Het grote elektrische fietsen topic - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 18 ... 103 Laatste
Acties:
  • 888.594 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18-09 10:42
mguzz schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 13:20:
[...]

De 2 hierboven genoemde helmen zijn ook nog maar de enige die gecertificeerd zijn, zie tabel https://www.nen.nl/NEN-Sh...eerd-volgens-NTA-8776.htm
Dank je voor je link :)

Laten we hopen dat er snel meerdere merken en type's in de winkel komen. Misschien dat ze niet allemaal vermeld op die NEN site staan in verband met bijkomende kosten kan ik me zo voorstellen.

Maar goed het is van de andere kant ook maar een kleine afzet markt. Op 31 Oktober 2015 waren er 5672 speed pedelecs geregistreerd.
Misschien dat er dat nu wel meer zijn (heb geen cijfers kunnen vinden). Heb wel begrepen dat zolang het blauwe plaatje er nog op zit dat je dan nog gewoon op de fietspaden mag maar je mag dan ook niet sneller gaan dan 25km/h in binnen en buiten bebouwde kom.

Zodra je het gele gemonteerd hebt heb je de verplichting om de bromfietsregels te volgen. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mguzz
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-09 22:43
De deskundigen hebben zich vorige week weer gebogen over de verkeersveiligheid mbt de speedpedelec, Liesbeth van Tongeren (GroenLinks) uitte haar zorgen over de veiligheid van speed pedelecgebruikers op de rijbaan.
Minister Schultz van Haegen herhaalde dat zij SWOV opdracht heeft gegeven om onderzoek te doen rond dit relatief nieuwe vervoermiddel in de overgangsperiode. SWOV kijkt naar schrikeffecten van speed pedelecs op rijbaan, praktijkervaringen van berijders, effecten op doorstroming, veiligheid van medeweggebruikers etc. Schultz verwacht dat dit onderzoek uiterlijk voor Prinsjesdag 2017 beschikbaar te hebben.

bron: https://www.raivereniging...g-verkeersveiligheid.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasszje
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:03

kaasszje

Live to Dare, Dare to Live

mguzz schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 13:20:
[...]

De 2 hierboven genoemde helmen zijn ook nog maar de enige die gecertificeerd zijn, zie tabel https://www.nen.nl/NEN-Sh...eerd-volgens-NTA-8776.htm
Klopt volg die pagina ook al met belangstelling....
Verwacht wel dat de abus pedelec+ er snel bij staat.
Deze zou over 2 weken al leverbaar moeten zijn. (week 7 volgens hun nieuwsbericht)

Die bontrager is ook zonder vizier (mountain bike helm)

Ik ben verstopt zoek een ander :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mguzz
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-09 22:43
Hopelijk worden de helmen van Kask ook binnenkort gecertificeerd, worden wel aangeboden als zijnde speedpedelec helmen, ze wegen maar 300 gram en ik vind ze nog mooi ook!

Afbeeldingslocatie: https://static.webshopapp.com/shops/029847/files/010541026/620x350x2/kask-kask-urban-life-style-wit.jpg

Afbeeldingslocatie: https://static.webshopapp.com/shops/029847/files/029348671/620x350x2/kask-kask-helm-lifestyle-anthracite-matt.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat me opvalt in deze donkere dagen, is het grote aantal (speed) pedelecs met verblindende, zeer felle verlichting. Ik verbaas me hier over. Nogal asociaal imo.

Verder bevalt mijn reclamefolder (Flyer) wel aardig, na een zeer moeizame start met veel onkosten. Afgelopen maand is tijdens de jaarlijkse beurt weer van alles vervangen (allerlei tandwielen, ketting, voor 200 euro ofzo), volgens de fietsenmaker is het normaal dat dat bij ebikes om de 3000 km vervangen moet worden. Ik heb daar mijn twijfels bij.

Accu is doorgemeten, die was nog ok na 8 jaar, maar nadert de waarde waarop hij "allerlei storingen gaat geven" en vervangen moet worden, aldus de fietsenmaker.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2017 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JellBro
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22-05 08:39
Wat ook opvalt is dat veel mensen hun verlichting gewoon omhoog hebben gericht in plaats van naar de weg.

Ik was daar zelf ook een tijdje schuldig aan, tot ik het doorhad.
Wellicht had de lamp een duwtje gekregen toen de fiets ergens gestald was, of met vervoer op de fietsendrager of zo.

Ook deze verlichting moet je richten net als auto verlichting.

Toch kwalijk dat het Rijk nog steeds onderzoek blijft doen naar de speed pedelec,
als er een helder licht eens één keer 20 km naar de stad en terug had gereden in de herfst,
hadden we al die rare regels/wetgeving niet gehad.

Moet je kijken hoeveel mensen hiermee bezig zijn, vanaf een bureau en geen idee hebben waar
ze over praten.

Er had al heel wat fietspad verbreed / verbeterd kunnen worden van al dat verspilde geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:49
JellBro schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 16:05:
Er had al heel wat fietspad verbreed / verbeterd kunnen worden van al dat verspilde geld.
Ik begrijp dat je graag ziet dat elke speedpedelec-er bij aanschaf iets van EUR500k fietspadbelasting aftikt (we delen door een paar mede pedelec-ers die elk 20km route delen). Een nieuw asfaltfietspad kost ca EUR60/m2EUR100/m2. Uitgaande van een fietspad van 2.5m breed kost dat per km dus EUR250k. En dat is onder de aanname dat de ruimte beschikbaar is en krijg je het onderhoud vooralsnog 'cadeau'.

Het zal er ooit vast nog van komen, maar op dit moment is het eigenlijk nog waarschijnlijker dat de speedpedelec zich zal ontwikkelen tot electrische motorfiets die gewoon met het verkeer mee kan.

De huidige speedpedelec past gewoon net niet. Dat was zo en dat zal nog wel even zo blijven.
Verwijderd schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 15:55:
Verder bevalt mijn reclamefolder (Flyer) wel aardig, na een zeer moeizame start met veel onkosten. Afgelopen maand is tijdens de jaarlijkse beurt weer van alles vervangen (allerlei tandwielen, ketting, voor 200 euro ofzo), volgens de fietsenmaker is het normaal dat dat bij ebikes om de 3000 km vervangen moet worden. Ik heb daar mijn twijfels bij.

Accu is doorgemeten, die was nog ok na 8 jaar, maar nadert de waarde waarop hij "allerlei storingen gaat geven" en vervangen moet worden, aldus de fietsenmaker.
Eigenlijk zijn we toch goed gek hoe we ons uit laten melken met ebikes. Met dergelijk onderhoudskosten en aanschafkosten is de prijs per km nog hoger dan een auto (als je die toch al hebt) 8)7 Vergelijk dat met een gewone fiets waar je met bijna niets doen bijna oneindig door kan rijden.

[ Voor 64% gewijzigd door Rukapul op 01-02-2017 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18-09 11:15
Rukapul schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 16:16:
[...]

Eigenlijk zijn we toch goed gek hoe we ons uit laten melken met ebikes. Met dergelijk onderhoudskosten en aanschafkosten is de prijs per km nog hoger dan een auto (als je die toch al hebt) 8)7 Vergelijk dat met een gewone fiets waar je met bijna niets doen bijna oneindig door kan rijden.
Ja hoor, ik weet niet hoe jij rekent maar dit slaat helemaal nergens op. Denk dat ik op jaarbasis rond de 400 euro aan onderhoud heb gehad aan mijn Merida op basis van een kilometrage van 8000 per jaar. Fiets is 3 jaar oud en ik heb al ruim 6000 euro aan benzine bespaard de afgelopen jaren.

Ik zie graag jouw berekening die bovenstaande bewering van jou legitiem maakt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwiilleemm
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20-12-2024
Mijn bijdrage aan deze discussie:

Duppie per kilometer, en niet meer

Sparta M8i, die ik gekocht heb met 5 jaar garantie er bij. Na die vijf jaar stel ik de restwaarde op nihil. Alles wat ik er dan toch nog voor krijg is meegenomen. Misschien kan ik de inflatie wegstrepen tegen de inruil). Ben gepensioneerd, dus geen woon-werk.

Ik leg maandelijks 50 euro opzij, en doe dat 5 jaar lang, maakt totaal 3000 euro. De fiets kost 2500 euro. Ik reken 500 totaal (100 per jaar) voor kettingen, banden en verder klein onderhoud.

Ik rijd ongeveer 500 km per maand, dat is na 5 jaar totaal 30.000 kilometer.
Dat is dus 10 cent per kilometer.

En terzijde:

Ik rijd 3 keer per week naar fitness (12 km retour) en minstens een keer per week naar de stad (ik woon in een dorpje, 30 km retour).
Totaal bijna 300 km per maand aan kilometers die ik anders met de auto zou hebben afgelegd.
Dit scheelt alleen al aan benzine al 45 euro per maand.
(De overige 200 km’s zijn toerkilometers, die tel ik even niet mee).

Bij slecht weer neem ik wel de auto, maar dat streep ik weg tegen de keren dat ik extra kilometers rijd die ik anders met de auto zou hebben afgelegd.

Als ik de overige autokosten ook mee reken: inclusief brandstof 20 ct per km = 60 euro, dan betaalt de fiets zich dus ruimschoots terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:37
Verwijderd schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 15:55:
Wat me opvalt in deze donkere dagen, is het grote aantal (speed) pedelecs met verblindende, zeer felle verlichting. Ik verbaas me hier over. Nogal asociaal imo.

Leer het zelf doen,
Je betaalt grotendeels voor de uren.
Een cassette kost 20/30 euro, een ketting is ook zo rond de 20. Een bosch tandwiel is al te krijgen voor 10-15 euro. En dan nog olie en vet wat je eigenlijk toch al in huis moet hebben.

En toch betaal je 200. Terwijl je materiaal ongeveer 60 is.

Ik chargeer natuurlijk een beetje, je moet ook nog even wat gereedschap kopen zodat je het kan vervangen maar dat heb je er zo uit. En fietsen zijn echt niet ingewikkeld.

Naafmotoren zijn helemaal lachen qua onderhoud, ik heb 6000km gereden op zonder enig onderhoud te doen. Ik moest alleen een beetje smeren en onderdelen vervangen die ik sowieso na 6000km fietsen moet vervangen. Mid drive zijn qua onderhoud wat zwaarder.

[ Voor 16% gewijzigd door Torched op 01-02-2017 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polling
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 28-02-2022
mguzz schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 15:47:
Hopelijk worden de helmen van Kask ook binnenkort gecertificeerd, worden wel aangeboden als zijnde speedpedelec helmen, ze wegen maar 300 gram en ik vind ze nog mooi ook!

[afbeelding]

[afbeelding]
Ik heb deze, en vind hem geweldig. Ook als die niet wordt gekeurd, blijf ik hem dragen. Burgerlijke ongehoorzaamheid in combinatie met gezond verstand Ik heb een maand of drie geleden geen 200 euro uitgegeven om nu weer een andere helm te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indofk
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 28-08 17:05
Haalde vannochtend een man van middelbare leeftijd op een speedpedelec op het fietspad in met m'n e-bike, denk dat hij zo'n 16 km/h reed.Aan de moeite die hij er voor moest doen leek het mij een gevalletje pech of lege accu. Gelukkig had ie nog een blauw kentekenplaatje anders had die arme man nog tussen de auto's moeten rijden ook, in het donker.... zonder licht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:49
Kosten.. tsja, wij hebben geen auto, dus dat is voor ons geen echte afweging. Maar een duppie per km klinkt ok.

- Afschrijving 500 per jaar (kan wat lager zijn, 6 jaar+ is met de Razer wat mij betreft ook reeel)
- Stroom zal een 10tje zijn.
- Onderhoud (Banden, blokjes, etc) 400 euro,-

Inzoomen op de banden en blokken: Ik doe 3 Marathons per 10.000 km (voor en achter, achter slijt harder), Ik vervang indien mogelijk tegelijk met mijn winterbanden wissel. Met winterbanden doe ik 4 seizoenen (rij toch wat minder als het vriest en dat rubber is snoeihard). Remblokjes is eens per 2500 km (soms wat korter, soms wat langer) afhangend van het weer en wat voor ritten ik maak.

Als ik meer zelf doe kan er zo 200,- van af. Maar ik heb liever vrije tijd dan sleutelen (vind het niet zo leuk en verdien meer dan mijn FM per uur). Wat meespeelt is een hoge "gun" factor richting mijn FM.

Nadeel is natuurlijk dat wij twee fietsen hebben. Maar goed, eel jonge gezinnen hebben 2 auto's
Verwijderd schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 15:55: Afgelopen maand is tijdens de jaarlijkse beurt weer van alles vervangen (allerlei tandwielen, ketting, voor 200 euro ofzo), volgens de fietsenmaker is het normaal dat dat bij ebikes om de 3000 km vervangen moet worden. Ik heb daar mijn twijfels bij.
Als je twijfelt aan je FM zou ik toch een ander zoeken.

Maar afhangende van je schakel gebruik is 3000km voor ketting en de meest gebruikte kransjes niet helemaal vreemd. Voor een racefiets was de vuistregel 2000km per ketting. Een fietsenmaker zal denken aan zijn portemonnee, maar als hij voor vakwerk (perfecte werking) gaat vervangt hij hem ook.

Zoals voorgesteld: Dit zou ik wel zelf doen. Ketting+Kransjes is simpel en heb je geen superduur gereedschap voor nodig en de kosten winst is in dit geval substantieel (komt gewoon te vaak terug).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StanTheMan
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-09 22:05
Nieuwe modellen van Qwic vanaf april: RD10, MN380 en MD10 met accu's op het frame, met keuze tussen 525 en 735 Wh. Grootste nadeel was de accu achterop, dat is nu weg. Wellicht interessant voor sommigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JellBro
@ Rakapul

Ik doelde erop dat er al heel wat ambtenaren, heel wat uren met het onderwerp
"speed pedelec" bezig zijn geweest. Met treurig resultaat en nu komt er weer "onderzoek..." jaja.

Daarnaast is elke fiets forens een auto minder in de file en files kosten ook geld,
elke m2 snelweg is ook niet gratis, ga ik van uit.

Dat voorstel van de fietsen max. snelheid = 35km/u maken, DAT lijkt mij de beste oplossing.
Niet TE snel en nog prima voor het fietspad.
Lijkt me ook prima uit te voeren voor de fabrikanten, ook nog achteraf.
Was al dat gezever over kentekenplaten ook overbodig geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-09 14:17

BertV

Handgemaakt

Ik zie in de praktijk op youtube dat de 350watt pedelecs max. 38km/u halen.
Er zou volgens jou dus eigenlijk nu al geen probleem zijn.

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JellBro
BertV schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 12:31:
Inderdaad, ik zie speed pedelecs niet als "het grote probleem":

Hoeveel feitelijke cijfers zijn er van ongelukken veroorzaakt door speed pedelecs?
Hoeveel mensen hebben al letsel / zijn overleden door speed pedelecs?
Wat is de gemiddelde leeftijd van speed pedelecers?

Ik ga ervan uit dat de berijders overwegend mensen zijn die de auto zat zijn
en doorgaans alleen voor en na werktijden [=spits tijden] op de/ naast de weg te vinden zijn.
Kapsones is ook niet zozeer een probleem, elektrisch fietsen staat niet
algemeen bekend als cool en stoer. Je wordt bovendien gewoon moe, wat
veel mensen ook niet aanlokkelijk klinkt.
Mafkezen die zich op de speed fiets niet kunnen gedragen, zullen vooral zelf
veel letsel ondervinden.

Wat ik wel als probleem zie:

# Allerlei scooter volk met blauw kenteken dat met 60+ km/u voor bij komt racen.
# Allerlei rondzwabberende mensen die op hun telefoon kijken i.p.v. naar het verkeer.
# Automobilisten die niet eens kijken naar fietsers/ veel harder dan 50 km/u.
over wegen rijden die gedeeld worden met fietsers.
# Een kudde wielrenners.
# Fietsen worden als 45km/u verkocht, maar je rijdt het nooit en toch wordt de wet daar op afgesteld.
# Geld over de balk smijten aan regeltjes, terwijl veel grotere problemen inhoudelijk aangepakt
moeten worden en niet al dat gezwets over de toon van een gesprek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

JellBro schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 16:09:
[...]

# Fietsen worden als 45km/u verkocht, maar je rijdt het nooit en toch wordt de wet daar op afgesteld.
Ik denk dat die vaak dure fietsen, met 500watt of meer, met gemak 45 halen?

Verder eens hoor, hopelijk verpesten een paar figuren het niet voor de rest.
Zeker omdat het een nieuw "iets" is kunnen een paar rotte appels het snel verpesten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko de Boswachter
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:12
BertV schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 16:48:
[...]

Ik denk dat die vaak dure fietsen, met 500watt of meer, met gemak 45 halen?

Verder eens hoor, hopelijk verpesten een paar figuren het niet voor de rest.
Zeker omdat het een nieuw "iets" is kunnen een paar rotte appels het snel verpesten.
Gemak is zeer relatief: die 45 rij ik op mijn Stromer ST1 zo goed als nooit of ik moet een zuidwesterstorm in de rug hebben. Ergens tussen de 35 en de 40 is prima te doen zonder gelijk je hartslag boven de 150 te jagen. Het rijdt bovendien een stuk relaxter dan die 45 kilometer per uur; dat is toch echt een ander soort hard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:51
JellBro schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 16:09:
Inderdaad, ik zie speed pedelecs niet als "het grote probleem":

Hoeveel feitelijke cijfers zijn er van ongelukken veroorzaakt door speed pedelecs?
Hoeveel mensen hebben al letsel / zijn overleden door speed pedelecs?
Wat is de gemiddelde leeftijd van speed pedelecers?
De wetgever ziet "speed pedelecs" ook niet als het grote probleem, die ziet "voertuigen die overwegend harder gaan dan een gemiddelde fiets" (of iets dergelijks) als het grote probleem. Stel die vragen eens over al die voertuigen in plaats van alleen de subset "speed pedelec" en je ziet dat er relatief veel ongelukken mee gebeuren/gebeurden. Niet omdat de bestuurders ervan kapsones hebben of stoer doen, maar omdat afslaand verkeer de snelheid compleet verkeerd inschat of de weginrichting het niet toelaat ze op tijd te zien.

Door snelle voertuigen bij snelle voertuigen te laten rijden en langzame voertuigen bij langzame los je dat op. Het probleem daarmee bij speed pedelecs is dat ze geen van beiden zijn, of beiden tegelijk. Waar je bij een brommer, motor of auto geen enkele reden hebt om niet gewoon met het verkeer mee 30, 40 of 50 (ok, 45 voor brommer) te rijden, terwijl ik daar bij speed pedelecs al direct een paar hele valide redenen voor kan verzinnen, terwijl ze wel ongeacht de daadwerkelijke snelheid plompverloren tussen verkeer dat 60 rijdt worden gepropt.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polling
BertV schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 12:31:
Ik haal toch met de Brose 350 motor gewoon de 43/47 kmpu. (Niet met tegenwind).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
Polling schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 22:45:
[...]

Ik haal toch met de Brose 350 motor gewoon de 43/47 kmpu. (Niet met tegenwind).
En hoe hard piekt hij dan. Want nominaal vermogen is niet gelijk aan piek vermogen.

Als ik naar die 27,5 km fietsen kijk onder een meter loopt er ook veel meer stroom doorheen dan de 250w. Zeker bij het wegrijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netvista
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19-09 18:10
Voor de stromer ST1 rijders onder ons, wat is jullie bereik momenteel ( bij de temperaturen van afgelopen weken ?

Ik ben geïnteresseerd in zowel het bereik van de 396 Wh en de 522 Wh accu's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polling
Torched schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 01:20:
[...]

En hoe hard piekt hij dan. Want nominaal vermogen is niet gelijk aan piek vermogen.

Als ik naar die 27,5 km fietsen kijk onder een meter loopt er ook veel meer stroom doorheen dan de 250w. Zeker bij het wegrijden.
Ik heb geen idee wat je bedoelt. Ik fiets, en ben geen tweaker... ;-) Het display van de Bulls laat snelheid zien, en de verhouding tussen de eigen inspanning en wat de motor doet, maar geen vermogen/stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
StanTheMan schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 08:51:
Nieuwe modellen van Qwic vanaf april: RD10, MN380 en MD10 met accu's op het frame, met keuze tussen 525 en 735 Wh. Grootste nadeel was de accu achterop, dat is nu weg. Wellicht interessant voor sommigen.
Mooi model fiets:
Afbeeldingslocatie: https://qwic.nl/wp-content/uploads/2017/01/BS_2017_Sideview_Performance-RD10_male_orange-900x619.jpg
Wat alleen jammer is, je kunt deze fiets alleen unlocken in de software zodat hij boven de 25 km/u ook nog ondersteuning geeft. Hij is dus niet leverbaar met kenteken, of ze moeten er nu anders over denken maar ik zie nog steeds geen kentekenplaathouder :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko de Boswachter
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:12
netvista schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 08:57:
Voor de stromer ST1 rijders onder ons, wat is jullie bereik momenteel ( bij de temperaturen van afgelopen weken ?

Ik ben geïnteresseerd in zowel het bereik van de 396 Wh en de 522 Wh accu's.
Met mijn 522 Wh accu gok ik het bereik momenteel op 40 kilometer. Na mijn dagelijkse rit van 26 kilometer is de accu meestal nog voor 1/3 vol. Daarbij rij ik meestal op stand 2 of 3 (van de 4). Gemiddelde snelheid op die 26 kilometer ligt tussen de 33 en de 35 kilometer per uur. Kruissnelheid ligt tussen de 37 en de 40 kilometer per uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netvista
ok, dank je Ko. Dat is ongeveer ook mijn gemiddelde met de 522wh. Ben ook nog benieuwd naar de ervaringen van iemand met de 396 Wh accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deann
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:14
Met mijn ST1 met 522 WH accu heb ik aan het eind van mijn 40km reis nog ongeveer 20% over.
45km moet zeker geen probleem zijn en 50 denk ik ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netvista
Deann schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 11:53:
Met mijn ST1 met 522 WH accu heb ik aan het eind van mijn 40km reis nog ongeveer 20% over.
45km moet zeker geen probleem zijn en 50 denk ik ook.
En op welk ondersteunings niveau is dat ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
@Stromer gebruikers:

Ik noem het wel vaker, maar juist voor jullie is dit van groot belang: Luchtweerstand bepaalt in belangrijke mate de actieradius!

- Zo klein (smal) mogelijke tassen die goed dicht zitten zonder wapperende riempjes
- Strakke wielerkleding.
- Zo diep/gestrekt mogelijk zitten.
- Ellebogen niet naar buiten draaien (jezelf smal maken)
Tsja, ik ben niet onder de indruk. Er is maar 1 maat....

[ Voor 45% gewijzigd door roffeltjes op 03-02-2017 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-02-2022

racinfo

E-MTB

Vlassie1980 schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 09:08:
[...]

Mooi model fiets:
[afbeelding]
Wat alleen jammer is, je kunt deze fiets alleen unlocken in de software zodat hij boven de 25 km/u ook nog ondersteuning geeft. Hij is dus niet leverbaar met kenteken, of ze moeten er nu anders over denken maar ik zie nog steeds geen kentekenplaathouder :(
Wat mij direct opvalt is de fragiele bagagedrager bevestiging; accu is weliswaar nu weg maar montage van een kinderzitje lijkt mij nogal dubieus op deze drager.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deann
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:14
netvista schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 12:07:
[...]
En op welk ondersteunings niveau is dat ?
1 in de stad (helaas moet ik midden door het centrum) en 75% van de afstand stand 4.
Zonder zijtassen, en relatief rechtop.
roffeltjes schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 13:03:
@Stromer gebruikers:

Ik noem het wel vaker, maar juist voor jullie is dit van groot belang: Luchtweerstand bepaalt in belangrijke mate de actieradius!

- Zo klein (smal) mogelijke tassen die goed dicht zitten zonder wapperende riempjes
- Strakke wielerkleding.
- Zo diep/gestrekt mogelijk zitten.
- Ellebogen niet naar buiten draaien (jezelf smal maken)
Helemaal mee eens dat dat veel invloed kan hebben op de actieradius. Je merkt meteen het verschil als je "lager" gaat zitten.
Tassen heb ik een rugzak van gemaakt, geen uitstulpingen!

Strakke wielerkleding en speciale houding aannemen is bij mij n.v.t.. Niet hoeven omkleden is juist het doel van mijn elektrische fiets voor ww verkeer, anders kan ik net zogoed de gewone fiets pakken.
Voor mijn reis heb ik niet zozeer meer bereik nodig, luxepositie O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netvista
@Roffeltjes Thanks voor de tips.

@ Deann,Ok helder.

De reden Van mijn vraag naar de accu bereik ervaringen is omdat ik een demo 396 wh accu heb gekocht en ik was even benieuwd naar de ervaringen van anderen met de zelfde accu.

Vorige week even getest bij gemiddelde weersomstandigheden (temp wel rond het vriespunt) en ik kom op stand 1 tussen de 40 en 45 km ver. Op standje 3-4 ongeveer is dat ongeveer een km of 20-25, dus dat komt wel aardig overeen met de specs dan.

[ Voor 8% gewijzigd door netvista op 03-02-2017 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• APBaguette
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 29-06 23:11
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/mJeGXkO.jpg

Heb vandaag mijn e-bike opgehaald, Batavus Razer :)

Aangeschaft voor woon-werkverkeer, ongeveer 21km enkele reis. Voorheen met een Brompton in de trein, maar de lijn gaat 6 maanden buiten dienst :( Heb niet zoveel vertrouwen in de vervangende busdienst, dan maar zo.

Vandaag meteen 50km gereden, eerste indrukken;
  • Yamaha motor duwt stevig mee en is redelijk stil, heeft geen moeite met steile viaducten en tegenwind
  • Zadel is een beetje meh, niet slecht maar ook niet geweldig (stroef oppervlak, geen idee waarom je dat zou willen)
  • handgrepen zijn nogal hard, er komen Ergon GP1 grips op die ik op mijn Brompton ook heb
  • ook zonder ondersteuning fietst het nog best redelijk. Je merkt wel dat de fiets eigenlijk gewoon loodzwaar is. Ik kom wel van een Brompton af die ruim 10kg lichter is, dat vertekend misschien wel een beetje
  • 8 versnellingen met trigger shifter... Ben er geen fan van. Heb liever een twist grip of een hendeltje, zodat je makkelijker versnellingen kan overslaan
Wat kleine details dus, valt wel op te lossen. Gekocht bij een fysieke winkel. Niet zo goedkoop als een webshop, maar wel ruim onder de adviesprijs, en ik kan er zo binnenrollen als het nodig is.

[ Voor 0% gewijzigd door APBaguette op 03-02-2017 20:02 . Reden: thumbnail ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indofk
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 28-08 17:05
Veel plezier met de Razer , heb er na een half jaar op gereden te hebben nog geen moment spijt van gehad en ook geen problemen trouwens .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Ik heb dat opgelost met:

1. Een stuur met iets meer terugstand (XLC, Ergotec/Shumpert hebben goedkope goede sturen)
2. Ergon GP1 Bioleder. De kunstof Ergons worden plakkerig, de kurken versie slijt te snel.
3. Een Specialized Henge zadel. Zadels zijn persoonlijk, maar Specialized heeft er goed over nagedacht en biedt meerdere breedtes. Een aanrader!

Betreft de shifter.... ik ben er aan gewend geraakt. Op zich is een draaischakelaar een euro of 15, maar let wel op dat je het juiste type hebt. 2 jaar geleden is de kabel-ratio omgedraaid, dus wekren oude shifters niet op nieuwe naven (en omgekeerd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JellBro schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 16:05:
Wat ook opvalt is dat veel mensen hun verlichting gewoon omhoog hebben gericht in plaats van naar de weg.

Ik was daar zelf ook een tijdje schuldig aan, tot ik het doorhad.
Wellicht had de lamp een duwtje gekregen toen de fiets ergens gestald was, of met vervoer op de fietsendrager of zo.
Dat zal zeker meespelen, maar er zitten ook beste schijnwerpers op tegenwoordig. Lichtopbrengst is enorm.
roffeltjes schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 08:22:
Als je twijfelt aan je FM zou ik toch een ander zoeken.

Maar afhangende van je schakel gebruik is 3000km voor ketting en de meest gebruikte kransjes niet helemaal vreemd. Voor een racefiets was de vuistregel 2000km per ketting. Een fietsenmaker zal denken aan zijn portemonnee, maar als hij voor vakwerk (perfecte werking) gaat vervangt hij hem ook.
Er zit geen andere Flyer dealer in de omgeving, reguliere fietsenmakers willen er niet aan. Die willen alleen sleutelen aan een ebike die ze zelf verkopen en waar ze een licentie voor hebben. Dat is één van de grootste problemen aan ebikes imo, je kunt alleen bij een fietsenmaker terecht die specifiek dat merk verkoopt.

Iig prettig dat het niet helemaal abnormaal lijkt te zijn, als liep ie deze keer nog prima, maakte geen herrie, er kraakte en schuurde niets. Eerder ging ie stroever en lawaaiiger lopen.
Zoals voorgesteld: Dit zou ik wel zelf doen. Ketting+Kransjes is simpel en heb je geen superduur gereedschap voor nodig en de kosten winst is in dit geval substantieel (komt gewoon te vaak terug).
Op zich is dat een goede tip, ik heb alleen geen reguliere fiets dus onderdelen zijn moeilijker te vinden. Ook heb ik geen garage/schuur waar ik mijn fiets kan onderhouden. Tuin zonder afvoerputje etc., ik vind het niet zo praktisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Verwijderd schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 11:15:
Iig prettig dat het niet helemaal abnormaal lijkt te zijn, als liep ie deze keer nog prima, maakte geen herrie, er kraakte en schuurde niets. Eerder ging ie stroever en lawaaiiger lopen.
Ervan uitgaande dat hij netjes is (en ik heb geen reden om dat niet aan te nemen), heeft hij de ketting gemeten. 3000km met een ebike zal inderdaad "volgens de regels" de ketting teveel doen rekken. Dus verving hij de ketting en moeten er ook een aantal kransjes worden omgezet (Kransjes gaan naar je ketting staan).

Maar het punt is natuurlijk dat "de regels" een optimum zijn waarbij je best langer met de ketting kan doen, vooral omdat je bij een ebike toch meestal 1 kransje primair gebruikt.

Ik hou wel van FM's die een fiets optimaal verzorgen, ik ken er ook die "meedenken"en niet vervangen om je de kosten te besparen. Dus ik kan het deze FM eigenlijk niet kwalijk nemen. Neemt niet weg dat pragmatisch gezien je vermoedelijk 1000-2000km lager met je spul had kunnen doen.
Op zich is dat een goede tip, ik heb alleen geen reguliere fiets dus onderdelen zijn moeilijker te vinden. Ook heb ik geen garage/schuur waar ik mijn fiets kan onderhouden. Tuin zonder afvoerputje etc., ik vind het niet zo praktisch.
Ik hoor je :)

Vandaar dat ik met interne versnellingsnaven rondrij op mijn ebike.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netvista
1 ongemak wat ik de laatste maanden 2 x heb mogen ervaren met de stromer ST1 touring...

Accu leeg = verlichting uit 8)7 . Niet handig als je s'avonds onderweg bent en het laatste stuk zowel ondersteuning als zonder verlichting moet doen. :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 21:47
Is dat standaard bij die Stromer, of is het een combinatie met flinke kou waardoor de accu ineens extreem snel leeg ging?

Ik heb uitgetest met mijn Batavus Razer omdat ik 1x de accu helemaal leeg wilde rijden. Na de ondersteuning weg kon ik best nog een stuk fietsen met verlichting, in elk geval 1,5 km. Toen had ik geen zin meer 8)

Had al zoveel rondjes door de wijk achter de rug omdat ik dacht dat de accu nu toch wel bijna leeg was - het was in elk geval een mooi uurtje buurtpreventie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netvista
dcl! schreef op zondag 5 februari 2017 @ 11:20:
Is dat standaard bij die Stromer, of is het een combinatie met flinke kou waardoor de accu ineens extreem snel leeg ging?
Bij de st1 touring en bij de st1 sport ( supernova koplamp ) brand de verlichting continue en is niet apart te schakelen. Gaat aan zodra de fiets word aangezet en uit zodra de fiets word uitgezet.

Of het works as designed is dat de lamp uit gaat zodra de accu leeg is weet ik eerlijk gezegd niet. Misschien kan iemand met een touring of sport dat bevestigen.

Handig ( en veilig ) is het in ieder geval niet. :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
Bij mijn speed pedelec met Bosch performance motor kan de verlichting ook niet apart aan en uitgezet worden. Ook als de accu leeg is en er geen ondersteuning meer gegeven word dan blijft de verlichting nog zeker een uur branden, mits je fietst en anders gaat hij na 5 minuten automatisch uit. Dat is wel een stuk vriendelijker dan gewoon je verlichting pats boem uitzetten 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netvista
@zonnefreak , Met je eens inderdaad. Ik heb de vraag dan ook Inmiddels uit staan bij de dealer. Even kijken of zij er meer over kunnen vertellen.

[ Voor 4% gewijzigd door netvista op 05-02-2017 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polling
Mijn Bulls gaat ook meteen uit, licht en motor gelijkertijd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjorden
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
APBaguette schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 19:48:
[afbeelding]

Heb vandaag mijn e-bike opgehaald, Batavus Razer :)
Een mooie fiets, gefeliciteerd!

Ik ben overigens benieuwd of ik bij iemand met een onbegrensde Razer, het liefst in de omgeving Utrecht, een keer een stukje kan proeffietsen om de Razer met mijn Votani M1 te vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-09 13:07
Komt toch weer een nieuwe cel aan: YouTube: Tesla's new 2170 battery cell
5,7-6Ah!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
fjorden schreef op zondag 5 februari 2017 @ 21:57:
[...]

Een mooie fiets, gefeliciteerd!

Ik ben overigens benieuwd of ik bij iemand met een onbegrensde Razer, het liefst in de omgeving Utrecht, een keer een stukje kan proeffietsen om de Razer met mijn Votani M1 te vergelijken.
Vind het sowieso apart dat Batavus de Razer ook niet omzet naar een speed-pedelec variant. De fiets lijkt me er toch aardig geschikt voor. Of de Accell groep moet het niet goed vinden dat er een concurrent voor de Koga E-XLR8 komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gert02
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17-06-2022
Wie heeft er ervaring met het reviseren accu? Mijn frame accu gaat nu toch wel hard achteruit.
Dus ik zit er aan te denken om deze nieuw te laten maken. Iemand goede ervaringen met een accu-revisie bedrijf?

Overigens is de fiets nu drie jaar en heeft bijna 7.000 km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• APBaguette
Vlassie1980 schreef op maandag 6 februari 2017 @ 13:23:
[...]

Vind het sowieso apart dat Batavus de Razer ook niet omzet naar een speed-pedelec variant. De fiets lijkt me er toch aardig geschikt voor. Of de Accell groep moet het niet goed vinden dat er een concurrent voor de Koga E-XLR8 komt?
Ik vraag me af of de naafversnelling dat wel trekt. Ik heb tot nu toe alleen s-pedelecs gezien met de NuVinci naaf, de rest heeft een derailleur.

Velgremmen zijn misschien ook niet helemaal geschikt voor die snelheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Gert02 schreef op maandag 6 februari 2017 @ 13:43:
Wie heeft er ervaring met het reviseren accu? Mijn frame accu gaat nu toch wel hard achteruit.
Dus ik zit er aan te denken om deze nieuw te laten maken. Iemand goede ervaringen met een accu-revisie bedrijf?

Overigens is de fiets nu drie jaar en heeft bijna 7.000 km.
Ik heb er geen ervaring mee maar wat ervaar je nu precies? Is het een Bosch accu?

3 jaar oud en maar 7000 km zou voor een Bosch accu erg slecht zijn als die nu al vervangen dient te worden... Ik merk met mijn 3 jaar oude accu wel een kleine capaciteitisvermindering maar dat mag geen naam hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
APBaguette schreef op maandag 6 februari 2017 @ 13:54:
[...]

Ik vraag me af of de naafversnelling dat wel trekt. Ik heb tot nu toe alleen s-pedelecs gezien met de NuVinci naaf, de rest heeft een derailleur.

Er zijn zat speed pedelecs met een naafversnelling, ook met Bosch motor. Denk vooral aan de Riese und Muller Charger HS. De Riese und Muller Cruiser HS heeft ook Magura velgremmen.

Zou geen belemmering mogen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gert02
Vlassie1980 schreef op maandag 6 februari 2017 @ 13:55:Ik heb er geen ervaring mee maar wat ervaar je nu precies? Is het een Bosch accu?

3 jaar oud en maar 7000 km zou voor een Bosch accu erg slecht zijn als die nu al vervangen dient te worden... Ik merk met mijn 3 jaar oude accu wel een kleine capaciteitisvermindering maar dat mag geen naam hebben.
Inderdaad, een Bosch accu.
Dramatisch is het niet. Maar wij zijn recreatieve fietsers en konden we in het begin nog 60 km fietsen, spelend met tour/sport, is het zo onderhand net aan 50 km.
Dat vind ik vervelend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Gert02 schreef op maandag 6 februari 2017 @ 14:43:
[...]

Dramatisch is het niet. Maar wij zijn recreatieve fietsers en konden we in het begin nog 60 km fietsen, spelend met tour/sport, is het zo onderhand net aan 50 km.
Dat vind ik vervelend.
Vervelend, maar helaas een vast gegeven. Accu's slijten langzaam en verliezen hun capaciteit.
Nu weet ik alleen niet of accu-revisie bedrijven ook al aan Bosch accu's willen beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
Gert02 schreef op maandag 6 februari 2017 @ 14:43:
[...]

Dat vind ik vervelend.
Als in eerste instantie op de accu 60km gehaald kon worden en na 3 jaar nog 50 km dan is er nog geen 20% verloren gegaan. Eigenlijk is dat best weinig verlies. Enigste tips die ik kan geven maar die heb je misschien best al wel eens gelezen.
Als de accu niet gebruikt wordt dan proberen de lading op 60% te laten staan. (3 lampjes aan). Vlak voordat je dan weggaat volledig opladen.
Nooit je accu leeg wegzetten. Probeer die 60% aan te houden.
In de zomer je accu op de fiets niet in de brandende zon wegzetten. Wordt hij veel te warm van.
Vanuit stilstaand ook met een kleine versnelling vertrekken net zoals je ook met de fiets zonder hulp wegrijd. Als je dit niet doet dan vraag je het maximale van je accu tijdens het wegrijden. Dit zijn de meest gangbare tips denk ik wel.

Ik weet ook niet of accu revisie bedrijven hier al mee beginnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vlassie1980
APBaguette schreef op maandag 6 februari 2017 @ 13:54:
[...]

Zojuist even met Batavus contact gehad, mijn vermoeden was juist. Ze zijn ook met een Speed-pedelec bezig. Waarschijnlijk een Razer HS. Dat begint interessant te worden... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gert02
zonnefreak schreef op maandag 6 februari 2017 @ 15:19:
Als de accu niet gebruikt wordt dan proberen de lading op 60% te laten staan. (3 lampjes aan). Vlak voordat je dan weggaat volledig opladen.
Nooit je accu leeg wegzetten. Probeer die 60% aan te houden.
Klopt, doe ik al
Ik weet ook niet of accu revisie bedrijven hier al mee beginnen.
Ik heb wat lijntjes uitgeworpen. De eerste deed het niet en nu heb ik er eentje die voor 445 euro (incl. BTW) een 522 watter kan fixen.
Dat is niet verkeerd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
Eerlijk gezegd als je zo op het randje van je accu rijdt gaan de cellen ook wel heerlijk snel en merk je ook heel erg als ze iets ouder worden.

Ik zou aanbevelen een extra accu te kopen. Zeker gezien Bosch maar tot 500wh gaat. En het verschil tussen 400 en 500wh is niet heel denderend groot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• APBaguette
Vlassie1980 schreef op maandag 6 februari 2017 @ 13:58:
[...]

Er zijn zat speed pedelecs met een naafversnelling, ook met Bosch motor. Denk vooral aan de Riese und Muller Charger HS. De Riese und Muller Cruiser HS heeft ook Magura velgremmen.

Zou geen belemmering mogen zijn.
Ik zie bij B&M alleen NuVinci naven? Die zijn technisch niet echt te vergelijken met een traditionele naafversnelling zoals een Alfine (en grofweg 8x duurder).

Ik heb er eentje gevonden, de Kalkhoff S11 Integrale met een Alfine 11. Die heeft blijkbaar een extra sensor op de shifter zodat hij inhoudt bij schakelen. Ik zie 'm alleen niet meer op de Kalkhoff website staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
APBaguette schreef op maandag 6 februari 2017 @ 19:07:
[...]

Ik zie bij B&M alleen NuVinci naven? Die zijn technisch niet echt te vergelijken met een traditionele naafversnelling zoals een Alfine (en grofweg 8x duurder).

Ik heb er eentje gevonden, de Kalkhoff S11 Integrale met een Alfine 11. Die heeft blijkbaar een extra sensor op de shifter zodat hij inhoudt bij schakelen. Ik zie 'm alleen niet meer op de Kalkhoff website staan.
Heb ze van R&M ook gezien met Nexus 8 naven, zelfs op een proef gereden afgelopen april. Ze zijn nu niet meer verkrijgbaar lijkt het. Nuvinci kan wel meer krachten aan heb ik me laten vertellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piwakawaka
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17-09 15:33
Ik heb een tandwieladapter nodig voor mijn BBS02.
Nu kom ik de 110BCD en de 130BCD tegen. Wat ik alleen niet tegen kwam, is het verschil tussen deze twee.

Heeft iemand ervaring hiermee of kan mij iemand het verschil uitleggen?

Dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Met een 110 BCD kan je een kleiner kettingblad monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-09 16:55
piwakawaka schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 10:17:
Nu kom ik de 110BCD en de 130BCD tegen. Wat ik alleen niet tegen kwam, is het verschil tussen deze twee.

Heeft iemand ervaring hiermee of kan mij iemand het verschil uitleggen?

Dank
http://www.rotor-shop.nl/contents/nl/d50_BCD_uitleg.html

Ik neem aan dat je een adapter wil om een kleiner tandwiel te monteren, dan heb je de BCD110 nodig.

Ik heb er nog 2 ongebruikt liggen ter overname.

[ Voor 16% gewijzigd door Opperpanter2 op 07-02-2017 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
roffeltjes schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 13:41:
Met een 110 BCD kan je een kleiner kettingblad monteren.
Als je in de 5 bolt systemen blijft ja.

Wel opletten daar, je hebt 4 bouten systeem, dat is mountainbike kettingblad systeem
En het 5 bouten wat meer binnen de racefietsen zit.

Ik heb geloof ik nog adapter liggen voor 130mm 5 bout en 104 4bout. Dus als er iemand interesse heeft kan ik wel voor een goed prijsje opsturen of ophalen.

Gebruik ze zelf niet omdat lekkie bling ring.

[ Voor 22% gewijzigd door Torched op 07-02-2017 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piwakawaka
Als je in de 5 bolt systemen blijft ja.

Wel opletten daar, je hebt 4 bouten systeem, dat is mountainbike kettingblad systeem
En het 5 bouten wat meer binnen de racefietsen zit.

Ik heb geloof ik nog adapter liggen voor 130mm 5 bout en 104 4bout. Dus als er iemand interesse heeft kan ik wel voor een goed prijsje opsturen of ophalen.

Gebruik ze zelf niet omdat lekkie bling ring.
Ik raak een beetje in verwarring.

Ik was/ben dus op zoek om mijn kettingblad wat meer naar rechts te krijgen, zodat mijn ketting beter uitgelijnd krijg (hij ligt nu veel te scheef). Ik had nl. (voordat ik de Bafang monteerde) voor een dubbel blad liggen.

Bij Fietsunie kwam ik een adapter tegen om zodoende "de beste maximale keten uitlijning" te krijgen.
Begrijp ik het nu goed, dat ik hiermee mijn voorblad niet mee naar rechts krijg maar dat ik er alleen maar een ander blad op kan leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
piwakawaka schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 10:39:
[...]

Ik was/ben dus op zoek om mijn kettingblad wat meer naar rechts te krijgen, zodat mijn ketting beter uitgelijnd krijg (hij ligt nu veel te scheef). Ik had nl. (voordat ik de Bafang monteerde) voor een dubbel blad liggen.

Bij Fietsunie kwam ik een adapter tegen om zodoende "de beste maximale keten uitlijning" te krijgen.
Begrijp ik het nu goed, dat ik hiermee mijn voorblad niet mee naar rechts krijg maar dat ik er alleen maar een ander blad op kan leggen?
Normaal gaat je voorblad inderdaad een flink stuk naar rechts / buiten met zo'n adapter.
Tenzij fietsunie iets geks heeft gedaan, zal dat voor die adapter ook gelden.

Als je in de buurt van eindhoven woont mag je de adapter van mij weleens proberen en eventueel overnemen voor 25 euro. Is ook van aluminium, nooit gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
piwakawaka schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 10:39:
[...]

Je kan anders ook een paar ringen tussen het kettingblad en de motor doen. Ik weet niet hoeveel mm je naar rechts wil maar 3 of 4 haat meestal wel goed.

[ Voor 13% gewijzigd door Torched op 08-02-2017 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
Opperpanter2 schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 12:20:
[...]

Normaal gaat je voorblad inderdaad een flink stuk naar rechts / buiten met zo'n adapter.
Je moet overigens ook een nieuw kettingblad kopen. Het standaard ketting blad past niet op de adapter.
Je kan bijvoorbeeld een 36T of 38T kopen als je heuvels makkelijker wilt kunnen bedwingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Bij de montage van mijn bafang (midden) motor kwam de kettinglijn redelijk recht te liggen tegenover de 3 kleinste tandwielen achter (bij de derailleur) waardoor montage van een verloop / adapter aan de voorzijde niet nodig bleek. Alleen bij gebruik van de 5 wat grotere tandwielen achter komt de ketting-lijn dermate schuin te liggen dat bij een extreme kracht, bijv. bij het nemen van een sterke helling de ketting er wel eens afgelopen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
Opperpanter2 schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 15:26:
[...]

Je moet overigens ook een nieuw kettingblad kopen. Het standaard ketting blad past niet op de adapter.
Je kan bijvoorbeeld een 36T of 38T kopen als je heuvels makkelijker wilt kunnen bedwingen.
Correct, je kan ook 2 kettingbladen rijden zodat je keus hebt. Bijv een 32/48 combo.

Echter zou ik graag even een foto willen zien van de huidige situatie, over het algemeen is er vaker sprake van dat de kettinglijn teveel naar rechts komt. Daarom zijn kettingbladen zoals de lekkie bling ring zover naar links uitgehold.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

piwakawaka schreef op dinsdag 7 febr 2017:

Torched schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 12:31[/message]:[/b]
[...]
Je kan anders ook een paar ringen tussen het kettingblad en de motor doen. Ik weet niet hoeveel mm je naar rechts wil maar 3 of 4 haat meestal wel goed.
Wat ook nog een mogelijkheid is om de gehele motor met ringen om de trapas-koker te monteren; ik heb dat ook gedaan omdat de tandwielkast mijn wijd-uitstaande frame achter raakte. Ik heb uit 5mm dik rvs metaal een ring gemaakt die ik eerst over de koker van de motor schoof alvorens deze in de trapaskoker te steken; bij een frame-koker breedte van 68mm gaat dit nog niet ten koste van de schroefdraad aan de linkerzijde om je moer+borgmoer te monteren. Let daarbij er wel op dat links de crank met trapper niet je frame gaat raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cerutti
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 18-08 18:56
[...]

Juist, ik heb ook een 36t voorblad met adapter van fietsunie gestoken onlangs. Kettinglijn is niet meer optimaal nu, voorblad komt te ver naar buiten, kan nog eens proberen te adapter om te draaien, maar zou kunnen dat de boutjes gaan slepen tegen de de motor.
Lekkie voorbladen zijn geschoteld, maar kan dit wel bij kleine tandwielen zoals 36t zonder tegen de motor te slepen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Weer netjes op de fiets gegaan vandaag, maar de paden waren goed glibberig, sommige stukken met 15kmh gereden om niet onderuit te gaan.Maar....bijna 10dkm op deze motor gezet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Verwijderd schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 09:59:
Weer netjes op de fiets gegaan vandaag, maar de paden waren goed glibberig, sommige stukken met 15kmh gereden om niet onderuit te gaan.Maar....bijna 10dkm op deze motor gezet :)
Ik las dat E-bikes toch al de neiging hebben om te glippen, zelfs op bladeren?

60NM, of meer, met die dunne bandjes.
Blijft toch vreemd want een 650cc toermotorfiets zou evenveel koppel hebben.

Toch hou je die niet tegen vanaf stilstand maar een E-biker kun je in z'n kraag tegenhouden.
Een NM is toch een NM? :?

[ Voor 8% gewijzigd door BertV op 09-02-2017 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:49
Ik sprak toevallig vandaag een collega en die noemde gladheid juist een van de redenen waarom hij achteraf toch liever een middenmotor en dan een voorwielmotor had gehad. Hij was de afgelopen jaren daardoor toch wel een keer onderuit gegaan (immers: rotatiesensor).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
Verwijderd schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 09:59:
Ja op sommige stukken kan het soms verassend glad zijn. Maar met een beetje beleid en niet te snel fietsen kom je al een heel eind. Bijna 10dkm is niet gek gedaan, ben alleen even kwijt welke fiets je ook weer hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
BertV schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 11:21:
[...]

Toch hou je die niet tegen vanaf stilstand maar een E-biker kun je in z'n kraag tegenhouden.
klopt, maar enkel x NM zegt niet zoveel tov een koppelkromme die ook toerental informatie geeft. Verder is het vermogen dat je tegenhoud en niet de NM (wat een deel is van het vermogen).
Het lijkt wel een beetje op megapixels van camera's waarbij meer niet altijd beter is maar schijnbaar wel goed staat bij de specs of een advertentie; dus met fietsen een elektrische fiets met x NM meer, die moet wel beter zijn..

quote van wikipedia
Koppel in verbrandingsmotoren

De kracht die door de verbranding op de zuiger wordt uitgeoefend en via de drijfstang naar de krukas wordt afgevoerd, veroorzaakt op de krukas een koppel.

Het toerental waarbij de vulling van de cilinder maximaal is, is het toerental waarbij het grootste koppel van de motor wordt bereikt. Een maximale hoeveelheid lucht betekent een maximale hoeveelheid brandstof en dus maximale energie uit de verbranding.

De koppelkromme geeft het verloop van de vullingsgraad aan.

Als vuistregel voor benzinemotoren, kan men gebruiken (dit geldt voor bijna alle oudere wegvoertuigen, nieuwere voertuigen kunnen hier sterk van afwijken):

Vermogen: 9 kW (12 pk) per liter motorinhoud per 1000 toeren.
Koppel: 85 Nm per liter motorinhoud.

Koppel in elektromotoren

De kracht die door de uitgaande as van de elektromotor wordt uitgeoefend en via de uitgaande as wordt afgevoerd naar het aangedreven werktuig.

P = T x ω

Hierin is P het vermogen in [Watt]; T is het Koppel in [Nm]; en ω is hoeksnelheid omega. Omega is 2 π n/60 waarin π is Pi (3.1415......), n is omwentelingen per minuut (deze deel je door 60 dan heb je omwentelingen per seconde)

dus P = T x ω wordt dan P = T x 2 π x n/60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• APBaguette
[...]

Er zit nog een versnellingsbak tussen ;)
In 1e versnelling heeft een motorfiets grofweg 10:1 reductie, een fiets dichter bij 3:1 1:1. Koppel op het wiel is bij een motorfiets dus veel groter. De motorfiets heeft ook nog een kleiner wiel.

edit: 1:1, kettingverhouding is natuurlijk andersom bij een fiets, klein blad achter

[ Voor 6% gewijzigd door APBaguette op 10-02-2017 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Tijdens het optrekken heb je er maar zelden last van hoor, dan is het echt heel erg glad en zet je volle kracht. Je hebt met de ebike niet meer last dan met een normale fiets op dezelfde banden imho.
zonnefreak schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 11:49:
[...]

Ja op sommige stukken kan het soms verassend glad zijn. Maar met een beetje beleid en niet te snel fietsen kom je al een heel eind. Bijna 10dkm is niet gek gedaan, ben alleen even kwijt welke fiets je ook weer hebt.
Ik fiets nog altijd op de Merida rond, denk dat het ook wel zo blijft. In totaal staat er (dit is motor nr 3) een goede 14dkm op de fiets :) Hij heeft wel nodig een grote beurt nodig, ik wacht nog een paar weken tot de pekel weg is en dan gaan we de:
  1. cassette
  2. tandwiel voor
  3. ketting
  4. schijfrem voor
  5. remblokken voor en achter
  6. lager naaf achter
Vervangen

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2017 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piwakawaka
Torched schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 17:42:
[...]

Correct, je kan ook 2 kettingbladen rijden zodat je keus hebt. Bijv een 32/48 combo.

Echter zou ik graag even een foto willen zien van de huidige situatie, over het algemeen is er vaker sprake van dat de kettinglijn teveel naar rechts komt. Daarom zijn kettingbladen zoals de lekkie bling ring zover naar links uitgehold.
Ik hoef (voorlopig) geen kleiner blad te hebben (ik heb nu de meegeleverde 46T). Mijn kettingblad moet 0,5 tot mss 1 cm (net hoe de ketting uitgelijnd kan worden) naar rechts.

Als ik het goed begrijp zal de BCD130 moeten voldoen (?)
[...]

Als je in de buurt van eindhoven woont mag je de adapter van mij weleens proberen en eventueel overnemen voor 25 euro. Is ook van aluminium, nooit gebruikt.
Helaas woon ik niet in de buurt van Eindhoven, maar zo af en toe kom ik wel in de buurt (nu nog even niet :'( )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
APBaguette schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 12:49:
[...]

Er zit nog een versnellingsbak tussen ;)
In 1e versnelling heeft een motorfiets grofweg 10:1 reductie, een fiets dichter bij 3:1. Koppel op het wiel is bij een motorfiets dus veel groter. De motorfiets heeft ook nog een kleiner wiel.
Exact, en de meeste mensen trekken eigenlijk op in een veel te hoge versnelling.
Als je de fiets in de versnelling zet die het dichts in de buurt komt van 1:1 hou jij die fiets niet tegen hoor.

Dat eerste is minder een probleem omdat elektromotoren instant koppel hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Ik herinner mij een verslag van @Opperpanter2 in een eerdere post dat hij bij het aanraken van de starthulp (trottle) de fiets uit zijn handen schoot en eronder belandde. Dus de kracht van een middenmotor zou ik niet onderschatten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Lekker koud vanmorgen, gevoelstemperatuur zat tegen de -10 aan. In dat geval pakt Vlassie toch even de auto...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
Grappig, ik juist niet. Op mijn afstandje (13 km) wordt ik alleen maar koud van de auto (tegen de tijd dat de auto warm is ben ik er al) en ik haat krabben.

Wel ben ik voorbereid: lang ondergoed en mijn handschoenen etc. liggen al lekker beneden op de verwarming klaar, heerlijk. En oostenwind, dat is koud maar ik had 'm wel mee :)

Ik vond de kou vanmorgen reuze meevallen, had ook het gevoel dat dit een droge vorst was, dat scheelt ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vlassie1980
Mijn afstandje is 26 km en ik zit een uur op de fiets. Krijg altijd koude handen ondanks dat ik echt dikke handschoenen heb en de ondersteuning op Eco zet om nog wat harder te moeten trappen. Krijg mezelf niet warm gefietst dan :P

Als het een beetje vriest is het niet zo'n probleem maar die wind maakt het echt vervelend.
Ach, allemaal smoesjes.... Als het wat beter weer gaat worden gewoon elke dag weer op de fiets naar de zaak. Heb nu vanwege toekomstige gezinsuitbreiding een grotere auto, en die doet ook 1:10 dus genoeg motivatie om de fiets te pakken naar het werk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vlassie, verwarmde handschoenen zijn DE oplossing. Ik had ook veel last van vooral koude vingers en heb onlangs verwarmde handschoenen aangeschaft. Ideaal. Beide handschoenen werken op 3 AA-batterijen. Mijn handschoenen kostten iets meer dan 40 Euro en ik heb ze gekocht bij Primrose. De ANWB heeft ze ook, maar die zijn dubbel zo duur. Als je even Googlet kom je ook andere bedrijven tegen die ze verkopen. Uiteraard gebruik ik een setje oplaadbare batterijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
racinfo schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 06:48:
Ik herinner mij een verslag van @Opperpanter2 in een eerdere post dat hij bij het aanraken van de starthulp (trottle) de fiets uit zijn handen schoot en eronder belandde. Dus de kracht van een middenmotor zou ik niet onderschatten. ;)
Klopt, maar ik zat toen niet op het zadel dus geen gewicht op de fiets. Maar power heeft hij wel die BBS02 750W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Verwijderd schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 13:14:
Vlassie, verwarmde handschoenen zijn DE oplossing. Ik had ook veel last van vooral koude vingers en heb onlangs verwarmde handschoenen aangeschaft. Ideaal. Beide handschoenen werken op 3 AA-batterijen. Mijn handschoenen kostten iets meer dan 40 Euro en ik heb ze gekocht bij Primrose. De ANWB heeft ze ook, maar die zijn dubbel zo duur. Als je even Googlet kom je ook andere bedrijven tegen die ze verkopen. Uiteraard gebruik ik een setje oplaadbare batterijen.
Thanks voor de tip. Heb ook al zitten kijken naar van die moffen op het stuur, die zag ik ook voorbij komen. Besloten om even te wachten omdat ik dacht dat de winter op zijn retour was maar die kwam dus nog even terug :P

Gaat mij erom dat ze wel goed warm worden en ook waterdicht zijn. Denk dat het sowieso wel een goede investering is aangezien ik hopelijk eind dit jaar een speed pedelec aan kan gaan schaffen en dan heb je denk ik nog sneller koude handen.

De reviews op deze site zijn matig:
https://www.primrose-nede...h=10422_1841&src=list_img

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Vlassie, Ik heb de wat duurdere dan die jij in je link laat zien en die voldoen goed:

https://www.primrose-nede...name#type=1841&kenmerken=

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bgttje
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-09 13:07
[...]Ik las dat E-bikes toch al de neiging hebben om te glippen, zelfs op bladeren?60NM, of meer, met die dunne bandjes.Blijft toch vreemd want een 650cc toermotorfiets zou evenveel koppel hebben.Toch hou je die niet tegen vanaf stilstand maar een E-biker kun je in z'n kraag tegenhouden.Een NM is toch een NM? :?
Omdat een ebike motor al veel vermogen heeft bij zeer lage toerentallen(bijna nul) krijg je een hoog koppel terwijl de motorfiets past begint te leveren bij hogere toerentallen(waarbij je dus meer vermogen hebt bij hetzelfde koppel).
Een motor die bijv. 1 pk levert bij 100rpm heeft een hoger koppel als een motor van 1 pk bij 200rpm.

De Tesla heeft ook alleen maar >900Nm omdat ie praktisch vanaf nul toeren al een puist vermogen heeft, maar.......................je zal zien dat bij hogere snelheden het koppel van de Tesla inzakt(zelfde aantal pk's bij een hoger toerental) en die van de brandstofmotor(die dan op toeren komt=vermogen) juist stijgt.

[ Voor 7% gewijzigd door bgttje op 10-02-2017 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Verwijderd schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 16:04:
Vlassie, Ik heb de wat duurdere dan die jij in je link laat zien en die voldoen goed:

https://www.primrose-nede...name#type=1841&kenmerken=
Die zien er inderdaad wat beter uit. Misschien toch maar eens bestellen binnenkort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goose
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-09 18:50
Vlassie1980 schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 10:42:
Mijn afstandje is 26 km en ik zit een uur op de fiets. Krijg altijd koude handen ondanks dat ik echt dikke handschoenen heb en de ondersteuning op Eco zet om nog wat harder te moeten trappen. Krijg mezelf niet warm gefietst dan :P
dat is heel herkenbaar. Ik heb in de winter wel 5 laagjes aan op de ebike en krijg me niet warm gefietst.Terwijl ik afgelopen weekend de winter elfstedentocht gefietst heb op de driewieler in Friesland en dan heb je aan een paar laagjes meer dan genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjorden
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Goose schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 10:25:
dat is heel herkenbaar. Ik heb in de winter wel 5 laagjes aan op de ebike en krijg me niet warm gefietst.Terwijl ik afgelopen weekend de winter elfstedentocht gefietst heb op de driewieler in Friesland en dan heb je aan een paar laagjes meer dan genoeg.
Heb je voor jezelf ontdekt waarin dat verschil zit? Het is waarschijnlijk een combinatie van buitentemperatuur en inspanning? Ik kan mij voorstellen dat verschillende laagjes helpt, maar dan wel het juiste materiaal in de juiste laag. Een binnenlaag die het vocht afvoert en eerste verwarming (strakker op het lichaam), een middenlaag die de warmte vasthoudt en zorgt voor verdere vocht-afvoer en een buitenlaag die bescherming biedt tegen vooral de wind (en misschien regen). Als een van de onderlagen juist het vocht vasthoudt en je in een klam hemd fietst, dan gaat het veel sneller koud aanvoelen. De kleding hoeft allemaal niet duur te zijn om toch goed te isoleren.

Ik heb in de buitentemperaturen van de afgelopen week vooral met twee lagen gefietst (en de eerste 10 minuten met een softshell jas totdat het lichaam warm is. Daarna gaat deze in de tas om aan te doen als ik met pech stil sta - samen met een poncho voor het geval het regent). Ik heb daarbij geprobeerd om zoveel mogelijk huid te bedekken en te voorkomen dat er via de kraag een koude luchtstroom de binnenlaag bereikt of erger nog over de huid blaast.

Als het te warm wordt, ga ik erg snel zweten en het idee van elektrisch fietsen is om dat te voorkomen en enigszins fatsoenlijk op het werk kan verschijnen (ik kleed me daar wel om). Ik probeer de core van mijn lichaam net op temperatuur te houden, dan blijven ook de handen warm, maar ik krijg wel last van koude tenen na een tijdje (ander schoenen zouden daarbij wel helpen, want die ik nu heb ventileren net iets teveel). Het hoeft misschien niet direct koud aan te voelen, maar als het lichaam de handen/voeten niet voldoende verwarmt, betekent het toch vaak dat de core van het lichaam ook te koud is, misschien zelfs zonder dat je het voelt.

Voor wat het waard is (want elk lichaam is anders):
Ik draag een wielrennersjas tegen bescherming van de wind, eronder draag ik een thermoshirt met lange mouwen. Een extra col om de nek goed af te sluiten tot tegen/net over mijn kin. Een oorband onder de helm om te voorkomen dat m'n oren eraf vriezen. Aangezien ik snel last heb van koude handen draag ik een wind en waterdichte buitenlaag over mijn wanten (geen handschoenen, want daarin krijgen de vingers sneller last van de kou). Eventueel heb ik nog dunne handschoentjes in de zak die mooi nauw sluiten om de vingers als extra verwarming. Ik draag polswarmers, zodat de overgang naar de jas mooi is opgevuld.

Een dunne niet gevoerde wandelbroek en als het koud is kniewarmers van het wielrennen eronder en dikke wollen sokken (passen nog precies in de schoenen).

Ik draag al een bril, dus nu heb ik alleen nog een neuswarmer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
Kan me helemaal aansluiten bij wat fjorden hierboven omschrijft aan kleding.
Op 1 ding na, voor de koude tenen (die ik al een paar jaar niet meer heb, gelukkig): laarzen ipv schoenen.
En dan natuurlijk geen rubber laarsjes voor de regen :+ maar van die ANWB/landleven achtige, met voering van binnen.

Doordat je enkels en kuit hierin warm blijven, koelen de voeten ook veel minder af. Eigenlijk hetzelfde verhaal als de polsen / nek etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polling
Ik draag een thermo-technisch tshirt met korte mouw, daar overheen een gewoon overhemd (geen omkleed/doucheruimte op het werk) en daarboven een waterdicht, ademende donsjas. Bij zware regen een goede regenjas. Beide jassen hebben ventilatieritsen onder de oksel (hard nodig). Een buff die ik onder de helm over de oren en om de hals draag. Gewone broek. Bij ernstige kou de waterdichte wandelschoenen, anders gewone schoenen. Ik heb overschoenen, maar dan moet het echt heel ernstig nat zijn, ik vind ze niet lekker.
Gewone dunne handschoenen, en vanaf 5 graden al vingerloze wielrenhandschoenen, voor mij is dat voldoende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vlassie1980
Inmiddels de Merida E-spresso alweer 3 jaar in bezit en ongeveer 26.000 km verder. Even een opsomming van de bevindingen tot nu toe.

+ De fiets rijdt nog altijd even lekker als de dag van aankoop, eigenlijk nog beter aangezien de huidige motor minder herrie maakt als de eerste motor (Vervangen bij 16000km vanwege foutmelding 500)
+ De componenten doen het naar behoren met regulier onderhoud

- Hij gaat maar 25 km/u
- De accu capaciteit neemt lichtjes af, hoewel ik nog nooit met lege accu ben thuisgekomen
- Een derailleur is een keuze die ik bij een andere fiets ga heroverwegen, toch wel wat onderhoud. Daarnaast ook veel roest vanwege pekel bij afgelopen vorstperiodes, voortaan toch een wat duurzamere ketting.

Dat is het eigenlijk.... Gewoon nog steeds een goed bruikbare fiets, zit er over te denken om eind dit jaar een andere aan te gaan schaffen en dan wel een speed pedelec. Daar win ik toch per rit wel 10 a 15 minuten mee. Heb deze ook al eens van tuning voorzien met een Badass maar dat voelde niet helemaal lekker... Hij liep wel als een trein toen zeg >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Over ketting gesproken, wat is eigenlijk het nadeel van een RVS ketting?
Zijn deze minder sterk?

Edit
Ik lees ook over 1-speed, niet geschikt voor derailleur?

[ Voor 25% gewijzigd door racinfo op 13-02-2017 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StanTheMan
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-09 22:05
wat betreft kleding:
Ik heb bij Bever zo'n Gore Bike Wear jasje met windstopper gekocht die vrij dun is maar wel erg goed ademt (is ook niet echt waterdicht). Heb deze gedragen in de herfst bij 15 graden, maar ook de laatste dagen met het koude weer.
Mijn kleding eronder is altijd hetzelfde, 2 laagjes dun en casual (ondershirtje en polo/overhemd), geen speciale thermo.
Dit gaat verbazingwekkend goed, of het nu -3 of 14 graden is. Het enige is dat je wel iets dikkere sokken aan moet, en dikkere handschoenen... Niet te koud bij vertrek en bij stevig doorfietsen prima ademend zonder nat shirt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• APBaguette
racinfo schreef op maandag 13 februari 2017 @ 17:42:
Ik lees ook over 1-speed, niet geschikt voor derailleur?
Single speed kettingen zijn iets anders gebouwd, ze kunnen niet zijdelings buigen. Om het nog iets verwarrender te maken bestaan er ook nog diverse breedtes. Single speed is 1/8" of 3/32" breed (binnenmaat), derailleur altijd 3/32". Om het nog leuker te maken zijn er ook nog verschillende buitenmaten voor derailleurkettingen, afhankelijk van het aantal versnellingen achter.

Een derailleurketting op een single speed is niet zo'n probleem (mits de binnenmaat klopt), andersom wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Resumerend, ik zou dus derailleurfietsketting 1/2" x 3/32" en voor 9 speed, breedte ca 6.8mm, moeten zoeken in RVS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grass460
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20-09 02:30

grass460

[DPC] Division_Brabant

vergeet niet dat rvs brosser is dan staal. Een kmc x..E serie in EPT is bv voor mid motor een erg sterke ketting.
De kmc ebike uitvoering heeft een hogere trekbelasting.
of de X1 van kmc. slijten doen ze allemaal en roesten ook, optijd smeren en niet te veel. vaker een klein beetje als ineens veel.

en anders overstappen op gates beld drive.
Pagina: 1 ... 18 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.