Het grote elektrische fietsen topic - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 14 ... 103 Laatste
Acties:
  • 888.529 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repi3
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Het Poezenbeest schreef op woensdag 14 december 2016 @ 05:29:
[...]

Een uurtarief van zestig-zeventig euro is redelijk normaal voor een fietsenmaker of welk ander beroep. Ga het uitsplitsen in allerlei kosten en je ziet dat hij er niet meer aan overhoudt dan een gemiddelde loonwerker.
WAT?

geen idee of dit in NL standaard is maar in BE heb je toch wel verschillen.
Het klopt dat de meeste zelfstandigen met fysiek beroep dat tarief vragen.
Maar de kleinere zelfstandigen zijn toch wel goedkoper.
de FM's in mijn buurt zitten tussen de 30 en max 50€...

(ander voorbeeld, Mijn garage vraagt 43€ zonder btw)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11:15
Vanmorgen kwam ik tot de conclusie dat ik vergeten was mijn accu op te laden, had nog maar 1 streepje. Dus vanmorgen gelukkig met een windje mee de 26km enkel afgelegd met standje eco. Moet ik vaker doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karazz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14:09
Enkele dagen terug is hier al uiteengezet dat en waarom het niet verstandig is om je accu volledig op te laden of volledig leeg te trekken en dan vervolgens weg te leggen/zetten.

Nou vraag ik me af of het kwaad kan, met het oog op aantal keer opladen, om een leeg getrokken accu half op te laden, vervolgens weg te leggen, om hem daarna volledig op te laden vlak voor gebruik. Mijn accu zou bijvoorbeeld 600 laadbeurten mee moeten gaan, heb ik op deze manier al 2 laadbeurten te pakken of waar zit de 'slijtage' van het opladen in bij een accu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indofk
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 28-08 17:05
Dat is een goeie vraag . Ik ga er altijd van uit dat ik ten aller tijde een volle accu nodig heb en laad hem zonder er over na te denken elke dag op tot 100% . Waarbij hij na een dagje woonwerk tot ongeveer 30% is gezakt . Ook als ik bv in het weekeinde 10% er af heb gereden laad ik hem voor de maandag gewoon weer naar de 100% . Mijn gevoel zegt ook dat een laad cyclus een volledige lading betreft, dus van 1% tot 100% en dat als je hem bv 2x van 50% naar 100% laad dit ongeveer als 1 cyclus geld. Nu zal dat in de praktijk wel enigszins afwijken maar ben er voor mezelf van overtuigt dat dit niet heel anders zal zijn en me er dan ook voorgenomen dat ik me er niet druk over ga maken want ik ken me zelf . Ik ga dan proberen zo voordelig mogelijk te rijden zodat ik zo min mogelijk laadcyclussen nodig heb om vervolgens er achter te komen dat dit nauwelijks effect heeft gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-09 14:17

BertV

Handgemaakt

Even een zijstap, ik lees dat Tesla auto's een verbruik hebben van 200 Wh/km...
Natuurlijk, allemaal logisch, maar over milieuvriendelijkheid gesproken.

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-09 19:54
Met diesel (10 kWh/liter aldus Wikipedia) is dat (bij 1 op 20) 500 Wh per km, dus dat scheelt al, maar het gaat niet alleen om het totale verbruik, ook om de opwekking.

Ben blij dat je fiets zuiniger is, anders kwam je maar 2 km ver :P Daarentegen weegt je fiets geen 2000 kilo en hij gaat ook geen 250 km/uur :P

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hevling
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-09 20:05
Houden jullie rekening met het model (dames of heren) bij aanschaf van een nieuwe fiets?

Ik doe dagelijks ongeveer 25-30 km (woon-werk verkeer) en wil uit comfort overschakelen naar elektrisch. Ik twijfel momenteel of ik me moet focussen op een damesmodel of ik het gewoon bij een herenmodel moet houden. Reden: vrouwlief kan hem dan ook gebruiken. Anderzijds moet dan telkens de zithouding wel gewijzigd worden (zadel + eventueel stuur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Hoe vaak heeft vrouwlief een rok / jurk aan als ze op de fiets zit? Hoe vaak gaat ze er daadwerkelijk mee fietsen? En hoe moeilijk / noodzakelijk is dat aanpassen van stuur / zadel?

Zelf bezorg ik er ook folders mee en ik gebruik de hoge stang om de fiets rechtop te houdenals ik het stuur los laat, dat zou met een damesmodel niet kunnen.

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08-09 13:47
De sportieve modellen hebben vaak een mix/mixte/wave/stagger/trapezium-frame. Bijvoorbeeld:

Afbeeldingslocatie: http://www.bikelifegroesbeek.nl/image/cache/catalog/feedimages/0768682918555-0-500x400.jpg

Redelijk stijf maar toch goed te bestijgen door de gemiddelde vrouw. Stuur ga je over het algemeen niet verstellen, quick release op het zadel maakt ombouwen een heel stuk makkelijker. Zeker met een paar markers op de zadelbuis voor de twee hoogtes.

Of je koopt een wat minder dure fiets zodat er budget is voor een 2e ;)

Onze zoektocht naar een stille fiets duurt nog steeds voort. De Xion fietsen zijn inmiddels afgevallen (Bulls Lavida en Kalkhoff Pro Connect x27). Wat teveel verhalen van FMs gehoord over problemen met die fietsen.

Lijstje bestaat nu uit de Trek X700+ (bijna hetzelfde als de X600+ die ze had, maar dan helaas wel 45km/h) en de Stromer ST1 Comfort Mountain 25 (dank voor de tip, @bite!). Die Stromer gaat schijnbaar af fabriek tot ongeveer 30 en is vrij makkelijk te overtuigen van nog wat meer snelheid (maar dat is in ons geval niet nodig).

Vervelende is alleen dat die Stromer nergens op voorraad is en de 2017 fietsen komen pas in februari. Als iemand heel toevallig dat model weet te staan houden wij ons bijzonder aanbevolen!

Heb er ook een mail aan gewaagd richting de RDW. Een brommer kan je laten herkeuren als snorfiets (nadat je deze hebt aangepast). Zou top zijn als je hetzelfde kan doen met een speed pedelec. Wij willen helemaal geen 45 km/h kunnen fietsen en willen al helemaal niet verplicht een helm op en op de rijbaan fietsen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:22
hevling schreef op woensdag 14 december 2016 @ 14:38:
Houden jullie rekening met het model (dames of heren) bij aanschaf van een nieuwe fiets?

Ik doe dagelijks ongeveer 25-30 km (woon-werk verkeer) en wil uit comfort overschakelen naar elektrisch. Ik twijfel momenteel of ik me moet focussen op een damesmodel of ik het gewoon bij een herenmodel moet houden. Reden: vrouwlief kan hem dan ook gebruiken. Anderzijds moet dan telkens de zithouding wel gewijzigd worden (zadel + eventueel stuur).
Ik heb al voorgenomen om bij een toekomstige fiets een damesmodel te nemen.

In de praktijk fiets ik al vaak op de fiets van Mrs. Rukapul omdat daar de kinderzitjes, fietskarbeugel, etc. op ztten. Deze fiets wordt deze week vervangen voor een elektrische.

Als ik voor mezelf wat ga kopen dan ga ik denk ik ook voor een damesmodel, omdat dat wel voordelen (uitwisselbaar met partner, altijd makkelijke op-/afstap) maar geen nadelen heeft. Handig als je ongeveer even groot bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartvb
Geen nadelen hangt een beetje af van het damesmodel. Bij de echt lage instap (dus helemaal geen bovenbuis) is de stijfheid van het frame echt een heel stuk minder.

Als je een stijve fiets gewend bent, regelmatig met losse handen fietst of flink vaart maakt is dat goed te merken. Effect is wel iets minder bij oversized aluminium frames, maar nog steeds erg aan te raden om dat goed te testen. Die mixte frames zijn wat dat betreft best een aardig compromis. Geschikt voor de dames en toch geen heel slap frame.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17-09 07:25
Goede antwoorden!

Een herenframe is altijd stijver per kg gewicht, maar een goed mixte (trapezium) frame met middelhoge instap kan erg stijf zijn. Zo is de dames Razer van mijn vrouw ook knalstijf en wordt nog zwaarder belast dan mijn fiets.

Als je lenig bent en geen kinderen meeneemt is een herenframe dus iets beter, maar met name met kinderzitjes is een goed mixte frame prettiger.

Ik vrees dat het bij mij toch ook een beetje een esthetisch dingetje was... ik vind een herenframe mooier. Praktisch gezien was een dames frame iets handiger ivm onze kinderen :o

Maar goed, ze passen nu niet meer voorop en met alleen een achterzitje kan ik ook wel voorlangs opstappen, dus het boeit niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
bartvb schreef op woensdag 14 december 2016 @ 16:11:
Geen nadelen hangt een beetje af van het damesmodel. Bij de echt lage instap (dus helemaal geen bovenbuis) is de stijfheid van het frame echt een heel stuk minder.

Als je een stijve fiets gewend bent, regelmatig met losse handen fietst of flink vaart maakt is dat goed te merken. Effect is wel iets minder bij oversized aluminium frames, maar nog steeds erg aan te raden om dat goed te testen. Die mixte frames zijn wat dat betreft best een aardig compromis. Geschikt voor de dames en toch geen heel slap frame.
Natuurlijk zijn er mensen die per se voor stijfheid gaan. Echter, de gemiddelde consument hobbelt van A naar B. En als het geschikt is voor vrouwen dan is het ook geschikt voor mannen, want de belasting zal niet noemenswaardig verschillen voor fietsen van gelijke maat.

Het is net als tweaken om wel/niet voor het maximale te gaan (of niet).

• hevling
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-09 20:05
Uiteindelijk moet ik ook wat modellen gaan uittesten. Ik zal dan snel merken wat comfortabel is om mee te rijden en wat niet. Zoals jullie reeds zeiden zijn de damesmodellen nogal divers qua opstap (hoog, laag, gemixt). Ik heb trouwens altijd al raar gevonden waarom er '2 modellen' fietsen bestaan maar dat is een andere discussie.

Fietskar of aanhangfiets is een mogelijke eis maar dat heeft geen betrekking of het nu een heren of damesmodel is.

• Rukapul
Hoe 'beschermt' men hier de nieuwe elektrische fiets? ringslot (art2) + kettingsslot (art2) + verzekering?

In mijn geval Axa Defender (geleverd met fiets) + ABUS Iven 110 + ANWB diefstalfietsverzekering (bij levering)

• Paul
Hier ANWB verzekering (bij levering), Abus ringslot (af fabriek) met insteekketting (bij levering) en een los kettingslot met een stuk lagere rating die eigenlijk vooral bedoeld is voor de fietskar die er af en toe achter hangt in plaats van voor de fiets zelf.

Rhàshan - Aditu Sunlock

• roffeltjes
Ik ga voor Ringslot+Beugel+verzekering.

Een ketting is blijkbaar iets beter dan een beugel, maar mijn ervaring betreft de afschrikwekkende functie van een goede beugel zijn al 25 jaar positief (Amsterdam). Ik zag dus geen noodzaak mijn 6 jaar oude beugel te vervangen door een Abus Ketting van 3kg. ;)

Voor de rest toch vooral fiets binnen zetten.

[ Voor 7% gewijzigd door roffeltjes op 15-12-2016 14:07 ]

• karazz
Hier Ringslot + Ketting (waar ik voorheen mijn motor altijd mee vast legde) + verzekering

Ketting ligt op het werk aan een paal en blijft daar mooi liggen aangezien mijn fiets eigenlijk alleen voor woon/werk gebruikt wordt.

• BartV
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-09 16:02
Ringslot + vouwslot (Trelock FS 300). Voordeel van een vouwslot is dat hij klein op te bergen is aan het frame.

I think I've got the hang of it now... :w :q :wq :wq! ^d X exit X Q :quitbye CtrlAltDel ~~q :~q logout save/quit :!QUIT ^[zz ^[ZZ ZZZZ ^H ^@ ^L ^[c ^# ^E ^X ^I ^T ? help helpquit ^D ^d ^C ^c helpexit ?Quit ?q ^Kx /QY sync halt

• JefVB
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 23-07-2024
Nieuw project in het Belgische Mechelen:

http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-mechelen/chip-wapent-fietsen-tegen-diefstal-a3030340/

Ik zelf: slot Abus Granit CityChain X-Plus 1060 van 170 cm + verzekering Enra. Het slot weegt 3,8 kg. (Veel te zwaar slot gekocht dus.) Elektrische fiets gekocht om slot te vervoeren in plaats van slot gekocht om elektrische fiets te beveiligen, zeg ik weleens. >:)

Ander vraagje:

Om mijn batterijen zo goed mogelijk te conserveren was ik op zoek naar een lader met een lagere laadstroomsterkte om mijn batterij trager te laden. Mijn oog viel daarbij op dit Duits product:

http://pironex.com/tl_files/pironex/files/Datenblatt/piCAN-Pocket-Charger_Datasheet_English_WEB.pdf

Heeft iemand daar toevallig ervaring mee? Of met andere laders met het EnergyBus systeem met een lage laadstroomsterkte (hoe lager hoe liever)?

• wwiilleemm
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20-12-2024
• Afneembaar display: Altijd verwijderen, ook al is het voor heel eventjes.
• Axa DPI 110 insteek-kettingslot, 2 art-sterren: Altijd gebruiken, en steeds ergens aan vast.
• Connected-functie: Fiets is altijd traceerbaar.
• Indien aanwezig, bewaakte fietsenstalling gebruiken.
• De meest opvallende kleur uitgekozen (Helder blauw, nog nergens zien rijden)
• Opvallende fietstas verankerd aan het frame
• Detailfoto’s van afwijkende onderdelen, zoals plateaupedalen gemaakt
• Die afbeeldingen samen met de eigendoms- en verzekeringspapieren op een usb-stick gezet.
• Uitgebreide rijwielverzekering.

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
Rukapul schreef op donderdag 15 december 2016 @ 13:30:
Hoe 'beschermt' men hier de nieuwe elektrische fiets? ringslot (art2) + kettingsslot (art2) + verzekering?

In mijn geval Axa Defender (geleverd met fiets) + ABUS Iven 110 + ANWB diefstalfietsverzekering (bij levering)
Door het een enorme modderbak te laten. :D
Alleen bewegende delen worden enigszins schoongehouden, frame is de laatste tijd mooi bruin van het veluwe zand :P

Ja ik was ook degene die iets zei over snel slijtende kettingen maar dat lag meer in de kettinglijn. Al ruim 3500km op huidige ketting zitten, lijkt me vrij redelijk met de hoeveelheid vermogen die ik er overheen gooi.

Qua sloten is het een ringslot en kettingslot, en nadenken over waar je parkeert. Aka, geen stations of andere high risk plekjes.

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-09 20:56
Modder: check!
Opvallende kleur: nee. Is wat voor te zeggen. Ik dacht juist, die wekt hebberigheid op (zoals vroeger de witte telefoontjes adverteerden dat er een iPod en later iPhone in je broekzak zit). Dus ik heb gewoon zwart. Ach, met modder zie je het verschil nauwelijks waarschijnlijk.
ANWB diefstalverzekering en ABUS Iven ook hier.

Boodschappen, naar sport e.d. doe ik altijd met de gewone fiets. Die oogt enorm ouderwets (is het ook), maar fietst heerlijk licht en voorzien van oude vale fietstassen een perfecte daar-wil-je-niet-mee-gezien-worden fiets dus makkelijk snel stallen en alleen ringslotje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Dankzij de pekel was mijn ketting deze week aardig bruin geworden en kraakte als een gek. De ketting zit er pas een maandje op.

Even snel WD-40 erop gesprayed gisterenavond en het gekraak is als sneeuw voor de zon verdwenen :)
Als ik op internet lees is er vaak welles / nietes over het gebruik van WD-40 maar vooralsnog lijkt het bij mij prima te werken.

Van het weekend de ketting maar even een premium behandeling geven met dit spul wat ik van de week al had besteld:
Afbeeldingslocatie: https://www.fietskledingvoordeel.nl/media/catalog/product/cache/4/image/544x460/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/b/i/bionet_1000ml_hr_vrij_2.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JefVB schreef op donderdag 15 december 2016 @ 16:39:
Elektrische fiets gekocht om slot te vervoeren in plaats van slot gekocht om elektrische fiets te beveiligen, zeg ik weleens. >:)
:X >:) _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gert02
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17-06-2022
Vlassie1980 schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 09:09:
Even snel WD-40 erop gesprayed gisterenavond en het gekraak is als sneeuw voor de zon verdwenen :)
Als ik op internet lees is er vaak welles / nietes over het gebruik van WD-40 maar vooralsnog lijkt het bij mij prima te werken.
Ik smeer alleen maar met WD40. De teller staat nu op 6.100 km en dat zijn veelal natte kilometers daar wij onze fietsen voornamelijk recreatief gebruiken en met mooi weer pakken we de brommer.

Aanvankelijk was het mijn bedoeling om zo lang mogelijk door te fietsen met deze eerste ketting, maar ik zag laatst dat deze wel heel erg uitgerekt was, dus na de kerst regel ik toch maar een verse ketting. Van Rose kreeg ik een kortingsbon, kan ik die meteen verzilveren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
  • Nu online
Waar ik wel fan van ben zijn kettingsloten in opvallende kleuren.

Ten eerste loop je zelf niet te zoeken naar waar je hem hebt neergelegd
Ten tweede is het makkelijk te zien dat je je fiets toch echt op slot hebt staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10:42
Gert02 schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 09:42:
[...]

Ik smeer alleen maar met WD40. De teller staat nu op 6.100 km en dat zijn veelal natte kilometers daar wij onze fietsen voornamelijk recreatief gebruiken en met mooi weer pakken we de brommer.

Aanvankelijk was het mijn bedoeling om zo lang mogelijk door te fietsen met deze eerste ketting, maar ik zag laatst dat deze wel heel erg uitgerekt was, dus na de kerst regel ik toch maar een verse ketting. Van Rose kreeg ik een kortingsbon, kan ik die meteen verzilveren. :)
Als je ketting wel erg uitgerekt is dan kun je beter ook je voortandwiel en je cassette achter vervangen. Deze zijn doordat de ketting veel uitgerekt is, op de verkeerde punten belast geweest. |:(
Als je nu alleen een nieuwe ketting erop legt dan zal deze naar alle waarschijnlijkheid doortrappen. Dan kun je alsnog met de overige spullen aan de gang.

Als je langer met je spullen wilt doen dan kun je beter 2 kettingen aanschaffen en deze om de 750-1000 km steeds omwisselen. Dan gaan je tandwielen het langste mee. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-02-2022

racinfo

E-MTB

zonnefreak schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 19:33:
[...]

Als je langer met je spullen wilt doen dan kun je beter 2 kettingen aanschaffen en deze om de 750-1000 km steeds omwisselen. Dan gaan je tandwielen het langste mee. :)
Hangt ook een beetje af met hoeveel kracht de aandrijving wordt belast; bij een normaal fietsritme kun je de frequentie van ketting wisselen rustig wat rekken.

Op mijn huidige fiets (MTB) met Bafang 250 watt middenmotor gaat mijn ketting al ruim 5K lang mee en er is nog geen noemenswaardige speling tussen de schakels. Ook de tandwielen zien er nog hetzelfde uit als toen ik ze monteerde. Om nou om de 750-1000 km dan ketting te wisselen wat nou bepaald niet een klusje is waarop ik zit te wachten zou dat in mijn geval om de 4 a 6 weken zijn of nog korter. :(

Ik smeer mijn ketting met S100 (Weissen Ketten spray, met PTFE), mede hierdoor is er sprake van langere smeerintervallen en optimale smeereigenschappen. Sterk regen en wasbeurten bestendig en ook  schonere broekspijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
racinfo schreef op zaterdag 17 december 2016 @ 13:43:
[...]
Hangt ook een beetje af met hoeveel kracht de aandrijving wordt belast; bij een normaal fietsritme kun je de frequentie van ketting wisselen rustig wat rekken.
Ik betrap mijzelf er wel op dat ik vooral bij het optrekken in een eigenlijk te hoge versnelling fiets; omdat de motor je er toch wel doorheen trekt.

Bij een normale fiets schakel ik veel meer, ook om de aandrijving te ontzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Schakelen is ook niet geweldig voor je aandrijving,zeker niet onder kracht. Geen idee of dat nou veel scheelt qua slijtage :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Poezenbeest
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22-09-2024
Ik heb bij het te snel optrekken in een te hoge versnelling mijn ketting kapot getrokken afgelopen najaar. Eerst vol in de ankers voor een auto die geen voorrang verleende, en daarna vanuit stilstand in 6 van de 8 weer vol optrekken...

Sindsdien kijk ik veel beter uit en geef geen volle kracht bij het optrekken, zelfs niet in versnelling 2... Eerst doortrappen tot ik bijna geen weerstand meer heb, dan pas doorschakelen (zonder last). Het werkt toch anders dan met een normale fiets, die motor die heel enthousiast meehelpt. Vergelijk met een auto: altijd in z'n 1 optrekken en pas bij 2800 rpm opschakelen in plaats van al bij 2300 rpm.

Ik mis alleen op de Bosch iets van een toerenteller, of n dit geval een krachtteller. Iets dat aangeeft of de motor niet te weinig power heeft en dus loos aan het draaien is. Gelukkig kan ik dat een beetje uit het geluid halen, vandaar dat ik wel blij ben met het geluid. Eigenlijk zou de schakelondersteuning dit moeten aangeven, maar die werkt zelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Ik weet niet of het zo werkt... volgens iemand die veel weet over de materie (Krachtenleer en veelfietser):
Nb. Bij vaststaande kracht van het been en nauwelijks variabele crancklengte is de diameter van het voorblad het enige dat de kracht op de ketting verandert.
Toen stelde ik de tegenvraag of het achterkransje uitmaakt voor de kracht op de ketting.
Nee de achterkant maakt 0,0 uit.
Beredeneer door middel van overdrijving.
Wat zou er gebeuren als je een steeds kleiner achterkransje zou gebruiken: 10t, 9t, 8, 7 om uiteindelijk de ketting direct aan de as te monteren: niets.
LET op het gaat hier niet om de snelheid die je maakt per omwenteling maar om de kracht op de ketting!

Er is hier vast wel een andere krachten-deskundige die deze kan beoordelen?.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Denk dat het voor de ketting het gunstigst is om ten alle tijde zoveel mogelijk raakvlakken te hebben om de krachten te kunnen verdelen. Om het te vergelijken met katrollen:

Afbeeldingslocatie: https://2.bp.blogspot.com/-bj-mpqr63XM/Uge-dOmp8oI/AAAAAAAAAM8/ixRhPp9UJXU/s1600/katrollen.jpg

Stel je trapt 1N aan kracht. Als je maar 1 tand aan de voor- en achterzijde had, moet die tand (en de schakel die erin grijpt) beide 1N verwerken naar de as. Als de ketting nu contact maakt met 10 tanden tegelijk; hoef je per tand en schakel maar 0,1N te verwerken. De gehele ketting verwerkt alsnog wel die 1N, maar de krachten worden beter verdeeld.

Dus eigenlijk zou je altijd zo groot mogelijk moeten fietsen; dus spreek ik mijzelf tegen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Waar het uiteindelijk om gaat is dat je een bepaald vermogen (Watt) in de beweging wil stoppen. Dat doe je voor een deel met je benen, voor een deel doet de motor dat.

Als je de motor buiten beschouwing laat dan wordt het vermogen bepaald door de kracht die je zet (Newton) en het aantal omwentelingen per minuut (eigenlijk de snelheid).

Het product van kracht en snelheid blijft hetzelfde bij een bepaald geleverd vermogen, maar met de verhouding kan je spelen door een ander verzet te kiezen, een andere versnelling. Bij een lage versnelling maken je benen veel omwentelingen met weinig kracht. Op de ketting komt dus ook minder kracht, maar deze gaat wel sneller rond. Die verhoudingen werken ook door op de middenmotor. In een lage versnelling is de hoeveelheid kracht die de motor levert laag, de draaisnelheid is relatief hoog.

Dit is ook meteen een van de voordelen van een middenmotor, deze kan gebruik maken van het verzet in je aandrijving. Een achterwielmotor levert zijn vermogen altijd direct aan de wielas en is dus afhankelijk van de draaisnelheid van je achterwiel. Bij het opfietsen van een stijle berg met een heel lage snelheid is dat dus zeker geen feest voor een naafmotor. Voor een middenmotor maakt dit weinig uit omdat jij dan als het goed is al lang bent teruggeschakeld naar de kleinste versnelling. Veel omwentelingen met weinig kracht dus. De naafmotor heeft op dat moment weinig omwentelingen met veel kracht.

Bepalend voor de kracht op de ketting zijn dus zowel de voor- als de achterkrans. Of ja, vooral de verhouding tussen die twee is relevant. De hoeveelheid raakvlakken is eigenlijk alleen relevant voor de slijtage. Een ketting zal vooral breken op de plaatsen waar de volledige kracht actief is, dus de delen waar de ketting kracht niet kan verdelen over de tandkransen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
@BartVB, een toch wel erg kundig man die ik ken geeft dus aan dat de verhouding niks uit maakt. Dit is zeker niet iemand die de werking van de versnellingen niet snapt.

Als ik naar de praktijk kijk is dit op zich wel logisch omdat bij een bergsprint net zoveel vermogen wordt geleverd als bij een vlakke sprint. Het verzet maakt niet echt uit wat voor kracht je levert.

=> Gedachtenexperiment:

Bij een 50-10 versnelling zal bij 50 rpm, je achterkrans 250 keer draaien.
Bij een 100-10 versnelling zal bij 25 rpm je achterkrans 250 keer draaien.

Er zit in scenario 2 niet meer vermogen in het systeem. Dat er aan de been/voorkant meer kracht wordt gezet gaat teniet door het lagere rpm, het vermogen achterin is hetzelfde. Sterker nog, de ketting draait even snel! Maar maximaal vermogen levert een fietser bij een veel hogere cadans. Daarom sprinten profs ook met een 53-11 en een hoge cadans, niet met een 80-11 en een lagere cadans.

Wat natuurlijk wel logisch is, is dat je bij het optrekken in een zware versnelling je makkelijker je lichaamsgewicht erop loslaat, wat de motor blij ondersteund en dus een onnatuurlijke piek krijgt.

Dus op zich is het niet omdat een groot verzet meer krachten oproept, maar omdat een groot verzet meer beenkracht vergt en dat is nou net datgene wat de motor triggered.

Of ben ik nu helemaal van het padje af met mijn beredenatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Het Poezenbeest schreef op zondag 18 december 2016 @ 08:45:
Ik mis alleen op de Bosch iets van een toerenteller, of n dit geval een krachtteller. Iets dat aangeeft of de motor niet te weinig power heeft en dus loos aan het draaien is. Gelukkig kan ik dat een beetje uit het geluid halen, vandaar dat ik wel blij ben met het geluid. Eigenlijk zou de schakelondersteuning dit moeten aangeven, maar die werkt zelden.
Daar zeg je zowat, ik heb op mijn display een vermogen weergave van de motor in zowel wattage als stroom in Amp en ik moet toegeven dat ik daar wel op let; wordt de stroom te hoog dan schakel ik terug of lever zelf wat extra kracht (indien mogelijk ;)), meestal schakel ik terug om de max stroom omlaag te krijgen, niet zozeer om de aandrijving te sparen maar meer om de actieradius wat op te krikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

roffeltjes schreef op zondag 18 december 2016 @ 10:10:
Ik weet niet of het zo werkt... volgens iemand die veel weet over de materie (Krachtenleer en veelfietser):

[...]

Toen stelde ik de tegenvraag of het achterkransje uitmaakt voor de kracht op de ketting.

[...]

LET op het gaat hier niet om de snelheid die je maakt per omwenteling maar om de kracht op de ketting!

Er is hier vast wel een andere krachten-deskundige die deze kan beoordelen?.
Ik ben geen natuurkundige, maar mijn (beperkt) technisch inzicht zegt mij dat deze redenatie klopt.
Op het moment dat je kracht op de pedalen zet, vertaalt dit zich in een roterende beweging van het voortandwiel, welke druk zet op de ketting ter plaatse.
Het achtertandwiel is volgend hieraan.

Maar er zijn vast anderen die hier meer inzicht in hebben >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Ik ben nog niet overtuigd :)
Er speelt namelijk nog een tweede ding mee als je kijkt naar de kettingspanning en dat is het kracht maal arm verhaal.
Nee de achterkant maakt 0,0 uit.
Beredeneer door middel van overdrijving.
Wat zou er gebeuren als je een steeds kleiner achterkransje zou gebruiken: 10t, 9t, 8, 7 om uiteindelijk de ketting direct aan de as te monteren: niets.
Stel je een zware elektrische fiets voor op een vlak stuk weg. Als jij die fiets van z'n plaats probeert te krijgen door met je hand de kleinste tandkrans te draaien dan krijg je die fiets niet van zo'n plek, of je krijg iig flink pijn aan je handen. Als de grootste tandkrans echter even groot was als b.v. het hele wiel dan krijg je de fiets van z'n plaats met je pink, dat kost vrijwel geen kracht (maar wel meer beweging van je pink). De arm is veel groter bij een grote tandkrans, dus is een lagere kracht nodig op de ketting voor het leveren van hetzelfde moment (kracht x arm = newton·meter = Nm).

Het moment (of koppel) op de as is in alle situaties hetzelfde, je hebt hetzelfde koppel nodig om die fiets van z'n plaats te krijgen. Het vermogen dat je nodig hebt is ook overal gelijk. Alleen is de benodigde kracht in de kleinste versnelling flink wat kleiner en daardoor ook je kettingspanning.
Bij een 50-10 versnelling zal bij 50 rpm, je achterkrans 250 keer draaien.
Bij een 100-10 versnelling zal bij 25 rpm je achterkrans 250 keer draaien.
klopt dus helemaal. Alleen laat je daarbij de arm (de grootte van de tandkrans bij de verschillende versnellingen) buiten beschouwing en die is erg bepalend voor de krachten die in de ketting werken.

[ Voor 3% gewijzigd door bartvb op 18-12-2016 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Dat werkt twee kanten op. De snelheid van de ketting wordt bepaald door de hoeveelheid vermogen. bij een 50-10 of 10-50 zal de ketting even snel draaien (Indien de fietssnelheid/hellingshoek/luchtweerstand gelijk blijft) en zit er dus dezelfde hoeveelheid vermogen in.

Een versnelling is efficient omdat je in het juiste toerental van de mens blijft zitten (anders reden profs met een 100*10), dus je kan optimaal veel vermogen leveren. Een versnelling bepaald het vermogen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
  • Nu online
Wat wel zo is is dat je met een 10 krans achter veel sneller over het vermogen aan zit wat de 10 tanden kunnen verzetten, resulterend in een slippende ketting en meer slijtage.
Voor een normale fietser is 11 tanden achter heel lastig om kapot te trappen maar met motor ondersteuning wordt het toch veel simpler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

En is de fiets eenmaal in beweging dan veranderen de verhoudingen opnieuw weer. Om iets in beweging te krijgen is veel moeilijker dan iets in beweging houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
@racinfo; In eerste instantie verandert het gevraagde vermogen. Je hebt inderdaad veel minder energie nodig om een fietssnelheid vast te houden dan om te accelereren. De verhoudingen (de versnelling) hoeft bij het wijzigen van de vraag naar vermogen niet te veranderen. Over het algemeen zal de versnelling vooral afhangen van de snelheid van de fiets. De mens levert namelijk het meest effectief zijn vermogen bij een bepaalde trapfrequentie (80 omw/min dacht ik?).

@roffeltjes; De versnelling bepaalt niet het vermogen, de versnelling bepaalt de verhouding tussen kracht en weg (of snelheid van de ketting hier).

De illustratie van Roamor is wel een aardige daarbij. In het eerste plaatje (geen versnelling) levert het 1 meter verplaatsen van het touw een verplaatsing van 1 meter op van dat gewicht. Je moet dan wel 100N leveren.

In het tweede plaatje heb je nog maar 50N aan kracht nodig, maar je moet wel 2 meter touw verplaatsen om het gewicht een meter van z'n plek te krijgen.

In beide gevallen is het gewicht een meter verplaatst, er is in beide gevallen evenveel energie geleverd (in Joules, 100Nx1m in dit geval). Als de gewichten in evenveel tijd zijn verplaatst dan was in beide gevallen even veel vermogen nodig (in Watt = Joules/seconde).

Zelfde met een fiets. Om twee dezelfde fietsen in beweging te houden is twee keer dezelfde hoeveelheid vermogen nodig. Dat kan je doen door heel veel kracht te leveren met weinig omwentelingen per minuut. Of je kiest een lichter verzet waardoor je niet op je trappers hoeft te gaan staan, maar dan moet je wel met je benen vaker rond.

In het laatste geval beweegt je ketting een heel stuk sneller (net als het 2e plaatje met het gewicht), maar zijn de krachten die in het systeem werken een stuk lager.

En wat jij zegt klopt, er hoeft geen verschil in kettingsnelheid te zijn tussen een 50-10 en een 10-50 systeem. Alleen bewegen de trappers (waar wordt aangedreven) een heel stuk sneller bij 50-10. Bij gelijke snelheid van de ketting tussen die twee situaties zal een fiets dus ook heel veel minder snel gaan en de vraag is of in beide situaties hetzelfde vermogen wordt geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Niet in beide situaties, immers bij 10-50 zal de kracht nu worden verdeeld over heel veel omwentelingen en ik verwacht dat de snelheid dan ook aanzienlijk minder zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
GROTE EDIT!

Gedachtenexperiment faal. Ik had vannacht voor het slapen gaan door waar ik de fout in ga. |:(

We proberen het opnieuw.

Derraileurfiets:

- Snelheid constant, 1 omwenteling van het achterwiel per seconde. (voorwaarde)
- Achterwiel gaat even vaak rond als achterkrans (feit)
- Snelheid ketting is aantal kettingschakels verplaatst bij 1 omwenteling achterwiel.

V50 A10 => 1 seconde: V 1/5 omwenteling, A 1 omwenteling 10 kettingschakels verplaatst.
V10 A10 => 1 seconde: V 1 omwenteling, A 1 omwenteling 10 kettingschakels verplaatst.
V50 A50 => 1 seconde: V 1 omwenteling, A 1 omwenteling 50 kettingschakels verplaatst.
V10 A50 => 1 seconde: V 5 omwentelingen, A 1 omwenteling 50 kettingschakels verplaatst.
V250 A50 => 1 seconde: V 1/5 omwenteling, A 1 omwenteling 50 kettingschakels verplaatst.

Conclusie:
- Bij gelijke snelheid bepaald de achterkrans de ketting snelheid.
- De overbrenging maakt voor de ketting snelheid niet uit, uiteraard wel voor de kadans,
- Bij gelijke snelheid kan (in tegenstelling tot wat ik stellig zei) de kettingsnelheid wel degelijk verschillen.

Dan: Het is mij niet duidelijk of de kettingspanning hoe in bovenstaande voorbeelden anders is. Ik weet niet in welk model de meeste krachten op de ketting staan.

Maar voor compleetheid gaan we verder;

naafversnelling.

- Snelheid constant, 1 omwenteling van het achterwiel per seconde. (voorwaarde)
- Drie versnellingen; overbrenging 0.5, 1 , 2 (voorwaarde)
- Achterwiel gaat niet per se even vaak rond als achterkrans, maar licht aan de overbrenging (feit)
- Snelheid ketting is aantal kettingschakels verplaatst bij 1 omwenteling achterwiel.
- V20, A10 dit rekent makkelijk.

Overbrenging 0.5
V20 A10: V 1 omwenteling, achter 2 omwentelingen. 20 Kettingschakels verplaatst.

Overbrenging 1
V20 A10: V 1/2 omwenteling, achter 1 omwenteling. 10 Kettingschakels verplaatst.

Overbrenging 2
V20 A10: V 1/4 omwenteling, achter .5 omwenteling. 5 Kettingschakels verplaatst.

Conclusie:
- Bij gelijke snelheid bepaald de combo overbrenging achterkrans de ketting snelheid.
- De overbrenging bepaald zowel kadans als kettingsnelheid
- Bij gelijke snelheid kan (in tegenstelling tot wat ik stellig zei) de kettingsnelheid wel degelijk verschillen.

Net als eerder is mij onduidelijk bij welke overbrenging we de ketting het meest belasten.

Een Bosch tandkrans is heel klein, en dat gaat wellicht flink uitmaken op de krachten. Iemand die meer weet van krachten kan wellicht hier iets zinnigs van zeggen.

[ Voor 117% gewijzigd door roffeltjes op 20-12-2016 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
roffeltjes schreef op maandag 19 december 2016 @ 20:03:
Een versnelling is geen katrol. Immers de snelheid van de ketting verandert niet bij gelijkblijvende snelheid, daar waar een katrol wel degelijk de snelheid van het touw veranderd. Een omwenteling van het achterkransje komt overeen met een omwenteling van een wiel, of de overbrenging nu groot of klein is, Ergo, de ketting zal altijd even snel gaan (bij gelijkblijvende fietssnelheid).
Alleen zijn er hier twee snelheden in het spel, de draaisnelheid (die blijft inderdaad hetzelfde) maar ook de omloopsnelheid. Die laatste is sterk afhankelijk van de diameter van de tandkrans. Gedachte-experiment: Stel je een klok voor die op de grond ligt. Als je nu met de secondewijzer meeloopt dan ben je langzaam aan het schuifelen. Als die klok echter een doorsnede heeft van 100 meter dan moet je aardig je best doen om de secondewijzer bij te houden.

Ander ding is dat de draaisnelheid van je trapas ook flink verschilt afhankelijk van je verzet. Soms trap je met dezelfde frequentie van je wiel, maar berg op gaan de trappers een paar keer rond om je achterwiel een omwenteling te laten maken.

Verder nog even on-topic :)
De Stromer ST1 Comfort 25 km/h hebben we bekeken maar hier past m'n vrouw niet goed op. Die fiets is er maar in 1 maat en dat is te klein voor haar.

Blijft er eigenlijk maar 1 optie over en dat is de Trek X700+, eigenlijk een wat luxere uitvoering van de fiets die nu gestolen is (de Trek X600+). Grote nadeel is dus dat dit een speed pedelec is en daar zit ze niet bepaald op te wachten. Of ja, ondersteuning boven de 25 km/h is erg welkom, maar ze zal niet echt harder fietsen dan 30 en fietsen op de rijbaan en met een helm op dat zie ik niet snel gebeuren.

De fietsenmaker gaat informeren bij Trek en het RDW of ze de fiets ook als normale e-bike kunnen leveren na aanpassing van de software door Trek. Voordeel is dat die X700+ een 250W motor heeft, zou dus eigenlijk alleen om de maximaal ondersteunde snelheid gaan.

Ik had zelf ook al een vraag uitstaan bij het RDW over het herkeuren van een speed-pedelec zodat deze geen speed-pedelec meer is.
Hartelijk dank voor uw e-mail. U vraagt de RDW informatie over het wijzigen van de maximale trapondersteunde snelheid (TOS) van uw Speed-pedelec.

Het wijzigen van de maximale trapondersteunde snelheid van uw Speed-pedelec is mogelijk. Gezien de relatief nieuwe voertuig categorie, waarbij de aandrijving bestaat uit een elektromotor + menskracht, is de RDW op dit moment nog bezig met het uitwerken van een geschikte procedure om deze gewijzigde snelheid te bepalen. Wij vragen u hiervoor nog enig geduld te hebben. We hopen deze procedure medio maart klaar te hebben en dan meer duidelijkheid te kunnen verschaffen.

Wanneer we meer duidelijkheid hebben over de procedure dan zullen we dat gaan communiceren volgens onze gebruikelijke wijze, bijvoorbeeld onze website. Advies is om onze website in de gaten te houden. Dit zal in ieder geval voor 1 juli 2017 gebeuren. Vanaf deze datum moeten alle speed-pedelecs een gele kentekenplaat hebben.
Daar hebben we op dit moment niet heel veel aan. Maar het goede nieuws is dat het dus in principe kan.

Nu kijken of de FM nog met iets anders komt (de fiets staat nu nog in de handelsvoorraad van Trek, is nooit op naam gezet, misschien maakt dat allemaal nog uit?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasszje
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:47

kaasszje

Live to Dare, Dare to Live

Gister belletje gehad over mijn fiets.
Problemen bij Reisse und Muller met levering van aantal onderdelen.

Kortom fiets komt niet volgende week maar pas in week 4 / 5 :(
Vrees dus dat ik ook gelijk vast zit aan geel kenteken....

Ik ben verstopt zoek een ander :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Ja, het echte leven gaat verder buiten mijn compleet onzinnige gefröbel over kettingsnelheid |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JellBro
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22-05 08:39
Misschien een grappige "bike hack" :

Vanochtend ging mijn vrouw's ijskrabber met want stuk, zo'n soort als deze:

https://www.google.nl/sea...9#imgrc=kJlXhrJOXQwpXM%3A

Als je die aan de bovenkant iets verder openknipt kun je je Bosch "performance" accu erin schuiven
en heb je een hele goedkope sleeve !

Of het veel helpt weet ik niet, maar isoleren doet het zeker met die fleece aan de binnenkant
en dikke stof aan de buitenkant.

Overigens gebruik ik al maanden de kettingzaag olie van de bouwmarkt als kettingsmeer en dat
werkt voor mij ook prima. [was een tip van iemand hier op Tweakers].

Cheers, Jelle.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vlassie1980
kaasszje schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 09:14:
Gister belletje gehad over mijn fiets.
Problemen bij Reisse und Muller met levering van aantal onderdelen.

Kortom fiets komt niet volgende week maar pas in week 4 / 5 :(
Vrees dus dat ik ook gelijk vast zit aan geel kenteken....
Pfff... Dat is flink balen die vertraging.
Zou anders een leuk kerstcadeautje zijn. Nog even doorbijten Kaaszje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iets wat ik mij al een tijdje afvraag: waarom worden er op ebikes geen zwaardere tandwielen/ketting geïnstalleerd?
Ik heb 25 jaar motor ervaring en op elke motor zit een andere ketting, passend bij de belasting.
En op ebikes zit gewoon de standaard ketting toch?!
Een speciale ebike uitvoering zou waarschijnlijk veel langer meegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torched
  • Nu online
Op de duurdere en nieuwere fietsen zit inderdaad speciaal ebike spul.
Maar op de budget fietsen wordt meestal gewoon fiets materiaal gebruikt.
Zal waarschijnlijk zijn omdat je voor legale, 250w fietsen toch met zulke lage belasting werkt dat het ruim binnen de toleranties van het materiaal blijft.

Bij de speedbikes zul je wel het een en ander zien veranderen op het moment dat de nieuwe wetgeving actief wordt. Zeker op het moment dat deze ook met meer vermogen gaan komen en gemakkelijk de 45 km/u halen gaan kettingen en tandwielen toch een stuk meer te verduren krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Het Poezenbeest
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22-09-2024
Moet zeggen dat het mij van Gaastra toch erg tegenviel dat de ketting brak. Er ligt nu een duurdere en zwaardere ketting op. Gaastra mag toch tot het duurdere segment gerekend worden lijkt me.

De ANWB had overigens alleen schakels bij zich voor normale fietsen, geloof me, dat werkt niet. Was ook de conclusie van de monteur, die erg behulpzaam was. Hij zou het aankaarten, maar dat zal weinig soelaas bieden.

Sowieso dus een tip voor degenen die een pedelec aanschaffen: kijk welke ketting er op ligt. Als dat geen extra verstevigde is, investeer dan die tientjes in een goede ketting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Ik heb nog nooit gehoord van extra stevige e-bike kettingen, in ieder geval niet van Shimano en KMC. De zo bestempelde ebike kettingen zijn zoals je kan zien aan de productnummers standaard modellen met een "geschikt voor ebike" sticker.

Sowieso is kettingbreuk bij onbeschadigde schalmen vrijwel onmogelijk, je kan echt ervan uitgaan dat de ketting al beschadigd was bij montage of (minder waarschijnlijk bij een interne versnellingsnaaf) door eerder malheur. Een gevalletje pech. Maar dat je dit sneller meemaakt met een ebike is duidelijk, immers je levert veel meer watts, dus een klein manco heeft veel eerder catastrofale gevolgen (kettingbreuk is redelijk catastrofaal).

*Voorzichtig afwijkend advies* Er zijn meerdere mensen hier die met veel succes goedkope Shimano kettingen gebruiken en ik zie eigenlijk geen reden om daaraan te twijfelen. Ik deel de ervaring dat goedkope cassettes en kettingen minstens zo lang meegaan als duurdere. Duurder is in dit geval meestal niet direct duurzamer, maar heeft te maken met gewicht en nabewerking.

Een standaard fietsketting is dusdanig overgespecced dat ook een prof sprinter hem niet kan slopen (wattages van ruim meer dan een kilowatt!) en die rijden met een stuk fragieler spul. Dingen gaan helaas stuk, Als er iets is wat bij ebikes problematisch is aan de transmissie (zeker bij S-pedelecs) is het het schakelen. Die krachten zijn wel dusdanig hoog dat je al snel boven spec zit, ook al omdat schakel onderbreking niet foolproof is. Een wielrenner gaat echt niet schakelen met 500 watt op de pedalen, maar met een ebike merk je dat veel minder en rag je lomp door je versnellingen heen. Vandaard de verhalen van complete derailleurs die worden opgepeuzeld door Bosch S-Pedelecs.

[ Voor 43% gewijzigd door roffeltjes op 21-12-2016 08:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Een paar tientjes in een extra ketting investeren?! Met roffeltjes, dat spul is normaal niet kapot te krijgen, ik heb in al mijn kilometers en die van vrienden welgeteld 1 kettingbreuk meegemaakt met een nagelnieuwe dure Shimano ketting op een standaard MTB. Ik heb gewoon een paar kettingen, cassettes en tandwielen voor Bosch op reserve liggen voor de komende jaren en heb nog nooit wat prematuur hoeven vervangen. De kettingen in kwestie kosten welgeteld 12 euro per stuk.

Een paar tientjes per ketting....de fietsenmaker vindt je vast heel lief maar verder :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

gazelle heeft net zijn speed pedelec offline gehaald. Wellicht wat onrust wat betreft de wetgeving.

edit: hij staat er inderdaad weer.

[ Voor 16% gewijzigd door BertV op 21-12-2016 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Ik zie hem nog: https://www.gazelle.nl/fietsen/cityzen-speed/

Ook in het hoofdmenu is hij direct te vinden.

Maar ik blijf erbij dat ik hem afraadt omdat die voorvork een risico is. Het is een inferieure oplossing tenzij ze hem veel groter dimensioneren. Typisch modern Gazelle met design over function :X

[ Voor 47% gewijzigd door roffeltjes op 21-12-2016 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-09 13:07
racinfo schreef op zondag 18 december 2016 @ 14:08:
[...]Daar zeg je zowat, ik heb op mijn display een vermogen weergave van de motor in zowel wattage als stroom in Amp en ik moet toegeven dat ik daar wel op let; wordt de stroom te hoog dan schakel ik terug of lever zelf wat extra kracht (indien mogelijk ;)), meestal schakel ik terug om de max stroom omlaag te krijgen, niet zozeer om de aandrijving te sparen maar meer om de actieradius wat op te krikken.
Ik rij idd ook op m'n stroommeter. Ontzettend handig. Maar ja, ik ben ook een techneut ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
roffeltjes schreef op woensdag 21 december 2016 @ 09:44:
Ik zie hem nog: https://www.gazelle.nl/fietsen/cityzen-speed/

Ook in het hoofdmenu is hij direct te vinden.

Maar ik blijf erbij dat ik hem afraadt omdat die voorvork een risico is. Het is een inferieure oplossing tenzij ze hem veel groter dimensioneren. Typisch modern Gazelle met design over function :X
Wat is er precies aan de hand met die voorvork als ik vragen mag Roffeltjes?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topsprinters persen er minimaal 1200 Watt uit en dat met kettingen die ook gewoon op onze wat duurdere racefietsen liggen. Kortom, een e-bike sloopt geen kettingen. Verkeerd schakelen onder volle belasting is het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
coase schreef op woensdag 16 november 2016 @ 09:17:
ik zie door de bomen het bos niet meer .. ik heb binnenkort een nieuwe werksituatie en zou deze keer een kleine stukje (10 km heen) tot aan het treinstation moeten fietsen. Welke elektrische stevige (en betrouwbare!) fiets zou een goede keuze zijn voor mij? (budget maakt niet echt uit)
Een bijkomstigheid, er zouden twee kinderzitjes moeten bevestigd worden (voor & achter) en eventueel nog een fietscar .. (indien dit wel mogelijk is?)

Een Sparta M8? Koga E-XITE ?
Rukapul schreef op woensdag 16 november 2016 @ 14:21:
Qua kinderzitjes is het een beetje opletten. Wij gaan ook 2 kinderzitjes en fietskar combineren met de elektrische fiets. Dingen waar je op kunt letten:
  • een stuk normaal stuurkolom is handig want dan kan het bestaande stoeltje er zonder adapters etc. op
  • een bagagedrager die binnen een bepaalde breedte valt zodat standaard achterzitjes erop kunnen klemmen (koppeling aan framebuis onder zadel gaat typisch niet)
Zo, de Gazelle Grenoble HMB C7 is geleverd en ik heb alles erop en eraan gehangen.

Levering was eerst zonder bericht uitgesteld naar week 6, maar werd na een belletje alsnog in een week geleverd. Wel met 8 versnellingen ipv 7 omdat Gazelle blijkbaar geen voorraad had :)

De fiets zelf is nu met recht een vlag op een modderschuit :P :
  • Bobike voorzitje (fietscomputer is leuk voor de kleine!)
  • Bobike achterzitje (framebevestiging werkt prima met dit model - zitje ga ik nog vervangen door een Bobike Junior Budget achterzitje)
  • Kidcar fietskar (speciale asbevestiging met een veer in plaats van de standaard kogel-constructie, omdat die niet te combineren was met de standaard)
  • Abus Iven 110 slot (waar laat je dat ding met zo'n volle fiets :P)

[ Voor 20% gewijzigd door Rukapul op 21-12-2016 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Vlassie1980 schreef op woensdag 21 december 2016 @ 10:26:
[...]

Wat is er precies aan de hand met die voorvork als ik vragen mag Roffeltjes?
De vering op de Gazelle CityZen Speed zit compact in het balhoofd verwerkt, net als op de
Cannondale. Dat ziet er opgeruimder uit.

Ik zit er aan te denken om straks mijn spiegel er af te halen.
Kentekenplaatje, helm, prima, maar die spiegel... :D
* BertV had gazelle vormgever kunnen zijn dus.

[ Voor 20% gewijzigd door BertV op 21-12-2016 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Het probleem is dat de Gazelle een intern veerelement in het balhoofd heeft. BartV vergelijkt dit met Cannondale, maar de uitvoering is radicaal anders.

Een Cannondale veerelement is een stuk zwaarder uitgevoerd en heeft een langere veerweg. Overigens heeft Giant een soortgelijk systeem, ook flink overgedimensioneerd

Het Gazelle systeem, ook wel te vinden bij Koga (Feathershock) is wat mij betreft te zwak voor een 45kmpu pedelec. Ik vind Feathershock sowieso al beroerd rijden en er zijn voldoende verhalen over het tekortschieten van dit systeem.

Het Gazelle systeem ziet er niet sterker uit, de veerweg is opmerkelijk kotrt en het feit dat dit intern in het balhoofd gaat waar dus minder ruimte is doet mij het ergste vrezen voor de omvang van de daadwerkelijke balhoofdbuis. In deze is een grotere diameter beter, want stijver.

En ja, dat durf ik op afstand echt wel te zeggen van deze vork, de maatvoering dicteert dit. Dit kan gewoon nooit zo sterk zijn als de Cannondale uitvoering, los van de tientallen jaren ervaring die Cannondale onder zijn arm heeft.

Daarom raad ik persoonlijk deze voorvork met klem af.

[ Voor 16% gewijzigd door roffeltjes op 21-12-2016 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

De Gazelle is 1000,- goedkoper. Het is inderdaad de afweging of je comfort belangrijk vindt.
Ik heb al gezien dat duurder bijna altijd beter is, maar we hebben het nogal over bedragen.

[ Voor 35% gewijzigd door BertV op 21-12-2016 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
BertV schreef op woensdag 21 december 2016 @ 11:55:
De Gazelle is 1000,- goedkoper. Het is inderdaad de afweging of je comfort belangrijk vindt.
Ik heb al gezien dat duurder bijna altijd beter is, maar we hebben het nogal over bedragen.
Tsja, die Gazelle is gewoon heel scherp geprijsd. Ik zou hem zelf ook nog wel in overweging nemen, wellicht wat dikkere banden eronder zodat je wat meer happy demping hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Vlassie1980 schreef op woensdag 21 december 2016 @ 12:19:
[...]

Tsja, die Gazelle is gewoon heel scherp geprijsd. Ik zou hem zelf ook nog wel in overweging nemen, wellicht wat dikkere banden eronder zodat je wat meer happy demping hebt?
Dat gaat ten koste van de actieradius! ;)
Ik ga in de praktijk merken of het werkbaar is (en op de langere termijn blijft)
bedankt voor je tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
@BartV, het is de vraag of je dikkere banden negatief in je actieradius gaat merken. UIteraard is er ergens een omslagpunt (F1 banden gaat hem niet worden), maar de tendens is ook bij de profs naar steeds dikkere banden omdat daarmee de rolweerstand lager wordt.

Ik zou gewoon zo dik mogelijke banden eronder doen en vooral niet te hard opgepompt (dat is namelijk negatief voor je rolweerstand!). Ik heb in de startpost een link naar Jan Heine geplaatst, die heeft een flink aantal artikelen over bandenspanning geschreven.

Verder over de Cityzen Speed: Ik ben niet bang dat je hem direct zal slopen, zo erg is het niet. Maar ik ben wel bang dat het rijgedrag niet ten goede komt, zeker als de boel wat gaat slijten. Liever een vork zonder vering met dikke banden dan een slechte vering. Maar het zal gerust wel fietsbaar zijn.

[ Voor 39% gewijzigd door roffeltjes op 21-12-2016 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

interessant, en bizar, want dat is inderdaad precies het tegenovergestelde van wat ik weet: banden zo dun mogelijk en zo hard mogelijk opgepompt.

https://janheine.wordpress.com/?s=pressure

ik ben me aan het inlezen... :P

Ik ben nu nog geneigd om te beweren dat lagere bandenspanning alleen positief werkt op slecht wegdek.

[ Voor 19% gewijzigd door BertV op 21-12-2016 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Dit is ook getest door o.a. de Belkin profploeg. Dat artikel staat in het blad Fiets. Deze test was op een wielerbaan, dat is het beste wegdek wat er bestaat. Ook daar was breder beter.

Nogmaals, uiteraard is er een cutoff waar gewicht en luchtweerstand het voordeel in rolweerstand gaan goedmaken. Maar voor een doorsnee fietser is er weinig mis met 45-55mm brede banden, dat rijdt heel goed. Sterker nog, op een ebike zou ik liever 60mm hebben, als ik al wat efficiëntie verlies is het niet veel en het toegenomen comfort is fantastisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10:42
BertV schreef op woensdag 21 december 2016 @ 11:32:
[...]

De vering op de Gazelle CityZen Speed zit compact in het balhoofd verwerkt, net als op de

Wacht maar tot je een tijdje met die spiegel hebt gereden. Ik vind het erg fijn om te zien wat er achter mij rijd. Bovendien als je met 35 km/h achterom moet kijken naar het verkeer, komt dat voor je eigen veiligheid ook niet ten goede. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 21 december 2016 @ 10:37:
Topsprinters persen er minimaal 1200 Watt uit en dat met kettingen die ook gewoon op onze wat duurdere racefietsen liggen. Kortom, een e-bike sloopt geen kettingen. Verkeerd schakelen onder volle belasting is het probleem.
Ja maar niet continu en dan is het toch wat anders.
En ik verwacht dat het onderhoud aan die fietsen toch heel anders gebeurt dan aan de gemiddelde speed bike.
De gemiddelde speedbike koper zie ik niet zijn aandrijflijn uit elkaar halen en schoonpoetsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Continue levert een prof echt wel meer dan 250watt, het laatste uur knalt dat over de 300. En dat is gewoon peloton vulling. Een standaard ebike (zoals poezenbeest heeft) levert echt niet continue 250watt, zeker niet in Nederland.

En zeker bij een naafversnelling met kettingkast geloof ik niet dat een ketting meer te lijden heeft. Bij een derailleur systeem zal onderhoud wel een rol spelen, maar weet ik vrij zeker dat het schakelen onder belasting het grootste probleem is. Met name bij optrekken ratsj door je versnellingen heen gaan zal een issue zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door roffeltjes op 21-12-2016 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

zonnefreak schreef op woensdag 21 december 2016 @ 17:45:
[...]

Wacht maar tot je een tijdje met die spiegel hebt gereden. Ik vind het erg fijn om te zien wat er achter mij rijd. Bovendien als je met 35 km/h achterom moet kijken naar het verkeer, komt dat voor je eigen veiligheid ook niet ten goede. :|
Ik moet ook zeker eerst MET rijden.
Met de motorfiets kijk ik ook actief rond me, maar een trapfiets is minder spoorvast.

• racinfo

racinfo

E-MTB

BertV schreef op woensdag 21 december 2016 @ 21:42:
[...]

Ik moet ook zeker eerst MET rijden.
Met de motorfiets kijk ik ook actief rond me, maar een trapfiets is minder spoorvast.
Achterom kijken bij snelheden boven de 30 eindigd bij mij steevast in de berm naast het (smalle) fietspad; dat doen we dus niet meer :'(

• Vlassie1980
BertV schreef op woensdag 21 december 2016 @ 11:32:
[...]

De spiegel die op de Gazelle zit zie je op heel veel speed pedelecs:

- Stromer
- Kalkhoff
- Sparta
- En nog een paar anderen

Ziet er niet uit, hebben ze bij Haibike en Bulls beter begrepen.

Afbeeldingslocatie: https://image.jimcdn.com/app/cms/image/transf/dimension=326x1024:format=jpg/path/s2bbeaef6353eaba4/image/i3ce061df028f09fe/version/1480083431/haibike-sduro-trekking-s-rx-in-rh-60cm.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door Vlassie1980 op 22-12-2016 09:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
Vlassie1980 schreef op donderdag 22 december 2016 @ 09:35:
Ziet er niet uit, hebben ze bij Haibike en Bulls beter begrepen.

[afbeelding]
De locatie van die spiegel is zodanig dat stallen in / bij een fietsenrek risico geeft op een gesloopte spiegel :?

• bgttje
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-09 13:07
Ahh.........mooi. Kom ik op 5 atm uit. Thx.

[ Voor 4% gewijzigd door bgttje op 22-12-2016 09:46 ]

• Paul
Zojuist de 3e spaak van het achterwiel horen breken;
  • de eerste op een rechte asfaltweg waar ik al enkele kilometers rechtuit ging (langs een kanaal, met ongeveer 2 kilo aan bagage op de bagagedrager)
  • de 2e de dag erop terwijl de 1e nog stuk was (maar ik volgens de FM gewoon kon fietsen, dit keer met 4 kilo op de bagagedrager) bij het opstappen
  • en nu dus de 3e (maar wel nadat de andere 2 gerepareerd zijn) terwijl ik een suïcidale fietser ontwijk (zonder bagage).
Toen ik me nog aan het oriënteren was zeiden alle FMs dat je met een elektrische fiets 5 of 6x per jaar bij de FM staat (terwijl ik met mijn vorige fiets eerder 1x in de 5 a 6 jaar bij de FM stond), op deze manier wil ik dat wel geloven ja :+

Hoe goed gaat bij jullie het fietsen zonder handen (jas open ritsen, handschoenen aandoen, of gewoon because...)? Mijn stuur gaat dan uitslaan, al vrijwel direct.

Volgens FM is dat inherent aanwel eens vaker voorkomt bij elektrische fietsen ivm gewichtsverdeling maar dat lijkt me een beetje onzin, als ik sportieve hybride met 10 kilo op de bagagedrager honderden meters lang met losse handen kan fietsen en zelfs mijn jas uit kan doen / om mijn middel kan knopen terwijl het stuur gewoon rechtdoor blijft gaan...

Edit: FM heeft niet gezegd dat het inherent is.

[ Voor 3% gewijzigd door Paul op 22-12-2016 15:56 ]

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Vlassie1980
Paul schreef op donderdag 22 december 2016 @ 09:49:
Toen ik me nog aan het oriënteren was zeiden alle FMs dat je met een elektrische fiets 5 of 6x per jaar bij de FM staat (terwijl ik met mijn vorige fiets eerder 1x in de 5 a 6 jaar bij de FM stond), op deze manier wil ik dat wel geloven ja :+

Hoe goed gaat bij jullie het fietsen zonder handen (jas open ritsen, handschoenen aandoen, of gewoon because...)? Mijn stuur gaat dan uitslaan, al vrijwel direct.
Totaal niet eigenlijk... Als ik de handen van het stuur haal gaat mijn Merida gelijk shaken/shimmyen hoe je het ook noemt.

Volgens de fietsenmaker komt dit doordat de lagers in het balhoofd niet goed meer zijn, staat min of meer op een parkeerstand. Heb ik tijdens het fietsen verder totaal geen last van en het is dat hij het zei anders was ik er nooit achter gekomen.
Rukapul schreef op donderdag 22 december 2016 @ 09:43:
[...]

De locatie van die spiegel is zodanig dat stallen in / bij een fietsenrek risico geeft op een gesloopte spiegel :?
Mjah.... Dat kan, maar ik stal mijn fiets nooit in drukke fietsenstallingen dus zou voor mij geen issue zijn. Met die spiegel van Gazelle steekt hij nog verder uit en heb je dat probleem ook.

[ Voor 19% gewijzigd door Vlassie1980 op 22-12-2016 09:55 ]

• Paul
Vlassie1980 schreef op donderdag 22 december 2016 @ 09:53:
Totaal niet eigenlijk... Als ik de handen van het stuur haal gaat mijn Merida gelijk shaken/shimmyen hoe je het ook noemt.

Volgens de fietsenmaker komt dit doordat de lagers in het balhoofd niet goed meer zijn, staat min of meer op een parkeerstand. Heb ik tijdens het fietsen verder totaal geen last van en het is dat hij het zei anders was ik er nooit achter gekomen.
Ik heb dus ook een Merida en als de lagers niet goed meer zijn dan zou dat ontzettend treurig zijn, aangezien ik er pas 650 km mee heb gereden en hij dat shaken / shimmyen al vanaf dag 1 doet :P

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Vlassie1980
Paul schreef op donderdag 22 december 2016 @ 09:56:
[...]
Ik heb dus ook een Merida en als de lagers niet goed meer zijn dan zou dat ontzettend treurig zijn, aangezien ik er pas 650 km mee heb gereden en hij dat shaken / shimmyen al vanaf dag 1 doet :P
Dan lijkt het toch meer een specifieke Merida kwaal te zijn :+

Heb er verder ook geen last van aangezien ik altijd met de handjes aan het stuur fiets. Zonder handen zonder tanden enzo... :P

Verwijderd

Klinkt als een broodje aap verhaal, als je balhoofd speling heeft voel je het wel. Die van mij doet het ook maar voornamelijk als 'ie scheef beladen is aan de drager. Apart, want verder is het een heerlijk frame dat zich uitermate goed laat rondhoeken. :)

• Vlassie1980
Verwijderd schreef op donderdag 22 december 2016 @ 10:08:
Klinkt als een broodje aap verhaal, als je balhoofd speling heeft voel je het wel. Die van mij doet het ook maar voornamelijk als 'ie scheef beladen is aan de drager. Apart, want verder is het een heerlijk frame dat zich uitermate goed laat rondhoeken. :)
Ik voel wel dat hij op de parkeerstand staat. Als ik de fiets vast heb en aan het stuur draai dan voel je wel wat weerstand, tijdens het rijden is het me nog nooit opgevallen dus het boeit verder ook niet :)

Verder nog steeds alle lof voor de Merida hoor, buiten het probleem met de motor is het gewoon een hele fijne betrouwbare fiets. Heb er al bijna 25.000 mee gereden _/-\o_

[ Voor 13% gewijzigd door Vlassie1980 op 22-12-2016 10:19 ]

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-09 19:16

Metro2002

Memento mori

Verwijderd schreef op woensdag 21 december 2016 @ 10:37:
1200w is overdreven maar net over de 900w halen renners wel tijdens de eindsprint en dan heb je het over 20-30 seconden maximaal. Gemiddeld zitten tour de france rijders op rond de 280w aan vermogen met uitschieters naar 400w bij beklimmingen.

https://www.thecyclingaca...-de-rol-van-duurtraining/

http://nos.nl/tour/artike...de-wattage-sluier-op.html

Sowieso zijn dit echt absurde vermogens en de kettingen hoeven ook maar 1 etappe mee te gaan he.
Toch net even wat anders dan bij e-bikes. En ja hoe meer kracht je er op zet hoe eerder het stuk gaat, dat is nu eenmaal het simpele gevolg.

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-09 20:56
Terugkomend op de spiegels. Ik heb vorig jaar mogen fietsen met een Riese Müller.
Mooie fiets hoor. Spiegel oké in de zin dat je ziet wat er achter je gebeurd zonder te hoeven omkijken, dat vond ik wel handig, maar verder....

Ik fiets veel op smalle fietspaden in het bos, de spiegel steekt daarvoor veel te ver uit. Maar inklappen gaat nauwelijks, omdat het mechanische langzaam weer terugveerde. Ik bleef bijstellen aan dat ding onder het fietsen, heel irritant.

• Vlassie1980
Ik heb op mijn route ook vaak scholieren die me tegemoet fietsen, soms scheer ik er al rakelings langs omdat ze natuurlijk weer per se met 3 naast elkaar moeten. Gaat met een speed pedelec en uitstekende spiegel niet veel beter worden vrees ik dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
Het scheelt dat je dan op de weg moet :+

Rhàshan - Aditu Sunlock

• racinfo

racinfo

E-MTB

Met een speed-pedelec over de rijbaan, over krap 14 dagen gaan we dat beleven lijkt mij een spiegel niet een overbodige luxe; je zult toch graag willen weten of het overige snellere verkeer achter je je wel opmerkt :) maar op mijn huidige MTB heb ik de spiegel niet meer gemonteerd, had eigenlijk op het stuur geen vrij plekje meer, Op mijn vorige stijve herenfiets met voorwielmotor had ik wel een spiegel en ik geef toe dat het veiliger rijdt met oog op verkeer achter je.

• karazz
Geen enkel probleem om mijn specialized, durf het vanwege de snelheid niet heel lang vol te houden en zit ook niet gemakkelijk, maar even het stuur los laten om m'n handschoenen goed te doen ofzo is absoluut geen probleem.

• roffeltjes
Zojuist de 3e spaak van het achterwiel horen breken;
  • de eerste op een rechte asfaltweg waar ik al enkele kilometers rechtuit ging (langs een kanaal, met ongeveer 2 kilo aan bagage op de bagagedrager)
  • de 2e de dag erop terwijl de 1e nog stuk was (maar ik volgens de FM gewoon kon fietsen, dit keer met 4 kilo op de bagagedrager) bij het opstappen
  • en nu dus de 3e (maar wel nadat de andere 2 gerepareerd zijn) terwijl ik een suïcidale fietser ontwijk (zonder bagage).
Je verhaal maakt het mij wel duidelijk: Ga een gesprek aan met je fietsenmaker. Hij is met alle respect: Een beunhaas.

Als een spaak breekt moet het hele wiel opnieuw worden gesteld waarbij de spanning van alle spaken af moet. Als hij er gewoon een andere spaak insteekt en de slag eruit haalt blijf je spaken breken. Dit is typisch gedrag van een luie fietsenmaker.

Volgens FM is dat inherent aan elektrische fietsen ivm gewichtsverdeling maar dat lijkt me een beetje onzin, als ik sportieve hybride met 10 kilo op de bagagedrager honderden meters lang met losse handen kan fietsen en zelfs mijn jas uit kan doen / om mijn middel kan knopen terwijl het stuur gewoon rechtdoor blijft gaan...
Shimmyen is lastig te duiden en ligt aan de gewichtsverdeling. Wat je kan proberen is je banden een barretje harder te pompen en kijken of dat verschil uitmaakt. Maaar dat is niet inherent aan een ebike, elke fiets heeft een shimmy treshold. alleen wil je die natuurlijk het liefst hoger hebben dan je normale fietssnelheid :X

Zoals ik al zei, je fietsenmaker zit maar een beetje te lullen. Er is geen enkele reden waarom een ebike minder stabiel zou zijn als een gewone fiets. Maar zoals ik al kan zien bij je spakenbreek verhaal is de beste man een schoolvoorbeeld van een fietsenmaker die je moet vermijden.

Ja, dat zijn harde woorden, maar al mijn alarmbellen gaan af bij dit verhaal. Een slecht arbeidsethos, bullshit verhalen. Ik ben dan weg.

[ Voor 7% gewijzigd door roffeltjes op 22-12-2016 13:36 ]

• roffeltjes
Metro2002 schreef op donderdag 22 december 2016 @ 10:57:
[...]

1200w is overdreven maar net over de 900w halen renners wel tijdens de eindsprint en dan heb je het over 20-30 seconden maximaal.
Uhm, piekvermogen ligt rond de 1500 voor top sprinters.

http://sportsscientists.c...nt-take-win-sprint-stage/

900 watt is leuk voor een B amateur in club verband. En zelfs dan heb je beesten die 1200 halen (kwestie van massa, amateurs zijn dikker, dus hebben een lager wattage per kg, maar zijn zwaarder). Je onderschat het vermogen van profs met 50%.

https://cyclingtips.com/2...-how-good-are-these-guys/

Nog een link.

http://roadmagazine.net/r...pdfs/08_Power_October.pdf

Let op de beschrijving van de finale. Dit zijn geen top sprinters, maar vlieggewichten. Ze giechelen om je 900 watt, ook na een dag in de aanval over een col. Sterker nog, met 900 watt wordt je gewoon uit de wielen geknald
Barredo
opens the aggressions with an attack near the
top of the last climb, but Markus easily covers it.
However, that has started the battle for the win,
and the ‘working together’ has stopped. In the
17 minutes of the stage, Markus has to cover 7
attacks by Barredo, responds with one of his own
attacks and then unleashes his final sprint. These
are no little attacks by Barredo either, and Markus
has to put out over 1000 watts each time in order
to catch up with Barredo. [See Figure 4].

Let’s look closer to the final game of ‘cat and
mouse’ that Barredo and Burghardt play. In the last
5 minutes of the stage, they only average 19mph,
with the slowest speed at 12mph. The final sprint
starts out from a speed of 14mph and reaches
35mph in twenty seconds. Burghardt cracks out
nearly 800 watts as an average for his sprint and
reaches peak watts of 1391 in his stage winning
sprint. His heart rate goes from 130bpm to
162bpm when he raises his arms in victory

[ Voor 62% gewijzigd door roffeltjes op 22-12-2016 13:42 ]

• Vlassie1980
Paul schreef op donderdag 22 december 2016 @ 12:00:
Het scheelt dat je dan op de weg moet :+
Nee, ik heb op mijn route maar een klein stukje van 300 meter waar ik over de weg zou moeten verder allemaal keurig fietspad dat grotendeels parallel ligt aan een N-weg en andere fietspaden door de polder, dus dat gezeik blijft me gelukkig grotendeels bespaard mocht ik ooit een s-pedelec nemen :+

• Paul
roffeltjes schreef op donderdag 22 december 2016 @ 13:28:
Je verhaal maakt het mij wel duidelijk: Ga een gesprek aan met je fietsenmaker. Hij is met alle respect: Een beunhaas.
Mooie aanname die je daar doet, ga je er vaker met gestrekt been in? Wie zegt dat hij alleen de gebroken spaak / spaken heeft vervangen? Ik heb er zo ongeveer met mijn neus bovenop gestaan en hij heeft aan alle spaken wel een aantal keer gedraaid, heeft ook lang genoeg geduurd voor hij klaar was.

FM gaf ook aan dat het gewicht van de fiets, de lading en mijzelf aan de hoge kant was (al heb ik het idee dat fabrikanten over het algemeen denken dat fietsers nooit zwaarder zijn dan 80 kilo, als je ziet hoe zwaar het totaal mag zijn) en dat als er nog meer spaken zouden breken dat ze dan het wiel compleet opnieuw zouden bespaken met extra ringetjes en een ander patroon dan dat de fabrikant gebruikt.

Klinkt me niet echt als een luie FM in de oren...

Rhàshan - Aditu Sunlock

• roffeltjes
Dat is niet een gestrekt been, dat is helaas gewoon de waarheid.

Je spaken verhaal geeft aan dat hij absoluut broddelwerk heeft geleverd. Het is absoluut absurd om te denken dat een belasting van 150 kg automatisch leidt tot spaakbreuk. Wij hebben dat regelmatig op de fiets. Ik heb nog nooit in mijn leven een spaak gebroken, ook niet nadat mijn fiets is opgelapt na een smak met 60+. Maar ik ga naar gereputeerd goede fietsenmakers.

Een wiel (her)spaken is +/- een uur en daarna mag er geen spaak meer breken. Sneller kan alleen een super-vakman die stug doorstampt (sneller is dan ook niet beter). Dat er een tweede breekt kan dan nog aan een naafflens zijn die rot is of een velg die rot is (had hij moeten constateren, maar ach, we geven de man wat extra credits), maar een derde? Nee, daar is maar één conclusie mogelijk: Je fietsenmaker kan geen wiel normaal spaken.

Dat hij alle spaken heeft behandeld is richten,... en hij hoort te weten dat dat totaal niet gaat helpen bij spaakbreuk. Wat hij had moeten doen is eerst alle spaken ontspannen, en ze dan weer één voor één op spanning brengen. En nee, dat heeft hij niet gedaan, anders had je niet een serie van brekende spaken hebben gehad.

Dus of hij doet zich af met een Jantje van Leiden, of hij weet gewoon niet wat hij aan het doen is. Ik denk dat het beide is, ook gezien zijn bullshit verhaal over gewichtsverdeling..

Hij is helaas niet de enige :(

Zijn dit harde woorden? Jep, maar ik heb zoveel slechte fietsenmaker meegemaakt dat ik er goed in ben geworden ze te herkennen. Zoals ik zei, ga met de man een gesprek aan en confronteer hem met zijn slechte werk en vraag hem waarom hij een onzin verhaal ophangt over shimmyen. Als hij weer met lulverhalen komt is het gewoon einde verhaal en ga je naar een echte fietsenmaker.

[ Voor 53% gewijzigd door roffeltjes op 22-12-2016 14:17 ]

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

roffeltjes schreef op donderdag 22 december 2016 @ 13:33:
[...]

Uhm, piekvermogen ligt rond de 1500 voor top sprinters.

http://sportsscientists.c...nt-take-win-sprint-stage/

900 watt is leuk voor een B amateur in club verband. En zelfs dan heb je beesten die 1200 halen (kwestie van massa, amateurs zijn dikker, dus hebben een lager wattage per kg, maar zijn zwaarder). Je onderschat het vermogen van profs met 50%.
Als jij 3 voudige tour de france winnaar Chris Froome een 'B amateur' noemt dan ben ik benieuwd naar wat jij wel een echte wielrenner vindt. ... ..............

Ik weet niet of je wel eens op een vermogensbank geweest bent? Ik wel en trapte daar bergop gemiddeld 400w met pieken naar 500w en ik zou mezelf geen slappe fietser noemen (de gemiddelde fietser trapt ongeveer 150w (!) . 900w is dus al écht bizar veel en 1400w haal je wellicht als piekvermogen voor 1 a 2 seconden al geven de cijfers van team sky wat anders weer. 900w kortstondige piek en 600w voor een tiental seconden klinkt véél aannemelijker als ik het afzet tegen wat ik zelf aan vermogen kon leveren.

900w afdoen als B amateur wielrenner is echt BS. Dat is topsegment.

De link die ik gaf was in tegenstelling tot jouw link geen berekening van iemand die wat getalletjes opschrijft maar de gemeten vermogens van team Sky.

En over dat shimmyen, mijn niet-ebike doet dat (helaas) ook terwijl ik ook fietsen heb gehad die dat totaal niet deden dus dat is niet zozeer ebike gerelateerd danwel verschillend per fiets.

[ Voor 42% gewijzigd door Metro2002 op 22-12-2016 14:27 ]

• Paul
roffeltjes schreef op donderdag 22 december 2016 @ 14:07:
Het is absoluut absurd om te denken dat een belasting van 150 kg automatisch leidt tot spaakbreuk.
Wil je quoten waar ik dat zeg?
Dat er een tweede breekt [..] maar een derde?
Die 2e was terwijl de 1e nog stuk was, dat is dus op geen enkele mogelijkheid de FM aan te rekenen, waarmee deze derde onder jouw "2e" valt
Nee, daar is maar één conclusie mogelijk: Je fietsenmaker kan geen wiel normaal spaken.
Of je leest wat er staat: De FM heeft het wiel nog helemaal niet gespaakt. Hij heeft geprobeerd dat wat de fabriek gedaan heeft te fixen en aangegeven dat als dat niet genoeg is dat ze dan vanaf 0 opnieuw gaan spaken.
Wat hij had moeten doen is eerst alle spaken ontspannen, en ze dan weer één voor één op spanning brengen.
en hoe doe je dat? Juist, door ze los en dan weer vast te draaien. Lees eens terug wat ik in de post die je quote heb geschreven?
bullshit verhaal over gewichtsverdeling..
Waarom onderschrijf je dat dan zelf ook?

Rhàshan - Aditu Sunlock

• roffeltjes
Metro2002 schreef op donderdag 22 december 2016 @ 14:18:
[...]

De link die ik gaf was in tegenstelling tot jouw link geen berekening van iemand die wat getalletjes opschrijft maar de gemeten vermogens van team Sky.
Metro, lees ee mijn link inclusief vermogensmeter files.Dit is gewoon een read out van Markus Burghardt, Adam Hansen en Hincapie. Eerst lezen, dan reageren.

Froome trapt echt veel meer dan 900 watt als piek. Maar hij is geen sprinter en reed in de bewuste rit nnaar de Beille geen sprint, maar hij deed een demarage (hij moest dus nog ff verder^^). Dan klopt die 900 watt (al is het vrij laag... komt door zijn gewicht)..

En ja, ik hem met de club regelmatig op de vermogensmeter gezeten. Onze sprint bom van trapt 1310. Niet gek gezien onze sprint snelheden de 60 ook overtreffen. Niet zo raar op Sloten, dat is een biljartlaken in de beschutting in een wedstrijd van een uur.

[ Voor 12% gewijzigd door roffeltjes op 22-12-2016 14:43 ]

• roffeltjes
Paul schreef op donderdag 22 december 2016 @ 14:30:
[...]
Wil je quoten waar ik dat zeg?
Je FM geeft aan dat er een gewichtsprobleem is. Tenzij je over de 150KG gaat met belasting is dat een onzin verhaal.

Let op, wij doen dat met twee kinderen, voortassen en een ouder. Ik tel de fiets niet eens mee!
[...]
Die 2e was terwijl de 1e nog stuk was, dat is dus op geen enkele mogelijkheid de FM aan te rekenen, waarmee deze derde onder jouw "2e" valt
[...]
Of je leest wat er staat: De FM heeft het wiel nog helemaal niet gespaakt. Hij heeft geprobeerd dat wat de fabriek gedaan heeft te fixen en aangegeven dat als dat niet genoeg is dat ze dan vanaf 0 opnieuw gaan spaken.
En daar heb je dus waarom ik direct weg zou lopen.

Als een spaak breekt moet je ten allen tijde het wiel helemaal opnieuw opbouwen!

Dat heeft niks te maken met "wat de fabriek heeft gedaan". Het is standaard dat een wiel helemaal overnieuw moet na spaakbreuk. Anders blijf je spaken breken (zoals nu dus).
zelf ook?
Subtiel verschil, ik kom niet met het onzin verhaal dat het aan de motor ligt. Dat maakt nogal wat uit in de bullshit factor.

[ Voor 11% gewijzigd door roffeltjes op 22-12-2016 14:40 ]

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

roffeltjes schreef op donderdag 22 december 2016 @ 14:33:
[...]

Metro, lees ee mijn link inclusief vermogensmeter files.Dit is gewoon een read out van Markus Burghardt, Adam Hansen en Hincapie. Eerst lezen, dan reageren.

Froome trapt echt veel meer dan 900 watt als piek.
Nogmaals: Zie de gemeten gegevens in mij link. Ik geloof best dat er mensen zijn die nóg meer trappen alleen niet als je er al 200 of 300km op hebt zitten.
En ja, ik hem met de club regelmatig op de vermogensmeter gezeten. Onze sprint bom van trapt 1310. Niet gek gezien onze sprint snelheden de 60 ook overtreffen. Niet zo gek op Sloten, dat is een biljartlaken in de beschutting in een wedstrijd van een uur.
Sprintkanonnen die een uur lang 60km/u fietsen zijn natuurlijk niet hetzelfde als wielrennen over 200km afstand over bergen heen en tegen de wind in met een gemiddelde snelheid van 30km/u. Daar moet je je krachten veel beter verdelen en is 900w als max tijdens een demarrage niet zo heel gek en alsnog extreem veel en zeker niet iets om weg te zetten als 'b categorie amateur'. dat zijn vermogens waar de gemiddelde sterke fietser en amateur wielrenner alleen maar van kan dromen. Die halen vaak nog niet eens de helft.

Maar los daarvan, de discusie ging geloof ik over of een ketting dat houdt. Natuurlijk houdt een ketting dat, alleen hoe lang blijft het allemaal heel. Als jullie sprintkanon daar voluit op rondknalt zal ie denk ik toch wat minder lang met zijn ketting en tandwielen set doen dan de gemiddelde scholier ;)

Een 1000cc motofiets met 120pk doet ook minder lang met zijn ketting en tandwielenset dan een 250cc 30pk motortje erin.

[ Voor 3% gewijzigd door Metro2002 op 22-12-2016 14:43 ]

• roffeltjes
Metro, ik heb de power files van een bergetappe gegeven. Basta., Eerst lezen ,dan reageren. En snappen dat een demarrage geen sprint is. En realiseren wat het verschil is tussen een klassementsrenner en een zwaardere prof. Het gaat om w/kg, dus een zwaardere prof zal meer watts leveren en toch eraf worden gereden bergop.

Oh ja, het gemiddelde is eerder 40 kmpu, zelfs in bergetappes komt dat voor... ja profs zijn fokking crazy.... :X

[ Voor 57% gewijzigd door roffeltjes op 22-12-2016 14:48 ]

Pagina: 1 ... 14 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.