Het grote elektrische fietsen topic - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 67 ... 103 Laatste
Acties:
  • 891.716 views

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14-01 11:35
BertV schreef op maandag 14 mei 2018 @ 14:33:
[afbeelding]

Bij een speed pedelec geen overbodige luxe. Ik had voor op de motorfiets een gootverpakking gekocht, nog steeds niet op. Het is even een handigheidje bij het inbrengen anders werken ze niet.
Ik gebruik Pluggerz, dat zijn iets duurdere (paar tientjes) oordoppen bedoeld voor tijdens concerten. Werkt voor mij prima, ik hoor het verkeer nog goed genoeg. Boven de 30p/u wordt de wind echt irritant, vermoeiend en ik vermoed ook schadelijk. Ik ben erg voorzichtig met m'n gehoord, juist door het vele concertbezoek in verleden en heden.

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

• brutus26
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-01 14:26
En al tijd gehad om te kijken welk type dongle het is ?
wwwmarcel schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 00:15:
[...]

Ik fiets alles op turbo, maar met 50km is hij dan wel op...economy, zal een stuk verder komen, maar ik hoef maar 32km per dag...naam zou ik op moeten zoeken

• wwwmarcel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 25-11-2025
brutus26 schreef op maandag 14 mei 2018 @ 17:18:
En al tijd gehad om te kijken welk type dongle het is ?

[...]
volgens mij is het deze...FM heeft het geregeld

https://e-bike-tuning.nl/

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
LED-Maniak schreef op maandag 14 mei 2018 @ 11:07:
350W zal het piekvermogen zijn. Ik dacht dat Bosch/Yamaha motoren dit ook kunnen leveren maar dermate kortstondig dat het gemiddelde vermogen 250watt is.

Blijkbaar niet. Mag dus officieel niet. Waarschijnlijk kom je er wel mee weg als je hem begrenst op 25km/uur.
Die Ancheer heeft ook een gashendel, da’s voor zover ik weet ook niet legaal op een <25 km/u fiets (wel op een Speed Pedelec).

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:04
Radeoxx schreef op maandag 14 mei 2018 @ 10:59:.....
Ik heb een vraagje. Er staat dat het vermogen 350W is. Maar in NL is 250W vermogen het max dat is toegestaan.......
Birrel schreef op maandag 14 mei 2018 @ 15:26:
..........Op de motor zelf staat 250W. ...........
Bij Amazon.de was me al opgevallen dat deze fiets specifiek voor Europa als 250W wordt aangeboden.
Jij bevestigt bij deze dat dit ook het geval is indien je rechtstreeks via Ancheer besteld.
Dreamvoid schreef op maandag 14 mei 2018 @ 17:25:
......
Die Ancheer heeft ook een gashendel, .......
Volgens mij wordt die niet geleverd op het Europese model. Blijkbaar houdt Ancheer de lokale markt goed in de gaten.

[ Voor 19% gewijzigd door elinx op 14-05-2018 20:50 ]

• bgttje
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-09-2025
Pathogen schreef op maandag 14 mei 2018 @ 16:50:
[...]OK, ik vind wel degelijk dat de rotatiesensor wat onhandigheden heeft, dus ja dat is het proberen wel waard.
Maar eens gaan inlezen over deze motor, qua kwaliteit en geluid ook.
Het Bafang systeem is qua PAS systeem gewoon top met alle instel mogelijkheden en "current" modus. Ik zie de torque sensor alleen maar een voordeel hebben qua sportiviteit. Mijn vrouw heeft zelf een Stella met torque sensor maar mist die niet als ze een fiets rijdt die een Bafang PAS heeft.

• calyptus
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 15:02
Ik heb vorige week een electrische fiets van fietsenwinkel.nl aangeschaft. Cortina E-U1 N7 heren. Hij is nu kapot.

Vanaf het begin waren er al problemen, de pedalen floepten eraf bij de eerste trap. Bleken ze niet goed gemonteerd te zijn.

Bij thuiskomst wou de fiets niet op zijn pikkel blijven staan. Hij valt dus met het minste om. Het zwaartepunt van deze fiets is veel te hoog, en de fiets is veel te zwaar. Dit komt later terug.

De 2de rit merkte ik dat de motor niet aansloeg. Het duurt zo'n 2-3 minuten voordat hij eindelijk aanslaagt. Mogelijk ligt dit aan de ketting, die continue doorslaagt als er wat druk op wordt gezet.

Daarnet naar de supermarkt geweest, zet ik hem in de fietsenstalling in zo'n houder voor het voorwiel.
Ik kom terug, hij is door een windvlaag gekanteld naar de tegenovergestelde kant, en door het gewicht is heel het voorwiel scheefgetrokken.

Morgen wordt hij geretourneerd, iemand met tips hoe ik dit het beste kan aanpakken?

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:32
Als je minder dan 10 kilometer hebt gereden(of als de verkoper zei: al fiets je 100km maar ziet hij er netjes uit) dan kan hij zonder reden teruggegeven worden.

Maar gezien de fiets defect is kan dat niet meer. Je hebt hem zeker niet vooraf getest in de winkel?

Ik ben bang dat ze kosten gaan rekenen voor een reparatie... Dit valt niet meer onder wet kopen op afstand of hun eigen beleid.

Hoop stampij maken in de winkel. Ben bang dat er weinig anders op zit.

[ Voor 8% gewijzigd door LED-Maniak op 15-05-2018 18:51 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• Dacuuu
  • Laatst online: 20:30
Pathogen schreef op maandag 14 mei 2018 @ 16:36:
Gezien mijn positieve ervaringen met de Bafang/8fun-equipped Lidl fiets die we eigenlijk voor mijn vrouw hebben gekocht ben ik van plan een ombouw te doen van mijn ouwe beestje, een Giant Freerider. Volgens mij komt het frame nog uit 1992 :P maar hij zit gewoon ouderwets prima in elkaar en rijdt lekker op snelheid.
Nu zitten we even kort in de centjes, dus het gaat de sport worden in de komende maanden voor zo weinig mogelijk geld een volledige ombouw bij elkaar te sourcen :Y

Minimaal resultaat: Middenmotor, remonderbreking, rotatiesensor, accu ~300-350Wh en op de een of andere manier verhoogbare ondersteuningslimiet. Dus via scherm of niet maakt me niet zoveel uit, als het maar kan :)
Op Ali zou ik al voor €550 klaar zijn, dus mijn doel is onder de €400. Ben benieuwd ;)
Bbs01 of 02 kopen. Accu zou ik niet 123 op besparen. En de rem onderbreken kan je voor een paar kwartjes zelf modden.
Accu zelf maken is misschien ook een optie? Bespaar je geld, maar vereist wel kennis en veel tijd.

• calyptus
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 15:02
LED-Maniak schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 18:50:
Als je minder dan 10 kilometer hebt gereden(of als de verkoper zei: al fiets je 100km maar ziet hij er netjes uit) dan kan hij zonder reden teruggegeven worden.

Maar gezien de fiets defect is kan dat niet meer. Je hebt hem zeker niet vooraf getest in de winkel?

Ik ben bang dat ze kosten gaan rekenen voor een reparatie... Dit valt niet meer onder wet kopen op afstand of hun eigen beleid.

Hoop stampij maken in de winkel. Ben bang dat er weinig anders op zit.
Ik had een andere fiets van hetzelfde model getest, met een kleiner frame(en dan groter frame besteld). Ik heb het in de winkel gekocht dus kopen op afstand is nvt.

• OgWok
  • Laatst online: 23:16

OgWok

U.N.C.L.E.

calyptus schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 19:17:
[...]

Ik had een andere fiets van hetzelfde model getest, met een kleiner frame(en dan groter frame besteld). Ik heb het in de winkel gekocht dus kopen op afstand is nvt.
Ben heel benieuwd hoe fietsenwinkel.nl het voor je gaat oplossen. Ze hebben wel wat goed te maken als ik het zo lees.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

• Opperpanter2
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 03-01 17:56
calyptus schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 18:06:
Ik heb vorige week een electrische fiets van fietsenwinkel.nl aangeschaft. Cortina E-U1 N7 heren. Hij is nu kapot.

Vanaf het begin waren er al problemen, de pedalen floepten eraf bij de eerste trap. Bleken ze niet goed gemonteerd te zijn.

Bij thuiskomst wou de fiets niet op zijn pikkel blijven staan. Hij valt dus met het minste om. Het zwaartepunt van deze fiets is veel te hoog, en de fiets is veel te zwaar. Dit komt later terug.

De 2de rit merkte ik dat de motor niet aansloeg. Het duurt zo'n 2-3 minuten voordat hij eindelijk aanslaagt. Mogelijk ligt dit aan de ketting, die continue doorslaagt als er wat druk op wordt gezet.

Daarnet naar de supermarkt geweest, zet ik hem in de fietsenstalling in zo'n houder voor het voorwiel.
Ik kom terug, hij is door een windvlaag gekanteld naar de tegenovergestelde kant, en door het gewicht is heel het voorwiel scheefgetrokken.

Morgen wordt hij geretourneerd, iemand met tips hoe ik dit het beste kan aanpakken?
Er is duidelijk wat mis met de fiets, echter vrees ik dat het issue met het fietsenrek op je eigen conto zal komen. Ik heb al heel vroeg in mijn leven geleerd die dingen nooit te gebruiken, zeker niet bij een zware en/of instabiele fiets.

• racinfo
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-02-2022

racinfo

E-MTB

Het is nogal wat; hopelijk tonen ze enige coulance voor je met de fiets. Ik begrijp dat het gewicht van de accu op de achterdrager zorgt voor onbalans van de fiets op de geleverde standaard.
Daar zou je fietsenwinkel.nl op kunnen aanspreken en tevens vermelden dat je om die reden de fiets met het motor(voor)wiel in een rijwielstandaard hebt geplaatst.

Ik zou ze ook zeer zeker aanspreken op de (te) laat inschakelende ondersteunig die immers met een halve omwenteling van je trapas zou moeten oppakken! Overigens zou ik niet weten wat dit met de ketting te maken zou hebben.
Ik wens je veel succes, waarschijnlijk zal de fiets wel omgeruild worden. Ik neem aan dat ie nog niet ouder dan een maand is? Dan heb je (wettelijk) recht op vervanging.

• racinfo

racinfo

E-MTB

bgttje schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 12:27:
[...]

Het Bafang systeem is qua PAS systeem gewoon top met alle instel mogelijkheden en "current" modus. Ik zie de torque sensor alleen maar een voordeel hebben qua sportiviteit. Mijn vrouw heeft zelf een Stella met torque sensor maar mist die niet als ze een fiets rijdt die een Bafang PAS heeft.
Hier sluit ik mij ook bij aan, een torque sensor heeft alleen nut wanneer je iemand bent die op zijn trappers gaat staan bij het nemen van een helling, immers de torque sensor vertaald die extra kracht naar meer motorvermogen.

In tegenstelling tot het PAS systeem bij de BBS0x motor die je toestaat om gewoon op je zadel te blijven zitten bij het nemen van een helling. De PAS instelling is zeer veelzijdig en met max 3-5-9 standen volledig naar eigen inzicht in te stellen. De power van de ondersteuning is ook nogeens apart in te stelling met KC (Keep Current) wat bijv. ideaal is indien je de knieen wat wilt ontzien.

• LED-Maniak
Een torque sensor heeft helemaal niet alleen nut als je op de trappers gaat staan voor een helling.
Het is een compleet ander gevoel dat je in de trappers krijgt.

De torque sensor vertaalt meer trapkracht naar meer vermogen en door de juiste instelling heb je dus het gevoel dat je *echt* fietst. Zet je minder kracht om even kortstondig minder hard te gaan, dan ga je direct wat minder hard. Dat is totaal anders bij de bafangs waar je alleen maar de trappers hoeft te bewegen.

Het zal een heel persoonlijk gevoel zijn en moet je gewoon zelf ervaren.

Ik heb iig bij de bafangs het gevoel dat ik vooruit getrokken wordt ipv. dat het zware fietsen verlicht wordt.

[ Voor 9% gewijzigd door LED-Maniak op 16-05-2018 09:26 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-01 11:28

Pathogen

Shoop Da Whoop

Dacuuu schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 18:58:
[...]

Bbs01 of 02 kopen. Accu zou ik niet 123 op besparen. En de rem onderbreken kan je voor een paar kwartjes zelf modden.
Accu zelf maken is misschien ook een optie? Bespaar je geld, maar vereist wel kennis en veel tijd.
Ik zal niet zomaar een accu met no-brand cellen kopen nee, maar qua capaciteit heb ik niet veel nodig.
Maken is vooral een probleem met tijd idd, ik heb al moeite om de normale klussen voor elkaar te krijgen thuis. (Waarom wel ombouwen dan? Nou, veel leuker en goedkoper en ik heb het geld gewoon niet :Y )

• LED-Maniak
Er zijn aliexpress verkopers die originele LG cellen in accu's verkopen. Er zijn er een paar met heel veel reviews en die cellen zijn ook getest als origineel.

Wellicht is voor sommige zelfbouwers de website/forum endless-sphere.com nog een tip om eens te lezen :)

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:57
Collega van mij heeft ook interesse in een ebike / speed pedelec.
Zijn budget is niet zo groot maar heb wel het idee dat hij een high speed wil.

Heb zelf een Bulls Green Mover maar die is boven zijn budget. Denk dat hij onder de 3K wil blijven.
Kwam de Batavus Razer Turbo tegen voor een scherpe prijs, denken jullie dat dat wat is? Hij is 2 meter lang dus heeft een groot frame nodig, deze kan geleverd worden in framemaat 65.

https://www.fietsvoordeel...urbo-2018-zwart-mat-heren

Ik heb hem afgeraden om een Bosch high speed met cassette te nemen omdat die letterlijk je ketting en cassette op vreet. Daarnaast heb ik Yamaha hoger zitten qua motor.

Nog andere suggesties?

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19:55
Als het budget niet zo groot is dan zou je ook marktplaats in de gaten kunnen houden voor een tweedehands. Daar staan soms best wel uitdagende fietsen bij. :P Of wachten tot tegen november december. Dan kun je vaak echt met grote kortingen kopen vanwege oud model. Tja keuzes :X

• wwwmarcel
Vlassie1980 schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 10:26:
Collega van mij heeft ook interesse in een ebike / speed pedelec.
Zijn budget is niet zo groot maar heb wel het idee dat hij een high speed wil.

Heb zelf een Bulls Green Mover maar die is boven zijn budget. Denk dat hij onder de 3K wil blijven.
Kwam de Batavus Razer Turbo tegen voor een scherpe prijs, denken jullie dat dat wat is? Hij is 2 meter lang dus heeft een groot frame nodig, deze kan geleverd worden in framemaat 65.

https://www.fietsvoordeel...urbo-2018-zwart-mat-heren

Ik heb hem afgeraden om een Bosch high speed met cassette te nemen omdat die letterlijk je ketting en cassette op vreet. Daarnaast heb ik Yamaha hoger zitten qua motor.

Nog andere suggesties?
ik ben ook bijna 2 meter..en had een budget van 3k...bij mij is het de giant ebike geworden met de begrenzer eruit, bevalt erg goed...45km pu

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:57
wwwmarcel schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 11:50:
[...]

ik ben ook bijna 2 meter..en had een budget van 3k...bij mij is het de giant ebike geworden met de begrenzer eruit, bevalt erg goed...45km pu
Misschien gaat hij ook wel leasen... Dan is een getunede versie geen optie ;)
Hoe bevalt die Quick E verder als ik vragen mag?

• wwwmarcel
mij bevalt hij goed...getwijfeld over gewone fiets en meer streetbike...en goed tevreden, zekers als je wat harder gaat, dan zit je toch meer gestroomlijnd..

Met lekker meetrappen ga ik 42-45 en bij tegenwind 40..
Ik rij op een lang fietspad langs snelweg...dus weinig risico en mede weggebruikers

enige is dat ik de 500w echt nodig hebt voor 32km..meestal nog 10-20% over...dat kan in de koudere maanden nog wel een dingetje worden...

ik heb hem dan ook wel alleen op de sport (duurste) stand staan..

ik wil nog wel kijken voor een extra acculader...moet denk ik een originele giant versie zijn..of kan ik daar ook een universele voor nemen?

Zijn er nog andere dingen waar mensen vragen over hebben?

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

@sander817 ik blijf maar DM's krijgen over de Lidl fiets :P maar laat ik mijn ervaringen gewoon hier posten.

Op dit moment staat er zo'n 120km op de fiets en alles voelt en klinkt nog steeds soepel. Heb zelfs het idee dat de naafversnelling beter schakelt, maar dat kan er ook aan liggen dat ik een beter gevoel heb voor hoe dat het best kan.
Tenzij oom agent ooit gaat aankondigen flink te controleren blijft de limiter gewoon op 40 staan ipv 25. Vanochtend tikte ik eventjes de 38 aan, maar kruissnelheid op gesfalteerd fietspad ligt bij mij rond de 30.

Accu is vannacht voor de tweede keer aan de lader geweest en ik heb het gevoel dat de capaciteit nog wat groter wordt. De lader, overigens, ben ik niet van onder de indruk. Geeft een irritante hoge toon als ie klaar is (coil whine), voelt niet degelijk aan en wordt warm.

De bagagedrager is nét iets breder dan een normale, maar ons achterzitje (Bobike Tour Exclusive) valt er met een beetje passen en meten op te krijgen. Met de gewone bagagedrager-montage dus. Let wel dat de stoel óf bijna compleet vooraan, óf bijna compleet achteraan moet ivm verticale stangen die anders in de weg zitten.
Omdat het de bedoeling is dat dit ons werkpaard gaat worden is ook het voorzitje al gepast. Ook een Bobike. Moet prima kunnen, ook nadat ik er een voordragerrek op heb gemonteerd.

De fiets is ondertussen een aantal keer gebruikt voor woon-werk (zoals nu) en het vervoeren van 2 kindjes in een fietskar. Dat laatste gaat ook prima, we moeten zelfs inhouden om de kindjes niet te hard te laten stuiteren. Geen zin in shaken baby syndrome voor onze jongste van 6 maandjes :P Meer dan standje 3 is dan echt niet nodig.
Met woon-werk heb ik haast, dus zet ik meestal standje 4-5 aan het werk.

Ook heb ik boodschappen gedaan met krat voor, kind van 3 in achterzitje én 2 zijtassen (ja, werkpaard dus) en dat gaat helemaal zo gek niet! Mis wel een middenstandaard en stuurlock, maar dat zou in principe nog te monteren moeten zijn.

Verder eigenlijk geen gekke zaken. Ja, volbeladen moet je geen 25 km/h gaan fietsen, dan vliegt je kind uit de stoel en je boodschappen op straat bij een goeie kuil. Maar dat is niks dat niet voor een normale fiets geldt.
Hij is wel zwaar, dat maakt dit effect wel groter.

Het frame kan al dit extra geweld prima aan. Het stuur zwabbert niet, er kraakt of piept niks. Duitse degelijkheid, om maar een cliché aan te halen :P De Montego Liberty 7 die mijn vrouw als normale fiets gebruikt is een enorm zwabberding als je het hiermee vergelijkt.

Al met al voor de prijs echt een prima fiets.

• shinchan03
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-01 10:24

shinchan03

Niels

wwwmarcel schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 13:56:
Zijn er nog andere dingen waar mensen vragen over hebben?
Ja zeker, welke module heb je gekozen om de begrenzer weg te halen en waarom? Alvast bedankt voor je reactie.

• wwwmarcel
volgens mij is het deze

https://e-bike-tuning.nl/yamaha/
en dan degene met Evo control...

de fm heeft het geregeld en kon deze adviseren, omdat hij eerder dezelfde fiets had ik geleverd.

waarom? dit is volgens mij de enige die goed werkt met deze motor...werkt echt perfect...ik zie code verschijn en op scherm en weet dat hij dan aangaat...via toets combinatie uit en aan te zetten

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-01 19:01

BertV

Handgemaakt

Vlassie1980 schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 10:26:

Nog andere suggesties?
Met een groter tandwiel voor is dat nu opgelost.
Het blijft een afrader vanwege de 40km/u en het feit dat het een normale fiets is met een motorsteun aan het frame gelast.

Ik begin steeds meer te begrijpen waarom er belachelijke bedragen voor Stromers gevraagd worden.
Het hele concept is vanaf de tekentafel "speed pedelec" en alle componenten zijn er voor ontworpen.

...blijft een belachelijk iets om 6000,- uit te geven voor een fiets. :+

[ Voor 22% gewijzigd door BertV op 16-05-2018 14:32 ]

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

• wwwmarcel
misschien off topic...maar ik heb mijn fiets giant e-bike vergeleken met de speed pedelec versie en ik zag maar kleine verschillen...ik dacht voornamelijk remmen...

ik kan het mis hebben...maar tot dus ver het idee dat mijn fiets wel de speed pedelec snelheid aan kan...en toch de prijs heeft van een goede e-bike

• Mattijsken
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:06
Birrel schreef op maandag 14 mei 2018 @ 15:26:
[...]

Op de motor zelf staat 250W. De fiets is zelfs netjes voorzien van een CE keurmerk. Leuk detail, het bijgeleverde achterlicht is van Spanninga, een fabrikant van fietsverlichting in Joure.Laatst nog bij een fietsenmaker geweest, en hij stond verbaasd dat dit voor €650,-thuis kon worden geleverd. Ook de accu valt mij absoluut niet tegen. Het enigste wat kwalitatief wat negatief uitvalt is de spaking van het wiel. De spaken staan licht gebogen t.o.v. de spaaknippels. Ik verwacht hier verder geen problemen mee, anders spaak ik een keer een andere, tevens lichtere, velg in.

Tot slot, de controller is geheel naar wens in te stellen, en hiermee dus ook de begrenzing. De motor heeft echter een laag toerental, dus verwacht geen speedpedelec prestaties. De maximale snelheid ligt echter altijd nog iets hoger dan de toegestane 25km/h :)
Staat er eigenlijk ook een merknaam of iets dergelijks op de motor/controller? Het lijkt mij een leuke fiets voor het occasionele recreatieve gebruik dat ik ervan zou maken, maar no-name chinese electronica doet mij toch altijd twijfelen...

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-01 10:32

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

@pathogen
bedankt. Enige wat me tegenhoudt is die 1 jaar garantie op de accu

Er staat er hier bij de Aldi ook 1. Volgens mij exact dezelfde?

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Dat is voor zover ik heb gezien idd precies dezelfde, alleen een ander kleurtje. Lidl heeft overigens zeer netjes €20 teruggestort, zonder te hoeven vragen, nadat ze de prijs ook naar €1079 hadden getrokken.

• sander817

sander817

Dan wacht ik tot die afgeprijst wordt naar 799. Was vorig jaar ook het geval

• racinfo

racinfo

E-MTB

LED-Maniak schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 09:25:
Een torque sensor heeft helemaal niet alleen nut als je op de trappers gaat staan voor een helling.
Het is een compleet ander gevoel dat je in de trappers krijgt.

De torque sensor vertaalt meer trapkracht naar meer vermogen en door de juiste instelling heb je dus het gevoel dat je *echt* fietst. Zet je minder kracht om even kortstondig minder hard te gaan, dan ga je direct wat minder hard. Dat is totaal anders bij de bafangs waar je alleen maar de trappers hoeft te bewegen.

Het zal een heel persoonlijk gevoel zijn en moet je gewoon zelf ervaren.

Ik heb iig bij de bafangs het gevoel dat ik vooruit getrokken wordt ipv. dat het zware fietsen verlicht wordt.
Dat klopt prima, maar als ik zonder ondersteuning zou proberen te fietsen kom ik nog geen 30 meter verder, dat is domweg te zwaar voor mijn knieen. Daarom is een trapsensor voor mij ideaal omdat je juist geen kracht behoeft te zetten hoewel als ik de trappers alleen zou ronddraaien is de snelheid er zo uit. Juist dat kun je met de 9 PAS instellingen zo fijn instellen, voor een ieder zijn eigen instelling(en).

Om met een torque sensor te fietsen moet je juist wel kracht zetten, en dat moet je maar kunnen.

Edit
Even terzijde, voordat ik dit Bafang systeem kocht bezat ik (vanaf 2011) een Batavus E-GO4 ebike met middenmotor met torque sensor waarmee ik ruim 3 jaar mee gefietst heb; maar ter verduidelijking, sneller dan 19 km/h haalde ik op het einde al niet meer. Met de Bafang kan ik gewoon weer 34 km/h halen, ideaal voor mij.

[ Voor 10% gewijzigd door racinfo op 16-05-2018 17:51 ]

• ilm
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 00:55

ilm

Als je de tongsheng op hoogste stand zet moet je dan niet zo weinig kracht zetten dat het voelt alsof je slechts moet ronddraaien?

• LED-Maniak
racinfo schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 17:27:
[...]

Dat klopt prima, maar als ik zonder ondersteuning zou proberen te fietsen kom ik nog geen 30 meter verder, dat is domweg te zwaar voor mijn knieen. Daarom is een trapsensor voor mij ideaal omdat je juist geen kracht behoeft te zetten hoewel als ik de trappers alleen zou ronddraaien is de snelheid er zo uit. Juist dat kun je met de 9 PAS instellingen zo fijn instellen, voor een ieder zijn eigen instelling(en).

Om met een torque sensor te fietsen moet je juist wel kracht zetten, en dat moet je maar kunnen.
In specifieke gevallen zoals jou geloof ik best dat een bafang de beste oplossing is. In de meeste gevallen willen mensen gewoon leuk fietsen zonder te zweten maar wel het gevoel hebben dat ze zelf trappen.
Edit
Even terzijde, voordat ik dit Bafang systeem kocht bezat ik (vanaf 2011) een Batavus E-GO4 ebike met middenmotor met torque sensor waarmee ik ruim 3 jaar mee gefietst heb; maar ter verduidelijking, sneller dan 19 km/h haalde ik op het einde al niet meer. Met de Bafang kan ik gewoon weer 34 km/h halen, ideaal voor mij.
eea. hangt natuurlijk af van de instelling die batavus meegeeft(ondersteuning vs. range). Dat is de keuze van de fietsfabrikant.

Een Yamaha PW ingebouwd door Batafus kan je zo hoog in de ondersteuning zetten(5 standen) dat je vrijwel als een bafang rijdt. Maar echt weg ben ik er niet van want het geeft geen voldoening dat ik aan het fietsen ben geweest.

Ik blijf er bij, als het niet voor specifieke medische redenen is en je wilt gewoon lekker vooruit komen zonder zweten of last hebben van tegenwind zal je echt als beginner beide systemen moeten proberen. Elke motor en fiets combinatie is anders.

Een normale fiets kan je al niet puur vanuit internet kopen zonder te testen. Dat is zot. Met e-bikes al helemaal niet.
ilm schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 17:40:
Als je de tongsheng op hoogste stand zet moet je dan niet zo weinig kracht zetten dat het voelt alsof je slechts moet ronddraaien?
Klopt. Vind ik dan weer niet fijn omdat je dan eerder voortgetrokken wordt dan dat je zelf fietst. Zit overigens ook een thumb throttle bij die motor voor als je echt moe bent(ik weet dat dit niet mag voor een gewone e-bike).

[ Voor 14% gewijzigd door LED-Maniak op 16-05-2018 19:39 ]

• quizzical
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 28-12-2025
Ik had een fiets gekocht met Bosch performance line motor, maar door problemen komt die fiets er niet en moet ik op zoek naar een andere.
Ik heb zowel een leuke fiets met een active line plus gevonden als een leuke fiets met een performance CX motor.
Nu is het me niet helemaal duidelijk wat de voor en nadelen zijn van beiden in mijn geval.
Ik heb een tuning chip besteld om de 25km/u limiet op te heffen en dus wat sneller te kunnen fietsen, mijn dagelijks fietstraject heeft best veel heuvels (België).

- Ik begrijp dat de active line plus nieuw is en een direct drive werkt en dus niet allerlei interne overbrengingen heeft die ervoor zorgt dat je zwaar trapt als de ondersteuning uitvalt (batterij leeg of >25km/u). Dat probleem zou ik niet zoveel last van hebben met de performance cx vermits ik de 25km/u limiet zou opheffen. Ik heb al gefietst met een fiets met performance motor en merk inderdaad dat het echt zwaar trappen is zonder ondersteuning.
- De active line plus is een stuk minder krachtig en ik vrees dat die misschien minder geschikt is voor hogere snelheden mee te halen? Ik merk met de performance motor al dat hij op veel heuvels op 21km/u blijft hangen als je zelf redelijk mee trapt maar niet erg hard.
Kan er iemand me wat meer inzicht verschaffen in de voor en nadelen van de active line plus vs de performance cx?

• brutus26
Mijn vrouw heeft een Victoria met De active line plus motor en tuning chip werk, top gemakkelijk 38/40 km/uur halen met inspanning 45 voordeel is de nieuwe motor met groot tandwiel voor.

• quizzical
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 28-12-2025
brutus26 schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 20:47:
Mijn vrouw heeft een Victoria met De active line plus motor en tuning chip werk, top gemakkelijk 38/40 km/uur halen met inspanning 45 voordeel is de nieuwe motor met groot tandwiel voor.
Bedankt! Waarom vind je het feit dat de motor nieuw is en een groot tandwiel voor heeft een voordeel?
Welke Victoria fiets heeft ze?
Ik overweeg onder andere de Victoria eTrekking 6.4 (vrouwenmodel zodat ik het makkelijk met kinderstoel kan gebruiken).

• Birrel
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 30-01-2024
Mattijsken schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 14:46:
[...]

Staat er eigenlijk ook een merknaam of iets dergelijks op de motor/controller? Het lijkt mij een leuke fiets voor het occasionele recreatieve gebruik dat ik ervan zou maken, maar no-name chinese electronica doet mij toch altijd twijfelen...
De motor is van http://www.jiabo-motor.com en de accu van Hailong. De geïntegreerde controller is waarschijnlijk van Kunteng. Eventueel wil ik hem in de toekomst nog upgraden naar 48v. Een accu met geïntegreerde controller is te koop bij https://bmsbattery.com.

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-01 19:01

BertV

Handgemaakt

quizzical schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 20:54:
[...]

Bedankt! Waarom vind je het feit dat de motor nieuw is en een groot tandwiel voor heeft een voordeel?
Welke Victoria fiets heeft ze?
Ik overweeg onder andere de Victoria eTrekking 6.4 (vrouwenmodel zodat ik het makkelijk met kinderstoel kan gebruiken).
Voor een groter tandwiel is altijd een aanrader. Je trapfrequentie is al gauw te hoog bij 40km/u.
Met een groter tandwiel voor rij je niet meer alleen op het kleinste tandwiel achter.
Dat geeft zoveel minder slijtage op de cassette. Dag en nacht verschil.

Je topsnelheid wordt er niet hoger door (mijn fietsenmaker dacht van wel)
Bosch laat zich iig niet foppen.

Nadeel is dat je feitelijk je lage versnellingen "kwijt" bent. Maar die gebruik ik in 100% buitengebied toch niet.

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-01 16:45
Even een technische vraag.

Sinds kort in bezit van een Dinsdag E-go met een Nexus 8 naaf
Hier zit een revoshifter op voor het schakelen. Ik vind de bediening zoals deze voor een derailleur of Alfine prettiger om te gebruiken

Kan ik een Alfine Shifter gewoon op een nexus 8 naaf plaatsen of kom ik met bepaalde dingen te zitten.

Wie weet hoe het precies zit.

Volgens mij moet ik deze Shifter hebben
https://www.rosebikes.nl/...-schakelversteller-333741

Maar bij de naaf zit ook een ding die iets met het schakelen te maken heeft. Kan deze gewoon blijven zitten of moet hier iets anders voor komen.

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:26
Athome schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 19:23:
Even een technische vraag.

Sinds kort in bezit van een Dinsdag E-go met een Nexus 8 naaf
Hier zit een revoshifter op voor het schakelen. Ik vind de bediening zoals deze voor een derailleur of Alfine prettiger om te gebruiken

Kan ik een Alfine Shifter gewoon op een nexus 8 naaf plaatsen of kom ik met bepaalde dingen te zitten.

Wie weet hoe het precies zit.

Volgens mij moet ik deze Shifter hebben
https://www.rosebikes.nl/...-schakelversteller-333741

Maar bij de naaf zit ook een ding die iets met het schakelen te maken heeft. Kan deze gewoon blijven zitten of moet hier iets anders voor komen.
In principe wel alle 8 versnellingsnaven hebben de zelfde kabelpull zover ik weet. Dat ding bij de naaf zou je daar een foto van kunnen plaatsen? Heb daar niet zo direct een beeld bij van wat het zou zijn

• lau1958
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18-06-2025
Ik ben een first time user qua elektrische fiets en heb een Batavus Dinsdag E-go gekocht. (middenmoter en ik vond hem er wel goed uitzien) Bevalt uitstekend, maar...... :-)
Ik ervaar iets wat lastig te omschrijven is maar ik probeer het toch omdat ik wil weten of dit verschijnsel 'normaal' is bij een elektrisch fiets met middenmoter.

Als ik boven de +/- 25 km rijdt dan lijkt het boven die snelheid soms heel makkelijk te gaan en soms alsof de rem er een beetje op staat. Vanavond dacht ik, ik haal de accu er even uit en fiets dan een stukkie om te zien of ik hetzelfde effect ervaar.
En ja zelfs bij lage snelheid (zonder motor assistentie) lijkt het wel of soms de rem er op zit en soms niet. Het is zeker niet een van de schijfremmen want de wielen lopen helemaal vrij.

Ben aan het zoeken geweest op internet op yamaha pw series maar kon eigenlijk niet iets vinden over dit verschijnsel. Dus de vraag aan deze expert groep: herkennen jullie iets dergelijks? waar zou dat in kunnen zitten? De middenmoter, de nexus naaf? of verbeeld ik het me maar :-)

• Unicron
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:37
Pathogen schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 14:20:
@sander817 ik blijf maar DM's krijgen over de Lidl fiets :P maar laat ik mijn ervaringen gewoon hier posten.

Op dit moment staat er zo'n 120km op de fiets en alles voelt en klinkt nog steeds soepel. Heb zelfs het idee dat de naafversnelling beter schakelt, maar dat kan er ook aan liggen dat ik een beter gevoel heb voor hoe dat het best kan.
Tenzij oom agent ooit gaat aankondigen flink te controleren blijft de limiter gewoon op 40 staan ipv 25. Vanochtend tikte ik eventjes de 38 aan, maar kruissnelheid op gesfalteerd fietspad ligt bij mij rond de 30.

Accu is vannacht voor de tweede keer aan de lader geweest en ik heb het gevoel dat de capaciteit nog wat groter wordt. De lader, overigens, ben ik niet van onder de indruk. Geeft een irritante hoge toon als ie klaar is (coil whine), voelt niet degelijk aan en wordt warm.

De bagagedrager is nét iets breder dan een normale, maar ons achterzitje (Bobike Tour Exclusive) valt er met een beetje passen en meten op te krijgen. Met de gewone bagagedrager-montage dus. Let wel dat de stoel óf bijna compleet vooraan, óf bijna compleet achteraan moet ivm verticale stangen die anders in de weg zitten.
Omdat het de bedoeling is dat dit ons werkpaard gaat worden is ook het voorzitje al gepast. Ook een Bobike. Moet prima kunnen, ook nadat ik er een voordragerrek op heb gemonteerd.

De fiets is ondertussen een aantal keer gebruikt voor woon-werk (zoals nu) en het vervoeren van 2 kindjes in een fietskar. Dat laatste gaat ook prima, we moeten zelfs inhouden om de kindjes niet te hard te laten stuiteren. Geen zin in shaken baby syndrome voor onze jongste van 6 maandjes :P Meer dan standje 3 is dan echt niet nodig.

Ook heb ik boodschappen gedaan met krat voor, kind van 3 in achterzitje én 2 zijtassen (ja, werkpaard dus) en dat gaat helemaal zo gek niet! Mis wel een middenstandaard en stuurlock, maar dat zou in principe nog te monteren moeten zijn.

Verder eigenlijk geen gekke zaken. Ja, volbeladen moet je geen 25 km/h gaan fietsen, dan vliegt je kind uit de stoel en je boodschappen op straat bij een goeie kuil. Maar dat is niks dat niet voor een normale fiets geldt.

Het frame kan al dit extra geweld prima aan. Het stuur zwabbert niet, er kraakt of piept niks. Duitse degelijkheid, om maar een cliché aan te halen :P De Montego Liberty 7 die mijn vrouw als normale fiets gebruikt is een enorm zwabberding als je het hiermee vergelijkt.

Helemaal mee eens. Ik heb die van de Aldi, welke exact dezelfde is. De fiets is erg degelijk, niks rammelt, voelt solide en goede afmontering voor een prijs van 1079 euro. Via mijn werkgevers fietsenplan kan ik de fiets nogeens van mijn brutosalaris betalen wat nog eens 42% korting oplevert. Al met al super deal.

Afhankelijk van de wind lukt het vrij makkelijk om 30+ te rijden met een beetje bij trappen. Ik heb de Bafang programmeer kabel besteld in China om de instellingen van de motor controller uit te lezen. Kijken of ik er nog iets meer uit kan halen.

• Roos79
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:29
@calyptus hoe is het afgelopen met je e bike?

• gop1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11-12-2024
Ik ben in het bezit van een MTB met Bafang Max Drive (middenmotor) welke 250 Watt zou moeten leveren.
Nu heb ik een USB kabeltje besteld om de controller uit de kunnen lezen en tot mijn verbazing zie ik het volgende:
Readout

De controller is gelimiteerd op 22A, wat bij 41 volt ruim 900 Watt oplevert! Wat ik vreemd vind is dat er 9 PAS levels zijn, terwijl ik er in m'n display slechts 5 kan instellen (de gebruikte configtool is niet bedoeld voor de Max Drive, maar toch lees ik wel waardes voor 9 levels uit).

• Dacuuu
gop1 schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 22:56:
Ik ben in het bezit van een MTB met Bafang Max Drive (middenmotor) welke 250 Watt zou moeten leveren.
Nu heb ik een USB kabeltje besteld om de controller uit de kunnen lezen en tot mijn verbazing zie ik het volgende:
[afbeelding]

De controller is gelimiteerd op 22A, wat bij 41 volt ruim 900 Watt oplevert! Wat ik vreemd vind is dat er 9 PAS levels zijn, terwijl ik er in m'n display slechts 5 kan instellen (de gebruikte configtool is niet bedoeld voor de Max Drive, maar toch lees ik wel waardes voor 9 levels uit).
Volgens mij moet jij deze versie van de bafang software hebben.
https://drive.google.com/...D-rxkPJW6t_q_wPZr-1m/view
De link komt uit een comment in dit filmpje.
https://youtu.be/kWCR3iV3d9I
(let op het tabblad 'torque' die heb jij op je screenshot niet, die jongen op het youtube filmpje wel.)

[ Voor 5% gewijzigd door Dacuuu op 18-05-2018 06:17 ]

• EvaluationCopy
En daar ging m'n power, *poef* weg, op een km of 7 van huis :(

Bafang MAX drive op een Qwic T-MN7, van het een op het andere moment alle stroom weg. Display ging niet meer aan. Accu heeft eigen lampjes en die geven 'vol' aan. Dit weekend maar snel troubleshooten, ik kan m'n fiets niet meer missen, word changrijnig in de auto. Helaas tweedehands gekocht dus volgens Qwic zelf is de garantie niet overdraagbaar.

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

• geldster
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-01 07:16
Unicron schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 21:36:
[...]

Helemaal mee eens. Ik heb die van de Aldi, welke exact dezelfde is. De fiets is erg degelijk, niks rammelt, voelt solide en goede afmontering voor een prijs van 1079 euro. Via mijn werkgevers fietsenplan kan ik de fiets nogeens van mijn brutosalaris betalen wat nog eens 42% korting oplevert. Al met al super deal.

Afhankelijk van de wind lukt het vrij makkelijk om 30+ te rijden met een beetje bij trappen. Ik heb de Bafang programmeer kabel besteld in China om de instellingen van de motor controller uit te lezen. Kijken of ik er nog iets meer uit kan halen.
Eigenlijk best goede specs voor een hele scherpe prijs! Jammer dat het een ‘dames’ frame is, alhoewel iemand laatst vertelde dat dit ‘normaal’ begint te worden. Kun je op dit forum laten weten wat je findings zijn m.b.t. de Bafang kabel?

Thnx!

• Athome
lau1958 schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 21:28:
Ik ben een first time user qua elektrische fiets en heb een Batavus Dinsdag E-go gekocht. (middenmoter en ik vond hem er wel goed uitzien) Bevalt uitstekend, maar...... :-)
Ik ervaar iets wat lastig te omschrijven is maar ik probeer het toch omdat ik wil weten of dit verschijnsel 'normaal' is bij een elektrisch fiets met middenmoter.

Als ik boven de +/- 25 km rijdt dan lijkt het boven die snelheid soms heel makkelijk te gaan en soms alsof de rem er een beetje op staat. Vanavond dacht ik, ik haal de accu er even uit en fiets dan een stukkie om te zien of ik hetzelfde effect ervaar.
En ja zelfs bij lage snelheid (zonder motor assistentie) lijkt het wel of soms de rem er op zit en soms niet. Het is zeker niet een van de schijfremmen want de wielen lopen helemaal vrij.

Ben aan het zoeken geweest op internet op yamaha pw series maar kon eigenlijk niet iets vinden over dit verschijnsel. Dus de vraag aan deze expert groep: herkennen jullie iets dergelijks? waar zou dat in kunnen zitten? De middenmoter, de nexus naaf? of verbeeld ik het me maar :-)
Ik vermoed dat je de weerstand van de motor voelt. Bij de Bosch classic line was dit wel zo. Als je ging versnellen (zonder ondersteuning), trapte het erg zuur en wanneer je de snelheid constant hield ging het een stuk lichter

Daarnaast zou de naaf nog wat effect kunnen hebben. De ene versnelling is wat efficienter dan de andere

Ik heb de Dinsdag E-Go nu een week en alleen maar Woon-werk gedaan.
Wat viel mij op?
- Ondersteuningsstand STD is de standaard instelling. Deze komt overeen met SPORT bij de Bosch. De laatste gebruikte blijft niet staan
- In ECO (TOUR bij Bosch) heb je bij lage cadans en lage snelheid (optrekken vanaf stilstand) weinig ondersteuning. Je moet eerst richting de 60 rpm cadans voordat de ondersteuning merkbaar wordt.
- Het gebied rond de 25 km/u is niet constant. Het is erg afhankelijk van de omstandigheden hoe de motor nog meehelpt bij 26 km/u.

Fiets is verder top. Ik heb bijna 5 jaar gefietst met een Bosch Classic Line dus mijn bevindingen zijn wat gekleurd maar concluderend na de eerste week vind ik dat Bosch zijn ondersteuningen voorspelbaarder heeft opgebouwd dan Yamaha.

Uiteraard komt hier ook weer een dongle in. Want die 25 km/u grens is gewoon een ramp. De Amerikaanse 20 mph zou mij veel beter passen.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:29
EvaluationCopy schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 09:48:
Helaas tweedehands gekocht dus volgens Qwic zelf is de garantie niet overdraagbaar.
Dat is niet in overeenstemming met het consumentenrecht. Garantie is een kwalitatief recht verbonden aan het product.

• EvaluationCopy
Rukapul schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 09:59:
[...]

Dat is niet in overeenstemming met het consumentenrecht. Garantie is een kwalitatief recht verbonden aan het product.
Zo staat het op hun website. Ik ga ze uiteraard contacteren, kijken wat ze kunnen doen. Fiets is van januari 2017 (bon heb ik).Dank voor de tip.

• Rukapul
Ik bladerde nog even door de tour e-bike test van de ANWB van laatst en blijf het verrassend vinden dat men denkt met een korte test van een gloednieuwe fiets een goede rangschikking te kunnen maken. Die zouden ze moeten herhalen na 2 jaar wanneer de gebreken, rammeltjes, roestpuntjes opduiken.
EvaluationCopy schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 10:06:
[...]

Zo staat het op hun website. Ik ga ze uiteraard contacteren, kijken wat ze kunnen doen. Fiets is van januari 2017 (bon heb ik).Dank voor de tip.
Je hebt de bon dus in eerste instantie gewoon aanspraak maken op garantie zonder zelf te melden dat je niet de eerste eigenaar bent. Pas verweren op juridische gronden als garantie geweigerd wordt.

• EvaluationCopy
Die testen zijn idd gebaseerd op niks. 12km op een nieuw fietsen en het ding krijgt een stempel 'geweldig'.

Mijn naam staat natuurlijk niet op de bon, ik weet niet of dat verschil maakt. Maar soit, ik zal ze eerst contacteren en dan pas roepen.

• racinfo

racinfo

E-MTB

LED-Maniak schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 19:33:
Ik blijf er bij, als het niet voor specifieke medische redenen is en je wilt gewoon lekker vooruit komen zonder zweten of last hebben van tegenwind zal je echt als beginner beide systemen moeten proberen. Elke motor en fiets combinatie is anders.
Het maakt natuurlijk een groot verschil of je de ebike voor woon-werk verkeer gebruikt of dat je puur met mooi weer een recreatie fietser bent.

Overigens zou voor mij, indien gezonde benen, een lekker stukje wegtrappen het lekkerste zonder hulpmotor zijn; het is maar net waar men de voorkeur aan geeft.

Waarmee ik wil zeggen dat er vaak bijzondere redenen aanwezig zijn die je doen besluiten een ebike te kopen.

Zo ook ik in 2011, maar bij dat begin had ik geen flauw benul over welke ebike, vandaar dat ik ging voor het goedkoopste, de Batavus met middenmotor, nadien overging op een voorwiel aangedreven fiets en sedert de laatste 2 jaar een Bafang MM systeem, wat tot nog toe het beste bevalt.

• Nivve
  • Registratie: Februari 2016
  • Niet online

Bafang MAX drive op een Qwic T-MN7, van het een op het andere moment alle stroom weg. Display ging niet meer aan. Accu heeft eigen lampjes en die geven 'vol' aan. Dit weekend maar snel troubleshooten, ik kan m'n fiets niet meer missen, word changrijnig in de auto. Helaas tweedehands gekocht dus volgens Qwic zelf is de garantie niet overdraagbaar.
Ik heb dit zelf bij mijn nieuwe QWIC na de derde rit. Gelukkig 300 meter van mijn huis na een 30km lange rit, dus ik had geluk daarmee. Even de accu eruit halen en terug inzetten fixte het bij mij en sindsdien ook niet meer voorgekomen.
Mijn motor is wel heel anders (RD10 Speed), maar ook bij mij was de accu nog vol genoeg (halve accu) en reageerde zelfs het display niet meer. Ik denk dus eerder dat het een glitch is in hun accu/BMS dan dat het echt met de motor te maken heeft.

• EvaluationCopy
Accu er al een paar in en uit gehaald, geen verschil. Die motor is aardig degelijk als ik het internet mag geloven, maar de aansturing/schermpjes moeten nog al eens vervangen worden.

• pielle007
  • Laatst online: 14-01 07:08
De gloednieuw Qwic Premium MN7.2 HS 11 van pa blijft kuren houden (zie eerdere posts)
inmiddels is het display 2x vervangen en onlangs de kabelboom, en ook dit loste t issue mbt t knipperende display niet op. Het schrapende / slepende geluid dat van de naaf afkomt wordt ook steeds erger.
Komende week gaat de fiets in z'n geheel retour en pa wenst hem pas terug op 't moment dat ie helemaal is gefixt of is omgeruild voor een nieuwe fiets.

• EvaluationCopy
Ai, da's weinig hoopgevend. Het ding fietst fantastisch en ik wilde per se die voor het eenvoudig kunnen verhogen van de limiet. Ook al krijg ik het (onder garantie) gefixt, het schept wel weinig vertrouwen in Qwic als merk. Nu was ik 7km van huis, in het ergste geval is dat 15. En dat is heel lang fietsen op zo'n 'onnodig' zwaar trappende fiets. Ik moet er ook van op aan kunnen om op tijd op afspraken te komen met collega's.

Als reparatie niet lukt ga ik alsnog maar aan de s-pedelec, nieuw met garantie in de buurt. Dat wordt dan zeker geen Qwic.

• Rukapul
Dat zwaar trappen is trouwens wel grappig. Mrs. Rukapul heeft anderhalf jaar geleden een fiets met Bosch Active Line gekocht en die fietst zonder ondersteuning relatief zwaar. Zelf heb ik recent een fiets met Bosch Active Line gekocht en die fietst zonder ondersteuning licht. Moest op vakantie een kort stukje fietsen terwijl ik de accu binnen vergeten was, maar dat fietste nog zo goed dat ik maar doorgefietst ben zonder.

Wel handig trouwens om hetzelfde systeem te hebben. Al paar keer accu gewisseld (op Texel met 2 kinderen tegen de wind in kost wat meer accu :P) en de oplader die zij erbij kreeg doet 4A terwijl de kleine die ik erbij kreeg 2A doet. Dat is dus een verschil van 3-4 uur laden ipv 7-8 uur. De kleine accu ligt dus nog in de doos :+

[ Voor 28% gewijzigd door Rukapul op 18-05-2018 11:01 ]

• lau1958
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18-06-2025
@Athome Zoals je zegt:
Het gebied rond de 25 km/u is niet constant. Het is erg afhankelijk van de omstandigheden hoe de motor nog meehelpt bij 26 km/u.

Dit ervaar ik ook, maar het lijkt echt alsof iemand, licht, in de rem knijpt en dan ook wisselend en niet constant zoals jij ook schrijft.
Zou het aan de 'kracht sensor' kunnen liggen? of is dit een kenmerk van de fiets waar je mee hebt te leven, lukt wel hoor maar toch ben ik nieuwsgierig waar dit vandaan komt.

[ Voor 15% gewijzigd door lau1958 op 18-05-2018 11:30 ]

• gop1
Dacuuu schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 06:15:
[...]
Volgens mij moet jij deze versie van de bafang software hebben.
https://drive.google.com/...D-rxkPJW6t_q_wPZr-1m/view
De link komt uit een comment in dit filmpje.
https://youtu.be/kWCR3iV3d9I
(let op het tabblad 'torque' die heb jij op je screenshot niet, die jongen op het youtube filmpje wel.)
Die tool heb ik inderdaad ook, maar de screenshot voor dit tabblad is genomen van de BBS01/02 tool.
Deze tool is eigenlijk bedoeld voor de Bafang Ultra, welke wel meer overeenkomsten heeft met de Max Drive, i.i.g. bedankt.

Ben nog aan het uitvogelen wat alle instellingen precies doen voordat ik wat ga wijzigen. "Keep Current" schijnt één van de belangrijkste instellingen te zijn, maar wat het precies doet is met niet duidelijk, veel mensen op internet leggen dingen anders uit.

De overige instellingen zijn als volgt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ts2ZtrKQnUofVpialsNFLIlR/full.png

dit tabblad is niet van toepassing aangezien ik geen throttle heb, maar toch staan deze waarden ingesteld in de controller:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/9LOoFVXTsAl28LuDYxqizQgX/full.png

en de Torque-settings:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4TgRI1KMKPvrzFDpdZfnBtQS/full.png

• styx1
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

styx1

prutser

Gaat het om deze fiets: https://www.lidl-shop.nl/...hete-E-bike-28/p100236406
Ik zie daar bij frame hoogte 46" staan, dat is toch best laag?
Pathogen schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 14:20:

Debian -- The Universal Operating System OF "Ubuntu: Linux for human beings"

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:09
Athome schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 09:51:
[...]
- Het gebied rond de 25 km/u is niet constant. Het is erg afhankelijk van de omstandigheden hoe de motor nog meehelpt bij 26 km/u.

Fiets is verder top. Ik heb bijna 5 jaar gefietst met een Bosch Classic Line dus mijn bevindingen zijn wat gekleurd maar concluderend na de eerste week vind ik dat Bosch zijn ondersteuningen voorspelbaarder heeft opgebouwd dan Yamaha.
lau1958 schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 11:29:
Dit ervaar ik ook, maar het lijkt echt alsof iemand, licht, in de rem knijpt en dan ook wisselend en niet constant zoals jij ook schrijft.
Zou het aan de 'kracht sensor' kunnen liggen? of is dit een kenmerk van de fiets waar je mee hebt te leven, lukt wel hoor maar toch ben ik nieuwsgierig waar dit vandaan komt.
Bij Yamaha bouwt hij heel rap af vanaf 25kmpu. Mijn gevoel zegt dat het een software instelling is die bepaald dat hij vanaf die snelheid steeds minder power afgeeft bij een gegeven pedaaldruk (dus bijvoorbeeld ipv 80% maar 50% o.id.). Hij wordt bovenin inderdaad een beetje onregelmatig.

Dat Bosch hier beter in is klopt, maar ik merk het eigenlijk niet. Ik heb wel een redelijk gelijkmatige tred.

[ Voor 5% gewijzigd door roffeltjes op 18-05-2018 19:02 ]

• fysiootje
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-10-2023

Misschien te simpel maar bij mijn Qwic zat er wat speling in de zekering van de accu, waardoor hij ging vonken en geen goed contact meer maakte waardoor motor uitviel. Vaster gezet met wat vaseline erbij. Opgelost.

• Mattijsken
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:06
Birrel schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 22:23:
[...]

De motor is van http://www.jiabo-motor.com en de accu van Hailong. De geïntegreerde controller is waarschijnlijk van Kunteng. Eventueel wil ik hem in de toekomst nog upgraden naar 48v. Een accu met geïntegreerde controller is te koop bij https://bmsbattery.com.
Bedankt! Ik heb de gok maar gewaagd en hem ook besteld, ben benieuwd. Hopelijk kan ik binnenkort ook ervaringen delen.

• Joseph
  • Laatst online: 13-01 02:40
Inmiddels is de elektrische fiets besteld!

Met welke verzekeraar hebben jullie de beste ervaringen? Het gaat mij zowel om schade als diefstal.

Hoe kan ik mijn fiets het beste stallen op plekken met weinig / geen bewaking? Niet is natuurlijk het beste, maar ik heb mijn fiets gekocht om er mee naar dingen toe te gaan.

De fiets op slot zetten en met een zware ketting(en) aan 'de aarde' vastzetten is natuurlijk logisch. Als het even kan ook op een plek met veel potentiele pottenkijkers voor dieven.

Het lijkt me het beste om de accu er ook vanaf te halen, of is dat niet perse nodig? Ik wil ook de grens over (Duitsland en Belgie), enige gegevens over de hoeveelheid fietsdiefstallen daar?

Hoe kan ik mijn accu het beste meenemen? In een (water/lucht)dichte zak? Ik kom waarschijnlijk ook een keer op een vakantiepark, nog specifieke tips voor dat soort situaties?

Edit: Mijn fiets heeft helaas geen afneembaar scherm...

[ Voor 3% gewijzigd door Joseph op 18-05-2018 22:48 ]

• Athome
Ik heb mijn fiets gewoon verzekerd bij Unive. Daar heb ik al mijn verzekeringen gestald. Via de fietsenmaker gaat het meestal via UniGarant maar die is erg duur. ANWB biedt ook fietsverzekeringen aan. Ben je lid, dan krijg je nog wat korting.

Wat stallen betreft.
Ik zet mijn overal neer waar het kan/mag en verwijder de computer en zet de fiets op slot met het op de fiets gemonteerde slot. Meer moeite doe ik er niet voor en vind ik ook niet nodig. Als ze de fiets echt hebben willen, is niets bestand tegen diefstal.

Gelegenheidsdieven hebben weinig aan electrische fiets waar geen computer op zit.

• Rukapul
Joseph schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 22:22:
Hoe kan ik mijn fiets het beste stallen op plekken met weinig / geen bewaking? Niet is natuurlijk het beste, maar ik heb mijn fiets gekocht om er mee naar dingen toe te gaan.

De fiets op slot zetten en met een zware ketting(en) aan 'de aarde' vastzetten is natuurlijk logisch. Als het even kan ook op een plek met veel potentiele pottenkijkers voor dieven.
Ik heb er een fink kettingslot bij. Op geselecteerde locaties gebruik ik dat slot: meestal bij werk en andere plaatsen waar hij lang staat, bij supermarkt waar aan de lopende band fietsen gestolen worden, maar niet bij school, kinderopvang, etc. Verzekering is leuk, maar je hebt er toch altijd gedoe en kosten mee (o.a. kosten voor verzekering indien in 1x betaald).

Mrs. Rukapul heeft een model met display wat eraf geschoven kan worden en dat doen we dan ook.
Het lijkt me het beste om de accu er ook vanaf te halen, of is dat niet perse nodig? Ik wil ook de grens over (Duitsland en Belgie), enige gegevens over de hoeveelheid fietsdiefstallen daar?

Hoe kan ik mijn accu het beste meenemen? In een (water/lucht)dichte zak? Ik kom waarschijnlijk ook een keer op een vakantiepark, nog specifieke tips voor dat soort situaties?
Je gaat echt niet voor de lol lopen met zo'n accu. En een accu als zodanig is robust. Daar gaat echt niet zomaar wat mee gebeuren.

Op een vakantiepark neem je gewoon maatregelen door de fiets vast te zetten. Bij zo'n huisje kun je de accu natuurlijk wel makkelijk binnen leggen.

[ Voor 8% gewijzigd door Rukapul op 18-05-2018 22:59 ]

• gop1
Waarom zou je je fiets verzekeren? Koop een goed slot, je hebt al een ART 4 sterren slot voor €17 . Zelf zet ik hem thuis altijd binnen en als ik ergens naar toe ga ook zoveel mogelijk. Boodschappen doe ik zoveel mogelijk met een simpele stadsfiets. Verzekeren is echt geld weggooien.

• h1ttent1t
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15-01 09:48
@Nivve

Hoe bevalt de RD10 Speed je?

Ik ben vooral benieuwd naar de actieradius. Dat is iets dat je niet kunt bekijken tijdens een korte test. Verder vond ik de fiets wel een mooi budget alternatief voor de duurdere Klevers en Stromers.

• roffeltjes
Athome schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 22:43:
Wat stallen betreft.
Ik zet mijn overal neer waar het kan/mag en verwijder de computer en zet de fiets op slot met het op de fiets gemonteerde slot. Meer moeite doe ik er niet voor en vind ik ook niet nodig. Als ze de fiets echt hebben willen, is niets bestand tegen diefstal.
Een goed ART 4 slot maakt het meenemen van je fiets wel degelijk een stuk lastiger. Niet verankeren vind ik geen goed advies
gop1 schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 00:15:
Waarom zou je je fiets verzekeren? Koop een goed slot, je hebt al een ART 4 sterren slot voor €17 . Zelf zet ik hem thuis altijd binnen en als ik ergens naar toe ga ook zoveel mogelijk. Boodschappen doe ik zoveel mogelijk met een simpele stadsfiets. Verzekeren is echt geld weggooien.
Je bent hier dus echt een dief van je eigen portemonnee.... je kijkt alleen naar diefstal en vergeet daardoor iets heel belangrijks... verzekeren tegen beschadiging.

Verzekeren is een MUST! Een verzekering die schade dekt inc. valschade is geen geld weggooien, maar heel veel geld besparen/

1x je display laten vallen is in mijn geval drie jaar looptijd in een klap terug met een leuke bonus erbij... zonder idiote claims zijn wij er echt fors op vooruit gegaan.

Volgens mij vergeten mensen/FM's te claimen, anders snap ik het verdienmodel niet. Kosten bij een e-bike lopen echt bijzonder snel op.

• Dacuuu
Hier een axa victory ringslot, ik heb expres gekozen voor het laatste model ringslot.
En een losse ketting, een axa cherto.
De ketting gaat door het frame, vast aan een grond object, altijd. Geen insteek-ketting, dat vind ik geen extra beveiliging, je gebruikt immers de zelfde sleutel..

Ik verzeker bijna niks, behalve dan de dingen die je moet verzekeren. Maar heb m'n fiets ook maar verzekerd, sta veel bij de supermarkt etc..

[ Voor 12% gewijzigd door Dacuuu op 19-05-2018 08:09 ]

• Athome
roffeltjes schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 07:57:
[...]

Een goed ART 4 slot maakt het meenemen van je fiets wel degelijk een stuk lastiger. Niet verankeren vind ik geen goed advies
Als ze iets hebben willen, nemen ze het gewoon mee. Hoe goed en hoeveel sloten je er ook omheen hebt zitten. Tegen doelgerichte diefstal is niets bestand.

Ik heb een 2 sterren ART slot. En zolang ik maar 2 sleutels of braakschade aan het pand waar de fietst gestald is, kan laten zien. Is de fiets verzekerd tegen diefstal. Dit is mij verteld door de verzekering.

• Athome
lau1958 schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 11:29:

Nee, niet aan de krachtsensor. Deze doet immers niets als er geen accu in zit. Het is puur de mechanische weerstand van motor en overbrenging. Er zit geen vrijloop in de motor die trappers en motor los kunnen koppelen van elkaar. Wanneer de ondersteuning wegvalt moet je dus altijd de hele motor meetrappen en dat maakt zwaar trappen

• OgWok
  • Laatst online: 23:16

OgWok

U.N.C.L.E.

Is het nog netjes opgelost?

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

• Tafkar
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-02-2024

Tafkar

3600 Wp

gop1 schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 12:51:
[...]

Die tool heb ik inderdaad ook, maar de screenshot voor dit tabblad is genomen van de BBS01/02 tool.
Deze tool is eigenlijk bedoeld voor de Bafang Ultra, welke wel meer overeenkomsten heeft met de Max Drive, i.i.g. bedankt.

Ben nog aan het uitvogelen wat alle instellingen precies doen voordat ik wat ga wijzigen. "Keep Current" schijnt één van de belangrijkste instellingen te zijn, maar wat het precies doet is met niet duidelijk, veel mensen op internet leggen dingen anders uit.

De overige instellingen zijn als volgt:
[afbeelding]

dit tabblad is niet van toepassing aangezien ik geen throttle heb, maar toch staan deze waarden ingesteld in de controller:
[afbeelding]

en de Torque-settings:
[afbeelding]
Keep Current is de ondersteuning die blijft bestaan wanneer je je snelheid hebt bereikt (percentage snelheid geselecteerd x snelheid ingesteld op display)

Wanneer deze te laag staat heb je het gevoel dat je niet meer wordt ondersteund bij de ingestelde snelheid waardoor je weer langzamer gaat fietsen. De motor gaat je weer wat meer helpen als de snelheid omlaag gaat, dit geeft een beetje een aan/uit gevoel.

Omdat deze bafang een krachtsensor heeft kan dit weer een ander resultaat geven.

Ik heb hem op de BBS01B op 60 staan.

Voorbeeld:

Max current = 22A
Batterij spanning = 36V
Snelheid ingesteld (via display) = 30 KM
Current voor gekozen ondersteuning is 60%
Speed staat op 100%
Keep current 30%

Wanneer je nu bij de 30 km/u komt zal de ondersteuning teruglopen tot ongeveer

22 x 36 x 0.6 x 0.3 = 142 watt

wanneer Keep Current nu op 60 % staat krijg je de volgende ondersteuning bij 30 km/u

22 x 36 x 0.6 x 0.6 = 285 watt

NB Deze motor heeft dezelfde specs als de BBS02 (max 25 A bij 36V), dit is dus een 500 watt motor (niet legaal in NL??)

• Opperpanter2
gop1 schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 00:15:
Woon jij in een hutje op de hei waar ze nooit iets jatten? In de steden worden (elektrische) fietsen aan de lopende band gejat, was pas volgens mij nog een groot nieuws item over dat het weer was toegenomen.
Een slot van 17 euro, al is is ART1024, zal een gemotiveerde dief niet tegenhouden. Maar iedereen moet voor zichzelf de afweging maken. Mijn fietsen zijn verzekerd voor 5 euro per maand tegen diefstal en dat is inclusief pechhulp. Dus mocht je een keer stranden, wordt je opgehaald en thuisgebracht. Kan zijn dat schade ook nog verzekerd is, maar dat lijkt me sterk voor 5euro.

• brutus26
Waar heb je de fiets verzekerd, wat is dan wel een goed en gemakkelijk slot, ze zijn meestal groot en zwaar
Opperpanter2 schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 10:23:
[...]

Woon jij in een hutje op de hei waar ze nooit iets jatten? In de steden worden (elektrische) fietsen aan de lopende band gejat, was pas volgens mij nog een groot nieuws item over dat het weer was toegenomen.
Een slot van 17 euro, al is is ART1024, zal een gemotiveerde dief niet tegenhouden. Maar iedereen moet voor zichzelf de afweging maken. Mijn fietsen zijn verzekerd voor 5 euro per maand tegen diefstal en dat is inclusief pechhulp. Dus mocht je een keer stranden, wordt je opgehaald en thuisgebracht. Kan zijn dat schade ook nog verzekerd is, maar dat lijkt me sterk voor 5euro.

• Tmr
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-11-2025

Tmr

Joseph schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 22:22:
Met welke verzekeraar hebben jullie de beste ervaringen? Het gaat mij zowel om schade als diefstal.
Mijn fiets gekocht bij fiets.com en daar ook een service abonnement afgesloten voor 10€ per maand (1x gratis onderhoud per jaar en korting op accessoires).

Dat is inclusief een verzekering via Kingpolis, inclusief diefstal, casco, pechhulp en ongevallen.

Op zich ben ik niet zo van de abonnementen en verzekeringen, maar dit vond ik zo aantrekkelijk dat ik het toch maar gedaan heb. Zeker omdat ik elke dag woon-werk met de fiets doe.

Gelukkig nooit gebruik van hoeven maken..

[ Voor 2% gewijzigd door Tmr op 19-05-2018 11:30 . Reden: Verduidelijking ]

• Opperpanter2
brutus26 schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 11:05:
Waar heb je de fiets verzekerd, wat is dan wel een goed en gemakkelijk slot, ze zijn meestal groot en zwaar

[...]
Univé. Heb een ART nog wat goedgekeurd keeting slot gekocht. Zijn inderdaad zwaar, maar dat boeit me niet. Rij vaak met een fietstas dan kan hij daar ook in.

• sbijlsma
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:44
Deze week accu storing van mijn 396 Wh Impulse accu (precies nadat de km teller over de 20k is gegaan). In het display eerst indicatie dat de accu helemaal vol was (hij was halfvol op moment storing) dan weer nul. Fiets functioneerde verder prima, bij indrukken accu check knopje op accu gingen alle LEDjes snel flitsen. Bij 8 sec indrukken geeft de accu 4 lampjes, ofwel de accu is nog prima.
Geen uitleg van de snel flitsende ledjes in de Kalkhoff manual, wel in die van Gazelle: accu is "plat" of overbelast. Ik heb geen indicatie dat 1 van beide aan de hand is.

Vervolgens wil de accu helemaal niet meer laden, ook niet nadat de accu is leeggereden. Dan maar de accu "plat"gemaakt met een sterke 220V halogeenlamp (mooie oranje gloed), aangesloten aan de + en - (accu voltage 36V). Na een nachtje was de spanning gedaald tot onder de 24V, en voila, de lader wil weer laden.

Iemand eerder zoiets gehad ?

• Dacuuu
Consumentenbond filmpje van de lidle fiets.

• EvaluationCopy
fysiootje schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 19:31:
[...]

Misschien te simpel maar bij mijn Qwic zat er wat speling in de zekering van de accu, waardoor hij ging vonken en geen goed contact meer maakte waardoor motor uitviel. Vaster gezet met wat vaseline erbij. Opgelost.
Dank voor de tip. Ik heb eerst wat vaseline op het contactpunt gesmeerd en toen ging 'ie in ieder geval wel weer aan. Na een paar honderd meter fietsen viel hij weer uit. Ik heb nu de accu open maar de zekeringen in de accu zitten muurvast met tape, welke was het bij jou, aan de laad of aan de 'koppel' kant?

Ik weet nu in elk geval dat scherm en motor het gewoon doen. Het zit 'm of in de accu zelf of in de koppeling met de fiets.

[ Voor 8% gewijzigd door EvaluationCopy op 19-05-2018 13:42 ]

• Nivve
  • Registratie: Februari 2016
  • Niet online
hottentot schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 06:46:
@Nivve

Hoe bevalt de RD10 Speed je?

Ik ben vooral benieuwd naar de actieradius. Dat is iets dat je niet kunt bekijken tijdens een korte test. Verder vond ik de fiets wel een mooi budget alternatief voor de duurdere Klevers en Stromers.
Nu al 350km op de tellere en nog steeds heel blij mee 8)

Enige issue dat ik ben tegengekomen is dat hij dus 1 keer uitviel, maar was snel gefixed (accu opnieuw insteken). Voor de rest rijdt hij heerlijk. Maar goed, enige andere fiets waar ik mee fietste was een afgetrapte vouwfiets, dus mijn standaarden zijn niet heel hoog :+

Ik heb de 735Wh accu en mijn reis is normaal 29km. Als ik hem op stand 5 (van 6) zet dan heb ik dit gehaald met net geen 50% van de accu. Een andere dag met sterke wind tegen op 6 gezet en hem zo leeg mogelijk gekregen. Toen was de accu bijna leeg (10% over of zo) toen ik aankwam. Maar goed, als range dan een issue zou zijn dan had ik hem gewoon op 5 gezet en dus net wat rustiger gefietst.
Het valt me dan ook op dat nog veel meer dan met mijn auto (ook elektrisch) je rijgedrag de range beïnvloedt. Is het bij mijn auto ongeveer 30-50% verschil, dat is met de fiets zo 100% blijkbaar.

Snelheid kakt overigens wel in bij wind tegen en met een legere accu. Alhoewel het nooit echt onder de 40 komt.

• roffeltjes
[
Athome schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 08:40:
[...]

Als ze iets hebben willen, nemen ze het gewoon mee. Hoe goed en hoeveel sloten je er ook omheen hebt zitten. Tegen doelgerichte diefstal is niets bestand.

Ik heb een 2 sterren ART slot. En zolang ik maar 2 sleutels of braakschade aan het pand waar de fietst gestald is, kan laten zien. Is de fiets verzekerd tegen diefstal. Dit is mij verteld door de verzekering.
Ja ik weet het. Zo woonde ik in Amsterdam, Hobbemakade en stond mijn best goede fiets 15 jaar buiten aan de brug aan twee zware Trelock beugels. Het was echt absoluut toeval dat al mijn huisgenoten meerdere fietsen kwijt raakten en ik niet.

Net zoals nu, het is echt zo raar... met twee superzware sloten zijn onze ebikes in 8 jaar Amsterdam niet gejat. Moet geluk zijn, kan natuurlijk niet eraan liggen dat ik de beste sloten gebruik. Mensen die minder zware sloten gebruiken hebben gewoon ongelovelijk pech 8)7

Verzekeren is een must, maar een goed slot scheelt een bak ellende.. verzekeren is leuk, maar heb je niks aan als je met volle tassen de winkel uitloopt en bemerkt dat iemand met een knippertje je slot heeft doorgejast.

Ja een slijptol gaat meestal onder de minuut overal doorheen, maar of mensen met een slijptol vinden onze fietsen maar lelijk, of de meeste boeven gebruiken low-tech koevoet/knipper.

• Dacuuu
Als ze echt op jou fiets uit zijn, dan jatten ze hem wel.

Maar met 2 goede sloten waarvan 1 aan een vast object, heb je een stuk minder kans dat je moet lopen.

Net zoals mensen die net die ene dag hun schuur poort niet op slot hadden.. Nee dat is geen toeval. Dieven voelen gewoon elke dag feliciteren even aan de poort, en als de jouwe net niet op slot staat, staan ze in je tuin :)

• gop1
sbijlsma schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 11:51:
Vervolgens wil de accu helemaal niet meer laden, ook niet nadat de accu is leeggereden. Dan maar de accu "plat"gemaakt met een sterke 220V halogeenlamp (mooie oranje gloed), aangesloten aan de + en - (accu voltage 36V). Na een nachtje was de spanning gedaald tot onder de 24V, en voila, de lader wil weer laden.

Iemand eerder zoiets gehad ?
Je ontlaad een 36V accu tot 24 volt? Je weet dat dat zeer schadelijk is voor een accu? Als het goed is zou de accu daar beveiligd tegen moeten zijn. Bij de meeste accu's zal de BMS bij zo'n 30-31 volt de accu afsluiten.
Een lithium-ion cel mag nooit onder de 2,75 volt komen, omdat anders permanente schade ontstaat.

• gop1
Tafkar schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 09:36:
[...]

Keep Current is de ondersteuning die blijft bestaan wanneer je je snelheid hebt bereikt (percentage snelheid geselecteerd x snelheid ingesteld op display)

Wanneer deze te laag staat heb je het gevoel dat je niet meer wordt ondersteund bij de ingestelde snelheid waardoor je weer langzamer gaat fietsen. De motor gaat je weer wat meer helpen als de snelheid omlaag gaat, dit geeft een beetje een aan/uit gevoel.

Omdat deze bafang een krachtsensor heeft kan dit weer een ander resultaat geven.

Ik heb hem op de BBS01B op 60 staan.

Voorbeeld:

Max current = 22A
Batterij spanning = 36V
Speed staat op 100%
Keep current 30%

Wanneer je nu bij de 30 km/u komt zal de ondersteuning teruglopen tot ongeveer

22 x 36 x 0.6 x 0.3 = 142 watt

wanneer Keep Current nu op 60 % staat krijg je de volgende ondersteuning bij 30 km/u

22 x 36 x 0.6 x 0.6 = 285 watt
De uitleg die jij geeft over "Keep Current" komt overeen met die uit de handleiding van Stefan Penov en met de uitleg op deze webpagina. Daar zeggen ze het volgende:
"Keep Current(%): 60\60\60\60\80– What this setting does when set at 60% is ramp the current down to 60% of the PAS level selected based on pedal cadence rpm, so at low pedal cadence you get 100% of the level selected but as your pedal cadence increases the power is reduced down to 60%. As you pedal faster the motor does less work down to whatever this number is set to (60% of max current or 15 amps on 25 Amp system)."
Al lijkt dat stukje tussen haakjes niet in overeenstemming met wat ze daarvoor zeggen.

Echter heb ik ook ergens het volgende begrepen over "Keep Current": namelijk de hoeveelheid stroom die overblijft bij het bereiken van je eindsnelheid. Om jouw voorbeeld te gebruiken:

Max current = 22A
Batterij spanning = 36V
Speed staat op 100%
Keep current 30%

Stel je rijdt 25 km/u, dan geeft de motor 22*0,6*36 = 475,2 watt.
Als je dan 30 km/u bereikt zal de controller de hoeveelheid stroom die de motor krijgt afbouwen van de voor dat ondersteuningsniveau ingestelde "Current" naar de "Keep Current". Je gaat bij 30 km/h dus van 60% current naar 30%, waardoor je, hoe hard je ook gaat, altijd 237,6 watt ondersteuning over houdt. Hoe snel je van 60% naar 30% gaat wordt ingesteld door "Current Decay", welke je kan instellen van 1-8, waarbij geldt 1 = afbouwen bij lage (pedaal)rpm en 8 is afbouwen bij hoge (pedaal)rpm.

Maar het kan zijn dat deze uitleg helemaal fout is.
NB Deze motor heeft dezelfde specs als de BBS02 (max 25 A bij 36V), dit is dus een 500 watt motor (niet legaal in NL??)
25A * 36 V = 500 watt?

• Tafkar
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-02-2024

Tafkar

3600 Wp

gop1 schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 20:31:
[...]

De uitleg die jij geeft over "Keep Current" komt overeen met die uit de handleiding van Stefan Penov en met de uitleg op deze webpagina. Daar zeggen ze het volgende:

[...]

Al lijkt dat stukje tussen haakjes niet in overeenstemming met wat ze daarvoor zeggen.

Echter heb ik ook ergens het volgende begrepen over "Keep Current": namelijk de hoeveelheid stroom die overblijft bij het bereiken van je eindsnelheid. Om jouw voorbeeld te gebruiken:

Max current = 22A
Batterij spanning = 36V
Speed staat op 100%
Keep current 30%

Stel je rijdt 25 km/u, dan geeft de motor 22*0,6*36 = 475,2 watt.
Als je dan 30 km/u bereikt zal de controller de hoeveelheid stroom die de motor krijgt afbouwen van de voor dat ondersteuningsniveau ingestelde "Current" naar de "Keep Current". Je gaat bij 30 km/h dus van 60% current naar 30%, waardoor je, hoe hard je ook gaat, altijd 237,6 watt ondersteuning over houdt. Hoe snel je van 60% naar 30% gaat wordt ingesteld door "Current Decay", welke je kan instellen van 1-8, waarbij geldt 1 = afbouwen bij lage (pedaal)rpm en 8 is afbouwen bij hoge (pedaal)rpm.

Maar het kan zijn dat deze uitleg helemaal fout is.

[...]

25A * 36 V = 500 watt?
Ik zal deze uitleg eens toetsen met mijn fiets. Ik heb namelijk het idee dat de stroom en dus het vermogen ook omlaag gaat als ik nog niet bij de ingestelde snelheid ben.

Snelheid staat bij mij op 35 km maar dit rij ik bijna nooit. Wanneer de accu vol is (42 volt) en ik op stand 6 (55%) rij dan zou het vermogen dus nog niet moeten worden terug geregeld. In de praktijk is dat niet zo.
15A x 42 V x 0.55 = 346 W, zo hoog kom ik niet in stand 6 , meer rond de 240 watt.
Misschien dat de current decay ook al gaat terug regelen als je nog niet op de max snelheid zit.

25 x 36 is inderdaad geen 500 W, maar de bafang motoren worden verkocht als 250, 350 en 500 watt (BBS01 en BBS02). Dit is een gemiddeld vermogen.

Mijn BBS01 kan max 15A x 42 V = 630 watt leveren maar wordt verkocht als 250 W motor.

• h1ttent1t
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15-01 09:48
Nivve schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 19:51:
[...]

Nu al 350km op de tellere en nog steeds heel blij mee 8)
...
OK, heel hard bedankt voor de toelichting!

Ik ga vanaf juli tussen de 25km en 40km enkel woon/werkverkeer doen en dan had ik ook graag zo snel mogelijk gedaan, dus op stand 5 blijkt het mogelijk ;)

• sander817

sander817

De accu's van die Lidl prophete fietsen, zijn dat standaard maten en aansluitingen?
Niet, omdat er een jaar garantie opzit, dat je na een paar jaar geen andere accu meer kunt krijgen als hij kapot gaat

• racinfo

racinfo

E-MTB

Tafkar schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 22:16:
[...]
25 x 36 is inderdaad geen 500 W, maar de bafang motoren worden verkocht als 250, 350 en 500 watt (BBS01 en BBS02). Dit is een gemiddeld vermogen.

Mijn BBS01 kan max 15A x 42 V = 630 watt leveren maar wordt verkocht als 250 W motor.
Indien je je Current Limit[A]: bij een 250 Watt motor (15A) verhoogd naar 18 A zal het gemiddelde vermogen toenemen tot 350 Watt, je haalt dan met de BBS01 max 42 km/h bij windstil weer en een perfect wegdek (asfalt of betonplaten). Overigens staat Keep Current bij mij op 20% (fietsunie instelling).

• Dacuuu
sander817 schreef op zondag 20 mei 2018 @ 09:19:
De accu's van die Lidl prophete fietsen, zijn dat standaard maten en aansluitingen?
Niet, omdat er een jaar garantie opzit, dat je na een paar jaar geen andere accu meer kunt krijgen als hij kapot gaat
De bafang motoren zijn blij met met een - en + draadje. Welke accu werkt, mits het voltage juist is natuurlijk.

• Dreamvoid
  • Niet online
Ik denk dat hij de vorm en maat van de accu bedoelt.

• LED-Maniak
sander817 schreef op zondag 20 mei 2018 @ 09:19:
Dan kan je altijd nog de accu uit elkaar halen en er nieuwe cellen in laten zetten.

• bgttje
  • Laatst online: 27-09-2025
Dacuuu schreef op zondag 20 mei 2018 @ 10:57:
[...]De bafang motoren zijn blij met met een - en + draadje. Welke accu werkt, mits het voltage juist is natuurlijk.
Idd, een Bafang loopt op elke 36V accu. Zelfs op een 12V naar 36V 10A DC-DC omzetter of gestabiliseerde voeding ;) Ik zou bij die Lidl fiets de accu gelijk op een andere plaats zetten en dan een ander type nemen.
Staat de motor bij de Lidl fiets nu op de "speed" of "current" stand? Dat maakt veel uit qua rijbeleving(ANWB filmpje).

[ Voor 12% gewijzigd door bgttje op 20-05-2018 11:26 ]

• Unicron
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:37
bgttje schreef op zondag 20 mei 2018 @ 11:23:
[...]

Idd, een Bafang loopt op elke 36V accu. Zelfs op een 12V naar 36V 10A DC-DC omzetter of gestabiliseerde voeding ;) Ik zou bij die Lidl fiets de accu gelijk op een andere plaats zetten en dan een ander type nemen.
Staat de motor bij de Lidl fiets nu op de "speed" of "current" stand? Dat maakt veel uit qua rijbeleving(ANWB filmpje).
Als ik het goed begrijp zijn de "speed" en "current" stand alleen van toepassing op de throttle. Welke niet op de Lidl/Aldi fiets zit aangezien die verboden zijn in Nederland

• styx1
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

styx1

prutser

Is de Lidl fiets niet heel erg klein? Met een frame van 46? Ben serieus geïnteresseerd maar twijfel over de maat..

Debian -- The Universal Operating System OF "Ubuntu: Linux for human beings"

• Mexlorer
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 10-12-2025
styx1 schreef op zondag 20 mei 2018 @ 13:45:
Is de Lidl fiets niet heel erg klein? Met een frame van 46? Ben serieus geïnteresseerd maar twijfel over de maat..
Een framemaat van 46CM is heel klein, dan moet het zadel al gauw op standje wolkenkrabber.
Pagina: 1 ... 67 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.