Het grote elektrische fietsen topic - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 9 ... 103 Laatste
Acties:
  • 888.435 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-02-2022

racinfo

E-MTB

middelburg schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 10:24:
Ik ben van plan een ebike te kopen tot 25 per uur. Nu heb ik op 2 een proefrit gemaakt met een nivinci systeem. Dat leek me wel wat.
Bij de eerste (Brinckers) leek het wel of er af een toe een lichte hapering zat: of je even in een soort niemandsland doortrapte. Volgens de dealer omdat er met de testfietsen niet altijd goed wordt omgegaan.
Bij de Stella dealer ook een proefrit gemaakt (mpf middenmotor met nuvinci 360): daar hetzelfde probleem: alsof de ketting af en toe soms ff niet helemaal goed de rol raakt.Het lijkt alsof je moet zoeken met draaien aan de versnelling tot dat die goed loopt. Komt door het n360 systeem: daar zijn veel problemen mee. Onze nieuwe modellen krijgen daarom dan ook de n330. Ik vind het allemaal nogal vaag. De n330 is immeers een goedkopere versie. Iemand dezelfde ervaringen, of twee maal een niet goed afgestelde fiets gehad?
Of het nu een n360, n330 of n380 is doet weinig af van de slechte ervaringen met dit naaf versnellings systeem, heb je dit artikel al bekeken?
http://www.fietsersbond.n...lemen-nuvinci-360-harmony

Ik persoonlijk zou liever gaan voor een derailleur of een Nexus 8 versnellings systeem maar dat moet ieder voor zichzelf weten. Lees het forum (deel I & 2) er eens voor door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Zak schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 06:58:
Ik lees dit topic sinds een paar dagen ook mee. Vanaf januari heb ik eindelijk eens een baan dichtbij huis. Van jarenlang 2 tot 3 uur enkele reis forensje spelen ga ik nu op 10km afstand werken!

Eigenlijk zou het schandalig zijn om zo'n afstand met de auto te doen. Fietsen is echter niet een van mijn sterke punten. De beweging veroorzaakt bij mij altijd een vloedgolf aan zweet en mijn benen verzuren binnen 10 minuten. Heel vreemd. Zet mij 30 minuten op de crosstrainer en niks aan het handje. 10 minuten op de fiets en ik verzuip. Trapondersteuning klinkt dus goed!

Nou lees ik hier vooral over mensen die door de polder fietsen en de enige recente vermelding over "een heuvel" ging over een bruggetje. Als inwoner van Zuid-Limburg heb ik echter een flinke klim in mijn nieuwe route.

[[url="[/url]]

Is dit iets wat met een standaard electrische fiets (tot 25km/h ondersteuning dus, snel genoeg) te doen is?
Die flinke klim valt ook wel heel erg mee, als ik het zo zie... ;)
Wees gerust: met een gewone e-bike en 400Wh accu haal ik hier makkelijk meer dan 100 km actieradius. Zolang de stijging onder de 15% blijft is het zelfs met de lichtste Bosch motor (Active) een peulenschilletje om hier te rijden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zak
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 12-09 08:51

Zak

Peatsmoke schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 17:03:
[...]

Die flinke klim valt ook wel heel erg mee, als ik het zo zie... ;)
Wees gerust: met een gewone e-bike en 400Wh accu haal ik hier makkelijk meer dan 100 km actieradius. Zolang de stijging onder de 15% blijft is het zelfs met de lichtste Bosch motor (Active) een peulenschilletje om hier te rijden. :)
In vergelijking met de polder natuurlijk. En het is echt een vies bergje helaas :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Ik lees dit topic sinds een paar dagen ook mee. Vanaf januari heb ik eindelijk eens een baan dichtbij huis. Van jarenlang 2 tot 3 uur enkele reis forensje spelen ga ik nu op 10km afstand werken!

Eigenlijk zou het schandalig zijn om zo'n afstand met de auto te doen. Fietsen is echter niet een van mijn sterke punten. De beweging veroorzaakt bij mij altijd een vloedgolf aan zweet en mijn benen verzuren binnen 10 minuten. Heel vreemd. Zet mij 30 minuten op de crosstrainer en niks aan het handje. 10 minuten op de fiets en ik verzuip. Trapondersteuning klinkt dus goed!

Nou lees ik hier vooral over mensen die door de polder fietsen en de enige recente vermelding over "een heuvel" ging over een bruggetje. Als inwoner van Zuid-Limburg heb ik echter een flinke klim in mijn nieuwe route.

Is dit iets wat met een standaard electrische fiets (tot 25km/h ondersteuning dus, snel genoeg) te doen is?
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/13814150/bergje.jpg
Wat is het stijgpercentage en lengte van dat "bergje" ?
Afgaande van de grafische weergave in het plaatje lijkt het toch erg stijl |:(

[ Voor 7% gewijzigd door racinfo op 29-10-2016 08:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StanTheMan
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-09 10:42
Welke Berg is het (voor de wielrenners misschien een bekende)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Zak schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 23:43:
[...]

In vergelijking met de polder natuurlijk. En het is echt een vies bergje helaas :(
Gaat prima, ik rij voor Nederlandse begrippen op een redelijk heuvelachtig stuk rond (omgeving Arnhem/Wageningen) en dat doet die Bosch performance slapend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-09 13:21
Eitje. Kijk eens naar wat hier onverhard gebeurd (Onverhard is uiteraard veel zwaarder dan asfalt)

Yamaha

Bosch CX (Relevant vanaf 4.15)

Een Limburgs heuveltje van 100 meter hoogteverschil zal wel lukken.

[ Voor 10% gewijzigd door roffeltjes op 29-10-2016 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dcl! schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 23:08:
Het wachten gaat beginnen: in week 49 (hoop ik - kan natuurlijk bericht krijgen dat het later wordt) gaat mijn nieuwe Batavus Razer arriveren. :9 :*)
Helemaal goed. Ik heb deze fiets ook besteld. Toch lijkt er niets veranderd aan het model 2016. Wat was voor jou de reden om te wachten op het model 2017?

Verder vraag ik me af of er i.v.m. het koudere weer geen "accuzak" is die om de accu bevestigd kan worden zodat de kou geen grote invloed heeft op het bereik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Het blijft wel mooi spul, morgen staat de auto alweer letterlijk drie weken stil en daarvoor ook vier weken. Ik merk het domweg in de maandelijkse uitgaven, d'r gaat bijna niks meer op aan benzine :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoekds20
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14-09 12:05
heerlijk weer om te fietsen, net een trip gemaakt van 60 km met mijn bafang motortje. Gaat lekker zo..
Ik ben benieuwd hoe lang het duurt voordat de jeugd dit gaat ontdekken want ik mag dan redelijk rustig rijden, het kan verrekte hard...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Wordt de e-bike hipper? Volgens "Juist" dus wel!

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/13814150/elecsolex.jpg

Lees het artikel, verrijkt met mooie modellen!
http://elsevierjuist.nl/e...ampaignid=701200000012Sj4

[ Voor 7% gewijzigd door racinfo op 29-10-2016 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Arme Sanne, moet ze iets schrijven over iets waar ze totaal geen idee van heeft.

De populariteit van ebike bij de 50minners heeft niet te maken met een hip design, maar door de ebikes die geschikt zijn voor forenzen. Ik zie nooit hippe modellen, maar steeds vaker R&M, Cube's Centurions en Cityzens in onze garage.

Ook wel logisch, de fietsen die ze daar laat zien zijn functioneel afgrijselijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13-09 22:05
neographikal schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 15:02:
Het blijft wel mooi spul, morgen staat de auto alweer letterlijk drie weken stil en daarvoor ook vier weken. Ik merk het domweg in de maandelijkse uitgaven, d'r gaat bijna niks meer op aan benzine :)
Bij mij precies hetzelfde. Het scheelt echt een hoop met geld. Een elektrische fiets is best wel een goede investering. Ik krijg een vaste woonwerk vergoeding en ik verdien mijn fiets in 2,5 jaar tijd helemaal terug. Probeer dat maar eens met de auto te doen. Wegenbelasting, verzekering, brandstofkosten en niet te vergeten afschrijving. Je legt er echt grof geld op toe :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:01
Verwijderd schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 14:25:
[...]

Helemaal goed. Ik heb deze fiets ook besteld. Toch lijkt er niets veranderd aan het model 2016. Wat was voor jou de reden om te wachten op het model 2017?

Verder vraag ik me af of er i.v.m. het koudere weer geen "accuzak" is die om de accu bevestigd kan worden zodat de kou geen grote invloed heeft op het bereik?
Reden: oude model werd niet meer geleverd. Ben wel wezen proefrijden ergens en ik mocht het model meenemen maar wel voor de volle mep. En ja sommige wegshops leveren nog wel, maar als ik het nieuwe model bestel weet ik zeker dat ik een nieuwe geleverd krijg.

Ja die accuzak, had ik ook al aan gedacht, maar zie nergens zoiets voor de batavus accu (maar ik heb ook nog niet echt goed gezocht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
[b]Bert1310 schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 14:25:[/
Heb je ergens misschien een linkje met ervaringen hierover. Ik denk zelf dat het niet echt zal helpen. Enigste wat misschien wel helpt is je accu op kamer temperatuur laten komen en dan pas opladen. En als je bijna weggaat dan je accu pas op de fiets zetten. Dan is hij op kamer temperatuur en heeft hij het beste rendement. Als je veel van de accu vraagt ( dus continu turbo stand) dan worden de cellen plaatselijk erg warm. Deze warmte moet hij ook wel kwijt kunnen en als je dan zo' n isolatie laagje er omheen hebt zitten gaat dit lastiger.
Maar goed dit zijn mijn gevoelens erover, als er ergens laboratorium testen mee zijn uitgevoerd ben ik er wel benieuwd naar. Misschien dat de andere leden dit wel weten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Registratie: Oktober 2015
  • Niet online
dcl! schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 18:37:
Ja die accuzak, had ik ook al aan gedacht, maar zie nergens zoiets voor de batavus accu (maar ik heb ook nog niet echt goed gezocht).
www.fahrer-berlin.de/e-bi...er/akku-cover-yamaha.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
zonnefreak schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 18:57:
Heb je ergens misschien een linkje met ervaringen hierover. Ik denk zelf dat het niet echt zal helpen. Enigste wat misschien wel helpt is je accu op kamer temperatuur laten komen en dan pas opladen. En als je bijna weggaat dan je accu pas op de fiets zetten. Dan is hij op kamer temperatuur en heeft hij het beste rendement. Als je veel van de accu vraagt (dus continu turbo stand) dan worden de cellen plaatselijk erg warm. Deze warmte moet hij ook wel kwijt kunnen en als je dan zo' n isolatie laagje er omheen hebt zitten gaat dit lastiger.
Maar goed dit zijn mijn gevoelens erover, als er ergens laboratorium testen mee zijn uitgevoerd ben ik er wel benieuwd naar. Misschien dat de andere leden dit wel weten?
Heb onlangs een Fahrer hoes gekocht voor mijn Bosch accu. Ik bewaar de accu altijd in huis bij huiskamertemperatuur. Samen met die hoes erom heen hoop ik dat accu op de fiets, vooral bij vriesweer, minder snel afkoelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bgttje
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05-08 11:46
[b][message=48916845,noline]piwakawaka schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 08:17/messageHeeft iemand ervaring met deze accu?
Ik gebruik deze ook maar bevestig ze met klemringen. Ik heb geen gaten in mn frame. Anders vijl je dat gleufje toch ff 1cm verder.
https://dl.dropboxusercon...03205/Batavus%20Mambo.jpg

https://dl.dropboxusercon...5/Batavus%20Mambo%202.jpg

[ Voor 82% gewijzigd door bgttje op 30-10-2016 00:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

bgttje, hoe bevalt nu na enige weken de gashandel? Ik vraag mij af of het stroomverbruik niet hierdoor fors toeneemt, immers je zal hem nu vaker gebruiken dan wanneer er alleen een duimgas regelaar gemonteerd zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Poezenbeest
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22-09-2024
Wordt actueler met de dalende temperaturen, zo'n hoesje. Is het echt nodig of wordt ons een probleen aangepraat vanuit onkunde en winstbejag?

Ik heb de fiets 's nachts in een verwarmde schuur en overdag in een oerkeergarage, koud dus. Aangezien ik voor zevenen al vertrek 's ochtends, fiets ik met best wel wat kou, maar 's middags terug wordt het ook steeds kouder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
Eigenlijk zou ik zelf zo'n hoes alleen gebruiken als het echt vriest. Ziet er wel heel netjes uit Oblomov! Dank voor de link.

Parkeergarage is natuurlijk koud, maar het scheelt al dat je droog en uit de wind staat. Dus toch alweer een stap beter dan helemaal buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dcl! schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 08:56:
Eigenlijk zou ik zelf zo'n hoes alleen gebruiken als het echt vriest. Ziet er wel heel netjes uit Oblomov! Dank voor de link.

Parkeergarage is natuurlijk koud, maar het scheelt al dat je droog en uit de wind staat. Dus toch alweer een stap beter dan helemaal buiten.
Op diverse sites kom ik overigens ook tegen dat de hoes beschermt tegen hitte (> 25 graden). De hoes ook in de zomer gebruiken schijnt de levensduur van de accu te verlengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:17
zonnefreak schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 17:36:
[...]

Bij mij precies hetzelfde. Het scheelt echt een hoop met geld. Een elektrische fiets is best wel een goede investering. Ik krijg een vaste woonwerk vergoeding en ik verdien mijn fiets in 2,5 jaar tijd helemaal terug. Probeer dat maar eens met de auto te doen.
Ik heb daar laatst ook eens naar gekeken en vind de casus eigenlijk nogal mager.

Stel je koopt een ebike van een van de bekende merken, middenmotor, niet te kleine accu, etc. Dan betaal je ergens 2500-3000 euro, stel 2750.

Stel je werkt 4 dagen per week op kantoor. 45 weken per jaar. 180 dagen. 10km woon-werk afstand. 3600km per jaar. Stel je schrijft e.e.a. af in 5 jaar. Dan kom je dus uit op 15ct/km.

In een alternatieve waardering schrijf je in 10 jaar af, koop je na 5 jaar een accu a EUR 500 en spendeer je gemiddeld EUR 150 aan onderhoud/jaar. Dan kom je uit op 13ct/km.

Verzeker je de boel of koop je nog wat accessoires dan verslechterd de berekening verder.

De enige manier om het echt rendabel te maken is door een goedkopere ebike en/of grotere woon-werk afstand (:P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
Oké, ik reken zo. Reiskosten ca € 800 p/jr. Dat is in 3 jaar al mijn fiets verdiend.
Nu pak ik alle dagen de auto vrijwel nooit, is €2,50 per keer benzine. Over 3 jaar meer dan € 1000. Dat is genoeg voor een vervangende accu, onderhoudsbeurten.

Vervolgens kan je nog uitrekenen hoeveel je besparing is door lekker in de buitenlucht te bewegen ipv in de auto te zitten en op sportschool te besparen :+

Voor mij is het leuke, dat ik het ruim 3 jaar heb mogen uitproberen met een gratis fiets (erfstuk). Dan is elke rit winst. (Hoewel ik eigenlijk veel liever mijn vader nog had gehad, en hij zelf die fiets op had kunnen gebruiken).

@Bert, goed punt dat de hoes ook beschermd tegen hitte. Het zou idd wel eens temperatuur wisselingen kunnen schelen, ik fiets nogal wisselend door bos (zeer schaduwrijk in de zomer) met afgewisseld weer een stuk over bijvoorbeeld heide, is dan weer heel heet in de zon.

[ Voor 17% gewijzigd door dcl! op 30-10-2016 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-09 09:14
dcl! schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 13:04:
Voor mij is het leuke, dat ik het ruim 3 jaar heb mogen uitproberen met een gratis fiets (erfstuk). Dan is elke rit winst. (Hoewel ik eigenlijk veel liever mijn vader nog had gehad, en hij zelf die fiets op had kunnen gebruiken).
Jeez, zo is mijn partner ook net aan haar fiets begonnen. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
racinfo schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 08:03:
[...]bgttje, hoe bevalt nu na enige weken de gashandel? Ik vraag mij af of het stroomverbruik niet hierdoor fors toeneemt, immers je zal hem nu vaker gebruiken dan wanneer er alleen een duimgas regelaar gemonteerd zit.
Waarom zou je t vaker gebruiken? Is toch hetzelfde als de duimgasregelaar. Maakt voor mij niets uit. Vindt het gewoon netter zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Dit ligt er nogal aan wat je rijdt natuurlijk, maargoed. Ik heb via de werkgever 650 euro korting op de fiets gekregen, effectief kostte de fiets een 2200 euro. Zelfs met een Aygo (zuinig, ik doe het onderhoud zelf en reken de vaste kosten niet mee in de km-prijs) heb je de fiets dan binnen 18000 kilometer terugverdiend, dat is krap drie jaar fietsen. Pa en ma rijden een nieuwe 3-serie, dan heb je die fiets van 4000 kilometer al terug, alleen al door de afschrijving.

Het scheelt nogal wat je rijdt en 10km woon-werk is met een elektrische fiets niet heel veel, ik ken er genoeg die juist die elektrische fiets gebruiken om 15-20km enkele reis te overbruggen. Daarnaast tikken hier de winkelbezoekjes, even langs de ouders en vrienden ook stevig aan in de kilometers. Ik rij een 6000-8000km per jaar weg bij een woonwerkafstand van ca 16km

Daarnaast spelen er voor mij andere zaken mee, ik kom ontspannener thuis, draag bij aan een betere leefomgeving, sta niet dagelijks in de bende rondom Wageningen en het effect op de gezondheid is wezenlijk. Ik heb door blessures de afgelopen anderhalf jaar voornamelijk alleen op die fiets rondgereden als primaire bron van beweging en ben nu weer begonnen met hardlopen. M'n spieren hebben het zwaar, maar qua conditie gaat het uitstekend, geen enkel probleem om 12kmh te lopen.

Niet verwacht na anderhalf jaar nauwelijks echt kunnen sporten en alleen elektrisch rondfietsen.

[ Voor 9% gewijzigd door neographikal op 30-10-2016 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
neographikal schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 13:57:
[...]

Dit ligt er nogal aan wat je rijdt natuurlijk, maargoed. Ik heb via de werkgever 650 euro korting op de fiets gekregen, effectief kostte de fiets een 2200 euro. Zelfs met een Aygo (zuinig, ik doe het onderhoud zelf en reken de vaste kosten niet mee in de km-prijs) heb je de fiets dan binnen 18000 kilometer terugverdiend, dat is krap drie jaar fietsen. Pa en ma rijden een nieuwe 3-serie, dan heb je die fiets van 4000 kilometer al terug, alleen al door de afschrijving.

Het scheelt nogal wat je rijdt en 10km woon-werk is met een elektrische fiets niet heel veel, ik ken er genoeg die juist die elektrische fiets gebruiken om 15-20km enkele reis te overbruggen. Daarnaast tikken hier de winkelbezoekjes, even langs de ouders en vrienden ook stevig aan in de kilometers. Ik rij een 6000-8000km per jaar weg bij een woonwerkafstand van ca 16km

Daarnaast spelen er voor mij andere zaken mee, ik kom ontspannener thuis, draag bij aan een betere leefomgeving, sta niet dagelijks in de bende rondom Wageningen en het effect op de gezondheid is wezenlijk. Ik heb door blessures de afgelopen anderhalf jaar voornamelijk alleen op die fiets rondgereden als primaire bron van beweging en ben nu weer begonnen met hardlopen. M'n spieren hebben het zwaar, maar qua conditie gaat het uitstekend, geen enkel probleem om 12kmh te lopen.

Niet verwacht na anderhalf jaar nauwelijks echt kunnen sporten en alleen elektrisch rondfietsen.
Fijn dat je het hardlopen weer op hebt kunnen pakken. Het is inderdaad een stuk relaxter thuis komen dan dat ik met de auto een keer moet rijden. Als ik af en toe zie op de snelwegen hoe mensen met auto's elkaar naar het leven staan, nou nou nou daar valt nog wel wat te verbeteren. Maar goed dat kan ik gelukkig meestal achter mij laten als ik lekker aan het fietsen ben naar mijn werk of thuis.

Over de kosten kan ik wel iets zeggen in mijn geval.
Ik werk 3 dagen per week en zorg 2 dagen per week voor mijn kinderen. Enkele reisafstand is 17 km en krijg hiervoor een bedrag van 69,12 per maand vergoeding.
Mijn fiets kost €2219,00 en heb hierbij een goede koplamp gekocht. Eentje van B&M koste met houder ongeveer €100,00. Vervolgens een goed ademend regenpak a €130,00 en dan heb je af en toe een nieuwe ketting, cassette en voortandwiel nodig. Stel dit op 75 euro. Stel dit alles samen op 2550 euro aan kosten Dan zit je op een terug verdientijd van net 3 jaar.

Met een auto verdien je er helemaal niets aan die kost alleen maar geld. Pak alleen de wegenbelasting en de brandstof kosten maar en dan red je het al niet eens. Laat staan de afschrijving van je auto. Die hakt er helemaal in als je een vrij nieuwe auto hebt. 8)7

Ik heb sinds vorige week mij de discipline opgelegd om voortaan niet sneller dan 29 a 30km/h te fietsen met mijn speedbike. Als ik de ondersteuning op eco of tour zet is dit echt prima te doen. Het scheelt op mijn 17 km fietsafstand naar het werk ongeveer 6 minuten reistijd. Meestal ben ik er toch altijd al een half uur eerder en dan kan ik even op adem komen voor ik aan de slag ga.
Wat ook de groot voordeel is dat de accu het wel een stuk verder kan halen. Als ik voorheen ongeveer 40 km/h fietste dan was het na 25km wel ongeveer einde oefening. Meestal had ik nog een paar km over in stand Turbo. Als ik nu ongeveer 28 a 29 km/h aanhoud dan haal ik een afstand van 65 km ongeveer met een 400Wh accu. Dit is natuurlijk ook wel een stuk beter voor de accu lijkt mij. Bij 40km/h op Turbo trekt hij gewoon 350 Watt eruit. Bij 29km/h zit ik op een kwart van de ondersteuning. Vandaar dat ik nu een heel stuk verder kom. Lijkt mij dat dit voor de cellen ook een stuk beter is.
Maar is een aanname van mijn kant.

Vanavond nog even een stukje wisten fietsen. Prachtig om te zien hoe de mist over de weilanden heen hangt. :) jammer dat ik geen fototoestel bij had. Ik had het graag met jullie gedeeld. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:17
neographikal schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 13:57:
[...]

Dit ligt er nogal aan wat je rijdt natuurlijk, maargoed. Ik heb via de werkgever 650 euro korting op de fiets gekregen, effectief kostte de fiets een 2200 euro.
Fair enough. Ik had een werkkosten regeling van EUR 750 mee moeten rekenen, netto ca de helft daarvan.
Zelfs met een Aygo (zuinig, ik doe het onderhoud zelf en reken de vaste kosten niet mee in de km-prijs) heb je de fiets dan binnen 18000 kilometer terugverdiend, dat is krap drie jaar fietsen. Pa en ma rijden een nieuwe 3-serie, dan heb je die fiets van 4000 kilometer al terug, alleen al door de afschrijving.

Tja. We hebben nou eenmaal een Focus station waar jaarlijks >30dkm mee gereden wordt. Woon-werk is daar niet dominant in en vaste kosten hebben we toch wel. Kan dat dus moeilijk als besparing opvoeren.

We werken beide op ca 10km van het werk en fietsen beide incidenteel. Bijkomstigheid is dat er onderweg ook bij kinderdagverblijf en school gestopt moet worden.
Daarnaast spelen er voor mij andere zaken mee, ik kom ontspannener thuis, draag bij aan een betere leefomgeving, sta niet dagelijks in de bende rondom Wageningen en het effect op de gezondheid is wezenlijk.
Tuurlijk. Dat is ook een belangrijke reden om over te gaan op een ebike. We willen wel vaker fietsen, maar met de reguliere fiets duurt het net te lang.

Ik haakte puur in op het financiele aspect. Als het daar echter om zou gaan dan is de business case niet heel sterk in mijn geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Denk dat je dit wel aardig vindt dan, het financiele plaatje van mijn fiets:

Excelletje

Met elke andere auto wordt het alleen maar beter dan dit (zeker als je niet zoals ik op de grond gaat liggen met de fiets), je bent knap als je goedkoper weet te rijden dan deze boodschappenkar :P Ben inderdaad blij dat ik weer kan gaan hardlopen enzo, goed voor de conditie en figuur :)

[ Voor 21% gewijzigd door neographikal op 30-10-2016 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasszje
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:43

kaasszje

Live to Dare, Dare to Live

Hmm aankondiging voor 2 helmen: https://www.elektrischefi...lmen-voor-speed-pedelecs/

Helaas geen prijzen en ook nog niet gelijk leverbaar voor 1-1-2017.

Woensdag weer proef rijden als goed is :)
(R&M Cruiser)

Ik ben verstopt zoek een ander :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Het gaat echt heel erg hard als je gewoon een auto weg doet. Dat is niet altijd realistisch, maar het kan vaker dan dat mensen denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Toch is een auto reuze handig wanneer je 5 zakken betonmortel bij de bouwmarkt wilt ophalen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maurice_l
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
dcl! schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 23:08:
Het wachten gaat beginnen: in week 49 (hoop ik - kan natuurlijk bericht krijgen dat het later wordt) gaat mijn nieuwe Batavus Razer arriveren. :9 :*)
Waar heb jij de fiets besteld? En gaat dit om het 2017 model? Ik heb bij meerdere zaken te horen gekregen dat deze pas in week 10 van 2017 weer leverbaar is :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
Ja, dat zei mijn fm aanvankelijk ook, maar hij heeft gebeld erover met Batavus en zij krijgen een exemplaar in week 49. Ik ben naar de andere kant van het land geweest om de Razer te kunnen testrijden, en daar hadden ze alleen het showmodel 2016 nog in de aanbieding.

Daar werd meteen gekeken wanneer de 2017 modellen kwamen en dat was ook in week 49, zij hadden dit nl al meteen in bestelling bij Batavus.

Ik betaal overigens meer via mijn fm dan de stunt webzaken, wellicht dat die eerder "uitverkocht" zijn daarom. Ik ben voor het gemak van een -zeer betrouwbare- fm op loopafstand met goede service gegaan.

Voor zover ik weet zijn de 2016 modellen gewoon niet meer leverbaar, tenzij een zaak ergens nog een showmodel (of modelletje oude voorraad) heeft staan toevallig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12-09 10:41
roffeltjes schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 13:01:
Het gaat echt heel erg hard als je gewoon een auto weg doet. Dat is niet altijd realistisch, maar het kan vaker dan dat mensen denken.
Pffff.... Kon ik maar zonder auto.
Afgelopen jaar al bijna 1000 euro aan onkosten gehad vanwege allerlei storingen, olieverbruik etc...
Vanmorgen was het weer feest en ging het motormanagement lampje branden, na uitlezen bleek de katalysator een signaal te geven. Dus hopelijk niet op korte termijn ook nog eens een kat laten vervangen.... :(

Maar ik heb nou eenmaal een gezin van 2 kinderen en kennissen/familie door het hele land. Afgelopen weekend ook weer naar de Efteling geweest. Ja, dat kan ook met het OV maar ik vind dat gewoon ontzettend irritant :+
En trouwens: De reistijd met het OV is 2,5 uur en met de auto 1 uur. Dat is een gelopen zaak natuurlijk.

Gisteren trouwens wel even lekker met het fietsje boodschappen wezen doen. 20km totaal, dat scheelt toch weer wat benzine en je hebt nog een frisse neus gehaald ook _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Kwestie van willen, niet van kunnen. ;)

Wij hebben ook twee kinderen en familie in het hele land. En voor die auto kunnen wij wel een paar keer naar de Efteling :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
roffeltjes schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 15:40:
Kwestie van willen, niet van kunnen. ;)

Wij hebben ook twee kinderen en familie in het hele land. En voor die auto kunnen wij wel een paar keer naar de Efteling :+
Jajaja... Je hebt gelijk. Ik geef toe dat ik het niet wil. En met mij vele anderen die het ook niet willen.

Vandaag met de auto naar de zaak omdat ik eerst langs de garage moest. Dus vanavond is het weer feest in de file naar huis. Het is wel de intentie om 80% van de ritten met de fiets te gaan. Vandaag was een perfecte dag geweest maar de auto dacht daar dus anders over...

Gisteren de fiets ook nog een grondige wasbeurt gegeven, was ook wel weer eens nodig. Heb besloten om hem nog een jaar aan te houden en volgend jaar als de 2017 speed-pedelec modellen voor dikke kortingen eruit gaan lekker te gaan shoppen met een mooi budget 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Afgelopen jaar (het is nog niet om) ruim 2200 km benzine uitgespaard, met een Yaris is dat toch gauw 170 liter benzine. Maar hier moet ik wel bij vermelden dat ik de plezier-ritjes die op de fiets werden gedaan beslist NIET met een auto zou hebben gedaan, de besparing is daardoor relatief.
Indien het voertuig zou worden gebruikt voor het woon-werk verkeer lag de zaak natuurlijk heel anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
[b][message=48955779,noline]Vlassie1980 schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 15:48

Gisteren de fiets ook nog een grondige wasbeurt gegeven, was ook wel weer eens nodig. Heb besloten om hem nog een jaar aan te houden en volgend jaar als de 2017 speed-pedelec modellen voor dikke kortingen eruit gaan lekker te gaan shoppen met een mooi budget 8)
Groot gelijk heb je. Zolang je huidige fiets het nog goed blijft doen en je bent er nog tevreden over dan zou ik hem ook aanhouden. Levert nu alleen maar geld op :) hoop ik.
Misschien is het inderdaad wel slim om een jaar te wachten. Als het tegen zit dan storten misschien de verkopen van de speedbikes zodanig in dat ze voor dumpprijzen weg gaan. |:(

Maar goed we gaan het vanzelf meemaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Vlassie1980 schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 15:30:
[...]

Pffff.... Kon ik maar zonder auto.
Afgelopen jaar al bijna 1000 euro aan onkosten gehad vanwege allerlei storingen, olieverbruik etc...
Vanmorgen was het weer feest en ging het motormanagement lampje branden, na uitlezen bleek de katalysator een signaal te geven. Dus hopelijk niet op korte termijn ook nog eens een kat laten vervangen.... :(
Offtopic, kijk even of dat ding met flensen vast zit. Indien dit het geval is, pak een ratel, haal een OEM kat op de juiste maat van Marktplaats af en sleutel dat ding eronder. Ben je voor 150 euro klaar.

Dat is wel, ook bij de elektrische fiets doe ik het onderhoud zelf, anders lopen de kosten rap op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Niet online
Mijn fietsen heb ik gewoon vanwege het feit dat het veel lekkerder is om eens de fiets te nemen, eigenlijk heb ik niet eens over kosten nagedacht. Bovendien zijn de km-prijzen die hier berekend worden ook niet echt reëel. Als je immers een auto in de garage of oprit (of zoals in ons geval twee stuks) hebt staan heb je daar ook afschrijving op, ondanks dat je er geen km mee rijdt.
Het zou gewoon reëler zijn om die afschrijving mee te nemen in de km-prijs, want als je een auto hebt staan en het is geen enorm drama om daarmee naar je werk te rijden, is de kans ook groot dat je dat ding pakt als het "geen weer is om te fietsen" of als je gewoon eens te laat bent.
Zoals Roffeltjes al schrijft, zou je de auto weg moeten doen, dan heb je inderdaad alleen de afschrijving en het stroomverbruik/onderhoud van je fiets, die de km-prijs bepalen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• roffeltjes
Hoewel ik een enorm tegenstander ben van ons huidige onhoudbare autogebruik, ben ik geen fanaat die iedereen met een auto veroordeeld.

Maar dat gezinnen niet zonder twee auto's zouden kunnen is waanzinnig. Dit gedrag schaalt gewoon niet. We moeten als samenleving heel hard trekken aan onze verslaving aan fossiele brandstoffen en nodeloze consumptie.

Niet omdat ik niet graag nieuwe spullen wil (ik ben dol op de luxe van de moderne samenleving), maar de aarde gaat dit niet trekken. En hoe erg het ook is in China, per persoon is een eerste wereld bewoner de grootste gebruiker van onze grondstoffen. Als je ziet hoeveel afval wij P.P. produceren wordt je er koud van. Zo ook ons energiegebruik.

Daarom baal ik van dit misdadige Europese beleid ten op zichte van de S-pedelec. Het wordt gezien als probleem, niet als oplossing. Dat is gewoon heel erg onverantwoordelijk tegenover onze komende generaties. We moeten alternatieven gaan promoten, niet gaan belemmeren.

Maar ja, de huidige politieke wind van rechts (ontkenning) en slapende "socilaistische"midden partijen (pappen en nathouden) geeft aan hoe de bevolking erover denkt. Het zal onze tijd wel duren....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goose
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 31-08 21:25
Vandaag mijn R+M Blue Label charger met Nuvinci opgehaald bij de FM wat problemen met de schijfremmen die veel piepten :) Tip van de FM hard remmen op volle snelheid dan worden de remschijven schoner

Ook een ebike diagnoserapport gekregen. Software van
Intuvia Active Performance line is nu 5.6.0.0
Drive unit 1.6.0.0
Powerpack 1.5.2.0

Kilometerstand 15100 en dat met een totale bedrijfsduur van 1687 uur maar totale actieve bedrijfstijd met ondersteuning 638 uur.

237 volle acculaadcycli

max temp powerpack 42.84 graden minimum temperatuur -1.58 graden

Afgegeven Ah over de levensduur 2496 Ah

Kan iemand wat meer over deze getallen vertellen? Met ondersteuning heb ik blijkbaar 15000 km / 638 uur een gemiddelde van 23 km/uur maar met totale bedrijfsduur heb ik 15000 / 1687 uur = 8 km gemiddeld

Mijn bereik is blijkbaar 15000 / 237 laadcycli = 63 km

Wat betreft de temperatuur dat zegt me niets

Iemand die iets meer tekst en uitleg kan geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Kwam er vanmorgen achter dat er in mijn koplamp een laag water staat :P
Had de fiets in het weekend even schoongemaakt en afgespoeld met de tuinslang. Dacht eerst dat er een dauwdruppel op mijn koplamp zat maar er staat dus 1 cm water in. Vanavond maar even kijken hoe we dat eruit gaan krijgen :+
Goose schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 14:59:
Vandaag mijn R+M Blue Label charger met Nuvinci opgehaald bij de FM wat problemen met de schijfremmen die veel piepten :) Tip van de FM hard remmen op volle snelheid dan worden de remschijven schoner

Ook een ebike diagnoserapport gekregen. Software van
Intuvia Active Performance line is nu 5.6.0.0
Drive unit 1.6.0.0
Powerpack 1.5.2.0

Kilometerstand 15100 en dat met een totale bedrijfsduur van 1687 uur maar totale actieve bedrijfstijd met ondersteuning 638 uur.

237 volle acculaadcycli

max temp powerpack 42.84 graden minimum temperatuur -1.58 graden

Afgegeven Ah over de levensduur 2496 Ah

Kan iemand wat meer over deze getallen vertellen? Met ondersteuning heb ik blijkbaar 15000 km / 638 uur een gemiddelde van 23 km/uur maar met totale bedrijfsduur heb ik 15000 / 1687 uur = 8 km gemiddeld

Mijn bereik is blijkbaar 15000 / 237 laadcycli = 63 km

Wat betreft de temperatuur dat zegt me niets

Iemand die iets meer tekst en uitleg kan geven?
Mijn remmen hebben hetzelfde euvel, vooral voor loopt hij vaak aan. Binnenkort maar weer eens de blokjes vervangen. Verder kan hij wel weer een servicebeurtje gebruiken. Nieuwe voorband, remblokken en eventueel nieuwe ketting/tandwielen.

Al die gegevens zeggen me niet zoveel, wat wil je precies over die temperatuur weten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goose
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 31-08 21:25
Vlassie1980 schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 16:24:

Al die gegevens zeggen me niet zoveel, wat wil je precies over die temperatuur weten?
het zegt mij dus ook niet zo veel :) in geval van de temperatuur is dat oke of is het te hoog cq te laag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Wat die temperatuur betreft zal de accu tijdens het fietsen op een tropische 30+ dag ooit een maximum temperatuurpiek van 42.84 graden bereikt hebben en op een koude winterse dag bij het begin van de rit, nadat de fiets met accu een paar uur buiten heeft gestaan, een temperatuur van -1.58 graden.
Uitgaande van deze omstandigheden, begrijpelijke waarden en... de Bosch accu heeft een temperatuurbeveiliging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Mijn remmen hebben hetzelfde euvel, vooral voor loopt hij vaak aan. Binnenkort maar weer eens de blokjes vervangen. Verder kan hij wel weer een servicebeurtje gebruiken. Nieuwe voorband, remblokken en eventueel nieuwe ketting/tandwielen.

Wat je kunt proberen is even de remklauw opnieuw centreren, wil nog wel eens helpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

De zuigertjes kunnen nog weleens stroever gaan waardoor de klauw blijft aanlopen, wiel er uit halen, met perslucht het mechanisme schoonblazen en... NIET in de remhandel knijpen terwijl het wiel er uit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Niet online
Kwam er vanmorgen achter dat er in mijn koplamp een laag water staat :P
Had de fiets in het weekend even schoongemaakt en afgespoeld met de tuinslang. Dacht eerst dat er een dauwdruppel op mijn koplamp zat maar er staat dus 1 cm water in. Vanavond maar even kijken hoe we dat eruit gaan krijgen :+

[...]

Paar Guppy's erin zetten? :+

De remmen moeten inderdaad schoongemaakt worden. Zelf doe ik dat altijd met een spuitbus remmenreiniger (van de automaterialenzaak) en daarmee is het euvel weer verholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een fiets met Shimano premium 8 versnellingsnaaf (Koga F3). Ik zit er aan te denken om de Middenmotor Bafang BBS01 250W er op te laten plaatsen. Zou dat kunnen?
Als de tandwielen niet in 1 lijn staan gaat het wringen met als gevolg meer slijtage.
Als dit wel kan. Dan is dit toch beter dan de middenmotor met derailleur, omdat een derailleur slijtagegevoeliger is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
Verwijderd schreef op woensdag 02 november 2016 @ 09:57:
Ik heb een fiets met Shimano premium 8 versnellingsnaaf (Koga F3). Ik zit er aan te denken om de Middenmotor Bafang BBS01 250W er op te laten plaatsen. Zou dat kunnen?
Als de tandwielen niet in 1 lijn staan gaat het wringen met als gevolg meer slijtage.
Als dit wel kan. Dan is dit toch beter dan de middenmotor met derailleur, omdat een derailleur slijtagegevoeliger is?
Je moet iig een ander tandwiel dan het standaard tandwiel gebruiken als je de Nexus 8V wil gebruiken. Heb ik ook. Met een derailleur heb je ergens wel een goed tandwiel die een optimale "chainline" geeft.
Een naaf slijt wel minder denk ik maar misschien hebben anderen daar een andere mening over. Mijn naaf heeft al ruim 20k elektrisch gereden dus dat gaat goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Er zaten geen guppy's in de koplamp, met veel moeite het water eruit laten lopen. Kreeg hem ook niet open dus moest hem omgekeerd houden zodat het water eruit kon lopen :)
Voortaan iets minder hard de tuinslang erop zetten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
racinfo schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 17:24:
Afgelopen jaar (het is nog niet om) ruim 2200 km benzine uitgespaard
Als ik zie wat ik uitspaar met mijn zware(1600kg) auto, een C5 Tourer (III), dan is dat pure winst. Op korte stukjes/stad rij je meestal 1 op 8 en dan is zo'n fiets toch wel heel zuinig.Ik rijd nu ongeveer 10k km minder dan vorige jaren in deze grote bak en dat merk ik wel, hoewel ik wel op gas rij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Voorheen deed ik rond de 30K met de auto op jaarbasis. Sinds ik de e-bike gebruik is dit gereduceerd naar 16K per jaar. Scheelt enorm in het benzineverbruik. Daarnaast is de auto die ik nu heb erg onbetrouwbaar dus ik ben blij dat ik niet zo heel veel ermee moet rijden, anders zou ik nog veel meer onkosten hebben aan reparaties en onderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
Verwijderd schreef op woensdag 02 november 2016 @ 09:57:
Ik heb altijd begrepen dat het rendement van een ketting met derailleur altijd hoger ligt dan een naaf versnelling. Plus dat er grotere kracht overbrengingen mogelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Eind volgende maand trouwens met een paar collega's mountainbiken in Schoorl. Heb zelf geen mountainbike en er maar voor gekozen om een E-mountainbike te huren aangezien het een heel zwaar parcours is.

Collega van me is fanatiek mountainbiker en zegt dat ik een goede keuze heb gemaakt :)
Ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Vlassie1980 schreef op woensdag 02 november 2016 @ 12:18:
Eind volgende maand trouwens met een paar collega's mountainbiken in Schoorl. Heb zelf geen mountainbike en er maar voor gekozen om een E-mountainbike te huren aangezien het een heel zwaar parcours is.

Collega van me is fanatiek mountainbiker en zegt dat ik een goede keuze heb gemaakt :)
Ben benieuwd!
Jij hebt idd een goede keuze gemaakt door voor een E-bike te gaan dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
maartend schreef op woensdag 02 november 2016 @ 12:22:
[...]

Jij hebt idd een goede keuze gemaakt door voor een E-bike te gaan dan.
Kan inderdaad niet zeggen dat mijn conditie dusdanig is om zonder support over dat parcours te rammen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Vlassie1980 schreef op woensdag 02 november 2016 @ 12:32:
[...]

Kan inderdaad niet zeggen dat mijn conditie dusdanig is om zonder support over dat parcours te rammen :P
Tip ; telefoon mee en auto met aanhanger gereed staan ergens. Als back-up.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Vlassie1980 schreef op woensdag 02 november 2016 @ 12:32:
[...]

Zo-ie-zo is mijn conditie dermate gedaald sinds dat akkefietje van vorig jaar februari waarbij het leidinkje van de aorta naar mijn linkerbeen volledig platsloeg en een cross-over van mijn rechter- naar linkerbeen nog enige vooruitzichten opleverde dat ik nu op mijn mtb zonder motor helemaal niet meer vooruit kom of je zou een max van 12 km/h nog relevant moeten noemen.

Ik zou de fiets zonder motor dus domweg niet meer kunnen rijden, helaas. Vorige week trouwens geprobeerd over een strand te fietsen, door rul zand wel-te-verstaan, nou dat ging met motor dus niet eens. Het leek wel of de fiets zich vast zoog in het zand, dat is toch iets heel anders dan over bospaden rijden zeg. Viel dat even tegen. Ik weet niet of jullie het met een Bosch motor weleens hebben geprobeerd?
Arme ketting. Die motor moet toch wel minstens 1000 watt zijn geweest, het leek een Bafang 8)

[ Voor 14% gewijzigd door racinfo op 02-11-2016 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Voor veel mensen is om allerlei redenen de e-bike een uitkomst en voor sommigen een vereiste.

Een tijd geleden in Domburg Zeeland op het zandstrand gefietst. Als het zand niet al té rul is trekt een Bosch Performance CX daar wel doorheen, echter ook de accu in korte tijd leeg. Alles, maar vooral de ketting, wordt extreem belast. Sowieso niet aan te raden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
racinfo schreef op woensdag 02 november 2016 @ 13:34:
[...][...]Arme ketting. Die motor moet toch wel minstens 1000 watt zijn geweest, het leek een Bafang 8)
Bafang 2500W uitvoering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polling
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 28-02-2022
roffeltjes schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 13:01:
Nou ja, een auto wegdoen zit er hier ook niet in. Maar het achterwege laten van de aanschaf van een tweede auto is bij ons nu wel de keuze. Mijn woon-werk-afstand enkele reis is nu 17 km en dat doe ik nu al een paar jaar met een dure fiets zonder motor, waar we ook de recreatieve km' s mee doen (ik fiets 7000-8000 km per jaar)
Nu gaat het kantoor een 25 km verder van huis: een afstand van 45 km enkele reis. Dan wordt de gewone fiets niet meer haalbaar. Auto gaat zonder files ongeveer 50 minuten kosten. Bus en trein: 2 uur. Fiets en trein: 100 minuten.
Dus een speedpedelec: 90 minuten als ik het rustig aan doe. Op dit moment lijkt de Bulls lacuba evo e45 de beste optie: 350 watt Brose motor, hydraulische schijfremmen, 20 versnellingen XT, 650 Wh accu. Relatief betaalbaar. Ik lees hier belangstellend mee.
Helm: oren vrij is toch de nieuwe norm? Voorlopig een niet goedgekeurde helm, Kask? Ik denk niet dat er een diender is die gaat controleren of er aan de normen wordt voldaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Polling schreef op woensdag 02 november 2016 @ 21:37:
[...]

Nou ja, een auto wegdoen zit er hier ook niet in. Maar het achterwege laten van de aanschaf van een tweede auto is bij ons nu wel de keuze. Mijn woon-werk-afstand enkele reis is nu 17 km en dat doe ik nu al een paar jaar met een dure fiets zonder motor, waar we ook de recreatieve km' s mee doen (ik fiets 7000-8000 km per jaar)
Nu gaat het kantoor een 25 km verder van huis: een afstand van 45 km enkele reis. Dan wordt de gewone fiets niet meer haalbaar. Auto gaat zonder files ongeveer 50 minuten kosten. Bus en trein: 2 uur. Fiets en trein: 100 minuten.
Dus een speedpedelec: 90 minuten als ik het rustig aan doe. Op dit moment lijkt de Bulls lacuba evo e45 de beste optie: 350 watt Brose motor, hydraulische schijfremmen, 20 versnellingen XT, 650 Wh accu. Relatief betaalbaar. Ik lees hier belangstellend mee.
Helm: oren vrij is toch de nieuwe norm? Voorlopig een niet goedgekeurde helm, Kask? Ik denk niet dat er een diender is die gaat controleren of er aan de normen wordt voldaan.
Die Bulls Green Mover Lacuba heb ik ook even bekeken bij 12Gobiking. Erg mooie fiets, accu mooi geintegreerd in het frame maar toch wel redelijk makkelijk uitneembaar. Wat me vooral opviel was de stille motor, voor zover je dat kunt testen in een magazijn met een mini testbaantje natuurlijk :)

Dit filmpje van Electric Bike review belicht een Bulls e-mountainbike met een soortgelijke config, dus accu in frame in combinatie met Brose middenmotor.

https://electricbikereview.com/bulls/e-stream-evo-fs-3-27-5/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:18
Ja mijn ketting en cassete zitten er ook weer aan te komen.
Zit er wel over te denken om zo'n naaf te nemen. Kost wel even wat meer in vervanging maar ik zou dan minder hoeven te vervangen.

En dan heb ik het nog niet over het probleem van omspaken. Iemand hier er iets verstand van een wiel spaken? Er staan op internet wel van die calculators maar durf niet te zeggen dat ik dat goed invul ed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1sectionone1
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:43
Ik weet dat er een aantal mensen zijn hier met een Batavus Razer, misschien interessant, wegens overcompleet heb ik een Batavus Razer Accu en oplader te koop. kleine 10 maanden oud / 4000km mee gereden. Stuur maar een PM voor meer info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Oh heerlijk, de hele regio stond hier muurvast en ik tjoekel gewoon vrolijk langs alle files op. Scheelde in dit geval ruim een half uur, 20kwh aan benzine, bijdragen aan de file en het was nog mooi ook door het bos met alle bomen in de herfstkleuren.

Blijf me verwonderen hoe blij ik met die fiets ben en hoe weinig ik de auto nog echt nodig heb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
neographikal schreef op donderdag 03 november 2016 @ 09:38:
Oh heerlijk, de hele regio stond hier muurvast en ik tjoekel gewoon vrolijk langs alle files op. Scheelde in dit geval ruim een half uur, 20kwh aan benzine, bijdragen aan de file en het was nog mooi ook door het bos met alle bomen in de herfstkleuren.

Blijf me verwonderen hoe blij ik met die fiets ben en hoe weinig ik de auto nog echt nodig heb :)
Shake hands, ik moet normaal gesproken via de A4 naar mijn werk, dat is echt drama tegenwoordig. Nu hebben ze dus dat Limensaquaduct bij Leiderdorp aangelegd ter vervanging van de brug over de Oude Rijn. Nu staat het daar dus nog steeds altijd vast omdat het zelfs anno 2016 nog steeds van 3 naar 2 rijstroken moet.

Met de auto ben ik doorgaans wel iets sneller, doe er meestal 45 min over en met de fiets 65 min maar ik hoef me op de fiets niet op te vreten doordat ik stil sta 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Vlassie1980 schreef op woensdag 02 november 2016 @ 23:34:
Die Bulls Green Mover Lacuba heb ik ook even bekeken bij 12Gobiking. Erg mooie fiets, accu mooi geintegreerd in het frame maar toch wel redelijk makkelijk uitneembaar. Wat me vooral opviel was de stille motor, voor zover je dat kunt testen in een magazijn met een mini testbaantje natuurlijk :)

Dit filmpje van Electric Bike review belicht een Bulls e-mountainbike met een soortgelijke config, dus accu in frame in combinatie met Brose middenmotor.
Op de Duitse Pedelecforum (vooral MTB) is er kritiek op de Brose motor. Het maximale motorkoppel van 90Nm, dat door Brose en ook op de site’s van fietshandelaren als wapenfeit wordt/werd benadrukt, wordt door Brose afgeknepen op 50Nm omdat de motor anders teveel warmteproblemen heeft.
Men ergert zich ook omdat Brose, ondanks herhaald aandringen, niet open over dat afknijpen wil communiceren.

www.pedelecforum.de/forum...ose-motor-90nm-50nm.39614

www.pedelecforum.de/forum...-was-anderes-kaufen.43412

www.pedelec-biker.com/201...e-yamaha-im-direkten.html

De warmte problemen treden op onder extreme omstandigheden en daar zal men in het vlakke Nederland niet snel tegen aan fietsen. Misschien kan men daar bij een 45km/u uitvoering wel op bedacht zijn.

Door iedereen wordt de motor als stil ervaren en de motor & accu zijn vaak mooi in het frame geïntegreerd.

NB op de internetsite van Brose wordt bij de 'Technische Daten' het koppel niet meer vermeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/9LlJJT6QRt0IViSVvy2SUL2m/full.jpg

E-bike met Brose motor van het nieuwe Zwitserse merk Bergstrom. Zowel in 25km/u als 45km/u uitvoering.
Erg mooi, maar de bevestiging van de achterdrager aan het spatbord blijft mij verbazen. Vooral als ik denk aan de twee Ortlieb tassen met ieder ongeveer 5 kg aan boodschappen die ik regelmatig op mijn achterdrager vervoer. Misschien niet in het begin, maar op de wat langere duur voorzie ik dan problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
- oblomov - schreef op donderdag 03 november 2016 @ 12:24:
[...]

Op de Duitse Pedelecforum (vooral MTB) is er kritiek op de Brose motor. Het maximale motorkoppel van 90Nm, dat door Brose en ook op de site’s van fietshandelaren als wapenfeit wordt/werd benadrukt, wordt door Brose afgeknepen op 50Nm omdat de motor anders teveel warmteproblemen heeft.
Men ergert zich ook omdat Brose, ondanks herhaald aandringen, niet open over dat afknijpen wil communiceren.

www.pedelecforum.de/forum...ose-motor-90nm-50nm.39614

www.pedelecforum.de/forum...-was-anderes-kaufen.43412

www.pedelec-biker.com/201...e-yamaha-im-direkten.html

De warmte problemen treden op onder extreme omstandigheden en daar zal men in het vlakke Nederland niet snel tegen aan fietsen. Misschien kan men daar bij een 45km/u uitvoering wel op bedacht zijn.

Door iedereen wordt de motor als stil ervaren en de motor & accu zijn vaak mooi in het frame geïntegreerd.

NB op de internetsite van Brose wordt bij de 'Technische Daten' het koppel niet meer vermeld.

[afbeelding]

E-bike met Brose motor van het nieuwe Zwitserse merk Bergstrom. Zowel in 25km/u als 45km/u uitvoering.
Erg mooi, maar de bevestiging van de achterdrager aan het spatbord blijft mij verbazen. Vooral als ik denk aan de twee Ortlieb tassen met ieder ongeveer 5 kg aan boodschappen die ik regelmatig op mijn achterdrager vervoer. Misschien niet in het begin, maar op de wat langere duur voorzie ik dan problemen.
Er staat me bij dat Bosch ook Performance Line motoren heeft afgeknepen naar 50Nm omdat ze anders naafversnellingen kapot trekken? Alleen de Rohloff naaf zou een uitzondering zijn omdat die nog sterker is.
Kan dit ook het geval zijn bij Brose?

Die bagagedrager constructie snap ik ook niet zo, is alleen maar extra complex qua montage en nog slapper ook...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polling
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 28-02-2022
Ik weet nog niet of ik het afknijpen echt andelig vind, scheelt in actieradius, neem ik aan. Vanaf wanneer is dat ingevoerd? Op welke modellen? Hoe kan ik bepalen of dat op mijn fiets (die nu nog bij de dealer staat) ook al zo is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
@Vlassie1980 een naafversnelling kan een reden zijn om het koppel te reduceren, echter de kritiek op het Duitse Pedelecforum betreft uitsluitend mountainbikes met derailleur. En los van het geknepen koppel, begrijp ik uit de reacties dat de Brose motoren té warm kunnen worden en dan de ondersteuning tijdelijk gereduceerd wordt, maar nooit helemaal stopt.

Let wel, het gaat hier om vrij extreme omstandigheden en vooral bij sterke stijgingen. De meeste bezitters zullen daar waarschijnlijk nooit iets van merken en een koppel van 50Nm is ruim voldoende onder bijna alle omstandigheden. Brose gaat dat 'warmte probleem' ongetwijfeld verbeteren.

Het is een motor die mij boeit ook al door de wijze waarop deze harmonisch in een aantal frames is ingebouwd. Nu meestal nog in mountainbikes, maar ik verwacht, overigens geldt dat in de wat verdere toekomst voor de meeste merken, dat motoren meer een geheel met de fiets gaan vormen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
- oblomov - schreef op donderdag 03 november 2016 @ 14:38:
@Vlassie1980 een naafversnelling kan een reden zijn om het koppel te reduceren, echter de kritiek op het Duitse Pedelecforum betreft uitsluitend mountainbikes met derailleur. En los van het geknepen koppel, begrijp ik uit de reacties dat de Brose motoren té warm kunnen worden en dan de ondersteuning tijdelijk gereduceerd wordt, maar nooit helemaal stopt.

Let wel, het gaat hier om vrij extreme omstandigheden en vooral bij sterke stijgingen. De meeste bezitters zullen daar waarschijnlijk nooit iets van merken en een koppel van 50Nm is ruim voldoende onder bijna alle omstandigheden. Brose gaat dat 'warmte probleem' ongetwijfeld verbeteren.

Het is een motor die mij boeit ook al door de wijze waarop deze harmonisch in een aantal frames is ingebouwd. Nu meestal nog in mountainbikes, maar ik verwacht, overigens geldt dat in de wat verdere toekomst voor de meeste merken, dat motoren meer een geheel met de fiets gaan vormen.
Wat mij vooral interesseert aan de Brose is dat hij erg stil schijnt te zijn. Tijdens het proefritje bij 12Go viel me dit ook al op, eerst ook nog op een Bosch s-pedelec gereden en die begon weer gelijk te piepen bij het accelereren. Mijn huidige Bosch motor is ook telkens hoorbaar, 1 van de weinige nadelen aan de fiets.

Er schijnt ook een snaar in de motor te zitten, dat heeft Bosch bijvoorbeeld weer niet, Nu is het alleen bij auto's zo dat een snaar wel eens vervangen dient te worden... Hoe lang zou het dan duren voor je die in je Brose motortje moet aanpassen vraag ik me dan af....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Polling schreef op donderdag 03 november 2016 @ 14:36:
Ik weet nog niet of ik het afknijpen echt andelig vind, scheelt in actieradius, neem ik aan. Vanaf wanneer is dat ingevoerd? Op welke modellen? Hoe kan ik bepalen of dat op mijn fiets (die nu nog bij de dealer staat) ook al zo is?
Nadelig, voordelig! Zoals ik eerder schreef is onder de meeste omstandigheden 50Nm ruim voldoende. Er zal ongetwijfeld een correlatie zijn tussen het koppel en de actieradius. Een hoog koppel zal de actieradius waarschijnlijk negatief beïnvloeden, andersom zal een (té) laag koppel mogelijk ook negatief uitwerken.

Of en hoe je het kan bepalen weet ik niet. Brose is nog niet zolang op de markt. Dat 90Nm koppel werd in het begin als een pluspunt vermeld, maar nu staat daarover niets meer bij de technische gegevens op de internetsite van Brose.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasszje

kaasszje

Gister proef rit gereden op de Cruiser.
Fijne zit heeft die fiets zeg.
Ondanks de grote hoeveelheid regen op mijn hoofd toch erg genoten van de rit.

Kortom nu aan wachten op wat extra informatie van ebike to go over hun constructie.

Verder heeft de cruiser een mooie frame tas.
Vraag me alleen af of deze echt praktisch is, of dat dit meer sier is ?
Kan deze voor 82 euro bij bestellen.

Is er iemand met ervaring hiermee ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Vlassie1980 schreef op donderdag 03 november 2016 @ 15:19:
Wat mij vooral interesseert aan de Brose is dat hij erg stil schijnt te zijn. Tijdens het proefritje bij 12Go viel me dit ook al op, eerst ook nog op een Bosch s-pedelec gereden en die begon weer gelijk te piepen bij het accelereren. Mijn huidige Bosch motor is ook telkens hoorbaar, 1 van de weinige nadelen aan de fiets.

Er schijnt ook een snaar in de motor te zitten, dat heeft Bosch bijvoorbeeld weer niet, Nu is het alleen bij auto's zo dat een snaar wel eens vervangen dient te worden... Hoe lang zou het dan duren voor je die in je Brose motortje moet aanpassen vraag ik me dan af....
Dat stille interesseert mij wat minder; de Bosch Performance CX van mij vind ik behoorlijk stil. Ik let er ook bijna nooit meer op. Ik heb wel begrepen, onder andere uit de verhalen op deze site, dat Bosch motoren van oudere datum luidruchtiger zijn.
Ter informatie, er wordt (nog) geen Bosch Performance CX 45km/u uitvoering gemaakt.

Tja, hoelang duurt het voordat die snaar aangepast of vervangen moet worden. Ter relativering; die vraag stel ik mij ook weleens als ik aan de kunststof tandwieltjes in de Bosch motor denk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
kaasszje schreef op donderdag 03 november 2016 @ 15:41:

Kortom nu aan wachten op wat extra informatie van ebike to go over hun constructie.

Cruiser!!!! Vorige week was ik bij de FM en daar stond een R&M Cruiser 45km/u Nuvinci 2015 demomodel met Bosch Performance motor en 400Wh accu. Nagekeken en gepoetst. Verkocht voor € 2200,-

Bon, 400Wh is voor een 45km/u niet veel, maar als de afstand naar het werk niet té ver is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
kaasszje schreef op donderdag 03 november 2016 @ 15:41:

Het schijnt dat je bij framemaat 60 wat probleempjes kunt hebben als je de accu op de fiets wilt laden. De tas is oorspronkelijk gemaakt voor framemaat 56, hij past wel maar het gaatje voor het laadsnoertje schijnt niet helemaal goed uit te komen. Weet niet meer waar ik dat heb gelezen maar heb het onthouden :P
Dus als je wilt laden op de fiets dan moet je waarschijnlijk de tas eraf halen.

Die tas is wel stijlvol vind ik zelf, maar alleen op de Retro look kleur, bij de grafiet versie zou ik het niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasszje

kaasszje

- oblomov - schreef op donderdag 03 november 2016 @ 15:54:
[...]

Cruiser!!!! Vorige week was ik bij de FM en daar stond een R&M Cruiser 45km/u Nuvinci 2015 demomodel met Bosch Performance motor en 400WH accu. Nagekeken en gepoetst. Verkocht voor € 2200,-

Bon, 400Wh is voor een 45km/u niet veel, maar als de afstand naar het werk niet té ver is!
Tnx !
Nu een 500 Wh op het oog :)
Lijkt me echt wereld fiets :)
Vlassie1980 schreef op donderdag 03 november 2016 @ 16:02:
[...]

Het schijnt dat je bij framemaat 60 wat probleempjes kunt hebben als je de accu op de fiets wilt laden. De tas is oorspronkelijk gemaakt voor framemaat 56, hij past wel maar het gaatje voor het laadsnoertje schijnt niet helemaal goed uit te komen. Weet niet meer waar ik dat heb gelezen maar heb het onthouden :P
Dus als je wilt laden op de fiets dan moet je waarschijnlijk de tas eraf halen.

Die tas is wel stijlvol vind ik zelf, maar alleen op de Retro look kleur, bij de grafiet versie zou ik het niet doen.
Vind die retrolook ook wel erg gaaf.
Gister gereden op een 56 fiets en die beviel erg goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko de Boswachter
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:40
- oblomov - schreef op donderdag 03 november 2016 @ 12:24:
[...]
Op een Stromer zit de bagagedrager net zo gemonteerd. Op de drager zelf staat aangegeven dat deze een draagvermogen van 17 kg heeft dus die twee boodschappentassen hoeven geen probleem te zijn. Mijn enkele fietstas met lader en regenpak is dat in ieder geval niet. 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Die zwevende achterdrager is een vervelende gimmick die bijvoorbeeld bij Racktime 5kg op het geclaimede draagvermogen lijkt te schelen tov de bevestiging direct naar de achtervork. Daarnaast limiteer je de maximale bandenmaat door de metalen bevestiging tussen spatbord en band.

Er is gewoon geen mechanische reden om het op deze manier op te lossen.

Overigens vind ik die 17kg voor een achterdrager heel erg weinig. Als ik voor het gezin boodschappen haal kan het hard gaan.

[ Voor 15% gewijzigd door roffeltjes op 05-11-2016 08:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13-09 21:16
Ik ben niet zo thuis in de Bosch/Yamaha motoren en de truucjes die toepasbaar zijn om hem harder te laten gaan, maar volgens mij is dit weer net anders dan wat ik tot nu toe in dit topic zie?

http://www.sb-tuning.com/en/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
Opperpanter2 schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 09:41:
Ik ben niet zo thuis in de Bosch/Yamaha motoren en de truucjes die toepasbaar zijn om hem harder te laten gaan, maar volgens mij is dit weer net anders dan wat ik tot nu toe in dit topic zie?

Ja volgens is dit inderdaad net wat anders dan wat er nu al op de markt is. Heb zelf ook een speedbike met Bosch performance maar ik betwijfel het of dat de maximale snelheid inderdaad haalbaar is. Als er wat wind staat dan haalt ik geen 40km/h en hun hebben het over max. 50km/h.

Wat ik wel interessant vind is dat je door de walk knop te gebruiken een maximale snelheid kan instellen.
25 of 50. Zou dit bij een speedbike ook werken dat je de maximale snelheid op 25 kunt krijgen?
Vind dit best een interessant onderwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Opperpanter2 schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 09:41:

Ziet er prima uit, ik heb een paar demo en montage filmpjes bekeken en die zien er veelbelovend uit. Wat ik mij wel afvraag hoe de trap-cadans zal worden bij 50 km/h aangezien die bij de huidige 27 a 28 km/h al behoorlijk snel is. T'is de vraag of je dat met je benen zal kunnen bijhouden.

Wellicht dat je bij een deraileur de tandwielcassette of bij naafversnelling het tandwiel zal moet aanpassen. Wel ingenieus dat ze de omschakelaar verborgen hebben in de walk bediening, onopvallender kan niet lijkt mij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13-09 21:16
racinfo schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 16:09:
[...]
Ziet er prima uit, ik heb een paar demo en montage filmpjes bekeken en die zien er veelbelovend uit. Wat ik mij wel afvraag hoe de trap-cadans zal worden bij 50 km/h aangezien die bij de huidige 27 a 28 km/h al behoorlijk snel is. T'is de vraag of je dat met je benen zal kunnen bijhouden.

Wellicht dat je bij een deraileur de tandwielcassette of bij naafversnelling het tandwiel zal moet aanpassen. Wel ingenieus dat ze de omschakelaar verborgen hebben in de walk bediening, onopvallender kan niet lijkt mij ;)
Dat mis ik nog wel bij de Bafang BBS motoren: Een eenvoudige (en stealthy) manier om te schakelen tussen offroad mode en legale mode voor op de openbare weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JefVB
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 23-07-2024
roffeltjes schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 08:21:
Die zwevende achterdrager is een vervelende gimmick die bijvoorbeeld bij Racktime 5kg op het geclaimede draagvermogen lijkt te schelen tov de bevestiging direct naar de achtervork. Daarnaast limiteer je de maximale bandenmaat door de metalen bevestiging tussen spatbord en band.

Er is gewoon geen mechanische reden om het op deze manier op te lossen.

Overigens vind ik die 17kg voor een achterdrager heel erg weinig. Als ik voor het gezin boodschappen haal kan het hard gaan.
Let wel dat dit 17 kg is bij een echte 45 km/uur is (de eerste 30% van de batterijcapaciteit toch). Soms rijd ik met 10 kg aan bagage rond en dat is al geen pretje. Zeker in België niet.

Ik geloof dat je de meeste speed pedelecs met 17 kilogram al aardig pijn doet. Of toch kunt doen... Of hier in België compleet aan gort kunt rijden. (Afhankelijk natuurlijk van het totale gewicht. Iemand van 65 kg met 17 kg bagage zal zijn fiets minder belasten dan iemand van 97 kg met 17 kg bagage...) De maximale toegelaten massa van de Stromer is trouwens 140 kg. Mensen die meer wegen dan 97 kg moeten vaker boodschappen gaan doen. ;)

Ik ben het met je eens dat er geen mechanische reden is om dit zo op te lossen. Ook is de bagagedrager van aluminium (geloof ik toch) en indien je deze niet afschermt slijt hij echt heel snel weg bij zware fietstassen. Maar ik vind het wel verdomd mooi om naar te kijken. Dat dan weer wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Zag vrijdagmiddag in de Lange Koepoortstraat te Antwerpen een zwarte Stromer ST2. Vind hem prachtig. Een compacte e-bike zo te zien, of misschien was het een kleine maat. Wel echt een fiets voor 45km/u, want 25km/u past niet bij de flitsende vormgeving.

Als ik met de R&M Charger Touring onderweg ben vraagt men regelmatig: 'Is dat zo'n snelle e-bike?' Men is dan wat verbaast als ik dat ontkennend beantwoord. Ik vind de uitstraling van de R&M Charger Touring als 25km/u uitvoering al op het randje. Regelmatig word ik door ouderen op een wat ruim afgestelde e-bike met voor- of achterwiel motor, rechtop zittend en traag trappend, ingehaald. Ik overweeg dan ook een BikeSpeed RS; iets harder mag wel en mijn zelfvertrouwen ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Welke e-bikes staan ruim afgesteld?
Ik heb een koga e-special (ion achterwielmotor) gehad. Deze stond op max. 27 km/h.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 06-11-2016 05:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Ga je je Koga e-special dan inruilen ;) Sorry, zag te laat: GEHAD!

Wat oudere Sparta e-bikes. Sowieso de wat oudere e-bikes en mindere bekende merken. Ook mijn eerste e-bike, een bouwpakket, haalde 30+ km/u. Goed, bij wat tegenwind was het dan weer eerder -22 km/u; dat was dan weer een nadeel.

[ Voor 4% gewijzigd door - oblomov - op 06-11-2016 11:55 . Reden: correctie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zebsite
  • Laatst online: 13-09 22:01
Opperpanter2 schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 23:52:
[...]

Dat mis ik nog wel bij de Bafang BBS motoren: Een eenvoudige (en stealthy) manier om te schakelen tussen offroad mode en legale mode voor op de openbare weg.
Ik heb bij mijn Razer(Bikespeed -RS), achter twee tandjes minder gemonteerd, redelijk rustig fietsen nu met 35 per uur...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 06 november 2016 @ 05:05:
Welke e-bikes staan ruim afgesteld?
Ik heb een koga e-special (ion achterwielmotor) gehad. Deze stond op max. 27 km/h.
US versie van de Gazelle Arroyo C8 HM - review
MOTOR BRAND:
Bosch Active Line
MOTOR TYPE:
Mid-Mounted Geared Motor
Learn more about Ebike motors
MOTOR NOMINAL OUTPUT:
250 watts
TOP SPEED:
20 mph ( 32 kph )

Dus die 250W Bosch kan gerust wat sneller dan 25. Dat lijkt me wel wat want 40+ van een speed pedelec met bijkomende nadelen hoeft niet per se maar rond de 30 lijkt me wel een prettige snelheid voor een (wat sportieve) elektrische fiets. Een snorfiets met brandstofmotor krijgt bij 32 schijnbaar ook geen boete dus binnen de marges moet dat prima kunnen.

Ik denk dat ik een hybride fiets wel eens ga ombouwen met bafang set zodat je zelf wat meer parameters kan 'tunen' waaronder de snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Opperpanter2 schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 23:52:
[...]

Idd, zou iets moeten zijn met bijv. meerdere keren op de aan/uit knop drukken zoals je nu met 2x snel drukken in het menu kan komen.

Om dan de max snelheid te kunnen aanpassen ook nog eens de pin code procedure. Je zou wel de pin eerst moeten aanpassen, dan wordt het wat lastiger voor de handhavers te kunnen zien dat je top op 99 km staat ;)

[ Voor 20% gewijzigd door racinfo op 07-11-2016 07:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartV
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 20:43
zebsite schreef op zondag 06 november 2016 @ 12:24:
[...]

Ik heb bij mijn Razer(Bikespeed -RS), achter twee tandjes minder gemonteerd, redelijk rustig fietsen nu met 35 per uur...
Welk tandwiel heb jij achter gemonteerd? Ik kan ook wel een aanpassing gebruiken om versnellingen 1-4 ook eens te gaan gebruiken.

I think I've got the hang of it now... :w :q :wq :wq! ^d X exit X Q :quitbye CtrlAltDel ~~q :~q logout save/quit :!QUIT ^[zz ^[ZZ ZZZZ ^H ^@ ^L ^[c ^# ^E ^X ^I ^T ? help helpquit ^D ^d ^C ^c helpexit ?Quit ?q ^Kx /QY sync halt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zebsite
  • Laatst online: 13-09 22:01
BartV schreef op maandag 07 november 2016 @ 09:38:
[...]

Welk tandwiel heb jij achter gemonteerd? Ik kan ook wel een aanpassing gebruiken om versnellingen 1-4 ook eens te gaan gebruiken.
Standaard zit er een 19 tands op, ik heb bij de fietsenmaker een 17 tands gekocht (9 euro), maar ik zou een 16 tands nemen, dan kan je wat meer versnellingen gebruiken. De yamaha is er sterk genoeg voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:14
Ik kom door het bos amper meer wijs uit welke bomen nu beter of slechter zijn :P Nu valt dat op zich wel op te zoeken, maar ook wat nu vooroordeel en wat nu waarheid is.

Momenteel heb ik een Stevens Randonneur, een niet-elektrische hybride. Ik fiets daar betrekkelijk gemakkelijk 28 km/uur kruissnelheid, of 24 km/uur gemiddeld. Als ik daarmee echter mijn 'krantenwijk' doe (1x in de week 50 km, 80 kranten, vlakke route, lange afstanden afgewisseld door stop-en-go bezorgen in buitengebied) heb ik nog 3 dagen last van mijn knieën. Alternatief is met de motor, ook niet ideaal.

Cue de elektrische fiets. Beetje rondzoeken, sorteren op prijs en zo O-) en je wordt overspoeld met truttige transportfietsen met onderstuurmotor, rommelbrakes, Nexus 7 brol en koplampen waar je penlites in moet doen. Zo, heb ik dan alle vooroordelen gehad? :P

Het moge duidelijk zijn, ik zoek iets wat meer sportief. Zodra je fietsen zoekt met derailleur waarop je een beetje voorover zit (en ik zit op de Randonneur heel erg voorover, zelfs de riser is omgekeerd) mag je ook je budget oprekken, maar zo rond de 2300~2600 is toch wel het een en ander te vinden.

Je komt dan ook op voor mij onbekend terrein. Bosch Active of Bosch Performance (om de ene of andere reden zit er in dit segment overwegend een Bosch motor onder lijkt het)? Magura, Shimano of Tektro schijfremmen? Suntour hydraulisch of air? En waarom proppen de meeste fabrikanten de accu nog op de bagagedrager?

De Stevens E-Triton lijkt me wel wat, maar behalve dat daar een paar honderd euro van de adviesprijs af moet voordat ik het geld er voor over heb is die pas over een paar maanden leverbaar. De Sinus Tria 10 is ook pas over enige tijd leverbaar. De Sinus BT20 is goed betaalbaar en direct leverbaar, maar heeft een Bosch Active ipv een Bosch Performance motor. Ga ik dat merken? De Merida e-spresso Sport's zien er ook wel OK uit...

De Batavus Razer zier er op zich niet verkeerd uit en is een stuk goedkoper, maar heeft wel een naafversnelling (en de standaard bij de trappers. Kun je 25 kilo fiets op gaan tillen omdat de trappers de standaard blokkeren)...

Hoe onderscheid ik, als leek, het kaf van het koren? En hoeveel van wat ik als kaf aanmerk is eigenlijk ook gewoon koren? Want de keuze "derailleur" doet heel veel fietsen afvallen (Razer, Cityzen C8 HMB, etc) terwijl mijn ervaringen met naafversnellingen zich beperken zich tot defecte 3-speed Sturmey Archers :+

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasszje

kaasszje

De kogel is door de kerk.
Er komt een cruiser :D
Benieuwd wanneer hij geleverd gaat worden.
Nu al zin in :)

Nu nog een goeie tas om mijn laptop dagelijks mee te nemen.
Al zitten kijken naar ortlieb office-bag (high visibility) maar vind hem wel erg duur.
Standaard tas vanuit ebike 2 go is de ortlieb back-roller classic.
Maar of dat prettig is voor je laptop.

Iemand nog andere idee-en ?

[ Voor 56% gewijzigd door kaasszje op 07-11-2016 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Laatst online: 17:16

OgWok

U.N.C.L.E.

Paul schreef op maandag 07 november 2016 @ 22:09:
........

terwijl mijn ervaringen met naafversnellingen zich beperken zich tot defecte 3-speed Sturmey Archers :+
[offtopic] Meervoud nog wel?! Wat doe je er dan mee? Rij zelf al jaren en jaren op een gewone boodschappen fiets rond de 75 KM p/w en vind het een betrouwbare (wel wat ouderwetse) versnellingsnaaf.
1 keer in de 2 jaar even openmaken en schoonmaken; lagers invetten en afstellen; vingerhoedje ATF olie erin en karren maar. Wel het versnellingskettinkje goed afstellen ;)

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Pagina: 1 ... 9 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.