Het grote elektrische fietsen topic - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 75 ... 103 Laatste
Acties:
  • 889.031 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14:44
Dacuuu schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 08:19:
Ik zag een paar weken terug in frankrijk nog 2 mensen aan komen fietsen op een ebike met Bosch motor, ze zetten de fietsen in de volle zon en gaan zelf in de schaduw op het terras zitten. Het was in de schaduw al 30+... Die accu's worden gewoon 50 tot 60 graden in de zon. :X
Dat zou mij (en ik denk bijna iedereen) ook kunnen overkomen. De fiets is een vervoermiddel om van A naar B te komen. Bij B aangekomen denk ik er wel aan om de fiets op slot te zetten, maar niet om hem zodanig neer te zetten dat de accu in de schaduw staat.
Overigens: dat er zo'n ophef ontstaat over één voorval, geeft ook wel aan dat het niet heel vaak voorkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:46
dennisfr schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 09:13:
[...]

Dat zou mij (en ik denk bijna iedereen) ook kunnen overkomen. De fiets is een vervoermiddel om van A naar B te komen. Bij B aangekomen denk ik er wel aan om de fiets op slot te zetten, maar niet om hem zodanig neer te zetten dat de accu in de schaduw staat.
Overigens: dat er zo'n ophef ontstaat over één voorval, geeft ook wel aan dat het niet heel vaak voorkomt.
Dat is met alles zo inderdaad, consumenten producten moet je maken, zo sterk en goed dat de consumenten het gebruiken (misbruiken)

Ik ben niet bang voor een brand (klopt af op hout) het komt wel vaker voor, maar het percentage is gewoon erg klein, genoeg andere grotere gevaren in de wereld.

Verder laad ik mijn cellen bijna nooit op tot 4.2v.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08-10 11:22
Of gewoon gaan lopen, auto's vliegen ook wel eens in brand:
http://www.omroepbrabant....lemaal+uit+in+Boxtel.aspx

Ik ben ook wel benieuwd naar de cellen die in de accu van de "brand-fiets" zaten. Er zit wel duidelijk verschil tussen de brandgevaarlijkheid van de verschillende cell-types.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
  • Laatst online: 27-09 16:14
Opperpanter2 schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 09:24:Of gewoon gaan lopen, auto's vliegen ook wel eens in brand: http://www.omroepbrabant....lemaal+uit+in+Boxtel.aspx
Ik ben ook wel benieuwd naar de cellen die in de accu van de "brand-fiets" zaten. Er zit wel duidelijk verschil tussen de brandgevaarlijkheid van de verschillende cell-types.
Daarom gebruik ik alleen maar Sanyo cellen(en soldeer deze i.p.v met strips). Toen de accu van de fiets(Stella Modena) van m'n vrouw ineens slechter werd haalde ik m uit elkaar en zag toen dat 1 cel(Samsung) een verbrande connectie had. De strip die de accu's verbind was helemaal uit verhit. Zo te zien was ie zo heet geweest dat ie de plastic accu houder had omgekruld. Net niet in de fik!!!! Zo simpel is het.
PS de Stella Modena accu van de fiets van m'n vrouw heeft nu de GA cellen en gesoldeerd _/-\o_

[ Voor 6% gewijzigd door bgttje op 19-08-2018 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15:47
Ja maar dat die strip uitverhit komt niet omdat spotwelden slecht is hoor. Ik trek regelmatig 2 kw uit een gespotwelde accu. En ik kan je zegen als je die nakijkt zie je geen verbrande strips ondanks dat er 4 keer meer vermogen door de accu heen gaat.

Ligt allemaal aan hoe je het berekent en toepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:35
Het solderen vind ik juist eng vergeleken spotwelden.

Stel dat die cell thermal runaway krijgt, smelt je soldeer mooi en heb je risico dat er kortsluiting ontstaat.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
Torched schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 13:00:
Ja maar dat die strip uitverhit komt niet omdat spotwelden slecht is hoor. Ik trek regelmatig 2 kw uit een gespotwelde accu. En ik kan je zegen als je die nakijkt zie je geen verbrande strips ondanks dat er 4 keer meer vermogen door de accu heen gaat. Ligt allemaal aan hoe je het berekent en toepast.
Klopt, echter toen ik de strips lostrok zag ik dat bijv. bij 4 puntlassen per accu er maar 2 echt doorgedrukt hadden. Tja......bij belasting heb je dan n probleem. Solderen is vast......of niet vast. Doe zelf aan RC en solderen is voor mij echt beter dan puntlassen...………..voor hoge stromen. Heb zelf ook een puntlas app. en strips maar gebruik ze alleen voor verbindingen met laag stroom verbruik. Heb 1 fietsaccu met strips gemaakt maar dat is toch niet zo goed als een gesoldeerde accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drossie
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13-10 19:09
Ik weet niet of het hier toegelaten is, maar ik verkoop mijn gechipte Batavus Razer in maat 61.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B2B2
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 03-03-2022
Tuurlijk is dat toegestaan
Wij gaan echt niet zeggen dat je hem niet mag verkopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-02-2022

racinfo

E-MTB

LED-Maniak schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 13:17:
Het solderen vind ik juist eng vergeleken spotwelden.

Stel dat die cell thermal runaway krijgt, smelt je soldeer mooi en heb je risico dat er kortsluiting ontstaat.
Het is ook maar welk soldeer je gebruikt, alleen tin-lood is onvoldoende, daarom wordt in de elektronica-industrie zilver aan het tin-lood soldeer toegevoegd om het oplossen van zilver uit de contacten te voorkomen. Zilver wordt ook toegevoegd om de weerstand tegen kruip te verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Laatst online: 18:35
racinfo schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 10:04:
[...]

Het is ook maar welk soldeer je gebruikt, alleen tin-lood is onvoldoende, daarom wordt in de elektronica-industrie zilver aan het tin-lood soldeer toegevoegd om het oplossen van zilver uit de contacten te voorkomen. Zilver wordt ook toegevoegd om de weerstand tegen kruip te verhogen.
SnAgCu heeft nog steeds een smelt temperatuur van 220C. Ik heb het niet over oplossen van de terminals maar het geval van thermal runaway: een cel die er de brui aan geeft en een onstopbare chemische reactie intern veroorzaakt. Gassen schieten via de positieve terminal naar buiten en dat gaat in een keer van 50C naar over de 400 graden.

Een cel is al erg, maar kom je met de schrik wel vrij, maar als dit kortsluiting bij je andere cellen veroorzaakt(en dat soldeertin blijft echt niet netjes liggen op een hobbelige fietsrit) kan je je de kettingreactie vast wel inbeelden.

[ Voor 3% gewijzigd door LED-Maniak op 20-08-2018 10:14 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

LED-Maniak schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 10:13:
[...]

SnAgCu heeft nog steeds een smelt temperatuur van 220C. Ik heb het niet over oplossen van de terminals maar het geval van thermal runaway: een cel die er de brui aan geeft en een onstopbare chemische reactie intern veroorzaakt. Gassen schieten via de positieve terminal naar buiten en dat gaat in een keer van 50C naar over de 400 graden.

Een cel is al erg, maar kom je met de schrik wel vrij, maar als dit kortsluiting bij je andere cellen veroorzaakt(en dat soldeertin blijft echt niet netjes liggen op een hobbelige fietsrit) kan je je de kettingreactie vast wel inbeelden.
Je hebt gelijk maar bij zo'n cel crash maakt hoe hij vast zit ook niet meer uit, zeker als in het voorbeeld van Bgttje de behuizing al begint te vervormen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
racinfo schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 10:04:
[...]Het is ook maar welk soldeer je gebruikt, alleen tin-lood is onvoldoende, daarom wordt in de elektronica-industrie zilver aan het tin-lood soldeer toegevoegd om het oplossen van zilver uit de contacten te voorkomen. Zilver wordt ook toegevoegd om de weerstand tegen kruip te verhogen.
Ik soldeer al ruim 30 jaar cellen voor RC modellen. Nog nooit meegemaakt dat er een soldeerverbinding problemen heeft veroorzaakt. Met puntlassen daarentegen heb ik genoeg problemen gehad met superslechte puntlassen. Ook in fietsaccu's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
Wat ik altijd lees is dat solderen als groot nadeel heeft dat de cellen vrij heet worden omdat je toch een aantal seconden de solderbout tegen de cel aanhoudt.
Twee youtube filmpjes met een thermal cam die een enigszins tegenstrijdige conclusie bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
Opperpanter2 schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 17:34:Wat ik altijd lees is dat solderen als groot nadeel heeft dat de cellen vrij heet worden omdat je toch een aantal seconden de solderbout tegen de cel aanhoudt. Twee youtube filmpjes met een thermal cam die een enigszins tegenstrijdige conclusie bereiken.[video][video]
Mijn soldeertijd per cel is nog geen seconde. Het is aantikken met voor vertinnen en dan de bandkabel(voorvertind) erop solderen. Fractie van een seconde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
Yep, ligt aan vaardigheid.

Solderen moet je leren, spotwelden is veel simpeler en sneller aan te leren, ook makkelijker machinaal te doen. Daarom zijn alle commerciële packs gespotweld.

Maargoed, makkelijker betekent niet dat de kantjes er niet afgelopen worden, zie die stella accu een paar posts naar boven.

[ Voor 25% gewijzigd door Torched op 20-08-2018 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwiilleemm
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20-12-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zebsite
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 13-10 10:40
Storm in een glas water:
Volgens de politie en het ministerie van Infrastructuur loopt het zo’n vaart niet met opgevoerde e-bikes. „Wij hebben geen signalen dat ze veelvuldig voorkomen. We voeren er dan ook geen gerichte controles op uit. Maar bij ernstige verkeersongevallen waarbij een e-bike is betrokken, onderzoeken we of de fiets mogelijk was opgevoerd”, zegt politiewoordvoerder Marlous de Ridder.

„Nou, dat laatste heb ik nog nooit meegemaakt. Er wordt pas sinds kort geregistreerd dat het om een e-bike ging, maar daar houdt het mee op”, zegt Stomphorst van VVN.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:55
"Snelheden van dik boven de 50 km/u"

Op een opgevoerde ebike? Dahaaag.
Een zelfbouw of een speedpedelec, ja. Maar een opgevoerde normale ebike echt niet.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Die opmerking van de ebikes importeur die zegt dat een snelheid hoger dan 24 km/h voor de ebike heel slecht is; ha ha ha.
En dan nog een opmerking over 3 km/h sneller, vroeger bij zijn bromfiets, hij bedoelde denk ik 30 km/h sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Opperpanter2 schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 17:34:
Wat ik altijd lees is dat solderen als groot nadeel heeft dat de cellen vrij heet worden omdat je toch een aantal seconden de solderbout tegen de cel aanhoudt.
Twee youtube filmpjes met een thermal cam die een enigszins tegenstrijdige conclusie bereiken.

[video]

[video]
Sorry hoor maar wanneer je soldeert met zo'n "kachelpook" (voor-historisch) kan ik mij voorstellen dat het slecht voor een accucel is. Ik gebruik een 1.2mm spits van een elektronisch temperatuur geregeld soldeerstation van Weller waarbij je exact de soldeer temperatuur op het smeltpunt van het gebruikte soldeer kunt instellen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
racinfo schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 12:34:
Die opmerking van de ebikes importeur die zegt dat een snelheid hoger dan 24 km/h voor de ebike heel slecht is; ha ha ha.
En dan nog een opmerking over 3 km/h sneller, vroeger bij zijn bromfiets, hij bedoelde denk ik 30 km/h sneller.
Ik heb ook niet het idee dat het nu zo'n enorm probleem is, nu e-bikes vooral iets zijn voor bejaarden en brave forenzen, maar als de benzine brom/snorscooter/etc verdwijnt (die kant gaat het wel op, ik zie dat wel over een jaar of 5-10 gebeuren) dan gaat er een hele nieuwe groep aan de e-bike/e-scooter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
racinfo schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 12:34:
Het ergste is dat het een batavus importeur is.
Wat is het verschil tussen de Razer en Razer turbo? Alleen de begrenzer eraf en een spiegeltje erop.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zebsite
Kodess schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 12:55:
[...]

Wat is het verschil tussen de Razer en Razer turbo? Alleen de begrenzer eraf en een spiegeltje erop.
Ik vraag het mij af, mijn "opgevoerde" Razer gaat makkelijk 35 km/u, maar daar boven moet ik toch aardig mijn best gaan doen..dus ik vraag mij al welke dingen er aan de aandrijflijn zijn veranderd om de Razer speed pedelec makkelijk naar de 45 km/u te krijgen, zoals ze beloven in de folder..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Opperpanter2 schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 17:34:

[video]

[video]
Tip als je hergebruikte cellen hebt; laat een stukje van het nikkelen verbindingsstripje eraan zitten en soldeer daaraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
zebsite schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 14:26:
[...]

Ik vraag het mij af, mijn "opgevoerde" Razer gaat makkelijk 35 km/u, maar daar boven moet ik toch aardig mijn best gaan doen..dus ik vraag mij al welke dingen er aan de aandrijflijn zijn veranderd om de Razer speed pedelec makkelijk naar de 45 km/u te krijgen, zoals ze beloven in de folder..
Waarschijnlijk staan de instellingen van de controller anders, zodat je meer wattage uit je motor krijgt.

De ontgrenzers op 25kmh bikes halen slechts de snelheidsbeperking er af, je krijgt er geen meer vermogen uit.

En ik ben heel benieuwd hoe lang je 36v accu het vol gaat houden met "50km/h" :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zebsite
Mmmm, de yamaha blijft 250 watt, maar als dat zo is zou ik mijn controller ook wel opnieuw willen "instellen", rij niet zo veel lange afstanden, dus moet het ook wel met mijn accu lukken.. :*)

[ Voor 11% gewijzigd door zebsite op 21-08-2018 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
zebsite schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 15:20:
Mmmm, de yamaha blijft 250 watt, maar als dat zo is zou ik mijn controller ook wel opnieuw willen "instellen", rij niet zo veel lange afstanden, dus moet het ook wel met mijn accu lukken.. :*)
Zelf programmeren kan helaas niet. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07:39
Kodess schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 12:55:
[...]

Inderdaad.

Zoek de verschillen:
Batavus Razer 25 km/u
Batavus Razer Turbo 45 km/u
De laatste is in ieder geval 30% duurder.

Het betoog in de Telegraaf is ook wel erg doorzichtig:
vandaar dat ik hoop dat de verkoop van pakketjes om fietsen op te voeren wordt verboden. Het is gewoon een economisch delict, meent Kees Bakker van de bond.
Volgens mij gelden er voor een economisch delict andere voorwaarden. Jammer dat het item verkeersveiligheid wordt misbruikt voor geld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09:34
Verwijderd schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 16:32:
Ik heb nu 2 jaar een Riese & Muller Charger (45 km/uur) met een nuvinci n380 naaf en riemaandrijving. Het enige waar ik echt tevreden over ben is de riemaandrijving. Na 12000 km geen enkel onderhoud aan hoeven te doen. Voor de rest was de fiets veeeeeeel te duur.

De proefrit was geweldig en daarna de fiets (4300 euro) aangeschaft voor woon-werk verkeer (30 km/dag). Ik kwam er na een regenbui al snel achter dat ik zelf kletsnat werd van het opspattende water. Dus ook wanneer het niet meer meer regende maar de weg nog nat was. Daardoor werden ook de trappers heel glad en die heb ik vervangen door een set met ruwer oppervlak. Ook heb ik onderweg al eens wat onderdelen verloren die ik vervolgens met dubbelzijdig plakband weer bevestigd heb. De lak van de fiets is ook niet fantastich. De accubevestiging was niet goed gemonteerd, waardoor de accu los ging zitten. De numerplaathouder is niet geschikt voor NL nummerplaten (slaat bij elke hobbel tegen het spatbord).

De fiets is voorzien van shimano XT remmen met schijven. In het begin heel goed, maar naarmate vaker in slecht weer gefietst werd, begon de ellende met veel piepen en veel slechter remmen. Op een gegeven moment werden al met tussenpozen van 200 km de remblokken vervangen. Het gaat de laatste tijd wat beter en inmiddels heb ik al heel wat remblokken versleten (en niet omdat ik zo extreem rem). Maar zoals in het begin is het nooit weer geworden.

Het ergste van de fiets is wel de nuvinci n380 naaf. Ik kan zo ongeveer plannen wanneer deze weer vervangen kan worden. Nu na 12000 km moet de 5e worden gemonteerd (wel onder garantie) . Volgens nuvinci is het probleem de slijtage die optreedt wanneer er te veel op een zelfde snelheid met een zelfde versnellingstand gefietst wordt. Het gevolg is dat je een steeds hoger traptempo moet aanhouden om dezelfde snelheid te halen. Daarnaast verloopt de versnelling ook steeds. Na een nieuwe naaf begint dit euvel telkens al weer na een kleine 1000 km op te treden en worden steeds irritanter. Opvallend was ook wel dat alle 4 nieuwe naven anders zijn voor wat betreft de manier van hoe ze schakelen. De een bijvoorbeeld veel zwaarder dan de ander. En ook slaat er bij de een nattige olie uit (niet echt lekken, maar een olie rand) en bij de ander niet.

Kortom, voor mij nooit weer een fiets met nuvinci naaf en ook geen Riese & Muller. Voor woon-werk verkeer in weer en wind totaal niet geschikt en uiterlijk (wel een mooie fiets om te zien) was voor Riese & Muller duidelijk belangrijker dan functionaliteit. Helaas ben ik door schade en schande wijzer geworden.
Toch wel enigszins verbaasd dat je zo veel euvel hebt met die NuVinci naaf. Ik lees toch vaak dat die R&M's met riem en NuVinci erg onderhoudsvriendelijk zijn. Niet zo snel als een Stromer, Bulls Green Mover of Klever.

Heb zelf een Bulls Green Mover E45 en dat is ook niet geheel zonder gedoe:

- Accu cellen vervangen omdat de actieradius tegenviel. (675WH accu leegrijden binnen 25 km is niet normaal)
- Spatbord gescheurd (plastic troep)
- Motor onder garantie vervangen vanwege speling. (Hij begon te vibreren en de schijfrem raakte de koelvin van de motor)

Morgen wordt de motor ingespaakt en hopelijk heb ik dan geen verdere euvels meer voorlopig want het is verder een ontzettend fijn rijdende fiets. Ben hem nu al een maand kwijt, gelukkig wel een leenfiets gekregen met Bosch middenmotor maar dat is geen vergelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Opperpanter2
Onlangs iemand getroffen die zijn e-step voor 84 road legal heeft laten verklaren door het RDW. Misschien ook iets voor mensen met een geimporteerde s-pedelec zonder typegoedkeuring?
Voor een zelfbouw (s)-pedelec zal het wellicht een stap te ver zijn?

'Behind the scenes' bij IT-bedrijf SuitIT: Road-legal e-step? Challenge Accepted

Disclaimer: Het is geen reclame voor dat bedrijf, maar tweakers plaatst die titel / info er zelf bij wanneer ik mijn reacite opsla/verstuur.

[ Voor 25% gewijzigd door Opperpanter2 op 22-08-2018 15:59 ]

• racinfo

racinfo

E-MTB

Ik heb op mijn MTB met Bafang 250 Watt eens de moeite genomen het rpm van mijn trappers op te nemen; 18x rond in 10 seconden (=108) bij een snelheid van exact 26 km/h.
Voor een 52T en achter het 4e tandwiel van een 9-cassette (11-32), 26" wielen met 2" banden GT365.
Dit tempo is wel een uurtje vol te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JellBro
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22-05 08:39
Opperpanter2 schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 15:58:
Onlangs iemand getroffen die zijn e-step voor 84 road legal heeft laten verklaren door het RDW. Misschien ook iets voor mensen met een geimporteerde s-pedelec zonder typegoedkeuring?

'Behind the scenes' bij IT-bedrijf SuitIT: Road-legal e-step? Challenge Accepted

Disclaimer: Het is geen reclame voor dat bedrijf, maar tweakers plaatst die titel / info er zelf bij wanneer ik mijn reacite opsla/verstuur.
Echt gaaf, nu nog voor elektrische skateboards :)

• Nivve
  • Niet online
Opperpanter2 schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 15:58:

Anders dan de titel suggereert is die step nog steeds niet 'road-legal' verklaart door de RDW. Dus het heeft niet veel zin om de moeite te doen. Gezien de disclaimer van de blog wist de auteur dit eigenlijk ook al. Zie het topic van de step voor de details erachter: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1813833 (negeer al het geblaat over het bestaansrecht van de thread zelf).

Samenvatting is dat de step wel een VIN ingeslagen heeft (zodat instanties weten over welk voertuig het gaat), maar dat hij nog steeds niet gekeurd is voor de openbare weg. De verzekeraar heeft bij navraag van anderen daarom ook toegegeven dat deze step niet vezekerd is bij een ongeval.
Dus voor 84 euro betaal je wat meer zekerheid dat je geen boete krijgt (je LIJKT immers legaal), maar verandert niets aan de illegaliteit van het voertuig op de weg.

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-10 21:29

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

weet iemand of de RD10 een bafang motor heeft die zelf te unlocken is?

• Thinlanet
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18:12
Ondanks beperkte mogelijkheden ben ik nog steeds aan het kijken of het lukt om een motor op de trapas te kunnen bevestigen. De modellen van Bafang etc, lijken allemaal de motor op "10 over half 8", schuin onder de trapas geplaatst te hebben. Die ruimte heb ik helaas niet:

Links Trapas

Rechts Trapas

Nu vroeg ik mij af of dergelijke modellen met de motor schuin-onder de trapas ook te kantelen zijn. Zoals jullie op de foto's kunnen zien is rechts/achter de trapas nog wel ruimte. waarschijnlijk dient de bracket aangepast te worden. Maar zijn er verder onderdelen die afhankelijk zijn van een horizontale/originele montage?

[ Voor 32% gewijzigd door Thinlanet op 23-08-2018 14:19 ]

• racinfo

racinfo

E-MTB

De motor is naar achteren verdraaibaar, de enige voorwaarde is dat zich daar dan geen frame stangen bevinden. Voor de werking van de motor maakt het niets uit behalve dat dan de bedrading die in de motor gaat aan de bovenzijde zichtbaar wordt.
sander817 schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 13:21:
weet iemand of de RD10 een bafang motor heeft die zelf te unlocken is?
Ja, met de usb aansluitkabel op de display kabel en de bekende software zijn instellingen gewoon bereikbaar behalve die voor de throttle die immers op de RD10 ontbreekt. Een paar posts terug is dit reeds behandeld geweest.

[ Voor 46% gewijzigd door racinfo op 23-08-2018 19:22 ]

• vanputten80
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 08:12
Aan het zoeken naar een fiets en na verschillende fora en online winkels bekeken te hebben heeft
Batavus Dinsdag E-Go 2018 mijn interesse gewekt. Eerder las ik dat deze niet meer beschikbaar is, op de meeste sites niet meer bestelbaar. Iemand idee of er nog komen of een vervanger? Wat zou een goed alternatief zijn voor deze fiets?
Andere modellen die ik zie zijn van Gazelle Orange C7 HMS 2018 en de Milano van Batavus.

• nFo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-10 19:48

nFo

vanputten80 schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 22:24:
Aan het zoeken naar een fiets en na verschillende fora en online winkels bekeken te hebben heeft
Batavus Dinsdag E-Go 2018 mijn interesse gewekt. Eerder las ik dat deze niet meer beschikbaar is, op de meeste sites niet meer bestelbaar. Iemand idee of er nog komen of een vervanger? Wat zou een goed alternatief zijn voor deze fiets?
Andere modellen die ik zie zijn van Gazelle Orange C7 HMS 2018 en de Milano van Batavus.
Dames uitvoering is wat beter leverbaar zie ik, welke framemaat zoek je ?

• vanputten80
Ik ben 1.95. Denk 65?

Heb twee winkels een bericht gestuurd met vraag om lever moment.
Wat zou een passend alternatief zijn?

[ Voor 72% gewijzigd door vanputten80 op 23-08-2018 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thinlanet
racinfo schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 19:18:
De motor is naar achteren verdraaibaar, de enige voorwaarde is dat zich daar dan geen frame stangen bevinden. Voor de werking van de motor maakt het niets uit behalve dat dan de bedrading die in de motor gaat aan de bovenzijde zichtbaar wordt.
Ok, helder. Ik ga de sprong wagen. Lijkt er op dat, wanneer ik de motor 100/110 graden naar achter kantel, deze tussen het frame van de achterbrug past. Ik ga het nog even exact nameten.

Als ik hier zo lees lijkt 250-350watt voldoende voor mijn Urban Arrow Bakfiets. Welke merk/set valt aan te raden wanneer ik een over het algemeen betrouwbare ondersteuning met trapsensor zoek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
vanputten80 schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 23:02:
Ik ben 1.95. Denk 65?

Heb twee winkels een bericht gestuurd met vraag om lever moment.
Wat zou een passend alternatief zijn?
Als je echt een alternatief wil wat er erg veel op lijkt zou ik de Gazelle Chamonix eens bekijken.
De shimano steps motor is kwa vermogen erg vergelijkbaar met de Yamaha van de batavus dinsdag.
Ook de zit is vergelijkbaar.

Je kan een proefrit maken bij een Gazelle experience center.

Toevallig kreeg ik toen ook het advies om ipv 57cm een 61cm frame te nemen.

Online gekeken, chamonix was toendertijd ook overal uitverkocht. En toen zag ik dat er toevallig nog wel een 61cm dinsdag was bij fietsenstunt. Zo snel mogelijk dus gekocht :)

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

WA verzekering verplicht voor ALLE e-bikes?
https://www.fietsen123.nl...F123-2018-08-24&utm_term=
Thinlanet schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 11:39:
[...]

Welke merk/set valt aan te raden wanneer ik een over het algemeen betrouwbare ondersteuning met trapsensor zoek?
Rotatie of trapkrachtsensor?

[ Voor 29% gewijzigd door racinfo op 24-08-2018 13:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Had vandaag een e-bike gehuurd in Rotorua, Nieuw Zeeland. Zo'n tank van een fiets die tegen verhuur moet kunnen (de cruiser), zwaar maar wel grote batterij. Heerlijk gefietst, stond veel wind en koud, maar je kon gewoon lekker doorkachelen, paar stevige klimmetjes en dan is zo'n e-bike mooi.

Maar minder was dat na 35 van de 42 km de batterij van 3/4 vol in een keer naar compleet leeg sprong. Gelukkig precies bij een McDonalds en ik moest toch plassen, maar dat was wel het einde van de rit. Verhuurder kwam me ophalen, veel excuses en zo. Grappig: zat een soort van contactsleutel op de batterij (had ik niet gezien), en die even geprobeerd en batterij sprong weer naar 3/4 vol. Toch het risico maar niet genomen. Wel was die fiets echt onbruikbaar als fiets zonder motor...

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thinlanet
racinfo schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 13:14:

[...]

Rotatie of trapkrachtsensor?
Liefst trapkrachtsensor (zover ik heb begrepen is dat de fijnere oplossing?). Of beland ik dan in een niche-markt wat budget technisch niet meer interessant is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Thinlanet schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 14:54:
[...]

Liefst trapkrachtsensor (zover ik heb begrepen is dat de fijnere oplossing?). Of beland ik dan in een niche-markt wat budget technisch niet meer interessant is?
Met een trapkracht sensor verval je in een ander type motor, inbouwmaten weet ik er niet van, de Lingbei (+EBBS02):
https://nl.aliexpress.com...rm-ebike/32866583586.html en de https://www.amazon.com/EB...87&sr=1-3&keywords=ebbs02

of de Tongsheng (waarvan ik denk dat je die niet passend krijgt):
http://www.pswpower.com/ven.php?cargo.2017-2s-gaym

[ Voor 10% gewijzigd door racinfo op 24-08-2018 16:56 . Reden: EBBS02 (nieuw type Lingbei motor) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanputten80
Kodess schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 11:44:
[...]

Als je echt een alternatief wil wat er erg veel op lijkt zou ik de Gazelle Chamonix eens bekijken.
De shimano steps motor is kwa vermogen erg vergelijkbaar met de Yamaha van de batavus dinsdag.
Ook de zit is vergelijkbaar.

Je kan een proefrit maken bij een Gazelle experience center.

Toevallig kreeg ik toen ook het advies om ipv 57cm een 61cm frame te nemen.

Online gekeken, chamonix was toendertijd ook overal uitverkocht. En toen zag ik dat er toevallig nog wel een 61cm dinsdag was bij fietsenstunt. Zo snel mogelijk dus gekocht :)
Dank ga ik naar kijken. Mooie van die Batavus Dinsdag dat het een fiets is zonder veel poespas als vering voorvork en zadelpen. Prima motor.

Vandaag 3 berichten gehad dat hij niet meer leverbaar is voor dit jaar wat ik lees als einde productie. Zonde hé, gewilde fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817

sander817

welke motor zit er precies in de qwic RD10?
Is dat dezelfde als de speed versie?

En waarom heeft een rd10 45nm en bijvoorbeeld een willekeurige andere stads ebike 80nm?
https://qwic.nl/e-bikes/trend/mn7-2-hs11/
https://qwic.nl/e-bikes/performance/rd10/

is dat het verschil in verlies tssen midden en achtermotor?

[ Voor 59% gewijzigd door sander817 op 24-08-2018 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
vanputten80 schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 16:29:
[...]

Dank ga ik naar kijken. Mooie van die Batavus Dinsdag dat het een fiets is zonder veel poespas als vering voorvork en zadelpen. Prima motor.

Vandaag 3 berichten gehad dat hij niet meer leverbaar is voor dit jaar wat ik lees als einde productie. Zonde hé, gewilde fiets.
Bij de gazelle zit wel een geveerde zadelpen, maar die kan je gewoon laten wisselen door 1 zonder.

Lijkt me dat ze dan niet gaan stoppen met hun meest gewilde fiets. Ik verwacht dat ze een refresh gaan uitbrengen volgend jaar ofzo.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nFo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-10 19:48

nFo

Kodess schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 17:08:
[...]

Bij de gazelle zit wel een geveerde zadelpen, maar die kan je gewoon laten wisselen door 1 zonder.

Lijkt me dat ze dan niet gaan stoppen met hun meest gewilde fiets. Ik verwacht dat ze een refresh gaan uitbrengen volgend jaar ofzo.
Ja ben benieuwd wat ze met dinsdag ego gaan doen, intussen wat bredere banden op de dinsdag gezet van 37mm naar 42mm.
Misschien dat 47mm ook nog past, eerst dit is proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Vraagje, weet iemand in de omgeving van Apeldoorn een goede spaker?
Ik heb sinds kort voor weinig een zeer fijne Sparta ION rxs+ maar die heeft schijnbaar wat spaak problemen op het achterwiel welke ik nu hoor.
Op inet lees ik dat je dit beter door een specialist kan laten vervangen dus hoop ik hier wat info te vinden, mag ook wat KM buiten A'doorn maar liefst in als tip.

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

sander817 schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 17:07:

En waarom heeft een rd10 45nm en bijvoorbeeld een willekeurige andere stads ebike 80nm?
https://qwic.nl/e-bikes/trend/mn7-2-hs11/
https://qwic.nl/e-bikes/performance/rd10/

is dat het verschil in verlies tssen midden en achtermotor?
Een achterwielmotor drijft rechtstreeks het wiel aan terwijl een middenmotor dat via versnellingen (+vertragingen) doet. Bij het nemen van een helling (10-15%) is dan de achterwielmotor de mindere tov de middenmotor, die zijn hand niet omdraait bij wel 25%.

Het stroomgebruik is bij een achterwielmotor ook hoger, vooral bij het optrekken, met de MM wordt dat namelijk weer gereduceerd door de instelbare versnellingen.

[ Voor 4% gewijzigd door racinfo op 25-08-2018 07:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bgttje
racinfo schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 07:19:
[...]Een achterwielmotor drijft rechtstreeks het wiel aan terwijl een middenmotor dat via versnellingen (+vertragingen) doet. Bij het nemen van een helling (10-15%) is dan de achterwielmotor de mindere tov de middenmotor, die zijn hand niet omdraait bij wel 25%.Het stroomgebruik is bij een achterwielmotor ook hoger, vooral bij het optrekken, met de MM wordt dat namelijk weer gereduceerd door de instelbare versnellingen.
Hoe groter de kracht bij een lager toerental hoe hoger t koppel. Uiteindelijk gaat het om de pk's. Koppel is zo'n verkeerde indicator wat kracht betreft(leuk voor turbo motoren en elektrische motoren). Pk's bepalen de topsnelheid, niet het koppel. Als je snel wilt fietsen bepaalt het vermogen=pk van de motor hoe snel je kan fietsen. Een middenmotor heeft meer koppel door de versnellingen maar...……….zou je op de motoras meten dan zal je zien dat het vermogen=pk hetzelfde is (bij hetzelfde rendement). De marketing afdelingen in de fietsindustrie maken er een potje van en proberen mensen door ze op t verkeerde been te zetten ergens naartoe te drukken.

[ Voor 8% gewijzigd door bgttje op 25-08-2018 11:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torched
Koppel bepaalt of je vooruit komt.(wiel kan draaien) Vermogen je snelheid.
Maar het een is niet zonder het ander.

[ Voor 34% gewijzigd door Torched op 25-08-2018 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14:44
bgttje schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 10:52:
[...]

Hoe groter de kracht bij een lager toerental hoe hoger t koppel. Uiteindelijk gaat het om de pk's. Koppel is zo'n verkeerde indicator wat kracht betreft(leuk voor turbo motoren en elektrische motoren). Pk's bepalen de topsnelheid, niet het koppel. Als je snel wilt fietsen bepaalt het vermogen=pk van de motor hoe snel je kan fietsen. Een middenmotor heeft meer koppel door de versnellingen maar...……….zou je op de motoras meten dan zal je zien dat het vermogen=pk hetzelfde is (bij hetzelfde rendement). De marketing afdelingen in de fietsindustrie maken er een potje van en proberen mensen door ze op t verkeerde been te zetten ergens naartoe te drukken.
Je haalt hier toch wat zaken door elkaar:
Vermogen (pk) = kracht (koppel) x toerental x constante.
Door de interne overbrenging in de motor, draait de motor zelf met een hoger toerental dan de trapas, en daardoor levert de motor meer vermogen. Het koppel verandert niet (in theorie).

Voor wat betreft het uitdrukken in koppel ben ik het deels met je eens: je kunt een 80nm middenmotor niet vergelijken met een 80nm achterwiel motor.
Bij een achterwiel motor is het toerental van je achterwiel bepalend voor het vermogen.
Bij een middenmotor is het trapas toerental (x interne overbrenging) bepalend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanputten80
Na lang zoeken heb ik een goed gevoel gekregen bij Batavus. Ik ga een dealer zoeken waar ik beide kan testen.
Ik ben benieuwd of iemand 1 van onderstaande heeft en wat zijn ervaring is. Verder ben ik benieuwd naar ervaring met ION midden motor.

Batavus Wayz E-go Exclusive 2018
80NM accu upgrade mogelijk.

OF

Batavus Milano E-go 400Wh 2018
48NM - accu upgrade niet mogelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2B2
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 03-03-2022
Er staat op marktplaats een bijna nieuwe Batavus Dinsdag in maat 61
Niet van mij. Ook niet bekend met de fiets. MIsschien is iemand op zoek :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

sander817 schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 17:07:
is dat het verschil in verlies tussen midden en achtermotor?
Een foto van de 3 motor systemen zal eea verduidelijken,

Afbeeldingslocatie: https://www.rac-info.nl/fotos/motoren.jpg

Linksboven een middenmotor van een bekend merk, rechtsboven 'n direct drive motor,
linksonder 'n planetairemotor, rechts idem dito.

Vergelijk het aantal tandwiel vertragingen onderling en je zult inzien waarom een middenmotor zo krachtig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

elinx schreef op donderdag 5 april 2018 @ 19:59:
[...]
Decathlon B`twin-Elops-920-e heeft een Brose middenmotor en zit in dezelfde prijsklasse. Echter pas vanaf mei leverbaar.
Aangezien hier in huis waarschijnlijk de eerste B'Twin Elops 920-e van dit topic staat even een korte review. De fiets is van de vrouw dus het betreft het vrouwenmodel:

Pluspunten:
  • Motor is echt stil en heeft voldoende power
  • Kwaliteit van de fiets valt echt reuze mee, geen Gazelle maar doet niet veel onder
  • Prijs/kwaliteit is op dit moment enorm goed (1500 waarbij we het slot en fietstassen gratis kregen)
  • In eco modus tot nu toe effectief >90km range, dus voldoet aan meer dan de opgegeven waarden
  • Perfect voor dorp & stadsverkeer met af en toe een uitstapje
  • Schijfrem voor
Nadelen:
  • Ingebouwde fietslampen zijn zo/zo (smal lichtbeeld)
  • Onderhoud alleen bij Decathlon i.v.m. garantie en de gratis 1 jaar ANWB wegenwacht
  • Velgrem achter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tahref
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13-10 20:41

Tahref

God bless you

Voor mensen die opzoek zijn naar een e-bike met middenmotor in het budget/instap segment vond ik deze:

https://www.amazon.de/Fis...CD-Display/dp/B0796JHXNX/

https://www.amazon.de/Fis...zit-Dunkel/dp/B079LY26FZ/

www.amazon.de/FISCHER-FAH...ittelmotor/dp/B079M3WF3P/

www.amazon.de/Fischer-Bik...-Schaltung/dp/B0796JNFXL/

ik heb echter geen ervaring met deze fietsen of met Fischer.
Reviews heb ik ook amper kunnen vinden.
Misschien via het 2017 jaarboek van xtraenergy een review van een ouder model pakken als referentie?
https://issuu.com/extraenergy/docs/extraenergy-yearbook-2017

[ Voor 5% gewijzigd door Tahref op 27-08-2018 00:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruudox
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08:00
Zal mijn review van mijn elektrische fiets ook even plaaten gaat om de qwic 9.2 rd

Pluspunt
- Haalt de 35
- Kan een hele week op een accu (bijna 30km per dag) op Max stand
- Moter is echt stil, je hoort echt niks
- Kleur oranje

Minpunten
- Gewicht (alle gewicht is aan de achterkant)
- board computer Kan je er niet afhalen

Al om al top fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuppes
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 14:40
Tahref schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 20:46:
Voor mensen die opzoek zijn naar een e-bike met middenmotor in het budget/instap segment vond ik deze:

https://www.amazon.de/Fis...CD-Display/dp/B0796JHXNX/

https://www.amazon.de/Fis...zit-Dunkel/dp/B079LY26FZ/

www.amazon.de/FISCHER-FAH...ittelmotor/dp/B079M3WF3P/

www.amazon.de/Fischer-Bik...-Schaltung/dp/B0796JNFXL/

ik heb echter geen ervaring met deze fietsen of met Fischer.
Reviews heb ik ook amper kunnen vinden.
Misschien via het 2017 jaarboek van xtraenergy een review van een ouder model pakken als referentie?
https://issuu.com/extraenergy/docs/extraenergy-yearbook-2017
Vallen deze fietsen met een 48v - 422 Wh middenmotor in Nederland niet onder de pedelecs? Volgens de Duitse fabrikant is hun snelheid maar 25km/h en mogen ze zonder helm en verzekeringsplaat op de Duitse wegen rijden. Is het nu zo dat een Duitse toerist met deze fiets op onze wegen in overtreding is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:01
Ruudox schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 22:44:
Zal mijn review van mijn elektrische fiets ook even plaaten gaat om de qwic 9.2 rd

Pluspunt
- Haalt de 35
- Kan een hele week op een accu (bijna 30km per dag) op Max stand
- Moter is echt stil, je hoort echt niks
- Kleur oranje

Minpunten
- Gewicht (alle gewicht is aan de achterkant)
- board computer Kan je er niet afhalen

Al om al top fiets
Welke accu heb je?

Wat merk je op de weg van het gewicht aan de achterkant, hindert dat?

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:50
tuppes schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 10:20:
[...]

Vallen deze fietsen met een 48v - 422 Wh middenmotor in Nederland niet onder de pedelecs? ....
Je verwijst naar de accu capaciteit.
De wet stelt alleen eisen aan het vermogen van de motor. Die mag maximaal 250W bedragen.
In de productbeschrijving van deze link is dat ook het geval
De motor is waarschijnlijk van ShengYi met torsiesensor

[ Voor 23% gewijzigd door elinx op 27-08-2018 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuppes
elinx schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 11:18:
[...]
Je verwijst naar de accu capaciteit.
De wet stelt alleen eisen aan het vermogen van de motor. Die mag maximaal 250W bedragen.
In de productbeschrijving van deze link is dat ook het geval
De motor is waarschijnlijk van ShengYi met torsiesensor
Ja, dat kan goed zijn want ik zie het nu ook duidelijk op https://www.fischer-fahrr...-Damen-E-Bike-28-ETD-1820 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
De motor wordt omschreven als Fischer Silent Drive, maar betreft hoogstwaarschijnlijk een OEM van ShengYi. Fischer levert nl ook modellen met Bafang motoren, maar daarvan is het koppel groter (80Nm cq 50Nm)
bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudox
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08:00
EvaluationCopy schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 10:44:
[...]

Welke accu heb je?

Wat merk je op de weg van het gewicht aan de achterkant, hindert dat?
Op de weg merk ik er helemaal niks van. Het is voornamelijk het optillen van de fiets dat je het merkt.
Ik heb de accu van 735WH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuppes
Ook ik wil mijn oude fiets een nieuw leven inblazen met een 36v 250w MM van Bafang. Ondanks dat hierover genoeg informatie te vinden is is mijn grootste zorg toch wel het kiezen van een goede accu. Als ik het goed gelezen heb is een accu met Sanyo NCR 18650 GA cells toch wel je van het. Ook lees ik dat er best wel betrouwbare aanbieders zijn maar wat is een betrouwbare aanbieder? Bestellen bij Ali geeft mij toch wel de kriebels moet ik zeggen. Als ik de beschrijvingen van sommige leveranciers lees dan kan het alle kanten op gaan met je bestelling. Neem nu eens bijvoorbeeld leverancier Unit Pack Power bij Ali, schrijft groot dat er Sanyo cellen inzitten maar in de feetback lees je dat het Panasonic zijn, ook goed maar toch......... bron; https://nl.aliexpress.com....8148356.9.368d518bHVf5Uz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn elektrische fiets fietst aanzienlijk zwaarder dan een normale fiets, wanneer de motor-ondersteuning niet is ingeschakeld. Is dit normaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
Verwijderd schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 14:45:
Mijn elektrische fiets fietst aanzienlijk zwaarder dan een normale fiets, wanneer de motor-ondersteuning niet is ingeschakeld. Is dit normaal?
Welke fiets / motor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817

sander817

racinfo schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 14:59:
[...]

Een foto van de 3 motor systemen zal eea verduidelijken,

[afbeelding]

Linksboven een middenmotor van een bekend merk, rechtsboven 'n direct drive motor,
linksonder 'n planetairemotor, rechts idem dito.

Vergelijk het aantal tandwiel vertragingen onderling en je zult inzien waarom een middenmotor zo krachtig is.
Waarom kiest een merk als qwik dan voor een achterwielmotor en geen middenmotor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

sander817 schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 15:47:
[...]

Waarom kiest een merk als qwik dan voor een achterwielmotor en geen middenmotor?
Die vraag zul je bij Qwik moeten neerleggen, en dat geldt voor elke fabrikant. Een achterwielmotor kan uitstekend in ons vlakke landje voldoen terwijl voor in de bergen een middenmotor raadzaam is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Batavus Milano E-go 400Wh 2018 Heren, Bosch Active Line Plus 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09:34
sander817 schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 15:47:
[...]

Qwic biedt fietsen aan met diverse motoren. In dit geval kiezen ze voor dit model dus voor een achterwielmotor.
Voordeel is dat je weinig slijtage aan je ketting en cassette hebt omdat er weinig druk op staat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tafkar
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-02-2024

Tafkar

3600 Wp

tuppes schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 14:00:
Ook ik wil mijn oude fiets een nieuw leven inblazen met een 36v 250w MM van Bafang. Ondanks dat hierover genoeg informatie te vinden is is mijn grootste zorg toch wel het kiezen van een goede accu. Als ik het goed gelezen heb is een accu met Sanyo NCR 18650 GA cells toch wel je van het. Ook lees ik dat er best wel betrouwbare aanbieders zijn maar wat is een betrouwbare aanbieder? Bestellen bij Ali geeft mij toch wel de kriebels moet ik zeggen. Als ik de beschrijvingen van sommige leveranciers lees dan kan het alle kanten op gaan met je bestelling. Neem nu eens bijvoorbeeld leverancier Unit Pack Power bij Ali, schrijft groot dat er Sanyo cellen inzitten maar in de feetback lees je dat het Panasonic zijn, ook goed maar toch......... bron; https://nl.aliexpress.com....8148356.9.368d518bHVf5Uz
Het prijsverschil is zo groot dat ik het risico heb genomen met het bestellen van de accu en BBS01B motor bij Ali. Ik heb deze besteld en hij doet het voortreffelijk. Het enige wat ik de volgende keer doe, is nog meer capaciteit bestellen.

https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.27424c4d2KS9rw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tahref

Tahref

God bless you

Waarschijnlijk kopen ze in grote hoeveelheden batterijen in en schakelen zij over op andere nadat deze op zijn.
Zo bestelde ik een maand geleden de 36v 19ah batterij

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/7JcRL4sl.jpg

met deze cellen: https://batterybro.com/pr...1-inr18650mh1-3200mah-10a

Nu word dezelfde batterij: https://nl.aliexpress.com...kes-250W/32843306051.html?

verkocht met deze cellen: https://batterybro.com/pr...bd-ncr18650bd-3200mah-10a

Btw, het duurde een maand voordat ik mijne binnen had. (Lag 2 weken bij de douane)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
Neem nu eens bijvoorbeeld leverancier Unit Pack Power bij Ali, schrijft groot dat er Sanyo cellen inzitten maar in de feetback lees je dat het Panasonic zijn, ook goed maar toch.........
Sanyo=Panasonic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
Tahref schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 21:33:
[...]

Waarschijnlijk kopen ze in grote hoeveelheden batterijen in en schakelen zij over op andere nadat deze op zijn.

[afbeelding]

met deze cellen: https://batterybro.com/pr...1-inr18650mh1-3200mah-10a

Nu word dezelfde batterij: https://nl.aliexpress.com...kes-250W/32843306051.html?

verkocht met deze cellen: https://batterybro.com/pr...bd-ncr18650bd-3200mah-10a

Btw, het duurde een maand voordat ik mijne binnen had. (Lag 2 weken bij de douane)
Zijn 2 verschillende accu's met dezelfde behuizing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tahref

Tahref

God bless you

Opperpanter2 schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 09:34:
[...]

Zijn 2 verschillende accu's met dezelfde behuizing.
Kleine correctie aan mijn kant. Ik had de 36v 19ah batterij met lg cellen 2 maanden geleden besteld en deze kwam een maand geleden binnen.

Ik denk dat zij ongeveer 2 weken geleden de cellen van de 36v 19ah hebben veranderd naar panasonic. Ik zou aan 2 redenen kunnen denken. (zou misschien ook andere reden kunnen hebben) Of de lg die zij ingekocht hadden zijn op of misschien vinden zij de panasonic cellen een upgrade vergeleken de lg. (Zo ver ik weet presteren zij bijna hetzelfde)

aliexpress maakt altijd een screenshot van het geen je op het moment had besteld waardoor je altijd achteraf bij bestel geschiedenis kan na checken of een shop heeft geleverd wat zij hadden beloofd. Tevens is mijn ervaring dat Unit pack power altijd aangeeft wat voor soort cellen zij op het moment in hun accu's stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07-10 13:14

BertV

Handgemaakt

Verwijderd schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 16:32:
[...]
Batavus Milano E-go 400Wh 2018 Heren, Bosch Active Line Plus 3
Ik heb de Bosch Performance Line Speed, maar met de ondersteuning uitgeschakeld fietst dat inderdaad niet lekker.

Ik moet minimale "eco" hebben aanstaan om een lichtlopende normale fiets te simuleren.

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817

sander817

Vlassie1980 schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 16:58:
[...]

Qwic biedt fietsen aan met diverse motoren. In dit geval kiezen ze voor dit model dus voor een achterwielmotor.
Voordeel is dat je weinig slijtage aan je ketting en cassette hebt omdat er weinig druk op staat :)
ok, duidelijk. Ik woon in een heuvelachtig gebied. Dan kan ik dus beter voor een middenmotor gaan zoeken als ik de argumenten hier lees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasszje
  • Laatst online: 13-10 22:48

kaasszje

Live to Dare, Dare to Live

Weet iemand een fietsenwinkel in den haag / zoetermeer en omgeving waar ik de lazer anverz kan passen.
Ben hier een tijdje naar op zoek.
Maar vind alleen maar webwinkels waar ik niet weet of ik deze kan vertrouwen.

Daarnaast wil ik hem graag eerst een keer in mijn handen hebben en passen voordat ik 140+ euro uit geef.
Maar mijn google searches hebben niks opgeleverd.

Ook mailen met de importeur levert niks op.
Zij willen niet laten weten aan welke winkels ze de helm leveren.

Kortom weet iemand hier waar de helm te bezichtigen is ?

Ik ben verstopt zoek een ander :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

[...]
[---- / /------]
Mag ik vragen wat je extra kosten daarvoor waren, bovenop de china prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuppes
[...]

Is het aanschaffen van zo een grote accu wel zo verstandig als je maar sporadisch gebruik maakt van je fiets? In de heuvelachtige omgeving waar ik woon grijp ik nu liever naar de scooter dan naar mijn gewone fiets. Mogelijk dat daar straks een kentering inkomt als hij elektrisch gemaakt is maar zeker ben ik mij daar nog niet van. Als een e-bike lang stil staat is dat natuurlijk ook nadelig voor de accu. Is het dan wel zinvol om een grote accu te monteren of toch beter een kleinere, los gezien de meerkosten van een grotere accu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07:39
tuppes schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 15:29:
[...]

Is het aanschaffen van zo een grote accu wel zo verstandig als je maar sporadisch gebruik maakt van je fiets? In de heuvelachtige omgeving waar ik woon grijp ik nu liever naar de scooter dan naar mijn gewone fiets. Mogelijk dat daar straks een kentering inkomt als hij elektrisch gemaakt is maar zeker ben ik mij daar nog niet van. Als een e-bike lang stil staat is dat natuurlijk ook nadelig voor de accu. Is het dan wel zinvol om een grote accu te monteren of toch beter een kleinere, los gezien de meerkosten van een grotere accu?
Een li-ion accu kan jaren meegaan, als je er maar op de juiste manier mee omgaat. Een grotere accu zal bovendien zelfs langer meegaan dan een kleinere accu (met dezelfde cellen), omdat deze minder cycles te verduren krijgt, beter een hoog vermogen kan verwerken en meer overcapaciteit heeft. Ik zou zelf altijd voor een zo groot mogelijke accu gaan, zeker als je in een gebied met heuvels woont of wat sneller wilt gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brutus26
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12-10 21:04
Wie heeft ervaring met spiegels, met goed zicht en liefst zo klein mogelijk, zelf heb ik al de Ergotec
M88 gevonden iemand hier ervaring mee? is hij niet te groot ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwiilleemm
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20-12-2024
Ik heb goede ervaringen met de Cordio Groot. Deze is 80 mm, en beter dan het kleine broertje van 60 mm.

Bij goede montage steekt ie nauwelijks uit. Wel na montage en afstellen een paar druppels secondelijm tussen de houder laten vloeien. Dan raakt ie echt nooit meer los. Het is dan nog mogelijk om de spiegel zelf bovenin nog wat bij te stellen.

http://www.cordo.com/spie...ar-fiets-groot-80mm-zwart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tahref

Tahref

God bless you

racinfo schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 13:47:
[...]

Mag ik vragen wat je extra kosten daarvoor waren, bovenop de china prijs?
Helemaal niets, alleen 331,59 voor de accu.
Als goed is staat onderaan bij elk product ''gratis verzending en geen douane Belastingen en BTW Vergoeding voor VS, Maleisië en EU landen''

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowmiss
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 06:49
Humma Kavula schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 00:02:
Vraagje, weet iemand in de omgeving van Apeldoorn een goede spaker?
Zelf ben ik vlechtservice.nl tegen gekomen toen ik voor de bakfiets een goed nieuw achterwiel nodig had. Zitten ergens onder Utrecht als ik me moet vergis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
Dit is een goede 48V accu met de GA cellen.
https://nl.aliexpress.com...7e-44fc-8f45-bb9c896cf656

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Tahref schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 20:06:
[...]

Helemaal niets, alleen 331,59 voor de accu.
Als goed is staat onderaan bij elk product ''gratis verzending en geen douane Belastingen en BTW Vergoeding voor VS, Maleisië en EU landen''
Dank je, dan is dat een goede koop :9
19 Ah, bijna 700 Watt !! Dat wordt beslist mijn volgende accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thinlanet
racinfo schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 15:33:
[...]

Met een trapkracht sensor verval je in een ander type motor, inbouwmaten weet ik er niet van, de Lingbei (+EBBS02):
https://nl.aliexpress.com...rm-ebike/32866583586.html en de https://www.amazon.com/EB...87&sr=1-3&keywords=ebbs02

of de Tongsheng (waarvan ik denk dat je die niet passend krijgt):
http://www.pswpower.com/ven.php?cargo.2017-2s-gaym
Bedoel je dat de OKfeet en EBBS02 gebruikmaken van Lingbei techniek? Beide gaan passen binnen het frame. Ik hoop dat trapas-bus die er nu in zit de krachten een beetje kan handelen (dit is een sub-frame).

Is het overigens aan te raden om een package inclusief accu te kopen, of liever separaat?

Hoe zijn jullie ervaringen t.a.v. betrouwbaarheid/duurzaamheid met deze modellen? Of is het dan raadzaam om een motor te kiezen zonder trapkracht sensor (of zorgt dit vervolgens weer voor complicaties voor de dimensies)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Opperpanter2
racinfo schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 08:28:
[...]

Dank je, dan is dat een goede koop :9
19 Ah, bijna 700 Watt !! Dat wordt beslist mijn volgende accu.
700Wattuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
Thinlanet schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 09:38:
.....
Bedoel je dat de OKfeet en EBBS02 gebruikmaken van Lingbei techniek? ....
Beide zijn motoren van Lingbei, maar om één of andere reden wordt deze naam nimmer gebruikt.
De EBBS02 zal om commerciele redenen gegeven zijn, om aan te geven dat het voortborduren is op Bafang.

bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
elinx schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 10:46:
[...]Beide zijn motoren van Lingbei, maar om één of andere reden wordt deze naam nimmer gebruikt.
De EBBS02 zal om commerciele redenen gegeven zijn, om aan te geven dat het voortborduren is op Bafang.bron
Ik heb via via Harper Wang van OKfeet een Lingbei motor besteld(36V/500W) alleen moet ik van hem ff wachten want de software is nog niet op Bafang niveau. Er is met het PAS en Torque niveau in de software nog geen goede instelling mogelijk. Waarschijnlijk is de EBBS02 een versie met oude software.

Hier is de chat: 18/8/2018

Hi Bert
Thanks for asking.
We have tested new version 2 weeks ago.But not satisfied.We can feel torque clearly but the riding feelling is not smoothly.
So we also try to improve it.We thought improvement is not a difficult thing,but our thinking is wrong.Now we have tested it again on last Thursday .But also not perfect.
Now we try to improve it also and will test it again.Now I don't know when we have a good perfect product...
Thanks again.I will contact you when I get news.

Best regards
Harper

[ Voor 34% gewijzigd door bgttje op 29-08-2018 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
bgttje schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 13:30:
........... Waarschijnlijk is de EBBS02 een versie met oude software.......
Als ik de eerder genoemde bron bekijk mbt de naam EBBS02 lijkt het erop dat de verkoop van Lingbei afgeschermd wordt door oa OKfeet en nog enkele resellers, zodat wildgroei beperkt wordt tot de firmware verder is ontwikkeld. Deze resellers hebben mi allemaal de beschikking over de laatste firmware.
Verder zal er natuurlijk ook een commercieel belang zijn bij beperking van het aantal verkopers.

[ Voor 6% gewijzigd door elinx op 29-08-2018 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Niet online
Na flink wat inlezen (ook dit topic) en testrijden heb ik een keus gemaakt voor een woonwerkfiets.
Vanmiddag bij de plaatselijke fietsenmaker de Batavus Razer besteld :) Voor mijn maat/kleur was er nog 1 op voorraad dus dat komt mooi uit.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finesse
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Ik heb de Conway eUrban Tour nu ruim een week in bezit, erg tevreden over moet ik zeggen.
Wat ook wel opvalt is dat de fiets ook zonder ondersteuning goed te berijden is (eventueel gebruik makende van een kleinere versnelling).

[ Voor 5% gewijzigd door Finesse op 29-08-2018 22:01 ]

• Moris
  • Laatst online: 08:44
Tijdens het fietsen en zelfs bij een korte rit heb ik enorm last van tintelende vingers :(
Ik zou graag mijn bestaande lederen handvaten willen vervangen door een stel betere en ergonomische dan welke ik nu heb.

Afbeeldingslocatie: https://static.mijnwebwinkel.nl/winkel/fietswereld/image/cache/full/40aea6ca93ef51deee95ed183a03374c08fb4d9a.jpg

Het enige wat ik niet wil zijn een stel klevende siliconen handvaten, hierbij de voorkeur voor verstelbare lederen of niet klevende siliconen handvaten.

• Thinlanet
elinx schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 15:14:
[...]
Als ik de eerder genoemde bron bekijk mbt de naam EBBS02 lijkt het erop dat de verkoop van Lingbei afgeschermd wordt door oa OKfeet en nog enkele resellers, zodat wildgroei beperkt wordt tot de firmware verder is ontwikkeld. Deze resellers hebben mi allemaal de beschikking over de laatste firmware.
Verder zal er natuurlijk ook een commercieel belang zijn bij beperking van het aantal verkopers.
Ondanks dat ik de vraag stel op hét tweakers forum, is de (ondersteuning op de) bakfiets voornamelijk voor mij vrouw en zie mij zelf niet heel vaak de firmware updaten. Toverwoord voor ons is "degelijk, betrouwbaar en soepel". Kan ik dan beter naar een Bafang kijken?
Pagina: 1 ... 75 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.