Grappig dat er blijkbaar een kenteken verstuurd wordt voor een voertuig dat zo te zien af-fabriek niet aan de wettelijke eisen voldoet (reflectoren, bel?).
Ondanks dat hij al een paar jaartjes meedraait blijf dit toch wel een erg mooie fietskarazz schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 07:50:
[...]
In de brief staat over ongeveer anderhalve maand, dus dat is inderdaad maart.
En moet is een groot woord, mijn fiets (specialized turbo s) komt met 2 kentekenhouders, eentje voor een staand model die naast het achterwiel gemonteerd kan worden, of een liggend model welke dus boven het achterwiel gemonteerd kan worden. Standaard komt de fiets ook zonder spatbord of bagagedrager dus bestaat er geen mogelijkheid om hem 'achter' de fiets te monteren. Het achterlicht zit ook onder het zadel verwerkt overigens. En gezien de sportieve zit moet de langere jas wel behoorlijk lang zijn om het kenteken te bedekken.
[afbeelding]
Om de fiets op kenteken te krijgen moest ik inderdaad wel reflectoren, spiegels en een bel gemonteerd hebben. Heb hem overigens 2e hands gekocht en deze onderdelen zaten er gewoon bij in een doosje, geen idee hoe dat gaat wanneer je hem nieuw gekocht zou hebben en meteen op kenteken wilde hebben.Rukapul schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 09:04:
Grappig dat er blijkbaar een kenteken verstuurd wordt voor een voertuig dat zo te zien af-fabriek niet aan de wettelijke eisen voldoet (reflectoren, bel?).
Dat verklaart een boelkarazz schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 09:14:
[...]
Om de fiets op kenteken te krijgen moest ik inderdaad wel reflectoren, spiegels en een bel gemonteerd hebben. Heb hem overigens 2e hands gekocht en deze onderdelen zaten er gewoon bij in een doosje, geen idee hoe dat gaat wanneer je hem nieuw gekocht zou hebben en meteen op kenteken wilde hebben.
Lijkt me trouwens dat je reflectoren en bel op de openbare weg er gewoon op wilt hebben zitten.
Bel sowieso, onlangs nog een elektrische fietsbel via ebay laten komen omdat het belletje dat er op zat voor mijn gevoel toch niet afdoende was bij 40 km/u.Rukapul schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 09:17:
[...]
Dat verklaart een boel
Lijkt me trouwens dat je reflectoren en bel op de openbare weg er gewoon op wilt hebben zitten.
Reflectoren die er bij zaten kon ik met geen mogelijkheid 'mooi' op mijn fiets monteren. Hier moet ik nog een keer iets op verzinnen.
Die bel lijkt me 10x belangrijker dan die nutteloze reflectoren. Heb jij al eens een racefiets met dat soort reflectoren rond zien rijden?Rukapul schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 09:17:
[...]
Dat verklaart een boel
En dan ook nog die eis van het automatisch terugklappen van de standaard wanneer je de fiets meepakt. Ook zoiets achterlijks. Denk dat er al vaak zat fietsen bij een fietsenmaker om die reden zijn omgevallen omdat mensen dat niet verwachten. Alsof je gaat rijden met je standaard die nog uit staat.
Vlassie moet weer even gal spuwen op de regelgeving van de speed pedelec
Als nachtblind persoon hoop ik fietsers op de openbare weg altijd tijdig te zien. Zeker niet nutteloos in de stad.Vlassie1980 schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 09:22:
[...]
Die bel lijkt me 10x belangrijker dan die nutteloze reflectoren. Heb jij al eens een racefiets met dat soort reflectoren rond zien rijden?
Tegen de tijd dat mensen de kans krijgen om mijn fiets van de zijkant te bekijken hebben ze me een seconde daarvoor nog van de voor- of achterkant gezien. Daar zitten wel dusdanig sterke lampen op dat ze me, in principe, niet gemist kunnen hebben.Rukapul schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 09:27:
[...]
Als nachtblind persoon hoop ik fietsers op de openbare weg altijd tijdig te zien. Zeker niet nutteloos in de stad.
Desalniettemin zojuist reflectoren besteld voor tussen de spaken.
Voor andere mensen die een brief hebben gehad van het RDW:
Geachte heer,
Hartelijk dank voor uw e-mail. U geeft aan dat u graag een liggend formaat kentekenplaat ontvangt, in plaats van een staand formaat.
De informatie in de brief was helaas niet juist. U ontvangt hetzelfde model kentekenplaat zoals u nu ook heeft. In uw geval, is dit het liggend formaat. Mijn excuses voor het verstrekken van de onjuiste informatie.
Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd en wens u een fijn weekend.
Zijn (zij) reflectoren voor elke e-bike verplicht? Behalve de achter- en voor reflector in de lampen en trappers heeft mijn fiets geen verdere reflectoren.
Naar mijn weten alleen voor speed-pedelecs.racinfo schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 11:47:
Zijn (zij) reflectoren voor elke e-bike verplicht? Behalve de achter- en voor reflector in de lampen en trappers heeft mijn fiets geen verdere reflectoren.
Snorfietsen en brommers (en dus s-pedelecs) dienen aan elke zijde 1 oranje reflector te hebben.
Fietsen dienen in elk wiel witte of oranje reflectoren te hebben of een reflecterende streep op de band
Fietsen dienen in elk wiel witte of oranje reflectoren te hebben of een reflecterende streep op de band
[ Voor 5% gewijzigd door 3wieler op 20-01-2017 13:47 ]
Dat laatste is standaard op Schwalbe banden aanwezig.3wieler schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 13:47:
Snorfietsen en brommers (en dus s-pedelecs) dienen aan elke zijde 1 oranje reflector te hebben.
Komende zaterdag in Kassa:
http://kassa.vara.nl/nieu...er-de-hoge-snelheidsfiets
Gaat meneer Spee weer uitleggen dat automobilisten fietsers die 45 km/u rijden qua snelheid verkeerd inschatten, wereldvreemde man!
Gaat meneer Spee weer uitleggen dat automobilisten fietsers die 45 km/u rijden qua snelheid verkeerd inschatten, wereldvreemde man!
Waarom wereldvreemd? Heeft hij gewoon gelijk in, is ook mijn ervaring.mguzz schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 20:49:
Regelmatig dat ik vol in de ankers moet vanwege verkeer dat nog net voor je de weg op schiet.
Ik moet ook wel eens vol in de ankers, waar het mij om gaat is dat deze zgn verkeersdeskundigen er gemakshalve van uitgaan dat je met 2 vingers in de neus 45 km/u kan rijden met een speedpedelec, ok tenzij je een Stromer bezitHet Fantoom schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 21:27:
[...]
Waarom wereldvreemd? Heeft hij gewoon gelijk in, is ook mijn ervaring.
Regelmatig dat ik vol in de ankers moet vanwege verkeer dat nog net voor je de weg op schiet.
Ja ik denk dat je daar precies de spijker op zijn kop raakt. Ik heb even naar de link gekeken van de vara en je kunt blijkbaar via twitter reageren. Ik heb een twitter account hiervoor aangemaakt (had er namelijk geen). Misschien proberen zoveel mogelijk gezamenlijk te reageren via twitter. Misschien dat wij het zo duidelijk gemaakt krijgen dat wij hier ook niet gelukkig mee zijn. Heb namelijk het idee dat meneer Spee niet helemaal neutraal er in staat.mguzz schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 22:01:
[...]
Ik moet ook wel eens vol in de ankers, waar het mij om gaat is dat deze zgn verkeersdeskundigen er gemakshalve van uitgaan dat je met 2 vingers in de neus 45 km/u kan rijden met een speedpedelec, ok tenzij je een Stromer bezit
Wat ik een tijdje terug al opperde: Als je snelheid beneden de 30 km is dan het fietspad volgen. Wil je sneller dan op de gewone rijbaan. Denk dat de meeste speedpedelecs gebruikers dit prima zelf kunnen beslissen. Snap wel dat de wetgever met het probleem in zijn maag zit dat de herken baarheid van de speedpedelecs slecht te noemen is. Nu kunnen ze wel aan de achterzijde die gele kentekenplaat erop zetten (dan is dit in principe al goed voor het verkeer dat van achteren nadert).
Maar wat doe je met het verkeer wat je van voren en van de zijkanten nadert?
Kortom ben wel benieuwd naar die uitzending.
[ Voor 0% gewijzigd door zonnefreak op 20-01-2017 22:59 . Reden: woordje vergeten ]
Als nachtblind persoon hoop ik dat je niet zelf achter het stuur kruipt als het donker is, maar een ander laat rijden...Rukapul schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 09:27:
[...]
Als nachtblind persoon hoop ik fietsers op de openbare weg altijd tijdig te zien. Zeker niet nutteloos in de stad.
Als stromer st1 bezitter kan ik je verklappen dat je ook op een stromer behoorlijk stevig moet doortrappen om de 45 te halen, en als je dat al haalt houd je die snelheid niet lang vol tenzij je de wind in de rug hebt.
De realiteit is dat je zonder al te veel tegenwind 40 km/h haalt met een redelijk relaxte inspanning. Met wat tegenwind ( wat gangbaar is in NL) mag je blij zijn met 35 km/h. Daarbij zijn de kilometertellers van Stromer redelijk optimistisch en mag je daar gerust nog 3 a 4 km van af trekken om tot de werkelijke snelheid te komen.
De realiteit is dat je zonder al te veel tegenwind 40 km/h haalt met een redelijk relaxte inspanning. Met wat tegenwind ( wat gangbaar is in NL) mag je blij zijn met 35 km/h. Daarbij zijn de kilometertellers van Stromer redelijk optimistisch en mag je daar gerust nog 3 a 4 km van af trekken om tot de werkelijke snelheid te komen.
[ Voor 20% gewijzigd door netvista op 20-01-2017 23:49 ]
De wetgever zou zich er natuurlijk ook gewoon makkelijk vanaf kunnen maken door de maximumsnelheid op bromfiets- en fietspaden op 30 km/u te zetten, dan zijn we van alle grote snelheidsverschillen af.
Als het argument is dat het snelheidsverschil tussen speed-pedelecs en fietsers te groot is, dan moet je ook consequent zijn en gewoon de snelheid op fietspaden aan banden leggen. Ja, dit geldt dan ook voor racefietsers, brommers en snorfietsen, want een snelheidsverschil is een snelheidsverschil.
Hopeloze drogredenen worden door de wetgever aangevoerd om een probleem op te lossen, dat er niet is.
Als het argument is dat het snelheidsverschil tussen speed-pedelecs en fietsers te groot is, dan moet je ook consequent zijn en gewoon de snelheid op fietspaden aan banden leggen. Ja, dit geldt dan ook voor racefietsers, brommers en snorfietsen, want een snelheidsverschil is een snelheidsverschil.
Hopeloze drogredenen worden door de wetgever aangevoerd om een probleem op te lossen, dat er niet is.
Eens.Het Poezenbeest schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 07:27:
De wetgever zou zich er natuurlijk ook gewoon makkelijk vanaf kunnen maken door de maximumsnelheid op bromfiets- en fietspaden op 30 km/u te zetten, dan zijn we van alle grote snelheidsverschillen af.
Echter, de maximumsnelheid op (brom)fietspaden binnen de kom is voor bromfietsen al 30 km/u.
Handhaving zal wel te duur zijn en daarom zijn de brommers naar de rijbaan geschopt destijds.
Vmax brommers:
Bibeko (brom)fietspad: 30
Bibeko rijbaan: 45
Bubeko (brom)fietspad: 40 (!)
Bubeko rijbaan: 45
Nou ik vond de reactie van meneer Spee best meevallen. Hij zegt letterlijk: Het probleem is eigenlijk er worden voertuigen op de weg toegelaten, voordat de regelgeving en de infrastructuur worden aangepast. Je krijgt nu hele snelle fietsen die eigenlijk niet op het fietspad thuis horen omdat het een gevaar oplevert voor kinderen en oudere fietsers dus die zouden eigenlijk op een apart fietspad moeten. Maar die liggen er niet, dus ja, dan is wat mij betreft is niet de oplossing deze snelle fietsen direct op de rijbaan te laten rijden, maar ik zou zeggen laat ze toch op het fietspad rijden en probeer met voorlichting en gedragsbeïnvloeding, er voor te zorgen dat die fietsers zich wel een beetje aan de snelheid houden op het moment dat ze tussen de andere fietsers in rijden.mguzz schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 20:49:
Komende zaterdag in Kassa:
Meneer Koos Spee neemt het dus voor ons op. Ben blij dat ik deze uitzending het gezien.
Ja, ik vond ook dat het zeer netjes werd gezegd.
Alleen probleem 2 hadden zo ook mogen aanstippen wat mij betreft: dat er vervolgens door mensen die zich totaal niet in zo'n fiets en het fietsen erop verdiepen, besluiten vanachter een bureau wordt genomen.
Alleen probleem 2 hadden zo ook mogen aanstippen wat mij betreft: dat er vervolgens door mensen die zich totaal niet in zo'n fiets en het fietsen erop verdiepen, besluiten vanachter een bureau wordt genomen.
De reactie van Spee viel me ook mee, een Utrechts VVD raadslid vindt dat speed-pedelecers zelf kunnen bepalen waar zij kunnen rijden. (zie interview). Een positieve ontwikkeling.
http://utrechtcentrumoost...elle-e-bikers-zelf-keuze/
Ik had niet anders verwacht van Spee. Die vanuit zijn positie als (voormalig) landelijk verkeersofficier van justitie binnen de ruimte die de wet hem toelaat, niet altijd in staat is om het iedereen naar de zin te maken.mguzz schreef op zondag 22 januari 2017 @ 11:43:
De reactie van Spee viel me ook mee, een Utrechts VVD raadslid vindt dat speed-pedelecers zelf kunnen bepalen waar zij kunnen rijden. (zie interview). Een positieve ontwikkeling.
Spee snijdt een hekel punt aan, verantwoordelijkheidsgevoel voor een ieder die van rijbaan of fietspad gebruik maakt. Hiermee zijn we eigenlijk weer terug bij af, immers als een ieder (zowel snel als langzaam verkeer) zich aanpast aan de op dat moment bewegende verkeersstromen dan is iedereen daar mee gebaat.
Op een autoweg rijden met een te langzame snelheid of op een fietspad met een te hoge snelheid is zo-ie-zo al een gevaarlijke bezigheid, en deden we toch al niet? Als je met een e-bike of speed-pedelijk langs schoolgaande kinderen fietst hielden we er al rekening mee dat deze plots van richting konden veranderen.
Daarmee ligt de bal weer bij de weggebruiker ipv dat de overheid vanaf zijn burostoel denkt het beter te kunnen door theoretische oplossingen te bedenken.
Op een autoweg rijden met een te langzame snelheid of op een fietspad met een te hoge snelheid is zo-ie-zo al een gevaarlijke bezigheid, en deden we toch al niet? Als je met een e-bike of speed-pedelijk langs schoolgaande kinderen fietst hielden we er al rekening mee dat deze plots van richting konden veranderen.
Daarmee ligt de bal weer bij de weggebruiker ipv dat de overheid vanaf zijn burostoel denkt het beter te kunnen door theoretische oplossingen te bedenken.
Onder het kopje "Goh meen je dat?"
De Wereldfietser heeft E-Bikes getest op reis geschiktheid (niet zozeer de fietsen an sich als wel het concept ebikes als vakantiefiets)... en komen tot de conclusie dat hun vooroordelen nergens op gebaseerd zijn.
Ze vinden dat ze lekker rijden, ze hebben helemaal geen actieradius issues (maar dat ze uiteraard niet voor reizen buiten de eerste wereld geschikt zijn), dat je wel degelijk moet schakelen, dat je zelf kan bepalen hoeveel inspanning je levert.
Het is wel een leuk artikel, goed geschreven en het mooie is dat het hardcore kilometervreters zijn. Ik vind de toonzetting gezien het sceptische publiek ook goed gekozen.
Helaas alleen een papieren uitgave:
De Wereldfietser winter 17
De Wereldfietser heeft E-Bikes getest op reis geschiktheid (niet zozeer de fietsen an sich als wel het concept ebikes als vakantiefiets)... en komen tot de conclusie dat hun vooroordelen nergens op gebaseerd zijn.
Ze vinden dat ze lekker rijden, ze hebben helemaal geen actieradius issues (maar dat ze uiteraard niet voor reizen buiten de eerste wereld geschikt zijn), dat je wel degelijk moet schakelen, dat je zelf kan bepalen hoeveel inspanning je levert.
Het is wel een leuk artikel, goed geschreven en het mooie is dat het hardcore kilometervreters zijn. Ik vind de toonzetting gezien het sceptische publiek ook goed gekozen.
- Cube Touring Hybrid 400 (Bosch Active)
- R&M Delite Touring (Bosch CX)
- R&M Charger GX (Bosch CX)
- Kalkhoff Intergrale i10
Wat zijn handige fietsen om om te bouwen tot ebike? Ik heb een ombouwsetje (voorwiel 28inch met motor, accu, controller, throttle) maar nog geen donorfiets. Eisen zijn op het moment: ~59cm framehoogte (ik ben 185cm), 28 inch banden, spatborden & bagagedrager.
Maar ik kan voor 3 tientjes een opoefiets kopen die aan deze eisen voldoet of iets met aluminium buizen van Gazelle met rollerbrakes, nexus 8 versnelling, gemaakt in de afgelopen 5 jaar en dan kost het 300 euro. Wat is handig? Ik weet totaal niet hoe handig die oude dingen te repareren zijn, of ze goed fietsen, waar ik op moet letten etc. Iemand tips?
Maar ik kan voor 3 tientjes een opoefiets kopen die aan deze eisen voldoet of iets met aluminium buizen van Gazelle met rollerbrakes, nexus 8 versnelling, gemaakt in de afgelopen 5 jaar en dan kost het 300 euro. Wat is handig? Ik weet totaal niet hoe handig die oude dingen te repareren zijn, of ze goed fietsen, waar ik op moet letten etc. Iemand tips?
Nice. De elektrische fiets heeft mijn ooit opgegeven droom van een nieuwe fietsvakantie nieuw leven ingeblazen, dus leuk dat ze dit testen.roffeltjes schreef op zondag 22 januari 2017 @ 13:05:
Onder het kopje "Goh meen je dat?"![]()
- Cube Touring Hybrid 400 (Bosch Active)
- R&M Delite Touring (Bosch CX)
- R&M Charger GX (Bosch CX)
- Kalkhoff Intergrale i10
Nog even en we moeten als volgt op pad met onze (s-)pedelec:
https://www.facebook.com/vkmag/videos/1472991129378428/
Het was vooral een voorlichtend artikel voor de leden van de vereniging 
Op vakantie met een ebike is een eitje:
https://www.obelink.nl/ce...%3D1%26category_id%3D1235
Uiteraard moet je accu+lader droog zetten, maar dat is niet zo lastig. Daar kan je twee roltassen van Ortlieb eventueel wel voor misbruiken.
Handiger maar helaas veel zwaarder is:
https://www.obelink.nl/el...%26features_hash%3DV79320
De 5 meter uitvoering trek je zo naar je tent en dan kan je ook nog je netbook+foon laden. Maar helaas zijn die blok+kabel loodzwaar
Op vakantie met een ebike is een eitje:
https://www.obelink.nl/ce...%3D1%26category_id%3D1235
Uiteraard moet je accu+lader droog zetten, maar dat is niet zo lastig. Daar kan je twee roltassen van Ortlieb eventueel wel voor misbruiken.
Handiger maar helaas veel zwaarder is:
https://www.obelink.nl/el...%26features_hash%3DV79320
De 5 meter uitvoering trek je zo naar je tent en dan kan je ook nog je netbook+foon laden. Maar helaas zijn die blok+kabel loodzwaar

Ik heb ooit een hele lichte motorscooter gereden die leek op een bromscooter.Opperpanter2 schreef op zondag 22 januari 2017 @ 19:56:
Nog even en we moeten als volgt op pad met onze (s-)pedelec:
Wat een agressie je dan op de snelweg aantreft...

...ego's MOETEN je inhalen, ook al rij je de maximumsnelheid, ze weigeren achter "een scootertje" te blijven rijden. Hetzelfde gaat natuurlijk ook met "een fietsje" op de rijbaan gebeuren.
Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
Ja, maar dat gedrag heb je natuurlijk ook al bij kleine auto's.
En het zit er al jong in, in de genen: hoe vaak ik niet door een sloom fietsende puber die ik heb ingehaald, opnieuw wordt gepasseerd. Die dan vervolgens weer terugzakt in snelheid waardoor ik weer kan gaan inhalen
Het probleem zit niet eens zozeer in het vervoermiddel maar zoals je al aangeeft, in ego en agressief gedrag
En het zit er al jong in, in de genen: hoe vaak ik niet door een sloom fietsende puber die ik heb ingehaald, opnieuw wordt gepasseerd. Die dan vervolgens weer terugzakt in snelheid waardoor ik weer kan gaan inhalen
Het probleem zit niet eens zozeer in het vervoermiddel maar zoals je al aangeeft, in ego en agressief gedrag
Even wat anders, zijn er mensen met een ligstuur?
Ik zie in de "actieradius calculator" van Bosch dat ze zithouding nogal wat invloed heeft op de actieradius.
Ik moet straks lange rechte stukken buiten de stad dus het lijkt mij een logische keuze?
Ik zie in de "actieradius calculator" van Bosch dat ze zithouding nogal wat invloed heeft op de actieradius.
Ik moet straks lange rechte stukken buiten de stad dus het lijkt mij een logische keuze?
Al rij je 30 of 35km/u dan schatten automobilisten je snelheid al verkeerd in. Dat is namelijk exact de reden geweest dat bromfietsen naar de weg moesten. Er werden nogal wat bromfietsers overhoop gereden door afslaande auto's die de snelheid niet goed ingeschat hadden.mguzz schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 22:01:
[...]
Ik moet ook wel eens vol in de ankers, waar het mij om gaat is dat deze zgn verkeersdeskundigen er gemakshalve van uitgaan dat je met 2 vingers in de neus 45 km/u kan rijden met een speedpedelec, ok tenzij je een Stromer bezit
Heb me rot gezocht voor dagrijverlichting voor op m'n voorvork te monteren maar kan niks vinden wat op 6v werkt en de losse setjes die op batterijen werken die kosten al gauw tussen de 100 en 200 euro
Heb bij de action een led nachtlamp gekocht waar twee ledstrippen in zitten voor nog geen 2 euro die op 4 AAA batterijen =6v aangesloten zit deze. Heb ik zo omgebouwd dat ik ze heb kunnen monteren op de voorvork en aangesloten op de externe contact van m'n koplamp. Hieronder het resultaat
Heb bij de action een led nachtlamp gekocht waar twee ledstrippen in zitten voor nog geen 2 euro die op 4 AAA batterijen =6v aangesloten zit deze. Heb ik zo omgebouwd dat ik ze heb kunnen monteren op de voorvork en aangesloten op de externe contact van m'n koplamp. Hieronder het resultaat

Mooi gemaakt hoor. Het valt zeker een stuk beter op zoindofk schreef op maandag 23 januari 2017 @ 14:39:
Heb me rot gezocht voor dagrijverlichting voor op m'n voorvork te monteren maar kan niks vinden wat op 6v werkt en de losse setjes die op batterijen werken die kosten al gauw tussen de 100 en 200 euro
[afbeelding]
Heb je dan alleen de ledstrips gebruikt of het gehele lampje. Misschien ook wel een idee om deze geel te maken en dan aan de zijkanten van de voorvork monteren. Dan is het voor de zijkanten ook een stuk duidelijker. (in plaats van de verplichte reflectoren die oranje van kleur is) en ook niet helpt als een fietser of brommer zonder licht je nadert van de zijkanten.

Jep, dat gaat enorm uitmaken in je actieradius. Geen gek idee voor een standaard ebike. Voor een s-pedeled is het nog beter (immers je pakt meer wind), maar niet iedereen kan gecontroleerd met 45kmpu met je armen in de ligbeugel rijden. Sowieso worden hobbels dan wel een dingetje....BertV schreef op maandag 23 januari 2017 @ 11:08:
Ligstuur maakt nogal uit ja. Kunt makkelijker een hogere snelheid aanhouden. En daarbij is op langere stukken af en toe van zitpositie veranderen ook wel prettig.BertV schreef op maandag 23 januari 2017 @ 11:08:
Rechtuit is het geen kunst, een rotonde zou ik er niet mee nemen.roffeltjes schreef op maandag 23 januari 2017 @ 17:57:
[...]
maar niet iedereen kan gecontroleerd met 45kmpu met je armen in de ligbeugel rijden.
Ik heb eerst de complete lamp gedemonteerd en daarvan alleen de reflector waar de twee ledstrips in zit ( deze werd gescheiden door de aan/uit schakelaar) en de reflector (afdek)kap gebruikt. Ik heb dit geheel op elkaar geklemd op een bankschroef en deze met een grote ijzerzaag in 3 delen gezaagd waarvan het middelste deel met de aan/uitschakelaar niet gebruikt is vervolgens heb ik alle bedrading (4 stuks,2x tussen de ledstrips en 2x voor de voeding)verlengt en in de benodigde lengte, die ik met zwarte isolatietape bij elkaargetaped heb . De reflector met de ledstrip en kap vormde de basis van de twee nieuw ontstane ledlampen deze heb ik dichtgekit met een speciale multifunctionele transparante montage/afdichtingskit en deze met dezelfde kit om m'n zelfgemaakte beugel gelijmd welke op zijn beurs weer vastgeschroefd zit aan bestaande boutjes in het voorvork. Door de transparante kit te gebruiken wordt het licht ook aan de zijkanten doorgelaten . Ik zal voor de duidelijkheid ff foto's maken en er onder plaatsenzonnefreak schreef op maandag 23 januari 2017 @ 16:56:
[...]
Mooi gemaakt hoor. Het valt zeker een stuk beter op zo![]()
Heb je dan alleen de ledstrips gebruikt of het gehele lampje. Misschien ook wel een idee om deze geel te maken en dan aan de zijkanten van de voorvork monteren. Dan is het voor de zijkanten ook een stuk duidelijker. (in plaats van de verplichte reflectoren die oranje van kleur is) en ook niet helpt als een fietser of brommer zonder licht je nadert van de zijkanten.

zo te zien aan de foto's geeft hij ook rondom goed licht af. Ben alleen wel een beetje bang dat dit misschien best wel tegenliggers op de fiets verblind. Maar dat moet je zelf beoordelen door aan de voorkant in het donker buiten te gaan kijken. Als dit nou goed de weg naast je verlicht dan wil ik zoiets ook wel nabouwen.
Nu heb ik al een paar keer meegemaakt dat ik in het pikkedonker in een bocht een hardloper tegenkom zonder verlichting (wel reflecterend hesje aan) maar als ik met de fiets schuin hang in de bocht dan is de lichtbundel ook schuin en zie hem daardoor niet aankomen. De eerste keer schrok ik me helemaal wild en de tweede keer nog maar ik wijt dit aan het feit dat door de schuine stand van de koplamp dit niet zichtbaar is.
Nou gebruik ik een philips safe ride 80 lamp en een B&M IQ premium lamp tegelijk en ik kan recht vooruit echt heel goed zien wat er op de weg ligt voor mij. Maar in bochten blijft het lastig. Eigenlijk zou de verlichting waterpas moeten blijven om de bochten ook goed te kunnen zien. Mhmm ik voel al weer aan mijn water dat ik binnenkort ook ga knutselen om dit op te lossen. (blijven toch tweakers he' )
Nu heb ik al een paar keer meegemaakt dat ik in het pikkedonker in een bocht een hardloper tegenkom zonder verlichting (wel reflecterend hesje aan) maar als ik met de fiets schuin hang in de bocht dan is de lichtbundel ook schuin en zie hem daardoor niet aankomen. De eerste keer schrok ik me helemaal wild en de tweede keer nog maar ik wijt dit aan het feit dat door de schuine stand van de koplamp dit niet zichtbaar is.
Nou gebruik ik een philips safe ride 80 lamp en een B&M IQ premium lamp tegelijk en ik kan recht vooruit echt heel goed zien wat er op de weg ligt voor mij. Maar in bochten blijft het lastig. Eigenlijk zou de verlichting waterpas moeten blijven om de bochten ook goed te kunnen zien. Mhmm ik voel al weer aan mijn water dat ik binnenkort ook ga knutselen om dit op te lossen. (blijven toch tweakers he' )

Met mountainbiken in het donker is het zo simpel als een lamp op je helm zetten.
Al kan je daar automobilisten wel behoorlijk mee verblinden
Al kan je daar automobilisten wel behoorlijk mee verblinden
Mooi zelf samen te stellen:indofk schreef op maandag 23 januari 2017 @ 14:39:
Heb me rot gezocht voor dagrijverlichting voor op m'n voorvork te monteren maar kan niks vinden wat op 6v werkt en de losse setjes die op batterijen werken die kosten al gauw tussen de 100 en 200 euro Heb bij de action een led nachtlamp gekocht waar twee ledstrippen in zitten voor nog geen 2 euro die op 4 AAA batterijen =6v aangesloten zit deze. Heb ik zo omgebouwd dat ik ze heb kunnen monteren op de voorvork en aangesloten op de externe contact van m'n koplamp. Hieronder het resultaat [afbeelding]
Zo'n COB led strip bijv:
http://www.ebay.com/itm/1...m:mi7Wv3NQiw-bnPTRmJdu5kg
regelbaar voeding met constante stroombron:
http://www.ebay.com/itm/D...980917:g:LxcAAOSwv0tU8XPp
Met 45kmpu is het allemaal wel wat kritischerFr3dyB schreef op maandag 23 januari 2017 @ 19:33:
[...]
Rechtuit is het geen kunst, een rotonde zou ik er niet mee nemen.
Ik ben als ex wedstrijdrenner ook wel wat gewend hoor, maar ik wil geen adviezen gaan geven die potentieel toch wel tot brokken kunnen leiden. Ik heb toch al een paar keer iemand in zijn ligstuur op een tegelpad een doodsmak zien maken.
Het argument "op dat moment moet je hem niet gebruiken" is prima, maar het is toch wel verleidelijk... en dan gaat het mis.
Dus wees wel voorzichtig.
Heb voordat ik de weg op ging uiteraard eerst gekeken of dit niet verblind en ook de mening van mensen om me heen en er waten louter positieve reacties . Ik ben zelf nogal kritisch wat betreft verlichting die meer verblind dan het nut heeft. Dat is ook de reden dat ik de orginele reflector en kap heb gebruikt omdat die het licht niet Bundeld maar juist verstrooid.zonnefreak schreef op maandag 23 januari 2017 @ 20:41:
zo te zien aan de foto's geeft hij ook rondom goed licht af. Ben alleen wel een beetje bang dat dit misschien best wel tegenliggers op de fiets verblind. Maar dat moet je zelf beoordelen door aan de voorkant in het donker buiten te gaan kijken. Als dit nou goed de weg naast je verlicht dan wil ik zoiets ook wel nabouwen.
Als je Paypal of een creditcard hebt (wat ik niet heb) is dit idd een mooi alternatief voor een start setbgttje schreef op maandag 23 januari 2017 @ 23:15:
[...]
Mooi zelf samen te stellen:
Zo'n COB led strip bijv:
http://www.ebay.com/itm/1...m:mi7Wv3NQiw-bnPTRmJdu5kg
regelbaar voeding met constante stroombron:
http://www.ebay.com/itm/D...980917:g:LxcAAOSwv0tU8XPp
Wat ik gebruikt heb is rechtstreeks te koop in nl (1,60€)en je hebt geen printplaat nodig om weg te werken .
Is ook voor de doe het zelverindofk schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 08:48:
[...]Als je Paypal of een creditcard hebt (wat ik niet heb) is dit idd een mooi alternatief voor een start set
Wat ik gebruikt heb is rechtstreeks te koop in nl (1,60€)en je hebt geen printplaat nodig om weg te werken .
Zou het snelheid zijn? als dat al zo is dan eerder tov fietsers denk ik?Metro2002 schreef op maandag 23 januari 2017 @ 12:11:
[...]
Al rij je 30 of 35km/u dan schatten automobilisten je snelheid al verkeerd in. Dat is namelijk exact de reden geweest dat bromfietsen naar de weg moesten. Er werden nogal wat bromfietsers overhoop gereden door afslaande auto's die de snelheid niet goed ingeschat hadden.
Mijn ervaring is dat het fietspad vaak gewoon wordt genegeerd door afslaande automobilisten ongeacht mijn snelheid op de fiets. Zelfs op m'n fiets wel een noodstop moeten maken voor een vrachtwagenchauffeur die gewoon voorrang nam met z'n dubbele combinatie. Nee, als je niet gemotoriseerd en groot bent delf je vaak het onderspit in het verkeer bij haast en egoïsme en dat des te meer in de spitstijden.
edit: linkje onderzoek een paar jaar na invoering, 2001 wel een daling van het aantal ongevallen. Het voornaamste voordeel lijkt me dat je onderdeel bent van het verkeer op de hoofdrijbaan waar meer op wordt gelet dan het parallel liggende fietspad. In mijn omgeving is het aantal kruisingen met fietspad ook erg gering dus men zal er ook niet meer op rekenen.
[ Voor 23% gewijzigd door bite op 24-01-2017 14:48 ]
Ik doe het zonder ligstuur, leg de ellebogen op de handvatten (ergon type 1) en de handen op de stuurtas die gemonteerd is.roffeltjes schreef op maandag 23 januari 2017 @ 17:57:
[...]
Jep, dat gaat enorm uitmaken in je actieradius. Geen gek idee voor een standaard ebike. Voor een s-pedeled is het nog beter (immers je pakt meer wind), maar niet iedereen kan gecontroleerd met 45kmpu met je armen in de ligbeugel rijden. Sowieso worden hobbels dan wel een dingetje....
Ik vind het met hobbels geen probleem, erg hobbelig is minder hard fietsen en stuur gewoon vastpakken. Ik vind het een groter probleem dat het even duurt voor je b=met je handen bij de rem bent, en met hoge snelheden is dat wel een dingetje....
http://www.telegraaf.nl/d...martphone_op_fiets__.html
Hier zit ik niet op te wachten. Ik ga mijn telefoon gebruiken als een soort fietscomputer + navigatie.
(Net zoals ik nu al op de motorfiets doe)
Hier zit ik niet op te wachten. Ik ga mijn telefoon gebruiken als een soort fietscomputer + navigatie.
Wat ze daar bespreken slaat sowieso nergens op. Dan moet je eerst zelf je telefoon pairen met je fiets om vervolgens je bluetooth ingeschakeld te houden tijdens het fietsen. Dus als je niet paired of wanneer je je bluetooth uit hebt staan werkt dit systeem al niet...BertV schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 10:58:
http://www.telegraaf.nl/d...martphone_op_fiets__.html
Breng de overheid niet op ideeën... de Bosch motor laten blokkeren zolang je geen bluetooth telefoon met deze app hebt gekoppeld.
Voor 2 tientjes een oud telefoontje op de kop tikken en met je fiets pairen lost dat probleem ook weer op.BertV schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 11:25:
Breng de overheid niet op ideeën... de Bosch motor laten blokkeren zolang je geen bluetooth telefoon met deze app hebt gekoppeld.
Overigens, bij mijn fiets kan ik via de app van de fabrikant mijn fiets 'tunen'. Dit werkt eigenlijk juist averechts.
Moet ook eerlijk zeggen dat de eco-stand via de app aanpassen stukken eenvoudiger werkt dan via de bedieningsunit...

[ Voor 25% gewijzigd door karazz op 26-01-2017 14:36 ]
Gisteren voor het eerst de Bulls leeggereden, expres, om te proberen wat er dan gebeurt. In ieder geval eindigt de ondersteuning, maar vervelender is dat ook meteen het licht uitgaat. De dealer zei dat de ondersteuning eerst zou stoppen, en er dan nog energie zou overblijven voor het licht, praktijk is anders dus...
[ Voor 0% gewijzigd door Polling op 26-01-2017 21:38 . Reden: Tikfouten ]
Dat is opvallend. Bij Yamaha en ION werkt het wel zoals de dealer aangaf.
Mijn Shimano-systeem is ook over en uit zodra de accu "leeg" is... Het schermpje blijft werken, inclusief snelheidmeting en afstand, maar de lamp wil niet meer aan.
[ Voor 59% gewijzigd door Paul op 27-01-2017 07:52 ]
"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock
Vanmorgen opeens telkens een tik in de aandrijflijn. Nog niet vast kunnen stellen of het de ketting is of dat de tik uit de motor komt. Hoop op het eerste natuurlijk.
Mocht het een tik in de motor zijn dan is mijn vertrouwen in Bosch tot het dieptepunt gezakt. Dit is al de tweede motor en er staat nog maar 8000 km op.
Maar goed, moet ook zeggen dat de ketting enigszins bruin is dus het kan ook gewoon een verroeste ketting zijn die overslaat wanneer er veel kracht op komt te staan.
Mocht het een tik in de motor zijn dan is mijn vertrouwen in Bosch tot het dieptepunt gezakt. Dit is al de tweede motor en er staat nog maar 8000 km op.
Maar goed, moet ook zeggen dat de ketting enigszins bruin is dus het kan ook gewoon een verroeste ketting zijn die overslaat wanneer er veel kracht op komt te staan.
Verwijderd
Lepel de ketting er even af met een schroevendraaier (of de snelsluiting), dan voel je het snel genoeg
Het was een gebroken koppelstukje van de ketting, kon het nu pas zien omdat het eerst pikkedonker was. Fietsenmaker heeft er een nieuwe op gezet. We kunnen weer door
Dat was / is best een hele opluchting .Vlassie1980 schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 14:13:
Het was een gebroken koppelstukje van de ketting, kon het nu pas zien omdat het eerst pikkedonker was. Fietsenmaker heeft er een nieuwe op gezet. We kunnen weer door
Ja, denk dat de hoeveelheid pekel die mijn ketting voor de kiezen heeft gekregen toch ook wel invloed heeft gehad. Voortaan toch maar een iets degelijkere ketting nemen.
Morgen even goed schoonmaken, want hij is lekker bruin inmiddels
Volgens mij maakt het niet zo veel uit, welke fietsketting je neemt. Pekel en dergelijke zijn zo ie zo funest voor alles. De ene fietsketting is misschien wat beter beschermd tegen roest als de andere, maar daar betaal je vaak ook de hoofdprijs wel voor. Wat ik soms wel eens tussen door doe is met een lap af en toe de ketting even van zijn vuiligheid afpoetsen. Daarna met teflon spray de ketting inspuiten en een paar uur laten intrekken. Daarna nog een aantal keren ronddraaien en weer met een schone lap het overtollige afnemen. Er blijft dan een dun filmpje ook op de ketting achter. Ik zou op de pekel momenten niet met kettingreiniger of was benzine san de slag gaan. De kans dat dan de pekel tussen de schakels gaat zitten lijkt mij daardoor groter. Het kan beter een keer even flink gaan regenen dan is al die troep ook daadwerkelijk van de weg.Vlassie1980 schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 20:45:
[...]
Ja, denk dat de hoeveelheid pekel die mijn ketting voor de kiezen heeft gekregen toch ook wel invloed heeft gehad. Voortaan toch maar een iets degelijkere ketting nemen.
Morgen even goed schoonmaken, want hij is lekker bruin inmiddels
Maar ieder zijn mening he'
Dit https://www.google.nl/sea...ei=yLSNWLP4Iq-DwAKqurOoDQ is toch wel een van de beste kettingen en tjsa € 16,95 dat noem ik geen hoofdprijs.zonnefreak schreef op zondag 29 januari 2017 @ 10:03:
[...]
Volgens mij maakt het niet zo veel uit, welke fietsketting je neemt.Maar ieder zijn mening he'
Ook voor een derailleur heeft KMC een goede ketting: http://hollandbikeshop.co...h-118-schakels-zi-457862/ en die kost € 44,95.
Anyway, derailleur op een niet professionele fiets daar begrijp ik niets van.
Mocht ik voor een nieuwe E bike gaan dan zou ik kiezen voor een Gates Carbon Belt drive.
Maar ieder zijn mening he'
Best interessant artikel over de ketting. http://www.bikeradar.com/...ain-wear-explained-46015/
[ Voor 6% gewijzigd door Speedster op 29-01-2017 11:50 ]
never argue with a moderator, he will shut your account down.
Ik gebruik zelf deze fietsketting voor mijn 9 versnellingen derailleur.
http://www.googleadservic...tBoKHb0ACwkQwg8INg&adurl=
Kost nog net geen 11 euro. Het voordeel van KMC vind ik het missinglink systeem t.o.v. Shimano met de breekpen.
http://www.googleadservic...tBoKHb0ACwkQwg8INg&adurl=
Kost nog net geen 11 euro. Het voordeel van KMC vind ik het missinglink systeem t.o.v. Shimano met de breekpen.
Als je voor durabiliteit gaat is een naafversnelling met een singlespeed ketting bijna onverwoestbaar.
Anders 7/8 speed. Die kettingen kan je krijgen voor 10 euro, 9 is zo rond de 15, 10 is zo rond de 20, 11 en 12 is helemaal van de gekke met kettingprijzen.
Juist omdat de ketting dunner moet moet er meer tech in waardoor het geintje duurder en duurder wordt. Ook in de cassete achter is dezelfde trend in prijs te zien.
Jammer genoeg zijn de enige fatsoenlijke 7v systemen nu downhill specifiek wat het weer extra premium moet maken.
Anders 7/8 speed. Die kettingen kan je krijgen voor 10 euro, 9 is zo rond de 15, 10 is zo rond de 20, 11 en 12 is helemaal van de gekke met kettingprijzen.
Juist omdat de ketting dunner moet moet er meer tech in waardoor het geintje duurder en duurder wordt. Ook in de cassete achter is dezelfde trend in prijs te zien.
Jammer genoeg zijn de enige fatsoenlijke 7v systemen nu downhill specifiek wat het weer extra premium moet maken.
[ Voor 5% gewijzigd door Torched op 29-01-2017 11:36 ]
Er zijn heel veel redenen om wel voor een derailleur te gaan.
- Beter bestand tegen grote krachten.
- Eenvoudiger te onderhouden.
- Betere actieradius.
Ik ben ook wel een fan van de versnellingsnaaf, maar er is zeker een reden om wel voor de railleur te kiezen.
- Betere actieradius.
Ik ben ook wel een fan van de versnellingsnaaf, maar er is zeker een reden om wel voor de railleur te kiezen.
Met punt 1 ben ik het eens.roffeltjes schreef op zondag 29 januari 2017 @ 12:02:
Er zijn heel veel redenen om wel voor een derailleur te gaan.
- Betere actieradius.
Punt 2 zie ik niet want een versnellingsnaaf heeft bijna geen onderhoud nodig.
Punt 3 begrijp ik niet... Of bedoel je minder weerstand? Daar ben ik het wel mee eens.
Alhoewel menig naaf heeft een 1 op 1 versnelling en als je de vertanding zo kiest dat je voornamelijk die versnelling gebruikt valt dat nadeel weg.
Dus ja inderdaad voor een professionele fietser ( met mechaniker die na iedere rit "de boel" nakijkt) zitten er velen voordelen aan een derailleur maar voor de dagelijkse fietser zie ik een MEGA nadeel:
Versnellingsbak blootgesteld aan weer en wind.
Een derailleur met een gesloten kettingkast zou de oplossing zijn.
Had Gazelle niet zo iets?
Het 3e punt is dat door hogere weerstand in de naaf loopt de motor gemiddeld harder en gebruikt dus meer stroom.
Bij voldoende grote accu is dit helemaal geen groot probleem.
Eenvoediger te onderhouden inderdaad maar ook veel vaker. En onderdelen vervangen komt ook veel vaker voor.
Bij voldoende grote accu is dit helemaal geen groot probleem.
Eenvoediger te onderhouden inderdaad maar ook veel vaker. En onderdelen vervangen komt ook veel vaker voor.
[ Voor 4% gewijzigd door Torched op 29-01-2017 14:26 ]
Verwijderd
Hallo allemaal, ik ben nieuw hier op dit forum.
Na wekenlang dit gehele forum te hebben gelezen, en sinds vorig jaar bezig ben me te orienteren op een voor ons geschikte elektrische fiets, besloot ik me hier aan te melden.
Er is zoveel keus, voor en tegens, dat het erg moeilijk wordt een juiste keus te maken, zelf na geruime tijd internet te doorzoeken.
Laat ik bij het begin beginnen.
Wij, mijn vrouw en ik, zijn beide eind 50ers.
Zijn mooi weer fietsers en houden ervan op ons gemak te fietsen, zo'n beetje rond de 30km en doen hier dan ook een hele zondag over met de nodige stops en versnaperingen.
Om zeker voor mijn vrouw die hartpatient is, ze is vrij snel moe, hebben we besloten dit jaar nieuwe elektrische fietsen aan te willen gaan schaffen, ook omdat we dan ook wat langere ritten kunnen maken.
In 1e instantie hebben we gekeken ofdat we onze huidige fietsen om zouden willen laten bouwen, gazelle eclips special edition 2010.
Mede omdat deze zo licht trappen.
Na lang zoeken hadden we wel iets gevonden en wel de complete set van R.A.T, met voorwiel motor.
Dit zou toch wel prijzig gaan worden aangezien we de meest complete set zouden willen laten installeren op beide fietsen.
De keus was dus al snel gemaakt zeker meegerekend de nadelen van een voorwielmotor en het uiteindelijke resultaat.
We besloten ons te orienteren op nieuwe fietsen.
Onze wensen waren dichte kettingkast, 8 vernellingen en keuze in de accu.
Vakantie 2016 hebben we op texel fietsen gehuurd van stella.
We wilde in een dag heel het eiland rond en hebben dus vaak met maximale ondersteuning gefietst, we hadden een reserve accu bij en hadden deze dan ook zeker nodig, aan het einde van de fietstocht waren beide accu's dan ook leeg.
Ons oordeel hierover was negatief en wel om de reden dat hij zonder ondersteuning heel zwaar fietst, de voorvering te wensen overlieten nog wat andere zaken(o.a service) die ons besloten dat dit hem niet zou gaan worden.
We besloten in onze woonplaats bij een fietsenmaker 2 elektrische fietsen te gaan proberen voor een hele dag.
Dit werd een gazelle orange C7+ HF en een Rih, beide met voorwielmotor.
De Gazelle fietste zonder ondersteuning erg zwaar(ook mede de 7 vernellingen i.p van 8?) en fietste in vergelijking met onze eigen gazelles niet zo soepel.
De Rih fietste daarintegen zonder ondersteuning een stuk lichter maar had als nadeel de slecht verende voorvork en geen keus in accu's.
Deze 2 zouden het dus ook niet gaan worden
Toch wilde we een kwaliteits fiets die aan onze verwachtingen zou voldoen.
Met gazelle hadden we tot nu toe goede ervaringen, ok de service en kwaliteit is de laatste jaren wat achteruit gegaan, dit zie je bij alle merken wel terug.
Afgelopen zaterdag besloten we naar Amersfoort, het Gazelle Experience center te rijden.
Hier hebben we diverse fietsen getest.
We kwamen uit op de Orange C8 HMB SiennaH8 mat
Deze gaan het dan ook definitief worden.
Alleen jammer dat er geen kleurkeuze is.
Het zou mooi zijn als je een fiets bij de fabrikant op maat zou kunnen laten maken met diverse optie's.
Helaas kan dat niet.
Het ligt in de bedoeling deze fietsen snel te gaan bestellen en ze begin april, wanneer het fiets seizoen weer begint, in bezit te hebben.
Later in het jaar zal ik eens een update geven hoe deze fiets bevalt.
Na wekenlang dit gehele forum te hebben gelezen, en sinds vorig jaar bezig ben me te orienteren op een voor ons geschikte elektrische fiets, besloot ik me hier aan te melden.
Er is zoveel keus, voor en tegens, dat het erg moeilijk wordt een juiste keus te maken, zelf na geruime tijd internet te doorzoeken.
Zijn mooi weer fietsers en houden ervan op ons gemak te fietsen, zo'n beetje rond de 30km en doen hier dan ook een hele zondag over met de nodige stops en versnaperingen.
Om zeker voor mijn vrouw die hartpatient is, ze is vrij snel moe, hebben we besloten dit jaar nieuwe elektrische fietsen aan te willen gaan schaffen, ook omdat we dan ook wat langere ritten kunnen maken.
In 1e instantie hebben we gekeken ofdat we onze huidige fietsen om zouden willen laten bouwen, gazelle eclips special edition 2010.
Na lang zoeken hadden we wel iets gevonden en wel de complete set van R.A.T, met voorwiel motor.
Dit zou toch wel prijzig gaan worden aangezien we de meest complete set zouden willen laten installeren op beide fietsen.
De keus was dus al snel gemaakt zeker meegerekend de nadelen van een voorwielmotor en het uiteindelijke resultaat.
We wilde in een dag heel het eiland rond en hebben dus vaak met maximale ondersteuning gefietst, we hadden een reserve accu bij en hadden deze dan ook zeker nodig, aan het einde van de fietstocht waren beide accu's dan ook leeg.
Ons oordeel hierover was negatief en wel om de reden dat hij zonder ondersteuning heel zwaar fietst, de voorvering te wensen overlieten nog wat andere zaken(o.a service) die ons besloten dat dit hem niet zou gaan worden.
We besloten in onze woonplaats bij een fietsenmaker 2 elektrische fietsen te gaan proberen voor een hele dag.
De Gazelle fietste zonder ondersteuning erg zwaar(ook mede de 7 vernellingen i.p van 8?) en fietste in vergelijking met onze eigen gazelles niet zo soepel.
De Rih fietste daarintegen zonder ondersteuning een stuk lichter maar had als nadeel de slecht verende voorvork en geen keus in accu's.
Met gazelle hadden we tot nu toe goede ervaringen, ok de service en kwaliteit is de laatste jaren wat achteruit gegaan, dit zie je bij alle merken wel terug.
Afgelopen zaterdag besloten we naar Amersfoort, het Gazelle Experience center te rijden.
Het zou mooi zijn als je een fiets bij de fabrikant op maat zou kunnen laten maken met diverse optie's.
Helaas kan dat niet.
Het ligt in de bedoeling deze fietsen snel te gaan bestellen en ze begin april, wanneer het fiets seizoen weer begint, in bezit te hebben.
Deze https://www.gazelle.nl/fietsen/orange-c8-hmb/ gaat het dus def worden.Verwijderd schreef op zondag 29 januari 2017 @ 15:41:
Helaas kan dat niet.
Voor je besteld zou ik toch even in overweging nemen:
Midden motor is oke maar Bosch of Shimano?
Accu op drager? Denk aan zwaartepunt.
Hydraulische velg remmen?
Zou ik niet doen omdat:
1) De velg slijt door het remmen + al de viezigheid.
2) Bij de 1e de beste slinger in het wiel de remmen gaan aanlopen.
3) Bij de 1e de beste hydraulische leiding breuk loop je tegen aanzienlijke kosten aan.
Ik zou even verder kijken naar een fiets met midden motor.
En in overweging nemen:
Accu zo laag mogelijk geplaats en afneembaar.
Schijf of rollerbrake remmen.
Gates Belt Drive in plaats van ketting
Versnellingen in de naaf, Nexus, Rohloff of Nuvinci.
En dan kom je uit bij.....
Dat mag je zelluf uitzoeken!
Verwijderd
Het wordt een bosch middenmotor, 8 versnellingen in de naaf, en de remmen, tja dat is wat ik bedoel met een fiets zelf samen te kunnen stellen.Liever had ik rollerbrakes.Speedster schreef op zondag 29 januari 2017 @ 17:12:
[...]
Deze https://www.gazelle.nl/fietsen/orange-c8-hmb/ gaat het dus def worden.
Zou ik niet doen omdat:
3) Bij de 1e de beste hydraulische leiding breuk loop je tegen aanzienlijke kosten aan.
En in overweging nemen:
Het is ook niet mijn voorkeuze, evenals plaatsing van de accu.
Maar gezien het vele zoekwerk afmontage en proefrijden komt deze er voor ons toch wel als 1e uit.
Je kunt nu eenmaal geen fiets helemaal naar je zin kopen of deze moet samengesteld zijn.
Kalkhof mooi, met de juiste afmontage alleen wel open ketting kast wat we niet willen.
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2017 17:50 ]
Gaastra? Niet de goedkoopste, maar wel een heeeeeeeel goede fiets!
2) bij de eerste beste slinger moet je sowieso naar de FM omdat doorrijden met een mooie slinger in je wiel er uiteindelijk voor zorgt dat je een nieuw wiel mag gaan kopen.Speedster schreef op zondag 29 januari 2017 @ 17:12:
[...]
Deze https://www.gazelle.nl/fietsen/orange-c8-hmb/ gaat het dus def worden.
Zou ik niet doen omdat:
En in overweging nemen:
3) Remleiding breuk valt wel mee, slang en vloeistof loopt marginaal duurder dan staalkabel.
Liever Magura velgremmen dan de standaard Rollerbrakes die in NL worden gebruikt.
Verwijderd
Er is ook weinig keus in de verschillende merken.roffeltjes schreef op zondag 29 januari 2017 @ 18:29:
Liever Magura velgremmen dan de standaard Rollerbrakes die in NL worden gebruikt.
Samenstellen zou de oplossing kunnen zijn waarbij je zelf de configuratie kunt kiezen, helaas zal; daardoor een fiets veel duurder gaan worden omdat ze dan niet ala massa geproduceert worden.
Welkom op dit forum. Leuk om je verhaal te lezen.Verwijderd schreef op zondag 29 januari 2017 @ 15:41:
Helaas kan dat niet.
Over de remmen gesproken als er de magura hydraulische velgremmen op zitten zijn deze voor jullie toekomstige fietsplannen wel ideaal. Je kunt ze met hele lichte druk in de handremmen perfect doseren. Zeker met mooi weer fietsers zoals jullie zelf omschrijven beleef je hier veel plezier aan. Slijtage zal ook echt wel erg meevallen. Je haalt zo een paar duizend km zonder problemen hoor en dit is harstikke handig zelf te vervangen.
Als je met een speed pedelec in de stromende regen met modder op de weg iedere keer hard moet remmen dan word het inderdaad een ander verhaal. Maar voor jullie doeleinden zijn ze beter dan rollerbrakes. Heb nog even naar die link gekeken maar vind het wel een erg mooie kleur voor een fiets. Succes met de aanschaf ervan en laat inderdaad weten hoe ze bevallen.
Ik heb al jaren custom racefietsen, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik de meerwaarde niet echt zie (niet voor die kosten). Laten we wel zijn, eigenlijk het enige terugkerende punt is dat we schijfremmen willen (klein beetje gechargeerd).
Als "de grote drie"gewoon up to date onderdelen (schijfremmen!) zouden monteren ben je al een heel eind. De toer/stads fiets die we nu zien is al 50 jaar hetzelfde (Rechtop, Trommelrem, versnellingsnaaf).
Omdat mensen niet beter weten is de vraag naar betere modellen blijkbaar niet groot genoeg.
Als "de grote drie"gewoon up to date onderdelen (schijfremmen!) zouden monteren ben je al een heel eind. De toer/stads fiets die we nu zien is al 50 jaar hetzelfde (Rechtop, Trommelrem, versnellingsnaaf).
Omdat mensen niet beter weten is de vraag naar betere modellen blijkbaar niet groot genoeg.
Geld deze keuze voor een middenmotor ook voor uw vrouw ? Ik zou ivm de hartklachten voor een achterwiel of voorwiel motor kiezen. Bij een middenmotor moet je nl door de trapkrachtsensor echt zelf kracht zetten wil je ondersteuning krijgen wat welliswaar resulteerd in een efficiënter accugebruik dan achter of voorwiel motor en dus een langere axeradius maar een grotere inspanning wat misschien gezien de gezondheid van uw vrouw op langere termijn niet vol te houden is . Verder stopt standaard de ondersteuning van een middenmotor abrupt bij 25km/h en een achter/voor zo rond de 28km/hVerwijderd schreef op zondag 29 januari 2017 @ 15:41:
Helaas kan dat niet.
In het forum is het al meermalen besproken maar voor een maatfiets is zelfbouw een must. En die valt met behulp van een Bafang BBS0x middenmotor echt niet duurder uit. Daarbij kun je geheel zelf de basisfiets uit kiezen, zonder met alle eerder genoemde nadelen zoals naafversnelling, velgremmen, accu plaatsing.
Het is inderdaad zo dat met het eerder genoemde R|A|T| setje de kosten tov een fabrieksfiets hoog uitvallen maar met een Bafang middenmotor zijn die zeker 50% lager. Ook het bezwaar van de trapsensor omzeil je mooi met deze combinatie; de voordelen van een middenmotor gecombineerd met een rotatie sensor; dwz geen kracht nodig op de pedalen en toch optimaal ondersteuning.
Het is inderdaad zo dat met het eerder genoemde R|A|T| setje de kosten tov een fabrieksfiets hoog uitvallen maar met een Bafang middenmotor zijn die zeker 50% lager. Ook het bezwaar van de trapsensor omzeil je mooi met deze combinatie; de voordelen van een middenmotor gecombineerd met een rotatie sensor; dwz geen kracht nodig op de pedalen en toch optimaal ondersteuning.
Verwijderd
We hebben er op gefietst en merken zonder al te veel inspanning de ondersteuning.indofk schreef op maandag 30 januari 2017 @ 09:24:
[...]
Geld deze keuze voor een middenmotor ook voor uw vrouw ? Ik zou ivm de hartklachten voor een achterwiel of voorwiel motor kiezen. Bij een middenmotor moet je nl door de trapkrachtsensor echt zelf kracht zetten wil je ondersteuning krijgen wat welliswaar resulteerd in een efficiënter accugebruik dan achter of voorwiel motor en dus een langere axeradius maar een grotere inspanning wat misschien gezien de gezondheid van uw vrouw op langere termijn niet vol te houden is . Verder stopt standaard de ondersteuning van een middenmotor abrupt bij 25km/h en een achter/voor zo rond de 28km/h
Dat zal dus niet het punt worden, voorwielmotor hebben we ook geprobeerd en was niet onze voorkeuze.
En tja veel harder als 25km/pu zullen we niet gaan fietsen, we zijn immers mooi weer fietsers die het op ons gemak doen
Verwijderd
Zelfbouw is voor ons geen optie, wat ik bedoel te zeggen dat bv een gazelle samenstelbaar zou moeten zijn zoals ik al eerder zei.racinfo schreef op maandag 30 januari 2017 @ 10:37:
In het forum is het al meermalen besproken maar voor een maatfiets is zelfbouw een must. En die valt met behulp van een Bafang BBS0x middenmotor echt niet duurder uit. Daarbij kun je geheel zelf de basisfiets uit kiezen, zonder met alle eerder genoemde nadelen zoals naafversnelling, velgremmen, accu plaatsing.
Dus een bep type met keus in kleur, remmen, vernellingen, display en motor.
Het zal zeer zeker duurder uit komen maar dan heb je wel een fiets geheel naar je zin, nu blijft het behelpen en zul je bep dingen voor lief moeten nemen.
Hoeveel invloed heeft de temperatuur op de accu capaciteit bij jullie ? Ik merk zelf toch wel een behoorlijke afname van het bereik. procentje of 20 schat ik.
Ik rijd pas vanaf november, dus geen warm weer gehad met de fiets. Als hij het straks 20% langer gaat volhouden, ben ik nog meer tevreden.
Verwijderd
Als het goed koud is klopt het vrij aardig janetvista schreef op maandag 30 januari 2017 @ 19:58:
Hoeveel invloed heeft de temperatuur op de accu capaciteit bij jullie ? Ik merk zelf toch wel een behoorlijke afname van het bereik. procentje of 20 schat ik.
Kan het hier alleen maar mee eens zijn! Fiets er nu ruim negen maanden op en ben nog steeds tevreden. Voor de vraag van het echtpaar is het echter jammer dat Gaastra alleen zwart levert, hoewel ik het heel mooi vind.Polling schreef op zondag 29 januari 2017 @ 18:07:
Gaastra? Niet de goedkoopste, maar wel een heeeeeeeel goede fiets!
Verder zit er alles op om onbezorgd te kunnen fietsen, ruime accu, schijfremmen, Bosch-middenmotor, shinamo Alfibe-8, en verder zijn de onderdelen te vervangen (stuur, zadel etc.) door het gebruik van standaarden. Ook een erg stijf frame, dus de fiets doet gewoon wat je wil.
Voor net vierduizend euro heb je dan een maatwerkfiets, waarvan de basis al erg goed is. Kost wat, maar dan heb je ook wat. Een echte aanrader voor gewoon fijn en zonder zorgen fietsen.
Met mijn LiFePO4 accu bemerk ik geen verschil of het nou koud of warm is. Actieradius blijft rond de 50 km (36V/10Ah) mede dankzij ook de geringe windsterkte van de laatste weken.netvista schreef op maandag 30 januari 2017 @ 19:58:
Dat zal waarschijnlijk wel nooit gebeuren; logistiek ook niet echt haalbaar denk ik (denk eens aan na-service op al die verschillende uitvoeringen die je dan zou krijgen)Verwijderd schreef op maandag 30 januari 2017 @ 17:00:
[...]
Zelfbouw is voor ons geen optie, wat ik bedoel te zeggen dat bv een gazelle samenstelbaar zou moeten zijn zoals ik al eerder zei. Dus een bep type met keus in kleur, remmen, vernellingen, display en motor.
[ Voor 35% gewijzigd door racinfo op 31-01-2017 09:02 . Reden: 2x reactie ]
Ja maakt heel veel uit. De oude fiets (erfstuk) waar ik eerst een paar jaar op heb gereden, uiteindelijk was de accu 6,5 jaar oud.netvista schreef op maandag 30 januari 2017 @ 19:58:
Toen afgelopen zomer de temeraturen lekker opliepen spoot hij (voor zijn doen dan) ineens weer vooruit. In de herfst zakte hij in het kwadraat in elkaar (leeftijd ook natuurlijk) maar ik kon bij wijze van spreken per dag de temperatuurwisselingen merken.
Ben dus ook zeer benieuwd hoe de Razer zich komende zomer gaat gedragen. Het helpt natuurlijk ook enorm dat ik nu de accu op kamertemperatuur kan bewaren. De oude fiets stond wel in een verwarmde schuur, maar dat was met vriezend weer natuurlijk maar een paar graden boven nul.
Ik heb zelf een accu cover op mijn Bosch accu en zelfs dan merk ik dat de accu het moeilijker heeft dan in de lente / zomer. Daarnaast waait het vaker in de herfst / winter en dan merk je inderdaad dat het hard kan gaan met de accu.netvista schreef op maandag 30 januari 2017 @ 19:58:
Mijn accu is inmiddels 3 jaar oud, dus ik ben sowieso al blij wanneer deze boven de 70% van de originele capaciteit zit.
Klopt, zeker met temperaturen zoals vorige week, merk je echt wel dat hij sneller leeg geraakt.
Wat uiteindelijk ook logisch is, die koude tegen je behuizing...
ps. bij mij staat hij ook binnen. (+- 16°)
Wat uiteindelijk ook logisch is, die koude tegen je behuizing...
ps. bij mij staat hij ook binnen. (+- 16°)
Je zou zeggen dat zo'n cover theoretisch perfect zou moeten kunnen werken.Vlassie1980 schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 12:24:
[...]
Ik heb zelf een accu cover op mijn Bosch accu en zelfs dan merk ik dat de accu het moeilijker heeft dan in de lente / zomer.
De accu genereert ook nog 's warmte die gevangen gehouden kan worden.
Moet zeggen dat ik hem vooral heb om beschadiging te voorkomen, heb al eens het bereik vergeleken met en zonder accu cover bij gelijkwaardige weersomstandigheden en ik merkte amper verschil.BertV schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 15:02:
[...]
Je zou zeggen dat zo'n cover theoretisch perfect zou moeten kunnen werken.
De accu genereert ook nog 's warmte die gevangen gehouden kan worden.
Naja, ik kan het verschil zien in voltage sag.
Als je een accu koud wegpakt klapt het voltage veel harder naar beneden. Op het moment dat je er al een stukje op gereden hebt en de cellen wat warmer zijn klapt het voltage veel minder naar beneden op het moment dat je de gashendel open draait.
Als je een accu koud wegpakt klapt het voltage veel harder naar beneden. Op het moment dat je er al een stukje op gereden hebt en de cellen wat warmer zijn klapt het voltage veel minder naar beneden op het moment dat je de gashendel open draait.
Dat laatste zie ik ook, de spanning stort bij koud weer sneller naar beneden (van 43V naar 38.5) binnen de eerste km'ers maar desondanks blijft ie wel power leveren.
De accu wordt in febr 3 jaar oud.
De accu wordt in febr 3 jaar oud.
[ Voor 9% gewijzigd door racinfo op 31-01-2017 18:43 ]
Accell komt met een e-bike achterwielmotor waarin een 5-versnellingsnaaf is ingebouwd, Sparta past de nieuwe motor toe binnen het 2017 model R5e. Het betreft hier niet een ION motor.
http://www.tweewieler.nl/...eed-e-bike-motor-10128257
http://www.tweewieler.nl/...eed-e-bike-motor-10128257
Gister contact gehad met Ebike2Go.
Als goed is wordt mijn fiets volgende week bij hun geleverd dus kan ik vanaf week 7 ook zelf gaat fietsen.
Ondertussen eigenlijk stomme vraag.
Heb tijdens proef rit stuk in harde regen gereden.
Nu had ik bedacht dat een helm met vizier daar prima tegen zou helpen.
Echter van de aangekondigde speed pedelec helmen hebben de meeste geen vizier.
Kortom hoe gaan jullie hier mee om ?
Moet toch iets kunnen blijven zien ondanks de regen.
Als goed is wordt mijn fiets volgende week bij hun geleverd dus kan ik vanaf week 7 ook zelf gaat fietsen.
Ik ben verstopt zoek een ander :P
Een vriend van mij gebruikt een veiligheidsbril, is handig als je contactlenzen hebt of niet bril dragendkaasszje schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 11:22:
Ik weet niet of je deze ook over je bril kan plaatsen

Dat is inderdaad een probleem met regen. Ik ben zelf ook brildragend en zet dan meestal een pet op met een flinke klep dit gaat dan nog wel redelijk. Ik was zelf ook in de veronderstelling dat het vizier een verplicht onderdeel zou zijn voor de speed-pedelec helm maar blijkbaar is deze dan toch niet verplicht gesteld.kaasszje schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 11:22:
Gister contact gehad met Ebike2Go.
Ik weet dat de Abus pedelec+ zo'n goedgekeurde helm is. Weet jij misschien dan andere type's die ook goedgekeurd zijn waar dan wel een vizier op zit?
Het is natuurlijk ook even de vraag hoe krasbestendig is dit dan?
Cratoni Vigor is goed gekeurd is ook bijna brommer helm. Maar hier zit wel vizier op (lijkt me ook soort brommer / motor vizier dus redelijk slijt vast)zonnefreak schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 12:59:
[...]
Ik weet dat de Abus pedelec+ zo'n goedgekeurde helm is. Weet jij misschien dan andere type's die ook goedgekeurd zijn waar dan wel een vizier op zit?
Het is natuurlijk ook even de vraag hoe krasbestendig is dit dan?
Helm is alleen erg prijzig en lijkt me in de zomer niet heel fijn.
En inderdaad Abus Pedelec+ heeft helaas geen vizier... wel soort klep.
Maar hoever dat werkt... (overigens vind dit wel mooie helm, en redelijk geprijst)
Maar inderdaad misschien maar veiligheidsbril of grote zonnebril gaan kijken
Ik ben verstopt zoek een ander :P
Oei heb even bij die specificaties van die Cratoni Vigor zitten kijken maar hiervan zijn de oren weer afgedekt en volgens mij is dit wel een verplicht dingetje. Bovendien deze helm weeg 850 gram. Dat is wel heel erg zwaar zeg.kaasszje schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 13:04:
[...]
Cratoni Vigor is goed gekeurd is ook bijna brommer helm. Maar hier zit wel vizier op (lijkt me ook soort brommer / motor vizier dus redelijk slijt vast)
Helm is alleen erg prijzig en lijkt me in de zomer niet heel fijn.
En inderdaad Abus Pedelec+ heeft helaas geen vizier... wel soort klep.
Maar hoever dat werkt... (overigens vind dit wel mooie helm, en redelijk geprijst)
Maar inderdaad misschien maar veiligheidsbril of grote zonnebril gaan kijken
Ben even aan het googlen gegaan en er is ook nog een nieuw merk er bij gekomen.
https://www.elektrischefi...delec-s-epac-regelgeving/
Geen idee of hier dan wel of geen vizier op kan maar wie weet.
De 2 hierboven genoemde helmen zijn ook nog maar de enige die gecertificeerd zijn, zie tabel https://www.nen.nl/NEN-Sh...eerd-volgens-NTA-8776.htmzonnefreak schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 13:14:
[...]
Oei heb even bij die specificaties van die Cratoni Vigor zitten kijken maar hiervan zijn de oren weer afgedekt en volgens mij is dit wel een verplicht dingetje. Bovendien deze helm weeg 850 gram. Dat is wel heel erg zwaar zeg.
Ben even aan het googlen gegaan en er is ook nog een nieuw merk er bij gekomen.
https://www.elektrischefi...delec-s-epac-regelgeving/
Geen idee of hier dan wel of geen vizier op kan maar wie weet.
Dit topic is gesloten.