en nu twee weken verder...........de term vrachtwagen is wat ik de afgelopen twee weken regelmatig voor de BSP heb gebruikt. Dat komt vast omdat de fiets die ik hiervoor had toch wel wat lichter was en zo ook aanvoerde. Natuurlijk moest ik daarbij zelf trappen. Belangrijk is ook dat dit mijn eerste elektrische fiets is.
Wat positief opvalt :
- als ik me een beetje inspan is de BSP prima boven de 25 km/h, dus zonder ondersteuning, te houden op eigen kracht. Wat dat betreft scheelt het weinig met m'n oude fiets. Wellicht komt het doordat het een nieuwe fiets is met hard opgepompte banden.
-ondersteuning onder de 25 km/h is perfect, je komt vanuit stilstand of na een bocht zeer vlot op snelheid waarbij de High stand een is om mee op te passen als er overig verkeer voor je rijdt.
-al twee keer met zware tegenwind naar m'n werk gefietst, geen centje pijn en vele ploeterende fietsers op tempo voorbij gefietst ondank een grote fietstas die ook wind ving.
-Ik heb fietstassen laten plaatsen maar merk daar helemaal niets van, ook niet bij stevige tegenwind.
Wat negatief opvalt :
-Wellicht door de hard opgepompte banden komt elke hobbel in de weg aardig door tot mij. Ook zal de snelheid een aandeel daar in hebben. Dit is geen geveerde mountainbike.
- ook zonder ondersteuning en zelfs zonder trappen komt er aardig wat geluid vrij van beneden. Waar precies is moeilijk vast te stellen. Een week na aankomst even bij de FM langs geweest waarna het weg leek maar toch blijft het opvallen.
-Shimano display is soms lastig te plaatsen, soms meerdere pogingen nodig. Van de fiets af kan je er helemaal niets mee.
-Wellicht niet een BSP probleem maar ik heb het gevoel dat ik door de hogere acceleratie en ondersteuning ook veel meer aan het remmen ben. Dat is energieverspilling. Wellicht wat eerdere de ondersteuning terugbrengen en de fiets laten uitrollen.
- Als je eenmaal tussen de 25 en 26 bent gekomen is vooral in de high stand de ondersteuning best wel schokkerig. Dit is op te lossen door onder de 25 terug te zakken of de normal stand aan te houden.
-Meer dan m'n vorige fiets ben ik aan het schakelen en elke schakelactie moet ik bewust de trappers stilhouden en dan weer door gaan. Wellicht wordt het nog een automatisme.
-Buiten de bebouwde kom heb je fietspaden waar het niet erg zou zijn om 30-35 te gaan op deze fiets. Helaas mag dat niet van de minister en zal dit vast ten koste van het bereik gaan.
Veiligheid : Met zoveel kracht ter beschikking merk ik dat ik die kracht inzet om situaties op te lossen in het verkeer. De vlucht naar voren. Dat is wel iets om mee op te passen want als je dan jezelf en je fiets overschat heb je alsnog een probleem.
Laden : Laden kost twee en half uur van helemaal leeg naar helemaal vol. Dat is geen probleem als je woonwerk verkeer doet maar dat is wat lang voor tijdens een pauze tijdens een lange tourtocht. Maar als ik wat eerder pauze neem, als de accu nog halfvol is, dan kan die pauze ook wat korter. Even een inschatting uitgaande van 100KM range, een rechtevenredig laadsnelheid en laadpunten waar ik maar nodig heb.
Begin op 100%
Rij 50 kilometer en neem half uur pauze. Laadt de accu van 50% naar 70%
Rij 50 kilometer en neem een uur pauze. Laadt de accu van 20% naar 60%
Rij 50 kilometer en neem een half uur pauze. Laadt de accu van 10% naar 30%
Rij 30 kilometer en be-eindig de dag, laast de accu van 0% naar 100%
Heb je toch mooi 180KM kunnen doen.
Wat ik een beetje mis is een navigatie app zoals de Tesla heeft, die je een mooie route geeft langs al hun supercharters naar jouw einddoel.