Het grote elektrische fietsen topic - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 ... 103 Laatste
Acties:
  • 888.445 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:38
Met motorrijles leer je de druk gelijkmatig op je voorwiel op te bouwen bij het maken van een noodstop. Dat is ook logisch, want bij de start van het remmen zit er weinig gewicht op het voorwiel waardoor die door zou kunnen glijden. Dan tijdens het remmen verplaatst zich steeds meer gewicht op het voorwiel, waardoor je ook steeds harder kan remmen, omdat de kans op doorslippen afneemt.

Pas als je je gewicht al op het voorwiel hebt bij het beginnen van het remmen (bijv. je staat en leunt naar voren), kan je over de kop slaan. Anders is dat echt vrijwel onmogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Laatst online: 18:18
Als je hard remt is de remdrukverdeling bij een tweewieler eerder richting 100% voor. Natuurkunde, maar ook wel te bredeneren: Bij maximale vertraging zal het achterwiel liften en heb je geen remkracht meer doordat alle gewicht voorin zit.

20-80 is alleen als je heel zachtjes remt.

http://www.fahrtipps.de/m...remse-vorderradbremse.php

Daarom is met twee remmen tegelijk remmen in droge omstandigheden futiel. Een achterrem is vooral nuttig in de bocht en bij gladde omstandigheden wanneer je kans loopt voor de controle te verliezen (Regen, grind, etc.).

Gped remmen leer je door op een rustige weg te leren remmen met je voorrem. Je moet je schrap zetten en dan steeds harder proberen te remmen. Het zal je verbazen hoe hard je kan remmen 8)

Over de kop slaan met het voorwiel als scharnierpunt is vrijwel onmogelijk, wat wel gebeurd is dat je zelf over het stuur klapt door de krachten of dat je stuurwegklapt omdat je ongelijk kracht zet. Dat lijkt effectief op over de kop slaan. Vandaar dus dat je moet leren je schrap te zetten (en eventueel je billen naar achteren te schuiven).

Overigens is dat met kleinere wielen zoals vouwfietsen eerder een risico.

[ Voor 88% gewijzigd door roffeltjes op 18-09-2016 12:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15:17
MWDKing schreef op zondag 18 september 2016 @ 12:34:
Met motorrijles leer je de druk gelijkmatig op je voorwiel op te bouwen bij het maken van een noodstop. Dat is ook logisch, want bij de start van het remmen zit er weinig gewicht op het voorwiel waardoor die door zou kunnen glijden. Dan tijdens het remmen verplaatst zich steeds meer gewicht op het voorwiel, waardoor je ook steeds harder kan remmen, omdat de kans op doorslippen afneemt.

Pas als je je gewicht al op het voorwiel hebt bij het beginnen van het remmen (bijv. je staat en leunt naar voren), kan je over de kop slaan. Anders is dat echt vrijwel onmogelijk.
Een fiets en een motor zijn niet echt vergelijkbaar hierin. Een motor gaat al snel over de 100kg, een fiets over de 20kg is vreemd.
Tevens zit je op een fiets hoger.

Dit alles zorgt ervoor dat het grootste gedeelte van het gewicht supermobiel op het voertuig zit. Daarom kan je bij een harde remactie op het voorwiel heel snel over het stuur gaan.
Dit is echter door je gewicht naar achter te brengen makkelijk te compenseren.

Bij een motor ligt de helft van het gewicht (of meer bij zwaardere motoren) op de lijn tussen de assen. Oftewel voordat dat omhoog komt is er sprake van veel grotere krachten.

[ Voor 3% gewijzigd door Torched op 18-09-2016 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-02-2022

racinfo

E-MTB

MWDKing schreef op zondag 18 september 2016 @ 12:34:

Heel verklaarbaar dus wanneer ik van achteren rem dat mijn voorvering voelbaar wordt ingedrukt terwijl bij gebruik van de voorrem dat minder merkbaar is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MWDKing
  • Laatst online: 16:38
racinfo schreef op zondag 18 september 2016 @ 13:21:
[...]
Heel verklaarbaar dus wanneer ik van achteren rem dat mijn voorvering voelbaar wordt ingedrukt terwijl bij gebruik van de voorrem dat minder merkbaar is.
Dat het anders voelt geloof ik wel, maar als het anders IS, dan moet Newton misschien zijn theorie herzien ;)

Het kan overigens wel dat je voorvork verder indrukt bij het gebruik van je achterrem. Dit gebeurd namelijk als de vertraging dan groter is dan wanneer je met je voorrem remt. Dus als je harder achter remt, dan dat je voor remt, dan zal ook je voorvork verder indrukken. (Het gaat om de negatieve versnelling van je lichaam).

Maar normaliter rem je achter minder hard, omdat je druk op je voorwiel groter is dan het remmen. Maargoed, kijk maar een in een dynamica boek of kijk wat videos op youtube.

[ Voor 3% gewijzigd door MWDKing op 18-09-2016 13:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
bgttje schreef op zondag 18 september 2016 @ 11:37:
[...]
80/20........nou zo voelt het niet, eerder andersom. Achter is natuurlijk topzwaar. En ik zit kaarsrecht op de fiets ook met remmen.
Als je goed remt komt je achterwiel domweg los, daarom moet je feitelijk je gewicht ook nog eens naar achter gooien (liefst achter je zadel gaan hangen). Ultimo is er niks aan te te houden en maak je domweg een stoppie. De achterrem doet echt geen zak als je fors doorremt, desondanks is ook daar remmen nooit onverstandig, hij werkt mee zolang er nog iets van grip is.

Progressief de remdruk opbouwen is altijd goed, hoewel vrijwel niemand dat in een noodscenario doet, zeker niet op een fiets of motor. Daarom is die ABS op een motor echt enorm fijn, ik ben bezig met de lessen, ik wil gewoon ABS op m'n eigen fiets straks :)

[ Voor 17% gewijzigd door neographikal op 18-09-2016 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

MWDKing schreef op zondag 18 september 2016 @ 13:35:
[...]

Dat het anders voelt geloof ik wel, maar als het anders IS, dan moet Newton misschien zijn theorie herzien ;)

Het kan overigens wel dat je voorvork verder indrukt bij het gebruik van je achterrem. Dit gebeurd namelijk als de vertraging dan groter is dan wanneer je met je voorrem remt. Dus als je harder achter remt, dan dat je voor remt, dan zal ook je voorvork verder indrukken. (Het gaat om de negatieve versnelling van je lichaam).

Maar normaliter rem je achter minder hard, omdat je druk op je voorwiel groter is dan het remmen. Maargoed, kijk maar een in een dynamica boek of kijk wat videos op youtube.
Ik wist dat ik een bijzondere fiets heb, maar alle gekheid op een stokje: ik drukte mij verkeerd uit; het is net andersom dat ik schreef. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05-08 11:46
Als ik alleen de achterrem gebruik sta ik eerder stil in meters dan als ik alleen de voorneem gebruik. Het is niet anders. Leuk al die theorieën hier maar bij mij schijnbaar nvt. Het zwaartepunt zit echt achter het midden bij mij en ik duik ook niet naar voren als ik hard rem. :?

[ Voor 22% gewijzigd door bgttje op 18-09-2016 22:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
Jij zit verkeerd om op je fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
BGGTje, naast dat Newtons theorie voor de rest van de wereld wel werkt, wij hebben het juist over de praktijk

Of je nu voor of achter remt, het is absoluut onmogelijk dat je gewicht niet naar voren schuift, tenzij je lichaam is gemaakt van rigide staal. Zeker met de vertraging die jij claimt (op vooral je achterband?) is dit 100% zeker merkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
neographikal schreef op zondag 18 september 2016 @ 17:09:
[...]

Als je goed remt komt je achterwiel domweg los, daarom moet je feitelijk je gewicht ook nog eens naar achter gooien (liefst achter je zadel gaan hangen). Ultimo is er niks aan te te houden en maak je domweg een stoppie. De achterrem doet echt geen zak als je fors doorremt, desondanks is ook daar remmen nooit onverstandig, hij werkt mee zolang er nog iets van grip is.

Progressief de remdruk opbouwen is altijd goed, hoewel vrijwel niemand dat in een noodscenario doet, zeker niet op een fiets of motor. Daarom is die ABS op een motor echt enorm fijn, ik ben bezig met de lessen, ik wil gewoon ABS op m'n eigen fiets straks :)
Het ABS is eigenlijk alleen maar nuttig als je een vervuild of nat wegdek hebt en als je wilt remmen in een bocht. In alle andere gevallen bereikt je zonder ABS een grotere remvertraging als je tot net voor het blokkeerpunt remt.
Voordat je gaat remmen in een bocht, raad ik je aan om eerst een voortgezette rijopleiding te volgen, waarbij dit goed uitgelegd wordt en waar je ruimte krijgt om dit op een afgesloten circuit te oefenen. Het vereist namelijk een techniek die je goed onder de knie moet krijgen. Als je die eenmaal onder de knie hebt, zul je zien dat het onzin is dat je niet in een bocht kunt remmen met een motorfiets.

Er zijn trouwen ook al ontwikkelingen aan de gang voor een ABS op de e-bike, maar of de kosten daarvan binnen de perken blijven???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
roffeltjes schreef op maandag 19 september 2016 @ 07:38:BGGTje, naast dat Newtons theorie voor de rest van de wereld wel werkt, wij hebben het juist over de praktijk Of je nu voor of achter remt, het is absoluut onmogelijk dat je gewicht niet naar voren schuift, tenzij je lichaam is gemaakt van rigide staal. Zeker met de vertraging die jij claimt (op vooral je achterband?) is dit 100% zeker merkbaar.
Tuurlijk zet je je af op jouw stuur maar je lichaam gaat echt niet naar voren. Jouw gewicht waarschijnlijk wel.
Ik fiets altijd vanuit mijn middel, niet met mijn bovenlijf. Ik pomp ook niet.
Mijn fiets kan heel hard remmen en dat is voor mijn veiligheid/mijzelf genoeg. Mij vrouw's Stella Modena heeft voor een V-brake en achter een te kleine rollerbrake en die remt niet beter dan mijn fiets. Behalve dat............de remblokjes snel slijten. Ik doe er bij mijn remmen om de zoveel tijd wat rollerbrake vet in.

PS wat ik t meeste ervaar is komende vanuit een hoekhuis met een stoep tussen het hoekhuis en de weg en een auto die net voorbij rijdt en dan op tijd kunnen stoppen. De breedte van de stoep is voor mij dan genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13-09 22:05
Zo zo het wordt volgens mij een beetje emotioneel qua remmen. 😊
Tuurlijk zijn er zeker verschillen in remcapaciteit tussen voor en achter.
Het aantal noodstops wat ik in het afgelopen half jaar heb moeten maken is misschien 1of 2x hooguit met de speedbike. Moet wel eerlijk zeggen dat ik wel een defensieve fietser ben.
Tot nu toe nooit geen echt gekke dingen meegemaakt maar het ligt altijd op de loer en altijd op momenten dat je het juist niet verwacht.

Zeker in de regen ☔ gebruik ik mijn voor rem zo lichtjes mogelijk. Dan kun je nog wat ontwijken en voorkom je dat je ten val komt. Er hoeft maar 1 klein steentje op de weg te liggen en je ligt al op je snuit.
@ peatsmoke heb je daar misschien een linkje van over dat A.B.S. gebeuren voor op de fiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Wat ik nog mis in deze rem discussie is het band oppervlak. Ik heb op mijn mtb schwalbe landcruiser plus banden, voor en achter, voor met een druk van 3 en achter 5 bar. Mijn inziens speelt het bandoppervlak en de spanning ervan ook een grote rol bij de rem (en mogelijke slip) activiteiten.

Het contact met het wegdek, en welk wegdek bijv. asphalt, klinkers of steltonplaten bepaald ook je rem capaciteiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Registratie: Oktober 2015
  • Niet online
@racinfo, ben benieuwd waarom jij voor Schwalbe Landcruiser Plus banden hebt gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Wat het remmen met een fiets/e-bike (schijfremmen) betreft, ik rem altijd eerst licht op het achterwiel en vrijwel gelijktijdig forser met de voorrem.

Het overkomt mij weleens dat ik wat té snel de bocht inga, dat corrigeer ik altijd en uitsluitend met mijn achterrem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

- oblomov - schreef op maandag 19 september 2016 @ 16:57:
@racinfo, ben benieuwd waarom jij voor Schwalbe Landcruiser Plus banden hebt gekozen.
Hoofdzakelijk voor de grip op ruw terrein zoals bos, zand en klinker wegen. Ik liet mij verleiden door de uitleg van de fabrikant dat deze banden zich ook uitstekend lenen voor gebruik op de normale fietspaden, dus een all-round band voor alle omstandigheden.
Ik fiets er prima mee en kan dan ook gerust bij uitwijken voor mede weggebruikers naast het fietspad ermee uit den voeten! Geen spijt gehad tot nu toe van mijn keuze. :9

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:19
Leuk plaatje van het ochtendritje vanmorgen:

Afbeeldingslocatie: https://scontent-frt3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/14344232_1240713779324693_1761823643256618433_n.jpg?oh=04759dd8ef6b97479ba57e287e2a340a&oe=58730BC3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
racinfo schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 08:20:
Hoofdzakelijk voor de grip op ruw terrein zoals bos, zand en klinkerwegen. Ik liet mij verleiden door de uitleg van de fabrikant dat deze banden zich ook uitstekend lenen voor gebruik op de normale fietspaden, dus een all-round band voor alle omstandigheden.
Ik fiets er prima mee en kan dan ook gerust bij uitwijken voor mede weggebruikers naast het fietspad ermee uit den voeten! Geen spijt gehad tot nu toe van mijn keuze. :9
Wat je schrijft over grip op ruw terrein zoals bos, zand en klinkerweg komt overeen wat er op de website van Schwalbe over deze band staat en als jij bovendien tevreden bent wat het overige betreft wil en kan ik dat zeker niet bestrijden. Echter, ook uitgaande van hetgeen de fabrikant beweerd, lijkt mij de Schwalbe Marathon Mondial een betere all-round band.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/STUKmFVcOzDuL0U2I1FrUBTT/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-09 21:01
Vlassie1980 schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 09:01:
Leuk plaatje van het ochtendritje vanmorgen:

[afbeelding]
Nou dacht ik dat ik de mooiste fietsroute van Nederland had, maar ik zie dat jij ook in de prijzen valt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
dcl! schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 12:49:
[...]

Nou dacht ik dat ik de mooiste fietsroute van Nederland had, maar ik zie dat jij ook in de prijzen valt :)
Dit is tussen Koudekerk aan de Rijn en Hoogmade. In de verte zie je de radiotoren van Alphen a/d Rijn :)
Mag inderdaad niet klagen met deze route, dwars door het Groene Hart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

- oblomov - schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 12:42:
[...]

Wat je schrijft over grip op ruw terrein zoals bos, zand en klinkerweg komt overeen wat er op de website van Schwalbe over deze band staat en als jij bovendien tevreden bent wat het overige betreft wil en kan ik dat zeker niet bestrijden. Echter, ook uitgaande van hetgeen de fabrikant beweerd, lijkt mij de Schwalbe Marathon Mondial een betere all-round band.

[afbeelding]
Ik kocht de MTB/ATB 2e hands, achter zat een nog heel redelijke Schwalbe LP maar de voorband (ook ander type) was aan vervanging toe. Ik ben toen gaan zoeken naar deze Schwalbe band en van wat ik over las deed mij besluiten om van dit type dus ook de voorband te vervangen.

Ongetwijfeld zijn er nog betere banden maar daar zocht ik dus niet naar.

Edit/
Ik zie dat de prijs 2x zo hoog is van deze band, ik betwijfel of ik ervoor gekozen had.
Vlassie1980 schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 12:55:
[...]

Dit is tussen Koudekerk aan de Rijn en Hoogmade. In de verte zie je de radiotoren van Alphen a/d Rijn :)
Mag inderdaad niet klagen met deze route, dwars door het Groene Hart.
Is dat langs Woubrugge, door de Vierambachtspolder? Een halve eeuw geleden reed ik daar vaak van Leimuiden naar school in Alphen a/d Rijn doorheen (niet met echt veel plezier :( ).

[ Voor 23% gewijzigd door racinfo op 20-09-2016 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Is dat langs Woubrugge, door de Vierambachtspolder? Een halve eeuw geleden reed ik daar vaak van Leimuiden naar school in Alphen a/d Rijn doorheen (niet met echt veel plezier :( ).
Net onder Woubrugge, dit is de Ruige Kade. Mijn wiel staat wel die kant op maar mijn route loopt niet zo. Was voor het plaatje mooier om de fiets zo neer te zetten 8)

Ik rij via Hoogmade en door naar Roelofarendsveen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karazz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15:06
Vraagje aan de bezitters van een speed pedelec met kenteken. Wat betalen jullie ongeveer p/m aan verzekering en wat heb je daarvoor?

Ik heb voor mijn vakantie vluchtig een verzekering bij de ANWB afgesloten maar schrok nogal van de prijs daar. Een basis verzekering was iets van 5 euro per maand, wilde je daar een diefstal verzekering bij zat je al op 25 euro per maand en een all-risk is iets van 40 euro per maand. Dit zijn vaste prijzen en onafhankelijk van eventuele schadevrije jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
De anwb wou mijn fiets niet verzekeren (te duur), maar bij Enra betaal ik 200 euro per jaar (all risk).
Das dus wel een heel stuk lager dan de genoemde bedragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karazz
Dat scheelt al een heel stuk inderdaad. Ik wist niet zeker of de anwb-pech-onderweg service los af te sluiten was, bleek van wel. Iets van 45 euro p/j en ze komen je band plakken of brengen je naar huis/werk. Leek me wel de moeite, zodoende ben ik bij de anwb terecht gekomen. Kwam er daarna alleen achter dat deze service los staat van de verzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Niet online
BIj de Enra heb ik ook pech hulp (brengen je fiets thuis/werk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
racinfo schreef op maandag 19 september 2016 @ 10:53:
Wat ik nog mis in deze rem discussie is het band oppervlak. Ik heb op mijn mtb schwalbe landcruiser plus banden, voor en achter, voor met een druk van 3 en achter 5 bar. Mijn inziens speelt het bandoppervlak en de spanning ervan ook een grote rol bij de rem (en mogelijke slip) activiteiten.

Het contact met het wegdek, en welk wegdek bijv. asphalt, klinkers of steltonplaten bepaald ook je rem capaciteiten.
Klinkers is altijd mooi glijden als het regent :9

Kan je veel lol hebben met alleen achterrem gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Torched schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 17:14:
[...]
Klinkers is altijd mooi glijden als het regent :9
Kan je veel lol hebben met alleen achterrem gebruiken
Wat glijden betreft gaan we nu in de herfst weer een gevaarlijke tijd tegemoet, de fietspaden in de bossen liggen nu al vol met bladeren en vooral 's morgens is dat al funest bij remmen (zowel voor als achter) met de fiets.
Vlassie1980 schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 14:14:
[...]
Net onder Woubrugge, dit is de Ruige Kade. Mijn wiel staat wel die kant op maar mijn route loopt niet zo. Was voor het plaatje mooier om de fiets zo neer te zetten 8)
Ik rij via Hoogmade en door naar Roelofarendsveen.
Via RAVeen Zuid en dan via het voetveer (pontje) naar Woubrugge en via de weg langs dat brede water naar Alphen, heb ik ook nog enige tijd gedaan (in 1959) toen mijn ouders na Leimuiden in de Veen gingen wonen.

[ Voor 40% gewijzigd door racinfo op 20-09-2016 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
DanTm schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 15:10:
BIj de Enra heb ik ook pech hulp (brengen je fiets thuis/werk).
Ik ga niet meer naar de Enra, als er wat is met je fiets of hij wordt gejat ben je verplicht om het bij je originele fietsenmaker op te laten lossen dan wel daar de nieuwe fiets te bestellen. Als dat daar niet lekker bevalt zit je er weer aan vast.

Er zijn alternatieven die niet duurder zijn maar die wat dat betreft flexibeler zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
racinfo schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 17:26:
[...]
Wat glijden betreft gaan we nu in de herfst weer een gevaarlijke tijd tegemoet, de fietspaden in de bossen liggen nu al vol met bladeren en vooral 's morgens is dat al funest bij remmen (zowel voor als achter) met de fiets.
Spreek me niet van de natte wildroosters. Met alleen sturen kan je daar al mooi mee op de snuit gaan.
Ja, dat is praktijkervaring :+

• Peatsmoke
  • Niet online
zonnefreak schreef op maandag 19 september 2016 @ 10:25:
@ peatsmoke heb je daar misschien een linkje van over dat A.B.S. gebeuren voor op de fiets?
Er is nog wel meer over te vinden, maar hier staat een link....
;)

• karazz
neographikal schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 19:27:
[...]

Ik ga niet meer naar de Enra, als er wat is met je fiets of hij wordt gejat ben je verplicht om het bij je originele fietsenmaker op te laten lossen dan wel daar de nieuwe fiets te bestellen. Als dat daar niet lekker bevalt zit je er weer aan vast.

Er zijn alternatieven die niet duurder zijn maar die wat dat betreft flexibeler zijn.
Zou je toe willen lichten welke alternatieven dat zijn?

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13-09 22:05
Dank je wel. :)

Even nog een ander puntje. Aangezien de Speedbike vanaf volgend jaar gezien word als een bromfiets, zou je dan dit voertuig ook daadwerkelijk kunnen verzekeren als een bromfiets.
Misschien dat de premies dan een stukje gunstiger uitvallen dan wat nu een speedbike verzekering kost per jaar. Je kunt het voordeel hebben van de no claim korting. (tis maar een gedachte spinseltje) ;)

• karazz
Op de meeste websites kies je eerst een bromfietsverzekering en vervolgens voor een high speed elektrische fiets die je wil verzekeren. Helaas blijken nog niet alle websites fatsoenlijk voorbereid op het berekenen van de premie voor een high speed pedelec en word ik regelmatig doorverwezen naar het telefoonnummer van de helpdesk.

Daarnaast lijkt het me niet wijs om je fiets als iets anders te verzekeren. Mocht er een keer iets aan de hand zijn en de verzekering blijkt niet overeen te komen met het verzekerde denk ik dat dat je besparing per/maand zo weg is nog los van al het gedoe dat erbij zal komen kijken...

• neographikal
  • Niet online
karazz schreef op woensdag 21 september 2016 @ 08:06:
[...]

Zou je toe willen lichten welke alternatieven dat zijn?
Unive, Unigarant, ANWB, zijn er vast nog wel meer.

• karazz
Had het er juist over dat de ANWB zo duur is, zelfde verhaal met Interpolis en Unigarant. Ben nog even de optie aan het bekijken om bij de HEMA te verzekeren.

Maar het lijkt er op dat vrijwel alle verzekeringen al snel rond de 25 euro zitten met wa+diefstal terwijl enra rond een 10tje zit met all-risk (inclusief diefstal).

Vind het verschil zo ontzettend groot...

• Peatsmoke
  • Niet online
zonnefreak schreef op woensdag 21 september 2016 @ 10:34:
[...]

Dank je wel. :)

Even nog een ander puntje. Aangezien de Speedbike vanaf volgend jaar gezien word als een bromfiets, zou je dan dit voertuig ook daadwerkelijk kunnen verzekeren als een bromfiets.
Misschien dat de premies dan een stukje gunstiger uitvallen dan wat nu een speedbike verzekering kost per jaar. Je kunt het voordeel hebben van de no claim korting. (tis maar een gedachte spinseltje) ;)
De verzekering wordt afgesloten aan de hand van de gegevens op je kentekenbewijs, dus die constructie werkt niet.

• racinfo

racinfo

E-MTB

karazz schreef op woensdag 21 september 2016 @ 13:54:
Had het er juist over dat de ANWB zo duur is, zelfde verhaal met Interpolis en Unigarant. Ben nog even de optie aan het bekijken om bij de HEMA te verzekeren.

Maar het lijkt er op dat vrijwel alle verzekeringen al snel rond de 25 euro zitten met wa+diefstal terwijl enra rond een 10tje zit met all-risk (inclusief diefstal).

Vind het verschil zo ontzettend groot...
ASR is nog niet genoemd, schijnt ook voordelig te zijn met allrisk verzekeringen.

https://www.asr.nl/Partic...contact-met-adviseur.aspx

[ Voor 6% gewijzigd door racinfo op 22-09-2016 08:17 . Reden: url asr ]

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

maartend schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 09:58:
[...]

verdre ziet die razer er wel goed uit.
Enkel de zit, ik zie dat de stuurpen verstelbaar is, maar zij heeft eigenlijk zo'n stuur nodig dat niet recht is. En om dat er nou gewoon op te zetten maakt zo'n model vaak zo lelijk.

Maar oke, heb nu op lijstje
Giant elegance E+1 (rollerbrakes Vergroot?)
Batavus Razer (geen rechtopzit, toch wel erg belangrijk ivm rugproblematiek, magura HS-11)
Amslod Aston (samsung accu, onbekend bekend merk, slechte hulpreviews, valt dus af)
Merida Espresso City 408 (Tektro en Suntour materiaal, komt er op mijn MTB nooit op)
Batavus Stream (velgremmen, dus hogere slijtage bij dit gewicht)

Mis ik er nog?
Wellicht is de Giant Prime E+2 Disc nog iets? Schijfremmen en Yamaha-motor. Iets minder sportief dan de Razer, maar ook niet opoe. Wel headshock zo te zien, maar ik heb geen idee of dat 'erg' is eerlijk gezegd :)

[ Voor 4% gewijzigd door woekele op 21-09-2016 18:07 ]

• maartend
  • Nu online
woekele schreef op woensdag 21 september 2016 @ 18:05:
[...]
Wel headshock zo te zien, maar ik heb geen idee of dat 'erg' is eerlijk gezegd :)
Thnx. Wel even nazoeken voor meer info over die headshock. Zoals gezegd, heb dat ook op mijn Cannondale MTB gehad en dat vertrouw ik.

• StanTheMan
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-09 10:42
Zag dat er nog niet echt ervaringen waren uitgewisseld over de Hövding Fiets Airbag. Ik heb er een besteld en is in mijn geval wel een fijn alternatief voor gebruik op de Qwic.
Tijdens m'n woonwerk ritjes rijd ik toch wel vaak tussen 30-40 en dan is hoofdbescherming toch wel verstandig. Mooi compromis tussen veiligheid en geen helm willen dragen tijdens woonwerk fietsritten (met wielrennen doe ik het uiteraard wel).
Bijkomend voordeel lijkt ook te zijn dat het eigenlijk beter zou beschermen dan een helm, helaas zie ik in het ziekenhuis nog steeds ernstig hoofdletsel ondanks fietshelmen (boven 25 km/u is de klap gewoon te groot).
Nadeel: als hij uit is geklapt, is hij onbruikbaar. En kost toch bijna 300 euro... (hoewel iedereen met restletsel vast een meervoud zou willen betalen om het terug te draaien).

Bekijk de website en filmpjes voor alle vragen die je hebt over het wel- of niet uitklappen als je het interessant vindt! Ze hebben serieuze en grappige tests uitgevoerd om dit te laten zien.

www.hovding.com

Mijn fiets is trouwens verzekerd bij Allianz, inclusief pechhulp.

[ Voor 6% gewijzigd door StanTheMan op 21-09-2016 22:58 ]

• karazz
racinfo schreef op woensdag 21 september 2016 @ 16:46:
[...]
ASR is nog niet genoemd, schijnt ook voordelig te zijn met allrisk verzekeringen.
StanTheMan schreef op woensdag 21 september 2016 @ 22:52:
Mijn fiets is trouwens verzekerd bij Allianz, inclusief pechhulp.
Ik zie bij Allianz en ASR enkel de mogelijkheid om een gewone e-bike te verzekeren, niet de speed pedelec. Welke verzekering hebben jullie als ik vragen mag?

Blijft een lastige materie overigens, wat nu als ik een 'gewone' e-bike verzekering afsluit voor mijn speed pedelec? Ben ik dan niet verzekerd? Of hoe zit dat?

Zie op de website van de consumentenbond dat je een verplichte WA-verzekering nodig hebt, die kun je alleen op kenteken laten zetten dus zal ik altijd een bromfietsverzekering af moeten sluiten. Logisch ook eigenlijk, aan een kentekenplaat hoort een verzekering te hangen, anders kun je sowieso al een boete verwachten...

Van de consumentenbond:
Een speed pedelec is een snellere e-bike. Hierdoor valt deze fiets onder de verplichte aansprakelijkheidsverzekering (WA-verzekering) en heb je een bromfietsrijbewijs nodig. Vanaf 2017 valt deze fiets onder de bromfietswet, omdat er snelheden tot 45 km per uur mee gemaakt kunnen worden. Ook moet je een bromfietshelm dragen, een bromfietskenteken hebben en op de rijbaan rijden. Voor gewone e-bikes geldt dit niet en is een WA-verzekering dus niet verplicht. Verzekeraars hebben besloten om e-bikes onder de aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren (AVP) te laten vallen.

[ Voor 59% gewijzigd door karazz op 22-09-2016 08:12 ]

• racinfo

racinfo

E-MTB

karazz schreef op donderdag 22 september 2016 @ 08:04:
[...]

[...]

Ik zie bij Allianz en ASR enkel de mogelijkheid om een gewone e-bike te verzekeren, niet de speed pedelec. Welke verzekering hebben jullie als ik vragen mag?

Blijft een lastige materie overigens, wat nu als ik een 'gewone' e-bike verzekering afsluit voor mijn speed pedelec? Ben ik dan niet verzekerd? Of hoe zit dat?

Zie op de website van de consumentenbond dat je een verplichte WA-verzekering nodig hebt, die kun je alleen op kenteken laten zetten dus zal ik altijd een bromfietsverzekering af moeten sluiten. Logisch ook eigenlijk, aan een kentekenplaat hoort een verzekering te hangen, anders kun je sowieso al een boete verwachten...

Van de consumentenbond:

[...]
Per 1 januari as. wordt de speed-pedelec beschouwd als een bromfiets en is alleen een bromfiets verzekering nog mogelijk. Je moet dan ook een geel bromfiets kenteken voeren; de blauwe vervallen in alle gevallen.

[ Voor 4% gewijzigd door racinfo op 22-09-2016 08:21 ]

• roffeltjes
woekele schreef op woensdag 21 september 2016 @ 18:05:
[...]

Wellicht is de Giant Prime E+2 Disc nog iets? Schijfremmen en Yamaha-motor. Iets minder sportief dan de Razer, maar ook niet opoe. Wel headshock zo te zien, maar ik heb geen idee of dat 'erg' is eerlijk gezegd :)
Er is fundamenteel niks mis met headshock, mits en indien het dusdanig is geproportioneerd dat je er wat aan hebt en dat het heel blijft.

Giant gebruikt een veel groter veerelement dan Gazelle/Sparta etc.

• JellBro
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22-05 08:39
Qua verzekeringen:

Ik heb de ENRA speed pedelec verzekering [all risk] en heb die ook al nodig gehad.

In maart ben ik aangereden toen ik geen voorrang kreeg [kwam van rechts].

Alles is door ENRA keurig voor mij geregeld.

Qua nummerplaat:

Bij de RDW zijn voertuigen gekeurd en hebben een bord gekregen. Om een nieuw bord
te krijgen zou de fiets opnieuw gekeurd moeten worden, is mij verteld.
Dat zou nu eenmaal de wet zijn.
Bestaande borden blijven dan gewoon op de fiets en nieuwe krijgen dan de gele.
Zo stond het geloof ik ook eens op fietsberaad.nl

Met de huidige regering en alle bijbehorende capriolen, verbaas ik me echter niet
als ze toch nummerborden gaan opsturen.

• Torched
https://www.rdw.nl/Partic...s-voor-speed-pedelec.aspx

Heeft u een speed pedelec met blauwe kentekenplaat?
Dan hoeft u niets te doen. U krijgt vanzelf een brief van de RDW met daarin de te volgen procedure. Vervolgens heeft u tot 1 juli 2017 de tijd om een gele kentekenplaat aan te vragen. Dat kost u niets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Resumerend: na 1 juli 2017 rijdt er niets meer bloothoofds op de weg met een blauwe plaat; geen scooter, geen snorfiets en ook geen speed-pedelec :( meer.
De gewone e-bikes met max. 25 km/h blijven zoals ze nu zijn, zonder kenteken en of helm :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

huh? snorfiets blijft gewoon snorfiets toch? Dus geen helm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JellBro
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22-05 08:39
Resumerend 2 :

Na 1 juli 2017 moet je meer betalen [WA + verzekering] voor dezelfde fiets, die dan gezien wordt als brommer.

Dit gebaseerd op angst gevoelens i.p.v. feiten en cijfers.

Lees een tijdje op fietsberaad [als je het volhoudt] dan krijg je een gevoel van het sfeertje rondom
speedpedelecs en dit is dan een adviesorgaan? [Moet ineens denken aan de donorwet...]

Het is ook beter voor de schatkist om iedereen die nu fietst weer terug de auto in te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

zolang alle snorfietsers stiekem 40 rijden en daar niet op gehandhaaft wordt... mag ik hopen dat ze ook niet gaan controleren op opgevoerde ebikes... maarja, je weet het nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Snorfiets blijft snorfiets mits hij of zij max 25 km/h rijdt, anders in overtreding. Ik heb het hele verhaal eens opgezocht en de link ernaar staat hierna:

https://www.rijksoverheid...s-inzake-de-speed-pedelec

[ Voor 18% gewijzigd door racinfo op 23-09-2016 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
Naja de meeste stennis is omdat je te maken hebt met een combinatie van 2 factoren

De eerste is populatie van het fietspad. Hoe vol is het, ik heb zelf te maken met een fietspad wat meestal leeg is op een verdwaalde fietser na. Dan maakt het niet echt uit als je 80 gaat. Er is ruim de ruimte om in te halen e.d. Op een vol fietspad in het centrum is het anders. Dan is 25 max helemaal niet zo gek. Want dat is voor de meeste mensen goed te doen.

Tweede factor is de breedte van het fietspad. Op een breed fietspad met een 45 inhalen is niet zo'n probleem. Maar het wordt minder leuk als je krap naast elkaar kan fietsen. En dan is een snelheidsverschil van 20~25 km/u toch een stuk minder leuk.

Het grootste probleem in mijn ogen is dat we dus een stuk wetgeving gaan krijgen waar op beide factoren uitgegaan wordt van de meest slechte situatie. Beetje jammer weer.
woekele schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 17:00:
zolang alle snorfietsers stiekem 40 rijden en daar niet op gehandhaaft wordt... mag ik hopen dat ze ook niet gaan controleren op opgevoerde ebikes... maarja, je weet het nooit.
Zover ik weet is dat omdat politie geen mensen heeft om dat te controleren.
Maarrrr nieuwsflits

http://binnenland.eenvand...grotingstekort_te_dichten
Dat is dan op auto's gefocust maar houd het maar in je achterhoofd.
Wat een mooie wereld leven we in :*)

[ Voor 25% gewijzigd door Torched op 23-09-2016 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Als je drukke fietspaden wil zien, kom een keer naar Wageningen, zo extreem heb ik het nog niet meegemaakt. Letterlijk honderd+ meter file met 4-5 fietsers brede rijen voor het stoplicht. Heel apart, de gemeente gaat nu ook een tunnel aanleggen waarschijnlijk.

• Het Poezenbeest
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22-09-2024
http://www.volkskrant.nl/...ets-te-belasten~a4380470/

#voorwienietwildokken: een pleidooi voor het invoeren van belasting op basis van gewicht... Raad eens wie er geniemd wordt als zwaargewicht, naast de bakfiets?

• racinfo

racinfo

E-MTB

Als je het artikel van de overheid leest dan bemerk je dat de verantwoordelijkheid vooral bij de wegbeheerder wordt gelegd of je als speed-pedelec berijder wel of niet van het fiets/brompad gebruik moet maken. De wegbeheerder moet zorgen bij drukke (provinciale) wegen dan er een deuglijk fiets/brompad wordt aangelegd waardoor de speed-pedelec geen gebruik behoeft te maken van de openbare rijbaan.

De speed-pedelec moet/mag dan (buiten de bebouwde kom) met 40 km/h geruisloos de moedertjes met 2 kindjes op het fiets/brompad passeren met een snelheidsverschil van ruim (schatting) 20 km/h. Eigenlijk veranderd er dan niets tov de huidige situatie, dat gebeurt nu toch ook? En dan hebben we het nog niet over de snelle wielrenners, over die groep lees je nergens iets. Dat de speed-pedelecer straks een helm op heeft en of een geel kenteken heeft veranderd niets aan deze gevaarlijke situatie voor deze (zonder helm rijdende) moedertjes. Deze hele wetgeving houdt hier dus totaal geen rekening mee. Veiliger voor de speed-pedelecer.. ja maar niet voor dat moedertje met 2 kindjes op stuur en achterzitje.

Het grootste bezwaar in deze situatie is volgens mij de geruisloosheid waarmee dat passeren gebeurt; je hoort de speed-pedelect niet achter je aankomen in tegenstelling met de te hard rijdende scooter, snorfiets of gewone bromfiets; die hoor je meestal wel aankomen en kun je tijdig je keurig aan de rechterzijde van het fiets/brompad vervoegen waardoor er een veilige situatie aanwezig is.

Van schooljeugd op de fiets met grote bak voorop is bekend dat je nooit zeker kunt zijn dat zij keurig aan de rechterzijde van het de rijbaan blijven en kun je als snelle e-biker dus hier rekening mee houden (denk ik, want ik heb al meermalen meegemaakt dat e-bikers in aanvaring kwam met deze groep weggebruikers), immers er is dan sprake van een groot snelheidsverschil. Of dat gebeurt met huidige e-bikers met 25 km/h of straks met 40 km/h rijdende speed-pedelecs zal een nog groter verschil gaan uitmaken.

Ik zou niet weten hoe de veiligheid voor deze groepen te verhogen is, je kan toch moeilijk verwachten dat iedere fietser met een lederen pak en valhelm de weg op gaat :( .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes
Het Poezenbeest schreef op zaterdag 24 september 2016 @ 05:30:

#voorwienietwildokken: een pleidooi voor het invoeren van belasting op basis van gewicht... Raad eens wie er geniemd wordt als zwaargewicht, naast de bakfiets?
Ik kan het artikel niet lezen, maar ik ga ervan uit dat het de ebike is |:(

Een hartekreet waarbij net als de dronken Range Rover bestuurder de PC hooft, de ebiker de fietspaden onveilig maakt. De redacteur weet zoals wel vaker totaal niet waarover hij het heeft. Dat is altijd het probleem met commentaar op fietsen: de schrijvers doen niet aan wielrennen, hebben geen bakfiets, hebben geen ebike etc.etc.

Er wordt altijd geschreven vanuit een vijand beeld. "Zij hinderen mij"

Feit is dat fietsen voor onze maatschappij de voordelen tov autorijden gigantisch zijn. Los van het milieu probleem, we kijken naar obesitas, files, congestie in onze binnensteden, lawaai. etc. etc.

De nadelen van fietsen zijn vrij inzichtelijk, het is een kwetsbare verkeersdeelnemer. Maar hoe erg is het probleem? Het leven is extreem veilig, elk risico uitbannen gaat het leven niet mooier maken. Dat is geen emotionele hartekreet, fietsen is statistisch gezien een stuk veiliger dan klussen en ik hoop toch echt dat we dat allemaal de vrijheid houden dat lekker zelf te doen.

En als we dan toch zij tegen wij gaan doen:

Het risico voor fietsers (en voetgangers) zit hem niet in de fietser of voetganger, het grote probleem zit hem in... de auto. En dan hebben we het niet eens over de disproportionele inversteringen in infrastructuur Als de fietsinfra verbeterd wordt met een relatief klein bedrag zal het aantal ongevallen ook dalen. Een veilig fietspad kost hilarisch veel minder dan een snelweg.

Een artikel zoals in de Volkskrant waarin fietsen in welke vorm dan ook als probleem wordt gezien wat belast moet worden is tenenkrommend. Maar dit is wel de houding van de pers en de wetgever. Ze weten eigenlijk niet wat ze aan moeten met fietsers:

- Openbaar vervoer? Zon fiets is lastig. Je kan wel een fietswagon maken, maar dat kost zitplaatsen. We verbieden het om ze mee te nemen.
- We graven een snelweg dwars door de Bijlmer? We laten de fietsers een paar jaar kilometers omrijden waarbij er totaal niet is gedacht aan schoolgaande kinderen. Een van de omwegen gaat dwars door het parkeergebied van het winkelcentrum... ja, dat is wel gevaarlijk.
- We bouwen een woonwijk? We laten de fietsers een paar jaar kilometers omrijden waarbij er totaal niet is gedacht aan schoolgaande kinderen. (Mijn kinderen kunnen momenteel gewoon niet normaal naar school fietsen. Een paar jaar!!!!). Voor autos zijn er uiteraard meerdere oplossingen verzonnen.
- Fietspaden hebben gaten van heb ik jou daar, iets wat bij een autoweg wel moet worden opgelost omdat er dan brokken gebeuren.
- Snelheidsverschil tussen fietsers en brommers/ebikes wordt niet infrastrutureel opgelost, de snellere gebruiker gaat maar tussen de autos en we zien wel hoe het afloopt. Succes jongens!

De lijst van fietsdiscriminatie is extreem lang. We zijn voor die mensen dus gewoon het probleem....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mguzz
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-09 10:07
Je zal maar in Canada wonen, het langste fietspad ter wereld is volgend jaar voltooid, het water loopt me al in de mond.

Het fietspad dat Canada doorkruist heeft een autovrije route van 22.000 kilometer lang. De route genaamd The Great Trail is exclusief voor langzaam verkeer; fietsers, wandelaars en mensen te paard, wat in de winter wordt vervangen door langlaufen en snowmobiling.

Het enige wat je kan overkomen is dat je door een grizzly beer van je fiets wordt getrokken :)

Afbeeldingslocatie: https://www.bright.nl/sites/default/files/styles/article_940_528/public/content/images/2016/09/06/trail0.jpg?itok=m8b3iTIl

https://thegreattrail.ca/

• bgttje
Om nog ff op het remmen met rollerbrakes terug te komen, je moet heel hard knijpen om snel stil te staan. Ik had het er met een fietsenkenner over en een schijfrem remt natuurlijk veel lichter. Dat is absoluut waar. Maar als je al 40k km met rollerbrakes hebt gefietst worden jouw handen vanzelf bankschroeven ;)

• bgttje
Het Poezenbeest schreef op zaterdag 24 september 2016 @ 05:30:http://www.volkskrant.nl/...70/#voorwienietwildokken: een pleidooi voor het invoeren van belasting op basis van gewicht... Raad eens wie er geniemd wordt als zwaargewicht, naast de bakfiets?
Een ebike is toch maar iets zwaarder dan een gewone fiets? Hoe wil je dat extra belasten?

• roffeltjes
bgttje schreef op zaterdag 24 september 2016 @ 11:19:
[...]

Een ebike is toch maar iets zwaarder dan een gewone fiets? Hoe wil je dat extra belasten?
Het hoe is een raadsel, een forenzen ebike is nauwelijks zwaarder dan een gewone fiets (soms lichter!). Het waarom is helaas duidelijk. Pure kinnesine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Het Poezenbeest schreef op zaterdag 24 september 2016 @ 05:30:

Een quasi grappig nogal cynische stuk over de drukte op sommige fietspaden en de diverse gebruikers. Ook wel bladvulling genoemd.

Citaat: “Het was een verfoeide belasting. Seyss-Inquart zou tijdens de oorlog goede sier maken door het fietsplaatje af te schaffen.

Misschien moet het nazi-besluit worden teruggedraaid en het fietsplaatje worden heringevoerd, zij het nu afhankelijk van de zwaarte van de fiets: 25 euro voor een fiets, 50 voor een elektrische, 75 voor een krat- en 100 voor een bakfiets. Alle fietsen zonder plaatje worden onmiddellijk verschrot en in een hoogoven in IJmuiden gedumpt.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Aangaande de Bafang BBS0x gebruikers, de laatste tijd rijdt mijn fiets steeds sneller. Ging ie in het begin bij een bepaalde ondersteuningsstand circa 22-24 km/h, nu gaat hij ruim 28 km/h met dezelfde parameters. Ik heb wel onlangs mijn banden hard opgepompt (5 bar) maar dat kan toch niet zo'n verschil maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Nu online
Iemand ervaring met Batavus Stream 2014? Kan ikmovernemen, maar ik twijfel heel erg omdat afgelopen 2 jaar er toch wel progresie in de techniek is geweest. Toch zien de specs er heel erg gelijkend uit als die van 2016.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Hij heeft een sterke Yamaha motor (80nM) en dat mag ook wel bij de 7 versnellingsnaaf die erin zit. Hydraulische velgremmen zijn ook niet verkeerd, jammer alleen van de accu op de bagagedrager; beetje oudbollig. Laatste verk prijs was 1799,- maar als jouw prijs de helft is kun je de gok wel wagen denk ik hoewel de accu nu al 2.5 jaar oud zal zijn. In calculeren dat die met een jaar of wat vervangen zal moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
De techniek heeft uitgerekend de laatste twee jaar niet heel grote stappen gemaakt. Het zijn steeds meer wat incrementele verbeteringen heb ik het idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Nu online
Thnx. Er staat 3200 km op. Is niet veel. Ga toch eens kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
maartend schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 12:07:
Thnx. Er staat 3200 km op. Is niet veel. Ga toch eens kijken
Dat is inderdaad niet veel.
Zal alleen wel een tijdje stil hebben gestaan dus wees waakzaam op de accu-capaciteit.
Verder schijnt de Stream een uitstekende fiets te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Nu online
Hoe kan ik die capaciteit checken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

maartend schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 13:12:
Hoe kan ik die capaciteit checken?
Door de accu geheel te laden en leeg te rijden, maar daar meet je niety zoveel mee. De dealer van Batavus kan (waarschijnlijk) sneller de accu capiciteit bepalen door die uit te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Nu online
racinfo schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 17:31:
[...]
Door de accu geheel te laden en leeg te rijden, maar daar meet je niety zoveel mee. De dealer van Batavus kan (waarschijnlijk) sneller de accu capiciteit bepalen door die uit te lezen.
Dacht al zoiets. Dus niet iets dat ik ter plekke kan doen.
Jammer.

Is er een mogelijkheid om ter plekke een beetje die accu te checken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
maartend schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 17:35:
[...]

Dacht al zoiets. Dus niet iets dat ik ter plekke kan doen.
Jammer.

Is er een mogelijkheid om ter plekke een beetje die accu te checken?
Nee, anders dan de fiets leegrijden met een volt en ampere meter er tussen.
Dit is het grootste probleem van 2ehands accu kopen.

[ Voor 5% gewijzigd door Torched op 27-09-2016 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Het enige wat je ter plekke kan doen is voordat je een proefrit gaat maken kijken hoeveel LED's er branden en test dan de fiets gedurende 5 a 15 min met volle belasting; zet hem dus op turbo, als er bij terugkomst nog geen LED is uitgevallen kun je er redelijk van uit gaan dat de accu nog prima is.

Vraag de verkoper tevoren of hij de accu goed vol laad voordat je gaat proefrijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Nu online
racinfo schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 17:45:
Het enige wat je ter plekke kan doen is voordat je een proefrit gaat maken kijken hoeveel LED's er branden en test dan de fiets gedurende 5 a 15 min met volle belasting; zet hem dus op turbo, als er bij terugkomst nog geen LED is uitgevallen kun je er redelijk van uit gaan dat de accu nog prima is.

Vraag de verkoper tevoren of hij de accu goed vol laad voordat je gaat proefrijden.
Zat ik ook een beetje te denken. Vol laten laden, even goed fietsen en dan kijken. Ligt de helft er it, dan is accu aan gort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Niet online
Torched schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 20:05:
Zover ik weet is dat omdat politie geen mensen heeft om dat te controleren.
Maarrrr nieuwsflits

http://binnenland.eenvand...grotingstekort_te_dichten
Dat is dan op auto's gefocust maar houd het maar in je achterhoofd.
Wat een mooie wereld leven we in :*)
Verkeershandhaving is al jaren geen kerntaak van de politie meer, net als handhaving in het algemeen. Verkeershandhaving is in handen van het OM en de gemeenten. De gemeenten hebben daarvoor speciale BOA's opgeleid en het OM heeft verkeershandhavingsteams bij de politie ondergebracht.
Met name de laatste zijn de grootste melkkoe van de landelijke overheid en schrijven grofweg 95% van de bekeuringen uit op naam van de politie. Financiering voor deze teams komt echter vanuit het OM.

De opbrengsten van BOA's komt, voor zover ze gemeentelijke regelingen en verordeningen handhaving ten goede van de gemeente. Vandaar dat alle bijvoorbeeld "parkeerbelasting" is ingevoerd. Zo parkeer je niet meer (indien je niet betaald) in een parkeerverbod, maar voldoe je de gemeentelijke heffing niet...

Over 10- 15 jaar zal de politie nauwelijks meer handhaven, maar voor 90% bezig zijn met opsporing. Dan hebben we een gemeentepolitie in de vorm van handhaving (die tegen die tijd ook wel volledige bewapening heeft) en een rijkspolitie (de Nationale Politie). Waar kennen we dat beeld ook weer van? ;)

[ Voor 0% gewijzigd door Peatsmoke op 28-09-2016 09:23 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Terug naar de jaren vijftig.... dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
racinfo schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 21:17:
Terug naar de jaren vijftig.... dus.
1994 ;)

• racinfo

racinfo

E-MTB

Speciaal voor de Bafang liefhebbers, 2000 watt met 50 Amp accu ;)

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/13814150/bafang50.png

http://lunacycle.com/luna...-s-fat-with-50-amp-bbshd/

[ Voor 22% gewijzigd door racinfo op 28-09-2016 08:39 ]

• Peatsmoke
  • Niet online
Heb nu een paar dagen de Cube Nutrail Hybrid 500 in gebruik gehad van de lokale fietsenhandelaar, maar die dikke banden vind ik maar niks. Ik heb het gevoel alsof ik weer op een BMW R1200RT rij: sturen gaat behoorlijk zwaar en het duurt te lang voordat je de fiets in de bocht hebt. Bovendien maken de banden meer herrie dan de boxer van BMW...
Die Bafang is wel leuk, mijn maat heeft de 750W versie ervan op zijn fiets gezet (met gashandle) en dat is wel indrukwekkend, zeker als ik zie hoe hij vanaf 25 km/u nog wegrijdt van mij... :)

• mguzz
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-09 10:07
Kwam dit berichtje tegen, wel een goed idee:

VanMoof laat vervoersbedrijven denken dat ze flatscreen Tv's vervoeren door een afbeelding van een Tv op de doos te printen. Sinds deze aanpassing is het aantal schadegevallen met zo'n 75 procent gedaald,

http://www.rtvnh.nl/nieuw...nMoof%20%7ETwitter%5E0.75

• racinfo

racinfo

E-MTB

Ik kwam een link tegen op internet over de BBB zelfsmerende ketting, lijkt mij wel wat om de broekspijpen te vrijwaren van opspattend vet en smeer ;)
Ben je ook meteen van het onderhoud af en kun je hem gewoon met een sopje van zand en vuil ontdoen.

http://www.fietsonderhoud...bbb-zelfsmerende-ketting/

• bbn_ldp
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17:32
Ik ben bezig met mijn fiets te voorzien van een 250 w bafang. Nu kan mijn remhendel rechts niet vervangen worden omdat de versnellingen daar aan vast zitten. Heeft er iemand een oplossing?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/9z1VZ0B6EMP6IkZq9xiWDB9H/full.jpg

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer

• maartend
  • Nu online
Afzagen en losse remhendel plaatsen.

• bbn_ldp
maartend schreef op woensdag 28 september 2016 @ 17:38:
Afzagen en losse remhendel plaatsen.
Heb je toevallig een voorbeeld foto?

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer

• maartend
  • Nu online
bbn_ldp schreef op woensdag 28 september 2016 @ 17:51:
[...]

je gaat me niet zeggen dat je dit bedoelt.

https://www.internet-bike...ep-links-aluminium-zilver

• racinfo

racinfo

E-MTB

bbn_ldp schreef op woensdag 28 september 2016 @ 17:51:
[...]

Ik heb zoiets op mijn batavus ook gedaan:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/13814150/remhandel.jpg

Sleutel je liever niet aan het uiterlijk van je fiets dan is een rem-tonnetje ook een oplossing!

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/13814150/remtonnetje.jpg

[ Voor 24% gewijzigd door racinfo op 28-09-2016 19:24 ]

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:13
bbn_ldp schreef op woensdag 28 september 2016 @ 17:31:
Ik ben bezig met mijn fiets te voorzien van een 250 w bafang. Nu kan mijn remhendel rechts niet vervangen worden omdat de versnellingen daar aan vast zitten. Heeft er iemand een oplossing?
[afbeelding]
(Willekeurige shop als voorbeeld)
https://www.e-bikelimburg...derbreking-voor-remkabel/

• bbn_ldp
[quote]racinfo schreef op woensdag 28 september 2016 @ 18:30:
[...]
Ik heb zoiets op mijn batavus ook gedaan:

[afbeelding]

Hoe heb je het op de eerste foto dan gemaakt?

• bbn_ldp
Ik blijk ook een te groot tandwiel te hebben gekregen. Ik moet een 38 tands hebben en heb nu een 48 tands.
Zij de tandwielen los in nl te krijgen?

• Torched
bbn_ldp schreef op woensdag 28 september 2016 @ 20:17:
Ik blijk ook een te groot tandwiel te hebben gekregen. Ik moet een 38 tands hebben en heb nu een 48 tands.
Fietsunie heeft een aantal, voor de hoofdprijs van 40 euro stuk. Terwijl je op alie met een poosje wachten zo rond de 20 betaalt.

Fietsunie heeft 44, 46 en 52. Verder kan je ook luna chainwheels/lekkie bling ring krijgen van 42t maar die zijn wat duurder.

Ik zou zeggen, probeer het gewoon met 48, mocht de cadans te langzaam zijn heb ik nog een gebruikte lekkie bling ring liggen die je wel zou over kunnen nemen anders.

[ Voor 3% gewijzigd door Torched op 28-09-2016 21:50 ]

• bgttje
bbn_ldp schreef op woensdag 28 september 2016 @ 20:17:Ik blijk ook een te groot tandwiel te hebben gekregen. Ik moet een 38 tands hebben en heb nu een 48 tands.Zij de tandwielen los in nl te krijgen?
Ik zal morgen ff kijken wat ik nog heb liggen. Heb ook een 38T met adapter, voor de Bafang, ergens liggen.
Maar allemaal hebben ze een verkeerde "chainline" voor een stadsfiets. Of heb jij een derailleur?
Gebruik zelf deze op mn 3 Bafang fietsen: http://www.alcedoitalia.i...er-bafang-centrale-bbs01/

[ Voor 13% gewijzigd door bgttje op 28-09-2016 22:10 ]

• maartend
  • Nu online
Torched schreef op woensdag 28 september 2016 @ 21:48:
[...]

Fietsunie heeft een aantal, voor de hoofdprijs van 40 euro stuk. Terwijl je op alie met een poosje wachten zo rond de 20 betaalt.
Heb jij ervaring met tanden van alie? Ook van MTB? Zo ja, hoe is je ervaring en waar bestel je precies?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torched
maartend schreef op woensdag 28 september 2016 @ 22:06:
[...]

Heb jij ervaring met tanden van alie? Ook van MTB? Zo ja, hoe is je ervaring en waar bestel je precies?
Alieexpress werkt prima, al is het wachten lang soms.
ik heb zelf een 48t besteld en een week gebruikt. Daarna teruggegaan naar 52 omdat cadans fijner is plus betere chainline in het midden van de cassette. Resulterend in zo'n 40km/u voor mij. Ik rij zelf 500~600w dus de power heb ik wel.

De blekkie ring was echt het beste qua grip en reactie. Echter is die alleen in 42t en als je 42 voor en 11 achter hebt is je topsnelheid een beetje bagger.

wat betreft kwaliteit, het is gewoon staal en zwaar dus er is niet veel op te besparen. Maakt dus qua kwaliteit niet uit waar je bestelt op alieexpress, met andere dingen wel anders

[ Voor 13% gewijzigd door Torched op 28-09-2016 22:13 ]

• bbn_ldp
Ik heb geen deraileur. Wel 7 versnellingen. Zou ik ook het oude tandwiel kunnen plaatsen die vast zit aan de crank ? Moet ik alleen nog iets verzinnen voor de bescherming van het tandwielblad.

[ Voor 33% gewijzigd door bbn_ldp op 28-09-2016 22:21 ]

• maartend
  • Nu online
Torched schreef op woensdag 28 september 2016 @ 22:11:
[...]

Alieexpress werkt prima, al is het wachten lang soms.
Ik ken alie. Heb zelf dus nodig voor ATB, leifst alu of iets dergelijx ligt doch sterk troepje.
Afijn, ik ga er wel eens voor rondkijken.

• Torched
bbn_ldp schreef op woensdag 28 september 2016 @ 22:18:
Ik heb geen deraileur. Wel 7 versnellingen. Zou ik ook het oude tandwiel kunnen plaatsen die vast zit aan de crank ? Moet ik alleen nog iets verzinnen voor de bescherming van het tandwielblad.
Oude tandwiel gaat waarschijnlijk niet werken, De bafang heeft een freewheel op de trapas en drijft een ring met 5 gaten erboven aan.

Je moet dus een ring hebben die dat omzet naar een BCD104 (MTB/ATB) of BCD 130 (racefietsen) als je onder de 42t wil.
https://www.fietsunie.nl/...bbs01-bbs02-chainring.jpg
Dat soort adapters, en dan moet je er nog een los chainwheel bij kopen.

Als je 42t genoeg vindt kan je een Luna chainwheel of een lekkie blingring krijgen, die verplaatsen de chainline ook nog eens een 9mm naarbinnen. Oftewel rechte ketting.
Bafang heeft stock ook nog een aantal opties maar die zijn allemaal groot.
maartend schreef op woensdag 28 september 2016 @ 22:26:
[...]

Ik ken alie. Heb zelf dus nodig voor ATB, leifst alu of iets dergelijx ligt doch sterk troepje.
Afijn, ik ga er wel eens voor rondkijken.
Als je er mee door het bos gaat rossen zou ik niet op bafang stock gaan rijden, ligt je ketting er veel te snel vanaf. wil je echt een narrow-wide blad voor.

[ Voor 18% gewijzigd door Torched op 28-09-2016 22:31 ]

• bbn_ldp
Zou ik ook het bijgeleverde grote tandwiel kunnen gebruiken en dan een nieuwe langere ketting er op gooien? Of is dan de verhoudeng met de 7 versnellingen niet goed.

• slabetje
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14-09 00:56
Wat is het verschil kwa snelheid bij een 46 of 52 tandwiel (bafang bbs02) 250w motor ?
Iemand die mij dit zou kunnen vertellen ?

• maartend
  • Nu online
Procentje f 11

• racinfo

racinfo

E-MTB

bbn_ldp schreef op woensdag 28 september 2016 @ 20:17:
Waarom een 36 tands? Dat heeft alleen maar zin wanneer je van plan bent de Alpe 'd Huez te gaan beklimmen; ik zou eerder een groter tandwiel willen hebben dan de standaard bijgeleverde.

Edit
Sorry, ik vergat even dat je een 7x versnellingsnaaf hebt.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/13814150/kettingwiel.jpg

Een adres in Nederland waar je ruime keus (van 34 tot 70 tands - 5 gats bafang) hebt is:

http://www.alligt.nl/bodies/Bafangasortiment.html

[ Voor 13% gewijzigd door racinfo op 29-09-2016 10:55 ]

Pagina: 1 ... 5 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.