Het grote elektrische fietsen topic - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 80 ... 103 Laatste
Acties:
  • 885.093 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:42
Rob Z schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 11:48:
Een elektrische fiets van 10 jaar oud durf ik vanwege de accu al niet te kopen.
De levensduur hangt van meerdere factoren af: hoe vaak opladen, hoe ver opladen, hoe snel opladen, hoe ver ontladen... maar het aantal laadcycli is het meest bepalend. Met tweemaal daags volledig opladen (thuis en werk) is de accu na een jaar woon/werk al aardig heen.
Zie Battery University: How to Prolong Lithium-based Batteries
Goed te lezen dat je hem ook niet telkens volledig moet opladen als ik jouw link mag geloven.
Je gaat er vanuit dat geheel opladen altijd het beste is, maar de voorbeelden op deze website geven toch een ander beeld.

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-06 23:31
tuppes schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 13:07:
[...]

Mag ik vragen waarom een BBS02 voor een gewone htybride fiets? Is een Bafang BBS01B dan niet al voldoende of ga je racen? :)
Goed punt. Komt door al die Amerikanen die het alsmaar hebben over 750 Watt en (veel) meer... >:)

Ik meende ook dat het prijsverschil tussen die 2 niet heel groot was, zal zo nog eens zoeken.
Heb jij een BBS01b?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:40
tuppes schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 12:19:
[...]

Als ik even een stukje tekst van LED-Maniak (zaterdag 1 september 2018 17:37) mag aanhalen............
Heeft het dan überhaupt wel zin om een Lingbei motor nu al te kopen. .......
Je quote een bericht van mij, maar je verwijst naar uitspraken van LED Maniak.
Enkele berichten later had ik ook al aangegeven dat Bafang zich al bewezen heeft en dat de Lingbei zover nog niet is.
Als je voor een Lingbei gaat, moet je dat niet doen om de torque sensor, maar om reden dat deze motor veelbelovend is. Wil je dat niet ga dan voor de Bafang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 03-06 22:35
Zou een kapotte spaak onder garantie vallen? ;w

Vanmiddag tijdens het fietsen hoorde ik toen ik door een kuiltje reed een duidelijke *krak*
Ik kijken wat ik geraakt had, kon niks vinden. Maar mijn achterwil voelde niet meer solide, alsof er een bochel in zat.
Zie ik dat 1 van de spaken bij de naaf is afgebroken.

[ Voor 75% gewijzigd door Kodess op 24-10-2018 22:50 ]

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuppes
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 10:41
Hkuit schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 18:15:
[...]

Goed punt. Komt door al die Amerikanen die het alsmaar hebben over 750 Watt en (veel) meer... >:)

Ik meende ook dat het prijsverschil tussen die 2 niet heel groot was, zal zo nog eens zoeken.
Heb jij een BBS01b?
Is het bij die Amerikanen niet alles groter en bigger? Ik heb op dit moment nog geen motor omdat ik nog geen keuze kan maken tussen de Bafang en de Lingbei. Oke, op dit forum kun je lezen dat de Bafang motor zich ondertussen al bewezen heeft maar om de een of andere reden trekt mij die Lingbei meer aan, ondanks dat hij nog niet uit ontwikkeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuppes
elinx schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 20:31:
[...]
Je quote een bericht van mij, maar je verwijst naar uitspraken van LED Maniak.
Enkele berichten later had ik ook al aangegeven dat Bafang zich al bewezen heeft en dat de Lingbei zover nog niet is.
Als je voor een Lingbei gaat, moet je dat niet doen om de torque sensor, maar om reden dat deze motor veelbelovend is. Wil je dat niet ga dan voor de Bafang.
In dat geval spijt het me dat ik niet de juiste naam gebruikt hebt.

Ik weet niet of je nu boos op me bent of niet maar door deze reactie zit ik nog met wat vragen en stel ze dus maar. :)

Stel, dat iemand op dit moment een Bafang koopt, dan koopt hij dus een motor met rotatie sensoren. Koopt hij een Lingbei dan heeft hij, zoals het er nu uitziet ook een motor met rotatie sensoren. Alleen, die motor heeft straks misschien ook nog eens torque ondersteuning. Al zal die firmware update invoeren niet voor iedereen even gemakkelijk zijn denk ik.
Tot slot dan nog. Als je een Bafang motor tweakt naar je eigen voorkeur loopt die dan VEEL soepeler dan een Lingbei motor van dit moment?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
tuppes schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 00:01:
...... . Als je een Bafang motor tweakt naar je eigen voorkeur loopt die dan VEEL soepeler dan een Lingbei motor van dit moment?
De torque sensor van Lingbei werkt wel, alleen niet als verwacht, omdat er vergeleken wordt met de TSDZ2, daarom is het gedrag ook anders dan van de Bafang. De Lingbei heeft een gecombineerde pas-torque sensor, maar naar de juiste verhouding van de werking ervan wordt nog gezocht.

Ik denk dat tgv de tweakbaarheid van Bafang, deze beter is af te stellen op je wensen. Dit zal bij Lingbei voorlopig niet het geval zijn.
Het is dus de vraag wat je wil. De betrouwbaarheid van Bafang, of het avontuur aangaan met Lingbei, wat in potentie beter moet kunnen, maar met de onzekerheid wanneer dat is.

[ Voor 6% gewijzigd door elinx op 25-10-2018 01:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paularts
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 31-05 21:41

paularts

Paulux !!!!!!

Kodess schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 22:49:
Zou een kapotte spaak onder garantie vallen? ;w

Vanmiddag tijdens het fietsen hoorde ik toen ik door een kuiltje reed een duidelijke *krak*
Ik kijken wat ik geraakt had, kon niks vinden. Maar mijn achterwil voelde niet meer solide, alsof er een bochel in zat.
Zie ik dat 1 van de spaken bij de naaf is afgebroken.
Kodess,
Ik heb laatst een spaak onder garantie laten vervangen.
Dit was meer omdat na het knappen van de spaak het hele wiel instabiel werd (spaken niet goed op spanning gezet) dit was wel binnen 2 maanden na aanschaf.
Dus ik weet niet hoe jou wiel verder voelt en of de andere spaken ook los liggen, dan is het namelijk een productie fout, deze moeten redelijk hun spanning behouden.

(normaal als er 1 spaak knapt krijg je wel een slag in je wiel maar zou je er nog wel op moeten kunnen fietsen, dit was bij mij niet mogelijk, vandaar dat het toen onder garantie ook netjes is vervangen)

dus, check dat even en contacteer de winkel waar je je fiets hebt gekocht.

(Multiple exclamation marks are a sure sign of a diseased mind)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 03-06 22:35
paularts schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 06:38:
[...]

Kodess,
Ik heb laatst een spaak onder garantie laten vervangen.
Dit was meer omdat na het knappen van de spaak het hele wiel instabiel werd (spaken niet goed op spanning gezet) dit was wel binnen 2 maanden na aanschaf.
Dus ik weet niet hoe jou wiel verder voelt en of de andere spaken ook los liggen, dan is het namelijk een productie fout, deze moeten redelijk hun spanning behouden.

(normaal als er 1 spaak knapt krijg je wel een slag in je wiel maar zou je er nog wel op moeten kunnen fietsen, dit was bij mij niet mogelijk, vandaar dat het toen onder garantie ook netjes is vervangen)

dus, check dat even en contacteer de winkel waar je je fiets hebt gekocht.
Hmm, mijn fiets is 3 maanden oud, maar ik ben 3 weken op vakantie geweest en heb hem niet gebruikt.
Dan ga ik inderdaad is even contact op nemen

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
tuppes schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 23:17:
Is het bij die Amerikanen niet alles groter en bigger?
Ik heb weinig illusies dat als je hier legaal 750W in een fiets mocht leggen, iedereen dat ook zou doen en er reclame mee maakte :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
Dreamvoid schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 09:26:
[...]

Ik heb weinig illusies dat als je hier legaal 750W in een fiets mocht leggen, iedereen dat ook zou doen en er reclame mee maakte :)
huh? Wat bedoel je hier nu precies?
Dat degenen die hier in Nederland wel met 750W zouden fietsen daar waarschijnlijk geen reclame voor maken? Maar dan snap ik dat 'legaal' weer niet :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Normale elektrische fietsen (de modellen zonder kenteken/verzekering/helmplicht) mogen maximaal 250W leveren en trapondersteuning tm 25 km/u, en dat is ook wat elke fabrikant erin zet. Het is dus totaal geen interessant discussiepunt onder gebruikers, of pluspunt in je marketing etc: elke fiets heeft evenveel vermogen en gaat even hard. De marketing rond elektrische fietsen gaat hier over andere zaken: accucapaciteit, kwaliteit, gewicht, torquesensor of niet, etc.

In de VS is (in de meeste staten) dit wettelijke maximum er niet, en dus is het vermogen daar een groot marketing issue: 'onze fiets heeft 750W'. 'die van ons 1000W', etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-05 11:22
Dreamvoid schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 12:42:Normale elektrische fietsen (de modellen zonder kenteken/verzekering/helmplicht) mogen maximaal 250W leveren en trapondersteuning tm 25 km/u, en dat is ook wat elke fabrikant erin zet. Het is dus totaal geen interessant discussiepunt onder gebruikers, of pluspunt in je marketing etc: elke fiets heeft evenveel vermogen en gaat even hard. De marketing rond elektrische fietsen gaat hier over andere zaken: accucapaciteit, kwaliteit, gewicht, torquesensor of niet, etc.In de VS is (in de meeste staten) dit wettelijke maximum er niet, en dus is het vermogen daar een groot marketing issue: 'onze fiets heeft 750W'. 'die van ons 1000W', etc.
Geen enkele middenmotor fiets in NL heeft een piekvermogen van 250W. De 25km/u begrenzing zorgt ervoor dat de richtlijn gehaald wordt en je hierdoor geen voordeel van het piekvermogen hebt. Maar heeft jouw motor een hoog piekvermogen dan haalt ie wel makkelijker de 25 km/u, ook met veel tegenwind, en trekt ie veel harder op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17:28
Ja, dat is het geintje van nominaal en piekvermogen.

De meeste motoren die op 'legale' fietsen zitten zijn prima capabel om tot zo'n 600w aan vermogen te leveren. En zullen dat ook doen mits je onder die 25km/u blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Ik ben dan benieuwd hoe snel de fabrikanten een boete krijgen, want de EU regelgeving (artikel 1.1h) geeft toch echt 250W als max, progressief gereduceerd tot aan 0 richting de 25 km/u.

[ Voor 10% gewijzigd door Dreamvoid op 25-10-2018 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 24-05 17:33

Racing_Reporter

Contentmaker

Dreamvoid schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 15:00:
Ik ben dan benieuwd hoe snel de fabrikanten een boete krijgen, want de EU regelgeving (artikel 1.1h) geeft toch echt 250W als max, progressief gereduceerd tot aan 0 richting de 25 km/u.
Waar staat dat dan? Ik krijg niks terug als ik erin zoek op 250 en nog een paar aanverwante termen. Iets specifieker citeren mag wel ;)

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Laatst online: 15:11
Even iets anders, is het een vogel? is het een vliegtuig? nee dat is het niet..wat is het dan wel? :+
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/wdgF3KW.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
Dreamvoid schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 15:00:
Kijk even bij Art 1. lid h.

Staat maximum continuous power ,25KW, dat is dus nominaal. En die snelheid van 25+10% marge (wat dus die 27,5 is).
Houden de meeste fietsen zich prima aan hoor. Ik zie niet wanneer de boetes moeten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwwmarcel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 11:17
B2B2 schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 16:21:
Heeft iemand een bosch activeline model 2015 derailleur versie waarvan het voortandwiel gewisseld is van 18 naar 20 tanden? Merk je veel verschil? Ik fiets nu het meest op het kleinste tandwiel. Maar die begint over te slaan. En er is pas 1300 km mee gereden. Ik kan max een 20 tandwiel terug plaatsen. Anders past mijn kettingkast niet meer. Maar ik ben bang dat die 2 tanden verschil ook niet heel veel uithaalt.

Vandaar de vraag. Heeft iemand dit al uitgevoerd? En wat is je mening?
ik heb precies hetzelfde met een giant/yamaha

het gekke is, met regen, slaat hij helemaal vaak over..
droog weer een paar keer op 15km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuppes
Dacuuu schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 15:04:
Even iets anders, is het een vogel? is het een vliegtuig? nee dat is het niet..wat is het dan wel? :+
[Afbeelding]
Een inklapbare scooter met hulptrappers? :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:26
[Afbeelding]
Wat is je vraag of punt? Voldoet deze persoon niet aan jouw dresscode?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dacuuu
Opperpanter2 schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 17:38:
[...]

Wat is je vraag of punt? Voldoet deze persoon niet aan jouw dresscode?
Nee dat niet, van mij mag je alles dragen.
Het viel mij op dat deze e-scooter geen kentekenplaatje had, vervolgens zag ik links en rechts iets wat (gevaarlijk laag aan de grond) op normaal op een fiets zit, trappers. Ik ben aardig op de hoogte omtrent voertuigen. Maar dit was voor mij nieuw.

E-scooter zonder plaat met trappers, dan zou hij onder de e-bikes vallen? Maar hij trapt niet, dus dan zou het een snorfiets zijn zonde blauwe plaat? Ik heb storing in m'n hoofd. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
Nu zie ik het ook. Niet handig zo die trappers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2B2
  • Laatst online: 03-03-2022
wwwmarcel schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 15:59:
[...]

ik heb precies hetzelfde met een giant/yamaha

het gekke is, met regen, slaat hij helemaal vaak over..
droog weer een paar keer op 15km
Yep dat heb ik ook.
Maar als hij bij mij overslaat trek ik ook meestal mijn ketting aan stukken. Heb nu al 2 keer een gebroken schakel gehad.

Vandaag staat de wissel op de planning :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mordamus
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 25-12-2024
Binnenkort verhuisd mijn werk en wil ik afstand per ebike gaan overbruggen. Er is gigantisch veel aanbod aan ebikes maar vooralsnog is mijn oog gevallen op de Batavus Dinsdag e-go. Zover ik kan zien, goede motor, accu, remmen en banden.

Hoe is jullie ervaring met deze fiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-06 13:35

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[Afbeelding]
Vreemd ding. Met die trappers kun je toch geen bocht om?
En volgens mij is een elektrische fiets zonder plaatje nog altijd een fiets met trapondersteuning, dus als je zonder trappen vooruit komt is het geen fiets meer. Dus moet het een plaatje hebben.
Ik gok dat het plaatje eraf gevallen is.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Racing_Reporter schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 15:02:
[...]

Waar staat dat dan? Ik krijg niks terug als ik erin zoek op 250 en nog een paar aanverwante termen. Iets specifieker citeren mag wel ;)
Als je zoekt op 0,25 vind je misschien wel wat ;)
Maar artikel 1.1h is toch specifiek genoeg?

[ Voor 6% gewijzigd door Maasluip op 26-10-2018 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
Maasluip schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 08:48:
[...]

Vreemd ding. Met die trappers kun je toch geen bocht om?
En volgens mij is een elektrische fiets zonder plaatje nog altijd een fiets met trapondersteuning, dus als je zonder trappen vooruit komt is het geen fiets meer. Dus moet het een plaatje hebben.
Ik gok dat het plaatje eraf gevallen is.
De linker trapper schraapte vaak over de grond levens gevaarlijk. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2B2
zonnefreak schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 16:46:
[...]

Hoi. Er zit in je motor een interne vertraging van 2,5 keer. Je 18 tandwiel komt overeen met een 45 tandwiel. Zelfde geintje met de 20 tandwiel komt overeen met 50 tandwiel. Verschil ga je dus wel zeker merken. :)
Wissel is uitgevoerd.
En ik merk dus bijna geen verschil (helaas)
Het voelt alsof mijn 12 achter nu dezelfde zwaarte heeft als eerst mijn 11.

Ik ga toch is meten of die 22 ook niet past.
Of iets verzinnen om het passend te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

B2B2 schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 11:00:
[...]

Wissel is uitgevoerd.
En ik merk dus bijna geen verschil (helaas)
Het voelt alsof mijn 12 achter nu dezelfde zwaarte heeft als eerst mijn 11.
Klopt toch? 18/11 is 1,64, 20/12 is 1,67. Dat verschil merk je niet.
Maar 20/11 is 1,81 en dat zul je merken. Je kunt met dezelfde trapfrequentie 11% harder (dus bijvoorbeeld 33 i.p.v. 30).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2B2
Het enige probleem is dat de 11 als een dolle overslaat De hele wissel was om te zorgen dat ik die niet meer zo vaak nodig heb. Ik had gehoopt wat midden op de cassette uit te komen.

Ik ga kijken of ik een 22 kan plaatsen zonder problemen.

Anders toch maar een andere cassette en ketting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Als de 11 overslaat zou ik zeker eens kijken hoe versleten je tandwielen en ketting zijn.

Maar goed, wat had je verwacht, je gaat voor 10% groter, dat kun je hoogstens compenseren door achter 10% groter te rijden. Als je meer midden op je cassette wil uitkomen ga je dus op zijn slechtst naar een 14 en dan moet je voor naar een 23 gaan om dat te compenseren. Als je achter nog groter wil rijden moet je voor navenant dus ook nog groter doen. 18/11 is 23/14 of 26/16.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dzine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01-06 22:33
Ik heb last van windruis in mijn oren, zeker boven de 35km/pu komt het door/langs mijn in-ears. Ik ben er nog niet helemaal over uit of ik een helm ga dragen, want dat zijn cat(z?) ears een optie.
Zijn er mensen die dit op een andere manier oplossen? Een over the ear headset bijvoorbeeld?

Zelfs als niemand me gelooft, ben ik de koning in mijn hoofd....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivve
  • Registratie: Februari 2016
  • Niet online
Dzine schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 15:29:
Ik heb last van windruis in mijn oren, zeker boven de 35km/pu komt het door/langs mijn in-ears. Ik ben er nog niet helemaal over uit of ik een helm ga dragen, want dat zijn cat(z?) ears een optie.
Zijn er mensen die dit op een andere manier oplossen? Een over the ear headset bijvoorbeeld?
In-ear oortjes kunnen de effecten van cat-ears wel sterk verminderen, dus misschien haalt dat minder uit dan je denkt met een helm. Ik heb zelf een Bontrager Rally helm met cat-ears. Echter als ik mijn eigen in-ear oortjes in heb dan hoor ik een stuk meer windruis. Ze steken wat meer uit, wat wrs net de wind verder weg pakt voorbij de cat-ears.
Het zal per oortje verschillen, de vormen variëren gigantisch, maar wilde dat even melden voor je een helm + cat-ears aanschaft die uiteindelijk zeer weinig lijken te helpen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
  • Laatst online: 03-05 11:38
Ik kreeg zonet van de fietsenmaker te horen dat mijn fiets met 2300km op de teller klaar staat voor afhaling.
Had deze namelijk aangeboden omdat mijn ketting kraakte, kostprijs voor het vervangen van de ketting
bedraagt €67.

Nu is mijn vraag of het wel normaal is voor een fiets van €3199 een Merida E-SPRESSO 511 met deftige merkonderdelen, de ketting al na 2300km dient vervangen te worden. Ik verwachte eerder een levensduur van 4000km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2B2
Ketting is wel over de 1% rek heen.
Tandwielen zien er nog niet echt versleten uit.
De enige die over slaat is de 11. De rest doet het prima.
Ik weet eigenlijk ook niet zo goed wat er fout gaat.
Het is niet altijd. En met slecht weer wel wat vaker.
Soms rij ik km zonder overslaan.
En de andere keer blijft hij het doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
B2B2 schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 17:31:
Ketting is wel over de 1% rek heen.
Tandwielen zien er nog niet echt versleten uit.
De enige die over slaat is de 11. De rest doet het prima.
Ik weet eigenlijk ook niet zo goed wat er fout gaat.
Het is niet altijd. En met slecht weer wel wat vaker.
Soms rij ik km zonder overslaan.
En de andere keer blijft hij het doen.
Als jij de ketting goed smeert zal hij nog meer gaan overslaan. Bij slecht weer komt er water bij wat de ketting soepeler maakt.
Waardoor hij dus makkelijker van de tandwielen afglijdt.
Je ketting is lang, en heeft de 11 uitgesleten. Je kan de ketting vervangen en hopen dat de rest van de cassette nog goed is anders mag die ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

De 11 zit er meestal als los tandwiel in, dan hoef je niet de hele cassette te wisselen.
En dan nog: als er tandwielen samen in een groep zitten dan is dat met een staafje. Die kun je uitboren en alles los vervangen of zelf samenstellen. Doe ik ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2B2
Maasluip schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 20:38:
De 11 zit er meestal als los tandwiel in, dan hoef je niet de hele cassette te wisselen.
En dan nog: als er tandwielen samen in een groep zitten dan is dat met een staafje. Die kun je uitboren en alles los vervangen of zelf samenstellen. Doe ik ook.
Dit was ik ook van plan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gert02
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17-06-2022
[b]Moris in "Het grote elektrische fietsen topic - deel 2"Nu is mijn vraag of het wel normaal is voor een fiets van €3199 een Merida E-SPRESSO 511 met deftige merkonderdelen, de ketting al na 2300km dient vervangen te worden. Ik verwachte eerder een levensduur van 4000km.
Wat een drama's beleven sommigen met die ketting/tandwielsets. Op mijn 10 speed heb ik geprobeerd om bij 6.200 km voor de eerste keer de ketting te vervangen. Maar dat wilde niet. Het tandwiel was al te ver ingesleten en dus 'vrat' het tandwiel de ketting op. Vervolgens de oude ketting weer gemonteerd en gefietst tot het niet verder kon.
Ergens bij 7.500 begon de ketting over te slaan bij te veel kracht zetten.
Bij 8.200 heb ik de hele zwik verwisseld.

Overigens moet ik er bij vermelden dat ik bij de Aldi of Lidl zo'n fietssteun gescoord heb (iets van drie tientjes, dacht ik). Vervolgens smeer ik mijn ketting zeer regelmatig gewoon met WD40. Goed nat spuiten, daarna met een doek weer afnemen en dat is het.

Bij mijn vrouw hetzelfde. Daar heeft de fietsenmaker bij 2.000 km de ketting preventief verwisseld.
Vervolgens niets meer aan gedaan en nu staat haar fiets op 9.700 km. Ook weer veel smeren dus.
Overigens slaat deze ketting nog niet over, dus deze set gaat misschien nog langer mee dan de mijne met 8.200 km.

Onze fietsen zijn vier jaar oud en wij zijn echt niet alleen maar mooi weer fietsers. De meeste kilometers maken we in de herfst en winter.

Dus je kunt best lang doen met een set, maar je moet wel heel regelmatig smeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Moris
  • Laatst online: 03-05 11:38
Gert02 schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 08:34:
[...]
Wat een drama's beleven sommigen met die ketting/tandwielsets. Op mijn 10 speed heb ik geprobeerd om bij 6.200 km voor de eerste keer de ketting te vervangen. Maar dat wilde niet. Het tandwiel was al te ver ingesleten en dus 'vrat' het tandwiel de ketting op. Vervolgens de oude ketting weer gemonteerd en gefietst tot het niet verder kon.
Ergens bij 7.500 begon de ketting over te slaan bij te veel kracht zetten.
Bij 8.200 heb ik de hele zwik verwisseld.

Overigens moet ik er bij vermelden dat ik bij de Aldi of Lidl zo'n fietssteun gescoord heb (iets van drie tientjes, dacht ik). Vervolgens smeer ik mijn ketting zeer regelmatig gewoon met WD40. Goed nat spuiten, daarna met een doek weer afnemen en dat is het.

Dus je kunt best lang doen met een set, maar je moet wel heel regelmatig smeren.
Nu er net een nieuwe ketting opligt ga ik de boel eens goed opvolgen en nog beter onderhouden. Wel was ik van mening dat WD40 niet geschikt was om je ketting en tandwielen te onderhouden :?

Ik hoop alvast om met deze nieuwe ketting minimum 4000km te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:40
Mijn ervaring is dat de weersomstandigheden voornamelijk bepalen hoe snel de ketting slijt. Ik heb intussen de volgende intervallen gehad en daarbij was gebruik en soort smering altijd hetzelfde, maar het weer wisselde nogal: 2.500, 2.200, 2.900, 1.800, 3.400 en 3.300 km. Vooral nattigheid lijkt een grote boosdoener te zijn.

Dit is icm een middenmotor bij kruissnelheid op 7-800W en single speed KMC Z1X EPT 1/8 ketting met alleen kettingscherm.

Heeft er iemand ervaring met 3/16 kettingen, ik zou die wel eens willen testen? Volgens mij moet dat nog wel passen op een Nexus 8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter

Racing_Reporter

Contentmaker

Hmm nu zit ik te zoeken naar ervaringen met de ebikes van RIH. Dit is een tweedehands.

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/vrca3a.jpg

Een Google-ronde vertelt me dat zijn verhaal over de boost-modus klopt, en aangezien ik met mijn fiets al iets van 26 gemiddeld rijd moet het wel echt harder gaan dan dat. Hij zegt dat je maximaal de 35 haalt. Deze gaat overigens voor 750 euro, aanrader? Ik lees dat de RIH best aardig gebouwd is. Wie heeft er ook ervaringen met een dergelijke fiets, of een tip voor een ebike die kwalitatief goed genoeg is om rond de 40 km (ik kan zelf een redelijk partijtje fietsen) uit te komen en dat aan kan? De meeste Bosch-motoren komen niet op 250 watt maximaal vermogen bv, dus dat is het probleem gelukkig niet. Wel moet ik op mijn budget letten, dus zit flink rond te kijken voor ene tweedehandser.

[ Voor 6% gewijzigd door Racing_Reporter op 27-10-2018 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.ons
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 18-04-2022
mordamus schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 08:29:
Binnenkort verhuisd mijn werk en wil ik afstand per ebike gaan overbruggen. Er is gigantisch veel aanbod aan ebikes maar vooralsnog is mijn oog gevallen op de Batavus Dinsdag e-go. Zover ik kan zien, goede motor, accu, remmen en banden.

Hoe is jullie ervaring met deze fiets?
rij al een 1,5 jaar en ong. 11000km met een opgevoerde dinsdag rond en buiten dat de trappers onder garantie zijn vervangen nog niets ernstig mee voorgehad .
Op ong. 8000km alle tandwielen en ketting vervangen ,maar dat valt onder normale slijtage.
ben erg tevreden van de fiets.
alleen zou ik de originele banden vervangen door een ander merk.
die schwalbes die erop zitten zijn als het nat ligt echt NIKS waard.
bij het minste wat bruut insturen voel je dat de voorkant rechtdoor wil. 8)7
Heb er nu vredestein op liggen en dat bevalt me een pak beter bij nat weer.
versnellingen moet je even in het begin wat afregelen na pakweg 1000 km.
dan is de meeste rek uit de kabel en moet je er zo goed als niet naar kijken,dat is toch bij mij het geval.
tevreden fietser hier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
Racing_Reporter schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 12:51:
Hmm nu zit ik te zoeken naar ervaringen met de ebikes van RIH. Dit is een tweedehands.

[Afbeelding]

Een Google-ronde vertelt me dat zijn verhaal over de boost-modus klopt, en aangezien ik met mijn fiets al iets van 26 gemiddeld rijd moet het wel echt harder gaan dan dat. Hij zegt dat je maximaal de 35 haalt. Deze gaat overigens voor 750 euro, aanrader? Ik lees dat de RIH best aardig gebouwd is. Wie heeft er ook ervaringen met een dergelijke fiets, of een tip voor een ebike die kwalitatief goed genoeg is om rond de 40 km (ik kan zelf een redelijk partijtje fietsen) uit te komen en dat aan kan? De meeste Bosch-motoren komen niet op 250 watt maximaal vermogen bv, dus dat is het probleem gelukkig niet. Wel moet ik op mijn budget letten, dus zit flink rond te kijken voor ene tweedehandser.
Ligt er aan hoe oud de fiets is, hoeveel er mee gereden is etc. Zo op het eerste gezegd lijkt er een knoepert van een accu op te zitten, dus fiets zal al een paar jaar oud zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter

Racing_Reporter

Contentmaker

Opperpanter2 schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 15:57:
[...]

Ligt er aan hoe oud de fiets is, hoeveel er mee gereden is etc. Zo op het eerste gezegd lijkt er een knoepert van een accu op te zitten, dus fiets zal al een paar jaar oud zijn?
Viel me ook al op. Large 'n bulky, meestal niet een indicatie van nieuwigheid :X Meneer zegt 2013.

Daarmee kom ik uit op
Fabrikant RIH
Model RIH Omega
Gewicht 21.5 kg
Accucapaciteit 432 Wh
Accu is 4.5 kg, dus al met al wel een redelijk lichte fiets!

[ Voor 17% gewijzigd door Racing_Reporter op 27-10-2018 16:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 03-06 09:33
@Racing_Reporter 750,00 is niet heel duur, maar geen buitenkans voor deze fiets vind ik

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dacuuu
Rob Z schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 18:26:
@Racing_Reporter 750,00 is niet heel duur, maar geen buitenkans voor deze fiets vind ik
Voor 1100 koop je bij de lidl een hagelnieuwe, bafang motor en Samsung cellen. €450 voor die fiets op dat plaatje zou eerder in de buurt komen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
Dacuuu schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 18:50:

Voor 1100 koop je bij de lidl een hagelnieuwe, bafang motor en Samsung cellen. €450 voor die fiets op dat plaatje zou eerder in de buurt komen..
Ja, daar zat ik ook verlekkerd naar te kijken. Helaas is die fiets alleen in framemaat 54 te koop volgens mij; dat is niet zo groot en daar pas ik met 1,92 m niet lekker op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Hkuit schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 20:22:
[...]

Ja, daar zat ik ook verlekkerd naar te kijken. Helaas is die fiets alleen in framemaat 54 te koop volgens mij; dat is niet zo groot en daar pas ik met 1,92 m niet lekker op...
Ik ben 1.95 en heb deze fiets ook. Je kan er wel op maar dan moet je wel een zadelpen van 40cm kopen. Maar dan zit je gewoon goed. En bafang middenmotor fietst erg lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
silmaril8 schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 20:38:
[...]

Ik ben 1.95 en heb deze fiets ook. Je kan er wel op maar dan moet je wel een zadelpen van 40cm kopen. Maar dan zit je gewoon goed. En bafang middenmotor fietst erg lekker.
Ja, dat geloof ik. Is die Bafang motor ook te tweaken met de tools voor de Bafang BBS01 en 02?

(Ik zie trouwens dat Lidl nu geen ebike meer op de website heeft staan...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Hkuit schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 20:53:
[...]

Ja, dat geloof ik. Is die Bafang motor ook te tweaken met de tools voor de Bafang BBS01 en 02?

(Ik zie trouwens dat Lidl nu geen ebike meer op de website heeft staan...)
Als je er behoefte aan hebt, kan je idd de motor tweaken en kan ie dus ook de 40km/u halen als je dat wilt.

Als de fiets niet meer op de website staat, is ie denk ik voorlopig wel uitverkocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dzine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01-06 22:33
Moris schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 11:41:
[...]

Nu er net een nieuwe ketting opligt ga ik de boel eens goed opvolgen en nog beter onderhouden. Wel was ik van mening dat WD40 niet geschikt was om je ketting en tandwielen te onderhouden :?

Ik hoop alvast om met deze nieuwe ketting minimum 4000km te halen.
Inderdaad. Leuk voor een slotje en wat boutjes los te krijgen, maar het is op siliconen basis dus niet geschikt voor langdurig / intensief smeren. Eigenlijk gebruikt hij het nu als reinigingsmiddel.

Smeerolie
De juiste smeerolie is essentieel voor een goed werkende ketting. Gebruik geen olie die voor andere zaken bestemd is, of goedkope rijwielolie. Olie voor de ketting moet namelijk een zeer hoge vlaktedruk kunnen weerstaan, moet goed hechten en mag niet bij het eerste regenbuitje weggespoeld worden. Een goede kettingolie haalt u bij de fietsenmaker.

Allereerst maakt u de ketting goed schoon met een kettingreiniger. Gebruik bijvoorbeeld WD-40 en een tandenborstel of kettingborstel om de ketting goed schoon te maken.

Om de ketting te smeren verspreid je de olie gelijkmatig links en rechts bovenop de zijplaatjes van de ketting. Draai de ketting gelijktijdig rond. Let op dat je niet te veel smeert, de overtollige olie moet je dan weer eraf vegen. Het is verstandig om de ketting weer in te smeren na een paar honderd kilometer gefietst te hebben.

Bron

Zelfs als niemand me gelooft, ben ik de koning in mijn hoofd....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wwwmarcel
Dzine schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 15:29:
ik zou zeker een helm doen..voor veiligheid...
voor de ruis heb ik nu jbl endurance in ears...hiervoor had ik een andere in -ears..maar deze van jbl hebben een soort schermpje ervoor zitten en dat scheelt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwwmarcel
Maasluip schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 20:38:
is dat te doen? ik had het er met de FM over...en die gaf aan, de hele cassette te vervangen...iets van 50.- voor de hele cassette geloof ik...

( ik heb er ook nog maar 2000 op zitten en heb het zelfde probleem...90% gaat wel via dat kleinste tandwiel achter..ik weet niet of dat de 11 is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwwmarcel
Gert02 schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 08:34:
[...]

is smeren met de wd40 beter dan kettingsmeer? ik heb zo'n busje met teflon..overigens nog nooit gebruikt omdat mijn fiets al 10x bij de FM heeft gestaan..langste periode van fietsen zonder FM is denk ik 3 wk geweest met 30km per dag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rob Z
Voor zover ik weet smeert WD40 niet langdurig omdat het vervliegt. Een smeermiddel schijnt beter te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

wwwmarcel schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 09:30:
[...]

is dat te doen? ik had het er met de FM over...en die gaf aan, de hele cassette te vervangen...iets van 50.- voor de hele cassette geloof ik...

( ik heb er ook nog maar 2000 op zitten en heb het zelfde probleem...90% gaat wel via dat kleinste tandwiel achter..ik weet niet of dat de 11 is)
Hele cassette vervangen is natuurlijk wel het veiligste. Dan zijn alle kransjes nieuw.
Maar zelf te doen moet geen probleem. Misschien is het ene systeem wat lastiger dan het andere, maar ik heb Shimano, dan heb je een kettingzweep en een kransafnemer nodig en je cassette ligt los. Dan zie je gauw genoeg welke kransjes aan elkaar zitten, de 11 (en 12 en 13) zijn te klein om in een groep te verbinden.
Een 11 tandwiel is al voor 3 euro te hebben, goedkope cassettes vanaf 15-20 euro. Inclusief arbeid en misschien een wat betere cassette bij een fietsenmaker is 50 euro een normale prijs.

Het mooie aan zelf sleutelen is dat je zelf een cassette kunt samenstellen, als de standaard cassettes je niet bevallen. Ik heb een 8-speed en dan kom je vaak op een 11-28 uit als kleinste oplossing, en ik rij nu met een 11-23.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gert02
wwwmarcel schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 09:33:
[...]is smeren met de wd40 beter dan kettingsmeer?
Vast niet. Maar als ik 8.000 km doe met een kettingset met alleen smeren met WD40, dan zie ik het nut niet van gemoek met kettingsmeer.

Als ik, met mijn werk, zwarte handen heb van smeervet, dan gebruik ik eerst WD40 om het vet van mijn handen te krijgen. Werkt super. Maar ook WD40 laat een vettige laag achter.
Om vervolgens die vette WD40 van mijn handen te krijgen moet ik twee keer mijn handen onder de hete kraan goed wassen om ze schoon te krijgen.
Kortom, tot op heden nog geen reden gezien om op een andere manier mijn ketting te smeren dan huis tuin en keuken WD40. Overal verkrijgbaar en kost niet veel. Alleen wel regelmatig smeren!
Zodra ik zie dat de ketting droog loopt, dan spuit ik deze weer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:15
WD40 gebruik ik ook soms voor mijn ketting.
In de winter was de ketting ernstig aangetast door pekel met veel roest als gevolg, beetje WD40 erop en met een doekje afvegen en het was weer als nieuw.

Ondanks alle welles/nietes discussies mbt WD40 als smeermiddel ben ik er zeer over te spreken. En ik smeer verder amper. Ketting blijft gewoon goed en dat al bijna 10000 km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
Familielid van mij is in de race voor een ombouwkitje.
Ik zelf heb een bafang middemotor icm 48v hailong accu.

Familielid heeft:
28 inch wielen
Schijfremmen

Wilt hebben:
Non-geared achterwiel motor
Hailong accu, geen accu op de bagagedrager
36 of 48 volt
Het zou fijn zijn als de snelheid instelbaar zou zijn, dan kan je hem mooi op 26 km/h afstellen, zodat alles legaal blijft (25 kmh +-10%)

Ik zit op Ali te kijken, iemand toevallig die zo'n achtwielsetje gekocht heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Habra
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 17-04-2023
Ook ik deze fiets van de Lidl gekocht.
Moet zeggen dat ik nooit op een e-bike heb gefietst,dus ik heb ook geen vergelijking.
Maar hij valt me zeker niet tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
Ik zou 2 dingen googlen voor Direct Drive.
TDCM IGH is een leuke.

Verder anders even op de site van crystalyte rond kijken. Betaal je wat meer, maar je krijgt wel goede motoren.

Ik zou ook iets nemen wat regeneratief kan remmen. Je zit toch al met de drag van een direct drive dus dan zou ik er gebruik van maken ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brutus26
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18-05 20:56
Jij hebt toch een Giant quick ?, je kunt beter het voortandwiel vervangen door een grotere, waarom moest de fiets zo vaak naar de fietsen maker ?

wwwmarcel
is smeren met de wd40 beter dan kettingsmeer? ik heb zo'n busje met teflon..overigens nog nooit gebruikt omdat mijn fiets al 10x bij de FM heeft gestaan..langste periode van fietsen zonder FM is denk ik 3 wk geweest met 30km per dag
[/quote]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwwmarcel
klopt een quick-e, ik had eerst een opvoersetje wat ik het motorblok zat, maar dat gaf te veel problemen ( was wel het mooiste, echte kms op de teller enzo) nu een bad-ass dat zit op de spaken, maar werkt zonder problemen.

Ik moet echt iets aan mijn vertanding doen...nu gaat bijna alles op het kleinste tandwiel..alleen met optrekken schakel ik naar beneden...

Ik heb mijn vraag uitstaan...en schijnt best lastig te zijn...daarnaast vraag ik me af, of ik het nu moet doen? 2000km op ketting en tandwiel of bij eerste vervangbeurt...maar ik denk dat het kleine tandwiel er aan zit te komen...is 1980km op de het kleine tandwiel....

daarnaast denk ik dat het dan beter draait ook met regenweer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Habra
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 17-04-2023
Ik heb een vraag.
Ik heb de fiets van de Lidl en ik vraag me af wat voor type Bavang motor dit is?
Tevens lees ik hier dat deze te tweaken is, echter hoe doe je dit?
Alvast bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
Habra schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 18:21:
...Lidl en ik vraag me af wat voor type Bavang motor dit is?
..... tweaken is, echter hoe doe je dit?.....
Dat is de bbs01. Meest eenvoudig tweaken is hier benoemd door Pathogen.
Voor meer tweaken moet je aan de slag met een Bafang programeer kabel an Bafang software.

[ Voor 9% gewijzigd door elinx op 30-10-2018 19:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hkuit
Hkuit schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 12:48:

En anders ga ik inderdaad voor een Bafang BBS02!
En mijn bestellingen zijn de deur uit.
Allebei bij PSWPower: de Bafang BBS02 36V 500W set uit China en een 36 V 14.5Ah accu met Samsung cellen uit Duitsland. De motor met "Sellers preferred shipment" zodat ik geen belasting gedoe krijg. Ik wilde de grootste kans op een goede accu, daarom die uit Duitsland. Ik ben benieuwd wanneer alles binnen is.

Ik heb trouwens gekozen voor de BBS02 omdat het prijsverschil klein is en die motor zou wel wat robuuster zijn. Ik hoef niet keihard, maar 40-45 kmu in de polder, waar ik bijna niemand tegen kom, wil ik toch wel halen 8).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter

Racing_Reporter

Contentmaker

Voor de mensen die de Lidl Crivit-fiets willen bestellen heb ik op het moment slecht nieuws. Toch even uitgezocht natuurlijk, it's all in the username ;)
Beste *RR*,

Bedankt voor uw interesse in onze E-Bike. Er was veel vraag naar E-Bike waardoor het snel uitverkocht was. We vinden het erg jammer dat we het product nu niet aan u kunnen leveren, maar zullen proberen om de actie zo snel mogelijk te herhalen. Het artikel is dit jaar al op twee verschillende momenten in de aanbieding gekomen. Op dit moment is het niet de verwachting dat de E-Bike op korte termijn weer in ons assortiment komt. Onze excuses voor het teleurstellende nieuws.
Duimendraaien voor nu en hopen, of online rondkijken wie van deze fiets af wil, anders wordt het lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M--B
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 25-09-2023
Racing_Reporter schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 13:47:
Voor de mensen die de Lidl Crivit-fiets willen bestellen heb ik op het moment...
Niet meer te kopen in Duitsland?

-edit: https://www.lidl.de/de/e-bikes/c5004

[ Voor 9% gewijzigd door M--B op 02-11-2018 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter

Racing_Reporter

Contentmaker

Je bedoelt hiermee dat hij er niet meer is, ook daar niet? Ik zie wel veel anderssoortige ebikes langskomen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
Leveren zij naar Nederland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuppes
Heeft iemand van jullie goede ervaring met deze brake sensors of zijn deze toch de betere keus ondanks wat plakwerk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:05

Metro2002

Memento mori

wwwmarcel schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 09:33:
[...]

is smeren met de wd40 beter dan kettingsmeer?
WD40 is geen smeermiddel, het is een oplosmiddel met als hoofdingredient diesel dus nee. Je kan je ketting er evt wel mee schoonmaken en daarna met normale kettingspray / olie weer invetten.

top tip: Maak vooral ook niet je ketting schoon met remmenreiniger , hij wordt er heel schoon van maar daarna kan je hem alleen nog maar rechtop zetten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finesse
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Metro2002 schreef op maandag 5 november 2018 @ 12:51:
top tip: Maak vooral ook niet je ketting schoon met remmenreiniger , hij wordt er heel schoon van maar daarna kan je hem alleen nog maar rechtop zetten :+
Word dikwijls gepredikt, ik doe dit al jaren met remreiniger, gaat prima en niks mis mee.
Ketting is steeds proper en gaat helemaal niet "stijf staan".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torched
Metro2002 schreef op maandag 5 november 2018 @ 12:51:
[...]

Had je wel weer goed gesmeerd daarna dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Finesse schreef op maandag 5 november 2018 @ 19:09:
[...]

Word dikwijls gepredikt, ik doe dit al jaren met remreiniger, gaat prima en niks mis mee.
Ketting is steeds proper en gaat helemaal niet "stijf staan".
Was ervaring, geen prediken ;)
Torched schreef op maandag 5 november 2018 @ 23:05:
[...]

Had je wel weer goed gesmeerd daarna dan?
Yup, mocht niet meer baten. Zelfde geldt overigens voor achter derailleurs en alles wat nomaal gesmeerd moet zijn. soms is het gewoon niet goed meer mogelijk om alle delen voldoende te kunnen insmeren / vetten .

[ Voor 38% gewijzigd door Metro2002 op 06-11-2018 07:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finesse
  • Niet online
Metro2002 schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 07:34:
[...]
Yup, mocht niet meer baten. Zelfde geldt overigens voor achter derailleurs en alles wat nomaal gesmeerd moet zijn. soms is het gewoon niet goed meer mogelijk om alle delen voldoende te kunnen insmeren / vetten .
Soms schrijf je, wanneer dan wel en wanneer niet.
Wat ik bedoel met ketting reinigen is dat ik wat remriniger op een doekje spuit/aanbreng en de ketting zo proper wrijf, geen kettingbad met remreiniger dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Finesse schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 16:43:
[...]

Soms schrijf je, wanneer dan wel en wanneer niet.
Als agressieve middelen zoals remmenreiniger wel het vet tussen bepaalde delen (zoals tussen de kettingschakels) weg kunnen blazen maar kettingolie er niet goed meer tussen kan komen.
Wat ik bedoel met ketting reinigen is dat ik wat remriniger op een doekje spuit/aanbreng en de ketting zo proper wrijf, geen kettingbad met remreiniger dus.
Dat zal inderdaad niet zo'n probleem zijn nee.
full blast de ketting te lijf gaan door het er op te spuiten is echter killing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
Rob Z schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 10:11:
De derde pin is nogal eens de temperatuurvoeler; weinig spannends vaak.
Als lader heb ik een Meanwell van ca. €55 aangeschaft (A-merk voedingen) met als doel langzaam (1A) en niet geheel vol (70~80%) te laden. Af en toe laad ik 'm wel helemaal vol om alle cellen weer gelijk te trekken.
Waar heb jij de Meanswell gekocht? Ik zit te kijken naar een Mean Well HLG-320H-54A

Spec sheet: https://www.meanwell.com/...LG-320H/HLG-320H-SPEC.PDF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Z
@Dacuuu De ENC-120-48 heb ik (van dezelfde leverancier; importeur dacht ik) maar dat is een programmeerbare lader. (De Technische Unie is geschikt voor Meanwell; Farnell bijvoorbeeld niet)
Die laat ik gaan tot een bepaald voltage (40V, geeft 70~80% lading) en met slechts 1,2A. Daarmee heeft ie een groot deel van de nacht werk. Onder de 200mA zet ie de spanning terug naar vast 38V en denkt mijn accu dat het klaar is en gaat uit.

Het apparaat uit de link is een voeding voor led verlichting. Die kan ook prima een vaste stroom leveren maar zal dat blijven proberen totdat je de steker er uit trekt.
Ik heb geen idee of dat kwaad kan. Kan best mee vallen omdat het BMS ook meewerkt.

De (bijna) 6A is denk ik voldoende om in een paar uur je accu helemaal vol te laden. Als je tijd genoeg hebt dan adviseer ik je een fors lagere stroom want dat is beter voor de accu.

---------------------

Wil je zoiets als ik heb, dan is wellicht deze iets van 42V / 1,45A. (voor een accu van 42V)
Wil je richting 40V, zet dan 3 diodes in serie ;)

[ Voor 24% gewijzigd door Rob Z op 07-11-2018 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gert02
Metro2002 schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 17:52:
Als agressieve middelen zoals remmenreiniger wel het vet tussen bepaalde delen (zoals tussen de kettingschakels) weg kunnen blazen maar kettingolie er niet goed meer tussen kan komen.
[...]
Dat zal inderdaad niet zo'n probleem zijn nee.
full blast de ketting te lijf gaan door het er op te spuiten is echter killing.
Tsja, in een moment van verstandsverbijstering heb ik ook ooit mijn ketting schoongespoten met remmenreiniger. Ze werd er mooi schoon van, dat wel. Maar meteen daarna weer ingespoten met WD40, dus na een tijdje weer net zo zwart als voorheen. Kortom, ik vond het verspilde moeite. Overigens verder geen problemen gehad met verroeste kettingen enzo, maar zoals gemeld, ik smeer dan ook regelmatig. Met WD40, maar dat komt ook weer overal tussen, dat dan weer wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
Rob Z schreef op woensdag 7 november 2018 @ 12:44:
@Dacuuu De ENC-120-48 heb ik (van dezelfde leverancier; importeur dacht ik) maar dat is een programmeerbare lader. (De Technische Unie is geschikt voor Meanwell; Farnell bijvoorbeeld niet)
Die laat ik gaan tot een bepaald voltage (40V, geeft 70~80% lading) en met slechts 1,2A. Daarmee heeft ie een groot deel van de nacht werk. Onder de 200mA zet ie de spanning terug naar vast 38V en denkt mijn accu dat het klaar is en gaat uit.

Het apparaat uit de link is een voeding voor led verlichting. Die kan ook prima een vaste stroom leveren maar zal dat blijven proberen totdat je de steker er uit trekt.
Ik heb geen idee of dat kwaad kan. Kan best mee vallen omdat het BMS ook meewerkt.

De (bijna) 6A is denk ik voldoende om in een paar uur je accu helemaal vol te laden. Als je tijd genoeg hebt dan adviseer ik je een fors lagere stroom want dat is beter voor de accu.

---------------------

Wil je zoiets als ik heb, dan is wellicht deze iets van 42V / 1,45A. (voor een accu van 42V)
Wil je richting 40V, zet dan 3 diodes in serie ;)
Het is voor een 48v accu, Max voltage is dan 54.6v, maar ik wil hem laten laden tot 52.1v
In dit topic hebben ze het over de HLG-185H-54A https://endless-sphere.com/forums/viewtopic.php?t=82467
code:
1
2
3
4
You are really going to like the Mean Well HGL :D It's a real quality piece. 
At the very least, you will have to add a Voltmeter to set the end of charge Voltage. Then, when you connect it to the battery, it will display the batt. Voltage.
As it nears the E of C Voltage, it attenuates down to a trickle and you will hear it softly switching inside.
I initially set mine up with a high Voltage alarm and a timer to shut off, but now I'm not using tghem. It will stary in "stand-by" mode safely till you dis-connect it.

Op https://electricbike.com/forum/forum/knowledge-base/chargers/43297-reliable-but-silent-charger-for-48v-battery zie je de CLG-150-48A langskomen.

Hier op een Duits forum hebben ze het er ook over: https://www.pedelecforum....-clg-150-48a.35759/page-3

[ Voor 32% gewijzigd door Dacuuu op 07-11-2018 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Z
De laatste ziet er prima uit; vermogen zat nog (150W) en mooi instelbaar

[ Voor 15% gewijzigd door Rob Z op 07-11-2018 18:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Finesse
  • Niet online
WD40 is niet het meest geschikte / aan te raden smeermiddel voor de fietsketting.
WD40 kan wel gebruikt worden om een ketting die vast zit los te krijgen.
Dan kan je WD40 gebruiken om ze weer goed los te maken.
Smeermiddel met silicone of met teflon krijgen mijn voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brutus26
Ik heb ook een Giant quick gekocht en ga het voortandwiel vervangen door deze 46 tanden [
https://www.blackspire.com/product/e-bike-single-chainrings/
ook tip voor jou
wwwmarcel schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 14:44:
klopt een quick-e, ik had eerst een opvoersetje wat ik het motorblok zat, maar dat gaf te veel problemen ( was wel het mooiste, echte kms op de teller enzo) nu een bad-ass dat zit op de spaken, maar werkt zonder problemen.

Ik moet echt iets aan mijn vertanding doen...nu gaat bijna alles op het kleinste tandwiel..alleen met optrekken schakel ik naar beneden...

Ik heb mijn vraag uitstaan...en schijnt best lastig te zijn...daarnaast vraag ik me af, of ik het nu moet doen? 2000km op ketting en tandwiel of bij eerste vervangbeurt...maar ik denk dat het kleine tandwiel er aan zit te komen...is 1980km op de het kleine tandwiel....

daarnaast denk ik dat het dan beter draait ook met regenweer

[ Voor 6% gewijzigd door brutus26 op 07-11-2018 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwwmarcel
brutus26 schreef op woensdag 7 november 2018 @ 20:56:
Ik heb ook een Giant quick gekocht en ga het voortandwiel vervangen door deze 46 tanden [
https://www.blackspire.com/product/e-bike-single-chainrings/
ook tip voor jou

[...]
THANKS

de FM ging het bij mij ook doen en had iets besteld, ik laat nog weten wat het was.

Heb je ook zo'n bad ass sensor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brutus26
Nee ik moet nog een dongle bestellen, twijffel tussen de bikespeed-rs- bad ass en de SpeedBox2 voor Giant 2019

THANKS

de FM ging het bij mij ook doen en had iets besteld, ik laat nog weten wat het was.

Heb je ook zo'n bad ass sensor?
[/quote]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:56
Vanmorgen voor het eerst lek gereden. Precies halverwege natuurlijk. Keurig opgelost door de ANWB.

Hebben jullie ervaring met meerdere types banden, welke het minste kans op lekkage hebben? Rij nu met de Schwalbe energizer+

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JellBro
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22-05 08:39
Nou zeg, het hangt in de lucht. Ik heb net als jij ook lek gereden.
Het was dinsdag en ook net voorbij halverwege.
Was begonnen met wandelen en ben maar gewoon door naar werk gewandeld.
ENRA heeft 's avonds mij en de fiets bij de fietsenmaker bij ons in het dorp afgezet.
De banden zijn Schwalbe MOTO-X. Het kan aan mij liggen, maar ik mis de laatste tijd wel grip nu het wegdek nat en modderig is [is voor groot deel ook logisch natuurlijk], echter had ik wel iets meer grip verwacht van de banden bij een speed pedelec. Als ik me niet vergis lijken Continentals wat meer "vlees" erop te hebben, maar weet niet of dat zich echt vertaalt in meer grip.
In ieder geval maar heel pak rustiger aan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wwwmarcel
brutus26 schreef op donderdag 8 november 2018 @ 11:00:
Nee ik moet nog een dongle bestellen, twijffel tussen de bikespeed-rs- bad ass en de SpeedBox2 voor Giant 2019

[/quote]
ik denk dat ik die ook eerst heb gehad..alleen de 2018 versie dan...die zit in de motor ingebouwd..in principe mooier...en ik dacht dat ik toen 169.- had betaald...alleen bij mij had ik continue storingen..met de bad als nog nooit een storing gehad...en qua snelheid was het hetzelfde..

maar als de 2019 versie beter is en zonder storingen, zou ik voor die gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
JellBro schreef op donderdag 8 november 2018 @ 12:31:
Nou zeg, het hangt in de lucht. Ik heb net als jij ook lek gereden.
Het was dinsdag en ook net voorbij halverwege.
Was begonnen met wandelen en ben maar gewoon door naar werk gewandeld.
ENRA heeft 's avonds mij en de fiets bij de fietsenmaker bij ons in het dorp afgezet.
De banden zijn Schwalbe MOTO-X. Het kan aan mij liggen, maar ik mis de laatste tijd wel grip nu het wegdek nat en modderig is [is voor groot deel ook logisch natuurlijk], echter had ik wel iets meer grip verwacht van de banden bij een speed pedelec. Als ik me niet vergis lijken Continentals wat meer "vlees" erop te hebben, maar weet niet of dat zich echt vertaalt in meer grip.
In ieder geval maar heel pak rustiger aan doen.
Die Schwalbe's TOUR versies zien er wel lekker grof uit qua profiel, dat zal wel schelen. Maar gaan die dan weer niet zwaar ten kosten van de rolweerstand?

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thinlanet
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11:34
Een vraagje aan alle Bafang BBS01 en BBS02 eigenaren hier. Voor de Lingbei zit ik met het issue dat het bijgeleverde tandwiel niet op mijn bakfiets past. Daarom ben ik aan het kijken naar alternatieven tandwielen. De montage punten op de motor hebben een BCD/steek van 74mm. Helaas zijn er geen tandwielen/kettingbladen van 38T daarvoor beschikbaar. Ik zit nu naar adapters (naar 110 of 130 BCD) te kijken voor de Bafang BBS01 en BBS02, mogelijk dat die ook op mijn Lingbei/OKfeet GP motor passen. Weet één van jullie de diameter van het gat van het tandwiel waar de hub van de motor in gaat, en evt ook de BCD/steek van gaten om het tandwiel aan de hub te bevestigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2B2
EvaluationCopy schreef op donderdag 8 november 2018 @ 11:42:
Vanmorgen voor het eerst lek gereden. Precies halverwege natuurlijk. Keurig opgelost door de ANWB.

Hebben jullie ervaring met meerdere types banden, welke het minste kans op lekkage hebben? Rij nu met de Schwalbe energizer+
Die energizer zijn toch de marathon plus banden voor de elektrische fiets? De schwalbe marathon plus banden krijg ik niet lek namelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
Geen idee. Het was pas mijn eerste keer maar ik ontdekte al 2 oudere plakkers. Misschien is de band ook gewoon aan vervanging toe hoor (fiets was 2e hands, totaal nu 6000km op gereden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 436828

Thinlanet schreef op donderdag 8 november 2018 @ 14:10:
Een vraagje aan alle Bafang BBS01 en BBS02 eigenaren hier. Voor de Lingbei zit ik met het issue dat het bijgeleverde tandwiel niet op mijn bakfiets past. Daarom ben ik aan het kijken naar alternatieven tandwielen. De montage punten op de motor hebben een BCD/steek van 74mm. Helaas zijn er geen tandwielen/kettingbladen van 38T daarvoor beschikbaar. Ik zit nu naar adapters (naar 110 of 130 BCD) te kijken voor de Bafang BBS01 en BBS02, mogelijk dat die ook op mijn Lingbei/OKfeet GP motor passen. Weet één van jullie de diameter van het gat van het tandwiel waar de hub van de motor in gaat, en evt ook de BCD/steek van gaten om het tandwiel aan de hub te bevestigen?
Bafang-tandwielen, 32T 34T 36T 38T zijn te koop op AliExpress voor €20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 02-06 13:45

BertV

Handgemaakt

EvaluationCopy schreef op donderdag 8 november 2018 @ 11:42:

4 keer lek in 20.000km waarvan 3 maal achter.

Schwalbe marathon achter. (2de buitenband nu)
Schwalbe energizer+ voor. (origineel)

Uit mijn motortijd weet ik dat een achterband de sigaar is.
De voorband tilt de spijker op, de achterband rijdt er in.

Anno 2018 had ik gehoopt dat lekke fietsbanden verleden tijd zouden zijn. :D

[ Voor 3% gewijzigd door BertV op 08-11-2018 16:35 ]

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
BertV schreef op donderdag 8 november 2018 @ 16:34:
[...]

Kan wel,

Moet je tubeless gaan rijden.
Heb met mijn mtb door troep heen gereden waar je de latex hoorde spuiten.
Alleen zit je dan gelijk aan duurdere banden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
BertV schreef op donderdag 8 november 2018 @ 16:34:
[...]

Bij mij juist altijd de voorband.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
In de topicstart staat dat een middenmotor beter zou zijn, maar op een andere site lees ik dat:
* meer geluid maakt
* minder efficient is door de omzetting van de kracht
* en dus minder actieradius heeft
* meer kracht op de hele aandrijving komt te staan, dus meer slijtage
* twee keer zo zwaar als een voorwielmotor.
https://www.e-fietsspecialist.nl/motorkeuze/

Alleen bergop en bij een snelheid lager dan 10 km/u is een middenmotor in het voordeel qua efficiëntie.
Pagina: 1 ... 80 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.