Het grote elektrische fietsen topic - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 23 ... 103 Laatste
Acties:
  • 888.631 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18-09 10:42
Ik heb sinds een kleine week de Abus Pedelec+ helm. Deze is speciaal gemaakt voor de S pedelec.
Ik heb alleen het vermoeden dat de helm die ik besteld heb een slag te groot is. Ik kan hem wel met de instelband strak genoeg zetten maar ik heb aan de zijkanten bij mijn gezicht best wel veel ruimte over dus vandaar mijn twijfel.
Wat ik ook wel jammer vind is dat er geen vizier opzit. Ik had dit toch eigenlijk wel een pluspunt gevonden. Nou zit ik erg in twijfel wat ik zal doen.
De helm ga ik terug sturen omdat hij te groot is. Nu heb ik ook een Abus Hyban+ helm gezien met een smoke kleurige vizier. Nu is deze niet NTA gecertificeerd voor de S pedelec, maar ik kan toch beter iets ophebben waar ik misschien meer voordeel mee heb met het vizier. Wat zouden jullie doen?
Ik ben aan het twijfelen geslagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:42
Achterwielmotoren zie je bijna niet omdat er veelal met die batterijdrager gewerkt wordt waardoor je veel te veel gewicht in de fiets achterin krijgt. Als je een wheelie machine wil is het geen gek idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19:05
Polat06 schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 17:25:
[...]

Nette prijs, maar komt zo veel bij (pedalen, spatbord, slot, verlichting) dat het mijn budget te boven gaat.
Ik zou toch proberen om je budget op te rekken naar een middenmotor fiets.
Torched schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 23:23:
Achterwielmotoren zie je bijna niet omdat er veelal met die batterijdrager gewerkt wordt waardoor je veel te veel gewicht in de fiets achterin krijgt. Als je een wheelie machine wil is het geen gek idee.
Dat klopt niet. De grote Achterwielmerken hebben geen accu in de achterdrager.

Bionx
Neodrive
Go-Swiss
ION

Achterwielmotoren zijn er vooral niet omdat je ze moet combineren met een derailleur en ze zijn duur, zeker tov het geleverde vermogen. Wat dat betreft is Bosch makkelijker voor de fietsenfabrikanten.

Verder rijden achterwielmotoren doorgaans erg prettig en zijn zeker geen wheelie machines.

[ Voor 54% gewijzigd door roffeltjes op 02-04-2017 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasszje
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-09 23:03

kaasszje

Live to Dare, Dare to Live

zonnefreak schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 22:02:
Ik heb sinds een kleine week de Abus Pedelec+ helm. Deze is speciaal gemaakt voor de S pedelec.
Ik heb alleen het vermoeden dat de helm die ik besteld heb een slag te groot is. Ik kan hem wel met de instelband strak genoeg zetten maar ik heb aan de zijkanten bij mijn gezicht best wel veel ruimte over dus vandaar mijn twijfel.
Wat ik ook wel jammer vind is dat er geen vizier opzit. Ik had dit toch eigenlijk wel een pluspunt gevonden. Nou zit ik erg in twijfel wat ik zal doen.
De helm ga ik terug sturen omdat hij te groot is. Nu heb ik ook een Abus Hyban+ helm gezien met een smoke kleurige vizier. Nu is deze niet NTA gecertificeerd voor de S pedelec, maar ik kan toch beter iets ophebben waar ik misschien meer voordeel mee heb met het vizier. Wat zouden jullie doen?
ik rij met dezelfde helm.
Vind hem eerlijk gezegt erg prettig.
In plaats van een vizier heb ik een fietsbril met meerdere kleuren.
Werkt in praktijd net zo fijn :)

Ik ben verstopt zoek een ander :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maurice_l
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
zonnefreak schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 22:02:

Wat zouden jullie doen?
Ik heb de helm ook. Bevalt me goed. Persoonlijk heb ik liever een fietsbril tegen wind, insecten en de zon. Vizier lijkt me lastiger schoonmaken. Daarnaast moet je bij veel zon alsnog een zonnebril dragen.

Afgelopen woensdag mijn Haibike sduro trekking S opgehaald in den Haag :) Inmiddels al een paar woon-werk ritjes gehad. De fiets bevalt erg goed. Krachtig en zeer stabiel. Met tegenwind, brede schouders en rond de 35-40 km/h gaat de accu erg snel leeg. 26 km per dag red ik dan net. Misschien kan ik nog wat qua stuur.

Een nadeel is dat de trappers erg laag bij de grond zijn. Bij een redelijk scherpe bocht komt de trapper op de grond. Beste een klap als je rond de 30 gaat. Kwestie van wennen.

Ben wel erg blij dat ik uiteindelijk voor een Speedbike ben gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-09 14:17

BertV

Handgemaakt

maurice_l schreef op maandag 3 april 2017 @ 09:33:
[...]
Met tegenwind, brede schouders en rond de 35-40 km/h gaat de accu erg snel leeg. 26 km per dag red ik dan net. Misschien kan ik nog wat qua stuur.
Is het niet zo dat de capaciteit de eerste ladingen nog niet volledig is?
26km voor een 500wh? edit: 400wh google ik net. Het wordt echt tijd dat speed pedelecs op dit punt gaan verbeteren. :/

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18-09 11:15
BertV schreef op maandag 3 april 2017 @ 10:45:
[...]

26km voor een 500wh? edit: 400wh google ik net. Het wordt echt tijd dat speed pedelecs op dit punt gaan verbeteren. :/
Met mijn Bulls Green Mover heb ik op een 26km enkele reis nog 1 streepje van de 4 over. En dat is een 675Wh accu van 5 kilo :)

Nou is het wel zo dat ik constant 40~42 rijdt op de hoogste stand. (Sport)
Maar wanneer je bij de Bulls een standje lager gaat rijden (Climb) dan gaat de ondersteuning nog maar tot 35 km/u en dat is eigenlijk toch wel een beetje irritant. Zou fijner zijn als hij ook bleef ondersteunen tot die 45 km/u maar dat ik dan wat meer arbeid moet verrichten. Toch nog eens contact opnemen met Bulls daarover.

Weet verder niet wat de ervaringen zijn met Bulls Green Mover en de capaciteit van de accu na verloop van tijd. Nu gaat het nog prima maar hoop dat hij niet te veel gaat degraderen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:05
@BertV:
Net als andere toepassingen wordt het beperkt door accutechnologie (energiedichtheid danwel energie/massa) en die ontwikkelt zich relatief langzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasszje

kaasszje

Net response gehad vanuit cat-ears.
Zij geven aan dat de verzend kosten van het hersturen hoger liggen dan de customs.
Daarnaast vonden zij de customs ook vrij hoog.

Kortom kreeg voorstel om de kosten te delen.
Vind echt super dat een leverancier dit wil doen.
Zeker ivm de disclaimer die ze hadden.

Kortom haal ze vandaag of morgen op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
BertV schreef op maandag 3 april 2017 @ 10:45:
[...]
Als voorbeeld een test met de stromer st2 met 800Wh accu http://www.vogelvrijefiet...omer-st2-40-zonder-moeite
"Maar op de terugweg – een route van 50 kilometer door de polder met wind tegen − is het me toch gelukt om de accu leeg te rijden."
Dus ook met relatief veel accu capaciteit vind ik dat niet veel (en dan nog de kosten per Km met een fiets van ~9K euro..)

Ik denk dat er met een meer aerodynamische positie van de fietser meer winst te behalen is dan met extra accu capaciteit maar het is maar net of je dat wilt ivm comfort etc.
Elektrische racefiets, road e:
Afbeeldingslocatie: http://www.roadbikereview.com/reviews/wp-content/uploads/2016/04/road-e5.jpg
Of wat praktischer model, quick e +
Afbeeldingslocatie: https://www.giant-bicycles.com/_upload_nl/bikes/models/xxl/2016/Quick-E_25.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maurice_l
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Vlassie1980 schreef op maandag 3 april 2017 @ 11:03:
[...]
Maar wanneer je bij de Bulls een standje lager gaat rijden (Climb) dan gaat de ondersteuning nog maar tot 35 km/u en dat is eigenlijk toch wel een beetje irritant. Zou fijner zijn als hij ook bleef ondersteunen tot die 45 km/u maar dat ik dan wat meer arbeid moet verrichten.
Dat lijkt me ook vervelend. Op standaard (middelste stand) kan ik ook gewoon 40+ rijden. Eco nog niet geprobeerd.

Ik las op dit forum al over verschillende handvatten en (vlinder) sturen. Een vlinder stuur lijkt me prettig om minder wind te vangen. Is dit op elke fiets te monteren? Ik kan er weinig over vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonnefreak
maurice_l schreef op maandag 3 april 2017 @ 09:33:
[...]

Ik heb de helm ook. Bevalt me goed. Persoonlijk heb ik liever een fietsbril tegen wind, insecten en de zon. Vizier lijkt me lastiger schoonmaken. Daarnaast moet je bij veel zon alsnog een zonnebril dragen.

Afgelopen woensdag mijn Haibike sduro trekking S opgehaald in den Haag :) Inmiddels al een paar woon-werk ritjes gehad. De fiets bevalt erg goed. Krachtig en zeer stabiel. Met tegenwind, brede schouders en rond de 35-40 km/h gaat de accu erg snel leeg. 26 km per dag red ik dan net. Misschien kan ik nog wat qua stuur.
Toch maar een kleinere maat van de Abus pedelec + helm besteld, en maar afgezien van een vizier. Het is ook allemaal wel kwetsbaar zag ik wel in de winkel.

Ik heb zelf ook een speedpedelec en als ik flink wind tegen heb houd ik nog 5 km over bij een reisafstand van 17km. Dit is een 400Wh accu van Bosch waarmee ik nu ongeveer 6500 km al gefietst heb. Heb de fiets nu bijna 1 jaar en 3 maanden. Ook in de winter mee gefietst en dan hou je nog minder over qua reserve. (komt door de lage temperaturen). Kan mij goed voorstellen dat je voor een speedpedelec bent gegaan.
Het trapt zo lekker door.

1 tip wil ik je nog wel mee gegeven omdat je de fiets nog maar net hebt. Als het regent doe het dan wel een beetje rustiger aan in bochten, je zal de eerste niet zijn die onderuit glijd daardoor. Dat is toch zonde van je mooie nieuwe fiets. Nieuwe fietsbanden moeten ook even de tijd krijgen om maximale grip te behalen. Is met autobanden ook zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalExorcist
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 29-08 10:48
Torched schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 23:23:
Nou, ik ben anders bijzonder blij met m'n Giant Aspiro ;) wheelies maken doet 'ie niet omdat de batterij ook achterop ligt. Nou ja, aan de zijkant rechts hangt.

Alleen, zonder handen rijden is er niet bij. Ding begint dan enórm te wiebelen door de vreemde gewichtsverdeling.

There are 10 kinds of people on the planet. Those who understand binary, and those who don't. | http://twitch.tv/jaapGoose || AMD Ryzen 5 3600, Asus RX 6650 XT OC-Edition, 16GB, MSI B450 Gaming X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjorden
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Metro2002 schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 13:13:
Daarom standaard een kettingpons meenemen. Weegt amper wat en dan kan je in elk geval nog een schakel onderweg ertussenuit halen.
Dank voor de tips. Ik zal mijn noodreparatiesetje uitbreiden met een paar missing links en evt. een kettingpons en/of missing link tangetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Mocht ik een gebroken ketting hebben dan kan ik alsnog rijden met mijn fiets. Er zit een knopje op de controller en als je die blijft indrukken dan loopt hij zonder te trappen 20 km/u :')

Nadeel is alleen dat het een heel klein knopje is die je hard en constant in moet drukken, dus na een tijdje begint dat toch aardig pijn aan je duim te doen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-09 13:07
DigitalExcorcist schreef op maandag 3 april 2017 @ 12:33:[...]Nou, ik ben anders bijzonder blij met m'n Giant Aspiro ;) wheelies maken doet 'ie niet omdat de batterij ook achterop ligt. Nou ja, aan de zijkant rechts hangt.Alleen, zonder handen rijden is er niet bij. Ding begint dan enórm te wiebelen door de vreemde gewichtsverdeling.
Kijk......daar heb ik dus geen last van, ook niet bij 45km/u!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DigitalExorcist
bgttje schreef op maandag 3 april 2017 @ 16:05:
[...]

Kijk......daar heb ik dus geen last van, ook niet bij 45km/u!
Nou, bij 45 km p/u heb ik daar óók geen last van, aangezien ik dat niet met losse handen rij ;) gewoon je stuur vasthouden is dan wel zo slim.

Nee, die fiets is echt héérlijk. M'n vrouw had er oorspronkelijk 1 gekocht (damesmodel) en gebruikt 'm voor woon-werkverkeer zomers (50 km totaal) .. zodoende via Marktplaats nog zo'n zelfde gekocht voor mij (weliswaar dus ook een damesmodel, maar ach, stoor ik mij niet aan. Het is een nogal stoer model ook).

Voordeel is wel dat je 'gewoon' lading op je bagagedrager kan hebben.

There are 10 kinds of people on the planet. Those who understand binary, and those who don't. | http://twitch.tv/jaapGoose || AMD Ryzen 5 3600, Asus RX 6650 XT OC-Edition, 16GB, MSI B450 Gaming X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
DigitalExcorcist schreef op maandag 3 april 2017 @ 12:33:
[...]
Nou, ik ben anders bijzonder blij met m'n Giant Aspiro ;) wheelies maken doet 'ie niet omdat de batterij ook achterop ligt. Nou ja, aan de zijkant rechts hangt.

Alleen, zonder handen rijden is er niet bij. Ding begint dan enórm te wiebelen door de vreemde gewichtsverdeling.
Elke fiets schijnt op een bepaald moment te gaan oscileren, ook onbeladen racefietsen. Meer stijfheid helpt voor zover ik weet het meeste.

De gewichtsverdeling boeit niet echt (dat kan je merken door voor of achteruit te leunen, de shimmy zal niet veranderen!). Wat echter wel scheelt is bagage, waarschijnlijk omdat dat mee kan bewegen/de boel uit evenwicht brengt. De plek van een Accu zal in deze dus niet echt boeien, tenzij hij dus echt links/rechts hangt, zoals bij deze Giant (om dat meteen maar uit de lucht te halen).

https://www.sheldonbrown.com/brandt/shimmy.html
Bicycle shimmy is the lateral oscillation of the head tube about the road contact point of the front wheel and depends largely on frame geometry and the elasticity of the top and down tubes. It is driven by gyroscopic forces of the front wheel, making it largely speed dependent. It cannot be fixed by adjustments because it is inherent to the geometry and elasticity of the bicycle frame. The longer the frame and the higher the saddle, the greater the tendency to shimmy, other things being equal. Weight distribution also has no effect on shimmy although where that weight contacts the frame does. Bicycle shimmy is unchanged when riding no-hands, whether leaning forward or backward.
Een framebouwer heeft er ook wat over te zeggen.

https://www.rivbike.com/p...oco-bop-shimmy-shimmy-bop

[ Voor 14% gewijzigd door roffeltjes op 03-04-2017 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalExorcist
roffeltjes schreef op maandag 3 april 2017 @ 19:35:
[...]

Elke fiets schijnt op een bepaald moment te gaan oscileren, ook onbeladen racefietsen. Meer stijfheid helpt voor zover ik weet het meeste.

De gewichtsverdeling boeit niet echt (dat kan je merken door voor of achteruit te leunen, de shimmy zal niet veranderen!). Wat echter wel scheelt is bagage, waarschijnlijk omdat dat mee kan bewegen/de boel uit evenwicht brengt. De plek van een Accu zal in deze dus niet echt boeien, tenzij hij dus echt links/rechts hangt, zoals bij deze Giant (om dat meteen maar uit de lucht te halen).

https://www.sheldonbrown.com/brandt/shimmy.html

[...]

Een framebouwer heeft er ook wat over te zeggen.

https://www.rivbike.com/p...oco-bop-shimmy-shimmy-bop
Ja maar dit is niet zomaar oscilleren, het loopt exponentieel op totdat je stuur 90 graden klapt en jij met de neus op de fei.... eh... het asfalt gedrukt wordt. Ik wijt t aan die paar kg batterij die alléén rechts van het frame hangt zonder dat er contragewicht is. Zal eens kijken of ik t op een veilige manier op YouTube kan zetten 😶

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Zo'n Oscillatie is dus een Shimmy. Ik heb er al vaker over geschreven. En dat een accu aan een zijde daarop invloed heeft is duidelijk.

Shimmy's kunnen doodeng zijn. Tips bij een Shimmy, sommige zijn wel voor de echt geoefende fietsers:

1. Rem, helaas heeft dat niet altijd effect, het kan zelfs veel erger worden... scaryyyyy
2. Stabiliseer je bovenbuis met knie (of hand....)
3. Trek even je voorwiel op (leuk als je heel hard gaat) :o

Ik zou altijd voor #1 en #2 gaan.

Overigens kunnen fietsen ook shimmyen als je het stuur vasthoudt :S

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polling
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 28-02-2022
Vlassie1980 schreef op maandag 3 april 2017 @ 11:03:
[...]

Met mijn Bulls Green Mover heb ik op een 26km enkele reis nog 1 streepje van de 4 over. En dat is een 675Wh accu van 5 kilo :)

Nou is het wel zo dat ik constant 40~42 rijdt op de hoogste stand. (Sport)
Maar wanneer je bij de Bulls een standje lager gaat rijden (Climb) dan gaat de ondersteuning nog maar tot 35 km/u en dat is eigenlijk toch wel een beetje irritant. Zou fijner zijn als hij ook bleef ondersteunen tot die 45 km/u maar dat ik dan wat meer arbeid moet verrichten. Toch nog eens contact opnemen met Bulls daarover.
Dat lijkt me echt irritant. Ik ben blij dat mijn Bulls ((Lacuba Evo E45) daar geen last van heeft, die ondersteuning blijft werken tot 45, zelfs in stand 1 (als je de kracht hebt). Ik fiets in stand 2 regelmatig rond de 40 en met wind mee 45.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• APBaguette
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 29-06 23:11
Welk zadel gebruiken jullie? Op m'n razer zat een SR Ariel, maar bij meer dan 15km krijg ik een dood gevoel in mijn mannelijke delen ;) Een beetje voorover kantelen lost dat wel op, maar dan ben ik steeds aan het herpositioneren. Heb nu een Specialized Henge, geen dood gevoel meer maar wel extreem oncomfortabel, alsof ik op een houten balk zit.
Ik ga m'n Brompton zadel eens proberen, daar heb ik nooit last van gehad, alleen is de geometrie van die fiets natuurlijk niet te vergelijken.

Over dat zonder handen rijden, ik heb zelf een redelijk zware tas linksachter die ook nog een stuk uitsteekt, maar daar merk ik nauwelijks iets van (Brompton tas aan een diy houder). Ik denk eerder dat die fiets gewoon weinig trail heeft, net als m'n Brompton, als je daarvan het stuur loslaat lig je gelijk in de struiken. De Razer totaal niet, die gaat kaarsrecht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Specialized Henge bevalt mij en vele anderen zeer goed. En verkrijgbaar in kekke kleuren :D

Specialized maakt sowieso heel goede zadels met duidelijke fysiologisch onderzoek ten grondslag. Het enige andere merk dat dat doet is SMP, maar dat is vooral voor Racefietsen.

Sommige mensen raden SQlabs aan, maar ik vind dat rommel. Ze hebben in tegenstelling tot wat hun naam en website met mannen in witte jassen geen onderzoek gedaan naar deze materie en hun zadels met stalen bruggen hadden de neiging te breken.

[ Voor 45% gewijzigd door roffeltjes op 03-04-2017 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Poezenbeest
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22-09-2024
Moet zeggen dat de SQLab mij prima bevalt. Mits je de goede maat heb natuurlijk, maar dat geldt voor elk zadel.

Wat betreft shimmy; de tip van het remmen werkt! Uiteraard als je stil staat heb je helemaal geen last, maar ietsjes gas terug nemen lost het vaak al op, soms helpt versnellen ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-02-2022

racinfo

E-MTB

Ik heb een zadel met van die grote veren erin, ik ervaar dat als zeer comfortabel, vooral bij klinkerwegen. Het is wel zo dat wanneer ik van een stoep afrij (per ongeluk) het zadel doorveert tot op het bot en dat voelt hard aan.

Wat betreft handen los, dat is op mijn leeftijd, ;) denk ik geen optie meer! Dat heb ik tot nog toe domweg nooit durven proberen! ;) Ik steun daar door mijn zithouding ook teveel voor op mijn stuur.

[ Voor 30% gewijzigd door racinfo op 04-04-2017 07:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Afbeeldingslocatie: http://www.boehlee.com/IMAGES2/stuurdemper.jpg

Voor de niet motorrijders, ook veel sportievere motorrijders hebben zo'n angst voor shimmy's dat ze (ook achteraf) een stuurdemper monteren.

Wild rijden (voorwiel even los) een steile balhoofdhoek en stugge vering vraagt om shimmy's.
Je zou in zo'n situatie meer gas moeten geven, maar dat vraagt om behoorlijke lef. :X

[ Voor 12% gewijzigd door BertV op 04-04-2017 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalExorcist
Een shimmy it is dan :) dat klinkt wel ongeveer wat het is. Bij normaal gebruik echter helemaal nooit last van, alleen als ik m'n handen los doe van het stuur. Vroeger (bij het 'analoog fietsen') reed ik haast niet anders, maar nu lig je binnen 15 meter op je snufferd.

Ach ik ben ook geen 18 meer zullen we maar denken. Tegenwoordig rij ik alleen in de auto met losse handen*

* Hahaha, niet echt dus. Maar óók niet altijd '10-voor-twee'

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vlassie1980
Nog een paar plaatjes van vanochtend op weg naar het werk :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/LB4wq0P2gwxWwp6zNYReCv4v/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/60V7muNSwnEK5TqXmX0eHTIQ/medium.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zouden ze remblokjes die een remschijf tegenhouden al aan vervanging zijn na 5000 km?

Paar weken geleden sleepte de remschijf tijdens het fietsen tegen de blokjes, en na de volledige remklauw te hebben gecentreerd was het probleem opgelost... Tot gisteren. Wederom zelfde probleem. Heb de blokjes eruitgehaald en afgevijld, geschuurd zodat ze effen zijn. Probleem lijkt nu van de baan, maar ik heb geen technische know how hierover.

Remschijven zijn van Shimano M355.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Voor de speed pedelec gebruikers onder ons: Gebruiken jullie ook een bescherming tegen windgeruis? Schijnt dat windgeruis je gehoor op den duur kan gaan aantasten en las hier ook al iets over Cat-Ears. Jammer dat je die moet importeren en zoveel bij moet leggen.

ZIjn daar nog alternatieven voor?
Verwijderd schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 11:59:
Zouden ze remblokjes die een remschijf tegenhouden al aan vervanging zijn na 5000 km?

Paar weken geleden sleepte de remschijf tijdens het fietsen tegen de blokjes, en na de volledige remklauw te hebben gecentreerd was het probleem opgelost... Tot gisteren. Wederom zelfde probleem. Heb de blokjes eruitgehaald en afgevijld, geschuurd zodat ze effen zijn. Probleem lijkt nu van de baan, maar ik heb geen technische know how hierover.

Remschijven zijn van Shimano M355.
Wat bedoel je precies met tegenhouden? Lopen ze een beetje aan of merk je dat de fiets zwaarder fietst als normaal? Schijfremmen lopen nou eenmaal meer aan als andere remmen en dat merk je vooral bij vochtig weer.

Bij mijn vorige fiets verving ik ze meestal om de 6000 km.

[ Voor 59% gewijzigd door Vlassie1980 op 04-04-2017 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:38
In de zomer ziet het er niet uit, maar in de winter gebruik ik gewoon ultradunne oorwarmers plat opvouwbaar (zit altijd in jaszak). Is eigenlijk voor ski, ooit goedkoop gescoord in een of andere dagaanbieding.

Kan ze zo gauw niet meer terugvinden, dus misschien al niet meer verkrijgbaar - ik hoop dus dat die van mij nog lang meegaan.

Je kunt ook sommige oordopjes gebruiken, maar wel testen: sommige verhogen het geruis juist. Wel een goedkope oplossing, als je ze ergens hebt liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

ok. Ik wacht nu al drie maanden op de fiets (Gazelle)....
De fiets is geleverd... maar de 500wh accu is niet leverbaar tot week 19.

Weer een maand wachten. edit: heeft er iemand een "400wh" te leen? :/

[ Voor 12% gewijzigd door BertV op 04-04-2017 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko de Boswachter
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:35
Vlassie1980 schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 14:15:
Voor de speed pedelec gebruikers onder ons: Gebruiken jullie ook een bescherming tegen windgeruis? Schijnt dat windgeruis je gehoor op den duur kan gaan aantasten en las hier ook al iets over Cat-Ears. Jammer dat je die moet importeren en zoveel bij moet leggen.
Je kunt geluk hebben met de Cat-Ears; bij mij werden ze zonder problemen in de brievenbus gestopt zonder bijbetaling. Anders is Amazon.de de beste optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:35

Ik heb vanmorgen voor de eerste keer mijn Slipstreamz Spoiler gebruikt. Het is een behoorlijk verschil in geluidsniveau. Van bulderende wind in je oor, naar het suizen van een luchtstroom. Nu kan ik ook de auto's achter mij weer horen. Alleen wanneer ik op mijn stuur lig is er meer geluid, maar ik moet nog testen met verschillende posities van de spoiler. Ze kosten $11 incl. verzending vanuit Zuid-Afrika naar NL.

De website van Wind-Blox laat een aantal alternatieven zien. Let niet te veel op de resultaten, hoog "Wij van WC-eend" gehalte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
doek55 schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 15:33:
[...]

Ik heb vanmorgen voor de eerste keer mijn Slipstreamz Spoiler gebruikt. Het is een behoorlijk verschil in geluidsniveau. Van bulderende wind in je oor, naar het suizen van een luchtstroom. Nu kan ik ook de auto's achter mij weer horen. Alleen wanneer ik op mijn stuur lig is er meer geluid, maar ik moet nog testen met verschillende posities van de spoiler. Ze kosten $11 incl. verzending vanuit Zuid-Afrika naar NL.

De website van Wind-Blox laat een aantal alternatieven zien. Let niet te veel op de resultaten, hoog "Wij van WC-eend" gehalte.
Thanks,

Ben voor de Windblox gegaan, hopelijk valt het mee qua levertijd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:51
BertV schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 14:54:
ok. Ik wacht nu al drie maanden op de fiets (Gazelle)....
De fiets is geleverd... maar de 500wh accu is niet leverbaar tot week 19.

Weer een maand wachten. edit: heeft er iemand een "400wh" te leen? :/
Welk model? Niet dat ik een accu heb, maar ik wil ook een Gazelle bestellen dus vroeg me af welk model jij had besteld (en waarom) :)

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasszje

kaasszje

[...]

Wat bedoel je precies met tegenhouden? Lopen ze een beetje aan of merk je dat de fiets zwaarder fietst als normaal? Schijfremmen lopen nou eenmaal meer aan als andere remmen en dat merk je vooral bij vochtig weer.

heb mijn cat-ears binnen.
Op het moment dat je import rechten moet betalen wil cat-ears best bij springen.
Maar dit gebeurd lang niet altijd
(Bij mij wel helaas)

Echter heb ik de mogelijkheid om bezwaar te maken tegen de afhandel kosten.
En volgens de dame van tpg heeft dit grote kans.

Daarnaast heb ik de situatie aan cat-ears voor gelegt en hebben zij de helft van de import kosten betaald.

Kortom al met al valt het dan best mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Polat06 schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 19:31:
[...]

Welk model? Niet dat ik een accu heb, maar ik wil ook een Gazelle bestellen dus vroeg me af welk model jij had besteld (en waarom) :)
Het gaat om een Cityzen Speed. Ik heb een 500wh besteld. (dat was een optie op 400)
Waarom... omdat ik met mijn woon-werk afstand 33km waarschijnlijk met 500 al krap zit. ;)

Ik heb opgevangen dat er wijzigingen zitten in het accu gedeelte.
De accu's kunnen voortaan gekoppeld worden. (Dus bijv. 2x500wh)
Het kan dus ook maar zo dat er daarom vertraging in de levering zit.

[ Voor 12% gewijzigd door BertV op 05-04-2017 08:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Sorry, die zin klinkt niet zo goed. Ik bedoel, na hoeveel km moet ik die blokjes vervangen? Toen ik de klauw voor de eerste keer centreerde was het probleem van de baan, maar slechts enkele weken later was het weer van dat.

Ik had toen nog wat speling tussen de blokjes en schijfrem maar het lijkt nu met veel moeite nog te lukken, amper 1 mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
Ko de Boswachter schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 14:57:
[...]

Je kunt geluk hebben met de Cat-Ears; bij mij werden ze zonder problemen in de brievenbus gestopt zonder bijbetaling. Anders is Amazon.de de beste optie.
Ik kreeg de mijne ook vorig jaar in een stevige envelop thuis gestuurd. scheelt een hele hoop wind herrie.
Heb vandaag de kleinere Abus Pedelec + helm opgehaald. Deze zit wel prettig op het hoofd. Ook als ik nu flink nee schud heb ik niet meer het gevoel dat hij nog even doorgaat hiermee. Ben er wel blij mee dat ik hem nu heb. Het schuim is iets dikker vergeleken met mijn vorige fiets helm. Hopelijk hoef ik hem in de praktijk nooit nodig te hebben om een klap op te vangen maar voorkomen is beter dan genezen.

@Vlassie1980 ben je al iets wijzer geworden over je bulls over de snelheden waarin hij ondersteund in de lagere standen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
zonnefreak schreef op woensdag 5 april 2017 @ 15:38:
[...]

Ik kreeg de mijne ook vorig jaar in een stevige envelop thuis gestuurd. scheelt een hele hoop wind herrie.
Heb vandaag de kleinere Abus Pedelec + helm opgehaald. Deze zit wel prettig op het hoofd. Ook als ik nu flink nee schud heb ik niet meer het gevoel dat hij nog even doorgaat hiermee. Ben er wel blij mee dat ik hem nu heb. Het schuim is iets dikker vergeleken met mijn vorige fiets helm. Hopelijk hoef ik hem in de praktijk nooit nodig te hebben om een klap op te vangen maar voorkomen is beter dan genezen.

@Vlassie1980 ben je al iets wijzer geworden over je bulls over de snelheden waarin hij ondersteund in de lagere standen?
Lijkt erop dat het een default setting is, mail gestuurd naar Bulls maar vooralsnog geen reactie. Zie ook: http://www.pedelecforum.d....46469/page-2#post-804094

Beetje jammer maar blijft verder wel een superfiets hoor, vanmorgen tegen de wind in met 32 km/u is ook gewoon meer dan prima. En straks windje mee richting huis _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• canardo
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11-07 17:44
Vlassie1980 schreef op woensdag 5 april 2017 @ 16:16:
[...]

Lijkt erop dat het een default setting is, mail gestuurd naar Bulls maar vooralsnog geen reactie. Zie ook: http://www.pedelecforum.d....46469/page-2#post-804094

Beetje jammer maar blijft verder wel een superfiets hoor, vanmorgen tegen de wind in met 32 km/u is ook gewoon meer dan prima. En straks windje mee richting huis _/-\o_
Wel vervelend die instelling, zeker voor iemand die graag zelf wat inspanning levert. Je kan misschien ook eens polsen bij Suntour, want waarschijnlijk heeft Bulls gewoon de setting van Suntour overgenomen. Van zodra ik mijn 2017 versie heb, zal ik dit ook eens bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
canardo schreef op donderdag 6 april 2017 @ 08:59:
[...]

Wel vervelend die instelling, zeker voor iemand die graag zelf wat inspanning levert. Je kan misschien ook eens polsen bij Suntour, want waarschijnlijk heeft Bulls gewoon de setting van Suntour overgenomen. Van zodra ik mijn 2017 versie heb, zal ik dit ook eens bekijken.
Onderstaand de reactie van Bulls :/
Wellicht interessant om SR Suntour eens te polsen dan.

---------------------

Dear,

thank you for your message.

It is correct that you have to pedal stronger if you use the mode tour or climb and want to drive 45 km/h. The sport mode support you till 45km/h. We have no possibility to chang the software to get more support in the tour and climb mode.

I hope this answer clarify your question.

Best regards,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Jammer, een echte Bullsh*t reactie dus... :P

Er moet vast wel een aftermarket tuner zijn die dit aanbiedt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vlassie1980
Inmiddels ook contact opgenomen met SR Suntour, de fabrikant van de motor en controller...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrickccc
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20-09 22:04
Vlassie1980 schreef op donderdag 6 april 2017 @ 14:27:
Inmiddels ook contact opgenomen met SR Suntour, de fabrikant van de motor en controller...
Ik weet niet of je met http://srsuntour-files.db.../DE-Workshop-Book-ZEG.pdf iets zijt maar op blz 17 staat een diagram van ondersteuning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Inmiddels reactie van SR Suntour:

we specially set the software of the controllers like this in order to offer the customers the possibility to adjust the assist tot he needs. So for example in an inner city you most probably don´t need the full 45km/h that´s why we set the different assist types with a different max. speed for the assist.

In terms of our 25km/h bikes we offer the assist up to 25km/h in all assist modes, too. But our experience was that especially E45 bikes don´t always need the assist for the max speed.

Best regards

Dealers kunnen de software ook niet aanpassen, dus het is zoals het is... Accepteren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
Mmhm gisteravond raar iets meegemaakt met Bosch performance speed systeem. Het display gaf aan nog 5km bereik in stand turbo. Maar plots viel het licht uit en ondersteuning helemaal weg en display uit. Reed in het pikkedonker. Vervolgens op de aan/uit knop gedrukt werkte het ongeveer 10 seconden en dan viel weer alles uit. Zo de hele tijd door. Ben er nog mee thuis kunnen komen maar weet nou niet zeker waar de fout in zat. Accu gaf ook nog 1 ledje aan dus die kon eigenlijk niet leeg zijn. Gisteren avond de accu opgeladen en vanochtend geen centje pijn toen ik naar mijn werk fietste. Bleef het gewoonweg goed doen.
Ik heb wel eens eerder mijn accu leeg gefietst maar dan gaf het display dit ook gewoon aan.
Heeft ook geen foutmelding ingestaan in het display. Iemand nog een suggestie wat ik nog zou kunnen doen. De fiets is een jaar en bijna 4 maanden oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-09 16:55
zonnefreak schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 12:59:
Mmhm gisteravond raar iets meegemaakt met Bosch performance speed systeem. Het display gaf aan nog 5km bereik in stand turbo. Maar plots viel het licht uit en ondersteuning helemaal weg en display uit. Reed in het pikkedonker. Vervolgens op de aan/uit knop gedrukt werkte het ongeveer 10 seconden en dan viel weer alles uit. Zo de hele tijd door. Ben er nog mee thuis kunnen komen maar weet nou niet zeker waar de fout in zat. Accu gaf ook nog 1 ledje aan dus die kon eigenlijk niet leeg zijn. Gisteren avond de accu opgeladen en vanochtend geen centje pijn toen ik naar mijn werk fietste. Bleef het gewoonweg goed doen.
Ik heb wel eens eerder mijn accu leeg gefietst maar dan gaf het display dit ook gewoon aan.
Heeft ook geen foutmelding ingestaan in het display. Iemand nog een suggestie wat ik nog zou kunnen doen. De fiets is een jaar en bijna 4 maanden oud.
Dit is wel exact het gedrag dat past bij een accu die echt ver leeg is (of een zwakke cel heeft).
De LVC (low voltage cutoff) zet dan de boel telkens uit. Na even rust is het voltage weer wat gestegen en doet hij het weer, maar na een beetje gas geven zakt het voltage weer onder de LVC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Ik zou hem eens uit laten lezen en de conditie van de accu laten checken.... Hoewel die na anderhalf jaar echt nog niet zo ver heen kan zijn....Heb met mijn Bosch nog nooit meegemaakt dat hij spontaan uitviel bij nog 5 km actieradius.

Als je de knop op de accu langer ingedrukt houdt, gaan er dan 2 of 3 lampjes tegelijk branden?
Foutmelding hoeft ook niet altijd op het scherm te verschijnen maar kan wel achterhaald worden na uitlezen.

En wat ik ook wel eens heb meegemaakt was dat de accu niet helemaal goed zat vastgeklikt. Achteraf blij dat die accu er niet onderweg was afgedonderd :P

[ Voor 12% gewijzigd door Vlassie1980 op 07-04-2017 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
Vlassie1980 schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 13:57:
[...]

Ik zou hem eens uit laten lezen en de conditie van de accu laten checken.... Hoewel die na anderhalf jaar echt nog niet zo ver heen kan zijn....Heb met mijn Bosch nog nooit meegemaakt dat hij spontaan uitviel bij nog 5 km actieradius.

Als je de knop op de accu langer ingedrukt houdt, gaan er dan 2 of 3 lampjes tegelijk branden?
Foutmelding hoeft ook niet altijd op het scherm te verschijnen maar kan wel achterhaald worden na uitlezen.

En wat ik ook wel eens heb meegemaakt was dat de accu niet helemaal goed zat vastgeklikt. Achteraf blij dat die accu er niet onderweg was afgedonderd :P
Ben na mijn werk gelijk maar langs de fietsenmaker geweest. Deze heeft alles uitgelezen. Maar geen foutcodes :? Wel een software update.

Als ik de knop op de accu langer ingedrukt houdt, dan gaat er 1 lampje branden.
Ik had de accu ook nog onderweg even los gemaakt en opnieuw vast. maar hielp niet.

Vandaag merkte ik dat hij bij 3km steeds minder ondersteuning gaf tot helemaal geen ondersteuning.
Daarna zakt deze stand ook niet verder en geeft op eco zelfs nog 9 km aan.
Maar hij ondersteund echt niets meer.
Verlichting doet het nog wel gelukkig.

Ik kan er dus wel vanuit gaan dat hij echt leeg is nu. Zal zo eens mijn accu nog eens opladen en er een stroom meter tussen hangen. Kijken hoeveel hij verbruikt om volledig opgeladen te raken.

Normaal gesproken dan loopt het bereik ook echt terug tot --km. Maar het blijft 3km aangeven.
Baal hier wel een beetje van. Zo weet ik niet zeker of het bereik wel of niet klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
  • Laatst online: 22:42
Even met wat banden groottes gespeeld.
Ik reed eerst op 1,75 breed. Had even een stap terug gedaan naar 1,6 en een setje 2.0 besteld.

2 dagen op 1,6 gereden, en toen snel er 2,0 op gezet. 1,6 is best aardig, als je rustig rijdt en niet te gek de bochten in gaat voldoet dat prima. Alleen rijd ik niet zo :+ En mag ik ook graag een stukje bos meepakken en dat was met 1,6 soms nog aardig slikken als een scherpe bocht op kwam dagen en de remweg was niet voldoende groot. Daar voldeed 1,75 ook niet echt ( en had een veel gladder profiel, das ook niet handig op zand)

2,0 is voor mij het maximale wat ik in het frame achter kwijt kan. Jammer genoeg want had graag geëxperimenteerd met 2,25 en 2,35.

Had de hurricane in 1,6 en 2,0, thunder burt is een 2,1. Geloof dat ik nog wel groter kwijt kan in de voorvork ook, had nog zeker een cm speling aan beide kanten.

De band die nu heb gebruikt is de hurricane achter en een thunder burt voor. Ik kan wel aan de maximale topsnelheid zien dat ik niet op supergladde wegbanden rijd maar het verschil tussen 41 en 43 cruise is iets wat ik alleen op de teller zie eigenlijk.

[ Voor 8% gewijzigd door Torched op 07-04-2017 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Ik gebruik voor en achter de Land Cruiser Plus van 1.75 en ben daar content mee. Flink op spanning achter en voor op 2.5 ATO voldoet het beste, voor zowel asfalt als OffRoad. In bochten op asfalt hoor je ze wel maar dat is niet hinderlijk. Geven ook bij nat weer voldoende grip. Een oersterke band en tot 25 km/h een verantwoorde keus.

De keuze voor 1.75 is willekeurig; het Synttesi mtb/atb frame zou bredere banden aankunnen maar waarom als deze prima bevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
Ik heb de accu opgeladen en had daar een verbruiksmeter tussen gehangen. De ondersteuning deed het echt niet meer dus ben er vanuit gegaan dat hij dan helemaal leeg was. Al bleef er dus 1 ledje branden.
De verbruiksmeter gaf aan dat hij 296 Wh nodig had om de accu helemaal te vullen.
Hier gaat natuurlijk ook nog wat verloren door de omvormer. De wordt goed warm namelijk.
Het is een accu van 400Wh dan blijft er niet veel over hiervan.
Ik heb een mail naar het bedrijf gestuurd waar ik hem aangeschaft heb. Nu even afwachten wat de reactie zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je accu is stuk. Opsturen naar bosch en je keijgt een nieuwe. Ik had exact het zelfde probleem. Kijk ook eens wat er gebeurt als je de reset knop van je accu 30 sec indrukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
Verwijderd schreef op zondag 9 april 2017 @ 10:42:
[...]

Je accu is stuk. Opsturen naar bosch en je keijgt een nieuwe. Ik had exact het zelfde probleem. Kijk ook eens wat er gebeurt als je de reset knop van je accu 30 sec indrukt.
Ik heb de knop 30 seconde ingedrukt gehouden. Hij geeft dan 5 keer 4 seconden lang 3ledjes naast elkaar aan. accu is ongeveer 60% vol.

Wat gaf hij bij jou dan aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonnefreak schreef op zondag 9 april 2017 @ 11:13:
[...]

Ik heb de knop 30 seconde ingedrukt gehouden. Hij geeft dan 5 keer 4 seconden lang 3ledjes naast elkaar aan. accu is ongeveer 60% vol.

Wat gaf hij bij jou dan aan?
idem en dan had ik weer het gezeik wat jij ook hebt. Dus je dealer moet even de accu opsturen naar Bosch 1,5 week later heb je dan een nieuwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
Verwijderd schreef op zondag 9 april 2017 @ 11:39:
[...]

idem en dan had ik weer het gezeik wat jij ook hebt. Dus je dealer moet even de accu opsturen naar Bosch 1,5 week later heb je dan een nieuwe.
Dank je voor je ervaringen. Ik hoop dat ik morgen een reactie krijg van mijn leverancier.
Laat jullie nog wel weten hoe het verder afloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Verwijderd schreef op zondag 9 april 2017 @ 11:39:
[...]

Dat zou knap zijn omdat ik zeker tot week 19 moet wachten voor de levering van mijn Bosch accu... :X
(Of ze zijn heel makkelijk met het vergoeden met oude voorraad, dat kan natuurlijk ook)

[ Voor 17% gewijzigd door BertV op 10-04-2017 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:38
Misschien moet jij zo lang wachten omdat er zoveel accu's moeten worden omgeruild? :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:35
Iedereen die zijn accu zo lang mogelijk goed wil houden zou onderstaande artikelen eens door moeten nemen. Hier is veel informatie beschreven over het slijtageproces van de lithium accu.

Batteryuniversity.com: How to prolong lithium based batteries

Batteryuniversity.com: What causes li ion to die

Conclusie voor mij is dat ik het niveau van mijn accu zo lang mogelijk tussen de 25%-75% moet houden en ervoor moet zorgen dat de cellen niet te lang meer dan 25 graden zijn. In de praktijk betekent dat opladen tot 75% en kort voor vertrek zoveel mogelijk bijladen en bij aankomst op bestemming wachten tot de accu wat is afgekoeld en dan pas de oplader eraan.

Dat hoge temperatuur en hoog voltage zorgen voor veel extra slijtage wist ik al, maar dat een laag voltage ook zorgt voor slijtage is nieuw voor mij.
A cell voltage of 3.92V appears neutral; lower voltages add to SEI, higher to EO.
SEI = Growth of solid electrolyte interface (SEI) on the anode
EO = Formation of electrolyte oxidation at the cathode

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Ik ben wat dit soort zaken blij dat ik een lease fiets heb. Ik ben (enorm) zuinig op het materiaal, los hiervan koop ik de fiets wellicht na twee jaar over, maar een accu gaat gewoon tot "op" als het nodig is.

Wel interessant om geen "warme" accu vlak na een rit te laden, klinkt logisch, maar had hier nog nooit van gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• APBaguette
Over slecht gesproken, hier is een kleine review van zo'n AliExpress stuk ellende (dezelfde troep die op Indigogo / Kickstarter verkocht wordt).

YouTube: Cheap Chinese eBike Review (JUNK)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Laatst online: 21:16

OgWok

U.N.C.L.E.

APBaguette schreef op maandag 10 april 2017 @ 12:23:
Over slecht gesproken, hier is een kleine review van zo'n AliExpress stuk ellende (dezelfde troep die op Indigogo / Kickstarter verkocht wordt).

YouTube: Cheap Chinese eBike Review (JUNK)
Volgens mij zit Trump achter dit soort filmpjes..... >:)

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
BertV schreef op maandag 10 april 2017 @ 08:02:
[...]

Dat zou knap zijn omdat ik zeker tot week 19 moet wachten voor de levering van mijn Bosch accu... :X
(Of ze zijn heel makkelijk met het vergoeden met oude voorraad, dat kan natuurlijk ook)
In mijn geval betreft het een 400 Wh accu. Heb trouwens nog niets vernomen van de fietsenzaak. Nadeel van de maandag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Autobedrijf Pon wil Accell kopen voor €32,72 per aandeel. Pon bezit al een aantal wereldwijde fietsmerken als Gazelle, Union en Cervélo. De Accell Group heeft een omzet van meer dan €1 miljard, is in achttien landen actief, en marktleider in Europa met bekende merken als Sparta, Koga en Batavus.

(bron: de Telegraaf)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

racinfo schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 07:57:
Autobedrijf Pon wil Accell kopen voor €32,72 per aandeel. Pon bezit al een aantal wereldwijde fietsmerken als Gazelle, Union en Cervélo. De Accell Group heeft een omzet van meer dan €1 miljard, is in achttien landen actief, en marktleider in Europa met bekende merken als Sparta, Koga en Batavus.

Ik dacht dat accell ook gazelle als merk had, maar dat blijkt dus niet zo.
Het Gazelle testcenter staat bij Pon, en de lease kon al via die club.

Wel een rijk bedrijf hoor.

[ Voor 7% gewijzigd door BertV op 11-04-2017 08:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

doek55 schreef op maandag 10 april 2017 @ 11:43:
Iedereen die zijn accu zo lang mogelijk goed wil houden zou onderstaande artikelen eens door moeten nemen. Hier is veel informatie beschreven over het slijtageproces van de lithium accu.

Batteryuniversity.com: How to prolong lithium based batteries

Batteryuniversity.com: What causes li ion to die

Conclusie voor mij is dat ik het niveau van mijn accu zo lang mogelijk tussen de 25%-75% moet houden en ervoor moet zorgen dat de cellen niet te lang meer dan 25 graden zijn. In de praktijk betekent dat opladen tot 75% en kort voor vertrek zoveel mogelijk bijladen en bij aankomst op bestemming wachten tot de accu wat is afgekoeld en dan pas de oplader eraan.

Dat hoge temperatuur en hoog voltage zorgen voor veel extra slijtage wist ik al, maar dat een laag voltage ook zorgt voor slijtage is nieuw voor mij.

[...]

SEI = Growth of solid electrolyte interface (SEI) on the anode
EO = Formation of electrolyte oxidation at the cathode
Mooi artikel maar niet echt nog up-to-date, het is van 2010 en je mag gerust aannemen dat in de afgelopen tijd ( >7 jaar) de lithium accu's sterk zijn verbeterd en dat er betere laadtechnieken worden toegepast.

Natuurlijk zijn een aantal zaken nog actueel zoals op nominale spanning houden bij lange opslag, winter, ziektes, vakanties ed. enz. en ook het punt van niet meteen bijladen na een intensieve gebruiksperiode ivm de ontwikkelde warmte wat overigens geldt voor elke battery, ongeacht waar die in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:47

BdK9001

Kalm aan en rap een beetje

Vriendinlief is in de markt voor een e-bike van +/-€1800-2100. Ze zal deze voornamelijk gaan gebruiken om naar en bijrijdpaard* te fietsen op 15-20 km afstand, en vanaf oktober ook voor woon-werkverkeer +/- 10km enkele reis.

Het is een beetje een verhaal met bomen en een bos, maar gelukkig is er dit topic waaruit we alvast gedestilleerd hebben dat een middenmotor de voorkeur heeft qua fietseigenschappen. Ze wil het liefst een beetje rechtop zitten, maar eventueel licht naar voren is geen probleem. Bijkomende eis is dat de fiets in of vlak bij Utrecht gekocht kan worden en ook daar in onderhoud kan. De mogelijkheid om de motor vrij te schakelen en normaal te fietsen is een pré, helaas is hierover maar weinig te vinden.

Op basis van mijn ervaring met mijn mountainbikes en racefietsen zie ik het liefst dat ze schijfremmen of hydraulische velgremmen heeft. Het mooie is dat alle fietsen op de shortlist hieraan voldoen :)

Shortlist:

Batavus Stream N7:
+ Mooi design, grote accu, pittige motor (90Nm), stijver frame door "bovenbuis"
- Met 27kg wat zwaar, Nexus 7 ipv Nexus 8 (las ergens in dit topic dat de Nexus 8 beter is)

Cube Travel Hybrid One 400
+ Mooi design, slechts 23kg, stijver frame door "bovenbuis", Bosch motor
- Nexus 7, open kettingkast vereist meer onderhoud

E-bikez Next
+ Zekerheid van vrijloop, NuVinci naaf, stijver frame door "bovenbuis", schijfremmen, grote accu, service aan huis
- Geen reviews over de fiets, alleen over het merk in het algemeen (enige angst voor "wij van wc-eend"), merk en type motor onbekend, wat saai en anoniem uiterlijk

Batavus Milano E-go NuVinci
+ NuVinci naaf, bosch motor
- Met 27kg zwaar, geen bovenbuis, dus net wat slapper rijgedrag

De verschillen zijn vrij klein, en bovenstaande plus- en minpunten zijn een combinatie van haar en mijn mening. Ze wil sowieso gaan proefrijden voor ze koopt, maar gezien iedere e-bike een verbetering is tov haar huidige fiets lijkt het mij fijn als jullie als ervaringsdeskundigen nog even een blik werpen op de shortlist

* nee elkaar niet leren kennen via de Tweakers/Bokt-datingsite /3

Kalm aan! En rap een beetje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
BdK9001 schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 09:52:
Vriendinlief is in de markt voor een e-bike van +/-€1800-2100. Ze zal deze voornamelijk gaan gebruiken om naar en bijrijdpaard* te fietsen op 15-20 km afstand, en vanaf oktober ook voor woon-werkverkeer +/- 10km enkele reis.

Het is een beetje een verhaal met bomen en een bos, maar gelukkig is er dit topic waaruit we alvast gedestilleerd hebben dat een middenmotor de voorkeur heeft qua fietseigenschappen. Ze wil het liefst een beetje rechtop zitten, maar eventueel licht naar voren is geen probleem. Bijkomende eis is dat de fiets in of vlak bij Utrecht gekocht kan worden en ook daar in onderhoud kan. De mogelijkheid om de motor vrij te schakelen en normaal te fietsen is een pré, helaas is hierover maar weinig te vinden.

Op basis van mijn ervaring met mijn mountainbikes en racefietsen zie ik het liefst dat ze schijfremmen of hydraulische velgremmen heeft. Het mooie is dat alle fietsen op de shortlist hieraan voldoen :)

Shortlist:

Batavus Stream N7:
- Met 27kg wat zwaar, Nexus 7 ipv Nexus 8 (las ergens in dit topic dat de Nexus 8 beter is)

E-bikez Next
+ Zekerheid van vrijloop, NuVinci naaf, stijver frame door "bovenbuis", schijfremmen, grote accu, service aan huis
- Geen reviews over de fiets, alleen over het merk in het algemeen (enige angst voor "wij van wc-eend"), merk en type motor onbekend, wat saai en anoniem uiterlijk

De verschillen zijn vrij klein, en bovenstaande plus- en minpunten zijn een combinatie van haar en mijn mening. Ze wil sowieso gaan proefrijden voor ze koopt, maar gezien iedere e-bike een verbetering is tov haar huidige fiets lijkt het mij fijn als jullie als ervaringsdeskundigen nog even een blik werpen op de shortlist

Batavus Stream heeft standaard een 500Wh accu en de Yamaha motor schijnt betrouwbaar te zijn. Mijn moedertje heeft hem ook en is erg tevreden.

Verder zijn die fietsen redelijk aan elkaar gewaagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• APBaguette
Met een Yamaha middenmotor kan je iig prima fietsen zonder ondersteuning, die voel je niet meelopen. Bij Bosch motoren trap je altijd door een overbrenging, dat is waarschijnlijk (heb nog nergens een echte test gezien) minder efficiënt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Het valt mij (weleens) op dat een ieder wanneer hij (of zij) overweegt de fiets te verruilen voor een e-bike altijd, iets benepen vraagt of de e-bike zonder ingeschakelde motor net zo fijn fietst als de fiets die vervangen wordt, terwijl de praktijk nu juist uitwijst dat je daarna nooit meer zonder motor ondersteuning wilt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001

BdK9001

racinfo schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 11:57:
Het valt mij (weleens) op dat een ieder wanneer hij (of zij) overweegt de fiets te verruilen voor een e-bike altijd, iets benepen vraagt of de e-bike zonder ingeschakelde motor net zo fijn fietst als de fiets die vervangen wordt, terwijl de praktijk nu juist uitwijst dat je daarna nooit meer zonder motor ondersteuning wilt. ;)
Klopt, bij mijn vriendin gaat het er haar ook vooral om hoe zwaar de fiets gaat wanneer bijvoorbeeld de accu leeg is (het bijrijdpaard staat namelijk niet in een stal, maar in een weiland), zodat ze, mocht ze een keer vergeten zijn te laden, ze altijd nog thuis kan komen zonder zich het schompes te trappen :P

En als ik mee ga op mijn fiets zonder ondersteuning vind ik het ook zo nu en dan wel chill als ze rond dezelfde tijd als ik moe wordt :+
Vlassie1980 schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 09:58:
[...]

Batavus Stream heeft standaard een 500Wh accu en de Yamaha motor schijnt betrouwbaar te zijn. Mijn moedertje heeft hem ook en is erg tevreden.

Vlassie1980 schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 09:58:
[...]

Goed om te horen dat de Yamaha-motoren de moeite waard zijn en dat de Stream iig een fijne fiets is :)

We hebben bij de Cube nog een nadeel gevonden: die wordt zonder slot geleverd, dus die heeft nog bijkomende kosten, momenteel staat de Stream dus bovenaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
racinfo schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 07:57:

BAH... Derby (PON) is een samenraapsel van lelijke eendjes. Alleen maar zwakke (noodlijdende) merken. en wat voor ons belangrijk is... ze pushen de Impulse motoren die momenteel qua betrouwbaarheid geen beste naam hebben. Ook leuk is dat je er wheelies meetrekt als je niet uitkijkt >:)

Shortlist:

Batavus Stream N7:
Deze fiets heeft mijn schoonmoeder die hiermee elke dag naar onze drie paarden rijdt. Ik vind het een aanrader.

Of deze:

https://www.fietsenwinkel...us-razer-dames?sqr=razer&

Sportiever en lichter. Reden dat ik naar Yamaha neig is het fietsgedrag als de motor uitstaat.

Mijn mening over de andere 3:

- Cube: Open kettingkast en paardenpis levert problemen op. Wij spreken uit ervaring. Pis is heel erg aggressief... en dat ontloop je niet bij manage/boerderij.
- Next: Ik hou niet van Nuvinci, veel teveel verlies. Ook teveel vraagtekens qua betrouwbaarheid van zo'n naaf.
- Batavus Milano: Lage instap is minder stijf. Nuvinci :X

Sowieso gaan wij voor een paarden fiets voor een stijf model omdat wij regelmatig vrachtjes moeten vervoeren. Dat is voor je vriendin waarschijnlijk geen issue. Zoals gezegd zou ik zeer zeker gaan voor een dichte kettingkast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Ik vroeg dat ook :o maar de gedachte bij mij was dat je met een lege accu wel thuis wil komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001

BdK9001

roffeltjes schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 14:53:

[...]
Deze fiets heeft mijn schoonmoeder die hiermee elke dag naar onze drie paarden rijdt. Ik vind het een aanrader.

Of deze:

https://www.fietsenwinkel...us-razer-dames?sqr=razer&

Sportiever en lichter. Reden dat ik naar Yamaha neig is het fietsgedrag als de motor uitstaat.

Mijn mening over de andere 3:

- Cube: Open kettingkast en paardenpis levert problemen op. Wij spreken uit ervaring. Pis is heel erg aggressief... en dat ontloop je niet bij manage/boerderij.
- Next: Ik hou niet van Nuvinci, veel teveel verlies. Ook teveel vraagtekens qua betrouwbaarheid van zo'n naaf.
- Batavus Milano: Lage instap is minder stijf. Nuvinci :X

Sowieso gaan wij voor een paarden fiets voor een stijf model omdat wij regelmatig vrachtjes moeten vervoeren. Dat is voor je vriendin waarschijnlijk geen issue. Zoals gezegd zou ik zeer zeker gaan voor een dichte kettingkast.
Thanks! Ze wil nu ook de razer gaan proberen, mogelijk komende zaterdag.

Ik heb ook het liefste een zo stijf mogelijk frame, ben benieuwd of ze ook overtuigd is na het rijden op de razer. Ook goed om te weten dat NuVinci niet zo geniaal is als het lijkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polling
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 28-02-2022
Dat klopt in ieder geval niet. Ik rijjd de accu van de Bulls leeg in een dikke 50-60 km, en ben blij dat ik daarna gewoonn naar huis kan fietsen. En als ik met anderen fiets die een gewone fiets hebben, staat de motor ook gewoon uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Inmiddels de Wind Blox ontvangen. Ben erg benieuwd, straks op de terugweg gelijk testen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko de Boswachter
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:35
Vlassie1980 schreef op woensdag 12 april 2017 @ 11:34:
Inmiddels de Wind Blox ontvangen. Ben erg benieuwd, straks op de terugweg gelijk testen :)
Op de heenweg geen wind? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Op de zaak ontvangen ;)
Dus op de heenweg wel wind maar geen Wind Blox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Nu online
Iemand hier ervaring met de Polinie Hi-Speed ebike module? Ik kan hier maar weinig over vinden. Vanwege de goede prijs zou ik deze willen aanschaffen voor een Flyer met Panasonic motor.

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
Update over mijn accu storing. Kreeg een mailtje binnen dat ze denken dat het aan de kabel tussen de accu ligt en de motorunit. Zucht. 8)7

Ik heb de beste man toch maar vriendelijk uitgelegd dat de storing toch echt in de accu zit. Even opnieuw afwachten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Shortlist:

Batavus Stream N7:

E-bikez Next

Als je in Utrecht wilt kopen dan kan ik een bezoekje aan Juizz op de Biltstraat enorm aanraden. Alleen maar elektrische fietsen, zeer goede service en advies en bijvoorbeeld ook de mogelijkheid om een demo fiets een weekend te lenen.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Laatst online: 21:16

OgWok

U.N.C.L.E.

zonnefreak schreef op donderdag 13 april 2017 @ 00:02:
Update over mijn accu storing. Kreeg een mailtje binnen dat ze denken dat het aan de kabel tussen de accu ligt en de motorunit. Zucht. 8)7

Ik heb de beste man toch maar vriendelijk uitgelegd dat de storing toch echt in de accu zit. Even opnieuw afwachten. :)
Daar word je wel moe van. Je komt met duidelijke info, dat de accu een probleem heeft. Komen zij met onduidelijke info dat "ze denken" dat het "aan de kabel ligt".....

Heb de indruk dat ze niet echt luisteren.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

zonnefreak schreef op donderdag 13 april 2017 @ 00:02:

Dit doet mij terugdenken aan mijn storing in de 3e ondersteuningsstand bij mijn eerdere voorwielmotor, ik dacht meteen aan het display omdat het tevoren goed werkte maar na overleg met de dealer gaven zij de schuld aan de (nog vrijwel nieuwe acid) accu, ik dus een nieuwe (acid) accu gekocht maar de storing bleef. Toen was het volgens hun de controller, de controller uitgebouwd en opgezonden naar de dealer maar die bleek goed. Inmiddels had ikzelf een 2e hands display opgescharreld op MP en ja hoor, dat was dus inderdaad de oplossing. Conclusie: je moet van goede huize komen om FM en- of dealer te overtuigen van JOUW gelijk 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:07
Ik zat net dat filmpje te kijken van die goedkope chineese E-bike, wat ben ik blij dat ik destijds een fiets met Bosch motor en goede onderdelen heb besteld.

Ik heb me al een poosje niet gemeld op dit forum omdat ik alweer meer dan een half jaar een lease-auto heb en het werk is verplaatst van 30 km enkele reis naar 70 km enkele reis. Dat is echt te ver, ook voor mijn s-pedelec uit 2013.
Mijn fiets gebruik ik nog wel voor korte stukjes (5 -10 km) in de buurt voor een boodschap of afspraak. Ik ben nog steeds erg tevreden met de fiets, de auto blijft dan staan (ik rij alleen zakelijk in de auto) en doe nog wat aan beweging.
Het verbaasd mij nog steeds hoe goed de accu zich houdt. Ook na 3,5 jaar en inmiddels bij 24k km op de teller is de accu nog goed. 100% capaciteit heeft ie niet meer, maar zeker 80%. Wat in mijn geval voldoende is.
Slijtage gevoelige onderdelen zoals remblokken zijn niet vervangen. Wel de achterband 3x. De voorband is nog orgineel. De bel (ook een slijtage gevoelig onderdeel) is ook nieuw.

Mijn ervaring tot nu toe is dat je beter iets meer kunt investeren in een goed merk en onderdelen dan dat je met goedkope spullen blijft tobben.

@ Vlassie; mooie foto's!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-09 22:51
racinfo schreef op donderdag 13 april 2017 @ 07:51:
Conclusie: je moet van goede huize komen om FM en- of dealer te overtuigen van JOUW gelijk 8)7
Dat komt omdat _iedereen_ tegen de dealer of FM roept dat ze wel weten wat het is, maar 99% van die mensen heeft ofwel ongelijk, ofwel geluk... De FM en de dealer weten over het algemeen meer van die fiets dan de gebruiker :)

Ik heb hetzelfde in de IT, als een gebruiker met belt met een storing dan weten ze vaak niet eens te beschrijven welke knopjes ze indrukken en wat ze vervolgens op het scherm zien; iets wat zelfs een kind nog kan, maar ze denken wel te weten waar het aan ligt; iets waar ik zelf als expert op het gebied vaak nog wel even naar zit te zoeken...

Ik ben, afhankelijk van wat de gebruiker als oorzaak aanwijst, niet te beroerd het even te checken, maar ze hebben het (veel) vaker mis dan dat ze gelijk hebben :)

Als een gebruiker uitlegt hoe ze tot een bepaalde conclusie zijn gekomen (en ik het met die redenatie eens ben :P "Vorige week is de printer vervangen en nu ben ik een Word-bestandje kwijt" is een redenatie van niks; helaas is het wel een praktijkvoorbeeld) dan ben ik veel eerder geneigd dat onderdeel te testen dan wanneer ze roepen: "Ik kan niet inloggen, de login-server is stuk".

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Paul schreef op donderdag 13 april 2017 @ 09:58:
[...]
Dat komt omdat _iedereen_ tegen de dealer of FM roept dat ze wel weten wat het is, maar 99% van die mensen heeft ofwel ongelijk, ofwel geluk... De FM en de dealer weten over het algemeen meer van die fiets dan de gebruiker :)
Sorry, daar ben ik het dus totaal niet mee eens. Het is hier al vaker genoemd en beschreven, de fietsenbranche is oer conservatief en stront eigenwijs... uitzonderingen daargelaten. En zeker de monteurs zijn vaak vegetarische slagers :X

Een FM weet niks van die motoren omdat ze er überhaupt niks mee mogen doen. Dus een klantvraag gaat door via de vertaling van de FM richting service centrum. Afhangende van hoe goed een fietsenmaker luistert en meedenkt krijg je een goed antwoord... ander is het gewoon garbage-in/garbage-out.

De rest van je verhaal sluit hier helaas ook goed op aan. Als ik het lees gaan mijn tenen compleet krom. Dit is IT arrogantie anno 2000. Ik herken dit maar al te goed, dit verzandt in: "De gebruiker is incapabel" versus "De ICT afdeling luistert niet".

Maar hou heel goed in je achterhoofd dat net als bij de fietsenmaker de eindgebruiker je inkomen bepaald. Zijn zijn het primaire proces, gaan uiteindelijk over de centen.

Als het niet werkt en het gros van de gebruikers (!!!!) kan dat niet goed uitleggen is er iets niet goed met hoe jullie de boel hebben ingericht. Dit wekt ook geen vertrouwen op tussen beide partijen.

Zo ook in de fietsenbranche. Fietsenmakers die niet kunnen luisteren moeten gewoon failliet gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
roffeltjes schreef op donderdag 13 april 2017 @ 10:50:
Als ik het lees gaan mijn tenen compleet krom.
In tegendeel, dat doet jouw reactie. Je hebt een slechte ervaring met IT'ers (en fietsenmakers) begrijp ik, maar projecteer dat aub niet op de rest...
Dit is IT arrogantie anno 2000. Ik herken dit maar al te goed, dit verzandt in: "De gebruiker is incapabel" versus "De ICT afdeling luistert niet".
:O |:( Ik luister extreem goed, dank je wel. Dat veranderd niets aan het feit dat de gebruiker over het algemeen gewoon daadwerkelijk incapabel is om die diagnose te stellen. Net zoals ik incapabel ben om bij mezelf longembolie te ontdekken als ik bij de huisarts zit, en ik weet ook te weinig van autos om tegen de monteur van mijn auto te zeggen dat cylinder 3 onregelmatig loopt.

Dat de gebruiker niet wil horen dat deze ongelijk heeft (of met wat meer tact, dat het toch ergens anders aan blijkt te liggen) is niet mijn probleem, maar maak er dan niet van dat ik niet wil luisteren.
Als het niet werkt en het gros van de gebruikers (!!!!) kan dat niet goed uitleggen is er iets niet goed met hoe jullie de boel hebben ingericht.
Als een gebruiker het al niet voor elkaar krijgt om te zeggen: "Ik druk op het linker van de twee knopjes en in plaats van dat het vak ernaast groen wordt, wordt het geel" dan heeft dat helemaal NIETS met de inrichting van de omgeving te maken, dan is dat gewoon een gebruiker die ZO bang is voor technologie dat ze er maar gewoon vanaf moeten blijven.

"Ik weet niks van computers" wordt maar al te graag aangegrepen om vooral lekker lui achterover te kunnen leunen, want een kind van 4 kan je al vertellen wat het ziet. Net zoals ik prima tegen mijn huisarts kan zeggen dat mijn ademhaling snel en oppervlakkig is en ik pijn heb in mijn borst, of tegen de garage dat de auto inhoudt of stottert.
Een FM weet niks van die motoren omdat ze er überhaupt niks mee mogen doen.
Goed, dan gaat het bij motoren dus vooral over de dealer. Blijven alle andere onderdelen over, waarvan jij er één hebt (met bijbehorende storingskans) en de fietsenmaker tientallen / honderden / duizenden. Jij bent mogelijk een uitzondering maar over het algemeen weet de fietsenmaker meer over fietsen dan een random fietser. Net als een arts meer weet over ziektes en aandoeningen dan de meeste mensen, en de garage meer weet van autos dan de gemiddelde bestuurder.

[ Voor 12% gewijzigd door Paul op 13-04-2017 11:20 ]

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Het gebrek aan kwaliteit bij FM's is hier al meermaals aangetoond, je kan heel hard roepen dat dat onzin is, maar helaas staat dit forum vol van voorbeelden van onzin antwoorden. En deze is hier heel duidelijk een voorbeeld van. Dat ligt niet aan Zonnefreak maar aan de FM. Ik snap niet hoe jij het draait dat dit de schuld is van de gebruiker.

Bovendien is het gewoon een keihard feit dat een FM niks met de motoren kan... dus hoe kom je erbij dat een FM over storingen binnen een Accu het beter weet? Hij heeft daar echt nooit een opleiding voor gevolgd (de inhoud van de Bosch documentatie voor FM's is hier al gepost). Meer dan het moment waarmee de schroeven vast moeten, de kleurcodering van de kabels en een uitleg over de status ledjes is er niet.

[ Voor 18% gewijzigd door roffeltjes op 13-04-2017 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
roffeltjes schreef op donderdag 13 april 2017 @ 11:20:
Ik snap niet hoe jij het draait dat dit de schuld is van de gebruiker.
Geen idee hoe je er bij komt dat ik Zonnefreak de schuld geef? Waar zeg ik dat? Is dit een persoonlijke hetze naar aanleiding van onze eerdere aanvaring over spaken?
Bovendien is het gewoon een keihard feit dat een FM niks met de motoren kan... dus hoe kom je erbij dat een FM over storingen binnen een Accu het beter weet?
Wat is het nu, accu of motor? Als hij niks met motoren kan zegt dat imho niks over accu's? Zelfs al mag hij van de dealer zelf ook niks met accu's doen dan nog heeft hij er veel meer in handen dan jij of Zonnefreak, en weet dus als het goed is na een tijdje welke actie de dealer onderneemt als hij een fiets met een bepaalde storing binnenkrijgt.
Hoe superieur jij ook bent
:O Ga je weer met je zelf-verzonnen onzin... Waar zeg ik dat ik superieur ben? Ik weet meer van mijn werk dan de meeste mensen wiens werk het niet is, daar is toch helemaal niets vreemds aan?

Ik weet niet wat je voor werk doet maar ik mag hopen dat jij meer weet van jouw eigen werk af weet dan dat ik weet van jouw werk. Als je dat "superieur" wil noemen, be my guest. Gefeliciteerd, jij bent superieur aan mij... Of zo...

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Paul, je hebt gelijk. Ik haalde de sneer weg, dat was gewoon niet netjes van me.

Ik heb in PM uitgelegd hoe het zit in de fietsenbranche, je mag uitgebreid tegen me bakkeleien daarlangs (kan ik wel tegen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ik las hier dat een verzekering bij Enra goedkoper zou zijn. Wanneer ik echter de premie voor een e-bike van 3500 euro vergelijk met Anwb, zitten ze beiden richting de 300 euro voor 3 jaar.
Zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:07
Soms zoek een verzekering de nieuw-prijs vergoeden, andere de rest-waarde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Paul & Roffeltjes, het was niet mijn bedoeling een hele discussie uit te lokken; ik sprak slechts over eigen ervaringen in de fietsbranch. En al van enige jaren terug, inmiddels zal er best iets ter gunste van de FM of dealer verbeterd zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bgttje
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-09 13:07
racinfo schreef op donderdag 13 april 2017 @ 16:48:
Paul & Roffeltjes, het was niet mijn bedoeling een hele discussie uit te lokken; ik sprak slechts over eigen ervaringen in de fietsbranch. En al van enige jaren terug, inmiddels zal er best iets ter gunste van de FM of dealer verbeterd zijn.
Ben blij dat ik zelf m'n fiets kan onderhouden, heb het idd niet zo met al die merkfietsen(ebikes) waarbij je altijd een FM moet gebruiken als er iets stuk is en/of jouw garantie moet claimen. Tenslotte leer je ook t meest van zelf doen met ebikes. Wat mij tegenvalt zijn de DIY ebike motor setjes die met een koppelsensor werken.
Er zijn er wel een paar maar dan hebben ze weer geen handgas of zijn ze niet in te stellen zoals de BBSjes(Bafang). En voor de Bafang setjes is er ontzettend veel te koop qua opties. Als je dat 1maal gewend bent is het moeilijk om over te schakelen naar een fabrieksfiets waarbij je letterlijk vast zit aan HUN id/uitvoering over hoe een ebike in elkaar moet zitten.

[ Voor 27% gewijzigd door bgttje op 13-04-2017 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lorenzonotari
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 14-04-2017
Beste,
Ik heb me een elektrische fiets Qwic RD9.2s aangeschaft en stel me de vraag of er iemand weet hoe ik de trapondersteuning kan uitbreiden naar niveau 5. Hij is standaard begrensd tot niveau 4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
lorenzonotari schreef op donderdag 13 april 2017 @ 18:50:
Beste,
Ik heb me een elektrische fiets Qwic RD9.2s aangeschaft en stel me de vraag of er iemand weet hoe ik de trapondersteuning kan uitbreiden naar niveau 5. Hij is standaard begrensd tot niveau 4.
Zou je dealer moeten kunnen...

En als die niet mee wil werken zijn er zat andere dealers die het waarschijnlijk wel willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bhoek
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 05-04 09:34
Ik rij nu al 1.5 jaar met een 'opgevoerde' razer waar ik op de polder wegen 38-40 rij (wel 90rpm), Ben zeer tevreden over de yamaha e-motor. heb net nog een nieuwe bontrager mips E45 helm gekocht (veiligheid voor alles). De accu neem ik altijd mee naar binnen en hou de charge tot 80%. Waar ik niet over tervreden ben zijn de magura hs11, werking is goed (heb brake booster erop gezet), maar duurzaamheid is slecht. heb 2x een vaste remcylinder gehad, en compleet de set moeten vervangen (50 euro per set uit DLD)

Maar nu ben ik toe aan een echte speed pedelec, en mijn oog is gevallen op de trek commuter +8S. deze heeft het bosch performamce systeem. Heeft iemand ervaring met deze bosch ?, is de kwaliteit ok ?. heb totnutoe alleen nog een testritje gedaan, en ja dat wordt een emotie aankoop als ik niet oppas, dus toch maar even wat research.

[ Voor 21% gewijzigd door bhoek op 14-04-2017 08:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
bhoek schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 08:03:
Ik rij nu al 1.5 jaar met een 'opgevoerde' razer waar ik op de polder wegen 38-40 rij (wel 90rpm), Ben zeer tevreden over de yamaha e-motor. heb net nog een nieuwe bontrager mips E45 helm gekocht (veiligheid voor alles). De accu neem ik altijd mee naar binnen en hou de charge tot 80%. Waar ik niet over tervreden ben zijn de magura hs11, werking is goed (heb brake booster erop gezet), maar duurzaamheid is slecht. heb 2x een vaste remcylinder gehad, en compleet de set moeten vervangen (50 euro per set uit DLD)

Maar nu ben ik toe aan een echte speed pedelec, en mijn oog is gevallen op de trek commuter +8S. deze heeft het bosch performamce systeem. Heeft iemand ervaring met deze bosch ?, is de kwaliteit ok ?. heb totnutoe alleen nog een testritje gedaan, en ja dat wordt een emotie aankoop als ik niet oppas, dus toch maar even wat research.
Wat kost die Trek bij jouw dealer? Ik vind het een mooie fiets maar hij is met een adviesprijs van rond de 5K gewoon veel te duur.

Voor die prijs koop je ook een Stromer ST1X en die is in alle opzichten beter.

Verder is het handig om je budget te weten 😉
Pagina: 1 ... 23 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.