Ik kan het artikel niet lezen, maar ik ga ervan uit dat het de ebike is
Een hartekreet waarbij net als de dronken Range Rover bestuurder de PC hooft, de ebiker de fietspaden onveilig maakt. De redacteur weet zoals wel vaker totaal niet waarover hij het heeft. Dat is altijd het probleem met commentaar op fietsen: de schrijvers doen niet aan wielrennen, hebben geen bakfiets, hebben geen ebike etc.etc.
Er wordt altijd geschreven vanuit een vijand beeld. "Zij hinderen mij"
Feit is dat fietsen voor onze maatschappij de voordelen tov autorijden gigantisch zijn. Los van het milieu probleem, we kijken naar obesitas, files, congestie in onze binnensteden, lawaai. etc. etc.
De nadelen van fietsen zijn vrij inzichtelijk, het is een kwetsbare verkeersdeelnemer. Maar hoe erg is het probleem? Het leven is extreem veilig, elk risico uitbannen gaat het leven niet mooier maken. Dat is geen emotionele hartekreet, fietsen is statistisch gezien een stuk veiliger dan klussen en ik hoop toch echt dat we dat allemaal de vrijheid houden dat lekker zelf te doen.
En als we dan toch zij tegen wij gaan doen:
Het risico voor fietsers (en voetgangers) zit hem niet in de fietser of voetganger, het grote probleem zit hem in... de auto. En dan hebben we het niet eens over de disproportionele inversteringen in infrastructuur Als de fietsinfra verbeterd wordt met een relatief klein bedrag zal het aantal ongevallen ook dalen. Een veilig fietspad kost hilarisch veel minder dan een snelweg.
Een artikel zoals in de Volkskrant waarin fietsen in welke vorm dan ook als probleem wordt gezien wat belast moet worden is tenenkrommend. Maar dit is wel de houding van de pers en de wetgever. Ze weten eigenlijk niet wat ze aan moeten met fietsers:
- Openbaar vervoer? Zon fiets is lastig. Je kan wel een fietswagon maken, maar dat kost zitplaatsen. We verbieden het om ze mee te nemen.
- We graven een snelweg dwars door de Bijlmer? We laten de fietsers
een paar jaar kilometers omrijden waarbij er totaal niet is gedacht aan schoolgaande kinderen. Een van de omwegen gaat dwars door het parkeergebied van het winkelcentrum... ja, dat is wel gevaarlijk.
- We bouwen een woonwijk? We laten de fietsers
een paar jaar kilometers omrijden waarbij er totaal niet is gedacht aan schoolgaande kinderen. (Mijn kinderen kunnen momenteel gewoon niet normaal naar school fietsen. Een paar jaar!!!!). Voor autos zijn er uiteraard meerdere oplossingen verzonnen.
- Fietspaden hebben gaten van heb ik jou daar, iets wat bij een autoweg wel moet worden opgelost omdat er dan brokken gebeuren.
- Snelheidsverschil tussen fietsers en brommers/ebikes wordt niet infrastrutureel opgelost, de snellere gebruiker gaat maar tussen de autos en we zien wel hoe het afloopt. Succes jongens!
De lijst van fietsdiscriminatie is extreem lang. We zijn voor die mensen dus gewoon het probleem....