Het grote elektrische fietsen topic - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 74 ... 103 Laatste
Acties:
  • 889.055 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08-10 11:22
racinfo schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 08:05:
[...]

Bekijk dit filmpje en begrijp de functie van de brede banden; met 22 miles/hour over een zandpad lukt niet met normale banden!
YouTube: 2018 RADROVER ELECTRIC FAT RAD POWER BIKE 49 Speed Test
Dit zijn geen zandpaden maar gewoon onverhard, of eigenlijk half verharde paden. Kan ik met mijn trekkingfiets met 2 inch banden gewoon overeen met 30 per uur als ik zou willen.
Op het strand zijn brede banden wel in het voordeel, maar dan liever zonder profiel maar dit zal ook wel gaan.
Met mijn MTB kom ik er ook aardig overheen (nat zand) al moet de motor wel wat harder werken :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:56
Nivve schreef op maandag 30 juli 2018 @ 09:54:
[...]

Que vermogen heeft @Opperpanter2 gelijk. Als je aan het fietsen bent zal met een grote accu per cel de ontlading minder zijn en dit kan beter voor de accu zijn.
Echter qua oplaadpatroon kan het weer slechter zijn omdat je aangeeft voor woon-werk lang niet de hele accu gebruikt. Als je dan een kleine accu 20-100% laadt kan dat beter zijn dan een grote accu die dan nooit onder de 60% komt.

Ik zou een enkele accu nemen en dan je oplaadpatroon in de gaten houden. Dus opletten dat je hem niet altijd aan de lader legt als je nog 60% na een dag over hebt en dus de volgende dag daar nog prima mee de dag door komt.
Van waar die 60% Je mag ze gewoon altijd opladen hoor. Als je altijd boven de 60% blijft is niet slechter.

Wat wel slecht is: Diep ontladen, over de 4.2v laden. Liever blijf je een eindje onder de 4.2v voor maximaal accu plezier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Registratie: Februari 2016
  • Niet online
Dacuuu schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 12:26:
[...]

Van waar die 60% Je mag ze gewoon altijd opladen hoor. Als je altijd boven de 60% blijft is niet slechter.

Wat wel slecht is: Diep ontladen, over de 4.2v laden. Liever blijf je een eindje onder de 4.2v voor maximaal accu plezier.
Tja, zo heeft iedereen in de wereld zijn eigen visie op wat het beste is. Mij is altijd verteld dat ik juist nooit te snel al moest opladen als ik nog niet zoveel heb gereden (Toegegeven, dat is gezegd over mijn auto, niet de fiets), dus dat ik dan beter eerst tot 30% kan doorrijden en dan aan de laadpaal terug naar 100% ipv bij 60% al aan de laadpaal.

Maar het blijft een discutabel veld. De ene keer is snelladen slecht, de andere keer juist goed. Dan is V2G slecht, en dan juist weer goed voor de accu.
Beetje hetzelfde als de voedingsector, waarbij het ene ingrediënt de ene dag kanker veroorzaakt en de andere dag dementie voorkomt (en op oneven dagen in een schrikkeljaar beiden tegelijk :+ ). Maakt het er allemaal niet makkelijker op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dacuuu
Nivve schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 13:10:
[...]

Tja, zo heeft iedereen in de wereld zijn eigen visie op wat het beste is. Mij is altijd verteld dat ik juist nooit te snel al moest opladen als ik nog niet zoveel heb gereden (Toegegeven, dat is gezegd over mijn auto, niet de fiets), dus dat ik dan beter eerst tot 30% kan doorrijden en dan aan de laadpaal terug naar 100% ipv bij 60% al aan de laadpaal.

Maar het blijft een discutabel veld. De ene keer is snelladen slecht, de andere keer juist goed. Dan is V2G slecht, en dan juist weer goed voor de accu.
Beetje hetzelfde als de voedingsector, waarbij het ene ingrediënt de ene dag kanker veroorzaakt en de andere dag dementie voorkomt (en op oneven dagen in een schrikkeljaar beiden tegelijk :+ ). Maakt het er allemaal niet makkelijker op.
Lees dit eens door.
http://batteryuniversity....g_lithium_based_batteries

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
Coole site, lekker veel info. Dank daarvoor! _/-\o_

Volgens hun mooie grafiek van verschillede oplaadcycli lijkt 50-100% dus beter te zijn dan 25%-100%. Alleen als je het laden zou stoppen voor de 100% zou je voordeel uit het lager laden kunnen hellen (zodat je mooi tussen 30-70% valt).
Als je accu dus een buffer heeft (zoals bij elektrische auto's) dan is ontladen tot 25% dus misschien juist voordelig (afhankelijk van hoe groot de buffer is). Echter, heb je geen buffer vanaf de fabrikant (en ga je het laden niet elke keer op 80% stoppen), dan is dus 50-100% laden gunstiger.

Vanmiddag maar even het voltage van mijn volle accu checken om te zien of mijn fiets een buffer heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CubeSL
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 15-05-2020
hallo, ben nieuw hier op dit forum maar heb al veel gelezen.

Jaar of 5 geleden heb ik de fiets van mijn vrouw omgebouwd naar tevredenheid. Voorwielmotor met grote accu achterop.

Nu wil ik mijn eigen fiets ombouwen. Zelf trappend rijd ik meestal rond 25 km/u maar dan word het wel zweten. Wil graag wat bewegen maar hoef niet zo nodig zeiknat op mijn werk te komen. Dus 25/30 km/u zonder al te grote inspanning en 35 km/u met wat flinkere inspanning vind ik prima. Mijn wensen: middenmotor, flinke accu en wat sneller. Ik denk dan dat een Bafang bbs01 prima voldoet in mijn vlakke omgeving voor ongeveer 30km per dag met een snelheid van 30/35 km/u .

Nu mijn vraag: wat is het effect van een 52t voortandwiel op de motor in het algemeen en op de efficiëntie van de motor in het bijzonder? En weet iemand in welk verzet (welke stand bij versnellingsnaaf) je fietst met die snelheid?
Ik licht het even toe. Ik heb nu een alfine 8 naaf en met een 48t voor, fiets meeste tijd in 5. Dat is fijn wat in die stand is de verhouding bij de alfine 1:1. Komt de duurzaamheid ten goede. Met de fiets van mijn vrouw haal ik rond de dertig maar voor een beetje cadans moet ik wel in 7 of 8 zetten.
Zou ik nu door een 52t te monteren meer in 5 kunnen fietsen? Verlies in koppel neem ik op de koop toe, moet ik zelf maar compenseren door meer kracht te zetten als dat nodig is.

Heb het www. al afgestruind maar kan hier niet veel over vinden. Bij Endless sphere gaat het al gauw over mtb met 1000 watt en cassette versnelling. Is toch anders.

Alvast bedankt voor meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shagie
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 03-10 18:02
Hallo hoe bevalt de Giant grandtour e+1 je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:37
Los en mul zand is heel wat anders dan harde zandstroken.
Er is best wat te zeggen voor brede banden, anders moet je hier op de hei maar eens een paar rondjes rijden op de ruiterpaden die los zijn getrapt. Daar sta je nu zelfs met 2,5 inch breed bijna stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:47
CubeSL schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 15:36:
hallo, ben nieuw hier op dit forum maar heb al veel gelezen.

Jaar of 5 geleden heb ik de fiets van mijn vrouw omgebouwd naar tevredenheid. Voorwielmotor met grote accu achterop.

Nu wil ik mijn eigen fiets ombouwen. Zelf trappend rijd ik meestal rond 25 km/u maar dan word het wel zweten. Wil graag wat bewegen maar hoef niet zo nodig zeiknat op mijn werk te komen. Dus 25/30 km/u zonder al te grote inspanning en 35 km/u met wat flinkere inspanning vind ik prima. Mijn wensen: middenmotor, flinke accu en wat sneller. Ik denk dan dat een Bafang bbs01 prima voldoet in mijn vlakke omgeving voor ongeveer 30km per dag met een snelheid van 30/35 km/u .

Nu mijn vraag: wat is het effect van een 52t voortandwiel op de motor in het algemeen en op de efficiëntie van de motor in het bijzonder? En weet iemand in welk verzet (welke stand bij versnellingsnaaf) je fietst met die snelheid?
Ik licht het even toe. Ik heb nu een alfine 8 naaf en met een 48t voor, fiets meeste tijd in 5. Dat is fijn wat in die stand is de verhouding bij de alfine 1:1. Komt de duurzaamheid ten goede. Met de fiets van mijn vrouw haal ik rond de dertig maar voor een beetje cadans moet ik wel in 7 of 8 zetten.
Zou ik nu door een 52t te monteren meer in 5 kunnen fietsen? Verlies in koppel neem ik op de koop toe, moet ik zelf maar compenseren door meer kracht te zetten als dat nodig is.

Heb het www. al afgestruind maar kan hier niet veel over vinden. Bij Endless sphere gaat het al gauw over mtb met 1000 watt en cassette versnelling. Is toch anders.

Alvast bedankt voor meedenken.
Hoeveel tanden heeft je tandwiel achter en wat is je bandenmaat? Jouw naaf heeft in de 5e versnelling een overbrenging van 1:1 en in de 8e is dat 1:1,615. Waarschijnlijk is 52T veel te groot, want dan kom je in de 1e versnelling nauwelijks weg.

Op deze site kun je zien wat verschillen in tandwielen met je snelheid en cadans doen: www.gear-calculator.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CubeSL
Tandwiel achter: 20
Bandenmaat: 28” 37-622
Voorblad: 50 t

Ik had me vergist. Voortandwiel is 50t. Heb net nageteld. Heb ook de gearcalculator bekeken maar snap niet helemaal hoe ik die moet lezen. Hoe ik kan bepalen welke tandwielcombinatie leidt tot 1:1 en welk vermogen daarvoor geleverd moet worden. Dat gaat mij allemaal boven mijn pet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-02-2022

racinfo

E-MTB

Ik heb onlangs mijn 46T vervangen door een 52T in combinatie met een 9-cassette (11-32) derailleur leverde dat een aangenamere pedaalsnelheid bij hoge snelheid op. Over minder koppel heb ik niets bemerkt.
Ik heb een BBS01 gemonteerd op de fiets.
Opperpanter2 schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 12:06:
[...]

Dit zijn geen zandpaden maar gewoon onverhard, of eigenlijk half verharde paden. Kan ik met mijn trekkingfiets met 2 inch banden gewoon overeen met 30 per uur als ik zou willen.
Op het strand zijn brede banden wel in het voordeel, maar dan liever zonder profiel maar dit zal ook wel gaan.
Met mijn MTB kom ik er ook aardig overheen (nat zand) al moet de motor wel wat harder werken :)
Hangt ook een beetje van het motorvermogen af, 250W is aanzienlijk minder dan 500-750 watt.

[ Voor 66% gewijzigd door racinfo op 31-07-2018 19:27 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chrasher
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-10 11:09

Chrasher

Tevree met z'n PS5

Na ruim 3 jaar gaat mijn trouwe Batavus Razer (2015) met pensioen. Tijdens deze periode heeft hij mij nooit in de steek gelaten (op een lekke band na :P ) Na aanschaf wel voorzien van ander zadel + vlinderstuur

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/pUQqKmY34XjEmdqtzXaJyYX7/full.jpg

Statistieken verbruik:
- Km: tussen 25.000 en 30.000 (mijn tweede accu reset regelmatig de km-stand:naar een lagere waarde)
- 1x nieuwe ketting + achtertandwiel (wordt altijd goed gesmeerd)
- 6x nieuwe set remblokken (voor + achter)
- 2x achterband
- 200-250 ladingen originele accu (nog geen verslechtering geconstateerd)
- 100-150 ladingen reserve accu

Na mijn laatste vakantie is er een scheurtje ontstaan in het frame vlak achter de motor tussen de buizen naar het achterwiel. Vermoedelijk door de torsie op de motor (druk op pedalen) tijdens het klimmen van een stevige helling. Verwacht geen problemen hiermee, maar het aluminium tikt hierdoor bij het kracht zetten. Batavus heeft al foto's gehad, maar heb nog geen officiële reactie gehad.

Ondertussen bij mijn dealer besteld:
- .Tromgeroffel........Een nieuwe Batavus Razer (model 2018) 8) _/-\o_

Mijn oude zadel laat ik overzetten en ik laat er een Rohlof naaf inbouwen (beter efficientie en kleinere versnellingsstappen). Het enige waar ik nog niet over uit ben is het stuur. Dat vlinderstuur was OK, maar volgens mij kan het beter. Nadeel was vooral de geforceerde houding voor het remmen.
Iemand nog suggesties voor een (sportief) maar ergonomisch stuurmodel?

PSN-id: Chrasher

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
CubeSL schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 17:40:
Tandwiel achter: 20
Bandenmaat: 28” 37-622
Voorblad: 50 t

Ik had me vergist. Voortandwiel is 50t. Heb net nageteld. Heb ook de gearcalculator bekeken maar snap niet helemaal hoe ik die moet lezen. Hoe ik kan bepalen welke tandwielcombinatie leidt tot 1:1 en welk vermogen daarvoor geleverd moet worden. Dat gaat mij allemaal boven mijn pet.
Denk niet dat je het verschil tussen 50 en 52 tanden gaat merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CubeSL
Opperpanter2 schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 23:04:
[...]

Denk niet dat je het verschil tussen 50 en 52 tanden gaat merken.
Nee, denk ik ook niet. Achter paar tanden kleiner gaan met 52t voor zal meer doen. Met zo’n combi wordt het zwaarder trappen. Iemand een idee of daarmee de accu ook zwaarder wordt belast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
CubeSL schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 00:35:
[...]

Nee, denk ik ook niet. Achter paar tanden kleiner gaan met 52t voor zal meer doen. Met zo’n combi wordt het zwaarder trappen. Iemand een idee of daarmee de accu ook zwaarder wordt belast?
De accu zal hooguit zwaarder worden belast, omdat de motor te weinig toeren maakt en daardoor minder efficiënt is.

Ik heb jouw gegevens ingevoerd in http://www.bikecalc.com/speed_at_cadence en daaruit komen de volgende snelheden: https://imgur.com/vZTFEiV
Bij cogs zie je de 8 versnellingen van de naaf staan, waarbij het 20T tandwiel is omgerekend met de 8 overbrengingen van de naaf.

Mijn eigen ervaring, zonder gebruik van de motor, is dat je met deze overbrenging redelijk weg kunt komen in de 1e versnelling. Met bagage een steile helling op wordt al snel lastig. Met motor ondersteuning is dat allemaal geen probleem, maar je zult de aandrijflijn wel zwaar belasten.

Een Bafang middenmotor zal met deze overbrenging minimaal tot 55km/u kunnen ondersteunen, mijn BBSHD gaat onbelast op 48V tot 135rpm / 75km/u.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
Filmpje over de open source firmwarde voor de TSDZ2. Kerel gaat meerdere filmpjes posten over alle updates/upgrades die hij gaat doen:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brownier
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 25-05 13:47
Inmiddels op diverse e-bikes gereden. Paar zaken worden duidelijker.
Voorkeuren zijn nu
-middenmotor
-koppel van minimaal 50Nm
-dichte kettingkast
-8 versnellingsnaaf
-accu minimaal 400
-lokale fietsenhandel
-lage instap
- zo licht mogelijk ivm kogeldruk fietsendrager
Heb de daarbij passende fiets nog niet gevonden. De fiets die wij tot nu toe het prettigst vonden fietsen , de B'twin 940 voldoet niet aan al deze criteria (derailleur ipv kettingkast/ 8v naaf, niet bij de lokale handel)
Gekeken of gereden met Cortina, Victoria, Brinckers, Stella en Victesse.
Suggesties? Ervaringen met B'twin en service van Decathlon?

[ Voor 5% gewijzigd door Brownier op 01-08-2018 19:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-10 12:00

Pathogen

Shoop Da Whoop

Ik vind Decathlon en "lokale fietsenhandel" niet echt met elkaar te rijmen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finesse
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Brownier schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 15:31:
Gekeken of gereden met Cortina, Victoria, Brinckers, Stella en Victesse.
Fietsen vergelijken / testen door "er mee te rijden" of er "naar te kijken" is ook geen eerlijk vergelijk.
Pathogen schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 16:32:
Dacht ik ook al meteen toen ik het las.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:16
Na mijn laatste vakantie is er een scheurtje ontstaan in het frame vlak achter de motor tussen de buizen naar het achterwiel. Vermoedelijk door de torsie op de motor (druk op pedalen) tijdens het klimmen van een stevige helling. Verwacht geen problemen hiermee, maar het aluminium tikt hierdoor bij het kracht zetten. Batavus heeft al foto's gehad, maar heb nog geen officiële reactie gehad.
Ik verwacht wel problemen, ALU gaat absoluut doorscheuren en vervelend genoeg kan dat best wel eens catastrofaal (dus zonder verdere waarschuwing) zijn. Ik zou er niet meer op fietsen. Ik verwacht eigenlijk dat men je een nieuw frame aanbied.

Ik heb zelf een nieuw frame gekregen door een constructiefout (maar dat kan ook blundertje FM zijn geweest), namelijk de achterspatbord bevestiging was dol en kon niet met een helicoil worden gerepareerd. FM zegt dat het een fabricage fout was, maar kan ook door lomp inschroeven zijn gebeurd. Dat was niet kritisch (spatbord rammelde, dat was vervelend), maar ik kreeg dus inderdaad een nieuw frame van Batavus.
Brownier schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 15:31:
Voorkeuren zijn nu
-middenmotor
-koppel van minimaal 50Nm
-dichte kettingkast
-8 versnellingsnaaf
-accu minimaal 400
-lokale fietsenhandel
Tsja, dat zijn totaal geen spannende eisen. Elke Bosch of Yamaha fiets met Nexus voldoet. Gazelle, Batavus, Sparta, Scott, Giant, ik kan nog wel een uurtje doorgaan :+

In dit geval zou ik naar je favo fietsenboer gaan en daar met zijn hoofdmerk een ritje doen..

Maar als je hem gaat ombouwen, waarom niet een Zonar, dan heb je schijfremmen en kan je alsnog de Rohloff erin laten duwen? Sowieso, ik vraag me af hoe dat werkt met een Rohloff, volgens mij zijn de patjes van de Razer daar niet ideaal voor (alleen rudimentaire kettingspanner). Met de Zonar heb je een derailleurpatje waar de kettingspanner aan vast kan en werkt het volgens mij beter.

Zie: https://www.vakantiefiets...len/rohloff-naaf/#fietsen

Door scrollen naar "hoe span je de ketting".

[ Voor 14% gewijzigd door roffeltjes op 01-08-2018 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Ook mijn mening, persoonlijk ga ik dan toch liever voor de winkel "om de hoek" of het zou moeten gaan om iets dat breed-uit door velen is getest en goed bevonden zoals bijv. de Batavus ebike Dinsdag. Die beantwoordt volledig aan de gestelde eisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brownier
Klopt. Geef ik zelf ook al aan. Maar was wel de fijnst fietsende fiets ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brownier
racinfo schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 18:17:
[...]

Ook mijn mening, persoonlijk ga ik dan toch liever voor de winkel "om de hoek" of het zou moeten gaan om iets dat breed-uit door velen is getest en goed bevonden zoals bijv. de Batavus ebike Dinsdag. Die beantwoordt volledig aan de gestelde eisen.
Batavus dinsdag voldoet aan de door mij genoemde criteria. Instap alleen niet prettig. Had bij criteria lage instap moeten vermelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walker78
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-08 17:47
Afgelopen zaterdag ben ik even bij de Fietsunie in Emmen geweest en heb wat proefrondjes gereden op een fiets met Bafang middenmotor. Dat beviel me zeer goed, niet alleen lekker soepel maar ook heerlijk stil, aanmerkelijk stiller dan de Bosch en Yamaha motoren die ik geprobeerd heb bij De Fietser in Ede. Ik ben zelfs geneigd af te stappen van mijn plan een kant en klare nieuwe e-bike te kopen en overweeg nu een gewone fiets te kopen en die dan om te bouwen tot e-bike met die Bafang middenmotor (met accu van 736Wh). Na het nodige zoekwerk kwam ik op de Cannondale Tesoro 2 https://www.cannondale.co...df-4831-8ea2-52db63455646. Lijkt me een mooie fiets. Zijn er hier toevallig mensen die daar ervaring mee hebben? En heeft een achterdrager die onderdeel is van het frame nog nadelen? (ik heb dat nog nooit bij de hand gehad).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finesse
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Walker78 schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 22:25:
Afgelopen zaterdag ben ik even bij de Fietsunie in Emmen geweest en heb wat proefrondjes gereden op een fiets met Bafang middenmotor. Dat beviel me zeer goed, niet alleen lekker soepel maar ook heerlijk stil, aanmerkelijk stiller dan de Bosch en Yamaha motoren die ik geprobeerd heb bij De Fietser in Ede. Ik ben zelfs geneigd af te stappen van mijn plan een kant en klare nieuwe e-bike te kopen en overweeg nu een gewone fiets te kopen en die dan om te bouwen tot e-bike met die Bafang middenmotor (met accu van 736Wh). Na het nodige zoekwerk kwam ik op de Cannondale Tesoro 2 https://www.cannondale.co...df-4831-8ea2-52db63455646. Lijkt me een mooie fiets. Zijn er hier toevallig mensen die daar ervaring mee hebben? En heeft een achterdrager die onderdeel is van het frame nog nadelen? (ik heb dat nog nooit bij de hand gehad).
Mooie fiets, maar inderdaad die bagagedrager ... zal ik het zo zeggen, ik zie geen voordelen aan een bagagedrager vastgelast aan het frame.
Je moet het doen met het dragertje wat er op staat en deze lijkt me in het geval van de Cannondale Tesoro 2 wel erg klein.
En wat als daar een breuk ontstaat ... alu lassen kan niet iedereen en je moet dan ook weer gaan lakken als je het terug goed wil hebben ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrasher
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-10 11:09

Chrasher

Tevree met z'n PS5

roffeltjes schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 17:52:
[...]

Ik verwacht wel problemen, ALU gaat absoluut doorscheuren en vervelend genoeg kan dat best wel eens catastrofaal (dus zonder verdere waarschuwing) zijn. Ik zou er niet meer op fietsen. Ik verwacht eigenlijk dat men je een nieuw frame aanbied.
Bedankt voor je bezorgdheid en ik ga er ook vanuit dat er een nieuw frame komt, maar die info heb ik nog niet. En natuurlijk hou ik het zelf ook goed in de gaten.
Het scheurtje begint vlak boven het gat (boven de motor) waar de versnellingskabel in verdwijnt. Hij loopt 2 cm naar het bolle gedeelte en zit verder niet bij de lassen. Het is een torsiescheur door de wat geringere horizontale krachten op dat framegedeelte. Met mijn mechanische kennis voorzie ik geen grote problemen, maar als hij echt doorscheurt dan houdt de motor met de 3 bouten de boel daar nog bij elkaar.

Zelf ben ik nogal gevoelig voor elk tikje en onbekende speling, dus heb dat vrij snel in de gaten. Fiets meestal in ECO-mode en ook wel eens zonder ondersteuning, dus hij krijgt behoorlijk wat voor zijn kiezen op de pedalen. Zo zijn er de eerste maanden meerdere pedalen vervangen totdat hij de juiste kwaliteit had gevonden die er dan ook al 2 1/2 jaar nu opzitten. Goedkope pedaal-lagers konden blijkbaar mijn krachten niet aan. :+

Heb jij nog een goede suggestie voor een sportief maar wel ergonomisch stuur ?

PSN-id: Chrasher

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walker78
Finesse schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 23:56:
[...]
Mooie fiets, maar inderdaad die bagagedrager ... zal ik het zo zeggen, ik zie geen voordelen aan een bagagedrager vastgelast aan het frame.
Je moet het doen met het dragertje wat er op staat en deze lijkt me in het geval van de Cannondale Tesoro 2 wel erg klein.
En wat als daar een breuk ontstaat ... alu lassen kan niet iedereen en je moet dan ook weer gaan lakken als je het terug goed wil hebben ...
Ben vandaag even naar die Cannondale Tesoro 2 wezen kijken in een zaak waar ze 'm hadden staan en eerlijk gezegd zag het er in real life nog slechter uit dan op de foto: die bagagedrager is echt veel te klein, zit onhandig dicht bij het frame zodat je waarschijnlijk met de hakken tegen je Ortlieb-tassen komt bij het fietsen. Onbegrijpelijk dat ze zoiets verzinnen bij een fiets die verder gewoon OK is.

Iets anders: via FON werd ik opmerkzaam gemaakt op het Pendix systeem. Veel is daar nog niet over geschreven, hier op Tweakers (Roffeltjes was er wel positief over). Het is duur, inderdaad, maar ik ga ook daar een proefritje op maken want het systeem op zich lijkt me wel aantrekkelijk: heel basic, middenmotor, accu op de onderbuis, geen overtollige bedrading, geen display, STIL, simpel te installeren. Met een 500Wh accu is de actieradius acceptabel. Of (de prijs van) dit systeem een praktische meerwaarde heeft t.o.v. de Bafang-motor valt te bezien, ik ben daar wel nieuwsgierig naar (koppel van Pendix is wel wat minder: 50Nm tegenover 80Nm van Bafang).

Geen display vind ik in zoverre een pluspunt dat het een kwetsbaar, uitstekend ding op je fiets minder is. Voorzover ik weet is het display van de Bafang-motor niet afneembaar en dat vind ik een nadeel i.v.m. vervoer in bus en trein maar ook met stallen. Misschien is een e-bike zónder display ook wat minder aantrekkelijk voor dieven, ik haal het er in ieder geval ALTIJD vanaf als ik de fiets ergens achter laat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
Tja die paar keer dat ik bij het station sta gaat hij in een bewaakte stalling. Niet dat ie dan onkwetsbaar is maar is toch dat extra dingetje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doek55
Je kunt de Bafang BBSxx ook zonder display gebruiken: https://eggbikes.com/eggrider

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walker78
OK, thanks voor de tip :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:02

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Walker78 schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 16:40:
[...]
Iets anders: via FON werd ik opmerkzaam gemaakt op het Pendix systeem. Veel is daar nog niet over geschreven, hier op Tweakers (Roffeltjes was er wel positief over). Het is duur, inderdaad, maar ik ga ook daar een proefritje op maken want het systeem op zich lijkt me wel aantrekkelijk: heel basic, middenmotor, accu op de onderbuis, geen overtollige bedrading, geen display, STIL, simpel te installeren. Met een 500Wh accu is de actieradius acceptabel. Of (de prijs van) dit systeem een praktische meerwaarde heeft t.o.v. de Bafang-motor valt te bezien, ik ben daar wel nieuwsgierig naar (koppel van Pendix is wel wat minder: 50Nm tegenover 80Nm van Bafang).
Ik was ook erg enthousiast over het Pendix-systeem toen het werd aangekondigd. Vorig jaar heb ik een proefrit gemaakt en dat was toch een beetje een tegenvaller. Bij het draaien van de trapas duurt het even voordat de motor plotseling begint, en daarna ook weer plotseling stopt. Het systeem leek erg aanwezig te zijn, meer dan bij vrijwel alle andere systemen die ik daarvoor en sindsdien heb geprobeerd.

Ook de kosten van het systeem plus het inbouwen zijn dusdanig hoog dat je voor bijna hetzelfde bedrag een hele fiets koopt van een A-merk met een middenmoter. En dan kan je je andere fiets nog steeds daarnaast blijven gebruiken of verkopen voor een goed bedrag.
Chrasher schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 15:31:
Ik ben afgelopen voorjaar hier naar op zoek geweest. Uiteindelijk uitgekomen bij een stuur met een backsweep van 16 graden. Eerst overwoog ik de SQLab 302, maar die gaat richting de 50 euro. Voor de helft van de prijs heb ik zelf de Ergotec Ergo XXL genomen, ook 16 graden, iets zwaarder, iets hoger, minder garantie, maar een stuk goedkoper. Heeft wel minder dempende eigenschappen als de SQ Lab.

[ Voor 32% gewijzigd door Johnny op 03-08-2018 08:53 ]

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
Bij pendix stop ik al met lezen na deze tekst. :F

"De montage van een Pendix eDrive is vakwerk en mag alleen gemonteerd worden door gecertificeerde monteurs.
De montage wordt dan uitgevoerd in onze werkplaats in Velp (Arnhem), of bij je thuis."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walker78
Ja, allemaal waar, maar het concept als zodanig spreekt mij wel aan. Er zijn wel meer van die 'alternatieve' systemen; ik denk dat we nog maar aan het begin staan van het product e-bike en het lijkt me alleen maar goed als verschillende partijen vanuit verschillende invalshoeken zich daarmee bezighouden.
Johnny schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 08:42:
[...]
Ook de kosten van het systeem plus het inbouwen zijn dusdanig hoog dat je voor bijna hetzelfde bedrag een hele fiets koopt van een A-merk met een middenmoter. En dan kan je je andere fiets nog steeds daarnaast blijven gebruiken of verkopen voor een goed bedrag.
Het gaat niet alleen om de kosten: zelfs als deze gelijk zijn zouden je nog eerder aan een ombouwset kunnen denken.
1. Om voor mij volstrekt onduidelijke redenen zijn bijna alle e-bikes met een geveerde voorvork uitgerust, niemand die lange tochten wil ondernemen, over verharde en onverharde wegen, door vlak land en bergachtig gebied, zit daar op te wachten. Hierdoor kun je, bij gebrek aan nokjes in de voorvork, weer minder makkelijk 4 tassen meenemen, wat minder praktisch èn minder stabiel is. Lowriders plaatsen op een geveerde voorvork is ook niet direct aan te bevelen. De E-Worldtraveller van Koga is één van de zeer weinige opties, maar, typisch Koga, veel te duur.

2. Kijk je naar andere merken die trekking bikes leveren, en die dat ook echt zijn, dan heb je opeens veel meer mogelijkheden: Santos, Kreidler, Avaghon, Idworx, VSF Fahrradmanufactur, om er maar een paar te noemen. Stel je neemt een Santos Travelmaster 2.8 waar je een Bafangmotor inzet, dan ben je voor onder de 3000 euro klaar en heb je iets beters dan wat andere merken voor een vergelijkbare prijs en Koga voor 4000 euro te bieden hebben.

3. Zowel de Bafangmotor als de Pendix eDrive zijn aanmerkelijk stiller dan Bosch, Yamaha en andere motoren, de Bafang is supermakkelijk te tunen, hij heeft een koppel dat minstens zo groot als de rest en je kunt er een accu van ruim 700Wh bij nemen.

[ Voor 74% gewijzigd door Walker78 op 03-08-2018 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcellux
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-05-2022
goedendag, ik heb sinds kort een Cumberland Urban dames fiets Nexus 7 versnellingen en 14,5Ah accu. Een hele fijne fiets met Befang voorwielmotor. Het probleem wat zich voordoet is dat de accu uitvalt na 5 minuten als er geen ondersteuning gevraagd wordt.Dus rij ik in versnelling 2 of 3 en ondersteuning 1 valt de accu uit na 5 minuten. Ik heb ook geprobeerd om met licht aan te rijden, want dat loopt via de accu,maar dan nog valt de accu uit. Rij ik met ondersteuning 2 of meer gebeurt er niets en blijft alles werken. Ik snap niet wat er fout gaat en maandag belt de verkoper van Halfords met de fabrikant want hij weet het ook niet. las op internet over ' een slechte verbinding in de draadboom' . Misschien dat hier iemand dit herkend _/-\o_

Whenever people agree with me I always feel I must be wrong

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:45

OgWok

U.N.C.L.E.

@marcellux Op een slechte verbinding in de draadboom zit geen timer van 5 minuten ;) imho

[ Voor 3% gewijzigd door OgWok op 04-08-2018 07:41 ]

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

marcellux schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 22:55:
goedendag, ik heb sinds kort een Cumberland Urban dames fiets Nexus 7 versnellingen en 14,5Ah accu. Een hele fijne fiets met Befang voorwielmotor. Het probleem wat zich voordoet is dat de accu uitvalt na 5 minuten als er geen ondersteuning gevraagd wordt.Dus rij ik in versnelling 2 of 3 en ondersteuning 1 valt de accu uit na 5 minuten. Ik heb ook geprobeerd om met licht aan te rijden, want dat loopt via de accu,maar dan nog valt de accu uit. Rij ik met ondersteuning 2 of meer gebeurt er niets en blijft alles werken. Ik snap niet wat er fout gaat en maandag belt de verkoper van Halfords met de fabrikant want hij weet het ook niet. las op internet over ' een slechte verbinding in de draadboom' . Misschien dat hier iemand dit herkend _/-\o_
Dit riekt naar een defect afstandsbediening cq display :(
Heb ik ook weleens gehad maar dan bij stand 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Chrasher schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 15:31:

Ik zelf heb volgens mij een Humpert (Ergotec) stuurtje van 15 euro. Vorm is heel persoonlijk... kijk hier eens.

https://www.ergotec.de/de...mountain-bike-lenker.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
OgWok schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 07:40:
@marcellux Op een slechte verbinding in de draadboom zit geen timer van 5 minuten ;) imho
Dat kan wel... Denk maar aan je fiets die zich gewoon na 5 minuten uitzet als er niet wordt gereden. Als hij dus van een sleutel onderdeel geen (goed) signaal krijgt kan het best zijn dat hij na een paar minuten zich zelf uitzet.

Het kan uiteraard dook iets anders zijn, maar het is niet uitgesloten dat het inderdaad aan de bekabeling ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Display en- of controller, kabelbreuk is erg onwaarschijnlijk omdat de fiets in stand 2 en 3 wel goed functioneert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shivte
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 17-09-2023
Ik heb mij ook een electrische fiets aangeschaft en besloten van met de fiets naar het werk te gaan :)
Ik vraag me alleen af of het mogelijk is om mijn naafversnelling (shimano nexus 7) te veranderen met een naafversnelling die sportiever is en meer versnellingen heeft? Of mss simpelweg een groter tandwiel i dunno? Ik ken er de ballen van :D Ik vind die versnellingen veel te licht, vooral de eerste 3-4 versnellingen zijn praktisch compleet nutteloos. Ik rijd constant op 6-7 en 7 is vanaf +25 per uur te licht naar mijn mening. Echt irritant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Shivte schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 00:31:
Ik heb mij ook een electrische fiets aangeschaft en besloten van met de fiets naar het werk te gaan :)
Ik vraag me alleen af of het mogelijk is om mijn naafversnelling (shimano nexus 7) te veranderen met een naafversnelling die sportiever is en meer versnellingen heeft? Of mss simpelweg een groter tandwiel i dunno? Ik ken er de ballen van :D Ik vind die versnellingen veel te licht, vooral de eerste 3-4 versnellingen zijn praktisch compleet nutteloos. Ik rijd constant op 6-7 en 7 is vanaf +25 per uur te licht naar mijn mening. Echt irritant!
Een kleiner (achter) tandwiel lijkt mij de voordeligste en snelste oplossing, kijk op
https://hollandbikeshop.c...ertandwiel-shimano-nexus/
voor een kleiner groter :( tandwiel als wat je nu hebt. De huidige kettingkast past misschien hierna niet meer.

[ Voor 5% gewijzigd door racinfo op 05-08-2018 12:17 . Reden: vergissing betreffende achter tandwiel ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torched
Te lichte versnelling is groter voor of kleiner achter. Groter achter maakt je versnelling langzamer.

Beste is even tellen hoeveel tanden achter en dan een kleinere kopen ivm ketting kast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shivte
Ik heb 18 tanden vanachter, maar hoeveel kleiner zou ik dan moeten nemen? Heb geen idee wat ik me moet voorstellen bij een lager aantal tanden kwa weerstand bij het trappen. Mss gewoon 16 en 17 proberen en zien wat het beste bevalt? Wrschlk 16 zeker aangezien hoe licht de eerste 3 versnellingen zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Shivte op 05-08-2018 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
Als je niet vies bent van rekenen kan je alles even doorrekenen en hoef je maar 1 tandwiel te kopen.
Anders idd 2 kopen en wat uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shivte
Had al wat ingelezen over de overbrengingsverhouding etc maar dan nog snap ik er de ballen van hoe dat transleert naar real time gevoel. Ben maar een leek daarin en aangezien die tandwielen niks kosten ga ik ze gewoon alle 2 proberen :P

Moet je btw zo een fietsmotor roderen/inrijden of kan je daar ineens volle bak mee gaan?

Vandaag een ritje gaan doen op de dijk en ik merkte als ik echt door trap op sport en turbo dat ik dat dan echt voel in men pedalen dat de motor precies moeite heeft om bij te houden met de omwentelingen? Als ik dan rustiger rijd heb ik dat niet... Het is een Gazelle Orange C7+ met een active line gen3 bosh motor.

Maja je moet me dan ook zien trappen bij 30-35 per uur. Precies een hamster op zo een wieltje met die lichte versnellingen 😂^^
Ik heb de motor idd al gechipped met een bikespeed rs module..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Shivte schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 15:56:
Ik heb de motor idd al gechipped met een bikespeed rs module..
Dat wisten we nog niet 8)7
Ik zou dan zeker voor 16 tanden of nog veel minder minder gaan wil je niet gelijk een hamster in een tredmolen zijn, zeker wanneer je je snelheid zou willen verdubbelen :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paularts
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:06

paularts

Paulux !!!!!!

Shivte schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 15:56:

Vandaag een ritje gaan doen op de dijk en ik merkte als ik echt door trap op sport en turbo dat ik dat dan echt voel in men pedalen dat de motor precies moeite heeft om bij te houden met de omwentelingen? Als ik dan rustiger rijd heb ik dat niet... Het is een Gazelle Orange C7+ met een active line gen3 bosh motor.
Die motor ondersteunt tot max 100 rpm (volgens de data sheet)
dus dan zou het kunnen zijn dat je de motor voorbij trapt

zelf ben ik nog in dubio, wel of niet chippen.. ik heb een dinsdag -Ego en fiets 20KM p/d (altijd, rain or shine)
heb de fiets nu 2 maanden en heb de accu nu 2 maal geladen (40 naar 80%)
dit omdat ik dus de ondersteuning riant voorbij trap. gemiddeld staat de snelheid op 28.x
das dus incl remmen en optrekken voor stop lichten

ik trap zelf tussen de 28/29 wind tegen en 32/34 wind mee

nu is het vooral 's ochtends dat ik wel een tandje extra wil, terug weg is te druk

en ik wil de snelheid in kunnen stellen (35km max, snorfiets snelheid zeg maar..)
ik zat naar de blueped te kijken, heeft iemand hier daar ervaring mee?

magneet truuk heb ik naar gekeken en geprobeerd, maar het is alles of niets, wat niet ideaal is ivm drukte op de terug weg

(Multiple exclamation marks are a sure sign of a diseased mind)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13-10 18:57
paularts schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 10:34:
[...]

zelf ben ik nog in dubio, wel of niet chippen.. ik heb een dinsdag -Ego en fiets 20KM p/d (altijd, rain or shine)

magneet truuk heb ik naar gekeken en geprobeerd, maar het is alles of niets, wat niet ideaal is ivm drukte op de terug weg
Zit er bij die fiets geen trapkracht sensor ingebouwd.? Als je hem dan chipt, en je hebt je ideale snelheid behaald dan zet je toch gewoon minder kracht op de pedalen
Dan blijf je toch je snelheid behouden lijkt mij en het kost je minder moeite. En je gebruikt je accu wat meer ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2B2
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 03-03-2022
zonnefreak schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 22:53:
[...]

Zit er bij die fiets geen trapkracht sensor ingebouwd.? Als je hem dan chipt, en je hebt je ideale snelheid behaald dan zet je toch gewoon minder kracht op de pedalen
Dan blijf je toch je snelheid behouden lijkt mij en het kost je minder moeite. En je gebruikt je accu wat meer ook :)
Nee dat is niet zo. Minder kracht op de pedalen is minder hard fietsen. Je moet echt mee blijven trappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:07
Goh, dan trap je lekker door.
Ik heb ook de Dinsdag E-go, elke dag 30km.
Eerste 2 dagen fietste ik gemiddeld 26.5km/h. Dus ook voorbij de ondersteuning. Ik heb ook niet hoeven opladen :9

Daarna de magneettruuk gedaan. Die ik sindsdien al 2 weken gebruik. Daarmee fiets ik gemiddeld 32kmh.
Mijn rpm is dan tussen de 75 en de 80. Vandaag toevallig met deze koelte consistent 83 rpm kunnen fietsen.
(Alles in de 8e versnelling)

Harder dan dat trappen en ik zie er toch wat gek uit, plus vind ik gevaarlijk. Ben wel erg blij met de schijfremmen O+

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.ons
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 18-04-2022
mijn tandwiel vooraan van mijn dinsdag e-go is aan vervanging toe ,
dus was aan het zoeken om dit te vervangen samen met de ketting en het achtertandwiel.
achtertandwiel en kettingen genoeg te vinden maar waar vind ik het voorste tandwiel?
liefst zou ik alles in 1 webshop bestellen maar dat blijkt toch moeilijk (of ik kijk erover ,dat kan natuurlijk ook :z )
iemand suggesties waar ik dit kan vinden?
thnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paularts
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:06

paularts

Paulux !!!!!!

Kodess schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 09:24:
[...]
Harder dan dat trappen en ik zie er toch wat gek uit, plus vind ik gevaarlijk. Ben wel erg blij met de schijfremmen O+
dat was ook een van de redenen om voor de Dinsdag te gaan ipv de Razer
mijn "oude" had ik omgebouwd naar HS33, maar toch, schijfremmen FTW.

de trap frequentie boven de 90 vind ik ook niet fijn
maar nu trap ik eigenlijk alles zelf, en daarvoor zit die accu natuurlijk niet op de fiets

(32 gem is behoorlijk, al weet ik niet het aantal verkeerlichten op je route, dat is ook de reden waarom ik wil kunnen kiezen, wel extra of niet. en dan is de magneet truck niet optimaal helaas)

bedankt voor de antwoorden iig!!

iemand toch stiekem ervaring met een "instelbare" chip (blue/red/black PED oid? )

(Multiple exclamation marks are a sure sign of a diseased mind)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
paularts schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 10:38:
[...]

dat was ook een van de redenen om voor de Dinsdag te gaan ipv de Razer
mijn "oude" had ik omgebouwd naar HS33, maar toch, schijfremmen FTW.

de trap frequentie boven de 90 vind ik ook niet fijn
maar nu trap ik eigenlijk alles zelf, en daarvoor zit die accu natuurlijk niet op de fiets

(32 gem is behoorlijk, al weet ik niet het aantal verkeerlichten op je route, dat is ook de reden waarom ik wil kunnen kiezen, wel extra of niet. en dan is de magneet truck niet optimaal helaas)

bedankt voor de antwoorden iig!!

iemand toch stiekem ervaring met een "instelbare" chip (blue/red/black PED oid? )
Ik heb 4 stoplichten op 15km (waarvan 2 heel rustig zijn en ik eigenlijk altijd door kan rijden)

Ik ben ook aan het kijken naar een chip, maar ik twijfel of gewoon bikespeed of idd een instelbare, en dan zou het inderdaad zo'n *kleur*Ped worden.
Ik ben nu met de magneet gewend, en twijfel dus of ik echt de instelbaarheid nodig heb.

Edit:
Zie nu ook dat de Blackped voor Yamaha PW maar 99 euro is. Terwijl de bikespeed bv 139 is.

[ Voor 4% gewijzigd door Kodess op 08-08-2018 10:54 ]

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fjorden
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Ik ervaar de ondersteuning bij mijn Dinsdag met magneet-truc toch anders, met de verschillende ondersteuningsstanden kan ik verschillende snelheden fietsen en ook bij meer/minder kracht in dezelfde ondersteuningsstand is mijn snelheid anders.
B2B2 schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 07:09:
Nee dat is niet zo. Minder kracht op de pedalen is minder hard fietsen. Je moet echt mee blijven trappen.
Als ik met dezelfde trapfrequentie heuvel op fiets, dan gaat de ondersteuning flink omhoog (voelbaar en de balkjes in het display) in vergelijking met vlak fietsen. Afhankelijk van hoe steil, kan ik dezelfde snelheid blijven fietsen, kost mij meer kracht en het systeem ondersteunt meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
* Viper® meldt zich ook even

Vorige week gekeken naar de Qwic, MN7 uit m'n hoofd.
Bafang motor met maximaal 80nm, je hoeft amper te trappen.
In eerste instantie was ik aan het kijken voor een elektrische scooter, maar omdat dit toch veel minder praktisch is wordt het waarschijnlijk een fiets.

Nu wil ik vanavond nog even bij Mantel langs, deze hebben ook een groot assortiment en verschillende merken.
Wat zijn de ervaringen met Qwic en wat zijn vergelijkbare elektrische fietsen die ik zou kunnen proberen van bijvoorbeeld Pegasus, Koga, Cortina?
Uitneembare accu is een pré. Verder redelijk hoge trapondersteuning.
Qwic kwam op €2400 uit inclusief 470W accu. Ik zou denk ik zelf direct de hoogste van 735W nemen.
Direct een waterdichte tas voor eventuele spullen/laptop.

Kwam nog een stukje tegen over de veloplu. Door een overkapping valt deze onder een andere regeling mbt. de MIA/Vamil regeling.
https://www.businessinsid...honderden-euros-subsidie/

Inmiddels is de RVO erop teruggekomen en lijkt het feest voorbij:
https://www.rtlz.nl/life/...-overheid-gaf-fout-advies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark de man
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16:06

mark de man

Wij zullen doorgaan...

F.ons schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 09:50:
mijn tandwiel vooraan van mijn dinsdag e-go is aan vervanging toe ,
dus was aan het zoeken om dit te vervangen samen met de ketting en het achtertandwiel.
achtertandwiel en kettingen genoeg te vinden maar waar vind ik het voorste tandwiel?
liefst zou ik alles in 1 webshop bestellen maar dat blijkt toch moeilijk (of ik kijk erover ,dat kan natuurlijk ook :z )
iemand suggesties waar ik dit kan vinden?
thnx
Zat er op de Dinsdag niet een Yamaha motor met een 'gewoon' kettingblad, door middel van een spider gemonteerd aan de motor? Als het kettingblad dan gewoon vier bevestigingsgaten heeft, kun je de afstand daar tussen meten en dan een kettingblad bestellen met dezelfde steek.

Volgens mij zit er op de foto een crankstel van Miranda, met waarschijnlijk deze spider:

https://mirandabikeparts....bike-parts/spider-btv-yh/

Ik weet niet precies wat de steek is, maar als dat 104mm is dan kun je een willekeurig blad nemen, met tussen de ongeveer 32 en 46 tanden.

Hier staan er ook voldoende:

https://hollandbikeshop.c...crank/e-bike-kettingblad/

Alleen dan wel even nakijken op die steek ook klopt.

[ Voor 67% gewijzigd door mark de man op 09-08-2018 12:20 ]

Join het DPC Whatpulse team

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14-10 11:01
Viper® schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 09:52:
* Viper® meldt zich ook even

Vorige week gekeken naar de Qwic, MN7 uit m'n hoofd.
Bafang motor met maximaal 80nm, je hoeft amper te trappen.
In eerste instantie was ik aan het kijken voor een elektrische scooter, maar omdat dit toch veel minder praktisch is wordt het waarschijnlijk een fiets.

Nu wil ik vanavond nog even bij Mantel langs, deze hebben ook een groot assortiment en verschillende merken.
Wat zijn de ervaringen met Qwic en wat zijn vergelijkbare elektrische fietsen die ik zou kunnen proberen van bijvoorbeeld Pegasus, Koga, Cortina?
Ik heb een T-MN7.2 HS11, wat als ik me niet vergis de voorloper is van de P-MN7. Fiets rijdt heerlijk. Ik heb er wel maar even plezier van gehad ivm een dode accu maar inmiddels heb ik bericht gekregen dat er onder coulance/garantie alsnog een nieuwe accu wordt verstuurd. (Ik ben de 2e eigenaar van de fiets)

Wat voor jou (wellicht) interessant is is of de maximum snelheid nog net zo eenvoudig te unlocken is als bij de mijne. Ik heb wel eens gelezen dat ze het bij de Bafang inmiddels met een software-update hebben geblokkeerd. De lokale Qwic verdeler hier zegt dat de meeste nieuwe Qwic's nog eenvoudig zijn te unlocken.

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
EvaluationCopy schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 11:32:
[...]

Ik heb een T-MN7.2 HS11, wat als ik me niet vergis de voorloper is van de P-MN7. Fiets rijdt heerlijk. Ik heb er wel maar even plezier van gehad ivm een dode accu maar inmiddels heb ik bericht gekregen dat er onder coulance/garantie alsnog een nieuwe accu wordt verstuurd. (Ik ben de 2e eigenaar van de fiets)

Wat voor jou (wellicht) interessant is is of de maximum snelheid nog net zo eenvoudig te unlocken is als bij de mijne. Ik heb wel eens gelezen dat ze het bij de Bafang inmiddels met een software-update hebben geblokkeerd. De lokale Qwic verdeler hier zegt dat de meeste nieuwe Qwic's nog eenvoudig zijn te unlocken.
De verkoper gaf aan dat ze hun demo fiets op 27.5 hadden staan. Dus met weinig trappen zit je zo op de 28 en stevig doortrappen en je tikt de 31 aan.
Las op internet dat je dit via een speciaal menu kan doen. Zal voor de zekerheid nog even informeren. Bedankt voor de info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vertedntz
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16-05 17:24
https://www.fietsservicen...afang-midmotor-E-bike.pdf
Heb er zelf een sinds 5mei dit jaar.Heb al 5000 probleemloze kilometers.Zeer fijne,sterke en snelle fiets.Absolute aanrader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vertedntz
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16-05 17:24
Deze Qwic kun je via het display instellen tot max. 60 km/h,met de originele tandwielen kun je gemakkelijk 33 km/h aanhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
doek55 schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 20:24:
Je kunt de Bafang BBSxx ook zonder display gebruiken: https://eggbikes.com/eggrider
De v2 heeft een heel klein display. Je hoeft je telefoon niet perse te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.ons
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 18-04-2022
mark de man schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 11:05:
[...]

Zat er op de Dinsdag niet een Yamaha motor met een 'gewoon' kettingblad, door middel van een spider gemonteerd aan de motor? Als het kettingblad dan gewoon vier bevestigingsgaten heeft, kun je de afstand daar tussen meten en dan een kettingblad bestellen met dezelfde steek.
Klopt helemaal hoor , alleen wordt het dan een dure zaak , die spider is best een duur stuk , en dan nog een kettingblad erbij , daar heb ik 3 originele voor, heb ze net besteld bij men FM ,
Toch bedankt om mee te zoeken👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shivte
racinfo schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 10:18:
[...]

Dat wisten we nog niet 8)7
Ik zou dan zeker voor 16 tanden of nog veel minder minder gaan wil je niet gelijk een hamster in een tredmolen zijn, zeker wanneer je je snelheid zou willen verdubbelen :+ .
Heb vandaag de 16T geplaatst en het trapt nu gewoon véél veel aangenamer. Nu houd je redelijk comfortabel 35 aan zonder een hamstertje te zijn. Men snelheid verdubbelen zie ik niet echt gebeuren denk ik en ik vraag mezelf af of dat wel realistisch is met een stadsfiets en nexus 7 naafversnelling. Ik heb 43 per uur gehaald, maar dan ben je echt wel hard aan het werken en dan praten we niet meer over zonder zweet op het werk aankomen haha. Zelfs 37-40 is goed werken en zonder twijfel zweten. Nog een tandje minder heeft weinig zin denk ik. Denk dat je dan wel best de fijne afstellingen hebt van een derailleur om het wat aangenamer te maken, niet? Denk niet dat ik veel harder ga kunnen gaan zonder mezelf dood te trappen. Die 43 was echt al hard gaan dat ik niet lang volhoud.

Mss heb ik ook wel een beetje een foute gedachte bij elektrisch fietsen? :p Kan je met een speed pedelec dan zonder zweten 40-45 rijden?
[...]

Die motor ondersteunt tot max 100 rpm (volgens de data sheet)
dus dan zou het kunnen zijn dat je de motor voorbij trapt

heb de fiets nu 2 maanden en heb de accu nu 2 maal geladen (40 naar 80%)
dit omdat ik dus de ondersteuning riant voorbij trap. gemiddeld staat de snelheid op 28.x
das dus incl remmen en optrekken voor stop lichten
Het was idd waarschijnlijk het geval dat ik teveel rpm maakte, want vandaag tijdens het korte testje voluit merkte ik precies niks!

Ik had mijn chip module zelfs al voor ik de fiets zelf had! haha

[ Voor 3% gewijzigd door Shivte op 10-08-2018 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Shivte schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 20:53:
[...]
Mss heb ik ook wel een beetje een foute gedachte bij elektrisch fietsen? :p Kan je met een speed pedelec dan zonder zweten 40-45 rijden?
Met een Stromer of Klever X zal dat waarschijnlijk lukken maar bij een gewone SP .... :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xx77qq
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
paularts schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 10:38:
[...]

Ja, ik heb sinds een aantal maanden een blueped in mijn dinsdag zitten.
Bevalt prima, ik kan 'm lekker doortrappen totdat ik te snel rondjes ga trappen. Cruise snelheid is tussen de 30 en 32km per uur, wil ik wat sneller gaan dan trap ik 'm zonder probleem naar de 40km/h.
Dat ding is via bluetooth instelbaar maar dat gebruik ik eigenlijk niet. Heb de limit op 75km/h gezet en klaar.
Af en toe merk ik wel eens dat 'ie 1 a 2 seconden even inhoud maar dat gaat daarna meteen goed. 2x een Error op het scherm gehad.
Ik rij er op de meeste werkdagen 35km per dag mee. Wel is het zo dat hoe hoger de snelheid hoe sneller de accu leeg raakt, zal wel de luchtweerstand zijn en de motor die niet op het beste punt van zijn curve zit.

Voor de grap trap ik wle eens 25km/h maar dat is echt veeeel te traag ;-)

Het was wel een klote klus om dat ding erin te krijgen omdat de bouten van de motoren 'andersom' zitten zodat er veel meer gedemonteerd moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dzine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08-10 21:36
Kogel door de kerk. Vandaag een Cube Kathmandu besteld!
Vanaf volgende week ben ik ook een fiets forens. Nu het assortiment compleet maken.

Wat zijn tips voor een waterdichte enigzins kantoor waardige fiets laptop tas?

Zelfs als niemand me gelooft, ben ik de koning in mijn hoofd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:36

Crazy D

I think we should take a look.

Shivte schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 20:53:
Yup dat kan prima. Nou ja wel afhankelijk van de wind, want met aardige tegenwind is 45 halen ook best doortrappen maar de inspanning is een beetje te vergelijken met racefietsen maar dan 20km sneller... :D
En zeker als je dagelijkse range een stuk minder is dan de 40-45 km die je zou moeten kunnen halen kun je m ook behoorlijk op meeste ondersteuning laten staan waardoor met-zonder tegenwind (...) 40+ echt easy is.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14-10 11:01
EvaluationCopy schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 16:17:
Omdat Qwic in de voorwaarden heeft staan dat de garantie niet overdraagbaar is, is deze dat ook echt niet. Dat maak ik tenminste op uit een rondje google.

1,5 jaar oud en de Qwic geeft geen stroom meer. Hopelijk is het door de Qwic dealer in mijn woonplaats een beetje goedkoop te maken. Geeft al met al niet veel vertrouwen in de bouwkwaliteit van de Qwic's, maar ja bij die dealer sta ik dan toch weer te kwijlen naar zo'n mooie oranje RD10, ik ben dan toch geneigd om hem na reparatie in te ruilen (ook van dit model is 25p/u limiet weer eenvoudig te verwijderen, dat vind ik wel zo'n grote plus).

Zijn er ook Tweakers die daadwerkelijk langer dan zeg 2 jaar een Qwic in het bezit hebben gehad?
Heb eindelijk weer een accu! De fietsenmaker waar de eerste eigenaar hem heeft gekocht heeft de accu onder garantie aangemeld en Qwic heeft dit gehonoreerd, heel fijn!

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tmr
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 25-09 07:54

Tmr

Hier een van de vele tevreden Dinsdag bezitters. Heb hem nu iets meer dan een jaar en ruim 5000 km gereden, zonder een enkel probleem. Net onderhoud gehad en alleen remblokken hoeven vervangen. Accuduur is bij goed weer prima (80-100 km). Alleen bij lagere temperaturen en veel wind toch wel echt beduidend minder (60 km ofzo).

Het enige waar ik wel eens over twijfel is de snelheid. 25 km is prima, maar op mijn traject (15 km bijna alleen maar rechtdoor) zou het best wat sneller mogen. Ik heb wel eens naar een speed pedelec zitten kijken, maar de Dinsdag heeft eigenlijk alles wat ik wil (behalve de snelheid dan).

Dus dan wordt het toch een speedchip denk ik, hoewel iets mij daar toch nog een beetje tegenhoudt (garantie en legaliteit). Maar ik hoef niet meteen 45 km/u, als ik een beetje doortrap met wind mee zit ik nu ook al op 33-35 km/u (wat een prima en comfortabele snelheid is). Moet ik nog even over nadenken..

Wat is de ervaring met de accuradius van anderen met een gechipte dinsdag?

[ Voor 4% gewijzigd door Tmr op 12-08-2018 16:05 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tahref
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13-10 20:41

Tahref

God bless you

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/dKCd2AQ.jpg
Inmiddels zo'n +- 2000km met mijn ebike gefietst. Accu 691,2wh
En ik schat alle uitgegeven kosten op net onder 1000 euro.

Niet zoveel verstand van fietsen, onderdelen zullen waarschijnlijk een stuk minder kwaliteit zijn dan een stromer maar inmiddels erg tevreden mee.

Alle onderdelen + link + prijs die ik ervoor betaald had.

Ancheer ebike incl 288wh accu - 550 euro (alternatief link want mijn seller is er niet meer)
https://www.amazon.de/Smi...bnehmbarer/dp/B07DQJXQBT/
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Xk2dE7a.jpg

Schwalbe binnen & buiten band - 45,7 euro (voor & achter)
https://www.internet-bike...00-15025-40-559-av-40-mm/
https://www.internet-bike...al-26-x-150-40-559-zwart/
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/wrjCzU7.jpg

Zadel - 21,85 euro (ik twijfel of ik deze kan aanbevelen, toch beetje last van geslachtsdeel na halfuur)
https://www.amazon.de/gp/...age_o06_s00?ie=UTF8&psc=1
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/fO4DI2h.jpg

spatbordsetje - 15,6 euro
https://www.amazon.de/gp/...age_o04_s00?ie=UTF8&psc=1
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Ag6Mwhi.jpg

Oplaadbare verlichting - 12,88 euro (zodat mijn accu vol gebruikt kan worden voor afstand en niet licht)
https://www.amazon.de/Fah...hrradlampe/dp/B07C7B5SMX/
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/X67kF4V.jpg

36v 19.2ah LG MH1 Accu - 331,59 euro (deze is inmiddels uitverkocht?)
https://nl.aliexpress.com...kes-250W/32843306051.html
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/4yVsEu3.jpg

ART2 fietslot - 43,99 euro
https://www.bol.com/nl/p/...m-zwart/9200000017124008/
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/4yM5qNS.jpg

Totaal prijs:1021,61 euro

[ Voor 76% gewijzigd door Tahref op 26-08-2018 05:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shivte
Na paar ritjes met het 16 tandwiel zou het toch nog wel een tandje of 2 lager kunnen ze denk ik op men stadsfiets! Dan rijd ik met momenten wel comfortabel +40km/h denk ik!
Alleen bestaat er geen Shimano Nexus tandwiel kleiner dan 16, maar volgens mij passen daar wel meer tandwielen op niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
Tmr schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 15:59:
Hier een van de vele tevreden Dinsdag bezitters. Heb hem nu iets meer dan een jaar en ruim 5000 km gereden, zonder een enkel probleem. Net onderhoud gehad en alleen remblokken hoeven vervangen. Accuduur is bij goed weer prima (80-100 km). Alleen bij lagere temperaturen en veel wind toch wel echt beduidend minder (60 km ofzo).

Het enige waar ik wel eens over twijfel is de snelheid. 25 km is prima, maar op mijn traject (15 km bijna alleen maar rechtdoor) zou het best wat sneller mogen. Ik heb wel eens naar een speed pedelec zitten kijken, maar de Dinsdag heeft eigenlijk alles wat ik wil (behalve de snelheid dan).

Dus dan wordt het toch een speedchip denk ik, hoewel iets mij daar toch nog een beetje tegenhoudt (garantie en legaliteit). Maar ik hoef niet meteen 45 km/u, als ik een beetje doortrap met wind mee zit ik nu ook al op 33-35 km/u (wat een prima en comfortabele snelheid is). Moet ik nog even over nadenken..

Wat is de ervaring met de accuradius van anderen met een gechipte dinsdag?
Met het huidige weer kan ik met magneet omgedraaid denk ik ongv 50 km fietsen.
Ik fiets dan gemiddeld 32 km/u met mijn rpm rond de 80 (in de 8e versnelling)

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjorden
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Kodess schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 09:52:
[...]

Met het huidige weer kan ik met magneet omgedraaid denk ik ongv 50 km fietsen.
Ik fiets dan gemiddeld 32 km/u met mijn rpm rond de 80 (in de 8e versnelling)
Leuk om te lezen. Jij doet zelf iets meer je best dan ik op de fiets. :)

Ik ook met magneet omgeklapt: huidige omstandigheden max 43km gehaald, rpm 85-90 (8ste versnelling), hoogste ondersteuningsstand. Afhankelijk van het weer (wind en temperatuur) daalt dat in de winter tot 28km. Een hele enkele keer was de accu al na 26km leeg.

Merkbaar grotere actieradius met middelste ondersteuningsstand en ik moet dan uiteraard zelf iets harder werken om deze rpm te blijven halen, zeker met flinke tegenwind, dan zit ik op 80-85 rpm.

[ Voor 4% gewijzigd door fjorden op 13-08-2018 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark de man

mark de man

Wij zullen doorgaan...

Shivte schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 08:30:
Na paar ritjes met het 16 tandwiel zou het toch nog wel een tandje of 2 lager kunnen ze denk ik op men stadsfiets! Dan rijd ik met momenten wel comfortabel +40km/h denk ik!
Alleen bestaat er geen Shimano Nexus tandwiel kleiner dan 16, maar volgens mij passen daar wel meer tandwielen op niet?
Ja die zijn er wel, als je die tandwielen met drie groeven bedoeld:

https://hollandbikeshop.c...-14t-1-2-x-1-8-inch-plat/

https://hollandbikeshop.c...-13-tands-1-2-x-1-8-plat/

Alleen zijn deze tandwielen wel plat, ik weet niet of jouw 16t tandwiel ook plat is, maar de grotere zijn over het algemeen vaker een beetje bol. Even kijken dus of het goed loopt bij het monteren en of de kettinglijn goed loopt. Maar ik verwacht daar geen problemen mee. Alleen zo'n klein tandwiel zal natuurlijk wel sneller slijten dan een grotere. Ik zou alleen wel even kijken of het schakelmechanisme anders niet tegen de ketting komt met zo'n klein tandwiel en of er nog wel ruimte over blijft als je nog kleiner gaat dan 16t, maar ik weet niet hoe groot de zijdelingse afstand is tussen de ketting en het schakelmechanisme aan het uiteinde van de naaf.

Ik weet het niet zeker, maar op dit filmpje lijkt het of het schakelmechanisme vlak naast het tandwiel zit, dus ik weet niet of er bij een nog kleiner tandwiel de ketting niet tegen dat mechanisme gaat schrapen.

YouTube: How to fit gear cassette to a Shimano Nexus 7 Nexus 8 Hub. Dutch Bike

[ Voor 23% gewijzigd door mark de man op 13-08-2018 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
fjorden schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 11:30:
[...]

Leuk om te lezen. Jij doet zelf iets meer je best dan ik op de fiets. :)

Ik ook met magneet omgeklapt: huidige omstandigheden max 43km gehaald, rpm 85-90 (8ste versnelling), hoogste ondersteuningsstand. Afhankelijk van het weer (wind en temperatuur) daalt dat in de winter tot 28km. Een hele enkele keer was de accu al na 26km leeg.

Merkbaar grotere actieradius met middelste ondersteuningsstand en ik moet dan uiteraard zelf iets harder werken om deze rpm te blijven halen, zeker met flinke tegenwind, dan zit ik op 80-85 rpm.
En toen fietste ik vandaag in 30km tot de 6% 8)7
Wel balen dat bij de 10% het vermogen zo drastisch achteruit gaat.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shivte
mark de man schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 11:31:
[...]

Ja die zijn er wel, als je die tandwielen met drie groeven bedoeld:

https://hollandbikeshop.c...-14t-1-2-x-1-8-inch-plat/

https://hollandbikeshop.c...-13-tands-1-2-x-1-8-plat/

Alleen zijn deze tandwielen wel plat, ik weet niet of jouw 16t tandwiel ook plat is, maar de grotere zijn over het algemeen vaker een beetje bol. Even kijken dus of het goed loopt bij het monteren en of de kettinglijn goed loopt. Maar ik verwacht daar geen problemen mee. Alleen zo'n klein tandwiel zal natuurlijk wel sneller slijten dan een grotere. Ik zou alleen wel even kijken of het schakelmechanisme anders niet tegen de ketting komt met zo'n klein tandwiel en of er nog wel ruimte over blijft als je nog kleiner gaat dan 16t, maar ik weet niet hoe groot de zijdelingse afstand is tussen de ketting en het schakelmechanisme aan het uiteinde van de naaf.

Ik weet het niet zeker, maar op dit filmpje lijkt het of het schakelmechanisme vlak naast het tandwiel zit, dus ik weet niet of er bij een nog kleiner tandwiel de ketting niet tegen dat mechanisme gaat schrapen.

YouTube: How to fit gear cassette to a Shimano Nexus 7 Nexus 8 Hub. Dutch Bike
Hm dunno of dat gaat werken. Moet ik eens overleggen met men buur, die mij ook geholpen heeft met het andere tandwiel plaatsen :P Het is een beetje bol ja mijn huidige tandwiel, niet veel maar ok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
Kodess schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 18:57:
[...]

En toen fietste ik vandaag in 30km tot de 6% 8)7
Wel balen dat bij de 10% het vermogen zo drastisch achteruit gaat.
Gelukkig maar, want je accu blijft niet lang heel als je veel onderspanning hebt.
Dat is meteen het nadeel van elektrisch rijden, een benzine motor bijv kan tot de laatste druppel vol gas. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Niet online
Dacuuu schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 22:22:
[...]

Gelukkig maar, want je accu blijft niet lang heel als je veel onderspanning hebt.
Dat is meteen het nadeel van elektrisch rijden, een benzine motor bijv kan tot de laatste druppel vol gas. :P
Dat is wel ietsje te simplistisch gesteld. Bij mijn auto kan ik gewoon het volle bereik leegrijden zonder prestatieverlies. Alleen bij 0km over zal die naar beperkte prestaties gaan, maar bij een benzineauto doet ie dan ook niet veel meer. Of die beperkte prestaties door de lege accu komen is nog maar de vraag, kan ook zijn zodat de gebruiker zo veel mogelijk kilometer kan rijden naar het eerstvolgende laadpunt :+

Er is dus meer aan de hand dan 'het is elektrisch' en zal te maken hebben met de ingebouwde buffer en de specs van de batterij/motor. Als je motor minder kW aan vermogen heeft dan de batterij kan leveren, zal je natuurlijk langer de maximale prestaties behouden. Bij fietsen zit de buffer en/of laatstgenoemde relatie dus blijkbaar anders dan bij auto's (iig de mijne).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark de man

mark de man

Wij zullen doorgaan...

Shivte schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 22:07:
[...]

Hm dunno of dat gaat werken. Moet ik eens overleggen met men buur, die mij ook geholpen heeft met het andere tandwiel plaatsen :P Het is een beetje bol ja mijn huidige tandwiel, niet veel maar ok.
Ja het kan dat de ketting dan net gaat aanlopen als het nieuwe tandwiel nog een stuk kleiner is, maar als het past zal je misschien ook wel een schakel uit de ketting moeten halen. Ik denk dat het verschil tussen 18 of 19t en 14-15 net te groot zal zijn om dat nog te kunnen oplossen door het achterwiel zo ver mogelijk naar achter te schuiven in het pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwiilleemm
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20-12-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Heetgeb(l)akert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
Dan kom je toch goed weg als je die foto ziet. Ik opende die link via een samsung smartphone maar krijg dan gelijk zo'n melding dat ik een galaxy S9 of een iphone x heb gewonnen in heel gebrekkig engels. Kostte nog behoorlijk wat moeite om dit weer kwijt te raken maar dit even terzijde.

Ben wel benieuwd of het een zelfbouw was of een standaard fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
zonnefreak schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 14:07:
[...]

Dan kom je toch goed weg als je die foto ziet. Ik opende die link via een samsung smartphone maar krijg dan gelijk zo'n melding dat ik een galaxy S9 of een iphone x heb gewonnen in heel gebrekkig engels. Kostte nog behoorlijk wat moeite om dit weer kwijt te raken maar dit even terzijde.

Kan ik voorstellen, zeker als je een accu hebt van 700+ Wh

Hij zal maar binnen aan je lader liggen. Vroeger had ik wel een Lipo zak, hierin gingen de lipo accu's.
Zijn er ook fireproof dingen voor dit soort grote accu's ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

zonnefreak schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 14:07:

Ik zie overeenkomstige onderdelen die mij 'stel'lig 'la'at denken aan 'n populair ebike merk, waarvan onlangs elders een accu opslagplaats uitbrandde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roos79
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:31
racinfo schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 18:40:
[...]

Ik zie overeenkomstige onderdelen die mij 'stel'lig 'la'at denken aan 'n populair ebike merk, waarvan onlangs elders een accu opslagplaats uitbrandde.
Maar wel een ouder model van pak m beet 5 jaar terug las ik.

Heb er zelf ook nog zo een staan vraag mij dus af wat het probleem veroorzaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwiilleemm
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20-12-2024
Volgens een interview met de betreffende fietser (AD) ging het om een Gazelle van ongeveer 5 jaar oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Bestaat er misschien een meet betaalbare variant van zo'n bag?

https://www.amazon.com/Ne...fRID=W6T2H2N22AVEZFSNXN0K

Voor het binnen opladen van batterijen voor een e-bike?

Zo verder ook wel mooi zijn als er een soort bescherming zou zijn die je achterop je fiets kan doen. Zeker als je achterop ook een kinderzitje zou willen hebben. Dat is toch best wel eng als je dit soort beelden ziet.

Edit: denk sowieso deze bestellen: https://www.banggood.com/...802.html?cur_warehouse=CN

[ Voor 13% gewijzigd door Oscar Mopperkont op 15-08-2018 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nFo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:04

nFo

Iemand al bredere banden op zijn Dinsdag Ego gezet ?, 37mm is wat te small.
Zit even te kijken wat er maximaal op kan, op de Batavus Razer Ego zat dacht ik 42mm.
De velg; https://www.ryde.nl/dutch-19

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• user549890
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 11-06-2024
Onlangs de 9999.9km gepasseerd op men 'Lombardo E Roma Bosch Active Line 2015' stadsfiets!

Gaat nog lekker sinds december 2015, mits de nodige vervanging van bepaalde onderdelen. De motor weliswaar is nog nooit onderhouden!

Hopelijk gaat ie nog een paar jaar mee!

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=ApQl_2mjg24]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb nu 2 jaar een Riese & Muller Charger (45 km/uur) met een nuvinci n380 naaf en riemaandrijving. Het enige waar ik echt tevreden over ben is de riemaandrijving. Na 12000 km geen enkel onderhoud aan hoeven te doen. Voor de rest was de fiets veeeeeeel te duur.

De proefrit was geweldig en daarna de fiets (4300 euro) aangeschaft voor woon-werk verkeer (30 km/dag). Ik kwam er na een regenbui al snel achter dat ik zelf kletsnat werd van het opspattende water. Dus ook wanneer het niet meer meer regende maar de weg nog nat was. Daardoor werden ook de trappers heel glad en die heb ik vervangen door een set met ruwer oppervlak. Ook heb ik onderweg al eens wat onderdelen verloren die ik vervolgens met dubbelzijdig plakband weer bevestigd heb. De lak van de fiets is ook niet fantastich. De accubevestiging was niet goed gemonteerd, waardoor de accu los ging zitten. De numerplaathouder is niet geschikt voor NL nummerplaten (slaat bij elke hobbel tegen het spatbord).

De fiets is voorzien van shimano XT remmen met schijven. In het begin heel goed, maar naarmate vaker in slecht weer gefietst werd, begon de ellende met veel piepen en veel slechter remmen. Op een gegeven moment werden al met tussenpozen van 200 km de remblokken vervangen. Het gaat de laatste tijd wat beter en inmiddels heb ik al heel wat remblokken versleten (en niet omdat ik zo extreem rem). Maar zoals in het begin is het nooit weer geworden.

Het ergste van de fiets is wel de nuvinci n380 naaf. Ik kan zo ongeveer plannen wanneer deze weer vervangen kan worden. Nu na 12000 km moet de 5e worden gemonteerd (wel onder garantie) . Volgens nuvinci is het probleem de slijtage die optreedt wanneer er te veel op een zelfde snelheid met een zelfde versnellingstand gefietst wordt. Het gevolg is dat je een steeds hoger traptempo moet aanhouden om dezelfde snelheid te halen. Daarnaast verloopt de versnelling ook steeds. Na een nieuwe naaf begint dit euvel telkens al weer na een kleine 1000 km op te treden en worden steeds irritanter. Opvallend was ook wel dat alle 4 nieuwe naven anders zijn voor wat betreft de manier van hoe ze schakelen. De een bijvoorbeeld veel zwaarder dan de ander. En ook slaat er bij de een nattige olie uit (niet echt lekken, maar een olie rand) en bij de ander niet.

Kortom, voor mij nooit weer een fiets met nuvinci naaf en ook geen Riese & Muller. Voor woon-werk verkeer in weer en wind totaal niet geschikt en uiterlijk (wel een mooie fiets om te zien) was voor Riese & Muller duidelijk belangrijker dan functionaliteit. Helaas ben ik door schade en schande wijzer geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tahref
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13-10 20:41

Tahref

God bless you

Verwijderd schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 16:32:
Ik heb nu 2 jaar een Riese & Muller Charger (45 km/uur) met een nuvinci n380 naaf en riemaandrijving. Het enige waar ik echt tevreden over ben is de riemaandrijving. Na 12000 km geen enkel onderhoud aan hoeven te doen. Voor de rest was de fiets veeeeeeel te duur.

De proefrit was geweldig en daarna de fiets (4300 euro) aangeschaft voor woon-werk verkeer (30 km/dag). Ik kwam er na een regenbui al snel achter dat ik zelf kletsnat werd van het opspattende water. Dus ook wanneer het niet meer meer regende maar de weg nog nat was. Daardoor werden ook de trappers heel glad en die heb ik vervangen door een set met ruwer oppervlak. Ook heb ik onderweg al eens wat onderdelen verloren die ik vervolgens met dubbelzijdig plakband weer bevestigd heb. De lak van de fiets is ook niet fantastich. De accubevestiging was niet goed gemonteerd, waardoor de accu los ging zitten. De numerplaathouder is niet geschikt voor NL nummerplaten (slaat bij elke hobbel tegen het spatbord).

De fiets is voorzien van shimano XT remmen met schijven. In het begin heel goed, maar naarmate vaker in slecht weer gefietst werd, begon de ellende met veel piepen en veel slechter remmen. Op een gegeven moment werden al met tussenpozen van 200 km de remblokken vervangen. Het gaat de laatste tijd wat beter en inmiddels heb ik al heel wat remblokken versleten (en niet omdat ik zo extreem rem). Maar zoals in het begin is het nooit weer geworden.

Het ergste van de fiets is wel de nuvinci n380 naaf. Ik kan zo ongeveer plannen wanneer deze weer vervangen kan worden. Nu na 12000 km moet de 5e worden gemonteerd (wel onder garantie) . Volgens nuvinci is het probleem de slijtage die optreedt wanneer er te veel op een zelfde snelheid met een zelfde versnellingstand gefietst wordt. Het gevolg is dat je een steeds hoger traptempo moet aanhouden om dezelfde snelheid te halen. Daarnaast verloopt de versnelling ook steeds. Na een nieuwe naaf begint dit euvel telkens al weer na een kleine 1000 km op te treden en worden steeds irritanter. Opvallend was ook wel dat alle 4 nieuwe naven anders zijn voor wat betreft de manier van hoe ze schakelen. De een bijvoorbeeld veel zwaarder dan de ander. En ook slaat er bij de een nattige olie uit (niet echt lekken, maar een olie rand) en bij de ander niet.

Kortom, voor mij nooit weer een fiets met nuvinci naaf en ook geen Riese & Muller. Voor woon-werk verkeer in weer en wind totaal niet geschikt en uiterlijk (wel een mooie fiets om te zien) was voor Riese & Muller duidelijk belangrijker dan functionaliteit. Helaas ben ik door schade en schande wijzer geworden.
Geen fiets met nuvinci naaf? Betekend dat niet een achter of voor motor die voor vele (die bekend zijn met een middenmotor) een stuk minder lekker fietst? Wat was trouwens de maximaal km die je met zo'n r&m charger kan halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
wwiilleemm schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 20:28:
Volgens een interview met de betreffende fietser (AD) ging het om een Gazelle van ongeveer 5 jaar oud.
Had ik ook gelezen ja. Jammer dat je vrijwel nooit meer te weten komt. Wat voor cellen zaten er in? Is het fout gegaan in een cel, of is er bijv te veel weerstand (hitte) ontstaan tussen 2 cellen.. We gaan het nooit weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

In mijn zoektocht kwam ik ook veel negatiefs tegen over de Nuvinci N380 naafversnellingen, helaas kom je deze het meeste tegen, zelfs in de duurdere categorie fietsen zoals de Supercharger (deze stond op mijn shortlist :)). Dan zal ik ook maar opletten op fietsen met Shimano XT remmen.

Uiteindelijk snap ik niet dat voor de prijsklasse 4000-5000€ een all-round degelijke fiets met duurzame onderdelen een unicorn is. Bij motorfietsen (duurder natuurlijk maar ook vele malen meer techniek en massa) is het eerder uitzonderlijk dat dergelijke slijtgevoelige onderdelen op kritieke zaken zoals aandrijving of remmen zitten, maar bij fietsen lijkt het wel regel ipv. uitzondering. Zeer frustrerend.

[ Voor 4% gewijzigd door Phuncz op 17-08-2018 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
Fietsen worden heel anders vermarkt dan motorfietsen.

Bij een e bike is het belangrijk dat er nog normaal op gefietst kan worden. Niemand doet dat als ie dat ding heeft maargoed, bij koop wordt er wel op gelet.
Vervolgens mag die fiets ook zo min mogelijk op een ebike lijken, alles moet mooi verstopt en slank en rank eruit zien.

Vervolgens ga je bij een hogere prijs in de fietsen naar meer (versnellingen/vering/comfort) of voor lichter.
Dat heeft ook allemaal weer invloed op reparatiekosten en frequentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
Ik heb nu 2 jaar een Riese & Muller Charger (45 km/uur) met een nuvinci n380 naaf

Dat is wel balen voor je al 4x nuvinci naaf moeten vervangen. Ik heb zelf een speedpedelec met een 9 derailleur en deze doet het dus altijd mits je hem goed onderhoud. Ik heb zelf ook ongeveer 12000km erop zitten en dit heeft mij tot nu toe 6 kettingen , 4 casettes en 2 voorbladen gekost. Heb dit allemaal zelf vervangen en heb de goedkoopste 9v kettingen altijd hiervoor gebruikt. Op een gegeven moment gaan ze toch wel roesten (zeker met de winterpekel). Ik heb er altijd mee door weer en wind heen geknart en het mij onder garantie al een keer een nieuwe accu opgeleverd. Recent is de motor (Bosvh performance speed 2,5 jaar oud) ook nog onder coulance compleet vervangen.
Kortom de service en garantie van Bosch is prima te noemen.

Maar even terugkomend op jou verhaal, ik denk eerlijk gezegd dat je met een 9v derailleur toch wel het beste en goedkoopste uit bent. Dit kan nog redelijk wat vermogen verstouwen. Zeker als je tegenwoordig die 11v kettingen en prijzen hiervan ziet. Man man dat is toch ook wel iets om serieus op te letten. :X
Maar goed je moet ook wel geluk hebben met alles. De schijfremmen die jij hebt moeten volgens mij wel behoorlijk ingeremd worden voordat ze het echt goed doen. Google maar eens op youtube hierover. Als dit niet goed gedaan word dan kun je inderdaad slechte en piepende remmen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

.

Verbazend wat voor verschillen er kunnen zijn in ervaringen met schijfremmen van hetzelfde merk en type, ik rij ruim 6000 km met Shimano XT schijfremmen en heb slechts eenmaal de remblokjes (BR-M755 M03) vervangen die daarna ook zoals ik eerder gewend was functioneerden!

Ik haalde ze bij de Bol, was wel tevoren sceptisch ivm prijs maar ze werken uitstekend, nooit een piepje in al die kilometers, ook niet in de regen.

De snelheid zal een grote rol spelen en ook waar je het meest rijdt, stadsverkeer of buitenweg, ik rij zelden sneller dan 35 km/h en voor 95% op buitenwegen. Dan gebruik je natuurlijk minder vaak je remmen.

200 km met een stel blokken is natuurlijk niet normaal, heb je weleens overwogen de schijven zelf te vervangen? Die kunnen ook oorzaak zijn van snel verslijtende remblokken!!

[ Voor 15% gewijzigd door racinfo op 18-08-2018 06:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11-10 21:42

OmeJoyo

This is me

Zo bijzonder is het niet:

http://jimmymacontwowheel...very-electric-bike-owner/

10-tallen voorvallen ook van fietsen die gewoon stonden te staan en niet werden opgeladen.

Het is nu eenmaal (helaas) een inherent risico aan Lithium accu's dat er wel eens iets mis kan gaan door productiefouten of bijvoorbeeld door vallen, te hoge temperatuur etc.

Bij mijn huidige werkgever gaan er dagelijks duizenden, tienduizenden accu's heen en weer varierend van een simpele 3032 cell tot flinke dikke Lipo's en ook daar is wel eens iets van in vlammen opgegaan. Het komt niet vaak voor maar als de aantallen hoog genoeg zijn zullen ook dit soort dingen vaker gebeuren en in de media komen.

Bewustwording van de risico's zou wel fijn zijn, zodat mensen niet meer telefoons in hun bed opladen, hun powerbank 10 keer per week laten vallen en vervolgens op een hete dag in de zon op tafel leggen of klem in hun tas laten zitten bij gebruik enz.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
Ik zag een paar weken terug in frankrijk nog 2 mensen aan komen fietsen op een ebike met Bosch motor, ze zetten de fietsen in de volle zon en gaan zelf in de schaduw op het terras zitten. Het was in de schaduw al 30+... Die accu's worden gewoon 50 tot 60 graden in de zon. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Dan toch maar overstappen op nimh. Levensgevaarlijk als zin grote batterij vlam vat. Je zult maar een kind achterop hebben (ik zie het vaak zat voorbij komen: e-bikes met kinderzitjes of elektrische bakfietsen met kinderen erin en volgens mij batterijen eronder).
Pagina: 1 ... 74 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.