Het grote elektrische fietsen topic - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 49 ... 103 Laatste
Acties:
  • 891.595 views

• Noppesnada
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09-01 14:57
Die Union heeft zich inderdaad al lang terug verdiend (1 auto in plaats van 2). De km stand op het display klopt niet, maar qua berekening zou het ongeveer tussen de 25.000 en 30.000 km moeten zijn.

Eigenlijk geen noemenswaardige problemen gehad. Ik kan best veel zelf herstellen en heb niet vaak een fietsenmaker nodig.

• Ube_M
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 24-11-2025
Ellen_125 schreef op donderdag 30 november 2017 @ 11:17:

Vanwege mijn fietspassie heb ik nog een heel goede Idworx staan (easy rohler, rond de 5500 km op de teller). Ik heb nu de mogelijkheden teruggebracht naar 2 keuzes:
A. De idworx ombouwen naar elektrisch. Dit wil ik laten doen met een Bafang middenmotor 36V/250W, BBS01. Daarnaast heeft de Idworx een beurt en nieuwe banden nodig (winterbanden, vanwege mijn niet altijd even goede evenwicht en reactiesnelheid op 2 wielen...
De kosten hiervoor zijn om en nabij de €1000,- (na aftrek fietsenplan)
Hoi, ik heb ongeveer eenzelfde soort fiets als de Idworx (Avaghon rohloff 26 inch vakantiefiets) omgebouwd naar een Bafang middenmotor.
Mijn overweging om bestaande fiets om te bouwen was om een herbestemming voor de fiets te hebben en deze te gaan gebruiken voor woon-werk verkeer. (tja het kan verkeren...van vakantiefiets naar woonwerk fiets) En ik vond het ook moeilijk om een prachtige goede fiets weg te doen waar je heel de wereld mee rondgereden hebt.

Voordelen: je rijdt nog steeds op een kwalitatief fantastische fiets, goedkoper.... koop maar eens een elektrische fiets in dat segment.

Nadeel: wat minder afwerking voor al die kabels. wat meer gepruts dus.

Keuze is dus heel persoonlijk....want als je minder fietst heb je misschien ook wel niet zo'n goeie fiets nodig...en misschien ook wel zonde voor alleen de kleine ritjes...hoewel...15km woonwerk...is 6000km per jaar! Al meer dan dat je nu met de Idworx gereden hebt. Zelf heb ik inmiddels nu na 1.5 maand 1500 km gereden en mij bevalt het erg goed. (en ben nog niet ingehaald....behalve dan door brommers :-))

Voor als je besluit te gaan ombouwen nog wat tips:
Ik rij nog met mijn originele tandwiel voor. Voor je idworx zou dat ook moeten kunnen want het is zonde om die kwaliteit voortandwielen van Heggeman in te moeten ruilen voor het standaard bafang tandwiel.

Check wel als je rohloff hebt of ombouw naar bafang kan in combinatie met exentrische trapas....heb wel eens ergens gelezen dat dat lastig kan zijn. Zelf moet ik de ketting met de hand spannen, dus ik had hier geen probleem mee.

Een schakelsensor heb ik niet gemonteerd, en ook nog niet gemist. Gewoon bij het schakelen even kort inhouden.

Succes

[ Voor 15% gewijzigd door Ube_M op 01-12-2017 15:19 ]

Landopstelling 10 graden, Jinko Neo N-type 420wp ,3780wp zzo en 3780wp zzw, GoodWe 8K, 63mtr AC kabel

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Racing_Reporter schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 11:33:
[...]

Wat veranderde die update, weet je dat nog?
Nee, dat was onbekend. Deze FM legt bij elke beurt de fiets en accu aan de computer en zo blijft het systeem mooi up to date (net zoals Windows ;) )

Wel grappig om te zien. Op de accu zit een USB poort waaraan ze hem hangen en ze downloaden er een bestand op wat 2 minuten duurt. Als ze de fiets gaan updaten dan zit er een USB poort onder bij de middenconsole aan het stuur. Je kunt er onder andere je telefoon of gps mee opladen. Mocht je een gps gebruiken dan koppel je die mooi aan de USB poort en hoef je je geen zorgen te maken over de accu van je gps. De USB poort op de accu zit bij de contacten achter een rubber dopje en bij het stuur zit deze onder het kubusvormige blokje waar je alles mee instelt ook achter een dopje.
Bij het koppelen van de accu zie je meteen hoe vaak deze is geladen en hoe diep deze ooit is ontladen. Bij mijn accu hadden ze een test gedaan (service) door hem vol te laden en te ontladen met 5 Ampère. De echte capaciteit is 94,5% van de 735 Wh (via rapport). Dat is in de ogen van een nieuwe fietsaccu een heel goed resultaat. Je begint in het begin al gauw met 85-90% bij een nieuwe accu want hij is alleen 100% als hij net van de rollende band loopt. Laat je hem 6 maanden liggen dan zit je al gauw met een niet corrigeerbaar verlies van 10%.

De accu heeft al een hele reis gehad voordat jij hem nieuw koopt:
Fabricage--opslag--verscheping--groothandel--selectie en puntlassen--opslag--verdeler en dan pas de fietsenmaker. In heel deze lijn zit al gauw 6 maanden en zo niet dan tot een vol jaar.

Ook het BMS is bij Qwic een echt hoogstandje. De accu is niet alleen beschermd tegen diepteontlading maar ook nog eens tegen zelfontlading. De floodgates staan bij rust altijd open. Dat doet niet iedere fabrikant namelijk. Goedkopere merken houden er een simpel en passief BMS aan over welke alleen corrigeert bij het opladen.

Nadeel, mijn 735 Wh accu kost los 1000 euro, dus iets om voorzichtig mee te zijn. Voor die prijs heb je al een nieuwe goedkope elektrische fiets met accu. Er zitten 60 cellen in van elk 3400 mAh. Dat is wel het maximale wat een 18650 cel kan hebben. Het zijn dus NCA cellen.

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:12
60 cellen voor 1000 euro :'( :'(

Het ruwe materiaal koop je in EU prijzen voor zo'n 350 euro :'( :'(

[ Voor 52% gewijzigd door Torched op 01-12-2017 15:18 ]

• racinfo
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-02-2022

racinfo

E-MTB

Niet voor niets heten sommige accu's "GOLD" :( :(

[ Voor 6% gewijzigd door racinfo op 01-12-2017 17:24 ]

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:30
Ik heb vandaag mijn oude BBS02b controller (met vervangen elco) voor het eerst weer eens getest. Helaas begint deze onder weerstand direct met stotteren en houdt er daarna helemaal mee op, display blijft gewoon werken zonder foutcodes. Na een paar minuten de spanning eraf doet de ondersteuning het weer voor een paar meter, maar er is dus nog steeds een defect in die controller. Jammer want nu heb ik geen reserve ;(.

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

Kent iemand het merk pro e bike ?
En heeft iemand er ervaringen mee?

Kan een leuke 2e hands kopen voor niet al teveel.

• bgttje
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-09-2025
doek55 schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 20:30:
Ik heb vandaag mijn oude BBS02b controller (met vervangen elco) voor het eerst weer eens getest. Helaas begint deze onder weerstand direct met stotteren en houdt er daarna helemaal mee op, display blijft gewoon werken zonder foutcodes. Na een paar minuten de spanning eraf doet de ondersteuning het weer voor een paar meter, maar er is dus nog steeds een defect in die controller. Jammer want nu heb ik geen reserve ;(.
Mosfets ff doormeten, waarschijnlijk 1 of meerdere defect/aangeslagen.

• pielle007
  • Laatst online: 08-01 07:19
fjorden schreef op donderdag 30 november 2017 @ 08:56:
[...]

edit: ik zie nu pas jouw filmpje, maar als je het ritje naar de FM wil besparen, dan zou ik toch nog even een blik werpen op de magneet en de afstand tot sensor. Je kan ook even een ander magneetje van bijvoorbeeld een deurcontact proberen een paar keer langs de sensor te halen. Je ziet de snelheidsindicatie vrijwel direct reageren.

Als je niet hebt gespeeld met de snelheidssensor (en magneetje op de crank), dan lijkt mij een contactprobleem/breuk in de kabel minder waarschijnlijk.
Net terug van de FM, bleek inderdaad toch de sensor te zijn. Vreemde is dat alleen de magneet was verdraaid door mijn vrouw, wss door het plaatsen van 't slot. Dit had ik uiteraard nagekeken met hulp van 2 dezelfde fietsen die ik had staan hier en de handleiding https://tweakers.net/ext/...Olt64LSiwtHdP1X/thumb.jpg

Volgens de FM was de afstand tussen sensor en de magneet te groot. Hij heeft hem iets verlengd.
Blijf het wel raar vinden dat een week na de beurt dit euvel naar voren komt. Vrouwlief nog maar eens instrueren

• sjibbie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-12-2025
pielle007 schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 11:49:
[...]

Net terug van de FM, bleek inderdaad toch de sensor te zijn. Vreemde is dat alleen de magneet was verdraaid door mijn vrouw, wss door het plaatsen van 't slot. Dit had ik uiteraard nagekeken met hulp van 2 dezelfde fietsen die ik had staan hier en de handleiding https://tweakers.net/ext/...Olt64LSiwtHdP1X/thumb.jpg
Heb jij een volledige handleiding van de Dinsdag? Die zou ik ook graag hebben.

Screw you guys... I'm going home.

• pielle007
sjibbie schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 12:46:
[...]

Heb jij een volledige handleiding van de Dinsdag? Die zou ik ook graag hebben.
Op site van Batavus staan de handleidingen digitaal. https://www.batavus.nl/fi...aha_PW%20serie_6talen.pdf

• kaasaanfiets
  • Niet online

kaasaanfiets

kaasaanfiets schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 21:16:
Kent iemand het merk pro e bike ?
En heeft iemand er ervaringen mee?

Kan een leuke 2e hands kopen voor niet al teveel.
Ik ben er wel achter gekomen dat er een Nexus 7 naaf in zit. Maar ik wil ook graag weten wat voor (voorwiel)motor en controller.
Mocht er een keer wat kapot gaan dat ik er dan zonder problemen een andere motor op kan zetten.

Weet iemand ook uit wat voor cellen de accu's van deze fietsen bestaan ?

• racinfo

racinfo

E-MTB

pielle007 schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 11:49:
[...]

Volgens de FM was de afstand tussen sensor en de magneet te groot. Hij heeft hem iets verlengd.
Blijf het wel raar vinden dat een week na de beurt dit euvel naar voren komt. Vrouwlief nog maar eens instrueren
Die afstand tussen magneet en de sensor luistert inderdaad nauw, je moet dan denken aan 1-4mm max. Overigens is het niet denkbeeldig dat de magneet op de spaak door een harde tik een deel van zijn magnetisme kwijt geraakt is; in zo'n geval zul je de magneet moeten vervangen door een nieuwe.
kaasaanfiets schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 15:21:
[...]

Weet iemand ook uit wat voor cellen de accu's van deze fietsen bestaan ?
Kun je van hun site afhalen, de 10A uitvoering heeft Samsung cellen las ik.

[ Voor 12% gewijzigd door racinfo op 02-12-2017 15:40 ]

• kaasaanfiets
  • Niet online

kaasaanfiets

racinfo schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 15:24:
[...]

Die afstand tussen magneet en de sensor luistert inderdaad nauw, je moet dan denken aan 1-4mm max. Overigens is het niet denkbeeldig dat de magneet op de spaak door een harde tik een deel van zijn magnetisme kwijt geraakt is; in zo'n geval zul je de magneet moeten vervangen door een nieuwe.

[...]

Kun je van hun site afhalen, de 10A uitvoering heeft Samsung cellen las ik.
Had je dat net gevonden? Ik kon het namelijk niet vinden.
Dus dan zou ik in principe redelijk gemakkelijk cellen kunnen vervangen ?

Ken je dit merk verder ook?

• Torched
kaasaanfiets schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 16:03:
[...]

Had je dat net gevonden? Ik kon het namelijk niet vinden.
Dus dan zou ik in principe redelijk gemakkelijk cellen kunnen vervangen ?

Ken je dit merk verder ook?
Als ik zo over de site van pro ebike heen snuf zit er gewoon import china meuk op. Dat kan je idd gewoon simpel vervangen mocht je een puntlas apparaat hebben. Maar als je een akku hebt die gewoon 36v levert is het prima. Controller zal niet moeilijk doen zoals bij de bosch/yamaha systemen.

• jimh307
  • Niet online
Torched schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 15:14:
60 cellen voor 1000 euro :'( :'(

Het ruwe materiaal koop je in EU prijzen voor zo'n 350 euro :'( :'(
Fout, en deze cellen doen trouwens ruim 10 euro per stuk. Dit zijn ze:
https://www.amazon.com/Pa...ble-Battery/dp/B00D2UDSG8

Dus zit je al aan ruim 600 euro aan cellen en daarbij moet het zaakje nog gepuntlast worden en het BMS zit er ook nog eens bij. Het is en blijft duur, klopt, vind ik ook, maar als ik nu het resultaat eens bekijk. Ik heb 47 kilometer op deze lading gereden en dan heb ik nog een mooie 61%!!! over. Ik ga met deze accu zeker de 100 kilometer halen (en dat met deze koude ook nog eens). Het pak heb ik al open gehad. Ik heb de cellen gezien. Ziet er allemaal keurig uit en alles behalve goedkoop gemaakt.
Geloof me dat je bij Sparta meer betaald en die gebruiken geen Panasonic cellen, is compleet geblokkeerd en is niet open te maken zonder dat je garantie meteen naar de maan is.

Je kritiek is ergens wel terecht, maar zonder dat je weet welke cellen er in zitten heb je geen poot om op te staan. Ze zijn idd goedkoop te krijgen, maar dan ga je het merken als het wat kouder wordt en ze gaan minder lang mee dan de hoge klasse Panasonic cellen die er in zitten.

Verder heb ik de fiets nu goed onder controle. Ik heb geleerd om in een iets hoger verzet aan te fietsen. Dan nog accelereert de fiets heerlijk. Als je een bochtje om bent ben je in no time weer op snelheid. Er zit wel zo'n pit in dat je echt niet helemaal omlaag moet met de versnelling. In een heel laag verzet kracht geven vanuit stilstand is wel gevaarlijk. Het lijkt me dan ook dat de spaken dit niet zo leuk zullen vinden.

Het is lekker makkelijk om 10 km/h te fietsen en het is ook net zo makkelijk om 20 km/h te rijden :) Het zaakje is zo goed doseer baar. Achteraf géén spijt van de aankoop :)

• Bruiser
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Geen idee of dit het juiste draadje is, indien niet mijn excuses.

Ik overweeg om een elektro vouwfiets te kopen voor woon-werkverkeer. In totaal zou ik 10Km per dag ermee doen. (Ik fiets niet graag, daarom een elektro en geen gewone.)

Welk(e) model(len) zouden jullie aanraden en aan welk budget moet ik mij verwachten?

(Retro) Game collectie

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20:53
Hallo, Ik heb ook eens een vraagje: ik overweeg om mijn Bullitt cargofiets om te bouwen naar elektrisch met een bafang 500W middenmotor.
Ik gebruik deze fiets professioneel; +/- 100km per week en geladen met een 50kg gereedschap. Is dit een goede keuze?

Degelijkheid en betrouwbaarheid gaan voor mij voor op de prijs.

• doek55
jimh307 schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 19:28:
[...]

Dus zit je al aan ruim 600 euro aan cellen en daarbij moet het zaakje nog gepuntlast worden en het BMS zit er ook nog eens bij. Het is en blijft duur, klopt, vind ik ook, maar als ik nu het resultaat eens bekijk. Ik heb 47 kilometer op deze lading gereden en dan heb ik nog een mooie 61%!!! over. Ik ga met deze accu zeker de 100 kilometer halen (en dat met deze koude ook nog eens). Het pak heb ik al open gehad. Ik heb de cellen gezien. Ziet er allemaal keurig uit en alles behalve goedkoop gemaakt.
Geloof me dat je bij Sparta meer betaald en die gebruiken geen Panasonic cellen, is compleet geblokkeerd en is niet open te maken zonder dat je garantie meteen naar de maan is.

Je kritiek is ergens wel terecht, maar zonder dat je weet welke cellen er in zitten heb je geen poot om op te staan. Ze zijn idd goedkoop te krijgen, maar dan ga je het merken als het wat kouder wordt en ze gaan minder lang mee dan de hoge klasse Panasonic cellen die er in zitten.

Verder heb ik de fiets nu goed onder controle. Ik heb geleerd om in een iets hoger verzet aan te fietsen. Dan nog accelereert de fiets heerlijk. Als je een bochtje om bent ben je in no time weer op snelheid. Er zit wel zo'n pit in dat je echt niet helemaal omlaag moet met de versnelling. In een heel laag verzet kracht geven vanuit stilstand is wel gevaarlijk. Het lijkt me dan ook dat de spaken dit niet zo leuk zullen vinden.

Het is lekker makkelijk om 10 km/h te fietsen en het is ook net zo makkelijk om 20 km/h te rijden :) Het zaakje is zo goed doseer baar. Achteraf géén spijt van de aankoop :)
In NL kun je ze al voor onder de €4 per stuk krijgen en met een betrouwbaar adres wellicht nog wel goedkoper in China. De accu en oplader zijn gewoon de grote melkkoe van de dealers in NL. Ik fiets zelf al bijna een jaar met 65 nog betere cellen rond en die accu kostte destijds €450 incl. houder en oplader.

Het in een hogere versnelling optrekken deed ik eerst ook, zodat je minder vaak hoeft te schakelen en dus sneller optrekt, maar de laatste maanden vertrek ik vanuit de eerste versnelling en dat lijkt mijn ketting te sparen.

• jimh307
  • Niet online
@doek55 Accu's zullen altijd wel een melkkoe zijn en blijven. 1000 euro voor een accu is en blijft een bak met geld. Nu mag ik persoonlijk niet klagen want ik lig niet wakker van een duizendje meer of minder, maar voor het allergrootste deel van de Nederlanders is het een flinke bak met geld. Het hele elektrische fietsen is al een melkkoe want voor een elektrische fiets mag je ook al rustig 25 cent per kilometer rekenen. Als je een fiets van 3000 euro koopt en je rijd er 10.000 kilometer mee voor je hem inruilt dan mag je ook al 30 cent per kilometer aftikken en dat is dan exclusief reparaties en rentebijtelling (inflatiecorrectie). Dit geld zit hem dan een groot deel in de accu. Toch blijf ik bij mijn mening om te zeggen dat je het beste kunt gaan voor een hele grote accu met veel overcapaciteit. Als je er een beetje goed mee omgaat heb je 10% afschrijving per jaar met je accu en kun je er makkelijk 5 jaar mee doen eer je de 50% restcapaciteit haalt. Met mijn accu zou dat betekenen dat ik alsnog ruim 50 kilometer kan rijden op 1 lading, dus kijk ik naar een levensduur van 6 jaar.
Onze Sparta accu van 3 jaar oud heeft nog steeds 75% restcapaciteit en omdat we destijds gekozen hadden voor een E500 accu is de actieradius nu nog steeds acceptabel. De Sparta haalt nog steeds 60 kilometer met gemak op de middenstand. Zouden we destijds gekozen hebben voor een E300 accu dan zou deze nu echt vervangen moeten worden. De tijd dat we er mee rond kunnen rijden vanaf nu is een bonus op de meerprijs van de accu. Ook heb je het voordeel dat je een grotere accu langzamer ontlaad en oplaad wat ook nog eens ten gunste komt van de accu.
Laten we het dan nog niet hebben over het advies van de fabrikant om de accu altijd aan de lader te laten staan om zo even vlug 20% per jaar af te schrijven en je hebt dan zeker een echte melkkoe achter op je fiets zitten. Én de prijs én verkeerd advies maken het een heel duur geintje, echt heel duur.
Ik doe 4 jaar met een elektrische fiets en dan wil ik wel weer een nieuw model. Mijn volgende elektrische fiets wordt een Strömer, maar dat is pas over 4 jaar.

Waarom is het zo duur? Je kent wel van die promotiefilmpjes waarin een man zegt dat het opladen van een accu minder kost van een slok koffie..... Dit is dus de halve waarheid want per lading schrijf je wel even 1 euro af en in het geval van een grote accu zelfs 2 euro per lading. Precies vanuit dat oogpunt heb ik ooit een prachtig werkstuk gemaakt voor jan en alleman om geld te besparen door goed om te leren gaan met je Lithiumaccu. Dit is ook wel echt heel erg nodig om de slinkse manier welke fabrikanten aan de FM opleggen om de accu altijd aan de lader te houden. Oftewel brainwashing.

Mijn accu fiets ik over meerdere dagen leeg en als deze onder de 20% komt leg ik hem pas aan de lader. Zo is de accu het grootste deel van de tijd onder de 80%. Kleinere en goedkope accu's moeten veel vaker geladen worden en hier is de slijtage noemerswaardig groter met het feit dat de actieradius ook nog eens een pak kleiner is in nieuwstaat. Met een grote accu heb je ook meer kans dat je een grote rit makkelijk kunt halen op 1 lading wat weer bespaard in het aantal laadbeurten. Al met al is een kleine accu netto duurder dan een flinke jongen van 1000 euro.

En daar zit hem de kneep. Veel consumenten hebben simpelweg niet het geld om meteen de grootste accu bij te kopen omdat de fiets ook al heel duur is. Haal je een bepaald kilometrage in het begin maar net dan zit je al heel snel te kijken met een accu die het niet meer kan halen, dus koopt men weer een nieuwe accu die het weer net haalt en weer een goed jaar later is het raak.

Laten we hier een les uit trekken door te zeggen dat het kopen van een elektrische fiets niet stopt bij het proefrijden. Er moet ten eerste goed nagedacht worden over een aankoop en ook over het budget wat nodig is om een grotere accu te kopen.
-fabrikanten vragen teveel voor een nieuwe accu
-fietsenmakers hebben geen betere kennis omdat de accu altijd aan de lader moet
=dubbel zo duur dus en dit kan en mag veel beter

Daarbij besef ik zelf dat het mij 2 euro per lading aan afschrijving kost om deze accu te gebruiken, maar 2 euro per lading zijn 500 ladingen a 100 kilometer, dus is de afschrijving 2 cent per kilometer en dit is niet duur. Daarentegen kun je een kleine accu net zo vaak opladen als een grote, maar kom je al snel actieradius te kort en schrijf je zo'n accu al af terwijl die nog 70% goed is. Met een grotere accu kun je nog prima door met 50% restcapaciteit.

Het is dus maar net wat je als fabrikant vraagt voor een accu:
-vraag je heel veel dan zullen minder mensen deze kunnen betalen
-maak je het te duur dan bereik je een kleinere doelgroep en draai je minder afzet

Dan nog even terug komen over het aanrijden in een hogere versnelling: qua actieradius lever je niet zo veel in, maar je zult misschien je ketting iets vaker moeten afstellen. Me dunkt dat een 735 Wh accu dit makkelijk kan hebben. Ook het uit laten rollen zodat je minder hoeft te remmen levert echt veel meer winst op dan in een iets te hoog verzet wegrijden.

• doek55
Wozmro schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 20:13:
Hallo, Ik heb ook eens een vraagje: ik overweeg om mijn Bullitt cargofiets om te bouwen naar elektrisch met een bafang 500W middenmotor.
Ik gebruik deze fiets professioneel; +/- 100km per week en geladen met een 50kg gereedschap. Is dit een goede keuze?

Degelijkheid en betrouwbaarheid gaan voor mij voor op de prijs.
Volgens mij zit het met de degelijkheid van de Bafang BBS01b/02b/HD setjes wel goed, want voor zover ik het weet ben ik de enige die een defect heeft gehad (waarschijnlijk langdurig te hoge temperaturen van de controller).
Maar als er iets kapot gaat is het allemaal vrij eenvoudig te repareren, omdat de onderdelen vrij verkrijgbaar zijn en er veel uitleg op youtube staat.

Als ik deze maand de 12 maanden en 8.000km aantik zal ik een overzicht plaatsen van de gemaakte kosten.

• Opperpanter2
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 03-01 17:56
[...]

Ik ga er van uit dat zeker jij ook wel weet dat dit geen reëele prijs is. Nkon staat zeer goed bekend en levert ze aan 4 euro per stuk.

• racinfo

racinfo

E-MTB

[...]

Dus zit je al aan ruim 600 euro aan cellen en daarbij moet het zaakje nog gepuntlast worden en het BMS zit er ook nog eens bij.
Op E-Bay zijn ze een stuk voordeliger ;)

https://www.ebay.com/p/Pa...attery-3400mAh/1337918909

• Bruiser
  • Niet online
Bruiser schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 19:47:
Geen idee of dit het juiste draadje is, indien niet mijn excuses.

Ik overweeg om een elektro vouwfiets te kopen voor woon-werkverkeer. In totaal zou ik 10Km per dag ermee doen. (Ik fiets niet graag, daarom een elektro en geen gewone.)

Welk(e) model(len) zouden jullie aanraden en aan welk budget moet ik mij verwachten?
Iemand die een leek op weg kan helpen?
Zelf al wat opgezocht maar ik zie het bod door de bomen niet meer. En of een verkoper nu zo een betrouwbare bron is heb ik ook mijn twijfels over...

(Retro) Game collectie

• KleineJoop
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:29
Nee joh, je moet juist de duurste aanbieder vinden. Hij geeft toch graag honderden euro's teveel uit? :)

• racinfo

racinfo

E-MTB

Bruiser schreef op zondag 3 december 2017 @ 13:07:
[...]

Zelf al wat opgezocht maar ik zie het bod door de bomen niet meer. En of een verkoper nu zo een betrouwbare bron is heb ik ook mijn twijfels over...
Omdat niemand direct reageert op jouw noodkreet wil ik er wel iets over zeggen. Op dit forum zul je namelijk uitsluitend tweakers vinden, een tweaker is iemand die zelf speurt, gegevens verzamelt en die mogelijk met derden deelt.

Om jouw boom in het zo grote bos te vinden zul je dus eerst zelf met ideen moeten komen alvorens wij, met jou samen een goede keus kunnen maken. Je kunt toch moeilijk van ons (de tweakers) verwachten dat wij een geschikt model voor jou gaan bekijken, proberen, testen en je dan adviseren.

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:54

charrel

Cortisol4life..

KleineJoop schreef op zondag 3 december 2017 @ 13:27:
[...]

Nee joh, je moet juist de duurste aanbieder vinden. Hij geeft toch graag honderden euro's teveel uit? :)
Die zijn toch ook beter ;)
Hoeveel cyclus duurt het eigenlijk voordat je accu optimaal presteert?
De eerste keer fietsen, wel met kou kwam ik op 58km tot het laatste streepje. Wel veel getest op hoge ondersteuning. De kou heeft ook veel invloed lijkt het, morgen even de neopreen hoes eromheen om te kijken of het beter gaat. Accu is 11,6ah@48 volt.

• Opperpanter2
racinfo schreef op zondag 3 december 2017 @ 14:36:
[...]

Omdat niemand direct reageert op jouw noodkreet wil ik er wel iets over zeggen. Op dit forum zul je namelijk uitsluitend tweakers vinden, een tweaker is iemand die zelf speurt, gegevens verzamelt en die mogelijk met derden deelt.

Om jouw boom in het zo grote bos te vinden zul je dus eerst zelf met ideen moeten komen alvorens wij, met jou samen een goede keus kunnen maken. Je kunt toch moeilijk van ons (de tweakers) verwachten dat wij een geschikt model voor jou gaan bekijken, proberen, testen en je dan adviseren.
Beetje vreemde redenering. Dit forum lijkt me prima geschikt om als leek vragen te stellen en te leren van ervaringen van anderen. In dit geval zijn die er niet zoveel denk ik, want wie wil er nu een elektrische vouwfiets is het eerste wat mij te binnen schoot. Het wordt een vrij zware vouwfiets dan, dus niet zo handig. Of denk ik te kort door de bocht?
Wat heb je tot nu toe zelf al gevonden?
Ik vind deze thread overigens helemaal geen Tweakers thread. Het overgrote deel gebruikt een kant en klare dichtgetimmerde fabrieksfiets zoals Bosch of Yamaha. Valt bijna niks aan te tweaken.

[ Voor 8% gewijzigd door Opperpanter2 op 03-12-2017 17:24 ]

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:36
Bruiser schreef op zondag 3 december 2017 @ 13:07:
......
Zelf al wat opgezocht ..... een verkoper nu zo een betrouwbare bron is heb ik ook mijn twijfels over...
Je geeft aan dat je zelf al wat hebt opgezocht, maar helaas hebben we geen kristallen bol, dus wat dat is zal je toch zelf moeten vermelden, zodat een reactie mogelijk is.
Zomaar een open vraag in het forum gooien zal weinig zinvolle reacties opleveren.

In dit forum staan genoeg ervaringen en merken en prijzen genoemd. Echter weinig vouwfietsen.
Alle fietsen hebben zo een eigen prijskaartje van goedkoop tot duur, waarbij alle waar naar zijn geld is, maar dat is ook weer afhankelijk van je verwachtingen en gebruik.
Het meest voordelig is alle onderdelen bij elkaar zoeken en zelf ombouwen, maar dat moet je willen en kunnen.
Ook daar heb je niks over gezegd. Dus wil je meer informatie zal je wat meer details moeten prijsgeven.

Begin ook eens met hier te kijken

[ Voor 13% gewijzigd door elinx op 03-12-2017 19:14 ]

• racinfo

racinfo

E-MTB

Opperpanter2 schreef op zondag 3 december 2017 @ 17:22:
[...]

Beetje vreemde redenering. Dit forum lijkt me prima geschikt om als leek vragen te stellen en te leren van ervaringen van anderen. In dit geval zijn die er niet zoveel denk ik, want wie wil er nu een elektrische vouwfiets is het eerste wat mij te binnen schoot. Het wordt een vrij zware vouwfiets dan, dus niet zo handig. Of denk ik te kort door de bocht?
Wat heb je tot nu toe zelf al gevonden?
Ik vind deze thread overigens helemaal geen Tweakers thread. Het overgrote deel gebruikt een kant en klare dichtgetimmerde fabrieksfiets zoals Bosch of Yamaha. Valt bijna niks aan te tweaken.
Als je meedenken bedoelt heb ik nog wel een ideetje, begin met een normale vouwfiets die aan je (fiets)verwachtingen voldoet en maak deze dan zelf elektrisch door er een Bafang middenmotor op te monteren. Een tweaker op dit forum, ik meen @bgttje heeft zoiets al jaren in werking en is daar behoorlijk content mee. En het voordeel hiervan is dat je eea voor een scherpe prijs in elkaar kunt zetten.

Het grote elektrische fietsen topic - deel 2

[ Voor 4% gewijzigd door racinfo op 03-12-2017 17:40 . Reden: zoek op forum met "vouwfiets" ]

• kaasaanfiets
  • Niet online

kaasaanfiets

Hehe ik weet dat ik een beetje heen en weer switch van wat ik wil maar ik kon mijn oude Sparta Ion met defecte accu inruilen voor een Sparta E-Motion C2 (of C1 of C3) Denk dat het een C2 is maar dat weet ik niet zeker.

Heb is een blauw zilver model zoals dit plaatje. Afbeeldingslocatie: https://images5.images-speurders.nl/images/17/1713/171338095_1_big.jpg

Nou lees ik overal dat veel fietsen een gashendel hebben maar dat heeft die van mij niet. Ik zag wel dat je die los kan kopen.
Afbeeldingslocatie: https://cdn.shopify.com/s/files/1/1063/8952/products/gashendel_emotion_24v_grande.jpg?v=1462800458
Kan ik deze zonder problemen ergens aansluiten? Ik neem aan op de controller maar die heb ik nog niet gevonden, zit die in de accu ingebouwd of zit die onderaan in het frame? Daar zag ik namelijk wel een soort plastic kapje zitten.

De gashendel mis ik een beetje omdat ik in een flat woon en de fiets elke ochtend een stuk omhoog moet lopen vanuit de berging die op -1 zit. Op mijn werk is dit ook het geval dus voor mij is dit wel handig.

• Torched
De meeste recente e-bikes hebben een standaard loop assist 6 km/u functie als je een knop induwt. Anders moet je daar je nieuwe op uitzoeken.

De meeste bikes met gashendel zijn nu illegaal of zijn zelfbouw kits waar je de optie wel hebt.
Gashendel fietsen mogen niet meer verkocht worden als fiets, zodoende vind je die ook bijna niet meer.

Maar mocht er een aansluiting op zitten voor een gashendel dan zit die altijd bij de controller. Die zit volgens mij bij de accu in.

[ Voor 26% gewijzigd door Torched op 03-12-2017 22:11 ]

• charrel

charrel

Cortisol4life..

Mijn zelfbouw heeft beide, gashendel kan maar als je een knop in houdt kruipt ie naar voren met maximaal 6km/u. Dat kan je zelf instellen.

• racinfo

racinfo

E-MTB

kaasaanfiets schreef op zondag 3 december 2017 @ 21:04:

Nou lees ik overal dat veel fietsen een gashendel hebben maar dat heeft die van mij niet. Ik zag wel dat je die los kan kopen.
Kan ik deze zonder problemen ergens aansluiten? Ik neem aan op de controller maar die heb ik nog niet gevonden, zit die in de accu ingebouwd of zit die onderaan in het frame? Daar zag ik namelijk wel een soort plastic kapje zitten.

De gashendel mis ik een beetje omdat ik in een flat woon en de fiets elke ochtend een stuk omhoog moet lopen vanuit de berging die op -1 zit. Op mijn werk is dit ook het geval dus voor mij is dit wel handig.
Als het een Sparta C2 is dan is het rechter handvat een "Power Assist". Wanneer je niet fietst zal deze gashandel de fiets langzaam in beweging zetten.

Of je een losse gashandel zoals je afbeelding kunt aansluiten betwijfel ik, er zal denk ik op de controller in de accubehuizing geen aansluiting voor op zitten.

• bgttje
racinfo schreef op zondag 3 december 2017 @ 17:35:
[...]Een tweaker op dit forum, ik meen @bgttje heeft zoiets al jaren in werking en is daar behoorlijk content mee. En het voordeel hiervan is dat je eea voor een scherpe prijs in elkaar kunt zetten.
https://www.dropbox.com/s...atavusIntroVersa.jpg?dl=0
De accu heb ik verplaatst naar de voorstang maar daar heb ik geen foto van. Vond het gemis van ruimte op mn bagagedrager niet handig. Nu kan ik er een tas boodschappen op kwijt. Tuurlijk is de vouwfiets een stuk zwaarder maar het handige is dat ik er nu 2 op mn achterbank kwijt kan als ik op vakantie ga.
En een middenmotor is meer gedoe om te monteren maar als dat 1maal werkt dan is het wel een heerlijk fietsje. Naafmotoren vind ik niks. Heb er diverse gerepareerd maar vooral voorwiel naafmotoren vind ik bloedlink qua rijden bij regen. Verder is het koppel hopeloos laag.
https://www.dropbox.com/s...BolsenaVouwfiets.jpg?dl=0
Update:https://www.dropbox.com/s...g9/BBS%20familie.jpg?dl=0

[ Voor 30% gewijzigd door bgttje op 04-12-2017 11:51 ]

• kaasaanfiets
  • Niet online

kaasaanfiets

racinfo schreef op maandag 4 december 2017 @ 09:23:
[...]

Als het een Sparta C2 is dan is het rechter handvat een "Power Assist". Wanneer je niet fietst zal deze gashandel de fiets langzaam in beweging zetten.

Of je een losse gashandel zoals je afbeelding kunt aansluiten betwijfel ik, er zal denk ik op de controller in de accubehuizing geen aansluiting voor op zitten.
Blijkbaar was die functie optitioneel want ik heb geen gashendel.

• racinfo

racinfo

E-MTB

bgttje schreef op maandag 4 december 2017 @ 10:07:
[...]

https://www.dropbox.com/p...roVersa.jpg?role=personal
De accu heb ik verplaatst naar de voorstang maar daar heb ik geen foto van. Vond het gemis van ruimte op mn bagagedrager niet handig. Nu kan ik er een tas boodschappen op kwijt. Tuurlijk is de vouwfiets een stuk zwaarder maar het handige is dat ik er nu 2 op mn achterbank kwijt kan als ik op vakantie ga.
En een middenmotor is meer gedoe om te monteren maar als dat 1maal werkt dan is het wel een heerlijk fietsje.
https://www.dropbox.com/p...uwfiets.jpg?role=personal

Update: https://www.dropbox.com/p...familie.jpg?role=personal
Verwijzingen naar je Dropbox werken geen van 3 :(
kaasaanfiets schreef op maandag 4 december 2017 @ 11:23:
[...]

Blijkbaar was die functie optitioneel want ik heb geen gashendel.
Ik las het op deze website:

https://elektrischefietse.../e-motion-c2-comfort_1288

[ Voor 14% gewijzigd door racinfo op 04-12-2017 11:40 ]

• bgttje
racinfo schreef op maandag 4 december 2017 @ 11:28:
[...]Verwijzingen naar je Dropbox werken geen van 3 :(
Gecorrigeerd:-)

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18:14
racinfo schreef op maandag 4 december 2017 @ 09:23:
[...]

Klopt, zo'n ding gehad een poosje en vond het heel onhandig. Als je even liep en met je linkerhand iets doet (bijv. hekje openen o.i.d.) en je bewoog daardoor je rechterhand iets dan werd die power assist gelijk actief.
:+

• mrpink83
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14-09-2023
Iemand die ervaring heeft met de WKR (werkkostenregeling) in combinatie met ombouwer naar elektrische fiets?

Als je een elektrische fiets koopt, zijn er partijen die kunnen helpen (op marge van de fietsenwinkel waar je de fiets koopt), maar bij zo'n ombouwer moet je dat zelf regelen.

• jimh307
  • Niet online
KleineJoop schreef op zondag 3 december 2017 @ 13:27:
[...]

Wat een jammere reactie van je. Valt me echt serieus tegen van je.

Sorry voor mijn foutje en laat ik het je zo zeggen dat ik voor jouw soort mensen graag woekerwinsten draai want dat doet de hele hype die nu gaande is. Heel veel mensen kopen tegenwoordig een elektrische fiets en daar zitten te dure accu's in. Ik zit er warmpjes bij dus ik lig er niet van wakker. Het is big booming bussiness.

Jullie vergeten een ding: des te langer cellen op voorraad liggen des te lager de prijs wordt. Je kunt met gemak 50% besparen op cellen, maar dan zit je vaak opgescheept met cellen die al meer dan een vol jaar oud zijn. De levensduur wordt dan korter en de aftersales slechter. Net wat je (niet) wenst.
Behalve een prijs van een fietsaccu gaat het ook een heel groot deel zitten in de service en kwaliteit. Maar om even een beetje op 1 lijn te komen met jullie is de prijs van elke fietsaccu veel en veel te hoog. Dat is evident.

Vanwaar dit? Ik heb jullie al vaak geholpen met adviezen en meer en dan wordt je zo bejegend. Dat maakt de goodwill om te helpen wel kleiner. Let hier mee op.

• Bruiser
  • Niet online
Bedankt voor de reacties.
Zelfbouw zie ik (voorlopig) niet zitten. Het moet dus een kant en klaar model zijn.

De keuze voor een vouwfiets is simpelweg voor plaatsbesparing en om hem makkelijk in de auto mee te kunnen nemen.

De prijs wil ik zo laag mogelijk houden, ik heb geen state of the art nodig. Hij moet dienen om 5 Km op en 5 Km terug te rijden en dit over een vlakke weg.

Ik heb de wayscral flexy 215 op het oog. Zou op een 670 euro komen met 13,6 Ah batterij. Wel met voorwielmotor, de andere motortypes zijn voor zover ik ze ben tegengekomen minstens het dubbele van de prijs (of ik zoek verkeerd natuurlijk)...

(Retro) Game collectie

• elinx
Bruiser schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 08:04:
......
Ik heb de wayscral flexy 215 op het oog. Zou op een 670 euro komen met 13,6 Ah batterij. .......
Dat is een goed aanbod voor die prijs, want icm met deze accu zie ik hem alleen voor ca 900 Euro.
Voor korte ritjes zal het vast wel voldoen, want de zit is meestal aan de lage en korte kant.
Over kwaliteit valt weinig te zeggen, is volgens deze review op basic niveau.

• Bruiser
  • Niet online
Danku, die reciew had ik zelf nog niet gevonden.
Lijkt mij perfect voor wat het moet dienen in mijn geval :)

(Retro) Game collectie

• DeSluis
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 30-12-2025
Bruiser schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 08:04:
Bedankt voor de reacties.
Zelfbouw zie ik (voorlopig) niet zitten. Het moet dus een kant en klaar model zijn.

De keuze voor een vouwfiets is simpelweg voor plaatsbesparing en om hem makkelijk in de auto mee te kunnen nemen.

De prijs wil ik zo laag mogelijk houden, ik heb geen state of the art nodig. Hij moet dienen om 5 Km op en 5 Km terug te rijden en dit over een vlakke weg.

Ik heb de wayscral flexy 215 op het oog. Zou op een 670 euro komen met 13,6 Ah batterij. Wel met voorwielmotor, de andere motortypes zijn voor zover ik ze ben tegengekomen minstens het dubbele van de prijs (of ik zoek verkeerd natuurlijk)...
Wat dacht je anders van deze Ikea:

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/52215233

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19:24
jimh307 schreef op maandag 4 december 2017 @ 19:26:
[...]

Wat een jammere reactie van je. Valt me echt serieus tegen van je.

Sorry voor mijn foutje en laat ik het je zo zeggen dat ik voor jouw soort mensen graag woekerwinsten draai want dat doet de hele hype die nu gaande is. Heel veel mensen kopen tegenwoordig een elektrische fiets en daar zitten te dure accu's in. Ik zit er warmpjes bij dus ik lig er niet van wakker. Het is big booming bussiness.

Jullie vergeten een ding: des te langer cellen op voorraad liggen des te lager de prijs wordt. Je kunt met gemak 50% besparen op cellen, maar dan zit je vaak opgescheept met cellen die al meer dan een vol jaar oud zijn. De levensduur wordt dan korter en de aftersales slechter. Net wat je (niet) wenst.
Behalve een prijs van een fietsaccu gaat het ook een heel groot deel zitten in de service en kwaliteit. Maar om even een beetje op 1 lijn te komen met jullie is de prijs van elke fietsaccu veel en veel te hoog. Dat is evident.

Vanwaar dit? Ik heb jullie al vaak geholpen met adviezen en meer en dan wordt je zo bejegend. Dat maakt de goodwill om te helpen wel kleiner. Let hier mee op.
Hoi jimh307. Wij zijn zeker erg blij met je inbreng en je adviezen. Probleem met dit soort communicatie via dit forum is dat je niet het gezicht of andere expressie methoden hebt om iemand zijn bedoeling op juiste waarde in te schatten.

Als ik het regeltje nog eens nalees van KleineJoop en ik zie dat er een lachend gezichtje erachter staat, dan is dit als een grapje bedoeld. Dus helemaal niets persoonlijks tegen jou. Of tegen jou denkwijze. Het is gewoon als humor bedoeld.

Maar ik snap je reactie ook wel. Je ging er serieus op in terwijl dit helemaal niet hoefde. Dat was ook niet de opzet van KleineJoop.

Maar goed terug naar de orde van de dag. Deze <+:) heeft vandaag veel geluk met het weer. Zal voor mijn zoontje blij zijn als hij straks weer gezellig terug vaart naar Spanje. Hij heeft al 2 dagen buikpijn en hoofdpijn maar vind het stiekem toch wel erg gezellig.

Iedereen een gezellige dag en avond toegewenst. :w

• jimh307
  • Niet online
zonnefreak schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 10:59:
[...]

Hoi jimh307. Wij zijn zeker erg blij met je inbreng en je adviezen. Probleem met dit soort communicatie via dit forum is dat je niet het gezicht of andere expressie methoden hebt om iemand zijn bedoeling op juiste waarde in te schatten.

Als ik het regeltje nog eens nalees van KleineJoop en ik zie dat er een lachend gezichtje erachter staat, dan is dit als een grapje bedoeld. Dus helemaal niets persoonlijks tegen jou. Of tegen jou denkwijze. Het is gewoon als humor bedoeld.

Maar ik snap je reactie ook wel. Je ging er serieus op in terwijl dit helemaal niet hoefde. Dat was ook niet de opzet van KleineJoop.

Maar goed terug naar de orde van de dag. Deze <+:) heeft vandaag veel geluk met het weer. Zal voor mijn zoontje blij zijn als hij straks weer gezellig terug vaart naar Spanje. Hij heeft al 2 dagen buikpijn en hoofdpijn maar vind het stiekem toch wel erg gezellig.

Iedereen een gezellige dag en avond toegewenst. :w
Komt helemaal goed. :)

Waar ik over struikelde was de toonzetting. Elektrisch fietsen is een kwestie van vraag en aanbod. Des te meer mensen een elektrische fiets kopen des te meer kan een fabrikant vragen want het verkoopt toch wel.

Ik was verder niet boos, maar ik had gisteren een nare ervaring met een afnemer die een batch terug wilde sturen, maar waar ik geen akkoord voor gaf. Het was zijn malfunctie dat de batch slecht behandeld werd. Soms kunnen mensen zo klagen dat ik ook een beetje chagrijnig was en dan glipt er wel eens wat doorheen.
Natuurlijk blijf ik gewoon tips en adviezen geven. Dat doe ik ook uit het oogpunt van de hoge prijzen. Wat ik hierin kan betekenen is een werkstuk maken met goede handvatten zodat de consument ruim 1 a 2 jaar langer kan fietsen op een accu zodat dit de prijs per kilometer lager maakt. Voor het werkstuk hoef en wil ik geen vergoeding. Misschien dat mijn groothandel zo goed loopt is het uitgebreide advies dat ik aan elke afnemer geef en ik ga zelfs zo ver dat ik overwerk niet eens claim. Ik vind dat iedereen een goed advies verdiend in verhouding met de prijs die men betaald voor een accu.
1000 euro voor een accu is een bak met geld en het kan voor 650 euro helemaal geregeld zijn. Je dokt dus even 350 euro teveel en dan zegt een fabrikant doodleuk dat de accu altijd aan de lader moet. Vergeleken met mijn bedrijfsvoering zal de fabrikant je geen tips geven. Die kijken echt alleen maar naar het geld. Al zou ik het van de daken schreeuwen, wie hoort mij en wie geloofd mij?

Maar voor vandaag ... ik ben een trotse oom van 3 kleintjes en ik fiets na het werk meteen naar Oss om bij pakjesavond te zijn. Ik wil de blije gezichtjes zien van de 3 koters. Daar heb ik wel 2 uur fietsen voor over :)

• Bruiser
  • Niet online
Klinkt niet slecht, maar ik kan er niets van op het net terugvinden, zelfs niet op de (Nederlandse) Ikea website... heb jij toevallig een link?

(Retro) Game collectie

• DeSluis
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 30-12-2025
Bruiser schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 12:43:
[...]

Klinkt niet slecht, maar ik kan er niets van op het net terugvinden, zelfs niet op de (Nederlandse) Ikea website... heb jij toevallig een link?
Voorlopig alleen bij de Ikea in Barendrecht te koop:

http://www.ikea.com/nl/nl/store/barendrecht/nieuw

Naar beneden scrollen dan kom je hem/haar vanzelf tegen.

• kaasaanfiets
  • Niet online

kaasaanfiets

Is er hier iemand met een Sparta c2 ? En kan die mij vertellen waar de stekkers en aansluitingen van de gashendel assist zitten ?

• mrpink83
Nou, een rondje bellen met fietsenmakers uit de regio Utrecht die producten van Fietsunie danwel RAT willen installeren op mijn fiets, leverde niets op. Merendeel geeft aan de kwaliteit niet goed te vinden, de ombouw af te raden of zegt helemaal geen ombouw te doen....

Lastig! Ik ga het niet zelf doen en ik vind een bedrag van 1200,- nou ook weer niet een bedrag dat je zegt: we proberen het eens uit.

Kent iemand een goed adres in de regio Utrecht/Zeist?

Of zal ik toch maar op zoek gaan naar een elektrische fiets?

• boomsma
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Heb het zelfde meegemaakt. Bij verschillende fietsenmakers langs geweest en allemaal adviseerden het ombouwen van een bestaande fiets niet te doen.
Reden: fiets is er niet voor gemaakt.

Ben benieuwd naar je ervaringen verder.

• elinx
Volgens mij heeft dat minder te maken dat de fiets er niet voor geschikt is, maar heeft met marges te maken en arbeidsloon. Bovendien wordt er vaak ook nog garantie en een redelijke prijs verwacht die flink onder de prijs van een complete e-bike ligt, maar kan de FM vooraf de kwaliteit van de fiets niet inschatten, waardoor eea evt. niet naar tevredenheid zal lukken. Kortom, niet echt dankbaar werk dus.
Wil je voordelig, dan kan je toch het beste het ombouwen zelf doen door een complete kit aan te schaffen. Waarbij inbouwen van een middenmotor wat meer inspanning vereist dan het wisselen van een voorwiel.

[ Voor 8% gewijzigd door elinx op 05-12-2017 19:08 ]

• Ube_M
mrpink83 schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 15:43:
Nou, een rondje bellen met fietsenmakers uit de regio Utrecht die producten van Fietsunie danwel RAT willen installeren op mijn fiets, leverde niets op. Merendeel geeft aan de kwaliteit niet goed te vinden, de ombouw af te raden of zegt helemaal geen ombouw te doen....

Een ombouw is inderdaad niet gratis. Ik denk dat ombouwen vooral zin heeft als je een hele goede fiets hebt. Is je fiets niet super of twijfel je over de , kan je overwegen om die te verkopen en een betere op MP uit te zoeken. (bv Santos, Idworx, Snel, van herwerden, Avaghon)

Maar als je het niet zelf wilt doen moet je wel iemand vinden die dat wil. Veel fietsenmakers zijn er denk ik niet zo mee bekend. Ik heb mijn fietsenmaker m'n bracket laten losschroeven en daarna heb ik hem het eindresultaat vd ombouw laten zien. Hij heeft zelfs een rondje gereden en was helemaal enthousiast.

Maar als ik het gewoon had gevraagd had ie me denk ik liever gewoon een nieuwe e-bike verkocht... Kan ik hem niet kwalijk nemen.

Landopstelling 10 graden, Jinko Neo N-type 420wp ,3780wp zzo en 3780wp zzw, GoodWe 8K, 63mtr AC kabel

• Torched
jimh307 schreef op maandag 4 december 2017 @ 19:26:
[...]

Dat voorraad verhaal kan ik me absoluut niet in vinden, heb diverse accu's gebouwd met cellen van nkon en tot nu toe doen die het allemaal goed qua capaciteit en discharge curve. Natuurlijk loop je meer risico met cellen van ebay en alie express. Dat zou je moeten weten.

Wat mij verbaast is dat dus die oude cellen waarmee die capaciteit van 300 tot 500 wh gehaald werd nu een slag goedkoper zijn. Vergeleken met 2,5 jaar terug. Maar de prijzen die gevraagd worden zijn gewoon gelijk gebleven in het retail circuit.

Terwijl de nieuwe cellen die nu met een redelijke prijs worden verkocht nu x 1,5 of zelfs 2 gaan. Ik heb nu een accu van 700wh voor dezelfde prijs als ik 2,5 jaar geleden een 500wh model in elkaar zette.
Er is dus iets in het huidige concurrentie model met electro fietsen wat niet klopt.
En dan is nog niet eens de werking van de beschikbaarheid van die 21700 cel in dit verhaal gekomen.

En ja dat mag ik met liefde aanstippen.

• Bruiser
  • Niet online
DeSluis schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 12:57:
[...]

Voorlopig alleen bij de Ikea in Barendrecht te koop:

http://www.ikea.com/nl/nl/store/barendrecht/nieuw

Naar beneden scrollen dan kom je hem/haar vanzelf tegen.
Bedankt! Echter is het prentje niet aanklikbaar en kan ik dus geen productspecificaties bekijken. Ook jammer (en raar)dat hij enkel daar te koop is. Maar voor 699 euro lijkt het mij zeker geen slechte deal te zijn. Morgen maar eens bellen naar Ikea Barendrecht :)

(Retro) Game collectie

• Wozmro
Ik sta op het punt om te gaan voor een bafang middenmotor 500W met 20,4Ah batterij.
Ombouw kan ik normaal wel zelf. En het is voor mijn Bullitt, stevige fiets.

• jimh307
  • Niet online
Torched schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 17:51:
[...]

Dat voorraad verhaal kan ik me absoluut niet in vinden, heb diverse accu's gebouwd met cellen van nkon en tot nu toe doen die het allemaal goed qua capaciteit en discharge curve. Natuurlijk loop je meer risico met cellen van ebay en alie express. Dat zou je moeten weten.

Wat mij verbaast is dat dus die oude cellen waarmee die capaciteit van 300 tot 500 wh gehaald werd nu een slag goedkoper zijn. Vergeleken met 2,5 jaar terug. Maar de prijzen die gevraagd worden zijn gewoon gelijk gebleven in het retail circuit.

Terwijl de nieuwe cellen die nu met een redelijke prijs worden verkocht nu x 1,5 of zelfs 2 gaan. Ik heb nu een accu van 700wh voor dezelfde prijs als ik 2,5 jaar geleden een 500wh model in elkaar zette.
Er is dus iets in het huidige concurrentie model met electro fietsen wat niet klopt.
En dan is nog niet eens de werking van de beschikbaarheid van die 21700 cel in dit verhaal gekomen.

En ja dat mag ik met liefde aanstippen.
Als jij er zoveel van weet, waarom help jij je mede tweakers dan niet? Nu mag ik het helemaal alleen doen. Ik ben zelf heel goed op de hoogte van waar Tesla en andere fabrikanten mee op de proppen komen en ik ga hier niet heel mijn bedrijfsvoering online plempen omdat jij dat wenst. Nee, ik ga even offline en kijk toe hoe behulpvaardig je bent. Kom op, je kunt het best :)
Dan kan ik me meer richten op m'n werk.
Succes :)

• Torched
jimh307 schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 21:04:
[...]

Als jij er zoveel van weet, waarom help jij je mede tweakers dan niet? Nu mag ik het helemaal alleen doen. Ik ben zelf heel goed op de hoogte van waar Tesla en andere fabrikanten mee op de proppen komen en ik ga hier niet heel mijn bedrijfsvoering online plempen omdat jij dat wenst. Nee, ik ga even offline en kijk toe hoe behulpvaardig je bent. Kom op, je kunt het best :)
Dan kan ik me meer richten op m'n werk.
Succes :)
Zelf accu's bouwen is voor de meeste tweakers niet echt weggelegd, alleen al niet vanwege de eenmaligheid of de interresse erin.

Verder is de vraag wat voor soort accu's te bouwen heel simpel. Ga voor de Sanyo NCR18650GA 3500mAh en 10A per P in een accu is heel mooi en ruim afdoende voor elke fiets.

Als je kan is de 21700 variant ook mooi. Maargoed, daar heb jij natuurlijk geen garen bij te spinnen om je woekerwinsten te kunnen draaien.
Ik snap het allemaal heel prima, ik zou mijn ding waarmee ik mijn geld verdien ook niet zomaar op internet zetten. Maargoed, ik verdien mijn geld er niet mee dus is het vrij makkelijk om de pijnpunten aan te wijzen.

En service en garantie is maar net waar je de kantjes eraf loopt. Als je een goed product neerzet hoef je geen grote retour te verwachten. Dat krijg je juist als je goedkoop gaat.

• doek55
Ik lees regelmatig de opmerking dat je een goede/stevige fiets nodig hebt om deze te elektrificeren, maar wat is er in de praktijk nu beter aan die duurdere merkfietsen behalve dat ze minder wegen? Als stevigheid zo belangrijk is zou iedere elektrische fiets toch gebaseerd moeten worden op een MTB frame?
Kent iemand voorbeelden van frames die vervormd zijn door de elektrische aandrijving? Deuken door een loszittende middenmotor ken ik wel, maar verder ben ik nooit iets tegengekomen.

• Wozmro
Een frame plooien is wel heel drastisch.

In principe zijn bij fietsen de wielen het zwakke punt, die krijgen de meeste krachten te verduren door gewicht, bochten nemen,...

• Ube_M
Sinds een week heb ik een probleem met mn batterij. Weet nog niet precies wat het is. Het begon dat vorige week de batterij een beetje vast in de houder op mn fiets zat na een rit door de regen.
Ik dacht dat het aan de regen lag.... tussen de middag kreeg ik de batterij er wel weer uit. Maar moest wel beetje kracht zetten, iets wat normaal niet hoeft.

afgelopen maandag ging onder het fietsen mn batterijniveau in 1x naar het rode. Ik vond dat vreemd, maar batterij zat ook nog maar op 1/3 en het was heel koud...dus ik dacht dat het daar aan lag.

Gisteren reed ik met een bijna volle batterij terug naar huis. (14 km) en bijna thuis aangekomen stond de batterij in 1x in het rood en vloog mn display uit.
Ik heb het toen weer aangezet. En zag het voltage wisselen in het display met hele rare waardes... 17 -33 - 26 en toen vloog mn display weer uit.
Thuisgekomen mn batterij erafgehaald en weer teruggezet. en toen stond mn display weer goed op 52.2 volt.
Vanochtend wilde ik wegfietsen...en toen ik de poort op slot draaide, was inmiddels mn display weer uit.
Ben dus maar met de auto gereden....

Ik heb een Hailong batterij. (sharkmodel). Ik vermoed dat de connectie tussen de houder en de batterij niet goed meer is, maar weet het niet zeker.

Iemand een idee of gelijke ervaring?

• charrel

charrel

Cortisol4life..

@Ube_M Geen idee waar je woont, mijn accu behuizing is ook een hailong shark. Je mag het even proberen op een andere base. Zitten de aansluiting in de base nog goed gesoldeerd? Anders gewoon even openmaken, is geen rocket sience.

• jimh307
  • Niet online
Torched schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 21:29:
[...]

Zelf accu's bouwen is voor de meeste tweakers niet echt weggelegd, alleen al niet vanwege de eenmaligheid of de interresse erin.

Verder is de vraag wat voor soort accu's te bouwen heel simpel. Ga voor de Sanyo NCR18650GA 3500mAh en 10A per P in een accu is heel mooi en ruim afdoende voor elke fiets.

Als je kan is de 21700 variant ook mooi. Maargoed, daar heb jij natuurlijk geen garen bij te spinnen om je woekerwinsten te kunnen draaien.
Ik snap het allemaal heel prima, ik zou mijn ding waarmee ik mijn geld verdien ook niet zomaar op internet zetten. Maargoed, ik verdien mijn geld er niet mee dus is het vrij makkelijk om de pijnpunten aan te wijzen.

En service en garantie is maar net waar je de kantjes eraf loopt. Als je een goed product neerzet hoef je geen grote retour te verwachten. Dat krijg je juist als je goedkoop gaat.
Toch dank je wel. Met echte woekerwinsten ben ik ook niet gelukkig. Laten we wel zeggen dat ik mensen zoveel als mogelijk voorzie van informatie wat geen enkele andere grootgrutter zal doen (zie werkstuk). Ik moet inderdaad mijn bedrijfsgeheim in stand houden, maar veel klanten zeggen over mij dat ik vooral eerlijk en open ben.
Dat ik grote winsten draai licht niet aan mijn bedrijfsvoering, maar aan het feit dat elektrisch fietsen echt een hype aan het worden is. De mate waarin ik bestellingen moet doen bij fabrikanten schiet zelfs mij wel eens boven het hoofd. Zo massaal en zoveel dat ik wel eens denk over de delving van Lithium en nu ook veel andere materialen zoals Aluminium, Kobalt en Mangaan.
Vergeet niet dat ik mijn werk met liefde doe en dan heb ik het niet over de winst, maar de passie voor het vak. :)

Ook ik heb veel moeite met het hedendaagse kapitalisme en de consumptiemaatschappij. Voor iemand die een groothandel runt leef ik nog relatief sober. Ik hoef niet rijk te zijn en ik ga elke dag met plezier naar mijn zaak. Het is gewoon dagelijkse kost.

Misschien was ik gisteren wat bot, maar ik ben eigenlijk ziek (koorts) en de orders rijzen de pan uit. Afnemers zijn soms grimmig en dat draagt niet bij aan een gezellige feestmaand.

Maar dan moet ik ook eerlijk zijn om te zeggen dat ik het super positief vind dat jij je eigen accupack even in elkaar zet. Dat bespaard een hoop arbeidskosten. Een bedrijf moet al snel 60 euro per uur rekenen en dan heb je nog het 5P-beleid waar ook geld in gaat zitten (prijs-, promotie-, plaats-, personeel- en parkeerbeleid). Daar tellen we nog even belastingen en BTW en dan wordt het heel duur. Als er niet zoveel belastingen geheven wordt kost een personeelslid nog geen 30 euro per uur en kunnen producten ook goedkoper worden aangeboden!! Vergeet dat de overheid veel graantjes meepikt en dat ik hier buiten sta. Nu dan weer het 6% vs 9% laag BTW geneuzel.
Ik selecteer ook in industrie want ik lever geen cellen van lage kwaliteit welke gebruikt worden in goedkope elektrische fietsen. Als je een Matrabike koopt of een ander budget merk dan kun je wel raden dat daar vaak hele goedkope cellen inzitten met een kleine capaciteit en onzuiver waardoor er meer interne weerstand is.

Enfin, vergeet niet dat het complexe materie is. Er komt zoveel bij kijken dat ik het soms niet red met 8 uur per dag. Gelukkig kan ik veel thuis doen want anders ben ik nooit thuis.

• Ube_M
charrel schreef op woensdag 6 december 2017 @ 09:34:
@Ube_M Geen idee waar je woont, mijn accu behuizing is ook een hailong shark. Je mag het even proberen op een andere base. Zitten de aansluiting in de base nog goed gesoldeerd? Anders gewoon even openmaken, is geen rocket sience.
Bedankt voor het aanbod... ga eerst maar eens even kijken of de aansluitingen nog goed zijn. (woon ook best wel in een uithoek....Zeeuws Vlaanderen) Ik hoop dat dat het is, want over de batterij zelf ben ik tevreden.. Maar ja...als je geen connectie hebt, heb je ook niets aan de batterij. en de mounting tussen de base en batterij van Hailong vond ik al een beetje plastic.

• Opperpanter2
mrpink83 schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 15:43:

Lastig! Ik ga het niet zelf doen en ik vind een bedrag van 1200,- nou ook weer niet een bedrag dat je zegt: we proberen het eens uit.

Kent iemand een goed adres in de regio Utrecht/Zeist?

Welke stap van het inbouwen is het die je zelf niet zit zitten? Ik heb zowel een voorwielombouwset als 2 middenmotoren gemonteerd. Ik ben niet handig met klussen, maar het het is wel gelukt. Is niet zo heel moeilijk.

• Frost_Azimov
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02-01 21:06
Wozmro schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 22:14:
Een frame plooien is wel heel drastisch.

In principe zijn bij fietsen de wielen het zwakke punt, die krijgen de meeste krachten te verduren door gewicht, bochten nemen,...
idd Wielen, maar ook andere onderdelen van zo'n fiets zijn (belangrijk) beter: schijfremmen, betere derailleur, minder roestvorming, betere vering, sterkere ketting etc. rij-eigenschappen, banden noem maar op.

Het frame is meestal wel sterk genoeg... Tuurlijk, je kunt zelf alles after-market installeren, maar dan ben je uiteindelijk net zo veel kwijt ;-)

• Frost_Azimov
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02-01 21:06
Wozmro schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 20:49:
Ik sta op het punt om te gaan voor een bafang middenmotor 500W met 20,4Ah batterij.
Ombouw kan ik normaal wel zelf. En het is voor mijn Bullitt, stevige fiets.
Leuk! Ik heb er inmiddels een paar gebouwd (familie 'electified' ;-) en leer zelfs na 2 jaar elke dag nog nieuwe dingen.. met name over welke tools je nodig hebt (en welke de goede/slechte zijn) bijvoorbeeld.

Iets waar ik laatst achter kwam: het was me al eens opgevallen dat mijn vorige bafang (bbs02) toch na een paar duizen KM wat los kwam te zitten, wat resulteerde in ' trillers' in de ketting/tandwielen bij bepaalde snelheden. Na een poosje gebeurde dit ook bij mijn 'nieuwe' BBSHD.

Ik kwam er achter dat de ring waar je de zaak vast zet een taps toelopende kant heeft, iets wat je pas ziet als je er echt met aandacht naar kijkt. Zet je de 'verkeerde' kant tegen je frame (de tapse dus) dan komt na verloop van tijd de zaak los te zitten, hoe vast je het ook draait. Draai je de ring om en zorg je dat de vlakke kant tegen het frame zit, dan blijft alles prima zitten!

Ik denk dat ik inmiddels alle ' bouw het zelf je bbshd/bbs02' filmpjes op youtube gezien heb, maar dit detail heb ik nog nergens aan de orde zien komen...

• pielle007
jimh307 schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 11:19:
[...]

Natuurlijk blijf ik gewoon tips en adviezen geven. Dat doe ik ook uit het oogpunt van de hoge prijzen. Wat ik hierin kan betekenen is een werkstuk maken met goede handvatten zodat de consument ruim 1 a 2 jaar langer kan fietsen op een accu zodat dit de prijs per kilometer lager maakt. Voor het werkstuk hoef en wil ik geen vergoeding. n. Ik wil de blije gezichtjes zien van de 3 koters. Daar heb ik wel 2 uur fietsen voor over :)
Goed verhaal mbt werkstuk en accu gebruik. Zal het delen met m'n omgeving.
Rij zelf sinds kort op een Batavus Dinsdag E-Go (Yamaha batterij PW serie) waarbij werd aanbevolen om hem 1x helemaal leeg te rijden, en hierna op te laden 100%, waarbij de Fm aangaf om hem continue aan de lader te hangen. (doen we uiteraard niet).
De frequentie (ontladen/laden) welke ik wens aan te houden zal 20% - 80% worden conform je advies. Afkoppelen van de batterij doen we dagelijks, en bewaren hem netjes binnenshuis, zodat ie ook daar indien nodig opgeladen kan worden.
Moet wel eerlijk bekennen dat ik maar 1km heen en 1km terug per dag naar me werk fiets (heb de fiets gekocht omdat ik een zelfde fiets voor mijn vrouw in augustus had aanschaft zodat we nu komend jaar kunnen toeren, EN omdat we een mooie regeling op het werk hebben welke ik niet kon weerstaan).

Enfin, compliment voor je werkstuk dat in duidelijke taal is geschreven.

• mrpink83
Opperpanter2 schreef op woensdag 6 december 2017 @ 11:06:
[...]

Welke stap van het inbouwen is het die je zelf niet zit zitten? Ik heb zowel een voorwielombouwset als 2 middenmotoren gemonteerd. Ik ben niet handig met klussen, maar het het is wel gelukt. Is niet zo heel moeilijk.
Tsja, het zijn niet speciaal bepaalde stappen. Alhoewel, de middenmotor plaatsen lijkt me lastig. Het gaat ook daarnaast om de ruimte die ik niet heb (half open schuur) en ik heb de gewoonte om dingen soms meer kapot te maken dan te repareren, onder andere door tijdsdruk of het verliezen van geduld. :O

• Ellen_125
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 31-03-2023
Ube_M schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 13:31:
[...]

Hoi, ik heb ongeveer eenzelfde soort fiets als de Idworx (Avaghon rohloff 26 inch vakantiefiets) omgebouwd naar een Bafang middenmotor.
Mijn overweging om bestaande fiets om te bouwen was om een herbestemming voor de fiets te hebben en deze te gaan gebruiken voor woon-werk verkeer. (tja het kan verkeren...van vakantiefiets naar woonwerk fiets) En ik vond het ook moeilijk om een prachtige goede fiets weg te doen waar je heel de wereld mee rondgereden hebt.

Voordelen: je rijdt nog steeds op een kwalitatief fantastische fiets, goedkoper.... koop maar eens een elektrische fiets in dat segment.

Nadeel: wat minder afwerking voor al die kabels. wat meer gepruts dus.

Keuze is dus heel persoonlijk....want als je minder fietst heb je misschien ook wel niet zo'n goeie fiets nodig...en misschien ook wel zonde voor alleen de kleine ritjes...hoewel...15km woonwerk...is 6000km per jaar! Al meer dan dat je nu met de Idworx gereden hebt. Zelf heb ik inmiddels nu na 1.5 maand 1500 km gereden en mij bevalt het erg goed. (en ben nog niet ingehaald....behalve dan door brommers :-))

Voor als je besluit te gaan ombouwen nog wat tips:
Ik rij nog met mijn originele tandwiel voor. Voor je idworx zou dat ook moeten kunnen want het is zonde om die kwaliteit voortandwielen van Heggeman in te moeten ruilen voor het standaard bafang tandwiel.

Check wel als je rohloff hebt of ombouw naar bafang kan in combinatie met exentrische trapas....heb wel eens ergens gelezen dat dat lastig kan zijn. Zelf moet ik de ketting met de hand spannen, dus ik had hier geen probleem mee.

Een schakelsensor heb ik niet gemonteerd, en ook nog niet gemist. Gewoon bij het schakelen even kort inhouden.

Succes
Mede dankzij jouw reactie heb ik besloten het er op te wagen en mijn fiets te laten ombouwen! Krijgt ie een mooie nieuwe bestemming en dan hoop ik er nog veel fijne km's mee te kunnen maken! De ombouwer verwacht dat ik begin januari aan de beurt ben, dus zal daarna mij ervaringen delen! Thanks!

• Wozmro
@jimh307

Heb je eventueel een linkje naar je werkstuk? Altijd interessant om te lezen.

@Frost_Azimov

Bedankt voor de tip!

• APBaguette
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 29-06-2025
doek55 schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 21:39:
Ik lees regelmatig de opmerking dat je een goede/stevige fiets nodig hebt om deze te elektrificeren, maar wat is er in de praktijk nu beter aan die duurdere merkfietsen behalve dat ze minder wegen? Als stevigheid zo belangrijk is zou iedere elektrische fiets toch gebaseerd moeten worden op een MTB frame?
Kent iemand voorbeelden van frames die vervormd zijn door de elektrische aandrijving? Deuken door een loszittende middenmotor ken ik wel, maar verder ben ik nooit iets tegengekomen.
Geen ervaring met ebike ombouwsets, wel met slappe frames. Ik heb zelf een goekope Pointer gehad, zo'n bejaardenmodel met stalen lug frame. 2x een voorvork gebroken en de genadeslag was een scheur in de achterbrug, allemaal op de lugs. Het voordeel bij normaal gebruik is dat 't frame goedkoop en vrij licht is, het nadeel is alleen dat die frames echt niet veel kunnen hebben. Als je er elke dag flink mee doortrapt krijg je ze al kapot, met een ebike ombouwset verwacht ik dat 't nog wel iets sneller gaat. Marktplaats staat vol met dat soort fietsen (die frames zijn ook door andere merken gebruikt, o.a. Gazelle). Voor die paar cent per km die die fiets mij gekost heeft hoor je me verder niet klagen, maar ik zou 't niet als basis voor een ebike gebruiken, vooral omdat er net zo makkelijk betere frames beschikbaar zijn.

Een beetje modern doorgelast of hardgesoldeerd frame moet geen probleem zijn.

• XPS15
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:32
Ik ben me sinds kort aan het oriënteren op een speed pedelec voor woon-werk verkeer. Afstand is 25km enkele reis. Ik rij dan al gauw een kleine 1000km per maand.
Als ik het forum zo lees is een achterwiel motor aan te raden i.v.m. slijtage van ketting en kettingblad. Of zie ik dat verkeerd?
Zijn er buiten de stromer nog andere (goedkopere) aanraders met een achterwiel motor?

• jimh307
  • Niet online
Wozmro schreef op woensdag 6 december 2017 @ 12:42:
@jimh307

Heb je eventueel een linkje naar je werkstuk? Altijd interessant om te lezen.

@Frost_Azimov

Bedankt voor de tip!
Tuurlijk :)

Veel leesplezier http://docdro.id/DcWC0p4

• Ube_M
Ellen_125 schreef op woensdag 6 december 2017 @ 12:35:
[...]
Mede dankzij jouw reactie heb ik besloten het er op te wagen en mijn fiets te laten ombouwen! Krijgt ie een mooie nieuwe bestemming en dan hoop ik er nog veel fijne km's mee te kunnen maken! De ombouwer verwacht dat ik begin januari aan de beurt ben, dus zal daarna mij ervaringen delen! Thanks!
leuk :) ik vond het zonde van je goeie fiets. Maar kijk ook even naar mijn post eerder vandaag. Heb dus nu wat problemen met mijn batterij connectie.
Maar volgens mij zitten er meer mensen met eenzelfde soort batterij op dit forum die al veel langer zo'n ombouw hebben dan ik en die heb ik er nog niet over gehoord.

• bgttje

• bgttje
sorry, dubbel.

[ Voor 93% gewijzigd door bgttje op 06-12-2017 16:21 ]

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08-01 09:22
XPS15 schreef op woensdag 6 december 2017 @ 13:00:
Ik ben me sinds kort aan het oriënteren op een speed pedelec voor woon-werk verkeer. Afstand is 25km enkele reis. Ik rij dan al gauw een kleine 1000km per maand.
Als ik het forum zo lees is een achterwiel motor aan te raden i.v.m. slijtage van ketting en kettingblad. Of zie ik dat verkeerd?
Zijn er buiten de stromer nog andere (goedkopere) aanraders met een achterwiel motor?
Ik ben zelf in het bezit van een Bulls Green Mover E45 sinds afgelopen maart. Deze staat inmiddels bij de dealer vanwege onderhoud en een defecte koplamp (garantie)

Heb een Trek XM700+ speed pedelec te leen gekregen met middenmotor van Bosch en daaruit kan ik ook gelijk zeggen dat een Speed Pedelec een achterwielmotor MOET hebben. De Trek heeft amper koppel en met een beetje wind tegen kom je geeneens boven de 30. Daarnaast heb je ook veel meer en sneller slijtage. Trap me rot op die fiets. Vanmorgen heb ik hem laten staan en heb ik de auto gepakt, takkeding 8)

De Green Mover die ik heb kan echter de afstand van 26km ook maar net overbruggen en ik hoop dat de capaciteit later niet al te ver terug gaat vallen. Verder is het een zeer krachtige machine. Toch raadt ik je eerder deze 2 aan:

- Stromer ST1 of ST1X
- Klever X Speed

Deze zitten denk ik op een nog hoger niveau en zijn waarschijnlijk efficienter qua stroomverbruik want de SR Suntour motor die op mij Bulls zit VREET stroom.

Verder is het ook afhankelijk van hoe lang je bent en wat je weegt. Ben je laten we zeggen korter dan 1,80 en weeg je niet al te veel dan heb je wat meer actieradius. Ik ben zelf 1,99 en weeg 95 kg.

Als je een goede speed pedelec wilt dan moet je dus wel even in de buidel tasten maar dan heb je ook echt wat.

[ Voor 4% gewijzigd door Vlassie1980 op 06-12-2017 16:37 ]

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-01 11:28

Pathogen

Shoop Da Whoop

Voor diegenen met een achterwielmotor: zou je hier een askoppeling voor de fietskar op kunnen monteren?
Op een normale fiets is dat een kwestie van linker asmoer losdraaien, koppeling er tussen en weer vast.

• racinfo

racinfo

E-MTB

Ube_M schreef op woensdag 6 december 2017 @ 14:49:
[...]

leuk :) ik vond het zonde van je goeie fiets. Maar kijk ook even naar mijn post eerder vandaag. Heb dus nu wat problemen met mijn batterij connectie.
Maar volgens mij zitten er meer mensen met eenzelfde soort batterij op dit forum die al veel langer zo'n ombouw hebben dan ik en die heb ik er nog niet over gehoord.
Klopt, nog geen probleem mee gehad maar... de mtb staat altijd droog in de blokhut en de accu gaat bij vochtig en- of koud weer mee naar binnen.
kan het zijn dat de 4 pennen op de mounting wellicht door vocht en- of koude aan het vonken zijn geweest waardoor nu de pennen zijn beschadigd waardoor de overgangsweerstand (te) groot is geworden? Schroef de mounting eens open (4 parkers) en controleer de soldeer verbindingen, elke fase (+/-) zit aan 2 pennen vast gesoldeerd. Blijft nog de contra aansluitingen in de accu zelf, iets minder makkelijk bij te komen.

Edit
Door vonkende contacten kunnen de pennen ongelofelijk heet worden, zelfs verbranden, onderschat dat gegeven niet! De 1e verdachten zijn dan de soldeer verbindingen waar wellicht het tin/lood vanaf is gesmolten of verbrand.

[ Voor 10% gewijzigd door racinfo op 06-12-2017 17:32 ]

• Ube_M
racinfo schreef op woensdag 6 december 2017 @ 17:22:
[...]

Klopt, nog geen probleem mee gehad maar... de mtb staat altijd droog in de blokhut en de accu gaat bij vochtig en- of koud weer mee naar binnen.
kan het zijn dat de 4 pennen op de mounting wellicht door vocht en- of koude aan het vonken zijn geweest waardoor nu de pennen zijn beschadigd waardoor de overgangsweerstand (te) groot is geworden? Schroef de mounting eens open (4 parkers) en controleer de soldeer verbindingen, elke fase (+/-) zit aan 2 pennen vast gesoldeerd. Blijft nog de contra aansluitingen in de accu zelf, iets minder makkelijk bij te komen.

Edit
Door vonkende contacten kunnen de pennen ongelofelijk heet worden, zelfs verbranden, onderschat dat gegeven niet! De 1e verdachten zijn dan de soldeer verbindingen waar wellicht het tin/lood vanaf is gesmolten of verbrand.
Mijn fiets staat ook droog in het souterain. En op mn werk neem ik de accu mee naar binnen. Vorige week regende het wel keihard en was de weg zeiknat. Toen ik aangekomen op mn werk de accu eraf wilde halen , lukte me dat niet. Ben gaan werken en later op de dag accu eraf gehaald. Maar moest toen wel beetje krachtzetten. Maar daarna niets aan de hand. (misschien is er wel door het extreem opspattend water wat vocht gekomen tussen de batterij en de mounting.) Batterij is verder goed. als ik nu de spanning check zie ik gewoon alle lampjes branden.

Ik zie ook (maar kan helaas foto's niet uploaden vanwege mijn karma) aan het einde van het linker pinnetje van de baseplate een soort kunstof rondje, dat is afwijkend t.o.v. de andere pinnnen. Ik weet niet of dat normaal is. Misschien dat je dat even kan checken bij jezelf?

edit:: https://afbeeldinguploaden.nl/image/7UrviV2d (foto zo maar even geupload...:-))

Heb fabrikant net ook een mailtje gestuurd voorzien van de foto's. Reactie maar eens afwachten.

Soldeer verbinding heb ik gechecked. Deze is nog in orde. Wat ik nu wel zag is dat dat linker pinnetje ook 2mm langer is dan de andere pinnetjes. Lijkt wel of ik kortsluiting oid gehad heb.

[ Voor 6% gewijzigd door Ube_M op 06-12-2017 20:12 ]

• wwiilleemm
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20-12-2024
Het wordt hoog tijd dat er iets wordt bedacht voor dat Karma.

ik heb zelf een aantal ervaringen met karretjes achter de fiets. Problemen heb ik opgelost, en zou graag mijn ervaringen met jullie willen delen. Foto's en tekeningen. Een plaatje kan soms meer zeggen dan een heleboel woorden, toch?

Maar dat 8)7 :( :X :? karma verhindert dat steeds. Ik denk dat meer forumleden hier tegen aan lopen . . .

[ Voor 8% gewijzigd door wwiilleemm op 06-12-2017 19:40 ]

• bgttje
Ube_M schreef op woensdag 6 december 2017 @ 19:20:[...]Ik zie ook aan het einde van het linker pinnetje van de baseplate een soort kunstof rondje, dat is afwijkend t.o.v. de andere pinnnen. Ik weet niet of dat normaal is. edit:: https://afbeeldinguploaden.nl/image/7UrviV2d (foto zo maar even geupload...:-))
ziet er uit alsof ie te heet is geweest..............overgangsweerstand? Ff openschroeven en soldeerverbinding controleren.

[ Voor 13% gewijzigd door bgttje op 07-12-2017 09:26 ]

• bgttje
Ube_M schreef op woensdag 6 december 2017 @ 14:49:
[...]leuk :) ik vond het zonde van je goeie fiets. Maar kijk ook even naar mijn post eerder vandaag. Heb dus nu wat problemen met mijn batterij connectie. Maar volgens mij zitten er meer mensen met eenzelfde soort batterij op dit forum die al veel langer zo'n ombouw hebben dan ik en die heb ik er nog niet over gehoord.
Die Hailong accu's hebben niet zo'n stevige bevestiging. Ik wou ze 1st ook bestellen maar het ziet er gewoon niet stevig uit. Die ik gebruik zijn wel loeisterk met hun bevestiging. Misschien iets minder "sleek" maar wel degelijk.

• Wozmro
Nog even over de bafang middenmotor.

Ik heb op een amerikaans forum gelezen dat de motor mogelijk gevoelig is voor stofindringing. En dat na een paar duizend kilometer zich dit uit in meer lawaai en mogelijk schade aan lagers.
Is wel te herstellen.

Is er hier iemand met gelijkaardige ervaringen of die al lang rond rijdt met zo'n motor?

Zou natuurlijk ook wel kunnen dat dit vooral voorkomt bij MTB's die op onverharde paden rijden, ben ik zelf niet van plan.

• bgttje
Wozmro schreef op donderdag 7 december 2017 @ 09:35:Nog even over de bafang middenmotor.Ik heb op een amerikaans forum gelezen dat de motor mogelijk gevoelig is voor stofindringing. En dat na een paar duizend kilometer zich dit uit in meer lawaai en mogelijk schade aan lagers.Is wel te herstellen.Is er hier iemand met gelijkaardige ervaringen of die al lang rond rijdt met zo'n motor?Zou natuurlijk ook wel kunnen dat dit vooral voorkomt bij MTB's die op onverharde paden rijden, ben ik zelf niet van plan.
Geen problemen mee en rij al sinds 2014 met de BBSjes. En ik rijd meestal in de duinen met mn fiets. Soms over modderpaden maar dat maakt allemaal niet uit. Smeer de boel wel elk jaar.

• doek55
Wozmro schreef op donderdag 7 december 2017 @ 09:35:
Nog even over de bafang middenmotor.

Ik heb op een amerikaans forum gelezen dat de motor mogelijk gevoelig is voor stofindringing. En dat na een paar duizend kilometer zich dit uit in meer lawaai en mogelijk schade aan lagers.
Is wel te herstellen.

Is er hier iemand met gelijkaardige ervaringen of die al lang rond rijdt met zo'n motor?

Zou natuurlijk ook wel kunnen dat dit vooral voorkomt bij MTB's die op onverharde paden rijden, ben ik zelf niet van plan.
De enige plek waar naar mijn idee vocht/stof naar binnen kan komen is langs de lagers van de trapas of bij het grote tandwiel waar het voorblad aan vast zit, want hier zit slechts een plastic kap overheen, maar als je zorgt dat daar voldoende vet achter zit zal er niets naar binnen kunnen.
Wel heb ik gemerkt dat na het volledig opnieuw smeren van alle interne tandwielen met Mobilgrease 28 de BBS02b zo goed als stil is. Gisteren nog bijna een kat onder mijn fiets, omdat die mij niet aan hoorde komen. Na 6.000km was er op het oog nog geen enkele slijtage te zien aan de interne tandwielen. Dus daar zou ik mij totaal niet druk over maken, tenzij je hem als waterfiets gaat gebruiken ;).

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22-12-2025
Momenteel ben ik me aan het oriënteren om ook eens een fiets om te gaan bouwen. Ik heb wel te veel projecten lopen op het moment dus ik verwacht dat de bouw pas volgende winter plaats gaat vinden. De BBSHD lijkt me een mooie motor. Alleen de plaatsing van de accu of accu's wil ik goed over nadenken. Misschien ga ik een frame wel dusdanig aanpassen dat er een gigantische accu in het frame past.

[ Voor 200% gewijzigd door Clifdon op 07-12-2017 10:16 ]

Always look on the bright side of life.

• Ube_M
bgttje schreef op donderdag 7 december 2017 @ 09:32:
[...]

Die Hailong accu's hebben niet zo'n stevige bevestiging. Ik wou ze 1st ook bestellen maar het ziet er gewoon niet stevig uit. Die ik gebruik zijn wel loeisterk met hun bevestiging. Misschien iets minder "sleek" maar wel degelijk.
Welke accu gebruik jij dan?

En zou het kunnen dat ie te heet is geworden doordat er vocht is bijgekomen? Want in volle regen kan er echt wel ietsje vocht tussen de base en de batterij komen.
Ik zag pas op internet iemand met soortgelijke ombouw die een soort epdm had geplakt onder de stang waar de batterij bevestigd zit had geplakt....zo iets doe je ook niet voor niets.

Of kan dat ook door andere oorzaken komen? Het afgegeven vermogen bij het rijden varieert bij mij van de 0 - 600 watt... dat valt toch wel mee? Ampère staat op 21 maximaal.

• bgttje
Clifdon schreef op donderdag 7 december 2017 @ 10:13:
Misschien ga ik een frame wel dusdanig aanpassen dat er een gigantische accu in het frame past.
Goed id:-) Zit ik ook al een tijd op te broeden voor mn fiets. Heb nu 2x 21A accu's(36V) en dat is eigenlijk genoeg maar t ziet er niet zo mooi uit op de fiets.

• bgttje
Ube_M schreef op donderdag 7 december 2017 @ 10:29:
[...]Welke accu gebruik jij dan?et afgegeven vermogen bij het rijden varieert bij mij van de 0 - 600 watt... dat valt toch wel mee? Ampère staat op 21 maximaal.
Als voorbeeld: https://nl.aliexpress.com...search0104.6.7.aJ9gwK&s=p
Ik trek vaak 25A zonder problemen.
Hier bestel ik de losse behuizingen: https://bmsbattery.com/ba...-18650-battery-parts.html

[ Voor 12% gewijzigd door bgttje op 07-12-2017 10:46 ]

• sjibbie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-12-2025
Zijn er hier bezitters van een Dinsdag E-go die weten hoe de kettingkast te verwijderen is?
Ik kom er niet uit ben bang dat ik iets (af)breek.

[ Voor 0% gewijzigd door sjibbie op 07-12-2017 13:48 . Reden: typo ]

Screw you guys... I'm going home.

• racinfo

racinfo

E-MTB

Ube_M schreef op woensdag 6 december 2017 @ 19:20:
[...]

. Lijkt wel of ik kortsluiting oid gehad heb.
De plastic behuizing rond het linker contact op de accu lijkt idd gesmolten of beschadigd. Dat zou kunnen wijzen op verhitting, ik zou zeer zeker toch de accu eens demonteren om te kijken of er binnenin schade door is ontstaan.

Overigens zien mijn contacten op de accu er anders uit; vergelijk is niet mogelijk denk ik.
Afbeeldingslocatie: http://www.rac-info.nl/fotos/accuc.jpg

Edit
Dat epdm idee is een goede; ik rij zonder spatborden rond en je wilt niet weten hoe het na een natte dag er uit ziet ;) .

[ Voor 26% gewijzigd door racinfo op 07-12-2017 16:11 ]

• Taan
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 25-12-2025
Vlassie1980 schreef op woensdag 6 december 2017 @ 16:35:
[...]

...Heb een Trek XM700+ speed pedelec te leen gekregen met middenmotor van Bosch en daaruit kan ik ook gelijk zeggen dat een Speed Pedelec een achterwielmotor MOET hebben. De Trek heeft amper koppel en met een beetje wind tegen kom je geeneens boven de 30. Daarnaast heb je ook veel meer en sneller...
Dat de motor geen koppel heeft is denk ik niet waar. Hij geeft het alleen niet als je zelf niet flink meetrapt.
De bosch motor heeft 60nm (lees ik in de specs) en dat is meer dan een Stromer.
Het resultaat is overigens hetzelfde. Bij flinke tegenwind en/of heuvelop moet je zelf hard werken om boven de 30 te komen.

Gisteren reed ik weer eens op onze Cityzen Speed met windkracht 5/6. Ik moet 32 km enkele reis, dus tegen wind ben je een uur flink aan het stampen, dan rij ik wel 37/38 km/u. Ik vond het eigenlijk niet leuk meer. Maar als je minder hard gaat trappen, levert de motor ook minder kracht en dan valt de snelheid flink terug.
De laatste kilometers moest ik ook nog terug in ondersteuning om de afstand te halen. Gelukkig is dat door de bebouwde kom, maar toch is het irritant om minder dan 30 te rijden met je helm en kentekenplaat.

Ik lees trouwens net dat je door de walk-assist aan te zetten je een extra boost kunt geven. Dat is natuurlijk niet goed voor de actieradius, maar misschien is er een optimum te vinden dat je toch ca 35 km/u aan kunt houden.

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08-01 09:22
Taan schreef op donderdag 7 december 2017 @ 15:46:
[...]

Dat de motor geen koppel heeft is denk ik niet waar. Hij geeft het alleen niet als je zelf niet flink meetrapt.
De bosch motor heeft 60nm (lees ik in de specs) en dat is meer dan een Stromer.
Het resultaat is overigens hetzelfde. Bij flinke tegenwind en/of heuvelop moet je zelf hard werken om boven de 30 te komen.

Gisteren reed ik weer eens op onze Cityzen Speed met windkracht 5/6. Ik moet 32 km enkele reis, dus tegen wind ben je een uur flink aan het stampen, dan rij ik wel 37/38 km/u. Ik vond het eigenlijk niet leuk meer. Maar als je minder hard gaat trappen, levert de motor ook minder kracht en dan valt de snelheid flink terug.
De laatste kilometers moest ik ook nog terug in ondersteuning om de afstand te halen. Gelukkig is dat door de bebouwde kom, maar toch is het irritant om minder dan 30 te rijden met je helm en kentekenplaat.

Ik lees trouwens net dat je door de walk-assist aan te zetten je een extra boost kunt geven. Dat is natuurlijk niet goed voor de actieradius, maar misschien is er een optimum te vinden dat je toch ca 35 km/u aan kunt houden.
Er stond op de kap van de motor Bosch Active Line... Die heeft amper koppel. En je gaat gegarandeerd harder op een Stromer dan een Bosch met die wind tegen 8)

• doek55

• Taan
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 25-12-2025
https://www.qicq.nl/stromer-st1-vs-st2
Hier staat gewoon 500w voor de stromer. is dat weer iets anders dan het piekvermogen?

• Dacuuu
  • Laatst online: 22:48
Taan schreef op donderdag 7 december 2017 @ 17:42:
https://www.qicq.nl/stromer-st1-vs-st2
Hier staat gewoon 500w voor de stromer. is dat weer iets anders dan het piekvermogen?
Piek vermogens liggen vaak hoger ja, maar het hele "wattage" vind ik nogal fout.
Vaak denkt men dat een 300 watt motor, een andere is dan bijv een 500 watt versie.

Wattage is net zoals pk's bij een auto. Je kan uit een 1.2 liter blok 100pk, 120pk, 150pk, 200pk halen, ga zo maar door. Maar het blijft een 1.2 liter motor blok. En de wattage van de fiets motor is dan de pk's van een auto motor.

Bij een elektrische fiets regelt de controller de fiets motor, een elektro motor kan je gewoon zo hard belasten tot dat het ding fysiek kapot gaat.

Dus je kan niet aan de hand van het wattage zeggen, of je fysiek ook daadwerkelijk een andere motor en of controller hebt.

• mrpink83
Dacuuu schreef op donderdag 7 december 2017 @ 18:41:
[...]

Piek vermogens liggen vaak hoger ja, maar het hele "wattage" vind ik nogal fout.
Vaak denkt men dat een 300 watt motor, een andere is dan bijv een 500 watt versie.

Wattage is net zoals pk's bij een auto. Je kan uit een 1.2 liter blok 100pk, 120pk, 150pk, 200pk halen, ga zo maar door. Maar het blijft een 1.2 liter motor blok. En de wattage van de fiets motor is dan de pk's van een auto motor.

Bij een elektrische fiets regelt de controller de fiets motor, een elektro motor kan je gewoon zo hard belasten tot dat het ding fysiek kapot gaat.

Dus je kan niet aan de hand van het wattage zeggen, of je fysiek ook daadwerkelijk een andere motor en of controller hebt.
Behalve dan dat een 1.2 motor met 100 pk fysiek echt wel anders is dan een 1.2 motor met 200 pk. Dan is er vaak iets anders dan alleen maar een andere chip.

En zoveel weet ik niet van elektro motoren, maar wattage is toch gewoon een andere manier van kracht uitdrukken? Dus bijvoorbeeld 73,4 kilowatt is 100 pk?
Pagina: 1 ... 49 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.