Het grote elektrische fietsen topic - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 78 ... 103 Laatste
Acties:
  • 889.022 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwiilleemm
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20-12-2024
Meestal kun je de voor- en nadelen van een derailleur wel tegen elkaar afstrepen. De keuze die dan gemaakt wordt is dan voornamelijk een kwestie van smaak.

Mijn tip: als je in een gebied woont met veel landbouwverkeer is een derailleur een regelrechte ramp. Je wilt niet weten hoe de onderkant van je fiets er uit ziet in de oogsttijd van bijvoorbeeld aardappelen en suikerbieten.

In dat geval is een goede afgesloten kettingkast een prima keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-02-2022

racinfo

E-MTB

Woon je in een heuvelachtig gebied (Veluwe, Limburg) dan heeft de derailleur weer voordelen boven de versnellingsnaaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-10 14:02
Hier een derailleur door het hele jaar (ook bij regen) en nog nooit vet op m'n broek gehad, maar wel met consequent zo'n clip om (zonder kettingkast).
Bij een niet-derailleur fiets kun je vaak minder goed bij de ketting om die (eventueel) schoon te maken.
Bij mij beperkt zich dat tot het weghalen van aangekoekt vet op de derailleurwieltjes en het voorblad.
De ketting vervang ik 1 keer vaker dan de tandwielen en wordt daardoor niet supervet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Bedankt voor jullie toevoegingen!

Het is voornamelijk vlak en ik hoef maar een klein stukje buiten de stad te fietsen waar er maar een tweetal akkers zijn.

Hoewel ik nooit een fiets gehad heb met derailleur leek het mij juist een toegevoegde waarde dat ik meer rendement heb en kleinere vertandingen. Waar ik met slechter weer met mijn huidige Nexus 8 nog wel eens tegen de wind in zit te trappen en het gevoel heb dat ik als een halve koffiemolen aan het trappen ben om nog vooruit te komen, lijkt het mij dat ik dit met een derailleur enigszins kan inperken, klopt dit?

Over het algemeen draag ik wat getailleerdere broeken en ik verwacht zodoende ook niet dat mijn broek de ketting zal raken, eerder dat er vuil van de ketting afspat. Enfin, betreft de derrailleur wat voor kosten moet ik mij voorstellen voor het zelf onderhouden van de ketting e.d. en eventueel laten vervangen van de ketting en onderdelen wat met een derailleur meer speelt dan met een naafversnelling?

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Ik heb afgelopen weken (en vandaag ook weer) een aantal verschillende fietsen getest en gereden om te vergelijken. De moeilijkste keuze voor mij was het kiezen tussen een derailleur en een Nexus 8, eigenlijk ben ik er nog steeds niet helemaal uit. Ik heb op onder andere een Koga gereden, met de 'beste' derailleur die er te vinden is. Welke naar mijn mening nog steeds behoorlijk 'er in hakt' om het zo maar te noemen. In vergelijking had een geteste Cube dit ook maar nog feller in mijn optiek. De specifieke types ontgaan mij zo even helaas.

Voor mij is de afweging tussen een derailleur en een Nexus 8 meer een gevoelskwestie in budget, hoewel een derailleur meestal iets goedkoper lijkt te zijn zit hier meer tijd en geld aan bij onderhoud, dit is een investering die ik moet maken en moet willen maken.

Nu heb ik mijn budget flink opgerekt sinds de vorige keer dat ik hier postte, richting de 2700€ vind ik redelijk als ik er ook echt wat voor terugkrijg, liever zit ik zelf rond de 2000€ maar nogmaals meer fiets voor meer geld vind ik een goede afweging. Ik zoek een sportieve herenfiets in framemaat 57 (eventueel een maat kleiner) middenmotor is een must en het liefst een motor waar eventueel nog wat mee te doen is qua snelheid, dit is overigens optioneel en ik zal mij hierin waarschijnlijk de eerste periode echt niet in gaan verdiepen.

Bij een fietsenzaak in de buurt staat een Koga E-Inspire uit 2017, ik krijg zo'n 15% korting op de nieuwprijs van 3100€ en kom dan op ~2600€ uit. Ik kan er ook voor kiezen om te gaan voor een 2019 model E-Nova, dan zit ik op 3000€ wat wel een stuk duurder is, maar het is dan een model wat niet overjarig is en waar een Nexus 8 in terug te vinden is. Resulterende in minder onderhoud en minder onderhoudskosten, beide een win. Dit vind ik op zich die paar honderd Euro nog wel eens waard. Mijn gevoel zegt dat 15% korting op een twee jaar overjarig model (in ieder geval over vier weken als het nieuwe model er is) gewoon te weinig is. Ik heb niet het idee dat de fietsenzaak nog veel verder wil zakken.

Nu zag ik een stuk verderop een Batavus Razer 2018 voor 2200€, dit maakt natuurlijk een groot verschil in prijs, ik verwacht dat ik hierbij ook de extra garantie kan nemen voor 200€ meer. Ook lees ik veel positieve ervaringen in dit topic over de Batavus Razer.

Zijn er nog modellen die ik absoluut mee moet nemen in mijn overweging en die ik moet proberen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nFo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:48

nFo

True schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 20:29:
Ik heb afgelopen weken (en vandaag ook weer) een aantal verschillende fietsen getest en gereden om te vergelijken. De moeilijkste keuze voor mij was het kiezen tussen een derailleur en een Nexus 8, eigenlijk ben ik er nog steeds niet helemaal uit. Ik heb op onder andere een Koga gereden, met de 'beste' derailleur die er te vinden is. Welke naar mijn mening nog steeds behoorlijk 'er in hakt' om het zo maar te noemen. In vergelijking had een geteste Cube dit ook maar nog feller in mijn optiek. De specifieke types ontgaan mij zo even helaas.

Voor mij is de afweging tussen een derailleur en een Nexus 8 meer een gevoelskwestie in budget, hoewel een derailleur meestal iets goedkoper lijkt te zijn zit hier meer tijd en geld aan bij onderhoud, dit is een investering die ik moet maken en moet willen maken.

Nu heb ik mijn budget flink opgerekt sinds de vorige keer dat ik hier postte, richting de 2700€ vind ik redelijk als ik er ook echt wat voor terugkrijg, liever zit ik zelf rond de 2000€ maar nogmaals meer fiets voor meer geld vind ik een goede afweging. Ik zoek een sportieve herenfiets in framemaat 57 (eventueel een maat kleiner) middenmotor is een must en het liefst een motor waar eventueel nog wat mee te doen is qua snelheid, dit is overigens optioneel en ik zal mij hierin waarschijnlijk de eerste periode echt niet in gaan verdiepen.

Bij een fietsenzaak in de buurt staat een Koga E-Inspire uit 2017, ik krijg zo'n 15% korting op de nieuwprijs van 3100€ en kom dan op ~2600€ uit. Ik kan er ook voor kiezen om te gaan voor een 2019 model E-Nova, dan zit ik op 3000€ wat wel een stuk duurder is, maar het is dan een model wat niet overjarig is en waar een Nexus 8 in terug te vinden is. Resulterende in minder onderhoud en minder onderhoudskosten, beide een win. Dit vind ik op zich die paar honderd Euro nog wel eens waard. Mijn gevoel zegt dat 15% korting op een twee jaar overjarig model (in ieder geval over vier weken als het nieuwe model er is) gewoon te weinig is. Ik heb niet het idee dat de fietsenzaak nog veel verder wil zakken.

Nu zag ik een stuk verderop een Batavus Razer 2018 voor 2200€, dit maakt natuurlijk een groot verschil in prijs, ik verwacht dat ik hierbij ook de extra garantie kan nemen voor 200€ meer. Ook lees ik veel positieve ervaringen in dit topic over de Batavus Razer.

Zijn er nog modellen die ik absoluut mee moet nemen in mijn overweging en die ik moet proberen?
Batavus Dinsdag E-Go, kost rond de €2000,-
Heren frame is nog steeds moeilijk of niet leverbaar zo te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wpeterw
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 07-10 15:00
Verwijderd schreef op donderdag 27 september 2018 @ 22:21:
[...]

Wat mankeert er dan? Een voorbeeld graag.
10 kinderen in een plastic badkuip. Daar zit de denkfout.

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wpeterw
Dreamvoid schreef op woensdag 26 september 2018 @ 13:33:
[...]

"het gaat wel om onze kinderen he"
Ik neem aan dat je niet hebt nagedacht toen je deze reactie plaatste.

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwiilleemm
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20-12-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:05
Tja, de grote bedrijven willen maximale winst. Goedkoop accu cellen, laden tot 4.2v, 3 amp opladen, 36v..

Als ze nu eens goede kwaliteit cellen gebruiken, altijd balanceren ipv bij de 4.1x en hoger, en ga over naar 48v.. Hoger voltage, minder amperage.

Maar nee, alles draait om de centen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B2B2
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 03-03-2022

Voor koga betaal je vooral voor de naam koga en niet voor de onderdelen. Het model van 2019 heeft waarschijnlijk de nieuwe type bosch moter in onder hangen. Deze is weer iets netter weggewerkt dan type 2. Met een derailleur (heb ik zelf ook) moet je even zorgen dat de motor niet veel vermogen geeft voordat je schakelt. Heel even zonder kracht trappen. Anders hakt hij idd in de ketting. Beide motoren bosch en yamaha zijn op te voeren met een extra dongeltje. Als je voor een bafang middenmotor kiest kan je deze via instellingen zelf al harder zetten. Geen extra dongeltje nodig. Bafang is stillen (persoonlijke mening)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Camperdak
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 12-12-2022
Ik heb een Bafang motor 36 volt 350 watt onder een Trek fiets geplaatst.
En voor nood ff mijn accu uit de vouwfiets geprobeerd.
Alles werkt maar nu nog een accu.
Met een accu paket van aliexpres weet je het ook niet (kwaliteit van de cellen)

Is er ook iemand die accu pakketten kan maken.
En dit doet voor de hobby.
Dit uiteraard tegen betaling.
Ik denk zelf aan 36 volt 15 ampp.

[ Voor 15% gewijzigd door Camperdak op 30-09-2018 16:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Walker78
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-08 17:47

Misschien zou je ook eens naar een Scott kunnen kijken, deze bijvoorbeeld, of anders even zoeken op https://www.scott-sports.com/gb/en/products/bike-bikes-ebike. Ik wacht zelf op de modellen 2019; prijs/kwaliteit verhouding is bij dit merk wel interessant.

Over 't algemeen zijn de Duitse e-bikes hierin ook wat sterker. Ken je het merk velo-de-ville https://www.velo-de-ville.com/nl/e-bikes/e-bike-city, en dan bijvoorbeeld dit model?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2019 01:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
Verwijderd schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 17:48:
Stint mag dus na 00:00 niet meer de weg op, jeetje wat een paniekvoetbal van onze overheid.

Dat zal grote problemen veroorzaken bij honderden opvanglocaties in Nederland. Dacht dat de overheid altijd weloverwogen beslissingen nam..
Er waren meerdere sints met problemen bij het spoor.

En het bedrijf schijnt technische dingen veranderd te hebben na de goedkeuring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2019 01:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06-10 19:21

SPT

Stint mag dus na 00:00 niet meer de weg op, jeetje wat een paniekvoetbal van onze overheid.

Dat zal grote problemen veroorzaken bij honderden opvanglocaties in Nederland. Dacht dat de overheid altijd weloverwogen beslissingen nam..
Het is gewoonweg een enorm gevaarlijk vervoermiddel. Ik heb er laatst wat aan zitten rekenen, en o.b.v. realistische aannames (dat de 3.000 Stints gemiddeld 2 jaar rondrijden en gemiddeld 15km per werkdag afleggen) kom ik op 178 doden per miljard voertuigkilometers. Daarmee is de Stint voor op- of inzittenden zo'n 3x zo gevaarlijk als een motor. Ik las een verhaal in de krant over een kinderdagverblijf dat de Stint wilde blijven gebruiken en waarin stond dat kinderen in de bus ook om het leven kunnen komen, maar die vergeling grenst aan het absurde want het verschil in veiligheid is een factor 1.000. Wat dat betreft vind ik de berichten van de leverancier vooral een hoop marketing. Een auto zoals de Volvo V90 is ontworpen met veiligheid als belangrijk thema (inclusief voetgangersdetectie): zoek de verschillen met de Stint.

Er zijn zoals genoemd eerder problemen geweest met Stints die stil kwamen te staan op het spoor of juist niet wilden remmen. Het ding is duidelijk niet ontworpen met veiligheid in het achterhoofd. Bij een voertuig ontwerp je normaliter eerst de systemen, waarbij ook wordt gekeken naar de gevolgen van een storing in één van de componenten voor de veiligheid. Bij de Stint was juist functionaliteit het startpunt bij het ontwerp, en dat staat (het klinkt misschien vreemd) haaks op hoe een goed ontwerpproces hoort te werken. Het uitgangspunt dat de bestuurder zodanig is gepositioneerd dat die zich ook met de kinderen kan bezighouden is ook dubieus, die hoort het verkeer in de gaten te houden en niet de kinderen.

Wat ook opvalt is dat het voertuig (m.i. deels onnodig) een afwijkende bediening heeft. Toen ik ooit bezig was met mijn motorrijbewijs kostte het behoorlijk wat tijd om te wennen aan de bediening, juist in crisissituaties waarin je weinig tijd hebt om na te denken. De Stint is een voertuig met een stuur, zoals een fiets/bromfiets/motor, en dus had het voor de hand gelegen om de bediening zo veel mogelijk van die voertuigen over te nemen. Bijvoorbeeld twee handremmen (gescheiden, bijv. één mechanisch en één elektronisch), en gas geven met het rechter handvat.

[ Voor 5% gewijzigd door SPT op 01-10-2018 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wpeterw

Heb je de conclusies van het voorlopige onderzoek gelezen? Dit is wat ik bedoel met "beerput":

https://www.rijksoverheid...technisch-onderzoek-stint

Meneer Renzen slaat ook opeens een heel ander toontje aan en het bedrijf weigert medewerking. Zo help je je eigen toko wel om zeep.

PV Output

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Modbreak:Verdere discussie over de stints mogen in Wat is er (technisch) mis met de Stint?, dan kan het hier weer gaan over hetgeen dit topic voor bedoeld is, elektrische fietsen.

"XO is whatever you want it to be" - Abel Tesfaye
After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thinlanet
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12-10 22:57
Ik kan inmiddels niet wachten tot de Lingbei wordt afgeleverd, deze is inmiddels in NL gearriveerd. Hier zal nog wel wat dagen t.a.v. inklaring overheen gaan. Ik ben ook van plan de ketting van de bakfiets te vervangen. Hebben jullie nog tips voor merk/type die het koppel van de motor goed kan opvangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuppes
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 10-10 10:19
MalleEppie71 schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 16:29:
[...]

Inderdaad, wat wil je met je fiets doen? Lichte ondersteuning of elke dag 40km woon-werk? Als het gaat om watts per euro dan kan je inderdaad beter een 1000w versie kopen :) .
Ik rijd zelf ook met een BBS01B (250) en daar haal ik (na aanpassen van de settings) relaxed 35+ op. Je zult dan wel even goed moeten kijken naar het juiste verzet.
Neem ook het voltage mee in je keuze, mocht je de accu nog eens mee willen nemen naar een volgende motor. Dan is wellicht 48 volt handiger.
Ik zal het wel verkeerd lezen wat hier staat denk ik maar kun je een 48 volt accu dan aansluiten op een BBS01B (250) motor? Bij een BBS01B motor hoort toch een 36 volts accu of is er soms nog een trucje dat je kunt uithalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:21
tuppes schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 10:31:
[...]

Ik zal het wel verkeerd lezen wat hier staat denk ik maar kun je een 48 volt accu dan aansluiten op een BBS01B (250) motor? Bij een BBS01B motor hoort toch een 36 volts accu of is er soms nog een trucje dat je kunt uithalen?
Dat kan inderdaad met een trucje: BBS01B 36V 250W - trying with higher voltage [success].

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13-10 07:15
Ik heb het idee dat mijn Sparta M7B 2018 de verkeerde snelheid aan geeft in het display.

Dit is een fiets met een Bosch middenmotor.

Als ik gelijk met een andere e-bike fiets geeft mijn display een hogere snelheid aan van ongeveer 4 km/u tov de display van de ander.

Is dit op een of andere manier te calibreren ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2B2
  • Laatst online: 03-03-2022
Je kan in het instellingen menu je wielmaat instellen. Een software update verkleint dacht ik ook het verschil. Maar verschil tussen bosch snelheid en werkelijke snelheid houd je altijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
Ik heb een Purion display,

Als ik google mag geloven gaat dit niet via de display lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-02-2022

racinfo

E-MTB

tuppes schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 10:31:
[...]

Ik zou het niet gokken, op Endless Sphere staan foutmeldingen tengevolge van aangesloten hogere spanningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Ik kom nu uit op de Batavus Razer. Na wat zoekwerk heb ik een fietsenzaak in de buurt gevonden die een damesmodel met 53cm had staan waar ik een proefrit mee gemaakt heb (ik wil een heren 57cm), hij fiets echt uitstekend. Doet niet onder voor andere e-bike's, wetende dat die geen vering heeft. Lekker sportief en super hanteerbaar.

Nu zit ik alleen met het volgende, ik kan nergens vinden wat nu echt de verschillen zijn tussen het 2018 en 2019 model, heeft iemand enige idee waar ik dat kan vinden?

Ik begrijp van de fietsenzaak waar ik vandaag geweest ben dat de Razer 2019 niet meer in blauw geleverd zal worden en de de motor 'wat stiller' zou moeten zijn. Een vraag aan de eigenaren van een Razer 2018, hoe veel geluid maakt de motor nu echt? Het waaide vandaag behoorlijk hard en ik heb zodoende niet echt iets specifieks gemerkt.

De Razer 2019 kan ik in week 51 krijgen, met de kerstdagen wellicht wel pas week 1. De Razer 2018 eigenlijk volgende week al >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nFo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:48

nFo

True schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 18:59:
Ik kom nu uit op de Batavus Razer. Na wat zoekwerk heb ik een fietsenzaak in de buurt gevonden die een damesmodel met 53cm had staan waar ik een proefrit mee gemaakt heb (ik wil een heren 57cm), hij fiets echt uitstekend. Doet niet onder voor andere e-bike's, wetende dat die geen vering heeft. Lekker sportief en super hanteerbaar.

Nu zit ik alleen met het volgende, ik kan nergens vinden wat nu echt de verschillen zijn tussen het 2018 en 2019 model, heeft iemand enige idee waar ik dat kan vinden?

Ik begrijp van de fietsenzaak waar ik vandaag geweest ben dat de Razer 2019 niet meer in blauw geleverd zal worden en de de motor 'wat stiller' zou moeten zijn. Een vraag aan de eigenaren van een Razer 2018, hoe veel geluid maakt de motor nu echt? Het waaide vandaag behoorlijk hard en ik heb zodoende niet echt iets specifieks gemerkt.

De Razer 2019 kan ik in week 51 krijgen, met de kerstdagen wellicht wel pas week 1. De Razer 2018 eigenlijk volgende week al >:)
Ik kom nauwelijks hoger dan 60rpm, vanaf 70rpm gaat de motor wel wat meer herrie maken.
Denk de verschillen tussen het 2018-2019 model minimaal zijn, andere komlamp en kleur was het verschil met de 2017 versie dacht ik.
Heb zelf de Dinsdag E-go, dezelfde motor.

Ik zag wel dat Yamaha ook "nieuwe" ebike motors heeft, maar of ze dat ook gaan toepassen op de Razer denk het niet.
https://global.yamaha-mot.../e-bike-systems/products/

[ Voor 6% gewijzigd door nFo op 02-10-2018 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:51
Als je die 2018 met een extra korting kan krijgen zou ik daarvoor zijn. Verschillen jaar op jaar zijn meestal minimaal.

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

EvaluationCopy schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 07:14:
Als je die 2018 met een extra korting kan krijgen zou ik daarvoor zijn. Verschillen jaar op jaar zijn meestal minimaal.
De fietsenzaak zei dat dat (nog) niet mogelijk is, omdat de 2018-variant as we speak nog steeds geproduceerd wordt. Hij gaf aan dat als er inderdaad een productiestop komt en er dan nog 2018-modellen beschikbaar blijven er wat meer met de prijs gedaan kan worden. Zowel de 2019 als de 2018 kan ik krijgen voor 2350€ (waar de adviesprijs 2799€ is). Verschil is dus volgende week of rond de jaarwisseling.

Het nadeel in mijn ogen is, dat de 2018-variant in matzwart ook nog gebouwd moet worden. Uiterlijk zaterdag bestellen is levering op woensdag, als straks de 2019-variant gebouwd wordt zal de 2018-variant stoppen en is er direct geen fiets meer beschikbaar. Waar bij de blauwe er nog meerdere fietsen direct leverbaar zijn omdat deze al geproduceerd zijn. Dit is wat ik er van begreep althans.

Ik denk dus dat het verschil 'm zit in de 'stillere motor' (hoe stil? of beter, hoe luidruchtig is de huidige nu echt?), de levertijd en de verkoopwaarde na een x-tal jaar fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ettje66
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 14-03-2023
True schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 18:59:

Zou toch ook nog even kijken naar de Batavus Zonar e-go of de Batavus Dinsdag e-go. Precies dezelfde motor en schijfremmen in tegenstelling van de Razer en goedkoper. Volgens mij is het alleen de Alfine naaf die de Razer duurder maakt. Ik heb zelf de Zonar, met derailleur en die fietst fantastisch, helaas wel iets extra onderhoud, maar dat valt ook wel mee.

[ Voor 4% gewijzigd door Ettje66 op 04-10-2018 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Ettje66 schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 08:52:
[...]

Zou toch ook nog even kijken naar de Batavus Zonar e-go of de Batavus Dinsdag e-go. Precies dezelfde motor en schijfremmen in tegenstelling van de Razer en goedkoper. Volgens mij is het alleen de Alfine naaf die de Razer duurder maakt. Ik heb zelf de Zonar, met derailleur en die fietst fantastisch, helaas wel iets extra onderhoud, maar dat valt ook wel mee.
De Dinsdag e-go kan ik nog overwegen, maar de Zonar is een een no-go. Na goed nadenken wil ik expliciet geen derailleur meer.
Zijn de schijfremmen een meerwaarde t.o.v. de velgremmen in alle weer omstandigheden? Ik lees hier wat wisselende reacties over, dat ze bijvoorbeeld veel geluid maken met nat weer. Maar dat ze daarentegen beter blijven remmen met nat weer dan v-brakes. Ook zou het onderhoud minder zijn omdat ze minder slijten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Bij Rad is het 2018 model eindelijk leverbaar zie ik ( https://radpowerbikes.eu/ ), en ze hebben ook hun cargobike naar Nederland gehaald, da's geen bakfiets maar een soort verlengde bagagedrager en treeplanken. Voor zulke specs behoorlijk competitief geprijsd.

Deze dingen vallen overigens in de L1e-A ('snorfiets') categorie, tussen 'normale' elektrische fietsen en Speed-Pedelecs: max 25 km/u, >250W, met gashendel, blauw plaatje en verzekering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Walker78
Op mijn zoektocht naar enigszins betaalbare e-bikes voor lange reizen (5000+km.) kom ik via Koga, Santos, Idworx e.d. toch steeds meer op Duitse producten die, naar het zich laat aanzien, een veel aantrekkelijker prijs/kwaliteitverhouding hebben. Vaak gaat het om merken die hier relatief onbekend zijn, zoals Böttcher, waarvan ik dit model toch wel heel aantrekkelijk vind voor een prijs van 2949 euro, met Gates riem 3299 euro. Bij dit merk kun je je fiets zelf configureren, zoals bij de Koga Signature.

Verder kwam ik bij het merk Gudereit die een e-bike met Gates riem aanbiedt voor 2999 euro. De Vakantiefietser haalde drie jaar geleden z'n neus op voor dit merk maar vanuit de praktijk lees ik er eigenlijk alleen maar positieve dingen over, wat ik me kan voorstellen, kijkend naar de afmontage. Natuurlijk heb je nog veel meer Duitse merken maar dit zijn er twee die ikzelf niet kende en die me toch wel interessant lijken. Vroeg me af of hier mensen zijn die ervaring hebben met één van deze merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:18
Afmontage is niet alles,
Nu heb ik niet een van die scherp geprijsde fietsen gezien, ik heb wel de koga, santos en idworkx fietsen gezien. En ja je betaalt wel ergens voor. Alleen dat zit idd allemaal in de afwerking.

En dat is lastig meten als leek zijnde.
Ik sleutel ook wel eens aan fietsen van bekenden en dan zie je ook het verschil tussen goedkope fietsen en duurdere fietsen. Want bij die laatste is bijvoorbeeld nagedacht hoe het achterwiel de fiets uit komt. Oftewel voor een banden wissel met identieke naaf moet je bij fiets 1 bijna het hele wiel en kettingkast uitbouwen. De andere rolt er zo uit nadat je asbouten los hebt en de rem is ook maar 1 boutje.

Verder heb je stevigheid van het frame ed. Zeker verschil in.
Maar kijk wel naar de prijskwaliteit verhouding. Liefst rijden we allemaal het mooiste wat er is, maar wil je er ook voor betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTibben
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 30-07 15:43
Pathogen schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 09:48:
Krijg weer zo af en toe PM's over de Crivit/Lidl fiets.

Nu bijna een half jaartje in gebruik, niet dagelijks maar incidenteel en nog steeds weinig op aan te merken.
Ik heb de remmen een keertje versteld omdat de blokjes wat aanliepen aan 1 kant. Er zit nog steeds een voordrager met krat op gemonteerd, voorzitje, achterzitje en fietstassen :P én een fietskar als we boodschappen doen.
Dat doen we dus niet meer met de auto, wat wel echt een heel fijn idee is :Y Gewoon weekboodschappen met de boodschappentrein :P

Oh ja, ik heb de vering van de voorvork een flink stuk harder gezet, en die van de zadelpen iets zachter zodat ie ook echt iets doet. Even proberen en afstellen dus is mijn devies.
Nog steeds een prima fiets dus, voor onze doeleinden iig.
Ik zit er ook aan te denekn om de fiets van de Lidl aan te schaffen, met name omdat die motor te tunen is. Maar ik zit vooral even met de framehoogte. Wij zijn beide redelijk lang, zelf ben ik 1,96 meter en mijn vrouw een cm of 10 kleiner. Zou jij aan kunnen/willen geven of dat voor problemen kan zorgen? Ben jij zelf toevallig ook wat langer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tahref
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:41

Tahref

God bless you

Is er een noob vriendelijke methode om mensen te waarschuwen en adviseren voor de valse beloften van ebike verkopers/fabrikanten als het gaat om de max afstand?
Zouden we kunnen zeggen dat de wh van de accu gedeeld kan worden door 11/12 om een grove schatting te krijgen die realistisch is onder maximale ondersteuning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
Tahref schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 00:43:
Is er een noob vriendelijke methode om mensen te waarschuwen en adviseren voor de valse beloften van ebike verkopers/fabrikanten als het gaat om de max afstand?
Zouden we kunnen zeggen dat de wh van de accu gedeeld kan worden door 11/12 om een grove schatting te krijgen die realistisch is onder maximale ondersteuning?
Te veel variable om iets zinnigs te kunnen zeggen over de range.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07-10 13:14

BertV

Handgemaakt

Tahref schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 00:43:
Bosch heeft een site met eerlijke info wat betreft de actieradius;
Daar zou je ze heen kunnen sturen.

https://www.bosch-ebike.c...e/actieradius-calculator/

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:00

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Die klopt heel aardig met mijn praktijkervaring inderdaad.

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
JTibben schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 19:33:
[...]

Ik zit er ook aan te denekn om de fiets van de Lidl aan te schaffen, met name omdat die motor te tunen is. Maar ik zit vooral even met de framehoogte. Wij zijn beide redelijk lang, zelf ben ik 1,96 meter en mijn vrouw een cm of 10 kleiner. Zou jij aan kunnen/willen geven of dat voor problemen kan zorgen? Ben jij zelf toevallig ook wat langer?
Ik ben 1.95m heb de beschikking over 2 e-bikes: de LIDL e-bike en de Sparta M8B.

De LIDL e-bike heeft inderdaad een (te) laag frame. Ik heb dat opgelost door zelf een zadelpen van 40cm erin te monteren. Met deze veel langere zadelpen komt het zadel in principe op goede hoogte. Je zit alleen wat meer voorover gebogen (zoals bij speed-pedelecs), in plaats van recht. Maar uiteindelijk merk je dat niet raak je daar aan gewend.

Verschillen met mijn Sparta M8B (met een Bosch Active Plus 50nm middenmotor en 500watt accu):
- de M8B Bosch Active Plus motor is veel stiller (fluisterstil)
- de M8B heeft groter bereik
- de M8B remt veel fijner (maar goed, die heeft dan ook hydraulische remmen ipv simpele velgremmen)
- de M8B zit beter (maar niet noemenswaardig veel beter)
- de M8B heeft een dichte kettingkast, in tegenstelling tot de open kettingkast van de LIDL
- de M8B heeft betere afwerking
- de M8B heeft beter en fijner display (meer informatie, bv hoeveel bereik er nog is met de accu)

Ondanks dat de LIDL fiets op bovenstaande punten de mindere is van de Sparta M8B, fietst de LIDL fiets toch ook best wel lekker. De Bafang motor is gewoon een erg goede motor.
Wat ook positief is aan de LIDL e-bike, is natuurlijk de prijs. De M8B is flink duurder. En om eerlijk te zijn vind ik het verschil in prijs niet de meer positieve punten rechtvaardigen.

Dus als jij 1.96m bent en je zou graag de LIDL fiets willen, dan kan dat gewoon. Je moet dan dus wel een extra lange zadelpen kopen (minstens 40cm). Maar dan fiets je daarna gewoon er goed en ergonomisch op.
BeQuietAndDrive schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 13:22:
Die klopt heel aardig met mijn praktijkervaring inderdaad.
Hier ook: ik heb ook een Bosch Active Plus motor en bij mij klopt het ook inderdaad.

[ Voor 6% gewijzigd door silmaril8 op 05-10-2018 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
dubbel

[ Voor 96% gewijzigd door silmaril8 op 05-10-2018 13:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruudox
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 19:15
Aangezien de herfst / winter eraan komt
Wat doen jullie allemaal om de fiets 🚲 er op voor te bereiden qua afstemming of gadgets

zelf doe ik:.
-, iets lagere bandenspanning voor de grip
-, meer op de accu letten maar met een actie radius van +/-, 150 km in de zomer moet dat wel goed komen aan gezien ik 30 km per dag fiets
- bagage drager gekocht zodat ik fiets tassen mee kan nemen met droge kleding en een regenpak (nog wel tips nodig voor goede regenkleding)
- ketting vaker nakijken en insmeren omdat er vaak meer nat zand op de weg ligt

Als jullie nog meer tips of gadgets hebben voor het fietsen in de herfst winter hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Camperdak
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 12-12-2022
Is er iemand in zuidholland die mijn bafang midden motor kan afstellen.de eerste 5 standen doen het niet lekker aan uit effekt . pakt wel op maar zakt na 100 meter naar 1 app stand 6 7 8 9 doen het wel goed maar maar dan neemt ook het aantal app toe 6.7.8.9 ampp. Dit uiteraard tegen betaling.
Ik heb niet zoveel met computers vandaar deze vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M--B
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 25-09-2023
+1 voor regenkleding advies.
Ik lees goeie reviews over AGU regenpakken.

Iemand meer input over regen kledij?

-edit: https://www.hetregentbijnanooit.nl/site/

[ Voor 21% gewijzigd door M--B op 07-10-2018 19:27 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:21
Ruudox schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 06:23:
Aangezien de herfst / winter eraan komt
Wat doen jullie allemaal om de fiets 🚲 er op voor te bereiden qua afstemming of gadgets

zelf doe ik:.
-, iets lagere bandenspanning voor de grip
-, meer op de accu letten maar met een actie radius van +/-, 150 km in de zomer moet dat wel goed komen aan gezien ik 30 km per dag fiets
- bagage drager gekocht zodat ik fiets tassen mee kan nemen met droge kleding en een regenpak (nog wel tips nodig voor goede regenkleding)
- ketting vaker nakijken en insmeren omdat er vaak meer nat zand op de weg ligt

Als jullie nog meer tips of gadgets hebben voor het fietsen in de herfst winter hoor ik het graag.
Zelf ben ik erg tevreden met de regenjas en regenbroek van de Decathlon, lekker dun maar toch goed waterdicht en de aangehechte schoenhoezen zijn een must. Daarnaast heb ik reflectiestrepen aan en een hoofdlamp bij voor reparaties in het donker. Als het erg koud wordt trek ik mijn verwarmde handschoenen aan, dat is erg comfortabel. Nu alleen nog iets praktisch vinden om de tenen warm te houden bij < -5°C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:41
doek55 schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 08:29:
.......... Nu alleen nog iets praktisch vinden om de tenen warm te houden bij < -5°C.
Verwarmde sokken iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Wellicht past dit meer in een wielrentopic maar...

Vanochtend weer een wielrenner geholpen. Indien mogelijk bied ik het aan om, recht-opzittend, voor ze wind te vangen. Ik houd wat in zodat ze kunnen volgen. De dankbaarheid is groot.

Waar ik een hekel aan heb zijn de situaties, zonder uitzondering met wind mee, waarbij ik plots een wielrenner vlak achter me heb. Ik kan hier dan geen rekening mee houden en feitelijk is het voor mij ook volle bak fietsen met de Bosch(-speedpedelec) ondersteuning op nul.

Gaat dat ook niet in tegen die nauwkeurige "etiquette" waar wielrenners altijd mee schermen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Laatst online: 13-10 16:46
BertV schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 09:14:
Wellicht past dit meer in een wielrentopic maar...

Vanochtend weer een wielrenner geholpen. Indien mogelijk bied ik het aan om, recht-opzittend, voor ze wind te vangen. Ik houd wat in zodat ze kunnen volgen. De dankbaarheid is groot.

Waar ik een hekel aan heb zijn de situaties, zonder uitzondering met wind mee, waarbij ik plots een wielrenner vlak achter me heb. Ik kan hier dan geen rekening mee houden en feitelijk is het voor mij ook volle bak fietsen met de Bosch(-speedpedelec) ondersteuning op nul.

Gaat dat ook niet in tegen die nauwkeurige "etiquette" waar wielrenners altijd mee schermen?
Ik als wielrenner/mtb'er vraag meestal netjes of ik in iemands wil mag fietsen als dat zo uitkomt en ik het nodig acht.
Aan de andere kant heb ik ook wel eens dat net er iemand voor mij komt fietsen die exact dezelfde snelheid fietst als dat ik doe. Ik hoef dan niet perse op 10cm in iemands wiel te hanger, maar onbewust gebeurd het wel soms.

Wat vind je zelf een prettige manier als een dergelijke situatie voor komt? Met andere snelle fietsers fiets ik nog wel eens kop over kop, maar dat vind ik met elektrische fietsers een beetje nutteloos (aanname?).

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

@s0ulmaster

In de meeste situaties zal ik met mijn speed-pedelec (behoorlijk) sneller zijn (als het iig gaat om meer dan een paar honderd meter). Ik merk in de praktijk dat er weinig wielrenners zijn die 41km/u zonder wind-mee kunnen aanhouden.

Met mijn mechanische doping is het inderdaad onzin om voor me te gaan rijden om wind te vangen.
Spaart wel de accu. :)

Het gaat inderdaad om wat sociale interactie vooraf.
Ik ben geen robot-wind-mee op wielen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Laatst online: 13-10 16:46
BertV schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 10:05:
@s0ulmaster

In de meeste situaties zal ik met mijn speed-pedelec (behoorlijk) sneller zijn (als het iig gaat om meer dan een paar honderd meter). Ik merk in de praktijk dat er weinig wielrenners zijn die 41km/u zonder wind-mee kunnen aanhouden.

Met mijn mechanische doping is het inderdaad onzin om voor me te gaan rijden om wind te vangen.
Spaart wel de accu. :)

Het gaat inderdaad om wat sociale interactie vooraf.
Ik ben geen robot-wind-mee op wielen.
Dan houd ik het lekker de mijn huidige "vind je het goed als...".
Als je goed in het wiel gaat zitten, kun je met de racefiets wel 40km/h in het wiel hangen voor een paar kilometer.

Ik zit aan de andere kant ook niet op de sportfiets om maar in iemands wiel te gaan hangen :P tegen de wind in fietsen hoort er ook bij >:), maar soms komt het zo uit dat je toch ff lekker in een wiel kan hangen.

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walker78
M--B schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 19:09:
+1 voor regenkleding advies.
Ik lees goeie reviews over AGU regenpakken.

Iemand meer input over regen kledij?

-edit: https://www.hetregentbijnanooit.nl/site/
Ik heb vrij veel de regenjacks van Agu gebruikt, met die poray-5000 coating, op zich werkt dat wel goed maar naar mijn ervaring slijt die stof nogal snel en dat leidt dan tot lekkage. Daarom een paar jaar geleden overgegaan op een niet zo'n duur jack van The North Face (made in Bangladesh), ook waterdicht en ademend, en dat vind ik in de praktijk degelijker, draag het dus nog steeds.

Wat de broeken van Agu betreft (zelfde materiaal), daar komt het niet zo op aan, die houden het dus langer vol dan de jacks, praktisch nadeel vind ik de binnenvoering van mesh: als je de broek snel in de regen wilt aantrekken blijf je, vooral met hoge schoenen, heel snel in die voering steken, met neus of hakken, als je dan niet heel voorzichtig bent trek je zó die voering kapot. En in de regen erger ik me gauw >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Z
Agu? 'Vroeger' jassen en broeken en schoentjes en tassen van gehad... zodra ik het had versleten en opnieuw aanschafte de laatste jaren was het binnen de kortste keren stuk of lek. Net alsof het tegenwoordig van mindere kwaliteit is.
Broek en schoentjes nu van Vaude (Rose heeft dat o.a.) en dat blijft heel en waterdicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Laatst online: 18:57
Mijn Agu ervaringen zijn ook niet zo best eerlijk gezegd. 1.5 jaar geleden nieuw regenpak gekocht met ook de ademende stof 5000 erin. Ik denk dat ik het 6 of 7 keer gebruikt heb. Maar bij een stevige regenbui kwam de regen er gewoon doorheen zetten en was ik nog goed nat. Regenpak is nog opgestuurd geweest naar de leverancier maar voldeed aan de eisen. Ja 120 euro weg gegooid dus. Zonde hoor. Met een heel licht buitje gaat dit prima maar regent het wat harder dan is het waardeloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
doek55 schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 08:29:
[...]

Zelf ben ik erg tevreden met de regenjas en regenbroek van de Decathlon, lekker dun maar toch goed waterdicht en de aangehechtte schoenhoezen zijn een must. Daarnaast heb ik in reflectiestrepen aan en een hoofdlamp bij voor reparaties in het donker. Als het erg koud wordt trek ik mijn verwarmde handschoenen aan, dat is erg comfortabel. Nu alleen nog iets praktisch vinden om de tenen warm te houden bij < -5°C.
Die regenjas en broek van de declaton bevallen die goed in een harde regenbui?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
[b]doek55 in "Het grote elektrische fietsen topic - deel 2"doek55 schreef op maandag 8 oktober Nu alleen nog iets praktisch vinden om de tenen warm te houden bij < -5°C.
Ik heb zelf een paar waterdichte bergschoenen aan van de boerenbond type Grisport Outdoor. Hier zit ook gritex in verwerkt. Als je deze schoenen 1 maat te groot aanschaft kunt je zelfs 2 paar sokken aan trekken. Ik heb hier echt geen koude voeten of tenen in. Ideaal zelfs bij min 10 graden.

Voordeel is ook dat ze met een stortbui ook goed droog blijven :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Walker78
zonnefreak schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 17:52:
[...]

Hou er wel rekening mee dat je ALTIJD nat wordt als het echt hoost en je zit er een tijdje middenin, wat je ook aantrekt. Ooit ben ik in de Jura, terwijl de berghellingen veranderd waren in snelstromende beken, zeiknat geworden in het duurste Gore-Tex pak, dat was voor mij juist de aanleiding om goedkoper spul te nemen; regen is water en dat glipt en sijpelt op een gegeven moment overal doorheen, wat je ook doet: langs je hals, het kruipt omhoog onder je polsen, waar dan ook; de kleinste openingen zijn al genoeg. Het is, zeker in de zomer, ondoenlijk om je helemaal hermetisch af te sluiten, dan ga je dood van het zweet en de hitte, ademend pak of niet. Dit soort dingen werkt alleen in de ronkende folders. Zelfde voor bergschoenen: ga eens een tocht maken in het sompige Schotland waarbij je bij iedere stap het water omhoog perst, binnen no-time heb je natte sokken, ongeacht hoe duur je Gore-Tex schoenen gekost hebben. In de zomer, bij lange tochten in de regen, trek ik een korte broek aan, trek de regenbroek op tot over m'n knieën, voeten in open sandalen, makkelijk T-shirt onder het regenjack en dan maar gaan, ziet er niet uit, maar werkt nog het beste :9

Als je toch met schoenen aan weg moet in de regen, naar je werk of zo, dan kan ik de FastRider wegwerpregenoverschoenen van Halfords aanraden https://www.halfords.nl/f...verschoen-maat-34-40.html Zelf koop ik altijd een maat te klein, die gaan precies over je gewone schoenen heen, gebruik je de juiste maat dan glijden die weg, moet je dan weer vastzetten, in de regen; gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
zonnefreak schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 17:52:
[...]

Heb zelf een poncho van Decathlon die ik gebruik icm een regenbroek en laarzen. Dat werkt behoorlijk goed, maar na een half uur stromende regen zijn enkele natte plekken niet te voorkomen, hoe duur je kleding ook is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tahref

Tahref

God bless you

Mijn regenbroek van het merk flexothane heeft mij de laatste paar keer goed droog gehouden tijdens stromend regen. De jas iets minder.

Ik had laatst een varsity-jack onder mijn regenjas aan en kwam voor mijn gevoel droog aan bij eindbestemming. Bleek uiteindelijk de mouwen van mijn regenjas te hebben gefaald. (zal waarschijnlijk de zwakste plek zijn van meeste regenjassen) Gelukkig waren de mouwen van mijn varsity-jack van leer waardoor het water niet doordrong.

Bestaan er geen goede leren regenjassen? Of hebben die ook een nadeel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-10 12:00

Pathogen

Shoop Da Whoop

JTibben schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 19:33:
[...]

Ligt m.i. aan je gebruik. Voor een klein ritje en/of boodschappen is je zithouding niet zo belangrijk dus kom je ook wel weg met een iets te kleine fiets.
Ik ben zelf 1,80m en zit er prima op, maar de zit van de fiets is wel behoorlijk rechtop en dat vind ik niet fijn voor woon-werkverkeer (30-35 minuten). Voor een boodschap rijdt het echter prima.
Zo'n hulpmotor maakt het dan toch mooi mogelijk om met 2 kinderen boodschappen voor een hele week te doen zonder dat je klam bent van het zweet.

Mijn vrouw met 1,63m zit er ook prima op. We verzetten het zadel niet eens eigenlijk.

Langer dan 1,80m zou ik niet durven zeggen of het fijn zit. Maar, Lidl heeft over het algemeen een prima retourbeleid, no questions asked enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwwmarcel
  • Laatst online: 09-10 13:37
Accu duur

Ik merk dat mijn accu-duur met deze eerst temperaturen al behoorlijk afneemt.

Waar ik in de zomer 25% overhad..haal ik nu af en toe amper de eindstreep.
heen en weer, 2x 16km...doe ik wel op de sportstand op een Giant EnergyPak 500, 36V 13.8Ah

ik ben bang dat ik een extra lader (voor op mijn werk) of extra accu moet gaan kopen.

dit had ik van te voren niet gedacht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
wwwmarcel schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 11:51:
Accu duur

Ik merk dat mijn accu-duur met deze eerst temperaturen al behoorlijk afneemt.

Waar ik in de zomer 25% overhad..haal ik nu af en toe amper de eindstreep.
heen en weer, 2x 16km...doe ik wel op de sportstand op een Giant EnergyPak 500, 36V 13.8Ah

ik ben bang dat ik een extra lader (voor op mijn werk) of extra accu moet gaan kopen.

dit had ik van te voren niet gedacht
Wat voor fiets heb je ook alweer en met wat voor snelheid fiets je gemiddeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwwmarcel
giant quick-e...getuned....ong. 40 km per uur....( had ik moeten vermelden, sorry, best belangrijk )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
wwwmarcel schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 15:58:
giant quick-e...getuned....ong. 40 km per uur....( had ik moeten vermelden, sorry, best belangrijk )
36v met chip 40kmh rijden met koudere temperaturen, dan trek je je voltage wel erg omlaag. Niet echt chili voor je accu levensduur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwwmarcel
niet?

de bedoeling was wel dat ik de hele winter ging fietsen...

ik heb zelf niet zo heel veel verstand ervan, maar de plaatselijke FM zei dat ze een klant hadden met dezelfde configuratie op dezelfde fiets van vorig jaar...

heb ik nog mogelijkheden? ik heb eigenlijk die 40 wel nodig qua tijd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dacuuu
wwwmarcel schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 16:04:
niet?

de bedoeling was wel dat ik de hele winter ging fietsen...

ik heb zelf niet zo heel veel verstand ervan, maar de plaatselijke FM zei dat ze een klant hadden met dezelfde configuratie op dezelfde fiets van vorig jaar...

heb ik nog mogelijkheden? ik heb eigenlijk die 40 wel nodig qua tijd
Als je een rotatie sensor hebt.. Minder hard rijden, heb je een kracht sensor, ondersteuning omlaag en zelf meer kracht geven. Of anders een 2e accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwwmarcel
thanks..

ik had eerst een sensor in de motorkast...maar die liep heel de tijd warm ofzo..

nu iets om de spaak, die sugereerd dat ik minder hard gaat.
een 2e accu...maar die gaat dan toch ook snel kapot?

zelf meer kracht geven is op termijn ook niet erg, ik verwacht dat ik wel mijn benen train..
ik heb hem nu op sport staan..evt zou hij wel op normaal kunnen..en dan minder hard..

maar die 40km is voor mijj wel ideaal...qua reistijd...ik ben wel van plan heel de winter door te gaan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zonnefreak
wwwmarcel schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 15:58:
Oh oke. Ja dat verklaard het wel. Zeker als het straks vriest dan word het allemaal nog wat lastiger. Enigste tip die ik je kan geven is. Koop een extra oplader voor op je werk en laad hem daar extra op.
Ik zou marktplaats even in de gaten blijven houden, voor het zelfde staat er de juiste omvormer er een keertje op met een gunstige prijs.
Probeer te voorkomen dat je steeds je accu echt leeg rijdt. Ze zeggen in theorie dat het moet kunnen als je hem dan maar gelijk aan de oplader legt, maar ik heb een bosch fiets accu (400wh) in combinatie met speed pedelec wel om zeep kunnen helpen met ongeveer 6000km er mee gefietst te hebben. Nu was het nog wel garantie maar 1 cellenblok was dood als een pier.
Als je de accu tussen de 60% als laagste ontladingsdiepte en 90% lading na opladen kunt houden dan kan je accu 1000x opgeladen worden zonder problemen.
Vandaar dat er geadviseerd wordt om een groot mogelijke accu aan te schaffen. Des te makkelijker kun je die 60 tot 90% aanhouden en kun je er 2x zo lang plezier van hebben.

Ik heb dus op mijn werk ook een extra oplader liggen.

[ Voor 0% gewijzigd door zonnefreak op 10-10-2018 16:36 . Reden: Type fout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwwmarcel
a ha oke....

dus een extra lader... zorgen dat ik niet onder de 50% kom....ik rij hem nu al 4 maanden tot 20% of lager

hoe bedoel je omvormer? een gewone lader..en dan een omvormer er tussen zodat hij dezelfde spanning geeft? en dat zou dan goedkoper zijn dan een originele giant lader

@EDIT
ik wil eigenlijk wel snel dit probleem oppassen...
en een 2e lader aanschafen..moet ik nog ergens anders op letten?

2e accu kost nog wel iets van 600.- via FM kanaal 8)7

[ Voor 24% gewijzigd door wwwmarcel op 10-10-2018 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
wwwmarcel schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 16:38:
a ha oke....

dus een extra lader... zorgen dat ik niet onder de 50% kom....ik rij hem nu al 4 maanden tot 20% of lager

hoe bedoel je omvormer? een gewone lader..en dan een omvormer er tussen zodat hij dezelfde spanning geeft? en dat zou dan goedkoper zijn dan een originele giant lader

@EDIT

2e accu kost nog wel iets van 600.- via FM kanaal 8)7
Nee ik bedoelde een normale oplader. Let op de spanning in ieder geval dat ze het zelfde zijn. En de aansluit connector.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
  • Laatst online: 21:57
wwwmarcel schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 16:38:

@EDIT
Geen idee, ik weet niks van elektrische fietsen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwwmarcel
EDIT schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 17:02:
[...]

Geen idee, ik weet niks van elektrische fietsen :P
lol, ik zou je naam veranderen...ik denk dat je dit wel vaker heb gehad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
  • Laatst online: 21:57
Nope, je hebt de primeur ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwwmarcel
zou mijn accu nu al beschadigd zijn? en kan ik er dan nog wat aan doen?

soms knalt hij van 20 hard terug naar 0..

en vanochtend had ik voor het eerst 50% verbruikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Z
Op m'n werk zijn er 3 opgevoerde fietsen en die moeten allemaal onder werktijd opnieuw opgeladen worden.
(het benodigde vermogen neemt bij een toenemende snelheid kwadratisch toe)

[ Voor 33% gewijzigd door Rob Z op 10-10-2018 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dzine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08-10 21:36
Ik lees even mee.

135 euro voor een extra standaard lader, dat is belachelijk niet? Zijn er van andere merken compatibel?

Zelfs als niemand me gelooft, ben ik de koning in mijn hoofd....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Dzine schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 21:52:
Ik lees even mee.

135 euro voor een extra standaard lader, dat is belachelijk niet? Zijn er van andere merken compatibel?
Tja, er zijn nu eenmaal geen regels betreffende de aansluiting of standaardisering van dit format ( e-bike ). Iedere fabrikant melkt dit uit door steeds de aansluiting te veranderen, kijk naar Apple, die doet hetzelfde met hun aansluiting alleen moeten ze volgens de regels via USB kunnen laden.

Dus ja het is prijzig want monopolie maar de lader ansich is vrij standaard ( let wel dat je de juiste A en V hebt ) dus als je een losse connector van het juiste type kan vinden kan je hem er zelf op knutselen. ( denk ik, ik weet niet hoe het intern in de accu geregeld is )

Of is het in dit specifieke geval van @wwwmarcel allicht een optie om de lader gewoon mee te nemen?
Ik kan namelijk de lader makkelijk meenemen samen met de accu om zo op kantoor op te laden mocht dat nodig zijn.( ik kom niet verder dan 30% verbruik op mijn woon/werk van totaal 20 KM).

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwwmarcel
is er een manier of je kan testen of de accu nog 100% is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08-10 11:22
Ik meen dat die Bosch lader 3 pinnen heeft? Volgens mij is in er het interview met de eigenaar van grin technologies een stuk waarin hij laat zien hoe die connector werkt.
Uit mijn hoofd heeft de derde pin gewoon een simpele 5V nodig om het laden toe te staan.

YouTube: Grin Technologies HQ Tour and Deep Dive Interview with Justin Lemire...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Z
De derde pin is nogal eens de temperatuurvoeler; weinig spannends vaak.
Als lader heb ik een Meanwell van ca. €55 aangeschaft (A-merk voedingen) met als doel langzaam (1A) en niet geheel vol (70~80%) te laden. Af en toe laad ik 'm wel helemaal vol om alle cellen weer gelijk te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwwmarcel
ik heb een giant lader...en is voor yamaha..via eBay is hij iets van 100 euro..dus dat valt dan nog mee..toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:18
wwwmarcel schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 08:58:
Ja volledig opladen en met een meter ertussen leegrijden tot 0%

Kan echter niet met ebikes van grote merken dus volladen en op een windstille dag leegfietsen en kijken hoe ver je komt en dat dan vergelijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chrasher
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-10 11:09

Chrasher

Tevree met z'n PS5

En dan nu het vervolgverhaal van het met pensioen gaan van mijn oude Batavus Razer.

We zijn nu ruim twee maanden verder en ondertussen fiets ik al een kleine maand fluitend op mijn nieuwe blauwe Batavus Razer. :) Voor mijn oude ingeruilde fiets heeft Batavus een nieuw frame geleverd (klein scheurtje in frame) inclusief de arbeidskosten om alle onderdelen om te zetten. Dus dat was mooi meegenomen tijdens het inruilen.voor het nieuwe model >:)

De bedoeling was om een Rohloff naaf in te bouwen (wat wel had gekund), maar na passen en meten en lang overleg met mijn dealer is het een Alfine 11 speed geworden. Problemen die we met de Rohloff tegen kwamen hadden vooral te maken met de uiteindelijk afwerking van de kabels die origineel netjes in het frame weggewerkt zijn. Problemen met de Rohloff waren als volgt:
- gebruikt twee schakelkabels (push/pull) waardoor minimaal 1 kabel buiten langs het frame gelegd moest worden. Is vanwege de motor geen mooie oplossing voor. (Alfine heeft 1 kabel door het frame)
- kabels waren van een veel zwaardere kwaliteit (dikker) waardoor het niet mogelijk was om minimaal 1 kabel door het frame te trekken. (eventueel konden we daar wel een dunnere kabel/mantel voor gebruiken, maar daar zijn we niet aan begonnen),
- De Rohloff heeft een zeer afwijkende tandwielverhouding nodig waardoor ook tandwielen en de chainglider vervangen moesten worden.

Al met al na een nachtje slapen voor de Alfine 11 gekozen. Hiervoor had ik alleen een nieuwe shifter nodig. (scheelde wel honderden euro's in prijs. :D ) Tandwielen bleven hetzelfde. Hieronder kan je het verschil zien tussen de Alfine 8 en 11 bij een cadans van 80 rpm. Klik op de afbeelding om zelf te kunnen spelen met de cadans, etc.....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/QLJmzEx3krIgD5SNi4Q2D9vp/full.png
Met een Rohloff hadden de eerste 6 versnellingen nog voor de 2e versnelling van de Alfine 11 gelegen, waar je uiteindelijk in vlak Nederland niet zoveel aan hebt. Verder zijn de stappen tussen de Rohloff en Alfine 11 zeer vergelijkbaar. (13-14%). Je kan op die site ook voor de Rohloff kiezen.

Uiteindelijk uiterst tevreden met de huidige setup. 8) Grootste verschillen met de oude Razer:
- lekkere kleine versnellingsstapjes en deze naaf fietst volgens mijn gevoel ook lichter :P
- Eco+ stand bijgekomen, alhoewel die wel heel weinig ondersteuning biedt.
- Andere verlichting die ook vanaf de zijkant goed zichtbaar is. Ook de koplamp geeft meer licht.
- met de Alfine 11 shifter kan ik nu ook 2 versnellingen tegelijk terugschakelen.
- Remhendels zijn vernieuwd en alleen instelbaar met een torque schroevendraaier. Kan dus nu helaas niet meer tijdens het fietsen mijn remmen afstellen. :/
- Dezelfde kleine probleemjes als mijn oude fiets: balhoofd moest weer aangedraaid worden, accu zit niet 100% klem in het slot dus gaat rammelen (natuurlijk makkelijk opgelost met een paar plakviltjes).

PSN-id: Chrasher

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuppes
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 10-10 10:19
Bij het zoeken naar een goede accu kwam ik op deze site. Als ik hun moet geloven dan is de toch zeer populaire Hailong accu niet goed genoeg. Je zou haast bang zijn een ander merk accu dan die van hun te kopen. Mijn Engels is niet zo goed en begrijp dan ook niet alles wat daar geschreven staat. Ook niet als ik gebruik maak van de google vertaler. Om geen vonkregen te krijgen bij het afnemen en opzetten van de accu in de houder zou je een contactslot moeten monteren of een accu met een aan/uit knop moeten kopen. Sommige Hailongs van bv. PSW Power, Eclipsbikes, Unit pack power hebben power switch maar als ik het goed heb gelezen op de site van em3ev.com is dat niet voldoende om geen vonken te krijgen. Of lees ik het verkeerd en is een Hailong, met power switch wel een goed product? Ik twijfel tussen deze of deze acuu, beide 17Ah en voor mij meer dan voldoende. Wat de accu bij Ali kost is duidelijk te zien, voor een juiste prijs van de accu bij em3ev.com/ moet ik nog informeren. Dat zal beduidend meer zijn dan die van Ali ondanks dat die van em3ev kwalitatief wel een stuk beter of moet ik zeggen, veiliger zal zijn. Heeft iemand toevallig onlangs een soort gelijke accu bij em3ev besteld? Zo ja, wat waren de totalen kosten dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:41
tuppes schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 00:28:
.......... Dat zal beduidend meer zijn dan die van Ali ondanks dat die van em3ev kwalitatief wel een stuk beter of moet ik zeggen, veiliger zal zijn. ......
Met hun verhaal hebben ze bereikt wat ze willen, nl jouw op z'n minst tot twijfelen brengen en wijzen op gevaren van andere leveranciers, waardoor je misschien bereid bent om meer te betalen voor hun accu's.
Plaats een dergelijk verhaal altijd in een commerciële context waarbij enige drame niet wordt geschuwd.

Alleen als een onafhankelijke review of test geschreven is kan het zijn dat em3v gelijk heeft met zijn verhaal.
Natuurlijk zal er "gestapelde accurommel" voor een zachte prijs verkocht worden op Ali en Ebay etc.
Maar als een leverancier van accu's iets dergelijks schrijft ga ik er vanuit dat zijn allerbeste product vergeleken wordt met het allerslechtste product van een willekeurige concurrent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
elinx schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 07:45:
[...]
Met hun verhaal hebben ze bereikt wat ze willen, nl jouw op z'n minst tot twijfelen brengen en wijzen op gevaren van andere leveranciers, waardoor je misschien bereid bent om meer te betalen voor hun accu's.
Plaats een dergelijk verhaal altijd in een commerciële context waarbij enige drame niet wordt geschuwd.

Alleen als een onafhankelijke review of test geschreven is kan het zijn dat em3v gelijk heeft met zijn verhaal.
Natuurlijk zal er "gestapelde accurommel" voor een zachte prijs verkocht worden op Ali en Ebay etc.
Maar als een leverancier van accu's iets dergelijks schrijft ga ik er vanuit dat zijn allerbeste product vergeleken wordt met het allerslechtste product van een willekeurige concurrent.
Em3ev heeft het ontwerp van hailong her-ontworpen. Zo heeft hailong plaats voor een bms buiten het compartiment voor cellen, dit hebben ze bij em3ev aangepast, met bijkomend voordeel dat er meer ruimte over is om de accu sterker op de accu slede te monteren.
Verder zijn (uit mijn hoofd) zitten tussen de cellen een fuse, voor meer veiligheid.

Met de accu op Ali is niets mis, het zijn gewoon niet de zelfde accu's. Alles is anders.
@tuppes

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fjorden
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
wwwmarcel schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 08:58:
Bij Yamaha kan je de knop op de accu 30 seconden ingedrukt houden. Je ziet na de 30 seconden de werkelijke waarde van de capaciteit (4 lampjes = 75-100%, 1 lampje = 0 - 24%, etc.) en hoe vaak de accu is opgeladen. (Handig bij aanschaf van een tweedehands accu).
How to check the absolute battery capacity
Check the *1 absolute battery capacity as follows:
1. Hold down the battery capacity indicator
button “ ” 1 for 30 seconds.
2. The *1 absolute battery capacity is indicated
by the four battery capacity indicator lamps
2 on the battery pack.
TIP
While holding down the battery capacity indicator
button “ ” for 30 seconds, the lamps will
display the currently applicable conditions
(residual battery capacity, *2 error diagnosis,
Total number of battery charging cycles), for
five seconds for each condition.
*1 Absolute battery capacity:
Absolute battery capacity is not the relative
specified electric power capacity that the
battery pack has at any given point, but the
actual electric capacity that the battery pack
itself can store. The capacity at the time of
shipment is considered 100%.
*2 The error diagnosis are displayed only during
a malfunction, and is not displayed in
normal state.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tahref

Tahref

God bless you

tuppes schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 00:28:
Sommige Hailongs van bv. PSW Power, Eclipsbikes, Unit pack power hebben power switch maar als ik het goed heb gelezen op de site van em3ev.com is dat niet voldoende om geen vonken te krijgen. Of lees ik het verkeerd en is een Hailong, met power switch wel een goed product? Ik twijfel tussen deze of deze acuu, beide 17Ah en voor mij meer dan voldoende. Wat de accu bij Ali kost is duidelijk te zien, voor een juiste prijs van de accu bij em3ev.com/ moet ik nog informeren. Dat zal beduidend meer zijn dan die van Ali ondanks dat die van em3ev kwalitatief wel een stuk beter of moet ik zeggen, veiliger zal zijn. Heeft iemand toevallig onlangs een soort gelijke accu bij em3ev besteld? Zo ja, wat waren de totalen kosten dan?
Ik heb nu deze: https://nl.aliexpress.com...8148356.46.673e654ce3NycZ

2,5 maand in gebruik. Schat van 100% - 0% dat ik persoonlijk een afstand van 70km zou kunnen halen op maximaal ondersteuning (25km/h). Voor de rest weinig te klagen over de accu. Doet het zoals het moet.
ongeveer 340 euro voor betaald toentertijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxf1
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:04
Ik heb sinds kort een Cumberland Urban https://www.halfords.nl/c...n-53cm-468-watt-html.html van het werk gekregen, fiets bevalt erg goed.

Deze fiets heeft een voorwielmotor van Bafang ( FM G311 250 watt ) en een g3m202511 controller. Via het display heb ik deze kunnen afstellen op 31km/u.

Er zijn alleen 2 dingen die me opvallen, ik weet alleen niet of dit aan te passen is of niet:

- hoe leger de accu, hoe langzamer deze gaat. Zodra 1 blokje verdwenen is loopt de snelheid al terug van 31 tot 29km/u. Bij 2 blokjes ( nog 3 resterend ondersteuning tot 27 km/u. Hierna blijft deze tot 1 blokje de 27 km/u ondersteunen.

- De motor bouwt qua ondersteuning erg sterk af. Van ongeveer 5 tot 20 km/u gebruikt de motor ruim 500 watt, deze bouwt hierna snel af en gebruikt vanaf 28 km nog maar 80 watt.

Ik snap dat de motor natuurlijk "maar" 250 watt levert ( behalve de pieken ) dus dat deze zijn grenzen heeft, maar ben toch benieuwd of dit aan te passen is.
In het display heb ik gewoon de 8 sub menu's die alle Bafang fietsen hebben, alles is zonder password aan te passen. Heeft iemand een idee hoe dit aan te passen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrasher

Chrasher

Tevree met z'n PS5

Is er hier nog iemand met een Batavus Razer (model 2017/2018 met de 4 standen voor ondersteuning)?
Ik heb er nu zo'n 750km mee gereden sinds ik hem heb en het valt mij op dat de gemiddelde actieradius van mijn accu op zo'n 165+ km staat. Zijn nogal absurde waardes in vergelijking met mijn oude Razer. 8)7

Nu heb ik er natuurlijk een andere naaf in laten bouwen (Alfine11), maar dan nog vind ik het verschil groot. Met mijn oude fiets haalde ik ook wel regelmatig de 100 km met pieken tot 140, maar dat alleen op ritbasis onder ideale omstandigheden. Die 165+: km is het gemiddelde over de totale 750 km (woon-werk en toertochten). Ik heb er nog geen chip ingezet, dus ik vergelijk het met de standaard 25km/u afstelling.

Rij met de nieuwe naaf wel op een persoonlijk prettige cadans rond die 26 km/u. :) Precies de waarde waarin de ondersteuning al aan het afbouwen is. Heb ook het gevoel dat doorhalen boven deze snelheid erg gemakkelijk is als ik geen wind tegen heb. Maar zou dat het grote verschil maken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/KnlsuHC8gO1tOBnVEzD5czoB/full.jpg

p.s. Accu is volgens de sticker en specificaties nog steeds 400 Wh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

@Chrasher sinds afgelopen donderdag ook een trotse eigenaar van een Batavus Razer 2018, wel in de mooiere kleur matzwart :+ . Ik zal eens letten op de actieradius, de mijne gaf vanmiddag nog 60 km met 39% aan. Wat 154 km per volledige acculading zou zijn (omgerekend) en ik heb eigenlijk alleen maar op high gefietst, hij is nog volledig standaard. Ik ben wel erg benieuwd hoe jij je fiets wilt gaan chippen.

Ik zal binnenkort een wat grotere post maken over mij uiteindelijke aankoop O-) ben nu nog wat druk (met fietsen o.a.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrasher

Chrasher

Tevree met z'n PS5

True schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 19:06:
@Chrasher de mijne gaf vanmiddag nog 60 km met 39% aan. Wat 154 km per volledige acculading zou zijn (omgerekend). Ik ben wel erg benieuwd hoe jij je fiets wilt gaan chippen.
Die 60km bij 39% is de waarde die het display weergeeft als je hem op de ECO+ stand hebt staan. Switch maar eens van stand en zie die waarde snel omlaag gaan. Op high zal hij daarmee rond de 23km staan.
Verder gebruik ik eigenlijk nooit de HIGH stand. Bij wind tegen is NORM in 90% voldoende voor mijn rijstijl, of er moet storm staan. :+

Heb van mijn oude Razer nog de Bikespeed RS liggen die er straks opgaat. Dat laat ik doen bij de 1000km beurt..Met dit setje behoudt je de correcte snelheid op het display en hij kan AAN en UIT worden gezet met een toetsencombinatie op het stuurpaneel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rob Z
Ik lees even mee.

Ik lees op een Duits forum dat men zelfs led drivers als lader inzet die tot 41,5~42V gaan :?
Kost de helft dan... wel zelf ff uitzetten zodra de stroom ver genoeg daalt

[ Voor 7% gewijzigd door Rob Z op 16-10-2018 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het plaatsen van een oproep voor een enquête in een topic is niet de bedoeling. Wil je een enquête plaatsen, lees dan eerst dit: Een enquête, onderzoek of schoolopdracht? Lees eerst dit!

[ Voor 82% gewijzigd door deepbass909 op 16-10-2018 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwwmarcel
Iemand ervaring met een helm en vizier?

voornamelijk voor de windruis...ik heb een prima giro helm...maar nu zag ik de abushyban helm...en ik dacht, volgens mij is dat wel comfortabeler...beetje zonde alleen van mijn huidige helm

https://www.bol.com/nl/p/...BEgJ6x_D_BwE&gclsrc=aw.ds

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M--B
Verwijderd schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 10:35:
~[mbr]Het plaatsen van een oproep voor een enquête in een topic is niet de bedoeling. Wil je een enquête plaatsen, lees dan eerst dit: Een enquête, onderzoek of schoolopdracht? Lees eerst dit!~[/]
Maak anders even een poll/formulier met vragen aan en plak de link hier. Dan vullen mensen dat sneller in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thinlanet
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12-10 22:57
Na lang wachten eindelijk mijn Lingbei binnen. Gezien de servicedesk van OK feet geen exacte maat van het chainwheel kon opgeven, heb ik niet eerder een adapter voor een 38T chainwheel kunnen aanschaffen. Binnen diameter waar de hub/bus in valt is 64mm; montage gaat via 5 bolt met BCD van 74mm. Idealiter heb ik dus een adapter van 74mm BCD naar 110mm of 130mm nodig voor een chainwheel van 38T met 130 of 110 BCD montage. Ik kan tot nu toe weinig vinden en die aan de criteria voldoet. De meegeleverder 42T chainwheel is net iets te groot voor de ruimte waar hij in moet passen. De Chainwheel-guard zit op 130 BCD met 5 moeren vast, dus in het ergste geval kan ik deze nog omvormen tot hub/adapter. Zien jullie nog andere opties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:18
madmaxf1 schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 21:14:
Ik heb sinds kort een Cumberland Urban https://www.halfords.nl/c...n-53cm-468-watt-html.html van het werk gekregen, fiets bevalt erg goed.

Deze fiets heeft een voorwielmotor van Bafang ( FM G311 250 watt ) en een g3m202511 controller. Via het display heb ik deze kunnen afstellen op 31km/u.

Er zijn alleen 2 dingen die me opvallen, ik weet alleen niet of dit aan te passen is of niet:

- hoe leger de accu, hoe langzamer deze gaat. Zodra 1 blokje verdwenen is loopt de snelheid al terug van 31 tot 29km/u. Bij 2 blokjes ( nog 3 resterend ondersteuning tot 27 km/u. Hierna blijft deze tot 1 blokje de 27 km/u ondersteunen.
Is redelijk standaard, bij (vrijwel) alle fietsen. De spanning van een li-ion cel loopt tijdens het ontladen terug en de driver kan maar x vermogen leveren.
Soms is de accu configuratie aan te passen zodat dit minder snel gebeurt. Lees; grotere accu erop.
Wees voorbereid; met kouder weer of na slijtage van de accu zal dit effect sterker worden.
Ik lees even mee.

Ik heb voor mijn reserve Bosch accu lader 149 euro betaald. Iedere euro waard. Er bestaan zoveel slechte laders, dan maar iets meer uitgeven voor een betere lader. Let erop dat je echt niet zomaar een willekeurige lader kan gebruiken. Accu laders doen met een vast voltage en stroom laden, als dat teveel schommelt sluit je de lader kort of sloop je je accu.
wwwmarcel schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 14:25:
Iemand ervaring met een helm en vizier?

voornamelijk voor de windruis...ik heb een prima giro helm...maar nu zag ik de abushyban helm...en ik dacht, volgens mij is dat wel comfortabeler...beetje zonde alleen van mijn huidige helm

https://www.bol.com/nl/p/...BEgJ6x_D_BwE&gclsrc=aw.ds
Windruis? Cat-ears! Ziet er niet uit maar werk perfect!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Ik heb ook een tweede Bosch lader op mijn werk. Hier zou ik inderdaad niet op besparen.
Het zou me ook niks verbazen als ze uit de elektronica van de accu kunnen uitlezen waarmee deze geladen is bij schade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M--B
Iemand tips om je werkgever te laten betalen voor de woon-werk verkeer fiets? Ik wil een voorstel neerleggen om een fiets te laten aanschaffen, met de voorwaarde dat ik regelmatig de fiets pak naar mijn werk.

De afstand is wel 75km (retour) dus kom ik wel op een hogere klasse fiets uit.
Ik krijg wel kilometer vergoeding voor m'n auto, maar hoop dat er een regeling mogelijk is voor 0% lenen en maandelijks afbetalen en via vergoeding of inhouding salaris mogelijk.
Pagina: 1 ... 78 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.