Het grote elektrische fietsen topic - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 3 ... 103 Laatste
Acties:
  • 885.521 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netvista
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18:35
Bedankt voor de tip! Dat de boost volledig onbegrenst was had ik nog niet gezien. Dat ga ik van de week eens een keer proberen :-).

Jammer idd dat de PAS vmax niet verhoogt kan worden idd. Hopelijk komt daar nog een keer een "fix" voor.

[ Voor 4% gewijzigd door netvista op 26-08-2016 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 05-05 20:52
dirkjesdirk schreef op zondag 14 augustus 2016 @ 21:30:

Overigens word ik op het fietspad nog altijd links en rechts ingehaald door scooters die officieel 25 km/u mogen. Zelfs het ongetune model rijdt al 35 of meer.
Iedere fiets met hulp motor met een vmax boven 15Km/h zou kenteken, rijbewijs en verzekering plichtig moeten zijn.
Op een snorfiets/scooter die een vmax van 25Km/h is dit wel verplicht en op een e-bike met trap ondersteuning tot 25km/h niet...

Een e-bike is niets anders dan een spartamet met een elektrische motor (spartamets zijn ook kenteken en rijbewijs plichtig)

Beetje meten met 2 maten toch?

Persoon A rijdt 30Km/h op een snorfiets/scooter en wordt ingehaald met 32Km/h door persoon B op een e-bike, er staat iets verderop een (rollerbank) controle:
Persoon A krijgt een bekeuring voor de snelheid, administratiekosten en een WOK status > € 135,-
Persoon B mag gewoon doorrijden...

Hier krijg je scheve gezichten van en dit is door de politie ook niet goed uit te leggen (er is geen sprake van gelijke behandeling)

De goede manier:
Alle voertuigen met motor ondersteuning (benzine/elektrisch/etc) boven de 15Km/h worden kenteken en rijbewijs plichtig.
Vmax op het fietspad 25Km/h

En dan gewoon handhaven zoals nu ook met auto's en motoren gebeurd, rij je te hard> boete, veroorzaak je gevaar> EMG etc.

Met deze ongelijke situatie zit de politiek in haar maag maar ze weten nog niet hoe ze het aan kunnen gaan pakken, Nederland is immers een fiets land en bij het invoeren van gelijkmatige behandeling kost het ze kiezers...
De grootste "benadeelden" zouden immers ouderen zijn waarvan een hoop vrouwen ook geen rijbewijs hebben die ze dan moeten gaan halen als ze willen blijven rijden.

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalief
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:11
fast-server schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 12:09:
[...]
Iedere fiets met hulp motor met een vmax boven 15Km/h zou kenteken, rijbewijs en verzekering plichtig moeten zijn.
Het blijft hoe dan ook scheef want een wielrenner kan véel harder dan een ebike of scooter en heeft nooit een rijbewijs nodig.

Niemand wordt Kalief in plaats van de Kalief!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fast-server
Daarom zouden ze de vmax op het fietspad en de bebouwde kom 25Km/h moeten maken, die racefietsen voldoen immers toch al niet aan de wegenverkeerswet.

Je mag toch ook niet met een race auto/motor op de openbare weg.

[ Voor 35% gewijzigd door fast-server op 27-08-2016 12:44 ]

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yamaka
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 24-04 11:26
fast-server schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 12:09:
[...]
Ik vind dit net zo belachelijk als dat je een hardloper die >15 km/h loopt, kenteken, rijbewijs en verzekering plichtig zou moeten maken.

De enige goede manier:
Alle voertuigen met motor ondersteuning (benzine/elektrisch/etc) boven de 25Km/h worden kenteken en rijbewijs plichtig. Vmax op het fietspad 25Km/h

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Poezenbeest
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22-09-2024
Mag je mij de Wegenverkeerswet even uitleggen, als je het Reglement (RV) vervolgens linkt... Waarom racefietsen niet aan de eisen voldoen, is me trouwens een raadsel.

Als je racefietsers dan toch de WVW tegen wil werpen, kom dan met artikel 5 WVW. Er is jurisprudentie (ik meen Rb. Alkmaar, 2004), waar een fietser voor te hard rijden (tevens onder invloed) s veroordeeld voor roekeloos weggedrag. Een wielrenner die een aanrijding veroorzaakt, kan met gemak veroordeeld worden voor gevaarlijk of roekeloos weggedrag, door veel sneller dan het overige verkeer op zijn weggedeelte te rijden. Verkeershinder en gevaarzetting zijn al bewezen, als je buiten het circuit dat soort snelheden wil rijden.

Overgens kan elke fietser in theorie 120, maar als je daar echt wat aan wil doen, zal je alle fietsen, dus ook de barrels. Fijne wedstrijd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Iemand hier daadwerkelijk ervaring met inbouwen van Bikespeed-RS of Asa Espeed in een Batavus Razer? Heb eerste beschermkapje eraf. Daaronder 3 dikke moeren die

A: heel erg vastzitten.
B: een stukje verzonken zijn in het frame waardoor je er niet normaal een steeksleutel of dop op kunt zetten.

Dat lukt dus niet :(

Is het de bedoeling dat je van de andere kant werkt? Maar dan moet je de hele kettingkast gaan verwijderen? Alle filmpjes op Youtube over Yamaha-motoren daar hebben ze andere type fietsen waar die 3 moeren geen moeren zijn, maar imbus, en waar ze makkelijk los gaan en je de motor een stukje kunt laten zakken om bij de kabeltjes te komen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/xSGu0bh.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door woekele op 27-08-2016 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbn_ldp
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15:03
Ik wil mijn gazelle grenoble voorzien van een bafang bbs01 250w kit. Weten jullie of dit kan en waar ik het beste een set kan kopen?

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15:15
woekele schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 19:34:
Iemand hier daadwerkelijk ervaring met inbouwen van Bikespeed-RS of Asa Espeed in een Batavus Razer? Heb eerste beschermkapje eraf. Daaronder 3 dikke moeren die

B: een stukje verzonken zijn in het frame waardoor je er niet normaal een steeksleutel of dop op kunt zetten.

Is het de bedoeling dat je van de andere kant werkt? Maar dan moet je de hele kettingkast gaan verwijderen? Alle filmpjes op Youtube over Yamaha-motoren daar hebben ze andere type fietsen waar die 3 moeren geen moeren zijn, maar imbus, en waar ze makkelijk los gaan en je de motor een stukje kunt laten zakken om bij de kabeltjes te komen.

[afbeelding]
Dat groene, is dat plastic? of alu ?
Het lijkt er namelijk op dat ze de bouten er ingedraaid hebben en niet de moeren op de bouten gezet hebben.

Kan je er van de andere kant bij? Zou haast wel moeten anders is montage wel heel raar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zebsite
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 13:55

[afbeelding]
ik heb voor het gemak mijn bike speed rs maar laten inbouwen bij het bedrijf (E-bike tuning ) waar ik het dongeltje gekocht had. Hij haalde het tandwiel los, en daarna het hele blok er onderuit. Was in een half uurtje klaar...gaat als een speer nu..alleen jammer dat de dongle nu los in het frame rammelt...

Even wat anders, de achterrem van onze Razers, maken een vreselijk geluid bij het remmen...iemand hier ervaring mee? en hoe het op te lossen?

[ Voor 8% gewijzigd door zebsite op 27-08-2016 23:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chrasher
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

Chrasher

Tevree met z'n PS5

Ik kan beamen dat je helaas vanaf de andere kant moet werken. Die plastic kettingkast is er gelukkig zo af (klik systeem)en ik heb toen het voortandwiel losgemaakt door de drie bouten te lossen die het tandwiel vasthouden op die schijf van de trapas. (had geen gereedschap om de trapas te lossen).
Je zal ook de twee plastic kapjes moeten verwijderen (kruiskop schroeven) en de standaard moeten lossen.
Zo kan je de motor gedeeltelijk los maken en naar voren kantelen. (door 1 bout achter te laten zitten) Zo hen ik mijn RS ingebouwd.
Gelukkig hing mijn fiets hoog in de beugels, dus kon ik er redelijk bij.

PSN-id: Chrasher

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
zebsite schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 22:56:
[...]

Even wat anders, de achterrem van onze Razers, maken een vreselijk geluid bij het remmen...iemand hier ervaring mee? en hoe het op te lossen?
Even met een oude doek de remrand van de velg schoonmaken, en nakijken of je remblokjes niet versleten zijn.
Waarschijnlijk zit er rubber van de remblokken in de groeven van de remstrip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zebsite
Torched schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 23:07:
[...]

Even met een oude doek de remrand van de velg schoonmaken, en nakijken of je remblokjes niet versleten zijn.
Waarschijnlijk zit er rubber van de remblokken in de groeven van de remstrip.
Versleten niet, een fiets 400km, en de mijne 1200km...daar is niet zoveel aan te zien. Zal morgen die groef eens bekijken.
Het geluid is echt oorverdovend, omdat de hele achterkant van de fiets mee resoneert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
zebsite schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 23:13:
[...]

Versleten niet, een fiets 400km, en de mijne 1200km...daar is niet zoveel aan te zien. Zal morgen die groef eens bekijken.
Het geluid is echt oorverdovend, omdat de hele achterkant van de fiets mee resoneert.
Dat is als je remt toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zebsite
Jazeker!
Net de groef bekeken, maar brandschoon... dus dat is het niet.

[ Voor 16% gewijzigd door zebsite op 28-08-2016 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fast-server
Het Poezenbeest schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 19:07:
Mag je mij de Wegenverkeerswet even uitleggen, als je het Reglement (RVV) vervolgens linkt... Waarom racefietsen niet aan de eisen voldoen, is me trouwens een raadsel.
Fietsen op twee wielen moeten zijn voorzien van:
één rode retroreflector aan de achterzijde van het voertuig;
Witte of gele retroreflectoren aan de wielen en vier amber gele of gele retroreflectoren aan de trappers;
Een witte voorlamp en en rode achter lamp (mag ook op het lichaam mits het niet teveel beweegt);
Een fietsbel.

Bovenstaande geld trouwens ook voor e-bikes, snorfietsen en brommers.

Heb nog nooit een racefiets op de weg gezien die hieraan voldoet, de meeste hebben helemaal geen reflectie, bel en licht.

Terug on topic:
Aangezien de fiets het enige voertuig is waar bijna geen enkele snelheid beperking voor geld lijkt het me verstandig dat ze hiervoor een maximum snelheid van 25KM/h gaan invoeren.
Dit is een stuk veiliger, brommers zijn immers ook niet voor niets verbannen van het fietspad.

In 2011 waren e-bikers en racefietsers betrokken bij ongeveer de helft van de fietsongevallen en ze maakten maar 20% uit van het totaal aantal fietsers.

Wil je harder> neem een brommer, auto, motor of ga naar een circuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Poezenbeest
Ik zie zat racefietsen die gewoon reflectoren hebben, zelfs racefietsen met zijreflectie. Licht is alleen nodig als het donker is, of als er slecht zicht is, en dan zie ik zelden racefietsers (en nee, dat komt dan niet door het slechte zicht).

Nogmaals, als je een voertuig een snelheidsbeperking wil opleggen, dan zal je ze moeten uitrusten met een snelheidsmeter, die voldoet aan de eisen. Ik zie dat niet als heel erg realistisch. Ga er maar aan staan, alle fietsen een geijkte snelheidsmeter. Ik ben benieuwd of de huidige snelheidsmeters voor speed-pedelecs wel voldoen.

Over je cijfers: in 2011 waren er relatief amper e-bikes, dus ik vind het knap als je cijfers hebt gevonden waarin je deze groep als aparte groep tegenkomt anno 2011. Daarnaast wordt in recentere cijfers met name over e-bikes geschreven in combinatie met eenzijdige ongevallen en voornamelijk oudere bestuurders. Cru gezegd is dat een zichzelfoplossend probleem.

Qua racefietsen denk ik dat je een zeker risico neemt als je op de openbare weg zo hard gaat rijden. Algemeen is het men er over eens dat als je 240 km/u over de snelweg rijdt, dus twee keer zo hard als de rest, je 'een gevaarlijke gek bent, die ze meteen van de weg moeten halen'. Racefietsers rijden vaak drie keer zo snel als de andere fietsers, hoe gek vindt men je dan?

Komt er nog bij dat de gemiddelde leeftijd van racefietsers wat hoger ligt en het voornamelijk oudere (> 50) mannen zijn. Ze zitten dus ook nig eens in de categorie die statistisch het meeste bij ongelukken betrokken zijn (aldus het CBS). Een heel andere populatie overigens dan de e-bikers, die gemiddeld 15 jaar jonger zijn en vaker vrouw.

Wat dat betreft zie ik racefietsers liever op dezelfde plek op de weg als brommers en speed-pedelecs. Of dit de rijbaan moet zijn, weet ik niet, maar als alles wat veertig rijdt op bijvoorbeeld het fietspad rijdt, dan hou je er eerder rekening mee als langzamere fietser.

Nog beter zou het zijn als brommers, speed-pedelecs en racefietsers hun eigen rijbaan krijgen, maar dat is net zo realistisch als een snelheidsbeperking voor fietsers...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StanTheMan
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-06 14:38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-05 11:22
Blijkt hier dat oudere vrouwen meer ongelukken maken dan oudere mannen. Wist ik niet. Op ebikes bedoel ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-02-2022

racinfo

E-MTB

Artikel is van mei 2013. Kun je niet vergelijken met de huidige situatie in aug 2016

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

bbn_ldp schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 21:39:
Ik wil mijn gazelle grenoble voorzien van een bafang bbs01 250w kit. Weten jullie of dit kan en waar ik het beste een set kan kopen?
Is dat een nieuwe of oude fiets? Dames of heren? Een afbeelding ervan zou handig zijn. Als het een oude fiets betreft kun je problemen hebben met het loswrikken van de trapas en... wat voor versnelling heb je? Die vaste kettingkast zo zie ik op diverse afbeeldingen is wellicht niet te handhaven tenzij het aantal tanden van het tandwiel op de trapas overeen komt met de Bafang set (aandachtspuntje!).
Zit er een Nexus 7 of 8 in de achternaaf? Van de 7 is bekend dat er enig kracht verlies zal optreden.
Enz. enz.

Plaats eens een foto van de fiets!

[ Voor 33% gewijzigd door racinfo op 28-08-2016 17:11 . Reden: techn vragen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
zebsite schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 23:58:
[...]

Jazeker!
Net de groef bekeken, maar brandschoon... dus dat is het niet.
Er komt ook niets af op het moment dat je hem afveegt met een doek?

Als dat het niet is zou je even kunnen kijken of de remmen aan beide kanten gelijkmatig op het remoppervlak komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Chrasher schreef op zaterdag 27 augustus 2016 @ 22:57:
[...]

Ik kan beamen dat je helaas vanaf de andere kant moet werken. Die plastic kettingkast is er gelukkig zo af (klik systeem)en ik heb toen het voortandwiel losgemaakt door de drie bouten te lossen die het tandwiel vasthouden op die schijf van de trapas. (had geen gereedschap om de trapas te lossen).
Je zal ook de twee plastic kapjes moeten verwijderen (kruiskop schroeven) en de standaard moeten lossen.
Zo kan je de motor gedeeltelijk los maken en naar voren kantelen. (door 1 bout achter te laten zitten) Zo hen ik mijn RS ingebouwd.
Gelukkig hing mijn fiets hoog in de beugels, dus kon ik er redelijk bij.
Held! :) Het is nu gelukt met je uitleg. Vanaf de andere kant waren het gewoon 3 imbus-bouten inderdaad.

Veel harder dan 35 rijden lukt overigens niet, dan moet je echt te snel rondtrappen (wat dan wel bijna zonder weerstand is overigens). Heb voor een groter tandwiel nodig dus :P Maar serieus: 35 is wel snel genoeg eigenlijk.

Even voor toekomstige lezers: het zijn niet 3, maar 4 bouten (imbus) voor het scheiden van tandwiel en trapas. Het demonteren van de standaard gaat met 2x imbus en 1x torqx.

Verder is de bediening van de ASA eSpeed prima. Lekker makkelijk in of uit te schakelen, dat is nog het belangrijkste.

[ Voor 10% gewijzigd door woekele op 28-08-2016 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrasher
  • Nu online

Chrasher

Tevree met z'n PS5

woekele schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 18:00:
[...]

Even voor toekomstige lezers: het zijn niet 3, maar 4 bouten (imbus) voor het scheiden van tandwiel en trapas. Het demonteren van de standaard gaat met 2x imbus en 1x torqx.
Ah, sorry. Was al weer bijna een jaar geleden dat ik dat gedaan had. Was al met al geen gemakkelijke klus.

Zelf rij ik meestal tussen de 25 en 30 afhankelijk van de wind en gebruik die 8e versnelling eigenlijk zelden (waarmee je dus naar de 35 kan gaan). Zo'n 80 rpm in 7 (rond de 28-29 km/u) is eigenlijk prima voor normale omstandigheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

zat alleen te denken: is zo'n tuningkit niet een beetje duur voor 'maar' 3km extra?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chrasher
  • Nu online

Chrasher

Tevree met z'n PS5

woekele schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 19:33:
zat alleen te denken: is zo'n tuningkit niet een beetje duur voor 'maar' 3km extra?
Alleen al het niet tegenkomen van die "muur" tussen 25 en 27 km/u is al de moeite waard. Het is zo vervelend dat je net niet je cadans kan vinden/halen in een prettige versnelling. Je moet dus onder ja cadans gaan fietsen of een versnelling terug waarbij je weer te langzaam gaat.
En die 28 is een gemiddelde. Met een beetje wind mee rij ik in Eco gemakkelijk 30.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zebsite
[...]

Held! :) Het is nu gelukt met je uitleg. Vanaf de andere kant waren het gewoon 3 imbus-bouten inderdaad.

Veel harder dan 35 rijden lukt overigens niet, dan moet je echt te snel rondtrappen (wat dan wel bijna zonder weerstand is overigens). Heb voor een groter tandwiel nodig dus :P Maar serieus: 35 is wel snel genoeg eigenlijk.

Verder is de bediening van de ASA eSpeed prima. Lekker makkelijk in of uit te schakelen, dat is nog het belangrijkste.
Ik loop tegen het zelfde probleem aan, ongeveer 40 is te halen, ook in de wat zuiniger eco stand, maar daarna vliegen je voeten zowat van de trappers :) ...Groter tandwiel schijnt geen duur probleem te zijn, alleen is je chainglider dan te klein.. daar moet je dan ook een nieuwe van aanschaffen.

[ Voor 1% gewijzigd door zebsite op 29-08-2016 18:10 . Reden: taal ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Die kost ook maar 20-30 euro zo te zien :P beschikbaar voor 38 of 42 of 44-tands (http://www.fietsparts.nl/...rstuk-42-tands-zwart.html). Wat zit er nu op eigenlijk? Geen idee :) Heb m niet in de buurt momenteel.

Edit: wordt je ketting ook niet te kort dan trouwens?

[ Voor 36% gewijzigd door woekele op 29-08-2016 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zebsite
woekele schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 09:41:
Die kost ook maar 20-30 euro zo te zien :P beschikbaar voor 38 of 42 of 44-tands (http://www.fietsparts.nl/...rstuk-42-tands-zwart.html). Wat zit er nu op eigenlijk? Geen idee :) Heb m niet in de buurt momenteel.

Edit: wordt je ketting ook niet te kort dan trouwens?
Heb geen idee wat er nu op zit (ben nu ook niet bij mijn fiets) Vind het snel genoeg gaan nu..wanneer het voorblad versleten is tzt komt er wel een groter blad op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbn_ldp
racinfo schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 17:01:
[...]
Is dat een nieuwe of oude fiets? Dames of heren? Een afbeelding ervan zou handig zijn. Als het een oude fiets betreft kun je problemen hebben met het loswrikken van de trapas en... wat voor versnelling heb je? Die vaste kettingkast zo zie ik op diverse afbeeldingen is wellicht niet te handhaven tenzij het aantal tanden van het tandwiel op de trapas overeen komt met de Bafang set (aandachtspuntje!).
Zit er een Nexus 7 of 8 in de achternaaf? Van de 7 is bekend dat er enig kracht verlies zal optreden.
Enz. enz.

Plaats eens een foto van de fiets!
Is al een wat ouder type maar is weinig gebruikt. Hij heeft inderdaad een nexus 7 versnellingen.
Gazelle Grenoble

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

bbn_ldp schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 20:23:
[...]

Is al een wat ouder type maar is weinig gebruikt. Hij heeft inderdaad een nexus 7 versnellingen.
[afbeelding]
Ik zie behoudens wat ik reeds noemde geen problemen. Er zijn er meer die hier een Bafang hebben met een Nexus 7. Je bent van voornemens de 250 watt te nemen dat zal dan geen extra belasting voor deze naaf betekenen. Probeer voor je de set besteld eens eerst de trapas te demonteren, is goede tip want mij overkwam het dat hij met geen mogelijkheid :'( los te krijgen was en daardoor onbruikbaar 8)7 werd en dat kostte mij dus een nieuwe (2ehands) fiets om de reeds gekochte motor te kunnen plaatsen. Achteraf b;eek dat toch een goede keus maar kostte tenslotte toch meer geld dat er gebudgetteerd was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbn_ldp
racinfo schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 20:44:
[...]
Ik zie behoudens wat ik reeds noemde geen problemen. Er zijn er meer die hier een Bafang hebben met een Nexus 7. Je bent van voornemens de 250 watt te nemen dat zal dan geen extra belasting voor deze naaf betekenen. Probeer voor je de set besteld eens eerst de trapas te demonteren, is goede tip want mij overkwam het dat hij met geen mogelijkheid :'( los te krijgen was en daardoor onbruikbaar 8)7 werd en dat kostte mij dus een nieuwe (2ehands) fiets om de reeds gekochte motor te kunnen plaatsen. Achteraf b;eek dat toch een goede keus maar kostte tenslotte toch meer geld dat er gebudgetteerd was.
Oke bedankt voor het meedenken en de tip _/-\o_ Maakt het nog uit waar of bij wie ik de spullen bestel of heb je daar nog tips in?l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

bbn_ldp schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 20:52:
[...]

Oke bedankt voor het meedenken en de tip _/-\o_ Maakt het nog uit waar of bij wie ik de spullen bestel of heb je daar nog tips in?l
Dat is iets wat jezelf beslist, ga je voor een goedkope aanbieding bij de chinees of ga je voor zekerheid, service en hulp bij div vragen bij een NL (duur) bedrijf?

Edit
1. http://nl.aliexpress.com/...9-a87a-03f377c5c03c&tpp=1

2. http://www.aliexpress.com/price/bafang-bbs01_price.html (China)

3. https://www.fietsunie.nl/...or-bafang-bbs01-250w.html (NL)

[ Voor 30% gewijzigd door racinfo op 31-08-2016 07:31 . Reden: Adressen dealers 1-2-3 (30/8/16) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indofk
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-06 06:56
[...]

Klopt het dat met deze kit de snelheid op je display correct aangegeven word. Ik heb nu de truck met het magneetje op je trap as uitgehaald waardoor ie welliswaar ipv 40 km maar 12km aangeeft , dit heeft helaas ook effect op de aantal gereden kilometers. Maar goed het kost dan ook helemaal niks ( magneetje en tyrap's had ik al thuis liggen.

Is het trouwens normaal dat je een soort van tikje voelt als je begint met trappen en dat zelfde ook weer als je je trapper stil houd. Lijkt wel alsof je de vrijloop voelt aanpakken en lospakken. Heb trouwens ook een Batavus Razer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

De snelheid klopt gewoon (alhoewel niet gecheckt met gps of 2e teller oid, maar grofweg gewoon wel). Aantal gereden km's zou moeten kloppen, maar heb ik ook nog niet gecheckt. Tikje weet ik niet, is me nog niet opgevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbn_ldp
racinfo schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 22:27:
[...]
Dat is iets wat jezelf beslist, ga je voor een goedkope aanbieding bij de chinees of ga je voor zekerheid, service en hulp bij div vragen bij een NL (duur) bedrijf?

Edit
1. http://www.aliexpress.com/price/bafang-bbs01_price.html (China)

2. https://www.fietsunie.nl/...or-bafang-bbs01-250w.html (NL)
Ik ga bekijken wat het prijsverschil is tussen beide en maak dan de afweging. De NL motoren komen tenslotte ook uit China. Welk tandwiel zal ik nodig hebben, want bij sommige in China kan je kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

bbn_ldp schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 11:57:
[...]
Welk tandwiel zal ik nodig hebben, want bij sommige in China kan je kiezen?
Als het huidige tandwiel voldoet, daar bedoel ik mee dat je bij de te verwachten snelheid de juiste trap-cadans hebt dan kun je kiezen voor het tandwiel met hetzelfde aantal tanden als die je van de fiets gaat afhalen.
Wil je in de toekomst een lagere trap-cadans dan kies je voor meer tanden, anders visa versa. Ik denk dat je in de toekomst sneller zult willen fietsen dan nu manual, wellicht moet je dan een groter tandwiel nemen. Fiets je veel in heuvelachtig gebied kies dan voor een kleiner tandwiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
bbn_ldp schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 11:57:
[...]Ik ga bekijken wat het prijsverschil is tussen beide en maak dan de afweging. De NL motoren komen tenslotte ook uit China. Welk tandwiel zal ik nodig hebben, want bij sommige in China kan je kiezen?
Der kleinste, is meen ik 42T. Je zal nu waarschijnlijk een 38T hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door bgttje op 30-08-2016 13:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Mijn ervaringen met de Bafang 250 watt BBS01 middenmotor tot nog toe zijn zeer positief; bij aanschaf ging ik ervan uit dat ik af en toe een ritje zou doen van 10 km in een enkele week om de lichaamssappen soepel te houden maar nu, 4 maanden later blijkt dan ik eraan verslaafd ben geraakt dagelijks een toertje te maken van ruim 14 km (inmiddels 1300 km op teller).

Dat komt ongetwijfeld door de aandrijving middels de Bafang middenmotor die het fietsen op de vlakke weg, in de heuvels en door ruig terrein tot een waar genoegen maakt. Tevens doe ik dat met hogere snelheid dan aanvankelijk de bedoeling was: met de eerdere Batavus E-Go4 met middenmotor en de (zelfbouw) Peugeot met voorwiel aandrijving reed ik nooit sneller dan 18-20 km max maar met de Bafang middenmotor kruis ik nu toch vaak met meer dan 24 km/h. Dat had dus wel consequenties voor de max. actieradius, reed ik met de voorwielmotor ruim 55 km op een accu vulling, nu is dat krap aan ongeveer 42 km maximaal wat ongetwijfeld door de hogere kruis snelheid komt.

Mijn huidige accu is een 36 volt - 10 Ah LiFePO4 accu met prismatische (rechthoekige, platte) cellen van het merk PingBattery (China) welk ik vanaf 6 aug 2014 in gebruik heb en deze werkt nog steeds naar genoegen. Maar als ik aan vervanging toe ben overweeg ik toch een zwaardere van minimaal 15 Ah aan te schaffen zodat ik mijn dagelijkse fietstochten wat kan uitbreiden zonder om de 2 dagen de accu aan de lader te moeten hangen.

Wat de technische zaken betreft van de inbouw van de Bafang BBS01, de zelfgemaakte rem onderbrekers op de hydraulische remhandels voldoen nog uitstekend; na 4 maanden nog geen enkel probleem gehad met mijn eigen uitvinding (drukschakelaars op remhandels en een parker in de handel zelf), wel mis ik eigenlijk een schakel onderbreking op de versnellingen om het wisselen van versnelling terwijl je doortrapt geruisloos te laten verlopen. Natuurlijk stop ik nu wel met trappen om te schakelen maar de motor loopt nog een fractie door waardoor toch de boel niet geruisloos van tandwiel wisselt.
Daar moeten we nog eens iets over verzinnen (misschien een klusje voor de winter maanden)

Kortom, geen ogenblik heb ik spijt gehad van de aanschaf en inbouw van deze motor, ik zou iedereen hem aanbevelen als zelfbouw project.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbn_ldp
Goed om te lezen dat de bafang voldoet. Ik moet nu mijn trapas er proberen uit te krijgen en mijn tandwiel tellen. Kan je een foto plaatsen van jou remhendel oplossing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StanTheMan
racinfo schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 13:05:
[...]
Artikel is van mei 2013. Kun je niet vergelijken met de huidige situatie in aug 2016
Daar kun je je goed in vergissen. Er verandert statistisch gezien echt niet zoveel. De grote massa elektrische fiets gebruikers verandert nauwelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 568384

racinfo schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 08:14:

Wat de technische zaken betreft van de inbouw van de Bafang BBS01, de zelfgemaakte rem onderbrekers op de hydraulische remhandels voldoen nog uitstekend; na 4 maanden nog geen enkel probleem gehad met mijn eigen uitvinding (drukschakelaars op remhandels en een parker in de handel zelf), wel mis ik eigenlijk een schakel onderbreking op de versnellingen om het wisselen van versnelling terwijl je doortrapt geruisloos te laten verlopen. Natuurlijk stop ik nu wel met trappen om te schakelen maar de motor loopt nog een fractie door waardoor toch de boel niet geruisloos van tandwiel wisselt.
Daar moeten we nog eens iets over verzinnen (misschien een klusje voor de winter maanden)
Ik heb de remhendel omgebouwd naar een stopknopje op het stuur, indrukken en schakelen ;). Werkt prima qua automatisme. Vindt de sensors verkrijgbaar voor versnellingskabel relatief duur, wel handig lijkt me. Als jij iets weet om zelf iets te bouwen als kabelsensor houd ik me aanbevolen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Anoniem: 568384 schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 14:52:
[...]
. Vindt de sensors verkrijgbaar voor versnellingskabel relatief duur, wel handig lijkt me. Als jij iets weet om zelf iets te bouwen als kabelsensor houd ik me aanbevolen ;)
Als ik wat bedenk plaats ik het hier, met foto en omschrijving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 655057

Mijn probleem met het bereik van de accu zie mijn laatste post 6 aug
advies van Bosch was om de kabelboom te vervangen , dat heb ik niet laten doen .
Het bereik met een leen accu van FM was het bereik normaal .
Bosch heeft toen mijn accu opgehaald bij FM een dag voor zijn vakantie om deze te testen .
Vandaag een bericht van FM gehad dat de accu terug is en het is een nieuwe zonder vermelding
of mijn accu niet in orde was .
Ik heb de fiets nu een jaar na de eerste accu lading ging mijn lader al na een uur stuk .
Na twee maanden is de motor vervangen nu een jaar later de accu .
Ik mag hopen dat het nu in orde is , maar heb niet veel vertrouwen meer in Bosch .
De tijd zal het leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

bbn_ldp schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 09:32:
Goed om te lezen dat de bafang voldoet. Ik moet nu mijn trapas er proberen uit te krijgen en mijn tandwiel tellen. Kan je een foto plaatsen van jou remhendel oplossing?
Dat deed ik al eerder in topic 1, zie daartoe:
racinfo in "Het grote elektrischefietsentopic"

Uiteraard heb ik van dun aluminium (off-set vel) een kapje om de schakelaar heen gebogen en dat de zelfde kleur gegeven als de remhandel zelf, het oogt wel knullig maar het gaat om de werking en die is betrouwbaarder dan de magnetische oplossing.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/13814150/DSC_0858.JPG

Uiteraard moet je de drukschakelaar demonteren uit de bijgeleverde remhandels; verwijder eerste het kunststof moertje zodat je de schakelaar eruit kan trekken, omwikkel dan het dunne kabeltje met een aantal lagen allu-folie om hem te beschermen tegen het zaagblad wanneer je de (bijgeleverde) remhandel overlangs doorzaagt. Het gat is te klein namelijk om de kabel met stekker aansluiting uit de remhandel te trekken, dus dat zagen moet je voorzichtig doen, buig de zaagopening dan verder open met een schroevendraaier zodat de kabel er onbeschadigd uit of door kan.

De schakelaar heb ik eerst met een druppeltje 10-secondenlijm op de juiste plaats gepositioneerd, waarbij ik de rand van de schakelaar net over het omhulsel van de hydraulische handel liet vallen om de druk van de terugspringende handel beter te weerstaan. Nadien heb ik met 2-componenten lijm van Bison het geheel omhuld voor betere stevigheid en terwijl dat nog niet uitgehard was het dunne aluminium er netjes omheen gebogen en met 10-sec lijm vastgezet. Een likje mat zwarte verf erover en klaar.

Bepaal met een kraspen de plaats waar de parker moet komen en boor een gaatje van 1 a 1.5mm diameter, en circa 2mm diep in de handel. Daar een parkertje in en klaar is je hydraulische motorstop schakelaar.

[ Voor 76% gewijzigd door racinfo op 31-08-2016 20:31 . Reden: uitleg en foto ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbn_ldp
Bedankt lijkt mij een oplossing om te kunnen maken.

• StanTheMan
Update ervaring Qwic RD-9.2S met 625 Wh accu na kleine 2 weken en ruim 300 km:
- zeer blij mee, ieder woonwerk ritje (15+km enkel) denk ik weer dat ik het eerder had moeten doen..
- Actieradius met genoemde accu en altijd in hoogste stand fietsen is 70 km (ik heb 'm nog niet leeg gehad eerlijk gezegd, maar elke keer kom ik ruim boven 60 als ik weer ga opladen). Het is nu natuurlijk wel warm.
- Snelheid bij mijn rijstijl (lees: zo snel mogelijk, maar ook weer niet alsof ik op de wielrenfiets zit) is altijd 30-39. Eigenlijk ben ik nog niet ingehaald.... niet door wielrenners of andere ebikes. De stromers die ik tegenkom rijden 's ochtends en 's avonds in tegengestelde richting :-). Als ik met mijn garmin fiets (pauzeert de rit bij stoppen), dan is mijn gemiddelde snelheid 30-32. Daar zitten dus stukken Voorburg en Zoetermeer bij waar je niet helemaal kan doorfietsen.
- Mocht je met iemand meefietsen zonder ebike: in standje 2 fietst dat prima en licht mee tot ongeveer 20.
- Standje 3-4 voor rustig trappen en 24-28 fietsen.

Nadelen:
- trapper komt tegen de grond bij sportief de bocht in op hoge snelheid en doortrappen
- de locatie van de zware accu zoals eerder genoemd in dit topic: op zich merk je daar tijdens het fietsen niets van, maar wel bij het stallen of met fiets lopen door kleine ruimtes.
- piepende schijfremmen (licht storend, functie is goed). Ook elders gelezen, hopelijk wel op te lossen.
- als je niet genoeg terugschakelt is wegkomen bij een stoplicht wat log (als je aankomt in 9 en paar keer terugschakelt zit je nog steeds in een te zware 5 bijvoorbeeld). De ondersteuning komt met enige vertraging.

Al met al dus zeer tevreden.

[ Voor 7% gewijzigd door StanTheMan op 01-09-2016 10:05 ]

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

weet iemand of er een verschil is tussen Batavus Razer 2016 en 2017? (behalve dan dat hij niet meer in het groen geleverd wordt)

• Vlassie1980
  • Laatst online: 17:23
StanTheMan schreef op donderdag 01 september 2016 @ 10:02:
Update ervaring Qwic RD-9.2S met 625 Wh accu na kleine 2 weken en ruim 300 km:
- zeer blij mee, ieder woonwerk ritje (15+km enkel) denk ik weer dat ik het eerder had moeten doen..
- Actieradius met genoemde accu en altijd in hoogste stand fietsen is 70 km (ik heb 'm nog niet leeg gehad eerlijk gezegd, maar elke keer kom ik ruim boven 60 als ik weer ga opladen). Het is nu natuurlijk wel warm.
- Snelheid bij mijn rijstijl (lees: zo snel mogelijk, maar ook weer niet alsof ik op de wielrenfiets zit) is altijd 30-39. Eigenlijk ben ik nog niet ingehaald.... niet door wielrenners of andere ebikes. De stromers die ik tegenkom rijden 's ochtends en 's avonds in tegengestelde richting :-). Als ik met mijn garmin fiets (pauzeert de rit bij stoppen), dan is mijn gemiddelde snelheid 30-32. Daar zitten dus stukken Voorburg en Zoetermeer bij waar je niet helemaal kan doorfietsen.
- Mocht je met iemand meefietsen zonder ebike: in standje 2 fietst dat prima en licht mee tot ongeveer 20.
- Standje 3-4 voor rustig trappen en 24-28 fietsen.

Nadelen:
- trapper komt tegen de grond bij sportief de bocht in op hoge snelheid en doortrappen
- de locatie van de zware accu zoals eerder genoemd in dit topic: op zich merk je daar tijdens het fietsen niets van, maar wel bij het stallen of met fiets lopen door kleine ruimtes.
- piepende schijfremmen (licht storend, functie is goed). Ook elders gelezen, hopelijk wel op te lossen.
- als je niet genoeg terugschakelt is wegkomen bij een stoplicht wat log (als je aankomt in 9 en paar keer terugschakelt zit je nog steeds in een te zware 5 bijvoorbeeld). De ondersteuning komt met enige vertraging.

Al met al dus zeer tevreden.
He blijft een interessante fiets, prijs is scherp en je kunt er een dikke accu opzetten zodat je een goede actieradius hebt.

- Heb jij ook een bagagedrager achterop? Ik heb onderstaande tassen en vroeg me af of deze passen.
http://www.bikester.nl/ma...ietstas-zwart-374503.html

- Weet je toevallig of een accu van 735Wh ook een stuk meer uitsteekt als een kleinere variant?

Verder kan ik je zeggen dat schijfremmen als enige nadeel erg vaak willen piepen, vooral bij vochtig weer :(

• racinfo

racinfo

E-MTB

Tot nog toe valt het met de schijfremmen wel mee, ik hoor vrijwel geen geluid wanneer ik rem, ook niet bij een noodstop met 2 remmen tegelijk. Het valt mij wel op dat op mijn MTB dubbele remschoentjes zitten, misschien maakt dat het verschil?

• Vlassie1980
racinfo schreef op donderdag 01 september 2016 @ 12:53:
Tot nog toe valt het met de schijfremmen wel mee, ik hoor vrijwel geen geluid wanneer ik rem, ook niet bij een noodstop met 2 remmen tegelijk. Het valt mij wel op dat op mijn MTB dubbele remschoentjes zitten, misschien maakt dat het verschil?
Wellicht, ik heb toch ook aardig wat gedoe met mijn voorste schijfrem gehad.
Fietsenmaker had daarna ook de remblokken niet goed vervangen waardoor het er niet veel beter op werd.

Gaat nu gelukkig een stuk beter, ben nog steeds erg tevreden over de stopping power van de Shimano's :)
woekele schreef op donderdag 01 september 2016 @ 11:38:
weet iemand of er een verschil is tussen Batavus Razer 2016 en 2017? (behalve dan dat hij niet meer in het groen geleverd wordt)
Weet ik eerlijk gezegd niet, denk dat het een kwestie is van even contact opnemen met een dealer / Batavus zelf?

[ Voor 21% gewijzigd door Vlassie1980 op 01-09-2016 13:33 ]

• DanTm
  • Niet online
Van de week de knoop doorgehakt en na 2 maanden oefenen op een lease Stromer zelf een Stromer ST2 besteld met grotere accu.
Heb geruime tijd gekeken naar alternatieven, maar de Stromer lijkt toch de enige met hoge snelheid EN grote accu capaciteit.

• StanTheMan
even in de buidel tasten / investeren, maar dan heb je ook wat. Vette fiets..

• StanTheMan
Vlassie1980 schreef op donderdag 01 september 2016 @ 12:20:
[...]

He blijft een interessante fiets, prijs is scherp en je kunt er een dikke accu opzetten zodat je een goede actieradius hebt.

- Heb jij ook een bagagedrager achterop? Ik heb onderstaande tassen en vroeg me af of deze passen.
http://www.bikester.nl/ma...ietstas-zwart-374503.html

- Weet je toevallig of een accu van 735Wh ook een stuk meer uitsteekt als een kleinere variant?

Verder kan ik je zeggen dat schijfremmen als enige nadeel erg vaak willen piepen, vooral bij vochtig weer :(
Ik heb geen bagagedrager, zou niet goed weten of die tassen erop kunnen ook..
De accu's zijn voor zover ik weet hetzelfde qua formaat. De leenaccu die ik had bij proefrit was volgens mij hetzelfde, en uiteindelijk gebruik je dezelfde bevestiging / rails...

• fysiootje
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-10-2023
Ik heb wel een bagagedrager op mijn Qwic RD9.1 en Ortlieb classic en laptop tas. Ik heb de bevestiging van de Ortliebs op zijn smalst moeten zetten dan passen de tassen aan de onderste rail zodat de onderste bevestiging van de Orlieb klem gezet kan worden. Past dus net aan. Ander merk zul je eigenlijk eerst moeten uitmeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12-06 23:22
Vlassie1980 schreef op donderdag 01 september 2016 @ 12:20:

Is ook een voordeel.
Gisteren weer een automobilist die totaal niet keek of er al verkeer op de rotonde reed, moest vol in de remmen met veel gepiep, mevrouw had raampje open en schrok enorm - gelijk weer even opgevoed ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13-06 19:51
racinfo schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 07:22:
[...]
Niet helemaal correct, ik kan met dezelfde snelheid mijn trap cadans gewoon zelf bepalen, of ik snel trap of langzaam (op de vlakke weg natuurlijk) blijft de snelheid hetzelfde bij gelijke trapkracht. Anders wordt het, indien ik meer kracht in een lage versnelling bij een max van 90 a 100% (stand 4 of 5) op de pedalen gaat uitoefenen, dan wordt ook de snelheid hoger.
Het is niet mijn bedoeling om betweterig over te komen, maar de cadans waar het om gaat is de cadans van de motor. Niet van jouw benen. Bij de BBS is het vaak zo dat de motor (en dus het tandwiel) sneller draait dan de benen. Het is een nuance verschil, maar wel bepalend voor de uiteindelijke snelheid en wellicht handige info voor toekomstige kopers.
racinfo schreef op vrijdag 26 augustus 2016 @ 07:22:
Je moet het zo zien (en dat was ook de opzet bij keuze van deze waarden) dat stand 1 (max 15 km/h) voor dorpsverkeer, stadsparken en winkelstraten bedoeld is, stand 2 (max 21 km/h) als ik daar wat sneller wil en stand 3 (max 24 km/h) voor de buitenweg ed.
Ik snap de insteek, mijn BBSen hebben een vergelijkbare opzet, behalve dan dat ze ook op power gelimiteerd zijn. Wel zo handig bij de 750W versie, anders knal je vooruit elke keer :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Opperpanter2 schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 16:07:
[...]

Het is niet mijn bedoeling om betweterig over te komen, maar de cadans waar het om gaat is de cadans van de motor. Niet van jouw benen. Bij de BBS is het vaak zo dat de motor (en dus het tandwiel) sneller draait dan de benen. Het is een nuance verschil, maar wel bepalend voor de uiteindelijke snelheid en wellicht handige info voor toekomstige kopers.

[...]

Ik snap de insteek, mijn BBSen hebben een vergelijkbare opzet, behalve dan dat ze ook op power gelimiteerd zijn. Wel zo handig bij de 750W versie, anders knal je vooruit elke keer :)
Ik weet natuurlijk niet hoe je bij jouw motor de assist standen hebt ingesteld maar ze staan bij mij alleen vanaf stand 5 op 100%. Ik denk overigens wel dat 250 watt tov 750 watt een heel groot verschil uitmaakt in optrekken; zelfs wanneer ik bij een verkeerslicht in stand 5 de starthulp vol-in druk moet ik nog zelf meetrappen om weg te komen. Van vooruit knallen is geen sprake (was dat maar zo ;) ).

Als ik in stand 3 met kracht op de pedalen gaat staan haal ik max de 27 km/h. Harder gaat ie domweg niet, in welke versnelling dan ook. Af en toe denk ik weleens dat de tandwielcombinatie op het achterwiel mij erg beperkt; daar bedoel ik mee dat zelfs op de hoogste stand de cadans te weinig is om echt snel met de fiets te kunnen rijden.

Dat ik langzamer trap dan dat de motor mijn tandwiel aandrijft is volgens mij niet aan de orde, ik trap altijd sneller dan de motor aandrijft, ik trap eigenlijk nooit in het luchtledige wat ik uit jouw uitleg opmaak. Ik moet wel degelijk eigen kracht aanleveren anders gaat de fiets niet vooruit, hoogstens met windkracht 7 in de rug, dan wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
Opperpanter2 schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 16:07:
[...]

[...]

Als je problemen hebt met het in het luchtledige trappen moet je opschakelen of de motor ondersteuning zachter zetten. Is gewoon een teken dat je teveel vermogen geeft.

En die 750w die je vooruit knalt? Ik vindt het wel mee vallen, zelfs op de 900w waar ik hem op heb staan.

Wat betreft updates rond mijn fiets, net de 3000 km gepasseerd, ik rij nu iets meer dan 70km per dag en dat begint wel aan te tikken. (jaja autovervanger) Heb wel er een suntour ncx sp 12 verende zadelpen in gezet zodat dat comfortabel blijft.
Moet nog even fixen dat ik mijn accu naar het frame toe krijg, heb nu 6 kilo aan accu op de bagagedrager liggen en dat beïnvloedt de kwaliteit van rijden toch behoorlijk. Ook wil ik de BBS02 weer eens open schroeven en opnieuw smeren/inspectie van tandwielen.

[ Voor 21% gewijzigd door Torched op 02-09-2016 22:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Het Poezenbeest
Zo'n accu weegt ongeveer 2,5 kg, de motor weegt ongeveer 4 kg, de berijder weegt tussen de 70 en 100 kg... De torso van de berijder, inclusief het hoofd en de armen wegen dan ca. 50 kg.

Ik denk dat het veel meer uitmaakt waar het gewicht van de torso en het hoofd op de fiets terecht komen (zadel of stuur, dus voor-of achterwiel), dan waar de accu en de motor op de fiets zitten. Met tien graden naar voren leunen heb je volgens mij de plaatsing van de accu al gecompenseerd, waarbij nog eens komt dat hoofd en torso hoger zitten dan de accu.

Ik heb zelf nooit echt effect ondervonden van het feit dan mijn accu achterop zit en niet naar voren of lager. Zo'n accu bedraagt nog geen 2% van het totale gewicht van de fiets (2,5 kg ten opzichte van een totaalgewicht van ca. 140 kg), dus lijkt het effect mij puur theoretisch (en psychisch), zelfs al zou de accu 5 kg wegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Het hangt natuurlijk af van het gewicht van de accu en de plaats ervan. Ik heb een poosje terug voor ik de LFP accu kocht met 3x Lead Acid accu's op de bagagedrager gereden met een gewicht van 13.5 kg en ik weet nog goed wat de impact was van dat gewicht!

De fiets voelde ronduit gammel aan, vooral wanneer je met de fiets aan de hand aan het lopen was. De set was indertijd op een Batavus Navajo gemonteerd en ook tijdens het fietsen zelf, met name in de bochten zwabberde de achterzijde van de fiets voelbaar. Met de plaatsing nadien van de 4.3 kg wegende LFP accu werd al direct het verschil merkbaar. Toen ik nadien koos voor deze 4.3 kg wegende accu in een zadeltas te monteren werd de stabiliteit van de fiets weer beter. Immers het gewicht ervan komt nu met mijn eigen gewicht samen op dezelfde plaats: bij het zadel.

Dat was ook de reden toen ik van het voorjaar een nieuwe (2e hands) fiets kocht in combinatie met de Bafang BBS01 motor de accu weer aan het zadel heb gehangen waarmee de stabiliteit een feit werd, zowel met lopen aan de hand als het bochtenwerk tijdens het fietsen.

Nog een nadeel van plaatsing op de bagagedrager was dat alles in de kortste keren aan het rammelen sloeg en regelmatig bouten en moeren moest aandraaien. Ook lijken mij de klappen die de accu moet ondergaan op de bagagedrager niet echt bevorderlijk voor de levensduur ervan.

[ Voor 1% gewijzigd door racinfo op 09-12-2017 17:15 . Reden: foutjes weggehaald ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
Het Poezenbeest schreef op zaterdag 03 september 2016 @ 09:08:
Zo'n accu weegt ongeveer 2,5 kg, de motor weegt ongeveer 4 kg, de berijder weegt tussen de 70 en 100 kg... De torso van de berijder, inclusief het hoofd en de armen wegen dan ca. 50 kg.

Ik denk dat het veel meer uitmaakt waar het gewicht van de torso en het hoofd op de fiets terecht komen (zadel of stuur, dus voor-of achterwiel), dan waar de accu en de motor op de fiets zitten. Met tien graden naar voren leunen heb je volgens mij de plaatsing van de accu al gecompenseerd, waarbij nog eens komt dat hoofd en torso hoger zitten dan de accu.

Ik heb zelf nooit echt effect ondervonden van het feit dan mijn accu achterop zit en niet naar voren of lager. Zo'n accu bedraagt nog geen 2% van het totale gewicht van de fiets (2,5 kg ten opzichte van een totaalgewicht van ca. 140 kg), dus lijkt het effect mij puur theoretisch (en psychisch), zelfs al zou de accu 5 kg wegen.
Ik heb een accu die 2 kg weegt, en het verschil tussen mijn grote accu en die accu is zeker goed te merken.
Nu is het niet alleen de accu die 6 kg weegt, ook de tas met spullen die ik er bovenop knoop weegt ook al snel een 4kg met alles erin.

Dat zwabberen kan ik ook wel onderschrijven, ik ben bezig met het 6 kilo pakket in het frame te krijgen bij de trappers in de buurt, maar dat heeft wat meer om handen omdat ik het netjes wil doen.

[ Voor 7% gewijzigd door Torched op 04-09-2016 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13-06 18:27
Torched schreef op zondag 04 september 2016 @ 12:56:
[...]

Ik heb een accu die 2 kg weegt, en het verschil tussen mijn grote accu en die accu is zeker goed te merken.
Nu is het niet alleen de accu die 6 kg weegt, ook de tas met spullen die ik er bovenop knoop weegt ook al snel een 4kg met alles erin.

Dat zwabberen kan ik ook wel onderschrijven, ik ben bezig met het 6 kilo pakket in het frame te krijgen bij de trappers in de buurt, maar dat heeft wat meer om handen omdat ik het netjes wil doen.
Ik denk dat het meer met de stevigheid van het frame te maken heeft. Heb zelf een speedbike van Sparta met een Bosch performance motor.
Heb mijn accu in de bagage drager zitten. Hieroverheen heb ik dan nog een dubbele fiets tas eroverheen hangen. Hier zit ongeveer 5 kg aan spullen in. Ik kan bij wijze van spreken zonder het stuur vast te houden 40 km/h fietsen zonder dat het onstabiel aanvoelt. Hoef ik met mijn gewone andere fiets echt niet te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:37
Ik twijfel tussen een Batavus Stream N7 en een Batavus Milano. De prijzen zijn nagenoeg vergelijkbaar. De verschillen:
  1. De stream heeft een iets grotere accu (500Wh tov 400Wh)
  2. De stream heeft een Yamaha motor i.p.v. een Bosch motor.
  3. De steam heeft een Nexus 7 i.p.v. een Nexus 8.
Wat zouden jullie me aanraden?

[ Voor 20% gewijzigd door MWDKing op 04-09-2016 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
zonnefreak schreef op zondag 04 september 2016 @ 20:14:
[...]

Ik denk dat het meer met de stevigheid van het frame te maken heeft. Heb zelf een speedbike van Sparta met een Bosch performance motor.
Heb mijn accu in de bagage drager zitten. Hieroverheen heb ik dan nog een dubbele fiets tas eroverheen hangen. Hier zit ongeveer 5 kg aan spullen in. Ik kan bij wijze van spreken zonder het stuur vast te houden 40 km/h fietsen zonder dat het onstabiel aanvoelt. Hoef ik met mijn gewone andere fiets echt niet te doen.
Precies, de fietstas haalt het gewicht naar beneden, dichter naar de as toe. Dat helpt heel veel.
Ik ga omhoog, daar zit ook een probleem. Ook zit het gewicht boven en iets achter de as van het achterwiel.
Dit zijn allemaal factoren die je mobiliteit van de fiets beïnvloeden.

Ik ga morgen even spelen met een 2-tal fietstassen om te zien hoe dat gaat. Soort van tussenoplossing

[ Voor 5% gewijzigd door Torched op 04-09-2016 21:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• indofk
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-06 06:56
Ik zou persoonlijk voor de stream gaan omdat ie een grotere accu heeft , de Yamaha motor die er onder zit bevalt me meer dan verwacht ( zit ook onder m'n Batavus Razer) , alleen is wat ik gelezen heb de nexus 7 minder dan de nexus 8, maar dat kan ik zelf niet beamen. Daar tegen over staat dan wel dat je 5 jaar garantie krijgt die overdraagbaar is, inclusief de accu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vlassie1980
MWDKing schreef op zondag 04 september 2016 @ 20:58:
Ik twijfel tussen een Batavus Stream N7 en een Batavus Milano. De prijzen zijn nagenoeg vergelijkbaar. De verschillen:
Als ik uit deze twee zou moeten kiezen dan zou ik ook voor de Stream gaan. Die extra accu-capaciteit is zeker niet verkeerd en Yamaha schijnt minder kuren te hebben.

Verder ontloopt het elkaar zeer weinig en is het gewoon een persoonlijke keuze, aanbeveling om ze allebei ook even goed proef te rijden. Wellicht maakt de ene motor meer geluid als de andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vverbeke
  • Registratie: November 2011
  • Niet online
Vanmorgen zoals gewoonlijk op de fietssnelweg wat schoolgaande jeugd ingehaald. Zoals het hoort telkens gebeld als er niet voldoende ruimte was om links te passeren. Voor mij reed een kerel aan dezelfde snelheid die het niet nodig vond te bellen en zich tussen elk gaatje wurmde, lekker veilig en sociaal. Hij vond het nodig commentaar te geven op elektrische fietsen en dat die constant bellen om iedereen in te halen en nog wat ander gemurmel. Hij irriteerde zich blijkbaar aan die bel, dacht misschien dat het voor hem was. Het type dat commentaar heeft dat elektrische fietsen "onveilig" zijn en "geen echte fietsers". Zijn rijgedrag toont nochtans wat anders. Ach ja, sommige mensen... Nu ja, het is de eerste keer in het klein jaar dat ik elektrisch fiets dat er commentaar komt.

Andere vraag: Bestaat er iets van speaker die je kan monteren op je fiets om wat muziek te spelen? Met 3,5mm jack. Ik wil niet met oortjes rijden, dan sluit je het omgevingsgeluid buiten, maar met 2h per dag op de fiets zou wat muziek wel leuk zijn. Waterdicht, monteerbaar en geen gedrocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko de Boswachter
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11-06 16:33
vverbeke schreef op maandag 05 september 2016 @ 09:50:Andere vraag: Bestaat er iets van speaker die je kan monteren op je fiets om wat muziek te spelen? Met 3,5mm jack. Ik wil niet met oortjes rijden, dan sluit je het omgevingsgeluid buiten, maar met 2h per dag op de fiets zou wat muziek wel leuk zijn. Waterdicht, monteerbaar en geen gedrocht.
Waterdicht en een 3,5 mm jack zal misschien wel kunnen maar waarom niet gewoon een waterdicht bluetooth speaker(tje)? Hoef je er ook geen kabeltje naartoe te leiden. Zoiets als dit: http://www.ultimateears.com/nl-nl/ueroll2#waterproof Niet goedkoop, wel goed (ik heb zelf een Boom (niet op de fiets overigens), alleen B&O levert beter geluid maar is ook een veelvoud duurder).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vverbeke
  • Registratie: November 2011
  • Niet online
Ko de Boswachter schreef op maandag 05 september 2016 @ 10:26:
[...]

Waterdicht en een 3,5 mm jack zal misschien wel kunnen maar waarom niet gewoon een waterdicht bluetooth speaker(tje)?
Ik zou een radiootje willen gebruiken en die met kabel aansluiten op de speaker, heb deze: https://www.amazon.de/gp/...age_o00_s00?ie=UTF8&psc=1. Met de Belgische mobiele datalimieten is 2h internetradio per werkdag geen aanrader en dan is een smartphone met bluetooth geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

DanTm schreef op donderdag 01 september 2016 @ 13:51:
Van de week de knoop doorgehakt en na 2 maanden oefenen op een lease Stromer zelf een Stromer ST2 besteld met grotere accu.
Heb geruime tijd gekeken naar alternatieven, maar de Stromer lijkt toch de enige met hoge snelheid EN grote accu capaciteit.
En ga je dan volgend jaar fietsen met een helm op de autorijbaan? Of...?
Vlassie1980 schreef op donderdag 14 april 2016 @ 15:32:
Het is en blijft triest dat die Cityzen niet leverbaar is met een 500Wh accu. Want hij is scherp geprijsd.
Ter info: inmiddels krijg je wél de keuze bij deze fiets.

[ Voor 24% gewijzigd door woekele op 05-09-2016 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

vverbeke schreef op maandag 05 september 2016 @ 09:50:
Hij vond het nodig commentaar te geven op elektrische fietsen en dat die constant bellen om iedereen in te halen en nog wat ander gemurmel. Hij irriteerde zich blijkbaar aan die bel, dacht misschien dat het voor hem was. Het type dat commentaar heeft dat elektrische fietsen "onveilig" zijn en "geen echte fietsers". Zijn rijgedrag toont nochtans wat anders. Ach ja, sommige mensen... Nu ja, het is de eerste keer in het klein jaar dat ik elektrisch fiets dat er commentaar komt.
Ik kan mij er iets bij voorstellen; zelf gebruik ik de "ping" bel op de fiets zo min mogelijk, met een auto ga je tenslotte ook niet te pas en onpas op de claxon drukken. Mede doordat ik terreinbanden heb op mijn (MTB) fiets wijk ik ook weleens uit door de berm naast het fietspad in te rijden als ik er 'mogelijk' niet door kan of wanneer passeren gevaarlijk is.

Bij voetgangers op het fietspad opper ik vaak beleefd of ik er tussendoor kan ;) ipv. weer die TING te gebruiken, wel zo beleefd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
Ik bel gewoon, nu al 3 keer gehad dat een persoon dacht dat hij zonder te kijken links af kon slaan terwijl ik er net langs ging. Ik neem het risico niet meer.

Het fijnste zijn de wat oudere mensen die spiegels op de fiets hebben en deze ook gebruiken. Je weet dat ze je gezien hebben en gaan ook aan de kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Niet online
woekele schreef op maandag 05 september 2016 @ 11:07:
[...]

En ga je dan volgend jaar fietsen met een helm op de autorijbaan? Of...?
Fietsen met helm heb ik vanaf dag 1 gedaan, zou zonder ook niet verstandig vinden.
Ook van de rijbaan maak ik reeds gebruik binnen de stad. Met de snelheid die ik daar fiets is dat veiliger, en kan ik makkelijker een hoge snelheid aanhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:37
Volgend jaar moet je wel een "motorhelm" op als je met een 45kmh speedelec gaat rijden. Dat aanzicht lijkt me wel wennen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tombruneel
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 01-05 19:23
MWDKing schreef op zondag 04 september 2016 @ 20:58:
2jaar geleden dezelfde afweging gemaakt

Uiteindelijk de Stream gekocht... nog geen spijt van.
Het enige wat mij na 2jaar een beetje stoort, is de snelheid ;-)

25.7Km/h en dan geeft de motor er de brui aan, terwijl hij zoveel meer zou kunnen ;-)

De naaf is ja... 'twijfelachtig' maar na 2jaar hier nog geen problemen mee gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Niet online
MWDKing schreef op maandag 05 september 2016 @ 13:32:
Volgend jaar moet je wel een "motorhelm" op als je met een 45kmh speedelec gaat rijden. Dat aanzicht lijkt me wel wennen.
Gelukkig komt er een aangepaste helm normering voor speed-pedelecs:)
En een helm die mijn oren goed afdekt ivm windgeruis zou wel prettig zijn.
Vooralsnog gebruik ik een Abus In-viz met geïntegreerd vizier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13-06 18:27
DanTm schreef op maandag 05 september 2016 @ 14:02:
[...]

Gelukkig komt er een aangepaste helm normering voor speed-pedelecs:)
En een helm die mijn oren goed afdekt ivm windgeruis zou wel prettig zijn.
Vooralsnog gebruik ik een Abus In-viz met geïntegreerd vizier.
Die nieuwe speedbike helm normering zorgt er nog steeds voor dat je oren niet afgedekt zijn. Voor zo ver ik weet, zijn alleen cat ears effectief tegen het gebulder in de oren bij hoge snelheden. Ik gebruik ze namelijk ook. Zijn die nieuwe speedbike helmen überhaupt al ergens te koop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Niet online
zonnefreak schreef op maandag 05 september 2016 @ 14:12:
[...]

Die nieuwe speedbike helm normering zorgt er nog steeds voor dat je oren niet afgedekt zijn. Voor zo ver ik weet, zijn alleen cat ears effectief tegen het gebulder in de oren bij hoge snelheden. Ik gebruik ze namelijk ook. Zijn die nieuwe speedbike helmen überhaupt al ergens te koop?
ik heb gewoon mijn in-ear headphones in met een leuk muziekje:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-06 19:57
Ik heb interesse in een elektrische fiets. Ik wil de mogelijkheid hebben om op de fiets naar mn werk te gaan, maar me niet kapot trappen en als ik geen zin heb om terug te fietsen dit zonder veel inspanning te kunnen doen. Dit topic mist echter een TS om een beginneling op weg te helpen. :p

Mijn vraag is eigenlijk: als je nog een prima Gazelle fiets hebt, kan je dan beter naar ombouw kijken of toch gewoon een echte elektrische fiets (ik ga dat niet zelf doen, maar een vakman mag ombouwen)? En nadat je die keuze hebt gemaakt, waar moet je op leggen en welke afwegingen zijn belangrijk?

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
ph4ge schreef op maandag 05 september 2016 @ 16:16:
Ik heb interesse in een elektrische fiets. Ik wil de mogelijkheid hebben om op de fiets naar mn werk te gaan, maar me niet kapot trappen en als ik geen zin heb om terug te fietsen dit zonder veel inspanning te kunnen doen. Dit topic mist echter een TS om een beginneling op weg te helpen. :p

Mijn vraag is eigenlijk: als je nog een prima Gazelle fiets hebt, kan je dan beter naar ombouw kijken of toch gewoon een echte elektrische fiets (ik ga dat niet zelf doen, maar een vakman mag ombouwen)? En nadat je die keuze hebt gemaakt, waar moet je op leggen en welke afwegingen zijn belangrijk?
Je kunt een oudere goed bruikbare fiets ook prima ombouwen met een Bafang setje.

Wat heel belangrijk is: Hoe veel is de afstand enkele reis?

TS moet ik nog een keer tijd voor maken trouwens, als iemand mede-auteur wil zijn pb me dan even :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Een TS maken is niet eenvoudig, immers dit topic dient een zeer brede groep e-bikers ;), de een zweert bij een dure gekochte, de andere kijkt vooral naar de prijs en weer een andere bouwt alles zelf (ik denk niet eens zozeer om de prijs van het product maar meer om de fiets op het persoonlijk gemak te kunnen afstemmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-06 19:57
Vlassie1980 schreef op maandag 05 september 2016 @ 16:23:
[...]

Je kunt een oudere goed bruikbare fiets ook prima ombouwen met een Bafang setje.

Wat heel belangrijk is: Hoe veel is de afstand enkele reis?

TS moet ik nog een keer tijd voor maken trouwens, als iemand mede-auteur wil zijn pb me dan even :)
zo'n 40 km op een dag.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Per dag, dus 40 km totaal? Dan kun je volstaan met een 36V - 10 Ah accu die je dan 's nachts weer bijlaad. Er van uit gaande dat je (binnen de wet) voor een normale e-bike motor kiest zou de keus kunnen vallen op de BBS01 (250 watt) middenmotor. Een aantal posts terug hebben we het hier al uitgebreid over gehad en tevens de adressen vermeld waar je hiervoor terecht kan.

Wil je echter sneller dan 27 km/h gaan rijden, dus een speed-pedelec willen gaan bouwen dan heb je aan een 10 Ah accu en 250 watt motor niet genoeg, zeker niet wanneer je (met licht of zonder) trapwerk na een dag zwoegen weer thuis wilt geraken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Zojuist een Gazelle Cityzen C8 Hybrid M besteld :) (ook wel Cityzen C8 HMB genoemd?)

Afbeeldingslocatie: https://www.fietsenwinkel.nl/media/catalog/product/cache/0/image/163b81649b7ef7bc8a00b0066e59ae0a/c/i/cityzen-c8-heren_2.jpg

Lijkt op foto derailleur te hebben, maar is alleen kettingspanner, zit een Nexus 8 naafversnelling in. Versie met 400Wh-accu gekozen.

Ik neem genoegen met de 'mindere' Bosch-Active-motor en de half open kettingkast, vanwege de prijs. Mijn 2e keus, de Batavus Razer (die familielid van me heeft), was 200-300 duurder. Vond ik te groot verschil. En deze heeft wél schijfremmen. Kosten voor deze: 1900.

[ Voor 4% gewijzigd door woekele op 05-09-2016 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
Vandaag een scholier op een gewone fiets mét een kentekenplaatje achterop gezien.
Leuke ontwikkeling voor de controleurs ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Nette prijs en fiets, gefeliciteerd! Maar die constructie met die kettingkast vind ik als ik eerlijk een net-niet oplossing. Wel een naaf met de nadelen maar alsnog open en daarmee niet onderhoudsarm. :) Schijfremmen zijn de koning van de remmen, die zijn voor mij ook een must.

[ Voor 15% gewijzigd door neographikal op 05-09-2016 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Als ik naar een fiets kijk is mijn 1e blik op de remmen; zijn er geen schijfremmen aanwezig dan blader ik meteen verder. In de afgelopen jaren heb zowat alle soorten remmen op een (electr.) fiets gehad, trommelremmen, velgremmen, zowel kabel als hydraulisch maar uiteindelijk bevallen de huidige hydraulische schijfremmen het best vooral omdat je zo gemakkelijk je remkracht kan doseren.

Maar 'woekele' je keus Gazelle Cityzen C8 Hybrid M is in mijn ogen een goede, zeker voor dat prijsje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

er gaat ook nog iets van 285 belastingvoordeel vanaf (eerste 1000 gaat bruto-netto via werk). Eigenlijk ongeveer 400 voordeel dus, maar fietsplan-organisatie roomt daarvan ongeveer €115 af :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
woekele schreef op maandag 05 september 2016 @ 17:24:
Zojuist een Gazelle Cityzen C8 Hybrid M besteld :) (ook wel Cityzen C8 HMB genoemd?)

[afbeelding]

Lijkt op foto derailleur te hebben, maar is alleen kettingspanner, zit een Nexus 8 naafversnelling in. Versie met 400Wh-accu gekozen.

Ik neem genoegen met de 'mindere' Bosch-Active-motor en de half open kettingkast, vanwege de prijs. Mijn 2e keus, de Batavus Razer (die familielid van me heeft), was 200-300 duurder. Vond ik te groot verschil. En deze heeft wél schijfremmen. Kosten voor deze: 1900.
Gefeliciteerd met de aankoop, mooi fietsje voor een scherpe prijs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ph4ge schreef op maandag 05 september 2016 @ 16:16:

Mijn vraag is eigenlijk: als je nog een prima Gazelle fiets hebt, kan je dan beter naar ombouw kijken of toch gewoon een echte elektrische fiets (ik ga dat niet zelf doen, maar een vakman mag ombouwen)?
Als het een fiets is met Rollerbrakes zou ik het niet doen.

Het minimum is Magura velgremmen, beter is schijfremmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:02
Oke

Waarom zweren jullie bj schjfremmen en kunnen gewonen rollerbrakes of v-brakes niet?
Zit er zoveel kracht op je fiets jet zo'n motor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

maartend schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 07:49:
Oke

Waarom zweren jullie bj schjfremmen en kunnen gewonen rollerbrakes of v-brakes niet?
Zit er zoveel kracht op je fiets jet zo'n motor?
Niet zo zeer de kracht van de motor maar meer de snelheid van de fiets. Je wilt niet weten hoeveel (rem)kracht je nodig hebt wanneer je van 38 km/h tot stilstand wilt komen binnen een aanvaardbaar bereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Aha, een normale, non-high-speed fiets heeft dat dus niet. Die gaat dus niet zo hard.

Maar even.
Ik MTB al heel erg lang en geloof me, vroeger stopte ik ook gewoon met mijn V-brakes na een down-hill. En dan ging ik echt wel harder dan 50.

Oke, tegenwoordig heb ik al lang schijfremmen, maar dat heeft ook met andere zaken te maken. Warmte-afwikkeling, Slijtage, en meer van dat spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
Ik hou t lekker bij m'n rollerbrakes, werken voldoende(heb wel de grootste maat). V-brakes vind ik te gevaarlijk aan de voorkant. Mn broer is er net mee over de kop geslagen bij een noodstop(hij reed ong.20km/u). 1 pols gebroken. Is wel een Shimano vouwfiets met BBS-01 motor. T blokkeert te gemakkelijk.

[ Voor 3% gewijzigd door bgttje op 06-09-2016 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
roffeltjes schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 07:47:
[...]Als het een fiets is met Rollerbrakes zou ik het niet doen.
Ben ik niet met je eens. Rollerbrakes werken goed genoeg mits je ze bijhoud kwa onderhoud en je niet een te kleine maat hebt. En je gaat er niet zo gauw mee onderuit 8)

[ Voor 6% gewijzigd door bgttje op 06-09-2016 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
bgttje schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 09:05:
Ik hou t lekker bij m'n rollerbrakes, werken voldoende(heb wel de grootste maat). V-brakes vind ik te gevaarlijk aan de voorkant. Mn broer is er net mee over de kop geslagen bij een noodstop(hij reed ong.20km/u). 1 pols gebroken. Is wel een Shimano vouwfiets met BBS-01 motor. T blokkeert te gemakkelijk.
Welnee. Zijn gewoon heel krachtige remmen. Je moet ook niet enkel met alleen je voorrem remmen. Moet je eens met schijremmen proberen, sta je nog sneller stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Ieder zijn ding, bij mij zijn schijfremmen OF hydraulische velgremmen een must. Nadeel aan velgremmen is dat je de remblokjes vaker moet vervagen en dat je velg langzaam in je velg kan slijten.
Schijfremmen lopen wel eens aan maar hebben wel de meeste stopping power.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
dcl! schreef op maandag 05 september 2016 @ 17:30:
Vandaag een scholier op een gewone fiets mét een kentekenplaatje achterop gezien.
Leuke ontwikkeling voor de controleurs ;)
Dan lijkt mij dat geen 'gewone' fiets, anders krijgt die geen kentekenplaat... Heb wel eens eerder iemand gezien die minder valide was een een stepachtig geval had met blauwe kentekenplaat. Dat ding reed ook gewoon op de motor...
Vlassie1980 schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 09:23:
Schijfremmen lopen wel eens aan maar hebben wel de meeste stopping power.
Goed schoonmaken met remmenreiniger en een nieuwe veer ertussen, dan is dat probleem meestal snel opgelost. ;)

[ Voor 43% gewijzigd door Peatsmoke op 06-09-2016 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
Peatsmoke schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 10:38:
[...]

Dan lijkt mij dat geen 'gewone' fiets, anders krijgt die geen kentekenplaat... Heb wel eens eerder iemand gezien die minder valide was een een stepachtig geval had met blauwe kentekenplaat. Dat ding reed ook gewoon op de motor...
't was een afgeragde oma-fiets.... :? (zónder motor, ging piepend en krakend zeer langzaam vooruit).
Pagina: 1 ... 3 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.