Ja, allemaal waar, maar het concept als zodanig spreekt mij wel aan. Er zijn wel meer van die 'alternatieve' systemen; ik denk dat we nog maar aan het begin staan van het product e-bike en het lijkt me alleen maar goed als verschillende partijen vanuit verschillende invalshoeken zich daarmee bezighouden.
Johnny schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 08:42:
[...]
Ook de kosten van het systeem plus het inbouwen zijn dusdanig hoog dat je voor bijna hetzelfde bedrag een hele fiets koopt van een A-merk met een middenmoter. En dan kan je je andere fiets nog steeds daarnaast blijven gebruiken of verkopen voor een goed bedrag.
Het gaat niet alleen om de kosten: zelfs als deze gelijk zijn zouden je nog eerder aan een ombouwset kunnen denken.
1. Om voor mij volstrekt onduidelijke redenen zijn bijna alle e-bikes met een geveerde voorvork uitgerust, niemand die lange tochten wil ondernemen, over verharde en onverharde wegen, door vlak land en bergachtig gebied, zit daar op te wachten. Hierdoor kun je, bij gebrek aan nokjes in de voorvork, weer minder makkelijk 4 tassen meenemen, wat minder praktisch èn minder stabiel is. Lowriders plaatsen op een geveerde voorvork is ook niet direct aan te bevelen. De E-Worldtraveller van Koga is één van de zeer weinige opties, maar, typisch Koga, veel te duur.
2. Kijk je naar andere merken die trekking bikes leveren, en die dat ook echt zijn, dan heb je opeens veel meer mogelijkheden: Santos, Kreidler, Avaghon, Idworx, VSF Fahrradmanufactur, om er maar een paar te noemen. Stel je neemt een Santos Travelmaster 2.8 waar je een Bafangmotor inzet, dan ben je voor onder de 3000 euro klaar en heb je iets beters dan wat andere merken voor een vergelijkbare prijs en Koga voor 4000 euro te bieden hebben.
3. Zowel de Bafangmotor als de Pendix eDrive zijn aanmerkelijk stiller dan Bosch, Yamaha en andere motoren, de Bafang is supermakkelijk te tunen, hij heeft een koppel dat minstens zo groot als de rest en je kunt er een accu van ruim 700Wh bij nemen.
[
Voor 74% gewijzigd door
Walker78 op 03-08-2018 17:03
]