@
doek55 Accu's zullen altijd wel een melkkoe zijn en blijven. 1000 euro voor een accu is en blijft een bak met geld. Nu mag ik persoonlijk niet klagen want ik lig niet wakker van een duizendje meer of minder, maar voor het allergrootste deel van de Nederlanders is het een flinke bak met geld. Het hele elektrische fietsen is al een melkkoe want voor een elektrische fiets mag je ook al rustig 25 cent per kilometer rekenen. Als je een fiets van 3000 euro koopt en je rijd er 10.000 kilometer mee voor je hem inruilt dan mag je ook al 30 cent per kilometer aftikken en dat is dan exclusief reparaties en rentebijtelling (inflatiecorrectie). Dit geld zit hem dan een groot deel in de accu. Toch blijf ik bij mijn mening om te zeggen dat je het beste kunt gaan voor een hele grote accu met veel overcapaciteit. Als je er een beetje goed mee omgaat heb je 10% afschrijving per jaar met je accu en kun je er makkelijk 5 jaar mee doen eer je de 50% restcapaciteit haalt. Met mijn accu zou dat betekenen dat ik alsnog ruim 50 kilometer kan rijden op 1 lading, dus kijk ik naar een levensduur van 6 jaar.
Onze Sparta accu van 3 jaar oud heeft nog steeds 75% restcapaciteit en omdat we destijds gekozen hadden voor een E500 accu is de actieradius nu nog steeds acceptabel. De Sparta haalt nog steeds 60 kilometer met gemak op de middenstand. Zouden we destijds gekozen hebben voor een E300 accu dan zou deze nu echt vervangen moeten worden. De tijd dat we er mee rond kunnen rijden vanaf nu is een bonus op de meerprijs van de accu. Ook heb je het voordeel dat je een grotere accu langzamer ontlaad en oplaad wat ook nog eens ten gunste komt van de accu.
Laten we het dan nog niet hebben over het advies van de fabrikant om de accu altijd aan de lader te laten staan om zo even vlug 20% per jaar af te schrijven en je hebt dan zeker een echte melkkoe achter op je fiets zitten. Én de prijs én verkeerd advies maken het een heel duur geintje, echt heel duur.
Ik doe 4 jaar met een elektrische fiets en dan wil ik wel weer een nieuw model. Mijn volgende elektrische fiets wordt een Strömer, maar dat is pas over 4 jaar.
Waarom is het zo duur? Je kent wel van die promotiefilmpjes waarin een man zegt dat het opladen van een accu minder kost van een slok koffie..... Dit is dus de halve waarheid want per lading schrijf je wel even 1 euro af en in het geval van een grote accu zelfs 2 euro per lading. Precies vanuit dat oogpunt heb ik ooit een prachtig werkstuk gemaakt voor jan en alleman om geld te besparen door goed om te leren gaan met je Lithiumaccu. Dit is ook wel echt heel erg nodig om de slinkse manier welke fabrikanten aan de FM opleggen om de accu altijd aan de lader te houden. Oftewel brainwashing.
Mijn accu fiets ik over meerdere dagen leeg en als deze onder de 20% komt leg ik hem pas aan de lader. Zo is de accu het grootste deel van de tijd onder de 80%. Kleinere en goedkope accu's moeten veel vaker geladen worden en hier is de slijtage noemerswaardig groter met het feit dat de actieradius ook nog eens een pak kleiner is in nieuwstaat. Met een grote accu heb je ook meer kans dat je een grote rit makkelijk kunt halen op 1 lading wat weer bespaard in het aantal laadbeurten. Al met al is een kleine accu netto duurder dan een flinke jongen van 1000 euro.
En daar zit hem de kneep. Veel consumenten hebben simpelweg niet het geld om meteen de grootste accu bij te kopen omdat de fiets ook al heel duur is. Haal je een bepaald kilometrage in het begin maar net dan zit je al heel snel te kijken met een accu die het niet meer kan halen, dus koopt men weer een nieuwe accu die het weer net haalt en weer een goed jaar later is het raak.
Laten we hier een les uit trekken door te zeggen dat het kopen van een elektrische fiets niet stopt bij het proefrijden. Er moet ten eerste goed nagedacht worden over een aankoop en ook over het budget wat nodig is om een grotere accu te kopen.
-fabrikanten vragen teveel voor een nieuwe accu
-fietsenmakers hebben geen betere kennis omdat de accu altijd aan de lader moet
=dubbel zo duur dus en dit kan en mag veel beter
Daarbij besef ik zelf dat het mij 2 euro per lading aan afschrijving kost om deze accu te gebruiken, maar 2 euro per lading zijn 500 ladingen a 100 kilometer, dus is de afschrijving 2 cent per kilometer en dit is niet duur. Daarentegen kun je een kleine accu net zo vaak opladen als een grote, maar kom je al snel actieradius te kort en schrijf je zo'n accu al af terwijl die nog 70% goed is. Met een grotere accu kun je nog prima door met 50% restcapaciteit.
Het is dus maar net wat je als fabrikant vraagt voor een accu:
-vraag je heel veel dan zullen minder mensen deze kunnen betalen
-maak je het te duur dan bereik je een kleinere doelgroep en draai je minder afzet
Dan nog even terug komen over het aanrijden in een hogere versnelling: qua actieradius lever je niet zo veel in, maar je zult misschien je ketting iets vaker moeten afstellen. Me dunkt dat een 735 Wh accu dit makkelijk kan hebben. Ook het uit laten rollen zodat je minder hoeft te remmen levert echt veel meer winst op dan in een iets te hoog verzet wegrijden.