Het grote elektrische fietsen topic - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 4 ... 103 Laatste
Acties:
  • 885.631 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Ik heb als scholier/student ook een tijd op een ex-spartamet gereden. Motor eraf. Plaatje er nog wel op.

[ Voor 12% gewijzigd door woekele op 06-09-2016 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18:25
bgttje schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 09:07:
[...]

Ben ik niet met je eens. Rollerbrakes werken goed genoeg mits je ze bijhoud kwa onderhoud en je niet een te kleine maat hebt. En je gaat er niet zo gauw mee onderuit 8)
Rollerbrakes zijn er AFAIK maar in 1 maat (Shimano Nexus 7 of 8). Hoewel we het best met elkaar oneens kunnen zijn, zijn rollerbrakes gewoon de minst krachtige rem op de markt.

Betreft V brakes: Ze zijn een stuk sterker dan rollerbrakes, maar hebben weinig modulatie (het is een beetje aan of uit).

Betreft remmen: Remmen doe je in droge omstandigheden alleen voor.

- Als je zowel voor als achter remt fop je jezelf, je achterrem doet niks.
- Als je alleen achter remt mis je een enorme hoeveelheid remkracht.

Over de kop slaan gebeurd eigenlijk zelden (de krachten die daarvoor nodig zijn zijn dusdanig dat de meesten voor die tijd allang asfalt happen), wat er wel gebeurt is dat mensen zich onvoldoende schrap zetten en over het stuur heen vliegen. Men zegt dan dat ze over de kop zijn gegaan, maar dat is eigenlijk niet wat er gebeurde.

Dat ligt niet aan de rem, maar aan stuur en rem techniek.

https://janheine.wordpres...ow-to-brake-on-a-bicycle/

Ze staan daar met hoge snelheid vol te pompen op het voorwiel en ze gaan niet over de kop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Opperpanter2
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15-06 12:57
Remmen heeft naast je snelheid, ook te maken met gewicht. Een lichte MTB met een lichte berijder staat eerder stil dan een zware (zwaardere) e-bike met eventueel een vetzak als bestuurder ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
maartend schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 08:15:
Aha, een normale, non-high-speed fiets heeft dat dus niet. Die gaat dus niet zo hard.
Een rollerbrake heeft een enorme remweg als je met 26 kmpu gaat. Denk aan 10+ Meter, dat is dodelijk.

YouTube: Gazelle Impulse met lange remweg.

Ik zocht een beter filmpje (die website kan ik niet meer vinden), maar dit is al indicatief
Ik MTB al heel erg lang en geloof me, vroeger stopte ik ook gewoon met mijn V-brakes na een down-hill. En dan ging ik echt wel harder dan 50.

Oke, tegenwoordig heb ik al lang schijfremmen, maar dat heeft ook met andere zaken te maken. Warmte-afwikkeling, Slijtage, en meer van dat spul.
V-brakess stoppen prima, alleen moduleren ze niet zo goed. Vervelender is dat het remvermogen met nat weer drastisch afneemt.

Vandaar dat men bij ebikes over is gegaan op eerst Magura velgremmen en nu op schijfremmen. Maar V-brakes zijn lichtjaren beter dan Rollerbrakes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-02-2022

racinfo

E-MTB

maartend schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 08:15:
Aha, een normale, non-high-speed fiets heeft dat dus niet. Die gaat dus niet zo hard.

Maar even.
Ik MTB al heel erg lang en geloof me, vroeger stopte ik ook gewoon met mijn V-brakes na een down-hill. En dan ging ik echt wel harder dan 50.

Oke, tegenwoordig heb ik al lang schijfremmen, maar dat heeft ook met andere zaken te maken. Warmte-afwikkeling, Slijtage, en meer van dat spul.
Ik heb met velgremmen het 2x gehad dat ik het motor-voor-wiel opnieuw kon laten inspaken omdat ik finaal door de velg heen was gegaan; versleten wel te verstaan door het gebruik van V-remmen.

De prijs van een remschijf is een stuk lager dan van een (te spaken) motorwiel; reden genoeg voor mij om V-remmen voortaan links te laten liggen, nog even afgezien van de slechte rem kwaliteit bij natte omstandigheden.

Op een eerder Batavus frame had ik rollerbrakes, remkracht nul komma nul. Met mijn huidige dubbele schijfrem, zowel voor als achter ondervind ik geen enkel probleem, zowal bij droog als nat weer. En gepiept hebben zo nog nooit in de afgelopen 1400 km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:15
Ik heb geen idee wat voor kwaliteit V-brakes er op de eerdere elektrobikes hebben gezet, maar dat was iig geen Shimano XT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

maartend schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 18:15:
Ik heb geen idee wat voor kwaliteit V-brakes er p de eerdere elektrobikes hebben gezet, maar dat was iig geen Shimano XT.
Het waren de originele V-remmen die bij de Batavus & Peugeot Pure fiets zijn geleverd, met kabel, niet hydraulisch.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/13814150/20130902a008.jpg
Batavus Navajo

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/13814150/20140622a003.jpg
Peugeot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
racinfo schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 18:38:
[...]
Het waren de originele V-remmen die bij de Batavus & Peugeot Pure fiets zijn geleverd, met kabel, niet hydraulisch.

[afbeelding]
Batavus Navajo

[afbeelding]
Peugeot
Op die Batavus zitten zeer zeker geen V-brakes, dat lijken nog canti-levers. Komen ong. uit het jaar 0.

Die Peugetot kan ik niet goed zien, maar ook dat lijken het stukje dat ik kan zien ook cantilevers.

Cantilevers ; Afbeeldingslocatie: https://goldstream.files.wordpress.com/2011/04/cantibrake.gif

V-brakes ; Afbeeldingslocatie: https://www.bike24.com/i/p/5/3/3135_00_d.jpg

[ Voor 20% gewijzigd door maartend op 06-09-2016 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:46
racinfo schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 18:07:
[...]
Ik heb met velgremmen het 2x gehad dat ik het motor-voor-wiel opnieuw kon laten inspaken omdat ik finaal door de velg heen was gegaan; versleten wel te verstaan door het gebruik van V-remmen.

De prijs van een remschijf is een stuk lager dan van een (te spaken) motorwiel; reden genoeg voor mij om V-remmen voortaan links te laten liggen, nog even afgezien van de slechte rem kwaliteit bij natte omstandigheden.

Op een eerder Batavus frame had ik rollerbrakes, remkracht nul komma nul. Met mijn huidige dubbele schijfrem, zowel voor als achter ondervind ik geen enkel probleem, zowal bij droog als nat weer. En gepiept hebben zo nog nooit in de afgelopen 1400 km.
Zelfde hier,

Heb een achterwiel kapot geknepen. Kosten voor dat geintje waren 150 euro, ter vergelijking, een nieuwe schijf kost zo rond de 20/25 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:14

OgWok

U.N.C.L.E.

Recent ook mij overkomen. Na meer dan 22K km scheur (3cm) in de zijkant van de achtervelg. Balen dus omdat het net op een moment gebeurt dat het niet uitkomt......

Andere Rigida velg gescoord bij een oude fietsenmaker; € 10,--. Uurtje spaken en richten, klaar.
Viel me wel op dat ook de betere fietsenzaken geen losse velgen hadden, wel hele wielen met naven.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Op de Batavus zit inderdaad een Canti en die hebben niet bij benadering zoveel power als een V brake ;)

Op de Peugeot zitten zoals ik het bekijk V brakes (foto opgeblazen) tenzij ik me heel sterk vergis. Lijkr me logisch, Canti's worden volgens mij niet meer gemaakt voor mainstream fietsen. Je ziet ze alleen nog op High end tandems (Cantis moduleren wel weer goed)of op China paniek fietsjes.
maartend schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 18:15:
Ik heb geen idee wat voor kwaliteit V-brakes er op de eerdere elektrobikes hebben gezet, maar dat was iig geen Shimano XT.
Mwah, zelfs een chepo Shimano V brakes heeft een bak remkracht, dat is niet het probleem. De nadelen van een V brake:

- Moduleren slecht, zeker tov de alternatieven.
- Remkracht neemt drastisch af als het nat is. Dat hebben Magura's ook, maar net iets minder omdat die nog meer remkracht hebben. Maar ook Maguras zijn op dat punt gewoon knudde.
- Velg slijtage (dat is waar hier over wordt geklaagd).

Op zich durf ik best met een V-brake hard te gaan, dingen stoppen gewoon uitstekend. Maar als je de keuze hebt is het doodsimpel: Magura velgremmen en vooral Schijfremmen zijn te prefereren.

Sterker nog, op mijn Santos zitten V-brakes en die fiets gebruik ik voor de alpen en soms voor MTB rondjes (alles eraf slopen en je hebt een prima MTB). Nooit het idee gehad dat ik moest upgraden. Maar de Magura's van mijn Razer zijn zeer zeker beter.

[ Voor 11% gewijzigd door roffeltjes op 07-09-2016 08:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

maartend schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 19:30:
[...]

Op die Batavus zitten zeer zeker geen V-brakes, dat lijken nog canti-levers. Komen ong. uit het jaar 0.

Die Peugetot kan ik niet goed zien, maar ook dat lijken het stukje dat ik kan zien ook cantilevers.

Cantilevers ; [afbeelding]

V-brakes ; [afbeelding]
Correct, op mijn Batavus zaten die Canti's en op mijn Peugeot de V-brakes (ik heb geen betere foto ervan) maar in beide gevallen dat probleem van ongewenste slijtage van het motorwiel. Beide fietsen hadden dezelfde e-bike ombouwset 009 (R|A|T| NwHout), voorwielmotor 250 watt, wellicht ook een reden voor extra velg slijtage.

Mede doordat ik op de Peugeot de trap-as niet los kon krijgen om de Bafang BBS01 motor te monteren keek ik uit naar een andere (2ehands) fiets en stelde toen als eis bij mijn keuze dat er schijfremmen op zouden zitten omdat ik bij de te verwachten hogere (!) snelheid met deze motor over betrouwbare remmen wilde beschikken. Het werd tenslotte de MTB/ATB Sinttesi, een handgemaakt frame uit de USA die door de vorige eigenaar was uitgerust met Shimano XT Hydraulische remschijven met dubbele remklauwen, er zat een weliswaar gedateerde Magura O2-4U voorvork op die overigens nog uitstekend functioneerde, 27 versnellingen dus al met al een prima combinatie met de Bafang BBS01 middenmotor.

Bij onverwachte calamiteiten hebben deze remmen hun nut al bewezen wanneer ik vol in de ankers moest, maar ook in het gewone verkeer bewijzen ze hun nut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-05 11:22
roffeltjes schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 17:23:[...]Rollerbrakes zijn er AFAIK maar in 1 maat (Shimano Nexus 7 of 8).
Nee hoor, je hebt ze in verschillende groottes en dat heeft puur met het gewicht van de fiets + berijder te maken. Op m'n originele Batavus Mambo zaten idd veel te kleine rollerbrake remmen en dat remde voor geen meter. Heb ze allebei vervangen door de grootste uitvoering en dat maakt heel veel uit. Zal eens een testje doen hoeveel meter t kost vanaf 25 km/u.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Aha, je bent van IM55 naar Im80 gegaan. Die kan je niet vinden bij Shimano, maar via Sheldon Brown zag ik een plaatje en kon ik hem traceren.

[ Voor 66% gewijzigd door roffeltjes op 07-09-2016 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kylie2005
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 16-11-2023
Ik lees net een stukje in de volkskrant, het gaat dus over enkele 1000den pedelecs. Zelf heb ik er ook een, op de normale fietspaden fiets ik ongeveer 28 km p/u. Alleen op een snelfietspad, waar nagenoeg geen verkeer op is, wil ik wel eens over de 40 gaan. Ben echt niet van plan op de weg te gaan rijden met mijn pedelec tussen de auto's in, met mijn snelheid van ongeveer 25-28 km per uur. Dat ze maar eens eerst druk maakt over die wielrenners die met 50 of harder je voorbij zoeven en geen bel hebben. Of over de "snor-scooters" met een blauw kenteken en die royaal harder dan 40 over de fietspaden crossen. Dat lukt de politie niet eens, laat staan dat ze op die verdwaalde pedelecfietser gaan letten, die dan niet op de weg fietst, cq met een gewone wielrenhelm op fietst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Het is inderdaad bizar dat ze zo moeilijk doen over die paar pedellecs als je kijkt naar de problemen met 'snor'-scooters die overal dik 40 rijden zonder helm en naar al die fietsers die al app'end over het fietspad zwalken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 14-06 20:53
kylie2005 schreef op woensdag 07 september 2016 @ 13:01:
Ik lees net een stukje in de volkskrant, het gaat dus over enkele 1000den pedelecs. Zelf heb ik er ook een, op de normale fietspaden fiets ik ongeveer 28 km p/u. Alleen op een snelfietspad, waar nagenoeg geen verkeer op is, wil ik wel eens over de 40 gaan. Ben echt niet van plan op de weg te gaan rijden met mijn pedelec tussen de auto's in, met mijn snelheid van ongeveer 25-28 km per uur. Dat ze maar eens eerst druk maakt over die wielrenners die met 50 of harder je voorbij zoeven en geen bel hebben. Of over de "snor-scooters" met een blauw kenteken en die royaal harder dan 40 over de fietspaden crossen. Dat lukt de politie niet eens, laat staan dat ze op die verdwaalde pedelecfietser gaan letten, die dan niet op de weg fietst, cq met een gewone wielrenhelm op fietst.
Heb je misschien een mogelijkheid om dat stukje van de Volkskrant hier te posten. Ik heb er zelf geen abonnement op. Voor de rest sluit ik me helemaal bij je aan qua bevindingen. Hoe ga je dat dan doen met je verzekeringsplaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Ik lees in de Volkskracht (van 11 aug) dat iedere eigenaar van een speed-pedelec die geregistreerd staat gratis een geel kenteken krijgt, alleen de helm moet je betalen! Toch aardig van de overheid ;)

Edit
Ik lees bij de rijksoverheid pagina dat je met een speed-pedelec op het fietspad niet harder mag rijden dan 30 km/h binnen de bebouwde kom, erbuiten mag je 40 km en op de rijweg moet je 45 km/h. Ben benieuwd wat hiervan in de praktijk terecht zal komen ;).

[ Voor 41% gewijzigd door racinfo op 07-09-2016 18:52 . Reden: artikel rijksoverheid.nl ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
Wat er waarschijnlijk gaat gebeuren is dat er idd gewoon een soort van gedoogbeleid komt, het mag niet maar er wordt niet actief op geacteerd.

Het zal er meer over gaan dat waar het nu een legaal limbo is er straks regels zijn die duidelijk dingen stellen. En zodra gevaarlijke situatie/ongeluk of controle is er grond om iemand boetes op te leggen e.d.
racinfo schreef op woensdag 07 september 2016 @ 18:40:
Edit
Ik lees bij de rijksoverheid pagina dat je met een speed-pedelec op het fietspad niet harder mag rijden dan 30 km/h binnen de bebouwde kom, erbuiten mag je 40 km en op de rijweg moet je 45 km/h. Ben benieuwd wat hiervan in de praktijk terecht zal komen ;).
Die 45 kom je daar snel op dan? Als ik 900w in het achterwiel dump dan zit ik vrij vlot op de 35/40 maar niet 45. Ook kan ik in dat eerste stuk meekomen met auto's maar ik zou bij god niet tussen de auto's willen staan bij het stoplicht.

[ Voor 47% gewijzigd door Torched op 07-09-2016 19:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Het zal worden zoals je al aangaf; de regels zijn opgesteld om bij calamiteiten op terug te kunnen vallen, bij schade afwikkeling verzekering enz.
Ach meneer , u hield zich niet aan de max 30 km/h in dorp of stad en daarom bent u hoofdelijk aansprakelijk voor de geleden schade.

Of nog gekker: u rijdt op de hoofdrijbaan met maar 32 km/h, daardoor was dat ongeval niet uit te sluiten!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
racinfo schreef op woensdag 07 september 2016 @ 18:40:
Dit vind ik best redeljk. 30 is een prima snelheid, bij drukke fietspaden zal ik zelf geneigd zijn nog wat minder hard te gaan. Op mijn gewone fiets doe ik dat immers nu ook al (rij ik ook vaak 25-30 afhankelijk van wind mee of tegen).

• kaasszje
  • Laatst online: 12-06 17:22

kaasszje

Live to Dare, Dare to Live

Vandaag een r&m charger belt drive nuvinci fiets ter leen mee gekregen.
Kijken of het wat voor me is om op en neer te fietsen naar kantoor. (Vanuit fm)

Nu moet ik zeggen dat fietst super. Alleen boven de 38 is het wel erg hard trappen.

Weet iemand of hier iets aan te doen is.
Zodat je trap snelheid bij 40+ wat omlaag gaat?

Verder gave fiets!

Ik ben verstopt zoek een ander :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torched
Je zou kunnen kijken of je het achtertandwiel kleiner kunt krijgen of het voortandwiel groter.
Daarmee schuif je je versnellingsruimte omhoog.

In het vlakke Nederland toch niet zo'n probleem want je hebt de onderkant van je versnellingsruimte toch niet echt nodig, tenzij je in Limburg woont. Dan zou het handig kunnen zijn, maar hulpmotor dus valt ook wel weer mee.

[ Voor 46% gewijzigd door Torched op 08-09-2016 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Torched schreef op donderdag 08 september 2016 @ 21:10:
Je zou kunnen kijken of je het achtertandwiel kleiner kunt krijgen of het voortandwiel groter.
Bij mijn weten is deze fiets met een getande riem uitgevoerd, geen ketting of tandwielen, Of daarin bij R & M variatie in te verkrijgen is zou je moeten navragen.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/13814150/r-m.jpg
Afbeelding R&M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasszje

kaasszje

Vanmorgen dezelfde vraag bij de fm gesteld.
Hij gaf aan dat R&M bezig is met een andere pully (of het het heet (buisje in achterwiel)) te ontwikkelen.
Dus dat er op korte termijn hier wel vanuit R&M iets te leveren is.
Waardoor je dus minder hard trapt op top snelheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torched
racinfo schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 10:00:
[...]
Bij mijn weten is deze fiets met een getande riem uitgevoerd, geen ketting of tandwielen, Of daarin bij R & M variatie in te verkrijgen is zou je moeten navragen.

[afbeelding]
Afbeelding R&M
Tandwielen is het woord wat er het dichtste bijkomt vanwege de vertande riem, Pulley is uit het engels.
En over schijven is meestal pas sprake bij een gladde riem.

Maar het maakt niet echt uit, de boodschap kwam over toch :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zebsite
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 13:53
Is iedereen aan het fietsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tombruneel
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 01-05 19:23
ik denk het :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
Ik ben net weer thuis van mijn woonwerk ritje met de speedbike. Wat een hitte zeg.
Kreeg van de collega de tip om een flesje water over je heen te kiepen zodat je overhemd lekker nat is. Had dit gedaan en het was heerlijk verfrissend moet ik eerlijk zeggen.

Misschien ook een goede tip voor de andere fietsers die last van de hitte ervaren. Straks lekker 😋 een pilsje drinken. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Was lekker warm idd, korte broek aan. Met een speedbike is het toch wel wat meer zweten lijkt me. Met de Merida is het gewoon een beetje relaxed cruisen zonder bovenmatige inspanning, daar was het ook geen weer voor :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Afgelopen dag was het eigenlijk voor het eerst juist de meest winderige plekken op te zoeken om rondjes te rijden; normaliter vermijd ik die plekken maar nu kon het echt, met lange broek weliswaar want met die dunne witte kniekousen is een korte broek uit den boze :(

Net zoals Vlassie al schreef, niet geprobeerd snelheids records te breken maar gewoon losjes met zo'n 24 km/h gemiddeld over mooie geasfalteerde fietspaden. Wel oppassen want ik was beslist niet de enige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StanTheMan
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:57
met dit weer is het volgens mij met welke ondersteuning dan ook zweten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Alleen bij de verkeerslichten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
Vlassie1980 schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 20:59:
[...]

Was lekker warm idd, korte broek aan. Met een speedbike is het toch wel wat meer zweten lijkt me. Met de Merida is het gewoon een beetje relaxed cruisen zonder bovenmatige inspanning, daar was het ook geen weer voor :P
Met het zweten valt ook wel mee hoor. Ik reed zo rond de 30 km/h. Heb een tijdje een stuk om moeten rijden omdat ze met de weg bezig waren. Vandaag was hij weer open gesteld. Hebben ze allemaal dat superkleine grint (split) royaal erop gestrooid. 8)7
Levens gevaarlijk gewoon. Net alsof je in een kattenbak aan het fietsen bent. Bah ik ben hier niet blij mee.
Het is gewoon erg tricky

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
woekele schreef op donderdag 01 september 2016 @ 11:38:
weet iemand of er een verschil is tussen Batavus Razer 2016 en 2017? (behalve dan dat hij niet meer in het groen geleverd wordt)
Ik zit daarop ook te orïenteren, maar verder dan de kleur kom ik inderdaad ook niet. Jammer dat ze niet tenminste de accugrootte hebben aangepast naar bijv. 500Wh.

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Haibike heeft ook de 2017 series online gezet waaronder de nieuwe sduro:

http://www.haibike.com/de...?variant=4548620748#specs

Wel weer 200 duurder geworden en niet de PW-X motor. Dit wordt weer een leuke zoekklus vermoed ik :)

• racinfo

racinfo

E-MTB

neographikal schreef op woensdag 14 september 2016 @ 10:49:
Haibike heeft ook de 2017 series online gezet waaronder de nieuwe sduro:

http://www.haibike.com/de...?variant=4548620748#specs

Wel weer 200 duurder geworden en niet de PW-X motor. Dit wordt weer een leuke zoekklus vermoed ik :)
De prijs is een verrassing gezien alle extra's (500 watt accu), voorvorkvering, schijfremmen en toch maar 2299,-

• neographikal
  • Niet online
Maak daar maar 2900 van ;)

[ Voor 3% gewijzigd door neographikal op 14-09-2016 11:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zanac-ex
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:34
Torched schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 14:50:
[...]

Tandwielen is het woord wat er het dichtste bijkomt vanwege de vertande riem, Pulley is uit het engels.
En over schijven is meestal pas sprake bij een gladde riem.

Maar het maakt niet echt uit, de boodschap kwam over toch :P
Poelie ;)

Ook bij tandriemaandrijving spreekt men van poelies, die echter geen V-doorsnede hebben. In plaats hiervan hebben deze poelies een buitenvertanding waar de riem op draait. Deze poelies kunnen niet slippen en worden daarom wel gebruikt voor de aandrijving van onder andere nokkenassen.

• Torched
Zanac-ex schreef op woensdag 14 september 2016 @ 11:52:
[...]

Poelie ;)

Ook bij tandriemaandrijving spreekt men van poelies, die echter geen V-doorsnede hebben. In plaats hiervan hebben deze poelies een buitenvertanding waar de riem op draait. Deze poelies kunnen niet slippen en worden daarom wel gebruikt voor de aandrijving van onder andere nokkenassen.
Engels is wat dat betreft makkelijker, dan mag alles, pulley, cog or wheel. Fatastick :P

• roffeltjes
Roamor schreef op woensdag 14 september 2016 @ 09:05:
[...]
Ik zit daarop ook te orïenteren, maar verder dan de kleur kom ik inderdaad ook niet. Jammer dat ze niet tenminste de accugrootte hebben aangepast naar bijv. 500Wh.
Dat is bij de Razer niet zo spannend. 100km red je ook zonder die mega accu... en er is vrijwel niemand die vaak dat soort stukken rijdt.

De grote vraag is wat mij betreft of ze een keer besluiten om er schijfremmen in te drukken. Voor de rest is hij qua functionaliteit eigenlijk behoorlijk "af". Het kan mooier/luxer, maar dan ga je de prijs opdrijven.

• racinfo

racinfo

E-MTB

Ik keek naar deze...

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/13814150/Schermafdruk%202016-09-14%2021.55.06.png

• maartend
Wat klopt er aan het verkooppraatje dat de rollerbrakes op de ebikes krachtiger zijn? En dus voldoende zjn.

• Het Poezenbeest
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22-09-2024
Zie de discussie een paar pagina's geleden...

Wat betreft het (te) mooie weer: door een lekke band (vorige week) en een kettingbreuk (dinsdag) weinig van kunnen genieten... Flink balen hier momenteel.

De kettingbreuk door de ANWB laten repareren, maar dat wilde niet. De berger die mij naar huis zou brengen kwam niet opdagen, dus met de fiets in de trein en lopen... Bedankt Unigarant!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Het Poezenbeest schreef op donderdag 15 september 2016 @ 05:50:
Zie de discussie een paar pagina's geleden...

Wat betreft het (te) mooie weer: door een lekke band (vorige week) en een kettingbreuk (dinsdag) weinig van kunnen genieten... Flink balen hier momenteel.

De kettingbreuk door de ANWB laten repareren, maar dat wilde niet. De berger die mij naar huis zou brengen kwam niet opdagen, dus met de fiets in de trein en lopen... Bedankt Unigarant!
Heb je een foto van de gebroken ketting? Ben benieuwd hoe dat eruit ziet....

• neographikal
  • Niet online
Die heeft niet de 500wh accu en volgens mij maar een enkel kettingblad voor :) Daarnaast vind ik van beiden voor het geld de afmontage een tikje karig (ben al niet zo'n fan van de Shimano shifters, maar minder dan XT verwacht ik toch niet voor het geld)

Ik heb de gisteren de Merida weer helemaal strak getrokken, koplamp gefixt, nieuwe achterlamp, nieuwe handsteunen geplaatst, slagen uit de wielen gehaald en laatst al de lagers van de naven vervangen. Met de bedragen die ik nu langs zie komen heb ik het idee dat ik de Merida toch maar op ga rijden. Als ik hem nog maar 1 jaar langer door kan rijden is het financieel al dik rond.

De afschrijving op de ebikes is initieel meer dan fors te noemen :) Daarna vlakt het een aardig eind af, maar na 2 jaar kreeg ik nog maar 800 euro terug voor een fiets die 2500 heeft gekost.

[ Voor 55% gewijzigd door neographikal op 15-09-2016 13:27 ]

neographikal schreef op donderdag 15 september 2016 @ 09:09:
[...]

Die heeft niet de 500wh accu en volgens mij maar een enkel kettingblad voor :)

Ik heb de gisteren de Merida weer helemaal strak getrokken, koplamp gefixt, nieuwe achterlamp, nieuwe handsteunen geplaatst, slagen uit de wielen gehaald en laatst al de lagers van de naven vervangen. Met de bedragen die ik nu langs zie komen heb ik het idee dat ik de Merida toch maar op ga rijden. Als ik hem nog maar 1 jaar langer door kan rijden is het financieel al dik rond.

De afschrijving op de ebikes is initieel meer dan fors te noemen :) Daarna vlakt het een aardig eind af, maar na 2 jaar kreeg ik nog maar 800 euro terug voor een fiets die 2500 heeft gekost.
De Merida is op zich een prima fiets, en met wat goede zorg zou ik hem zeker nog een aantal jaren door kunnen rijden. In de afgelopen 2,5 jaar het volgende eraan aangepast:

- Standaard handvatten vervangen voor Ergon GP3
- Zadel vervangen voor een ergo zadel

Mankementen:

- Motor gaf na 16.000 km foutmelding, nog net binnen garantie een nieuwe motor gekregen. Die maakt ook een stuk minder herrie als de eerste.
- Velg achter tot 2-maal gescheurd op meerdere plekken. Vreemd, aangezien ik de fiets normaal gebruik en ook niet stoepjes mee pak of iets dergelijks. Garantiewerk.
- Schijfremmen willen nog wel eens aanlopen

Buiten bovenstaande heb ik eigenlijk vrij weinig over de fiets te klagen. Hij rijdt erg lekker en soepel, alleen de maximale support tot 25/26 km/u begint echt frustrerend te worden. Heb ook een tijdje met tuning rondgereden maar op de een of andere manier voelt dat niet fijn, kans op een ongeval is natuurlijk klein maar je moet er niet aan denken dat er wat gebeurt en je bent niet verzekerd. Bij een volgende fiets ga ik gelijk voor een speed-pedelec + kentekenplaat etc...

Die Haibike's zijn mooie fietsen. En ben ook wel benieuwd naar de Yamaha motor.

• kaasszje

kaasszje

Misschien hele stomme vraag.
Maar ik ben nog steeds voornemens om een speed pedelec te kopen.
Ondertussen op een aantal verschillende fietsen proef ritjes gemaakt.

Hierdoor vraag ik me ondertussen af waar nou het grootste prijs verschil in zit.
- Koga XLR8
- Gazelle Cityzen Speed
- R&M Charger

Nu gaat het mij vooral om de laatste 2, de gazelle kan ik voor rond de 2400 euro krijgen.
Terwijl de charger over de 4000 euro heen gaat.
Waar zit deze 1600 euro verschil nou in ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
kaasszje schreef op donderdag 15 september 2016 @ 22:08:
Misschien hele stomme vraag.
Maar ik ben nog steeds voornemens om een speed pedelec te kopen.
Ondertussen op een aantal verschillende fietsen proef ritjes gemaakt.

Hierdoor vraag ik me ondertussen af waar nou het grootste prijs verschil in zit.
- Koga XLR8
- Gazelle Cityzen Speed
- R&M Charger

Nu gaat het mij vooral om de laatste 2, de gazelle kan ik voor rond de 2400 euro krijgen.
Terwijl de charger over de 4000 euro heen gaat.
Waar zit deze 1600 euro verschil nou in ?
De Gazelle is erg scherp geprijsd maar heeft wel een Deore derailleur.
Kijk je naar de Koga dan heeft deze een SLX derailleur, in beide gevallen middenklasse als ik onderstaande site mag geloven:
http://www.fietskeus.nl/fiets-wiki/derailleurs.php

Heeft de R&M ook een derailleur of een naafversnelling?

Plat gezegd betaal je grotendeels voor het merk en het model en in minder maten voor componenten. De montage van de Cityzen is zeker niet slecht te noemen. Ik geloof ook niet dat je voor een speed pedelec een super high end derailleur nodig hebt als je er rekening mee houdt. Dus alleen schakelen wanneer je wat minder kracht op de pedalen zet. Bij een mountainbike is het een ander verhaal omdat je bergop ook goed wilt kunnen schakelen omdat je anders niet naar boven komt :)

Neem verder aan dat ze alledrie een 500Wh accu hebben?

• maartend
Mag ik hier een vraag stellen over het feit dat ik op zoek ben naar een fiets en weet wat ik ong wil uitgeven waar hij voor nodig is en wat ik er op wil hebben?
Komeen beetje in bos/boom verhaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Poezenbeest
Zulke vragen zijn juist welkom, zo zijn we hier bijna allemaal binnengekomen.
OgWok schreef op donderdag 15 september 2016 @ 07:46:
[...]

Heb je een foto van de gebroken ketting? Ben benieuwd hoe dat eruit ziet....
Niks speciaals, gewoon een ketting met twee eindes, er breekt namelijk maar één schakel... de zwakste inderdaad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Oke dan.

Vppr de lady zoek ik.
E-Bike, dagelijx gebruik ong 30 km retour woon werk, soms kleine boodschap meepikkend.
dames model, hoeft geen lage instap te zijn.
Rechtopzit ivm nekproblematiek, dus geen sportmodel
Shimano nexus 7 of 8 versnelling
Schijfrem (op jullie aanraden en natuurlijk wel hydraulisch) of Magura-achtige velgremmetjes (h11 of zoiets)
Liefst geen voorvering (slaat volledig nergens op in dit landje op de fietspaden, voegt enkel een zooi gewicht toe, die goedkope vorken zijn gewoon prut, en kost weer onnodig geld)
Middenmotor (ik denk Yamaha of Bosch)
Accu ergens tussen de 400 en 500 watt, wel zo'n accu die niet leegloopt als hij stilstaat
Prijs, zo rond de 2000 euro.

heb zelf nog niet echt iets gevonden dat aan die eisen voldoet.
Bijna altijd zit er een voorvering op of rollerbrakes.
Heb wel Amslod gevonden, maar wat zijn die wazig met hun prijzen. De giant elegance E+1.

Hellup?

[ Voor 3% gewijzigd door maartend op 16-09-2016 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

als je geen sportieve zit wil, kun je vaak ook een hoop bereiken door het stuur te vervangen. De eis van schijfremmen zou ik niet zo hard stellen eerlijk gezegd. M'n vader rijdt al flinke tijd op een Batavus Razer en heeft volgens mij nooit klachten over het remmen.

[ Voor 48% gewijzigd door woekele op 16-09-2016 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
maartend schreef op donderdag 15 september 2016 @ 23:23:
Mag ik hier een vraag stellen over het feit dat ik op zoek ben naar een fiets en weet wat ik ong wil uitgeven waar hij voor nodig is en wat ik er op wil hebben?
Komeen beetje in bos/boom verhaal
Brand maar los zou ik zeggen :)
maartend schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 08:45:
Oke dan.

Vppr de lady zoek ik.
E-Bike, dagelijx gebruik ong 30 km retour woon werk, soms kleine boodschap meepikkend.
Schijfrem (op jullie aanraden)
Liefst geen voorvering (slaat volledig nergens op in dit landje op de fietspaden, voegt enkel een zooi gewicht toe, die goedkope vorken zijn gewoon prut, en kost weer onnodig geld)
Accu ergens tussen de 400 en 500 watt, wel zo'n accu die niet leegloopt als hij stilstaat

Heb wel Amslod gevonden, maar wat zijn die wazig met hun prijzen. De giant elegance E+1.

Hellup?
https://www.12gobiking.nl/merida-espresso-city-408-2016

Zit wel een voorvork op, maar dan heb je alsnog wel wat meer comfort.
woekele schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 09:05:
De eis van schijfremmen zou ik niet zo hard stellen eerlijk gezegd. M'n vader rijdt al flinke tijd op een Batavus Razer en heeft volgens mij nooit klachten over het remmen.
Hydraulische velgremmen zijn inderdaad ook goed, alleen waarschijnlijk iets sneller de remblokken vervangen en wat meer slijtage op de velg.

[ Voor 74% gewijzigd door Vlassie1980 op 16-09-2016 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Vlassie1980 schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 09:10:

https://www.12gobiking.nl/merida-espresso-city-408-2016

Zit wel een voorvork op, maar dan heb je alsnog wel wat meer comfort.

[...]

Hydraulische velgremmen zijn inderdaad ook goed, alleen waarschijnlijk iets sneller de remblokken vervangen en wat meer slijtage op de velg.
thnx.

lastig.

[ Voor 31% gewijzigd door maartend op 16-09-2016 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Registratie: Oktober 2015
  • Niet online
@maartend, zo te lezen heb je deze site niet nodig hebt om een geschikte e-bike te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
- oblomov - schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 09:53:
@maartend, zo te lezen heb je deze site niet nodig hebt om een geschikte e-bike te vinden.
Echt wel. Heel erg hard zelfs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
Als ik door apeldoorn heen fiets ben ik wel weer blij dat er vering in de voorvork zit.

Mag imho wel bovenaan de lijst met slechte fietspaden in de stad zelf. Als je eromheen fietst is het vrij prima maar zijn die paden niet onderhouden door de provincie?
In de stad zelf is het hobbel na hobbel en omhoog gedrukte klinkers e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Torched schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 10:55:
Als ik door apeldoorn heen fiets ben ik wel weer blij dat er vering in de voorvork zit.

Mag imho wel bovenaan de lijst met slechte fietspaden in de stad zelf. Als je eromheen fietst is het vrij prima maar zijn die paden niet onderhouden door de provincie?
In de stad zelf is het hobbel na hobbel en omhoog gedrukte klinkers e.d.
Hier niet dus. Goede fietspaden, goede wegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Maartend, als ik het zo bekijk zou ik simpel voor de Batavus Razer gaan wat prijs betreft zit je daarmee in je budget, als 2e koos ik de Merida die weliswaar wel een voorvering heeft maar is verder een betrouwbare fiets.

Ik persoonlijk stel voorvering zeer op prijs, incl. een verend zadel. Af en toe fiets ik op klinker fietspaden en dan ervaar je deze extra's als zeer fiets vriendelijk.

[ Voor 29% gewijzigd door racinfo op 16-09-2016 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
racinfo schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 12:48:
Maartend, als ik het zo bekijk zou ik simpel voor de Batavus Razer gaan wat prijs betreft zit je daarmee in je budget, als 2e koos ik de Merida die weliswaar wel een voorvering heeft maar is verder een betrouwbare fiets.
Die Razer had ik ook al gezien in deze groep. Maar is dus een touringmodel. En dat trekt het lichaam van mijn partner niet. geometrie is meestal van een touring ook anders dan van een stadsmodel.

Ik zal dus een compromis moeten sluiten en ga eens op volgorde van belangrijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt-Cholo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-06 09:26

Cpt-Cholo

I did it again...

Zelf hield ik de boot eerst nog wat af omdat ik te dicht bij mijn werk woon om een elektrische fiets te staven.

Maar op mijn nieuwe job zal ik 18km enkele reis mogen afleggen! Blijkt dat ik mijn droom, fietsend rijk te worden met behulp van de Belgische belastingskas, mag afbreken. Op hetzelfde moment gaat een nieuwe regel in die de fietsvergoeding voor HS bikes aan banden legt.

Daarom vraag ik mij af of er nog mensen zijn die net als ik op dit moment kijken naar een 25km/u fiets die zich gewillig laat tweaken, naar 35km/u-ish. Zo kan ik ook dat gedoe met de nummerplaat ed achter me laten.

TLDR, Is er nog een goto model van 25 per uur die zich makkelijk laat tweaken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Cpt-Cholo schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 13:48:
Zelf hield ik de boot eerst nog wat af omdat ik te dicht bij mijn werk woon om een elektrische fiets te staven.

Maar op mijn nieuwe job zal ik 18km enkele reis mogen afleggen! Blijkt dat ik mijn droom, fietsend rijk te worden met behulp van de Belgische belastingskas, mag afbreken. Op hetzelfde moment gaat een nieuwe regel in die de fietsvergoeding voor HS bikes aan banden legt.

Daarom vraag ik mij af of er nog mensen zijn die net als ik op dit moment kijken naar een 25km/u fiets die zich gewillig laat tweaken, naar 35km/u-ish. Zo kan ik ook dat gedoe met de nummerplaat ed achter me laten.

Yamaha, Shimano, Impulse, Brose en Bosch motoren zijn allemaal vrij makkelijk te tweaken. Maar hou er rekening mee dat je niet verzekerd bent, geheel op eigen risico dus.

Als ik jou was zou ik toch eerder de legale weg bewandelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Oke dan.

Vppr de lady zoek ik.
Schijfrem (op jullie aanraden en natuurlijk wel hydraulisch) of Magura-achtige velgremmetjes (h11 of zoiets)

Hellup?
Die fiets bestaat volgens mij niet (zeker niet voor die prijs), elk stadsmodel heeft wel voorvering. Haalbaar voor die prijs:

Stadsmodel met Bosch/Yamaha/Shimano middenmotor (Impulse zou ik niet doen), voorvering en Magura remmen.

Ik zou er een aantal proef gaan rijden, dan weet je partner wel welke het beste bevalt.
prakt
@Woekele: Magura's zijn zeker voldoende, maar als het regent zijn schijfremmen onomstotelijk beter. Dat is vooral in de stad wel een substantieel voordeel. Als je zelden in de regen/stad rijdt is het totaal geen issue.

@Kaaszje. Een groot deel van de prijs is los van de onderdelen. De overhead, research etc. zitten allemaal ergens in de prijs geprakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tombruneel
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 01-05 19:23
Oke dan.

Vppr de lady zoek ik.

Hellup?
Batavus Stream ...

Hoge rechte zit
yamaha middenmotor
400+W accu
wel verende voorvork, maar geeft enkel comfort bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwiilleemm
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20-12-2024
Sparta m8
middenmotor
rechte zit
lage instap

en: headshok voorvering. Is bijna onzichtbaar, en is zeker niet slap. Is alleen merkbaar bij oneffen ondergrond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
wwiilleemm schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 18:04:
Sparta m8
middenmotor
rechte zit
lage instap

en: headshok voorvering. Is bijna onzichtbaar, en is zeker niet slap. Is alleen merkbaar bij oneffen ondergrond
Rollerbrakes, wordt me hier in topic echt afgeraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwiilleemm
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20-12-2024
Zou kunnen dat rollerbrakes bij hogere snelheden, >25 km/u, niet meer voldoen. Maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.

Ik weet wel dat bij een paar noodstops die ik heb gemaakt de fiets wel zowat meteen stilstond. Ik gebruik altijd wel de beide remmen tegelijk. Doe ik altijd, is een kwestie van aanleren.

En daarbij rijd ik nooit sneller dan ongeveer 20 km/u.

Onder die omstandigheden vind ik rollerbrakes heel goed voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
wwiilleemm schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 19:33:
Zou kunnen dat rollerbrakes bij hogere snelheden, >25 km/u, niet meer voldoen. Maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.

Ik weet wel dat bij een paar noodstops die ik heb gemaakt de fiets wel zowat meteen stilstond. Ik gebruik altijd wel de beide remmen tegelijk. Doe ik altijd, is een kwestie van aanleren.

En daarbij rijd ik nooit sneller dan ongeveer 20 km/u.

Onder die omstandigheden vind ik rollerbrakes heel goed voldoen.
ja, ik zeg ook alleen maar wat hier wordt gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 476791

roffeltjes schreef op woensdag 14 september 2016 @ 21:58:
[...]

Dat is bij de Razer niet zo spannend. 100km red je ook zonder die mega accu... en er is vrijwel niemand die vaak dat soort stukken rijdt.

De grote vraag is wat mij betreft of ze een keer besluiten om er schijfremmen in te drukken. Voor de rest is hij qua functionaliteit eigenlijk behoorlijk "af". Het kan mooier/luxer, maar dan ga je de prijs opdrijven.
Ik heb net de bevestiging gekregen dat de Razer geen enkele wijziging ondergaat. Model 2017 is gelijk aan model 2016.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StanTheMan
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:57
Cpt-Cholo schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 13:48:

Qwic, zie mijn posts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Als ik ooit zou besluiten voor een fabrieksfiets ipv mijn eigen MTB met bafang middenmotor zou ik willen gaan voor de Merida. Dankzij de Merida van mijn vriend Leen maakte ik kennis dmv een proefritje op zijn e-bike en kwam deze, nav mijn eigen ervaring met zijn Merida het dichtst bij mijn eigen mtb eigenbouw qua. rij-genot, rem vermogen en schokbestendigheid. Het model trok mij ook zeer wel aan. Het frame is mi. zeer stevig en kan tegen een stootje en met 22.3 kg is de fiets toch licht (te noemen). Accu a 418 kwh. 4x framematen, 46-51-56-61, ik zou met mijn 1.89 gaan voor de 56 (zo lenig ben ik nu ook niet meer ;) )

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/13814150/merida.jpg

[ Voor 22% gewijzigd door racinfo op 17-09-2016 08:55 ]

• Het Poezenbeest
Oke dan.

Vppr de lady zoek ik.

Hellup?
Volgens mij is de Fyts van Gaastra perfect voor mevrouw. Geen vering, wel lekker fietsen en daarnaast ook erg mooi, met een Bosch en idWorkz-materiaal.

Ik meen dat Horizon Bicycles in Utrecht nog een showmodel (dames) uit 2015 heeft staan dat goedkoper weg mag dan normaal en dus richting jouw budget komt. Het meerdere is een Gaastra echt waard kan ik je vertellen, na 1650 km nog steeds erg blij mee! Ik zou ze even bellen als ik jou was...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
wwiilleemm schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 18:04:
Sparta m8
middenmotor
rechte zit
lage instap

Sorry Willem., omdat dit over advies gaat wijs ik weer op de consensus over zowel Rollerbrakes als de Headshock (Wereldfietserforum).

Headshock in de fietsen van Accell is een heel slecht systeem omdat het een veerelement te klein is. Cannondale doet het wel goed met een zwaar oversized element.

Dan een anecdotische ervaring; ik heb persoonlijk zowel Koga's als Sparta's getest.. het zijn vreselijk slechte voorvorken waarbij ik onbeladen direct de slapheid opmerkte. Ik ben een ervaren fietser die echt veel kilometers maakt en veel weet van de techniek. Ik geef volgens mij goed onderbouwd advies. In dit geval raad ik (Accell) Headshock vorken met klem af.

Niks mis met voorvering, maar dan bij voorkeur een standaard model met mechanisch veerelement (Olie is beter, maar dan wel van de duurdere klasse... ander heb je er vooral ellende van).

Rollerbrakes zijn gewoon niet heel erg efficiente remmen. Ik ben er op gewezen dat er grotere rollerbrakes zijn, maar die zijn niet standaard voor zover ik begrijp. Ook hier raad ik ze met klem af en sta hierin bepaald niet alleen.

En dat ligt dus niet aan de remtechniek. Met twee remmen tegelijk remmen heeft geen positief effect omdat als je de voorrem indrukt je achterrem nauwelijks bijdraagt aan de remkracht (natuurkunde).

Ik wil echt niet zomaar een nieuwe poster bashen, maar het gaat hier om advies van belangrijke zaken, namelijk de voorvering en de remmen. Ik wil dan echt benadrukken dat het geboden advies goed onderbouwd is en niet zomaar gegeven is.

@Poezenbeest daar dacht ik ook direct aan, maar Het budget is 2000,- en de zit is niet echt rechtop. Als er een showmodel is die voor dat bedrag weggaat is het natuurlijk met stip #1 als keuzes, maar dat zou ik ongelovelijk vinden. Het is zeker een telefoontje waard!

[ Voor 14% gewijzigd door roffeltjes op 17-09-2016 09:04 ]

• maartend
@Roffeltjes
Goed dat je het zegt van die headshock.
Ik rij al heel lang cannondale, eerst headshock, daarna lefty dus toen ik headshock las was ik bijna verkocht. Niet meer dus.

En wat die verende vv betreft op veerbasis heb je dus helemaal gelijk en ik weet bijna 100% zeker dat in het prijssegment waar ik zoek het allemaal veren zijn. En dat voegt gewon niks toe aan zo'n fiest behalve gewicht en vastroesten.

En wat betreft de rollerbrakes, ik heb idd een bike gezien met grotere rollerbrakes, speciaal voor e-bikes. Ben enkel even het merk kwijt, was in de FLBS. Dus mogelijk toch maar weer eens naar kijken.

En ik zoek naturrlijk een <25km fiets.

Maar oke, in volgorde van belangrijkheid
- damesmodel, rechtopzit
- middenmotor (yamaha, bosch) 400+ Wh
- prijs rond de 2000
- nexus 8 of alfin 8
- geen achterderri, wel schijf-, maguravelgrem of vergrootte rollerbrakes (staat in volgorde)
- liefst geen voorvering en als het al moet dan liefst geen slap dingetje op een veer, maar dan eerder een progressieve veer.

[ Voor 28% gewijzigd door maartend op 17-09-2016 12:32 ]

• roffeltjes
Er is in principe niks mis met een veer, het is veel minder kritisch dan olie. Op zich is er ook echt wel een meerwaarde van voorvering, maar het probleem zit hem zoals je duidelijk al weet in de uitvoering.

In mijn ervaring zijn standaard vorken niet bepaald geweldig, maar er zit wel degelijk verschil in de types. De vorken met zwaardere veren bevallen beter omdat ze niet zo snel gaan deinen of doorslaan. Kwestie van testrijden!

• maartend
roffeltjes schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 09:41:
In mijn ervaring zijn standaard vorken niet bepaald geweldig, maar er zit wel degelijk verschil in de types. De vorken met zwaardere veren bevallen beter omdat ze niet zo snel gaan deinen of doorslaan. Kwestie van testrijden!
Zolang het maar een progressieve veer is kan het nog wel werken.
Maar stel jezelf eens de vraag, waarom zie je bij MTB's nergens fietsen met enkel een veer er in?
Er zijn er soms nog wel olie/veer maar veer enkel? No way.

verdre ziet die razer er wel goed uit.
Enkel de zit, ik zie dat de stuurpen verstelbaar is, maar zij heeft eigenlijk zo'n stuur nodig dat niet recht is. En om dat er nou gewoon op te zetten maakt zo'n model vaak zo lelijk.

Maar oke, heb nu op lijstje
Giant elegance E+1 (rollerbrakes Vergroot?)
Batavus Razer (geen rechtopzit, toch wel erg belangrijk ivm rugproblematiek, magura HS-11)
Amslod Aston (samsung accu, onbekend bekend merk, slechte hulpreviews, valt dus af)
Merida Espresso City 408 (Tektro en Suntour materiaal, komt er op mijn MTB nooit op)
Batavus Stream (velgremmen, dus hogere slijtage bij dit gewicht)

Mis ik er nog?

[ Voor 36% gewijzigd door maartend op 17-09-2016 12:14 ]

• mguzz
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:17
maartend schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 09:58:
[...]
Maar oke, heb nu op lijstje
Giant elegance E+1 (rollerbrakes Vergroot?)
Batavus Razer (geen rechtopzit)
Amslod Aston (samsung accu, onbekend bekend merk, slechte hulpreviews, valt dus af)
Merida Espresso City 408 (zou niet weten waarom niet)
Batavus Stream (velgremmen, dus hogere slijtage bij dit gewicht)

Mis ik er nog?
Voor wat het waard is, de Kalkhoff Tasman City Impuls 8 is uitgeroepen tot de Telegraaf Nationale Fietstest in de middelste prijsklasse. ( 2199,-)

Een voordeel vind ik dat je de keuze uit 11Ah (416Wh) of 17Ah (603Wh) accu, de Impulse motoren hebben niet zo'n beste reputatie maar de problemen schijnen opgelost te zijn.

Specificaties

Frame: Aluminium
Kleur: Antraciet
Gewicht: ca. 26 kg
Bagagedrager: Aluminium
Bandenmaat: 28″ x 1,40
Velgen: Dubbelwandig Aluminium
Remmen voor: Magura HS11 Hydraulische rem
Remmen achter: Magura HS11 Hydraulische rem
Verlichting: Halogeen verlichting op accu
Stuur: Verstelbaar met speedlifter
Versnellingen: Shimano Nexus 8
Motor: 250W 36 Volt
Accu: 36 Volt 11Ah / 14,5Ah / 17Ah

Afbeeldingslocatie: https://www.fietsersbond.nl/sites/default/files/images/ebiketest2014/kalkhoff_tasman_city_copy.jpg

Ben geen dealer hoor :) rij zelf ook Kalkhoff

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Die halfdichte kettingkast bij een fiets zonder derailleur snap ik nooit zo goed; wat is daar nu het voordeel van? Maak hem toch gewoon helemaal dicht, dan heb je toch de onderhoudsvrijheid als voordeel?

• maartend
Roamor schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 11:49:
Die halfdichte kettingkast bij een fiets zonder derailleur snap ik nooit zo goed; wat is daar nu het voordeel van? Maak hem toch gewoon helemaal dicht, dan heb je toch de onderhoudsvrijheid als voordeel?
Juist niet denk ik, rotzooi blijft er in zitten en draait constant door je ketting heen. Dit is gewoon makkelijk schoon te houden. Of je moet zo'n chainglider hebben.

• maartend
mguzz schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 11:41:
[...]

Voor wat het waard is, de Kalkhoff Tasman City Impuls 8 is uitgeroepen tot de Telegraaf Nationale Fietstest in de middelste prijsklasse. ( 2199,-)
Maar dat was toch in 2014?
het zou nu de Kalkhoff Tasman Benelux zijn

[ Voor 6% gewijzigd door maartend op 17-09-2016 11:54 ]

• mguzz
maartend schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 11:53:
[...]

Maar dat was toch in 2014?
het zou nu de Kalkhoff Tasman Benelux zijn
Klopt, ben in de war met de Kalkhoff Tasman Benelux van 2399 euro. :) Winnaar 2016

http://www.fietsersbond.n...en/test-2016#.V90TU62FvfY

• maartend
mguzz schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 11:58:
[...]

Klopt, ben in de war met de Kalkhoff Tasman Benelux van 2399 euro. :) Winnaar 2016

http://www.fietsersbond.n...en/test-2016#.V90TU62FvfY
persoonlijk vind ik dit dus echt wel een ouwevandagen model. Maar dt is gewoon mijn ding. gaat er om wat de lady wil.

[ Voor 3% gewijzigd door maartend op 17-09-2016 12:30 ]

• mguzz
maartend schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 12:25:
[...]

persoonlijk vind ik dit dus echt wel een ouwevandagen model. Maar dt is gewoon mijn ding. gaat er om wat de lady wil.
Haha klopt maar voor een prijs van rond de € 2000,- kan je dat verwachten, wat ik nog erger vind is de accu op de bagagedrager, dat noemen wij hier gerefo-fietsjes.

• maartend
Als in gereformeerd?
heet hier zwarte kousjes.

Ik moet ook eigenlijk zeggen dat ik tot ong 2500 kijk. Je krijgt nu nl zo veel korting dat het toch weer naar 2000 gaat.

[ Voor 24% gewijzigd door maartend op 17-09-2016 12:51 ]

• racinfo

racinfo

E-MTB

mguzz schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 11:41:
[...]

Een voordeel vind ik dat je de keuze uit 11Ah (416Wh) of 17Ah (603Wh) accu, de Impulse motoren hebben niet zo'n beste reputatie maar de problemen schijnen opgelost te zijn.

Specificaties

Frame: Aluminium
Kleur: Antraciet
Gewicht: ca. 26 kg
Bagagedrager: Aluminium
Bandenmaat: 28″ x 1,40
Velgen: Dubbelwandig Aluminium
Remmen voor: Magura HS11 Hydraulische rem
Remmen achter: Magura HS11 Hydraulische rem
Verlichting: Halogeen verlichting op accu
Stuur: Verstelbaar met speedlifter
Versnellingen: Shimano Nexus 8
Motor: 250W 36 Volt
Accu: 36 Volt 11Ah / 14,5Ah / 17Ah

[afbeelding]

Ben geen dealer hoor :) rij zelf ook Kalkhoff
Dit model doet mij sterk denken aan mijn 1e e-bike, de Batavus E-Go4 uit 2007, met middenmotor en een Ni-Cad accu :(

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/13814150/batavus%20ego4.jpg

Mijn zoon zei altijd: Oudbollig 8)7

• mguzz
racinfo schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 12:52:
[...]

Mijn zoon zei altijd: Oudbollig 8)7
Er bestaan ook hippere modellen van rond de € 1000,- bv de Byocycle Zest, wordt verkocht door de Halfords, echter alleen in GB en bij mijn weten niet in Ned.

Afbeeldingslocatie: https://cdn6.bigcommerce.com/s-4ncqjn4/products/82/images/266/ZEST_PLUS__52194.1421939696.380.500.jpg?c=2

http://www.halfords.com/c...ocycle-zest-electric-bike

[ Voor 13% gewijzigd door mguzz op 17-09-2016 13:27 ]

• Torched
Ik zat vandaag weer eens te kijken naar losse cel prijzen en zie dat die ook gewoon alweer 1 a 2 euro per cel lager zijn dan aan het begin van dit jaar.

2 euro voor de goedkopere cellen,
Bijvoorbeeld de Samsung 35E waar ik mijn pack van gemaakt heb waren 5,- per stuk, nu als je hetzelfde aantal besteld zit je op 3,85 per stuk.

En helemaal als je je individuele load per cel omlaag kan brengen wordt het alleen maar leuker qua prijs vs capaciteit.

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

maartend schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 11:51:
[...]

Juist niet denk ik, rotzooi blijft er in zitten en draait constant door je ketting heen. Dit is gewoon makkelijk schoon te houden. Of je moet zo'n chainglider hebben.
Dichte kettingkast is toch echt een stuk beter. Als het vuil niet op de ketting komt kan het ook niet blijven "ronddraaien". Overigens vind ik het goed schoonmaken van de ketting op de fiets een drama.

• roffeltjes
Zoals wel vaker, ligt de waarheid ergens in het midden :)

Een open ketting die je goed smeert draait gewoon het beste. Maar als je niet vaak schoonmaakt/smeert is een kettingkast wel een goed idee omdat je ketting anders "droog" spoelt door de regen en dan is het snel einde efficient fietsen.

Nog twee voordelen; je broek kan niet in het voortandwiel komen. Tweede voordeel is dat een kettingkast schoner is voor je broek, Bij deze kalkhoff heb je toch een kansje dat je broek vies wordt, maar je komt iig niet in het voorblad.

In het algemeen over de Telegraaf test:

De test groep is duidelijk ouden van dagen. Lage instap, rechtop. Maar los van de testgroep, iets wat ik Testkees verwijt is dat hij totaal niet de kwaliteit van de motor meeneemt. De Impulse motoren zijn niet erg betrouwbaar, maar ze komen prima uit deze test. Niet zo gek omdat dit hooguit een paar uurtjes toeren is, niet een langere test. Maar Testkees zou dit dus wel moeten weten en dit als disclaimer moeten meegeven.

Nu propageert hij jaar in jaar uit structureel fietsen met een dubieuze degelijkheid.

IMHO... als je wat wil weten over electrische fietsen is dit forum the place to be (als je Duits beheerst is pedelecforum.de nog beter). Gebruikerservaringen tellen gewoon heel zwaar in een ebike, juist omdat er verborgen gebreken zijn die na een paar 100km naar boven komen.

• racinfo

racinfo

E-MTB

roffeltjes schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 20:41:
Zoals wel vaker, ligt de waarheid ergens in het midden :)

Een open ketting die je goed smeert draait gewoon het beste. Maar als je niet vaak schoonmaakt/smeert is een kettingkast wel een goed idee omdat je ketting anders "droog" spoelt door de regen en dan is het snel einde efficient fietsen.

Nog twee voordelen; je broek kan niet in het voortandwiel komen. Tweede voordeel is dat een kettingkast schoner is voor je broek, Bij deze kalkhoff heb je toch een kansje dat je broek vies wordt, maar je komt iig niet in het voorblad.
Het is niet alleen de smering bij een ketting, of ie nu wel of niet in een kettingkast zit maar mi. ook de kracht waarmee getrapt wordt die bepalend is voor de levensduur ervan. Anders kan ik het niet verklaren dat ik zowel op eerdere als de huidige fiets al duizenden km'ers wegtrap zonder ooit een kraakje te horen of dat ie gebroken is. Ik smeer om de 400 km wel met teflon en neem hem vervolgens weer goed af want anders ziet mijn broek en frame (ik heb een chainglider) er niet meer uit.

• roffeltjes
UIteraard, bij een middenmotor slijt hij een stuk harder dan bij een naafmotor.

Het is wel enorm verbeterd. Een KMC of Shimano ketting uit het laagste segment is gewoon ontzettend goed (dat laagste segment is nog altijd veel beter dan wat er standaard op stasdsfietsen zit^^).

• bgttje
Heb ff een testje gedaan met mn grote rollerbrakes en de remweg is minder dan 3 mtr bij 25km/u met beide remmen ingedrukt. Achter remde harder dan voor. Totaal gewicht fiets+berijder 140kg.

[ Voor 10% gewijzigd door bgttje op 17-09-2016 22:16 ]

• maartend
Binnen 3m stilstaan bij 25 km?

En achter remde beter?

[ Voor 30% gewijzigd door maartend op 18-09-2016 01:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Dat lijkt me optimistisch en je remdrukverdeling is ongeveer 80/20, waarbij de voorkant 80% levert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

roffeltjes schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 21:36:
UIteraard, bij een middenmotor slijt hij een stuk harder dan bij een naafmotor.

Het is wel enorm verbeterd. Een KMC of Shimano ketting uit het laagste segment is gewoon ontzettend goed (dat laagste segment is nog altijd veel beter dan wat er standaard op stasdsfietsen zit^^).
Inderdaad. Gebruik zelf de goedkope KMC derailleurketting met "Missing Link" en die vind ik ook erg goed. Wel regelmatig smeren en schoonmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Laatst online: 15-06 21:30
Ik wil mijn fiets wat gaan "tweaken", maar heb nog wat meer info nodig. Ik hoop dat jullie kunnen helpen:

1. Elektrisch schema of principeschema van een Yamaha middenmotor ebike. Heeft iemand die?

2. Type aansluiting (connector) van de snelheidssensor. Ik heb me suf gezocht op google, maar krijg nergens een duidelijke plaatje met afmetingen of een codering. Hier wordt de kabel kort getoond: https://youtu.be/IgirSv1yN7A?t=7m33s

3. Klopt het dat de "hall sensor" (dat ding waar het magneetje van je wiel langs moet gaan), actief gevoed wordt met 5V?

[ Voor 10% gewijzigd door MWDKing op 18-09-2016 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
maartend schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 23:42:Binnen 3m stilstaan bij 25 km?En achter remde beter?
Klopt, heb t verschillende malen getest. Het achterwiel blokkeert net niet.

[ Voor 7% gewijzigd door bgttje op 18-09-2016 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
neographikal schreef op zondag 18 september 2016 @ 00:01:Dat lijkt me optimistisch en je remdrukverdeling is ongeveer 80/20, waarbij de voorkant 80% levert.
80/20........nou zo voelt het niet, eerder andersom. Achter is natuurlijk topzwaar. En ik zit kaarsrecht op de fiets ook met remmen.

[ Voor 12% gewijzigd door bgttje op 18-09-2016 11:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torched
Het is veel makkelijker om je achterwiel te blokkeren omdat tijdens remmen al je gewicht naar voren schuift vanwege momentum.

Daarom lijkt het dat achter harder remt. Al het gewicht schuift naar voren en daardoor heeft achter minder grip en kan bij remmen grip verliezen.

Een praktisch voorbeeld is dat wanneer mensen voor het eerst een mountainbike met fatsoenlijke voorremmen rijden over het stuur vliegen omdat ze de respons niet gewend zijn.

[ Voor 25% gewijzigd door Torched op 18-09-2016 12:00 ]

Pagina: 1 ... 4 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.