Zoek een duimgas kabel, maar kan op Alie niet direct de juiste connector vinden: gaat om een driepunts-connector, lijkt meer zo'n connector zoals op een UTP -kabel. Dus niet de ronde variant.
Mijn Eggbikes v2 display is binnen.
Eerste impressies zijn toch wel prima, wat fijn dat ie zo klein is.
En in principe staat alles wat je wil weten erop .
Eerste nadeel is wel dat je voor de koppeling moet activeren via email. Waarom moet dat weer handmatig......
Eerste nadeel is wel dat je voor de koppeling moet activeren via email. Waarom moet dat weer handmatig......
Hallo medefietsers.ik wil zelf een accu samenstellen.op Marktplaats staan accu pakketjes van 36 volt 4.4 ampere.ieder paket heeft een eigen BMS er zitten 20 cellen in van Samsung type 186550.als ik er 4 parallel zet is dat 17 ampere.
Dit paket moet worden aangesloten aan een 250 watt motor.4 van deze paketjes kosten 150 €
Is dit een goed plan of zie ik wat over het hoofd ?
Dit paket moet worden aangesloten aan een 250 watt motor.4 van deze paketjes kosten 150 €
Wellicht het feit dat je in China betere accu's kunt krijgen voor de helft van het geld? En dat je niet zelf hoeft te klussen, maar dat kan ook een nadeel zijn.Camperdak schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 14:57:
Hallo medefietsers.ik wil zelf een accu samenstellen.op Marktplaats staan accu pakketjes van 36 volt 4.4 ampere.ieder paket heeft een eigen BMS er zitten 20 cellen in van Samsung type 186550.als ik er 4 parallel zet is dat 17 ampere.
Zijn de Samsun batterijen zo slecht dan? Het maken van de batterij houder is geen probleem voor mij.het ging mij er om er meer om of het technisch mogelijk is.
20 cellen 36V = 2 parallel, dus dat is 2200mAh per cel. Dan zijn het waarschijnlijk Samsung 22P cellen.Camperdak schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 14:57:
https://www.imrbatteries....mah-10a-flat-top-battery/
Zijn al een ouder type met relatief weinig capaciteit per cel en ook een lage maximale ontlaadstroom.
Voor een 250W nominaal (500W piek) motor zou het allemaal net kunnen denk ik. Heb je wel 4 losse packs die je apart moet opladen waarschijnlijk alsmede risico dat ze elkaar gaan opladen tijdens het ontladen.
Ok bedankt dan wordt goedkoop duurkoop.hoe zijn de accu's bij aliexpres of ander adres. is er iemand met ervaring.er is zoveel info je ziet door de bomen de accu's niet meer.je kunt wel zelf een paket samenstellen in ieder vorm en maat maar dat is net zo duur als een een frame accu denk ik.
Leuk! Kan je binnenkort een uitgebreider stukje schrijven? Vooral wat je kan doen zonder dat je smartphone connected is met de eggrider.Torched schreef op maandag 17 september 2018 @ 18:29:
Mijn Eggbikes v2 display is binnen.
Kan je bijvoorbeeld tussen onroad/offroad switchen zonder je verbonden bent met je telefoon?
Ben ik ook benieuwd naar!Dacuuu schreef op woensdag 19 september 2018 @ 06:53:
[...]
Leuk! Kan je binnenkort een uitgebreider stukje schrijven? Vooral wat je kan doen zonder dat je smartphone connected is met de eggrider.
Kan je bijvoorbeeld tussen onroad/offroad switchen zonder je verbonden bent met je telefoon?
Dat zou mogelijk moeten zijn, zie op: https://bitbucket.org/eggpower/eggriderv2/wiki/Home de uitleg van de knoppen. Ik heb er gisteren een besteld en deze is ook gisteren verzonden, dus ik ben benieuwd wanneer het display binnen is.
Deze tekst doet mij wel twijfelen of het zonder telefoon mogelijk is:
Deze tekst doet mij wel twijfelen of het zonder telefoon mogelijk is:
Bafang switch mode setup
(available with firmware and apps > v2.1.0)
It works only when switching modes from the mobile app.
First configuration
In Display settings page, select "Live data and settings" for Bafang switching mode, press Write then Read to check it save.
Read on both profiles Road/OffRoad for every settings page in order to have as the starting point your motor's configuration.
Modify settings as desired
Write for each mode - the settings will be saved in memory with successful write
Press Road/OffRoad button from the Dashboard page, it will write the relative settings for the profile
[ Voor 60% gewijzigd door doek55 op 19-09-2018 09:20 ]
Verwijderd
KOGA E-Nova elektrische fiets met Bosch middenmotor 2018
De e-bike rijdt prima met ondersteuning motor maakt geen geluid, maar als je de pedalen stil houdt voel je een hapering
Wie heeft hier ervaring mee?
De e-bike rijdt prima met ondersteuning motor maakt geen geluid, maar als je de pedalen stil houdt voel je een hapering
Wie heeft hier ervaring mee?
Je kan wel switchen, maar zoals ik het nu heb ingesteld switch hij alleen zegmaar de maximum snelheid.
Als je die andere setting doet zou hij van complete programmering moeten wisselen. Maar daar loop ik idd nog een beetje mee te klooien
Als je die andere setting doet zou hij van complete programmering moeten wisselen. Maar daar loop ik idd nog een beetje mee te klooien
Accu binnen gekregen en een proefritje gemaakt.
https://ibb.co/eSdLKz
https://ibb.co/fA2ame
De accuhouder moet nog beter gemonteerd worden en de bekabeling rechtstreeks aan de connector gesoldeerd (minder stekkers = minder kans op storing).
https://ibb.co/eSdLKz
https://ibb.co/fA2ame
De accuhouder moet nog beter gemonteerd worden en de bekabeling rechtstreeks aan de connector gesoldeerd (minder stekkers = minder kans op storing).
Setje bij Ali gezien. BBS01 met ailong batt 36 volt 17 ampp.
Weet iemand of dit een goede batt is.
Zit er bij alle setjes de standaard kabels bij en sensor voor snelheid.
Weet iemand of dit een goede batt is.
Zit er bij alle setjes de standaard kabels bij en sensor voor snelheid.
Ik heb inmiddels al weer een tijdje een ebike (Batavus trento) met inmiddels rond de 25000 op de teller. Eergister hoorde ik achter gekraak en na verloop van tijd wilde de fiets niet meer schakelen of trappen. Conclusie van de fietsenmaker; de achternaaf is defect. Voor het monteren van een nieuwe vraagt hij €275,- Ik ben nogal geschrokken van deze prijs.
Het gaat om een nexus 7 achternaaf. Het enige wat ik kan vinden de versie met terugtraprem of rollerbrake zo rond de €135. Mijn fiets heeft velgremmen.
Is de €275 een redelijke prijs en welke naaf heb ik eigenlijk nodig?
Het gaat om een nexus 7 achternaaf. Het enige wat ik kan vinden de versie met terugtraprem of rollerbrake zo rond de €135. Mijn fiets heeft velgremmen.
Als die prijs inclusief werktijd is om hem te vervangen, dan vind ik dat zeer redelijk. De helft van de prijs zit hem in de arbeidstijd voor het lossen en opnieuw vlechten van de spaken. Dat is een behoorlijke klus en ik ga ervan uit dat daar een aantal uur voor gerekend wordt.
PSN-id: Chrasher
Ook een optie:
https://www.fietsonline.c...cHLzIjksjmxhoCw7IQAvD_BwE
En vervang dan meteen de ketting (en de achterband). Dan ben je voor ruim onder de 200 euro klaar.
Is met een beetje handigheid heel goed zelf te doen.
https://www.fietsonline.c...cHLzIjksjmxhoCw7IQAvD_BwE
En vervang dan meteen de ketting (en de achterband). Dan ben je voor ruim onder de 200 euro klaar.
Is met een beetje handigheid heel goed zelf te doen.
E-Bike met middenmotor bij de LIDL is weer te koop:
https://www.lidl-shop.nl/...hete-E-bike-28/p100236406
Heeft een Bafang middenmotor welke is aan te passen (maximum snelheid).
Voor 1000 euro en 3 jaar garantie aan huis is dit best een hele goede deal.
Nadelen:
- framehoogte
- velgremmen
https://www.lidl-shop.nl/...hete-E-bike-28/p100236406
Heeft een Bafang middenmotor welke is aan te passen (maximum snelheid).
Voor 1000 euro en 3 jaar garantie aan huis is dit best een hele goede deal.
Nadelen:
- framehoogte
- velgremmen
Ik ben van plan een tweedehands bakfiets aan te schaffen voor mn vriendin en dat om te bouwen naar een elektrische fiets. Wil toch aan de regels voldoen en hoeft niet per se hard. 4-5x per week 10 km heen en terug. Een Bafang heeft zich bewezen hier. 250W lijkt me voldoende, ook al zie je sneller 500-1000W. Qua batterij weet ik nog niet wat goed is en aan te raden.
Iemand ervaringen, tips? Waar op te letten bij aanschaf bakfiets, batterij. Komt de middenmotor niet te laag bij de grond?
Iemand ervaringen, tips? Waar op te letten bij aanschaf bakfiets, batterij. Komt de middenmotor niet te laag bij de grond?
Mooie tellerstand. Ik neem aan dat alleen het binnenwerk vervangen hoeft te worden. Het zou ook slechts een defecte lager kunnen zijn.rened80 schreef op woensdag 19 september 2018 @ 19:39:
Ik heb inmiddels al weer een tijdje een ebike (Batavus trento) met inmiddels rond de 25000 op de teller. Eergister hoorde ik achter gekraak en na verloop van tijd wilde de fiets niet meer schakelen of trappen. Conclusie van de fietsenmaker; de achternaaf is defect. Voor het monteren van een nieuwe vraagt hij €275,- Ik ben nogal geschrokken van deze prijs.
De naaf voor rollerbrakes kun je ook met velgremmen gebruiken. Dan laat je de zwarte kunstof kap erop zitten en schroef je het nieuwe binnenwerk in je oude buitenwerk dat aan de spaken vast zit. Daar ben je wel even mee bezig en de conuslager dien je op de juiste spanning te zetten.
In duitsland hebben ze voor €55 een nieuwe naaf.
https://www.cnc-bike.de/product_info.php?products_id=16729
Toch nog een (misschien domme) vraag: kan ik de 48 volt lader gebruiken om de 36 accu even iets op te laden? Voor een uur of 2 ofzo ipv 6 uur.zonnefreak schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 17:50:
[...]
Echt nooit door elkaar gebruiken. De giant 36 volt accu word tot ongeveer 42 volt maximaal opgeladen en voller kan niet. De celspanning per accucel is dan op zijn maximale waarde. Als je nu per abuis de 54 volt adaptor hier aan zou sluiten dan ga je veel te ver over de celspanning heen. Dit geeft enorme hitte ontwikkeling en op een gegeven moment ontploft de accu. Binnen de korste keren heb je dan brand.
Als dit nou toch ooit eens mocht gebeuren dan alleen maar blussen met zand en nooit met water.
Kijk maar eens op youtube wat er gebeurd met die cellen bij overbelasting.
Ik weet niet of jou fietsenleverancier weet dat jij ook nog een andere fiets hebt met een andere spanning, maar anders hadden ze wel een hele duidelijke waarschuwing mogen geven hiervoor.
Als de bakfiets zwaar is kan het verstandiger zijn om er toch een 500w unit onder te zetten.twkr18526 schreef op woensdag 19 september 2018 @ 22:00:
Ik ben van plan een tweedehands bakfiets aan te schaffen voor mn vriendin en dat om te bouwen naar een elektrische fiets. Wil toch aan de regels voldoen en hoeft niet per se hard. 4-5x per week 10 km heen en terug. Een Bafang heeft zich bewezen hier. 250W lijkt me voldoende, ook al zie je sneller 500-1000W. Qua batterij weet ik nog niet wat goed is en aan te raden.
Anders kom je met die 250w te kort om met verkeer mee te komen. En dan kan je vervolgens middels de versnelling en programmering wel weer legaal maken zegmaar.
https://www.rtlnieuws.nl/...luk-met-trein-en-bakfiets
Verschrikkelijk.
Op twitter zie ik wat berichten langs komen over het 'op hol slaan' van de motor.. Ik verwacht eerder dat de bestuurder niet vaak op een ebike fietst en de traphulp vergeet. Die wil bij het minste of geringste al gaan meehelpen en dus naar voren. Als je dan niet de rem in hebt...
Verschrikkelijk.
Op twitter zie ik wat berichten langs komen over het 'op hol slaan' van de motor.. Ik verwacht eerder dat de bestuurder niet vaak op een ebike fietst en de traphulp vergeet. Die wil bij het minste of geringste al gaan meehelpen en dus naar voren. Als je dan niet de rem in hebt...
[ Voor 2% gewijzigd door Dzine op 20-09-2018 10:43 . Reden: typo ]
Zelfs als niemand me gelooft, ben ik de koning in mijn hoofd....
Ik hoorde net dat de bestuursters keihard gilde dat ze niet meer kon remmen voor de knal dus ben bang dat het toch echt een technisch defect was.Dzine schreef op donderdag 20 september 2018 @ 10:42:
Verschrikkelijk.
Ik *denk* dat de lader tot 48V *kan* opladen.mrpink83 schreef op donderdag 20 september 2018 @ 10:03:
[...]
Toch nog een (misschien domme) vraag: kan ik de 48 volt lader gebruiken om de 36 accu even iets op te laden? Voor een uur of 2 ofzo ipv 6 uur.
Als de accu leeg is dan zul je de klemspanning (voltmeter aansluiten) langzaam zien oplopen vanaf ergens onder de 40V verwacht ik.
Andere vraag:
Weet iemand het verloop van het geleverde vermogen ten opzichte van de gereden snelheid?
Stel ik fiets op de minimale stand van 30% ondersteuning (meestal hier).
Wordt er dan bij bijvoorbeeld 12km/h maar 10% vermogen geleverd, en bij 25km/h de 'volle' 30%?
[ Voor 26% gewijzigd door Rob Z op 20-09-2018 14:24 ]
Het zou gaan om een 'stint' https://stintum.com/projecten/bso/Dzine schreef op donderdag 20 september 2018 @ 10:42:
Verschrikkelijk.
Het is een elektrisch voertuig, maar ik vind zo'n stint niks te maken hebben met een elektrische bakfiets, en dan bedoel ik de middenmotor / wiel motor zoals die in elektrische fietsen gebruikelijk is. Zo'n stint is meer het idee sagway, maar dan zonder je gewicht te verplaatsen.
Het is inderdaad een Stint en heeft niks met een fiets te maken:

Gewoon een half autonoom rijdend gevaarte waarbij je dus als het fout gaat geen controle meer hebt. Heb een brok in mijn keel hiervan. Heb zelf ook kids en dan komen dit soort berichten keihard binnen.

Gewoon een half autonoom rijdend gevaarte waarbij je dus als het fout gaat geen controle meer hebt. Heb een brok in mijn keel hiervan. Heb zelf ook kids en dan komen dit soort berichten keihard binnen.
Wat is te zwaar eigenlijk? +30kg fiets? En zit er geen inprint op de Bafang van bijv 500Watt waar er evt op gecontroleerd wordt? Misschien ook tips met de batterij?Torched schreef op donderdag 20 september 2018 @ 10:05:
[...]
Als de bakfiets zwaar is kan het verstandiger zijn om er toch een 500w unit onder te zetten.
Anders kom je met die 250w te kort om met verkeer mee te komen. En dan kan je vervolgens middels de versnelling en programmering wel weer legaal maken zegmaar.
En was het stuur ook geblokkeerd vraag ik me dan af. Je kan anders gewoon de berm of wat dan ook "rammen". Die trein was wel een van de slechtste opties.Ik hoorde net dat de bestuursters keihard gilde dat ze niet meer kon remmen voor de knal dus ben bang dat het toch echt een technisch defect was.
Denk het niet, maar paniek verstijft he.oNo schreef op donderdag 20 september 2018 @ 15:42:
[...]
En was het stuur ook geblokkeerd vraag ik me dan af. Je kan anders gewoon de berm of wat dan ook "rammen". Die trein was wel een van de slechtste opties.
Ik ben niet zo'n voorzichtig-figuur, en het is makkelijk achteraf praten,Vlassie1980 schreef op donderdag 20 september 2018 @ 13:45:
[Afbeelding]
...maar zo'n grote bak kinderen, ik heb het nooit veilig gevonden.
Het is meer "lekker goedkoop" dan veilig.
Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
Zolang je geen mechanisch rem hebt, vereist een dergelijk apparaat gewoon een kill-switch dan wel "dodemans knop" zoals bij boten verplicht is.BertV schreef op donderdag 20 september 2018 @ 16:59:
[...]
Ik ben niet zo'n voorzichtig-figuur, en het is makkelijk achteraf praten,
...maar zo'n grote bak kinderen, ik heb het nooit veilig gevonden.
Het is meer "lekker goedkoop" dan veilig.
Ik ben voor de Lingbei L88 350watt gegaan. Firmware schijnt nu aangepast te zijn (meer koppel, vraag naar een betere sync met de koppelsensor staat nog uit), aldus Harper Wang van OKfeet. Met een beetje meefietsen is 20km/u mans zat met 3 kinderen er in. Enige obstakel is nog het 38T chainwheel wat ik moet zien te krijgen. Het frame van mijn bakfiets laat groter niet toe.twkr18526 schreef op donderdag 20 september 2018 @ 15:37:
[...]
Wat is te zwaar eigenlijk? +30kg fiets? En zit er geen inprint op de Bafang van bijv 500Watt waar er evt op gecontroleerd wordt? Misschien ook tips met de batterij?
Hoe bestuur je zo'n ding? Als een logge segway?Vlassie1980 schreef op donderdag 20 september 2018 @ 13:45:
[Afbeelding]
In Belgie rijden die dingen ook steeds meer rond voor scholen. Een ouderwetse fiets zonder versnellingen met terugtraprem is al verboden in Belgie omdat fietsen dubbel uitgevoerde remmen moeten hebben.
[ Voor 14% gewijzigd door Marzman op 20-09-2018 18:53 ]
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Ja het is verschrikkelijk, ik kreeg tranen in mijn ogen van de nieuwberichten.Verwijderd schreef op donderdag 20 september 2018 @ 18:54:
Gewoon sturen en gas geven net als een reguliere bromfiets. Wij hebben een Stint en het is natuurlijk vreselijk wat er gebeurd is je moet er niet aan denken dat zoiets je overkomt, afgrijselijk.
Rem je dan met een handrem?
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Wat voor soort rem is die "normale" rem dan? Schijfrem op de wielen?Verwijderd schreef op donderdag 20 september 2018 @ 19:02:
Je hebt een 'normale' rem met handvat waarin je kan knijpen en hij remt automatisch op de motor als je geen gas geeft, of als de sleutel eruit is tijdens het rijden.
Goed dat je de chainwheel noemt! Ik zal eerst maar een tweedehands bakfiets zoeken en kijken wat ik ervoor nodig heb. De Lingbei kende ik nog niet. Zal het opzoeken. Eerlijk gezegd tot nu toe alleen op Ali gekeken naar Bafang 8fun en welke batterijen ze daar hebben. En nu vorige posts hier aan het terug lezen.Thinlanet schreef op donderdag 20 september 2018 @ 18:18:
[...]
Ik ben voor de Lingbei L88 350watt gegaan. Firmware schijnt nu aangepast te zijn (meer koppel, vraag naar een betere sync met de koppelsensor staat nog uit), aldus Harper Wang van OKfeet. Met een beetje meefietsen is 20km/u mans zat met 3 kinderen er in. Enige obstakel is nog het 38T chainwheel wat ik moet zien te krijgen. Het frame van mijn bakfiets laat groter niet toe.
Zit er een brakesensor en/of noodstop knop op?Verwijderd schreef op donderdag 20 september 2018 @ 18:54:
Gewoon sturen en gas geven net als een reguliere bromfiets. Wij hebben een Stint en het is natuurlijk vreselijk wat er gebeurd is je moet er niet aan denken dat zoiets je overkomt, afgrijselijk.
Stel je geeft volgas, en remt tegelijkertijd. Stopt de motor dan ook?Verwijderd schreef op donderdag 20 september 2018 @ 21:06:
[...]
Geen noodstop maar goed als je geen gas geeft staat ie zo stil, hij blijft niet zelf rijden zeg maar.
Rem is een schijfrem geloof ik daarmee kun je net nog wat harder remmen, zelf gebruik ik die bijna nooit omdat hij al redelijk snel uit zichzelf stopt, is voor de inzittende niet fijn als je zo abrupt moet stoppen maar die rem doet het wel goed.
Ik weet van een betrouwbare bron, dat de eerste stints gebruik maakte van motor controllers, welke niet zijn beveiligd met detectie van een gaskabel breuk, (potmeter) geen id of die controller hier ook in zat, maar het zal me niets verbazen als dat de oorzaak wasThinlanet schreef op donderdag 20 september 2018 @ 17:32:
[...]
Zolang je geen mechanisch rem hebt, vereist een dergelijk apparaat gewoon een kill-switch dan wel "dodemans knop" zoals bij boten verplicht is.
Ben niet slim, maar wel dom
Waar ik wel benieuwd naar ben:Verwijderd schreef op donderdag 20 september 2018 @ 23:22:
[...]
Nooit lang geprobeerd, ik kom in ieder geval niet van de plek als ik de rem induw en gas geef. Nooit lang genoeg geprobeerd om te zien of de motor dan afslaat...
Onze gaat ook maar net 12/13km per uur, nieuwe model gaat max 17 geloof ik.
Als je gas geeft en remt, kom je dan niet van z'n plaats omdat de rem sterk genoeg is dat de stint niet vooruit komt (maar de motor trekt nog) , of stopt de motor met trekken zodra je de rem intrekt?
Op mijn bafang bbs motor zitten 2 rem sensors, zodra ik 1 van de 2 remmen intrek, valt de motor direct stil. Als de stint zo'n functie niet had of heeft, is dat echt gevaarlijk, elektromotoren trekken zo hard.
Dus als je met de hand remt, dan blijft de elektromotor gewoon doorbeuken? Dat vind ik zelf echt gevaarlijk.Verwijderd schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 09:40:
[...]
Het model dat wij hebben werkt zoals een normale snorfiets, de knijprem remt dus naar gelang van hoe hard je erin knijpt. Als je hard genoeg knijpt (moet je wel fors knijpen) dan kom je met ons model niet van zijn plek, ook al hou je het 'gas' in. Persoonlijk denk ik niet dat veel Stint gebruikers de rem überhaupt gebruiken, bij ons liep hij een keer aan omdat hij eigenlijk amper wordt gebruikt toen hebben ze er flink mee geremd om de schijven weer vrij te maken.
Het is allemaal speculatie, maar het zou me niet verbazen als ook deze medewerkster de handrem bijna niet heeft gebruikt, je hand zit er dan standaard ook niet bij, en als je niet gewend bent om de handrem te gebruiken op volle kracht, en je knijpt niet hard genoeg zou het denk ik wel kunnen lijken alsof de rem het niet doet, vooral als het gas blijft open staan.
Zover ik kon zien was het model dat in Oss is gebruikt ook het nieuwste model (hebben wij ook wel mee gereden). In mijn herinnering rijd die verder hetzelfde als ons model.
Nee, in principe niet, maar het kan wel gewoon. Echter bij een elektromotor heb je nog wel wat meer koppel dan een benzinemotor, dus je wil héél graag een remschakelaar (die de motor afzet als je remt dus).
Bij een scooter heb je geen remschakelaars oid, vroeger heb ik een keer een vastzittende gaskabel gehad op de scooter, heb toen direct het contactsleuteltje omgedraaid.Verwijderd schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 09:52:
[...]
Ik heb er nooit zo bij stilgestaan, bij scooters/bromfietsen is me ook altijd bijgebleven dat je in principe niet gaat remmen en gasgeven tegelijk.
Op elk vervoersmiddel met een koppeling, kan je de koppeling snel indrukken als je gas blijft hangen.
Ik fiets vaak met mijn zoontje voor/achterop de fiets, en dan zijn remschakelaars op de handremmen echt een uitkomst.
Die dingen hebben ook een neutraal stand. En dan doen ze niets meer.
Ik blijf erbij dat het blijkbaar paniek is geweest en dan verstijving.
Mijn fiets heeft dan geen remonderbreking. Maar ik heb 3 manieren waarop je de motor gelijk stil kan zetten. En ja mijn remmen zijn sterk genoeg om het achterwiel stil te leggen, (de ketting rolt dan gelijk van de derailleur af omdat de derailleur een beetje slap en oud is) Maar onder paniek kom je daar gewoon niet bij.
De eerste keer dat het je overkomt en het misgaat krijg je de tijd niet om in te grijpen. Daarvoor heb je wat training nodig waar je doelbewust in zo'n situatie gebracht wordt.
Mijn fiets heeft dan geen remonderbreking. Maar ik heb 3 manieren waarop je de motor gelijk stil kan zetten. En ja mijn remmen zijn sterk genoeg om het achterwiel stil te leggen, (de ketting rolt dan gelijk van de derailleur af omdat de derailleur een beetje slap en oud is) Maar onder paniek kom je daar gewoon niet bij.
De eerste keer dat het je overkomt en het misgaat krijg je de tijd niet om in te grijpen. Daarvoor heb je wat training nodig waar je doelbewust in zo'n situatie gebracht wordt.
Maar de spoorboom is wel gebroken, zou dat lukken als je in z'n vrij komt aangereden?Torched schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 12:14:
Al geloof ik wel dat slagbomen gemaakt zijn om af te breken, maar dan nog..
Zo'n Stint hoort een dodemansplaat te hebben, stapt de bestuurder eraf dan stopt het apparaat. Dat dit kon gebeuren is een ontwerpfout. Buiten dat is het vervoeren van 10 kinderen in een gemotoriseerde plastic badkuip een bijzonder slecht idee.
Maar als je 10 kinderen in je bak hebt is het ook niet echt een natuurlijke reactie om af te stappen lijkt me...wpeterw schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 12:46:
Zo'n Stint hoort een dodemansplaat te hebben, stapt de bestuurder eraf dan stopt het apparaat. Dat dit kon gebeuren is een ontwerpfout. Buiten dat is het vervoeren van 10 kinderen in een gemotoriseerde plastic badkuip een bijzonder slecht idee.
Dit hoeft ook niet bewust te zijn. Je gas kan blijven hangen bijvoorbeeld.Verwijderd schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 09:52:
[...]
Ik heb er nooit zo bij stilgestaan, bij scooters/bromfietsen is me ook altijd bijgebleven dat je in principe niet gaat remmen en gasgeven tegelijk.
Sinds 3wk eigenaar van een Razer. Pracht fiets. Heerlijk. Wel een piepende achterrem. Wel irritant wanneer je hard moet remmen.
Wat ik ook merk is een tikkend geluid uit de motor, in een ritme en er niet is wanneer ik niet trap. Herkend iemand dat?
Verder valt het me op dat de motor niet vrij is wanneer ik gewoon fiets en de motor uit heb staan. Zwoegen
. Is dat normaal?
Wat ik ook merk is een tikkend geluid uit de motor, in een ritme en er niet is wanneer ik niet trap. Herkend iemand dat?
Verder valt het me op dat de motor niet vrij is wanneer ik gewoon fiets en de motor uit heb staan. Zwoegen
Ik zit een beetje in dubio. Ik ga een e-bike kopen. Ik hou niet echt van fietsen tenzij het allemaal meezit.
Een beetje wind, een tunneltje omhoog met een bruggetje erachter; Het zijn dingen waardoor ik al snel denk "laat die fiets maar staan en ik pak de auto wel naar de stad"
Toch kan ik wel genieten van fietsen en vind het ook wel leuk om met mijn kinderen met mijn mountainbike een beetje door het bos te raggen. Hier komt de crux:
Ik wil de auto vaker laten staan en kan prima naar het werk op de fiets (<5km)
Toch wil ik met de fiets ook een beetje kunnen 'klooien' dus ik wil niet zo'n 'ouwelullenfiets' met een accu op de bagagedrager (waarschijnlijk geheel onterechte intrepretatie van mijn kant, maar ik wil het gewoon niet).
Ik ben een beetje aan het kijken en de Giant Dirt-e reeks spreekt mij wel aan. Ik wil niet veel meer dan 2k uitgeven aan een fiets, maar als ik dan met mijn kinderen (4 stuks) naar de stad ga heb ik aan die fiets niet zo heel veel. Er zit geen bagagedrager op, geen kinderzitje niets van dat alles.
Met boodschappen terugkomen wordt ook al lastig met tasjes aan het stuur e.d.
Dus ik zit al te kijken naar losse bagagedragers, fietskarretjes en dat soort grappen.
Zit ik nou helemaal te finetunen in de verkeerde hoek voor ik zo'n ding bestel?
Het lijkt me handig dat ik een beetje een 'stoere' fiets heb waar ik op wil rijden. Dat ik zin heb om dat ding te pakken. Het moet mij dus wel aanspreken.
Tegelijkertijd wil ik ook dat het een praktische fiets is waar ik bagage en kinderen mee kan nemen.
Verder houdt ik niet van te sloom gedoe en ga er dus waarschijnlijk een mod inbouwen die de begrenzer opheft. Ik ben mij bewust van de risico's m.b.t verzekering e.d.
Iemand hier die in hetzelfde schuitje zit of heeft gezeten?
Een beetje wind, een tunneltje omhoog met een bruggetje erachter; Het zijn dingen waardoor ik al snel denk "laat die fiets maar staan en ik pak de auto wel naar de stad"
Toch kan ik wel genieten van fietsen en vind het ook wel leuk om met mijn kinderen met mijn mountainbike een beetje door het bos te raggen. Hier komt de crux:
Toch wil ik met de fiets ook een beetje kunnen 'klooien' dus ik wil niet zo'n 'ouwelullenfiets' met een accu op de bagagedrager (waarschijnlijk geheel onterechte intrepretatie van mijn kant, maar ik wil het gewoon niet).
Ik ben een beetje aan het kijken en de Giant Dirt-e reeks spreekt mij wel aan. Ik wil niet veel meer dan 2k uitgeven aan een fiets, maar als ik dan met mijn kinderen (4 stuks) naar de stad ga heb ik aan die fiets niet zo heel veel. Er zit geen bagagedrager op, geen kinderzitje niets van dat alles.
Dus ik zit al te kijken naar losse bagagedragers, fietskarretjes en dat soort grappen.
Het lijkt me handig dat ik een beetje een 'stoere' fiets heb waar ik op wil rijden. Dat ik zin heb om dat ding te pakken. Het moet mij dus wel aanspreken.
Tegelijkertijd wil ik ook dat het een praktische fiets is waar ik bagage en kinderen mee kan nemen.
Verder houdt ik niet van te sloom gedoe en ga er dus waarschijnlijk een mod inbouwen die de begrenzer opheft. Ik ben mij bewust van de risico's m.b.t verzekering e.d.
Lekker op de bank
Is de mate X niks voor je ?
ZaZ schreef op maandag 24 september 2018 @ 02:46:
Ik zit een beetje in dubio. Ik ga een e-bike kopen. Ik hou niet echt van fietsen tenzij het allemaal meezit.
Misschien kunnen jullie mij helpen.. Ik ben op zoek naar een e-bike voor dames, met framehoogte <50 cm. Het budget is 700 tot 800 euro, dus dan kom ik automatisch bij tweedehands fietsen uit. De fiets zal gebruikt worden voor incidentele ritjes (aantal keren per week) van circa 12-13 km enkele reis. Daarnaast ook voor kortere ritten van enkele kilometers. Na wat zoeken op internet kom ik op een aantal modellen uit:
Giant Twist Go Double
Gazelle Orange Pure
Gazelle Orange Pure Inn
Verder zag ik dat Stella in Nunspeet een vestiging heeft met tweedehands e-bikes.
Wat zijn jullie ervaringen met deze fietsen? Het lijken allemaal fietsen te zijn gebouwd tussen 2011-2013.
Waar ik met name zorgen om heb is de staat van de accu en de degradatie daarvan.
Zou ik met dit soort fietsen een goede koop doen, of is een goedkoop nieuw model beter (dat dan iets duurder zal zijn)?
Giant Twist Go Double
Gazelle Orange Pure
Gazelle Orange Pure Inn
Verder zag ik dat Stella in Nunspeet een vestiging heeft met tweedehands e-bikes.
Wat zijn jullie ervaringen met deze fietsen? Het lijken allemaal fietsen te zijn gebouwd tussen 2011-2013.
Waar ik met name zorgen om heb is de staat van de accu en de degradatie daarvan.
Zou ik met dit soort fietsen een goede koop doen, of is een goedkoop nieuw model beter (dat dan iets duurder zal zijn)?
Discogs | 9900 Wp Oost-West | Honda CBR600F 1996
Ik heb afgelopen weekend het Eggrider display binnen gekregen. Het is een klein monochroom OLED display met de bedieningstoetsen ingebouwd. De bluetooth LE koppeling werkt eenvoudig, echter dien je de eerste keer een code aan de ontwikkelaar te mailen en te wachten tot je een code terug krijgt om de koppeling in de Eggrider app tot stand te brengen.
Er is op dit moment nauwelijks documentatie over de features en het heeft mij een aantal uur gekost om alle mogelijkheden te ontdekken (mede doordat niet alle controller instellingen direct wijzigen, maar een herstart vereisen). De software is nog sterk in ontwikkeling en er komen continu updates beschikbaar, waardoor documentatie bijhouden waarschijnlijk minder aandacht krijgt van de ontwikkelaars.
De basis van het display zijn twee profielen 'Road' en 'Offroad'. Deze twee profielen worden in de app op je telefoon opgeslagen en kunnen via die app worden weggeschreven in de Bafang controller. Op dit moment kun je de maximum snelheid via het display switchen, maar heb je de app nodig om te switchen tussen controller settings. Er is sinds dit weekend een beta beschikbaar welke de profielen, zonder tussenkomst van de app op de telefoon, kan wegschrijven naar de Bafang controller. Hierdoor kun je dus heel makkelijk switchen tussen een legaal en illegaal profiel en met behulp van de 'Stealth' modus kun je dat ook mooi verbergen/vergrendelen.
Er is ook een functie beschikbaar die het gebruik van de motor beperkt wanneer er geen connectie is met de app, het display blijft dan in 'Road' modus staan en/of Level 0, zodat de motor niet of beperkt werkt.
Ten opzichte van mijn huidige P850C display kan ik nu ook het verbruik in Wh/km zien. Erg handig om de meeste efficiënte versnelling te kiezen. Ook de controller temperatuur zou je bij het opstarten kunnen zien, maar dat moet ik nog goed testen. Morgen mijn huidige display op 15.000km zetten en dan vervang ik die definitief door de Eggrider
.
Er is op dit moment nauwelijks documentatie over de features en het heeft mij een aantal uur gekost om alle mogelijkheden te ontdekken (mede doordat niet alle controller instellingen direct wijzigen, maar een herstart vereisen). De software is nog sterk in ontwikkeling en er komen continu updates beschikbaar, waardoor documentatie bijhouden waarschijnlijk minder aandacht krijgt van de ontwikkelaars.
De basis van het display zijn twee profielen 'Road' en 'Offroad'. Deze twee profielen worden in de app op je telefoon opgeslagen en kunnen via die app worden weggeschreven in de Bafang controller. Op dit moment kun je de maximum snelheid via het display switchen, maar heb je de app nodig om te switchen tussen controller settings. Er is sinds dit weekend een beta beschikbaar welke de profielen, zonder tussenkomst van de app op de telefoon, kan wegschrijven naar de Bafang controller. Hierdoor kun je dus heel makkelijk switchen tussen een legaal en illegaal profiel en met behulp van de 'Stealth' modus kun je dat ook mooi verbergen/vergrendelen.
Er is ook een functie beschikbaar die het gebruik van de motor beperkt wanneer er geen connectie is met de app, het display blijft dan in 'Road' modus staan en/of Level 0, zodat de motor niet of beperkt werkt.
Ten opzichte van mijn huidige P850C display kan ik nu ook het verbruik in Wh/km zien. Erg handig om de meeste efficiënte versnelling te kiezen. Ook de controller temperatuur zou je bij het opstarten kunnen zien, maar dat moet ik nog goed testen. Morgen mijn huidige display op 15.000km zetten en dan vervang ik die definitief door de Eggrider
Klopt, al is dat programmeren in de app is niet super geweldig.
Ik weet niet hoe die beta is, maar het normale programmeren via de app werkt niet helemaal lekker.
Mag wel wat kwaliteitscontrole en fixes overheen.
Voor mij persoonlijk zit de grootste verbetering vooral in de grootte van de display en het functioneren wat werkt naar westerse standaarden.
Ik weet niet hoe die beta is, maar het normale programmeren via de app werkt niet helemaal lekker.
Mag wel wat kwaliteitscontrole en fixes overheen.
Voor mij persoonlijk zit de grootste verbetering vooral in de grootte van de display en het functioneren wat werkt naar westerse standaarden.
Vanochtend 33km enkele reis woon-werk gereden met een (zeer fraaie leen-) race fiets.
Ik deed hier 15 minuten langer over dan met mijn (zeer fraaie lease-) speed pedelec.
1uur en 15 minuten totaal.
Meer inspanning, maar het valt me echt mee.
Ik denk dat ik na het derde jaar lease SP, overstap op een racefiets.
+ geen gezever met wetgeving, rijbaan etc
+ geen accu (laden, slijtage, range anxiety)
+ geen verzekering
+ minder slijtage
+ meer conditie opbouwen
- - wind tegen = zeker wel slopend
- gerommeld met lampjes, bagage, monteren spatlappen.
edit: ik lees nu bovenstaande en veel nadelen vervallen gewoon (of gedeeltelijk) met een normale elektrische fiets ipv een SP. Maar een racefiets is toch sneller, zeker als ik straks extra conditie heb opgebouwd.
Ik deed hier 15 minuten langer over dan met mijn (zeer fraaie lease-) speed pedelec.
+ geen verzekering
+ minder slijtage
+ meer conditie opbouwen
edit: ik lees nu bovenstaande en veel nadelen vervallen gewoon (of gedeeltelijk) met een normale elektrische fiets ipv een SP. Maar een racefiets is toch sneller, zeker als ik straks extra conditie heb opgebouwd.
[ Voor 17% gewijzigd door BertV op 24-09-2018 16:01 ]
Niet echt helemaal mijn ding, maar bedankt voor het meedenken.
Lekker op de bank
@ BertV:
Doe ik al een paar jaar zo.
Een (race)fiets en een normale e-bike: een perfecte combi.
Door af en toe de fiets te pakken onderhoud ik mijn conditie. Bij zware omstandigheden pak ik gewoon de e-bike.
Doe ik al een paar jaar zo.
Een (race)fiets en een normale e-bike: een perfecte combi.
Door af en toe de fiets te pakken onderhoud ik mijn conditie. Bij zware omstandigheden pak ik gewoon de e-bike.
Grootste nadeel; douchen en omkleden. Kost toch ook zeker 10 min. en dan kleding klaarleggen, etc.BertV schreef op maandag 24 september 2018 @ 15:57:
Vanochtend 33km enkele reis woon-werk gereden met een (zeer fraaie leen-) race fiets.
+ geen verzekering
+ minder slijtage
+ meer conditie opbouwen
@wwiilleemm Met 66km per dag duurt het met een gewone E-bike lang. 25km/u voelt te veel als een beperking, dat doet een 40km/u GPS al (Bosch SP), als het is opgelegd.
Daarbij een auto(otje), en een E-bike en een racefiets + onderhoud kost mij teveel.
@TukkerTweaker Ik heb schone kleren liggen, en een busje deo. omkleden doe ik ook met de SP. (wielrenkleding)
Ze zijn hier niet op hun mondje gevallen dus ik had het anders wel gehoord.
Ik fiets goed door op die racefiets, maar ik ga ook niet helemaal "berserk", dat kan schelen.
Daarbij een auto(otje), en een E-bike en een racefiets + onderhoud kost mij teveel.
@TukkerTweaker Ik heb schone kleren liggen, en een busje deo. omkleden doe ik ook met de SP. (wielrenkleding)
Ze zijn hier niet op hun mondje gevallen dus ik had het anders wel gehoord.
Ik fiets goed door op die racefiets, maar ik ga ook niet helemaal "berserk", dat kan schelen.
[ Voor 5% gewijzigd door BertV op 25-09-2018 08:54 ]
Inmiddels de Lingbei motor besteld; wanneer deze binnen is ga ik aan de slag met het "adapteren" van het chainwheel naar 38T. Ik ben ook benieuwd wat het verschil gaat zijn tussen 42/44T en de 38T t.a.v de koppeloverbrenging.
Ik ben nu op zoek naar een geschikte accu. Concept van PSW lijkt mij wel fijn (geen invoerrechten/inklaringskosten), maar ik weet niet wat de ervaringen daar van zijn; ze bieden Samsung, LG en wat andere merken van cellen aan. Ik denk dat ik voor een accu onder de bagagedrager ga, de bakfiets heeft deze nu nog niet. Hebben jullie nog tips/ervaringen te delen?
Ik ben nu op zoek naar een geschikte accu. Concept van PSW lijkt mij wel fijn (geen invoerrechten/inklaringskosten), maar ik weet niet wat de ervaringen daar van zijn; ze bieden Samsung, LG en wat andere merken van cellen aan. Ik denk dat ik voor een accu onder de bagagedrager ga, de bakfiets heeft deze nu nog niet. Hebben jullie nog tips/ervaringen te delen?
Krijg weer zo af en toe PM's over de Crivit/Lidl fiets.
Nu bijna een half jaartje in gebruik, niet dagelijks maar incidenteel en nog steeds weinig op aan te merken.
Ik heb de remmen een keertje versteld omdat de blokjes wat aanliepen aan 1 kant. Er zit nog steeds een voordrager met krat op gemonteerd, voorzitje, achterzitje en fietstassen
én een fietskar als we boodschappen doen.
Dat doen we dus niet meer met de auto, wat wel echt een heel fijn idee is
Gewoon weekboodschappen met de boodschappentrein 
Oh ja, ik heb de vering van de voorvork een flink stuk harder gezet, en die van de zadelpen iets zachter zodat ie ook echt iets doet. Even proberen en afstellen dus is mijn devies.
Nog steeds een prima fiets dus, voor onze doeleinden iig.
Nu bijna een half jaartje in gebruik, niet dagelijks maar incidenteel en nog steeds weinig op aan te merken.
Ik heb de remmen een keertje versteld omdat de blokjes wat aanliepen aan 1 kant. Er zit nog steeds een voordrager met krat op gemonteerd, voorzitje, achterzitje en fietstassen
Dat doen we dus niet meer met de auto, wat wel echt een heel fijn idee is

Oh ja, ik heb de vering van de voorvork een flink stuk harder gezet, en die van de zadelpen iets zachter zodat ie ook echt iets doet. Even proberen en afstellen dus is mijn devies.
Nog steeds een prima fiets dus, voor onze doeleinden iig.
Bafang BBS02/HD 15.000km in 21 maanden:
Vandaag heb ik de 15.000km bereikt en dat is een mooi moment voor een update van mijn ervaringen met de Bafang BBSHD ombouw. Mijn vorige samenvatting was bij 8.000km en kort daarna ging mijn BBS02b vreemde kuren vertonen. Waardoor ik besloot deze te vervangen door een BBSHD. Achteraf blijkt de BBS02b controller niet defect te zijn, maar was er een slecht contact in een connector van de fase draden naar de motor, want op dit moment verricht de BBS02b zonder problemen zwaar werk op een MTB.
Uitgaven van 8.000km tot 15.000km:
Upgrades:
BBS02b vervangen door BBSHD met 46T voorblad (8.050km €213 duurder dan BBS02b)
Suntour SP12 NCX + hoes (10.040km €67)
Defecten:
Niets
Onderhoud:
BBSHD secondary gear ingevet met Mobil Grease 28 (8.050km)
Remblokken Rim Wrangler 2 (9.064km €8)
Ketting KMC Z1X EPT (9.432km €11)
Tandwiel Alfine 18T (9.432km €9)
Ketting KMC Z1X EPT (12.800km €11)
BBSHD secondary gear opnieuw ingevet met Mobil Grease 28 (13.900km)
Kosten per km sinds de ombouw eind 2016 en 15.000km:
Aanschaf/upgrades: €0,115/km
Defecten €0,015/km
Onderhoud €0,025/km
Ten opzichte van de BBS02b is het verbruik van de BBSHD ~15% lager met 13-14 Wh/km bij een kruissnelheid van 45km/u en een gemiddelde snelheid van ~39km/u (GPS). Aan de bijna 2 jaar oude 840Wh accu, welke ik 2x per dag van ~40% tot ~90% oplaad, merk ik nauwelijks slijtage.
De BBSHD was in het begin super stil, maar begon langzaam wat meer geluid te maken. Na opnieuw invetten van de secondary gear is deze weer stiller, maar niet als nieuw. Daarvoor moet ik waarschijnlijk alle interne tandwielen opnieuw invetten.
Ik ben erg tevreden met de upgrade van mijn achterrem, die er nu bijna 10.000km op zit en het meeste remwerk verricht. Deze rollerbrake BR-IM81-R heeft geen onderhoud nodig, maakt geen geluid en is krachtig genoeg om de Schwalbe Energizer te laten blokkeren.
De upgrade van verende zadelpen naar de Suntour SP12 NCX brengt veel comfort. Het grootste deel van de oneffenheden in het wegdek worden weggenomen, waardoor ik minder vaak op de pedalen hoef te gaan staan om de fiets en mijzelf te ontzien van klappen.
Ik heb de hele zomer doorgefietst met de Conti Top Contact Winter II op mijn voorwiel en zie nauwelijks slijtage, terwijl ik dat wel had verwacht van het zachte rubber met ruim 2x zoveel grip als de Schwalbe Energizer Plus.
Tot nu toe is het nog steeds genieten op de fiets en ik vind het erg vervelend als ik met de auto naar het werk moet. Met de winter in aantocht wordt het weer wat spannender, maar ook een stuk rustiger op het fietspad. De temperaturen zijn nu eindelijk weer geschikt om flink door te trappen zonder bezweet op de bestemming aan te komen.
Vandaag heb ik de 15.000km bereikt en dat is een mooi moment voor een update van mijn ervaringen met de Bafang BBSHD ombouw. Mijn vorige samenvatting was bij 8.000km en kort daarna ging mijn BBS02b vreemde kuren vertonen. Waardoor ik besloot deze te vervangen door een BBSHD. Achteraf blijkt de BBS02b controller niet defect te zijn, maar was er een slecht contact in een connector van de fase draden naar de motor, want op dit moment verricht de BBS02b zonder problemen zwaar werk op een MTB.
Uitgaven van 8.000km tot 15.000km:
Upgrades:
BBS02b vervangen door BBSHD met 46T voorblad (8.050km €213 duurder dan BBS02b)
Suntour SP12 NCX + hoes (10.040km €67)
Defecten:
Niets
Onderhoud:
BBSHD secondary gear ingevet met Mobil Grease 28 (8.050km)
Remblokken Rim Wrangler 2 (9.064km €8)
Ketting KMC Z1X EPT (9.432km €11)
Tandwiel Alfine 18T (9.432km €9)
Ketting KMC Z1X EPT (12.800km €11)
BBSHD secondary gear opnieuw ingevet met Mobil Grease 28 (13.900km)
Kosten per km sinds de ombouw eind 2016 en 15.000km:
Aanschaf/upgrades: €0,115/km
Defecten €0,015/km
Onderhoud €0,025/km
Ten opzichte van de BBS02b is het verbruik van de BBSHD ~15% lager met 13-14 Wh/km bij een kruissnelheid van 45km/u en een gemiddelde snelheid van ~39km/u (GPS). Aan de bijna 2 jaar oude 840Wh accu, welke ik 2x per dag van ~40% tot ~90% oplaad, merk ik nauwelijks slijtage.
De BBSHD was in het begin super stil, maar begon langzaam wat meer geluid te maken. Na opnieuw invetten van de secondary gear is deze weer stiller, maar niet als nieuw. Daarvoor moet ik waarschijnlijk alle interne tandwielen opnieuw invetten.
Ik ben erg tevreden met de upgrade van mijn achterrem, die er nu bijna 10.000km op zit en het meeste remwerk verricht. Deze rollerbrake BR-IM81-R heeft geen onderhoud nodig, maakt geen geluid en is krachtig genoeg om de Schwalbe Energizer te laten blokkeren.
De upgrade van verende zadelpen naar de Suntour SP12 NCX brengt veel comfort. Het grootste deel van de oneffenheden in het wegdek worden weggenomen, waardoor ik minder vaak op de pedalen hoef te gaan staan om de fiets en mijzelf te ontzien van klappen.
Ik heb de hele zomer doorgefietst met de Conti Top Contact Winter II op mijn voorwiel en zie nauwelijks slijtage, terwijl ik dat wel had verwacht van het zachte rubber met ruim 2x zoveel grip als de Schwalbe Energizer Plus.
Tot nu toe is het nog steeds genieten op de fiets en ik vind het erg vervelend als ik met de auto naar het werk moet. Met de winter in aantocht wordt het weer wat spannender, maar ook een stuk rustiger op het fietspad. De temperaturen zijn nu eindelijk weer geschikt om flink door te trappen zonder bezweet op de bestemming aan te komen.
PSW is een betrouwbare partij. Ik heb daar twee keer besteld en volgens mij nog wel meer mensen. Als ik een accu bestel wil ik precies willen weten welke cellen er in zitten. Dus niet alleen het merk, maar ook het type, zodat je de specificaties kunt opzoeken. Let ook op of het BMS voldoende ampère voor de motor kan leveren (>15A continu).Thinlanet schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 09:40:
Inmiddels de Lingbei motor besteld; wanneer deze binnen is ga ik aan de slag met het "adapteren" van het chainwheel naar 38T. Ik ben ook benieuwd wat het verschil gaat zijn tussen 42/44T en de 38T t.a.v de koppeloverbrenging.
Welke Lingbei heb je besteld? Met 6 mosfets of de nieuwe met 9 mosfets in de controller?
Verwijderd
Waar ik meest verbaasd over bent is dat scooter, snorscooter, brommobiels pedelecs allemaal een kenteken moeten hebben met type keuring terwijl zo Sint op de openbare weg mag met enkel verzekeringsplaatje.wpeterw schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 12:46:
Ze hebben niet voorniks kenteken platen ingevoerd voor scooters. Als ze de Sint hier ook onder hadden latenvallen dan was nooit toegelaten op de openbare weg om dat die simpel weg niet aan de veiligheidseisen voldoet.
De Stint heeft gewoon een keuring doorlopen bij het RDW: Goedkeuring elektronische bakfiets (bolderwagen) StintVerwijderd schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 11:03:
[...]
Waar ik meest verbaasd over bent is dat scooter, snorscooter, brommobiels pedelecs allemaal een kenteken moeten hebben met type keuring terwijl zo Sint op de openbare weg mag met enkel verzekeringsplaatje.
Ze hebben niet voorniks kenteken platen ingevoerd voor scooters. Als ze de Sint hier ook onder hadden latenvallen dan was nooit toegelaten op de openbare weg om dat die simpel weg niet aan de veiligheidseisen voldoet.
Kamerbrief over ongeval elektrische bakfiets Stint op spoorwegovergang Oss
Verwijderd
Dat ding is bij goedkeuring afgekeurd op de breedte van dat ding.
Hoe dat ding dan vervolgens zonder kenteken op de weg beland? Geeft toch weer aan dat mensen hebben zitten slapen.
Hoe dat ding dan vervolgens zonder kenteken op de weg beland? Geeft toch weer aan dat mensen hebben zitten slapen.
Ik heb de 350W 36V versie als Rebranded GP van OkFeetet aangeschaft met C800 display. Geen idee hoeveel mosfets deze heeft en wat het verschil betekend in de praktijk. Ik twijfel nu of ik voor een 36V of 48V accu zou gaan. Als ik de specificaties van de GP bekijk, lijkt het er op dat ik bij 36V 250watt tot mijn beschikking kan hebben en bij 48V 500 watt. Is het verstandiger om dan voor een 48v accu te gaan?doek55 schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 10:42:
[...]
PSW is een betrouwbare partij. Ik heb daar twee keer besteld en volgens mij nog wel meer mensen. Als ik een accu bestel wil ik precies willen weten welke cellen er in zitten. Dus niet alleen het merk, maar ook het type, zodat je de specificaties kunt opzoeken. Let ook op of het BMS voldoende ampère voor de motor kan leveren (>15A continu).
Welke Lingbei heb je besteld? Met 6 mosfets of de nieuwe met 9 mosfets in de controller?
BMS waarde kan ik bij PSW niet zo snel vinden (enkel Rated Voltage van 14,5A), of dien ik de specificaties van de cellen dan na te gaan?
Ik las gisteren op Endless-Sphere dat er een nieuwe versie uit is met 9 mosfets. Dat was in het verleden bij Bafang ook de upgrade van BBS02 naar BBS02b, omdat er veel controllers kapot gingen. De nieuwe versie zou je ook makkelijker moeten kunnen programmeren, omdat deze een externe aansluiting heeft.Thinlanet schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 12:57:
[...]
Ik heb de 350W 36V versie als Rebranded GP van OkFeetet aangeschaft met C800 display. Geen idee hoeveel mosfets deze heeft en wat het verschil betekend in de praktijk. Ik twijfel nu of ik voor een 36V of 48V accu zou gaan. Als ik de specificaties van de GP bekijk, lijkt het er op dat ik bij 36V 250watt tot mijn beschikking kan hebben en bij 48V 500 watt. Is het verstandiger om dan voor een 48v accu te gaan?
BMS waarde kan ik bij PSW niet zo snel vinden (enkel Rated Voltage van 14,5A), of dien ik de specificaties van de cellen dan na te gaan?
In datzelfde topic schrijft men dat de 36V versie een andere is dan de 48V versie, dus je zult wel een 36V accu moeten gebruiken. De oude controller kan tot 18A, dus moet je BMS daar tegen kunnen. De cellen zelf hebben vaak een hogere specificatie. De nieuwe controller met 9 mosfets kan tot 23A.
Bijzonder verhaal dit. Niet gemotiveerd om minder dan 5km te fietsen en dat moet een stoere fiets waar kinderen en boodschappen op kunnen oplossen.ZaZ schreef op maandag 24 september 2018 @ 02:46:
Ik zou beginnen met een paar fietsen proberen die je stoer vind en kijken of dat in de praktijk ook zo stoer / handig rijdt.
Zelfs als niemand me gelooft, ben ik de koning in mijn hoofd....
De keuring bij de RDW heeft (helaas) niks te maken met ISO26262 Functional Safety.doek55 schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 11:24:
De Stint heeft gewoon een keuring doorlopen bij het RDW: Goedkeuring elektronische bakfiets (bolderwagen) Stint
Kamerbrief over ongeval elektrische bakfiets Stint op spoorwegovergang Oss
Indien ISO26262 in acht genomen werd dan is een dergelijk ongeval nooit gebeurd geweest.
Dergelijke fietsen zijn gewoon ondoordacht op gebied van veiligheid.
Dat kan als proof of concept. Maar veiligheid staat duidelijk niet hoog op de agenda.itcouldbeanyone schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 00:23:
Ik weet van een betrouwbare bron, dat de eerste stints gebruik maakte van motor controllers, welke niet zijn beveiligd met detectie van een gaskabel breuk, (potmeter) geen id of die controller hier ook in zat, maar het zal me niets verbazen als dat de oorzaak was
Komt ook vanwege de wetgeving rond deze doodskisten,
Juist vanwege deze reden is er een ISO26262 norm.Torched schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 12:14:
Een voorbeeld wat men bij ISO26262 bijvoorbeeld in acht neemt.
Je rijdt met een auto vanop een stijgende flank van de berg met een helling van 15%.
De versnellingspook staat ogenschijnlijk in D maar fysiek in R.
De bestuurder gaat op dat moment wegrijden.
De auto rolt achteruit (want berg) en als natuurlijk instinct ga je meer gas geven.
Waardoor je volgas achteruit rijdt.
De ASIL toewijzing B was toen meteeen omgezet naar ASIL D. Een levensgevaarlijke situatie met mogelijk dodelijk letsel.
Dergelijke ISO testing had dergelijke situaties met de stint blootgelegd.
[ Voor 49% gewijzigd door Chevy454 op 25-09-2018 14:16 ]
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
En daar zit ook het punt: er zit geen ISO26262 vordering op dergelijke voertuigen.Verwijderd schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 15:13:
Feit is dat het ding aan alle eisen voldoet die gesteld zijn om de weg op te mogen.
Deze ISO norm wordt door de automobiel sector gebruikt. Onder welke categorie valt dit voertuig?
Je hebt de machine vordering IEC/EN 62061. En dan is het maar de vraag of deze ook is omgezet.
En of deze ook voldoende afdekt.
Een ISO26262 actie had direct alles uitgeschakeld middels een SW reset indien dit een Level 3 categorie fout was. Een Level 2 actie had reduced mode gedaan.
[ Voor 32% gewijzigd door Chevy454 op 25-09-2018 16:26 ]
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
Verwijderd
Brommobiels hebben dergelijk wel een kenteken nodigVerwijderd schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 15:17:
[...]
Brommobielen, Invalidewagens, Canta's hebben allemaal geen kenteken nodig, de Stint mag dus niet 'zomaar' de openbare weg op, maar mag net als de eerder genoemde voertuigen op het fietspad/stoep rijden en alleen op de autoweg als er geen fietspad is. Als de Stint zo hard kon als een scooter was hij uiteraard nooit toegelaten, maar dat is dus niet het geval.
De Stint gaat langzamer dan 95% van de fietsers
https://nl.wikipedia.org/wiki/Brommobiel
Het enige wat vrijgesteld is van kenteken zijn de gehandicapte voertuigen en landbouwvoertuigen.
Onder beide categorieën valt de Sint niet.
Hoi,ik zit te twijfelen tussen 2 25km/h fietsen, dinsdag e-Go en de qwic mn7.
Dus ook tussen de Yamaha en bafang motor.
Welke is nu het best en makkelijkst naar de 30-35 km/h te krijgen
Dus ook tussen de Yamaha en bafang motor.
Welke is nu het best en makkelijkst naar de 30-35 km/h te krijgen
PSN: syrrah
Ik ga er vanuit dat dit misschien niet echt een optie is voor de meesten hier maar vond het wel in dit topic horen. Fiets kopen bij Jan Linders 
https://www.janlinders.nl/elektrischefiets.html
https://www.janlinders.nl/elektrischefiets.html
Brommobielen, Invalidewagens, Canta's, fietsen.....geen van die voertuigen vervoert 10 kinderen. De Stint heeft overhaast een goedkeuring gekregen omdat het een elektrisch voertuig is. Als de Stint was voorzien van een verbrandingsmotor met hetzelfde vermogen en dezelfde max. snelheid dan was die goedkeuring er nooit gekomen. Op de een of andere manier denken mensen dat milieu-vriendelijk ook per definitie veilig is. Ik voorspel dat dit apparaat definitief van de weg verdwijnt en dat de productie wordt gestaakt.Verwijderd schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 15:17:
[...]
Brommobielen, Invalidewagens, Canta's hebben allemaal geen kenteken nodig, de Stint mag dus niet 'zomaar' de openbare weg op, maar mag net als de eerder genoemde voertuigen op het fietspad/stoep rijden en alleen op de autoweg als er geen fietspad is. Als de Stint zo hard kon als een scooter was hij uiteraard nooit toegelaten, maar dat is dus niet het geval.
De Stint gaat langzamer dan 95% van de fietsers
Ach ja, tis van alle tijden. Mensen maken zich het meeste druk over de dingen waar ze geen verstand van hebben.
En die roepen ook nog eens hard, want ja, hunnie hebben er verstand van, hebbe ze op feesboek geleeze.Dreamvoid schreef op woensdag 26 september 2018 @ 12:59:
Ach ja, tis van alle tijden. Mensen maken zich het meeste druk over de dingen waar ze geen verstand van hebben.

Is bij de Lingbei de controller vervangbaar (dus conversie van 6 naar 9 mosfets mogelijk) en mogelijk op afstand de firmware te upgraden? Ik denk dat ik de 350W versie net iets te vroeg heb besteld, nu wetende dat een 500W versie bestaat, al kunnen er ook daar kinderziektes in zitten.doek55 schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 13:54:
[...]
Ik las gisteren op Endless-Sphere dat er een nieuwe versie uit is met 9 mosfets. Dat was in het verleden bij Bafang ook de upgrade van BBS02 naar BBS02b, omdat er veel controllers kapot gingen. De nieuwe versie zou je ook makkelijker moeten kunnen programmeren, omdat deze een externe aansluiting heeft.
In datzelfde topic schrijft men dat de 36V versie een andere is dan de 48V versie, dus je zult wel een 36V accu moeten gebruiken. De oude controller kan tot 18A, dus moet je BMS daar tegen kunnen. De cellen zelf hebben vaak een hogere specificatie. De nieuwe controller met 9 mosfets kan tot 23A.
"het gaat wel om onze kinderen he"Dacuuu schreef op woensdag 26 september 2018 @ 13:24:
En die roepen ook nog eens hard, want ja, hunnie hebben er verstand van, hebbe ze op feesboek geleeze.
En waar haal je die glaze bol vandaan? Heerlijke stemmingmakerij en achteraf gepraat. Er rijdt morgen een fiets met voor en achter zitje tegen een paal aan en er staan mensen vooraan om te zeggen dat het levensgevaarlijk is.wpeterw schreef op woensdag 26 september 2018 @ 11:33:
[...]
Brommobielen, Invalidewagens, Canta's, fietsen.....geen van die voertuigen vervoert 10 kinderen. De Stint heeft overhaast een goedkeuring gekregen omdat het een elektrisch voertuig is. Als de Stint was voorzien van een verbrandingsmotor met hetzelfde vermogen en dezelfde max. snelheid dan was die goedkeuring er nooit gekomen. Op de een of andere manier denken mensen dat milieu-vriendelijk ook per definitie veilig is. Ik voorspel dat dit apparaat definitief van de weg verdwijnt en dat de productie wordt gestaakt.
Hetzelfde gebeurd er nu met elektrische fietsen: dat is niet bewezen gevaarlijker maar de toon is al gezet in de media. Binnenkort fietst er wel iemand tegen een boom en er kan direct campagne gevoerd worden.
Je hebt geen glazen bol nodig om vast te stellen dat er nog al wat mankeert aan het ontwerp. Dat gaan deskundigen ook vaststellen. Geloof me, de Stint komt in ongewijzigde vorm de weg niet meer op.mrpink83 schreef op woensdag 26 september 2018 @ 20:03:
[...]
En waar haal je die glaze bol vandaan? Heerlijke stemmingmakerij en achteraf gepraat. Er rijdt morgen een fiets met voor en achter zitje tegen een paal aan en er staan mensen vooraan om te zeggen dat het levensgevaarlijk is.
Hetzelfde gebeurd er nu met elektrische fietsen: dat is niet bewezen gevaarlijker maar de toon is al gezet in de media. Binnenkort fietst er wel iemand tegen een boom en er kan direct campagne gevoerd worden.
Vandaag de eerste echte woon-werk rit gemaakt en dat dat ging fantastisch tot ik 3km voor de finish lek reed, 2 kilometer gelopen naar de fietsenmaker en de binnenband laten vervangen.
Op 19.8 km reed ik lek, ik was toen 36 minuten onderweg met een gemiddelde snelheid van 32,3kmh. Opvallend: de accu staat nu op 90%. Ik heb de oplaadfaciliteit op het werk dus niet nodig.
https://ibb.co/fDt1SU
Andere dingetjes: boutjes trillen snel los bij hoge snelheden, onderweg de boutjes van de spatborden moeten aandraaien (fixen ,met locktite). De standaard Merida Speed banden ga ik vervangen, waarschijnlijk door Schwalbe Marathon (tips ?). Daarnaast is het handig om pechspray, een pomp en wat klein gereedschap in de zadeltas te hebben
Op 19.8 km reed ik lek, ik was toen 36 minuten onderweg met een gemiddelde snelheid van 32,3kmh. Opvallend: de accu staat nu op 90%. Ik heb de oplaadfaciliteit op het werk dus niet nodig.
https://ibb.co/fDt1SU
Andere dingetjes: boutjes trillen snel los bij hoge snelheden, onderweg de boutjes van de spatborden moeten aandraaien (fixen ,met locktite). De standaard Merida Speed banden ga ik vervangen, waarschijnlijk door Schwalbe Marathon (tips ?). Daarnaast is het handig om pechspray, een pomp en wat klein gereedschap in de zadeltas te hebben
Loop alle andere bouten ook gelijk even na,
Ik neem aan dat de fiets nieuw is.
Als die bouten al los zitten zal de rest ook wel niet vast zitten, tenzij je de winkel waar je hem gekocht hebt echt vertrouwt ( niet doen, fietscheck is het eerste waar op bespaard wordt)
Ik neem aan dat de fiets nieuw is.
Als die bouten al los zitten zal de rest ook wel niet vast zitten, tenzij je de winkel waar je hem gekocht hebt echt vertrouwt ( niet doen, fietscheck is het eerste waar op bespaard wordt)
Lekker dan, zo snel lek. 
Is de bandenspanning wel hoog genoeg? Die dingen moeten knalhard, dat scheelt in accuverbruik en lekke banden.
Is de bandenspanning wel hoog genoeg? Die dingen moeten knalhard, dat scheelt in accuverbruik en lekke banden.
Absoluut niet knalhard, knalhard voel je alles door het frame heen. op 32 of 37mm banden is alles boven de 4 bar zwaar overdreven.
En 4 bar is al hard hoor. Ik rij pomp zelf alles hier op tot 3 bar max in die maten band.
En 4 bar is al hard hoor. Ik rij pomp zelf alles hier op tot 3 bar max in die maten band.
[ Voor 26% gewijzigd door Torched op 27-09-2018 17:02 ]
Ik zoek een hybride fiets voor m'n zwager. Deze bouw ik dan om tot elektrisch. Iemand een id. Hij is 1.70 mtr 78kg. Moet een stoere fiets zijn met recht stuur en niet teveel poespas.
Hoewel de vraag niet helemaal een e-bike betreft stel ik 'm toch.
Ik ben met mijn zoektocht nu uitgekomen op o.a. een Koga en een Cube, waarbij ik neigt naar een derailleur en een wat sportievere stadsfiets. Nu vraag ik mij af wat ik kan verwachten bij een derailleur i.v.m. vuil op mijn broek. Ik ben niet van suiker en kan prima door een buitje, als het echt tekeer gaat zal ik wel een regenpak aanpassen. Maar concreet twijfel ik tussen een Shimano 8-naaf versnelling en een derailleur waarbij de afweging nu voornamelijk om het onderhoud en afspattend vuil gaat. Ook is het eventueel de afweging een fiets te nemen met een derailleur met een broekbeschermer om de bovenkant van de ketting te beschermen.
Wat kan ik verwachten qua onderhoud (zelf te doen) met een derailleur en qua opspattend vuil op mijn broek?
Ik ben met mijn zoektocht nu uitgekomen op o.a. een Koga en een Cube, waarbij ik neigt naar een derailleur en een wat sportievere stadsfiets. Nu vraag ik mij af wat ik kan verwachten bij een derailleur i.v.m. vuil op mijn broek. Ik ben niet van suiker en kan prima door een buitje, als het echt tekeer gaat zal ik wel een regenpak aanpassen. Maar concreet twijfel ik tussen een Shimano 8-naaf versnelling en een derailleur waarbij de afweging nu voornamelijk om het onderhoud en afspattend vuil gaat. Ook is het eventueel de afweging een fiets te nemen met een derailleur met een broekbeschermer om de bovenkant van de ketting te beschermen.
Wat kan ik verwachten qua onderhoud (zelf te doen) met een derailleur en qua opspattend vuil op mijn broek?
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Dit topic is gesloten.