Het grote elektrische fietsen topic - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 24 ... 103 Laatste
Acties:
  • 888.632 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bhoek
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 05-04 09:34
de trek is al te koop voor 4600, stuk goedkoper dan de stromer, persoonlijk vind ik de trek er beter uit zien. toegegeven, de stromer heb ik nog niet live gezien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18-09 11:15
bhoek schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 13:22:
de trek is al te koop voor 4600, stuk goedkoper dan de stromer, persoonlijk vind ik de trek er beter uit zien. toegegeven, de stromer heb ik nog niet live gezien
Blijft ook gewoon veel te veel geld. Dan kan je beter voor de Giant Quick E gaan. Die is er al voor 3499 en heeft bovendien een Yamaha motor, die schijnen zeer betrouwbaar te zijn.

Verder kan je ook kijken naar een Stromer ST1X, die is wel €5000,- maar zo veel beter:

+ Achterwielaangedreven, dus minder slijtage op je ketting
+ Accu met meer capaciteit
+ Omni systeem

Of anders een Bulls Green Mover E45, die heb ik laatst bij 12go gekocht voor €2999 en die maakt ook gehakt van die Trek qua prestaties. ( Ik kom meerdere Bosch speed pedelecs tegen en die zoef ik zo voorbij )

Mijn tip: Kies niet alleen voor de looks maar ook de prestaties. Die Trek is qua prestaties hetzelfde als een Gazelle Cityzen Speed en die kost bijna de helft :) Daarnaast vind ik de ST1X ook mooier, maar dat is uiteraard persoonlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:58
Omdat er geen ervaringen zijn te vinden over Flyer met een Panasonic motor tuning heb ik besloten de Polini Hi-Speed E-bike module maar gewoon te bestellen. Morgen komt deze binnen en dan zal ik ervaringen delen nadat ik deze heb geïnstalleerd.

[ Voor 7% gewijzigd door Morpheusk op 14-04-2017 15:31 ]

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18-09 10:42
De leverancier wil toch zelf ook de fiets gaan uitlezen. Ze bellen mij binnenkort op om hiervoor een afspraak te maken. Omdat ik mijn fiets via internet heb besteld moeten ze daarvoor aan huis komen. Ik kan er gelukkig nog wel mee fietsen. Aan de hand hiervan gaan ze contact opnemen met de leverancier. Even afwachten maar weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:47

BdK9001

Kalm aan en rap een beetje

Vandaag met vriendinlief gaan kijken bij fietsenwinkel.nl in Utrecht, maar die hadden de Batavus Stream niet staan (uberhaupt alleen maar Cube en Sparta :? ). Verkoper was er erg negatief over, in het bijzonder over de kleine afstand tussen zadel en stuur en over de afwerking in het algemeen. Gezien de goede ervaringen hier willen we deze zeker nog niet afserveren. Mogelijk morgen even in Bunnik even kijken of de LBS er toevallig eentje heeft.

We hebben wel de Cube Touring Hybrid Pro 500 en Travel Hybrid One 400 geprobeerd. De Touring 500 was uitgerust met een 75Nm Bosch motor en Deore XT 9-speed en schijfremmen, de 400 met een 48Nm Bosch, Nexus 8 en Magura hydraulische verlgremmen. Beiden vonden we de Touring veel lekkerder rijden, zowel met als zonder ondersteuning.Naar mijn mening ligt dat aan het verschil tussen derailleur- en naaf-versnelling, hij fietste zonder ondersteuning namelijk ruwweg hetzelfde als de huurfiets die we afgelopen weekend op Texel hadden (die ook gelijk weer bevestigde waarom ik al een leven lang met derrie of single-speed rijd).

Qua open kettingkast en paardenpis: dit is niet zo'n probleem omdat het fietsenschuurtje ter plaatse een behoorlijk eind van de wei af staat en de paarden daar niet kunnen komen.

Ik vond de algemene ervaring om op een fiets met middenmotor te zitten erg interessant, zeker in de laagste twee standen voelt het alsof je wind mee hebt. Sport is meer geschikt om met 25 tegen de wind in te beuken en waar turbo voor nodig is? :? Ik reed met nauwelijks pedaaldruk al gelijk over de 25 en toen schee die ermee uit. Wat me een klein beetje tegenviel was de merkbare reactietijd tussen beginnen met trappen en starten van ondersteuning. Viendin had ergens gelezen dat Yamaha sneller zou reageren, dus hopelijk vinden we een Batavus om te testen 8)

Ik heb nog een goede mountainbike staan die wat liefde nodig heeft, wie weet zet ik daar op termijn wel een conversiekit op, maar dan wel "gechipt" naar 35 >:) Hydraulische schijfremmen en een stevig frame zijn reeds aanwezig, hopelijk worden die sets snel geodkoper

Kalm aan! En rap een beetje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bhoek
die giant quick e 45 is een zeer goede tip!
mijn razer heeft een yamaha motor, en daar ben ik erg tevreden over, deze giant heeft goede looks vind ik. ga deze zeker proberen. het enigste is de kleur, maar misschien moet ik 'm zien.

koppel bosch performance = 60nm
koppel yamaha = 80nm

[ Voor 90% gewijzigd door bhoek op 15-04-2017 08:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Mijn vrouw gaat morgen haar Cube Delhi Hybrid Pro ophalen. Ze had de winkel gevraagd of daar een chainglider op kan. Het antwoord was dat ze het geprobeerd hadden, maar dat dat ding bleef aanlopen. Dat was volgens de winkel ook een veelgehoorde klacht over de niet-Pro versie van de Delhi, waar standaard al een chainglider op zit. (Ik weet dat een chainglider sowieso soort van "aanloopt", maar hier werd duidelijk iets anders bedoeld.)

Heeft iemand hier ervaring mee en/of is er eventueel een alternatieve manier om een gesloten kettingkast te realiseren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19:05
BdK9001 schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 19:57:
Vandaag met vriendinlief gaan kijken bij fietsenwinkel.nl in Utrecht, maar die hadden de Batavus Stream niet staan (uberhaupt alleen maar Cube en Sparta :? ). Verkoper was er erg negatief over, in het bijzonder over de kleine afstand tussen zadel en stuur en over de afwerking in het algemeen. Gezien de goede ervaringen hier willen we deze zeker nog niet afserveren. Mogelijk morgen even in Bunnik even kijken of de LBS er toevallig eentje heeft.
Toevallig heb ik er gisteren mee moeten fietsen omdat mijn eigen fiets bij de FM moest slapen.

Het is een stadsfiets, dus wat korter tussen stuur en zadel... maar dat hoort bij dat type fiets. Wil je wat langer zitten dan heb je bijvoorbeeld de Razer. En met het stuur niet te hoog zetten en stuurpen naar voren uitgeklapt zit je niet extreem kort of zo. Ik snap dat verhaal niet :?

En de afwerking van de Stream is helemaal prima, gewoon volgens het prijskaartje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
bhoek schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 20:46:
die giant quick e 45 is een zeer goede tip!
mijn razer heeft een yamaha motor, en daar ben ik erg tevreden over, deze giant heeft goede looks vind ik. ga deze zeker proberen. het enigste is de kleur, maar misschien moet ik 'm zien.

koppel bosch performance = 60nm
koppel yamaha = 80nm
Dit is ook nog een hele mooie voor een scherpe prijs, ook met Yamaha:
http://www.haibike.com/de...-s-6-0?variant=4549020748

Zou dan wel modeljaar 2017 proberen te scoren, standaard 500Wh accu :)
http://www.juizz.nl/speed...ing-s-6-0-high-speed.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001

BdK9001

roffeltjes schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 08:42:
[...]

Toevallig heb ik er gisteren mee moeten fietsen omdat mijn eigen fiets bij de FM moest slapen.

Het is een stadsfiets, dus wat korter tussen stuur en zadel... maar dat hoort bij dat type fiets. Wil je wat langer zitten dan heb je bijvoorbeeld de Razer. En met het stuur niet te hoog zetten en stuurpen naar voren uitgeklapt zit je niet extreem kort of zo. Ik snap dat verhaal niet :?

En de afwerking van de Stream is helemaal prima, gewoon volgens het prijskaartje.
Thanks! Hij deed er zo kortaf over dat er wel iets niet aan moest kloppen, zal wel meer marge pakken op de Cubes en Spartas... Anders hadden er ook wel andere merken gestaan denk ik zo.

Ze heeft zich ondertussen ook nog wat ingelezen in de verschillende versnellingsnaven en het schijnt zo te zijn dat Nexus 8 een stuk minder interne weerstand heeft dan Nexus 7.

Voorlopig nog maar even geen keuze maken en lekker veel proef proberen te rijden, het heeft weinig haast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasszje
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-09 23:03

kaasszje

Live to Dare, Dare to Live

Afgelopen donderdag achtertandwiel vervangen op mijn cruiser.
Man wat rijdt dat lekker met lagere trapsnelheid.
Bergje af ging ik nu over de 47 heen :D

Verder idee dat gemiddelde ook stukkie omhoog is gegaan. Komende week in de gaten houden :D

Iig fiets ook gelijl ff laten nakijken en alles aandraaien. Kortom alles weer helemaal super.

Ik ben verstopt zoek een ander :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Het verschil tussen Nexus 7 en 8 is niet zo eenduidig als je denkt. We zijn een aantal steppings verder tov de bij mij bekende efficentie testen (ik ken ze natuurlijk ook niet allemaal), dus of de 7 is verbeterd is bij mij niet bekend. Je moet in deze altijd een beetje uitkijken dat er een papegaai effect optreed. Nexus 7 loopt zwaar is misschien allang al achterhaald. Het is in ieder geval geen enorme belemmering bij de Stream, die heeft een enorme actieradius met 500 watt.

Overigens is er niks mis met Cube en Sparta, dus als daar een goede deal op zit is dat natuurlijk prima.

Ik denk inderdaad dat het iets is met leveringen/maerges, want ze kunnen de Stream wel gewoon leveren. Verder staat die verkoper behoorlijk alleen, want als ik eens wat rondkijk op het internet is mijn positieve mening over die ebike compleet in lijn met wat anderen ervaren.

Maar nogmaals, er zijn zoveel goede ebikes van het stadstype dat er echt geen "die moet je hebben" mentaliteit bij zit. Dat is bij sommige ebike soorten (S-pedelec of vakantie ebikes) een stuk eenduidiger waarbij er een paar met kop en schouders boven uit steken,

[ Voor 10% gewijzigd door roffeltjes op 15-04-2017 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-09 13:07
BounceMeister schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 21:59:
Mijn vrouw gaat morgen haar Cube Delhi Hybrid Pro ophalen. Ze had de winkel gevraagd of daar een chainglider op kan. Het antwoord was dat ze het geprobeerd hadden, maar dat dat ding bleef aanlopen. Dat was volgens de winkel ook een veelgehoorde klacht over de niet-Pro versie van de Delhi, waar standaard al een chainglider op zit. (Ik weet dat een chainglider sowieso soort van "aanloopt", maar hier werd duidelijk iets anders bedoeld.)Heeft iemand hier ervaring mee en/of is er eventueel een alternatieve manier om een gesloten kettingkast te realiseren?
Mijn chainglider zit ook stijf op de ketting maar je hoort m maar een beetje, niet storend. De ketting draagt de chainglider dus logisch dat je m een beetje hoort. En het geeft ook extra wrijving. Als ik m eraf haal loopt de fiets superlicht. Maar ja.........ik heb liever een ketting die schoon blijft.

[ Voor 3% gewijzigd door bgttje op 15-04-2017 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• APBaguette
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 29-06 23:11
Het probleem is misschien een chainglider in combinatie met de naaf. Voor sommige naven is het achterstuk praktisch helemaal open, kan me voorstellen dat dat niet echt werkt.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/SuIFO1K.jpg

Vergeleken met:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/1kNAy3N.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:38
BdK9001 schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 19:57:
Als je in Utrecht bent moet je bij Juizz zijn, niet fietsenwinkel.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
APBaguette schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 13:47:
Het probleem is misschien een chainglider in combinatie met de naaf. Voor sommige naven is het achterstuk praktisch helemaal open, kan me voorstellen dat dat niet echt werkt.
[afbeelding]Vergeleken met:[afbeelding]
De onderste heb ik. Die andere heb ik ook alleen dat houdt de boel niet schoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bhoek
Vlassie1980 schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 10:42:
[...]

Dit is ook nog een hele mooie voor een scherpe prijs, ook met Yamaha:
http://www.haibike.com/de...-s-6-0?variant=4549020748

Zou dan wel modeljaar 2017 proberen te scoren, standaard 500Wh accu :)
http://www.juizz.nl/speed...ing-s-6-0-high-speed.html
er zijn niet zoveel fietsen met een yamaha configuratie, bosch heeft de markt lijkt het. maar een yam rijd errg lekker, in ieder geval mijn raz.
helaas is haibike met die rare knik in het frame niet mijn ding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• racinfo
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-02-2022

racinfo

E-MTB

Rushhour77 schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 12:26:
Hoi,

Ik ben momenteel aan het kijken of een e-fiets iets voor mij is. Ik fiets al jaren niet meer.
Ik zou het willen gebruiken voor mooi weer woon-werk (22km totaal heen en terug, laden is mogelijk tussendoor) en af en toe recreatie.
Wil er eigenlijk niet teveel geld aan uitgeven dus is mijn vraag, wat is er tegenwoordig qua prijs/kwaliteits verhouding een aanrader? Aan welke bedragen moet ik denken voor een redelijke kwaliteit?
Sinds ik heb gezocht op ebike wordt ik trouwens ook dood gegooit met reclame van een indiegogo mate ebike. Die is best goedkoop ($800+verzending). Is dat misschien een optie? Ik begrijp natuurlijk wel dat indiegogo geen enkele garantie op levering heeft maar die fiets vind ik wel echt aantrekkelijk voor die prijs (sucker for reclame).

Thx alvast!
Afbeeldingslocatie: http://www.rac-info.nl/fotos/moscow.png

Je zou ook deze kunnen overwegen; achterwielmotor, accu in frame en een stoer model!

https://www.amazon.de/NCM...ywords=bafang+bbs01&psc=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001

BdK9001

De moeder van m'n vriendin blijkt een Batavus Stream te hebben, dus we hebben mooi kunnen proefrijden. Yamaha rijdt toch net wat fijner dan Bosch, verder voel ook op dat bij de Cubes die we proef hebben gereden de naaf errug slecht afgesteld/gemonteerd was, want zowel de Stream als de Gazelle Orange van de vader van m'n vriendin rijden een stuk soepeler.

Ze wil nu nog de e-bikez Spark Evo en Next proberen en daarna gaan we kiezen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-09 14:17

BertV

Handgemaakt

BdK9001 schreef op zondag 16 april 2017 @ 15:20:
Yamaha rijdt toch net wat fijner dan Bosch
Ben wel benieuwd naar meer uitdieping van zo'n mening. (als aankomend Bosch-Speed-Pedelec bezitter)

Ik heb nu een Yamaha motorfiets en een Bosch stofzuiger. :+

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
bhoek schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 22:18:
[...]

er zijn niet zoveel fietsen met een yamaha configuratie, bosch heeft de markt lijkt het. maar een yam rijd errg lekker, in ieder geval mijn raz.
helaas is haibike met die rare knik in het frame niet mijn ding.
Dat is inderdaad een kwestie van smaak. Vind hem zelf erg geslaagd, maar die knik is inderdaad zowat het huismerk van Haibike :)

Voor de mensen hier die ook een Bulls Green Mover E45 hebben:
Hebben jullie soms ook zoveel gedoe met het laden? Als ik de lader aansluit begint hij soms niet gelijk te laden. Dan moet ik hem eerst weer ontkoppelen, uit slaapstand halen en dan weer inpluggen. Soms werkt dat wel en de andere keer weer niet. Na een halfuurtje weer proberen en dan doet hij het opeens spontaan wel :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BdK9001

BdK9001

BertV schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 09:35:
[...]

Ben wel benieuwd naar meer uitdieping van zo'n mening. (als aankomend Bosch-Speed-Pedelec bezitter)

Ik heb nu een Yamaha motorfiets en een Bosch stofzuiger. :+
Daar gaat 'ie dan (met mijn 30 minuten ervaring met beide types):

Ik vind de Bosch-motor net wat abrupter beginnen en eindigen met ondersteunen, hij begint bij het wegrijden ook wat later met ondersteuning dan de Yamaha. Ik zou het nog het beste kunnen omschrijven als dat de Bosch iemand is die net heeft geleerd hoe je moet omgaan met een handgeschakelde auto en lekker abrupt de koppeling steeds laat schieten bij het wegrijden, terwijl de Yamaha meer overeenkomt met een privéchauffeur met tientallen jaren ervaring. Ook bij het overschrijden van de betuttelingssnelheid houdt de Bosch er wat abrupter mee op dan de Yamaha.

Wanneer je constant rijdt is er erg weinig verschil tussen de motoren, maar als jet het trappen even onderbreekt en weer verder gaan is de Bosch wat merkbaarder bij het uit- en aanspringen van de ondersteuning.

Voor beide merken geldt voor mij dat de hoogste stand echt nergens op slaat, behalve misschien wanneer het zo hard waait dat het horizontaal regent (maar dan moet je toch binnen blijven naar mijn mening). Ik trapte alle kandidaten op de laagste twee standen al met redelijk weinig moeite over de 25, stand 3 is goed om zonder enige vorm van zweet met 24,8km/u te cruisen in stand 4 schiet je te makkelijk over die grens.

Qua display is de Yamaha iets groter en daarmee ook overzichtelijker, maar dit ligt er voor een deel ook aan dat bij de Bosch-display het onderste deel in wit-op-zwart wordt weergegeven ipv andersom, waardoor het bij fel licht moeilijk te zien is hoeveel range je nog hebt (of hoe laat het is etc).

Wat wel grappig is, is dat mijn vriendin niet merkte dat de Bosch abrupter stopte met ondersteunen dan de Yamaha, maar van de racefiets ben ik gewend om goed te letten op rare dingen uit de aandrijflijn

Het enige dat ik van Yamaha heb is een schakelbrommer, maar die is nog niet rijdend, vandaar dat ik die niet meeneem in deze vergelijking ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Vanmorgen het Shimano voorwiellager van mijn mtb opnieuw van kogeltjes en smeervet laten voorzien. Ondertussen een rondgang door de winkel waarbij mijn oog viel op een Santon e-bike, met tandriem aandrijving, versnellingsbak in de trapnaaf en een 250 watt achterwielmotor van 40 nm; een accu van 555 watt op de buis en banden van 50mm.

Ik stond er bekant kwijlend bij; wat een fiets is dat, oerdegelijk en mooi, zo mooi. De prijs ook overigens, toen ik de FM vroeg wat al dat moois kostte moest ik toch even slikken: 7600 euro !!

Maar dan heb je een fiets waarmee je gegarandeerd na wegrijden bij de FM de eerste 18 mnd niet meer terug behoeft te komen!

Plaatje gaat nu goed komen, via eigen server ;)

Afbeeldingslocatie: http://www.rac-info.nl/fotos/santosebike.png

ps
Het betreft de 25 km/h uitvoering. Hoewel hij op 35 wordt afgesteld.

[ Voor 63% gewijzigd door racinfo op 18-04-2017 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

racinfo schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 10:44:

https://www.dropbox.com/s/cjzmrzqe2yknjve/santos.png?dl=0

ps
Het betreft de 25 km/h uitvoering. Hoewel hij op 35 wordt afgesteld.
ai, ik geeft toe, dat is wel verleidelijk.
Je voorkomt het hele helm/kenteken/spiegel/verzekering/fietspad-circus en rijdt dan 3km/u langzamer dan een speedpedelec in de praktijk. }:|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001

BdK9001

BertV schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 11:44:
[...]

ai, ik geeft toe, dat is wel verleidelijk.
Je voorkomt het hele helm/kenteken/spiegel/verzekering/fietspad-circus en rijdt dan 3km/u langzamer dan een speedpedelec in de praktijk. }:|
Exact dat! Dat weerhoud mij er ook van om een e-bike te willen, ik rij met mijn fiets doorgaans al 25+, maar zou met tegenwind best wel wat ondersteuning willen hebben. Maar dat hele circus wat er bij een S-pedelec komt kijken hoeft van mij niet, dan blijf ik wel lekker op de scooter zitten.

Overigens zou ik zelfs als ik mijn auto en scooter zou verkopen nog steeds geld bij moeten leggen om een s-pedelec of andere deftige e-bike te kopen, maar dat terzijde O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:35
BdK9001 schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 11:54:
[...]

Exact dat! Dat weerhoud mij er ook van om een e-bike te willen, ik rij met mijn fiets doorgaans al 25+, maar zou met tegenwind best wel wat ondersteuning willen hebben. Maar dat hele circus wat er bij een S-pedelec komt kijken hoeft van mij niet, dan blijf ik wel lekker op de scooter zitten.

Overigens zou ik zelfs als ik mijn auto en scooter zou verkopen nog steeds geld bij moeten leggen om een s-pedelec of andere deftige e-bike te kopen, maar dat terzijde O-)
Dan bouw je er toch een Bafang BBS02 set onder voor €400 + €315 voor een accu en ben je voor €715 klaar. Dan kun je scooters in gaan halen met +45km/u of hem ook begrenzen op 35km/u, dan gaat je accu lekker lang mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
doek55 schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 12:35:
[...]

Dan bouw je er toch een Bafang BBS02 set onder voor €400 + €315 voor een accu en ben je voor €715 klaar. Dan kun je scooters in gaan halen met +45km/u of hem ook begrenzen op 35km/u, dan gaat je accu lekker lang mee.
En ben je lekker illegaal bezig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Laatst online: 23:58
Het monteren van een Polini Hi-Speed E-bike op een Flyer uit 2015 was niet zo'n succes. De motor wil niet meer aan als je alles koppelt via de handleiding. Als je de rode draad niet koppelt met Polini Hi-Speed dan blijft de km/h teller op 0km/h staan en stopt de ondersteuning na een x-aantal seconden

Tijdens het knutselen helaas wel een connector beschadigd. Weet iemand de naam van die grote connector waar 6 kabeltjes ingaan op onderstaande foto?

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/e6o9b4.jpg

Wat ik nu heb gedaan is de snelheidssensor richting te trapas geplaatst en een magneetjes op me trapper gemonteerd. Ik haal nu ongeveer 35~37 km/h. Daarboven moet je veels te hard trappen met slechts 8 versnellingen.

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/6y02dz.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/16kaqgg.jpg

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:32
Vandaag de vervelende melding gekregen dat fiets van vrouwlief een foutcode gaf, of ik er even naar wilde laten kijken. Google vertelde mij aan de hand van de foutcode dat ik te maken had met een defecte accu of motor, en helaas heeft de fietsenmaker dit bevestigd. Accu overleden. Het gaat hier om een Sparta ION X-series, en even snel zoeken naar een nieuwe accu leerde mij dat:
Waarschijnlijk niet de accu maar de printplaat die er in/aan vast zit is overleden;
Deze accu's alleen als totaal pakket verkocht worden, een losse print is niet te vinden;
Vervangen/inleren altijd door een dealer moet gebeuren;
Deze accu enorm duur is in verhouding met de waarde van de fiets op dit moment.

Wat zijn nu de opties die we hebben?
1. Hele nieuwe fiets, duurste optie, maar dan ben je wel weer voor X jaar klaar, volgende vraag is dan welke en wat dit kost.
2. Accu vervangen, zijn we snel 600 euro verder, is deze fiets dat nog waard? Op een vast zittende voorvering is hij eigenlijk nog in orde, maar ik vind het veel geld.
3. Deze fiets ombouwen met een nieuwe motor/accu/controller dmv een ombouwkit. Het Frame is er geschikt voor, de remmen ook, volgens mij net zo duur als enkel een nieuwe accu, maar dan is alles nieuw en zijn de onderdelen (zoals de accu) los te vervangen mocht dit nodig zijn, in ieder geval geen vendor-lockin meer.
4. Tweedehands fiets scoren, maar wat koop je dan? Te weinig kennis van fietsen dus deze optie valt eigenlijk al af.

Wat zouden jullie doen in mijn situatie?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• OgWok
  • Laatst online: 21:16

OgWok

U.N.C.L.E.

gastje01 schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 17:31:
Vandaag de vervelende melding gekregen dat fiets van vrouwlief een foutcode gaf, of ik er even naar wilde laten kijken. Google vertelde mij aan de hand van de foutcode dat ik te maken had met een defecte accu of motor, en helaas heeft de fietsenmaker dit bevestigd. Accu overleden. Het gaat hier om een Sparta ION X-series, en even snel zoeken naar een nieuwe accu leerde mij dat:
Waarschijnlijk niet de accu maar de printplaat die er in/aan vast zit is overleden;
Deze accu's alleen als totaal pakket verkocht worden, een losse print is niet te vinden;

1. Hele nieuwe fiets, duurste optie, maar dan ben je wel weer voor X jaar klaar, volgende vraag is dan welke en wat dit kost.
2. Accu vervangen, zijn we snel 600 euro verder, is deze fiets dat nog waard? Op een vast zittende voorvering is hij eigenlijk nog in orde, maar ik vind het veel geld.
3. Deze fiets ombouwen met een nieuwe motor/accu/controller dmv een ombouwkit. Het Frame is er geschikt voor, de remmen ook, volgens mij net zo duur als enkel een nieuwe accu, maar dan is alles nieuw en zijn de onderdelen (zoals de accu) los te vervangen mocht dit nodig zijn, in ieder geval geen vendor-lockin meer.
4. Tweedehands fiets scoren, maar wat koop je dan? Te weinig kennis van fietsen dus deze optie valt eigenlijk al af.

Weinig kennis van fietsen? Dan valt 3 ook af lijkt me. Vrouwen willen graag zekerheid, dus het gaat 1 worden ;)

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21-09 14:55
gastje01 schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 17:31:

Een accu revisie is niet mogelijk ? De accu wordt dan eerst getest of het de moeite is om cellen te vervangen en dan weet je ook of het daar aan ligt of dat het een andere oorzaak heeft (printplaat).

Ik was voor de revisie van mijn accu voor 285 euro klaar. Werd eerst getest.

Dan weet je waar je aan begint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
OgWok schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 17:45:
[...]

Weinig kennis van fietsen? Dan valt 3 ook af lijkt me.
In die zin dat ik weet waar ik op moet letten bij de aanschaf van een fiets. Dit soort Sparta-verassingen zat ik niet op te wachten. Zelf een accu plaatsen was prima gelukt, ik doe het onderhoud aan mijn motorfiets doe ik prima zelf.
Vrouwen willen graag zekerheid, dus het gaat 1 worden ;)
Die zekerheid is er nu in de vorm van een auto, er is altijd een backup, maar dat was t doel van de fiets niet.

Zonder gekkigheid, ik ben niet onhandig al zeg ik t zelf, maar ik zou niet bij een willekeurige elektrische fiets kunnen beoordelen wat deze nog waard is en welke kosten er aan zitten te komen. Ik vind de bedragen die je tegen komt voor een accupack zonder enige twijfel erg hoog. Even een cel verwisselen met een soldeerbout is de uitdaging ook niet, maar bij dit model ben je er dan nog niet, die expliciete kennis mis ik (helaas).
Noppesnada schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 17:51:
[...]

Een accu revisie is niet mogelijk ? De accu wordt dan eerst getest of het de moeite is om cellen te vervangen en dan weet je ook of het daar aan ligt of dat het een andere oorzaak heeft (printplaat).

Ik was voor de revisie van mijn accu voor 285 euro klaar. Werd eerst getest.

Dan weet je waar je aan begint.
Waar heb je dit laten doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeorgeMichael
  • Registratie: September 2014
  • Niet online
Ik lees al een flinke tijd mee in dit topic. Ik ben al een tijd van plan om mijn eerste e-bike aan te schaffen. Waarschijnlijk een speed pedelec. Met de huidige wetgeving heb ik zelf geen problemen en ik denk dat ik van een 25kmh fiets spijt krijg wat betreft de hele fietservaring.

Het gaat om een rit van 2 x 24 km over het heerlijke platteland :P

Deze lijkt mij wel een goede, gepost door een ander eerder in dit topic;

http://www.e-maxibikes.nl...-trekking-s-6-0-45-km-u-/

Ik ga deze week even langs een winkel (Juizz?) om eens even wat te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
GeorgeMichael schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 21:14:
Ik lees al een flinke tijd mee in dit topic. Ik ben al een tijd van plan om mijn eerste e-bike aan te schaffen. Waarschijnlijk een speed pedelec. Met de huidige wetgeving heb ik zelf geen problemen en ik denk dat ik van een 25kmh fiets spijt krijg wat betreft de hele fietservaring.

Het gaat om een rit van 2 x 24 km over het heerlijke platteland :P

Deze lijkt mij wel een goede, gepost door een ander eerder in dit topic;

http://www.e-maxibikes.nl...-trekking-s-6-0-45-km-u-/

Ik ga deze week even langs een winkel (Juizz?) om eens even wat te proberen.
Mooie fiets, maar de Bulls Green Mover is nog sneller en heeft een dikkere accu 8)
Kan je garanderen dat hij zeer goed bevalt _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeorgeMichael
  • Niet online
Vlassie1980 schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 21:32:
[...]

Mooie fiets, maar de Bulls Green Mover is nog sneller en heeft een dikkere accu 8)
Kan je garanderen dat hij zeer goed bevalt _/-\o_
Haha ja ik las het :P. Maar ik zit nu al over m'n budget eigenlijk. Had jij die Bulls niet voor 3.000? Aanbieding zeker? :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
GeorgeMichael schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 21:35:
[...]

Haha ja ik las het :P. Maar ik zit nu al over m'n budget eigenlijk. Had jij die Bulls niet voor 3.000? Aanbieding zeker? :o
Bij 12go inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeorgeMichael
  • Niet online
Dan is dat een mooie aanbieding zeg. Die zit me met €3600 toch wel te hoog :(. Hoe denk je dat die Haibike zal bevallen met zo'n afstand van 24 km? Ik heb er nog helemaal geen ervaring mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vlassie1980
GeorgeMichael schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 21:42:
[...]

Dan is dat een mooie aanbieding zeg. Die zit me met €3600 toch wel te hoog :(. Hoe denk je dat die Haibike zal bevallen met zo'n afstand van 24 km? Ik heb er nog helemaal geen ervaring mee.
Accu gaat krapjes worden met wind.... Verder zal het wel gaan maar de Bulls zal beter bevallen denk ik....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapie
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Ik ben voor/samen opzoek voor mijn vader naar een elektrische fiets. Wat ik al gevonden heb en samen gekozen heb, is dat het een midden motor moet zijn en een bosch systeem(na het lezen van verschillende sites en reviews). Hij is wel gebonden aan een lokale fietsen zaak (kruiper in Raalte).

Ritten zullen niet verder zijn dan 70 km. Hij is opzoek naar een degelijke fiets, de fiets hoeft niet sneller dan 25km/h te gaan. En max 1 keer per week gebruikt worden.

Heeft iemand nog tips? Modellen die nu het meest op het oog springen zijn:

Gazelle Orange C7+ HMB
Sparta M7B
Sparta M8i
Batavus Milano E-Go

Of toch een goedkoper model (met voor motor) kopen?

[ Voor 12% gewijzigd door Aapie op 18-04-2017 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Die laatste en dan met 500W accu zou een beste keuze zijn alleen die levertijd (20 wkn) bij fietsenwinkel.nl
https://www.fietsenwinkel...LjnN4F3_r4-NAcaAmfI8P8HAQ

[ Voor 45% gewijzigd door racinfo op 19-04-2017 07:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

gastje01 schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 21:13:

...........

Ik vind de bedragen die je tegen komt voor een accupack zonder enige twijfel erg hoog.
Dat is voor bedrijven als Sparta, Gazelle, Bosch etc. de "money maker".
............

Even een cel verwisselen met een soldeerbout is de uitdaging ook niet, maar bij dit model ben je er dan nog niet, die expliciete kennis mis ik (helaas).
Cellen zitten onderling (vaak) gepuntlast, om te voorkomen dat ze erg warm worden door het solderen. Als er lippen aan zitten waar draden aan gesoldeerd zitten, dan kan het weer wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Sorry, ik ga een Debbie-Downer zijn.
racinfo schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 10:44:
Vanmorgen het Shimano voorwiellager van mijn mtb opnieuw van kogeltjes en smeervet laten voorzien. Ondertussen een rondgang door de winkel waarbij mijn oog viel op een Santon e-bike, met tandriem aandrijving, versnellingsbak in de trapnaaf en een 250 watt achterwielmotor van 40 nm; een accu van 555 watt op de buis en banden van 50mm.

Ik stond er bekant kwijlend bij; wat een fiets is dat, oerdegelijk en mooi, zo mooi. De prijs ook overigens, toen ik de FM vroeg wat al dat moois kostte moest ik toch even slikken: 7600 euro !!
Ik vind het driemaal niks... en dan vind ik Santos een heel mooi, sterk merk. Ik heb zelf een Travelmaster 2.6 waar ik super blij mee ben.

Maar dit? Schoenmaker blijf bij je leest. Als vakantiefiets is dit gewoon een mislukking doordat ze een naaf motor monteren. Go-Swiss is heel mooi, maar niet om met volle bepakking een berg op te kruipen. Niet voor niets dat naafmotoren kneiterhard door de mand zijn gevallen in de Fietsersbond test... en dat had ik al voorspeld.

Santos heeft niet het volume om een middenmotor frame op de markt te brengen, maar omdat naafmotoren het voorgestelde gebruik gewoon niet trekken is dit ook geen oplossing. Natuurlijk, je kan steile/lange bergen op vakantie gaan mijden, maar dan heb je een dure vakantie fiets waar je bergen moet vermijden.

Want het is niet alleen het probleem dat je power te kort komt... als ze zo heet worden sloop je die peper-dure motor.

Dan vind ik de Idworkx Powerrohler (met Bosch) een stuk goedkoper (en dat zegt wat... Idworkx is absurd duur) en minstens zo goed afgemonteerd. Sowieso is het idee dat je een s-pedelec gaat uitrusten met Magura HS 11 ook niet ideaal. Ik vind het in de stad als het regent al matigjes op 25 kmpu, dat wordt bij 35kmpu een stuk erger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Aapie schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 21:56:
Ik ben voor/samen opzoek voor mijn vader naar een elektrische fiets. Wat ik al gevonden heb en samen gekozen heb, is dat het een midden motor moet zijn en een bosch systeem(na het lezen van verschillende sites en reviews). Hij is wel gebonden aan een lokale fietsen zaak (kruiper in Raalte).

Ritten zullen niet verder zijn dan 70 km. Hij is opzoek naar een degelijke fiets, de fiets hoeft niet sneller dan 25km/h te gaan. En max 1 keer per week gebruikt worden.

Heeft iemand nog tips? Modellen die nu het meest op het oog springen zijn:
Elke Bosch fiets van je lokale dealer voldoet aan die eisen. Als ik naar zijn assortiment kijk denk ik direct aan Sparta en in tweede instantie aan Gazelle (persoonlijke voorkeur). Sowieso vind ik Gazelle een beetje van de pot gerukt met de huidige prijzen. Form over Function is in mijn ogen onzin bij een fiets en dan nog eens 4-500 euro duurder dan Batavus/Sparta, terwijl die wat mij betreft een stuk fijner rijden.

Verder is de M8I een ION (Yamaha) fiets, geen Bosch.

Overigens zou ik als mijn dealer Sparta had zeer zeker de nieuwe ION fietsen van Sparta proberen, dus op zich niks mis om hem te noemen! Ik heb er nog nooit een bereden, maar wat ION vroeger met China naaf motoren deed beviel me heel erg. Deze Yamaha aanpassing is zowel stiller als iets vloeiender geprogrammeerd. Omdat de Yamaha toch al fel zat is, is dat waarschijnlijk helemaal geen probleem.

[ Voor 12% gewijzigd door roffeltjes op 19-04-2017 09:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noppesnada
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21-09 14:55
[...]

In die zin dat ik weet waar ik op moet letten bij de aanschaf van een fiets. Dit soort Sparta-verassingen zat ik niet op te wachten. Zelf een accu plaatsen was prima gelukt, ik doe het onderhoud aan mijn motorfiets doe ik prima zelf.

[...]

Die zekerheid is er nu in de vorm van een auto, er is altijd een backup, maar dat was t doel van de fiets niet.

Zonder gekkigheid, ik ben niet onhandig al zeg ik t zelf, maar ik zou niet bij een willekeurige elektrische fiets kunnen beoordelen wat deze nog waard is en welke kosten er aan zitten te komen. Ik vind de bedragen die je tegen komt voor een accupack zonder enige twijfel erg hoog. Even een cel verwisselen met een soldeerbout is de uitdaging ook niet, maar bij dit model ben je er dan nog niet, die expliciete kennis mis ik (helaas).

[...]

Waar heb je dit laten doen?
Ik heb dit laten doen bij Miton in Utrecht. Accu was echt slecht. Cellen zijn allemaal vervangen en capaciteit verhoogt. Fiets er nu al weer 2 jaar mee, door weer en wind, zomer en winter, 5 dagen per week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
[...]

Tsja.. klassieke ION, dat is toch uitstervend en dus lastig te vinden.

Hier hebben alle A-merken last van, alleen is Bosch dusdanig breed verspreid dat reparaties ook de komende jaren wel zal lukken.

Maar zowel ION, als Impulse, als Bosch, als Yamaha, het is allemaal compleet afgesloten voor de FM en heel lastig te reviseren doordat interfaces niet vrij verkrijgbaar zijn. Heel vervelend en vooral heel duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
roffeltjes schreef op woensdag 19 april 2017 @ 09:43:
[...]
Tsja.. klassieke ION, dat is toch uitstervend en dus lastig te vinden.

Hier hebben alle A-merken last van, alleen is Bosch dusdanig breed verspreid dat reparaties ook de komende jaren wel zal lukken.

Maar zowel ION, als Impulse, als Bosch, als Yamaha, het is allemaal compleet afgesloten voor de FM en heel lastig te reviseren doordat interfaces niet vrij verkrijgbaar zijn. Heel vervelend en vooral heel duur.
Nu hebben wij de fiets gekregen, anderhalf jaar gebruikt en op een defect display na geen gebreken gehad. Ik schrok gewoon enorm van de prijzen die voorbij kwamen, in m'n hoofd had ik al snel het rekensommetje gemaakt wat er voor dat bedrag allemaal aan mijn motor stuk kon, geen eerlijk vergelijk, maar dan nog.

Ik lees hier tussen de regels door dat ik net zo goed en misschien wel beter af ben met een B-merk? In ieder geval een open interface waar iedereen zelf aan kan sleutelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maurice_l
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
GeorgeMichael schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 21:42:
[...]

Ik heb de Haibike sduro speed van 2016 met de 400 Watt accu. Ik kan zonder veel moeite 26 KM in totaal heen en weer, met kou wordt het wel krapper uiteraard. Met 500(?) Watt moet dat wel lukken lijkt me. Ik fiets eigenlijk altijd met de standaard ondersteuning. Meer dan genoeg om boven de 40 te komen zonder al teveel tegenwind.

Qua motoren heb ik de drie meest voorkomende getest.

- Shimano steps zat op een Merida de mijn interesse had. Waardeloze motor vond ik. Slecht, traag en onnatuurlijk ingrijpen van de ondersteuning. Misschien lag het aan deze specifieke fiets.
- Bosch Prima motor, ondersteuning voelde een stuk natuurlijker dan de Shimano.
- Yamaha Hele fijne boost met wegrijden en optrekken. Ondersteuning voelt heel natuurlijk aan als je harder gaat. Voor mij persoonlijk de beste keuze.

M'n Schoonouders zweren weer bij de Shimano. Het is dus erg persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeorgeMichael
  • Niet online
maurice_l schreef op woensdag 19 april 2017 @ 10:05:
[...]

Ik heb de Haibike sduro speed van 2016 met de 400 Watt accu. Ik kan zonder veel moeite 26 KM in totaal heen en weer, met kou wordt het wel krapper uiteraard. Met 500(?) Watt moet dat wel lukken lijkt me. Ik fiets eigenlijk altijd met de standaard ondersteuning. Meer dan genoeg om boven de 40 te komen zonder al teveel tegenwind.

Qua motoren heb ik de drie meest voorkomende getest.

- Shimano steps zat op een Merida de mijn interesse had. Waardeloze motor vond ik. Slecht, traag en onnatuurlijk ingrijpen van de ondersteuning. Misschien lag het aan deze specifieke fiets.
- Bosch Prima motor, ondersteuning voelde een stuk natuurlijker dan de Shimano.
- Yamaha Hele fijne boost met wegrijden en optrekken. Ondersteuning voelt heel natuurlijk aan als je harder gaat. Voor mij persoonlijk de beste keuze.

M'n Schoonouders zweren weer bij de Shimano. Het is dus erg persoonlijk.
Mijn afstand blijkt 20 km enkele reis (dus niet 24). Zou toch moeten lukken ja om dan op het werk te komen met een 500w accu 👍🏼 Binnenkort even wat motoren testen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vlassie1980
GeorgeMichael schreef op woensdag 19 april 2017 @ 10:11:
[...]

Mijn afstand blijkt 20 km enkele reis (dus niet 24). Zou toch moeten lukken ja om dan op het werk te komen met een 500w accu 👍🏼 Binnenkort even wat motoren testen
Dat is zeker haalbaar! Zelfs met Turbo krijg je hem dan niet al te snel leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
gastje01 schreef op woensdag 19 april 2017 @ 10:05:
[...]Nu hebben wij de fiets gekregen, anderhalf jaar gebruikt en op een defect display na geen gebreken gehad. Ik schrok gewoon enorm van de prijzen die voorbij kwamen, in m'n hoofd had ik al snel het rekensommetje gemaakt wat er voor dat bedrag allemaal aan mijn motor stuk kon, geen eerlijk vergelijk, maar dan nog.
Ja, de prijzen zijn redelijk absurd. Om mijn favoriete Yamaha maar eens te noemen (prijzen op google, volgens mij kan je niet echt veel goekoper):

Display: 125,- |:(
Accu 535,- :'(
Lader 150,- :X

En net meegekeken met mijn dealer op de interne website

Voorblad: 70,- _/-\o_
Ik lees hier tussen de regels door dat ik net zo goed en misschien wel beter af ben met een B-merk? In ieder geval een open interface waar iedereen zelf aan kan sleutelen?
Onder de streep is daar wel wat voor te zeggen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Hoe zit het met de 250W restrictie voor elektrische fietsen? Als ik een 500W BBS02 koop, die ik vervolgens begrens op 25 km/h, gaan ze dan moeilijk doen als hij niet als 250W is gemarkeerd?
(want in feite heeft het wattage geen enkele betekenis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18-09 10:42
Volgens mij kijken ze alleen maar naar de snelheid waartoe de elektrische fiets ondersteuning geeft. 25km + 10% tolerantie.

Maar om nou een 500 watt motor hiervoor te gebruiken is ook wel het andere uiterste :)

0 - 25 km/h in 1 seconde _/-\o_

Met een 350 watt motor ga je al tegen de 40km/h

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeorgeMichael
  • Niet online
En hoe zit het met het verschil tussen een 400w en een 500w motor op een speed pedelec? Waar zou je dat in merken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Laatst online: 22:44
zonnefreak schreef op woensdag 19 april 2017 @ 18:34:
Volgens mij kijken ze alleen maar naar de snelheid waartoe de elektrische fiets ondersteuning geeft. 25km + 10% tolerantie.

Maar om nou een 500 watt motor hiervoor te gebruiken is ook wel het andere uiterste :)

Het is natuurlijk niet zo dat je met meer watt direct harder gaat. Tandwielen in de motor enzo... Newton meters liggen wel hoger, maar daarmee komt je topsnelheid topsnelheid niet hoger te liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Ik hoop dat ze de speed pedelec wetgeving iets intelligenter maken, dat kan ik m tzt op 35 kmh zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Dat lukt met 250 watt al, meermalen (met wind mee) de 44 km/h afgetikt _/-\o_

Afbeeldingslocatie: http://www.rac-info.nl/fotos/sinttesi.JPG

[ Voor 6% gewijzigd door racinfo op 20-04-2017 07:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
ehoutgast schreef op woensdag 19 april 2017 @ 17:47:
Hoe zit het met de 250W restrictie voor elektrische fietsen? Als ik een 500W BBS02 koop, die ik vervolgens begrens op 25 km/h, gaan ze dan moeilijk doen als hij niet als 250W is gemarkeerd?
Als je hem op 25 km/u afregelt dan is de kans ultra klein dat je er gedoe mee krijgt aangezien het vermogen van een motor is aan de buitenkant erg moeilijk te bepalen.
Denk dat het pas op gaat vallen wanneer je boven de 35 km/u gaat rijden zonder kenteken. Politie gaat daar steeds meer op letten aangezien de speed pedelec steeds meer ingeburgerd begint te raken.

Mijn Bulls heeft een 500W Suntour motor en ik kan je garanderen dat ik binnen 1 seconde echt niet op de 25 km/u zit >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001

BdK9001

racinfo schreef op donderdag 20 april 2017 @ 07:39:
[...]

Dat lukt met 250 watt al, meermalen (met wind mee) de 44 km/h afgetikt _/-\o_

[afbeelding]
Zo'n fiets bouwen is ook mijn streven. Heb er al een mooie kandidaat voor staan, compleet met hydraulische schijfremmetjes. Maar eerst maar even m'n portemonnee bij laten komen van m'n Yamaha FS-1 en het betalen van m'n vakantie voor ik weer een nieuwe hobby in duik ;)

Was wel duidelijk dat het koud was vanmorgen, zag op de scooter vrijwel alleen maar e-bikes rijden, terwijl er normaal rond die tijd toch echt nog 2-3x zoveel gewone fietsen rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bgttje
ehoutgast schreef op woensdag 19 april 2017 @ 17:47:
Zo heb ik mijn BBS02-500W ook afgeregeld. Nog geen problemen mee gehad. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
Vlassie1980 schreef op donderdag 20 april 2017 @ 09:08:
Mijn Bulls heeft een 500W Suntour motor en ik kan je garanderen dat ik binnen 1 seconde echt niet op de 25 km/u zit >:)
Lukt mij ook niet met m'n BBS02-500W!

[ Voor 40% gewijzigd door bgttje op 20-04-2017 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Officieel moet alles via de RDW.

https://www.rdw.nl/Partic...ier/Brommer/Speed-pedelec

Zie dit los van mijn eventuele brave gedrag, ik blijf op het fietspad rijden met een geel plaatje.

[ Voor 14% gewijzigd door BertV op 20-04-2017 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• APBaguette
Ik heb nu tijdelijk een fiets met naafmotor in het voorwiel ipv m'n Razer. Het bedieningspaneel is van Sparta, maar ik weet niet of de rest van de fiets dat ook is (huurfiets, ik denk een custom made geval). Wat rijdt dat vervelend zeg :X Het ding heeft geen trapkrachtsensor, hij kijkt alleen maar of je de trappers ronddraait. Je kan 'm gewoon in 1e versnelling zetten, heel langzaam ronddraaien zonder kracht te zetten en hij trekt door naar 25km/u. Vooral irritant als je achter wat trage medeweggebruikers rijdt, je moet constant de ondersteuningskracht veranderen, of helemaal stoppen met trappen, anders torpedeer je je voorligger. Om het feest compleet te maken heeft deze fiets een terugtraprem, dat is echt niet aan te raden. De marge tussen "niet trappen" en "remmen" is nogal klein. Afremmen door minder kracht te zetten werkt dus ook niet. Je moet compleet stoppen met trappen, anders blijft hij gewoon doortrekken.

Hij heeft wat minder kracht dan mijn Yamaha, maar 't is niet een enorm probleem, hij trekt nog steeds prima. Misschien niet een berg op, maar we zijn hier in Nederland, zo'n drama zal het niet zijn.

M'n Yamaha kan je gewoon op hoogste ondersteuning zetten en stapvoets rijden, geen probleem. Ik raak heel het bedieningspaneel tijdens het rijden niet aan. Het fietst gewoon alsof je een heel licht lopende fiets hebt.

't is dat het in NL niet toegestaan is, maar ik denk dat die huurfiets beter een gashendel kan hebben. Een trapsensor zoals dit is gewoon onzin, dat is duidelijk alleen maar gedaan om aan de wet te voldoen. Je hoeft letterlijk geen kracht zelf te leveren.

Goed, er zal ongetwijfeld een verschil in prijskaartje zijn, en 't is natuurlijk wel handig dat de fiets geen speciaal frame heeft, maar verder...

Dit is het paneeltje:
Afbeeldingslocatie: https://static.mijnwebwinkel.nl/winkel/fietswereld/image/cache/full/7248bcfb10a9e8b840786ea5100755cd393893d6.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

APBaguette schreef op donderdag 20 april 2017 @ 13:28:
Je kan 'm gewoon in 1e versnelling zetten, heel langzaam ronddraaien zonder kracht te zetten en hij trekt door naar 25km/u.
Dit is inderdaad een snorfiets in fiets-vermomming.
Dit heeft ook niks met gezondheid te maken.

Ik kan me dit niet van mijn 25km/u Flyer herinneren.
Daar moest je echt aan de bak, zeker voor snelheden van boven de 20km/u.

Deze had dus ook met krachtsensor ipv alleen rotatie.

[ Voor 6% gewijzigd door BertV op 20-04-2017 13:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torched
  • Laatst online: 22:42
Rotatie sensor is prima als de programmering erachter ook prima is.

Oftewel koppeling van rpm met geleverde kracht en fatsoenlijke maximumsnelheden per ondersteunings modus.
Echter ondersteuningsniveau bij bijvoorbeeld 90 rpm is per persoon verschillend wat prettig rijdt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• APBaguette

Filmpje van gemaakt :P 1e versnelling en een beetje sloom rondtrappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
Vlassie1980 schreef op donderdag 20 april 2017 @ 09:08:
[...]
Denk dat het pas op gaat vallen wanneer je boven de 35 km/u gaat rijden zonder kenteken. Politie gaat daar steeds meer op letten aangezien de speed pedelec steeds meer ingeburgerd begint te raken.
Dat denk/verwacht ik ook, en ik kijk daarom naar het moment uit dat ik aangehouden ga worden als ik met mijn Razer bij mooi glad asfalt+wind mee op lichte beenkracht met 35km/u langs kom :9

Want bij de harde wind laatst ben ik op dat tempo terug naar huis gegaan, zonder ondersteuning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
APBaguette schreef op donderdag 20 april 2017 @ 13:28:
Ik heb nu tijdelijk een fiets met naafmotor in het voorwiel ipv m'n Razer. Het bedieningspaneel is van Sparta, maar ik weet niet of de rest van de fiets dat ook is (huurfiets, ik denk een custom made geval). Wat rijdt dat vervelend zeg :X Het ding heeft geen trapkrachtsensor, hij kijkt alleen maar of je de trappers ronddraait. Je kan 'm gewoon in 1e versnelling zetten, heel langzaam ronddraaien zonder kracht te zetten en hij trekt door naar 25km/u.
Ik rijd af en toe op de leen E-Bike van mijn FM. een Batavus Personal met terugtraprem en een naafmotor met rotatiesensor. Ik vind hem eigenlijk prima rijden... hij doet wat hij moet doen. Het is niet mijn Razer, maar voor een leen/huurfiets kan ik hem prima pruimen.

Nu is de ene naaf-motor zeker niet de andere, dus ik geloof direct dat degene die jij nu leent niet fijn rijdt. Maar een simpele rotatie sensor is wat mij betreft niet meteen het einde van de wereld voor een budget oplossing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vlassie1980
APBaguette schreef op donderdag 20 april 2017 @ 15:07:
[video]

Filmpje van gemaakt :P 1e versnelling en een beetje sloom rondtrappen.
Doet me denken aan mijn good old omgebouwde Batavus Stabilo met voorwielmotor en rotatiesensor :)
Afbeeldingslocatie: http://www.ombouwsetelektrischefiets.nl/images/ombouwfietsen/20120605144110000000.jpg

Daarmee is het allemaal begonnen en ik heb er toch 15.000 km mee gereden 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Zo'n giga fiets is geen gezicht :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Torched schreef op donderdag 20 april 2017 @ 14:36:
Rotatie sensor is prima als de programmering erachter ook prima is.

Oftewel koppeling van rpm met geleverde kracht en fatsoenlijke maximumsnelheden per ondersteunings modus.
Echter ondersteuningsniveau bij bijvoorbeeld 90 rpm is per persoon verschillend wat prettig rijdt
Toevallig onlangs mijn pedaalrotaties eens geteld, het lekkerst bij circa 72 rpm; de snelheid ligt dan ook rond de 25 km/h, hard zat in de bebouwde kom, op de buitenwegen trap ik sneller of zet ik meer kracht in de volgende versnelling, maar dat is (voor mij) dan wel vermoeiend. Te snel (trappen) is ook niet raadzaam wanneer je voeten dan van de trappers vliegen door de rotatiekrachten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Was framemaat 70... Ben zelf 1,99 maar dit was zelfs voor mij eigenlijk te groot. Ben blij dat ik nu op framemaat 60 zit :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bgttje
Een goed rotatiesensor systeem zoals bij de Bafang BBS serie rijdt zonder problemen, is niet te vergelijken met simpele systemen van voorwiel aandrijvers met PAS. Het is wel zo idd dat je steeds de niveaus aan moet passen als je geen snelheid wil verliezen in de duinen bijv. met alle heuveltjes. Doordat ie in stroommodus staat bij mij moet je echt aan de bak wil je op snelheid blijven bij een lage ondersteuning. Handgas gebruik je vaak om niet de ondersteuningsstand te hoeven veranderen en maakt het systeem zo flexibel wat je van fabrieks fietsen met alleen PAS niet kan zeggen..

[ Voor 8% gewijzigd door bgttje op 21-04-2017 10:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

bgttje schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 10:08:
Een goed rotatiesensor systeem zoals bij de Bafang BBS serie rijdt zonder problemen, is niet te vergelijken met simpele systemen van voorwiel aandrijvers met PAS. Het is wel zo idd dat je steeds de niveaus aan moet passen als je geen snelheid wil verliezen in de duinen bijv. met alle heuveltjes. Doordat ie in stroommodus staat bij mij moet je echt aan de bak wil je op snelheid blijven bij een lage ondersteuning. Handgas gebruik je vaak om niet de ondersteuningsstand te hoeven veranderen en maakt het systeem zo flexibel wat je van fabrieks fietsen met alleen PAS niet kan zeggen..
Wat in het oog valt bij het Bafang middenmotor systeem is dat wanneer je langzamer gaat trappen de ondersteuning en dus ook de snelheid afneemt waardoor er een natuurlijk fiets gedrag ontstaat en dat is nu net het grote verschil tov. de trapsensor bij voorwielmotoren.

Daarbij de mogelijkheid tevoren in de software het gewenste vermogen te kunnen instellen per 1-9 ondersteunings standen (ook 1-3 of 1-5 mogelijk) en ook de gewenste max snelheid bij die bepaalde instelling maakt nu juist dit Bafang systeem zo aantrekkelijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• APBaguette
Gisteren pech gehad met de Razer. Kettingwiel achter gebroken :X M'n fietsenmaker heeft er nu een iets ander type geinstalleerd, op het oog zit er iets meer "vlees" aan dan het standaard kettingwiel. Gelukkig geen grote schade, het voelde alsof heel de naaf afbrak.

Er was geen enkele aankondiging, gewoon ineens een knal. Heb nog nooit een gebroken kettingwiel gehad (alleen versleten tandjes), ik hoop dat 't niet structureel is. Er staat nu bijna 1600km op de teller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

APBaguette schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 12:31:
Gisteren pech gehad met de Razer. Kettingwiel achter gebroken :X M'n fietsenmaker heeft er nu een iets ander type geinstalleerd, op het oog zit er iets meer "vlees" aan dan het standaard kettingwiel. Gelukkig geen grote schade, het voelde alsof heel de naaf afbrak.

Er was geen enkele aankondiging, gewoon ineens een knal. Heb nog nooit een gebroken kettingwiel gehad (alleen versleten tandjes), ik hoop dat 't niet structureel is. Er staat nu bijna 1600km op de teller.
Foto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• APBaguette
Geen foto van gemaakt, was sowieso bijna niet te zien van buiten. Op z'n minst 1 van de 3 nokjes was afgebroken, tussen het kettingwiel en de naaf was een stukje gebroken metaal nog net zichtbaar. Heb het wiel bij de fietsenmaker ingeleverd, die heeft 'm direct gerepareerd.

Het nieuwe kettingwiel is zwart ipv zilver, geen idee wat voor merk of type het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!

Pech zeg. En zo snel ook al. Ik zit nu net boven de 2000 km (sinds december in bezit, en gebruik daarnaast andere fiets voor boodschappen, naar sport etc.).

Dus ik hoop dat jouw pech een uitzondering is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes

De achternaaf is standaard Shimano Alfine(=Nexus 8 ) en die staat bekend als prima. Hoewel de Yamaha wel erg veel power afgeeft denk ik niet dat dit iets structureels is, anders zou je dit ook van de Bosch/Impulse eigenaars moeten horen.

Dus ik ga nog even uit van een gevalletje pech.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
roffeltjes schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 18:44:
[...]De achternaaf is standaard Shimano Alfine(=Nexus 8 ) en die staat bekend als prima. Hoewel de Yamaha wel erg veel power afgeeft denk ik niet dat dit iets structureels is, anders zou je dit ook van de Bosch/Impulse eigenaars moeten horen.Dus ik ga nog even uit van een gevalletje pech.
Als er 1 Nexus 8 naaf op z'n donder krijgt is het die van mij wel met de BBS02-500W(900W volgas).
En t blijft gewoon goed werken ;) . Denk niet dat de Yamaha zoveel power afgeeft.
PS misschien een luchtbelletje in het gietsel. Had m'n broers Mercedes automotor ook een keer. Gewoon pech.

[ Voor 11% gewijzigd door bgttje op 23-04-2017 14:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eindbaas
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-09 07:15
Na met veel plezier dit topic doorgelezen te hebben heb ik afgelopen week een zo goed als nieuwe tweedehands Batavus Razer aangeschaft. In de kleur Kermit groen. Modeljaar 2015 dus. Heb er inmiddels 150 km op gefietst met een lach van oor tot oor.

Enige minpuntje is dat ik met mijn favoriete cadans van 80 - 85 rp/m vaak net over de ondersteuningsgrens ga. Dit voelt niet echt fijn. Gelukkig fietst de Razer zonder ondersteuning zeer licht en pakt de motor heel soepel weer op wanneer je weer terugzakt in snelheid. Wellicht dat ik een RS Bikespeed module ga overwegen, zodat ik de ondersteuning tot 30 km/u kan instellen.

In veel gevallen is voor mij de Eco stand voldoende, maar bij harde tegenwind biedt de middelste stand uitkomst. De hoogste stand heb ik natuurlijk wel getest, maar verder nogniet nodig gehad. De actieradius is uitstekend te noemen. Ruim 110 km in de eco stand is lekker veel. Bedoeling is dat ik minstens twee keer per week mijn woon-werk ritje van 18 km enkele reis er mee ga doen.

[ Voor 44% gewijzigd door Eindbaas op 23-04-2017 21:40 . Reden: Aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zebsite
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 20-09 21:23

Ik heb het zelfde gehad met mijn Razer, de drie nokken van het (kleinere dan standaard) tandwiel waren half weg... mijn fietsenmaker weet niet dat ik met een dongle rij ivm met mijn garantie, heeft het gerepareerd...3000 km op de teller.... Meestal fiets ik zo'n 35 km/uur (makkelijk) waar het kan, in de stad zo'n 27 km/uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-09 16:55
zebsite schreef op zondag 23 april 2017 @ 21:48:
[...]

Ik heb het zelfde gehad met mijn Razer, de drie nokken van het (kleinere dan standaard) tandwiel waren half weg...
Het zelfde als in ook je tandwiel gebroken of hetzelfde als in ook wat versleten tandjes?

Edit: niet goed gelezen

[ Voor 4% gewijzigd door Opperpanter2 op 24-04-2017 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
zebsite schreef op zondag 23 april 2017 @ 21:48:
[...]

Ik heb het zelfde gehad met mijn Razer, de drie nokken van het (kleinere dan standaard) tandwiel waren half weg...
Je bedoeld die drie halve maantjes waarmee je hem op de body schuift, waarna de borgring erover heen moet?

Was er een waarschuwing?

Een oplossing kan een sterker kransje (staal) zijn, maar dan vreet je je body op :/

Iets anders over de enkele achterkrans van een model met middenmotor:

IVanwege de achtermotor zal je achterkrans sneller dan normaal slijten, waarbij het harder gaat als je hem zwaar belast. Helaas is niet elke fietsenmaker hier even alert op, vooral omdat een normale fiets meestal zelden of nooit een nieuwe krans nodig heeft. Een gewone fiets pakt niet zoveel kilometers en wordt niet zo belast. 20-25k voor een kransje is niet vreemd (vuistregel is 4 kettingen)... en dat halen de meeste fietsen nooit. Met een achterwielmotor kan het na 10-15k al klaar zijn :X

Let op! Met een derailleur slijten kransjes en ketting aanzienlijk sneller!

[ Voor 32% gewijzigd door roffeltjes op 24-04-2017 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• APBaguette
10k met een kransje, wat een luxe :P
Die van m'n Brompton gaat +/- 3k tot 4k km mee :X Open kettinglijn en 50-13 verhouding...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Klopt het dat alle pedelecs standaard de ondersteuning compleet "uitgooien" als de 45km/u is bereikt?

Ik zag op de "Speed-pedelec Groep der Lage Landen" op facebook iemand met een bosch speed pedelec die bergaf meer dan 65km/u haalde. Hij heeft hiervoor de fiets voor 150,- laten "helpen".

Ik weet hoe frustrerend het is om een synthetische grens te bereiken.
Het zou het mooiste zijn als je zelf alles boven de 45 moet bij-trappen. (Dan is het ook snel afgelopen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polling
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 28-02-2022
Bij mijn Bulls Lacuba (Brose) bouwt de ondersteuning af vanaf 45 op de teller, en stopt echt bij ongeveer 47. Maar dat betekent niet dat je niet harder kan, de motor remt de boel niet af als de ondersteuning stopt. Op de Gaastra vakantiefiets haal ik bergaf ook 60, die heeft geen motor, ik denk dat dat met de Bulls ook kan. Maar die gebruik ik momenteel alleen voor ww-verkeer voor vakanties met bepakking gaat de Gaastra mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
BertV schreef op maandag 24 april 2017 @ 12:03:
Klopt het dat alle pedelecs standaard de ondersteuning compleet "uitgooien" als de 45km/u is bereikt?

Ik zag op de "Speed-pedelec Groep der Lage Landen" op facebook iemand met een bosch speed pedelec die bergaf meer dan 65km/u haalde. Hij heeft hiervoor de fiets voor 150,- laten "helpen".

Ik weet hoe frustrerend het is om een synthetische grens te bereiken.
Het zou het mooiste zijn als je zelf alles boven de 45 moet bij-trappen. (Dan is het ook snel afgelopen)
Mijn Bulls Green Mover E45 bouwt af bij 45 km/u. Kruissnelheid ligt meestal rond de 39~40 en met windje mee 44~45. Hard zat dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasszje
  • Laatst online: 20-09 23:03

kaasszje

Live to Dare, Dare to Live

Mijn cruiser bouwt de ondersteuning af boven de 43,5 en bij 44 / 44,5 oid stopt deze volledig.
Maar bergjes af heb ik ook 47 / 48 km/h gehaald.
Kortom iets groter bergje iets grotere snelheid.
Motor remt niet.

Ik ben verstopt zoek een ander :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
Die van mij hakt er uit bij 60km/u.

Heuveltje af red je dat. Heuveltje op niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• APBaguette
't Is opzich al een prestatie dat die speed pedelecs in de buurt van de 45 komen met zo'n beperkt vermogen. Veel elektrische scooters hebben best moeite om dat te halen. Zag pas een e-Vivacity, die heeft een 4kw motor. Vraag me af wat het verschil maakt, zou de luchtweerstand van zo'n omgekeerde wc-pot echt zoveel slechter dan een fiets zijn? Of zou de rolweerstand veel hoger zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

APBaguette schreef op maandag 24 april 2017 @ 22:58:
't Is opzich al een prestatie dat die speed pedelecs in de buurt van de 45 komen met zo'n beperkt vermogen. Veel elektrische scooters hebben best moeite om dat te halen. Zag pas een e-Vivacity, die heeft een 4kw motor. Vraag me af wat het verschil maakt, zou de luchtweerstand van zo'n omgekeerde wc-pot echt zoveel slechter dan een fiets zijn? Of zou de rolweerstand veel hoger zijn?
Ongetwijfeld en vergeet ook het gewicht niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001

BdK9001

APBaguette schreef op maandag 24 april 2017 @ 22:58:
De luchtweerstand van een scooter is best flink. Als ik een grove inschatting maak is het dashboard cq voorscherm van de scooter qua frontaal oppervlak redelijk te vergelijken met dat van een fietser. Tel daar nog eens het frontaal oppervlak van de berijder op en je hebt een stuk meer luchtweerstand dan een fiets, en gezien luchtweerstand kwadratisch is met snelheid tikt het aardig aan. Ook de Cw-waarde van een scooter ligt denk ik hoger dan van een fietser omdat er tussen het voorscherm en zadel veel ruimte is voor wervelingen.

Voor een fietser die 45 km/u gaat is er ~520 N aan luchtweerstand (p=F/s dus 520 W vermogen benodigd). Voor een scooter met een dubbel frontaal oppervlak is dat dan al gauw ~1040 N (1040 W vermogen benodigd) (Cw-waardes voor het gemak gelijk genomen, het gaat meer om de orde van grootte dan exacte waardes)

Ik neem aan dat die e-Vivacity de motor in het achterwiel heeft ipv via een vario? Mijn Sym met z'n 2,6kW 2-takt trekt namelijk vrolijk door tot 55-60 als ik geen wind tegen heb.

En idd wat @racinfo zegt, zo'n ding weegt nogal wat, waardoor je met berijder al gauw richting de 180kg gaat, ipv 100kg voor een s-pedelec met berijder. Hoewel gewicht uiteindelijk voornamelijk de acceleratie beïnvloedt natuurlijk.

Vanmiddag gaan vriendin en ik proefrijden bij e-bikez.nl, daarna gaat de knoop doorgehakt worden en kan ze - eindelijk - d'r fiets bestellen. Kunnen we eindelijk samen fietsen zonder dat ik me in moet houden :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zebsite
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 20-09 21:23
roffeltjes schreef op maandag 24 april 2017 @ 09:04:
[...]
Je bedoeld die drie halve maantjes waarmee je hem op de body schuift, waarna de borgring erover heen moet?

Was er een waarschuwing?

Een oplossing kan een sterker kransje (staal) zijn, maar dan vreet je je body op :/

Iets anders over de enkele achterkrans van een model met middenmotor:

IVanwege de achtermotor zal je achterkrans sneller dan normaal slijten, waarbij het harder gaat als je hem zwaar belast. Helaas is niet elke fietsenmaker hier even alert op, vooral omdat een normale fiets meestal zelden of nooit een nieuwe krans nodig heeft. Een gewone fiets pakt niet zoveel kilometers en wordt niet zo belast. 20-25k voor een kransje is niet vreemd (vuistregel is 4 kettingen)... en dat halen de meeste fietsen nooit. Met een achterwielmotor kan het na 10-15k al klaar zijn :X

Let op! Met een derailleur slijten kransjes en ketting aanzienlijk sneller!
Inderdaad, wat jij beschrijft..Volgens mijn fietsenmaker is dit een goede kwaliteit tandwiel, en (dus) standaard geleverd op de Razer. De waarschuwing die ik kreeg (en nog steeds hoor nu ) is een harde metalige tik als ik weer eens slordig schakel, met name boven de vierde versnelling. (niet genoeg inhouden met trappen bij het schakelen.. O-) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
Ik denk eerder dat die scooter of een te langzame motor erin heeft of het voltage van de accu te laag is.

2kw is al genoeg voor 65kmu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
racinfo schreef op donderdag 20 april 2017 @ 07:39:
[...]Dat lukt met 250 watt al, meermalen (met wind mee) de 44 km/h afgetikt _/-\o_[afbeelding]
Racinfo, waar haal je die zadeltas? Ziet er lekker groot uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
Torched schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 10:00:
Ik denk eerder dat die scooter of een te langzame motor erin heeft of het voltage van de accu te laag is.
2kw is al genoeg voor 65kmu
Loodaccu's waarschijnlijk? Te hoge Ri.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• APBaguette
Die e-Vivacity heeft lithium accu's en een middenmotor (volgens mij gewoon een drop-in replacement voor de brandstofmotor). Misschien zijn ze gewoon zwaar afgeknepen om nog een beetje bereik te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
zebsite schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 09:54:
[...]

Inderdaad, wat jij beschrijft..Volgens mijn fietsenmaker is dit een goede kwaliteit tandwiel, en (dus) standaard geleverd op de Razer. De waarschuwing die ik kreeg (en nog steeds hoor nu ) is een harde metalige tik als ik weer eens slordig schakel, met name boven de vierde versnelling. (niet genoeg inhouden met trappen bij het schakelen.. O-) )
Heb je dat geluid alleen bij het schakelen? Ik kan me niet voorstellen dat mis schakelen de bevestiging van het tandblad nekt, die tik komt namelijk van binnen bij de planeetwielen. Juist op dat moment valt een deel van de kracht op het tandwiel weg en krijgt de binnenkant een opdoffer.

Ik zou eerder zeggen dat het een combi is van speling (dus lockring die los is gaan zitten)+zwaar belasten. Het vervelende is dat ik niet zou weten hoe je dat bemerkt anders dan rare geluiden bi het aanzetten.

Maar ik kan het natuurlijk heel erg mis hebben.Sowieso is mis schakelen onder belasting niet best voor je naaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Afgelopen weken heb ik vrij veel onderzoek gedaan naar een Stromer ST2. Inmiddels ook een testrit gereden, en op basis van de 10km die ik heb gereden, weet ik in ieder geval dat dit een fiets is die in aanmerking komt voor mijn doel. :P Ik weet ook welke aanpassingen eventueel nodig zijn, net als welk onderhoud ik (hoogstwaarschijnlijk) zelf kan doen.

Half mei heb ik een ST2 een maand te leen. Enerzijds om te kijken of ik de afstand haal, maar ook om te kijken of ik het echt leuk vind elke dag 45km te fietsen. Mijn ervaring leert dat ik dat na 3 weken wel weet, en dat ik daarmee een goede inschatting kan maken. :)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

bgttje schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 11:34:
[...]

Racinfo, waar haal je die zadeltas? Ziet er lekker groot uit.
Van internet Bert. Ik zal adres even opzoeken.

https://www.fietstas.com/new-looxs-zadeltas-groot-black.html

[ Voor 12% gewijzigd door racinfo op 25-04-2017 17:01 ]

Pagina: 1 ... 24 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.