Mmmm Misschien daar ook maar eens naar kijken, heb het trouwens nog niet als onkomvertabel ervaren maar weet ook niet beter op dit moment. Als het stuur wat jij beschrijft betekend dat ik er ook standaard handmoffen op kan monteren dan lijkt het me zeker een optie.
Anoniem: 853189
Ik heb ook nog het originele stuur. Op korte afstanden voelt het best prettig.indofk schreef op zondag 8 januari 2017 @ 17:48:
Mmmm Misschien daar ook maar eens naar kijken, heb het trouwens nog niet als onkomvertabel ervaren maar weet ook niet beter op dit moment. Als het stuur wat jij beschrijft betekend dat ik er ook standaard handmoffen op kan monteren dan lijkt het me zeker een optie.
Op langere afstanden iets minder. Dus misschien is een gebogen stuur wel een optie.
Wat ik trouwens niet snap van de Razer: de standaard bij de trappers.
Zoals vandaag, mega volle fietstassen en dan moet je dus de fiets optillen om de standaard in te klappen.
Ik heb nog wel wat puntjes van feedback voor Yamaha en Batavus. Zou het wat uitmaken als ik ze mail?
Weet niet of ze wat doen met klanten feedback eerlijk gezegd...
Wat bedoel precies met die standaard? Ik herken dat niet eigenlijk. Wat voor puntjes voor Yamaha dan? Ik heb er nu zo'n 7k meegereden en echt geen enkel probleem ondervonden eigenlijk.Wat ik trouwens niet snap van de Razer: de standaard bij de trappers.
Zoals vandaag, mega volle fietstassen en dan moet je dus de fiets optillen om de standaard in te klappen.
Ik heb nog wel wat puntjes van feedback voor Yamaha en Batavus. Zou het wat uitmaken als ik ze mail?
Weet niet of ze wat doen met klanten feedback eerlijk gezegd...
Anoniem: 853189
Als je de fiets achteruit uit een fietsenstalling rijdt draaien de trappers naar achter, zoals bij elke stadsfiets.ronaldo vivaldi schreef op maandag 9 januari 2017 @ 18:46:
[...]
Wat bedoel precies met die standaard? Ik herken dat niet eigenlijk. Wat voor puntjes voor Yamaha dan? Ik heb er nu zo'n 7k meegereden en echt geen enkel probleem ondervonden eigenlijk.
En dan kun je de standaard niet meer inklappen. Achterhaalde bevestigingsplek wat mij betreft.
Over het geheel ben ik best tevreden hoor. Vooral de goede wegligging!
Gaat om kleine dingetjes als een kwetsbare laadstekker (heb ik al genoeg over gepost
Goed te horen trouwens dat na 7K je ervaringen nog steeds goed zijn
[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 853189 op 10-01-2017 10:59 ]
Gisteren ingehaald door een speed pedelec, bij het stoplicht even een korte babbel. Was volgens mij een Stevens met 400Wh accu, actieradius van 20 km bij forse tegenwind aldus de berijder.
Toen het groen werd was het gesprek gelijk beeindigd en verdween hij zeer snel uit het zicht. De acceleratie vanuit stilstand bij het stoplicht was echt bizar
Toen het groen werd was het gesprek gelijk beeindigd en verdween hij zeer snel uit het zicht. De acceleratie vanuit stilstand bij het stoplicht was echt bizar
Ik gooi de trapper altijd omhoog voordat ik achteruit rij met de fiets, ik sta gelukkig nooit in het soort fietsenstallingen waar je eigenlijk niet meer goed bij je fiets kan. Op het werk is het nog wel eens erg druk overdag, maar tegen de tijd dat ik naar huis ga is alles weer zo goed als leeg in de stallingAnoniem: 853189 schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 10:57:
[...]
Als je de fiets achteruit uit een fietsenstalling rijdt draaien de trappers naar achter, zoals bij elke stadsfiets.
Een actieradius van 20 kmVlassie1980 schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 12:09:
actieradius van 20 km bij forse tegenwind aldus de berijder.
De acceleratie vanuit stilstand bij het stoplicht was echt bizar

Overigens gisteren een eerste kleinigheid met de Razer, geen idee hoe ik het moet beschrijven. Ik fietste en hoorde iets tegen het metaal tikken (wegspringend takje dacht ik). Later zag ik dat het snoer dat bij de stang naar het zadel met dingetjes zit weggewerkt, nu daar loshangt met zo'n bevestiging op half zeven.
Heb zitten kijken maar geen idee hoe dat er aan gefrummeld zit op die plek - net op dat punt van de fiets nergens een foto te vinden van hoe het zat, kan ook best zijn dat er iets mist nu. Dat is dan goed voor de eerste beurt, ben net de 500 km voorbij, dus volgende week maar ergens proberen in te plannen.
Wind is nog steeds de grootste vijand (of vriend) van de accu op je fiets. Vorige week had ik op één dag keihard wind tegen waarbij ik 18% capaciteit over hield en op de terugreis met net zo keihard wind mee hield ik 50% capaciteit over op hetzelfde stuk van 26 kilometer... Overigens vind ik 20 kilometer met forse tegenwind ook wel heel weinig bij een 400 Wh accu. Dan rijdt zo iemand waarschijnlijk continu met maximale ondersteuning.Vlassie1980 schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 12:09:
... actieradius van 20 km bij forse tegenwind aldus de berijder.
Hij ging inderdaad als de brandweer, hij gaat het nog wel merken als de capaciteit in de loop der jaren afneemt denk ik.Ko de Boswachter schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 13:19:
[...]
Wind is nog steeds de grootste vijand (of vriend) van de accu op je fiets. Vorige week had ik op één dag keihard wind tegen waarbij ik 18% capaciteit over hield en op de terugreis met net zo keihard wind mee hield ik 50% capaciteit over op hetzelfde stuk van 26 kilometer... Overigens vind ik 20 kilometer met forse tegenwind ook wel heel weinig bij een 400 Wh accu. Dan rijdt zo iemand waarschijnlijk continu met maximale ondersteuning.
Voor mij een reden om minimaal 500Wh accu te kiezen of liefst nog meer.
Iemand al eens gekeken naar de smartphone-oplossing van Cobi? ze hebben een setje voor de Bosch dat de Intuvia vervangt...
Ik zit er met belangstelling naar te kijken...
In het begin met mijn speed pedelec deed ik ook erg hard tegen de harde wind in fietsen. Dan op standje turbo en proberen zo snel mogelijk te blijven fietsen reed ik hem ook wel leeg binnen de 20km. Maar dat ik alleen als je hem op turbo continu maximaal belast. Tegenwoordig fiets ik nu zo'n beetje maximaal 30km/h en haal dan ongeveer 45km afstand op standje tour met een 400Wh accu. Ben ik zelf dik tevreden over.Ko de Boswachter schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 13:19:
[...]
Wind is nog steeds de grootste vijand (of vriend) van de accu op je fiets. Vorige week had ik op één dag keihard wind tegen waarbij ik 18% capaciteit over hield en op de terugreis met net zo keihard wind mee hield ik 50% capaciteit over op hetzelfde stuk van 26 kilometer... Overigens vind ik 20 kilometer met forse tegenwind ook wel heel weinig bij een 400 Wh accu. Dan rijdt zo iemand waarschijnlijk continu met maximale ondersteuning.
Spijker+kop!Ko de Boswachter schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 13:19:
[...]
Wind is nog steeds de grootste vijand (of vriend) van de accu op je fiets.
Voor meer actieradius:
1. Diep zitten
2. Strakke wielerkleding
3. Geen zijtassen. Als dat toch moet dan zo strak mogelijk dicht. Gespjes wegsteken, flapperend materiaal remt!
Zeker bij een S-pedelec gaat dat er misschien nog meer inhakken dan 20% meer accu, juist omdat de luchtweerstand exponentieel toeneemt met de snelheid. Hangt natuurlijk af of je beginpositie efficiënt is. Als je dit al doet kan je alleen een grotere accu monteren.
Als je pech hebt is dat straks illegaal. Smartphone verbod op de fiets is wellicht inclusief stuur houders. Sterker nog, de kans bestaat dat alle touch screens eronder vallen, waardoor je bepaalde Fiets computers van Bryton, Mio en Garmin ook illegaal zouden worden.Het Poezenbeest schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 05:43:
Iemand al eens gekeken naar de smartphone-oplossing van Cobi? ze hebben een setje voor de Bosch dat de Intuvia vervangt...
Dat is dus ook zwaar knudde voor navigatie.
Nou is die soep nog niet opgediend, maar ik durf niet te speculeren op "gezond verstand"van onze bewindsmakers. Overigens is dat smartphone verbod natuurlijk hardstikke terecht.
[ Voor 29% gewijzigd door roffeltjes op 11-01-2017 10:17 ]
Tsja, ik was van plan mijn smartphone te monteren als navigatie / boordcomputer. (ik gebruik een RAM-mount, net als op mijn motorfiets) In de praktijk loop je af en toe wel wat te "tikken" op dat scherm om te wisselen van functie binnen een navigatie-app.
Netjes is het niet, maar regels zullen worden aangescherpt omdat er altijd figuren zullen zijn die berichten gaan typen onderweg.
Netjes is het niet, maar regels zullen worden aangescherpt omdat er altijd figuren zullen zijn die berichten gaan typen onderweg.
Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
En met wat vertraging ook nog even mijn stats:Repi3 schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 09:15:
hier even mijn ruwe stats van 2016 :
...
en jullie?
pas in december begonnen met woon-werk elektrisch te fietsen.
27km enkele reis in gemiddeld 53 min. Ik fiets niet elke dag, dus heb in december ongeveer 700km afgelegd. (ik probeer echte regen te voorkomen, dat is tot nu toe 1x niet gelukt)
Elke keer op de fiets is het genieten. Ik kom gemiddeld 3 speed pedelecs tegen. Als die ontspannen meetrappen met gemiddelde ondersteuning, kan ik net bijblijven met vol trappen en ondersteuning.
Voor de tas heb ik een fietsmandje achterop. Op zich tevreden, behalve over het voorspatbord, die loopt niet ver genoeg door naar voren, waardoor er daar opspattend water en modder over de onderkant van de broek en schoenen vliegt. Het spatbord is duidelijk gemaakt voor een lagere snelheid. Net zoals de bagagedrager zijn de spatborden achteraf gemonteerd. De fiets wordt 'kaal' geleverd.
Ondertussen zijn de 'ouderen' die vol trots vertellen dat ze zo sportief zijn omdat ze in het weekend 30km elektrisch fietsen wel iets in mijn achting gedaald.

Heb op mijn razer de snelheidssensor omklap en magneetje op pendaal truck uitgehaald .
Ben vannochtend binnendoor naar m'n werk gefietst 14,50KM (deels door binnenstad utrecht en bij een gemiddelde snelheid van 28,2km/h en een top van 39,8 (daar waar het kan) . Begon met 100% accu en ben aangekomen met 71% accu dit op de hoogste ondersteuning stand en in z'n 8ste versnelling.
Ben vannochtend binnendoor naar m'n werk gefietst 14,50KM (deels door binnenstad utrecht en bij een gemiddelde snelheid van 28,2km/h en een top van 39,8 (daar waar het kan) . Begon met 100% accu en ben aangekomen met 71% accu dit op de hoogste ondersteuning stand en in z'n 8ste versnelling.
Nou, als die ouderen gewoon rechtop op die senioren modellen fietsen, vind ik het nog steeds netjes (maar dan heb ik het ook écht over ouderen, 75+, vlotte zestigers horen gewoon nog sportief te zijn).fjorden schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 13:00:
[...]
Ondertussen zijn de 'ouderen' die vol trots vertellen dat ze zo sportief zijn omdat ze in het weekend 30km elektrisch fietsen wel iets in mijn achting gedaald.
[afbeelding]
Want jouw fiets zal echt veel beter fietsen dan die standaard modelletjes, hou daar rekening mee.
Goed nieuws voor de speed pedelec gebruikers die hun fiets willen ombouwen naar een gewone electrische fiets.
https://www.rdw.nl/Partic...ier/Brommer/Speed-pedelec
https://www.rdw.nl/Partic...ier/Brommer/Speed-pedelec
Bij remmen tijdens regen maken mijn schijfremmen/blokjes een luid krijsend geluid. Het zijn nog de originele resin remblokjes. Een maand geleden heb ik de blokje nog eens nagekeken en opgemeten. Nieuw zijn ze 3.8 mm dik en begin december alle 4 gelijkmatig 2.8 mm en schoon. Overigens dat is 1mm slijtage bij 6000 km!
Dat krijsend geluid is er bij regen altijd geweest, maar de laatste tijd rijd ik veel in de stad en dat betekent vaker remmen Het geluid is hard en regelmatig zie ik de medefietsers enorm schrikken. Ik excuseer mij, maar vind het gênant.
Wie weet een oplossing voor dat probleem?
Dat krijsend geluid is er bij regen altijd geweest, maar de laatste tijd rijd ik veel in de stad en dat betekent vaker remmen Het geluid is hard en regelmatig zie ik de medefietsers enorm schrikken. Ik excuseer mij, maar vind het gênant.
Hoi iedereen,
ik werk als freelancer over het gehele land (belgie) en zit met het idee te spelen om 90% van de tijd het openbaar vervoer te gebruiken. Dit te combineren met een high speed 45km/u fiets die ook mee kan op de trein.
Ik zit me rot te zoeken of dit uberhaupt wel bestaat. Ik zoek dus een elektrische 'compacte' fiets met een verhoogde snelheid.
Gemiddelde afstanden :
- 20 km enkel thuis > Station.
- Gemiddeld 15km enkel Station > klant.
Het enige wat ik kan terugvinden is de Reise en Muller Tinker tourer HS : https://www.r-m.de/nl/e-bike/tinker/
Ik kan echter niemand met ervaringen terugvinden :
- Past deze in een trein ? Het is geen vouwfiets maar je kan hem wel "verkleinen"
- Wat is de autonomie wanneer je rond de 30-35 fietst
- Haalt deze de 45km/u wanneer gewenst
En uiteraard zoek ik nog alternatieven... maar deze zijn echt moeilijk te vinden en lijken me onbestaande.
Ervaringen/tips meer dan welkom!
ik werk als freelancer over het gehele land (belgie) en zit met het idee te spelen om 90% van de tijd het openbaar vervoer te gebruiken. Dit te combineren met een high speed 45km/u fiets die ook mee kan op de trein.
Ik zit me rot te zoeken of dit uberhaupt wel bestaat. Ik zoek dus een elektrische 'compacte' fiets met een verhoogde snelheid.
Gemiddelde afstanden :
- 20 km enkel thuis > Station.
- Gemiddeld 15km enkel Station > klant.
Het enige wat ik kan terugvinden is de Reise en Muller Tinker tourer HS : https://www.r-m.de/nl/e-bike/tinker/
Ik kan echter niemand met ervaringen terugvinden :
- Past deze in een trein ? Het is geen vouwfiets maar je kan hem wel "verkleinen"
- Wat is de autonomie wanneer je rond de 30-35 fietst
- Haalt deze de 45km/u wanneer gewenst
En uiteraard zoek ik nog alternatieven... maar deze zijn echt moeilijk te vinden en lijken me onbestaande.
Ervaringen/tips meer dan welkom!
@Dieter: volgens R&M past hij met ingeklapte zadel/stuurpen in iedere trein en veel suv's. De getande riem is een mooie aandrijving, maar prijzig om te vervangen.
MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....
Schijf schoonpoetsen, blokken schoonpoetsen en als je het aandurft schoonmaken met isopropyl alcohol en dan uitbranden zodat al het materiaal eruit is.- oblomov - schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 14:46:
Bij remmen tijdens regen maken mijn schijfremmen/blokjes een luid krijsend geluid. Het zijn nog de originele resin remblokjes. Een maand geleden heb ik de blokje nog eens nagekeken en opgemeten. Nieuw zijn ze 3.8 mm dik en begin december alle 4 gelijkmatig 2.8 mm en schoon. Overigens dat is 1mm slijtage bij 6000 km!
Voor schoonmaken remreiniger gebruiken.
Anders blokjes vervangen.
Er vanuitgaande dat alles goed is afgesteld zou dan het probleem weg moeten zijn.
Zelf vind ik piepen bij hard remmen wel fijn. Zeker omdat het meestal niet mijn fout is dat ik hard in de ankers moet.
@Dieter De getande riem gaat wel lang mee. Past zonder meer in de trein, maar dan wel op het balkon. Overigens, het gewicht van de R&M Tinker is maar 1 kg minder als het gewicht van mijn R&M Charger Touring. De Tinker met 21.9 kg plus een accu van 2.7 kg (500 Wh) is een behoorlijk gewicht in vergelijking met een gewone fiets.OgWok schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 17:17:
@Dieter: volgens R&M past hij met ingeklapte zadel/stuurpen in iedere trein en veel suv's. De getande riem is een mooie aandrijving, maar prijzig om te vervangen.
Klopt, heb ik ook al veel ervaring mee (vooral de laatste tijd).Torched schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 17:44:
[...]
Zelf vind ik piepen bij hard remmen wel fijn. Zeker omdat het meestal niet mijn fout is dat ik hard in de ankers moet.
Dank je. Wat het laatste betreft, is het niet zozeer een piepen, maar meer een (het laat zich moeilijk omschrijven) schurend & krijsend geluid. Zelfs bij normaal remmen bij een stoplicht. Ik hoef bijna nooit in de ankers door de schuld van een ander, kwestie van anticiperen en ik maak ook fouten!Torched schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 17:44:
Schijf schoonpoetsen, blokken schoonpoetsen en als je het aandurft schoonmaken met isopropyl alcohol en dan uitbranden zodat al het materiaal eruit is.
Voor schoonmaken remreiniger gebruiken.
Anders blokjes vervangen.
Er vanuitgaande dat alles goed is afgesteld zou dan het probleem weg moeten zijn.
kijk goed naar de voorwaarden van de NMBS over her meebrengen van fietsen op de trein. Hier in Nederland betaal je zes euro voor een dagkaart en mag je niet in de brede spits (ochtend en avond) reizen. Vouwfietsen zijn dan weer gratis, maar nergens staat omschreven wanneer een fiets een vouwfiets is.Dieter schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 15:19:
Hoi iedereen,
Kan dus een duur grapje gaan worden als je niet goed oplet, of onmogelijk, als je niet in de spits mag.
Een fiets is een vouwfiets, als ie opgevouwen in eht bagagerack past, of tussen 2 stoelen.
Ik neem aan dat jij dus geen speed pedelec hebt?fjorden schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 13:00:
[...]
Elke keer op de fiets is het genieten. Ik kom gemiddeld 3 speed pedelecs tegen. Als die ontspannen meetrappen met gemiddelde ondersteuning, kan ik net bijblijven met vol trappen en ondersteuning.
De keren dat ik op een gewone elektrische fiets zat, een Flyer, was het vrijwel onmogelijk om hard dan 26km/u te fietsen. De ondersteuning stopt abrupt.
Voorbij die 26km/u is vrijwel onmogelijk met dat zwaar trappende lel, die fiets lijkt juist in alles tegen te werken.
Toch was het wel een leuke ervaring die mij deed besluiten een speed pedelec te bestellen.

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
Bedankt allemaal voor de reactie... inderdaad het is geen vouwfiets en ik hoop dat deze past tussen de "stoelen" zoals we dat in Belgie hebben. Ik vrees echter dat dat niet zal lukken en dat mijn idee onmogelijk te verwezelijken zal zijn. Ik ga trachten zo'n fiets een paar dagen te huren om uit te testen.
eigenlijk jammer ... wil je een auto uit het verkeer halen om zowel het milieu als de files te ontlasten en dan blijken een aantal regels je tegen te houden.
Wanneer ik getest heb laat ik wel iets weten :-)
Alternatief is natuurlijk een elektrische vouwfiets, maar met 25km/u ondersteuning zullen sommige afstanden gewoon te lang worden (zeker thuis > station dewelke al 15km enkel is en welke ik toch op 30 minute zou willen kunnen doen).
2de alternatief, maar dit is werkelijk een gek idee, is om mijn actieradius te beperken tot max 70km (enkel) en voor een Stromer of iets dergelijks te gaan... maar dat is een uitdaging van een heel andere catergorie ;-).
eigenlijk jammer ... wil je een auto uit het verkeer halen om zowel het milieu als de files te ontlasten en dan blijken een aantal regels je tegen te houden.
Wanneer ik getest heb laat ik wel iets weten :-)
Alternatief is natuurlijk een elektrische vouwfiets, maar met 25km/u ondersteuning zullen sommige afstanden gewoon te lang worden (zeker thuis > station dewelke al 15km enkel is en welke ik toch op 30 minute zou willen kunnen doen).
2de alternatief, maar dit is werkelijk een gek idee, is om mijn actieradius te beperken tot max 70km (enkel) en voor een Stromer of iets dergelijks te gaan... maar dat is een uitdaging van een heel andere catergorie ;-).
Die Tinker is erg mooi. Wat je kan doen:
1. Voorwiel uit laten rusten met een thru-axle (speciale quick release as voor schijfremmen). Dan kan je hem nog kleiner maken. Wel opletten bij het op slot zetten
2. Vouwpedalen of pedaal sleutel om de pedalen te demonteren.
3. Grote (slappe) Tas zoeken waar het gevaarte inpast. Op dat moment mag je hem altijd gratis meenemen
Bij aankomst tas op het station ergens aan vastklinken (extra slotje, hoeft niet super zwaar te zijn voor een simpele tas) en je kan lekker trappen.
1. Voorwiel uit laten rusten met een thru-axle (speciale quick release as voor schijfremmen). Dan kan je hem nog kleiner maken. Wel opletten bij het op slot zetten
2. Vouwpedalen of pedaal sleutel om de pedalen te demonteren.
3. Grote (slappe) Tas zoeken waar het gevaarte inpast. Op dat moment mag je hem altijd gratis meenemen
Bij aankomst tas op het station ergens aan vastklinken (extra slotje, hoeft niet super zwaar te zijn voor een simpele tas) en je kan lekker trappen.
Hey Roffeltjes, thanks.
Het voorwiel er uit was ik ook al aan't bekijken.
Ivm de tas ... 24 kg :-) een goed idee,moet ik toch ook eens bekijken.
Het voorwiel er uit was ik ook al aan't bekijken.
Ivm de tas ... 24 kg :-) een goed idee,moet ik toch ook eens bekijken.
Een R&M Tinker van 25 kg samen met een tas van 24 kg op de bagegedrager. Met een snelheid van, ‘Indien gewenst 45 km/u’, schrijf je. Lijkt mij, zelfs met een gemiddelde snelheid van 35 km/u, niet echt realistisch voor een dagelijks kilometrage van 70 km.

Een grote stoffen tas gaat geen 24 kg wegen 
Ik denk dan aan een mega waszak of iets dergelijks. Desnoods frobel je zelf iets van een dekbedsloop (kindermaat)door er een paar lussen en klittenband aan te fabrieken. Zodra hij in een tas zit is het geen fiets meer en reguliere bagage.
Zelfs een dedicated fietsbewaarzak van de decathlon weegt maar 3.6 kg, alleen is dat al overkill voor wat hier nodig is.
* De NS ziet het als gedemonteerde fiets en hanteert de fiets regels. Belgie idem ditto.
Het zou natuurlijk ook kunnen dat hij toch onder de vouwfietsen valt... ingewikkelder dan ik dacht.
Regels Nederland:
Regels Belgie:
Ik denk dan aan een mega waszak of iets dergelijks. Desnoods frobel je zelf iets van een dekbedsloop (kindermaat)door er een paar lussen en klittenband aan te fabrieken. Zodra hij in een tas zit is het geen fiets meer en reguliere bagage.
Zelfs een dedicated fietsbewaarzak van de decathlon weegt maar 3.6 kg, alleen is dat al overkill voor wat hier nodig is.
* De NS ziet het als gedemonteerde fiets en hanteert de fiets regels. Belgie idem ditto.
Het zou natuurlijk ook kunnen dat hij toch onder de vouwfietsen valt... ingewikkelder dan ik dacht.
Regels Nederland:
Lijkt me spannend... wielbasis is al een meter gok ik.Als je een ingeklapte vouwfiets meeneemt in de trein, heb je daar geen dagkaart voor nodig: een ingeklapte vouwfiets wordt gezien als bagage. De vouwfiets mag ook mee in de Intercity direct als deze ingeklapt niet langer dan 120 cm en niet breder dan 90 cm is.
Regels Belgie:
Lijkt me dat de Tinker een plooifiets is.... maar ik denk ook dat het antwoord van de spoorwegen compleet random gaat zijn, afhangende van wie het antwoord geeft.Art. 31. Begeleid vervoer van plooifietsen
§1. Het vervoer van begeleide plooifietsen, al dan niet verpakt, is gratis. Ze worden dus als gratis
begeleide bagage beschouwd.
§2. De fietsen dienen vervoerd te worden in opgeplooide staat.
§3. De reiziger zelf brengt zijn plooifiets tot aan de trein en van de trein tot aan de uitgang van het
station. Hij is tevens verantwoordelijk voor het in-, over- en uitladen van zijn plooifiets. Het is
verboden om te fietsen op het stationsdomein.
§4. De plooifiets moet gestockeerd worden onder de zitplaatsen of in de ruimte tussen de
rugleuning van de zetels of een andere gelijkaardige ruimte of, wanneer de rijtuigen van een
speciaal model zijn in een overeenkomstige ruimte (namelijk wanneer er een bergplaats voor
bagage voorzien is). De plooifiets mag niet gestockeerd worden in de ruimte boven de
zitplaatsen.
§5. De plooifiets mag niet hinderlijk zijn voor andere reizigers, voor het treinpersoneel en voor de
uitvoering van het spoorwegvervoer.
§6. Bij het niet-naleven van minstens één van de bepalingen van huidig artikel zijn de bepalingen
van Deel 4 “Onregelmatigheden” van toepassing.
[ Voor 94% gewijzigd door roffeltjes op 12-01-2017 14:14 ]
Speed pedelec van de weg geplukt door oom agent die nog niet op de hoogte was van de nieuwe regels.
Als je kijkt naar dit filmpje dan zie je gewoon hoe bizar slecht die nieuwe regelgeving is
Wel apart zo'n speed pedelec driewielert
Fokking doodeng.......
Zoals verwacht is Oom agent ook niet onder de indruk en verwijst ze naar het fietspad. Lijkt me absoluut slam-dunk ivm het in gevaar brengen van je lijf en leden.
Zoals verwacht is Oom agent ook niet onder de indruk en verwijst ze naar het fietspad. Lijkt me absoluut slam-dunk ivm het in gevaar brengen van je lijf en leden.
[ Voor 79% gewijzigd door roffeltjes op 12-01-2017 14:18 ]
Dan ben ik zeer blij dat ik geen Flyer heb, maar een Razer! Heerljke lichte fiets, waarmee ik flinke stukken van mijn route met gemak boven de ondersteuning uittrap.BertV schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 08:31:
[...]
Ik neem aan dat jij dus geen speed pedelec hebt?
De keren dat ik op een gewone elektrische fiets zat, een Flyer, was het vrijwel onmogelijk om hard dan 26km/u te fietsen. De ondersteuning stopt abrupt.
Voorbij die 26km/u is vrijwel onmogelijk met dat zwaar trappende lel, die fiets lijkt juist in alles tegen te werken.
Toch was het wel een leuke ervaring die mij deed besluiten een speed pedelec te bestellen.
Bovendien ervaar ik de ondersteuning (valt weg om en nabij de 27,5km) absoluut niet abrupt. Zeer content over.
Ik ergerde me ook dood aan het tegenstribbelen van de oude Sparta (hoewel je een gekregen fiets natuurlijk niet mag afkraken): de eerste keer dat me dat overkwam heb ik daadwerkelijk omgekeken of er niet iemand aan mijn bagagedrager hing...
heb geen speedpedelec, maar als ik er een zou hebben ging ik niet tussen de auto's rijden.roffeltjes schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 14:15:
Fokking doodeng.......
Lijkt me echt levensgevaarlijk. Dit is wachten op de eerste zware ongevallen.
Het feit dat het in het filmpje om een ligfiets gaat, maakt het er ook niet veiliger op qua zichtbaarheid. Op een "normale" fiets zit je hoger en ben je beter zichtbaar lijkt me.
Wellicht zal de wet blijven bestaan, maar wordt het gewoon gedoogd om op het fietspad te rijden (tot er een ongeluk gebeurt, dat dan weer wel

Ik vraag mij af of je rijdende op een 2-baans weg wel opgemerkt wordt door inhalend tegemoet komend verkeer. Vooral als het zoals in het filmpje een ligfiets betreft.
Ik wil eigenlijk ook een ligfiets, het hele zichtbaarheidsprobleem kan je wel afvangen met een vlaggetje en continu verlichting voeren.
Het irritantste is inderdaad die toeterende automobilisten. Je zult er maar net een hebben die denkt dat hij je even een duwtje moet geven.
Het irritantste is inderdaad die toeterende automobilisten. Je zult er maar net een hebben die denkt dat hij je even een duwtje moet geven.
'Het verkeer' heeft geen enkele moeite om de strepen op de weg te zien, die zijn slechts een paar milimeter hoog.Vlassie1980 schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 14:13:
[video]
Speed pedelec van de weg geplukt door oom agent die nog niet op de hoogte was van de nieuwe regels.
Als je kijkt naar dit filmpje dan zie je gewoon hoe bizar slecht die nieuwe regelgeving is
Het gevaar zit 'm meer in: jij rijdt voor een auto en er onstaat een langzaamrijdende file achter je. Dan komt er een auto en denkt: hé ik zie een gaatje, ik kan die auto's voor me net inhalen als ik snel invoeg. Alleen zit jij daar dan met je fiets, en dat had ie net niet gezien. Vooral ook omdat ze in de wet hebben bepaald dat je rechts moet rijden. Motorrijders wordt geleerd voor de zichtbaarheid iets links van het midden van de baan te rijden, dus op de plek waar de autobestuurder zit.
In Duitsland is het beter geregeld. Daar moet een auto een fiets inhalen alsof het een auto is. Duitsers blijven keurig achter jou hangen op 80 km-wegen totdat er geen tegenliggers meer zijn en halen je dan ruim over de andere baan in.
[ Voor 9% gewijzigd door Rebelle op 12-01-2017 20:26 ]
Dit is een trike, om precies te zijn een tadpole trike (twee wielen voor en niet achter). Merk HP Velotechnik, type Scorpion FS 26 S-pedelec. Met GoSwiss motor in het achterwiel en twee accu's. Actieradius: 260 kilometer als je de snelheid rond de 30 km/u houdt.Vlassie1980 schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 14:13:
[video]
Ik kan een ligfiets aanraden: geen last van tegenwind of zadelpijnTorched schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 18:49:
Ik wil eigenlijk ook een ligfiets, het hele zichtbaarheidsprobleem kan je wel afvangen met een vlaggetje en continu verlichting voeren.
Er is ook een filmpje van Maarten Leeuw op een Gazelle CitiZen tweewieler speed pedelec over de rijbaan in Wormerveer:
[YouTube: https://youtu.be/R4WPb65g5gw]
[YouTube: https://youtu.be/R4WPb65g5gw]
Kom er maar in met die filmpjes en stuur ze lekker door naar Minister Schultz 
Dit gaat echt nergens meer over. Irritatie bij beide partijen kan nooit goed zijn.
Dit gaat echt nergens meer over. Irritatie bij beide partijen kan nooit goed zijn.
Het is toch iets waar je zelf voor kiest als je een speedpedelec aanschaft. Kies de langzame variant en je mag van alle geneugten van het fietspad genieten. De keuze is reuze.
Wat een onzin, die regel is recent verzonnen en pas ingegaan, lang na mijn keuze voor een speed pedelec Tegen mijn keuze en alle gezond verstand in. Schults kan het heen-en-weer krijgen, ik blijf lekker op het fietspad.Rukapul schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 21:28:
Het is toch iets waar je zelf voor kiest als je een speedpedelec aanschaft. Kies de langzame variant en je mag van alle geneugten van het fietspad genieten. De keuze is reuze.
Ben benieuwd hoe lang het duurt...
Je bedoelt de Europese kaderverordening uit 2013Frost_Azimov schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 21:41:
[...]
Wat een onzin, die regel is recent verzonnen
Of de minister die in elk geval al voor midden 2015 al de intentie uitsprak om de verordening te gaan volgen zonder uitzondering?
Toch mooi dat men regelgeving zo lang van tevoren aan kan zien komen.en pas ingegaan,
Nee, ver ver ervoor.lang na mijn keuze voor een speed pedelec
Ach ja, het is niet alsof de wetgever het nog nooit fout heeft gehad.
Of dat dingen in de praktijk toch niet zo prettig waren.
Of dat dingen in de praktijk toch niet zo prettig waren.
Anoniem: 870333
Het maakt niet uit wanneer de minister heeft aangekondigd dat voor speed pedelecs voortaan de brommerregels gelden. Een speed pedelec is een elektrische fiets voor de (middel)lange afstand. Ik heb geen zin om naast mijn werk dagelijks 2,5 uur lang te moeten rijden op een gewone fiets. Ik heb in de avond namelijk ook mijn verplichtingen (zorg gezin en ouders). Met de speed pedelec verkort ik de reistijd en ben ik - in tegenstelling tot brommer - actief bezig. Auto is ook nauwelijks alternatief in de Randstad (je rijdt van file naar file). Openbaar vervoer is een drama. Verhuizen is te duur en dan heeft partner een vervoersprobleem. En mijn huidige baan bevalt me prima.
Kortom minister: zou dit milieuvriendelijke alternatief van de auto juist moet aanmoedigen in plaats van ontmoedigen.
Kortom minister: zou dit milieuvriendelijke alternatief van de auto juist moet aanmoedigen in plaats van ontmoedigen.
Een 'intentie' en regelgeving is niet het zelfde. Stel je voor dat je met al je plannen met de intenties van de politiek rekening moet houden (als je er al van hoort...)Rukapul schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 22:00:
[...]
Je bedoelt de Europese kaderverordening uit 2013
Of de minister die in elk geval al voor midden 2015 al de intentie uitsprak om de verordening te gaan volgen zonder uitzondering?
[...]
Toch mooi dat men regelgeving zo lang van tevoren aan kan zien komen.
[...]
Nee, ver ver ervoor.
Lees even de 646 pagina's ( 3/9 uit 2014) door, waar overigens ook invermeld werd dat er haast mee was (nov 2014) omdat e.e.a. met 2 jaar vervroegd was. Je ziet hier ook dat zelfs in 2016 nog volop overleg was.
https://www.rijksoverheid...peed-e-bike-speed-pedelec.
(Handig zo'n bronvermelding.)
In het laatste document ( 9/9 van maart 2016) wordt zelfs letterlijk gezegd (pagina 2):
Mijn eerste plannen voor zo'n fiets waren in 2015, en toen had ik van dit alles nog nooit gehoord. Pas in 2016 werd er voor zover mij bekend ruchtbaarheid aan gegeven. Ook in de lijvige documentatie is terug te lezen dat e.e.a. behoorlijk snel is ingevoerd...Plaats oo de weg
Ql: Vanaf 1 januari 2017 mag de speed-pedelec niet langer op het fietspad. Maar dat de speed-pedelec trapondersteuning biedt tot 45 km/u, wil nog niet zeggen dat iedereen zo hard rijdt. Is dat niet slecht voor de verkeersveiligheid vanwege potentieel grote snelheidsverschillen met bijv. auto’s?
Al: Maatschappelijk zijn er veel discussies over de plaats op de weg. Uit onderzoek blijkt dat de rijbaan veiliger is voor de speed-pedelec . Het subjectieve gevoel is echter anders. Door middel van onderzoek zal ik dit monitoren. SWOV start voor de zomer nog met een studie naturalistic cycling onder gewone fietsers, elektrische fietsers en speed-pedelecs. Daarnaast ben ik samen met CROW-fietsberaad bezig om met een paar gemeenten te inventariseren welke knelpunten zij voorzien als speed pedelecs zich in de stad in het verkeer begeven en hoe IenM gemeenten kan ondersteunen.
Het was wel interessant om te lezen dat er in ieder geval niet over een nacht ijs is gegaan, hoewel ik het nog steeds een domme beslissing vindt.
De helmen overigens niet, ook goed onderlegd in de documentatie.
[ Voor 58% gewijzigd door Frost_Azimov op 13-01-2017 01:47 ]
Klopt, ik fiets op een Votani M1, geen speed pedelec, waarbij de begrenzing 'af fabriek' ingesteld staat op ongeveer 35km/uur. Volgens de vertegenwoordiger zou dat in 2017 worden aangepast naar 25km/uur in de software.BertV schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 08:31:
Ik neem aan dat jij dus geen speed pedelec hebt?
Bij die snelheid ervaar ik alsnog een abrupte stop, alles lijkt tegen te werken. Ook een flinke helling naar beneden is het hard werken en dan kom ik nauwelijks boven de 41km/uur uit (op de teller van de Votani, maar dat is iets overdreven), hoe hard ik ook m'n best doe maar 1 of 2km/uur harder.
Ik fiets een gemiddelde snelheid van 30km/uur, woon-werk vanuit Utrecht-zuidwest naar Amersfoort. Ik ben wel reuze benieuwd om eens een Razer onbegrensd te proberen ter vergelijking. Ik denk dat de middenmotor flink krachtiger is, waardoor de ondersteuning veel fijner voelt.
De speed pedelec wordt veel gebruikt voor woon-werkverkeer voor afstanden langer dan 20 km. Mijn man legt er naar zijn werk binnen het uur 32 km mee af. Met de fiets zou het te lang duren en pak je weer de auto.Rukapul schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 21:28:
Dit is te kort door de bocht en dat weet je zelf ook...Rukapul schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 21:28:
De speed pedelec is een perfecte forensenmachine die momenteel door de overheid de grond wordt ingeboord.
Ik weet niet of het allemaal zo vreselijk wordt. Een aantal gemeentes zal wel gaan kiezen voor andere borden op drukke en gevaarlijker wegen. Op mijn route kan ik relatief gemakkelijk het drukke stuk vermijden, dat zal op meer plekken gelden. En bij forensen van meer dan 30 km enkele reis is het overgrote deel buiten de bebouwde kom neem ik aan, en daar verandert er meestal weinig, daar zijn het grotendeels (brom)fietspaden.
En verder zijn we gewoon burgerlijk ongehoorzaam. Zeker zolang ik de gele plaat nog niet heb doe ik net of ik gek ben. Geldt ook voor de helm, ik blijf mooi met de Kask fietsen.
En verder zijn we gewoon burgerlijk ongehoorzaam. Zeker zolang ik de gele plaat nog niet heb doe ik net of ik gek ben. Geldt ook voor de helm, ik blijf mooi met de Kask fietsen.
Maar wat gebeurt er als je een ongeval met hoofdletsel krijgt en blijkt dat je geen gecertifieerde helm draagt? Wat doet een verzekeraar dan...Polling schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 13:23:
Ik weet niet of het allemaal zo vreselijk wordt. Een aantal gemeentes zal wel gaan kiezen voor andere borden op drukke en gevaarlijker wegen. Op mijn route kan ik relatief gemakkelijk het drukke stuk vermijden, dat zal op meer plekken gelden. En bij forensen van meer dan 30 km enkele reis is het overgrote deel buiten de bebouwde kom neem ik aan, en daar verandert er meestal weinig, daar zijn het grotendeels (brom)fietspaden.
Zeer gechargeerd en opgeblazen verhaal natuurlijk, maar het zou kunnen dat....
Blijft bizar dat die gecertificeerde helmen nog amper verkrijgbaar zijn.
Misschien is het handig om, zolang het aanbod in helmen nog maar mondjesmaat is, in de OP een lijstje van merken en types vermelden?
Voor eind maart zou dat volgens de regeltjes moeten zijn. Als je dan nog niets van het RWD gehoord hebt wordt je meen ik zelf geacht te bellen.Polling schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 13:23:
Hier staat het allemaal aardig uitgelegd: https://www.rijksoverheid...gelden-voor-speed-pedelec
Ik ben het met je eens over dat meevallen. Ik vermoed eigenlijk ook dat het allemaal wel los zal lopen, als ik zo mijn eigen situatie bekijk zijn er ook maar weinig plekken waar ik nu ineens gedwongen de weg op moet. En als het me niet bevalt: dan doe ik het gewoon niet en fiets wel even wat langzamer. Deze 'burgerlijke ongehoorzaamheid' moet natuurlijk niet een argument worden om een gevaar voor anderen de worden...: Bij andere fietsers in de buurt hou ik sowieso mijn gemak, en ik ga er van uit dat de meeste anderen hier ook verstandig genoeg zijn.
Uit de eerder vermeldde stukken van de overheid proef ik ook zo'n houding: 'we kijken het in het eerste kwartaal even aan'.
Daar staat wel tegenover dat ze nu kosteloos de kentekenplaten omwisselen. Kost ook wel wat Als ze dit naderhand nog een keer moeten betalen voor het terug omwisselen naar bromfiets dan trappen ze daar niet in. Joh eigenlijk is het heel simpel. Iedereen een gele kentekenplaat. Dan is het voor automobilisten ook duidelijk dat deze persoon ook op de rijbaan mag. Degene die harder willen dan 30km/u (plaats op de rijbaan) en degene die zachter willen op het fietspad toelaten met de regel dat als er een aanrijding plaats vind met andere fietsers dat dan de speed pedelec altijd verantwoordelijk is hiervoor.Frost_Azimov schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 17:14:
[...]
Uit de eerder vermeldde stukken van de overheid proef ik ook zo'n houding: 'we kijken het in het eerste kwartaal even aan'.
Dat voorkomt een hoop gedoe lijkt mij en het is voor de wet toch ook duidelijk. Maar goed, wie schiet
[ Voor 4% gewijzigd door zonnefreak op 13-01-2017 19:53 ]
Klopt, het zou de oveheid zo'n 3 a 400 per kenteken kosten begrijp ik. Er wordt nog vermeld dat het gelukkig wel meevalt met de hoeveelhed speed-pedelecs (de provincie Zeeland blijft ze hardnekkig speedpedelacs noemen) die bij de RDW geregistreerd staan.
Helmkosten zijn wel voor de burger.
Je redenering is pragmatisch, en schept duidelijkheid, maar ik kan me niet vinden in de automatische toewijzing van schuld i.g.v. ongeval op fietspad, zeker als daar juist langzamer gereden wordt.
Je redenering is pragmatisch, en schept duidelijkheid, maar ik kan me niet vinden in de automatische toewijzing van schuld i.g.v. ongeval op fietspad, zeker als daar juist langzamer gereden wordt.
Vandaag ook met de speed-pedelec naar mijn werk gefietst. Het lastigste vond ik nog wel die grote sneeuw klonten die ontstaan door de sneeuw schuivers(die hun troep dus allemaal op de fietspaden langs de weg droppen). Had vanochtend redelijk de wind mee al was het wel aan het regenen met natte sneeuw. Terug weg wind tegen gehad maar ik vond het met de wind gelukkig nog wel meevallen. Ook weer natte sneeuw tijdens het naar huis fietsen. Maar met een goed ademend regenpak en lekkere warme gevoerde laarzen geen centje pijn. Ook een goede grote pet om mijn bril wat te beschermen tegen de neerslag is wel handig.
Zijn er nog meer mensen die vandaag op de fiets zijn gegaan?
Zijn er nog meer mensen die vandaag op de fiets zijn gegaan?
Oké misschien het stukje van de automatische toewijzing van schuld i.g.v. ongeval op fietspad niet doen dus. Het was ook maar een idee he'Frost_Azimov schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 20:23:
Klopt, het zou de oveheid zo'n 3 a 400 per kenteken kosten begrijp ik. Er wordt nog vermeld dat het gelukkig wel meevalt met de hoeveelhed speed-pedelecs (de provincie Zeeland blijft ze hardnekkig speedpedelacs noemen) die bij de RDW geregistreerd staan.
Maar bedankt voor je input
Zelf hier ook net thuis met sneeuw. Hier heeft de plaatselijke idioot met de sneeuwschuif gewoon rechtdoor gereden bij de afslagen en dus als je af moet mag je even afstappen en door de bult heen lopen. 
Was wel weer lekker nat en glad. Voelde het voorwiel hier en daar al wel willen gaan. Kan ook niet zeggen dat ik hard heb gereden. Als het 40 was was het al veel zegmaar.
Was wel weer lekker nat en glad. Voelde het voorwiel hier en daar al wel willen gaan. Kan ook niet zeggen dat ik hard heb gereden. Als het 40 was was het al veel zegmaar.
Bijkomend nadeel dat de speed pedelec nu wettelijk als bromfiets wordt gezien: geen gebruik meer van de fiscale fietsregeling. En geen kilometer vergoeding à 0.19\km.
Scheelt mij toch al snel 500,- per jaar
Ik krijg wel een km-vergoeding van 0,19 van mijn baas, is onafhankelijk van de keuze van het vervoermiddel.
Woon je misschien niet in Nederland?Fr3dyB schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 23:47:
Bijkomend nadeel dat de speed pedelec nu wettelijk als bromfiets wordt gezien: geen gebruik meer van de fiscale fietsregeling. En geen kilometer vergoeding à 0.19\km.
Hmm, ligt blijkbaar aan mn werkgever (de overheid

Vind er controle plaats met wat voor fiets je naar het werk komt ?Fr3dyB schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 17:24:
[...]
Hmm, ligt blijkbaar aan mn werkgever (de overheid). Zal het nog eens navragen...
Zo lang je moet trappen om vooruit te komen is het volgens mij een fiets.
Ik ben verstopt zoek een ander :P
Volgens jou jakaasszje schreef op zondag 15 januari 2017 @ 20:27:
[...]
Vind er controle plaats met wat voor fiets je naar het werk komt ?
Zo lang je moet trappen om vooruit te komen is het volgens mij een fiets.
Formeel gezien is het een bromfiets, sommige werkgevers denken daar nou eenmaal zo over.
Tussen alle speedpedelec perikelen door hier ff wat luchtigs, een review van voor ons inmiddels een bekendeE-Bike, de "Gazelle CityZen C8 HM" vanuit Amerikaans perspectief door ElektricBikeReview.com Leuk om te zien hoe ze daar tegen (Europese)E-Bikes aankijken in hun klimaat en geldende wetgeving.https://youtu.be/fnisedjFtAM
Volgens mij doet dat er niet toe toch? Die 0,19 per km is in principe ook toegestaan als je met de auto komt. Kan zijn dat de werkgever probeert fietsen te stimuleren?Vlassie1980 schreef op zondag 15 januari 2017 @ 20:44:
[...]
Volgens jou ja
Formeel gezien is het een bromfiets, sommige werkgevers denken daar nou eenmaal zo over.
Voor mij was het zolang je verder als 12km woont krijg je 19 cent de km.
Niet gevraagd naar auto of fiets oid.
Niet gevraagd naar auto of fiets oid.
Ik meende iets gelezen te hebben over een werkgever die een aanvraag weigerde van een speed pedelec omdat het formeel een brommer was. Kan niet meer zo snel vinden waar dat stond. Gebeurde ook bij de ZuiderburenOpperpanter2 schreef op zondag 15 januari 2017 @ 23:24:
[...]
Volgens mij doet dat er niet toe toch? Die 0,19 per km is in principe ook toegestaan als je met de auto komt. Kan zijn dat de werkgever probeert fietsen te stimuleren?
Als je bij de Rijksoverheid werkt, kan je de fietsvergoeding met een speed-pedelec wel krijgen, maar waarschijnlijk alleen de lage vergoeding van 6ct per km. De aanschaf-vergoeding (€ 749 belastingvrij loon) geldt namelijk expliciet niet voor speed-pedelecs (bron: P-direct)
Ik krijg met mijn gewone pedelec wel gewoon 19ct per km en heb ook van de aanschafvergoeding gebruik kunnen maken. Ergens maken ze bij het Rijk een raar onderscheid.
Ik krijg met mijn gewone pedelec wel gewoon 19ct per km en heb ook van de aanschafvergoeding gebruik kunnen maken. Ergens maken ze bij het Rijk een raar onderscheid.
Bij mijn werkgever (niet overheid) krijg je die 19 ct/km ongeacht je vervoermiddel.Vlassie1980 schreef op maandag 16 januari 2017 @ 11:40:
[...]
Ik meende iets gelezen te hebben over een werkgever die een aanvraag weigerde van een speed pedelec omdat het formeel een brommer was. Kan niet meer zo snel vinden waar dat stond. Gebeurde ook bij de Zuiderburen
Leuk zo'n ebike, maar kon gisteren na iets meer dan 150km al naar de fietsenmaker (niet mijn fiets en voor de eerste gratis beurt doe ik zelf niets wat me later aangewreven kan worden).
• remmen deden het niet meer (even aandraaien maargoed)
• balhoofd had flinke speling (monteur kon het niet laten die meteen aan te draaien)
• achterwiel niet perfect rond meer op het oog (leek kleine slag te hebben bij testen van rem door monteur)
• versnelling werkt niet altijd goed meer (afstellingsdingetje todo)
Lijkt er dus op dat de hogere snelheden en krachten zo'n fiets echt op z'n donder geven. Vraag me af of de eerste beurt niet ver voor de 500km hoort als dit na een kwart van de afstand al de status is.
• balhoofd had flinke speling (monteur kon het niet laten die meteen aan te draaien)
• achterwiel niet perfect rond meer op het oog (leek kleine slag te hebben bij testen van rem door monteur)
Lijkt er dus op dat de hogere snelheden en krachten zo'n fiets echt op z'n donder geven. Vraag me af of de eerste beurt niet ver voor de 500km hoort als dit na een kwart van de afstand al de status is.
[ Voor 12% gewijzigd door Rukapul op 17-01-2017 11:24 ]
Vorige week handmoffen aangeschaft voor het koude weer. Vanochtend echt kunnen testen.Met -4 graden en een snelheid van max 36KM/h ben ik na 18KM fietsen met warme handen op m'n werk aangekomen . Ze zijn me tot nu toe de 27,95 dubbel en dwars waard. Het enigste nadeel is dat ik niet bij m'n bel kan. Maar gelukkig heb ik altijd m'n stem nog 😄

Ok, die moet ik ook hebben. In de winter fietsen vind ik niet erg maar ik heb een slechte doorbloeding in mijn handen waardoor ik op het eind van de rit echt ontiegelijk kouwe klouwuh heb. Daar zit ik al jaren tegen te vechten, heb wel dikkere handschoenen wat het iets draaglijker maakt maar het blijft soms aardig irritant. Zeker wanneer ik met koude handen naar binnen ga en ze beginnen te tintelen,dat is echt een klote gevoel.indofk schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 11:26:
Vorige week handmoffen aangeschaft voor het koude weer. Vanochtend echt kunnen testen.Met -4 graden en een snelheid van max 36KM/h ben ik na 18KM fietsen met warme handen op m'n werk aangekomen . Ze zijn me tot nu toe de 27,95 dubbel en dwars waard. Het enigste nadeel is dat ik niet bij m'n bel kan. Maar gelukkig heb ik altijd m'n stem nog 😄
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Waar heb je ze besteld?
Zo te zien heb jij ook een recht stuur of niet?
Edit: Ik heb trouwens Ergon GP3 handvatten. Denk je dat dat gaat passen of niet?
[ Voor 5% gewijzigd door Vlassie1980 op 17-01-2017 12:30 ]
Ik heb idd een recht stuur. Of jou handvaten gaan passen dat durf ik niet te zeggen
http://hollandbikeshop.co...-gebogen-tbv-recht-stuur/
http://hollandbikeshop.co...-gebogen-tbv-recht-stuur/
Beurt beurt, 't is geen auto, ik vind het allemaal wat overtrokken vaak. Als je de fietsenmakers hoort praten is het een complex ding zo'n fiets, in de praktijk kun je met wat basic gereedschap prima alles zelf. Na meer dan 15dkm heb ik weinig negatiefs te melden, anders dan dat het Bosch systeem niet altijd even betrouwbaar is. Deze motor houdt zich echter keurig.Rukapul schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 11:23:
De aandrijflijn is wel aan vervanging toe zo onderhand maar ik hoop het nog een maand of wat uit te kunnen houden zodat het nieuwe spul geen pekel ziet
[ Voor 8% gewijzigd door neographikal op 17-01-2017 13:07 ]
Ik laat een beurt puur uitvoeren zodat ik zonder gezeur aanspraak kan maken op de garantie
Erg vroeg voor dit soort zaken. Shit happens, maar eerlijk gezegd vraag ik me af of de fiets überhaupt wel af fabriek is nagelopen door de FM, juist omdat dit van die dingen zijn die wijzen op niet goed afgestelde onderdelen.Rukapul schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 11:23:
Leuk zo'n ebike, maar kon gisteren na iets meer dan 150km al naar de fietsenmaker (niet mijn fiets en voor de eerste gratis beurt doe ik zelf niets wat me later aangewreven kan worden).
150 km...Ik ga mijn fiets echt niet elke week opnieuw laten afstellen
Bij het dagelijkse gebruik van de fiets ben je zelf de eerste die bemerkt dat iets niet helemaal goed werkt, als je een beetje handig bent smoor je zelf dat euvel in de kiem voordat het een ernstig probleem wordt. Maar niet iedereen is handig of daartoe bereid en juist dan wordt er doorgereden waarmee het euvel zich verergerd.
Als voorbeeld noem ik een snelheidsmeter probleem bij een kennis van mij met een Merida. Afgelopen zomer vernam ik van hem dat de snelheidsmeter het niet goed meer deed. Ik bood aan er naar te kijken en uiteindelijk bleek het magneetje op het voorwiel de sensor niet te activeren. Het was een kwestie van bijstellen en een bezoek aan de (dure) fietsenmaker was daarmee uitgespaard.
Ik geef toe dat ik van huis uit misschien meer gevoel heb voor techniek en daarmee vaak problemen eerder herken en kan oplossen. Ik heb tenslotte mijn eigen mtb omgebouwd met de Bafang middenmotor en van een mij passende accu in een zadeltas voorzien. Mede doordat je e.e.a. zelf gedaan hebt aan de fiets bemerk je ook iedere afwijking meteen op en kun je die verhelpen voor het een probleem wordt.
De FM heeft aan mij een slechte klant en ik kom ook alleen bij hem wanneer ik zelf geen tijd of zin heb om bijv. een band te vervangen en meer van die ka-uu-te klusjes.
Het is denk ik ook een kwestie van hoe je je fiets behandeld, een nonchalante of ruwe behandeling van je fiets zal onherroepelijk ook welicht een oorzaak zijn van mogelijke problemen die daardoor ontstaan. Raakt er iets los, al is het maar een boutje dan is het een kwestie van tijd voor het een onoverkomelijk probleem zou gaan worden.
Als voorbeeld noem ik een snelheidsmeter probleem bij een kennis van mij met een Merida. Afgelopen zomer vernam ik van hem dat de snelheidsmeter het niet goed meer deed. Ik bood aan er naar te kijken en uiteindelijk bleek het magneetje op het voorwiel de sensor niet te activeren. Het was een kwestie van bijstellen en een bezoek aan de (dure) fietsenmaker was daarmee uitgespaard.
Ik geef toe dat ik van huis uit misschien meer gevoel heb voor techniek en daarmee vaak problemen eerder herken en kan oplossen. Ik heb tenslotte mijn eigen mtb omgebouwd met de Bafang middenmotor en van een mij passende accu in een zadeltas voorzien. Mede doordat je e.e.a. zelf gedaan hebt aan de fiets bemerk je ook iedere afwijking meteen op en kun je die verhelpen voor het een probleem wordt.
De FM heeft aan mij een slechte klant en ik kom ook alleen bij hem wanneer ik zelf geen tijd of zin heb om bijv. een band te vervangen en meer van die ka-uu-te klusjes.
Het is denk ik ook een kwestie van hoe je je fiets behandeld, een nonchalante of ruwe behandeling van je fiets zal onherroepelijk ook welicht een oorzaak zijn van mogelijke problemen die daardoor ontstaan. Raakt er iets los, al is het maar een boutje dan is het een kwestie van tijd voor het een onoverkomelijk probleem zou gaan worden.
To add insult to injury: Mrs. Rukapul laat net weten dat ze helemaal niet meer kan schakelenroffeltjes schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 06:24:
[...]
Erg vroeg voor dit soort zaken. Shit happens, maar eerlijk gezegd vraag ik me af of de fiets überhaupt wel af fabriek is nagelopen door de FM, juist omdat dit van die dingen zijn die wijzen op niet goed afgestelde onderdelen.
150 km...Ik ga mijn fiets echt niet elke week opnieuw laten afstellen

Dat wordt dus nog een keer erheen (vorige keer alleen even snel aan het einde van de dag de remmen waarbij hij ook het balhoofd meepakte). Natuurlijk zijn dit afsteldingen, maar ik mag toch hopen dat die dingen in elk geval een paar honderd km meekunnen na aflevering.
De simpele dingen doe ik ook zelf, maar bij een fiets die net is afgeleverd en waarbij sowieso nog 'gratis' een afstelbeurt wordt gegeven na 500km ga ik in de tussentijd gewoon naar de fietsenmaker want dan is meteen duidelijk waar de verantwoordelijkheid ligt.racinfo schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 08:09:
Bij het dagelijkse gebruik van de fiets ben je zelf de eerste die bemerkt dat iets niet helemaal goed werkt, als je een beetje handig bent smoor je zelf dat euvel in de kiem voordat het een ernstig probleem wordt. Maar niet iedereen is handig of daartoe bereid en juist dan wordt er doorgereden waarmee het euvel zich verergerd.
[ Voor 30% gewijzigd door Rukapul op 18-01-2017 09:24 ]
Pak de voorwaarden er eens bij. Mantel verwijst bv. naar de voorwaarden van de fabrikant, ik heb die voorwaarden erbij gepakt en Merida gebeld: geen voorschriften. Compleet logisch ook, aan die motor en aanverwante onderdelen doet een fietsenmaker 0,0 (ook Merida niet, gaat direct naar Bosch) en de rest zijn slijtagedelen of wordt gedekt door garantie op de onderdelen.indofk schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 15:09:
Ik laat een beurt puur uitvoeren zodat ik zonder gezeur aanspraak kan maken op de garantie
Ik weiger 60 euro neer te leggen voor de zogenaamde beurt waarbij ze niet veel meer doen dan de fiets even schoonmaken, de boel smeren en de boutjes nalopen. Daar waar er wat aan de hand is (ketting vervangen, remblokken, etc) betaal je weer extra en de hoofdprijs voor zowel de arbeid als de onderdelen.
De gratis beurt heeft 'ie hier ook gehad en daarna hebben ze de fiets alleen gezien voor garantiegevallen. Vonden ze niet leuk, maar dat is jammer voor ze.
Kabeltje kan in het begin wat meer rekken, kwestie van even afstellen inderdaadRukapul schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 09:22:
[...]
To add insult to injury: Mrs. Rukapul laat net weten dat ze helemaal niet meer kan schakelen
Dat wordt dus nog een keer erheen (vorige keer alleen even snel aan het einde van de dag de remmen waarbij hij ook het balhoofd meepakte). Natuurlijk zijn dit afsteldingen, maar ik mag toch hopen dat die dingen in elk geval een paar honderd km meekunnen na aflevering.
[ Voor 57% gewijzigd door neographikal op 18-01-2017 09:48 ]
Mijn vrouw heeft het zelfde probleem met haar versnelling. Vorig jaar met de vorst had ze dit ook. Waarschijnlijk zit er wat vocht in de versnelling en bevriest dit. We hebben vannacht haar fiets in de keuken gezet zodat dit kan ontdooien. Heeft trouwens een Nexus 8 systeem.Rukapul schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 09:22:
[...]
To add insult to injury: Mrs. Rukapul laat net weten dat ze helemaal niet meer kan schakelen
Bingo! Dat kreeg ik zojuist dus ook door. De boel was inderdaad bevroren en de fietsenmaker heeft de kabel vervangen.zonnefreak schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 13:04:
[...]
Mijn vrouw heeft het zelfde probleem met haar versnelling. Vorig jaar met de vorst had ze dit ook. Waarschijnlijk zit er wat vocht in de versnelling en bevriest dit. We hebben vannacht haar fiets in de keuken gezet zodat dit kan ontdooien. Heeft trouwens een Nexus 8 systeem.
Het is een Gazelle Grenoble C7 HMB. Die wordt normaal geleverd met 7 versnellingen, maar die van Mrs. Rukapul dus met 8 in verband met onvoldoende voorraad bij de fabriek. Waarschijnlijk dus dezelfde als jij hebt.
Weet jij waar het probleem precies zit?
Het lijkt me echter nogal een ontwerp- of productiefout als er vocht in een versnelling(skabel) kan komen in een land als Nederland waar regen en vorst normaal zijn... Zo hard vriest het in een schuur ook weer niet.
[ Voor 10% gewijzigd door Rukapul op 18-01-2017 13:12 ]
Heb ook wel het idee dat de elektrische fiets een money-maker is... Koppeling onderhoudsbeurten en garantie etc.neographikal schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 09:35:
[...]
Pak de voorwaarden er eens bij. Mantel verwijst bv. naar de voorwaarden van de fabrikant, ik heb die voorwaarden erbij gepakt en Merida gebeld: geen voorschriften. Compleet logisch ook, aan die motor en aanverwante onderdelen doet een fietsenmaker 0,0 (ook Merida niet, gaat direct naar Bosch) en de rest zijn slijtagedelen of wordt gedekt door garantie op de onderdelen.
Ik weiger 60 euro neer te leggen voor de zogenaamde beurt waarbij ze niet veel meer doen dan de fiets even schoonmaken, de boel smeren en de boutjes nalopen. Daar waar er wat aan de hand is (ketting vervangen, remblokken, etc) betaal je weer extra en de hoofdprijs voor zowel de arbeid als de onderdelen.
De gratis beurt heeft 'ie hier ook gehad en daarna hebben ze de fiets alleen gezien voor garantiegevallen. Vonden ze niet leuk, maar dat is jammer voor ze.
[...]
Kabeltje kan in het begin wat meer rekken, kwestie van even afstellen inderdaad
MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....
Vol laten lopen met WD40? Smeert en drijft vocht afRukapul schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 13:10:
[...]
Bingo! Dat kreeg ik zojuist dus ook door. De boel was inderdaad bevroren en de fietsenmaker heeft de kabel vervangen.
Het is een Gazelle Grenoble C7 HMB. Die wordt normaal geleverd met 7 versnellingen, maar die van Mrs. Rukapul dus met 8 in verband met onvoldoende voorraad bij de fabriek. Waarschijnlijk dus dezelfde als jij hebt.
Weet jij waar het probleem precies zit?
Het lijkt me echter nogal een ontwerp- of productiefout als er vocht in een versnelling(skabel) kan komen in een land als Nederland waar regen en vorst normaal zijn... Zo hard vriest het in een schuur ook weer niet.
Je hebt gelijk ook hoor, ik zou ook geen 60 euro gaan betalen voor iets wat ik makkelijk ook zelf kan. Ik heb bij de aanschaf van mijn fiets 2 ondehoudsbeurten gekregen die gratis worden uitgevoerd . Mocht de fabrikant evt moeilijk gaan doen ivm de garantie dan kan ik in iedergeval aantonen dat de fiets door een erkende partij is onderhouden volgens voorschrift.neographikal schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 09:35:
[...]
Pak de voorwaarden er eens bij. Mantel verwijst bv. naar de voorwaarden van de fabrikant, ik heb die voorwaarden erbij gepakt en Merida gebeld: geen voorschriften. Compleet logisch ook, aan die motor en aanverwante onderdelen doet een fietsenmaker 0,0 (ook Merida niet, gaat direct naar Bosch) en de rest zijn slijtagedelen of wordt gedekt door garantie op de onderdelen.
[...]
Kabeltje kan in het begin wat meer rekken, kwestie van even afstellen inderdaad
http://www.verkeerskunde....-verdient-een.43893.lynkx
Grontmij-onderzoek: De speed pedelec verdient een status aparte
vrijdag 12 februari 2016 redactie 357x gelezen
De speed pedelec, de fiets met elektrische trapondersteuning die tot 45 km/uur kan, krijgt vanaf 2017 de status van bromfiets. Grontmij vroeg zich af of deze beslissing terecht is richting gebruikers en deed onderzoek met en onder gebruikers. Conclusie: de speed pedelec verdient een maatregel op maat, ofwel een status aparte.
Grontmij deed onderzoek naar de effecten van de brommerstatus van de speed pedelec
Grontmij deed onderzoek naar de effecten van de brommerstatus van de speed pedelec (Copyright: Grontmij)
Om een idee te krijgen bij de gebruikers, hun motieven en hun gedrag voerden Martijn van de Lindeloof, expert Mobiliteit & Gedrag bij Grontmij en onderzoeker Ruben de Bruijne een onderzoek uit. De onderzoekers hebben de gebruikers van de speed pedelec nadrukkelijk betrokken bij het onderzoek. Zij enquêteerden een grote groep en volgden van een deel van de groep het dagelijkse reis- en rijgedrag met behulp van GPS.
Onderzoeksresultaten
De belangrijkste conclusies uit het onderzoek zijn:
Speed pedelec-gebruikers zitten cognitief, door hun leeftijdsprofiel en door hun beweegredenen in de meest veilige doelgroep van alle verkeersdeelnemers.
Speed pedelec-gebruikers mijden nu al de bebouwde kom. Door wachten bij onder andere kruisingen en verkeerslichten is de gemiddelde snelheid van de speed pedelec binnen de bebouwde kom zo laag dat deze nauwelijks meerwaarde heeft boven een normale e-bike.
De maximale snelheid van 45 km/u wordt vrijwel nooit gereden (gemiddeld 35 km/u en binnen de bebouwde kom is de snelheid nog lager).
Tweederde van de gebruikers reisden tot zij een speed pedelec kochten, met de auto naar hun werk. Daarmee kan de speed pedelec structureel bijdragen aan het terugdringen van autogebruik en files.
Gebruikers vinden de nieuwe regelgeving veel te ver gaan, maar zijn best bereid tot concessies (bijvoorbeeld een verplichte fietshelm in plaats van een brommerhelm).
Aanbevelingen
Grontmij stelt op grond van de bevindingen dat de juridische ingrepen geen recht doen aan motieven, routekeuze en rijgedrag van de huidige speed pedelec-gebruikers. De speed pedelec-gebruiker verdient meer dan op één hoop geveegd te worden met bromfietsers. De onderzoekers bevelen daarom onder andere aan om speed pedelecs binnen de bebouwde kom op het fietspad toe te blijven staan en om de brommerhelmplicht te vervangen door een fietshelmplicht.
Herkenbaarheid
Het behouden van de speed pedelec op het fietspad is overigens niet zonder risico’s, stellen de onderzoekers. De herkenbaarheid van speed pedelecs en hun snelheid door andere weggebruikers is nog beperkt. Investeren in extra bewustwording en monitoring is daarom gewenst om te zorgen dat speed pedelec-gebruikers tijdig worden waargenomen door ander verkeer.
Het volledige onderzoekrapport is op te vragen bij Martijn van de Lindeloof en Ruben de Bruijne via martijn.vandelindeloof@grontmij.nl
Gratis beurten prima, maar 60 euro, nein danke. Als er om die reden garantie wordt geweigerd...ze mogen dan mij en een rechter gaan uitleggen waarom de motor kapot is gegaan terwijl de fietsenmaker er 0,0 aan mag doen. Dit is dan ook gelijk de reden dat Merida geen eisen stelt voor de garantie vermoed ik zo, 't is nogal onzin.indofk schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 14:47:
[...]
Je hebt gelijk ook hoor, ik zou ook geen 60 euro gaan betalen voor iets wat ik makkelijk ook zelf kan. Ik heb bij de aanschaf van mijn fiets 2 ondehoudsbeurten gekregen die gratis worden uitgevoerd . Mocht de fabrikant evt moeilijk gaan doen ivm de garantie dan kan ik in iedergeval aantonen dat de fiets door een erkende partij is onderhouden volgens voorschrift.
Ik gok dat het totaal niet willen schakelen niet in de kabelhuls zit, maar in het gootje van de kabelgeleider achterin. Die is open voor de elementen (kan bv ook modder inkomen). Wat je even kan doen is de kabelgeleider zelf even met een vinger (of stokje) te bewegen, meestal is dat genoeg.
De kabelhuls zelf is niet echt afgesloten ivm de frictie, maar is gevoerd met siliconen. De kabel moet een piepklein beetje vettig zijn, dan is het vrijwel onmogelijk om vocht binnen te laten (zit allemaal dusdanig strak dat dat genoeg moet zijn).
Voor wat het waard is: Er zijn geen betere kabels dan de originele Shimano kabels. Er zijn wel after market merken zoals Jagwire en Nokon, maar die bieden geen aantoonbare voordelen.
Ik gun mijn fietsenmaker een prima salaris, maar dan verwacht ik ook prima service en kwaliteit.
En zelfs bij de 65+ers is het als je respondenten reacties leest niet vreemd:Veel 65+ ers die nog op een ebike stappen hadden anders uberhaupt niet gefietst. En ja, die maken brokken. Is dat leuk? Nee. maar is het alternatief (niet meer bewegen) zoveel beter? Onnodige ongelukken is niemand voor, maar als je oud wordt ga je uiteindelijk dit soort dingen mee maken. That's life.
Mijn moeder is 82 en fietst. En dat kan mis gaan. Maar de kwaliteit van haar leven is zoveel belangrijker dan dat risico.
De kabelhuls zelf is niet echt afgesloten ivm de frictie, maar is gevoerd met siliconen. De kabel moet een piepklein beetje vettig zijn, dan is het vrijwel onmogelijk om vocht binnen te laten (zit allemaal dusdanig strak dat dat genoeg moet zijn).
Voor wat het waard is: Er zijn geen betere kabels dan de originele Shimano kabels. Er zijn wel after market merken zoals Jagwire en Nokon, maar die bieden geen aantoonbare voordelen.
Het is zonder meer een kurk voor de fietsenmakers om te blijven drijven. En dat is wat mij betreft prima... alleen zit er gewoon te veel kaf tussen het koren. De fiets van mevr Rukapol doet me bijvoorbeeld zeer sterk vermoeden dat de Fietsenmaker hem gewoon uit de doos heeft aangeleverd ipv hem netjes na te lopen zoals het hoort.OgWok schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 14:13:
[...]
Heb ook wel het idee dat de elektrische fiets een money-maker is... Koppeling onderhoudsbeurten en garantie etc.
Ik gun mijn fietsenmaker een prima salaris, maar dan verwacht ik ook prima service en kwaliteit.
Ik had niet anders verwacht. Ebikes zijn veilig volgens de staitistieken. Er zit een trendbreuk na de 65+, maar die is voor de s-pedelec niet relevant.
En zelfs bij de 65+ers is het als je respondenten reacties leest niet vreemd:Veel 65+ ers die nog op een ebike stappen hadden anders uberhaupt niet gefietst. En ja, die maken brokken. Is dat leuk? Nee. maar is het alternatief (niet meer bewegen) zoveel beter? Onnodige ongelukken is niemand voor, maar als je oud wordt ga je uiteindelijk dit soort dingen mee maken. That's life.
Mijn moeder is 82 en fietst. En dat kan mis gaan. Maar de kwaliteit van haar leven is zoveel belangrijker dan dat risico.
[ Voor 54% gewijzigd door roffeltjes op 18-01-2017 17:24 ]
De naaf zou ik niet doen.neographikal schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 14:40:
[...]
Vol laten lopen met WD40? Smeert en drijft vocht af
Er zijn eigenlijk 2 opties. smeren met shimano vet, want garantie.
Of oliebad, kan ook met shimano olie.
Geen LBS durft andere dingen aan te raden omdat zo'n hub lekker ingewikkeld in elkaar zit en garantie ed.
Echter op internet zijn er mensen die ATF olie gebruiken.
Smeren kan je doen op het moment dat een hub raar begint te doen, slecht schakelen, moeizame freewheel ( dit wordt ook een beetje veroorzaakt door het vet, met olie is dit veel en veel minder) en ander afwijkend gedrag.
Shimano zegt onderhoud voor IGH is elke 5000km of 2 jaar. Ik doe zelf 7500 of 18 maand. Komt voor mij uit dat ik elke 4 of 5 maand even de hub open heb. (autovervanger toch
[ Voor 4% gewijzigd door Torched op 18-01-2017 19:09 ]
Ik doe mn Nexus 8 ook met ATF elke 5000km. Werkt prima. En met die vrieskou geen enkel probleem. Kabeltjes hebben een teflon binnenmantel. Originele kabel is idd wat stroef.
[ Voor 11% gewijzigd door bgttje op 18-01-2017 21:29 ]
Het is geen fietsenmaker die zo'n ding uit de doos levert zonder service. Het is een bedrijf wat echt wel weet waarom het nog kan bestaan. Het werkte in eerste instantie dan ook prima en bij oplevering wordt alles netjes nog op hoogte ingesteld, 1 of 2 gratis en nog wat bijna gratis (afstel)beurtjes en als je dus langsgaat om iets te laten afstellen of fixen dan gebeurt dat gewoon direct en zonder kosten.roffeltjes schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 17:09:
Het is zonder meer een kurk voor de fietsenmakers om te blijven drijven. En dat is wat mij betreft prima... alleen zit er gewoon te veel kaf tussen het koren. De fiets van mevr Rukapol doet me bijvoorbeeld zeer sterk vermoeden dat de Fietsenmaker hem gewoon uit de doos heeft aangeleverd ipv hem netjes na te lopen zoals het hoort.
Goede info over die Nexus 8 trouwens. Zal er tzt wel even naar kijken. Vooralsnog is de hele kabel vervangen - zodat de kans het kleinst was dat het terug zou komen - terwijl vrouw en dochter met een choco en een koekje wachtten terwijl het klaar was
Ik doe altijd het liefst alles zelf, ten eerste kost het gewoon minder geld. En als student met elektromotoren en accu's gaan klooien was al duur genoeg.
En het is gewoon leuk om te leren. Al ben ik nu wel blij dat ik nu 2 fietsen heb, maakt het wat minder uit als er een stil staat.
LBS ken ik wel, ga er vaak genoeg langs als ik zelf niet uit kom, ik sta er nu ook wel om bekend dat ik de meest rare problemen heb eigenlijk. Of meest specifieke probleem denk ik zelf altijd maar.
En het is gewoon leuk om te leren. Al ben ik nu wel blij dat ik nu 2 fietsen heb, maakt het wat minder uit als er een stil staat.
LBS ken ik wel, ga er vaak genoeg langs als ik zelf niet uit kom, ik sta er nu ook wel om bekend dat ik de meest rare problemen heb eigenlijk. Of meest specifieke probleem denk ik zelf altijd maar.
Gisteren brief gekregen van het RDW, ik krijg binnenkort een gele kentekenplaat opgestuurd in de staande variant. Blauwe kentekenplaat kan kosteloos retour.
Helaas past bij mij de staande variant niet tussen zadel en bagagedrager dus hoop dat ik het geregeld krijg dat ik alsnog een liggende variant krijg opgestuurd...
Helaas past bij mij de staande variant niet tussen zadel en bagagedrager dus hoop dat ik het geregeld krijg dat ik alsnog een liggende variant krijg opgestuurd...
Dat zou ook wel snel zijn zeg. Had namelijk begrepen dat ze pas per 1 maart de platen zouden versturen. (zal het wel verkeerd begrepen hebben).karazz schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 10:47:
Gisteren brief gekregen van het RDW, ik krijg binnenkort een gele kentekenplaat opgestuurd in de staande variant. Blauwe kentekenplaat kan kosteloos retour.
Maar moet jou kentekenplaat tussen je zadel en bagagedrager gemonteerd worden? Meestal is dit toch in de buurt van het achterlicht. Als je nu een keer een wat langere jas aan hebt dan heb je mijn inziens het risico dat je daarmee je kentekenplaat afdekt. Is dat bij je officiële speed-pedelec zo gemonteerd?
Ben benieuwd naar je antwoorden
Ik bedoelde ook de kabel
Maarja....welk voordeel heeft een naaf dan nog boven derailleur? Ik vervang 1x per 6-8dkm cassette, voortandwiel en ketting (nadat de pekel van de weg is), denk niet dat ik veel langer bezig ben eigenlijk. Ketting spannen hoeft verder nooit bv.Shimano zegt onderhoud voor IGH is elke 5000km of 2 jaar. Ik doe zelf 7500 of 18 maand. Komt voor mij uit dat ik elke 4 of 5 maand even de hub open heb. (autovervanger toch)
In de categorie iets grotere fiets maar duurzaam vervoer zit ik stiekem wel naar zo'n Zero S te kijken. Lijkt me ook geweldig mooi spul. Iets snellere elektrische fiets
[ Voor 14% gewijzigd door neographikal op 19-01-2017 19:07 ]
Lijkt mij er sterk op dat deze fiets dan gewoon geen (goede) 0 beurt heeft gehad. Alle problemen die je noemt worden normaal gesproken bij het afstellen van een nieuwe fiets nagelopen en mogen tot aan de eerste beurt zeker geen problemen opleveren.Rukapul schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 11:23:
Het doorsmeren van de buitenkabel met bijvoorbeeld teflon spray helpt heel goed tegen dit euvel. Dit verdrijft vocht uit de kabel en zorgt ervoor dat eventueel vocht dat er toch in komt er niet voor zorgt dat de boel vastvriest. Tevens luistert de afstelling van Nexus 8 bijzonder nauw. Zeker na het verhuizen van de Shiamano fabriek. Vele problemen... We hebben er al tig terug moeten sturen.zonnefreak schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 13:04:
[...]
Mijn vrouw heeft het zelfde probleem met haar versnelling. Vorig jaar met de vorst had ze dit ook. Waarschijnlijk zit er wat vocht in de versnelling en bevriest dit. We hebben vannacht haar fiets in de keuken gezet zodat dit kan ontdooien. Heeft trouwens een Nexus 8 systeem.
Naja het voordeel is dat het onderhoud niet meer is dan smeren.neographikal schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 19:04:
[...]
Ik bedoelde ook de kabel
[...]
Maarja....welk voordeel heeft een naaf dan nog boven derailleur? Ik vervang 1x per 6-8dkm cassette, voortandwiel en ketting (nadat de pekel van de weg is), denk niet dat ik veel langer bezig ben eigenlijk. Ketting spannen hoeft verder nooit bv.
In de categorie iets grotere fiets maar duurzaam vervoer zit ik stiekem wel naar zo'n Zero S te kijken. Lijkt me ook geweldig mooi spul. Iets snellere elektrische fiets
Bij het vervangen van cassette en ketting is er sprake van materiaal. En je kan je lijn van trapas naar achterwiel afschermen met een dichte kettingkast. Dus je externe invloeden daar ook beperken.
Al gaat dat laatste met mijn conversie niet op omdat die fiets vanaf een derailleur komt.
De hoop hier is dat ik er minimaal 20.000 km op kan zetten, dan is het voordeliger voor mij.
In de brief staat over ongeveer anderhalve maand, dus dat is inderdaad maart.zonnefreak schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 19:00:
[...]
Dat zou ook wel snel zijn zeg. Had namelijk begrepen dat ze pas per 1 maart de platen zouden versturen. (zal het wel verkeerd begrepen hebben).
Maar moet jou kentekenplaat tussen je zadel en bagagedrager gemonteerd worden? Meestal is dit toch in de buurt van het achterlicht. Als je nu een keer een wat langere jas aan hebt dan heb je mijn inziens het risico dat je daarmee je kentekenplaat afdekt. Is dat bij je officiële speed-pedelec zo gemonteerd?
Ben benieuwd naar je antwoorden
En moet is een groot woord, mijn fiets (specialized turbo s) komt met 2 kentekenhouders, eentje voor een staand model die naast het achterwiel gemonteerd kan worden, of een liggend model welke dus boven het achterwiel gemonteerd kan worden. Standaard komt de fiets ook zonder spatbord of bagagedrager dus bestaat er geen mogelijkheid om hem 'achter' de fiets te monteren. Het achterlicht zit ook onder het zadel verwerkt overigens. En gezien de sportieve zit moet de langere jas wel behoorlijk lang zijn om het kenteken te bedekken.

Dit topic is gesloten.