GROTE EDIT!
Gedachtenexperiment faal. Ik had vannacht voor het slapen gaan door waar ik de fout in ga.
We proberen het opnieuw.
Derraileurfiets:
- Snelheid constant, 1 omwenteling van het achterwiel per seconde. (voorwaarde)
- Achterwiel gaat even vaak rond als achterkrans (feit)
- Snelheid ketting is aantal kettingschakels verplaatst bij 1 omwenteling achterwiel.
V50 A10 => 1 seconde: V 1/5 omwenteling, A 1 omwenteling 10 kettingschakels verplaatst.
V10 A10 => 1 seconde: V 1 omwenteling, A 1 omwenteling 10 kettingschakels verplaatst.
V50 A50 => 1 seconde: V 1 omwenteling, A 1 omwenteling 50 kettingschakels verplaatst.
V10 A50 => 1 seconde: V 5 omwentelingen, A 1 omwenteling 50 kettingschakels verplaatst.
V250 A50 => 1 seconde: V 1/5 omwenteling, A 1 omwenteling 50 kettingschakels verplaatst.
Conclusie:
- Bij gelijke snelheid bepaald de achterkrans de ketting snelheid.
- De overbrenging maakt voor de ketting snelheid niet uit, uiteraard wel voor de kadans,
- Bij gelijke snelheid kan (in tegenstelling tot wat ik stellig zei) de kettingsnelheid wel degelijk verschillen.
Dan: Het is mij niet duidelijk of de kettingspanning hoe in bovenstaande voorbeelden anders is. Ik weet niet in welk model de meeste krachten op de ketting staan.
Maar voor compleetheid gaan we verder;
naafversnelling.
- Snelheid constant, 1 omwenteling van het achterwiel per seconde. (voorwaarde)
- Drie versnellingen; overbrenging 0.5, 1 , 2 (voorwaarde)
- Achterwiel gaat niet per se even vaak rond als achterkrans, maar licht aan de overbrenging (feit)
- Snelheid ketting is aantal kettingschakels verplaatst bij 1 omwenteling achterwiel.
- V20, A10 dit rekent makkelijk.
Overbrenging 0.5
V20 A10: V 1 omwenteling, achter 2 omwentelingen. 20 Kettingschakels verplaatst.
Overbrenging 1
V20 A10: V 1/2 omwenteling, achter 1 omwenteling. 10 Kettingschakels verplaatst.
Overbrenging 2
V20 A10: V 1/4 omwenteling, achter .5 omwenteling. 5 Kettingschakels verplaatst.
Conclusie:
- Bij gelijke snelheid bepaald de combo overbrenging achterkrans de ketting snelheid.
- De overbrenging bepaald zowel kadans als kettingsnelheid
- Bij gelijke snelheid kan (in tegenstelling tot wat ik stellig zei) de kettingsnelheid wel degelijk verschillen.
Net als eerder is mij onduidelijk bij welke overbrenging we de ketting het meest belasten.
Een Bosch tandkrans is heel klein, en dat gaat wellicht flink uitmaken op de krachten. Iemand die meer weet van krachten kan wellicht hier iets zinnigs van zeggen.
[
Voor 117% gewijzigd door
roffeltjes op 20-12-2016 10:36
]