Het grote elektrische fietsen topic - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 43 ... 103 Laatste
Acties:
  • 891.601 views

• bgttje
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-09-2025
kaasaanfiets schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 07:16:
Is er trouwens al iemand die voor een Sparta ion een alternatieve controller heeft gevonden?
Volgensmij heb ik een 24v controller nodig.Op Ali staan ze wel maar die hebben geen ingebouwde hall sensoren.
Controllers hebben geen ingebouwde hall sensoren, motoren wel.Hoeveel draadjes komen er uit jouw aandrijving? Als het goed is zit er een connector met 3 aansluitingen voor de 3 fases en een connector met 6 aansluitingen voor de 4 hall sensoren+voeding? Is dit zo zoek dan een 24V controller op AlieExpress!!
Meestal zitten er, in de motor, 3 hall sensoren op de stator en 1 hall sensor voor de snelheidsmeting.
Enige waar je op moet letten zijn de connectoren of die wel passen.

[ Voor 41% gewijzigd door bgttje op 03-10-2017 15:22 ]

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Vlassie1980 schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 12:16:
[...]

Dat is inderdaad niet te hopen maar ik verdenk toch de lader, hopelijk inderdaad geen overleden accu. Heb gelukkig nog anderhalf jaar garantie maar blijft vervelend als er dingen stuk gaan bij normaal gebruik :(
Laat ze maar eens goed nakijken bij de dealer. Een accu die niet hoger komt dan 80% bij het laden is waarschijnlijk de schuld van de lader. Als deze door een defect maar 4 volt per cel laadt geeft de fiets ook een minder percentage. Hij komt dan niet vol.

Kan het kwaad?
Voor de accu helemaal niet, maar als je echt meer dan die 80% nodig zou hebben dan is dat minder.
Kun je beschrijven of je dan ook echt de 80% ter beschikking had of niet.
Mijn lader wil soms helemaal niet laden. Soms het geval, maar even de stekker eruit en weer er in (230v) helpt altijd. Mijn lader heeft het al vanaf het begin en doet het nog steeds.

Nu even afwachten en ik ben benieuwd of het wel aan de lader lag.

Waarom?
Ook een hele oude accu kan keurig 100% aangeven omdat het voltage dan toch 4,2 volt per cel is, maar ze veel sneller leeg raken. Als jouw display inderdaad 80% aangeeft lijkt het mij sterk dat het aan de accu zelf zou liggen.

Succes, en maar hopen dat je weer snel kan fietsen.

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08-01 09:22
jimh307 schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 21:37:
[...]

Laat ze maar eens goed nakijken bij de dealer. Een accu die niet hoger komt dan 80% bij het laden is waarschijnlijk de schuld van de lader. Als deze door een defect maar 4 volt per cel laadt geeft de fiets ook een minder percentage. Hij komt dan niet vol.

Kan het kwaad?
Voor de accu helemaal niet, maar als je echt meer dan die 80% nodig zou hebben dan is dat minder.
Kun je beschrijven of je dan ook echt de 80% ter beschikking had of niet.
Mijn lader wil soms helemaal niet laden. Soms het geval, maar even de stekker eruit en weer er in (230v) helpt altijd. Mijn lader heeft het al vanaf het begin en doet het nog steeds.

Nu even afwachten en ik ben benieuwd of het wel aan de lader lag.

Waarom?
Ook een hele oude accu kan keurig 100% aangeven omdat het voltage dan toch 4,2 volt per cel is, maar ze veel sneller leeg raken. Als jouw display inderdaad 80% aangeeft lijkt het mij sterk dat het aan de accu zelf zou liggen.

Succes, en maar hopen dat je weer snel kan fietsen.
De lader van de fm had geen probleem en heeft de accu volledig opgeladen. Mijn lader is dus defect geraakt, gelukkig nog garantie.

Denk dat ik er maar een tweede bij koop, al dat gezeul en gestuiter in een fietstas kan misschien de oorzaak zijn.

• bgttje
Ben m'n nieuwe BBS02-500W/36V motor aan t bekijken van binnen en zie dat er 9x IRFB3077 Mosfets in zitten en dat er 63V elco's(Rubycon105C) gebruikt worden. Alle draadjes hebben een siliconen mantel. Op het koelblok met de Mosfets zit zo te zien een temp sensor. Er zijn 3 hall sensoren aanwezig op de stator. Ga de tandwielen met Mobilgrease 28 invetten.

PS wat minder vond ik de 3 fase connectoren(alu) qua verbindingen. Sommige zaten niet erg strak ingeklemd. Dit ga ik doormeten met 20A en evt. vervangen door vergulde 4mm connectoren uit de RC techniek.
Wat ik ook zie in de datasheet van de Mosfets is dat ze een behoorlijk hoge ingangs capacitiet hebben en dat de oude generatie Mosfets een lagere stroomsterkte maar ook een lagere ingangscapaciteit hebben. De driver voor de IRFB3077 zal dus veel sterker moeten zijn of ze gebruiken een lagere freq.
Daarom kan je volgens mij niet zomaar de zwakkere Mosfets, van de oude controller, vervangen door de sterkere typen.

[ Voor 91% gewijzigd door bgttje op 04-10-2017 00:10 ]

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:25
Ik heb na 6.300km volgens mij te kampen met een defecte 48V BBS02b controller.

Sinds gisteren heb ik de volgende klachten (wel nog 55km gefietst):
- Flink gezoem uit de motor bij hogere toeren, na opschakelen was dit telkens weg.
- Moeilijk optrekken vanuit stilstand (veel gesputter).
- Eenmaal viel het vermogen volledig weg, maar na herstart werkt het weer.
- Sterk wisselend vermogen, bij een vaste PAS stand (15A) schommelde het vermogen continue tussen de 300W-800W.

Ik had al een aantal weken het idee dat het vermogen op mijn scherm meer schommelde dan voorheen, maar sinds gisteren werd het echt extreem. Je ziet het accu voltage dan ook mee veranderen (waarschijnlijk door de wisselende vermogensvraag en bijbehorende voltage-drop). Ook een beetje sputteren bij optrekken vanuit stilstand kwam incidenteel voor.

Vanwege het gezoem verdacht ik het nylon tandwiel, maar alles open gemaakt en alle tandwielen zien er nog perfect uit. Klein beetje zwart vet op het nylon tandwiel, dus mooi moment om alles volledig met Mobil Grease 28 door te smeren.

Ik trof echter een controller aan met een opgezwollen elco (de coating is er boven vanaf gesprongen):
Controller

Vanavond de controller zien te ontdoen van alle coating en kijken of we er bij kunnen komen.

Ook de nieuwere BBS02b controller kun je dus kapot krijgen. Dus direct ook maar een temperatuursensor installeren, want bij warm weer wilde de buitenkant wel eens +55°C zijn na een rit van 30km.

• Opperpanter2
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 03-01 17:56
doek55 schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 09:11:

- Flink gezoem uit de motor bij hogere toeren, na opschakelen was dit telkens weg.
- Sterk wisselend vermogen, bij een vaste PAS stand (16A) schommelde het vermogen continue tussen de 300W-800W.

Ik had al een aantal weken het idee dat het vermogen op mijn scherm meer schommelde dan voorheen, maar sinds gisteren werd het echt extreem. Je ziet het accu voltage dan ook mee veranderen (waarschijnlijk door de wisselende vermogensvraag en bijbehorende voltage-drop). Ook een beetje sputteren bij optrekken vanuit stilstand kwam incidenteel voor.

Vanwege het gezoem verdacht ik het nylon tandwiel, maar alles open gemaakt en alle tandwielen zien er nog perfect uit. Klein beetje zwart vet op het nylon tandwiel, dus mooi moment om alles volledig met Mobil Grease 28 door te smeren.

Ik trof echter een controller aan met een opgezwollen elco (de coating is er boven vanaf gesprongen):
[afbeelding]

Vanavond de controller zien te ontdoen van alle coating en kijken of we er bij kunnen komen.

Ook de nieuwere BBS02b controller kun je dus kapot krijgen. Dus direct ook maar een temperatuursensor installeren, want bij warm weer wilde de buitenkant wel eens +55°C zijn na een rit van 30km.
Heb je een 500W of 750W, of beter gezegd wat is het max amperage dat je hebt ingesteld?
Ik heb die van mij op mijn gewone fiets op max 18A gezet, maar dan nog wordt hij echt goed warm.

• doek55
Ik heb de 750W versie, maar deze staat op 20A max. Fiets lange stukken op 15A, maar optrekken gaat wel tot 20A. 2x Per dag een rit van 50 min.

[ Voor 12% gewijzigd door doek55 op 04-10-2017 10:39 ]

• bgttje
trof echter een controller aan met een opgezwollen elco (de coating is er boven vanaf gesprongen):
Ah....dezelfde elco als ik er in heb zitten. Een bolle rug duidt erop dat de capaciteit weg is, vlakt niet meer af.
Kan opgeblazen zijn door grote stoorpulsen op de voedingslijn. Is een vrij kleine waarde=1000uf. Harde voedingslijn helpt hierbij. Zitten de connectoren strak in elkaar?
https://www.dropbox.com/s...60pqd/Controller.jpg?dl=0

[ Voor 24% gewijzigd door bgttje op 04-10-2017 15:44 ]

• doek55
bgttje schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 12:34:
[...]

Ah....dezelfde elco als ik er in heb zitten. Een bolle rug duidt erop dat de capaciteit weg is, vlakt niet meer af.
Kan opgeblazen zijn door grote stoorpulsen op de voedingslijn. Is een vrij kleine waarde=1000uf. Harde voedingslijn helpt hierbij. Zitten de connectoren strak in elkaar?
https://www.dropbox.com/p...troller.jpg?role=personal
De link werkt niet bij mij.
Welke connectoren bedoel je dan precies? Mijn accu zit met een XT90 connector verbonden en de fase connectors zaten goed vast (maar dat kan ook de siliconen zijn geweest). Wil dat nog wel een keer controleren en/of verbeteren.

Of is die elco te vervangen voor een variant die meer kan hebben?

[ Voor 4% gewijzigd door doek55 op 04-10-2017 12:53 ]

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:22

- Sterk wisselend vermogen, bij een vaste PAS stand (15A) schommelde het vermogen continue tussen de 300W-800W.

[afbeelding]

Volgens mij heb ik hetzelfde probleem met mijn bbs02.

• bgttje
doek55 schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 12:50:
[...]De link werkt niet bij mij.Welke connectoren bedoel je dan precies? Mijn accu zit met een XT90 connector verbonden en de fase connectors zaten goed vast (maar dat kan ook de siliconen zijn geweest). Wil dat nog wel een keer controleren en/of verbeteren.Of is die elco te vervangen voor een variant die meer kan hebben?
Probeer de link nu eens.
Je kan altijd een grotere elco erin zetten maar dat is meestal niet nodig. Is ook geen ruimte voor. Je kan wel op de voedingkabel een grotere elco erbij prikken maar of dat nodig is......lijkt mij sterk of je moet een hele zwakke accu hebben=hoge Ri. Hoeveel volt zakt de voedingspanning als je 20A trekt??Kan je op de display aflezen.

• doek55
Ik kom via die link in mijn eigen Dropbox terecht en die kent dat bestand niet.

Ik heb maximaal 3V drop, met mijn 13S5P NCR18650GA accu.

Het vreemde is dat je op internet niets vind over defecte BBS02 elco's. Het gaat altijd om de mosfets.

[ Voor 27% gewijzigd door doek55 op 04-10-2017 13:48 ]

• bgttje
doek55 schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 13:46:
Ik kom via die link in mijn eigen Dropbox terecht en die kent dat bestand niet.Ik heb maximaal 3V drop, met mijn 13S5P NCR18650GA accu.Het vreemde is dat je op internet niets vind over defecte BBS02 elco's. Het gaat altijd om de mosfets.
Kan zijn dat je een slechte elco hebt getroffen. Maar Rubycon heeft meestal de beste elco's. Is ie ook 1000uf/63V? De link zou nu moeten werken. 3V drop is ok.
Als de elco rot is flipt de processor-mosfet aansturing vandaar die rare rijeigenschappen.

[ Voor 10% gewijzigd door bgttje op 04-10-2017 15:55 ]

• F.ons
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 18-04-2022
Vandaag het display gewisseld van men dinsdag , hopen dat de km’s nu wel blijven bijtellen :)
De band die ik had besteld was niet op tijd binnengekomen :( dus heb ik uit noodzaak (heb de fiets nodig om op mijn werk te geraken) een ander merk moeten nemen.
Het is een Vredestein FLEX SUPERIOR E geworden.
Volgens de FM moet ie niet onderdoen voor de schwalbe die er af kwam.
Toch een beetje dubbel gevoel hierover.
Tijd zal het uitwijzen.
Eerste gevoel was goed , hij ligt volgens mij zelfs iets vaster op de weg maar dat kan met de bandendruk te maken hebben , straks is kijken hoe hard ie staat.

• Ube_M
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 24-11-2025

Er lopen bij mij 2 kabels aan de onderkant van de onderste frameligger onder de bracket door(naar de naafversnelling). Ik heb vanavond net de motor gemonteerd en zover mogelijk tegen de onderstang vh frame gemonteerd zonder dat de kabels klem zitten. Maar er is wel contact met de motor. Is dat erg i.v.m. de hitte afgifte van de motor? Geen idee of die kabels 55 graden aan kunnen? Iemand een idee?
.
Nu is het wachten nog op mn batterij.... hopelijk komt ie snel binnen..

[ Voor 4% gewijzigd door Ube_M op 04-10-2017 21:51 ]

Landopstelling 10 graden, Jinko Neo N-type 420wp ,3780wp zzo en 3780wp zzw, GoodWe 8K, 63mtr AC kabel

• Torched
Hmm, had mijn bbs maar eens uit elkaar gehaald. Die elco zag er nog goed uit.
En toen ik alles aansloot werkte het ook weer zonder problemen.

Ik heb dus een error 30 en een error 4 gehad.

Ik vat er dus helemaal niets van. Iemand een idee wat ik kan checken? Kabelboom?
Mechanisch is alles goed, of zo goed als het kan zijn na 10.000km

[ Voor 10% gewijzigd door Torched op 04-10-2017 21:54 ]

• doek55
bgttje schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 15:50:
[...]

Kan zijn dat je een slechte elco hebt getroffen. Maar Rubycon heeft meestal de beste elco's. Is ie ook 1000uf/63V? De link zou nu moeten werken. 3V drop is ok.
Als de elco rot is flipt de processor-mosfet aansturing vandaar die rare rijeigenschappen.
Er zit inderdaad een Rubycon 1000uf 63V 105°C in. Ik heb vanavond de coating uit de controller gehaald, maar ik krijg de strip waar de mosfets aan zitten er niet uit en dus ook de printplaat niet. Ook is er een minuscuul koperen spoeltje van de printplaat gekomen bij het 'archeologische' graafwerk in de coating. Dus dat wordt denk ik toch een nieuwe controller.

@F.ons Dat verbaast mij niets, aangezien de Schwalbe Energizer erg weinig grip heeft.

@Ube_M De hitte zal geen probleem zijn voor de kabels, maar de motor trekt tegen de onderbuis bij optrekken, dus pas op dat daar geen kabels tussen zitten.

• Torched
doek55 schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 21:56:
[...]

@Ube_M De hitte zal geen probleem zijn voor de kabels, maar de motor trekt tegen de onderbuis bij optrekken, dus pas op dat daar geen kabels tussen zitten.
Als je hier last van hebt moet je de bevestigings moer strakker aandraaien. Ik had hier ook last van.
Je hebt dan de grijze moer met de 4 inkepingen te los. Die moet echt heel vast.

• Ube_M
Oke... ik zorg dat de grijze moer goed vast zit. Heb er ook nog wat loctite op gedaan. Er lopen toch 2 kabels onderdoor. Ik kijk het wel even aan hoe het gaat. Er zit in ieder geval een stevige mantel om die kabels.

Landopstelling 10 graden, Jinko Neo N-type 420wp ,3780wp zzo en 3780wp zzw, GoodWe 8K, 63mtr AC kabel

• Torched
Ik had zelf de schakelkabel tussen bb en motor lopen en dat ging prima. Dus zelfs onder gasgeven mag de motorunit niet bewegen, anders slaat de motor je bb helemaal aan gort.

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

Ik zou graag willen weten welke Ebike's het minst beveiligd zijn. Ik heb momenteel een Sparta Ion Comfort het model met de banaan accu, maar hier kan ik bijvoorbeeld niet zomaar een andere controller op zetten en een andere accu monteren gaat ook lastig aangezien dit in het frame zit verwerkt. Het kan allemaal wel maar kost mij teveel moeite aangezien deze fiets ook geen versnellingen heeft vind ik het bij dit model ook niet de moeite waard.
Helaas kwam ik daar pas achter nadat ik hem gekocht had.

Nu heb ik al heel wat zitten zoeken op het forum en op circuitsonline en ik kwam een aantal modellen tegen die af en toe genoemd werden.

* Sparta emotion C2
* Sparta emotion C3
* Sparta Pharos

Kan iemand bevestigen of deze modellen makkelijk aanpasbaar zijn? Zijn er nog meer modellen waar ik zonder problemen een andere controller op kan monteren of een DIY of andere accu op kan zetten?

• Drossie
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-01 10:47
Even een dringend vraagje voor de kenners:

Gisteren is mijn fiets (Razer) gevallen.
Hierdoor zijn er problemen met het schakelen (Alfine 8)
Wanneer ik probeer te schakelen, gebeurt er vaak niets. Na enige tijd wordt het verzet toch plots lichter.
Wanneer ik van 7 naar 6 schakel, begint de fiets ter hoogte van de motor/tandwiel vooraan, te ratelen.
Ik heb het gevoel dat er iets mis zit tussen de ondersteuning en het schakelen. Ik moet nu enorm hard trappen.
Ik heb de Alfine al 'afgesteld' door de gele streepjes naast elkaar te brengen. Het helpt helaas niets.

Iemand een idee? Mijn fietsenmaker is vandaag gesloten en ik wil graag deze middag met de fiets gaan werken.

• Laro
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09-01 21:35
Zit je probleem primaier in het schakelmechanisme, of in de ondersteuning?
Ze hebben feitelijk niets met elkaar te maken. Er gaan geen signalen van het schakelmechanisme naar de ondersteuning, of andersom. Dat je tijdens het schakelen bij het voortandwiel iets hoort, klinkt mij dan ook raar in de oren. Loopt je ketting wel gewoon over de tanden, en zit je chain glider nog goed?

Het kan natuurlijk zijn dat bij de val beide systemen schade hebben opgelopen, maar ik geloof niet dat de motor hierdoor inwendig kan crashen. Het zou eerder bijvoorbeeld het relatief ielige sensortje bij je achterwiel kunnen zijn.

Je kunt eens proberen te fietsen met uitgeschakelde ondersteuning (fiets uit zetten), en kijken of hij door alle versnellingen loopt.

• Drossie
Laro schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 09:57:
Zit je probleem primaier in het schakelmechanisme, of in de ondersteuning?
Ze hebben feitelijk niets met elkaar te maken. Er gaan geen signalen van het schakelmechanisme naar de ondersteuning, of andersom. Dat je tijdens het schakelen bij het voortandwiel iets hoort, klinkt mij dan ook raar in de oren. Loopt je ketting wel gewoon over de tanden, en zit je chain glider nog goed?

Het kan natuurlijk zijn dat bij de val beide systemen schade hebben opgelopen, maar ik geloof niet dat de motor hierdoor inwendig kan crashen. Het zou eerder bijvoorbeeld het relatief ielige sensortje bij je achterwiel kunnen zijn.

Je kunt eens proberen te fietsen met uitgeschakelde ondersteuning (fiets uit zetten), en kijken of hij door alle versnellingen loopt.
Ik heb net de versnellingen getest zonder ondersteuning. De fiets doorloopt zonder problemen en zonder haperen alle versnellingen.
Van zodra ik de ondersteuning aanzet, schakelt de fiets plots veel moeilijker en op sommige standen zelfs niet.
Zeer bizar. Hopelijk geen ernstig motorprobleem. Maar dat zou vreemd zijn door zo'n simpele val lijkt me.

• Torched
Schakelsensor kapot. Omdat de motor kracht blijft zetten kan de naaf niet schakelen.
Dat lijkt me het geval.

Als de fiets aan is en je stopt met trappen en schakelt dan, schakelt de fiets dan wel goed?
@Drossie

• APBaguette
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 29-06-2025
Dat ratelen is waarschijnlijk de naaf die niet helemaal goed in z'n versnelling zit, dat doet mijn Razer ook wel eens.

Primaire verdachte is het schakelmechaniek aan het stuur, dat ding is nogal gevoelig. Het schroefje waarmee hij aan het stuur zit te vast aandraaien is al genoeg om 'm niet meer goed te laten werken.

Controleer ook of de kabel niet geknakt is en of het mechaniek op het achterwiel niet klemt, bijvoorbeeld tegen de kettingkast.

Geen idee of alle Alfine 8 naven er last van hebben, maar m'n Razer heeft nog nooit echt scherp geschakeld.

@Torched De Razer heeft geen schakelsensor, je moet zelf even inhouden.

• Drossie
APBaguette schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 13:28:
Dat ratelen is waarschijnlijk de naaf die niet helemaal goed in z'n versnelling zit, dat doet mijn Razer ook wel eens.

Primaire verdachte is het schakelmechaniek aan het stuur, dat ding is nogal gevoelig. Het schroefje waarmee hij aan het stuur zit te vast aandraaien is al genoeg om 'm niet meer goed te laten werken.

Controleer ook of de kabel niet geknakt is en of het mechaniek op het achterwiel niet klemt, bijvoorbeeld tegen de kettingkast.

Geen idee of alle Alfine 8 naven er last van hebben, maar m'n Razer heeft nog nooit echt scherp geschakeld.

@Torched De Razer heeft geen schakelsensor, je moet zelf even inhouden.
Waar hoor jij het ratelen dan? Bij mij is het aan de motor/voorste tandwiel.

Als het de schakelmekaniek zou zijn, zou die dan ook niet defect zijn zonder ondersteuning? Het is opvallend dat het probleem zich enkel voordoet wanneer de ondersteuning is ingeschakeld.

Je moet zelf inhouden? Dat heb ik dus niet gedaan. Kan dat de oorzaak zijn? Een of andere overbelasting?

• Laro
Als je schakelt, moet je zorgen dat je even geen kracht zet op de Alfine naaf. Dat doe je door even in te houden met trappen, zodat ook de motor geen kracht levert. Schakelen onder volle belasting wordt afgeraden. Bij je auto idem.

Het versnellingsafhankelijk ratelen bij je voortandwiel kan ik niet plaatsen.

• bgttje
doek55 schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 21:56:
[...]Er zit inderdaad een Rubycon 1000uf 63V 105°C in. Ik heb vanavond de coating uit de controller gehaald, maar ik krijg de strip waar de mosfets aan zitten er niet uit en dus ook de printplaat niet. Ook is er een minuscuul koperen spoeltje van de printplaat gekomen bij het 'archeologische' graafwerk in de coating. Dus dat wordt denk ik toch een nieuwe controller.
Tja.................dat is kl.te dat er een spoeltje los zit. Wil je anders die controller ff opsturen naar mij? Kan ik kijken wat er mee is. Ben wel morgen weg t/m de 16e.

• racinfo
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-02-2022

racinfo

E-MTB

kaasaanfiets schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 00:37:
Ik zou graag willen weten welke Ebike's het minst beveiligd zijn. Ik heb momenteel een Sparta Ion Comfort het model met de banaan accu, maar hier kan ik bijvoorbeeld niet zomaar een andere controller op zetten en een andere accu monteren gaat ook lastig aangezien dit in het frame zit verwerkt. Het kan allemaal wel maar kost mij teveel moeite aangezien deze fiets ook geen versnellingen heeft vind ik het bij dit model ook niet de moeite waard.
Helaas kwam ik daar pas achter nadat ik hem gekocht had.

Nu heb ik al heel wat zitten zoeken op het forum en op circuitsonline en ik kwam een aantal modellen tegen die af en toe genoemd werden.

* Sparta emotion C2
* Sparta emotion C3
* Sparta Pharos

Kan iemand bevestigen of deze modellen makkelijk aanpasbaar zijn? Zijn er nog meer modellen waar ik zonder problemen een andere controller op kan monteren of een DIY of andere accu op kan zetten?
Deze vraag is misschien bij het elektrisch fietsen forum beter te benatwoorden, kies op de link voor onderwerp Sparta.
https://www.elektrischefietsen.com/discussieforum/

• APBaguette
Drossie schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 14:00:
[...]

Waar hoor jij het ratelen dan? Bij mij is het aan de motor/voorste tandwiel.
Het komt uit de naaf, maar het is moeilijk te plaatsen. Het getik resoneert door heel de fiets. Ik had bijvoorbeeld ook speling op het lager in het achterwiel, maar het geluid leek uit 't stuur te komen.

Natuurlijk kan er iets kapot zijn in de motor, maar ik verwacht 't niet. Er zit een vrijloop tussen de cranks en het kettingblad, daar kan je ook eea horen. Bij het schakelen moet je daar ook op letten, als je heel abrupt stopt met trappen kan de motor nog een beetje draaien.
Als het de schakelmekaniek zou zijn, zou die dan ook niet defect zijn zonder ondersteuning? Het is opvallend dat het probleem zich enkel voordoet wanneer de ondersteuning is ingeschakeld.

Je moet zelf inhouden? Dat heb ik dus niet gedaan. Kan dat de oorzaak zijn? Een of andere overbelasting?
Je moet altijd inhouden. Er zit geen koppeling in of iets dergelijks, als je een versnelling kiest duw je gewoon een paar palletjes het mechaniek in. Ronddraaien is prima, maar je moet geen kracht zetten.

• Torched
Geluiden uit fietsen is altijd een leuk probleem vanwege de buizenconstructie. Dat is een mooie galmbak.

Ik heb zelf een achternaaf motor met een aantal nylon tandwielen erin. Die tandwielen zijn niet stil en het geluid lijkt bij het stuur vandaan te komen.

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

racinfo schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 15:29:
[...]

Deze vraag is misschien bij het elektrisch fietsen forum beter te benatwoorden, kies op de link voor onderwerp Sparta.
Bedankt daar was ik nog niet bekend mee.

• doek55
bgttje schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 15:27:
[...]

Tja.................dat is kl.te dat er een spoeltje los zit. Wil je anders die controller ff opsturen naar mij? Kan ik kijken wat er mee is. Ben wel morgen weg t/m de 16e.
Bedankt voor het aanbod! Ben zelf ook een week weg. Ik heb de controller nu bij iemand liggen die betere soldeerskills heeft dan ik. Kijken of die het spoeltje/weerstandje terug kan plaatsen en de elco misschien van bovenaf kan vervangen. Laat nog wel weten of dat is gelukt. Heb gisteren een nieuwe controller besteld en hoop dat die over een week binnen is.

• Dacuuu
  • Laatst online: 04:43
racinfo schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 15:29:
[...]

Het niveau is daar echt schrikbarend laag..

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10-01 09:43
Drossie schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 09:02:
Even een dringend vraagje voor de kenners:

Gisteren is mijn fiets (Razer) gevallen.
Hierdoor zijn er problemen met het schakelen (Alfine 8)
Wanneer ik probeer te schakelen, gebeurt er vaak niets. Na enige tijd wordt het verzet toch plots lichter.
Wanneer ik van 7 naar 6 schakel, begint de fiets ter hoogte van de motor/tandwiel vooraan, te ratelen.
Ik heb het gevoel dat er iets mis zit tussen de ondersteuning en het schakelen. Ik moet nu enorm hard trappen.
Ik heb de Alfine al 'afgesteld' door de gele streepjes naast elkaar te brengen. Het helpt helaas niets.

Iemand een idee? Mijn fietsenmaker is vandaag gesloten en ik wil graag deze middag met de fiets gaan werken.
Dat het met ondersteuning optreedt is niet helemaal vreemd, je levert dan namelijk nogal wat watts. Is het erger bij eco dan bij high?

Waar ik aan zou denken (allemaal dingen die ik op onze Razers heb meegemaakt!):

- Chainglider toch een tik gehad, met ondersteuning wordt die scheef getrokken en beïnvloed je aandrijving
- Kunsstof kabelgeleider op de achternaaf kan zijn gescheurd (dat is niet de plek waar de buitenkabel erin gaat, maar de kunsstof ring die tegen de achteras aan zit).
- Kabel loopt achter niet meer netjes over de kabelgeleider
- Gebroken/loslopende voorbladboutjes (sowieso de FM vragen dit te checken... heb ik ook gehas met mijn Razer).

We hebben namelijk ook een tweetal ongelukken gehad. De eerste door een Amerikaanse vriend die viel met mijn fiets, tweede keer mijn dochter die mijn vrouw torpedeerde met haar kinderfiets.

Als je de verzekering bij je Razer hebt genomen betaal je eigen risico en wordt de rest vergoed.

OVERIGENS>>>BATAVUS RAZER NIEUWS

Ze zijn helemaal gestoord bij Batavus.

https://www.batavus.nl/elektrische-fietsen/razer-turbo.htm

Een 45 kmpu speed pedelec met Magura velgremmen? Zijn ze helemaal geshuffled? :?

Met een fucking Chainglider 8)7

Wat een dieptrieste klote fiets, |:(

[ Voor 8% gewijzigd door roffeltjes op 05-10-2017 20:36 ]

• Drossie
roffeltjes schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 20:29:
[...]
Dat het met ondersteuning optreedt is niet helemaal vreemd, je levert dan namelijk nogal wat watts. Is het erger bij eco dan bij high?

- Chainglider toch een tik gehad, met ondersteuning wordt die scheef getrokken en beïnvloed je aandrijving
- Kunsstof kabelgeleider op de achternaaf kan zijn gescheurd (dat is niet de plek waar de buitenkabel erin gaat, maar de kunsstof ring die tegen de achteras aan zit).
- Gebroken/loslopende voorbladboutjes (sowieso de FM vragen dit te checken... heb ik ook gehas met mijn Razer).

We hebben namelijk ook een tweetal ongelukken gehad. De eerste door een Amerikaanse vriend die viel met mijn fiets, tweede keer mijn dochter die mijn vrouw torpedeerde met haar kinderfiets.

Als je de verzekering bij je Razer hebt genomen betaal je eigen risico en wordt de rest vergoed.
Bedankt!
Ik ben deze middag bij FM langs geweest (zonder fiets).
Ik heb het probleem uitgelegd. Het kan volgens hem niet al te erg zijn.
Motorschade lijkt hem erg onwaarschijnlijk na een val.
Morgen breng ik hem de fiets, 's avonds weet ik waarschijnlijk meer.

Edit: Is er iemand die het voorlicht op zijn Razer al vervangen heeft? Ik rijd langs onverlicht stukken en zie daar amper voor me. De dag dat het fietspad vol glas of spijkers ligt, rij ik er los over.
Iemand een aanrader voor een nieuw licht?

[ Voor 8% gewijzigd door Drossie op 05-10-2017 20:38 ]

• roffeltjes
Over fietsverlichting, de beste testsite:

https://swhs.home.xs4all....verlichting/index_en.html

Let op! De Nederlandse versie van dit Blog wordt niet geupdate, de Engelse wel.

Philips had hele goede verlichting en die is nu overgenomen door Spanninga:

https://www.fietsersbond....ga-neemt-koplamp-philips/

Spanninga Axendo 60 XDAS is redelijkerwijs (prijs/verkrijgbaarheid) de beste voorlamp. De auteur van het blog is gematigd positief (Philips Saferide 60 is en blijft zijn favoriet, maar die wordt al jaren niet meer gemaakt).

[ Voor 38% gewijzigd door roffeltjes op 05-10-2017 20:54 ]

• Drossie
roffeltjes schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 20:45:

Verder is de duurdere B&M ook wel goed, maar ik zou kijken naar Spanninga, die zijn een stuk goedkoper en als ze net zo goed zijn als de oude Philips minstens zo goed.
Bedankt! Die Axendo 80 lijkt me wel wat. En bovendien erg mooi geprijsd.

• roffeltjes
80 is vast beter dan 60 :+

Ik moet er eigenlijk ook maar 1 kopen, maar ja... lui en kniertig...

[ Voor 57% gewijzigd door roffeltjes op 05-10-2017 20:56 ]

• Drossie
Weet iemand welk tandwiel er standaard op een Razer zit vooraan?
Ik zou eventueel een groter willen plaatsen, maar wil zeker zijn dat er dan ook een chainglider voor besteld kan worden.

• APBaguette

Een 45 kmpu speed pedelec met Magura velgremmen? Zijn ze helemaal geshuffled? :?

Chainglider, meh... Bevalt eigenlijk wel prima. Die remmen, dat kan echt niet. Een beetje regen en je hebt echt geen remkracht meer, zelfs met brakebooster moet ik nog flink hard knijpen bij 25km/h. Wel HS33 zo te zien, iets minder gepruts om blokjes te vervangen. Dat ga je behoorlijk vaak moeten doen :X

Ik vraag me af of de voorvork van de Dinsdag te gebruiken is (qua geometrie), ik zou wel een schijfrem willen hebben.

• Drossie
APBaguette schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 21:26:
[...]

Chainglider, meh... Bevalt eigenlijk wel prima. Die remmen, dat kan echt niet. Een beetje regen en je hebt echt geen remkracht meer, zelfs met brakebooster moet ik nog flink hard knijpen bij 25km/h. Wel HS33 zo te zien, iets minder gepruts om blokjes te vervangen. Dat ga je behoorlijk vaak moeten doen :X

Ik vraag me af of de voorvork van de Dinsdag te gebruiken is (qua geometrie), ik zou wel een schijfrem willen hebben.
Op mountainbikes staan toch ook nog regelmatig Magura velgremmen?
Die rijden toch ook behoorlijk snel naar beneden en door het nat en vuil?

• roffeltjes
Je mag ervan uitgaan dat je niet opeens van links een slapende bestel buschaufeur op je singletrack ontmoet... fietsers gaan dood door auto's, zelden omdat ze een bochtje missen in het bos.

In het bos kan ik redelijk inschatten of ik te hard ga... en dan minder ik vaart. Alleen een malloot gaat een blinde bocht in die hij niet kent met 45+. Maar in de stad moet je soms heel, heel erg snel in de ankers omdat jij of een medeweggebruiker een foutje maakt (blijven mensen)... de remweg is dan echt een issue.

En ja, dan moet je maar niet zo hard door de stad rijden... best waar, maar magura velgremmen zijn al de limit bij een gewone Razer, met een speed pedelec is het echt onverantwoordelijk.

@APBaguette Betreft de chainglider... als die wordt opgevreten met 45 kmpu ben je echt niet jarig, dat wordt een plastic zweep. En die kans is gewoon groter omdat je echt veel meer vermogen levert. Luchtweerstand neemt exponentieel toe, 45 kmpu is veel meer vermogen dan twee keer het vermogen bij 22.5 kmpu.

Een chainglider is prima, maar als je dit soort vermogens en snelheden erop los laat vind ik het geen veilige keuze.

*Ik heb toevallig vorige week mijn tweede chainglider vernaggelt... dit is geen theoretisch issue.

[ Voor 41% gewijzigd door roffeltjes op 05-10-2017 22:12 ]

• Torched
Drossie schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 21:28:
[...]

Op mountainbikes staan toch ook nog regelmatig Magura velgremmen?
Die rijden toch ook behoorlijk snel naar beneden en door het nat en vuil?
Elke mtb over de 1000 euro ( en daar beginnen de fatsoenlijke mtb's) heeft schijfremmen.
Juist bij water en modder is een velgrem onhandig.

Bij racefietsen zie je nog wel veel velgremmen omdat licht en mooiweer fietsers. Terwijl in cyclocross iedereen naar de schijven gaat omdat daar weer meer natte omstandigheden en pure stoppingpower speelt.

• bgttje
doek55 schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 19:43:
[...]Bedankt voor het aanbod! Ben zelf ook een week weg. Ik heb de controller nu bij iemand liggen die betere soldeerskills heeft dan ik. Kijken of die het spoeltje/weerstandje terug kan plaatsen en de elco misschien van bovenaf kan vervangen. Laat nog wel weten of dat is gelukt. Heb gisteren een nieuwe controller besteld en hoop dat die over een week binnen is.
Helemaal goed ;)

• bgttje
roffeltjes schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 22:07:
Een chainglider is prima, maar als je dit soort vermogens en snelheden erop los laat vind ik het geen veilige keuze.
Ik heb de chainglider voor een 42T er heel strak opzitten en met tyraps vastgezet. Geen enkel probleem meer bij 40+ km/h.

[ Voor 5% gewijzigd door bgttje op 06-10-2017 00:22 ]

• racinfo

racinfo

E-MTB

Dacuuu schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 19:52:
[...]

Het niveau is daar echt schrikbarend laag..
Dat ben ik met je eens maar je kunt het altijd eens proberen. Sparta is wat "doe het zelf" betreft een uiterst moeilijk merk. Mijn buurvrouw had ooit ook dat model en ik ben er dan ook menig uurtje mee bezig geweest. Uiteindelijk kozen we voor een set met achterwielmotor, lieten we bij hun inspaken. Deze onderdelen haalden we bij RAT in Noordwijkerhout.
https://www.rat-holland.n...Watt-achterwiel-motor-set

• Vlassie1980

Ik had inderdaad vernomen dat Batavus bezig was met een speed pedelec. Die Magura's worden echter al veel langer gebruikt op de Riese und Muller Cruiser HS dus zo verrassend vind ik het niet.
Op den duur ben je wel aan de beurt en moet je de velgen vervangen omdat die inslijten maar dat is pas na heel veel kilometers lijkt me...

En verder is een chainglider toch beter om je ketting tegen vuil te beschermen? Of gaat die na verloop van tijd aanlopen?

• Ube_M
Wij fietsen met onze vakantiefiets al jaren met chainglider. Omdat ik veel last had van het aanlopen en de bijbehorende geluiden heb ik afscheid van genomen van de chainglider en fiets zonder bescherming.. Ietsje meer werk, maar in ieder geval geen hinderende aanloopgeluiden meer.
Mijn vrouw fiets nog altijd met de chainglider. Zij vind het ook minder erg als ie een keer aanloopt.

De magura hs33 hebben we ook. Tijdens fietsvakantie met volledige bepakking een pas af steil naar beneden verhard of onverhard met droge omstandigheden heb ik nog nooit het gevoel gehad dat ik remkracht te kort kwam. Wel krijg je bij een lange afdaling toch wat kramp in je vingers, iets wat je bij goede schijfremmen minder hebt.
Een heel ander verhaal wordt het in de regen......ik heb nog geen ervaring met speed pedelecs...maar mij lijkt dan 25km per uur hard genoeg in de stad. Anders krijg je bij noodstop het niet tijdig aangeremd....

Overigens ben ik na ombouw van de vakantiefiets naar snelle ebike van plan om in de stad..regen of geen regen niet harder dan 25km per uur te rijden.

• Torched
Ube_M schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 12:06:
Wij fietsen met onze vakantiefiets al jaren met chainglider. Omdat ik veel last had van het aanlopen en de bijbehorende geluiden heb ik afscheid van genomen van de chainglider en fiets zonder bescherming.. Ietsje meer werk, maar in ieder geval geen hinderende aanloopgeluiden meer.
Mijn vrouw fiets nog altijd met de chainglider. Zij vind het ook minder erg als ie een keer aanloopt.

De magura hs33 hebben we ook. Tijdens fietsvakantie met volledige bepakking een pas af steil naar beneden verhard of onverhard met droge omstandigheden heb ik nog nooit het gevoel gehad dat ik remkracht te kort kwam. Wel krijg je bij een lange afdaling toch wat kramp in je vingers, iets wat je bij goede schijfremmen minder hebt.
Een heel ander verhaal wordt het in de regen......ik heb nog geen ervaring met speed pedelecs...maar mij lijkt dan 25km per uur hard genoeg in de stad. Anders krijg je bij noodstop het niet tijdig aangeremd....

Overigens ben ik na ombouw van de vakantiefiets naar snelle ebike van plan om in de stad..regen of geen regen niet harder dan 25km per uur te rijden.
Tja, met schijfremmen is het heel simpel, krijg je last van je handen? Dan is het of tijd voor grotere schijven of voor nieuwe remblokken.

Ik heb zelf 180mm schijven en die maken meer dan genoeg power. Voorwiel blokkeren is niet moeilijk afhankelijk van omstandigheden.

Kramp kan je ook krijgen op het moment dat je te hard in de handvaten knijpt. In downhill speelt dit ook een beetje, als je in een run van 5/6 minuten je stuur probeert stuk te knijpen houdt dat ook niet over.

Velgremmen maken ook genoeg power hoor, maar alleen als het droog is. En met speed pedelecs die voornamelijk gepresenteerd worden als autovervanger ga je ook door slecht weer fietsen lijkt me.

• Vlassie1980
Vanmorgen ook door de regenbuien gefietst, ging allemaal prima. Maar wat maken die schijfremmen een takkeherrie als ze nat zijn zeg :P
Ik heb gelijk de volle aandacht van iedereen.

• jimh307
  • Niet online
[...]

Waarom is zo'n fiets diep triest?
-Zijn magura remmen en een chainglider zo erg slecht volgens jou?
Leg dan ook even uit waarom je dit zo diep triest vind.

• Laro
jimh307 schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 16:09:
[...]

Waarom is zo'n fiets diep triest?
-Zijn magura remmen en een chainglider zo erg slecht volgens jou?
Leg dan ook even uit waarom je dit zo diep triest vind.
Inderdaad, erg overtrokken reactie.
Een chainglider werk bij een fiets die 10km/u kan net zo als bij een fiets die 80 km/u gaat. Bij die snelheden gaat de omloopsnelheid van je ketting niet omhoog, omdat de tandwielverhouding bij het achterwiel geregeld wordt. Hij wordt dus niet warmer, wordt niet meer belast, en zou daarom zeker ook niet stuk hoeven te gaan van hogere snelheden. Hij gaat met name sneller kapot als je ketting zanderig is. In mijn eerste 2000km ervaar ik veel plezier van een chainglider. Hij is nagenoeg onbreekbaar, gebruiksvriendelijk, en schermt de ketting erg goed af. Ik zou dit absoluut verkiezen boven harde (breekbare) kettingkasten, en al helemaal boven onbeschermde kettingen. Ik vind het namelijk niet leuk om elke paar weken de ketting te reinigen en te smeren. Als fietsen je passie is, of fietsen je passie zijn, dan is het een ander verhaal. Dan vind je het wellicht leuk om de ketting regelmatig te reinigen, en gaat je voorkeur waarschijnlijk uit naar een derailleur.

Die velgremmen zijn bovendien ook zeker niet onveilig, zoals iemand hier al aanhaalde. Het is decennia lang de eerste keus geweest voor remmen. Nu schijfremmen iets gangbaarder worden lijkt er (hier?) wel een hetze te ontstaan tegen al het andere dan schijfremmen. Ik fiets met de Razer ook aardig snel, en mijn remmen stellen mij nooit teleur. Zowel velgremmen als schijfremmen hebben voordelen en nadelen ten opzichte van elkaar, en ik heb zelfs een lichte voorkeur voor velgremmen.

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19:24
roffeltjes schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 20:45:

Spanninga Axendo 60 XDAS is redelijkerwijs (prijs/verkrijgbaarheid) de beste voorlamp. De auteur van het blog is gematigd positief (Philips Saferide 60 is en blijft zijn favoriet, maar die wordt al jaren niet meer gemaakt).
Heb zelf ook nog een philips saferide 80 met oplaadbare batterijen. Dat was toen inderdaad een zeer goede koplamp. Heb nu een b&m 150 lux lamp er op zitten en deze geeft ongeveer 2x zoveel licht dan de philps saferide 80. Kost wel iets van 90 a 100 euro maar dan heb je ook licht waarmee je in het pikkedonker rustig met 40km/h kunt door kachelen. Deze is echt erg goed. Ook een mooi breed lichtbeeld en absoluut niet verblindend zoals al die andere fietsverlichting zonder stvz goedkeuring.
Wat een ellende is dat toch. 8) je hebt bijna een zonnebril nodig als je zo eentje tegenkomt.

• Drossie
zonnefreak schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 18:33:
[...]

Heb zelf ook nog een philips saferide 80 met oplaadbare batterijen. Dat was toen inderdaad een zeer goede koplamp. Heb nu een b&m 150 lux lamp er op zitten en deze geeft ongeveer 2x zoveel licht dan de philps saferide 80. Kost wel iets van 90 a 100 euro maar dan heb je ook licht waarmee je in het pikkedonker rustig met 40km/h kunt door kachelen. Deze is echt erg goed. Ook een mooi breed lichtbeeld en absoluut niet verblindend zoals al die andere fietsverlichting zonder stvz goedkeuring.
Wat een ellende is dat toch. 8) je hebt bijna een zonnebril nodig als je zo eentje tegenkomt.
Heb je toevallig een link naar jouw lamp?

• racinfo

racinfo

E-MTB

Drossie schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 21:18:
[...]

Heb je toevallig een link naar jouw lamp?
150 lux (6-60Volt)
https://www.bumm.de/de/pr...produkt/164r60ts7-01.html?

80 lux (4x AA accu)
https://www.rosebikes.nl/...plamp--80-lux-/aid:703598

[ Voor 20% gewijzigd door racinfo op 07-10-2017 07:00 ]

• zebsite
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 10-01 10:30
[quote]racinfo schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 06:38:
[...]

150 lux (6-60Volt)

Deze lamp lijkt mij wel wat, alleen zie ik op de site van Rose deze zin: Let op: aan de lichtaansluiting van de aandrijving is een opbrengst van minimaal 7,5 w nodig... iemand enig idee hoeveel mijn Razer afgeeft?

• Drossie
zebsite schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 07:48:
[...]

150 lux (6-60Volt)

Deze lamp lijkt mij wel wat, alleen zie ik op de site van Rose deze zin: Let op: aan de lichtaansluiting van de aandrijving is een opbrengst van minimaal 7,5 w nodig... iemand enig idee hoeveel mijn Razer afgeeft?
De lamp krijgt er goede reviews, maar is niet goedkoop.
Ik zie dat er een dagrijlicht opzit. Bestaat er een mogelijkheid om dat licht dan telkens automatisch aan te zetten ipv manueel?

Hoe pas je de tijd op het klokje aan?

En hierbij aansluitend: weet iemand hoeveel tanden er op het voorste tandwiel zitten?

[ Voor 15% gewijzigd door Drossie op 07-10-2017 09:47 ]

• racinfo

racinfo

E-MTB

zebsite schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 07:48:
[...]

150 lux (6-60Volt)

Ik meen dat de Razer een accu heeft van 36 volt, dan is de 7.5 watt geen enkel probleem, P=U x I, de koplamp zal 7.5 / 36 = 0,2 A trekken. Op 6 volt wordt het een ander verhaal, 1.25 A. Een USB (500 mA) aansluiting is dan NIET toereikend.

[ Voor 6% gewijzigd door racinfo op 07-10-2017 18:30 ]

• Torched
Drossie schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 09:43:
[...]

De lamp krijgt er goede reviews, maar is niet goedkoop.
Ik zie dat er een dagrijlicht opzit. Bestaat er een mogelijkheid om dat licht dan telkens automatisch aan te zetten ipv manueel?

Hoe pas je de tijd op het klokje aan?

En hierbij aansluitend: weet iemand hoeveel tanden er op het voorste tandwiel zitten?
Volgens de handleiding zou je inderdaad een standaard daglicht functie hebben die middels een lichtsensor automatisch naar vol licht gaat als het donker wordt.

We zullen het zien, ik heb er een besteld bij Bike24 voor ongeveer 90 euro. Dat was de enige redelijke prijs op internet.
Dit vooral omdat ik nu met losse accu's zit en ik daar eigenlijk vanaf wilde.

• PeeFizz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 30-01-2024
Heb mijn oog laten vallen op de Qwic Prd9s. Woon-werk is op en neer een kleine 50 km. Het liefst rijd ik dat op 1 lading.

Ik heb uiteraard geen zin om veel geld stuk te slaan op accu upgrades die mogelijk onnodig zijn.

Vandaar : Iemand hier een idee of ik dat op de 38km/u stand haal met een 470Wh accu?

• Ube_M
Torched schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 21:20:
[...]
Volgens de handleiding zou je inderdaad een standaard daglicht functie hebben die middels een lichtsensor automatisch naar vol licht gaat als het donker wordt.

We zullen het zien, ik heb er een besteld bij Bike24 voor ongeveer 90 euro. Dat was de enige redelijke prijs op internet.
Dit vooral omdat ik nu met losse accu's zit en ik daar eigenlijk vanaf wilde.
Ik ben benieuwd hoe deze lamp je bevalt... wil eigenlijk precies dezelfde kopen. Kan je vanuit deze lamp ook een achterlicht aansluiten?

Overigens mn fiets is klaar! Wilde een fotootje toevoegen maar heb kennelijk nog niet voldoende karma police om dat te mogen :? zal wel teveel fietsen ;)

Gisteren testrondje gereden... moet wel ff wennen had alleen af en toe rondje op ebike van mn moeder gereden. Ik merk wel dat ik de ondersteuning moet terugschakelen als ik bijvoorbeeld een bocht uit kom, of op trek, anders veel te veel power.

• wwiilleemm
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20-12-2024
"Overigens mn fiets is klaar! Wilde een fotootje toevoegen maar heb kennelijk nog niet voldoende karma police om dat te mogen zal wel teveel fietsen"

Ik snap ook niks van dat Karma. Wat is het nut hiervan?

Als ik een bijdrage wil plaatsen en wil daar een fotootje bij doen ter verduidelijking lukt dat dus niet.

Jammer, want vooral bij de discussie over aanhangers aan de e-bike had ik een prima oplossing, die zonder verduidelijking heel moeilijk is uit te leggen.

Daarom had ik er maar van af gezien. Jammer toch?

• roffeltjes
Laro schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 17:15:
[...]

Inderdaad, erg overtrokken reactie.
Een chainglider werk bij een fiets die 10km/u kan net zo als bij een fiets die 80 km/u gaat. Bij die snelheden gaat de omloopsnelheid van je ketting niet omhoog, omdat de tandwielverhouding bij het achterwiel geregeld wordt. Hij wordt dus niet warmer, wordt niet meer belast, en zou daarom zeker ook niet stuk hoeven te gaan van hogere snelheden.
Met alle respect, het is een feit dat de ketting veel meer belast wordt, kwestie natuurkunde, immers het vermogen moet veel hoger. Anders dan bij een achterwielmotor. Als de chainglider aanloopt, wat al snel gebeurd, krijgt hij dus veel meer voor zijn kiezen. Het is zacht kunststof en slijt dus sneller, met de risico's van dien.

Dit is niet hypothetisch en zeer zeker geen onzin. Kwestie van de krachten die erin mee spelen.

Je kan dit trouwens ook op dit forum vinden van de Speedpeledecs die last hadden van het mini-kettingschermpje van de Bosch dat werd opgevreten... een chainglider heeft hier ook last van en is door zijn langere vorm dan een zweep (al twee keer gehad met de Razer).

Dus ja hoor, een Chainglider is een prima oplossing voor een normale pedelec, maar als dat al niet bomb-proof is, waarom dan aannemen dat dit op een S-pedelec wel prima gaat werken?
Die velgremmen zijn bovendien ook zeker niet onveilig, zoals iemand hier al aanhaalde.
Weer een keihard feit: Magura velgremmen remmen niet zo hard als schijfremmen, zeker in de regen.

Voor een fiets die gemaakt is om te forenzen en dus ook de stad in moet is dat gewoon een slecht idee. Ja, onveilig. Ik heb ook wedstrijden gereden met velgremmen (zowel zeg als veld). maar de keren dat ik een noodstop moest maken zijn welgeteld nul (20 jaar wedstrijden). In het verkeer maak ik elk jaar wel een paar keer mee dat ik echt vol in de ankers moet om niet een medeweggebruiker te scheppen (Amsterdam is druk).

Dus zeer zeker geen overtrokken reactie, de Speed-versie van de Razer is gewoon diep triest. Kwestie van veiligheid, gebaseerd op dingen die helaas niet ten ontkennen zijn. het is een objectief verhaal.

-Een chainglider die veel voor zijn kiezen gaat krijgen
- en mindere keus voor remmen op een model wat sneller gaat zijn.

Dat is anno 2017 gewoon treurig werk van Batavus. En dat alleen om de kosten te drukken... het is op de achternaaf na gewoon dezelfde fiets.

@Vlassie1980 12.500 km en onze achtervelgen waren door. Dat gaat zeker sneller zijn met een s-pedelec (mits en indien je dus door sneeuw en regen door fietst)

Ik doe 7000 km met een achterband, voor 10k+ Een velg net zo vaak vervangen als een band? :X

[ Voor 23% gewijzigd door roffeltjes op 08-10-2017 17:32 ]

• Dacuuu
In de usa ook personen met zo'n diy Mean Well CLG-150-48A PS lader

[ Voor 4% gewijzigd door Dacuuu op 08-10-2017 18:39 ]

Verwijderd

Ik zit wel te kijken wat de goedkoopste manier is om van m'n Shimano XT naaf achter af te komen. Klotelagers zitten alweer dwars, ik wil gewoon een naaf met industrielagertjes erin. Kun je domweg een 10sp sram naaf kopen en komt de remschijf dan op dezelfde plek uit als bij het shimanosysteem?

• HansKeesom
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 25-10-2025
[...]

Voor 3499 euro had er een beltdrive op mogen zitten en veel betere remmen. Het lijkt mij een veel te licht frame/fiets voor alle krachten die je bij een 45 km/h fietsen gaat hebben.
Komt mij een beetje over als een levensgevaarlijk ding.

• roffeltjes
Verwijderd schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 20:18:
Ik zit wel te kijken wat de goedkoopste manier is om van m'n Shimano XT naaf achter af te komen. Klotelagers zitten alweer dwars, ik wil gewoon een naaf met industrielagertjes erin. Kun je domweg een 10sp sram naaf kopen en komt de remschijf dan op dezelfde plek uit als bij het shimanosysteem?
Shimano Deore (vanilla) en SLX zijn prima alternatieven.

En ja,schijven komen bij elke naaf van dezelfde breedte op dezelfde plek, gelukkig is dat universeel. De "steek" tussen de kransjes van SRAM en Shimano is voor zover ik weet ook gelijk.

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19:24
PeeFizz schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 08:53:
Heb mijn oog laten vallen op de Qwic Prd9s. Woon-werk is op en neer een kleine 50 km. Het liefst rijd ik dat op 1 lading.

Ik heb uiteraard geen zin om veel geld stuk te slaan op accu upgrades die mogelijk onnodig zijn.

Vandaar : Iemand hier een idee of ik dat op de 38km/u stand haal met een 470Wh accu?
Als je enkele reis afstand 25km is en je wilt met een gemiddelde snelheid van 38km/h fietsen dan ga je dit maar net redden. Als je echt heen en terug wilt op die lading dan moet je niet sneller fietsen dan 29 a 30km/h en dan zeker niet de zwaarste ondersteuning gebruiken.
Je kunt dan beter een 2de lader bijkopen en op je werk laden.

• HansKeesom
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 25-10-2025
en nu twee weken verder...........de term vrachtwagen is wat ik de afgelopen twee weken regelmatig voor de BSP heb gebruikt. Dat komt vast omdat de fiets die ik hiervoor had toch wel wat lichter was en zo ook aanvoerde. Natuurlijk moest ik daarbij zelf trappen. Belangrijk is ook dat dit mijn eerste elektrische fiets is.

Wat positief opvalt :
- als ik me een beetje inspan is de BSP prima boven de 25 km/h, dus zonder ondersteuning, te houden op eigen kracht. Wat dat betreft scheelt het weinig met m'n oude fiets. Wellicht komt het doordat het een nieuwe fiets is met hard opgepompte banden.
-ondersteuning onder de 25 km/h is perfect, je komt vanuit stilstand of na een bocht zeer vlot op snelheid waarbij de High stand een is om mee op te passen als er overig verkeer voor je rijdt.
-al twee keer met zware tegenwind naar m'n werk gefietst, geen centje pijn en vele ploeterende fietsers op tempo voorbij gefietst ondank een grote fietstas die ook wind ving.
-Ik heb fietstassen laten plaatsen maar merk daar helemaal niets van, ook niet bij stevige tegenwind.

Wat negatief opvalt :
-Wellicht door de hard opgepompte banden komt elke hobbel in de weg aardig door tot mij. Ook zal de snelheid een aandeel daar in hebben. Dit is geen geveerde mountainbike.
- ook zonder ondersteuning en zelfs zonder trappen komt er aardig wat geluid vrij van beneden. Waar precies is moeilijk vast te stellen. Een week na aankomst even bij de FM langs geweest waarna het weg leek maar toch blijft het opvallen.
-Shimano display is soms lastig te plaatsen, soms meerdere pogingen nodig. Van de fiets af kan je er helemaal niets mee.
-Wellicht niet een BSP probleem maar ik heb het gevoel dat ik door de hogere acceleratie en ondersteuning ook veel meer aan het remmen ben. Dat is energieverspilling. Wellicht wat eerdere de ondersteuning terugbrengen en de fiets laten uitrollen.
- Als je eenmaal tussen de 25 en 26 bent gekomen is vooral in de high stand de ondersteuning best wel schokkerig. Dit is op te lossen door onder de 25 terug te zakken of de normal stand aan te houden.
-Meer dan m'n vorige fiets ben ik aan het schakelen en elke schakelactie moet ik bewust de trappers stilhouden en dan weer door gaan. Wellicht wordt het nog een automatisme.
-Buiten de bebouwde kom heb je fietspaden waar het niet erg zou zijn om 30-35 te gaan op deze fiets. Helaas mag dat niet van de minister en zal dit vast ten koste van het bereik gaan.

Veiligheid : Met zoveel kracht ter beschikking merk ik dat ik die kracht inzet om situaties op te lossen in het verkeer. De vlucht naar voren. Dat is wel iets om mee op te passen want als je dan jezelf en je fiets overschat heb je alsnog een probleem.

Laden : Laden kost twee en half uur van helemaal leeg naar helemaal vol. Dat is geen probleem als je woonwerk verkeer doet maar dat is wat lang voor tijdens een pauze tijdens een lange tourtocht. Maar als ik wat eerder pauze neem, als de accu nog halfvol is, dan kan die pauze ook wat korter. Even een inschatting uitgaande van 100KM range, een rechtevenredig laadsnelheid en laadpunten waar ik maar nodig heb.
Begin op 100%
Rij 50 kilometer en neem half uur pauze. Laadt de accu van 50% naar 70%
Rij 50 kilometer en neem een uur pauze. Laadt de accu van 20% naar 60%
Rij 50 kilometer en neem een half uur pauze. Laadt de accu van 10% naar 30%
Rij 30 kilometer en be-eindig de dag, laast de accu van 0% naar 100%
Heb je toch mooi 180KM kunnen doen.
Wat ik een beetje mis is een navigatie app zoals de Tesla heeft, die je een mooie route geeft langs al hun supercharters naar jouw einddoel.

• Torched
roffeltjes schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 07:50:
[...]

Shimano Deore (vanilla) en SLX zijn prima alternatieven.

En ja,schijven komen bij elke naaf van dezelfde breedte op dezelfde plek, gelukkig is dat universeel. De "steek" tussen de kransjes van SRAM en Shimano is voor zover ik weet ook gelijk.
Ik denk dat dat niet de vraag was. Volgens mij wil hij van het cup en cone systeem af. En Deore en SLX zijn nog steeds cup en cone gelagerde naven.

Maar alle qr naven van SRAM zijn ook cup en cone, dus daar schiet je ook weinig mee op.

Ik heb zelf weinig problemen met cup en cone, zolang je de afstelling maar goed krijgt. Het kan zeker zijn dat je een maandagmorgenmodel hebt, maar dan kan je beter het hele wiel vervangen want een wiel omspaken is duur. Tenzij je het zelf doet.

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:14

BertV

Handgemaakt

PeeFizz schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 08:53:

Hier met een 500Wh accu en 38km/u gemiddeld.
Ik red hiermee mijn 34km, enkele reis, met wat capaciteit over.

Moeilijk inschatten, maar met alles mee zou je er zo tegen de 40km uit kunnen persen... zeker GEEN 50km!

Bosch speed pedelec met derailleur, wielrenkleding, ligstuur, 1.78m en zo'n 85kg.
Ik heb een lader thuis, en op mijn werk.

[ Voor 9% gewijzigd door BertV op 09-10-2017 09:18 ]

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

• Laro
Ik fiets 26 gemiddeld, 400wH, Yamaha systeem. Heen 18km op standje STD,terug 18km op standje Eco. Gemiddeld haal ik 60-70 km. Batavus Razer.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:15
Rukapul schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 09:44:
Uberhaupt lijkt het bijna onmogelijk om een Batavus elektrische fiets te testen / kopen in het noorden van Eindhoven. [...] De dichtbijzijnde dealers zijn dan op 5km in Son of zuid-Eindhoven
Liep toevallig langs de fietsenwinkel in Son, maar dat bevestigt het beeld: wel Batavus dealer, maar liever geen Batavus verkopen. Batavus elektrische fietsen wil hij al helemaal niet meer verkopen, specifiek de Dinsdag E-go met Yamaha motor.

Die strepen we dus maar definitief door.

Wel wat leuke fietsen gezien met o.a. belt. Toch eens verder kijken dus.

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-01 14:14

OgWok

U.N.C.L.E.

Rukapul schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 10:44:
[...]

Liep toevallig langs de fietsenwinkel in Son, maar dat bevestigt het beeld: wel Batavus dealer, maar liever geen Batavus verkopen. Batavus elektrische fietsen wil hij al helemaal niet meer verkopen, specifiek de Dinsdag E-go met Yamaha motor.

Heeft de FM nog bijzondere argumenten gegeven waarom niet?

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:15
Technisch iets van aansluiting van accu met frame wat van plastic is. Commercieel de concurrentie van online. En service van Yamaha in het bijzonder.

• Repi3
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Laro schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 10:23:
Ik fiets 33 gemiddeld, 400wH, Yamaha systeem. Heen 18km op standje STD,terug 18km op standje Eco. Gemiddeld haal ik 60-70 km. Batavus Razer.
33 gemiddeld, is dat met een kitje?
leuk maar een echt goed voorlicht die via USB oplaadbaar is.

Daar heb je toch niet veel goeie van...

Vorig jaar 1 gekocht in decatlon en eigenlijk verrassend goed. (icm china licht meer dan voldoende)

• roffeltjes
Torched schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 09:09:
[...]

Ik denk dat dat niet de vraag was. Volgens mij wil hij van het cup en cone systeem af.
Stukje insider kennis vanuit Wereldfietser (kan me voorstellen dat je dit niet weet):

Er is een specifiek issue met de Deore XT achternaaf, vandaar dat hij zo vaak kapot gaat. De alternatieven zijn een stuk sterker.

De zwakheid heeft in dit geval niks met Cups/Cone (werken prima in andere naven) te maken, maar met een slechte design keuze voor te kleine lagers.

• Laro
Repi3 schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 11:46:
[...]

33 gemiddeld, is dat met een kitje?
[...]

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:27
Rukapul schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 10:44:
[...]

Wij wonen in Son en zijn om Batavus te proberen naar De Fietser in Ede geweest (was te combineren met familie bezoek :P ). Ik heb daar ook een Bosch geprobeerd, persoonlijk vind ik de Bosch echt afschuwelijk. Het voelt voor mij alsof ik een berg op aan het fietsen ben, terwijl er juist ondersteuning is 8)7
Laat ik het zo zeggen: Op de Dinsdag e-go met Yamaha haalde ik met gemak zonder veel inspanning de 32.
Met de Batavus Milano met Bosch was het 26 met redelijke inspanning.

Maar ja, de fiets was voor de vrouw, dus uiteindelijk is het een Gazelle Miss Grace C7 HMB geworden.
Ik heb in ieder geval voor een middenmotor kunnen zorgen.
Vraagje over tuning: Geeft hij dan ook meer vermogen als je nog onder de 25 zit?
Dus: Geeft tuning meer vermogen op 20km/u dan zonder?

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• jimh307
  • Niet online
Is dat niet min of meer de bedoeling dat je met een MM nog redelijk zelf moet bijtrappen? Als de ondersteuning 300% is in de hoogste stand en je hebt 250 watt vermogen nodig dan moet je alsnog 83 watt zelf leveren en dan hebben we het nog niet over overige verliezen zoals de naaf. 83 watt is redelijk meetrappen. Vraag je minder ondersteuning dan fiets je best zwaar.
Oké, het is zuiniger voor de accu, maar met MM moet je altijd meer kracht zetten dan bij het lui fietsen met een voorwielmotor.
Ik ben zelf juist aan het opteren voor een MM omdat ik dan meer mee moet trappen. En dan in combinatie met een grote accu kom je heel ver, mits geen speed pedelec en met de originele maximum snelheid.

• Torched
roffeltjes schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 11:52:
[...]
Stukje insider kennis vanuit Wereldfietser (kan me voorstellen dat je dit niet weet):

Er is een specifiek issue met de Deore XT achternaaf, vandaar dat hij zo vaak kapot gaat. De alternatieven zijn een stuk sterker.

De zwakheid heeft in dit geval niks met Cups/Cone (werken prima in andere naven) te maken, maar met een slechte design keuze voor te kleine lagers.
Oh, ik kon redelijk begrijpen waarom je niet op cups en cone wil zitten. Heb zelf op alle andere fietsen die ik heb Hope naven zitten. Dat is allemaal standaard ball bearing. Alleen die zijn duurder.

• roffeltjes
Shimano is normaal gesproken de gouden standaard bij alle onderdelen. Licht/Stijf/Sterk, over het geheel genomen is er zelden iets op de markt wat beter is.

Maar juist met de XT naaf hebben ze een design fout geintroduceerd door te kiezen voor kleinere lagers.

http://www.wereldfietser....viewtopic.php?t=11422&f=8

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:33

Metro2002

Memento mori

[b][message=52837223,noline] 83 watt is redelijk meetrappen.
83 watt staat gelijk aan 17 km/u fietsen op een niet-ebike. Dat noem ik nou niet bepaald flink meetrappen :P

• Polling
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 28-02-2022
Flink meetrappen, redelijk meetrappen, ik vind het ook niet hetzelfde. ;-)

• Blue Sky
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-12-2020
Kodess schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 13:05:

Ik heb daar ook een Bosch geprobeerd, persoonlijk vind ik de Bosch echt afschuwelijk. Het voelt voor mij alsof ik een berg op aan het fietsen ben, terwijl er juist ondersteuning is
Je vind de Bosch een flutding en toch koop je een C7 HMB. Ik zou mijn vrouw dan ook niet met "rommel" willen laten rijden 8)7

Overigens is de Bosch 2018 versie een erg fijne motor.

[ Voor 6% gewijzigd door Blue Sky op 09-10-2017 20:59 ]

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:27
Blue Sky schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 20:55:
[...]

Je vind de Bosch een flutding en toch koop je een C7 HMB. Ik zou mijn vrouw dan ook niet met "rommel" willen laten rijden 8)7

Overigens is de Bosch 2018 versie een erg fijne motor.
Tja dan verschillen wij daar van mening :P
Ik vind de Yamaha fijner dan de Bosch fietsen, en zij voelt geen verschil. Dan ga ik haar niet verplichten mijn voorkeur te kiezen. Zeker als ze alle fietsen met Yamaha niet mooi vindt.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• Ube_M
Op mijn display(bafang c850) krijg ik weinig terugkoppeling van mijn batterij info. (range, remaining capacity etc)
Het enige wat ik zie is hoeveel volt de batterij afgeeft rechts bovenin beeld.
Ik heb een 48 volt batterij (Hailong) en volledig opgeladen staat daar 54.6 volt. Dit zakt dan geleidelijk terug naar 42 volt.

Nu is range info ook erg afhankelijk van op welke stand je rijdt natuurlijk... maar nu zie ik helemaal niets.

Is er een manier waarop de batterij meer info doorgeeft naar het display?

• Torched
Ube_M schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 10:28:
Op mijn display(bafang c850) krijg ik weinig terugkoppeling van mijn batterij info. (range, remaining capacity etc)
Het enige wat ik zie is hoeveel volt de batterij afgeeft rechts bovenin beeld.
Ik heb een 48 volt batterij (Hailong) en volledig opgeladen staat daar 54.6 volt. Dit zakt dan geleidelijk terug naar 42 volt.

Nu is range info ook erg afhankelijk van op welke stand je rijdt natuurlijk... maar nu zie ik helemaal niets.

Is er een manier waarop de batterij meer info doorgeeft naar het display?
Nee, niet op het display. Wat je wel kan doen is een ampère / voltmeter tussen de accu en motor zetten. Dan krijg je die informatie ook.
Google anders even op battman en bbs02

• Ube_M
Torched schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 15:55:
[...]

Nee, niet op het display. Wat je wel kan doen is een ampère / voltmeter tussen de accu en motor zetten. Dan krijg je die informatie ook.
Google anders even op battman en bbs02
Bedankt. Heb niet genoeg ruimte voor een extra display, dus dan ik laat het maar zoals het is. Kan er ook wel mee leven.

Mn ombouw bevalt me trouwens erg goed. Categorie had ik veel eerder moeten doen.....
Ga als ik wat langer heb gereden en beter bekend ben met het gedrag van de controller eens kijken of ik nog wat kan tweaken aan de controller settings. Zag al wat profielen op internet voorbij komen.

• Dacuuu
Ube_M schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 16:17:
[...]

Bedankt. Heb niet genoeg ruimte voor een extra display, dus dan ik laat het maar zoals het is. Kan er ook wel mee leven.

Mn ombouw bevalt me trouwens erg goed. Categorie had ik veel eerder moeten doen.....
Ga als ik wat langer heb gereden en beter bekend ben met het gedrag van de controller eens kijken of ik nog wat kan tweaken aan de controller settings. Zag al wat profielen op internet voorbij komen.
Naast een BMS die de spanning in de gaten houd zit er niks meer in je accu pack. Er is geen communicatie tussen je accu en de rest. Gewoon het voltage in de gaten houden ;)

• Drossie
Heeft iemand ervaring met het plaatsen van hydraulische Magura HS33r, waarbij de achterleiding door de bovenbuis moet?
Ik kocht een tweedehands Razer, maar wil daar nu nieuwe remmen op gaan plaatsen. Ik vind genoeg montagefilmpjes, maar ben een beetje onzeker over de achterleiding die een stukje door de bovenbuis loopt.

• Ube_M
Drossie schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 20:37:
Heeft iemand ervaring met het plaatsen van hydraulische Magura HS33r, waarbij de achterleiding door de bovenbuis moet?
Ik kocht een tweedehands Razer, maar wil daar nu nieuwe remmen op gaan plaatsen. Ik vind genoeg montagefilmpjes, maar ben een beetje onzeker over de achterleiding die een stukje door de bovenbuis loopt.
Volgens mij maakt het niet uit of de kabel langs of door de buis loopt. Zolang stuurbewegingen maar niet trekken aan de kabel. (dus niet een te krappe bocht bij je stuur). Bij mij loopt ie buiten langs.

Het vullen is even een secuur werkje waarbij je vooral moet opletten dat er geen luchtbel in je kabel zit... je kan het best de vloeistof (magura blood) boven bij de remgreep weer opvangen in een flesje net zolang tot je zeker weet dat je geen lucht meer hebt meegespoten. Dat flesje kan je dan bewaren voor hergebruik indien nodig.

maar bottem line is het gewoon een soort tuinslang die je vult.

• Drossie
Ube_M schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 09:17:
[...]

Volgens mij maakt het niet uit of de kabel langs of door de buis loopt. Zolang stuurbewegingen maar niet trekken aan de kabel. (dus niet een te krappe bocht bij je stuur). Bij mij loopt ie buiten langs.

Het vullen is even een secuur werkje waarbij je vooral moet opletten dat er geen luchtbel in je kabel zit... je kan het best de vloeistof (magura blood) boven bij de remgreep weer opvangen in een flesje net zolang tot je zeker weet dat je geen lucht meer hebt meegespoten. Dat flesje kan je dan bewaren voor hergebruik indien nodig.

maar bottem line is het gewoon een soort tuinslang die je vult.
Als ik het goed heb, komen de leidingen gevuld mee.
Ik weet alleen niet goed hoe ik de gevulde leiding zonder problemen door de bovenbuis kan halen.
Ik heb alleen de remset besteld. Moet ik ook zo'n set met spuit enz bestellen?

Maandag kan ik de remmen in de les fietsenmaker plaatsen onder begeleiding van een leraar, maar indien mogelijk zou ik ze deze week zelf thuis al willen plaatsen.

• Ube_M
Geen idee... als je ze er gewoon door kan trekken lijkt het me geen probeem, maar heb je genoeg ruimte om ze inclusief sluitschroefje door je frame te duwen?

Ik had even over het hoofd gezien dat je andere remmen hebt dan ik van magura. Ik heb de standaard HS33. Daar moet je volgens mij zowiezo de remleiding vullen. Ik heb destijds wel een spuit en een montage slangetje gekocht, want ik heb veel gereisd met de fiets, en dan moet je wel je remleiding kunnen vervangen -- en dus vullen als je kabel gaat lekken doordat je bijvoorbeeld achter een tak bent blijven haken....

• APBaguette
Drossie schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 09:23:
[...]

Als ik het goed heb, komen de leidingen gevuld mee.
Ik weet alleen niet goed hoe ik de gevulde leiding zonder problemen door de bovenbuis kan halen.
Ik heb alleen de remset besteld. Moet ik ook zo'n set met spuit enz bestellen?
Die leidingen kunnen toch nooit voorgevuld zijn? Er zou dan altijd lucht in het systeem zitten, want de olie moet ook in de zuigers van de remmen en handgreep zitten. De fittingen zijn volgens mij ook niet afsluitbaar.

Gebruikt die HS33r niet gewoon dezelfde leiding en fittingen als de HS11? Of is de bestaande leiding slecht?

• roffeltjes
De remcilinders en leidingen van HS11 zijn precies hetzelfde als HS33, het enige verschil zit in de remhendels.

Hier een zeer uitgebreide pagina over deze remmen en hoe ze te monteren:

http://www.m-gineering.nl/magrem.htm

[ Voor 34% gewijzigd door roffeltjes op 11-10-2017 16:09 ]

• Drossie
roffeltjes schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 16:07:
De remcilinders en leidingen van HS11 zijn precies hetzelfde als HS33, het enige verschil zit in de remhendels.

Hier een zeer uitgebreide pagina over deze remmen en hoe ze te monteren:

http://www.m-gineering.nl/magrem.htm
Bedankt!

Is de aansluiting van de leidingen met de remhendels dezelfde bij beide types? Maw, kan ik probleemloos enkel hendels en remmen van de 33 gebruiken met leidingen van de 11?

• Ube_M
Zo ... ik heb zojuist mn settings veranderd voor de bafang bbs02. Een behoorlijk verschil met de originele settings.
1e indruk: Een veel meer een natuurlijk /mellow ondersteunend gevoel. Morgen op weg naar werk maar eens kijken of ik nog net zo tevreden ben.

Voor belangstellenden met dezelfde motor...
Ik heb uit onderstaande link de settings van Mike (in de reacties van 8-10-2017 te vinden) gebruikt.
https://electricbike-blog...to-programming-the-bbs02/

Pagina: 1 ... 43 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.