Het Triatlontopic - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 4 ... 13 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrRobert
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-03 15:37
Ik maak gebruik van de tritrainer app, waar ik 2x per week moet gaan zwemmen, maandag is meestal de intensieve dag, langzaam nu opbouwend naar 2750m en donderdag is semi herstel dag, maximaal 1500m.

Maar als ik het comment hoor is het verstandig als ik nog enkele keren extra ga zwemmen?

Gok inderdaad dat ik de afstanden wel haal, alleen vraag ik me af of er iets van een maatstaaf die gehanteerd kan worden?

Zag bij andere dat ze de tijden van een marathon hanteren als target tijdens een iron man. Maar de exercities achter elkaar zorgen er toch voor dat het allemaal zwaarder wordt dus de target tijden dan ambitieus zijn? Of zie ik het verkeerd?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
MrRobert schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 13:41:
Ik maak gebruik van de tritrainer app, waar ik 2x per week moet gaan zwemmen, maandag is meestal de intensieve dag, langzaam nu opbouwend naar 2750m en donderdag is semi herstel dag, maximaal 1500m.

Maar als ik het comment hoor is het verstandig als ik nog enkele keren extra ga zwemmen?
Was voor mij wel de simpele oplossing ja: (veel) meer doen, ook gewoon beter voor je techniek. Trainen met een trainer die je laat zien/voelen hoe het moet, en hoe dat kunt oefenen, is het beste. Maar op de korte termijn (6weken): gewoon heel veel banen zwemmen. :) Neem ook rustig een paar minuten rust tussen je sets. Of doe 10x100m met 30seconde rust - dan 'reset' je elke keer je lichaam weer even en ga je beter op je techniek letten.

Zorg wel dat je ook langere setjes dan 100m zwemt, als je nu aangeeft dat je 'maar' 6 banen borstcrawl zonder stoppen zwemt.
Gok inderdaad dat ik de afstanden wel haal, alleen vraag ik me af of er iets van een maatstaaf die gehanteerd kan worden?

Zag bij andere dat ze de tijden van een marathon hanteren als target tijdens een iron man. Maar de exercities achter elkaar zorgen er toch voor dat het allemaal zwaarder wordt dus de target tijden dan ambitieus zijn? Of zie ik het verkeerd?
Ja, dat is een leuke target vooraf in je hoofd - maar dat ga je natuurlijk nooit halen. :+
Ik lever 23min in op mijn beste marathontijd (2:55 vs 3:18). Dat is 13% langer. Denk dat +10-20% wel een aardige range is.

Voor mij was mijn Ironman looppace uiteindelijk nagenoeg gelijk aan de pace op mijn lange duurlopen (4:40/km) - maar dan met een veel hogere hartslag. :)

[ Voor 64% gewijzigd door MrAcid op 19-08-2018 11:41 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ezio
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16-03-2024
Ik heb zaterdag een beetje last minute meegedaan met de Ouderkerkerplas Triathlon (OD). En het is toch wel duidelijk geworden dat ik erg veel baat heb bij zwemmen met wetsuit. Ik heb die 1500 meter nog nooit zo snel afgelegd als gisteren (31 minuten tegenover 41 minuten in mei). En dat met 3 landlaps 8)7 . Man man, wat een ellende. Ik nam de landlap steeds rustig om niet met hartslag 200 terug het water in te gaan, maar de eerste zwemmeters waren steeds lastig. Het is wel een mooi PR geworden ondanks dat ik niet tot het gaatje ben gegaan (2:22:39). Dat is 20 minuten sneller dan de eerste OD die ik vorig jaar bij de Bosbaan deed. Er zit dus wel verbetering in.

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arie-
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
Ik heb ook meegedaan en er uiteindelijk een halve minuut langer over gedaan: 2:22:56. Zwemmen ging prima, fietsen ging prima, maar het hardlopen, normaal m'n sterkste onderdeel, dat ging niet zo lekker. Een 10k onder de 45 minuten moet eigenlijk geen probleem zijn, maar ik kreeg steek. Misschien teveel gegeven tijdens 't fietsen. Maar ach, 't was iig een goede training sessie.
swim - bike - run

[ Voor 20% gewijzigd door Arie- op 20-08-2018 08:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:14

vhal

ಠ_ಠ

MrAcid schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 11:35:
[...]

Ja, dat is een leuke target vooraf in je hoofd - maar dat ga je natuurlijk nooit halen. :+
Ik lever 23min in op mijn beste marathontijd (2:55 vs 3:18). Dat is 13% langer. Denk dat +10-20% wel een aardige range is.

Voor mij was mijn Ironman looppace uiteindelijk nagenoeg gelijk aan de pace op mijn lange duurlopen (4:40/km) - maar dan met een veel hogere hartslag. :)
Ik was eens bezig om de looptijden door te nemen van je laatste IM maar je marathon is niet eens zo slecht, volgens mij loop je het halve veld voorbij 8)7 Vergeleken met de elite is het ook niet eens veel langzamer, volgens mij lopen er maar weinig onder de 3 uur. In jouw categorie loop je ook iedereen de moeder terwijl de zwem/fietstijden van anderen in diezelfde categorie gewoon een half uur sneller zijn. Bijzonder om te zien dat daar zoveel te winnen valt.

Wat ik niet echt begrijp, de transities van de pro's doet men in een minuut, ik denk dan "hoe dan!11!?"

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreameater
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:05

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

vhal schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 08:20:
[...]

In jouw categorie loop je ook iedereen de moeder terwijl de zwem/fietstijden van anderen in diezelfde categorie gewoon een half uur sneller zijn. Bijzonder om te zien dat daar zoveel te winnen valt.

Wat ik niet echt begrijp, de transities van de pro's doet men in een minuut, ik denk dan "hoe dan!11!?"
Ik moest even lachen hierom! :P

Hier ben ik ook benieuwd naar, zijn hier misschien filmpjes van te vinden?

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
[...]

Ik was eens bezig om de looptijden door te nemen van je laatste IM maar je marathon is niet eens zo slecht, volgens mij loop je het halve veld voorbij 8)7 Vergeleken met de elite is het ook niet eens veel langzamer, volgens mij lopen er maar weinig onder de 3 uur. In jouw categorie loop je ook iedereen de moeder terwijl de zwem/fietstijden van anderen in diezelfde categorie gewoon een half uur sneller zijn. Bijzonder om te zien dat daar zoveel te winnen valt.

Ik schuif altijd aardig op bij het lopen inderdaad. Volgens Lance Armstrong: you bike for show, you run for dough. :+

Transitie van de pro's: het was non-wetsuit, schoenen zitten al op de fiets dus ze hoeven alleen helm + startnummer. Ik denk ook dat zij die aangereikt krijgen, waar de normale stervelingen een tas moeten opzoeken/uitpakken/inpakken/teruggeven. Overigens blijft een minuut dan heel snel, want het was denk ik ook bijna 200m lopen in de T1 in Zurich. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monkel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:46
[...]

Bij grote evenementen kost het al een minuut om de hele transitiezone door te lopen, dus in een minuut wisselen lijkt me stug. Verder een kwestie van heel veel routine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:14

vhal

ಠ_ಠ

@monkel @MrAcid woeps, laat het 1:50 zijn :P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/05hc551Fp14jQSHHPCwNZRxH/medium.png

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monkel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:46
Heheh precies, maar dan nog is het supersnel hoor :)
De pro's / snelle jongens hebben ook het voordeel dat ze laag in de startnummers zitten en niet het halve vak met tassen door hoeven te lopen met "crap waar is nummer 435 gebleven" :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arcanis
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-10-2024
-

[ Voor 100% gewijzigd door arcanis op 30-01-2020 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 30-04 13:44
Goede keuze... Nog steeds heel blij mee... (Ik heb de gele)

Ik had er zaterdag de snelste fietstijd mee in de sprint van de Keistadtriathlon en zaterdag mag hij mee naar de halve van Almere.

[ Voor 57% gewijzigd door M@cer op 04-09-2018 08:03 ]

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Arie-
  • Niet online
Afgelopen zaterdag voor 't eerst een sprint gedaan, in Maarssen. Ik had nog nooit eerder zo'n korte triatlon gedaan.
Zwemmen: 't Was m'n beste zwemsessie ooit, bijna non-stop borstcrawl kunnen doen. 13:23
Fietsen: Ging bovenverwachting goed, helaas was 't parcours verre van vrij van verkeer. Tja, zaterdagochtend en iedereen moet natuurlijk boodschappen doen. Heeft me al met al wel een halve minuut gekost denk ik. Achter een auto vast die nog geen 30 per uur reed en een bus met veewagen die 'm 50 meter voor m'n neus de weg op knikkert: ik moest vol in m'n remmen knijpen. 31:56
Rennen: Ging redelijk, weinig hardgelopen afgelopen maanden vanwege aanhouden klachten op verschillende plekken. Iets te hard begonnen waarna ik steek kreeg, wat gas terug genomen, de steek ging weg en lekker kunnen doorlopen daarna. 20:20.

Fietsen was ~1km te kort en lopen ~100 meter (naar mijn eigen schatting). Uiteindelijk 1:08 en een paar seconden bezig geweest en 16e van de 135 geworden, waarmee ik erg blij ben :D.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• estorino
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-03 14:19
Pfff, ik ben nu al gespannen; as. zaterdag Almere. Mijn 2e poging op de hele. Vorig jaar door drink/eet problemen op een hete dag bij Challenge Roth de finish niet gehaald.
Ik kijk al dagen naar de weersvoorspelling, wat ik eigenlijk niet moet doen, want die lijkt ieder uur wel compleet te veranderen. :)

@Arie- dat was ook mijn ervaring in Maarssen een paar jaar terug; op zich leuke, kleine wedstrijd, maar het fietsparcours vond ik door het verkeer 3x niks. Qua zwemmen wel een toplocatie natuurlijk.

[ Voor 25% gewijzigd door estorino op 05-09-2018 10:28 ]

https://www.strava.com/athletes/10490675

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

M@cer schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 08:01:
Goede keuze... Nog steeds heel blij mee... (Ik heb de gele)

Ik had er zaterdag de snelste fietstijd mee in de sprint van de Keistadtriathlon en zaterdag mag hij mee naar de halve van Almere.
Oh, dan heb ik je langs zien flitsen :w

Mijn vriendin deed daar namelijk ook mee. Haar tweede triathlonpoging na de crosstriathlon in Renkum afgelopen week. Het fietsen en lopen heeft ze aardig onder de knie (top 10) en als ze haar zwemmen verbetert wordt het nog een keer wat ;) Nu 5e en 8e, dus als ze niet 2x zo lang over het zwemmen doet zit podium er wel in.

Als hardloper doet het mij wel pijn om een groot deel van de deelnemers te zien rennen. De looptechniek is over het algemeen behoorlijk matig. Daar kan men nog zó veel winst halen. Ik ga er maar vanuit dat dat beter wordt als het langer wordt dan de olympic distance.

Leuk evenement trouwens, goed sfeertje en redelijk goed te volgen voor toeschouwers :)

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie-
  • Niet online
@estorino Alvast heel veel plezier en succes gewenst!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
Roozzz schreef op woensdag 5 september 2018 @ 10:44:
[...]

Oh, dan heb ik je langs zien flitsen :w

Mijn vriendin deed daar namelijk ook mee. Haar tweede triathlonpoging na de crosstriathlon in Renkum afgelopen week. Het fietsen en lopen heeft ze aardig onder de knie (top 10) en als ze haar zwemmen verbetert wordt het nog een keer wat ;) Nu 5e en 8e, dus als ze niet 2x zo lang over het zwemmen doet zit podium er wel in.

Als hardloper doet het mij wel pijn om een groot deel van de deelnemers te zien rennen. De looptechniek is over het algemeen behoorlijk matig. Daar kan men nog zó veel winst halen. Ik ga er maar vanuit dat dat beter wordt als het langer wordt dan de olympic distance.

Leuk evenement trouwens, goed sfeertje en redelijk goed te volgen voor toeschouwers :)
Fietsen was echt heerlijk in Amersfoort afgelopen weekend..

Reken maar niet op betere looptechniek bij grotere afstanden.. Er zijn een hoop mensen die al een hoop gegeven hebben, dus wandelen is echt geen uitzondering.. Mijn looptechniek is ook niet je van het en ik wordt regelmatig door een soort van hertjes ingehaald.. En dan loop ik nog redelijk stabiel ruim onder de 5 minuten per kilometer.

Gelukkig heb ik op een hoop mensen al een flinke voorsprong opgebouwd, dus ik kan wel wat verliezen met lopen.

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marsellus
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 04-09-2024
estorino schreef op woensdag 5 september 2018 @ 10:26:
Pfff, ik ben nu al gespannen; as. zaterdag Almere. Mijn 2e poging op de hele. Vorig jaar door drink/eet problemen op een hete dag bij Challenge Roth de finish niet gehaald.
Ik kijk al dagen naar de weersvoorspelling, wat ik eigenlijk niet moet doen, want die lijkt ieder uur wel compleet te veranderen. :)
Ik ben er zaterdag ook bij! Voor mijn eerste halve. :)

Weersvoorspelling probeer ik te negeren tot vrijdag, zodat ik met het inpakken van mijn spullen nog kan kijken of ik iets moet aanpassen. Het wisselt inderdaad te veel om er nu al iets over te kunnen zeggen.

Zelf ben ik ook druk bezig geweest met het 4e onderdeel van de triathlon: het voedingsschema.Toevallig heb ik vandaag een blog gepost over hoe ik dat samengesteld heb met behulp van Fuel2Endure. In de hoop om problemen onderweg te voorkomen.

Voor degenen die het interessant vinden om mijn grondige aanpak te zien;
https://www.marcellagerwe...-triathlon-heb-opgesteld/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
estorino schreef op woensdag 5 september 2018 @ 10:26:

@Arie- dat was ook mijn ervaring in Maarssen een paar jaar terug; op zich leuke, kleine wedstrijd, maar het fietsparcours vond ik door het verkeer 3x niks. Qua zwemmen wel een toplocatie natuurlijk.
Heel veel succes zaterdag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
marcel85 schreef op woensdag 5 september 2018 @ 12:15:
[...]

Ik ben er zaterdag ook bij! Voor mijn eerste halve. :)

Weersvoorspelling probeer ik te negeren tot vrijdag, zodat ik met het inpakken van mijn spullen nog kan kijken of ik iets moet aanpassen. Het wisselt inderdaad te veel om er nu al iets over te kunnen zeggen.

Zelf ben ik ook druk bezig geweest met het 4e onderdeel van de triathlon: het voedingsschema.Toevallig heb ik vandaag een blog gepost over hoe ik dat samengesteld heb met behulp van Fuel2Endure. In de hoop om problemen onderweg te voorkomen.

Voor degenen die het interessant vinden om mijn grondige aanpak te zien;
https://www.marcellagerwe...-triathlon-heb-opgesteld/
Dat is een heel verhaal, ik vind het altijd wel mooi hoe mensen daarmee bezig zijn... Het is een behoorlijk verschil met mijn voorbereiding.. ;)

's ochtend eet ik wat yoghurt en witbrood met jam, en tijdens de traithlon neem ik 1 bidon van 750ml water mee, 2 sis gels en gaan met die hap.. Halverwege het fietsparcours wissel ik mijn bidon om voor de bidon van de organisatie. Tijdens het lopen kijk ik wel wat ze beschikbaar hebben, maar dat was vorig jaar goed geregeld. En hopen dat ik geen lekke band krijg (zoals vorig jaar) en onder de 05:10 kan finishen.

Na de wedstrijd is er een buffet waar ik me lekker weer kan aanvullen.

[ Voor 9% gewijzigd door M@cer op 05-09-2018 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsellus
M@cer schreef op woensdag 5 september 2018 @ 13:27:
[...]

Dat is een heel verhaal, ik vind het altijd wel mooi hoe mensen daarmee bezig zijn... Het is een behoorlijk verschil met mijn voorbereiding.. ;)

's ochtend eet ik wat yoghurt en witbrood met jam, en tijdens de traithlon neem ik 1 bidon van 750ml water mee, 2 sis gels en gaan met die hap.. Halverwege het fietsparcours wissel ik mijn bidon om voor de bidon van de organisatie. Tijdens het lopen kijk ik wel wat ze beschikbaar hebben, maar dat was vorig jaar goed geregeld. En hopen dat ik geen lekke band krijg (zoals vorig jaar) en onder de 05:10 kan finishen.

Na de wedstrijd is er een buffet waar ik me lekker weer kan aanvullen.
Ik heb even jouw verslag van vorig jaar gelezen op je site! Leuk om te lezen, en geeft me weer een beetje beter beeld van wat ik kan verwachten. :)

Zelfs was ik eerder ook vooral van de wat simpelere aanpak met wat gelletjes enzo, maar na verschillende gesprekken met potentiële coaches ben ik er wel wat anders naar gaan kijken. Of het werkt, of nodig is dat moet nog blijken.

• arcanis
-

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Nog Ameland-gangers dit weekend? Of Almere? Of Spijkenisse?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• estorino
Ja, Almere 🙂 Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/hYPsPp/5353_A5_AB_99_AD_4_E5_C_8866_F9_AD8_CC97_DDD.jpg

[ Voor 56% gewijzigd door estorino op 09-09-2018 11:29 ]

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• estorino
Gister was het dan zover; Challenge Almere Long Distance, mijn 2e poging op de 'hele'. In de rustperiode van 2 weken had ik pijntjes, zware benen, etc. Schijnt vaker voor te komen. :) Maar ik maakte me wel zorgen toen ik 2 dagen vantevoren nog steeds een zeurderige pijn had in mijn bilspier. Uit voorzorg de laatste 10 dagen voor Almere niet meer hardgelopen. Wel nog veel gezwommen en gefietst, maar niet lang en alles rustig.
En op de wedstrijddag? Nergens last van, frisse benen en bilspier de hele dag niet gevoeld... Zul je altijd zien he. :)

Zwemmen: tijd 1u16
Ja, prachtig. Goede sfeer, opkomende zon. Het was wel druk, met alle 400+ agegroupers tegelijk in 1 start, maar een halve ronde was er voldoende ruimte. Super ontspannen gezwommen, nog kunnen genieten van het zonnetje. Na 1u16 stond ik weer op de kant, zelden zo fris uit het water gestapt.

T1: tijd 10min47

Fietsen: tijd 6u33
Het doel was rustig. Nee, RUSTIG! Hier ligt mijn valkuil bij langere triathlons. Te hard fietsen icm. te weinig drinken wordt driedubbel bestraft tijdens het lopen. Er stond aardig wat wind, die we gelukkig aan het begin van de 90km lange ronde lekker mee hadden op de Oostvaardersdijk van Almere richting Lelystad.
Vermogen mocht niet boven 160watt uitkomen. Dat lijkt laag met een FTP van 270, maar dat is voor mij noodzakelijk om de 180km door te komen zodat je fris van de fiets afkomt. Na Lelystad en vooral vanaf Zeewolde richting Almere waaide je echt uit je hemd, pfff.
Vooral in de 2e ronde. Er stonden schuimkoppen op het IJmeer en ik heb ooit geleerd dat schuimkoppen ontstaan vanaf windkracht 5. Nou, dan weet je het wel. :)
Hoe dan ook, goed aan de opdracht gehouden (750ml drinken per uur en 60g koolhydraten) en rustig fietsen. Dat betekende op de dijk terug naar Almere vol tegen de wind in zo'n 21 a 22km/u! Moet maar dan he...

T2: tijd 7min6

Lopen: tijd 4u58
Ik was fris na het fietsen! Goede benen, goed gehydrateerd (4x gestopt om te piesen tijdens het fietsen) en belangrijkste; ik had er zin in. 6 rondes van 7km. Ik mocht van mezelf niet naar tempo's kijken, maar gewoon een duurlooppas erop zetten en bij elke drankpost wandelend een bekertje iso naar binnen werken. Dat ging de eerste 2 rondes goed. Ging niet snel, maar wel steady.
Maar toen ging het downhill helaas. :( 3e ronde begon mijn maag te protesteren tegen de iso en de gels en in de 4e ronde nog meer. Het wandelen bij de drankposten werd steeds iets langer. Daarbij nog 2 ongeplande bezoekjes aan een dixie en de vaart was er wel uit. In ronde 5 kwam alles eruit; ik moest overgeven van de misselijkheid. Het luchtte overigens wel flink op. :) Hup, weer verder!
Maar ook al voelde ik me niet lekker, ik voelde wel dat het ging lukken! En in zo'n laatste ronde vind je dan toch weer wat extra moed, wetend dat alles voor het laatst is! Ik heb echt wel kunnen genieten van de laatste ronde en vooral de laatste 500m; de rode loper, de doorkomst langs de tribunes en het onthaal van de speaker was geweldig.
Familie was er, mijn vriendin, het was zwaar, maar een machtig mooi gevoel!

En ook al was het lopen een beproeving; ik heb een zeer positief gevoel overgehouden aan deze hele! Ik heb het potverdorie gewoon gehaald! En een uurtje na de finish voelde ik me weer best goed; na wat bouillon, frietjes, een kroket en nog meer frietjes, kon het feestje beginnen :)

Gefinisht in 13:06:10, daarmee zit ik in de achterhoede, maar ik ben er erg blij mee. 8)

Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/mX8gKp/zwemstart2.jpg
Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/cQvE5U/martijn5.jpg
Dit was genieten...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 07:55
Klasse @estorino

Zelf gisteren kwart triatlon in Apeldoorn gedaan. Voor het eerst met 2:27 onder de twee en half uur. Zwemmen in 21 minuten, was zonder wetsuit in zwembad. Voor deze zinker pittig. Daarna over 42 km ruim 1:15 niet slecht voor mijn doen op glooiend parcours. Lopen weer niet hellemaal top 44 ruim op de 10 km, wel grotendeels onverhard. Maar anderhalve week geleden nog 37'44...hoe dan ook, best tevreden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
estorino schreef op zondag 9 september 2018 @ 17:19:
Gister was het dan zover; Challenge Almere Long Distance, mijn 2e poging op de 'hele'. In de rustperiode van 2 weken had ik pijntjes, zware benen, etc. Schijnt vaker voor te komen. :) Maar ik maakte me wel zorgen toen ik 2 dagen vantevoren nog steeds een zeurderige pijn had in mijn bilspier. Uit voorzorg de laatste 10 dagen voor Almere niet meer hardgelopen. Wel nog veel gezwommen en gefietst, maar niet lang en alles rustig.
En op de wedstrijddag? Nergens last van, frisse benen en bilspier de hele dag niet gevoeld... Zul je altijd zien he. :)

Ja, prachtig. Goede sfeer, opkomende zon. Het was wel druk, met alle 400+ agegroupers tegelijk in 1 start, maar een halve ronde was er voldoende ruimte. Super ontspannen gezwommen, nog kunnen genieten van het zonnetje. Na 1u16 stond ik weer op de kant, zelden zo fris uit het water gestapt.

Het doel was rustig. Nee, RUSTIG! Hier ligt mijn valkuil bij langere triathlons. Te hard fietsen icm. te weinig drinken wordt driedubbel bestraft tijdens het lopen. Er stond aardig wat wind, die we gelukkig aan het begin van de 90km lange ronde lekker mee hadden op de Oostvaardersdijk van Almere richting Lelystad.
Vermogen mocht niet boven 160watt uitkomen. Dat lijkt laag met een FTP van 270, maar dat is voor mij noodzakelijk om de 180km door te komen zodat je fris van de fiets afkomt. Na Lelystad en vooral vanaf Zeewolde richting Almere waaide je echt uit je hemd, pfff.
Vooral in de 2e ronde. Er stonden schuimkoppen op het IJmeer en ik heb ooit geleerd dat schuimkoppen ontstaan vanaf windkracht 5. Nou, dan weet je het wel. :)
Hoe dan ook, goed aan de opdracht gehouden (750ml drinken per uur en 60g koolhydraten) en rustig fietsen. Dat betekende op de dijk terug naar Almere vol tegen de wind in zo'n 21 a 22km/u! Moet maar dan he...

Ik was fris na het fietsen! Goede benen, goed gehydrateerd (4x gestopt om te piesen tijdens het fietsen) en belangrijkste; ik had er zin in. 6 rondes van 7km. Ik mocht van mezelf niet naar tempo's kijken, maar gewoon een duurlooppas erop zetten en bij elke drankpost wandelend een bekertje iso naar binnen werken. Dat ging de eerste 2 rondes goed. Ging niet snel, maar wel steady.
Maar toen ging het downhill helaas. :( 3e ronde begon mijn maag te protesteren tegen de iso en de gels en in de 4e ronde nog meer. Het wandelen bij de drankposten werd steeds iets langer. Daarbij nog 2 ongeplande bezoekjes aan een dixie en de vaart was er wel uit. In ronde 5 kwam alles eruit; ik moest overgeven van de misselijkheid. Het luchtte overigens wel flink op. :) Hup, weer verder!
Maar ook al voelde ik me niet lekker, ik voelde wel dat het ging lukken! En in zo'n laatste ronde vind je dan toch weer wat extra moed, wetend dat alles voor het laatst is! Ik heb echt wel kunnen genieten van de laatste ronde en vooral de laatste 500m; de rode loper, de doorkomst langs de tribunes en het onthaal van de speaker was geweldig.

En ook al was het lopen een beproeving; ik heb een zeer positief gevoel overgehouden aan deze hele! Ik heb het potverdorie gewoon gehaald! En een uurtje na de finish voelde ik me weer best goed; na wat bouillon, frietjes, een kroket en nog meer frietjes, kon het feestje beginnen :)

Gefinisht in 13:06:10, daarmee zit ik in de achterhoede, maar ik ben er erg blij mee. 8)

[afbeelding]
[afbeelding]
Dit was genieten...
toon volledige bericht
Gefeliciteerd! *O*

Je zwemtijd steekt er flink bovenuit - daar een achtergrond in?

Qua drinken op de fiets: je hebt bijna 5L (!) gedronken op de fiets - gek hè, dat je zoveel moest plassen... ;) Toch harder fietsen (190/200W) of anders echt minder drinken zou ik zeggen. Zeker als het niet zo warm is.

Maar dat is voor een eventuele volgende. Voor nu lekker genieten en uitrusten!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arie-
  • Niet online
En dat maakt geen zak uit want 99,9999% van de mensen begint er al niet eens aan _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niconing
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09:19
Hier gaat het uiteindelijk om. Zolang je zelf maar plezier hebt! Ik doe het je voorlopig niet na.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• M@cer
@estorino Je bent een held, nee meer dan een held... Ik heb je zien finishen op de Livestream 's avonds, erg leuk om te kijken, wat een feestje daar.. Als ik volgend jaar niet meedoe (ivm met andere planning) ga ik zeker 's avonds bij de finish kijken.

Ik heb mijn 4e halve gedaan en voor de 2e keer in Almere.

De rolling start vond ik erg fijn, zo veel beter dan met z'n allen tegelijk. Kon nu zonder veel moeite het hele stuk borstcrawl doen. Jammer dat ik op 2200 meter uitkwam en 42 minuten onderweg was.

Fietsen ging ik weer te hard, uiteindelijk was ik na 2:29 weer bij de finish (37,2 km/u).. Het is zo moeilijk om je in te houden als je al die fietsers voor je ziet :-)

Vervolgens hardlopen, de eerste 3km ging goed, maar daarna ging het snel minder.. Uiteindelijk net binnen de 2 uur naar de finish gestrompeld. Uiteindelijk een tijd van 05:20, 10 minuten langzamer dan ik had gehoopt, maar toch weer tevreden :-)

Er is nog wat werk in aanloop naar mijn eerste hele volgend jaar, zeker op het looponderdeel...
Nu eerst op naar Mallorca in oktober, leuke afsluiter voor dit jaar.

[ Voor 8% gewijzigd door M@cer op 10-09-2018 09:00 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• arcanis
-

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Blomminator
  • Niet online
Zondag de korte afstand gedaan op Ameland. 500m zwemmen, 20km mountainbike en 6km lopen.
Ik stond oorspronkelijk voor de lange ingeschreven, maar 2 jaar geen wedstrijden gedaan, weinig bloktraining gedaan en de laatste wedstrijden ben ik met maagproblemen afgestapt. Om het vooral leuk te maken en geen beproeving, overgestapt op M.

Alles weer goed georganiseerd, daarvoor altijd hulde op Ameland! TOP!

Het water, 180 deelnemers. Best een geploeg in het water en te weinig getraind. 11 minuten ongeveer over gedaan. Dikke prima. Op de MTB gesprongen en reed heel relaxed. Niemand voor of achter mij even. Maar toch wat boertjes en oprispingen. En na 600 meter kwam er wat Waddenzee + ontbijt omhoog en gespuugd. Vooral vocht maar t voelt onprettig. Wel NAAST mn schoen, ipv er overheen. Je leert er toch van;)
Na 1.5km op de fiets kwam er nog een flinke golf achteraan.
Werd inmiddels aan alle kanten voorbijgefietst, terwijl ik (denk ik) toch lekker doorreed. Nouja, het zal wel. Het eerste stukje strand was moordend. Zuigend zand, vies, ellende. De duinen en bos zijn leuker/beter en mn maag bedaarde. Zin om te trappen! Lekker doorgereden en terug over het zand. Stevig zand, wind in de rug dus vol gas erop! Heerlijk!

Prima wissel, nog 6km lopen. Tuurlijk, ik voelde mn benen, en die lange duinen omhoog zijn zwaar maar al met al, ging het goed!

1.58.31 over gedaan, 50ste man van de 180 totaal. Daarna wel flinke hoofdpijn (vochttekort?) maar wel zin om te eten/drinken. Dat gedaan, en savonds moe maar verder in orde. Al met al, erg tevreden! Op naar de volgende wedstrijd!

(Iemand ideeen over waarom mn maag altijd overstuur is bij dit soort dingen? Alles is welkom!)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Marsellus
Yes, eindelijk! Afgelopen zaterdag kon ik dan eindelijk mijn eerste halve triathlon gaan doen. In mijn 2e jaar triathlonnen leek me dat wel een mooie uitdaging.

Eens zien of die maanden trainen wat opgeleverd hebben, en of ik met mijn grote mond in de buurt van de 5,5 uur zou kunnen komen.

Direct een goede start kunnen maken met het zwemmen, waarbij ik al snel een lekker tempo had gevonden en eigenlijk super relaxed zwom. Die rolling start beviel me wel goed zodat er geen chaos om me heen was waar je even doorheen moest. Paar stukjes bilateraal geademd ivm wat golven, maar het meeste gemakkelijker aan de rechterkant kunnen doen. Ik zie veel verhalen terug dat er flinke golven waren, maar die heb ik dan telkens gemist. Of ik zwem toch wat gemakkelijker in open water dan ik zelf soms denk. Na 36 minuten en volgens mijn Garmin 2.034 meter verder kwam ik het water weer uit.

Na snel m'n wetsuit uitgetrokken te hebben en fietsschoenen aan en helm op het hele stuk door het parc fermée lopen naar m'n fiets. Wel even een andere wisselzone dan ik gewend ben van 'alle' kortere afstanden, maar niet eens zo vervelend met de tasjes.

Tijdens de eerste 45km reden we over de dijk met wat wind schuin achterin de rug waardoor ik gemakkelijk boven de 40km/u kon rijden. Heerlijk om zo'n snelheid te trappen en tussendoor best wat mensen voorbij te gaan. Na een tijdje merkte ik dat ik echte een plas-stop moest maken, eigenlijk wilde ik dat liever niet en het volhouden tot de wissel maar ik kon lastiger in m'n aero houding zitten waardoor ik toch besloot even te stoppen en van het uitzicht te genieten. Met stukken rond de 45+ op m'n teller kon ik die paar seconden vast wel missen om daarna weer comfortabel verder te rijden.

Na de 45km draaiden we richting het zuiden om het stuk terug door de polder te gaan. Daarbij flink wat stukken met volle tegenwind, waarbij m'n snelheid met moeite boven de 25km/u bleef op sommige stukken. Oei dat viel wel ff tegen. Ook merkte ik dat ik na een kleine 2 uur minder lekker aero kon zitten en steeds meer overeind zat. Niet ideaal met die tegenwind maar goed, mijn snelheid was wel hoger dan als ik oncomfortabel in mijn aero-bars hing en minder vermogen kon trappen met minder weerstand. Snelheid is dan toch het belangrijkste. Met een fietstijd van iets boven de 2:50u over de 92,5km kwam ik erg tevreden weer aan bij de wisselzone.

In m'n hoofd had ik de som al gemaakt dat tot nu toe alles perfect volgens plan verliep, zelfs met de kleine plas-pauze was ik eigenlijk geen tijd op mijn doel verloren. Nu had ik nog een kleine 2 uur voor de halve marathon om mijn gehoopte 5,5 uur te gaan halen. Dat zou normaal realistisch zijn, zelfs na zo'n stuk fietsen.

Vol goede moed kom ik de wisselzone uit op m'n hardloopschoenen om dit ook 'nog even' af te ronden. Ik twijfelde of ik hier nog een een wc-stop moest maken voor de zekerheid, maar besloot dat ik dat nog wel moest kunnen volhouden.

Maar na ongeveer 1km lopen begonnen beide voeten een slapend gevoel te krijgen. Super irritant en niet vol te houden om op door te lopen, dus snel stukjes moeten gaan wandelen. Al snel besloot ik om m'n compressie tubes uit te doen om mijn bloedstroming wat meer ruimte te geven. Dat hielp na een tijdje wel bij mijn linkervoet, maar in rechts bleef het gevoel aanhouden.

Vaak gedacht of ik niet beter moest stoppen want op deze manier zou ik weinig tot niet meer kunnen gaan hardlopen en dan is zo'n halve marathon best een eind wandelen. Maar ja, ik opgeven was geen optie had ik vooraf al gezegd en die finish moest en zou ik natuurlijk gaan halen.

Na 2 ronden lopen/wandelen besloten om toch nog maar snel de wc in te duiken voor snelle Dumoulin-stop, aangezien dat niet eens zo'n negatieve impact op mijn looptijd meer zou hebben. Het laatste rondje trok het slapendel gevoel eindelijk ook wat uit mijn rechtervoet, maar toen zat er weinig kracht meer in m'n spieren waardoor er geen tempo meer in te krijgen was. Na zo'n 2:25u lopen/wandelen dan toch de finish bereikt. Waarbij ik natuurlijk het laatste stuk tussen de supporters en over de finishlijn netjes hardlopend gedaan heb.

Met een totaaltijd van net boven de 6 uur voor mijn eerste halve triathlon ben ik erg tevreden. Ook al heb ik de 5, 5 uur niet gehaald, het belangrijkste voor mij was dat alles perfect volgens mijn plan ging, op het lopen na dus.

Naderhand van meer mensen gehoord dat ze problemen hebben gehad met het dragen van compressie tubes/sokken tijdens langere afstanden, misschien had ik het zelf kunnen voorkomen door die niet te dragen dus. Dat is één van de vele dingen om mee te nemen naar de volgende keer!

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Darkasantion
  • Registratie: Maart 2006

Darkasantion

Just keep swimming!

Zaterdag meegedaan met de hele van Almere en wel afgezien had niet helemaal mijn dagje :P

2~3 weken geleden nog week niet kunnen trainen door een griep dus voorbereiding was niet 100% maar hoopte erop dat het alsnog wel zou lukken:

Zwemmen: 1:10
Eerste rondje wat moeite met vinden van de route, zag de boeien niet helemaal goed maar gelukkig in de 2 ronde beter kunnen orienteren en eigenlijk gewoon lekker gezwommen. Wel werd de wedstrijd aangefloten op het moment dat ik het water inging, dus warm zwemmen zat er niet meer bij in.

Fietsen: 5:50
Dit was gewoon zwaar, helaas op de fiets tot de ontdekking gekommen dat de hartslagmeter kaduk was(ondanks nieuwe batterij) dus vanaf dat moment alles op gevoel gaan doen qua tempo/inspanning. Geprobeerd niet te gek te doen op de fiets om nog een beetje over te houden voor de marathon, maar zeker in de 2e ronde tegen de wind in was het zwaar. Zeker omdat ik op een simpel racefiets fietste en niet zo'n mooie aero-machine had die het tegen de wind in wat makkelijker maakt :+ .

Lopen: 4:18
Tijdens het fietsen, en zeker tijdens het 2e rondje uitgekeken naar het lopen omdat ik hier meestal wel goed in ben en daar plekken kan (terug)winnen die ik verlies op de fiets. Kwam nog wel redelijk uit transitie, maar merkte al vrij snel dat ik niet zo sterk was als in Maastricht vorig jaar. Begon de loop met wat lage rugpijn die gelukkig na wat Km's zakte, maar erna steeds wat anders wat ging zeuren. Dus al vrij vroeg begonnen met wandelen om zo de 42Km enigsinds consistent vol te houden en niet te vroeg kapot te gaan, zeker omdat ik geen idee had omtrent mijn hartslag. Uiteindelijk de laatste 1,5Km op Adrenaline, Cola/Coffeine en het ruiken van de finish nog stevig door kunnen lopen om erna helemaal uitgeput over de finish te komen.

Totaal 11:29:30
Uiteindelijk wel tevreden met het resultaat want heb de finish gehaald ondanks iets slechtere voorbereiding en omstandigheden.
Nu weekje herstellen en dan eens kijken wat er volgend jaar mogelijk is en ik zelf wil.

Join het DPC Whatpulse team Intel/ATI.AMD Powered PC!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• estorino
MrAcid schreef op zondag 9 september 2018 @ 21:42:
[...]
Je zwemtijd steekt er flink bovenuit - daar een achtergrond in?
Nee, in 2012 als volwassene de borstcrawl gaan leren. Maar mijn schema is redelijk swim-focussed:
http://homepages.ihug.co....a%2013-Hour%20Ironman.htm
- Zwemmen is het minst belastend
- Een uur zwemmen is een prima conditionele prikkel
- Met fulltime werk en tijd voor vriendin is vroeg opstaan en 2 tot 3x zwemmen/week voor ik naar werk ga het meest efficient qua tijd. :)
M@cer schreef op maandag 10 september 2018 @ 08:45:
@estorino Je bent een held, nee meer dan een held... Ik heb je zien finishen op de Livestream 's avonds, erg leuk om te kijken, wat een feestje daar..
Thanks! De vrijwilligers zijn de helden! De heeele dag staan ze daar en 's avonds nog net zo enthousiast. En de finish, wat een feest inderdaad. Gefeliciteerd met je MD finish, goed gedaan ook!
Niconing schreef op maandag 10 september 2018 @ 08:45:
[...]Zolang je zelf maar plezier hebt!
Dat was de grootste les na de DNF in Roth vorig jaar. Neem het minder serieus, minder focussen op tijden en geniet van de trainingen en de triathlon zelf!

@Darkasantion , respect! _/-\o_

[ Voor 13% gewijzigd door estorino op 10-09-2018 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsellus

[afbeelding]
[afbeelding]
Dit was genieten...
toon volledige bericht
Mooi verslag van een mooie wedstrijd! Prachtig resultaat waar je zeker trots op mag zijn!

Balen dat je zo'n last kreeg tijdens het lopen uiteindelijk. Werd dat echt veroorzaakt door de iso en gels? Iets waar je eerder last van hebt gehad?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M@cer
estorino schreef op maandag 10 september 2018 @ 12:32:
[...]

Thanks! De vrijwilligers zijn de helden! De heeele dag staan ze daar en 's avonds nog net zo enthousiast. En de finish, wat een feest inderdaad. Gefeliciteerd met je MD finish, goed gedaan ook!
Dat zeker, de vrijwilligers zijn altijd top.. Die helpen je echt over dat parcours heen.

Heb nu zelf ook een paar keer geholpen als vrijwilliger en ook de waardering die je van de deelnemers krijgt is erg fijn.. een extra bedankje onderweg of wanneer je klaar bent maakt iedereen blij..

Inmiddels is mijn complete verslag van Almere ook online, wie zin heeft om het te lezen, volg deze link ;-)

[ Voor 14% gewijzigd door M@cer op 10-09-2018 23:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• estorino
Te horen gekregen dat ik zondag 23-9 kan starten op de sprintafstand in Alphen ad Rijn als ik wil. Ik stond op de reservelijst. Gelukkig mag ik er nog een paar nachtjes over slapen alvorens definitief te besluiten, da's wel fijn aangezien de spierpijn van Almere nog maar nauwelijks weg is. :) Zou natuurlijk wel een gave manier zijn om het triathlonseizoen 2018 af te sluiten; 2x halve, 1x OD, 1x hele en als toetje een sprint..

update:
maandag besloten wel mee te doen aan de sprint in Alphen; zul je altijd zien:
* ik ben verkouden aan het worden :|
* zondag wordt er niet bepaald lekker weer voorspeld ;(

Ach ja. Mits ik niet echt in de lappenmand zit, gaan we gewoon een mooie seizoensafsluiting van maken. :)

[ Voor 25% gewijzigd door estorino op 19-09-2018 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomminator
  • Niet online
Een post met een zijspoor, maar wellicht heeft een medesporter een idee. Al enkele jaren heb ik vrij veel last van heel vermoeide bovenbenen. Eerst leek het aan het trainen te liggen, maar na een periode niet trainen bleef het. Toen wat bloedprikken gedaan, voeding bekeken, en meer. Inmiddels ben ik er vermoedelijk achter.. Met de nadruk op vermoedelijk.

Tijdens de slaap span ik mijn bovenbeenspieren heel hard aan... Ik denk vergelijkbaar met iemand die tandenknarst in de slaap. Op zich niet erg, behalve dat de bovenbenen elke ochtend hartstikke moe, stijf en verkrampt zijn. En dat komt het leven maar zeker het trainen niet ten goede...

Heeft iemand een idee bij het volgende;
- Hoe zou je dit kunnen controleren (ik slaap alleen, en tijdens t slapen kan ik niet checken).
- Zou er iets tegen te doen zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arie-
  • Niet online
Al weer ruim een week geleden, maar nu terug in Nederland en achter een pc. Vorige week meegedaan aan een halve in Nice. In het kort: totaal niet wat ik er van had verwacht :'(. Ik had gehoopt op een betere tijd dan vorig jaar in Duitsland (5:45), stiekem had ik 5:30 in m'n hoofd.

Zwemmen, 0:45. Dit ging prima: non-stop borstcrawl kunnen doen, maar de tijd viel me heel erg tegen. Drie kwartier, met wetsuit. Vorig jaar deed ik er 38 minuten over. Vorm van de dag of misschien stond er wat stroming.

Fietsen, 3:30. De eerste 10/20 km had ik nog wel wat energie, daarna was 't klaar. Leeg. Ik snap niet precies wat er is gebeurd. Ik voelde me slap. Moest de hele tijd smerige boeren laten, waar ik de pasta van 's ochtend proefde. Ik heb 50 km rond gefietst met het idee dat ik niet eens aan het hardlopen zou beginnen, er zat gewoon niets meer in, zo futloos voelde ik me. Rustig blijven fietsen, ondertussen wat om me heen gekeken, genieten van 't uitzicht dan maar en geprobeerd goed te blijven eten. De laatste twintig kilometer begon ik me weer wat sterker te voelen en m'n gevoel was goed genoeg om aan 't hardlopen te beginnen.

Hardlopen, 2:00. Twee ronden van 10 kilometer. Besloten m'n hartslag laag te houden zodat m'n lichaam wat ruimte over zou hebben nog wat suikers op te nemen. Hardlopen ging dan ook zonder problemen en met een tijd iets onder de twee uur kon ik prima leven.

Wissels, 2*7min. De wisselzone was behoorlijk langgerekt en over beide wissels heb ik dan ook meer dan 7 minuten gedaan. Beach-exit-bike-opstapbalk was misschien wel 400 meter. M'n wissels in Duitsland waren vorig jaar meer dan een minuut sneller.

M'n gevoel na afloop is wat wisselend:
  • Ik ben natuurlijk blij dat ik überhaupt de finish gehaald heb, ik heb 50 kilometer rondgefietst zonder puf en met het gevoel dat ik niet eens aan 't hardlopen zou gaan beginnen. Het parcours was relatief behoorlijk zwaar heb ik begrepen. De temperatuur liep gedurende de ochtend natuurlijk ook op van een graad of 20 om 8:00 naar iets onder de dertig in volle zon om 13:00.
  • 20 procent langer over een evenement doen dan je vooraf stiekem in je achterhoofd hebt valt natuurlijk wel tegen.
En nu?
  • Die hele triatlon voor 2019 heb ik wel uit m'n hoofd gezet
  • M'n achillespees/kuit laten nakijken. Al meer dan een maand is deze de eerste 10 minuten van de dag erg stijf en pijnlijk, daarna voel ik er niets meer van.
  • Misschien toch eens een diëtist bezoeken, om met wat meer structuur naar m'n voeding (on)mogelijkheden te kijken. Ik heb eten en sporten altijd 'slecht' kunnen combineren, misschien dat er toch iets is waar ik allergisch voor ben of zo. Ik heb wel eens verschillende dingen geprobeerd (alcohol/koffie/vet/vlees) dingen geminderd, maar daar heb ik nooit iets kunnen ontdekken wat een verschil maakt. Een 'grote' maaltijd is bij mij nooit lekker gevallen, zelfs een droog broodje valt wel eens minder lekker. Eten voorafgaand aan intervallen of een 10km wedstrijd of zo hoef ik niet eens te overwegen.
  • Nog even geen nieuwe doelen stellen, m'n plezier in sporten is afgelopen jaar wel wat afgenomen. Ik was steeds meer aan het sporten om te trainen en steeds minder lekker aan 't sporten omdat ik 't leuk vind.
swim - bike - run

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-05 11:38
Blomminator schreef op maandag 24 september 2018 @ 12:11:
Een post met een zijspoor, maar wellicht heeft een medesporter een idee. Al enkele jaren heb ik vrij veel last van heel vermoeide bovenbenen. Eerst leek het aan het trainen te liggen, maar na een periode niet trainen bleef het. Toen wat bloedprikken gedaan, voeding bekeken, en meer. Inmiddels ben ik er vermoedelijk achter.. Met de nadruk op vermoedelijk.

Tijdens de slaap span ik mijn bovenbeenspieren heel hard aan... Ik denk vergelijkbaar met iemand die tandenknarst in de slaap. Op zich niet erg, behalve dat de bovenbenen elke ochtend hartstikke moe, stijf en verkrampt zijn. En dat komt het leven maar zeker het trainen niet ten goede...

Heeft iemand een idee bij het volgende;
- Hoe zou je dit kunnen controleren (ik slaap alleen, en tijdens t slapen kan ik niet checken).
- Zou er iets tegen te doen zijn?
Afspraak maken bij een slaap waakcentrum? Bijvoorbeeld: https://www.jeroenboschzi...oze-benen-(restless-legs)

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutellaah
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 05-05 15:11

Nutellaah

Bits N Sites

Heb je ooit een ongeval gehad of een trauma?
Ik ken iemand die hetzelfde had en dit kwam bij hem vanwege een auto-ongeval.
Hij remde dan in zijn slaap (als het ware) en bootste vaak de beweging na door hard zijn bovenbenen op te spannen met krampen tot gevolg...

Steam: Nutella | Tweakers: Nutellaah
i7-9700K | MSI Z390-A PRO | MSI GeForce RTX 2080 Gaming X Trio | 16GB DDR4 @ 3200 Mhz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomminator
  • Niet online
@Taigu Dank, dit klinkt heel goed! Ga hier zeker mee bellen.
@Nutellaah Eh, nee.. geen ongeval of iets. Maar genoeg issues, dus misschien is dat het wel ;)

Nog mensen bij de Monstertijdrit dit weekend in Almere Zeewolde?

[ Voor 3% gewijzigd door Blomminator op 28-09-2018 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomminator
  • Niet online
Zo, met mijn sportvereniging lijkt het erop dat we komend jaar 5 teams in de NL divisie laten strijden. Waarbij ik mij heb aangemeld voor de reservelijst van het 3de team. Laatste van de laatste dus. Maar toch, het voelt als een goede stok achter de deur om eea op orde te houden.

Doelen voor nu;
Zwemmen;
Opbouwen naar 2km nonstop zwemmen - tempo komt later wel.

Fietsen;
Racefiets repareren (...)
Tacx afstoffen en opbouwen naar een fatsoenlijke 40km fietsen. (streeftijd geen idee, ben een matige fietser..)

Hardlopen;
Op tempo krijgen voor de 10km (sub 44 min)
Uitbouwen naar een acceptabel tempo Halve marathon (1 uur 55 ofzo) (daarna snelheid erbij).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-05 20:14
Dit weekend weer Ironman Kona. Wordt weer genieten om te zien... helaas heb ik die dag een lange middag in 010.... zijn er meer die Kona gaan volgen?

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• denyos
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07:08
Ja zeker, tot +/- half 4 gekeken vannacht. Wat een bizarre tijden dit jaar. In de age-groups mooi NL succes bij de dames en Geert bij de wheelers ook dik verdiend de kampioen.
Helaas heb ik dit weekend zelf standby dienst, want ik heb nu wel weer enorm veel zin gekregen om lekker stuk te fietsen vandaag.

[ Voor 27% gewijzigd door denyos op 14-10-2018 11:09 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkasantion

Darkasantion

Just keep swimming!

Even een vraagje, moet van de vriendin tussen wedstrijden kiezen dus wil me wat inlezen/informeren en hoop hier wat ervaring te vinden.

Ben namens de NTB uitgenodigd om als agegrouper volgend jaar in Weert mee te doen op het EK Olympic Distance, had dit jaar ook mee mogen doen in Tauro, maar i.v.m. reiskosten e.d. er vanaf gezien, maar blijkbaar mag ik het nog een keer proberen.
Ga niet mee doen voor de winst(laat staan dat kwalificatie voor het EK op de agenda stond) maar het kriebelt wel om te kunnen zeggen/beleven dat je mee hebt gedaan aan een heus EK :P . Kosten zijn echter fors, inschrijfgeld+verplicht NTB pakje waardoor het makkelijk +€300,- wordt.

Andere wedstrijd is IM Hamburg die eigenlijk al op de Agenda stond na Almere als volgende Long Distance race. Leuk om te doen omdat ik "race" in de omgeving waar ik ben op gegroeid, mijn broer er ook woont en het gewoon een mooie stad/omgeving is om te verblijven. Kosten hiervan zijn ook fors, startgeld alleen al is €600,- en dan komt reisen/overnachten e.d. er ook nog bij...

Liefst doe ik beide en ga dat zeker nog eens met de vriendin overleggen, maar is er iemand die ervaring heeft met (deelname aan) een EK en hoe leuk/bijzonder e.d. dit is? Is het echt zo leuk als dat ik denk dat het is, of is het (erg) veel geld voor een middagje OD racen wat dan "toevallig" een EK is?
En als geen ervaring met EK's, wat zou jullie keuze zijn?

Ik twijfel namelijk, IM Hamburg is een gave race, maar hoe vaak heb ik de kans om ooit nog mee te doen met een EK? Kona staat uiteraard ook nog op de Bucketlist, maar is een meerjaren plan en gaat zeker nie tin 2019/2020 gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:54

Galois

1811 - 1832

Ik ben een enthousiaste hardloper en fietser. Mijn primaire sport is altijd hardlopen geweest en sinds enkele jaren fiets ik ook veel. Op zowel de racefiets als de MTB. Momenteel is het denk ik 50-50.

Om mijn niveau aan te geven: ik fiets een 100 km solo op de racefiets met 31-32 km/h gemiddeld en heb een PR hardlopen op de 10k van 38 minuten en op de marathon van net onder de 3 uur. Ik doe deze sporten zo’n 20-30 uur per maand.

Logische stap: de (halve) triatlon!

Alleen helaas... ik moet eerst leren borstcrawlen :) Momenteel is mijn schoolslag sneller (op de 25 m) dan mn borstcrawl. De door mijzelf aangeleerde borstcrawl (heb nooit les gehad) is zo slecht dat ik na 100 meter helemaal kapot ben. Aangezien het niet aan mijn conditie zal liggen, wordt het tijd om de borstcrawl technisch goed te leren.

Nu zag ik mijnzwemcoach.nl voorbij komen waarin je in 12 lessen de basis technisch goed aangeleerd krijgt.

Heeft iemand ervaring met deze cursus die door het hele land gegeven wordt? Gezien mijn achtergrond (ervaren sporter, zonder zwemervaring op mijn zwemdiploma A en B van 35 jaar geleden 8) na) wat zal ik na deze 12 lessen kunnen? Mijn doel is om 72 baantjes achter elkaar te kunnen zwemmen. Is zo’n doel haalbaar/realistisch?

Verder zijn alle tips welkom!

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreeShooter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:43
Galois schreef op donderdag 1 november 2018 @ 19:43:
Ik ben een enthousiaste hardloper en fietser. Mijn primaire sport is altijd hardlopen geweest en sinds enkele jaren fiets ik ook veel. Op zowel de racefiets als de MTB. Momenteel is het denk ik 50-50.

Om mijn niveau aan te geven: ik fiets een 100 km solo op de racefiets met 31-32 km/h gemiddeld en heb een PR hardlopen op de 10k van 38 minuten en op de marathon van net onder de 3 uur. Ik doe deze sporten zo’n 20-30 uur per maand.

Alleen helaas... ik moet eerst leren borstcrawlen :) Momenteel is mijn schoolslag sneller (op de 25 m) dan mn borstcrawl. De door mijzelf aangeleerde borstcrawl (heb nooit les gehad) is zo slecht dat ik na 100 meter helemaal kapot ben. Aangezien het niet aan mijn conditie zal liggen, wordt het tijd om de borstcrawl technisch goed te leren.

Nu zag ik mijnzwemcoach.nl voorbij komen waarin je in 12 lessen de basis technisch goed aangeleerd krijgt.

Heeft iemand ervaring met deze cursus die door het hele land gegeven wordt? Gezien mijn achtergrond (ervaren sporter, zonder zwemervaring op mijn zwemdiploma A en B van 35 jaar geleden 8) na) wat zal ik na deze 12 lessen kunnen? Mijn doel is om 72 baantjes achter elkaar te kunnen zwemmen. Is zo’n doel haalbaar/realistisch?

toon volledige bericht
Dat is zeker haalbaar!

Ik heb een minder sportieve achtergrond en heb mezelf - door middel van Youtube filmpjes - de borstcrawl aangeleerd in een paar maanden tijd met zo'n 2 tot 3 keer zwemmen per week, binnen en buiten. De eerste keer dat ik ging zwemmen kon ik net één baantje borstcrawl. Mijn techniek is zeker niet perfect maar zwem inmiddels toch zo'n 1500 meter in 30-35 minuten.

Just my 2 cents: Per sessie één element verbeteren: Ademhaling, benen, armen, handen, rollen van je lichaam, etc... En dus niet alles tegelijkertijd doen/verbeteren. Daarnaast elke 5-10 baantjes even stoppen, rustig ademen en analyseren wat er goed/niet goed gaat. Zo vermijd je dat je techniek gaat lijden onder vermoeidheid. De tijd doet er toch (nog) niet toe en voor je conditie heb je het niet nodig ;)

[ Voor 10% gewijzigd door FreeShooter op 02-11-2018 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

Mijn vriendin is momenteel bezig met de vervolgcursus hierop. Zij is behoorlijk enthousiast. Het lijkt een behoorlijk goede technische basis te leggen. Haar zwemmen is echt met sprongen vooruit gegaan. Ze kon echt amper borstcrawl maar zwemt nu (na 1,5 cursus) probleemloos 1000-1500m in een training.

Hou er wel rekening mee dat je uiteindelijk ook gewoon veel uren moet maken. Dus naast deze 12-weekse cursus zal je zeker nog 1-2x in de week willen/moeten oefenen. Hier krijg je ook een trainingsschema voor bij de cursus. Dit deed zij bij de eerste cursus nog niet zo consequent. Nu ze dat wel doet gaat het een stuk sneller vooruit.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online

toon volledige bericht
Kwam uit precies dezelfde situatie - dus dit is zeker haalbaar. ;)

Zwemmen is echt een technieksport (ipv conditie), dus neem vooral lessen als je zelf te weinig progressie boekt. Verder is het in het begin ook gewoon een kwestie van consequent veel doen (ik zou zeggen 3x/week). Om het wat leuker en makkelijker te maken zou je kunnen overwegen om voor €50 een setje 'tools' aan te schaffen bij Decathlon.

Pull buoy: https://www.decathlon.nl/...149031?mc=8364858&c=ZWART
Zoomers: https://www.decathlon.nl/...281100?mc=8281100&c=ZWART
Paddles: https://www.decathlon.nl/...122648?mc=8364856&c=BLAUW (polsbandje eraf halen/niet gebruiken - alleen tussen je vingers klemmen)

Daarmee gewoon je baantjes zwemmen. Zeker met een Pull Buoy (die klem je tussen je bovenbenen, benen gebruik je vervolgens niet/amper) zul je merken dat je veel rustiger en constanter kunt ademhalen waardoor je al snel langere stukken dan 25m kunt zwemmen. Begin gewoon met 50m per keer en kom steeds even op adem na die 50m. Het heeft niet zoveel zin om langere afstanden te forceren (want: technieksport, geen conditiesport!). Op een gegeven moment kunt je naar 100m, 200m, etc. zonder stoppen.

Wat ik (nog steeds) veel doe als ik ga zwemmen qua training:
400m borst crawl
400m paddles
400m zoomers
400m pull buoy
400m borst crawl

Die 400m kun je alles van maken natuurlijk. Start bijvoorbeeld eens met 150m (in 3 blokjes van 50m of zelfs 6 van 25m).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie-
  • Niet online
Vorige week nog snel ingeschreven voor de DRW-RBR, morgen in Nijverdal. Het hardlopen zal vast wel prima gaan, maar op het zware MTB parcours zal ik wel weer aan alle kanten voorbij wouden gefietst. Wel veel zin in d:)b .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arcanis
-

[ Voor 99% gewijzigd door arcanis op 30-01-2020 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Als je een EK/WK kunt starten zou ik dat altijd minimaal één keer doen!

[ Voor 19% gewijzigd door MrAcid op 05-11-2018 08:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arie-
  • Niet online
Foei, redelijk stuk gegaan gisteren. (Iets minder dan) 5km over twee zware ronden rennen, een zwaar MTB parcours in twee ronden van 10km en nogmaals 2,5 km rennen. Het fietsen ging veel beter dan vorig jaar, dat kan ook wel kloppen omdat ik in tegenstelling tot vorig jaar sinds de zomer ben blijven fietsen. Het hardlopen ging véél minder dan vorig jaar, terwijl ik beide jaren de zondag ervoor bij de Diepe Hel Holterbergloop halve marathon (op zes seconden na) dezelfde tijd liep.

Wat er wel mis ging: 't gelletje dat ik na 5km rennen wilde nemen ben ik onderweg verloren en ik had geen reserve bij in de wisselzone liggen :X . Tevens de nacht ervoor deelgenomen aan MTB Mania in Hellendoorn, daar 2 van de drie lussen van 15 kilometer gefietst, in totaal 50 kilometer op m'n mountainbike gezeten en een sloot bier leeggedronken :+ . Ik was iig de laatste 20 minuten 'helemaal' leeg. Wel was m'n eindtijd 8 seconden sneller dan vorig jaar :) , er zit nog héél veel rek in.

Nu lekker het crossseizoen in, als ik me goed voel komende zondag de eerste: 10km Haarlerbergloop.

Run - Bike - Run

[ Voor 7% gewijzigd door Arie- op 05-11-2018 08:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darkasantion

Darkasantion

Just keep swimming!

arcanis schreef op maandag 5 november 2018 @ 07:44:
[...]

Ik heb de uitnodiging ook binnen aangezien ik me geplaatst had voor EK sprint in Glasgow. Ik vind 300 euro voor 1 race ook eigenlijk teveel geld maar dit is waarschijnlijk de enigste keer in de komende x jaar dat de race in de buurt is. En hoewel het niet heel moeilijk is om je te plaatsen is het toch wel gaaf om een keer met een officieel EK mee te doen.
Keuze is ook gemaakt om me te doen, vriendin noemde zelfde argumenten. Het is wel een EK, je bent officieel gekwalificeerd en gevraagd, mag namens NL uitkomen en het is in de buurt. Waarom zou je het niet doen? Ja het is 300 euro voor ~2 uur sporten, maar erna kun je wel zeggen dat je officieel met een EK mee hebt gedaan :+ . Ga dus ook proberen het WK mee te pakken dat in Switzerland is in 2019, heb ik het allemaal gehad en gedaan :P. Train dan toch al voor de OD dus kan dit er ook bij.
En op de lange Afstand ga ik me zeker niet kwalificeren voor EK's/WK's...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Heel voorzichtig, heel erg voorzichtig begin ik een beetje te kijken naar een triatlon :)

Ik ga in januari op borstcrawlles en als dat een beetje soepel gaat... Op dit moment kan ik net 3 baantjes borstcrawlen :'(

Maar binnenkort ga ik aan een run-bike-run meedoen. Mijn eerste overigens. Ik heb ruime fiets en hardloopervaring, maar nog nooit meegedaan met zo'n evenement. Ik heb dus kleren nodig!

Is een tri suit zoals deze van Castelli voor een run-bike-run een geschikt pakje? De run-bike-run is in februari, kan dus nog wel koud zijn. Dan doe je snel een shirt erover bij het hardlopen en een andere bij het fietsen?

Of is dit een tri suit die je eigenlijk alleen nodig hebt als je ook zwemt?

[ Voor 4% gewijzigd door Galois op 01-01-2019 13:25 ]

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arcanis
-

[ Voor 100% gewijzigd door arcanis op 30-01-2020 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coocoocachoo
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 05-05 16:17
Ik heb al een tijd in mijn hoofd om een keer voor de lol de olympische triatlon te lopen(/doen?).
Mijn plan was om het lekker low key te doen, door 1,5km aan baantjes te trekken in een zwembad, t-shirt en korte broek aantrekken over zwembroek en direct op de fiets te springen, 40k rondje te fietsen naar mijn huis, daar mijn schoenen te wisselen en 10k hard te lopen om dan thuis te eindigen. Waarbij ik bij het fietsen en hardlopen waarschijnlijk wat vrienden heb die het wel leuk vinden om me te flankeren en dan af te sluiten met een BBQ bij mij thuis ofzo.

Omdat ik eigenlijk duursporten niet zo leuk vind, wil ik voor de eenmalige uitdaging gaan en dus zo casual mogelijk. Ik heb dus niet echt behoefte om me bij de bond in te schrijven of speciale triatlon gear te kopen. (Ik heb een racefiets en hardloop schoenen, maar geen tri-suit o.i.d.)

Nu zie ik echter dat er vanuit IronMan ook twee olympische triatlons in NL georganiseerd worden (http://m.eu.ironman.com/t...-maastricht/register.aspx en http://m.eu.ironman.com/t...westfriesland/course.aspx). De IronMan is (i.i.g. voor mij) natuurlijk wel het walhalla van triatlon, dus ergens kriebelt het wel om daar aan mee te doen voor de echtheid (en een officieel finisher shirt).

Ik heb alleen twee twijfels:
- Ik zie geen terms & conditions. Kan ik daar gewoon "casual" meedoen? Of moet ik lid zijn van een bond? En zijn er eisen aan de gear en tijd?
- Ik heb vrij weinig ervaring met open water zwemmen (alleen beetje badderen in de zee), hoeveel zwaarder is dat dan zwembad? (de 1.5km in zwembad ging me ongetraind met gemak af binnen 45 minuten)

Ik besef me dat dit voor jullie ervaren en enthousiaste triatleten misschien niet de juiste insteek is, maar ik zou het op prijs stellen als jullie mij met je ervaring kunnen helpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• estorino
Coocoocachoo schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 12:01:
- Ik zie geen terms & conditions. Kan ik daar gewoon "casual" meedoen? Of moet ik lid zijn van een bond? En zijn er eisen aan de gear en tijd?
- Ik heb vrij weinig ervaring met open water zwemmen (alleen beetje badderen in de zee), hoeveel zwaarder is dat dan zwembad? (de 1.5km in zwembad ging me ongetraind met gemak af binnen 45 minuten)
Bij de meeste triathlons in Nederland is het zo dat als je niet lid bent van een bond, je een zogenaamde daglicentie moet aanschaffen. Dan ben je in feite lid voor 1 dag. :)
Het zou kunnen dat een evenement onder de IronMan vlag dit net even anders aanpakt.

Open water zwemmen is wel wat zwaarder dan in het zwembad:
1. psychologisch; het water golft, is diep, je ziet de bodem niet
2. de afstand kan wat langer uitvallen als je niet in een rechte lijn zwemt (wat lastiger is dan je denkt!)
3. andere deelnemers zitten dicht op je, waardoor je soms klem komt te zitten of zelfs een paar tikken moet incasseren

Overigens zou mijn advies zijn om juist niet te kiezen voor zo'n olympische afstand onder de IronMan vlag. Ze zijn duur en bij nieuwe evenementen is het nog maar de vraag of eea. goed georganiseerd wordt.
Een kleine, lokale triathlon heeft vaak een veel relaxtere sfeer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coocoocachoo
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 05-05 16:17
estorino schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 14:09:
[...]

Bij de meeste triathlons in Nederland is het zo dat als je niet lid bent van een bond, je een zogenaamde daglicentie moet aanschaffen. Dan ben je in feite lid voor 1 dag. :)
Het zou kunnen dat een evenement onder de IronMan vlag dit net even anders aanpakt.

Open water zwemmen is wel wat zwaarder dan in het zwembad:
1. psychologisch; het water golft, is diep, je ziet de bodem niet
2. de afstand kan wat langer uitvallen als je niet in een rechte lijn zwemt (wat lastiger is dan je denkt!)
3. andere deelnemers zitten dicht op je, waardoor je soms klem komt te zitten of zelfs een paar tikken moet incasseren

Overigens zou mijn advies zijn om juist niet te kiezen voor zo'n olympische afstand onder de IronMan vlag. Ze zijn duur en als nieuwe evenementen is het nog maar de vraag of eea. goed georganiseerd wordt.
Een kleine, lokale triathlon heeft vaak een veel relaxtere sfeer!
toon volledige bericht
Bedankt voor de inzichten!
Ik heb een vraag naar de organisatie gestuurd of zij ook met eventuele daglicentie werken of dat het niet nodig is. En zal ook nog wel even naar lokale triatlons kijken, maar moet toch eerlijk bekennen dat het aspect IronMan wel aanlokkelijk voor me is :$.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Zo'n Ironman shirt kun je ook gewoon in de webshop kopen. Daarnaast is een Ironman evenement nog wel wat anders dan een Ironman.

Tijdens de Amsterdam Marathon kun je ook een 10km lopen maar dan loop je dus niet de Marathon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Als beginner (beginner als in 'nog nooit gedaan' :) ) ben ik van plan om in september een eerste 1/4-triatlon te doen.

Ben nu op zoek naar een trisuit, omdat ik volgende maand wel een bike-run ga doen (dus zonder zwemmen) en het mij al wel handig leek om dit in een trisuit te doen.

Wat is handig? Volledig mouwloos (het lijkt erop dat hier het meeste aanbod van is) of toch met mouwen?

Ik fiets veel en ken de zgn. 'fietsmerken' en de kwaliteit die erbij hoort goed. Maar van een merk als 2XU had ik nog nooit gehoord, maar ze schijnen zeer actief en groot te zijn in de triatlon-sport.

Is een trisuit als bv. deze, een mooie optie voor een beginner?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niconing
Galois schreef op zondag 3 maart 2019 @ 11:42:
Als beginner (beginner als in 'nog nooit gedaan' :) ) ben ik van plan om in september een eerste 1/4-triatlon te doen.

Ben nu op zoek naar een trisuit, omdat ik volgende maand wel een bike-run ga doen (dus zonder zwemmen) en het mij al wel handig leek om dit in een trisuit te doen.

Wat is handig? Volledig mouwloos (het lijkt erop dat hier het meeste aanbod van is) of toch met mouwen?

Ik fiets veel en ken de zgn. 'fietsmerken' en de kwaliteit die erbij hoort goed. Maar van een merk als 2XU had ik nog nooit gehoord, maar ze schijnen zeer actief en groot te zijn in de triatlon-sport.

Officieel mogen tri-suits met mouwtjes alleen als een wetsuit ook is toegestaan en dan alleen op de lange afstanden. Vandaar dat er vooral tri-suits zijn zonder mouwen. Ervaring leert echter dat er niet echt op wordt gehandhaafd. Voor ongeveer de helft van de 2XU koop je bij decathlon een tri-suit. Ik geloof dat de kwaliteit best ok is.

Welke run-bike-run ga je doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Galois schreef op zondag 3 maart 2019 @ 11:42:

Ik heb beide soorten maar heb voorkeur voor de versie mét mouwen. 2XU is een prima merk in elk geval.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• M@cer
Het is weer bijna zover, dan gaan de triatlons weer beginnen voor dit jaar. Afgelopen week weer mijn eerste rondje op de tijdritfiets gemaakt.

Op 19 mei staat onze eerste halve triathlon al in de planning, namelijk Heilbronn. Verder hebben we ons opgegeven voor Haarlemmermeer en het Ironman evenement in Hoorn. Er zullen nog wel een aantal sprints en OD's bijkomen, en dan hopelijk nog een een halve in september.

De hele heb ik nog maar even uitgesteld tot 2020.

En nu maar hopen dat ik weer snel van die ellendige hooikoorste af kom, dan kunnen de trainingen gewoon weer vol verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Vandaag ook voor de eerste ingeschreven, halve afstand bij Klazienaveen! Vandaag ook weer een keer gezwommen (pijnlijk niveau).

Wil ook nog wel wat kwart/OD daarvoor doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denyos
September 2016 tot heden mijn laatste wedstrijd gedaan maar de sport blijft kriebelen. Voor dit jaar als hoofddoel om het hardlopen eens wat serieuzer op te pakken (tot op heden nooit meer dan 400km gelopen in training in een jaar, dit jaar al 380) en daarnaast 1x per week te blijven zwemmen.
Daarbij zwem ik dit jaar weer de Poeloversteek (6,5km) die georganiseerd wordt specifiek voor leden van de triatlon vereniging en verder heb ik wat hardloopwedstrijden ingeschreven/op het oog.

Als dit goed blijft gaan qua training dan wil ik misschien halve van Almere nog meepakken dit jaar.

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Ik ben vooral een hardloper die de afgelopen jaren ook fanatiek heeft gefietst. Hardlopen gaat mij goed af en met fietsen kan ik ook goed meekomen...

Sinds januari de borstcrawl aan het leren om in het najaar mijn eerste kwart triatlon te kunnen doen... Waar ik overigens het meest tegenop zie, is het koude water!! :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• denyos
Koude water is meestal prima te doen met een wetsuit. Deze geeft je ook nog eens extra drijfvermogen (alsof je met een pull-buoy zwemt) dus dat gaat vast goed komen.

Edit: En toen zag ik dat de halve triatlon van Nieuwkoop met 3 weken is opgeschoven. Dat is bijna in de achtertuin (15km verderop) dus maar eens ingeschreven. Mooi excuus om van het weekend de TriBike van de tacx af te halen.

[ Voor 40% gewijzigd door denyos op 03-04-2019 19:21 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denyos
Zo schrijf ik dat ik geen wedstrijden doe, edit ik dat ik toch Nieuwkoop heb ingeschreven en heb ik gisteren onverwachts voor het eerst een zwemloopje gedaan als onderdeel van clubkampioenschap. Zou gaan om 500 meter zwemmen en 5k lopen, uiteindelijk was het lopen iets verder maar dat mocht de pret niet drukken. Mijn kortste triatlon ooit is 1 kwart geweest waarna ik alleen nog maar OD’s en halve triatlons heb gedaan. Mede hierdoor was ik toch wel benieuwd wat ik kon op deze korte afstand.
Uiteindelijk prima gezwommen 8,5 minuut over 500 meter en na een relatief trage wissel lekker gelopen. En passant nog even een nieuw PR op de 5k meegepakt.

Vandaag ook de triatlon fiets maar eens van zolder afgehaald en een ritje van 82km gereden. Daar is nog wel wat werk te verrichten de komende weken maar het viel zeker niet tegen. Kortom: laat het seizoen maar komen, ik heb er zin in.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arcanis
-

[ Voor 104% gewijzigd door arcanis op 30-01-2020 10:49 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Darkasantion

Darkasantion

Just keep swimming!

Afgelopen zondag meegedaan met de Super Sprint Triathlon in Deventer om zo de verschillende onderdelen achter elkaar te oefenen en een goede snelheidsprikkel te krijgen. 250m zwemmen, 10,4Km fietsen en 2,5Km lopen
Leuke afstand en leuke wedstrijd waar ik alsnog genoeg geleerd heb.
Zwemmen was in een buitenbad waar je steeds een baan opschoof en voor de 250m had ik 4min nodig.
Erna de eerste wissel, waar ik in alle haast verkeerde inliep dus extra stuk moest lopen voordat ik er was. Leermoment dus voor de volgende keer om beter te kijken waar ik heen moet lopen :P .
T1 duurde dan ook erg lang met 2:19, snelste was in 0:58 klaar...
Erna dan 8 rondjes op de wielerbaan fietsen wat en goede training voor mij was, omdat ik nog wat bang op de fiets zat en ook nog aan de wedstrijdwielen moest wennen. Merkte dat ik elke ronde harder door de bochten durfde en ging, dus zeker profijt van gehad om te doen. Jammer alleen dat ik een rondje teveel heb gefietst...
T2 duurde ook relatief lang, had daar ~2min voor nodig waar de snelste onder de minuut zat.
Maargoed, erna lekker hard kunnen lopen en na goed 9min klaar met 2,5Km lopen.
Totale tijd 36:41, wat dus minder dan 35min had kunnen zijn :+ .

Erna voelde me ik nog prima, dus nog even op en neer gefietst naar de Holtenberg om uit te fietsen, blijft een mooi stukje om doorheen te fietsen, jammer dat je zo ver van huis is :P .

Leerpunten zijn dus de wissels en techniek op de fiets voor de volgende wedstrijd.
Iemand nog goede tips voor het oefenen en verbeteren van wissels, behalve het een paar keer thuis doen :+ ? Eigenlijk nooit echt op gelet omdat ik die minuut bij de lange afstand toch verwaarloosbaar vind, maar op de korte afstand wordt ie toch wel belangrijker .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vivenator
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09:12
Als amateur bij de amateurs (ik doe het meer voor de lol / bezig blijven, PR's zeggen me niet zo bijster veel) heb ik wellicht wel een paar tips en keuzes die je kunt maken. Zoals ik al zei, ik doe het zelf voor de lol, dus wil ook wel enigszins comfortabel een tri doen en die zijn niet altijd even goed voor je tijd.

- Kijk voor de wedstrijd goed welke spullen je nodig hebt en leg ze op de volgorde waarin je ze aan (of uit) doet. Helm en startnummer aan / op je stuur vast maken zodat deze meteen binnen handbereik zijn. Dit kun je ook oefenen zodat je weet wat je kunt verwachten als je net het water uit komt en druk bezig bent. Als je sokken draagt, maak ze alvast los en stop ze (een stukje) in je schoenen zodat ze niet weg waaien bij voor(bij)gangers. Richt je plekje in de wissel zo efficiënt mogelijk in!
- Kijk naar het materiaal wat je hebt. Heb je bijvoorbeeld veters in je schoenen die je moet strikken? Probeer eens elastische veters waar je niks mee hoeft te doen. Kijk ook naar wat je écht nodig hebt: ik begon bijvoorbeeld met zo ongeveer een complete normale fiets-outfit (over m'n tri-suit heen), puur bij een gebrek aan ervaring / wat te verwachten. Door de jaren heen besloten dat een fietsshirt niet nodig is, net als handschoenen. Daarentegen heb ik me er nog steeds niet overheen kunnen zetten om geen sokken aan te doen, ook al kost me dat best wat tijd. Stukje comfort wat ik niet in wil leveren :)
- De pro's zijn niet alleen snel omdat ze hun wissels daadwerkelijk oefenen, maar ook omdat ze (voor mijn maatstaven) redelijk spartaans op de fiets gaan zitten, dus alleen het broodnodige.
- Kijk of je het kunt opbrengen om je schoenen alvast aan je fiets vast te maken en recht houden met bijv. elastiekjes. Dit heb ik zelf (in een wedstrijd) nog steeds niet durven doen omdat ik bang ben dat ik uiteindelijk weer stil moet gaan staan om de schoenen eraf te klikken en fatsoenlijk aan te trekken. Voldoende video's op youtube te vinden met hoe dat moet.
- Wederom als je het aandurft, kijk eens naar een Flying Mount. Vergt wat oefening. Ik durf het niet omdat ik bang ben in de haast m'n edele delen te verpletteren en zodoende nog meer tijd te verliezen :9
- Als je een wetsuit draagt, laat vlak voordat je het water uit komt wat water bij je nek naar binnen lopen. Dit maakt het uittrekken makkelijker.
- Hoewel de meningen (bij mijn weten) nog verdeeld zijn, schijnt het fijner te zijn om vlak voor de afronding van een onderdeel alvast je benen te laten wennen aan de cadans van het volgende onderdeel. Dus in geval van zwemmen, trappel alvast in de cadans van het fietsen en opvolgend, fiets het laatste stuk op je cadans van het lopen (doorgaans +/- 95, kijk hier zelf naar). Dit schijnt er voor te zorgen dat je spieren wat minder "shock" krijgen bij het wisselen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• M@cer
Ik ben er nog steeds van overtuigd dan voor 90% van de deelnemers het schoenen alvast op de fiets vastmaken meer tijd kost dan wanneer ze Het niet doen. Als je gekluns ziet vlak nadat ze opmde fiets zitten (plus de gevaarlijke situaties die het oplevert met slingeren), win ik mijn tijd bijna altijd weer terug. Geld trouwens ook bij de wissel naar hardlopen.

Vandaag doe ik mee aan de sprint op de Bosbaan in aanloop naar volgende week, dan staat de Halve afstand in Heilbronn op het programma. Trainingen gingen goed, al is het nog vroeg in het seizoen. Zie vooral een beetje op tegen de watertemperatuur.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• denyos
Tips voor de wissels:
T1
- laatste 50 meter hogere beenslag. Voorkomt bij mij instabiele benen en duizeligheid.
- Tijdens het rennen naar je fiets je wetsuit losmaken en uit doen tot je middel. Hou hierbij je badmuts en zwembril in een hand terwijl je de armen uit doet en laat deze spullen in je mouw achter.
- Bij je fiets doe je je wetsuit naar beneden en ga er op staan. Je been kan je nu makkelijk naar boven trekken. Voet er uit? Doe het zelfde bij je andere been.
- Rennen met de fiets doe je door het zadel vast te pakken, niet het stuur. Doordat zadel hoger staat kan je makkelijker rennen.

T2
- eerst fiets racken, daarna je helm pas af.
- elastieke veters! Wel even goed van te voren oefenen met snel je schoenen aantrekken. Ik heb 1 paar schoenen waarbij de zool snel oprolt als ik daar te snel in stap.
- Deze transitie is goed te trainen door hem vaak achter elkaar te doen in een setje. Zelf doe ik dan vaak 20 minuten fietsen, 10 minuten lopen en dat 3x achter elkaar. De wissel van lopen naar fietsen zal je niet snel nodig hebben, maar zo heb je in beperkte tijd 3x je T2 en de overgang van fietsen naar lopen in de benen.

Strava

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

En m’n triatlon-plannen krijgen echt vorm: vandaag een trisuit (Castelli Core) en wetsuit (2XU P:1 Propel) besteld. Noodgedwongen online gekocht en op basis van de maattabellen: in de buurt nergens een fysieke winkel die deze producten verkoopt.

En nu ben ik voor Castelli niet zo bang dat het niet past: heb meerdere fietsspullen van Castelli en allen passen perfect in maat L.

De 2XU wetsuit in small/tall gekocht. Volgens de maattabel met mijn 1,80 m en 70-72 kg, zou het moeten passen. Las overal dat het beter is om ‘bovenin’ de adviezen te zitten omdat een wetsuit goed moet aansluiten. De lengte zou minder van belang zijn (of de mouwen of pijpen 2 cm langer of korter zijn, is niet heel relevant).

Ben benieuwd. Veel gelezen en in de reviews lees ik veel tevreden verhalen over mensen die de adviestabellen hebben gevolgd. Ach, en anders stuur ik ‘m terug en bestel ik eens andere maat. Ook geen ramp...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
De mijne ook online besteld (medium/tall) op basis van de maattabel en die was perfect (merk: Zone 3). Zal vast goed gaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppertje
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-05 21:46

Toppertje

www.davideografie.nl

Vandaag dan eindelijk m'n nieuwe fiets ophalen: De Giant TCR Advanced 2 model 2018.
Geen tijdrit of triathlon fiets, maar ik wil er wel graag mijn triatlons mee gaan doen de komende jaren.
Daarom een kleine vraag, kan ik hierop ook een ligstuur monteren?
Aangezien het een carbon fiets en stuur (Giant contact) is, kan ik neem ik aan niet gewoon mijn El cheapo ligstuurtje hierop vastschroeven.

Edit: blijkt dat het een aluminium stuur is, niks aan de hand dus 👍🏻

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/RoYEwIpFDZy7YohahdvYqnfk/thumb.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door Toppertje op 18-05-2019 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Ik heb nog nooit met een triatlon meegedaan en in juni en september zal ik mijn eerste twee hebben...

Wat ik mij afvroeg is hoe het gaat met de fietsen. Die staan daar 'onbeheerd' te wachten. Uiteraard wel in een niet vrij toegankelijke ruimte. Maar het valt mij op dat elke organisatie dingen zegt als (door mij vrij vertaald en samengevat :) ): 'De wisselzone waar de fietsen staan is alleen toegankelijk voor deelnemers. En wij zijn niet verantwoordelijk voor diefstal van jouw fiets.'

Hoe 'veilig' is zo'n zone? Niemand maakt zich druk of zijn er door de deelnemers toch aanvullende maatregelen als eigen slotjes oid (kost tijd!)? Vast niet, dus toch allemaal op goed vertrouwen en triatlon-mensen zijn gewoon eerlijke mensen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 05-05 19:13
Galois schreef op zondag 19 mei 2019 @ 20:54:
Ik heb nog nooit met een triatlon meegedaan en in juni en september zal ik mijn eerste twee hebben...

Wat ik mij afvroeg is hoe het gaat met de fietsen. Die staan daar 'onbeheerd' te wachten. Uiteraard wel in een niet vrij toegankelijke ruimte. Maar het valt mij op dat elke organisatie dingen zegt als (door mij vrij vertaald en samengevat :) ): 'De wisselzone waar de fietsen staan is alleen toegankelijk voor deelnemers. En wij zijn niet verantwoordelijk voor diefstal van jouw fiets.'

Hoe 'veilig' is zo'n zone? Niemand maakt zich druk of zijn er door de deelnemers toch aanvullende maatregelen als eigen slotjes oid (kost tijd!)? Vast niet, dus toch allemaal op goed vertrouwen en triatlon-mensen zijn gewoon eerlijke mensen?
Rosmalen in Juni toevallig? Daar ga ik ook aan meedoen.
:*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Dank voor het duidelijke 'ja' :D

En als beginner, zit ik natuurlijk met duizenden vragen :)

Gisteren mijn wetsuit binnengekregen en hij zit strak, maar beperkt mijn bewegingen niet. Je zou denken dat hij 'te strak' zit, maar ik begrijp van verschillende webpagina's dat het ook de bedoeling is dat het zeer strak zit.

En nu eens in buiten water oefenen. Ik heb een wetsuit met verschillende diktes en als maximale dikte 5 mm (maximaal toegestaan begreep ik). Het water is nu ongeveer 15 graden... (oeh... koud) is dat goed te doen met een wetsuit dus? Of toch wel aan de koude kant?

En hoe doen jullie dat met in open water trainen? Als je ergens met de auto heen gaat, kan je al je spullen in de auto laten liggen, maar je moet wel je autosleutel mee. Het is niet handig als deze nat wordt, daar kan hij niet echt tegen. In een waterdicht zakje opbergen en ergens in je wetsuit? Zak van je zwembroek die je onder je wetsuit aan hebt?
(en uiteraard niet aan te raden om alleen te trainen in open water... ik wil dan ook met een maatje of mijn vrouw gaan, die gaat ook voor het eerst een triatlon doen)

Met wat trainen jullie onder je wetsuit? Een gewone zwembroek of toch een trisuit?

[ Voor 7% gewijzigd door Galois op 21-05-2019 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:39
Galois schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 12:03:
Dank voor het duidelijke 'ja' :D

En als beginner, zit ik natuurlijk met duizenden vragen :)

Gisteren mijn wetsuit binnengekregen en hij zit strak, maar beperkt mijn bewegingen niet. Je zou denken dat hij 'te strak' zit, maar ik begrijp van verschillende webpagina's dat het ook de bedoeling is dat het zeer strak zit.

En nu eens in buiten water oefenen. Ik heb een wetsuit met verschillende diktes en als maximale dikte 5 mm (maximaal toegestaan begreep ik). Het water is nu ongeveer 15 graden... (oeh... koud) is dat goed te doen met een wetsuit dus? Of toch wel aan de koude kant?

En hoe doen jullie dat met in open water trainen? Als je ergens met de auto heen gaat, kan je al je spullen in de auto laten liggen, maar je moet wel je autosleutel mee. Het is niet handig als deze nat wordt, daar kan hij niet echt tegen. In een waterdicht zakje opbergen en ergens in je wetsuit? Zak van je zwembroek die je onder je wetsuit aan hebt?
(en uiteraard niet aan te raden om alleen te trainen in open water... ik wil dan ook met een maatje of mijn vrouw gaan, die gaat ook voor het eerst een triatlon doen)

Met wat trainen jullie onder je wetsuit? Een gewone zwembroek of toch een trisuit?
toon volledige bericht
Je zou een boei mee kunnen nemen, daarin kun je dan je sleutel stoppen... (en is veilig als drijfmiddel!)

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arie-
  • Niet online
Sleutel: Inderdaad, of je reservesleutel zonder radiobediening: vaak hebben wetsuits nog een opbergvakje aan de binnenkant van 't pak. Van zo'n losse sleutel merk je niets.
Alleen zwemmen: Zelf ga ik ook wel regelmatig alleen zwemmen in open water, maar sommige mensen (en ze hebben wel een beetje gelijk) vinden dat je dat echt niet moet doen. Zeker in koud water: je kunt zomaar kramp krijgen, best gevaarlijk.
Zwemkleding: Inderdaad, altijd trisuit er onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niconing
Galois schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 12:03:

Hoe koud het is hangt heel erg van de persoon af. Bij mij op de club zijn er een aantal die al vanaf februari buiten hebben gezwommen. Bij wedstrijden is het zo dat vanaf 16 graden het is toegestaan om zonder wetsuit te zwemmen. Wat echt wel fris kan zijn afhankelijk van het soort open water. Maar met wetsuit zou ik prima bij 15 graden buiten kunnen zwemmen.
Ik zou dus zeggen probeer het en als je twijfels hebt over alleen zwemmen kun je kijken of er in de buurt groepen zijn die al buiten zwemmen. Ik weet niet waar je vandaan komt maar in Noord-Holland weet ik er wel een paar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
15 graden vind ik persoonlijk erg koud nog, maar het kán wel met wetsuit. Daaronder gewoon zwembroek, tenzij je direct erna gaat fietsen/lopen - dan trisuit.

Zou zeker een zwemboei aanraden, helemaal als je solo gaat zwemmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Wat een cool ding zeg, die zwemboei. Kende ik (uiteraard) niet. Wel weer erg prijzig zeg. Ik dacht dat zwemmen geen gadgetsport was :D
Zo'n zwemboei lost inderdaad het probleem op van hoe je sleutel (en evt. andere waardevolle spullen) mee te nemen...

Tnx. Binnenkort maar eens gewoon proberen wat ik van water van 15 graden vind :)
Ik denk dat het ook wel veel uitmaakt of het koud is en waait, of dat het 20 graden en zonnig is. In ieder geval voor het gevoel voor en na het water...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeShooter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:43
Galois schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 13:16:
Wat een cool ding zeg, die zwemboei. Kende ik (uiteraard) niet. Wel weer erg prijzig zeg. Ik dacht dat zwemmen geen gadgetsport was :D
Zo'n zwemboei lost inderdaad het probleem op van hoe je sleutel (en evt. andere waardevolle spullen) mee te nemen...

Tnx. Binnenkort maar eens gewoon proberen wat ik van water van 15 graden vind :)
Ik denk dat het ook wel veel uitmaakt of het koud is en waait, of dat het 20 graden en zonnig is. In ieder geval voor het gevoel voor en na het water...
Ik zwem zelf ook altijd alleen en ga voor het volgende seizoen ook zo'n boei halen.Bij Decathlon hebben ze die boei voor 15 of 20 euro, geloof ik. Laatste zomer een keer flink geschrokken van een grote karper (held :7) en had toen wel een boei kunnen gebruiken :+

Ik laat mijn spullen gewoon aan de kant liggen. Eventueel vraag ik aan de meest betrouwbaar-uitziende persoon (for what it's worth) of ik mijn spullen bij hen kan leggen. Ik kom wel op de fiets en niet met de auto.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• denyos
Ik zwem buiten ook altijd met een boei en heb er in 2016 €30 voor betaald. Wat mij betreft iedere euro waard. Vaak zwem ik namelijk in een plas waar ook windsurfers en zeilers actief zijn dus naast een opbergvak en een kussentje om op uit te rusten is de extra zichtbaarheid dankzij de boei enorm belangrijk.
Vanuit een bootje zijn zwemmers die netjes recht in het water liggen enorm lastig te zien tussen de golven. Daarom draagt iedereen uit de verenigingsgroep ook verplicht een fel gekleurde badmuts.
400/500 euro uitgeven voor een wetsuit en vervolgens mijn eigen veiligheid op het spel zetten om 30 euro te besparen is eigenlijk gekkenwerk.

Voor wat de temperatuur betreft: begin rustig in een afgezet stuk waarbij je idealiter kan staan. Kou kan enorm beklemmend zijn en vooral je gezicht de aller eerste keer in het koude water leggen is spannend. Je zal niet de eerste zijn die hierdoor begint te hyperventileren/ in paniek raakt. Rustig op je rug draaien en op adem komen en daarna kort stukje zwemmen. De eerste keer hoeft niet gelijk kilometers lang te zijn, belangrijkste is dat je vertrouwd raakt met het buiten zwemmen en langzaam te wennen aan de omstandigheden.

Strava

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Darkasantion

Darkasantion

Just keep swimming!

Afgelopen weekend meegedaan aan de Duin OD Triathlon in Almere ter voorbereiding op het EK in Weert.
Is niet helemaal goed afgelopen :/

Swim: 0:25:45
Met een water temperatuur van 14 graden was het niet bepaald uitnodigend, maar eenmal int water was het wel te doen. Bij de start weer aan de zijkant gaan liggen om te drukte te vermijden en eenmal los redelijk snel een lekker tempo en ritme kunnen vinden. Na een km kreeg ik last van een zijsteek en kwam er wat omhoog, maar gokte erop dat dit door de lage temperatuur kwam. Tempo wat verlaagd, zijsteek laten zaken en erna weer aangezet. Uiteindelijk als 22ste uit het water gekomen, best prima! Dat beloofde wat.

T1: 0:03:41
Eenmal op de kant niet meteen gaan rennen omdat ik nog steeds een beetje een zijsteek had, maar in transitie zelf ging het eigenlijk best prima. Enkel sok verkeerd om aangedaan en dat snel kunnen herstellen, de rest ging goed. Gok dat ik zonder zijsteek ect. er nog wel 1 minuut vanaf krijg.

Bike: 01:15:50
Eerste ronde ging het best prima, daarna koste het steeds meer moeite om tempo vast te houden en ging de hartslag ook steeds meer omlaag, terwijl ik qua gevoel wel voluit ging. Het liep gewoon niet lekker, merkte dit ook in de tijden, elke ronde was langzamer dan de vorige... Eraan gedacht na het fietsen te stoppen, maar hoopte/gokte erop dat ik tijdens de run wel weer wat zou herstellen. Vol goede moed dus weer de transitie ingedoken.

T2: 0:01:35:
Deze transitie ging eigenlijk best snel voor mijn doen. Ik kan het dus wel :P .

Run: DNF
Rustig aan begonnen met lopen met de hoop op herstel, maar ook hier was het vrijwel direct mis. Na een kilomter had ik nog steeds tempo van een oma en rende iedereen mij voorbij terwijl mijn hartslag al rond de 150 lag. En dat terwijl ik normaal op de run juist sterk ben en iedereen weer inhaal. Teken aan de wand voor mij om te stoppen, zeker met het oog op Weert. Het lichaam wou gewoon niet :(. Jammer maar helaas... Eerste DNF ooit.

Achteraf bleek ik gewoon hardstikke ziek te zijn en had ik eigenlijk niet moeten starten, maar we zijn eigenwijs he als sporter zijnde :+ .
Ondanks de DNF toch blij met het resultaat, ondanks ziekte een snelle zwemtijd, de transities gingen goed en meestal als de generale repetitie slecht gaat, is het uiteindelijk wel goed. Zeggen ze O-) .

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• M@cer
Afgelopen weekend heb ik samen met mijn meisje meegedaan aan Challenge Heilbronn.. Onze eerste halve triathlon dit jaar..

Samengevat..

- Redelijk gezwommen in fris water
- Een gevecht met mijn helm in T1 van 27 minuten,
- Zwaar maar mooi fietsparcours
- Zoals gewoonlijk dood gegaan bij het hardlopen.

Met een tijd van 05:41:23 toch nog wel tevreden...

Een uitgebreid verslag is hier te vinden.

Afbeeldingslocatie: https://i0.wp.com/www.eigenwijzetriathlon.nl/wp-content/uploads/2019/05/Heilbronn.jpg

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Arie-
  • Niet online
Gisteren 1/8e op de campus in Enschede gedaan. Zwemmen ging $$*%!#!@, erg tevreden over 't fietsen(35/h) en rennen(4:06/km). Eindtijd ergens in de 1:06, maar afstanden klopten niet helemaal dus dat zegt niet echt iets. 't Was m'n eerste triatlon waarbij er in 't zwembad gezwommen werd, al m'n eerdere triatlons waren in open water. Wat een ellende dat zwemmen in zo'n baan met anderen d'r bij. Je ziet niets door de bubbels en zo, dat moet ik dan toch nog maar een keer goed oefenen denk ik.

Swim - Bike - Run

[ Voor 16% gewijzigd door Arie- op 27-05-2019 15:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Ik heb volgende maand een run-bike (Sixty60) en gisteren voor het eerst ook getraind in die volgorde: eerst hardlopen en dan fietsen.

Nou, dat gaat een stuk soepeler dan de traditionele triatlon-volgorde. Leek weinig last te hebben van het lopen bij het fietsen. Terwijl m’n koppeltrainingen waarbij ik eerst fiets en dan hardloop, de eerste paar km hardlopen echt zwaar en even wennen zijn... Was verbaasd van dit grote verschil.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• estorino
Gisteren de 1/4e gedaan in Woerden. Dat blijft toch een topevenement hoor; veel en enthousiast publiek, prima parcours, goed georganiseerd. Heb eerder meegedaan in 2012 en 2015 zie ik in mijn logboek. :)
Geen geweldige voorbereiding gehad omdat ik wat pijntjes had met lopen, maar uiteindelijk stond ik wel fit en uitgerust aan de start, hooguit met een iets mindere conditie. Langste duurloop was 9km, twee weken terug, dus dat ik 4:42/km kon lopen op het afsluitende onderdeel is voor mij dik in orde. Bewust wat ingehouden op de fiets en dat heeft gewerkt. Ik kon tijdens het lopen het tempo lichtjes opvoeren in plaats van inkakken 3km voor het einde.. :) 2:22:08 eindtijd, 12e vd 26 bij heren 40. En bijna 2min sneller dan in 2015, da's wel mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denyos
Mooie resultaten weer. Ik zit in de laatste voorbereidingsfase voor de halve van Nieuwkoop. Weersverwachting voor zondag is relatief goed en ik zwem en loop beter dan tijdens mijn vorige deelname. Ben benieuwd of ik onder de 5:20 uur kan komen... zou echt gaaf zijn als dat lukt terwijl ik pas weer paar maandjes aan het trainen ben.

Strava

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Darkasantion

Darkasantion

Just keep swimming!

2 weken geleden alweer meegedaan aan het EK OD in Weert, was een erg leuke, zware en leerzame ervaring.
Ondanks het feit dat het in Almere mis gegaan was er wel vertrouwen in, week voor de wedstrijd gingen de rustige trainingen goed en had er wel zin in.
Op de donderdag alle registratie-spullen opgehaald en meegedaan aan de landen-parade, vrijdag lekker niks gedaan in Eindhoven en zaterdag-middag naar de eerste wedstrijden gekeken om ook alvast een gevoel voor de omstandigheden/wedstrijd te krijgen. Conclusie, het wordt heel erg heet, dus goed koelen en drinken!
Was daar al heel de week mee bezig en hou wel van een warm weertje dus had er wel zin in.
Zondagochtend mooi op tijd aanwezig en loopschoenen in T2 neergezet om vervolgens in alle rust naar T1 te fietsen. Daar alles klaar gezet, gelachen met de overige Nederlanders en ontspannen naar de zwemstart gelopen.
Eenmal op de blauwe mat was het wel erg gaaf om met je naam opgeroepen te worden en om echt voor Nederland uit te komen, kan het zeker iedereen aanraden :) .

Zwemmen: 0:27:26
Normaal altijd een sterk onderdeel, maar deze keer wou het gewoon niet. Nooit echt lekker "erin" kunnen komen, of ik zwom lekker en ging de verkeerde kant op, of ging de goeie kant op en kwam niet vooruit...
34ste van de 42 in mijn Agegroup. Lekker begin van de wedstrijd :( .

T1: 0:02:25
Snel het water uit, wetsuit half uit en vervolgens onderuit gaan in T1...
Helpt niet echt met een snelle wissel. Vervolgens sprong het Polar horloge ook nog uit de houder, dus een snelle wissel kon ik wel vergeten. Omdat ik al baalde van het zwemmen stapte ik redelijk geiiriteerd op de fiets. 41ste tijd

Fietsen: 01:03:34
Na het slechte zwemmen besloten dat ik gewoon voluit zou fietsen en met het lopen wel zou zien wat er nog over was, veel slechter kon het toch niet worden :+ . Tot mijn eigen verbazing heel snel gefietst, waarbij het tempo niet echt zakte en gewoon door kon blijven gaan. Ondanks een gemiddelde van 37.8Km/h(PR!!! 8) ) alsnog de 38 tussentijd. Maargoed, dat weer overleefd en goed gedronken, 2 bidons waren al leeg en het zonnetje brande erop...

T2: 0:03:48
2e wissel ging eigenlijk gewoon goed, enkel veter snel opnieuw gestrikt omdat ik het niet helemaal vertrouwde. Voor de rest prima, 38 tussentijd.

Lopen: 0:43:36
1e ronde was afzien, probeerde zo hard mogelijk te lopen als het lichaam toestond, want 2,5Km rond gelopen met (opkomende) zijsteken. We hadden een beetje hard gefiets...
Gelukkig herstelde ik in de 3 ronden erna en kon ik steeds sneller, waardoor ik van een 4:24 min/km naar 4:12 min/km ging in de laatste ronde en nog een paar mensen in kon halen. Op het einde kwam ik er echt lekker in, was zo jammer dat het maar 10Km was, gevoelsmatig had ik nog wel even kunnen doorgaan. Totaal geen last gehad van de hitte, heel veel gedronken en elke kans om te koelen meegenomen, waardoor ik eigenlijk na die eerste Km's gewoon lekker liep.
33ste tussentijd.

Finish: 2:20:49
Uiteindelijk als 36 van mijn groep binnen gekomen en in eerste instantiate gigantisch balen omdat het zwemmen zo tegen viel en ik gehoopt had sneller te zijn. Ben even gaan zitten op de eerste de beste stoel omdat ik gewoon helemaal leeg was, maar na paar minuten ging het wel weer en kwam ook de tevredenheid langzaam boven drijven.
Heb uiteindelijk wel meegedaan aan een EK, ben niet laatste geworden :+ en zeker de fiets/looptijden geven motivatie dat het wel goed zit, maar ook zeker nog sneller kan. Inmiddels kijk ik terug op een erg leuke, leerzame en zware wedstrijd en wil ik zeker nog een keer aan het EK meedoen, om dan voor mijn gevoel een (nog) beter resultaat neer te zetten. Op naar de volgende dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Hoe heb je je daarvoor gekwalificeerd en in welke leeftijdscategorie deed je mee? Klinkt als een gave ervaring! Heb je nu ook zo'n mooi TeamNL pakje!? :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Darkasantion

Darkasantion

Just keep swimming!

Ik heb me er per toeval voor gekwalificeerd. Meegedaan aan een OD vorig jaat en daarbij binnen mijn categorie, man 30~35, in de top 3 geëindigd. En ja heb nu ook zo'n mooi TeamNL pakje, kost wat maar heb je ook wat, zit best lekker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Ik heb een eigen Champion Chip, maar nog nooit meegedaan met een triatlon (heb 'm van het hardlopen).

Bij inschrijven voor de triatlon kon ik dus mijn eigen nr. opgeven (en dan ook korting krijgen). Leek zo mooi bij inschrijving :) Maar goed, nu moet ik dus ook voor een eigen enkelband zorgen :(

Die heb ik natuurlijk ook niet... Twee sportwinkels in de buurt hebben 'm niet in hun assortiment en nu dacht ik om er gewoon zelf één te maken. Met een stofelastiek van 20 mm breed, op maat knippen, aan elkaar naaien en hoppa, om die enkel.

Of is dit een heel dom idee (vanwege irritatie, verschuiven, afvallen, ???)?

Pagina: 1 ... 4 ... 13 Laatste