Ik heb een Basil Urban Fold Messenger. Daar zit een apart vak in waar je je laptop in kan schuiven. Wel vrij krap, maar mijn laptop is een 14" ultrabook en past daar mooi in. Met een 15" gaat het niet lukken, die zou dan los in de tas moeten. Tas doet ook dienst als schoudertas als ik niet met de fiets ben, dat was één van mijn vereisten. Degelijke tas, alleen jammer dat er alleen kleine laptops in passen, maar misschien heeft Basil ook tassen voor grotere laptops. Regendicht, maar niet bij zware buien (maar daarvoor zit er een hoes bij, dan gaat het wel weer).kaasszje schreef op maandag 07 november 2016 @ 23:38:
Nu nog een goeie tas om mijn laptop dagelijks mee te nemen.
Al zitten kijken naar ortlieb office-bag (high visibility) maar vind hem wel erg duur.
Standaard tas vanuit ebike 2 go is de ortlieb back-roller classic.
Maar of dat prettig is voor je laptop.
Iemand nog andere idee-en ?
Ik ben zelf al 2,5 jaar erg tevreden met mijn Merida. En die ziet er eerlijk gezegd nog wat sportiever uit als de Sinus en Stevens modellen die je aandraagtPaul schreef op maandag 07 november 2016 @ 22:09:
Ik kom door het bos amper meer wijs uit welke bomen nu beter of slechter zijnNu valt dat op zich wel op te zoeken, maar ook wat nu vooroordeel en wat nu waarheid is.
Momenteel heb ik een Stevens Randonneur, een niet-elektrische hybride. Ik fiets daar betrekkelijk gemakkelijk 28 km/uur kruissnelheid, of 24 km/uur gemiddeld. Als ik daarmee echter mijn 'krantenwijk' doe (1x in de week 50 km, 80 kranten, vlakke route, lange afstanden afgewisseld door stop-en-go bezorgen in buitengebied) heb ik nog 3 dagen last van mijn knieën. Alternatief is met de motor, ook niet ideaal.
Cue de elektrische fiets. Beetje rondzoeken, sorteren op prijs en zoen je wordt overspoeld met truttige transportfietsen met onderstuurmotor, rommelbrakes, Nexus 7 brol en koplampen waar je penlites in moet doen. Zo, heb ik dan alle vooroordelen gehad?
Het moge duidelijk zijn, ik zoek iets wat meer sportief. Zodra je fietsen zoekt met derailleur waarop je een beetje voorover zit (en ik zit op de Randonneur heel erg voorover, zelfs de riser is omgekeerd) mag je ook je budget oprekken, maar zo rond de 2300~2600 is toch wel het een en ander te vinden.
Je komt dan ook op voor mij onbekend terrein. Bosch Active of Bosch Performance (om de ene of andere reden zit er in dit segment overwegend een Bosch motor onder lijkt het)? Magura, Shimano of Tektro schijfremmen? Suntour hydraulisch of air? En waarom proppen de meeste fabrikanten de accu nog op de bagagedrager?
De Stevens E-Triton lijkt me wel wat, maar behalve dat daar een paar honderd euro van de adviesprijs af moet voordat ik het geld er voor over heb is die pas over een paar maanden leverbaar. De Sinus Tria 10 is ook pas over enige tijd leverbaar. De Sinus BT20 is goed betaalbaar en direct leverbaar, maar heeft een Bosch Active ipv een Bosch Performance motor. Ga ik dat merken? De Merida e-spresso Sport's zien er ook wel OK uit...
De Batavus Razer zier er op zich niet verkeerd uit en is een stuk goedkoper, maar heeft wel een naafversnelling (en de standaard bij de trappers. Kun je 25 kilo fiets op gaan tillen omdat de trappers de standaard blokkeren)...
Hoe onderscheid ik, als leek, het kaf van het koren? En hoeveel van wat ik als kaf aanmerk is eigenlijk ook gewoon koren? Want de keuze "derailleur" doet heel veel fietsen afvallen (Razer, Cityzen C8 HMB, etc) terwijl mijn ervaringen met naafversnellingen zich beperken zich tot defecte 3-speed Sturmey Archers
De afweging Active line vs Performance line is voor mij een no-brainer, altijd voor Performance Line gaan als je de fiets intensief gaat gebruiken. Active Line is wat meer voor toertochtjes / mooi weer etc...
Heb wel eens een leenfiets gehad met Active Line en naafversnelling en ik reed gelijk 3km/u langzamer en trapte me suf.
Verder zoals Neographikal aangeeft heeft Haibike ook leuke modellen, en dan ook met Yamaha motor.
http://www.haibike.com/en...ng-4-0?variant=4548409748
De Razer is volgens mij ook helemaal geen verkeerde fiets, Roffeltjes kan je daar meer over vertellen
Ook Yamaha powered maar dan inderdaad met naafversnelling.
Gefeliciteerd, goede keuze denk ik. Lekker cruisen duskaasszje schreef op maandag 07 november 2016 @ 23:38:
De kogel is door de kerk.
Er komt een cruiser
Benieuwd wanneer hij geleverd gaat worden.
Nu al zin in
Al zitten kijken naar ortlieb office-bag (high visibility) maar vind hem wel erg duur.
Heb je voor direct kopen gekozen of voor lease?
Voor een leek heb je wel heel veel mening!Paul schreef op maandag 07 november 2016 @ 22:09:
Ik kom door het bos amper meer wijs uit welke bomen nu beter of slechter zijnNu valt dat op zich wel op te zoeken, maar ook wat nu vooroordeel en wat nu waarheid is.
Momenteel heb ik een Stevens Randonneur, een niet-elektrische hybride. Ik fiets daar betrekkelijk gemakkelijk 28 km/uur kruissnelheid, of 24 km/uur gemiddeld. Als ik daarmee echter mijn 'krantenwijk' doe (1x in de week 50 km, 80 kranten, vlakke route, lange afstanden afgewisseld door stop-en-go bezorgen in buitengebied) heb ik nog 3 dagen last van mijn knieën. Alternatief is met de motor, ook niet ideaal.
Cue de elektrische fiets. Beetje rondzoeken, sorteren op prijs en zoen je wordt overspoeld met truttige transportfietsen met onderstuurmotor, rommelbrakes, Nexus 7 brol en koplampen waar je penlites in moet doen. Zo, heb ik dan alle vooroordelen gehad?
Het moge duidelijk zijn, ik zoek iets wat meer sportief. Zodra je fietsen zoekt met derailleur waarop je een beetje voorover zit (en ik zit op de Randonneur heel erg voorover, zelfs de riser is omgekeerd) mag je ook je budget oprekken, maar zo rond de 2300~2600 is toch wel het een en ander te vinden.
Je komt dan ook op voor mij onbekend terrein. Bosch Active of Bosch Performance (om de ene of andere reden zit er in dit segment overwegend een Bosch motor onder lijkt het)? Magura, Shimano of Tektro schijfremmen? Suntour hydraulisch of air? En waarom proppen de meeste fabrikanten de accu nog op de bagagedrager?
De Stevens E-Triton lijkt me wel wat, maar behalve dat daar een paar honderd euro van de adviesprijs af moet voordat ik het geld er voor over heb is die pas over een paar maanden leverbaar. De Sinus Tria 10 is ook pas over enige tijd leverbaar. De Sinus BT20 is goed betaalbaar en direct leverbaar, maar heeft een Bosch Active ipv een Bosch Performance motor. Ga ik dat merken? De Merida e-spresso Sport's zien er ook wel OK uit...
De Batavus Razer zier er op zich niet verkeerd uit en is een stuk goedkoper, maar heeft wel een naafversnelling (en de standaard bij de trappers. Kun je 25 kilo fiets op gaan tillen omdat de trappers de standaard blokkeren)...
Hoe onderscheid ik, als leek, het kaf van het koren? En hoeveel van wat ik als kaf aanmerk is eigenlijk ook gewoon koren? Want de keuze "derailleur" doet heel veel fietsen afvallen (Razer, Cityzen C8 HMB, etc) terwijl mijn ervaringen met naafversnellingen zich beperken zich tot defecte 3-speed Sturmey Archers
Truttige transportfietsen, gelukkig hebben we niet allemaal dezelfde smaak
Onderstuur motor, ooit wel eens op gereden? Valt reuze mee hoor dat onderstuur.
Rommelbrakes, je bedoelt de oude sachs en sa troep? Die zitten gelukkig nog maar op een zeer beperkt aantal fietsen. Tegenwoordig zitten erop de meeste fietsen rollerbrakes van shimano. Mits voorzien van de juiste hoeveelheid rollerbrakevet voldoen deze uitstekend in het vlakke NL.
Nexus 7 brol? Behalve dat de Nexus 7 in geen 1 versnelling direct drive heeft is er niets mis met deze naaf.
Anders neem je de nexus 8.
Koplampen met penlites, wat wil je dan een dynamo? Een keer je fiets parkeren 3 keer draadjes stuk.
Naaf dynamo dan? Shimano heeft veel weerstand en de lagers gaan stuk. Een son dan maar? Dat loopt aardig in de papieren.
Pijn in je knieen komt vaak door een verkeerde zit.
never argue with a moderator, he will shut your account down.
Mensen hier ervaring met de Giant Twist?
Mijn partner heeft er een gehad, ding doet het helemaal, behalve..
- het display werkt niet naar behoren.
De tijd klopt, de knopjes doen het maar hij geeft totaal geen snelheid aan. En daarmee dus ook niet de afstand. Niet heel ernstig allemaal, maar mijn meissie zou ook dat graag in orde hebben.
Heb al eens gepield met het metalen frutseltje (magneetje mogelijk) in het achterwiel, maar dat is om te kijken of het achterwiel draait en zo het voorwiel mogelijk geen power geeft. Maar ws zit dat ding intern in het voorwiel.
Batterij is ook al vervangen.
Mijn partner heeft er een gehad, ding doet het helemaal, behalve..
- het display werkt niet naar behoren.
De tijd klopt, de knopjes doen het maar hij geeft totaal geen snelheid aan. En daarmee dus ook niet de afstand. Niet heel ernstig allemaal, maar mijn meissie zou ook dat graag in orde hebben.
Heb al eens gepield met het metalen frutseltje (magneetje mogelijk) in het achterwiel, maar dat is om te kijken of het achterwiel draait en zo het voorwiel mogelijk geen power geeft. Maar ws zit dat ding intern in het voorwiel.
Batterij is ook al vervangen.
[ Voor 6% gewijzigd door maartend op 08-11-2016 11:29 ]
De Razer is een prima fiets. Heeft een van de betere naafversnelingen. Zet de standaard, of een nieuwe standaard, op een andere plaats.Paul schreef op maandag 07 november 2016 @ 22:09:
Welkom in het R&M kampkaasszje schreef op maandag 07 november 2016 @ 23:38:
De kogel is door de kerk.
Er komt een cruiser
Benieuwd wanneer hij geleverd gaat worden.
Nu al zin in
Ik meen dat de Ortlieb Office-bag niet helemaal waterdicht is. Wel de Ortlieb Back-Roller Classic. Ik ben daar zeer content mee. Oersterk en 100% waterdicht, maar om de laptop moet dan wel een laptoptas.
Leuke fietsen
De fiets lenen van de eigenaarOgWok schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 07:53:
Meervoud nog wel?! Wat doe je er dan mee?
Hmm, ze hebben wel goedkopere modellen? Ik heb nog niet helemaal door hoe die website in elkaar zit denk ikVlassie1980 schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 09:33:
Verder zoals Neographikal aangeeft heeft Haibike ook leuke modellen, en dan ook met Yamaha motor.
http://www.haibike.com/en...ng-4-0?variant=4548409748
Goed he? Je lees wel eens wat, zit wel eens op wat fietsen...Speedster schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 10:18:
Voor een leek heb je wel heel veel mening!
Het ding zit onder het stuur... En ja, die ene fiets met voorwielmotor waar ik op heb geredden (modeljaar 2016) deed allemaal dingen die me niet bevielenOnderstuur motor, ooit wel eens op gereden? Valt reuze mee hoor dat onderstuur.
Die mijns inziens nog steeds zompig aanvoelenTegenwoordig zitten erop de meeste fietsen rollerbrakes van shimano.
Naafdynamo op een niet-elektrische fiets, en geen extra accus gaan plaatsen op een fiets waar al een joekel van een accu op zit, ja...Koplampen met penlites, wat wil je dan een dynamo?
Misschien je fiets _parkeren_ in plaats van neersmijten? Ik heb nog nooit kapotte draadjes gehad met een moderne fiets. Wel met 20 jaar oude fietsen waar nog gloeilampjes in zaten.Een keer je fiets parkeren 3 keer draadjes stuk.
Als het alleen maar na het fietsen zou zijn, mogelijk. Het is echter een algemener probleem in mijn gevalPijn in je knieen komt vaak door een verkeerde zit.
"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock
Je moet niet alles geloven wat je leest....
Gelukkig zit de motor niet onder het stuur maar er voor.
Anders zou het een winkelwagentje worden.
En tsja, 1 zwaluw brengt nog geen zomer.
Zompig aanvoelen van rollerbrakes zit in te weinig vet. (of in het relikwie uit de begintijd van de rollerbrakes de power modulater)
Licht op E-bike via de E-bike accu daar heb je een sterk punt.
Het neer smijten doet Jan de wind of de o zo behulpzame mede fietsers en fietsters.
Geen idee welk probleem jij met je knieen hebt maar als mijn zadel ook maar iets te laag of te hoog staat krijg ik last van mijn knieen. Ook oude Look pedalen zijn funest voor je knieen.
Gelukkig zit de motor niet onder het stuur maar er voor.
Anders zou het een winkelwagentje worden.
En tsja, 1 zwaluw brengt nog geen zomer.
Zompig aanvoelen van rollerbrakes zit in te weinig vet. (of in het relikwie uit de begintijd van de rollerbrakes de power modulater)
Licht op E-bike via de E-bike accu daar heb je een sterk punt.
Het neer smijten doet Jan de wind of de o zo behulpzame mede fietsers en fietsters.
Geen idee welk probleem jij met je knieen hebt maar als mijn zadel ook maar iets te laag of te hoog staat krijg ik last van mijn knieen. Ook oude Look pedalen zijn funest voor je knieen.
Verwijderd
Heeft iemand onlangs al de laatste BBS01 (verbeterde versie), gekocht in het verre oosten. waar was dat?
Huur koop constructie via Ebike to go.Vlassie1980 schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 09:33:
[...]
Gefeliciteerd, goede keuze denk ik. Lekker cruisen dus![]()
Heb je voor direct kopen gekozen of voor lease?
Direct kopen werd me even te veel geld in 1 keer.
Dus zo kan ik het mooi oplossen met reis kosten vergoeding
Hopelijk in week 50 dus op de fiets
Tnx- oblomov - schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 11:29:
[...]
Welkom in het R&M kamp![]()
Ik meen dat de Ortlieb Office-bag niet helemaal waterdicht is. Wel de Ortlieb Back-Roller Classic. Ik ben daar zeer content mee. Oersterk en 100% waterdicht, maar om de laptop moet dan wel een laptoptas.
Bedoel je dan zo'n sleave voor je laptop ?
Of past een gewone laptop tas in de back roller ? (heb je foto hoe jij je laptop mee neemt ?)
Op de office-bag zit ook zo'n rol bovenop, dus had eigenlijk gehoopt dat deze wel waterdicht was.
(Hmm volgens fietsenwinkel.nl is die wel waterdicht, commuter zou ook waterdicht moeten zijn)
Kortom nog ervarings deskundigen met deze tas ?
Ik ben verstopt zoek een ander :P
Verwijderd
Hallo allemaal,
Ook ik ben een groot fan van ebikes.
Ik lees hier al een tijdje mee en besloten om me maar eens aan te melden.
Ik ben Richard, 34 jaar en inmiddels autovrij
Zelf ben ik ooit begonnen met een tweedehandse oude Sparta Ion, puur voor mijn werk. (Klarenbeek - Deventer)
Daarna een Merida met Bosch classic peformance, helaas liep de motor vast
Tegenwoordig moet ik wat langer trappen (32 km enkel) dus ik twijfelde over een auto of een ebike.
Toch voor de ebike gekozen en omdat ik dwars door de veluwe kan (Lees mtb route) gekozen voor een Haibike Sduro Hardseven SL.
Echt een zeer mooie en betrouwbare fiets.

Het is enorm leuk om zo naar je werk te kunnen fietsen, helaas ga ik alleen wel verhuizen.
Dan wordt de afstand slechts 15 km enkel en alleen via verharde wegen.
En daar zit ik dan met een e-mtb, prachtige fiets, alleen heb ik liever een trekkingfiets voor mijn nieuwe route.
Hoe oh hoe ga ik dit oplossen?
De fiets is slechts een half jaar oud.
Inruilen bij de winkel?
Ruilen met een particulier?
Zelf ben ik ooit begonnen met een tweedehandse oude Sparta Ion, puur voor mijn werk. (Klarenbeek - Deventer)
Tegenwoordig moet ik wat langer trappen (32 km enkel) dus ik twijfelde over een auto of een ebike.
Toch voor de ebike gekozen en omdat ik dwars door de veluwe kan (Lees mtb route) gekozen voor een Haibike Sduro Hardseven SL.

Het is enorm leuk om zo naar je werk te kunnen fietsen, helaas ga ik alleen wel verhuizen.
En daar zit ik dan met een e-mtb, prachtige fiets, alleen heb ik liever een trekkingfiets voor mijn nieuwe route.
Inruilen bij de winkel?
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2016 17:30 . Reden: toevoeging ]
Eerst maar eens proberen met de huidige?
Hier is de Gazelle Grenoble C7 HMB in bestelling voor de partner. Dat ze ik er maar veel mee naar het werk moge fietsen vanaf december
Hier is de Gazelle Grenoble C7 HMB in bestelling voor de partner. Dat ze ik er maar veel mee naar het werk moge fietsen vanaf december
Ik ben de enige die geen laptop heeft in mijn gezin. iMac en iPad voldoen voor een pensionado, dus ik hoef ook geen te vervoeren.kaasszje schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 15:46:
Tnx![]()
Bedoel je dan zo'n sleave voor je laptop ?
Of past een gewone laptop tas in de back roller? (heb je foto hoe jij je laptop mee neemt ?)
Op de office-bag zit ook zo'n rol bovenop, dus had eigenlijk gehoopt dat deze wel waterdicht was.
(Hmm volgens fietsenwinkel.nl is die wel waterdicht, commuter zou ook waterdicht moeten zijn)
De Ortlieb Back Roller Classic heeft een apart vak voor een laptop en ik verwacht dat een DIKKE sleeve voldoet. Een laptop krijgt heel wat te verduren in een achtertas.
Mogelijk kan Roffeltjes hier een reactie op geven. Hij heeft dezelfde Ortlieb tas!
Hoi Paul, ik ben even gefascineerd door het gegeven: je doet 1x per week een krantenwijk (om een centje te verdienen ? of is het therapeutisch...) en daarvoor wil je nu 2-3k aan fiets gaan uitgeven?
Ik bedoel het niet vervelend hoor, ben gewoon benieuwd
Ik bedoel het niet vervelend hoor, ben gewoon benieuwd
Inruilen bij de winkel is wellicht wat veel kapitaalverlies. Aan een particulier kun je hem voor meer verkopen doorgaans.Verwijderd schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 17:28:
Hallo allemaal,
[afbeelding]
Inruilen bij de winkel?
Wel een erg mooie fiets, eigenlijk zonder om weg te doen ondanks dat je alleen maar fietspad hebt. Als de fiets je verder goed bevalt gewoon lekker doorrijden?
Wat verlichting en andere buitenbanden erop en gaan?Verwijderd schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 17:28:
Heb je een heel goed puntdcl! schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 19:12:
Hoi Paul, ik ben even gefascineerd
Tel daar bij op dat ik overwerkuren in kan zetten voor een fietplan en ik toch al niet echt op het geld van die overuren rekende waardoor die fiets 750 euro goedkoper is (eigenlijk dus maar 315 euro
Ben vandaag weer bij de FM geweest, die kan iig aan Haibike komen, al zit daar wel een paar maanden levertijd op. Wel had hij mogelijk een 4 jaar oude Flyer met Rohloff naaf, die nieuw 4500 zou moeten kosten, hij gaat kijken wat die (met nieuwe accu) nu zou kosten. Wel een onofficiële 45km fiets maar blijkbaar terug te zetten naar 25 (ik zie met name die helm niet zitten
Rhàshan - Aditu Sunlock
Als je onderstaande tas bedoeld dan heb ik mij vergist.kaasszje schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 15:46:

Jah of deze high visible, of de normale variant hiervan.- oblomov - schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 22:05:
[...]
Als je onderstaande tas bedoeld dan heb ik mij vergist.
[afbeelding]
Beide zijn volgens mij even water dicht.
Dank je wel
Ortlieb heeft meerdere office bags. Ik heb de Black&WhiteXL en daar kan je gewoon mee diepzeeduiken bij wijze van spreken. Door de vouw-sluiting gewoon net zo waterdicht als de rest van de Ortliebs...- oblomov - schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 11:29:
[...]
Welkom in het R&M kamp![]()
Mijn laptop heeft er trouwens nog geen schade van ondervonden, en die gaat toch regelmatig mee... Sterker nog, sinds ik de laptop meeneem op de fiets nog geen BSOD gehad, daarvoor wel vaker.
Je moet niet de HDD laten spinnen tijdens het fietsen, maar de meeste laptops hebben tegenwoordig SSD en kunnen dus ook een ritje over kasseien hebben.
Dank je wel.Het Poezenbeest schreef op woensdag 09 november 2016 @ 18:53:
[...]
Ortlieb heeft meerdere office bags. Ik heb de Black&WhiteXL en daar kan je gewoon mee diepzeeduiken bij wijze van spreken. Door de vouw-sluiting gewoon net zo waterdicht als de rest van de Ortliebs...
Mijn laptop heeft er trouwens nog geen schade van ondervonden, en die gaat toch regelmatig mee... Sterker nog, sinds ik de laptop meeneem op de fiets nog geen BSOD gehad, daarvoor wel vaker.
Je moet niet de HDD laten spinnen tijdens het fietsen, maar de meeste laptops hebben tegenwoordig SSD en kunnen dus ook een ritje over kasseien hebben.
Vind het erg mooie tassen.
Hopelijk kan ik er een goeie deal mee maken
Zo, gisteren nieuwe accu opgehaald voor mijn Turbo S. Capaciteit was 342 Wh en is nu 692 Wh 
Maar, nou vraag ik me af, op internet lees je 100 verschillende verhalen over batterijen eerst wel/niet leeg laten lopen en vervolgens wel/niet vol opladen.
Wat is nu verstandig met mijn nieuwe accu te doen. Recht uit de doos zat er nog 52% prik op. Eerst volledig opladen? Eerst volledig leegrijden? Of iets anders?
Maar, nou vraag ik me af, op internet lees je 100 verschillende verhalen over batterijen eerst wel/niet leeg laten lopen en vervolgens wel/niet vol opladen.
Wat is nu verstandig met mijn nieuwe accu te doen. Recht uit de doos zat er nog 52% prik op. Eerst volledig opladen? Eerst volledig leegrijden? Of iets anders?
Die 342 is bij benadering 52% van 692 Wh... Hebben ze niet een ander labeltje en een firmware-update op je oude accu geplakt?
Ik weet niet beter of je hoeft met een Lithium accu geen hele speciale dingen te doen. Ik zou hem denk ik de eerste keer wel tot 100% opladen, maar voor zover ik het begrepen heb gaat het "3x helemaal (maar niet diep!) leeg en helemaal vol" niet op voor lithium accu's; die zijn af fabriek al op volle sterkte.
Ik weet niet beter of je hoeft met een Lithium accu geen hele speciale dingen te doen. Ik zou hem denk ik de eerste keer wel tot 100% opladen, maar voor zover ik het begrepen heb gaat het "3x helemaal (maar niet diep!) leeg en helemaal vol" niet op voor lithium accu's; die zijn af fabriek al op volle sterkte.
Rhàshan - Aditu Sunlock
Volgens mij is 't wel echt een andere, hij is ook ietsje zwaarder. Maargoed, dat kunnen ook gewoon stenen zijn ofzo 
Gevoelsmatig maakt 't ook allemaal niet zo heel veel uit, maar hoopte dat iemand hier mij er van kan overtuigen dat ik het verkeerd heb...
Gevoelsmatig maakt 't ook allemaal niet zo heel veel uit, maar hoopte dat iemand hier mij er van kan overtuigen dat ik het verkeerd heb...
Maakt stiekem niet zo bar veel uit voor de accu zelf, maar het is handig om hem in ieder geval 1x helemaal vol te duwen en daarna helemaal leeg te rijden. Niet voor de accu maar voor de calibratie, dan weet de elektronica wat vol en leeg is, is je rijafstandindicatie betrouwbaarder.karazz schreef op donderdag 10 november 2016 @ 08:40:
Daarna zoveel mogelijk tussen de 80% en 20% houden en zo heel af en toe (1x per paar maanden is meer dan zat) een keer langdurig (nacht of iets dergelijks) aan de lader om te balanceren.
Dank voor de info. Die calibratie had ik inderdaad wel verwacht ja. Vraag me alleen af hoe ik de accu ook écht leeg kan rijden. Onder de 2% wordt de ondersteuning uitgeschakeld. Stel dat er dan nog bijv. 10% in de accu zit maar door een slechte calibratie dus maar denkt dat er minder in zit zal dat leegrijden niet meevallen. Ik weet wel, dat wanneer ik de + knop heel vaak induw er telkens nog een beetje ondersteuning uit de accu komt, maar op die manier kan het dan ook nog wel een heel tijdje duren voordat de accu leeg is.
En hoe 'slecht' is het eigenlijk voor de accu om niet binnen die 80%/20% grens te blijven?
En hoe 'slecht' is het eigenlijk voor de accu om niet binnen die 80%/20% grens te blijven?
Tsjonge, als ik zo'n fiets had ging er mooi een Bafang BBS01 motor onder, 14Ah accu op de schuine stang en karren maar
[ Voor 51% gewijzigd door racinfo op 08-06-2017 07:21 ]
Tesla geeft aan dat de accu's ongeveer 2,5x langer meegaan wanneer dit regime wordt gevolgd. Richting de 100% wordt er rotzooi in de accu aangemaakt die ervoor zorgt dat de anode/cathodes dichtslibben (gevolg meer interne weerstand dus warmte). 20/80 aanhouden en de accu niet al te warm laten worden zorgt ervoor dat dit veel minder snel optreedt en de accu fors langer meegaat. Dit is ook gelijk de reden dat de levensduur van kleine accu's lager is, ze krijgen meer op hun donder tov hun capaciteit (=warmte) en worden sneller volledig gecycled.karazz schreef op donderdag 10 november 2016 @ 11:42:
Dank voor de info. Die calibratie had ik inderdaad wel verwacht ja. Vraag me alleen af hoe ik de accu ook écht leeg kan rijden. Onder de 2% wordt de ondersteuning uitgeschakeld. Stel dat er dan nog bijv. 10% in de accu zit maar door een slechte calibratie dus maar denkt dat er minder in zit zal dat leegrijden niet meevallen. Ik weet wel, dat wanneer ik de + knop heel vaak induw er telkens nog een beetje ondersteuning uit de accu komt, maar op die manier kan het dan ook nog wel een heel tijdje duren voordat de accu leeg is.
Jimh kan je hier vast meer over vertellen, ik ben geen accu-expert, maar lees zo nu en dan wat
[ Voor 4% gewijzigd door neographikal op 10-11-2016 13:07 ]
2,5x is nogal. Zeker de moeite waard inderdaad.
Kan iemand me uitleggen of ik bij de lader iets kan maken/instellen om te zorgen dat ie niet volledig doorlaadt? Ik leg de accu 's avonds bij thuiskomst aan de lader, en dan wil ik er 's nachts niet uit om hem van de lader te halen....
Tijdklok erop?Polling schreef op donderdag 10 november 2016 @ 15:19:
Kan iemand me uitleggen of ik bij de lader iets kan maken/instellen om te zorgen dat ie niet volledig doorlaadt? Ik leg de accu 's avonds bij thuiskomst aan de lader, en dan wil ik er 's nachts niet uit om hem van de lader te halen....
Zou de lader van Bosch het doorladen dan niet vóórkomen? Als de ondersteuning stopt, dan geeft het display aan dat er 5% energie in de accu aanwezig is. Dat is gedaan om energie over te houden voor de verlichting en om de accu voor volledig ontladen te behoeden.
Ik heb een tijd terug een tweede oplader aangeschaft ook om wat te kunnen meten, we blijven tenslotte tweakers- oblomov - schreef op donderdag 10 november 2016 @ 17:18:
Zou de lader van Bosch het doorladen dan niet vóórkomen? Als de ondersteuning stopt, dan geeft het display aan dat er 5% energie in de accu aanwezig is. Dat is gedaan om energie over te houden voor de verlichting en om de accu voor volledig ontladen te behoeden.
De oplaadspanning komt nooit hoger uit dan 41,6 Volt bij de Bosch lader. Hij voorkomt op die manier een beetje dat de spanning te hoog gaat oplopen. Bij 42 Volt word het kritiek voor de cellen.
41,6 is ook wel zo ongeveer het maximum dat je wil hebben, het is te begrijpen waarom ze het doen: ze willen fietsen met bereik verkopen. Twintig procent minder bereik maar twee keer zo lange levensduur van de accu is niet echt een verkoopargument voor ze. Sterker nog, met 500-600 euro per halve kwh aan lithium vinden ze het wel prima als jij die fiets al hebt en de accu eraan gaat
Kom er nu toch wel achter dat de accu na 25.000 km minder begint te worden bij koud weer. Heb er al een accu cover op zitten maar met deze koude omstandigheden kom ik nog maar met 1 streepje aan op mijn werk, enkeltje bedraagt 26 km. Denk dat ik ook wel rond de 500 volledige laadcycli zal zitten.
Ik merk het verschil al als ik de accu in de schuur oplaad, onverwarmd, of in de hal.
Scheelt 3 volt als ik s'avonds weer thuis ben.
Scheelt 3 volt als ik s'avonds weer thuis ben.
Als je iets uit china wil bestellen, is vandaag een goede dag. Het is daar "Singles day" o.i.d. Dus veel korting. BBS02/BBSHD en accu's: http://www.ebikeschool.co...-chinas-shopping-holiday/
BBS02 363 euro incl verzenden.
BBS02 363 euro incl verzenden.
De fiets die je nu hebt dat was toch geen speedbike? Ik meende dat jij toch ook een Bosch motor had? Dan is inderdaad je bereik toch wel een flink stuk gezakt volgens mij. Nou weet ik niet hoeveel ondersteuning je gebruikt en met wat voor snelheid je fietst en hoe oud je accu nu is maar ik weet ook niet of er bepaalde garanties worden gegeven bij de accu. Weet wel dat ze inderdaad iets van 500 complete ladingen kunnen hebben maar wat er dan van over moet blijven is mij ook niet bekend. Nou kun je wel met 1 streepje soms nog best wel ver komen,(afhankelijk van ondersteuning en snelheid) maar het fietst niet relaxed weet ik ook wel uit eigen ervaring.Vlassie1980 schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 12:29:
Kom er nu toch wel achter dat de accu na 25.000 km minder begint te worden bij koud weer. Heb er al een accu cover op zitten maar met deze koude omstandigheden kom ik nog maar met 1 streepje aan op mijn werk, enkeltje bedraagt 26 km. Denk dat ik ook wel rond de 500 volledige laadcycli zal zitten.
Je kunt je accu wel een paar keer helemaal leeg rijden en dan volledig opladen. Daarna de aan/uit knop 10 seconden ingedrukt houden dan geeft hij een interne reset. Misschien dat dit nog wellicht helpt.
Dank je. Kortom, gelukkig hoef ik, althans wat een Bosch lader/accu betreft, 's nachts niet uit mijn bed om de lader van de accu los te koppelenzonnefreak schreef op donderdag 10 november 2016 @ 22:38:
Ik heb een tijd terug een tweede oplader aangeschaft ook om wat te kunnen meten, we blijven tenslotte tweakers.
De oplaadspanning komt nooit hoger uit dan 41,6 Volt bij de Bosch lader. Hij voorkomt op die manier een beetje dat de spanning te hoog gaat oplopen. Bij 42 Volt word het kritiek voor de cellen.

Dat is de reden dat ik op het werk laad, daar zit ik naast de accu, trek hem er bij 80% uit
de meeste laders schakelen uit nadat ze de eindspanning hebben gehaald. Ze blijven niet doorladen. Meestal gebeurd het uitschakelen d.m.v. een relais. Bij de Stella fiets lader van mijn vrouw igg wel. De Bafang laders die je koopt ook. Dus volkomen veilig.Polling schreef op donderdag 10 november 2016 @ 15:19:
Ga je hem recellen?Vlassie1980 schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 12:29:
[ Voor 4% gewijzigd door neographikal op 11-11-2016 20:45 ]
Wat is de reden dat je de lader bij 80% van de accu loskoppelt?neographikal schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 20:00:
Dat is de reden dat ik op het werk laad, daar zit ik naast de accu, trek hem er bij 80% uit
- oblomov - schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 20:57:
[...]
Wat is de reden dat je de lader bij 80% van de accu loskoppelt?
Datneographikal schreef op donderdag 10 november 2016 @ 12:58:
[...]
Tesla geeft aan dat de accu's ongeveer 2,5x langer meegaan wanneer dit regime wordt gevolgd. Richting de 100% wordt er rotzooi in de accu aangemaakt die ervoor zorgt dat de anode/cathodes dichtslibben (gevolg meer interne weerstand dus warmte). 20/80 aanhouden en de accu niet al te warm laten worden zorgt ervoor dat dit veel minder snel optreedt en de accu fors langer meegaat. Dit is ook gelijk de reden dat de levensduur van kleine accu's lager is, ze krijgen meer op hun donder tov hun capaciteit (=warmte) en worden sneller volledig gecycled.
Jimh kan je hier vast meer over vertellen, ik ben geen accu-expert, maar lees zo nu en dan wat
Oké, maar ik maak vaak lange fietstochten dan betekent dat ik 20% minder ver kom. Iedere keer op mijn hoede moeten zijn om het laden bij 80% te stoppen en minder ver kunnen fietsen om de levensduur van de accu te verlengen daar voel ik weinig voor.
Over laden en ontladen is in deel 1 van dit topic veel geschreven, ook door iemand die zelf in accu's doet en ze ook van nieuwe cellen voorziet. Ben even de naam kwijt, maar die wist wel waar hij het over had.
Voor de eerste generatie Lithium-accu's geldt dat je deze inderdaad moet leegtrekken en dan volledig moet opladen. Voor de tweede generatie Li-ion-accu's (waar de meesten van ons mee rondrijden) geldt dat niet. Zo uit mijn hoofd was het het volgende advies (samengevat):
Deze accu's kunnen prima tot 100% opgeladen worden en ook helemaal leeggereden worden, dat maakt voor de kwaliteit van de accu weinig uit. Het probleem zit hem in het opslaan van de accu.
Een accu vindt het niet fijn om opgeslagen te worden met 100% lading, omdat de cellen dan te lang onder een te hoge spanning staan. Dat is slecht voor ze en zorgt dus voor een kortere levensduur en op termijn voor slechtere voltages.
Een accu vindt het ook niet fijn om met een te laag percentage opgeslagen te worden, dat zorgt weer voor het volledig leegraken van een accu (tijdens opslag heb je leksteoom en dus verbruik) en dat is echt funest voor je cellen, omdat de materialen in de cel dan gaan kristalliseren. De cel 'stolt' en kan dus niet meer functioneren. Vergelijk het met een tube lijm die je te lang open laat staan.
Echter kan het geen kwaad om een Li-ion accu volledig op te laden, als je hem daarna meteen weer gebruikt en dus de spanning niet te lang op 100% laat staan, leegrijden kan ook geen kwaad (daar zijn ze tegen beschermd), zolang je de accu ook maar weer snel oplaadt. Met 'snel' moet je in bovenstaande tekst denken aan 'binnen een halve dag'.
De percentages van 80% en 40% komen van het advies om accu's op te slaan. Een accu mag nooit voor langere tijd (meer dan een week) opgeslagen worden met minder dan 40% of meer dan 90% als je de levensduur wil bewaren. Zeker nu in de winter worden veel accu's opgeslagen en daar moet je dus rekening houden met deze waarden. Wat je niet moet doen, is tijdens opslag de lader er aan laten hangen.
Zelf laad ik mijn accu gewoon zo eens in de week helemaal vol en rij de volgende ochtend weer een stuk. Ik begin pas bij laden als ik onder de 20% zit. Omdat ik de fiets regelmatig gebruik, staat de accu nooit lang stil en hoef ik me dus geen zorgen te maken over opslag, want ik weet toch dat ik binnen 72 uur weer gebruik maak van de accu.
Tot 80% opladen kan een idee zijn om erg zuinig met de accu om te gaan, maar ik weet niet of het veel uitmaakt voor de levensduur van de accu. Een collega van mij laadt de accu gewoon elke nacht vol en die heeft na twee jaar nog geen enkel verlies gemerkt in de prestaties van zijn accu (27km enkele reis). Ik weet niet of dat de andere kant op verstandig is.
Schrijf een accu erg progressief af, namelijk in drie jaar, ongeacht je afstand en ga uit van de vervangingswaarde voor een soortgelijk model of een tree hoger. Mijn 500W-accu kost ongeveer €600 om te vervangen, dus verbruik ik €200 per jaar. Als ik er vier jaar op kan fietsen, is dat winst, zo niet, dan weet ik dat ik over een tijdje (nu twee jaar) dat bedrag moet investeren.
Voor de eerste generatie Lithium-accu's geldt dat je deze inderdaad moet leegtrekken en dan volledig moet opladen. Voor de tweede generatie Li-ion-accu's (waar de meesten van ons mee rondrijden) geldt dat niet. Zo uit mijn hoofd was het het volgende advies (samengevat):
Deze accu's kunnen prima tot 100% opgeladen worden en ook helemaal leeggereden worden, dat maakt voor de kwaliteit van de accu weinig uit. Het probleem zit hem in het opslaan van de accu.
Een accu vindt het niet fijn om opgeslagen te worden met 100% lading, omdat de cellen dan te lang onder een te hoge spanning staan. Dat is slecht voor ze en zorgt dus voor een kortere levensduur en op termijn voor slechtere voltages.
Een accu vindt het ook niet fijn om met een te laag percentage opgeslagen te worden, dat zorgt weer voor het volledig leegraken van een accu (tijdens opslag heb je leksteoom en dus verbruik) en dat is echt funest voor je cellen, omdat de materialen in de cel dan gaan kristalliseren. De cel 'stolt' en kan dus niet meer functioneren. Vergelijk het met een tube lijm die je te lang open laat staan.
Echter kan het geen kwaad om een Li-ion accu volledig op te laden, als je hem daarna meteen weer gebruikt en dus de spanning niet te lang op 100% laat staan, leegrijden kan ook geen kwaad (daar zijn ze tegen beschermd), zolang je de accu ook maar weer snel oplaadt. Met 'snel' moet je in bovenstaande tekst denken aan 'binnen een halve dag'.
De percentages van 80% en 40% komen van het advies om accu's op te slaan. Een accu mag nooit voor langere tijd (meer dan een week) opgeslagen worden met minder dan 40% of meer dan 90% als je de levensduur wil bewaren. Zeker nu in de winter worden veel accu's opgeslagen en daar moet je dus rekening houden met deze waarden. Wat je niet moet doen, is tijdens opslag de lader er aan laten hangen.
Zelf laad ik mijn accu gewoon zo eens in de week helemaal vol en rij de volgende ochtend weer een stuk. Ik begin pas bij laden als ik onder de 20% zit. Omdat ik de fiets regelmatig gebruik, staat de accu nooit lang stil en hoef ik me dus geen zorgen te maken over opslag, want ik weet toch dat ik binnen 72 uur weer gebruik maak van de accu.
Tot 80% opladen kan een idee zijn om erg zuinig met de accu om te gaan, maar ik weet niet of het veel uitmaakt voor de levensduur van de accu. Een collega van mij laadt de accu gewoon elke nacht vol en die heeft na twee jaar nog geen enkel verlies gemerkt in de prestaties van zijn accu (27km enkele reis). Ik weet niet of dat de andere kant op verstandig is.
Schrijf een accu erg progressief af, namelijk in drie jaar, ongeacht je afstand en ga uit van de vervangingswaarde voor een soortgelijk model of een tree hoger. Mijn 500W-accu kost ongeveer €600 om te vervangen, dus verbruik ik €200 per jaar. Als ik er vier jaar op kan fietsen, is dat winst, zo niet, dan weet ik dat ik over een tijdje (nu twee jaar) dat bedrag moet investeren.
[ Voor 0% gewijzigd door Het Poezenbeest op 12-11-2016 07:59 . Reden: Typo ]
Die eerste is het geworden

Fietsenmaker had ook een 2016 Stevens e-Triton staan die voor hetzelfde bedrag mee mocht, maar helaas was die maar 58cm ipv de benodigde Heras Hekwerk maat 61.
Meteen ook een lampje besteld, zo in de winter is het buitengebied maar donker
Rhàshan - Aditu Sunlock
Inderdaad mooie fiets hoor. Sportieve look. Is dit nou een 25km of een 45km/h versie ? Kon dit nou niet zo snel terug vinden op die link.Paul schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 08:04:
[...]
Die eerste is het gewordenMerida eSPRESSO SPORT 900 EQ:
[afbeelding]
Fietsenmaker had ook een 2016 Stevens e-Triton staan die voor hetzelfde bedrag mee mocht, maar helaas was die maar 58cm ipv de benodigde Heras Hekwerk maat 61.
25 km, zie die helm niet zo zitten en ook mogen brommers hier niet overal komen
Rhàshan - Aditu Sunlock
Mooie fiets, heb ik ook sinds drie weken. Is kwa ondersteuning iets minder geraffineerd dan een bosch Classic, maar fietst ook lekker
Advies van Tesla zelf en je leest het sowieso terug bij elektrische auto's. Ik geloof dat ze bij Tesla zelf inmiddels wel redelijk weten wat ze met lithiumcellen doen dus ik hou me - waar mogelijk - eraan.Het Poezenbeest schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 07:55:
Tesla gebruikt volgens mij dede generatie Lithium-batterijen en niet de tweede, die wij op onze fietsen hebben hangen.
Daarnaast vraag ik me af waarom je een batterij maakt, vervolgens deze met een bepaalde capaciteit verkoopt en dan aanraadt om deze niet helemaal te gebruiken.
Daarnaast vraag ik me af waarom je een batterij maakt, vervolgens deze met een bepaalde capaciteit verkoopt en dan aanraadt om deze niet helemaal te gebruiken.
Mijn zwager en schoonzus hebben beide al 4 jaar een Sparta, hangen die als ze niet fietsen continu aan de lader (op advies van hun FM) en ik hoor ze niet klagen over de max actieradius.
Overigens heb ik ruim 2.5 jaar een LFP Lithium accu in gebruik die ik constant leeg rijdt en daarna weer 100% oplaadt en bemerk niets van teruglopende capaciteit, zowel in de zomer bij extreem warm weer of in de winter bij temperaturen rond het vriespunt.
Mi. is er sprake van spookverhalen die wellicht vroeger, jaren geleden van toepassing waren.
Overigens heb ik ruim 2.5 jaar een LFP Lithium accu in gebruik die ik constant leeg rijdt en daarna weer 100% oplaadt en bemerk niets van teruglopende capaciteit, zowel in de zomer bij extreem warm weer of in de winter bij temperaturen rond het vriespunt.
Mi. is er sprake van spookverhalen die wellicht vroeger, jaren geleden van toepassing waren.
Ik snap iets niet van de batterij discussie.
Als de levensduur omhoog gaat, waarom zit er dan niet een smart-chip in die de stroomtoevoer af kapt zodra je op 80% belading bent?
Als de levensduur omhoog gaat, waarom zit er dan niet een smart-chip in die de stroomtoevoer af kapt zodra je op 80% belading bent?
Dat begrijp ik. Maar als ik maar tot 80% wil laden, om de levensduur van de accu te vergroten (als dat zo is, de meningen lijken verdeeld) dan is dat dus niet voldoende.bgttje schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 20:38:
[...]
de meeste laders schakelen uit nadat ze de eindspanning hebben gehaald. Ze blijven niet doorladen. Meestal gebeurd het uitschakelen d.m.v. een relais. Bij de Stella fiets lader van mijn vrouw igg wel. De Bafang laders die je koopt ook. Dus volkomen veilig.
[ Voor 4% gewijzigd door Polling op 13-11-2016 09:04 ]
Omdat je dan minder bereik hebt, en het is júist een USP voor fietsenverkopers dat hij een groot bereik heeft.roffeltjes schreef op zondag 13 november 2016 @ 08:50:
Ik snap iets niet van de batterij discussie.
Tsja, jammer. Je zal ook storingen e.d. vermijden,
80% kan alleen met laders die via software zijn in te stellen. Echter bij de meeste laders zit dit met een potje die je kan instellen. Bij mijn vrouw 's Stella Modena fiets zit er geen potje in de lader, dat is jammer. Zodra die uit de garantie is zet ik dat er wel ff in, ik zit met die rare stekker(rond 4 pin) anders had ik wel 1 van de Bafang laders gebruikt(zit namelijk geen status lijntje of iets anders in de Stella aansluiting). Bij m'n Bafang laders(de zware), van BMSbattery, zitten ze overal in zowel spanning als stroomsterkte. Die heb ik dus op 41V staan. Is geen 80% maar voor mij goed genoeg. De onderkant, 20%, kan je in de motor controller/display instellen...bijv 30V(of hoger) op een 36V installatie.roffeltjes schreef op zondag 13 november 2016 @ 08:50:
Ik snap iets niet van de batterij discussie.Als de levensduur omhoog gaat, waarom zit er dan niet een smart-chip in die de stroomtoevoer af kapt zodra je op 80% belading bent?
Klopt, Lifepo4 heeft er idd weinig last van maar m'n Panasonic PF cellen ook niet. Ik laad ze praktisch elke dag(fiets veel) maar ze blijven maar gaan. Zie weinig achteruitgang..........misschien door m'n 41V bovengrens?racinfo schreef op zondag 13 november 2016 @ 08:46:
Gewoon topcellen!
Buiten de garantietermijn en ze verkopen een kwh lithium voor 1000+ euro tegen 150-200 euro inkoop. Ik snap het welroffeltjes schreef op zondag 13 november 2016 @ 09:14:
Tsja, jammer. Je zal ook storingen e.d. vermijden,
Je auto kan ook continue 6500 toeren draaien, maar echt fijn vindt 'ie het niet, maarja max vermogen verkoopt zo lekker. Toch beter niet doen als je er langer plezier van wil hebbenHet Poezenbeest schreef op zondag 13 november 2016 @ 08:20:
Tesla gebruikt volgens mij dede generatie Lithium-batterijen en niet de tweede, die wij op onze fietsen hebben hangen.
[ Voor 58% gewijzigd door neographikal op 13-11-2016 11:55 ]
Lithium-ijzer-fosfaat accu Een andere variant van de lithium-ion-accu is de lithium-ijzer-fosfaat-accu (ook bekend als LFP of LiFePo4). Dit type accu wordt gezien als de meest recente ontwikkeling op energiegebied. Een groot voordeel ten opzichte van andere vormen van lithium-ion, is dat lithium-ijzer-fosfaat stabieler en veiliger is. Ook heeft dit type accu een langere levensduur, een hogere energiedichtheid en geen last van temperatuurverschillen. Daarnaast is het materiaal milieuvriendelijker en in ruime mate aanwezig. Vergeleken met Lithium-ion accu’s gaan LFP-accu’s veel langer mee, hebben ze een hoger rendement, nauwelijks zelfontlading, altijd maximale capaciteit (ook bij hoge belasting) en zijn ze veel lichter qua gewicht. Lithium-ijzer-fosfaat-accu’s hebben nog wel een hogere prijs, maar zullen in de toekomst veelvuldig gebruikt worden.bgttje schreef op zondag 13 november 2016 @ 11:25:
[...]
Klopt, Lifepo4 heeft er idd weinig last van maar m'n Panasonic PF cellen ook niet. Ik laad ze praktisch elke dag(fiets veel) maar ze blijven maar gaan. Zie weinig achteruitgang..........misschien door m'n 41V bovengrens?
Gewoon topcellen!
Ik ben sinds en half jaar de gelukkige eigenaar van een Sparta M8i connected, met middenmotor. Fantastische fiets: soepel, sterk, comfortabel en betrouwbaar. Bij aankoop heb ik als actie gratis 5 jaar Sparta-garantie gekregen.
Daar heb ik een vraag over: Bij de gebruiksaanwijzing staat dat de accu continue aan de oplader moet blijven. Anders is er kans dat de garantie vervalt.
Op dit forum komt regelmatig terug dat een accu beslist niet continue aan de lader mag, soms hooguit tot 80%, af en toe helemaal leegrijden, en meer van dat soort adviezen.
Hoe zit het eigenlijk echt?
Daar heb ik een vraag over: Bij de gebruiksaanwijzing staat dat de accu continue aan de oplader moet blijven. Anders is er kans dat de garantie vervalt.
Op dit forum komt regelmatig terug dat een accu beslist niet continue aan de lader mag, soms hooguit tot 80%, af en toe helemaal leegrijden, en meer van dat soort adviezen.
Enige wat ik je kan vertellen is dat Tesla niet dom is en ook de batterijen in zowel z'n auto's als powerwall overdimensioneert (ze plaatsen meer cellen dan de verkochte capaciteit) om deze reden. Zo gaan ze langer mee door minder volledige cycles en kan evt. capaciteitsverlies zeker in het begin worden opgevangen.racinfo schreef op zondag 13 november 2016 @ 08:46:
Overigens heb ik meer vertrouwen in de accu's dan in de motoren...
Fijn dat je tevreden bent over je fietswwiilleemm schreef op zondag 13 november 2016 @ 17:35:
Ik ben sinds en half jaar de gelukkige eigenaar van een Sparta M8i connected, met middenmotor. Fantastische fiets: soepel, sterk, comfortabel en betrouwbaar. Bij aankoop heb ik als actie gratis 5 jaar Sparta-garantie gekregen.
In tegenstelling tot wat wij hier adviseren houdt Sparta er een aparte garantie bepaling er op na. Zij stellen inderdaad dat de accu zoveel mogelijk aan de oplader moet zijn gekoppeld. Zij kunnen dan je accu uitlezen en als je dan te weinig uren aan de oplader hebt gezeten zeggen ze gewoonweg keihard " u heeft geen garantie want te weinig uren aan de oplader"
Tja in dit geval zou ik het maar braaf doen en hopen dat je zo 5 jaar kunt halen. Misschien hebben ze intern de spanning al ingesteld op 80% van het maximum dan zit het helemaal goed maar dit zal naar alle waarschijnlijkheid niet het geval zijn.

Zij willen toch ook dat men zover mogelijk op 1 accu lading ondersteuning blijft behouden.
[ Voor 1% gewijzigd door zonnefreak op 13-11-2016 22:48 . Reden: storende leesfout eruit gehaald. Dank je OgWok ]
@zonnefreak: als je "hun" nu eens vervangt door "zij", dan wordt het een stuk leesbaarder....
[ Voor 3% gewijzigd door OgWok op 14-11-2016 10:02 ]
MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....
Dit is mijn buurvrouw met haar (toch al wat gedateerde) Sparta ook overkomen; toen haar Sparta een foutmelding op het display gaf en ze er mee naar de FM ging kreeg ze het verwijt dat ze de fiets onvoldoende keren aan de lader had gehangen en dat ze daardoor haar garantie op de accu had verspeeld. Het schijnt dat de computer in de fiets dat feilloos kan bijhouden.zonnefreak schreef op zondag 13 november 2016 @ 19:52:
[...]
In tegenstelling tot wat wij hier adviseren houdt Sparta er een aparte garantie bepaling er op na. Zij stellen inderdaad dat de accu zoveel mogelijk aan de oplader moet zijn gekoppeld. Zij kunnen dan je accu uitlezen en als je dan te weinig uren aan de oplader hebt gezeten zeggen ze gewoonweg keihard " u heeft geen garantie want te weinig uren aan de oplader"

De PF cellen hebben toch echt een hogere energie dichtheid dan LiFePo4 cellen. Ik heb ze allebei maar een Lithium pakket met PF cellen is kleiner voor hetzelfde vermogen.racinfo schreef op zondag 13 november 2016 @ 15:46:
[...]een hogere energiedichtheid
Van het één op andere moment telt de fiets (Bosch 2014) de kilometers dubbel!
De snelheidsmeter doet het wel normaal, maar de kilometers niet. Wel handig met actieradius, die is ook ineens dubbel zover :-)
Nog wel even de instellingen nagekeken, displays gewisseld, maar dat maakt allemaal niets uit.
Rare storing, kent iemand dat?
De snelheidsmeter doet het wel normaal, maar de kilometers niet. Wel handig met actieradius, die is ook ineens dubbel zover :-)
Nog wel even de instellingen nagekeken, displays gewisseld, maar dat maakt allemaal niets uit.
Rondje fietsenmaker voor software update? Wel heel bijzonder ghehe
Als jij je daaraan stoort, stuur zonnefreak dan een persoonlijk bericht. Wel zo beleefd.OgWok schreef op zondag 13 november 2016 @ 20:01:
@zonnefreak: als je "hun" nu eens vervangt door "zij", dan wordt het een stuk leesbaarder....
Overigens, dan wordt het leesbaarder en geen stuk leesbaarder; over correct taalgebruik gesproken!
Zal het in het vervolg zo aanpakken, dank.- oblomov - schreef op maandag 14 november 2016 @ 11:57:
[...]
Als jij je daaraan stoort, stuur zonnefreak dan een persoonlijk bericht. Wel zo beleefd.
Overigens, dan wordt het leesbaarder en geen stuk leesbaarder; over correct taalgebruik gesproken!
MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....
Wel slim van Tesla, ik wist het niet. Wellicht dat meer accu fabrikanten dit doen, gezien de af en toe fantastische actieradius opgaven bij een relatief kleine opgegeven accu capaciteit.neographikal schreef op zondag 13 november 2016 @ 18:45:
[...]
Enige wat ik je kan vertellen is dat Tesla niet dom is en ook de batterijen in zowel z'n auto's als powerwall overdimensioneert (ze plaatsen meer cellen dan de verkochte capaciteit) om deze reden. Zo gaan ze langer mee door minder volledige cycles en kan evt. capaciteitsverlies zeker in het begin worden opgevangen.
Overigens heb ik meer vertrouwen in de accu's dan in de motoren...
Garantie is van de fiets. Dus via Bosch de dichtstbijzijnde Bosch dealer gezocht.
Even een belletje: kom maar langs.
Nieuwe update erop. Probleem blijft.
Lastig, normaal doet deze meneer storingen via de fietsfabrikant, maar omdat dit een fiets is welke hij niet voert, dan maar even via Bosch.
Helaas voor ons was dit de eerste keer dat hij inlogde bij Bosch, dus hij moet eerst geautoriseerd worden om in de online bestanden te kunnen. Morgen terugkomen.
Wordt vervolgd.
Even een belletje: kom maar langs.
Nieuwe update erop. Probleem blijft.
Lastig, normaal doet deze meneer storingen via de fietsfabrikant, maar omdat dit een fiets is welke hij niet voert, dan maar even via Bosch.
Helaas voor ons was dit de eerste keer dat hij inlogde bij Bosch, dus hij moet eerst geautoriseerd worden om in de online bestanden te kunnen. Morgen terugkomen.
Wordt vervolgd.
Gert02 schreef op maandag 14 november 2016 @ 10:37:
Ik ken die storing ook niet. Heb je misschien recentelijk een andere koplamp gemonteerd of een draadloze kilometer teller. Soms geeft dat ook wel eens storingen op elkaar.Gert02 schreef op maandag 14 november 2016 @ 10:37:
Draadloze km-teller, extra magneetjes, zou zomaar kunnen dat ie ieder rondje van het wiel dubbel telt...
Nee, er is helemaal niets gebeurd.Polling schreef op maandag 14 november 2016 @ 23:50:
Draadloze km-teller, extra magneetjes, zou zomaar kunnen dat ie ieder rondje van het wiel dubbel telt...
De snelheidsmeter geeft wel de juiste snelheid aan. Alleen telt ze de kilometers dubbel. Als we samen fietsen dan heeft zij exact het dubbele aan kilometers gefietst.
Neuh, was ik niet van plan. De Merida heeft afgelopen vrijdag weer een beurtje gehad (Nieuwe ketting, cassette en remblokken) en nu loopt hij weer als een zonnetje. Denk ook dat de weerstand bij een versleten ketting zijn invloed heeft gehad, net als de temperatuur overigens die nu weer heel wat gunstiger is.neographikal schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 20:44:
[...]
Ga je hem recellen?Ik merk met 13dkm op de accu eigenlijk nog weinig bijzonders, nu ietsje minder bereik, maarja het is ook domweg koud. Toen het nog normale temperaturen waren merkte ik geen verschil. Ik had conservatief gerekend op een 30dkm gerekend voor de accu.
Welkom bij de Merida club en veel fijne kilometers gewenst!Paul schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 08:04:
[...]
Die eerste is het gewordenMerida eSPRESSO SPORT 900 EQ:
[afbeelding]
Net door gekregen dat fiets in week 52 geleverd gaat worden.
Kan niet wachten
Kan niet wachten
Mijn fiets gaat op de 17e naar de keuring. Ik hoop dus zaterdag de fiets te kunnen ophalen en er de komende week op te kunnen oefenen... Zin In!
Mooi cadeautje voor kerstkaasszje schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 22:52:
Net door gekregen dat fiets in week 52 geleverd gaat worden.
Kan niet wachten
Aftellen dan maar...
ik zie door de bomen het bos niet meer .. ik heb binnenkort een nieuwe werksituatie en zou deze keer een kleine stukje (10 km heen) tot aan het treinstation moeten fietsen. Welke elektrische stevige (en betrouwbare!) fiets zou een goede keuze zijn voor mij? (budget maakt niet echt uit)
Een bijkomstigheid, er zouden twee kinderzitjes moeten bevestigd worden (voor & achter) en eventueel nog een fietscar .. (indien dit wel mogelijk is?)
Een Sparta M8? Koga E-XITE ?
Een bijkomstigheid, er zouden twee kinderzitjes moeten bevestigd worden (voor & achter) en eventueel nog een fietscar .. (indien dit wel mogelijk is?)
Kinderzitjes en fietskar... Ik zou voor een moederfiets gaan. Lage instap zodat je het kind achterop er niet vanaf bowlt en stuurslot + dubbele standaard zodat de fiets (en de kinderen) rechtop blijven bij het parkeren.
Dan blijven er niet zo heel veel fietsen meer over, dus mogelijk is het bos daarmee voldoende uitgedund?
Dan blijven er niet zo heel veel fietsen meer over, dus mogelijk is het bos daarmee voldoende uitgedund?
Rhàshan - Aditu Sunlock
Heb al zitten zoeken maar kan maar weinig info vinden.
Ik wil een fiets ombouwen naar middenmotor maar wil de terugtrap rem behouden, nu zijn de sensoren voor de handremmen wel te omzeilen, maar gaat dat lukken met de motor? Zal gaan om een Bafang middenmotor van 36volt 350watt.
Ik wil een fiets ombouwen naar middenmotor maar wil de terugtrap rem behouden, nu zijn de sensoren voor de handremmen wel te omzeilen, maar gaat dat lukken met de motor? Zal gaan om een Bafang middenmotor van 36volt 350watt.
Een Koga E-XITE lijkt qua looks aardig op mijn Merida. Een vast gegeven: Een kinderzitje voor gaat je dan niet lukken.
Yepp zitje achterop gaat nog wel maar was verre van ideaal. In dat geval moet je echt voor lage instap gaan of gewoon gelijk een elektrische bakfiets scoren.
Yepp zitje achterop gaat nog wel maar was verre van ideaal. In dat geval moet je echt voor lage instap gaan of gewoon gelijk een elektrische bakfiets scoren.
Vraag 1. Kan je een (mooie) e-bike veilig parkeren aan het station waar je moet zijn?coase schreef op woensdag 16 november 2016 @ 09:17:
ik zie door de bomen het bos niet meer .. ik heb binnenkort een nieuwe werksituatie en zou deze keer een kleine stukje (10 km heen) tot aan het treinstation moeten fietsen.
Er is een overdekte overbevolkte fietsenstalling. Maar als dit voldoende "beveiligd" is ... ik vrees er wat voor.dcl! schreef op woensdag 16 november 2016 @ 10:42:
[...]
Vraag 1. Kan je een (mooie) e-bike veilig parkeren aan het station waar je moet zijn?
Dit is inderdaad een punt waarmee ik rekening moet houden.
Zeker, ik wil je niet ontmoedigen, maar mijn ervaringen met fietsenstalling in treinstations zijn: zet er een barrel in en hoop dat hij er nog is als je weer thuiskomt... maar stal er geen dure fiets.
Ik heb mij hetzelfde afgevraagd en nu mijn elektrische fiets is besteld, fiets en kijk ik veel meer rond met een elektrische 'fietsenscanner'. Het valt mij op bij een van de overdekte fietsenstallingen op Utrecht centraal waar ik regelmatig mijn fiets neerzet (als er plek is) dat er aardig wat elektrische fietsen staan, ook speed pedelecs en zeker niet de goedkoopste (Stromer).dcl! schreef op woensdag 16 november 2016 @ 10:42:
Vraag 1. Kan je een (mooie) e-bike veilig parkeren aan het station waar je moet zijn?
Er hangen voldoende camera's (geen idee of er echt bewaking is), maar met een fatsoenlijk slot lijkt mij de kans gering dat iemand daar kans ziet het slot te verwijderen zonder dat dit opvalt bij het personeel.
Ik ga de mijne er niet stallen, want ik schaf de elektrische fiets juist aan om de trein te verlaten en het hele stuk te fietsen.
Lastige keuze's die je moet maken. Het enigste wat ik je wil meegeven is dat op een speed pedelec kinderzitjes verboden zijn. En probeer te gaan voor hydraulische schijfremmen. Dit zijn de enigste remmen die ook in de stortbui goed blijven werken. Ik heb zelf hydraulische velgremmen van magura op mijn speed pedelec zitten maar in de regen is dat toch niet zo fijn.coase schreef op woensdag 16 november 2016 @ 09:17:
ik zie door de bomen het bos niet meer .. ik heb binnenkort een nieuwe werksituatie en zou deze keer een kleine stukje (10 km heen) tot aan het treinstation moeten fietsen. Welke elektrische stevige (en betrouwbare!) fiets zou een goede keuze zijn voor mij? (budget maakt niet echt uit)
Je remweg wordt zeker twee keer zo lang in de regen. Als je dan twee kinderen op je fiets hebt zitten en je moet een keer een noodstop maken met 26 km/h dan heb je wel wat meters nodig voordat je stil staat.
En probeer een aantal fietsen goed uit zodat je zelf ook wat meer ervaring krijgt met de verschillende motoren en dergelijke.
Succes met je zoektocht
Terugtraprem? Heb je er wel versnellingen op want met de Bafang middenmotor heb je die wel nodig om wat snelheid te kunnen maken. Wat de remsensor betreft is de terugtraprem in het nadeel; ik zou zo gauw daar geen sensor voor weten en al was die er al dan nog zal je de acute motorstop zoals je die bij handrem handels hebt moeten missen.TerminalNL schreef op woensdag 16 november 2016 @ 09:31:
Je kunt eens kijken naar de 'TSDZ2', welke ook leverbaar is in een 350watt-variant met terugtraprem (coasterbrake) en waarbij de max snelheid naar 35km/h gezet kan worden.TerminalNL schreef op woensdag 16 november 2016 @ 09:31:
Hier zijn er meer ervaringen over te lezen, en in dat topic staat ook ergens een link naar een Duits forum met nog meer info.
Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB
Kinderzitjes verboden op een speed pedelec ?zonnefreak schreef op woensdag 16 november 2016 @ 11:40:
[...]
Lastige keuze's die je moet maken. Het enigste wat ik je wil meegeven is dat op een speed pedelec kinderzitjes verboden zijn. En probeer te gaan voor hydraulische schijfremmen. Dit zijn de enigste remmen die ook in de stortbui goed blijven werken. Ik heb zelf hydraulische velgremmen van magura op mijn speed pedelec zitten maar in de regen is dat toch niet zo fijn.
Je remweg wordt zeker twee keer zo lang in de regen. Als je dan twee kinderen op je fiets hebt zitten en je moet een keer een noodstop maken met 26 km/h dan heb je wel wat meters nodig voordat je stil staat.
En probeer een aantal fietsen goed uit zodat je zelf ook wat meer ervaring krijgt met de verschillende motoren en dergelijke.
Succes met je zoektocht
Dat had ik nog niet gelezen.
Heb je hier enige referentie van ?
(niet dat het heel veel uitmaakt maar ben wel nieuwsgierig
[ Voor 3% gewijzigd door kaasszje op 16-11-2016 13:57 ]
Een speed pedelec wordt een soort bromfiets toch? dus wellicht zoals de informatie van de anwb
Ik had op de site van stromer o.a. gelezen dat een fietskar dus ook een met kinderen niet zou mogen:
Die helm met "goedkeuringsmerk", wellicht geen fietshelm?, die nieuwe norm zijn toch al weinig helmen voor, laat staan voor kinderen, dus dat zal wel lastig zijn met jonge kinderen.bromfiets: ook hier moeten kinderen onder de acht jaar een doelmatige en veilige zitplaats hebben met voldoende steun voor rug, handen en voeten. Bovendien moeten ook passagiers een goed passende helm dragen, die door middel van een sluiting op deugdelijke wijze op het hoofd is bevestigd. De helm moet zijn voorzien van een goedkeuringsmerk.
Ik had op de site van stromer o.a. gelezen dat een fietskar dus ook een met kinderen niet zou mogen:
There is no option for trailers in the European vehicle type approval for Stromer with pedal assistance of more than 25 km/h. Attaching trailers to the ST2 is therefore not permissible.
Zijn er Tweakers bekend met een goede en uitgebreid E-bike shop in omgeving Arnhem / Nijmegen? Mijn vriendin wil graag elektrisch gaan rijden voor woon werkverkeer van ongeveer 10km enkele reis.
De vraagsteller noemde in zijn voorbeelden geen speedpedelec. Lijkt me ook minder passend bij 10km huis-station.
Qua kinderzitjes is het een beetje opletten. Wij gaan ook 2 kinderzitjes en fietskar combineren met de elektrische fiets. Dingen waar je op kunt letten:
• een stuk normaal stuurkolom is handig want dan kan het bestaande stoeltje er zonder adapters etc. op
• een bagagedrager die binnen een bepaalde breedte valt zodat standaard achterzitjes erop kunnen klemmen (koppeling aan framebuis onder zadel gaat typisch niet)
Een moederfiets is vooral duur voor wat het biedt en de voordelen zijn slecht kort van toepassing.
Qua kinderzitjes is het een beetje opletten. Wij gaan ook 2 kinderzitjes en fietskar combineren met de elektrische fiets. Dingen waar je op kunt letten:
• een stuk normaal stuurkolom is handig want dan kan het bestaande stoeltje er zonder adapters etc. op
• een bagagedrager die binnen een bepaalde breedte valt zodat standaard achterzitjes erop kunnen klemmen (koppeling aan framebuis onder zadel gaat typisch niet)
Een moederfiets is vooral duur voor wat het biedt en de voordelen zijn slecht kort van toepassing.
[ Voor 8% gewijzigd door Rukapul op 16-11-2016 14:22 ]
Wat een herrie maken die TSDZ2 motoren! Daar knap je toch op afSlinkingAnt schreef op woensdag 16 november 2016 @ 13:46:[...]Je kunt eens kijken naar de 'TSDZ2', welke ook leverbaar is in een 350watt-variant met terugtraprem (coasterbrake) en waarbij de max snelheid naar 35km/h gezet kan worden.
[ Voor 15% gewijzigd door bgttje op 16-11-2016 15:49 ]
De ervaringen zijn inderdaad wat wisselend mbt het geluid, maar dat ze meer lawaai maken dan de welbekende Bafang valt niet te ontkennen. Op 't Duitse forum werden ze vergeleken met de 1ste generatie Bosch-motoren, en wordt er vooral naar het hoogste ondersteuningsniveau gekeken, geluidsniveau van de lagere ondersteuningen zijn lasting/niet te vinden.
Voor mij zou niveau 1 of 2 al voldoende zijn, een Batavus met Ion-motor rijd ik in standje 2 van 5 ook met gemak tegen de 27km/h aan. Heerlijk stil, dikke plus voor de krachtsensor met het bijbehorende prijskaartje
.
Voor mij zou niveau 1 of 2 al voldoende zijn, een Batavus met Ion-motor rijd ik in standje 2 van 5 ook met gemak tegen de 27km/h aan. Heerlijk stil, dikke plus voor de krachtsensor met het bijbehorende prijskaartje
Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB
Nou, niet echt om de hoek nee, maar ik ben een paar maanden geleden in Hengelo geweest.Djeen84 schreef op woensdag 16 november 2016 @ 14:20:
Zijn er Tweakers bekend met een goede en uitgebreid E-bike shop in omgeving Arnhem / Nijmegen? Mijn vriendin wil graag elektrisch gaan rijden voor woon werkverkeer van ongeveer 10km enkele reis.
Hier hebben ze veel fietsen staan en bovenin de zaak kan je rondjes rijden
Leenders Bike.
Dit topic is gesloten.