgangers draaien allemaal om om te kijken wat daar nou aankomt. Maar met ijzel en ijs kun je er zelfs prima mee blijven fietsen.
Ook in bochten gaat dit prima. Ik heb deze set banden op een extra setje velgen gemonteerd. Ik hoef dan alleen maar deze om te wisselen en klaar ben ik.
Kortom beide fietsbanden zijn prima maar met echt gladde omstandigheden winnen de banden met de spikes.

• BertV
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 24-08 22:03

BertV

R-L48

hm, met echte ijzel werkt niks. idd spikes. :P Als ik nog meer inlever op actieradius redt ik mijn woon-werk afstand niet meer.
35km, 40km/u GPS, met 500wh en standje (Bosch) sport. Met wind tegen gaat dat nu net.

Ik denk toch dat ik voor die paar extreme(re) dagen per jaar met de auto ga.
Kijk alleen al naar dit jaar, nu 5 december, en geen centje pijn.

BertV wijzigde deze reactie 05-12-2018 09:20 (15%)

Alleen "minder" is groen, de rest is commercie en huichelarij.

• Ettje66
  • Registratie: februari 2018
  • Laatst online: 25-07 08:47
zijn die winterbanden ook anti-lek banden?

• zonnefreak
Ettje66 schreef op woensdag 5 december 2018 @ 09:15:
zijn die winterbanden ook anti-lek banden?
Ja zeker wel. :)

• Dacuuu
  • Nu online
Zo, de meanwell hlg-185h-54a werkt perfect.
Heb een 48v accu, de meanwell heb ik ingesteld op 1 amp laden, lekker langzaam :) met een max voltage van 52.19v voor een lange levensduur van de accu. Bij het bereiken van het voltage gaat het amperage mooi naar 0.00. Super blij!

• mrpink83
  • Laatst online: 18:45
Dacuuu schreef op woensdag 5 december 2018 @ 12:55:
Heb een 48v accu, de meanwell heb ik ingesteld op 1 amp laden, lekker langzaam :) met een max voltage van 52.19v voor een lange levensduur van de accu. Bij het bereiken van het voltage gaat het amperage mooi naar 0.00. Super blij!
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Interessant! Even wat leken vragen?
Dit is dus een lader die mijn standaard lader kan vervangen? En ik kan gebruiken voor mijn 36 volt accu en 48? En ook nog in amperage kan instellen, dus ook voor snel laden?
(Ben soms maar paar uur ergens en moet dan al weer terug, dan is 2a per uur te weinig).

• Opperpanter2
Waarom heb je een meanwell genomen als ik vragen mag? Ik zie mensen die eigenlijk alleen maar nemen omdat ze juist sneller willen laden. Als je met 1A wil laden kan je net zo goed een goedkoop ladertje kopen en op 52V afregelen?

• Dacuuu
  • Nu online
mrpink83 schreef op woensdag 5 december 2018 @ 13:14:
[...]

Interessant! Even wat leken vragen?
Dit is dus een lader die mijn standaard lader kan vervangen? En ik kan gebruiken voor mijn 36 volt accu en 48? En ook nog in amperage kan instellen, dus ook voor snel laden?
(Ben soms maar paar uur ergens en moet dan al weer terug, dan is 2a per uur te weinig).
Als jij een lader heeft die simpel een + - heeft wel, merken zoals Bosch of yamaha etc maken het onnodig ingewikkeld, zodat je alleen hun zooi kan gebruiken.

Ik ben even het voltage bereik van deze meanwell vergeten, maar je hebt ze ook voor minder voltage.

2amp is vrij standaard. Ik weet niet wat voor aansluiting je hebt, maar als je een jackplug 2.5mm hebt raden ze daar voor aan om niet sneller te laden dan 3amp.
Opperpanter2 schreef op woensdag 5 december 2018 @ 14:25:
Waarom heb je een meanwell genomen als ik vragen mag? Ik zie mensen die eigenlijk alleen maar nemen omdat ze juist sneller willen laden. Als je met 1A wil laden kan je net zo goed een goedkoop ladertje kopen en op 52V afregelen?
Omdat het amperage / voltage makkelijk instelbaar is. Ik weet niet of er behoefte is om altijd met deze settings te laden.
Welk goedkoop ladertje bedoel je? De meanwell was al erg goedkoop, en de bouwkwaliteit is super. Vele malen beter dan al de standaard opladers uit China.

• uiterlix
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 08:24
africatoto schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 15:47:
[...]
Echter heb je wel een groot probleem als je onderweg wel een lekke band krijgt. De vloeibare latex die in de band zit doet lang niet altijd zijn werk, en vanwege het feit dat je niet zomaar even er een nieuw binnenbandje in kunt stoppen zul je moeten gaan lopen.

Daarnaast is het monteren een hels karwei. Allereerst krijg je de band er erg moeilijk op, om vervolgens nog te gaan lopen smeren met vloeibare latex wat vaak voor een rotzooitje zorgt.

In de zaak waar ik heb gewerkt werden tubes voornamelijk gebruikt door de sportieve/recreatieve fietser.
Rijden met tubes is wat anders dan tubeless rijden. Op mijn mountainbike rij ik al jaren tubeless, d.w.z. zonder binnenband maar met een luchtdichte (tubeless ready) buitenband. Hierin doe je dan een klein beetje latex zodat wanneer je lek rijdt het gat vanzelf gedicht wordt. Dit stelt wel eisen aan de velg, deze moet ook luchtdicht zijn, meestal doe je dat door het aanbrengen van een speciaal verglint.
Op het moment dat je lek rijdt en de latex doet zijn werk niet, dan kun je er zonder problemen een binnenbandje instoppen.

• Racing_Reporter
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 14:33

Racing_Reporter

Mediaproducent

Dacuuu schreef op woensdag 5 december 2018 @ 12:55:
Nu kan ik uit de context even niet dit opmaken, maar het ziet eruit als een niet al te kostbaar project met zin. Nu vraag ik me wel af in hoeverre dit een universele oplossing is, of is het bijvoorbeeld mogelijk om hem tussen je eigen lader en het stopcontact in te plaatsen om het aantal amps af te knijpen wat de lader uit het stopcontact probeert te trekken?

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

• zonnefreak
Ik heb vandaag bij de motor speciaalzaak maar eens een spuitbus ketting spray daar gekocht. Ik heb zelf een derailleur met 9 versnellingen in combinatie met een bosch middenmotor. Ik gebruik normaal gesproken voor mijn ketting onderhoud van muc off de dry en wet c3 ceramic uitvoeringen.
Het grote nadeel van deze producten is dat de olie er op een gegeven moment er toch uit komt zetten. Zeker als het regent is het een grote zwijnestal van ketting smeermiddelen maar ook van de hydraulische velgremmen. Ik kan op mijn achterband nog amper de reflecterende strepen terug zien.
Vandaar mijn overstap naar de motorkettingen spray. Deze blijft ook bij zeer hoge snelheden geen last hebben van rondvliegende olie die uit de schakels geperst wordt. Voorlopig staat er voor de komende 2 dagen genoeg regen op het programma, dus ik kan het gelijk gaan uittesten :X
Ik hou jullie nog wel op de hoogte :)

• Opperpanter2
Racing_Reporter schreef op donderdag 6 december 2018 @ 17:51:
[...]

Nu kan ik uit de context even niet dit opmaken, maar het ziet eruit als een niet al te kostbaar project met zin. Nu vraag ik me wel af in hoeverre dit een universele oplossing is, of is het bijvoorbeeld mogelijk om hem tussen je eigen lader en het stopcontact in te plaatsen om het aantal amps af te knijpen wat de lader uit het stopcontact probeert te trekken?
Nee.

• wwiilleemm
O.

• Dacuuu
  • Nu online
Racing_Reporter schreef op donderdag 6 december 2018 @ 17:51:
[...]

Nee, de meanwell is dus de lader, maar aangezien die geen schermpje heeft, heb ik er een apparaatje tussen gehangen(dat blauwe ding) die het voltage / amperage meet, zodat je toch de data kan zien.

• racinfo
  • Laatst online: 16:02
Het is een LED voeding, die meanwell. Ik heb vorig jaar de fabrikant ervan aangeschreven en zijn advies luidde toen deze lader niet te gebruiken met laden van Lithium accu's.

Wat ik ervan begreep schakelt deze lader bij het bereiken van de eindspanning niet w(m)eer aan wat wel nodig is om de cellen te balanceren.

• gop1
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 16:40
Elektrische fietsen worden volgens mij veelal gebruikt voor woon-werkverkeer over iets langere afstanden. Hoe doen jullie het met zulk nat weer als vandaag en de komende dagen? Gewoon doorfietsen of kiezen jullie een alternatief vervoersmiddel?
Pagina: 1 ... 82 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True