Het grote elektrische fietsen topic - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 48 ... 103 Laatste
Acties:
  • 895.327 views

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
(jarig!)
Torched schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 15:57:
[...]

Je kan het ook van de andere kant bekijken. Ze hebben er meer bij dat mensen de fiets pakken en dan gewoon de volledige actieradius kunnen fietsen.
Want de gemiddelde koper van een ebike gaat niet op zijn fietsaccu letten, behalve als hij bijna leeg is en de laatste streepjes weergeeft.
Das het zelfde als de gemiddelde stadsfiets. Daar gebeurt ook te weinig onderhoud aan en zijn zeker de helft van de reparatie gevallen te wijten aan achterstallig onderhoud.
Op je accu passen is onderhoud. Je ziet hetzelfde bij auto's
En ook vanuit jouw kant ben ik het helemaal met je eens!

Er zit wel een gedachtegoed achter en dat is het voordeel van continu aan de lader liggen dat de accu altijd vol is bij vertrek. Alleen zijn mensen na 2 a 3 jaar minder blij als de actieradius echt aan het afnemen is.
In het verleden heb ik een werkstuk gemaakt over de onderhoud van de accu en sindsdien is de afzet niet gedaald. Voor mij goed nieuws, maar voor elk deel winst heb je een deel verdrietige en/of ontevreden klanten die bij de dealer aankloppen omdat ze nog niet in de buurt komen van de opgave in actieradius.
Dat 'ik' weet hoe ik om moet gaan met accu's is voor mij mazzel, maar het gemak wat de fabrikant je oplegt is ook een goed punt (nou ja, goed.. het is te begrijpen, maar je houdt de consument een duurdere maaltijd voor en dat is een vervroegde aanschaf van een nieuwe accu tzt).

Soms kijk ik iets teveel naar mezelf, klopt, maar mijn bedoelingen zijn altijd goed :)

• wwiilleemm
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20-12-2024
Duidelijk verhaal.

Maar hoe zit het dan eigenlijk met de garantie? Ik heb 5 jaar volledige garantie op mijn Sparta M8i.
Lijkt me voor de fabrikant een zeer slechte deal als de accu na pakweg 3 jaar uitgeput raakt.

Of houdt een ION accu het toch minstens vijf jaar uit?

(volgens de garantievoorwaarden moet de fiets, als die niet wordt gebruikt, constant aan de lader staan. Volgens mijn FM moet dat minstens 80% van de tijd zijn).

http://www.certimark.nl/d...orwaarden_sparta_2043.pdf

[ Voor 30% gewijzigd door wwiilleemm op 18-11-2017 19:00 ]

• jimh307
  • Niet online
(jarig!)
wwiilleemm schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 18:39:
Duidelijk verhaal.

Maar hoe zit het dan eigenlijk met de garantie? Ik heb 5 jaar volledige garantie op mijn Sparta M8i.
Lijkt me voor de fabrikant een zeer slechte deal als de accu na pakweg 3 jaar uitgeput raakt.

(volgens de garantievoorwaarden moet de fiets, als die niet wordt gebruikt, constant aan de lader staan. Volgens mijn FM moet dat minstens 80% van de tijd zijn).

De grote angst in deze is dat bij het vroegtijdig afnemen van de actieradius simpelweg gekoppeld wordt aan het gebruik hiervan. Er geldt alleen garantie als je te maken krijgt met een 'rotte' cel waardoor de accu vroegtijdig uitvalt. Dan nog kan Sparta je wijs maken dat het komt door te weinig of teveel aan de lader laten zitten. Natuurlijke slijtage valt helaas niet onder de garantie en als je geluk hebt krijg je een coulance korting op een eventuele aanschaf van een nieuwe accu.

Het garantieplan zit zodanig in elkaar dat de fabrikant er bijna altijd mee weg kan komen.
De accu is wel het meest onderhevig aan slijtage. Wil je dat voorkomen lees mijn adviezen in dit topic goed door. Je zult een van de weinigen zijn die omkijkt naar z'n accu. Ik doe het ook en dat werpt echt zijn vruchten af, maar soms ben ik ook ietwat laks als ik haast heb of even voor het gemak wil kiezen.

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

jimh307 schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 18:24:
[...]

En ook vanuit jouw kant ben ik het helemaal met je eens!

Er zit wel een gedachtegoed achter en dat is het voordeel van continu aan de lader liggen dat de accu altijd vol is bij vertrek. Alleen zijn mensen na 2 a 3 jaar minder blij als de actieradius echt aan het afnemen is.
In het verleden heb ik een werkstuk gemaakt over de onderhoud van de accu en sindsdien is de afzet niet gedaald. Voor mij goed nieuws, maar voor elk deel winst heb je een deel verdrietige en/of ontevreden klanten die bij de dealer aankloppen omdat ze nog niet in de buurt komen van de opgave in actieradius.
Dat 'ik' weet hoe ik om moet gaan met accu's is voor mij mazzel, maar het gemak wat de fabrikant je oplegt is ook een goed punt (nou ja, goed.. het is te begrijpen, maar je houdt de consument een duurdere maaltijd voor en dat is een vervroegde aanschaf van een nieuwe accu tzt).

Soms kijk ik iets teveel naar mezelf, klopt, maar mijn bedoelingen zijn altijd goed :)
Ik ben heel benieuwd naar de bevindingen uit je werkstuk... Is dat allemaal op gevoel en eigen ervaring gebaseerd of heb je daar ook werkelijk onderzoek naar gedaan?
En wat vind je van een BMS dan?
Ik lees altijd overal tegenstrijdige berichten en meningen hoe ik het beste met mijn accu's(laptop, telefoon whaterver) om moet gaan.
Compagnon schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 07:01:
[...]

En Ikea kennende :

neem je als gebruiker van hun product minder ruimte in op de openbare weg dan gewone fietsers :)
Ik snap hem niet. 8)7
wwiilleemm schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 09:16:
En Ikea kennende: na ongeveer drie uur passen en meten :( houd je altijd wel een paar ondefinieerbare onderdeeltjes over . . . :?
Zal bij een fiets wel een beetje meevallen hoop ik :)

• jimh307
  • Niet online
(jarig!)
kaasaanfiets schreef op zondag 19 november 2017 @ 03:20:
[...]

Ik ben heel benieuwd naar de bevindingen uit je werkstuk... Is dat allemaal op gevoel en eigen ervaring gebaseerd of heb je daar ook werkelijk onderzoek naar gedaan?
En wat vind je van een BMS dan?
Ik lees altijd overal tegenstrijdige berichten en meningen hoe ik het beste met mijn accu's(laptop, telefoon whaterver) om moet gaan.

[...]

Ik snap hem niet. 8)7

[...]

Zal bij een fiets wel een beetje meevallen hoop ik :)
Het werkstuk is niet gebaseerd op onderzoek, maar een leidraad voor de consument met wat achtergronden en vooral veel tips.

http://docdro.id/DcWC0p4

• sjibbie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-04 16:55
Sinds deze week ook in het bezit van een Dinsdag, voor 30 km woon-werkverkeer.

Iemand ervaring met en tips voor het inbouwen van een Bikespeed RS? Ziet er nogal complex uit met die kettingkast.

Screw you guys... I'm going home.

• Opperpanter2
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-03 16:12
wwiilleemm schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 18:39:
Duidelijk verhaal.

Garantie krijg je doorgaans niet op slijtage en de capaciteitsafname van een accu is (binnen bepaalde grenzen) normale en te verwachten slijtage. Zo zullen ze redeneren denk ik. Er is geen enkele fabrikant/leverancier die 5 jaar garantie geeft op dit soort accu's.

• wwiilleemm
Ik heb het even opgezocht en gevonden:

De garantie voor Sparta wordt behartigd door EzyRider.

In artikel 1: definities, staat letterlijk:

“ Slijtage: materiaalafname die het gevolg is van het gebruik van de e-bike, waarbij inbegrepen de geleidelijke vermogensafname van de batterij ”

Dus de slijtage van de accu valt dus inderdaad niet onder de garantie.

• fjorden
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
DeSluis schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 12:55:
Al een tijd gebruik ik dit voorlampje, zeker handig bij batterij verlichting van je fiets. Mijn batterijtjes gaan er heel erg snel door en dan is deze oplaadbare, met accu, een uitkomst in de winter.

Nu kom ik 's morgens vaak iemand tegen die dezelfde lamp heeft, recht vooruit gericht en dat is dan wel wat minder, maar een stuk voor je voorwiel gericht, en in de stad het "stadslicht" gebruikend is het/vind ik het een goed en goedkoop lampje.

https://www.aliexpress.co...114&productId=32622803733

En deze als achterlicht, geeft veel licht zonder te verblinden :

https://www.aliexpress.co...=a2g0s.9042311.0.0.SMwg1u

Achterlicht opladen via usb.
Nadeel is wel de elastiekjes verbinding voor op het stuur/frame maar het werkt wel.
Ha, waar fiets jij 's ochtends meestal? Ik heb hetzelfde voorlampje :)

Qua lichtopbrengst ben ik wel tevreden, maar de bundel verspreidt zich veel en is niet erg naar voren/richting grond gericht. Het is meer een zaklamp en kan daarom inderdaad erg verblindend zijn voor tegenliggers. Ik richt de mijne wat verder omhoog op de onverlichte paden in het bos en op een minder felle stand en meer naar beneden in het stadse verkeer, maar de lamp moet wel echt richting grond gericht worden om niet verblindend te zijn. Dat had mooier opgelost kunnen worden in het lampje/reflector zelf.

• DeSluis
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18-01 16:54
fjorden schreef op zondag 19 november 2017 @ 21:57:
[...]

Ha, waar fiets jij 's ochtends meestal? Ik heb hetzelfde voorlampje :)

Qua lichtopbrengst ben ik wel tevreden, maar de bundel verspreidt zich veel en is niet erg naar voren/richting grond gericht. Het is meer een zaklamp en kan daarom inderdaad erg verblindend zijn voor tegenliggers. Ik richt de mijne wat verder omhoog op de onverlichte paden in het bos en op een minder felle stand en meer naar beneden in het stadse verkeer, maar de lamp moet wel echt richting grond gericht worden om niet verblindend te zijn. Dat had mooier opgelost kunnen worden in het lampje/reflector zelf.
Als jij door het spoortunneltje IJsselmonde/Hillesluis fietst ben je toch degene die die lamp vooruit heeft staan ;) dus zeg ik maar niet waar ik fiets :P Ik gebruik hem op mn Keola, het werkpaard voor als ik veel naar school moet vervoeren. Ik fiets er wel elke dag maar niet altijd met dat lampje voor (en dat andere achter) Ik had echt het idee dat het ding, mits goed gericht, niet zou verblinden. Nog maar eens een keer iemand laten kijken dan.

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:37
Wat is het hier stil vandaag, toch niet wegens het weer hoop ik?
Ben gisteren en vandaag met bijzonder veel genoegen langs het stilstaande/kruipende autoverkeer gereden, voorzien van prima regencape :)

• fjorden
  • Niet online
DeSluis schreef op maandag 20 november 2017 @ 06:57:
Als jij door het spoortunneltje IJsselmonde/Hillesluis fietst ben je toch degene die die lamp vooruit heeft staan ;) dus zeg ik maar niet waar ik fiets :P
Vanuit Utrecht ligt dat buiten de actieradius van een enkele acculading voor mij. :)

Ik vind het buiten te vochtig om te fietsen, vooral met bril in het donker. Heeft iemand een goede oplossing voor de regenspatten op het glas?

Die druppels en natte bril laten vervolgens het licht van tegenliggers (auto's en fietsers) zodanig dat je nog maar heel weinig ziet.
Een petje, cap van de regenjas en/of helm vlak boven de bril helpt wel iets, maar vertraagt alleen dat de bril nat wordt, dus na een tijdje alsnog hetzelfde resultaat. Zonder bril fietsen is met mijn sterkte geen optie. Voor Rain-X of een andere spray fiets ik toch net te langzaam.

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:35
Vanmorgen voor het eerst ook op mijn plaat gegaan. Bij het inrijden van de fietsenstalling op mijn werk nog wel.

- Spiegel los
- Rechter handvat beschadigd
- Regenbroek aan gort
- Nieuwe spijkerbroek van 3 dagen oud heeft nu een gat erin

Toch maar eens kijken naar die Marathon GT 365 banden

• wwiilleemm
@fjorden:

Google eens op: Clear view nano.

Ik heb hier goede ervaringen mee.

(controleer wel eerst of een eventuele coating er tegen bestand is :? )

[ Voor 31% gewijzigd door wwiilleemm op 21-11-2017 17:23 ]

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:21

charrel

Cortisol4life..

Zo, motor, accu en adapter zijn binnen van Ali. Geen belastingen zo dat was mooi, nu alleen 1 grote legpuzzel. Het voorste blad van mijn riemaandrijving komt 13mm naar buiten. Dit kan ik bijna niet compenseren door mijn achterwiel te verplaatsen om de riem in 1 rechte lijn te krijgen. De alfine 8 naaf achter heeft volgens mij geen mogelijkheid om het tandrad verder naar buiten te verplaatsen.
Het wiel kan nog maar een millimeter of 5 opzij, dan kom ik dus nog een paar mm tekort....dan kom ik tegen het span mechanisme van de riem. Deze zou ik nog wel 2/3/4mm kunnen laten afdraaien.
Optie is om de bracket wat in te gaan korten, dit kan nog 5/6mm tot de lasnaad van de zadelpenbuis.
Maar dat is natuurlijk wel redelijk rigoureus ;)
Iemand misschien een tip of er meer ruimte te krijgen is met de alfine naaf?

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 06-04 21:58
Vlassie1980 schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 16:26:
Vanmorgen voor het eerst ook op mijn plaat gegaan. Bij het inrijden van de fietsenstalling op mijn werk nog wel.

- Spiegel los
- Regenbroek aan gort

Ojee balen. :( Het zit altijd in zo'n klein hoekje.
Tot nu toe bevallen mij die fietsbanden prima, maar met nattigheid blijft voorzichtigheid geboden. Hoop niet dat je voor de rest lichamelijk letsel hebt.

• Racing_Reporter
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15:10

Racing_Reporter

Contentmaker

Is zo'n bigfoot-fiets eigenlijk toegestaan op de Nederlandse wegen als je je aan de snelheid houdt? Wordt waarschijnlijk een gevalletje kentekenplaat + helm? Na 3000 watt aandrijving verwacht ik eigenlijk niet eens meer een ander antwoord :o

Afbeeldingslocatie: https://cdn2.bigcommerce.com/n-d57o0b/u0m4e/product_images/theme_images/Revo_X_3000x1600-3.jpg?t=1484091361

[ Voor 20% gewijzigd door Racing_Reporter op 21-11-2017 20:18 ]

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

• fjorden
  • Niet online
wwiilleemm schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 16:29:
@fjorden:

Google eens op: Clear view nano.

Ik heb hier goede ervaringen mee.

(controleer wel eerst of een eventuele coating er tegen bestand is :? )
Dank voor de tip. Ik ga me even inlezen, want ik ben wel huiverig voor de coating inderdaad. Die wordt snel aangetast: geen grote temperatuurschommelingen (dus geen heet water, maar lauw water bij het schoonmaken), geen dreft afwasmiddel citroen, want dat is zuur, geen agressieve huishoudschoonmaakmiddelen, niet met de vochtige brillendoekjes die je overal kan kopen, want die bevatten houtvezels die de coating en kunststofglazen gemakkelijk beschadigen, zelfs zweet kan schadelijk zijn, etc. etc.

Zo te lezen werkt het op basis van hetzelfde principe als Rain-X. Dat heb ik met m'n oude bril geprobeerd, maar Rain-X vond ik daarbij niet zo'n succes (op het vizier van de motorhelm overigens wel bij snelheden boven de 80km/uur). Overigens zie ik op een foto op internet van een flesje staan dat het Clear view nano nogal agressief is en je handschoenen dient te gebruiken.

• Vlassie1980
zonnefreak schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 20:15:
[...]

Ojee balen. :( Het zit altijd in zo'n klein hoekje.
Tot nu toe bevallen mij die fietsbanden prima, maar met nattigheid blijft voorzichtigheid geboden. Hoop niet dat je voor de rest lichamelijk letsel hebt.
Paar schrammen op mijn hand en knie. Niks ernstigs 😀

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 31-03 13:08

Pathogen

Shoop Da Whoop

Vlassie1980 schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 16:26:

- Spiegel los
- Regenbroek aan gort

Ai... Hopelijk lichamelijk verder niks? gelukkig lichamelijk niks geks
Vind het ook verraderlijk glibberig op de weg de afgelopen dagen! Zo erg dat ik even dacht dat mijn achterband leeg was. Vanochtend ook in een bochtje even een voetje naar de grond gedaan.

• fjorden
  • Niet online
Vlassie1980 schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 21:32:
[...]
Paar schrammen op mijn hand en knie. Niks ernstigs 😀
Gelukkig dat je niets ernstigs hebt. Het zal natuurlijk wel een combinatie zijn van factoren, maar achteraf, waar zat de inschattingsfout? Snelheid? Bocht? Remmen? Gewichtsverdeling voor/achter? Gleed je over de voorkant weg?

In het natte weer rij ik bij bochten vrij defensief. Al is het lastig inschatten/vergelijken met de gewone niet-elektrische fiets, omdat ik deze snelheden nu gewend ben, ik probeer in echt scherpe bochten en waar veel bladeren liggen gewoon dezelfde snelheid te gaan als op de niet-elektrische fiets, zeker als er een kans is dat ik (onverwachts) moet remmen/uitwijken. Maar als ik dan op de niet-elektrische fiets dezelfde route fiets, merk ik toch dat het op de elektrische fiets ondanks het defensief rijden toch ongemerkt wat sneller gaat.

Ik overweeg ook nog steeds de Marathon GT 365, de FM had 'm niet op voorraad vorige week, anders had ik de voorband al vervangen.

edit:
ik kwam deze review nog tegen, in het kort: echt hoge rolweerstand, de band voelt echt zwaar, je moet duidelijk meer kracht zetten, kleine steentje blijven gemakkelijk zitten, in nat weer goed grip, iets meer geluid op asfalt: https://www.biketour-glob...n-gt-365-allwetterreifen/

Op amazon.de is het commentaar wisselend, sommigen vinden de band niets: weinig feedback, zwaar in de bochten: de band wil continu rechtuit, grip is de extra rolweerstand niet waard t.o.v. Marathon Plus.

De Conti Topcontact Winter ii is mijn andere alternatief. Wel winter compound, maar een 'gewoon' profiel, dus minder rolweerstand. Wel een stuk duurder. Waarom de prijs zo hoog is, is mij niet duidelijk.

[ Voor 26% gewijzigd door fjorden op 22-11-2017 10:11 ]

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20:01
Racing_Reporter schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 20:16:
Is zo'n bigfoot-fiets eigenlijk toegestaan op de Nederlandse wegen als je je aan de snelheid houdt? Wordt waarschijnlijk een gevalletje kentekenplaat + helm? Na 3000 watt aandrijving verwacht ik eigenlijk niet eens meer een ander antwoord :o

[afbeelding]
Dit soort apparaten zullen inderdaad onder de gele kentekenplicht vallen en daar is een constructiesnelheid van max 45km/h toegestaan. Dus het apparaat zou in ieder geval begrenst moeten worden vooral het gekeurd kan worden bij de RDW.

tijd voor wat klusjes!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

s0ulmaster schreef op woensdag 22 november 2017 @ 10:00:
[...]

Dit soort apparaten zullen inderdaad onder de gele kentekenplicht vallen en daar is een constructiesnelheid van max 45km/h toegestaan. Dus het apparaat zou in ieder geval begrenst moeten worden vooral het gekeurd kan worden bij de RDW.
Ik wil die discussie niet weer oplaaien, maar kan het niet laten een opmerking te maken...

Die gele/blauwe plaatjes en constructiesnelheid blijven rare pareltjes van verkeerswetgeving...

Anyway, als je Wikipedia mag geloven:
De bromfiets is een voertuig, met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van 45 km/h (voor een snorfiets 25 km/h), uitgerust met een verbrandingsmotor met een cilinderinhoud van niet meer dan 50 cc of een elektromotor met een nominaal continu maximumvermogen van niet meer dan 4 kW.
Mijn benzinebrommer heeft op papier een vermogen van 4pk (~3kW) dus dat zit niet heel ver uit elkaar tussen electro- en benzinemotoren.

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20:01
Pathogen schreef op woensdag 22 november 2017 @ 11:32:
[...]

Ik wil die discussie niet weer oplaaien, maar kan het niet laten een opmerking te maken...

Die gele/blauwe plaatjes en constructiesnelheid blijven rare pareltjes van verkeerswetgeving...

Anyway, als je Wikipedia mag geloven:

[...]

Mijn benzinebrommer heeft op papier een vermogen van 4pk (~3kW) dus dat zit niet heel ver uit elkaar tussen electro- en benzinemotoren.
Onderstreep je hier nu mee wat ik al aangaf of mis ik nu volledig je punt? want hetgeen je schrijft klopt inderdaad.

tijd voor wat klusjes!

• APBaguette
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 29-06-2025
Ik heb een TopContact Winter II als voorband op m'n Razer,maar die loopt ook merkbaar zwaarder dan de Marathon Supreme die er normaal onder zit. Stuurt ook zwaarder. Grip lijkt wel merkbaar beter, ik heb nog geen spannende momentjes gehad. Vooral op natte klinkers geeft de TopContact meer vertrouwen. Let wel op dat de TopContact iets groter is dan de Supreme, ondanks dat het allebei 42-622 banden zijn.

• Vlassie1980
fjorden schreef op woensdag 22 november 2017 @ 09:46:
[...]

Gelukkig dat je niets ernstigs hebt. Het zal natuurlijk wel een combinatie zijn van factoren, maar achteraf, waar zat de inschattingsfout? Snelheid? Bocht? Remmen? Gewichtsverdeling voor/achter? Gleed je over de voorkant weg?

In het natte weer rij ik bij bochten vrij defensief. Al is het lastig inschatten/vergelijken met de gewone niet-elektrische fiets, omdat ik deze snelheden nu gewend ben, ik probeer in echt scherpe bochten en waar veel bladeren liggen gewoon dezelfde snelheid te gaan als op de niet-elektrische fiets, zeker als er een kans is dat ik (onverwachts) moet remmen/uitwijken. Maar als ik dan op de niet-elektrische fiets dezelfde route fiets, merk ik toch dat het op de elektrische fiets ondanks het defensief rijden toch ongemerkt wat sneller gaat.

Ik overweeg ook nog steeds de Marathon GT 365, de FM had 'm niet op voorraad vorige week, anders had ik de voorband al vervangen.

edit:
ik kwam deze review nog tegen, in het kort: echt hoge rolweerstand, de band voelt echt zwaar, je moet duidelijk meer kracht zetten, kleine steentje blijven gemakkelijk zitten, in nat weer goed grip, iets meer geluid op asfalt: https://www.biketour-glob...n-gt-365-allwetterreifen/

Op amazon.de is het commentaar wisselend, sommigen vinden de band niets: weinig feedback, zwaar in de bochten: de band wil continu rechtuit, grip is de extra rolweerstand niet waard t.o.v. Marathon Plus.

De Conti Topcontact Winter ii is mijn andere alternatief. Wel winter compound, maar een 'gewoon' profiel, dus minder rolweerstand. Wel een stuk duurder. Waarom de prijs zo hoog is, is mij niet duidelijk.
Ik reed gewoon te hard >:)
Bij de fietsstalling liggen klinkers en daar lagen plassen en prut. Eigen schuld.
Je wilt niet weten hoe voorzichtig ik vanmorgen aan kwam rijden.

Ga toch voor die Marathon GT 365. Hoef ik ze pas weer te wisselen als het profiel slechter wordt en ook niet in de zomer en winter een bandenswitch te doen. Die Continentals zijn dusdanig duur....

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

s0ulmaster schreef op woensdag 22 november 2017 @ 11:36:
[...]

Onderstreep je hier nu mee wat ik al aangaf of mis ik nu volledig je punt? want hetgeen je schrijft klopt inderdaad.
Onderstrepen inderdaad :) Ik ben gewoon een mopperkont als het constructiesnelheidwetgeving betreft :P

EDIT: ah, ik wilde dus eigenlijk degene quoten die jij quootte...

[ Voor 9% gewijzigd door Pathogen op 22-11-2017 13:35 ]

• wwiilleemm
Nog even over de Continental Top Contact Winter II Premium:

Die heb ik er sinds een paar weken ook onder zitten, alleen onder het voorwiel. Achterwiel vind ik niet nodig, omdat ik daar geen problemen mee had.

Op gladde ondergrond zoals klinkers, zijn ze bij regen echt een heel stuk beter dan de standaardbanden die er eerst op zaten.

En dat geldt helemaal voor modder. Ik woon in een streek waar de bietencampagne volop bezig is, en de wegen soms echt bijna onbegaanbaar zijn. Met die Continentals heb ik nergens last van. Nog geen enkele keer ben ik mijn grip kwijtgeraakt. Dat was met die standaardbanden wel anders.

Ook bij een paar remproeven op verschillende soorten ondergrond, kreeg ik ze niet aan het slippen.

Ze zijn wel hartstikke duur, maar ik heb het er wel voor over, omdat ik me veel veiliger voel, en daardoor veel ontspannener fiets.

Op Google zijn zat tests en reviews te vinden. Aanbeveling!

• fjorden
  • Niet online
wwiilleemm schreef op woensdag 22 november 2017 @ 16:06:
Nog even over de Continental Top Contact Winter II Premium:

....

Aanbeveling!
Goed om ook hier een positieve ervaring te lezen, dank. Inmiddels ook besteld. Na het lezen van verschillende reviews lijkt deze band mij de meerprijs wel waard. Ik zal t.z.t. ook mijn ervaring delen.

• wwiilleemm
Graag gedaan!

Lijkt me goed om onze ervaringen met sneeuw en aanverwante gladheid hier ook te delen

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07-04 19:26

BertV

Handgemaakt

HA! Friesland Lease begint te sputteren nu ze de reparatie-rekeningen zien binnenkomen.

Ze hebben toch niet van tevoren goed nagedacht over wat er gaat gebeuren als je 15000km per jaar met een speed pedelec rijdt. (en dit verplicht laat oplossen door een door hun geselecteerde fietsenmaker)

Ik voorspel zo maar 1000,- per jaar aan banden, cassettes, tandwielen, kettingen, diverse lagers, remblokjes etc)

sputteren= denken dat ik voor de lol nieuwe trappers laat monteren. (was lager probleem)

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:26
@BertV: keep us posted

Wat ik hier mooi aan vindt is dat je feilloos blootlegt dat fabrikanten van e-bikes en speedpedelecs een ding heel erg fout doen: hoge aanschafkosten, te hoge onderhoudsfrequentie, te hoge operationele kosten, te korte levensduur van kritieke onderdelen.

Als ze dat niet fiksen dan is een e-bike leuk voor bejaarden, maar geen algemene vervoersoplossing.

* Rukapul heeft afgelopen woensdag de e-bike voor de beurt opgehaald. Ben je dus vanaf vrijdagmorgen je fiets kwijt. En dat was dan beurt 2 pas (in nov ipv juni en met 3000km ipv 1000km) want ik zou niet weten hoe ik in de tussentijd 4 beurten had moeten plannen (=voorgestelde onderhoudsbeurten FM).

De industrie (fabrikanten en fietsenmakers) is zo gericht op het uitzuigen van de consument dat de totaalbelevenis schade wordt aangericht.

• BertV

BertV

Handgemaakt

Ik reken ook op zo'n 3000km om de beurten, 5 beurten per jaar, meer dan 200,- per keer.
De laatste rekening was trouwens 349,- (!)

Mijn speed pedelec heeft pas een half jaar "Amersfoort-Tiel" achter de rug.
Het leasecontract loopt 3 jaar maar lang voor die tijd is de fiets compleet gaar.

Ik verwacht in de winter (pekel) nog meer slijtage.
De oplossing is inderdaad een steviger concept.

Getande riem en geen verbouwde toerfiets.

• zonnefreak
Tjee dat zijn nogal stevige prijzen zeg. Ben toch blij dat ik met mijn bosch systeem alles zelf doe. Heb een keer 60 euro aan speciaal gereedschap aangekocht en kan daarmee zelf alles vervangen. Heb op 3 verschillende plekken een aantal cassettes ,kettingen, voortandwielen en remblokken besteld. Ik kan hier nog wel een jaartje mee vooruit. En houdt daarmee mijn fiets in topconditie.

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:06
Je stipt gewoon feilloos aan waarom middenmoteren in een speed pedelec geen plaats hebben.

Als je vervangt op voorgeschreven moment de ketting cassette of tandwiel vervangt kan je elke 1000km onderdelen vervangen. Of elke 3000 de hele mikmak.

De rest blijft wel redelijk goed mocht je geen stevige ongelukken krijgen.

Met een achterwiel motor heb je daar toch een stuk minder last van.

• APBaguette
Ik doe ook alles zelf, maar zoveel boeiends heb ik niet gehad. In 7300km met m'n Razer:
  • €5 gebroken kettingwiel achter (garantie, eigenlijk gratis vervangen)
  • €50 band kapot gereden (eigen schuld)
  • €30 3x set remblokjes, ongeveer €9 per set
  • €0.75 stuurdopje kwijtgeraakt :')
Dingen als olie en vet ga ik niet eens opschrijven, ik doe al jaren met 1 flesje kettingolie en vaseline kost al helemaal niets.

Heb wel wat andere dingen aan de fiets gedaan, maar dat is geen onderhoud en niet strict noodzakelijk.
  • €15 ander stuur
  • €30 andere handgrepen
  • €40 ander zadel
  • €45 andere koplamp
Geen idee hoe goed de ketting zelf nog is, maar de tandjes zien er nog prima uit. 't is een naafversnelling, dus zo boeiend is het niet. Op m'n fietsen met naafversnelling rij ik meestal door totdat het kettingwiel achter eruit ziet als een werpster. Als je dan de boel vervangt heb je wel meteen een ketting + 2 nieuwe kettingwielen nodig, maar meh, die kosten ook de wereld niet.

Tot nu toe is m'n Razer veel goedkoper in onderhoud dan m'n Brompton waar ik 4500km per jaar mee deed. Dat ding vrat kettingen, remblokken en wielen. Elk jaar een nieuw voorwiel en minstens 2x ketting + kettingwiel achter + 2 idler wieltjes. Goed, dat is natuurlijk een vouwfiets, niet helemaal eerlijk, maar toch.

Trouwens, lol @ elke 1000km een beurt bij de fietsenmaker. Dan kan ik elke maand langs komen, zoveel capaciteit heeft m'n fietsenwinkel niet eens.

Ik heb m'n fiets 2x voor een beurt aangeboden puur om geen gedonder met garantie te krijgen. De 1e was gratis, de 2e voor een paar tientjes. In beide gevallen hebben ze alleen wat dingen schoongemaakt en ingevet. Tja, een paar schroeven aandraaien kan ik zelf ook wel.

• Opperpanter2
Torched schreef op donderdag 23 november 2017 @ 21:08:
Je stipt gewoon feilloos aan waarom middenmoteren in een speed pedelec geen plaats hebben.

Als je vervangt op voorgeschreven moment de ketting cassette of tandwiel vervangt kan je elke 1000km onderdelen vervangen. Of elke 3000 de hele mikmak.

De rest blijft wel redelijk goed mocht je geen stevige ongelukken krijgen.

Met een achterwiel motor heb je daar toch een stuk minder last van.
Op het endless sphere forum is vaak ook het advies voor een "commuter bike" om een achterwiel motor te nemen. Veel minder onderhoud. De bovengenoemde prijzen zijn wel een beetje over de top denk ik, maar het geeft wel aan dat bij het huidige kwaliteitsniveau er relatief veel onderhoud nodig is op de speed pedelecs.

• Torched
Opperpanter2 schreef op donderdag 23 november 2017 @ 21:54:
[...]

Op het endless sphere forum is vaak ook het advies voor een "commuter bike" om een achterwiel motor te nemen. Veel minder onderhoud. De bovengenoemde prijzen zijn wel een beetje over de top denk ik, maar het geeft wel aan dat bij het huidige kwaliteitsniveau er relatief veel onderhoud nodig is op de speed pedelecs.
De prijzen die hier genoemd worden voor onderdelen vallen in 2 categorieën. De eerste zijn internet prijzen waar vrij weinig marge op zit. De andere prijzen zijn fietsenmaker prijzen met de bijbehorende uren werk er bij.
Dan lijkt het vrij snel over de top.

Echter is een fiets vrij snel afgeschreven als je al het werk door iemand anders laat doen. :+

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:36
Rukapul schreef op donderdag 23 november 2017 @ 16:21:

Wat ik hier mooi aan vindt is dat je feilloos blootlegt dat fabrikanten van e-bikes en speedpedelecs een ding heel erg fout doen: hoge aanschafkosten, te hoge onderhoudsfrequentie, te hoge operationele kosten, te korte levensduur van kritieke onderdelen.

Als ze dat niet fiksen dan is een e-bike leuk voor bejaarden, maar geen algemene vervoersoplossing.
De electrische fiets, en zeker de speed pedelecs komen bij mij in het rijtje van trouwen, zwanger zijn en dood gaan, zodra die onderwerpen aan bod komen word alles 10 keer duurder. En voor de prijs van een degelijke speed pedelec heb je ook een leuke motorfiets, waar technisch veel meer in zit, en een langere onderhoudsinterval heeft.

Ik ben benieuwd hoe het speed pedelec gebeuren zich ontplooid aankomende jaren, kwa prijs en regelgeving.

@BertV wat voor remmen heb je? Met zoveel km per jaar slijten die natuurlijk ook erg snel. Ik zag in de speed pedelec Facebook groep foto's voorbij komen van een doorgesleten, en inmiddels gebroken velg door de remblokjes.

[ Voor 10% gewijzigd door Dacuuu op 24-11-2017 06:51 ]

• BertV

BertV

Handgemaakt

@Dacuuu Een cityzen speed heeft Magura hydraulische schijfremmen.

...en ik reed voorheen altijd deze route met de motorfiets
Dat was per km niet goedkoper, in ieder geval niet met de pech (?) die ik had.

• Ko de Boswachter
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:29
Ik moet zeggen dat ik wel schrik van die kosten van jou @BertV. Mijn Stromer ST1 heeft inmiddels meer dan 13.000 kilometers op de teller staan in nog geen 2 jaar. Daarin heb ik één keer een beurt laten uitvoeren bij de officiële dealer die me op 300 Euro kwam te staan. Daarvoor is toen wel de complete aandrijflijn (cassette, ketting en voorblad) vervangen en de remblokken natuurlijk. Die heb ik dit jaar zelf ook nog een keer bij een lokale FM laten vervangen wat me ook nog op 75 euro kwam te staan. Die grote beurt zal er binnenkort nog wel een keer aankomen maar voordat ik 5 beurten in een jaar nodig heb...
Overigens moet ik hier toch ook maar eens de loftrompet steken over de banden die Stromer op de fietsen zet. Dat zijn de Big Ben van Schwalbe in de maat 2.2 inch. Die zitten er dus al die tijd al op en er is eigenlijk nog nauwelijks iets van slijtage te zien of te merken. Als voorzorg ga ik nu wel het voorwiel ook van een Continental Winter Contact voorzien (als ik tenminste uit kan vinden hoe ik die steekas uit het wiel krijg...) maar eigenlijk is dat niet eens echt nodig.

• Dacuuu
BertV schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 10:48:
@Dacuuu Een cityzen speed heeft Magura hydraulische schijfremmen.

...en ik reed voorheen altijd deze route met de motorfiets
Dat was per km niet goedkoper, in ieder geval niet met de pech (?) die ik had.
Als motor en fiets even duur zijn.. Dan weet ik het wel. De motor ;)

Maar ik denk dat je hier en daar ook wel een beetje pech hebt. Met zoveel km per jaar zal je accu ook wel hard slijten, ook weer een grote kostenpost. :X

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17:30
Rukapul schreef op donderdag 23 november 2017 @ 16:21:

* Rukapul heeft afgelopen woensdag de e-bike voor de beurt opgehaald. Ben je dus vanaf vrijdagmorgen je fiets kwijt. En dat was dan beurt 2 pas (in nov ipv juni en met 3000km ipv 1000km) want ik zou niet weten hoe ik in de tussentijd 4 beurten had moeten plannen (=voorgestelde onderhoudsbeurten FM).

De industrie (fabrikanten en fietsenmakers) is zo gericht op het uitzuigen van de consument dat de totaalbelevenis schade wordt aangericht.
Dit is veel te kort door de bocht en dat kan ik uitleggen:

Een S-Pedelec gebruikt standaard fiets onderdelen. De aandrijving is gewoon niet bestand tegen dit soort krachten. Let op! Toen ik amateur wielrenner was, was het op de wedstrijd fiets ook elke 2000km raak met kransjes en ketting... ondanks vergelijkbare snelheden zijn de krachten van een s-pedelec veel groter (gewicht, aerodynamica).

Mensen die dit vergelijken met een motorfiets vergeten dat een motorfiets (of electrische cooter) veel zwaarder is en absoluut niet prettig FIETST. Of om maar het bekende riedeltje te geven voor racefietsen: Lage prijs, laag gewicht, hoge duurzaamheid.. kies 2 eigenschappen.

FWIW: Fietsen zijn in mijn ervaring echt beter geworden. Wij hebben met drie nexus 8 naaf 50.000km (PER STUK) rondgecrost zonder enige probleem. Onze Razers tikken nu de dertig K aan, ik zit net op mijn derde ketting (geen idee hoe dat bij mijn vrouw zit). Maar een S-pedelec met middenmotor is gewoon een heel ander beest.

Vandaar dat voor een S-pedelec de achternaaf motor als beste optie naar voren komt. Je ontlast daarmee de aandrijving waardoor je veel minder kosten maakt. Een Stromer is veel minder hard op de ketting dan een willekeurige Bosch of Yamaha S-pedelec.

• zebsite
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 08-04 22:50
APBaguette schreef op donderdag 23 november 2017 @ 21:44:
Ik doe ook alles zelf, maar zoveel boeiends heb ik niet gehad. In 7300km met m'n Razer:
  • €5 gebroken kettingwiel achter (garantie, eigenlijk gratis vervangen)
  • €50 band kapot gereden (eigen schuld)
  • €30 3x set remblokjes, ongeveer €9 per set
  • €0.75 stuurdopje kwijtgeraakt :')
Dingen als olie en vet ga ik niet eens opschrijven, ik doe al jaren met 1 flesje kettingolie en vaseline kost al helemaal niets.

Heb wel wat andere dingen aan de fiets gedaan, maar dat is geen onderhoud en niet strict noodzakelijk.
  • €15 ander stuur
  • €30 andere handgrepen
  • €40 ander zadel
  • €45 andere koplamp
Geen idee hoe goed de ketting zelf nog is, maar de tandjes zien er nog prima uit. 't is een naafversnelling, dus zo boeiend is het niet. Op m'n fietsen met naafversnelling rij ik meestal door totdat het kettingwiel achter eruit ziet als een werpster. Als je dan de boel vervangt heb je wel meteen een ketting + 2 nieuwe kettingwielen nodig, maar meh, die kosten ook de wereld niet.

Tot nu toe is m'n Razer veel goedkoper in onderhoud dan m'n Brompton waar ik 4500km per jaar mee deed. Dat ding vrat kettingen, remblokken en wielen. Elk jaar een nieuw voorwiel en minstens 2x ketting + kettingwiel achter + 2 idler wieltjes. Goed, dat is natuurlijk een vouwfiets, niet helemaal eerlijk, maar toch.

Trouwens, lol @ elke 1000km een beurt bij de fietsenmaker. Dan kan ik elke maand langs komen, zoveel capaciteit heeft m'n fietsenwinkel niet eens.

Ik heb m'n fiets 2x voor een beurt aangeboden puur om geen gedonder met garantie te krijgen. De 1e was gratis, de 2e voor een paar tientjes. In beide gevallen hebben ze alleen wat dingen schoongemaakt en ingevet. Tja, een paar schroeven aandraaien kan ik zelf ook wel.
Dat achtertandwiel is wel een dingetje, ben al aan mijn derde bezig(Nokken weg) op mijn (ietsje snellere), (2 tanden kleinere tandwiel om 40+ te halen) Razer... o ja, 3000 km in een jaar...verder niets dan lof voor deze fiets.

• charrel

charrel

Cortisol4life..

Zo, voor nu even de riem opzij gelegd ivm met de lijn die die aflegt met de tandwielen van de riem.
Even een ketting + achtertandwiel gekocht + kettingspanner voor de alfine naaf.
Vandaag even de rest afgeknutseld, de tongsheng tsdz2 heeft serieus kracht.
Loopt mooi stil, kettinglijn is nagenoeg recht. wat met de dikke tandwielen van de riem niet zo 1-2-3 lukt, nu nog even de kabels weg knutselen en dan gaan puzzelen of ik wat brackets kan laten maken m het achterwiel meer te kunnen spacen. Dan ook eventueel de bracket 5/7mm af zagen om meer ruimte te maken voor de motor.

[ Voor 5% gewijzigd door charrel op 25-11-2017 05:36 ]

• Opperpanter2
charrel schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 23:11:
Zo, voor nu even de riem opzij gelegd ivm met de lijn die die aflegt met de tandwielen van de riem.
Loopt mooi stil, kettinglijn is nagenoeg recht. wat met de dikke tandwielen van de riem niet zo 1-2-3 lukt, nu nog even de kabels weg knutselen en dan gaan puzzelen of ik wat brackets kan laten maken m het achterwiel meer te kunnen spacen. Dan ook eventueel de bracket 5/7mm af zagen om meer ruimte te maken voor de motor.
Foto's?

• jimh307
  • Niet online
(jarig!)
*O* *O* *O* En mijn nieuwe fiets staat nu in de berging *O* *O* *O*

Na even twisten heb ik nu mijn Qwic Premium MN330 gekocht. De verhuizing is nu achter de rug en ik woon nu in Rosmalen zelf. Dit moest eerst gebeuren voordat ik deze fiets ging kopen. Alles liep lekker vlot en we lopen een week voor op schema. Dus vrouwlief heeft nu mijn oude Sparta Emotion C5 in bezit en ging lekker naar vriendinnen toe. Dat moment leende zich uitstekend om even een rondje te gaan rijden.

Al de 2e keer werden we hartelijk onthaald door deze keurige fietsenmaker. Er waren 2 opties mogelijk: de fiets laten bestellen zonder korting of dit exemplaar meenemen welke 26 kilometer op de ODO meter had staan tegen een korting van 440 euro. De keus was uiteraard snel gemaakt. Garantie blijft gewoon 3 jaar staan en dit is dezelfde fiets waarop ik in oktober had proefgereden. De fiets heeft gewoon keurig op mij gewacht :) . Zelfs even een peukje gedaan met de monteur

-bandenspanning achter gezet op 6 bar en voor 4 bar (met manometer bij FM)
-de 735 Wh accu wordt besteld en ik heb nu tijdelijk een leenaccu van 375 Wh in de fiets zitten
-de nieuwe software is er stante pede opgezet en dit scheelt echt wel heel veel!! Veel soepeler en geen 20,5 km/h muur meer op standje tour. Beetje meetrappen en lekker 24 km/h aanhouden
-geen gerammel op klinkers en kuiltjes. Fiets glijdt over de weg als een Mercedes.
-display is verlicht. Hier twijfelde ik even aan
-er zit een mooie app bij, maar natuurlijk niet verkrijgbaar voor mijn Windows Phone :F Nou ja, ik kan gelukkig ook prima zonder :)
-wind tegen kent deze fiets niet, zelfs met wind tegen op stand Tour 24 km/h te halen

Aangezien we samen naar de FM zijn gegaan met de auto heb ik de fiets meegenomen en zij de auto terug. Aangezien er een heel klein slagje in het wiel van de Sparta zat zijn we weer opnieuw teruggegaan naar de FM om dit te laten beoordelen. Mijn oude FM zegt dat hier niets aan de hand was en deze FM oordeelde dat er diverse spaken nogal los zaten en raadde mij aan dit toch te laten maken voordat de slag groter zou worden. Wat gaat zoiets kosten? Voor 10-15 euro zou heel het achterwiel opnieuw gericht worden. Dat is niet duur bovenop de 440 euro korting op mijn fiets :*)

Maar even iets minder leuks te melden. Ik ben nogal boos op mijn oude FM. Hij heeft mij al 2x genaaid in de prijs en zegt doodleuk dat er echt geen slag zat in het achterwiel. Ik was er namelijk bij toen deze FM mij liet zien hoe los sommige spaken wel niet zaten. Ik heb het dus zelf gezien en gevoeld. Ook een onderhoudsbeurt was volgens mijn oude FM niet nodig en kom maar terug als er iets kapot gaat. Ja, maar daar ben ik niet zo blij mee. In het voorjaar krijgt hij inderdaad een grote beurt, maar niet bij mijn oude FM. Mijn nieuwe FM krijgt de eer onze oude Sparta weer in tiptop staat te maken.

Al met al ben ik meer dan dik tevreden hoe je ontvangt wordt door deze FM. Bel maar zo vaak vaak als je wenst en als er ook maar 'iets' is kom meteen even langs, de koffie staat klaar. Dat noem ik pas service en nu zie ik het ook door de ogen van de klant zelf omdat ik een eigen accugroothandel run en ik ook houd van een goede service aan je afnemers te leveren. Als directeur weet ik hoe mijn houding is ten opzichte van de klant. Het is leuk om dit zelf ook eens mee te maken hoe een bedrijf (de FM) jouwzelf benaderd als zijnde de klant zelf :)

Zoiets van "wie goed doet wie goed ontmoet".

• jimh307
  • Niet online
(jarig!)
M'n eerste flinke proefrit zit er op. Even lekker een uur gefietst. Ten eerste merk ik goed hoe soepel alles loopt. Je hoeft helemaal niet hard te trappen op de middenstand om toch een leuke snelheid te behouden. Ik heb in 17 kilometer 30% verstookt van de 375 Wh accu als de indicator klopt. Dan kom ik uit op 6,62 Wh per kilometer.

Even snel een opsomming:
+De banden zijn zelfs op deze spanning toch lekker soepel
+Het zadel is vrij hard, maar nu zit je ook echt op je zitbotjes wat dan wel weer fijn is
+Schakelen is echt een genot. Met 2 vingers bedien je lekker licht de NuVinci naaf
+Ik fiets bewust rustig weg want zelfs op de middenstand wil de fiets heel erg graag vooruit
+De ultieme vrijloop van de pedalen achteruit wat het heel makkelijk maakt om je pedalen goed te positioneren bij het aanrijden
+Super soepel uitrijden als je stopt met trappen
+Wat een prachtig en ruim display met veel gegevens, maar ik mis mijn klokje op het display wat de Sparta wel had
+Soepel, soepel en nog eens soepel en slechts een rammeltje en dat is het spatbord wat nog even bijgesteld moet worden
+Rank! Je hebt niet het idee dat je een fiets aan het berijden bent die 28 kilo weegt
+Op Turbo is er geen enkele gewone fietser die een stoplichtsprintje met mij gaat winnen
+Zuinig met energie. 6,6 Wh per kilometer met toch wel stevig de snelheid erin houden en vlo optrekken. Dit is natuurlijk een goede eigenschap van een middenmotor
+Het zijn geen Rollerbrakes, jimh307, iets minder hard knijpen is voldoende om goed te remmen

-Het stuur voelt wel wat smal aan. Het zal even wennen zijn
-Het licht moet je manueel inschakelen wat de Sparta automatisch deed, dus zet ik deze meteen al aan
-De handgrepen zijn wat glad met handschoenen aan
-Het paneel is met handschoenen aan moeilijk bedienbaar door de wat kleine knopjes
-Soms toch nog een knoep ergens in de aandrijving bij wegrijden. Ik las in dit topic dat nog iemand hier er last van had. Geen probleem want ik heb garantie mocht het erger worden. Echt storend is het niet verder

Het is allemaal nog nieuw materiaal dat nog ingereden moet worden. Er zullen heus nog wel wat dingetjes zijn die rechtgezet moeten worden. Deze FM vertrouw ik volkomen wat betreft het oplossen van kleine inrij-perikelen. Er zal heus nog wel iets aan het licht komen in het begin, dat was bij mijn Sparta destijds ook het geval. Grove fouten zoals een defecte naaf zoals ik met de Sparta had blijven hopelijk achterwege.
De eerste 2 servicebeurten zijn bij de prijs inbegrepen.

• racinfo
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-02-2022

racinfo

E-MTB

charrel schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 23:11:
Valt er bij deze motor nog iets softwarematig in te stellen? Hoe is de ondersteuning bij de, ik meen 4 standen?

• charrel

charrel

Cortisol4life..

Er zijn inderdaad 4 standen, er is wel een kabel te krijgen om hem aan de pc te hangen maar die software is chinees. Is met youtube wel uit te komen, dan kan je elk kernveld instellen.

Bellen en typen behoort niet tot mijn mogelijkheden :X

[ Voor 32% gewijzigd door charrel op 26-11-2017 11:37 ]

• jimh307
  • Niet online
(jarig!)
Vlassie1980 schreef op woensdag 22 november 2017 @ 11:53:
[...]

Ik reed gewoon te hard >:)
Bij de fietsstalling liggen klinkers en daar lagen plassen en prut. Eigen schuld.
Je wilt niet weten hoe voorzichtig ik vanmorgen aan kwam rijden.

Ga toch voor die Marathon GT 365. Hoef ik ze pas weer te wisselen als het profiel slechter wordt en ook niet in de zomer en winter een bandenswitch te doen. Die Continentals zijn dusdanig duur....
Nou ja, eigen schuld vind ik iets te kort door de bocht om eerlijk te zijn. Modder, zand en nattigheid hebben tot gevolg dat je erg moet oppassen. Ik ga er heilig vanuit dat jij voorzichtig genoeg rijdt op je fiets. Dat het glad is bij het fietsenhok is te wijten aan slecht onderhoud. Ik zou toch eens met je baas praten of ze dat niet schoon kunnen maken.
Ik ben echt blij dat je niets ernstig mankeert @Vlassie1980 . Het is allemaal heel vervelend en jouw baas is hier verantwoordelijk voor. Als ik mijn wiel aan gort rij op een hobbelig fietspad dan heeft de gemeente een taaie kluif aan mij. Dit valt onder de noemer faciliteiten.
Schade aan je mooie fiets is nooit leuk, maar jij bent belangrijker :)

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:34
Ik overweeg een eerste ebike te kopen om wat kortere stukken (5-10km) door de stad wat makkelijker te maken. Ik zoek iets tweedehands voor niet te veel geld, vooral omdat ik het anders zo zonde vind dat de fiets misschien gestolen wordt.

Daarnaast zie ik het als hobbyproject en wil ik graag van een fiets met mindere accu de cellen zelf vervangen (heb me hier al behoorlijk ingelezen). Nu het volgende:

- Hoe kom ik er van een bepaald type fiets achter of de accu goed te reviseren is? Heb al gekeken naar sites die revisie aanbieden en gebruik de indicator daar voor "revisie is mogelijk".
- Ik overweeg een TRek T500 met matige accu, maar kan ik daarvan de cellen vervangen zonder dat ik daarna langs een dealer moet om de computer weer te overtuigen dat het accupack werkt? (en hetzelfde voor vervangen achterband, kan dit bij alle fietsen probleemloos of moet je vaak terug naar de dealer?)

• racinfo

racinfo

E-MTB

charrel schreef op zondag 26 november 2017 @ 11:26:
Er zijn inderdaad 4 standen, er is wel een kabel te krijgen om hem aan de pc te hangen maar die software is chinees. Is met youtube wel uit te komen, dan kan je elk kernveld instellen.

Bellen en typen behoort niet tot mijn mogelijkheden :X
Dat is mooi, wellicht wordt het eens vertaald in het Engels.

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

Ik heb ongeveer dezelfde vraag als @Fr33z
Weet iemand of je gemakkelijk een accu voor een Sparta e-motion c1 en c2 kan reviceren?

Bestaat deze accu uit losse 18650 cellen of losse platte lipo cellen?
En tja kan je die 18650 cellen dan gemakkelijk vervangen?

• charrel

charrel

Cortisol4life..

De tsdz2 heeft wel echt een duidelijke powerband, de eerste 3 versnellingen van de alfine zijn eigenlijk nutteloos, je bent er zo snel doorheen en dan bouwt ie echt wel af. daarna gaat het beter omdat het verzet wat meer uit elkaar ligt. 38km/u met wind tegen waarbij je wel serieus aan het werk moet qua kracht en trappen is redelijk goed te doen. Maar wanneer de motor uit z'n favo toeren gebied is zakt het allemaal wat in.
De accu die ik van Ali heb lijkt wel erg last te hebben van de kou, in de schuur poppen er opeens weer 3 strepen bij.
Ik weet niet hoe dat met andere middenmotoren is, nooit geprobeerd. Alleen maar voorwiel motoren.

[ Voor 8% gewijzigd door charrel op 27-11-2017 08:09 ]

• racinfo

racinfo

E-MTB

Fr33z schreef op zondag 26 november 2017 @ 16:14:
Ik overweeg een eerste ebike te kopen om wat kortere stukken (5-10km) door de stad wat makkelijker te maken. Ik zoek iets tweedehands voor niet te veel geld, vooral omdat ik het anders zo zonde vind dat de fiets misschien gestolen wordt.

Daarnaast zie ik het als hobbyproject en wil ik graag van een fiets met mindere accu de cellen zelf vervangen (heb me hier al behoorlijk ingelezen). Nu het volgende:

- Hoe kom ik er van een bepaald type fiets achter of de accu goed te reviseren is? Heb al gekeken naar sites die revisie aanbieden en gebruik de indicator daar voor "revisie is mogelijk".
- Ik overweeg een TRek T500 met matige accu, maar kan ik daarvan de cellen vervangen zonder dat ik daarna langs een dealer moet om de computer weer te overtuigen dat het accupack werkt? (en hetzelfde voor vervangen achterband, kan dit bij alle fietsen probleemloos of moet je vaak terug naar de dealer?)
Deze website al eens doorgebladerd? Staat behoorlijk wat info over Trek.
https://www.elektrischefi...varingen/trek-ervaringen/

• Torched
charrel schreef op zondag 26 november 2017 @ 20:07:
De tsdz2 heeft wel echt een duidelijke powerband, de eerste 3 versnellingen van de alfine zijn eigenlijk nutteloos, je bent er zo snel doorheen en dan bouwt ie echt wel af. daarna gaat het beter omdat het verzet wat meer uit elkaar ligt. 38km/u met wind tegen waarbij je wel serieus aan het werk moet qua kracht en trappen is redelijk goed te doen. Maar wanneer de motor uit z'n favo toeren gebied is zakt het allemaal wat in.
De accu die ik van Ali heb lijkt wel erg last te hebben van de kou, in de schuur poppen er opeens weer 3 strepen bij.
Ik weet niet hoe dat met andere middenmotoren is, nooit geprobeerd. Alleen maar voorwiel motoren.
Je loopt niet tegen favo toeren aan. Je hebt maar 500w. Zo rond de 40km/u houdt het dan op. :)

Als je de volle 18A gebruikt moet je versnelling aanpassen. Want met 18A op 48v moet je de 40 makkelijk voorbij komen

[ Voor 6% gewijzigd door Torched op 27-11-2017 17:27 ]

• charrel

charrel

Cortisol4life..

Ja, ligt aan de gearing. 500 wat is nominaal, groter tandwiel voor dan loopt ie waarschijnlijk makkelijk over de 40. Nu een 42t voor en 16t achter (kleinste wat op een alfine naaf past volgens mij). Tandwiel voor is alleen wat met een rand naar binnen waardoor de kettinglijn echt perfect is. Nog geen voorblad gevonden met dezelfde curve zodat het wat naar binnen loopt. Zoiets als dat, alleen dan de ring met tanden:
Afbeeldingslocatie: https://california-ebike.com/wp-content/uploads/2016/02/KekkieHD1.png
Is nog wat lastig te vinden met 46t-50t.
De 5e versnelling die ik het lekkerste vind fietsen is ook net te laag, 25-26km/u dus ik ben nog wel op zoek naar eentje met de buitenste rand wat naar binnen gebogen zodat die mooi om het uitstekende deel van de motor valt.

• APBaguette
Mocht iemand nog twijfelen aan de waterbestendigheid van een Razer/Yamaha motor, mijn Razer werkt nog uitstekend. Wat een baggerweer de afelopen dagen.
De TopContact Winter doet 't ook prima in de modder... maar gooit wel een hoop troep omhoog langs het spatbord :X Reed langs een overstroomd gronddepot, 't leek meer op een cyclocross... Goed, 't is geen mtb band, maar zeker niet zo glibberig als de Marathon Supreme (geen wonder natuurlijk, 't is praktisch een slick).

• Laro
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18:00
Ook ik heb de Razer dit weekend goed op de proef gesteld tijdens een fietsweekend Drenthe.
De paden door de nationaal parken waren hobbelig, nat en soms erg modderig. De fiets zat he-le-maal onder de bagger. Ik heb ongeveer 80 km gefietst met een Thule Chariot Cougar 2 fietskar erachter, in totaal zo'n 50kg 'aan de haak'. Zowel de fiets als de kar hebben zich perfect gehouden! Toegegeven, de Sparta Mojo van mijn vriendin heeft het ook prima gedaan. Mijn fiets was vanwege de kracht echter wel letterlijk de aangewezen kartrekker dit weekend.

• Frost_Azimov
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-04 20:01
charrel schreef op maandag 27 november 2017 @ 19:38:
Ja, ligt aan de gearing. 500 wat is nominaal, groter tandwiel voor dan loopt ie waarschijnlijk makkelijk over de 40. Nu een 42t voor en 16t achter (kleinste wat op een alfine naaf past volgens mij). Tandwiel voor is alleen wat met een rand naar binnen waardoor de kettinglijn echt perfect is. Nog geen voorblad gevonden met dezelfde curve zodat het wat naar binnen loopt. Zoiets als dat, alleen dan de ring met tanden:
[afbeelding]
Is nog wat lastig te vinden met 46t-50t.
De 5e versnelling die ik het lekkerste vind fietsen is ook net te laag, 25-26km/u dus ik ben nog wel op zoek naar eentje met de buitenste rand wat naar binnen gebogen zodat die mooi om het uitstekende deel van de motor valt.
Deze https://nl.aliexpress.com...=a2g0s.9042311.0.0.lDPg1X

zit er bij mij op met een 52 tands tandwiel (bbshd). Ik merkte dat ik vaak in de hoogste versnellingen zat (kleinste tandwiel) wat niet bevorderlijk was voor de slijtage. Nu is e.e.a. beter gedistribueerd.

Gewoon een racefiets tandwiel op gezet, ziet er nog fraai uit ook.

Geen idee of dit ook voor de bbs02 bestaat overigens... (bolling is anders)

• charrel

charrel

Cortisol4life..

Ik heb een tongsheng, er zitten 2 adapters erbij. 4 en 5 tands met verschillende dbc. Maar het probleem is dat het standaard standwiel op het eind een slag naar binnen maakt. Dit doen niet veel tandwielen, daarom kan ik niet groter. Komt de kettinglijn in de knoei.

[ Voor 15% gewijzigd door charrel op 28-11-2017 16:37 ]

• jimh307
  • Niet online
(jarig!)
Mijn nieuwe fiets rijdt heerlijk, maar je bent zo een gevaar op de weg. Als je in een laag verzet wegrijdt en flink afzet dan ga je als een raket vooruit en hier moet ik echt rekening mee houden. Voor je het weet sta je al midden op de weg. De Brose motor met zijn 90 nm is eigenlijk té overpowered. Ik rij echt heel rustig weg en dan schakel ik op. Ook als je in een hoog verzet fietst en je zet kracht dan nog is er wel zoveel power over dat je alsnog flink optrekt. Mooie fiets, maar echt niet geschikt voor mensen zonder ervaring want zelfs ik met jaren lange ervaring met e-bikes vind dit gewoon link. Dan praat ik over standje tour en dan heb ik het nog niet over de sport stand.
Zodra je een hoge trapfrequentie aan gaat houden gaat de motor een beetje gieren, je zit dan op een te hoog toerental. Het is normaal gedrag en iets opschakelen helpt perfect, maar die kracht is gewoon niet normaal voor een fiets.

Laat ik het zo zeggen dat ik echt heel erg moet wennen aan een middenmotor. Ik had even de gedachte de fiets om te ruilen voor een met een naafmotor, maar dat doe ik toch niet. Ik hou hem en ga even een tijdje veel fietsen om er aan te wennen. Lekker lui trappen is er niet bij en er wordt wel het een en ander van je verwacht als je met deze fiets gaat fietsen. Je moet constant kracht geven om de ondersteuning ook aan de gang te houden. Het mooie is dat je in een laag verzet moeiteloos 7 km/h kunt rijden door je input op de pedalen te verlagen.

Hij gaat vrijdag even terug naar de FM want er zit een klein slagje in het achterwiel wat er dan ter plekke uitgehaald wordt.

• __Tom__
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16-08-2022
Beste Tweakers,

Ik ben op zoek naar advies voor het ombouwen van mijn bakfiets naar elektrische aandrijving. Ik heb hiervoor al verschillende sites en fora doorgelezen en offertes opgevraagd van een aantal leveranciers, maar blijf nog met een aantal vragen zitten.

De bakfiets in kwestie is een Bakfiets.nl Cargobike long. Met een derde kind op komst en af en toe een schoolvriend(innet)je die mee gaat wordt de fiets steeds voller en zwaarder. Het gaat daarbij veelal om korte stukjes door de stad (2-3 km met een aantal stoplichten, 4 tot 6 keer per dag), waarbij de max. snelheid niet boven de 18 km/h uit komt. De elektrische aandrijving is vooral bedoeld om wat makkelijker weg te komen bij het stoplicht en wat minder zwaar te trappen, sneller dan nu hoeft de bakfiets niet te gaan.

Omdat ik de fiets zelf wil ombouwen en deze een Nexus naaf in het achterwiel heeft, gaat mijn voorkeur uit naar een elektrisch aangedreven voorwiel. Bovendien staat de bakfiets altijd buiten gestald, dus wil ik zoveel mogelijk electronica (accu, controller) in de bak inbouwen, zodat dit tegen regen beschermd is en daarnaast niet heel zichtbaar is dat de fiets elektrisch aangedreven is.

De offertes die ik krijg gaan allemaal uit van een high speed motor (ca. 300 rpm ipv 200 rpm) voor een 20 inch voorwiel. Gevoelsmatig zou 200 rpm voor mij voldoende snelheid geven (2/3 van 25 km/h is ca 17 km/h). Gezien het gewicht van de bakfiets zou het kleine wiel voor de niet-high-speed-motor juist een voordeel zijn, met een kleine arm (10 inch tussen as en band ipv 14 inch) zou het koppel dan groter moeten zijn.Klopt deze beredenering, of zie ik hier zaken over het hoofd?

Ik heb inmiddels een aantal offertes ontvangen van een ombouwpakket (wiel met motor, accu, controller, remonderbrekers, trapassensor, kabels etc.), welke allemaal rond de € 600 - € 650 uitkomen. Als ik op Ebay/Alibaba ga zoeken staan daar soortgelijke sets voor € 350 - 400. Vaak met eenzelfde (bafang) motor en soms zelfs met eenzelfde foto van de doos erbij.
Ik ben me bewust van het risico van aankopen bij deze sites, maar gezien het prijsverschil is het het overwegen waard. Heeft iemand tips en/of ervaringen bij de aankoop van een ombouwset bij deze sites?

Alvast bedankt voor de reacties,
Tom

NB. Ik merk dat de meningen over bakfietsen hier verdeeld zijn, het is niet mijn bedoeling om die discussie verder aan te zwengelen.

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:03
Hoi Tom, denk eraan dat die 25 km/h het maximum is. Dat hoef je dus niet te gebruiken. Met die lichtere motor zit je bij 17 km/ aan de max.

Ik heb mijn kit in NL besteld en was blij dat ik zo nu en dan kon bellen als ik vragen had. Daar werd ik voor geholpen.

• Dacuuu
__Tom__ schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 20:23:
Beste Tweakers,

De offertes die ik krijg gaan allemaal uit van een high speed motor (ca. 300 rpm ipv 200 rpm) voor een 20 inch voorwiel. Gevoelsmatig zou 200 rpm voor mij voldoende snelheid geven (2/3 van 25 km/h is ca 17 km/h). Gezien het gewicht van de bakfiets zou het kleine wiel voor de niet-high-speed-motor juist een voordeel zijn, met een kleine arm (10 inch tussen as en band ipv 14 inch) zou het koppel dan groter moeten zijn.Klopt deze beredenering, of zie ik hier zaken over het hoofd?

Alvast bedankt voor de reacties,
Tom
Ik denk dat je beter voor de 200rpm kan gaan, meer koppel dan met de 300rpm. De bakfiets weegt veel, inclusief de kids.. Ik denk echt dat je meer plezier van koppel hebt dan van topsnelheid, helemaal in de stad. Voor je accu is het ook beter. Je trekt simpelweg minder ampere.

• Opperpanter2
Ik weet niet wat voor bakfiets je hebt, maar in mijn ervaring zijn die voorwielmotoren in de legale ombouwsets in nederland dusdanig zwak dat je wellicht te weinig koppel gaat hebben voor een zware bakfiets.
Maar misschien heb jij offertes opgevraagd bij leveranciers die ervaring hebben met het ombouwen van bakfietsen?

Een kleiner wiel zorgt inderdaad voor een groter koppel.
Het verschil in koppel tussen een 200 en 300 rpm motor, daar zijn de meningen over verdeeld op endless sphere.

• pielle007
  • Laatst online: 14:55
Kan iemand mij op weg helpen?
Wij hebben een Batavus Dinsdag E-Go waarvan sinds gisteren spontaan de ondersteuning uitvalt.
De accu en het display zijn goed gemonteerd. Toen mijn vrouw met deze klacht thuis kwam gisteren constateerde ik dat de magneet sensor in de spaak was verdraaid, nadat ik deze recht heb gezet en de straat op en af heb gefietst leek eea t weer te doen. Tot vandaag... wederom valt de ondersteuning uit en knippert het display. Iemand enig of ik dit zelf kan verhelpen voordat ik hem langs moet brengen bij de FM?
(telefonisch had de FM ook geen oplossing behalve nakijken of de accu en t display goed zitten, en de fiets aanzetten 5 min wachten voordat ie vanzelf uit gaat. Dit heeft allemaal niet heeft geholpen) Of kan ik zelf iets nakijken zo ja, waar ik moet ik dan naar zoeken?

• APBaguette
Zeker weten dat de magneet goed over de sensor gaat? Hij moet ongeveer over midden van het rechthoekige deel gaan.

Vuil/water onder het display (contactjes) kan ook problemen geven, al heb ik daar zelf nog geen last van gehad.

• pielle007
Ja heb ik gecontroleerd, heb gekeken hoe het op mijn eigen fiets en bij die van een kameraad van mij was gemonteerd. Hebben toevallig afgelopen maandag 2 dezelfde fietsen gekocht (Batavus Dinsdag E-go)

• vmb
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07-05-2024

vmb

Iemand deze al gezien? YouTube: Bosch presents new eBike ABS

• Vlassie1980
pielle007 schreef op woensdag 29 november 2017 @ 13:25:
Wij hebben een Batavus Dinsdag E-Go waarvan sinds gisteren spontaan de ondersteuning uitvalt.
De accu en het display zijn goed gemonteerd. Toen mijn vrouw met deze klacht thuis kwam gisteren constateerde ik dat de magneet sensor in de spaak was verdraaid, nadat ik deze recht heb gezet en de straat op en af heb gefietst leek eea t weer te doen. Tot vandaag... wederom valt de ondersteuning uit en knippert het display. Iemand enig of ik dit zelf kan verhelpen voordat ik hem langs moet brengen bij de FM?
(telefonisch had de FM ook geen oplossing behalve nakijken of de accu en t display goed zitten, en de fiets aanzetten 5 min wachten voordat ie vanzelf uit gaat. Dit heeft allemaal niet heeft geholpen) Of kan ik zelf iets nakijken zo ja, waar ik moet ik dan naar zoeken?
Dat is een Yamaha motor... Ik weet dat Bosch systemen een error geven met bepaalde code.
Als het na het positioneren van de magneet wel even werkte kan het bijna niet anders dan dat de magneet niet goed gepositioneerd staat ten opzichte van de sensor. Ik zou dan alleen net als bij Bosch een foutmelding verwachten maar ik heb verder geen kennis van Yamaha.

• Torched
Onnodig, hakken laten zakken en gewicht achter het zadel gooien. Knap achterwiel wat dan nog omhoog komt.

• pielle007
Vlassie1980 schreef op woensdag 29 november 2017 @ 16:52:
[...]

Dat is een Yamaha motor... Ik weet dat Bosch systemen een error geven met bepaalde code.
Als het na het positioneren van de magneet wel even werkte kan het bijna niet anders dan dat de magneet niet goed gepositioneerd staat ten opzichte van de sensor. Ik zou dan alleen net als bij Bosch een foutmelding verwachten maar ik heb verder geen kennis van Yamaha.
Heb van alles geprobeerd maar helaas toch een ritje naar de fietsenmaker. Wel jammer aangezien ie vorige week voor de 1e beurt daar is geweest en pas 260km heeft gereden vanaf augustus.

Bij het aanzetten van de fiets werkt de ondersteuning, echter na een paar seconden fietsen valt de ondersteuning compleet weg en knippert op het display de ondersteuningsstand,
het display geeft helemaal geen snelheid meer aan, deze blijft staan op 0,0kmh
(terwijl mijn nieuwe Dinsdag E-go netjes de snelheid weer geeft vanaf het moment dat je ermee loopt).
Zie dit filmpje dat ik zojuist heb gemaakt:
YouTube: batavus dinsdag e go yamaha
de magneet sensor op de spaak heb ik ‘t zelfde gepositioneerd

Tevens de batterij en het display van mijn fiets op de fiets van mijn vrouw gezet, maar ook dit mag niet baten.

• zonnefreak
pielle007 schreef op woensdag 29 november 2017 @ 19:28:
[...]

Heb van alles geprobeerd maar helaas toch een ritje naar de fietsenmaker. Wel jammer aangezien ie vorige week voor de 1e beurt daar is geweest en pas 260km heeft gereden vanaf augustus.

Bij het aanzetten van de fiets werkt de ondersteuning, echter na een paar seconden fietsen valt de ondersteuning compleet weg en knippert op het display de ondersteuningsstand,
het display geeft helemaal geen snelheid meer aan, deze blijft staan op 0,0kmh
(terwijl mijn nieuwe Dinsdag E-go netjes de snelheid weer geeft vanaf het moment dat je ermee loopt).
Zie dit filmpje dat ik zojuist heb gemaakt:
YouTube: batavus dinsdag e go yamaha
de magneet sensor op de spaak heb ik ‘t zelfde gepositioneerd

Tevens de batterij en het display van mijn fiets op de fiets van mijn vrouw gezet, maar ook dit mag niet baten.
Ik weet van Yamaha ook bijna niets af. Als je fietsenmaker de mogelijkheid heeft om je fiets aan een computer te hangen (net als bij Bosch) dan kan hij misschien wel foutcodes boven water krijgen. Je hebt je fiets niet getuned of zo?

• charrel

charrel

Cortisol4life..

Torched schreef op woensdag 29 november 2017 @ 17:27:
[...]

Onnodig, hakken laten zakken en gewicht achter het zadel gooien. Knap achterwiel wat dan nog omhoog komt.
Dat zie ik inderdaad mijn moeder van 70 ook wel bedenken voordat ze neergaat.....
Mooie vooruitgang voor de mensen die het nodig hebben!

[ Voor 8% gewijzigd door charrel op 29-11-2017 21:10 ]

• fjorden
  • Niet online
pielle007 schreef op woensdag 29 november 2017 @ 13:25:
Als ik je goed begrijp dan knippert de ondersteuningsstand, dus high, std, etc. en niet het hele display? Dat in combinatie met de km/hr aanduiding die op 0.0 blijft staan, duidt erop dat de snelheidssensor geen magneet detecteert, terwijl het systeem wel 'ziet' dat je fietst (rpm). De kans is groot dat de snelheidssensor het magneetje toch niet ziet. Misschien dat net de afstand ertussen te groot is?

Het symptoom is dat inderdaad de ondersteuning er eventjes is en dan wegvalt. Grotendeels of helemaal, dat kon ik niet precies aanvoelen tijdens het fietsen.

Je kan het vrij gemakkelijk zien door even het achterwiel omhoog te houden en het magneetje langs de sensor te halen. De afstand (vrije ruimte) tussen sensor en magneet luistert vrij nauw.

edit: ik zie nu pas jouw filmpje, maar als je het ritje naar de FM wil besparen, dan zou ik toch nog even een blik werpen op de magneet en de afstand tot sensor. Je kan ook even een ander magneetje van bijvoorbeeld een deurcontact proberen een paar keer langs de sensor te halen. Je ziet de snelheidsindicatie vrijwel direct reageren.

Als je niet hebt gespeeld met de snelheidssensor (en magneetje op de crank), dan lijkt mij een contactprobleem/breuk in de kabel minder waarschijnlijk.

[ Voor 12% gewijzigd door fjorden op 30-11-2017 09:00 ]

• BertV

BertV

Handgemaakt

Torched schreef op maandag 27 november 2017 @ 17:25:
[...]

Je loopt niet tegen favo toeren aan. Je hebt maar 500w. Zo rond de 40km/u houdt het dan op. :)
Met wind tegen houdt het snel op inderdaad.

Maar uit ervaring kan ik zeggen dat een gezonde fietser + ontgrensde "Bosch 350watt" (en vrijwel windstil) met gemak 50km/u kan halen.

Het is puur de begrenzer (en bij nog hogere snelheden de trapfrequentie) die roet in het eten gooit.

Bosch is wat dat betreft een schijnheil met zijn 41 km/u op de GPS.
Jammer dat hier geen sjoemelvoordeel te halen was bij deze Duitse-constructeur. :X

[ Voor 17% gewijzigd door BertV op 30-11-2017 09:10 ]

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:05
charrel schreef op woensdag 29 november 2017 @ 21:09:
[...]

Dat zie ik inderdaad mijn moeder van 70 ook wel bedenken voordat ze neergaat.....
Mooie vooruitgang voor de mensen die het nodig hebben!
Inderdaad. Een noodstop maken is niet zo moeilijk als deze gepland is en op droog wegdek, maar het wordt een ander verhaal als er op nat wegdek onverwachts een auto uit een oprit komt. Kijken wie dan de optimale remdruk en zithouding nog weet te vinden. Vanaf dit jaar is ABS zelfs verplicht op alle nieuwe motorvoertuigen vanaf 125cc, dus het zal vast wel een beetje werken ;).

@BertV Ik denk dat je wel meer dan 350W ondersteuning nodig hebt voor 50km/u. De Bosch kan ook meer dan het nominale vermogen van 350W leveren (~550W @ 85rpm). De Stromer ST2 (500W nominaal) schijnt tot 1200W te gaan.

• pielle007
fjorden schreef op donderdag 30 november 2017 @ 08:56:
[...]

Als ik je goed begrijp dan knippert de ondersteuningsstand, dus high, std, etc. en niet het hele display? Dat in combinatie met de km/hr aanduiding die op 0.0 blijft staan, duidt erop dat de snelheidssensor geen magneet detecteert, terwijl het systeem wel 'ziet' dat je fietst (rpm). De kans is groot dat de snelheidssensor het magneetje toch niet ziet. Misschien dat net de afstand ertussen te groot is?

Het symptoom is dat inderdaad de ondersteuning er eventjes is en dan wegvalt. Grotendeels of helemaal, dat kon ik niet precies aanvoelen tijdens het fietsen.

Je kan het vrij gemakkelijk zien door even het achterwiel omhoog te houden en het magneetje langs de sensor te halen. De afstand (vrije ruimte) tussen sensor en magneet luistert vrij nauw.

edit: ik zie nu pas jouw filmpje, maar als je het ritje naar de FM wil besparen, dan zou ik toch nog even een blik werpen op de magneet en de afstand tot sensor. Je kan ook even een ander magneetje van bijvoorbeeld een deurcontact proberen een paar keer langs de sensor te halen. Je ziet de snelheidsindicatie vrijwel direct reageren.

Als je niet hebt gespeeld met de snelheidssensor (en magneetje op de crank), dan lijkt mij een contactprobleem/breuk in de kabel minder waarschijnlijk.
Thanx voor je input. Mocht niet baten (had ook de magneet van mijn fiets omgewisseld en dubbel gecontroleerd) Hij is naar fietsenmaker gebracht zojuist. Heb een fijne werkgever, dus fiets in busje en even ritje op en neer. Even afwachten wat de fietsenmaker concludeert.

• Vlassie1980
BertV schreef op donderdag 30 november 2017 @ 09:07:
[...]

Met wind tegen houdt het snel op inderdaad.

Maar uit ervaring kan ik zeggen dat een gezonde fietser + ontgrensde "Bosch 350watt" (en vrijwel windstil) met gemak 50km/u kan halen.

Het is puur de begrenzer (en bij nog hogere snelheden de trapfrequentie) die roet in het eten gooit.

Bosch is wat dat betreft een schijnheil met zijn 41 km/u op de GPS.
Jammer dat hier geen sjoemelvoordeel te halen was bij deze Duitse-constructeur. :X
Ik word soms ingehaald door een gozer op een Stevens E-Caprille met een Badassebikes box erop. Die vent gaat echt als de brandweer en met mijn Bulls Green Mover heb ik het nakijken.

Soms staat hij alleen langs de kant van de weg stil om zijn accu te wisselen want die is natuurlijk ook binnen no time leeg :+

Denk dat hij soms ook wel richting de 45~50 km/u gaat.

Momenteel rij ik in de winter wat rustiger, denk rond de 33 km/u omdat het donker is, de weg glad en vol met prut en de accu sneller leeg is. Gaat ook prima.

• Ellen_125
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 31-03-2023
Hoi allemaal,

Via deze weg wil ik jullie eens om advies vragen. Ik ben altijd een fervent fietsster geweest (nee, geen ster op de fiets; een vrouwelijke versie van een fietser ;)) maar de laatste jaren is daar door kinderen en een autootje voor de deur de klad in gekomen. Ik wil daar graag weer verandering in brengen, maar wil het mezelf (ook wat makkelijker maken en de drempel verlagen door over te stappen op elektrisch.

Ik wil de fiets vooral gaan gebruiken voor woon-werk verkeer van 15km enkele reis, 5 dagen per week. En daarnaast voor de kortere ritjes naar het voetbalveld, de supermarkt en dat soort dingen. Het gaat mij niet om snelheid (ik ben een gevaar op de weg en voor mezelf als ik harder ga dan zeg 25 km/u), maar vooral om het steuntje in de rug met tegenwind en heuvelop.

Vanwege mijn fietspassie heb ik nog een heel goede Idworx staan (easy rohler, rond de 5500 km op de teller). Ik heb nu de mogelijkheden teruggebracht naar 2 keuzes:
A. De idworx ombouwen naar elektrisch. Dit wil ik laten doen met een Bafang middenmotor 36V/250W, BBS01. Daarnaast heeft de Idworx een beurt en nieuwe banden nodig (winterbanden, vanwege mijn niet altijd even goede evenwicht en reactiesnelheid op 2 wielen...
De kosten hiervoor zijn om en nabij de €1000,- (na aftrek fietsenplan)

B. Een Qwic MN8 of N330. Kosten om en nabij de €500,- (na aftrek fietsenplan en verkoop Idworx).

Ik heb héél veel opties bekeken en geprobeerd (van Batavus/Sparta tot aan de Stromer ST1 en alles er tussenin). Wat ik heel belangrijk vind zijn de wegligging en de bouwkwaliteit en een goede prijs/kwaliteit verhouding. Ik wil echt de goede keus maken, omdat ik heel graag weer het plezier in het fietsen wil terugkrijgen.

Kunnen jullie advies geven?
PS Ik kan zelf niet ombouwen; de middenmotor die ik aangeef is niet degene waarvan ik uitgebreid heb onderzocht of het de beste op de markt is, maar wel degene waarvan ik denk dat het de beste is die de specialist bij ons in de buurt kan leveren...

• BertV

BertV

Handgemaakt

Vlassie1980 schreef op donderdag 30 november 2017 @ 09:48:
[...]

Soms staat hij alleen langs de kant van de weg stil om zijn accu te wisselen want die is natuurlijk ook binnen no time leeg :+
Ik heb mijn opvoerkastje verkocht.
Ik heb onbeperkte km's in mijn leasecontract, maar het is niet handig dat het aantal km's gehalveerd wordt.

...maar BertV, hoe kan het dat je 10.000km slijtage hebt met 5.000km op de teller? :+

Het extra stroomverbruik viel erg mee.
Je kon zelf de extra kracht bovenop maximale ondersteuning leveren.

Als je zonder opvoerkastje vaak al tegen de begrenzer trapte, dan gebeurde er (vrijwel) niks negatiefs met de actieradius!
(Best wel een tegenvaller nu dus zonder kastje)

• Vlassie1980
Ellen_125 schreef op donderdag 30 november 2017 @ 11:17:
Hoi allemaal,

Via deze weg wil ik jullie eens om advies vragen. Ik ben altijd een fervent fietsster geweest (nee, geen ster op de fiets; een vrouwelijke versie van een fietser ;)) maar de laatste jaren is daar door kinderen en een autootje voor de deur de klad in gekomen. Ik wil daar graag weer verandering in brengen, maar wil het mezelf (ook wat makkelijker maken en de drempel verlagen door over te stappen op elektrisch.

Ik wil de fiets vooral gaan gebruiken voor woon-werk verkeer van 15km enkele reis, 5 dagen per week. En daarnaast voor de kortere ritjes naar het voetbalveld, de supermarkt en dat soort dingen. Het gaat mij niet om snelheid (ik ben een gevaar op de weg en voor mezelf als ik harder ga dan zeg 25 km/u), maar vooral om het steuntje in de rug met tegenwind en heuvelop.

Vanwege mijn fietspassie heb ik nog een heel goede Idworx staan (easy rohler, rond de 5500 km op de teller). Ik heb nu de mogelijkheden teruggebracht naar 2 keuzes:
A. De idworx ombouwen naar elektrisch. Dit wil ik laten doen met een Bafang middenmotor 36V/250W, BBS01. Daarnaast heeft de Idworx een beurt en nieuwe banden nodig (winterbanden, vanwege mijn niet altijd even goede evenwicht en reactiesnelheid op 2 wielen...
De kosten hiervoor zijn om en nabij de €1000,- (na aftrek fietsenplan)

B. Een Qwic MN8 of N330. Kosten om en nabij de €500,- (na aftrek fietsenplan en verkoop Idworx).

Ik heb héél veel opties bekeken en geprobeerd (van Batavus/Sparta tot aan de Stromer ST1 en alles er tussenin). Wat ik heel belangrijk vind zijn de wegligging en de bouwkwaliteit en een goede prijs/kwaliteit verhouding. Ik wil echt de goede keus maken, omdat ik heel graag weer het plezier in het fietsen wil terugkrijgen.

Kunnen jullie advies geven?
PS Ik kan zelf niet ombouwen; de middenmotor die ik aangeef is niet degene waarvan ik uitgebreid heb onderzocht of het de beste op de markt is, maar wel degene waarvan ik denk dat het de beste is die de specialist bij ons in de buurt kan leveren...
Die Idworx is toch wel een hele mooie fiets. Je kan inderdaad kijken of je hem om kunt laten bouwen. Maar ik ben van mening dat ombouw toch wat gevoeliger is als een fiets die elektrisch uit de fabriek komt. De basis is echter zo goed bij deze fiets dat je het wel kunt doen natuurlijk maar dan is wel de vraag hoeveel garantie je krijgt op de componenten van de ombouw.

Wanneer je naar een andere fiets gaat kijken hoeft het allemaal ook niet zo duur te zijn. Een Batavus Stream met 500Wh accu en Yamaha motor is ook prima. Heeft mijn moeder ook:
https://www.fietsvoordeel...m-n7-2017-blauw-mat-dames

• Ellen_125
Vlassie1980 schreef op donderdag 30 november 2017 @ 13:12:
[...]

Die Idworx is toch wel een hele mooie fiets. Je kan inderdaad kijken of je hem om kunt laten bouwen. Maar ik ben van mening dat ombouw toch wat gevoeliger is als een fiets die elektrisch uit de fabriek komt. De basis is echter zo goed bij deze fiets dat je het wel kunt doen natuurlijk maar dan is wel de vraag hoeveel garantie je krijgt op de componenten van de ombouw.
Ik krijg een jaar garantie op alle onderdelen van de ombouwset plus garantie op eventuele foutjes in de montage/afstellingen...

• Drossie
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12-04 22:28
Voor de mensen met Magura hydraulische velgremmen: hoelang doen jullie met een set remblokjes?

Ik heb met nieuwe remblokjes op mijn gechipte Batavus Razer nu ongeveer 1000km gereden. De voorste remblokken zien er nog quasi nieuw uit. De achterste dien ik bijna te vervangen.
Is dit normaal?
Ik rij bijna altijd met een fietskar met hond, dus mijn gemiddelde snelheid is 26-27km/u.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Lijkt me dat die kar en hond en gewicht van accu en hoge snelheid wel meer vragen van remblokjes dan een normale fiets.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Vlassie1980
Drossie schreef op donderdag 30 november 2017 @ 14:54:
Voor de mensen met Magura hydraulische velgremmen: hoelang doen jullie met een set remblokjes?

Ik heb met nieuwe remblokjes op mijn gechipte Batavus Razer nu ongeveer 1000km gereden. De voorste remblokken zien er nog quasi nieuw uit. De achterste dien ik bijna te vervangen.
Is dit normaal?
Ik rij bijna altijd met een fietskar met hond, dus mijn gemiddelde snelheid is 26-27km/u.
Zorg ervoor dat je ze op tijd vervangt, anders krijg je dit:

Afbeeldingslocatie: https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t31.0-8/23847525_10155951427932052_1332038975337180974_o.jpg?oh=80c58e986e235a2ff0a6aab5544019dc&oe=5AD4CA7D

Ben zelf niet zo'n fan van die velgremmen eerlijk gezegd als ik dat zie. Gelukkig zijn ze wel makkelijk te vervangen.

• Laro
  • Laatst online: 18:00
Mijn remblokken op de Razer zijn na 2500 km nog als nieuw, en ook ik rijd regelmatig met een kar. Het verschil is waarschijnlijk dat jij in de binnenstad van Amsterdam fiets, en ik door de polder. Als ik op de 18,5km naar mijn werk 8 keer moet remmen is het veel. Ook de kar gebruik ik vaak voor recreatie, en dat staat bij mij gelijk aan zo min mogelijk stad ;-)

Wat ik bij de Razer wel jammer vind is dat ze niet het Magura type hebben toegepast waar je met een eenvoudige kantelbeweging de remblokken blootlegt, maar dat je er echt torx voor nodig hebt.

• Torched
Vlassie1980 schreef op donderdag 30 november 2017 @ 15:50:
[...]

[afbeelding]

Ben zelf niet zo'n fan van die velgremmen eerlijk gezegd als ik dat zie. Gelukkig zijn ze wel makkelijk te vervangen.
Achterwiel

Of je krijgt het onderweg in het donker. :9 :'(

Vergeet niet dat velg remmen ook harder gaan met regen en modder ed. Daarom kom je de meeste van dit soort problemen altijd tegen in de winter

[ Voor 10% gewijzigd door Torched op 30-11-2017 16:10 ]

• jimh307
  • Niet online
(jarig!)
Vlassie1980 schreef op donderdag 30 november 2017 @ 15:50:
[...]

[afbeelding]

Ziet er niet zo goed uit :X

Velgremmen, ja die heb ik ook op mijn Qwic Premium MN330 zitten. Sowieso gebruik ik mijn remmen niet meer dan nodig en ben ik er spaarzaam mee. Als je telkens met 25 km/h vol je ankers in duikt kan velgslijtage erg snel gaan. Ik laat de fiets zoveel mogelijk uitrollen en het laatste beetje overgehouden snelheid rem ik af. Remmen slijten dan nauwelijks en houd ik een goede back-up over voor als ik echt in de ankers moet voor een onvoorziene gebeurtenis.

Maar even over mijn fiets,
Morgen gaat deze even terug naar de FM want er zijn een paar kleine puntjes die ik opgelost wil zien worden. Ik ben morgen vrij, dus dat komt goed uit. Uitslapen kan ik toch niet en ik ben altijd rond 6 uur wakker zoals op werkdagen. Om 9 uur sta ik daar.

Een paar puntjes:
-Koude start vind de fiets lastig. Geen ondersteuning, maar na nogmaals uit en aan zetten gaat ie als de brandweer. Morgen even uit laten lezen aan hun systeem.
-Iets loopt er een beetje aan achter. Het is bij 17 km/h alsof de band ergens tegen aan loopt.
-Knoep in de ketting al moet ik zeggen dat ik deze de laatste dagen niet meer gehoord heb.
-Spatbord voor rammelt op klinkers. Niet erg, maar die moet even rechtgezet worden.
-Slagje in achterwiel, hoe klein die ook is, ze gaan dit verhelpen.

Het klinkt groot, maar als ik op weg ben vertrouw ik de fiets volkomen. Uitval, inhouden, rare kuren heeft hij verder helemaal niet. Rijden is ook rijden.
Morgen krijg ik ook mijn 735 Wh accu die uiteraard net vanuit de fabriek komt. Nu kaggel ik nog rond op een 375 Wh accu die best wel hard gaat als jimh307 de snelheid erin houdt O-) Mijn range op deze accu van 375 Wh is toch nog ruim 50 kilometer. Als ik mijn favoriete app de calculator mag geloven kom ik uit op 7,1 Wh per kilometer.
Op de Sparta was mijn gemiddelde snelheid rond de 17 km/h en op deze fiets is de 20 km/h gemiddeld met gemak te halen. Ik fiets alleen op de Tour stand en nooit op de Sport stand want dan gaat het mij te snel. De muur zit op 27,3 km/h. Dat is best hard. Ook op de Tour stand haal ik 25 km/h zonder al te veel moeite. NuVinci helemaal open en doortrappen.

Ondanks de beginnersfoutjes fietst ie wel erg lekker en bevalt het zadel mij meer dan goed :)

Maar morgen eerst even terug

• Drossie
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12-04 22:28
Marzman schreef op donderdag 30 november 2017 @ 15:04:
Lijkt me dat die kar en hond en gewicht van accu en hoge snelheid wel meer vragen van remblokjes dan een normale fiets.
Het zal inderdaad wel sneller slijten dan normaal, maar nog geen 1000km met 1 set is wel extreem snel lijkt me.
Ik heb net gezien dat er van Kool-Stop remblokken speciaal voor e-bikes zijn. Ik heb zo'n setje besteld. Ik ben benieuwd of die het langer uithouden.

• Dukdalf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-11-2025
Dag allemaal,

Ik wou graag even mijn ervaring delen over de Sparta e-speed Ion uit 2014. Ik heb hem nu bijna 4 jaar en heb er 15500 km op gereden. Ik rij er nog steeds met veel plezier mee naar mijn werk en dat is 21 km enkele reis in ongeveer 40 minuten. Ik deed voorheen altijd de heen en terug reis met 1 accu en daarmee kon ik de 40 km aan tikken op de rechten stukken. Echter dit afgelopen jaar merkte ik bij de het kouder worden van het weer dat mijn batterij het niet helemaal meer trekt.

Daarom besloot ik om rond te neuzen en test ritten te rijden op andere Speed Pedelecs. Na het rijden op een Riese Muller met middenmotor, was ik echt zwaar teleurgesteld over de performance en rij plezier dat de Bosch middenmotor mij gaf. De kracht die de motor geeft is steeds te laat en zoveel meer schokkig, dat ik deze fiets nooit zou kopen. Ik hoef echt voorlopig geen middenmotor, alleen om het rij plezier. Je zit er immers dagelijks zo een 80 minuten op.

Daarna stapte ik op een Romer ST2 en daar kreeg ik meteen weer plezier in rijden. De achtermotor is echt het lekkerst om mee te fietsen. Echter merkte ik dat mijn eigen sparta e-speed toch een fijnere begrenzer had dan de Stromer. Dus toen dacht ik eigenlijk hoe kan ik mijn oude vertrouwde sparta espeed ion weer opkalefateren en nog een aantal jaren door rijden met dat ding.

Ik heb nu voor het eerst sinds 15200 km de ketting en radartjes en set laten vervangen. Het was echt helemaal op. Dit voor 330 euro inclusief een grondige beurt en remblokjes en dergelijke. En nu rijdt mijn fiets weer als een zonnetje.

Het enige wat ik nu doe is op mijn werk mijn fiets laden. Dit is niet echt makkelijk te regelen en kost me zeker 5 minuten extra tijd omdat ik geen geschikte plek heb waar dit mogelijk is. Maar nu rijd ik dus wel weer gewoon op mijn fiets van huis naar werk en weer terug.

Het is jammer dat de fiets niet de schoonheidsprijs wint. Maar zeker als ik lees wat hier allemaal wordt verkondigt over kettingen en accu perikelen, zegt mijn ervaring met mijn sparta espeed ion dat ik zeker wel de 25000 km ga halen voordat ik een nieuwe accu nodig heb (900 euro). Nieuwe radartjes en dan op langzaam op naar een rondje om de wereld.

Groeten,

Erik

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:07

OgWok

U.N.C.L.E.

Ellen_125 schreef op donderdag 30 november 2017 @ 13:30:
[...]

Ik krijg een jaar garantie op alle onderdelen van de ombouwset plus garantie op eventuele foutjes in de montage/afstellingen...
Heb je al een besluit genomen? De Idworx met een Bafang set is zeker de moeite waard; zeker als je vrijer wilt zijn met bv. accukeuze en bediening.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

• Ellen_125
OgWok schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 08:33:
[...]

Heb je al een besluit genomen? De Idworx met een Bafang set is zeker de moeite waard; zeker als je vrijer wilt zijn met bv. accukeuze en bediening.
Hoi, nee, nog niet. Ik neig eerlijk gezegd nu naar een Qwic omdat ik me afvraag of ik een Idworx nog wel waard ben nu ik zo weinig fiets. Aan de andere kant kan me dit juist mijn fietsplezier weer teruggeven of juist niet als ik een verkeerde keus maak.. Pff...

• Vlassie1980
Ellen_125 schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 10:17:
[...]

Hoi, nee, nog niet. Ik neig eerlijk gezegd nu naar een Qwic omdat ik me afvraag of ik een Idworx nog wel waard ben nu ik zo weinig fiets. Aan de andere kant kan me dit juist mijn fietsplezier weer teruggeven of juist niet als ik een verkeerde keus maak.. Pff...
Die fiets die je nu hebt is gewoon een zeer degelijke fiets. Idworkx vs Qwic.... Dat is een gelopen race voor Idworkx natuurlijk als we het over componenten hebben.

Als je voor die Qwic zou gaan, ben je dan van plan om de Idworkx weg te doen?

• jimh307
  • Niet online
(jarig!)
Net terug van de FM.

Alles is opgelost en ik heb nu mijn 735 Wh accu erin zitten. Fiets ging aan de computer en je kunt dan echt alles zien en uitlezen. Er was zelfs een update beschikbaar voor mijn accu ... oké, mooi zo.
En de Sparta ... gratis wiel gericht, valt onder de noemer service. Erg, erg netjes!

• Racing_Reporter
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15:10

Racing_Reporter

Contentmaker

jimh307 schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 11:27:
Net terug van de FM.

Alles is opgelost en ik heb nu mijn 735 Wh accu erin zitten. Fiets ging aan de computer en je kunt dan echt alles zien en uitlezen. Er was zelfs een update beschikbaar voor mijn accu ... oké, mooi zo.
En de Sparta ... gratis wiel gericht, valt onder de noemer service. Erg, erg netjes!
Wat veranderde die update, weet je dat nog?

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

• Noppesnada
  • Laatst online: 13-04 10:06
Mijn Union Switch wordt volgend jaar 6 jaar oud en ik overweeg een nieuwe e-bike aan te schaffen. Ik fiets iedere week 120 km door ieder seizoen heen, weer of geen weer.

Mijn oog is gevallen op Sparta M7b 2018.

Redenen:

-Middenmotor (heb nu een voorwielmotor, op zich niet ontevreden over, maar is luidruchtig)
-Hydraulische velgrem (heb nu achter rollerbrake, werkt zeer matig/slecht)
-De scherpe prijs van 1686 (wel een beetje het maximale wat ik wil/kan besteden, de Union was 999)

Zitten hier ervaringsdeskundigen mbt de Sparta M7b ?

Ik heb een proefrit gepland voor over 2 weken.

Aankoop gaat pas op zijn vroegst gebeuren in het voorjaar als het weer beter is.

• Vlassie1980
Noppesnada schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 11:53:
Mijn Union Switch wordt volgend jaar 6 jaar oud en ik overweeg een nieuwe e-bike aan te schaffen. Ik fiets iedere week 120 km door ieder seizoen heen, weer of geen weer.

Mijn oog is gevallen op Sparta M7b 2018.

Redenen:

-Middenmotor (heb nu een voorwielmotor, op zich niet ontevreden over, maar is luidruchtig)
-Hydraulische velgrem (heb nu achter rollerbrake, werkt zeer matig/slecht)
-De scherpe prijs van 1686 (wel een beetje het maximale wat ik wil/kan besteden, de Union was 999)

Zitten hier ervaringsdeskundigen mbt de Sparta M7b ?

Ik heb een proefrit gepland voor over 2 weken.

Aankoop gaat pas op zijn vroegst gebeuren in het voorjaar als het weer beter is.
Enige waar ik hem op kan afschieten zijn de velgremmen. Maar ik ben dan ook fervent schijfrem fan. Denk dat dit een goede upgrade is van die Union. Die Union is de investering meer dan waard geweest lijkt me, hoeveel heeft die gelopen?
Pagina: 1 ... 48 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.