Het grote elektrische fietsen topic - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 6 ... 103 Laatste
Acties:
  • 885.646 views

• bbn_ldp
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:04
Een adres in Nederland waar je ruime keus (van 34 tot 70 tands - 5 gats bafang) hebt is:

http://www.alligt.nl/bodies/Bafangasortiment.html
[/quote]
Bedankt dan kan ik er daar eventueel 1 bestellen. Ga eerst kijken voor een langere ketting.

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-05 11:22
bbn_ldp schreef op donderdag 29 september 2016 @ 21:23:Een adres in Nederland waar je ruime keus (van 34 tot 70 tands - 5 gats bafang) hebt is:http://www.alligt.nl/bodies/Bafangasortiment.html[/quote]Bedankt dan kan ik er daar eventueel 1 bestellen. Ga eerst kijken voor een langere ketting.
Hebben deze wel een correcte "chainline"???? Kan heel belangrijk zijn. Ff goed weten wat je doet.
Heb je een fixed tandwiel op n Shimano Nexus 7v of 8V......................moet je minstens een offset van 9 a 10mm hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-02-2022

racinfo

E-MTB

bgttje schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 00:37:
[...]

Hebben deze wel een correcte "chainline"???? Kan heel belangrijk zijn. Ff goed weten wat je doet.
Heb je een fixed tandwiel op n Shimano Nexus 7v of 8V......................moet je minstens een offset van 9 a 10mm hebben.
Dat valt in de praktijk wel mee, tenslotte is bij een 9-tandwiels derailleur de chainline ook maar op 1 tandwiel (middelste) recht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
racinfo schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 15:22:
[...]Dat valt in de praktijk wel mee, tenslotte is bij een 9-tandwiels derailleur de chainline ook maar op 1 tandwiel (middelste) recht.
Mn 500Watter(900W volgas) verwoeste toch mooi de ene ketting na de andere toen ie zo scheef stond. Het was een constante koffiemolen. Een versnellingsnaaf heeft maar 1 tandwielstand en die moet dan ook goed recht voor de andere staan. Mn 38T voortandwielen met adapter hadden het dan ook niet lang uitgehouden 8)
Heb kapitalen aan tandwielen en adapters uitgegeven maar toen ik de voortandwielen uit Italië erop monteerde deed ie t pas goed. Sindsdien probleemloos en praktisch geen slijtage.
http://www.alcedoitalia.i...er-bafang-centrale-bbs01/
https://dl.dropboxusercon...ainline%20measurement.jpg m'n vouwfietsje.
https://dl.dropboxusercon...5/Bafang%20tandwielen.jpg

[ Voor 30% gewijzigd door bgttje op 01-10-2016 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:46
Exact, ik zie hetzelfde met mijn kettingen, ik gooi er wel meer vermogen over maar hoe beter je chainline, des te minder slijtage.

Mijn kettingen gaan nu 1500km mee, waar dat eerst 800 was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
Torched schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 22:49:
Mijn kettingen gaan nu 1500km mee, waar dat eerst 800 was.
De mijne gaan toch heel wat langer mee = >5000km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
Ketting staat nog steeds vaak scheef, en vermogen. Ik heb geen naaf. Ik zit er wel naar te kijken.

Kettingen die je icm een naaf gebruikt kan je ook veel dikker uitvoeren. Ik zit tot nu toe vast aan een 10s ketting. Die zijn minder duurzaam dan een niet schakelende ketting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Ketting staat bij mijn derailleur vrijwel altijd scheef, de chainline is het gunstigst bij een versnelling die ik alleen op ruw terrein gebruik zoals bospaden, ongelijke grasvelden en hellingen. Bij het gewone fietsen met een snelheid zo rond de 26 km/h staat ie in de op een na hoogste versnelling en dan met een chainline die verre van optimaal is.

Wat de slijtage betreft valt het bij mij reuze mee; de ketting zat al op de 2e hands gekochte MTB/ATB en ik weet niet hoe oud hij was/is. Ikzelf heb nu bijna 1800 km ermee gefietst en bemerk (nog) geen verschil tov van het begin in april 2016.

Ik denk dat slijtage van de ketting in hoge mate van de berijder afhankelijk is; ik trap nu eenmaal aanzienlijk minder hard dan een doorsnee fietser die gezonde benen heeft. daarbij meegenomen dat de Bafang motor ook maar.... 250 watt is en zal dat ook de reden zijn dat de ketting bij mij minder snel slijt.

[ Voor 5% gewijzigd door racinfo op 01-10-2016 10:02 . Reden: slijtage ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-06 15:14

OgWok

U.N.C.L.E.

Ook het stof/gruis van de fietspaden op de hei/bos is tegenwoordig heel wat anders dan de (vroegere) gemalen schelpen fietspaden. Kalk is toch wat "zachter" voor de ketting en tandwielen imho.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
Torched schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 23:02:
Ketting staat nog steeds vaak scheef, en vermogen. Ik heb geen naaf. Ik zit er wel naar te kijken.
Kettingen die je icm een naaf gebruikt kan je ook veel dikker uitvoeren. Ik zit tot nu toe vast aan een 10s ketting. Die zijn minder duurzaam dan een niet schakelende ketting.
Ik gebruik idd een ketting die 1300kg(trek) aankan met een chainglider die heel erg strak(dicht) om het achtertandwiel en de ketting zit zodat ik nooit troep erin krijg. Kost wat meer wrijving(accu sneller leeg) maar blijft langer schoon.

[ Voor 17% gewijzigd door bgttje op 01-10-2016 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
racinfo schreef op donderdag 29 september 2016 @ 10:26:[...]Een adres in Nederland waar je ruime keus (van 34 tot 70 tands - 5 gats bafang) hebt is:
http://www.alligt.nl/bodies/Bafangasortiment.html
Voor een naaf allemaal verkeerde tandwielen i.v.m. "chainline"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15-06 12:57
Ik zat te denken om te gaan voor iets meer vermogen: http://lunacycle.com/cyclone-XL-7500w-ebike-middrive/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
Zijn leuke dingen hoor, maar je hebt het wel over een motorfiets dan. 80km/u moet echt geen probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Dat is nog eens de moeite en ook prima om het karretje waar de daarvoor benodigde accu in zit voort te kunnen trekken :P ,

Aanhouding Stromer ST? in aflevering Wegmisbruikers van 18 september 2016 (circa 20 min vanaf begin). De speed-pedelec berijdster wordt betrapt tijdens het rijden met 40 km/h op een fietspad. Zonder helm, blauw kenteken, enz. Ook OvJ Koos Spee verteld daar zijn mening over!

http://tvblik.nl/wegmisbruikers/18-september-2016

[ Voor 33% gewijzigd door racinfo op 02-10-2016 12:10 . Reden: speed-pedelec Stromer ST? ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 14-06 20:53
racinfo schreef op zaterdag 01 oktober 2016 @ 15:44:
[...]
Dat is nog eens de moeite en ook prima om het karretje waar de daarvoor benodigde accu in zit voort te kunnen trekken :P ,

Aanhouding Stromer ST? in aflevering Wegmisbruikers van 18 september 2016 (circa 20 min vanaf begin). De speed-pedelec berijdster wordt betrapt tijdens het rijden met 40 km/h op een fietspad. Zonder helm, blauw kenteken, enz. Ook Koos Spee verteld daar zijn mening over!

http://tvblik.nl/wegmisbruikers/18-september-2016
Ik heb het filmpje ook bekeken, de agenten die haar aanhouden zeggen tegen haar dat een helm verplicht is, nou dat wordt verplicht gesteld per 1 januari 2017 als hij dan onder een bromfiets valt.
Ten tweede Koos Spee zit er ook flink naast want hij zegt dat snorfietsen en bromfietsen van sommige fietspaden af moeten en op de rijbaan moeten rijden. Dit klopt dus ook niet, dit zijn alleen de speedbike's die als bromfiets worden gekentekend die op sommige plaatsen op de weg moeten gaan rijden.
Kortom het is toch echt diep triest dat zelfs de handhaving niet weet hoe het zit.

Goed het neemt niet weg dat er nog wat verbeterd kan worden.
Komt ze trouwens goed weg dat ze geen boete voor de snelheid heeft ontvangen. Volgens het filmpje werd ze geklokt op 45km/h. Maximale snelheid voor snorfiets is 25km/h. Overtreding van 20km/h. Correctie van 3km/h gaat er van af, en dan zit je op het bedrag van € 143,00 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
In Belgie gaan ze de speedpedelec per 1 Oktober al als bromfiets zien.

https://www.elektrischefi...speed-pedelecs-in-belgie/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
Mn gashendeltje zit nu op n betere plaats :*)
https://dl.dropboxusercontent.com/u/11003205/gashendel.jpg

[ Voor 48% gewijzigd door bgttje op 02-10-2016 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
Tja, en toen zat ik ineens op mn bagagedrager, gewoon de kop eraf??? 14 maanden oud!
https://dl.dropboxusercon...fecte%20Suntour%20NCX.jpg

[ Voor 58% gewijzigd door bgttje op 02-10-2016 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

BGTTje, dat is Opperpanter2 ook al eens overkomen, zijn fiets maakte spontaan een freewheel
Het gewicht heeft daar vast een grote rol in gespeelt, of anders de duinpaden wel :)

Mooi opgelost dmv gashandel maar... wel erg direct zo. Of gebruik je hem vaak? Ik overweeg hem in de bel te bouwen (zie mijn PB)

[ Voor 108% gewijzigd door racinfo op 02-10-2016 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

zonnefreak schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 14:59:
In Belgie gaan ze de speedpedelec per 1 Oktober al als bromfiets zien.

https://www.elektrischefi...speed-pedelecs-in-belgie/
Volgens Koos Spee is dit het gevolg van de Europese regelgeving; Brussel is hiervoor verantwoordelijk. Het gaat waarschijnlijk gelden voor elk land in de EU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunth
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09-06 14:54
Ze gaan het weer eens verprutsen.
Dit gaat de opkomst van de speed pedelec teniet doen.
Een nrplaat en helm heb ik geen problemen mee, maar als men hier in België de fiets als bromfiets gaat merken vervallen ook de fietsvergoeding die er mee gepaard gaat.
Ik heb die investering gedaan om 20km op/af zoals verschillende op mijn werk te doen op een leuke ontspannende manier.
Beter voor het milieu en er nog iets aan te verdienen.
Als er niks verandert zullen er veel afhaken of niet aan beginnen.

iPhone 15 pro max nat tita|tv4 64|Airpods pro|airpods pro2|AW 6 grey| iPad Air 2020 blue| homepod mini grey|Airpods max blauw|Samsung s23 ultra green 512|Google pixel 7|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
racinfo schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 16:14:
BGTTje, Mooi opgelost dmv gashandel maar... wel erg direct zo. Of gebruik je hem vaak? Ik overweeg hem in de bel te bouwen (zie mijn PB)
Gebruik m idd geregeld, vooral bij het wegkomen op n helling. Loopt heel soepel.
Wat betreft de zadelpen...............die kop zit gewoon met een dun persrandje op de buis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Gasregelaar werkt erg verslavend; is ook reuze handig om na stilstand vlot weg te trekken, ik gebruik hem, behalve bij hellingen ook in bos en heide vrij regelmatig hoewel mijn accu dat vast niet leuk vindt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
racinfo schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 08:41:
Gasregelaar werkt erg verslavend; is ook reuze handig om na stilstand vlot weg te trekken, ik gebruik hem, behalve bij hellingen ook in bos en heide vrij regelmatig hoewel mijn accu dat vast niet leuk vindt ;)
Ja ik ook hoor. Op t strand bijvoorbeeld of in de duinen/modder. Die motor heeft werkelijk een bak koppel daar sta ik steeds versteld van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
Ik vind gashendel ook fijn bij opschakelen. PAS hakt veel harder eruit en komt langzaam op.
Met gashendel kan je iets meer toeren geven, schakelen en vloeiend oppakken.

Stukje motor configuratie natuurlijk maar het langzame opkomen wil ik ook niet kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:30
Ik heb nu ongeveer 5 maanden een elektrische fiets met een Bosch middenmotor. Op zich bevalt hij wel maar ik heb zo nu en dan wel spijt dat ik geen speedbike heb gekocht. 9 van de 10 keer fiets ik namelijk boven de ondersteuning uit en kom ik nog bezweet op mn werk aan. Ik vindt het jammer dat de ondersteuning niet tot de 30km gaat. Ik zou wel eens willen weten hoe het rijd met de badass maar om het te proberen vind ik dat ding net even iets te duur. Mogelijk zijn er wel goedkopere manieren maar tot nu toe heb ik die niet kunnen vinden.

Wat mij wel opvalt is dat ik bij tegenwind met gemak wordt ingehaald door mensen met de motor in het voorwiel of achterwiel, zijn er meer mensen met die ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

die mensen hebben misschien een 'oude' fiets die wat minder strikt op 25km/h reguleert.

PS: als je wieldiameter op het laagst ingesteld in je bosch-instellingen? Scheelt ook weer een km/h :P

Als je dichtbij Deventer woont, mag je trouwens mijn Bikespeed-rs wel even lenen. Of: pas even het trucje met de magneet op de trapper toe (plus verplaatsen van sensor).

[ Voor 13% gewijzigd door woekele op 04-10-2016 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:30
Wieldiameter kom ik helaas niet tegen in het instellingen menu.
Deventer is ruim 100km hier vandaan dus dat is geen optie maar bedankt voor het aanbod.

Die truc met die magneet op de trapper staat dat ergens beschreven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

YouTube: Ebike Tuning schneller machen for 1 euro

je weergegeven snelheid klopt dan uiteraard niet meer, maar het ging om het testen... :)

[ Voor 30% gewijzigd door woekele op 04-10-2016 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Freezhost schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 09:20:
Op zich bevalt hij wel maar ik heb zo nu en dan wel spijt dat ik geen speedbike heb gekocht. 9 van de 10 keer fiets ik namelijk boven de ondersteuning uit en kom ik nog bezweet op mn werk aan. Ik vindt het jammer dat de ondersteuning niet tot de 30km gaat.

Die truc met die magneet op de trapper staat dat ergens beschreven?
Dat met die magneet op de trapas is een leuke optie; ik vraag mij wel af wat het display dan aanwijst wanneer je niet meetrapt 8)7 .

Edit
Je kunt altijd nog een aparte km teller monteren; de goedkoopste is goed genoeg daarvoor.

Door de recente daling van de Engelse Pond is de 36Volt-15Amp frameaccu nu wel erg aantrekkelijk in prijs geworden, namelijk 373,68 Euro 8) (incl. lader)

http://eclipsebikes.com/h...0cdd15d36711&currency=EUR

[ Voor 30% gewijzigd door racinfo op 04-10-2016 12:20 . Reden: km teller ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
Dan is zo'n Bafang systeempje toch heerlijk relaxed, ff in de display de maximale snelheid veranderen voor als je bijv. in de bossen wil crossen.

[ Voor 9% gewijzigd door bgttje op 04-10-2016 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Registratie: Oktober 2015
  • Niet online
woekele schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 10:04:
PS: als je wieldiameter op het laagst ingesteld in je bosch-instellingen? Scheelt ook weer een km/h :P
De ondersteuning van de Bosch motor gaat uit van de reëele snelheid en niet van de wieldiameter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Freezhost schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 10:27:
Wieldiameter kom ik helaas niet tegen in het instellingen menu.
Zowel in het menu van de Intuvia als Nyon is de wieldiameter aan te passen. Overigens, zoals je in de bovenstaande post kan lezen, kan je daarmee niet de ondersteuning beïnvloeden, wel de afgelegde afstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23:33
Zoals wellicht bij jullie bekend ben ik al langer geinteresseerd in een speed pedelec als vervanger van mijn huidige Merida met Bosch Performance line die is begrensd op de bekende 25km/u.

Nu zie ik veel aanbiedingen voorbij komen vanwege uitlopende 2016 collectie. Maar het lijkt erop dat het verstand het begint te winnen van de emotie. Bij mijn gebruik is het wellicht handiger om gewoon voor een riemaandrijving te gaan in plaats van een ketting. Ik doe immers 9000 km per jaar.

Ik richt mijn pijlen dan dus op de Riese und Muller Charger HS beltdrive. Zijn er hier mensen die ervaring hebben met beltdrive? Omdat het een naafversnelling is met NuVinci loopt hij wel wat zwaarder en ligt de kruissnelheid zo rond de 36/37 km/u. Wat mij betreft een prima snelheid.

Nadeel is wel het zeer hoge kostenplaatje, maar qua onderhoud lijkt het me wel een goede investering?
Dan is het gewoon nog een kwestie van even doorsparen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Niet online
Vlassie1980 schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 14:26:

Nadeel is wel het zeer hoge kostenplaatje, maar qua onderhoud lijkt het me wel een goede investering?
ik denk dat je voor het verschil in geld heel wat kettinkjes en tandwielen kunt vervangen.
Heb er zelf ook wel naar gekeken, en denk niet dat het een investering is die je ooit terugverdient.
Het is natuurlijk wel leuk om te hebben:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
DanTm schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 14:33:
[...]

ik denk dat je voor het verschil in geld heel wat kettinkjes en tandwielen kunt vervangen.
Heb er zelf ook wel naar gekeken, en denk niet dat het een investering is die je ooit terugverdient.
Het is natuurlijk wel leuk om te hebben:)
Dat kan je inderdaad :)
Maar daarnaast is het wel een redelijk onderhoudsarm systeem waar je nog jaren mee vooruit kunt zonder veel onderhoud.

En ik sluit ook een goed onderhouden tweedekansje dan niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
woekele schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 11:46:
YouTube: Ebike Tuning schneller machen for 1 euro

je weergegeven snelheid klopt dan uiteraard niet meer, maar het ging om het testen... :)
Zelfs die ene euro kun je sparen, want op de huidige systemen werkt die truc, voor zover als ik weet, niet meer. Mocht het wel lukken, laat het dan aub even weten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Vlassie1980 schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 14:36:
[...]

Dat kan je inderdaad :)
Maar daarnaast is het wel een redelijk onderhoudsarm systeem waar je nog jaren mee vooruit kunt zonder veel onderhoud.

En ik sluit ook een goed onderhouden tweedekansje dan niet uit.
Ik trap elk jaar een 6000-8000km weg op een aandrijvingsset. Dat kost per jaar:

Cassette 17 euro
Bosch tandwiel 8 euro
Ketting 12 euro

Niet heel indrukwekkend qua kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
neographikal schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 15:27:
[...]

Ik trap elk jaar een 6000-8000km weg op een aandrijvingsset. Dat kost per jaar:

Cassette 17 euro
Bosch tandwiel 8 euro
Ketting 12 euro

Niet heel indrukwekkend qua kosten.
Dat valt te overzien, alleen zal de slijtage bij snelheden >25 km/u wel toenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

bgttje schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 12:49:
Dan is zo'n Bafang systeempje toch heerlijk relaxed, ff in de display de maximale snelheid veranderen voor als je bijv. in de bossen ff wil crossen.
In ieder geval storingsvrij als je het vergelijkt met die fabrieks fietsen; daarnaast is er geen beperking in de verlangde snelheid. Met de (goedgekeurde) 250 watt motor haal je er ruim meer uit dan de begrensde 25 km/h fietsen.

Als je dan toch perse een speed-pedelec zou willen die 45 km/h haal dan zou mijn keuze een Stromer STx zijn, zeker wat betreft de degelijkheid en betrouwbaarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

- oblomov - schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 13:36:
[...]

De ondersteuning van de Bosch motor gaat uit van de reëele snelheid en niet van de wieldiameter.
En hoe weet de Bosch-motor de reëele snelheid volgens jou? Hij weet dit alleen door het aantal omwentelingen dat het wiel maakt (dankzij het magneetje wat 1x per rondje langskomt). En hoe weet hij hoeveel meter 1 omwenteling is? Door de wieldiameter. Dus hoe kleiner je die instelt, hoe langzamer hij 'denkt' dat je gaat. En als hij daardoor denkt dat je 24 gaat ipv 25, krijg je dus meer ondersteuning.
Peatsmoke schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 15:15:
[...]

Zelfs die ene euro kun je sparen, want op de huidige systemen werkt die truc, voor zover als ik weet, niet meer. Mocht het wel lukken, laat het dan aub even weten. ;)
Op een Yamaha-motor in elk geval wel. Collega gebruikt het dagelijks :P Die van Bosch weet ik niet (zeker).

[ Voor 30% gewijzigd door woekele op 04-10-2016 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Niet online
racinfo schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 15:33:
[...]
In ieder geval storingsvrij als je het vergelijkt met die fabrieks fietsen; daarnaast is er geen beperking in de verlangde snelheid. Met de (goedgekeurde) 250 watt motor haal je er ruim meer uit dan de begrensde 25 km/h fietsen.

Als je dan toch perse een speed-pedelec zou willen die 45 km/h haal dan zou mijn keuze een Stromer STx zijn, zeker wat betreft de degelijkheid en betrouwbaarheid.
Met 'fabrieksfietsen' zou je ook ruim meer kunnen halen dan de 25 km/u, alleen zijn die fabrikanten verplicht zich aan de wet te houden, willen ze hun fietsen afzetten kunnen in NL.
De Chinezen hebben daar gewoon lak aan en maken zich daar niet druk om.
Kijk bijvoorbeeld maar eens hoe ze je accu gewoon in vliegtuig laten laden, zonder dat die eigenlijk per vliegtuig getransporteerd zou mogen worden. Gewoon een stickertje erop dat het een accu is met een vermogen dat hij wel aan boord mag en gaan met die banaan. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Vlassie1980 schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 15:33:
[...]

Dat valt te overzien, alleen zal de slijtage bij snelheden >25 km/u wel toenemen.
Laat het een factor 2 zijn... :) Het valt denk ik nogal mee, spul slijt fors op elkaar in, gaat best lang mee zolang je het als set vervangt (kan met Bosch vrij makkelijk omdat het tandwiel voor een habbekrats kost)

[ Voor 27% gewijzigd door neographikal op 04-10-2016 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Niet online
woekele schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 15:41:
[...]

En hoe weet de Bosch-motor de reëele snelheid volgens jou? Hij weet dit alleen door het aantal omwentelingen dat het wiel maakt (dankzij het magneetje wat 1x per rondje langskomt). En hoe weet hij hoeveel meter 1 omwenteling is? Door de wieldiameter. Dus hoe kleiner je die instelt, hoe langzamer hij 'denkt' dat je gaat.
De wieldiameter aanpassen heeft in ieder geval nauwelijks effect.De meeste parameters van je fiets staan al af-fabriek in het systeem. Je dealer kan dat niet zien of aanpassen, dat is voorbehouden aan de producent van de fiets. Dat is een van de redenen dat je niet ongelimiteerd met het tandwiel voor kunt experimenteren en aanpassen. 1 of twee tandjes verschil kan nog wel, daarboven of onder zullen de parameters in de software aangepast moeten worden.
Bosch werkt met verschillende toegangsniveau's voor de software:
  • Het hoogste is voor Bosch
  • Het tweede voor de fabrikant
  • Het derde (en laagste) voor de dealer
Op een Yamaha-motor in elk geval wel. Die van Bosch weet ik niet (zeker).
Dat zou kunnen, het filmpje gaat over Bosch motoren, vandaar... Bij de CX is het al niet meer mogelijk om dat te doen en er schijnt een nieuwe softwareversie te zijn die deze "hacks" ook weer onmogelijk maakt. De oude versie van de hack werkt al zeker niet meer, die met twee magneten zou nu weer in de software ondervangen zijn.
Of het laatse waar is, weet ik niet zeker, vandaar dat ik vroeg om het ff terug te koppelen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
neographikal schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 15:45:
[...]

Laat het een factor 2 zijn... :) Het valt denk ik nogal mee, spul slijt fors op elkaar in, gaat best lang mee zolang je het als set vervangt (kan met Bosch vrij makkelijk omdat het tandwiel voor een habbekrats kost)
Het zal inderdaad een factor 2 zijn... Maar dan nog gaat die ketting soms kraken en moet je hem smeren...
Met een belt ben je van dat gezeik af maar het kost inderdaad aardig wat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Peatsmoke schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 15:53:
[...]

De wieldiameter aanpassen heeft in ieder geval nauwelijks effect
Je kunt hem ook maar een paar procent aanpassen. En het heeft dus ook een paar procent effect. Ongeveer 1km/h. Getest met mijn gps-horloge :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko de Boswachter
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-06 13:42
Vlassie1980 schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 15:56:
[...]

Het zal inderdaad een factor 2 zijn... Maar dan nog gaat die ketting soms kraken en moet je hem smeren...
Met een belt ben je van dat gezeik af maar het kost inderdaad aardig wat :)
Ik ga deze week door de 5000 kilometer grens sinds ik begin februari met de Stromer ben gaan rijden. Tot nu toe nog geen gedoe gehad met de aandrijflijn die erop zat toen ik hem overnam, afgezien van een druppeltje olie af en toe. Voordat je het prijsverschil tussen riem en ketting hebt verbruikt aan nieuwe kettingen en tandwielen vermoed ik dat je wel een paar jaar verder bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Peatsmoke schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 15:53:
[...]
De wieldiameter aanpassen heeft in ieder geval nauwelijks effect.De meeste parameters van je fiets staan al af-fabriek in het systeem. Je dealer kan dat niet zien of aanpassen, dat is voorbehouden aan de producent van de fiets. Dat is een van de redenen dat je niet ongelimiteerd met het tandwiel voor kunt experimenteren en aanpassen. 1 of twee tandjes verschil kan nog wel, daarboven of onder zullen de parameters in de software aangepast moeten worden.
Ik zie eerlijk gezegd niet in waarom, de motor ziet alleen hoe snel je rijdt, wat je inputkracht is en wat zijn rotatiesnelheid is. Hij weet ook niet in welke versnelling je rijdt, hij zal alleen zien dat het toevoegen x hoeveelheid koppel resulteert in y hoeveelheid snelheidsverschil. Of die overbrengingsverhouding nou wordt bepaald door het tandwiel op de motor of die op de cassette (dan wel naaf), weet dat ding veel.

[ Voor 7% gewijzigd door neographikal op 04-10-2016 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Vlassie1980 schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 15:33:
[...]

Ik hoorde dat de naaf 2.4 kg weegt, pure massa die steeds in beweging moet worden gebracht of afgeremd. Trappen gaat ook zwaarder met een riem tov een goed onderhouden ketting, fietsen zonder motor lijkt mij geen plezier op de R&M.

In dat opzicht is de Stromer superieur met zijn direct drive op het achterwiel, slijtage ketting en- of tandwielen zal dan ook veel minder zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Ko de Boswachter schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 16:11:
[...]

Ik ga deze week door de 5000 kilometer grens sinds ik begin februari met de Stromer ben gaan rijden. Tot nu toe nog geen gedoe gehad met de aandrijflijn die erop zat toen ik hem overnam, afgezien van een druppeltje olie af en toe. Voordat je het prijsverschil tussen riem en ketting hebt verbruikt aan nieuwe kettingen en tandwielen vermoed ik dat je wel een paar jaar verder bent.
Een ST1 vind ik ook nog steeds een zeer indrukwekkende fiets met goede specs.
Helaas alleen leverbaar in de maat 20 inch. Ik ben zelf 1,99 dus ik vrees dat hij te klein is voor mij.

De ST1X en ST2 zijn er wel in 22 inch maar dat is gewoon veel te veel geld voor Jan Modaal als ik :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Niet online
neographikal schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 16:27:
[...]

Ik zie eerlijk gezegd niet in waarom, de motor ziet alleen hoe snel je rijdt, wat je inputkracht is en wat zijn rotatiesnelheid is. Hij weet ook niet in welke versnelling je rijdt, hij zal alleen zien dat het toevoegen x hoeveelheid koppel resulteert in y hoeveelheid snelheidsverschil. Of die overbrengingsverhouding nou wordt bepaald door het tandwiel op de motor of die op de cassette (dan wel naaf), weet dat ding veel.
Als ik wist hoe ze dat soort dingen ondervangen, zou ik (en jij) daar waarschijnlijk goed geld mee kunnen verdienen. Feit is dat ze tot nu nog steeds kunnen inspelen op dergelijke zaken.
Ik schat zo in dat ze niet kunnen zien als jij 10 km met een badass of magneetje gereden hebt, maar ik vermoed dat ze kunnen terugvallen op een enorme database van gegevens. Mijn handelaar heeft mij meermaals gewaarschuwd om niet aan iets dergelijks te beginnen, zolang ik garantie heb op mijn fiets omdat Bosch -volgens hem- feilloos kan aantonen dat er geknoeid is met het systeem.
Op het moment dat je fiets bij de handelaar 'aan de computer hangt' worden alle data meteen verzonden naar Bosch. Dat levert natuurlijk een schat aan gegevens op die je kunt uitsplitsen naar merk en type fiets, gebruikte accu (en laadcyclussen), land en noem maar op.
Het blijft gissen, voor hetzelfde geld maken ze van veel meer zaken gebruik, waarvan we niet eens weten dat het gelogd wordt.

Kijk even voor de parallel naar auto's: BMW, VAG en nog andere merken verzenden naar de fabrikant als jij je ruitenwisser aanzet, je verlichting gebruikt en nog veel meer. Totdat Here bekend maakte die data te willen gaan gebruiken voor verkeersvoorspellingen vermoedde ook niemand dat dit opgeslagen of verzonden werd. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
Ach je hoeft alleen maar de tijd dat het systeem aanstond, het aantal rotaties van de motor en het fietsmodel te weten om terug te kunnen rekenen met een afwijking van ong 10% om de gemiddelde snelheid te vinden.

En die dingen worden geheid bijgehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
racinfo schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 15:33:
[...]Als je dan toch perse een speed-pedelec zou willen die 45 km/h haal dan zou mijn keuze een Stromer STx zijn, zeker wat betreft de degelijkheid en betrouwbaarheid.
+ verzekering + helm en vaak de straat op tussen het gemotoriseerde verkeer. De duinen/bossen kan je dan ook niet meer in. Wat is dan de lol van fietsen nog?(voor mij dan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Niet online
bgttje schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 18:05:
[...]

+ verzekering + helm en vaak de straat op tussen het gemotoriseerde verkeer. De duinen/bossen kan je dan ook niet meer in. Wat is dan de lol van fietsen nog?(voor mij dan)
Ik denk dat dit soort fietsen vooral door forenzen gekocht en gebruikt wordt (zoals ik). Ik zou voor mijn plezier fietsen geen Stromer kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Vlassie1980 schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 14:26:
Zoals wellicht bij jullie bekend ben ik al langer geinteresseerd in een speed pedelec als vervanger van mijn huidige Merida met Bosch Performance line die is begrensd op de bekende 25km/u.

Nu zie ik veel aanbiedingen voorbij komen vanwege uitlopende 2016 collectie. Maar het lijkt erop dat het verstand het begint te winnen van de emotie. Bij mijn gebruik is het wellicht handiger om gewoon voor een riemaandrijving te gaan in plaats van een ketting. Ik doe immers 9000 km per jaar.

Ik richt mijn pijlen dan dus op de Riese und Muller Charger HS beltdrive. Zijn er hier mensen die ervaring hebben met beltdrive? Omdat het een naafversnelling is met NuVinci loopt hij wel wat zwaarder en ligt de kruissnelheid zo rond de 36/37 km/u. Wat mij betreft een prima snelheid.

Heb twee dagen proef gereden op die Riese und Muller Charger HS beltdrive en vond het niet echt prettig fietsen. Bij het optrekken vanuit stilstand kreeg ik steeds het gevoel even in het luchtledige te trappen en als je echt wilt opschieten en sneller als 38/40 km/u wilt fietsen lukt dat bijna niet met die NuVinci. Maar misschien ervaar jij dat anders en/of vind je dat geen probleem. Probeer de fiets een of twee dagen te lenen, dan weet je wat je kan verwachten.

Wat de meerprijs betreft: al zou je met de NuVinci met riemaandrijving zelfs op langere termijn iets duurder uit zijn. Als je het nu kan betalen is de hogere prijs voor de de NuVinci eenmalig, terwijl kransjes en kettingen terugkerende uitgaven zijn.

Als je het druk hebt met je gezin, dan komt het onderhoud van kransjes en ketting niet altijd gelegen. Dan is de meerprijs van de NuVinci met riemaandrijving ook iets waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

bgttje schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 18:05:
[...]

Eens !! Maar fietsers die voor de lol of hun plezier harder willen rijden dan 25 km/h zijn er hoogst waarschijnlijk niet of nauwelijks. Althans ik kan mij niet voorstellen dat recreatie fietsers dat perse met hoge snelheid zouden willen doen.

Maar Vlassie die 9000 km op jaarbasis haalt lijkt mij duidelijk tot de forensen behoren, vandaar dat ik in zijn plaats dan voor een Stromer zou willen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
Ik zit met een dilemma. Heb een Sparta speedbike met Bosch performance midden motor waar ik dik tevreden over ben. Waar ik minder tevreden over ben is het schokabsorberend vermogen van de standaard banden die hierop zitten. Nu zijn dit wel speciale fietsbanden van swalbe die een 45km/h specificatie hebben. Staat ook op de zijkant van de wang. Nu heb ik onlangs op de fiets van mijn vrouw gereden en die heeft swalbe balloon fat frank fietsbanden. Deze vangen veel beter schokken op. Deze banden hebben een breedte van 45 mm terwijl de banden die er nu opzitten een breedte hebben van 35mm. De buitenkant van de velg is in allebei de gevallen 26mm. Wat zouden jullie adviseren. De standaard banden vervangen door de balloon banden. Ik rijd nu al met banden waarvan ik de spanning al een stuk lager heb gezet. Ik heb ook een tijdje met een verende zadelpen gereden maar dat vond ik niet zo fijn. Je afstand tussen je zadel en de trapas varieert nogal tijdens het fietsen. Kortom ik zit in dubio met wat ik het beste kan doen.
Wat zouden jullie mij adviseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
DanTm schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 18:27:
[...]Ik denk dat dit soort fietsen vooral door forenzen gekocht en gebruikt wordt (zoals ik). Ik zou voor mijn plezier fietsen geen Stromer kopen.
Ik begrijp t ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
racinfo schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 19:19:
[...]Eens !! Maar fietsers die voor de lol of hun plezier harder willen rijden dan 25 km/h zijn er hoogst waarschijnlijk niet of nauwelijks. Althans ik kan mij niet voorstellen dat recreatie fietsers dat perse met hoge snelheid zouden willen doen.
Je hebt gelijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
:+ Naja, je hebt wielrenners he.

Die gaan zo rond de 30~35. Maar die kopen geen elektrische fietsen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
zonnefreak schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 19:46:
Ik zit met een dilemma. Heb een Sparta speedbike met Bosch performance midden motor waar ik dik tevreden over ben. Waar ik minder tevreden over ben is het schokabsorberend vermogen van de standaard banden die hierop zitten. Nu zijn dit wel speciale fietsbanden van swalbe die een 45km/h specificatie hebben. Staat ook op de zijkant van de wang. Nu heb ik onlangs op de fiets van mijn vrouw gereden en die heeft swalbe balloon fat frank fietsbanden. Deze vangen veel beter schokken op. Deze banden hebben een breedte van 45 mm terwijl de banden die er nu opzitten een breedte hebben van 35mm. De buitenkant van de velg is in allebei de gevallen 26mm. Wat zouden jullie adviseren. De standaard banden vervangen door de balloon banden. Ik rijd nu al met banden waarvan ik de spanning al een stuk lager heb gezet. Ik heb ook een tijdje met een verende zadelpen gereden maar dat vond ik niet zo fijn. Je afstand tussen je zadel en de trapas varieert nogal tijdens het fietsen. Kortom ik zit in dubio met wat ik het beste kan doen.
Wat zouden jullie mij adviseren?
Gezien de maten die je opgeeft heeft de fiets van je vrouw 50x622 banden en de fiets van jou 37x622 banden. Banden zijn vaak smaller dan opgegeven.

De vraag is of er bredere banden op je fiets passen. Zoja, dan is de Schwalbe Big Ben RaceGuard en de Big Ben Plus mogelijk iets voor jou. Beide zijn geschikt voor 45km/u e-bikes en met betere specificaties dan Fat Frank. De Big Ben Plus heeft een nog betere lekbescherming; die weer iets ten koste gaat van de vering.

http://www.schwalbe.com/nl/tour-reader/big-ben.html

http://www.schwalbe.com/nl/tour-reader/big-ben-plus.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
- oblomov - schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 21:26:
[...]

Gezien de maten die je opgeeft heeft de fiets van je vrouw 50x622 banden en de fiets van jou 37x622 banden. Banden zijn vaak smaller dan opgegeven.

De vraag is of er bredere banden op je fiets passen. Zoja, dan is de Schwalbe Big Ben RaceGuard en de Big Ben Plus mogelijk iets voor jou. Beide zijn geschikt voor 45km/u e-bikes en met betere specificaties dan Fat Frank. De Big Ben Plus heeft een nog betere lekbescherming; die weer iets ten koste gaat van de vering.

http://www.schwalbe.com/nl/tour-reader/big-ben.html

http://www.schwalbe.com/nl/tour-reader/big-ben-plus.html
Dank je wel voor je uitleg. Ik zag op de site van schwalbe dat ze ook de maat hebben van 47x622. Type band waar ik dan even bij gekeken heb is de Marathon Plus. Zou dit nog veel verschillen ten opzichte van de 50x622. Het is dan net wat smaller lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StanTheMan
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:57
Torched schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 21:13:
:+ Naja, je hebt wielrenners he.

Die gaan zo rond de 30~35. Maar die kopen geen elektrische fietsen :+
nou... dit is nou juist een topcombinatie, wielrennen als sport in je pakje en goed zweten met 30+. Naar het werk op en neer op m'n Qwic met 30+ in normale kleren, en niet te veel zweten..

Bijkomend voordeel is dat je toch andere hartslagzones traint, met wielrennen al gauw de hogere zones omdat je toch hard wil gaan (in mijn geval 150-180), en op de ebike de efficientere zones (120-150). Dat zal bij het wielrennen de volgende zomer ook z'n vruchten afwerpen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Damn wat heb ik een hekel aan dat cup conus systeem van Shimano, veel te bewerkelijk en er komt te makkelijk shit in waardoor het weer lekker rauw klinkt. Als die naven ooit versleten zijn gaan er DT-Swiss naven onder met doodnormale industrielagers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoekds20
  • Registratie: Mei 2012
  • Nu online
zo, mijn bafang 48V/500W gemonteerd op de fiets, weet iemand op welke afstand dat chromen busje wat je aan de spaken schroeft in het achterwiel t.o.v. de velg gemonteerd moet worden bij een 28 inch wiel(band)? dit i.v.m. de omtrek of maakt dit niet zoveel uit?

[ Voor 31% gewijzigd door snoekds20 op 05-10-2016 00:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
zonnefreak schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 22:05:
Dank je wel voor je uitleg. Ik zag op de site van schwalbe dat ze ook de maat hebben van 47x622. Type band waar ik dan even bij gekeken heb is de Marathon Plus. Zou dit nog veel verschillen ten opzichte van de 50x622. Het is dan net wat smaller lijkt mij.
Het scheelt maar 3 mm, echter mijn ervaring is dat deze banden vrij stug zijn en dat met name de Marathon Plus en vooral de nog stuggere Marathon Plus Tour in de realiteit smaller zijn. Nu zijn alle banden op het fietswiel wat smaller dan de opgegeven maat, maar bij deze twee typen vond ik dat opvallend. Van een nieuwe 37-622 Marathon Plus Tour op mijn vorige fiets, bleef in de breedte maar 32 mm over. Overigens, naarmate banden in gebruik ouder zijn, neemt de stijfheid af en wordt het verschil kleiner.

Jij vroeg specifiek naar een band met meer vering en dat is van het merk Schwalbe de Big Apple en de, mijns inziens, betere Big Ben en Big Ben plus, die ook nog eens geschikt zijn voor een 45 km/u e-bike (voor wat het waard is!), beter.

Als je ervoor kiest, overtuig je dan eerst of een dergelijke 50-622 band past. Let op, niet alleen de breedte, maar ook de omtrek neemt toe en niet alle spatborden zijn in hoogte verstelbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Niet online
zonnefreak schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 22:05:
De Marathon Tour Plus is, ongeacht van de maat, geen band die echt comfort biedt. Ik denk dat dit voor een groot deel te danken is aan de anti-lek laag en weinig te maken heeft met de wang. Desondanks zou ik geen andere ban willen rijden, omdat ik gewoon het kleinste risico wil hebben op lekrijden. Banden plakken doe ik wel tijdens de toertochtjes op mijn Stevens, maar ik zie mijzelf de Cube niet zo 1-2-3 ondersteboven zetten en even een nieuwe binnenband erop legen. :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
snoekds20 schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 23:28:
zo, mijn bafang 48V/500W gemonteerd op de fiets, weet iemand op welke afstand dat chromen busje wat je aan de spaken schroeft in het achterwiel t.o.v. de velg gemonteerd moet worden bij een 28 inch wiel(band)? dit i.v.m. de omtrek of maakt dit niet zoveel uit?
Zoek n plek waar ze het dichtst bij elkaar komen. Maakt niet uit waar. Ben benieuwd hoe je de 500W ervaart?

[ Voor 5% gewijzigd door bgttje op 05-10-2016 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
Peatsmoke schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 05:58:[...]De Marathon Tour Plus is, ongeacht van de maat, geen band die echt comfort biedt. Ik denk dat dit voor een groot deel te danken is aan de anti-lek laag en weinig te maken heeft met de wang. Desondanks zou ik geen andere ban willen rijden, omdat ik gewoon het kleinste risico wil hebben op lekrijden. Banden plakken doe ik wel tijdens de toertochtjes op mijn Stevens, maar ik zie mijzelf de Cube niet zo 1-2-3 ondersteboven zetten en even een nieuwe binnenband erop legen. :F
Helemaal mee eens. Heb dezelfde. Mijn fiets is ook topzwaar.
https://dl.dropboxusercon...03205/Batavus%20Mambo.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door bgttje op 05-10-2016 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
- oblomov - schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 01:25:
[...]

Het scheelt maar 3 mm, echter mijn ervaring is dat deze banden vrij stug zijn en dat met name de Marathon Plus en vooral de nog stuggere Marathon Plus Tour in de realiteit smaller zijn. Nu zijn alle banden op het fietswiel wat smaller dan de opgegeven maat, maar bij deze twee typen vond ik dat opvallend. Van een nieuwe 37-622 Marathon Plus Tour op mijn vorige fiets, bleef in de breedte maar 32 mm over. Overigens, naarmate banden in gebruik ouder zijn, neemt de stijfheid af en wordt het verschil kleiner.

Jij vroeg specifiek naar een band met meer vering en dat is van het merk Schwalbe de Big Apple en de, mijns inziens, betere Big Ben en Big Ben plus, die ook nog eens geschikt zijn voor een 45 km/u e-bike (voor wat het waard is!), beter.

Als je ervoor kiest, overtuig je dan eerst of een dergelijke 50-622 band past. Let op, niet alleen de breedte, maar ook de omtrek neemt toe en niet alle spatborden zijn in hoogte verstelbaar.
Oké ga binnenkort maar even langs de fietsenmaker om eerst de banden even goed op te meten. Mijn spatborden kunnen niet apart in hoogte worden ingesteld maar heb ongeveer een halve cm ruimte er tussen. Had er ook niet bij stilgestaan dat de diameter ook groter zou worden. In ieder geval bedankt voor alle moeite die je genomen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

bgttje schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 11:12:
[...]

Helemaal mee eens. Heb dezelfde. Mijn fiets is ook topzwaar.
https://dl.dropboxusercon...03205/Batavus%20Mambo.jpg
bgttje, Bij het zien van de foto van jouw fiets valt mij op dat de motor erg schuin naar beneden gemonteerd staat, had je daar een speciale reden voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
racinfo schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 16:52:
[...]bgttje, Bij het zien van de foto van jouw fiets valt mij op dat de motor erg schuin naar beneden gemonteerd staat, had je daar een speciale reden voor?
Kon niet anders. De dikke buis naar beneden houdt de motor laag. Eigenlijk nog nooit last mee gehad om bijv. iets te raken. Grondspeling(onderkant motor tot straat) is18cm. Mn fiets is erg hoog(1.20 mtr) dus een laag zwaartepunt is wel lekker. Ligt als een blok op de weg en je kan er ontzettend hard mee scheuren...........als je dat wil zonder te vallen.

[ Voor 22% gewijzigd door bgttje op 05-10-2016 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

De motor wordt op deze wijze wel goed gekoeld, de wind kan er geheel om heen stromen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
racinfo schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 19:01:
De motor wordt op deze wijze wel goed gekoeld, de wind kan er geheel om heen stromen ;)
idd, daarom tript ie niet als ik 15km tegen de wind(kracht 8 of 9) in met vol gas(>15A) rijd. Hij krijgt dan een geforceerde koeling. Hij is wel eens getript toen ik m nog onbegrensd had staan en steeds volgas hellingen aan t beklimmen was bij >30C. Toen hield ie er ineens mee op. Ff wachten en weer gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoekds20
  • Registratie: Mei 2012
  • Nu online
bgttje schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 11:09:
[...]

Zoek n plek waar ze het dichtst bij elkaar komen. Maakt niet uit waar. Ben benieuwd hoe je de 500W ervaart?
ok, heb wel een plek maar hoeveel mm moet er tussen de opnemer en spaakmagneet zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
5mm, moet te doen zijn. Meer mag ook maar dat adviseer ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Poezenbeest
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22-09-2024
Is de afstand van as tot magneet niet bepalend voor de berekening van de snelheid? Zat er laatst hypothetisch over te denken dat je met het verplaatsen van de magneet naar buiten toe, je de fiets ongemerkt iets kan opvoeren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Niet online
Het Poezenbeest schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 05:37:
Is de afstand van as tot magneet niet bepalend voor de berekening van de snelheid? Zat er laatst hypothetisch over te denken dat je met het verplaatsen van de magneet naar buiten toe, je de fiets ongemerkt iets kan opvoeren...
Als de snelheid van de magneet gemeten zou worden wel ja. Maar er wordt gewoon geteld hoevaak de magneet langs komt per tijdseenheid. En dat keer de wielomtrek bepaald de snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StanTheMan
dus als je een kleinere wielmaat invoert zou het kunnen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

StanTheMan schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 09:42:
dus als je een kleinere wielmaat invoert zou het kunnen..
Volgens mij wordt het dan net andersom; kleinere wiel diameter resulteert in een hogere weergave naar de motor toe, hoe groter het wiel des te lager het aantal omwentelingen over een en dezelfde afstand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StanTheMan
exact, dus je voert een kleinere wielmaat in, de motor accepteert dan meer omwentelingen voor dezelfde snelheid. In feite ga je bij meer omwentelingen bij dezelfde wielmaat wel harder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

StanTheMan schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 14:22:
exact, dus je voert een kleinere wielmaat in, de motor accepteert dan meer omwentelingen voor dezelfde snelheid. In feite ga je bij meer omwentelingen bij dezelfde wielmaat wel harder.
Het is eenvoudig met een sommetje uit te rekenen:

stel je hebt een wiel van 28" (bandmt 40x622) en een wiel van 20" (bandmt 50x406)
de omtrek van de 28" is 2.2 mtr (globaal)
de omtrek van de 20" is 1.6 mtr ( '' )

Bij een snelheid van 25 km/h en bij de 28" band is (25000 gedeeld door 2.2) rpm van 11363 (afgerond)
bij een wiel van 20" is dat in rpm (25000 gedeeld door 1.6) 15625 omwentelingen.
De wielmaat dus kliener instellen resulteert in een lagere snelheid als de omw van het wiel inderdaad geteld worden; dus moet je het groter instellen maar jammer genoeg kun je zelden hoger dan 29 inch gaan. Natuurlijk kun je ook je band wat groter kiezen maar de winst is marginaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StanTheMan
Maar het gaat er hier toch om dat de motor denkt dat je langzamer gaat zodat hij langer ondersteunt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

StanTheMan schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 16:06:
Maar het gaat er hier toch om dat de motor denkt dat je langzamer gaat zodat hij langer ondersteunt!
Ja, dus met groter instellen van je wielmaat denkt de motor dat je die 25 km/h nog niet bereikt hebt. Het getal 11363 wordt met instelling 29" en grootste bandmaat (of instelling wielomtrek) (getal wordt dan bij 25 km/h = 10869) niet gehaald en blijft de ondersteuning dus gehandhaaft. Je zal misschien, zo uit mijn hoofd 26.3 km/h halen met ondersteuning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

kleiner instellen van de wielmaat dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
Snelheid in de display veranderen is makkelijker. Dat kan bij de Bafang serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Poezenbeest
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22-09-2024
Ik hoef de wielomtrek niet aan te passen als ik de magneet dus verder van de as plaats. De tijd die de magneet nodig heeft voor een rondje wordt groter (want grotere cirkel), dus haal ik pas bij een grotere snelheid het maximaal aantal omwentelingen... Dus langer ondersteuning.

Gelukkig ben ik een cijferfetisjist en wil ik werkelijke kilometers zien, dus begin ik hier maar niet aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Het Poezenbeest schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 05:29:
Ik hoef de wielomtrek niet aan te passen als ik de magneet dus verder van de as plaats. De tijd die de magneet nodig heeft voor een rondje wordt groter (want grotere cirkel), dus haal ik pas bij een grotere snelheid het maximaal aantal omwentelingen... Dus langer ondersteuning.

Gelukkig ben ik een cijferfetisjist en wil ik werkelijke kilometers zien, dus begin ik hier maar niet aan...
Indien de magneet het aantal omwentelingen van het wiel telt heeft verplaatsen van magneet geen zin volgens mij, immers de sensor telt het aantal keren dan de magneet passeert. Dat blijft bij waar de sensor en magneet ook zit, gelijk. Het wiel draait bij de as net zo snel als bij de velg.

Ik kan deze problematiek eens uit proberen met mijn Bafangset; op display de controller exact 25 km/h instellen, vervolgens de wielmaat op 26" (het zijn 26" wielen) en dan met gps controleren of ik inderdaad 25 km/h max rijden kan. Dan de wielmaat in de controller verkleinen (naar 20") of vergroten (naar 29") en vervolgens weer op gps controleren wat de max snelheid dan is.
(wordt vervolgt)

[ Voor 53% gewijzigd door racinfo op 07-10-2016 06:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Afbeeldingslocatie: http://www.mathfunny.com/images/mathpics-mathjoke-mathmeme-pic-joke-math-meme-haha-funny-humor-pun-lol-calculator.jpg

Tip: leer het verschil tussen hoeksnelheid en omtreksnelheid.

[ Voor 14% gewijzigd door woekele op 07-10-2016 07:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06:31

Dus bij jou heeft het ventieldopje meer omwentelngen per mnuut dan het ventielschroefje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Gewoon omdat het kan. Bijzondere spaken, waar kan ik die kopen? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15-06 12:57
maartend schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 08:14:
[...]

Dus bij jou heeft het ventieldopje meer omwentelngen per mnuut dan het ventielschroefje?
Haha inderdaad. Plaats van de magneet maakt niks uit.
Zet voor de gein maar eens 2 magneten in een wiel, 1tje dichtbij de as eentje ver weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

racinfo schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 06:52:
[...]
Ik kan deze problematiek eens uit proberen met mijn Bafangset; op display de controller exact 25 km/h instellen, vervolgens de wielmaat op 26" (het zijn 26" wielen) en dan met gps controleren of ik inderdaad 25 km/h max rijden kan. Dan de wielmaat in de controller verkleinen (naar 20") of vergroten (naar 29") en vervolgens weer op gps controleren wat de max snelheid dan is.
(wordt vervolgt)
Edit
Indien de wielmaat hoger (van 26" to 29") werd ingegeven ging de fiets op de gps langzamer dan 25 km/h (ongeveer 23.x km/h) en toen ik de wielmaat verkleinde (to 20") gaf de km teller op display keurig 25 aan maar de gps 27 km/h. Fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
racinfo schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 12:50:
[...]

Edit
Indien de wielmaat hoger (van 26" to 29") werd ingegeven ging de fiets op de gps langzamer dan 25 km/h (ongeveer 23.x km/h) en toen ik de wielmaat verkleinde (to 20") gaf de km teller op display keurig 25 aan maar de gps 27 km/h.
GPS ging niet langzamer, jou eigen snelheid veranderde en de teller gaf het verkeerd aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StanTheMan
Ja, je hebt nu dus met een praktijkproef mijn korte kloppende theorie getoetst en jouw niet-kloppende lange theorie onderuit gehaald, alleen moet je het nog even toegeven :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

StanTheMan schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 14:53:
Ja, je hebt nu dus met een praktijkproef mijn korte kloppende theorie getoetst en jouw niet-kloppende lange theorie onderuit gehaald, alleen moet je het nog even toegeven :+
Ik geef alles toe maar blijf wel zitten mijn de gedachte hoe de fabriek een fabrieksfiets heeft ingesteld. Immers als ze uitgaan van een vaste afgelegde afstand bij een 28" wiel en 25 km/h (= 11363 omwentelingen van het wiel) dan zal met met een kleiner wiel over dezelfde afstand dat veel meer omwentelingen gaan worden.

Daarvan uitgaande (van die vaste waarde, zie mijn 1e berekening) blijf ik er bij dat je bij 'n instelling van 'n kleinere wielmaat niet meer maar minder ondersteuning kunt verwachten boven 25 km/h.

[ Voor 27% gewijzigd door racinfo op 07-10-2016 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

maartend schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 13:06:
[...]

GPS ging niet langzamer, jou eigen snelheid veranderde en de teller gaf het verkeerd aan
ik zie door de bomen het bos niet meer. :(

Dus nog eens
Met wielmaat hoger dan 26" gaf gps een hogere snelheid aan met 25 km/h op display
Met de wielmaat kleiner gaf gps een lagere snelheid aan dan de 25 km/h op de teller.
Of was het nou net andersom? 8)7

[ Voor 76% gewijzigd door racinfo op 07-10-2016 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Klieinere wielmaat, zelfde snelheid betekent sneller trappen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

maartend schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 17:06:
Klieinere wielmaat, zelfde snelheid betekent sneller trappen
dat hoeft niet zo te zijn, is afhankelijk van welke versnelling je voor hebt staan. De fabriek moet ergens een vaste waarde hebben staan, een bepaalde afstand in tijd met een omtrek van een wiel zoveel km'er.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Hoe zouden ze anders iets kunnen afstellen op een max snelheid van 25 km/h ?
Pagina: 1 ... 6 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.