Het grote elektrische fietsen topic - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 44 ... 103 Laatste
Acties:
  • 883.711 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tafkar
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-02-2024

Tafkar

3600 Wp

Ube_M schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 18:50:
Zo ... ik heb zojuist mn settings veranderd voor de bafang bbs02. Een behoorlijk verschil met de originele settings.
1e indruk: Een veel meer een natuurlijk /mellow ondersteunend gevoel. Morgen op weg naar werk maar eens kijken of ik nog net zo tevreden ben.

Voor belangstellenden met dezelfde motor...
Ik heb uit onderstaande link de settings van Mike (in de reacties van 8-10-2017 te vinden) gebruikt.
https://electricbike-blog...to-programming-the-bbs02/
Lijkt erg op mijn setup (voor de BB01), ik heb alleen de eerste standen op een snelheids beperking gezet voor wanneer ik met iemand mee fiets zonder ebike.

Zie in de instellingen van Mike de max current op 30A staan, is dat niet wat aan de hoge kant?

Mijn instellingen (zonder throttle, die gebruik ik niet):

[Basic]
LBP=31
LC=15
ALC0=10
ALC1=15
ALC2=20
ALC3=22
ALC4=30
ALC5=40
ALC6=55
ALC7=70
ALC8=85
ALC9=100
ALBP0=48
ALBP1=54
ALBP2=60
ALBP3=100
ALBP4=100
ALBP5=100
ALBP6=100
ALBP7=100
ALBP8=100
ALBP9=100
WD=12
SMM=0
SMS=1
[Pedal Assist]
PT=3
DA=0
SL=0
SSM=3
WM=1
SC=20
SDN=4
TS=25
CD=8
SD=10
KC=60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ube_M
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 22-04 15:46
Tafkar schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 19:57:
[...]

Lijkt erg op mijn setup (voor de BB01), ik heb alleen de eerste standen op een snelheids beperking gezet voor wanneer ik met iemand mee fiets zonder ebike.

Zie in de instellingen van Mike de max current op 30A staan, is dat niet wat aan de hoge kant?

Mijn instellingen (zonder throttle, die gebruik ik niet):
Mike heeft twee settings gepost. 1 van hemzelf ... de BBSHD en 1 van zn zwager, de BBS02. De laatste instellingen heb ik overgenomen, en daar staat de max current op 18A.

Settings lijken inderdaad behoorlijk op elkaar. Ben een en ander aan het testen.
Jou settings voor samen fietsen met een niet ebiker is op zich ook wel een idee.. had ik eerlijk gezegd nog niet aan gedacht.

Wel was ik verrast door het enorme verschil. De standaard settings zijn best wel een beetje agressief vind ik.
Als ik bijvoorbeeld mn snelheid inhoud op een fietspad voor een traject met boomstronken door het wegdek, en ik trap weer iets mee, dan krijg ik een enorme duw in de rug en vlieg alsnog met volle vaart over die boomstronken. Met de nieuwe settings is dat gevoel veel natuurlijker. Het duw in de rug gevoel is veranderd naar het gevoel van sterke benen.

De trothle gebruik ik ook niet. Volgens mij is dat meer voor mountainbikers en niet Nederlandse omstandigheden.

Landopstelling 10 graden, Jinko Neo N-type 420wp ,3780wp zzo en 3780wp zzw, GoodWe 8K, 63mtr AC kabel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tafkar

Tafkar

3600 Wp

Ube_M schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 20:10:
[...]

Mike heeft twee settings gepost. 1 van hemzelf ... de BBSHD en 1 van zn zwager, de BBS02. De laatste instellingen heb ik overgenomen, en daar staat de max current op 18A.

Settings lijken inderdaad behoorlijk op elkaar. Ben een en ander aan het testen.
Jou settings voor samen fietsen met een niet ebiker is op zich ook wel een idee.. had ik eerlijk gezegd nog niet aan gedacht.

Wel was ik verrast door het enorme verschil. De standaard settings zijn best wel een beetje agressief vind ik.
Als ik bijvoorbeeld mn snelheid inhoud op een fietspad voor een traject met boomstronken door het wegdek, en ik trap weer iets mee, dan krijg ik een enorme duw in de rug en vlieg alsnog met volle vaart over die boomstronken. Met de nieuwe settings is dat gevoel veel natuurlijker. Het duw in de rug gevoel is veranderd naar het gevoel van sterke benen.

De trothle gebruik ik ook niet. Volgens mij is dat meer voor mountainbikers en niet Nederlandse omstandigheden.
Ik weet niet hoe de standaard settings van jouw BBS02 stonden, maar die van mijn BBS01B waren verschrikkelijk. Ik liep steeds tegen een max snelheid aan en dan krijg je een soort aan/uit gevoel van de motor.
Met deze setting is het echt genieten, je wordt gewoon geholpen afhankelijk van de ondersteuning, maar je bepaald zelf de snelheid (wel max 32 km).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ube_M
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 22-04 15:46
Tafkar schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 20:17:
[...]

Ik weet niet hoe de standaard settings van jouw BBS02 stonden, maar die van mijn BBS01B waren verschrikkelijk. Ik liep steeds tegen een max snelheid aan en dan krijg je een soort aan/uit gevoel van de motor.
Met deze setting is het echt genieten, je wordt gewoon geholpen afhankelijk van de ondersteuning, maar je bepaald zelf de snelheid (wel max 32 km).
Helemaal mee eens... Ik had de max snelheid al teruggezet naar 40 (bbs02 750) en de max current van 25 naar 20. Maar nog steeds kreeg ik een beetje een aan uit gevoel. Zeker op een dag als vandaag met behoorlijk tegenwind en je cadans is niet helemaal regelmatig... (cadans zakt terug zeg maar ;) )

Ik heb nu nog maar een paar kilometer met de nieuwe settings gefietst...dus duurtest moet nog komen, maar het voelt erg veelbelovend aan. Ondersteuning is veel constanter... en als ik opschakel met mn versnelling komt er meer ondersteuning bij en kan ik harder. Net zoals op een normale fiets.

Landopstelling 10 graden, Jinko Neo N-type 420wp ,3780wp zzo en 3780wp zzw, GoodWe 8K, 63mtr AC kabel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goose
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-04 18:58
Van mijn ebike is de motor (bosch performance) na 26000 km gelopen te hebben in 2,5 jaar tijd vervangen. Officieel buiten de garantie maar Bosch heeft gelukkig ook nog coulance.......

De FM zegt dat een motor met 30 000 km eigenlijk op is en dat er heel veel mee gefietst is. ik vind dat niet kloppen . Dan wordt rijden met een ebike wel een heel duur grapje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10:28
Goose schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 20:53:
Van mijn ebike is de motor (bosch performance) na 26000 km gelopen te hebben in 2,5 jaar tijd vervangen. Officieel buiten de garantie maar Bosch heeft gelukkig ook nog coulance.......

De FM zegt dat een motor met 30 000 km eigenlijk op is en dat er heel veel mee gefietst is. ik vind dat niet kloppen . Dan wordt rijden met een ebike wel een heel duur grapje.
Mijn oude Bosch driven Merida had ook een nieuwe motor na 16.000 km. Uiteindelijk 26.000 met die fiets gereden. Volgens mij kosten al die garantie afwikkelingen klauwen vol met geld.

Heb nu een Bulls Green Mover en heb al de volgende euvels gehad:

- Storingsmelding accu (eenmalig incident)
- Remlicht blijft soms hangen of gaat flikkeren
- Koplamp flikkert soms ook
- Lader defect

Dit is nu nog allemaal garantiewerk aangezien hij pas een half jaar oud is maar ik hoop dat dit na verloop van tijd minder gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansKeesom
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 25-04 19:48

Enig idee hoeveel het zou hebben gekost? Als je 30.000km omrekent in auto of OV-kilometers ben je ook heel wat kwijt ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark de man
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 27-04 08:52

mark de man

Wij zullen doorgaan...

Hmm dat stemt mij toch niet echt gerust eigenlijk. Ik fiets op dit moment ongeveer 10.000km per jaar op een hybride naar het werk, maar kijk langzaamaan wel uit naar een elektrische fiets of een speed pedelec. Maar dit zou betekenen dat in het gunstige geval ik om de drie jaar een nieuwe motor zou moeten. Ik haal nu toch wel ongeveer 80.000km per fiets, dus ik vrees ook dat ik de elektrische fiets veel vaker zou moeten vervangen dan ik nu doe, als het steeds duurder wordt om de motor te vervangen, in vergelijking met de aanschaf van een nieuwe elektrische fiets.

Join het DPC Whatpulse team

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11:50

BertV

Handgemaakt

Ik rij 15.000 per jaar, mijn lease-contract loopt drie jaar.

Volgens mij hebben ze toch al een rekenfout gemaakt want ik heb onbeperkte km's;
Iedere 3000km moet mijn cassette, ketting en tandwielen vervangen worden.

Het lease bedrag is veel te laag en hun berekening verkeerd. :X

Volgens mij is er nog niet doorgedrongen dat er figuren zijn die hun auto echt vervangen. :D

[ Voor 5% gewijzigd door BertV op 12-10-2017 12:01 ]

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Elke 3000kilometer? Dat is wel héél fors, ik rij normaal 6000-8000 per jaar, dat is ook de termijn die de aandrijving meegaat. In maart gaat er dan een nieuwe set op en dan kan ik weer door :)

Ik vind 30dkm trouwens echt vrij belachelijk als het zo is, dat is echt te kort. Ik snap dat er misschien wat lagers slijten maar die moeten te vervangen zijn. Als dit een koolstofborstelloze motor is dan gaat dat deel echt héél erg lang mee.

Des te meer reden dat ik Yamaha beter vertrouw, die binnenkant ziet er heel wat degelijker uit dan Bosch.

[ Voor 48% gewijzigd door neographikal op 12-10-2017 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goose
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-04 18:58
HansKeesom schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 08:11:
[...]

Enig idee hoeveel het zou hebben gekost? Als je 30.000km omrekent in auto of OV-kilometers ben je ook heel wat kwijt ;-)
Helemaal mee eens met de auto zou ik veel mee kwijt zijn geweest. Maar ik schrok er van dat een motor maar zo kort mee zou gaan. Ik heb dus "mazzel" gehad dat het onder garantie viel. Maar als ik het nu eens zelf moest betalen?

Ook maar eens gevraagd wat de inruilwaarde was voor mijn fiets (aanschafprijs 3400 euro). Dat was 1000 euro. Dus een aardige afschrijving (op basis van 2,5 jaar). Als ik er langer mee door fiets wat de afschrijving natuurlijk lager.

Verder is de accu redelijk aan het leeg lopen. Ik merk nu al een groot verschil in bereik met deze temperatuur vergeleken met een paar maand geleden. Dus in de winter elke dag de lader meenemen. Misschien de accu ook vervangen, ook 600 euro kwijt.

Dus ik ga er eens echt voor zitten wat nu het meest economische is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 11:52
Volgende week een week vakantie en die tijd ga ik meteen goed indelen. Zo ga ik aankomende dinsdag proefrijden op de Qwic MN330. Afspraak is al gemaakt. Ben erg benieuwd hoe de Brose middenmotor (90 Nm!) mij gaat bevallen in combinatie met een NuVinci achternaaf.

Wat ik al gelezen had schijn je even te moeten oefenen met traptechniek omdat er een krachtsensor inzit. Zo zou met een goede traptechniek de motor vloeiender ondersteunen in plaats van op en af met een 'vierkante/pompende' traptechniek.

Ik ben vooral benieuwd hoeveel Wh/km is ga doen op mijn fietsroute van 17 km. Dit is ook de afstand die ik ga rijden met de proefronde. Ik zal beginnen met de laagste ondersteuning en zo telkens een tandje hoger gaan om de reactie qua bekrachtiging te ervaren.

Het schijnt volgens de FM een klacht te zijn bij deze fietsen dat hij inhoudt. Dit zou dan liggen aan het feit dat veel berijders een hoge trapfrequentie aanhouden terwijl de Brose MM juist goed is bij lagere toerentallen. Het schijnt ook zo te zijn dat je in een redelijk hoog verzet uit stilstand weg kunt rijden terwijl de ondersteuning krachtig blijft (waar de meeste MM juist een hoge cadans op prijs stellen).

Ik kan bijna niet wachten op deze testrit én het schijnt een mooi nazomertje te worden die week :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

neographikal schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 13:28:
Elke 3000kilometer? Dat is wel héél fors, ik rij normaal 6000-8000 per jaar, dat is ook de termijn die de aandrijving meegaat. In maart gaat er dan een nieuwe set op en dan kan ik weer door :)
Heb jij ook een speed pedelec dan? Het gaat om een derailleur, geen naafversnelling.

Mijn fietsenmaker schrok er niet van.
Hij vertelde dat hij wel SP'ers na 1500km krijg voor een nieuw setje.

Ik fiets "altijd" op het kleinste tandwiel achter, dat tandwieltje krijgt er behoorlijk van langs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11:45
Tja, vaker ketting lengte meten met zo'n tooltje kan geen kwaad. In principe moet je echt 2 kettingen per cassette kunnen halen.

En dat geldt ook voor de versnellingsnaaf mensen. Als ik zag hoe de tandwielen daarvan eraan waren na 2500km op 1 ketting werd ik daar ook niet so blij van.

@BertV hoeveel ben je zo kwijt aan lease dan? Als ik zo kijk vind ik alle leasebedragen veel te hoog voor wat je krijgt.

[ Voor 17% gewijzigd door Torched op 12-10-2017 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polling
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 28-02-2022
Middenmotor, derailleur, zomer en winter, minimaal onderhoud. Nu 4000 km en nog geen problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 27-04 19:01
BertV schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 14:45:
[...]

Heb jij ook een speed pedelec dan? Het gaat om een derailleur, geen naafversnelling.

Mijn fietsenmaker schrok er niet van.
Hij vertelde dat hij wel SP'ers na 1500km krijg voor een nieuw setje.

Ik fiets "altijd" op het kleinste tandwiel achter, dat tandwieltje krijgt er behoorlijk van langs.
Toen ik in het begin ook door stampte met mijn SP met bosch performance dan haalde ik het in de winter soms niet eens 1200km met een fietsketting. Zeker als er gepekeld was tegen de gladheid dan vreet dit echt wel kettingen. Maar goed als je een beetje slim inkoopt en op internet goed speurt dan heb ik voor nog geen 10 euro een nieuwe ketting. Een casette is ongeveer 2x zo duur, met wat speurwerk op internet te vinden. Met remblokken magura HS serie idem dito
Kortom met hele slechte winters schiet het niet op maar vanaf het voorjaar gaat alles een stuk langer mee. Inderdaad wel altijd een tooltje gebruiken om je kettingslijtage te meten. Tegenwoordig doe ik het wat rustiger aan dat scheelt ook al de helft.

Wat een super lekker weer was het met de terug reis. Heerlijk gewoon. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07:56
Drossie schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 18:44:
[...]
Is de aansluiting van de leidingen met de remhendels dezelfde bij beide types? Maw, kan ik probleemloos enkel hendels en remmen van de 33 gebruiken met leidingen van de 11?
Ja, je kan elke Magura hendel die geschikt is voor velgremmen erop zetten (dus niet die voor discs). 4 vinger, twee vinger, alle varianten zijn compatible.

@Goose @neographikal 10k per jaar is idd veel. Het is goed zoeken om mensen te vinden die dat halen. Ik haal dat tegenwoordig ook niet meer (met mijn vorige e-bike wel).

Ik denk daarom dat het voor een fabrikant nog wel te doen is. de meeste mensen (oudjes!) halen dat bij lange na niet.

@mark de man Een verzekering (zit vaak bij een ebike of kan je afsluiten) is je vriend. juist als je veel KM maakt haal je dat er driedubbel uit. Ook bij de verzekering gaan ze uit van het gemiddelde gebruik en dat is veel minder intensief.

@neographikal Ik hoop dat het waar is.. tot nu toe gaat het met drie Yamaha fietsen prima en wij zijn ook kilometer vreters. Maar alles kan kapot.

Maar ja, ik heb sowieso geen keus (geen auto), dus zie dit soort kosten als iets wat er bij hoort. Als ik op mijn werk hoor wat een simpel electrisch dingetje bij een auto kost is het allemaal pinda's. Dashboard eruit en wat vervangen? Hoppa 1000 euro (Volvo S60). Ik heb niet het idee dat dat een uitzondering is :X

@neographikal Een ketting van een s-pedelec lijkt me na 3k ook wel op. op mijn wedstrijd fiets haalde ik ook zoiets en ik had echt niet het wattage wat een s-pedelec eruit beukt. Met pekel is het natuurlijk helemaal snel klaar.
.

[ Voor 7% gewijzigd door roffeltjes op 12-10-2017 21:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frost_Azimov
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 29-04 23:24
zonnefreak schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 19:51:
[...]
Maar goed als je een beetje slim inkoopt en op internet goed speurt dan heb ik voor nog geen 10 euro een nieuwe ketting.
Ik heb inmiddels een kettinkje of 6 vervangen, en ben op een gegeven moment eens wat gaan experimenteren; welke kettingen/merken zijn beter, welke slechter.

Die goedkope kettingen zijn niet zo'n beste investering; rekken sneller uit (want inferieur staal) en helpen daarmee je cassette naar de filisteinen. Op dit moment ben ik goed te spreken over KMC kettingen (wat duurder rond de 20 euro); ze gaan echt flink langer mee in mijn ervaring.

Zoals de meesten vervang ik mijn cassette tegelijk met de ketting, maar het voorblad gaat bij mij wel vaak wat langer mee; bespaard me weer wat centen (lijkt minder last te hebben van werking door een uitgerekte ketting.)

puur naar eigen ervaringen dus: ' your milage may vary' (wel toepasselijk ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gert02
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17-06-2022
Wat een drama's met die kettingen hier. Ik heb mijn originele spul er nog op en de teller staat op 7.800 km.
Ik smeer dan wel regelmatig met WD40 (volgers de horror van sommigen) en ik schakel wel zoals het hoort.
De ketting is uiteraard veel te lang en een nieuwe vreet ie op, dat had ik ooit al eens getest. Dus ik rij maar gewoon door totdat de tanden weg zijn of de ketting knapt.
Bij de speed fiets van mijn betere wederhelft idem.

Ik zou ook geen nieuwe speed pedelec meer kopen maar een gewone sportieve ebike. Die zou ik dan voorzien van een (duurdere) chip. Dat werkt super namelijk. En je hebt meteen dat geëmmer niet van dat kenteken geneuzel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Torched schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 16:27:

@BertV hoeveel ben je zo kwijt aan lease dan? Als ik zo kijk vind ik alle leasebedragen veel te hoog voor wat je krijgt.
3 jaar lang, 140,- euro per maand voor een Gazelle Cityzen Speed met 500wh accu.
Dat is inclusief, verzekering, onderhoud, pechhulp...
onbeperkte km's, onbeperkt bezoek (!) aan de fietsenmaker.

Ik betaal het dus niet zelf, maar het is een lease fiets van de zaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polling
Ruim 5000 euro dus. Voor drie jaar. Ik vind het veel geld, maar voor het gemak wat het oplevert...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 29-04 06:51

mb1

BertV schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 12:21:
[...]

3 jaar lang, 140,- euro per maand voor een Gazelle Cityzen Speed met 500wh accu.

Dus excl BTW?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-04 15:31

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Dat komt in de buurt van de goedkoopste private lease auto tarieven.

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-04 22:28
Polling schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 15:10:
Ruim 5000 euro dus. Voor drie jaar. Ik vind het veel geld, maar voor het gemak wat het oplevert...
In nog geen 5000 jaar! Wat een oplichterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Mijn baas was er blij mee, als ik iets meer dan 50% van het jaar met de fiets ga, dan is dit voor hem nog steeds goedkoper dan km's @ 19ct per km uitbetalen.

Het is geen vetpot voor de leasemaatschappij in de gevallen dat er veel gereden wordt.
Het is een feit dat ik om de twee maanden nieuwe tandwielen, ketting en cassette nodig heb.

In de praktijk blijft het inderdaad binnenlopen voor dat bedrijf als het gros gemiddeld waarschijnlijk lafjes een paar duizend per jaar rijdt.

[ Voor 54% gewijzigd door BertV op 13-10-2017 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
[...]

Ja kijk dat verandert het al, als het vanuit het werk komt zou ik er ook niet te moeilijk over doen.

De fiets zelf is zo rond de 3000 in 2016 waard dus alles erom heen moet je dan voor zo'n 2000 euro doen.
Moet prima te doen zijn. 5 keer per jaar cassette en ketting vervangen moet wel voor 100 euro de keer aan materiaal te doen zijn bij slim inkopen.

Maar dat zou je dus zo'n 500 euro schelen en een hoop tijd schelen ( ja dump maar bij de fietsenmaker :+ :D )

Ik zie de aantrekkingskracht wel.

Sowieso is voor speed pedelecs het verstandiger om met een naafmotor te rijden. Dan haal je de 6000 km wel met een gemiddelde van 39km/u ook.
Ik ben er zelf ook weer op terug, nu al weer 800km erop zitten in 3 weken tijd en de ketting laat minimaal rek zien. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-02-2022

racinfo

E-MTB

[...]

Ik neem aan, dat het bedrag zakelijk is, dus zonder btw. De fiets is hiermee 2x betaald, wel heb je het "twijfelachtige" voordeel dat er verder geen enkele kostenpost is in die 3 jaar, je spaart wel een all-risk verzekering, onderhoudskosten, accu vervangingen, reparaties bij schade, enz. uit.

Blijft goedkoper dan een lease-auto contract want er behoeft geen benzine in. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Ik zag een afschrijving van 140,- op de zakelijke rekening.
Net gecontroleerd, dat is al ex. btw.

Je kunt de fiets na 3 jaar kopen voor 25% van de nieuwwaarde.
Ik denk niet dat dit verstandig is, maar wie weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansKeesom
Goose schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 14:27:
[...]

Helemaal mee eens met de auto zou ik veel mee kwijt zijn geweest. Maar ik schrok er van dat een motor maar zo kort mee zou gaan. Ik heb dus "mazzel" gehad dat het onder garantie viel. Maar als ik het nu eens zelf moest betalen?

Ook maar eens gevraagd wat de inruilwaarde was voor mijn fiets (aanschafprijs 3400 euro). Dat was 1000 euro. Dus een aardige afschrijving (op basis van 2,5 jaar). Als ik er langer mee door fiets wat de afschrijving natuurlijk lager.

Verder is de accu redelijk aan het leeg lopen. Ik merk nu al een groot verschil in bereik met deze temperatuur vergeleken met een paar maand geleden. Dus in de winter elke dag de lader meenemen. Misschien de accu ook vervangen, ook 600 euro kwijt.

Fijn dat de motor is vervangen onder garantie.
Bij accu's hebben temperatuur veel invloed, je zou ze bijna een beetje inpakken.

Wellicht overwegen om een nieuwe accu te bestellen, zeker als je de oude dan nog als reserve kunt meenemen voor de langere tochten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15-04 19:39

Volgens mij haalt de gemiddelde/modale fietser dat soort kilometrage nooit van zijn leven, dus vrij logisch dat de fietsen daar niet op zijn gemaakt *lijkt* mij?
En dat het duurt wordt lijkt me niet kloppen. Er was een jaar terug of zo iemand die het volledig had doorgerekend, maar zeker bij jouw kilometrages is de fiets echt veel goedkoper. Kijk eens wat één tank benzine al kost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
Tja, ik weet alleen dat binnen Mtb als je de 20.000 haalt is het veel.
Bij racefietsen is het wel vaker voorkomend dat je de 50 tot 80.000 km op een frame zet.

Maar de mensen die dat doen doen ook veel meer aan onderhoud. En bij die afstanden is er ook weinig meer compleet origineel aan de fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polling
Daar ben ik het niet mee eens. Mijn gewone fiets reed ook 5-8000 per jaar, en heeft nu na 6 jaar 40000 km op de teller. Ik doe niks aan onderhoud, dat doet de FM 1-2 keer per jaar.
Pas nu, na aanschaf van de SP, worden de km verdeeld over twee fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
Of je nou zelf het onderhoud doet of de FM maakt niet uit, het is nodig.
Mijn punt is meer dat naar mijn idee de e-bikes NIET gemaakt zijn voor zulk soort kilometrages/levensduur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansKeesom
Goose schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 14:27:
[...]

Na de aanschaf van een accu heb je dus een fietst die zo'n 1600 euro waard is. Zou je dat er zelf voor over hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Opperpanter2 schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 10:41:
Mijn punt is meer dat naar mijn idee de e-bikes NIET gemaakt zijn voor zulk soort kilometrages/levensduur.
Mijn leasemaatschappij gaat dat nog wel doorkrijgen. O-)

De zwakste schakel is de ketting. :+ (en tandwielen)
Op die motor zit toch twee jaar garantie, onbeperkte km's?
Wat kost bijv. zo'n Bosch motortje los? Je mag aardig wat uitgeven als je het vergelijkt met autokosten.

[ Voor 17% gewijzigd door BertV op 16-10-2017 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
Opperpanter2 schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 10:41:
Als je de vergelijking trekt met de auto is een fiets inderdaad een stuk minder robuust gebouwd. Zeker omdat bij een auto gewicht wat minder speelt dan bij een fiets.

Bij een te zware auto wordt vooral geklaagd bij de pomp terwijl een zware fiets veel minder getolereerd word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
Vandaag even een lekker fietstocht'je' gemaakt naar een oude maat van mij in Reek. Heen 26,2 km en terug hetzelfde. Vetrokken met een volle accu en de heenreis continu op de middenstand gefietst en terug eens stout gedaan en de hele reis op hoge ondersteuning gefietst. Ten eerste was het beregezellig en heb ik een geslaagde dag gehad en nu moe achter mijn PC.
De accu heeft het gehaald. Met nog 10% restlading staat ie nu even te rusten en gaat hij vannacht aan de lader. Het was even een gok, maar ik vind 52,4 km waarvan de helft op hoge ondersteuning niet misselijk voor een bijna 3 jaar oude 522 Wh accu!! Fiets heeft geen krimp gegeven en mijn vrouw zou er erg blij mee zijn als ik een andere koop. Van deze Sparta gaan we nog flink lol hebben.
Morgen proefrijden en ik zit te overdenken om 500 euro extra bij te betalen en te gaan voor een GATES aandrijving en schijfremmen icm een 90Nm Brose MM en een NuVinci 380 naaf. Erg duur fietsje, maar daar wil ik dan ook jaren mee doen.

Deze ga ik proefrijden: https://qwic.nl/product/premium-mn330/
Deze ga ik dan kopen na de winter: https://qwic.nl/product/premium-mn380/

Dan wel met 735 Wh accu. Morgen meer hierover na het proefrijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drossie
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 29-04 21:29
Is hier toevallig iemand die de voorlamp van de Batavus Razer al gedemonteerd heeft?
Ik wil de lamp vervangen door een andere, maar krijg het kabeltje niet los.
De lamp is de Hermann h-flow.
Ik vind ook nergens een handleiding van de lamp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• APBaguette
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-02 06:25
Drossie schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 09:11:
Is hier toevallig iemand die de voorlamp van de Batavus Razer al gedemonteerd heeft?
Ik wil de lamp vervangen door een andere, maar krijg het kabeltje niet los.
De lamp is de Hermann h-flow.
Ik vind ook nergens een handleiding van de lamp.
Ik heb mijn lamp vervangen. Ik heb 't draadje doorgeknipt en er 2.8mm faston schuifjes aangeknepen, heb nu een Spanninga Axendo 80 XE.

De standaard lamp is een Axa Blueline 30, maar volgens mij is 't een speciaaltje voor Batavus. Normaal zit er een klein stukje draad aan met vlakstekkers. Bij de Razer zit er een lang stuk draad aan. Het zou kunnen dat er een connector in het frame zit, maar ik had weinig zin om de halve fiets uit elkaar te halen voor zoiets triviaals. Het draad is lang genoeg om een paar cm af te knippen, zodat je evt de originele lamp nog kan gebruiken. Enige vervelende is dus dat je zelf de juiste faston schuifjes en een bijbehorende tang moet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drossie
APBaguette schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 14:28:
[...]

Ik heb mijn lamp vervangen. Ik heb 't draadje doorgeknipt en er 2.8mm faston schuifjes aangeknepen, heb nu een Spanninga Axendo 80 XE.

De standaard lamp is een Axa Blueline 30, maar volgens mij is 't een speciaaltje voor Batavus. Normaal zit er een klein stukje draad aan met vlakstekkers. Bij de Razer zit er een lang stuk draad aan. Het zou kunnen dat er een connector in het frame zit, maar ik had weinig zin om de halve fiets uit elkaar te halen voor zoiets triviaals. Het draad is lang genoeg om een paar cm af te knippen, zodat je evt de originele lamp nog kan gebruiken. Enige vervelende is dus dat je zelf de juiste faston schuifjes en een bijbehorende tang moet hebben.
Bedankt! Ik heb ook de Spanninga gekocht.
Ben je er tevreden over?

Ik heb noch de schuifjes, noch de tang, dus ik hoop op een andere oplossing.
Ik heb Batavus gemaild. Hopelijk kunnen zij helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• APBaguette
Drossie schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 14:39:
[...]

Bedankt! Ik heb ook de Spanninga gekocht.
Ben je er tevreden over?

Ik heb noch de schuifjes, noch de tang, dus ik hoop op een andere oplossing.
Ik heb Batavus gemaild. Hopelijk kunnen zij helpen.
Ik heb er nog niet mee in het donker gereden, maar er komt wel veel meer licht uit. Ik gebruikte voorheen zo'n extreem felle DealExtreme lamp, daar komt de Axendo niet in de buurt, maar dit is wat vriendelijker voor tegenliggers. Bij de Axendo is het lichtbeeld afgekapt.

De Axa lamp is iig een beetje matig in het donker. Beetje vergelijkbaar met zo'n oude halogeen koplamp van vroeger. De Axa heeft wel als pluspunt dat er ook licht uit de zijkanten komt, dat hebben niet veel lampen. Ik rij alleen een behoorlijk stuk over een onverlicht pad, dan wil je wel iets meer licht hebben.

Zo'n tang voor faston schuifjes heb je al voor grofweg 5 euro en die schuifjes kosten centen per stuk. Een fietsenmaker kan het waarschijnlijk ook wel. Ik geloof niet dat je ook maar iets van Batavus hoeft te verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drossie
APBaguette schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 14:56:
[...]

Ik heb er nog niet mee in het donker gereden, maar er komt wel veel meer licht uit. Ik gebruikte voorheen zo'n extreem felle DealExtreme lamp, daar komt de Axendo niet in de buurt, maar dit is wat vriendelijker voor tegenliggers. Bij de Axendo is het lichtbeeld afgekapt.

De Axa lamp is iig een beetje matig in het donker. Beetje vergelijkbaar met zo'n oude halogeen koplamp van vroeger. De Axa heeft wel als pluspunt dat er ook licht uit de zijkanten komt, dat hebben niet veel lampen. Ik rij alleen een behoorlijk stuk over een onverlicht pad, dan wil je wel iets meer licht hebben.

Zo'n tang voor faston schuifjes heb je al voor grofweg 5 euro en die schuifjes kosten centen per stuk. Een fietsenmaker kan het waarschijnlijk ook wel. Ik geloof niet dat je ook maar iets van Batavus hoeft te verwachten.
Dat heb je goed geraden 😉

Hartelijk dank voor uw bericht en uw keuze voor een Batavus Razer.
Vervelend om te horen dat het u niet lukt om de huidige koplamp te demonteren.
Helaas hebben wij hier geen handleiding o.i.d. voor.
We willen u adviseren om even met de fiets langs uw/een Batavus dealer te gaan.
We hopen u hierbij voldoende op weg te hebben geholpen

Is faston de juiste benaming? Ik ken niets van elektriciteit helaas...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307
Ben net terug van de FM. Proefgereden op de Qwic premium MN330.

-Kwam de zaak binnengelopen en kreeg meteen een bak koffie.
-Ik heb zeker een vol uur gepraat met de verkoper en ook de baas gesproken (aardige vent).
-Daarna op de fiets gestapt en wezen proefrijden. Zo meer erover.
-Afsluitgesprekje met weer een bak koffie. Service is top geregeld daar.

Ten eerste is er nieuwe software voor de Brose motor beschikbaar waarbij het landelijk net van dealers deze per november dit jaar zelf kan uitrollen. Voor wie kijkt voor een Brose motor; goed om te weten.
Mijn leenfiets had die update nog niet. Echter begon ik in ECO-modus met wegrijden en binnen 1 km zat ik al op standje Turbo te fietsen. Wind tegen viaduct op met 25 km/h! Wel vond ik de fiets een beetje hitsig op Sport stand, maar de snelheid bleef heel goed te beheersen met pedaalkracht. De rest van de rit heb ik gereden in Tour stand en dan fiets je ongeveer 20,5 km/h met redelijk mee trappen. In de Tour stand een viaduct nemen is ook nog goed te doen. Echter blijf je dan wel steken op 20,5 km/h.
Mijn winterjas was net te warm voor die fiets. Door het iets harder moeten meetrappen ging het toch wel iets broeien. De NuVinci naaf had ik vrijwel meteen onder de knie. Ik vind het een fijne manier om te schakelen en reageert er direct, en toch soepel op.
Ik heb gereden op de 470 Wh accu. Toen ik weg reed had deze 66% lading en toen ik terug kwam 53%. Ik heb dus 13% verreden op 11 kilometer. Dat is 5,55 Wh per kilometer als de indicator klopt. Dan zou ik met de 735 Wh variant ongeveer 132 km ver kunnen komen!! Dit is enorm en daarom ga ik er maar gemakshalve van uit dat de actieradius zeker 100 km zal zijn. Als ik eens wat minder energie heb moet een stukje Turbostand ook kunnen.
De remmen zijn hydraulische velgvelgremmen en remmen enorm goed. Ja, @roffeltjes , je hebt gelijk!, de Rollerbrakes zijn dan ineens veel en veel minder krachtig. Je went eraan, maar als je dan ineens de Magura velgremmen probeert dan weet je wat remmen is; al kan ik mijn Rollerbrakes ook hard laten remmen, maar dan moet je wel waanzinnig hard knijpen. Ik denk dat een noodstop zo is gemaakt met die fiets. Verder is het wel wennen dat de remmen zijn omgekeerd. Rechts is achter en links is voorrem. Waarom weet ik niet. Niet erg, maar wel even wennen.
De motor is inderdaad geheel stil! Je voelt bij het accelereren wel een beetje vibratie in de pedalen en de chainglider hoor je iets aanlopen. Niet hinderlijk, maar je moet het even weten. Ik kies dus voor dit model. Volgens de FM heeft een Gates tandriem wel nadelen (wie met een gleuf voor geleiding) zoals iets meer weerstand en kan ook kapot gaan. De ketting moet wel om de 1500 km even afgespannen worden. Dit zijn maar kleine kosten gelukkig en na 5000 km is je ketting op. Nadelen van een MM, maar de voordelen die ik vandaag zelf heb ondervonden wegen daar ruimschoots tegenop. Ik vind dit soort dingen doen zoals proeffietsen leuker dan een dag aan het strand.
Het stuur is even wennen. Het komt mij net wat te smal over. Niet schokkend, maar het is even wennen. Verder hoorde ik wel op stand Turbo een 'knoep' in de ketting, maar ik voelde het niet op de pedalen. De fiets zou nog een beurt krijgen zodra deze een eigenaar krijgt.

Vering is prima vero. De voorvork is instelbaar en veert niet te veel en niet te weinig. Ik had een stukje slecht wegdek en de fiets ging er 'snappy' soepel over heen. Bandjes laat ik wel vervangen door brede Schwalbe Marathon Plus banden. Zolang er mensen zijn die het leuk vinden om glas op het fietspad te gooien vind ik die banden wel een pré. Mijn huidige Schwalbe Marathon Plus slofjes zijn in 9000 km niet een keer lek geweest en soms kun je echt niet om het glas heen zonder te stunten met je eigen veiligheid.

Nu begrijp ik mensen hier die met een MM fietsen veel beter. Dat ding heeft echt power en zeker viaduct op. Je merkt nauwelijks verschil of je nu wind pal tegen hebt of mee. Wel moet je veel harder blijven trappen dan bij een voorwielmotor. Ik bleek toch wel te leunen op de ondersteuning en dat is bij een MM niet mogelijk. Bij het afzetten pakt de motor pas op zodra de pedalen 1mm bewegen; zo goed als meteen dus. Je kunt dus wel leunen op de pedalen bij stilstand; iets wat ik van nature altijd deed en kan blijven doen.

Mijn dag kan niet meer stuk en het was bovendien ook nog erg gezellig bij de FM. Ik heb niet de indruk dat het snel, snel moest omdat tijd geld is. Het is natuurlijk geen filantropische instelling, de service is dik in orde!

Door mijn huidige FM voel ik me wel bedonderd omdat het demonteren van het wiel met motor geen 50 euro hoeft te kosten voor kalibratie. Dus daar koop ik nooit meer iets. Deze FM wist toevallig precies hoe het wél werkt bij Sparta want hij is ook naast Qwic een Spartadealer. Bij hem kost diezelfde montage 20 euro. Dus 30 euro minder dan bij mijn huidige FM (naam laat ik uit privacyoverwegingen achterwege).

Voor de duidelijkheid ging dit rapport over deze fiets: https://qwic.nl/product/premium-mn330/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• APBaguette
Drossie schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 15:52:
Is faston de juiste benaming? Ik ken niets van elektriciteit helaas...
Soms worden ze verkocht als "kabelschoentjes". Faston is eigenlijk een handelsnaam. Deze bijvoorbeeld. Een tang als zoiets voldoet prima, al zullen de meeste installateurs gruwelen bij het zien van zo'n gedrocht. Een beetje proberen waar je precies in de connector moet knijpen kan geen kwaad, ik zou niet precies 2 schoentjes kopen. Voor de zekerheid kan je er nog een stukje krimpkous omheen doen, voor het geval de behuizing van de lamp geleidt.
jimh307 schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 16:21:
Rechts is achter en links is voorrem. Waarom weet ik niet.
Dat hebben praktisch alle Nederlandse fietsen. Ik heb ze bij mij ook omgedraaid, mijn vorige fietsen hadden allemaal de voorrem rechts. Ook leuk als je ook op een brommer of motorfiets rijdt, die hebben wel standaard de voorrem rechts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 29-04 23:32
Ik heb mijn BBS02b controller vervangen en alles lijkt nu weer goed te functioneren, maar de nieuwe controller reageert helaas anders op mijn persoonlijke instellingen dan mijn vorige BBS02b controller.

In mijn settings had ik een PAS instelling met Limit Current = 1 en Limit Speed =1 zodat ik 100% met de throttle kon fietsen zonder dat de motor op de trappers reageerde. De nieuwe controller trapt niet in dit trucje en reageert dus ook met maar 1% vermogen. Als ik Limit Current op 100 zet heb ik wel vol vermogen met de throttle, maar zodra ik begin te trappen valt het vermogen volledig weg. Ik lees op internet meer mensen met dit probleem, blijkbaar zijn er dus BBS02b/BBSHD controllers in omloop die verschillend reageren op de intstellingen (andere firmware?). Nu dus op zoek naar een mogelijkheid om mijn 'throttle only' stand samen met bewegende trappers te kunnen gebruiken.

Edit 18-10-2017: Zojuist mijn ochtendrit gemaakt en ik heb het vermoeden dat het verschil ontstaat door een andere prioriteit van de throttle tov PAS. Bij mijn vorige controller ging throttle voor PAS, maar nu gaat PAS voor throttle. Zodra ik begin met trappen heb ik niets aan de throttle :'( .

De BBS02b is wel weer lekker stil nu ik alles opnieuw heb ingevet en het vermogen is ook een stuk beter tov de slechte controller. Controller temperatuur aan het einde van de 31km was 49°C.

[ Voor 17% gewijzigd door doek55 op 18-10-2017 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
@jimh307 Fijn dat het zo goed gaat! Het volgende is niet om "zie je wel" te roepen, maar om te verduidelijken waarom ik vaak zo duidelijk ben in mijn advies.

Ik wil persoonlijk vanuit mijn positie als kenner eenduidig het beste en veiligste advies geven. Ik kan hierin wel schipperen, maar ik beïnvloed hier toch mensen en daar wil ik geen risico's mee nemen.

- Het vermogen is inderdaad een van de redenen waarom ik midden-motoren aanraad.

- Betreft remmen... het is en blijft advies over veiligheid en dan kom ik toch altijd op "Neem zo krachtig mogelijke remmen".

=> Kan het met minder? Ja.
=> Verongeluk je meteen als je geen Magura's of schijfremmen hebt? Nee.

Maar extra remkracht is wel degelijk belangrijk, juist omdat je op dat vlak marge wil hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
doek55 schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 22:40:
Edit 18-10-2017: Zojuist mijn ochtendrit gemaakt en ik heb het vermoeden dat het verschil ontstaat door een andere prioriteit van de throttle tov PAS. Bij mijn vorige controller ging throttle voor PAS, maar nu gaat PAS voor throttle. Zodra ik begin met trappen heb ik niets aan de throttle :'( .

De BBS02b is wel weer lekker stil nu ik alles opnieuw heb ingevet en het vermogen is ook eens stuk beter tov de slechte controller. Controller temperatuur aan het einde van de 31km was 49°C.
Wow, dat zou echt super kut zijn. Ik rijd eigenlijk altijd op de throttle en trap soms een beetje mee voor de show. Enig idee of dit de nieuwe default is voor BBS02/HD? Linkjes naar berichten van anderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
Ik heb mijn BBS02b controller vervangen en alles lijkt nu weer goed te functioneren, maar de nieuwe controller reageert helaas anders op mijn persoonlijke instellingen dan mijn vorige BBS02b controller.

In mijn settings had ik een PAS instelling met Limit Current = 1 en Limit Speed =1 zodat ik 100% met de throttle kon fietsen zonder dat de motor op de trappers reageerde. De nieuwe controller trapt niet in dit trucje en reageert dus ook met maar 1% vermogen. Als ik Limit Current op 100 zet heb ik wel vol vermogen met de throttle, maar zodra ik begin te trappen valt het vermogen volledig weg. Ik lees op internet meer mensen met dit probleem, blijkbaar zijn er dus BBS02b/BBSHD controllers in omloop die verschillend reageren op de intstellingen (andere firmware?). Nu dus op zoek naar een mogelijkheid om mijn 'throttle only' stand samen met bewegende trappers te kunnen gebruiken.

De BBS02b is wel weer lekker stil nu ik alles opnieuw heb ingevet en het vermogen is ook eens stuk beter tov de slechte controller. Controller temperatuur aan het einde van de 31km was 49°C.
Zet je current en speed limit is op 0 en 0 ipv 1 en 1. Er zijn inderdaad verschillende versies van controllers. Hoe ervaar jij de snelheid tov pas? Ik heb er ervaring met 2 controllers, controller 1 blijft bijv in pas 3, 15kmh rijden en dan maakt het niet uit in welke versnelling je rijd, of op of omlaag schakelt.
Controller 2 gaat iets sneller fietsen als je bijvoorbeeld 1 versnelling omhoog schakelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
Ik heb gisteren verschillende Limit Current en Limit Speed waarden geprobeerd en bij 0 en 0 doet die niets. Snelheid weet ik niet omdat ik overal 100, 1 of 0 heb staan. Ik varieer bij PAS eigenlijk alleen in Current, maar wat jij aangeeft bij controller 2 had ik bij mijn oude controller ook.

Ik ga vanavond nog wat uitproberen in de throttle instellingen, wellicht dat ik daar mijn throttle weer op hoogste prioriteit krijg. Het komt er denk ik op neer dat mijn instelling van Designated Assist = 9 in het Throttle tabblad niet werkt, want bij throttle wordt het maximum vermogen van de actieve PAS stand gebruikt en niet die van PAS9.

[ Voor 19% gewijzigd door doek55 op 18-10-2017 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
doek55 schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 09:29:
Ik heb gisteren verschillende Limit Current en Limit Speed waarden geprobeerd en bij 0 en 0 doet die niets. Snelheid weet ik niet omdat ik overal 100, 1 of 0 heb staan. Ik varieer bij PAS eigenlijk alleen in Current, maar wat jij aangeeft bij controller 2 had ik bij mijn oude controller ook.

Ik ga vanavond nog wat uitproberen in de throttle instellingen, wellicht dat ik daar mijn throttle weer op hoogste prioriteit krijg. Het komt er denk ik op neer dat mijn instelling van Designated Assist = 9 in het Throttle tabblad niet werkt, want bij throttle wordt het maximum vermogen van de actieve PAS stand gebruikt en niet die van PAS9.
Throttle mode: speed
Designated assist: 9
Speed: by display command

staat dat zo bij jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
Throttle mode staat op Current de overige weet ik niet zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
doek55 schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 10:19:
Throttle mode staat op Current de overige weet ik niet zeker.
Zet die eens op speed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
Ga ik vanavond mee testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polling
jimh307 schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 19:10:
8<
De accu heeft het gehaald. Met nog 10% restlading staat ie nu even te rusten en gaat hij vannacht aan de lader. Het was even een gok, maar ik vind 52,4 km waarvan de helft op hoge ondersteuning niet misselijk voor een bijna 3 jaar oude 522 Wh accu!!
8<
Morgen proefrijden en ik zit te overdenken om 500 euro extra bij te betalen en te gaan voor een GATES aandrijving en schijfremmen icm een 90Nm Brose MM en een NuVinci 380 naaf. Erg duur fietsje, maar daar wil ik dan ook jaren mee doen.

Deze ga ik proefrijden: https://qwic.nl/product/premium-mn330/
Deze ga ik dan kopen na de winter: https://qwic.nl/product/premium-mn380/

Dan wel met 735 Wh accu. Morgen meer hierover na het proefrijden.
Houd je in de gaten dat al die opties de actieradius verminderen? Dan zal je die 735 Wh ook wel nodig hebben denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Ondersteund de trottle wel bij de diverse PAS standen wanneer je gewoon trapt? Wat ik bedoel bij naderen viaduct wat extra power toevoegen om de helling te nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repi3
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
BertV schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 17:24:
Ik zag een afschrijving van 140,- op de zakelijke rekening.
Net gecontroleerd, dat is al ex. btw.

Je kunt de fiets na 3 jaar kopen voor 25% van de nieuwwaarde.
Ik denk niet dat dit verstandig is, maar wie weet.
in België komen banken nu met een lening voor elektrische fietsen.
met 1% jkp
Dus 30m en 3000€ voor een fiets kost je 3060€ dat win je toch snel terug met je woonwerk vergoeding.
Want 100€/maand afbetalen en als je wat km's doet, krijg je meer aan vergoeding.

En bij high speeds kun je verzekering en kenteken kosten erbij lenen.
Nu nog x aantal beurten bij de FM en dat verkoopt zeker ook.
Zoals iemand al zei, op 3j heb je wel wat bezoeken dus voor het gemak gaan velen dit wel doen. (denk ik)

Ik begin ook te twijfelen om een nieuwe te kopen.
Maar ik zit altijd met het probleem dat ik 1 sneller wil dan een normale (25km/h) maar geen High speed wil...
Zo een fiets dat aan 33-35km/h kan rijden zou ideaal zijn, maarja...
Das ombouw/kit steken of high speed 'limiteren'

[ Voor 3% gewijzigd door Repi3 op 18-10-2017 18:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonnefreak
Repi3 schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 18:48:
[...]

in België komen banken nu met een lening voor elektrische fietsen.
met 1% jkp
Dus 30m en 3000€ voor een fiets kost je 3060€ dat win je toch snel terug met je woonwerk vergoeding.
Want 100€/maand afbetalen en als je wat km's doet, krijg je meer aan vergoeding.

En bij high speeds kun je verzekering en kenteken kosten erbij lenen.
Nu nog x aantal beurten bij de FM en dat verkoopt zeker ook.
Zoals iemand al zei, op 3j heb je wel wat bezoeken dus voor het gemak gaan velen dit wel doen. (denk ik)

Ik begin ook te twijfelen om een nieuwe te kopen.
Maar ik zit altijd met het probleem dat ik 1 sneller wil dan een normale (25km/h) maar geen High speed wil...
Zo een fiets dat aan 33-35km/h kan rijden zou ideaal zijn, maarja...
Das ombouw/kit steken of high speed 'limiteren'
Tja dat is een dilemma. Ik heb zelf 2 jaar geleden een speedpedelec aangeschaft. In het begin met de blauwe plaat rond gefietst. Sinds de invoering van de gele plaat in het begin wel zoveel mogelijk volgens de regeltjes gereden maar is op sommige plaatsen echt niet handig. Je word overal gepusht om maar zo snel mogelijk te fietsen. Heb nu sinds een maand of 3 mijn gele plaat eraf gehaald en rij nu een heel stuk gelukkiger en rustiger over de fietspaden. Ik fiets nu tegen de 30 a32 km/uur en mijn bereik is ook verdubbeld. Als ik nog eens een nieuwe fiets zou aanschaffen dan zou ik weer een Bosch midden motor kiezen maar dan een 25km versie. Deze dan met een kit opvoeren naar 30 a 33km/h en dat is het. Zit je ook niet meer met een dure verzekering voor je speedpedelec. Dan kun je net wat sneller als je dit wilt.
Ik ben er ook wel achter gekomen dat op een enkele reisafstand van 17km dit nog geen 5 minuten langer duurt dan dat je continue op je max moet fietsen met alle risico's van dien. Draag wel altijd een goedgekeurde helm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
racinfo schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 17:41:
[...]

Ondersteund de trottle wel bij de diverse PAS standen wanneer je gewoon trapt? Wat ik bedoel bij naderen viaduct wat extra power toevoegen om de helling te nemen?
Nee niet zoals het moet, net alles geprobeerd in de instellingen maar het probleem blijft het volgende:
- Throttle functioneert normaal over het volledige bereik met de trappers stil
- Bij vooruit bewegende trappers functioneert throttle alleen bij 100% uitslag
Best wel vervelend dus, want het doseren met throttle werkte juist zo fijn. En ik ben helaas niet de enige.

Ik ben echter bang dat het probleem waarvoor ik de controller heb vervangen nog steeds aanwezig is, want vandaag op de terugweg kreeg ik weer een licht gezoem en ging het vermogen fluctueren tussen de 400-700W. Ook bij optrekken vanuit stilstand ging de motor soms flink stotteren, maar vanavond bij het testen was het weer weg. Je zou dus haast verwachten dat er iets met de elektromotor zelf niet goed is, want de interne tandwielen zijn nog in prima staat.

[ Voor 4% gewijzigd door doek55 op 18-10-2017 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repi3
  • Niet online
zonnefreak schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 20:05:
[...]

Tja dat is een dilemma. Ik heb zelf 2 jaar geleden een speedpedelec aangeschaft. In het begin met de blauwe plaat rond gefietst. Sinds de invoering van de gele plaat in het begin wel zoveel mogelijk volgens de regeltjes gereden maar is op sommige plaatsen echt niet handig. Je word overal gepusht om maar zo snel mogelijk te fietsen. Heb nu sinds een maand of 3 mijn gele plaat eraf gehaald en rij nu een heel stuk gelukkiger en rustiger over de fietspaden. Ik fiets nu tegen de 30 a32 km/uur en mijn bereik is ook verdubbeld. Als ik nog eens een nieuwe fiets zou aanschaffen dan zou ik weer een Bosch midden motor kiezen maar dan een 25km versie. Deze dan met een kit opvoeren naar 30 a 33km/h en dat is het. Zit je ook niet meer met een dure verzekering voor je speedpedelec. Dan kun je net wat sneller als je dit wilt.
Ik ben er ook wel achter gekomen dat op een enkele reisafstand van 17km dit nog geen 5 minuten langer duurt dan dat je continue op je max moet fietsen met alle risico's van dien. Draag wel altijd een goedgekeurde helm.
over welke kit hebben we het dan?
Ik had graag een kit die je zelf kan instellen (en niet vooraf door de fabrikant)
En graag ook enkel te activeren via een 'secret code'
Nog extra's zijn welkom...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
Repi3 schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 21:02:
[...]

over welke kit hebben we het dan?
Ik had graag een kit die je zelf kan instellen (en niet vooraf door de fabrikant)
En graag ook enkel te activeren via een 'secret code'
Nog extra's zijn welkom...
Speedchip custum googlen. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

doek55 schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 20:34:
[...]

Nee niet zoals het moet, net alles geprobeerd in de instellingen maar het probleem blijft het volgende:
- Throttle functioneert normaal over het volledige bereik met de trappers stil
- Bij vooruit bewegende trappers functioneert throttle alleen bij 100% uitslag
Best wel vervelend dus, want het doseren met throttle werkte juist zo fijn. En ik ben helaas niet de enige.

Ik ben echter bang dat het probleem waarvoor ik de controller heb vervangen nog steeds aanwezig is, want vandaag op de terugweg kreeg ik weer een licht gezoem en ging het vermogen fluctueren tussen de 400-700W. Ook bij optrekken vanuit stilstand ging de motor soms flink stotteren, maar vanavond bij het testen was het weer weg. Je zou dus haast verwachten dat er iets met de elektromotor zelf niet goed is, want de interne tandwielen zijn nog in prima staat.
Dat is dan niet om blij van te worden, je zou haast geneigd zijn om bij technische calamiteiten dan maar direct voor een nieuwe BBS te kiezen ipv alleen de controller te vervangen. Mede ook gezien je laatste opmerking dat het eerdere probleem weer terug schijnt te keren.

Maar wat kan er dan bij jouw motor aan de hand zijn? Overigens heb ik dat stotteren ook weleens, voornamelijk wanneer ik bij een lage snelheid mijn versnelling verkeerd hebt staan; dat los ik dan altijd op juist door extra gas met de trottle te geven. Schakelen met een derailleur uit stilstand gaat nu eenmaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
Ja dat stotteren heb ik ook altijd als ik in een te hoge versnelling met te weinig vermogen op wil trekken, maar dat is lichter stotteren met een hogere frequentie. Het stotteren waar ik gisteren mee te maken had is intenser en met een lagere frequentie. Gisteren bij het testen van de throttle was het erg aanwezig, maar na een paar keer optrekken was het ineens weer weg. Het enige waar ik nog aan denk is de stator die soms niet lekker in zijn lager zit, maar misschien is het toch een elektrische storing.
Deze ochtend gelukkig nergens last van gehad.

De controller temperatuur loopt trouwens langzaam op tot 60°C bij lange rechte stukken (5km) op continue 750W vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 29-04 15:26

Pathogen

Shoop Da Whoop

APBaguette schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 16:52:
[...]

Soms worden ze verkocht als "kabelschoentjes". Faston is eigenlijk een handelsnaam. Deze bijvoorbeeld. Een tang als zoiets voldoet prima, al zullen de meeste installateurs gruwelen bij het zien van zo'n gedrocht. Een beetje proberen waar je precies in de connector moet knijpen kan geen kwaad, ik zou niet precies 2 schoentjes kopen. Voor de zekerheid kan je er nog een stukje krimpkous omheen doen, voor het geval de behuizing van de lamp geleidt.

[...]

Dat hebben praktisch alle Nederlandse fietsen. Ik heb ze bij mij ook omgedraaid, mijn vorige fietsen hadden allemaal de voorrem rechts. Ook leuk als je ook op een brommer of motorfiets rijdt, die hebben wel standaard de voorrem rechts.
Mijn scooter (Kymco) heeft de voorrem links :P Dat weet ik zo duidelijk, omdat dat de schijfrem is die 's ochtends altijd een paar bochten piept.

Ik heb gedurende mijn jeugd regelmatig wisselende remmen gehad op fietsen, dus mijn vuistregel is gewoon allebei tegelijk gebruiken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repi3
  • Niet online
Ziet er inderdaad goed uit, enkel jammer dat je niet zelf kan programmeren.
Maar daar zou ik mee kunnen leveren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomsma
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik zit er over te denken mijn fiets Cube - Travel uit 2010 (lijkt op http://www.bikekatalog.pl/2011/ppg_fotki/foto_max/8_59407_26_11_10.jpg) om te laten bouwen naar een elektrische versie.
Mijn voorkeur gaar uit naar een achterwielmotor met een bidon accu (voor een laag zwaartepunt)

Nu heb ik daar een paar vragen over:
1. Ik krijg verschillende verhalen te horen over wel of niet doen ?; 2 fietsenmakers zeggen niet doen terwijl er op internet positieve verhalen staan over het ombouwen
2. Waar kan ik hiervoor terecht bij een fietsenmaker in het midden van het land (Gooi) ?
3. Zijn er merken die gemeden moeten worden ?

[ Voor 6% gewijzigd door boomsma op 19-10-2017 13:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
Polling schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 17:06:
[...]

Houd je in de gaten dat al die opties de actieradius verminderen? Dan zal je die 735 Wh ook wel nodig hebben denk ik.
Dat begrijp ik :)

Als ik 5,5 Wh per kilometer verstook met de huidige manier van testrijden dan ga ik zeker 100 km halen met 735 Wh. Ik had berekend dat ik dan ruim 130 km kan halen op een lading (zie berekening in mijn vorige post). Dat is dan inclusief sommige stukken met hoog verzet. Dan ga ik er al gemakshalve vanuit dat 100 km sowieso geen probleem mag zijn. Ik fiets 80 km per week dus eenmaal per week opladen mag helemaal geen probleem zijn. Dan heb ik alsnog 50 km speling in actieradius.
Ik zal dus bijna altijd op standje tour fietsen en soms standje sport. Dat doe ik nu dus ook zo.

Dan nog 3 punten die zo'n accu lang kan laten meegaan:
1. De laadstroom is 2A. Dat is dus langzaam laden en goed voor de accu. Laden gaat dan gewoon overnacht.
2. Je hebt een enorme marge. Op het hoogste verzet worden de cellen met maximaal 0,35C ontladen en dat is langzaam ontladen. Met de 375 Wh variant zit je dan al aan 0,7C ontlading en dan ga je sneller merken dat je bepaalde ritten niet meer kan halen na korte tijd. Er is dan veel en veel minder marge in actieradius. Het zal relatief lang duren eer 735 Wh niet meer genoeg zal zijn; bij 50% verval heb je nog de mogelijkheid die een 375 Wh accu in nieuwstaat kan leveren.
3. Een MM is per kilometer zuiniger dan een voorwielmotor. Op mijn huidige fiets doe ik nog steeds 6,7 Wh per kilometer en heb ik na 2,75 jaar nog 75% restcapaciteit over. Dat is ongeveer 10% per jaar aan degradatie. Dan gaat het dus lang duren eer 735 Wh terug is gelopen naar 375 Wh (de standaard optie op die fiets). Je praat dan over 5 jaar. Daarom koos ik bij mijn huidige fiets ook de grootste accu van 522 Wh waarvan ik nu nog 391,5 Wh te besteden heb; meer dan de standaard E300 accu aan capaciteit heeft in nieuwstaat. Door een groter model te kiezen heb je dus veel meer armslag over eer de accu zo zwak gaat worden dat ik mijn vereiste van 35 km per lading niet meer haalbaar gaat worden.

Vandaar dat ik in mijn werkstuk tot 3 maal herhaal om de grootste accu te kiezen die voor een eventuele koper financieel haalbaar is.

En een MM vereist dat je zelf ook het een en ander doet op de trappers wat op zich ook weer een besparing is voor de accu. Nee, ik overweeg met mijn verstand over accu's de grootst mogelijke capaciteit :)

Het blijft een mooie hobby

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• London
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Net proefgereden op 3 verschillende e-bikes. De Brinckers Granville M8 400, Gazelle Orange C7+ HMB 2018 & Batavus Milano E-go 400Wh.

Kwam in eerste instantie voor de Gazelle maar vond die toch niet zo fijn fietsen. Had het gevoel dat ik amper wat merkte van de motor, helemaal in vergelijking met de andere 2 fietsen die ook in de eco stand nog een aardige boost gaven.

De Batavus was echter 2250 euro bij de fietsenmaker waar ik was (incl. 600 inruil van m'n huidige 14 jaar oude Gazelle :D ) en dat was toch net boven mijn budget. De Brinckers was in de aanbieding (Fietsenwinkel.nl) voor 1849. Weliswaar een model met lage instap maar dat maakt mij persoonlijk niet zoveel uit, voel me er niet minder man door ofzo :P Dus voor de Brinckers gegaan. Fietste heerlijk licht, fijn zadel ook.

Zie alleen nu dat de Batavus Milano E-go 400 bij Fietsenwinkel 1750 kost |:( Zo stom geweest om er niet naar te vragen. Twijfel nu een beetje of ik niet beter voor de Batavus had kunnen gaan. Vond die ook super fietsen.

edit: Zie dat ze qua ''stats'' wel nagenoeg identiek zijn. Batavus heeft 3 jaar meer garantie op het frame en de Brinckers heeft iets meer km's per accucharge.

[ Voor 7% gewijzigd door London op 19-10-2017 15:45 ]

Riley Gaines: Swimming Against the Current, Fighting for Common Sense in a World That’s Lost its Mind

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 28-04 20:10
Interessant dat je de Gazelle niets merkte maar wel op de Batavus. Is een identieke opstelling kwa motor.
Dat de Brinckers sterker voelde snap ik wel, daar zit een Brose onder, Waarschijnlijk had je de Batavus Dinsdag ook fijn gevonden, zit een sterke Yamaha onder.
Persoonlijk vind ik ook dat de Bosch motor wat zwakker ingesteld staat, minder snel ondersteuning (Gazelle en Batavus fietsen in jouw vergelijking)

Als je bij fietsenwinkel.nl (in de winkel) vraagt naar Batavus verzinnen ze wel veel redenen waarom je toch hun Brinckers moet kopen. Maar via hun website had je hem inderdaad kunnen kopen ;)

Edit: |:( |:( |:(
Zie nu dat die Brinckers ook een Bosch motor heeft....
Naja, dan is het interessant dat je die krachtiger vond fietsen. Aangezien de fietsenmakers zelf niks aanpassen aan hoe de motor werkt. Ze hebben alle drie de Bosch Active Line, en die werkt altijd hetzelfde.
Ik denk dat je dan fietsen met een Yamaha motor helemaal fijn had gevonden.

[ Voor 30% gewijzigd door Kodess op 19-10-2017 15:59 ]

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• London
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Kodess schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 15:56:
[...]

Interessant dat je de Gazelle niets merkte maar wel op de Batavus. Is een identieke opstelling kwa motor.
Dat de Brinckers sterker voelde snap ik wel, daar zit een Brose onder, Waarschijnlijk had je de Batavus Dinsdag ook fijn gevonden, zit een sterke Yamaha onder.
Persoonlijk vind ik ook dat de Bosch motor wat zwakker ingesteld staat, minder snel ondersteuning (Gazelle en Batavus fietsen in jouw vergelijking)

Als je bij fietsenwinkel.nl (in de winkel) vraagt naar Batavus verzinnen ze wel veel redenen waarom je toch hun Brinckers moet kopen. Maar via hun website had je hem inderdaad kunnen kopen ;)

Edit: |:( |:( |:(
Zie nu dat die Brinckers ook een Bosch motor heeft....
Naja, dan is het interessant dat je die krachtiger vond fietsen. Aangezien de fietsenmakers zelf niks aanpassen aan hoe de motor werkt. Ze hebben alle drie de Bosch Active Line, en die werkt altijd hetzelfde.
Het zal ongetwijfeld aan mij liggen :+ De verkoper zei dat Gazelle niet e-bikes e-bikes maakt door er simpelweg een accu aan toe te voegen. Of dat waar is weet ik niet..

Die Batavus Dinsdag ziet er trouwens ook wel mooi uit.

Is een Brinckers dan niet goed? Vond hem prima fietsen en scoort ook goed aan de reviews te zien.

Riley Gaines: Swimming Against the Current, Fighting for Common Sense in a World That’s Lost its Mind

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 28-04 20:10
Planespotter schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 16:00:
[...]

Het zal ongetwijfeld aan mij liggen :+ De verkoper zei dat Gazelle niet e-bikes e-bikes maakt door er simpelweg een accu aan toe te voegen. Of dat waar is weet ik niet..

Die Batavus Dinsdag ziet er trouwens ook wel mooi uit.

Is een Brinckers dan niet goed? Vond hem prima fietsen en scoort ook goed aan de reviews te zien.
Je zal straks wel de meningen zien van andere mensen hier (vrij negatief ;) )
Persoonlijk heb ik niets tegen Brinckers, nooit 1 gehad, en mijn proefritjes waren ook goed.
Het is volgens mij een eigen merk van fietsenwinkel.nl, dus die pushen ze erg graag naar voren als je langs gaat.

Voordeel van die Dinsdag is dat de accu dus ook mid laag zit, dus je zwaartepunt ligt wat fijner. (is ook weer een nadeel, mijn vrouw wou er niet aan beginnen, zo'n hoge stang.)

[ Voor 12% gewijzigd door Kodess op 19-10-2017 16:04 ]

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue Sky
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-12-2020
Planespotter schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 15:43:
Kwam in eerste instantie voor de Gazelle maar vond die toch niet zo fijn fietsen. Had het gevoel dat ik amper wat merkte van de motor, helemaal in vergelijking met de andere 2 fietsen die ook in de eco stand nog een aardige boost gaven.
Zet de ondersteuning maar eens uit dan merk je het verschil echt wel. Overigens ondersteund de C7+ in de eco stand 40 %. Je merkt weinig van de ondersteuning omdat de nieuwe Bosch motor perfect werkt, geen schokkerig gedrag, de ondersteuning komt heel geleidelijk. Ik vind het een fijne fiets in ieder geval. Bovendien is hij zeer stil, absoluut geen Knight Rider geluiden.

De Batavus Milano E-go heeft volgens mij het oude type Bosch motor, daar zit echt wel verschil in ten opzichte van de 2018 Bosch.

[ Voor 10% gewijzigd door Blue Sky op 19-10-2017 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tafkar

Tafkar

3600 Wp

boomsma schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 13:25:
Ik zit er over te denken mijn fiets Cube - Travel uit 2010 (lijkt op http://www.bikekatalog.pl/2011/ppg_fotki/foto_max/8_59407_26_11_10.jpg) om te laten bouwen naar een elektrische versie.
Mijn voorkeur gaar uit naar een achterwielmotor met een bidon accu (voor een laag zwaartepunt)

Nu heb ik daar een paar vragen over:
1. Ik krijg verschillende verhalen te horen over wel of niet doen ?; 2 fietsenmakers zeggen niet doen terwijl er op internet positieve verhalen staan over het ombouwen
2. Waar kan ik hiervoor terecht bij een fietsenmaker in het midden van het land (Gooi) ?
3. Zijn er merken die gemeden moeten worden ?
Het ombouwen met een BBS setje zou je het misschien ook zelf kunnen doen (als je beetje handig bent?)
Ik heb zelf een vergelijkbare fiets omgebouwd en ben daar erg blij mee. Vandaag nog lekker mee naar het werk gefietst (45 km heen/terug).
Ondanks dat ik ook in het Gooi woon weet ik niet of daar een fietsenmaker is dit voor je kan doen voor een redelijke prijs.

Tafkar in "Het grote elektrische fietsen topic - deel 2"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• London
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Blue Sky schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 19:17:
[...]

Zet de ondersteuning maar eens uit dan merk je het verschil echt wel. Overigens ondersteund de C7+ in de eco stand 40 %. Je merkt weinig van de ondersteuning omdat de nieuwe Bosch motor perfect werkt, geen schokkerig gedrag, de ondersteuning komt heel geleidelijk. Ik vind het een fijne fiets in ieder geval. Bovendien is hij zeer stil, absoluut geen Knight Rider geluiden.

De Batavus Milano E-go heeft volgens mij het oude type Bosch motor, daar zit echt wel verschil in ten opzichte van de 2018 Bosch.
Haha, Knight Rider geluiden, die vind ik leuk.

Nou ik heb Fietsenwinkel gebeld en m'n bestelling geannuleerd. Helaas vanmiddag een beetje gezwicht door de praatjes van de verkoper. Wist ook niet dat Brinckers een merk is wat door Fietsenwinkel gepromote wordt. Als ik op internet wat meer research doe dan kom je toch ook wel wat vervelende dingen tegen, met name qua service. Krijg m'n geld overigens gewoon terug dus geen probleem verder.

Is het waar dat lokale fietsboeren moeilijk kunnen doen als je met een online gekochte fiets aankomt?

Overigens nu weer redelijk terug bij af. Heb zo m'n twijfels bij het online kopen van een fiets als het echt zo slecht is gesteld met de service en je wordt doorgestuurd naar lokale partners van de betreffende webshop.

Bij m'n vaste fietsenmaker (waar de Batavus E-go 2250 kostte maar ik wel m'n 14 jaar oude Gazelle kon inruilen) krijg ik gewoon een servicebeurt die bij de prijs in zit plus ik kan altijd langskomen daar als er iets is met m'n fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shinchan03
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 28-04 22:57

shinchan03

Niels

Sinds kort heb ik de Batavus Dinsdag,wat ik echt een fijne fiets vind. ik heb deze bewust bij de lokale Fietsenwinkel gekocht om die redenen. Als ik problemen heb dan is het fijn als je makkelijk terug kan en ik kan mij voorstellen dat de fietsenmaker meer staat te springen om een klant die de fiets daar heeft gekocht ipv iemand die de goedkoopste fiets wilde via het internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue Sky
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-12-2020
Fietsenwinkel heeft service punten door het land, er is altijd wel een in de buurt, bij mij zit er een op 4 km afstand. Het scheelde mij teveel om naar een lokale fietsenboer te gaan. Gazelle prijs is 2549, ik had hem bij fietsenwinkel voor 1925, dat scheelt 624 € en dat keer 2 want ik mijn vrouw heeft ook een. Inruil had ik niet, we houden onze gewone fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
Planespotter schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 19:51:
[...]

Haha, Knight Rider geluiden, die vind ik leuk.

Nou ik heb Fietsenwinkel gebeld en m'n bestelling geannuleerd. Helaas vanmiddag een beetje gezwicht door de praatjes van de verkoper. Wist ook niet dat Brinckers een merk is wat door Fietsenwinkel gepromote wordt. Als ik op internet wat meer research doe dan kom je toch ook wel wat vervelende dingen tegen, met name qua service. Krijg m'n geld overigens gewoon terug dus geen probleem verder.

Is het waar dat lokale fietsboeren moeilijk kunnen doen als je met een online gekochte fiets aankomt?

Overigens nu weer redelijk terug bij af. Heb zo m'n twijfels bij het online kopen van een fiets als het echt zo slecht is gesteld met de service en je wordt doorgestuurd naar lokale partners van de betreffende webshop.

Bij m'n vaste fietsenmaker (waar de Batavus E-go 2250 kostte maar ik wel m'n 14 jaar oude Gazelle kon inruilen) krijg ik gewoon een servicebeurt die bij de prijs in zit plus ik kan altijd langskomen daar als er iets is met m'n fiets.
Moeilijk niet echt, wel mag je overal voor betalen waar het bij een bij hun gekochte fiets meestal een stukje service is zegmaar.

Dus bij problemen krijg je gewoon de volle rekening ipv coulance want nieuwe fiets. Uitgezonderd garantiekwesties natuurlijk maar dan betaal je alsnog de uren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Dat heb je met een zelf ombouwfiets ook, maar dat hangt ook een beetje af van waarop de service door de FM moet worden geleverd. Als het uitsluitend over het fiets gedeelte (remmen, banden, wiellagers, versnellingen, enz) gaat dan zullen de berekende prijzen gewoon gelijk zijn of je de fiets nou daar kocht of ergens anders.

Moet hij service verlenen aan het motorische gedeelte dan ligt de zaak natuurlijk geheel anders. Maar daar heb je de FM dan eigenlijk ook niet voor nodig, dat doe je toch zelf? ;)

Vandaag werd ik voor de 1ste keer door een ebike voorbij gereden die ook een Bafang BBS01 MM op zijn sportfiets had (laten) monteren, door een goede vriend zo zei hij nadat ik hem wat met extra gas had ingehaald.

We reden samen met ruim 32 km op de teller op het (verlaten) spoorpad voorbij Warmond richting Leiden en hij was erg tevreden over de Bafang. Beter dan de merkfietsen zo zei hij, die allemaal bij max 27 km/h de geest gaven. Hij had hem een paar maanden in gebruik en zou nooit meer wat anders willen, zo denk ik er ook over. Mijn volgende fiets wordt zeer zeker weer met een Bafang MM motor, misschien een zwaardere type, dat wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bgttje
  • Laatst online: 24-04 12:47
Gisteren m'n vrouw haar Stella Modena accu gesloopt omdat ie niets meer deed. Zat 1 dode cel in(dus de hele groep). Ff Stella gebeld en die zei(geen garantie na 2 jaar) dat een nieuwe accu 399 euri is. De 11A uitvoering. De 17A uitvoering is 699. Heb gelijk voor 198 euri 50 GA cellen besteld. Ik ga echt geen 699 betalen voor een accu. Is bijna een nieuwe fiets. Met de accu is trouwens maar 4000km gereden.3 jaar oud.
PS de cellen zien er als chinese merkloze cellen uit.

[ Voor 11% gewijzigd door bgttje op 20-10-2017 08:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
bgttje schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 08:21:
Gisteren m'n vrouw haar Stella Modena accu gesloopt omdat ie niets meer deed. Zat 1 dode cel in(dus de hele groep). Ff Stella gebeld en die zei(geen garantie na 2 jaar) dat een nieuwe accu 399 euri is. De 11A uitvoering. De 17A uitvoering is 699. Heb gelijk voor 198 euri 50 GA cellen besteld. Ik ga echt geen 699 betalen voor een accu. Is bijna een nieuwe fiets. Met de accu is trouwens maar 4000km gereden.3 jaar oud.
Dat is nu het mooie, bij kant en klare merk accu's krijg je shady merkloze cellen voor een super hoge prijs, en voor een fractie van dit heb je gerenommeerde kwaliteits cellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 29-04 15:26

Pathogen

Shoop Da Whoop

Hoeveel cellen zitten er dan in zo'n accu?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bgttje
Pathogen schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 09:11:
[...]Hoeveel cellen zitten er dan in zo'n accu?
50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
Dacuuu schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 09:09:
[...]Dat is nu het mooie, bij kant en klare merk accu's krijg je shady merkloze cellen voor een super hoge prijs, en voor een fractie van dit heb je gerenommeerde kwaliteits cellen.
Blijkt dus dat er 5 jaar garantie alleen op t frame zit. Dus voortaan alles zelf repareren.
Idd, die GA cellen zijn gewoon top. Hoef niets anders meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Wat is er op tegen dan alleen die dode groep cellen te vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
bgttje schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 10:59:
[...]

Blijkt dus dat er 5 jaar garantie alleen op t frame zit. Dus voortaan alles zelf repareren.
Idd, die GA cellen zijn gewoon top. Hoef niets anders meer.
Niet voor de 20700 gegaan?

[ Voor 32% gewijzigd door Torched op 20-10-2017 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drossie
Vraagje voor de eigenaars van de Batavus Razer:

Hoe verzet je de tijd op het klokje op de display?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• veldsla
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-04 11:10
Drossie schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 13:21:
Vraagje voor de eigenaars van de Batavus Razer:

Hoe verzet je de tijd op het klokje op de display?
Fiets aanzetten en dan de power- en selectknop paar seconden ingedrukt houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:44
jimh307 schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 16:21:
De remmen zijn hydraulische velgvelgremmen en remmen enorm goed. Ja, @roffeltjes , je hebt gelijk!, de Rollerbrakes zijn dan ineens veel en veel minder krachtig. Je went eraan, maar als je dan ineens de Magura velgremmen probeert dan weet je wat remmen is; al kan ik mijn Rollerbrakes ook hard laten remmen, maar dan moet je wel waanzinnig hard knijpen.
Je weet dat rollerbrakes rollerbrakevet nodig hebben?
Tip van Flip: Rem kabel los halen en rollerbrakevet inbrengen via gaatje
Volgens de FM heeft een Gates tandriem wel nadelen (wie met een gleuf voor geleiding) zoals iets meer weerstand en kan ook kapot gaan.
Die weerstand ga je bij een E bike niets van merken hooguit wat minder bereik. Tuurlijk alles kan kapot. De juiste uitlijning, spanning en montage doen wonderen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
[quote]Torched schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 13:16:
[...]Niet voor de 20700 gegaan?[quote]
Passen niet in de originele houder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
racinfo schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 11:17:
[...]Wat is er op tegen dan alleen die dode groep cellen te vervangen?
Dat is zeer onverstandig als je het merk en type niet weet. Verder is het ook onverstandig in een 3 jaar oude accu nieuwe cellen te zetten tussen alle oude.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
Naja, je kan altijd er een 4p van maken en de stukke groep weggooien.

Je zit alleen met je maximale belasting per cel die met 5% per cel toeneemt. Zou goed moeten gaan.

Maar het is al een oude accu, er zullen vast wel meer cellen falen als je door blijft gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansKeesom
zonnefreak schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 20:05:
[...]

Herkenbaar verhaal, ik ben onlangs van een tourfiets overgestapt naar een 25 km/h ebike en met die snelheid ben ik meestal tevreden maar er zijn stukken waar ik wat sneller zou willen omdat het daar geen gevaar oplevert. Zou zeggen, binnen bebouwde kom 25 km/h, daarbuiten en waar het kan 35 km/h, wellicht een idee voor een wetsvoorstel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

HansKeesom schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 14:17:
[...]

Herkenbaar verhaal, ik ben onlangs van een tourfiets overgestapt naar een 25 km/h ebike en met die snelheid ben ik meestal tevreden maar er zijn stukken waar ik wat sneller zou willen omdat het daar geen gevaar oplevert. Zou zeggen, binnen bebouwde kom 25 km/h, daarbuiten en waar het kan 35 km/h, wellicht een idee voor een wetsvoorstel.
Er zijn al aardig wat stappen in die richting gezet. Volg daartoe deze link op Facebook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasszje
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:30

kaasszje

Live to Dare, Dare to Live

Nou ben toch over stag. Cobi besteld.
Hopelijk is ie snel binnen :)

Ik ben verstopt zoek een ander :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Ik heb volgende week persoonlijk Batavus nieuws... Technisch niks verrassend, maar mijn fiets wordt dankzij Batavus uniek :*)

Ik heb er zin in, al was de aanleiding minder mooi, gevalletje garantie zullen we maar zeggen... hoe een redelijk onbenullig dol schroefje een frame total loss kan maken :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tmr
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-04 11:39

Tmr

Repi3 schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 12:14:
[...]

Ziet er inderdaad goed uit, enkel jammer dat je niet zelf kan programmeren.
Maar daar zou ik mee kunnen leveren ;)
Een BluePed anders? Vrijwel hetzelfde alleen dan ook nog via je smartphone in te stellen.

Heb er zelf verder geen ervaring mee (en kan ook niet heel veel ervaringen van anderen vinden) maar in eerste instantie ziet dat er wel goed uit. Aan flexibiliteit geen gebrek in ieder geval

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
Speedster schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 14:36:
[...]

Je weet dat rollerbrakes rollerbrakevet nodig hebben?
Tip van Flip: Rem kabel los halen en rollerbrakevet inbrengen via gaatje

[...]

Die weerstand ga je bij een E bike niets van merken hooguit wat minder bereik. Tuurlijk alles kan kapot. De juiste uitlijning, spanning en montage doen wonderen!
Yep, weet ik :)
Gelukkig heb ik mijn remmen maar weinig nodig, maar er gaat elk jaar nieuwe rollerbrakevet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
Torched schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 00:55:
Naja, je kan altijd er een 4p van maken en de stukke groep weggooien.Je zit alleen met je maximale belasting per cel die met 5% per cel toeneemt. Zou goed moeten gaan. Maar het is al een oude accu, er zullen vast wel meer cellen falen als je door blijft gebruiken
Het vervangen van de cellen in de Stella accu is echt een fluitje van een cent. Paar uurtjes werk en gaan met de GA's. Je wil toch niet hun eigen troep blijven gebruiken. Voor mij geen enkele optie om nog de originele cellen te blijven gebruiken.
PS wel alles weer gesoldeerd. Mn puntlas apparaat niet gebruikt. Zag bij de originele Stella accucellen constructie toch een paar schoonheidsfoutjes qua puntlassen. Iets met te hoge weerstand:-)
En wat te denken van die sleutelschakelaar....................niet erg fraai qua verlies(Ri).

[ Voor 19% gewijzigd door bgttje op 23-10-2017 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 29-04 16:33

Racing_Reporter

Contentmaker

Wat zijn jullie gedachten als je kijkt naar een initiatief als de Eazy Bike?
Ipv integratie met de ketting, directe aandrijving op de band. Zou geoptimaliseerd moeten zijn voor slijtage in droog en nat weer. https://www.indiegogo.com...o-own-an-ebike-technology

Jammer dat er geen aan/uitknop op zit, maar ik zit er stiekem érg hard aan te denken om hem te halen. Omdat: wat goedkoper dan gewone elektrische fietsen, makkelijk demonteerbaar. Even verder kijken wat er te vinden is over het stukje 'theftproof', though.

Wat denk je als we het hebben over de 20 mph / 32 kmu versie? Het lijkt me dat je daarmee wel weg kan komen hier in Nederland, als je je rustig houdt binnen de bebouwde kom? En die push-to-use knop zou ik eigenlijk ook wel graag aan willen schaffen, puur om hem in te zetten als het nodig is. Waarschijnlijk moet je hierover wel dik importkosten betalen, gok ik?

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
- Invoerrechten +/- 4%, BTW 21% en inklaringskosten 10-15 euro (gokje) => Importkosten vallen eigenlijk wel mee, maar de BTW moet er ook nog overheen.

Betreft het concept? Ik geloof nooit dat dit fijn gaat fietsen. Een directe aandrijving op de band, waarbij de motor van de band gaat als je stopt met trappen? Dat is leuk als je rustig toert, maar als je opeens vol in de ankers gaat... dan krijgt je motor waarschijnlijk een flinke klap (en je band ook).

Sowieso , geen kracht of rotatiesensor, hij gaat blijkbaar ondersteunen op basis van de weerstand of snelheid? Ik mag graag een rondje rijden op een fiets zonder krachtsensor, puur voor de lolz (leenfiets van de FM), maar het is voor echt gebruik Kwalitatief Uiterst Teleurstellend. En die heeft dan nog een cut-off als je je rem indrukt.

En hoe willen ze het optimaliseren voor droog en nat? Zit er een luchtsvochtigheidsmeter in? Flauwekul. Een natte band is nou eenmaal glad en dat ga je merken in de overbrenging, tenzij de motor dan harder gaat aandrukken, met meer slijtage tot gevolg (ook al omdat een natte band zand en vuil meeneemt).

En zo zijn er nog meer dingen op de constructie waar ik zwaar mijn twijfels over heb. Kijk naar een moderne middenmotor en hoe zwaar die is verankerd aan de trapas. En dan kijk ik naar deze motor die 350-250 watt moet gaan leveren. Deze motor gaat zo te zien met een flinke bout aan je achterbrug (op het punt waar je standaard zit) en oefent dan direct druk uit op de band (die druk gaat zowel naar de band als de motor!). *Yeah right* ;w

[ Voor 16% gewijzigd door roffeltjes op 22-10-2017 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
Duidelijk dat je er geen fan van bent.

Voor een selecte doelgroep zie ik er ook wel positieve dingen in.

+Je hebt weinig te besteden en je wilt toch elektrisch fietsen.
+Voor in de stad prima (idd hoe gaat het als je vol in de remmen moet?)
+Goedkoop.
+Eenvoudig.
+In het filmpje wel degelijk een aan/uit knop te zien :)

-Zeer kleine accucapaciteit waardoor je al zeer snel te kort gaat komen. 36volt 6Ah is erg karig.
-Minder controle op mate van ondersteuning. Het is aan of uit.
-Ik denk dat dit onder de noemer 'Chinese troep' zal vallen en niet erg duurzaam is.
-Je belast het frame van een 'reguliere' stadsfiets erg zwaar.
-De remmen van een 'normale' fiets zijn niet echt berekend op 25+ km/h samen met de vraag of het systeem slim genoeg is zichzelf direct uit te schakelen als nood aan de man komt, zie opmerking -@roffeltjes . Dubbelop een zeer zwaar wegend nadeel.

Mijn vraag is hoe het RDW hier op gaat reageren. Een reguliere EPAC, dus een elektrische fiets met steviger frame, stevigere remmen en er speciaal voor ontworpen kost niet voor niets zoveel. Je ziet het ook bij het budgetmerk Matra; het gaat ondersteunen als de trappers al rond zijn geweest en zodra je stopt met trappen gaat de motor nog even door. Een duurdere EPAC is hiervoor gekeurd en voor gemaakt om jou veilig te vervoeren. Het is niet voor niets dat een beetje fiets meer dan 10x zo duur is als dit systeem. Als het zo goed zou wezen dan kunnen alle EPAC-bouwers hun baan vaarwel gaan zeggen en dat zie ik 'vele gepoogde inventies' later niet gebeuren.
Veel van de prijs zit hem ook in het comfort. Je kunt het uiteraard zo duur maken als je zelf wilt, maar ik weet niet of dit een duurzame oplossing is.
En zo zijn er nog meer dingen op de constructie waar ik zwaar mijn twijfels over heb. Kijk naar een moderne middenmotor en hoe zwaar die is verankerd aan de trapas. En dan kijk ik naar deze motor die 350-250 watt moet gaan leveren. Deze motor gaat zo te zien met een flinke bout aan je achterbrug (op het punt waar je standaard zit) en oefent dan direct druk uit op de band (die druk gaat zowel naar de band als de motor!). *Yeah right*
Daar gaat het al mis. Hij heeft wel gelijk. Sterker nog; een middenmotor wordt zelfs vaker aan het frame ingebouwd. De krachten die er op los komen zijn gigantisch.

Nee, sorry, ik zie er weinig toekomst in. Het zal geen revolutie worden.
Pagina: 1 ... 44 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.