Race report:
16 juni, halve triatlon van nieuwkoop.
10 weken geleden werd bekend dat deze triatlon met 3 weken werd opgeschoven omdat de vergunning voor de oorspronkelijke datum vanwege weg werkzaamheden werd ingetrokken.
Dit bericht was voor mij de trigger om alsnog in te schrijven. Eerder schreef ik in dit topic al dat mijn focus dit jaar op het lopen zou liggen omdat daar voor mijn gevoel heel veel winst lag, dus daarvoor was ik al vol in training.
Daarnaast zwom ik sinds januari weer minimaal 1x per week en had ik in de winter ook weer een paar keer op de tacx getraind. Met 10 weken tijd zou het fietsen qua omvang goed moeten komen, en de rest zou ik wel zien.
Afgelopen maanden gingen de trainingen lekker en mijn PR uit 2016 (5:26:33 ook in Nieuwkoop behaald) zou er wel eens aan kunnen gaan.
Volgens mijn berekeningen moest 5:15:xx mogelijk zijn.
Gelukkig zaterdag op zondag relatief goed geslapen en met een gezonde dosis wedstrijd spanning naar Nieuwkoop toe. Gelukkig is dat voor mij nog geen 20 minuutjes rijden.
Aangekomen rustig T2 ingericht en na de briefing richting T1 en de zwemstart gereden. Daar tot de conclusie gekomen dat ik mijn handdoek en fietssokken in T2 had laten liggen...
Dat werd dus met blote voeten fietsen. Sinds 2016 niet meer gedaan, maar ook niet helemaal nieuw gelukkig.
Rond 10:50 voor het eerst dit jaar het buitenwater in, niet ideaal qua voorbereiding zeg maar. Gelukkig is zwemmen bij mij altijd een vrij stabiel onderdeel dus heeft dit niet heel veel impact gehad.
Na 2 rondjes met een land-lap (even het water uit, stukje lopen en weer verder voor de 2e ronde) stond ik na 35:00 weer op de kant. Snel pak los en boem, daar gleed ik uit op het gras.
Gelukkig niks verdraaid en zacht geland en daar naar de fiets. De wissel ging voor mij doen zeer vlot en hup de fiets op.
Ondanks een stevige bries in de polder trapte ik het eerste uur ruim 36km/h gemiddeld. Snelheden die ik eigenlijk nooit eerder gereden heb, maar hartslag en vermogen zaten netjes in de gewenste zone.
Dus dan trappen we maar gewoon op dit tempo door. Onderweg nog de nodige support van mijn vrouw en kinderen, ouders en broertje (blijft echt super leuk zo een "thuis" wedstrijd) en toen stond ik na 2:34 al in T2.
En dan het lopen, eerste km voelde extreem zwaar en dat zou natuurlijk door het harde fietsen komen. Toch mezelf opgeblazen. Piep piep piep, eerste kilometer om in.... 4:44! Holy hack, dat is veels te hard voor mijn doen. Niet zo gek dat het pijn deed.
Tweede kilometer, 4:55, oke nog steeds hard, maar al stukkie beter en hartslag begint gelukkig iets te zakken. 3e, 4:45 oops... later gelukkig kunnen stabiliseren rond de 5:10/5:15 waardoor ik uiteindelijk een gemiddelde snelheid met lopen had van 5:08/km.
Eindelijk een keer niet opgeblazen!
En dan de finish, tijdens het lopen al paar keer aan het rekenen geslagen, en tot de conclusie gekomen dat die 5:15 er dik maar dan ook dik aan zou gaan en ik nipt boven de 5 uur uit zou komen.
Uiteindelijk was het lopen net wat te kort waardoor ik met een tijd van 4:57:32 over de finish kwam! Echt dik maar dan ook echt dik tevreden!
Garmin connect omdat strava multisport niet zo goed snapt:
https://connect.garmin.com/modern/activity/3753469896