Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Je kan natuurijk van e-bike overgaan naar een speedpedelec. Die ondersteunen officieel tot 45 km/h maar halen meestal 30-35 km/h. Je hebt dan wel gelijk te maken met een heel stel regels waaraan je moet voldoen.Dreamvoid schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 13:32:
[...]
Allemaal, als je flink traptMaar de trapondersteuning stopt bij 25 km/u, bij alle elektrische fietsen, anders mogen ze de weg niet op. Wil je sneller, zal je moeten prutsen.
Nē, sakki no sunea mitai ni aterushi, hoshī?
Ik ben benieuwd hoe dat gaat bevallen. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar de opensource firmware en trapkrachtsensor klinken interessant! Welke afstanden wil je gaan fietsen? Is een wat grotere accu niet beter?LED-Maniak schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 18:54:
Nou, ik ben er uit.
Morgen de Sensa Cross-Travel Disc 2018 bestellen en een tong sheng TSDZ2 motor met 48V 10A accu. Daar komen we vast mee vooruit en het scheelt mij 1000+ euro vergeleken een kant en klare e-bike.
Daarnaast is de tong sheng geheel tweaker waardig volledig te modden en code te herschrijven.
(iemand enig idee wat de lengte van de trapas bracket van deze fiets is?)
Die Sensa lijkt mij vrij standaard, dus de kans is groot dat de bottom bracket 68mm is.
Begrenzer uitschakelen? Hoe doe je dat? Betekent zeker wel dat je ook harder moet trappen? de motor gaat niet meer vermogen leveren wsch?BertV schreef op maandag 9 april 2018 @ 14:38:
[...]
Het gros van de speed pedelecs behoort nu tot die tussencategorie.
Mijn Cityzen Speed haalt de 40 GPS km's per uur alleen met wind mee. (44 op de teller)
Dan gaat de brave Duitser direct afbouwen zodat harder eigenlijk niet mogelijk is met de weerstand van de motor.
In de praktijk heb ik dus in mijn lycrasportpakje een kruissnelheid van zo'n 38km/u.
Ik heb een tijdje gereden met de begrenzer uitgeschakeld. Ik haalde toen een kruissnelheid van 45km/u, met een max van 53km/u. (trapfrequentie standaard vertanding) Puur een bewuste keuze van Bosch om niet te sjoemelen dus. (meer actieradius, geen claims)
De toekomst is inderdaad, grotere accu's, sterkere motoren.
Ik vind het vooral vervelend als ik van het fietspad wordt verdreven, maar ik eigenlijk het autoverkeer in de weg rij. Eigenlijk zou hij dan wat harder moeten gaan.
Maar met een beetje tegenwind is het sowieso al aardig aanpoten om die 43 op het klokje te krijgen.
Het zou eigenlijk wel fijn zijn als de motor iets meer vermogen zou kunnen leveren.
3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super
Dank voor je advies! Ik heb al meer dan 10 jaar geen auto; ik fiets eigenlijk vrijwel altijd naar het werk tenzij het weer echt tegen zit. Ik woonde eerst op slechts 4km fietsafstand van het werk, maar dat is inmiddels 13km geworden en dat wordt in september zelfs 18km. (enkele rit)JellBro schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 08:16:
[...]
Hey Freakjam,
Voor wat betreft die speed pedelec, een retourtje is voor mij ook ongeveer 40km.
Ik reken Euro 4,33 per dag aan brandstof besparing, dus met lekker doortrappen
verdien je die fiets langzaamaan gewoon terug.
Wees blij met die werkvergoeding dan heb je hem al helemaal sneller terugverdiend.
Net dat beetje extra snelheid en soms veel zelf inspanning en soms gewoon
meer ondersteuning maakt de rit echt wel leuker.
my 2 cents..
Ik zal toch maar eens rond gaan kijken voor een speed pedelec. Dure dingen wel, maar al met al nog altijd goedkoper dan een auto op den duur.
is everything cool?
Dat betekent dat je in veel gevallen makkelijk zo'n 47-50km/u (45GPS) op de teller kan gaan rijden.Taan schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 08:49:
[...]
Begrenzer uitschakelen? Hoe doe je dat? Betekent zeker wel dat je ook harder moet trappen? de motor gaat niet meer vermogen leveren wsch?
Je krijgt inderdaad geen extra vermogen, maar de motor blijft ondersteunen.
Dat is de reden waarom het nu lijkt alsof je na 43 (40 GPS) op de teller tegen een muur rijdt.
Je bent wel begrenst door de hoge trapfrequentie.
Met voor een iets groter tandwiel is dat ook opgelost.
Maar wat blijft; wind tegen, berg op; met dezelfde 350watt heb je niet het vermogen om met brommer snelheden te blijven rijden.
Ik ken het van het motorrijden en heb nu dezelfde simpele gele schuimpjes in mijn oren.EvaluationCopy schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 09:00:
Met tegenwind wordt sowieso de windruis enorm irritant boven de 30km/u, accepteren jullie dat of zijn zelfs daar nog trucjes voor? Eén van de redenen dat ik niet over wil naar een s-pedelec. Ik heb een noise-cancelling headset maar die laat juist wel windgeruis door en sowieso wil ik niet met een headset het verkeer in met deze snelheden.
Je hoort nog genoeg, maar de kans op gehoorschade is weg.
[ Voor 29% gewijzigd door BertV op 02-05-2018 09:15 ]
Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
Hier al een aantal keer voorbij gekomen en daarom heb ik ze ook gekocht: cat-ears.EvaluationCopy schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 09:00:
Met tegenwind wordt sowieso de windruis enorm irritant boven de 30km/u, accepteren jullie dat of zijn zelfs daar nog trucjes voor? Eén van de redenen dat ik niet over wil naar een s-pedelec. Ik heb een noise-cancelling headset maar die laat juist wel windgeruis door en sowieso wil ik niet met een headset het verkeer in met deze snelheden.
Ze halen de windruis niet weg, maar dempen wel een heleboel, zodat je andere
geluiden weer hoort.
Had laatst een nieuwe helm gekocht en een dag zonder gereden, 's avonds
maar meteen overgezet op de nieuwe helm.
Scheelt wel aardig wat, en ik geloof ook dat windgeruis erg slecht is voor je gehoor op de langere termijn dus ben blij dat ik ze heb.
Als ik naar beneden kijk hoor ik weinig geruis. Ik probeerde, door mijn hand op verschillende plekken te houden, te ontdekken wat het geruis veroorzaakt, maar daar ben ik nog niet achter.
Ik reed nu met mijn eigen gewone fietshelm (Aldi), volgende keer ga ik de Abus+ van mijn vrouw eens proberen.
Dat had ik ook. Het helpt als je de bandjes strakker zet, waardoor de cat-ears beter tegen je hoofd aanzitten.Taan schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 11:20:
Ik heb vanmorgen voor het eerst een grotere afstand met Cat-Ears gereden. Wat mij betreft helpen ze niet afdoende. Ik kon gesprekken op de radio niet volgen en harder wil ik de radio eigenlijk niet zetten.
Als ik naar beneden kijk hoor ik weinig geruis. Ik probeerde, door mijn hand op verschillende plekken te houden, te ontdekken wat het geruis veroorzaakt, maar daar ben ik nog niet achter.
Ik reed nu met mijn eigen gewone fietshelm (Aldi), volgende keer ga ik de Abus+ van mijn vrouw eens proberen.
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP
De trapkrachtsensor zijn voor mij de reden om deze motor te kiezen. Ik wil fietsen en niet op een veredelde scooter zitten. Afstand zal 30 kilometer per dag zijn. Een ~500 Watt accu moet meer dan genoeg zijn.doek55 schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 08:17:
[...]
Ik ben benieuwd hoe dat gaat bevallen. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar de opensource firmware en trapkrachtsensor klinken interessant! Welke afstanden wil je gaan fietsen? Is een wat grotere accu niet beter?
Die Sensa lijkt mij vrij standaard, dus de kans is groot dat de bottom bracket 68mm is.
Open source gehalte en de eenvoud hiervan maken het ook wel een gave optie.
Is 68mm het meest gebruikt? Want de motor kan je kiezen in 68mm en 73mm.
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Maar hoe heb je het gedaan? Die begrenzer uitschakelen?BertV schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 09:11:
Dat betekent dat je in veel gevallen makkelijk zo'n 47-50km/u (45GPS) op de teller kan gaan rijden.
Je krijgt inderdaad geen extra vermogen, maar de motor blijft ondersteunen.
Dat is de reden waarom het nu lijkt alsof je na 43 (40 GPS) op de teller tegen een muur rijdt.
Je bent wel begrenst door de hoge trapfrequentie.
Met voor een iets groter tandwiel is dat ook opgelost.
Maar wat blijft; wind tegen, berg op; met dezelfde 350watt heb je niet het vermogen om met brommer snelheden te blijven rijden.
Edit: ah ik zag het al in een ander topic. Gewoon zo'n kastje gekocht.
[ Voor 16% gewijzigd door Taan op 02-05-2018 21:32 ]
Bij welke snelheid wil je die 30km halen?LED-Maniak schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 11:56:
[...]
De trapkrachtsensor zijn voor mij de reden om deze motor te kiezen. Ik wil fietsen en niet op een veredelde scooter zitten. Afstand zal 30 kilometer per dag zijn. Een ~500 Watt accu moet meer dan genoeg zijn.
68mm wordt het meest gebruikt.
Voorzover ik zag is er nog geen open-source firmware voor de TSDZ2. Die kerel is er wel aan begonnen, maar daar is dan ook alles mee gezegd. Kan dus nog even duren voordat die er komtLED-Maniak schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 11:56:
[...]
De trapkrachtsensor zijn voor mij de reden om deze motor te kiezen. Ik wil fietsen en niet op een veredelde scooter zitten. Afstand zal 30 kilometer per dag zijn. Een ~500 Watt accu moet meer dan genoeg zijn.
Als 30km wil halen met een 500Wh accu zul je inderdaad zelf flink mee moeten trappen, zeker bij 30km/u.
Verwijderd
30, 35 max.doek55 schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 12:59:
[...]
Bij welke snelheid wil je die 30km halen?
68mm wordt het meest gebruikt.
Zijn er ondertussen al meer mee bezig en ik ga binnenkort ook meehelpen.Opperpanter2 schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 13:16:
[...]
Voorzover ik zag is er nog geen open-source firmware voor de TSDZ2. Die kerel is er wel aan begonnen, maar daar is dan ook alles mee gezegd. Kan dus nog even duren voordat die er komt
Naar mijn weten is er al meer open source dan een bafang of bosch of yamaha dus de potentie is er.
Het moet geen free ride worden.Als 30km wil halen met een 500Wh accu zul je inderdaad zelf flink mee moeten trappen, zeker bij 30km/u.
Met een Yamaha motor met 400Watt, 36Volt accu heb ik dit gemiddelde gehaald en had ik maar zo'n 40% opgestookt volgens het display.. Dus het zou moeten kunnen.
Gisteren thuisgekomen van een lang weekendje weg, bleek dat de vlotte babbel bezorger het pakket bij de buren heeft weten te stallen... Niet dat er ooit gereageerd is op mijn mail dat we er uberhaupt niet zouden zijn en of ie vanaf vandaag ingepland kon worden
Genoeg geklaag, daar gaat dit topic verder niet over. Wat dan wel? Nou, ik heb dus de Prophete/Lidl/Crivit/e-novation fiets besteld bij Lidl. Behoorlijk goedkoop voor een middenmotorfiets, dus maar eens kijken of daar een buil aan te vallen valt.
https://www.lidl-shop.nl/...hete-E-bike-28/p100236406
Le specs in 't kort:
- 250w 36v 8fun (dus bafang) middenmotor
- 12,5 Ah accu (450 Wh)
- velgremmen (m.i. de beste budget-optie, goedkope rollerbrakes zuigen in mijn ervaring, dure eigenlijk ook)
- 5 ondersteuningsstanden
Enfin, gisteravond vlug afgemonteerd en aan de lader gehangen, ondanks dat de accu zei dat ie vol was. Toch nog zeker een uur doorgeladen, maar dat heb je wel vaker met nieuwe accu's lijkt me.
Dan vanochtend. Brak hoofd, slecht geslapen (kleine #2 krijgt tandjes ofzo) maar laten we toch maar eens de scooter laten staan en de ebike proberen.
Met 30+ kilo is het gewicht wel even wennen tov een gewone fiets. Net als met de scooter dus even wat vaker steken in de tuin ipv gewoon de bagagedrager pakken en de boel omdraaien. Oh ja, even een fietsjas pakken ipv de motorjas
Fiets aan, opstappen, meteen blij dat ie standaard in standje 1 begint! Fietsen is zo onbewust en natuurlijk ingesleten dat ik totaal niet op de motorreactie had gerekend. Grappige ervaring, dat wel.
OK, na de eerste krappe bochtjes eens even vogelen met de ondersteuningsstanden.en versnellingen. Hoger dan versnelling 4 kom ik maar heel eventjes, want zo langzaam trappen vind ik helemaal niet fijn.
Geen gewiebel met slappe onderdelen in ieder geval. Dat is met de normale fiets van mijn vrouw wel anders. Gewoon een stevig uitgevoerde fiets met prima aanvoelende banden. De verende voorvork staat standaard veel te slap, die wil ik nog aanpassen. De verende zadelpen daarentegen lijkt dan weer niets te doen, maar ook dat zou aan te passen moeten zijn.
Het zadel zelf, mja, standard issue ding, niet mijn stijl, maar dat heb je voor dit geld.
Ik kwam er met de specs niet uit, maar dit ding heeft dus een rotatiesensor. Logisch wederom voor dit geld.
Dus, ok, toen was ik aan het fietsen! Wat me meteen duidelijk werd: ondanks dat ik 3-4 keer in de week hardloop ben ik fietsen écht niet meer gewend. Ondersteuning ging dan ook snel van standje 1 naar 5. Dat zal vast wel minder worden als ik weer wat regelmatiger fiets, maar wat helaas ook meespeelt is dat de ondersteuning in 4 eerder afkapt dan in 5. Volgens mij redelijk normaal binnen de Bafangs, ik dacht dat ik het vaker voorbij heb zien komen hier, dus verder geen verrassing, maar het blijkt wel in de praktijk dat ik dat irritant vind
Om het in cijfers te zetten: standje 5 kapt af rond de 26 en grijpt weer aan in de 24, standje 4 kapt af bij 24 en grijpt aan bij 22. Ja uh, ik wil natuurlijk wel 25 fietsen...
Oh ja, in de stad (dus veel stoplichten) is een naafversnelling niet echt lekker. Moet toch teveel inhouden tijdens het optrekken om lekker te kunnen optrekken.
Al met al: leuke eerste ervaring, prima e-bike voor de prijs (€1100). Straks weer ermee naar huis
Met 30km/u zal het wel lukken, je moet je alleen wel afvragen of je in de toekomst niet sneller wilt. De TSDZ2 heeft namelijk wel genoeg potentie. Ik lees 15-18A op internet
Nou ja, fiets is er vrijdag, dan motor bestellen, is die er de week er op.
Leuke van zelfbouw is dat je het helemaal kan configureren dus kan er altijd nog een grotere accu in
Het afkappen is inderdaad een vervelende eigenschap. Ik ga er vanuit dat dit een gewone BBS01B motor is die met de juiste USB kabel veel beter is in te stellen.Pathogen schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 13:46:
Om het in cijfers te zetten: standje 5 kapt af rond de 26 en grijpt weer aan in de 24, standje 4 kapt af bij 24 en grijpt aan bij 22. Ja uh, ik wil natuurlijk wel 25 fietsen...
Oh ja, in de stad (dus veel stoplichten) is een naafversnelling niet echt lekker. Moet toch teveel inhouden tijdens het optrekken om lekker te kunnen optrekken.
Al met al: leuke eerste ervaring, prima e-bike voor de prijs (€1100). Straks weer ermee naar huis
Check even het forum, er is genoeg over geschreven.
Daar ben ik ook wel benieuwd naar; ben aan het kijken naar een E-bike met achterwiel motor. Zie op de site van QWIC alleen opgave van het aantal Nm en watt:bartvb schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 15:33:
Iemand een idee welke motor wordt gebruikt bij de Qwic RD10? Qwic is daar nogal vaag over. Ik gok op een Bafang motor?
RD10 opgave 45 Nm en 250 watt (E-bike)
RD10 Speed opgave 45 Nm en 500 watt (Speed-pedelec)
Volgens hun opgave 400 w bij 36 V en 500 w bij 48V.
Ik heb tijdens opstapdagen proef gereden op een RD10, deze was unlocked en reed heel prettig en snel.
Je haalde heel gemakkelijk 40 + km/h.
Ik ben later naar een dealer gegaan om de RD10 nogmaals te proberen, hier ook unlocked maar de sensatie was heel anders, met moeite haalde ik 32-33 km/h. Er stond we een stevige wind. Ik vermoed dat ik tijdens de opstapdagen op een prototype van de RD10 speed heb gereden.
Dit even ter informatie.
Het is wel vreemd dat er via de dealer een minder krachtig exemplaar QWIC RD10 wordt geleverd als wat werd getoond tijdens de opstapdagen. Anders was het wel zo fair geweest erbij te vertellen dat het toen om een QWIC RD10 Speed ging; een Speed-pedelec.
En de coulance bestaat uit een nieuwe motor inclusief inbouwen voor 499 euro. De offerte ligt nu bij de verzekering, misschien dat die het nog willen vergoeden.BartV schreef op donderdag 26 april 2018 @ 11:48:
Net mijn Razer weg gebracht naar de fietsenmaker vanwege speling op de trapas. De FM was al niet zo hoopvol. Zij kunnen waarschijnlijk zelf niets aan de motor doen. Hopelijk is er nog coulance vanuit Batavus/Yamaha aangezien hij nu ruim 2.5 jaar oud is.
Edit:
Eerste reactie: nieuwe motor is 640 euro. Coulance vanuit Batavus houdt op na 25 maanden. Er wordt nog gelobbyd door de FM. Volgende week meer informatie.
I think I've got the hang of it now... :w :q :wq :wq! ^d X exit X Q :quitbye CtrlAltDel ~~q :~q logout save/quit :!QUIT ^[zz ^[ZZ ZZZZ ^H ^@ ^L ^[c ^# ^E ^X ^I ^T ? help helpquit ^D ^d ^C ^c helpexit ?Quit ?q ^Kx /QY sync halt
Fiets is een heel stuk stabieler dan de Trek X600+ en X700+ die ze hiervoor had. Hij is echt gebouwd als een tank en dat merk je ook wel aan het gewicht.
Ondersteuning vind ze erg prettig. De BionX van de Trek fietsen hadden we wat anders ingesteld dan af-fabriek standaard was. Bij de QWIC moet ze zelf wat harder werken om vooruit te komen, ze heeft wat meer het idee dat ze ook een beetje sportief bezig is zonder bezweet op het werk aan te komen. Overigens langste stuk getest met een fietskar met 2 kids erin dus helemaal representatief is het niet.
Ik ben zelf ook wel erg tevreden over de fiets. Hij moet nog een keer echt goed afgesteld worden (vooral derailleur), daar heeft de fietsenmaker nog niet echt tijd voor gehad want ze wilde hem na een proefrit meteen meenemen
Tot nu toe zeer positief dus.
* Levering via Ancheer.shop uiteindelijk prima verlopen.
* Uitstraling is ok. De fiets is gezien de prijs goed afgewerkt, en de matte kleurstelling ziet er blits uit. De
matte lak is wel wat gevoelig voor beschadigingen.
* De frame geometrie is voor mijn 1,78m prima. Ik heb wel een langere zadelpen besteld aangezien ik de
originele wat te kort in het frame vindt gaan.
* De motor trekt prima, is redelijk stil en de maximale snelheid ligt rond de 30 km/h.
* De banden zijn ok, wel heb ik er ondertussen Schwalbe Marathons opgelegd aangezien ik deze fiets
vooral op de weg gebruik. Hierbij is het handig dat het achterwiel voorzien is van een connector.
* De mechanische schijfremmen zijn eenvoudig af te stellen en doen prima hun werk.
* De fiets is voor mijn gevoel wel wat zwaar (25kg).
* Er zijn voorzieningen voor een bagagedrager en spatborden. Deze ga ik binnenkort monteren.
* De motorcontroller is geheel vrij aan te passen via het display.
Vragen, stuur mij gerust een pm.
Dan is het wel handig als je met meer concrete info komt; zo wordt het erg koffiedik kijken.......wwwmarcel schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 19:07:
klein vraagje..mijn accu is denk ik 90% (alle lampjes branden) maar vd zekerheid gooi ik hem toch nog even aan de stroom, stel ik laat hem nu heel de nacht er aan zitten....kan dat kwaad?
MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....
oke bedankt alvast, het is een nieuwe fiets en 1e keer aan de accu...ik vroeg me af of dat kwaad kon, als hij heel de nacht aan de stroom staat terwijl hij vol is.OgWok schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 08:16:
[...]
Dan is het wel handig als je met meer concrete info komt; zo wordt het erg koffiedik kijken.......
giant quick-e zonder begrenzer, met gemak 40 km pu en als ik iets aanzet 45, fiets heerlijk, versnelling maakt eigenlijk niet uit, niets trapt zwaar en ziet in een paar sec. aan de 30...
Vandaag een batavus dinsdag e-go geleend. Ik ga toch maar voor de 48Volt 17Ah accu.doek55 schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 14:08:
[...]
Met 30km/u zal het wel lukken, je moet je alleen wel afvragen of je in de toekomst niet sneller wilt. De TSDZ2 heeft namelijk wel genoeg potentie. Ik lees 15-18A op interneten dus ruim 1,5C ontlading bij die accu.
Ritje van 15km ben ik van 84 naar 60% accu gegaan, dus dat gaat hard. Dit was een 400Wh accu.
dan rij je over de 30 gemiddeld.
Ik ben er wel achter dat ik niet zo zeer op zoek ben naar zware ondersteuning maar dat ik minder snel hoef te trappen en dit niet kapot ben na een ritje. Dus dan is een zware versnelling met lichte ondersteuning wel fijn.
Er is veel zelf in te stellen met een speciale USB kabel. Bij goed gebruik van de instellingen op deze of deze website kun je er een heel andere ondersteuning uit krijgen.Pathogen schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 13:46:
Je kunt sneller schakelen met de Nexus door tijdens het draaien aan de shifter ook lichtjes de rem in te knijpen, zodat de motor even stopt. De Nexus naaf schakelt niet onder veel kracht.
Op mijn dropbox heb ik een aantal firmware, app's en help=pdf staan, wellicht heb je er iets aan!Pathogen schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 13:46:
Zo, mijn eerste e-bike ervaring ook gehad vandaag
Ondersteuning ging dan ook snel van standje 1 naar 5. Dat zal vast wel minder worden als ik weer wat regelmatiger fiets, maar wat helaas ook meespeelt is dat de ondersteuning in 4 eerder afkapt dan in 5. Volgens mij redelijk normaal binnen de Bafangs, ik dacht dat ik het vaker voorbij heb zien komen hier, dus verder geen verrassing, maar het blijkt wel in de praktijk dat ik dat irritant vind
https://www.dropbox.com/s...oT-prQbD-Rejijvi3wLa?dl=0
[ Voor 10% gewijzigd door racinfo op 04-05-2018 07:22 ]

Overigens mijn terugwegervaring: ik heb me meer overgegeven aan "bejaardenmodus" en de fiets het werk laten doen terwijl ik in de hogere versnellingen de trappers zachtjes aan het ronddraaien was. Dat resulteerde in een iets snellere terugrit
Vandaag even Strava vergeleken met normale fietsritten en het scheelt respectievelijk 7% en 0,5% in gemiddelde snelheid heen en terug. Dat vind ik niet eens zoveel en des te meer reden om die begrenzing eens wat omhoog te schroeven

Heb al gevonden hoe ik in het hidden menu zou moeten komen en de ondersteuning en snelheidslimiet kan aanpassen. Zolang we nog in de uitprobeerperiode zitten ga ik nog even niet meer dan dat doen. Morgen wellicht eens proberen.
De RD9.2 heeft een relaxte toerzit. De RD10 een meer sportieve gebogen zit en batterij in het frame.
De RD10 (Hulong achterwiel motor) werkt van wat ik begreep, op een iets hoger Ampere en Voltage, waardoor de ondersteuning langer aanwezig leek te zijn. Een zwaardere accu met 735 Wh (+ 400 eur) levert ook beter resultaat.
Bij de RD9.2 met rotatie-sensor worden de knie-gewrichten meer ontlast en was het in mijn beleving meer een soort electrische snorfiets die uit zichzelf werkt. De ondersteuning is goed aanwezig, niet afhankelijk van de trapkracht, maar dus afhankelijk van het aantal slagen (rotaties) dat je maakt met de pedalen; schakelen met de derailleur levert dus een andere trapslag en ondersteuning op.
Bij de RD10 met de trapkracht-sensor is het fietsen natuurlijker; bij meer kracht op de pedalen is er meer ondersteuning; hierdoor zet je meer natuurlijk fysieke kracht en dus een work-out. De pieksnelheid van de RD10 lag een stuk hoger (met grote inspanning); de gemiddelde snelheid over een langere afstand zal t.o.v. de RD9.2 iets hoger liggen.
Bij klachten met knie-gewrichten zal een rotatiesensor (RD9.2) de knieën beter ontlasten; het lijkt wat makkelijker met minder inspanning te werken en zal dan de betere kueze zijn.
Indien voorkeur voor meer natuurlijke ondersteuning oip basis van kracht-inspanning en meer training/work-out, is de RD10 en ook de RD9.2S met trapkracht-sensor een betere keus; maar ik denk wel meer inspanning en dus bezweet bij aankomst op het werk (woon-werk fiets).
Beide fietsen die ik heb getest reden prima en stabiel; de prijs, zeker met zwaardere accu, vind ik wel stevig; echter de gemiddelde haalbare snelheid, de afmontage en het design spreken me wel aan.
Heb ook gekeken naar een Speed-pedelec (QWIC RD10-Speed), maar mijn fietsroute loopt voor een groot deel door de bebouwde kom en dan moet je van het fietspad af tussen de auto's. Ook rijdt je met kenteken (+200 eur?) en elk jaar verzekeringspremie (ca. 175 eur?). Op dit moment denk ik de snelheid en kracht van een Speed-pedelec niet nodig te hebben. Ben er nog niet uit wat het gaat worden, wil ook nog andere merken E-bikes uittesten die enigszins 25+ kunnen...
[ Voor 8% gewijzigd door Wetz op 04-05-2018 20:26 ]
Kenteken kost niets, zover ik hoorde van de dealer zit dat bij de prijs inbegrepen. Tenminste, ik heb ooit een brommer gekocht en daar zat het kenteken ook gewoon bij inbegrepenWetz schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 21:12:
Vandaag proefgereden op 2x E-bike; de QWIC RD9.2 (rotatie-sensor) en de QWIC RD10 (trapkracht-sensor). Er is ook een RD9.2S; zelfde model als de RD9.2, maar dan met trapkracht-sensor.
De RD9.2 en RD9.2S hebben een relaxte toerzit. De RD10 een meer sportieve gebogen zit.
De RD10 (Hulong achterwiel motor) werkt van wat ik begreep, op een iets hoger Ampere en Voltage, waardoor de ondersteuning langer aanwezig leek te zijn. Een zwaardere accu met 735 Wh (+ 400 eur) levert ook beter resultaat.
Bij de RD9.2 met rotatie-sensor worden de knie-gewrichten meer ontlast en was het in mijn beleving meer een soort electrische snorfiets die uit zichzelf werkt. De ondersteuning is goed aanwezig, niet afhankelijk van de trapkracht, maar dus afhankelijk van het aantal slagen (rotaties) dat je maakt met de pedalen; schakelen met de derailleur levert dus een andere trapslag en ondersteuning op.
Bij de RD10 met de trapkracht-sensor is het fietsen natuurlijker; bij meer kracht op de pedalen is er meer ondersteuning; hierdoor zet je meer natuurlijk fysieke kracht en dus een work-out. De pieksnelheid van de RD10 lag een stuk hoger (met grote inspanning); de gemiddelde snelheid over een langere afstand zal t.o.v. de RD9.2 iets hoger liggen.
Bij klachten met knie-gewrichten zal een rotatiesensor (RD9.2) de knieën beter ontlasten; het lijkt wat makkelijker met minder inspanning te werken en zal dan de betere kueze zijn.
Indien voorkeur voor meer natuurlijke ondersteuning oip basis van kracht-inspanning en meer training/work-out, is de RD10 en ook de RD9.2S met trapkracht-sensor een betere keus; maar ik denk wel meer inspanning en dus bezweet bij aankomst op het werk (woon-werk fiets).
Beide fietsen die ik heb getest reden prima en stabiel; de prijs, zeker met zwaardere accu, vind ik wel stevig; echter de gemiddelde haalbare snelheid, de afmontage en het design spreken me wel aan.
Heb ook gekeken naar een Speed-pedelec (QWIC RD10-Speed), maar mijn fietsroute loopt voor een groot deel door de bebouwde kom en dan moet je van het fietspad af tussen de auto's. Ook rijdt je met kenteken (+200 eur?) en elk jaar verzekeringspremie (ca. 175 eur?). Op dit moment denk ik de snelheid en kracht van een Speed-pedelec niet nodig te hebben. Ben er nog niet uit wat het gaat worden, wil ook nog andere merken E-bikes uittesten die enigszins 25+ kunnen...
Verzekering klopt wel, premie kan ik nog niet aanvragen (kenteken nodig), maar lijkt rond de 200 euro per jaar te zijn. Natuurlkijk afhankelijk van wat voor verzekering je neemt.
Als het goed is is mijn QWIC RD10 Speed vandaag binnengekomen en is ie morgen rijkaar. Nadeel is dat het kenteken nog 4 dagen duurt
Helm is al binnen, er moet alleen nog een fiets onder...
Iets anders maar gerelateerd aan verzkeringen: Iemand ervaring met Track en trace dingen tegen diefstal? Ik zag iets over de ANWB Blijven fietsen verzekering en dan schijnen ze dat in te bouwen. Ben van plan om iig de premie aan te vragen om te kijken of dat ook minder is uiteindelijk qua kosten aan diefstalverzekering.
Heb er nu ongeveer 1200 km mee gereden.
Ben overall zeer tevreden van de fiets.
Het rijgevoel is super je vliegt er echt mee over de baan.
Enkel voor scherpe bochten moet ik toch wat extra vertragen om niet breed te gaan.
Blijft anders altijd zeer stabiel ook op hogere snelheden en tijdens het sturen.
Ik rij het meest in de ECO stand en haal hier ongeveer 35km/h.
Op de rechte stukken waar ik mijn snelheidswinst moet halen zet ik hem even op SPORT waarmee je gemakkelijk 40+ kunt halen. Het is misschien wel interessant om te weten dat ikzelf met rugzak een extra 112-115 kg toevoeg aan de fiets.
Gaat ook vlot over de scheuren en putten in de weg zonder al teveel schokken.
Na ritten van meer dan een uur heb ik helemaal geen last van mijn zitvlak.
De knoppen aan het stuur zitten voor mij zo goed als op de ideale positie.
Enkel de claxon vind ik moeilijk te gebruiken zonder mijn hand te moeten verplaatsen.
En de meeste mensen reageren maar "raar" op de elektronische toeter.
Het voorlicht zorgt ook voor zeer goede zichtbaarheid tijdens nachtelijke ritten.
De eerste kilometers moet je wel wat wennen aan het schakelen.
Even kort minder druk op de trappers zetten tijdens het schakelen anders knarst het nogal.
Ook net voor het vertragen lager schakelen voor dan weer vlot te kunnen vertrekken.
Als je dit in het begin een paar keer vergeet lijkt het soms alsof je als een bomma uit de startblokken wil.
De derailleur en cassette vragen wel wat onderhoud.
Als deze een klein beetje te smerig wordt merk je dat de fiets al moeilijker gaat schakelen.
In ieder geval ben ik een zeer tevreden VADO rider
Weet niet of ik hier een link naar een ander forum mag plaatsen; maar hier loopt een draadje naar een vergelijking Stromer ST1X en Klever X Speed: https://www.stromerforum....ic.php?f=5&t=477&start=50Kapotto schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 22:21:
Door een aantal collegas met Stromer ook maar eens gaan kijken maar speed pedelecs. Gezien de hoge prijs van de Stromer en nog wat kleine minpuntjes, was ik aan het kijken naar Qwic RD10 speed. Die heeft wel een aangename prijs maar helaas ook geen stevig genoeg fietsrek. Toevallig stonden er een aantal Klever X speed, wel een stevige prijs 5249 met 850 watt accu maar mooie fiets. Goed fietsenrek, relatief goedkope (snel)laders, geveerde voorvork. Heeft er toevallig al iemand ervaringen met de Klever X speed?
Beide fietsen worden standaard conform regelgeving op ca. 25(+) Km/u afgeleverd.Barka1 schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 21:24:
Wat was de snelheid die je met deze twee mooie e-bikes hebt gehaald?
Via een tweak:
De RD9.2 haalt op de teller, met een beetje doortrappen, comfortabel een gemiddelde van een vlotte 31 Km/u; de pieksnelheid is afhankelijk van eigen kracht.
De RD10 is echt afhankelijk van de kracht die je zet; comfortabel op de teller ruim 31+ Km/u gemiddeld; hoger gemiddelde en pieksnelheid is afhankelijk van eigen kracht, maar gaat met inspanning zeker verder als de RD9.2.
Snelheid zegt hier niet alles, je moet echt testen om vast te stellen welke fiets en type ondersteuning (sensor) het beste "past", waarbij ook budget een rol kan spelen, want een zwaardere batterij is vaak ook nog eens +400 euro.
Ik rijd elke dag 20km enkel (40 in totaal dus) met een fietskar met hond erin (alles samen 50kg).
De weg die ik volg heeft vrij veel oneffenheden en putten.
Ik vroeg me af of ik veel voordeel zou halen van de Schalbe Big Apple. Iemand ervaring met deze banden?
Ik overweeg een nieuw zadel aan te schaffen. Iemand ervaring met een Brooks B17 zadel?
Verwijderd
Ik wil gebruik op mijn fiets met een tranz-x systeem.
Ik heb ondertussen al besteld. Voor het geld durf ik wel het risico te nemen.
Wat voor kleine minpuntjes heb je nog aan Stromer als ik vragen mag? Zijn toch wel de meest gangbare speed pedelecs samen met Riese und Muller hier in NL.Kapotto schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 22:21:
Door een aantal collegas met Stromer ook maar eens gaan kijken maar speed pedelecs. Gezien de hoge prijs van de Stromer en nog wat kleine minpuntjes, was ik aan het kijken naar Qwic RD10 speed. Die heeft wel een aangename prijs maar helaas ook geen stevig genoeg fietsrek. Toevallig stonden er een aantal Klever X speed, wel een stevige prijs 5249 met 850 watt accu maar mooie fiets. Goed fietsenrek, relatief goedkope (snel)laders, geveerde voorvork. Heeft er toevallig al iemand ervaringen met de Klever X speed?
Verder is de Qwic RD10 Speed een doorontwikkelde RD10 / P-RD9S waarbij de begrenzing pas ingrijpt bij 45 km/u. Hij schijnt lang niet zo snel te zijn als een Bulls / Klever. Er komt binnenkort vanuit de Fietsersbond een testverslag uit van verschillende speed pedelecs waarbij de Klever, Qwic en ook Stromers beoordeeld worden.
Ik zie de Klever als een stevige concurrent voor Stromer in ieder geval, de Qwic is redelijk maar ik heb op diverse forums veel klachten gelezen over Qwic en dan met name qua afwerking.
Er zijn al wat Klever X speeds verkocht, ze hebben alleen problemen met de levering van de dikkere 850Wh accu. Moet zeggen dat die accu mooi en lekker compact is. De standaard accu zorgt voor een wat beperkte actieradius maar volgens mij heeft Klever een upgrade optie waarbij je een dikkere accu kunt reserveren en de standaard accu weer inlevert.
Voor de Lidl-fiets eigenaren: met de fiets aan, druk ^ en v een tijdje in om in het normale menu te komen, druk dan o en v in om in het geheime menu te komen. Je wordt gevraagd om een code, dat is 0512. Schijnt universeel te zijn voor Prophete displays voor zover ik heb gelezen.
Bij deze fiets is daar alleen de wielmaat in te stellen (28 inch staat ie op, dat is ie ook) en LS, wat Limit Speed is. Even de fiets uit en aan zetten voordat het werkt.
Vanochtend een gemiddelde edit: moving snelheid van 24 km/h gereden ipv 20,6. Dat komt wel heel dichtbij de scooter qua reistijd! Ook met minder inspanning, omdat ik beter snap wat de beperkingen zijn van de aandrijving. Het heeft gewoon geen zin om volop bij te pompen met een rotatiesensor, dan rijd je tegen een muur aan.
Nog even twijfelen of ik vanmiddag 45 km/h aanzet
EDIT: ok die gemiddelden van Strava slaan compleet nergens op natuurlijk. Moving average speed weergeven naast de totale elapsed time...
Gemiddelde snelheid 21,95 km/h tegenover 18,95 km/h eergisteren.
[ Voor 33% gewijzigd door Pathogen op 04-05-2018 10:24 ]
Volgens mij ga je qua comfort met die banden wel wat omhoog maar ik las ook dat ze wat minder grip hebben.Drossie schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 06:38:
Op mijn Razer heb ik nu achteraan de standaard Schwalbe Marathon Supreme 42. Vooraan heb ik, door omstandigheden, de Marathon Plus 37.
Ik rijd elke dag 20km enkel (40 in totaal dus) met een fietskar met hond erin (alles samen 50kg).
De weg die ik volg heeft vrij veel oneffenheden en putten.
Ik vroeg me af of ik veel voordeel zou halen van de Schalbe Big Apple. Iemand ervaring met deze banden?
Ik overweeg een nieuw zadel aan te schaffen. Iemand ervaring met een Brooks B17 zadel?
De cat-ears zitten al tegen mijn hoofd aan. Op de terugweg bleek dat het vooral mijn [url="https://https://www.bol.com/nl/p/philips-shs3300-in-ear-oordopjes-zwart/9200000050054140/?suggestionType=browse&bltgh=giVpygCam5UwggB4lSFJFg.uJ92Vbf0GocnRiq2ZUZAnA_0.1.ProductTitle"]koptelefoonmet haakjes[/url] was die veel herrie veroorzaakte. Zonder oortjes hoor ik ook nog wel flink windgeruis, maar niet op een niveau dat ik denk dat het schadelijk is.Krisp schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 11:22:
[...]
Dat had ik ook. Het helpt als je de bandjes strakker zet, waardoor de cat-ears beter tegen je hoofd aanzitten.
Daar moet ik dus een andere oplossing voor vinden want tijdens 55 min fietsen vind ik een muziekje of radio aan wel prettig.
Overigens zijn die oortjes tijdens het hardlopen voor mij perfect. Gaan niet irriteren, vallen niet uit en geven goed (genoeg) geluid.
Ik heb zelf een in ear stijl koptelefoon. Dat werkt prima. Waar je iid mee zit is dat je oortjes buiten de catears uitsteken en hun eigen luchtspoor trekken. Misschien dat als je de catears wat losser doet het beter werkt?Taan schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 11:42:
[...]
De cat-ears zitten al tegen mijn hoofd aan. Op de terugweg bleek dat het vooral mijn [url="https://https://www.bol.com/nl/p/philips-shs3300-in-ear-oordopjes-zwart/9200000050054140/?suggestionType=browse&bltgh=giVpygCam5UwggB4lSFJFg.uJ92Vbf0GocnRiq2ZUZAnA_0.1.ProductTitle"]koptelefoonmet haakjes[/url] was die veel herrie veroorzaakte. Zonder oortjes hoor ik ook nog wel flink windgeruis, maar niet op een niveau dat ik denk dat het schadelijk is.
Daar moet ik dus een andere oplossing voor vinden want tijdens 55 min fietsen vind ik een muziekje of radio aan wel prettig.
Overigens zijn die oortjes tijdens het hardlopen voor mij perfect. Gaan niet irriteren, vallen niet uit en geven goed (genoeg) geluid.
Ben al bij verschillende winkels geweest en mijn (voorlopige) eigenschappen die ik zoek zijn:
- Gebruik: Stad + woon-werk (5km) + af en toe iets verder fietsen
- Accu: 500 Wh
- Boschmotor
- Weinig onderhoud (riemaandrijving lijkt me een goede optie, helaas nog niet zo bekend bij de lokale fietsenwinkels)
- Bagagedrager (wil er fietstassen bij kopen)
- Schijfremmen
- 25km/uur (indien mogelijk ondersteuning tot 30 km/u maar zal niet gaan wegens niet legaal/verzekeringtechnisch...)
- Budget: 2500-3000 EUR voor fiets
Voorkeur fiets, heb hem getest met derailleur en reed verrassend goed al zou ik graag ook de riemaandrijving willen testen:
- https://www.fietsenwinkel...our-belt-500wh-2018-heren
( lokale winkel België - Turnhout: http://www.intvensport.be/product.php?c=10 )
Vraag:
- Is dit volgens jullie een goede fiets of zijn er alternatieven?
- Zijn er bevindingen over schijfremmen met riemaandrijving ?
- Andere winkels in de buurt die het bekijken waard zijn ?
Alvast bedankt!
En een helm, tot nu toe kom ik eigenlijk alleen de abus pedelec tegen...ik zoek er één,, niet te opvallend
Ik kan me niet voorstellen dat bafang denkt dat de standaard software geweldig fietst.
Gewoonweg waardeloos, ik snap ook wel dat mensen nu zeggen dat je echt die motoronderbreking nodig hebt bij remmen en schakelen. Met die programmering moet je inderdaad wel. Bij stoppen met trappen loopt de bbs gewoon strak een seconde door. Zelfde met de powercurve, ik heb zo het gevoel dat ik complete versnellingen doormidden trek zo hard sleurt de motor aan de ketting.
Zo zie je maar weer dat software toch echt een groot verschil maakt. En verder ook dat gashendel issue, je kan eigenlijk alleen de gashendel gebruiken op momenten dat je hem niet nodig hebt. Het moment dat je de pas gebruikt........
Voor mij persoonlijk is geen geveerde voorvork, geveerde zadelpen, stevig fietsenrek voor een woon-werkverkeer fiets kleine minpuntjes.Vlassie1980 schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 08:59:
[...]
Wat voor kleine minpuntjes heb je nog aan Stromer als ik vragen mag? Zijn toch wel de meest gangbare speed pedelecs samen met Riese und Muller hier in NL.
Verder is de Qwic RD10 Speed een doorontwikkelde RD10 / P-RD9S waarbij de begrenzing pas ingrijpt bij 45 km/u. Hij schijnt lang niet zo snel te zijn als een Bulls / Klever. Er komt binnenkort vanuit de Fietsersbond een testverslag uit van verschillende speed pedelecs waarbij de Klever, Qwic en ook Stromers beoordeeld worden.
Ik zie de Klever als een stevige concurrent voor Stromer in ieder geval, de Qwic is redelijk maar ik heb op diverse forums veel klachten gelezen over Qwic en dan met name qua afwerking.
Er zijn al wat Klever X speeds verkocht, ze hebben alleen problemen met de levering van de dikkere 850Wh accu. Moet zeggen dat die accu mooi en lekker compact is. De standaard accu zorgt voor een wat beperkte actieradius maar volgens mij heeft Klever een upgrade optie waarbij je een dikkere accu kunt reserveren en de standaard accu weer inlevert.
Had hetzelfde al gelezen over de Qwic RD10 speed, was mijn eerste keuze. Na bezoek aan de fietsenmaker, is de Klever een betere keuze.
Indien je belasting aan de knieen wil voorkomen raad ik een aandrijving aan zonder trapkracht sensor om reden de belasting aan de spieren/of gewrichten daarvan te vermijden.ikke87 schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 15:00:
Door een chronisch letsel aan mijn knieën ben ik van plan om er één te kopen maar kan hier alle hulp bij gebruiken.
Alvast bedankt!
wwwmarcel schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 09:09:
[...]
oke bedankt alvast, het is een nieuwe fiets en 1e keer aan de accu...ik vroeg me af of dat kwaad kon, als hij heel de nacht aan de stroom staat terwijl hij vol is.
giant quick-e zonder begrenzer, met gemak 40 km pu en als ik iets aanzet 45, fiets heerlijk, versnelling maakt eigenlijk niet uit, niets trapt zwaar en ziet in een paar sec. aan de 30...
Riem-aandrijving is mooi, maar dat betekent wel een versnellingsnaaf en geen achterwiel-motor; ik vind persoonlijk een derailleur met achterwiel-motor prima, als de fiets maar binnen gestald wordt.ikke87 schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 15:00:
Ik hoor veel positieve reacties over elektrische fietsen. Door een chronisch letsel aan mijn knieën ben ik van plan om er één te kopen maar kan hier alle hulp bij gebruiken.
Ben al bij verschillende winkels geweest en mijn (voorlopige) eigenschappen die ik zoek zijn:
- Gebruik: Stad + woon-werk (5km) + af en toe iets verder fietsen
- Accu: 500 Wh
- Boschmotor
- Weinig onderhoud (riemaandrijving lijkt me een goede optie, helaas nog niet zo bekend bij de lokale fietsenwinkels)
- Bagagedrager (wil er fietstassen bij kopen)
- Schijfremmen
- 25km/uur (indien mogelijk ondersteuning tot 30 km/u maar zal niet gaan wegens niet legaal/verzekeringtechnisch...)
- Budget: 2500-3000 EUR voor fiets
Voorkeur fiets, heb hem getest met derailleur en reed verrassend goed al zou ik graag ook de riemaandrijving willen testen:
- https://www.fietsenwinkel...our-belt-500wh-2018-heren
( lokale winkel België - Turnhout: http://www.intvensport.be/product.php?c=10 )
Vraag:
- Is dit volgens jullie een goede fiets of zijn er alternatieven?
- Zijn er bevindingen over schijfremmen met riemaandrijving ?
- Andere winkels in de buurt die het bekijken waard zijn ?
Alvast bedankt!
Ik heb op twee verschillende E-bikes gezeten en mijn voorkeur gaat dus uit naar een achterwiel-motor zoals vrijwel alle Speed-pedelecs dat ook hebben:
Ik heb eerst gereden op een toermodel waar je comfortabel rechtop zit en deze had een rotatie-sensor. Die leek de knieën minder te belasten, zowel door de zithouding als de manier van ondersteuning (wel wat kunstmatig).
Daarna op een sportief model, waarbij het stuur dus lager en wat verder stond; deze fiets had een trapkracht-sensor waardoor er gevoelsmatig een wat zwaardere, maar meer natuurlijke belasting leek te zijn. Echter met de trapkracht-sensor leken de knieën zwaarder te worden belast. Door de gebogen zit kreeg ik ook meer de neiging te gaan "racen".
Mogelijk bij gebruik van een combinatie van sensoren (zoals de Scott?) worden de knie gewrichten ook goed ontzien(?) De zithouding lijkt me wel aan de sportieve kant.
Ik kan dit fietsenrek afraden:Kapotto schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 19:35:
[...]
Voor mij persoonlijk is geen geveerde voorvork, geveerde zadelpen, stevig fietsenrek voor een woon-werkverkeer fiets kleine minpuntjes.

Dit is al beter:
Ik vermoed dat je bagagedrager bedoelt, maar ik ben niet bekend met 'fietsenrek' als synoniem daarvan
Ik fiets alles op turbo, maar met 50km is hij dan wel op...economy, zal een stuk verder komen, maar ik hoef maar 32km per dag...naam zou ik op moeten zoekenbrutus26 schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 20:42:
Hoeveel km haal je met een volle accu en die snelheden, welke begrenzer heb je
[...]
Als je woon/werk maar 5km is zou niet al te moeilijk doen over die 25km/u limiet. Lijkt me dat je voornamelijk in stad/bebouwde kom fietst? Ik rij echt niet harder dan 25 dan, meer is gewoon gevaarlijk. Snorfietsen rijden vaak wel iets harder maar die maken veel geluid: jou horen ze niet aankomen.
3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super
Batavus Dinsdag E-Go al geprobeerd? 'k heb die een paar keer geleend en lijkt mij een prima fiets hiervoor. Met lichte ondersteuning en ritjes van 10km wordt eens in de paar dagen opgeladen. Je kan de begrenzing er af halen gezien het een yamaha motor is(mooi stil trouwens), maar zoals gezegd, voor 5km stad niet echt nodig.
[ Voor 25% gewijzigd door LED-Maniak op 05-05-2018 11:05 ]
Er zijn wel E-bikes met riemaandrijving, naafversnelling en achterwiel motor. Bijvoorbeeld de Smart e-bike (https://www.elektrabikes.nl/smart-ebike/) en Grace Easy (https://electricbikereview.com/grace/easy/).Wetz schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 20:43:
[...]
Riem-aandrijving is mooi, maar dat betekent wel een versnellingsnaaf en geen achterwiel-motor; ik vind persoonlijk een derailleur met achterwiel-motor prima, als de fiets maar binnen gestald wordt.
Ik heb op twee verschillende E-bikes gezeten en mijn voorkeur gaat dus uit naar een achterwiel-motor zoals vrijwel alle Speed-pedelecs dat ook hebben:
Ik heb eerst gereden op een toermodel waar je comfortabel rechtop zit en deze had een rotatie-sensor. Die leek de knieën minder te belasten, zowel door de zithouding als de manier van ondersteuning (wel wat kunstmatig).
Daarna op een sportief model, waarbij het stuur dus lager en wat verder stond; deze fiets had een trapkracht-sensor waardoor er gevoelsmatig een wat zwaardere, maar meer natuurlijke belasting leek te zijn. Echter met de trapkracht-sensor leken de knieën zwaarder te worden belast. Door de gebogen zit kreeg ik ook meer de neiging te gaan "racen".
Mogelijk bij gebruik van een combinatie van sensoren (zoals de Scott?) worden de knie gewrichten ook goed ontzien(?) De zithouding lijkt me wel aan de sportieve kant.
Ik heb de Smart sinds kort en ben erg tevreden over het comfort en rijgedrag. Helaas zijn ze sinds dit jaar niet meer nieuw verkrijgbaar. Maar zo af en toe staan ze wel op Marktplaats.
[ Voor 4% gewijzigd door racinfo op 06-05-2018 06:52 ]
Fietsenwinkel.nl schijnt te sjoemelen met reviews en met hun testen.
https://radar.avrotros.nl...e-test-in-het-buitenland/
[ Voor 15% gewijzigd door Edgenumber op 06-05-2018 07:50 ]
Gecertificeerd ongeleid projectiel
Zoek maar eens op brinkers in hier in dit topic. Veel mensen die naar de winkel gingen voor een proefrit op fiets X, werden meteen een brinkers aangesmeerd.Edgenumber schreef op zondag 6 mei 2018 @ 07:48:
Voor mensen die een brinkers fiets of een fiets van fietsenwinkel.nl willen kopen heeft tros radar een interessant stukje.
OK, duidelijk. Er is veel te verdienen met E-bikes, dus dan moet de waarheid er aan geloven.Edgenumber schreef op zondag 6 mei 2018 @ 07:48:
Voor mensen die een brinkers fiets of een fiets van fietsenwinkel.nl willen kopen heeft tros radar een interessant stukje.
MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....
Iemand al ervaring met deze fiets ?racinfo schreef op zondag 6 mei 2018 @ 06:52:
Vergeet de Sparta R5Te LTD , ook met riemaandrijving niet !!
Zo-ie-zo wantrouw ik elke test door wie dan ook gedaan. Het is immers niet meer dan een persoonlijke indruk van de tester zelf en als dat iemand is die zelf nog nooit op een ebike heeft gereden in hoever zijn zijn constateringen dan bepalend voor een groter publiek!OgWok schreef op zondag 6 mei 2018 @ 09:33:
[...]
OK, duidelijk. Er is veel te verdienen met E-bikes, dus dan moet de waarheid er aan geloven.
Dit is mijn scope:
- 3000 euro (mag een paar honderd meer of minder zijn);
- 450/500 Wh (twijfel om bij QWIC te upgraden naar 626/735);
- Middenmotor;
- Liefst een gesloten kettingkast (onderhoudsvriendelijk);
- Liefst geïntegreerde naaf versnelling;
- Bosch of Bafang;
- Ketting of Beltdrive.
Shortlist:
- Gazelle Ultimate T9 HMB 2018 | Premium
- Gazelle Ultimate C8 HMB 2018 | Premium
- Gazelle Chamonix T10 HMB 2018 (gisteren getest bij Gazelle event, beviel goed, schakelen alleen wennen door derailleur, ik ben nu draaien aan een knop/naafversnelling gewend).
- QWIC PREMIUM MN8
Pro's Gazelle:
- Veel dealers in de buurt;
- Bosch motoren zijn stil, en bekende naam in de markt (emotie);
- Bekende naam in de markt (emotie);
- Aanbieding t/m vandaag voor de Chamonix T10, 2000 euro.
Cons Gazelle:
- Weinig positieve feedback, veel negatieve feedback te vinden op internet;
- Bijna alleen maar open kettingkasten;
- Bijna geen naafversnellingen:
Pro's QWIC:
- Bafang motor, heeft veel koppel en is (volgens internet) geluidsarm en je kan hem eenvoudig 30 laten lopen (weet niet of dat ook bij dit type eenvoudig aan te passen is, realiseer ik mij nu);
- Gesloten kettingkast
- Naafversnelling
Cons QWIC:
- Beperkt aantal dealers;
- Weet niet hoe de after sales is;
Onder aan de streep zijn de T10 en QWIC (als ik de tijdelijke promo prijs achterwege laat) prijstechnisch gelijk. 2749 euro. Gazelle dan met een 500Wh en de QWIC met een 470Wh.
Wat heeft jullie voorkeur? Mis ik iets in de vergelijking? Het is mijn eerste e-bike..
Groet,
Geldster
Wat begon als iets leuks, is nu al een hoofdpijndossier geworden. Er is zo veel keus en iedereen roept weer iets anders. Bij fietsenwinkel.nl (waar ik nav. de berichtgeving geen fiets meer ga kopen) sloeg de verkoper al mijn argumenten en de wind en drong aan op een testrit met de Brinckers LeMans M330. Nu weten we denk ik wel waarom.
Afijn: Het liefste wil ik een achterwielmotor met geïntegreerde naafversnelling, bij voorkeur met een aandrijfriem vanwege het geringe onderhoud. Een derailleur levert me teveel onderhoudswerkzaamheden op. Echter, de hele discussie met de efficiëntie van de naaf heeft mij weer aan het twijfelen gebracht. Ik heb altijd al met een naafversnelling gefietst en het voelde, om iemand anders maar eens te citeren: "ofals je in een zompige massa trapt", of, "fietsen met de handrem er half op". Dat kan een vertekend beeld zijn, want al mijn fietsen tot nu toe waren oud en tweedehands, met Nexus 3/7 naven (oudere types dus ook).
Gezien de geringe keus voor een achterwielmotor met naafversnelling en het gebrek aan (objectieve) recensies / ervaringen daarover, heb ik besloten die keus te laten vallen. Ik ga een flink bedrag uitgeven, ik wil dus ook een fiets die lang meekan.
Mijn huidige fietsenmaker kwam uit op een Kalkhoff Integrale Excite i8. Een lust voor het oog, op papier ziet het ding er ook goed uit. Maar de hoeveelheid reacties over de Impulsemotor op die fiets doen mij twijfelen. Ik lees heel wisselende reacties op de kwaliteit van assemblage, ook. Dat vind ik niet passen bij het bedrag wat de fiets moet kosten.
Een andere vereiste voor mij is trouwens een USB-oplaadpoort bij het stuur, want bij navigatie word de batterij rap leeg getrokken. Een andere fiets waar ik opkwam is de QWIC Performance MN380. Heeft een zeer krachtige middenmotor, riemaandrijving, USB-poort bij het stuur en ik kan er niet (veel) negatieve dingen over vinden, ook over QWIC zelf niet trouwens. Alleen het nadeel is dan weer (volgens QWIC) de middenmotor zwaarder fietst als de ondersteuning uitstaat. Combineer dat met een (volgens velen zeer inefficiënte Nuvici naaf) en ik heb een fiets die totaal niet fijn fiets als ik een keer zonder ondersteuning wil gaan touren.
Zijn er mensen hier die het bovenstaande kunnen bevestigen / ontkrachten? Of mensen die een beter model in gedachten hebben?
Belangrijkste vraag: heb je al op een van deze fietsen gefietst en beide motoren goed beoordeeld?geldster schreef op zondag 6 mei 2018 @ 13:18:
Wat heeft jullie voorkeur? Mis ik iets in de vergelijking? Het is mijn eerste e-bike..
Groet,
Geldster
Dat is echt de bepalende factor. Een fiets is anders dan alleen specs zoals bij een PC.
Gewoon eerst uitproberen, kijken wat het fijnst fietst.
Er zijn 101 fietsen te krijgen die allemaal op elkaar lijken. Motoren hebben allemaal vergelijkbare specs en de test is het gevoel dat je bij een motor krijgt. Dat is echt heel persoonlijk.
Naast de fietshouding overigens. Dat valt niet van een plaatje af te lezen.
Helemaal eens hoor, spec wise vergelijken is niet de beste strategie. Ik heb op de T10 proefgereden met Bosch aandrijving. Dat beviel prima. Alleen het schakelen met derailleur vond ik wel even wennen.. niet zo heel fijn overschakelen. Wellicht dat ik niet moet doortrappen?LED-Maniak schreef op zondag 6 mei 2018 @ 15:29:
[...]
Belangrijkste vraag: heb je al op een van deze fietsen gefietst en beide motoren goed beoordeeld?
Binnenkort eens proefrijden op de QWIC.
Thanks!
[ Voor 4% gewijzigd door LED-Maniak op 06-05-2018 20:23 ]
Exact dezelfde ervaring, maar dan bij Gazelle evenement gisteren. Leek bijna of er paar kilo zand tussen zat en vervolgens afbrak tijdens het schakelen.LED-Maniak schreef op zondag 6 mei 2018 @ 20:19:
Toen ik in de winkel(fietsenwinkel.nl) ging proefrijden voelde het alsof ik de tandwielen en ketting kapot aan het trappen was. Achteraf totaal te wijden aan de fietsenwinkel want dezelfde fiets nu elders aangeschaft schakelt hij ontzettend soepel. Je moet alleen niet op volle kracht schakelen volgens mij.
Wat voor fiets heb jij als ik mag vragen?
Ik heb een sensa cross travel disc gekocht en zet daar zelf een motor in. Nu zonder motor al even mee gereden en is al top. De reden dat ik hem zelf ombouw is omdat dit mij >1000 euro scheelt en ik de fiets veel beter op mijn wensen kon aanpassen. Snel verdiend met een avondje sleutelen..
3k+ voor een fiets is imho overdreven voor woon-werk verkeer van 30km rondtrip.
Rijden jullie met een 48V (13 cellen in serie) accu, of (zoals ik) met een 50/52V (14 cellen in serie)?
Voor welke motor en accu ga je dan?LED-Maniak schreef op zondag 6 mei 2018 @ 20:30:
Ik speel een beetje vals in dit topic.
Ik heb een sensa cross travel disc gekocht en zet daar zelf een motor in. Nu zonder motor al even mee gereden en is al top. De reden dat ik hem zelf ombouw is omdat dit mij >1000 euro scheelt en ik de fiets veel beter op mijn wensen kon aanpassen. Snel verdiend met een avondje sleutelen..
3k+ voor een fiets is imho overdreven voor woon-werk verkeer van 30km rondtrip.
Zit zelf ook te overwegen om voor deze optie te gaan.
Gr Ben
Mooie fiets verder
In eerste instantie wilde ik voor een bafang, maar geen torque control.. Nu zit ik op tongsheng tsdz2, maar er is heel recent een nieuwe bij gekomen en dat is een lingbei MM28.250 wat een Bafang BBS01 zou moeten zijn met meer torque, stiller, mét torque sensing en van oud engineers van bafang die zelf een bedrijf hebben opgericht.bennoone schreef op zondag 6 mei 2018 @ 22:15:
[...]
Voor welke motor en accu ga je dan?
Zit zelf ook te overwegen om voor deze optie te gaan.
Gr Ben
Prachtige fiets. Zit wel nog te pielen met afstelling van zadel en stuur. Het is net of ik nu te ver naar voren zit dus zadel naar achteren proberen.Torched schreef op zondag 6 mei 2018 @ 22:24:
Ik heb zelf ook een sensa cross, maar dat is nog de oudere versie waar nog 10spd slx op zat.
Mooie fiets verder
[ Voor 25% gewijzigd door LED-Maniak op 06-05-2018 22:28 ]
Hoewel ik met mijn oudere combinatie BBS01 en mijn eerdere 44 Volt LFP accu niet voldoet aan jouw vraagstelling kan ik je vertellen dat toen ik overschakelde naar een 41.9 Volt Lithium accu een duidelijk kracht verschil waar nam, en dat vooral na een km of 20 te hebben gereden; de Lithium accu zakt dan al tot 37 volt in terwijl de LFP accu gewoon 41 volt bleef leveren.Opperpanter2 schreef op zondag 6 mei 2018 @ 21:17:
Vraagje voor de mensen met een (48V) BBSXX Bafang middenmotor.
Rijden jullie met een 48V (13 cellen in serie) accu, of (zoals ik) met een 50/52V (14 cellen in serie)?
Ik rijd zelf 48v, heb meerdere accu's en meerdere fietsen. Daarom hou ik liever de voltages gelijk zodat het laadverhaal simpel blijft.Opperpanter2 schreef op zondag 6 mei 2018 @ 21:17:
Bij de bbs kan je idd goed merken als de accu onder de 44v komt. Dit is bij mijn cyclone weer helemaal niet te merken.
geldster schreef op zondag 6 mei 2018 @ 13:18:
Het blijft een lastige keuze. Ik zou graag voor woon-werk verkeer (18KMx2) a 4 dagen (max) in de week een e-bike willen aanschaffen. Bewust geen speed-pedelec.
Dit is mijn scope:
- 3000 euro (mag een paar honderd meer of minder zijn);
- 450/500 Wh (twijfel om bij QWIC te upgraden naar 626/735);
- Middenmotor;
- Liefst een gesloten kettingkast (onderhoudsvriendelijk);
- Liefst geïntegreerde naaf versnelling;
- Bosch of Bafang;
- Ketting of Beltdrive.
Shortlist:
- Gazelle Ultimate T9 HMB 2018 | Premium
- Gazelle Ultimate C8 HMB 2018 | Premium
- Gazelle Chamonix T10 HMB 2018 (gisteren getest bij Gazelle event, beviel goed, schakelen alleen wennen door derailleur, ik ben nu draaien aan een knop/naafversnelling gewend).
- QWIC PREMIUM MN8
Pro's Gazelle:
- Veel dealers in de buurt;
- Bosch motoren zijn stil, en bekende naam in de markt (emotie);
- Bekende naam in de markt (emotie);
- Aanbieding t/m vandaag voor de Chamonix T10, 2000 euro.
Cons Gazelle:
- Weinig positieve feedback, veel negatieve feedback te vinden op internet;
- Bijna alleen maar open kettingkasten;
- Bijna geen naafversnellingen:
Pro's QWIC:
- Bafang motor, heeft veel koppel en is (volgens internet) geluidsarm en je kan hem eenvoudig 30 laten lopen (weet niet of dat ook bij dit type eenvoudig aan te passen is, realiseer ik mij nu);
- Gesloten kettingkast
- Naafversnelling
Cons QWIC:
- Beperkt aantal dealers;
- Weet niet hoe de after sales is;
Onder aan de streep zijn de T10 en QWIC (als ik de tijdelijke promo prijs achterwege laat) prijstechnisch gelijk. 2749 euro. Gazelle dan met een 500Wh en de QWIC met een 470Wh.
Groet,
Geldster

https://www.12gobiking.nl/pegasus-tecaro-evo-n-2018
- 3000 euro (mag een paar honderd meer of minder zijn); Check (Over de prijs valt nog wel te babbelen denk ik)
- 450/500 Wh (twijfel om bij QWIC te upgraden naar 626/735); Check (500WH)
- Middenmotor; Check
- Liefst een gesloten kettingkast (onderhoudsvriendelijk); Halve check, maar riem is zeer onderhoudsvriendelijk
- Liefst geïntegreerde naaf versnelling; Check
- Bosch of Bafang; Check
- Ketting of Beltdrive. Check
Ik ben zelf speed pedelec rijder, maar als ik naar een 25 km/u variant zou kijken dan zou dit hoog op mijn lijst staan. Mooie fiets!
48V 13S accu icm BBS02b en BBSHD.Opperpanter2 schreef op zondag 6 mei 2018 @ 21:17:
voor hetzelfde geld koop je ook een Giant...Prime...is er dacht ik ook met belt..Vlassie1980 schreef op maandag 7 mei 2018 @ 09:06:
[...]
[afbeelding]
https://www.12gobiking.nl/pegasus-tecaro-evo-n-2018
- 3000 euro (mag een paar honderd meer of minder zijn); Check (Over de prijs valt nog wel te babbelen denk ik)
- 450/500 Wh (twijfel om bij QWIC te upgraden naar 626/735); Check (500WH)
- Middenmotor; Check
- Liefst een gesloten kettingkast (onderhoudsvriendelijk); Halve check, maar riem is zeer onderhoudsvriendelijk
- Liefst geïntegreerde naaf versnelling; Check
- Bosch of Bafang; Check
- Ketting of Beltdrive. Check
Ik ben zelf speed pedelec rijder, maar als ik naar een 25 km/u variant zou kijken dan zou dit hoog op mijn lijst staan. Mooie fiets!
ik heb het al eerder aangegeven, maar ik kom weinig reacties tegen van de giant's terwijl ze toch een mooie collectie hebben met goede motoren ( yamaha ), ik weet niet of dat dit een reden heeft..
wwwmarcel schreef op maandag 7 mei 2018 @ 11:28:
[...]
voor hetzelfde geld koop je ook een Giant...Prime...is er dacht ik ook met belt..
ik heb het al eerder aangegeven, maar ik kom weinig reacties tegen van de giant's terwijl ze toch een mooie collectie hebben met goede motoren ( yamaha ), ik weet niet of dat dit een reden heeft..

Denk dat je het over deze hebt?
--> Laten we even een accu bovenop de bagagedrager plakken
Sorry, maar dit is echt super lelijk. Ik ben meer van de mooi geïntegreerde accu's en hou niet van rare uitsteekesels
klopt..ik ben uiteindelijk ook zelf voor de giant quick-e gegaan...maar dit is misschien iets meer mountain bike dan de pegasus....hoewel met bagage drager er extra kom je een heel eindVlassie1980 schreef op maandag 7 mei 2018 @ 12:15:
[...]
[afbeelding]
Denk dat je het over deze hebt?
--> Laten we even een accu bovenop de bagagedrager plakken
Sorry, maar dit is echt super lelijk. Ik ben meer van de mooi geïntegreerde accu's en hou niet van rare uitsteekesels
Dit is wel een hele mooie fiets zeg! Thanks voor je input! Had nog niet eerder naar het merk gekeken, schijnbaar echte Duitse degelijkheid. En bevat eigenlijk alle wenselijke ingredienten. Ik zet hem gelijk erbij op de shortlist om proef te rijden.
Nogmaals dank!
Dankjewel voor je suggestie!voor hetzelfde geld koop je ook een Giant...Prime...is er dacht ik ook met belt..
Wel handig om Giant ook eens te bekijken. Frame is niet verkeerd maar accupack is wel ‘uniek’ geplaatst 😊.. Qua design sluiten de Gazelle/Qwic/Pegasus iets beter aan.
qua design...zie dezegeldster schreef op maandag 7 mei 2018 @ 19:21:
[...]
Dankjewel voor je suggestie!
Wel handig om Giant ook eens te bekijken. Frame is niet verkeerd maar accupack is wel ‘uniek’ geplaatst 😊.. Qua design sluiten de Gazelle/Qwic/Pegasus iets beter aan.
https://www.giant-bicycles.com/nl/bikes-quick-eplus-2018
[Video: https://images.giant-bicycles.com/b_white,c_pad,h_1000,q_80/ohw56aiaiw6k8o5ehzw4/Quick-Eplus-25k.jpg56aiaiw6k8o5ehzw4/Quick-Eplus-25k.jpg]
op youtube staat een filmpje om hem sneller te makenUnicron schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 09:59:
Vraagje over de Ancheer elektrische fiets. Gezien deze een pure electric mode heeft vroeg ik mij af of je met hulp van de motor sneller dan 25km/h kan halen? Dus zeg maar de motor doet tot 25km/h en ik lever dan de energie om zeg 30km/h te halen.
Klopt. Het kabeltje loshalen. Dit is echter voor het 2017 model en de nieuwe 2018 27.5 inch Ancheer heeft niet meer dit zelfde kastje. Ik ben juist geïnteresseerd in dit nieuwe model, maar na veel googelen heb ik nog niet iets kunnen vindenwwwmarcel schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 10:18:
[...]
op youtube staat een filmpje om hem sneller te maken
Als je motor er bij 25 mee stopt, dan is het toch geen mee trappen meer? Dat zou betekenen dat ik al het werk doe.LED-Maniak schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 11:58:
De motor stopt er gewoon mee en je kan prima tot de 30 mee trappen.
Dat ziet er een stuk beter uit!wwwmarcel schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 09:28:
[...]
qua design...zie deze
https://www.giant-bicycles.com/nl/bikes-quick-eplus-2018
[video]
ik heb weleens begrepen dat zo'n belt minder krachtig is dan een ketting...fyigeldster schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 14:44:
Ter info, ik heb een nieuw exemplaar gevonden voor op de shortlist. De Scott E-Sub Tour Belt 2018. Iemand ervaring?
Dit topic is gesloten.