Het grote elektrische fietsen topic - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 73 ... 103 Laatste
Acties:
  • 889.059 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeSluis
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 05-10 12:40
Ik heb vakkundig de aansluitplug van mijn LiPo accu gesloopt. Nu heb ik een nieuwe plug nodig, het lijkt op een tulp plug, maar dan steviger. Heb alleen geen idee hoe het heet en zoek me helemaal kwijt. Wie weet hoe deze pluggen heten en waar kan ik het best op zoeken ?

https://photos.app.goo.gl/xMvAivnNbHK4MzQM6

https://photos.app.goo.gl/fPMDBtb6134LvxZs8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:07
DeSluis schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 11:33:
Ik heb vakkundig de aansluitplug van mijn LiPo accu gesloopt. Nu heb ik een nieuwe plug nodig, het lijkt op een tulp plug, maar dan steviger. Heb alleen geen idee hoe het heet en zoek me helemaal kwijt. Wie weet hoe deze pluggen heten en waar kan ik het best op zoeken ?

https://photos.app.goo.gl/xMvAivnNbHK4MzQM6

https://photos.app.goo.gl/fPMDBtb6134LvxZs8
Dat noemen we barrel connectors.
Weet niet wat de nederlandse naam is...

Edit:
Zie wel dat het een aparte versie is.
Normaal zit het plugje in de vaste kant namelijk.

Hij hoort in ieder geval bij deze familie: https://en.wikipedia.org/wiki/Coaxial_power_connector

[ Voor 18% gewijzigd door Kodess op 20-07-2018 11:41 ]

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14-10 11:01
Crazy D schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 10:46:
Gister 2e proefrit gemaakt maar ga het toch niet doen. Gister maar 45km gehaald op 1 accu, en om een beetje redelijk gemiddelde te halen (had nu 36,x gemiddeld) moet je nog steeds flink doortrappen, dus in de praktijk is 50+km gewoon 90 minuten reistijd. Dat is net even teveel van het goede denk ik, zeker als het straks weer wat minder lekker weer is om 3 uur op de fiets te zitten op 1 dag... Wel jammer, had m'n opdracht op 25-30km gezet was dit een heel stuk interessanter geweest.
Dat lijkt me met de huidige techniek idd een beetje een brug te ver, jammer.

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joarie
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
Gister 2e proefrit gemaakt maar ga het toch niet doen. Gister maar 45km gehaald op 1 accu, en om een beetje redelijk gemiddelde te halen (had nu 36,x gemiddeld) moet je nog steeds flink doortrappen, dus in de praktijk is 50+km gewoon 90 minuten reistijd. Dat is net even teveel van het goede denk ik, zeker als het straks weer wat minder lekker weer is om 3 uur op de fiets te zitten op 1 dag... Wel jammer, had m'n opdracht op 25-30km gezet was dit een heel stuk interessanter geweest.
Ik heb vandaag de test met de Klever X Speed. Fantastisch ding in vergelijking tot de Riese van vorige week. Ditmaal wel moeiteloos 40-45 km/uur rijden. Echter deze versie heeft de 570 Wh accu waardoor ik spaarzaam moest rijden om te kijken of hij wel genoeg capaciteit had voor mijn rit.
Vandaag de 37 km in 36 km/uur gemiddeld gedaan en had nog iets van 15-20% accu over. Reistijd dus van ca 65 minuten, wat eigenlijk te lang is (autorit is 40 minuten). Gemiddelde hartslag was wel lekker laag: 130 bpm.

Speed-pedelec kan niet volledig mijn auto vervangen als ik het zo zie. De aanschaf zou dan zijn om, op de dagen dat het kan, fietsend naar het werk te komen en op de dagen dat ik minder reistijd moet hebben zal de auto gebruikt moeten worden.

The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW153. 3-fasen. CT003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
doek55 schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 12:26:
[...]

Heeft niets met kwaliteit te maken, maar met dumping onder kostprijs. Ik heb daar echter geen inzicht in, want ik weet niet wat de EU importeurs aan China betalen. Dit lijkt gewoon protectionisme en ik vind het vreemd dat de EU zich bemoeit met een markt van relatief low-tech niet strategische producten. De lobby in Brussel heeft in ieder geval goed haar werk gedaan en de weg naar nog hogere prijzen is vrij.

De ombouwmarkt zal wel extra interessant worden nu.
Idd, als kwaliteit werkelijk de reden was, dan kreeg je kwaliteitseisen en typegoedkeuringen (die er al zijn voor L1e-A en -B fietsen), dat is mogelijk maar helpt de Europese fabrikanten niks als de Chinezen fietsen gaan pushen die wel aan de eisen voldoen. Dit is puur protectionisme van Europese fabrikanten. Dumping onder kostprijs is ook een vrij dubieus verhaal - wat wint een Chinese fabrikant er nou mee om op elke fiets verlies te maken? OK, ze winnen wat marktaandeel van Europese fabrikanten, maar fietsen maken is zo low-tech en heeft zo'n lage instapdrempel, zodra de Batavussen en de Gazelle's ter ziele zijn en de Chinezen daarna de prijzen zouden willen verhogen schieten direct Europese startups weer in het gat, het is nou niet alsof er unieke kennis verloren gaat. Dit is gewoon goed lobbywerk van de Europese fabrikanten, en consumentenorganisaties die zitten te slapen. Slim gekozen persberichten die op de nationale/Europese trots inspelen doen het ook goed in deze tijden van Trump en Brexit.

Anyway, er zal een levendig handeltje komen in grijze import, net zoals er nu ook is met Chinaphones enzo. Aan de andere kant, nu we een vrijhandelszone hebben met Japan kunnen we in elk geval Japanse e-bikes kopen ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Dreamvoid op 20-07-2018 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxf1
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 05:34
Verwijderd schreef op zondag 20 mei 2018 @ 17:20:
Ik heb mijn tranz-x fiets gehackt _/-\o_
(Halfords switch fiets met voor motor)

Wat heb ik gedaan;
Ik heb het display opengemaakt.
Op de print zie je connector met allemaal draadjes. De groene draad is verantwoordelijk voor de aansturing van de ondersteuning. Wanneer je de groene draad met een 500 ohm weerstand verbindt met de 5v plus (bijv gele draad die de sensoren van spanning voorziet) dan gaat de motor full speed draaien, of wel 35km/h.

Nu hoef je hier enkel een schakelaar tussen te maken die je op je stuur kunt bedienen en je hebt een turbo knop _/-\o_
Hoi, hoe bevalt dit ondertussen, werkt dit nog steeds goed?

Heb dezelfde fiets en wil deze graag wat harder laten gaan. Zou een gashendel ook werken, en moet je altijd hier een weerstand tussen plaatsen?

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:45

Crazy D

I think we should take a look.

Joarie schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 12:30:
[...]

Ik heb vandaag de test met de Klever X Speed. Fantastisch ding in vergelijking tot de Riese van vorige week. Ditmaal wel moeiteloos 40-45 km/uur rijden. Echter deze versie heeft de 570 Wh accu waardoor ik spaarzaam moest rijden om te kijken of hij wel genoeg capaciteit had voor mijn rit.
Vandaag de 37 km in 36 km/uur gemiddeld gedaan en had nog iets van 15-20% accu over. Reistijd dus van ca 65 minuten, wat eigenlijk te lang is (autorit is 40 minuten). Gemiddelde hartslag was wel lekker laag: 130 bpm.

Speed-pedelec kan niet volledig mijn auto vervangen als ik het zo zie. De aanschaf zou dan zijn om, op de dagen dat het kan, fietsend naar het werk te komen en op de dagen dat ik minder reistijd moet hebben zal de auto gebruikt moeten worden.
130 is voor mij te hoog, dat is stevige duur. Dan zweet ik teveel haha. Maar de wind gister was steviger dan mijn 1e test, en dat scheelt dus gewoon 5km (kwam nu ook met 0% thuis). En zo hard waaide het niet. Zoetermeer - Utrecht is bij een westenwind volledig mee-wind (heen) en tegenwind (terug). Denk dat ik met een complete rit met tegenwind maximaal 35 haal, bij volledige ondersteuning.

Afijn, als je het niet probeert weet je niet of het wat is. Nu weet ik dat wel :D Wellicht heb ik volgend jaar andere opdrachten waarbij dit wel een slimmere optie is.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

madmaxf1 schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 13:44:
[...]

Hoi, hoe bevalt dit ondertussen, werkt dit nog steeds goed?

Heb dezelfde fiets en wil deze graag wat harder laten gaan. Zou een gashendel ook werken, en moet je altijd hier een weerstand tussen plaatsen?

Alvast bedankt.
Het werkt nog steeds prima.
Een gashendel lijk mij niet echt nodig gezien met de knop ingedrukt ongeveer 25km/h doet en als te hard gaat dan laat je gewoon de knop even los.
Met bij trappen ga je gemiddeld 28km/h

Weerstand zal ik zeker plaatsen, want ik weet niet of zonder de weerstand de elektronica dat wel zo fijn vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14-10 09:34
Tsja, erg jammer dat het net even te ver is. Mijn werk zit op 26km fietsen en dat is een perfecte afstand. Fiets al 6 jaar naar het werk op e-bikes en zou niet meer anders willen. Met de auto is het vaak aansluiten in de file op de A4 bij Leiden en het openbaar vervoer is nog veel tijdrovender, duurder etc....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeSluis
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 05-10 12:40
Kodess schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 11:39:
[...]

Dat noemen we barrel connectors.
Weet niet wat de nederlandse naam is...

Edit:
Zie wel dat het een aparte versie is.
Normaal zit het plugje in de vaste kant namelijk.

Hij hoort in ieder geval bij deze familie: https://en.wikipedia.org/wiki/Coaxial_power_connector
Dank je, kom i.i.g. weer wat verder met zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
Dacuuu schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 21:59:
[...]

Bel 12gobiking eens op. Die konden mijn cube wel leveren, ik had stad en land afgebeld, maar niemand kon het meer.. 12go wel.
Tja, 12gobiking vraagt wel een dikke premie bovenop wat andere aanbieden.

Maaaar, ik heb nu een proefrit gemaakt op wat Gazelles (Gazelle experience center in Waalwijk). Kwam verrasend genoeg iets anders uit dan ik dacht, namelijk een Chamonix met Shimano Steps. Zeer goed geinformeerd door de medewerkers daar.
Naar aanleiding van mijn klacht over Bosch (merk niks van de motor bij wegrijden) heeft hij de Shimano voorgesteld. Werkte echt fantastisch. Staat voor mij op nummer 2 :P (Yamaha blijft het fijnst)

Wat er ook uitkwam: Framemaat 61 was voor mij perfect.
Toch weer kijken naar Dinsdag E-go's online met framemaat 61. Fietsenstunt 'zegt' dat ze die binnen 1 a 2 dagen kunnen afleveren voor een goede prijs. De rest van de webshops met beschikbare dinsdagen zijn toch wel > 10% duurder.

Net een email, ze verwachten hem as woensdag te bezorgen oOo

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:31
Kodess schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 22:28:
[...]

Tja, 12gobiking vraagt wel een dikke premie bovenop wat andere aanbieden.

Maaaar, ik heb nu een proefrit gemaakt op wat Gazelles (Gazelle experience center in Waalwijk). Kwam verrasend genoeg iets anders uit dan ik dacht, namelijk een Chamonix met Shimano Steps. Zeer goed geinformeerd door de medewerkers daar.
Naar aanleiding van mijn klacht over Bosch (merk niks van de motor bij wegrijden) heeft hij de Shimano voorgesteld. Werkte echt fantastisch. Staat voor mij op nummer 2 :P (Yamaha blijft het fijnst)

Wat er ook uitkwam: Framemaat 61 was voor mij perfect.
Toch weer kijken naar Dinsdag E-go's online met framemaat 61. Fietsenstunt 'zegt' dat ze die binnen 1 a 2 dagen kunnen afleveren voor een goede prijs. De rest van de webshops met beschikbare dinsdagen zijn toch wel > 10% duurder.

Net een email, ze verwachten hem as woensdag te bezorgen oOo
Dan praat je over de prijs bij 12go. Mijn ervaring is dat dat goed gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08:16
Crazy D schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 14:24:
[...]

130 is voor mij te hoog, dat is stevige duur. Dan zweet ik teveel haha. Maar de wind gister was steviger dan mijn 1e test, en dat scheelt dus gewoon 5km (kwam nu ook met 0% thuis). En zo hard waaide het niet. Zoetermeer - Utrecht is bij een westenwind volledig mee-wind (heen) en tegenwind (terug). Denk dat ik met een complete rit met tegenwind maximaal 35 haal, bij volledige ondersteuning.

Afijn, als je het niet probeert weet je niet of het wat is. Nu weet ik dat wel :D Wellicht heb ik volgend jaar andere opdrachten waarbij dit wel een slimmere optie is.
Misschien is de Bultaco Albero nog een optie. 2.000W vermogen, 1.300Wh accu en full suspension. Die zal in ieder geval geen moeite hebben om 45km/u vast te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

doek55 schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 22:53:
Misschien is de Bultaco Albero nog een optie. 2.000W vermogen, 1.300Wh accu en full suspension. Die zal in ieder geval geen moeite hebben om 45km/u vast te houden.
:o :o denk dat ik die eerst even op mij in moet laten werken voordat ik daar een oordeel over geef... wat een beest :o
Hoewel zij ook aangeven:
Autonomie: SPORT: tot 50km / TOUR: tot 75km / ECO: tot 100km

Gewicht: 42,26kg
:X

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Je hebt ook dit ding uit Nederland: de Meijs Motorman, ook 2000W, met 1500 Wh accu.

Als je niet zo van de retro bent, de Feddz 45, maar liefst 1900 Wh accu.

[ Voor 30% gewijzigd door Dreamvoid op 20-07-2018 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VivaAtloni
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-10 14:01
VivaAtloni schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 19:59:
[...]

Maar ik ga toch zeker voor een 20tands voor, dus dan heb ik waarschijnlijk niet vaak meer het kleinste achtertandwiel nodig.
Gisteren een 20 tand voortandwiel laten plaatsen. Er zat een 15 tands op, dus met de multiplier van 2.5 ga ik van een 40 naar een 50 voorblad.
Ik heb er maar een klein stuk (10km) mee gefietst, maar het is nu al een struk prettiger. Ik zit nu bij 40-45 op het 3e tandwiel van onderen en dus niet meer standaar op het kleinste.
Hopelijk wordt de snelle slijtage hierdoor ook minder.

24x sf175s + gw5000-dt op oost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2B2
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 03-03-2022
Kodess schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 22:28:
[...]

Dan moet je de fiets in een lichtere versnellingen zetten als je weg rijdt.
Bij mij pakt de motor (bosch) hij hem met een kwart pedaalslag op.
Bij een zwaardere versnelling duurt het langer voordat de motor mee gaat werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
B2B2 schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 09:30:
[...]

Dan moet je de fiets in een lichtere versnellingen zetten als je weg rijdt.
Bij mij pakt de motor (bosch) hij hem met een kwart pedaalslag op.
Bij een zwaardere versnelling duurt het langer voordat de motor mee gaat werken
Ik zette ze allemaal steeds in de derde versnelling bij wegrijden (van de 7/8). Ik verwacht eigenlijk ook dat al die motoren die kwartslag als startpunt nemen.

Maar ik merkte dus ook al verschil tussen een Orange en een Cityzen. Ik dacht eerst misschien door de andere zithouding dat de Cityzen fijner kracht zetten was.
Maar toen bleek dat de Cityzen een Active Plus motor had met meer koppel.

Maar het is natuurlijk ook een persoonlijke voorkeur. Mijn vrouw vind Bosch veel fijner en heeft die dus ook. Ik vind Bosch ook prima, maar als ik vergelijk vind ik de andere gewoon fijner rijden.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M--B
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 25-09-2023
Vandaag even bij e-bike center geweest in Hengelo (Leenders) om wat fietsen te testen en kennis te maken met meerdere modellen. Goed geholpen en veel aanbod van meerdere merken.

Ik had alleen wat moeite met de sportieve fietsen en de zithouding.

Aangezien ik 30km wil kunnen fietsen (werk-verkeer), heeft iemand ervaring dat stuk te fietsen op een e-bike zonder een sportieve zithouding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02:27
Welk deel van de zithouding vond je niet fijn? Ik heb altijd een ergernis aan die rechte stuurstangen. Meerdere van mijn collega's hebben het stuur vervangen of aangepast waardoor ze sportief maar meer rechtop zitten.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
Inderdaad, hangt af van hoe sportief.
Op een gazelle cityzen krijg ik bijvoorbeeld heel veel last van mijn polsen. Dat is een sportieve zit.
Je hebt ook "semi" sportief. Zie een batavus dinsdag, gazelle chamonix, zullen er wel nog een paar zijn.
En anders kan je altijd inderdaad het stuur aanpassen van een fiets om het naar wens te krijgen.

Mijn woon-werk ga ik doen op een Batavus Dinsdag. Is totaal 30km.

[ Voor 9% gewijzigd door Kodess op 21-07-2018 20:45 ]

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Komt last van de polsen niet door dat rechte stuur dan? De dinsdag is in mijn ogen en echte stadsfiets. Je zit erg rechtop.

Mijn Sensa cross travel(omgebouwd) zit ook sportief, maar dat gebogen stuur maakt een wereld van verschil.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
Kwam doordat ik als ik mijn gewicht op mijn handen zet mijn handen op een bijna 90 graden hoek tov mijn arm zet (als je je arm voor je strekt, je hand omhoog, in een soort halt positie), en dat kunnen mijn handen niet aan, na een kwartier sliep mijn rechterhand....

De dinsdag zit in mijn ogen dicht tegen stad aan maar net niet. Als ik hem vergelijk met een Gazelle Orange, man daar zit je recht op.

Op de dinsdag zit je(ik) heel licht gebogen.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Ik hou persoonlijk van een sportieve zit, heb nu een Trek XM700+ leenfiets met licht gebogen stuur en ik vind het maar niks.

Op een recht stuur kan je ook nog Ergon GP3 handvatten zetten zodat je een beetje af kunt wisselen. Op mijn oude Merida heel veel plezier van gehad. Op mijn Bulls Green Mover wil ik ze ook zetten maar dan moet ik even kijken hoe ik de spiegel plaats want die wil ik wel erop hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:37
Last van de polsen zit niet zo direct in het rechte stuur hoor. Meer in de algehele fietshouding. Dus stand van zadel tov stuur en de gewichtsverdeling richting het stuur.

Als je je overeind moet houden door heel zwaar op het stuur te drukken krijg je veel sneller last van je polsen.
Moet je echt gewoon eens met een goede bikefitter naar je fietshouding kijken.

Afbeeldingslocatie: https://forum.bodybuilding.nl/attachments/wrist-jpg.373506/

Die bovenste is ook foute houding, en toch zie ik best veel mensen zo hun stuur vast houden.
YouTube: Mountain Bike Fit And Body Position Clinic | Ask GMBN Tech Special

En als je je verveelt :P

[ Voor 43% gewijzigd door Torched op 21-07-2018 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M--B
LED-Maniak schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 17:11:
Welk deel van de zithouding vond je niet fijn? Ik heb altijd een ergernis aan die rechte stuurstangen. Meerdere van mijn collega's hebben het stuur vervangen of aangepast waardoor ze sportief maar meer rechtop zitten.
Misschien ben ik niet gewend om die zithouding te hebben. In een auto of bureau stoel zit ik ook wat meer achterover (licht). Maar omdat ik kantoor werk doe, wil ik wel een beetje een sportieve houding aannemen. Ook gezien de afstand. Gelukkig zijn de sturen tegenwoordig wel goed af te stellen, zoals hierboven word voorgesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een paar maanden geleden een Batavus ion met yamaha middenmotor gekocht. Prima fiets, alleen veel te braaf begrenst. precies op 25 km/h houdt de ondersteuning ermee op. Bij de Stella van mijn vrouw stopt de ondersteuning pas bij 29 km/u. Samen fietsen is tamelijk irritant.

Is er een mogelijkheid dat het ion systeem wat minder strak is begrensd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14-10 16:21
Verwijderd schreef op zondag 22 juli 2018 @ 11:19:
Een paar maanden geleden een Batavus ion met yamaha middenmotor gekocht. Prima fiets, alleen veel te braaf begrenst. precies op 25 km/h houdt de ondersteuning ermee op. Bij de Stella van mijn vrouw stopt de ondersteuning pas bij 29 km/u. Samen fietsen is tamelijk irritant.

Is er een mogelijkheid dat het ion systeem wat minder strak is begrenst?
Die begrenzing van 25km/h lijkt bij meerdere merken een beetje rekbaar te zijn. Mijn Bosch stopt er ook mee bij 25km/h en dan wordt ik vrolijk voorbij gefietst door ouderen die 28 rijden waarbij ik me niet voor kan stellen dat die hun fiets getuned hebben.

Dat is mijn overweging om mijn fiets te tunen, ben er echter nog niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-02-2022

racinfo

E-MTB

Noppesnada schreef op zondag 22 juli 2018 @ 11:59:
[...]

Die begrenzing van 25km/h lijkt bij meerdere merken een beetje rekbaar te zijn. Mijn Bosch stopt er ook mee bij 25km/h en dan wordt ik vrolijk voorbij gefietst door ouderen die 28 rijden waarbij ik me niet voor kan stellen dat die hun fiets getuned hebben.

Dat is mijn overweging om mijn fiets te tunen, ben er echter nog niet uit.
Er zijn diverse mogelijkheden, echter per fiets verschillend.
Voor Bosch is dit wel de beste: https://e-bike-tuning.nl/product/bikespeed-rs-custom-bosch/

[ Voor 9% gewijzigd door racinfo op 23-07-2018 06:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14-10 16:21
Zo ingrijpend wil ik het niet maken. Als ik er aan begin wordt het een speedclip of badass.

Zie het niet zitten om de motor te openen,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Ik heb vandaag deze meegekregen van de FM om te testen: MARATHON LTD 300WH als ik eerlijk ben vind ik het maar een onding.

Werkt prima als fiets hoor, zadel is wat wennen (weet niet of er verschil zit tussen heren en dames zadel standaard?), remt prima (heb nu twee rollerbrakes op mijn gewone fiets ter vergelijking). Heb geen merkbaar last van het gewicht als ik de motor uitschakel wat natuurlijk wel prettig is. Ook ondervind ik geen last van het gebrek aan stuur- en zadelvering. De motor maakt geluid als het helemaal wind stil is, an sich maakt die niet heel veel geluid. Bij een klein beetje wind hoor je de motor al niet meer. De banden hoor ik daarentegen juist wel erg goed. De ondersteuningsknoppen zijn prima, er 'mist' een snelheidsmeter.

Wat mij wel tegenvalt is de mate van ondersteuning die ik krijg. Er zit wel wat verschil tussen de 5 standen, maar eigenlijk fiets ik bijna net zo gemakkelijk even hard tegen de wind in met als zonder ondersteuning (wellicht dat dit ligt aan de 25 Nm motor?).
Ook merk ik dat de ondersteuning onderdoet voor ondersteuning van bijvoorbeeld de Vogue van mijn schoonouders. Ik merk dat de ketting zelfs soms over de tandwielen slipt, terwijl dit een spiksplinternieuwe fiets is (wellicht dat dit afgesteld moet worden(?)), ook vind ik het verschil in prijs tussen alleen 3- of 7-versnellingen met 1000€ of 1200€ een regelrechte grap. Het verschil tussen 3- en 7- versnellingen bij een non-e-bike is 50€: REGULAR. Als laatste gaat de kabel naar de voorwielmotor via de zijkant van de naaf en niet via de vork (ik weet niet of dat normaal wel zo zou gaan?) dit lijkt alsof je één keer een verkeerd fietsenrek tegenkomt je direct een nieuwe kabelboom nodig zult hebben.

Wellicht kunnen de kenners wat licht laten schijnen op mijn vraagstukken:
  • Waarom is er een prijsverschil tussen 50€ en 200€ voor een 7-versnelling i.p.v. een 3-versnelling tussen een non-e-bike en een e-bike, komt dit komt puur en alleen door het label 'elektrische fiets'? Als het niet een voorwielmotor was geweest maar een middenmotor of achtermotor had ik er nog wat van geloofd.
  • Naast dat ik het niet als 'vervelend' ervaar is er eigenlijk geen reden voor zadel- en stuurvering als ik voornamelijk op degelijke stadswegen fiets?
  • 1200€ voor de MARATHON LTD 300WH voelt puur als geldklopperij wanneer er voor 669€ REGULAR qua specificaties een betere fiets te kopen is van hetzelfde merk zonder ondersteuning. Eigenlijk betaal je zodoende 531€ meer voor 5,7kg harder trappen, de kleinste accu, een matige motor met matige ondersteuning, een v-brake voor in plaats van een rollerbrake, een niet verstelbare stuurpen en een koplamp op batterij in plaats van naafdynamo.
Ik denk dat ik wat dieper in de buidel ga tasten voor wat meer bang/buck dan deze Sparta. Ik heb inmiddels de folder/brochure van Amslod binnen, die van Stella zou ik ook vandaag of morgen krijgen en digitaal heb ik die ook al in mijn spammailbox. Alleen twijfel ik of ik wel voor deze merken samen met Qwic moet gaan, in plaats van de wat meer bewezen merken zoals Gazelle, Batavus, Sparta, Giant e.d. In ieder geval over Qwic lees ik in dit draadje al heel veel horrorverhalen en de reviews op internet zijn niet bijster veel beter dan het idee wat idee wat ik hier al krijg.

Ik denk dat ik mijn eisen vrij simpel kan opstellen.
Eisen:
  • betrouwbaar;
  • bang/buck boven prijs;
  • onderhoudsarm;
  • 7- of 8-versnellingen (naaf);
  • herenmodel;
  • stadsmodel.
Wensen:
  • snelheidsmeter;
  • middenmotor (voorwielmotor is ook prima);
  • rollerbrakes;
  • zadel- en stuurvering overbodig;
  • gesloten kettingkast;
  • fatsoenlijke verlichting voor, of zelf iets te monteren;
  • goed slot met insteekkabel.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07-10 13:14

BertV

Handgemaakt

LED-Maniak schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 18:35:
[...]

Heb je daar een bron van?

Naar mijn weten vertalen die boxjes het signaal alleen maar en de werkelijke computer ziet geen snelheden die buiten spec gaan.
Je rijdt volgens de logboeken van de Bosch-software altijd met volle ondersteuning (accelereren, en/of wind tegen en/of berg op) zonder ooit in de begrenzer te komen.

Volgens mij geeft Bosch dan al een zichtbare "tempering" waarschuwing in de software,
en anders is het eén plus één.

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• M--B
True schreef op maandag 23 juli 2018 @ 12:06:

Eisen:
  • betrouwbaar;
  • bang/buck boven prijs;
  • onderhoudsarm;
  • herenmodel;
  • stadsmodel.
Wensen:
  • snelheidsmeter;
  • rollerbrakes;
  • gesloten kettingkast;
Kijk anders even naar deze filters, als je nog meer inspiratie nodig hebt:
https://www.fietsvoordeelshop.nl/elektrische-fietsen
en
https://www.fahrrad-xxl.de/fahrraeder/e-bike/

Beide hebben hele goede filters om zo tussen het aanbod een overzicht te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witje_
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 07:30
De zoveelste vraag rond zelf-ombouw

Bestaande fiets: Cortina U4 transporter (dames-model), met naafversnelling (3)

Na wat inlezen (oa dit topic) is mijn keuze op Bafang BBS01 gevallen.

Aandrijving:
  • middenmotor: Bafang BBS01 (via Aliexpress, of weet er iemand nog een goedkoper adres?)
  • Tandwiel —> evenveel tanden als er nu opstaan (nog na te tellen)
  • Ik ben wat bezorgd ivm de ketting-lijn, gaan het voortandwiel en achtertandwiel op dezelfde lijn staan en hoe kan ik dit opmeten, en wat kan ik er aan doen?
  • Huidige kettingkast zal niet herbruikt kunnen worden, daar moet ik nog een alternatief voor vinden (iemand opties?)
Batterij:
  • zal gebruikt worden voor 50km per dag (2 keer 25) ergens rond 13Ah (36V) lijkt me ok. fietsnelheid rond de 22-25km/u.
  • Bevestiging; lever niet op achter-bagagedrager, want daar komt ook nog een kinderstoeltje op. En gezien dames-model, is enkel de vertikale buis dan beschikbaar (hoogte is beperkt, max 35 cm). Heeft er hier iemand voorstellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

witje_ schreef op maandag 23 juli 2018 @ 20:27:
De zoveelste vraag rond zelf-ombouw

Bestaande fiets: Cortina U4 transporter (dames-model), met naafversnelling (3)

Na wat inlezen (oa dit topic) is mijn keuze op Bafang BBS01 gevallen.

Aandrijving:
  • middenmotor: Bafang BBS01 (via Aliexpress, of weet er iemand nog een goedkoper adres?)
  • Tandwiel —> evenveel tanden als er nu opstaan (nog na te tellen)
  • Ik ben wat bezorgd ivm de ketting-lijn, gaan het voortandwiel en achtertandwiel op dezelfde lijn staan en hoe kan ik dit opmeten, en wat kan ik er aan doen?
  • Huidige kettingkast zal niet herbruikt kunnen worden, daar moet ik nog een alternatief voor vinden (iemand opties?)
Batterij:
  • zal gebruikt worden voor 50km per dag (2 keer 25) ergens rond 13Ah (36V) lijkt me ok. fietsnelheid rond de 22-25km/u.
  • Bevestiging; lever niet op achter-bagagedrager, want daar komt ook nog een kinderstoeltje op. En gezien dames-model, is enkel de vertikale buis dan beschikbaar (hoogte is beperkt, max 35 cm). Heeft er hier iemand voorstellen?
A.
Ik lees dat de genoemde Cortina fiets een terugtraprem heeft, dat is moeilijk of helemaal niet met een Bafang remsysteem te combineren aangezien er remhandels met schakelaars ingebouwd bijzitten voor velg- of schijfremmen. :'( ...
Wat betreft kettinglijn, het standaard tandwiel op de Bafang zit ongeveer 28mm van de flens van de trapas af (bij mij) (overigens staan de maten van de motor op Aliexpress).
Neem het standaard tandwiel (46T) tenzij het erg verschilt met het originele. Neem altijd een grotere als je de fiets op vlak terrein gaat gebruiken; kleiner wanneer je heuvels wilt beslechten.

B.
Aliexpress is een goede keuze, levering via Duitsland, dus geen import heffing of BTW nadien.

C.
Als je de batterij liever niet op of onder de bagagedrager hebt zou je nog kunnen overwegen op de zadelbuis de accu te monteren indien er bidon bevestigings punten opzitten, anders onder het zadel geklemd maar dan zit je natuurlijk met je eventuele kinderzitje.
36V-13A is meer dan genoeg, ik rij daarmee elke week ruim 60 km met ondersteuning op 1 t/m 4 (van 9).

[ Voor 2% gewijzigd door racinfo op 24-07-2018 15:11 . Reden: rem systeem ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08:16
Voor zover ik weet is een Bafang middenmotor in combinatie met terugtraprem NIET mogelijk. Er zit namelijk een vrijloop in de trapas, zodat de trappers niet mee hoeven te draaien als de motor draait.

De TSDZ2 is wel te krijgen in een speciale versie met terugtraprem ondersteuning. http://www.electrifybike.com/store/p25/TSDZ2-Coaster-Brake.
This model will not freewheel while pedaling in reverse. This feature is a unique TSDZ2 option not found on any other e-bike mid-drive motor. It allows this motor to work with a coaster brake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evabraonline
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13-04-2024
dennisfr schreef op woensdag 4 april 2018 @ 21:31:
Ik ben sinds een maand in het bezit van een Brinckers Le Mans, nadat de bestelde Gazelle C8 Hmb slecht leverbaar bleek.

..........

Dik vet pluspunt is, dat de begrenzer van de trapondersteuning instelbaar is via een servicemenu, waardoor ik zonder hardwaretrucs nu ondersteuning heb tot 30 km/u. (En kan nog veel hoger worden ingesteld)
Waar kan ik informatie vinden over dat servicemenu van de Brinckers ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

evabraonline schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 18:39:
[...]

Waar kan ik informatie vinden over dat servicemenu van de Brinckers ?
YouTube: Bafang Maxdrive speed limit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evabraonline
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13-04-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witje_
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 07:30
racinfo schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 15:00:
[...]

A.
Ik lees dat de genoemde Cortina fiets een terugtraprem heeft, dat is moeilijk of helemaal niet met een Bafang remsysteem te combineren aangezien er remhandels met schakelaars ingebouwd bijzitten voor velg- of schijfremmen. :'( ...
Bedankt voor de antwoorden, het is een model met twee normale remmen (en dus zonder terugtraprem).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tahref
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13-10 20:41

Tahref

God bless you

Ik heb het nog nooit/niet meegemaakt. Maar jullie ervaring met pedelecs die zich als koning op het fietspad gedragen? YouTube: Belevenissen met de Stromer ST 1 speed pedelec Ik moest er om lachen, maar tegelijkertijd is het ook een triest figuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Tahref schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 01:04:
Ik heb het nog nooit/niet meegemaakt. Maar jullie ervaring met pedelecs die zich als koning op het fietspad gedragen? YouTube: Belevenissen met de Stromer ST 1 speed pedelec Ik moest er om lachen, maar tegelijkertijd is het ook een triest figuur.
Wegmisbruikers!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwwmarcel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 09-10 13:37
Probleem met chip, die de begrenzer omzeild

Goedemorgen ik heb een giant quick-e 2018 ( meer dan tevreden over de fiets )

alleen de chip valt zo nu en dan uit (ik heb 2 wk gereden zonder chip en geen probleem)
vanmorgen (nadat er een nwe chip was inzet, 4x uitval in een rit van 15 km)

Heeft iemand een gelijkwaardig probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walker78
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-08 17:47
Tsja, ik weet niet, triest figuur; ik vind veel bejaarden op e-bikes eerder 'triest' omdat ze vergelijkenderwijs veel ongelukken veroorzaken, te snel fietsen voor de inspanning die ze leveren (tegen de 25km/u met, als je mazzel hebt, zo'n 20 omwentelingen per minuut 8)7), irritant sloom reageren als je ze wilt passeren en sowieso niet meer adequaat reageren op de eerste de beste lullige verkeerssituatie. Dan heb ik liever die yuppen die, netjes in het pak en met het aktetasje achterop, zich op hun speed-bike als 'wegmisbruikers' gedragen maar wel weten waar ze mee bezig zijn en snel kunnen reageren als dat nodig is. Nog altijd beter dan die ééncellige aso's op hun scooters die zogenaamd niet harder mogen dan 25 km/u. Er rijdt tegenwoordig nu eenmaal van alles rond op onze fietspaden maar van die speed-bikes heb ik persoonlijk nog het minste last.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Walker78 schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 11:03:
Tsja, ik weet niet, triest figuur; ik vind veel bejaarden op e-bikes eerder 'triest' omdat ze vergelijkenderwijs veel ongelukken veroorzaken, te snel fietsen voor de inspanning die ze leveren (tegen de 25km/u met, als je mazzel hebt, zo'n 20 omwentelingen per minuut 8)7), irritant sloom reageren als je ze wilt passeren en sowieso niet meer adequaat reageren op de eerste de beste lullige verkeerssituatie. Dan heb ik liever die yuppen die, netjes in het pak en met het aktetasje achterop, zich op hun speed-bike als 'wegmisbruikers' gedragen maar wel weten waar ze mee bezig zijn en snel kunnen reageren als dat nodig is. Nog altijd beter dan die ééncellige aso's op hun scooters die zogenaamd niet harder mogen dan 25 km/u. Er rijdt tegenwoordig nu eenmaal van alles rond op onze fietspaden maar van die speed-bikes heb ik persoonlijk nog het minste last.
Volgens mij reed hij op een aantal fietspaden waar hij op de weg zou moeten rijden :? Maar buiten dat... Bejaarden maar veel anderen reageren supertraag. Ik heb hetzelfde op de racefiets. Van de week nog, ik bellen, begint die dude naar de overkant te zwaaien. Nou ja, na 3 x bellen snapte ie uiteindelijk dat het van achter vandaan kwam. Gewone vent jaar of 40 niks bejaard. En bejaarden reageren nou eenmaal trager en wat velen vergeten, als je met 30+ aankomt moet je eerder bellen of toeteren want je bent knap snel bij ze. En en als je er dan bij bent, moet je gewoon ff wachten. Die dude is gewoon pokkeassociaal en zou per direct op de driewieler naar z'n werk moeten, niets geen snelle fiets of auto meer besturen ;w .

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walker78
Crazy D schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 11:09:
[...]
Die dude is gewoon pokkeassociaal en zou per direct op de driewieler naar z'n werk moeten, niets geen snelle fiets of auto meer besturen ;w .
Mwoah....ik vind het allemaal wel meevallen; hij rijdt gewoon wat harder en die bejaarden op 0.37 in het filmpje reageren ook weer zo tráááág. Het ziet er ook uit als het platteland; op weg naar m'n werk moet ik in de stad bijna dagelijks in de remmen knijpen voor van alles en nog wat, is allemaal niet zo wereldschokkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Crazy D schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 11:09:
[...]
En bejaarden reageren nou eenmaal trager en wat velen vergeten, als je met 30+ aankomt moet je eerder bellen of toeteren want je bent knap snel bij ze.
Het langer wachten is het probleem niet eens. Het niet om zich heen kijken waar verkeer is, dat is het probleem.

Ik ben laatst bijna op een bejaarde geknald omdat ze zomaar uit het niets uit de tuin kwam lopen met haar fiets en dacht dat het handig was om midden op het fietspad stil te staan en van daaruit op te stappen.

Als je 35/40 gaat, dan mag je vol in de ankers, zeker als het op een niet te verwachten plek gebeurt.

Mijn grootste probleem is het niet bewust zijn wat er om je heen gebeurt. Les een als je je rijbewijs gaat halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Natuurlijke selectie maakt daar op den duur vanzelf een einde aan, alleen jammer dat hij andere weggebruikers ook betrekt in zijn achterlijke gedrag. Filmpje komt uit Friesland, ben daar wel eens geweest en herken het.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

LED-Maniak schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 11:31:
Ik ben laatst bijna op een bejaarde geknald omdat ze zomaar uit het niets uit de tuin kwam lopen met haar fiets en dacht dat het handig was om midden op het fietspad stil te staan en van daaruit op te stappen.

Als je 35/40 gaat, dan mag je vol in de ankers, zeker als het op een niet te verwachten plek gebeurt.

Mijn grootste probleem is het niet bewust zijn wat er om je heen gebeurt. Les een als je je rijbewijs gaat halen.
Tjah maar ook dat heb ik ook met niet-bejaarden. Scholieren die 4 man dik met de telefoon in de hand rondrijden. Scooters die te pas en te onpas rond knallen. Wielrenners in een kudde die denken dat ze de Tour de France aan het rijden zijn. Verliefde stelletjes die per se hand in hand willen blijven rijden om een te smal fietspad. Wandelaars van alle soorten en maten die vinden dat ondanks de brede stoep of het mooie wandelpad het fietspad toch beter is, met 3 man naast elkaar. Niets speciaals om daarom enkel bejaarden af te zeiken.

En daarnaast blijf ik erbij, geen enkele reden om een groot risico te nemen met inhalen. Het is openbare weg, geen wedstrijd, dan wacht je een paar seconden tot ze eindelijk plaats hebben gemaakt zodat je veilig kunt inrijden. Degene die je inhaalt zal meer even z'n evenwicht verliezen om wat voor reden dan ook of net een klapband krijgen. En dus vind ik dat in de categorie pokkeassociaal.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:31
Wat een mafklapper, en dan nog denken dat hij het zo goed doet. ;(
Een SP heeft niks op de normale weg te zoeken, maar op het fietspad moet hij zich echt aanpassen aan de rest van het verkeer. Hier in de buurt heb je veel smalle fietspaden, dagenlang word je niet ingehaald door een SP, en dan opeens ZOEF. logisch dat je daar niet op voorbereid bent.

[ Voor 22% gewijzigd door Dacuuu op 25-07-2018 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07-10 13:14

BertV

Handgemaakt

Dit is wel een extreem sneu persoon. decorumverlies. man man.

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:18

SuBBaSS

-has Ryzen

Dacuuu schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 11:45:
[...]

Een SP heeft niks op de normale weg te zoeken, maar op het fietspad moet hij zich echt aanpassen aan de rest van het verkeer. Hier in de buurt heb je veel smalle fietspaden, dagenlang word je niet ingehaald door een SP, en dan opeens ZOEF. logisch dat je daar niet op voorbereid bent.
Zat me er ook over te verbazen. En dan eindigen met
Geregisseerd door Roel
8)7

Doet een beetje denken aan het dashcamtopic hier, waar het er nogal eens schijn van heeft dat degenen met de cam 'het' ook echt wel een beetje zelf opzoeken.

Voor wat betreft mijn ervaringen met mijn Batavus Jakima +: na vele maanden nog steeds met heel veel plezier en zonder problemen!
Heel af en toe wil de display niet goed meewerken, moet hem dan even opnieuw koppelen en het is opgelost. Komt schat ik 1/50 ritten voor dus het is niet eens echt vervelend ofzo.

Wat me wel (al sinds ik hem heb) stoort is dat mijn verlichting altijd aan staat.
In het menu is die modus aan te passen (staat op handmatig), maar er zit schijnbaar ergens een sensor die continu denkt dat het donker is.
Op zich niet een heel groot probleem, maar ik vind het gewoon irritant dat ondanks dat je een handmatige optie lijkt te hebben, hij het toch automatisch regelt.
Die Jakima heeft een bosch motor en voor zover ik kan zien was dat een universeel systeem voor het merk (kreeg er geen specifieke handleiding voor de Jakima bij, maar eentje die over de motor en aansturing an sich ging).

Iemand zo snel enig idee waar die sensor zich bevindt en hoe dit evt. te bypassen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walker78
Crazy D schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 11:43:
[...]
Scholieren die 4 man dik met de telefoon in de hand rondrijden. Scooters die te pas en te onpas rond knallen. Wielrenners in een kudde die denken dat ze de Tour de France aan het rijden zijn. Verliefde stelletjes die per se hand in hand willen blijven rijden om een te smal fietspad. Wandelaars van alle soorten en maten die vinden dat ondanks de brede stoep of het mooie wandelpad het fietspad toch beter is, met 3 man naast elkaar.
Dan heb je nog niet eens de buitenlandse toeristen genoemd die hier in de stad als ongeleide projectielen over straat zwabberen. Vanwaar al die fuss? Het gaat in dit geval alleen maar om één of andere klojo (waarvan er duizenden zijn) die ergens in Friesland, of all places, iets te enthousiast rondkart....big deal :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Nou nou, wat een reacties!
Waar het op aan komt in het verkeer, of je nu voetganger, fietser of ebiker bent is dat je anticipeert op datgene wat er in je omgeving gebeurt, daarmee verklein je de kans op ongelukken en laat je iedereen in zijn waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brutus26
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12-10 21:04
Welke type heb je dan ?
wwwmarcel schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 09:19:
Probleem met chip, die de begrenzer omzeild

Goedemorgen ik heb een giant quick-e 2018 ( meer dan tevreden over de fiets )

alleen de chip valt zo nu en dan uit (ik heb 2 wk gereden zonder chip en geen probleem)
vanmorgen (nadat er een nwe chip was inzet, 4x uitval in een rit van 15 km)

Heeft iemand een gelijkwaardig probleem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vlassie1980
Walker78 schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 13:48:
[...]

Dan heb je nog niet eens de buitenlandse toeristen genoemd die hier in de stad als ongeleide projectielen over straat zwabberen. Vanwaar al die fuss? Het gaat in dit geval alleen maar om één of andere klojo (waarvan er duizenden zijn) die ergens in Friesland, of all places, iets te enthousiast rondkart....big deal :)
Zeker een big deal omdat deze klootviool de naam van speed pedelecs te grabbel gooit. Typisch gevalletje van "de goeden moeten onder de kwaden lijden"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tahref

Tahref

God bless you

Dacuuu schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 11:45:
[...]

Dit is de grootste reden waarom ik dit filmpje had geplaatst. Natuurlijk zal je veel mensen tegenkomen die ergernissen veroorzaken maar zo'n s-pedelec gaat zo'n 45km/h. Hij is te gast op het fietspad en gaat een stuk harder dan normale fietsers. Hij zal dit toch meer moeten beseffen en daardoor zijn snelheid en irritatie niveau omlaag moeten brengen. Jammer van de snelheid die je had opgebouwd maar gaat niet anders.
racinfo schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 13:52:
Nou nou, wat een reacties!
Waar het op aan komt in het verkeer, of je nu voetganger, fietser of ebiker bent is dat je anticipeert op datgene wat er in je omgeving gebeurt, daarmee verklein je de kans op ongelukken en laat je iedereen in zijn waarde.
De mensen in het filmpje deden dit niet, maar hij ook niet door te weigeren snelheid te verminderen.
Toch wel teveel ik ik ik mentaliteit van de bestuurder. Nu zijn er nog maar halve regels als het gaat om pedelecs op het fietspad, maar als je meer van dit soort figuren heb zal de regering de pedelecs permanent naar de openbare weg sturen waar zij tussen het gevaarlijke verkeer moeten. Ik zelf als 25km/h ebiker heb geen probleem met pedelecs. Maar dit soort figuren gaan het echt verpesten voor hun.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Groot punt is ook dat fietsers geen spiegels hebben en die S-Pedelec compleet stil is - het is niet zoals met de auto waar je achterop komend verkeer ziet aankomen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Torched
Langs een eenzame fietser ga ik zelf meestal ook niet zachter rijden. Zolang er voldoende ruimte is.
Die auto is idd wat raar, maar als fietser mag je rechts inhalen, alleen je hoeft niet te verwachten dat je ruimte krijgt.

Maar die half de berm in met 2 fietsers. Ja daar moet je echt even remmen.
Eigenlijk moet er ook geen normale fietsbel op speed pedelecs. Beter een brommer toeter. Want bij een fietsbel verwacht je wat anders.

[ Voor 18% gewijzigd door Torched op 25-07-2018 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walker78
Vlassie1980 schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 14:12:
[...]
Zeker een big deal omdat deze klootviool de naam van speed pedelecs te grabbel gooit. Typisch gevalletje van "de goeden moeten onder de kwaden lijden"
Zou dat nou?! Wat te zeggen van al die 'klootviolen' die de naam van 'scooters' te grabbel gooien door op hun gemotoriseerde tweewieler met minstens 45 km/u over het fietspad te scheuren terwijl ze maar 25 mogen? Wat te zeggen van 'idioten op de weg' die de naam van 'auto's' te grabbel gooien? Zo werkt het toch helemaal niet. Figuren met een iets afwijkend gedrag heb je gewoon overal, niets om om je druk over te maken, Maar misschien valt zoiets in Friesland wat meer op ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vlassie1980
Walker78 schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 23:29:
[...]

Zou dat nou?! Wat te zeggen van al die 'klootviolen' die de naam van 'scooters' te grabbel gooien door op hun gemotoriseerde tweewieler met minstens 45 km/u over het fietspad te scheuren terwijl ze maar 25 mogen? Wat te zeggen van 'idioten op de weg' die de naam van 'auto's' te grabbel gooien? Zo werkt het toch helemaal niet. Figuren met een iets afwijkend gedrag heb je gewoon overal, niets om om je druk over te maken, Maar misschien valt zoiets in Friesland wat meer op ;)
Voor de goede orde: de naam van scooters is al lang te grabbel gegooid want die hebben een hoog tokkie gehalte gekregen.

Figuren zoals dit zijn gelukkig uitzonderingen, maar vergeet niet dat de speed pedelec een nieuw fenomeen is waar een vergrootglas over ligt. Als je dit soort mafketels dan erbij hebt dan gaat niet echt helpen vrees ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Walker78
@Vlassie1980 Ja, OK, ik begrijp je punt. Hangt er ook een beetje vanaf waar je woont: hier in 020 (voor onze Feyenoord-fans) zou je geen leven hebben als je je druk ging maken om iedere mafketel (sorry: 'verwarde persoon') die zijn aanwezigheid op geheel eigen wijze kenbaar maakt. Trouwens, de echte Tokkies zitten in een Canta. En op het trottoir moet ik zo af en toe een noodsprong maken voor weer zo'n assertieve bejaarde die op zijn scootmobiel Max Verstappen nog denkt in te halen. Heel hinderlijk allemaal maar het heeft ook wel weer wat. Speed pedelecs, met hier en daar een klojo, passen probleemloos in dat plaatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repi3
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Torched schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 17:42:
Langs een eenzame fietser ga ik zelf meestal ook niet zachter rijden. Zolang er voldoende ruimte is.
Die auto is idd wat raar, maar als fietser mag je rechts inhalen, alleen je hoeft niet te verwachten dat je ruimte krijgt.

Maar die half de berm in met 2 fietsers. Ja daar moet je echt even remmen.
Eigenlijk moet er ook geen normale fietsbel op speed pedelecs. Beter een brommer toeter. Want bij een fietsbel verwacht je wat anders.
volledig mee akkoord, het is duidelijk dat deze persoon nog niets tegen gekomen heeft...
defensief rijden is toch wel een noodzaak, zeker met een speed pedelecs...

ps. in BE is het nu verplicht dat een speed pedelec een toeter/claxon moet hebben en geen gewone bel meer. (volledig terecht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindcre8r
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-10 16:03

mindcre8r

Tradepedia

Ik heb een Cortina gekocht maar nu het volgende, als ik flink doortrap en ik wil bijv 30kmh fietsen dan voel ik de fiets remmen op de motor in het voorwiel, maar als ik stop met trappen bijv heuvel af dan doet ie dat niet! Mensen hier ervaring mee?

Bears and Bulls

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LED-Maniak
mindcre8r schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 18:17:
Ik heb een Cortina gekocht maar nu het volgende, als ik flink doortrap en ik wil bijv 30kmh fietsen dan voel ik de fiets remmen op de motor in het voorwiel, maar als ik stop met trappen bijv heuvel af dan doet ie dat niet! Mensen hier ervaring mee?
Het is je perceptie.

Als je te hard gaat dan ondersteunt de motor niet meer. Dit voelt dan alsof hij de fiets remt maar is niets anders dan dat je zelf alle kracht levert om de snelheid van 30 te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindcre8r

mindcre8r

Tradepedia

Nee absoluut niet, ik heb het getest met een niet elektrische fiets waar ik het makkelijk mee haal. Wat ik al zei als ik een heuvel af ga en niet trap dan rijd ie wel 30+ maar als ik me helemaal de tyfus trap kom ik er bijna niet.

Bears and Bulls

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

mindcre8r schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 08:38:
Nee absoluut niet, ik heb het getest met een niet elektrische fiets waar ik het makkelijk mee haal. Wat ik al zei als ik een heuvel af ga en niet trap dan rijd ie wel 30+ maar als ik me helemaal de tyfus trap kom ik er bijna niet.
Als het moment van ondersteuning uitvalt bij het behalen van de max snelheid en je wilt sneller dan moet je dus ook nog extra behalve de fiets zelf ook de motor aandrijven en die levert weerstand daartegen omdat je de weerstand van de inwendige tandwielvertraging moet overwinnen.

Wanneer je van een helling afgaat en niet trapt treedt een vrijloop in de motor in werking. De motor biedt dan totaal geen weerstand.

ps
Dat is bij vrijwel elke motor zo, ook bij mijn middenmotor.

[ Voor 14% gewijzigd door racinfo op 27-07-2018 08:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

mindcre8r schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 08:38:
Dat had ik bij mij test met de Stromen ook. 47-48 was nog ondersteunt, en 49 voelde aan alsof ik werd tegengehouden (geen trapondersteuning meer). Dat lukte dus ook maar 2 seconden :o

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
Nee maar je mag het extra gewicht wel mee sjouwen en dan voel je wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindcre8r

mindcre8r

Tradepedia

Gevraagd aan de verkoper, en het klopt idd dat de motor remt. Dat is wel jammer.

Bears and Bulls

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Wij hebben twee Brinckers Bretagne M8 met een type 600 accu.
De fietsen werden netjes thuis afgeleverd en afgemonteerd.
Ze fietsen heerlijk en wij zijn tevreden na de teleurstelling met de veel duurdere Gazelle Orange fietsen!

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivve
  • Registratie: Februari 2016
  • Niet online
True schreef op maandag 23 juli 2018 @ 12:06:
Ik heb vandaag deze meegekregen van de FM om te testen: MARATHON LTD 300WH als ik eerlijk ben vind ik het maar een onding.

Werkt prima als fiets hoor, zadel is wat wennen (weet niet of er verschil zit tussen heren en dames zadel standaard?), remt prima (heb nu twee rollerbrakes op mijn gewone fiets ter vergelijking). Heb geen merkbaar last van het gewicht als ik de motor uitschakel wat natuurlijk wel prettig is. Ook ondervind ik geen last van het gebrek aan stuur- en zadelvering. De motor maakt geluid als het helemaal wind stil is, an sich maakt die niet heel veel geluid. Bij een klein beetje wind hoor je de motor al niet meer. De banden hoor ik daarentegen juist wel erg goed. De ondersteuningsknoppen zijn prima, er 'mist' een snelheidsmeter.

Wat mij wel tegenvalt is de mate van ondersteuning die ik krijg. Er zit wel wat verschil tussen de 5 standen, maar eigenlijk fiets ik bijna net zo gemakkelijk even hard tegen de wind in met als zonder ondersteuning (wellicht dat dit ligt aan de 25 Nm motor?).
Ook merk ik dat de ondersteuning onderdoet voor ondersteuning van bijvoorbeeld de Vogue van mijn schoonouders. Ik merk dat de ketting zelfs soms over de tandwielen slipt, terwijl dit een spiksplinternieuwe fiets is (wellicht dat dit afgesteld moet worden(?)), ook vind ik het verschil in prijs tussen alleen 3- of 7-versnellingen met 1000€ of 1200€ een regelrechte grap. Het verschil tussen 3- en 7- versnellingen bij een non-e-bike is 50€: REGULAR. Als laatste gaat de kabel naar de voorwielmotor via de zijkant van de naaf en niet via de vork (ik weet niet of dat normaal wel zo zou gaan?) dit lijkt alsof je één keer een verkeerd fietsenrek tegenkomt je direct een nieuwe kabelboom nodig zult hebben.

Wellicht kunnen de kenners wat licht laten schijnen op mijn vraagstukken:
  • Waarom is er een prijsverschil tussen 50€ en 200€ voor een 7-versnelling i.p.v. een 3-versnelling tussen een non-e-bike en een e-bike, komt dit komt puur en alleen door het label 'elektrische fiets'? Als het niet een voorwielmotor was geweest maar een middenmotor of achtermotor had ik er nog wat van geloofd.
  • Naast dat ik het niet als 'vervelend' ervaar is er eigenlijk geen reden voor zadel- en stuurvering als ik voornamelijk op degelijke stadswegen fiets?
  • 1200€ voor de MARATHON LTD 300WH voelt puur als geldklopperij wanneer er voor 669€ REGULAR qua specificaties een betere fiets te kopen is van hetzelfde merk zonder ondersteuning. Eigenlijk betaal je zodoende 531€ meer voor 5,7kg harder trappen, de kleinste accu, een matige motor met matige ondersteuning, een v-brake voor in plaats van een rollerbrake, een niet verstelbare stuurpen en een koplamp op batterij in plaats van naafdynamo.
Ik denk dat ik wat dieper in de buidel ga tasten voor wat meer bang/buck dan deze Sparta. Ik heb inmiddels de folder/brochure van Amslod binnen, die van Stella zou ik ook vandaag of morgen krijgen en digitaal heb ik die ook al in mijn spammailbox. Alleen twijfel ik of ik wel voor deze merken samen met Qwic moet gaan, in plaats van de wat meer bewezen merken zoals Gazelle, Batavus, Sparta, Giant e.d. In ieder geval over Qwic lees ik in dit draadje al heel veel horrorverhalen en de reviews op internet zijn niet bijster veel beter dan het idee wat idee wat ik hier al krijg.

Eisen:
  • betrouwbaar;
  • bang/buck boven prijs;
  • onderhoudsarm;
  • herenmodel;
  • stadsmodel.
Wensen:
  • snelheidsmeter;
  • rollerbrakes;
  • gesloten kettingkast;
Ik zie dat je in je vorige post ook een ervaring van mij als input hebt gebruikt (recap van mijn post: fiets viel zomaar uit met een halfvolle accu).
Nu wil ik graag een update geven: Na 1800km gereden te hebben is het nog steeds bij dit ene incident gebleven. Misschien dat het iets te maken heeft dat de accu volledig nieuw was of zo, want na de eerste 100km (waarin het gebeurde) heb ik 1700km zonder problemen gefietst (of ik deed simpelweg iets fout natuurlijk als nieuweling O-) )

Dus mijn post hoef je niet meer te zien als een horrorverhaal, maar als een succesverhaal. Ik heb eigenlijk weinig te klagen over de RD10 Speed qua kwaliteit. Maar goed, er kan nog van alles gebeuren de komende jaren :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even terugkomend op eerder bericht dat mijn Batavus Ion met Yamaha middenmotor precies op 25 km zijn ondersteuning stopt en de Stella van mijn vrouw pas bij 29 km.
Deze week bij een fietsenmaker in de buurt een dongle voor Yamaha middenmotoren getest. Maar helaas de Ion software geeft een foutmelding (sensor …)
Mijn fiets hoeft helemaal geen 50 km/u te fietsen, maar het tempo van de Stella van mijn vrouw zou niet gek zijn.

Vraag: Is er nog een andere mogelijk voor een hogere snelheid voor mijn fiets wat niet in conflict komt met de Ion software?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finesse
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Vandaag deze Conway eUrban Tour getest en deze word met vrij grote zekerheid mijn eerste fiets met elektrische ondersteuning:
https://www.conway-bikes.de/nl/modell/e-urban-sport/

Mijn conclusie:
Goede prijs / kwaliteit.
Vlot te berijden zonder ondersteuning.
Stuur met lichte terugloop beviel uitstekend.
Zadel voelde ook meteen goed aan.

Aansluiting (onderkant) accu met frame kon beter worden afgewerkt, (zit wat speling op).
Bagagedrager kan wat breder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08:23
Na geruime tijd inlezen en proefritjes...(wat veel info hier)

Ik ben geneigd naar een Riese & Muller Nevo van het nieuwe modeljaar 2019
https://www.electricbikes...se-and-Muller-2019-Models

Mijn wensenlijstje is:

Gates riemaandrijving
Nuvinci 380
Schijfremmen?

Zijn er alternatieven met jullie voorkeur?

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finesse
  • Niet online
Ik vind (dus zeer persoonlijk) dat Riese & Muller over het algemeen best wel mooi fietsen hebben ... maar vind ze ook wat te ........ te log / zwaar en te duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
Finesse schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 22:28:
Ik vind (dus zeer persoonlijk) dat Riese & Muller over het algemeen best wel mooi fietsen hebben ... maar vind ze ook wat te ........ te log / zwaar en te duur.
Prijzig en zwaar ben ik volledig eens, maar ik vind ze niet log maar eerder industriële uitstraling hebben.

Welke zie jij als alternatief?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Finesse
  • Niet online
Met log bedoelde ik wat moeilijk handelbaar (Til zo'n Riese & Muller maar eens op een fietsdrager).
Alternatieven kan ik je niet echt geven daar ikzelf nooit geïnteresseerd ben geweest in e-bikes met:
Verende voorvork.
Riemaandrijving.
Nuvinci versnelling.
Verende zadelpen.
Ik zie in geen van al deze onderdelen een meerwaarde.
Zoals ik eerder schreef, het is allemaal erg persoonlijk maar ik was ook aangenaam verrast toen ik een testrit maakte met een Riese & Muller. (met riem en Nuvinci).
Later dus nog andere fietsen getest en ik moet zeggen dat o.a. de Merida en zeker de Conway me zeer bevielen.
Die laatste heeft alleen de dikkere banden als vering, geen verende voorvork dus en die vond ik ook het aangenaamst rijden / sturen.
Als men dan de prijs gaat vergelijken ...
Maar nogmaals, dit is een persoonlijke mening / beleving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mguzz
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23:29
Als je de meeste e-bikes te zwaar/log en prijzig vind, de Ampler Curt is de lichtste e-bike die ik ken, hij weegt nl. 14.1 kg en je ziet nauwelijks dat het een e-bike is.
Het is eigenlijk een stadsfiets maar met een actieradius van 70 km is woon werk verkeer ook mogelijk.
Verkrijgbaar met Gates Belt drive of 10 versnellingen en wat ik wel prettig vind is de turbo stand en dan haal je een snelheid van 35 km/u.
Er zijn ook spatborden, verlichting en Brooks zadel+handvatten bij te koop

Nadelen:

Accu is niet afneembaar (weggewerkt in het frame) maar met 14 kg til je em zo de trap op.
maar 1 stand ondersteuning
alleen te bestellen via de webshop (volgens mij)

Niet mega goedkoop maar in vergelijking met bv Riese & Muller valt me de prijs nog mee ( €2500)

https://www.youtube.com/watch?v=P4HL39XXl64

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finesse
  • Niet online
mguzz schreef op zondag 29 juli 2018 @ 10:30:
Als je de meeste e-bikes te zwaar/log en prijzig vind, de Ampler Curt is de lichtste e-bike die ik ken, hij weegt nl. 14.1 kg en je ziet nauwelijks dat het een e-bike is.
Het is eigenlijk een stadsfiets maar met een actieradius van 70 km is woon werk verkeer ook mogelijk.
Verkrijgbaar met Gates Belt drive of 10 versnellingen en wat ik wel prettig vind is de turbo stand en dan haal je een snelheid van 35 km/u.
Er zijn ook spatborden, verlichting en Brooks zadel+handvatten bij te koop

Nadelen:

Accu is niet afneembaar (weggewerkt in het frame) maar met 14 kg til je em zo de trap op.
maar 1 stand ondersteuning
alleen te bestellen via de webshop (volgens mij)

Niet mega goedkoop maar in vergelijking met bv Riese & Muller valt me de prijs nog mee ( €2500)

https://www.youtube.com/watch?v=P4HL39XXl64
Mijn inziens is hier helemaal geen vergelijking mogelijk ... totaal wat anders dan Riese&Muller.

Trouwens is er ook een Belgische variant van die Ampler Curt, heel wat goedkoper met zijn 1800€. maar met 16 kg. wel wat zwaarder.
YouTube: Review: Cowboy - Belgische Elektrische Fiets

[ Voor 10% gewijzigd door Finesse op 29-07-2018 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
@mguzz wel een heel gaaf ding die ampler, maar dat durf ik toch niet hoor zo'n startup en dan 3000 euro met wat opties.

Dus nee niet echt vergelijkbaar.

Ik vind het toch lastig vergelijken (er zijn zoveel merken en modellen) en puntje bij paaltje als je een gates riemaandrijving wil en een nuvinci naaf etc ontlopen ze elkaar niet veel, is het prijsverschil ineens max 500 euro

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
mguzz schreef op zondag 29 juli 2018 @ 10:30:
Als je de meeste e-bikes te zwaar/log en prijzig vind, de Ampler Curt is de lichtste e-bike die ik ken

wat ik wel prettig vind is de turbo stand en dan haal je een snelheid van 35 km/u.
Eh, hoe kunnen ze dat legaal verkopen? 25 km/u is de wettelijke limiet.

Verder is 336 Wh wel erg krap qua accu. 70 kilometer haal je misschien als je bergaf met 10 km/u fietst. Ga maar uit van 30 km bij aanschaf, en de helft na een jaar of 2-3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breagor
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:15
vraagje van een noob:
Wij willen wat vaker langere tochtjes maken op onze e-bike, ik heb een Cortina e-u1 met een 340Wh Bafang Accu, mijn vrouw heeft een soortgelijke fiets, met soortgelijke korte afstand accu maar dan van een onbekend merk.
Zo onbekend dat we geen passende extra accu's kunnen vinden. (ooit gekocht bij de media merkt, die met e-bikes is gestopt).

Voor mijn fiets zie ik dat er een 750Wh accu verkrijgbaar is, dus dat lijkt daarmee opgelost (als ik tenminste 600euro aftik :-(
Echter voor de fiets van mijn vrouw kan dit dus niet.

Nu zitten we eraan te denken haar fiets in te ruilen en ook een Cortina U1 te halen met een 750Wh accu.

Nu heb ik echter een vraag:
Wat is beter: elk 1 grote 750Wh accu, of toch beter voor elk 2 340Wh accu's te halen.
Dit laatste is goedkoper (heb er namelijk al 1, dus 3*300euro, tegen 2*600 euro), nadeel is wel dat je voor de langere tochten dus 2 accu's mee moet nemen.

Maar wat zijn de ervaringen met zo'n grotere accu?
Is het bijv. beter om een accu continue te gebruiken (fietsen worden ook voor dagelijks werk ritjes gebruikt), of beter om ze af te wisselen en dus 2 kleineren te kopen?
En gaat zo'n 750Wh inderdaad net zo ver als 2*340Wh? Of kun je dit niet rechtlijning doortrekken?

Zijn er wellicht technische redenen om de ene of de andere optie te kiezen? (dus buiten prijs/handigheid die ik genoemd had)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tahref

Tahref

God bless you

breagor schreef op zondag 29 juli 2018 @ 21:33:

Is het bijv. beter om een accu continue te gebruiken (fietsen worden ook voor dagelijks werk ritjes gebruikt), of beter om ze af te wisselen en dus 2 kleineren te kopen?
En gaat zo'n 750Wh inderdaad net zo ver als 2*340Wh? Of kun je dit niet rechtlijning doortrekken?

Zijn er wellicht technische redenen om de ene of de andere optie te kiezen? (dus buiten prijs/handigheid die ik genoemd had)?
De capaciteit van accu's gaan beetje voor beetje achteruit als ze worden opgeladen. Een kleine accu zal je vaker opladen dan een grote waardoor het naar mijn mening beter is 1 grote te nemen.

Vraag aan medetweakers. Ik heb nu 2 accu's uitgeprobeerd en bij beide lijken ze bij 50% meer inhoud te hebben dan op een ander percentage. Is dat normaal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Opperpanter2
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08-10 11:22
vraagje van een noob:
Wij willen wat vaker langere tochtjes maken op onze e-bike, ik heb een Cortina e-u1 met een 340Wh Bafang Accu, mijn vrouw heeft een soortgelijke fiets, met soortgelijke korte afstand accu maar dan van een onbekend merk.
Zo onbekend dat we geen passende extra accu's kunnen vinden. (ooit gekocht bij de media merkt, die met e-bikes is gestopt).

Voor mijn fiets zie ik dat er een 750Wh accu verkrijgbaar is, dus dat lijkt daarmee opgelost (als ik tenminste 600euro aftik :-(

Nu zitten we eraan te denken haar fiets in te ruilen en ook een Cortina U1 te halen met een 750Wh accu.

Wat is beter: elk 1 grote 750Wh accu, of toch beter voor elk 2 340Wh accu's te halen.
Dit laatste is goedkoper (heb er namelijk al 1, dus 3*300euro, tegen 2*600 euro), nadeel is wel dat je voor de langere tochten dus 2 accu's mee moet nemen.

In principe is één grotere accu beter omdat dan tijdens gebruik de belasting over meer cellen verdeeld kan worden. Echter is het bij rustig rijden de vraag of het veel verschil maakt, ligt ook nog eens aan de cellen die er in zitten. Ik denk dat het uiteindelijk niet zo veel zal uitmaken. Als je 2 kleinere accu's hebt is dat wellicht wel handzamer en voor de kortere ritjes hoef je er dan maar 1 mee te nemen.
Normaliter zou een 750Wh minimaal 2x zo ver mee moeten gaan als de 340Wh, er vanuitgaande dat er dezelfde cellen in zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:52
Tahref schreef op maandag 30 juli 2018 @ 02:06:
..... beide lijken ze bij 50% meer inhoud te hebben dan op een ander percentage. Is dat normaal?
De ontlading van accu's gaat niet geheel lineair. Het hangt van de accukwaliteit, temperatuur, meetnauwkeurigheid, meetstappen en accubelasting af hoe je dit ervaart. Het meest lineaire gedeelte zit ongeveer tussen 20% en 70%. Daaronder en boven gaat de ontlading sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
nrdnmg schreef op zondag 24 juni 2018 @ 00:00:
[...]

Dank! Stevens had ik nog niet naar gekeken. Ziet er ook echt top uit!

Zo kwam ik net ook nog Flyer tegen; die hebben tegenwoordig ook modellen met Bosch motoren en PowerTube accu's.
Mooi voorbeeld:

[afbeelding]
iemand al ervaringen met dit model? (die flyer gotour6 serie)

[ Voor 3% gewijzigd door MarcelGo op 30-07-2018 09:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivve
  • Registratie: Februari 2016
  • Niet online
vraagje van een noob:

Que vermogen heeft @Opperpanter2 gelijk. Als je aan het fietsen bent zal met een grote accu per cel de ontlading minder zijn en dit kan beter voor de accu zijn.
Echter qua oplaadpatroon kan het weer slechter zijn omdat je aangeeft voor woon-werk lang niet de hele accu gebruikt. Als je dan een kleine accu 20-100% laadt kan dat beter zijn dan een grote accu die dan nooit onder de 60% komt.

Ik zou een enkele accu nemen en dan je oplaadpatroon in de gaten houden. Dus opletten dat je hem niet altijd aan de lader legt als je nog 60% na een dag over hebt en dus de volgende dag daar nog prima mee de dag door komt.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Maarten L
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-05 21:56
Ik had dus een Fatbike gekocht van Switzz Bikes om te verbouwen naar een eFatbike en hij is af! :)

Ik wilde heel graag een Torque sensor en daarom is het een middenmotor geworden van TSDZ2.

Afbeeldingslocatie: https://switzzbikes.nl/wp-content/uploads/2016/08/switzz_8_1.jpg

Fat 8.1 specs:
Wheels 26"
Tires: Kenda Juggernaut Sport 26″x4.00
Frame: Aluminium 6061
Disc Brakes: Tektro Aquila Mechanical Disc
Gears: 8 Speed Shimano Clarius
Chain: KMC -72
Cassette: 8 Speed HG41

Ik heb de Fatbike kit gekocht van www.future-bike.it

500 W option with 120mm bracket with Torque Sensor
Protection cage for motor
48V 17Ah battery in bottle form which can be removed
Race Control Display type VLCD6
Metal Gearings as standard
Speed sensor
42T with 10mm offset (installed this one)
42T standard
32T race torque thing I will never use...

Maxspeed is nu 40km/h daarna trap ik te snel voor verdere ondersteuning.
Nu 60km verder waaronder een stuk strand, duinen en technisch MTB trail van 18km met korte steile beklimmingen kan ik zeggen dat het helemaal geweldig is!
Accu gaat denk ik minimaal 70/80km mee op zwaarste stand, maar heb dit niet getest.

Ik had een paar problemen bij het monteren:
-Batterij past alleen op de kop, dat is geen probleem maar de accu MOET dan op slot anders valt deze er gelijk uit. Hij zit vast op 2 m5 schroeven op de plek van de bidonhouder.
-Speedsensor deed het niet vanwege de grote afstand maar neodymium magneten lossen dit op
-Motor leunde voornamelijk op de linkerkant op het frame waardoor deze mogelijk scheef zou gaan trekken. Ik heb een wig tussen de motor en mijn frame geplaatst.
-Eingelijk hoort er nog een schroef aan de bovenkant met een plaatje maar deze past niet en heb ik niet gemonteerd... nog eens over nadenken.

Pictures!

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/2a9phsn.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/102mn8w.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/15s60oy.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/2ahtd76.jpg

www.maartenlangelo.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
Maarten L schreef op maandag 30 juli 2018 @ 10:13:
Ik had dus een Fatbike gekocht van Switzz Bikes om te verbouwen naar een eFatbike en hij is af! :)
Ziet er vet uit moet ik zeggen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Maarten L schreef op maandag 30 juli 2018 @ 10:13:

Ik wilde heel graag een Torque sensor en daarom is het een middenmotor geworden van TSDZ2.
Dat is wel een succes verhaal geworden en... voor een klein prijsje. Daar kun je in bos en op de heide mee voor de dag komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten L
racinfo schreef op maandag 30 juli 2018 @ 12:58:
[...]

Dat is wel een succes verhaal geworden en... voor een klein prijsje. Daar kun je in bos en op de heide mee voor de dag komen.
Yes! Totaal denk ik 2000,- uitgegeven inclusief fiets en dat is het zooooo waard. Iedereen wil ook even weten hoe het precies zit en als ze hem even proberen snappen ze direct waarom dit zo ongelooflijk vet is. Ik kan gewoon niet stoppen met grijnzen als ik erop rijd. :9~ _/-\o_ 8)

Ow en met een knoppencombinatie 10sec indrukken begrens ik hem naar 250W / 25km/h, altijd handig... O-)

[ Voor 12% gewijzigd door Maarten L op 30-07-2018 14:00 ]

www.maartenlangelo.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Finesse
  • Niet online
Waarom er zo'n tractor banden onder een fiets moeten snap ik niet, wat voor zin / nut heeft zoiets ... met heel wat minder volume zal 't ook wel lukken zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten L
Finesse schreef op maandag 30 juli 2018 @ 14:24:
Waarom er zo'n tractor banden onder een fiets moeten snap ik niet, wat voor zin / nut heeft zoiets ... met heel wat minder volume zal 't ook wel lukken zeker.
Ik woon in Haarlem en daar is strand! En... met zulke banden rijd je veel stabieler op hoge snelheden + ik heb ze beetje zacht dus absorberen ze veel klappen.

www.maartenlangelo.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Ziet er bijzonder mooi uit, maar ben je niet bang dat je met zoveel power je vrij rap door je ketting/etc gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bennoone
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-10 22:38
Maarten L schreef op maandag 30 juli 2018 @ 13:58:
[...]

Ow en met een knoppencombinatie 10sec indrukken begrens ik hem naar 250W / 25km/h, altijd handig... O-)
Welke knoppencombinatie ?
zou ik ook graag willen weten is altijd handig O-)

GR Ben

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maarten L
bennoone schreef op maandag 30 juli 2018 @ 14:30:
[...]
Welke knoppencombinatie ?
zou ik ook graag willen weten is altijd handig O-)

GR Ben
In het Italiaans de handleiding want daar gekocht:
http://www.future-bike.it.../Manuale-display-Race.pdf

Maar het is 10sec pijltje omhoog + aanknop indrukken.

www.maartenlangelo.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
Maarten L schreef op maandag 30 juli 2018 @ 14:31:
[...]

In het Italiaans de handleiding want daar gekocht:
http://www.future-bike.it.../Manuale-display-Race.pdf

Maar het is 10sec pijltje omhoog + aanknop indrukken.
Dat is dan wel een dik voordeel boven de bafang middenmotors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Finesse schreef op maandag 30 juli 2018 @ 14:24:
Bekijk dit filmpje en begrijp de functie van de brede banden; met 22 miles/hour over een zandpad lukt niet met normale banden!
YouTube: 2018 RADROVER ELECTRIC FAT RAD POWER BIKE 49 Speed Test

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finesse
  • Niet online
Ik zou zeggen ga eens naar de cyclo cross kijken in Koksijde, de renners moeten daar behoorlijk wat zandstroken rijden ... geen van allen gebruiken daar banden zoals deze op de overigens prachtige fiets van Maarten L.
Er word wel een iets bredere band gebruikt met een wat grover profiel. (bvb. griffo diamantprofiel).
Ik heb een sterk vermoeden dat die tractorbanden op de fiets zijn overgewaaid van Amerika ... alles moet groter, dikker, opvallender.
Pagina: 1 ... 73 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.