Het grote elektrische fietsen topic - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 40 ... 103 Laatste
Acties:
  • 889.080 views

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
elinx schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 15:45:
[...]

Helaas, balanceren van de cellen moet.
Het is zaak om de onderlinge cellen te allen tijde in elke ontladingsstaat zo gelijk mogelijk te houden. Bij goede cellen zal dat meestal wel het geval zijn, dus gaat dat heel lang goed en heb je geen erg in degeneratie van de cellen. De degeneratie vind vooral plaats bij overladen van de cellen en oververhitting.

En daar is de spagaat tussen onbalans en overladen waar je inkomt, omdat het balanceren pas op het laatste moment geschiedt dus dat zou ervoor pleiten om niet zo vaak tot 100% te laden.
Maar ook hier geldt wat is wijsheid om zo lang mogelijk te doen met je accu.

Het probleem is dat het balanceren eigenlijk per cel hoort plaats te vinden ipv de totale accu in één keer, wat feitelijk, voor zover ik begrijp, gebeurt met een dergelijk smart BMS.

[...]
De temperatuur gaat omhoog als een cel tot het maximum geladen wordt en dat maximum kan ook nog eens enigszins verschillen per cel. Feitelijk zou dat er voor pleiten om je cellen onder de maximum spanning te gaan balanceren, maar helaas is aan de spanning van een lithium accu niet goed te zien of deze volledig geladen is. Het gaat bij laden van samengestelde accu's altijd om een compromis.
Balanceren start bij passieve BMS'en pas bij 4.2 volt of beter gezegt wanneer de laadstroom gaat afnemen bij de CCCV curve bij 4.2 volt (balancer gaat dan aan het werk hetzij passief door open floodgates).
Gevaarlijker zijn de HCCV laders die de lithiumcel(len) voor de eerste helft snelladen om dan de stroom later omlaag te schroeven zoals je bij smartphones ziet. Een smartphone kun je gerust vroeger van de lader halen omdat er niets te balanceren valt.

Er zijn 3 manieren om hier rekening mee te houden en om dan alsnog lang te doen met je accu.

1. Laad de cellen eens per 5 keer laden wel helemaal vol. Dit betekend dat als het lampje van de lader groen aangeeft er nog een kleine stroom loopt die dus nodig is voor het balanceren. Laad de accu dus over de hele nacht op. Doe dit pas na 12 uur rust (na gebruik) bij een lage temperatuur. In de hal vlak bij de grond bijvoorbeeld. In de eerste uren na het gebruik zijn de cellen (relatief) warmer onderling dan na deze lange rust waarbij iedere cel in exact dezelfde conditie verkeerd qua temperatuur. Laad ze dan langzaam op totdat ze 8 uur aan de lader hebben gezeten. Nu zijn de cellen zo goed als allemaal geijkt.

2. De accu leeg rijden is soms helemaal niet erg. Als de sterkste cel na het laden 90% is en de zwaktste cel 70% dan zal bij 20% restlading de zwakste cel uitvallen en rijdt je de rest nog leeg. Als de accu helemaal leeg is zijn de cellen ook nagenoeg gelijk. Bij een fietsaccu van deftig formaat zitten er 50 cellen in (10s5p). Valt die ene cel dan net wat eerder uit dan moeten de andere 4 cellen in dat groepje het overnemen. Hier komt het BMS niet om de hoek kijken. De BMS regelt dit per groep van 5 in dit voorbeeld. De cellen zijn zelf ook beschermd tegen dieptelading. Zodra je weer gaat laden (nu binnen 5 uur na leegstand) zijn de cellen ook weer onderling gelijkgetrokken. Je kunt dan net wat beter van ze op aan. Vroegtijdige uitval (1 rot in pair of 5) staakt het BMS de stroomafname bij 20% restlading. Heb je 2 slechte cellen in 1 pair of 5 dan is dit al bij 40% restlading het geval. Deze gevallen zie je dan ook wel eens langskomen bij het programma Kassa.
Dus als jij je accu diep kan leegrijden heb je goede cellen die in par met elkaar staan. Daarom rijd ik eens per kwartaal de accu tot op de bodem leeg. De indicator klopt dan ook gewoon en in mijn fietsaccu zitten er geen rotte cellen.

3. Je mag de accu gerust helemaal volladen elke keer als je ze na het laden niet lang volgeladen laat staan. Als jij je accu oplaad vlak voor vertrek lijden ze er alsnog weinig van (vooral NCA cellen kunnen hier goed tegen, NMC minder). Laden boven de 4 volt per cel (om exact te zijn 3.92 volt) is niet goed, maar het ligt er maar net aan hoe lang ze boven die 4 volt verblijven (element - tijd). Is dat maar een paar uur dan hoef je niets te vrezen. Het lopen inbouwen van een extern duurder BMS garandeert je niet dat je uiteindelijk goedkoper uit zult zijn. De extra slijtage van de tijd dat een cel boven de 4 volt verkeerd valt erg mee als die tijd maar kort is. Dus zo snel als mogelijk fietsen na het volledig laden zodat de accu het merendeel van de tijd onder de 4 volt blijft. Dan moet je wel heel erg lang met een BMS doen wil je die extra slijtage terug verdienen. Meer tijd dan een accu meegaat.
Des te meer cellen en capaciteit er is (elektrische auto's) des te complexer en duurder het BMS. Van smartphone tot Tesla..er zit nog heel wat tussen en voor dat gedeelte is het beramen wat het meest kosteneffectief is. Het is mijn werk in mijn groothandel want de materie is complex.

Maar bovenal; maak je niet teveel zorgen. Het helemaal opladen kan geen kwaad mits je mijn adviezen in acht neemt. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14:15
dezeppo schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 16:38:
[...]

Ik heb meteen contact opgenomen om m terug te sturen, had niet zo snel door dat de garantie van mijn fiets ook nog eens zou komen te vervallen, dat gaat me voor een lullige telefoonhouder wat ver. Bij de X-Grip met Tough Claw behoud ik mijn garantie en deze kan ik er makkelijk opzetten en weer afhalen, het blijven namelijk, zeker als er geen telefoon in zit, onooglijke dingen!

Nu maar verder op zoek naar een Thudbuster ST, fraai dat ik met 31,6 niet de meest voorkomende zadelpen dikte heb (als het om de beschikbaarheid van een Thusbuster ST gaat), een LT is te lang helaas...
Wat betreft het laatste heb je gewoon een shim nodig.
Of in het nederlands een vulbus/vulstuk.
https://hollandbikeshop.c...elpennen/zadelpen-vulbus/
Bijvoorbeeld, wel meer webshops verkopen die dingen.

Ik zou wel naar 27,2 mm gaan. want een shim voor 31,6 naar 30,9 is erg erg dun. :+

[ Voor 4% gewijzigd door Torched op 29-08-2017 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezeppo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13-10 14:00
Torched schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 19:11:
[...]

Wat betreft het laatste heb je gewoon een shim nodig.
Of in het nederlands een vulbus/vulstuk.
https://hollandbikeshop.c...elpennen/zadelpen-vulbus/
Bijvoorbeeld, wel meer webshops verkopen die dingen.

Ik zou wel naar 27,2 mm gaan. want een shim voor 31,6 naar 30,9 is erg erg dun. :+
Dank, ja, even busje zou inderdaad kunnen maar heb liever de correcte maat, bij de oosterburen nog makkelijk te krijgen. Of ik wacht tot na de winter, natuurlijk. ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bgttje
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-09 16:14
jimh307 schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 19:01:
[...]Balanceren start bij passieve BMS'en pas bij 4.2 volt of beter gezegt wanneer de laadstroom gaat afnemen bij de CCCV curve bij 4.2 volt (balancer gaat dan aan het werk hetzij passief door open floodgates).Gevaarlijker zijn de HCCV laders die de lithiumcel(len) voor de eerste helft snelladen om dan de stroom later omlaag te schroeven zoals je bij smartphones ziet. Een smartphone kun je gerust vroeger van de lader halen omdat er niets te balanceren valt.Er zijn 3 manieren om hier rekening mee te houden en om dan alsnog lang te doen met je accu.1. Laad de cellen eens per 5 keer laden wel helemaal vol. Dit betekend dat als het lampje van de lader groen aangeeft er nog een kleine stroom loopt die dus nodig is voor het balanceren. Laad de accu dus over de hele nacht op. Doe dit pas na 12 uur rust (na gebruik) bij een lage temperatuur. In de hal vlak bij de grond bijvoorbeeld. In de eerste uren na het gebruik zijn de cellen (relatief) warmer onderling dan na deze lange rust waarbij iedere cel in exact dezelfde conditie verkeerd qua temperatuur. Laad ze dan langzaam op totdat ze 8 uur aan de lader hebben gezeten. Nu zijn de cellen zo goed als allemaal geijkt.2. De accu leeg rijden is soms helemaal niet erg. Als de sterkste cel na het laden 90% is en de zwaktste cel 70% dan zal bij 20% restlading de zwakste cel uitvallen en rijdt je de rest nog leeg. Als de accu helemaal leeg is zijn de cellen ook nagenoeg gelijk. Bij een fietsaccu van deftig formaat zitten er 50 cellen in (10s5p). Valt die ene cel dan net wat eerder uit dan moeten de andere 4 cellen in dat groepje het overnemen. Hier komt het BMS niet om de hoek kijken. De BMS regelt dit per groep van 5 in dit voorbeeld. De cellen zijn zelf ook beschermd tegen dieptelading. Zodra je weer gaat laden (nu binnen 5 uur na leegstand) zijn de cellen ook weer onderling gelijkgetrokken. Je kunt dan net wat beter van ze op aan. Vroegtijdige uitval (1 rot in pair of 5) staakt het BMS de stroomafname bij 20% restlading. Heb je 2 slechte cellen in 1 pair of 5 dan is dit al bij 40% restlading het geval. Deze gevallen zie je dan ook wel eens langskomen bij het programma Kassa.Dus als jij je accu diep kan leegrijden heb je goede cellen die in par met elkaar staan. Daarom rijd ik eens per kwartaal de accu tot op de bodem leeg. De indicator klopt dan ook gewoon en in mijn fietsaccu zitten er geen rotte cellen.3. Je mag de accu gerust helemaal volladen elke keer als je ze na het laden niet lang volgeladen laat staan. Als jij je accu oplaad vlak voor vertrek lijden ze er alsnog weinig van (vooral NCA cellen kunnen hier goed tegen, NMC minder). Laden boven de 4 volt per cel (om exact te zijn 3.92 volt) is niet goed, maar het ligt er maar net aan hoe lang ze boven die 4 volt verblijven (element - tijd). Is dat maar een paar uur dan hoef je niets te vrezen. Het lopen inbouwen van een extern duurder BMS garandeert je niet dat je uiteindelijk goedkoper uit zult zijn. De extra slijtage van de tijd dat een cel boven de 4 volt verkeerd valt erg mee als die tijd maar kort is. Dus zo snel als mogelijk fietsen na het volledig laden zodat de accu het merendeel van de tijd onder de 4 volt blijft. Dan moet je wel heel erg lang met een BMS doen wil je die extra slijtage terug verdienen. Meer tijd dan een accu meegaat.
Des te meer cellen en capaciteit er is (elektrische auto's) des te complexer en duurder het BMS. Van smartphone tot Tesla..er zit nog heel wat tussen en voor dat gedeelte is het beramen wat het meest kosteneffectief is. Het is mijn werk in mijn groothandel want de materie is complex.Maar bovenal; maak je niet teveel zorgen. Het helemaal opladen kan geen kwaad mits je mijn adviezen in acht neemt. :)
Wat ik zie bij mijn gebruik van de GA cellen is dat de 10 onderlinge groepjes parallelle cellen(10SP6) zeer constant zijn en minimale afwijkingen hebben na gebruik. Meestal meet ik maar 10mv verschil. Na 1 maand van laden tot 4v per cel en ontladen tot 3.2V blijft t een zeer constant systeem. Ik zweer nu ook bij de GA cellen. Lekker lage Ri en super constant. Accublokken zijn (op de uitgangen gemeten met Fluke) tussen de 60 en 80 mOhm. Heel blij mee. Het hele syteem meet dan tussen de 90 en 120mOhm(gemeten op display).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
Dacuuu schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 16:10:
[...]Bbs02 is max 25 amp. Punt uit :) Je kan hem natuurlijk op 18 zetten, maar 25 is controller max.
Klopt en hij heeft er ook geen moeite mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-02-2022

racinfo

E-MTB

jimh307 schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 19:01:

Laad de accu dus over de hele nacht op. Doe dit pas na 12 uur rust (na gebruik) bij een lage temperatuur. In de hal vlak bij de grond bijvoorbeeld.
Pas na 12 uur helemaal laden vind ik wel ietwat overdreven. Iedereen weet dat je na het fietsen, dus wanneer de accu nog belast is geweest en warmer dan in ruststand het geval is, niet meteen moet gaan opladen. Indien ik in zo'n situatie geraak, bijv. na een fietstocht wacht ik altijd een half uur voordat ik de lader aankoppel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-10 12:00

Pathogen

Shoop Da Whoop

racinfo schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 13:06:
[...]

Pas na 12 uur helemaal laden vind ik wel ietwat overdreven. Iedereen weet dat je na het fietsen, dus wanneer de accu nog belast is geweest en warmer dan in ruststand het geval is, niet meteen moet gaan opladen. Indien ik in zo'n situatie geraak, bijv. na een fietstocht wacht ik altijd een half uur voordat ik de lader aankoppel.
Voor mij is dit nieuw. Maar goed, ook meteen één van de redenen dat ik dit topic volg is nieuwe dingen leren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Pathogen schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 14:01:
[...]

Voor mij is dit nieuw. Maar goed, ook meteen één van de redenen dat ik dit topic volg is nieuwe dingen leren :)
Eigenlijk geldt dit ook wanneer je aan het (snel)laden bent geweest. Of anders even rustig fietsen, vooral in het begin als je de accu net geladen hebt. Hier maak ik mijzelf eigenlijk wel schuldig aan door meteen te vertrekken. 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07-10 13:14

BertV

Handgemaakt

Pathogen schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 14:01:
[...]

Ik weet het, maar ik doe het toch gewoon.
Rustig fietsen met een net geladen accu? Ik rij s'ochtends toch al eerst zo'n 24km op "sport", dan de laatste 10km op "turbo".

Er zijn zoveel dingen die de levensduur kunnen optimaliseren, maar uiteindelijk is er eentje belangrijk;
Niet wegleggen wanneer de accu helemaal leeg is.

Wat dat betreft ben ik wel blij met mijn lease speed pedelec.
Ik behandel het materiaal meer dan netjes, maar ik gebruik 'm als een gebruiksvoorwerp dat nu eenmaal slijt.

Zo deed ik 4000km met ketting en cassette, volgens de fietsenmaker komen ze soms zelfs al na 1500km binnen.

[ Voor 8% gewijzigd door BertV op 31-08-2017 11:31 ]

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:32
Ik wil op mijn 'gewone' fiets een Bafang BBS01 250 Watt monteren.
Waar koop ik die het beste?

Binnen Nederland lijkt FON een goede optie: https://www.fietsombouwna.../goto/m/me8ac76f7c08fd917

Is importeren nog interessant? In het buitenland zijn ze goedkoper, maar ik neem aan dat extra kosten bij de douane niet te voorkomen/voorspellen zijn. Iemand die dit heeft gedaan, import?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geemfriek
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-07 12:35
Iemand ervaringen met zowel de Bosch motor als de Yamaha motor? De versies voor de speed pedelecs (45km/u)

Ik vind met name over de Yamaha zeer weinig info.

Er is wel een groot prijsverschil tussen beiden. Omwille van rijcomfort? Of efficiëntie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-10 23:25
Hkuit schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 16:23:
Ik wil op mijn 'gewone' fiets een Bafang BBS01 250 Watt monteren.
Waar koop ik die het beste?

Binnen Nederland lijkt FON een goede optie: https://www.fietsombouwna.../goto/m/me8ac76f7c08fd917

Is importeren nog interessant? In het buitenland zijn ze goedkoper, maar ik neem aan dat extra kosten bij de douane niet te voorkomen/voorspellen zijn. Iemand die dit heeft gedaan, import?
BBS01b 250W: € 368 incl. tax free shipping.

36V 14,5Ah 522Wh Accu: € 287 geen douanekosten. Voor de accu heb ik snel iets gekozen, hier moet je nog even bekijken wat het beste bij je past.

Totaal: € 655

Al twee keer daar besteld en nooit iets extra hoeven betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Het kan NOG voordeliger:

BBS01b, https://nl.aliexpress.com...2010612.0.0.5be6e72V93J1m
Gratis verzending, geen douanekosten, geen btw bij Aliexpress (filiaal in Duitsland) 306 euro.

Accu 36V 12A, ook gratis bezorgt, incl douane en btw kosten https://nl.aliexpress.com...d416d&transAbTest=ae803_1
227 euro

[ Voor 58% gewijzigd door racinfo op 30-08-2017 18:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
racinfo schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 14:49:
[...]

Eigenlijk geldt dit ook wanneer je aan het (snel)laden bent geweest. Of anders even rustig fietsen, vooral in het begin als je de accu net geladen hebt. Hier maak ik mijzelf eigenlijk wel schuldig aan door meteen te vertrekken. 8)7
En juist dat is niet zo heel erg. Een volgeladen accu heeft een lagere interne weerstand en wordt nog niet warm. Juist het hoog belasten van een verder ontladen cel is niet goed.

12 uur rusten teveel?

Doorgaans hoeft dit inderdaad niet, maar in die situatie is een lithiumcel pas helemaal in rust na 12 uur. Voor balanceren en langzaam laden heeft het wel degelijk zin. Dit kun je al bereiken door de accu pas de volgende dag te laden. Vooral te snel laden vormt een SEI en verhoogt de interne weerstand voorgoed.

Dan is te snel laden ook nog goed voor de vorming van dendrieten in een cel welke een verhoogde zelfontlading kunnen veroorzaken. Dit kan in korte tijd zo ver gaan dat opslag onmogelijk wordt. Voor een cel in je smartphone is dit niet zo erg. Voor een paar tientjes heb je een nieuwe cel, maar in elektrische fietsen is dit veel erger omdat het vervangen van een fietsaccu al een heel pak duurder is. Voor elektrische auto's dan dat helemaal duur uitvallen. Mede daarom zijn die BMS'en veel complexer.

[ Voor 22% gewijzigd door jimh307 op 30-08-2017 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:32
racinfo schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 17:54:
Het kan NOG voordeliger:

Gratis verzending, geen douanekosten, geen btw bij Aliexpress (filiaal in Duitsland) 306 euro.

Accu 36V 12A, ook gratis bezorgt, incl douane en btw kosten https://nl.aliexpress.com...d416d&transAbTest=ae803_1
227 euro
Bedankt voor jullie snelle reacties _/-\o_
Dat klinkt goed allemaal! Ik denk dat ik dan inderdaad ook voor import ga. Wel wacht ik nog even, want ik heb nog een paar andere klussen die nu belangrijker zijn (fietsenschuur bouwen bijv.)...
Ik houd jullie op de hoogte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15-10 21:44
BertV schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 15:19:
[...]
Ik weet het, maar ik doe het toch gewoon.
Precies, het moet wel werkbaar blijven. Ik laad zodra ik zie dat ik de dag erna een issue ga krijgen (in de praktijk 2-3 dagen), laat hem niet aan de lader hangen en rij hem niet leeg.

Het zou leuk zijn als er een slimme lader is die precies deze diep uitgedachte cycli van jullie automatisch kunnen uitvoeren, maar ik ga het niet zelf doen, dat gaat hem gewoon niet worden met mijn drukke leven.

• doek55
Het kan NOG voordeliger:

227 euro
Let op dat je hier bij de verzendmethode kiest voor 'Seller's shipping method' alleen dan komt het uit de EU en heb je geen risico op belastingen, maar dat kost wel € 63 extra.
Wat betreft die accu zegt de verkoper niets over douanekosten, waarschijnlijk komt die dus rechtstreeks uit China. Een 15A BMS is wel krap en naamloze cellen zou ik ook liever overslaan ;) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14-10 09:34
geemfriek schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 16:36:
Iemand ervaringen met zowel de Bosch motor als de Yamaha motor? De versies voor de speed pedelecs (45km/u)

Er is wel een groot prijsverschil tussen beiden. Omwille van rijcomfort? Of efficiëntie?
Yamaha is wat minder algemeen maar wel gewoon een goede middenmotor. Ik lees er heel weinig klachten over en des te meer over Bosch. Vaak garantiegevallen waarbij een nieuwe motor geplaatst moet worden.

Maar aangezien Bosch een veel groter aandeel heeft kan dat natuurlijk ook de reden zijn. Er zijn hier wel wat mensen met Yamaha middenmotoren, wellicht even hun reactie afwachten. De Giant Quick E heeft overigens ook een Yamaha maar dat valt wat minder op door de Giant branding en stickers :)

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15-10 23:09
doek55 schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 16:47:
......
BBS01b 250W: € 368 incl. tax free shipping.
..........
Al twee keer daar besteld en nooit iets extra hoeven betalen.
Het kan NOG voordeliger:

.........
doek55 schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 08:41:
..... 'Seller's shipping method' ..... dat kost wel € 63 extra.
.........
Dat verklaart het prijsverschil met dezelfde motor :)

• Opperpanter2
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08-10 11:22
Dacuuu schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 16:10:
[...]

Bbs02 is max 25 amp. Punt uit :)
Je kan hem natuurlijk op 18 zetten, maar 25 is controller max.
Een officiële fabrieks bbs02 48v 500w motor is gelimiteerd op 18A en kan ook *niet* met een programmeerkabel op 25A gezet worden. Meestal krijg je echter een 750w die is teruggezet naar 18A. Dit omdat de hardware en (inkoop)prijs gelijk zijn.

• bgttje
Opperpanter2 schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 10:44:[...]Een officiële fabrieks bbs02 48v 500w motor is gelimiteerd op 18A en kan ook *niet* met een programmeerkabel op 25A gezet worden. Meestal krijg je echter een 750w die is teruggezet naar 18A. Dit omdat de hardware en (inkoop)prijs gelijk zijn.
Dacuuu heeft het over de 36V uitvoering, die is wel 25A.

• racinfo

racinfo

E-MTB

doek55 schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 08:41:
[...]

Let op dat je hier bij de verzendmethode kiest voor 'Seller's shipping method' alleen dan komt het uit de EU en heb je geen risico op belastingen, maar dat kost wel € 63 extra.
Wat betreft die accu zegt de verkoper niets over douanekosten, waarschijnlijk komt die dus rechtstreeks uit China. Een 15A BMS is wel krap en naamloze cellen zou ik ook liever overslaan ;) .
Op hun site staat het volgende vermeld in gebrekkig Nederlands:
ongeveer belangrijk verzending nieuws!

voor Europese kopers:
alle pakketten verzonden door UPS of DPD,de volgende land geen moet betalen douane fee.
nederland, belgië, luxemburg, duitsland, engeland, denemarken, italië, frankrijk, Tsjechië, polen, oostenrijk, spanje, Finland, ierland, Portugal, zweden. Bulgarije, estland, griekenland, Hongarije, Litouwen, Letland, Roemenië, Slovenië, Slowakije.

de levertijd is meestal 7-15 dagen na verzending.

Natuurlijk zijn Samsung, LG of Panasonic cellen ongetwijfeld beter maar het ging om een voordelige prijs.

• doek55
racinfo schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 12:26:
[...]

Op hun site staat het volgende vermeld in gebrekkig Nederlands:
ongeveer belangrijk verzending nieuws!

voor Europese kopers:
alle pakketten verzonden door UPS of DPD,de volgende land geen moet betalen douane fee.
nederland, belgië, luxemburg, duitsland, engeland, denemarken, italië, frankrijk, Tsjechië, polen, oostenrijk, spanje, Finland, ierland, Portugal, zweden. Bulgarije, estland, griekenland, Hongarije, Litouwen, Letland, Roemenië, Slovenië, Slowakije.

de levertijd is meestal 7-15 dagen na verzending.
Je hebt gelijk, niet handig dat ze dat niet duidelijker aangeven.

• racinfo

racinfo

E-MTB

Het staat alleen bij de accu verzending. Wat betreft de motor twijfel ik nu ook omdat er expliciet vermeld staat dat je voor Europa sellers methode moet kiezen, dat had ik niet eerder gezien.

Dear RACINFO
You have a new message from AliExpress supplier Ivy xiang.
Ivy xiang: YES
It is free shipping and free customs fee
best regards

[ Voor 28% gewijzigd door racinfo op 31-08-2017 17:00 ]

• Dacuuu
  • Laatst online: 14:08
Opperpanter2 schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 10:44:
[...]

Een officiële fabrieks bbs02 48v 500w motor is gelimiteerd op 18A en kan ook *niet* met een programmeerkabel op 25A gezet worden. Meestal krijg je echter een 750w die is teruggezet naar 18A. Dit omdat de hardware en (inkoop)prijs gelijk zijn.
Ja hebt schijnbaar toch 2 versies bbs02'en. Interne verschillen, en verschil in controller.

Dus 2 bbs02 en 2 controller versies.. 4 combinaties mogelijk.

Verschillende versies onderdelen.
https://lunacycle.com/par...s02-nylon-reduction-gear/

https://lunacycle.com/par...-parts/bbs02-pinion-gear/

En de verschillende versies controllers.

https://lunacycle.com/baf...upgraded-controller-3077/

• elinx
Dacuuu schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 12:54:
[...]

Ja hebt schijnbaar toch 2 versies bbs02'en. Interne verschillen, en verschil in controller. ..........
Klopt, maar dat is volgens mij al enige tijd. Waarschijnlijk worden ze echter nog door elkaar verkocht afhankelijk van de vooraad.
https://electricbike-blog...e-bbs02-and-tells-no-one/

[ Voor 15% gewijzigd door elinx op 31-08-2017 13:04 ]

• roffeltjes
geemfriek schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 16:36:

Sowieso is Yamaha niet scheutig met info over de S-pedelec motor, op hun website noemen ze hem niet.

https://global.yamaha-motor.com/business/e-bike-systems/nl/

Dat gezegd hebbende, het is ongetwijfeld gewoon hetzelfde ding als de standaard motor met een ander ondersteuningsprofiel.

Ik ben wel terughoudend om te zeggen dat hij net zo probleemloos is als de lagere snelheidsvariant, ik heb daar geen info over.

• Dacuuu
elinx schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 12:59:
[...]
Klopt, maar dat is volgens mij al enige tijd. Waarschijnlijk worden ze echter nog door elkaar verkocht afhankelijk van de vooraad.
Precies, luna verkoopt alleen het laatste type. Als je via ali loopt moet je dus goed opletten.. :P
Right now Lunacycle has most of the different parts for the Version B drive unit, but they had to threaten to cancel a million dollar order to get them. A million dollars, that’s just crazy talk. At this point, Chinese companies are actually buying replacement parts from Lunacycle because it’s the only place they can get them from. What a funny twist of fate.
Bron ; https://electricbike-blog...e-bbs02-and-tells-no-one/

[ Voor 35% gewijzigd door Dacuuu op 31-08-2017 14:07 ]

• elinx
Dacuuu schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 13:07:
.....
...., luna verkoopt alleen het laatste type. ....
Dat is de vraag, want als je het laatste plaatje in het artikel bekijkt staat er "LUNA" toegevoegd.
Het kan dus een type zijn die specifiek voor Luna is samengesteld. Die ga je op Ali nimmer vinden.

[ Voor 3% gewijzigd door elinx op 31-08-2017 13:35 ]

• Dacuuu
elinx schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 13:34:
[...]
Dat is de vraag, want als je het laatste plaatje in het artikel bekijkt staat er "LUNA" toegevoegd.
Het kan dus een type zijn die specifiek voor Luna is samengesteld. Die ga je op Ali nimmer vinden.
Chinezen verkopen die versie ook, als je voor groot inkoopt bij bafang mag je zelf beslissen wat voor text op de motor komt te staan.

• doek55
Dacuuu schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 12:54:
[...]

Ja hebt schijnbaar toch 2 versies bbs02'en. Interne verschillen, en verschil in controller.

Dus 2 bbs02 en 2 controller versies.. 4 combinaties mogelijk.

Verschillende versies onderdelen.
https://lunacycle.com/par...s02-nylon-reduction-gear/

https://lunacycle.com/par...-parts/bbs02-pinion-gear/

En de verschillende versies controllers.

https://lunacycle.com/baf...upgraded-controller-3077/
Het verschil in onderdelen gaat tussen de BBS02 (oud) en BBS02b (nieuw), maar er is ook nog een 36V versie die ik niet kan plaatsen.

Verschillen:
Nylon gear
Pinion gear
Controller

De BBS02b schijnt ook beter waterdicht te zijn, (betere) pakkingen bij controller en trapas.

[ Voor 3% gewijzigd door doek55 op 31-08-2017 16:18 ]

• racinfo

racinfo

E-MTB

doek55 schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 16:07:
[...]

Het verschil in onderdelen gaat tussen de BBS02 (oud) en BBS02b (nieuw), maar er is ook nog een 36V versie die ik niet kan plaatsen.

Verschillen:
Nylon gear
Pinion gear
Controller

De BBS02b schijnt ook beter waterdicht te zijn, (betere) pakkingen bij controller en trapas.
Je hebt een BBS02-B - 500 watt motor op 36 Volt bij https://www.fietsunie.nl/...-500w-met-bidon-accu.html

Het eerdere BBS02 36V 500W model in China (627 euro):
https://nl.aliexpress.com...a-86e0-ccfd2c7a761c&tpp=1

[ Voor 13% gewijzigd door racinfo op 01-09-2017 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim19966
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 18-07-2023
Mooi om te zien dat andere mensen ook geinterseerd zijn om hun e-bikes te laten keuren maar er niet echt uit komen ivm de kosten hiervan.

Ik heb voor woon-werkverkeer een normale 2e hands 3-bike gekocht. Ik heb hier vervolgens uit China een 1kw motor onder gezet, zelf 18650 cellen gekocht en deze aan elkaar gelast met een magnetrontransformator lasapparaat. Ik heb er ook een gashendel op zitten, eigenlijk alleen omdat deze samen met de motor kwam.

Verder heb ik de controller vervangen door een sinus controller, deze hoor je zo goed als niet bij het fietsen, lijkt dus net een normale e-bike. Ik ben in 2 jaar nog nooit aangehouden, heb nog nooit een bijna-ongeluk gehad.

Ik ben geinterseerd om een stap hoger te gaan in vermogen, eigenlijk meer bedoelt als motor. Ik zou dan graag een motor rijbewijs halen en een 8kw motor. Helaas wordt dit erg lastig omdat ik dan de motor moet laten keuren als zijnde zelfbouw voertuig.

Heeft iemand advies om toch makkelijk en goedkoop door deze keuring te komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Tim19966 schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 21:41:
Mooi om te zien dat andere mensen ook geinterseerd zijn om hun e-bikes te laten keuren maar er niet echt uit komen ivm de kosten hiervan.

Ik heb voor woon-werkverkeer een normale 2e hands 3-bike gekocht. Ik heb hier vervolgens uit China een 1kw motor onder gezet, zelf 18650 cellen gekocht en deze aan elkaar gelast met een magnetrontransformator lasapparaat. Ik heb er ook een gashendel op zitten, eigenlijk alleen omdat deze samen met de motor kwam.

Verder heb ik de controller vervangen door een sinus controller, deze hoor je zo goed als niet bij het fietsen, lijkt dus net een normale e-bike. Ik ben in 2 jaar nog nooit aangehouden, heb nog nooit een bijna-ongeluk gehad.

Ik ben geinterseerd om een stap hoger te gaan in vermogen, eigenlijk meer bedoelt als motor. Ik zou dan graag een motor rijbewijs halen en een 8kw motor. Helaas wordt dit erg lastig omdat ik dan de motor moet laten keuren als zijnde zelfbouw voertuig.

Heeft iemand advies om toch makkelijk en goedkoop door deze keuring te komen?
Bij mijn weten is er nimmer bij een zelfbouw een keuring aangevraagd, ook niet nodig bij een 250 watt motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
racinfo schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 10:31:
[...]

Bij mijn weten is er nimmer bij een zelfbouw een keuring aangevraagd, ook niet nodig bij een 250 watt motor.
Wel voor een 8000W versie zoals @Tim19966 wil doen is een keuring nodig.
Ik denk dat alleen RDW daar een antwoord op zal hebben.
Het keuren van speedpedelec's speelt pas sinds kort.

Zoals daar te lezen is gaat In ieder geval het keuren op basis van tijd, dus kan met vreemde onderdelen uit de hand lopen.
Voorafgaand aan het bouwen en de keuring moeten deze onderdelen bovendien reeds gemerkt worden door RDW. Zaak is om de herkomst van deze onderdelen goed gedocumenteerd te hebben om dat voorproces zo spoedig mogelijk te laten verlopen.

[ Voor 58% gewijzigd door elinx op 02-09-2017 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
Er is al eerder over gesproken hier, zoekfunctie:

kjiratsiekoedel in "Het grote elektrische fietsen topic - deel 2"

En gerelateerde berichten: Het grote elektrische fietsen topic - deel 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
Ja, 8KW gaat nooit een speed pedelec worden.
Ook geen brommer trouwens. Je gaat namelijk beetje afhankelijk van je motor makkelijk de 70 km/u halen.

Maar als je motor wil bouwen denk ik dat je te weinig hebt aan 8KW. Als je kijkt naar die Zero motorfietsen heeft de lichtste motor daar een vermogen van 15KW en een piek van 22KW.

Als je de snelweg op wil heb je echt veel meer nodig dan die 8KW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
Ik denk dat @Tim19966 deze allang gezien had en geschrokken is van de bedragen die langs kwamen. Daarom waarschijnlijk zijn vraag hoe deze kosten beperkt kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
elinx schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 12:24:
[...]
Ik denk dat @Tim19966 deze allang gezien had en geschrokken is van de bedragen die langs kwamen. Daarom waarschijnlijk zijn vraag hoe deze kosten beperkt kunnen worden.
Maar anderen (zoals racinfo misschien) nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
Torched schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 12:23:
Ook geen brommer trouwens. Je gaat namelijk beetje afhankelijk van je motor makkelijk de 70 km/u halen.

Maar als je motor wil bouwen denk ik dat je te weinig hebt aan 8KW. Als je kijkt naar die Zero motorfietsen heeft de lichtste motor daar een vermogen van 15KW en een piek van 22KW.

Als je de snelweg op wil heb je echt veel meer nodig dan die 8KW.
Minimale snelheid op de snelweg is 60km/h. Dus is haalbaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
Dacuuu schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 12:42:
[...]

Minimale snelheid op de snelweg is 60km/h. Dus is haalbaar :)
Ja maar ik zou niet de snelweg op willen als kwetsbare bestuurder en dan ook nog het voertuig zijn met de laagste max snelheid.

Als je in een situatie terechtkomt is de enige optie dan afremmen of wegsturen terwijl accelereren soms de beste optie die je niet hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
Torched schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 14:13:
[...]

Ja maar ik zou niet de snelweg op willen als kwetsbare bestuurder en dan ook nog het voertuig zijn met de laagste max snelheid.

Als je in een situatie terechtkomt is de enige optie dan afremmen of wegsturen terwijl accelereren soms de beste optie die je niet hebt.
Uiteraard, ik haal alleen alleen wet aan.
Net zoals een motorfiets met aanhanger. Maximum snelheid op de autobahn van 60 km/h in Duitsland. :o

Lekker veilig. 8)7

https://www.anwb.nl/vakan...informatie/verkeersregels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Als je een gewone fiets uitbreid met 8 kw kun je elke keuring domweg vergeten; het frame, remmen, stuur, en ga zomaar door zullen hopeloos tekort schieten; RDW zal daar never een type goedkeuring op verlenen.
Opperpanter2 schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 12:25:
[...]

Maar anderen (zoals racinfo misschien) nog niet.
Sorry, maar ik dacht dat het over 8 kw ging ;)

[ Voor 35% gewijzigd door racinfo op 02-09-2017 15:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elinx
racinfo schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 15:46:
Als je een gewone fiets uitbreid met 8 kw kun je elke keuring domweg vergeten.....
Natuurlijk heb je gelijk, maar @Tim19966 heeft helemaal niets gezegd over het frame en andere details mbt het gebruik van de 8 kW motor
Het enige wat hij wilde weten is hoe hij de keuringskosten kan beperken.
........Heeft iemand advies om toch makkelijk en goedkoop door deze keuring te komen?
Om dan meteen aan te nemen dat het om een gewone fiets gaat lijkt me dan ook niet relevant.
Net zomin als de belerende opmerkingen mbt snelweggebruik, autobahn ed.

Echter gezien deze reacties zal @Tim19966 zich in ieder geval heel goed moeten laten informeren om meteen de juiste selectie te maken voor de onderdelen die hij wil/gaat toepassen, anders wordt het een kostbare aangelegenheid.

[ Voor 24% gewijzigd door elinx op 02-09-2017 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

racinfo schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 15:46:
Als je een gewone fiets uitbreid met 8 kw kun je elke keuring domweg vergeten; het frame, remmen, stuur, en ga zomaar door zullen hopeloos tekort schieten; RDW zal daar never een type goedkeuring op verlenen.

[...]

Sorry, maar ik dacht dat het over 8 kw ging ;)
RDW zal de fiets met 8kw never goedkeuren, lees ook dit:
https://www.anwb.nl/fiets...egels/wetgeving-en-regels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
Tim19966 schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 21:41:...
Ik ben geinterseerd om een stap hoger te gaan in vermogen, eigenlijk meer bedoelt als motor. Ik zou dan graag een motor rijbewijs halen en een 8kw motor...........
Torched schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 12:23:
Ook geen brommer trouwens. .........
racinfo schreef op zondag 3 september 2017 @ 07:04:
RDW zal de fiets met 8kw never goedkeuren, ..........
Volgens mij gaat het om een motor incl. motor rijbewijs. Feitelijk zit Tim19966 dan ook in het verkeerde topic.
Dat zal de reden zijn van alle "kan niet" reacties, waar je feitelijk alleen maar iets mee kan als het een speedpedelec betreft.
De keuring ervan zal echter volgens mij niet veel anders verlopen dus heeft Tim19966 meer aan tips hoe hij dit het meest efficient kan laten verlopen.
Laten we eerst een reactie van Tim19966 afwachten of hij zich ervan bewust is dat zijn voertuig een andere categorie betreft.

RDW kent meerdere toelatingscategorieën:

Brommer, waar de speedpedelec tot 4kW onder valt
Motor, waar het 8 kW voertuig van Tim19966 onder valt.

[ Voor 4% gewijzigd door elinx op 03-09-2017 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
Vrij duidelijk toch dat het om een motor gaat? Ik vind het prima om hier te bespreken, maar strikt genomen is het inderdaad niet het juiste topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
Opperpanter2 schreef op zondag 3 september 2017 @ 09:47:.....
Vrij duidelijk toch dat het om een motor gaat? .....
Ik denk dat het beter is voor Tim19966 om met zijn vraag naar het motor topic te verhuizen.
Daar zal misschien ook meer kennis zijn over het keuringsverloop en de kosten daarvan.
Hoewel hij ook tussen wal en schip kan raken, als daar soortgelijke reacties ontstaan als hier.

Als advies wil ik daarbij geven om in dat geval het onderwerp in de eerste instantie beperkt te houden tot ervaringen en kosten mbt de RDW keuring van een eigengebouwde motor.

[ Voor 24% gewijzigd door elinx op 03-09-2017 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreirie
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15-10 22:24
iemand hier ervaring met het opvoeren van een Batavus Razer, en met name ahv een Badass box/clip?
Via verschillende websites kom je te weten dat je voor de Razer een bepaalde adapter nodig heb (box zou anders botsen met de spaken), maar snap vanaf daar niet goed hoe ik die moet installeren.
Het installeren van de clip zelf lijkt me kinderspel, maar vanaf de adapter zijn ze me kwijt... :s

of iemand anders een alternatief voor de Razer? O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pielle007
  • Laatst online: 15:17
Hier sinds vorige week de dinsdag (toeval of niet) de Batavus Dinsdag E-go opgehaald. ( voor de geïnteresseerden, via Kingpolis verzekert door hen zelf telefonisch te benaderen aangezien onze rijwielhandel deze niet in zijn pakket had).
Vandaag een rit gemaakt, de ECO plus stand (1 trede onder de ecostand) zorgt er voor dat het gewicht van de fiets wordt gedragen door de motor en je dus meer zelf zult moeten trappen wat vooralsnog erg prettig is voor de vlakke stukken ( in versnelling acht). Echt een genot om hiermee de weg op te gaan.
Niet tweakers-waardig (maar voor de WAF acceptabel) daardoor is ie (voorlopig) standaard:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4Ws0BNBhQClMF34h0vv4WKAI/thumb.jpg

fiets

Het scherm vind ik persoonlijk wel dun / fragiel, fijn dat er standaard een hoesje wordt bijgeleverd.
Samen met mijn vrouw hopen we hier lang plezier van te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frost_Azimov
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15-10 00:05
Dacuuu schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 07:45:
[...]

Schijnbaar is is klok, geen klok. Onder Onder motorkap is het gewoon een seconden tellertje oid. Meer info is wel to te vinden op het forum van electricbike.com
Nog even een late response hierop, mogelijk help ik hier iemand anders mee die problemen met de 750C display voor de bafang heeft... Ik ben eruit; de klok is WEL een klok, maar heeft een eigen accu/batterij die eerst goed geladen moet worden om ervoor te zorgen dat de RT clock (RealTime clock) in het ding blijft werken.

Ik merkte meestal de volgende dag dat er een aantal uren 'misten' . Mijn theorie was dat de RT clock wel een poos gewerkt had, maar dan de geest gegeven. Bljkbaar werd de tijd wel naar NV RAM geschreven, want ik kon steeds een andere tijd midden in de nacht zien waar de RT clock de geest had gegeven, en dat had ' onthouden' .
Het viel me op na een flinke rit van 75 kilometer dat de klok het langer 'vol had gehouden'

Ergo... dat ding liep 'out of juice'. Mijn lange rit had 'm langer opgeladen, en dus moest ik er voor zorgen dat de accu/cel whatever gewoon flink lang van stroom voorzien wordt en eens goed opgeladen werd.

Dat blijkt makkelijk te doen; de display heeft een time-out (default 5 minuten), en die zet je gewoon een nachtje op 'OFF'. Resultaat: de display blijft de hele nacht aan en de accu/cell laadt netjes op.

Mijn klokje doet het sindsdien gewoon prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
Frost_Azimov schreef op maandag 4 september 2017 @ 08:53:[...]Nog even een late response hierop, mogelijk help ik hier iemand anders mee die problemen met de 750C display voor de bafang heeft... Ik ben eruit; de klok is WEL een klok, maar heeft een eigen accu/batterij die eerst goed geladen moet worden om ervoor te zorgen dat de RT clock (RealTime clock) in het ding blijft werken. Ik merkte meestal de volgende dag dat er een aantal uren 'misten' . Mijn theorie was dat de RT clock wel een poos gewerkt had, maar dan de geest gegeven. Bljkbaar werd de tijd wel naar NV RAM geschreven, want ik kon steeds een andere tijd midden in de nacht zien waar de RT clock de geest had gegeven, en dat had ' onthouden' .Het viel me op na een flinke rit van 75 kilometer dat de klok het langer 'vol had gehouden' Ergo... dat ding liep 'out of juice'. Mijn lange rit had 'm langer opgeladen, en dus moest ik er voor zorgen dat de accu/cel whatever gewoon flink lang van stroom voorzien wordt en eens goed opgeladen werd.Dat blijkt makkelijk te doen; de display heeft een time-out (default 5 minuten), en die zet je gewoon een nachtje op 'OFF'. Resultaat: de display blijft de hele nacht aan en de accu/cell laadt netjes op.
Dank je, geweldig. Ga t uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjorden
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
dreirie schreef op zondag 3 september 2017 @ 17:40:
of iemand anders een alternatief voor de Razer? O-)
Snelheidssensor een magneetje op de trapas laten detecteren in plaats van in het achterwiel. Staat eerder in dit topic of het vorige topic beschreven.
pielle007 schreef op zondag 3 september 2017 @ 19:36:
Hier sinds vorige week de dinsdag (toeval of niet) de Batavus Dinsdag E-go opgehaald. ( voor de geïnteresseerden, via Kingpolis verzekert door hen zelf telefonisch te benaderen aangezien onze rijwielhandel deze niet in zijn pakket had).
Wat is (voor jou) het voordeel van Kingpolis boven andere verzekeringen?
indofk schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 16:06:
Ik heb de Razer met dezelfde tweaks en aangezien de Dinsdag dezelfde motor en dus ook sensoren heeft kan ik met zekerheid stellen dat dit mogelijk is.
En het werkt inderdaad ook bij de Dinsdag. Dat rijdt met rond de 90rpm en high ondersteuning prachtig in combinatie met een ander stuurtje en zitpositie meer voorover, Basil mandje achterop voor de werktas.
roffeltjes schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 13:25:
Ik heb de Dinsag aan de tand kunnen voelen!
Dank voor de tips. Ik heb een Razer damesmodel (herenmodel was niet in mijn maat in de winkel) gefietst om te vergelijken met de Dinsdag en uiteindelijk voor de Dinsdag (herenmodel) gekozen, vooral vanwege de schijfremmen. Heerlijk onopvallend zwart gekleurd, jammer van het groene accent bij de achterdrager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indofk
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 28-08 17:05
Moris schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 14:59:
[...]

Wel moet ik melden dat de schijfremmen nog niet optimaal werken.
En hoe gaat het met je schijfremmen? Zijn ze inmiddels al optimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shinchan03
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08:42

shinchan03

Niels

[b]fjorden schreef op maandag 4 september 2017 @ 22:37:

[...]

En het werkt inderdaad ook bij de Dinsdag. Dat rijdt met rond de 90rpm en high ondersteuning prachtig in combinatie met een ander stuurtje en zitpositie meer voorover, Basil mandje achterop voor de werktas.
Zou jij een foto willen laten zien van hoe jij dit omgebouwd hebt? Dan kan ik eens kijken of ik daar wat inspiratie van op kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
Frost_Azimov schreef op maandag 4 september 2017 @ 08:53:
[...]

Nog even een late response hierop, mogelijk help ik hier iemand anders mee die problemen met de 750C display voor de bafang heeft... Ik ben eruit; de klok is WEL een klok, maar heeft een eigen accu/batterij die eerst goed geladen moet worden om ervoor te zorgen dat de RT clock (RealTime clock) in het ding blijft werken.

Ik merkte meestal de volgende dag dat er een aantal uren 'misten' . Mijn theorie was dat de RT clock wel een poos gewerkt had, maar dan de geest gegeven. Bljkbaar werd de tijd wel naar NV RAM geschreven, want ik kon steeds een andere tijd midden in de nacht zien waar de RT clock de geest had gegeven, en dat had ' onthouden' .
Het viel me op na een flinke rit van 75 kilometer dat de klok het langer 'vol had gehouden'

Ergo... dat ding liep 'out of juice'. Mijn lange rit had 'm langer opgeladen, en dus moest ik er voor zorgen dat de accu/cel whatever gewoon flink lang van stroom voorzien wordt en eens goed opgeladen werd.

Dat blijkt makkelijk te doen; de display heeft een time-out (default 5 minuten), en die zet je gewoon een nachtje op 'OFF'. Resultaat: de display blijft de hele nacht aan en de accu/cell laadt netjes op.

Helemaal wak! Ik heb hem gisteren een uurtje of 5 aan laten staan, vannacht gewoon uit. En vanochtend stond de tijd nog goed! Aankomende periode verder in de gaten houden, echt vertrouwen doe ik die klok nog niet. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geemfriek
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-07 12:35
Wat vinden jullie van de vergelijking tussen de 45km/u Stromer ST1 (met 630Wh accu) en de Bulls (Lacuba/Green Mover?) e45?

De Stromer is goedkoper, maar ik weet niet op welke punten hij minder scoort dan de Bulls. Van de Bulls heb je een Lacuba Evo versie en de Green Mover versie?

Mijn woon-werkverkeer is 2x 28km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frost_Azimov
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15-10 00:05
Dacuuu schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 09:41:
[...]

Helemaal wak! Ik heb hem gisteren een uurtje of 5 aan laten staan, vannacht gewoon uit. En vanochtend stond de tijd nog goed! Aankomende periode verder in de gaten houden, echt vertrouwen doe ik die klok nog niet. :9
Ik claim vast victory ;-) Ik zou 'm wel iets langer laten laden, misschien met de accu aan de lader op de fiets? (zodat je wel de volgende dag kunt fietsen) Het viel me wel op dat na dat nachtje ' aan' de accu flink ontladen was, blijkbaar wordt er toch best verbruikt zo zonder iets te doen...

Ben benieuwd of het bij bgttje ook gelukt is...

Grappig hoe irritant zo'n niet werkend klokje nog is ;-)

[ Voor 4% gewijzigd door Frost_Azimov op 05-09-2017 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
pielle007 schreef op zondag 3 september 2017 @ 19:36:
Hier sinds vorige week de dinsdag (toeval of niet) de Batavus Dinsdag E-go opgehaald. ( voor
Gefeliciteerd! laat ons weten hoe hij het op langere termijn bevalt.

@fjorden Zie bovenstaande! Hou ons op de hoogte van je bevindingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtenburger
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:21
geemfriek schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 11:25:
Wat vinden jullie van de vergelijking tussen de 45km/u Stromer ST1 (met 630Wh accu) en de Bulls (Lacuba/Green Mover?) e45?

De Stromer is goedkoper, maar ik weet niet op welke punten hij minder scoort dan de Bulls. Van de Bulls heb je een Lacuba Evo versie en de Green Mover versie?

Bulls weet ik niet, ik kan hier in de buurt (Assen) geen dealer vinden. Over twee weken ga ik de Stromer ST1X een paar dagen testen. Zodra het mogelijk is wil ik de Specialized Vado 6.0 ook nog proberen.
Mijn woon-werk afstand is precies hetzelfde. Ik wil dit binnen 45 minuten kunnen doen en moet dus 40km/h gemiddeld kunnen halen. Ik heb veel rechte wegen en een paar dorpjes. Als ik dus zonder te zweten 42km/h (op de GPS) kan cruisen haal ik mijn streeftijd wel.
Paar weken terug heb ik de Trek Commuter 8S (Bosch midden motor) getest, hiermee lukte dit niet.

Nibe S2125-12, VVMS320 / Home Assistant (MinisForum U700; CONBEE II; RF-LINK)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
geemfriek schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 11:25:

Mag ik vragen hoe lang je bent? Als je onder 1,85 bent dan is de Stromer ST1 denk ik de beste optie. Heb zelf deze jongen:

Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/t31.0-8/21319147_1607671152628952_4365145340750749855_o.jpg?oh=6c538bc128299b1c2f5eb0dd000145e9&oe=5A1E0648

Deze gebruik ik voor een afstand enkele reis van 26km en dan heb ik nog 20~30% accu over. Dus hij slurpt aanzienlijk veel stroom. (675Wh accu)
Hij is wel zeer krachtig en rijdt als een spoortrein. Enige nadeel verder is dat hij alleen in de hoogste stand tot 45 km/u ondersteuning geeft en in de overige standen tot maar 35 km/u. Verder gewoon een topfiets.

Ik heb uiteindelijk voor deze gekozen omdat hij voor een scherpe prijs op mijn pad kwam en ik met mijn 1,99 toch goed erop pas. De Stromer ST1 was voor mij met een framemaat van 20 inch te klein, heb dit bij Qicq Amsterdam getest en ondanks veel afstellen en andere stuurpen kon ik geen goede zit krijgen.

De Green Mover Lacuba is ook een mooie fiets, maar minder krachtig als de achterwiel aangedreven versie en ook meer slijtage op de ketting omdat de middenmotor harder aan de ketting trekt. Je zult wel meer actieradius hebben omdat hij minder energie zal slurpen :)

Verder ben ik van mening dat een speed pedelec eigenlijk een achterwielmotor moet hebben omdat dat de minste slijtage geeft.
Mocht je nog meer vragen hebben dan hoor ik het wel.
Luchtenburger schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 15:48:
[...]

Bulls weet ik niet, ik kan hier in de buurt (Assen) geen dealer vinden. Over twee weken ga ik de Stromer ST1X een paar dagen testen. Zodra het mogelijk is wil ik de Specialized Vado 6.0 ook nog proberen.
Mijn woon-werk afstand is precies hetzelfde. Ik wil dit binnen 45 minuten kunnen doen en moet dus 40km/h gemiddeld kunnen halen. Ik heb veel rechte wegen en een paar dorpjes. Als ik dus zonder te zweten 42km/h (op de GPS) kan cruisen haal ik mijn streeftijd wel.
Paar weken terug heb ik de Trek Commuter 8S (Bosch midden motor) getest, hiermee lukte dit niet.
28 km enkele reis gaat krap worden binnen 45 min, daar moet je denk ik wel 5 minuten bij optellen :)
Het is mij 1 keer gelukt om binnen 41 minuten thuis te zijn over 26 km en dan moet ook alles meezitten ( wind in de rug, stoplicht op groen, geen brug die open staat etc....)

Durf nu al te zeggen dat die ST1X je goed gaat bevallen.... Die Vado ben ik minder enthousiast over. Snap de keuze voor een middenmotor totaal niet. Beter het oude model met achterwielmotor.

[ Voor 48% gewijzigd door Vlassie1980 op 05-09-2017 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
Het valt me nog tegen hoe weinig volledig geveerde speedbikes er zijn.
Over het algemeen is het alleen een geveerde voorvork (ook nog eens suntour :r ) en dan houdt het toch wel op.

Ik heb zelf een tijdje een volledig geveerde gereden maar die fiets was wat te klein dus weggedaan maar op de langere afstanden ( zeg eens 40 km enkel) is een volledige vering wel erg prettig. Je zit alleen met meer onderhoud, elke 2000km sowieso.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko de Boswachter
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:15
Voor het comfort kan ik je uit eigen ervaring het monteren van een geveerde zadelpen aanraden. Ik heb zelf een Cane Creek Thudbuster en dat maakt volgens mij meer verschil dan wanneer je met een geveerde voorvork of zelfs een compleet geveerd frame zou rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
Ja, heb nu een Ncx sp 12. Werkt prima, maar onvergelijkbaar met volledig geveerd though.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtenburger
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:21
Vlassie1980 schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 15:51:
[...]

...

28 km enkele reis gaat krap worden binnen 45 min, daar moet je denk ik wel 5 minuten bij optellen :)
Het is mij 1 keer gelukt om binnen 41 minuten thuis te zijn over 26 km en dan moet ook alles meezitten ( wind in de rug, stoplicht op groen, geen brug die open staat etc....)

Durf nu al te zeggen dat die ST1X je goed gaat bevallen.... Die Vado ben ik minder enthousiast over. Snap de keuze voor een middenmotor totaal niet. Beter het oude model met achterwielmotor.
45 minuten moet naar mijn mening wel lukken, op de Trek deed ik er ongeveer 48 minuten over. Tijdens die rit heb ik geen enkele km met een gemiddelde van 40 op de GPS gehaald (maar wel nat van het zweet...)

Volgens een webinar die op youtube staat is de keuze voor de middenmotor van de Specialized gebaseerd op het maximaliseren van de range.
YouTube: Turbo Vado Webinar
Rond minuut 29 wordt hier over gesproken.

Ik snap niet dat niet meer speed bikes met een riem uitgevoerd worden (minder efficiënt, maar wel duurzamer)

Aan de andere kant, race fietsen hebben ook gewoon een ketting. Die halen dezelfde snelheden en prof renners genereren denk ik ook wel vergelijkbare krachten...

Nibe S2125-12, VVMS320 / Home Assistant (MinisForum U700; CONBEE II; RF-LINK)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-10 13:38

Metro2002

Memento mori

Luchtenburger schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 18:35:
[...]

45 minuten moet naar mijn mening wel lukken, op de Trek deed ik er ongeveer 48 minuten over. Tijdens die rit heb ik geen enkele km met een gemiddelde van 40 op de GPS gehaald (maar wel nat van het zweet...)

Volgens een webinar die op youtube staat is de keuze voor de middenmotor van de Specialized gebaseerd op het maximaliseren van de range.
YouTube: Turbo Vado Webinar
Rond minuut 29 wordt hier over gesproken.

Ik snap niet dat niet meer speed bikes met een riem uitgevoerd worden (minder efficiënt, maar wel duurzamer)

Aan de andere kant, race fietsen hebben ook gewoon een ketting. Die halen dezelfde snelheden en prof renners genereren denk ik ook wel vergelijkbare krachten...
Profrenners genereren nog wel meer vermgen zelfs maar die gooien dan ook na een flinke rit de ketting wel weg ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
Luchtenburger schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 18:35:

Racefietsen hebben een ketting omdat een naafversnelling inefficiënter en zwaarder is dan een derailleurversnelling. Racefietsen draaien om efficiënt.

Keuze voor de middenmotor is omdat dat de meest natuurlijke fietservaring geeft. En dat zeggen ze aan het begin van die webinar. Hebben ze ook wel gelijk in, dat is mijn ervaring namelijk ook. Alleen je gaat wel door de inefficiëntie van de aandrijflijn heen. En dat heb je met een naafmotor niet.
Ondanks de naafmotor de meest duurzame oplossing is.

[ Voor 46% gewijzigd door Torched op 05-09-2017 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjorden
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
shinchan03 schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 09:14:
Zou jij een foto willen laten zien van hoe jij dit omgebouwd hebt? Dan kan ik eens kijken of ik daar wat inspiratie van op kan doen.
Ik heb 'm nu zo als tijdelijke oplossing, nog niet helemaal tevreden over. Een verlengd boutje gebruikt en afstandhouder in een schroefgat van de afdekkap van de motor. Vervolgens met een tie-wrap achter de crank een magneetje van een deursluiting gemonteerd.

De motor levert niet meer direct vanuit stilstand ondersteuning, want je moet een paar trap bewegingen maken, voordat de sensor in de gaten heeft dat je snelheid maakt. De eerste meters doe je dus op eigen kracht. De ondersteuning reageert dus net even anders.

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/2cp26nk.jpg
Luchtenburger schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 15:48:
Ik wil dit binnen 45 minuten kunnen doen en moet dus 40km/h gemiddeld kunnen halen. Ik heb veel rechte wegen en een paar dorpjes. Als ik dus zonder te zweten 42km/h (op de GPS) kan cruisen haal ik mijn streeftijd wel.
Het keyword is 'zonder zweten', dat is voor iedereen verschillend en kan je je grotendeels op kleden. Het is ook mijn bedoeling zonder (teveel) zweten op het werk aan te komen, maar ik kleed mij toch bijna altijd om, zeker in de zomer.

Ik fiets 26km enkele reis op (niet speed-pedelec) Votani M1 ongeveer 50 minuten over 26km, naafmotor, 400Wh accu is op 10% bij aankomst (hartslag gemiddeld 160) en nu op de Batavus Dinsdag ongeveer 45 min, 400Wh accu op 39% bij aankomst (hartslag gemiddeld 135). De Batavus ondersteunt meer en doet dat efficienter. Deze tijden lukken mij niet zonder te zweten boven de 7 graden buitentemperatuur. :F

Het merendeel buitengebied, als verkeerslichten, spoorwegovergang, etc. tegenzitten, doe ik er iets langer over.

edit:
Ter vergelijk: op de Haibike sduro trekking (speed pedelec met Yamaha motor) doe ik over dezelfde afstand 41 min, 400Wh accu is dan nagenoeg leeg/knippert (hartslag gemiddeld ook ongeveer 135). Ik denk dat je de 28km wel moet kunnen halen binnen de gewenste tijd, maar of dat zonder zweten lukt?

[ Voor 14% gewijzigd door fjorden op 06-09-2017 08:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Metro2002 schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 19:56:
[...]

Profrenners genereren nog wel meer vermgen zelfs maar die gooien dan ook na een flinke rit de ketting wel weg ;)
+/- 1000 km naar het schijnt, al zal het na een regen rit ook wel preventief worden vervangen.

Wat ook scheelt :

1. Een middenmotor levert vanaf 0rpm veel torque, een mens werkt toch ff anders.
2. Een prof zal niet onder volle belasting schakelen.
2. prof kettingen worden veel beter onderhouden..

Het is dus niet zomaar te vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pielle007
  • Laatst online: 15:17
Hoe gaan andere hier om met het afnemen van de batterij (een kortstondig bezoek van 1 uur bv) op het moment dat er geen bewaakte stalling is? Nemen jullie de batterij af en sleep je t achter je aan? Of vermijden jullie deze plaatsen? Op de Batavus Dinsdag E-Go zit uiteraard slot om de batterij te vergrendelen.
roffeltjes schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 13:13:
[...]

Gefeliciteerd! laat ons weten hoe hij het op langere termijn bevalt.
Merci, gaan we doen.
fjorden schreef op maandag 4 september 2017 @ 22:37:
[...]

Persoonlijke afweging oa poliskosten en ervaringen van afnemers. Reden dat ik dit heb vermeld heeft puur te maken met het feit dat mocht men gebruik willen maken van hun polis dat dit rechtstreeks geregeld kan worden door hen telefonisch te benaderen. Hoop er nooit aanspraak op hoeven te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:16
pielle007 schreef op woensdag 6 september 2017 @ 09:16:
Hoe gaan andere hier om met het afnemen van de batterij (een kortstondig bezoek van 1 uur bv) op het moment dat er geen bewaakte stalling is? Nemen jullie de batterij af en sleep je t achter je aan? Of vermijden jullie deze plaatsen? Op de Batavus Dinsdag E-Go zit uiteraard slot om de batterij te vergrendelen.
De Bosch accu zou ik echt niet voor de lol mee gaan slepen. Sowieso houden we ons niet bezig met mogelijke diefstal van de accu.

We houden wel een beetje rekening mee waar we de ebike wel/niet mee naartoe nemen. Winkelgebieden zonder stalling proberen we te vermijden. Altijd op slot en scherm eraf en afhankelijk van locatie aan de ketting.

* Rukapul wil trouwens nog een keer zo'n Batavus Dinsdag E-Go proberen, maar er zit geen dealer in Eindhoven noord 8)7
fjorden schreef op maandag 4 september 2017 @ 22:37:
Volgens mij geen. In mijn eerdere vergelijk kun je ook prima verzekeringen bij ANWB/Unigarant afsluiten waarbij de ene merknaam meer via de dealer afgesloten wordt en de ander direct. Zitten ook andere voorwaarden aan vast.

Wat mij opviel was hoe goedkoop diefstalverzekeringen voor e-bikes eigenlijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
Heeft iemand nog goede ideeën voor een fietsband die op nat verhard wegdek veel grip heeft? Er past maximaal 50-622 op mijn fiets.

Vanochtend ben ik onderuit gegaan bij het aanremmen van een kruispunt. Mijn v-brakes hadden geen enkele moeite om het voorwiel op nat asfalt te laten blokkeren. Gelukkig alleen lichte kneuzingen en een schaafplek op mijn elleboog en stuur/pakkendrager aan overgehouden, want het asfalt gleed lekker door en ik fiets sinds deze week met handschoentjes O-).

Mijn huidige Schwalbe Energizer Plus 47-622 gaat er dus zo snel mogelijk vanaf, want die heeft dus absoluut geen grip. De slijtvastheid is zeer goed, maar dat gaat ten koste van de grip terwijl deze volgens de Schwalbe website bij Road Grip 5/6 punten scoort. Absolute afrader wat mij betreft, mijn oude Vredestein Active Tour 37-622 had een veel betere grip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

doek55 schreef op woensdag 6 september 2017 @ 10:50:
Heeft iemand nog goede ideeën voor een fietsband die op nat verhard wegdek veel grip heeft? Er past maximaal 50-622 op mijn fiets.
Ik heb Schwalbe Landcruiser Plus banden op beide wielen en mijn ervaring bij nat weer zijn gunstig met deze vrij groffe band. Aquaplaning heb ik nog niet bemerkt bij nat weer, kan ook eigenlijk niet wanneer je het profiel ziet van deze band. Hij wordt wel tot max 25km/h geadviseerd, dus geen SP band.

Overigens rem ik vanwege mijn voor-over houding (mtb) vrijwel altijd met mijn achter-schijf-rem; voorrem (schijf) alleen erbij bij noodstops.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980

Vanochtend ben ik onderuit gegaan bij het aanremmen van een kruispunt. Mijn v-brakes hadden geen enkele moeite om het voorwiel op nat asfalt te laten blokkeren. Gelukkig alleen lichte kneuzingen en een schaafplek op mijn elleboog en stuur/pakkendrager aan overgehouden, want het asfalt gleed lekker door en ik fiets sinds deze week met handschoentjes O-).

Mijn huidige Schwalbe Energizer Plus 47-622 gaat er dus zo snel mogelijk vanaf, want die heeft dus absoluut geen grip. De slijtvastheid is zeer goed, maar dat gaat ten koste van de grip terwijl deze volgens de Schwalbe website bij Road Grip 5/6 punten scoort. Absolute afrader wat mij betreft, mijn oude Vredestein Active Tour 37-622 had een veel betere grip.
Ik heb ook die Energizers erop zitten dus goed dat je dit aankaart. Dit is volgens mij een goede all-season band: https://www.schwalbe.com/nl/tour-reader/marathon-gt-365.html

Weet verder niet wat voor fiets je hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mguzz
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15-10 23:28
Ik kwam op youtube dit interessant verslag tegen van de Eurobike 2017/18 met o.a. de nieuwe modellen van Riese & Muller maar vooral van het merk Moustache met een prachtige nieuwe lijn e-bikes voorzien van een geïntegreerde accu.

YouTube: Eurobike 2017/18 - Fully Charged

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
Energizers zijn gevaarlijk als het nat of glad is.
Ik ben zelf overgegaan naar een lichte Mtb xc raceband. Maakt boven de 30kmu herrie maar scheelt met bellen. Ik heb een thunderburt 2,1 breed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13-10 18:57

Ik heb de Swalbe Marathon Plus banden op mijn SP zitten en ik ondervind hier toch geen problemen mee.
Heb is natuurlijk wel belangrijk dat je tijdens natte weersomstandigheden wat eerder en wat rustiger remt.
Misschien dat het ook een nadeel is dat je met een breedte van 47 rijd. Dit geeft per mm2 wat minder druk en daardoor misschien ook minder grip ten opzichte van een 37.

Maar goed het is altijd balen als zoiets gebeurd en soms ligt er ook gewoon wat dunne modder op de weg. Dan helpt niets er tegen. :X

In de winter gebruik ik Swalbe marathon winterbanden met spikes. Ik neem liever geen risico's meer. Ben ook wel eens onder uit geschoven op een weg met ijzel. Dat is toch zo verraderlijk.

[ Voor 5% gewijzigd door zonnefreak op 06-09-2017 13:31 . Reden: stukje nog toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
Het mooie is dat de Schwalbe Marathon Plus volgens hun eigen website nog minder grip zou moeten hebben dan de Energizer Plus, maar dat geloof ik niet meer.

Jammer dat er geen praktijktesten zijn van fietsbanden betreffende de grip (droog en nat) zoals bij auto's. Het enige wat men onderzoekt zijn de rolweerstand en lekbestendigheid.

Ik heb nog wel een interessant artikel gevonden met betrekking tot grip bij wielrenners: http://www.velonews.com/2...rip-wet-conditions_328827

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
Misschien is de Continental Top Contact Winter II Premium wel een geschikte band voor de komende maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indofk
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 28-08 17:05
Vraagje

Ik heb zoals jullie weten een Batavus Razer en deze heeft een Yamaha middenmotor. Nu heeft de bediening een usb aansluiting waarmee je zoals de handleiding beschrijft de mogelijkheid om een telefoon mee op te laden. Nu heb ik een smartphone met een usb-c aansluiting en heb hiervoor een kabeltje aangeschaft wat dus een usb-c aansluiting heeft en een micro usb aansluiting zodat ie op de micro usb aansluiting past van mn fiets. Alleen er gebeurt er niks . Hij laat niet op. In de handleiding van batavus staat dat je eerst de kabel moet aansluiten vervolgens de tel en als alles zit je de fiets moet inschakelen en dan zou die moeten gaan laden. Maar er gebeurt niks. Heb al alle andere volgorde geprobeert maar zonder resultaat. Heeft iemand die een razer heeft of dinsdag dit ook al geprobeert en hebben jullie het zelfde . Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreirie
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15-10 22:24
Ik heb een Razer en had hetzelfde voor met mijn iphone kabeltje. Opgegeven en laad nu overal bij,behalve op de fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zebsite
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 14:22
dreirie schreef op woensdag 6 september 2017 @ 16:33:
Ik heb een Razer en had hetzelfde voor met mijn iphone kabeltje. Opgegeven en laad nu overal bij,behalve op de fiets.
Op mijn Razer geeft de usb connectie gewoon spanning zodra je de on knop indrukt...Ik heb er een led lamp op aangesloten (die het niet in de hoogste stand doet, trekt iets te veel stroom) dus ik vermoed dat het aan het kabel/verloopje ligt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torched
doek55 schreef op woensdag 6 september 2017 @ 15:34:
Misschien is de Continental Top Contact Winter II Premium wel een geschikte band voor de komende maanden.
Ja die top contact heb ik ook goede verhalen over gehoord.
Besef je wel dat bredere band betekent lagere druk.
Anders kan je net zo goed smaller blijven rijden. Dit omdat fietsbanden bol staan. Op het moment dat je banden zo hard staan dat je ze niet indeukt heb je niet veel aan die extra mm in de breedte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Dat is altijd lastig, omdat de ervaringen zo enorm uit een lopen. Bandenkeuze is bij ervaren fietsers zo ongeveer de langste discussie die je kan hebben :)

Het hangt ook af van de bandenspanning.

FWIW: Schwalbe Marathon zijn een goed compromis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
Ik kjik zelf voor banden al niet meer naar rolweerstand eigenlijk, juist omdat je een motor hebt maakt dat het net wat minder boeiend. Grip is veel belangrijker

• doek55
Rolweerstand is inderdaad geen issue met een sterke motor, alleen luchtweerstand is nog van belang op hogere snelheden.
Ik probeer de bandenspanning altijd net boven het minimale van de specificatie te houden. Ik denk dat contactoppervlak (profiel, breedtemaat en bandenspanning) en compound de belangrijkste zaken zijn voor grip samen met je gewichtsverdeling op de fiets. Banden waarbij vermeld wordt dat ze lang mee gaan probeer ik vanaf nu te vermijden. Ik hoop dat die Conti Winter II een extra zachte compound heeft en ondanks het winterprofiel toch nog genoeg raakvlak met de weg. Alleen jammer dat die maximaal in 42 breed te krijgen is.
Mijn Energizer heeft al vanaf het begin onvoldoende grip en pas na 1.000km werd het wat beter, maar ze piepen en glijden nog steeds als je met droog weer hard door een bocht gaat, terwijl ik met de Vredestein nergens last van had behalve dat de achterband na 2.500km kaal was.

• jutter47
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09-02 12:57
Wie weet waar ik Greenway accu's kan kopen?

• racinfo

racinfo

E-MTB

• jutter47
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09-02 12:57
Racinfo bedankt voor de link!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zonnefreak
Baal. Ik mocht een paar dagen geleden nog wel schrijven over mijn Swalbe marathon plus fietsbanden in natte omstandigheden. Ben met de terug reis naar huis op een rotonde toch mooi onderuit gegleden op de rotonde. Ik had mijn snelheid al aangepast maar toch hop daar lag ik. Linkerknie geschaafd en wat blauw. Rechter elleboog geschaaft. Rechterschouder doet zeer. Schade aan de fiets valt gelukkig reuze mee. Alleen op de standaard en de spiegel wat krassen. (Geluk bij een ongeluk) maar goed. De schrik zit er nog wel goed in.
Had gisteren net de 8000 km grens aangetikt en dan krijg je dit weer op je pad. Maar goed gelukkig niets gebroken.
Moet morgen nog werken, misschien dat ik dan toch maar een keer even met de auto ga als het nog te pijnlijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Opperpanter2
Iemand al ervaringen met de Android app voor BBS0x/BBSHD?

https://eggbikes.com/all-products/eggrider-v1b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
Gelijk besteld. Ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
zonnefreak schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 19:32:
Baal. Ik mocht een paar dagen geleden nog wel schrijven over mijn Swalbe marathon plus fietsbanden in natte omstandigheden. Ben met de terug reis naar huis op een rotonde toch mooi onderuit gegleden op de rotonde. Ik had mijn snelheid al aangepast maar toch hop daar lag ik. Linkerknie geschaafd en wat blauw. Rechter elleboog geschaaft. Rechterschouder doet zeer. Schade aan de fiets valt gelukkig reuze mee. Alleen op de standaard en de spiegel wat krassen. (Geluk bij een ongeluk) maar goed. De schrik zit er nog wel goed in.
Had gisteren net de 8000 km grens aangetikt en dan krijg je dit weer op je pad. Maar goed gelukkig niets gebroken.
Moet morgen nog werken, misschien dat ik dan toch maar een keer even met de auto ga als het nog te pijnlijk is.
Komt door die slijtvaste rubbers denk ik zo.
Het gaat bijna niet stuk maar grip vliegt het raam uit op het moment dat het nat/glad is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
Torched schreef op zondag 10 september 2017 @ 14:32:
[...]

Komt door die slijtvaste rubbers denk ik zo.
Het gaat bijna niet stuk maar grip vliegt het raam uit op het moment dat het nat/glad is.
Ik denk dat je wel gelijk hebt. Heb nu toch ook maar een paar nieuwe fietsbanden besteld. De swalbe gt 365. Nu waren mijn eerste fietsbanden in de maat 37-622. Heb nu 40-622 besteld. Dan kan de bandendruk ook iets lager en daardoor comfortabeler. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ube_M
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 15-10 11:26
Ik gebruik mijn 26" vakantiefiets nu veel voor woon-werk verkeer en wil deze elektrisch gaan maken omdat mijn woon werk afstand door verhuizing 23km enkele reis wordt.

Ik wil een BBS02b motor gaan bestellen met frame accu.

Mijn fiets heeft een rohloff naafversnelling met tandwiel 42 voor. Ik heb gelezen dat je het beste het standaard tandwiel kan vervangen al is het alleen al voor een rechte kettinglijn i.v.m. slijtage ketting.

Weet iemand wat voor tandwiel het best is in combinatie met een (rohloff) naaf versnelling en waar kan je deze bestellen? Alvast bedankt!

Landopstelling 10 graden, Jinko Neo N-type 420wp ,3780wp zzo en 3780wp zzw, GoodWe 8K, 63mtr AC kabel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bgttje
Ube_M schreef op maandag 11 september 2017 @ 09:05:
Ik gebruik mijn 26" vakantiefiets nu veel voor woon-werk verkeer en wil deze elektrisch gaan maken omdat mijn woon werk afstand door verhuizing 23km enkele reis wordt.Ik wil een BBS02b motor gaan bestellen met frame accu. Mijn fiets heeft een rohloff naafversnelling met tandwiel 42 voor. Ik heb gelezen dat je het beste het standaard tandwiel kan vervangen al is het alleen al voor een rechte kettinglijn i.v.m. slijtage ketting.Weet iemand wat voor tandwiel het best is in combinatie met een (rohloff) naaf versnelling en waar kan je deze bestellen? Alvast bedankt!
https://www.fietsunie.nl/...owwide-chainring-42t.html= https://em3ev.com/shop/bbs02-bling-ring/

En deze: http://www.alcedoitalia.i...ntrale-bbs01-e-bbs02.html
De laatste gebruik ik zelf.

[ Voor 15% gewijzigd door bgttje op 11-09-2017 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ube_M
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 15-10 11:26
Bedankt! Het tandwiel van Bafang is wel duur of is deze beter dan de standaard bijgeleverde tandwielen?
Het tandwiel wat je zelf gebruikt ziet er goed uit. Tevreden over?

Zag zelf nog de Lekkie Bling ring. In duitsland verkrijgbaar. Is deze ook geschikt?

Kan ik ook met de bafang tandwiel adapter mijn originele tandwiel monteren? Of staat dan de ketting nog scheef?

Landopstelling 10 graden, Jinko Neo N-type 420wp ,3780wp zzo en 3780wp zzw, GoodWe 8K, 63mtr AC kabel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
Ube_M schreef op maandag 11 september 2017 @ 09:05:
Ik gebruik mijn 26" vakantiefiets nu veel voor woon-werk verkeer en wil deze elektrisch gaan maken omdat mijn woon werk afstand door verhuizing 23km enkele reis wordt.

Ik wil een BBS02b motor gaan bestellen met frame accu.

Mijn fiets heeft een rohloff naafversnelling met tandwiel 42 voor. Ik heb gelezen dat je het beste het standaard tandwiel kan vervangen al is het alleen al voor een rechte kettinglijn i.v.m. slijtage ketting.

Weet iemand wat voor tandwiel het best is in combinatie met een (rohloff) naaf versnelling en waar kan je deze bestellen? Alvast bedankt!
Bij de Bafang set krijg je een tandwiel naar keuze erbij. Het standaard Bafang voorblad zorgt al voor een goede kettinglijn bij een naafversnelling. Je zult wel een langere ketting moeten kopen als je naar een groter voorblad gaat.

Ik heb nu een shortlist gemaakt van potentiële all-season/winter voorbanden:Helaas alleen de Schwalbe in breedtemaat 47 te krijgen.

[ Voor 4% gewijzigd door doek55 op 11-09-2017 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
doek55 schreef op maandag 11 september 2017 @ 10:49:
[...]

Bij de Bafang set krijg je een tandwiel naar keuze erbij. Het standaard Bafang voorblad zorgt al voor een goede kettinglijn bij een naafversnelling. Je zult wel een langere ketting moeten kopen als je naar een groter voorblad gaat.

Ik heb nu een shortlist gemaakt van potentiële all-season/winter voorbanden:Helaas alleen de Schwalbe in breedtemaat 47 te krijgen.
De swalbe GT 365 is ook in verschillende maten te verkrijgen hoor. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
zonnefreak schreef op maandag 11 september 2017 @ 12:44:
[...]

De swalbe GT 365 is ook in verschillende maten te verkrijgen hoor. :)
Ik bedoel ook te zeggen dat de Schwalbe juist de enige is die in 47 te krijgen is ;) . Schwalbe heeft ook de meeste maatvoeringen. Als de Conti in 47 te krijgen was had ik die meteen besteld.
Pagina: 1 ... 40 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.