maurice_l schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 14:10:
Leuk topic! Ik lees al een tijd mee en ben nu zelf ook op zoek naar een mooie fiets. Hopelijk hebben jullie nog wat advies voor me.
Situatie: voornamelijk woon-werk verkeer. 13 km enkele reis waarvan 95% over rustige fietspaden naast een 80km/h weg. Eigenlijk wilde ik mijn "normale" fiets gebruiken voor dit stuk. Omdat het volledig open is valt dit tegen; er staat altijd wind.
Het liefst een speed pedelec omdat ik zelf al regelmatig boven de 25 fiets. Het lijkt me irritant dat de ondersteuning dan al stopt. Vanwege de korte afstand is actie radius niet echt een probleem. Opladen op werk is ook geen probleem.
De gazelle is het goedkoopst van de drie. Hoe vervelend is het ontbreken van de vering? Ik kom regelmatig wortels onder het asfalt tegen. Haibike komt er overal wel goed uit. Is wel wat minder goed verkrijgbaar.
- HAIBIKE SDURO Trekking S RX
- Gazelle Cityzen Speed
- Riese & Müller Roadster Touring 2017
Overal vraag: is de Gazelle voldoende voor deze afstand of kan ik beter wat meer investeren?
Ik heb ongeveer dezelfde soort route als jij (Haarlem-Amsterdam) en rij op een Gaastra Fyts 4.E (2016), een normale pedelec dus. Met de 500-accu kan ik makkelijk twee dagen heen en weer in de winter, in de zomer drie dagen, op èèn lading. Dit overigens op de hoogste ondersteuning, op de tour-stand red ik makkelijk vijf retourtjes.
Wat betreft het rijden op snelheid is het natuurlijk niet zo dat je ondersteuning direct bij 25 stopt, maar eerder in het begin van de 27. Daarboven moet je het zelf doen, en omdat je minder kracht hebt besteed aan het op snelheid komen, heb je meer energie over om boven de 27 nog wat extra te geven.
Mijn kruissnelheid ligt rond de 27, waarbij ik dus al minimale ondersteuning heb. Als ik een beetje wind mee heb, zit ik al snel op de 30, maar omgekeerd bij wind tegen blijf ik boven de 25. Een keer bij storm had ik wind mee en zat ik rond de 40, bij wind tegen op de 24-25. Om maar aan te geven dat de ondersteuning niet een grens is.
Je kan uiteraard voor een speed-pedelec gaan, maar daar komen een hoop extra dingen bij; je bent gelijk aan een brommer en mag dus niet overal komen, hebt een helmplicht, kenteken- en verzekeringsplicht etc. Voor mij weegt dat niet op tegen de voordelen, die ik op mijn traject eigenlijk niet zie.
Op een afstand van 15 km is de tijdswinst tussen een normale pedelec en een speed-pedelec ongeveer een kwartier, uitgaande van gemiddelde snelheden van 25 en 40. Als ik het zo lees hier, dan is een gemiddelde snelheid van 40 km/u voor een speed-pedelec behoorlijk overdreven en wordt het tijdsverschil dus kleiner, terwijl een gemiddelde snelheid van 25 wel te halen is op een pedelec.
Tel daar de extra kosten bij op en het feit dat de actieradius van een speed-pedelec behoorlijk klein is (vergeleken met een normale pedelec), en je kan je afvragen of een speed-pedelec wel de extra moeite waard is op deze afstand.
Wat vering betreft... Ik heb het liever niet, omdat je daarmee de stijfheid uit een fiets haalt. Mijn fiets is enorm stijf en dat vind ik wel heel erg prettig rijden.
[
Voor 0% gewijzigd door
Het Poezenbeest op 18-03-2017 07:25
. Reden: Tiep-o ]