Even een tijdje weg en dan moet je een boel posts inhalen

Naafmotoren van ION zijn verouderd (lange termijn issues), de middenmotoren zijn getunede Yamaha's, helaas meestal op vrij suffe modellen.
nFo schreef op woensdag 25 april 2018 @ 22:35:
- Vraag mij wel af hoe lang de display en de bevesting heel blijft.
- Geen verende voorvork, had voor die prijs ook wel gemogen. Maar niet noodzakelijk aangezien ik vooral op nieuw asfalt moet rijden naar het werk.
- Display is niet val bestendig en we hebben er eentje zonder werkend backlight => Verzeker je fiets tegen vallen, dan kan je je display (absurde duur) op die manier claimen als het misgaat). Maar de bevestiging heeft tot nu toe alles overleefd (drie fietsen, veel en zwaar gebruikt).
- Verende voorvorken van een goed niveau (air ipv coil) vind je niet op stadsfietsen, dus nodeloos zwaar, slijt gevoelig (worden slapper) en minder stijf dan een stalen vaste vork. Comfort moet je bij de Dinsdag uit je banden halen, dus niet nodeloos hard oppompen.
Roamor schreef op woensdag 25 april 2018 @ 22:47:
In aanvulling op bovenstaande; ik kan mij helemaal aansluiten na mijn eerste duizend kilometer op de Dinsdag. Heel tevreden mee.
Wat minpunten voor de balans;
- standaard handvaten vind ik niet echt comfortabel; de contouren striemen gewoon je handen?
- zadel heb ik vervangen; standaard is deze imho te zacht voor mijn woon-werkverkeer. Voor in de stad prima denk ik.
Als ik eerlijk ben vind ik dit geen echte minpunten. Fietsen moeten eigenlijk zonder zadel worden verkocht (en imho ook zonder handvatten), veel te persoonlijk. Kwestie van een goede FM die dit moet uitleggen aan de klant ipv de fabrikant te vragen telepathisch begaafd te zijn

- Accu-aansluiting moet je echt met beleid omgaan; dat voelt niet echt robuust.
En nog iets over de Nexus versnellingen; gebruikt iemand wel eens de 4 of lager? De 8 gebruik ik alleen met wind mee (30/km); de 7 gebruik ik 95% van de tijd. De 6 alleen bij veel tegenwind en de 5 om rustig weg te rijden.
Ja die Yamaha stekkers zijn achterlijk klein en fragiel
Ik gebruik de versnellingen als ik bagage en wagen erachter een helling op moet sleuren. Gebeurd niet vaak, maar het komt wel eens voor. voor normaal gebruik: 5-7
Herkenbaar van de Razer. Standaard Batavus pedalen zijn blijkbaar troep, slaat nergens op. Er zijn ook goedkope pedalen die wel goed zijn.
Ontzettende bullshit. Zowel op de drager met minidrager (voor grotere kids) als met een zitbuis adapter voor volwaardige stoel gaat dat prima werken. Ik heb er toevallig een paar maanden geleden eentje aan een kennis aangeraden en die is er super blij mee (minidrager, kind van een kilo of 25).
BartV schreef op donderdag 26 april 2018 @ 11:48:
Net mijn Razer weg gebracht naar de fietsenmaker vanwege speling op de trapas. De FM was al niet zo hoopvol. Zij kunnen waarschijnlijk zelf niets aan de motor doen. Hopelijk is er nog coulance vanuit Batavus/Yamaha aangezien hij nu ruim 2.5 jaar oud is.
Edit:
Eerste reactie: nieuwe motor is 640 euro. Coulance vanuit Batavus houdt op na 25 maanden. Er wordt nog gelobbyd door de FM. Volgende week meer informatie.
Ouch... prijs is hoog, maar verrast me niet. Heb je de verzekering er niet bijgenomen en kan hij daar niet op worden gedeclareerd?
Is het dat bedrag waard? Ik vrees van niet.
- Vermoedelijk is de inruil met een defecte motor heel klein, nieuwe is al snel 2000,- => Probeer een deal te sluiten met je FM.
- Onderdelen die slijten: Motor-Accu-Achterwiel. Motor is dan als nieuw, Achterwiel zal je uiteindelijk een keer een euro of 3-400 kosten (rule of thumb is dat een Alfine 8 rond de 25k mee gaat, velgen zal je vaker moeten vervangen door de remslijtage). Accu is +/- 550,-..
Voordeel van vervangen van de motor is dat je de kosten gespreid gaat krijgen. Voordeel van een nieuwe is dat je een nieuwe (verzekeren!) hebt.
Ik kan niet in je portemonnee kijken, maar ik kom toch al snel op een nieuwe fiets

Die zijn op zich wel bekend, maar ze zien er toch wel erg soft uit... niet mijn voorkeur vanwege andere issues. Bovendien nogal lomp.
Ik heb op veel zadels last van mijn perineum, maar met Specialized BG zadels ben ik ontzettend tevreden. Dat staat niet op zich, Specialized heeft hier als een van de weinige fabrikanten echt onderzoek naar laten doen* en deze zadels worden door heel veel mensen (heel erg!) goed beoordeeld.
Ik zelf heb de Henge (in meerdere maten verkrijgbaar).
Anders kan je nog SMP proberen (duur!!!)... ik zweer erbij op mijn racefiets, maar of het ook werkt bij een rechterop positie heb ik nog nooit getest.
Guido7619 schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 16:54:
Helaas zat er een kraakje in de motor als je kracht op de trappers zette. Als je zonder al te veel kracht fietste was er niks te horen. Heel jammer maar dus niet gekocht.
Of komt iemand dat kraakje als bekend probleem voor en is het eenvoudig te repareren?
Fiets was verder als nieuw(2016) en zeer schappelijke prijs.
Kraakjes die synchroon lopen aan (hard) trappen zijn ontzettend lastig te diagnosticeren. Kan het zadel zijn, pedalen, crank, bladboutjes, motor, naaf etc. etc.
Dus een antwoord ga je hier helaas niet krijgen, zal ter plekke door een kenner (FM) moeten worden bekeken.
Marathon supreme is na de Allmotion de lichtst lopen Schwalbe band, dus ik zou het niet doen.
https://www.bicyclerollin...lbe-marathon-supreme-2016Ik durf zo wel te zeggen dat die Scott een hele goede fiets is (gebaseerd op het merk en de onderdelen). De specs zijn wat mij betreft briljant als forenzen/toerfiets.
Uiteraard eerst proefrijden, maar ik geloof hier wel in.

You are overthinking it
- Eficientie van de naaf is niet zo spannend voor jouw gebruik (immers je hebt een e-bike, dat compenseert die paar procent wel). In de praktijk ga je niet zonder ondersteuning rondrijden.
- Er is een pak aan prachtige fietsen met Bosch. al dan niet met Belt. Zo kwam er net iemand met een prachtige Scott op de proppen, maar ook Pegasus heeft met de Tecaro en de Macaron (kan je gewoon achteraf belt in zetten, ga je nog steeds dik geld overhouden!) opties.
Verder: Impulse zou ik vooralsnog mijn handen niet aan branden, teveel vraagtekens. Bosch/Yamaha/Brose is bewezen, dus waarom dat risico nemen?
Kortweg, ik zie eigenlijk geen reden om hier heel erg mee te zitten, tenzij je nu opeens met extra spannende vragen omtrent gebruik (actieradius, belasting e.d.) komt.
Overigens geldt dat voor de meeste nieuwelingen hier, als je eenmaal de Bosch/Yamaha keuze hebt gemaakt (er zijn prima redenen omdat niet te doen, maar dan wordt het qua keuze lastiger)voldoet eigenlijk alles in de A- en B- merken collectie. Gewoon proefrijden.
E-bikes met middenmotor zijn echt volwassen geworden, eigenlijk alleen nog spannend als je bijzondere wensen hebt.
Ik zie het al voor me
[
Voor 143% gewijzigd door
roffeltjes op 09-05-2018 14:19
]