Het grote elektrische fietsen topic - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 19 ... 103 Laatste
Acties:
  • 888.596 views

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20-09 10:00
Iemand ervaring met 't zelf bouwen van een speed-pedelec (naja, zelf assembleren). Ik zou een Bafang BBS 1000w set op een geschikt mountainbike frame willen zetten (denk een full suspension). Dat zou mijn meest ideale setup zijn. Maar aangezien de speedpedelecs onder de brommer regels gaan vallen (of al vallen) is een RDW keuring nodig. Ik heb de RDW gemaild en kreeg 't onderstaande antwoord dat mijn zelfbouwambitie aardig verminderde...
Als u zelf een bromfiets gaat bouwen moet u in eerste instantie het (zelfgebouwde) frame door de RDW laten beoordelen. Dit kunt u alleen laten beoordelen op de keuringsstations in Roosendaal, Venlo, Waddinxveen en Zwolle. Een technisch medewerker van de RDW voert dan een identificatieonderzoek uit op het frame en aandrijflijn (motorblok). Hiervoor moet u het frame kaal en in ongeverfde toestand aanbieden, zodat een goede controle mogelijk is. Voor de inslag van het Voertuig Identificatie Nummer (VIN) moet u een aanvraagformulier invullen. Na goedkeuring van het frame slaat de RDW een VIN in. Tevens wordt de merkaanduiding “zelfbouw” ingeslagen.
Herkomst hoofdonderdelen
Op het RDW keuringstation vindt het onderzoek plaats van de losse hoofdonderdelen, het frame en de aandrijflijn. Van de gebruikte hoofdonderdelen moet door u de legale herkomst kunnen worden aangetoond. Wanneer u gebruik maakt van een gebruikte motor, moet de herkomst en het donorvoertuig hiervan worden aangetoond met betrouwbare informatie. Het motorblok moet zijn voorzien van de overeenkomstige identificatiekenmerken (motorcode en –nummer).
1e Afspraak - Indentiteitsonderzoek (RDW Keuringsstation)
Een afspraak op een van de vier stations (Roosendaal, Venlo, Waddinxveen en Zwolle) voor een “identiteitsonderzoek en (her)inslag van het VIN” kunt u telefonisch maken. Het telefoonnummer is: 0900-0739 (0,10 euro p/m). Medewerkers van een keuringsstation zijn bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 08.30-12.15 uur en 13.00-16.45 uur. De kosten voor dit onderzoek bedragen € 92,-

Afbouwen Voertuig
Na de inslag kunt u de zelfbouw bromfiets afbouwen en als deze gereed is kunt u deze laten beoordelen bij de RDW op het testcentrum Lelystad (TCL). Er wordt dan nagegaan of de bromfiets aan de toelatingseisen en aan de permanente eisen van de Regeling voertuigen voldoet.
2e afspraak - Toelatingskeuring aanvragen (Testcentrum Lelystad)
Zo vraagt u een toelatingskeuring aan:
1. U vult online het opdrachtformulier in en kiest de juiste dienst.
2. U ontvangt een e-mail met in de bijlage een aanvraagformulier.
3. Het ingevulde aanvraagformulier stuurt u terug met de benodigde documenten.
4. Een RDW medewerker neemt na beoordeling, van de aanvraag en de documenten, contact met u op voor een keuring aan huis op of het RDW Testcentrum in Lelystad.
5. U gaat op de dag van de afspraak met de brommer naar het Testcentrum en neemt indien van toepassing het volledige buitenlandse kentekenbewijs en uw legitimatiebewijs mee. Heeft u aanvullende documenten bij uw zelfbouwvoertuig, neem deze dan ook mee.
6. De technische medewerker beoordeelt of uw brommer aan de betreffende eisen voldoet.
7. Als alles akkoord is, stuurt de RDW u binnen 5 werkdagen het kentekenbewijs op creditcardformaat(ook wel kentekencard genoemd) met de juiste gegevens per post. U ontvangt ook een brief met een tenaamstellingscode. Dit is een code die u nodig heeft bij bijvoorbeeld verkoop van het voertuig. De code bestaat uit 9 cijfers. Het is belangrijk om de tenaamstellingscode goed en apart van het kentekenbewijs te bewaren.
8. Als u het kentekenbewijs van de RDW heeft ontvangen, moet u een kentekenplaat laten maken bij een erkende kentekenplaatfabrikant en het voertuig verzekeren voor Wettelijke Aansprakelijkheid (WA).
Kosten
De kosten voor de keuring op het RDW testcenrum in Lelystad bedragen omstreeks vanaf 700,-.
Zie voor meer informatie onze website: http://www.rdw.nl/sites/i...x?path=Portal/IGK/Brommer

De totale kosten voor het verkrijgen van een kenteken komen op een bedrag tussen de 650 en 1000 euro. De kosten worden gebaseerd op een uurtarief van 125,- euro per uur.

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18-09 11:15
kjiratsiekoedel schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 16:35:
Iemand ervaring met 't zelf bouwen van een speed-pedelec (naja, zelf assembleren). Ik zou een Bafang BBS 1000w set op een geschikt mountainbike frame willen zetten (denk een full suspension). Dat zou mijn meest ideale setup zijn. Maar aangezien de speedpedelecs onder de brommer regels gaan vallen (of al vallen) is een RDW keuring nodig. Ik heb de RDW gemaild en kreeg 't onderstaande antwoord dat mijn zelfbouwambitie aardig verminderde...

[...]
700 euro voor een keuring... heb je geld teveel? 8)

Volgens mij is dit een zeer ingewikkeld proces, ik zou er niet aan willen denken in ieder geval. Kan je beter een Bulls Outlaw kopen :)

• kjiratsiekoedel
Nee, dat wil ik er niet aan uitgeven. Zelfbouw is leuk om te doen en 't bespaart ook goed. Maar niet op deze manier.

Overis is een fatbike ook een optie, als er maar wat demping in zit.

[ Voor 23% gewijzigd door kjiratsiekoedel op 16-02-2017 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BabyRattle
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 27-06 21:35
Heb de 1000w bbshd op de stadsfiets. Grotendeels asfalt en fietst prima.

Inmiddels 5100km opzitten.

Onkosten tot nu toe? Zit op 2e ketting van 7 euro en heb de derailleur(15euro) vervangen. Fietsenmaker had te dikke olie gebruikt en daardoor waren de derailleurwieltjes de laatste tijd vies en niet helemaal goed meer(puntige tandjes) casette (13euro) vervangen.

Nu spuitbussmering en onderhoud doe ik inmiddels na zelfstudie(was een leek op dat gebied) volledig zelf...

Om kosten in de toekomst te besparen voortaan alleen losse cassettewiel van cassette vervangen(5 euro) gebruik toch maar 1 cassettewiel)wieltjes derailleur(10 euro) vervangen, ketting(7 euro) en remblokken 1 euro p set vervangen(2 setjes p/maand) na 4 kettingen voorblad vervangen.. nog niet over uit welke voorblad ik ga doen met de bbshd na deze van 46T. De 20AH accu? Gemiddeld rond de 300 a 350 dollar via aliexpress

Totale kosten maandelijks onderhoud is hierdoor minimaal. En dan ideaal als woon werkverkeer door de polder :-)

Laatste tijd vanaf partner naar het werk 50km p/dag goede 1000km per maand.

Bespaar 170 euro per maand..(vanaf partner haar locatie 240 euro pmaand)
Wij hebben geen 2e auto nodig(partner heeft auto via haar werk onbeperkt kilometers maken 170 euro bijtelling pmaand)

Ben inmiddels goede 7 maanden aan het fietsen en wat heeft het opgeleverd?

1190 euro - onkosten tweedehands stadsfiets a 120 euro en aanschaf 1000w ,20AH 48V accu, 2x 33 euro schwalbe marathonplus fietsbanden fietsenmaker en onderdelen gok ik dat ik op dit moment rond de 14 euro in de plus sta en door het fietsen alles aan onkosten terugverdient heb.

Ben van plan om een 2e tweedehands racefiets aan te schaffen voor alleen zomerperiode en de huidige als backup. Licht model carbon met schijfremmen die niet een torenhoge prijs hebben om te vervangen. Iemand wat suggesties?

[ Voor 28% gewijzigd door BabyRattle op 17-02-2017 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-09 13:07
BabyRattle schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 09:11:
Wow...............1000W op een stadfiets? Ik vind mn 500W al zo krachtig. Zou geen 1000W op mn Nexus 8V naafje durven los te laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasszje
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:03

kaasszje

Live to Dare, Dare to Live

Straks mijn cruiser ophalen :)
Ben benieuwd :D

Ik ben verstopt zoek een ander :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vlassie1980
kaasszje schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 11:08:
Straks mijn cruiser ophalen :)
Ben benieuwd :D
Dat zijn de leuke dingen... Alvast veel plezier en fijne kilometers gewenst.
Ben benieuwd naar je ervaringen, zowel met de toko waar je hem hebt gescoord (E-bike-to-go) als de fiets zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kaasszje

kaasszje

Begin is goed :)
Deze staat anders afgesteld dan degen van mijn demo rit.
Hierdoor is de trap frequentie niet zo hoog als je harder rijdt.
Misschien ook wel verschil tussen 2016 en 2017 model.

Iig scheelt mij tandwielen vervangen.
Fijne fiets zo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vandaag besteld in heren en een dames uitvoering, https://www.gazelle.nl/fietsen/orange-c8-hmb/ levering 1 april(is geen geintje ;-) ) ben benieuwd en kijk uit naar 1 april.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2017 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkjesdirk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-09 14:15
zonnefreak schreef op zondag 5 februari 2017 @ 18:38:
Bij mijn speed pedelec met Bosch performance motor kan de verlichting ook niet apart aan en uitgezet worden. Ook als de accu leeg is en er geen ondersteuning meer gegeven word dan blijft de verlichting nog zeker een uur branden, mits je fietst en anders gaat hij na 5 minuten automatisch uit. Dat is wel een stuk vriendelijker dan gewoon je verlichting pats boem uitzetten 8)7
Onlangs ook gehad met mijn Riese Muller HS (Bosch classic). De accu was plotseling leeg en de ondersteuning stopte geheel en de verlichting viel ook uit. Dat was in het pikkedonker toch wel even vervelend, zeker omdat het nog een aardig stukje was naar huis. Dan is het toch best een zware fiets.
Nu kan het er aan liggen dat is een 3th party accu heb van 612Wh en dat een Bosch accu wat eleganter uitschakelt als de spanning te laag wordt.
Goose schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 10:25:
[...]

dat is heel herkenbaar. Ik heb in de winter wel 5 laagjes aan op de ebike en krijg me niet warm gefietst.Terwijl ik afgelopen weekend de winter elfstedentocht gefietst heb op de driewieler in Friesland en dan heb je aan een paar laagjes meer dan genoeg.
Tip: op de echt koude dagen doe ik gewoon mijn wintersportjas aan. Nooit meer dan 2 laagjes en een jas; altijd warm ;) . Ik heb meer last van koude handjes, maar ook daarvoor gebruik ik dan mijn wintersportexemplaren.

De RM HS fiets is overigens nog in perfecte staat na 10k km. De vrij brede banden en de magura remmen maken het ook bij wat mindere weersomstandigheden een erg veilige fiets.
Stevig ding ook: na een forse aanrijding met een auto was ik wel wat beschadigd, maar de fiets had niets.

[ Voor 8% gewijzigd door dirkjesdirk op 18-02-2017 21:57 ]

Grootgebruiker van MS Word. Maar het wordt nooit perfect...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:49
Verwijderd schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 19:08:
vandaag besteld in heren en een dames uitvoering, https://www.gazelle.nl/fietsen/orange-c8-hmb/ levering 1 april(is geen geintje ;-) ) ben benieuwd en kijk uit naar 1 april.
Leuke fiets. Bijna een kopie van de Grenoble C7 HMB.

Wat ons bij de Grenoble C7 HMB opvalt is de enorme bagger die zich aan de fiets hecht. We hebben de fiets nu anderhalve maand, maar binnen een week zat er al een lading modder en andere meuk op de framebuizen, etc. bij het achterwiel. Ook als we de fietskar achter de fiets hebben hangen dan zit die achter het achterwiel onder de modder. Ook zodanig hoog dat het duidelijk is dat je niet voor je pretje er direct achter zou fietsen.

Bij een gewone fiets is het niet zo'n zooi op het frame en blijft de fietskar ook verschoond van modder, terwijl het achterspatbord niet bepaald langer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netvista
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19-09 18:10
Ik heb het nog even nagevraagd en in het geval van stromer klopt het inderdaad dat als de accu leeg is ook de verlichting direct uit valt. Dit is dus " Works as designed". Mijn inziens hebben de mannen bij stromer hier een nogal grof steekje laten vallen.

Zelfs ten tijde van het ontwikkelen van mijn gazelle innergy uit 2013 was men zich bewust van de noodzaak dat de verlichting ten minste nog een uur moest blijven werken nadat de accu leeg is.

De stromer is echt een fantastische fiets, maar waarom nou bij de ontwikkeling van de stromer niet even stil staan bij wat er zou gebeuren met de verlichting als de accu leeg is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rukapul schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 22:14:
[...]

Leuke fiets. Bijna een kopie van de Grenoble C7 HMB.

Wat ons bij de Grenoble C7 HMB opvalt is de enorme bagger die zich aan de fiets hecht. We hebben de fiets nu anderhalve maand, maar binnen een week zat er al een lading modder en andere meuk op de framebuizen, etc. bij het achterwiel. Ook als we de fietskar achter de fiets hebben hangen dan zit die achter het achterwiel onder de modder. Ook zodanig hoog dat het duidelijk is dat je niet voor je pretje er direct achter zou fietsen.

Bij een gewone fiets is het niet zo'n zooi op het frame en blijft de fietskar ook verschoond van modder, terwijl het achterspatbord niet bepaald langer is.
Het is ook onze bedoeling niet om in een modderbak te gaan rijden :O :) .
Maar zonder gekheid wij zijn mooi weer fietsers en zullen daar dan ook geen last van gaan hebben
Ik vindt er eigenlijk ook niets over terug op internet.
.
Welke accu heb je? En hoe zit het met de actieradius?
Wij hadden wel een mooi aanbod, gratis de platina accu;s op beide fietsen en op beide fietsen een zijtas naar keuze.
De fietsenmaker vertelde dat de prijs van een platina accu omhoog zou gaan per 1 maart naar 350€ bij betalen.
Ik denk dat dit straks mensen af gaat schrikken, dit was ook het vermoeden van de fietsenmaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Ik kan niet zoveel vertellen over actieradius. Woon-werk is ca 20 km retour, flink deel gaat op standje tour, turbo etc. We hangen hem gewoon bijtijds aan de lader. Accu goud trouwens (+EUR 200 als ik het me goed herinner).

Met die gratis platinum accu heb je een goede deal. Dat maakt het verschil tussen de grenoble en orange ook flink kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Na toch wel een jaar zoeken, kijken en proberen van alle merken zijn we toch op deze gazelle uit gekomen.
Onze prioriteiten waren gesloten kettingkast, 8 versnellingen en verende voorvork dual.

Mooie bijkomstigheid is het display wat je meteen kunt gebruiken als navigatie.
De kleur vinden we wat minder al is dat wennen.
De tijd zal het leren hoe deze fiets gaat bevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
BabyRattle schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 09:11:

Inmiddels 5100km opzitten.

Onkosten tot nu toe? Zit op 2e ketting van 7 euro en heb de derailleur(15euro) vervangen. Fietsenmaker had te dikke olie gebruikt en daardoor waren de derailleurwieltjes de laatste tijd vies en niet helemaal goed meer(puntige tandjes) casette (13euro) vervangen.

Nu spuitbussmering en onderhoud doe ik inmiddels na zelfstudie(was een leek op dat gebied) volledig zelf...

Om kosten in de toekomst te besparen voortaan alleen losse cassettewiel van cassette vervangen(5 euro) gebruik toch maar 1 cassettewiel)wieltjes derailleur(10 euro) vervangen, ketting(7 euro) en remblokken 1 euro p set vervangen(2 setjes p/maand) na 4 kettingen voorblad vervangen.. nog niet over uit welke voorblad ik ga doen met de bbshd na deze van 46T. De 20AH accu? Gemiddeld rond de 300 a 350 dollar via aliexpress

Totale kosten maandelijks onderhoud is hierdoor minimaal. En dan ideaal als woon werkverkeer door de polder :-)

Laatste tijd vanaf partner naar het werk 50km p/dag goede 1000km per maand.

Bespaar 170 euro per maand..(vanaf partner haar locatie 240 euro pmaand)
Wij hebben geen 2e auto nodig(partner heeft auto via haar werk onbeperkt kilometers maken 170 euro bijtelling pmaand)

Ben inmiddels goede 7 maanden aan het fietsen en wat heeft het opgeleverd?

1190 euro - onkosten tweedehands stadsfiets a 120 euro en aanschaf 1000w ,20AH 48V accu, 2x 33 euro schwalbe marathonplus fietsbanden fietsenmaker en onderdelen gok ik dat ik op dit moment rond de 14 euro in de plus sta en door het fietsen alles aan onkosten terugverdient heb.

Ben van plan om een 2e tweedehands racefiets aan te schaffen voor alleen zomerperiode en de huidige als backup. Licht model carbon met schijfremmen die niet een torenhoge prijs hebben om te vervangen. Iemand wat suggesties?
Ik begrijp dat dit een ongekeurde fiets is. Stoer om dit op een gewone stadsfiets te bouwen... Heb je voldoende remkracht?
Hoe snel fiets je er mee?
Hoe doe je dit verzekeringstechnisch? Technisch is 't namelijk een ongekeurde brommer. Bij ongelukken heb je dan wel een probleem...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BabyRattle
Waren er fatsoenlijke prijzen voor accu's en degelijke fietsmotoren die je zelf kan onderhouden en net zo krachtig zonder storingen zoals ik nu reeds heb dan kocht ik de fiets wel in de winkel.

Dan heb ik het nog niet eens over de actieradius. Kijk eens naar de accu.. de km radius .
Noem er eens wat legale speedpedelecs die continu 45km p/u kunnen fietsen en minimaal 50km bereik hebben? De hoogste die beschikbaar is voor de stromer.. is 14.5AH.. veel te kleine accu voor de stromer ST1. Ik wil er minimaal 20AH 48V x 20AH = 960W voor 300-350 euro zoals ik nu reeds heb.
Volgens mij betaal je tegen de 522W voor 890 euro... voor de stromer ST1 accu's en dat is gewoon absurd.

ST2 stromer accu van 814W staat voor 1690 euro.

35nm st2 stromer of 80nm koppel op de bbshd is ook een verschil :-)

Alles van zowel mijn fiets als bekabeling etc van de bafangmotor kan ik zelf vervangen cq aanpassen, ook digitaal e.e.a aan te passen.. Heb ook alle onderdelen in de kast liggen. Dan heb ik dezelfde avond mn fiets nog gerepareerd zou ik er iets aan moeten doen.

Laatst nog een zwitserse stromer tegengekomen die spontaan foutmeldingen kreeg op het fietspad en de fiets op slot ging. Nou dat soort capriolen wil ik gewoon niet.

Remkracht kan beter, met schijfremmen is het beter dan blokjes in nat weer maar heb nog geen betere prijskwaliteitsverhouding kunnen vinden voor schijfremmen.

Kent iemand goed en goedkope schijfremmen?
Zolang ik maar regelmatig de remblokjes vervang(wat overigens nog niet eens 1 minuut werk is) en afstel dan remt het prima mits ik rem onder de 25 km p/u alles daarboven heb ik een langere remweg dus laat ik liever uitrollen en dan remmen. Vol gas door de bochten zul je mij ook niet zo gauw zien doen.

Voordeel is wel met deze stadsfiets dat ik mijn accu in de fietstas heb met doeken eromheen(schokproof) en het van buitenaf niet 1 2 3 te zien is dat ik elektrisch fiets door mijn fietstassen en een accu die op normale stadsfietsen er boven op ligt.

Betrouwbaarheid en het kostenplaatje daaromheen is bij mij heel belangrijk voor een woon-werk verkeer fiets.

De fietsroute die ik fiets ken ik uit mn duim. Weet wanneer ik minder snel moet fietsen dmv uit laten rollen en remmen.

Niet voor niets noem ik het een woonwerkverkeer fiets.
Kom niet in de stad maar alleen op het platteland naar het werk toe.

Geasfalteerde fietspaden hier. Geen doorgaande weg, heb niks met auto's te maken.

Als je wil zeuren zeur dan over brommers met blauw kenteken die nog steeds 50-60 rijden over fietspaden.
Wees blij dat er door mij er weer 1 auto minder op de weg is. Groen initiatief.

[ Voor 45% gewijzigd door BabyRattle op 19-02-2017 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoekds20
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 02:58
BabyRattle schreef op zondag 19 februari 2017 @ 16:37:

De fietsroute die ik fiets ken ik uit mn duim. Weet wanneer ik minder snel moet fietsen dmv uit laten rollen en remmen.

Niet voor niets noem ik het een woonwerkverkeer fiets.
Kom niet in de stad maar alleen op het platteland naar het werk toe.
hier eigenlijk hetzelfde, door de polder met geen verkeer, dan lekker doortrappen :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01:19
kjiratsiekoedel schreef op zondag 19 februari 2017 @ 12:13:
[...]

Ik begrijp dat dit een ongekeurde fiets is. Stoer om dit op een gewone stadsfiets te bouwen... Heb je voldoende remkracht?
Hoe snel fiets je er mee?
Hoe doe je dit verzekeringstechnisch? Technisch is 't namelijk een ongekeurde brommer. Bij ongelukken heb je dan wel een probleem...
Qua verzekering is het klote ja, maargoed. Ga er maar aan staan om 700 euro te betalen om een enkele fiets te keuren. En dan mag je het frame ook nog vlak gaan schuren om daarna weer opnieuw te spuiten.

En wat betreft ongelukken, de meeste ongelukken vallen wel mee, je loopt hoofdzakelijk zelf risico. Ik durf te zeggen dat 99,5% van de ongelukken maar 1 partij hebben, zeker nu het hele zelfbouw circuit niet zo groot is.

Onverantwoordelijk, misschien, maar gezien ik zeker niet de enige ben die bepaalde verkeersregels aan zijn laars lapt (lees elke auto in een 30km zone) Er is ook een eis aan de overheid om redelijk te zijn.
Dat zie je ook wel weer terug in die wetgeving dat snellere e-bikes op de weg moeten. Die wordt zover ik weet ook niet gehandhaafd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
BabyRattle schreef op zondag 19 februari 2017 @ 16:37:
35nm st2 stromer of 80nm koppel op de bbshd is ook een verschil
Die 35NM is wel met een achterwielmotor zonder versnelling dus is niet echt met een BBSHD te vergelijken. Enige wat je kan vergelijken is het vermogen in Wh van de motoren. Neem aan dat de Stromer ST2 iets van 750Wh is? De BBSHD is piek wel een stuk hoger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• racinfo
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-02-2022

racinfo

E-MTB

Wat vermogen (en koppel) betreft van motoren in het wiel of bij de trapas gaat alleen het hetzelfde wattage van de motor goed in een vergelijking, ik reed eerder met een 250 watt voorwielmotor en nu met een 250 watt bafang middenmotor en bij de laatste stond ik versteld over het vermogen wat ik daarmee ter beschikking had.
Een wereld van verschil. ;)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:16
Eind 2016 heb ik mij flink ingelezen op o.a. dit forum over elektrische fietsen. Het doel was mijn dagelijkse woon-werk verkeer van 60km retour zoveel mogelijk per fiets af te leggen. Inmiddels ben ik de 1.000km gepasseerd en deel daarom ook mijn Bafang ervaringen.

Ik heb uiteindelijk besloten om mijn stadsfiets, een Montego Status Deluxe, om te bouwen met een Bafang BBS02b 750W 48V set. Ik heb daarvoor de volgende onderdelen besteld:Het ombouwen gaat vrij eenvoudig als je het juiste gereedschap hebt om de trappers en trapas te verwijderen. Ik heb alleen een nieuwe ketting moeten kopen, want de fiets ging van een 38T voorblad naar 46T.

De eerste proefrit met de omgebouwde fiets was echt verbluffend! Met de Nexus 8 in versnelling 1 en accelereren met de gashendel gaat de fiets direct op het achterwiel en 50km/u is met meetrappen goed haalbaar, waarbij een piekvermogen van 1300 Watt wordt weergegeven op het display.

Om de fiets gereed te maken voor woon-werk heb ik de software van Penoff gedownload en ben ik met een aantal settings van Electric Bike Blog aan de slag gegaan. Daarbij heb ik het maximale amperage verlaagd naar 22A en verschillende aanpassingen gedaan om de motor wat minder agressief te maken.

Verder heb ik stand 0 van de 9 ondersteuningsstanden geprogrammeerd zonder trapondersteuning, maar alleen reactie op de gashendel. Dit zorgt ervoor dat je snel kan optrekken zonder de Nexus 8 te slopen. Deze schakelt namelijk niet zolang er teveel trekkracht op staat, of soms met een knal. Dus even gas los bij opschakelen en direct weer door. Deze manier van schakelen gaat zo goed dat ik de schakelsensor nog steeds niet heb geïnstalleerd.

Na de eerste woon-werk ritten kwam ik er snel achter dat er nog een aantal dingen aan de fiets moesten gebeuren. Ten eerste de standaard LED koplamp vervangen door de B+M Lumotec IQ Cyo Premium, zodat ik zie waar ik fiets. Daarna heb ik de Shimano rollerbrake van het voorwiel vervangen door de SRAM Avid Single Digit 7 om een goede noodstop te kunnen maken. Deze remmen werken echt super goed, het enige nadeel is dat er bij regen smerig aluminiumgruis van de velg af komt.

Op dit moment ben ik aan het experimenteren met het spatbord van het voorwiel, want door de hoge snelheid komt er veel meer water vanaf en je fietst, vanwege de snelheid, door de spray die aan de bovenkant van het wiel af komt. De onderkant van het spatbord heb ik kunnen verlengen met ducttape, zodat ik een grote spatlap op maat heb. Nu zoek ik nog een nette methode om de voorkant van mijn spatbord te verlengen om de opwaaiende spray daar te vermijden.

Al met al ben ik zeer tevreden met de ombouw en heb inmiddels meer dan 1.000 mooie kilometers achter de rug. Het enige wat tot nu toe is tegengevallen is het bereik van de accu. De 624Wh accu heeft moeite om bij tegenwind 30km met een gemiddelde snelheid van 37km/u af te leggen (rechte stukken probeer ik dan 45km/u aan te houden). Ik heb daarom besloten om een grotere 840Wh accu met Panasonic NCR18650GA cellen te bestellen, zodat ik meer met de maximale ondersteuning kan fietsen zonder de laatste km stil te vallen. De Bafang motor geeft nauwelijks weerstand bij volledig zelf fietsen, je merkt voornamelijk het extra gewicht van de motor en accu.

Ik hoop dat ik de komende jaren nog veel probleemloze kilometers mag maken, want ik verwacht minimaal 6.000km per jaar te fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BabyRattle
Mooi om jou ervaring te lezen. Aangezien ik een luna display heb kan ik ook het huidige stroomverbruik zien.

Wat ik wel opmerkte is dat met zelf trappen je de helft minder stroom verbruikt dan trappen tijdens gebruik van de gashendel.

Het kan zomaar de helft schelen aan stroomverbruik.

[ Voor 26% gewijzigd door BabyRattle op 20-02-2017 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:16
BabyRattle schreef op maandag 20 februari 2017 @ 11:43:
Mooi om jou ervaring te lezen. Aangezien ik een luna display heb kan ik ook het huidige stroomverbruik zien.

Wat ik wel opmerkte is dat met zelf trappen je de helft minder stroom verbruikt dan trappen tijdens gebruik van de gashendel.

Het kan zomaar de helft schelen aan stroomverbruik.
Dit kun je aanpassen in de software, ik heb Keep Current op 100% staan, zodat het vermogen onafhankelijk van de cadans maximaal is. Ook heb ik Limit Speed op alle ondersteuningsstanden op 100% staan, zodat het afgegeven vermogen enkel op basis van Limit Current wordt begrensd.

Op deze pagina van Electric Bike Blog kun je alle mogelijke instellingen vinden. Let wel op, want er zijn instellingen die je motor of controller minder leuk vinden. Al zal dat met jouw BBSHD wel meevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
Mijn ervaring zelf is dat een combo van 500w max ondersteuning bij meetrappen en de gashendel tot het volle vermogen het prettigst rijdt.

Voorbij de 500/750w is een beetje stroom weggooien voor minimaal extra snelheid. Dan kom je ook uit op zo'n 40/45 km uur afhankelijk van de wind en helling die je fietst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-09 14:17

BertV

Handgemaakt

Hieronder kun je ook mooi zien hoeveel vermogen nodig bij een bepaalde luchtweerstand:

https://www.gribble.org/cycling/power_v_speed.html

Ik heb berekend dat je met mijn totaalgewicht (110kg) een ligstuur, windstil, vlakke weg zo'n 450watt nodig hebt om 45km/u te rijden.

Een citzen speed zou 350 leveren, zal in de praktijk een piekvermogen zijn.
Dan moet je er nog 150watt bij trappen. Dat is een behoorlijke klus, zeker voor langere tijd.

[ Voor 32% gewijzigd door BertV op 20-02-2017 14:26 ]

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Spam

[ Voor 96% gewijzigd door PWM op 23-02-2017 10:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
doek55 schreef op maandag 20 februari 2017 @ 10:33:
Eind 2016 heb ik mij flink ingelezen op o.a. dit forum over elektrische fietsen. Het doel was mijn dagelijkse woon-werk verkeer van 60km retour zoveel mogelijk per fiets af te leggen. Inmiddels ben ik de 1.000km gepasseerd en deel daarom ook mijn Bafang ervaringen.

Ik heb uiteindelijk besloten om mijn stadsfiets, een Montego Status Deluxe, om te bouwen met een Bafang BBS02b 750W 48V set. Ik heb daarvoor de volgende onderdelen besteld:Het ombouwen gaat vrij eenvoudig als je het juiste gereedschap hebt om de trappers en trapas te verwijderen. Ik heb alleen een nieuwe ketting moeten kopen, want de fiets ging van een 38T voorblad naar 46T.

De eerste proefrit met de omgebouwde fiets was echt verbluffend! Met de Nexus 8 in versnelling 1 en accelereren met de gashendel gaat de fiets direct op het achterwiel en 50km/u is met meetrappen goed haalbaar, waarbij een piekvermogen van 1300 Watt wordt weergegeven op het display.

Om de fiets gereed te maken voor woon-werk heb ik de software van Penoff gedownload en ben ik met een aantal settings van Electric Bike Blog aan de slag gegaan. Daarbij heb ik het maximale amperage verlaagd naar 22A en verschillende aanpassingen gedaan om de motor wat minder agressief te maken.

Verder heb ik stand 0 van de 9 ondersteuningsstanden geprogrammeerd zonder trapondersteuning, maar alleen reactie op de gashendel. Dit zorgt ervoor dat je snel kan optrekken zonder de Nexus 8 te slopen. Deze schakelt namelijk niet zolang er teveel trekkracht op staat, of soms met een knal. Dus even gas los bij opschakelen en direct weer door. Deze manier van schakelen gaat zo goed dat ik de schakelsensor nog steeds niet heb geïnstalleerd.

Na de eerste woon-werk ritten kwam ik er snel achter dat er nog een aantal dingen aan de fiets moesten gebeuren. Ten eerste de standaard LED koplamp vervangen door de B+M Lumotec IQ Cyo Premium, zodat ik zie waar ik fiets. Daarna heb ik de Shimano rollerbrake van het voorwiel vervangen door de SRAM Avid Single Digit 7 om een goede noodstop te kunnen maken. Deze remmen werken echt super goed, het enige nadeel is dat er bij regen smerig aluminiumgruis van de velg af komt.

Op dit moment ben ik aan het experimenteren met het spatbord van het voorwiel, want door de hoge snelheid komt er veel meer water vanaf en je fietst, vanwege de snelheid, door de spray die aan de bovenkant van het wiel af komt. De onderkant van het spatbord heb ik kunnen verlengen met ducttape, zodat ik een grote spatlap op maat heb. Nu zoek ik nog een nette methode om de voorkant van mijn spatbord te verlengen om de opwaaiende spray daar te vermijden.

Al met al ben ik zeer tevreden met de ombouw en heb inmiddels meer dan 1.000 mooie kilometers achter de rug. Het enige wat tot nu toe is tegengevallen is het bereik van de accu. De 624Wh accu heeft moeite om bij tegenwind 30km met een gemiddelde snelheid van 37km/u af te leggen (rechte stukken probeer ik dan 45km/u aan te houden). Ik heb daarom besloten om een grotere 840Wh accu met Panasonic NCR18650GA cellen te bestellen, zodat ik meer met de maximale ondersteuning kan fietsen zonder de laatste km stil te vallen. De Bafang motor geeft nauwelijks weerstand bij volledig zelf fietsen, je merkt voornamelijk het extra gewicht van de motor en accu.

Ik hoop dat ik de komende jaren nog veel probleemloze kilometers mag maken, want ik verwacht minimaal 6.000km per jaar te fietsen.
gaaf gedaan!

Ik vind 't wel stoer om een gewone stadsfiets om te bouwen tot speed pedelec. De remmen zijn toch een stukje minder goed en in mijn ervaring de frames/wielen/versnellingsnaven ook minder berekend op de snelheden/krachten. Je bent nu ook je velgen aan 't opremmen zo te lezen (keramische velgen zijn dan beter). Menig naafversnelling heb ik ook al door gewoon te fietsen kapot gekregen.

Mijn ideaal is meer een 29" fatbike of met 29" met enige vering erin + flinke schijfremmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Schijfremmen zou ik idd zeer aanbevelen, ongekende remkracht.

Ik had zelf ook een fiets met hubmotor die 40 km/hr ging. V-brake voor, trommelrem achter, was toch wel af en toe angstig als je plots op de rem moest, vooral bij nat weer. Daarnaast had de trommelrem na een jaar ook wel z'n best tijd gehad, je merkt dat ze daar niet echt voor gebouwd zijn.. :P Ik had ook last van te dunne bandjes met klapbanden als gevolg bij een te diepe bult in de weg, ook heel gezellig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
V-brakes zijn (meestal) goed qua kracht, maar groot verschil tussen droge en natte omstandigheden. Verder willen ze soms nog wel hard piepen, je velgen invreten of toch wat happig remmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kaasszje

kaasszje

Weet hier iemand toevallig of er nog helmen zoals de Helm ABUS Hyban+ uitkomen
Alleen dan wel gecertificeerd voor een speed pedelec.
Rij nu rond met een simpel halfords helmpje omdat er nu nog niks te krijgen is.

Maar wil eigenlijk iets hebben met vizier.

Overigens tot nu toe 3 dagen op de fiets naar kantoor.
Regen, storm en zon gehad :)
En bevalt verder nog erg goed.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mguzz
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-09 22:43
Vreemd dat er nog maar 2 helmen zijn gecertificeerd voor een speed pedelec terwijl zo'n certificering eigenlijk niet zoveel voorstelt :)

Afbeeldingslocatie: https://www.voordeelhelmen.nl/media/wysiwyg/helm_testen.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Ik was van plan om voor mijn woon-werk verkeer de volgende fiets aan te schaffen: http://www.chainreactionc...y-bike-2016/rp-prod141663

En er dan een 250W Bafang op te zetten. De te overbruggen afstand is slechts 7 km (enkele reis), dus de elektrische ondersteuning is meer omdat het kan, dan echte noodzaak.

Dit lijkt me een mooie combinatie, of zie ik iets over het hoofd? Mijn enige punt van aandacht is dat bij deze fiets de kabels zijn weggewerkt. Zou dit problemen bij de installatie kunnen opleveren?

[ Voor 14% gewijzigd door ErnstH op 22-02-2017 12:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• APBaguette
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 29-06 23:11
ehoutgast schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 12:46:
Ik was van plan om voor mijn woon-werk verkeer de volgende fiets aan te schaffen: http://www.chainreactionc...y-bike-2016/rp-prod141663

En er dan een 250W Bafang op te zetten. De te overbruggen afstand is slechts 7 km (enkele reis), dus de elektrische ondersteuning is meer omdat het kan, dan echte noodzaak.

Dit lijkt me een mooie combinatie, of zie ik iets over het hoofd? Mijn enige punt van aandacht is dat bij deze fiets de kabels zijn weggewerkt. Zou dit problemen bij de installatie kunnen opleveren?
Heb je een bepaalde reden om deze fiets te kiezen?

Grootste bezwaar wat ik zo hebben is de open kettinglijn en derailleur. Voor dagelijks gebruik zou ik eerder kiezen voor een naafversnelling met gesloten kettingkast, scheelt onderhoud en kliederen met olie. Ik ben ook geen fan van (voorvork)vering, heeft nogal potentie om te roesten en speling te ontwikkelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
APBaguette schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 14:03:
[...]

Heb je een bepaalde reden om deze fiets te kiezen?

Grootste bezwaar wat ik zo hebben is de open kettinglijn en derailleur. Voor dagelijks gebruik zou ik eerder kiezen voor een naafversnelling met gesloten kettingkast, scheelt onderhoud en kliederen met olie. Ik ben ook geen fan van (voorvork)vering, heeft nogal potentie om te roesten en speling te ontwikkelen.
Dank je voor de suggesties. De fiets zelf leek me een mooie aanbieding. Daarnaast, de derailleur leek me handig icm de Bafang, zodat je wat meer flexibiliteit hebt wat betreft de versnellingen. Onderhoud lijkt me niet zo'n probleem, ga ik het wel regelmatig schoonhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

ehoutgast schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 12:46:

Goede keuze wat betreft de fiets, schijfremmen zijn in combinatie met de krachtige Bafang middenmotor een must; dat je kabels weggewerkt zijn behoeft niet bezwaarlijk te zijn, waarom zou dat zo zijn? Waar ik wel op zou letten is of de remhandels gemakkelijk te vervangen zijn door die bij de Bafangset worden geleverd.

De keuze van een deraileur is prima; een perfecte manier om het vermogen van de motor te verdelen over een aantal tandwielen zonder risiko van overbelasten van een (naaf)versnelling (hoeft niet altijd fout te gaan).

Wat betreft dat onderhoud van de ketting behoef je je geen zorg te maken; kwestie van goede smeermiddelen en het voordeel van een open systeem is altijd nog dat je niet verrast wordt door indien gesloten met een stijf geroeste ketting zonder dat je daar erg in hebt.
Maar iedereen vindt natuurlijk het door hem/haar gebruikte systeem het beste, dat spreekt voor zich.

Edit
Wat betreft remhandels, zijn het hydraulische dan moeten de motorstopschakelaars daar nadien op gelijmd worden , wat enig technisch inzicht noodzakelijk maakt.

[ Voor 5% gewijzigd door racinfo op 22-02-2017 15:31 ]

• Gert02
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17-06-2022
Vorige week een extra framebatterij gekocht van Bosch. Geript van marktplaats. Nieuw in de doos, met rekening en 2 jaar garantie.
Van de week ontvangen, ziet er inderdaad nieuw uit en ze doet het prima. Je weet het maar nooit namelijk.
Het is een 500 watter en koste 400.

• racinfo

racinfo

E-MTB

Gert02 schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 09:19:
Vorige week een extra framebatterij gekocht van Bosch. Geript van marktplaats. Nieuw in de doos, met rekening en 2 jaar garantie.
Van de week ontvangen, ziet er inderdaad nieuw uit en ze doet het prima. Je weet het maar nooit namelijk.
Voor die prijs GEEN miskoop !!

• Vlassie1980
Dat is een hele nette prijs voor een 500Wh frame accu van Bosch. Van de wagen gevallen? :+

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18-09 10:42
Dat is nog eens een mazzeltje :)
Was je originele accu niet goed meer of te weinig capaciteit voor je reis.? Ben ik even kwijt.

• zonnefreak
Heb vandaag met tegenzin de auto maar gepakt. Met al die voorspellingen zag ik het niet zitten om met de speedbike met zo'n harde tegenwind en regen naar huis te fietsen. In de auto was het al best wel heftig laat staan dat je op je fiets bijna weg geblazen word. Ben vandaag maar verstandig geweest.

• dirkjesdirk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-09 14:15
zonnefreak schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 18:34:
Heb vandaag met tegenzin de auto maar gepakt. Met al die voorspellingen zag ik het niet zitten om met de speedbike met zo'n harde tegenwind en regen naar huis te fietsen. In de auto was het al best wel heftig laat staan dat je op je fiets bijna weg geblazen word. Ben vandaag maar verstandig geweest.
Gelijk heb je. Het ging hier wel goed (Leiden -> Rotterdam en terug), maar wel een paar keer bijna van mn fietsje geblazen. De frametas verhoogt de zijwindgevoeligheid van mn RieseMuller HS. :P

Mijn super 612Wh accu was met wind tegen en 35 km wel echt leeg :D

[ Voor 4% gewijzigd door dirkjesdirk op 23-02-2017 20:41 ]

Grootgebruiker van MS Word. Maar het wordt nooit perfect...

• Polling
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 28-02-2022
Ik hoefde vandaag maar 2x6 km. Ben gaaan lopen. ;-)

• Vlassie1980
zonnefreak schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 18:34:
Hier ook, maar morgen weer op het fietsje naar de zaak! En ik heb gisteren ook al gesmokkeld :')
dirkjesdirk schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 20:39:
[...]

Gelijk heb je. Het ging hier wel goed (Leiden -> Rotterdam en terug), maar wel een paar keer bijna van mn fietsje geblazen. De frametas verhoogt de zijwindgevoeligheid van mn RieseMuller HS. :P

Mijn super 612Wh accu was met wind tegen en 35 km wel echt leeg :D
Respect :)

[ Voor 28% gewijzigd door Vlassie1980 op 23-02-2017 22:21 ]

• bgttje
APBaguette schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 14:03:[...]Heb je een bepaalde reden om deze fiets te kiezen?Grootste bezwaar wat ik zo hebben is de open kettinglijn en derailleur. Voor dagelijks gebruik zou ik eerder kiezen voor een naafversnelling met gesloten kettingkast, scheelt onderhoud en kliederen met olie.
Helemaal mee eens. Een naafversnelling met een goede uitlijning van de ketting/voor tandwiel is goed in alle versnellingen. Bij een middenmoter super belangrijk. Een fiets met derailleur kan nooit zo'n goede uitlijning krijgen, hooguit in 1 versnellingstand, en daardoor zijn de versnellingen minder goed bruikbaar.

[ Voor 6% gewijzigd door bgttje op 23-02-2017 22:25 ]

• Torched
Hier moest ik een aantal stukken recht tegen de wind in.
Eerste keer dat ik de bocht moest hebben stond ik gelijk stil. Veel te zware versnelling en motor ondersteuning stond vrij licht.
Met wat terugschakelen prima te doen. Het enige jammere waren de druppels water die je als stenen het gezicht in schieten. Geen superfijn gevoel.

Niemand tegengekomen op de fietspaden tussen de dorpen. Hoe zou dat nou kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ah fijn, dat was de ketting, gebroken. Vanavond dan toch maar de hele groep en derailleurwieltjes vervangen. Iets eerder dan ik had gehoopt maar 't is niet anders :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Mijn moedertje is ook op zoek naar een e-bike. Ze is nu 68. Kwam uit op de Batavus Stream:
https://www.fietsenwinkel...ream-n7-dames?sqr=stream&

+ Lekker krachtige Yamaha motor
+ 500Wh accu

Qua prijs moet hij onder de €2000 blijven. Iemand nog andere suggesties? Moet wel met een middenmotor en geen voorwiel monster zijn :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Ga jij die fiets onderhouden? Zo nee, verhoog het budget, laat die online toko - waar ik diepgaand onderzoek naar heb gedaan inclusief een bezoek aan een fysieke vestiging - links liggen, en ga naar een lokale fietsenwinkel. En laat haar proeffietsen in plaats van blind iets aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Rukapul schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 12:46:
Ga jij die fiets onderhouden? Zo nee, verhoog het budget, laat die online toko - waar ik diepgaand onderzoek naar heb gedaan inclusief een bezoek aan een fysieke vestiging - links liggen, en ga naar een lokale fietsenwinkel. En laat haar proeffietsen in plaats van blind iets aan te schaffen.
Ik ga moeders sowieso aanraden om toch even proef te rijden, als het goed is kan dat bij meerdere vestigingen. Verder heb ik nagenoeg alleen maar lovende woorden over deze fiets gelezen in diverse reviews en ik ben ook overtuigd van de kwaliteit van deze fiets :)

Daarnaast heb je ook nog een bedenktijd en kan je de fiets retourneren als hij je niet bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
Vlassie1980 schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 12:33:
Mijn moedertje is ook op zoek naar een e-bike. Ze is nu 68. Kwam uit op de Batavus Stream:
https://www.fietsenwinkel...eam-n7-dames?sqr=stream&+ Lekker krachtige Yamaha motor
+ 500Wh accuQua prijs moet hij onder de €2000 blijven. Iemand nog andere suggesties? Moet wel met een middenmotor en geen voorwiel monster zijn :+
Is deze niet stabieler? Die accu achterop de Batavus is toch hopeloos.
https://www.fietsenwinkel...ekking-2-2017-lage-instap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
https://www.fietsenwinkel...eam-n7-dames?sqr=stream&+ Lekker krachtige Yamaha motor
+ 500Wh Qua prijs moet hij onder de €2000 blijven. Iemand nog andere suggesties? Moet wel met een middenmotor en geen voorwiel monster zijn :+
tenminste geen accu achterop

nog enkele:
https://www.fietsenwinkel...8-fh-400-2017-lage-instap
https://www.fietsenwinkel...N7i6NGWqdICFQEM0wodAvkJew

[ Voor 14% gewijzigd door bgttje op 24-02-2017 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

+ 500Wh accu

Qua prijs moet hij onder de €2000 blijven. Iemand nog andere suggesties? Moet wel met een middenmotor en geen voorwiel monster zijn :+
Zou deze https://www.fietsenwinkel.nl/gazelle-cityzen-c8-hmb-dames geen betere keuze zijn?

of deze

Prijs is wel iets hoger.

[ Voor 9% gewijzigd door racinfo op 24-02-2017 18:49 . Reden: 2e model toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Bedankt voor de suggesties voor de fiets van moeder.
Ze is inmiddels wel 68 dus een fiets met lage instap is wel gewenst, de Cityzen is net even te sportief.

De modellen die jullie boven aandroegen zijn op zich niet verkeerd, alleen is de levertijd vaak onbekend of 3 maanden +

Ze gaat nu binnenkort langs bij de lokale fietsenboer en heeft ook nog een oude Montego fiets in te ruilen. Heb haar verder wel een middenmotor aangeraden en een accu van minimaal 400Wh. Die capaciteit is niet zo zeer voor de actieradius maar meer omdat accu's op den duur slijten en je met een 300Wh na een tijdje nog maar heel weinig prik over hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goose
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-09 18:50
Torched schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 23:46:
Hier moest ik een aantal stukken recht tegen de wind in.
Eerste keer dat ik de bocht moest hebben stond ik gelijk stil. Veel te zware versnelling en motor ondersteuning stond vrij licht.
ik had mazzel, lange stukken 30 km/uur zonder te trappen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-09 10:47
Let ook op het gewicht van de fiets, het moet wel voor je moeder te hanteren zijn. Zeker bij een sterke motor in het voorwiel in combinatie met een verende vork wordt de voorkant erg zwaar, dan is een stoepje op bij lage snelheid een hele uitdaging als je niet meer zo vast te been bent.

Een krachtige motor is ook niet altijd even verstandig (of nodig), ik zie te vaak ouderen die de elektrische fiets op snelheid duidelijk niet onder controle hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:15

+ 500Wh accu

Toevallig is dat de derde fiets in de nabije familie en wel degene waar mijn schoonmoeder, de derde veel-fietser, mee rond crost. De afgelopen 2.5 jaar is die fiets erg goed bevallen

Zoals je zelf ook al hebt uitgezocht uit andere ervaringen is het een uitstekende fiets, waarbij de plaats van de accu totaal geen issue is. We moeten er ook geen drama van maken, een tas van een paar kilo moet ook aan je fiets kunnen hangen zonder dat een fiets "Hopeloos" fietst :+

Ik begrijp je keuze voor Yamaha direct, ik ben tot nu toe erg blij dat ik geen Bosch heb, maar met een Yamaha rijdt. Tot nog toe geen enkel probleem... maar de betrouwbaarheid van de Yamaha motoren is anecdotisch, niet gebaseerd op echte cijfers.

Puntje is wel dat het een serieus sterke motor betreft, maar dat heb je met alle middenmotoren. Ik vind hem heel rustig wegrijden, maar ik ben een veertiger. Laat haar dat dus wel even aanvoelen.

Als ik nog aan alternatieven denk zou ik ook naar de M8I serie van Sparta kijken. Vermoedelijk zijn die Yamaha's ook nog wat rustiger afgesteld ;)

https://www.fietsenwinkel.nl/sparta-m8i-hydro-lage-instap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwiilleemm
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20-12-2024
Lijkt me zeker een goed advies. Super rustig rijgedrag. Rijd sinds 10 maanden zelf op een Sparta M8i, en vind het een prima fiets.

De ondersteuning verloopt vloeiend. Bij het inschakelen naar de volgende of vorige ondersteuningsstand verloopt dit vrijwel onmerkbaar.

Het wegrijden gaat ook geleidelijk. De meeste kracht van de motor zit in het gebied vanaf ongeveer 16 km per uur: daarna lijkt het alsof de ondersteuning steeds sterker wordt, binnen dezelfde ondersteuningsstand.

Rijden met ongeveer 18 km per uur, windkracht 6 tegen, ondersteuningsstand 4 van de 5, in de 5e versnelling: totaal geen probleem. Ook dan trapt het heerlijk licht.

De headshock voorvering voldoet prima. (Beste banddruk is hierbij 3 bar). Voorkant is lekker licht hierdoor. Met de hand meevoeren van de fiets gaat heel licht. Handgas is hierbij echt overbodig.

Tip: heb de software “comfort” er op laten zetten. Hierdoor is de snelheid begrensd op 20 km per uur (is in de praktijk 23 km). Hierdoor is de beschikbare kracht nog groter dan met de standaard software. Dit uit zich vooral in het gebied van de 2e en 3e ondersteuningsstand.

De kettingkast is een verhaal apart: Woon in een landbouwgebied met vaak een en al klei op de weg. Ook een aantal keren op schelpenpaadjes gereden. Bij de servicebeurten werd de kettinkast losgehaald: Absoluut geen spoortje zand, klei of gruis. Deze sluit echt voor 100% af!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Moeders heeft vandaag op een Gazelle gereden met zowel een met Bosch en een met Shimano. Haar ervaring met Bosch was niet zo positief, maakte veel herrie en reed wat onrustig. De Shimano reed een stuk fijner volgens haar.

Gaat om de Gazelle Orange C7 HMS. Lijkt me ook geen verkeerde keuze.
Ik heb nog niet al te veel gelezen over Shimano ervaringen. Nog iemand die daar meer ervaring mee heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Vlassie1980 schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 20:26:
Moeders heeft vandaag op een Gazelle gereden met zowel een met Bosch en een met Shimano. Haar ervaring met Bosch was niet zo positief, maakte veel herrie en reed wat onrustig. De Shimano reed een stuk fijner volgens haar.

Ik heb nog niet al te veel gelezen over Shimano ervaringen. Nog iemand die daar meer ervaring mee heeft?
Op zich een goede keus, een tip wil ik je nog meegeven.
Voor je een beslissing neemt probeer de fiets die bevalt ook even bij een andere fietsenmaker.
Mijn ervaring hierin is dat het mogelijk is dat de fiets door het vele gebruik om test te rijden niet juist meer is afgesteld.
Zo maakte wij om een voorbeeld te noemen mee dat bij de gazelle die wij nu hebben gekocht bij de ene fietsenmaker de velgrem aanliep ,wat wij niet wisten en later achter kwamen, waardoor hij vrij zwaar trapte terwijl dezelfde fiets bij de andere fietsenmaker licht trapte.
Wij hebben om tot deze keus te komen de alle geteste fietsen bij 2 verschillende fietsenmakers getest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaxel70
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 02:02
Vlassie1980 schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 20:26:

Mijn vrouw heeft een puch met een shimano, zelf een merida met een bosch. Ik vind de bosch een stuk prettiger rijden. De bosch is gelijkmatiger, de shimano heeft soms de neiging je enigszins vooruit te trekken. Geluid vind ik bij beiden zeer acceptabel, de bosch maakt zeker geen herrie. Beide fietsen zijn een half jaar oud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Moeders gaat ook nog even bij een andere toko kijken naar hetzelfde model en misschien nog wat anders proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

kjiratsiekoedel schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 16:35:
Iemand ervaring met 't zelf bouwen van een speed-pedelec (naja, zelf assembleren). Ik zou een Bafang BBS 1000w set op een geschikt mountainbike frame willen zetten
Ik heb een Fuji fatbike omgebouwd met een BBSHD
1500W @ 52V

Afbeeldingslocatie: http://users.online.be/~gd31496/images/ebike/8.jpg
Rijdt prima! Ik rij vooral off-road maar zou de fiets toch graag gekeurd krijgen.

Vriendin wilde nu ook een sneller fietsje heb haar Fuji vorige week dezelfde behandeling gegeven.
Maar haar fiets is erg klein en licht, heb de Bafang al stevig moeten downtunen anders durft ze er niet op te rijden.

Afbeeldingslocatie: http://users.online.be/~gd31496/images/ebike/9.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
Verwijderd schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 12:35:
[...]

1500W @ 52V

[afbeelding]
Rijdt prima! Ik rij vooral off-road maar zou de fiets toch graag gekeurd krijgen.

Vriendin wilde nu ook een sneller fietsje heb haar Fuji vorige week dezelfde behandeling gegeven.
Maar haar fiets is erg klein en licht, heb de Bafang al stevig moeten downtunen anders durft ze er niet op te rijden.

[afbeelding]
Jeetje 1500 Watt dat is omgerekend 2 pk. Ik kan mij voorstellen dat je vriendin er niet goed op durft te rijden. Met die fatbike heb je wel een stukje meer wrijving qua banden. Dat je hier wat meer vermogen opzet dat kan ik mij wel voorstellen.

Nu heb ik zelf een bosch performance met max 350 watt. Maar deze heeft een 3 tal sensoren waaronder ook de kracht die je zelf gebruikt. Dit is wel erg fijn als het weer wat natter is. Het voorkomt dat je te veel vermogen doorstuurt naar je achterwiel.
Nu ben ik niet zo thuis in die bafang spullen, maar zit er bij deze set ook een sensor die je trapkracht meet?

Voor de rest wel erg mooi opgebouwd, moet ik eerlijk zeggen. Petje af. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
Wow! Ja zo'n fiets wil ik. Al mag hij ook op 48V. De kleinere fiets heeft wel stuk smallere banden lijkt 't, dan zou ik 't ook iets trager willen denk ik.

Ik ben benieuwd naar hoe je 't keuren voor elkaar kan krijgen. Zie mijn eerdere post over de RDW keuring hiervoor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Laatst online: 20-09 16:02

OgWok

U.N.C.L.E.

[...]

1500W @ 52V

[afbeelding]

[afbeelding]
Erg mooi. Misschien nog wat detailfoto's?

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-09 16:55
kjiratsiekoedel schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 21:49:
Wow! Ja zo'n fiets wil ik. Al mag hij ook op 48V. De kleinere fiets heeft wel stuk smallere banden lijkt 't, dan zou ik 't ook iets trager willen denk ik.

Ik ben benieuwd naar hoe je 't keuren voor elkaar kan krijgen. Zie mijn eerdere post over de RDW keuring hiervoor...
52V nominaal valt nog onder het label 48V voor veel mensen, of in ieder geval bij de BBS middenmotors. (14 cellen in series ipv 13). Gaat ie net wat sneller etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
artikel + video van een tear down van een Tesla battery pack: https://www.gizmodo.com.a...ck-is-pretty-fascinating/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

zonnefreak schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 18:26:
Nu ben ik niet zo thuis in die bafang spullen, maar zit er bij deze set ook een sensor die je trapkracht meet?
Nee, de Bafang heeft geen Torque sensor.
Laat dat nu het enige minpuntje zijn.
Wel kun je vrij makkelijk programmeren hoeveel assistentie je wil bij welke instelling.

Afbeeldingslocatie: https://electricfatbike.files.wordpress.com/2015/06/page1.jpg
OgWok schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 07:32:
Erg mooi. Misschien nog wat detailfoto's?
Afbeeldingslocatie: http://users.online.be/~gd31496/images/ebike/12.jpg
Afbeeldingslocatie: http://users.online.be/~gd31496/images/ebike/14.jpg

Afbeeldingslocatie: http://users.online.be/~gd31496/images/ebike/10.jpg
Afbeeldingslocatie: http://users.online.be/~gd31496/images/ebike/11.jpg

Afbeeldingslocatie: http://users.online.be/~gd31496/images/ebike/1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://users.online.be/~gd31496/images/ebike/2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://users.online.be/~gd31496/images/ebike/3.jpg

Afbeeldingslocatie: http://users.online.be/~gd31496/images/ebike/15.jpg
Afbeeldingslocatie: http://users.online.be/~gd31496/images/ebike/16.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• middelburg
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-02 11:51
Aanschaf ebike. Mijn vrouw is niet zo groot en er wordt een fiets met 26 inch wielen geadviseerd. Dit zou echter ten koste gaan van de actieradius. Heeft iemand hier ervaring mee?

[ Voor 4% gewijzigd door middelburg op 01-03-2017 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
middelburg schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 10:23:
Aanschaf ebike. Mijn vrouw is niet zo groot en er wordt een fiets met 26 inch wielen geadviseerd. Dit zou echter ten koste gaan van de actieradius. Heeft iemand hier ervaring mee?
Kleinere wielen geven groter acceleratie vermogen en een lagere topsnelheid. Geen lagere actieradius. Dat zit hem in de accu.

Zijn de Wh waarden van de accu's hetzelfde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• middelburg
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-02 11:51
Torched schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 11:26:
[...]

Kleinere wielen geven groter acceleratie vermogen en een lagere topsnelheid. Geen lagere actieradius. Dat zit hem in de accu.

Zijn de Wh waarden van de accu's hetzelfde?
Bij dezelfde accu. Volgens de verkoper geven kleinere wielen een lagere actieradius omdat de motor dan harder moet werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonnefreak
middelburg schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 10:23:
Ik heb er geen directe ervaring mee, maar als beide fietsen met 26 en 28 inch de zelfde snelheid snelheid rijden zal dit toch echt geen verschil maken qua vermogen om op de zelfde snelheid te blijven rijden. Juist omdat ze kleiner is zal ze minder windweerstand hebben dan iemand die groter is. Waarschijnlijk zal ook het gewicht lager zijn, dat is dan haar tweede voordeel.
Het verschil tussen 26 en 28 inch zal er misschien ook voor zorgen dat de 26inch fiets een iets hogere trapfrequentie heeft (mits het dezelfde tandwiel verhoudingen heeft als de 28 inch fiets) maar dit is alleen maar gunstiger omdat de elektromotor bij hogere toerentallen minder stroom verbruikt( het zelfde vermogen voor de zelfde snelheid). Lagere stroom betekent minder verliezen in electronica en accu. Misschien dat dit op dit punt wel te verwaarlozen valt met de huidige technieken.
Dus positief minder weerstand van de wind en lager gewicht. Zeker voor de 26 inch gaan dus, daar voelt zij zich ook waarschijnlijk wat prettiger en veiliger bij.
Ben wel benieuwd welk tegen argument de fietsverkoper heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
Verwijderd schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 09:53:
[...]

Nee, de Bafang heeft geen Torque sensor.
Laat dat nu het enige minpuntje zijn.
Wel kun je vrij makkelijk programmeren hoeveel assistentie je wil bij welke instelling.

[afbeelding]

[...]

[afbeelding]
[afbeelding]

[afbeelding]
[afbeelding]

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

[afbeelding]
[afbeelding]
Ziet er profi uit hoe je die batterij hebt gemaakt. Is dit een bouwpakket? Of zelf verzonnen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

kjiratsiekoedel schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 19:27:
Ziet er profi uit hoe je die batterij hebt gemaakt. Is dit een bouwpakket? Of zelf verzonnen?
Zelf verzonnen.
Het is niet gemakkelijk om 56 batterijen in een klein shark pack te krijgen.
Ze moeten dan heel exact tegen elkaar aansluiten.
Heb een tekening gemaakt in Qcad en in hout een mal laten lasersnijden.
Voor de boven en onderkant van de cellen wat beter te isoleren heb ik een karton met uitsparingen laten snijden die op de cellen kan geplakt worden.

Afbeeldingslocatie: http://users.online.be/~gd31496/images/ebike/18a.jpg
Afbeeldingslocatie: http://users.online.be/~gd31496/images/ebike/17a.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frost_Azimov
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 00:13
Verwijderd schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 21:58:
[...]

Zelf verzonnen.
Voor de boven en onderkant van de cellen wat beter te isoleren heb ik een karton met uitsparingen laten snijden die op de cellen kan geplakt worden.
Knap werk, petje af hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gop1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11-12-2024
Inderdaad zeer mooi werk. Wat weegt het geheel ongeveer (accu + motor en alle toebehoren)? Ik wil de Bafang graag ook op een oude racefiets monteren, maar wellicht is de boel iets te zwaar voor die dunne bandjes. 1500W lijk me wel heel lekker. Zo worden begrippen als afstand en tijd toch wat relatiever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
middelburg schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 16:17:
[...]

Bij dezelfde accu. Volgens de verkoper geven kleinere wielen een lagere actieradius omdat de motor dan harder moet werken.
Onzin, effect is verwaarloosbaar. Er zijn twee effecten die hier meespelen.

- Grotere wielen hebben minder rolweerstand
- Kleinere wielen hebben minder luchtweerstand

Gezien het minimale verschil in bandenmaat is het lood om oud ijzer.
[...]

Zelf verzonnen.
Vooral niet zien als kritiek, ik vind het namelijk superknap gedaan, maar:

Ben je niet bang dat een batterij de geest geeft en gaat oververhitten bij het laden?

[ Voor 30% gewijzigd door roffeltjes op 02-03-2017 14:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vlassie1980
Vlassie1980 schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 23:53:
Moeders gaat ook nog even bij een andere toko kijken naar hetzelfde model en misschien nog wat anders proberen.
Mijn moeder heeft een Batavus Stream met Yamaha motor gekocht. Lijkt me een uitstekende keuze :)

Leuk projectje trouwens hierboven, ben benieuwd of je hem echt road legal gaat krijgen of was je dat al niet meer van plan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 21:47
Vlassie1980 schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 15:56:
[...]

Mijn moeder heeft een Batavus Stream met Yamaha motor gekocht. Lijkt me een uitstekende keuze :)
Dat ze er maar veel plezier aan mag beleven :)

Achteraf ben ik blij dat de stream een aantal punten had waardoor ik deze zelf niet heb gekocht, en ik bij de Razer ben uitgekomen, want dat is echt helemaal mijn fiets.

Vanmorgen overigens voor het eerst niet in standje eco naar het werk gefietst, door de harde wind heb ik maar eens relaxed de hele afstand op gewone ondersteuning gedaan. Nog niet eens de hoogste, dus het kan nog harder gaan waaien :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vlassie1980 schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 15:56:
[...]

Leuk projectje trouwens hierboven, ben benieuwd of je hem echt road legal gaat krijgen of was je dat al niet meer van plan?
Gefeliciteerd en dat ze maar veel veilige kilometers mag maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
gop1 schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 01:31:
Inderdaad zeer mooi werk. Wat weegt het geheel ongeveer (accu + motor en alle toebehoren)? Ik wil de Bafang graag ook op een oude racefiets monteren, maar wellicht is de boel iets te zwaar voor die dunne bandjes. 1500W lijk me wel heel lekker. Zo worden begrippen als afstand en tijd toch wat relatiever.
Zou ik niet doen,
Je zit met velg remmen en zeker met een oude racefiets lijken me die niet zo goed als schijven.

Ten tweede zit je nu in meer situaties waar je je remmen nodig hebt. Want waar je normaal alleen 40/50 reed met de racefiets op selecte stukken heb je nu de mogelijkheid om dat overal te doen. Ook op plekken waar je banden te weinig grip geven en je dus nooit tijdig kan remmen.

Ik heb zelf op mijn fiets 1,75 inch banden liggen en die rijden superfijn op 40km/u, grip te over. Op een andere fiets heb ik nu 2,10 inch en dat is icm een wat lagere bandenspanning nog comfortabeler rijden ook.
(En ja ik zit ook te kijken naar 2,35 inch als deze banden af zijn ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
[...]

Zelf verzonnen.

[afbeelding]
[afbeelding]
En heb je de rest gewoon verlijmd met hotglue? Alleen de buitenkant of ook de binnenkant?
Zeker met zo'n mal lijk je me erg weinig ruimte hebben.

Ziet er wel strak uit hoor, Ik heb zelf mijn spotwelder afgefikt na het maken van 2 batterijen, :(
Chinesium weer.
Panasonic's GA cellen ook, ik vond zelf de voltage sag nogal erg voor 4P met een 30A/40A belasting. Dus ik heb 9P gemaakt.
roffeltjes schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 14:45:
[...]

Onzin, effect is verwaarloosbaar. Er zijn twee effecten die hier meespelen.

- Grotere wielen hebben minder rolweerstand
- Kleinere wielen hebben minder luchtweerstand

Gezien het minimale verschil in bandenmaat is het lood om oud ijzer.

[...]
Vooral niet zien als kritiek, ik vind het namelijk superknap gedaan, maar:

Ben je niet bang dat een batterij de geest geeft en gaat oververhitten bij het laden?
Valt wel mee, als je langzaam laadt warmt de accu niet op. De bosch systemen worden nogal warm met laden omdat ze nogal snel laden.

Wat ik zelf merk is dat ontlading cellen juist veel warmer maakt. Het enige wat bij mij nogal warm word bij opladen is het BMS wat balanceert aan het eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
Duitse fabrikanten komen in opstand tegen hobbyisten.

http://www.bike-eu.com/la...st-e-bike-tuning-10129213

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Laatst online: 20-09 16:02

OgWok

U.N.C.L.E.

Sjonge, jonge, jonge die hebben wel boter op hun hoofd zeg.... broodnijd?

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frost_Azimov
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 00:13
Goh.. dat zou ik echt niet doen. Ik rij zelf een 750 bafang op een degelijke mountainbike met stevige schijfremmen, en dat gaat wel (ook hou ik het tempo meestal rond de 30) maar om het nou op een racefiets te zetten, dat is me echt wat te eng... al helemaal op een oude!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
OgWok schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 20:49:
[...]

Ze hebben natuurlijk wel een punt. Als er maatregelen worden genomen gaan vooral zij het merken. Dat ze daarom zo'n statement doen is logisch, al was het maar om de goede wil te tonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ze hebben misschien wel een punt, maar het hele speed pedelec gebeuren blijft natuurlijk wel een opmerkelijk verhaal...

Vergelijk de Gazelle Citizen Normaal vs Speed, hier zit 500euro verschil in. Met gelijkwaardige fietshardware + accu. Hoe valt die 500euro te verklaren?

Die tune chips zijn ~100-150euro, best wel lucratief voor z'n klein dingetje, mannen verdienen daar goed aan. En dan heb je nog de chinezen met hun middenmotoren die steeds meer aan populariteit winnen en kwalitatief goed lijken... En maakt de gebruiker zich veel zorgen over verzekering... moah, risico's zijn laag. En zelfs speedpedelecs laten vaak het kenteken achterwegen, zo'n grote nummerplaat staat toch btje lullig...

Deze "concurrentie" kost de duitsers handen vol geld, aangezien zij inderdaad in elke land moeite moeten doen om zich aan alle regulering aan te passen..En de duitsers lijken deze eeuw ook niet meer te winnen met het kwaliteitsargument. Los je dit nou op door de concurrentie aan te pakken of de regulering te versoepelen zodat de duitse fabrikanten ook iets concurrerender kunnen worden. Zijn de risico's echt anders dan een wielrenfiets, waarom niet in een algemene aansprakelijkheidsverzekering opnemen?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2017 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Inderdaad zeer mooi werk. Wat weegt het geheel ongeveer (accu + motor en alle toebehoren)? Ik wil de Bafang graag ook op een oude racefiets monteren, maar wellicht is de boel iets te zwaar voor die dunne bandjes.
De 68mm BBSHD weegt 5.4kg + 500gram voor het tandwiel
Batterij met 56cellen weegt 3.2kg.
Reken dan nog wat kabels, display en sensors.
Totaal zit je tussen de 9 a 10kg
Zorg dat je remmen goed zijn. (Bij voorkeur hydraulische schijfremmen)
Torched schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 18:07:
[...]

En heb je de rest gewoon verlijmd met hotglue? Alleen de buitenkant of ook de binnenkant?
Zeker met zo'n mal lijk je me erg weinig ruimte hebben.

Ziet er wel strak uit hoor, Ik heb zelf mijn spotwelder afgefikt na het maken van 2 batterijen, :(
Chinesium weer.
Panasonic's GA cellen ook, ik vond zelf de voltage sag nogal erg voor 4P met een 30A/40A belasting. Dus ik heb 9P gemaakt.
Eerst binnenkant verlijmd. Daarna uit de mal en buitenkant verlijmd.
Heb ook een chinese spotwelder. Doet het nog altijd na het bouwen van 2 packs.
52V 4P met 30A werkt OK. 5P zou natuurlijk beter zijn maar dan worden de batterijen te groot.
Ik val liever niet te veel op.
Wilde alles bij Lunacycles bestellen maar omdat ze batterijen enkel per schip (via Noorwegen!) verstuurden
heb ik toen maar besloten om de batterijen zelf te maken. Is goedkoper en je leert ook nog eens wat :-)
roffeltjes schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 14:45:
[...]

Ik gebruik een BMS en uit voorzorg laad ik mijn batterijen onder het deksel van de BBQ :-)
Er is veel geschreven over het gebruik van hotglue maar ik lees toch vooral dat de warmte zich beter verspreidt in een gelijmd pack.
Het enige gevaar is dat het plastic omhulsel van 2 tegen elkaar liggende (serie) cellen het begeeft en dat er daar een kortsluiting ontstaat.Maar als ze goed gelijmd zijn zit er geen beweging in.

Heb nu een 300km gereden en al regelmatig geladen. (met max 3A)
Komt nauwelijks warmte vrij.

[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2017 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Verwijderd schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 08:54:
Ze hebben misschien wel een punt, maar het hele speed pedelec gebeuren blijft natuurlijk wel een opmerkelijk verhaal...

Vergelijk de Gazelle Citizen Normaal vs Speed, hier zit 500euro verschil in. Met gelijkwaardige fietshardware + accu. Hoe valt die 500euro te verklaren?
Grotendeels marge en daar is niets opmerkelijks aan. Een bedrijf moet winst maken. Dat de consument in die marktsegmentatie tuint is niet de verantwoordelijkheid van de fabrikant.
Los je dit nou op door de concurrentie aan te pakken of de regulering te versoepelen zodat de duitse fabrikanten ook iets concurrerender kunnen worden.
Hoewel hun statement ongetwijfeld ook tegen de concurrentie is van tuners geloof ik niet dat dat de primaire reden is voor dit artikel. Managen van slechte pers in geval van ongeval (en dan maatregelen vanuit de overheid) zijn hier vermoedelijk het werkelijke doel. Zoals ik zeg: tonen van goede wil.

Een overheids sanctie waardoor ze hun hele range moeten aanpassen kan ze vele malen meer kosten. Ik kan me vooralsnog niet voorstellen dat tuners een forse impact hebben op hun bottom-line.
Zijn de risico's echt anders dan een wielrenfiets, waarom niet in een algemene aansprakelijkheidsverzekering opnemen?
Dat is een hele discussie die de fabrikanten niet voor ons gaan voeren. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

roffeltjes schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 12:55:
[...]
Grotendeels marge en daar is niets opmerkelijks aan. Een bedrijf moet winst maken. Dat de consument in die marktsegmentatie tuint is niet de verantwoordelijkheid van de fabrikant.
Marge waarop? Volgens mij zijn beide fietsen qua kostprijs zo goed als identiek....een gevalletje zoek de verschillen... met aanname dat de 350Watt motor qua kostprijs hetzelfde is.
roffeltjes schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 12:55:
[...]
Dat is een hele discussie die de fabrikanten niet voor ons gaan voeren. 8)
Ik denk dat de fabrikanten heel wat meer fietsen verkopen met wat soepelere regelgeving. De business case voor de fabrikant is heel wat beter dan van een enkele consument.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:51
Op de fiets... De ene levert ze onder de streep meer op (heeft meer marge) dan de andere :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Paul schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 14:13:
[...]
Op de fiets... De ene levert ze onder de streep meer op (heeft meer marge) dan de andere :)
Als dat inderdaad de zienswijze is dan moet je als fabrikant ook niet gek kijken dat er zoveel 'getuned' wordt....consument is ook al lang niet meer dom. Dat vind ik ook overigens ook vreemd bij auto's als je de 1.4TSI met 120,140,160 pk levert met in die volgorde ook de prijzen... niet gek dat mensen gaan chiptunen..ok daar speelt ook uitstoot waar mee wat betreft belasting..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• APBaguette
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 29-06 23:11
Economie 101; de prijs van een product is gebaseerd op wat de klant er voor over heeft, niet op de productiekosten ;)

Overigens is er natuurlijk wel een klein verschil tussen de speed en normale versie, de speed versie is bij de RDW aangemeld en heeft een kenteken, dat zal niet gratis zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-09 19:16

Metro2002

Memento mori

OgWok schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 20:49:
[...]

[...]

1500W @ 52V
Nog niet zo heel lang geleden hadden brommers minder vermogen.
Ik vind die ombouw heel mooi en knap gedaan maar komop, 1500w , dat is ruim 2PK. Dat is zeg maar 10x zoveel als een gemiddelde fietser aan vermogen kan leveren en 6x zoveel vermogen als toegestaan bij een reguliere ebike. Daar breek je de 50km/u barriere wel mee.
Juist door dit soort extreme ombouwingen komen er straks extreem strakke regels en kan de hele ebike branche het dalijk wel schudden. Ik vind het niet zo raar dat fabrikanten daar tegen ageren.

De regels voor brommertjes zijn er ook niet voor niets gekomen, die werden ook massaal opgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
Metro2002 schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 19:54:
[...]

[...]

Nog niet zo heel lang geleden hadden brommers minder vermogen.
Ik vind die ombouw heel mooi en knap gedaan maar komop, 1500w , dat is ruim 2PK. Dat is zeg maar 10x zoveel als een gemiddelde fietser aan vermogen kan leveren en 6x zoveel vermogen als toegestaan bij een reguliere ebike.
Juist door dit soort extreme ombouwingen komen er straks extreem strakke regels en kan de hele ebike branche het dalijk wel schudden. Ik vind het niet zo raar dat fabrikanten daar tegen ageren.

De regels voor brommertjes zijn er ook niet voor niets gekomen, die werden ook massaal opgevoerd.
Aan de ene kant heb je gelijk, aan de andere kant doet de overheid ook veel geld vragen voor een keuringstraject wat totaal niet in verband staat met de kosten van een ombouw. Een ombouw met dat vermogen kost je 1500 euro als je de fiets al hebt. Keuring is 1000 euro er bovenop.

Ik wil best een fiets legaal bouwen, alleen moet de prijs voor keuring ook normaal zijn. Typisch een stukje wetgeving die achterloopt op de situatie als die nu is.

Heck, je kunt 5-10KW op je fiets krijgen als je niet bang bent van LiPo en range niet zo'n issue is voor zo rond de 1500 euro.

[ Voor 5% gewijzigd door Torched op 03-03-2017 20:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-09 19:16

Metro2002

Memento mori

Torched schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 19:59:
[...]

Aan de ene kant heb je gelijk, aan de andere kant doet de overheid ook veel geld vragen voor een keuringstraject wat totaal niet in verband staat met de kosten van een ombouw. Een ombouw met dat vermogen kost je 1500 euro als je de fiets al hebt. Keuring is 1000 euro er bovenop.

Ik wil best een fiets legaal bouwen, alleen moet de prijs voor keuring ook normaal zijn. Typisch een stukje wetgeving die achterloopt op de situatie als die nu is.
Dan is het toch niet zo raar dat fabrikanten ook een stuk meer voor speedpedelecs vragen dan voor normale ebikes :P?
1000 euro voor keuren is wel idioot duur idd.

10Kw 8)7 dat is 125cc motorfiets terrein.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torched
Metro2002 schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 20:05:
[...]

Dan is het toch niet zo raar dat fabrikanten ook een stuk meer voor speedpedelecs vragen dan voor normale ebikes :P?
1000 euro voor keuren is wel idioot duur idd.
Exact, bureaucratische rompslomp is een gedeelte voor de hogere kosten. Dat icm een wat duurdere garantieregeling en een upgrade in features. Al zitten die features alleen maar in software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jammer dat dit forum hoofdzakelijk door een klein aantal mensen bezocht wordt.
Ik zie voornamelijk alleen berichten over speed pedelecs.
Begrijp me niet verkeerd maar dit schrikt de normale gebruikers toch wel enigzins af.
Ik zie o.a weinig gebruikers ervaringen van bekende merken.
Verder is er op internet niet bijzonder veel te vinden over gebruikers ervaring wat een must zou moeten zijn om tot aankoop over te kunnen gaan van een elektrische fiets.
Jammer, een gemiste kans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonief
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-09 22:20
Verwijderd schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 20:57:
Jammer dat dit forum hoofdzakelijk door een klein aantal mensen bezocht wordt.
Ik zie voornamelijk alleen berichten over speed pedelecs.
Begrijp me niet verkeerd maar dit schrikt de normale gebruikers toch wel enigzins af.
Ik zie o.a weinig gebruikers ervaringen van bekende merken.
Verder is er op internet niet bijzonder veel te vinden over gebruikers ervaring wat een must zou moeten zijn om tot aankoop over te kunnen gaan van een elektrische fiets.
Jammer, een gemiste kans.
Ben het met je eens heb zelf recent een Pegasus Opero aangeschaft met een Shimano Steps middenmotor
ben er zeer te spreken over hoewel het automatisch schakelen wat beter kan. Nou misschien is dit een aanzet om weer wat gebruikers ervaringen met de standaard e-bikes aan te wakkeren. :)
Pagina: 1 ... 19 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.