En dan nu het vervolgverhaal van het
met pensioen gaan van mijn oude Batavus Razer.
We zijn nu ruim twee maanden verder en ondertussen fiets ik al een kleine maand fluitend op mijn nieuwe blauwe Batavus Razer.

Voor mijn oude ingeruilde fiets heeft Batavus een nieuw frame geleverd (klein scheurtje in frame) inclusief de arbeidskosten om alle onderdelen om te zetten. Dus dat was mooi meegenomen tijdens het inruilen.voor het nieuwe model
De bedoeling was om een Rohloff naaf in te bouwen (wat wel had gekund), maar na passen en meten en lang overleg met mijn dealer is het een Alfine 11 speed geworden. Problemen die we met de Rohloff tegen kwamen hadden vooral te maken met de uiteindelijk afwerking van de kabels die origineel netjes in het frame weggewerkt zijn. Problemen met de Rohloff waren als volgt:
- gebruikt twee schakelkabels (push/pull) waardoor minimaal 1 kabel buiten langs het frame gelegd moest worden. Is vanwege de motor geen mooie oplossing voor. (Alfine heeft 1 kabel door het frame)
- kabels waren van een veel zwaardere kwaliteit (dikker) waardoor het niet mogelijk was om minimaal 1 kabel door het frame te trekken. (eventueel konden we daar wel een dunnere kabel/mantel voor gebruiken, maar daar zijn we niet aan begonnen),
- De Rohloff heeft een zeer afwijkende tandwielverhouding nodig waardoor ook tandwielen en de chainglider vervangen moesten worden.
Al met al na een nachtje slapen voor de Alfine 11 gekozen. Hiervoor had ik alleen een nieuwe shifter nodig. (scheelde wel honderden euro's in prijs.

) Tandwielen bleven hetzelfde. Hieronder kan je het verschil zien tussen de Alfine 8 en 11 bij een cadans van 80 rpm. Klik op de afbeelding om zelf te kunnen spelen met de cadans, etc.....

Met een Rohloff hadden de eerste 6 versnellingen nog voor de 2e versnelling van de Alfine 11 gelegen, waar je uiteindelijk in vlak Nederland niet zoveel aan hebt. Verder zijn de stappen tussen de Rohloff en Alfine 11 zeer vergelijkbaar. (13-14%). Je kan op die site ook voor de Rohloff kiezen.
Uiteindelijk uiterst tevreden met de huidige setup.

Grootste verschillen met de oude Razer:
- lekkere kleine versnellingsstapjes en deze naaf fietst volgens mijn gevoel ook lichter
- Eco+ stand bijgekomen, alhoewel die wel heel weinig ondersteuning biedt.
- Andere verlichting die ook vanaf de zijkant goed zichtbaar is. Ook de koplamp geeft meer licht.
- met de Alfine 11 shifter kan ik nu ook 2 versnellingen tegelijk terugschakelen.
- Remhendels zijn vernieuwd en alleen instelbaar met een torque schroevendraaier. Kan dus nu helaas niet meer tijdens het fietsen mijn remmen afstellen.
- Dezelfde kleine probleemjes als mijn oude fiets: balhoofd moest weer aangedraaid worden, accu zit niet 100% klem in het slot dus gaat rammelen (natuurlijk makkelijk opgelost met een paar plakviltjes).