Het grote elektrische fietsen topic - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 7 ... 103 Laatste
Acties:
  • 888.442 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:20
racinfo schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 17:11:
[...]
dat hoeft niet zo te zijn, is afhankelijk van welke versnelling je voor hebt staan. De fabriek moet ergens een vaste waarde hebben staan, een bepaalde afstand in tijd met een omtrek van een wiel zoveel km'er.
Versnellingen natuurlijk buiten de berekning gehouden.

Maaruh tip ; je kunt je eigen post editten zodat er geen 2 posts van jezelf onder elkaar staan.
Is best handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-02-2022

racinfo

E-MTB

Was even voor het gemak ;)

Maar stel dat ze die 11363 omw in max 1 uur tijd, dus 11363/uur (of daar een minuuts-deel van) als vast waarde hebben ingesteld...

[ Voor 72% gewijzigd door racinfo op 07-10-2016 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StanTheMan
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-09 10:42
Ik denk dat je ergens in je redenatie een verkeerde aanname of een verkeerd uitgangspunt hanteert. Eigenlijk denk je 'te moeilijk'.
Wil je graag helpen het te begrijpen.

Wielomtrek 1 (kleiner) en 2 (standaard):

Omtrek 2 (standaard): computer verwacht bij snelheid 25 km/u, bijvoorbeeld 1000 omwentelingen(/ tijdseenheid).
Omtrek 1 (kleiner): computer VERWACHT bij zelfde snelheid 25 km/u, bijvoorbeeld 1200 omwentelingen, het wiel is immers kleiner en moet vaker ronddraaien voor dezelfde snelheid. Dit betekent ook dat bij 1000 omwentelingen, de aangegeven snelheid van de computer bijvoorbeeld 23 km/u is! Dit terwijl je wiel nog precies hetzelfde is, en nog steeds 1000 omwentelingen maakt, dus dit blijft natuurlijk gewoon daadwerkelijk 25 km/u, zie GPS.

Als de ondersteuning stopt bij 25 km/u, heb je echter bij ingestelde omtrek 1 (kleiner) nog ruimte over.
De computer denkt bij dezelfde 1000 omwentelingen dat je nog 23 km/u rijdt (hoewel je al 25 km/u rijdt). Dus hij zal nog extra ondersteunen tot 1200 omwentelingen, maar dat is eigenlijk 27 km/u!

Bij groter instellen is dit natuurlijk andersom.

En je moet er uiteraard ook vanuit gaan dat de motor nog voldoende vermogen heeft om te ondersteunen. De benodigde energie/vermogen is natuurlijk wel groter, je kan niet ' gratis' harder rijden...

Ik hoop dat je het zo wel begrijpt!

In de fabriek is het niet zo moeilijk dit vast te leggen toch? Bij de correcte wielmaat kun je de snelheid gewoon ijken op de omwentelingen die jij hebt berekend en er een limiet aan stellen.
Als je de mogelijkheid biedt om wielmaten aan te passen kun je dit inderdaad omzeilen, maar dan fiets je met een incorrecte snelheidsmeter, en de 10000 km per jaar is dan opeens maar 9000 km geworden ;-)

[ Voor 12% gewijzigd door StanTheMan op 07-10-2016 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Ik mis in je uitleg wel de afgelegde afstand, even van de fabrieksinstelling uitgaande moet die, samen met de tijd een vaste waarde hebben om uberhaupt de max (ingestelde) snelheid a 25 km/h te kunnen begrenzen.

Denk bijv. hierbij aan de Badass set; die halveert immers het aantal getelde impulsen van de magneet/sensor waardoor de fabrieksinstelling "denkt" de 25 km/h nog niet te hebben behaald waardoor je sneller kunt rijden.

[ Voor 34% gewijzigd door racinfo op 08-10-2016 06:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StanTheMan
Daar zit dus je denkfout

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

?

l

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

sorry, maar hoe moeilijk is het? De fiets meet met de magneet hoeveel rondjes je wiel draait. Vervolgens doet hij dat keer de omtrek van je wiel om te berekenen hoe snel je rijdt. Als je je omtrek kleiner instelt dan je wiel eigenlijk is, komt daar dus een lager getal uit. Dus denkt de fiets dat je minder hard gaat dan je eigenlijk gaat. En dus blijft hij ondersteunen, omdat hij denkt dat je nog geen 25 gaat. Terwijl je misschien eigenlijk wel 26 gaat. Waarom is hier discussie over? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Omdat de magneet vaker aan de buitenkant langskomt dan aan de binnenkant. Hoe dat zou moeten werken met je spaken is me niet helemaal duidelijk, maar ik wil die spaken ook. Lijkt me cool :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13:20
neographikal schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 10:47:
Omdat de magneet vaker aan de buitenkant langskomt dan aan de binnenkant. Hoe dat zou moeten werken met je spaken is me niet helemaal duidelijk, maar ik wil die spaken ook. Lijkt me cool :P
Nee, de magneet heeft een hogere snelheid hoe verder hij van de as geplaatst wordt. Maar dat wordt helemaal niet gemeten. Het aantal rotaties blijft gewoon hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Torched schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 16:07:
[...]

Nee, de magneet heeft een hogere snelheid hoe verder hij van de as geplaatst wordt. Maar dat wordt helemaal niet gemeten. Het aantal rotaties blijft gewoon hetzelfde.
Herken heerlijk it de nek kletsen als het voorbij komt

[ Voor 4% gewijzigd door maartend op 08-10-2016 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StanTheMan
Ok, nu sarcasme gebruikt gaat worden lijkt het punt bereikt waarop alles gezegd is wat erover gezegd kan worden ja..

Ander iets: vandaag heb ik op mijn Qwic (PRD9.2S) met een collega op een Riese & Muller Charger Nuvinci HS heen en weer een rit van 50km gefietst. Ging qua tempo makkelijk samen, met de kanttekening dat ik veel sport/fiets, en zij niet echt. Cruising speed ligt dan zo rond 33-35.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12-09 10:41
Vandaag bij Juizz Rotterdam een proefrit gemaakt op een Haibike Sduro Trekking S.
Mooie fiets met Yamaha middenmotor, remverlichting en all the works wat een speed pedelec betreft.

De proefrit was wel in het centrum van Rotterdam, en dan begrijp ik opeens die regelgeving heel wat meer. Defensief rijden is een verplichting daar. Heel anders als het fietsen door de polder. Denk dat je daar met een gewone pedelec al aardig defensief moet rijden :)

Model dat ze hadden staan was echter maar 400Wh, dus het is wachten tot ze ook met 500Wh kunnen leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
StanTheMan schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 18:08:
Ok, nu sarcasme gebruikt gaat worden lijkt het punt bereikt waarop alles gezegd is wat erover gezegd kan worden ja..
Misschien niet helemaal de juiste toonzetting,sorry :P

Die Sduro heeft ook mijn interesse maar er moet zoveel bij de inruil van de Merida dat ik heb besloten dat ik beter 1 jaar door kan rijden. Alles wat de Merida nog rijdt na 3 jaar is dikke winst, deze motor klinkt nog altijd prima, misschien houdt 'ie het nog wel 2 jaar uit en zijn er tegen die tijd aftermarket spare parts te krijgen.

Dat moet toch lukken met de grootte van de markt van Bosch. Kan me niet voorstellen dat iedereen zonder blikken of blozen 600-800 euro neerlegt voor een nieuwe motor als alleen een tandwiel, lager of circuitboard eraan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferrox1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14:09
Langzaam aan ben ik dit topic aan het volgen. Mijn woon-werk afstand is enkele reis 27 KM. Mijn vrouw heeft wegens omstandigheden al een hele mooie 25km/h elektrische fiets met Bosch middenmotor. Als zij de auto nodig heeft ga ik lekker fietsend naar het werk. (ik ben nu nog wel een mooi-weer fietser ;))

Nu heb ik een hele mooie Mambo 7 herenfiets (zonder ondersteuning uiteraard) en wil wellicht volgend jaar gaan oriënteren op een e-bike. Echter zit ik behoorlijk te stoeien wat wijsheid is, en gezien mijn huidige goed-weer only fiets mentaliteit wil ik het zo goedkoop mogelijk, wel uit proberen.

Daarnaast trap ik continue boven de ondersteuning uit, dus 26 km/h en dan houd het op. Doe ik mijn best trap ik hem zo naar de 30km/h toe. Dat is helaas na een minuut ook over ;). Ook doe ik er nu een uur en 10 minuten over de reis. Voor een keer niet erg, maar wel te lang om dagelijks te gaan doen. Ik kom wel met vermoeide benen aan wat wel een goed gevoel geeft. Een op de terugweg kan ik lekker mijn hoofd leegrijden.

Dat gezegd hebbende zat ik te denken aan toch een 45 km/h fiets. Echter als het bij mooi-weer tijden blijft en incidenteel is het wel een erg dure aanschaf.

Daardoor zat ik te denken aan de Bafang BBS02. Bij Aliexpress (ja geloofde het zelf ook niet...) kost deze slechts 400 euro. Zonder extra's natuurlijk, welke wel nodig zijn. Dus dat komt er nog wel bij. Maar ik zit ook met de regelgeving, lijkt me niet echt legaal? Uiteraard ga ik wel een fietshelm opdoen en neem de nodige maatregelen. Maar toch. Kun je dit laten keuren? Wat kost dat dan weer? (ik gok meer dan een nieuwe 45 km/h e-bike?)

Dan is er ook nog iets als bereik. Als je continu 40 fietst dan lijkt mij 1 accu ook niet toereikend. (laden op het werk is nog wel een dingetje... (als in, niet gewenst))

Anders wordt het een 2e hands e-bike. Hoe zit het bij deze fietsen waar ik met regelmaat oudere modellen zie zonder kenteken en wel 45 km/h gaan? Waar op te letten?

Voor mij nu nog te veel vragen om direct iets aan te schaffen. Voor die incidenten pak ik de fiets van mijn vrouw wel. Maar het knaagt bij mij wel om volgend jaar toch er iets mee te gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13-09 22:05
Ferrox1 schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 12:06:
Langzaam aan ben ik dit topic aan het volgen. Mijn woon-werk afstand is enkele reis 27 KM. Mijn vrouw heeft wegens omstandigheden al een hele mooie 25km/h elektrische fiets met Bosch middenmotor. Als zij de auto nodig heeft ga ik lekker fietsend naar het werk. (ik ben nu nog wel een mooi-weer fietser ;))

Nu heb ik een hele mooie Mambo 7 herenfiets (zonder ondersteuning uiteraard) en wil wellicht volgend jaar gaan oriënteren op een e-bike. Echter zit ik behoorlijk te stoeien wat wijsheid is, en gezien mijn huidige goed-weer only fiets mentaliteit wil ik het zo goedkoop mogelijk, wel uit proberen.

Daarnaast trap ik continue boven de ondersteuning uit, dus 26 km/h en dan houd het op. Doe ik mijn best trap ik hem zo naar de 30km/h toe. Dat is helaas na een minuut ook over ;). Ook doe ik er nu een uur en 10 minuten over de reis. Voor een keer niet erg, maar wel te lang om dagelijks te gaan doen. Ik kom wel met vermoeide benen aan wat wel een goed gevoel geeft. Een op de terugweg kan ik lekker mijn hoofd leegrijden.

Dat gezegd hebbende zat ik te denken aan toch een 45 km/h fiets. Echter als het bij mooi-weer tijden blijft en incidenteel is het wel een erg dure aanschaf.

Daardoor zat ik te denken aan de Bafang BBS02. Bij Aliexpress (ja geloofde het zelf ook niet...) kost deze slechts 400 euro. Zonder extra's natuurlijk, welke wel nodig zijn. Dus dat komt er nog wel bij. Maar ik zit ook met de regelgeving, lijkt me niet echt legaal? Uiteraard ga ik wel een fietshelm opdoen en neem de nodige maatregelen. Maar toch. Kun je dit laten keuren? Wat kost dat dan weer? (ik gok meer dan een nieuwe 45 km/h e-bike?)

Dan is er ook nog iets als bereik. Als je continu 40 fietst dan lijkt mij 1 accu ook niet toereikend. (laden op het werk is nog wel een dingetje... (als in, niet gewenst))

Anders wordt het een 2e hands e-bike. Hoe zit het bij deze fietsen waar ik met regelmaat oudere modellen zie zonder kenteken en wel 45 km/h gaan? Waar op te letten?

Voor mij nu nog te veel vragen om direct iets aan te schaffen. Voor die incidenten pak ik de fiets van mijn vrouw wel. Maar het knaagt bij mij wel om volgend jaar toch er iets mee te gaan doen.
Tja als je vrouw al een 25 km/h fiets heeft met de Bosch midden motor dan zou ik eerder geneigd zijn om zo'n bad ass module een keer uit te proberen.
Het voordeel is dat je dan wat ervaring op doet met betrekking tot het accu verbruik in combinatie met de hogere snelheid. Heb zelf een speedbike met Bosch midden motor maar als ik echt doorstamp (lees zo snel mogelijk) fiets dan is de accu van 400Wh na zo'n 25km echt helemaal leeg.

Als het in de winter goed koud is en je hebt ook nog een flinke wind tegen dan is het na 20 km wel op.
Nu heb ik wel een fiets waar ik lekker rechtop zit (flinke windvanger) dus dat scheelt ook wel.

Ik begrijp uit je verhaal dat opladen een probleem is voor je. Dan kun je twee dingen mijn inziens overwegen.
# niet harder fietsen dan 30 km/h dan kun je die afstand heen en terug nog halen.
# Als je wel voor snel gaat dan zal je echt een grote accu moeten aanschaffen. Reken op minstens 800Wh en nog liever 1000Wh. Dan heb je in de winter ook nog wat capaciteit over.

Ik weet niet wat voor fiets je vrouw nu heeft maar als deze nog in de garantie zit dan kun je beter niet hier aan gaan sleutelen. De fietsenmakers kunnen vrij veel uitlezen namelijk. Zou zonde zijn dat je garantie hierdoor geweigerd kan worden.

Bosch heeft ook een site was je zelf verschillende configuraties van motoren en snelheden kunt instellen. Hier zit ook een 45km/h versie bij. Klopt aardig met de praktijk ervaringen die ik ook heb.
Probeer hem zo nog even door te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980

Ik sta ten eerste te kijken van je opmerking van het laden op het werk, dat zou niet gewenst zijn.. |:(
Wat kost dat nou op jaarbasis? Het is bewezen dat mensen die op de fiets naar het werk komen ook minder vaak ziek zijn. Kortzichtigheid ten top dus!

Verder kan ik me de frustratie van de lange reistijd voorstellen, ik doe dezelfde afstand en zit ook op 65 minuten. Met een badass gaat hij wel als de brandweer maar ik hou er niet van om zo te rijden. Ondanks dat ik volledig door de polder fiets wil ik niet het risico lopen om een ongeval te veroorzaken zonder dat ik verzekerd ben. Dat is ook de reden dat ik graag een speed pedelec wil. Maar ik ga dan ook door weer en wind en draai ongeveer 9000 km per jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Die is wel heel apart ja, die 10 euro per jaar aan stroom....bijzonder. Ik laad primair op het werk op (ook volledig duurzame energie, we hebben eigen windmolens :P ), niet vanwege de "kosten" maar meer vanwege het feit dat ik daar naast de accu zit en deze er bij 80% lading uit trek :) Ik probeer lief voor het ding te zijn, met hete dagen gaat 'ie de koelkast in :P

Overigens ook wel aardig in het kader van duurzaamheid e.d. wat hier wel een onderwerp is: volgende grote slag is geslagen, sinds dit weekend wordt het huis verwarmd met een warmtepomp op basis van de zonnepanelen. De combi van zonnepanelen, elektrische fiets en de warmtepomp scheelt een 4.5-5 ton CO2/jaar.

[ Voor 54% gewijzigd door neographikal op 09-10-2016 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

|----|
|----|
Een Bafang BBS0x boven 250 watt en voor hogere snelheid dan 25 km/h (valt na 1 januari as. onder bromfiets) zal bij Rijksdienst voor wegverkeer gekeurd moeten worden voor je een kentekenbewijs ervoor kunt krijgen. Dat kost extra, daarnaast nog de kosten voor het kenteken. Voor nader info zie:
https://www.rdw.nl/sites/...er-toelatingskeuring.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05-08 11:46
racinfo schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 12:43:
[...]Een Bafang BBS0x boven 250 watt en voor hogere snelheid dan 25 km/h (valt na 1 januari as. onder bromfiets) zal bij Rijksdienst voor wegverkeer gekeurd moeten worden voor je een kentekenbewijs ervoor kunt krijgen. Dat kost extra, daarnaast nog de kosten voor het kenteken. Voor nader info zie:
Dit neem ik aan:
Individuele toelatingskeuring speciaal elektrisch aangedreven brom / snorfiets Test / keuring 300,00

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
Torched schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 16:07:
[...]Nee, de magneet heeft een hogere snelheid hoe verder hij van de as geplaatst wordt. Maar dat wordt helemaal niet gemeten. Het aantal rotaties blijft gewoon hetzelfde.
precies, het maakt niet uit waar je m zet op de spaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
racinfo schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 12:43:
[...]
Een Bafang BBS0x boven 250 watt en voor hogere snelheid dan 25 km/h (valt na 1 januari as. onder bromfiets) zal bij Rijksdienst voor wegverkeer gekeurd moeten worden voor je een kentekenbewijs ervoor kunt krijgen. Dat kost extra, daarnaast nog de kosten voor het kenteken. Voor nader info zie:
Hmm, als het toch een brommer wordt kan je de gashendel er ook wel aan laten dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Dat mag ook, de wet spreekt over max snelheid zonder trappen, gashandel is dus geoorloofd. Je kan na 01-01-'17 wel speed-pedelecs verwachten die standaard met een gashandel zijn uitgerust. Ik weet niet meer waar het staat maar ik dacht ergens te hebben gelezen dat de max snelheid zonder meetrappen 38 km/h mag bedragen.

Edit
Even wat anders, mijn fiets heeft voor en achter Shimano wielen met dito wiellagers. De laatste tijd valt mij op dat ik uit het voorwiel een rammeltje verneem, eerst dacht ik dat het uit de motor kwam maar wanneer ik van een helling rij en de trappers stil houdt gaat de rammel (wel minder luid) door. Het betreft een vrij dikke naaf, ik schat wel 8cm doorsnede (het is geen dynamo), heeft iemand hier ervaringen in?
Kan het wiellager versleten zijn?

[ Voor 97% gewijzigd door racinfo op 10-10-2016 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
racinfo schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 15:32:
Even wat anders, mijn fiets heeft voor en achter Shimano wielen met dito wiellagers. De laatste tijd valt mij op dat ik uit het voorwiel een rammeltje verneem, eerst dacht ik dat het uit de motor kwam maar wanneer ik van een helling rij en de trappers stil houdt gaat de rammel (wel minder luid) door. Het betreft een vrij dikke naaf, ik schat wel 8cm doorsnede (het is geen dynamo), heeft iemand hier ervaringen in?
Kan het wiellager versleten zijn?
Remmen? Ik heb nog nooit een wiellager versleten op mn fiets. Heb ook Shimano naven. Ik smeer ze wel om de 10k opnieuw in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
bgttje schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 18:06:
[...]

Remmen? Ik heb nog nooit een wiellager versleten op mn fiets. Heb ook Shimano naven. Ik smeer ze wel om de 10k opnieuw in.
Kogeltjes laatst vervangen en weer lik vet gegeven.
neographikal schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 22:51:
Damn wat heb ik een hekel aan dat cup conus systeem van Shimano, veel te bewerkelijk en er komt te makkelijk shit in waardoor het weer lekker rauw klinkt. Als die naven ooit versleten zijn gaan er DT-Swiss naven onder met doodnormale industrielagers.
Ik ben er een groot fan van :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

bgttje schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 18:06:
[...]

Wellicht het nadeel van een 2e handsje; je hebt geen flauw benul hoe oud die lagers al zijn. Een likje vet moet natuurlijk wel te doen zijn, er zit (nog) geen zijwaartse ruimte in het wiel, Ik ben dus nog op tijd (als ik het zelf kan doen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JellBro
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22-05 08:39
Misschien is dit iets voor mensen die hun bestaande fiets willen ombouwen naar e-bike?

Bimoz :

https://www.indiegogo.com...e-drive-fitness-bicycle#/

[heb deze nl. nog niet eerder voorbij zien komen]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karazz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13:09
JellBro schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 13:20:
Misschien is dit iets voor mensen die hun bestaande fiets willen ombouwen naar e-bike?

Bimoz :

Wel riskant om zoveel geld in een crowdfunding project te stoppen. Eerst maar eens zien of het product levensvatbaar is...

Er zijn de laatste tijd wel meer veelbelovende projecten omgevallen waarbij de crowdfunders naar hun geld konden fluiten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Bimoz :

Ik heb twijfels over dit systeem van aandrijving; direct op de trapas zonder enig vertraging.
Ik lees dat de motor 50 Nm kan leveren, 2x zoveel als een gemiddelde voorwielmotor maar minder dan de Bosch of Yamaha middenmotor. Gewicht motor met een accu minder dan 2 kg, het is bijna een sprookje ;)

Net als #karazz vind ik 899 $ een behoorlijke gok in een Indiegogo project, daarnaast heb je voor datzelfde bedrag (of minder) vele andere keuzes om je bestaande fiets tot e-bike om te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:34
Mijn vrouw heeft wegens omstandigheden al een hele mooie 25km/h elektrische fiets met Bosch middenmotor.
Uit interesse: wat rijdt ze?

Wij zijn ook aan het orienteren, maar dat gaat dus om iets meer 'standaard' spul dan wat typisch in dit topic besproken wordt.

I.v.m. zithouding en vorm van stuur komen we vaak uit bij Gazelle. Afgelopen zaterdag stonden we op het punt om te gaan voor een Gazelle Orange C7+ HMB. De Gazelle Grenoble C7 HMB is nog strakker. Frustrerende is overigens dat geen dealer ook maar een van de fietsen kan leveren op echt korte termijn |:( De andere frustratie is uiteraard de 'premium' prijs die ermee vergezeld gaat :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JellBro
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22-05 08:39
m.b.t. Bimoz:

Voor auto's is zoiets ook al eens ontworpen, was ik getipt:
https://www.wired.com/2012/08/hybrid-conversion/

Zoals ik het heb begrepen:

De kracht komt middels een elektromagnetisch veld direct naar de aandrijf-as.
Bij minimaal gebruik van onderdelen, maximaal compatibel met oorspronkelijk fietsontwerp.
2kg. is inderdaad erg weinig, ik ga ervan uit dat ze daarmee hun kleine accu bedoelen.
[500g extra trapgedeelte, 1,5 kg. accu ?]

Ik blijf deze zeker volgen en vind het vreemd dat het bij auto's nog niet in die vorm wordt toegepast.

Als iemand de vinger op de zere plek kan leggen [wat het probleem is] hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
Misschien is dit iets voor mensen die hun bestaande fiets willen ombouwen naar e-bike?Bimoz :
Mooie uitvoering. Beetje duur alleen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
racinfo schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 10:33:
[...]Ik lees dat de motor 50 Nm kan leveren, 2x zoveel als een gemiddelde voorwielmotor maar minder dan de Bosch of Yamaha middenmoter.
Verkijk je hier niet op, er zitten namelijk geen tandwielen in. Die 50nm is echt wel genoeg en niet minder dan een Bosch systeem met tandwielen. Echter is het bij hele lage toeren natuurlijk wel ff moeilijk voor de motor.
Ik weet niet hoe ze dat hebben opgevangen i.v.m. de halfgeleiders die het dan wel ff voor de kiezen krijgen?
Misschien over gedimensioneerd? Betere koeling? Meer spoeltjes dus een fijnere verdeling?

[ Voor 17% gewijzigd door bgttje op 12-10-2016 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

JellBro schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 11:14:
m.b.t. Bimoz:

Voor auto's is zoiets ook al eens ontworpen, was ik getipt:
https://www.wired.com/2012/08/hybrid-conversion/

Zoals ik het heb begrepen:

De kracht komt middels een elektromagnetisch veld direct naar de aandrijf-as.
Bij minimaal gebruik van onderdelen, maximaal compatibel met oorspronkelijk fietsontwerp.
2kg. is inderdaad erg weinig, ik ga ervan uit dat ze daarmee hun kleine accu bedoelen.
\[500g extra trapgedeelte, 1,5 kg. accu ?]

Ik blijf deze zeker volgen en vind het vreemd dat het bij auto's nog niet in die vorm wordt toegepast.

Als iemand de vinger op de zere plek kan leggen [wat het probleem is] hoor ik het graag.
Ik lees elders dat bij direct drive weinig ondersteuning valt te verwachten bij wegrijden uit stilstand. Je zal pas prima ondersteuning krijgen wanneer je op toeren bent. Wegscheuren na stilstand is er dus niet bij. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
racinfo schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 11:39:
[...]Ik lees elders dat bij direct drive weinig ondersteuning valt te verwachten bij wegrijden uit stilstand. Je zal pas prima ondersteuning krijgen wanneer je op toeren bent. Wegscheuren na stilstand is er dus niet bij. ;)
Dat is idd een probleem, bij de 1ste omwentelingen, als je geen vertraging gebruikt. Daar heeft een Bafang weinig last van(ook o.a door het gashendeltje). Een fiets met een koppelsensor is wat dat betreft ook niet heel fijn. Je moet dan kracht leveren op een soms onhandige trapperstand.

[ Voor 15% gewijzigd door bgttje op 12-10-2016 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
bgttje schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 12:32:
[...]

Dat is idd een probleem, bij de 1ste omwentelingen, als je geen vertraging gebruikt. Daar heeft een Bafang weinig last van(ook o.a door het gashendeltje). Een fiets met een koppelsensor is wat dat betreft ook niet heel fijn. Je moet dan kracht leveren op een soms onhandige trapperstand.
Je trapt nooit terug als je bij het stoplicht staat zodat je trapper op 2 of 3 uur staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Als dat stoplicht (of wat dan ook) voldoende tijd geeft om je trappers start klaar te zetten, natuurlijk maar hoe vaak gebeurt het dat je daar de tijd niet voor hebt? Dan is het gasregelaartje echt een uitkomst op de Bafang motor. Trouwens bij de bafang draaien de trappers meest in de 3 a 9 uur stand zo heb ik bemerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JefVB
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 23-07-2024
Wat betreft de Bimoz. Dat is een direct drive motor. Ook Stromer gebruikt direct drive motoren. Wil dit dan zeggen dat dit hetzelfde principe is, alleen bij de ene met een motor in het wiel en bij de andere op de trapas?

En zouden deze dan te combineren zijn? Een Bimoz op een Stromer ST2? Want de ST2 is en blijft echt een sensatie, maar soms vraag ik me af hoe het zou zijn moest het nog iets extremer zijn. Als je dan nog wat hulp zou hebben van de Bimoz zet je echt alles te kijk ... tot een snelheid van 45 km/uur natuurlijk.

Want dat vind ik het coole aan zelfbouw, dat je toch nog iets harder kunt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-09 13:21
Tijd voor een nieuwe rijimpressie! De fietsenmaker vroeg of ik een rondje wou rijden met de Votani M om mijn mening te krijgen.

Deze is een jaar geleden ook al voorbij gekomen: Repi3 in "Het grote elektrischefietsentopic"

Het is een rearwheel pedelec zonder begrenzing. Na 35kmpu is het echter wel klaar, daarna is het echt beuken (en ik kan echt wel doortrappen als ex wedstrijdrenner).

Het was maar een kilometertje (ik had niet veel tijd), maar mijn indrukken:

Onderdelen:
1. Tektro schijfremmen: Prima
2. Alivio derailleur: Meer dan Prima!!!

Ondersteuning:

++ Reageerde heel netjes ("normaal") op het pedaleren, waarvoor hulde.
++ Het ontbreken van een harde "stop" boven de 25 is heel fijn!
+ Gaf minder ondersteuning dan een middenmotor, maar dat is normaal met een naaf motor. Het reed best prettig.
+ 35kmpu is best een fijne snelheid.
+ Zoals elke naafmotor: stil.
+ Sportieve geo en stuurgedrag. Stabiel genoeg, dat viel niet tegen!

Minpuntjes:

- op bepaalde snelheid een rare vibratie die uit de motor leek te komen. Ik ga ervan uit dat dit exemplarisch is(?)
-- Legale status is een vraagteken. De FM was dan ook benieuwd wat er met dit model gaat gebeuren (hij had hem op proef)

Ik vond het heel erg leuk dat ik hem zomaar mocht testen, wat dat betreft kom ik bij een super fietsenzaak! Een S-pedelec is niet handig voor ons gebruik, maar het rijdt wel lekker. De Votani zit er tussenin en dat is natuurlijk erg aantrekkelijk... en heeft totaal geen (legale) toekomst.

Betreft het merk Votani: Bafang motoren op fietsen met redelijke onderdelen.... tsja, dat is een combi die prima werkt. Allemaal bewezen spul, dus ik zie eigenlijk geen reden om het af te raden.

Eigenlijk dezelfde conclusie als die ik vorig jaar trok, alleen nu met de opmerking dat het qua rijgedrag goed zit en de kanttekening dat ik een vibratie had.

[ Voor 4% gewijzigd door roffeltjes op 12-10-2016 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
roffeltjes schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 19:10:

Onderdelen:
1. Tektro schijfremmen: Prima
2. Alivio derailleur: Meer dan Prima!!!

Ondersteuning:
Grappig. IK doe ook MTB.
Als dat spul op mijn fiest zat was het in een uurtje aan gort. Ik kan dit dus ook niet meer objectief beoordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Dit is in de stad, niet in het terrein ;)

Maar zelfs dan: Op een achterderailleur komt niet zo gek veel kracht te staan (tenzij je in de blub zit en op een hele kleine versnelling staat te stoempen) en het grootste deel van de tijd doet hij helemaal niks, anders dan je ketting strak te houden. Low end Shimano schakelt prima (Niet voor niets dat met Sora amateur wedstrijden worden gewonnen!). Ik lees dan ook vooral positieve verhalen over Alivio. Mijn ervaring weerspiegelde dat: hij schakelde snel, licht en geruisloos. Dit zal zolang je er het veld niet mee induikt echt wel voldoen.

Betreft Tektro: De mechanische schijfremmen zijn troep, maar de hydraulische Tektro's zijn beter en krijgen zowel in de pers als van gebruikers heel behoorlijke reviews. Ik vond ze heel goed remmen zonder gekke fading of slepen.

Het is geen top en ik zou er ook niet een MTB mee uitrusten, maar voor dit gebruik zie ik niet 1-2-3 een probleem.

[ Voor 22% gewijzigd door roffeltjes op 12-10-2016 19:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
roffeltjes schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 19:28:
Dit is in de stad, niet in het terrein ;)
Dat bedoel ik ook, dat hele verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoekds20
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14-09 12:05
bgttje schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 11:09:
[...]

Zoek n plek waar ze het dichtst bij elkaar komen. Maakt niet uit waar. Ben benieuwd hoe je de 500W ervaart?
De bafang/8fun 48V/500W is gemonteerd met een 14.5 Ah batterij op een Gudereit LC75. Vrijdag a.s. is het plan naar mijn werk te fietsen, enkele reis is ca. 22 km en ik hoop dat ik ook ondersteund terug kan ;) Afgelopen zaterdag 10 km gefietst op eigen kracht met alleen de motor er aan dus zonder batterij. dat fietste prima, miste de 3 st. voorbladen niet. Gisteravond klein stukje proef gefietst, haalde even de 50km/h, gewoon omdat het kan. De bedoeling is een cruise snelheid van zo'n 30-35 km/h. Het kleuren display P850C is duidelijk genoeg en mooi met voldoende functies.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/iBwYlDk.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/dpR4iyu.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/tA256D2.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/y1TyQla.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferrox1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14:09
zonnefreak schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 16:06:
[...]

Tja als je vrouw al een 25 km/h fiets heeft met de Bosch midden motor dan zou ik eerder geneigd zijn om zo'n bad ass module een keer uit te proberen.
Het voordeel is dat je dan wat ervaring op doet met betrekking tot het accu verbruik in combinatie met de hogere snelheid. Heb zelf een speedbike met Bosch midden motor maar als ik echt doorstamp (lees zo snel mogelijk) fiets dan is de accu van 400Wh na zo'n 25km echt helemaal leeg.

Als het in de winter goed koud is en je hebt ook nog een flinke wind tegen dan is het na 20 km wel op.
Nu heb ik wel een fiets waar ik lekker rechtop zit (flinke windvanger) dus dat scheelt ook wel.

Ik begrijp uit je verhaal dat opladen een probleem is voor je. Dan kun je twee dingen mijn inziens overwegen.
# niet harder fietsen dan 30 km/h dan kun je die afstand heen en terug nog halen.
# Als je wel voor snel gaat dan zal je echt een grote accu moeten aanschaffen. Reken op minstens 800Wh en nog liever 1000Wh. Dan heb je in de winter ook nog wat capaciteit over.

Ik weet niet wat voor fiets je vrouw nu heeft maar als deze nog in de garantie zit dan kun je beter niet hier aan gaan sleutelen. De fietsenmakers kunnen vrij veel uitlezen namelijk. Zou zonde zijn dat je garantie hierdoor geweigerd kan worden.

Bosch heeft ook een site was je zelf verschillende configuraties van motoren en snelheden kunt instellen. Hier zit ook een 45km/h versie bij. Klopt aardig met de praktijk ervaringen die ik ook heb.
Probeer hem zo nog even door te sturen.
Dankjewel voor je reactie.
Een badass module zie ik niet zo zitten. Zeker omdat de fiets dagelijks nodig is en dit inderdaad risico's met zich meeneemt bij een fietsenmaker. Het laden is nu nog wel een dingetje inderdaad, maar ik ga mogelijk wel het gesprek eens aan. Ik ben wel benieuwd hoe dit precies zit.
Ik ben nog wel benieuwd naar die configuratie site!
Vlassie1980 schreef op zondag 09 oktober 2016 @ 21:23:
[...]

Ik sta ten eerste te kijken van je opmerking van het laden op het werk, dat zou niet gewenst zijn.. |:(
Wat kost dat nou op jaarbasis? Het is bewezen dat mensen die op de fiets naar het werk komen ook minder vaak ziek zijn. Kortzichtigheid ten top dus!

Verder kan ik me de frustratie van de lange reistijd voorstellen, ik doe dezelfde afstand en zit ook op 65 minuten. Met een badass gaat hij wel als de brandweer maar ik hou er niet van om zo te rijden. Ondanks dat ik volledig door de polder fiets wil ik niet het risico lopen om een ongeval te veroorzaken zonder dat ik verzekerd ben. Dat is ook de reden dat ik graag een speed pedelec wil. Maar ik ga dan ook door weer en wind en draai ongeveer 9000 km per jaar.
Ik heb gelukkig ook lange stukken waar ik lekker gas kan geven. Dan wil je eigenlijk net wat harder dan de 26 km/h. Maar zeker in de bebouwde kom is het gewoon niet prettig rijden boven de 20 km/h.. Ook het gezever wat je kunt krijgen bij een ongeluk zie ik inderdaad niet zitten. Ik rijd erg defensief omdat je ziet dan mensen moeite hebben met het inschatten van je snelheid.. (nu al...)
Rukapul schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 10:45:
[...]

Wij zijn ook aan het orienteren, maar dat gaat dus om iets meer 'standaard' spul dan wat typisch in dit topic besproken wordt.

I.v.m. zithouding en vorm van stuur komen we vaak uit bij Gazelle. Afgelopen zaterdag stonden we op het punt om te gaan voor een Gazelle Orange C7+ HMB. De Gazelle Grenoble C7 HMB is nog strakker. Frustrerende is overigens dat geen dealer ook maar een van de fietsen kan leveren op echt korte termijn |:( De andere frustratie is uiteraard de 'premium' prijs die ermee vergezeld gaat :X
Een Sparta B2. Prima fiets en we zijn er dik tevreden over. Het stuur is goed in te stellen en zit vrij recht. Dit was ook voor ons belangrijk. Ook de middenmotor zijn we zeer over te spreken. Erg fijne ondersteuning. Wel was het volgens mij een iets duurdere fiets. Maar niet te gek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Rukapul schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 10:45:
[...]

Ik ben momenteel niet zo te spreken over Gazelle (rijgedrag, onderdelen keuze). er zijn gelukkig heel veel merken met een soortgelijke geometrie. UIteindelijk telt je eigen rijtest, dus neem mijn mening vooral niet voetsstoots aan! Als Gazelle het lekkerste rijdt moet je dat gewoon doen.

Dat gezegd hebbende: Ik zou de volgende merken zeker proberen:

- Sparta
- Batavus
- Giant
- Koga

Betreft de onmogelijkheid om proef te rijden... het verbaast me niet.Gazelle heeft wel eens betere relaties gehad met zijn dealers }:|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Registratie: Oktober 2015
  • Niet online
@roffeltjes, fijn dat je samen met Vlassie1980 topicstarter bent!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
En Peatsmoke!

Overigens is (zoals je wel kan zien) het nog een work-in-progress. Ik heb me in eerste instantie gericht op de techniek, Peatsmoke heeft de wetgeving erbij gezet.

Als iemand op/aanmerkingen of toevoegingen heeft kan hij/zij zich tot ons richten. Ik post de laatste tijd wat minder in deze draad (niet zoveel te melden), maar volg hem nog steeds op de voet (ik kom sowieso dagelijks op tweakers).

Oh ja, ik waardeer het als mensen me via een PM wijzen op stijl en taalfouten. Ik ben soms slordig (ik neem te weinig tijd) , dus af en toe is het echt een slagveld.

[ Voor 109% gewijzigd door roffeltjes op 12-10-2016 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
[quote]Ferrox1 schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 19:48:
[...]

Een badass module zie ik niet zo zitten. Zeker omdat de fiets dagelijks nodig is en dit inderdaad risico's met zich meeneemt bij een fietsenmaker. Het laden is nu nog wel een dingetje inderdaad, maar ik ga mogelijk wel het gesprek eens aan. Ik ben wel benieuwd hoe dit precies zit.

[...]

Chips dat is waar ook. 8)7

Bij deze: https://www.bosch-ebike.c...calculator/?setLanguage=8 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Ferrox1 schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 19:48:
Waarschijnlijk bedoeld zonnefreak deze site: www.bosch-ebike.com/de/service/reichweiten-assistent

Precies op het zelfde moment als zonnefreak gereageerd!

[ Voor 19% gewijzigd door - oblomov - op 12-10-2016 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Aha, Peatsmoke ook. Veel succes gewenst mannen. Ik lees jullie bijdragen -meestal- graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Het is inderdaad fijn dat roffeltjes en Peatsmoke ook bijdragen aan de TS. Heb er zelf niet echt de tijd/motivatie voor maar ben nog wel dagelijks bezoeker van dit topic omdat e-bikes gewoon een heel interessante ontwikkeling zijn.

Vandaag weer met de auto naar de zaak en morgen noodgedwongen weer, remmen van mijn Mazda lopen aan :(

Bij een e-bike weet je dat dit voor een prikkie is op te lossen maar bij een auto is het anders. Heel fijn om het telefoontje van de garage te krijgen: Meneer, we hebben het opgelost en dit zijn de kosten...

Toch al heel wat benzine uitgespaard de afgelopen 4,5 jaar door de e-bike te pakken. Denk dat ik op 80% van de tijd de fiets heb gepakt. Dan kom ik toch tot 1800 eurie op jaarbasis, en dan heb ik het onderhoud aan de auto nog niet eens meegerekend.
Toch jammer dat ze nu die kilometerheffing er niet doorheen hebben gedrukt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
snoekds20 schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 19:46:[...]De bafang/8fun 48V/500W is gemonteerd met een 14.5 Ah batterij op een Gudereit LC75. Vrijdag a.s. is het plan naar mijn werk te fietsen, enkele reis is ca. 22 km en ik hoop dat ik ook ondersteund terug kan ;) Afgelopen zaterdag 10 km gefietst op eigen kracht met alleen de motor er aan dus zonder batterij. dat fietste prima, miste de 3 st. voorbladen niet. Gisteravond klein stukje proef gefietst, haalde even de 50km/h, gewoon omdat het kan. De bedoeling is een cruise snelheid van zo'n 30-35 km/h. Het kleuren display P850C is duidelijk genoeg en mooi met voldoende functies.
Mooi fietsje. Loopt iig lichter dan mn Batavus met Nexus8. Hoe is de "chainline" met het standaard tandwiel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
Torched schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 15:52:
[...]Je trapt nooit terug als je bij het stoplicht staat zodat je trapper op 2 of 3 uur staat?
Komt niet altijd uit. Meestal wel dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@snoekds20,

Ziet er erg goed uit, btje dezelfde config als mijn fiets. Ik heb er iig al 2 jaar lang plezier van zonder technische mankementen. Alleen de zilveren cilinder zwart maken en dan lijkt die fabrieksorigineel ;). Dit type display is ook wel erg mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Ik zou werkelijk niet weten waarom je als werkgever moeilijk gaat zitten doen over die 50-100kwh per werknemer op jaarbasis, tegen zakelijk tarieven lach je je dood. Als er ook maar één ziektedag wordt bespaard ben voor je de komende 20 jaar uit de kosten.

Penny wise pound foolish, dat werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeVadderF
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 28-11-2018
@snoekds20,

Gefeliciteerd met deze geslaagde ombouw.
Zelf heb ik de 500W 36V uitvoering waar ik dit jaar reeds +/- 5000 km mee heb afgelegd tot volle tevredenheid.
En met de gewone C965 display die mee in de set werd geleverd.
Ik dien wel na elke rit van 18 km bij te laden want snel rijden vreet energie en ik heb slechts 36V 10Ah.
Veel succes met de toekomstige fietskilometers.

[ Voor 15% gewijzigd door DeVadderF op 13-10-2016 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoekds20
Dank voor positieve reacties. De chainline is wat ik zo zie en merk met fietsen prima. De buitenste 3 bladen (lichtste verzet) gebruik ik zelden en nu met ondersteuning helemaal niet. Daar ligt de ketting wel erg scheef t.o.v. het voorblad maar het levert geen problemen met het fietsen op. Morgen de afstand naar het werk beproeven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Vlassie1980 schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 21:13:
Het is inderdaad fijn dat roffeltjes en Peatsmoke ook bijdragen aan de TS. Heb er zelf niet echt de tijd/motivatie voor maar ben nog wel dagelijks bezoeker van dit topic omdat e-bikes gewoon een heel interessante ontwikkeling zijn.

Vandaag weer met de auto naar de zaak en morgen noodgedwongen weer, remmen van mijn Mazda lopen aan :(

Bij een e-bike weet je dat dit voor een prikkie is op te lossen maar bij een auto is het anders. Heel fijn om het telefoontje van de garage te krijgen: Meneer, we hebben het opgelost en dit zijn de kosten...
Bij een auto is dat in 99 van de 100 gevallen ook makkelijk en goedkoop op te lossen, maar helaas kiezen de meeste garages daar niet voor en monteren liever nieuwe onderdelen want dat is beter voor de omzet.

Vaak is het gewoon een kwestie van goed schoonmaken, staalborstel erbij en in hardnekkige gevallen de cilinder even eruit, even met staalwol schoonmaken, hier en daar wat kopervet en alles loopt weer net zo soepel als nieuw...

Maar ja... garagebedrijven... :(
[...]

https://www.bosch-ebike.c...ce/reichweiten-assistent/ ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

snoekds20 schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 20:59:
De buitenste 3 bladen (lichtste verzet) gebruik ik zelden en nu met ondersteuning helemaal niet. Daar ligt de ketting wel erg scheef t.o.v. het voorblad maar het levert geen problemen met het fietsen op.
Dat is bij mijn combinatie ook het geval; ik heb achter 9 tandwielen en de ketting ligt feitelijk recht achter het voorblad van de bafang bij het op 2 na kleinste tandwiel. Het op een na kleinste tandwiel gebruik ik het vaakst en dat gaat zonder bijgeluiden.
Wel heb ik het een keer bij het op 2 na grootste tandwiel gehad dat de ketting ontspoorde en dat gebeurde toen ik op eigen kracht naar huis fietste omdat mijn accu geheel leeg was getrokken.

Ik fiets per dag gemiddeld 15 km, uitsluitend ter genoegen, gebruik de fiets niet voor woon-werk verkeer want dat is as. 19 oktober al 11 jaar verleden tijd ;) . Het is mij puur bedoeld om de bloedvaten stromende te houden en ik moet zeggen dat dat tot op heden prima lukt met de bafang middenset. Vanaf 24 april '16 staat de totaalteller inmiddels op 2035 km en ook zonder enig technisch motor of ketting probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjorden
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
roffeltjes schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 19:10:
Tijd voor een nieuwe rijimpressie! De fietsenmaker vroeg of ik een rondje wou rijden met de Votani M om mijn mening te krijgen.

Eigenlijk dezelfde conclusie als die ik vorig jaar trok, alleen nu met de opmerking dat het qua rijgedrag goed zit en de kanttekening dat ik een vibratie had.
Dank voor jouw verslag. Ondanks dat jij er maar kort op hebt gefietst, kan je iets zeggen over de accuduur en prestatie? Ik lees in andere verslagen in het eerdere topic dat de accuduur enorm tegenviel en de fiets om die reden zelfs teruggebracht is.

Waar ik naar op zoek ben, is een fiets voor dagelijks gebruik. De afstand woon-werk is retour in totaal 60km, dus een fiets die 30-35km/uur ondersteuning geeft, is voor mij een vereiste. Ik kan op het werk de accu opladen. Als ik de speed pedelec en de badass Bosch wil vermijden, kom ik volgens mij tot de volgende betaalbare opties:

- Qwic RD9.2S (hier op GoT lees ik goede ervaringen, elders is het nogal wisselend of ronduit negatief (vooral met oudere modellen)
- Votani M (kan ik elders maar weinig over vinden)
- zelfbouw op basis van Bafang

Hoop dat jullie kunnen helpen met mijn vragen:
- zijn er andere merken en modellen om te overwegen?
- kunnen jullie een goede dealer aanraden in de omgeving van Utrecht of eventueel Amersfoort voor een proefrit?
- Zijn er fietsenmakers die zelf met Bafang aan de slag zijn gegaan en zegmaar custombuild modellen aanbieden om zelfbouw te vermijden? Het lijkt mij leuk om zelf te doen, maar ik heb er niet echt de tijd voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Ik heb maar een miniritje gemakt waarbij ik op de rijeigenschappen heb gelet. Ik kan niks specifeiks zeggen over de accuduur. Maar wat ik wel kan stellen

De actieradius gaat altijd minder zijn bij speedpedelecs ivm de luchtweerstand die kwadratisch toeneemt. Zeker de goedkopere modellen zullen geen grote accu hebben, dus de actieradius van de Votani zal niet super zijn.

Betreft bafang custom build: Ja, volgens mij deed Azor zoiets. Maar dat zal geen s-pedelec zijn ivm de RDW keuring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StanTheMan
Ik heb mijn Qwic PRD9.2S bij Juizz in Den Haag gekocht, fijn filiaal, ze hebben er ook één in Utrecht, misschien wel een leuk uitgangspunt voor orientatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoekds20
snoekds20 schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 20:59:
Morgen de afstand naar het werk beproeven...
en wat ging dat lekker die 19 km met de wind redelijk achter, maar nog lekkerder op de terugweg met tegenwind. Dit had ik veel eerder moeten doen. Zowel heen als terug in stand 4 gereden, hier vond ik voldoende ondersteuning en wil zelf ook nog wel wat moeite doen ;) Waar ik voorheen erg veel schakelde om toch het tempo vast te houden heb ik nu nauwelijks geschakeld, dit rijdt veel rustiger en comfortabel. Het 48 tands voorblad is met dit weertype (winderig) voldoende, ik denk niet dat ik dit ga wijzigen naar 52 tands wat ik voor ogen had. De batterij (14.5 Ah) had toen ik ging vanmorgen 80%, op mijn werk 60% en met wind tegen op weg naar huis bij stilstand thuis 25%. Tijdens het rijden zakt hij af en toe (meer ondersteuning door tegenwind) aanmerkelijk maar met meer kracht van mezelf weer een stijging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

snoekds20 schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 22:04:
[...]

en wat ging dat lekker die 19 km met de wind redelijk achter, maar nog lekkerder op de terugweg met tegenwind. Dit had ik veel eerder moeten doen. Zowel heen als terug in stand 4 gereden, hier vond ik voldoende ondersteuning en wil zelf ook nog wel wat moeite doen ;) Waar ik voorheen erg veel schakelde om toch het tempo vast te houden heb ik nu nauwelijks geschakeld, dit rijdt veel rustiger en comfortabel. Het 48 tands voorblad is met dit weertype (winderig) voldoende, ik denk niet dat ik dit ga wijzigen naar 52 tands wat ik voor ogen had. De batterij (14.5 Ah) had toen ik ging vanmorgen 80%, op mijn werk 60% en met wind tegen op weg naar huis bij stilstand thuis 25%. Tijdens het rijden zakt hij af en toe (meer ondersteuning door tegenwind) aanmerkelijk maar met meer kracht van mezelf weer een stijging.
Je hebt, zo maak ik op uit je beschrijving geen gasregelaar gemonteerd? Die is namelijk juist bij sterke tegenwind zo handig om bij terugval in snelheid wat extra power te kunnen doseren, al was het alleen maar om de "gang" er in te blijven houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoekds20
Jawel die heb ik gemonteerd maar die valt weg bij snelheid van 30 km/h in stand 4. ik denk dat deze wel weer oppakt bij stand 7 of verder. Ik zit nog steeds in de "testfase".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

snoekds20, je hebt de 1 t/m 9 ondersteunings standen nog in de fabrieks instellingen staan begrijp ik, dan klopt het dat de gasregelaar begrenst werkt in stand 4. Ik heb bij mijzelf de max assist bij de lage standen wat hoger gezet (middels usb software programmering) zodat je ook in stand 4 meer ondersteuning via de gasregelaar kunt verkrijgen.

racinfo in "Het grote elektrischefietsentopic"

[ Voor 10% gewijzigd door racinfo op 15-10-2016 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoekds20
klopt, ik heb er niets aan gedaan alleen bij geavanceerde instellingen de limiet naar 99 gezet. Toch maar eens een kabeltje aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Bij fietsunie.nl is een usb kabel te bestellen, ook kun je daar de benodigde usb driver downloaden. Tevens hebben ze de standaard software (applicatie) die voor het programmeren benodigd is ter downloading.

https://www.fietsunie.nl/...sb-programmeer-kabel.html

Wat betreft de applicatie gebruik ik zelf deze (van Stefan Penov):
https://dl.dropboxusercon...fang/BafangConfigTool.exe

Er is daarbij ook een manual van zijn hand verkrijgbaar:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/13814150/Bafang/Help.pdf

Wat betreft de ingestelde waarde 99 op het color display, die gaat niet werken voordat je in de software hebt ingesteld dat je die instellingen op het display wil doen; standaard staan de fabrieks instelling op 40.

[ Voor 43% gewijzigd door racinfo op 15-10-2016 18:02 . Reden: div links naar app's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoekds20
Dank voor de tips, ik denk dat ik toch niet teveel moet aanpassen ofwel tot nu toe ben ik tevreden met de settings. Als ik de ondersteuning ga aanpassen dan wil ik zelf nog minder mee trappen >:) Ik ga eerst een tijdje met de standaard settings rijden. Met 9 standen op het display en 10 versnellingen waarvan er 3-4 te licht zijn .(overigens heb ik totaal nog geen 50 km gereden). Dat standaard de fabrieksinstelling op 40 km/h staat, hoe kan ik dan vanmiddag
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/U0vjk2PSZGGQ2DH9lIEbUB0V/thumb.png
hebben gereden in stand 9 en niet te zwaar mee trappen. (uiteraard veilig, waar het kon om uit te proberen)
De standaard zal rond de 30 -32 km/h worden en wordt stand 4 of 5.

[ Voor 27% gewijzigd door snoekds20 op 15-10-2016 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Verbazend, toen ik mijn set kocht kon ie niet harder dan 38 km; het heeft denk ik te maken waar je hem koopt, in mijn geval in NL bij fietsunie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoekds20
Ik heb overwogen de set uit China te halen maar kwam uit bij een verkoper uit Drachten. Hij heeft keurig geleverd en me van de nodige info voorzien. Binnenkort start hij met een eigen webshop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frost_Azimov
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 21:36
Snoek; je set lijkt erg veel op de mijne. (48/750) Ik doe 60KM (heen en terug) maar wel met mooi weer ;-)
Ik heb wel een tweede accu gekocht, en laad op kantoor ook even op. Toch wel fijn om wat extra power achter de hand te hebben ... mijn gemiddelde snelheid ligt ook rond de 30, gewoon omdat dat fijner rijd (want een dike 40 kan best, maar is me wat te veel van het goede)

Tip: ik heb een poosje geleden mijn bafang wat aangepast (software) en mijn settings zorgen er nu voor dat ik veel gelijdelijker optrek. De standard fabriek config geeft juist bij het wegfietsen veel kracht en na 3000Km kon ik namelijk al een nieuw setje tandwielen (voor en achtert) + ketting vervangen. (Inmiddels een stevigere ketting er op gezet...) Die nieuwe software settings zijn veel gelijdelijker in het weg-rijden; beter voor de ketting en tandwielen...

Verder zorgt die aanpassing voor een makkelijk gebruik van de ' gashendel' waardoor je die altijd kunt gebruiken... aanrader.

details:
https://electricbike-blog...to-programming-the-bbs02/

ik heb 'karls special sauce' instellinmgen gebruikt...

en dan nog een paar puntjes (omdat onze setuops op elkaar lijken)

Die batterij houder heeft de neiging te gaan rammelen. Ik heb dat opgelost door op strategische punten van die kleine vilten rondjes/plakkertjes er tussen te plakken. Inmiddels heeft mijn accu houder al zulke klappen gehad dat er een barst in de onderkant zit... (gelukkig heb ik er twee ;-)

om de 500 kilometer (zeker in het begin) even alles na lopen, met name de bouten/bevestiging bij de trappers. Ik heb al twee keer gemerkt dat ik mijn ketting wat hoorde 'aanlopen' en bleek dat de moer (onder dat kapje waar je die rare sleutel met al die uitsparingen voor nodig hebt) los was gaan zitten (ondanks mijn verwoedde pogingen dat goed vast te zetten)

[ Voor 55% gewijzigd door Frost_Azimov op 15-10-2016 23:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

De standaard geleverde 250W Bafang Middenmotoren staan afgesteld op 30% van het maximale vermogen. Door dit op te schroeven naar 100% heb je helemaal geen Bafang BBS02 500W of nog hoger nodig - En met deze 250W motor mag je ook nog eens gewoon op de openbare weg zonder dat je een vette boete krijgt bij aanrijding of andere calamiteit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 12:39

DaWaN

'r you wicked ??

Heeft hier iemand ervaring met het onderhoud aan een Sparta ION fiets?

Wij hebben hier thuis zo'n fiets uit +/- 2008 die zeurt om zijn onderhoudsbeurt en de display verlichting van het display is defect.

Ik heb al gekeken of ik het display kon openmaken, maar dat lijkt niet zo eenvoudig te zijn.
Nu kan ik voor +/- 50 euro op marktplaats een display kopen, maar zonder dealer tools accepteert die fiets niet zomaar een ander display.

Ook de onderhoudsbeurt kan ik prima zelf: twee nieuwe banden, nieuwe ketting en remblokjes. Maar dan heb ik opnieuw de dealer tools nodig om de servicemelding te resetten.

Het zou handig zijn als die dealer tools ergens te vinden zijn, of iemand die het geen probleem vind om deze oude fietsen voor niet te veel te onderhouden. De fietsenmaker hier in de buurt vraagt zomaar 200€+ voor zo'n beurt en dat vind ik die fiets niet meer waard.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

DaWaN schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 11:09:

Wij hebben hier thuis zo'n fiets uit +/- 2008 die zeurt om zijn onderhoudsbeurt en de display verlichting van het display is defect.

Ik heb al gekeken of ik het display kon openmaken, maar dat lijkt niet zo eenvoudig te zijn.
Nu kan ik voor +/- 50 euro op marktplaats een display kopen, maar zonder dealer tools accepteert die fiets niet zomaar een ander display.

Ook de onderhoudsbeurt kan ik prima zelf: twee nieuwe banden, nieuwe ketting en remblokjes. Maar dan heb ik opnieuw de dealer tools nodig om de servicemelding te resetten.

Het zou handig zijn als die dealer tools ergens te vinden zijn, of iemand die het geen probleem vind om deze oude fietsen voor niet te veel te onderhouden. De fietsenmaker hier in de buurt vraagt zomaar 200€+ voor zo'n beurt en dat vind ik die fiets niet meer waard.
fietsenwinkel Leenders in Hengelo gaf de juiste tip: resetten! Kapje onder frame los geschroeft; de 30 ampere groene zekering tenminste 10 minuten verwijderd (display niet verwijderen). Zekering terug, trapppers laten draaien in rijrichting en oplader aangesloten...

Meer waardevolle tips:
http://www.fietsersbond.n...arta-ion-lezerservaringen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
DaWaN schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 11:09:

Andere fietsenmaker zoeken en alleen maar daar komen. Fietsenmaker hier doet niet moeilijk over een reset. Maar dat is misschien omdat ik er wel redelijk vaak kom voor andere dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb een Bosch middenmotor (Classic) en sinds kort trap ik als het ware doorheen. Alles nagelopen en niks los. Zie filmpje:

Wie o wie heeft een idee wat dit kan zijn? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hateun01
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-09 13:19
Zoek eens op de Duitse fora, op "trit ins lehre" os zoiets. Is wel een bekend probleem. Volgens mij heeft Bosch eerder dit jaar de garantie op de classic motor tot het einde van dit jaar verlengd, met name vanwege dit probleem. Vraag je fietsenmaker er eens naar.
Ik has hetzelfde met mijn fiets maar probleem loste zich op door een automobiliste die mij niet zag. Fiets Total loss. Hoop dit weekeinde een nieuwe te krijgen, dit keer met Shimano Steps

[ Voor 26% gewijzigd door hateun01 op 17-10-2016 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drdr
  • Laatst online: 07-09-2021
snoekds20 schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 19:46:
[...]

De bafang/8fun 48V/500W is gemonteerd met een 14.5 Ah batterij op een Gudereit LC75. Vrijdag a.s. is het plan naar mijn werk te fietsen, enkele reis is ca. 22 km en ik hoop dat ik ook ondersteund terug kan ;) Afgelopen zaterdag 10 km gefietst op eigen kracht met alleen de motor er aan dus zonder batterij. dat fietste prima, miste de 3 st. voorbladen niet. Gisteravond klein stukje proef gefietst, haalde even de 50km/h, gewoon omdat het kan. De bedoeling is een cruise snelheid van zo'n 30-35 km/h. Het kleuren display P850C is duidelijk genoeg en mooi met voldoende functies.
[afbeelding]
Hoe bevalt de motor tot nog toe? Ik zit voor iets vergelijkbaars te kijken dus wat extra gebruikerservaring is niet verkeerd ;) Zou zo maar kunnen dat ik op jouw configuratie uitkom.

Ben me al een poosje aan het het inlezen en heb nu een aantal opties op rijtje gezet:

Als motor:
1. Bafang BBS02 48V 750w met P850C dislay (aanbieder ElifeBike-store)

2. Bafang BBS02 48V 500w met P850C display (ElifeBike-store)

Op zich is 500W voldoende maar de 750W is vrijwel hetzelfde geprijsd, goedkoper zelfs. Las eerst nog wel van problemen met de 750W maar die is nu volgens mij aangepast met andere mosfets? Eigenlijk denk ik er sterk over voor de 750W te gaan. Ondersteuning kan ik altijd nog naar beneden bijstellen.... of zijn er nog redenen om juist wel voor de 500W te kiezen?

En als accu een paar opties:
1. 48V 13ah fles accu, merk onbekend (ElifeBike-store)

2. 48V 13ah fles accu, merk Sanyo (ook vanElifeBike-store)

3. 48V 14,5ah fles accu, merk Panasonic (ElifeBike-store)

4. 48 V 10.4Ah frame battery, merk SANYO (ElifeBike-store)

5. 48V 11.6Ah Lithium Ion Frame Battery 29E Samsung Cells + 2A Li Ion Charger (Eclipsebikes.com)

Eerste 3 accu's hebben als nadeel dat ze wat groot/lang uitvallen, maar ik kan het denk wel passend krijgen, voordeel is meer capaciteit. De laatste 2 opties zijn wat compacter, hebben nog een usb uitgang om iets op te laden wat wellicht handig kan zijn, nadeel is minder capaciteit.

Kan eerlijk gezegd wel wat advies gebruiken voordat ik tot bestellen overga :P.

Ik ga er woon werk verkeer mee doen, grotendeels zeer rustige fietspaden, waar je lekker kan doorrijden en waar ik nu meest racefietsers tegenkom.. en die wil ik voorblijven >:). (Helmpje gaat er zeker komen overigens). Afstand is iets meer dan 30 km enkele reis maar als daarvan 20 - 25 km met ondersteuning afgelegd kan worden is dat prima, ik doe het nu ook zonder ondersteuning en in het dorp zet ik hem sowieso al uit.. Kan ook op het werk opladen voor de terugreis en ben niet van plan er met vriezend weer mee te gaan rijden.

Gevoelsmatig is de accu van 10,4 ah al voldoende, echter misschien is het beter wat grotere capaciteit te hebben zodat er wat meer reserve is als de accu wat meer gebruikt is? En wat ik me ook nog afvraag, zit er veel verschil in kwaliteit tussen de Sanyo, Samsung of Panasonic cellen?

Zijn er ook mensen die ervaringen hebben met de verkoper PWSPower / Elifestore?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Wat betreft douane , inklarings of btw kosten kun je beter bij Eclipsebikes iets kopen, dat is UK en valt (nog) binnen de EU. Bij Aliexpress krijg je die extra kosten op de genoemde prijzen.

Dat geldt met name ook voor de Bafang BBS02 750W 48V, zonder douanekosten bij Eclipsebikes:
http://eclipsebikes.com/b...ed826d999b18b0cdd15d36711

[ Voor 40% gewijzigd door racinfo op 18-10-2016 12:33 . Reden: Url Eclipsebikes in England (UK) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-09 21:01
hateun01 schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 22:07:
Zoek eens op de Duitse fora, op "trit ins lehre" os zoiets. Is wel een bekend probleem. Volgens mij heeft Bosch eerder dit jaar de garantie op de classic motor tot het einde van dit jaar verlengd, met name vanwege dit probleem. Vraag je fietsenmaker er eens naar.
Ik has hetzelfde met mijn fiets maar probleem loste zich op door een automobiliste die mij niet zag. Fiets Total loss. Hoop dit weekeinde een nieuwe te krijgen, dit keer met Shimano Steps
Drastische methode om aan een nieuwe fiets te komen! Ben je zelf nog wel heel? In elk geval veel plezier met je nieuwe fiets, want die heb je zeker verdiend na zo'n akkefietje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drdr
racinfo schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 08:25:
Wat betreft douane , inklarings of btw kosten kun je beter bij Eclipsebikes iets kopen, dat is UK en valt (nog) binnen de EU. Bij Aliexpress krijg je die extra kosten op de genoemde prijzen.

Dat geldt met name ook voor de Bafang BBS02 750W 48V, zonder douanekosten bij Eclipsebikes:
Dat er geen risico is op douanekosten etc. is inderdaad wel een groot voordeel van Eclipsebikes. Die 750W motor is daar eigenlijk ook best prima geprijsd, alleen heb ik dan wel een wat simpeler display. Maarja, geen idee of dat zo'n nadeel is ;) Wellicht ook wel handig dat ze daar ook nog 1 jaar garantie geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Voor het huidige koersverschil (de koers omrekening op hun website is nog van voor de brexit) kun je het color display ook los bestellen, het is trouwens wel de moeite waard want de Ampere meter is niet te versmaden wanneer je je stroomafname een beetje binnen de perken wil houden. Ook het afstellen van div parameters is een waar genoegen op dit display en dan nog het klokje. Van dat laatste maak ik echt vaak gebruik wanneer ik de tijd wil weten onder het fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoekds20
drdr schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 00:53:
[...]

Hoe bevalt de motor tot nog toe? Ik zit voor iets vergelijkbaars te kijken dus wat extra gebruikerservaring is niet verkeerd ;) Zou zo maar kunnen dat ik op jouw configuratie uitkom.
Ik heb nog te weinig gefietst om een uitgebreide ervaring te kunnen geven echter tot nu toe bevalt hij prima, eigenlijk steeds beter. Afgelopen zondag weer 40 km gefietst en je leert steeds beter welke versnelling en welke ondersteuning bij welke snelheid zo comfortabel mogelijk fietst bij mijn gewenste snelheid van 32 km/h. Ik heb ondertussen wel een bestelling lopen voor een usb kabeltje om te tweaken. Deze week wordt er weinig tot niet naar mijn werk gefietst vanwege de regen en omdat het niet uitkomt. Hopelijk vrijdag weer. Ik raad je aan een zo groot mogelijke batterij capaciteit te nemen, ikzelf heb Panasonic 14.5 Ah. Hier kan ik met een gemiddelde snelheid van 32 Km/h denk ik zo'n 60 km ondersteund mee fietsen, nog niet echt kunnen testen dus het is een aanname. Hoe hoger de snelheid, hoe meer je ondersteuning vraagt dus hoe meer verbruik. Om te testen een stuk 45 en 50 km/h gereden en dan zie je de capaciteit zienderogen dalen. Na terugvallen op een lager gemiddelde trekt dit weer wel omhoog.
Ik heb de set in Nederland gekocht, deze man had ook eventueel de 750W uitvoering maar na wikken en wegen tussen 350W-500Wen 750W heb ik dus de 48V500W gekozen en deze is voor een vlakke rit meer dan toereikend. Ik heb ook een flinke helling van ca. 6-8% genomen van ongeveer 150 meter en dat is geen enkel probleem. Met de deal heb ik een kleurendisplay kunnen nemen voor dezelfde prijs en hier zit ook een usb aansluiting op dus staar je niet blind op de baterij met usb aansluiting.( ik gebruik dit niet) voor eventueel mailadres van deze man voor een prijs aanvraag PM me maar.
Met de snelheden die je rijdt wel anticiperen op het deelnemende verkeer maar dat spreekt voor zich. Ik zit met mijn woon-werk verkeer op een stille route (polderwegen) met zeer weinig verkeer en geen schooljeugd dus ik kan doorjakkeren ;) Het stukje stadsroute bij mijn werk gaat een stuk rustiger simpelweg omdat het veel drukker is.
Als laatste toevoeging heb ik een 48 tanden voorblad gekozen. Ik zat te twijfelen tussen deze en een 52tands maar 48tands is voldoende, nu past ook de standaard ketting beschermer van de fiets met een kleine aanpassing nog.

[ Voor 4% gewijzigd door snoekds20 op 18-10-2016 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoekds20
Verwijderd schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 10:34:
@snoekds20,

Ziet er erg goed uit, btje dezelfde config als mijn fiets. Ik heb er iig al 2 jaar lang plezier van zonder technische mankementen. Alleen de zilveren cilinder zwart maken en dan lijkt die fabrieksorigineel ;). Dit type display is ook wel erg mooi.
De zilveren cilinder met bevestiging wordt inderdaad mat zwart gewrapt. ;) klusje voor 's avonds.
kijkt veel mooier en valt dan niet zo op.
bij deze het resultaat.
het was:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/A9mVI6qI5vR54kl9cLy0AMGv/thumb.jpg

en nu
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/iyzJizMzBXx2cLZQsfydvzQ6/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/5PKX4cJxKNeqM6dALJREhRB5/thumb.jpg
.

[ Voor 32% gewijzigd door snoekds20 op 19-10-2016 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasszje
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-09 21:43

kaasszje

Live to Dare, Dare to Live

Iemand al ervaring met ebike2go ?

Ik ben verstopt zoek een ander :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
Wat is dan wel de beste aandrijving voor in de bergen ?
Zie test Idworx ebike :
http://www.vogelvrijefiet...ke-met-oververhitte-motor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drdr
snoekds20 schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 21:44:
[...]
Ik heb nog te weinig gefietst om een uitgebreide ervaring te kunnen geven echter tot nu toe bevalt hij prima, eigenlijk steeds beter. .....
Top, ik lees al veel positiefs over de Bafang motoren, mooi dat hij goed bevalt.
[...]
Ik raad je aan een zo groot mogelijke batterij capaciteit te nemen, ikzelf heb Panasonic 14.5 Ah. Hier kan ik met een gemiddelde snelheid van 32 Km/h denk ik zo'n 60 km ondersteund mee fietsen, nog niet echt kunnen testen dus het is een aanname. Hoe hoger de snelheid, hoe meer je ondersteuning vraagt dus hoe meer verbruik. Om te testen een stuk 45 en 50 km/h gereden en dan zie je de capaciteit zienderogen dalen. Na terugvallen op een lager gemiddelde trekt dit weer wel omhoog.
Oké, ik zit al meer over een grotere capaciteit te denken, niet eens zozeer om grote afstanden mee te gaan fietsen maar meer met het idee dat het dan minder slijt... althans, het duurt dan langer voor je het merkt ;)
[...]
Ik heb de set in Nederland gekocht, deze man had ook eventueel de 750W uitvoering maar na wikken en wegen tussen 350W-500Wen 750W heb ik dus de 48V500W gekozen en deze is voor een vlakke rit meer dan toereikend. Ik heb ook een flinke helling van ca. 6-8% genomen van ongeveer 150 meter en dat is geen enkel probleem. Met de deal heb ik een kleurendisplay kunnen nemen voor dezelfde prijs en hier zit ook een usb aansluiting op dus staar je niet blind op de baterij met usb aansluiting.( ik gebruik dit niet) voor eventueel mailadres van deze man voor een prijs aanvraag PM me maar.
Oh ja, daar zit inderdaad ook nog een aansluiting op. Wat dat betreft maakt het dan niet meer uit of er op de accu één zit inderdaad. Lijkt me handig voor de voorlamp die ik met USB kan voeden.
[...]
Met de snelheden die je rijdt wel anticiperen op het deelnemende verkeer maar dat spreekt voor zich. Ik zit met mijn woon-werk verkeer op een stille route (polderwegen) met zeer weinig verkeer en geen schooljeugd dus ik kan doorjakkeren ;) Het stukje stadsroute bij mijn werk gaat een stuk rustiger simpelweg omdat het veel drukker is.
Als laatste toevoeging heb ik een 48 tanden voorblad gekozen. Ik zat te twijfelen tussen deze en een 52tands maar 48tands is voldoende, nu past ook de standaard ketting beschermer van de fiets met een kleine aanpassing nog.
Spreekt voor zich inderdaad om niet altijd 'volgas' te gaan. Ik zal zelf ook 48 of 52 tanden erop doen, nog even kijken wat met mijn derailleur beter uitkomt. Er zit nu als grootste blad 50 tanden op. Zal eens testen of mijn ketting er nu scheef op ligt en naar welke kant als ik lekker vlot door rijd. Dan kan ik aan de hand daarvan een keuze maken.
pjotter1965 schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 15:02:
Wat is dan wel de beste aandrijving voor in de bergen ?
Zie test Idworx ebike :
http://www.vogelvrijefiet...ke-met-oververhitte-motor
Ligt een beetje aan hoe stijl de bergen zijn ;). Wat ik steeds lees is dat je cadans niet te laag mag zijn. Dus sneller terugschakelen en meer omwentelingen schijnt beter te te zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door drdr op 19-10-2016 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
racinfo schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 08:25:

Bij Aliexpres wordt het zodanig verzonden dat je niet te maken hebt met invoerrechten en accijns.
Verder worden accu's via deze aanbieder verpakt en verzonden dat ze mee kunnen op de eerste vlucht.
Bron: maat van mij heeft de 48V750W (inclusief accu en alle toebehoren) daar besteld.
Factuur wordt gemanipuleerd en/of als gift/replacement verzonden.

Je kunt dus gewoon goedkoop via Ali bestellen, net zoals alles eigenlijk. Bestel daar zelf ook het nodige en nog nooit problemen gehad met Douane.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drdr
Vandaar dat ze met gratis douane duty adverteren ;). Het is vaak wel kwestie van pech/mazzel hebben. Heb intussen ook al best wat besteld uit China maar nog niet met inklaringskosten te maken gehad. Maarja dat waren ook vaak kleine dingen en probeer erop te letten om niet boven de €22 uit te komen. Vanwege de grootte/zwaarte van dit soort producten en het versturen via Fedex leek me de kans wel behoorlijk hoog dat het eruit gevist wordt. Maar dat hoeft dus niet altijd begrijp ik :P
racinfo schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 18:02:
Voor het huidige koersverschil (de koers omrekening op hun website is nog van voor de brexit) kun je het color display ook los bestellen, het is trouwens wel de moeite waard want de Ampere meter is niet te versmaden wanneer je je stroomafname een beetje binnen de perken wil houden. Ook het afstellen van div parameters is een waar genoegen op dit display en dan nog het klokje. Van dat laatste maak ik echt vaak gebruik wanneer ik de tijd wil weten onder het fietsen.
Dat zijn inderdaad wel pluspunten van dit display. Lijkt me wel handig om het stroomverbruik zo in de gaten te kunnen houden en eventueel nog wat instellingen aan te passen.
Denk dat de berekening intussen wel aardig bijgewerkt is qua wisselkoers, tenminste, bij Rabobank staat bij aankopen een koers van €1,00 = 0,89 GBP. Volgens de website is de motor £394.95 / 439.03 EUR. Met de wisselkoers komt het op € 442,70 dus dat is helaas niet voordeliger :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Jammer, mijn veronderstelling was/is gebaseerd op het accu pack 36V-14.5Ah wat ik al enige weken aan het volgen ben. Deze om mijn 10Ah op termijn te vervangen want die is toch wel erg krap bij een gemiddelde van 27 km/h.
Peatsmoke schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 15:56:
[...]

Bij Aliexpres wordt het zodanig verzonden dat je niet te maken hebt met invoerrechten en accijns.
Verder worden accu's via deze aanbieder verpakt en verzonden dat ze mee kunnen op de eerste vlucht.
Bron: maat van mij heeft de 48V750W (inclusief accu en alle toebehoren) daar besteld.
Dit was mij niet bekend; bedankt voor deze tip ;)

Maar niet iedereen was/is gelukkig met bestellen uit china:
DeVadderF in "Het grote elektrischefietsentopic"

Freddy moest 162 euro bijbetalen 8)7

[ Voor 62% gewijzigd door racinfo op 19-10-2016 17:05 . Reden: link naar extra douanekosten bij bestellen uit China ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Waarom zou je geen invoerrechten en BTW betalen. Ik neem aan dat Freddy daar rekening mee heeft gehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hateun01
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-09 13:19
dcl! schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 10:19:
[...]

Drastische methode om aan een nieuwe fiets te komen! Ben je zelf nog wel heel? In elk geval veel plezier met je nieuwe fiets, want die heb je zeker verdiend na zo'n akkefietje.
Gelukkig zelf heel gebleven, thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjorden
  • Niet online
StanTheMan schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 17:48:
Ik heb mijn Qwic PRD9.2S bij Juizz in Den Haag gekocht, fijn filiaal, ze hebben er ook één in Utrecht, misschien wel een leuk uitgangspunt voor orientatie.
Vandaag heb ik diverse fietsen geprobeerd. Ik vond eerlijk gezegd weinig verschil in ondersteuning op hogere snelheid tussen de speed pedelecs (een Kalkhoff en de ST1 geprobeerd) en de Qwic P RD9.2s en de Votani M.

Op de speed pedelecs was het werken om een gemiddelde snelheid boven de 45km/u te fietsen met volle bak ondersteuning, 37km/u fietst fijn.

De Votani M1 rijdt prima, zeker gezien de prijs. Ik heb er 25km met veel plezier op gefietst waarvan 20km met maximale ondersteuning en de accu zat nog halfvol. Dat viel niet tegen. Het automatisch in en uit schakelen van de ondersteuning geeft een lichte trilling in de fiets en de fiets is kaal t.o.v. de Qwic: geen spatborden en verlichting en geen kettingbescherming. Een universele, maar nette kettingbeschermer kan de FM wel monteren. Het display is traag (geeft iets 'ghosting'), maar dat is niet storend. Een gemiddelde snelheid van 33km/u lukt fijn zonder te zweten (maar het is nu ook best fris buiten) en enorme inspanning.
De ondersteuning is fijn en volgt de druk op de pedalen netjes (bij de Kalkhoff had ik het idee flink te moeten werken en kwam de ondersteuning vertragend). Bij de 40km/u fiets ik keihard uit de trapondersteuning en harder wil de fiets niet. Mijn gevoel zegt meer waar te krijgen voor mijn euro's bij deze fiets.

De Qwic P RD9.2s fietst net zo fijn als de Votani M1. Mijn gemiddelde snelheid met relaxed trappen ligt net iets hoger zo rond de 36km/u. De ondersteuning lijkt de druk op de pedalen vooruit te willen snellen bij maximale ondersteuning. Ik hoef de omwenteling maar te maken en de fiets trekt zichzelf bij het optrekken bijna onder mij vandaan. Bij de 33km/u hoef ik duidelijk minder te werken dan op de Votani M1. De Qwic lijkt zonder ondersteuning overigens veel zwaarder te fietsen dan de M1. Dat vind ik vreemd, want het zijn beide naafmotoren, dus ik zou iets vergelijkbaars verwachten. Ik kreeg mijn gemiddelde nauwelijks boven de 20km/u uit op stand 0, alleen met flink hard werken.

Ik vind het lastig om te zeggen of de Qwic het prijsverschil waard is. Ook omdat er nogal veel verhalen zwerven op het internet over een matige aftersales door Qwic na de twee jaar garantietermijn en 'veel' klachten over het snelle roesten en een loslatende laklaag.

Twijfel, twijfel...

edit: het prijsverschil is 500 euro bij vergelijkbare accu capaciteit (bij de Votani M1 is geen keuze - de accu is vergelijkbaar met de kleinste capaciteit van de RD9.2s), als de FM inderdaad de RD9.2s met de aangeboden korting kan leveren, anders is het prijsverschil bijna 800 euro. Daarin is al meegenomen om de Votani met spatborden, verlichting en een kettingbeschermer uit te rusten.

edit 2: bij de Qwic zijn de kabels vrijwel allemaal netjes weggewerkt. Bij de Votani worden de kabels netjes door kabelbeschermers gevoerd, maar loopt het vooral buiten langs (bij het stuur).

[ Voor 9% gewijzigd door fjorden op 20-10-2016 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StanTheMan
Wat is het prijsverschil en hoe groot zijn de accu's bij die prijzen?
Ik ken de Votani niet. Heb naast mijn Qwic alleen (even) op een Riese & Muller HS Charger en Stromer ST2 gefietst (die laatste fietst overigens zeker makkelijk 45). En heb ook even de Vanmoof Electrified S gehad, wat een leuke fiets is voor afstanden van een paar KM in de stad maar meer niet.

Ik heb idd ook van alles gelezen over Qwic, maar die ervaringen zijn wat ouder, en gaan over andere modellen. De performance serie lijkt een andere categorie en overigens lees ik wel dat de meeste problemen goed worden opgelost door Qwic. Uiteindelijk is je winkel natuurlijk in eerste instantie verantwoordelijk. Helaas kan ik je nog niet zoveel zeggen over de betrouwbaarheid op lange termijn (nu de eerste 1000KM op de teller met 0 problemen, dat wel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjorden
  • Niet online
StanTheMan schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 21:22:
Wat is het prijsverschil en hoe groot zijn de accu's bij die prijzen?
Ik ken de Votani niet. Heb naast mijn Qwic alleen (even) op een Riese & Muller HS Charger en Stromer ST2 gefietst (die laatste fietst overigens zeker makkelijk 45). En heb ook even de Vanmoof Electrified S gehad, wat een leuke fiets is voor afstanden van een paar KM in de stad maar meer niet.

Ik heb idd ook van alles gelezen over Qwic, maar die ervaringen zijn wat ouder, en gaan over andere modellen. De performance serie lijkt een andere categorie en overigens lees ik wel dat de meeste problemen goed worden opgelost door Qwic. Uiteindelijk is je winkel natuurlijk in eerste instantie verantwoordelijk. Helaas kan ik je nog niet zoveel zeggen over de betrouwbaarheid op lange termijn (nu de eerste 1000KM op de teller met 0 problemen, dat wel).
Hoe zwaar fietst de jouwe zonder ondersteuning? Ik had niet verwacht dat het zo zwaar zo zijn, vooral bij de Qwic. Het lijkt net alsof de magneten in de motor je tegenwerken. Heb jij (dat gevoel) ook?

(zie edit in de post boven je voor het antwoord op jouw vraag)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
[b]

De Votani M1 rijdt prima, zeker gezien de prijs. Ik heb er 25km met veel plezier op gefietst waarvan 20km met maximale ondersteuning en de accu zat nog halfvol. Dat viel niet tegen. Het automatisch in en uit schakelen van de ondersteuning geeft een lichte trilling in de fiets en de fiets is kaal t.o.v. de Qwic: geen spatborden en verlichting en geen kettingbescherming. Een universele, maar nette kettingbeschermer kan de FM wel monteren. Het display is traag (geeft iets 'ghosting'), maar dat is niet storend. Een gemiddelde snelheid van 33km/u lukt fijn zonder te zweten (maar het is nu ook best fris buiten) en enorme inspanning.
De ondersteuning is fijn en volgt de druk op de pedalen netjes (bij de Kalkhoff had ik het idee flink te moeten werken en kwam de ondersteuning vertragend). Bij de 40km/u fiets ik keihard uit de trapondersteuning en harder wil de fiets niet. Mijn gevoel zegt meer waar te krijgen voor mijn euro's bij deze fiets.

De Qwic P RD9.2s fietst net zo fijn als de Votani M1. Mijn gemiddelde snelheid met relaxed trappen ligt net iets hoger zo rond de 36km/u. De ondersteuning lijkt de druk op de pedalen vooruit te willen snellen bij maximale ondersteuning. Ik hoef de omwenteling maar te maken en de fiets trekt zichzelf bij het optrekken bijna onder mij vandaan. Bij de 33km/u hoef ik duidelijk minder te werken dan op de Votani M1. De Qwic lijkt zonder ondersteuning overigens veel zwaarder te fietsen dan de M1. Dat vind ik vreemd, want het zijn beide naafmotoren, dus ik zou iets vergelijkbaars verwachten. Ik kreeg mijn gemiddelde nauwelijks boven de 20km/u uit op stand 0, alleen met flink hard werken.

Ik vind het lastig om te zeggen of de Qwic het prijsverschil waard is. Ook omdat er nogal veel verhalen zwerven op het internet over een matige aftersales door Qwic na de twee jaar garantietermijn en 'veel' klachten over het snelle roesten en een loslatende laklaag.

Twijfel, twijfel...

edit: het prijsverschil is 500 euro bij vergelijkbare accu capaciteit (bij de Votani M1 is geen keuze - de accu is vergelijkbaar met de kleinste capaciteit van de RD9.2s), als de FM inderdaad de RD9.2s met de aangeboden korting kan leveren, anders is het prijsverschil bijna 800 euro.
Tjonge een speedbike zonder spatborden, dat wordt nog gezellig als je in de regen 35 km/h gaat fietsen. Ik vermoed dat de modder zomaar achter je oren zal zitten. 8)7

Bovendien zonder verlichting. Reken maar op ongeveer 100 euro wat er bij komt als je een goede verlichting erop wilt hebben. Deze fiets kan toch nooit type goed gekeurd zijn als speedpedelec zijnde? Wat ook nog een nadeel is van zonder spatborden rijden is dat je ketting in no time versleten is. Spatborden hebben wel degelijk hun functie. Nee ik zou om die Votani M1 met een boog eromheen lopen ook al ziet hij er wel gelikt eruit.
Maar goed is mijn persoonlijke mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StanTheMan
fjorden schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 22:09:
[...]
Hoe zwaar fietst de jouwe zonder ondersteuning? Ik had niet verwacht dat het zo zwaar zo zijn, vooral bij de Qwic. Het lijkt net alsof de magneten in de motor je tegenwerken. Heb jij (dat gevoel) ook?

(zie edit in de post boven je voor het antwoord op jouw vraag)
Tja, ook zwaar, het werkt inderdaad een beetje tegen. Het is ook best een zware fiets met de 625 accu. Met dit soort zware fietsen zal 20 een beetje de max zijn om zelf te fietsen. Het is in ieder geval wel mogelijk om 'het laatste stukje' te fietsen, bij de Riese & Muller is met een lege accu fietsen eigenlijk bijna onmogelijk.
Ik vind het afremmen bij stoppen met trappen dan ook niet opvallend vertragend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Dat is ook mijn ervaring. Fietsen op een Riese & Muller en een lege accu is een ramp. Dat komt door de Bosch middenmotor. Pedelec-biker, een Duitse site, heeft dat eens onderzocht. Van de drie onderzochte middenmotoren fiets de Bosch met een lege accu het zwaarst, vervolgens de Yamaha en tot slot de motor van Brosse.

@fjorden, fiets de Qwic ook zoveel zwaarder als je begint zonder ondersteuning, want ik kan mij voorstellen dat als je tijdens de rit de ondersteuning uit zet, fietsen zonder ondersteuning je extra zwaar valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeVadderF
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 28-11-2018
- oblomov - schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 19:13:
Waarom zou je geen invoerrechten en BTW betalen. Ik neem aan dat Freddy daar rekening mee heeft gehouden.
Ik had gewoon de gok genomen en hoopte op wat mazzel, niet dus ...
Alle inklaringskosten bijgerekend had ik beter in een EU-land ( Nederland, Duitsland ) gekocht.
Dan zou ik de set veel sneller ontvangen hebben want eerst meerdere weken wachten voor AliExpress om vervolgens terug enkele weken extra te wachten ( inklaring douane en daar hadden ze niet veel haast ).
In totaal zat ik aan +/- 7 weken wachttijd.
Kleine spullen tot 22 € koop ik wel nog bij AliExpress, daar nog geen problemen mee gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

- oblomov - schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 19:13:
Ik wou alleen aangeven dat je bij import uit China mogelijk extra moet bijbetalen; bij aankoop in de UK of elders in Europa is dat niet het geval.

Ik heb mijn prismatische LiFePO4 accu pack ook uit China, ja, en inderdaad zonder accijns of btw ontvangen maar dat is inmiddels bijna 3 jaar geleden. Toen lette ze (de douane) er nog niet zo erg op maar inmiddels is dat volkomen anders door de toegenomen bestellingen in China! Om die reden zou ik er nu niet meer op gokken ook wanneer ze de aangegeven waarde op het pakket verlagen of er een 'gift' van maken zoals blijkbaar bij Aliexpress wordt gedaan.
zonnefreak schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 22:32:[...]
Tjonge een speedbike zonder spatborden, dat wordt nog gezellig als je in de regen 35 km/h gaat fietsen. Ik vermoed dat de modder zomaar achter je oren zal zitten. 8)7
Daar kan ik over meepraten. Ik rij zonder spatborden met mijn mtb/atb met Bafang middenmotor en met name de laatste 3 dagen vliegt het natte zand, stof en water mij om de oren bij 35 km/h, je wilt ook niet weten hoe de fiets er momenteel uitziet, met name achter de trapas (motor) waar het zand en vuil als een dikke laag aangekoekt zit. Ik ga er dus echt wel spatborden opzetten!!

[ Voor 66% gewijzigd door racinfo op 20-10-2016 07:01 . Reden: reactie zonnefreak ]

Pagina: 1 ... 7 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.