Onderstaand mijn conclusie na ongeveer 120 km op de Bulls Green Mover E45:
Uiterlijk en componenten
De fiets is zeer degelijk uitgerust met Deore XT shifters en derailleur. Verder een SLX 10 speed cassette en grote schijfremmen die voor een goede remkracht zorgen. Daarnaast schakelt de verlichting automatisch in als je het systeem aan zet. De verlichting is 60 lux maar ik heb nog niet in het donker gereden, ben benieuwd of de lichtbundel afdoende is of dat ik nog een extra opzet lamp moet kopen. Wanneer je remt gaat de remverlichting werken en ook aan de kentekenplaatverlichting is gedacht. Het is een zware fiets, met accu weegt hij rond de 30 kilo.
Display
Het display heeft 3 standen:
- Accu percentage
- Afstand (dagteller)
- Afstand totaal
In vergelijking met bijvoorbeeld Bosch is dit aardig summier. Ik ben gewend om ook de huidige tijd, bereik en maximum snelheid te kunnen zien.
Verder is er keuze uit 4 ondersteunings-standen:
- Eco
- Tour
- Climb
- Sport
In de Sport stand schiet de fiets als een raket uit de startblokken. De overige standen zijn wat braver maar zelfs op de stand Tour zit je binnen korte tijd met gemak boven de 30. Dit zijn standen die ik gebruik binnen de bebouwde kom. Daarbuiten gaat het gas erop met de Sport stand en wind mee ga je dan met gemak boven de 40.
Rij-eigenschappen
De fiets ligt als een blok op de weg. Zeer stabiel, ook op snelheden boven de 40 zijn er amper trillingen in het frame. Oneffenheden en hobbels in het fietspad komen op hogere snelheden wel wat harder door. Wellicht een keer kijken naar een verende zadelpen of de bandenspanning aanpassen. Verder kan je de fiets ook zeer sportief rijden. Bij een van de weinige stoplichten voelde ik ook aan mijn hartslag dat die toch wel wat hoger was. Helemaal goed natuurlijk aangezien ik verder niet aan sport doe.
Verder heb ik het gevoel dat er niet al te veel spanning op de ketting staat omdat de motor in het achterwiel de meeste kracht direct op het achterwiel zet en dus niet al te veel aan de ketting trekt.
Accu en lader
De accu is een enorm gevaarte en weegt 5 kg. Hij zit tussen de onderste framebuis en een soort tussen buis en je kunt hem met een speciaal sleuteltje eruit halen. De lader is voorzien van een fan om hem te laten koelen en maakt aardig wat herrie tijdens het laden. Soms moet je de accu uit een slaapstand halen omdat hij anders niet op wil laden. Dacht eerst dat de lader kapot was omdat hij ook ging tikken maar dit schijnt normaal te zijn.
Conclusie
Tot nu toe zeer tevreden. De reistijd is van ongeveer 65 minuten naar 45~50 minuten gegaan. Defensief rijden in dorpen en anticiperen. Je hebt zelf ook niet door dat je zo hard gaat laat staan andere weggebruikers. In het open veld is het een snelheidsmonster en kom je met niet al te veel wind makkelijk boven de 40 uit.
Ik had gisteren zowaar wat spierpijn omdat ik zo veel had gewerkt op de fiets, geeft een voldaan gevoel.
Toch zijn er wat kleine nadelen:
- De info op het display is summier
- De motor is altijd wel enigszins hoorbaar, maar niet echt storend
- De automatisch inklappende standaard die alle s-pedelecs moeten hebben (welke idioot dat verzonnen heeft)
Indien iemand nog specifieke vragen heeft dan hoor ik het