Het grote elektrische fietsen topic - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 50 ... 103 Laatste
Acties:
  • 891.546 views

Verwijderd

Zit hier ook een poos mee te lezen, ombouw vs nieuwe kopen blijf ik lastig vinden. Heb zelf een Gazelle Orange C7 uit 2014. Amper gebruikt, maar zal stukje meer worden (zo'n 10km enkele reis). Is ombouw de moeite waard bij zo'n fiets? Ben enkel opzoek naar ondersteuning zodat ik niet zweet en berg op iets simpeler gaat. Weinig wensen, dus wil het ook goedkoop houden.
Tips of ideeën? Zie zoveel kits, maar wat is voor zo'n simpele gebruiker als ik de moeite waard?

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:34
mrpink83 schreef op donderdag 7 december 2017 @ 21:45:
[...]

Behalve dan dat een 1.2 motor met 100 pk fysiek echt wel anders is dan een 1.2 motor met 200 pk. Dan is er vaak iets anders dan alleen maar een andere chip.

En zoveel weet ik niet van elektro motoren, maar wattage is toch gewoon een andere manier van kracht uitdrukken? Dus bijvoorbeeld 73,4 kilowatt is 100 pk?
1.2 liter en 200pk is een voorbeeld he :)
Ja watt of pk is het uitdrukken van kracht. Al zal dit niet helemaal kloppen hoor, Google maar eens. Maar ik noemde even pk en watt omdat dat de volksmond termen zijn.

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20:16
Op dat vlak zijn elektro en verbrandigsmotoren gelijk: als je de temperatuur niet onder controle hebt dan zijn ze snel kapot.

Uit een 1.2l motor zal je ook wel een paar seconden 1000pk kunnen halen als je er maar genoeg brandstof in blaast.

Zelfde met elektro-motoren: als die koel genoeg blijven dan komt er gewoon meer vermogen uit als je ze meer belast, op voorwaarde dat de batterij voldoende stroom kan leveren. Maar als de warmte onvoldoende afgevoerd wordt dan verbrand de motor= isolatielaagje op de koper wikkelingen smelt en daardoor krijg je kortsluiting, game over.

Voor een project met elektrische aandrijving op een kleine landbouwmachine hebben we een motor van 350W. Als we daarvan het vermogen loggen dan komt er bij momenten meer dan 700W uit de motor, maar omdat dit kortstondig is wordt de motor niet veel meer dan handwarm en dit gaat zo al een hele tijd goed.

• pielle007
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 08-01 07:19
sjibbie schreef op donderdag 7 december 2017 @ 12:49:
Zijn er hier bezitters van een Dinsdag E-go die weten hoe de kettingkast te verwijderen is?
Ik kom er niet uit ben bang dat ik iets (af)breek.
Kom net toevallig (alweer) terug van de fietsenmaker, de Batavus Dinsdag E-GO van mijn vrouw trapte door van de 5e naar de 6e versnelling. Bleek kleinigheidje te zijn, door de kabel een halve slag naar links te draaien was t opgelost.

Daarbij heb ik wel kort gezien hoe je een gedeelte van de kettingkast kunt verwijderen, zit een schroefje onderin om het achterste kapje te kunnen verwijderen van de kettingkast, kun je iig vast een start maken

Kettingkast

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 05:24
doek55 schreef op donderdag 7 december 2017 @ 16:09:
Voor topsnelheid zegt koppel op zichzelf niet zoveel. Het gaat uiteindelijk om het piekvermogen en dat is bij Bosch (550W) een flink stuk lager dan bij een Stromer (900-1200W).
Mee eens. Overigens is dat grafiekje wat mij betreft best indicatief, mits je je de bron in acht neemt en aanneemt dat Bosch iets minder briljant presteert dan dat daar wordt aangegeven :+

No way dat een Yamaha minder power levert dan een Bosch, zeker niet bij het optrekken (lage toerentallen). Wat wel klopt is dat de Yamaha boven de 100 rpm weinig doet, maar dat is fysiologisch eigenlijk prima.

Hoe hoger het vermogen van de atleet, des te efficienter "spinnen" wordt. Dus daar waar een prof een heel hoog RPM gebruikt zit je als normale sterveling prima in een range rond de 80 rpm. Als ik met mijn Yamaha boven de 90 rpm ga zitten is dat toch op een langere tocht waarbij de accuduur een beperkende factor is.

120 RPM staat leuk in zo'n grafiek, maar volstrekt hypothetisch.
Pathogen schreef op woensdag 6 december 2017 @ 17:01:
Voor diegenen met een achterwielmotor: zou je hier een askoppeling voor de fietskar op kunnen monteren?
Op een normale fiets is dat een kwestie van linker asmoer losdraaien, koppeling er tussen en weer vast.
Ik spreek met veel ervaring met fietskarren:

Niet doen! Je wil niet de krachten van een fietskar rechtstreeks op de achteras laten rusten. De as heeft al veel krachten vanuit de aandrijving te verteren en dat is gewoon het primaire proces van je fiets, dus niet nog meer van dat ding vragen.

Montage aan de liggende achtervork (of nog beter, de driehoek van staande en liggende achtervork!)is veel beter. Opties die vaak verkrijgbaar zijn, of desnoods met wat kluswerk te realiseren zijn:

- Klemkoppeling (dus een klem op de liggende achtervork
- Weber B koppeling

Mijn vraag: over welke fietskar gaat het?

Iets anders:

Continental Top Contact Winterband

- Bizar veel grip, maar loopt nog heel acceptabel.
- Valt erg groot, ook al door de "haartjes". 42MM is duidelijk groter dan de 42MM Marathon.
- De haartjes zorgen voor heel veel spray, waardoor je ook als het droog is toch nog natte benen krijgt bij een nat wegdek.

Ondanks het issue met spray ben ik behoorlijk enthusiast. Ik heb toch winterlaarzen aan, een regenbroek is ook altijd bij de hand.

Sowieso zijn ze veel prettiger dan de Schwalbe spike banden (ondingen!), al zullen die bij echt gladheid beter presteren. Alleen fietsen die spike banden slecht en had je snel last van lek doordat de spikes door het karkas gaan :X

[ Voor 25% gewijzigd door roffeltjes op 08-12-2017 14:06 ]

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:28

Pathogen

Shoop Da Whoop

Het gaat om een Croozer met de vierkante askoppeling. Ik snap je bezwaar, aan de rechterkant trek je de as naar voren met je ketting, aan de linkerkant naar achter met je kar. Had er nog niet zo bij stilgestaan dat dit een probleem zou kunnen zijn.

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Als ik zie hoe krachtig de Brose MM is op de tourstand dan kun je wel nagaan wat de power is op stand sport. Het is en blijft toch maar 250 watt maximaal en op de tourstand zal het 125 watt maximaal zijn. Ook met 125 watt output trekt hij vlot op en vooral flink wind tegen moet je toch wat harder meetrappen om 22 km/h aan te houden. Dan zit je wel aan de grens van zijn kunnen, maar zet ik hem op de sportstand dan schiet die door naar de 27 km/h. Onze Sparta heeft hetzelfde vermogen, maar is lang niet zo krachtig (voorwielmotor) dan mijn Qwic Premium MN330. Met de Qwic ben je ongeacht je snelheid zo weer op tempo.

Hier leer ik ook (en ondervind het zelf) dat een middenmotor wel zo krachtig is dat het stroom zou moeten vreten, maar ook dat valt mee.

Vandaag een speciaal moment beleeft en dat is dat ik door de 88 kilometer barrière ben gebroken. Wat ik ooit haalde op de Sparta met 522 Wh accu (88 km met flink meewerken) is verbroken. Ik ben zonet de 88 km grens over gegaan en dat gaf wel een gevoel van voldoening want ik heb op geen enkele E-bike ooit meer dan 88 km gehaald. Nu heb ik nog 17% over en 94 km op de klok!! Hij gaat wel vannacht aan de oplader en ik rijd hem niet tot 0% leeg.

94 kilometer behaald met de volgende verzwaarde omstandigheden
->koud weer, dus koude accu
->uitproberen, dus soms flink accelereren
->vaak in redelijk zwaar verzet wegrijden

Ga ik rekenen dan heb ik 6,5 Wh per kilometer verstookt. Dat valt me nog alles mee. Toen ik met mijn Sparta het record van 88 kilometer aantipte was dit wel in de zomer en niet in de winter. Op de Sparta verbruikte ik toen 5,9 Wh per kilometer, maar dat was wel met flink meetrappen.

Dus mijn Qwic verbruikt misschien ietsjes meer, maar de kracht die je ervoor krijgt staat nog niet bijna in verhouding met de Sparta (of de Qwic daadwerkelijk meer verbruikt dan de Sparta kan ik pas concluderen na een test in de late lente). Ik ben dus verslingerd geraakt aan de kracht die de Brose MM biedt. In het begin twijfelde ik, maar zoals met alles wat nieuw is moest ik er echt aan wennen. Nu kan ik er mee lezen en schrijven. Natuurlijk ga ik in de lente een nieuw record neerzetten.

Echt hé, windkracht 5 in je gezicht en nog 22 k/h kunnen aanhouden op de middenstand. Klasse _/-\o_

Sparta 522 Wh accu
Qwic 735 Wh accu

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 06-01 22:44
[b][message=53513989,noline]roffeltjes schreef op vrijdag 8 december 2017

Iets anders:

Sowieso zijn ze veel prettiger dan de Schwalbe spike banden (ondingen!), al zullen die bij echt gladheid beter presteren. Alleen fietsen die spike banden slecht en had je snel last van lek doordat de spikes door het karkas gaan :X
Ik gebruik normaal de marathon gt 365 banden voor en achter. Dit zijn ook prima winterfietsbanden.

Ik heb vanavond echter de Marathon performance Winter fietsbanden er weer opgelegd ook met spikes. Deze zijn op hogere snelheden niet zo gripvol als de gt 365. De spikes die erop zitten zorgen ervoor dat je bij ijzel en andere gladheid nog wel kunt fietsen tot zeg maar 25km/h. De problemen die jij beschrijft dat je lekkage kreeg omdat de spikes door het karkas kwamen lijkt mij toch echt niet mogen. Volgens mij moet dit toch wel onder garantie vallen.

Mijn vrouw heeft morgen de auto nodig en ik moet dan wel op de fiets naar mijn werk. 17km enkele reis. Dan riskeer ik liever toch geen glijpartijen met de huidige weers voorspellingen. Heb trouwens voor die spikes banden een set extra velgen aangeschaft met uitvalnaven. Met een minuut of 5 heb ik het verwisseld. :)

• Torched
  • Laatst online: 19:32
Tja, met een naafmotor is dat niet zo makkelijk.

Is het nog steeds zo dat met de recente Ion systemen met een naaf motor als je het wiel loskoppelt hij gereset moet worden door de fietsenmaker?

Aka, bandenwissel is fietsenmaker betalen?

• Opperpanter2
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 03-01 17:56
Verwijderd schreef op donderdag 7 december 2017 @ 22:20:
Zit hier ook een poos mee te lezen, ombouw vs nieuwe kopen blijf ik lastig vinden. Heb zelf een Gazelle Orange C7 uit 2014. Amper gebruikt, maar zal stukje meer worden (zo'n 10km enkele reis). Is ombouw de moeite waard bij zo'n fiets? Ben enkel opzoek naar ondersteuning zodat ik niet zweet en berg op iets simpeler gaat. Weinig wensen, dus wil het ook goedkoop houden.
Tips of ideeën? Zie zoveel kits, maar wat is voor zo'n simpele gebruiker als ik de moeite waard?
Als je het echt over de flinke heuvels in limburg hebt is eigenlijk alleen een middenmotor een oplossing. De BBS01 zal het wel redelijk doen denk ik daar, alhoewel een BBS02 500W nauwelijks duurder is en veel krachtiger. Beide zelfbouw. Hoe fabrieksfietsen met bosch middenmotor e.d. het doen in de heuvels weet ik niet.

• Opperpanter2
Zijn er nog mensen hiet met een elektrisch ondersteunde MTB die morgenvroeg de sneeuw induiken?

Verwijderd

Opperpanter2 schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 11:03:
[...]

Als je het echt over de flinke heuvels in limburg hebt is eigenlijk alleen een middenmotor een oplossing. De BBS01 zal het wel redelijk doen denk ik daar, alhoewel een BBS02 500W nauwelijks duurder is en veel krachtiger. Beide zelfbouw. Hoe fabrieksfietsen met bosch middenmotor e.d. het doen in de heuvels weet ik niet.
Kun je ergens zien dat ik in Limburg woon? Maar het valt reuze mee met heuvels op m'n route.
Zelfbouw te doen als je weinig technisch bent? Goedkoopste kit haal je uit China nog steeds?

• Opperpanter2
Verwijderd schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 12:34:
[...]

Kun je ergens zien dat ik in Limburg woon? Maar het valt reuze mee met heuvels op m'n route.
Zelfbouw te doen als je weinig technisch bent? Goedkoopste kit haal je uit China nog steeds?
Zijn er nog andere provincies in nederland met noemenswaardig heuvels?

Goedkoopste is china/ali express. Maar dan weet je niet altijd of het goede reseller is, garantie etc.
Ik vind em3ev.com een goede tussenweg. Goedkoper dan hier, maar toch goede service/garantie. Ze hebben een service punt in londen. Dus bij garantie stuur je hem op daarnaartoe (12,50).

• Drossie
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13:48
zebsite schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 18:43:
[...]

Dat achtertandwiel is wel een dingetje, ben al aan mijn derde bezig(Nokken weg) op mijn (ietsje snellere), (2 tanden kleinere tandwiel om 40+ te halen) Razer... o ja, 3000 km in een jaar...verder niets dan lof voor deze fiets.
Welk tandwiel heb je dan gestoken achteraan?
Heb je dan een andere chainglider gekocht?

Ik overweeg ook een ander tandwiel te plaatsen. Ik gebruik nu eigenlijk alleen versnelling 6-7-8.

Mijn achtertandwiel en ketting moeten bijna vervangen worden. Iemand een link naar goede onderdelen? Ketting, tandwiel voor en achter.
Is een ketting voor e-bikes een verkoopspraatje of zijn die effectief sterker?

Ik heb de laatste 2 maand nu zo'n 1000km gereden op mijn gechipte Razer.
Ik fiets elke dag 40 km met mijn hond in een fietskar.
Ik ben erg tevreden over de fiets. Hij fiets zeer lekker. De achterremblokken waren wel volledig op na pas 800km. Ik heb er nu van Kool Stop gestoken speciaal voor e-bikes. Ik ben benieuwd of die het langer volhouden. Waarschijnlijk zijn ze harder, waardoor mijn velgen meer zullen slijten?

De bel van de Razer vind ik nogal fragiel. Iemand een tip voor een andere?

Oh, met welke banden rijden jullie? De wang van de achterband was aan het scheuren bij mij. Ik heb de voorband (Marathon Suprem 42) achteraan geplaatst en voor een Marathon Plus 38 geplaatst. (omdat iemand die band over had).

[ Voor 8% gewijzigd door Drossie op 09-12-2017 14:39 ]

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Bij mijn vrouw zijn de draadjes uit de lamp van haar Decathlon fiets. Bij Decathlon konden ze het alleen opsturen, dat lijkt me niet echt nodig en ook onnodig duur (fiets is uit de garantie). Het lijkt me eigenlijk vrij simpel de draadjes gewoon weer terug te steken of een vergelijkbaar lampje met ongeveer hetzelfde lampje er voor in de plaats te zetten. In de zomer dan maar, als ik nu vijf minuten buiten ben dan zijn mijn handen zo koud dat ik geen ventieldopje meer los krijg en met handschoenen aan kan ik ook niet werken met kleine draadjes en schroefjes :p Ik heb er voor nu maar een lamp met batterijtjes opgezet, dan maar even geen stuurbediening.

Misschien had ik niet op een zaterdag moeten gaan (er zal nu ook wel iemand staan die als bijbaantje daar bij de fietsen staat).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:35
Drossie schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 14:34:
[...]

Ik overweeg ook een ander tandwiel te plaatsen. Ik gebruik nu eigenlijk alleen versnelling 6-7-8.

Mijn achtertandwiel en ketting moeten bijna vervangen worden. Iemand een link naar goede onderdelen? Ketting, tandwiel voor en achter.

Ik ben erg tevreden over de fiets. Hij fiets zeer lekker. De achterremblokken waren wel volledig op na pas 800km. Ik heb er nu van Kool Stop gestoken speciaal voor e-bikes. Ik ben benieuwd of die het langer volhouden. Waarschijnlijk zijn ze harder, waardoor mijn velgen meer zullen slijten?

Oh, met welke banden rijden jullie? De wang van de achterband was aan het scheuren bij mij. Ik heb de voorband (Marathon Suprem 42) achteraan geplaatst en voor een Marathon Plus 38 geplaatst. (omdat iemand die band over had).
Ik heb achter een Shimano Nexus 18T tandwiel en een 48T voorblad voor Bafang BBS01/2. Sinds ik de KMC Z1X EPT ketting gebruik en deze iedere 2.500km vervang (1,0 op slijtage-indicator), verwacht ik dat mijn tandwielen zo'n 7.500km mee zullen gaan. Ik gebruik alleen een kettingscherm en smeer de ketting wanneer deze geluid begint te maken met Finish Line Cross Country. Geen idee of er betere middelen zijn, maar dit lijkt goed te werken. Dit alles is met continue 750W vermogen op het systeem.

Wat banden betreft, mijn voorband is een 42-622 Conti Top Contact Winter II (aanrader als je van grip houdt) en achter een 47-622 Schwalbe Energizer Plus, maar die wordt vervangen door iets met meer grip. Helaas zal dat nog wel even duren, want die Energizer slijt nauwelijks.

Verwijderd

Opperpanter2 schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 13:28:
[...]

Zijn er nog andere provincies in nederland met noemenswaardig heuvels?

Goedkoopste is china/ali express. Maar dan weet je niet altijd of het goede reseller is, garantie etc.
Ik vind em3ev.com een goede tussenweg. Goedkoper dan hier, maar toch goede service/garantie. Ze hebben een service punt in londen. Dus bij garantie stuur je hem op daarnaartoe (12,50).
Ziet er goed uit die site! (Eventueel per pm) wat zijn al die opties en welke zijn essentieel? Ga sowieso eens bij de fietsenhandel hier informeren mocht zelfbouw te lastig blijken...

• Opperpanter2
Opperpanter2 schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 11:03:
Zijn er nog mensen hiet met een elektrisch ondersteunde MTB die morgenvroeg de sneeuw induiken?
Ooops dacht nog even snel mijn band te plakken om morgen de sneeuw in de te kunnen. Helaas iets te snel, dus nieuwe binnenband meteen lekgeprikt door een over het hoofd geziene doorn van een bramenstruik of iets dergelijks :(
Dus nu 2 lekke binnenbanden i.p.v. een.

En meteen een vraag. Wat voor banden raden jullie aan op een e-MTB?

Ik heb nu voor Continental Race King, maar deze al 2x lek gereden in korte tijd na monteren:

https://www.rosebikes.nl/...#product_detail_info_tabs

Het is een fijne comfortabele, zachte band. Maar daardoor ook lekgevoelig blijkbaar.

Ik rijd denk ik 50% asfalt en de rest op bospaden e.d. Eigenlijk nooit door mul zand of modder.

Achter heb ik Continental X-King:

https://www.rosebikes.nl/...band-draadband/aid:470735

Denk dat ik maar wat minder comfortabele banden ga kopen met een hogere lekbestendigheid.

• Torched
Opperpanter2 schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 18:49:
[...]

Ooops dacht nog even snel mijn band te plakken om morgen de sneeuw in de te kunnen. Helaas iets te snel, dus nieuwe binnenband meteen lekgeprikt door een over het hoofd geziene doorn van een bramenstruik of iets dergelijks :(
Dus nu 2 lekke binnenbanden i.p.v. een.

Ik heb nu voor Continental Race King, maar deze al 2x lek gereden in korte tijd na monteren:

Het is een fijne comfortabele, zachte band. Maar daardoor ook lekgevoelig blijkbaar.

Ik rijd denk ik 50% asfalt en de rest op bospaden e.d. Eigenlijk nooit door mul zand of modder.

Denk dat ik maar wat minder comfortabele banden ga kopen met een hogere lekbestendigheid.
MTB? Tubeless

• Opperpanter2
e-MTB ja.

Ik ben verkocht:

Maar ook bij tubeless moet je goede buitenbanden hebben. Deze die ik nu heb zijn waardeloos.

Zit te denken om maar gewoon Schwalbe Marathon Plus MTB banden te monteren. Minder comfort maar ook minder gezeik denk ik.

• Opperpanter2
Verwijderd schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 18:48:
[...]

Ziet er goed uit die site! (Eventueel per pm) wat zijn al die opties en welke zijn essentieel? Ga sowieso eens bij de fietsenhandel hier informeren mocht zelfbouw te lastig blijken...
Met een zelfbouw BBS moet je wel een beetje een tweaker zijn. Het leuk vinden om dat ding te monteren en af en toe wat bij te stellen etc. Als je gewoon ff snel een e-bike wilt hebben is het misschien niet jouw ding. Kun je beter een kant-en-klare kopen.

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:22

charrel

Cortisol4life..

Opperpanter2 schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 19:43:
[...]

Met een zelfbouw BBS moet je wel een beetje een tweaker zijn. Het leuk vinden om dat ding te monteren en af en toe wat bij te stellen etc. Als je gewoon ff snel een e-bike wilt hebben is het misschien niet jouw ding. Kun je beter een kant-en-klare kopen.
Afgezien dat ik nu even met een ketting fiets zat mijn tongsheng er binnen 2uur op. Dus dat ging best wel snel :)

Verwijderd

Opperpanter2 schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 19:43:
[...]

Bijstellen enzo vind ik wel leuk. Zit er meer mee dat ik niet weet of het monteren me op een middag gaat lukken, of ik daar nog materialen voor moet aanschaffen, welke opties ik voor mijn fiets (die Gazelle c7 met rollerbrakes) moet aanschaffen. Als er ergens een goede tutorial staat komt het wel goed denk ik, maar die heb ik niet gevonden in de ts? Iig bedankt voor de tips al. Wil het ergens begin volgend jaar gaan doen.

• roffeltjes
zonnefreak schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 20:05: De problemen die jij beschrijft dat je lekkage kreeg omdat de spikes door het karkas kwamen lijkt mij toch echt niet mogen. Volgens mij moet dit toch wel onder garantie vallen.
Het valt het ook onder garantie, maar wij hebben er in drie jaar al drie op die manier weten te slopen(ik wou dat ik overdreef).... Ongetwijfeld helpt het niet dat mijn zoon achterop naar school moet (dus harde band met veel belasting), maar dat is gewoon teveel ellende voor een band.

Ik ga af op de Wereldfietsers en die zijn redelijk unaniem in de lof over de Conti's, ook als het glad is, dus ik kijk voorlopig niet naar een alternatief. Ik heb niks tegen Schwalbe, de Supreme's zijn prima snelle bandjes met een goede levensduur, dus die gaan er straks weer gewoon op.

[ Voor 20% gewijzigd door roffeltjes op 09-12-2017 21:20 ]

• Opperpanter2
Verwijderd schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 20:51:
[...]

Bijstellen enzo vind ik wel leuk. Zit er meer mee dat ik niet weet of het monteren me op een middag gaat lukken, of ik daar nog materialen voor moet aanschaffen, welke opties ik voor mijn fiets (die Gazelle c7 met rollerbrakes) moet aanschaffen. Als er ergens een goede tutorial staat komt het wel goed denk ik, maar die heb ik niet gevonden in de ts? Iig bedankt voor de tips al. Wil het ergens begin volgend jaar gaan doen.
Youtube al geprobeerd? YouTube: Bafang 8FUN Mid Drive Electric Bike Conversion Kit Installation
Je hebt een paar tools nodig om hem er op te kunnen zetten.
Kan zo snel geen goede pagina vinden, maar ik heb destijds alles van endless-sphere.com forum gehaald.
Overigens rollerbrakes zijn wat mij betreft een no-go voor e-bikes, maar met deze opmerking zal ik wel weer een 40 posts tellende tirade van menigeen en roffeltjes over mij heen krijgen.

EDIT:
Hier staan de tools die je nodig hebt. De kettingspons heb je waarschijnlijk niet nodig, ketting kan gewoon heel blijven tijdens montage: https://electricbikerevie...-bafang-750w-bbs02.13419/
Alleen die luna tool is wel duur om hier te krijgen, dus je moet eigenlijk even naar de wat goedkopere varianten zoeken. Twee losse tools.
Originele thread op endless sphere: https://endless-sphere.co...php?f=28&t=50104&start=25

EDIT2:
Stom, had gewoon meteen bij een nederlandse shop moeten kijken. Deze 3 heb je nodig:

https://www.fietsunie.nl/Bafang-borgmoer-haaksleutel
https://www.fietsunie.nl/TACX-bracketcup-sleutel
https://www.fietsunie.nl/Icetoolz-Crankafnemer

Op ebay / aliexpress goedkoper te krijgen.

[ Voor 26% gewijzigd door Opperpanter2 op 09-12-2017 21:20 ]

• Torched
Je wil wel een goede ketting pons. Je gaat naar een groter voorblad dus je hebt meer ketting nodig.
En als je ketting vervangt moet je hem sowieso inkorten.

Die haaksleutel heb ik geprobeerd maar voldoende torque op de moer krijgen met dat ding is niet bepaald leuk.

Verwijderd

Heb sowieso gezien dat de lokale specialist hier enkel ebikes repareert waar ze zelf verstand van hebben. Bafang staat in dat lijstje dus misschien kunnen die schappelijk zo'n kit installeren. Ga alles eens op een rijtje zetten.

• Opperpanter2
Torched schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 21:35:
Je wil wel een goede ketting pons. Je gaat naar een groter voorblad dus je hebt meer ketting nodig.
En als je ketting vervangt moet je hem sowieso inkorten.

Die haaksleutel heb ik geprobeerd maar voldoende torque op de moer krijgen met dat ding is niet bepaald leuk.
Ik heb geen kettingpons nodig gehad. Beide fietsen die ik had hadden als grootste blad voor een 44t, dus gelijk aan die van de BBS 02.

• racinfo
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-02-2022

racinfo

E-MTB

Opperpanter2 schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 18:49:
[...]

Ik zweer bij mijn Schwalbe Landcruiser Plus banden op mijn e-MTB, zowel off- als onroad vind ik het een uitstekende band die ik tot nog toe nooit lek gereden heb. Ondanks dat ik er elke dag sintel- en bospaden mee af-cross. Oke, een spiksplinternieuwe band hoor je enige tijd wel op een asfalt fietspad maar dat weegt niet op tegen over de kwaliteit en lek-rij-bestendigheid van deze nokken band.
Verwijderd schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 21:56:
Heb sowieso gezien dat de lokale specialist hier enkel ebikes repareert waar ze zelf verstand van hebben. Bafang staat in dat lijstje dus misschien kunnen die schappelijk zo'n kit installeren. Ga alles eens op een rijtje zetten.
Hier bij Warmond monteren ze een bafangset voor 125,- mits je die daar ook aanschaft ;) .

[ Voor 15% gewijzigd door racinfo op 10-12-2017 09:33 ]

• roffeltjes
Pathogen schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 14:50:
Het gaat om een Croozer met de vierkante askoppeling. Ik snap je bezwaar, aan de rechterkant trek je de as naar voren met je ketting, aan de linkerkant naar achter met je kar. Had er nog niet zo bij stilgestaan dat dit een probleem zou kunnen zijn.
Vooral omdat je met een e-bike nogal doorkart ( :+ ) en dus vrij veel belasting hebt raad ik het af.

Er zijn Weber stangen voor de Croozer. Ja, je bent al snel 125 euro kwijt voor dissel en frame bevestiging, maar het rijdt erg prettig. In ieder geval bij Onze Chariot is de Weber koppeling veel strakker dan de oude koppeling en heb je niet zo'n jo-jo gevoel.
[...]

Bel: Catey PB100, Die kan je door zijn bouw (underslung) vrij dichtbij het handvat plaatsen. Helaas serieus lastig te vinden:

https://www.bike-componen...ll-Fahrradklingel-p47312/

Banden: De Supreme van 42mm is in mijn onbescheiden mening* het beste compromis tussen levensduur, snelheid, comfort en anti-lek , maar helaas is de wang is wel een dingetje bij Schwalbe (Marathon/Supreme), maar de nieuwste (2016 en nieuwer) Marathon en Supreme's hebben daar minder last van (YMMV)**.

Ja, de Allmotions zijn ook een optie, maar dat is erg duur en ik zou ze eerlijk gezegd niet kopen in 40mm. Voor 50-60mm wordt het een ander verhaal.

Helaas zijn dit allemaal dure banden :|

Nog een tip: Vouwbanden zijn beter dan draadbanden. Ze zijn altijd lichter en bij Schwalbe ook hoogwaardiger (andere anti-lek laag). Nadeel: Vouwbanden zijn een stuk duurder ;(

* Om aan te geven dat ik niet de enige fan ben: https://www.bicyclerollingresistance.com/tour-reviews

** Nog een fan. Ja, de man heeft een fietsenwinkel, maar hij leeft van het geven van uitstekend advies. Er is niet snel iemand te verzinnen die meer weet dan Eric: https://www.vakantiefietser.nl/onderdelen/banden/

[ Voor 18% gewijzigd door roffeltjes op 10-12-2017 12:49 ]

• doek55
Verwijderd schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 20:51:
[...]

Je hebt de volgende items nodig om een Bafang BBS01/02/HD te installeren:
- Diverse inbussleutels
- Trapassleutel om de trapas van de Gazelle te verwijderen.
- Cranktrekker om de trappers te verwijderen.
- Bafang tool om de borgring en borgringafdekkap goed aan te kunnen draaien.
- Langere sterke ketting want je krijgt een groter voorblad en zonder derailleur heb je geen speling op de ketting.
- Kettingpons om de ketting op maat te maken.
En als je dan toch aan het bestellen bent zou ik er ook nog een platte sleutel 14 bij doen voor als je ooit de lagers van je Nexus moet afstellen.

Controleer ook of je twee schroefbussen voor een bidonhouder op je fiets hebt zitten, want daaraan bevestig je normaal gesproken de accu. Als die er niet zijn kun je zelf twee blindklinkmoeren plaatsen, maar daarvoor heb je speciaal gereedschap nodig (of een fietsenmaker laten doen). Anders kun je een accu bestellen die ergens anders geplaatst wordt.

Wat betreft de rollerbrakes zou ik het gewoon gaan testen, zolang je rond de 25km/u blijft doen ze hun werk wel, maar daarboven heb je waarschijnlijk betere remmen nodig.

En als laatste houd er rekening mee dat je de kettingkast volledig moet verwijderen, want vanwege het grotere voorblad en de positie van de motor past die niet meer. Een kettingscherm kun je wel plaatsen met een paar aanpassingen.

• jimh307
  • Niet online
Echt weer om te gaan sleutelen is het niet. De winter is echt goed op dreef en de sneeuwval enorm. Lekker rijden op mijn nieuwe fiets gaat hem voorlopig niet worden. Het is wel zo allemachtig slecht weer met extreme hoeveelheid neerslag dat ik nu al mijn nieuwe fiets kan gaan schoonmaken.
Ik fiets toch veel op de binnenwegen en de afgelopen dagen vroeg ik me wel eens af of ik op onverharde wegen reed met de grote hoeveelheid zand en modder op de weg. Ik zou er niet aan moeten denken om met een open ketting te rijden. Dan kun je aan het schoonmaken blijven. Nu is het meer de modderaanslag binnen de spatborden en de onderkant van de MM. Ik veeg er de klodders zand van af met mijn vingers om het allerergste maar weg te hebben.

Hoe doen jullie dat met jullie fiets bij zulk slecht weer. Maken jullie hem elk weekend weer spik en span of wacht je op betere tijden?

Ik borstel de fiets altijd droog af als het echt nodig is, maar dan moet de fiets wel goed droog zijn. Hij staat droog, daar niet van, maar zodra je 100 meter gefietst hebt is ie weer zeiknat. De wegen zijn nu 24/7 nat en er lijkt maar geen eind aan te komen. Elke dag veel neerslag en dan heeft het poetsen van een fiets hetzelfde effect als dweilen met de kraan wagenwijd open. Het is lang geleden dat ik een droge straat heb gezien en hier in de omgeving wordt intensief landbouw gedreven met vieze wegen als gevolg.

*jimh307 heeft een grote hekel aan de winter en helaas is het nu 100% ongezouten winter :(

Verwijderd

jimh307 schreef op zondag 10 december 2017 @ 13:30:
Ik zou er niet aan moeten denken om met een open ketting te rijden. Dan kun je aan het schoonmaken blijven. Nu is het meer de modderaanslag binnen de spatborden en de onderkant van de MM. Ik veeg er de klodders zand van af met mijn vingers om het allerergste maar weg te hebben.
Nergens last van, gewoon elke week smeren en de fiets in zijn geheel afspuiten. Ik rij ca 6000km per jaar weg (soms wat meer) en dan vervang ik de aandrijfset in maart na de laatste pekel. Een naaf doet er niet veel langer mee, bij pa en ma doet ca 7000-8000 kilometer met een ketting op hun ebike met naaf. Enige verschil is daarna dat ik in een zucht klaar ben en die naaf toch echt meer werk is.

Nadeel van een derailleur wordt m.i. schromelijk overdreven.

Ik hou hem enigszins netjes maar d'r is vanaf oktober tot februari niet aan te beginnen als je veel rijdt. Spik en span houden is dan een illusie en dan is het toch echt primair een gebruiksvoorwerp om van A naar B te komen.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2017 13:36 ]

• jimh307
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 10 december 2017 @ 13:34:
[...]

Nergens last van, gewoon elke week smeren en de fiets in zijn geheel afspuiten. Ik rij ca 6000km per jaar weg (soms wat meer) en dan vervang ik de aandrijfset in maart na de laatste pekel. Een naaf doet er niet veel langer mee, bij pa en ma doet ca 7000-8000 kilometer met een ketting op hun ebike met naaf. Enige verschil is daarna dat ik in een zucht klaar ben en die naaf toch echt meer werk is.

Nadeel van een derailleur wordt m.i. schromelijk overdreven.

Ik hou hem enigszins netjes maar d'r is vanaf oktober tot februari niet aan te beginnen als je veel rijdt. Spik en span houden is dan een illusie en dan is het toch echt primair een gebruiksvoorwerp om van A naar B te komen.
Ga dat hier mensen in deze omgeving maar eens wijs maken ;)
Op de wegen is het hier een grote smeerboel. Dat gaat straks bij het smelten van deze sneeuw nog veel erger worden. Zullen we samen eens hier gaan fietsen? Kijken hoe je reactie dan is :)

• Drossie
roffeltjes schreef op zondag 10 december 2017 @ 12:45:
[...]
Vooral omdat je met een e-bike nogal doorkart ( :+ ) en dus vrij veel belasting hebt raad ik het af.

Er zijn Weber stangen voor de Croozer. Ja, je bent al snel 125 euro kwijt voor dissel en frame bevestiging, maar het rijdt erg prettig. In ieder geval bij Onze Chariot is de Weber koppeling veel strakker dan de oude koppeling en heb je niet zo'n jo-jo gevoel.

[...]

Bel: Catey PB100, Die kan je door zijn bouw (underslung) vrij dichtbij het handvat plaatsen. Helaas serieus lastig te vinden:

https://www.bike-componen...ll-Fahrradklingel-p47312/

Banden: De Supreme van 42mm is in mijn onbescheiden mening* het beste compromis tussen levensduur, snelheid, comfort en anti-lek , maar helaas is de wang is wel een dingetje bij Schwalbe (Marathon/Supreme), maar de nieuwste (2016 en nieuwer) Marathon en Supreme's hebben daar minder last van (YMMV)**.

Ja, de Allmotions zijn ook een optie, maar dat is erg duur en ik zou ze eerlijk gezegd niet kopen in 40mm. Voor 50-60mm wordt het een ander verhaal.

Helaas zijn dit allemaal dure banden :|

Nog een tip: Vouwbanden zijn beter dan draadbanden. Ze zijn altijd lichter en bij Schwalbe ook hoogwaardiger (andere anti-lek laag). Nadeel: Vouwbanden zijn een stuk duurder ;(

* Om aan te geven dat ik niet de enige fan ben: https://www.bicyclerollingresistance.com/tour-reviews

** Nog een fan. Ja, de man heeft een fietsenwinkel, maar hij leeft van het geven van uitstekend advies. Er is niet snel iemand te verzinnen die meer weet dan Eric: https://www.vakantiefietser.nl/onderdelen/banden/
Bedankt voor je antwoord.
Heb jij toevallig zelf al een voorblad en achtertandwiel vervangen?
Een achtertandwiel is gemakkelijk te vinden merk ik, maar ik weet niet welk voorblad ik moet bestellen.

Wat vind je van de Supremes bij winterweer?

• jimh307
  • Niet online
En daar las ik even overheen.

Spik en span maakt een een fiets er wel mooier op, maar niet beter. Als het nat is maak ik mijn fiets ook niet schoon, maar het ergste haal ik er wel af. Wat wel beter is aan de Brose MM is dat er geen loze ruimte is aan de bovenkant van de motor zoals bij Bosch. Het frame sluit zich om de hele motor heen en alleen op de zijkanten wordt de motor afgedekt door 2 platen. Er kan dus moeilijk vuiligheid inkomen. Het geheel ziet er ook behoorlijk waterdicht uit en zelfs tussen de motor en het kettingblad zit ruimte. Vuil wat zich daar ophoopt haal je er relatief makkelijk vanaf.

Droog afborstelen voldoet 'bijna' altijd. Je haalt met een zachte borstel zo het zand overal vanaf en tussenuit en dan is de fiets al voor 90% schoon. Wat jij ook al benoemd is dat ik in de lente de fiets ook af ga doen met wat sop. Pekelresten verwijder je niet met een borstel en blijft gewoon zitten. Gelukkig is het overgrote deel van aluminium en is alles gespoten. Er is nauwelijks bloot aluminium zichtbaar wat het onderhoudt iets simpeler maakt.

Onze Sparta heeft wel behoorlijk veel bloot aluminium en daar is al roest zichtbaar aan het worden. Hij moet even behandeld worden met zuurvrije vaseline op de blote delen en dat betekend ook de spaken en de velg wat het lastiger maakt. Van mijn fiets zijn ook de spaken en de velg gespoten en hoef je er geen zuurvrije vaseline op te smeren. Zeker op velgen en spaken trekt vaseline veel stof en vuil aan. De Sparta schoonhouden is complexer dan de Qwic.

De Qwic ziet er relatief simpel uit. Wat er op zit is ook hoge kwaliteit en ja, tegen pekel begin je niet zoveel. Het is gewoon winter en we zullen het er maar even mee moeten doen.

Zie hoe smerig de wegen hier zijn:

https://1drv.ms/i/s!AtoMhNBLdoCzgYBC_Pnvm9yADY_ezg

• roffeltjes
Drossie schreef op zondag 10 december 2017 @ 14:45:
[...]

Bedankt voor je antwoord.
Heb jij toevallig zelf al een voorblad en achtertandwiel vervangen?
Een achtertandwiel is gemakkelijk te vinden merk ik, maar ik weet niet welk voorblad ik moet bestellen.

Wat vind je van de Supremes bij winterweer?
Waarom wil je je voorblad vervangen? Zoveel kilometer heb je toch niet afgelegd?

Supreme's zijn absoluut ongeschikt voor winterweer :+

• Drossie
roffeltjes schreef op zondag 10 december 2017 @ 19:15:
[...]

Waarom wil je je voorblad vervangen? Zoveel kilometer heb je toch niet afgelegd?

Supreme's zijn absoluut ongeschikt voor winterweer :+
De fiets heeft bijna 6000km nu. Voorblad is niet versleten, maar kan ook geen 5000km meer mee.

• roffeltjes
Dat is opvallend snel, ik heb met mijn eerste voorblad veel langer gedaan.

• racinfo

racinfo

E-MTB

Tips voor veilig fietsen in sneeuw en ijs:
https://www.ad.nl/binnenl...morgen-veiliger~a4af7241/

• Dacuuu
Prima tips, zolang het sneeuw vrij is goed te doen. Met sneeuw gewoon niet..

• APBaguette
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 29-06-2025
Altijd leuk, die grenzen tussen gemeentes en de provincie. Gemeentes hebben netjes schoongemaakt, behalve een stukje van 1km van de provincie. Ben maar door de berm gegaan, die hele weg was een ijsbaan. Door 't gras gaat een stuk beter. Maar even een betere weg terug zoeken.

• racinfo

racinfo

E-MTB

APBaguette schreef op maandag 11 december 2017 @ 09:59:
Altijd leuk, die grenzen tussen gemeentes en de provincie. Gemeentes hebben netjes schoongemaakt, behalve een stukje van 1km van de provincie. Ben maar door de berm gegaan, die hele weg was een ijsbaan. Door 't gras gaat een stuk beter. Maar even een betere weg terug zoeken.
De geasfalteerde fietspaden zijn het verradelijks, tegels en of straatstenen gaat een stuk beter. Het lijkt wel of geasfalteerd sneller bevriest.

Fiets- en brommerfietspaden alleen voor elektrisch aangedreven verkeer, gemotoriseerd (met een verbrandingsmotor) naar de rijweg. Dit ivm de volksgezondheid.
https://www.ad.nl/politie...voor-gezondheid~a49bc4f2/

[ Voor 19% gewijzigd door racinfo op 11-12-2017 16:12 ]

• APBaguette
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 29-06-2025
Heb een betere weg terug gevonden :) Was wel een twijfelgeval, als het had gevroren had ik 'm echt laten staan, wat een troep.
De TopContact Winter is wel echt een aanrader, heb er eigenlijk spijt van dat ik 'm alleen op 't voorwiel heb. De Marathon Supreme heeft echt 0 grip in de sneeuw. Heb wel een paar keer dwars gestaan.

Show je besneeuwde ebike: https://imgur.com/a/7xZd4

• doek55
APBaguette schreef op maandag 11 december 2017 @ 17:19:
Heb een betere weg terug gevonden :) Was wel een twijfelgeval, als het had gevroren had ik 'm echt laten staan, wat een troep.
De TopContact Winter is wel echt een aanrader, heb er eigenlijk spijt van dat ik 'm alleen op 't voorwiel heb. De Marathon Supreme heeft echt 0 grip in de sneeuw. Heb wel een paar keer dwars gestaan.

Show je besneeuwde ebike: https://imgur.com/a/7xZd4
Goed bezig! Ik durf het niet aan en moet morgen dus weer met de auto. Was mijn accu al aan het opladen, maar het begon weer te sneeuwen en dat icm vorst gaat hem morgenochtend niet worden.

• lecram24
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:52
Vandaag ook met de ebike vanochtend geen probleem wel goed uitkijken, van het westland naar den haag centraal. Terug net even een onder gesneeuwd tramspoor missen en daar lag ik, 2 knieen kapot met mijn gezicht net de straat geraakt dus dikke lip, en een gekneusde duim die bleef hangen achter het stuur,
Baalde echt, hele stuk super voorzichtig gereden en dan zo´n stomme fout. Geen schade kunnen ontdekken aan mijn fiets maar die kreeg ook niet echt de aandacht op dat moment,

• mrpink83
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14-09-2023
Nou, ik heb mijn keuze qua nieuwe fiets of ombouw gemaakt. Ik ga voor de Spark Evo: schijfrem voor, 90 nm middenmotor, nieuw, € 1800,-, goede service (zo te lezen) en bovenal: gewoon uit Utrecht met leuke ondernemers!
Met inbouw en transport was ik voor een ombouw set 1400,- kwijt.... Dat gaat nergens over, wat mij betreft.

Was benieuwd of er mensen zijn die de begrenzer er af hebben gehaald bij deze fiets(en) en hoe dat gaat.

Edit: de motor die zij gebruiken is Shengyi

[ Voor 5% gewijzigd door mrpink83 op 12-12-2017 10:10 ]

• Dacuuu
lecram24 schreef op maandag 11 december 2017 @ 21:40:
Vandaag ook met de ebike vanochtend geen probleem wel goed uitkijken, van het westland naar den haag centraal. Terug net even een onder gesneeuwd tramspoor missen en daar lag ik, 2 knieen kapot met mijn gezicht net de straat geraakt dus dikke lip, en een gekneusde duim die bleef hangen achter het stuur,
Baalde echt, hele stuk super voorzichtig gereden en dan zo´n stomme fout. Geen schade kunnen ontdekken aan mijn fiets maar die kreeg ook niet echt de aandacht op dat moment,
Sterkte! ik laat de fiets gewoon even staan...op een fiets zit je hoog, en komt de val vies hard aan. :X

• HansKeesom
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 25-10-2025
Mooie tips voor een gewone fiets. Vandaag de indruk gekregen dat een electrische fiets een aantal voordelen in de sneeuw heeft t.o.v. een gewone fiets.

Ik heb juist niet een hoge versnelling gekozen.
Het idee erachter is dat je in een hoge versnelling een grotere verstoring van de rechtop-balans veroorzaakt. Door een lagere versnelling te combineren met een hogere electrische ondersteuning had ik de indruk dat ik rustiger en rechtop kon blijven zitten, minder met de fiets aan het heen en weren was en het evenwicht dus minder hoefte te verstoren.
En de conclusie die ik dan trek is dat als je meer rechtop blijft, je ook minder gaat glijden.

• racinfo

racinfo

E-MTB

Zadel flink verlagen, de benen met voeten in 2 skien, glijdend over de grond (sneeuw)met de trottle gas geven in een lage versnelling en gaan. Niet al te hard, met ongeveer 25 km/h kwam ik prima vooruit over de bospaden ;).
Niet een keer weggegleden ;).

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

HansKeesom schreef op maandag 11 december 2017 @ 22:24:
[...]

Mooie tips voor een gewone fiets. Vandaag de indruk gekregen dat een electrische fiets een aantal voordelen in de sneeuw heeft t.o.v. een gewone fiets.

Ik heb juist niet een hoge versnelling gekozen.
Het idee erachter is dat je in een hoge versnelling een grotere verstoring van de rechtop-balans veroorzaakt. Door een lagere versnelling te combineren met een hogere electrische ondersteuning had ik de indruk dat ik rustiger en rechtop kon blijven zitten, minder met de fiets aan het heen en weren was en het evenwicht dus minder hoefte te verstoren.
En de conclusie die ik dan trek is dat als je meer rechtop blijft, je ook minder gaat glijden.
Eens. Het versnellingsverhaal lijkt afgeleid te zijn van auto's, waar dit wel geldt. Voor fietsers geldt m.i. het tegenovergestelde, zolang je niet als een jekko op de pedalen gaat staan. Door te blijven trappen ben je beter in staat om balansverstoringen, vooral het wegglijden van je (achter)wiel, op te vangen.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

• HansKeesom
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 25-10-2025
En dat achterwiel wordt niet alleen door je trappen aangedreven maar ook door je elektromotor, die niet voor balansverstoringen zorgt.
Vandaag wat meer getest, hindernissen en ijsbanen gaan prima met de ondersteuning op midden of hoog, zolang de snelheid maar 10-15 km/h is. Ga je sneller dan wordt het wilt, ga je langzamer dan ga je zelf slingeren. Licht trappen, laat de ondersteuning het meeste werk doen ;-)

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Hetzelfde als op een gewone fiets dus met de snelheid, daarmee ga ik nu ook langzamer als normaal. Ik had verwacht dat de motor en het extra gewicht het rijden op een electrische fiets moeilijker zou maken, maar misschien is het gewicht juist een voordeel (dat is het bij auto's eigenlijk ook) en je hebt minder links/rechts krachtwisseling als je minder hoeft te trappen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• jimh307
  • Niet online
Dan zijn brede banden wel in het voordeel. Gisteren nog 20 kilometer gemaakt en sommige stukken waren erg glad, maar wel overeind gebleven.

-bochten heel erg langzaam nemen alsof je voor het eerst in je leven fietst
-stuur goed vasthouden. Als een wiel dan wat verschuift houdt je hem toch in balans
-ga niet helemaal rechts rijden en probeer naar het midden van de weg te fietsen
-juist geen kracht zetten op de wielen als het een en al ijs is
-twijfel je ook maar enigszins; dan geen enkel risico nemen
-pomp de voorband juist niet hard op

Gisteren wel even op besloten terrein testen hoe de grip is. Dan zet ik af tot 15 km/h om vervolgens steeds harder te remmen totdat je grip verliest. Het viel me niets tegen en de brede banden hebben best goed grip. Natuurlijk test ik op een plek waar geen verkeer is. Verlies je wat grip en laat je de remmen dan meteen los dan blijf je in ieder geval recht.
Ja, ik moet wel weten wat mijn nieuwe fiets kan hebben qua grip en nu weet ik het wel en dan ga je ook meer voorbereid op weg.
Het enigste wat je niet kunt voorspellen is hoe het overige verkeer reageert met deze gladheid. Als er een automobilist een verkeerde inschatting maakt moet je het wel leren corrigeren. Ben gewoon op alles bedacht en pas je snelheid aan. Mensen zijn in de winter juist wat minder vrolijk en dan is een fietser voorrang geven niet iets wat altijd goed gebeurt. Neem geen risico en het spreekwoord wat ik al jaren gebruik telt nog steeds:

Liever 3 minuten te laat dan 3 maanden in het ziekenhuis

• zebsite
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 08-01 10:32
[...]

Twee tanden kleiner dan het origineel, let wel op dat je een goed sterk tandwiel neemt, dus niet die van Batavus (de nokken scheuren spontaan uit) ... Als je het achtertandwiel verkleind, dan veranderd er weinig aan de lengte van de ketting, dus geen verdere investeringen. Ik fiets met gemak 40 km/u, wel onbelast schakelen, heel belangrijk voor de naaf en het tandwiel...

• jimh307
  • Niet online
Als ik het topic nog eens doorneem zie ik nog steeds vragen omtrent de behandeling van de accu. Laat ik nog eenmaal een kleine uitzetting maken over je accu. Wie later nog eens terugblikt en vragen heeft kan deze post bookmarken.

Ten eerste is er mijn werkstuk over accu's welke ik met liefde heb gemaakt voor de consument:
http://docdro.id/DcWC0p4

Eerst een paar feiten:
-Beneden de 3.92 volt vormt zich een SEI. (Lithiumzouten zetten zich af op de anode, verhoogt interne weerstand)
-Boven de 3.92 volt is er sprake van corrosie aan de kathode (capaciteitsvermindering door corrosie)
=Je kunt het beste beneden de 3.92 volt zitten omdat de mate van SEI vorming minder zwaar weegt dan de corrosie aan de kathode. De accu boven de 3.92 volt wegleggen is kwadratisch meer schadelijk dan de accu beneden de 3.92 volt wegleggen. Echt slecht is boven de 85% bewaren of beneden de 20% geladen. Alles daar tussenin is minder schadelijk. Enige vorm van slijtage kun je gewoon niet voorkomen. Dan zou de accu opgeslagen moeten worden aan een druppellader die 3.92 volt onderhoud en daar nooit vanaf zal wijken in een omgevingstemperatuur van 4 graden exact. In dit scenario is de accu onbruikbaar. Je kocht hem immers om hem te gebruiken, dus zul je vaak een ander voltage hebben dan de exacte 3.92 volt.

Ten eerste is belangrijk welke inhoud de accu heeft. Heb je een grote accu of juist een kleine accu. Hoe ver moet je komen en wat is optioneel. Gebruik je de fiets voor kleine stukjes dan is een kleinere accu uiteindelijk goedkoper. {dat druist tegen mijn principe in} omdat een grotere accu in bijna alle gevallen de voorkeur verdient. Zeker als grote fietstochten je lief zijn of vaak kleinere tochten dan is een overmaatse accu veel en veel beter. Waarom meer betalen dan nodig?

->kleine accu
Goedkoper en beter betaalbaar voor jan en alleman. Gebruik je de fiets voor de boodschappen dan kun je de ontlading van de accu over vele kleine ritjes uitspreiden. Omdat de actieradius te klein zal zijn om er een grote fietstocht mee te maken raad ik het gebruik van een kleine accu af. Het vele malen opladen en ontladen zal na een te kleine poos resulteren in een te lage actieradius om nog een grote tocht te maken. Bij intensiever gebruik zal de kleine accu teveel cycli maken en slijt deze onnodig. Voor ritjes <10 kilometer ben je beter af met een klein(er) exemplaar die standaard meegeleverd wordt met een elektrische fiets. Vaak varieert de omvang tussen de 300 en 400 Wh. Dat levert een actieradius op van 38-51 kilometer. De werkelijke waarde zal beslist wat lager uitvallen. Ik heb 10% verlies meegerekend (400*0,9(/7)). Dit zijn geen afstanden die genoeg zijn voor een hele dag op toer zijn. Niets is vervelender dan een accu die het halverwege de fietstocht voor gezien houdt. Bij elke laadbeurt mag je zeker 1 promille verlies rekenen. Is die 1 promille verspreid over 300-400Wh of is deze verspreid over de grote jongens van meer dan 500Wh. Je kunt dus al snel uit je hoofd rekenen dat bij elke oplaadbeurt er 1 promille van je actieradius verloren gaat. Na 100 laadbeurten zit je al met 10% verlies te kijken. 38 kilometer wordt dan 34 kilometer en 51 kilometer wordt dan 46 kilometer. Dit wordt alleen maar minder en minder zodat je al snel genoeg toe bent aan een nieuwe accu. Voor ritjes <10 kilometer zal de accu nog lang genoeg volstaan. Zeker als je gaat commuten; dan is dit verlies te snel.

->grote accu
Wil je verder komen en wil je duurzaam bezig zijn of je maakt grote fietstochten dan is een flinke jongen wel dé aanbeveling. Maak je wat meer kleinere stukken dan kun je de accu als soort van benzinetank rekenen, je fietst de accu dan over meerdere afstanden leeg.
Het helemaal leeg rijden zou ik nalaten. Laad de accu op als hij bijna leeg is <20% SoC. Doordat je een grote accu over meerdere dagen zal leegrijden lijdt het geheel ook nog eens minder. De gevraagde stroom energie wordt simpelweg over meerdere cellen verspreid zodat de accu maar langzaam ontladen wordt en ook het opladen zal langer duren wat dus overnacht kan. Dit komt ook nog eens ten gunste van de accu. Relatief langzaam laden en ontladen bevorderen de levensduur nog eens.

Sommige hier zijn bang om boven de 80% te komen. Toch raad ik je aan om de accu altijd helemaal vol te laden. Sommige handige tweakers hier bouwen hun oplader om zodat deze met 4,1 volt laadt en dan stopt. Dit is inderdaad beter voor de accu, maar het geeft je 2 nadelen:
-het balansen lukt dan niet goed zodat je onbalans kunt krijgen
-de staat van lading is minder goed uit te lezen (afwijking op de indicator)
Het is daarom slim om de accu relatief vlak voor vertrek wel helemaal vol te laden en hem dan weer over meerdere keren(tochten) te ontladen. Het grote voordeel aan een groot accupakket is dat de accu vaker over meerdere tochtjes worden ontladen. De tijd dat de accu dan boven de 3.92 volt verkeerd wordt hiermee verkleind. Mijn fietsaccu kan makkelijk 100 kilometer halen en als ik dit verdeel over 5 fietstochten waarbij bij elke tocht er 17% uitgaat dan zit ik 1 tocht boven de 3.92 volt en de andere 4 tochten beneden de 3.92 volt. Dan heb je een surplus van 1 op 5.
De netto tijd dat de accu boven de 3.92 volt geladen is dan nog maar uiterlijk 20% van de tijd. Kijk, dat klinkt ineens heel anders dan een accu volgeladen wegzetten. Het gaat om de tijd dat deze boven de 3.92 volt dweilt. De slijtage zal reuze meevallen. Het is niet slim om een grote accu al op te laden na 1 tochtje als deze nog bijna vol is; daar slijt ie pas van en snel ook. Je hoeft geen enkele vrees te hebben om de accu elke keer volledig vol te laden als je hem dan ook weer snel gaat gebruiken. De grote angst waar ik hier over las is een tweaker die erachter kwam dat er zowel bóven de 3.92 volt een accu slijt als beneden de 3.92 volt. Je mag er van uit gaan dat een lading van <20% dit echt gaat doorzetten en daar zul je niet lang in blijven omdat je beneden de 20% een accu moet opladen. Het bewaren bóven de 3.92 volt is wel degelijk schadelijk; maar het is maar hoe lang deze staat van lading aangehouden wordt. Na een tochtje zit je al snel rond de 4 volt en dan is de schade in de tijd veel en veel kleiner. Het bewaren op 4,1 volt is 4 keer schadelijker dan hem bewaren beneden de 4 volt per tijdseenheid.

Het is voor de balans van de cellen en de accuraatheid van de meter echt aan te raden altijd met een volle accu te starten. Kijk ik even naar de accu van onze Sparta die na 3 jaar nog steeds voor 75% goed is. Deze accu is altijd opgeladen tot 4,2 volt bij elke laadbeurt. Wat er voor zorgt dat deze accu nog lang mee kan komen is het leegrijden over meerdere tochtjes.
Voorkom het dwangmatig opladen na ieder klein ritje; dit vinden ze echt niet leuk. Een accu die je alweer gaat opladen terwijl deze nog voor 75% geladen is hakt er pas echt vlug in. Kleine accu's zullen eerder het probleem krijgen dat ze te vaak geladen moeten worden en of je nu 250 Wh hebt of 750 Wh; het aantal malen dat deze geladen kan worden is hetzelfde als een kleine accu.

Als er nog vragen zijn of onduidelijkheden; laat het me horen :)

• vverbeke
  • Registratie: November 2011
  • Niet online
Bedankt voor de heldere info jimh307. Ik heb nu al een 2tal jaar een 500 Wh batterij (Bosch). Woon-werk is 50 km, daarmee rij ik mijn batterij zowat half leeg. Na een rit laad ik hem op tot een 70 à 80%, tenzij ik weet dat de fiets een tijd (max. 1 à 2 weken) stil gaat staan, dan blijft hij op 50% liggen. 's Morgens voor vertrek laad ik hem dan op tot de volle 100% waarna ik direct vertrek. Na twee jaar merk ik eigenlijk amper capaciteitsverlies, enkel in de winter merk je dat de capaciteit wat minder is maar dat is normaal. Veel fietsenmakers verkondigen nog steeds het verhaal dat de batterij constant aan de lader moet hangen of direct vol opgeladen moet worden, vaak uit onwetendheid.

• Drossie
zebsite schreef op donderdag 14 december 2017 @ 17:52:
[...]

Twee tanden kleiner dan het origineel, let wel op dat je een goed sterk tandwiel neemt, dus niet die van Batavus (de nokken scheuren spontaan uit) ... Als je het achtertandwiel verkleind, dan veranderd er weinig aan de lengte van de ketting, dus geen verdere investeringen. Ik fiets met gemak 40 km/u, wel onbelast schakelen, heel belangrijk voor de naaf en het tandwiel...
Heb je een link naar een goed tandwiel?
Hoeveel tanden heeft het standaard tandwiel?
Heb je je voorblad al vervangen? Weet je waar je dat kan bestellen of past enkel een origineel van Batavus?

• zebsite
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 08-01 10:32
Drossie schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 09:28:
[...]

Heb je je voorblad al vervangen? Weet je waar je dat kan bestellen of past enkel een origineel van Batavus?
Nee, mijn fietsenmaker heeft dat geregeld (onder garantie).. zit nu op de 3400 km, en alles ziet er nog goed en schoon uit, dankzij de chain-glider, die je wel zo nu en dan moet bijstellen, en dan niet te strak...

• BartV
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-01 11:29
Drossie schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 09:28:
[...]

Ik heb dit achtertandwiel (16 tanden) erop zitten:
https://www.bikester.nl/solden/fietsonderdelen/374762.html
Tot op heden nog geen problemen mee ondervonden na een paar duidend kilometer.

I think I've got the hang of it now... :w :q :wq :wq! ^d X exit X Q :quitbye CtrlAltDel ~~q :~q logout save/quit :!QUIT ^[zz ^[ZZ ZZZZ ^H ^@ ^L ^[c ^# ^E ^X ^I ^T ? help helpquit ^D ^d ^C ^c helpexit ?Quit ?q ^Kx /QY sync halt

• rened80
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:44
Inmiddels zijn alle spullen binnengekomen en ben ik bezig om de bafang bbs01 250 te monteren. Het gekke is dat ik twee draadjes/ snoertjes overhoud. Een is voor de verlichting heb ik inmiddels gelezen, maar de ander(gele aansluiting) kan ik niet plaatsen

Ik heb de kabels voor speedsensor, accu, en kabel voor handremmen/ display/ gashandel gebruikt. Weet iemand waarvoor deze aansluiting is?

fiets
draadje

[ Voor 29% gewijzigd door rened80 op 15-12-2017 12:43 ]

• Torched
rened80 schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 12:39:
Inmiddels zijn alle spullen binnengekomen en ben ik bezig om de bafang bbs01 250 te monteren. Het gekke is dat ik twee draadjes/ snoertjes overhoud. Een is voor de verlichting heb ik inmiddels gelezen, maar de ander(gele aansluiting) kan ik niet plaatsen

Ik heb de kabels voor speedsensor, accu, en kabel voor handremmen/ display/ gashandel gebruikt. Weet iemand waarvoor deze aansluiting is?

fiets
[afbeelding]
Hebje een schakelsensor geïnstalleerd?

Als die kabel uit de onderkant komt is hij voor die sensor.

• rened80
Nee ik heb geen schakelsensor (is dit echt nodig?) maar ik ben dus gelukkig niets vergeten.
Bedankt voor je reactie

• doek55
jimh307 schreef op donderdag 14 december 2017 @ 21:37:
Als ik het topic nog eens doorneem zie ik nog steeds vragen omtrent de behandeling van de accu. Laat ik nog eenmaal een kleine uitzetting maken over je accu. Wie later nog eens terugblikt en vragen heeft kan deze post bookmarken.

Ten eerste is er mijn werkstuk over accu's welke ik met liefde heb gemaakt voor de consument:
http://docdro.id/DcWC0p4

Eerst een paar feiten:
-Beneden de 3.92 volt vormt zich een SEI. (Lithiumzouten zetten zich af op de anode, verhoogt interne weerstand)
-Boven de 3.92 volt is er sprake van corrosie aan de kathode (capaciteitsvermindering door corrosie)
=Je kunt het beste beneden de 3.92 volt zitten omdat de mate van SEI vorming minder zwaar weegt dan de corrosie aan de kathode. De accu boven de 3.92 volt wegleggen is kwadratisch meer schadelijk dan de accu beneden de 3.92 volt wegleggen. Echt slecht is boven de 85% bewaren of beneden de 20% geladen. Alles daar tussenin is minder schadelijk. Enige vorm van slijtage kun je gewoon niet voorkomen. Dan zou de accu opgeslagen moeten worden aan een druppellader die 3.92 volt onderhoud en daar nooit vanaf zal wijken in een omgevingstemperatuur van 4 graden exact. In dit scenario is de accu onbruikbaar. Je kocht hem immers om hem te gebruiken, dus zul je vaak een ander voltage hebben dan de exacte 3.92 volt.

Ten eerste is belangrijk welke inhoud de accu heeft. Heb je een grote accu of juist een kleine accu. Hoe ver moet je komen en wat is optioneel. Gebruik je de fiets voor kleine stukjes dan is een kleinere accu uiteindelijk goedkoper. {dat druist tegen mijn principe in} omdat een grotere accu in bijna alle gevallen de voorkeur verdient. Zeker als grote fietstochten je lief zijn of vaak kleinere tochten dan is een overmaatse accu veel en veel beter. Waarom meer betalen dan nodig?

->kleine accu
Goedkoper en beter betaalbaar voor jan en alleman. Gebruik je de fiets voor de boodschappen dan kun je de ontlading van de accu over vele kleine ritjes uitspreiden. Omdat de actieradius te klein zal zijn om er een grote fietstocht mee te maken raad ik het gebruik van een kleine accu af. Het vele malen opladen en ontladen zal na een te kleine poos resulteren in een te lage actieradius om nog een grote tocht te maken. Bij intensiever gebruik zal de kleine accu teveel cycli maken en slijt deze onnodig. Voor ritjes <10 kilometer ben je beter af met een klein(er) exemplaar die standaard meegeleverd wordt met een elektrische fiets. Vaak varieert de omvang tussen de 300 en 400 Wh. Dat levert een actieradius op van 38-51 kilometer. De werkelijke waarde zal beslist wat lager uitvallen. Ik heb 10% verlies meegerekend (400*0,9(/7)). Dit zijn geen afstanden die genoeg zijn voor een hele dag op toer zijn. Niets is vervelender dan een accu die het halverwege de fietstocht voor gezien houdt. Bij elke laadbeurt mag je zeker 1 promille verlies rekenen. Is die 1 promille verspreid over 300-400Wh of is deze verspreid over de grote jongens van meer dan 500Wh. Je kunt dus al snel uit je hoofd rekenen dat bij elke oplaadbeurt er 1 promille van je actieradius verloren gaat. Na 100 laadbeurten zit je al met 10% verlies te kijken. 38 kilometer wordt dan 34 kilometer en 51 kilometer wordt dan 46 kilometer. Dit wordt alleen maar minder en minder zodat je al snel genoeg toe bent aan een nieuwe accu. Voor ritjes <10 kilometer zal de accu nog lang genoeg volstaan. Zeker als je gaat commuten; dan is dit verlies te snel.

->grote accu
Wil je verder komen en wil je duurzaam bezig zijn of je maakt grote fietstochten dan is een flinke jongen wel dé aanbeveling. Maak je wat meer kleinere stukken dan kun je de accu als soort van benzinetank rekenen, je fietst de accu dan over meerdere afstanden leeg.
Het helemaal leeg rijden zou ik nalaten. Laad de accu op als hij bijna leeg is <20% SoC. Doordat je een grote accu over meerdere dagen zal leegrijden lijdt het geheel ook nog eens minder. De gevraagde stroom energie wordt simpelweg over meerdere cellen verspreid zodat de accu maar langzaam ontladen wordt en ook het opladen zal langer duren wat dus overnacht kan. Dit komt ook nog eens ten gunste van de accu. Relatief langzaam laden en ontladen bevorderen de levensduur nog eens.

Sommige hier zijn bang om boven de 80% te komen. Toch raad ik je aan om de accu altijd helemaal vol te laden. Sommige handige tweakers hier bouwen hun oplader om zodat deze met 4,1 volt laadt en dan stopt. Dit is inderdaad beter voor de accu, maar het geeft je 2 nadelen:
-het balansen lukt dan niet goed zodat je onbalans kunt krijgen
-de staat van lading is minder goed uit te lezen (afwijking op de indicator)
Het is daarom slim om de accu relatief vlak voor vertrek wel helemaal vol te laden en hem dan weer over meerdere keren(tochten) te ontladen. Het grote voordeel aan een groot accupakket is dat de accu vaker over meerdere tochtjes worden ontladen. De tijd dat de accu dan boven de 3.92 volt verkeerd wordt hiermee verkleind. Mijn fietsaccu kan makkelijk 100 kilometer halen en als ik dit verdeel over 5 fietstochten waarbij bij elke tocht er 17% uitgaat dan zit ik 1 tocht boven de 3.92 volt en de andere 4 tochten beneden de 3.92 volt. Dan heb je een surplus van 1 op 5.
De netto tijd dat de accu boven de 3.92 volt geladen is dan nog maar uiterlijk 20% van de tijd. Kijk, dat klinkt ineens heel anders dan een accu volgeladen wegzetten. Het gaat om de tijd dat deze boven de 3.92 volt dweilt. De slijtage zal reuze meevallen. Het is niet slim om een grote accu al op te laden na 1 tochtje als deze nog bijna vol is; daar slijt ie pas van en snel ook. Je hoeft geen enkele vrees te hebben om de accu elke keer volledig vol te laden als je hem dan ook weer snel gaat gebruiken. De grote angst waar ik hier over las is een tweaker die erachter kwam dat er zowel bóven de 3.92 volt een accu slijt als beneden de 3.92 volt. Je mag er van uit gaan dat een lading van <20% dit echt gaat doorzetten en daar zul je niet lang in blijven omdat je beneden de 20% een accu moet opladen. Het bewaren bóven de 3.92 volt is wel degelijk schadelijk; maar het is maar hoe lang deze staat van lading aangehouden wordt. Na een tochtje zit je al snel rond de 4 volt en dan is de schade in de tijd veel en veel kleiner. Het bewaren op 4,1 volt is 4 keer schadelijker dan hem bewaren beneden de 4 volt per tijdseenheid.

Het is voor de balans van de cellen en de accuraatheid van de meter echt aan te raden altijd met een volle accu te starten. Kijk ik even naar de accu van onze Sparta die na 3 jaar nog steeds voor 75% goed is. Deze accu is altijd opgeladen tot 4,2 volt bij elke laadbeurt. Wat er voor zorgt dat deze accu nog lang mee kan komen is het leegrijden over meerdere tochtjes.
Voorkom het dwangmatig opladen na ieder klein ritje; dit vinden ze echt niet leuk. Een accu die je alweer gaat opladen terwijl deze nog voor 75% geladen is hakt er pas echt vlug in. Kleine accu's zullen eerder het probleem krijgen dat ze te vaak geladen moeten worden en of je nu 250 Wh hebt of 750 Wh; het aantal malen dat deze geladen kan worden is hetzelfde als een kleine accu.

Als er nog vragen zijn of onduidelijkheden; laat het me horen :)
Bedankt voor de duidelijke uitleg. Ik heb nog een vraag over de relatie tussen opladen en slijtage van de accu. Je schrijft namelijk dat het aantal keer opladen invloed heeft op de slijtage, maar ik ben in de veronderstelling dat de hoeveelheid energie die je laadt invloed heeft op de slijtage van de accu. Anders zou 1 uur laden op 2A net zoveel slijtage geven als 5 uur laden op 2A.

Is er eigenlijk wel sprake van slijtage door het laden of is alleen de warmte die daarbij ontstaat slecht voor de accu?

• jimh307
  • Niet online
doek55 schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 15:21:
[...]

Bedankt voor de duidelijke uitleg. Ik heb nog een vraag over de relatie tussen opladen en slijtage van de accu. Je schrijft namelijk dat het aantal keer opladen invloed heeft op de slijtage, maar ik ben in de veronderstelling dat de hoeveelheid energie die je laadt invloed heeft op de slijtage van de accu. Anders zou 1 uur laden op 2A net zoveel slijtage geven als 5 uur laden op 2A.

Is er eigenlijk wel sprake van slijtage door het laden of is alleen de warmte die daarbij ontstaat slecht voor de accu?
Ja, ik begrijp je vraag en graag gedaan :)

In mijn schrift ga ik van een volledige lading uit. Even bijladen zoals bijvoorbeeld onder de koffie bij een fietstochtje kan weinig kwaad. Als je 1 uur laad met 2A of 5 uur lang op 2A; het laatste is ruim 5 keer schadelijker, maar wat is schadelijk te noemen? Een uurtje bijladen zet geen zoden aan de dijk en de meeste mensen laden een bijna lege accu op van zeg maar 15% naar 99%. Dan schrijf je nog niet direct 1 promille af, maar ook het opgeslagen liggen bij diverse status van lading eist ook zijn tol.

Je mag grofweg zo rekenen:
-van 30% naar 80% kun je hem zeker 2.000 maal laden
-van 15% naar 99% kun je hem maar 600 maal laden

Van 30% naar 80% is (2000*delta 50=100.000%)
Van 15% naar 99% is (600*delta 85=51.000%)

De delta is 50% tegen 85% en de meeste kiezen voor iets minder vaak opladen zodat delta 85% eerder realiteit is. De natuurlijke slijtage door het voltage in de cel staat er geheel los van. Deze slijtage (waar ik over schreef) is inclusief opladen en opslag van de accu in de nacht of als de fiets niet rijdt.

Dus opladen van zeg maar 50% naar 80% kan in theorie heel vaak, maar slaat de capaciteitsvermindering ongehinderd hard toe door constante corrosie.
Dus opladen van zeg maar 20% naar 50% kan ook heel vaak en zal vaker kunnen gebeuren omdat de groei van een SEI (Solid Electrolyte Interface) dan onverhinderd door gaat.

Conclusie: het delta voltageverschil voor en na de lading is belangrijker dan het laden zelf. Het beste is langzaam opladen en langzaam ontladen. Het aller aller beste is het opladen met maximaal 0,18C en ontladen met dezelfde 0,18C. Des te kleiner de accu des te hoger de C waarde wat dus extra slijtage is.

Zeg maar een ontlading over 3 a 5 uur en opladen over 3 a 5 uur. Des te groter de accu is des te langzamer deze laadt als de laadstroom hetzelfde blijft. Voor consumenten is de laadstroom in bijna alle gevallen via het CCCV principe met 2 Ampère. De fietsersbond vindt dit heel langzaam, maar verwacht van testkees niet dat hij evenveel over accu's weet dan ik. Andersom zal hij weer meer weten van heel het mechaniek van de fiets.

Het kan daarentegen geen kwaad om een snellader mee te nemen op een lange tocht om even bij te laden. Daar slijten ze onmeetbaar weinig van. Laad je de accu sneller op dan met 0,33C dan gaat het slijtage kwadratisch sneller. Zeker als de cellen boven de 80% komen is snelladen geen goed idee, maar om even van zeg maar 30% naar 70% te gaan kan geen kwaad, maar liever niet als het niet echt nodig is. :)

• doek55
Bafang BBS02b 8.000km in 12 maanden:

Het is nu 12 maanden en 8.000km geleden dat ik de Bafang BBS02b set ben gaan gebruiken op mijn Montego Status Deluxe fiets. Dit is dus weer een mooi moment om mijn ervaringen te evalueren. Mijn vorige ervaringen vind je hier:
1.000km: doek55 in "Het grote elektrische fietsen topic - deel 2"
5.000km: doek55 in "Het grote elektrische fietsen topic - deel 2"

Ik heb deze fiets gebruikt om zoveel mogelijk woon-werk verkeer af te leggen en ik moet zeggen dat dit een geweldige ervaring is ten opzichte van de auto. Elke keer weer genieten van de vrijheid en omgeving en heerlijk ontspannen aankomen op je werk of thuis. Iedere keer dat ik de auto moet nemen baal ik, omdat ik liever op de fiets was gegaan. De elektrische ondersteuning zorgt ervoor dat je alleen maar de positieve dingen ervaart, want wind tegen is geen enkel probleem en bij regen hoef je niet te zweten in het regenpak. In de zomer daarentegen was het wel vaak oppassen dat ik niet bezweet op de plaats van bestemming aankwam, want je voelt pas hoe warm je het hebt als je stopt en er geen rijwind meer is.

Even wat feiten over de afgelopen 8.000km:

Extra aanpassingen aan de fiets vanwege de ombouw en hogere snelheden:
Voorlamp vervangen door B&M Lumotec IQ Cyo Premium T senso plus (€64).
Rollerbrake voor vervangen door SRAM Avid Single Digit 7 (€33).
Kettingkast vervangen door Hesling 48T Esencia kettingscherm (€15).
2 Kettingspanners geplaatst (€7).
Spatborden vervangen door SKS Bluemels 53mm 28" + zelfgemaakte extra lange spatlap (€27).
Spiegel B&M Cycle Star 80 geplaatst (€21).

Defecten:
Nexus 8 linker kogelring defect (2.600km €8 conus en kogelring + €56 voor nieuwe Nexus SG8R-36 Premium als backup).
Scheurtjes in Selle Royal zadel (3.100km €50 nieuw zadel Respiro 5131HET).
Rollerbrake achter (BR-IM45-R) bijna geen remkracht meer ondanks regelmatig smeren met rollerbrake vet (5.700km €16 nieuwe BR-IM81-R).
Defecte BBS02b controller, deze begon steeds meer te zoemen en daarna zelfs te sputteren (6.300km €100 voor nieuwe controller).
Lager van een pedaal is versleten, dus vervangen door de oude pedalen van mijn MTB (7.800km €0).

Onderhoud:
Achterband Schwalbe Energizer Plus 47-622 (2.500km €22).
Achtertandwiel Shimano Nexus 18T (2.500km €6).
Voorblad Bafang 48T (2.500km €10).
Ketting KMC Z1X EPT (2.500km €19).
Binnenband Schwalbe DV17 gescheurd bij ventiel waarschijnlijk door lage bandenspanning en te hoge snelheid in een bocht (2.800km €8).
Remblokkken Rim Wrangler 2 (3.700km €10).
Voorband Schwalbe Energizer Plus 47-622 (3.700km €22).
Ketting KMC Z1X EPT (4.800km €16).
Voorband Conti Top Contact Winter II 42-622 als vervanging voor de Energizer ivm gebrek aan grip (5.700km €47).
Bij het vervangen van de controller heb ik de BBS02b volledig open gemaakt en alle interne tandwielen opnieuw gesmeerd met Mobilgrease 28 (6.300km €28 voor pakkingen en vet).
Binnenband Schwalbe DV17 voor het eerst lek gereden, nietje door de Energizer heen (7.400km €4).
Ketting KMC Z1X EPT (7.600km €11).

Al met al vind ik de defecten (€0,03/km) en onderhoudskosten (€0,02/km) wat hoog voor een fiets, maar nu ik de onderhoudsintervallen en inkoop beter onder controle heb zal dat wel dalen.

Het stroomverbruik is de laatste maanden iets beter geworden. In het begin fietste ik altijd in de 8e versnelling, maar tegenwoordig vind ik de 7e fijner trappen. Ik lever dan waarschijnlijk zelf meer vermogen en de ondersteuning kan daardoor ook iets lager om toch de 45km/u te halen. Hierdoor is het verbruik gedaald tot gemiddeld 16Wh/km bij een gemiddelde snelheid van 38km/u. Deze week nog wel een keer flink hoger verbruik gehad, namelijk met 4-5bft op kop. Daarbij kon ik met continue 800W de snelheid nog net op 40km/u houden, maar dat resulteerde wel in een gemiddelde van 19Wh/km.

[ Voor 7% gewijzigd door doek55 op 16-12-2017 20:10 ]

• Frost_Azimov
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02-01 21:06
doek55 schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 16:36:

Bij het vervangen van de controller heb ik de BBS02b volledig open gemaakt en alle interne tandwielen opnieuw gesmeerd met Mobilgrease 28 (6.300km €28 voor pakkingen en vet).
Waar heb je die Mobil Grease en pakkingen vandaan Doek? (linkjes?)

• doek55
Frost_Azimov schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 01:36:
[...]

Waar heb je die Mobil Grease en pakkingen vandaan Doek? (linkjes?)
Ik heb een aantal linkjes toegevoegd. De prijzen die ik heb vermeld zijn incl. de werkelijk gemaakte verzendkosten.

• Noppesnada
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14:57
Vandaag de knoop doorgehakt en een Sparta M7b 2018 besteld.

Eerst een proefrit gemaakt (nog op een 2017 model) en dit beviel heel goed tov mijn huidige Union met voorwielmotor.

Levertijd is 12 weken, maar dat is geen probleem, ik ga liever met mijn oude fiets door de sneeuw en de pekel heen dan met een splinternieuwe.

• Dacuuu
doek55 schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 16:36:
Al met al vind ik de defecten (€0,03/km) en onderhoudskosten (€0,02/km) wat hoog voor een fiets, maar nu ik de onderhoudsintervallen en inkoop beter onder controle heb zal dat wel dalen.

om toch de 45km/u te halen. Hierdoor is het verbruik gedaald tot gemiddeld 16Wh/km bij een gemiddelde snelheid van 38km/u. Deze week nog wel een keer flink hoger verbruik gehad, namelijk met 4-5bft op kop. Daarbij kon ik met continue 800W de snelheid nog net op 40km/u houden, maar dat resulteerde wel in een gemiddelde van 19Wh/km.
Ik denk dat de HD beter was geweest ipv de 02 als je altijd 40+ wil rijden. De controller van de hd kan veel meer hebben.

What is the difference between the BBSHD and the BBS02?
The BBSHD was completely redesigned, almost every part is different.
The BBSHD uses much beefier components, and a beefier controller.
The BBSHD is overbuilt to put up with the 35 amp amperage, the BBS02 is at its max at 30amps.
The BBSHD is 10 percent more efficient which means more range AND more power
The BBSHD is 3 pounds heavier than the bbs02
The BBSHD i s considerably larger than the bbs02
There are also many similarities between the 2.
all the external connected accessories are the same (dispaly, throttle, ebrake, wiring harnass etc)
Both mount in the same way to your bottom bracket

I believe the BBSHD is better and is worth the extra money for MOST users for these reasons:

One of the biggest considerations that people forget, the BBS02 requires a lot of shifting to keep it in the optimum gear level to keep it from getting too hot...the BBSHD you can shift in a middle gear and forget it for the most part except when doing extreme climbing.
The BBSHD is much more powerful not just by the amp numbers, but in real world performance.
The bbshd is 10 percent more efficient than the bbs02
It puts out way more torque than the BBSO2
It is far more reliable than the BBS02
It is very possible that Bafang will release higher amperage controllers in the future for the BBSHD
The BBSHD is hot roddable, the bbs02 is not...so your future proof.

In some cases, the BBS02 is a better choice. Here are the advantages of the BBS02
The BBS02 is much more affordable than the bbshd
The BBS02 is 3 pounds lighter
The BBs02 is smaller in size
The BBS02 has been around longer and is better known entity.
There are many more upgrade chain ring options for the BBS02
The BBS02 is a better option if
You cant afford the bbshd
You want to stay legal and the 750w ttitle on the BBS02 does make it more legal for street riding
you really don't need the extra power of the bbshd

[ Voor 55% gewijzigd door Dacuuu op 16-12-2017 14:50 ]

• Opperpanter2
Ik geloof er geen bal van dat de HD 10 procent zuiniger zou zijn.

• doek55
Dacuuu schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 14:48:
[...]

Ik denk dat de HD beter was geweest ipv de 02 als je altijd 40+ wil rijden. De controller van de hd kan veel meer hebben.

What is the difference between the BBSHD and the BBS02?
The BBSHD was completely redesigned, almost every part is different.
The BBSHD uses much beefier components, and a beefier controller.
The BBSHD is overbuilt to put up with the 35 amp amperage, the BBS02 is at its max at 30amps.
The BBSHD is 10 percent more efficient which means more range AND more power
The BBSHD is 3 pounds heavier than the bbs02
The BBSHD i s considerably larger than the bbs02
There are also many similarities between the 2.
all the external connected accessories are the same (dispaly, throttle, ebrake, wiring harnass etc)
Both mount in the same way to your bottom bracket

I believe the BBSHD is better and is worth the extra money for MOST users for these reasons:

One of the biggest considerations that people forget, the BBS02 requires a lot of shifting to keep it in the optimum gear level to keep it from getting too hot...the BBSHD you can shift in a middle gear and forget it for the most part except when doing extreme climbing.
The BBSHD is much more powerful not just by the amp numbers, but in real world performance.
The bbshd is 10 percent more efficient than the bbs02
It puts out way more torque than the BBSO2
It is far more reliable than the BBS02
It is very possible that Bafang will release higher amperage controllers in the future for the BBSHD
The BBSHD is hot roddable, the bbs02 is not...so your future proof.

In some cases, the BBS02 is a better choice. Here are the advantages of the BBS02
The BBS02 is much more affordable than the bbshd
The BBS02 is 3 pounds lighter
The BBs02 is smaller in size
The BBS02 has been around longer and is better known entity.
There are many more upgrade chain ring options for the BBS02
The BBS02 is a better option if
You cant afford the bbshd
You want to stay legal and the 750w ttitle on the BBS02 does make it more legal for street riding
you really don't need the extra power of the bbshd
Ik ga er nog steeds vanuit dat de defecte controller een incident was, maar daar gaan we de komende maanden wel achter komen. De max van de controller staat nu op 20A en op kruissnelheid blijf ik onder de 16A. Lijkt mij een veilige marge als de max 25A is. De inwendige tandwielen hadden nog geen sporen van slijtage dus dat gaat goed.

Ik denk dat ik bij een volgende fiets wel voor een BBSHD zou gaan, maar dan wil ik wel riemaandrijving, anders kun je kettingen blijven vervangen met het koppel van de HD :).

• Torched
Riemen worden ook lang hoor en slijten ook. Kijk maar naar de multiriem/distributieriem van je auto.

En hoeveel heb je aan een BBSHD als je em toch terugdraait naar 500w.

Ik heb zelf 10.000 gereden met mijn controller. Ik heb nu een nieuwe besteld en ga er verder mee rijden, we zien vanzelf waar het schip strandt.

Wat betreft ,05 cent per gereden kilometer aan onderhoud.
Dat zou betekenen dat mijn reiskostenvergoeding de fietskosten ruimschoots dekt. Dan is het verder toch helemaal prima.

Tuurlijk kost het meer dan een gewone fiets, al valt dat ook wel mee. Als je dezelfde hoeveelheid km met normale fiets had moeten doen had je dezelfde bandenslijtage gehad denk ik zo. En genoeg tijd gekost.

Ik zit zelf echter nog wel wat hoger qua onderhoud :+
Zeker omdat ik graag het goed voor elkaar wil hebben

[ Voor 7% gewijzigd door Torched op 16-12-2017 22:42 ]

• Opperpanter2
Torched schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 22:37:
En hoeveel heb je aan een BBSHD als je em toch terugdraait naar 500w.

Ik heb zelf 10.000 gereden met mijn controller. Ik heb nu een nieuwe besteld en ga er verder mee rijden, we zien vanzelf waar het schip strandt.
Ik heb mijn BBS02 ook teruggedraaid naar 500W, maar deze wordt nog steeds gigantisch heet. Is nog de eerste generatie, dus zonder de betere FETs. Met een BBSHD op 500W zal hij een stuk koeler lopen, zo ment zegt. Statistisch gezien minder kans op een failure, toch fijn als je op fietsvakantie bent of ergens naar toe op vakantie bent om vooral veel fietstochten te maken.

• rened80
Gister eerste rit gemaakt met mijn bbs01, ging allemaal prima totdat de ketting brak (waarschijnlijk missing link niet goed gemonteerd). Vandaag gemaakt en hopen dat het niet meer voorkomt. Voelde wel en beetje als domper na alle energie die dit heeft gekost }:O

Ik heb tijdens het maken de accu uitgezet met zijn schakelaar. Op de fietstocht hierna leek het alsof de parameters van de motor zijn teruggezet naar de fabriekstand omdat hij stopte met ondersteuning bij een lagere snelheid. Kan dit?

Bij het spannen van de ketting doe ik het op de ouderwetse manier nl. doppen losdraaien en wiel naar achteren trekken tot de juiste spanning. Nu weet ik niet hoe automatische kettingspanners er uit zien. Google levert veel verschillende foto's op. Dit zal wel een stomme vraag zijn maar is het omcirkelde ding op de foto ook een kettingspanner. Ik snap niet hoe deze werken (en ook niet de functie van de uiteinden die gewoon los lijken te zitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/S2p8thawaMvFc6uCINUEgioN/medium.jpg

• doek55
rened80 schreef op zondag 17 december 2017 @ 15:06:
Gister eerste rit gemaakt met mijn bbs01, ging allemaal prima totdat de ketting brak (waarschijnlijk missing link niet goed gemonteerd). Vandaag gemaakt en hopen dat het niet meer voorkomt. Voelde wel en beetje als domper na alle energie die dit heeft gekost }:O

Ik heb tijdens het maken de accu uitgezet met zijn schakelaar. Op de fietstocht hierna leek het alsof de parameters van de motor zijn teruggezet naar de fabriekstand omdat hij stopte met ondersteuning bij een lagere snelheid. Kan dit?

Bij het spannen van de ketting doe ik het op de ouderwetse manier nl. doppen losdraaien en wiel naar achteren trekken tot de juiste spanning. Nu weet ik niet hoe automatische kettingspanners er uit zien. Google levert veel verschillende foto's op. Dit zal wel een stomme vraag zijn maar is het omcirkelde ding op de foto ook een kettingspanner. Ik snap niet hoe deze werken (en ook niet de functie van de uiteinden die gewoon los lijken te zitten.

[afbeelding]
Als de spanning van het systeem gaat zouden alle instellingen behouden moeten blijven. In de fabrieksinstelling zou de ondersteuning juist bij een hoge snelheid of cadans moeten stoppen en niet bij een lage snelheid. Ik zou in het begin ook de fabrieksinstelling aanhouden voordat je veder gaat experimenteren.

De bout in die kettingspanner lijkt zijn kop te missen, want je moet de bout er met een steeksleutel verder in kunnen draaien waardoor die zijde van de as naar achter wordt getrokken.

Zelf gebruik ik geen missing link, omdat dit een zwak punt kan zijn.

• Johnny
  • Laatst online: 10:19

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

[b]rened80 schreef op zondag 17 december 2017 @ 15:06:

[afbeelding]
Een automatische kettingspanner is een halve derailleur, een tandwiel op een arm dat met een veer spanning op de ketting houdt.

De kettingspanner in de foto lijkt een inbusgat (zeskant) aan het einde van de schroefdraad te hebben. Er ontbreekt dus geen onderdeel. Door het aandraaien trek je het wiel verder naar achter en als je het aantal slagen telt kun je vrij eenvoudig aan beide kanten het wiel recht trekken.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• Torched
Johnny schreef op zondag 17 december 2017 @ 17:20:
[...]

Een automatische kettingspanner is een halve derailleur, een tandwiel op een arm dat met een veer spanning op de ketting houdt.

De kettingspanner in de foto lijkt een inbusgat (zeskant) aan het einde van de schroefdraad te hebben. Er ontbreekt dus geen onderdeel. Door het aandraaien trek je het wiel verder naar achter en als je het aantal slagen telt kun je vrij eenvoudig aan beide kanten het wiel recht trekken.
Ik tel nooit :+

Ik zet de kettingskant op de spanning of inde buurt. En dan het wiel in het midden van het spatbord zetten. Je kan ook met een liniaal meten of de velg precies in het midden zit met behulp van het frame. Vereist wel een recht wiel maar je hoeft echt niet te tellen.

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20:16
Ik heb een kettingspanner op mijn rohloffnaaf.

Zie foto voor voorbeeldje (fiets van google): http://www.bikestation.fi...iry-bike_1_u_d_10_big.jpg

Binnenkort ga ik een bbs02 500W monteren op mijn Bullitt, moet eerst nog een batterijsteun maken (laseren/plooien/poederlakken) zodat ik de batterij stevig verticaal kan monteren.
Voorbeeld: http://eco-vehicle-exchan...ploads/2015/03/image7.jpg
Dit is zoals de fabrikant van de fiets de shimano steps batterij monteert, ik wil hetzelfde maar dan met de bafang.

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-01 13:51

BertV

Handgemaakt

vverbeke schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 08:53:
Bedankt voor de heldere info jimh307. Ik heb nu al een 2tal jaar een 500 Wh batterij (Bosch). Woon-werk is 50 km, daarmee rij ik mijn batterij zowat half leeg.
Ik neem aan dat het dan 25km enkele reis is?
Want bij 34km enkele reis heb ik nog maar een paar km's over met mijn 500 Wh.
(stand sport, geen turbo)

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

• mrpink83
mrpink83 schreef op maandag 11 december 2017 @ 21:42:
Nou, ik heb mijn keuze qua nieuwe fiets of ombouw gemaakt. Ik ga voor de Spark Evo: schijfrem voor, 90 nm middenmotor, nieuw, € 1800,-, goede service (zo te lezen) en bovenal: gewoon uit Utrecht met leuke ondernemers!
Met inbouw en transport was ik voor een ombouw set 1400,- kwijt.... Dat gaat nergens over, wat mij betreft.

Was benieuwd of er mensen zijn die de begrenzer er af hebben gehaald bij deze fiets(en) en hoe dat gaat.

Edit: de motor die zij gebruiken is Shengyi
Morgen ga ik de proefrit naar en van mijn werk maken. Iemand nog ervaringen over rijden boven 25 km/u met deze fietsen?

• vverbeke
  • Niet online
BertV schreef op maandag 18 december 2017 @ 11:04:
[...]

Ik neem aan dat het dan 25km enkele reis is?
Want bij 34km enkele reis heb ik nog maar een paar km's over met mijn 500 Wh.
(stand sport, geen turbo)
Ja, 25 km enkel, 50 km / dag. 34 km met 500 Wh is wel heel weinig, een oude batterij of speed pedelec?

• vverbeke
  • Niet online
Vandaag trouwens eindelijk naar het werk kunnen fietsen met nieuwe passende Conti Top Contact Winter II banden. Wat trappen die zwaar in vergelijking met de Schwalbe Energizer plus banden die er eerst op zaten...

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-01 13:51

BertV

Handgemaakt

vverbeke schreef op maandag 18 december 2017 @ 11:30:
[...]

Ja, 25 km enkel, 50 km / dag. 34 km met 500 Wh is wel heel weinig, een oude batterij of speed pedelec?
Na 34 km zitten er nog wat in.
Met wind mee, twee streepjes, met behoorlijke wind tegen gaat ie leeg.
...en dan moet ik wel verder terug in de ondersteuning.

Het lijken mij normale waarden voor een 500 wh accu. Dik half jaar oud, Cityzen Speed met dezelfde leeftijd.

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

• Tafkar
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-02-2024

Tafkar

3600 Wp

rened80 schreef op zondag 17 december 2017 @ 15:06:

[afbeelding]
Anders dan doek55 meld zou ik wel zo snel mogelijk de instellingen veranderen. De standaard is niet fijn fietsen. Er staat genoeg info over alternatieve settings van de BBS01 in dit topic.

• rened80
Tafkar schreef op maandag 18 december 2017 @ 21:53:
[...]

Anders dan doek55 meld zou ik wel zo snel mogelijk de instellingen veranderen. De standaard is niet fijn fietsen. Er staat genoeg info over alternatieve settings van de BBS01 in dit topic.
Heb ik gedaan (jouw instellingen overgenomen :) .

Op zoek naar naar een missing link voor de KMC Z1X EPT 1-speed ketting ben ik op deze site uitgekomen waar van veel typen ketting een missing link wordt verkocht. Misschien ook handig voor anderen. https://www.bike-components.de/en/KMC/Master-Link-p13502/

• fjorden
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
vverbeke schreef op maandag 18 december 2017 @ 11:38:
Vandaag trouwens eindelijk naar het werk kunnen fietsen met nieuwe passende Conti Top Contact Winter II banden. Wat trappen die zwaar in vergelijking met de Schwalbe Energizer plus banden die er eerst op zaten...
Dat is ook mijn ervaring. Ik fiets een paar km/uur langzamer of moet wat harder werken voor dezelfde snelheid, maar ik zit met een veel comfortabeler gevoel op de fiets.

Ik heb 'm niet uitgebreid getest of de grens opgezocht, maar mijn indruk is wel dat de band in de praktijk merkbaar betere grip heeft dan de Energizer plus band. Overigens heb ik alleen op het voorweil de conti band gemonteerd.

• vverbeke
  • Niet online
[b][message=53619815,noline]Ik heb 'm niet uitgebreid getest of de grens opgezocht, maar mijn indruk is wel dat de band in de praktijk merkbaar betere grip heeft dan de Energizer plus band. Overigens heb ik alleen op het voorweil de conti band gemonteerd.
De grip is inderdaad opvallend beter. Een stuk van mijn fietsroute is langs een jaagpad met overhangende bomen. Dat is nu een papje van rottende bladeren geworden. De Energizer plus band heeft daar totaal geen grip op, de Topcontact Winter wel. Ook op asfalt een stabieler gevoel.

• Tafkar
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-02-2024

Tafkar

3600 Wp

rened80 schreef op maandag 18 december 2017 @ 22:05:
[...]

Heb ik gedaan (jouw instellingen overgenomen :) .

Op zoek naar naar een missing link voor de KMC Z1X EPT 1-speed ketting ben ik op deze site uitgekomen waar van veel typen ketting een missing link wordt verkocht. Misschien ook handig voor anderen. https://www.bike-components.de/en/KMC/Master-Link-p13502/
Met mijn instellingen zou je alleen in de eerste paar ondersteuningen (met max snelheid) iets kunnen voelen van het stoppen van de ondersteuning, bij de hogere instellingen moet dit niet echt opvallen. Bij het compleet wegvallen is er toch iets anders aan de hand. Ik heb dit zelf alleen meegemaakt toen de batterij bijna leeg was.

• roffeltjes
Een glad weekje en twee valpartijen verder :(

1. Mijn vrouw zat een beetje te pitten en reed met haar Schwalbe spike banden een smeltend stuk sneeuw (ijs) in met diepe sporen, lichte tuimeling met kromme pedaal as tot gevolg.
2. Ik neem op lage snelheid een bochtje en mijn voorwiel glijdt weg op beijzelde klinkers(ik zat wel op te letten maar zag het niet). Ik heb Top Contacts Winter 2's. Ik had op zich wel een beetje grip (ik voelde hem gaan ipv meteen weg te schuiven), maar kon niet meer corrigeren (voet gleed ook weg). Geen schade. Mijn vrouw blijft in de zelfde bocht prima overeind.

Gelukkig zijn we karateka's (mits een fractie tijd kunnen we goed vallen), super fit(sterk en lenig) en zitten we nog niet in de bot-breek leeftijdsgroep. Enne... hoewel ik nog nooit op mijn kop ben gevallen was ik weer blij met mijn helm. Het zal je toch gebeuren dat je kop tegen de keien smakt, dan heb je gewoon een hersenschudding.

Kort gevalueerd: De Schwalbe spike banden zijn zoals te verwachten bij ijzel beter, maar zoals mijn vrouw zegt is ook voor haar ijzel link. De nadelen van de spike banden zijn voor ons dusdanig dat ik geen spijt heb van de Conti's. De Conti's bevallen goed, maar een bochtje met ijzel is natuurlijk kansloos.

@Vverbeke, Energizer en Supreme's zijn snelle en comfortabele banden, maar juist bij gladheid zijn ze imho waardeloos. Heerlijke banden, maar niet in dit seizoen ;)

• mrpink83
BdK9001 schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 08:04:
Vandaag met de E-bikez Next naar m'n werk gegaan, om deze te kunnen vergelijken met de Gazelle Orange en de Batavus Stream van haar ouders. Dit n.a.v. deze 'problemen', waarvoor de fiets ook een week bij de monteur heeft gelogeerd, conclusie was echter dat het inherent was aan de lichte eindoverbrenging.

Conclusie:
De Next rijdt merkbaar fijner en combineert de dropkick-achtige power bij accelereren van de Yamaha-motor van de Stream, met de geraffineerde bijna Mercedes-achtige souplesse van de Bosch-motor uit de Orange. De zithouding is meer dan prima en is net iets sportiever dan de Orange en de Stream, maar wel zonder oncomfortabel te worden.

De Tektro schijfremmen hebben meer dan genoeg power, maar zijn net wat minder lekker te doseren dan de Magura velgremmen van de andere twee fietsen. Ook vind ik het eigenlijk net iets te billige remmen voor een fiets van €2K, gezien deze ook op mijn €400 ATB zitten. Het frame is echt retestijf, ik durfde namelijk net zo hard door de bochten als met m'n eigen fiets, terwijl de Next een damesframe en een hoger stuur heeft, heel veel kudos op dat vlak.

De NuVinci 330-naaf 'schakelt' heerlijk soepel, maar helaas is de overbrengingsverhouding van de ketting net iets te licht waardoor zowel fiets als (gemiddelde) berijder erg veel toeren moeten maken om uberhaupt de 25 te halen. Ik ben zelf gewend om een hoge cadans te rijden, dus ik rijd 'm vrolijk naar de 27, maar eigenlijk heeft de motor dan geen pit meer wegens overtoeren.

Accuduur hebben we nog niet noemenswaardig kunnen testen, zitten nog steeds op de eerste lading na een kilometertje of 60. Tijdens het rijden boven de 20km/u trekt de motor meestal zo rond de 2A van de max 14A in de hoogste ondersteuning, dus het laat zich raden dat de accu niet zo hard leeg gaat.

De fiets zou er een stuk beter van worden om een kleiner tandwiel achter (of nog beter een groter tandwiel voor) te hebben, dit maakt het fijner om er op een relaxte manier mee door te kunnen rijden.

Al met al een erg fijne fiets, en ook niet verwonderlijk dat 'ie winnaar is op gebied van prijs-kwaliteit in de categorie €2000-2499
Ben benieuwd hoe het jullie vergaat met de fiets. Ben ook in de markt voor een e-bikez, maar dan de Spark Evo. Mag de fiets vandaag even uitproberen, woon-werk van 12 km enkele reis.

Nog geen ervaring op een elektrische fiets gehad. Maar dit is wel erg leuk! :) Uitgebreide ervaring zal ik nog delen.

Maar voor nu viel op dat de fiets met accelereren makkelijk vooruit schiet. Voor je het weet rijdt je 25 km/u. Toen de instellingen aangepast en de begrenzing op 45 km/u gezet.
Wat opvalt is dat de ondersteuning niet bij elke snelheid blijft werken. Weet niet goed hoe ik het moet uitleggen, maar echt veel harder dan 33 km/u kwam ik niet. Snelheid lijkt ook wel gebonden aan de ondersteuning. Nou is dat ook een prima snelheid (en ook best koud :) ), maar toch ben ik benieuwd hoe dat zit.

• zonnefreak
mrpink83 schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 11:37:
[...]

Ben benieuwd hoe het jullie vergaat met de fiets. Ben ook in de markt voor een e-bikez, maar dan de Spark Evo. Mag de fiets vandaag even uitproberen, woon-werk van 12 km enkele reis.

Nog geen ervaring op een elektrische fiets gehad. Maar dit is wel erg leuk! :) Uitgebreide ervaring zal ik nog delen.

Maar voor nu viel op dat de fiets met accelereren makkelijk vooruit schiet. Voor je het weet rijdt je 25 km/u. Toen de instellingen aangepast en de begrenzing op 45 km/u gezet.
Wat opvalt is dat de ondersteuning niet bij elke snelheid blijft werken. Weet niet goed hoe ik het moet uitleggen, maar echt veel harder dan 33 km/u kwam ik niet. Snelheid lijkt ook wel gebonden aan de ondersteuning. Nou is dat ook een prima snelheid (en ook best koud :) ), maar toch ben ik benieuwd hoe dat zit.
Goedemiddag. Aangezien deze fiets als een 25km/u verkocht word, zal deze normaliter ook niet boven de 27 a 28km/h uit moeten komen. Deze fiets is ook duidelijk geen speedpedelec waarbij deze begrenzing niet op zit.
Ben zelf in het bezit van een speedpedelec met een bosch performance middenmotor van 350 Watt. Zolang je niet echt harde wind tegen hebt kun je hier heus wel tegen de 40km/h mee halen. Als je makkelijker deze snelheden wilt halen en ook bij harde wind tegen dan zal je over moeten stappen op een achterwiel motor van minimaal 500 Watt. Hier zijn diverse mogelijkheden in.

Ik zou je eigenlijk willen adviseren om toch vooral ook op andere fietsen ook eens te gaan rijden, met verschillende motors enzovoort. Tevens is het frame van de Spark Evo in mijn ogen ook niet de meest stevige als ik de foto's zie op internet. Als je echt op snelheid wilt fietsen raad ik je toch een echt heren model aan. Zeker als je ook nog een grote tas achterop hangt bij dit frame vraag ik me af of het allemaal wel zo stabiel blijft. Mijn ervaringen met damesfietsen zijn wat dat betreft niet zo goed.

Wat ook een nadeel is dat als je elektronisch wilt gaan tunen, dat dan je trapfrequentie veel te hoog zal worden. Er zit een nexus 8 op. Ik snap dat de prijs wel mooi is misschien maar zou zeker ook echt wat andere fietsen proberen. Als is het alleen maar voor de ervaringen.
Succes met je keuze te maken :)

• Opperpanter2
zonnefreak schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 14:52:
[...]
Ben zelf in het bezit van een speedpedelec met een bosch performance middenmotor van 350 Watt. Zolang je niet echt harde wind tegen hebt kun je hier heus wel tegen de 40km/h mee halen. Als je makkelijker deze snelheden wilt halen en ook bij harde wind tegen dan zal je over moeten stappen op een achterwiel motor van minimaal 500 Watt. Hier zijn diverse mogelijkheden in.
Een middenmotor van 500W of meer werkt ook hoor :)

• zonnefreak
Opperpanter2 schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 21:48:
[...]

Een middenmotor van 500W of meer werkt ook hoor :)
Ja dat is ook zeker waar, zou het bijna vergeten. :)

• mrpink83
zonnefreak schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 14:52:
[...]

Goedemiddag. Aangezien deze fiets als een 25km/u verkocht word, zal deze normaliter ook niet boven de 27 a 28km/h uit moeten komen. Deze fiets is ook duidelijk geen speedpedelec waarbij deze begrenzing niet op zit.

Ik zou je eigenlijk willen adviseren om toch vooral ook op andere fietsen ook eens te gaan rijden, met verschillende motors enzovoort. Tevens is het frame van de Spark Evo in mijn ogen ook niet de meest stevige als ik de foto's zie op internet. Als je echt op snelheid wilt fietsen raad ik je toch een echt heren model aan. Zeker als je ook nog een grote tas achterop hangt bij dit frame vraag ik me af of het allemaal wel zo stabiel blijft. Mijn ervaringen met damesfietsen zijn wat dat betreft niet zo goed.

Wat ook een nadeel is dat als je elektronisch wilt gaan tunen, dat dan je trapfrequentie veel te hoog zal worden. Er zit een nexus 8 op. Ik snap dat de prijs wel mooi is misschien maar zou zeker ook echt wat andere fietsen proberen. Als is het alleen maar voor de ervaringen.
Succes met je keuze te maken :)
Bedankt voor je reactie. Ik begrijp je punt, maar het budget speelt hier ook een rol. Een speed pedelec is geen optie. En vind ik ook niet echt nodig.

Wat betreft je punt over stabiliteit: geen last van gehad. En daarnaast komt er een kinderzitje achterop dus dan is een damesmodel wel makkelijk.

Een andere optie zou bijvoorbeeld de Batavus dinsdag zijn. Ik lees dat die makkelijk harder loopt dan 30 km/u. Die zou ook te tweaken zijn? Zelfde als de Razer. Kan het alleen niet terugvinden in dit topic.

• jimh307
  • Niet online
Ik lees weer een paar valpartijen. Gladheid is inderdaad wel zo verraderlijk. Zelf nog niet onderuit gegaan, maar ik ben van mezelf al overdreven voorzichtig. @roffeltjes ik ben blij dat je niets mankeert en dat je geen schade hebt. Het loopt voor jou met een sisser af. Gelukkig maar :)

Mijn eerste garantiegevalletje is een feit. Er blijft een knoep in de aandrijving bij wat harder afzetten en ik had vanmorgen om 10 uur de FM gebeld wat we er mee gaan doen. Zoals de service echt op en top is blijkt ook nu weer. Ik werk nu thuis, dus de FM stelde voor om de fiets te komen halen en om hem vanmiddag weer terug te brengen. Ik wou eerst zelf komen, maar ze wisten niet of het snel klaar zou zijn en of ik lang moest wachten. De ophaalservice was keurig op tijd en ze hebben mijn fiets ingeladen. Vanmiddag komen ze de fiets ook weer keurig voor de deur afzetten.

Het is lang geleden dat ik een FM heb gezien met zo'n service. Ze maakten er meteen tijd voor en ze namen de klacht serieus. Ik zou volgende week een eerste beurtje hebben, maar daar hoefde ik niet op te wachten; nee meneer, we lossen dit meteen voor je op :) Ze verwachten niets ernstigs, maar het had toch de aandacht nodig.

Verder rijdt het fietsje prima vero. De kracht die er in zit is echt subliem. Het stroomverbruik is ook heel goed te noemen. Als ik reken dan kan ik op een accu 120 km ver komen!! ofwel 50% bij 60 km verbruik. Als de werkelijke capaciteit 694 Wh is (gemeten) dan betekend dat ik 5,8 Wh per kilometer verstook en dat valt me heel erg mee. Met de Sparta haalde ik dat niet en mijn vrouw ook niet. Het komt aardig in de buurt, maar de extra kracht is goed te merken.

Goede service dus, super :)

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08-01 09:22
roffeltjes schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 10:27:
Een glad weekje en twee valpartijen verder :(

1. Mijn vrouw zat een beetje te pitten en reed met haar Schwalbe spike banden een smeltend stuk sneeuw (ijs) in met diepe sporen, lichte tuimeling met kromme pedaal as tot gevolg.
2. Ik neem op lage snelheid een bochtje en mijn voorwiel glijdt weg op beijzelde klinkers(ik zat wel op te letten maar zag het niet). Ik heb Top Contacts Winter 2's. Ik had op zich wel een beetje grip (ik voelde hem gaan ipv meteen weg te schuiven), maar kon niet meer corrigeren (voet gleed ook weg). Geen schade. Mijn vrouw blijft in de zelfde bocht prima overeind.

Gelukkig zijn we karateka's (mits een fractie tijd kunnen we goed vallen), super fit(sterk en lenig) en zitten we nog niet in de bot-breek leeftijdsgroep. Enne... hoewel ik nog nooit op mijn kop ben gevallen was ik weer blij met mijn helm. Het zal je toch gebeuren dat je kop tegen de keien smakt, dan heb je gewoon een hersenschudding.

Kort gevalueerd: De Schwalbe spike banden zijn zoals te verwachten bij ijzel beter, maar zoals mijn vrouw zegt is ook voor haar ijzel link. De nadelen van de spike banden zijn voor ons dusdanig dat ik geen spijt heb van de Conti's. De Conti's bevallen goed, maar een bochtje met ijzel is natuurlijk kansloos.

@Vverbeke, Energizer en Supreme's zijn snelle en comfortabele banden, maar juist bij gladheid zijn ze imho waardeloos. Heerlijke banden, maar niet in dit seizoen ;)
Gelukkig ben je er goed vanaf gekomen. Ben ook een keer spontaan onderuit gegaan bij een aflopende bocht direct na een bruggetje. Als je eenmaal gaat dan gaat het echt snel en doe je er bijna niks tegen.

De Bulls Green Mover staat nu op Schwalbe Marathon GT 365 banden. Qua grip zal dat zeker wel beter zijn maar heb wel gemerkt dat de actieradius er zeer negatief mee wordt beinvloed. Houdt dus in dat ik op mijn high speed op een kruissnelheid van 33~35 km/u moet blijven hangen om de accu niet leeg te rijden.

Wel enigszins teleurgesteld met de actieradius van de Bulls...

• roffeltjes
Ik ben uitermate voorzichtig op de fiets (ging misschien een fractie harder dan stapvoets), maar zoals Vlassie aangeeft... als je gaat dan ga je.

• zonnefreak
Vlassie1980 schreef op woensdag 20 december 2017 @ 12:20:
[...]

Gelukkig ben je er goed vanaf gekomen. Ben ook een keer spontaan onderuit gegaan bij een aflopende bocht direct na een bruggetje. Als je eenmaal gaat dan gaat het echt snel en doe je er bijna niks tegen.

De Bulls Green Mover staat nu op Schwalbe Marathon GT 365 banden. Qua grip zal dat zeker wel beter zijn maar heb wel gemerkt dat de actieradius er zeer negatief mee wordt beinvloed. Houdt dus in dat ik op mijn high speed op een kruissnelheid van 33~35 km/u moet blijven hangen om de accu niet leeg te rijden.

Wel enigszins teleurgesteld met de actieradius van de Bulls...
Oh dat is wel een beetje balen voor je. Je kunt deze banden oppompen tot 5,5 bar. Misschien dat dit wat verbetering geeft. En als het dan echt slecht weer is wat verder leeg laten lopen zodat je dan de maximale grip hebt.

Ik merk ook wel een verschil tussen mijn andere fietsbanden maar heb mijn GT 365 banden slechts op 3 bar staan.

• roffeltjes
Meer bandenspanning levert zelden meer efficiëntie op (tenzij ze echt zacht zijn). In tegenstelling tot wat men meestal denkt pompen mensen ze te hard op. Alleen op een superglad oppervlak heeft een hogere spanning meer zin, maar ook dan is het de vraag of het opweegt tegen het verlies door trilling 9Zie artikelen van Jan Heine en vele andere tests).

Verreweg de meeste winst pak je met luchtweerstand, maar dat is als forens lastig, zeker in de winter. Al loont het altijd om te checken of je tassen netjes dicht zijn, ritsjes van je jas dicht, etc. Dat is "gratis winst"die opgeteld fors kan zijn.
Pagina: 1 ... 50 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.