Het grote elektrische fietsen topic - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 22 ... 103 Laatste
Acties:
  • 888.622 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maurice_l
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Roamor schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 13:36:
Weet iemand waarom de Razer zo slecht leverbaar is? Ben mij aan het oriënteren, maar ik krijg van een FM week 22 door als levertijd. Dat is wel erg lang....
Ja, vreemd. Was eind vorig jaar ook al het geval.

Toevallig zag ik er bij Juizz in den Haag één staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 21:47
Moet je soms de grootste maat hebben? Die was vanaf begin al laat gepland. Ik ben wezen testfietsen in oktober, en moest wachten tot december de nieuwe modellen uitkwamen (ik had geen zin in het showroom exemplaar). Toen was al bekend dat de grote maten echt flink later werden geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Niet de grootste geloof ik; ik zit naar een framemaat van 57 cm te kijken.

Ik ga nog wel bij wat fietsenmakers in de buurt navragen, maar Batavus doet er schijnbaar goede zaken mee. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-09 13:07
Wat ik mij toch afvraag is dat er wordt gezegd dat zo'n Stromer zo snel optrekt. Hoe kan dit met een naafmotor? Zit er een soort variabele vertraging in? Een fiets met een middenmotor en versnellingen heeft toch veel meer kracht met optrekken.......mits het vermogen hetzelfde is. Zo'n achternaaf motor heeft toch weinig power bij lage toeren?
Misschien lichte fiets + lichte berijder..............dan zou het kunnen. Ik denk dat ie met mij, 106kg + lang, toch niet snel wegkomt. Maar ik pas er ook niet op denk ik.

[ Voor 20% gewijzigd door bgttje op 22-03-2017 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:20

OgWok

U.N.C.L.E.

bgttje schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 17:46:
Wat ik mij toch afvraag is dat er wordt gezegd dat zo'n Stromer zo snel optrekt. Hoe kan dit met een naafmotor? Zit er een soort variabele vertraging in? Een fiets met een middenmotor en versnellingen heeft toch veel meer kracht met optrekken.......mits het vermogen hetzelfde is. Zo'n achternaaf motor heeft toch weinig power bij lage toeren?
Misschien lichte fiets + lichte berijder..............dan zou het kunnen. Ik denk dat ie met mij, 106kg + lang, toch niet snel wegkomt. Maar ik pas er ook niet op denk ik.
Waarom zou een naafmotor weinig kracht hebben bij lage toeren? (is het niet dat een elektromotor een maximaal koppel heeft bij toerental 0?)

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18-09 10:42
bgttje schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 17:46:
Ik vermoed dat het koppel bij de stromer varieert tussen de 20 en 40Nm. Dit koppel word wel direkt aan het achterwiel afgegeven. Omdat de motor vanaf zeer lage toeren dit al afgeeft kan hij bijna lineair versnellen.

Als je nu bij het binnenste kijkt bij de bosch performance dan zit dit er heel anders uit.
Zie YouTube: Bosch Pedelec Drive Unit Motor 2015

Hier zitten een serieus vertragings systeem in verwerkt. Door al deze vertragingen geeft dit op papier dan wel een koppel van maximaal 60Nm. Maar dan draait deze elektromotor wel bijna 1000 toeren. Nu zit er in de middenmotor ook nog een interne vertraging van ongeveer 2,5 : 1. Dit zorgt er voor dat je maar een beperkte bandbreedte hebt waarin je tot een trapfrequentie tot maximaal 100 rpm ondersteuning maximaal is. Daarna moet je schakelen en hier gaat toch wel tijd in verloren omdat het vermogen even terug valt en ook even duurt tot hij weer maximaal ondersteund. Dit gaat dan weer door tot 100 tpm trapfrequentie. Dan moet je weer schakelen en zo verder.

In principe kan de stromer zijn koppel continu op het achterwiel overbrengen terwijl dit bij de bosch door de electronica tijdens het schakelen behoorlijk afgeremd word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19:05
OgWok schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 18:17:
[...]

Waarom zou een naafmotor weinig kracht hebben bij lage toeren? (is het niet dat een elektromotor een maximaal koppel heeft bij toerental 0?)
Een naafmotor heeft in de praktijk eigenlijk altijd wel issues bij een laag toerental met hoog vermogen. Hoe dat komt is onduidelijk, maar de iDworkx met Neodrive is hiervan een goed voorbeeld.

Ik zelf denk dat het een warmte probleem is... maar ik ben niet technisch. Symptomen (uit eerste hand, zelf te vaak meegemaakt)

- Motor gaat brommen.
- Vermogen daalt
- Gaat dat te lang door dan slaat de motor af

Wij hebben zo drie motoren gesloopt. De review van de Neodrive door de fietsersbond en andere ervaringen op het pedelec forum duiden erop dat dit echt structureel is.

Ik vraag me af of zelfs de Stromer een "muurtje" trekt, ik denk van niet (zou echt uitzonderlijk zijn!). Gelukkig is dat niet het gebied waar je een Stromer gebruikt (wel een iDworkx vakantiefiets!).

Daarentegen rossen we met een Yamaha motor overal door zonder hikje, met ruim 60 kg bagage (tassen+kinderwagen/bagagewagen). Reviews/ervaringen wijzen erop dat een Bosch en Brose hier ook geen enkel probleem mee hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18-09 11:15
Roamor schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 13:36:
Weet iemand waarom de Razer zo slecht leverbaar is? Ben mij aan het oriënteren, maar ik krijg van een FM week 22 door als levertijd. Dat is wel erg lang....
Het is een populaire fiets en het fietsseizoen staat op punt van beginnen. Je zou ook nog kunnen kijken naar een uitlopend verdwaald 2016 model....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Vlassie1980 schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 20:33:
[...]

Het is een populaire fiets en het fietsseizoen staat op punt van beginnen. Je zou ook nog kunnen kijken naar een uitlopend verdwaald 2016 model....
Bedankt voor de tip. Ook omdat het model eigenlijk niet verschilt van de 2017 variant is dat ook geen slecht idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Roamor schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 20:44:
[...]

Bedankt voor de tip. Ook omdat het model eigenlijk niet verschilt van de 2017 variant is dat ook geen slecht idee.
Heb ik met mijn Bulls Green Mover ook gedaan. Model dat ik nu heb komt uit 2016 en deze is uitlopend. Het 2017 model heeft qua hardware geen wijzigingen, alleen een andere kleur.

2016 welke ik heb:
Afbeeldingslocatie: https://www.12gobiking.nl/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/b/u/bulls-green-mover-e-45-2016-heren.jpg

2017:
Afbeeldingslocatie: https://www.12gobiking.nl/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/e/4/e45_10v_heren.jpg

Voor een ander kleurtje heel wat meer pegels neertellen en ook nog extra lang wachten ging me een beetje te ver 8)

Zijn er trouwens nog mensen die ook een Bulls Green Mover E45 hebben? De lader maakt als hij klaar is met laden nog steeds een tikkend geluid en ik vroeg me af of dat normaal was... Anders maar even in het weekend bij 12go langs om het te vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18:56
Vlassie1980 schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 21:28:
[...]

Heb ik met mijn Bulls Green Mover ook gedaan. Model dat ik nu heb komt uit 2016 en deze is uitlopend. Het 2017 model heeft qua hardware geen wijzigingen, alleen een andere kleur.

2016 welke ik heb:
[afbeelding]

2017:
[afbeelding]

Voor een ander kleurtje heel wat meer pegels neertellen en ook nog extra lang wachten ging me een beetje te ver 8)

Zijn er trouwens nog mensen die ook een Bulls Green Mover E45 hebben? De lader maakt als hij klaar is met laden nog steeds een tikkend geluid en ik vroeg me af of dat normaal was... Anders maar even in het weekend bij 12go langs om het te vragen.
Ik zou wel even uitvogelen in welke stand je de stuurpen het fijnst vindt en die vervangen voor een vaste variant.
Die draaiende stuurpennen is helemaal niks :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr3dyB
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22-12-2023
Vlassie1980 schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 21:28:
[...]
Als mn snellader klaar is, dat wil zeggen lampjes uit op de accu, maakt die verder geen geluid. Zeker geen getik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-09 16:55
Dat getik kan betekenen dat hij aan het balanceren is, deed mijn vorige lader ook. Zou naar een paar uur / halve dag wel over moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Opperpanter2 schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 10:39:
Dat getik kan betekenen dat hij aan het balanceren is, deed mijn vorige lader ook. Zou naar een paar uur / halve dag wel over moeten zijn.
Ok, ik kijk het even aan. Ben sowieso van plan om nog een extra lader aan te schaffen voor thuis. Heb net Bulls een mail gestuurd met de vraag of ze ook laders leveren zonder fan. Hoeft geen snellader te zijn. Deze maakt aardig wat herrie als hij aan het opladen is. Die wil je niet in de woonkamer hebben liggen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
zonnefreak schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 19:05:[...]Ik vermoed dat het koppel bij de stromer varieert tussen de 20 en 40Nm. Dit koppel word wel direkt aan het achterwiel afgegeven. Omdat de motor vanaf zeer lage toeren dit al afgeeft kan hij bijna lineair versnellen.Als je nu bij het binnenste kijkt bij de bosch performance dan zit dit er heel anders uit.
Zie YouTube: Bosch Pedelec Drive Unit Motor 2015Hier zitten een serieus vertragings systeem in verwerkt. Door al deze vertragingen geeft dit op papier dan wel een koppel van maximaal 60Nm. Maar dan draait deze elektromotor wel bijna 1000 toeren. Nu zit er in de middenmotor ook nog een interne vertraging van ongeveer 2,5 : 1. Dit zorgt er voor dat je maar een beperkte bandbreedte hebt waarin je tot een trapfrequentie tot maximaal 100 rpm ondersteuning maximaal is. Daarna moet je schakelen en hier gaat toch wel tijd in verloren omdat het vermogen even terug valt en ook even duurt tot hij weer maximaal ondersteund. Dit gaat dan weer door tot 100 tpm trapfrequentie. Dan moet je weer schakelen en zo verder.In principe kan de stromer zijn koppel continu op het achterwiel overbrengen terwijl dit bij de bosch door de electronica tijdens het schakelen behoorlijk afgeremd word.
Dan heeft een Bafang BBS series motor toch een heel wat kleinere vertragingskast c.q aantal tandwielen.
En verlies van vermogen bij het schakelen is zeer kort. Dus een middenmotor kan als je goed op tijd schakelt zeer snel optrekken. Klopt ook want ik heb nog niet meegemaakt dat iemand mij eruit trok bij t stoplicht. Zit in een paar seconden op de 25-27km/u.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
Valt me op dat hier vaak wordt gesproken over naafmotoren alsof er maar 1 type naafmotor is. Er zijn verschillende soorten en maten. Het is dus zeker niet zo dat elke naafmotor zo traag is als een oud omaatje.

Zo op de foto geschat is die motor in de stromer al zo'n 2x zo groot als een bosch of bafang middenmotor. Een motor met een grotere omtrek kan vaak een groter koppel leveren.
Grofweg zijn er 2 typen naafmotoren. DirectDrive en InternalGeared. De directdrive variant heeft geen interne "versnelling". Meestal ook metalen tandwielen. Maakt wat meer lawaai, maar is volgens mij de krachtigste van de 2 varianten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
Mijn begrip was altijd,

DD zijn de grote naven, komt omdat de motor groot moet zijn om voldoende koppel te leveren. Is het meest onderhoudsvrij omdat het aantal bewegende delen minimaal is. Deze motoren houden van veel ampere. Is een van de redenen waarom je geen stromer kan krijgen met een kleine accu. De accu kan anders simpelweg niet de amperes leveren zonder snel kapot te gaan.

Geared hub zijn de kleinere motoren, omdat er een reductie op zit zit je sneller aan de maximale snelheid van de motor. Maar de motor levert veel meer koppel vanwege die reductie. De tandwielen ( meestal nylon want goedkoop en relatief stil en een betrouwbaar faalpunt) maken een beetje geluid en dat icm de grootte van de motor maakt dat je kan zien wat voor type motor het is dat in de fiets zit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vlassie1980
Onderstaand mijn conclusie na ongeveer 120 km op de Bulls Green Mover E45:

Uiterlijk en componenten
De fiets is zeer degelijk uitgerust met Deore XT shifters en derailleur. Verder een SLX 10 speed cassette en grote schijfremmen die voor een goede remkracht zorgen. Daarnaast schakelt de verlichting automatisch in als je het systeem aan zet. De verlichting is 60 lux maar ik heb nog niet in het donker gereden, ben benieuwd of de lichtbundel afdoende is of dat ik nog een extra opzet lamp moet kopen. Wanneer je remt gaat de remverlichting werken en ook aan de kentekenplaatverlichting is gedacht. Het is een zware fiets, met accu weegt hij rond de 30 kilo.

Display
Het display heeft 3 standen:
- Accu percentage
- Afstand (dagteller)
- Afstand totaal

In vergelijking met bijvoorbeeld Bosch is dit aardig summier. Ik ben gewend om ook de huidige tijd, bereik en maximum snelheid te kunnen zien.
Verder is er keuze uit 4 ondersteunings-standen:
- Eco
- Tour
- Climb
- Sport

In de Sport stand schiet de fiets als een raket uit de startblokken. De overige standen zijn wat braver maar zelfs op de stand Tour zit je binnen korte tijd met gemak boven de 30. Dit zijn standen die ik gebruik binnen de bebouwde kom. Daarbuiten gaat het gas erop met de Sport stand en wind mee ga je dan met gemak boven de 40.

Rij-eigenschappen
De fiets ligt als een blok op de weg. Zeer stabiel, ook op snelheden boven de 40 zijn er amper trillingen in het frame. Oneffenheden en hobbels in het fietspad komen op hogere snelheden wel wat harder door. Wellicht een keer kijken naar een verende zadelpen of de bandenspanning aanpassen. Verder kan je de fiets ook zeer sportief rijden. Bij een van de weinige stoplichten voelde ik ook aan mijn hartslag dat die toch wel wat hoger was. Helemaal goed natuurlijk aangezien ik verder niet aan sport doe.

Verder heb ik het gevoel dat er niet al te veel spanning op de ketting staat omdat de motor in het achterwiel de meeste kracht direct op het achterwiel zet en dus niet al te veel aan de ketting trekt.

Accu en lader
De accu is een enorm gevaarte en weegt 5 kg. Hij zit tussen de onderste framebuis en een soort tussen buis en je kunt hem met een speciaal sleuteltje eruit halen. De lader is voorzien van een fan om hem te laten koelen en maakt aardig wat herrie tijdens het laden. Soms moet je de accu uit een slaapstand halen omdat hij anders niet op wil laden. Dacht eerst dat de lader kapot was omdat hij ook ging tikken maar dit schijnt normaal te zijn.

Conclusie
Tot nu toe zeer tevreden. De reistijd is van ongeveer 65 minuten naar 45~50 minuten gegaan. Defensief rijden in dorpen en anticiperen. Je hebt zelf ook niet door dat je zo hard gaat laat staan andere weggebruikers. In het open veld is het een snelheidsmonster en kom je met niet al te veel wind makkelijk boven de 40 uit.
Ik had gisteren zowaar wat spierpijn omdat ik zo veel had gewerkt op de fiets, geeft een voldaan gevoel.

Toch zijn er wat kleine nadelen:
- De info op het display is summier
- De motor is altijd wel enigszins hoorbaar, maar niet echt storend
- De automatisch inklappende standaard die alle s-pedelecs moeten hebben (welke idioot dat verzonnen heeft)

Indien iemand nog specifieke vragen heeft dan hoor ik het :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
Opperpanter2 schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 19:16:Valt me op dat hier vaak wordt gesproken over naafmotoren alsof er maar 1 type naafmotor is. Er zijn verschillende soorten en maten. Het is dus zeker niet zo dat elke naafmotor zo traag is als een oud omaatje.
De Stromer heeft een naaf met een grote diameter dat betekend dus ook dat ie veel polen heeft waardoor ie al bij een laag toerental veel vermogen levert. Hij kan immers het veld al heel snel opbouwen bij kleine hoekverdraaiingen. De middenmotoren hebben veel minder polen dus moeten het van hogere toeren hebben maar door de versnellingen maakt dat ook weer niet uit bij lage rijsnelheden. Kijk je naar de meeste voorwiel naafmotoren dan zie je dat ze een kleine omtrek hebben en daardoor weinig vermogen bij lage toerentallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-02-2022

racinfo

E-MTB

bgttje schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 16:23:
[...]

De Stromer heeft een naaf met een grote diameter dat betekend dus ook dat ie veel polen heeft waardoor ie al bij een laag toerental veel vermogen levert. Hij kan immers het veld al heel snel opbouwen bij kleine hoekverdraaiingen. De middenmotoren hebben veel minder polen dus moeten het van hogere toeren hebben maar door de versnellingen maakt dat ook weer niet uit bij lage rijsnelheden. Kijk je naar de meeste voorwiel naafmotoren dan zie je dat ze een kleine omtrek hebben en daardoor weinig vermogen bij lage toerentallen.
Dat ervaar ik met de BBS01 ook, wanneer je in een te hoge versnelling (lage trapfrequentie) wegrijdt heeft de motor het voelbaar moeilijk en begint daardoor te hakkelen, wat meteen ophoudt wanneer je terug schakelt.

Ik herinner mij met mijn eerdere voorwielmotor daar geen last van te hebben, die was dermate krachtig dat ie je letterlijk vooruit sleurde wanneer je uit stilstand, ongeacht welke versnelling wegreed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 10:55
Verwijderd schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 16:20:
Las net dat Ikea ook met een E-mountainbike uitkomt.
Rond de 699€

Bafang display en motor.

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Deze kwam al in 2014 uit en wordt voor zover ik weet niet meer gemaakt. Jammer trouwens.

Ben zelf aan het rondkijken en vraag kan maar weinig vinden over Matrabike hier, is dat wat? Ik zoek een fiets voor woon-werk verkeer in Amsterdam, dus ik wil hem niet te duur hebben, maar wel elke dag 40min op en neer aankunnen. Iemand een idee? Heb al gedacht aan zo'n upgrade set op een Ikea bike zetten (Skladda), is dat een goed idee? Voornaamste is de hufter en diefstal proofing ;) Denk ik tenminste.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Brent schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 13:32:
[...]

Deze kwam al in 2014 uit en wordt voor zover ik weet niet meer gemaakt. Jammer trouwens.

Ben zelf aan het rondkijken en vraag kan maar weinig vinden over Matrabike hier, is dat wat? Ik zoek een fiets voor woon-werk verkeer in Amsterdam, dus ik wil hem niet te duur hebben, maar wel elke dag 40min op en neer aankunnen. Iemand een idee? Heb al gedacht aan zo'n upgrade set op een Ikea bike zetten (Skladda), is dat een goed idee? Voornaamste is de hufter en diefstal proofing ;) Denk ik tenminste.
Met een IKEA fiets ben je denk ik altijd diefstalproof want mijn keus zou het niet zijn. Overigens heeft de Skladda een tandriem aandriving en of dat met een bafang motor te combineren is betwijfel ik, nog niet eerder gezien in ieder geval.

Ik persoonlijk zou in combinatie met een bafang middenmotor inbouwset toch liever voor een merkfiets gaan en dat avontuur niet aangaan met een Matrabike of Ikea fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Wat die tandriem aandrijving betreft dacht ik net na het posten ook al dat dat weleens problemen op zou kunnen leveren.

Waar zou je dan aan denken? Net iets over de 1000 zie ik een Sparta Regular Electric N3 en Puch Imagine. Kan ik daar significant meer kilometers/minder onderhoud van verwachten denk je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Ik las in een eerder bericht van je dat 2x 40 km per dag op de planning stond; met de accu van de genoemde modellen ga je dat niet redden; ik lees iets van 317 Watt, daarmee mag je hopen, met de wind mee dat je een enkele reis haalt.

Met de (vrij) lage prijs van de genoemde modellen kun je geen zware accu verwachten; een goede accu waarmee je 2x 40 km zou willen halen kost al de helft van het fiets totaalbedrag. Ik zou uitkijken naar een goede 2e hands fiets bij de FM; die hebben vaak, en zeker in het voorjaar leuke aanbiedingen. Let daarbij erop dat er goede schijfremmen opzitten en dat de fiets stevig aanvoelt.

Bouw daar dan een bafangset in, wat accu betreft, met een 360 watt accu is je actieradius (bij weinig wind) circa 55 km; wil je meer km'ers per dag dan zou of een zwaardere accu of een 2e lader op het werk uitkomst bieden.

Zoals je hier op het forum kunt nalezen is de actieradius afhankelijk van verschillende factoren, bijv. of je plankgas 26 km/h wil rijden of 24 km/h maakt al heel wat uit.

Over 38 km/h, wat je met een bafangmotor ook kan trekken zal de accu navenant groter moeten zijn.

[ Voor 65% gewijzigd door racinfo op 25-03-2017 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
40 min ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Lopende? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BabyRattle
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 27-06 21:35
Vol gas max 51km p/u gemiddeld rond de 35km p/u over een afstand van 25km lukt mij om max 50km afstand en rond de 90 minuten fietsen op 1 lading op mijn accu van 48v 20ah 960w twv 300 euro.

Ik laad mijn accu niet op het werk op
Fiets +-25km heen 25km terug.

Het ligt ook aan de wind maar met zijwind is bovenstaande 25kilo fiets en mij als totaalgewicht 90 kilo.

[ Voor 13% gewijzigd door BabyRattle op 25-03-2017 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Fietsende, per Google Maps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
racinfo schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 07:42:
[...]Dat ervaar ik met de BBS01 ook, wanneer je in een te hoge versnelling (lage trapfrequentie) wegrijdt heeft de motor het voelbaar moeilijk en begint daardoor te hakkelen, wat meteen ophoudt wanneer je terug schakelt.
Idd, de 250W heeft weinig vermogen bij heel lage toeren. Ik heb ze op mijn vouwfietsen zitten.
Met m'n 500Watter is mij dat nooit opgevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Vanmorgen had ik nog 20% over, gemiddelde snelheid van 34 km/u en afstand van 26 km. Accu is 675Wh.
Moet zeggen dat het me een klein beetje tegen valt, ik kom niet echt in de problemen en kan altijd op de hoogste ondersteuning rijden maar toch had ik verwacht dat ik iets meer over zou houden met de Bulls.

Misschien heeft de temperatuur ook wat invloed, daarnaast ben ik lang (1,99) en 95 kg. Dus dat kan ook een grote factor zijn.

Verder nog steeds zeer tevreden, hij rijdt echt super lekker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 21:47
Vanmorgen op mijn route speed pedelecs galore onderweg!
Het mooie weer heeft ze versneld doen uitlopen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-09 14:17

BertV

Handgemaakt

Vlassie1980 schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 09:19:
Vanmorgen had ik nog 20% over, gemiddelde snelheid van 34 km/u en afstand van 26 km. Accu is 675Wh.
Moet zeggen dat het me een klein beetje tegen valt, ik kom niet echt in de problemen en kan altijd op de hoogste ondersteuning rijden maar toch had ik verwacht dat ik iets meer over zou houden met de Bulls.

Misschien heeft de temperatuur ook wat invloed, daarnaast ben ik lang (1,99) en 95 kg. Dus dat kan ook een grote factor zijn.
wellicht een ligstuur monteren?
Ik hoop straks toch wel 33km @ 40km/u af te leggen met 500wh.

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko de Boswachter
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:35
BertV schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 10:44:
[...]

Met welke fiets ben je dat van plan? Op de Stromer had ik vandaag op mijn tocht van ook 26 kilometers een gemiddelde snelheid van precies 35 km/h en ik had nog 40 procent accu capaciteit van de 522 Wh over. Het was dan ook wel nagenoeg windstil en minder koud dan gisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18:52
BertV schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 10:44:
[...]

Dan zul je een heel erg zuinige fiets nodig hebben of lagere snelheden moeten aanhouden. Mijn verbruik ligt tussen de 18 - 22 Wh/km (afhankelijk van de wind) met mijn Bafang BBS02 750W. Daarbij probeer ik de kruissnelheid tussen de 40-50km/u te houden en kom ik meestal op een gemiddelde van 38-40km/u uit over een reisafstand van 30km. Verbruik heb ik gemeten op basis van het verbruik van de oplader en dat komt aardig overeen met de specificatie van de accu, want mijn 625Wh accu was regelmatig leeg na 30km. Mijn nieuwe 850Wh accu krijg ik gelukkig niet leeg.

Misschien dat anderen ook het verbruik aan de oplader kunnen meten, dan hebben we een betere richtlijn, want een percentage hoeft natuurlijk niet overeen te komen met het werkelijke verbruik (brandstofverbruik van een auto meet je ook het beste aan de pomp en niet met de boardcomputer ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-09 14:17

BertV

Handgemaakt

cityzen speed.

Als ik de actieradius calculator pak, zie ik dat het grotendeels draait om de luchtweerstand.
Ik hoop met een ligstuur het verschil te maken.

https://www.bosch-ebike.c...e/actieradius-calculator/

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
dcl! schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 10:42:
Vanmorgen op mijn route speed pedelecs galore onderweg!
Het mooie weer heeft ze versneld doen uitlopen :+
Kom ze tegenwoordig ook steeds vaker tegen, veel Stromers ST2.
BertV schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 11:32:
cityzen speed.

Als ik de actieradius calculator pak, zie ik dat het grotendeels draait om de luchtweerstand.

Ik kan je garanderen dat die data veel te optimistisch is. Met een 500Wh Bosch accu is het op Turbo na 30 km echt gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
BertV schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 11:32:
cityzen speed.

Op rechte stukken lig ik op mijn stuur, maar mijn fiets heeft wel een Nexus 8 naaf, achter rollerbrakes en voor een naafdynamo en ik fiets in gewone casual kleding. Dus het zal vast efficiënter kunnen, maar ik denk niet dat dat 25% goed maakt. Met langzamer fietsen ga je het wel redden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Vlassie1980 schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 11:34:

Ik kan je garanderen dat die data veel te optimistisch is. Met een 500Wh Bosch accu is het op Turbo na 30 km echt gedaan.
Dat is toch ook wat die calculator aangeeft? Ik heb die calculator wel eens eerder bekeken en vond hem behoorlijk in lijn liggen met mijn eigen ervaringen.

@Doek55

Houding+kleding schelen meer dan 25% (zoals de calculator ook aangeeft bij racefiets rechtop versus liggend).

Leuk detail:

- Hoe harder je gaat, des te groter het verschil in procenten.
- Maar als je langzamer gaat is je tijdwinst groter, puur omdat je zo lang onderweg bent ^^

https://www.cervelo.com/e...notes/slow-vs-fast-riders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
doek55 schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 11:16:
[...]

Dan zul je een heel erg zuinige fiets nodig hebben of lagere snelheden moeten aanhouden. Mijn verbruik ligt tussen de 18 - 22 Wh/km (afhankelijk van de wind) met mijn Bafang BBS02 750W. Daarbij probeer ik de kruissnelheid tussen de 40-50km/u te houden en kom ik meestal op een gemiddelde van 38-40km/u uit over een reisafstand van 30km. Verbruik heb ik gemeten op basis van het verbruik van de oplader en dat komt aardig overeen met de specificatie van de accu, want mijn 625Wh accu was regelmatig leeg na 30km. Mijn nieuwe 850Wh accu krijg ik gelukkig niet leeg.

Misschien dat anderen ook het verbruik aan de oplader kunnen meten, dan hebben we een betere richtlijn, want een percentage hoeft natuurlijk niet overeen te komen met het werkelijke verbruik (brandstofverbruik van een auto meet je ook het beste aan de pomp en niet met de boardcomputer ;) ).
BBS02 met gashendel ondersteuning tot 1kw and pas op 500w gelimit.
Als ik op pas fiets kom ik 40km/u op vlakke stukken, en 35 km is ongeveer een uur fietsen.
Verbruik is ook zo'n 500wh en dat is gemeten vanuit de oplader (grin cycle satiator) En dan moet je een beetje van de gashendel afblijven, soms lukt dat.

Dus het kan wel. Maar je accupakket moet wel voldoende groot zijn. een 500wh pakket is vaak toch te klein.
Zeker omdat je je accu heel rap aan het verbruiken bent. 100% capaciteitsgebruik en ook nog eens 2 x laden per dag.
Je gaat degradatie heel hard merken. Deed ik ook met mijn eerste accu. Die was ietsje groter maar ik had niet een geschikte oplader om hem niet 100% te laden.

We hadden een aantal posts terug het over die cat ears, ik kreeg laatst een email dat de combo packs ook weer terug zijn.
https://www.cat-ears.com/combo-deals

Dus mocht je nog niet besteld hebben :P

[ Voor 13% gewijzigd door Torched op 28-03-2017 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
Torched schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 14:00:
[...]BBS02 met gashendel ondersteuning tot 1kw and pas op 500w gelimit. een 500wh pakket is vaak toch te klein.Zeker omdat je je accu heel rap aan het verbruiken bent. 100% capaciteitsgebruik en ook nog eens 2 x laden per dag. Je gaat degradatie heel hard merken. Deed ik ook met mijn eerste accu. Die was ietsje groter maar ik had niet een geschikte oplader om hem niet 100% te laden.
Daarom heb ik een dubbele accu( 2x 14.5AH/36V). Soms heb je meer wind tegen/hellingen en dan verbruik je gauwer de accu capaciteit. Soms zit je niet goed in jouw vel/werken jouw benen minder goed.........maakt niet uit wat(ik word volgende week 68). Trappen gaat bij mij ook tot max. 500W ondersteuning en met de gashendel tot 900W max.

[ Voor 22% gewijzigd door bgttje op 28-03-2017 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
[...]

BBS02 met gashendel ondersteuning tot 1kw and pas op 500w gelimit.
Als ik op pas fiets kom ik 40km/u op vlakke stukken, en 35 km is ongeveer een uur fietsen.
Verbruik is ook zo'n 500wh en dat is gemeten vanuit de oplader (grin cycle satiator) En dan moet je een beetje van de gashendel afblijven, soms lukt dat.

Dus het kan wel. Maar je accupakket moet wel voldoende groot zijn. een 500wh pakket is vaak toch te klein.
Zeker omdat je je accu heel rap aan het verbruiken bent. 100% capaciteitsgebruik en ook nog eens 2 x laden per dag.
Je gaat degradatie heel hard merken. Deed ik ook met mijn eerste accu. Die was ietsje groter maar ik had niet een geschikte oplader om hem niet 100% te laden.

We hadden een aantal posts terug het over die cat ears, ik kreeg laatst een email dat de combo packs ook weer terug zijn.

Die Grin Cycle Satiator is een hele mooie lader, maar helaas wel duur. Ben op zoek naar een goede 4-5A 54.6V lader welke ook op 80-90% ingesteld kan worden, maar de goedkoopste die ik tot nu toe heb gevonden is bij EM3EV.com en dan ben je inclusief verzending $84 kwijt.

Ik heb vorige week de Slipstreamz Spoiler besteld voor $11 incl. verzending, even afwachten of dat werkt anders moet ik ook aan de Cat-Ears.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JefVB
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 23-07-2024
[...]

Interessante materie! Zelf heb ik twee Stromer accu's van 983 Wh. De bijgeleverde lader van Stromer levert 4.5 Ampére laadsterkte. Ik heb er al over nagedacht om een andere lader te kopen om mijn accu's zo goed mogelijk te conserveren door te laden tegen bijvoorbeeld 1 Ampére (zou dan 20 uur duren). Ik gebruik mijn fiets enkel recreatief en laadtijd speelt dus geen enkele rol voor mij. Denken jullie dat het:

- In de eerste plaats mogelijk is mijn accu's op te laden met de Grin Cycle Satiator 48V;
- De prijs van de lader versus de gewonnen levensduur van de accu's het overwegen waard is;
- Het verlies van de garantie wanneer er een defect optreedt aan de accu's en men bij Stromer kan zien de winst van de gewonnen levensduur kan goedmaken?

Graag jullie bedenkingen.

Groetjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
JefVB schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 17:28:
[...]

Interessante materie! Zelf heb ik twee Stromer accu's van 983 Wh. De bijgeleverde lader van Stromer levert 4.5 Ampére laadsterkte. Ik heb er al over nagedacht om een andere lader te kopen om mijn accu's zo goed mogelijk te conserveren door te laden tegen bijvoorbeeld 1 Ampére (zou dan 20 uur duren). Ik gebruik mijn fiets enkel recreatief en laadtijd speelt dus geen enkele rol voor mij. Denken jullie dat het:

- In de eerste plaats mogelijk is mijn accu's op te laden met de Grin Cycle Satiator 48V;
- De prijs van de lader versus de gewonnen levensduur van de accu's het overwegen waard is;
- Het verlies van de garantie wanneer er een defect optreedt aan de accu's en men bij Stromer kan zien de winst van de gewonnen levensduur kan goedmaken?

Graag jullie bedenkingen.

Groetjes!
Ten eerste is het aantal ampère waarmee je laadt een beetje afhankelijk van hoeveel cellen je in parallel hebt. Ik heb zelf 9p en dan kan je kijken naar de specs van de cel hoe snel je kan laden. Mijn cellen kunnen met gemak 1A hebben en ik zou mijn accu dan ook met 9A kunnen laden en dat zou geen probleem zijn. Nog sneller kan ook maar dan moet je op de temperatuur letten. Hitte is je vijand dat is namelijk de oorzaak dat de cel het opgeeft bij snelladen.

Het tweede is het gedeelte van capaciteit dat je gebruikt, je wil eigenlijk niet uit de 20-80% zone komen. Dus je hebt een lader nodig die dus tot zo'n 80% kan opladen.
Ik heb nu 7000km op mijn huidige pakket (48v 31ah) zitten en geen noemenswaardige degradatie met die techniek. Die laadt elke dag 2x naar 85%

Hiervoor heb op een 700wh (48v 15ah)pakket gereden en die heeft het 8000km uitgehouden totdat capaciteit van 60km naar net geen 40km was gegaan. Die accu heb ik elke dag ook 2 keer naar 100% geladen.

Wat ook erg prettig is dat er geen fan in zit. Ik kan de accu dus mooi onder mijn bureau schuiven, en thuis binnen laden maakt ook geen lawaai.

Mijn inziens heb ik die satiator er al lang uit.

Hoe het zit met stromer accu's weet ik niet. Ik zou het niet vreemd vinden als ze er ook een circuit voor officiële laders in hebben zitten

[ Voor 6% gewijzigd door Torched op 28-03-2017 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorroy
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17:40
Zijn er onder tweakers al ervaringen met Amslod?

3 weken geleden is mijn e-bike (Sparta C2) gestolen, en net een maandje uit de verzekering |:(
Ik fiets elke dag 10km heen en 10km terug, dus wil wel graag weer een nieuwe ebike.

Nu hoorde ik een reclameblok van Amslod, dus heb ik maar even een brochure aangevraagd. Ze zijn erg helder over de prijzen van instapmodellen, maar over de duurdere varianten wordt het me nog niet duidelijk wat ze nu moeten kosten.

Bovendien krijgt elke Amslod nu een upgrade naar een 14,5 ampère / 522 wattuur accu van Panasonic.

Klinkt allemaal fantastisch, maar was benieuwd of er wat ervaringen zijn van dit merk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vlassie1980
yorroy schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 18:18:

3 weken geleden is mijn e-bike (Sparta C2) gestolen, en net een maandje uit de verzekering |:(
Ik fiets elke dag 10km heen en 10km terug, dus wil wel graag weer een nieuwe ebike.

Nu hoorde ik een reclameblok van Amslod, dus heb ik maar even een brochure aangevraagd. Ze zijn erg helder over de prijzen van instapmodellen, maar over de duurdere varianten wordt het me nog niet duidelijk wat ze nu moeten kosten.

Bovendien krijgt elke Amslod nu een upgrade naar een 14,5 ampère / 522 wattuur accu van Panasonic.

Klinkt allemaal fantastisch, maar was benieuwd of er wat ervaringen zijn van dit merk?
https://amslod.nl/elektrische-fietsen/amslod-hilston-s/

Adviesprijs onder de 2k... Middenmotor van Bafang zo te zien en schijfremmen. Lijkt me een prima fiets voor die afstand. Kan je zelfs meerdere keren heen en weer 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torched

Ziet er goed uit hoor,
Het is een beetje jammer dat ze de accu niet op de framebuis hebben gemonteerd want dat rijdt wel wat fijner.

Gedoseerd remmen bij nat wegdek door schijfrem met ABS

Ook een mooie :D _/-\o_ , het is gewoon een kabel geactueerde schijfrem. Niks geen ABS in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JefVB
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 23-07-2024
Torched schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 17:45:
[...]

Ten eerste is het aantal ampère waarmee je laadt een beetje afhankelijk van hoeveel cellen je in parallel hebt. Ik heb zelf 9p en dan kan je kijken naar de specs van de cel hoe snel je kan laden. Mijn cellen kunnen met gemak 1A hebben en ik zou mijn accu dan ook met 9A kunnen laden en dat zou geen probleem zijn. Nog sneller kan ook maar dan moet je op de temperatuur letten. Hitte is je vijand dat is namelijk de oorzaak dat de cel het opgeeft bij snelladen.

Het tweede is het gedeelte van capaciteit dat je gebruikt, je wil eigenlijk niet uit de 20-80% zone komen. Dus je hebt een lader nodig die dus tot zo'n 80% kan opladen.
Ik heb nu 7000km op mijn huidige pakket (48v 31ah) zitten en geen noemenswaardige degradatie met die techniek. Die laadt elke dag 2x naar 85%

Hiervoor heb op een 700wh (48v 15ah)pakket gereden en die heeft het 8000km uitgehouden totdat capaciteit van 60km naar net geen 40km was gegaan. Die accu heb ik elke dag ook 2 keer naar 100% geladen.

Wat ook erg prettig is dat er geen fan in zit. Ik kan de accu dus mooi onder mijn bureau schuiven, en thuis binnen laden maakt ook geen lawaai.

Mijn inziens heb ik die satiator er al lang uit.

Hoe het zit met stromer accu's weet ik niet. Ik zou het niet vreemd vinden als ze er ook een circuit voor officiële laders in hebben zitten
Bedankt alvast voor je antwoord. Ik ben helaas niet zo elektrisch aangelegd en buiten het feit dat er gebruik wordt gemaakt van 78 individuele cellen weet ik niet welke cellen er precies worden gebruikt.

Ik meen wel ergens te hebben gelezen dat voor die configuratie heel kwalitatieve cellen gebruikt dienen te worden.

Denk je dat er dan nog winst valt te halen qua levensduur door met minder dan 4.5 Ampére te laden, of is dat eerder marginaal (de winst qua levensduur), wanneer de cellen zulke hoge waardes aankunnen?

Opladen tot ongeveer 85% doe ik door een verbruiksmeter in de gaten te houden en een klokje te zetten, maar dat is altijd ook maar een beetje mikken...

Groeten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Met de fietsen zelf lijkt me niks mis te zijn (net als Stella). Maar zeker met die wat kleinere merken (je kan niet snel naar een andere FM) staat en valt alles met de kwaliteit van je FM.

Overigens blijf ik het bezwaar tegen het gewicht op de drager betwisten. Als het een solide drager is dat nauwelijks te bemerken. Zo is het verdomd lastig om een beter rijdende e-bike dan de Fyts te vinden en die heeft gewoon een accu onder de drager. Ik zou hier mijn keuze niet van af laten hangen.

[ Voor 3% gewijzigd door roffeltjes op 29-03-2017 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinibo
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 26-08 19:54
Ik heb deze week vakantie en stuitte op dit forum-onderwerp.
Ik heb een Sparta Espeed 2015 (speed-pedelec dus) met inmiddels 9100 km op de teller (zo'n 100km per week).

Ik heb behoorlijk wat onderhoudskosten gehad: 2 val-partijen met de nodige schade en een versleten velg (met "dank" aan de hydraulische velgrem). Het achterwiel heb ik dus opnieuw moeten laten spaken, na vervanging van de velg.
De remblokjes gaan er met slecht weer ook door als een gek. Als het een paar weken regent dan moet ik ze al na een week of 6 vervangen (fiets wel over asfalt, maar met veel zand/drek).

Mijn vraag: de remblokjes blijven bij mij "hangen". Ze komen niet automatisch terug, nadat ze ingedrukt zijn. Heeft iemand anders dit probleem ook gehad?
Ik heb ze afgelopen weekend geprobeerd uit te spoelen met wat water. Dat heeft tijdelijk geholpen, maar inmiddels is er al weer 1 vastgelopen (blijft dus hangen na indrukken).

Iemand ervaring mee en hoe dit het beste op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maurice_l
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
[...]

Enig idee van de daadwerkelijk levertijd? En de verzendkosten zijn even hoog als het product zelf. Of bestellen jullie ergens anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Nog steeds zeer tevreden met mijn Bulls Green Mover. Er is echter 1 dingetje wat een beetje jammer is:
De ondersteuning op de hoogste stand (Sport) gaat tot de 45 km/u, maar als je een standje lager gaat (Climb) dan ondersteunt hij gelijk nog maar tot 35 km/u, bij Tour en Eco is dit nog lager. Zou fijn zijn als hij ook tot de 45 km/u zou ondersteunen maar dat hij dan minder vermogen levert zoals bij Bosch.

Weet iemand met een Bulls Green Mover of dit ook is aan te passen via bijvoorbeeld een software aanpassing/update?

Verder is het beeldscherm ook wat summier: Geen tijd en bereik indicatie maar daar valt weinig aan te doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18-09 10:42
pinibo schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 10:22:
Ik heb deze week vakantie en stuitte op dit forum-onderwerp.
Ik heb een Sparta Espeed 2015 (speed-pedelec dus) met inmiddels 9100 km op de teller (zo'n 100km per week).

Ik heb behoorlijk wat onderhoudskosten gehad: 2 val-partijen met de nodige schade en een versleten velg (met "dank" aan de hydraulische velgrem). Het achterwiel heb ik dus opnieuw moeten laten spaken, na vervanging van de velg.
De remblokjes gaan er met slecht weer ook door als een gek. Als het een paar weken regent dan moet ik ze al na een week of 6 vervangen (fiets wel over asfalt, maar met veel zand/drek).

Mijn vraag: de remblokjes blijven bij mij "hangen". Ze komen niet automatisch terug, nadat ze ingedrukt zijn. Heeft iemand anders dit probleem ook gehad?
Ik heb ze afgelopen weekend geprobeerd uit te spoelen met wat water. Dat heeft tijdelijk geholpen, maar inmiddels is er al weer 1 vastgelopen (blijft dus hangen na indrukken).

Iemand ervaring mee en hoe dit het beste op te lossen?
Je kunt het beste een spuitbus remmenreiniger aanschaffen. En als je dan je remblokjes eruit hebt gehaald, je remhandel ingeknepen houden met een stevig eleastiek. Hierdoor komt de cilinder een eindje naar buiten. Even goed inspuiten met remmen reiniger en goed in de lucht even laten drogen. Er zit een siliconen ring als afsluiting in en deze word meestal door remslijpsel helemaal zwart en gaat lopen aankoeken. Wel uitkijken dat de remmen reiniger niet of je frame of je fietsband terecht komt. Het is nogal een agressief goedje maar werkt wel perfect en kost naar verhouding bijna niks.

Enigste tip die ik je kan geven is, tijdens de regenbuien een stukje langzamer fietsen. Je hebt veel meer remkracht nodig om in natte omstandigheden een zelfde vertraging op te bouwen. En owee als er wat zand tussen zit dan hoor je ze letterlijk schrapen van de velg. Het is niet anders ben ik bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinibo
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 26-08 19:54
zonnefreak schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 11:34:
[...]

Je kunt het beste een spuitbus remmenreiniger aanschaffen. En als je dan je remblokjes eruit hebt gehaald, je remhandel ingeknepen houden met een stevig eleastiek. Hierdoor komt de cilinder een eindje naar buiten. Even goed inspuiten met remmen reiniger en goed in de lucht even laten drogen. Er zit een siliconen ring als afsluiting in en deze word meestal door remslijpsel helemaal zwart en gaat lopen aankoeken. Wel uitkijken dat de remmen reiniger niet of je frame of je fietsband terecht komt. Het is nogal een agressief goedje maar werkt wel perfect en kost naar verhouding bijna niks.

Enigste tip die ik je kan geven is, tijdens de regenbuien een stukje langzamer fietsen. Je hebt veel meer remkracht nodig om in natte omstandigheden een zelfde vertraging op te bouwen. En owee als er wat zand tussen zit dan hoor je ze letterlijk schrapen van de velg. Het is niet anders ben ik bang.
Thanks!
En dat stukje langzamer fietsen ... moet ik inderdaad dan doen. Maar ja ... toch een beetje verslaafd aan de snelheid. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rushhour77
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08-09 12:56
Hoi,

Ik ben momenteel aan het kijken of een e-fiets iets voor mij is. Ik fiets al jaren niet meer.
Ik zou het willen gebruiken voor mooi weer woon-werk (22km totaal heen en terug, laden is mogelijk tussendoor) en af en toe recreatie.
Wil er eigenlijk niet teveel geld aan uitgeven dus is mijn vraag, wat is er tegenwoordig qua prijs/kwaliteits verhouding een aanrader? Aan welke bedragen moet ik denken voor een redelijke kwaliteit?
Sinds ik heb gezocht op ebike wordt ik trouwens ook dood gegooit met reclame van een indiegogo mate ebike. Die is best goedkoop ($800+verzending). Is dat misschien een optie? Ik begrijp natuurlijk wel dat indiegogo geen enkele garantie op levering heeft maar die fiets vind ik wel echt aantrekkelijk voor die prijs (sucker for reclame).

Thx alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• APBaguette
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 29-06 23:11
Ik durf er geld op in te zetten dat ze die Mate niet zelf ontworpen hebben, maar ergens op de Shenzhen markt voor minder dan de helft van die prijs gekocht hebben, net zoals zoveel troep op IGG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Rushhour77 schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 12:26:
Hoi,

Ik ben momenteel aan het kijken of een e-fiets iets voor mij is. Ik fiets al jaren niet meer.
Ik zou het willen gebruiken voor mooi weer woon-werk (22km totaal heen en terug, laden is mogelijk tussendoor) en af en toe recreatie.
Wil er eigenlijk niet teveel geld aan uitgeven dus is mijn vraag, wat is er tegenwoordig qua prijs/kwaliteits verhouding een aanrader? Aan welke bedragen moet ik denken voor een redelijke kwaliteit?
Sinds ik heb gezocht op ebike wordt ik trouwens ook dood gegooit met reclame van een indiegogo mate ebike. Die is best goedkoop ($800+verzending). Is dat misschien een optie? Ik begrijp natuurlijk wel dat indiegogo geen enkele garantie op levering heeft maar die fiets vind ik wel echt aantrekkelijk voor die prijs (sucker for reclame).

Thx alvast!
Zou ik niet aan beginnen... Leuk om te bestellen maar naar wie ga je toe als er iets mee aan de hand is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
roffeltjes schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 10:14:
[...]Overigens blijf ik het bezwaar tegen het gewicht op de drager betwisten. Als het een solide drager is dat nauwelijks te bemerken.
Ben ik niet met jou eens. Heb er ook 1 achter gehad en nu verplaatst naar het midden op de opgaande stang en de fiets is echt stabieler en klapt minder hard achter. Vooral als je hard rijdt maakt het wel degelijk uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• canardo
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11-07 17:44
Vlassie1980 schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 09:19:

Verder nog steeds zeer tevreden, hij rijdt echt super lekker :)
Ik heb deze fiets ook besteld, maar dan de 2017 versie. Ik volg je bevindingen dus met veel interesse op. Heb je de batterij al een paar keer volledig gecycled? Dat moet je in het begin toch echt doen om de maximale capaciteit te bereiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• APBaguette
En ja hoor, daar is de fiets uit Copenhagen...

http://leebike.en.made-in...dable-Bike-LEEF8320-.html

Goed, er zijn wat details anders, maar 't is gewoon een Shenzhen Special. Of is Copenhagen tegenwoordig een plaats in China?
Vlassie1980 schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 13:43:
[...]

Zou ik niet aan beginnen... Leuk om te bestellen maar naar wie ga je toe als er iets mee aan de hand is?
Met zo'n Chinees ding heb je heel die fietsenmaker niet nodig, je kan gewoon de onderdelen op eBay/AliExpress kopen. De vraag is natuurlijk wel hoe vaak je dat moet doen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rushhour77
Haha wat goed. Maar het zou natuurlijk ook andersom kunnen zijn (gekopieerd door china).
Maar wat is dan een redelijke fiets voor een redelijke prijs?
APBaguette schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 16:42:
En ja hoor, daar is de fiets uit Copenhagen...

http://leebike.en.made-in...dable-Bike-LEEF8320-.html

Goed, er zijn wat details anders, maar 't is gewoon een Shenzhen Special. Of is Copenhagen tegenwoordig een plaats in China?

[...]

Met zo'n Chinees ding heb je heel die fietsenmaker niet nodig, je kan gewoon de onderdelen op eBay/AliExpress kopen. De vraag is natuurlijk wel hoe vaak je dat moet doen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Rushhour77 schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 17:00:
Haha wat goed. Maar het zou natuurlijk ook andersom kunnen zijn (gekopieerd door china).
Maar wat is dan een redelijke fiets voor een redelijke prijs?
[...]
Wat heet redelijk? Als je kwaliteit, uitstraling en betrouwbaarheid hoog in het vaandel hebt staan, niet perse een speed-e-bike wil en met een gewone accu kunnen volstaan dan zou MIJN keuze een Batavus Razer zijn; ik rij momenteel met een omgebouwde MTB met Bafang m-motor en ben daar heel tevreden mee, maar als ie echt stuk zou gaan is mijn volgende keuze de Razer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rushhour77
Redelijk is natuurlijk subjectief. Ik zie dat de Razer rond 2000 te koop is. Is dan wel een optie.

Ik heb werkelijk geen idee en het liefst iets onder 1500 of zelfs onder de 1000 kopen. Is in deze prijsklasse geen advies te geven omdat het allemaal rommel is?

Bedankt in ieder geval voor de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Rushhour77 schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 17:29:
Redelijk is natuurlijk subjectief. Ik zie dat de Razer rond 2000 te koop is. Is dan wel een optie.

Ik heb werkelijk geen idee en het liefst iets onder 1500 of zelfs onder de 1000 kopen. Is in deze prijsklasse geen advies te geven omdat het allemaal rommel is?

Bedankt in ieder geval voor de reacties!
Een prijsklasse tussen de 1000 en 1500 en dan in goede (rem) kwaliteit, stabiliteit en betrouwbaarheid vind je mijn inziens alleen in zelf (om)bouw. Ikzelf wilde hetzelfde wat jij wil, wat deed ik? Ik kocht een kwaliteits 2e hands MTB (Synttesi) met hydraulische schijfremmen en een 27 versnelling deraileur, bouwde er een Bafang 250W middenmotor in, met een LiFePO4 accu van 36V-10Ah in een zadeltas en daar rij ik intussen ruim 2500 km op naar volle tevredenheid. Kostprijs? MTB voor 350,-, Accu voor 360 euro en de motor voor 629,-
Daarbij nog wat losse dingetjes zoals een Luna Kleurendisplay, een contactslot en verlichting.
Reken je even mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
bgttje schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 15:49:
[...]

Ben ik niet met jou eens. Heb er ook 1 achter gehad en nu verplaatst naar het midden op de opgaande stang en de fiets is echt stabieler en klapt minder hard achter. Vooral als je hard rijdt maakt het wel degelijk uit.
De plaats van 3% van het systeemgewicht (dus inc berijder) is te compenseren door goed bouwen en een stijve achterdrager. Wat dat betreft sta ik echt niet alleen, er is een rij van uitstekende reviews van o.a. de Idworkx Powerrohler, Fyts, Batavus Stream. Maak vooral niet de fout door te denken wat bij de ene fiets niet werkt bij een ander ook niet werkt..

Bovendien, is jouw fiets opeens veel minder goed te besturen als je een tasje meeneemt? Ik mag toch hopen van niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bgttje
roffeltjes schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 18:25:
[...]Bovendien, is jouw fiets opeens veel minder goed te besturen als je een tasje meeneemt? Ik mag toch hopen van niet?
Als je een tas met boodschappen achterop hebt merk je dat niet als je rustig rijdt maar ga je sneller en over een bochtig traject.........tja, merk je echt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Een strakke vaude/ortlieb tas die niet klappert merk ik niet en een accu zit gecentreerd en heeft geen losse inhoud. Ik snap dat het bij jou niet werkt, maar nogmaals, de reviews zijn hier echt unaniem over. De Fyts, Idworkx en Stream rijden uitstekend. Het punt om dus elke Accu achterop weg tezetten als instabiel is gewoon onterecht.

Het gaat me vooral om goed advies geven. De voordelen van een frame accu zie ik vooral in een kortere kabelboom, het rijgedrag verschilt per uitvoering. Je kan niet stellen dat een fiets met een accu in het frame stabieler is dan een accu achterop.

Er zijn ook nadelen aan een frame accu , zoals beperkte grootte, bredere Q factor (afstand tussen benen) en geen ruimte voor een tweede bidonhouder.

Ik zou er mijn keuze niet vanaf laten hangen, er zijn veel belangrijker punten om je keuze mee te maken.

[ Voor 3% gewijzigd door roffeltjes op 29-03-2017 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
canardo schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 16:36:
[...]

Ik heb deze fiets ook besteld, maar dan de 2017 versie. Ik volg je bevindingen dus met veel interesse op. Heb je de batterij al een paar keer volledig gecycled? Dat moet je in het begin toch echt doen om de maximale capaciteit te bereiken?
Goede keuze!
Ik houdt meestal nog 15 a 20% over dus heb hem al redelijk leeggereden dan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Torched
roffeltjes schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 10:14:
[...]

Met de fietsen zelf lijkt me niks mis te zijn (net als Stella). Maar zeker met die wat kleinere merken (je kan niet snel naar een andere FM) staat en valt alles met de kwaliteit van je FM.

Overigens blijf ik het bezwaar tegen het gewicht op de drager betwisten. Als het een solide drager is dat nauwelijks te bemerken. Zo is het verdomd lastig om een beter rijdende e-bike dan de Fyts te vinden en die heeft gewoon een accu onder de drager. Ik zou hier mijn keuze niet van af laten hangen.
Die drager maakt het verschil niet, daar kan je 100 kilo op hebben en de fiets komt nog wel vooruit.
Het probleem is waar het gewicht zit.

Die accu zit hoog op de fiets. Oftewel als je al iets leunt in de bocht voel je dat de fiets ook vlak wil. Dat is geen prettig bochten maken.

Het tweede punt is dat met de accu er weer meer gewicht op het achterwiel ligt. Dit zorgt dat je je achterwiel weer harder op moet pompen anders maak je lekken.
Ook heb je juist geen vering op je achterwiel dus alle klappen komen door het extra gewicht harder door.
Bij de accu op de voorbuis zit de accu centraal en ligt er een gedeelte van het gewicht ook op het voorwiel. Mooi in het midden en relatief laag bij de grond.

Het is niet voor niets dat race wagens zo dicht op het circuit zitten. En dat het grootste probleem van een SUV is bodyroll omdat het ding zo hoog boven de weg zit ( en zachte vering) Tevens, mensen die aan bike trekking doen en hun fiets vol pakken hangen ook de tassen langs de bagage drager en voorvork, laag bij de grond.

Even een mooie paint ter illustratie.
Batterijfiets

Oeps, 4K scherm dus je rommel paints zijn ook 4 keer zo groot. :D

Enfin, dit zijn geen dingen die op de 'goedkope' fietsen nu echt van levensbelang zijn, maar het maakt wel een fiets die fijner is om te fietsen. En die accudrager is een mooie chinese oplossing imho.

[ Voor 8% gewijzigd door Torched op 30-03-2017 00:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Het Poezenbeest
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22-09-2024
Dus ik moet mijn fietstas ook onderin mijn fiets hangen?

Ik rij op een Fyts en heb de accu dus achterop, ik merk daar niks van. Sterker nog, ik heb mijn fietstas er naast hangen en daar zit soms wel, soms niet een laptop in, die samen met de rest van de troep die ik dan meesjouw, zwaarder is dan mijn accu. Ik merk het verschil in rijgedrag nuet. Zelfs niet als ik ook de lader van mijn fiets ook nig eens mee heb.

Dat is samen ruim twee keer het gewicht van mijn accu en ik merk geen verschil in rijgedrag, als ik dus het gewicht van drie accu's achterop heb hangen.

Theoretisch klopt het verhaal wel, maar de invloed is te klein om het in de praktijk te merken. Er zijn veel meer andere factoren met een grotere invloed op het rijgedrag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torched
Eigenlijk wel, ik kan het zelf heel goed merken als ik een enkele of een setje fietstassen op de fiets heb. Een fiets word altijd zo log van die dingen.

Die paint is de reden waarom de duurdere speed pedelecs juist de accu daar positioneren.

Maar het totale systeem gewicht zal ook wel meespelen. Ik kom zelf van fietsen af die zo rond de 10 kilo wegen. Elke stadsfiets zit al rond de 15 ofzo. En mijn ombouw zit al rond de 20 oid,daar den ik al serieus bezig om gewicht terug proberen te brengen maar is lastig.

[ Voor 36% gewijzigd door Torched op 30-03-2017 07:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vlassie1980
Die Green Mover van mij weegt inclusief accu 30 kilo :+
Wel fijn dat die accu ook relatief laag zit.

Vanmorgen met een gemiddelde snelheid van 38 km/u met de wind in de rug naar mijn werk gescheurd. Echt een machtige machine :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noppesnada
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14:55
Torched schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 12:46:
Een nieuw wiel vlechten is inderdaad een vaardigheid die behoorlijk wat tijd kost.

Ik heb er zelf nu een stuk of 4 gedaan maar ben er nog ruim 2 uur mee zoet. En dat is icm gereedschap als een spaakspanningsmeter en een goede richtstand.

Dus arbeidstijd is het eerste probleem.
Het tweede probleem is een velg te vinden met de exacte maten die je nu ook hebt anders mag je nog nieuwe spaken ook.

Ik denk dat je het beste de grootste fietsenzaken in de buurt even af kan gaan, misschien dat die iemand hebben die het kan. Anders zit er niets anders op dan een nieuw voorwiel te kopen.

En de upgrade te doen naar schijfremmen om het probleem in de toekomst te voorkomen.
Voorwielvelg is vervangen compleet met nieuwe spaken voor een kleine 124 euro bij Guill van de Ven in Tilburg.

Ziet er weer als nieuw uit. Die ga ik hopelijk niet meer verslijten (reminder, remblokken in de gaten houden).

Over 6 weken nog even langs komen om de spaken te laten controleren op juiste spanning..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bgttje
roffeltjes schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 19:09:
Ik zou er mijn keuze niet vanaf laten hangen, er zijn veel belangrijker punten om je keuze mee te maken.
Heb je gelijk in. Echter hou ik van een fiets die werkelijk subliem op de weg ligt en waar ik bij wijze van spreke met 45km/u een haakse bocht door kan. Ik merk elke verandering in gewichtsverdeling/zwaartepunt. Als ik een stukje test rijd op de Stella(middenmotor) van mijn vrouw(accu achter) merk ik hoe stabiel mijn fiets is. Toen ik de accu (zware Lifepo4+alu behuizing) van achteren verplaatste naar midden onder merkte ik echt wel verschil. Ik verving m wel door een niet Lifepo4 accu en een kunststof behuizing.

[ Voor 7% gewijzigd door bgttje op 30-03-2017 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
Heb sinds gisteren een nieuw accublok in elkaar gezet, met 50 Sanyo NCR18650GA cellen, en heb deze ff vergeleken met m'n andere accu blokken waar Panasonic NCR18650PF cellen in zitten. Wat ik nu zie is dat de Panasonic NCR18650PF cellen na minder dan 3 jaar toch behoorlijk veel inwendige weerstand(systeem= 0,15-0,25 Ohm) hebben gekregen. Valt mij tegen. Heb ze natuurlijk wel mishandeld door ze zwaar te belasten(>10k km) en vaak op te laden maar toch.........De accu met de Sanyo NCR18650GA cellen zijn wat lager met de inwendige weerstand(systeem = 0,10-0,13 Ohm).

Systeem= de totale inwendige weerstand van accu+bedrading+motor. Het meten van Ri(inwendige weerstand): ik fiets zonder ondersteuning en kijk naar de spanning op m'n display, daarna ondersteuning aan en ga dan trappen en deel dan de aangegeven spanningsval door de stroomsterkte = Ri=inwendige weerstand.
Bijv. bij ondersteuning zakt de spanning 1V(bijv. van 40V naar 39V) bij bijv. 10A ondersteuning = 1V:10A=0,1 Ohm =100mOhm.

[ Voor 40% gewijzigd door bgttje op 30-03-2017 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
Vlassie1980 schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 09:48:
Die Green Mover van mij weegt inclusief accu 30 kilo :+
Het grootste probleem is dat de bbs gewoon al 4 kilo weegt. Ik zat te denken om zelf delen van de behuizing te vervangen door carbon, maar zo goed ben ik daar nu ook weer niet mee :P

Verder zit ik nu wel op het niveau dat ik alle halve kilo's wel gehad heb. Alle besparingen die ik nu nog kan doen zitten in de 100/200 gram regio. En het is nog kapot duur ook :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fjorden
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Vandaag op de terugweg ineens een klein tikje in de aandrijflijn en een gevoel dat de fiets zich verslikt bij het trappen. Onderweg kon ik niet direct achterhalen wat er aan de hand was, maar thuis gekomen viel het wel op.

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/15cbmhf.jpg

Dit valt een beetje tegen na ruim 1600km zonder gekkigheden onderweg. Hoe kan dat nou gebeuren?

Even langs de fietsenmaker dus. Ik vroeg mij al af of ik de verzekering+pechhulp ooit weleens nodig zou hebben, maar dat geeft nu wel een goed gevoel, want de ketting had zo echt gebroken kunnen zijn onderweg, dan houdt het fietsen plotsklaps toch wel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
fjorden schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 21:00:
Vandaag op de terugweg ineens een klein tikje in de aandrijflijn en een gevoel dat de fiets zich verslikt bij het trappen. Onderweg kon ik niet direct achterhalen wat er aan de hand was, maar thuis gekomen viel het wel op.

[afbeelding]

Dit valt een beetje tegen na ruim 1600km zonder gekkigheden onderweg. Hoe kan dat nou gebeuren?

Even langs de fietsenmaker dus. Ik vroeg mij al af of ik de verzekering+pechhulp ooit weleens nodig zou hebben, maar dat geeft nu wel een goed gevoel, want de ketting had zo echt gebroken kunnen zijn onderweg, dan houdt het fietsen plotsklaps toch wel op.
Heb dat laatst ook een keer gehad met mijn vorige Merida. Toen had ik voor een wat minder duurzame ketting gekozen en toen was er tijdens de vorstperiode aardig gepekeld. Dat is moordend voor een ketting dus toen was ook 1 schakel gebroken. Gaf een raar tikkend geluid dat ik eerst niet kon plaatsen. Fietsenmaker heeft er gewoon een schakeltje tussen gezet toen en kostte me 3 euro ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torched

[afbeelding]

Die schakels zijn niet duur en wegen ook niks, ik heb er een tweetal in mijn fietskit zitten, gewoon naast de plakspullen. Net zoals een reserve binnenband en een multitool, wat duct tape en wat tie rips. Kan je de meeste problemen onderweg verhelpen of in ieder geval thuis komen.

De binnenband is omdat ik tubeless rij, en als ik een heel groot lek heb oid wil ik nog wel kunnen rijden :D

[ Voor 5% gewijzigd door Torched op 30-03-2017 23:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

[afbeelding]

Lijkt erop dat het net de "missing link" is die opengebroken is..... (in theorie ook de zwakste schakel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
bgttje schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 12:25:
Heb sinds gisteren een nieuw accublok in elkaar gezet, met 50 Sanyo NCR18650GA cellen, en heb deze ff vergeleken met m'n andere accu blokken waar Panasonic NCR18650PF cellen in zitten. Wat ik nu zie is dat de Panasonic NCR18650PF cellen na minder dan 3 jaar toch behoorlijk veel inwendige weerstand(systeem= 0,15-0,25 Ohm) hebben gekregen. Valt mij tegen. Heb ze natuurlijk wel mishandeld door ze zwaar te belasten(>10k km) en vaak op te laden maar toch.........De accu met de Sanyo NCR18650GA cellen zijn wat lager met de inwendige weerstand(systeem = 0,10-0,13 Ohm).

Systeem= de totale inwendige weerstand van accu+bedrading+motor. Het meten van Ri(inwendige weerstand): ik fiets zonder ondersteuning en kijk naar de spanning op m'n display, daarna ondersteuning aan en ga dan trappen en deel dan de aangegeven spanningsval door de stroomsterkte = Ri=inwendige weerstand.
Bijv. bij ondersteuning zakt de spanning 1V(bijv. van 40V naar 39V) bij bijv. 10A ondersteuning = 1V:10A=0,1 Ohm =100mOhm.
Interessante meting. Ik heb vanochtend op weg naar mijn werk de spanningsval van het systeem een aantal keer bekeken en heb telkens een val van ongeveer 3V bij 22A (max gashendel in mijn BBS02 settings), maar ik weet niet of dat te vergelijken is met 10A. Dit zou dus zo'n 0,136 Ohm moeten zijn. Het gaat om een 13S5P accu met dezelfde NCR18650GA cellen en al lekker ingereden met 1.000km.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:00

Metro2002

Memento mori

[afbeelding]

Daarom standaard een kettingpons meenemen. Weegt amper wat en dan kan je in elk geval nog een schakel onderweg ertussenuit halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
doek55 schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 08:32:
[...]Interessante meting. Ik heb vanochtend op weg naar mijn werk de spanningsval van het systeem een aantal keer bekeken en heb telkens een val van ongeveer 3V bij 22A (max gashendel in mijn BBS02 settings), maar ik weet niet of dat te vergelijken is met 10A. Dit zou dus zo'n 0,136 Ohm moeten zijn. Het gaat om een 13S5P accu met dezelfde NCR18650GA cellen en al lekker ingereden met 1.000km.
0,136 Ohm is een prima waarde. Mijn accu heeft pas 100km erop zitten dus dat zal nog wel iets verbeteren. Jij hebt een 13S5P dus dan heb je een iets hogere inwendige weerstand dan een 10S5P met dezelfde cellen.
PS de inwendige weerstand veranderd ook wat door de hoogte van de cel spanning. In het middengebied is die meestal het laagst(hoeft niet altijd). Nu is dit wel van het type accu cel(Panasonic PF of Sanyo GA of ander merk) afhankelijk.

[ Voor 20% gewijzigd door bgttje op 31-03-2017 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18:29
Ik heb al jaren geen fiets gehad, ik deed alles met de auto. Nu ik dichterbij werk (10km) wil ik met de fiets naar werk gaan.

Mijn budget is ~1.500,- maar mag iets meer zijn als daar gegronde redenen voor zijn.

Ik kwam de Gazelle Orange C7+ HFP tegen. Met de basis accu kost deze 1489,-.

Specs:
Capaciteit standaardaccu (Wh) 238
Motortechniek Panasonic
Kracht (Nm) 30 Nm
Motorpositie Voorwiel
Verende voorvork en zadelpen

Een alternatief is de C7 (niet de C7+ dus). Deze is identiek, maar heeft geen verende voorvork en zadelpen. Prijs hiervan is 1349,-

Eventueel een accu upgrade naar zilver (+100 euro).

Ik kom net terug van de fietsenwinkel(.nl). Daar hebben ze mij de Gazelle absoluut afgeraden en ik moest perse een Brinckers met Bafang techniek kopen. Van beide namen (Brinckers als Bafang) heb ik nog nooit gehoord, dus zegt mij niets.

Als reden hebben ze opgegeven dat Panasonic techniek erg slecht is. Geen idee, is dat zo?

Specs van de fiets:
Capaciteit standaardaccu (Wh) 375
Motortechniek Bafang
Kracht (Nm) 40 Nm
Motorpositie Voorwiel
Verende voorvork en zadelpen

Prijs hiervan is 1999,- maar ze doen er 400,- van af als ik de fiets in de winkel bestel.

Wat zouden jullie doen? Of zouden zelfs naar een andere type/merk kijken?

Daarnaast, een heren of damesmodel?

Dankjewel!

[ Voor 5% gewijzigd door c-nan op 31-03-2017 19:42 ]

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
Polat06 schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 19:40:
Ik heb al jaren geen fiets gehad, ik deed alles met de auto. Nu ik dichterbij werk (10km) wil ik met de fiets naar werk gaan.Mijn budget is ~1.500,- maar mag iets meer zijn als daar gegronde redenen voor zijn.
Ik kwam de Gazelle Orange C7+ HFP tegen. Met de basis accu kost deze 1489,-.Een alternatief is de C7 (niet de C7+ dus). Deze is identiek, maar heeft geen verende voorvork en zadelpen. Prijs hiervan is 349,-Eventueel een accu upgrade naar zilver (+100 euro).Ik kom net terug van de fietsenwinkel(.nl). Daar hebben ze mij de Gazelle absoluut afgeraden en ik moest perse een Brinckers met Bafang techniek kopen. Van beide namen (Brinckers als Bafang) heb ik nog nooit gehoord, dus zegt mij niets.Als reden hebben ze opgegeven dat Panasonic techniek erg slecht is. Geen idee, is dat zo?Prijs hiervan is 1999,- maar ze doen er 400,- van af als ik de fiets in de winkel bestel.Wat zouden jullie doen? Of zouden zelfs naar een andere type/merk kijken?
Liever geen fiets met voorwielmotor nemen, rijdt voor geen meter. Wil je dat toch neem dan 1 van Amslod of Stella......die zijn toch redelijk goed en niet duur.......................de service is meestal ook goed. Ik heb met Stella iig een goede ervaring. https://www.stellafietsen.nl/acties/
https://amslod.nl/?gclid=CPzpyq_GgdMCFYEL0wodXaYPtQ

[ Voor 6% gewijzigd door bgttje op 31-03-2017 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
bgttje schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 22:03:
[...]

Liever geen fiets met voorwielmotor nemen, rijdt voor geen meter. Wil je dat toch neem dan 1 van Amslod of Stella......die zijn toch redelijk goed en niet duur.......................de service is meestal ook goed. Ik heb met Stella iig een goede ervaring. https://www.stellafietsen.nl/acties/
Mij werd verteld dat je een voorwielmotor moet hebben als je wilt dat de fiets zoveel mogelijk voor je doet (dat je zelf weinig inspanning hoeft te doen). Dat klopt niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
Polat06 schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 22:11:
[...]Mij werd verteld dat je een voorwielmotor moet hebben als je wilt dat de fiets zoveel mogelijk voor je doet (dat je zelf weinig inspanning hoeft te doen). Dat klopt niet?
Een voorwielmotor is levensgevaarlijk als het wegdek nat of stoffig is en je weinig ervaring hebt met ebikes.
Een middenmotor is super veilig qua balans=wegligging en aandrijving. Een achterwielmotor is ook goed alleen worden die voor high speed ebikes gebruikt, ze hebben anders geen enkel voordeel t.o.v. middenmotoren.
Trouwens................de middenmotoren geven je de beste ondersteuning.

Goedkoop voorbeeld: https://www.matrabike.nl/product/3578/cross-e-city-mpf. Ik weet niet of die goed is dat zou jezelf ff moeten testen.De MPF motor wordt ook door Stella gebruikt........heeft mijn vrouw ook.

https://www.matrabike.nl/...992117898&tn_f91=999-1727

https://www.fietsenwinkel...n/price-1699-1866/midden/

[ Voor 32% gewijzigd door bgttje op 31-03-2017 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

https://www.fietsenwinkel...hybrid-one-400-2017-heren

(als je een merkfiets wil voor een heel schappelijke prijs)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Poezenbeest
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22-09-2024
Polat06 schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 19:40:Wat zouden jullie doen? Of zouden zelfs naar een andere type/merk kijken?

Dankjewel!
Sowieso naar een andere fietsenwinkel gaan.

Een herenmodel rijdt beter omdat het stijver is (dat ga je merken als je harder gaat), Om dezelfde reden is vering een ding: zadelvering zorgt voor evenveel comfort als iets minder hard opgepompte banden, maar dat laatste verlegt de afstand tussen trappers en zadel niet. Voorvorkvering idem, los van dat die systemen vaak problemen geven.

Een middenmotor rijdt prettiger omdat het direct op je aandrijfing reageert. Het trapt mee, in plaats van je vooruit te trekken.

Gezien je budget zou ik gaan voor Stella, of gewoon even verder rondneuzen. Oriēnteer je vooral breed en lees fora en reviews. Niets zo erg als je ergeren aan een fiets waar je elke werkdag een uur op doorbrengt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Opperpanter2
Wat is iedereen hier toch zwart wit. Er zullen genoeg mensen zijn die een voorwielmotor prettiger vinden rijden dan een middenmotor. Dus het advies moet altijd zijn om te gaan proefrijden en niet blind iemand een middenmotor aan te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

............

Ik kom net terug van de fietsenwinkel(.nl). Daar hebben ze mij de Gazelle absoluut afgeraden en ik moest perse een Brinckers met Bafang techniek kopen. Van beide namen (Brinckers als Bafang) heb ik nog nooit gehoord, dus zegt mij niets.

Als reden hebben ze opgegeven dat Panasonic techniek erg slecht is. Geen idee, is dat zo?
Wat is er dan zo slecht aan de Panasonic techniek? Zou kunnen, maar zonder behoorlijke argumentatie lijkt het enigzins op "we verkopen u liever iets anders, wat we wel hebben".

En natuurlijk is er ook het risico, dat als je net komt kijken in de elektrische fietsenwereld de FM je van alles op de mouw kan spelden. Lees dit topic maar eens door en dan zie je dat Bafang behoorlijk bekend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Natuurlijk behoeft een voorwielmotor niet slecht te zijn, in tegendeel het kan juist een verademing zijn om op vaste ondersteunings standen vooruit te worden getrokken tot een bepaalde snelheid die bij die ingestelde stand behoort waarbij je je trappers alleen maar in beweging behoeft te houden, zonder kracht te behoeven uit te oefenen.
Ik heb deze 3 systemen bereden maar vind persoonlijk de Bafang middenmotor het prettigst rijden.
Maar ieder zijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
racinfo schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 08:37:
Natuurlijk behoeft een voorwielmotor niet slecht te zijn,
Heb heel wat oudjes bij nat weer onderuit zien gaan door die "fijne" voorwiel aandrijving. Het is gewoon een verkeerde toepassing van een ebike aandrijving. Voor een auto prima maar niet voor een ebike of je moet heel goed je balans kunnen houden. Het is te "onvoorspelbaar" .

[ Voor 3% gewijzigd door bgttje op 01-04-2017 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasszje
  • Laatst online: 20-09 23:03

kaasszje

Live to Dare, Dare to Live

Nou net eindelijk mijn cat-ears aan de deur.
Of ik nog ff import belasting wilde betalen.
Op 31 euro valt dat nog wel mee.
Echter zitten er 13 euro aan process kosten bij.
Of ik ff 20 euro wilde aftikken.
Weet iemand of protest aan tekenen nut heeft.
Of wordt dit retour afzender en nog eens proberen?

Ik ben verstopt zoek een ander :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonief
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-09 22:20
kaasszje schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 12:55:
Nou net eindelijk mijn cat-ears aan de deur.
Of ik nog ff import belasting wilde betalen.
Op 31 euro valt dat nog wel mee.
Echter zitten er 13 euro aan process kosten bij.
Of ik ff 20 euro wilde aftikken.
Weet iemand of protest aan tekenen nut heeft.
Of wordt dit retour afzender en nog eens proberen?
Protest aantekenen tegen de proces kosten heeft geen zin zodra ze het pakket "behandelen" ben je deze kosten verschuldigd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasszje
  • Laatst online: 20-09 23:03

kaasszje

Live to Dare, Dare to Live

antonief schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 13:18:
[...]

Protest aantekenen tegen de proces kosten heeft geen zin zodra ze het pakket "behandelen" ben je deze kosten verschuldigd!
dan gaat het pakketje maar retour afzender.
Vertik het om 60% er boven op te leggen.

Zal ze bij cat-ears ook maar mail sturen.

Ik ben verstopt zoek een ander :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• APBaguette
kaasszje schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 13:22:
[...]

dan gaat het pakketje maar retour afzender.
Vertik het om 60% er boven op te leggen.

Zal ze bij cat-ears ook maar mail sturen.
Cat-ears kan daar natuurlijk niets aan doen, dat zijn gewoon de kosten voor importeren van buiten de EU, de importeur (jij dus) is daarvoor verantwoordelijk. Soms heb je geluk en glipt je pakje er doorheen, maar in principe moet je er vanuit gaan dat die kosten erbij komen.

Sommige transporteurs bieden een optie om alle invoerkosten vooraf te betalen, maar dat is nauwelijks goedkoper dan achteraf.

Cat-ears heeft letterlijk op de website staan dat je zelf op invoerkosten moet letten: https://www.cat-ears.com/shipping-info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Ik ben zelf ook niet zo enthousiast over Gazelle, maar Panasonic is volgens mij een e-bike motor merk met een zeer betrouwbare staat van dienst. Verder heeft Gazelle een heel groot dealers netwerk.. Brinckers zeer zeker niet.

Maar goed, het advies wat mensen hier geven voor Stella vind ik niet verkeerd.

Betreft motoren:

- Er zijn vele types voorwielmotoren, sommige rijden heel erg goed.
- Middenmotoren hebben wel dusdanig veel voordelen dat ik zou proberen het budget te rekken. (die Cube ziet er goed uit!)
- Achterwielmotoren voor standaard ebikes zijn op dit moment een Niche markt.

Betreft ondersteuning... lastig. Een voorwielmotor met agressieve rotatie sensor kan flink sleuren, maar met wind tegen zal een middenmotor veel meer helpen.Een beetje fietsen lijkt me ook goed voor een mens :)

Anders kan je nog kijken naar een electrische snorfiets.

[ Voor 5% gewijzigd door roffeltjes op 01-04-2017 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
Nette prijs, maar komt zo veel bij (pedalen, spatbord, slot, verlichting) dat het mijn budget te boven gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• axeldenekamp1
  • Registratie: Juni 2012
  • Nu online
Wellicht is dit een betere optie?

https://www.amazon.de/Cat...s&keywords=cat+ears&psc=1
APBaguette schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 16:26:
[...]

Cat-ears kan daar natuurlijk niets aan doen, dat zijn gewoon de kosten voor importeren van buiten de EU, de importeur (jij dus) is daarvoor verantwoordelijk. Soms heb je geluk en glipt je pakje er doorheen, maar in principe moet je er vanuit gaan dat die kosten erbij komen.

Sommige transporteurs bieden een optie om alle invoerkosten vooraf te betalen, maar dat is nauwelijks goedkoper dan achteraf.

Cat-ears heeft letterlijk op de website staan dat je zelf op invoerkosten moet letten: https://www.cat-ears.com/shipping-info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
Amazon.de is altijd de moeite van het checken waard. Heb al regelmatig dingen gevonden die daar 10-15% goedkoper zijn dan in nederland.
Pagina: 1 ... 22 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.