Het grote elektrische fietsen topic - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 42 ... 103 Laatste
Acties:
  • 891.283 views

• Opperpanter2
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-12 17:46
bgttje schreef op maandag 18 september 2017 @ 22:08:
[...]

Heb m sinds vorige week en het werkt goed minus een paar bugs. Zo zijn de minpunten nl. hij kan geen 36V accu's goed uitlezen, 48V zou goed moeten zijn, en de setup pagina's werken niet alle even goed.
Wel mooi ook dat je het verbruik per km krijgt. Heb iig een mailwisseling met George om m alle testresultaten door te geven zodat hij de software kan aanpassen.

19-9-2017:

PS net een aangepaste app. van Eggbikes ontvangen, ff testen of ie beter werkt. Gaat vooral om de 36V uitvoering.
Hoe werkt dat verbruik per km? waarschijnlijk op basis van die (onbetrouwbare) ingebouwde watt meter?

• Mivadebe
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-12 13:51
Ik ben op zoek naar een fiets voor woon-werk verkeer (+-11km enkeltje). Sinds kort verhuisd, en werkgever (ASML) biedt 'fietsplan' aan, dus wel aantrekkelijk om een electrische fiets te nemen om niet te bezweet op werk te komen!

Ik vind een sportief modelletje toch altijd wel het mooist, maar het moet ook wel practisch blijven!

Bij de fietsenwinkel om de hoek heb ik een testritje gedaan op de Cube Delhi Hybrid 500:
https://www.cube.eu/en/20...rid-500-greynlime-2017-z/

Zag er prima uit, en reed verder goed, maar heb weinig vergelijkingsmateriaal. Toegegeven, het schakelsysteem was even wennen...

De concurrent die ik op het ook oog heb:
- Batavus Razer (toch wel een goede 900 euro goedkoper)
- Batavus Dinsdag (alhoewel, met deze naam...)

Graag hoor ik jullie ervaringen en advies. Ik ga deze week proberen de laatstgenoemden proef te rijden.

• bgttje
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-09 16:14
Torched schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 13:49:
[...]Het vervangt dus het originele display of is het meer complementair?
Het vervangt het originele display.

• bgttje
Dacuuu schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 14:10:
Je gebruikt hem ipv het normale display. Maar je hoeft niet perse je telefoon te koppelen denk ik.
Zonder koppeling kan je niks uitlezen/instellen.

• bgttje
Opperpanter2 schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 16:43:[...]Hoe werkt dat verbruik per km? waarschijnlijk op basis van die (onbetrouwbare) ingebouwde watt meter?
Ik neem aan van wel.

• racinfo
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-02-2022

racinfo

E-MTB

@bgttje, stel je de 9 ondersteunings standen dan in op het display of zit er een schakelunit bij zoals op het originele display?
Mivadebe schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 17:23:
Ik vind een sportief modelletje toch altijd wel het mooist, maar het moet ook wel practisch blijven!
Bij de fietsenwinkel om de hoek heb ik een testritje gedaan op de Cube Delhi Hybrid 500:
https://www.cube.eu/en/20...rid-500-greynlime-2017-z/
Graag hoor ik jullie ervaringen en advies.
Zoek eens terug op dit forum met het woord Cube; er is een overvloed aan informatie te vinden, zowel over motor, accu en- of de toegepaste naaf versnelling.

[ Voor 70% gewijzigd door racinfo op 20-09-2017 08:07 ]

• bgttje
racinfo schreef op woensdag 20 september 2017 @ 07:42:
@bgttje, stel je de 9 ondersteunings standen dan in op het display of zit er een schakelunit bij zoals op het originele display?
op het display alleen zijn de knopjes lastig te bedienen onder t rijden. Ze gaan kijken of ze lay-out kunnen veranderen zodat je het ondersteuning niveau makkelijker kan instellen. Verder krijg ik updates(android) om te kijken of er iets verbeterd is. Iig goede service van die club. Werkt ook al behoorlijk goed.

• Dacuuu
  • Laatst online: 09:12
bgttje schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 20:45:
[...]

Zonder koppeling kan je niks uitlezen/instellen.
Maar kan je wel fietsen als je:
De eggrider een keer gebruikt hebt met je telefoon als display.
volgende rit: Telefoon niet gekoppeld?

• dread
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-12 14:55

dread

Sluwe vlaming

Natuurlijk is er ook een electrische fietsen topic op GoT :)

1 december krijg ik de sleutel van mijn nieuwe huis dat heel wat verder ligt van mijn werk wat langer op de fiets betekent. afstand is 17 km en volgens google maps 1h08 min met de fiets. Geen douche op het werk dus de racefiets is geen optie.

Vandaar dat ik kijk naar een electrische fiets. Eerst wilde ik gaan voor de 40km/h variant maar na het lezen van dit topic wil ik daar vanaf stappen door de vernieuwde wetgeving vanaf jan 2017.

Het wordt dus toch een 25 km variant.

wensen (geen eisen):
traploos
bosh motor (wegens de mogelijkheid om op te voeren, las ik in dit topic)
Goede brakes (Als hij sneller rijdt dan de fabriekssnelheid moet hij ook aangepast zijn op rem niveau)
gesloten kettingkast (wordt moeilijk in ATB versie lijkt wel)
prijs: max 3000, liefst 2500 of minder
motor geluidloos (indien mogelijk)

Twijfel echt tussen een tourfiets en een mountainbike. Ik wil graag het comfort om lekker anderhalf uur per dag te fietsen maar ik wil heel misschien er ook mee gaan mountainbiken (hoewel ik hem eerst en vooral voor woon werk verkeer koop)

Best ingewikkeld. Ik moet ook maar eens een fietsenwinkel in en gaan testen vrees ik. Maar misschien hebben jullie al een tip. Fiets waar jullie tevreden over zijn.

Don't argue with fools, they will bring you down to their level and beat you with experience.

• racinfo

racinfo

E-MTB

Dacuuu schreef op woensdag 20 september 2017 @ 10:33:
[...]

Maar kan je wel fietsen als je:
De eggrider een keer gebruikt hebt met je telefoon als display.
Je kunt er natuurlijk een oude smartphone voor gaan gebruiken, ikzelf heb nog altijd mijn oude SII in bezit die nog steeds goed werkt. Momenteel heb ik deze in gebruik met Strava in een stuurtasje. Gebruik dus los van mijn Note3. Bevalt prima.

Bggtje wrote:
op het display alleen zijn de knopjes lastig te bedienen onder t rijden. Ze gaan kijken of ze lay-out kunnen veranderen zodat je het ondersteuning niveau makkelijker kan instellen. Verder krijg ik updates(android) om te kijken of er iets verbeterd is. Iig goede service van die club. Werkt ook al behoorlijk goed.
Het zou geen hot-item zijn, zo vaak schakel ik nu ook weer niet tussen de verschillende standen.

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12:40
dread schreef op woensdag 20 september 2017 @ 10:36:
Natuurlijk is er ook een electrische fietsen topic op GoT :)

1 december krijg ik de sleutel van mijn nieuwe huis dat heel wat verder ligt van mijn werk wat langer op de fiets betekent. afstand is 17 km en volgens google maps 1h08 min met de fiets. Geen douche op het werk dus de racefiets is geen optie.

Vandaar dat ik kijk naar een electrische fiets. Eerst wilde ik gaan voor de 40km/h variant maar na het lezen van dit topic wil ik daar vanaf stappen door de vernieuwde wetgeving vanaf jan 2017.

Het wordt dus toch een 25 km variant.

wensen (geen eisen):
traploos
Goede brakes (Als hij sneller rijdt dan de fabriekssnelheid moet hij ook aangepast zijn op rem niveau)

Twijfel echt tussen een tourfiets en een mountainbike. Ik wil graag het comfort om lekker anderhalf uur per dag te fietsen maar ik wil heel misschien er ook mee gaan mountainbiken (hoewel ik hem eerst en vooral voor woon werk verkeer koop)

Best ingewikkeld. Ik moet ook maar eens een fietsenwinkel in en gaan testen vrees ik. Maar misschien hebben jullie al een tip. Fiets waar jullie tevreden over zijn.
Gesloten kettingkast en je wilt er ook mee kunnen mountainbiken... :+

Je zou voor een e-mountainbike kunnen gaan en dan wat spatbordjes en bagagedrager op de zadelpen monteren, keuze zat:

https://www.12gobiking.nl...ountainbikes/price-0-3002

En als je voor Trekking gaat dan zou ik zeker eens kijken naar Batavus Razer.

• bgttje
Dacuuu schreef op woensdag 20 september 2017 @ 10:33:[...]Maar kan je wel fietsen als je:De eggrider een keer gebruikt hebt met je telefoon als display.
Ga ik eens ff testen vandaag.

• Laro
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 24-12 21:38
dread schreef op woensdag 20 september 2017 @ 10:36:
wensen (geen eisen):
traploos
De Razer heeft een Yamaha motor, en die is ook prima op te voeren.
De tijd dat dat alleen bij Bosch kon, ligt achter ons.

Gezien onze vergelijkbare situaties (18km enkele reis hier), zou ik voor de Razer gaan.
Ik fiets dat in 50 minuten, maar ik moet nog wel met een tergend langzame pont, die ook nog eens met een belabberd lage frequentie vaart. Dat vertraagt zeker 10 minuten.

Je mag altijd eens komen proeffietsen, ik woon in de buurt van Purmerend.

• Blue Sky
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-12-2020
Sinds een paar dagen een Gazelle Orange C7+ HMB 2018 met de nieuwste Bosch Active motor in bezit. Deze Bosch is echt heel stil, je hoort hem bijna niet. Ook de ondersteuning is heel fijn, je merkt niet dat de ondersteuning erin komt, het is net of je met de wind mee gaat. Accu is een 300 type omdat ik een recreatieve fietser ben en een bus voor mijn werk heb dus ik heb hem niet nodig voor woon-werk verkeer. Tot nu toe zo een 45 km gefietst met alle ondersteuningen en er staat nog 40 Km bereik op. Ik weeg 116 Kg dus is het bereik minder maar toch voldoende voor mij. Frame is heel stijf en comfortabel. Verlichting is ook erg goed. Nadeel vind ik de remmen, alhoewel deze hydraulisch en goed te doseren zijn gaat mijn voorkeur toch uit naar rollerbrakes puur om het schurend geluid dat hij soms maakt tijdens remmen. Maar al met al een fijne fiets met een prima Bosch motor.

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 30-12 23:44
Ik zou met je woon werk fiets niet aan mountainbiken. Juist door de hogere snelheden gaat er van alles sneller kapot. Dat wil je niet als je er de volgende maandag er weer mee naar je werk moet.

Kan je beter 2 fietsen kopen, (en ja met ebikes is dat een dure grap
Dat iig mijn ervaring.

• shinchan03
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 30-12 15:35

shinchan03

Niels

Iemand hier op tweakers die de fiets heeft versneld met de Blueped module? Ik ben benieuwd naar ervaringen.

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
roffeltjes schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 08:44:
Onbalans van accu plaatsing is niet zo'n issue. Er zijn uitstekend sturende fietsen die een Accu achterop hebben (Idworkx, Gaastra). Een boodschappentas is op een goede fiets ook geen enkel probleem.

Om maar een vergelijking te maken: Ik daag iedereen uit een stabielere fiets dan een Santos 2.6 Travelmaster te vinden. En daar hang je doelbewust grote gewichten aan vast.
Ter info, er komen nieuwe E bikes bij Idworx
BLT-E. ( ook in Titanium uitvoering )
Urban flow E1 ( met Neodrives )
Easy rohler evo E1 ( met Neodrives )

Ik kan alleen maar een prijslijst vinden met opties, helaas geen verdere info of afbeeldingen
Te vinden op https://www.bikefeeling.nl/seperate_blog_post.php/blogid/45/
Op de onderste foto klikken

[ Voor 3% gewijzigd door pjotter1965 op 21-09-2017 19:26 ]

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11:42
Tsja, alleen zijn die Neo drives ongeschikt voor dat soort fietsen, dus wat mij betreft heeft Idworx maar 1 echte e-bike die er toe doet: De Power Rohler.

Zolang die naafmotor van ze gewoon uitvalt als je een steile helling op fietst is het een nonsens fiets voor dat bedrag.

• bgttje
Dacuuu schreef op woensdag 20 september 2017 @ 10:33:[...]Maar kan je wel fietsen als je:De eggrider een keer gebruikt hebt met je telefoon als display.
Het kan idd. Gaat ie wel met de hoogste ondersteuning werken.

PS heb dit bij die club aangekaart als zijnde onpraktisch. Ik heb namelijk een losse aan/uit schakelaar waardoor je altijd de accu kan aanzetten. Ze gaan kijken of ze hier een software switch kunnen toevoegen voor de keuze.

[ Voor 26% gewijzigd door bgttje op 21-09-2017 22:06 ]

• Mivadebe
In mijn zoektocht naar een woon-werk E-bike heb ik inmiddels weer een paar ervaringen opgedaan met:
- Gazelle Cityzen C8 HMB
- Cube Delhi 500
- Koga E-Cite N8
- Batavus Razer

De Cube viel eigenlijk direct af. De Bosch Performance CX was prima, maar de nuvinci 330N kon mij niet bekoren.
De Gazelle Cityzen fietste prima! Lekker licht, zelfs zonder elektrische ondersteuning. Het open systeem is dan wel weer minder.
Daarna was de Razer aan de beurt. Na een flinke zoektocht vond ik eindelijk een dealer die een FM had staan. Het lijkt er een beetje op dat veel dealers batavus aan het afstoten zijn in E-bike land (ze zouden slecht verkopen). Na een proefritje kon ik mij dit moeilijk voorstellen. De Razer fietste prima, en de Yamaha motor kon zich goed meten met de eerder geteste Bosch Performance CX. (De Active was eigenlijk ook wel al goed voor mijn gebruik, en was lekker soepel). De FM gaf aan dat hij slechts 5 yamaha's in omloop had, waarvan er 4 nog nooit klachten hebben gehad, en 1 probleem geval. Net als de meeste FMs, is de favoriet toch wel Bosch. Met ION waren er veel klachten. De afwerking vond ik wel redelijk goedkoop, het stuur en handvatten zou ik toch snel vervangen. Ook de velgremmen staan mij lichtelijk tegen..
Ik had mijn oog ook op de wat duurdere Koga E-Xite N8 laten vallen, die dezelfde FM ook had staan. Dus daar ook meteen een rondje op gedaan. De Koga ziet er een stuk beter afgewerkt uit! Alles is kwaliteitsspul. Echter de fietservaring kon toch niet tippen aan die van de razer. een stuk minder pit, en de zithouding op de razer was toch niet wat beter voor mij.

Tot zover staat de Razer dus op 1!
De dinsdag lijkt niemand te hebben staan in omgeving Eindhoven helaas. Daar zitten namelijk wel schijfremmen op, wat voor mij toch wel een redelijk plus punt is. Echter oogt de Razer net wat leuker...
Op internet zijn de prijzen vergelijkbaar met de Razer: +-1900 euro (overigens een stuk lager dan de 2700 voor de Razer bij de lokale FM (wat de voorkeur heeft ivm garantiegevallen).

Tot zover mijn ervaringen in mijn zoektocht naar mijn eerste E-Bike.

Extra info:
Ik heb geinformeerd of er een update komt van het Razer model (2018), maar alles blijft het zelfde, zelfs kleuren.

• cordonbleu
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 30-12 21:50
Mivadebe schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 18:04:
Het lijkt er een beetje op dat veel dealers batavus aan het afstoten zijn in E-bike land (ze zouden slecht verkopen).
Klopt helemaal. De adviesprijs-kwaliteit valt tegen ten opzichte van vele andere merken en vooral de marges zijn behoorlijk laag. Hierdoor valt er lastiger te concurreren met internetaanbieders die wel genoegen kunnen nemen met de lage marge van Batavus. Bovendien laat Accel Group de laatste tijd ook veel te wensen over qua service tegenover de dealers. Hetzelfde geldt dus ook voor oa. Sparta.

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
roffeltjes schreef op donderdag 21 september 2017 @ 20:30:
Tsja, alleen zijn die Neo drives ongeschikt voor dat soort fietsen, dus wat mij betreft heeft Idworx maar 1 echte e-bike die er toe doet: De Power Rohler.

Zolang die naafmotor van ze gewoon uitvalt als je een steile helling op fietst is het een nonsens fiets voor dat bedrag.
Het schijnt dat er bij de nieuwe ebikes van Idworx singlespeed fietsen bij zitten met Neo drives
Prijs natuurlijk ver over de top ( 4995 euro )
Maar het idee vind ik wel interessant voor een fiets in de stad.
Alleen even zoeken naar een ideale overbrengingsverhouding

Bv
https://www.singlespeedbike.nl/c-3964148/populo-e-bikes/

• Torched
pjotter1965 schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 22:04:
[...]

Het schijnt dat er bij de nieuwe ebikes van Idworx singlespeed fietsen bij zitten met Neo drives
Prijs natuurlijk ver over de top ( 4995 euro )
Maar het idee vind ik wel interessant voor een fiets in de stad.
Alleen even zoeken naar een ideale overbrengingsverhouding

Bv
https://www.singlespeedbike.nl/c-3964148/populo-e-bikes/
Dit komt direct van hun website
idworx is not a factory – it is a workshop that handcrafts beautiful bicycles. Strong, reliable, low-maintenance, as light as possible and a range of models that all offer their own unique promise. Our talent creates your outstanding bicycle. The delight of riding that outstanding bicycle is yours. We invite you to visit us.
Dat zegt al wel genoeg, idworx kijkt niet gelijk naar prijs, daarom kan je ook titanium frame ebikes kopen. Leveren ze rohloff naven en doen ze nog wel meer dingen.

Ze bouwen hele mooie fietsen, maar de prijs is er ook naar. Dat zie je ook wel aan die pinion fietsen die ze hebben.

• DeSluis
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 30-12 10:52
Wegens te weinig gebruik wil ik mijn Ikea e-bike te koop aanbieden, maar hoe doe ik dat op Tweakers ? Kan nergens een tweede hands fietsen rubriek vinden...

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/52215233

[ Voor 54% gewijzigd door DeSluis op 23-09-2017 10:04 ]

• roffeltjes
Mivadebe schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 18:04:
Ik heb geinformeerd of er een update komt van het Razer model (2018), maar alles blijft het zelfde, zelfs kleuren.
Mijn FM gaf aan dat er een update zou komen, maar hij kan er natuurlijk naast zitten :/

Ik geloof dat er dit of volgend weekend een vakbeurs is, daarna hoor ik meer (hij zou foto's voor me nemen).

Betreft gedonder met Accell? Ja, er is al jaren onvrede over hoe Batavus omgaat met dealers. De dealers zijn woedend dat Batavus goedkoop levert aan Dozenschuivers, zelf verkoopkanalen opzet (en dan toch de dealer verantwoordelijk maken... jaja) etc.

Mijn FM is ook al aan het kijken naar Cube en is nu al bezig merken als BSP steeds meer ruimte te geven.

Overigens zie ik Gazelle ook steeds meer winkelruimte verliezen (anekdotische observatie in de omgeving).

Als Accell en Pon niet een handreiking gaan geven richting de traditionele zaken gaat de markt straks een hele nieuwe beweging maken. Ik betwijfel namelijk of Batavus en Gazelle wel zo goed gaat verkopen als Internet merk... op dat moment komen de Duitse merken namelijk ook opeens in het vizier en die zijn prijs kwalitatief gewoon veel sterker.

Betreft Yamaha-Bosch, de FM's die ik twee jaar terug sprak waren niet zo blij met Bosch, maar dat was tijdens de transitie vanaf het Shimano service centre naar een eigen service kanaal. Over Yamaha blijf ik tevreden signalen opvangen qua storingsgevoeligheid (al zal je maar net de pech hebben dat jouw motor kaduuk gaat..) en heb ik geen drama verhalen over lange service tijden vernomen.

Ik zal eens vissen hoe het tegenwoordig gaat met Bosch, het zou best kunnen dat de huidige generaties (nog) robuuster zijn en dat het service kanaal nu netjes loopt.

Ik zou in ieder geval niemand een Bosch of Yamaha motor afraden, het is allemaal best goed geregeld. Over Brose en Impulse weet ik dusdanig weinig dat ik niet durf te gissen hoe dat gaat als iets kapot gaat.

• racinfo

racinfo

E-MTB

DeSluis schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 10:03:
Wegens te weinig gebruik wil ik mijn Ikea e-bike te koop aanbieden, maar hoe doe ik dat op Tweakers ? Kan nergens een tweede hands fietsen rubriek vinden...

Onder elektrisch gereedschap zou een e-bike mi. wel passen.

• jomas
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:25
DeSluis schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 10:03:

Misschien hier?
Vraag & Aanbod overig

• DeSluis
Dat denk ik wel, ik ga eens kijken dank je.

• DeSluis
kweet niet. Maar dank je.
racinfo schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 12:45:
[...]

Onder elektrisch gereedschap zou een e-bike mi. wel passen.

Verwijderd

Hoihoi,

Ik ben nu al een tijdje opzoek naar een mooie E-Bike maar dat blijkt toch wat lastiger als gedacht. Ik woon in Duitsland en de route naar mijn werk is ongeveer 7km maar met een paar vieze klimmetjes en vals platte stukken erin, in totaal 90 hoogtemeters op de heenweg. Nu sprak mij de Electrified S van VanMoof qua design echt goed aan, maar de BrandStore in Berlijn heeft zo zijn twijfels of het de juiste fiets voor mij is ivm het aantal hoogtemeters.
Nu zoek ik dus een alternatief maar het is erg moeilijk om wat moois te vinden, dus ik heb jullie hulp nodig :) Ik wil niet zo'n standaard Ebike, ik wil een mooi en doordacht design waarbij je zoals bij de VanMoof het bijna niet onderscheiden kan van een normale fiets. Dus niet zo'n opa fiets met een gigantische accu op de bagagedrager of aan de onderbuis....
budget +- 3000,-

iemand een leuk idee?

• Opperpanter2
Zelfs een niet elektrisch ondersteunde Van Moof lijkt niet op een normale fiets, dus die valt af ;-)

• HansKeesom
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 25-10 16:55
[Niet bedoeld als antwoord op bovenstaande twee posts, maar wellicht iets om te overwegen. Ik heb een korte, erg stijle helling vlak bij mijn huis i.v.m. de aanleg van een tunnel en daar ging de BSP moeiteloos omhoog}

Lang gewikt en gewogen, maar dan nu kan ik toch zeggen ........
de winnaar is de BSP urban EC-10 https://www.bsp-fietsen.nl/fietsen/e-bikes/urban-ec10/

De informatie hier op tweakers en nog wat persoonlijke mailtjes hebben me goed geholpen stap voor stap naar een beslissing te gaan. Daarvoor heel, heel veel dank.

Lang dacht ik dat ik voor de Batavus Razer zou gaan maar het is anders gelopen.

Toen mijn FM een week of 6 geleden aangaf de Batavus Razer voorlopig niet in het zwart te kunnen leveren gaf dat mij dat wat tijd om nog eens goed na te denken.

Ik realiseerde me dat ik teveel dingen tegelijk in een en dezelfde fiets wilde hebben en wellicht een aantal functies beter voor een andere fiets in de toekomst kan laten. Functies als een fiets voor toertochten en fietsvakanties heb ik even losgelaten en wellicht kan ik daar mijn huidige oude toerfiets, na een opknapbeurt goed voor gebruiken*

Snelheid heb ik ook even losgelaten. Naar en van werk, slechts 7 km, is het met mijn conditie en vanwege de veillgheid binnen de bebouwde kom op mijn huidige toerfiets al lastig en vaak gevaarlijk om boven de 30 km/h te rijden en aangezien de BSP me toch wel naar de 25 brengt maakt het qua tijd niet zoveel uit. Het gaat er meer om dat ik niet meer bezweten op mijn werk kom, hetgeen ik toch wel een probleem vind.

Naast woon-werk verkeer wil ik de fiets gaan gebruiken om alles binnen 40-50 km waar ik nu de auto voor gebruik met de e-bike te gaan doen**. Daar maakt een hogere gemiddelde snelheid natuurlijk wel wat qua tijd (anderhalf inplaats van twee uur) maar dan is op tijd weg gaan een prima optie, vooral ook omdat ik ook op een snelle fiets voorlopig nog niet de conditie heb om 35 km/h te rijden, zeker niet als ik nog wat wil meenemen en niet bezweten wil aankomen. Op de terugweg is zweten natuurlijk geen probleem, thuis wacht de douche.

Voor tourtochten lijkt het me ook leuk om zo ver mogelijk zonder ondersteuning weg te fietsen van huis totdat ik vermoeid ben en dan om te draaien en met ondersteuning terug te rijden. Lijkt me een goede training

Voor toekomstige (als mijn conditie beter is geworden) tour en trainingstochten en wellicht fietsvakanties kan ik altijd nog een mooie fiets aanschaffen, wellicht ook zonder accu aangezien dan het tijd en zweet mag kosten. De Santos Travelmaster 3+ met Pinion versnellingsbak lijkt me wel wat ;-)

Met bovenstaande in mijn achterhoofd werd de BSP die er ook bij mijn FM stond toch nog een speler. Een degelijke, mooi zwarte fiets. Niet met een Bosch systeem en niet met de dubbele Shimano bediening, maar wel een oerdegelijke fiets met een rek voorop, een stevige bagagedrager achterop en alles netjes afgewerkt. En ook nog een prijswinnaar bij de fietsenbond. Een prima fiets voor alle dag, een werkpaard die je niet in de steek gaat laten.......daar hoop ik op.

De eerste testritjes waren even wennen omdat ik het gevoel kreeg op een oma fiets te zitten die graag wilde slingeren en niet altijd rechtuit (het turks-fruit syndroom ****). Ook de Shimano was even wennen, naar mijn gevoel rond de 26 km/h zich wat nerveus als aan-uit systeem gedragend (in werkelijkheid lijkt het erop dat het in een bereik van ongeveer 1 km/h uitgaat, hetgeen neerkomt op binnen 1 seconde.) Een zone om uit weg te blijven al is het niet heel erg storend als je het weet.

Na wat afstelwerk van de fiets*** en wat wisselen van fiets, tot mijn verrassing had mijn FM vanmorgen ook een groter frame klaarstaan voor me, kreeg ik weer meer het gevoel van een toerfiets waarbij je zit op het zadel en steunt op het stuur en niet trekt aan het stuur.

Waar de Razer naar mijn gevoelig lastig te schakelen was door de duimhendels, vast ook een kwestie van wennen, valt bij de BSP wat meer op dat je niet moet schakelen als je echt kracht op de pedalen zet, je kan maar beter even minder kracht geven, schakelen en dan weer kracht zetten. Kan natuurlijk ook de gemonteerde achteras zijn, ik geloof een Nexus 8.
Het stuur van de BSP is direct al veel plezierigere dan de rechte stokken van de Razer, ook al kan je die natuurlijk vervangen.

De ervaring met mijn FM is een zeer aangename geweest, daar kan geen internetsite tegenop. Hij vond het volgens mij ook wel lekker om even lekker zijn kennis en visie los te laten op mijn situatie en behoeftes. Dat ie vanmorgen klaarstond met een groter frame-fiets die hij had besteld vond ik een mooie actie, hij wilde het perse goed doen. Uiteraard moest ie mijn fiets in zijn voorraad sowieso vervangen natuurlijk, maar toch.

En dan nu kilometers maken!

* alhoewel ik me nog best kan voorstellen dat ik met de BSP nog een heel eind kan komen, met of zonder ondersteuning.
** Vooral om de conditie op te bouwen en gewicht te verliezen. Vooral bij dat laatste helpt het juist als een toch langer duurt.
*** Zadel wat naar voren en wat omhoog. Het loont zich om een vakman als Marc dit te laten doen.
**** https://www.google.com/ur...0qLR-H-907qAakQ7qaXHb2lJg

[ Voor 6% gewijzigd door HansKeesom op 23-09-2017 19:48 ]

• Torched
@HansKeesom Met een naafversnelling moet je niet doortrappen met schakelen. Dat is alleen met de derailleurversnellingen.

Een naafversnelling moet je stoppen met trappen, schakelen en doortrappen. Net zoals je in een auto koppelt met schakelen.

Shimano heeft er behoorlijk wat werk in zitten om het toch mogelijk te laten maar vooralsnog is het altijd beter om te stoppen met trappen.

• HansKeesom
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 25-10 16:55
@Torched Dank voor de tip, dat scheelt vast in sluitage! Voor het fietsplezier niet denken ik, voor hoe ik deze fiets ga gebruiken.

• wwiilleemm
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20-12-2024
Nog een tip: stallen altijd met de versnelling op de laagste stand, op 1 dus.
Daardoor staat er praktisch geen spanning op de versnellingskabel.
Scheelt in rek, en daardoor minder vaak afstellen nodig

• Mivadebe
roffeltjes schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 11:10:
[...]

Mijn FM gaf aan dat er een update zou komen, maar hij kan er natuurlijk naast zitten :/
Informatie komt van accell.

Zou erg jammer zijn. Had graag schijfremmen gezien zoals op de dinsdag.

Met de scherpe prijzen online voor de dinsdag e-go 5 jaar garantie, 1900 euro... Tegenover 2700 voor de razer bij de FM in een dorp 20km verder met de auto. Is de keuze niet makkelijk voor mij.

• RD11
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 22-11-2023
3 weken ben ik de trotse eigenaar van een Batavus dinsdag e-go, herenmodel. Ondertussen een goeie 600 km prettig gefietst en dus meen ik de fiets voldoende te kennen voor een review hier. Het is immers mede dankzij dit forum, dat ik voor de Yamahamotor koos.

Allereerst vind ik de “stadsfietszithouding” zeer comfortabel. Betrouwbare en krachtige remmen. Goed stuur en goed zadel. Een verende zadelpen heb ik nog niet gemist. Op Belgische kasseitjes zou een verende voorvork nuttig zijn. Maar al bij al ben ik zeer tevreden over het geheel. De dinsdag stuurt strak, rijdt stabiel en is bijzonder wendbaar.

De Yamaha PW ondersteunt krachtig en soepel, nooit brutaal of gevaarlijk. Dit ervaar ik als volgt:
• “Standard”: krachtig wegrijden vanuit stilstand, moeiteloos 25 km/u volhouden.
• “Eco”: langdurig 25 km/u aanhouden, wel met enige inspanning.
• “Eco plus”: (te) minimale ondersteuning, dan rijd ik waarschijnlijk liever met mijn klassieke fiets.
• “High”: nog niet geprobeerd.

2 keer ondernam ik een tocht van bijna 100 km in ECO-stand, vlak en licht heuvelend. Het display gaf me telkens een restbereik van 30 km. Daarmee schat ik de actieradius in “Eco” op 125 km. In “Standard” op een goeie 80 km. Gemengd Eco-Standard: 100 km is realistisch.

Het display is zeer volledig en duidelijk. Ik heb het tegen krassen beschermd met een screen protector (Brotect HD-clear Yamaha LCD).

Nog een tip voor de constructeur(s): de afneembare accu is beveiligd met dezelfde sleutel als het ringslot. Het moet toch mogelijk zijn om ook het afneembaar display met dezelfde sleutel te beveiligen?
Prettig fietsen, en niet alleen op dinsdag. De auto blijft in de garage!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 30-12 20:35
RD11 schreef op zondag 24 september 2017 @ 14:36:
3 weken ben ik de trotse eigenaar van een Batavus dinsdag e-go, herenmodel. Ondertussen een goeie 600 km prettig gefietst en dus meen ik de fiets voldoende te kennen voor een review hier. Het is immers mede dankzij dit forum, dat ik voor de Yamahamotor koos.

Allereerst vind ik de “stadsfietszithouding” zeer comfortabel. Betrouwbare en krachtige remmen. Goed stuur en goed zadel. Een verende zadelpen heb ik nog niet gemist. Op Belgische kasseitjes zou een verende voorvork nuttig zijn. Maar al bij al ben ik zeer tevreden over het geheel. De dinsdag stuurt strak, rijdt stabiel en is bijzonder wendbaar.

De Yamaha PW ondersteunt krachtig en soepel, nooit brutaal of gevaarlijk. Dit ervaar ik als volgt:
• “Standard”: krachtig wegrijden vanuit stilstand, moeiteloos 25 km/u volhouden.
• “Eco plus”: (te) minimale ondersteuning, dan rijd ik waarschijnlijk liever met mijn klassieke fiets.

2 keer ondernam ik een tocht van bijna 100 km in ECO-stand, vlak en licht heuvelend. Het display gaf me telkens een restbereik van 30 km. Daarmee schat ik de actieradius in “Eco” op 125 km. In “Standard” op een goeie 80 km. Gemengd Eco-Standard: 100 km is realistisch.

Het display is zeer volledig en duidelijk. Ik heb het tegen krassen beschermd met een screen protector (Brotect HD-clear Yamaha LCD).

Nog een tip voor de constructeur(s): de afneembare accu is beveiligd met dezelfde sleutel als het ringslot. Het moet toch mogelijk zijn om ook het afneembaar display met dezelfde sleutel te beveiligen?
Kijk daar doe je het toch voor. Goed bezig. :) Tot welke snelheid ondersteund deze fiets nu?

• RD11
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 22-11-2023
Bij 26 km/u is het over (mogelijk iets verder in Eco). Dat is natuurlijk enigszins jammer, maar je weet het op voorhand.

• Mivadebe

Bedankt voor het delen van je ervaringen. Waar heb je hem gekocht als ik vragen mag? En wat heeft jou doen besluiten voor de dinsdag te gaan ipv bijv. De razer.

• pielle007
  • Laatst online: 10:02
3 weken ben ik de trotse eigenaar van een Batavus dinsdag e-go, herenmodel......
leuk om te lezen dat je er toch voor bent gegaan, veel plezier ervan. Waar heb je hem gekocht? Blijkbaar is het je gelukt om dicht bij de Belgische grens 1 aan te schaffen?

• fjorden
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Ik rij nu ook een Batavus dinsdag e-Go, maar nog te weinig kilometers gemaakt voor een echte review.
Wel een vraag (aan Yamaha bezitters):

Wie heeft er een tip voor het aanschaffen van een tweede acculader? De originele zijn prijzig (159 euro), ik heb maar 1 universele gevonden (129 euro), nog steeds flink veel duurder dan andere merken (rond de 60 euro voor mijn vorige fiets).

• Laro
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 24-12 21:38
fjorden schreef op maandag 25 september 2017 @ 09:42:
Wie heeft er een tip voor het aanschaffen van een tweede acculader? De originele zijn prijzig (159 euro), ik heb maar 1 universele gevonden (129 euro), nog steeds flink veel duurder dan andere merken (rond de 60 euro voor mijn vorige fiets).
Ik ben hier ook heel benieuwd naar. Ik sleep mijn lader nu af en toe mee naar het werk, maar ideaal is het niet. Ik vertik echter om voor zo'n bedrag een extra lader aan te schaffen. Mocht je verder komen met deze vraag buiten het forum om, wil je me dan even inseinen? Thanks.

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 30-12 18:01

BertV

Handgemaakt

Ik heb toch de originele lader aangeschaft.
Het is een belachelijke prijs, maar op het totaalbedrag valt het mee als je ziet hoeveel meer comfort dit geeft.

In de regen moet je met een waterdicht broodtrommeltje in de weer, minstens zo vervelend; altijd een rugzak om.

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 30-12 00:04
Ik heb een fiets met een bafang max drive motor. Nu heb ik die softwarematig opgevoerd, maar als niet boven de 40km/h kom moet ik als een gek trappen. Wat zouden de effecten zijn als ik een ander tandwiel monteer?

Met gestrekt been.

• Dacuuu
BertV schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 14:09:
Ik heb toch de originele lader aangeschaft.
Het is een belachelijke prijs, maar op het totaalbedrag valt het mee als je ziet hoeveel meer comfort dit geeft.

In de regen moet je met een waterdicht broodtrommeltje in de weer, minstens zo vervelend; altijd een rugzak om.
Ach, mijn grin satiator lader was ruim €350 :)
artbij schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 14:25:
Ik heb een fiets met een bafang max drive motor. Nu heb ik die softwarematig opgevoerd, maar als niet boven de 40km/h kom moet ik als een gek trappen. Wat zouden de effecten zijn als ik een ander tandwiel monteer?
Groter voortandwiel is lagere cadans.
Kleiner achtertandwiel is lagere cadans.

• Torched
artbij schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 14:25:
Voor betekent een groter tandwiel minder rpm voor dezelfde snelheid.

Achter is een groter tandwiel langzamer, als je dus sneller wil gaan moet je achter kleiner monteren.

Ik neem even aan dat je een naaf versnelling hebt?

• Torched
Dacuuu schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 14:38:
[...]

Ach, mijn grin satiator lader was ruim €350 :)
Maar die is waterdicht :+

• Dacuuu
Klopt, voor het laden even onder de kraan.. :+
Btw, het is een fijn ding, volledig instelbaar en fan loos, 100% stil. Wat een verademing is dat.

• Artbij
Torched schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 14:41:
[...]

Voor betekent een groter tandwiel minder rpm voor dezelfde snelheid.

Achter is een groter tandwiel langzamer, als je dus sneller wil gaan moet je achter kleiner monteren.

Ik neem even aan dat je een naaf versnelling hebt?
Klopt, dus dan is voor aanpassen optie? Maar dan zit ik ook met kettingkast etc.

Met gestrekt been.

• Torched
artbij schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 14:49:
[...]

Klopt, dus dan is voor aanpassen optie? Maar dan zit ik ook met kettingkast etc.
Dan zou ik juist achter doen. Voor zit je inderdaad met de kettingkast.

Je zou eigenlijk even moeten doorrekenen wat je huidige verzetten zijn en dan daaruit een achtertandwiel kiezen.

Maar die tandwielen zijn niet heel duur 10 euro stuk oid als het shimano is. Wat is nu je voor en achter qua tanden?

• Artbij
Torched schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 17:28:
[...]

Dan zou ik juist achter doen. Voor zit je inderdaad met de kettingkast.

Je zou eigenlijk even moeten doorrekenen wat je huidige verzetten zijn en dan daaruit een achtertandwiel kiezen.

Maar die tandwielen zijn niet heel duur 10 euro stuk oid als het shimano is. Wat is nu je voor en achter qua tanden?
Geen idee. Heb nu een shimano inter 8 erop zitten.

Met gestrekt been.

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:51
artbij schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 18:04:
[...]

Geen idee. Heb nu een shimano inter 8 erop zitten.
Ik heb een 48T voorblad, 18T tandwiel achter en 28 inch (622) banden. Dat geeft in de 8e versnelling van de nexus 8 bij 45km/u ongeveer 80 RPM. Hiermee heb je een richtlijn om je eigen gewenste cadans te bepalen. De nexus/inter 8 heeft een overbrenging van 1,62 in de 8e versnelling, de 5e versnelling is direct en dus 1.

• Torched
Ik heb zelf 42 16 gereden. Dan zit je in de 6e verstelling ongeveer op 40kmu

• racinfo

racinfo

E-MTB

Dan is een derailleur toch superieur, met het standaard tandwiel voor en de originele cassette op mijn mtb achter rij ik moeiteloos 42 km/h zonder daarbij de grip op de pedalen kwijt te geraken met aantal (circa 70) omwentelingen.
Best wel (krachtig) meetrappen met 250 watt motor ;)

• Opperpanter2
racinfo schreef op woensdag 27 september 2017 @ 07:37:
Dan is een derailleur toch superieur, met het standaard tandwiel voor en de originele cassette op mijn mtb achter rij ik moeiteloos 42 km/h zonder daarbij de grip op de pedalen kwijt te geraken met aantal (circa 70) omwentelingen.
Best wel (krachtig) meetrappen met 250 watt motor ;)
Dit zou betekenen dat je een 52t voorblad hebt. 52t x 11t geeft bij 70 rpm een snelheid van ongeveer 42km/u.

• racinfo

racinfo

E-MTB

Opperpanter2 schreef op woensdag 27 september 2017 @ 11:38:
[...]

Dit zou betekenen dat je een 52t voorblad hebt. 52t x 11t geeft bij 70 rpm een snelheid van ongeveer 42km/u.
Ik zal de tanden eens tellen. Het was het standaardblad bij de levering fietsunie. Maar mogelijk tel ik mijn pedaalomwentelingen niet goed; Gelijktijdig de seconden op display bijhouden, op de weg kijken en kniebewegingen tellen gaan niet zo goed samen ;)

• doek55
racinfo schreef op woensdag 27 september 2017 @ 12:21:
[...]

Ik zal de tanden eens tellen. Het was het standaardblad bij de levering fietsunie. Maar mogelijk tel ik mijn pedaalomwentelingen niet goed; Gelijktijdig de seconden op display bijhouden, op de weg kijken en kniebewegingen tellen gaan niet zo goed samen ;)
Dan wordt het misschien tijd voor een cadanssensor ;)

• Vlassie1980
Zijn er hier nog gebruikers van een Bulls Green Mover E45 2016/2017?

Ik erger me aan het feit dat de Green Mover alleen maar ondersteuning geeft tot de 45 km/u in de hoogste ondersteuning. De overige settings ondersteunen tot 35 km/u. Onbegrijpelijk en ondoordacht van ze.

Heb inmiddels contact gehad met meerdere partijen:

- 12Gobiking waar ik hem heb gekocht geeft aan dat ze geen updates kunnen doen aan de software
- SR Suntour geeft aan dat het wel mogelijk is met bepaalde apparatuur maar dat ze het niet mogen van de fabrikant (BULLS / ZEG )
- Meerder malen contact opgenomen met Bulls en ZEG maar die smijten de deur dicht. Krijg als reactie telkens dat het helaas niet mogelijk is.

Erg irritant allemaal....

• joffrey19
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 11-01-2024
Iemand al een idee wanneer de Razer 2018 bekend wordt gemaakt. Ik wil graag een nieuwe fiets en kan nu nog gunstiger via werk iets regelen, maar ik dacht dan wel te wachten tot de 2018 versie.

• Torched
racinfo schreef op woensdag 27 september 2017 @ 12:21:
[...]

Je hoeft je pedaalwentelingen helemaal niet te tellen.

Je kijkt welke verzetten je hebt,
Vervolgens vul je deze site in
http://www.bikecalc.com/speed_at_cadence
En dan weet je ongeveer welke cadans je fietst aan de hand van de snelheid en versnelling die je zit.

Voor het doorrekenen van naven moet je zelf even aan de gang met die gear ratio's in excel. Ik ben mijn docu kwijt maar de berekening is niet gruwelijk ingewikkeld.

• doek55
Torched schreef op woensdag 27 september 2017 @ 17:35:
[...]

En dan weet je ongeveer welke cadans je fietst aan de hand van de snelheid en versnelling die je zit.

Voor het doorrekenen van naven moet je zelf even aan de gang met die gear ratio's in excel. Ik ben mijn docu kwijt maar de berekening is niet gruwelijk ingewikkeld.
De uitkomst van de berekening is gelijk aan mijn praktijkervaring. Voor de 8e versnelling van een Nexus 8 deel je het aantal tanden van het achtertandwiel door 1,62 en vul je dat in.

• racinfo

racinfo

E-MTB

Torched schreef op woensdag 27 september 2017 @ 17:35:
[...]

Dank voor de tabel, als ik mijn maten en tanden erop loslaat blijkt dat ik toch aardig in de buurt zat met circa 70 omwentelingen van de pedalen :9 .

Afbeeldingslocatie: http://www.rac-info.nl/fotos/cadans.jpg

In acht genomen dat die 42 km/h werd afgelezen van mijn Luna display (geen gps) en waarvan bekend is dat ie een hogere snelheid aangeeft tov de gps gemeten snelheid.

[ Voor 9% gewijzigd door racinfo op 28-09-2017 07:37 . Reden: speed tov gps ]

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Er gaat iets wijzigen in onze fietsconfiguratie.

Mijn vrouw is van de week hard onderuit gegaan op haar pedelec. De pedelec is niet meer te redden en naar de eeuwige fietshemel. Gelukkig kan ze er om lachen en heeft ze op een paar flinke schrammen en een gekneusde rib na niets ernstigs. Zij is veel belangrijker dan heel die fiets. Die fiets is vervangbaar.

Nu zitten we met 1 fiets; mijn Sparta Emotion c5, waar ze nu gebruik van maakt als ik aan het werk ben of in overleg. De tochten naar mijn ouders blijf ik gewoon doen want in die tijd werkt ze de administratie bij of gaat ze gamen op onze gamerig. Wat extra afleiding zal haar goed doen.

--------

Het plan is om mijn fiets de hare te maken want ze vind mijn fiets heerlijk fietsen. Veel soepeler en ligt beter op de weg dan de hare. Geen probleem hoor :)

Nu ga ik dus kijken naar een andere fiets...

Ten eerste wil ik geen voorwielmotor meer. Ik ben me aan het oriënteren op een middenmotor pedelec. Ik was eerst altijd zo tegen de MM omdat een MM met mij erbij nogal hard aan de ketting trekt. Ik ging eerst eens even rondneuzen. Zo ben ik even wezen kijken bij een andere FM die veel weet van MM systemen. Dus ik dacht meteen aan de Strömer ST1 en er werd mij verteld dat deze niet meer gemaakt worden. Wil ik begin volgend jaar een nieuwe fiets kopen dan grijp ik mis op de Strömer. Balen zeg :/ Ik ga geen 6000 euro uitgeven aan een Strömer ST2 omdat ze de ST1 niet meer in hun line-up hebben zitten (volgens QicQ), dat gaat ons net wat te ver. Het geld is er wel, maar er zijn meer dingen die ook moeten gebeuren.
Dus wat verder rondneuzen en toen viel mijn blik op een andere fiets. De Qwic Premium MN330 met Brose MM en een NuVinci traploze naaf en 735 Wh accu. Ik las op diverse sites dat ze dat model tegen vonden vallen. Ik heb de FM om bevestiging gevraagd want als ik 3500 euro aan een fiets ga uitgeven wil ik wel zeker weten dat hij mij gaat bevallen en dat ik erop kan bouwen. De FM zei dat die klachten bij hem bekend zijn omdat mensen niet goed omgaan met de techniek. Nu ga ik dus in de week van 16 oktober een lange proefrit maken op die fiets. Ik ben die week vrij en dan mag ik hem van de FM aan de tand voelen. Ik ga dan een hele flinke rit maken en viaducten testen. Als hij bevalt koop ik hem in januari 2018. Eerst komt de verhuizing eraan en we blijven in hetzelfde dorp wonen, maar op een mooiere locatie.
Vooral de 735 Wh accu is belangrijk. Aangezien MM zuiniger zijn per KM dan een voorwielmotor verwacht ik wel 100 km te kunnen halen op 1 lading. Dat zou dus beteken dat ik hem maar eens per week hoef op te laden. Per week fiets ik 80 kilometer. Op mijn huidige pedelec met voorwielmotor haalde ik in het begin ook 88 kilometer op een 522 Wh accu (5,93 Wh/km), dus dan moet 100 kilometer met een 735 Wh accu ook lukken (7,35 Wh/km). In het begin trapte ik flink mee zodat ik het redde met 5,93 Wh/km. Nu verbruik ik ongeveer 8,1 Wh/km. Ik denk dat dit ongeveer gelijk staat aan 7,35 Wh/km bij een MM.
Let op dat dit 25 km/h modellen zijn. Ik koop geen highspeed model omdat ik dit niet nodig heb en omdat we ook samen gaan fietsen.

Enfin, hier mijn update :) . Dit model heb ik op het oog (kan nog veranderen, ligt aan proefrit).
https://qwic.nl/product/premium-mn330/

• Vlassie1980
jimh307 schreef op donderdag 28 september 2017 @ 16:14:
Er gaat iets wijzigen in onze fietsconfiguratie.

Mijn vrouw is van de week hard onderuit gegaan op haar pedelec. De pedelec is niet meer te redden en naar de eeuwige fietshemel. Gelukkig kan ze er om lachen en heeft ze op een paar flinke schrammen en een gekneusde rib na niets ernstigs. Zij is veel belangrijker dan heel die fiets. Die fiets is vervangbaar.

Nu zitten we met 1 fiets; mijn Sparta Emotion c5, waar ze nu gebruik van maakt als ik aan het werk ben of in overleg. De tochten naar mijn ouders blijf ik gewoon doen want in die tijd werkt ze de administratie bij of gaat ze gamen op onze gamerig. Wat extra afleiding zal haar goed doen.

--------

Het plan is om mijn fiets de hare te maken want ze vind mijn fiets heerlijk fietsen. Veel soepeler en ligt beter op de weg dan de hare. Geen probleem hoor :)

Nu ga ik dus kijken naar een andere fiets...

Ten eerste wil ik geen voorwielmotor meer. Ik ben me aan het oriënteren op een middenmotor pedelec. Ik was eerst altijd zo tegen de MM omdat een MM met mij erbij nogal hard aan de ketting trekt. Ik ging eerst eens even rondneuzen. Zo ben ik even wezen kijken bij een andere FM die veel weet van MM systemen. Dus ik dacht meteen aan de Strömer ST1 en er werd mij verteld dat deze niet meer gemaakt worden. Wil ik begin volgend jaar een nieuwe fiets kopen dan grijp ik mis op de Strömer. Balen zeg :/ Ik ga geen 6000 euro uitgeven aan een Strömer ST2 omdat ze de ST1 niet meer in hun line-up hebben zitten (volgens QicQ), dat gaat ons net wat te ver. Het geld is er wel, maar er zijn meer dingen die ook moeten gebeuren.
Dus wat verder rondneuzen en toen viel mijn blik op een andere fiets. De Qwic Premium MN330 met Brose MM en een NuVinci traploze naaf en 735 Wh accu. Ik las op diverse sites dat ze dat model tegen vonden vallen. Ik heb de FM om bevestiging gevraagd want als ik 3500 euro aan een fiets ga uitgeven wil ik wel zeker weten dat hij mij gaat bevallen en dat ik erop kan bouwen. De FM zei dat die klachten bij hem bekend zijn omdat mensen niet goed omgaan met de techniek. Nu ga ik dus in de week van 16 oktober een lange proefrit maken op die fiets. Ik ben die week vrij en dan mag ik hem van de FM aan de tand voelen. Ik ga dan een hele flinke rit maken en viaducten testen. Als hij bevalt koop ik hem in januari 2018. Eerst komt de verhuizing eraan en we blijven in hetzelfde dorp wonen, maar op een mooiere locatie.
Vooral de 735 Wh accu is belangrijk. Aangezien MM zuiniger zijn per KM dan een voorwielmotor verwacht ik wel 100 km te kunnen halen op 1 lading. Dat zou dus beteken dat ik hem maar eens per week hoef op te laden. Per week fiets ik 80 kilometer. Op mijn huidige pedelec met voorwielmotor haalde ik in het begin ook 88 kilometer op een 522 Wh accu (5,93 Wh/km), dus dan moet 100 kilometer met een 735 Wh accu ook lukken (7,35 Wh/km). In het begin trapte ik flink mee zodat ik het redde met 5,93 Wh/km. Nu verbruik ik ongeveer 8,1 Wh/km. Ik denk dat dit ongeveer gelijk staat aan 7,35 Wh/km bij een MM.
Let op dat dit 25 km/h modellen zijn. Ik koop geen highspeed model omdat ik dit niet nodig heb en omdat we ook samen gaan fietsen.

Enfin, hier mijn update :) . Dit model heb ik op het oog (kan nog veranderen, ligt aan proefrit).
https://qwic.nl/product/premium-mn330/
Doelde je met die ST1 op de 25 km/u variant of een speed pedelec?
Het klopt inderdaad dat de ST1 eruit gaat en dat deze is opgevolgd door de ST1x. Maar er zijn nog best wel wat dealers die van hun overbodige ST1's afwillen en dan heb je voor een bodemprijs toch een erg leuke fiets. Ik heb ook op het punt gestaan om een ST1 demo aan te schaffen maar aangezien ze een maximale framemaat van 20 inch hebben zijn ze te klein voor mij.

Stromer en Qwic met elkaar vergelijken is meten met twee maten. Ik zelf zou nooit een Qwic kopen want hun service schijnt belabberd te zijn.

• jimh307
  • Niet online
Hoi Vlassie1980 :)

Bevalt het commuten je nog goed? :)

Hoe de FM en Qwic dit onder elkaar gaan regelen weet ik niet, maar bij Sparta hoef je ook niet aan te kloppen. Sparta verwijst je keihard door naar de dealer.
Ik neem aan dat de dealer eventuele claims met Qwic zelf afhandelt en dat ik daar buiten sta. Natuurlijk kun je de Strömer niet meten met Qwic.
Ik ga de FM natuurlijk wel uithoren over deze kwestie, dus bedankt voor je tip.
De Strömer blijf ik ook in de gaten houden en gelukkig heb ik nog ruim 2 maanden de tijd hiervoor. QicQ gaat eind dit jaar weer een telefoontje van mij ontvangen of hun er nog 1 hebben staan. QicQ zei tegen mij dat het kopen in januari 2018 erg laat zou zijn en hun niet konden bevestigen of die fiets dan nog leverbaar is. Ten tweede vraag ik me ook af of de sportieve houding van de Strömer mij zou bevallen. Als QicQ de ST1 (De 25 km/h variant) eind dit jaar/ begin volgend jaar nog hebben volgt er zeker te weten een proefrit en aanschaf. Mijn budget wat we afgesproken hebben is 3500 euro. Het kan ook te gortig worden. Het is geen auto.

Daarbij is het net wat je zegt; gaan ze voor dumpprijzen eruit?
Maar een MM met 735 Wh accu is ook niet mis. ;)

• Vlassie1980
jimh307 schreef op donderdag 28 september 2017 @ 16:38:
Hoi Vlassie1980 :)

Bevalt het commuten je nog goed? :)

Hoe de FM en Qwic dit onder elkaar gaan regelen weet ik niet, maar bij Sparta hoef je ook niet aan te kloppen. Sparta verwijst je keihard door naar de dealer.
Ik neem aan dat de dealer eventuele claims met Qwic zelf afhandelt en dat ik daar buiten sta. Natuurlijk kun je de Strömer niet meten met Qwic.
Ik ga de FM natuurlijk wel uithoren over deze kwestie, dus bedankt voor je tip.
De Strömer blijf ik ook in de gaten houden en gelukkig heb ik nog ruim 2 maanden de tijd hiervoor. QicQ gaat eind dit jaar weer een telefoontje van mij ontvangen of hun er nog 1 hebben staan. QicQ zei tegen mij dat het kopen in januari 2018 erg laat zou zijn en hun niet konden bevestigen of die fiets dan nog leverbaar is. Ten tweede vraag ik me ook af of de sportieve houding van de Strömer mij zou bevallen. Als QicQ de ST1 (De 25 km/h variant) eind dit jaar/ begin volgend jaar nog hebben volgt er zeker te weten een proefrit en aanschaf. Mijn budget wat we afgesproken hebben is 3500 euro. Het kan ook te gortig worden. Het is geen auto.

Daarbij is het net wat je zegt; gaan ze voor dumpprijzen eruit?
Maar een MM met 735 Wh accu is ook niet mis. ;)
Hoi,

Het commuten bevalt nog steeds erg goed, zeker met een Bulls Green Mover E45 8)

De ervaring met een Stromer is inderdaad niet te vergelijken. Maar je hebt waarschijnlijk wel veel minder actieradius. De accu van 735Wh voor een 25 km/u e-bike is gewoonweg huge.
Bij een Stromer met 45 km/u ondersteuning ben je wel aangewezen met regelgeving natuurlijk.

Check dit nog even: https://shop.qicq.nl/stromer-stromer-st1-sport.html

Succes met je keuze!

• jimh307
  • Niet online
Vlassie1980 schreef op donderdag 28 september 2017 @ 16:46:
[...]

Hoi,

Het commuten bevalt nog steeds erg goed, zeker met een Bulls Green Mover E45 8)

De ervaring met een Stromer is inderdaad niet te vergelijken. Maar je hebt waarschijnlijk wel veel minder actieradius. De accu van 735Wh voor een 25 km/u e-bike is gewoonweg huge.
Bij een Stromer met 45 km/u ondersteuning ben je wel aangewezen met regelgeving natuurlijk.

Check dit nog even: https://shop.qicq.nl/stromer-stromer-st1-sport.html

Succes met je keuze!
Dank je :)

Daarom, en een nieuwe accu bij Strömer kost echt heel veel geld. An sich niet zo heel erg als ik 4 jaar met zo'n accu doe. De actieradius van een Strömer ST1 die 25 km/h kan is ook niet slecht (+-50 km op maximaal verzet). Dat zou betekenen dat een flinke fietstocht niet zou kunnen zonder de lader mee te nemen...
Hoe zit het met de onderdelen bij de Strömer ST1? Zouden deze de gehele levensduur beschikbaar blijven?

Anderzijds is 735 Wh voor een 25 km/h model ook echt huge inderdaad en dan zou het heel lang duren eer de capaciteit onvoldoende zou zijn. Mijn Sparta heeft nog steeds 80% capaciteit over en is ook alweer bijna 3 jaar oud. Bij 70% restcapaciteit schrijf ik een accu nog niet af. Pas als de capaciteit terug zakt naar de 50% kijk ik naar een nieuwe accu.

Vandaar misschien handig als ik aan het eind van dit jaar een eventuele Strömer ST1 zou kunnen proefrijden; veel wind en koude. Beide pittig voor de accu en dan weet ik ook meteen de worst case scenario. :)

Enfin, ik heb nog heel wat uit te vogelen en het is tenslotte toch een grote hobby van mij. Ik houd het bewust op 2 modellen omdat ik anders de bomen door het bos niet meer zie.

• racinfo

racinfo

E-MTB

Artikel van Tesla over de nieuwe 3Tron battery voor e-bikes:
http://www.bike-eu.com/ho...B84CE193F9AB74129A7411YI4

[ Voor 3% gewijzigd door racinfo op 28-09-2017 19:28 ]

• doek55
Ik heb vandaag mijn nieuwe Conti Top Contact Winter II voorband met een aantal remproeven in de stromende regen kunnen testen en deze heeft echt veel meer grip dan de Schwalbe Energizer. Dus erg blij met deze keuze :).

• F.ons
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 18-04-2022
Hallo
Ben Nieuw hier maar lees al een tijdje mee.
Ik heb sinds een tweetal maanden een batavus dinsdag e-go die ik gebruik voor woon-werk Verkeer.
Hier een kleine impressie van mijn eerste 1300 electrische kms.
Afstand bedraagt 20km enkel en is over het volledige traject in open gebied.
Omdat ik 25km/h toch wat aan de trage kant vond op het traject dat ik elke dag doe (lange stukken rechtdoor op brede fietspaden) heb ik een speedbox2 gemonteerd , rijdt zalig nu!
Op een volledig opgeladen batterij in stand turbo met een gemiddelde snelheid van ong 35/36 km/h heb ik bij aankomst op het werk nog ong tussen de 3 en 4 blokjes over , goed voor nog een km of 18 .
Omdat ik vond dat met de speedbox ik in 8ste versnelling,en goed doorduwen de pedaalcadans wat hoog werd, heb ik achteraan het tandwiel vervangen van 18 naar 16 tanden .
Dit is prima te doen nu en als bijkomend voordeel ga je nog iets harder ook😏
Toch ook al wel wat gepruts gehad zoals de rechtercrank die al tot 2x is losgekomen.
FM heeft dit opgelost door er locktite op te doen , afwachten dus.
Bij regenweer (regende pijpestelen) heb ik een handvat zo van het stuur getrokken omdat er water tussengekomen was ,was verschieten kan ik je vertellen.
Ook dit heeft FM opgelost door ze met iets (geen idee wat) te fixeren op het stuur .
Maar het meest bizarre is dat ik van de één op andere dag 400 km kwijt ben op mijn display .
Enige tijd later weer een 150km die eraf zijn zonder verklaarbare reden.
Ik moet mijn kms bijhouden op het werk anders had ik het mss niet gezien.
FM heeft contact met batavus en volgende week moet ik terug om een ander display en moet ik dit een tijdje testen.
Verder rijdt de fiets echt goed , met niet al teveel wind tegen is tegen 40km/h cruisen heel goed te doen.
Hopelijk volgende week meer nieuws over mijn verdwijnende kms

• Mivadebe
De kogel is door de kerk.

Na lang het vizier op een batavus razer 2017 gehad te hebben, ben ik uiteindelijk toch voor iets anders gegaan:

De Haibike Trekking 5.0 (2017)

Wat een mooie fiets! Goed afgewerk! En naast de Razer, was het prijsverschil snel te verantwoorden! Ook de rijervaring was beter dan. Ik had niet verwacht voor een derailleur te gaan, en de fiets is misschien over-kill voor mijn woon-werk ritjes, maar ik kon het niet weerstaan! Dank aan de mensen op dit forum die de haibike aan hebben geraden!

Er stonden ook nog een paar leuke Winora's overigens.. Niet uitgeprobeerd, maar zag er toch ook netjes uit! Beter dan de Razer moet ik zeggen.

De Batavus Dinsdag hadden ze ook staan, maar die heb ik niet eens meer geprobeerd.

Verder heb ik nog wel getwijfeld om niet voor de Koga X-Cite te gaan, maar het prijsverschil was gewoon te groot. Ook een zeer keurige fiets.

Hopelijk kan ik snel een wat uitgebreidere review hier schrijven.

Afbeeldingslocatie: https://www.haibike.com/api/files/large/01640562-6691-44ff-a871-8736c14bb916/en/Haibike_2017_SDURO_Trekking_50_He.png

• wwiilleemm
@ Doek55:

Ik ben van plan om ook diezelfde Conti’s te nemen voor mijn Sparta. Heb je al ervaring met het gedrag van die band op natte gladde klinkers? Ik ben daar erg benieuwd naar.

De bedoeling is om die band er zomers ook omheen te laten zitten. In mijn omgeving is er vrij veel bestrating met gladde wegbedekking. Vandaar mijn vraag.

Met vriendelijke groet, Willem

• doek55
Ik heb maar een klein stukje gladde klinkers op mijn route en heb dat nog niet in de regen kunnen testen. Dus dat is nog even afwachten, want het regent gelukkig niet zo vaak in Nederland :).

• wwiilleemm
@ Doek55:

Dank je voor je snelle reactie.

Wellicht zijn er nog meer lezers hier die ervaring hebben met voornoemde Conti’s
(Continental Top Contact Winter II Premium).

Jullie ervaringen lees ik hier graag.

Vriendelijke groet, Willem

• Racing_Reporter
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 00:53

Racing_Reporter

Contentmaker

Via Snoeksds20 en zijn fantastische verhalen over de Bafang 8fun-motor met accu ben ik hier terechtgekomen nadat ik ging uitzoeken of elektrisch fietsen iets voor mij was/is. Zoveel nuttige informatie uit dit topic, geniaal!

Ik heb een Gazelle-herenfiets en ben 1,85 meter, gaat allemaal prima. Mijn woonwerkverkeer komt neer op 35-40km per dag inclusief een paar bergjes en graag zou ik de beste, meest efficiënte manier gaan vinden om lekker onderweg te zijn. Fietsen vind ik leuk, alleen met deze fiets is continu 25 km/u trappen wel enigszins pittig, m'n conditie is niet goed en niet slecht. De fiets kocht ik tweedehands voor 350 euro, maar graag wil ik er in investeren. Uit het commentaar en verder inlezen, haal ik dat een middenmotor toch wel het handigste is ivm directheid vd aandrijving, gewichtsverdeling.

Stiekem denk ik dat ik wel een fiets nodig ga hebben die 25 km/u+ kan, met de nodige capaciteit, ik ga zeker zoveel mogelijk tandjes bijzetten maar met de wettelijke beperking tot 25/26 moet het wel flink extra zijn buiten de bebouwde kom, anders heeft het weinig zin vermoedelijk! Wat zou voor mij de beste optie zijn? Echte speed pedelecs zijn extreem duur (ik begin net weer vermogen op te bouwen), dus daarom leek zelfbouw (via fietsenmaker) me een goed idee.

Mijn vragen aan jullie:
1 Volgens mij heb ik rollerbrakes, dat was geen goed plan voor hogere snelheden begreep ik.
2 Klopt het dat ik eigenlijk vrij snel uitgekeken ben op tweedehands ebikes omdat die eigenlijk allemaal ondersteunen tot 25km/u?
3 Qua kosten zou ik dus kunnen rekenen op 500 voor een Bafang-motor en 450 voor accu?
4 Qua onderhoud betekent elektrisch rijden dat ik vaker de ketting moet vervangen?

Als je nog een winnende tip hebt, voor een fiets of kit met een goede range waarbij 30 km/u+ mogelijk is, dan hoor ik dat heel graag van je!

[ Voor 4% gewijzigd door Racing_Reporter op 01-10-2017 15:06 ]

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

• racinfo

racinfo

E-MTB

Als je nog een winnende tip hebt, voor een fiets of kit met een goede range waarbij 30 km/u+ mogelijk is, dan hoor ik dat heel graag van je!
Met een bafangset is dat beslist mogelijk, denk daarbij aan een accu van 17A en motorvermogen (binnen wettelijke voorschriften a 250 watt) anderzijds aan 500-750 watt als dat geen rol speelt.

Een paar posts terug zijn hiervoor al enkele mogelijkheden genoemd. Mijn eigen ervaring met 250 watt motor en een 13A accu is dat je met een gem snelheid van 30 km/h een actieradius met normale wind omstandigheden kunt hebben van 35 a 45 km.

• Opperpanter2
*knip* irrelevant

[ Voor 100% gewijzigd door Krisp op 02-10-2017 13:08 ]

• Racing_Reporter

Racing_Reporter

Contentmaker

racinfo schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 18:43:
[...]

Met een bafangset is dat beslist mogelijk, denk daarbij aan een accu van 17A en motorvermogen (binnen wettelijke voorschriften a 250 watt) anderzijds aan 500-750 watt als dat geen rol speelt.

Een paar posts terug zijn hiervoor al enkele mogelijkheden genoemd. Mijn eigen ervaring met 250 watt motor en een 13A accu is dat je met een gem snelheid van 30 km/h een actieradius met normale wind omstandigheden kunt hebben van 35 a 45 km.
Ik zal sowieso even terugbladeren dan. Eigenlijk hoop ik een onderhoudsarme fiets te maken, zonder derailleur en meuk, voor een redelijke prijs.
*knip*

[ Voor 19% gewijzigd door Krisp op 02-10-2017 13:08 ]

• racinfo

racinfo

E-MTB

Racing_Reporter schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 22:52:
[...]

Ik zal sowieso even terugbladeren dan. Eigenlijk hoop ik een onderhoudsarme fiets te maken, zonder derailleur en meuk, voor een redelijke prijs.
Mijn mtb heeft een derailleur en ik rij daar al ruim 7400 km mee, niets aan veranderd gedurende die tijd. Maar mijn benen zijn dermate gammel dat de kracht van de 250W motor de enige is die de zaak belast; anders zal het zijn met een hoger vermogen zoals die (denk ik) van @Opperpanter2

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:53

OgWok

U.N.C.L.E.

Racing_Reporter schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 22:52:
[...]

[...]

You ok enzo?
Geen derailleur? Wat neem je dan?

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

• bgttje
*knip*

[ Voor 95% gewijzigd door Krisp op 02-10-2017 13:08 ]

• bgttje
Heb trouwens een nieuwe BBS02B-500W/36V binnen. Kijken wat er anders is. Vind de lichtaansluiting wel handig.

• roffeltjes
Mivadebe schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 17:24:
De Haibike Trekking 5.0 (2017)

Er stonden ook nog een paar leuke Winora's overigens.. Niet uitgeprobeerd, maar zag er toch ook netjes uit! Beter dan de Razer moet ik zeggen.
Prachtige fiets.

Duitse fietsen hebben een (soms veel!) betere prijs/kwaliteitsverhouding. Centurion en Pegasus zijn ook uitstekend. Het probleem is vooralsnog de markt-penetratie, niet iedereen heeft een dealer binnen redelijke afstand (als je een auto hebt waar je fiets in kan is dat natuurlijk minder spannend).

Wat voor mij wel een dingetje is, is dat Duitse fietsen met versnellingsnaaf vaak geen kettingkast hebben. Als je toch geen kettingkast hebt zou ik direct voor een Derailleur kiezen (zoals jij ook al hebt gedaan).

• Racing_Reporter

Racing_Reporter

Contentmaker

OgWok schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 08:45:
[...]

Geen derailleur? Wat neem je dan?
Fiets met naafversnelling?

• Ube_M
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 24-11 14:33
bgttje schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 10:45:
Heb trouwens een nieuwe BBS02B-500W/36V binnen. Kijken wat er anders is. Vind de lichtaansluiting wel handig.
Ik heb zelf ook BBS02B-750W/48V binnen. Maar ik zie daar geen lichtaansluiting op.... Of "licht :) " dat aan mij?
Ik zie: 1.connector voor aansluiting display, remsensor etc...
2. connector naar hall sensor.
3. nog een connector..... maar deze is toch om de schakelsensor op aan te sluiten??

mis ik iets of had ik kan je die lichtaansluiting apart bestellen?

Landopstelling 10 graden, Jinko Neo N-type 420wp ,3780wp zzo en 3780wp zzw, GoodWe 8K, 63mtr AC kabel

• F.ons
:( :( men eerste lekke band is een feit!!! :( :(
Vanochtend de fiets uit de garage gehaald ,wou vertrekken en voelde dat er iets niet klopte.
Blijkt dat er een vlijmscherp stuk glas kaarsrecht door de band gegaan is.
Heb er foto’s van genomen maar kan die hier nog niet plaatsen :|
Had wel gehoopt dat de schwalbe energizer plus iets beter hiertegen bestand was , niet dus,
Het stuk glas is volledig door de antileklaag gegaan .
Wordt morgen een bezoekje aan de FM voor een nieuwe binnen en buitenband
Is er een band die beter doet dan degene die ik nu heb ???

• bgttje
Ube_M schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 14:40:
[...]Ik heb zelf ook BBS02B-750W/48V binnen. Maar ik zie daar geen lichtaansluiting op.... Of "licht :) " dat aan mij?Ik zie: 1.connector voor aansluiting display, remsensor etc...
2. connector naar hall sensor.
3. nog een connector..... maar deze is toch om de schakelsensor op aan te sluiten??
mis ik iets of had ik kan je die lichtaansluiting apart bestellen?
Er komen 5 kabels uit de motor controller en 1 ervan is licht=dat korte kabeltje.

[ Voor 3% gewijzigd door bgttje op 02-10-2017 20:19 ]

• Ube_M
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 24-11 14:33
hmm vreemd. Bij mij komen er dus 4 kabels uit. Ik mis dat korte kabeltje.

Landopstelling 10 graden, Jinko Neo N-type 420wp ,3780wp zzo en 3780wp zzw, GoodWe 8K, 63mtr AC kabel

• Dacuuu
Ube_M schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 20:46:
hmm vreemd. Bij mij komen er dus 4 kabels uit. Ik mis dat korte kabeltje.
De een heeft hem wel, de ander niet...

• bgttje
Dacuuu schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 20:57:
[...]De een heeft hem wel, de ander niet...
Ik wou ook n een 48V/750W motor en heb bij de leverancier opgevraagd of er een licht aansluiting opzat......dus niet.
Toen weer een 36V/500W besteld en eigenlijk is dat ook genoeg.

PS heb m'n 2e accu met 60 GA cellen/36V omgebouwd van nikkel strips naar litze draad. Zat teveel verlies in door het "spotwelden" en de nikkel strips. Ik kom nu uit op 19.5Ah terwijl ik met de strips op 18Ah uitkwam. Dit bij een belasting van 9,5-11A. Nu klopt het precies wat er op deze site stond qua vermogen bij een bepaalde load=stroom.http://lygte-info.dk/revi...mAh%20%28Red%29%20UK.html

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

Is er trouwens al iemand die voor een Sparta ion een alternatieve controller heeft gevonden?
Volgensmij heb ik een 24v controller nodig.
Op Ali staan ze wel maar die hebben geen ingebouwde hall sensoren.

En mn 2e vraag kan ik de standaard banaan accu blijven gebruiken? Zo ja hoe laad ik die dan op want ik neem aan dat ik de originele lader niet meer kan gebruiken als ik de rest van de electronica van mn fiets haal.

• roffeltjes
F.ons schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 17:39:
Vanochtend de fiets uit de garage gehaald ,wou vertrekken en voelde dat er iets niet klopte.
Had wel gehoopt dat de schwalbe energizer plus iets beter hiertegen bestand was , niet dus,
Een flink stuk glas wat door een karkas gaat is eigenlijk niet te stoppen. Een antilek laag is geen ondoordringbaar pantser. Schwalbe is IMHO behoorlijk goed met zijn antilek laag.

Meer bescherming betekent eigenlijk automatisch meer rolweerstand en minder comfort.

• F.ons
roffeltjes schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 07:50:
[...]

Een flink stuk glas wat door een karkas gaat is eigenlijk niet te stoppen. Een antilek laag is geen ondoordringbaar pantser. Schwalbe is IMHO behoorlijk goed met zijn antilek laag.

Meer bescherming betekent eigenlijk automatisch meer rolweerstand en minder comfort.
Ja hopelijk meer geluk met de nieuwe die er morgen op komt
Heb maar gewoon dezelfde besteld

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 30-12 22:35
De antilek banden zijn echt een enorme verbetering als je terugdenkt aan vroeger, meerdere keren per jaar een lekke band. Maar bij echt serieuze scherpe voorwerpen, zoals in jou geval zo'n stuk glas, of zoals ik vorig jaar op een grindpad een enorme spijker in door mijn band kreeg, ja dat blijft nou eenmaal pech.

• Vlassie1980
Met mijn Bulls Green Mover E45 inmiddels de 4500 km gepasseerd. Eind maart dit jaar gekocht.
Even een status update:

+ De fiets rijdt heerlijk
+ Zeer krachtige ondersteuning
+ Slijtage lijkt erg mee te vallen vanwege de achterwielmotor

- Hij slurpt energie, met 30 km op de hoogste stand heb je het wel gehad
- De lader is waarschijnlijk kapot, ligt nu met de accu bij de FM om te checken. Gisteren was hij maar tot 82% volgeladen en wilde niet verder.

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
https://www.eureporter.co...mping-of-chinese-e-bikes/Wat denkt men hier over eventuele anti-dumpingmaatregelen voor e-bikes uit china? Kennelijk is de European Bicycle Manufacturers Association ervan overtuigd dat die op zijn plaats zouden zijn.

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:20
Vlassie1980 schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 11:09:
......
- De lader is waarschijnlijk kapot, ligt nu met de accu bij de FM om te checken. Gisteren was hij maar tot 82% volgeladen en wilde niet verder.
Nu maar hopen dat er geen cellen zijn overleden binnen de accu, want dat zou wel erg snel zijn.
begintmeta schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 11:36:
https://www.eureporter.co...mping-of-chinese-e-bikes/Wat denkt men hier over eventuele anti-dumpingmaatregelen voor e-bikes uit china? .....
Behalve Chinese motoren, vraag ik me dan af om welke fietsen het dan gaat, als het er zoveel zijn.
In dit topic komen hoofdzakelijk zelfbouw of merknamen aan bod.

[ Voor 44% gewijzigd door elinx op 03-10-2017 11:46 ]

• jimh307
  • Niet online
F.ons schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 17:39:
Ja, die is er inderdaad :)

Schwalbe Marathon Plus!

• Vlassie1980
elinx schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 11:41:
[...]
Nu maar hopen dat er geen cellen zijn overleden binnen de accu, want dat zou wel erg snel zijn.
Dat is inderdaad niet te hopen maar ik verdenk toch de lader, hopelijk inderdaad geen overleden accu. Heb gelukkig nog anderhalf jaar garantie maar blijft vervelend als er dingen stuk gaan bij normaal gebruik :(
Pagina: 1 ... 42 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.