Het grote elektrische fietsen topic - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 11 ... 103 Laatste
Acties:
  • 884.168 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonief
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11-02 20:53
Djeen84 schreef op woensdag 16 november 2016 @ 14:20:
Zijn er Tweakers bekend met een goede en uitgebreid E-bike shop in omgeving Arnhem / Nijmegen? Mijn vriendin wil graag elektrisch gaan rijden voor woon werkverkeer van ongeveer 10km enkele reis.
Heb mijn elektrische fiets bij Mantel in Arnhem Zuid gekocht, grote zaak met 3 verdiepingen en veel keuze.
Prima advies en mogelijkheden om de fiets te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12-05 16:52
*Steekt zijn hand op*

Wij hebben heel veel ervaring met kinderzitjes en Aanhangwagens.

Allereerst, met alle respect voor Paul, maar alles met een lage instap en zeer zeker een moeder fiets is een slecht idee. Je gaat namelijk ten alle tijden een enorm stuk stijfheid verliezen en dat fietst heel naar met volle belading.

Ik maak me maar weer hard voor de Batavus Razer!

1. Het damesmodel is voldoende stijf door de hoge instap. Mijn vrouw heeft voor en achterzit.
2. Het herenmodel is loeistijf, maar twee zitjes is erg krap met opstappen (kan wel). Een achterzitje (dus voorlangs opstappen) doe ik dagelijks, gaat prima.
3. Een razer heeft mogelijkheden voor lowriders, dat is heel handig, dan kan je ook nog tassen meenemen naast twee kleuters.
4. Ik heb met de Razer zowel onze Chariot (Thule) Corsaire als de Roland Carrie M2 honderden kilometers voortgetrokken. Een eitje voor de krachtige Yamaha motor.

Dit kan ook met andere sportieve ebikes, maar dan mis je meestal de lowrider.

Verder (zoals al genoemd)

- A-Headsets maken voorzitjes onmogelijk, je moet een klassiek balhoofd+stuurpen hebben (dus Gazelle valt eigenlijk af).
- Een Yepp zitje aan de staande zitbuis ging bij ons prima, maar op de Razers hebben we een speciaal Yepp opzetdragertje. (Kan je zien in de foto van de carrie M review)

Linkjes naar mijn reviews van de Razer en de Carrie M2

roffeltjes in "Het grote elektrischefietsentopic"

roffeltjes in "Het grote elektrischefietsentopic"

[ Voor 8% gewijzigd door roffeltjes op 16-11-2016 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:59
roffeltjes schreef op woensdag 16 november 2016 @ 22:05:
Je gaat namelijk ten alle tijden een enorm stuk stijfheid verliezen en dat fietst heel naar met volle belading.
Kan ik me zeker iets bij voorstellen. De FM wist me echter te vertellen dat moderne frames daar heel anders mee omgaan dan oudere fietsen en dat ze nog steeds voldoende stijf zijn. Kan verkooppraat zijn uiteraard :)
Een achterzitje (dus voorlangs opstappen) doe ik dagelijks, gaat prima.
Dat is de tas die ik achterop heb een rotschop verkoop is niet zo erg, maar hoe zorg je consistent dat je je kind niet raakt als je je been over het zadel zwiept? En hoe zet je de boel op standaard zonder dat het (want topzwaar) omkiept met kind en al?

Ik zeg niet dat het niet kan, ik heb geen kinderen, maar heel stabiel staat mijn fiets niet met 10 kilo rugzak statisch achterop de bagagedrager, laat staan met twee bewegelijke kinderen die nog een stukje hoger zitten :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Paul schreef op woensdag 16 november 2016 @ 22:18:
[...]
Kan ik me zeker iets bij voorstellen. De FM wist me echter te vertellen dat moderne frames daar heel anders mee omgaan dan oudere fietsen en dat ze nog steeds voldoende stijf zijn. Kan verkooppraat zijn uiteraard :)
Verkooppraat. Zeker moederfietsen met de ultralage opstap verliezen gewoon veel stijfheid (Natuurkunde).

Ik weet dat er volksstammen mee rondfietsen, maar als je eenmaal een knalstijve fiets hebt gehad wil je echt niet meer terug naar zo'n zwabber bak.
Dat is de tas die ik achterop heb een rotschop verkoop is niet zo erg, maar hoe zorg je consistent dat je je kind niet raakt als je je been over het zadel zwiept?
Dat gaat inderdaad niet werken :+

Afzetten, zitten en voorlangs je been over de bovenbuis trekken. Klinkt moeilijker dan dat het is. Maar met zowel voor als achterzitje is dat wel krapjes.

In het geval van twee zitjes is het damesmodel met halfhoge instap een werkbaar compromis. Mijn vrouw had vroeger twee kids+voortassen. Dat is al snel 150kg (mensenvlees+boodschappen). Ze heeft zelfs een keer de wagen erachter gehangen om vriendjes mee te nemen (mijn vrouw is een bikkel).
En hoe zet je de boel op standaard zonder dat het (want topzwaar) omkiept met kind en al?
Zoals bij een gewone fiets met kind achterop: Heup tegen het zadel en kind erin tillen (eerst achter, dan voor).

Overigens heb ik twee standaarden, een onder het bracket, en eentje bij de achterpat (hoort bij de weber koppeling). Je kan hem zien bij de review van de kar. Dat maakt het wel iets stabieler, al gebruik ik meestal de achterstandaard niet, ik doe het zo vaak dat ik hier nooit een probleem mee heb.

Maar dan nog is er geen fiets waarop je een kind achterop zet zonder de fiets te stabiliseren met je lichaam. Veel te link.

[ Voor 8% gewijzigd door roffeltjes op 16-11-2016 23:32 ]

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:49
Eens met hierboven: kinderen zet je op de fiets terwijl je de fiets met je lichaam ondersteunt. Een andere/extra standaard kun je overigens altijd nog achteraf monteren.
roffeltjes schreef op woensdag 16 november 2016 @ 22:05:
- A-Headsets maken voorzitjes onmogelijk, je moet een klassiek balhoofd+stuurpen hebben (dus Gazelle valt eigenlijk af).
Dat verschilt bij Gazelle per model. Er zijn een aantal modellen waar (een stuk) stuurpen (direct boven het balhoofd) gewoon recht is.
- Een Yepp zitje aan de staande zitbuis ging bij ons prima, maar op de Razers hebben we een speciaal Yepp opzetdragertje. (Kan je zien in de foto van de carrie M review)
Voor oudere kinderen zou een Yepp Junior Budget ook moeten passen. Voor jongere kinderen moet ik tzt nog even kijken :P

• roffeltjes
Rukapul schreef op donderdag 17 november 2016 @ 00:14:
Dat verschilt bij Gazelle per model. Er zijn een aantal modellen waar (een stuk) stuurpen (direct boven het balhoofd) gewoon recht is.
Bij sommige wel, maar dan is het een taps lopende pen (taps richting balhoofd, compleet onzinnig qua krachten). Dat gaat met Yepp zitjes niet goed (meeste merken niet) omdat het zitje dan naar beneden gaat schuiven.

Een van de vele redenen waarom ik eigenlijk niemand meer een Gazelle kan aanraden. Hun onderdelen keuze is al jarenlang matig tot slecht omdat ze design boven functie stellen.

• coase
  • Laatst online: 30-04 14:38
Rukapul schreef op woensdag 16 november 2016 @ 14:21:
De vraagsteller noemde in zijn voorbeelden geen speedpedelec. Lijkt me ook minder passend bij 10km huis-station.
...
Inderdaad, geen speedpedelec, dit lijkt me niet nodig voor 10km. En dan ben ik eveneens verplicht voor een verzekering, nummerplaat en helm. (België). Ik zal nog wat rondkijken, maar ik denk dat het moeilijke zoektocht zal worden voor mijn eisen.

• racinfo
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-02-2022

racinfo

E-MTB

coase schreef op donderdag 17 november 2016 @ 08:17:
[...]

Inderdaad, geen speedpedelec, dit lijkt me niet nodig voor 10km. En dan ben ik eveneens verplicht voor een verzekering, nummerplaat en helm. (België). Ik zal nog wat rondkijken, maar ik denk dat het moeilijke zoektocht zal worden voor mijn eisen.
Als dat te moeilijk wordt kun je ook nog overwegen een (bestaande) fiets die geschikt is om de kinderzitjes te kunnen plaatsen met behoud van de stevigheid van het frame om te bouwen naar elektrisch door een motor, of in het voorwiel, of in de trapas te plaatsen.

Het enorme voordeel hiervan is dat je de fiets geheel naar eigen wens kunt aanpassen. Qua. zelfbouw motoren is er voldoende keus.

• roffeltjes
coase schreef op donderdag 17 november 2016 @ 08:17:
[...]

Ik denk dat dat wel mee zal vallen. De markt is dusdanig gevuld met alternatieven dat er echt wel wat te vinden zal zijn.

Het is toch zeldzaam dat we hier als community niet met een gedegen advies komen.

• StanTheMan
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-05 21:44
https://www.denhaag.nl/ho...cooters-en-bakfietsen.htm

net als in utrecht, hier wat minder streng qua locatie wonen/werken...

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-05 13:30
StanTheMan schreef op donderdag 17 november 2016 @ 19:30:
https://www.denhaag.nl/ho...cooters-en-bakfietsen.htm

net als in utrecht, hier wat minder streng qua locatie wonen/werken...
Vind ik een mooi initiatief :)

Er wordt van de leverancier wel een verklaring gevraagd dat het minimale bereik 60 kilometer moet zijn. Zal voor de speedbike nog niet meevallen, of je moet met 2 500Wh accu's gaan werken.

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Wat betreft de accu 20/80% discussie, wat vond ik in de Quest? :)

Stukje uit artikel
zonnefreak schreef op donderdag 17 november 2016 @ 20:06:
[...]

Vind ik een mooi initiatief :)

Er wordt van de leverancier wel een verklaring gevraagd dat het minimale bereik 60 kilometer moet zijn. Zal voor de speedbike nog niet meevallen, of je moet met 2 500Wh accu's gaan werken.
Kijk dit soort dingen kan ik wel waarderen inderdaad, die scooters produceren een partij bende waar je eng van wordt, daar kun je redelijk wat auto's voor rond laten rijden. Overigens worden de fietsen op spec met 100+km verkocht, dus dat bereik is bij een fiets nogal rekbaar.

Zelf vandaag ook weer 50+km gedaan, langs de files opgegaan en m'n beweging gehad :)

[ Voor 71% gewijzigd door neographikal op 17-11-2016 21:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
coase schreef op woensdag 16 november 2016 @ 09:17:
[..]Welke elektrische stevige (en betrouwbare!) fiets zou een goede keuze zijn voor mij? (budget maakt niet echt uit)
Een bijkomstigheid, er zouden twee kinderzitjes moeten bevestigd worden (voor & achter) en eventueel nog een fietscar .. (indien dit wel mogelijk is?)

Een Sparta M8? Koga E-XITE ?
Op de site fietsenwinkel.nl kun je er wel op filteren Ik weet niet of het allemaal klopt maar er zullen toch best veel modellen zijn waarbij je zowel voor als achter een kinderzitje kan gebruiken.
neographikal schreef op donderdag 17 november 2016 @ 21:03:
[...]
Kijk dit soort dingen kan ik wel waarderen inderdaad, die scooters produceren een partij bende waar je eng van wordt, daar kun je redelijk wat auto's voor rond laten rijden. [..]
Met veel auto's is het ook niet best, zelfs nieuwe niet denk aan VW. Die uitlaat zit ook niet voor niets achter de auto zodat de automobilist er geen weet van heeft. Scooters kom ik niet veel tegen en model met 4takt en katalysator is al een flinke verbetering. Nee, ik heb persoonlijk veel meer last van auto's en de uitlaatgassen waardoor ik het erg benauwd kan krijgen wegens astma en voorheen eigenlijk liever niet ging fietsen.
Laatst bv flink trappen om net 30+ te rijden op m'n racefiets in een 30 zone van een kleine stad, gaat een automobiliste me toch inhalen want het gaat natuurlijk weer niet snel genoeg en smerige uitlaatgassen voor me dumpend :X en ik kon vervolgens niet anders dan het maar weer kalm aan doen.. Maarja 'verbeter de wereld, begin bij jezelf' dus ik reis nu toch ook liever min mogelijk met de auto; al is het vooral omdat ik daar na het eerste van de 10 jaar lease rijden ook niets meer aan vind en blij ben met maar 19Km woon werk.
Zelf vandaag ook weer 50+km gedaan, langs de files opgegaan en m'n beweging gehad :)
d:)b

• WietKop
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-07-2020
Als 27 jarige die dagelijks naar het werkt fietst is elektrisch echt aangenaam. Ik moet wel zeggen dat ik op één hand kan tellen hoeveel andere fietsers er zijn van die leeftijd, hier alsinds in Brugge. De prijs en het imago 'fietsen voor oudjes' telt daar wel iets voor mee.

Weet er trouwens iemand als het normaal is dat de hoogste casette of derailleur stand na een jaar al zodanig verslijt, dat als ik genoeg druk op men pedalen zet de ketting naar een lagere stand vliegt en veel kabaal maakt?

Ik gebruik de fiets wel bijna elke dag voor naar het werk te gaan en er staat al 3000km op de teller. 't Is nochtans een degelijke maar het zijn waarschijnlijk wel veel km's voor een 11 maand oude fiets??

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/nnmoo1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/2v94104.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/2m3h0kl.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door WietKop op 17-11-2016 22:47 ]

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
[b][message=49167539,noline][..]
Weet er trouwens iemand als het normaal is dat de hoogste casette of derailleur stand na een jaar al zodanig verslijt, dat als ik genoeg druk op men pedalen zet de ketting naar een lagere stand vliegt en veel kabaal maakt?

Ik gebruik de fiets wel bijna elke dag voor naar het werk te gaan en er staat al 3000km op de teller. 't Is nochtans een degelijke maar het zijn waarschijnlijk wel veel km's voor een 11 maand oude fiets??
Het kan zijn dat je derailleur niet helemaal goed meer staat afgesteld vanwege bijvoorbeeld enige rek van de kabel. Zie bijvoorbeeld deze video daarover: YouTube: How To Index Your Gears - Adjusting Your Rear Derailleur
Met die kilometers en middenmotor zal het niet vreemd zijn als je ketting versleten is en je die beter kan vervangen. Je kan dat wel controleren met een kettingslijtagemeter.
Blijf je er te lang mee doorfietsen dan krijg je wellicht extra slijtage aan de cassette en kettingbladen. Die casette achter zou gewoonlijk twee kettingen meegaan mits je dus op tijd je ketting vervangt.

• neographikal
  • Niet online
WietKop schreef op donderdag 17 november 2016 @ 22:45:
Hoeveel kilometer staat er op de set? Ik vervang de boel hier een jaar (compleet, Bosch tandwiel voor is goedkoop). Na 4500 kilometer functioneerde de boel nog wel redelijk, toen ik de buitenste twee tandwielen van de casette, de ketting en het blad voor had vervangen gaf de 8ste versnelling wel problemen (niet te vervangen) omdat de oude ketting was ingesleten.

In maart/april gaat nu de gehele cassette eraf samen met het blad voor en de ketting, dan kan het weer een 6000+km mee als het goed is. Mooie is wel dat tegen de tijd dat de motor uit de garantie loopt ik de fiets 100% heb terugverdiend. Alles wat hij daarna nog opbrengt is bonus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polling
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 28-02-2022
WietKop schreef op donderdag 17 november 2016 @ 22:45:
Als 27 jarige die dagelijks naar het werkt fietst is elektrisch echt aangenaam. Ik moet wel zeggen dat ik op één hand kan tellen hoeveel andere fietsers er zijn van die leeftijd, hier alsinds in Brugge. De prijs en het imago 'fietsen voor oudjes' telt daar wel iets voor mee.

Ik ben twee keer zo oud, en fiets twee keer zoveel, ongeveer 8000 km per jaar. Nu nog met naaf en zonder elektra, straks met middenmotor en XT 2x10 derailleur. Zal ongeveer 250-300 km per werkweek worden (3 dagen). Dat is dus ruim 10.000 per jaar. 2 x per jaar alles wisselen? Ik ben benieuwd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
bite schreef op donderdag 17 november 2016 @ 22:57:
[...]

Het kan zijn dat je derailleur niet helemaal goed meer staat afgesteld vanwege bijvoorbeeld enige rek van de kabel. Zie bijvoorbeeld deze video daarover: YouTube: How To Index Your Gears - Adjusting Your Rear Derailleur
Met die kilometers en middenmotor zal het niet vreemd zijn als je ketting versleten is en je die beter kan vervangen. Je kan dat wel controleren met een kettingslijtagemeter.
Blijf je er te lang mee doorfietsen dan krijg je wellicht extra slijtage aan de cassette en kettingbladen. Die casette achter zou gewoonlijk twee kettingen meegaan mits je dus op tijd je ketting vervangt.
Bij een Bosch motor is het economischer om de hele boel gewoon tot op het bot op te rijden i.p.v. drie keer de ketting te vervangen totdat de cassette op is. Tandwiel van de Bosch motoren kost een euro of 7 en een cassette kun je voor een 18 euro wel vinden (heb er een aantal ingeslagen) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Polling schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 09:00:
[...]

Ik ben twee keer zo oud, en fiets twee keer zoveel, ongeveer 8000 km per jaar. Nu nog met naaf en zonder elektra, straks met middenmotor en XT 2x10 derailleur. Zal ongeveer 250-300 km per werkweek worden (3 dagen). Dat is dus ruim 10.000 per jaar. 2 x per jaar alles wisselen? Ik ben benieuwd...
Vermoedelijk schakel je haast niet (in Nederland schakel je niet zoveel met je ebike) en zal je dus maar een paar kransjes opvreten (en je ketting). Goedkope kransjes zijn meestal zwaarder en vaak minstens zo slijtvast. ;)

Neo heeft veel succes met goedkoop spul en dat verbaast me dus helemaal niet.

[ Voor 3% gewijzigd door roffeltjes op 18-11-2016 10:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
roffeltjes schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 10:00:
[...]

Vermoedelijk schakel je haast niet (in Nederland schakel je niet zoveel met je ebike) en zal je dus maar een paar kransjes opvreten (en je ketting). Goedkope kransjes zijn meestal zwaarder en vaak minstens zo slijtvast. ;)
Grootste probleem is dat vaak alleen krans 9 & 10 te vervangen zijn, dat heb ik dit jaar gedaan. Nadeel is dat de 8ste versnelling ook was ingesleten en die nog altijd na 4000+km op de cassette onbruikbaar is (de rest gebruik je nauwelijks). Voor de komende jaren heb ik een aantal Shimano Tiagra cassettes in de aanbieding bij bikecomponents.de ingeslagen voor 17 euro per stuk. Paar kransjes erbij voor de motor en een paar kettingen en ik ben voor 35 euro per jaar het mannetje :P

En inderdaad, vaak gaat het bij het duurdere spul om gewicht en gebruiken ze daarom zachtere materialen..
Neo heeft veel succes met goedkoop spul en dat verbaast me dus helemaal niet.
Hoe moet ik deze interpreteren? :P

[ Voor 6% gewijzigd door neographikal op 18-11-2016 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Zoals ik het zeg: ik ben niet verbaast dat je goedkoop goed af bent qua kettingen/kransjes ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Poezenbeest
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22-09-2024
roffeltjes schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 10:00:
[...]
Vermoedelijk schakel je haast niet (in Nederland schakel je niet zoveel met je ebike) [...]
Wat is eigenlijk d beste manier om te schakelen bij een pedelec? En zit er veel verschil tussen een naaf en een casette?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
1. Derrailleur: Doortrappen, maar wel kracht inhouden.
2. Naaf: Stoppen met trappen (niet dat ik me daar braaf aan houd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-05 08:22
coase schreef op woensdag 16 november 2016 @ 09:17:
ik zie door de bomen het bos niet meer .. ik heb binnenkort een nieuwe werksituatie en zou deze keer een kleine stukje (10 km heen) tot aan het treinstation moeten fietsen. Welke elektrische stevige (en betrouwbare!) fiets zou een goede keuze zijn voor mij? (budget maakt niet echt uit)
Een bijkomstigheid, er zouden twee kinderzitjes moeten bevestigd worden (voor & achter) en eventueel nog een fietscar .. (indien dit wel mogelijk is?)

Een Sparta M8? Koga E-XITE ?
Ik zou voor een http://www.bakfiets.nl/ gaan.
Laag zwaarte punt, in een lange past heel veel geen fietskar meer nodig.

Wel eerst even proefrit maken met een lange want die stuurt minder fijn dan een korte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedster
roffeltjes schreef op zaterdag 19 november 2016 @ 09:06:
1. Derrailleur: Doortrappen, maar wel kracht inhouden.
2. Naaf: Stoppen met trappen (niet dat ik me daar braaf aan houd)
Uit de manual van Shimano Nexus 8:

You can shift gears while pedaling, but on rare
occasions the pawls and ratchet inside the hub may
produce some noise afterwards as part of normal
gear shifting operation.

http://cycle.shimano-eu.c...v1_m56577569830638061.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Ik moet het misschien niet doen, maar kan het niet laten. Excuses Speedster, het is niet om jou aan te vallen (maar wel om te grommen op de bakfiets^^).
Speedster schreef op zaterdag 19 november 2016 @ 11:20:
[...]
Ik zou voor een http://www.bakfiets.nl/ gaan.
Laag zwaarte punt, in een lange past heel veel geen fietskar meer nodig.

Wel eerst even proefrit maken met een lange want die stuurt minder fijn dan een korte.
Nou ben ik een bakfiets hater., maar om te gaan forenzen met een bakfiets? Bakfietsen zijn wel heel erg een niche en rijden allemaal zwaar abominabel vergeleken met een gewone fiets.

1. Een bakfiets is een slagschip op een fietspad
2. Draaicirkel is mega
3. Veel duurder dan een goede ebike. Je kan voor hetzelfde geld een ebike+ Carrie M+Chariot kopen... en dan heb je veel meer mogelijkheden met veel beter weggedrag. Bovendien is de afmontage van de Bakfiets altijd huis-tuin keuken hollandse fiets. Erg duur voor het gebodene,
4. Lood en loodzwaar. Als er een wegonderbreking is kan je uitladen en jezelf een hernia duwen..
5. Zeker met harde wind zijn bakfietsen waardeloos. Een hinder voor jezelf en het verkeer.
6. Actieradius is dramatisch (Luchtweerstand+gewicht).
7. Een bakfiets is of bagage of kinderen. met een fietskar kan je kinderen op de fiets nemen en bagage achterin. Of 4 kinderen.
8. Bij een fietskar kan je ook gewoon zonder de fietskar rijden. Een bakfiets is en blijft een bakfiets.
9. Een bakfiets past nooit in een fietsenrek.
10. Tenzij hij binnen kan heeft een houten bak veel te lijden van de elementen. Een alubak stuwt de prijs nog hoger.

En zo kan ik nog wel even door gaan... er is geen scenario te verzinnen waar een bakfiets wint van een goede ebike met een Carrie M.

Ik weet dat een bakfiets hip is, maar ik zie meermaals per jaar weer verongelukkende moeders in amsterdam dat ze dat ding niet in bedwang kunnen houden. Het is echt iets voor de autorijdende mamma die denkt dat een bakfiets "handig"is, zonder eens te bedenken dat een gewone fiets met kar veel beter rijdt en veel flexibeler is.

Ja, ik ben een "hater" :X
Speedster schreef op zaterdag 19 november 2016 @ 11:27:
[...]

gear shifting operation.

Hou er rekening mee dat je met een motor dusdanig veel kracht zet dat je de planeetwielen een flinke opdonder geeft. Niet voor niets dat Bosch een schakel onderbreking heeft, maar die werkt niet 100%.

Het beste is toch heel even pedalen stil te houden, maar zonder lukt het ook wel.

[ Voor 59% gewijzigd door roffeltjes op 19-11-2016 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Niet alleen met een Bosch, Yamaha enz is dat probleem, ook met de Bafang middenmotor gaat schakelen met de derailleur zelden geruisloos; uiteraard zet je zelf minder kracht maar de motor loopt nog x seconden door met dezelfde kracht, tenzij je de directe motorstop gebruikt die bijv. in de remhandels gebouwd zit, dan schakelt hij wel geruisloos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedster
roffeltjes schreef op zaterdag 19 november 2016 @ 12:08:
Ik moet het misschien niet doen, maar kan het niet laten. Excuses Speedster, het is niet om jou aan te vallen (maar wel om te grommen op de bakfiets^^).

[...]

Nou ben ik een bakfiets hater., maar om te gaan forenzen met een bakfiets? Bakfietsen zijn wel heel erg een niche en rijden allemaal zwaar abominabel vergeleken met een gewone fiets.

1. Een bakfiets is een slagschip op een fietspad
2. Draaicirkel is mega
3. Veel duurder dan een goede ebike. Je kan voor hetzelfde geld een ebike+ Carrie M+Chariot kopen... en dan heb je veel meer mogelijkheden met veel beter weggedrag. Bovendien is de afmontage van de Bakfiets altijd huis-tuin keuken hollandse fiets. Erg duur voor het gebodene,
4. Lood en loodzwaar. Als er een wegonderbreking is kan je uitladen en jezelf een hernia duwen..
5. Zeker met harde wind zijn bakfietsen waardeloos. Een hinder voor jezelf en het verkeer.
6. Actieradius is dramatisch (Luchtweerstand+gewicht).
7. Een bakfiets is of bagage of kinderen. met een fietskar kan je kinderen op de fiets nemen en bagage achterin. Of 4 kinderen.
8. Bij een fietskar kan je ook gewoon zonder de fietskar rijden. Een bakfiets is en blijft een bakfiets.
9. Een bakfiets past nooit in een fietsenrek.
10. Tenzij hij binnen kan heeft een houten bak veel te lijden van de elementen. Een alubak stuwt de prijs nog hoger.

En zo kan ik nog wel even door gaan... er is geen scenario te verzinnen waar een bakfiets wint van een goede ebike met een Carrie M.

Ik weet dat een bakfiets hip is, maar ik zie meermaals per jaar weer verongelukkende moeders in amsterdam dat ze dat ding niet in bedwang kunnen houden. Het is echt iets voor de autorijdende mamma die denkt dat een bakfiets "handig"is, zonder eens te bedenken dat een gewone fiets met kar veel beter rijdt en veel flexibeler is.

Ja, ik ben een "hater" :X

[...]

Hou er rekening mee dat je met een motor dusdanig veel kracht zet dat je de planeetwielen een flinke opdonder geeft. Niet voor niets dat Bosch een schakel onderbreking heeft, maar die werkt niet 100%.

Het beste is toch heel even pedalen stil te houden, maar zonder lukt het ook wel.
toon volledige bericht
You bakfiets haat is overduidelijk. :)

Ik vraag me af of je er ooit zelf wel eens 1 hebt gereden of bezeten?

Ik ga het rijtje af:

1) Niet mee eens een, canta of een bierfiets is een slagschip op het fiets pad.
2) Draaicirkel is groot (btw GROOT verschil tussenkort of lang) maar omdat nou MEGA te noemen.
3) Ach wat is duur... Weggedrag met kinderen is VELE mate beter dan een E-bike met kinderen er bovenop! (zwaartepunt weetje wel)
4) Wat weegt een Bakfiets eigenlijk?
5) Begrijp ik niet?
6) Zie 4 en luchtweerstand lijkt mij niet veel slechter dan een E-bike.
7) Nee cargo lang kan kinderen + bagage.
9) Nee past prima in een fietsenrek alleen stallingen worden moeilijk I.V.M de lengte
10) Mijn balkon heeft ook een houten vloer, niets mis mee, alubak zie 3.

Let wel ik heb het over de door Maarten van Andel ontwikkelde bakfiets, gemaakt door Azor en recent heeft Maarten, bakfiets.nl verkocht aan Azor.
Er zijn vele minder dure kopien te vinden, allemaal een MISKOOP, dan is er ook nog de BULLET, nog duurder dan de Cargo bike.
Maar ach, geld was geen probleem, toch?
O poep dat staat gelijk aan vloeken in de kerk hier op tweakers.nl...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Speedster schreef op zaterdag 19 november 2016 @ 17:01:
[...]

You bakfiets haat is overduidelijk. :)

Ik vraag me af of je er ooit zelf wel eens 1 hebt gereden of bezeten?
Wel meermaals bereden niet bezeten.

Ik snap dat je lyrisch bent van de bakfiets, maar een bakfiets is gewoon groter en heeft daardoor de genoemde nadelen. Je tegenwerpingen doen daar niks aan af.

Teveel (redelijk ernstige) ongelukken gezien :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Ik ben het met roffeltjes wel eens dat het ondingen zijn op het fietspad, vooral die paden direct grenzend aan een druk bereden provinciale weg of gewoon de weg in het dorp. Weleens geprobeert er eentje met fatsoen te passeren terwijl autos met 3 a 4x hogere snelheid langs zoeven?'Gaat gewoon niet , ook door de 2x grotere breedte als een gewone fiets en het vaak zwalkend fiets-gedrag van de berijd(st)er,

Of ik ermee weleens gefietst hebt? Ja, met die van mijn zoon en die was ook nog eens elektrisch uitgerust met een achterwielmotor. De ervaring die ik en mijn zoon ermee opdeden deed mijn zoon besluiten hem zo snel mogelijk op te ruimen en weer met 2 zitjes op zijn Batavus Razer te gaan rijden. Vooral bochten zijn haast onoverkomelijk, vooral bij de 90 grd bochten in een woonwijk; je voorwiel is al in de nieuwe straat terwijl jezelf nog in de vorige zit :(

Die dingen zouden ze eigenlijk moeten verbieden, dat is mijn mening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sbijlsma
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:38
Het enige duidelijke voordeel van een bakfiets is dat je gezellig met je kinderen kan kletsen. Maar als je 3 kinderen hebt is de aanhang kar echt een veel fijnere oplossing. 2 in de kar en 1 achterop de fiets.
Jaren zo gefietst naar de kinderopvang, karretje daar achterlaten en dan door naar het werk.
En de fietskar had 2 kleine inklapbare voorwieltjes, ging als enige kinderwagen mee op vakantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:17
Ik verbaas me dat je zo weinig van die cargo fietsen ziet eigenlijk. Met een 20" achterwiel en extra lange bagagedrager.

Dat lijkt me een veel betere optie als je spullen wil vervoeren. Juist omdat je bij lege lading nog gewicht heb op je stuurwiel.

Afbeeldingslocatie: http://i.bnet.com/blogs/pedego-cargo-bikegen-1.jpg

Dat idee zegmaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Speedster schreef op zaterdag 19 november 2016 @ 11:27:
[...]

gear shifting operation.

Met koppel op de naaf schakelen is niet heel best voor 'em, je voelt en hoort het, vindt 'ie niet fijn. Ook bij een derailleur laat ik de kracht overigens vaak enigszins vieren. 70nm + eigen nm full power is ook daar niet heel briljant :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coase
  • Laatst online: 30-04 14:38
Een bakfiets is helaas geen keuze. Onmogelijk te stallen nabij het station.
Iemand ervaring met de Batavus Milano e-go? 400 watt
(https://www.izibike.be/ba...icmFuZFtdPTIwMiNzdGFydDE=
)

Of misschien toch beter voor ietsje duurder en de versie nemen met NuVinci® 330-versnellingsnaaf ? Milano E-go NuVinci ?

In een fietswinkel in de buurt hadden ze een voorkeur voor de milano e-go en de Koga e-nova 400.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedster
racinfo schreef op zaterdag 19 november 2016 @ 18:12:
Ik ben het met roffeltjes wel eens dat het ondingen zijn op het fietspad, vooral die paden direct grenzend aan een druk bereden provinciale weg of gewoon de weg in het dorp. Weleens geprobeert er eentje met fatsoen te passeren terwijl autos met 3 a 4x hogere snelheid langs zoeven?'Gaat gewoon niet , ook door de 2x grotere breedte als een gewone fiets en het vaak zwalkend fiets-gedrag van de berijd(st)er,

Of ik ermee weleens gefietst hebt? Ja, met die van mijn zoon en die was ook nog eens elektrisch uitgerust met een achterwielmotor. De ervaring die ik en mijn zoon ermee opdeden deed mijn zoon besluiten hem zo snel mogelijk op te ruimen en weer met 2 zitjes op zijn Batavus Razer te gaan rijden. Vooral bochten zijn haast onoverkomelijk, vooral bij de 90 grd bochten in een woonwijk; je voorwiel is al in de nieuwe straat terwijl jezelf nog in de vorige zit :(

Die dingen zouden ze eigenlijk moeten verbieden, dat is mijn mening.
Verbieden? Omdat jij er een slechte ervaring mee hebt? Je zoon had zeker een lange en ja die sturen als een vrachtwagen. De korte rijdt als een gewone fiets. Hier in 020 is het sowieso erg druk op het fietspad en wacht je gewoon even op een geschikt inhaal moment.
Vijf minuten eerder van huis en je kan gewoon rustig achter de bakfiets blijven en genieten van de omgeving...

Helaas veranderen brave huisvaders en lieve moeders in om zich heen scheldende kamikaze piloten op het moment dat ze op een fiets stappen. Die zouden ze (eigenlijk) moeten verbieden.

Wielrenners die denken dat de openbare weg een voor hun afgezet parcours is. Die zouden ze (eigenlijk) moeten verbieden.

Oeps ik dwaal af :)

Bakfiets is geen optie voor de vragensteller dus de bakfiets emoties kunnen weer terug in de kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3wieler
  • Laatst online: 03-01-2023
Speedster schreef op zondag 20 november 2016 @ 13:03:
[...]

Verbieden? Omdat jij er een slechte ervaring mee hebt? Je zoon had zeker een lange en ja die sturen als een vrachtwagen. De korte rijdt als een gewone fiets. Hier in 020 is het sowieso erg druk op het fietspad en wacht je gewoon even op een geschikt inhaal moment.
Vijf minuten eerder van huis en je kan gewoon rustig achter de bakfiets blijven en genieten van de omgeving...

Helaas veranderen brave huisvaders en lieve moeders in om zich heen scheldende kamikaze piloten op het moment dat ze op een fiets stappen. Die zouden ze (eigenlijk) moeten verbieden.

Wielrenners die denken dat de openbare weg een voor hun afgezet parcours is. Die zouden ze (eigenlijk) moeten verbieden.

Oeps ik dwaal af :)

Bakfiets is geen optie voor de vragensteller dus de bakfiets emoties kunnen weer terug in de kast.
toon volledige bericht
Kronan Kargo. Rijdt als een normale fiets, past in een fietsenstalling en kinderen en/of baggage kunnen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedster

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Uitermate geschikt voor "Thuisbezorgd.nl - Online Eten Bestellen‎"
bezorgers ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedster
racinfo schreef op zondag 20 november 2016 @ 14:14:
[...]
Uitermate geschikt voor "Thuisbezorgd.nl - Online Eten Bestellen‎"
bezorgers ;)
Ook zoiets... Te lui beroerd om zelluf te boskip te gaan...

Sorry ik dwaal weer af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedster
En dan nu maar eens "on topic".

Heb al een paar jaar een Gazelle Tranza Carbon vouwfiets.
Na een bezoek aan Spa francorchamps was ik van plan om deze fiets te electrificeren.
Maar druk druk druk geen tijd en geen goesting.

De goesting kwam na een bezoek aan een camping in Spanje bovenop een BERG.

En zie Gazelle Tranza Carbon geëlektrificeerd:

Afbeeldingslocatie: http://www.bdman.nl/Tranza/thumbs/IMG_5339.jpg

Specificatie van de onderdelen::

Seat:Selle San Marco Rolls
Belt: Gates Carbon Drive CDX
Cranks: FSA
Tyres: Vredestein
Shifter: Alphine 8 SL-5503
Brake lever: Kink Restrain
Front brake: Shimano rollerbrake BR-IM41-F
Rear Hub: Shimano Nexus 8 SG-C6000-8C
Motor: SHENYI DGW12R
Controller: CT-MINI-BASIC 36V 15A
Display: e-DR KT-LCD1 V2.5 5J
Battery: 36V 10A case http://www.ksreention.com/product/detail/54

Specs:
Weigth 23,8 kg
Top speed 31 km/h
Range no idea yet

Op verzoek van roffeltjes:

Speedster is sinds 1983 fietsenmaker en sinds 2002 mede eigenaar van een fietsverhuurder in Amsterdam.

[ Voor 43% gewijzigd door Speedster op 21-11-2016 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
Dus de accu zit vast met 2 boutjes en 2 tie-wraps ?

Wel een mooi verzet, 70 voorin :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
coase schreef op zondag 20 november 2016 @ 12:30:
Een bakfiets is helaas geen keuze. Onmogelijk te stallen nabij het station.
Iemand ervaring met de Batavus Milano e-go? 400 watt
(https://www.izibike.be/ba...icmFuZFtdPTIwMiNzdGFydDE=
)

Of misschien toch beter voor ietsje duurder en de versie nemen met NuVinci® 330-versnellingsnaaf ? Milano E-go NuVinci ?

In een fietswinkel in de buurt hadden ze een voorkeur voor de milano e-go en de Koga e-nova 400.
Dingen als geintegreerde koplamp e.d. wordt ik nooit blij van. Form over function. Dat gezegd hebbende, op zich prima fietsen. Op het oog is de E-Nova beter afgemonteerd, maar daar betaal je dan ook voor.

Maar ga ook een ritje maken op een sportiever model (Merida, koga element, Razer)... dat heeft heel veel voordelen qua stabiliteit (betere gewichtsverdeling) en actieradius. Nadeel is dat je voorover zit, dat is voor veel mensen wennen.

Verder zijn de meningen over de Nuvinci verdeeld. Sommigen zweren erbij, maar veel mensen hier vinden het irritant fietsen.
3wieler schreef op zondag 20 november 2016 @ 13:18:
[...]
Kronan Kargo. Rijdt als een normale fiets, past in een fietsenstalling en kinderen en/of baggage kunnen mee.
Kronan's roesten vroeger echt als een malle... is dat bij deze verholpen?

Ik vind het weer een beetje een mode advies. Sowieso rijden dat soort kratfietsen altijd kwalitatief uitermate teleurstellend als er geen bagage wordt vervoerd omdat het stuurgedrag geoptimaliseerd is voor lading.

[ Voor 53% gewijzigd door roffeltjes op 20-11-2016 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko de Boswachter
  • Laatst online: 21:14
Torched schreef op zaterdag 19 november 2016 @ 21:36:
Ik verbaas me dat je zo weinig van die cargo fietsen ziet eigenlijk. Met een 20" achterwiel en extra lange bagagedrager.

Dat lijkt me een veel betere optie als je spullen wil vervoeren. Juist omdat je bij lege lading nog gewicht heb op je stuurwiel.

Dat idee zegmaar.
Wij hebben deze zomer in San Francisco een Xtracycle gehuurd die er blijkbaar ook in een elektrische variant is. Dat begint er op te lijken toch?

Afbeeldingslocatie: https://cdn2.bigcommerce.com/n-nr1m3w/dzgza3m/product_images/theme_images/edgerunner_1920x861_edited.jpg?t=1474383819

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Registratie: Oktober 2015
  • Niet online
Nieuwe regels snelle e-bikes onhaalbaar.

http://nos.nl/artikel/214...e-e-bikes-onhaalbaar.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 00:19
Tsja, dan toch maar met een normale fietshelm op fietsen he... Oom agent gaat je echt niet aanhouden op basis van die helm criteria. Als je verder gewoon je zaakjes qua verzekering/kentekenplaat op orde hebt is het echt niet zo dat je vogelvrij bent momenteel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Het zal zo'n vaart niet lopen; er is nu al nauwelijks controle op snorfietsen die voorbij scheuren met snelheden ruim boven het toegestane, laat staan de e-bikers ....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
De wetgever behandelt die fietsen alsof ze allemaal continue 45 (of sneller) gaan, net als brommers, terwijl dat imho helemaal niet het geval is, een groot deel zal volgens mij vooral 30~35 rijden; iets wat ik met mijn niet-elektrische fiets ook regelmatig doe...

Ik heb geen zin in een helm, en als brommer mag ik in de helft van de woonwijk maar één kant op. 25 is op een sportieve fiets echter wel serieus langzaam...

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
De regelgeving is gewoon stupide, maar dat krijg je uit een VVD/PVDA toet-toet boven alles koker. De lidstaten hebben echt wel de nodige handvatten om wetgeving aan te passen, het vraagt alleen politieke wil.

Maar de politiek wil vooral heel Nederland asfalteren omdat dat electoraal lekker bekt. De fietsers zijn geen speciale aandacht waard. Het is alleen prettig om af en toe een wielrenner of ebiker te bashen, want dat staat mooi in de krant. Dat dit komt door een infrastructuur visie uit het jaar kruik zal je niet zo snel horen.

*Frust*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Vlassie1980 schreef op maandag 21 november 2016 @ 11:15:
Tsja, dan toch maar met een normale fietshelm op fietsen he... Oom agent gaat je echt niet aanhouden op basis van die helm criteria. Als je verder gewoon je zaakjes qua verzekering/kentekenplaat op orde hebt is het echt niet zo dat je vogelvrij bent momenteel :)
Ach, zolang hele volksstammen zonder licht rondfietsen en je vrijwel nog een agent op straat tegenkomt zou dit me echt geen zorgen baren. Ik fietste ook - met gepaste snelheid - gewoon het fietspad, ze konden me wat :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vlassie1980
neographikal schreef op maandag 21 november 2016 @ 13:27:
[...]

Ach, zolang hele volksstammen zonder licht rondfietsen...
Kwam afgelopen vrijdagavond in het donker 2 wielrensters tegen die me me tegemoet kwamen zonder enige vorm van verlichting...
Stelletje domme dozen 8)7 |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedster
Torched schreef op zondag 20 november 2016 @ 17:13:
Dus de accu zit vast met 2 boutjes en 2 tie-wraps ?

Wel een mooi verzet, 70 voorin :9
Klopt de accu zit vast met 2x m6 vooraan en met 2 tyraps aan de achterdrager.
Zodoende kon ik de accu bevestigen zonder te boren en te zagen in mijn Tranza.
Moet nog even nadenken over een andere oplossing voor de tyraps.

En ja idd 70 voor 22 achter 113 tands riem en dit past perfect zonder spanner!
(alsof het gemaakt is voor de Tranza)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-05 15:47

Metro2002

Memento mori

Paul schreef op maandag 21 november 2016 @ 12:42:
De wetgever behandelt die fietsen alsof ze allemaal continue 45 (of sneller) gaan, net als brommers, terwijl dat imho helemaal niet het geval is, een groot deel zal volgens mij vooral 30~35 rijden; iets wat ik met mijn niet-elektrische fiets ook regelmatig doe...

Ik heb geen zin in een helm, en als brommer mag ik in de helft van de woonwijk maar één kant op. 25 is op een sportieve fiets echter wel serieus langzaam...
Ja want brommers rijden wel altijd overal 45km/u 8)7
Ik wil ook niet op de rijbaan met mijn bromfiets maar moet wel, ik vind het niet erg om 30-35 km/u op het fietspad te rijden maar dat mag ook niet.

Ik vind het een logisch gevolg van regelgeving doortrekken. wil je 45km/u dan helm op en op de rijbaan. Wil je langzamer dan pak je een 25km/u snorfiets of 25km/u ebike en je kan op het fietspad.

[ Voor 46% gewijzigd door Metro2002 op 21-11-2016 15:16 . Reden: Niet goed gelezen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
roffeltjes schreef op maandag 21 november 2016 @ 12:59:
De regelgeving is gewoon stupide, maar dat krijg je uit een VVD/PVDA toet-toet boven alles koker. De lidstaten hebben echt wel de nodige handvatten om wetgeving aan te passen, het vraagt alleen politieke wil.

Maar de politiek wil vooral heel Nederland asfalteren omdat dat electoraal lekker bekt. De fietsers zijn geen speciale aandacht waard. Het is alleen prettig om af en toe een wielrenner of ebiker te bashen, want dat staat mooi in de krant. Dat dit komt door een infrastructuur visie uit het jaar kruik zal je niet zo snel horen.

*Frust*
Ja, dat die snelle e-bikes niet op de rijweg horen ben ik met je eens, maar de rest van de regels lijken mij toch redelijk. Het is ook een een beetje kort door de bocht om hiervan de VVD/PVDA de schuld te geven. Bijna iedere andere partij had waarschijnlijk hetzelfde gedaan en daarbij is overleg geweest met allerlei belangenorganisaties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonnefreak
Paul schreef op maandag 21 november 2016 @ 12:42:

Ik weet niet of er veel mensen op dit forum een speed pedelec hebben, maar mijn speedpedelec begint bij 43km/h echt enorm minder te ondersteunen zodat ik die 45km/h nooit kan halen.
Hoezo fietsen ze dan 45km/h of nog harder. |:( Meestal fiets ik ook tussen de 30 a 35km/h

Ik vind een helm absoluut geen probleem op de speedbike, het kan net het verschil maken tussen een flinke hersenschudding of verlamd raken als je flink pech hebt.

Waar ik ook wel benieuwd naar ben bij die nieuwe helmen is dat er ook een vizier op moet zitten. Ik ben zelf brildragend en in het donker naar huis fietsen met een flinke regenbui is echt wel tricky. Ik probeer mijn brilleglazen zo gaat en zo kwaad als het kan af en toe even af te vegen met mijn vingers maar fijn is dit niet. Rij maar eens een paar minuten in de regen zonder ruitenwissers aan in de auto dan weet je ongeveer wat ik nog zie.

Misschien is dat probleem dan straks ook verleden tijd door het vizier. Heb zelf nooit geen brommer of scooter of motor gereden dus ik weet niet hoe de praktijk ervaringen gaan zijn in de regen met een vizier. Hoop echt dat dit een stuk verbeterd. :Y

Een tijdje terug had ik nog geschreven dat ik voortaan zonder kenteken wilde gaan fietsen maar na een week heb ik dit toch weer ongedaan gemaakt. Het is ook wel een stukje herkenning van een speedbike.

Op de fietspaden doe ik met inhalen van kinderen die naar school fietsen echt wel voorzichtig aan. Heb zelf ook twee kinderen. En met oudere mensen ook natuurlijk als ze gezellig al kletsend naast elkaar aan het fietsen zijn. Het is een kwestie van veel geven en weinig nemen en als iedereen zo eens deel zou nemen in het verkeer dan zijn we al een heel stuk beter op weg met minder ongelukken.

Had afgelopen vrijdag een cursus in Utrecht. Moest dus met de auto.
Als je dan ziet hoe weinig tolerantie er nog in het verkeer bestaat nou nou daar lusten de honden toch echt geen brood meer van. 7(8)7

Maar goed als je dan de volgende dag weer op de fiets naar je werk mag dan ben ik weer helemaal tevreden hoor. Die enkele keer dat ik met de auto naar mijn werk moet probeer ik wel zo laag mogelijk te houden. Maar goed je moet het ook maar treffen dat je werk redelijk in de buurt ligt.Voor mij is dit een afstand van 17 kilometer en is prima te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zebsite
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 12-05 11:08
https://www.autobahn.eu/2...fietsbejaarden-de-weg-op/ en lees voor de gein de reacties onder het artikel eens...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Eigenlijk is het absurd, om mensen te adviseren om dan maar tijdelijk een bromfietshelm te kopen en daarna alsnog een geschikte.

Toch waren fabrikanten van helmen van tevoren op de hoogte. Mogelijk willen ze afwachten welke model aanslaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
- oblomov - schreef op maandag 21 november 2016 @ 15:51:
[...]

Ja, dat die snelle e-bikes niet op de rijweg horen ben ik met je eens, maar de rest van de regels lijken mij toch redelijk.
De rest van de regels verbleekt bij dat ene element.
Het is ook een een beetje kort door de bocht om hiervan de VVD/PVDA de schuld te geven. Bijna iedere andere partij had waarschijnlijk hetzelfde gedaan en daarbij is overleg geweest met allerlei belangenorganisaties.
Er is geen auto-vriendelijker partij dan de VVD. Ik mag toch hopen dat een meer milieu georiënteerde partij alternatieve vervoermiddelen zou ontzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

zonnefreak schreef op maandag 21 november 2016 @ 15:53:
[...]

Ik weet niet of er veel mensen op dit forum een speed pedelec hebben, maar mijn speedpedelec begint bij 43km/h echt enorm minder te ondersteunen zodat ik die 45km/h nooit kan halen.
Hoezo fietsen ze dan 45km/h of nog harder. |:( Meestal fiets ik ook tussen de 30 a 35km/h
Ik kom op mijn woon-werk route diverse speed pedelecs tegen maar die kan ik eigenlijk amper tot niet inhalen met de bromfiets. Die rijden gewoon net zo hard als ik. En aan de gezichten te zien van de bestuurders kost ze dat ook niet echt enorm veel inspanning :P
Aangezien snelheid destijds het argument was om bromfietsen naar de rijbaan te verplaatsen vind ik het niet meer dan logisch dat ze dat met fietsen die net zo hard kunnen ook doen.
De eerste reactie zegt het al:

Ik werk bij een bedrijf dat deze fietsen verkoopt, en er is geen bejaarde die deze koopt

Beetje suggestieve titel ook , alsof je ineens geen keuze meer hebt.

Dat van die helmen is dan weer compleet debiel natuurlijk. Wel regels maken en in werking laten treden terwijl je ze nog niet eens kan aanschaffen 8)7
zonnefreak schreef op maandag 21 november 2016 @ 15:53:
[...]

Misschien is dat probleem dan straks ook verleden tijd door het vizier. Heb zelf nooit geen brommer of scooter of motor gereden dus ik weet niet hoe de praktijk ervaringen gaan zijn in de regen met een vizier. Hoop echt dat dit een stuk verbeterd. :Y
Op de brommer of motor zie je ook geen klap door regen op je vizier. :P

[ Voor 51% gewijzigd door Metro2002 op 21-11-2016 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zebsite
Had wel goede ervaring op de motor met siliconen spray op mijn vizier (wel spray
speciaal hiervoor) ik had het ook op de voorruit van de auto, je hoefde haast de ruitenwissers niet aan te zetten boven de 60 km/hr... even op gezocht... https://www.carclean.nl/p...X_200ml_219-RAIN-X_100670

[ Voor 17% gewijzigd door zebsite op 21-11-2016 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
zebsite schreef op maandag 21 november 2016 @ 16:51:
Had wel goede ervaring op de motor met siliconen spray op mijn vizier (wel spray
speciaal hiervoor) ik had het ook op de voorruit van de auto, je hoefde haast de ruitenwissers niet aan te zetten boven de 60 km/hr... even op gezocht... https://www.carclean.nl/p...X_200ml_219-RAIN-X_100670
Kijk dat is alvast een goede tip. Dank je wel :)
Zal <+:) eens lief aankijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Metro2002 schreef op maandag 21 november 2016 @ 15:01:
Ja want brommers rijden wel altijd overal 45km/u 8)7
Veel ervan wel ja, opvoeren tot en met, en maar scheuren met die raceplee ( ;) ), vooral de jongere gastjes.
- oblomov - schreef op maandag 21 november 2016 @ 15:51:
de rest van de regels lijken mij toch redelijk.
Nee dank je, zo meteen moet ik met mijn hybride stadsfiets zonder ondersteuning ook een helm op, mag ik de helft van de straten niet in etc etc, omdat ik ook harder ga dan 25...
Metro2002 schreef op maandag 21 november 2016 @ 16:33:
Aangezien snelheid destijds het argument was om bromfietsen naar de rijbaan te verplaatsen vind ik het niet meer dan logisch dat ze dat met fietsen die net zo hard kunnen ook doen.
Dus, alle fietsers jonger dan 40 op een fiets jonger dan 10 jaar maar naar de rijbaan verplaatsen?

Waar kom ik afgelopen week herhaaldelijk in de knoei? In drukke gebieden waar mensen zonder op of om te kijken het fietspad op stappen. Hoe hard rij ik daar? 15 tot 20...
Waar kom ik geen kip tegen waardoor ik dus ook niet in de knoei kan komen? Op de lange rechte stukken tussen de dorpen in. Hoe snel ga ik daar? 25~35... Zonder ondersteuning.

Men (in dit geval degenen die de regels maken) moeten eens af van het idee dat snelheid eng is. Onverantwoord snel rijden waar het niet kan, dat is eng. Maar ja, dat vinden ze weer te moeilijk handhaven.
Op de brommer of motor zie je ook geen klap door regen op je vizier. :P
:Y

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Paul schreef op maandag 21 november 2016 @ 18:00:
Nee dank je, zo meteen moet ik met mijn hybride stadsfiets zonder ondersteuning ook een helm op, mag ik de helft van de straten niet in etc etc, omdat ik ook harder ga dan 25...
Ik kan je niet volgen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Ko de Boswachter schreef op zondag 20 november 2016 @ 19:55:
Wij hebben deze zomer in San Francisco een Xtracycle gehuurd die er blijkbaar ook in een elektrische variant is. Dat begint er op te lijken toch?
[afbeelding]
Ziet er praktisch uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Sinds kort heb ik op mijn e-bike zo'n petje met klep voor op, net als Frank Visser....
Ik weet het, het staat oud-bollig maar als je eens wist hoe dat scheelt bij regeninslag op de glazen van je bril tijdens het fietsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Een fiets zonder trapondersteuning kan ook harder dan 25, en gaat dat (afhankelijk van de fiets / fietser) ook regelmatig. Doen ze ook niet zo moeilijk over...

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fysiootje
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-10-2023
De wet en regelmakers begrijpen er niets van. Ik wil niet op die rijbaan! Daar staat file Ik wil dus over het fietspad. Deze maatregelen zorgen voor meer file! Slalommende tussen de auto's door is veel gevaarlijker dan over een recht leeg fietspad met 40 per uur fietsen. Harder kan mijn fiets niet.
Een helm is prima. Heb ik ook altijd op maar waarom moet die nu weer anders zijn dan een wielrenners helm? Die fietsen minstens even hard. maar met dunnere bandjes en slechtere remmen en zijn dus niet verplicht tot een helm.
Ga eerst eens handhaven op stinkbrommers op het fietspad die mij consequent inhalen en dus veel harder gaan dan 25 kilometer per uur.
Onzinnige maatregelen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
Paul schreef op maandag 21 november 2016 @ 19:07:
Een fiets zonder trapondersteuning kan ook harder dan 25, en gaat dat (afhankelijk van de fiets / fietser) ook regelmatig. Doen ze ook niet zo moeilijk over...
Dank je. Nu is het mij duidelijk wat je bedoelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Niet online
fysiootje schreef op maandag 21 november 2016 @ 19:59:
De wet en regelmakers begrijpen er niets van. Ik wil niet op die rijbaan! Daar staat file Ik wil dus over het fietspad. Deze maatregelen zorgen voor meer file! Slalommende tussen de auto's door is veel gevaarlijker dan over een recht leeg fietspad met 40 per uur fietsen. Harder kan mijn fiets niet.
Een helm is prima. Heb ik ook altijd op maar waarom moet die nu weer anders zijn dan een wielrenners helm? Die fietsen minstens even hard. maar met dunnere bandjes en slechtere remmen en zijn dus niet verplicht tot een helm.
Ga eerst eens handhaven op stinkbrommers op het fietspad die mij consequent inhalen en dus veel harder gaan dan 25 kilometer per uur.
Onzinnige maatregelen!
Het zou mij niet verwonderen als de speed-pedelec na een tijd weer terug op het rijwielpad mag. Alleen hoop ik niet dat daar eerst ongelukken en/of schermutselingen voor nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Paul schreef op maandag 21 november 2016 @ 18:00:
[...]
Veel ervan wel ja, opvoeren tot en met, en maar scheuren met die raceplee ( ;) ), vooral de jongere gastjes.
Zoveel jongere gastjes rijden er niet meer op brommers sinds je een volledig examen moet afleggen voor het rijden op zo'n ding én omdat je met 17 al mag autorijden. Als ik het zo in moet schatten is de gemiddelde leeftijd wat ik onderweg op de scooter zie 30+ en geen 16. Alleen snorscooters trekken nog een bepaald slag mensen wat overal blijkbaar lak aan heeft.
Niet gemotoriseerd vs gemotoriseerd vind ik geen vergelijking eigenlijk. Hoe lang hou jij 45km/u vol zonder ondersteuning? Ik denk nog geen 30 seconden.
Men (in dit geval degenen die de regels maken) moeten eens af van het idee dat snelheid eng is. Onverantwoord snel rijden waar het niet kan, dat is eng. Maar ja, dat vinden ze weer te moeilijk handhaven.
Precies, dus doen ze exact hetzelfde als met bromfietsen: Naar de rijbaan.

Maargoed ik vind dat zowel speedpedelecs als bromfietsen thuishoren op het fietspad en niet tussen autoverkeer.
Maar meten met 2 maten is imho not done. 45km/u met motor? Dan de rijbaan en helm op. 25km/u? fietspad zonder helmplicht. Geen ondersteuning? Altijd fietspad.

[ Voor 18% gewijzigd door Metro2002 op 21-11-2016 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

- oblomov - schreef op maandag 21 november 2016 @ 20:15:
[...]

Het zou mij niet verwonderen als de speed-pedelec na een tijd weer terug op het rijwielpad mag. Alleen hoop ik niet dat daar eerst ongelukken en/of schermutselingen voor nodig zijn.
Zou best kunnen, de minister is zelf ook in afwachting van hoe deze nieuwe wet zich gaat ontwikkelen; het plan was om de stand van zaken as. juni/juli te evalueren en dan tot een definitieve besluitvorming te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
Ko de Boswachter schreef op zondag 20 november 2016 @ 19:55:
[...]

[afbeelding]
Juist, America.

Daar zijn ze redelijk populair. Maar hier in Nederland zie je ze bijna niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Poezenbeest
  • Laatst online: 22-09-2024
Grappig dat hier zoveel vooroordelen over brommer- en snorfietsbestuurders rondzingen. Hetzelfde soort vooroordelen als er over de berijders van pedelecs en speed-pedelecs blijkbaar zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polling
zonnefreak schreef op maandag 21 november 2016 @ 17:57:
[...]

Kijk dat is alvast een goede tip. Dank je wel :)
Zal <+:) eens lief aankijken.
Niet geschikt voor kunststof oppervlakten? Waar zijn die vizieren van gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Metro2002 schreef op maandag 21 november 2016 @ 20:20:
Niet gemotoriseerd vs gemotoriseerd vind ik geen vergelijking eigenlijk. Hoe lang hou jij 45km/u vol zonder ondersteuning? Ik denk nog geen 30 seconden.
Dat is de verkeerde vraag :) Vraag eens hoe lang ik 26 uithoudt? Want ALLE elektrische fietsen die boven de 25 ondersteuning geven (al zal er vast wel een stukje marge zijn) vallen onder die wet, niet enkel de fietsen die dat tot de 45 doen.

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Het Poezenbeest schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 05:29:
Grappig dat hier zoveel vooroordelen over brommer- en snorfietsbestuurders rondzingen. Hetzelfde soort vooroordelen als er over de berijders van pedelecs en speed-pedelecs blijkbaar zijn...
De keren in Amsterdam dat ik net zo snel reed als een Scooter zijn per jaar op 1 hand te tellen.

Ik durf wel te stellen dat 95%+ van de scooters in Amsterdam harder gaat dan 30.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Paul schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 07:06:
[...]
Dat is de verkeerde vraag :) Vraag eens hoe lang ik 26 uithoudt? Want ALLE elektrische fietsen die boven de 25 ondersteuning geven (al zal er vast wel een stukje marge zijn) vallen onder die wet, niet enkel de fietsen die dat tot de 45 doen.
Volgens mij zijn er maar 2 categorieën: Tot 25km/u en tot 45km/u.

Dat de 25km/u ook tot 27km/u ondersteunen valt in de marge , net als dat snorfietsen ook wel de 28-29km/u halen.
Het Poezenbeest schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 05:29:
Het zijn net mensen ;) Zoveel verschillende mensen, zoveel verhhcillende bestuurders. Het voertuigsoort maakt daarbij echt niet uit.

Het grootste gevaar van hogere snelheden op fietspaden is dat je bij afslaand autoverkeer eerder van je scooter / ebike geramd wordt omdat automobilisten de snelheid niet goed inschatten. Dat is geen mening, dat is onderzocht en dat is ook de grootste reden dat bromfietsers naar de rijbaan gebonjourd werden.

Het aantal verkeersslachtoffers is onder bromfietsers na de invoering van die maatregel meer dan gehalveerd. (al rij ik zelf nog altijd liever NIET op de rijbaan)
Ebikes die dezelfde snelheden halen lopen hetzelfde risico.

[ Voor 47% gewijzigd door Metro2002 op 22-11-2016 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deann
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12-05 15:28
Alleen een kleine kanttekeningen. Er zijn inderdaad maar 2 alternatieven, echter een scooter kan constant de snelheid behalen. Een 45km ebike rijdt gemiddeld +/-35, uitzonderingen daar gelaten.

Verder ben ik het met je eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-05 13:00

BertV

Handgemaakt

yay! mijn werkgever kwam zelf met het plan om mij een lease speed pedelec aan te laten schaffen.
Ik woon 34km enkele reis van mijn werk, allemaal mooi recht bosrijk/fietspad zonder veel stoplichten.

Ik heb eerder al 20km enkele reis met een 25km-E-Bike gereden en dat beviel goed.

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:49
Ga je km administratie bijhouden voor je fiets? :+ M'n collega kwam er toevallig mee dat dat ook in de wet genoemd wordt :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Rukapul schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 12:35:
Ga je km administratie bijhouden voor je fiets? :+ M'n collega kwam er toevallig mee dat dat ook in de wet genoemd wordt :P
Ik heb weer ergens gelezen dat dit niet hoeft. (ik gebruik 'm volledig woon-werk, regels heb ik nog niet op een rijtje)
wel moet ik nog even kijken naar de bijtelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Metro2002 schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 10:33:
Volgens mij zijn er maar 2 categorieën: Tot 25km/u en tot 45km/u.

Dat de 25km/u ook tot 27km/u ondersteunen valt in de marge , net als dat snorfietsen ook wel de 28-29km/u halen.
Hence de "marge"... Beantwoord (of stel) de vraag eens met 28 ipv 45? ;)

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Vrijwel de meeste e-bikes halen in de 'marge' van 25 km/h gemakkelijk de 32 km/h. Ik betwijfel echter of dat met de max 45 km/h categorie ook zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Dan heb ik de verkeerde... Bij flink optrekken stopt de motor laat genoeg om wel aan de 32 te komen, maar bij constante snelheid houdt het bij 25.5 wel op.

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Ik spreek over een voorwiel aangedreven fiets; meerdere malen wordt ik al door oudere dames met gemak gepasseerd terwijl ikzelf rustig rond de 25 km rijdt. Mijn eerdere fiets had voorwiel aandrijving en deze haalde, voor de wind puur op handgas (zonder mee te trappen) ruim 32 km/h.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Vandaag een scherpe aanbieding gezien voor Stromer ST1... Alleen is de maximale framemaat 20 inch en ik ben zelf 1,99m...

Gaat dat werken of ben ik gewoon te lang voor deze fiets? Zou wel balen zijn want ik heb Stromer hoog zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sbijlsma
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:38
Mijn Kalkhoff Agattu (met Impulse 2 aandrijving) geeft na 14000 km de foutmelding "pedal", en bij uitzetten "C004". In de handleiding staat dealer bezoeken, terugtrapsensor kapot. Gek genoeg functioneert alles nog gewoon, maar op de display staat dus alleen "pedal", voor de rest geen info.
Bij de FM (die alleen e-bikes doet) was ik snel klaar, ik krijg gratis een nieuwe motor in de garantie (ondanks de 2 jaar die op de factuur staat vermeld, ik heb hem 2,5 jaar geleden gekocht). De nieuwe motoren schijnen verbeterd te zijn, volgens de FM zijn er nog geen klachten over, dus dat is goed nieuws. En goeie service.

[ Voor 3% gewijzigd door sbijlsma op 22-11-2016 21:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polling
Hij is binnen, de Bulls lacuba evo e45. In de schuur nu. En ik ben er blij mee. Ik heb nu eerst de tassen er aan gehangen die ik ook met we-verkeer gebruik, de helm opgezet (Kask met vizier) e flink doorgetrapt. Tegenwind open gebied windkracht 4-5 haal ik met moeite 42 kpu, maar dat houd ik niet lang vol. Kruissnelheid 30-35 tegenwind, 35-40 zij- of meewind is goed te doen. Proefrondje is 12 km geweest.

De combinatie van standaard met veer en de wijze van verwijderen van accu is geen goede. Ik begrijp dat de standaard een Europese eis is, maar handig is het niet, elke keer als de fiets naar voren rijdt op de standaard of even naar links kantelt omdat ik met de fiets bezig ben, klapt de standaard in. Niet handig bij een fiets waarbij de accu verwijderen twee handen vereist.

Morgen eerste keer nog korte afstand ww-verkeer, 2 x 15,5 km. Op de gewone fiets 45-50 minuten, Nu kijken hoe het gaat. Donderdag toevallig naar Eindhoven, 50 km enkele reis. Kan ik meteen de actieradius testen. Voorproefje voor over een paar maanden.

Voorlopig trouwens nog een blauw plaatje, ook RDW zegt nog geen idee te hebben of en wanneer de nieuwe regels ook echt in praktijk worden gebracht? Of er was een onwetende ambtenaar, dat kan natuurlijk ook.

Wordt vervolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Polling schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 23:25:
Hij is binnen, de Bulls lacuba evo e45. In de schuur nu. En ik ben er blij mee. Ik heb nu eerst de tassen er aan gehangen die ik ook met we-verkeer gebruik, de helm opgezet (Kask met vizier) e flink doorgetrapt. Tegenwind open gebied windkracht 4-5 haal ik met moeite 42 kpu, maar dat houd ik niet lang vol. Kruissnelheid 30-35 tegenwind, 35-40 zij- of meewind is goed te doen. Proefrondje is 12 km geweest.

De combinatie van standaard met veer en de wijze van verwijderen van accu is geen goede. Ik begrijp dat de standaard een Europese eis is, maar handig is het niet, elke keer als de fiets naar voren rijdt op de standaard of even naar links kantelt omdat ik met de fiets bezig ben, klapt de standaard in. Niet handig bij een fiets waarbij de accu verwijderen twee handen vereist.

Morgen eerste keer nog korte afstand ww-verkeer, 2 x 15,5 km. Op de gewone fiets 45-50 minuten, Nu kijken hoe het gaat. Donderdag toevallig naar Eindhoven, 50 km enkele reis. Kan ik meteen de actieradius testen. Voorproefje voor over een paar maanden.

Voorlopig trouwens nog een blauw plaatje, ook RDW zegt nog geen idee te hebben of en wanneer de nieuwe regels ook echt in praktijk worden gebracht? Of er was een onwetende ambtenaar, dat kan natuurlijk ook.

Wordt vervolgd.
toon volledige bericht
Verkoper vertelde me ook dat je op moet letten dat je als de sleutel in het slot van de accu zit je niet met de trappers moet gaan draaien, dan ram je zo de sleutel aan gort met de trapper. Die standaard is inderdaad ridicuul, heb ik nooit begrepen.

Gefeliciteerd met de aankoop :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak

Wordt vervolgd.
toon volledige bericht
Mooie fiets hoor. Ben benieuwd hoe ver je gaat komen met de reis naar Eindhoven.

Ja die standaarden zijn wat parkeren betreft een regelrechte ramp. Als er iemand tegen je fiets aanstoot dan valt hij zo om. Nu zet ik meestal mijn fiets maar niet vlak bij andere fietsen.
Ik denk dat ze dit zo gemaakt hebben dat de standaard automatisch terug inklapt om te voorkomen dat je standaard naar beneden blijft staan als je over een bult heen kletst. Als hij dan niet terug in zou klappen en je maakt dan een bocht naar links, dan gaat dit niet goed lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

http://www.debestefietsen...m-snelle-elektrische.html

Afbeeldingslocatie: https://1.bp.blogspot.com/-d-wCoQJ96lM/V67ZnEvnnTI/AAAAAAAAfo0/dLguB1HIOoQ-KF3sdRyjk5Yzzh5SRy49gCLcB/s1600/helm%2Bspeed%2Bpedelec.jpg

Ze doen er ook alles aan om speed-pedelecs te ontmoedigen.
Waarom geen regels omtrent maximum wattage? (zoals maximum cc's bij bromfietsen)
500 watt is prima.

250 watt = "snorfiets"
500 watt = "bromfiets"
500+watt = "motorfiets"

[ Voor 11% gewijzigd door BertV op 23-11-2016 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JefVB
  • Laatst online: 23-07-2024
Vlassie1980 schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 21:18:
Vandaag een scherpe aanbieding gezien voor Stromer ST1... Alleen is de maximale framemaat 20 inch en ik ben zelf 1,99m...

Gaat dat werken of ben ik gewoon te lang voor deze fiets? Zou wel balen zijn want ik heb Stromer hoog zitten.
Ik vrees dat het toch allemaal een beetje krap gaat worden. Ik ben zelf 2.02 meter groot en rijd een ST2 met 22" kader. (Wat eigenlijk geen echte 22" is, maar een bijgewerkte 20" kader omdat dezelfde balhoofdbuis wordt gebruikt bij deze kaders.)

En indien ik eerlijk moet zijn, moet ik gewoon bekennen dat de fiets eigenlijk te klein is voor mij. Zeker omdat de fiets een heel sportieve zit heeft. Indien ik snel in de stad moet zijn neem ik vaak de Sparta Ion in maat 65 van mijn vader omdat de zit gemakkelijker is en je het ding fatsoenlijk kunt vastleggen zonder gehannes met een extra slot. (Wie verzint er een fiets zonder slot?)

Maar eenmaal je met de Stromer op pad gaat, krijg je een grijns van oor tot oor. (Wanneer je in de stad een moto inhaalt die op zijn beurt al een auto aan het inhalen was, bijvoorbeeld.) En dan neem ik er de rest heel graag bij. Ik heb geen spijt dat ik voor de Stromer heb gekozen, integendeel. Voor mij is de ST2 nog steeds een fiets zonder concurrenten.

Let wel dat Stromer bij het leveren van onderdelen compleet de mist in gaat. Op het Stromerforum zat iemand met een ST1 s-pedelec die na wat stukken echt wekenlang zonder fiets heeft gezeten omdat Stromer geen onderdelen kon leveren (Schlumpf HSD). Hij heeft besloten de fiets weg te doen omdat hij geen auto bezit maar niet genoeg op de fiets kan vertrouwen. Zijn blog: http://opgeladen.be/en-hij-staat-te-koop/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
JefVB schreef op woensdag 23 november 2016 @ 14:17:
[...]

Let wel dat Stromer bij het leveren van onderdelen compleet de mist in gaat. Op het Stromerforum zat iemand met een ST1 s-pedelec die na wat stukken echt wekenlang zonder fiets heeft gezeten omdat Stromer geen onderdelen kon leveren (Schlumpf HSD). Hij heeft besloten de fiets weg te doen omdat hij geen auto bezit maar niet genoeg op de fiets kan vertrouwen. Zijn blog: http://opgeladen.be/en-hij-staat-te-koop/
Ja betrouwbaarheid is inderdaad wel heel erg belangrijk, juist bij deze soort fietsen. Ik had in het begin ook een issue dat mijn ketting er iedere keer er afging aan de voorkant waar de motor zit. Ik werd er op een gegeven moment echt niet goed van. Soms dan moest ik op een reisafstand van 17 km wel 3 keer mijn ketting erop leggen. Op zo'n moment dan denk je ook wel even shit.

De oplossing lag er bij mijn in om het voortandwiel te vervangen, de ketting te vervangen van shimano hyperglide naar KMC ketting en de cassette die er bij mij opzat zaten niet de juiste hoeveelheid tanden op. Moest daardoor steeds op het kleinste kransje rijden met alle problemen van dien. Nu is dat gelukkig al een hele tijd weer achter de rug en ben ondertussen al weer 3500km verder. En afkloppen tot nu toe, geen ene keer meer terug gehad. Voor de rest erg tevreden over mijn speed pedelec.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

BertV schreef op woensdag 23 november 2016 @ 12:12:

[afbeelding]

Waarom geen regels omtrent maximum wattage? (zoals maximum cc's bij bromfietsen)
500 watt is prima.

250 watt = "snorfiets"
500 watt = "bromfiets"
500+watt = "motorfiets"
Omdat vermogen niet alles zegt. Een 50cc kan ook wel 80 of 90km/u lopen als het moet. Ze worden op snelheid begrensd, net als speedpedelecs. Een snorfiets heeft exact evenveel vermogen als een bromfiets. Wees blij dat ze niet op vermogen begrenzen, kan je straks ook gewoon een 750w speedpedelec pakken die bv minder moeite heeft om heuvelop en wind tegen ook 45km/u te halen.

En ik zie niet in wat er 'ontmoedigen' is aan een helmplicht op iets dat 45km/u kan.
Vind je het ook 'ontmoedigen' van bromfietsen omdat ze een helm op moeten?

Ik zie overigens in je linkje dit staan:

De helm is verplicht bij speed pedelecs (e-bikes waarbij je zonder te trappen kunt "snorren") die sneller dan 25 kilometer per uur gaan. De fabrikanten moeten hun speed pedelecs laten keuren en deze worden (afhankelijk van de maximum snelheid) beschouwd als snorfiets of bromfiets. Gewone elektrische fietsen (waarbij je altijd moet trappen om vooruit te komen) vallen buiten de regeling.

Als ik het dus goed begrijp gaat dit dus uitsluitend om fietsen waarbij je niet zelf hoeft te trappen.

Ik heb die nieuwe helm trouwens al een paar keer gezien dus ze zijn blijkbaar al te koop.

[ Voor 24% gewijzigd door Metro2002 op 23-11-2016 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JefVB
  • Laatst online: 23-07-2024

Morgen eerste keer nog korte afstand ww-verkeer, 2 x 15,5 km. Op de gewone fiets 45-50 minuten, Nu kijken hoe het gaat. Donderdag toevallig naar Eindhoven, 50 km enkele reis. Kan ik meteen de actieradius testen.

Wordt vervolgd.
Interessant! Houd ons op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

vermogen is niet alles... het snelheidsrecord voor 50cc staat volgens mij op 233km/u. (maar dan wel een high-tech-tuning en banaan-vorm op een zoutvlakte)
Maar, naast controle op de weg, is het beperken van wattage wel een makkelijke manier om het niet uit de hand te laten lopen in een soort race-naar-verbod.

Een fietshelm-plicht is redelijk, maar hier weer een aparte categorie voor maken daar doelde ik op.

Ik hoop inderdaad dat het gaat om fietsen waarbij je niet hoeft te trappen. Ben bang van niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zebsite
zonnefreak schreef op woensdag 23 november 2016 @ 10:58:
[...]

Mooie fiets hoor. Ben benieuwd hoe ver je gaat komen met de reis naar Eindhoven.

Ja die standaarden zijn wat parkeren betreft een regelrechte ramp. Als er iemand tegen je fiets aanstoot dan valt hij zo om. Nu zet ik meestal mijn fiets maar niet vlak bij andere fietsen.
Ik denk dat ze dit zo gemaakt hebben dat de standaard automatisch terug inklapt om te voorkomen dat je standaard naar beneden blijft staan als je over een bult heen kletst. Als hij dan niet terug in zou klappen en je maakt dan een bocht naar links, dan gaat dit niet goed lijkt mij.
Je zou ipv deze veer standaard, een motorfiets constructie kunnen maken, dus standaard uitgeklapt, geen stroom naar de motor....veel beter dan deze omval constructie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
Metro2002 schreef op woensdag 23 november 2016 @ 15:05:

Ik heb die nieuwe helm trouwens al een paar keer gezien dus ze zijn blijkbaar al te koop.
Bedoel je dat ze al bij fietsenzaken te koop zijn?
Ik zoek online maar ik kom er geen tegen die aan de nieuwste eisen voldoet

Weet je misschien een merk en of type? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leo S.
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11-06-2024
racinfo schreef op donderdag 10 november 2016 @ 11:45:
Plaatje
[afbeelding]

Tsjonge, als ik zo'n fiets had ging er mooi een Bafang BBS01 motor onder, 14Ah accu op de schuine stang en karren maar ;)
Dat was ook mijn idee :*)
Helaas is de trapasaansluiting van dien aard, dat de BBS01 er niet tussen past. FM in Wommels heeft er zelf naar gekeken, kon niet. Erg jammer, Is een geweldige fiets.
Ik denk ook, dat ik met de Koga met Bafang veel blijer zou zijn dan met mijn Kalkhoff Impulse S10 (vijfde motor in één jaar) :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leo S.
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11-06-2024
BertV schreef op woensdag 23 november 2016 @ 12:12:

[afbeelding]

500 watt is prima.

250 watt = "snorfiets"
500 watt = "bromfiets"
500+watt = "motorfiets"
Ik heb de Bell Star Pro Shield gekocht. Heeft vizier, kleinere gaatjes (kunnen zelfs afgesloten worden, scheelt in de winter) en lijkt qua vorm al erg op de nieuwe speedelec helmen. Wat dat betreft ben ik niet bang voor 2017, wel voor fietsen op de rijbaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasszje
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:53

kaasszje

Live to Dare, Dare to Live

zonnefreak schreef op woensdag 23 november 2016 @ 16:12:
[...]

Bedoel je dat ze al bij fietsenzaken te koop zijn?
Ik zoek online maar ik kom er geen tegen die aan de nieuwste eisen voldoet

Weet je misschien een merk en of type? :)
Ben ik ook erg benieuwd naar

Ik ben verstopt zoek een ander :P

Pagina: 1 ... 11 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.