Het grote elektrische fietsen topic - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 8 ... 103 Laatste
Acties:
  • 888.438 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjorden
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
- oblomov - schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 00:09:
@fjorden, fiets de Qwic ook zoveel zwaarder als je begint zonder ondersteuning, want ik kan mij voorstellen dat als je tijdens de rit de ondersteuning uit zet, fietsen zonder ondersteuning je extra zwaar valt.
De Qwic fietst ook zoveel zwaarder vanuit stilstand zonder ondersteuning. Ik kan mij voorstellen (niet gehinderd door veel kennis) dat een middenmotor mechanisch is vrij te schakelen en een achtermotor niet). Op alle fietsen heb ik eerst gefietst zonder ondersteuning.

Wat ik mij nu realiseer is dat ik bij beide de fiets heb geprobeerd in de stand zonder ondersteuning (=0), maar het systeem niet heb uitgeschakeld. Ik kan mij voorstellen dat de Votani daarbij 'smokkelt' om het lichter te laten fietsen. De Votani heeft een aparte knop op de accu zitten, achteraf had ik die even moeten gebruiken om uit te sluiten dat er wordt gesmokkeld.
zonnefreak schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 22:32:
[...]

Tjonge een speedbike zonder spatborden, dat wordt nog gezellig als je in de regen 35 km/h gaat fietsen. Ik vermoed dat de modder zomaar achter je oren zal zitten. 8)7

Bovendien zonder verlichting. Reken maar op ongeveer 100 euro wat er bij komt als je een goede verlichting erop wilt hebben.
Klopt. Ik heb in mijn prijsvergelijking 100 euro uitgetrokken voor spatbord en verlichting. Dat is al verrekend in het prijsverschil. De kettingbeschermer monteert de FM zonder extra kosten.

Je merkt dat de Votani het minimale levert aan 'essentiele' onderdelen en luxe. Geen lederen handvaten zoals op de Qwic, etc, maar ook de Qwic heeft optionele onderdelen, zoals de bagagedrager die over de accu heen gemonteerd kan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Registratie: Oktober 2015
  • Niet online
Graag wil ik jullie wijzen op het gratis te downloaden BicycleTraveler International Magazine on Cycle Touring.

Een stijlvol opgemaakt tijdschrift met belevenissen van wereldfietsers. Het blad bestaat sinds 2011 en gisteren verscheen uitgave 11. Ook alle voorgaande 10 uitgaven en een aantal andere ebooks aangaande fietsen zijn kosteloos te downloaden.

Bicycle Traveler is a free international magazine devoted to bicycle touring. Packed with stunning photography and entertaining stories, it will make you want to grab your bike and hit the road.

www.bicycletraveler.bicyclingaroundtheworld.nl

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/H0bMsLuT2YNRTY4jjzfyZu7d/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drdr
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07-09-2021
- oblomov - schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 11:59:
Graag wil ik jullie wijzen op het gratis te downloaden BicycleTraveler International Magazine on Cycle Touring.
Ga ik eens bekijken, bedankt voor de tip, ziet er leuk uit en staat vast wat leerzaams in;)
snoekds20 schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 23:00:
[...]

De zilveren cilinder met bevestiging wordt inderdaad mat zwart gewrapt. ;) klusje voor 's avonds.
kijkt veel mooier en valt dan niet zo op.
bij deze het resultaat.
het was:[afbeelding]

en nu
[afbeelding]
[afbeelding]
.
Mooi resultaat, ziet er netjes uit zo! Grootte van de accu valt me nog mee gezien de opgegeven afmetingen van 91x465mm (diameter X hoogte). Groot frame of lijkt dat maar zo?
fjorden schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 20:16:
[...]

Vandaag heb ik diverse fietsen geprobeerd. Ik vond eerlijk gezegd weinig verschil in ondersteuning op hogere snelheid tussen de speed pedelecs (een Kalkhoff en de ST1 geprobeerd) en de Qwic P RD9.2s en de Votani M.

Op de speed pedelecs was het werken om een gemiddelde snelheid boven de 45km/u te fietsen met volle bak ondersteuning, 37km/u fietst fijn.

De Votani M1 rijdt prima, zeker gezien de prijs. Ik heb er 25km met veel plezier op gefietst waarvan 20km met maximale ondersteuning en de accu zat nog halfvol. Dat viel niet tegen.
Leuke fiets die Votani M1. Wel basic maar dat kun je zelf dan nog wel oplossen voor dat geld door het toevoegen van wat accessoires. Met regen lijkt het me ook niet bepaald prettig rijden zonder spatborden in ieder geval. Wellicht heb je misschien wel beter grip doordat het water zo makkelijk weg kan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-02-2022

racinfo

E-MTB

drdr schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 14:48:
Wellicht heb je misschien wel beter grip doordat het water zo makkelijk weg kan :+
In ieder geval wel extra (water)koeling van opspattend water tegen de (midden)motor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-09 09:14
Hoi

Ik was hier laatst aan het kijken voor een elektrische fiets voor mijn partner. Had wat modellen op het oog.

Echter ; door omstandigheden heeft ze de fiest van haar vader plots gekregen.
En Giant Twist Go Double, 8-speed Nexus, voor V-brakes, achter trommel, accu = LI-ION 26V/9Ah met code BB0A6815.
Ik vermoed bijna de 2013 versie. We kunnen dit niet vragen.

Paar vraagjes.
- welk jaar is de fiets werkelijk? KKan ik de goede handleiding zoeken
- minimaal 6 maanden niet op gereden, ik weet dus niet wat dat met de staat van de accu's doet. Wil ze nu opladen, leegfietsen en weer opladen. Is dat goed? Of is er een manier om eea beter te doen?
- weet iemand wat een beetje het bereik is van dit ding?
- is dit een fiets om te houden of kan ik beter voor een nieuw model kijken? Gaat dagelijx worden gebruikt on 15-25 km.

Update;
Accu's gewoon opgeladen, geeft op display van fiets volle bak aan, hopelijk dus in orde. Morgen wordt de fiets uitgebreidt getest. Stuk fietsen, kan ik de accu's daarna beoordelen.
dankzij medetweeaker gewezen op een topic elders met mogelijke problemen. gelukkig weet ik dat deze fiets 5k5 km heeft gereden zonder problemen, dus daar hoop ik dan ook het beste op.

Wel al geleerd dat de accu's per stuk worden gebruikt, dus dan kan ik ze netjes om en om opladen en leeg laten rijden. Ook goed.

[ Voor 34% gewijzigd door maartend op 21-10-2016 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoekds20
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14-09 12:05
[quote]drdr schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 14:48:
[...]

Mooi resultaat, ziet er netjes uit zo! Grootte van de accu valt me nog mee gezien de opgegeven afmetingen van 91x465mm (diameter X hoogte). Groot frame of lijkt dat maar zo?
[...]

framemaat is 64

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

maartend schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 17:03:
Hoi

Ik was hier laatst aan het kijken voor een elektrische fiets voor mijn partner. Had wat modellen op het oog.

Echter ; door omstandigheden heeft ze de fiest van haar vader plots gekregen.
En Giant Twist Go Double, 8-speed Nexus, voor V-brakes, achter trommel, accu = LI-ION 26V/9Ah met code BB0A6815.
Ik vermoed bijna de 2013 versie. We kunnen dit niet vragen.

Paar vraagjes.
- welk jaar is de fiets werkelijk? KKan ik de goede handleiding zoeken
- minimaal 6 maanden niet op gereden, ik weet dus niet wat dat met de staat van de accu's doet. Wil ze nu opladen, leegfietsen en weer opladen. Is dat goed? Of is er een manier om eea beter te doen?
- is dit een fiets om te houden of kan ik beter voor een nieuw model kijken? Gaat dagelijx worden gebruikt on 15-25 km.
Kijk hier eens naar Maartend, wellicht heb je iets aan de info:
Het grote elektrischefietsentopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
racinfo schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 09:04:
[...]
Kijk hier eens naar Maartend, wellicht heb je iets aan de info:
Het grote elektrischefietsentopic
Thnx, had ik al gedaan, totaal nix gevonden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjorden
  • Niet online
Een vraagje aan de Qwic (RD9.2s) berijders:

Heeft een van jullie weleens geprobeerd of het gestelde minimale bereik op de Qwic website (http://qwic.nl/accu-bereik/) echt gehaald wordt als je de fiets als 'snorfiets' gebruikt (dus zonder wezenlijk bij te dragen door te trappen)?

Mijn indruk is dat de standen van de trapondersteuning vooral een snelheidsregelaar is: zolang je de trapbeweging maakt, al lever je eigenlijk helemaal geen bijdrage aan de snelheid, de fiets zal met de 'ingestelde' snelheid voortbewegen. In stand 8 ongeveer 28km/uur. Als ik meer kracht geef op de pedalen zie ik in het display de streepjes die aangeven hoeveel de motor bijdraagt dalen.

Ik kan mij niet voorstellen dat zonder echt te trappen met bijvoorbeeld de kleinste accu echt 55km wordt gehaald. Die afstand zal gebaseerd zijn op meetrappen met de ondersteuning. Dat is natuurlijk ook mijn bedoeling, maar ik ben wel benieuwd hoe ver je komt als je weinig tot niets meetrapt op de fiets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:01
maartend schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 17:03:

Update;
Accu's gewoon opgeladen, geeft op display van fiets volle bak aan, hopelijk dus in orde. Morgen wordt de fiets uitgebreidt getest. Stuk fietsen, kan ik de accu's daarna beoordelen.
dankzij medetweeaker gewezen op een topic elders met mogelijke problemen. gelukkig weet ik dat deze fiets 5k5 km heeft gereden zonder problemen, dus daar hoop ik dan ook het beste op.

Wel al geleerd dat de accu's per stuk worden gebruikt, dus dan kan ik ze netjes om en om opladen en leeg laten rijden. Ook goed.
Gewoon gaan gebruiken, kon weleens meevallen.

Toen mijn vader overleed bleef zijn e-bike bijna een jaar ongebruikt staan (ja zonde, maar ik had wel andere dingen aan mijn hoofd). Wel in een schuur gestaan met verwarming dus geen gekke temperatuurwisselingen gehad.

Ben 'm gewoon gaan gebruiken 3 jaar terug, en heb daar dus ruim3 jaar woon-werk mee kunnen doen (enkele reis 12-15 km afhankelijk van gekozen route). Alles bij elkaar bijna 15000km mee gereden. Accu is nu echt heel slecht aan het worden (dat mag nu ook wel) dus ik moet naar wat anders gaan kijken...

Bottom line: mijn vader heeft er bijna 2 jaar mee gefietst, toen bijna jaar niet gebruikt, ik 3 jaar mee gefietst.
Geld goed opgebracht zou ik zeggen. Ik denk wel dat mensen die om gezondsheidsredenen de ondersteuning nodig hebben de fiets of accu al 1,5 jaar eerder zouden hebben omgeruild... ik trap gewoon hard mee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StanTheMan
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-09 10:42
fjorden schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 11:57:
Een vraagje aan de Qwic (RD9.2s) berijders:

Heeft een van jullie weleens geprobeerd of het gestelde minimale bereik op de Qwic website (http://qwic.nl/accu-bereik/) echt gehaald wordt als je de fiets als 'snorfiets' gebruikt (dus zonder wezenlijk bij te dragen door te trappen)?

Mijn indruk is dat de standen van de trapondersteuning vooral een snelheidsregelaar is: zolang je de trapbeweging maakt, al lever je eigenlijk helemaal geen bijdrage aan de snelheid, de fiets zal met de 'ingestelde' snelheid voortbewegen. In stand 8 ongeveer 28km/uur. Als ik meer kracht geef op de pedalen zie ik in het display de streepjes die aangeven hoeveel de motor bijdraagt dalen.

Ik kan mij niet voorstellen dat zonder echt te trappen met bijvoorbeeld de kleinste accu echt 55km wordt gehaald. Die afstand zal gebaseerd zijn op meetrappen met de ondersteuning. Dat is natuurlijk ook mijn bedoeling, maar ik ben wel benieuwd hoe ver je komt als je weinig tot niets meetrapt op de fiets.
Dat is niet echt iets waar je een volle acculading op test.. Maar je zult altijd een beetje moeten trappen. Bij mij is standje 5 de hoogste stand, misschien heb je niet de PRD9.2S gereden, maar een PRD9S?
Heb zelf het idee dat ik op stand 5 altijd min of meer dezelfde actieradius heb (625wh accu), altijd ongeveer 70-80 (ik heb hem nog nooit echt leeggereden, maar kom elke keer makkelijk op 65-70, terwijl hij nog niet zo lang op t laatste blokje over is gegaan).
De actieradius hangt natuurlijk ook af van gewicht/wind/eigen inzet, maar vermoedelijk hangt deze meer samen met de instelling. Kun je hard trappen, dan rijd je 35-40, trap je rustig, dan net onder de 30. Mijn gemiddelde op een rit van 15km (1-richting) ligt tussen 29,5 en 34, afhankelijk van de mate van inspanning die ik wil leveren. Dit kost denk ik min of meer hetzelfde aan accucapaciteit.
Dit verandert natuurlijk wel significant op een lagere ondersteuningsstand, maar dan is je range afhankelijk van de inspanning ongeveer 23-28 km/u (stand 4) of 20-25 (stand 3) etc.

[ Voor 8% gewijzigd door StanTheMan op 21-10-2016 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Een Qwic PRD9.2S met 8 ondersteuningsstanden is een model tot en met 2015, een PRD9.2S met 5 ondersteuningsstanden is een 2016 model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Ik vraag mij af of je met een achterwielmotor de ondersteuning net zo ervaart als bij een voorwielmotor, dwz dat je het gevoel hebt dat de fiets je vooruit trekt (of duwt)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Laatst online: 14-09 13:21
Een achterwiel motor rijdt normaal gesproken natuurlijker dan een voorwielmotor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StanTheMan
- oblomov - schreef op zaterdag 22 oktober 2016 @ 01:36:
Een Qwic PRD9.2S met 8 ondersteuningsstanden is een model tot en met 2015, een PRD9.2S met 5 ondersteuningsstanden is een 2016 model.
Tm 2015 PRD9S
Va 2016 PRD9.2S
http://qwic.nl/verschillen-p-rd9s-en-p-rd9-2s/
http://qwic.nl/product/prd9s/

[ Voor 4% gewijzigd door StanTheMan op 22-10-2016 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Klopt. Ik vergat de 2 weg te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
racinfo schreef op zaterdag 22 oktober 2016 @ 09:45:
Ik vraag mij af of je met een achterwielmotor de ondersteuning net zo ervaart als bij een voorwielmotor, dwz dat je het gevoel hebt dat de fiets je vooruit trekt (of duwt)?
Dat wordt hier en daar wel beweerd op het internet. Ik ervoer dat duwgevoel ook bij het proefrijden op een aantal e-bikes met de motor in het achterwiel. Doch niet als onprettig.

Over achterwielmotor gesproken: een van de fietsen met een achterwielmotor waar ik goede herinneringen aan heb, en die ik ongeveer een jaar geleden een paar uur probeerde, is de Hercules Alassio mixed frame met Suntour achterwielmotor. Helaas zit de dealer te ver uit de buurt van mijn woonplaats.
Een mixed frame vind ik estetisch vaak mooier dan een herenmodel, omdat ze lijken op fietsen met een aflopende bovenbuis, hetgeen mij zo bevalt bij de R&M Charger.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/SelWKVrutLLVnLM0LgTgQKn0/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Het grootste nadeel van een voorwielmotor is - het is net een auto - onderstuur. Afhankelijk van de geometrie en de banden kan dit leiden tot erg instabiel bochtengedrag zeker icm alleen een rotatiesensor waardoor de motor vol inkomt op nat wegdek.

Not my cup of tea.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Giant Twist uitgeprobeerd net. Dat ding dat partner dus heeft gehad en waar ik enkele dagen geleden over postte.

28.5 km gefietst, 2 maal gestopt (tja, je moet tenslotte de geocache ook nog zoeken).
Eerst 16 km op de eco stand, ging goed. Ze merkt een duidelijk verschil met gewone fiets, zeker met wind tegen. Na 16 km was er 1 streepje van 1 accu weg. De bedoeling was om dan verder op de Normal stand te fietsen maar bij thuiskomst bleek dat als je het display uitzet hij automatisch op de linker accu start. Dus uiteindelijk bijna alles op 1 accu gereden. Na 16 km overgestapt op Normal. Ze voelt dan duidelijk dat de fiets optrekt. Na deze 28,5 km thuis en bleek de fiets 2 streepjes te hebben gebruikt op 1 accu. Ik denk dus dat de accu's goed zijn.
hoewel dit niet mijn meest optimale fiets is (ik wilde een middenmotor) kreeg ze deze door omstandigheden gratis. En bevalt hij uitstekend.

En nu nog uitvogelen waarom hij geen snelheid en afstand aangeeft. Heb het magneetje wat verdraaid, maar nix. Ik ga op zoek.

Maar zij zeer blij, ze kan weer op de fiets. Hij gaat ook mee op vakantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Laatst online: 14-09 13:21
Tsja, niet de meest geweldige fiets ooit, maar ook weer geen prul.

Gewoon die centjes aan iets anders uitgeven en deze fiets lekker oprijden.
neographikal schreef op zaterdag 22 oktober 2016 @ 13:17:
Het grootste nadeel van een voorwielmotor is - het is net een auto - onderstuur. Afhankelijk van de geometrie en de banden kan dit leiden tot erg instabiel bochtengedrag zeker icm alleen een rotatiesensor waardoor de motor vol inkomt op nat wegdek.

Not my cup of tea.
Mee eens. Je moet bij regen/bladeren echt opletten. ook al omdat het gewicht correcties heel erg lastig maakt. Als je eenmaal voor gaat glijden ben je vaak kansloos. ;w

Wat dat betreft is het wegglijden van de achterkant veel minder erg. Zelfs als je valt val je meestal minder vervelend.

[ Voor 70% gewijzigd door roffeltjes op 22-10-2016 18:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
roffeltjes schreef op zaterdag 22 oktober 2016 @ 17:56:
Tsja, niet de meest geweldige fiets ooit, maar ook weer geen prul.

Gewoon die centjes aan iets anders uitgeven en deze fiets lekker oprijden.
Klopt maar voldoet nu zeer goed voor wat hij moet doen ; mijn meissie met rugproblemen weer op defiets krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Hmm ik bedenk me nu eigenlijk, nadat ik mijn eerste elektrische fiets heb besteld, dat ik eerder naar dit topic moest gaan zoeken..

Anyway, ik heb dus een Gazelle Orange C7+ HFP besteld. Twijfelde nog tussen de NuVinci 330 en deze maar op een of andere reden liep ik niet warm bij de NuVinci, hiernaast vond ik de NuVinci qua looks ook minder dus was de keuze snel gemaakt.

Ik heb reeds wat reviews en info opgehaald van het net, maar vraag me nog af hoe goed/slecht mijn keuze is geweest. Iemand bekend met de Orange C7+?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Het is maar net waar je voorkeur naar uit gaat. Je schrijft dat je niet warm loop voor de NuVinci 330 en de bijbehorende middenmotor maar een voorwielmotor heeft ook zijn nadelen die wellicht groter zullen zijn dan bij een middenmotor (daar kun je in dit forum genoeg over vinden). Ik lees over de Nexus 7 niet altijd positieve reviews hoewel, mijn 1e batavus had ook die naafversnelling en is mij indertijd altijd goed bevallen.

Ik denk dat met jouw keuze ook prijsverschil een rol heeft gespeeld, die is aanzienlijk lees ik, vooral dat je de Orange C7 HFP nu met 400,- korting kunt krijgen. Voor dat geld kun je mooi een zwaardere accu mee bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
racinfo schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 18:43:
Het is maar net waar je voorkeur naar uit gaat. Je schrijft dat je niet warm loop voor de NuVinci 330 en de bijbehorende middenmotor maar een voorwielmotor heeft ook zijn nadelen die wellicht groter zullen zijn dan bij een middenmotor (daar kun je in dit forum genoeg over vinden). Ik lees over de Nexus 7 niet altijd positieve reviews hoewel, mijn 1e batavus had ook die naafversnelling en is mij indertijd altijd goed bevallen.

Ik denk dat met jouw keuze ook prijsverschil een rol heeft gespeeld, die is aanzienlijk lees ik, vooral dat je de Orange C7 HFP nu met 400,- korting kunt krijgen. Voor dat geld kun je mooi een zwaardere accu mee bestellen.
Prijs heeft niet zozeer een rol gespeeld, het verschil tussen de C7+ HFP en de Nuvinci C330 was/is iets van 2 tientjes. Echter verschillende reviews over de NuVinci deed mij niet een warm gevoel geven en zoals ik eerder ook aangaf vind ik de looks van de NuVinci niet mooi.

De nadelen van een voorwielmotor heb ik idd gelezen, slippen/glijden icm bladeren en etc.. Daar zal ik dus ook extra op letten.

In eerste instantie ging ik overigens niet voor een elektrische fiets, Gazelle Ecplise C8 zou ik kopen. Ik werd echter overgehaald om toch voor een elektrische fiets te gaan vanwege de voordelen tov de normale fiets. Het was dus voor mij even snel zoeken naar een elektrische fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 08:05
Een voorwiel motor is niet alleen meh hoor.
Ik vond het juist veel fijner als je hard de bocht uit wou komen. Toen ik overschakelde naar middenmotor moest ik wel even het moment waar ik gas kon geven even aanpassen.
Zovaak is het ook niet superslecht weer dus dan merk je de mindere kanten van een voorwielmotor ook niet zo vaak.

Tevens is het onderhoud serieus minder omdat er veel minder belasting op de overige onderdelen van je drivetrain komt. Al zal je daar met een legale fiets sowieso al minder last van hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 12:39

DaWaN

'r you wicked ??

DaWaN schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 11:09:
Heeft hier iemand ervaring met het onderhoud aan een Sparta ION fiets?

Wij hebben hier thuis zo'n fiets uit +/- 2008 die zeurt om zijn onderhoudsbeurt en de display verlichting van het display is defect.

Ik heb al gekeken of ik het display kon openmaken, maar dat lijkt niet zo eenvoudig te zijn.
Nu kan ik voor +/- 50 euro op marktplaats een display kopen, maar zonder dealer tools accepteert die fiets niet zomaar een ander display.

Ook de onderhoudsbeurt kan ik prima zelf: twee nieuwe banden, nieuwe ketting en remblokjes. Maar dan heb ik opnieuw de dealer tools nodig om de servicemelding te resetten.

Het zou handig zijn als die dealer tools ergens te vinden zijn, of iemand die het geen probleem vind om deze oude fietsen voor niet te veel te onderhouden. De fietsenmaker hier in de buurt vraagt zomaar 200€+ voor zo'n beurt en dat vind ik die fiets niet meer waard.
Deze zaterdag de banden van deze fiets vernieuwd.
Het voorwiel was zo gedaan: je kunt de motor gewoon aangesloten laten.
Bij het achterwiel was het niet zo eenvoudig: de trapkrachtsensor zit vast in het frame en de naaf is dus praktisch niet uit het frame te halen. Uiteindelijk het frame een centimeter of 5 uit elkaar gebogen en toen kon ik de band wisselen. Daarna beide kanten stapsgewijs op 50Nm vastgezet en de sensor opnieuw gekalibreerd. Fiets doet het nog prima.

Ook ben ik erachter dat de niet werkende verlichting van het display een los contact is, als je op het display tikt zie de verlichting knipperen. Openmaken van het display lukte mij niet zo snel.
Servicemelding blijft ook enigzins vervelend. Binnenkort denk ik toch maar even een display op marktplaats scoren en dan naar de FM toe om dat display toe te voegen en de servicemelding te resetten.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Torched schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 23:50:
Een voorwiel motor is niet alleen meh hoor.
Ik vond het juist veel fijner als je hard de bocht uit wou komen. Toen ik overschakelde naar middenmotor moest ik wel even het moment waar ik gas kon geven even aanpassen.
Uhm, niet dat je zo snel op de limiet rijdt met een fiets, maar júist met het uitaccelereren van een bocht heeft een achterwiel aangedreven voertuig een voordeel. De grip aan de voorzijde hoeft maar voor één ding te worden gebruikt ipv twee: de bocht ronden. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12-09 10:41
Voor de mensen hier die een speed pedelec hebben:
Heb nu een mooie aanbieding gezien voor een Haibike Sduro Trekking S met Yamaha motor en een 400Wh accu. Is een uitlopend 2016 model.

Gaat 400Wh genoeg zijn voor een enkele rit van 26 km? Het is een fiets met derailleur, dus efficienter als een naafversnelling.

Ben sterk aan het twijfelen, de fiets is erg mooi maar enige punt van twijfel is de accu van 400Wh. Ik ben zelf niet vies van een beetje zelf doortrappen maar het moet wel leuk blijven.

Gaat om deze fiets: http://www.juizz.nl/speed...king-s-rx-high-speed.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StanTheMan
26 km moet makkelijk kunnen, heen en terug natuurlijk niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Zal prima lukken Vlassie, met mijn 36V-10A accu haal ik 37 km, zelfs zonder mee te trappen ;), met normaal meetrappen haal ik (bijna) het dubbele.

(Uiteraard niet bij 35 km/h)

[ Voor 10% gewijzigd door racinfo op 24-10-2016 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
StanTheMan schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 12:33:
26 km moet makkelijk kunnen, heen en terug natuurlijk niet..
Nee, laden doe ik hier dan wel op het werk. Eventueel extra lader kopen aangezien de lader van Yamaha een stuk groter en lomper schijnt te zijn en dus wat lastiger in mijn tas te proppen is.
racinfo schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 13:01:
Zal prima lukken Vlassie, met mijn 36V-10A accu haal ik 37 km, zelfs zonder mee te trappen ;), met normaal meetrappen haal ik (bijna) het dubbele.

(Uiteraard niet bij 35 km/h)
Wat had jij ook alweer voor pedelec?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13-09 22:05
Hoi Vlassie,

Een enkele reis van 26km moet denk ik net wel lukken als je zo rond de 40 wilt fietsen. Ik weet natuurlijk niet hoe dit bij een Yamaha middenmotor zal zijn maar bij de Bosch Performance Speed van 350 Watt haal ik het net. Ook als het wat kouder is. Nu zit ik zelf wel erg rechtop en jou model is wel wat gunstiger afgesteld. Ik heb zelf een sparta E speedbike met 9 versnellingen. Eigenlijk goed beschouwd gebruik ik er hier ongeveer 5 effectief van. Het is maar net met welke snelheid je fietst.
Op jou link staat dat er 20 versnellingen opzitten. Betekend dus een wat duurdere cassette alsmede voortandwielen en ketting t.o.v. 9 speed.

Ik zie trouwens ook net dat de Yamaha motor een vermogen heeft van 250 Watt. Dit is misschien wel wat gunstiger voor het accu verbruik. Of je nou 3 kwartier 350Watt of 250Watt eruit trekt dan maakt het ook wel wat gunstiger. :)

Heb de zelfde fiets ook nog bij een andere winkel gevonden voor € 2399,00 zie link hieronder
https://www.mantel.com/ha...zZW4tNDUta21oI3N0YXJ0Mw==

[ Voor 10% gewijzigd door zonnefreak op 24-10-2016 13:42 . Reden: link toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
zonnefreak schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 13:30:
Hoi Vlassie,

Een enkele reis van 26km moet denk ik net wel lukken als je zo rond de 40 wilt fietsen. Ik weet natuurlijk niet hoe dit bij een Yamaha middenmotor zal zijn maar bij de Bosch Performance Speed van 350 Watt haal ik het net. Ook als het wat kouder is. Nu zit ik zelf wel erg rechtop en jou model is wel wat gunstiger afgesteld. Ik heb zelf een sparta E speedbike met 9 versnellingen. Eigenlijk goed beschouwd gebruik ik er hier ongeveer 5 effectief van. Het is maar net met welke snelheid je fietst.
Op jou link staat dat er 20 versnellingen opzitten. Betekend dus een wat duurdere cassette alsmede voortandwielen en ketting t.o.v. 9 speed.

Ik zie trouwens ook net dat de Yamaha motor een vermogen heeft van 250 Watt. Dit is misschien wel wat gunstiger voor het accu verbruik. Of je nou 3 kwartier 350Watt of 250Watt eruit trekt dan maakt het ook wel wat gunstiger. :)

Heb de zelfde fiets ook nog bij een andere winkel gevonden voor € 2399,00 zie link hieronder
https://www.mantel.com/ha...zZW4tNDUta21oI3N0YXJ0Mw==
Dank voor je reactie. Bovenstaande reactie nemen mijn twijfels wel grotendeels weg. Prijs bij Mantel is scherp, alleen even checken of ze aan inruil doen. Arnhem is helaas ook een stukje weg voor mij.

De Haibike is verder qua specs gewoon zeer interessant. Mooie en degelijke componenten (Deore XT)

Ik gaat ze eens even bellen straks...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
neographikal schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 10:45:
[...]

Uhm, niet dat je zo snel op de limiet rijdt met een fiets, maar júist met het uitaccelereren van een bocht heeft een achterwiel aangedreven voertuig een voordeel. De grip aan de voorzijde hoeft maar voor één ding te worden gebruikt ipv twee: de bocht ronden. :P
Euh, 40/50 km/u is in sommige bochten teveel. :P

Maar je voorwiel is als eerste door de bocht heen en kan dan beginnen met trekken in de goede richting. Achterwiel aandrijving duwt dan nog schuin op het voorwiel, dat kost je ook grip. Mijn praktische ervaring is iig dat ik met achterwielaandrijving wat verder door de bocht moet wezen voordat ik vol gas kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Vlassie1980 schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 13:20:
Wat had jij ook alweer voor pedelec?
Ik rij met de Bafang #Vlassie. max snelheid met de 350watt is circa (als mijn benen het willen :( )
ruim 42 km met windje mee. Doortrappen is overigens verschillend met meetrappen ;)

Overigens een sportief model! Goede keuze en aantrekkelijke prijs ;)
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/13814150/trekking%20srx.jpg
Torched schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 15:26:
[...]
Euh, 40/50 km/u is in sommige bochten teveel. :P
Tis maar net wat voor een bocht, een 90 grd bocht met een straal van 40 meter is best te doen, met welke aandrijving dan ook, maar ik rem (achter) meestal voor de bocht eerst af voor ik hem neem en trap pas weer door de bocht heen.

[ Voor 54% gewijzigd door racinfo op 24-10-2016 16:50 . Reden: toevoeging tekst + afbeelding ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo.
Ik overweeg de nieuwe Batavus Razer aan te schaffen. Nu weet ik dat het model 2017 niet gewijzigd is tov 2016. En helaas is er geen optie voor een zwaardere accu dan 400Wh. Is het raadzaam nog even te wachten op wellicht nieuwe technische ontwikkelingen bij andere merken?
Verder leek me de gesloten kettingkast wel een voordeel. Minder onderhoud en minder kwetsbaar?
Overigens heb ik soms een kantoordag en dan is het mijn bedoeling (eens per 2 weken) de fiets te pakken. De fietsafstand huis-werk is overigens 45 kilometer.
Bedankt alvast voor alle reacties.
Bert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drdr
Gesloten kettingkast kan een voordeel zijn inderdaad, er komt dan weinig vuil bij. Ook wel handig om te voorkomen dat je broek tegen de ketting aanslaat en je 'besmeerd' en al op kantoor verschijnt.
Mij lijkt 400Wh wel ietwat weinig voor 45 kilometer. Eea hangt wel af van hoeveel ondersteuning je wilt hebben en hoe snel je wilt gaan uiteraard. Weet niet of je als het straks wat koeler is ook nog met de fiets wilt gaan? Want dan is de accucapaciteit nog lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

drdr schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 18:11:
Gesloten kettingkast kan een voordeel zijn inderdaad, er komt dan weinig vuil bij. Ook wel handig om te voorkomen dat je broek tegen de ketting aanslaat en je 'besmeerd' en al op kantoor verschijnt.
Mij lijkt 400Wh wel ietwat weinig voor 45 kilometer. Eea hangt wel af van hoeveel ondersteuning je wilt hebben en hoe snel je wilt gaan uiteraard. Weet niet of je als het straks wat koeler is ook nog met de fiets wilt gaan? Want dan is de accucapaciteit nog lager.
Ah, dank voor je reactie. Ik wil inderdaad ook in de winter gaan. Lekker koud, blauwe lucht ...........:).
Wat zou een alternatief merk/type kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Poezenbeest
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22-09-2024
Ik heb een accu van 500 Wh en op de hoogste ondersteuning gaf hij gisterochtend (5 graden) 70 km aan als bereik, bij 20 graden is dat 91 km..

Na 15 km was dit gezakt naar 63 km, maar ik had dan ook wind tegen. 45 km moet dus wel lukken op een 400 Wh-accu, zeker als je na de rit kan opladen op het werk.

Wat vaak vergeten wordt, is dat als je lekker doorfietst (>27 km/u), je geen ondersteuning meer hebt en dus geen gebruik maakt van de accu (naar wat ik lees gaat dit dan weer niet op voor speed-pedelecs).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StanTheMan
ik denk dat je 'lekker' doorfietsen dan ook kan vergeten op 28 km/u als je fiets tot 27 km/u ondersteunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drdr
Verwijderd schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 21:37:
[...]

Ah, dank voor je reactie. Ik wil inderdaad ook in de winter gaan. Lekker koud, blauwe lucht ...........:).
Met een zonnetje erbij een droog wegdek en goede kleding kan het in de winter ook lekker fietsen zijn idd ;) . Ik ga zelf een fiets ombouwen dus qua standaard elektro fabrieksfietsen kan ik je verder geen tips geven wat beter zou kunnen zijn. Maar je zou bij een paar webwinkels eens kunnen kijken waar je ook kunt filteren op accuvermogen.. Dan kun je al een selectie maken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

drdr schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 10:57:
[...]
Ik ga zelf een fiets ombouwen dus qua standaard elektro fabrieksfietsen kan ik je verder geen tips geven wat beter zou kunnen zijn.
Als je de accu nog niet hebt besteld zou je eens kunnen kijken naar een LiFePO4 accu. Een van de bijzondere eigenschappen van de LFP is dat die koude ongevoelig is, bij -20 grd dezelfde capaciteit als bij +20 grd. Ook blijft deze batterij zijn volle 100% power geven, zelfs nog wanneer hij bijna (<10%) leeg is. Dat heeft overigens wel weer het nadeel dat je weinig hebt aan de power meter op je display, immers die blijft tot de laatste 5 km vol aanwijzen.
Nog een voordeel van deze LFP batterij is dat hij 2 tot 3x langer meegaat dan een Li-ion batterij. Bij meer dan 3000 laad cycles is hij nog >70%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaxel70
  • Registratie: April 2015
  • Nu online
Verwijderd schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 21:37:
[...]

Zelf een maand of 3 geleden een Merida e spresso 408 sport aangeschaft, ook met 400W accu. Mooie fiets, sportief en degelijk. In tegenstelling tot de razor heb ik schijfremmen en een verende voorvork. Inmiddels probleemloos zo'n 1500km gereden. Bereik in de 2 middelste standen tussen de 70 en 95 km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
jaxel70 schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 20:24:
Zelf een maand of 3 geleden een Merida e spresso 408 sport aangeschaft, ook met 400W accu. Mooie fiets, sportief en degelijk. In tegenstelling tot de razor heb ik schijfremmen en een verende voorvork. Inmiddels probleemloos zo'n 1500km gereden. Bereik in de 2 middelste standen tussen de 70 en 95 km.
Dat is een flink bereik. Hoe snel rijd je dan en wat weeg je? Behalve de snelheid zijn het lichaamsgewicht en ook de lengte behoorlijk van invloed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Poezenbeest
StanTheMan schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 09:46:
ik denk dat je 'lekker' doorfietsen dan ook kan vergeten op 28 km/u als je fiets tot 27 km/u ondersteunt.
Afhankelijk van de wind haal ik regelmatig 28 tot 30 km/u zonder al te veel moeite. Als ik de wind echt mee heb, rij ik ook hele stukken boven de dertig en als ik me dan kwaad maak, haal ik hoge dertigers. Ik ben zelfs een keer op de veertig gekomen, maar dat hield ik niet lang vol.

Maar 27 is toch wel mijn doorsnee-kruissnelheid, waarbij er dus geen energie meer vanuit de fiets nodig is en ik dus geen kilometers gebruik. De ondersteuning is geen bovengrens, wil ik maar zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StanTheMan
Zou je dan niet beter een lichte en lichtlopende fiets rijden, dat gewicht is alleen maar zonde voor het accelereren toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Het Poezenbeest schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 05:28:
Afhankelijk van de wind haal ik regelmatig 28 tot 30 km/u zonder al te veel moeite. Als ik de wind echt mee heb, rij ik ook hele stukken boven de dertig en als ik me dan kwaad maak, haal ik hoge dertigers. Ik ben zelfs een keer op de veertig gekomen, maar dat hield ik niet lang vol.

Maar 27 is toch wel mijn doorsnee-kruissnelheid, waarbij er dus geen energie meer vanuit de fiets nodig is en ik dus geen kilometers gebruik. De ondersteuning is geen bovengrens, wil ik maar zeggen.
Ben vergeten welke e-bike jij hebt, maar ik kom op een e-bike met Bosch Performance CX middenmotor, onder 'normale' omstandigheden, maar met veel moeite voorbij de 27 km/u. Bij 27 km/u houdt de ondersteuning op en dat is voor mij ongeveer de bovengrens. Dat zal zeker ook met mijn leeftijd (66) te maken hebben. Omdat tegen de bovengrens fietsen vermoeiend is, fiets ik tegenwoordig meestal met een snelheid van 25-26 km per uur. Waardoor de actieradius bovendien nog eens flink toeneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Bekruipt mij toch de vraag waarom een gewone (standaard) e-bike als je toch al sneller wilt dan de max snelheid ervan? Voor mij juist de reden om voor een bafang te gaan waarvan je de max snelheid zelf kunt instellen. Dat geeft nu juist het gevoel van vrijheid, zelf bepalen hoe snel je (max) wilt gaan, terwijl je hem ook gewoon weer op de standaard 27 km/h kunt afstellen.

[ Voor 52% gewijzigd door racinfo op 26-10-2016 12:23 . Reden: bafang ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
@racinfo, is die vraag voor mij bedoeld? Zoja, wek ik in mijn post de indruk dat ik echt veel sneller wil? Afin, ik zou af en toe wel een paar kilometer sneller willen, maar een speed-pedelec? Nee, dat weer niet. Ik fiets veel in natuurgebieden waar alleen wandelaars en fietsers zijn toegestaan. Ik zou het niet prettig vinden om daar met een speed-pedelec met verzekeringsplaatje en helm te fietsen. Niet omdat ik zo braaf ben, maar het staat mij tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Torched schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 15:26:
Maar je voorwiel is als eerste door de bocht heen en kan dan beginnen met trekken in de goede richting. Achterwiel aandrijving duwt dan nog schuin op het voorwiel, dat kost je ook grip. Mijn praktische ervaring is iig dat ik met achterwielaandrijving wat verder door de bocht moet wezen voordat ik vol gas kan.
Het spijt me, maar je ervaring is niet conform hoe het werkt. Het is niet veel anders dan bij auto's, waar een voorwielaangedreven wagen eerder de grip verliest omdat de banden zowel de acceleratie als de bocht moeten handlen kan een wagen die achterwielaandrijving heeft vlotter de bocht uit omdat de noodzaak voor grip over de beide assen wordt verdeeld.

Wat wel fors kan schelen bij een fiets is de geometrie. Zo lag ik laatste bijna instant onderuit omdat ik de nieuwe stadsfiets van een kennis net zo de bocht in hoekte als mijn Merida met een MTB-achtige geometrie waardoor er meer druk op het voorwiel staat en daar dus meer grip voorhanden is :) Ook banden doen een hoop, ik ben achter na die klapband gewisseld naar een band met wat meer grip op de zijkant zodat ik niet zosnel overuit lig :P

[ Voor 6% gewijzigd door neographikal op 26-10-2016 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
Ik ben begin januari begonnen om met de speedbike op en neer naar het werk te fietsen. Enkele reis afstand is 17 km. Tot nu tot toe altijd met erg veel plezier gedaan. Wat mij steeds meer tegen gaat staan is dat ik per 1 januari nu verplicht wordt om op sommige stukken om de weg te moeten gaan fietsen net als brommers nu al moeten. Als ik dat op mijn route moet gaan doen (Roosendaal naar Etten leur) dan gaat het nog wel maar in Etten leur zijn er echt een paar stukken weg waar ik dan tussen vrachtwagens, bussen en auto's verplicht tussen moet gaan rijden.
Ik heb een tijd terug hierover een brief naar de gemeente gestuurd en een keurig antwoord hierover terug gekregen, maar hun wachten af hoe dat het allemaal gaat lopen. (lekker is dat)

Heb hier helemaal geen zin in en heb besloten om mijn blauwe kentekenplaat eraf te halen en mij zelf de discipline opgelegd om gewoon niet harder te fietsen dan 30 km/h. Over die afstand fiets ik dan een gemiddelde snelheid van tussen de 27 a 28 km/h. Wat mij echter het meest nog verbaasde was het feit dat ik er maar 5 minuten langer over deed.

Ik heb dus besloten om de anonimiteit in te gaan hoe zeer het ook tegen mijn borst stuit. Maar ik heb er echt geen zin om straks te verongelukken op een plek waar het overige verkeer zo'n 60 km/h rijd.

Zijn er meer mensen die deze overweging maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Als ik een speedbike had konden ze me wat op dat soort stukken, ik reed fijn op het fietspad en bracht de snelheid dan terug daar waar nodig (kruisingen, overige fietsers, etc). Maar de weg op ging ik niet als ik me niet veilig zou voelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

- oblomov - schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 12:30:
@racinfo, is die vraag voor mij bedoeld? Zoja, wek ik in mijn post de indruk dat ik echt veel sneller wil? Afin, ik zou af en toe wel een paar kilometer sneller willen, maar een speed-pedelec? Nee, dat weer niet. Ik fiets veel in natuurgebieden waar alleen wandelaars en fietsers zijn toegestaan. Ik zou het niet prettig vinden om daar met een speed-pedelec met verzekeringsplaatje en helm te fietsen. Niet omdat ik zo braaf ben, maar het staat mij tegen.
Niet specifiek tegen jou, was meer algemeen bedoeld hoewel je post mij wel noopte tot het schrijven van mijn opmerking. Ik deel je mening betreffende de speed-pedelec, het zou mijn fiets plezier behoorlijk vergallen indien ik dat alleen nog met een helm op tussen het snelverkeer zou mogen. dan toch liever iets wat max 27.5 km kan en mag rijden.

neographikal wrote:
Wat wel fors kan schelen bij een fiets is de geometrie. Zo lag ik laatste bijna instant onderuit omdat ik de nieuwe stadsfiets van een kennis net zo de bocht in hoekte als mijn Merida met een MTB-achtige geometrie waardoor er meer druk op het voorwiel staat en daar dus meer grip voorhanden is :) Ook banden doen een hoop, ik ben achter na die klapband gewisseld naar een band met wat meer grip op de zijkant zodat ik niet zosnel overuit lig
Je slaat de spijker op zijn kop. Ik heb stevige banden op de fiets, met ook nokken aan de zijkant, En hoewel dat op asphalt en klinkers prima werkt is mij vanmiddag nog een bijna slipper overkomen met het ronden van een scherpe bocht in het bos. Het was wat modderig door de regenval van de afgelopen dagen en ik kon de slip ternauwernood met mijn voeten opvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
neographikal schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 13:07:
[...]

Het spijt me, maar je ervaring is niet conform hoe het werkt. Het is niet veel anders dan bij auto's, waar een voorwielaangedreven wagen eerder de grip verliest omdat de banden zowel de acceleratie als de bocht moeten handlen kan een wagen die achterwielaandrijving heeft vlotter de bocht uit omdat de noodzaak voor grip over de beide assen wordt verdeeld.

Wat wel fors kan schelen bij een fiets is de geometrie. Zo lag ik laatste bijna instant onderuit omdat ik de nieuwe stadsfiets van een kennis net zo de bocht in hoekte als mijn Merida met een MTB-achtige geometrie waardoor er meer druk op het voorwiel staat en daar dus meer grip voorhanden is :) Ook banden doen een hoop, ik ben achter na die klapband gewisseld naar een band met wat meer grip op de zijkant zodat ik niet zosnel overuit lig :P
Ja ik zat al wat rond te zoeken, en het schijnt inderdaad dus anders te zijn. :( :+
Zal het iig wel aan iets anders liggen.

Over dat hele 'de weg op' gebeuren. Is het niet zo dat als je harder wilt je verplicht de weg op moet? Zolang je je aan de 30km/u in bebouwde kom houdt mag je gewoon op het fietspad. Zo las ik iig die regels.

Ik hoef het ook niet tussen de auto's te staan trouwens.

[ Voor 16% gewijzigd door Torched op 26-10-2016 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
zonnefreak schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 16:34:
Ik ben begin januari begonnen om met de speedbike op en neer naar het werk te fietsen. Enkele reis afstand is 17 km. Tot nu tot toe altijd met erg veel plezier gedaan. Wat mij steeds meer tegen gaat staan is dat ik per 1 januari nu verplicht wordt om op sommige stukken om de weg te moeten gaan fietsen net als brommers nu al moeten. Als ik dat op mijn route moet gaan doen (Roosendaal naar Etten leur) dan gaat het nog wel maar in Etten leur zijn er echt een paar stukken weg waar ik dan tussen vrachtwagens, bussen en auto's verplicht tussen moet gaan rijden.
Ik heb een tijd terug hierover een brief naar de gemeente gestuurd en een keurig antwoord hierover terug gekregen, maar hun wachten af hoe dat het allemaal gaat lopen. (lekker is dat)

Heb hier helemaal geen zin in en heb besloten om mijn blauwe kentekenplaat eraf te halen en mij zelf de discipline opgelegd om gewoon niet harder te fietsen dan 30 km/h. Over die afstand fiets ik dan een gemiddelde snelheid van tussen de 27 a 28 km/h. Wat mij echter het meest nog verbaasde was het feit dat ik er maar 5 minuten langer over deed.

Ik heb dus besloten om de anonimiteit in te gaan hoe zeer het ook tegen mijn borst stuit. Maar ik heb er echt geen zin om straks te verongelukken op een plek waar het overige verkeer zo'n 60 km/h rijd.

Ik kan je niet helemaal ongelijk geven, maar het zal op den duur de reputatie van de speed pedelecs bij de pliesie geen goed doen als de helft undercover rijdt zonder kentekenplaat. Was laatst nog in wegmisbruikers ook iemand op een Stromer die een prent kreeg.

Wat gewoon irritant is, is dat men de speed pedelec per se moet categoriseren als een snorfiets of een brommer terwijl het geen van beiden is. Je moet een nieuwe categorie hebben met een ander kleur kentekenplaat bijvoorbeeld.

Nu is er telkens maar de aanname dat een speed pedelec continue ten de 45 km zit, dit is dus niet het geval. Ik zou met een speed pedelec ook niet continue 45 willen rijden maar eerder 35. Nu ben ik nog steeds een beetje aan het rondzoeken voor een speed pedelec en ik heb verder ook het geluk dat mijn route maar 1 klein stukje heeft waar je verplicht bent om op de rijbaan te gaan. Dit bedraagt ongeveer 500 meter, maar mooi dat ik daar gewoon lekker op het fietspad blijf rijden met gedisciplineerd gedrag en dus niet boven de 25 ga rijden. Ze kunnen de pot op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
[..]

Hier op het Friese platte land veel 60 zones en menig automobilist lijkt dat veel te langzaam te vinden. Vooral vervelend als ze dan ook nog eens dichtbij passeren als ik met een relatief instabiele damesfiets met m'n dochter achterop onderweg ben.. enorm slecht voor m'n humeur.. Daar niet tussen te hoeven fietsen vind ik wel wat een luxe ;) gelukkig zijn er ook wel fietspaden.
Toch moet je als fietser ook wel over klinkerwegen waar overig verkeer strak asfalt heeft en bij een rotonde driekwart rond ook drie keer een voorrangsweg oversteken. Dan rijd ik soms liever even tussen het gemotoriseerd verkeer met voorrang en goed asfalt.

Ik overweeg wel een 'speed pedelec' want sneller dan 25Km/u en toch weinig of niet zweten spreekt me wel aan maar er zijn toch ook mooie routes waar je alleen mag fietsen en zou die toch wel missen als je daar niet mag rijden. Het is me niet duidelijk wat de wetgeving precies wordt.
Voorlopig rijd ik de 18Km woon werk op m'n racefiets (onlangs wat aan begonnen) of motorscooter en bij gladheid maar met de bus of auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaxel70
  • Registratie: April 2015
  • Nu online
- oblomov - schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 01:38:
[...]

Dat is een flink bereik. Hoe snel rijd je dan en wat weeg je? Behalve de snelheid zijn het lichaamsgewicht en ook de lengte behoorlijk van invloed!
Ik probeer rond de 25 km te rijden, merk op het display dat ik dan relatief weinig vermogen gebruik. Ben 1.85m en rond de 100kg. Maar er zit behoorlijk verschil in fietsen met een 400w accu. Mijn vrouw heeft tegelijkertijd een puch icon aangeschaft met een shimano steps en 418w accu. Haar bereik is behoorlijk minder. In de laagste stand komt ze niet verder dan 80 km, terwijl ik in de laagste stand boven de 100 km uitkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
Vlassie1980 schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 20:54:
[...]

Ik kan je niet helemaal ongelijk geven, maar het zal op den duur de reputatie van de speed pedelecs bij de pliesie geen goed doen als de helft undercover rijdt zonder kentekenplaat. Was laatst nog in wegmisbruikers ook iemand op een Stromer die een prent kreeg.

Wat gewoon irritant is, is dat men de speed pedelec per se moet categoriseren als een snorfiets of een brommer terwijl het geen van beiden is. Je moet een nieuwe categorie hebben met een ander kleur kentekenplaat bijvoorbeeld.

Nu is er telkens maar de aanname dat een speed pedelec continue ten de 45 km zit, dit is dus niet het geval. Ik zou met een speed pedelec ook niet continue 45 willen rijden maar eerder 35. Nu ben ik nog steeds een beetje aan het rondzoeken voor een speed pedelec en ik heb verder ook het geluk dat mijn route maar 1 klein stukje heeft waar je verplicht bent om op de rijbaan te gaan. Dit bedraagt ongeveer 500 meter, maar mooi dat ik daar gewoon lekker op het fietspad blijf rijden met gedisciplineerd gedrag en dus niet boven de 25 ga rijden. Ze kunnen de pot op.
Precies wat je zegt. Ik fiets zelf ook meestal tussen de 30 a 35 km/h. Misschien moet ik dit ook maar zo doen. Op de fietspaden waar ik niet op mag komen inderdaad 25 km/h aanhouden en als ik dan ook aangehouden wordt, aan de agent vragen of hij dan eens over die weg wilt rijden. Zeker met forse wind tegen ga je ook niet harder meer dan 30 a 33km/h.

Ik voel me een beetje net een proefkonijn :+ btw in België is dit in Oktober al ingegaan en speedbikers zijn verplicht toch op de fietspaden te blijven en hun snelheid zodanig aan te passen dat ze voor de overige fietsers geen gevaar vormen.
Dat is in België dan toch al een stuk beter geregeld dan in kaaskoppenland. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JefVB
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 23-07-2024
zonnefreak schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 21:43:
[...]

Ik voel me een beetje net een proefkonijn :+ btw in België is dit in Oktober al ingegaan en speedbikers zijn verplicht toch op de fietspaden te blijven en hun snelheid zodanig aan te passen dat ze voor de overige fietsers geen gevaar vormen.
Dat is in België dan toch al een stuk beter geregeld dan in kaaskoppenland. :)
Dit klopt niet. In België mag je wanneer de snelheid 50 km/u of minder bedraagt (ongeacht binnen of buiten de bebouwde kom) kiezen om op het fietspad of de rijweg te rijden, tenzij anders aangegeven door onderborden. Wanneer je het fietspad kiest mag je anderen niet in gevaar brengen. Dit vind ik zelf de perfecte oplossing. Zelf kies ik soms het fietspad, soms de rijweg. Maar net zoals het me uitkomt naargelang de omstandigheden. Soms als een wegpiraat tussen het autoverkeer; soms als een bejaarde op het fietspad... Lang leve de Belgische anarchie! _/-\o_

PS Buiten die vrij keuze moet je niet geloven dat wat dan ook hier beter is geregeld dan in Nederland voor de fietser. Elke dag voel ik nog steeds een snijdende en diepe jaloezie omwille van jullie (fiets)infrastructuur. _/-\o_

[ Voor 10% gewijzigd door JefVB op 26-10-2016 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasszje
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:43

kaasszje

Live to Dare, Dare to Live

Weet iemand of er al helmen te koop zijn welke vanaf 1 januari verplicht zijn ?

Ik ben verstopt zoek een ander :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
bite schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 21:42:
[...]

Ik overweeg wel een 'speed pedelec' want sneller dan 25Km/u en toch weinig of niet zweten spreekt me wel aan maar er zijn toch ook mooie routes waar je alleen mag fietsen en zou die toch wel missen als je daar niet mag rijden. Het is me niet duidelijk wat de wetgeving precies wordt.
Voorlopig rijd ik de 18Km woon werk op m'n racefiets (onlangs wat aan begonnen) of motorscooter en bij gladheid maar met de bus of auto.
Die wetgeving gaat er voor zorgen dat je met de speed pedelec niet meer op toeristische fietspaden mag. Ook op verplichte fietspaden mag je niet meer fietsen. Ze gaan de speed pedelec inschalen als bromfiets. Je blauwe kentekenplaat wordt dan een gele per 1 januari 2017. Dat geeft nogal wat consequenties. Op een verplicht fiets/bromfietspad mag je binnen de bebouwde kom niet harder dan 30 km/u. Buiten de bebouwde kom max 40 km/u. En een goedgekeurde speed pedelec helm. En minstens WA rijbewijs en minimum leeftijd 16 jaar. Kortom het is nogal wat. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
JefVB schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 22:13:
[...]

Dit klopt niet. In België mag je wanneer de snelheid 50 km/u of minder bedraagt (ongeacht binnen of buiten de bebouwde kom) kiezen om op het fietspad of de rijweg te rijden, tenzij anders aangegeven door onderborden. Wanneer je het fietspad kiest mag je anderen niet in gevaar brengen. Dit vind ik zelf de perfecte oplossing. Zelf kies ik soms het fietspad, soms de rijweg. Maar net zoals het me uitkomt naargelang de omstandigheden. Soms als een wegpiraat tussen het autoverkeer; soms als een bejaarde op het fietspad... Lang leve de Belgische anarchie! _/-\o_

PS Buiten die vrij keuze moet je niet geloven dat wat dan ook hier beter is geregeld dan in Nederland voor de fietser. Elke dag voel ik nog steeds een snijdende en diepe jaloezie omwille van jullie (fiets)infrastructuur. _/-\o_
Oké duidelijk. Ik had het op een Belgische site vernomen maar misschien dat het daar fout in stond .
Ik fiets inderdaad soms ook wel eens in Belgie om naar de bakker te gaan op zondag voor vers gebakken broodjes. Wat dat betreft is het toch wel beter. :) Maar ik snap je punt met betrekking tot het fietsennetwerk. Dat is in Belgie hopeloos op vrij veel stukken. Maar in Nederland gebeuren ook wel rare dingen hoor. : |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
kaasszje schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 22:17:
Ben benieuwd welke e-bike jij hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JefVB
zonnefreak schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 22:48:
[...]

Oké duidelijk. Ik had het op een Belgische site vernomen maar misschien dat het daar fout in stond .
Ik fiets inderdaad soms ook wel eens in Belgie om naar de bakker te gaan op zondag voor vers gebakken broodjes. Wat dat betreft is het toch wel beter. :) Maar ik snap je punt met betrekking tot het fietsennetwerk. Dat is in Belgie hopeloos op vrij veel stukken. Maar in Nederland gebeuren ook wel rare dingen hoor. : |:(
Het is niet altijd even gemakkelijk. De rechtse tabel kun je in België gebruiken om te bepalen waar je mag rijden. :+

http://www.lokalepolitie....s/bromfietsen%20tabel.jpg

Heel off topic, maar wat je zegt, geloof ik graag. Ik ben zelf nogal goed op de hoogte van het reilen en zeilen in Nederland. Stel je voor dat je het beste van beide landen combineert...

De Nederlandse schrijver Christian Weijts zegt er het volgende over. En ik ben het met hem eens over een gecombineerd land.

In het ideale Koninkrijk der Nederlanden zijn de restaurants Vlaams en de wegen ernaartoe
Nederlands. De stedenbouwkundigen zijn er Nederlands en de onderwijzers Vlaams.
Heineken kan bier wereldwijd verkopen; België kan iets brouwen wat ergens naar smáákt.
Hollanders kunnen kletsen, paaien, schreeuwen en drammen; Belgen kunnen denken en
beargumenteren. Om kort te gaan: geef de logistiek en de grote structuren in Hollandse
handen en laat de inhoud, smaak en ambacht maar over aan de Belgen.
Nederland kan een spoorlijn aanleggen, maar krijgt er geen rijdende treinen op. In Antwerpen
kunnen ze wel friet met stoofvlees maken maar geen Lange Wapperbrug. Dus sta je er op de
ringweg altijd in de file.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
JefVB schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 22:13:
Soms als een wegpiraat tussen het autoverkeer; soms als een bejaarde op het fietspad... Lang leve de Belgische anarchie! _/-\o_
Hoe is de aansprakelijkheid bij een aanrijding tussen automobilist en fietser wettelijk geregeld in België?

In Nederland komt het er grofweg op neer dat de automobilist bij een aanrijding, behoudens bewezen opzet van de fietser (maar dat aantonen is lastig) en enkele overmachtsituaties, aansprakelijk is. Bij een aanrijding met een persoon jonger dan 14 jaar is de automobilist altijd aansprakelijk, ook al is de automobilist niet schuldig. Zelfs als een jonge fietser zonder licht op de verkeerde weghelft rijdt, beschouwt de wetgever dit nog niet als overmacht

www.anwb.nl/juridisch-adv...eid/voetganger-of-fietser

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JefVB
In België geldt net hetzelfde. Van de website van de overheid:

Ook bij een ongeval wordt u als fietser extra in bescherming genomen door de wet. Wie een fietser aanrijdt, moet niet alleen diens lichamelijke schade vergoeden, maar ook de eventuele schade aan kleding en bril. Deze regel geldt altijd, ongeacht wie schuld heeft aan het ongeval. Alleen als de fietser ouder is dan 14 jaar en het ongeval bewust heeft uitgelokt, moet hij zelf voor de kosten opdraaien.

Qua verzekeringen is het in België momenteel heel ingewikkeld en moeilijk te volgen, zeker wat betreft het voortbewegen zonder trappen is er heel veel onduidelijkheid. Omdat ik zelf met een Stromer rijd, ben ik daarvan het beste op de hoogte. Er zijn in België verschillende Stromer eigenaars die geen extra verzekering hebben genomen. Bij schade zou dan de familiale verzekering de schade dekken. Maar er zijn ook elektrische fietsen met staphulp tot 6 km/u die dan weer wel BA verzekerd zouden moeten worden.

Zelf heb ik wel een verzekering BA bromfiets B (153 €/jaar). En omdat je als bromfiets als voertuig wordt gezien, geldt ook de milde regeling voor de kwetsbare weggebruikers niet.

http://mobilit.belgium.be/nl/wegverkeer/wetgeving_en_reglementering/faq_elektrische_fietsen

[ Voor 7% gewijzigd door JefVB op 27-10-2016 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Poezenbeest
StanTheMan schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 08:20:
Zou je dan niet beter een lichte en lichtlopende fiets rijden, dat gewicht is alleen maar zonde voor het accelereren toch?
Daar is de motor dus juist een uitkomst...

@Oblomov: een Gaastra Fyts... Na de ondersteuning fietst het voor mij wel zwaarder, maar omdat je dan al rolt, kosten die paar kilometer meer juist minder moeite voor mij. Met m'n 38 jaar heb ik gelukkig nog energie over na de ondersteuning, juist omdat ik bij het optrekken veel minder energie gebruik da bij normaal fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

kaasszje schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 22:17:
http://www.fietsenwinkelvandoorn.nl/highspeed/helmen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karazz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13-09 20:59

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

karazz schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 09:29:
[...]

Hij is wel serieus aan de prijs :o
Het kan goedkoper maar of die dan aan de nieuwe norm voldoen is de vraag :'(
http://shop.qicq.nl/crato...ght-black-red-glossy.html

[ Voor 9% gewijzigd door racinfo op 27-10-2016 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karazz
racinfo schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 10:07:
[...]
Het kan goedkoper maar of die dan aan de nieuwe norm voldoen is de vraag :'(
http://shop.qicq.nl/crato...ght-black-red-glossy.html
Het uiterlijk laat ook wel wat te wensen over als je het mij vraagt...

Heb even zitten googlen, maar er zijn tot nog toe maar weinig speed pedelec helmen beschikbaar zie ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Tering, mijn fiberglas motorhelm kostte 189 en dat is een integraalhelm. Ik vermoed dat je beter even kunt wachten op wat concurrentie, die moet toch voor een tientje of 8-140 euro wel haalbaar zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://www.elektrorad-magazin.de/sites/default/files/styles/scale_660/public/nachrichten/test/dsc02254.jpg
Duitse review
Dat is toch wat anders dan ik me voorstelde bij de omschrijving en afbeelding in bv dit artikel van de anwb
De wetgever is het dus wel met sommige sportieve fietsers eens dat met een elektrische motor fietsen geen fietsen is want het is een soort snorfiets of een soort bromfiets met: kenteken er op, minimaal wa verzekering en niet op het fietspad.
Ik zie het belang van een helm wel maar vind zoiets toch overdreven. Het is net een jethelm die je op de brommer of motor mag gebruiken. Als het zo gevaarlijk is kun je beter veilig en droog in de auto zitten ;) terwijl zo'n speed pedelec toch juist een goed alternatief zou kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drdr
racinfo schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 16:59:
[...]
Als je de accu nog niet hebt besteld zou je eens kunnen kijken naar een LiFePO4 accu. Een van de bijzondere eigenschappen van de LFP is dat die koude ongevoelig is, bij -20 grd dezelfde capaciteit als bij +20 grd. Ook blijft deze batterij zijn volle 100% power geven, zelfs nog wanneer hij bijna (<10%) leeg is. Dat heeft overigens wel weer het nadeel dat je weinig hebt aan de power meter op je display, immers die blijft tot de laatste 5 km vol aanwijzen.
Nog een voordeel van deze LFP batterij is dat hij 2 tot 3x langer meegaat dan een Li-ion batterij. Bij meer dan 3000 laad cycles is hij nog >70%.
Ik heb de accu nog niet besteld, ik heb eerder wel eens gekeken naar LiFePO4 accu's. Stond me bij dat ik er toen niet zoveel kon vinden en dat het bij de modellen die ik zag (bijv. Pingbatterij) het vaak gaat om accupacks die je dan in een fietstas doet.

Mij lijken die bidon accu modellen juist wat handiger ivm centralisatie van het gewicht en laag in het frame opgehangen. Daar heb ik daarna niet meer specifiek naar LiFePO4 accu's gekeken. Het is verder wel een flink voordeel dat ze zoveel krachtiger blijven en langer mee gaan.
Inmiddels zie ik toch wat meer treffers dus misschien toch maar kijken of ik ergens iets passends kan vinden bij een goede seller. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
En 850 gram is ook serieus niet prettig op je hoofd voor langere tijd.

Denk niet dat dit de manier is om een snelle implementatie te bewerkstelligen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasszje
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:43

kaasszje

Live to Dare, Dare to Live

- oblomov - schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 23:06:
[...]

Ben benieuwd welke e-bike jij hebt?
Nog geen maar ik ben in aanloop om er een aan te schaffen.
Wil dat eigenlijk nog dit jaar doen.
Maar wil niet 2 keer een helm moeten kopen in 2 maanden tijd.
Dank u we gaan eens kijken :)

Ik ben verstopt zoek een ander :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
JefVB schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 00:02:
In België geldt net hetzelfde. Van de website van de overheid:

Ook bij een ongeval wordt u als fietser extra in bescherming genomen door de wet. Wie een fietser aanrijdt, moet niet alleen diens lichamelijke schade vergoeden, maar ook de eventuele schade aan kleding en bril. Deze regel geldt altijd, ongeacht wie schuld heeft aan het ongeval. Alleen als de fietser ouder is dan 14 jaar en het ongeval bewust heeft uitgelokt, moet hij zelf voor de kosten opdraaien.

Qua verzekeringen is het in België momenteel heel ingewikkeld en moeilijk te volgen, zeker wat betreft het voortbewegen zonder trappen is er heel veel onduidelijkheid. Omdat ik zelf met een Stromer rijd, ben ik daarvan het beste op de hoogte. Er zijn in België verschillende Stromer eigenaars die geen extra verzekering hebben genomen. Bij schade zou dan de familiale verzekering de schade dekken. Maar er zijn ook elektrische fietsen met staphulp tot 6 km/u die dan weer wel BA verzekerd zouden moeten worden.

Zelf heb ik wel een verzekering BA bromfiets B (153 €/jaar). En omdat je als bromfiets als voertuig wordt gezien, geldt ook de milde regeling voor de kwetsbare weggebruikers niet.

http://mobilit.belgium.be/nl/wegverkeer/wetgeving_en_reglementering/faq_elektrische_fietsen
Dank je. Goed om te weten; ik fiets regelmatig bij de zuiderburen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
bite schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 11:03:
[afbeelding]
Duitse review
Dat is toch wat anders dan ik me voorstelde bij de omschrijving en afbeelding in bv dit artikel van de anwb
De wetgever is het dus wel met sommige sportieve fietsers eens dat met een elektrische motor fietsen geen fietsen is want het is een soort snorfiets of een soort bromfiets met: kenteken er op, minimaal wa verzekering en niet op het fietspad.
Ik zie het belang van een helm wel maar vind zoiets toch overdreven. Het is net een jethelm die je op de brommer of motor mag gebruiken. Als het zo gevaarlijk is kun je beter veilig en droog in de auto zitten ;) terwijl zo'n speed pedelec toch juist een goed alternatief zou kunnen zijn.
Wellicht komen er nog andere helmen op de markt, want dit is toch eigenlijk een bromfietshelm met een klein beetje extra ventilatie.

Dit zou het model van Abus worden (leverbaar begin 2017):
Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/14567980_1227417363998542_2713381488009424316_n.jpg?oh=1108886b3f24838ab6d9e3a415d3452b&oe=5886F585

[ Voor 8% gewijzigd door Peatsmoke op 27-10-2016 13:23 . Reden: foto toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
kaasszje schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 12:27:
Nog geen maar ik ben in aanloop om er een aan te schaffen.
Wil dat eigenlijk nog dit jaar doen.
Maar wil niet 2 keer een helm moeten kopen in 2 maanden tijd.
Gelijk heb je wat die helm betreft. Ik vroeg het omdat ik dacht je e-bike aankoop gemist te hebben. Ben benieuwd wat het wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
jaxel70 schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 21:42:
Ik probeer rond de 25 km te rijden, merk op het display dat ik dan relatief weinig vermogen gebruik. Ben 1.85m en rond de 100kg. Maar er zit behoorlijk verschil in fietsen met een 400w accu. Mijn vrouw heeft tegelijkertijd een puch icon aangeschaft met een shimano steps en 418w accu. Haar bereik is behoorlijk minder. In de laagste stand komt ze niet verder dan 80 km, terwijl ik in de laagste stand boven de 100 km uitkom.
Rond de 25 km/u, iets onder het maximum, scheelt flink is ook mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Niet online

Heb er persoonlijk ook een schurfthekel aan dat ik om moet rijden met de auto of motor omdat ik niet een stuk over het fietspad kan rijden. :+

Ik zou de echte bromfietsen dan ook uitnodigen om weer het fietspad op te komen. Ondanks alle protesten en gejammer, heeft dat er uiteindelijk voor gezorgd dat de ongevallen afnamen.
Ik wil wel eens zien hoe netje je 28 m/u blijft fietsen als je net 5 minuten later van huis bent gegaan of het verkeer tegen heeft gezeten of noem maar op.

Je wist toch dat deze regelgeving eraan zat te komen? In januari had je ook kunnen kiezen voor een gewone e-bike, maar je hebt bewust het risico genomen en nu het zover is, begin je erover te jammeren? 8)7

Ik kan mij de discussies eind vorig jaar nog herinneren op het forum, toen deze regelgeving al bekend was, volgens mij was jij er toen ook al?

Om de hele discussie hierover opnieuw te voeren heeft geen enkel nut, maar om nu een beetje verongelijkt te gaan zitten doen, terwijl je precies wist dat deze wetgeving eraan zat te komen, is imho onterecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karazz
Wellicht gemotiveerd door de verschillende partijen die dit plan graag aangepast zagen valt het nu, nu het bijna zover is en er niets aangepast blijkt te zijn, alsnog tegen...

[ Voor 2% gewijzigd door karazz op 27-10-2016 15:31 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Niet online
Misschien aanmelden voor de cursus omgaan met teleurstellingen? ;)

Ik begrijp niet waarom hier in Nederland, telkens als er wetgeving ingevoerd of veranderd wordt, er mensen zijn die vinden dat die wetgeving voor hun niet geldt.
Je zag datzelfde toen de bromfiets verbannen werd naar de rijbaan of nog recenter bij het invoeren van het rookverbod in de horeca.

In dit geval is het exact hetzelfde: omdat mensen het niet prettig vinden om op de rijbaan te moeten fietsen, zeggen ze op het fietspad te blijven, waarmee fietsers een groter risico lopen. Een fietspad is, zo impliceert de naam ook al, bedoeld voor fietsers. Persoonlijk zou ik graag zien dat snorfietsers ook gewoon de rijbaan op gestuurd worden, maar dat heeft nog even tijd nodig (maar ook dat gaat gebeuren in de toekomst).

De wetgever verplicht je niet om een snelle e-bike te rijden. Als je niet op de rijbaan wilt, heb je nog altijd de keuze uit een gewone e-bike of een normale fiets. Als je dat niet wilt kun je altijd nog de motor of de auto nemen, heb je die niet, pak je het OV.

Wetgeving komt tot stand in een democratisch proces en als je het er niet mee eens bent zijn er mogelijkheden om dat aan te vechten.Op het moment dat wetgeving er ligt is het gewoon de bedoeling dat je die opvolgt, of je het daarmee nu eens bent of niet. Het scheelt in ieder geval dat snelle e-bikes geen beschermde verkeersdeelnemers zijn, als fietsers en voetgangers...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Toch ben ik van mening dat de overheid opzettelijk een beleid tav speed-pedelec's voert die ervoor zal zorgen dat er straks geen eentje meer op de weg te vinden zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
Peatsmoke schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 15:46:
Dat helpt niet:
http://www.debestemoppen....tellingen-gaat-niet-door/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Niet online
racinfo schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 16:06:
Toch ben ik van mening dat de overheid opzettelijk een beleid tav speed-pedelec's voert die ervoor zal zorgen dat er straks geen eentje meer op de weg te vinden zal zijn.
Het zal je wellicht verbazen maar ik denk dat ook, maar dat staat los van de discussie of je op de speed-pedelec maar kunt doen en laten wat jij het beste vindt.
De meesten hier zijn al jaren in bezit van een rijbewijs en hebben in veel gevallen de bromfietsrijbewijs cadeau gekregen, maar je denkt toch niet dat er veel jeugdigen zijn die dat rijbewijs gaan halen om op een speed-pedelec te stappen.
Die had ik juist voor ogen... ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Peatsmoke op 27-10-2016 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Vandaag in de Volkskrant, e-bike de schaamte voorbij.

www.volkskrant.nl/tech/e-...schaamte-voorbij~a4403034

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Helaas ben ik geen Volkskrant abonnee, mede daardoor kan ik geen kennis nemen van de, ongetwijfeld zeer interessante tekst onder dat fietsje 8)7
Kun je het voor ons overnemen en als on-topic hier plaatsen? _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjorden
  • Niet online
En toch moedigt de gemeente Utrecht juist de aankoop van een speed pedelec enorm aan met een subsidie.

Ik twijfel nu tussen de Votani M1 - in het grijze gebied qua snelheid (de Qwic PRD9.2s is afgevallen) en de Haibike SDuro trekking S RX. De subsidie van 1000 euro van de gemeente Utrecht zou mij direct over de streep trekken, maar helaas geldt dit alleen voor personen die in Utrecht werken en op een afstand van minstens 10km van hun werk wonen. Ik woon juist in Utrecht en wil naar Amersfoort fietsen. Tja...

Voor de geinteresseerde die toevallig wel in Utrecht werkt en graag subsidie ontvangt:
https://pki.utrecht.nl/Lo...ctDetailsAction.do?id=985

En aan de niet-geinteresseerde die in Utrecht werkt en mij met de aanschaf van de fiets wil helpen: graag een PM. :)

In de discussie over de plussen en minnen van de speed pedelec van het fietspad naar de weg worden er heel wat aannames gemaakt. Ik ben benieuwd wat ervan uitkomt en niet. Voor de fietser zelf die even niet voluit trapt op 45km/uur, maar gewoon ontspannen 20km/uur wil fietsen, wordt het er volgens mij niet veiliger op met niet-begrijpende automobilisten die geergerd zullen reageren.

Ik heb een proefrit gemaakt op de Haibike SDuro. De 400Wh accu gaat zeker ruim voldoende zijn voor de 26km rit volgens de eigen ervaringen van de verkoper met deze fiets, ook bij kou en tegenwind. Enige minpunt voor mij in de rij-ervaring is dat de trappers nogal laag lijken te zitten en bij meetrappen in de bocht snel aan de grond zitten.
Vlassie1980 schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 11:46:
Voor de mensen hier die een speed pedelec hebben:
Heb nu een mooie aanbieding gezien voor een Haibike Sduro Trekking S met Yamaha motor en een 400Wh accu. Is een uitlopend 2016 model.

Gaat 400Wh genoeg zijn voor een enkele rit van 26 km? Het is een fiets met derailleur, dus efficienter als een naafversnelling.

Ben sterk aan het twijfelen, de fiets is erg mooi maar enige punt van twijfel is de accu van 400Wh. Ik ben zelf niet vies van een beetje zelf doortrappen maar het moet wel leuk blijven.

Gaat om deze fiets: http://www.juizz.nl/speed...king-s-rx-high-speed.html
Peatsmoke schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 13:42:
Ik wil wel eens zien hoe netje je 28 m/u blijft fietsen als je net 5 minuten later van huis bent gegaan of het verkeer tegen heeft gezeten of noem maar op.
Datzelfde geldt voor de auto en elk andere voertuig waarbij de technisch haalbare snelheid veel hoger ligt dan de toegestane snelheid. Het is de verantwoordelijkheid van de bestuurder zich aangepast te gedragen aan de omstandigheden. De toegestane snelheid is een maximum, maar de rijsnelheid zal je altijd aan de omstandigheden moeten aanpassen.

[ Voor 12% gewijzigd door fjorden op 27-10-2016 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
fjorden schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 19:00:Voor de fietser zelf die even niet voluit trapt op 45km/uur, maar gewoon ontspannen 20km/uur wil fietsen, wordt het er volgens mij niet veiliger op met niet-begrijpende automobilisten die geergerd zullen reageren.
Inderdaad, als je ziet hoe aggressief sommige automobilisten al reageren op scootmobielen en scooters op de rijbaan. Terwijl die makkelijk de 45 halen. Om het te fietsen moet je echt wel bezig zijn.

Imho kun je speed-pedelecs het beste op het fietspad laten en ze gewoon een snelheidslimiet van 25 opleggen binnen de bebouwde kom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
racinfo schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 17:45:
Helaas ben ik geen Volkskrant abonnee, mede daardoor kan ik geen kennis nemen van de, ongetwijfeld zeer interessante tekst onder dat fietsje 8)7
Kun je het voor ons overnemen en als on-topic hier plaatsen? _/-\o_
E-bike is de schaamte voorbij
Een racefiets met een hulpmotortje? Het kan vanaf nu in alle openheid, leert fietsbeurs Bike Motion.
Door: Bart Koetsenruijter 27 oktober 2016, 02:00

Fietsen, het zijn soms net auto's. Tussen alle innovaties die afgelopen weekeinde te zien waren op de fietsvak- en publieksbeurs Bike Motion in Utrecht viel op dat het fenomeen 'crossover' na de automarkt ook de fietsmarkt gaat veroveren. Woonwerkfietsen die er uitzien als mountainbikes, stadsfietsen gemodelleerd naar klassieke racefietsen en racefietsen met mountainbike-elementen. Koga heeft er nu zo een in zijn assortiment, bedoeld voor zogeheten gravel racers. Wie en wat dat zijn? De Friese fabrikant: 'De mensen die als het regent, naar buiten rennen maar niet op een mountainbike willen zitten.' Voor slechtweerracefietsers dus, de Koga Colmaro (euro 1.799).

Nog een overeenkomst met auto's: de elektrische hulpmotor is nu echt doorgebroken. Zijn ze bij de auto bedoeld om in de stad de uitstoot van kwalijke stoffen te minimaliseren, op de fiets komt de hulpmotor van een andere kant. Lang moest - en eigenlijk moet het dat nog steeds - het motortje opboksen tegen een hopeloos imago. Toen de e-bike nog elektrische fiets heette, gold hij als de ideale fiets voor oudere mensen die moe getrapt zijn. Die kochten massaal de fiets met elektrische trapondersteuning (tot een snelheid van 25 km/u) en zorgden in de recente crisistijd voor blijvend positieve cijfers in de rijwielbranche. Maar verder wilde niemand ermee gezien worden. Totdat een paar merken (Specialized, Stromer) een zogeheten speed-pedelec op de markt brachten: een supersnelle e-bike die dankzij een krachtige motor én batterij trapondersteuning geeft tot een snelheid van 45 km/u. Toen stapten de wat jongere mensen erop om ermee naar hun werk te fietsen, waar ze eerder vanwege de afstand de auto verkozen.

De fiets met elektrische trapondersteuning is salonfähig

En kijk, in de Jaarbeurs zie je ze ineens overal op zitten. Op Bike Motion - waar niet de Stella's en Sparta's van de fietswereld zich presenteren, maar juist de exclusieve, veelal op de extreem sportieve fietser gerichte merken - toonden onder meer Trek, Stevens en Merida hun mountainbikes met hulpmotor. En niet stiekem achteraf, maar pontificaal.

Dat de fiets met elektrische trapondersteuning salonfähig is, bewijst Giant, die als eerste en enige op de beurs stond met een racefiets met hulpmotor. Niet heimelijk weggewerkt in het frame, zoals-ie al eens is aangetroffen bij een veldrijder, maar duidelijk zichtbaar. Volgens Pascal Broekman van Giant is het voor Nederland inderdaad een noviteit - 'We zijn ook hiermee weer eens de eerste' - maar is er wereldwijd al langer vraag naar zo'n fiets, voor 'mensen die met hun camper door Europa toeren en ook wel eens de Alpe d'Huez op willen'.

Als de Giant Road E-plus vanaf februari 2017 geleverd gaat worden (à € 3.299), is de e-bike definitief de schaamte voorbij.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dcl!
Het wachten gaat beginnen: in week 49 (hoop ik - kan natuurlijk bericht krijgen dat het later wordt) gaat mijn nieuwe Batavus Razer arriveren. :9 :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Week 49!!! Sinterklaasje <+:) kom maar binnen met je knecht eh.. collega.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Peatsmoke schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 13:42:
Heb er persoonlijk ook een schurfthekel aan dat ik om moet rijden met de auto of motor omdat ik niet een stuk over het fietspad kan rijden. :+
Schurfthekel? Dat klinkt ziekelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3wieler
  • Laatst online: 03-01-2023
Peatsmoke schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 15:46:

Ik begrijp niet waarom hier in Nederland, telkens als er wetgeving ingevoerd of veranderd wordt, er mensen zijn die vinden dat die wetgeving voor hun niet geldt.
Je zag datzelfde toen de bromfiets verbannen werd naar de rijbaan of nog recenter bij het invoeren van het rookverbod in de horeca.

In dit geval is het exact hetzelfde: omdat mensen het niet prettig vinden om op de rijbaan te moeten fietsen, zeggen ze op het fietspad te blijven, waarmee fietsers een groter risico lopen. Een fietspad is, zo impliceert de naam ook al, bedoeld voor fietsers. Persoonlijk zou ik graag zien dat snorfietsers ook gewoon de rijbaan op gestuurd worden, maar dat heeft nog even tijd nodig (maar ook dat gaat gebeuren in de toekomst).

De wetgever verplicht je niet om een snelle e-bike te rijden. Als je niet op de rijbaan wilt, heb je nog altijd de keuze uit een gewone e-bike of een normale fiets. Als je dat niet wilt kun je altijd nog de motor of de auto nemen, heb je die niet, pak je het OV.

Wetgeving komt tot stand in een democratisch proces en als je het er niet mee eens bent zijn er mogelijkheden om dat aan te vechten.Op het moment dat wetgeving er ligt is het gewoon de bedoeling dat je die opvolgt, of je het daarmee nu eens bent of niet. Het scheelt in ieder geval dat snelle e-bikes geen beschermde verkeersdeelnemers zijn, als fietsers en voetgangers...
Op Strava haal ik geeneens de KOM op diverse segmenten hier in de buurt. (En ja, ik zet hem keurig terug op 'e-bike ride', waardoor je weer verdwijnt uit de klassementen). Zelfs een top 10 is soms moeilijk. Dus zolang ik en anderen op de racefiets sneller mogen...

Overigens merk ik dat ik met de racefiets 'asocialer' rij dan met de Stromer.
Wendbaarder, hogere bochtsnelheden en, de belangrijkste, je wilt je eigen dure energie/snelheid niet zomaar verremmen. Op de ST1 boeit dat veel minder.
En nog een punt: als ik op de racefiets met 180bpm volle bak kapot lig te gaan met 40km/u ben ik een stuk minder scherp dan relaxed met 120bpm 42km/u te peddelen met de ST1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zak
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 12-09 08:51

Zak

Ik lees dit topic sinds een paar dagen ook mee. Vanaf januari heb ik eindelijk eens een baan dichtbij huis. Van jarenlang 2 tot 3 uur enkele reis forensje spelen ga ik nu op 10km afstand werken!

Eigenlijk zou het schandalig zijn om zo'n afstand met de auto te doen. Fietsen is echter niet een van mijn sterke punten. De beweging veroorzaakt bij mij altijd een vloedgolf aan zweet en mijn benen verzuren binnen 10 minuten. Heel vreemd. Zet mij 30 minuten op de crosstrainer en niks aan het handje. 10 minuten op de fiets en ik verzuip. Trapondersteuning klinkt dus goed!

Nou lees ik hier vooral over mensen die door de polder fietsen en de enige recente vermelding over "een heuvel" ging over een bruggetje. Als inwoner van Zuid-Limburg heb ik echter een flinke klim in mijn nieuwe route.

Afbeeldingslocatie: http://oi67.tinypic.com/4tko0o.jpg

Is dit iets wat met een standaard electrische fiets (tot 25km/h ondersteuning dus, snel genoeg) te doen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piwakawaka
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 29-08 14:10
Omdat de geometrie van mijn fiets afwijkend is, had ik bijna deze 48 V 10.4Ah SANYO lithium accu besteld:

Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1bgA0KpXXXXc6XpXXq6xXFXXXR/Free-customs-tax-48V-10-4Ah-SANYO-lithium-battery-electronic-bicycle-with-Charger-and-USB-output.jpg

Qua afmeting past hij perfect. Alleen zitten de sleuven voor frameschroeven 1 cm te hoog (als ik de afmetingen op het schema aanhoud).

Heeft iemand ervaring met deze accu?

[ Voor 16% gewijzigd door piwakawaka op 29-10-2016 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karazz
Zak schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 06:58:
...
Is dit iets wat met een standaard electrische fiets (tot 25km/h ondersteuning dus, snel genoeg) te doen is?
In mijn ervaringen ondersteunt een elektrische fiets tot een bepaalde snelheid, ongeacht of je een helling hebt of niet. Je zult dus helling op, of vlak, zelf evenveel energie blijven leveren om je snelheid vast te houden. Enige verschil is dat helling op je motor wat meer stroom zal verbruiken, zelf zul je er dus vrijwel niets van merken.

Goed te doen dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• middelburg
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-02 11:51
Ik ben van plan een ebike te kopen tot 25 per uur. Nu heb ik op 2 een proefrit gemaakt met een nivinci systeem. Dat leek me wel wat.
Bij de eerste (Brinckers) leek het wel of er af een toe een lichte hapering zat: of je even in een soort niemandsland doortrapte. Volgens de dealer omdat er met de testfietsen niet altijd goed wordt omgegaan.
Bij de Stella dealer ook een proefrit gemaakt (mpf middenmotor met nuvinci 360): daar hetzelfde probleem: alsof de ketting af en toe soms ff niet helemaal goed de rol raakt.Het lijkt alsof je moet zoeken met draaien aan de versnelling tot dat die goed loopt. Komt door het n360 systeem: daar zijn veel problemen mee. Onze nieuwe modellen krijgen daarom dan ook de n330. Ik vind het allemaal nogal vaag. De n330 is immeers een goedkopere versie. Iemand dezelfde ervaringen, of twee maal een niet goed afgestelde fiets gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
Zak schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 06:58:

Ja, geen probleem. Ik woon in redelijk vlak bos/heide gebied, maar passeer dagelijks twee ecoducten (natuurbruggen) waarvan 1 zo steil is aangelegd dat je er gewone fietsers vrijwel altijd naar boven ziet lopen met de fiets aan de hand (en echt niet alleen ouderen).

Dit heb ik 3 jaar met een erg simpele tweedehands sparta kunnen doen. Echter de accu is nu behoorlijk af (bijna 6 jaar oud) en wil als de temperatuur onder de 10 graden komt op deze steile helling graag af slaan (of als de kleifietspaden erg verzadigd zijn en "zuigen", dat trekt hij ook niet meer).

Maar voordien geen centje pijn. Een nieuwe fiets moet dit makkelijk kunnen, ga je plezier van hebben!
Pagina: 1 ... 8 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.