Ik heb als scholier/student ook een tijd op een ex-spartamet gereden. Motor eraf. Plaatje er nog wel op.
[ Voor 12% gewijzigd door woekele op 06-09-2016 11:42 ]
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
[ Voor 12% gewijzigd door woekele op 06-09-2016 11:42 ]
Rollerbrakes zijn er AFAIK maar in 1 maat (Shimano Nexus 7 ofbgttje schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 09:07:
[...]
Ben ik niet met je eens. Rollerbrakes werken goed genoeg mits je ze bijhoud kwa onderhoud en je niet een te kleine maat hebt. En je gaat er niet zo gauw mee onderuit
Een rollerbrake heeft een enorme remweg als je met 26 kmpu gaat. Denk aan 10+ Meter, dat is dodelijk.maartend schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 08:15:
Aha, een normale, non-high-speed fiets heeft dat dus niet. Die gaat dus niet zo hard.
V-brakess stoppen prima, alleen moduleren ze niet zo goed. Vervelender is dat het remvermogen met nat weer drastisch afneemt.Ik MTB al heel erg lang en geloof me, vroeger stopte ik ook gewoon met mijn V-brakes na een down-hill. En dan ging ik echt wel harder dan 50.
Oke, tegenwoordig heb ik al lang schijfremmen, maar dat heeft ook met andere zaken te maken. Warmte-afwikkeling, Slijtage, en meer van dat spul.
Ik heb met velgremmen het 2x gehad dat ik het motor-voor-wiel opnieuw kon laten inspaken omdat ik finaal door de velg heen was gegaan; versleten wel te verstaan door het gebruik van V-remmen.maartend schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 08:15:
Aha, een normale, non-high-speed fiets heeft dat dus niet. Die gaat dus niet zo hard.
Maar even.
Ik MTB al heel erg lang en geloof me, vroeger stopte ik ook gewoon met mijn V-brakes na een down-hill. En dan ging ik echt wel harder dan 50.
Oke, tegenwoordig heb ik al lang schijfremmen, maar dat heeft ook met andere zaken te maken. Warmte-afwikkeling, Slijtage, en meer van dat spul.
Het waren de originele V-remmen die bij de Batavus & Peugeot Pure fiets zijn geleverd, met kabel, niet hydraulisch.maartend schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 18:15:
Ik heb geen idee wat voor kwaliteit V-brakes er p de eerdere elektrobikes hebben gezet, maar dat was iig geen Shimano XT.
Op die Batavus zitten zeer zeker geen V-brakes, dat lijken nog canti-levers. Komen ong. uit het jaar 0.racinfo schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 18:38:
[...]
Het waren de originele V-remmen die bij de Batavus & Peugeot Pure fiets zijn geleverd, met kabel, niet hydraulisch.
[afbeelding]
Batavus Navajo
[afbeelding]
Peugeot
[ Voor 20% gewijzigd door maartend op 06-09-2016 19:35 ]
Zelfde hier,racinfo schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 18:07:
[...]
Ik heb met velgremmen het 2x gehad dat ik het motor-voor-wiel opnieuw kon laten inspaken omdat ik finaal door de velg heen was gegaan; versleten wel te verstaan door het gebruik van V-remmen.
De prijs van een remschijf is een stuk lager dan van een (te spaken) motorwiel; reden genoeg voor mij om V-remmen voortaan links te laten liggen, nog even afgezien van de slechte rem kwaliteit bij natte omstandigheden.
Op een eerder Batavus frame had ik rollerbrakes, remkracht nul komma nul. Met mijn huidige dubbele schijfrem, zowel voor als achter ondervind ik geen enkel probleem, zowal bij droog als nat weer. En gepiept hebben zo nog nooit in de afgelopen 1400 km.
MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....
Mwah, zelfs een chepo Shimano V brakes heeft een bak remkracht, dat is niet het probleem. De nadelen van een V brake:maartend schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 18:15:
Ik heb geen idee wat voor kwaliteit V-brakes er op de eerdere elektrobikes hebben gezet, maar dat was iig geen Shimano XT.
[ Voor 11% gewijzigd door roffeltjes op 07-09-2016 08:23 ]
Correct, op mijn Batavus zaten die Canti's en op mijn Peugeot de V-brakes (ik heb geen betere foto ervan) maar in beide gevallen dat probleem van ongewenste slijtage van het motorwiel. Beide fietsen hadden dezelfde e-bike ombouwset 009 (R|A|T| NwHout), voorwielmotor 250 watt, wellicht ook een reden voor extra velg slijtage.maartend schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 19:30:
[...]
Op die Batavus zitten zeer zeker geen V-brakes, dat lijken nog canti-levers. Komen ong. uit het jaar 0.
Die Peugetot kan ik niet goed zien, maar ook dat lijken het stukje dat ik kan zien ook cantilevers.
Cantilevers ; [afbeelding]
V-brakes ; [afbeelding]
Nee hoor, je hebt ze in verschillende groottes en dat heeft puur met het gewicht van de fiets + berijder te maken. Op m'n originele Batavus Mambo zaten idd veel te kleine rollerbrake remmen en dat remde voor geen meter. Heb ze allebei vervangen door de grootste uitvoering en dat maakt heel veel uit. Zal eens een testje doen hoeveel meter t kost vanaf 25 km/u.roffeltjes schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 17:23:[...]Rollerbrakes zijn er AFAIK maar in 1 maat (Shimano Nexus 7 of.
[ Voor 66% gewijzigd door roffeltjes op 07-09-2016 10:12 ]
Heb je misschien een mogelijkheid om dat stukje van de Volkskrant hier te posten. Ik heb er zelf geen abonnement op. Voor de rest sluit ik me helemaal bij je aan qua bevindingen. Hoe ga je dat dan doen met je verzekeringsplaat?kylie2005 schreef op woensdag 07 september 2016 @ 13:01:
Ik lees net een stukje in de volkskrant, het gaat dus over enkele 1000den pedelecs. Zelf heb ik er ook een, op de normale fietspaden fiets ik ongeveer 28 km p/u. Alleen op een snelfietspad, waar nagenoeg geen verkeer op is, wil ik wel eens over de 40 gaan. Ben echt niet van plan op de weg te gaan rijden met mijn pedelec tussen de auto's in, met mijn snelheid van ongeveer 25-28 km per uur. Dat ze maar eens eerst druk maakt over die wielrenners die met 50 of harder je voorbij zoeven en geen bel hebben. Of over de "snor-scooters" met een blauw kenteken en die royaal harder dan 40 over de fietspaden crossen. Dat lukt de politie niet eens, laat staan dat ze op die verdwaalde pedelecfietser gaan letten, die dan niet op de weg fietst, cq met een gewone wielrenhelm op fietst.
[ Voor 41% gewijzigd door racinfo op 07-09-2016 18:52 . Reden: artikel rijksoverheid.nl ]
Die 45 kom je daar snel op dan? Als ik 900w in het achterwiel dump dan zit ik vrij vlot op de 35/40 maar niet 45. Ook kan ik in dat eerste stuk meekomen met auto's maar ik zou bij god niet tussen de auto's willen staan bij het stoplicht.racinfo schreef op woensdag 07 september 2016 @ 18:40:
Edit
Ik lees bij de rijksoverheid pagina dat je met een speed-pedelec op het fietspad niet harder mag rijden dan 30 km/h binnen de bebouwde kom, erbuiten mag je 40 km en op de rijweg moet je 45 km/h. Ben benieuwd wat hiervan in de praktijk terecht zal komen.
[ Voor 47% gewijzigd door Torched op 07-09-2016 19:38 ]
Ach meneer , u hield zich niet aan de max 30 km/h in dorp of stad en daarom bent u hoofdelijk aansprakelijk voor de geleden schade.
Of nog gekker: u rijdt op de hoofdrijbaan met maar 32 km/h, daardoor was dat ongeval niet uit te sluiten!
Dit vind ik best redeljk. 30 is een prima snelheid, bij drukke fietspaden zal ik zelf geneigd zijn nog wat minder hard te gaan. Op mijn gewone fiets doe ik dat immers nu ook al (rij ik ook vaak 25-30 afhankelijk van wind mee of tegen).racinfo schreef op woensdag 07 september 2016 @ 18:40:
Ik lees bij de rijksoverheid pagina dat je met een speed-pedelec op het fietspad niet harder mag rijden dan 30 km/h binnen de bebouwde kom, erbuiten mag je 40 km en op de rijweg moet je 45 km/h. Ben benieuwd wat hiervan in de praktijk terecht zal komen.
Ik ben verstopt zoek een ander :P
[ Voor 46% gewijzigd door Torched op 08-09-2016 21:13 ]
Bij mijn weten is deze fiets met een getande riem uitgevoerd, geen ketting of tandwielen, Of daarin bij R & M variatie in te verkrijgen is zou je moeten navragen.Torched schreef op donderdag 08 september 2016 @ 21:10:
Je zou kunnen kijken of je het achtertandwiel kleiner kunt krijgen of het voortandwiel groter.
Tandwielen is het woord wat er het dichtste bijkomt vanwege de vertande riem, Pulley is uit het engels.racinfo schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 10:00:
[...]
Bij mijn weten is deze fiets met een getande riem uitgevoerd, geen ketting of tandwielen, Of daarin bij R & M variatie in te verkrijgen is zou je moeten navragen.
[afbeelding]
Afbeelding R&M
Ik ben net weer thuis van mijn woonwerk ritje met de speedbike. Wat een hitte zeg.zebsite schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 17:38:
Is iedereen aan het fietsen?
Was lekker warm idd, korte broek aan. Met een speedbike is het toch wel wat meer zweten lijkt me. Met de Merida is het gewoon een beetje relaxed cruisen zonder bovenmatige inspanning, daar was het ook geen weer voorzebsite schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 17:38:
Afgelopen dag was het eigenlijk voor het eerst juist de meest winderige plekken op te zoeken om rondjes te rijden; normaliter vermijd ik die plekken maar nu kon het echt, met lange broek weliswaar want met die dunne witte kniekousen is een korte broek uit den bozezebsite schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 17:38:
Met het zweten valt ook wel mee hoor. Ik reed zo rond de 30 km/h. Heb een tijdje een stuk om moeten rijden omdat ze met de weg bezig waren. Vandaag was hij weer open gesteld. Hebben ze allemaal dat superkleine grint (split) royaal erop gestrooid.Vlassie1980 schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 20:59:
[...]
Was lekker warm idd, korte broek aan. Met een speedbike is het toch wel wat meer zweten lijkt me. Met de Merida is het gewoon een beetje relaxed cruisen zonder bovenmatige inspanning, daar was het ook geen weer voor
Ik zit daarop ook te orïenteren, maar verder dan de kleur kom ik inderdaad ook niet. Jammer dat ze niet tenminste de accugrootte hebben aangepast naar bijv. 500Wh.woekele schreef op donderdag 01 september 2016 @ 11:38:
weet iemand of er een verschil is tussen Batavus Razer 2016 en 2017? (behalve dan dat hij niet meer in het groen geleverd wordt)
De prijs is een verrassing gezien alle extra's (500 watt accu), voorvorkvering, schijfremmen en toch maar 2299,-neographikal schreef op woensdag 14 september 2016 @ 10:49:
Haibike heeft ook de 2017 series online gezet waaronder de nieuwe sduro:
http://www.haibike.com/de...?variant=4548620748#specs
Wel weer 200 duurder geworden en niet de PW-X motor. Dit wordt weer een leuke zoekklus vermoed ik
[ Voor 3% gewijzigd door neographikal op 14-09-2016 11:22 ]
PoelieTorched schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 14:50:
[...]
Tandwielen is het woord wat er het dichtste bijkomt vanwege de vertande riem, Pulley is uit het engels.
En over schijven is meestal pas sprake bij een gladde riem.
Maar het maakt niet echt uit, de boodschap kwam over toch
Engels is wat dat betreft makkelijker, dan mag alles, pulley, cog or wheel. FatastickZanac-ex schreef op woensdag 14 september 2016 @ 11:52:
[...]
Poelie![]()
Ook bij tandriemaandrijving spreekt men van poelies, die echter geen V-doorsnede hebben. In plaats hiervan hebben deze poelies een buitenvertanding waar de riem op draait. Deze poelies kunnen niet slippen en worden daarom wel gebruikt voor de aandrijving van onder andere nokkenassen.
Dat is bij de Razer niet zo spannend. 100km red je ook zonder die mega accu... en er is vrijwel niemand die vaak dat soort stukken rijdt.Roamor schreef op woensdag 14 september 2016 @ 09:05:
[...]
Ik zit daarop ook te orïenteren, maar verder dan de kleur kom ik inderdaad ook niet. Jammer dat ze niet tenminste de accugrootte hebben aangepast naar bijv. 500Wh.
Heb je een foto van de gebroken ketting? Ben benieuwd hoe dat eruit ziet....Het Poezenbeest schreef op donderdag 15 september 2016 @ 05:50:
Zie de discussie een paar pagina's geleden...
Wat betreft het (te) mooie weer: door een lekke band (vorige week) en een kettingbreuk (dinsdag) weinig van kunnen genieten... Flink balen hier momenteel.
De kettingbreuk door de ANWB laten repareren, maar dat wilde niet. De berger die mij naar huis zou brengen kwam niet opdagen, dus met de fiets in de trein en lopen... Bedankt Unigarant!
Die heeft niet de 500wh accu en volgens mij maar een enkel kettingblad voor
[ Voor 55% gewijzigd door neographikal op 15-09-2016 13:27 ]
De Merida is op zich een prima fiets, en met wat goede zorg zou ik hem zeker nog een aantal jaren door kunnen rijden. In de afgelopen 2,5 jaar het volgende eraan aangepast:neographikal schreef op donderdag 15 september 2016 @ 09:09:
[...]
Die heeft niet de 500wh accu en volgens mij maar een enkel kettingblad voor
Ik heb de gisteren de Merida weer helemaal strak getrokken, koplamp gefixt, nieuwe achterlamp, nieuwe handsteunen geplaatst, slagen uit de wielen gehaald en laatst al de lagers van de naven vervangen. Met de bedragen die ik nu langs zie komen heb ik het idee dat ik de Merida toch maar op ga rijden. Als ik hem nog maar 1 jaar langer door kan rijden is het financieel al dik rond.
De afschrijving op de ebikes is initieel meer dan fors te noemenDaarna vlakt het een aardig eind af, maar na 2 jaar kreeg ik nog maar 800 euro terug voor een fiets die 2500 heeft gekost.
De Gazelle is erg scherp geprijsd maar heeft wel een Deore derailleur.kaasszje schreef op donderdag 15 september 2016 @ 22:08:
Misschien hele stomme vraag.
Maar ik ben nog steeds voornemens om een speed pedelec te kopen.
Ondertussen op een aantal verschillende fietsen proef ritjes gemaakt.
Hierdoor vraag ik me ondertussen af waar nou het grootste prijs verschil in zit.
- Koga XLR8
- Gazelle Cityzen Speed
- R&M Charger
Nu gaat het mij vooral om de laatste 2, de gazelle kan ik voor rond de 2400 euro krijgen.
Terwijl de charger over de 4000 euro heen gaat.
Waar zit deze 1600 euro verschil nou in ?
Niks speciaals, gewoon een ketting met twee eindes, er breekt namelijk maar één schakel... de zwakste inderdaad...OgWok schreef op donderdag 15 september 2016 @ 07:46:
[...]
Heb je een foto van de gebroken ketting? Ben benieuwd hoe dat eruit ziet....
[ Voor 3% gewijzigd door maartend op 16-09-2016 09:27 ]
[ Voor 48% gewijzigd door woekele op 16-09-2016 09:06 ]
Brand maar los zou ik zeggenmaartend schreef op donderdag 15 september 2016 @ 23:23:
Mag ik hier een vraag stellen over het feit dat ik op zoek ben naar een fiets en weet wat ik ong wil uitgeven waar hij voor nodig is en wat ik er op wil hebben?
Komeen beetje in bos/boom verhaal
https://www.12gobiking.nl/merida-espresso-city-408-2016maartend schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 08:45:
Oke dan.
Vppr de lady zoek ik.
E-Bike, dagelijx gebruik ong 30 km retour woon werk, soms kleine boodschap meepikkend.
dames model, hoeft geen lage instap te zijn.
Rechtopzit ivm nekproblematiek, dus geen sportmodel
Shimano nexus 7 of 8 versnelling
Schijfrem (op jullie aanraden)
Liefst geen voorvering (slaat volledig nergens op in dit landje op de fietspaden, voegt enkel een zooi gewicht toe, die goedkope vorken zijn gewoon prut, en kost weer onnodig geld)
Middenmotor (ik denk Yamaha of Bosch)
Accu ergens tussen de 400 en 500 watt, wel zo'n accu die niet leegloopt als hij stilstaat
Prijs, zo rond de 2000 euro.
heb zelf nog niet echt iets gevonden dat aan die eisen voldoet.
Bijna altijd zit er een voorvering op of rollerbrakes.
Heb wel Amslod gevonden, maar wat zijn die wazig met hun prijzen. De giant elegance E+1.
Hellup?
Hydraulische velgremmen zijn inderdaad ook goed, alleen waarschijnlijk iets sneller de remblokken vervangen en wat meer slijtage op de velg.woekele schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 09:05:
De eis van schijfremmen zou ik niet zo hard stellen eerlijk gezegd. M'n vader rijdt al flinke tijd op een Batavus Razer en heeft volgens mij nooit klachten over het remmen.
[ Voor 74% gewijzigd door Vlassie1980 op 16-09-2016 09:18 ]
thnx.Vlassie1980 schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 09:10:
https://www.12gobiking.nl/merida-espresso-city-408-2016
Zit wel een voorvork op, maar dan heb je alsnog wel wat meer comfort.
[...]
Hydraulische velgremmen zijn inderdaad ook goed, alleen waarschijnlijk iets sneller de remblokken vervangen en wat meer slijtage op de velg.
[ Voor 31% gewijzigd door maartend op 16-09-2016 10:16 ]
Echt wel. Heel erg hard zelfs- oblomov - schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 09:53:
@maartend, zo te lezen heb je deze site niet nodig hebt om een geschikte e-bike te vinden.
Hier niet dus. Goede fietspaden, goede wegen.Torched schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 10:55:
Als ik door apeldoorn heen fiets ben ik wel weer blij dat er vering in de voorvork zit.
Mag imho wel bovenaan de lijst met slechte fietspaden in de stad zelf. Als je eromheen fietst is het vrij prima maar zijn die paden niet onderhouden door de provincie?
In de stad zelf is het hobbel na hobbel en omhoog gedrukte klinkers e.d.
[ Voor 29% gewijzigd door racinfo op 16-09-2016 12:57 ]
Die Razer had ik ook al gezien in deze groep. Maar is dus een touringmodel. En dat trekt het lichaam van mijn partner niet. geometrie is meestal van een touring ook anders dan van een stadsmodel.racinfo schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 12:48:
Maartend, als ik het zo bekijk zou ik simpel voor de Batavus Razer gaan wat prijs betreft zit je daarmee in je budget, als 2e koos ik de Merida die weliswaar wel een voorvering heeft maar is verder een betrouwbare fiets.
Yamaha, Shimano, Impulse, Brose en Bosch motoren zijn allemaal vrij makkelijk te tweaken. Maar hou er rekening mee dat je niet verzekerd bent, geheel op eigen risico dus.Cpt-Cholo schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 13:48:
Zelf hield ik de boot eerst nog wat af omdat ik te dicht bij mijn werk woon om een elektrische fiets te staven.
Maar op mijn nieuwe job zal ik 18km enkele reis mogen afleggen! Blijkt dat ik mijn droom, fietsend rijk te worden met behulp van de Belgische belastingskas, mag afbreken. Op hetzelfde moment gaat een nieuwe regel in die de fietsvergoeding voor HS bikes aan banden legt.
Daarom vraag ik mij af of er nog mensen zijn die net als ik op dit moment kijken naar een 25km/u fiets die zich gewillig laat tweaken, naar 35km/u-ish. Zo kan ik ook dat gedoe met de nummerplaat ed achter me laten.
TLDR, Is er nog een goto model van 25 per uur die zich makkelijk laat tweaken?
Die fiets bestaat volgens mij niet (zeker niet voor die prijs), elk stadsmodel heeft wel voorvering. Haalbaar voor die prijs:maartend schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 08:45:
Oke dan.
Vppr de lady zoek ik.
E-Bike, dagelijx gebruik ong 30 km retour woon werk, soms kleine boodschap meepikkend.
Schijfrem (op jullie aanraden en natuurlijk wel hydraulisch) of Magura-achtige velgremmetjes (h11 of zoiets)
Liefst geen voorvering (slaat volledig nergens op in dit landje op de fietspaden, voegt enkel een zooi gewicht toe, die goedkope vorken zijn gewoon prut, en kost weer onnodig geld)
Accu ergens tussen de 400 en 500 watt, wel zo'n accu die niet leegloopt als hij stilstaat
Heb wel Amslod gevonden, maar wat zijn die wazig met hun prijzen. De giant elegance E+1.
Hellup?
Batavus Stream ...maartend schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 08:45:
Oke dan.
Vppr de lady zoek ik.
Schijfrem (op jullie aanraden en natuurlijk wel hydraulisch) of Magura-achtige velgremmetjes (h11 of zoiets)
Hellup?
Rollerbrakes, wordt me hier in topic echt afgeraden.wwiilleemm schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 18:04:
Sparta m8
middenmotor
rechte zit
lage instap
en: headshok voorvering. Is bijna onzichtbaar, en is zeker niet slap. Is alleen merkbaar bij oneffen ondergrond
ja, ik zeg ook alleen maar wat hier wordt gezegd.wwiilleemm schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 19:33:
Zou kunnen dat rollerbrakes bij hogere snelheden, >25 km/u, niet meer voldoen. Maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.
Ik weet wel dat bij een paar noodstops die ik heb gemaakt de fiets wel zowat meteen stilstond. Ik gebruik altijd wel de beide remmen tegelijk. Doe ik altijd, is een kwestie van aanleren.
En daarbij rijd ik nooit sneller dan ongeveer 20 km/u.
Onder die omstandigheden vind ik rollerbrakes heel goed voldoen.
Anoniem: 476791
Ik heb net de bevestiging gekregen dat de Razer geen enkele wijziging ondergaat. Model 2017 is gelijk aan model 2016.roffeltjes schreef op woensdag 14 september 2016 @ 21:58:
[...]
Dat is bij de Razer niet zo spannend. 100km red je ook zonder die mega accu... en er is vrijwel niemand die vaak dat soort stukken rijdt.
De grote vraag is wat mij betreft of ze een keer besluiten om er schijfremmen in te drukken. Voor de rest is hij qua functionaliteit eigenlijk behoorlijk "af". Het kan mooier/luxer, maar dan ga je de prijs opdrijven.
Qwic, zie mijn posts.Cpt-Cholo schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 13:48:
Zelf hield ik de boot eerst nog wat af omdat ik te dicht bij mijn werk woon om een elektrische fiets te staven.
Maar op mijn nieuwe job zal ik 18km enkele reis mogen afleggen! Blijkt dat ik mijn droom, fietsend rijk te worden met behulp van de Belgische belastingskas, mag afbreken. Op hetzelfde moment gaat een nieuwe regel in die de fietsvergoeding voor HS bikes aan banden legt.
Daarom vraag ik mij af of er nog mensen zijn die net als ik op dit moment kijken naar een 25km/u fiets die zich gewillig laat tweaken, naar 35km/u-ish. Zo kan ik ook dat gedoe met de nummerplaat ed achter me laten.
TLDR, Is er nog een goto model van 25 per uur die zich makkelijk laat tweaken?
[ Voor 22% gewijzigd door racinfo op 17-09-2016 08:55 ]
Volgens mij is de Fyts van Gaastra perfect voor mevrouw. Geen vering, wel lekker fietsen en daarnaast ook erg mooi, met een Bosch en idWorkz-materiaal.maartend schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 08:45:
Oke dan.
Vppr de lady zoek ik.
Hellup?
Sorry Willem., omdat dit over advies gaat wijs ik weer op de consensus over zowel Rollerbrakes als de Headshock (Wereldfietserforum).wwiilleemm schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 18:04:
Sparta m8
middenmotor
rechte zit
lage instap
en: headshok voorvering. Is bijna onzichtbaar, en is zeker niet slap. Is alleen merkbaar bij oneffen ondergrond
[ Voor 14% gewijzigd door roffeltjes op 17-09-2016 09:04 ]
[ Voor 28% gewijzigd door maartend op 17-09-2016 12:32 ]
Zolang het maar een progressieve veer is kan het nog wel werken.roffeltjes schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 09:41:
In mijn ervaring zijn standaard vorken niet bepaald geweldig, maar er zit wel degelijk verschil in de types. De vorken met zwaardere veren bevallen beter omdat ze niet zo snel gaan deinen of doorslaan. Kwestie van testrijden!
[ Voor 36% gewijzigd door maartend op 17-09-2016 12:14 ]
Voor wat het waard is, de Kalkhoff Tasman City Impuls 8 is uitgeroepen tot de Telegraaf Nationale Fietstest in de middelste prijsklasse. ( 2199,-)maartend schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 09:58:
[...]
Maar oke, heb nu op lijstje
Giant elegance E+1 (rollerbrakes Vergroot?)
Batavus Razer (geen rechtopzit)
Amslod Aston (samsung accu, onbekend bekend merk, slechte hulpreviews, valt dus af)
Merida Espresso City 408 (zou niet weten waarom niet)
Batavus Stream (velgremmen, dus hogere slijtage bij dit gewicht)
Mis ik er nog?
Juist niet denk ik, rotzooi blijft er in zitten en draait constant door je ketting heen. Dit is gewoon makkelijk schoon te houden. Of je moet zo'n chainglider hebben.Roamor schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 11:49:
Die halfdichte kettingkast bij een fiets zonder derailleur snap ik nooit zo goed; wat is daar nu het voordeel van? Maak hem toch gewoon helemaal dicht, dan heb je toch de onderhoudsvrijheid als voordeel?
Maar dat was toch in 2014?mguzz schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 11:41:
[...]
Voor wat het waard is, de Kalkhoff Tasman City Impuls 8 is uitgeroepen tot de Telegraaf Nationale Fietstest in de middelste prijsklasse. ( 2199,-)
[ Voor 6% gewijzigd door maartend op 17-09-2016 11:54 ]
Klopt, ben in de war met de Kalkhoff Tasman Benelux van 2399 euro.maartend schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 11:53:
[...]
Maar dat was toch in 2014?
het zou nu de Kalkhoff Tasman Benelux zijn
persoonlijk vind ik dit dus echt wel een ouwevandagen model. Maar dt is gewoon mijn ding. gaat er om wat de lady wil.mguzz schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 11:58:
[...]
Klopt, ben in de war met de Kalkhoff Tasman Benelux van 2399 euro.Winnaar 2016
http://www.fietsersbond.n...en/test-2016#.V90TU62FvfY
[ Voor 3% gewijzigd door maartend op 17-09-2016 12:30 ]
Haha klopt maar voor een prijs van rond de € 2000,- kan je dat verwachten, wat ik nog erger vind is de accu op de bagagedrager, dat noemen wij hier gerefo-fietsjes.maartend schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 12:25:
[...]
persoonlijk vind ik dit dus echt wel een ouwevandagen model. Maar dt is gewoon mijn ding. gaat er om wat de lady wil.
Als in gereformeerd?
[ Voor 24% gewijzigd door maartend op 17-09-2016 12:51 ]
Dit model doet mij sterk denken aan mijn 1e e-bike, de Batavus E-Go4 uit 2007, met middenmotor en een Ni-Cad accumguzz schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 11:41:
[...]
Voor wat het waard is, de Kalkhoff Tasman City Impuls 8 is uitgeroepen tot de Telegraaf Nationale Fietstest in de middelste prijsklasse. ( 2199,-)
Een voordeel vind ik dat je de keuze uit 11Ah (416Wh) of 17Ah (603Wh) accu, de Impulse motoren hebben niet zo'n beste reputatie maar de problemen schijnen opgelost te zijn.
Specificaties
Frame: Aluminium
Kleur: Antraciet
Gewicht: ca. 26 kg
Bagagedrager: Aluminium
Bandenmaat: 28″ x 1,40
Velgen: Dubbelwandig Aluminium
Remmen voor: Magura HS11 Hydraulische rem
Remmen achter: Magura HS11 Hydraulische rem
Verlichting: Halogeen verlichting op accu
Stuur: Verstelbaar met speedlifter
Versnellingen: Shimano Nexus 8
Motor: 250W 36 Volt
Accu: 36 Volt 11Ah / 14,5Ah / 17Ah
[afbeelding]
Ben geen dealer hoorrij zelf ook Kalkhoff
Er bestaan ook hippere modellen van rond de € 1000,- bv de Byocycle Zest, wordt verkocht door de Halfords, echter alleen in GB en bij mijn weten niet in Ned.
[ Voor 13% gewijzigd door mguzz op 17-09-2016 13:27 ]
Dichte kettingkast is toch echt een stuk beter. Als het vuil niet op de ketting komt kan het ook niet blijven "ronddraaien". Overigens vind ik het goed schoonmaken van de ketting op de fiets een drama.maartend schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 11:51:
[...]
Juist niet denk ik, rotzooi blijft er in zitten en draait constant door je ketting heen. Dit is gewoon makkelijk schoon te houden. Of je moet zo'n chainglider hebben.
Het is niet alleen de smering bij een ketting, of ie nu wel of niet in een kettingkast zit maar mi. ook de kracht waarmee getrapt wordt die bepalend is voor de levensduur ervan. Anders kan ik het niet verklaren dat ik zowel op eerdere als de huidige fiets al duizenden km'ers wegtrap zonder ooit een kraakje te horen of dat ie gebroken is. Ik smeer om de 400 km wel met teflon en neem hem vervolgens weer goed af want anders ziet mijn broek en frame (ik heb een chainglider) er niet meer uit.roffeltjes schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 20:41:
Zoals wel vaker, ligt de waarheid ergens in het midden
Een open ketting die je goed smeert draait gewoon het beste. Maar als je niet vaak schoonmaakt/smeert is een kettingkast wel een goed idee omdat je ketting anders "droog" spoelt door de regen en dan is het snel einde efficient fietsen.
Nog twee voordelen; je broek kan niet in het voortandwiel komen. Tweede voordeel is dat een kettingkast schoner is voor je broek, Bij deze kalkhoff heb je toch een kansje dat je broek vies wordt, maar je komt iig niet in het voorblad.
[ Voor 10% gewijzigd door bgttje op 17-09-2016 22:16 ]
[ Voor 30% gewijzigd door maartend op 18-09-2016 01:46 ]
Inderdaad. Gebruik zelf de goedkope KMC derailleurketting met "Missing Link" en die vind ik ook erg goed. Wel regelmatig smeren en schoonmaken.roffeltjes schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 21:36:
UIteraard, bij een middenmotor slijt hij een stuk harder dan bij een naafmotor.
Het is wel enorm verbeterd. Een KMC of Shimano ketting uit het laagste segment is gewoon ontzettend goed (dat laagste segment is nog altijd veel beter dan wat er standaard op stasdsfietsen zit^^).
[ Voor 10% gewijzigd door MWDKing op 18-09-2016 10:08 ]
Klopt, heb t verschillende malen getest. Het achterwiel blokkeert net niet.maartend schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 23:42:Binnen 3m stilstaan bij 25 km?En achter remde beter?
[ Voor 7% gewijzigd door bgttje op 18-09-2016 11:35 ]
80/20........nou zo voelt het niet, eerder andersom. Achter is natuurlijk topzwaar. En ik zit kaarsrecht op de fiets ook met remmen.neographikal schreef op zondag 18 september 2016 @ 00:01:Dat lijkt me optimistisch en je remdrukverdeling is ongeveer 80/20, waarbij de voorkant 80% levert.
[ Voor 12% gewijzigd door bgttje op 18-09-2016 11:38 ]
[ Voor 25% gewijzigd door Torched op 18-09-2016 12:00 ]
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq