Het grote elektrische fietsen topic - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 45 ... 103 Laatste
Acties:
  • 883.828 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:38
Sorry, maar zaken als het frame is echt grote onzin. Als jij een goede fiets hebt is het prima bestand tegen de kracht die een lichte elektromotor er opzet. Dat is namelijk niet veel meer dan een gezond mens kan pieken qua vermogen.

Dat speciale frame is ook een beetje onzin, en waar die speciale bevestiging goed voor is is het geven van een standaard voor motorbouwers en framebouwers. Juist omdat als je van de standaard bottombracket constructie last had. (Je kan het zien in de bafang constructie waar de hoeveelheid lagers en tandwielen en de kettinglijn niet optimaal zijn.) Qua stevigheid valt het allemaal wel mee.
Ik zie fietsen verkocht worden die slapper zijn dan de fiets die ik in 2011 voor 700 euro kocht. En dat zijn dan de speciale ebike frames.

Tevens zie je ebikes verkocht worden met verende voorvorken met een buisdiameter van 28mm. Waardeloze vorken trouwens. Ook heeft shimano ebike rollerbrakes.......

Dit systeem is goedkoop omdat er een waardeloze accu aan vast zit. De motor is niet zo heel duur, das een goedkoop ding uit china waar het eigen sausje overheen zit. Je ziet dit soort dingen wel vaker op kickstarter, indie gogo en al die andere platforms. Op dit soort platforms worden gouden wolken beloofd maar realiteit worden ze niet echt. Over de laatste paar jaren zijn er een heleboel ebikes geweest die goedkoop zijn en supergeweldig moeten zijn, dit is de zoveelste poging.

Laatste punt, ebikes zijn over het algemeen helemaal niet zo heel erg duurder dan een normale fiets als je ze even doorrekent en op hetzelfde niveau componenten pakt. Over het algemeen kan je de componenten zo doorrekenen en dan is de prijs vrij redelijk. Niet dat je klakkeloos de adviesprijs moet betalen.
Vergelijk het gewoon met een nieuwe auto, die kopen mensen ook niet vaak, en op het moment dat je bij de dealer wegrijdt is de auto al 20% minder waard. Maar vergeleken met een 2e hands auto is een nieuwe toch wel erg duur.

Maargoed, beseffen wat een goede deal is en wat niet vereist kennis van de markt. Dat icm marketing maakt het lastig. Want iedereen wil je wel wat verkopen, en het liefst met zoveel mogelijk marge.

Er is over de jaren goed gebruik gemaakt van de onwetendheid van de consument betreffende ebikes, dus hoge prijzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 29-04 15:26

Pathogen

Shoop Da Whoop

Directe aandrijving op de band is vroeger bij bromfietsen ook geprobeerd en nooit echt aangeslagen buiten de Solex. Banden slijten als een gek en je aandrijving slipt.

Blijkbaar probeert Solex het nog steeds, maar nu met e-bikes (zonder aandrijving op de band): http://www.solexbikes.com/

[ Voor 10% gewijzigd door Pathogen op 24-10-2017 09:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-05 23:29

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Racing_Reporter schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 13:22:
Wat denk je als we het hebben over de 20 mph / 32 kmu versie? Het lijkt me dat je daarmee wel weg kan komen hier in Nederland, als je je rustig houdt binnen de bebouwde kom? En die push-to-use knop zou ik eigenlijk ook wel graag aan willen schaffen, puur om hem in te zetten als het nodig is. Waarschijnlijk moet je hierover wel dik importkosten betalen, gok ik?
Lijkt me een Europees bedrijf. Het adres is in Zweden, het is in Zweden als bedrijf geregistreerd, de namen van de medewerkers zijn Zweeds, en zelfs de foto's zien er erg Zweeds uit. Ik zou aannemen dat ze hem ook vanuit de EU kunnen leveren en er geen extra heffingen en belastingen bij komen.

[ Voor 6% gewijzigd door Johnny op 24-10-2017 09:31 ]

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-05 14:15

OgWok

U.N.C.L.E.

Pathogen schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 08:42:
Directe aandrijving op de band is vroeger bij bromfietsen ook geprobeerd en nooit echt aangeslagen buiten de Solex. Banden slijten als een gek en je aandrijving slipt.

Blijkbaar probeert Solex het nog steeds, maar nu met e-bikes (zonder aandrijving op de band): http://www.solexbikes.com/
[offtopic]
Daar is/was ook de speciale Solex voorband voor; met heel dik rubber midden op de band ;)

Afbeeldingslocatie: https://solexforum.nl/ubbthreads.php/ubb/download/Number/9517/filename/solex%20band%20rolprofiel.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door OgWok op 24-10-2017 10:20 ]

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dread
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-04 09:02

dread

Sluwe vlaming

Aan het kijken voor deze fiets: https://www.fietsenwinkel...ano-e-go-400wh-2017-heren

Winkel zit hier om de hoek op het industrieterrein. Handig voor reparaties en degelijke.

Lijkt me een prima fiets voor de dagelijkse 32 km fietsen. Misschien later eventueel later de bosch motor aanpakken ;)

Don't argue with fools, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Mooie prijs voor wat je krijgt :Y Als er nog spaarreserves waren had ik wel ingegaan op zo'n aanbieding :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 30-04 14:46
dread schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 11:22:
Aan het kijken voor deze fiets: https://www.fietsenwinkel...ano-e-go-400wh-2017-heren

Winkel zit hier om de hoek op het industrieterrein. Handig voor reparaties en degelijke.

Lijkt me een prima fiets voor de dagelijkse 32 km fietsen. Misschien later eventueel later de bosch motor aanpakken ;)
Fijn dat de winkel zo dicht bij zit. Hou wel rekening mee met twee zaken: als je de bosch motor gaat aanpakken, ten eerste dat dan je actieradius ontzettend terug loopt. En ten tweede dat als ze de fiets aan de computer hangen en ze zien dat je verbruik ten opzichte van de afgelegde afstand een stuk hoger ligt dan gemiddeld, dat het dan einde garantie kan worden. Ze kunnen echt ontzettend veel uitlezen bij het bosch systeem. :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:57
@zonnefreak Dat houdt juridisch toch nooit stand? Je kan ook alleen met aanhanger, volle bepakking, wind tegen of met aanlopende remmen fietsen. Geen idee of dat ook een uitsluiting van de garantie is ;) ? Als ik de ervaringen lees over de coulance van Bosch op defecte motoren dan zal het wel meevallen.

@dread Waarom de Batavus Milano en niet de Batavus Dinsdag voor ongeveer hetzelfde bedrag?

Het lijkt erop dat mijn probleem met de BBS02b weer verdwenen is. Ik heb al ruim 200km geen probleem meer gehad. Als ik wat tijd over heb zal ik mijn oude controller (met nieuwe elco) weer installeren om die uit te proberen. Ik ben nu wel gewend aan de aan/uit functie van de throttle, maar een volledig functionerende throttle is toch fijner. Het lijkt er trouwens op dat de controllers waarvan het serienummer met 17 begint dit probleem hebben. Mijn oude controller begint met 16 (zal het bouwjaar wel zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

@doek55 nog zo'n mooie aanbieding! argh!

* Pathogen wacht geduldig tot de spaarrekening weer omhoog gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dread

dread

Sluwe vlaming

@doek55

hmm idd de disndag ziet er vet uit. Ik kan eerlijk gezegd door de bomen het bos niet meer zien. Ik ga om 16h even testrijden. maar ik ga zeker vragen voor de dinsdag. Ziet er vet uit ;)
Pathogen schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 13:54:
@doek55 nog zo'n mooie aanbieding! argh!

* Pathogen wacht geduldig tot de spaarrekening weer omhoog gaat
Daar hebben ze altijd aanbiedingen lijkt het wel.

[ Voor 41% gewijzigd door dread op 24-10-2017 13:58 ]

Don't argue with fools, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ube_M
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 22-04 15:46
Torched schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 23:06:

Laatste punt, ebikes zijn over het algemeen helemaal niet zo heel erg duurder dan een normale fiets als je ze even doorrekent en op hetzelfde niveau componenten pakt. Over het algemeen kan je de componenten zo doorrekenen en dan is de prijs vrij redelijk. Niet dat je klakkeloos de adviesprijs moet betalen.
Vergelijk het gewoon met een nieuwe auto, die kopen mensen ook niet vaak, en op het moment dat je bij de dealer wegrijdt is de auto al 20% minder waard. Maar vergeleken met een 2e hands auto is een nieuwe toch wel erg duur.

Maargoed, beseffen wat een goede deal is en wat niet vereist kennis van de markt. Dat icm marketing maakt het lastig. Want iedereen wil je wel wat verkopen, en het liefst met zoveel mogelijk marge.

Er is over de jaren goed gebruik gemaakt van de onwetendheid van de consument betreffende ebikes, dus hoge prijzen.
Tja de ebike is hot op het moment, en dat vertaalt zich ook in de prijzen kennelijk. Ik zie Stella met grote regelmaat pagina groot adverteren in landelijke kranten. Dat is niet gratis. Kennelijk zijn de marges hoog genoeg.

Als je ook kijkt bij b.v Koga. De Worldtraveler fiets kost 2199. De nagenoeg gelijke ebike versie kost 3999. een extra prijs van maar liefst 1800 euro!! Ik vind dat veel.

Maar goed het is niet alleen in het ebike segment. In het hoge ATB segment weet je helemaal niet waar je blijft met de prijzen.
En ook fijn dat al deze ontwikkelingen er zijn. Anders zouden we nu nog rondfietsen op de velocipede....

Maar als verstandige consument is het credo wel... gebruik je nuchtere verstand en volg niet klakkeloos alle trends en marktleiders.

Landopstelling 10 graden, Jinko Neo N-type 420wp ,3780wp zzo en 3780wp zzw, GoodWe 8K, 63mtr AC kabel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Puur qua chassis, is zo'n Gazelle Orange nou daadwerkelijk een stuk stijver dan een (B-merk) Montego Liberty?
Ik erger me dood aan het gezwabber van die fiets namelijk, daar zou ik dus nooit een e-versie van kopen.
dread schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 13:56:
@doek55

hmm idd de disndag ziet er vet uit. Ik kan eerlijk gezegd door de bomen het bos niet meer zien. Ik ga om 16h even testrijden. maar ik ga zeker vragen voor de dinsdag. Ziet er vet uit ;)

[...]

Daar hebben ze altijd aanbiedingen lijkt het wel.
Toen ik 2-3 maanden terug keek was alles minimaal 300 euro duurder, maar idd ook "met korting". Er zijn aanbiedingen en aanbiedingen blijkbaar :)

[ Voor 55% gewijzigd door Pathogen op 24-10-2017 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-05 08:34
Torched schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 23:06:
Sorry, maar zaken als het frame is echt grote onzin. Als jij een goede fiets hebt is het prima bestand tegen de kracht die een lichte elektromotor er opzet. Dat is namelijk niet veel meer dan een gezond mens kan pieken qua vermogen.
Die midden-motoren worden fors bevestigd aan het bracket, deze gaat direct aan de achterbrug. Dat is toch echt wel iets anders.
Pathogen schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 14:15:
Puur qua chassis, is zo'n Gazelle Orange nou daadwerkelijk een stuk stijver dan een (B-merk) Montego Liberty?
Ik erger me dood aan het gezwabber van die fiets namelijk, daar zou ik dus nooit een e-versie van kopen.
Frame-Stijfheid is eigenlijk niet gerelateerd aan de prijs, het is een combi van (vooral) diameter en wanddikte. Er zijn zat superstijve budget frames. Zwabberen kan ook aan de geometrie liggen... maar ook daarbij is prijs niet zaligmakend.

[ Voor 37% gewijzigd door roffeltjes op 24-10-2017 15:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr. Eddo
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18:34
Pathogen schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 14:15:
Toen ik 2-3 maanden terug keek was alles minimaal 300 euro duurder, maar idd ook "met korting". Er zijn aanbiedingen en aanbiedingen blijkbaar :)
De meeste merken hebben een paar weken geleden hun 2018 line-up gepresenteerd, waaronder een aantal modellen met de nieuwe Bosch Active Line Plus motor. Dit verklaart waarschijnlijk de extra hoge kortingen op het moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Mr. Eddo schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 17:54:
[...]

De meeste merken hebben een paar weken geleden hun 2018 line-up gepresenteerd, waaronder een aantal modellen met de nieuwe Bosch Active Line Plus motor. Dit verklaart waarschijnlijk de extra hoge kortingen op het moment.
Yes. Waarschijnlijk nú het beste moment om te gaan kopen dus. Helaas is de pot echt té leeg momenteel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dread

dread

Sluwe vlaming

Gisteren gaan proefrijden met een aantal electrische fietsen.

Ik heb gereden met een batavus met bosh motor en een andere batavus, met een yamaha motor. Ik had echt de indruk dat de yamaha me afremde na 25km/u. Echt een onaangenaam gevoel.
Is dat mijn ervaring of is dit algemeen bekend.

Fijnste fiets om mee te rijden was de Brinckers reeks met Bafang motor (met een code haal je de 25km/u beperking eraf, dus geen ingewikkelde sets) Helaas zijn ze ook een stuk duurder, ken ik het hele merk niet en zien de goedkopere modellen eruit als ouwe oma fietsen.

Deze is wel leuk maar een stuk duurder dan ik budgettair in gedachten had. (ik kan hem voor 2800€ hebben)
https://www.fietsenwinkel...-mans-m330-nu-vinci-heren

Hoe lastig is het om de bosch of yamaha motor op te voeren? Ik ben niet zo technisch aangelegd namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-05 09:25
Zonder het hele topic door te lezen; zijn er tegenwoordig al bedrijven die een Bosch Classic Accu reviseren / beetje upgraden naar 500Wh?
En hoe is de ervaring met de twee jaar geleden geposte 17A accu die de classic vervangt?
https://www.e-bikemaat.nl...bosch-classic-36v17-ah-2/

[ Voor 13% gewijzigd door wmeester op 25-10-2017 09:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 02-05 07:13
dread schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 09:50:
Ik heb gereden met een batavus met bosh motor en een andere batavus, met een yamaha motor. Ik had echt de indruk dat de yamaha me afremde na 25km/u. Echt een onaangenaam gevoel.
Is dat mijn ervaring of is dit algemeen bekend.
Dat is een puur persoonlijke ervaring denk ik.
Zeker aangezien ik heb proef gereden op een Milano(Bosch) en een Dinsdag(Yamaha) en het andersom ervaar.
Op een Bosch rijd ik zonder moeite 25 maar 26 moet je toch wat harder trappen.
Bij een Yamaha haal ik zonder moeite de 28/29....

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laro
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-04 21:01
Kodess schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 10:06:
[...]

Dat is een puur persoonlijke ervaring denk ik.
Zeker aangezien ik heb proef gereden op een Milano(Bosch) en een Dinsdag(Yamaha) en het andersom ervaar.
Op een Bosch rijd ik zonder moeite 25 maar 26 moet je toch wat harder trappen.
Bij een Yamaha haal ik zonder moeite de 28/29....
Daar ben ik het mee eens. Ik heb ook met beide middenmotoren gereden, en ik vond de Yamaha toch prettiger aanvoelen boven de 25.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:43

Racing_Reporter

Contentmaker

Pathogen schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 09:22:
[...]

Yes. Waarschijnlijk nú het beste moment om te gaan kopen dus. Helaas is de pot echt té leeg momenteel...
Zou je volgend jaar niet precies dezelfde situatie krijgen? ALs ik zo rondlees krijg ik wel de indruk dat de motoren nu met dit jaar echt flink wat beter geworden zijn qua ondersteuning?

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Oh ja, tuurlijk, maar tegen die tijd had ik eigenlijk al gehoopt een lente, zomer en beginnende herfst electrisch rond te rijden ;)
Maar goed, luxeprobleem gelukkig. Hopelijk is alles in maart-april niet 2x zo duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timaerts
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 04-03-2024
Racing_Reporter schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 13:03:
[...]

Zou je volgend jaar niet precies dezelfde situatie krijgen? ALs ik zo rondlees krijg ik wel de indruk dat de motoren nu met dit jaar echt flink wat beter geworden zijn qua ondersteuning?
Ik heb dezelfde indruk. Ik lees dat de Bosch 2018 écht wel een verbetering is tov de 2017 (vooral qua geluid), dus ik vermoed dat bij die het wachten wel de moeite is. Voor de andere motor merken ken ik de situatie niet zo.

I.v.m. de ervaringen per fiets: heeft het er ook niet mee te maken hoe elke fabrikant die de motor heeft afgesteld voor een bepaalde model? In het nieuws stond een tijdje terug dat bijna geen enkele elektrische fiets in orde is (ondersteuning zou moeten stoppen bij 25 km/u). Aangezien de fiets die tot 27 km/u prettiger aanvoelt dan degene die al stopt op 25 km/u proberen de fabrikanten hun modellen zo 'snel' mogelijk af te stellen. Losstaand van de motor. (dat is mijn idee alleszins)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes
27.5 kmpu was jaren geleden de standaard cut-off. Vermoedelijk vanuit de gedachte 25kmpu+10%

De Yamaha staat wat strakker afgesteld (nokt na 26 kmpu). Wat echter fijn is aan de Yamaha is dat hij boven de ondersteuning ook nog goed rijdt. Je verliest wel wat efficient, maar het is goed te doen. Ik heb met regelmaat langere stukken boven de 30 getrapt. Ook is de Eco stand heel plezierig. Je mist wel wat power, maar het is zeker nog wel te voelen.

@Dread, er is al veel gezegd en geschreven over de Brinckers. Het is heel erg duur als je ziet dat het B-merkje (geen dealer netwerk) is met een Bafang eronder.

[ Voor 15% gewijzigd door roffeltjes op 25-10-2017 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrpink83
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14-09-2023
Aangezien mijn woon-werk waarschijnlijk gaat veranderen naar 20 km enkele reis, zit ik er ook aan te denken om mijn fiets elektrische ondersteund te maken. Het gaat om een Giant Futuro S, schijfremmen, hydraulische voorvork, uit 2015.

Ik heb de volgende wensen:
- harder dan 25 km/u om nog een beetje op tijd te zijn op mijn werk
- 40 km heen en terug dus voldoende accu capaciteit icm vermogen
- middenmotor

Ik zie Fietsunie, RAT en FON en nog circa 10 meer. Weet niet zo goed waar ik moet zijn.

Wat voor een accu heb ik minimaal nodig?
En is mijn fiets, de Giant Futuro geschikt?

Al met al zal het inclusief ombouwen circa 1200,- gaan kosten. Een aardig bedrag, vind ik. Weet niet wat de Futuro opbrengt 2e hands (zal niet veel zijn), maar komt al aardig in de buurt inclusief inruil met een nieuwe elektrische fiets met hierboven gestelde eisen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes
En hier is ie dan, mijn unieke two-tone Batavus Razer!
Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4469/26151030289_ae6b52655a_k.jpg

Nogmaals...

[ Voor 56% gewijzigd door roffeltjes op 25-10-2017 19:12 . Reden: Foto was blijkbaar niet zichtbaar ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tafkar
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-02-2024

Tafkar

3600 Wp

mrpink83 schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 16:29:
Aangezien mijn woon-werk waarschijnlijk gaat veranderen naar 20 km enkele reis, zit ik er ook aan te denken om mijn fiets elektrische ondersteund te maken. Het gaat om een Giant Futuro S, schijfremmen, hydraulische voorvork, uit 2015.

Ik heb de volgende wensen:
- harder dan 25 km/u om nog een beetje op tijd te zijn op mijn werk
- 40 km heen en terug dus voldoende accu capaciteit icm vermogen
- middenmotor

Ik zie Fietsunie, RAT en FON en nog circa 10 meer. Weet niet zo goed waar ik moet zijn.

Wat voor een accu heb ik minimaal nodig?
En is mijn fiets, de Giant Futuro geschikt?

Al met al zal het inclusief ombouwen circa 1200,- gaan kosten. Een aardig bedrag, vind ik. Weet niet wat de Futuro opbrengt 2e hands (zal niet veel zijn), maar komt al aardig in de buurt inclusief inruil met een nieuwe elektrische fiets met hierboven gestelde eisen?
Het is lastig om de kettingkast te bewaren als je hem ombouwt met een middenmotor. Dit is de rede waarom ik voor een fiets met derailleur ben gegaan.
Als je handig bent kan het veel goedkoper dan de 1200 euro. Ik was inclusief 2e hands fiets (275 euro) , 14.5 AH batterij en BBS01B, 900 euro kwijt.

Tafkar in "Het grote elektrische fietsen topic - deel 2"

[ Voor 3% gewijzigd door Tafkar op 25-10-2017 18:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• racinfo
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-02-2022

racinfo

E-MTB

roffeltjes schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 17:37:

[afbeelding]

Flickr gebruikt nogal wat compressie, de foto hoort veel beter te zijn :o
Deze foto is niet langer beschikbaar staat er in een groot wit vlak, dus geen fiets :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:29

[afbeelding]

Flickr gebruikt nogal wat compressie, de foto hoort veel beter te zijn :o
IMGUR!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Vreemd, ik zie hem wel. Ik heb het geupdate, werkt het nu wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Laatst online: 22:29
roffeltjes schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 19:13:
Vreemd, ik zie hem wel. Ik heb het geupdate, werkt het nu wel?
Het werkt. Over.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chrasher
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:35

Chrasher

Tevree met z'n PS5

[afbeelding]

Nogmaals...
Heerlijk fietsje he..... :9

Mijn Razer staat na 2,5 jaar op een kleine 20.000 km in weer en wind. 5 setjes remblokken en een achterband later en hij loopt nog steeds als een trein. :) En ja, er zitten nog steeds de originele ketting en tandwielen op, maar die smeer ik ook regelmatig.

PSN-id: Chrasher

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Owww. ik heb trouwens er een axedos 80 opgezet. Dat is inderdaad een hele mooie lichtbundel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 987347

Beste mensen,
Ik heb een cumberland seabreeze e-Bike waarvan de bedrading van de stuurcontroller kastje los hangt. Het kastje waarmee je de snelheid mee kan instellen. Het gaat om 4 draden, rood,zwart,blauw en groen. Mijn vraag is, weet iemand op welke punten op het printplaatje ik die draden moet solderen? Ik heb een link erbij gedaan waarop je wat foto,s kan zien. https://www.icloud.com/sharedalbum/#B0fJtdOXmIzWTzI
Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brutus26
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13-04 22:09
heb voor mijn vrouw de victoria e-trekking-6-4 op het oog met de BOSCH middenmotor Gen.3 “Active Line PLUS”, 36 V, 250 W 2018 model kun je die ook laten programmeren dat hij 35 km/uur kan ? (ik weet het dat mag niet) maar 27 is te langzaam ze heeft nu een yamaha motor en die gaat via dongle 35 km/uur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Voor Bosch zijn er ook dongles en speedclips..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drossie
  • Laatst online: 20:02
roffeltjes schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 21:52:
Owww. ik heb trouwens er een axedos 80 opgezet. Dat is inderdaad een hele mooie lichtbundel.
De Axendo80 bedoel je?

Ik heb die ook liggen, maar ben er nog niet toe gekomen om de lamp te installeren.

Welke lamp zat er voordien op bij jou?

Ook eentje met één enkele fiche?

Is het gewoon het kabeltje ontdubbelen en op elk uiteinde een fiche plaatsen?

Hoe weet je welk je + en - draad is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drossie
Chrasher schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 19:48:
[...]

Heerlijk fietsje he..... :9

Mijn Razer staat na 2,5 jaar op een kleine 20.000 km in weer en wind. 5 setjes remblokken en een achterband later en hij loopt nog steeds als een trein. :) En ja, er zitten nog steeds de originele ketting en tandwielen op, maar die smeer ik ook regelmatig.
20.000km met dezelfde ketting? Schitterend!

Met wat smeer je die? Ontvet je die eerst voordien?

Gebruik je de originele Magura remblokken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Jep de Axendo80, mijn FM heeft hem geïnstalleerd bij het vervangen van het oude frame.

Hiervoor had ik een Herrmans H-Flow

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chrasher

Chrasher

Tevree met z'n PS5

Drossie schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 23:00:
[...]
20.000km met dezelfde ketting? Schitterend!
Met wat smeer je die? Ontvet je die eerst voordien?
Gebruik je de originele Magura remblokken?
Gebruik zo'n spuitbus met kettingspray voor de fiets. Geen idee welk merk, maar mijn fietsenmaker zei dat het goed spul was. Spuit elke week een klein beetje tussen de chainglider. Ketting maak ik verder niet schoon, alleen haal ik die chainglider om het half jaar er af om deze van binnen goed schoon te maken. Blijkbaar houdt die spray het vuil ook weg.
Wat remblokken betreft zit er nu geen magura op, deze gingen bij mij vrij snel resoneren. Heb in de loop der jaren verschillende via mijn FM uitgeprobeerd. Gebruik nu iets zachtere blokken die iets minder goed remmen dan de originele, maar ook in de regen goed zijn en absoluut niet meer resoneren. Heb helaas geen merknaam voor je.

Mijn FM helpt me goed met de juiste spullen, maar ik eis dan ook dat hij geen goedkope rotzooi monteert. Beter iets meer geld kwijt en verder geen zorgen. :)
Klein onderhoud doe ik zelf, maar remblokken, achterband en de eventuele ketting/tandwielen laat ik door mijn FM doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drossie
APBaguette schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 14:28:
[...]

Ik heb mijn lamp vervangen. Ik heb 't draadje doorgeknipt en er 2.8mm faston schuifjes aangeknepen, heb nu een Spanninga Axendo 80 XE.

De standaard lamp is een Axa Blueline 30, maar volgens mij is 't een speciaaltje voor Batavus. Normaal zit er een klein stukje draad aan met vlakstekkers. Bij de Razer zit er een lang stuk draad aan. Het zou kunnen dat er een connector in het frame zit, maar ik had weinig zin om de halve fiets uit elkaar te halen voor zoiets triviaals. Het draad is lang genoeg om een paar cm af te knippen, zodat je evt de originele lamp nog kan gebruiken. Enige vervelende is dus dat je zelf de juiste faston schuifjes en een bijbehorende tang moet hebben.
In de lamp die nu op de fiets zit, zit een enkele kabel.
Moet ik deze kabel uiteen halen en op elk uiteinde een schuifje plaatsen?
Hoe weet ik welke draad + en - is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Anoniem: 987347 schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 22:14:
Beste mensen,
Ik heb een cumberland seabreeze e-Bike waarvan de bedrading van de stuurcontroller kastje los hangt. Het kastje waarmee je de snelheid mee kan instellen. Het gaat om 4 draden, rood,zwart,blauw en groen. Mijn vraag is, weet iemand op welke punten op het printplaatje ik die draden moet solderen? Ik heb een link erbij gedaan waarop je wat foto,s kan zien. https://www.icloud.com/sharedalbum/#B0fJtdOXmIzWTzI
Alvast bedankt.
Ik heb zo'n e-bike bediening nog liggen, ik wil best kijken hoe de draden vastzitten maar dan moet ik het kastje openbreken of weet je wellicht een betere manier?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• APBaguette
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-02 06:25
Drossie schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 00:39:
[...]

In de lamp die nu op de fiets zit, zit een enkele kabel.
Moet ik deze kabel uiteen halen en op elk uiteinde een schuifje plaatsen?
Hoe weet ik welke draad + en - is?
Het is 2 aderig, de kabel ziet eruit als een 8. Vergelijkbaar met luidsprekerkabel, maar dan veel dunner.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/WXi5iqM.jpg

Over 1 van de aders loopt een witte streep, dat is volgens mij de +. Het is geen drama als je de lamp verkeerd om aansluit, hij werkt dan gewoon niet (ervaring...).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BartV
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-05 13:23
Inderdaad met witte streep is plus. Let op dat de behuizing van de Axendo van metaal is, en je dus makkelijk kortsluiting maakt bij het aansluiten, zeker als je meegeleverde plastic bevestigingsdingetjes gebruikt. De verlichting doet het dan helemaal niet meer, dat is gelukkig beveiligd vanuit de motor controller.
Ik heb uiteindelijk van die faston schuifjes gebruikt.

I think I've got the hang of it now... :w :q :wq :wq! ^d X exit X Q :quitbye CtrlAltDel ~~q :~q logout save/quit :!QUIT ^[zz ^[ZZ ZZZZ ^H ^@ ^L ^[c ^# ^E ^X ^I ^T ? help helpquit ^D ^d ^C ^c helpexit ?Quit ?q ^Kx /QY sync halt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrpink83
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14-09-2023
Tafkar schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 18:07:
[...]

Het is lastig om de kettingkast te bewaren als je hem ombouwt met een middenmotor. Dit is de rede waarom ik voor een fiets met derailleur ben gegaan.
Als je handig bent kan het veel goedkoper dan de 1200 euro. Ik was inclusief 2e hands fiets (275 euro) , 14.5 AH batterij en BBS01B, 900 euro kwijt.

Tafkar in "Het grote elektrische fietsen topic - deel 2"
Tsja, ben niet zo handig ;) Dat van die kettingkast wist ik niet.
Daarnaast, vraag ik me af of die bbs01 geschikt is voor mijn 40 km per dag en een snelheid van 30 km/u

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tafkar
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-02-2024

Tafkar

3600 Wp

mrpink83 schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 10:23:
[...]

Tsja, ben niet zo handig ;) Dat van die kettingkast wist ik niet.
Daarnaast, vraag ik me af of die bbs01 geschikt is voor mijn 40 km per dag en een snelheid van 30 km/u
30 km/u is geen probleem. Ik haal een gemiddelde van 30 km/u over een stuk van 20 km. Ik heb hem wel begrenst omdat ik boven de 32/33 km/u het te hard vindt gaan (heb geen zin in een helm).
Als je ook heuvels hebt in je route dan kan een bbs02 een betere keuze zijn, maar dan ben je niet echt meer legaal (500/750 W).

Wanneer ik de fiets pak naar het werk moet ik ook 44 km afleggen. De 14,5 Ah batterij haalt dit met gemak in de zomer, in de winter zal het net gaan (afhankelijk van hoeveelheid eigen trapkracht). Voorheen deed ik de route op een gewone ebike in 1:05 nu doe ik het in +/- 50 min. Fietsen met de bbs01b is fantastisch (na aanpassen van de parameters).

[ Voor 22% gewijzigd door Tafkar op 26-10-2017 10:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

En dan kom je 's ochtends van die mensen tegen op een fietspad links van een drukke weg (dus koplampen in je gezicht) die wél de moeite nemen voor een helm op hun e-bike...

...maar niet even een lampje aanzetten @$%@%!
Nog verbaasd kijken ook dat ik zo laat uitwijk. Ja mens, eerder zág ik je gewoon niet!

/rant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

[afbeelding]

Nogmaals...
Mooi fietsje, daar sla je geen modderfiguur mee @roffeltjes :9 :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Leuk project van een Engelsman (Ier, Schot?) die met een 3d printer motortandwielen, motorsteun en achtertandwiel heeft gemaakt en hij gaat hard.....

(achtertandwiel zit vast met bindbandjes en voldoet goed)

[ Voor 4% gewijzigd door OgWok op 27-10-2017 08:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blue Sky
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-12-2020
Mooie video! Ik had niet verwacht dat dat 3D geprinte kunststof zo sterk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drossie
BartV schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 08:56:
Inderdaad met witte streep is plus. Let op dat de behuizing van de Axendo van metaal is, en je dus makkelijk kortsluiting maakt bij het aansluiten, zeker als je meegeleverde plastic bevestigingsdingetjes gebruikt. De verlichting doet het dan helemaal niet meer, dat is gelukkig beveiligd vanuit de motor controller.
Ik heb uiteindelijk van die faston schuifjes gebruikt.
Bedankt.

Bij mij zaten er helemaal geen dingetjes bij de lamp. Enkel de lamp zelf.

Volgende week probeer ik ze aan te sluiten.

Als ik de batterij loskoppel bij het aansluiten van de lamp, kan ik geen kortsluiting maken, toch?

[ Voor 7% gewijzigd door Drossie op 26-10-2017 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansKeesom
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 25-04 19:48

Nogmaals...
Ziet er mooi uit. Is dit het nieuwe model of echt een eenmalige editie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Eenmalige editie na vervanging van mijn frame. Blijkbaar worden de garantie frames pas gespoten nadat Batavus ze moet uitleveren (scheelt voorraad).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartV
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-05 13:23
Drossie schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 22:19:
[...]

Bedankt.

Bij mij zaten er helemaal geen dingetjes bij de lamp. Enkel de lamp zelf.

Volgende week probeer ik ze aan te sluiten.

Als ik de batterij loskoppel bij het aansluiten van de lamp, kan ik geen kortsluiting maken, toch?
Deze kleine rubber dingetjes zaten bij mij erbij in een los zakje:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/KA9U0MA.png

Enkel de verlichting niet aanzetten is voldoende om geen kortsluiting te kunnen maken.

I think I've got the hang of it now... :w :q :wq :wq! ^d X exit X Q :quitbye CtrlAltDel ~~q :~q logout save/quit :!QUIT ^[zz ^[ZZ ZZZZ ^H ^@ ^L ^[c ^# ^E ^X ^I ^T ? help helpquit ^D ^d ^C ^c helpexit ?Quit ?q ^Kx /QY sync halt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drossie
BartV schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 08:16:
[...]

Deze kleine rubber dingetjes zaten bij mij erbij in een los zakje:
[afbeelding]

Enkel de verlichting niet aanzetten is voldoende om geen kortsluiting te kunnen maken.
Vreemd. Bij mij was het zakje leeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vangoghnl
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20:05
Dag Allemaal,

Ik ben mij aan het oriënteren op een elektrische fiets voor woon werk verkeer, maar zie door de bomen het bos niet meer.

- 4 a 5 dagen in de week 45-50 km retour.
- Moet een langs stuk van 7 km rechtdoor buiten de bebouwde kom dus motor zal dat stuk gebruikt worden op hoogste ondersteuning.
- mijn vrouw neemt precies dezelfde ze fietst minder maar deze worden dan gerouleerd.
-geen high speed pedelec.
-budget 2500 tot 3000,- euro per fiets
Wat hebben we al geprobeerd.
We hebben op meerdere merken fietsen gezeten met middenmotor en achter motor. Hierbij heb ik een voorliefde gekregen voor de qwic 9.2 omdat je hier met gemak 28km op fietst en ze grote accu's hebben waardoor dit te halen valt heen en terug zonder op te laden op werk. weet iemand welk merk motor qwic gebruikt?

Bosch motoren gaan maar tot 500w en hier schijnt een ombouwset nodig te zijn om sneller te kunnen dan 27 is dit dan wel verstandig? ook hebben we op een vicotria gefietst iemand hiermee bekend? Nadeel vond ik weer de beperking van 500w accu.

Fietsenmakers zeggen ook allemaal wat anders kwa onderhoud van de ketting, de een zegt neem gesloten kettingkast, ander weer open. De meeste raden wel een middenmotor aan ipv een achtermotor. Maar zowel mijn vrouw en ik ervaren meer power bij een achtermotor.

Ene fietsenmaker zegt dat achtermotor net als een voormotor te hard slijt bij de af te gaan leggen km standen, de ander zegt weer dat de achtermotor magnetisch is en dit niet uit maakt.

Is er ook nog een merk motor beter gezien het aantal kilometers op jaarbasis onafhankelijk van het soort motor?

Graag jullie advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 01-05 12:03
vangoghnl schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 16:05:
Dag Allemaal,

Ik ben mij aan het oriënteren op een elektrische fiets voor woon werk verkeer, maar zie door de bomen het bos niet meer.

- 4 a 5 dagen in de week 45-50 km retour.
- Moet een langs stuk van 7 km rechtdoor buiten de bebouwde kom dus motor zal dat stuk gebruikt worden op hoogste ondersteuning.
- mijn vrouw neemt precies dezelfde ze fietst minder maar deze worden dan gerouleerd.
-geen high speed pedelec.
-budget 2500 tot 3000,- euro per fiets
Wat hebben we al geprobeerd.
We hebben op meerdere merken fietsen gezeten met middenmotor en achter motor. Hierbij heb ik een voorliefde gekregen voor de qwic 9.2 omdat je hier met gemak 28km op fietst en ze grote accu's hebben waardoor dit te halen valt heen en terug zonder op te laden op werk. weet iemand welk merk motor qwic gebruikt?

Bosch motoren gaan maar tot 500w en hier schijnt een ombouwset nodig te zijn om sneller te kunnen dan 27 is dit dan wel verstandig? ook hebben we op een vicotria gefietst iemand hiermee bekend? Nadeel vond ik weer de beperking van 500w accu.

Fietsenmakers zeggen ook allemaal wat anders kwa onderhoud van de ketting, de een zegt neem gesloten kettingkast, ander weer open. De meeste raden wel een middenmotor aan ipv een achtermotor. Maar zowel mijn vrouw en ik ervaren meer power bij een achtermotor.

Ene fietsenmaker zegt dat achtermotor net als een voormotor te hard slijt bij de af te gaan leggen km standen, de ander zegt weer dat de achtermotor magnetisch is en dit niet uit maakt.

Is er ook nog een merk motor beter gezien het aantal kilometers op jaarbasis onafhankelijk van het soort motor?

Graag jullie advies.
Ik ga er even plat in: Veel fietsenmakers roepen maar gewoon wat en denken er verstand van te hebben.

Wil je weinig onderhoud aan ketting: Achterwielmotor of een middenmotor met gesloten kettingkast
Voordeel van derailleur in combinatie met middenmotor is dat hij minder zwaar trapt.

Verder hebben ze bij Qwic volgens mij Bafang en Brose middenmotoren, zijn opzich prima motoren. Het merk achterwielmotor weet ik helaas ook niet. Over Bosch lees ik dat ze vaak kapot gaan bij hogere km standen en dit is mij ook overkomen bij 16000 km.

Er zijn ook fietsen met Bosch met Dual Battery waardoor je uit kunt komen op 1000Wh accu capaciteit. (Riese und muller)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-05 23:29

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Open ketting heeft meer onderhoud nodig maar is makkelijker. In de winter met zout op de weg zal de ketting wel veel sneller slijten. Een dichte kettingkast heeft weinig onderhoud nodig, maar als je dan een keer de ketting wilt smeren dan is het weer moeilijker, als de ketting dan versleten is en er afloopt, of wanneer je het wiel er uit wil halen (lekke band) of de ketting moet vervangen zit die kettingkast weer enorm in de weg en is het veel moeilijker en duurt het allemaal langer.
Een (elektro)motor werkt het beste op een bepaald toerental. Bij een motor in het wiel is dat direct gekoppeld aan het aantal omwentelingen. Bij het beklimmen van een berg heb je veel kracht nodig en weinig omwentelingen en zal een motor in het wiel sneller overbelast raken door de hoge weerstand en warmteontwikkeling. In de Nederlandse polder zal dit nauwelijks een probleem zijn, misschien als je windkracht 10 tegenwind hebt?

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• roffeltjes

Fietsenmakers zeggen ook allemaal wat anders kwa onderhoud van de ketting, de een zegt neem gesloten kettingkast, ander weer open.
Gesloten kettingkast met een naafversnelling levert minder onderhoud op.
De meeste raden wel een middenmotor aan ipv een achtermotor. Maar zowel mijn vrouw en ik ervaren meer power bij een achtermotor.
Een naafmotor heeft (aanzienlijk) minder maximaal vermogen dan een middenmotor, maar zolang je niet aan de maximale ondersteuning zit (optrekken/bergop)is de instelling op de motor bepalend voor je ervaring. Het kan dus zijn dat op de Qwic de naafmotor super scherp is afgesteld.

FWIW, ik heb nog nooit een naafmotor ervaren die qua ondersteuning ook maar in de buurt komt van mijn Yamaha middenmotor.

Kort voor/nadelen:

Middenmotor:
+ Sterk
+ Efficient
+ Geen kabelboom naar het voor of achterwiel (dus minder storingsgevoelig).
- Meer belasting op de aandrijving (ketting en achtertandwiel).
- Minder natuurlijk fietsgevoel dan de beste achterwielmotoren.

Achterwielmotor
+ Vaak en een natuurlijk fietsgevoel.
+ Aandrijving wordt minder belast.
- Minder sterk
- Minder efficient (kleinere actieradius)
- Minder geschikt voor heuvels.
- Langere kabels en meer stekkers, wat meer zwakke punten oplevert.
Naafmotoren hebben vooral te lijden bij zware belasting omdat ze dan warm worden. Als je niet heuvelop rijdt is het niet zo'n issue.

Achternaaf motoren zijn groter en krachtiger dan een voorwielmotor dus hebben meer oppervlakte voor warmte afvoer en zijn wat minder snel aan de limiet.
Alles kan kapot, maar het lijkt erop dat Yamaha behoorlijk robuust is qua systeem.

Ik zou in jullie geval sowieso de Batavus Dinsdag en/of Razer proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wwiilleemm
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20-12-2024
@vangoghnl

Wellicht is de Sparta m8i te overwegen.

Hier heb ik goede ervaringen mee. Vooral op het gebied van comfort. Er zitten vijf ondersteuningsstanden op, en het wisselen tussen die standen gaat opvallend soepel.

Ik ben zelf rond de 100 kg, en heb met de 600 accu een actieradius van ruim 80 km, en rijd doorgaans op ondersteuningsstand 1 of 2, en heel soms 3.

De krachtige 80 Nm motor levert enorm veel kracht.
Ben er mee door de duinen gereden met een kidcar er achter, en zelfs de steilste stukken waren geen probleem. Ook een keer met windkracht 8 tegen gereden, en ook dat ging moeiteloos in ondersteuningsstand stand vier, in de vierde versnelling.

De middenmotor is van Yamaha. De headshock voorvering is comfortabel: goede opvang van oneffenheden, zonder deinen. De verlichting is oke. Smalle bundel maar ook voldoende licht daaromheen en opzij.

De prijs ligt zo rond de 2000 euro, maar ik adviseer wel de zwaarste accu er bij. Dan ligt de prijs rond de 2300 euro.
Verder adviseer ik om extra garantie bij te kopen, kost ongeveer 135 euro, voor vijf jaar. Die darantie dekt ook de motor en de accu.

Al met al heb je dan voor rond 2500 euro een fiets waar je veel plezier van zult hebben

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr. Eddo
@vangoghnl

Mijn ouders hebben sinds kort een Sparta M8i Hydro met ION (Yamaha) middenmotor en een Sparta R20i met een 50NM sterke achterwielmotor (heet ook ION). Ik heb beide systemen dus kunnen proberen. Qua ondersteuningsgevoel vind ik het verschil tussen de 2 fietsen persoonlijk niet bijzonder groot. Beiden voelen zeer natuurlijk aan. De M8i met middenmotor heeft wel wat meer kracht bij het wegrijden, doordat een middenmotor voordeel heeft van het wegrijden in een lagere versnelling itt een achterwielmotor die in het begin altijd vanaf een heel laag toerental zijn werk moet doen (zie uitleg @Johnny). Zoals @roffeltjes ook al aangaf zijn fietsen met middenmotor wel iets efficiënter, dat is ook onze ervaring. Bij gelijke ondersteuning komt de M8i zo'n 10-15% verder (zelfde 500Wh accu). Al zul je met beide systemen 50km makkelijk moeten kunnen redden met een 500Wh accu, ook met flinke wind tegen.

Beide fietsen rijden moeiteloos 27km/h maar voelen wel wat anders. De M8i is duidelijk een comfortabeler model, wat je vooral merkt door een iets andere houding en zachter zadel. Verder heeft de R20i een derailleur en de M8i een naafversnelling. Houd er rekening mee dat je een middenmotor wel altijd een beetje hoort, de fiets met achterwielmotor is volledig geruisloos. Ook viel het mij op dat de ION middenmotor bij een te hoge cadans stopt met ondersteunen. Bij een achterwielmotor maakt je cadans uiteraard niet uit, die stopt gewoon bij de maximale snelheid.

Ik kan je zeker aanraden om op beide fietsen een proefritje te maken om het verschil te ervaren. Probeer dan ook zeker de Yamaha Dinsdag of Razer, als je een nog wat sportiever model wilt proberen.

Er is nu ook een nieuw model van Sparta, de M8ti. Deze ziet er wat moderner uit en heeft de accu in het frame. Dit verlaagt het zwaartepunt van de fiets, wat de wendbaarheid zeker ten goede zal komen. Het hoge zwaartepunt van fietsen met accu op de bagagedrager vind ik persoonlijk namelijk wel echt een minpunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vangoghnl
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20:05
Allemaal vast bedankt voor de reacties is me al een hoop meer duidelijk dan bij de fietsenmaker. Batavus dinsdag konden we nog niet op rijden omdat de accu leeg was. Hier gaan we dus woensdag nog een ritje op doen. Wat is jullie ervaring met opvoeren van een bosch motor? Of is dit bij een yamaha weer in de instellingen te regelen zoals bij qwic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zebsite
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 01-05 21:45
Nee, bij Yamaha zal je toch een dongle moeten kopen (ongeveer 150 euries) maar dan kan je dan ook continu rond de 35 km/uur mee rijden, mits het verkeer het toelaat...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HansKeesom
racinfo schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 17:38:
[...]

Er zijn al aardig wat stappen in die richting gezet. Volg daartoe deze link op Facebook.
Ik kan op die pagina niet echt vinden welk verhaal aansluit op het geen ik probeer te vertellen. En dat is, dat ik eigenlijk wel iets voel voor een GPS gebaseerde begrenzer die afhankelijk van waar je bent de ondersteuning van je e-bike wordt begrensd. Dat kan de ene keer 45 KM/H zijn, maar bij sommige verkeerssituaties ook gewoon 15 km/h.
En wellicht deels ook afhankelijk van het type e-bike. Ik werd eerder deze week op een lastig stukje fietspad, bocht naar rechts en dan linksaf oversteken terwijl autoverkeer dus ook uit die bocht komt, ingehaald door een elektrische bakfiets, die overal langs knalde en gewone fietsers nog net niet van de weg duwde. Op zo'n plek mag van mij een e-bike(al dan niet een SP) terug naar max 15 km/h ondersteuning en een elektrische bakfiets naar 10 km/h.
Natuurlijk mag iedereen risico's nemen met zijn eigen leven, maar als je daarmee iemand anders doet vallen heb je dat recht niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

HansKeesom schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 12:13:
[...]

Ik kan op die pagina niet echt vinden welk verhaal aansluit op het geen ik probeer te vertellen. En dat is, dat ik eigenlijk wel iets voel voor een GPS gebaseerde begrenzer die afhankelijk van waar je bent de ondersteuning van je e-bike wordt begrensd. Dat kan de ene keer 45 KM/H zijn, maar bij sommige verkeerssituaties ook gewoon 15 km/h.
En wellicht deels ook afhankelijk van het type e-bike. Ik werd eerder deze week op een lastig stukje fietspad, bocht naar rechts en dan linksaf oversteken terwijl autoverkeer dus ook uit die bocht komt, ingehaald door een elektrische bakfiets, die overal langs knalde en gewone fietsers nog net niet van de weg duwde. Op zo'n plek mag van mij een e-bike(al dan niet een SP) terug naar max 15 km/h ondersteuning en een elektrische bakfiets naar 10 km/h.
Natuurlijk mag iedereen risico's nemen met zijn eigen leven, maar als je daarmee iemand anders doet vallen heb je dat recht niet.
Die bakfiets ervaring heb ik ook; persoonlijk vind ik (max) 25 km/h op zo'n groot log apparaat meest ook met nogal groffe besturingen uitgevoerd, veel te snel voor de meestal smalle fietspaden.

Overigens zijn diverse onderwerpen, ook die van GPS gestuurde op die FB pagina te vinden. Er zijn overigens niet echt voorstanders van maar de minister heeft daarover wel al contact met diverse (ebikes) leveranciers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15-04 19:39
HansKeesom schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 12:13:
[...]

Klinkt als ingewikkeld en ook heel erg big brother. Elk slachtoffer of gewonde is er een teveel maar je kan niet alle risico's uitsluiten of alles onder controle hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansKeesom
Opperpanter2 schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 15:16:
[...]

Klinkt als ingewikkeld en ook heel erg big brother. Elk slachtoffer of gewonde is er een teveel maar je kan niet alle risico's uitsluiten of alles onder controle hebben.
Ik zie het meer als een mogelijkheid om harder te kunnen en mogen waar dat echt kan en ook naar eigen keuze. Als speedpedelec mag je dan in de stad overal rijden, als je maar de minimum en maximumsnelheid aanhoud voor de strook waarop je rijdt. Maximumsnelheden voor iedereen gelijk en afhankelijk van de situatie, niet op basis van technische eigenschappen van je vervoersmiddel.

Inplaats van wegvakken voor allerlei categorieën maak je dan wegvakken/stroken voor de verschillende snelheden. Elk vak heeft dan een maximum maar wellicht ook een minimumsnelheid. Met 45 km/h je mengen tussen auto's die 120-130 KM/H mogen is sowieso geen goed idee. Dat laat je vanzelf wel.

Dus als voetganger mag je niet in het 10-25 km/h vak, behalve als je gaat hardlopen ;-) Als speedpedelec mag je desnoods op het voetpad maar dan mag je niet harder dan 7 km/h ;-) Net zoals je dat nu in een winkelcentrum ook doet als fietser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
Ik zou zelf meer zien in een oplossing als blauwe plaat en aansprakelijkheidsverzekering.

Tja, lijkt op speed Pedelec maar blijkbaar is er behoefte aan een extra categorie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansKeesom
Torched schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 17:16:
Ik zou zelf meer zien in een oplossing als blauwe plaat en aansprakelijkheidsverzekering.

Tja, lijkt op speed Pedelec maar blijkbaar is er behoefte aan een extra categorie
Nee niet nog meer categorieën. Slechts toestemming voor Speedpedelecs om overal te mogen rijden zou voldoende moeten zijn, mits met aangepaste maximumsnelheid. Ze zijn wat mij betreft welkom op het fietspad zolang ze mij maar niet inhalen met >20 km/h snelheidsverschil ;-) Ik ben dan altijd wat bang voor de klap als het misgaat.

[ Voor 7% gewijzigd door HansKeesom op 28-10-2017 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

HansKeesom schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 17:03:
[...]

Als speedpedelec mag je dan in de stad overal rijden, als je maar de minimum en maximumsnelheid aanhoud voor de strook waarop je rijdt. Maximumsnelheden voor iedereen gelijk en afhankelijk van de situatie, niet op basis van technische eigenschappen van je vervoersmiddel.
Die nauwkeurigheid per rijstrook is technisch onmogelijk met GPS aangezien die een speling heeft van minimaal 6 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
  • Laatst online: 15-04 19:39
Nieuwe GPS systemen zijn nauwkeuriger dan dat. Maar misschien niet in de stad. Ik denk toch niet dat ze elke strook fietspad, voetpad, straat,steeg gaan categorieseren n ieder geval niet de komende 10 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansKeesom
racinfo schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 05:53:
[...]

Die nauwkeurigheid per rijstrook is technisch onmogelijk met GPS aangezien die een speling heeft van minimaal 6 meter.
Zo gedetailleerd hoeft het ook niet. De GPS hoeft dan alleen gebruikt te worden om E-bikes in bepaalde gebieden terug te schroeven naar 35/30/25 Km/H of nog lager.

Zoals rondom dat lastige kruispunt waar die bakfiets me voorbij knalde, de idioot.

Daar waar de verschillende soorten verkeer dicht bij elkaar rijden wil je waarschijnlijk toch al niet dat speedpedelecs hun maximum snelheid gaan rijden omdat ze dan tussen de fietsers en dicht bij voetgangers komen. Tussen de auto's wil je ze daar dan ook niet hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door HansKeesom op 29-10-2017 10:21 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Torched
Ik weiger pertinent om op een fiets rond te rijden die de maximumsnelheid wijzigt op basis van GPS.

Niet zolang er blauwe platen ongestraft rondrijden met 50km/u.
Ik ben opzich wel voor maximum snelheden op fietspaden maar ik ben er op tegen om dit vast te zetten op het voertuig. Auto's zijn toch ook niet vastgezet op 130km/u omdat je toch niet harder mag op de snelweg?
Doe het daar dan eerst. Gelijke monniken gelijke kappen

Een beetje persoonlijke verantwoordelijkheid mag er wel zijn ook binnen de verkeerswet, en wat betreft die bakfiets, spreek die persoon dan aan. Roekeloos gedrag is ook niet toegestaan, om op basis van een paar incidenten alles maar vast te leggen is niet echt verstandig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• London
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Gister m'n eerste e-bike opgehaald, de Batavus Dinsdag E-Go 2018 in de kleur mat zwart. Helaas zat er een beschadiging op het stuur (klein plekje mat zwart eraf) dus ik kon kiezen: afleverkosten vergoed + gratis insteekslot of 11 weken wachten (populair model schijnbaar). Maar voor het eerste gekozen en dus een nieuwe fiets rijker.

Zojuist even een testritje gemaakt met flink wat tegenwind en de Yamaha doet goed zijn best moet ik zeggen. Enige wat mij ''stoort'' (gewenning?) is dat ik bij het schakelen vaak een tikje/klikje hoor als ik dan weer ga trappen. Net of je ergens doorheen trapt ofzo. En dat hoor ik soms ook als ik ff gestopt ben met trappen om vervolgens verder te gaan.

De meneer van Fietsenwinkel zei dat het waarschijnlijk gewenning is, hij heeft er even op gefietst en vond niets raars.

Nouja, al met al een mooi ding waar ik hopelijk nog heel wat jaren plezier van ga beleven :)

Riley Gaines: Swimming Against the Current, Fighting for Common Sense in a World That’s Lost its Mind

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Alu roest niet, dus tenzij er echt een kerf in zit is een lak beschadiging geen ramp.

Een stuur is een tientje, dus de FM heeft zichzelf in de voet geschoten. En sturen hebben echt geen levertijd van 11 weken :)

Betreft de versnelling: dat hoort niet, maar is vermoedelijk een afstellingsdingetje, dus geen hardware defect. Goede kans dat dat na de eerste servicebeurt verdwenen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue Sky
En dan moet ie er nog op ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
10 minuten werk en dan haast hij zich niet. Hij hoeft de kabels niet los te halen, de FM kan gewoon alles eraf en er weer opschuiven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 188103

Heeft er iemand ervaring met een robstep x1?

Afbeeldingslocatie: https://www.dhresource.com/0x0s/f2-albu-g5-M00-D0-E7-rBVaJFhWf5CAGn65AAV9OP3-8Zo283.jpg/robstep-x1-city-edition-bluetooth-foldable.jpg

Er zijn twee varianten, een met bereik 20 km andere 40km. Heeft een snelheid van 25km/u en is opvouwbaar.
Heeft zowat dezelfde specs als een stigo, alleen ziet hij er niet zo belachelijk uit.
Het is een chinees product, maar ik zie weinig dealers vanuit nl, be of fr. Noch echt diepgaande reviews op het internet. Ik zag wel dat hij aangeboden werd via auchan (een grote supermarktgroep in Frankrijk). Ook via amazon, maar wordt niet verzonden naar nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appeltjeeitje
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 02-05 11:28
Planespotter schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 13:40:
Nouja, al met al een mooi ding waar ik hopelijk nog heel wat jaren plezier van ga beleven :)
Gefeliciteerd. Gisteren ben ik toevallig ook bij de FM geweest om te kijken naar de Dinsdag en de Razer. Helaas had hij ze niet. Binnenkort maar een keer naar Ede. Ik hoop dat je hier je bevindingen gaat posten, ik kijk er naar uit!

Waarom heb je gekozen voor de Batavus?
Ik zie hier op tweakers veel de Batavus als populair merk. Andere pagina's hebben vaak weer aanhangers voor andere merken of types. Ik ben ook wel benieuwd naar jouw bevindingen mbt de stijfheid van het frame, en die "plastic" aansluiting/bevestiging voor de accuhouder. Ik las een aantal posts terug dat "een" FM dit als slechte punten van de Batavus aanvoerde.

In ieder geval veel plezier met de fiets!!
Nu kijken naar Max :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansKeesom
Torched schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 11:46:
Ik weiger pertinent om op een fiets rond te rijden die de maximumsnelheid wijzigt op basis van GPS.

Niet zolang er blauwe platen ongestraft rondrijden met 50km/u.
Ik ben opzich wel voor maximum snelheden op fietspaden maar ik ben er op tegen om dit vast te zetten op het voertuig. Auto's zijn toch ook niet vastgezet op 130km/u omdat je toch niet harder mag op de snelweg?
Doe het daar dan eerst. Gelijke monniken gelijke kappen

Een beetje persoonlijke verantwoordelijkheid mag er wel zijn ook binnen de verkeerswet, en wat betreft die bakfiets, spreek die persoon dan aan. Roekeloos gedrag is ook niet toegestaan, om op basis van een paar incidenten alles maar vast te leggen is niet echt verstandig.
Je zal mij niet horen klagen als auto's worden vastgezet op de maximumsnelheid die ergens geldt. Je zal mij ook niet zien wijzen naar anderen voordat ik mezelf grenzen opleg.

Onlosmakelijk deel van deelnemen aan het verkeer is dat er ook anderen rondrijden, met wellicht een andere snelheid en een andere richting. Als iemand zichzelf wat wil aandoen is dat nog daar aan toe, maar het risico nemen iemand anders schade te berokkenen gaat me te ver.

Of het nou per GPS gaat of snelheidsverbod, er zijn gewoon stukken fietspad waar ook de blauwe plaatjes langzamer moeten gaan rijden. Ik heb niet de indruk dat ze dat altijd doen. Dus begin maar met een bord met een maximale snelheid erop, ongeacht wat je rijdt, al dan niet met ondersteuning. En als dat niet werkt dan alle e-bikes en racefietsen en ook brommers aan een begrenzer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansKeesom
Planespotter schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 13:40:
......

Zojuist even een testritje gemaakt met flink wat tegenwind en de Yamaha doet goed zijn best moet ik zeggen. Enige wat mij ''stoort'' (gewenning?) is dat ik bij het schakelen vaak een tikje/klikje hoor als ik dan weer ga trappen. Net of je ergens doorheen trapt ofzo. En dat hoor ik soms ook als ik ff gestopt ben met trappen om vervolgens verder te gaan.
........
Ik heb ook zoiets op mijn BSP met Shimano Steps. Als ik zonder ondersteuning rij kan ik gewoon schakelen en trappen tegelijk.
Maar met ondersteuning moet ik echt een moment stilhouden, alsof ik een vrachtwagen rij met dubbelclutch-versnelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• APBaguette
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-02 06:25
Bij Yamaha zit er een extra vrijloop in de motor, de pedalen zitten niet direct aan het kettingblad vast. Draai ze maar achteruit, de ketting draait niet mee. Dat is waarschijnlijk het tikje wat je voelt, dan is het kettingblad iets verder doorgedraaid dan de trappers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 30-04 16:55

BertV

Handgemaakt

Ik merk toch wel dat fietsen in het algemeen niet bestand zijn tegen 1500km per maand.

Mijn Gazelle Cityzen Speed doet het dapper, maar de ketting en tandwielen moet toch wel om de twee maanden vervangen worden.

Nu de lagers van een pedaal aan gort, allemaal van dat soort dingetjes.
Ik ben blij dat het een leasefiets is maar ik denk niet dat dit exemplaar het zo 48 maanden volhoudt.

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrasher

Chrasher

Tevree met z'n PS5

Persoonlijk denk ik dat 90% van de speed pedelecs daar helemaal niet geschikt voor zijn. Vaak zijn het originele 25km/u modellen met een krachtigere motor, grotere accu en misschien een iets betere onderdelen. Bij regelmatig rijden in slecht weer slijt alles veel te snel. Die zijn helemaal niet gemaakt voor de krachten die vrijkomen bij snelheden van 35km/u of hoger.
Ik doe 20k met een ketting/tandwielen op mijn Razer. Deze is gechipt, maar daarmee zit ik niet tot zelden boven de 30km/u. Voordeel is natuurlijk wel dat ketting en tandwielen afgeschermd zijn. Het nieuwe model van de Razer heeft ook een speed uitvoering, maar die fiets vind ik ook eigenlijk "te zwak" voor die snelheden. 250W zou voor de meeste fietsen gewoon het max. vermogen moeten zijn.

Er zijn altijd uitzonderingen, maar meestal betaal je daar meteen 6000 euro voor. En die modellen zien en voelen ook veel steviger aan. Die zijn echt gemaakt voor die snelheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 30-04 16:55

BertV

Handgemaakt

Ik rij eigenlijk bijna altijd 40km/u+ (Gemeten op de GPS, vrijwel alles buiten de bebouwde kom)
350watt ipv 250watt.

3k ipv 20k met een kettingsetje.

Het lijkt er inderdaad op dat een middenmotor niet werkt met standaard tandwiel materiaal.

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vlassie1980
BertV schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 08:48:
Ik merk toch wel dat fietsen in het algemeen niet bestand zijn tegen 1500km per maand.

Mijn Gazelle Cityzen Speed doet het dapper, maar de ketting en tandwielen moet toch wel om de twee maanden vervangen worden.

Nu de lagers van een pedaal aan gort, allemaal van dat soort dingetjes.
Ik ben blij dat het een leasefiets is maar ik denk niet dat dit exemplaar het zo 48 maanden volhoudt.
Dat is gewoon het gevolg van een middenmotor die dusdanig hard aan de ketting trekt dat deze na verloop van tijd te veel rek krijgt en de boel als een gek gaat slijten. Vooral met een Bosch met klein voortandwiel zorgt dat voor zeer veel slijtage.

Voor mij een reden om niet snel voor een middenmotor op een speed pedelec te kiezen. Mijn Green Mover heeft al 5000 gelopen en de ketting en cassette zijn nog in prima staat. Komt doordat de motor in het achterwiel zit en dus heel wat minder hard aan de ketting trekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 30-04 14:46
BertV schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 12:16:
Ik rij eigenlijk bijna altijd 40km/u+ (Gemeten op de GPS, vrijwel alles buiten de bebouwde kom)
350watt ipv 250watt.

3k ipv 20k met een kettingsetje.

Het lijkt er inderdaad op dat een middenmotor niet werkt met standaard tandwiel materiaal.
Wacht maar tot dat het pekelseizoen begint. Dan haal je soms nog geen 1000km met je ketting. :X
Ik vervang op mijn speedpedelec wel zelf mijn kettingen en cassette's. Het is nog geen kwartier werk en het scheelt mij in ieder geval een hoop onderhoudskosten. Ik weet dat het bij jou in je leaseprijs zit. De enigste tip die ik je wil meegeven is gebruik een kettingslijtage meter. Als je de ketting bij een rek van een 0,5% vervangt dan kun je met je cassette bijna 3x zo lang doen. En een ketting heb je in principe in een minuut wel vervangen. Mits je snelsluiting hebt van KMC.

Je kunt er ook voor kiezen om je ketting en cassette zolang mogelijk te gebruiken en als het door begint te slaan dan vervangen, maar dan kun je ook gelijk je aandrijftandwiel mee vervangen.
Kortom ieder zijn eigen keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
zonnefreak schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 13:38:
[...]

Wacht maar tot dat het pekelseizoen begint. Dan haal je soms nog geen 1000km met je ketting. :X
True, ik ben altijd pissig als ik zie dat ze ergens hebben gestrooid want dan weet ik gewoon dat die ketting op korte termijn gaat piepen en roesten :( Dat gaat dan opeens heel hard.

Pekel is echt troep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ube_M
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 22-04 15:46
Voor de mensen met singlespeed/naafversnelling. Welke ketting gebruiken jullie?

Ik heb nu de wat duurdere kmc x1, maar ik zie dat er ook de kmc z1 beschikbaar is die een stuk goedkoper is.
Ga er geloof ik maar een paar op voorraad kopen als ik de verhalen zo hoor over de winter ......

Normaal rijd ik zonder kettingkast, maar heb nu voor de winter toch maar even mn chainglider terug gemonteerd nadat ik een kilometer over een niet schoon gemaakt modder weggetje was gereden in de regen.... heel de fiets onder de klei....ook lekker voor je ketting.

[ Voor 31% gewijzigd door Ube_M op 30-10-2017 16:40 ]

Landopstelling 10 graden, Jinko Neo N-type 420wp ,3780wp zzo en 3780wp zzw, GoodWe 8K, 63mtr AC kabel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
Ube_M schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 16:37:

Ik heb nu de wat duurdere kmc x1, maar ik zie dat er ook de kmc z1 beschikbaar is die een stuk goedkoper is.
Ga er geloof ik maar een paar op voorraad kopen als ik de verhalen zo hoor over de winter ......

Normaal rijd ik zonder kettingkast, maar heb nu voor de winter toch maar even mn chainglider terug gemonteerd nadat ik een kilometer over een niet schoon gemaakt modder weggetje was gereden in de regen.... heel de fiets onder de klei....ook lekker voor je ketting.
Kijk eens naar de kmc z1x inox dat is hun zo zwaar mogelijk uitgevoerde singlespeed ketting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• London
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Appeltjeeitje schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 20:01:
[...]

Gefeliciteerd. Gisteren ben ik toevallig ook bij de FM geweest om te kijken naar de Dinsdag en de Razer. Helaas had hij ze niet. Binnenkort maar een keer naar Ede. Ik hoop dat je hier je bevindingen gaat posten, ik kijk er naar uit!

Waarom heb je gekozen voor de Batavus?
Ik zie hier op tweakers veel de Batavus als populair merk. Andere pagina's hebben vaak weer aanhangers voor andere merken of types. Ik ben ook wel benieuwd naar jouw bevindingen mbt de stijfheid van het frame, en die "plastic" aansluiting/bevestiging voor de accuhouder. Ik las een aantal posts terug dat "een" FM dit als slechte punten van de Batavus aanvoerde.

In ieder geval veel plezier met de fiets!!
Nu kijken naar Max :P
De Batavus werd goed aangeschreven en fietste ook erg fijn.

Vandaag voor het eerst naar m'n werk geweest op de Batavus en an sich beviel dat goed. Dat ''klik'' geluidje raak ik langzaam aan gewend. Het is gewoon continu als je ff de trappers stilhoudt en dan weer gaat trappen en na iedere schakelbeweging.

Had wel 2x dat ik voor m'n gevoel dwars door een versnelling heen trapte (beetje vage omschrijving maar weet niet zo goed hoe ik het anders moet omschrijven), hopelijk komt dat niet veel vaker voor anders ga ik dat zeker als punt benoemen bij de eerste servicebeurt.

Maar verder dus een fijne fiets :)

Riley Gaines: Swimming Against the Current, Fighting for Common Sense in a World That’s Lost its Mind

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drossie
APBaguette schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 14:28:
[...]

Ik heb mijn lamp vervangen. Ik heb 't draadje doorgeknipt en er 2.8mm faston schuifjes aangeknepen, heb nu een Spanninga Axendo 80 XE.

De standaard lamp is een Axa Blueline 30, maar volgens mij is 't een speciaaltje voor Batavus. Normaal zit er een klein stukje draad aan met vlakstekkers. Bij de Razer zit er een lang stuk draad aan. Het zou kunnen dat er een connector in het frame zit, maar ik had weinig zin om de halve fiets uit elkaar te halen voor zoiets triviaals. Het draad is lang genoeg om een paar cm af te knippen, zodat je evt de originele lamp nog kan gebruiken. Enige vervelende is dus dat je zelf de juiste faston schuifjes en een bijbehorende tang moet hebben.
Ik ga die schuifjes morgen kopen. De 2.8mm bestaat in verschillende diktes. Weet je toevallig welke je gebruikt hebt?
Heb je iets gedaan om de insteekplaatsen nadien waterdicht te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appeltjeeitje
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 02-05 11:28
Planespotter schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 18:45:
[...]

Vandaag voor het eerst naar m'n werk geweest op de Batavus en an sich beviel dat goed. Dat ''klik'' geluidje raak ik langzaam aan gewend. Het is gewoon continu als je ff de trappers stilhoudt en dan weer gaat trappen en na iedere schakelbeweging.

Had wel 2x dat ik voor m'n gevoel dwars door een versnelling heen trapte (beetje vage omschrijving maar weet niet zo goed hoe ik het anders moet omschrijven), hopelijk komt dat niet veel vaker voor anders ga ik dat zeker als punt benoemen bij de eerste servicebeurt.

Klinkt goed ! :)
Inmiddels heb ik ook de review gelezen van RD11 (in deze thread). Ook erg positief over de fiets. Die heeft geen melding gemaakt van de tikjes en het doortrappen. Misschien niet te lang wachten om naar de dealer terug te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:57
Ube_M schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 16:37:

Ik gebruik nu de KMC Z1X EPT. Ik vraag me wel eens af of het niet mogelijk is om de ketting en tandwielen van een bromfiets te installeren. Het voorblad aanpassen zal nog wel lukken, maar achter bij de Nexus 8 wordt denk ik een uitdaging.
Aan de andere kant is € 10 iedere 2.000 km ook niet zo'n probleem. Zolang ik de ketting op tijd vervang gaan de tandwielen veel langer mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Eddo
[...]

Dat klinkt 100% als een verkeerd afgestelde versnellingsnaaf. Afstellen is een fluitje van een cent https://www.mantel.com/bl...fstellen/#ShimanoNexus7-8

Niet te lang zo door blijven fietsen, want het "door de versnelling heen trappen" is niet bevorderlijk voor de techniek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• London
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Mr. Eddo schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 21:08:
[...]

Dat klinkt 100% als een verkeerd afgestelde versnellingsnaaf. Afstellen is een fluitje van een cent https://www.mantel.com/bl...fstellen/#ShimanoNexus7-8

Niet te lang zo door blijven fietsen, want het "door de versnelling heen trappen" is niet bevorderlijk voor de techniek.
Dat is dus het rare. Ben al met deze klacht bij de FM geweest en die heeft de boel goed afgesteld en het mij ook laten zien. De 2 streepjes zaten goed tegen over elkaar dus je zou zeggen dat het dan goed is afgesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Eddo
Dat is vreemd. Weet je zeker dat hij in de 4e versnelling stond bij het afstellen?

Nieuwe naafversnellingen kunnen in het begin soms wat lastiger in de versnelling gaan, maar door de versnelling heen trappen zou echt niet moeten gebeuren als hij goed afgesteld is. Anders zou ik toch maar weer even terug gaan naar de fietsenmaker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrasher

Chrasher

Tevree met z'n PS5

[...]

Heb exact hetzelfde probleem gehad en om eerlijk te zijn hebben mijn FM en ik het nooit 100% kunnen oplossen. Bij mij kwam het probleem (de klik) vooral tevoorschijn indien de ketting te strak was afgesteld. De klik komt uit het freewheel mechanisme van de Yamaha motor en wordt een stuk minder bij een wat losser afgestelde ketting.

Het doortrappen is op te lossen door de kabel voor de versnellingen correct in te stellen. Blijkbaar is die Alfine hub nogal gevoelig indien de afstelling er net iets naast zit. Je zal er mee moeten spelen om de exacte sweetspot te vinden. Bij mij lag deze niet exact op de afstellingsstreep op de hub.

Aanvulling:
Omdat bij een versnellingshub de positie van een draaischijf gestuurd door een kabel de versnelling bepaald (geen directe overbrenging door een ketting op een tandwiel), is het niet mogelijk om alle versnellingen 100% exact in te stellen. Je stelt 1 versnelling correct in (hier de 4e met de twee afstelstrepen) en de andere omhoog of omlaag zullen elk vanaf die 4e ietsje afwijken.
Nu gebruik je normaal gesproken de eerste 4 versnellingen zelden, maar vooral 5,6,7 en 8. Het zou dus beter zijn om de 6e correct af te stellen, maar helaas is daar geen indicator voor.

[ Voor 20% gewijzigd door Chrasher op 30-10-2017 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
  • Laatst online: 24-04 12:47
Mr. Eddo schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 21:25:
Dat is vreemd. Weet je zeker dat hij in de 4e versnelling stond bij het afstellen? Nieuwe naafversnellingen kunnen in het begin soms wat lastiger in de versnelling gaan, maar door de versnelling heen trappen zou echt niet moeten gebeuren als hij goed afgesteld is. Anders zou ik toch maar weer even terug gaan naar de fietsenmaker...
Teveel vet in de naaf geeft ook zo'n effect. Tenminste bij mijn Nexus 8v deed ie dat ook. Vet eruit gehaald, schoongemaakt, en in AT olie gedoopt. Sindsdien mist ie nooit wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue Sky
bgttje schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 00:45:

Teveel vet in de naaf geeft ook zo'n effect. Tenminste bij mijn Nexus 8v deed ie dat ook. Vet eruit gehaald, schoongemaakt, en in AT olie gedoopt. Sindsdien mist ie nooit wat.
Shimano doet er niet voor niets vet in, als je dat door olie gaat vervangen loopt ie niet lang meer goed, olie trekt vuil aan.

[ Voor 3% gewijzigd door Blue Sky op 31-10-2017 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Blue Sky schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 09:37:
[...]

Shimano doet er niet voor niets vet in, als je dat door olie gaat vervangen loopt ie niet lang meer goed, olie trekt vuil aan.
Hoe komt dat vuil er dan in? (vet trekt geen vuil aan?)

Pagina: 1 ... 45 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.