Het grote elektrische fietsen topic - deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 13 ... 103 Laatste
Acties:
  • 888.514 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fjorden
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Vlassie1980 schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 11:46:
Voor de mensen hier die een speed pedelec hebben:
Heb nu een mooie aanbieding gezien voor een Haibike Sduro Trekking S met Yamaha motor en een 400Wh accu. Is een uitlopend 2016 model.

Gaat 400Wh genoeg zijn voor een enkele rit van 26 km? Het is een fiets met derailleur, dus efficienter als een naafversnelling.

Ben sterk aan het twijfelen, de fiets is erg mooi maar enige punt van twijfel is de accu van 400Wh. Ik ben zelf niet vies van een beetje zelf doortrappen maar het moet wel leuk blijven.

Gaat om deze fiets: http://www.juizz.nl/speed...king-s-rx-high-speed.html
Dat vroeg ik mij ook af: ik heb dus gisteren een stuk gefietst op deze fiets. Enigszins laat antwoord, maar wellicht heeft iemand er nog wat aan.

Bij vertrek met volle accu was de verwachting van de boordcomputer aan afstand:
met high ondersteuning: 40km
met std ondersteuning: 70km
(en dan heb je ook nog eco en een soort super eco stand, uit m'n hoofd was de inschatting 110km in de eco stand)

In de praktijk heb ik gehaald (gemeten met een Garmin):
met std ondersteuning was na 29km de accu leeg, een gemiddelde (incl. stoplichten, etc.) snelheid van 31 km/uur (moving avg 32,4km/uur)
met high ondersteuning was na 25km de accu leeg, een gemiddelde (incl. stoplichten, etc.) snelheid van 30km/uur (blijkbaar wind tegen op de terugweg) (moving avg van 31,5km/uur)

Ik heb niet veel verschil gemerkt van de hoeveelheid ondersteuning tussen standard en high. In de een na hoogste versnelling heb ik grotendeels gefietst met een trapsnelheid tussen de 75 en 82 rpm. Om echt harder te gaan en 40km/uur gemiddeld te fietsen, dan red ik op deze fiets niet op deze afstand. Laat staan 45km/uur, wel op korte stukjes als tussensprint.

Veel minder dus dan de ingeschatte afstand van de boordcomputer. Het was natuurlijk wel een koude dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:02
fjorden schreef op donderdag 1 december 2016 @ 09:57:
[...]

Dat vroeg ik mij ook af: ik heb dus gisteren een stuk gefietst op deze fiets. Enigszins laat antwoord, maar wellicht heeft iemand er nog wat aan.

Bij vertrek met volle accu was de verwachting van de boordcomputer aan afstand:
met high ondersteuning: 40km
met std ondersteuning: 70km
(en dan heb je ook nog eco en een soort super eco stand, uit m'n hoofd was de inschatting 110km in de eco stand)

In de praktijk heb ik gehaald (gemeten met een Garmin):
met std ondersteuning was na 29km de accu leeg, een gemiddelde (incl. stoplichten, etc.) snelheid van 31 km/uur (moving avg 32,4km/uur)
met high ondersteuning was na 25km de accu leeg, een gemiddelde (incl. stoplichten, etc.) snelheid van 30km/uur (blijkbaar wind tegen op de terugweg) (moving avg van 31,5km/uur)

Ik heb niet veel verschil gemerkt van de hoeveelheid ondersteuning tussen standard en high. In de een na hoogste versnelling heb ik grotendeels gefietst met een trapsnelheid tussen de 75 en 82 rpm. Om echt harder te gaan en 40km/uur gemiddeld te fietsen, dan red ik op deze fiets niet. Laat staan 45km/uur.

Veel minder dus dan de ingeschatte afstand van de boordcomputer. Het was natuurlijk wel een koude dag.
De kou zal ongetwijfeld veel invloed hebben gehad, en de accu van 400Wh heeft gewoon niet zo'n grote actieradius...

Blijft verder wel een heel erg mooie fiets, en een gemiddelde van 32 zou voor mij prima zijn. Toch voor de zekerheid maar besloten om geen 400Wh accu te nemen. 2017 model heeft wel standaard 500Wh accu.

Heb je deze fiets al zelf gekocht op heb je hem geleend voor een proefritje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjorden
  • Niet online
Vlassie1980 schreef op donderdag 1 december 2016 @ 10:08:
[...]
Heb je deze fiets al zelf gekocht op heb je hem geleend voor een proefritje?
Voor een proefrit. Ik heb de Votani M1 gekocht, incl. spatborden, verlichting en bagagedrager uiteraard. Ik had geen zin om gekentekend door het leven te gaan en straks tussen de auto's te moeten fietsen (al vermoed ik dat de regelgeving niet zo blijft; wat doe je als je een lege accu hebt?), maar fiets uiteraard wel met helm. Deze heeft ook een 400Wh accu en het bereik is nagenoeg identiek. Met beide fietsen haal ik mijn woon-werkverkeer net als ik niet tot het uiterste ga qua te bereiken snelheid.

Opvallende verschillen zijn (bij dezelfde route):
- gemiddelde snelheid is 28,5km/uur t.o.v. 31,5km/uur
- mijn gemiddelde hartslag is 148bpm t.o.v. 125bpm (daardoor voelt de Haibike veel sneller)
- De Haibike voelt als een logge tank (je kan ook zeggen: de Votani voelt als een fragiele fiets - wel veel meer hetzelfde als een gewone fiets). Dit komt misschien door de gewichtsverdeling. Beide fietsen hebben de accu op de framebuis, maar de Votani een achtermotor en de Haibike een middenmotor. Op mijn Haibike mountainbike heb ik dit gevoel niet. Die voelt gewoon fijn wendbaar aan.

Conclusie: ik moet harder werken op de Votani om even ver te gaan op 1 acculading met een gemiddeld lagere snelheid.

[ Voor 8% gewijzigd door fjorden op 01-12-2016 11:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Repi3
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Ik heb ook de Votani M1 nu bijna 1 jaar...
400Wh op 26km is te weinig zeker nu met winter temperaturen...

Zoals hier gezegd, ik had deze gekocht in de veronderstelling dat ik +-23km (enkel) h/t kon doen...
Fietswinkel had dit ook zo aan mij verkocht en in proefritten leek dat wel te lukken...
Maar in praktijk niet haalbaar zelfs in laagste stand met moeite...

Op zich wel een goeie fiets voor dat geld... (ik heb 1800€ betaald met bagage dragen en spatborden + 1 onderhoud)
Na wat klagen heb ik een extra lader gekregen en ik laad nu telkens op het werk en thuis... en zo werkt het prima.
Ook in de temperaturen zoals nu raakt hij op std ondersteuning met genoeg batterij over.

Zoals fjorden ook aangeeft, je kan net dat tikkeltje sneller, ik haal meestal ook een gemiddelde van rond de 30-31km/h ... (perfecte snelheid)

'1 min puntje' is dat je merkt dat de verdeling van vermogen niet goed is...
op stand 1 (eco) blijft dat de volledige accuduur hetzelfde...
Bij stand 2 (std) merk je na +-20km iet wat verval maar nog cava.
Bij stand 3 (sport ofzo) merk je dat je de eerste helft van de accu enorm veel vermogen krijgt maar daarna zakt hij fel terug. (beetje stand 2 vermogen)

Misschien dat dit in software upgrades beter is want ik heb nog geen updates...

Wel tevreden van de Votani M1. (+-3500km)

[ Voor 5% gewijzigd door Repi3 op 01-12-2016 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-02-2022

racinfo

E-MTB

Repi3 schreef op donderdag 1 december 2016 @ 18:57:
400Wh op 26km is te weinig zeker nu met winter temperaturen...

Zoals hier gezegd, ik had deze gekocht in de veronderstelling dat ik +-23km (enkel) h/t kon doen...
Fietswinkel had dit ook zo aan mij verkocht en in proefritten leek dat wel te lukken...
Maar in praktijk niet haalbaar zelfs in laagste stand met moeite...

Op zich wel een goeie fiets voor dat geld... (ik heb 1800€ betaald met bagage dragen en spatborden + 1 onderhoud)
Na wat klagen heb ik een extra lader gekregen en ik laad nu telkens op het werk en thuis... en zo werkt het prima.
Ook in de temperaturen zoals nu raakt hij op std ondersteuning met genoeg batterij over.

Zoals fjorden ook aangeeft, je kan net dat tikkeltje sneller, ik haal meestal ook een gemiddelde van rond de 30-31km/h ... (perfecte snelheid)

Bij stand 3 (sport ofzo) merk je dat je de eerste helft van de accu enorm veel vermogen krijgt maar daarna zakt hij fel terug. (beetje stand 2 vermogen)

Mooi review; daar hebben we iets aan ;) !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjorden
  • Niet online

Leuk om ervaringen van een andere Votani M1 bezitter te horen. Voor de prijs is het echt een mooie fiets. Ik heb een vergelijkbare deal als jij hebt gemaakt, incl. (half open) kettingbeschermer.

Dit is bij mij ook exact hetzelfde. Ik heb de fiets nu niet hier staan, dus kan nu niet de softwareversie controleren. Ik dacht er eerst aan dat het kwam doordat ik zelf vermoeider was na 20km fietsen, maar als jij dezelfde ervaring hebt, dan zal het inderdaad aan de fiets/software liggen.

Ik had gehoopt iets online te kunnen vinden, a la Bafang software om er zelf iets aan te programmeren, maar helaas niets gevonden. Het instellen van een andere wielmaat lijkt niet direct van invloed op de los gemeten snelheid, maar alleen op welke snelheid in het display wordt getoond, maar daar ga ik nog even verder mee experimenteren.

[ Voor 22% gewijzigd door fjorden op 02-12-2016 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:07
roffeltjes schreef op donderdag 1 december 2016 @ 07:23:@BGGTje, In Nederland wel, maar ik denk dat je met 500 watt de naaf sloopt als je lekker gaat crossen/muurtjes op knallen. Je zit ook met 500 watt volgens mij ver boven de specs. Sterker nog, je zit ook met een Bosch/Yamaha boven de specs. Nou is daar met de Nexus 8 duidelijk flink marge, maar we moeten wel herinneren dat we in Nederland niet zo snel dat volle vermogen op de naaf loslaten (zeker niet in een lage versnelling met daarbij komende overbrengings interne krachten!).
Natuurlijk belast ik m hier niet altijd op z'n top, maar of dat nou betekend dat ik er zachtjes mee omga..........niet echt. Mn 2 accu's zijn niet voor niets redelijk snel leeg......vooral snel optrekken en altijd max. rijden ook al staat er windkracht 8 of 10 helpen hierbij. En de tanden van de Nexus kraken soms toch behoorlijk als ik weer eens niet oplet met schakelen. Maar hij blijft t goed doen ook al is het geen lichtgewicht combinatie(ong.140kg). En als ie kapot gaat, nou en :*) reparen we t toch gewoon weer 8) Als je er maar lol in hebt.

[ Voor 5% gewijzigd door bgttje op 02-12-2016 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07:25
Snap ik. De Nexus 8 is ook gewoon een sterk beestje. Maar als je 20% stijging hebt ga je in de laagste versnelling voor langere tijd en nemen volgens mij toch de krachten flink toe bij een relatief lage toerental.

Vandaar dat ik conservatief ben met het advies richting Bommes. Ik zou voor dat soort geintjes toch echt naar een derailleur kijken... een cassettenaaf kan je nou eenmaal veel meer op zijn donder geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
roffeltjes schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 22:53:
Snap ik. De Nexus 8 is ook gewoon een sterk beestje. Maar als je 20% stijging hebt ga je in de laagste versnelling voor langere tijd en nemen volgens mij toch de krachten flink toe bij een relatief lage toerental.
Vandaar dat ik conservatief ben met het advies richting Bommes. Ik zou voor dat soort geintjes toch echt naar een derailleur kijken... een cassettenaaf kan je nou eenmaal veel meer op zijn donder geven.
Klopt, alleen als je stevig doorrijdt onder soms smerige omstandigheden(regen/modder/zand) komt er zoveel troep in jouw aandrijflijn. Daar heb ik bar weinig last van. Je verspilt wel meer energie met een naaf aandrijving en strakke chainglider om jouw ketting maar.........het blijft behoorlijk schoon. En de "chainline" blijft altijd goed bij een Nexus 8V(indien je het juiste voor tandwiel hebt). En dat is heel belangrijk met zoveel power.

[ Voor 7% gewijzigd door bgttje op 03-12-2016 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
Bommes schreef op maandag 28 november 2016 @ 20:10:Helemaal blanco voor wat betreft elektrische fietsen wil ik graag het volgende aan jullie voor leggen:
Mijn vrouw wil graag voor in de Italiaanse heuvels (waar we 4 maanden per jaar gaan werken) een elektrische fiets.De vraag:Is het realistisch om dit van een zelf omgebouwde stad dames fiets (batavus vicenza)met een shimano Nexus 7 versnellingen naaf wel te verwachten?Ze wil geen uren kunnen fietsen, gewoon een paar kilometer naar een dorpje, waarbij de stijgingspercentages oplopen tot zeker 20%Zo ja dan ga ik me eens inlezen in de mogelijkheden.Indien nee: mijn vrouw kan echt niet overweg met mountainbike achtige fietsen met 21 versnellingen.
Hier kan je minimaal een BBS02-500W Bafang op zetten. Ik heb van de zomer ook in Italie gefietst met een BBS01-250W Bafang maar dat is te weinig op hele steile hellingen. Op een steile helling bij Bolsena met een vouwfiets met een 3V naaf moest ik toch behoorlijk op de trappers staan. Ik weet uit ervaring dat als je de BBS02-500W voluit zet je heel steil omhoog kan(steilste(4.7%) helling bij Wassenaarse slag doet ie moeiteloos zonder trappen(wel met Nexus 8V)). Je moet m dan bestellen met een stempel onderop dat ie 250W is. In de software kan je m dan op 25km/u zetten(staat ie al als je m met een 250W stempel besteld).

PS dat hellinkje bij Bolsena is denk ik ook tussen de 10 en 15%. Sowieso moet je voor een 48V systeem gaan als je veel hellingen wil doen.
https://dl.dropboxusercon...003205/HellingBolsena.jpg

[ Voor 33% gewijzigd door bgttje op 03-12-2016 11:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polling
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 28-02-2022
Ik rijd nu ruim een week op de Bulls. 400 km gereden. Genieten! Na goed afstellen van stuur en zadel zit ik lekker, geen zadelpijn, en ik heb ook het juiste tempo gevonden dat ik echt lang kan volhouden zonder teveel inspanning. 34-38 km per uur, gemiddeld over het hele traject (kleine 16 km) 30-32 km per uur. Dat bevalt me prima.
Ook de actieradius is beter geworden, ook in de kou van de afgelopen week is is het ruim 50 km, na 40 heb ik nog 2 streepjes ov er (van de 5).
Het afstellen van de rem (voor) was wel even een dingetje, luistert heel nauw, zit maar me tussen blokje en schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13-09 22:05
Polling schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 17:27:
Ik rijd nu ruim een week op de Bulls. 400 km gereden. Genieten! Na goed afstellen van stuur en zadel zit ik lekker, geen zadelpijn, en ik heb ook het juiste tempo gevonden dat ik echt lang kan volhouden zonder teveel inspanning. 34-38 km per uur, gemiddeld over het hele traject (kleine 16 km) 30-32 km per uur. Dat bevalt me prima.
Ook de actieradius is beter geworden, ook in de kou van de afgelopen week is is het ruim 50 km, na 40 heb ik nog 2 streepjes ov er (van de 5).
Het afstellen van de rem (voor) was wel even een dingetje, luistert heel nauw, zit maar me tussen blokje en schijf.
Fijn om te lezen dat de fiets goed bevalt. Als ik mij niet vergis had jij een 650Wh accu op je fiets. Mooie actieradius haal je hiermee.

Als ik het vergelijk met mijn 400 Wh speedbike en ik fiets ongeveer de zelfde snelheid kom ik op ongeveer 35 kilometer bereik.

Ik heb zelf hydraulische velgremmen van magura, deze zijn misschien wat beter vrij af te stellen van de velg als een schijfrem, maar met een flinke regenbui is het maar behelpen.

Ik had afgelopen zondag mijn ketting helemaal schoongemaakt en opnieuw voorzien van teflonspray. Afgelopen vrijdag zat er door de pekel wat ze hebben gestrooid, al een laagje bruin roestige troep op de ketting. Wat een rotzooi is pekel zeg. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjorden
  • Niet online
bgttje schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 10:16:
Je moet m dan bestellen met een stempel onderop dat ie 250W is. In de software kan je m dan op 25km/u zetten(staat ie al als je m met een 250W stempel besteld).
Heb je een linkje naar welk BBS02 500W model je precies bedoelt 'met 250W stempel', want ik kan deze zo snel niet terugvinden bij bijvoorbeeld eclipsebikes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Polling schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 17:27:
Ik rijd nu ruim een week op de Bulls. 400 km gereden. Genieten!
Tsja, dat dus.... Ik rij nog met heel veel plezier zonder ondersteuning (Racefiets/MTB), maar ik moet nog regelmatig genieten van mijn forenzenfiets. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

fjorden schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 23:35:
[...]

Heb je een linkje naar welk BBS02 500W model je precies bedoelt 'met 250W stempel', want ik kan deze zo snel niet terugvinden bij bijvoorbeeld eclipsebikes.
http://em3ev.com/store/in...path=50_36&product_id=189

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/13814150/bbs02-250w.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door racinfo op 04-12-2016 19:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:56
Lekker koud vanmorgen. Welke bikkels zijn er allemaal wel op de fiets gegaan (en hoefden dus niet te krabben of in de file te staan :) ).
Ik heb me warm kunnen trappen op mijn gewone fiets, want met deze kou hoef ik de oude sparta (met accu van 6,5 jaar oud) echt niet te pakken.
Inmiddels is het week 49 dus ik hoop deze week een telefoontje te krijgen dat mijn nieuwe Razer klaar staat... :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik lig met drie dekens over me op de bank thuis te werken, dus geen fiets voor mij, maar anders was ik wel gegaan :) Wel een warm huis met de warmtepomp aan gevoed door zonnestroom, dus het blijft duurzaam :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasszje
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-09 15:00

kaasszje

Live to Dare, Dare to Live

Weer gewoon op de motorfiets
Nog steeds in bleide verwachting... is het al week 52 ?

Ik ben verstopt zoek een ander :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
dcl! schreef op maandag 5 december 2016 @ 10:43:
Lekker koud vanmorgen. Welke bikkels zijn er allemaal wel op de fiets gegaan (en hoefden dus niet te krabben of in de file te staan :) ).
Ik ben geen bikkel, maar ik heb geen auto, dus wat moet dat moet :+

Gewoon goed verpakt (Lang Thermo ondergoed doet wonderen). Ik heb van die Decathlon "Kraagjes" van een paar Euro waarmee ik nek, mond en neus bedek, mutsje erboven en klaar. Of een bivakmuts, al is die niet zo bruikbaar voor wandel overlegjes met klanten. Mutsen zijn nooit echt netjes, maar een bivakmuts is toch wel heel erg "The great train robbery" :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:54
Welke bikkels zijn er allemaal wel op de fiets gegaan
Check :) Wel de accu mee naar binnen genomen, afgelopen vrijdag de fiets op het werk neergezet met 23% accu, 's avonds met 0% (en -2 graden) uit de stalling getrokken.

Gelukkig had ik iets bij me dat als koplamp kan dienen want de "fietscomputer" doet het dan wel, maar de verlichting niet. Voor het achterlicht ook maar een noodoplossing / reserve-iets zien te regelen...

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
Ja ik heb (vrijwel) altijd een reserve lampje voor en achter bij me. Want lampen houden er altijd mee op als je ze nodig hebt - wet van Murphy.

Verder als het donker is altijd een veiligheidsvestje aan (heb pas een mooie gekregen van https://www.fietsenscoort.nl/ handig) en zo'n hardloop armbandje om. Ik merk vooral bij rotondes dat ik een stuk beter zichtbaar ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repi3
  • Niet online
Tuurlijk met de fiets, heerlijk weer al was het gans de toch donker :p (en ijzig)
En uiteindelijk relatief warm gehad.

dikke/thermo kousen met een extra paar erboven (decathlon +-7€ voor 2 paar)
lange thermo fiets broek (decathlon +-65€)
tshirt die warme ophoudt (decathlon +- 12€)
warme fiets vest (decathlon +- 65€)
dikke handschoenen (decathlon +-25€)
kraagje voor mond/neus (decathlon +-6€)
bivak muts + muts

en deze morgen toch mijn ski jas er nog op gedaan...

je merkt nu toch wel dat de batterij spanning iets sneller leeg gaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko de Boswachter
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-09 16:04
Lekker koud vanmorgen. Welke bikkels zijn er allemaal wel op de fiets gegaan?
Steekt zijn vinger op. Het kouderecord van vorige week (-11,4 op de Garmin) net niet gehaald met -11,1 vandaag maar fris was het wel weer ja. Toch ook maar eens wat thermo ondergoed aangetrokken.
De Stromer lijkt zich niets van de kou aan te trekken; nog steeds makkelijk 37 km/h als kruissnelheid en gewoon 30 procent batterij over na 26 kilometer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Afgelopen vrijdag een proefrit gemaakt op demo Stromer ST1 bij Qicq in Amsterdam.
Deze stond voor een scherpe prijs van 2699 te koop.

Wat gelijk opviel was de power die een Stromer heeft, hij trekt echt met gemak richting de 40 zonder dat je zelf echt veel hoeft te doen.

Ik heb ervoor gekozen om het niet te doen, en dan wel om de volgende redenen:
- 20 inch voor mijn lengte (1,99m) voelde net niet goed
- Toch wel wat gebruikerssporen
- Kleur rood was niet echt mijn ding, liever een zwarte
- Display had wat issues

Qicq gaf wel aan om al die problemen netjes op te lossen en ik zou een halfjaar garantie krijgen. Maar ik was dus niet volop overtuigd. Desondanks blijft het een scherp aanbod natuurlijk dus als iemand nog een Stromer zoekt met 3500 km en een scherpe prijs, check dan even bij Qicq of hij er nog staat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Jingles
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16-09 19:01
Heren, Ik ben me nu een tijdje aan het oriënteren om onze bakfiets (bakfiets.nl cargo long) te voorzien van een electromotor.
Wat pYzar eerder in dit topic gedaan heeft spreekt mij reuze aan: phYzar in "Het grote elektrische fietsen topic - deel 2"
Maar ik zit nog met wat vragen. Ik wil namelijk wel een middenmotor hebben i.p.v. montage op de voor/achteras.
Hoe veel slijtage heb je eigenlijk 'meer' dan normaal gebruik?
En hoe lastig is een montage van zo een middenmotor doe-het-zelf-kit? Moet je bijvoorbeeld veel gaan zitten boren in je frame?
Zijn rem onderbrekers en schakelonderbrekers belangrijk zijn, en of je daar ook zonder kan?
Verder nog wat tips zijn altijd welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Mr.Jingles schreef op maandag 5 december 2016 @ 16:23:
Heren, Ik ben me nu een tijdje aan het oriënteren om onze bakfiets (bakfiets.nl cargo long) te voorzien van een electromotor.
Wat pYzar eerder in dit topic gedaan heeft spreekt mij reuze aan: phYzar in "Het grote elektrische fietsen topic - deel 2"
Maar ik zit nog met wat vragen. Ik wil namelijk wel een middenmotor hebben i.p.v. montage op de voor/achteras.
Hoe veel slijtage heb je eigenlijk 'meer' dan normaal gebruik?
En hoe lastig is een montage van zo een middenmotor doe-het-zelf-kit? Moet je bijvoorbeeld veel gaan zitten boren in je frame?
Zijn rem onderbrekers en schakelonderbrekers belangrijk zijn, en of je daar ook zonder kan?
Verder nog wat tips zijn altijd welkom!
Hier al rondgekeken?
https://www.fietsunie.nl/...-250w-met-frame-accu.html

Je kunt ook live met ze chatten; je krijgt meteen antwoordt op je vragen !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polling
Ik heb me warm kunnen trappen op mijn gewone fiets, want met deze kou hoef ik de oude sparta (met accu van 6,5 jaar oud) echt niet te pakken.
Inmiddels is het week 49 dus ik hoop deze week een telefoontje te krijgen dat mijn nieuwe Razer klaar staat... :9~
Lekker met de Bulls. Gewoon goed doortrappen, ben je op tijd op het werk en wordt je niet te koud ook. Ik zie veel meer op tegen evt. Sneeuw en ijs, deze droge kou is gewoon lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Vanmorgen ook weer met de fiets naar het werk. Standje eco om mezelf een beetje warm te trappen en goed inpakken, geen centje pijn gehad 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
Vlassie1980 schreef op maandag 5 december 2016 @ 14:33:
Afgelopen vrijdag een proefrit gemaakt op demo Stromer ST1 bij Qicq in Amsterdam.
Deze stond voor een scherpe prijs van 2699 te koop.

Wat gelijk opviel was de power die een Stromer heeft, hij trekt echt met gemak richting de 40 zonder dat je zelf echt veel hoeft te doen.

Ik heb ervoor gekozen om het niet te doen, en dan wel om de volgende redenen:
- 20 inch voor mijn lengte (1,99m) voelde net niet goed
- Toch wel wat gebruikerssporen
- Kleur rood was niet echt mijn ding, liever een zwarte
- Display had wat issues

Qicq gaf wel aan om al die problemen netjes op te lossen en ik zou een halfjaar garantie krijgen. Maar ik was dus niet volop overtuigd. Desondanks blijft het een scherp aanbod natuurlijk dus als iemand nog een Stromer zoekt met 3500 km en een scherpe prijs, check dan even bij Qicq of hij er nog staat :)
Als je het vergelijkt met jou turbo stand op je fiets is de Stromer dan nog sterker voor je gevoel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
zonnefreak schreef op maandag 5 december 2016 @ 19:30:
[...]

Als je het vergelijkt met jou turbo stand op je fiets is de Stromer dan nog sterker voor je gevoel?
Ik heb het gevoel van wel, hoewel ik natuurlijk alleen maar proef heb kunnen rijden in de stad en niet met windje tegen in het weiland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjorden
  • Niet online
Dank voor de tip!
Lekker koud vanmorgen. Welke bikkels zijn er allemaal wel op de fiets gegaan
Gisteren en vandaag. Heerlijk prachtig weer om niet te hoeven zweten en toch lekker te kunnen meetrappen. Genieten, wel jammer dat het zo laat licht wordt.

Als kleding een winddichte (maar niet gevoerde broek), een thermoshirt, een wielershirt met lange mouwen en sjaal (en de eerste 10 minuten een softshell eroverheen - daarna in de tas om eventueel te gebruiken als ik met pech een keer stil sta om niet ijskoud te worden), dubbele handschoenen, dubbele sokken en een mutsje onder de helm.

Alleen wat last van rode ogen, ondanks de bril, als ik na 30km op het werk aan kom.

Overigens heb ik sinds vorige week een afneembaar fietsmandje achterop. Ik vind dat fijner dan fietstassen. De rugzak past er mooi in en met een regenhoes afgedekt. Met een kliksysteem in een paar tellen verwijderd als het niet nodig is.

https://www.basil.nl/product/cento-bassolid-sys-titanium/

Ik heb even contact gehad met de Votani importeur. Het blijkt juist zo te zijn 'geprogrammeerd' om energie te sparen naarmate de batterij leger wordt. Dat is wel stiekem. Als ik energie wil besparen, dan zet ik zelf wel de ondersteuning een standje lager. Vreemd!

[ Voor 24% gewijzigd door fjorden op 06-12-2016 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:12
Hier ook gewoon op de fiets.

Lekker koud, temp buiten switcht hier een beetje tussen net geen vriespunt en 1 graad.

Oftewel alles wat er een beetje vochtig uitziet is bloed en bloedlink.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polling
Hier vandaag fiets thuisgelaten, werk o1 dag per week op 6 km van huis, dat is lopend ook lekker.;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
fjorden schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 13:59:
Overigens heb ik sinds vorige week een afneembaar fietsmandje achterop.
Ik heb hetzelfde mandje, maar dan zonder de accessoires (handvat, kliksysteem), erg fijn inderdaad :) Ik had het ding al op de niet-ondersteunde fiets, want die natte plek op je rug van die rugzak was ik heel erg beu :)

Als het goed is komt vandaag de fietskar binnen, ben ik voor een aantal wekelijks terugkerende zaken niet meer afhankelijk van de auto die mijn vrouw meestal bezet houdt :P

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vverbeke
  • Registratie: November 2011
  • Niet online
Vervelend en waarschijnlijk ook wel "gekend" probleempje: Mijn fietstassen blokkeren het zicht op mijn achterlicht, ik ben dus langs de zijkant minder goed zichtbaar. Wat dat betreft een designfout van de fiets vind ik, achterlicht zit te laag (onder de batterij op de bagagehouder) en vrij "diep" in het frame. Nu heb ik twee opties:
* Een ander achterlicht op een beter zichtbare plaats. Bijvoorbeeld aan de zadelpen, maar die steekt niet zover (zichtbaar) uit door die batterij die de bagagehouder een stuk hoger maakt dan standaard. Moeilijk in te schatten wat dat gaat geven. Ik denk dan aan deze bijvoorbeeld: https://www.bikester.be/s...ichting-zwart-378312.html
* Mijn licht hoger ztten, zijnde op de bagagehouder i.p.v. eronder. Wat dat betreft: Bestaan er achterlichthouders (de standaard met schroeven op 50 mm van elkaar) die je op je bagagehouder kan monteren?
* Een apart lichtje aan de fietstas of zo vind ik de minst goeie optie, dat is weer prutsen met opladen of batterijen vervangen. Ik gebruik liever het systeem dat al op m'n eBike (Bosch motor) zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Foto'tje zou mij helpen om mee te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vverbeke
  • Niet online
Ik heb momenteel deze foto's, heb er nog geen met fietstassen eraan, vandaag niet met de fiets:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
vverbeke schreef op woensdag 7 december 2016 @ 09:45:
Vervelend en waarschijnlijk ook wel "gekend" probleempje: Mijn fietstassen blokkeren het zicht op mijn achterlicht, ik ben dus langs de zijkant minder goed zichtbaar. Wat dat betreft een designfout van de fiets vind ik, achterlicht zit te laag (onder de batterij op de bagagehouder) en vrij "diep" in het frame. Nu heb ik twee opties:
* Een ander achterlicht op een beter zichtbare plaats. Bijvoorbeeld aan de zadelpen, maar die steekt niet zover (zichtbaar) uit door die batterij die de bagagehouder een stuk hoger maakt dan standaard. Moeilijk in te schatten wat dat gaat geven. Ik denk dan aan deze bijvoorbeeld: https://www.bikester.be/s...ichting-zwart-378312.html
* Mijn licht hoger ztten, zijnde op de bagagehouder i.p.v. eronder. Wat dat betreft: Bestaan er achterlichthouders (de standaard met schroeven op 50 mm van elkaar) die je op je bagagehouder kan monteren?
* Een apart lichtje aan de fietstas of zo vind ik de minst goeie optie, dat is weer prutsen met opladen of batterijen vervangen. Ik gebruik liever het systeem dat al op m'n eBike (Bosch motor) zit.
Ik heb zelf ook een Bosch motor erop zitten. Bij mij zit een vrij lange bekabeling met een stekkertje aan het achterlicht verbonden. Misschien dat deze lang genoeg is is je achterlicht van spanning te voorzien. Er zit vaak een grote lus met een ty ripe (hoe schrijf je dat 8)7 ) onder de accu. Hoef je alleen twee gaatjes in je tas te boren op 50 mm afstand en kun je het originele achterlicht blijven gebruiken. Kun je alleen je tas er niet meer afhalen. mmhm. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwiilleemm
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20-12-2024
tie wrap, tie rip, tyrap, :)

[ Voor 7% gewijzigd door wwiilleemm op 07-12-2016 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Poezenbeest
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22-09-2024
Ik zit zelf over knipperlichten na te denken, maar dan wel losse lampjes aan bagagedrager en ergens aan de voorvork... Het liefst aangesloten op de batterij.

Lijkt een vruchteloze zoektocht te worden :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Het Poezenbeest schreef op donderdag 8 december 2016 @ 05:41:
Ik zit zelf over knipperlichten na te denken, maar dan wel losse lampjes aan bagagedrager en ergens aan de voorvork... Het liefst aangesloten op de batterij.

Lijkt een vruchteloze zoektocht te worden :/
Het schijnt (!) dat knipper- voor/achterlichten niet zijn toegestaan , ergens op Rijksdienst voor Wegverkeer gelezen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repi3
  • Niet online
in BE geen idee, maar wat een BS, veiligheid voor alles toch...
ik heb vooraan en achteraan telkens 'grote' lichten en heb dan nog 2 van die mini lampjes om aan je stang te hangen (stang van kader naar wielas) en die staan op flikker... (zeker nu)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
Ik heb tegenwoordig op de fiets ook het armbandje om dat ik met sporten gebruik, en die zet ik idd op knipper (ook om batterij te sparen). Ik merk dat ik dan, vooral bij rotondes/zebrapad, veel beter zichtbaar ben.
Aan de fiets zelf is het inderdaad verboden. Het is mij nog niet duidelijk of ik met sportbandje ook in overtreding ben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vverbeke
  • Niet online
Ik woon in BE, hier mag het knipperen gewoon. Overigens zouden ze beter eens een minimum lichtsterkte gaan invoeren. Al die scholieren met hun mini knipperlichtjes met bijna lege batterij die bijna niet te zien zijn. Wettelijk perfect in orde (toch in BE) maar je ziet ze gewoon niet. Vanmorgen wel een politiecontrole gepasseerd die scholieren controleerde op lichten op de fiets. Het verwonderde mij al dat ik zoveel scholieren kruiste met de lichten aan :-)

Jammer dat de meeste fietsers pas doorhebben hoe slecht zichtbaar ze zijn eens ze zelf in de auto gaan rijden. En dan nog, ik zie tegenwoordig bijna meer volwassenen dan kinderen/jongeren zonder licht en/of fluohesje rondrijden. Dan nog liefst helemaal in het zwart gekleed.

Wat betreft het achterlicht, een "achterlichtbracket" die ik bovenaan de bagagedrager kan vastmaken zou ideaal zijn om het fietstassenprobleem op te lossen. Dan hang ik mijn achterlicht daar aan vast. Ik wou eerst mijn bestaande bracket daarvoor eens losmaken, natuurlijk had ik pas nadat ik de schroeven had losgemaakt door dat het ding ook aan mijn fiets zat vastgelast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
vverbeke schreef op donderdag 8 december 2016 @ 12:51:
Ik woon in BE, hier mag het knipperen gewoon. Overigens zouden ze beter eens een minimum lichtsterkte gaan invoeren.
Alsjeblieft niet zeg, ik heb altijd noodlampje bij me voor als de gewone verlichting uitvalt (en dat gebeurd altijd halverwege onderweg), je moet nog wel kunnen thuiskomen.
Overigens vind ik reflectoren op de fiets altijd veel beter zichtbaar dan de lampen zelf, als ik in de auto zit. Vandaar dat ik tegenwoordig altijd een hesje aan heb. Ik deed dit bij sporten al, dus een logisch vervolg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
dcl! schreef op donderdag 8 december 2016 @ 16:32:
Overigens vind ik reflectoren op de fiets altijd veel beter zichtbaar dan de lampen zelf, als ik in de auto zit.
Vandaar de minimum lichtsterkte... Meestal zie ik eerst de fietsers, en dan pas dat ze stiekem toch wel licht voeren. Het doel van dat lampje is niet het voorkomen van een boete, het doel van dat lampje is het voorkomen van een aanrijding!
Alsjeblieft niet zeg, ik heb altijd noodlampje bij me voor als de gewone verlichting uitvalt
Wat hebben die twee met elkaar te maken? Ik ben blij dat je (net als ik) voorzieningen treft voor het geval je hoofdverlichting er mee stopt, maar het verschil tussen een goede backup-voorziening en een slechte is minder dan 2 euro of zo. Alkalines houden het "op de plank" eeuwen uit en bij de meeste batterijlampjes kun je de batterijen erg simpel vervangen, en er dus ook uit halen om te voorkomen dat ze leeg worden getrokken door het chipje wat alle fabrikanten zo nodig vinden zodat ze (illegaal) knipperen als verkoopargument kunnen gebruiken.

Bij de Albert Heijn heb je voor € 6 een Simson achterlicht, doet het echt uitstekend en is fel genoeg om niet in de categorie "oh, je hebt wel licht..." te vallen, eenzelfde lamp haal je op eBay voor 3 euro of minder. Met hun voorlicht heb ik geen ervaring, maar als die witte ledjes evenveel licht geven als de rode dan kun je ze misschien niet helemaal gebruiken om de weg te verlichten maar ben je in ieder geval goed zichtbaar.

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Poezenbeest
Ik bedoelde amberkleurige knipperlichten om richting mee aan te geven... De normale verlichting is prima op mijn fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08-09 13:47
De elektrische fiets (Trek X600+) van m'n vriendin is gestolen :(

Nu dus op zoek naar een nieuwe maar dat is nog niet zo makkelijk, ook omdat ze door die eerdere ervaring redelijk goed weet wat ze wil:

- Stille motor (!)
- Mogelijkheid om net wat boven de 25 te kunnen komen (zeg 30 ofzo)
- Sportieve zit (stuur net iets hoger dan zadel)
- Damesmodel
- Voorkeur voor accu op het frame
- Accu los van de fiets op te laden (fiets staat in parkeergarage, koud, geen elektriciteit)
- Stijve fiets (hiervoor een Santos)
- Voorkeur voor 100km+ range, maar die eis hebben we een beetje losgelaten om het vinden van opties niet helemaal onmogelijk te maken
- Derailleur gewend, geen heel sterke voorkeur
- Geen 3000+ euro

Aardige van de BionX motor van de Trek was dat je die vrij makkelijk met een kabeltje en een beetje software anders kon begrenzen. Die limiet van 25 km/h is echt reteirritant, fiets hoeft echt geen 45 te kunnen, maar 30 fiets je ook al snel zonder ondersteuning als je een beetje sportief bent.

Fiets wordt veel gebruikt voor woon-werkverkeer, we deden ook fietsvakanties maar dat zal wat minder worden nu er ook een baby is :)

Normaal ben ik best van het uitgebreid zoeken en puzzelen op iets als dit, maar doordat ze nu helemaal geen fiets heeft willen we snel een knoop door hakken. We maken heel graag gebruik van jullie kennis en ervaring dus.

Kanshebbers tot nu toe zijn er niet heel erg veel, 95% van wat er te krijgen is heeft een middenmotor en die maken allemaal teveel geluid. Enige uitzondering lijkt Brose te zijn (nog niet in levende lijve gezien) maar daarvan zijn niet heel veel modellen op de markt.

- Santos E-Bikes :9~ (maar heel ver boven budget)
- Specialized Turbo FLR komt in de buurt maar ook erg duur en alleen beschikbaar met herenframe.
- Sparta E-Speed lijkt niet heel stijf, accu in frame vast. Snelheid niet aan te passen, dus zou je speed pedelec moeten nemen. Heeft niet de voorkeur.
- Bulls Lacuba EVO. Mooie fiets maar duur.
- Strömer is ook mooi natuurlijk maar flink boven budget en speed pedelec.

Wat aandrijfsysteem komen we dus op Go Swiss (Specialized en Santos), ION (maar dan moet je aan de speed pedelec) of Brose (maar nog geen echte ervaring mee). Het leven is een heel (heel!) stuk makkelijker als je een Bosch middenmotor fijn vindt fietsen.

Erg benieuwd of we fietsen of aandrijfsystemen over het hoofd hebben gezien naar jullie idee. Bij voorbaat dank, ook namens de vrouw :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
Gecondoleerd, bartvb (en vooral je vriendin ook) - rotgeintjes :(

Zelf eindelijk het verlossende telefoontje gekregen net dat mijn bestelde Razer gearriveerd is, wordt nu klaargemaakt en morgenochtend kan ik 'm ophalen. Dat wordt een mooi weekeinde _/-\o_ :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Bart, besef je wel dat een Naaf-motor voor een standaard e-bike met vakantie ambities een inferieure oplossing is. Je mist teveel power en hebt door de langere kabelboom meer kans op storingen.

De test van de fietsersbond over naafmotoren was wat dat betreft een eye-opener, Santos en Idworkx (die met de Pinion) gingen af door de zijdeur. Ik kan dan ook niets anders dan als wereldfietser Santos ebikes met klem af te raden. Naafmotoren voldoen eigenlijk niet voor die toepassing.

Als je de stille motor laat vallen zijn er erg goede modellen te vinden die makkelijk de 100km bieden, veel beter rijden en toch goedkoper zijn dan de Santos. Zo is er de Fyts of als je goedkoper gaat de Batavus Razer.

Wil je harder kan je altijd nog kijken naar tuning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Het vakantiefietsen moet je ruim zien. Ik zie onszelf niet met een baby door de bergen crossen. Dat is dan eerder in NL/DU/BE zonder spannende hoogteverschillen (op wat Veluwe na).

Stil is veel belangrijker dan koppel of vermogen. Overigens is Santos budgettechnisch niet eens misschien een optie (start bij 5k).

Maar stil lijkt lastig, los van de direct drive achternaafmotoren. Hoewel ik die Brose dus nog niet heb gehoord. Of, beter gezegd, m'n vrouw heeft hem nog niet gehoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
bartvb schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 14:08:[..]
Aardige van de BionX motor van de Trek was dat je die vrij makkelijk met een kabeltje en een beetje software anders kon begrenzen. Die limiet van 25 km/h is echt reteirritant, fiets hoeft echt geen 45 te kunnen, maar 30 fiets je ook al snel zonder ondersteuning als je een beetje sportief bent.
[..]
Dus gewoon een beetje sportief worden en je hoeft je niet druk maken om een motor die wat geluid maakt of een accu die je moet laden :) Met een elektrische fiets lijkt het misschien dat constant 25 fietsen een makkie is maar zonder motor kan dat wel eens tegenvallen. Maargoed, je wilt gewoon wat sneller dan wettelijk toegestaan, dat kan en gewoon rekening mee houden dat je dan bijvoorbeeld niet verzekerd bent.
Afbeeldingslocatie: http://media.fietsersbond.nl.s3.amazonaws.com/testkees/wind_mee-tegen_illustr_titel_en.jpg
http://www.fietsersbond.n...e-type-fietsen-vergeleken
- Strömer is ook mooi natuurlijk maar flink boven budget en speed pedelec.
Strömer heeft ook een 25km versie die met bepaalde instellingen vast ook wel wat sneller kan. http://www.vanherwerden.nl/e-bikes-25km/4900-st1-25km.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Ik bedoel "25 fiets je ook al snel zonder ondersteuning". Als ik geen enorme wind tegen heb of heuvelop moet dan zit ik eigenlijk altijd boven de 25 km/h (en mijn fiets heeft geen ondersteuning).

Als je dan op een fiets zit die je nog even flink wind mee geeft dan zit je voor je het weet over die 25 km/h heen, ook heuvel(tje) op. Daarom is het bijzonder prettig als die ondersteuning wat blijft doen als je net iets harder gaat dan 25. Denk dat mijn vriendin het gros van de tijd ergens tussen de 25 en 28 zat. Net dat gebied dat (naar mijn mening) irritant is bij de fietsen die netjes stoppen bij 25.

Net zitten zoeken naar wat Youtube filmpjes van nieuwe middenmotoren, maar bij allemaal krijgen we een Jetsons gevoel:
YouTube: The Jetsons (1962) - Intro (Opening)

Zelfs de Brose valt nogal tegen (wat ik tot nu toe heb gezien/gehoord) :\

Vraag lijkt dus te worden; welke achterwielmotoren zijn er op dit moment?
Sparta ION - Houdt op bij 25km/h
Specialized GoSwiss - Lijkt behoorlijk perfect, vrij eenvoudig naar 30 km/h te krijgen
O.a. Kalkhoff met Xion - Max 25 (hmm, of toch niet?)
BionX - Heel erg makkelijk aan te passen, lijkt niet meer te worden geleverd?
Syno-Drive van TDCM bij Strömer - Fietsen zijn te duur

Dat lijkt nogal een erg beperkte lijst met fietsen te geven terwijl er echt een indrukwekkende lijst met merken en types is in fietsenland :\ Hoe ingewikkeld kan dit zijn? Of zien we echt iets helemaal over het hoofd? Wij kunnen toch niet de enigen zijn die hier tegenaan lopen?

[ Voor 3% gewijzigd door bartvb op 09-12-2016 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoekds20
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21:35
hmm waarom geen nieuwe fiets kopen en daar op een bafang kitje monteren? rijd je probleemloos 30 km/h of als je wilt harder (maar hoeft niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Dan zit je helaas weer met het geluid probleem. Middenmotor Bafang werkt ongeveer hetzelfde als de andere middenmotoren, naafmotor van Bafang is (voor zover ik weet) een geared motor, ook geluid dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoekds20
Vandaag heerlijk gefiets en ook mijn schakelaar die de motor onderbreekt bij het schakelen getest. Het werkt super, en dat voor 52 Hongkong dollar :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/5GIzjBm1NXywL4rGsjaG6W3F/thumb.jpg

wel een smurrie op die polderwegen, het regende niet maar de weg was nat en vuil.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/WqE77HkeCVm0CNfFb22P60Yx/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoekds20
bartvb schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 22:14:
Dan zit je helaas weer met het geluid probleem. Middenmotor Bafang werkt ongeveer hetzelfde als de andere middenmotoren, naafmotor van Bafang is (voor zover ik weet) een geared motor, ook geluid dus.
ik hoor mijn motor niet, eerder windgeruis en omgevingsgeluiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Poezenbeest
Ik snap wel waar de irritatie over het geluid van de motor vandaan komt. Als ik tegen de begrensing aan fiets (bij mij op de meter is dat 27,1), dan hoor ik de motor (Bosch AL) het ergst. Hij maakt dan een geluid alsof hij heel erg veel toeren maakt, terwijl hij eigenlijk alleen maar meeloopt.

Bij 27,3 is het geluid weg en hoor ik de motor helemaal niet meer, bij 26,7 hoor ik de motor ook niet meer dat geluid maken, maar is de motor lekker aan het spinnen.

Overigens kan ik de Fyts nog steeds erg aanbevelen. Ik zit binnen no time rond de 26 en vanaf daar is het met de Fyts nog maar even doortrappen om boven de begrensing uit te komen. Dan heb je met d Fyts vrij spel en kom je makkelijk op de 28. Met de juiste wind zit je uiteraard zo boven de dertig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
De eerste motor van mijn Merida was heel wat rumoeriger als de motor die er nu onder hangt, de eerste was vervangen vanwege een foutmelding op het display.

Toch schijnt de Bosch motor rumoeriger te zijn als andere middenmotoren. De Brose is volgens mij erg stil omdat ze daar een tandriem in hebben geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
De elektrische Fyts lijkt er alleen in een mannenuitvoering te zijn? Dat is iets waar we al vaker tegenaan lopen. Vrouwenmodellen zijn een stuk dunner gezaaid en vaak ook alleen beschikbaar in kleine maten. Alsof er geen vrouwen zijn die langer zijn dan 1.70 :+

Maar idd, de ene middenmotor is de andere niet. De Brose hebben we nog niet in het echt gehoord. Zag wel dat ze een Specialized Turbo Levo (MTB) staan en die heeft een Brose motor voor zover ik weet. Die vandaag maar eens proberen. Dan ook een Dutch ID proberen met Shimano Steps, die schijnt ook wat stiller te zijn. Specialized Turbo FLT is als het goed is klaargezet met iets hogere stuurpen en dameszadel. Op zich aardig, maar onhandig voor dame met rokje zo'n herenframe. Ik heb gisteren zelf ook even een rondje gedaan en in vergelijking met de BionX vond ik de ondersteuning niet heel indrukwekkend. Verder heeft de Specialized een 400Wh accu, niet bepaald ruim, zeker net bij een fiets die toch niet echt goedkoop te noemen is.

Verder kwam ik erachter dat de Xion/Neodrive achterwielmotoren met een USB kabeltje en wat Windows software zijn aan te passen. Je kan op die manier de begrenzer op 32 km/h zetten, ruim voldoende voor haar gebruik. Kan wel maar twee modellen in NL vinden die deze motoren gebruiken, de Bulls Lavida en de Kalkhoff Pro Connect x27.

Ik gok dat dat nog een aardige zoektocht vind gezien het einde van het fietsseizoen, damesmodel en grote maat. Als iemand toevallig een van die fietsen weet te staan dan houden wij ons aanbevolen :) Andere opties met een Neodrive ook erg welkom natuurlijk.

[ Voor 18% gewijzigd door bartvb op 10-12-2016 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
bartvb schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 22:14:
Bafang en geluid maken.......................dacht t niet. Superstil!!!(de 250W hoor je gewoon niet)

[ Voor 3% gewijzigd door bgttje op 10-12-2016 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:12
snoekds20 schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 22:18:
Vandaag heerlijk gefiets en ook mijn schakelaar die de motor onderbreekt bij het schakelen getest. Het werkt super, en dat voor 52 Hongkong dollar :)
[afbeelding]

wel een smurrie op die polderwegen, het regende niet maar de weg was nat en vuil.
[afbeelding]
Ik had ook zo'n knop. 2 regenbuien later was ie doorgeroest. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
bartvb schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 17:45:
Het vakantiefietsen moet je ruim zien. Ik zie onszelf niet met een baby door de bergen crossen. Dat is dan eerder in NL/DU/BE zonder spannende hoogteverschillen (op wat Veluwe na).
De veluwe is al een kluifje voor een naafmotor als je er een fietskar achterhangt en juist dat is erg fijn als je een baby/peuter hebt. En je gaat met een middenmotor aanzienlijk verder komen dan met een naafmotor, zeker als je er een kar achterhangt,
Stil is veel belangrijker dakoppel of vermogen. Overigens is Santos budgettechnisch niet eens misschien een optie (start bij 5kn ).
Iedereen moet zelf prioriteiten tellen, maar met 45k alleen al op een naafmotor onder de wielen kan ik alleen maar stellen dat een laag Koppel/vermogen wel degelijk een belangrijk en merkbaar punt is.

Daarentegen merk je direct de consensus dat het geluid van de motor niet over het windgeruis heen komt. Ik heb vandaag eens voor je opgelet en ik moets echt luisteren om mijn bepaald niet geruisloze Yamaha motor over het windgeruis heen te horen.

De ervaringen hier zijn dusdanig anders dan je eigen aannames dat ik je aanraad heel goed na te denken of dat jullie wel de juiste keuzes maken.

Verder; De Fyts is uiteraard ook als damesmodel verkrijgbaar. Overigens is het precies hetzelfde frame als de Idworkx Powerrohler!

Ik kom er eerlijk voor uit: Ik ben geen fan van naafmotoren voor een standaard ebike. Zowel mijn eigen toch wel flinke ervaring, als uitgebreide tests (fietsersbond en vooral het Duitse Pedelecforum) zijn wat dat betreft allemaal in één lijn. En dat is inclusief de duurdere naafmotoren.

Het ligt wel anders bij een speedpedelec omdat dan de aandrijfkrachten een serieus probleem worden. Een goede naafmotor iso p dat punt wel weer in het voordeel omdat je de aandrijving niet direct belast.

Horses for courses.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Het Poezenbeest
bartvb schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 09:22:
De elektrische Fyts lijkt er alleen in een mannenuitvoering te zijn? Dat is iets waar we al vaker tegenaan lopen. Vrouwenmodellen zijn een stuk dunner gezaaid en vaak ook alleen beschikbaar in kleine maten. Alsof er geen vrouwen zijn die langer zijn dan 1.70 :+
ik weet nog wel een damesmodel te staan bij Horozon in Utrecht (showmodel 2015, dus de prijs valt mee), weet alleen de maat niet. Overigens kan iedere dealer die Idworx levert ook de dames-Fyts leveren, die zijn gewoon op voorraad.

Ik heb test gereden op die dames-Fyts en ik moet zeggen, die doet qua stijfheid echt niet onder voor het heren-model, stuurt net zo scherp en zit voor mij (1.85m) eigenlijk ook wel prima. Succes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Het vinden van een elektrische sportieve/stijve damesfiets met mix-frame is de grote uitdaging niet lijkt het. Het gaat mis bij de 'stil' requirement.

Er zijn idd allerlei redenen te verzinnen waarom een middenmotor beter zou zijn, allemaal heel sterk afhankelijk van gewoontes, gebruik, omgeving, eerdere ervaring, gevoeligheid voor geluid, prijs van de fiets, etc, etc, etc. Met de Bosch motor komen we tot nu toe iedere keer op een 'nee' uit als we die afweking maken.

Het is heel duidelijk dat een heel erg groot deel van Nederland een andere afweging maakt. Andere mensen, andere wensen :) En, zoals ik zei, we zijn ook zeker niet tegen een middenmotor, maar het geluid is gewoon een belangrijke factor.

Twee fietsen die we gevonden hebben die aan alle eisen lijken te voldoen zijn de :

Kalkhoff Pro Connect x27
Bulls Lavida (Plus)
Strömer ST1 Comfort Mountain 25

Die Kalkhoff in mix/trapez frame is leverbaar tot 50cm terwijl ze normaal 55 of 58 nodig heeft. Is allemaal ook afhankelijk van geometrie en houding, dus een kwestie van proberen/meten.
De Bulls lijkt gewoon een goede optie.
De Strömer is wat boven budget hoewel deze uitvoering relatief meevalt. Zeker als je een ouder model kan vinden.

De grote uitdaging zit in het vinden van die fietsen. Flink wat fietsenzaken gebeld zaterdag maar niemand die iets heeft staan (einde seizoen) en de levertijden zijn allemaal minimaal januari tot ergens in mei.

Gerelateerde vraag; is het mogelijk om een speed pedelec bij de RDW af te geven voor een herkeuring zodat het weer een normale elektrische fiets wordt? Zoals @roffeltjes ook aangeeft zijn er in die hoek veel meer sportieve modellen te vinden met achterwielmotor. Die 45km/h is echter nogal overkill, mijn inschatting is dat de fietsenmaker die fietsen vrij makkelijk terug kan krijgen naar 250W vermogen en (ongeveer) 25 km/h max. Als dat klopt dan is het vooral de vraag of je ook van die typekeuring af kan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StanTheMan
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-09 10:42
bartvb schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 14:08:
De elektrische fiets (Trek X600+) van m'n vriendin is gestolen :(

- Stille motor (!)
- Mogelijkheid om net wat boven de 25 te kunnen komen (zeg 30 ofzo)
- Sportieve zit (stuur net iets hoger dan zadel)
- Damesmodel
- Voorkeur voor accu op het frame
- Accu los van de fiets op te laden (fiets staat in parkeergarage, koud, geen elektriciteit)
- Stijve fiets (hiervoor een Santos)
- Voorkeur voor 100km+ range, maar die eis hebben we een beetje losgelaten om het vinden van opties niet helemaal onmogelijk te maken
- Derailleur gewend, geen heel sterke voorkeur
- Geen 3000+ euro
Naar Qwic gekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Die Cube en de Kalkhoff hebben een Alber/Xion motor. Dat is dezelfde motor als de Neodrive die o.a. Idworkx gebruikt en is finaal door de mand gevallen bij de fietsersbond. Als je ooit een kinderkar wil is deze fiets minder geschikt.

Misschien moet je ook op het pedelecforum.de kijken, daar is meer bekend over deze fietsen.

Ik ben overigens wel benieuwd of jullie uitgebreid hebben getest met een middenmotor, of dat het geluid vooral in jullie aanname een issue is. Het luisteren naar Youtube filmpjes is namelijk redelijk nutteloos omdat je het windgeruis op de oren niet hebt.

[ Voor 50% gewijzigd door roffeltjes op 11-12-2016 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Vlassie1980 schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 08:57:
De eerste motor van mijn Merida was heel wat rumoeriger als de motor die er nu onder hangt, de eerste was vervangen vanwege een foutmelding op het display.

Toch schijnt de Bosch motor rumoeriger te zijn als andere middenmotoren. De Brose is volgens mij erg stil omdat ze daar een tandriem in hebben geplaatst.
Ik twijfel er niet aan dat een tandriem minder herrie zal maken dan een ketting. Maar dat heeft niet te maken met de motorherrie dunkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Brose heeft zoals ik het begrijp intern een belt ipv planeetwielen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polling
Ga nu eest maar eens een Brose beluisteren. Ik hoor hem niet, banden maken meer herrie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
Ik baal ontzettend,

Ben afgelopen vrijdag tijdens de terug reis naar huis in een bocht naar links flink onderuit gegleden. Ik snapte er helemaal niets van. Mischien dat er iets van olie of zand op het wegdek lag. Gevolg is dat ik een flinke schaafwond op mijn linkerknie heb en flink blauw is geworden. Onderarm ook wat geschaafd en natuurlijk net mijn handschoenen een kilometer van te voren uit gedaan omdat ik het warm had. Had ik ze nou maar aangelaten dan had dat ook weer gescheeld. Voor de rest niets gebroken of mijn hoofd gestoten wat dat betreft wel geluk gehad. Ik gleed toch wel met 25km/h onderuit.

Met mijn fiets sparta e speed gaat het wat minder goed. Had in de loop van de tijd er twee B&M Lumotec IQ cyo Led premium koplampen aan mijn bosch display gemonteerd. De waren iets van 80 euro per stuk en kunnen allebei de prullenbak in. Ook de beide handrem grepen zijn flink beschadigd alsmede de spiegel. Tevens is de standaard flink ondergekrast. Wat erger is dat de kabel die vanuit het frame kwam voor de voorverlichting zorgt helemaal afgescheurd is. Display is gelukkig niet beschadigd. Beugel van fietstas afgebroken en flinke scheur in tas.

Ben er mee naar de fietsenmaker geweest om te vragen hoe en wat en deze heeft een offerte gemaakt. Gaat alles bij elkaar ongeveer € 600 euro kosten. Daar schrok ik toch wel even van eerlijk gezegd.

Heb een mailtje gestuurd naar de ENRA om te melden dat ik onderuit gegleden ben met mijn speedbike. Deze is telefonisch bereikbaar op ma t/m vr tot een bepaalde tijd. Gebeurt dit natuurlijk na openingstijden.
Kortom was niet zo handig en heb eerst maar gevraagd via de mail wat ik nu het beste kan doen.

Hebben jullie misschien nog tips wat ik kan beter wel of niet kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Ik ben in 2014 met mijn Merida een keer onderuit gegaan, schade was ook iets van 400 euro.
Is toen netjes opgelost door Unigarant en 12Go, alleen 25 euro eigen risico moeten aftikken.

Fiets werd weer helemaal netjes gemaakt en beschadigde delen vervangen. Zelfs een betere koplamp ervoor terug gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StanTheMan
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-09 10:42
Ik ben met m'n Qwic ook per ongeluk onderuit getikt door iemand die ik ken, netjes via verzekering afgehandeld (Alliance). Ging allemaal vrij eenvoudig, schade was bijna 300 euro.
Dus tips: goed verzekerd zijn en als dat het geval is, gewoon gebruik van maken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Vreemd. wat je noemt zal toch niet 600,- kosten?

Sterker nog, dit zijn grotendeels dingen die je helemaal zelf kan. Voorlampje erop schroeven, handvatten vervangen, Spiegel vervangen. Zelfs met 2 dure B&M lampjes en leren Ergon handvatten zou je met 200-250 euro er wel moeten zijn (en dan heb je echt duur spul).

Blijft over de kabel van de verlichting. Dat is vermoedelijk wel wat specialistischer (motor moet er wellicht af om de connectoren te verbinden, zo zit het iig ook bij de Yamaha). Misschien dat de hele kabelboom moet worden vervangen omdat de boel dusdanig met elkaar is verbonden, maar dat zal toch ook niet honderden euros kosten?

Het is een heel ander verhaal als er ook een motor wordt vervangen, maar 600,- aan wat je noemt lijkt me erg prijzig, juist omdat het meeste voor een fietsenmaker een half uurtje werk is (en dan doet hij het rustig aan). Een motor losknopen en een kabel trekken zal toch ook niet meer dan een uur horen te kosten (lijkt me te lang).

Als de verzekering niet betaald zou ik de kleine dingen zelf doen en dan de fiets naar de FM brengen voor de verlichtingskabel. En afhangende van wat het hele verhaal is (want dat weet ik natuurlijk niet) wellicht toch eens nadenken over een andere FM.

Ik gun mijn eigen FM echt een meer dan goed inkomen en knipper niet van reparaties die worden uitgevoerd, maar dit kan ik zo niet plaatsen. Maar nogmaals, ik heb de fiets niet gezien en weet te weinig van de verlichting van een Bosch E-bike.

[ Voor 20% gewijzigd door roffeltjes op 11-12-2016 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:17

BertV

Handgemaakt

Dit weekend heb ik voor het eerst proefgereden op een Gazelle Cityzen Speed.
In Hoevelaken zit een "Experience Center" waar je alle fietsen kunt testen.

Ik had hiervoor alleen ervaring met een Flyer E-bike.

De Speed pedelec van Gazelle is goed bevallen. Er is geen moment waar de ondersteuning onnatuurlijk aanvoelt.
Ik wil hier straks in 1 uur enkele reis mee naar mijn werk (33km) dat lijkt me makkelijk haalbaar.

Het gewicht van de fiets viel mee, en hoe licht het trappen nog gaat met de volledige ondersteuning uit.

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
BertV schreef op maandag 12 december 2016 @ 08:41:
Dit weekend heb ik voor het eerst proefgereden op een Gazelle Cityzen Speed.
In Hoevelaken zit een "Experience Center" waar je alle fietsen kunt testen.

Ik had hiervoor alleen ervaring met een Flyer E-bike.

De Speed pedelec van Gazelle is goed bevallen. Er is geen moment waar de ondersteuning onnatuurlijk aanvoelt.
Ik wil hier straks in 1 uur enkele reis mee naar mijn werk (33km) dat lijkt me makkelijk haalbaar.

Het gewicht van de fiets viel mee, en hoe licht het trappen nog gaat met de volledige ondersteuning uit.
Ja dat Bosch systeem is echt wel goed. Wat wel even belangrijk is om te weten hoeveel accu capaciteit ga je aanschaffen?

Kijk even goed naar onderstaande link. En kies voor de performance line speed motor. Dan zie je realistische bereiken met de bosch motor. 33km is echt een flinke afstand voor een speedbike. Zeker met een flinke wind tegen. :X

https://www.bosch-ebike.c...calculator/?setLanguage=8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
roffeltjes schreef op zondag 11 december 2016 @ 23:32:

Sterker nog, dit zijn grotendeels dingen die je helemaal zelf kan. Voorlampje erop schroeven, handvatten vervangen, Spiegel vervangen. Zelfs met 2 dure B&M lampjes en leren Ergon handvatten zou je met 200-250 euro er wel moeten zijn (en dan heb je echt duur spul).

Blijft over de kabel van de verlichting. Dat is vermoedelijk wel wat specialistischer (motor moet er wellicht af om de connectoren te verbinden, zo zit het iig ook bij de Yamaha). Misschien dat de hele kabelboom moet worden vervangen omdat de boel dusdanig met elkaar is verbonden, maar dat zal toch ook niet honderden euros kosten?

Het is een heel ander verhaal als er ook een motor wordt vervangen, maar 600,- aan wat je noemt lijkt me erg prijzig, juist omdat het meeste voor een fietsenmaker een half uurtje werk is (en dan doet hij het rustig aan). Een motor losknopen en een kabel trekken zal toch ook niet meer dan een uur horen te kosten (lijkt me te lang).

Als de verzekering niet betaald zou ik de kleine dingen zelf doen en dan de fiets naar de FM brengen voor de verlichtingskabel. En afhangende van wat het hele verhaal is (want dat weet ik natuurlijk niet) wellicht toch eens nadenken over een andere FM.

Ik gun mijn eigen FM echt een meer dan goed inkomen en knipper niet van reparaties die worden uitgevoerd, maar dit kan ik zo niet plaatsen. Maar nogmaals, ik heb de fiets niet gezien en weet te weinig van de verlichting van een Bosch E-bike.
Ga morgen langs bij de fietsenmaker. Zal de offerte opvragen. Misschien zijn er nog meer dingen boven water gekomen die ik zelf niet gezien heb. Zal het proberen morgen avond even te posten,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

zonnefreak schreef op maandag 12 december 2016 @ 13:39:
[...]

Ja dat Bosch systeem is echt wel goed. Wat wel even belangrijk is om te weten hoeveel accu capaciteit ga je aanschaffen?

Kijk even goed naar onderstaande link. En kies voor de performance line speed motor. Dan zie je realistische bereiken met de bosch motor. 33km is echt een flinke afstand voor een speedbike. Zeker met een flinke wind tegen. :X

https://www.bosch-ebike.c...calculator/?setLanguage=8
Ik zag het. :P Ik hoop die 33km met 500wh gewoon te halen, mits het niet erg hard waait.
In dat Gazelle centrum adviseerde ze 2x400.
800wh ipv 500wh voor relatief weinig geld extra geld.
Er is iets voor te zeggen, de slijtage is dan ook 50%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
BertV schreef op maandag 12 december 2016 @ 14:54:
[...]

Ik zag het. :P Ik hoop die 33km met 500wh gewoon te halen, mits het niet erg hard waait.
Denk dat 500Wh net voldoende is bij goede omstandigheden, maar als het een beetje waait dan gaat dat al een hele uitdaging worden.

Ik zou zelf voor mijn route van 26km enkel echt als minimum 500Wh nemen. Hou er ook rekening mee dat de accu nog gaat slijten en dat je op den duur een nog kleinere actieradius hebt.

2x400 is dan inderdaad een optie, hoewel het me wel heel irritant lijkt om dagelijks halverwege de rit te stoppen en de accu te wisselen, of je moet ergens een stoplicht hebben halverwege waar je sowieso moet stoppen, dan valt die impact wel weer mee 8) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
BertV schreef op maandag 12 december 2016 @ 14:54:
[...]

Ik heb wel begrepen dat die DualBattery eerst de ene accu helemaal leeg trekt en daarna pas over gaat op de andere. Eigenlijk is dit voor je accu ook weer niet zo goed. Zeker als er een paar dagen tussen het leeg raken en het opladen zit. Misschien ben je met die 500 Wh dan toch beter af. Of je moet als de accu halverwege is, deze eruit halen en in je fietstas doen. En dan op je andere accu verder gaan.

Wat scheelt het nou in prijs als ik het mag vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
DualBattery is voor zover ik heb begrepen alleen nog maar leverbaar bij beperkte modellen:

- Riese und Muller Charger
- Riese und Muller Delite

Denk dat je zeker boven de 5K gaat komen voor een dergelijke setup.

Correct me if i am wrong :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Ja, het is dus niet dual, maar gewoon 2 losse accu's.
De meerprijs voor 400 naar 500 is al 250,-
Het was zomaar een opmerking, maar volgens de niet volledig op de hoogte-figuren van "Gazelle Experience" zou ik voor nog eens 150,- extra een losse 400 erbij hebben. ...350,- voor een 400wh lijkt me sterk.

edit: yup, ik google snel al 750,- voor 400wh.

[ Voor 7% gewijzigd door BertV op 12-12-2016 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
BertV schreef op maandag 12 december 2016 @ 15:58:
Het was zomaar een opmerking, maar volgens de niet volledig op de hoogte-figuren van "Gazelle Experience" zou ik voor nog eens 150,- extra een losse 400 erbij hebben. ...350,- voor een 400wh lijkt me sterk.

Nou als je voor € 150 euro een extra 400Wh accu erbij hebt zou ik dit zeker doen. :Y
Misschien moeten ze een beetje van die 400Wh accu's af. Je kunt hem altijd nog voor het dubbele op m.... :X te koop zetten. Ben je volgens mij zo vanaf.

Maar goed met een 500Wh accu moet je toch al wel redelijk in de buurt kunnen komen lijkt mij. Zeker als je een snelheid aanhoud van max 33 a 35km/u moet dit wel lukken met die afstand van 33 km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goedendag,
Al enige maanden mee gelezen op dit forum.
Nu maar eens geregistreerd.

Sinds een paar dagen heb ik de Batavus Razer, model 2017 in blauw.
Heb al gelezen dat meerdere forum leden deze fiets hebben.
Fietst echt heerlijk.

Gelukkig zit er op dit modeljaar een veel betere koplamp, dus Batavus doet wel enige aanpassingen.

Wel heb ik een tikkend geluid op het moment dat ik van freewheelen naar kracht zetten ga.
Ik zag al dat daar meerdere posts over zijn geweest.
Denken jullie dat ik naar de FM moet gaan of dat dit gewoon bij dit type fiets hoort?

Groet
Marcel
Enschede

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Ik heb met de Razer een tik genegeerd en had daarna flinke schade omdat het een kettingbladbout was en ik mijn hele aandrijving sloopte. Ik wil je niet bang maken, maar ik zou het wel melden bij je FM, het is toch een nieuwe fiets.

Maar: Tikken en kraakjes zijn notoir lastig te diagnosticeren, ook voor een goede FM, juist omdat alles met de pedaalslag mee resoneert. Om maar eens wat aan te geven, bij racefietsen is zadelbrug/zadelpen strop een al te bekende boosdoener.

Maak het je FM makkelijk en probeer zelf te detecteren waar de tik ongeveer vandaan komt. Wees ook duidelijk wat je precies doet om die tik te laten optreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repi3
  • Niet online
BertV schreef op maandag 12 december 2016 @ 15:58:

Als het zo goedkoop is, moest je die gewoon zeker bijkopen...

Wat je natuurlijk ook kan doen is vragen om een 2de lader en dan je batterij op het werk terug opladen...
Ik doe dit sinds dit jaar ook (door omstandigheden) en eigenlijk werkt dat goed.
De batterij gaat dan ook nooit volledig leeg, wat ook weer goed meegenomen is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

roffeltjes schreef op maandag 12 december 2016 @ 18:40:
Ik heb met de Razer een tik genegeerd en had daarna flinke schade omdat het een kettingbladbout was en ik mijn hele aandrijving sloopte. Ik wil je niet bang maken, maar ik zou het wel melden bij je FM, het is toch een nieuwe fiets.

Maar: Tikken en kraakjes zijn notoir lastig te diagnosticeren, ook voor een goede FM, juist omdat alles met de pedaalslag mee resoneert. Om maar eens wat aan te geven, bij racefietsen is zadelbrug/zadelpen strop een al te bekende boosdoener.

Maak het je FM makkelijk en probeer zelf te detecteren waar de tik ongeveer vandaan komt. Wees ook duidelijk wat je precies doet om die tik te laten optreden.
Dank voor je reactie.
Kettingblad bouten heb ik al gecontroleerd.
Ik ga het even in de gaten houden de komende tijd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartV
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-09 16:02
Verwijderd schreef op maandag 12 december 2016 @ 19:07:
[...]

Dank voor je reactie.
Kettingblad bouten heb ik al gecontroleerd.
Ik ga het even in de gaten houden de komende tijd :)
Bij mij was het in eerste instantie de zadelpen die kraakte, beetje vet verhielp dit. Later begon de motor te kraken, dat bleek de ophanging te zijn. Stevig vastdraaien van de bouten hielp.
Verder zit er inderdaad altijd een voel- en hoorbare tik zodra de trapas aangrijpt.

I think I've got the hang of it now... :w :q :wq :wq! ^d X exit X Q :quitbye CtrlAltDel ~~q :~q logout save/quit :!QUIT ^[zz ^[ZZ ZZZZ ^H ^@ ^L ^[c ^# ^E ^X ^I ^T ? help helpquit ^D ^d ^C ^c helpexit ?Quit ?q ^Kx /QY sync halt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
Verwijderd schreef op maandag 12 december 2016 @ 16:30:
Sinds een paar dagen heb ik de Batavus Razer, model 2017 in blauw.
Heb al gelezen dat meerdere forum leden deze fiets hebben.
Fietst echt heerlijk.

Gelukkig zit er op dit modeljaar een veel betere koplamp, dus Batavus doet wel enige aanpassingen.
Eens, de fiets is nog fijner in de dagelijkse praktijk dan ik al (na proefritje) dacht.
De koplamp viel mij ook alles mee, nog nooit zo goed de modderpaadjes in het bos kunnen zien eigenlijk ;)

Overigens is er nog een aanpassing, ik zag dat Roffeltjes klaagde over de waardeloze temperatuur aanduiding, die hebben ze er ook maar uitgehaald, blijkbaar hetzelfde inzicht gehad (of goed geluisterd naar onze Razer expert hier op het forum).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BartV schreef op maandag 12 december 2016 @ 19:35:
[...]

Bij mij was het in eerste instantie de zadelpen die kraakte, beetje vet verhielp dit. Later begon de motor te kraken, dat bleek de ophanging te zijn. Stevig vastdraaien van de bouten hielp.
Verder zit er inderdaad altijd een voel- en hoorbare tik zodra de trapas aangrijpt.
Het laatste is het volgens mij, bij het aangrijpen van de trapas.
Ga vanmiddag wel even langs de FM :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dcl! schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 10:44:
[...]

Eens, de fiets is nog fijner in de dagelijkse praktijk dan ik al (na proefritje) dacht.
De koplamp viel mij ook alles mee, nog nooit zo goed de modderpaadjes in het bos kunnen zien eigenlijk ;)

Overigens is er nog een aanpassing, ik zag dat Roffeltjes klaagde over de waardeloze temperatuur aanduiding, die hebben ze er ook maar uitgehaald, blijkbaar hetzelfde inzicht gehad (of goed geluisterd naar onze Razer expert hier op het forum).
Modderpaadjes met de standaard banden, knap :o
Of heb je andere gemonteerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonnefreak schreef op maandag 12 december 2016 @ 15:45:
[...]

Ik heb wel begrepen dat die DualBattery eerst de ene accu helemaal leeg trekt en daarna pas over gaat op de andere.
De accu's worden steeds gewisseld door het systeem en worden trapsgewijs leeggereden. Volgens de medewerker van "mijn" fietsenwinkel werken de accu's samen en gaan dan om en om, tot ongeveer 20% restwaarde in elke accu en dan gaan ze samenwerken tot leeg. Dit zou het "benzinekraantjesgevoel" weg moeten nemen. En hij vertelde mij dat het op elke 2017 (!) fiets toegepast kan worden, de hardware van de motor is anders waardoor het niet op eerdere modellen toepasbaar blijkt. Alles kan door de winkel besteld worden dus neem een model met frame accu en voeg een drager met accu toe en gaan... Dit heeft hij op de officiele Bosch training meegekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Verwijderd schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 11:00:
[...]

De accu's worden steeds gewisseld door het systeem en worden trapsgewijs leeggereden. Volgens de medewerker van "mijn" fietsenwinkel werken de accu's samen en gaan dan om en om, tot ongeveer 20% restwaarde in elke accu en dan gaan ze samenwerken tot leeg. Dit zou het "benzinekraantjesgevoel" weg moeten nemen. En hij vertelde mij dat het op elke 2017 (!) fiets toegepast kan worden, de hardware van de motor is anders waardoor het niet op eerdere modellen toepasbaar blijkt. Alles kan door de winkel besteld worden dus neem een model met frame accu en voeg een drager met accu toe en gaan... Dit heeft hij op de officiele Bosch training meegekregen.
Dat is heel goed nieuws, zou betekenen dat je bijvoorbeeld ook op een goedkopere Cityzen Speed deze optie toe zou kunnen passen. Ik vind een accu in de bagagedrager niet bepaald mooi maar je hebt dan wel gelijk 1000Wh tot je beschikking _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
Dat is nu een slimme move van Bosch, dat zal best een hoop (potentiële) klanten aanspreken!

@Rockville niets knaps aan hoor, er fietsen dagelijks veel mensen op doodgewone fietsen door het bos over de modderige paden... (vroeger wist je niet beter). Vorige week zelf ook nog gedaan overigens, omdat mijn Razer toen nog niet geleverd was.

Dus kortom, de (standaard) banden van de Razer zijn zelfs een vooruitgang. Gewoon je rijgedrag erop afstellen (en veel/vaak fietsen). :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
roffeltjes schreef op zondag 11 december 2016 @ 23:32:

Hierbij de offerte:
Bagagedrager sparta Bosch m zwart.....................................................€ 50,00
Remd mag HS11 Hevel 4 vingerL/R zwart..............................................€ 18,90
REMD MAG HS11 COVERSET ZWART................................................€ 9,90
magura HS11 hydro set compleet.........................................................€ 125,00
Spiegel E bike B&M in stuur lang zwart................................................€ 38,00
ANP Handvat Lang comfort soft zwart...................................................€ 10,00
Bosch bedieningsunit intuvia.................................................................€ 49,00
Zijstander ursus wave zwart..................................................................€ 20,00
Shifter shimano 9 speed.......................................................................€ 33,00
Pedaal union 677RU classic sport stel....................................................€ 9,95
Koplamp B&M lumotec eyc t senso plus ndy stl......................................€ 64,90
2,3 uur werk............................................................................................162,50
Maakt totaal inclusief BTW € 591,00

Er waren toch wel wat meer zaken aan defect geraakt dan ik in eerste instantie had gedacht.
Het is gelukkig verzekeringswerk. Maar inderdaad een smak met geld. Maar zal blij zijn als het straks allemaal weer netjes is :)
Ik mis mijn fiets nu al. Vandaag met de auto noodgedwongen. :( Wat heb ik daar toch een hekel aangekregen zeg :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repi3
  • Niet online
ligt het aan mij of is 2,3uur werk voor 162.50 wel erg veel?
wilt zeggen dat hij 81,25€ per uur vraagt of +-55€ per uur... (wat toch wel belachelijk veel is?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indofk
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 28-08 17:05
Verwijderd schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 10:57:
[...]

Het laatste is het volgens mij, bij het aangrijpen van de trapas.
Ga vanmiddag wel even langs de FM :)
Dit zelfde heb ik ook bij mijn Razer , niet alleen bij het aangrijpen maar ook als ik de spanning er van af haal dus als ik m'n benen weer stil houd . Dit heb ik overigens al vanaf het begin (juni van dit jaar) Ben je al bij de FM geweest en wat zei die er van?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Het Poezenbeest
Repi3 schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 20:12:
ligt het aan mij of is 2,3uur werk voor 162.50 wel erg veel?
wilt zeggen dat hij 81,25€ per uur vraagt of +-55€ per uur... (wat toch wel belachelijk veel is?)
Een uurtarief van zestig-zeventig euro is redelijk normaal voor een fietsenmaker of welk ander beroep. Ga het uitsplitsen in allerlei kosten en je ziet dat hij er niet meer aan overhoudt dan een gemiddelde loonwerker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

indofk schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 21:36:
[...]

Dit zelfde heb ik ook bij mijn Razer , niet alleen bij het aangrijpen maar ook als ik de spanning er van af haal dus als ik m'n benen weer stil houd . Dit heb ik overigens al vanaf het begin (juni van dit jaar) Ben je al bij de FM geweest en wat zei die er van?
FM zei dat het geluid inderdaad bij de Yamaha motor wegkomt, en dat dit zo hoort. Niks aan doen dus.
Liever hoor ik helemaal geen tikgeluiden, dat zullen vast vele techniek liefhebbers hier beamen.
Maar de FM weet ervan, dus ik probeer het nu maar los te laten ;)
Wordt het alsnog een "probleem" dan kan hij niet zeggen, je komt er te laat mee >:)
Ik merk wel dat hoe soepeler je probeert van versnelling te wisselen (benen niet helemaal stil houden, alleen grotendeels de kracht eraf) hoe minder geluid je hoort. Dus ik probeer zo smooth mogelijk te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indofk
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 28-08 17:05
Ah top bedankt voor je feedback, waarschijnlijk is het dus de vrijloop die je hoort inschakelen/aangrijpen wat ie overigens geweldig doet 😀 Heb er trouwens als ik aan het fietsen ben geen geen ergin in omdat het minimaal is en omdat je niet precies weet wat er gaande is ga je er juist op letten en valt het extra op. Nu dat uit de wereld is zal ook dat hopelijk minder worden.
Pagina: 1 ... 13 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.