Het grote elektrische fietsen topic - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 70 ... 103 Laatste
Acties:
  • 889.125 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12-10 15:07
Ik heb hier een gazelle speedbike (middenmotor) met inmiddels 5200 km op de teller. Van de week viel me op dat die op het 1-na kleinste tandwiel van de cassette doortrapt bij kracht zetten, de overige 9 gebeurt het niet.

Bij nadere inspectie zie ik ook dat de ketting echt wel opgerekt is, op het grootste blad zit het scharnier bijna op het tandje.

Ik heb nu een nieuwe ketting besteld, http://www.kmcchain.nl/chain-KMC_X10e_EPT-e_bike-10_speed

Maar de cassette zit ik nog even over te twijfelen. Qua slijtage lijken ze nog niet richting de haaienvinnen te gaan. Maar het gebeurt wel op het blad die het meest gebruikt wordt. Ik ga het in ieder geval even proberen met de ketting. Maar vervangen van de cassette zou ook goed zijn denk ik?

Hoe zit het qua kwaliteit van het materiaal, kan me voorstellen dat met een ebike de ketting en cassette zwaarder belast worden en dus sneller slijten. Heb dan wel een speciale e-bike ketting gevonden. Maar is dat ook wel echt nodig?

[ Voor 45% gewijzigd door S-te-fan op 12-06-2018 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-02-2022

racinfo

E-MTB

S-te-fan schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 09:52:

Maar de cassette zit ik nog even over te twijfelen. Qua slijtage lijken ze nog niet richting de haaienvinnen te gaan. Maar het gebeurt wel op het blad die het meest gebruikt wordt. Ik ga het in ieder geval even proberen met de ketting. Maar vervangen van de cassette zou ook goed zijn denk ik?
Een nieuwe ketting , zodacht ik zou wel voldoende zijn maar dat bleek een volstrekt verkeerde gedachte, slipte voor de vervanging er af en toe een tandje door bij het meest gebruikte tandwiel, na vervanging ketting slipten er meer tandwielen (ernaast) ook nog door.

Opmerking
Het meest gebruikte tandwiel wat eerder af en toe doorslipte bleek na vervanging ketting volkomen onbruikbaar geworden, het ging veel sneller doorslippen!

Ik heb dus een nieuwe cassette besteld met bijbehorende ketting want die dienen ivm met de schakelnokken op elkaar afgestemd te zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door racinfo op 12-06-2018 10:57 . Reden: doorslippen na vervanging ketting ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08-10 11:22
Ik heb altijd geleerd dat je ze tegelijk moet vervangen. Voorzover ik weet kan je elke 9speed ketting gebruiken met een 9peed cassette, je hoeft ze niet als setje te kopen.
Er zijn speciale ebike kettingen die sterker zijn. Meestal ook wat zwaarder, geen idee of het nodig is. Je zou kunnen kijken of zo'n speciale ketting langer meegaat van ~5000km?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Bij de HG400 cassette wordt geadviseerd er een HG ketting bij te nemen ivm met schakelpunten, wat dat zijn of waarom weet ik, als leek op dat gebied ook niet.

Het is de 1e keer in mijn fietsloopbaan dat ik een ketting en cassette vervang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tahref
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:31

Tahref

God bless you

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/rn7k4oM.jpg.

Dit is mijn controller (met een 250w motor)
Nu ben ik op zoek naar een accu en heb keus uit:

Samsunng 52V 14.5Ah
LG 48V 17Ah
LG 36V 17Ah

Wat raden jullie mij aan?

[ Voor 5% gewijzigd door Tahref op 12-06-2018 19:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:37
Tahref schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 19:38:
[afbeelding].

Samsunng 52V 14.5Ah
LG 48V 17Ah
LG 36V 17Ah

Gezien je kennis, zeg ik pak die 36v. Die 48v schijnt de controller wel aan te kunnen, maar volgens mij moet je je dan iets omzetten in de controller (gelezen op de link die ik dumpte vorige post). 52v gaat je controller niet leuk vinden.

Tldr: pak de 36v

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

[afbeelding].

Samsunng 52V 14.5Ah
LG 48V 17Ah
LG 36V 17Ah

Nog even afgezien of de controller de 48V zou aankunnen, dan blijft ook nog de LVC een aandachtspuntje en niet te vergeten het display 8)7 .

Om alle moeilijke vragen te omzeilen zou ik kiezen voor 36V-17Ah.
LG is prima, zitten ook in mijn eigen accu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16-10 20:37
racinfo schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 10:32:
[...]

Een nieuwe ketting , zodacht ik zou wel voldoende zijn maar dat bleek een volstrekt verkeerde gedachte, slipte voor de vervanging er af en toe een tandje door bij het meest gebruikte tandwiel, na vervanging ketting slipten er meer tandwielen (ernaast) ook nog door.

Opmerking
Het meest gebruikte tandwiel wat eerder af en toe doorslipte bleek na vervanging ketting volkomen onbruikbaar geworden, het ging veel sneller doorslippen!

Ik heb dus een nieuwe cassette besteld met bijbehorende ketting want die dienen ivm met de schakelnokken op elkaar afgestemd te zijn.
Een tip voor de volgende keer. Vervang je ketting eerder, dan gaan je tandwielen veel langer mee. Als je ketting eenmaal begint door te slippen ben je te laat met vervangen. Naarmate de ketting meer versleten is en de afstand tussen de schakels dus groter, komen deze hoger op de tandjes te liggen waardoor die sneller slijten. Het is handig om een kettingslijtagemeter te hebben en dan bij 0,75 de ketting te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Laatst online: 12-10 15:07
Ja, moet even een controlepunt worden bij het schoonmaken van de fiets. Misschien nu de cassette en ketting vervangen. En daarna wat eerder de ketting vervangen zodat de cassette 2 kettingen meekan ongeveer.

Het ging ook sneller dan ik had gedacht met de ketting. Maar je trapt ook zo de kilometers bij elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
[afbeelding].

Samsunng 52V 14.5Ah
LG 48V 17Ah
LG 36V 17Ah

Als je zeker weet dat de controller 48V goed aan kan, zou je die kunnen nemen. Normaliter geeft dat je ook 33% extra topsnelheid, afhankelijk van hoe de controller is afgesteld :)
Kun je niet van iemand een 48V accu lenen om het even te proberen?
De 48V zal ook wel zo'n 33% zwaarder zijn dan de 36V.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11:19
doek55 schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 08:49:
[...]

Een tip voor de volgende keer. Vervang je ketting eerder, dan gaan je tandwielen veel langer mee. Als je ketting eenmaal begint door te slippen ben je te laat met vervangen. Naarmate de ketting meer versleten is en de afstand tussen de schakels dus groter, komen deze hoger op de tandjes te liggen waardoor die sneller slijten. Het is handig om een kettingslijtagemeter te hebben en dan bij 0,75 de ketting te vervangen.
Eerlijk gezegd vond ik dat zelf teveel moeite. De motor rekt de ketting heel snel op, en zodoende zit je heel snel op dat vervang punt, het loont beter om gewoon tegen de tijd dat de boel gaat slippen alles te vervangen.

Motor power is geen mens power en dat zie je terug in de slijtage.

Zeker als je op 7/8/9 speed blijft rijden valt het qua kosten dan allemaal nog wel mee. Bij 10 spd worden de cassettes en de kettingen al een slag duurder. Ik vind echter zelf 10 spd shimano beter rijden dan alles daaronder dus heb dat beetje extra geld er wel voor over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16-10 20:37
De tandwielen vervangen is toch juist veel duurder en meer werk dan alleen een ketting van €10. Mijn eerste ketting heb ik ook opgereden tot die ging slippen, dat was een 'matige' Shimano ketting die na 2.500km helemaal op was, waardoor ik het voorblad ook kon vervangen. Nu haal ik tussen de 2.000 - 3.000km met een KMC ketting die dan op 0,75 staat en de tandwielen gaan zeker 3 kettingen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Het idee van @Torched spreekt mij ook wel aan, ik heb geen klagen over de levensduur van cassette en ketting. Ik heb uiteindelijk de mtb 2e hands gekocht, onbekend hoeveel km'ers de vorige eigenaar met ketting en cassette heeft gereden.

Na koop 2 jaar geleden heb ik de BBS01 eronder geplaatst en verder niets aan ketting of cassette gedaan, nu dus, na ruim 5200 km vervang ik cassette en ketting (incl. verz.kst) voor 33 euro. Het grote tandwiel heb ik nu ook vervangen maar of dat nu echt nodig was (zie foto) betwijfel ik toch achteraf gezien.

Afbeeldingslocatie: http://www.rac-info.nl/fotos/tand.jpg

Maar met een BBS01 is de tandwiel en ketting belasting natuurlijk een stuk minder dan bij de BBS02 of HD.

[ Voor 17% gewijzigd door racinfo op 13-06-2018 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
doek55 schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 14:56:
De tandwielen vervangen is toch juist veel duurder en meer werk dan alleen een ketting van €10. Mijn eerste ketting heb ik ook opgereden tot die ging slippen, dat was een 'matige' Shimano ketting die na 2.500km helemaal op was, waardoor ik het voorblad ook kon vervangen. Nu haal ik tussen de 2.000 - 3.000km met een KMC ketting die dan op 0,75 staat en de tandwielen gaan zeker 3 kettingen mee.
Ja duurder wel, meer werk valt opzich wel mee. Ben er onderhand al wel vrij handig mee.
Het zit hem ook in je onderhoudsinterval en dergelijke. Ik heb gewoon de beslissing genomen dat met een 8 spd versnellingen ik voor een volledige wissel 35 euro aan onderdelen kwijt ben.

Dus in principe rijd ik gewoon voor 35 in de 2 maand, opladen betaal ik maar deels want opladen bij de baas ed. Ik kan meer geld besparen door actiever te zijn met smeren en meten. Alleen in vergelijking met de auto is dit mij goedkoop genoeg.

Nu ben ik weer over gegaan op 10 spd wat het verhaal wat duurder maakt, maar de reiskosten vergoeding dekt het nog steeds. En ik kan genieten van hoe een 10 spd schakelt vs een lagere groep.

Ik zie die ebike vooral als een vervoersmiddel, het kan allemaal wel wat efficiënter maar ik ben niet bereid er meer tijd in te steken.

[ Voor 13% gewijzigd door Torched op 13-06-2018 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cellofaan
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 17-08 23:02
Pathogen schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 14:20:
@sander817 ik blijf maar DM's krijgen over de Lidl fiets :P maar laat ik mijn ervaringen gewoon hier posten.

Op dit moment staat er zo'n 120km op de fiets en alles voelt en klinkt nog steeds soepel. Heb zelfs het idee dat de naafversnelling beter schakelt, maar dat kan er ook aan liggen dat ik een beter gevoel heb voor hoe dat het best kan.
Tenzij oom agent ooit gaat aankondigen flink te controleren blijft de limiter gewoon op 40 staan ipv 25. Vanochtend tikte ik eventjes de 38 aan, maar kruissnelheid op gesfalteerd fietspad ligt bij mij rond de 30.

Accu is vannacht voor de tweede keer aan de lader geweest en ik heb het gevoel dat de capaciteit nog wat groter wordt. De lader, overigens, ben ik niet van onder de indruk. Geeft een irritante hoge toon als ie klaar is (coil whine), voelt niet degelijk aan en wordt warm.

De bagagedrager is nét iets breder dan een normale, maar ons achterzitje (Bobike Tour Exclusive) valt er met een beetje passen en meten op te krijgen. Met de gewone bagagedrager-montage dus. Let wel dat de stoel óf bijna compleet vooraan, óf bijna compleet achteraan moet ivm verticale stangen die anders in de weg zitten.
Omdat het de bedoeling is dat dit ons werkpaard gaat worden is ook het voorzitje al gepast. Ook een Bobike. Moet prima kunnen, ook nadat ik er een voordragerrek op heb gemonteerd.

De fiets is ondertussen een aantal keer gebruikt voor woon-werk (zoals nu) en het vervoeren van 2 kindjes in een fietskar. Dat laatste gaat ook prima, we moeten zelfs inhouden om de kindjes niet te hard te laten stuiteren. Geen zin in shaken baby syndrome voor onze jongste van 6 maandjes :P Meer dan standje 3 is dan echt niet nodig.
Met woon-werk heb ik haast, dus zet ik meestal standje 4-5 aan het werk.

Ook heb ik boodschappen gedaan met krat voor, kind van 3 in achterzitje én 2 zijtassen (ja, werkpaard dus) en dat gaat helemaal zo gek niet! Mis wel een middenstandaard en stuurlock, maar dat zou in principe nog te monteren moeten zijn.

Verder eigenlijk geen gekke zaken. Ja, volbeladen moet je geen 25 km/h gaan fietsen, dan vliegt je kind uit de stoel en je boodschappen op straat bij een goeie kuil. Maar dat is niks dat niet voor een normale fiets geldt.
Hij is wel zwaar, dat maakt dit effect wel groter.

Het frame kan al dit extra geweld prima aan. Het stuur zwabbert niet, er kraakt of piept niks. Duitse degelijkheid, om maar een cliché aan te halen :P De Montego Liberty 7 die mijn vrouw als normale fiets gebruikt is een enorm zwabberding als je het hiermee vergelijkt.

Al met al voor de prijs echt een prima fiets.
Mede op basis van jouw ervaringen heb ik deze fiets ook gekocht. Ik heb er nu een aantal ritjes woonwerk mee gedaan, en na het verhogen van de snelheidslimiet in het verborgen menu heb ik vergelijkbare resultaten. Kruissnelheid op maximale ondersteuning ligt rond de 28-30 km/h, en over mijn hele rit van 12 km deur tot deur rond de 25 km/h gemiddelde snelheid.

De motor heeft een maximum rotatie snelheid van circa 80 rpm, en zodra je in de buurt van die snelheid komt met trappen verlaagt hij de ondersteuning. Het beetje vermogen dat je dan zelf bijtrapt weegt niet op tegen het verlies van ondersteuning.
Ik heb nu ook de programmeerkabel, en de keep current van 20% verhoogd naar 60%. Een ritje met deze instelling gedaan en dat maakt een groot verschil voor het gevoel van tegen een muur fietsen, omdat de ondersteuning minder terugvalt. Volgende stap is hem op 100% te zetten.

Wat me wel opvalt is dat er een beetje speling zit in de vering van de voorvork. Als je nog stilstaat kun je het stuur een beetje heen en weer draaien zonder dat het wiel meedraait.

Er zijn ook weinig mogelijkheden om een slot door je frame heen ergens aan vast te zetten. Bij het achterwiel is er te weinig ruimte door de jasbeschermer en bagagedrager en aan de voorkant zit maar 1 buis, dus kun je in theorie het slot over het stuur van je fiets schuiven. Moet het voorwiel er wel af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldster
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-10 20:33
DeOS schreef op maandag 11 juni 2018 @ 13:07:
[...]

Heb je al een proefrit kunnen maken? Hier in Groningen is hij pas eind augustus leverbaar kreeg ik te horen :/

Staat bij mij bovenaan het lijstje vanwege de belt, middenmotor en geïntegreerde accu in het frame.
Helaas (nog) niet, ik ben het wel van plan (en de andere op de shortlist) nu mijn vakantie in zicht is ;) .. Alleen viel mij net op dat op 12gobiking dit type uitverkocht is. "Sorry, dit product is uitverkocht"..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeOS
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:44
geldster schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 21:24:
[...]
Helaas (nog) niet, ik ben het wel van plan (en de andere op de shortlist) nu mijn vakantie in zicht is ;) .. Alleen viel mij net op dat op 12gobiking dit type uitverkocht is. "Sorry, dit product is uitverkocht"..
Ja klopt viel mij ook al op. Ik heb contact gehad met Pegasus, die mij het volgende liet weten:

Hartelijk dank voor je bericht. Helaas is de Pegasus Tecaro EVO Nu-E 2018 tijdelijk niet leverbaar. Dit vanwege kwaliteitsproblemen bij de producent van de speciale belt. De Tecaro EVO Nu-E zal rond augustus weer leverbaar zijn, alleen dan met een ketting aandrijving.

We verwachten in 2019 een nieuw model van de Pegasus Tecaro EVO Nu-E met belt aandrijving van een andere producent.
Als je de fiets graag wilt hebben vanwege belt aandrijving, dan hoop ik dat je kunt wachten totdat het nieuwe model op de markt komt. Mocht je de fiets willen hebben vanwege de functies buiten de belt, dan kun je de fiets met kettingaandrijving vanaf augustus weer in de winkels verwachten.

Voor mij betekend dit dat ik de aanschaf nog even uitstel en wacht op het 2019 model. Belt drive en een geïntegreerde accu in het frame kan ik namelijk alleen bij Pegasus vinden. Misschien zijn er volgende jaar ook meer merken die deze (in mijn ogen logische) combinatie gaan aanbieden.

Repeat after me: I Will Use Google Before Asking Stupid Questions

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

cellofaan schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 10:00:

Ik heb nu ook de programmeerkabel, en de keep current van 20% verhoogd naar 60%. Een ritje met deze instelling gedaan en dat maakt een groot verschil voor het gevoel van tegen een muur fietsen, omdat de ondersteuning minder terugvalt. Volgende stap is hem op 100% te zetten.
Keep Current
Hou bij instellen van KC=100 de temperatuur van de controller (motor) in de gaten, je zou niet de 1ste zijn die met de 100% instelling de controller opblaast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwwmarcel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 09-10 13:37
Gisteren bij wat nattig weer had ik zeker 20x dat de ketting oversloeg..of een soort van doortrappen...

dat hoort toch zeker niet..iemand anders hier ook meer last van bij nattig weer?
vanmorgen was het droog en heb ik het geen ene keer gehad.

( mijn fiets heeft geen begrenzer, maar het gebeurde op 80% snelheid, dus het was niet zo dat ik volop aan het stompen ( hard trappen) was

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gert02
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17-06-2022
doek55 schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 14:56:
Dat is best snel. Ik heb iets van 8.500 km gereden met mijn 10 speed set. Daarna alles in 1 keer vervangen.
Dus in principe maakt het allemaal niet zo veel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik rij zo'n 6000km op een set en vervang dan alles, mede geholpen door het feit dat het tandwiel van de Bosch motor geen fluit kost. De voorbladen van m'n MTB's zijn aanzienlijk duurder, dan loont het om de ketting sneller te wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrpink83
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14-09-2023
AMYC schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 13:38:
Voor de liefhebbers:
De RadRhino 2018 is aangekondigd en het 2017 model is in de aanbieding.
Zijn er al ergens Nederlandse reviews te vinden over deze fiets?

Mijn Nonoiz is niet repareerbaar verklaard en ik krijg de mogelijkheid om het totale aankoopbedrag terug te krijgen. De fiets fietst prima en fijn, maar verlichting, remlicht en claxon werken niet en het probleem zit in de kabelboom.

Ben dus even aan het afwegen wat ik ga doen. Een nieuwe SP voor dat bedrag, ga ik niet vinden namelijk. Dus wil dan weer een snelle fiets (>25 km/u) voor woon-werk van 20 km enkele reis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
Gert02 schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 12:06:
[...]

Dat is best snel. Ik heb iets van 8.500 km gereden met mijn 10 speed set. Daarna alles in 1 keer vervangen.
Dus in principe maakt het allemaal niet zo veel uit.
Snelheid waarmee gereden wordt maakt een boel uit.

Ik heb ook wel 6000km gehaald op een 10spd. Maar met de motor eronder en minimaal 500w erdoorheen gaat het echt een stuk minder lang mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Op zoek naar een uitleg hoe de ketting en cassette te vervangen stuitte ik op deze demo:

https://www.futurumshop.n...-vervangen-hoe-doe-ik-dat

met ook een aantal wetenswaardigheden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

@LED-Maniak Kort vraagje: hoe weet je trouwens dat UNITPACKPOWER (of uppower) betrouwbaar is? Zijn wat mensen om mij heen die me bang proberen te maken dat ik (of mijn vriendin) straks een omgebouwde fiets heeft die net als een telefoon zo in de fik vliegt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Oscar Mopperkont schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 10:11:
@LED-Maniak Kort vraagje: hoe weet je trouwens dat UNITPACKPOWER (of uppower) betrouwbaar is? Zijn wat mensen om mij heen die me bang proberen te maken dat ik (of mijn vriendin) straks een omgebouwde fiets heeft die net als een telefoon zo in de fik vliegt.
De enorme hoeveelheid reviews op aliexpress. Daarnaast zijn er users op endless-sphere geweest die de packs uit elkaar hebben gehaald om de cellen op echtheid te controleren. Ze bestaan ook al lang en zijn niet direct de goedkoopste in de lijst. Goede aanwijzingen dat het te vertrouwen is.

Je kan je altijd een berichtje sturen met wat gerichte vragen, ze reageren bij mij erg snel.

Tot nu toe ben ik tevreden met mijn pack. :)
Je kan deze packs ook wel in Nederland kopen maar dan is het alsnog de vraag wat ze er in stoppen en waar het vandaan komt. unitpackpower geeft precies aan welke cellen je aankoopt.

https://www.reddit.com/r/...press_are_they_reputable/
https://www.google.com/se...site%3Aendless-sphere.com

[ Voor 8% gewijzigd door LED-Maniak op 16-06-2018 10:17 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldster
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-10 20:33
DeOS schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 21:31:
[...]
Voor mij betekend dit dat ik de aanschaf nog even uitstel en wacht op het 2019 model. Belt drive en een geïntegreerde accu in het frame kan ik namelijk alleen bij Pegasus vinden. Misschien zijn er volgende jaar ook meer merken die deze (in mijn ogen logische) combinatie gaan aanbieden.
Dank voor het navragen, dat geeft weer een andere kijk op de situatie... Misschien ga ik hetzelfde doen, en ik hoop ook dat de logische combinatie vaker voor gaat komen bij andere fabrikanten. Dat maakt het speelveld wat makkelijker te vergelijken. Proefrijden staat nog wel op de agenda, op de overgebleven kandidaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13-10 18:57
Mhmm mijn speed pedelec (sparta e-speed) met derailleur en bosch performance speed midden motor begint nu toch wel wat kuurtjes te krijgen. Ik merk dat als ik de accu erin stop dat hij dan soms niet altijd wilt opstarten. Ik moet dan even de accu wat bewegen en dan gaat het wel goed. Waarschijnlijk iets van een slecht contact. Waar ik me wel meer zorgen over ga maken is dat de motor steeds meer herrie gaat maken. Ook als ik de ketting eraf laat en ik draai de trappers rustig rond dan klinkt het alsof er een koffiemolen aanstaat. Nu is deze fiets al uit de garantie omdat hij 2,5 jaar oud is maar ik vermoed dat het een kogellager is die droog staat. Nu heb ik altijd zelf het onderhoud aan mijn fiets gedaan, en ben best handig maar weet nu niet zeker of ik het aandurf om zelf de motor echt open te maken en dit probleem dan zelf te verhelpen.
Heb al wat lopen googlen op die motor en heb wel wat informatie gevonden maar ik twijfel nog een beetje.
Iemand nog tips waar ik rekening mee moet houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:02

OgWok

U.N.C.L.E.

@zonnefreak En hoeveel KM heb je met de Sparta gereden?

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
Er staat nu 11200 km op de teller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

zonnefreak schreef op maandag 18 juni 2018 @ 09:26:
Er staat nu 11200 km op de teller.
Dat is een mooie afstand. Maar om dan koffiemolengeluiden te horen? Er zal toch wel op YouTube een video staan waar ze een Bosch uit elkaar halen. Dan kan je behoorlijk inschatten of je die klus aan kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
Ik heb daar al wel het een en ander kunnen vinden. Maar een echte stap voor stap uitleg niet echt. Maar goed, zal straks eerst eens kogellagervet halen en ook wat tangetjes om borg ringen te kunnen openen en sluiten. Anders kom ik ook niet ver ermee. Zou er nog verschil kunnen zitten in het soort kogellagervet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwiilleemm
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20-12-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Leuk, maar niet meer dan dat!
Solex rijders zullen dat be-amen, bij nat weer lekker slippen, over zand en vuil zullen we het maar niet hebben. En accu's van 100 en 207 Watt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonnefreak
Ik heb toch maar contact opgenomen met een fietsenmaker en mijn probleem voorgelegd. Deze heeft naar Bosch gebeld en wist mij naderhand te vertellen dat dit onder coulance gerepareerd word. Is toch nog een meevaller dan. Ik ga er zelf ook niets meer aan doen nu. Ben alleen de fiets wel iets van 3 weken kwijt.
Maar goed dit valt mij nog niet tegen eerlijk gezegd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
  • Laatst online: 14-10 08:44
Is er geen enkele manier om het display van een Yamaha dmv een schroefje zoals dit bij Bosch gebeurt vast te zetten. Ben het namelijk beu om bij iedere winkelstop, etc... het display tegen diefstal er af te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik Jan
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Erik Jan

Langzaam en zeker

Wil ik eigenlijk een Pegasus met belt... leveringsproblemen. Dan maar een Giant...leveringsproblemen. OK dan een Batavus, dat is zo'n standaardmerk dat ze de NL markt wel kennen.... leveringsproblemen 8)7

Volgens mij doe ik iets verkeerd, of moet ik bij de FM zijn i.p.v. de veel goedkopere webwinkels.

This can no longer be ignored.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15-10 21:44
In Augustus-september komt de nieuwe collectie.... dus als het een "goed"jaar is, dan is het in juni-juli lastig qua leveringen.
wwwmarcel schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 09:54:
iemand ervaring met de rainlegs?

ziet er op zich wel slim uit...maar zo simpel dat ik me afvraag of het echt wel ideaal is.
Metro2002 schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 10:59:
[...]

Yep, ik heb ze en het is de beste 'regenbroek' die ik ooit gehad heb.
Op zich wel eens met Metro, je hebt niet het gezweet van een lange regenbroek en een pijp droogt wel, maar je broek kan wel vies worden door spatwater.

De grootste makke vind ik al die gespjes e.d. echt handig is het niet.
wwwmarcel schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 09:54:
en ik ben ook erg benieuwd als het kouder wordt, of het dan lekker aankleden is, zodat ik het niet koud heb, maar ook niet gezweet op mijn werk aankomt..

( ik heb nu een Agu wind/ademend jack, maar fiets meestal in polo en verfris me op het werk met een deo en een schone polo)
Ik zou in de herfst even langs Decathlon gaan.

1. Jas met okselritsen!
2. Als het echt kouder wordt ski ondergoed (kan je weer uit doen op het toilet op het werk).
3. Vanaf 10 graden draag ik een mutsje => Ik heb hele dunne mutsjes welke ik van 10+ graden tot -10 draag. Ik ben een fan van Baclava's. Ze hoeven niet dik te zijn, maar vooral de wind eraf te houden. Als je beweegt wordt het verder wel warm.
4. Goedkope ski handschoenen. Als het regent en ik veel moet reizen tussen locaties neem ik soms een extra paar mee.

[ Voor 86% gewijzigd door roffeltjes op 19-06-2018 07:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwwmarcel
roffeltjes schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 07:41:
In Augustus-september komt de nieuwe collectie.... dus als het een "goed"jaar is, dan is het in juni-juli lastig qua leveringen.

[...]

[...]
Op zich wel eens met Metro, je hebt niet het gezweet van een lange regenbroek en een pijp droogt wel, maar je broek kan wel vies worden door spatwater.

De grootste makke vind ik al die gespjes e.d. echt handig is het niet.

[...]
Ik zou in de herfst even langs Decathlon gaan.

1. Jas met okselritsen!
2. Als het echt kouder wordt ski ondergoed (kan je weer uit doen op het toilet op het werk).
3. Vanaf 10 graden draag ik een mutsje => Ik heb hele dunne mutsjes welke ik van 10+ graden tot -10 draag. Ik ben een fan van Baclava's. Ze hoeven niet dik te zijn, maar vooral de wind eraf te houden. Als je beweegt wordt het verder wel warm.
4. Goedkope ski handschoenen. Als het regent en ik veel moet reizen tussen locaties neem ik soms een extra paar mee.
thanks, ik doe ook aan wintersport, dus dat heb ik allemaal wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14-10 09:34
Erik Jan schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 00:18:
Wil ik eigenlijk een Pegasus met belt... leveringsproblemen. Dan maar een Giant...leveringsproblemen. OK dan een Batavus, dat is zo'n standaardmerk dat ze de NL markt wel kennen.... leveringsproblemen 8)7

Volgens mij doe ik iets verkeerd, of moet ik bij de FM zijn i.p.v. de veel goedkopere webwinkels.
Je zit nu midden in het fietsseizoen, dan zijn fietsen niet aan te slepen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ringlord_oc
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-10 17:22
DeOS schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 21:31:
[...]

Ja klopt viel mij ook al op. Ik heb contact gehad met Pegasus, die mij het volgende liet weten:

Hartelijk dank voor je bericht. Helaas is de Pegasus Tecaro EVO Nu-E 2018 tijdelijk niet leverbaar. Dit vanwege kwaliteitsproblemen bij de producent van de speciale belt. De Tecaro EVO Nu-E zal rond augustus weer leverbaar zijn, alleen dan met een ketting aandrijving.

We verwachten in 2019 een nieuw model van de Pegasus Tecaro EVO Nu-E met belt aandrijving van een andere producent.
Als je de fiets graag wilt hebben vanwege belt aandrijving, dan hoop ik dat je kunt wachten totdat het nieuwe model op de markt komt. Mocht je de fiets willen hebben vanwege de functies buiten de belt, dan kun je de fiets met kettingaandrijving vanaf augustus weer in de winkels verwachten.

Zelfde verhaal als bij de Sparta R5Te. Continental stop met zijn 8-mm belt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeOS
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:44
ringlord_oc schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 11:15:
[...]

Zelfde verhaal als bij de Sparta R5Te. Continental stop met zijn 8-mm belt.
Ah tnx. Schijnt wat meer licht op de zaak.

Dit verhaal dus:
https://nieuwsfiets.nu/20...m-na-terugroepactie-ikea/
http://www.sintchristopho...top-continental-tandriem/

[ Voor 13% gewijzigd door DeOS op 19-06-2018 11:23 ]

Repeat after me: I Will Use Google Before Asking Stupid Questions

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benefit
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 20-03-2023
Die Sparta R5Te Ltd, 'beste E-bike van 2018', daar lees je nergens iets over wat betreft reviews en ervaringen. Op de site van Sparta staat ie nu met een ketting en een gesloten kettingkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrasher
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-10 11:09

Chrasher

Tevree met z'n PS5

Benefit schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 16:52:
Die Sparta R5Te Ltd, 'beste E-bike van 2018', daar lees je nergens iets over wat betreft reviews en ervaringen. Op de site van Sparta staat ie nu met een ketting en een gesloten kettingkast.
Let er op dat deze fiets alleen een rotatiesensor heeft en geen krachtsensor voor de motorondersteuning. Was zelf ook erg gecharmeerd van dit model, maar met die prijs moest er wel een addertje onder het gras zitten.
Het staat wel bij de specificaties, maar je leest er snel overheen. Hij heeft wel een riem ipv ketting.

edit:
Lijkt erop dat de huidige versie een ketting heeft, al is dat niet duidelijk vermeld.

[ Voor 7% gewijzigd door Chrasher op 19-06-2018 19:45 ]

PSN-id: Chrasher

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ringlord_oc
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-10 17:22
Ik had de Sparta R5Te Ltd in bestelling sinds februari, toen met riem besteld. Ben deze gaan testen bij De Fietser en ik vond dat die goed reed, vond die rotatiesensor geen probleem. Motor en versnelling in de achteras.
Echter nadat de levering verschillende keren werd uitgesteld kreeg ik dan bericht via mijn Belgische dealer dat de fiets enkel nog met ketting kon geleverd worden ten vroegste juli.
Ik heb dan de bestelling geannuleerd, mede omdat Sparta op termijn een nieuwe versie met andere riem zou gaan maken maar dat moet allemaal nog vorm krijgen.
Sparta, als jullie luisteren, ik wacht op deze versie, hopelijk met GPStracker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
Heeft er iemand misschien al ervaring met de bafang H 400 voorwielmotor? Cortina heeft een electrische fiets waarbij dit 43 volt systeem toegepast word. Misschien dat er meerdere merken te verkrijgen zijn hiermee.
Weet er iemand of deze ook met software zelf in te stellen is. Net zoals bij de andere bafang typen?

Ik ga morgen mijn speedpedelec met de kapotte kogellager wegbrengen, Kan dan misschien met die fiets wel eens proefrijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Defector
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Ik zit eraan te denken om een oudere Gazelle chamonix om te bouwen met een Tongsheng TSDZ2. In hoeverre is zoiets goed zelf te doen? Het enige probleem wat ik verwacht als ik de handleiding doorlees is de trapas verwijderen. En misschien issues met de dichte kettingkast, maar goed met wat extra gaten in de kettingkast of helemaal zonder zal de fiets ook nog wel vooruit gaan.

Verder vraag ik mij af hoe gaat het fietsen in combinatie met schakelen? Is het gewoon een kwestie van niet meer trappen de ondersteuning stopt of is minimaal, schakelen en verder? Want in sommige varianten zie ik dat er een aparte schakel modus op de motor/controller zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Defector schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 10:39:
Ik zit eraan te denken om een oudere Gazelle chamonix om te bouwen met een Tongsheng TSDZ2. In hoeverre is zoiets goed zelf te doen? Het enige probleem wat ik verwacht als ik de handleiding doorlees is de trapas verwijderen. En misschien issues met de dichte kettingkast, maar goed met wat extra gaten in de kettingkast of helemaal zonder zal de fiets ook nog wel vooruit gaan.
Is perfect zelf te doen. Trapas is eenvoudig als je de juiste sleutels koopt. Een smalle baco en een dop van een tientje is genoeg.
Verder vraag ik mij af hoe gaat het fietsen in combinatie met schakelen? Is het gewoon een kwestie van niet meer trappen de ondersteuning stopt of is minimaal, schakelen en verder? Want in sommige varianten zie ik dat er een aparte schakel modus op de motor/controller zit?
Schakelsensoren zijn voor fietsen met een derailleur. Jij hebt neem ik aan een naafversnelling met de dichte kettingkast. Dan is het een kwestie van stoppen met trappen, schakelen en verder.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Defector
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
LED-Maniak schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 11:58:
[...]

Is perfect zelf te doen. Trapas is eenvoudig als je de juiste sleutels koopt. Een smalle baco en een dop van een tientje is genoeg.

[...]

Schakelsensoren zijn voor fietsen met een derailleur. Jij hebt neem ik aan een naafversnelling met de dichte kettingkast. Dan is het een kwestie van stoppen met trappen, schakelen en verder.
Super, bedankt voor de info. Dan ga ik de spullen bij elkaar zoeken en wanneer ik tijd heb de motor bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pielle007
  • Laatst online: 10:31
pielle007 schreef op donderdag 19 april 2018 @ 11:56:
[...]

@jimh307 bedankt nog voor je goede info.............
[afbeelding]

Edit 19-04; fiets is alweer retour naar FM, display is defect binnen 3 uurtjes. FM reageerde adequaat en morgen zou t nieuwe display binnen zijn. een incident zullen we maar zeggen
[afbeelding]

Daarnaast concludeerde ik gisteren avond een slepend geluid wanneer ie in de 7e versnelling staat op volle ondersteuning, zelfde omschrijving zoals hier: LED-Maniak in "Het grote elektrische fietsen topic - deel 2"

Hopelijk vandaag opgelost.
pielle007 schreef op zondag 22 april 2018 @ 08:56:
[...]

inmiddels weer een update over de Qwic, het display is gisteren vervangen door de fietsenmaker. Echter na een paar uurtjes weer een defect (nu knippert het display) Pa wordt hier niet blij van... lol
het schrapend / slepend geluid komt volgens de FM uit de naaf. Deze zou volgens hem nog in moeten lopen. Is het voor de 1e service beurt niet eruit wordt de naaf vervangen.
pielle007 schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 10:44:
De gloednieuw Qwic Premium MN7.2 HS 11 van pa blijft kuren houden
pielle007 schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 16:28:
[...]
De kogel is door kerk, de FM krijgt de Qwic Premium MN7.2 HS 11 niet gerepareerd.
Qwic zelf heeft geen passende oplossing. Het zelfde model is de eerst komende 3 maanden niet leverbaar, en daar is pa absoluut niet content mee (nadat de fiets al bijna 1 maand bij de FM gestald stond).
Fm is met Qwic in gesprek geweest en pa krijgt nu een Giant GRANDTOUR E+ 1 LDS 2019 met 500wh accu (1 op 1 ruil) kosten van de eerdere verzekering worden afgedekt door de FM.
Betekent oa 500wh accu ipv 725wh en 60nm tegen de eerdere 80nm.
Nou, na 2 maanden is eea opgelost nav bovenstaande Qwic ellende. Een 1 op 1 ruil.
De nieuwe Giant Grandtour E+ 1LDS incl 500wh accu is vandaag opgehaald, als ik pa moet geloven is 't laatste nieuwe model (en is hij de 1e den lande) zal t met een korreltje zout nemen.
Enfin, heb net even een rondje gefietst maar vergelijken met de eerdere Qwic (en mijn eigen Batavus Dinsdag E-go) vind ik het persoonlijk wat minder qua zitcomfort en houding, motorondersteuning en uitstraling was bij de Qwic allemaal wat strakker en robuuster.
Vind ook dat het frame voor zijn postuur in het niet valt. hoop dat 't frame niet gaat zwabberen met zijn gewicht in de bochten.
De syncdrive Yamaha 60nm motor is wel erg stil moet ik zeggen. Verder zit er een automatisch kettingspanner en de Giant PedalPlus 4-sensor technology,
moest even opzoeken wat dit inhield: "Dit systeem bestaat uit een trapkrachtsensor die meet hoeveel kracht geleverd wordt en beslist of er meer of minder energie geleverd moet worden. Daarnaast meten een
motorrotatiesensor, snelheidssensor en een cadanssensor of er daadwerkelijk gefietst wordt"

De verzekeraar Allianz heeft (na het verhaal van FM telefonisch aan te hebben gehoord) de verzekering van de eerdere Qwic kosteloos omgezet naar de nieuwe fiets.

Giant 2019

ride control

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Nu online
Na lang uitzoeken en inlezen ben ik tot de conclusie gekomen dat ik graag een gazelle CityZen Speed van 2017 wil hebben. Nu ga ik er binnenkort één tweedehands ophalen met verdacht weinig km's, dus ik wil graag even checken of dit wel klopt. Ik neem aan dat als je de display vervangt hiermee gesjoemeld kan worden, klopt dat? Of staat dit in de controller opgeslagen? Is er een manier om te controleren of de display of controller vervangen zijn is?
Ik zal sowieso ook even naar de banden kijken, of die slijtage overeenkomt met de km's, en of het originele zijn. Volgens mij zou dit schwalbe marathon plus moeten zijn, klopt dat?
Hebben jullie nog andere tips waar ik op moet letten bij de aanschaf van een tweedehands speed pedelec?

[ Voor 6% gewijzigd door Nivado op 20-06-2018 14:53 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Opperpanter2
roffeltjes schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 07:41:
Wat vind je van deze baclava? Helpt deze goed tegen de wind denk jij?
Afbeeldingslocatie: https://www.dorianradu.ro/wp-content/uploads/2017/06/baclava-1000x667.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B2B2
  • Laatst online: 03-03-2022
Nivado schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 14:51:
Na lang uitzoeken en inlezen ben ik tot de conclusie gekomen dat ik graag een gazelle CityZen Speed van 2017 wil hebben. Nu ga ik er binnenkort één tweedehands ophalen met verdacht weinig km's, dus ik wil graag even checken of dit wel klopt. Ik neem aan dat als je de display vervangt hiermee gesjoemeld kan worden, klopt dat? Of staat dit in de controller opgeslagen? Is er een manier om te controleren of de display of controller vervangen zijn is?
Ik zal sowieso ook even naar de banden kijken, of die slijtage overeenkomt met de km's, en of het originele zijn. Volgens mij zou dit schwalbe marathon plus moeten zijn, klopt dat?
Hebben jullie nog andere tips waar ik op moet letten bij de aanschaf van een tweedehands speed pedelec?
Als je het bosch systeem hebt pakt hij altijd de werkelijke km stand van de motor welk schermpje je er ook op zet. Het heeft dus geen zin om een computertje te kopen met minder km. Je zet hem op je fiets en de km wordt gelijk aangepast naar wat de fiets gereden heeft. Dit kan wel gereset worden door de fietsenmaker. Maar ze mogen het niet doen. Alleen als er een nieuwe motor onder de fiets komt gaat de km stand weer naar 0.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonnefreak
Nivado schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 14:51:
Wat vindt je verdacht weinig km's? Het kan toch ook best kloppen, als je het verhaal weet.
Ik zou wel goed kijken bij de achterbagage op eventuele schaafplekken. Misschien een keer een schuiver ermee gemaakt. Banden slijtage zegt niet zo veel. Ik heb zelf met de swalbe marathon plus banden dik 8000 km mee gedaan. Het belangrijkste is misschien nog wel de accu en de motor. Daarvoor kun je het beste toch zeker een fietstocht maken van een km of 10 minimaal. Dan kun je ook een beetje ontdekken wat er eventueel los zit en zo. Een fietsenmaker kan vaak ook even de fiets uitlezen om te kijken of er geen grote storingen zijn.
Misschien heeft de eigenaar ook nog wel rekeningen van eventueel onderhoud.
Maar moet eerlijk zeggen dat ik bij mijn speedpedelec altijd het onderhoud zelf gedaan heb. Ik weet dan in elk geval zeker dat het met beleid gedaan is.
En vraag om de originele nota. Als er later eventueel toch problemen zijn dan heb je in ieder bewijs hoe oud de fiets precies is.
Succes met je aankoop :)

[ Voor 0% gewijzigd door zonnefreak op 20-06-2018 19:02 . Reden: Type foutje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Nu online
@B2B2 Duidelijk bedankt, dat is wat ik wilde weten!
@zonnefreak Minder dan wat ik van plan ben per week te rijden. Begrijp me niet verkeerd, het is verdacht, maar het kan natuurlijk gewoon kloppen, ik ben alleen extra op mijn hoede. Het lijkt een geval van gekocht want is een goed idee, maar nooit echt gebruikt en trekt na een jaar de conclusie dat het beter is hem te verkopen. Maar als iets te mooi lijkt om waar te zijn, is dat meestal ook zo.
Wat betreft staat van de banden, dit doe ik alleen om te kijken of het overeenkomt met de km-stand.
Verder goede tips, bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07-10 13:14

BertV

Handgemaakt

Motorrijder tip, slijtage op handvatten en voetsteunen verklappen het aantal km's.

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Als de verkoper een testrit toestaat dan de accu vol belasten, turbo ofzo en een paar km ermee liefst tegen wind, let op streepjes of percentage van de acculading.
Zakt het niveau dan is de fiets al een aantal jaren oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nrdnmg
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13-10 00:25
Help!

Ik ben in de markt voor een e-bike. Ik zoek specifiek een sportievere zit, dus kom dan bij de hybride fietsen uit. Daarnaast heb ik nog een aantal 'eisen':

1. Mooi model (subjectief)
2. Stille, maar ook sterke motor.
3. Accu netjes weggewerkt.

Ik heb al meerdere FM's bezocht en proefritten gemaakt. Daarbij is mij bijvoorbeeld opgevallen dat de Brose motor (waar ik gezien het koppel hoge verwachtingen van had) mij toch wel wat tegenviel. Hij is wel heel stil, maar ik vind de ondersteuning wel wat soft of 'zappig'. In vergelijking met bijvoorbeeld de Bosch Performance CX lijkt daar veel meer kracht in te zitten.

Ik heb inmiddels gekeken naar:
1. Scott E-silence, model 2017
https://www.evanscycles.c...tric-hybrid-bike-EV289142

Mooie fiets, maar twijfel over de Brose motor en het ontbreken van een bagagedrager. Nadeel van dit model is ook dat het display niet eens een totaal KM stand kan weergeven....

(Model 2018 heeft overigens wel weer een bagagedrager, maar voor dat bedrag zijn er ook weer andere concurrenten)

2. Scott E-Sub Sport 20 of 10; model 2018.
https://www.e-bikeshop.co.uk/Scott-E-Sub-Sport-20-2018

Ook een mooie fiets. Verschil zit met name in afwerking van de Shimano Groep en kleurstelling. Toch twijfel ik wat over de prijs / kwaliteit verhouding; de fiets is redelijk standaard en wellicht wat minder spannend.

3. Qwic MN380
https://qwic.nl/e-bikes/performance/per-mn380/

Die Nuvinci naaf kan me niet bekoren. Ik vind het eigenlijk heel irritant, je blijft bezig met verstellen omdat alle mogelijke settings te kiezen zijn. Valt dus simpelweg af.

4. Qwic RD10
https://qwic.nl/e-bikes/performance/rd10/

Mijn eerste ervaring met een achterwielmotor. Erg onder de indruk van de mate van ondersteuning. Groot pluspunt is dat deze ook ondersteuning geeft tot hogere snelheid.
Ik had hem bijna gekocht in de kleur Oranje (gaaf!), maar ga nu toch weer twijfelen over de wijze waarop de accu is weggewerkt. Hij steekt boven de buis uit, en aan 1 zijde is de zijkant gewoon open omdat de accu vanaf de zijkant wordt ingestoken.

5. Cube Touring Hybrid
https://www.mantel.com/cu...uJmluc3RvY2s9MSNzdGFydDI=

Fijne fiets, maar ook wel wat standaard. Accu ook niet heel netjes weggewerkt, zeker niet als je bijvoorbeeld kijkt naar Bulls, Scott of Kalkhoff; die lopen daarin toch wel voor bij wegwerken in het frame.

6. Bulls Cross Lite Evo
https://www.mantel.com/bu...uJmluc3RvY2s9MSNzdGFydDE=

Deze fiets heb ik nog niet in werkelijkheid bekeken. Lijkt me alles te hebben wat ik wens: sterke motor en accu mooi weggewerkt.

7. Kalkhoff Endeavour of Intergrale serie.
Deze fietsen lijken me erg mooi. Nog nooit in werkelijkheid gezien. Maar lees hier en daar toch wel wat negatieve verhalen over de Impulse motor?

Wat vinden jullie van mijn selectie / afwegingen tot nu toe ?
Zie ik nog een merk over het hoofd?

Graag tips ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Deze staat zelf nog in mijn long-list: https://www.kettler-alu-r...sku=KU034-DDFD50_KETTLALU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Bestaande fiets ombouwen is ook nog een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik Jan
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Erik Jan

Langzaam en zeker

Ik vind het merk Stevens ook wel wat hebben, lijkt vergelijkbaar met de rest van je selectie, veel met PowerTube accu's: Stevens site
Mooie fietsen, goed gespecificeerd op de site, aardig verkrijgbaar. Zelf niet gedaan omdat ik toch wat rechter op wilde zitten... Maar misschien koop ik ook wel iets voor buiten de stad.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/WIE3dUE.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Erik Jan op 23-06-2018 23:10 ]

This can no longer be ignored.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nrdnmg
Erik Jan schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 23:08:
[...]

Ik vind het merk Stevens ook wel wat hebben, lijkt vergelijkbaar met de rest van je selectie, veel met PowerTube accu's
Dank! Stevens had ik nog niet naar gekeken. Ziet er ook echt top uit!

Zo kwam ik net ook nog Flyer tegen; die hebben tegenwoordig ook modellen met Bosch motoren en PowerTube accu's.
Mooi voorbeeld:

Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/i8pvfT/bik_ID_101199_1000_1000_0_0.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door nrdnmg op 24-06-2018 00:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nFo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-10 20:08

nFo

Moris schreef op maandag 18 juni 2018 @ 21:50:
Is er geen enkele manier om het display van een Yamaha dmv een schroefje zoals dit bij Bosch gebeurt vast te zetten. Ben het namelijk beu om bij iedere winkelstop, etc... het display tegen diefstal er af te halen.
Je kan eventueel deze erop zetten.
Artikelnummer: X89-82510-20
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/AAUBjvJadsbdAiGYQZEddMyI/full.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door nFo op 24-06-2018 12:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mguzz
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 00:28
nrdnmg schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 11:02:
Help!

Deze fietsen lijken me erg mooi. Nog nooit in werkelijkheid gezien. Maar lees hier en daar toch wel wat negatieve verhalen over de Impulse motor?

Graag tips ;-)
Streep de Kalkhoff maar van je lijstje, ben al toe aan mijn 6e motor (impulse) Nu in onderhandeling om het aankoopbedrag terug te krijgen of een andere fiets met vergelijkbare specs.

Ik zit nu te kijken naar de Bulls Lacuba EVO E8 (met 650 Wh akku)

Afbeeldingslocatie: https://www.cynergyebikes.com/v/vspfiles/photos/Bulls_Lacuba_E8-3.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

mguzz schreef op zondag 24 juni 2018 @ 15:03:
[...]

.....

Ik zit nu te kijken naar de Bulls Lacuba EVO E8 (met 650 Wh akku)

[afbeelding]
Met riem of ketting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rejer
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 16-10 18:50
Iemand die ongeveer weet wanneer de 2019 Gazelle/Sparta modellen er komen? Bij fietsenwinkel nl
zijn ondertussen de Gazelle Chamonix T10 HMB 2019 en Gazelle Orange C7+ HMB 2019 te bestellen. (Volgens mij zijn het niet 2019 foto's?)

[ Voor 9% gewijzigd door rejer op 24-06-2018 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mguzz
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 00:28
Dit is mij nog niet geheel duidelijk, beide uitvoeringen staan op diverse sites vermeld:

Riem:
http://www.bijlfietsen.nl/product/bulls-lacuba-evo-e8/

Ketting
https://www.12gobiking.nl/bulls-lacuba-evo-e8-2018

Ik vermoed ketting want het 2017 model had standaard een riem en ik denk dat men daar van is afgestapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwwmarcel
Help!

Ik ben in de markt voor een e-bike. Ik zoek specifiek een sportievere zit, dus kom dan bij de hybride fietsen uit. Daarnaast heb ik nog een aantal 'eisen':

Ik heb al meerdere FM's bezocht en proefritten gemaakt. Daarbij is mij bijvoorbeeld opgevallen dat de Brose motor (waar ik gezien het koppel hoge verwachtingen van had) mij toch wel wat tegenviel. Hij is wel heel stil, maar ik vind de ondersteuning wel wat soft of 'zappig'. In vergelijking met bijvoorbeeld de Bosch Performance CX lijkt daar veel meer kracht in te zitten.

Ik heb inmiddels gekeken naar:
1. Scott E-silence, model 2017
https://www.evanscycles.c...tric-hybrid-bike-EV289142

Mooie fiets, maar twijfel over de Brose motor en het ontbreken van een bagagedrager. Nadeel van dit model is ook dat het display niet eens een totaal KM stand kan weergeven....

(Model 2018 heeft overigens wel weer een bagagedrager, maar voor dat bedrag zijn er ook weer andere concurrenten)

2. Scott E-Sub Sport 20 of 10; model 2018.
https://www.e-bikeshop.co.uk/Scott-E-Sub-Sport-20-2018

Ook een mooie fiets. Verschil zit met name in afwerking van de Shimano Groep en kleurstelling. Toch twijfel ik wat over de prijs / kwaliteit verhouding; de fiets is redelijk standaard en wellicht wat minder spannend.

3. Qwic MN380
https://qwic.nl/e-bikes/performance/per-mn380/

Die Nuvinci naaf kan me niet bekoren. Ik vind het eigenlijk heel irritant, je blijft bezig met verstellen omdat alle mogelijke settings te kiezen zijn. Valt dus simpelweg af.

4. Qwic RD10

Mijn eerste ervaring met een achterwielmotor. Erg onder de indruk van de mate van ondersteuning. Groot pluspunt is dat deze ook ondersteuning geeft tot hogere snelheid.
Ik had hem bijna gekocht in de kleur Oranje (gaaf!), maar ga nu toch weer twijfelen over de wijze waarop de accu is weggewerkt. Hij steekt boven de buis uit, en aan 1 zijde is de zijkant gewoon open omdat de accu vanaf de zijkant wordt ingestoken.

5. Cube Touring Hybrid
https://www.mantel.com/cu...uJmluc3RvY2s9MSNzdGFydDI=

Fijne fiets, maar ook wel wat standaard. Accu ook niet heel netjes weggewerkt, zeker niet als je bijvoorbeeld kijkt naar Bulls, Scott of Kalkhoff; die lopen daarin toch wel voor bij wegwerken in het frame.

6. Bulls Cross Lite Evo
https://www.mantel.com/bu...uJmluc3RvY2s9MSNzdGFydDE=

Deze fiets heb ik nog niet in werkelijkheid bekeken. Lijkt me alles te hebben wat ik wens: sterke motor en accu mooi weggewerkt.

Graag tips ;-)
ik heb de giant quick-e...en best tevreden
https://www.giant-bicycles.com/nl/quick-eplus-25-km-h

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h1ttent1t
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09:28

4. Qwic RD10

Ik heb onlangs de Speed-versie gekocht, maar ook bij de dealer enkele testritten gemaakt met de gewone RD10.

Voordelen zijn sowieso de achterwielmotor, mogelijkheid tot bovengemiddelde accu (735Wh) en begrenzing van 25 km/u is er ook gemakkelijk af te halen waardoor je vlot de 35 haalt. Geveerde voorvork en zadelpen zijn ook pluspunten.

Ik snap jouw bezorgdheden omtrent het batterijmechanisme, maar die zit toch redelijk stevig vast met een dikke geveerde pin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy-D
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:11
mrpink83 schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 14:23:
[...]

Zijn er al ergens Nederlandse reviews te vinden over deze fiets?
Zelf ook al enige tijd Rad aan het volgen, en zover ik kan zien is de RadRhino in de basis identiek aan de RadRover (die ik eigenlijk stiekem heel graag wil) maar dan aangepast aan Europa, dus af fabriek max 25km/h, spatborden verlichting etc.
Als ik alle YouTube video’s mag geloven zijn het wel hele goede producten, en helemaal voor die prijs.

Het enige wat ik nergens kan vinden is hoe het zit met verzekering, die heb ik nog nergens online kunnen vinden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Tommy-D schreef op maandag 25 juni 2018 @ 11:56:
[...]

Zelf ook al enige tijd Rad aan het volgen, en zover ik kan zien is de RadRhino in de basis identiek aan de RadRover (die ik eigenlijk stiekem heel graag wil) maar dan aangepast aan Europa, dus af fabriek max 25km/h, spatborden verlichting etc.
Als ik alle YouTube video’s mag geloven zijn het wel hele goede producten, en helemaal voor die prijs.

Het enige wat ik nergens kan vinden is hoe het zit met verzekering, die heb ik nog nergens online kunnen vinden..
Als je bij tweewieler de specificaties leest zou iedereen verliefd worden op de fiets, motor 750 watt, enz.
https://www.tweewieler.nl...ws/2018/02/33648-10133648

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:53
Tommy-D schreef op maandag 25 juni 2018 @ 11:56:
.......

Volgens de link is de fiets geregistreerd als snorfiets, incl. gashendel en blauwe plaat en zal mi dan ook als zodanig verzekerd moeten worden.
Wel bijzonder een 750W motor, gashendel icm 25 km/h.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

elinx schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 07:39:
[...]

[...]
Volgens de link is de fiets geregistreerd als snorfiets, incl. gashendel en blauwe plaat en zal mi dan ook als zodanig verzekerd moeten worden.
Wel bijzonder een 750W motor, gashendel icm 25 km/h.
Ik lees dan ook dat je moeiteloos bruggen en heuvels kunt nemen, ook wanneer je te moe bent om te trappen. Eigenlijk is het gewoon een elektrische scooter met trappers ;).

Ideaal voor de wat ouderen onder ons! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Zo zijn er meer, ook bv de VintageElectric fietsen (720Wh accu, 1000W motor, met gashendel) eindigen hier in NL als 25 km/u begrensde snorfiets.

Overigens lees ik dat de overheid eigenlijk van die hele categorie 'snorfiets' af wil, is ook vrij uniek in Nederland geloof ik.

Europees gezien zijn er nu twee categorieeen:
- L1E-A: 'fiets met hulpmotor', max 1000W en 25 km/u
- L1E-B: 'gemotoriseerde tweewieler', max 4000W en 45 km/u
In beide categorieen is een gashendel toegestaan.

Maar in Nederland heb je binnen de L1E-A categorie nog een extra scheiding tussen fiets (geen gashendel, max 250W) en snorfiets.

[ Voor 57% gewijzigd door Dreamvoid op 26-06-2018 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Dreamvoid schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 09:46:

Overigens lees ik dat de overheid eigenlijk van die hele categorie 'snorfiets' af wil, is ook vrij uniek in Nederland geloof ik.
Daar wordt al enige jaren over gesproken, de overheid zag het liefst dat alle blauwe kentekens zwart/geel worden omdat zeker 80% van de snorfietsen (snorscooters) toch al sneller gaat dan 25 km/h. Toevallig "kroop" er gisteren mij nog een voorbij die vrijwel net zo hard reed dan ik, 26 km/h.

Maar zo'n origineel afgestelde scooter zie je nog maar zelden op het fietspad. De meesten scheuren je met 45 km/h voorbij, levensgevaarlijk voor de rest van de fietspad gebruikers mijn inziens (ik heb het niet over fiets/bromfiets paden). De meeste ongelukken gebeuren juist naar aanleiding van deze illegalen op het fietspad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
De meeste ongelukken gebeuren doordat bejaarden van hun (e-)fiets lazeren, maar goed ik begrijp wat je bedoelt.

Al lijkt dit onderzoek uit te wijzen dat de drukte op het fietspad niet de oorzaak is van snorfiets ongelukken: https://www.rtlnieuws.nl/...t-door-drukte-op-fietspad Het lijkt dan toch vooral een ergernis te zijn dan een daadwerkelijk risico. De ongelukken gebeuren voornamelijk op de kruispunten - daarom is het idee om ze op de rijbaan te zetten, waardoor auto's hen beter kunnen anticiperen. Maar goed, dan valt het hele voordeel van de snorfiets tov bromfiets weg.

Potentieel (?) voordeel van de snorfiets op de rijbaan is dat automobilisten zich wat bewuster worden van langzame weggebruikers op de rijbaan doordat ze er veel meer mee te maken krijgen, dat helpt (hopelijk) ook de situatie met Speed-Pedelecs.

[ Voor 93% gewijzigd door Dreamvoid op 26-06-2018 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasszje
  • Laatst online: 07:53

kaasszje

Live to Dare, Dare to Live

Gents wat voor kleding / jassen hebben jullie aan.
Heb nu van de anwb soort fiets / regen jas.
Echter zweet ik daar eigenlijk vrij snel in
En begint het redeiljk te plakken.

Maar vind het 's ochtends nog echt te koud zonder jas.

Ben dus op zoek naar lekker ademend jack waar ik niet te veel in zweet, maar me wel enigzins beschermd tegen de kou.
(Bij voorkeur voor niet te veel geld)

Ik ben verstopt zoek een ander :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noppesnada
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11:05
Ik gebruik zelf een softshell jack. In de winter is die wind en waterdicht en voldoende warm met een trui er onder. In de zomer (als het nog fris is in de ochtend) gebruik ik hem ook.

Als het weer het echter toe laat gewoon in een blouse. Toch het fijnst !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JellBro
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22-05 08:39
Bij dit weer gebruik ik een shirt met hemd eronder waar de wind doorheen kan [en eigen warmte weg].
[deze: https://www.voordeelmuis.nl/img/jpg/2270/2270816.jpg ]
Als het fisser wordt een soort trainingsvest zoals bij voetbal om de eerste wind te breken, met 1 of 2 tshirts.
Herfst, dan een softshell jas met 1x tshirt eronder.
Winter kou, dan softshell jas met thermo tshirt en gewoon tshirt eronder.

Laagjes werkt voor mij het beste. Vaak heb je het toch heel snel warm, ik wel ten minste.

[ Voor 11% gewijzigd door JellBro op 26-06-2018 13:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ettje66
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 14-03-2023
In deze tijd als het nog wat fris is in de ochten, heb ik een hardloopjasje aan, daaronder een shirt met thermo. Is eigenlijk iets te warm. Heb ook van die sleeves voor mijn armen, werkt ook goed. En lekker korte broek. Benen worden nooit koud in de zomer op de fiets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wwwmarcel
kaasszje schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 12:04:
Gents wat voor kleding / jassen hebben jullie aan.
Heb nu van de anwb soort fiets / regen jas.
Echter zweet ik daar eigenlijk vrij snel in
En begint het redeiljk te plakken.

Maar vind het 's ochtends nog echt te koud zonder jas.

Ben dus op zoek naar lekker ademend jack waar ik niet te veel in zweet, maar me wel enigzins beschermd tegen de kou.
(Bij voorkeur voor niet te veel geld)
ik heb bij perry sport een Agu fietsjack gekocht...ademend en waterafstotend,.achterkant ook extra lang...zit wel lekker...maar bij te warm weer gaat hij uit..

iets van 5 tientjes

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07-10 13:14

BertV

Handgemaakt

Het was vanochtend met 10 graden eigenlijk te koud met een korte wielerbroek en korte mouwtjes...
Flink trappen en denken aan de warmte vanmiddag.

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nrdnmg
Is er al een tweaker die ervaringen heeft en wil delen van het COBI.BIKE systeem? Dit lijkt mij een mooie vervanger van het standaard display en meer twaeakbaar dan het Nyon display van Bosch.

https://cobi.bike

Uit de zoekfunctie van dit topic blijkt dat er een aantal zijn die het hebben aangeschaft. Wat zijn jullie ervaringen en is het aan te raden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-10 16:16

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Zo, tijd om eens wat ervaringen te delen.

Ik rij nu een dik half jaar op een Gazelle (Orange) met Bosch torretje eronder. Ik had eerder ook een Gazelle, en dat beviel me goed. Na een proefritje en een uitstekende inruil, voor deze fiets gekozen. Ik heb dit gedaan omdat ik van 7 km enkele reis naar 14,5 km enkele reis zou gaan door verhuizing. En doordat ons bedrijf binnenkort ook verhuist, wordt dat 15,5 km enkele reis. Ik heb de 400-accu.

Tot nu toe bevalt het me goed. Range van de accu is echt een meevaller, ik kom er doorgaans de week wel mee door (toch tegen de 150 km aan). Dat komt denk ik wel omdat ik met deze fiets hetzelfde tempo rijd als met mijn normale voorgaande fiets (ca 25/27) dus dan verbruik je vrijwel geen energie van de accu. Wat wel top is, is dat ik altijd dezelfde reistijd heb. Herfststormpje 9 tegen op de dijk? Ding op Tour of Sport en gewoon op tijd weer thuis zonder dat je compleet dood gaat ook.

De Turbo stand is echt niet normaal, dan wordt je gewoon afgevuurd en hoef je bijna niets meer te doen. En ik heb nog wel graag het gevoel in de benen dat ik nog iets doe, dus die gebruik ik zelden.

Verder is zo'n Gazelle gewoon een hele goede fiets, rijdt goed, voelt stevig enz.

Minpunten zijn er ook. De bedieningsunit links op het stuur was na anderhalve maand stuk. Onder garantie vervangen. Ook kon ik al binnen een half jaar de remhendels tot aan het stuur knijpen, terwijl ik maar 1 rempunt op mijn hele route heb (vlak bij mijn werk een kruispunt, de rest is dijk). Standaard montage remblokken zijn dus van suiker gemaakt ofzo. Evenals de banden trouwens: voor dat geld mag er best een antilek bandje onder. Heb dus al een keer lek gereden helaas.

De data op het scherm is ook wat funky. Ik had op een bepaald moment de dagteller (?) op een negatieve tellerstand staan. Normaal moet 'ie bij 999,99 gewoon blijven staan. Een reset verhielp dit. Eveneens klopt het gemiddelde niet. Dat stond op 24,2 na 5 maanden woonwerk. Ik ga een dagje met mijn vrouw fietsen (dat gaat dan tussen de 16-20 km/u en was ca 50 km). Mijn gemiddelde ging omlaag naar 23 en staat daar sindsdien op en wijzigt niet meer. Ik zal bij de servicebeurt eens vragen of er een software update is.

Tot slot merk ik dat het motortje wat meer lawaai is gaan maken. Of eigenlijk merkte ik dat niet, tot ik laatst even op de fiets van mijn vrouw reed (ook Gazelle, ook Bosch). Een stuk stiller. Ook maar eens aankaarten bij de beurt.

Al met al erg tevreden over de fiets zelf en hoe het mijn woon-werk tijd mooi stabiel houdt. Vooral met stevige wind en regen tegen op zo'n dijk, dan heb ik geen zin om er een uur over te doen en gesloopt aan te komen. Dat was het doel ook van deze aanschaf :)

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14-10 09:34
BeQuietAndDrive schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 13:46:
Zo, tijd om eens wat ervaringen te delen.

Ik rij nu een dik half jaar op een Gazelle (Orange) met Bosch torretje eronder. Ik had eerder ook een Gazelle, en dat beviel me goed. Na een proefritje en een uitstekende inruil, voor deze fiets gekozen. Ik heb dit gedaan omdat ik van 7 km enkele reis naar 14,5 km enkele reis zou gaan door verhuizing. En doordat ons bedrijf binnenkort ook verhuist, wordt dat 15,5 km enkele reis. Ik heb de 400-accu.

Tot nu toe bevalt het me goed. Range van de accu is echt een meevaller, ik kom er doorgaans de week wel mee door (toch tegen de 150 km aan). Dat komt denk ik wel omdat ik met deze fiets hetzelfde tempo rijd als met mijn normale voorgaande fiets (ca 25/27) dus dan verbruik je vrijwel geen energie van de accu. Wat wel top is, is dat ik altijd dezelfde reistijd heb. Herfststormpje 9 tegen op de dijk? Ding op Tour of Sport en gewoon op tijd weer thuis zonder dat je compleet dood gaat ook.

De Turbo stand is echt niet normaal, dan wordt je gewoon afgevuurd en hoef je bijna niets meer te doen. En ik heb nog wel graag het gevoel in de benen dat ik nog iets doe, dus die gebruik ik zelden.

Verder is zo'n Gazelle gewoon een hele goede fiets, rijdt goed, voelt stevig enz.

Minpunten zijn er ook. De bedieningsunit links op het stuur was na anderhalve maand stuk. Onder garantie vervangen. Ook kon ik al binnen een half jaar de remhendels tot aan het stuur knijpen, terwijl ik maar 1 rempunt op mijn hele route heb (vlak bij mijn werk een kruispunt, de rest is dijk). Standaard montage remblokken zijn dus van suiker gemaakt ofzo. Evenals de banden trouwens: voor dat geld mag er best een antilek bandje onder. Heb dus al een keer lek gereden helaas.

De data op het scherm is ook wat funky. Ik had op een bepaald moment de dagteller (?) op een negatieve tellerstand staan. Normaal moet 'ie bij 999,99 gewoon blijven staan. Een reset verhielp dit. Eveneens klopt het gemiddelde niet. Dat stond op 24,2 na 5 maanden woonwerk. Ik ga een dagje met mijn vrouw fietsen (dat gaat dan tussen de 16-20 km/u en was ca 50 km). Mijn gemiddelde ging omlaag naar 23 en staat daar sindsdien op en wijzigt niet meer. Ik zal bij de servicebeurt eens vragen of er een software update is.

Tot slot merk ik dat het motortje wat meer lawaai is gaan maken. Of eigenlijk merkte ik dat niet, tot ik laatst even op de fiets van mijn vrouw reed (ook Gazelle, ook Bosch). Een stuk stiller. Ook maar eens aankaarten bij de beurt.

Al met al erg tevreden over de fiets zelf en hoe het mijn woon-werk tijd mooi stabiel houdt. Vooral met stevige wind en regen tegen op zo'n dijk, dan heb ik geen zin om er een uur over te doen en gesloopt aan te komen. Dat was het doel ook van deze aanschaf :)
Grote kans dat een software update dit verhelpt. Bosch is alleen zo gortig met release notes dus je weet nooit wat ze hier in aangepast hebben.

Als je motor meer geluid maakt dan moet je eens vragen of checken of de bouten goed zijn aangedraaid, anders fungeert de fiets als klankkast omdat er veel trillingen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Goede tips, dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finesse
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
wwwmarcel schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 09:07:
[...]
ik heb bij perry sport een Agu fietsjack gekocht...ademend en waterafstotend,.achterkant ook extra lang...zit wel lekker...maar bij te warm weer gaat hij uit..
Neem dat ademend maar met een grote korrel zout ... ik heb verschillende van die "ademende" jasjes gehad, merkte steeds weer hoe vochtig de binnenzijde was na gebruik.
Volgens mij zijn die dingen geen van allen het geld waart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwwmarcel
Finesse schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 15:54:
[...]

Neem dat ademend maar met een grote korrel zout ... ik heb verschillende van die "ademende" jasjes gehad, merkte steeds weer hoe vochtig de binnenzijde was na gebruik.
Volgens mij zijn die dingen geen van allen het geld waart.
ik begrijp wel wat je bedoeld...een jack met ritsen onder je armen is wellicht beter

( ik ben net begonnen met fietsen, ben erg nieuwsgierig hoe het in de herfst/winter gaat met de warmte en het fietsen zelf...nu in het zonnetje erg enthousiast )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Ik heb in de winter een longsleeve ademend van Craft, fleecevest en een softshell eroverheen. En dan heb ik het echt warm zat en het ademt prima. Je merkt eigenlijk pas echt weer hoe goed het ademt, als je eens een dagje een normale jas aan hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwwmarcel
BeQuietAndDrive schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 16:47:
Ik heb in de winter een longsleeve ademend van Craft, fleecevest en een softshell eroverheen. En dan heb ik het echt warm zat en het ademt prima. Je merkt eigenlijk pas echt weer hoe goed het ademt, als je eens een dagje een normale jas aan hebt.
toe maar..ik krijg het al warm bij de gedachte...

kom je dan niet bezweet aan op je werk?
ik fiets nu in een sportief shirt en op mijn werk verfris ik me ( helaas geen douche hier) en trek ik een nette polo aan...
in de winter wil ik dat proberen met een overhemd en ondershirt..maar wordt wel meer gedoe dan in de zomer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Ik heb het dan over temperaturen van ruim onder 0. En geloof me, het kan lekker koud doorwaaien op zo'n dijk.

Rond en iets boven het vriespunt heb ik er al een korte mouw onder. Thermo heb ik ook een keer geprobeerd maar dat is echt te warm.

De jas die ik heb is zo'n Mamut. Kost wat maar je kunt hem aan alle kanten openritsen voor meer lucht. Die zit ook 's winters niet helemaal dicht.

Wat jij doet, doe ik ook trouwens: op het werk even een schoon shirt aan. Wij hebben ook geen douche. Met dit weer is het ook niet echt lekker op de fiets in lange broek maar ja, moet maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impstoker
  • Laatst online: 10:49
Wat denken jullie, de e-bike computer permanent vastmaken aan het stuur en er niet iedere keer dat je de fiets ergens parkeert af halen? Als je hem dagen op straat laat staan lijkt dat met niet slim, maar voornamelijk voor af en toe een winkel in wel zo praktisch.

Bosch heeft hier specifiek een opening voor een boutje voor gemaakt.
Je haalt de hele houder van het stuur af en plaatst een boutje in de houder die de computer vastzet.
Zie 16 in het plaatje.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/3RpnieG.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Impstoker schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 09:24:
Wat denken jullie, de e-bike computer permanent vastmaken aan het stuur en er niet iedere keer dat je de fiets ergens parkeert af halen? Als je hem dagen op straat laat staan lijkt dat met niet slim, maar voornamelijk voor af en toe een winkel in wel zo praktisch.

Je haalt de hele houder van het stuur af en plaatst een boutje in de houder die de computer vastzet.
Zie 16 in het plaatje.
[afbeelding]
Probleem is dan denk wel dat potentiele dieven dat niet meteen zien en aan de display gaan trekken waardoor deze misschien daardoor kapot gaat of in ieder geval zo wordt toegetakeld dat ie voor jou niet meer te gebruiken is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wwiilleemm
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20-12-2024
@ Impstoker:

Slim, maar besef wel dat een e-bike zonder display waardeloos is voor (professionele) dieven.
Ook het dievengilde weet zo langzamerhand ook dat fietsen zonder displays niet meer te verhandelen zijn.

Juist bij winkels vinden veel diefstallen plaats. Even onopvallend posten, wachten tot slachtoffer naar binnen gaat, fiets meenemen, en verderop in een busje zetten.
Een professionele fietsendief heeft hooguit anderhalve minuut nodig om de het slot te forceren, en vaak lukt dat al binnen een minuut.

Tegen de tijd dat jij nog bij de groenteafdeling staat, is de fiets allang foetsie.

Daarom doe ik ALTIJD, als is het maar voor een halve minuut, het display in mijn broekzak.
Wat mijn volgende bike wordt weet ik nog niet, maar wat in ieder geval alvast zeker is, is dat het er weer een wordt met een afneembaar display.

En wat ook een voordeel is van het consequent verwijderen van het display: Je hoeft nooit meer na te denken over wel of niet even laten zitten. Het is gewoon een standaardreflex geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-10 12:00

Pathogen

Shoop Da Whoop

Dat slot forceren doen ze later wel (als ie niet vaststaat ergens aan)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Ik haal 'm er ook altijd af. Elke keer als ik bij de fietsenmaker ben geweest hebben ze hem weer vastgeschroefd trouwens, kennelijk is dat de default.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2B2
  • Laatst online: 03-03-2022
Die bosch schermpjes kosten niets op marktplaats.
Dus als je het alleen doet voor de dieven heeft het niet veel zin.
Voor 40 euro heb je een nieuwe (echt nieuw)
En voor 25 euro een gejatte 2de hands.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-10 10:16
Omdat Qwic in de voorwaarden heeft staan dat de garantie niet overdraagbaar is, is deze dat ook echt niet. Dat maak ik tenminste op uit een rondje google.

1,5 jaar oud en de Qwic geeft geen stroom meer. Hopelijk is het door de Qwic dealer in mijn woonplaats een beetje goedkoop te maken. Geeft al met al niet veel vertrouwen in de bouwkwaliteit van de Qwic's, maar ja bij die dealer sta ik dan toch weer te kwijlen naar zo'n mooie oranje RD10, ik ben dan toch geneigd om hem na reparatie in te ruilen (ook van dit model is 25p/u limiet weer eenvoudig te verwijderen, dat vind ik wel zo'n grote plus).

Zijn er ook Tweakers die daadwerkelijk langer dan zeg 2 jaar een Qwic in het bezit hebben gehad?

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
Ik vindt het jammer dat die display een antidiefstal feature is geworden. Had dat gewoon in de sleutel/slot gestopt net zoals bij een auto. Zorgt alleen maar voor meer plastic op het stuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15-10 21:44
Help!

Graag tips ;-)
Ik ben vooral van de functionalitiet, niet van design. Design gaat namelijk in de fietsenwereld in de weg zitten van functionaliteit.

Paar algemene kanttekeningen (geen idee in hoeverre dit jouw keuzes raakt).

- In frame/vork/spatborden verwerkte verlichting is heel vervelend als het kapot gaat. Liever alles los.
- De populaire zwevende drager (dus bevestigd onder het spatbord) is minder sterk dan de klassieke verbinding naar de achtervork. Sterker nog, het heeft mij al een frame gekost.

Kortom, waak voor "mooie"oplossingen die problemen geven als het vervangen moet worden.

Ik ben dus niet zo'n creatieveling, maar betreft een merk met apart design: R&M?
Impstoker schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 09:24:

Zie 16 in het plaatje.
[afbeelding]
Voor kort is dat wel handig, maar uren stromende regen/volle zon vragen wel om degelijk design. Ik geloof dat Bosch dat goed op orde heeft, maar ik heb bij andere merken anders meegemaakt :+

[ Voor 48% gewijzigd door roffeltjes op 30-06-2018 17:56 ]

Pagina: 1 ... 70 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.