Verwijderd schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 16:32:
Ik heb nu 2 jaar een Riese & Muller Charger (45 km/uur) met een nuvinci n380 naaf en riemaandrijving. Het enige waar ik echt tevreden over ben is de riemaandrijving. Na 12000 km geen enkel onderhoud aan hoeven te doen. Voor de rest was de fiets veeeeeeel te duur.
De proefrit was geweldig en daarna de fiets (4300 euro) aangeschaft voor woon-werk verkeer (30 km/dag). Ik kwam er na een regenbui al snel achter dat ik zelf kletsnat werd van het opspattende water. Dus ook wanneer het niet meer meer regende maar de weg nog nat was. Daardoor werden ook de trappers heel glad en die heb ik vervangen door een set met ruwer oppervlak. Ook heb ik onderweg al eens wat onderdelen verloren die ik vervolgens met dubbelzijdig plakband weer bevestigd heb. De lak van de fiets is ook niet fantastich. De accubevestiging was niet goed gemonteerd, waardoor de accu los ging zitten. De numerplaathouder is niet geschikt voor NL nummerplaten (slaat bij elke hobbel tegen het spatbord).
De fiets is voorzien van shimano XT remmen met schijven. In het begin heel goed, maar naarmate vaker in slecht weer gefietst werd, begon de ellende met veel piepen en veel slechter remmen. Op een gegeven moment werden al met tussenpozen van 200 km de remblokken vervangen. Het gaat de laatste tijd wat beter en inmiddels heb ik al heel wat remblokken versleten (en niet omdat ik zo extreem rem). Maar zoals in het begin is het nooit weer geworden.
Het ergste van de fiets is wel de nuvinci n380 naaf. Ik kan zo ongeveer plannen wanneer deze weer vervangen kan worden. Nu na 12000 km moet de 5e worden gemonteerd (wel onder garantie) . Volgens nuvinci is het probleem de slijtage die optreedt wanneer er te veel op een zelfde snelheid met een zelfde versnellingstand gefietst wordt. Het gevolg is dat je een steeds hoger traptempo moet aanhouden om dezelfde snelheid te halen. Daarnaast verloopt de versnelling ook steeds. Na een nieuwe naaf begint dit euvel telkens al weer na een kleine 1000 km op te treden en worden steeds irritanter. Opvallend was ook wel dat alle 4 nieuwe naven anders zijn voor wat betreft de manier van hoe ze schakelen. De een bijvoorbeeld veel zwaarder dan de ander. En ook slaat er bij de een nattige olie uit (niet echt lekken, maar een olie rand) en bij de ander niet.
Kortom, voor mij nooit weer een fiets met nuvinci naaf en ook geen Riese & Muller. Voor woon-werk verkeer in weer en wind totaal niet geschikt en uiterlijk (wel een mooie fiets om te zien) was voor Riese & Muller duidelijk belangrijker dan functionaliteit. Helaas ben ik door schade en schande wijzer geworden.
Toch wel enigszins verbaasd dat je zo veel euvel hebt met die NuVinci naaf. Ik lees toch vaak dat die R&M's met riem en NuVinci erg onderhoudsvriendelijk zijn. Niet zo snel als een Stromer, Bulls Green Mover of Klever.
Heb zelf een Bulls Green Mover E45 en dat is ook niet geheel zonder gedoe:
- Accu cellen vervangen omdat de actieradius tegenviel. (675WH accu leegrijden binnen 25 km is niet normaal)
- Spatbord gescheurd (plastic troep)
- Motor onder garantie vervangen vanwege speling. (Hij begon te vibreren en de schijfrem raakte de koelvin van de motor)
Morgen wordt de motor ingespaakt en hopelijk heb ik dan geen verdere euvels meer voorlopig want het is verder een ontzettend fijn rijdende fiets. Ben hem nu al een maand kwijt, gelukkig wel een leenfiets gekregen met Bosch middenmotor maar dat is geen vergelijk.