Het grote elektrische fietsen topic - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 15 ... 103 Laatste
Acties:
  • 885.969 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• karazz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23:17
Jongens jongens toch, waar is de kerstgedachte in dit geheel? Iets meer respect voor elkaar mag wel hoor, ook al ben je het niet met elkaar eens :>

[ Voor 18% gewijzigd door karazz op 22-12-2016 14:46 ]

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-06 14:15
roffeltjes schreef op donderdag 22 december 2016 @ 14:38:
Je FM geeft aan dat er een gewichtsprobleem is. Tenzij je over de 150KG gaat met belasting is dat een onzin verhaal.
Die 150 haal ik wel af en toe (met kranten bezorgen), maar dan staat er nog steeds niets over "automatisch leiden tot spaakbreuk", enkel dat het niet meehelpt. En, deze derde breuk was bij een heftige zijdelingse kracht (uitwijkmanoeuvre), dan speelt gewicht een stuk minder lijkt mij?
Dat heeft niks te maken met "wat de fabriek heeft gedaan".
Natuurlijk heeft dat van alles te maken met wat de fabriek doet. Als die een bepaald patroon aanhouden wat er leuk uit ziet (of zo) maar minder sterk is dan geef je dat mogelijk nog een keer de kans bij een gloednieuwe fiets (waarbij alle spaken uit dezelfde batch komen, waar dus mogelijk een issue mee is) voordat je er een sterker patroon op spaakt. Zoals ze zeiden, "hopelijk zijn nu de zwakke spaken eruit, zo niet, dan zetten we ze er op een andere manier op"
Het is standaard dat een wiel helemaal overnieuw moet na spaakbreuk. Anders blijf je spaken breken (zoals nu dus).
Wat vind jij overnieuw? De boel op drie stapeltjes leggen: de naaf, een stapel van 32 losse spaken en een velg? Dat lijkt mij, als leek, ontzettend overdreven als je alleen maar de spanning van alle spaken opnieuw moet afstellen...
Subtiel verschil, ik kom niet met het onzin verhaal dat het aan de motor ligt. Dat maakt nogal wat uit in de bullshit factor.
Ah, want die motor heeft geen gewicht en is niet van invloed op de gewichtsverdeling? DAT noem ik bullshit...

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:10

Metro2002

Memento mori

roffeltjes schreef op donderdag 22 december 2016 @ 14:44:
Metro, ik heb de power files van een bergetappe gegeven. Basta.,
En daar staat zelfs in dat het gemiddelde vermogen tijdens een sprint rond de 800w ligt met pieken naar 1300w

en zoals ik al aangaf ligt het gemiddelde vermogen véél lager, iets dat ook domweg in je eigen PDF staat:

Each of these attacks was over 900 watts and many were as long as 30 seconds long.

All in all, Markus averaged 335 normalized watts for 4 hours, 42 minutes

En nogmaals: Dat is al een enorme prestatie waar de gemiddelde amateur wielrenner niet aan zal komen.

Rond of boven de 1000w als piekvermogen klopt maar nogmaals: Dat is zéér kortstondig, iets dat door je eigen bronnen bevestigd wordt. Waarvoor dank.

Hiermee zie je ook duidelijk mijn punt wat ik altijd al aangeef voor e-bikes: Op maximale ondersteuning doet de gemiddelde fietser gewoon zo ongeveer niets meer. De gemidelde fietser trapt immers maar ongeveer 150w aan vermogen. Zet ergens een 250w motor op en je kan op je vingers natellen hoeveel werk de fietser nog hoeft te verzetten.

Edit: Het baanrecord staat trouwens op 47,98km/u dus als die persoon 60km/u kan trappen een uur lang zou ik hem maar eens aanmelden ;)

[ Voor 28% gewijzigd door Metro2002 op 22-12-2016 15:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15:26
karazz schreef op donderdag 22 december 2016 @ 14:45:
Jongens jongens toch, waar is de kerstgedachte in dit geheel? Iets meer respect voor elkaar mag wel hoor, ook al ben je het niet met elkaar eens :>
Dit dus, haal even die fijne kerstgedachte naar voren en zit niet schuimbekkend achter je toetsenbord je relaas te doen... o<:)

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 26-06 21:46
Paul schreef op donderdag 22 december 2016 @ 15:00:
[...]
Die 150 haal ik wel af en toe (met kranten bezorgen), maar dan staat er nog steeds niets over "automatisch leiden tot spaakbreuk", enkel dat het niet meehelpt. En, deze derde breuk was bij een heftige zijdelingse kracht (uitwijkmanoeuvre), dan speelt gewicht een stuk minder lijkt mij?
Lijkt me wel... massa+versnelling. Maar goed, ik ben geen natuurkunde expert zoals ik al heb aangetoond :+
Zoals ze zeiden, "hopelijk zijn nu de zwakke spaken eruit, zo niet, dan zetten we ze er op een andere manier op"
Ik geloof niet in zwakke spaken (niet in twee die uit spec zijn). Alles kan, maar het is waarschijnlijk een slecht gespaakt wiel. Anders kunnen de flensgaten/spaakgaten in resp. naaf en velg een rol spelen, maar meestal is het een spaakspanning issue.

Daarom moet je bij een spaakbreuk helemaal overnieuw beginnen... K.U.T. maar helaas is dat het enige wat helpt.
Wat vind jij overnieuw? De boel op drie stapeltjes leggen: de naaf, een stapel van 32 losse spaken en een velg? Dat lijkt mij, als leek, ontzettend overdreven als je alleen maar de spanning van alle spaken opnieuw moet afstellen...
Ja, alles los, flens en spaakgaten nakijken...
Ah, want die motor heeft geen gewicht en is niet van invloed op de gewichtsverdeling? DAT noem ik bullshit...
1. Hij gaf aan dat het hoorde bij ebikes. Dat is onzin.
2. Een motor+accu is niet zwaarder dan een gevulde boodschappentas, welke ook nog buiten de driehoek hangt en naast de wielen. De invloed van een middenmotor op de gewichtsverdeling is minimaal. Om maar aan te geven, mijn Razer is lichter dan onze stadsfiets. Ik gok dat jouw merida ook lichter is dan mijn stadfsiets.

Als je mij vraagt: Kan het aan de motor liggen? Ja, dat kan. Maar het kan ook aan je spaakmagneet, fietstas of zadelstand liggen. Shimmyen heeft te maken met alles,

Zomaar zeggen dat het aan de motor/accu ligt is links of rechtsom lariekoek. Het bewijs is dat er zat ebikes zijn die het niet hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door roffeltjes op 22-12-2016 15:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
roffeltjes schreef op donderdag 22 december 2016 @ 15:31:
Zomaar zeggen dat het aan de motor/accu ligt is links of rechtsom lariekoek.
Gelukkig heeft hij dat dan ook niet gezegd. Ik heb al aangegeven dat het woord "inherent" niet klopte :) Ik dacht dat ik getypt had dat FM inderdaad niet "inherent aan" had gezegd en dat ik het te snel en bondig over wilde brengen, FM zei dat het wel eens vaker voor komt bij elektrische fietsen. Blijkbaar heb ik dat toch niet gepost om een of andere reden.

[ Voor 30% gewijzigd door Paul op 22-12-2016 15:55 ]

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Opperpanter2
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:13
Doorrijden met een gebroken spaak is toch sowieso kansloos, of heb ik het mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Als mijn FM zegt dat het kan dan doe ik dat (al doe ik dan nog meer moeite putten te ontwijken en drempels subtiel te nemen, stoepranden op- en afbeuken is sowieso niet mijn stijl), hij is degene die het moet fixen (onder garantie) :P

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-02-2022

racinfo

E-MTB

Bij mijn vorige fiets had ik 3 gebroken spaken en heb daar ruim 1 jaar mee gereden, maar dat was met de voorwielmotor aangedreven fiets; bij een middenmotor komt er zo-ie-zo al meer kracht mi. op het achterwiel en zal het waarschijnlijk niet zolang goed gaan. Met de gebroken spaken had ik wel een kleine slag in het wiel die steeds erger werd en dat heeft mij toen extra velgrem blokjes gekost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polling
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 28-02-2022
Paul schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 09:12:
Als mijn FM zegt dat het kan dan doe ik dat (al doe ik dan nog meer moeite putten te ontwijken en drempels subtiel te nemen, stoepranden op- en afbeuken is sowieso niet mijn stijl), hij is degene die het moet fixen (onder garantie) :P
En volgens mij zegt dat wat over de kwaliteit van de FM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Dat mag je denken :w

Wel apart dat sommige mensen alleen maar panne hebben terwijl ze bij de FM voor de deur staan :?

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polling
Noodspaak, en zsm naar een goede FM. Gewoon doorrijden tot er een keer tijd is om naar de FM te gaan is vragen om (nog meer) problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-05 11:22
Ik had ook veel last van gebroken spaken in t achterwiel. Toen heb ik de accu achter verwijderd en naar t midden verplaatst en waren de problemen met brekende spaken zo goed als voorbij. Ze braken altijd als ik hard(over de 40) door een diepe kuil ging. Mn fiets en ik wegen samen meer dan 140kg dus dat wil wel ff een klap geven. Daarna heb ik m'n fiets ook op 25km/u begrensd en dat scheelt ook.
PS de plaat waarmee de accu achter op de fiets was vastgezet was ook op meerdere plaatsen gebarsten. Kan je zien wat een klappen die kreeg. Bandenspanning achter is altijd 5 atm. Een gebroken spaak vervang ik altijd meteen bij thuiskomst. Ik ga nooit naar een FM.

[ Voor 24% gewijzigd door bgttje op 24-12-2016 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Aint nobody got time for that :+ Dat is leuk als je nog 100 km moet of zo, maar toch niet als ik sneller bij de FM ben dan dat ik die noodspaak erop heb gezet?
en zsm naar een goede FM
3x raden wat ik gedaan heb. Met een kapotte spaak, dat wel. Er zijn er nog 31 over...

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polling
Paul,
Volgens mij spreek je jezelf een beetje tegen. Je zegt dat de FM zegt dat je rustig verder kon fietsen met een gebroken spaak, maar aan de andere kant dat dat maar een heel klein stukje is, 10 min maximaal (een noodspaak kost minder tijd). Dat is niet wat ik begrijp uit je bericht over het doorfietsen met een gebroken spaak. Wat meer duidelijkheid in je berichten scheelt veel discussie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polling
Terug naar mijn ervaringen na ruim een maand fietsen op de BULLS: Een geweldige fiets. Nu in een week of zes 750 km gefietst. Opladen vooral in de schuur (onverwarmd) omdat ik het (de)monteren van de accu toch wel een klusje vind.
Veel plezier van de helm (Kask) en Buff eronder. Goed te doen, ook bij vorst. Het vizier is prettig, maar niet bij mist, dan wordt het matglas.
De speciale e-bike-banden zijn prima, ik heb nog geen last gehad van wegglippen, ook niet bij vorst en rijp met witte aanslag op de wegen. Natuurlijk wel met beleid door de bochten en remmen.
Over de remmen gesproken: prima. Na goed afstellen en, dat heeft wel een paar keer bezoek aan de FM gekost. Bij nattigheid piepen ze wel...
Ketting en tandwielen: ook prima. Als je met beleid schakelt (kracht eraf!) schakelen ze moeiteloos en geluidloos. Ik ben inmiddels wel gewend aan het tijdig terugschakelen en met beleid opschakelen, ik probeer gewoon te schakelen, dus niet in een te grote versnelling te vertrekken.
De versnellingen zijn wel prima, voor wat betreft de grootste zes achter. De twee voor gebruik ik eigenlijk niet, ook niet als ik zonder ondersteuning fiets, alleen bij optrekken is het dan wel handig (maar ik ben niet gewend om met twee te schakelen, vind het nog steeds ingewikkeld om te kijken wanneer ik voor en wanneer achter moet schakelen).
De motor en de ondersteuning zijn prima. Er is wel wat geluid bij 33-36 kpu, weet niet zeker waar dat vandaan komt... In ondersteuning 0 rijd ik 20-24 kpu kruissnelheid. In ondersteuning 1 28-32, ondersteuning 2 35-39, ondersteuning 3 40-45. Afhankelijk van de afstand kies ik voor een ondersteuningsniveau: Op dit moment is de verste we-afstan d 17 km, dus 34 km per dag. Dan kan ik op de hoogste stand rijden. Sommige dagen moet ik ook tussen de middag van werkplek wisselen, nog eens 15-20 km erbij, en dan houd ik het op ondersteuning 2. Dan rijd ik hem wel leeg, 50-55 km is het wel ongeveer.

Als het voorjaar, zonnig en lekker weer wordt, ga ik een paar recreatieve dagtochten maken met ondersteuning 1: de AR goed testen. Ik twijfel nog of de fiets ook voor vakantiefietsen geschikt is: we gaan met tent en alles mee een paar weken door Europa, tot nu toe op de gewone fiets (nou ja, een Gaastra met Rohloff) en dat gaat prima, maar eigenlijk willen we daarmee niet echt de bergen / steile gebieden opzoeken, maar we willen wel graag een keer in Engeland / Schotland gaan fietsen. Nog genoeg te doen dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Hoe vaak heb jij het al gedaan? Ik heb bij wijze van (!) in 10 minuten nog niet eens mijn wiel uit mijn fiets.

Daarnaast kan ik wel alles op gaan zitten schrijven alsof ik een advocaat ben om zo van te voren alle corner cases en what-if's af te dekken, maar daar bedank ik voor; het moet ook nog een beetje leesbaar blijven allemaal. Als mijn FM zegt dat het op zich niet zo heel erg is als ik er voorzichtig mee verder fiets (maar er mogelijk wel een slag te merken is, als die te erg is niet meer verder fietsen) terwijl ik net de afspraak heb gemaakt om de fiets morgen langs te brengen dan vind ik dat ik er redelijk normaal mee verder kan fietsen ja.

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polling
Zo'n opdraaibaar kabeltje bedoel ik als noodspaak, nog nooit gedaan, maar bij de vakantiefietser gezien dat het in minder dan 10 minuten erin zit, en dan hoeft het wiel er niet eens uit.

http://www.vakantiefietser.nl/onderdelen/ffs/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polling
En in je reactie schreef je dat je er van je FM mee mocht doorfietsen. Over voorzichtig en slag in het wiel hoorde ik je niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
FFS, heb je de zin die er letterlijk direct voor komt ook gelezen?

En dat is leuk met een voorwiel en velgremmen, probeer het eens met een achterwiel met schijfrem en derailleur? Als je daar handig in bent zal dat vast ook niet al te lang duren maar het best case scenario is niet universeel natuurlijk.

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:51
Spaakbreuk komt vaak doordat de verkeerde spaken zijn gebruikt in combinatie met de naaf.
De lengte van de kop van de spaak tot de kromming is dan te lang waardoor de spaak niet recht belast wordt maar onder een hoek. De kop van de spaak zal dan afbreken.

Dit kan je oplossen door ringetjes tussen de naaf en de spaakkoppen te zetten, of door de juiste spaak bij je naaf te zoeken.

Voor een E bike zou ik deze: https://www.dtswiss.com/Components/Spokes/DT-alpine-III spaken nemen en goed uitmeten of je ringetjes nodig hebt.

https://roadcyclinguk.com...-seven-spoke-washers.html

never argue with a moderator, he will shut your account down.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedster
Paul schreef op zondag 25 december 2016 @ 09:35:
FFS, heb je de zin die er letterlijk direct voor komt ook gelezen?

En dat is leuk met een voorwiel en velgremmen, probeer het eens met een achterwiel met schijfrem en derailleur? Als je daar handig in bent zal dat vast ook niet al te lang duren maar het best case scenario is niet universeel natuurlijk.
Paul, deze: http://www.robsbikeshop.nl/flexibele-noodspaak.html zit er zo in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Als de spaken toch moeten worden vervangen dan zijn butted Sapim (voordeel is dat die meer keuze biedt in bocht wijdte) of DT spaken natuurlijk een logische keuze. Sterker en lichter, het kan niet beter (voor de niet-kenners: straight gauge spaken zijn in de praktijk zwakker omdat ze minder goed veren), helaas zijn volgens mij alle fabrieks stadsfietsen uitgerust met straight gause spaken.

Overigens is dat weer een goede test voor een FM. Als hij niet aan komt zetten met butted spaken weet je eigenlijk genoeg ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 749255

Een goed wiel wordt niet alleen door de beste spaak te kiezen gebouwd, maar ook door de manier van bouwen. Bij velgremmen heb je te maken met krachten die op de velg komen, terwijl bij een schijfrem juist de krachten op de naaf hoger zijn. Bij een schijf heb je meer paraplu, waardoor er vaak met verschillende lengtes gewerkt wordt, maar dat hangt ook weer van de velg af; als deze uit het midden is geboord heb je weer minder paraplu waardoor de spaken een andere krachtverdeling krijgen. Trekkende en duwende spaken, butted spaken of straight. Hoe rechter de spaak uit de naaf op de velg staat, hoe minder spanning in de bocht. Dus een rechte spaak is dan weer de sterkste optie. Kruis over 2 of 3 wordt veel gebruikt, bij tandems soms ook wel kruis over 4. Vlechten of gewoon overlap. 28, 32, 36 of 40 spaken per wiel zodat de krachten per spaak beter verdeeld worden. Wat voor spaak wordt hier benoemd, maar ook wat voor nippel. Een messing nippel zal langer meegaan dan een aluminium nippel. Dat veel fabrikanten toch voor alu kiezen heeft weer met gewicht te maken. Maar grondwater dat in de velg blijft staan zorgt er uiteindelijk voor dat je spaaknippels gaan rotten en je wiel kapot gaat.
En het laatste wat door vrijwel geen enkele fabrikant of huis, tuin en keukenfietsenmaker wordt gebruikt: afdrukken als het wiel op spanning staat, vervolgens elke spaak onderling met een spaakspanningsmeter nalopen en zorgen dat de spanning zo dicht mogelijk bij elkaar ligt. Elke spaak heeft zijn eigen maximale spanning, maar ook de velg en de naaf hebben deze. Het is dus heel belangrijk om die set bij elkaar te gebruiken. Gewoon een handje spaken, een velg en een naaf die bij elkaar geraapt zijn kan al direct problemen geven. Goede naven: DT Hugi of DT 240, Chris King, Hope, Rohloff, Sram. Spaken: DT swiss of Sapim en dan de juiste keuze voor het gebruik (dikte, butted of juist niet), nippels DT Pro lock, velgen hangt af van wat je ermee gaat doen. Een degelijk velgrem wiel zou ik voor de Rigida Grizzly kiezen, voor schijf DT. Dubbel gebust uiteraard.
Wheel building is an art. Een goed wiel neemt tijd in beslag, maar daarna gaat er vrijwiel niets kapot, blijft het allemaal recht en op spanning. Een goed wiel, daar breken geen spaken in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedster
roffeltjes schreef op zondag 25 december 2016 @ 14:01:

Overigens is dat weer een goede test voor een FM. Als hij niet aan komt zetten met butted spaken weet je eigenlijk genoeg ;)
Roffeltjes vertel: bij welke fietsenmaker heb jij je fietsen in onderhoud ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedster
Anoniem: 749255 schreef op maandag 26 december 2016 @ 11:12:
Een goed wiel wordt niet alleen door de beste spaak te kiezen gebouwd, maar ook door de manier van bouwen.
Klopt helemaal. Aan de andere kant zet xx ervaren wielbouwers bij elkaar en ze hebben allemaal hun eigen mening over het perfecte wiel.

Volgens mij genoeg over spaken en wielen nu weer verder over E- Bikes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Voor mijn Ebike Marc bikeshop. De eigenaar is een liefhebber (oud top triathleet) maar vooral een fietsenmaker die luistert naar mijn wensen. Ik heb wel eens een akkevietje gehad meteen van zijn monteurs, maar dat werd direct goed opgelost. Het is en blijft een standaard fietsenzaak, met forse prijzen en een matig assortiment* maar het luisteren naar de klant maakt enorm veel uit.

Voor mijn racefiets Ger uit betondorp. Volgens veel van zijn collega's de beste monteur (en wielenbouwer) van 020. Die man is zo snel en secuur dat ik me elke keer weer verbaas.

*Compleet logisch, een standaard fietsenzaak heeft nu eenmaal een andere klandizie dan mijn wat duurdere smaak. Maar hij kan het wel allemaal regelen en zal desnoods tot aan de fabriek van merken die hij niet draagt bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 25-06 12:31

BertV

Handgemaakt

racinfo schreef op donderdag 22 december 2016 @ 12:03:
Met een speed-pedelec over de rijbaan, over krap 14 dagen gaan we dat beleven...
Ik denk (hoop)dat dit weer snel wordt ingetrokken.
De gemiddelde snelheid van een langzame brommer, uiterlijk van een fiets.

Ik moet plotseling weer denken aan mijn tijd met een kleine motorscooter waarbij de "opvoedende" automobilisten mij voortdurend richting het fietspad dirigeerden.

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 26-06 22:08
Met ondertussen een gevaarlijke situatie ten koste van de speed-pedelec rijder, ook nog eens in een jaargetijde met donker/regenachtig/glad weer.
Deze regels kan je toch alleen bedenken als je een dikke rolbuik hebt die uitsluitend op vier wielen door het verkeer gaat, en verder een zittend bestaan hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Ik verwacht common sense (lijfsbehoud) bij de gebruikers. Het wordt dan een aardig verhaal voor de diender die gaat bekeuren.

Ik ben benieuwd met welke stal orders ze op pad worden gestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 24-06 09:43
Wat ik tot nu toe heb gehoord is dat de gemiddelde agent echt geen flauw idee heeft hoe het nou zit met de speed pedelecs. Nu niet (en nu is het nog behoorlijk overzichtelijk) en na 1 januari al helemaal niet.

Maar we gaan het merken... Overigens is er tot 17 juni een overgangsperiode. Tot dan mag je blijven rijden met een blauw snorfiets plaatje. Maar ben benieuwd hoeveel mensen inderdaad dat plaatje nog op hun fiets hebben zitten?

Fietsenmaker die ik laatst sprak heeft zelf een speed pedelec, heeft alles wel netjes geregeld (verzekering e.d.) maar heeft het kentekenplaatje in z'n tas zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 16:14
bartvb schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 15:30:

Maar we gaan het merken... Overigens is er tot 17 juni een overgangsperiode. Tot dan mag je blijven rijden met een blauw snorfiets plaatje. Maar ben benieuwd hoeveel mensen inderdaad dat plaatje nog op hun fiets hebben zitten?
Ik heb zelf wel mijn blauwe plaat erop zitten, ook verzekering en dergelijke is allemaal in orde. Ik fiets meestal ergens tussen de 30 a 33 km/u. Ga dus echt niet straks met mijn gele plaat erop gemonteerd tussen de vrachtwagens op de rijbaan rijden. Dat loopt natuurlijk niet goed af. Ik meende dat onze minister van verkeer rond april zou evolueren wat dan de definitieve plaats van de speedbike zou worden. Maar ja als die gele kenteken platen pas rond maart/april uitgeleverd gaan worden en de meeste deze plaat niet gaan monteren, dan valt er natuurlijk ook weinig te evolueren. 8)7
Als ze naderhand toch gaan verplichten om op de weg te moeten gaan rijden dan monteer ik die gele plaat helemaal niet meer. We hebben het toch duidelijk genoeg aangegeven lijkt mij zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

dcl! schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 10:14:
Met ondertussen een gevaarlijke situatie ten koste van de speed-pedelec rijder, ook nog eens in een jaargetijde met donker/regenachtig/glad weer.
Deze regels kan je toch alleen bedenken als je een dikke rolbuik hebt die uitsluitend op vier wielen door het verkeer gaat, en verder een zittend bestaan hebt.
Waarschijnlijk dezelfde pipo die bedacht heeft dat brommers met 40-45km/u tussen het autoverkeer laten rijden ook wel een goed idee was. Ook domweg gevaarlijk.
Zelfde situatie en eigenlijk ook zelfde snelheid.
Hopelijk zorgen de speed pedelecs er straks op de rijbaan voor dat het bewustzijn onder automoblisten groeit dat ze niet de enige op de weg zijn óf dat al die rare maatregelen teruggetrokken worden (dus óf ook de brommers terug op het fietspad óf de bromfietsen ontgrenzen en op de rijbaan houden maar niet zo'n halfbakken oplossing :r )
zonnefreak schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 20:32:
[...]
Als ze naderhand toch gaan verplichten om op de weg te moeten gaan rijden dan monteer ik die gele plaat helemaal niet meer. We hebben het toch duidelijk genoeg aangegeven lijkt mij zo.
Als je toch maar 30km/u fietst kan je net zo goed een normale ebike kopen. Hoef je ook die gele plaat niet op je fiets. Maar om zonder een verplichte kentekenplaat te fietsen is gewoon stommer dan stom. Verzekeringen grijpen élke kans aan om niet uit te betalen en dan én geen kentekenplaat én niet de juiste plaats op de weg.... ik zou het risico niet nemen.

Ik heb ook niet altijd zin om hard te rijden op de brommer en bij harde tegenwind of als het ding een tijdje niet gereden heeft haalt ie ook echt geen 45km/u meer maar ik moet toch op de rijbaan en ik moet toch een geel plaatje achterop hebben zitten. Is dat achterlijk? Absoluut maar zo zijn de regels, dat is de consequentie van de keuze van je vervoersmiddel. Wil je dat niet dan kies je wat anders.

[ Voor 35% gewijzigd door Metro2002 op 27-12-2016 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
Metro2002 schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 20:37:
[...]

Waarschijnlijk dezelfde pipo die bedacht heeft dat brommers met 40-45km/u tussen het autoverkeer laten rijden ook wel een goed idee was. Ook domweg gevaarlijk.
Zelfde situatie en eigenlijk ook zelfde snelheid.
Hopelijk zorgen de speed pedelecs er straks op de rijbaan voor dat het bewustzijn onder automoblisten groeit dat ze niet de enige op de weg zijn óf dat al die rare maatregelen teruggetrokken worden (dus óf ook de brommers terug op het fietspad óf de bromfietsen ontgrenzen en op de rijbaan houden maar niet zo'n halfbakken oplossing :r )

[...]

Als je toch maar 30km/u fietst kan je net zo goed een normale ebike kopen. Hoef je ook die gele plaat niet op je fiets. Maar om zonder een verplichte kentekenplaat te fietsen is gewoon stommer dan stom. Verzekeringen grijpen élke kans aan om niet uit te betalen en dan én geen kentekenplaat én niet de juiste plaats op de weg.... ik zou het risico niet nemen.

Ik heb ook niet altijd zin om hard te rijden op de brommer en bij harde tegenwind of als het ding een tijdje niet gereden heeft haalt ie ook echt geen 45km/u meer maar ik moet toch op de rijbaan en ik moet toch een geel plaatje achterop hebben zitten. Is dat achterlijk? Absoluut maar zo zijn de regels, dat is de consequentie van de keuze van je vervoersmiddel. Wil je dat niet dan kies je wat anders.
De reden dat de brommers op de gegeven moment van het fietspad werden geweerd, kwam omdat er veel te veel ongelukken gebeurde tussen de fietsers en de bromfiets op de verplichte fietspaden, er zijn in Nederland 1,2 miljoen brommers op de weg.
Er zijn in totaal nu zo'n 11000 speedpedelecs verkocht in Nederland.
De meeste van deze gebruikers van speedpedelecs fietsen zo tussen de 30 a 35 km/u. Ik zelf dus ook.
Ik gebruik mijn speedpedelec om op een gezonde manier naar mijn werk te kunnen en zo ook niet op de snelwegen te hoeven rijden. Zijn toch weer 11000 auto's minder. Met dank aan deze fietsers.
Toen ik mijn speedpedelec kocht heb ik wel op 15 verschillende fietsen gereden. Het grootste nadeel van een gewone ebike is de begrenzing die bij 27km/u onherroepelijk optreedt. Dit is niet fijn fietsen. Op een lichtgewicht tourfiets haal ik die snelheid ook wel. Heb probleem is alleen dat je dan over een grotere afstand behoorlijk gaat zweten. Dat kan ik niet combineren met mijn werk.

Van brommers is wel bekend en geaccepteerd dat deze tussen de auto's rijden. Als per 1 januari de speedpedelecs hier ook nog eens tussen moeten gaan rijden met 30 a 35 km/u dan geeft dit gegarandeerd problemen. (ongelukken) daarom dat de meeste speedpedelecs die ook niet gaan doen.
Wat denk je hoeveel begrip een buitenlandse vrachtwagen chauffeur hiervoor op kan brengen? :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

zonnefreak schreef op woensdag 28 december 2016 @ 09:44:
[...]

De reden dat de brommers op de gegeven moment van het fietspad werden geweerd, kwam omdat er veel te veel ongelukken gebeurde tussen de fietsers en de bromfiets op de verplichte fietspaden,
Onjuist.
De meeste ongelukken op fietspaden gebeurden niet tussen fietsers en brommers maar tussen brommers en auto's die tijdens het afslaan niet keken en de snelheid niet verwachten op een fietspad.
Hetzelfde probleem ga je dus nog erger krijgen met speedpedelecs op het fietspad, die zien er namelijk ook nog eens uit als fiets.
er zijn in Nederland 1,2 miljoen brommers op de weg.
Er zijn in totaal nu zo'n 11000 speedpedelecs verkocht in Nederland.
De meeste van deze gebruikers van speedpedelecs fietsen zo tussen de 30 a 35 km/u. Ik zelf dus ook.
Ik gebruik mijn speedpedelec om op een gezonde manier naar mijn werk te kunnen en zo ook niet op de snelwegen te hoeven rijden. Zijn toch weer 11000 auto's minder. Met dank aan deze fietsers.
Toen ik mijn speedpedelec kocht heb ik wel op 15 verschillende fietsen gereden. Het grootste nadeel van een gewone ebike is de begrenzing die bij 27km/u onherroepelijk optreedt. Dit is niet fijn fietsen. Op een lichtgewicht tourfiets haal ik die snelheid ook wel. Heb probleem is alleen dat je dan over een grotere afstand behoorlijk gaat zweten. Dat kan ik niet combineren met mijn werk.
Er zijn dus ook 1,2 miljoen auto's minder op de weg door brommers ;) En ook op brommers is die begrenzing HEEL irritant. Constant zo'n glazen plafond waar je tegenaan bonkt. Zowel bij snorfietsen als bij bromfietsen.
Van brommers is wel bekend en geaccepteerd dat deze tussen de auto's rijden.
Zeker nooit brommer gereden tussen de auto's :X Dat is bij veel automobilisten nog steeds niet in de botte harses doorgedrongen dat ze niet alleen op de wereld zijn hoor.
Als per 1 januari de speedpedelecs hier ook nog eens tussen moeten gaan rijden met 30 a 35 km/u dan geeft dit gegarandeerd problemen. (ongelukken) daarom dat de meeste speedpedelecs die ook niet gaan doen.
Nogmaals: Als je niet wilt dat je op de weg moet dan moet je geen speedpedelec kopen.
Wat denk je hoeveel begrip een buitenlandse vrachtwagen chauffeur hiervoor op kan brengen? :F
Zelfde geldt voor bromfietsen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes
Ik zou iets meer met je eens zijn als er niet een paar dingen ontbreken:

1. Er is geen brommer die 45 loopt. Sterker nog, er is geen snorfiets die zo hard gaat. Ze gaan allemaal veel harder. De keren dat ik niet wordt voorbij geblazen door een dergelijk voertuig zijn memorabel.
2. Veel erger, een brommer/snorfiets is een vervuilend onding dat ASAP moet worden verboden.

Er is een prima alternatief in de electrische snorfiets en de ebike. Verbieden die handel in plaats van als idioten met een bot broodmes onze eigen keel door te snijden.

Daarom is dit hele s-pedelec verhaal zo zuur. In plaats van als hersenloze debielen snelwegen verbreden moeten we fietspaden verbreden zodat het allemaal past. Verbandingsmotoren, die moeten worden tegengehouden, niet fietsende forenzen wegpesten. Maar ja...een VVD minister en deze heeft totaal geen interesse in het algemeen belang.

Maar ja, de ratio is ver te zoeken in de wereld, dus we gaan vrolijk door met krankzinnig gedrag.

[ Voor 27% gewijzigd door roffeltjes op 28-12-2016 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
zonnefreak schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 20:32:
[...]
Ik heb zelf wel mijn blauwe plaat erop zitten, ook verzekering en dergelijke is allemaal in orde. Ik fiets meestal ergens tussen de 30 a 33 km/u. Ga dus echt niet straks met mijn gele plaat erop gemonteerd tussen de vrachtwagens op de rijbaan rijden. Dat loopt natuurlijk niet goed af. [..]
Dus je komt nooit op erftoegangswegen? (waar 60 als de minimumsnelheid wordt gezien en men liever 80 of sneller rijd..)
Afbeeldingslocatie: http://www.dirkdebaan.nl/uploads/1/0/0/5/10059444/_______________________________________________5289951.jpg
of vaak nog smaller en zonder gemarkeerde strook:
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/29/Road_towards_Houten.JPG/250px-Road_towards_Houten.JPG
Die heb je in mijn omgeving veel en kom je dan bij een rotonde dan moet je opeens op een fietspad en al het gemotoriseerd verkeer voorrang geven, dan blijf ik liever op de hoofdrijbaan en zou wel een voordeeltje zijn van een speed pedelec.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedster
roffeltjes schreef op woensdag 28 december 2016 @ 10:29:

Maar ja, de ratio is ver te zoeken in de wereld, dus we gaan vrolijk door met krankzinnig gedrag.
Als in: gaan wonen in buitensteden liefst zover mogelijk van je werk? ( Joop bedankt...)
En iedere dag heen en weer ploeteren?
Met welk vervoer middel dan ook is dit volgens mij de KERN van het probleem.

Stop met verplaatsen. Ga dichtbij je werk wonen of werk thuis.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• roffeltjes
Eens, maar zelfs dat probleem is veel kleiner dan in de discussie voorkomt..

1. Ondanks dat de lange afstand forenzen heel vocaal zijn woont het gros van de mensen binnen 25km van hun werk. Een standaard fiets, ligfiets, velomobiel, ebike of S-Pedelec is dan een uitstekend vervoermiddel.
2. We hebben een uitstekend OV netwerk en dat kan beter, gewoon geld injassen die we besteden aan al dat asfalt.

Ik ben niet iemand die zegt "vroeger was alles beter", maar zowel aan mijn als mijn vrouws kant hebben we altijd geleefd zonder auto drie generaties, ondanks dat we gewoon hogere middenklasse zijn en het makkelijk kunnen betalen. Met de trein elke dag een uur heen en terug.

"Het kan niet zonder auto"is grote stierenstront. In een tijd van het internet zijn we opeens nog meer afhankelijk van de auto? ONZIN. Het is lekker makkelijk en comfortabel... daarom willen we de toet-toet. Net als vliegvakanties... het is superslecht voor de aarde, maar het moet en zal. Alsof het een levensbehoefte is om met je billen aan een tropisch strand te zitten.

En dat gun ik iedereen... maar een leefbare omgeving voor onze volgende generaties is iets belangrijker.

Dit is dus waarom ik dit soort wetgeving crimineel vind. Hoe durf je de toekomst zo te verpatsen voor electoraal gewin? Of is die dame echt zo van het padje af dat ze niet snapt dat dit niet door mag gaan?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fransn
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09-11-2023
Inmiddels staan er (sinds februari) 7500 kilometer op de teller van mijn Gazelle CityZen Speed. Langzamerhand is er wat te merken van de eerste slijtage. De kransjes achter (de kleinste) moeten opnieuw worden vastgezet omdat er wat speling opzit... En thats it..
Ofwel; het is gewoon een hele goede fiets. De ketting is nog prima. De schijfremmen functioneren nog goed. De vering voor doet het prima. Alle andere techniek werkt verder nog uitstekend.
Let wel: ik fiets gewoon door, de afgelopen weken. Door de meer dan modderige polders en de met pekel bezaaide fietspaden. In regen en kou en te warme winterdagen voor winterfietskleding.
Ik snap ook helemaal niks van de nieuwe regelgeving. Fietsen op een speedbike zou gesubsidieerd (in ieder geval beter gefaciliteerd) moeten worden... Mijn fietshelm is nog prima en mijn gezondheid ook. Ik ben niet van plan om die per januari weg te gaan gooien door respectievelijk een nieuwe helm te kopen of een aantal kilometer op de rijbaan te gaan rijden waar ik mee moet crossen met de verbrandingsmotors..
Nog wat praktische dingen:
- De spiegel heb ik al gelijk gedemonteerd. De wegen waar ik over reed waren geen biljartlakens dus de spiegel trilde telkens weg
- De accu houdt het tot nu toe uitstekend. Ik laad twee keer per dag op en eigenlijk merk ik nog niets van het minder worden van de capaciteit. Bij koude en opladen in de schuur heb ik een aantal kilometers minder tot mijn beschikking, maar dat is een gegeven...
- De fiets heeft één onderhoudsbeurt gehad van € 50,-- en verder heb ik misschien wel voor € 30,-- aan olie en ander klein materiaal aangeschaft. Kom daar maar eens om met een auto! :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 853189

Soms zou je de tijd even een minuut terug willen draaien.
Gister mijn Batavus Razer aan de lader in de garage.
Wil ik even bij de kast die erachter staat.
Gedachteloos verzet ik de fiets even een meter.
Crankstel draait rond en tikt tegen het oplaadsnoer.
Kunststof vatting op de de accu afgebroken.

Hoe een ondoordachte beweging voor een hoop ellende kan zorgen.
Natuurlijk, mijn vergissing, zeker. Maar eigenlijk ook raar dat een dergelijk kwetsbare stekker ter hoogte van de trappers zit.
Naar FM vandaag. Batavus doet niet aan repareren. Nwe accu bestellen a 619 euro.
Gelukkig heb ik een diefstal en schade verzekering, dus het zal wel goed komen verder.

Maar het is toch te gek voor woorden, dat het niet mogelijk is om een stekker van 10 euro te vervangen, nee gelijk 619 euro, kassa. Slecht voor de portemonnee maar ook voor het milieu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Fransn schreef op woensdag 28 december 2016 @ 16:01:

- De spiegel heb ik al gelijk gedemonteerd. De wegen waar ik over reed waren geen biljartlakens dus de spiegel trilde telkens weg
Frappant dat je de spiegel er juist afhaalt. Ik heb er juist een op gezet, zodat ik mijn nek niet zo hoef te forceren bij het afslaan ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

roffeltjes schreef op woensdag 28 december 2016 @ 13:29:
Ik ben niet iemand die zegt "vroeger was alles beter", maar zowel aan mijn als mijn vrouws kant hebben we altijd geleefd zonder auto drie generaties, ondanks dat we gewoon hogere middenklasse zijn en het makkelijk kunnen betalen. Met de trein elke dag een uur heen en terug.

Dit is dus waarom ik dit soort wetgeving crimineel vind. Hoe durf je de toekomst zo te verpatsen voor electoraal gewin? Of is die dame echt zo van het padje af dat ze niet snapt dat dit niet door mag gaan?
Respect voor zoveel generaties zonder auto. De meeste mensen - ik ook - willen toch graag een auto, al is het maar om je eigen woning op wielen te hebben.

Wat betreft die wetgeving, tja dat wordt natuurlijk in Europees verband vast gesteld. Dus ik weet niet of onze minister daar zoveel invloed op heeft.
Wat ik erg jammer vind, is dat er krampachtig geprobeerd wordt de ebike en speed bike in oude brommer wetgeving te integreren. In plaats van breder en toekomstgericht te denken, en een nieuwe categorie in het leven te roepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
Anoniem: 853189 schreef op woensdag 28 december 2016 @ 19:54:
Soms zou je de tijd even een minuut terug willen draaien.
Gister mijn Batavus Razer aan de lader in de garage.
Wil ik even bij de kast die erachter staat.
Gedachteloos verzet ik de fiets even een meter.
Crankstel draait rond en tikt tegen het oplaadsnoer.
Kunststof vatting op de de accu afgebroken.

Hoe een ondoordachte beweging voor een hoop ellende kan zorgen.
Natuurlijk, mijn vergissing, zeker. Maar eigenlijk ook raar dat een dergelijk kwetsbare stekker ter hoogte van de trappers zit.
Naar FM vandaag. Batavus doet niet aan repareren. Nwe accu bestellen a 619 euro.
Gelukkig heb ik een diefstal en schade verzekering, dus het zal wel goed komen verder.

Maar het is toch te gek voor woorden, dat het niet mogelijk is om een stekker van 10 euro te vervangen, nee gelijk 619 euro, kassa. Slecht voor de portemonnee maar ook voor het milieu.
Dat is balen zeg :(

Ik heb zelf geen Batavus Razer maar als ik mij niet vergis heeft deze de accu op het frame zitten toch?

Nu heb ik zelf mijn accu op de bagage drager zitten (ook van Bosch) en kan hier inderdaad aan de zijkant een stekker erin steken van de accu lader. Maar deze zit dan in een soort houder waar de accu in vast geklikt zit.

Nu geef je aan dat er een nieuwe accu besteld moet worden. Snap alleen niet zo goed wat er dan precies kapot is gegaan aan je accu zelf. Kun je er een foto van posten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

zonnefreak schreef op woensdag 28 december 2016 @ 21:45:
[...]

Dat is balen zeg :(

Ik heb zelf geen Batavus Razer maar als ik mij niet vergis heeft deze de accu op het frame zitten toch?

Nu heb ik zelf mijn accu op de bagage drager zitten (ook van Bosch) en kan hier inderdaad aan de zijkant een stekker erin steken van de accu lader. Maar deze zit dan in een soort houder waar de accu in vast geklikt zit.

Nu geef je aan dat er een nieuwe accu besteld moet worden. Snap alleen niet zo goed wat er dan precies kapot is gegaan aan je accu zelf. Kun je er een foto van posten?
Klopt accu op het frame.
Foto plaatsen kan niet wegens te weinig karma.
Gaat om de kunststof stekker aansluiting op de accu, die is afgebroken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
Anoniem: 853189 schreef op woensdag 28 december 2016 @ 21:53:
[...]

Klopt accu op het frame.
Foto plaatsen kan niet wegens te weinig karma.
Gaat om de kunststof stekker aansluiting op de accu, die is afgebroken.
Heb je een Bosch motor uitvoering of een Yamaha uitvoering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

zonnefreak schreef op woensdag 28 december 2016 @ 21:58:
[...]

Heb je een Bosch motor uitvoering of een Yamaha uitvoering?
Yamaha

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• roffeltjes
Ja, die stekker constructie van Yamaha is onbegrijpelijk. Ik laad sowieso niet meer aan mijn fiets. :X

Betreft de wetgeving: Elke lidstaat kan zelf bepalen of ze het politieke kapitaal investeren om regels te rekken. Niet voor niets dat dit gewoon Nederlandse wetgeving is geworden, in navolging van Brussel. Het is niet zo dat Brussel deze wet bij ons heeft ingevoerd... we hebben hem zelf opgesteld. Kwestie van willen...
Anoniem: 853189 schreef op woensdag 28 december 2016 @ 20:04:
[...]Respect voor zoveel generaties zonder auto. De meeste mensen - ik ook - willen toch graag een auto, al is het maar om je eigen woning op wielen te hebben.
Respect? Omdat ik net zo leef als ik altijd al deed? Niet nodig :+

Ik hoor dat wel vaker. Zoals laatst iemand die zei dat hij het knap vond dat we (inclusief onze ouders) ons leven zo hadden aangepast. Toen ik uitlegde dat ik helemaal niks had aangepast omdat we het gewend waren viel pas het kwartje.

Wil ik een auto? Nee, het is niet nodig en staat me tegen. Maar ik vond Top Gear leuk, vind Ferrari's, BMW's, Porsche's en dat soort dingen prachtig. Ik vind een brommende Italiaanse sportwagen ook een gaaf geluid... Ik kan prima bewonderend over de nieuwe auto van een blije collega meepraten.

Ik snap de aantrekkingskracht, Maar het kan gewoon niet. Auto's vliegen, goedkoop shoppen in China.... het schaalt niet op wereldniveau. Dat is niet leuk, maar ook geen ramp. Met bewuste keuzes kan je volgens mij nog verdomd prachtig modern leven, alleen moet mobiliteit voor de voorzienbare tijd worden ingeperkt, tot we voldoende kerncentrales/wind/water en geo energie kunnen opwekken.

En ook dat is binnen twee-drie generaties te doen... als we NU beginnen. Gewoon nieuwe kerncentrales neerkwakken, energie eisen aan huizen opschroeven, verbrandingsmotoren versneld verbieden, vliegtaks. Thorium en kernfusie onderzoek zwaar sponsoren.

Maar ja, dan moeten we dus niet alleen over files, islam en zielige oudjes babbelen |:(

Ik laat het hier verder bij, dit is toch geen plek waar dit enig gewicht in de schaal brengt :+

[ Voor 11% gewijzigd door roffeltjes op 29-12-2016 01:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dcl!
Fiets al 30 jaar flinke afstanden (eerst school, later werk) en ben erg blij dat ik op de fietspaden niet meer zo erg wordt uitgerookt door al die #@!brommertjes. Ik begrijp het punt over veiligheid, maar voor mijn ademhaling: laat ze maar lekker op de weg blijven.
Vind het al erg genoeg dat ze je mogen uitroken bij een rood stoplicht.

• zonnefreak
Heb gisteren middag mijn nieuwe wielen met nieuwe winterbanden type Swalbe Winter marathon met spikes gemonteerd. Ik het begin maakt me dat toch een herrie zeg. De spikes moeten blijkbaar eerst een 40 tal kilometer worden ingereden en inderdaad zijn ze nu een stukje stiller dan aan het begin. In het begin is het ook wel even wennen als je er een bocht mee maakt. Maar goed we gaan het een tijdje aankijken hoe het bevalt :)
Toen ik vanavond thuis was gekomen zat er op de hele voorkant van mijn fiets een paar milimeter ijs gewoon puur door de mist die bevroren was.
Had ook een paar erg koude benen, morgen maar een pyama broek er onder aan doen.

• DanTm
  • Niet online
Ik was vanochtend ook op de fiets naar mijn werk, 40 km later was alles bedekt met een laagje ijs (bevroren mist).
Rij nog steeds met de standaard Schwalbe Big Bens, maar ga heeeeel rustig door de bochten.
Verder thermo broek en thermo shirt onder mijn kleren, blijf nog aardig warm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

roffeltjes schreef op woensdag 28 december 2016 @ 10:29:
Ik zou iets meer met je eens zijn als er niet een paar dingen ontbreken:

1. Er is geen brommer die 45 loopt. Sterker nog, er is geen snorfiets die zo hard gaat. Ze gaan allemaal veel harder. De keren dat ik niet wordt voorbij geblazen door een dergelijk voertuig zijn memorabel.
Bullshit, zeker nu er bijzonder strenge controles zijn op bromfietsen rijdt het allergrootste deel van die dingen gewoon standaard snelheid, 45-50kmu/ max. Snorfietsers rijden vaak wel harder dan 25km/u maar harder dan 45km/u? Ik kom ze amper tot niet tegen. Ik rij zelf bromfiets (en ja dat ding rijdt maar 45km/u , althans, als het meezit en de weg lang genoeg is) en bijna alles wat er qua bromfiets rondrijdt rijdt rond dezelfde snelheid en ik heb het afgelopen jaar slechts 1 snorfietser gehad die harder reed dan ik. De meeste snorfietsen rijden harder dan 25km/u omdat ze dat af fabriek al kunnen maar harder dan 45km/u? Niet waar ik woon en rij in elk geval. Misschien in Amsterdam ofzo waar alles op 2 wielen schijt aan alle regels heeft.
2. Veel erger, een brommer/snorfiets is een vervuilend onding dat ASAP moet worden verboden.
Wederom onjuist. 2 takters vervuilen enorm maar dat is een bedreigde diersoort en zie je steeds minder op de weg. 4 takters vervuilen minder dan een auto. Op mijn 22km lange woon-werk route zie ik 90% 4 takt rondrijden dus die 2 takt ellende is sowieso binnenkort verleden tijd. Volgens mij kan je die ook niet eens meer nieuw kopen.
Daarom is dit hele s-pedelec verhaal zo zuur. In plaats van als hersenloze debielen snelwegen verbreden moeten we fietspaden verbreden zodat het allemaal past.
Bijzonder toch. Bromfietsers moesten van het fietspad vanwege de hoge snelheden maar nu het een 'fiets' betreft die diezelfde snelheden haalt moet ineens het fietspad breder gemaakt worden. Niet dat ik het verder oneens ben met je stelling, ik vind ook dat fietspaden breder gemaakt moeten worden en dat dat best ten koste mag gaan van autowegen maar je rant tegen bromfietsen slaat gewoon nergens op. Het is al een heel stuk beter dan de auto gebruiken zowel voor de portomonee als het milieu. Een ebike is nog schoner maar een bromfiets heeft voordelen die een ebike niet heeft (meer comfort vanwege breder zadel, meer opbergruimte, je hoeft niet te trappen, veiliger, je kan goede regen motorkleding aan zodat je ook bij regen 100% droog blijft , betere wegligging, er kunnen 2 personen op, grotere actieradius etc.
Verbandingsmotoren, die moeten worden tegengehouden, niet fietsende forenzen wegpesten. Maar ja...een VVD minister en deze heeft totaal geen interesse in het algemeen belang.
Met alle respect maar op een speed-pedelec kan ik je eigenlijk al niet meer een 'fietser' noemen. Ik kom elke dag ook zo'n man tegen op een speedpedelec, die knalt net zo hard over het fietspad als ik met de bromfiets rij en als ik dan vervolgens naast hem sta bij een verkeerslicht is hij net zo moe van de inspanning als ik. Kortom: Je levert zelf ook gewoon amper inspanning en heb je eigenlijk meer een electrische scooter dan een fiets.

Verbrandingsmotoren faseren vanzelf uit zodra dat prijstechnisch uitkomt. Momenteel zijn electrische scooters met een fatsoenlijke range (minimaal 60km) exorbitant duur en totaal niet ecomisch rendabel. Zodra de prijzen zakken en de range minder een probleem is hoef ik niet perse op een scooter met verbrandingsmotor te rijden.
Het zelfde geldt voor auto's, pas nu beginnen electrische auto's actieradiussen te krijgen die interessant zijn, alleen de prijzen zijn nog extreem hoog en dus nog niet rendabel.

En voor de goede orde, ik fiets zelf meestal 3 van de 5 werkdagen naar mijn werk, 22km enkele reis op een reguliere fiets én ik heb geen auto én ook nog eens geen kinderen dus ik ben nog wel een beetje milieubewust bezig dacht ik zo ondanks dat ik een brommer heb voor de dagen met windkracht 8 en regen. Een stuk meer milieubewust dan de persoon met een ebike die hem 1 dag in de week rijdt en de rest met zijn porsche cayenne naar het werk rijdt. ;)
zonnefreak schreef op donderdag 29 december 2016 @ 20:41:
Heb gisteren middag mijn nieuwe wielen met nieuwe winterbanden type Swalbe Winter marathon met spikes gemonteerd. Ik het begin maakt me dat toch een herrie zeg. De spikes moeten blijkbaar eerst een 40 tal kilometer worden ingereden en inderdaad zijn ze nu een stukje stiller dan aan het begin. In het begin is het ook wel even wennen als je er een bocht mee maakt. Maar goed we gaan het een tijdje aankijken hoe het bevalt :)
Toen ik vanavond thuis was gekomen zat er op de hele voorkant van mijn fiets een paar milimeter ijs gewoon puur door de mist die bevroren was.
Had ook een paar erg koude benen, morgen maar een pyama broek er onder aan doen.
Spikes moet je ook niet gebruiken onder de huidige omstandigheden, die zijn bedoeld voor wanneer het sneeuwt of ijzelt. Het enige dat je nu bereikt is dat je je spikes én het asfalt snel om zeep helpt :P

[ Voor 15% gewijzigd door Metro2002 op 29-12-2016 22:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes
Ik laat het er verder bij, want van dit soort discussies draait mijn maag zich om.

[ Voor 77% gewijzigd door roffeltjes op 30-12-2016 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Metro2002 schreef op donderdag 29 december 2016 @ 22:00:
Met alle respect maar op een speed-pedelec kan ik je eigenlijk al niet meer een 'fietser' noemen.
Nu doe je hetzelfde als roffeltjes, iedere speed-pedelec (of brommer) over één kam scheren. Een normale pedelec zonder cut-off zou ik geweldig vinden, maar ik hoef echt geen 35 (of zelfs 45). En dat terwijl iedere pedelec die bij 25.5 km of meer nog ondersteuning geeft overmorgen onder "speed-pedelec" valt...

De varianten die er op gemaakt zijn om je elektrisch van A naar B te vervoeren en waarbij je voor de vorm nog een beetje je benen moet bewegen, ja, die gaan zonder moeite 45 ja (en dan hangt het nog van de bestuurder af of ze overal langsop knallen of dat ze het op drukkere of smallere stukken wat rustiger aan doen), maar dat zijn ze lang niet allemaal.

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dcl!
Mijn ervaring met een Riese Muller vorig jaar: ja de ondersteuning was super, maar je moet je benen behoorlijk flink in het rond laten bewegen om de 45km aan te tippen, en dat dan ook maar volhouden.

Ik voorzag toen geen enkel probleem met echt ouderen zonder conditie: die gaat dat gewoon niet lukken.

Misschien zijn er inmiddels zoveel veranderingen dat je geen conditie meer nodig hebt, maar mijn ervaring was dat het echt geen onsportieve fiets is.

@DanTm fiets je 40 km enkele reis? Dan: _/-\o_ :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Niet online
dcl! schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 11:27:

@DanTm fiets je 40 km enkele reis? Dan: _/-\o_ :o
niet elke dag:) maar deze week wel 3 dagen gefietst naar mijn huidige opdracht (40km enkele reis).
In januari zit ik ergens anders, dan wordt het 25km enkele reis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

roffeltjes schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 11:05:
Ik laat het er verder bij, want van dit soort discussies draait mijn maag zich om.
Ik wil er geen discussie van maken maar je er alleen op wijzen dat je opmerkingen wel een heel erg hoog narcistisch gehalte hebben. Jij hebt geen auto of brommer dus moet alles maar wijken voor roffeltjes op de snelle fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

roffeltjes schreef op donderdag 29 december 2016 @ 00:54:
Ja, die stekker constructie van Yamaha is onbegrijpelijk. Ik laad sowieso niet meer aan mijn fiets. :X
Vandaag een nieuwe accu besteld bij de FM.
Als het goed is vergoed de verzekering dit, valt me alleszins mee, want het is geen schade door een derde toegebracht.
Voelde me wel een beetje beschaamd om dit te claimen, want bij Unive betaal je per maand.
En ik heb net de eerste premie van 5 euro betaald...
Maar goed zo werken verzekeringen, dus ik claim het zeker wel.

Toch moet hier wel iets aan veranderen, dat een stekker van 10 euro niet vervangen kan worden.
Terwijl de accu cellen als nieuw zijn 8)7
Dit drijft de verzekeringspremie voor mij en anderen onnodig omhoog.
Ik hoop dus dat de accu fabrikanten meer gaan werken met verwisselbare onderdelen cq modules.

Vanaf nu laad ik dus ook niet meer op de fiets, heb mn lesje geleerd

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 853189 op 30-12-2016 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18:42
Maar blijft de oude accu van jou? Je zou haast zeggen dat er een inleverpunt op zit.

Dan zou je nog wat kunnen prutsen zonder gevolgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Torched schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 14:05:
Maar blijft de oude accu van jou? Je zou haast zeggen dat er een inleverpunt op zit.

Dan zou je nog wat kunnen prutsen zonder gevolgen.
Er komt geen expert langs, afhandeling volgt via internet.
Dus ja ik denk dat ik de oude accu kan houden.
Die ga ik dan ook zeker losschroeven en kijken wat er mogelijk is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedster
Metro2002 schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 12:36:
[...]

Ik wil er geen discussie van maken
Huh? we zitten hier op een forum om met elkaar te discussiëren, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedster
roffeltjes schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 11:05:
Een onderbouwd tegen geluid en roffeltjes "piept" er tussen uit....

Jammer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Ik piep er niet tussen uit, maar als voor de wereld opkomen "narcisme" (?) wordt genoemd stop ik verder. Ik vind dat ook niet bepaald onderbouwd discussiëren :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

roffeltjes schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 17:14:
Ik piep er niet tussen uit, maar als voor de wereld opkomen "narcisme" (?) wordt genoemd stop ik verder. Ik vind dat ook niet bepaald onderbouwd discussiëren :?
De amataur psycholoog kunnen we ergens anders gaan uithangen

Aangeven dat alle mensen die niet op een fiets rijden maar op moeten zouten naar de weg en dat mensen met een auto en eigenlijk alles met een verbrandingsmotor erin ook maar dood kunnen vallen en dat de fietspaden maar verbreed moeten worden omdat jij op de fiets komt is een typisch voorbeeld van narcistisch denken.

Ja, auto's worden téveel misbruikt, já verbrandingsmotoren vervuilen en ja fietspaden mogen her en der best breder en ja vanochtend liep ik ook weer te schelden toen die %*$#&%*$ brug weer eens omhoog ging midden in de spits (terwijl auto's lekker door een tunnel kunnen) maar ik zie ook de andere kant van vervoerskeuzes. Ik zie mezelf ook niet élke dag met de fiets naar mijn werk fietsen, dat trek ik fysiek gewoon niet. Ik zie mijn schoonpa niet achterop de bagagedrager naar het oogziekenhuis gebracht worden waar hij elke 2 weken heen moet, ik zie mezelf ook niet naar familie aan de andere kant van Nederland reizen per brommer of ebike etc.

Het is goed dat er keuze is qua vervoersmiddelen en om al die vervoersmiddelen goed in te passen zijn er regels gemaakt en een speedpedelec die dezelfde snelheden haalt als bromfietsen moeten dezelfde behandeling krijgen als bromfietsen, namelijk: de weg op, helm op verzekerd en kentekenplichtig.

Verder wilde ik hier geen discussie van maken maar wel even tegengas geven voor je soms doorgeslagen enthousiasme voor het fietsen en het niet kunnen zien waarom andere mensen soms andere keuzes maken.

Hopelijk kom je zelf ook tot het inzicht dat het niet altijd even zwart wit is, of zoals je zelf in een PM aangaf: kom even tot bezinning en laten we nu weer verder ontopic gaan over ebikes.

[ Voor 7% gewijzigd door PWM op 02-01-2017 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fransn
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09-11-2023
Oké, een paar posts terug meldde ik optimistisch dat er niks aan het handje was met de fiets... Iets te optimistisch. Voorblad, kransjes en ketting waren versleten... Ik ben een beetje doe-het-zelver aan het worden en dat is eigenlijk best leuk. Wat gereedschap aanschaffen, kransen en ketting monteren; het is in feite redelijk simpel werk. Maar, het voorblad op de Bosch Performance motor...
Daar heb je een speciaal gereedschap voor nodig wat ik nog niet goedkoper heb gezien dan € 45,-- 8)7
Gelukkig was de fietsenmaker erg vriendelijk en was het binnen drie minuten geregeld, maar weet iemand daar een goede oplossing voor?!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Het Poezenbeest
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22-09-2024
Narcisme is volgns mij iets heel anders dan egoïsme of egocentrisme. Draaien allemaal wel om het 'ik', maar hebben alledrie een andere kijk op de positie van het 'ik'.

Over deze discussie; het is altijd makkelijk om vanuit het eigen perspectief te redeneren, maar het is nòg makkelijker om dat weg te zetten als een mening die niet valide is. In een goede discussie is elke mening valide, zolang deze met argumenten wordt onderbouwd.

Natuurlijk is in dit topic pleiten voor meer fietspaden, prediken voor eigen parochie. Een verbod op brommers, auto's of verbrandingsmotoren in het algeheel mag wat extreem klinken, maar de geschiedenis leert dat het een onverstandige keuze is. Vergelijk het met de discussie over wel of niet roken, alleen zijn de voorstanders van vrijheid voor verbrandingsmotoren wat meer in de meerderheid dan voorstanders van een vrij rookbeleid.

Uit mijn eigen ervaring kan ik alleen maar toejuichen dat het aantal brommers flink aan het dalen is. Helaas stijgt het aantal snorfietsen wel. Wat ik tegen beiden heb? Eignlijk hetzelfde als tegen wielrenners: ze hebben zoveel haast en dat zorgt voor irritatie als er eens een keer een fietser is (al dan niet elektrisch), die geen haast heeft. Komt er bij dat scooters en brommers gewoon stinken, maar dat doe ik als roker ook.

Waarom ze van het fietspad zouden moeten? Omdat die te slecht en te smal zijn. De oplossing kan ook zijn om de fietspaden te verbreden en te verbeteren, maar daar is het politieke klimaat dan weer niet naar, wegens kost duur. De brommers en andere snelle tweewielers naar de rijbaan verbannen maakt het makkelijker om he probleem op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gert02
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17-06-2022
Om het voorste kettingblad te wisselen van een Bosch moet je een Bosch Spider tooltje hebben. Die zijn er wel, maar wel gigantisch duur, vind ik dan.
Zijn er ook goedkopere oplossingen? Iemand ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedster
Gert02 schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 10:09:
Om het voorste kettingblad te wisselen van een Bosch moet je een Bosch Spider tooltje hebben. Die zijn er wel, maar wel gigantisch duur, vind ik dan.
Zijn er ook goedkopere oplossingen? Iemand ervaring mee?
http://www.ebiketuning.co...er-with-crank-puller.html

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• zonnefreak
Allemaal de allerbeste wensen nog en dat iedereen weer veel plezier en veel veilige kilometers mag beleven met het fietsen.
Ik merk de laatste tijd wel op dat er soms wel eens irritatie ontstaat tussen de forum gebruikers onderling. Ik geef ook eerlijk toe dat ik soms ook wel eens fouten maak, of verkeerde dingen vertel, of dat ik het anders bedoelde. Zeker met deze forums is het lastig communiceren omdat je ook geen gezichts contact hebt. Wat de een probeert te zeggen wordt soms verkeerd begrepen door de ander, en zo gaat dat dan heen en weer.
Ik vind het nog steeds een superleuk forum en ik waardeer iedereen evenveel en als iedereen dat een beetje in het achterhoofd houd, dan moet het toch wel goed komen lijkt mij :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gert02
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17-06-2022
Hmm, die ketting wisselen ging niet zo goed. De nieuwe ketting werd weer opgesucked door het voortandwiel, dus dat werkt niet (meer).
Aldus een Missing Link geregeld en de oude ketting weer op de fiets gezet. Als het dan toch al te laat is, dan rijdt ik dit setje gewoon op.
Ik had het niet in de gaten, het tandwieltje ziet er ook niet echt slecht uit, maar blijkbaar is deze te ver versleten.
De cassette zie ik helemaal niets aan. Maar goed, even een voortandwiel regelen, dan heb ik alles op het schapje liggen voor als de set helemaal gaar. is.
De teller staat nu op 6.200 km.

Spidertje geregeld. Ik kon een deal maken in combinatie met een tuningmodule.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

levertijd van mijn gazelle cityzen speed: tweede week van april.

owkee, dat is toch wel een nadeel van lease. Gazelle heeft geen voorraad, en ze willen perse een verse fiets. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
BertV schreef op maandag 2 januari 2017 @ 12:30:
levertijd van mijn gazelle cityzen speed: tweede week van april.

owkee, dat is toch wel een nadeel van lease. Gazelle heeft geen voorraad, en ze willen perse een verse fiets. :P
Dat is nog vrij lang wachten, is er geen alternatief dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Ik denk dat ik geduldig ga wachten. In principe was ik van plan (ook) in de winter te gaan rijden, maar een warme start is ook niet verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:04

OgWok

U.N.C.L.E.

BertV schreef op maandag 2 januari 2017 @ 16:59:
Ik denk dat ik geduldig ga wachten. In principe was ik van plan (ook) in de winter te gaan rijden, maar een warme start is ook niet verkeerd.
Er gaat niets boven voorpret :)

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - oblomov -
  • Registratie: Oktober 2015
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/t7z5pf4bscMxleMR4h11UdWJ/full.jpg

Accu tas voor aan het frame. Misschien een oplossing voor sommige zelfbouwers!

http://www.ebikeakkus.de/...mentasche-fuer-akkus?c=72

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repi3
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Beste wensen iedereen !

Hopelijk voor iedereen weer veel fiets plezier :)

hier even mijn ruwe stats van 2016 :

85x woonwerk gefietst.
85 x 46 = 3910 woonwerk fiets kilometers!
gemiddeld 91min per dag.
48% met de fiets op jaarbasis.
(1x in zware regenbui, 45min lang...)

Voor de rest 90 x met de auto gaan werken.

de rest van de tijd was thuiswerk of in het buitenland!
Ook een aantal dagen met de auto moeten gaan wegens upgrades s'morgens vroeg.

target dit jaar : 80x met fiets (dit jaar was het 75x)
hopelijk dit jaar meer met fiets of de auto (dus wil eigenlijk zeggen +-90x met fiets)

en jullie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vlassie1980
Iedereen hier ook namens mij de beste wensen, dat iedereen maar weer lekker veel kilometers mag draaien op zijn e-bike.

Ben al een hele week aan het kwakkelen met een zware verkoudheid, toch maar gaan werken maar wel met de auto :O

Ik heb de statistieken afgelopen jaar niet zo strak bijgehouden maar denk dat ik toch wel aan de 9000 a 10,000 km op jaarbasis ga komen. Dat zijn er eigenlijk best wel veel :P

Target: Boven de 90% fietsritten blijven, ben alvast verkeerd gestart dus :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
Bijna 10000km, _/-\o_ Vlassie!

Ondanks dat ik een dag minder woon-werkverkeer had afgelopen jaar heb ik toch nog bijna de 6000km aangetikt. Vorig jaar was ik er ruim overheen, maar dat was dus met een dag meer reizen.

Overigens Repi3, ook respect voor de afstand van 46km op een dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 804233

Ook namens mij de beste wensen.

Helaas ben ik mijn baan kwijt geraakt dus pendelen hoeft niet meer maar ik merk wel dat ik nog bijna iedere dag op de fiets zit, puur voor de fun en omdat het gewoon lekker is.

Laatst zag ik voor het eerst een Stromer st2, dat ding trok even hard op als ik in de auto.
Wat een fiets... hebben hebben hebben...!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• veldsla
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-06 15:59
Op de razer zo'n 6500km per jaar gewoon alle werkdagen weer en wind. Ik was dan ook blij dat ik gisteren na 1.5 jaar de heugelijke stand van 9999km had bereikt. Groot was dan ook de teleurstelling die volgde toen de teller fijn doorsprong naar....NUL :(

Leuk als je een 2e hands op het oog hebt. De teller hoef je dus niet te geloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polling
Vanochtend twijfelachtige primeur: eerste keer onderuit. In een bocht lag gewoon een laagje ijs, en ondanks 10 kmpu toch onderuit. Opstaan was nog moeilijk, gleed steeds weer weg. Verder lag wel wat rijp op de weg, maar zo erg als dit heb ik de afgelopen jaren niet meegemaakt. Alleen op een plekje, bocht in de stad in Den Bosch...

Dit jaar tot november op de normale fiets 6500 km woon-werk-verkeer. Gemiddeld vier keer per week, totaal iets meer dan 30 km per dag.

De verhuizing van het werk naar Eindhoven is uitgesteld, dus ook dit jaar voorlopig ongeveer 30 km we-verkeer. Als Eindhoven alsnog in beeld komt, wordt dat 90 km per dag, vandaar de aanschaf van de speedpedelec.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Polling schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 15:34:
Vanochtend twijfelachtige primeur: eerste keer onderuit.
Sterkte!

Jarenlang heb ik het hele jaar door met de motorfiets woon-werk gereden.
Als ik dan op kantoor meldde dat zo glad was dat kreeg je standaard: "Ik heb niks gemerkt".

Dat is pas levensgevaarlijk. |:(
(ik ben nu met de auto en ik merkte dat het glad was)
veldsla schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 13:27:
na 1.5 jaar de heugelijke stand van 9999km had bereikt. Groot was dan ook de teleurstelling die volgde toen de teller fijn doorsprong naar....NUL :(

Leuk als je een 2e hands op het oog hebt. De teller hoef je dus niet te geloven.
Er wordt dus blijkbaar gedacht dat er niet zoveel km's gemaakt gaan worden.
Bij mijn aankomende lease-contract is het aantal km's onbeperkt.
Uitdaging aangenomen! >:)

[ Voor 37% gewijzigd door BertV op 03-01-2017 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
Bedankt voor de waarschuwing vwb kilometerteller. Erg vreemd, je zou toch zeggen dat de fabrikant/fm ook een beeld wil hebben bij onderhoud en of defecten.

Overigens ben ik maandagochtend ook onderuit gegaan, precies op een hoek idd. Gelukkig ook geen hoge snelheid (want nader bocht waar auto's van rechts zoals tegenwoordig gebruikelijk is links de bocht in zeilen). Ik remde zelfs nog iets meer af omdat ik af wilde stappen (briefje op de bus) en dat gaf meteen een glijpartij. Mijn nieuwe razer heeft dus zijn eerste val gemaakt, maar het stelde verder niet veel voor.
Wel meteen fietstas eraf, waar een achterop komende auto dan weer voor moest stoppen (gelukkig reed deze persoon ook zeer rustig).

Het blijft verraderlijk die onverwachte plekjes. Wat dat aangaat ben ik weer niet jaloers op speed-pedelec eigenaars, je zal toch net lekker op snelheid zijn, brrrr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
Polling schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 15:34:
Vanochtend twijfelachtige primeur: eerste keer onderuit. In een bocht lag gewoon een laagje ijs, en ondanks 10 kmpu toch onderuit. Opstaan was nog moeilijk, gleed steeds weer weg. Verder lag wel wat rijp op de weg, maar zo erg als dit heb ik de afgelopen jaren niet meegemaakt. Alleen op een plekje, bocht in de stad in Den Bosch...

Dit jaar tot november op de normale fiets 6500 km woon-werk-verkeer. Gemiddeld vier keer per week, totaal iets meer dan 30 km per dag.

De verhuizing van het werk naar Eindhoven is uitgesteld, dus ook dit jaar voorlopig ongeveer 30 km we-verkeer. Als Eindhoven alsnog in beeld komt, wordt dat 90 km per dag, vandaar de aanschaf van de speedpedelec.
Ik ben vorig jaar ook tijdens glad wegdek ook onderuit gegleden in een bocht. Ging nog langzamer dan jij. voordeel was geen schade aan mijn fiets maar 7 maanden echt een zeer pijnlijke knie aan overgehouden. Ik kon er niet eens op steunen. :(

3 weken terug met mijn fiets bij 7 graden Celsius echt een schuiver gemaakt met 25km/u. Paar schaafplekken op mijn knie en ellebogen. Fiets flinke schade bijna 600,00 euro. Bleek modder of olie op de weg te hebben gelegen. Moet zeggen dat ik er gelukkig geen last meer aan over aan had gehouden met mijn geschaafde knie. Daar was ik nog het bangste voor eigenlijk.

Ik heb vorige week twee nieuwe wielen gekocht en hier twee swalbe winter marathon met spikes opgelegd.
Ik ben die gladheid wel zo beu geworden.
Vanochtend geen centje pijn gehad met over gladde stukken weg en fietspaden te rijden. Ik ben echt blij dat ik deze investering heb gedaan. Anders had ik vanochtend ook niet durven te fietsen.
Het is in het begin best wel even wennen, het maakt ook een stuk meer geluid, maar grip op gladde stukken is echt wel goed te noemen. Ook in bochten gaat het zonder problemen en dat is toch vaak het gevaarlijkste bij gladheid. Ik zeg niet dat je met 30km/h door de bochten kunt gaan maar met 15 km/h kun je echt zonder problemen nemen.
Linkje van de band

https://www.schwalbe.com/...detail_MarathonWinter.jpg

Ook filmpje van youtube van iemand die met deze fietsbanden over beijzelde weg fietst.

YouTube: Schwalbe Marathon Winters on Glare Ice

Ik heb afgelopen jaar ongeveer 5200km gefietst met speedbike. Werk zelf 3 dagen per week op een enkele reisafstand van 17 kilometer.
Kortom ben er echt dik tevreden over. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

- oblomov - schreef op maandag 2 januari 2017 @ 23:26:
[afbeelding]

Accu tas voor aan het frame. Misschien een oplossing voor sommige zelfbouwers!

http://www.ebikeakkus.de/...mentasche-fuer-akkus?c=72
Dan vind ik mijn zadeltas(je) toch een mooiere oplossing ;)

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/13814150/fiets280416.JPG

Ook van mij voor iedereen de beste wensen voor 2017. Mijn maxima liggen een stuk lager dan die van de meesten: in 2016 circa 2400 km maar ik ben een mooi weer fietser ;)

Mijn fiets is nou bepaald ook niet echt geschikt voor natte fietspaden, zonder spatborden ed. :(

[ Voor 21% gewijzigd door racinfo op 04-01-2017 06:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vverbeke
  • Registratie: November 2011
  • Niet online
zonnefreak schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 19:39:

Ik heb vorige week twee nieuwe wielen gekocht en hier twee swalbe winter marathon met spikes opgelegd.
Ik ben die gladheid wel zo beu geworden.
Vanochtend geen centje pijn gehad met over gladde stukken weg en fietspaden te rijden. Ik ben echt blij dat ik deze investering heb gedaan. Anders had ik vanochtend ook niet durven te fietsen.
Het is in het begin best wel even wennen, het maakt ook een stuk meer geluid, maar grip op gladde stukken is echt wel goed te noemen. Ook in bochten gaat het zonder problemen en dat is toch vaak het gevaarlijkste bij gladheid. Ik zeg niet dat je met 30km/h door de bochten kunt gaan maar met 15 km/h kun je echt zonder problemen nemen.
Linkje van de band
Ik ben zelf ook aan het overwegen deze banden te kopen. Hier al enkele weken vrijwel elke nacht aanvriezende mist. Ik fiets hele stukken langs jaagpaden waar de smurrie van overhangende bomen bij vriesweer voor een schaatspiste zorgt. Bijgevolg: al twee weken met de auto, want ik wil mijn gebroken pols avontuur van vorige winter niet nog eens overdoen en met een woon-werk afstand van 25 km zou ik met "rustig aan fietsen" veel te lang onderweg zijn. Wat mij momenteel afschrikt: Zo'n spikeband wil ik er de hele winter laten opzitten, ik heb geen zin om constant wielen of banden te moeten wisselen. Maar maakt zo'n band dan niet irritant veel lawaai? En hoe zit het met fietscomfort en rijgedrag bij niet-vriesweer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
Eigenlijk moet je deze soort banden alleen maar gebruiken als het echt glad is of als er ⛄ ligt. Die spikes slijten anders toch wel vrij snel. Ik heb zelf een speedbike waar ik deze op heb liggen maar fiets toch niet veel harder dan 30 a 33 km/h op de rechte stukken. Als je de banden op pompt tot 6 bar," om zo minder geluid te hebben" dan is het al veel herrie. Mensen draaien hun eigen om, om te kijken wat voor geluid dat is. Dus stil zijn ze absoluut niet. Als je juist veel grip wilt hebben zet je ze ongeveer op 3 bar. Maar dan maakt het nog meer herrie. Maar dit is allemaal op asfalt. Rij je over zand of gras dan zijn ze wel stil. Als het op 6 bar staat dan zijn ze wel stugger dan mijn gewone fietsbanden. Bij niet vriesweer rijd het wel een stuk zwaarder dan gewone fietsbanden. Voor mijn gevoel scheelt dat zeker 20%. Dus je actieradius gaat ook een stukje minder worden met de accu die je gebruikt. Met wat voor snelheid fiets jij dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

zonnefreak schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 12:03:
Eigenlijk moet je deze soort banden alleen maar gebruiken als het echt glad is of als er ⛄ ligt. Die spikes slijten anders toch wel vrij snel.
De spikes zullen op normaal asfalt wel snel slijten inderdaad.
Wat doe je dan als er een paar dagen sneeuw ligt en daarna weer een week niet.
Elke week wielen wisselen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Heb trouwens mn nieuwe accu binnen voor de Batavus Razer.
Alle respect voor Unive verzekeringen.
Snelle respons en snelle uitbetaling. Klasse.
Twijfel nog wel wat ik met de oude accu doe. Ik denk dat ik m maar als reserve bewaar.
Handig in de zomer bij een lange tocht, als reserve in de fietstas.
Kan m ook op marktplaats zetten, maar ja met een afgebroken laadaansluiting zal dat wel niks opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tahref
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:33

Tahref

God bless you

Niet veel kennis over dit onderwerp, maar dan toch mijn verhaal.
Was opzoek naar een elektrische fiets zodat ik niet met openbaar vervoer naar mijn bijbaan hoefde te reizen. (ongeveer 10 km)
Na zoeken kwam ik op de website van Matrabike. De prijzen leken wel erg laag en heb maar even gegoogeld naar shop reviews, deze bleken wisselvallig.
Uiteindelijk toch maar de goedkoopste elektrische fiets bij hun besteld. https://www.matrabike.nl/product/989/matra-vogue Heb hem nu ongeveer 3 weken en ben tot nu toe tevreden. Heen en terug van bijbaantje (20 km) heb ik nog 3 van de 6 accu bolletjes over. (waarvan het laatste bolletje waarschijnlijk aangeeft dat de accu leeg is, dus eigenlijk 2 van de 5)

2 Minpuntjes die ik nog ben tegen gekomen.

-Tijdens het fietsen geeft de display een andere inhoud van mijn accu aan dan wanneer ik stil sta of stop.
-Ondanks dat het een elektrische vouwfiets is, is hij oncomfortabel zwaar om even in de trein mee te nemen. (waarschijnlijk door de loodaccu?)

Kan voor de rest nog geen antwoord geven over kwaliteit van de fiets onderdelen. (heb geen vergelijkmateriaal) Kijkend naar de prijs zal het niet raar zijn dat hierop is ingeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
Rockville, hoe kan je die accu nog opladen dan als de aansluiting is afgebroken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Tahref schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 02:08:

-Tijdens het fietsen geeft de display een andere inhoud van mijn accu aan dan wanneer ik stil sta of stop.
-Ondanks dat het een elektrische vouwfiets is, is hij oncomfortabel zwaar om even in de trein mee te nemen. (waarschijnlijk door de loodaccu?)
Dit is vrij normaal, spanning van de accu varieert bij (zware of lichte) belasting en- of stilstaan.

Wat betreft 2e punt, weet je zeker dat het een loodaccu betreft? Die worden al jaren niet meer toegepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Vandaag een blauwe Sparta met een ION middenmotor gezien (niet bereden!). Op zich geen fan van de geïntegreerde verlichting en de rollerbrakes, maar wel een mooi plaatje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwiilleemm
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20-12-2024
Ik denk dat ik dat ben geweest :)

Ben er overigens zeer tevreden mee. 80 Nm motor, 600 accu, headshock voorvering, in frame geintegreerd ringslot, permanent verbonden met internet, 5 ondersteuningsstanden, enzovoort.

De rollerbrakes ben ik ook niet zo'n fan van, maar rijd zelden sneller dan 20 km uur, dan zijn ze wel voldoende.

Wat mij wel aanspreekt, is dat ik al ruim 5200 km zonder storing of zelfs maar een rammeltje heb afgelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
Tahref schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 02:08:
Niet veel kennis over dit onderwerp, maar dan toch mijn verhaal.
Was opzoek naar een elektrische fiets zodat ik niet met openbaar vervoer naar mijn bijbaan hoefde te reizen. (ongeveer 10 km)
Na zoeken kwam ik op de website van Matrabike. De prijzen leken wel erg laag en heb maar even gegoogeld naar shop reviews, deze bleken wisselvallig.
Uiteindelijk toch maar de goedkoopste elektrische fiets bij hun besteld. https://www.matrabike.nl/product/989/matra-vogue Heb hem nu ongeveer 3 weken en ben tot nu toe tevreden. Heen en terug van bijbaantje (20 km) heb ik nog 3 van de 6 accu bolletjes over. (waarvan het laatste bolletje waarschijnlijk aangeeft dat de accu leeg is, dus eigenlijk 2 van de 5)

Kan voor de rest nog geen antwoord geven over kwaliteit van de fiets onderdelen. (heb geen vergelijkmateriaal) Kijkend naar de prijs zal het niet raar zijn dat hierop is ingeleverd.
Tjee ik had even op die link aangeklikt en die prijs staat voor 399,00 euro. Daar zit dan een loodaccu bij van 240Wh. Dat is toch wel echt heel erg weinig geld. Je zou bijna de neiging krijgen om die fiets te kopen en de achterwielmotor los te knippen en deze in te laten vlechten in een 28 inch wiel.
Dit dan plaatsen in een goede fiets en je hebt voor echt weinig geld een leuke elektrische fiets.
(Wel voor de handige knutselaar natuurlijk) :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

dcl! schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 10:57:
Rockville, hoe kan je die accu nog opladen dan als de aansluiting is afgebroken?
Helaas kan ik geen foto plaatsen. Maar er is een stuk kunststof afgebroken waardoor de laadstekker niet meer blijft zitten. Echter de koperen pennetjes zijn nog intact. Dus als ik de accu op tafel leg en de stekker op de contacten druk, blijft het net zitten door de zwaartekracht.
Niet erg handig in de praktijk, de kat hoeft er maar langs te lopen en de stekker valt er al af. ;)
Maar voor reserve accu valt er mee te leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indofk
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-06 06:56
Iemand nog een idee/ervaring voor handmoffen/warmers voor op m'n Batavus Razer , zoals jullie waarschijnlijk wel weten heeft de Razer de handvaten bijna recht op het stuur staan ipv een in een hoek waardoor standaard moffen volgens mij niet gaat werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brummelver
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 24-05 19:15
@rockville, als het omhulsel van je accu van de kunststof ABS is gemaakt kun je het lijmen met hard pvc lijm. Als je accu omhulsel van HDPE OF HDPP idee gemaakt, dan kun je het waarschijnlijk ultrasoon laten lassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18:42
zonnefreak schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 18:43:
[...]

Tjee ik had even op die link aangeklikt en die prijs staat voor 399,00 euro. Daar zit dan een loodaccu bij van 240Wh. Dat is toch wel echt heel erg weinig geld. Je zou bijna de neiging krijgen om die fiets te kopen en de achterwielmotor los te knippen en deze in te laten vlechten in een 28 inch wiel.
Dit dan plaatsen in een goede fiets en je hebt voor echt weinig geld een leuke elektrische fiets.
(Wel voor de handige knutselaar natuurlijk) :X
Meh, zou ik nooit doen.
Je kunt voor onder 500 euro al een kit kopen waar een 28" wiel bij zit en een lithium accu met zelfde capaciteit. Plus het is een kit die op de meeste fietsen dan wel past.
Als je alles los gaat zitten speccen op ali express moet het nog wel onder de 400 euro te doen zijn.
En als je al weet hoe je een wiel moet opbouwen moet dat laatste helemaal simpel voor je zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Torched op 06-01-2017 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
indofk schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 12:19:
Iemand nog een idee/ervaring voor handmoffen/warmers voor op m'n Batavus Razer , zoals jullie waarschijnlijk wel weten heeft de Razer de handvaten bijna recht op het stuur staan ipv een in een hoek waardoor standaard moffen volgens mij niet gaat werken.
Ik heb direct bij aankoop mijn stuur en handvatten vervangen. Een recht stuur is alleen leuk voor XC MTB wedstrijden, voor een wegfiets is het gewoon slecht voor je polsen en super-oncomfortabel.

Een Shumpert (Ergotec) of XLC stuur met 15-30 graden terugstand zal niet meer dan 15,- kosten.
Pagina: 1 ... 15 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.