Maar kan die klik kwaad? Want als het niet uitmaakt dan ga ik niets aan de ketting laten doen.Chrasher schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 23:15:
[...]
Heb exact hetzelfde probleem gehad en om eerlijk te zijn hebben mijn FM en ik het nooit 100% kunnen oplossen. Bij mij kwam het probleem (de klik) vooral tevoorschijn indien de ketting te strak was afgesteld. De klik komt uit het freewheel mechanisme van de Yamaha motor en wordt een stuk minder bij een wat losser afgestelde ketting.
Het doortrappen is op te lossen door de kabel voor de versnellingen correct in te stellen. Blijkbaar is die Alfine hub nogal gevoelig indien de afstelling er net iets naast zit. Je zal er mee moeten spelen om de exacte sweetspot te vinden. Bij mij lag deze niet exact op de afstellingsstreep op de hub.
Aanvulling:
Omdat bij een versnellingshub de positie van een draaischijf gestuurd door een kabel de versnelling bepaald (geen directe overbrenging door een ketting op een tandwiel), is het niet mogelijk om alle versnellingen 100% exact in te stellen. Je stelt 1 versnelling correct in (hier de 4e met de twee afstelstrepen) en de andere omhoog of omlaag zullen elk vanaf die 4e ietsje afwijken.
Nu gebruik je normaal gesproken de eerste 4 versnellingen zelden, maar vooral 5,6,7 en 8. Het zou dus beter zijn om de 6e correct af te stellen, maar helaas is daar geen indicator voor.
Ik heb de dunne gebruikt. Verder niets aan waterdichtheid gedaan. Wel krimpkous over de connectors geschoven om mogelijke kortsluiting tegen de behuizing te voorkomen.Drossie schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 19:18:
[...]
Ik ga die schuifjes morgen kopen. De 2.8mm bestaat in verschillende diktes. Weet je toevallig welke je gebruikt hebt?
Heb je iets gedaan om de insteekplaatsen nadien waterdicht te maken?
Vandaag op ons werk en 5-tal test e-bikes geleverd om onder de aandacht te brengen voor de medewerkers komt van https://ontdekdeebike.nl/over-de-e-bikes.html < staan meteen alle specs vermeld.
op zich leuke verschillende modellen (bakfiets is er niet bij) welke getest kunnen worden.
op zich leuke verschillende modellen (bakfiets is er niet bij) welke getest kunnen worden.
Vraag aan de Yamaha middenmotor bezitters en vooral aan degenen met een magneetje op de trapas voor de snelheidssensor:
1.
wat mij opvalt is dat de snelheid, gemiddelde snelheid, afgelegde afstand, etc. niet meer klopt. Dat is logisch. Wat ik echter niet begrijp is dat de maximale snelheid die wordt gemeten WEL klopt.
Er is dus blijkbaar nog een andere (snelheids?) sensor of een andere manier waarop de snelheid kan worden afgeleid. Op welke manier is dat?
2.
En een tweede vraag: afgelopen weekend heb ik de tijd aangepast. Ik wist niet meer precies de juiste toetscombinatie en probeerde ook verlichting + aan/uit schakelaar. Dan schakelt het display in met een aantal cijfers (bij de km aanduiding: 11). De settings toets laat het display wisselen tussen deze cijfers en andere cijfers (bij de km aanduiding: 12). Het lijkt geen instelling, want je kan het niet opslaan, maar meer iets om uit te lezen. Ook gewoon uit nieuwsgierigheid: wat is dat?
Ik kon online niet direct een antwoord vinden, maar misschien heb ik niet goed genoeg gezocht.
1.
wat mij opvalt is dat de snelheid, gemiddelde snelheid, afgelegde afstand, etc. niet meer klopt. Dat is logisch. Wat ik echter niet begrijp is dat de maximale snelheid die wordt gemeten WEL klopt.
Er is dus blijkbaar nog een andere (snelheids?) sensor of een andere manier waarop de snelheid kan worden afgeleid. Op welke manier is dat?
2.
En een tweede vraag: afgelopen weekend heb ik de tijd aangepast. Ik wist niet meer precies de juiste toetscombinatie en probeerde ook verlichting + aan/uit schakelaar. Dan schakelt het display in met een aantal cijfers (bij de km aanduiding: 11). De settings toets laat het display wisselen tussen deze cijfers en andere cijfers (bij de km aanduiding: 12). Het lijkt geen instelling, want je kan het niet opslaan, maar meer iets om uit te lezen. Ook gewoon uit nieuwsgierigheid: wat is dat?
Ik kon online niet direct een antwoord vinden, maar misschien heb ik niet goed genoeg gezocht.
Geen enkel probleem met vuil bij mijn naaf.Blue Sky schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 09:37:
[...]Shimano doet er niet voor niets vet in, als je dat door olie gaat vervangen loopt ie niet lang meer goed, olie trekt vuil aan.
Dat vang je af door de seals goed in te vetten zodat er geen vuil in kan komen. Het enige vuil is dan slijtage aan de binnenkant.Blue Sky schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 09:37:
[...]
Shimano doet er niet voor niets vet in, als je dat door olie gaat vervangen loopt ie niet lang meer goed, olie trekt vuil aan.
Als Shimano de afsluiting eens goed aanpakt/regelt kan je de naaf prima met olie rijden zonder er teveel aan te hoeven doen.
Heb er na 20.000 km nog geen problemen mee gehad. Ik hoor en voel het nog steeds af en toe maar indien ik rustig aanzet op de pedalen na het freewheelen dan heb ik geen last van.Planespotter schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 11:45:
[...]
Maar kan die klik kwaad? Want als het niet uitmaakt dan ga ik niets aan de ketting laten doen.
PSN-id: Chrasher
Ik heb de handleiding van mijn (Batavus) Yamaha PW er even op nageslagen. Hier wordt enkel melding gemaakt van een extra speed sensor. Ook de toetscombinatie licht+power wordt niet vermeld, dus ik vraag me af of het iets is waar je als consument normaal gesproken veel mee kan?fjorden schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 15:00:
Vraag aan de Yamaha middenmotor bezitters en vooral aan degenen met een magneetje op de trapas voor de snelheidssensor:
1.
2.
En een tweede vraag: afgelopen weekend heb ik de tijd aangepast. Ik wist niet meer precies de juiste toetscombinatie en probeerde ook verlichting + aan/uit schakelaar.
Dat je maximale snelheid nog steeds correct is komt omdat je de maximale snelheid gezet hebt terwijl ie nog de orginele snelheid aangaf. (Bv 30km/h) nu je de sensor de frequentie van je trapas laat meten kom je niet verder dan 12 a 13km/h je zit dan op een cadans van ongeveer 100rpm . Vandaar dat je maximale snelheid nog steeds staat. Je kan de maximale snelheid evt wel resetten.fjorden schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 15:00:
1.
2.
Ik vraag me dus af hoe die snelheid kan worden gemeten. De wielmaat moet ergens zijn opgeslagen voor de berekening.Tmr schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 19:48:
Ik heb de handleiding van mijn (Batavus) Yamaha PW er even op nageslagen. Hier wordt enkel melding gemaakt van een extra speed sensor. Ook de toetscombinatie licht+power wordt niet vermeld, dus ik vraag me af of het iets is waar je als consument normaal gesproken veel mee kan?
Zie deze afbeeldingen voor het schermpje wat je krijgt.
Goed dat je het zegt. Ik heb de max. snelheid dus gereset en deze wordt gemeten terwijl de huidige snelheid rond de 12km/h staat en geeft wel de werkelijke snelheid aan terwijl de sensor de frequentie van de trapas meet.indofk schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 20:29:
Dat je maximale snelheid nog steeds correct is komt omdat je de maximale snelheid gezet hebt terwijl ie nog de orginele snelheid aangaf. (Bv 30km/h) nu je de sensor de frequentie van je trapas laat meten kom je niet verder dan 12 a 13km/h je zit dan op een cadans van ongeveer 100rpm . Vandaar dat je maximale snelheid nog steeds staat. Je kan de maximale snelheid evt wel resetten.
Even voor de duidelijkheid , welk bouwjaar is jou batavus. De mijne is uit 2016 (model 2016) en de maximale snelheid wordt als ik hem reset 1 op 1 overgenomen van mn werkelijke snelheid (gestest toen ik hem vorig jaar voor het eerst via de trapas liet meten) op een gegeven moment geeft ie 99,9 of zoiets aan. Wellicht dat het bij oudere of nieuwere modellen anders is. Ik ga morgen (als ik er aan denk) de boel nog eens resetten en kijken wat er bij mij nu precies gebeurt.
Edit* ook bij mijn maximale snelheid geeft hij de snelheid van de trapas aan . De maximale snelheid staat nu bij mij op 12km/h (zon 35km/h werkelijke snelheid)
Edit* ook bij mijn maximale snelheid geeft hij de snelheid van de trapas aan . De maximale snelheid staat nu bij mij op 12km/h (zon 35km/h werkelijke snelheid)
[ Voor 14% gewijzigd door indofk op 01-11-2017 20:13 ]
Zoek even op Google naar de Yamaha_X94_Manual.pdffjorden schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 21:45:
[...]
Ik vraag me dus af hoe die snelheid kan worden gemeten. De wielmaat moet ergens zijn opgeslagen voor de berekening.
Zie deze afbeeldingen voor het schermpje wat je krijgt.
[afbeelding]
[afbeelding]
[...]
Goed dat je het zegt. Ik heb de max. snelheid dus gereset en deze wordt gemeten terwijl de huidige snelheid rond de 12km/h staat en geeft wel de werkelijke snelheid aan terwijl de sensor de frequentie van de trapas meet.
Daar staan ook de verschillende service diagnose modi in beschreven. In één van die zit je nu.
I think I've got the hang of it now... :w :q :wq :wq! ^d X exit X Q :quitbye CtrlAltDel ~~q :~q logout save/quit :!QUIT ^[zz ^[ZZ ZZZZ ^H ^@ ^L ^[c ^# ^E ^X ^I ^T ? help helpquit ^D ^d ^C ^c helpexit ?Quit ?q ^Kx /QY sync halt
De mijne is van dit jaar, modeljaar 2017.indofk schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 21:57:
Even voor de duidelijkheid , welk bouwjaar is jou batavus. De mijne is uit 2016 (model 2016) en de maximale snelheid wordt als ik hem reset 1 op 1 overgenomen van mn werkelijke snelheid (gestest toen ik hem vorig jaar voor het eerst via de trapas liet meten) op een gegeven moment geeft ie 99,9 of zoiets aan. Wellicht dat het bij oudere of nieuwere modellen anders is. Ik ga morgen (als ik er aan denk) de boel nog eens resetten en kijken wat er bij mij nu precies gebeurt.
Goede tip, gevonden. Dankjewel! Handig om door te lezen, ik heb nog niet direct het antwoord gevonden (even naar het elektrische schema gekeken) waar de snelheid nog meer gemeten kan worden. Morgen even uitgebreider doornemen.BartV schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 22:01:
Zoek even op Google naar de Yamaha_X94_Manual.pdf
Daar staan ook de verschillende service diagnose modi in beschreven. In één van die zit je nu.
Ik heb een Koga e xlr8 gekocht en zal vanaf nu 'dagelijks' 30 kilometer naar Amsterdam rijden. In de polder heb ik ruime fietspaden maar voor de route in Amsterdam is het wat lastiger.
Hoe doen jullie dat? Rustig rijden op het fietspad? of gewoon doortrappen op de rijbaan? En wat als je accu bijna leeg is? Mijn gevoel zegt lekker met 25 op de rijbaan, laat ze de wetgever maar bellen maar heb geen zin van mijn sokken gereden te worden.
Hoe doen jullie dat? Rustig rijden op het fietspad? of gewoon doortrappen op de rijbaan? En wat als je accu bijna leeg is? Mijn gevoel zegt lekker met 25 op de rijbaan, laat ze de wetgever maar bellen maar heb geen zin van mijn sokken gereden te worden.
Ik rij eigenlijk altijd op de weg. Maar volgens mij mag het ook waar ik op de weg rij. Die van mij is trouwens wel ontgrenst. En ik rij dus rond de 33 km/ulutser schreef op donderdag 2 november 2017 @ 13:56:
Ik heb een Koga e xlr8 gekocht en zal vanaf nu 'dagelijks' 30 kilometer naar Amsterdam rijden. In de polder heb ik ruime fietspaden maar voor de route in Amsterdam is het wat lastiger.
En daar is de nieuwe Sportieve Batavus met schijfremmen en derailleur: de Zonar E-Go.
https://www.batavus.nl/el...r-e-go%C2%AE.htm#BE500236
*Ik vraag me af waarom Batavus zo'n verwarrend gamma een goed idee vindt*
Dat is gewoon een Razer.... Met inderdaad door jou gemelde wijzigingen.roffeltjes schreef op donderdag 2 november 2017 @ 15:43:
En daar is de nieuwe Sportieve Batavus met schijfremmen en derailleur: de Zonar E-Go.
Vind het een mooie fiets, helaas niet snel genoeg voor mij
Dit blijft lastig... Je gaat met een Bosch in combinatie met een single 500Wh accu sowieso niet constant >40 km/u volhouden op die afstand.lutser schreef op donderdag 2 november 2017 @ 13:56:
Ik zou gewoon rustig op het fietspad rijden. Harder dan 25 km/u in hartje Mokum lijkt me vrij risky
[ Voor 44% gewijzigd door Vlassie1980 op 02-11-2017 15:59 ]
Naja, ik zag al sliding dropouts. Dus als je wil kan je de fiets zo ombouwen naar een alfine naaf met schijfrem. Kost je dan een goede 300/500 euro afhankelijk van hoeveel je zelf doet.
Dan kan je ook naar je chainglider
[ Voor 10% gewijzigd door Torched op 02-11-2017 17:22 ]
Als je 30km moet rijden dan moet je het wel redelijk uitkienen met 500Wh accu. Ik zou als het druk is zeker het fietspad opgaan en dan inderdaad met max 25km/h verder fietsen. Om nou tussen de auto's te moeten fietsen en (zeker als het wat nat is)is eigenlijk niet echt verantwoord. Zeker als het nattig weer is zien de overige automobilisten jou ook nog een stuk slechter. De kans dat je ergens gemangeld word tussen 2 auto's is mijn inziens te groot. Laat staan de broekies met gti tjes die echt nergens naar kijken die wil je toch echt niet voor de voeten rijden.lutser schreef op donderdag 2 november 2017 @ 13:56:
Buiten de bebouwde kom zou ik lekker doortrappen als er ruimte is ,maar in de bebouwde kom zou ik rustig fietsen op het fietspad.
Dan koop je toch gewoon een Dinsdag?Torched schreef op donderdag 2 november 2017 @ 17:21:
Naja, ik zag al sliding dropouts. Dus als je wil kan je de fiets zo ombouwen naar een alfine naaf met schijfrem. Kost je dan een goede 300/500 euro afhankelijk van hoeveel je zelf doet.
Nee, als je zoiets doet dan ga je door naar een Rohloff
Overigens krijg ik het gevoel dat Batavus gewoon een voorraad Razer frames heeft die eerst op moeten. Kosten technisch is het veel logischer de Razer (en Dinsdag!) eruit te hakken en gewoon 2 versies te maken van de Zonar E-Go (met derrie en met Alfine). Prijstechnisch is de Razer ook niet meer in evenwicht met de Zonar en Dinsdag.
[ Voor 27% gewijzigd door roffeltjes op 02-11-2017 21:50 ]
Vandaag een tongsheng 500w 48volt motor aangeschaft met een 48v 11ah accu met samsung cellen voor onder mijn kalkhoff voyager deluxe met gator belt drive. Binnenkort als alles binnen is dus even klussen
werkt deze lamp ook op de 6V gelijkstroom die via de omvormer van mijn fietsaccu komt?roffeltjes schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 20:45:
Spanninga Axendo 60 XDAS is redelijkerwijs (prijs/verkrijgbaarheid) de beste voorlamp. De auteur van het blog is gematigd positief (Philips Saferide 60 is en blijft zijn favoriet, maar die wordt al jaren niet meer gemaakt).
Ik zoek een goede lamp met sensor die op 6 volt werkt. Dat lijkt een moeilijke combinatie te zijn.
Ik ben heel benieuwd naar je ervaringen. Vooral de torsiesensor spreekt me aan, maar de wisselende gebruikerservaringen wat minder.charrel schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 21:23:
..... tongsheng 500w 48volt motor aangeschaft met een 48v 11ah accu met samsung cellen voor onder mijn kalkhoff voyager deluxe met gator belt drive.....
Is er een reden waarom je voor de Tongsheng bent gegaan en niet voor Bafang?
Geen idee, vraag het bij Spanninga. Ik heb hier de brochure, maar of dat de info is die je zoekt?nogeeninlog schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 23:55:
[...]
werkt deze lamp ook op de 6V gelijkstroom die via de omvormer van mijn fietsaccu komt?
Ik zoek een goede lamp met sensor die op 6 volt werkt. Dat lijkt een moeilijke combinatie te zijn.
http://www.spanninga.com/...AXENDO-60-XDO_XDAS_XE.pdf
Zoals ik het lees gebruiken ze nog gewoon een Nexus naaf icm een MM. Zelf ben ik daar geen fan van omdat er wel erg veel kracht komt op de naaf. Als je een 500 watt motor hebt en je trapt zelf ook nog flink mee dan kan ik me voorstellen dat versnellingsnaven wel eens doorschieten.
De fiets die ik ga kopen heeft dan ook een NuVinci naaf; de enigste naaf waar ik 90 nm op los durf te laten. En dan nog zal ik zelden op de hoogste stand wegfietsen en voor 90% op de middenstand wegfietsen en rijden. De hoogste stand is meer voor flinke hellingen en flink wind tegen. Met een MM maak je snel snelheid en bij flink wind tegen is de middenstand alsnog voldoende om op tempo te komen. Hakt de wind er zo zwaar in dan kan ik altijd nog standje turbo kiezen. Op de turbostand wegfietsen kan zelfs gevaarlijk zijn. Je gaat dan echt als een speer.
En de kogel is ook door de kerk. Zaterdag 25 november ga ik de fiets bestellen en dan haal ik hem een week later op zodat de FM de tijd heeft om de fiets rijklaar te maken. Er zal goed met de verkoper gepraat worden want als ik 3500 euro spendeer aan een fiets moet het echt wel dik in orde zijn. Gelukkig zitten de eerste 2 beurten bij de prijs inbegrepen en mag ik gratis een ander zadel kiezen. Eerst probeer ik het normale zadel en dan kan ik altijd nog een ander zadel nemen.
Wat ik me wel afvraag zijn de banden. Er zitten Schwalbe Energizer banden op met een brekerlaag. Deze banden zijn categorie 5 lekbestendig en de Schwalbe Marathon Plus heeft categorie 7. Het nadeel van de marathon banden zijn de rolweerstand. Ze rollen een stuk zwaarder dan de originele banden en dit kost wel actieradius. Ik sta te twijfelen of ik de marathon plus banden eronder laat zetten. De originele bandjes hebben een betere grip en hebben een lagere rolweerstand. Dit kan toch gauw 20 watt schelen op het geheel. Dit lijkt niet veel, maar als ik 5 uur kan fietsen op een volle accu dan ben ik toch 100 Wh armer in de actieradius en 100 Wh is toch goed voor ongeveer 15 kilometer actieradius en dat is een merkbaar verschil. En daarbij zijn de banden op mijn nieuwe fiets breder dan de banden op mijn huidige fiets.
Ik denk niet dat ik de originele banden laat vervangen. Met het verschil speel je toch de extra belasting op de naaf kwijt. Er is minder energie nodig om een vaste snelheid aan te houden en je bent ook net wat eerder op snelheid. De originele banden hebben een brekerlaag van 3 mm tegen 5 mm van de Schwalbe Marathon Plus. Niet drastisch.
Grip is ook belangrijk dus even een opsomming:
+minder rolweerstand
+betere grip in de bochten
+minder vermogen nodig om op snelheid te blijven
-iets minder lekbestendig
-pechhulp iets belangrijker
De fiets die ik ga kopen heeft dan ook een NuVinci naaf; de enigste naaf waar ik 90 nm op los durf te laten. En dan nog zal ik zelden op de hoogste stand wegfietsen en voor 90% op de middenstand wegfietsen en rijden. De hoogste stand is meer voor flinke hellingen en flink wind tegen. Met een MM maak je snel snelheid en bij flink wind tegen is de middenstand alsnog voldoende om op tempo te komen. Hakt de wind er zo zwaar in dan kan ik altijd nog standje turbo kiezen. Op de turbostand wegfietsen kan zelfs gevaarlijk zijn. Je gaat dan echt als een speer.
En de kogel is ook door de kerk. Zaterdag 25 november ga ik de fiets bestellen en dan haal ik hem een week later op zodat de FM de tijd heeft om de fiets rijklaar te maken. Er zal goed met de verkoper gepraat worden want als ik 3500 euro spendeer aan een fiets moet het echt wel dik in orde zijn. Gelukkig zitten de eerste 2 beurten bij de prijs inbegrepen en mag ik gratis een ander zadel kiezen. Eerst probeer ik het normale zadel en dan kan ik altijd nog een ander zadel nemen.
Wat ik me wel afvraag zijn de banden. Er zitten Schwalbe Energizer banden op met een brekerlaag. Deze banden zijn categorie 5 lekbestendig en de Schwalbe Marathon Plus heeft categorie 7. Het nadeel van de marathon banden zijn de rolweerstand. Ze rollen een stuk zwaarder dan de originele banden en dit kost wel actieradius. Ik sta te twijfelen of ik de marathon plus banden eronder laat zetten. De originele bandjes hebben een betere grip en hebben een lagere rolweerstand. Dit kan toch gauw 20 watt schelen op het geheel. Dit lijkt niet veel, maar als ik 5 uur kan fietsen op een volle accu dan ben ik toch 100 Wh armer in de actieradius en 100 Wh is toch goed voor ongeveer 15 kilometer actieradius en dat is een merkbaar verschil. En daarbij zijn de banden op mijn nieuwe fiets breder dan de banden op mijn huidige fiets.
Ik denk niet dat ik de originele banden laat vervangen. Met het verschil speel je toch de extra belasting op de naaf kwijt. Er is minder energie nodig om een vaste snelheid aan te houden en je bent ook net wat eerder op snelheid. De originele banden hebben een brekerlaag van 3 mm tegen 5 mm van de Schwalbe Marathon Plus. Niet drastisch.
+minder rolweerstand
De Axendo 80 werkt van 6-36V DC. Ik heb wel de variant voor e-bikes, dus zonder sensor of aan/uit knop.nogeeninlog schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 23:55:
[...]
werkt deze lamp ook op de 6V gelijkstroom die via de omvormer van mijn fietsaccu komt?
I think I've got the hang of it now... :w :q :wq :wq! ^d X exit X Q :quitbye CtrlAltDel ~~q :~q logout save/quit :!QUIT ^[zz ^[ZZ ZZZZ ^H ^@ ^L ^[c ^# ^E ^X ^I ^T ? help helpquit ^D ^d ^C ^c helpexit ?Quit ?q ^Kx /QY sync halt
Beste tweakers,
na lang te hebben gelezen heb ik eigenlijk een simpele vraag. Is onderstaande een goede combinatie (is bij dezelfde verkoper) en hoeveel tandwielen ik nemen? Het moet op allemaal komen op een batavus mambo met een 7 naafs versnelling (vandaar ook de 250 watt) en wordt gebruikt voor ritten van max 30 km. Als andere fiets hebben we een batavus milano (bosch) waar ik een badass op wil zetten.
Bafang BBS01 36V250W
https://nl.aliexpress.com...10208.99999999.269.NIYrGv
Hailong batterij met Samsung mobiele 36 V 13Ah Ion
https://nl.aliexpress.com...010612.0.0.60ebe972n1wVfY
Nog een setje erbij om de crank te kunnen verwijderen
https://nl.aliexpress.com...10208.99999999.270.zz7VtR
Heb ik zo voldoende om aan dit project te kunnen starten?Alvast bedankt voor het meekijken.
na lang te hebben gelezen heb ik eigenlijk een simpele vraag. Is onderstaande een goede combinatie (is bij dezelfde verkoper) en hoeveel tandwielen ik nemen? Het moet op allemaal komen op een batavus mambo met een 7 naafs versnelling (vandaar ook de 250 watt) en wordt gebruikt voor ritten van max 30 km. Als andere fiets hebben we een batavus milano (bosch) waar ik een badass op wil zetten.
Bafang BBS01 36V250W
Heb ik zo voldoende om aan dit project te kunnen starten?Alvast bedankt voor het meekijken.
[ Voor 17% gewijzigd door rened80 op 04-11-2017 18:35 . Reden: verkeerde link/ aanpassing ]
Wat is de combinatie, ik zie alleen de batterij?rened80 schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 14:39:
Beste tweakers,
na een opmerking via een pb van een alerte medetweaker heb ik de juiste link geplaatstTafkar schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 16:43:
[...]
Wat is de combinatie, ik zie alleen de batterij?
Voor de slijtage van de nexus 8 was ik in het begin ook bang, maar na een jaar ben ik er wel achter dat deze echt veel kan hebben, want ik laat er continue +750W op los.jimh307 schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 11:31:
Zoals ik het lees gebruiken ze nog gewoon een Nexus naaf icm een MM. Zelf ben ik daar geen fan van omdat er wel erg veel kracht komt op de naaf. Als je een 500 watt motor hebt en je trapt zelf ook nog flink mee dan kan ik me voorstellen dat versnellingsnaven wel eens doorschieten.
+minder rolweerstand
De Schwalbe Energizer ben ik een stuk minder over te spreken. Ze zijn erg slijtvast, maar daardoor heb je nauwelijks grip als het nat is. Mijn huidige Conti Top Contact Winter II heeft zeker 2x zoveel grip en geeft een betere demping.
Ik heb zelf ook de Swalbe Marathon plus fietsbanden gebruikt. Ik heb hier 8300km mee gefietst en echt nog 0 keer lek gereden. Dus wat dat betreft is het echt een uitmuntende band. Wat betreft met nattigheid in bochten is het wel zaak om rustig aan te doen. Ben met de speed pedelec toch al 2x in een bocht weg gegleden. Er hoeft maar iets van modder of olie te liggen en je bent het haasje. Nou gebeurde dit wel met snelheden boven de 25km/h. Ik heb sinds kort nu de Swalbe Marathon GT 365 banden er op liggen. Deze bieden op modderige zandpaden toch wel een heel stuk meer grip dan de marathon plus banden.jimh307 schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 11:31:
+minder rolweerstand
Ik vond dat met die Swalbe Marathon Plus fietsbanden eigenlijk geen doen en met de GT 365 banden fiets ik daar nu fluitend doorheen.
Succes met je te maken keuze.
Komt helemaal goed
Ook met mijn huidige Schwalbe Marathon Plus banden ben ik nog niet onderuit gegaan. Bij nat wegdek en bij bladeren ben ik altijd overdreven voorzichtig. De gouden regel van harder de bocht uit dan je er in gaat is leuk op droog wegdek, maar niet in het laagseizoen. In een bocht trap ik nooit en laat ik hem op een gepaste snelheid de bocht doorgaan.
Ik ga het eerst even aanzien hoe de originele slofjes bevallen en als ze snel lek gaan komt er alsnog een Marathon Plus band(en) onder. De bandbreedte op mijn toekomstige nieuwe fiets is groter dan bij mijn huidige fiets en toch zal ik een bocht niet sneller gaan nemen hierdoor. Met een fiets vaan bijna 3500 euro ga je niet zo graag plat want dat is duur. Zeker met een 90nm sterke Brose MM zal ik niet los gaan op een nat of glad wegdek.
In 1999 heb ik nog een antislipcursus gehad in Lelystad en de daar opgedane kennis zal ik altijd in acht nemen. Ook met de auto ben ik een stuk voorzichtiger op nat en glad wegdek.
Nonchalance stelt een gladde of natte bocht niet op prijs. Nu zeg ik zeker niet dat jullie niet voorzichtig zijn, maar je kunt nooit voorzichtig genoeg zijn.
En daarbij ben ik niet zo bang om onderuit te gaan omdat ik niet ga gokken of ik een bocht wel of niet haal. Ik vind de grip van mijn huidige banden ook niet slecht, maar dat kan slechts een hypothese zijn omdat ik de banden nooit tot het uiterste heb gedreven.
Je zult met een speedbike echt heel wat moeten afremmen voor je een bocht neemt. Klinkt bemoeierig naar jullie toe, maar ik bedoel alleen maar te zeggen dat goed opletten nog niet genoeg is. De vaart moet soms aardig richting de 0 km/h in een glad bochtje. Zolang je rechtdoor gaat is er niet veel aan de hand, maar de lichtste afbuiging van je koers kan een band laten slippen als boter op een gloeiende pook.
Wat tips:
-rijdt bij glad weer alsof je je fiets pas net hebt
-zet de bandenspanning gerust heel wat lager, vooral de voorband
-houdt je koers doorzien en solide, kijk een bocht door alsof je die bocht niet zou kennen
-ga terug in ondersteuning zodra je koers ook maar iets afwijkt van rechtdoor gaan
-is het echt te gortig buiten, schaam je niet om dan de auto te pakken of het OV
-rem zo weinig als mogelijk en rem gedoseerd en langzaam
-zorg dat je handen warm blijven zodat je sneller kunt ingrijpen bij wegglijden
Ook met mijn huidige Schwalbe Marathon Plus banden ben ik nog niet onderuit gegaan. Bij nat wegdek en bij bladeren ben ik altijd overdreven voorzichtig. De gouden regel van harder de bocht uit dan je er in gaat is leuk op droog wegdek, maar niet in het laagseizoen. In een bocht trap ik nooit en laat ik hem op een gepaste snelheid de bocht doorgaan.
Ik ga het eerst even aanzien hoe de originele slofjes bevallen en als ze snel lek gaan komt er alsnog een Marathon Plus band(en) onder. De bandbreedte op mijn toekomstige nieuwe fiets is groter dan bij mijn huidige fiets en toch zal ik een bocht niet sneller gaan nemen hierdoor. Met een fiets vaan bijna 3500 euro ga je niet zo graag plat want dat is duur. Zeker met een 90nm sterke Brose MM zal ik niet los gaan op een nat of glad wegdek.
In 1999 heb ik nog een antislipcursus gehad in Lelystad en de daar opgedane kennis zal ik altijd in acht nemen. Ook met de auto ben ik een stuk voorzichtiger op nat en glad wegdek.
Nonchalance stelt een gladde of natte bocht niet op prijs. Nu zeg ik zeker niet dat jullie niet voorzichtig zijn, maar je kunt nooit voorzichtig genoeg zijn.
En daarbij ben ik niet zo bang om onderuit te gaan omdat ik niet ga gokken of ik een bocht wel of niet haal. Ik vind de grip van mijn huidige banden ook niet slecht, maar dat kan slechts een hypothese zijn omdat ik de banden nooit tot het uiterste heb gedreven.
Je zult met een speedbike echt heel wat moeten afremmen voor je een bocht neemt. Klinkt bemoeierig naar jullie toe, maar ik bedoel alleen maar te zeggen dat goed opletten nog niet genoeg is. De vaart moet soms aardig richting de 0 km/h in een glad bochtje. Zolang je rechtdoor gaat is er niet veel aan de hand, maar de lichtste afbuiging van je koers kan een band laten slippen als boter op een gloeiende pook.
Wat tips:
-rijdt bij glad weer alsof je je fiets pas net hebt
-zet de bandenspanning gerust heel wat lager, vooral de voorband
-houdt je koers doorzien en solide, kijk een bocht door alsof je die bocht niet zou kennen
-ga terug in ondersteuning zodra je koers ook maar iets afwijkt van rechtdoor gaan
-is het echt te gortig buiten, schaam je niet om dan de auto te pakken of het OV
-rem zo weinig als mogelijk en rem gedoseerd en langzaam
-zorg dat je handen warm blijven zodat je sneller kunt ingrijpen bij wegglijden
Speed pedelecs niet meer overal op de rijbaan: http://www.omroepbrabant....or+provinciale+wegen.aspx
De torsiesensor en de ombouw zonder allemaal extra adapters voor mijn gator belt. De bafang is al duurder en wordt daardoor nog duurder, het "normale" fiets gevoel lijkt me ook prettig zonder vooruit getrokken te worden. Motor is ook weer wat lichter dan de bafang. Afijn, nog even afwachten maar.elinx schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 00:31:
[...]
Ik ben heel benieuwd naar je ervaringen. Vooral de torsiesensor spreekt me aan, maar de wisselende gebruikerservaringen wat minder.
Is er een reden waarom je voor de Tongsheng bent gegaan en niet voor Bafang?
[ Voor 3% gewijzigd door charrel op 04-11-2017 23:54 ]
Ik heb dezelfde batterij qua soort. Ik zag later wel dat 1 model luxer een metalen bevestiging had aan de fiets in plaats van plastic. Kijk maar eens goed naar het verschil op alieexpress.rened80 schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 14:39:
Beste tweakers,
Bafang BBS01 36V250W
Ik heb de batterij bij deze leverancier besteld en ik heb geen invoerrechten hoeven te betalen (geen garantie).
https://nl.aliexpress.com...010612.0.0.66a3922dWc3aWD
De Bafang motor is dik in orde. Het enige nadeel vind ik als ik het even vergelijk met de Bosch middenmotor waar ik ook wel eens op fiets is de manier waarop kracht wordt overgebracht. Bij de Bosch is dat natuurlijker en dat komt volgens mij door de torque sensor.
Wellicht iets voor het volgende model van Bafang...:-)
En voor het aandraaien van de motor heb je een speciale sleutel nodig. (ik heb een haaksleutel van gedore gekocht) omdat de chinese sleutels die je kan kopen even duur zijn en van bedenkelijke kwaliteit. Zowiezo zou ik fiets gereedschap in Nederland kopen en niet via alieexpress. Maar misschien zijn er anderen die hier goede ervaringen hiermee hebben..
http://www.m-gineering.nl/shop.htm
[ Voor 7% gewijzigd door Ube_M op 05-11-2017 10:04 ]
Landopstelling 10 graden, Jinko Neo N-type 420wp ,3780wp zzo en 3780wp zzw, GoodWe 8K, 63mtr AC kabel
Bedankt voor je reactie. Ik zie dit type batterij ook nog voor voor minder. Eens goed naar de verschillen kijken. Is het raadzaam om hetzelfde aantal tanden op het tandwiel te nemen als op de originele fietsUbe_M schreef op zondag 5 november 2017 @ 09:08:
[...]
Ik heb dezelfde batterij qua soort. Ik zag later wel dat 1 model luxer een metalen bevestiging had aan de fiets in plaats van plastic. Kijk maar eens goed naar het verschil op alieexpress.
Ik heb de batterij bij deze leverancier besteld en ik heb geen invoerrechten hoeven te betalen (geen garantie).
https://nl.aliexpress.com...010612.0.0.66a3922dWc3aWD
De Bafang motor is dik in orde. Het enige nadeel vind ik als ik het even vergelijk met de Bosch middenmotor waar ik ook wel eens op fiets is de manier waarop kracht wordt overgebracht. Bij de Bosch is dat natuurlijker en dat komt volgens mij door de torque sensor.
Wellicht iets voor het volgende model van Bafang...:-)
Qua tandwielen durf ik je geen advies te geven... Ik heb zelf (maar heb geen batavus Mambo) mijn originele tandwiel (42T) gemonteerd en heb het kleinste 44T bafang tandwiel erbij besteld, maar dus nog niet gebruikt. Mijn gewone setup bevalt me goed...Fiets wel veel in de 4 hoogste versnellingen (van 14), maar op zich geen probleem. Mijn ervaring tot nu toe is dat ik wat minder schakel dan voorheen zonder motor.
Als je heel hard wilt gaan fietsen dan heb je wellicht een zwaarder verzet nodig. Ik rij zelf nu vaak 35-38 omdat ik dat het fijnst vind fietsen. En bij deze snelheid heb ik op mijn fiets geen ander verzet nodig.
Ik merk wel als ik harder dan 43 wil, dat een groter tandwiel beter zou zijn, maar ik hoef niet zo hard.
Als je heel hard wilt gaan fietsen dan heb je wellicht een zwaarder verzet nodig. Ik rij zelf nu vaak 35-38 omdat ik dat het fijnst vind fietsen. En bij deze snelheid heb ik op mijn fiets geen ander verzet nodig.
Ik merk wel als ik harder dan 43 wil, dat een groter tandwiel beter zou zijn, maar ik hoef niet zo hard.
Landopstelling 10 graden, Jinko Neo N-type 420wp ,3780wp zzo en 3780wp zzw, GoodWe 8K, 63mtr AC kabel
Net even geteld maar het tandwiel van de mambo heeft 38t, zal dus sowieso een andere ketting moeten plaatsen
Gaat het om deze maat?Ube_M schreef op zondag 5 november 2017 @ 09:08:
[...]
En voor het aandraaien van de motor heb je een speciale sleutel nodig. (ik heb een haaksleutel van gedore gekocht) omdat de chinese sleutels die je kan kopen even duur zijn en van bedenkelijke kwaliteit. Zowiezo zou ik fiets gereedschap in Nederland kopen en niet via alieexpress. Maar misschien zijn er anderen die hier goede ervaringen hiermee hebben..
http://www.m-gineering.nl/shop.htm
GEDORE Haaksleutel DIN 1810/vorm A 30-32mm
Pas daarbij wel op met welke batterij cellen het accu pack is uitgerust; de goedkope bevat vaak chinese cellen van mindere kwaliteit. Als er Samsung, Panasonic of LG cellen inzitten is het zondermeer een goede koop!rened80 schreef op zondag 5 november 2017 @ 09:25:
[...]
Bedankt voor je reactie. Ik zie dit type batterij ook nog voor voor minder. Eens goed naar de verschillen kijken. Is het raadzaam om hetzelfde aantal tanden op het tandwiel te nemen als op de originele fiets
bedankt voor de tip!racinfo schreef op zondag 5 november 2017 @ 13:20:
[...]
Pas daarbij wel op met welke batterij cellen het accu pack is uitgerust; de goedkope bevat vaak chinese cellen van mindere kwaliteit. Als er Samsung, Panasonic of LG cellen inzitten is het zondermeer een goede koop!
Ik heb nu deze uitgekozen en wacht dan tot 11 november want dan is er veel bij Alieexpress in de aanbieding.
https://nl.aliexpress.com...10208.99999999.263.470NCt
Het aantal tanden van het voorblad is afhankelijk van je gewenste candans bij een bepaalde snelheid. Afhankelijk daarvan kun je op basis van je wielmaat (622?) en tandwiel achter (18T?) bepalen hoeveel tanden je voorblad moet hebben. Je Nexus 7 heeft in de 7e versnelling een overbrenging van 1:1,55. Op deze website moet je dus bij cogs het aantal tanden van je tandwiel achter delen door 1,55. Bij een groter tandwiel dan het huidige heb je dus ook nog een nieuwe ketting nodig. Ik ben zelf erg tevreden met de KMC Z1X EPT.rened80 schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 14:39:
Beste tweakers,
Bafang BBS01 36V250W
@jimh307 Mijn slechte ervaringen met de Energizer gaan ook niet alleen over het gebrek aan grip in bochten, maar voornamelijk bij het remmen. Bij remmen op rood asfalt in de regen hadden mijn v-brakes geen enkele moeite om bij 30km/u de Energizer te blokkeren. Natuurlijk fiets je zo rustig en veilig mogelijk door de bocht, maar het grootste probleem ontstaat bij onverwachte situaties en dan mag je wel een beetje grip van een band verwachten.
Laatst nog wat noodstops geoefend op droog wegdek bij 30km/u en de Conti Top Contact Winter II blokkeert niet, maar hoe ver ik ook naar achter ga hangen mijn achterwiel komt telkens los van de grond. Terwijl de Energizer bij eenzelfde proef allang zwarte strepen aan het trekken was. Helaas is er naar mijn weten geen onafhankelijke griptest van fietsbanden. Het enige waar aandacht voor is zijn de lekbestendigheid en rolweerstand.
Gelukkig zijn er inmiddels ABS systemen voor fietsen beschikbaar.
Ja inderdaad veel aanbiedingen... ik zit er ook over te denken om de fiets van mn vrouw elektrisch te maken...dan is het nu wel een goed moment.rened80 schreef op zondag 5 november 2017 @ 13:53:
[...]
bedankt voor de tip!
Ik heb nu deze uitgekozen en wacht dan tot 11 november want dan is er veel bij Alieexpress in de aanbieding.
Ik zou wel even mailen met de leverancier welke batterijen er in zitten en welke "grade" zodat ze niet in de verleiding komen om er een lagere grade cellen in te steken.
Ik heb een gedore no40 40-42. Heb deze gewoon bij een groothandel en gereedschap gekocht en heb de bout die ik er mee aan moest draaien meegenomen..zo wist ik zeker dat ik de goeie had..racinfo schreef op zondag 5 november 2017 @ 13:20:
[...]
Pas daarbij wel op met welke batterij cellen het accu pack is uitgerust; de goedkope bevat vaak chinese cellen van mindere kwaliteit. Als er Samsung, Panasonic of LG cellen inzitten is het zondermeer een goede koop!
Er staat niet bij welke cellen van Samsung worden gebruikt, maar het zijn wel erg zwakke cellen met 20A continue terwijl het een 6P accu is. De capaciteit is ook laag met 2,2Ah per cel. De NCR18650GA heeft bijvoorbeeld 3,5Ah per cel, dan heb je dus niet 60 maar 40 cellen nodig en is je accu kleiner en lichter.rened80 schreef op zondag 5 november 2017 @ 13:53:
[...]
bedankt voor de tip!
Ik heb ook bij deze leverancier besteld, was binnen 1 week geleverd! Ik heb de versie zonder USB met Panasonic cellen.rened80 schreef op zondag 5 november 2017 @ 13:53:
[...]
bedankt voor de tip!
Is 13 Ah niet te weinig? Heb nu zelf 14,5 maar zou voor 17 gaan als ik opnieuw zou bestellen.
[ Voor 4% gewijzigd door Tafkar op 05-11-2017 15:19 ]
Wat ik zelf niet zo goed snap bij deze leverancier is dat lang niet alle batterijen op 11-11 in de aanbieding zijn. Degene die ik zoek niet namelijk.... ga er een mailtje aan wagen om te vragen waarom dat is.
Persoonlijk zou ik ook voor meer ampere's gaan... batterij niet op bezuinigen. Zelf heb ik Sanyo cellen. En deze batterij weegt inclusief de houder 3.6 kilo... (48volt 14 ampere voor bbs02) Ik zie dat die jij hebt uitgezocht 4.3 kilo weegt. Dat is een fors verschil...weet niet waar het in zit... maar dat zou ik ook meewegen.
700gr minder gewicht is mij wel wat waard.
Bij mij duurde het trouwens bij deze leverancier ruim 4 weken.
Persoonlijk zou ik ook voor meer ampere's gaan... batterij niet op bezuinigen. Zelf heb ik Sanyo cellen. En deze batterij weegt inclusief de houder 3.6 kilo... (48volt 14 ampere voor bbs02) Ik zie dat die jij hebt uitgezocht 4.3 kilo weegt. Dat is een fors verschil...weet niet waar het in zit... maar dat zou ik ook meewegen.
700gr minder gewicht is mij wel wat waard.
Bij mij duurde het trouwens bij deze leverancier ruim 4 weken.
[ Voor 9% gewijzigd door Ube_M op 05-11-2017 15:47 ]
Echt ook alleen voor ebikes, die abs set voegt gewoon even 800 gram toe aan een fiets. Op een normale fiets van zo rond de 10/11 kilo hoef je echt geen abs.doek55 schreef op zondag 5 november 2017 @ 14:56:
[...]
Het aantal tanden van het voorblad is afhankelijk van je gewenste candans bij een bepaalde snelheid. Afhankelijk daarvan kun je op basis van je wielmaat (622?) en tandwiel achter (18T?) bepalen hoeveel tanden je voorblad moet hebben. Je Nexus 7 heeft in de 7e versnelling een overbrenging van 1:1,55. Op deze website moet je dus bij cogs het aantal tanden van je tandwiel achter delen door 1,55. Bij een groter tandwiel dan het huidige heb je dus ook nog een nieuwe ketting nodig. Ik ben zelf erg tevreden met de KMC Z1X EPT.
@jimh307 Mijn slechte ervaringen met de Energizer gaan ook niet alleen over het gebrek aan grip in bochten, maar voornamelijk bij het remmen. Bij remmen op rood asfalt in de regen hadden mijn v-brakes geen enkele moeite om bij 30km/u de Energizer te blokkeren. Natuurlijk fiets je zo rustig en veilig mogelijk door de bocht, maar het grootste probleem ontstaat bij onverwachte situaties en dan mag je wel een beetje grip van een band verwachten.
Laatst nog wat noodstops geoefend op droog wegdek bij 30km/u en de Conti Top Contact Winter II blokkeert niet, maar hoe ver ik ook naar achter ga hangen mijn achterwiel komt telkens los van de grond. Terwijl de Energizer bij eenzelfde proef allang zwarte strepen aan het trekken was. Helaas is er naar mijn weten geen onafhankelijke griptest van fietsbanden. Het enige waar aandacht voor is zijn de lekbestendigheid en rolweerstand.
Verder vind ik het verhaal een beetje idioot. Dat je achterwiel omhoog komt is hoofdzakelijk te wijten aan verkeerde zit bij remmen op de fiets. Namelijk te hoog en te ver naar voren.
Wat veel gevaarlijker is is wanneer het voorwiel begint te slippen, daar hebben ze het wel over. Het is een veel lastiger iets om goed te meten omdat dat erg afhankelijk is van de weersomstandigheden en ondergrond, benieuwd naar de implementatie ervan iig.
Opnieuw gezocht en op deze accu uitgekomen. Beter?Tafkar schreef op zondag 5 november 2017 @ 15:18:
[...]
Ik heb ook bij deze leverancier besteld, was binnen 1 week geleverd! Ik heb de versie zonder USB met Panasonic cellen.
Is 13 Ah niet te weinig? Heb nu zelf 14,5 maar zou voor 17 gaan als ik opnieuw zou bestellen.
https://nl.aliexpress.com...10208.99999999.266.6VUvGW
Ik heb deze:rened80 schreef op zondag 5 november 2017 @ 17:16:
[...]
Opnieuw gezocht en op deze accu uitgekomen. Beter?
https://nl.aliexpress.com...10208.99999999.266.6VUvGW
https://nl.aliexpress.com...=a2g0s.9042311.0.0.ujeo2S
Andere optie:
https://nl.aliexpress.com...010612.0.0.3eb6ad205Pys3e
De batterij uit jouw link is maar 1 Ah meer.100 euro meer voor 1 Ah, dan zou ik voor de aanbieding zijn gegaan
Hoewel 1ah meer wel flink minder gewicht. Maar ik denk dat ik idd ga voor degene die jij ook hebt. Zit er qua gewicht tussen in maar wel meer ampere. Pfff wat een zoektocht bij AliTafkar schreef op zondag 5 november 2017 @ 17:28:
[...]
Ik heb deze:
https://nl.aliexpress.com...=a2g0s.9042311.0.0.ujeo2S
Andere optie:
https://nl.aliexpress.com...010612.0.0.3eb6ad205Pys3e
De batterij uit jouw link is maar 1 Ah meer.100 euro meer voor 1 Ah, dan zou ik voor de aanbieding zijn gegaan
edit; ik kom net tot de conclusie dat je op de mambo geen openingen hebt zitten voor de batterijhouder
[img]https://ibb.co/nFVUqw]

achter heeft tandwiel 17 tanden, wiel is idd 622. Maar het resultaat van de tabel zegt me weinig
[ Voor 14% gewijzigd door rened80 op 05-11-2017 18:28 ]
Zet het eens op kph en vul bij chainrings het aantal tanden van het voorblad dat je overweegt in. Dan krijg je de cadans te zien bij bepaalde snelheden. Ergens tussen 70-90 rpm vind ik persoonlijk fijn.rened80 schreef op zondag 5 november 2017 @ 17:34:
[...]
Hoewel 1ah meer wel flink minder gewicht. Maar ik denk dat ik idd ga voor degene die jij ook hebt. Zit er qua gewicht tussen in maar wel meer ampere. Pfff wat een zoektocht bij Ali
edit; ik kom net tot de conclusie dat je op de mambo geen openingen hebt zitten voor de batterijhouder![]()
[img]https://ibb.co/nFVUqw][afbeelding]
achter heeft tandwiel 17 tanden, wiel is idd 622. Maar het resultaat van de tabel zegt me weinig
[img]https://ibb.co/bUiStG]Zet het eens op kph en vul bij chainrings het aantal tanden van het voorblad dat je overweegt in. Dan krijg je de cadans te zien bij bepaalde snelheden. Ergens tussen 70-90 rpm vind ik persoonlijk fijn.

Ik kan kiezen tussen 44 en 46, 44 geeft iets hogere waarden
[ Voor 5% gewijzigd door rened80 op 05-11-2017 19:37 ]
20A is bij de BBS01 nog ruim overkill aangezien de max stroom op 15A staat bij deze MM. Geen reden om voor deze niet te kiezen. Blijft alleen het gewicht als argument over.doek55 schreef op zondag 5 november 2017 @ 15:13:
[...]
Er staat niet bij welke cellen van Samsung worden gebruikt, maar het zijn wel erg zwakke cellen met 20A continue terwijl het een 6P accu is. De capaciteit is ook laag met 2,2Ah per cel. De NCR18650GA heeft bijvoorbeeld 3,5Ah per cel, dan heb je dus niet 60 maar 40 cellen nodig en is je accu kleiner en lichter.
Doek heeft het over de capaciteit (aantal km range) en niet over het hoeveel watt kan ik vragen van de motor / amperage van de accu.racinfo schreef op maandag 6 november 2017 @ 07:38:
[...]
20A is bij de BBS01 nog ruim overkill aangezien de max stroom op 15A staat bij deze MM. Geen reden om voor deze niet te kiezen. Blijft alleen het gewicht als argument over.
"A" en "Ah" zijn twee verschillende eenheden.
[ Voor 5% gewijzigd door Dacuuu op 06-11-2017 07:44 ]
Ik lees:
maar het zijn wel erg zwakke cellen met 20A continue terwijl het een 6P accu is
De 20A is wel voldoende voor de BBS01, maar mijn zorg is meer de kwaliteit van de BMS/cellen. De NCR18650GA / NCR18650PF als voorbeeld kunnen bij 6P indeling 60A continue aan, mits je BMS dat ook kan.
Mijn BMS kan 30A continue aan en met mijn 5P indeling kunnen de cellen 50A hebben en toch is mijn accu handwarm na een ochtendrit bij 1°C.
De controller blijft nu trouwens wel mooi rond de 40°C ipv 60°C
Mijn BMS kan 30A continue aan en met mijn 5P indeling kunnen de cellen 50A hebben en toch is mijn accu handwarm na een ochtendrit bij 1°C.
De omgevingstemperaturen zijn nu ook beduidend lager, het wordt weer tijd voor de accu-jasjesdoek55 schreef op maandag 6 november 2017 @ 09:02:
Eens rondneuzen naar maatwerk voor de HaiLong behuizing.
[ Voor 9% gewijzigd door racinfo op 06-11-2017 10:23 ]
Wat is eigenlijk het verschil tussen 5p en 6p? Ik zie dat mijn batterij 13series en 4 paralles heeft 13s4p.doek55 schreef op maandag 6 november 2017 @ 09:02:
De 20A is wel voldoende voor de BBS01, maar mijn zorg is meer de kwaliteit van de BMS/cellen. De NCR18650GA / NCR18650PF als voorbeeld kunnen bij 6P indeling 60A continue aan, mits je BMS dat ook kan.
Maar geen idee wat dat dan inhoud.
evenals bij mijn bms, daar staat: 30 Amp continuous 70±10Amp maximum. Het 1e gedeelte (30amp) begrijp ik, maar het tweede gedeelte.... geen idee.
Iemand hier...die kan uitleggen hoe dat zit?
5P betekend dat er 5 cellen parallel staan geschakeld, 6P enz.Wat is eigenlijk het verschil tussen 5p en 6p?
30 Amp continu wil zeggen dat je de accu mag belasten met een continustroom van 30A,bij mijn bms, daar staat: 30 Amp continuous 70±10Amp maximum
maar kortstondig tot een max van 70±10Amp.
[ Voor 47% gewijzigd door racinfo op 06-11-2017 10:48 ]
Bedankt! ik snap ook de term maar weet niet wat ik met die info moet als ik een batterij wil aanschaffen,... kan ik beter een 10S6P kopen of juist een 13S4P en waarom? Of maakt het niets uit.... Ik heb geen idee.racinfo schreef op maandag 6 november 2017 @ 10:43:
[...]
5P betekend dat er 5 cellen parallel staan geschakeld, 6P enz.
Persoonlijk zou ik het liefst gaan om zo min mogelijk parallel geschakelde cellen, dit om de kans op onbalans tussen de cellen zo klein mogelijk te houden.Ube_M schreef op maandag 6 november 2017 @ 10:52:
[...]
Bedankt! ik snap ook de term maar weet niet wat ik met die info moet als ik een batterij wil aanschaffen,... kan ik beter een 10S6P kopen of juist een 13S4P en waarom? Of maakt het niets uit.... Ik heb geen idee.
Lees hiervoor dit eens:
http://www.e-fietsspecialist.nl/accu/
[ Voor 6% gewijzigd door racinfo op 06-11-2017 10:58 ]
Bedankt!.. oké ...begin het een beetje te begrijpenracinfo schreef op maandag 6 november 2017 @ 10:55:
[...]
Persoonlijk zou ik het liefst gaan om zo min mogelijk parallel geschakelde cellen, dit om de kans op onbalans tussen de cellen zo klein mogelijk te houden.
Lees hiervoor dit eens:
http://www.e-fietsspecialist.nl/accu/
Om er nog iets aan toe te voegen het volgende. Juist door het parallel schakelen van cellen is het zeer van belang de accu nooit tot aan de bodem leeg te rijden.
Door het altijd aanwezige verschil, hoe klein ook, tussen de parallel geschakelde cellen is de kans bij het volledig leegrijden aanwezig dat een der 4 of 5 parallel geschakelde cellen net iets verder ontladen dan die ernaast.
Als de spanning van die cel tot onder het wat toegelaten is daalt dan is die cel kapot en is de serie van 4 of 5 cellen die daar parallel aanhangen voorgoed uit balans.
Vandaar mijn persoonlijke voorkeur voor zo'n min mogelijk parallel geschakelde cellen.
Door het altijd aanwezige verschil, hoe klein ook, tussen de parallel geschakelde cellen is de kans bij het volledig leegrijden aanwezig dat een der 4 of 5 parallel geschakelde cellen net iets verder ontladen dan die ernaast.
Als de spanning van die cel tot onder het wat toegelaten is daalt dan is die cel kapot en is de serie van 4 of 5 cellen die daar parallel aanhangen voorgoed uit balans.
Vandaar mijn persoonlijke voorkeur voor zo'n min mogelijk parallel geschakelde cellen.
Het wordt nu een stuk begrijpelijker voor mij. (ik ben echt een leek op electrisch gebied).
Snap nu ook waarom het niet goed is om batterij helemaal leeg te rijden. In dacht juist dat...als alles leeg was, de balans weer hersteld zou worden.... fout gedacht dus.
Dus batterij niet helemaal leeg rijden, en ik heb ook ergens gelezen dat helemaal opladen ook niet goed is... Dus dan is mijn oplaadroutine denk ik goed. Rij iedere dag 14km vv naar mn werk en laadt de batterij iedere dag zo'n 2 uur a 3 uur op.
Snap nu ook waarom het niet goed is om batterij helemaal leeg te rijden. In dacht juist dat...als alles leeg was, de balans weer hersteld zou worden.... fout gedacht dus.
Dus batterij niet helemaal leeg rijden, en ik heb ook ergens gelezen dat helemaal opladen ook niet goed is... Dus dan is mijn oplaadroutine denk ik goed. Rij iedere dag 14km vv naar mn werk en laadt de batterij iedere dag zo'n 2 uur a 3 uur op.
Normaal gesproken zorgen je controller en BMS er al voor dat je de accu niet volledig leeg kunt rijden. Ze hebben alleen geen controle over defecte cellen.racinfo schreef op maandag 6 november 2017 @ 11:27:
Om er nog iets aan toe te voegen het volgende. Juist door het parallel schakelen van cellen is het zeer van belang de accu nooit tot aan de bodem leeg te rijden.
Ik heb juist liever een accu met veel parallelle cellen (P), want dat zorgt voor een lagere belasting per cel en dus minder hitte ontwikkeling, wat toch de grootste vijand van je accu is. En hoe meer P des te meer capaciteit en dus bereik, of je moet naar een hoger voltage systeem gaan, dan krijg je meer series (10S = 36V en 13S = 48V).
@Ube_M Een accu heeft de langste levensduur als deze op kamertemperatuur binnen een bepaalde voltage bandbreedte blijft.
http://batteryuniversity....g_lithium_based_batteries
http://batteryuniversity....what_causes_li_ion_to_die
Het klinkt alsof het moet werken; de accu maakt zelfs wat eigen warmte waardoor het werkt als een "mensen-jas".racinfo schreef op maandag 6 november 2017 @ 10:22:
[...]
De omgevingstemperaturen zijn nu ook beduidend lager, het wordt weer tijd voor de accu-jasjes
Eens rondneuzen naar maatwerk voor de HaiLong behuizing.
Maar is het resultaat in de praktijk wel nuttig?
Ik ben bang dat het een beetje is als de langere antenne op mijn router, om een GoT-vergelijk erbij te pakken.
Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
Het moet niet gekker worden. Krijgen we dadelijk ook crouse control en morgen hoef je alleen maar te trappen en stuurt de fiets vanzelf.doek55 schreef op zondag 5 november 2017 @ 14:56:
[...]
Waar wordt nog motivatie opgedaan om zelf goed op te letten?
Wat dat betreft doen de Schwalbe Marathon Plus het nóg slechter dan de Energizer. Veruit de meeste banden zijn waardeloos. Maar wat is waardeloos te noemen? Vroeger naar school zaten er gewoon budget bandjes onder je fiets en ik leef nog steeds. Ik krijg een beetje het gevoel alsof het zo slecht is.
Toch bedankt voor je advies. Ik zal het uiteraard eens testen hoe het nu in werkelijk is.
Techniek van tegenwoordig...het kan niet complex genoeg zijn.
Misschien dat de budget bandjes van toen wel beter waren dan die Chinese rubbers die tegenwoordig op (hele goedkope) fietsen zitten.
Ik neem wel aan dat dure speed-pedelecs hier standaard NIET mee de fabriek worden uitgestuurd.
Op mijn Gazelle Cityzen zaten de Schwalbe Energizer Plus.
Ik neem wel aan dat dure speed-pedelecs hier standaard NIET mee de fabriek worden uitgestuurd.
Op mijn Gazelle Cityzen zaten de Schwalbe Energizer Plus.
Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
Ik vond nog een interessant artikel over ebike accu's,
https://elektrischefietse...accu-levensduur-verlengen
[ Voor 37% gewijzigd door racinfo op 07-11-2017 09:32 ]
Ik heb het ook doorgelezen. Erg interessante feiten staan hier in.racinfo schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 09:31:
Ik vond nog een interessant artikel over ebike accu's,
Dank je voor de link
13S is voor een 48V systeem en 10S voor een 36V systeem. Hoe meer parallelle cellen hoe beter voor de accu immers wordt de Ri lager = minder warmte. En GA cellen kunnen echt wel tegen een stootje door de lage Ri. En over onbalans...............die zit er bijna niet in een GA pakket(accu). Heb er nu 3 gemaakt en ik test ze met 20 keer laden/ontladen en de accu pakketten zijn echt super qua prestaties.Ube_M schreef op maandag 6 november 2017 @ 10:38:
[...]Wat is eigenlijk het verschil tussen 5p en 6p? Ik zie dat mijn batterij 13series en 4 paralles heeft 13s4p.
Maar geen idee wat dat dan inhoud. evenals bij mijn bms, daar staat: 30 Amp continuous 70±10Amp maximum. Het 1e gedeelte (30amp) begrijp ik, maar het tweede gedeelte.... geen idee. Iemand hier...die kan uitleggen hoe dat zit?
Trouwens...de Ga cellen zijn eerder 3200mAh dan 3500 mAh(bij 10A load(5P&6P)).
[ Voor 16% gewijzigd door bgttje op 07-11-2017 10:11 ]
Kwestie van instellen en de Bafang rijdt ook zijdezacht. En dat zo'n type motor een torsiesensor gaat krijgen.........denk niet dat Bafang zich daar aan waagt. Is te onbetrouwbaar met zo weinig ruimte in het crank gedeelte. Er zijn wel setjes te koop van een ander merk/type waar het wel op zit maar daar komt het breken van de trapassen toch vaker voor dan onbewerkte trap(crank)assen.De Bafang motor is dik in orde. Het enige nadeel vind ik als ik het even vergelijk met de Bosch middenmotor waar ik ook wel eens op fiets is de manier waarop kracht wordt overgebracht. Bij de Bosch is dat natuurlijker en dat komt volgens mij door de torque sensor. Wellicht iets voor het volgende model van Bafang...:-)
Dus jij hebt het liefst 1 parallele cel? Denk dat het een balans is tussen de gewenste capaciteit, gewenste belasting, gewicht, kosten etc.racinfo schreef op maandag 6 november 2017 @ 11:27:
Minder parallelle cellen betekent hoger amperage per cel en daarmee grotere kans op onbalans.
De moderne cellen hebben echter maar weinig last van onbalans, dus dat is niet zo'n zorgenpunt. Tenzij je ze echt met 10A per cel gaat belasten.
Tip: 2doc Trappen vanavond NPO 2 22:55
In de documentaire 'Trappen' fietst regisseur Wilko Bello met de camera in de hand dwars door de revolutionaire stedelijke metamorfose van Amsterdam. Met hem zijn we getuige van botsingen en scooterhufters; van de fietsspits, de fietsfile en de welbekende fietsmaffia die fietsen wegknipt.
Bron:
https://www.2doc.nl/docum...017/november/Trappen.html
In de documentaire 'Trappen' fietst regisseur Wilko Bello met de camera in de hand dwars door de revolutionaire stedelijke metamorfose van Amsterdam. Met hem zijn we getuige van botsingen en scooterhufters; van de fietsspits, de fietsfile en de welbekende fietsmaffia die fietsen wegknipt.
Bron:
https://www.2doc.nl/docum...017/november/Trappen.html
[ Voor 12% gewijzigd door mguzz op 07-11-2017 11:46 ]
Wat nemen jullie mee onderweg voor pechgevallen? Lekke band?
Setje van 3 imbussleuteltjes
Alles in 1 toolkitje
Busje reparatievloeistof voor op ventiel
Co2 bandenpompje met paar patronen
Mini-ehbo setje
Oude handdoek
Setje batterij-fietsverlichting
Alles in 1 toolkitje
Busje reparatievloeistof voor op ventiel
Co2 bandenpompje met paar patronen
Mini-ehbo setje
Oude handdoek
Setje batterij-fietsverlichting
Standaard bepakking:
Inbus sleutels
Standaard plak setje
Fietspompje
Extra shirt
Regenbroek/Regenjas
Extra fietslampje
En een telefoon en portemonnee.
Inbus sleutels
Standaard plak setje
Fietspompje
Extra shirt
Regenbroek/Regenjas
Extra fietslampje
En een telefoon en portemonnee.
Mijn eerdere LiFePO4 36V-10A accu is uit slechts 2 cellen parallel opgebouwd (x13 serie); per stuk konden deze met 10A continu worden belast (=20A tot). Deze accu is inmiddels ruim 4 jaar oud en voldoet nog uitstekend waarbij van onbalans (per cel gemeten) niets is te bemerken. Maar goed, een prismatische cel is natuurlijk iets anders van vorm en uitvoering dan een met cilindrische opbouw zoals de gewone Lithium cel..Opperpanter2 schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 10:54:
[...]
Dus jij hebt het liefst 1 parallele cel? Denk dat het een balans is tussen de gewenste capaciteit, gewenste belasting, gewicht, kosten etc.
Minder parallelle cellen betekent hoger amperage per cel en daarmee grotere kans op onbalans.
De moderne cellen hebben echter maar weinig last van onbalans, dus dat is niet zo'n zorgenpunt. Tenzij je ze echt met 10A per cel gaat belasten.
Ik had het inderdaad over 18650 cellen hadden en niet over prismatische cellen die maar zelden gebruikt worden, zeker voor de fietsen/accu's die in dit topic voorbijkomen.racinfo schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 14:20:
[...]
Mijn eerdere LiFePO4 36V-10A accu is uit slechts 2 cellen parallel opgebouwd (x13 serie); per stuk konden deze met 10A continu worden belast (=20A tot). Deze accu is inmiddels ruim 4 jaar oud en voldoet nog uitstekend waarbij van onbalans (per cel gemeten) niets is te bemerken. Maar goed, een prismatische cel is natuurlijk iets anders van vorm en uitvoering dan een met cilindrische opbouw zoals de gewone Lithium cel..
Overigens bevestig je hiermee ook dat onbalans niet zo'n groot issue is als mensen soms denken. Aan de andere kant, ik heb ooit een soorgelijke accu gehad 10s2p LifePo4 maar die was wel snel in onbalans. Mogelijk omdat ik die heel vaak helemaal leeg reed. Nog een argument om te gaan voor iets meer P ;-)
Heb je hier inmiddels al een reactie op gekregen?Ube_M schreef op zondag 5 november 2017 @ 15:32:
Wat ik zelf niet zo goed snap bij deze leverancier is dat lang niet alle batterijen op 11-11 in de aanbieding zijn. Degene die ik zoek niet namelijk.... ga er een mailtje aan wagen om te vragen waarom dat is.
Op Youtube heb ik een fimpje gevonden waarin wordt uitgelegd hoe je de maximum snelheid en het aantal ondersteuningsstanden van de BBS01 kunt instellen. Wat zou dan een reden zijn om Bafang USB programmeer kabel mee te bestellen? Je kunt dan de parameters veranderen maar dat zegt mij niet zoveel. Wil iemand dit in Jip en Janneke taal uitleggen
[ Voor 34% gewijzigd door rened80 op 07-11-2017 19:44 . Reden: toevoeging ]
Standaard staat de BBS01 zo ingesteld dat de ondersteuning gerelateerd is aan een maximale snelheid. In de praktijk betekent dat wanneer je tegen de maximale snelheid aanloopt, de ondersteuning wordt terug geregeld totdat de snelheid weer is gedaald waarop hij weer begint met een hogere ondersteuning. Dit geeft een heel onrustig gevoel met fietsen (beetje aan/uit gevoel). Ook wordt de ondersteuning (een stuk) minder als je dichter bij de maximale snelheid van de instelling komt.rened80 schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 19:38:
[...]
Heb je hier inmiddels al een reactie op gekregen?
Op Youtube heb ik een fimpje gevonden waarin wordt uitgelegd hoe je de maximum snelheid en het aantal ondersteuningsstanden van de BBS01 kunt instellen. Wat zou dan een reden zijn om Bafang USB programmeer kabel mee te bestellen? Je kunt dan de parameters veranderen maar dat zegt mij niet zoveel. Wil iemand dit in Jip en Janneke taal uitleggen?
(Ook bij een te hoge trapfrequentie wordt het vermogen terug gebracht, dit ligt bij de BBS01B op 80 o/m)
Hier mijn originele instellingen:
De LBP is de minimale spanning van de batterij, deze kan je beter niet lager zetten.
De LC is de maximale stroom die de regelunit toestaat (max vermogen is dus 15A x 42V = 630W, maar ik ben nog nooit boven 550 gekomen. De 250W is dus ook een gemiddeld vermogen
De ALC is het percentage ondersteuning (current), maar deze wordt terug geregeld als je bij de max snelheid komt.
Dit terug regelen is gerelateerd aan de instelling KC. Deze staat standaard op 20 (maw maar 20% ondersteuning wanneer je in de buurt bent van max snelheid)
De ALPB is een percentage van de snelheid die je hebt ingesteld op het display. Wanneer deze bv op 35 km/h staat dan is de ALBP=1 (standje 1 op display), 15,4 km/h
[Basic]
LBP=31
LC=15
ALC0=0
ALC1=28
ALC2=37
ALC3=46
ALC4=55
ALC5=64
ALC6=73
ALC7=82
ALC8=91
ALC9=100
ALBP0=0
ALBP1=44
ALBP2=51
ALBP3=58
ALBP4=65
ALBP5=72
ALBP6=79
ALBP7=86
ALBP8=93
ALBP9=100
WD=10
SMM=0
SMS=1
[Pedal Assist]
PT=3
DA=0
SL=0
SSM=3
WM=1
SC=20
SDN=4
TS=25
CD=4
SD=0
KC=20
Instellingen nu:
Belangrijke aanpassingen
ALC is de ondersteuning, deze wordt nu geleidelijk opgebouwd.
ALBP 0-2 staan nog ingesteld op een maximale snelheid (dit is voor als ik met iemand mee fiets die geen e-bike heeft)
ALBP 3-9 staan op maximale snelheid. Dit betekent dat afhankelijk van mijn eigen inspanning en de gekozen stand, de fiets pas begint te minderen met ondersteuning bij 35 km/h
KC staat nu op 60%, de ondersteuning blijft hoger ook als je dichter bij de max snelheid komt.
Ik rij normaal op stand 5 of 6. Hier haal ik afhankelijk van de wind, en de rest lading van de batterij rond de 32 km/h. Wil ik harder dan moet ik zelf meer kracht zetten of naar stand 7. stand 8 en 9 gebruik ik alleen bij een berg/heuvel en die heb ik niet veel waar ik woon
[Basic]
LBP=31
LC=15
ALC0=10
ALC1=15
ALC2=20
ALC3=22
ALC4=30
ALC5=40
ALC6=55
ALC7=70
ALC8=85
ALC9=100
ALBP0=48
ALBP1=54
ALBP2=60
ALBP3=100
ALBP4=100
ALBP5=100
ALBP6=100
ALBP7=100
ALBP8=100
ALBP9=100
WD=12
SMM=0
SMS=1
[Pedal Assist]
PT=3
DA=0
SL=0
SSM=3
WM=1
SC=20
SDN=4
TS=25
CD=8
SD=10
KC=60
Op het display kun je alleen het aantal PAS standen en de maximum snelheid instellen, maar wat de motor doet in een bepaalde stand kun je niet instellen. Zie deze link voor de mogelijkheden van de USB kabel: https://electricbike-blog...to-programming-the-bbs02/
Niet alles wat op deze website staat klopt voor de BBS01B, maar geef wel iets meer inzicht in de mogelijkheden.doek55 schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 20:14:
Op het display kun je alleen het aantal PAS standen en de maximum snelheid instellen, maar wat de motor doet in een bepaalde stand kun je niet instellen. Zie deze link voor de mogelijkheden van de USB kabel: https://electricbike-blog...to-programming-the-bbs02/
Met de nieuwe controllers werken de instellingen ook anders.
(Mijn instellingen lijken het meest op die van Kepler)
[ Voor 4% gewijzigd door Tafkar op 07-11-2017 20:21 ]
Vraagje voor de mensen met een Batavus dinsdag e-go, wat is jullie actieradius? Ik heb hem normaal op standaard staan, versnelling 7 en rij altijd tegen de limiet 25 km/uur aan. Ik weet niet of het aan het weer ligt, maar deze week haalde ik de 60 km niet. Ik rij normaal gesproken 2x naar mijn werk (15 km) voordat hij leeg is, maar nu was hij leeg voordat ik thuis kwam...
Temperatuur heeft een behoorlijk effect op de accu, vandaag heb ik met m'n Razer ook ongeveer 85% accu gebruikt op 50km. Normaal zit ik rond de 70-75%. Heb nog iets te weinig meetdata om echt conclusies te trekken, maar dat het invloed heeft is wel duidelijk.
Wat ook niet helpt is dat de rolweerstand van je banden makkelijk 10% hoger is bij 0 graden dan bij 20 graden. Je merkt er zelf alleen niet veel van
Het loont om je bandenspanning in de gaten te houden. Op een normale fiets merk je dat je je een ongeluk trapt, op de e-bike zie je het vooral aan je verbruik.
Wat ook niet helpt is dat de rolweerstand van je banden makkelijk 10% hoger is bij 0 graden dan bij 20 graden. Je merkt er zelf alleen niet veel van
Wat lees voer over temp invloeden:Sloeser schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 21:09:
Vraagje voor de mensen met een Batavus dinsdag e-go, wat is jullie actieradius? Ik heb hem normaal op standaard staan, versnelling 7 en rij altijd tegen de limiet 25 km/uur aan. Ik weet niet of het aan het weer ligt, maar deze week haalde ik de 60 km niet. Ik rij normaal gesproken 2x naar mijn werk (15 km) voordat hij leeg is, maar nu was hij leeg voordat ik thuis kwam...
http://batteryuniversity....high_and_low_temperatures
Niet dat ik merk. Volgensmij is verbruikt led ook minder dan 1% van wat de motor gebruikt. Kan ik niet met getallen ondersteunen maar weet in ieder geval zeker dat het niet veel gebruiktRD11 schreef op woensdag 8 november 2017 @ 07:49:
Heeft rijden met verlichting een grote invloed op het accuverbruik?
Nee, dat lijkt mij minimaal.
Ik vraag me nog iets af over het laden. Het beste is een lader te gebruiken die dat netjes regelt, en dan in de meeste laadcycles max zo'n 80% laadt. Dat is even in het heel kort de conclusie van dit topic
Wat je dan wel krijgt, is meer laadcycles. Ik laadt nu de accu eens per drie dagen op, maar met een dergelijke lader zou ik dan naar dagelijks opladen gaan. Ik rijd de accu dan minder ver leeg ook. Je krijgt dus 3x zoveel laadcycles. Wegen de voordelen dan nog steeds op tegen de nadelen? Een beetje goede lader voor de niet-zelfbouwert kost al gauw > 200 euro.
Ik vraag me nog iets af over het laden. Het beste is een lader te gebruiken die dat netjes regelt, en dan in de meeste laadcycles max zo'n 80% laadt. Dat is even in het heel kort de conclusie van dit topic
Wat je dan wel krijgt, is meer laadcycles. Ik laadt nu de accu eens per drie dagen op, maar met een dergelijke lader zou ik dan naar dagelijks opladen gaan. Ik rijd de accu dan minder ver leeg ook. Je krijgt dus 3x zoveel laadcycles. Wegen de voordelen dan nog steeds op tegen de nadelen? Een beetje goede lader voor de niet-zelfbouwert kost al gauw > 200 euro.
20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org
Fietsverlichting is meestal rond de 2 watt, compleet verwaarloosbaar vergeleken met wat de motor trekt. Een enkel procentje op een gemiddelde rit.RD11 schreef op woensdag 8 november 2017 @ 07:49:
Heeft rijden met verlichting een grote invloed op het accuverbruik?
Ik rij op de dinsdag e-go met aanpassing gemiddeld 33km/uur en dan is mijn actieradius 51km op de hoogste ondersteuning (buiten de bebouwde kom, dus ik hoef niet vaak af te remmen en weer snelheid te maken, ander stuur waardoor ik iets meer voorover zit), een keer gemeten bij ongeveer 12 graden door de accu helemaal leeg te fietsen.Sloeser schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 21:09:
Mijn woon-werk afstand is 26km en ik laad de accu bij op het werk. Ik zie dat het verbruik bij de huidige temperatuur 10-15% hoger ligt. Ik probeer te voorkomen dat de accu helemaal leeg is.
Afgelopen winter met temperaturen verder onder nul lag het verbruik ongeveer 20% hoger (op een andere fiets met een andere accu/motor combi).
Als er over laadcycles wordt gesproken wordt vaak 0-100% bedoeld. Van 25% naar 75% telt dus ook maar als een halve laadcycle, met bijkomend voordeel dat je accu veel minder snel slijt binnen dit bereik.BeQuietAndDrive schreef op woensdag 8 november 2017 @ 09:43:
Ik vraag me nog iets af over het laden. Het beste is een lader te gebruiken die dat netjes regelt, en dan in de meeste laadcycles max zo'n 80% laadt. Dat is even in het heel kort de conclusie van dit topic![]()
Ik citeer uit de eerder geplaatste link:BeQuietAndDrive schreef op woensdag 8 november 2017 @ 09:43:
Ik vraag me nog iets af over het laden. Het beste is een lader te gebruiken die dat netjes regelt, en dan in de meeste laadcycles max zo'n 80% laadt. Dat is even in het heel kort de conclusie van dit topic![]()
Een andere levensduur verlengende maatregel, is het niet geheel opladen van de accu. In de tabel hiernaast kan je zien wat de invloed is bij Lithium accu's wanneer je ze maar ten dele oplaad. Wanneer je de Lithium accu tot 100% oplaad en volledig ontlaad kan je zo'n 300 tot 500 laadcycli verwachten. Laad je hem iedere keer tot maar 90% op en ontlaad je hem dan geheel, dan kan de accu zo'n 600 tot 1000 keer zo'n laadcyclus meemaken. Wordt de accu iedere keer maar tot 70% opgeladen dan kan je 1200 tot 2000 laadcycli van je accu verwachten.
ik doe elke dag 2x20km woon-werkverkeer met men "iets" snellere dinsdagfjorden schreef op woensdag 8 november 2017 @ 10:09:
[...]
Ik rij op de dinsdag e-go met aanpassing gemiddeld 33km/uur en dan is mijn actieradius 51km op de hoogste ondersteuning (buiten de bebouwde kom, dus ik hoef niet vaak af te remmen en weer snelheid te maken, ander stuur waardoor ik iets meer voorover zit), een keer gemeten bij ongeveer 12 graden door de accu helemaal leeg te fietsen.
Mijn woon-werk afstand is 26km en ik laad de accu bij op het werk. Ik zie dat het verbruik bij de huidige temperatuur 10-15% hoger ligt. Ik probeer te voorkomen dat de accu helemaal leeg is.
Afgelopen winter met temperaturen verder onder nul lag het verbruik ongeveer 20% hoger (op een andere fiets met een andere accu/motor combi).
denk gemiddeld een 35km/h
deze week om 6u 's morgens was het wat kouder en dan had ik nog3 blokjes over .
Als ie inderdaad 10 cellen (LFP cel = 3.2V) a 2P was (=32 volt) kan ik mij voorstellen dat je hem leeg reed.Opperpanter2 schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 14:38:
[...]
ik heb ooit een soorgelijke accu gehad 10s2p LifePo4 maar die was wel snel in onbalans. Mogelijk omdat ik die heel vaak helemaal leeg reed. Nog een argument om te gaan voor iets meer P ;-)
Met mijn Bulls Green Mover merk ik ook dat de lagere temperaturen invloed hebben op de actieradius. Heb nu meestal nog 15% over na een enkele rit van 26km.
Moet zeggen dat het een zeer fijne en snelle fiets is (hij is echt retesnel) maar de actieradius is minder als ik had verwacht. Komt doordat die motor echt energie vreet. De motor is 500W en heeft 80Nm koppel.
http://www.srsuntour-cycl...U/e-bike/e-45-rear-motor/

Wat dat betreft had ik liever een Stromer gehad, die zijn heel wat efficienter qua stroomverbruik. Maar vooralsnog is het goed te doen. Als de accu minder gaat worden hoop ik dat een revisie mogelijk is. Gaat om een 48 volt accu met 675Wh.
Moet zeggen dat het een zeer fijne en snelle fiets is (hij is echt retesnel) maar de actieradius is minder als ik had verwacht. Komt doordat die motor echt energie vreet. De motor is 500W en heeft 80Nm koppel.
http://www.srsuntour-cycl...U/e-bike/e-45-rear-motor/

Wat dat betreft had ik liever een Stromer gehad, die zijn heel wat efficienter qua stroomverbruik. Maar vooralsnog is het goed te doen. Als de accu minder gaat worden hoop ik dat een revisie mogelijk is. Gaat om een 48 volt accu met 675Wh.
De gebruikers van een snellere Dinsdag, hebben jullie een ander tandwiel erop gezet, of was dat niet nodig? Wat is de rotatiesnelheid en wat is dan de snelheid?
Vlassie, maak het een merkbaar verschil in actieradius indien je tevoren de accu op kamertemperatuur geladen heb en dan meteen na plaatsing op de fiets ermee naar werk rijdt?Vlassie1980 schreef op donderdag 9 november 2017 @ 09:58:
Met mijn Bulls Green Mover merk ik ook dat de lagere temperaturen invloed hebben op de actieradius. Heb nu meestal nog 15% over na een enkele rit van 26km.
Ik laad (en bewaar) de accu steeds op kamertemperatuur op voordat ik op de fiets spring en bemerk geen capaciteits verschil tov de zomer.
De accu wordt elke avond opgeladen tussen 19:00 en 23:00. Dan is hij wel vol.racinfo schreef op donderdag 9 november 2017 @ 10:03:
[...]
Vlassie, maak het een merkbaar verschil in actieradius indien je tevoren de accu op kamertemperatuur geladen heb en dan meteen na plaatsing op de fiets ermee naar werk rijdt?
Ik laad (en bewaar) de accu steeds op kamertemperatuur op voordat ik op de fiets spring en bemerk geen capaciteits verschil tov de zomer.
Ik vertrouw die lader niet helemaal en wil niet dat er wat binnenshuis wordt geladen als ik op 1 oor lig.
Wanneer het warmer is dan 15 graden laadt ik hem op in de schuur maar nu dus wel binnenshuis.
Dit topic is gesloten.
![]()