M@cer schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 11:41:
Ik loop rond de 5 minuten per kilometer en dan bij de meeste hardloopevenementen zit ik wat tijd betreft bovengemiddeld. Bij triathlon kom ik wat dat betreft snelheid te kort en verlies ik altijd flink wat plekken met hardlopen.
Dit komt hoofdzakelijk omdat er veel meer mensen meedoen met een hardloopwedstrijd die daarbij over het algemeen ook nog een stuk langzamer zijn.
Veel tijdwinst zit ook in het fietsen, als je daar rond de 40 gemiddeld weet te halen tegenover 33 gemiddeld van de overige deelnemers maak je aardig wat tijd goed. Vaak vertrek ik in een al redelijk lege wisselzone, maar als ik terug kom is het meestal nog redelijk leeg
Ben nu wel flink bezig om mijn zwemmen en lopen te verbeteren, het doel (naast IRONMAN Kalmar) is toch wel onder de 5 uur finishen in IRONMAN West-Friesland als alles tenminste meezit wat betreft weer en wisselzones

Grappig deze erg grote verschillen. Dat jij en @
Jpjedi zoveel harder fietsen ivm hardlopen en bij mij andersom.
Als ik een goede dag heb en een vlak parcours zonder al teveel bochten red ik zo'n 36 km/h gemiddeld (bij 40 km, kwart triathlon). Dan heb ik echt alles eruit geperst. Ik loop dan nog zo'n 4:00/km daarna.
Bij het lopen haal ik inderdaad veel mensen in, is zeker wel leuk en motiverend. Ook bij het fietsen haal ik redelijk wat mensen in, maar dat ligt meer aan dat ik net iets onder de 20 minuten over de km doe en dus veel zwemmers eerder aan zijn gekomen.
De transities gaan mij ook wel redelijk goed af. Als ik soms in de uitslagen zie dat mensen er een minuut langer over gedaan hebben dan in, dan vraag ik mij altijd af wat ze gedaan hebben (even rustig wat eten?).
Ik zou ook graag aan de Ironman West-Friesland mee willen doen. Maar die was zo snel vol... ongelooflijk hoe populair. Hopelijk komt er nog iets vrij van afvallers. Bij hardloopevenementen is het altijd zo dat mensen op het laatste moment toch besluiten niet meer mee te doen vanwege blessures of te weinig getraind. Bij triatlons lijkt dit anders te gaan omdat je je ook moet legitimeren bij het ophalen van startbewijzen en zo... Dus overnemen van startbewijzen lijken ze niet toe te staan (wat overigens ook niet zo is bij hardloopevementen, maar niemand die daar moeilijk over doet bij de zgn. 'recreanten').
Mooie website trouwens! Leuk om te lezen...
Ik wil in het voorjaar inderdaad eens zo'n zwemanalyse doen. Jij hebt een hele uitgebreide gedaan, maar ik wil het alleen bij zwemmen houden. Ben benieuwd wat ik nog kan leren (ik zwem nog maar een jaar de borstcrawl).
Ik heb overigens helemaal geen beeld bij hoe snel het zwemmen is. Bij fietsen en hardlopen heb ik dat wel.
Als je bv. bij een kwart triahtlon:
- 32 km/h fietst doe je het leuk, 35 km/h doe je het netjes en 38+ is wow
- 4:30 km hardlopen doe je het leuk, 4:00/km doe je het netjes en <3:50/km is wow
maar hoe zit dat met zwemmen?
- 2:00/100 m doe je het leuk? 1:50/100 m doe je het netjes? >1:40/100 m wow?
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.