Ben net terug van de FM. Proefgereden op de Qwic premium MN330.
-Kwam de zaak binnengelopen en kreeg meteen een bak koffie.
-Ik heb zeker een vol uur gepraat met de verkoper en ook de baas gesproken (aardige vent).
-Daarna op de fiets gestapt en wezen proefrijden. Zo meer erover.
-Afsluitgesprekje met weer een bak koffie. Service is top geregeld daar.
Ten eerste is er nieuwe software voor de Brose motor beschikbaar waarbij het landelijk net van dealers deze per november dit jaar zelf kan uitrollen. Voor wie kijkt voor een Brose motor; goed om te weten.
Mijn leenfiets had die update nog niet. Echter begon ik in ECO-modus met wegrijden en binnen 1 km zat ik al op standje Turbo te fietsen. Wind tegen viaduct op met 25 km/h! Wel vond ik de fiets een beetje hitsig op Sport stand, maar de snelheid bleef heel goed te beheersen met pedaalkracht. De rest van de rit heb ik gereden in Tour stand en dan fiets je ongeveer 20,5 km/h met redelijk mee trappen. In de Tour stand een viaduct nemen is ook nog goed te doen. Echter blijf je dan wel steken op 20,5 km/h.
Mijn winterjas was net te warm voor die fiets. Door het iets harder moeten meetrappen ging het toch wel iets broeien. De NuVinci naaf had ik vrijwel meteen onder de knie. Ik vind het een fijne manier om te schakelen en reageert er direct, en toch soepel op.
Ik heb gereden op de 470 Wh accu. Toen ik weg reed had deze 66% lading en toen ik terug kwam 53%. Ik heb dus 13% verreden op 11 kilometer. Dat is 5,55 Wh per kilometer als de indicator klopt. Dan zou ik met de 735 Wh variant ongeveer 132 km ver kunnen komen!! Dit is enorm en daarom ga ik er maar gemakshalve van uit dat de actieradius zeker 100 km zal zijn. Als ik eens wat minder energie heb moet een stukje Turbostand ook kunnen.
De remmen zijn hydraulische velgvelgremmen en remmen enorm goed. Ja, @
roffeltjes , je hebt gelijk!, de Rollerbrakes zijn dan ineens veel en veel minder krachtig. Je went eraan, maar als je dan ineens de Magura velgremmen probeert dan weet je wat remmen is; al kan ik mijn Rollerbrakes ook hard laten remmen, maar dan moet je wel waanzinnig hard knijpen. Ik denk dat een noodstop zo is gemaakt met die fiets. Verder is het wel wennen dat de remmen zijn omgekeerd. Rechts is achter en links is voorrem. Waarom weet ik niet. Niet erg, maar wel even wennen.
De motor is inderdaad geheel stil! Je voelt bij het accelereren wel een beetje vibratie in de pedalen en de chainglider hoor je iets aanlopen. Niet hinderlijk, maar je moet het even weten. Ik kies dus voor dit model. Volgens de FM heeft een Gates tandriem wel nadelen (wie met een gleuf voor geleiding) zoals iets meer weerstand en kan ook kapot gaan. De ketting moet wel om de 1500 km even afgespannen worden. Dit zijn maar kleine kosten gelukkig en na 5000 km is je ketting op. Nadelen van een MM, maar de voordelen die ik vandaag zelf heb ondervonden wegen daar ruimschoots tegenop. Ik vind dit soort dingen doen zoals proeffietsen leuker dan een dag aan het strand.
Het stuur is even wennen. Het komt mij net wat te smal over. Niet schokkend, maar het is even wennen. Verder hoorde ik wel op stand Turbo een 'knoep' in de ketting, maar ik voelde het niet op de pedalen. De fiets zou nog een beurt krijgen zodra deze een eigenaar krijgt.
Vering is prima vero. De voorvork is instelbaar en veert niet te veel en niet te weinig. Ik had een stukje slecht wegdek en de fiets ging er 'snappy' soepel over heen. Bandjes laat ik wel vervangen door brede Schwalbe Marathon Plus banden. Zolang er mensen zijn die het leuk vinden om glas op het fietspad te gooien vind ik die banden wel een pré. Mijn huidige Schwalbe Marathon Plus slofjes zijn in 9000 km niet een keer lek geweest en soms kun je echt niet om het glas heen zonder te stunten met je eigen veiligheid.
Nu begrijp ik mensen hier die met een MM fietsen veel beter. Dat ding heeft echt power en zeker viaduct op. Je merkt nauwelijks verschil of je nu wind pal tegen hebt of mee. Wel moet je veel harder blijven trappen dan bij een voorwielmotor. Ik bleek toch wel te leunen op de ondersteuning en dat is bij een MM niet mogelijk. Bij het afzetten pakt de motor pas op zodra de pedalen 1mm bewegen; zo goed als meteen dus. Je kunt dus wel leunen op de pedalen bij stilstand; iets wat ik van nature altijd deed en kan blijven doen.
Mijn dag kan niet meer stuk en het was bovendien ook nog erg gezellig bij de FM. Ik heb niet de indruk dat het snel, snel moest omdat tijd geld is. Het is natuurlijk geen filantropische instelling, de service is dik in orde!
Door mijn huidige FM voel ik me wel bedonderd omdat het demonteren van het wiel met motor geen 50 euro hoeft te kosten voor kalibratie. Dus daar koop ik nooit meer iets. Deze FM wist toevallig precies hoe het wél werkt bij Sparta want hij is ook naast Qwic een Spartadealer. Bij hem kost diezelfde montage 20 euro. Dus 30 euro minder dan bij mijn huidige FM (naam laat ik uit privacyoverwegingen achterwege).
Voor de duidelijkheid ging dit rapport over deze fiets:
https://qwic.nl/product/premium-mn330/