Het Triatlontopic - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 3 ... 13 Laatste
Acties:

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-04 14:57
Hier ook Nieuwkoop gedaan. Begon al niet lekker omdat mijn meisje voor de start haar fietsschoen kwijt was en dus niet kon starten omdat er twee wisselzones zijn en dus ook niet haar normale schoenen kon pakken. :|

Zwemmen ging redelijk. De eerste 400 meter was ik teveel bezig met de verloren fietsschoen, maar daarna kwam ik eindelijk in mijn slag. Zwemmen was inderdaad te lang, ik had 2200 meter op mijn gps en zag dat meer terug komen op Strava. Uiteindelijk 00:43:59 over gedaan.

Dan naar mijn onderdeel, het fietsen. Eerst door een smal stuk bos en daarna kon het los. Ik,had me voorgenomen war rustiger te fietsen zodat ik wat meer over had voor het lopen. Dat ging op zich wel goed, want ik kon mijn hartslag goed laag houden. Uiteindelijk na 90 kilometer kwam ik weer binnen na 02:22:14 met een gemiddelde van 37,9. Ook fijn dat ik nu eens een halve kon doen zonder lekke band, zoals bij mijn 2 vorige halve.

Daarna het lopen, de eerste ronde ging goed en kon ik goed mijn eigen snelheid aanhouden (rond de 5 min per km). Daarna werd het een stuk zwaarder en overleven. Toch wat warmer dan gehoopt. Het is niet normaal hoe hard sommige atleten lopen, die komen je voorbij alsof je stil staat. Na 01:56:43 kwam ik over de finish.

In totaal heb ik er 5:07:28 over gedaan en was ik 21ste in de 40-44 categorie, wat toch sneller was dan de 05:10 die ik in mijn hoofd had, maar nog niet mijn droomtijd van onder de 5 uur. Die 8 minuten zitten er nog wel in, want er is nog zeker tijd te winnen bij het zwemmen en lopen.

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arcanis
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-10-2024
-

[ Voor 99% gewijzigd door arcanis op 30-01-2020 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
Ik had deze, nooit last mee gehad..

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arcanis
-

[ Voor 99% gewijzigd door arcanis op 30-01-2020 10:46 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Niconing
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09:30
Afgelopen woensdag mijn eerste triathlon gedaan in Heerhugowaard.
Het zwemmen ging niet heel geweldig dat begon al bij de start. Ik startte in de tweede serie, omdat er in de eerste serie serieus hard werd door gezwommen is om enorme chaos te voorkomen besloten om mijn start net iets te vervroegen. Sta je dan met je concentratie te wachten op het aftellen, begint iedereen al te rennen. Daardoor was het eerste stuk voor mij heel chaotisch. Tweede deel verliep heerlijk, iets naast de groep terrecht gekomen dus vrij water en veel goed kunnen maken. Terug naar de kant was alleen deels parrel aan de waterkant dwars door de waterplanten waardoor ik mijn slag niet lekker kon vasthouden. Toch nog een accetabele tijd van 9:28 min voor 500m zonder wetsuit.
Dan gelukkig mijn favoriete onderdeel het fietsen, een klein beetje noordewind op het parcour waardoor je goed moest doceren, je kon jezelf aardig opblazen op de open stukken. Het schijnt een technisch parcour te zijn met haarspeld bochten en twee keer lussen. In mijn ogen viel het mee enkel een passage het park weer in was echt lastig door de hekken en de wegwerkzaamheden. Ik heb dus lekker kunnen fietsen en de 24km in 39 min voltooid.
Daarna het hardlopen, dit ging wel aardig toch wat last van steken in de zij dus eigenlijk pas in de laatste 2 km lekker kunnen lopen en wat versnellen naar de finish toe. Wel tevreden met een tijd van 25:57 over 5.5 km.

Met een eindtijd van 1:16:47 ben ik erg tevreden en weet ik ook waar ik meer moet gaan trainen. Maar vooral die combinatie van onderdelen tijdens de training gaat mij denk ik helpen. Het is nu vooral nog ontdekken hoe ver ik kan gaan zonder dat ik stil val bij het volgende onderdeel.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• estorino
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-03 14:19
Gisteren de midden afstand in Terheijden (2,5k-80k-20k) gedaan, het was net als vorig jaar warm! Gelukkig had de loopronde nu iets van schaduw en stond er een briesje. Vorig jaar was het helemaal niet te harden...

Zwemmen: mwoa, iets te weinig getraind, dus iets langzamer dan verleden jaar.
Fietsen: rustig aan! Goed drinken en eten en energie sparen. Dat lukte prima, kwam erg fris van de fiets.
Lopen: Vorig jaar blies ik me aardig op en werd ik steeds misselijker. Nu niet! Veel rustiger begonnen en nagenoeg vlak gelopen, zeker als je bedenkt dat ik in ronde 2 en ronde 3 ff heb gewandeld om een gel te nemen.
De 4e loopronde was geen feestje, ik dacht wel ff "in Almere dit 2x? NEE!". Maar 20min na de finish voelde ik me alweer best ok en vandaag geen spierpijn, beetje zware benen is alles... Tevreden over de uitvoer dit jaar, 1 minuut sneller dan 2017 :)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Lzck4cS.png

https://www.strava.com/athletes/10490675

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joint_me
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-04 19:24
Nu ik driemaal de Ventoux ben op gefietst is het weer eens tijd voor wat nieuws, dus zat ik te denken aan een triathlon.

Nu vermoed ik dat meer mensen de stap van fietsen naar triathlon hebben gemaakt, wat is een goed schema om te leren hardlopen icm een fietsschema. En dan moet ik ook nog zwemmen oppakken, geen idee hoe ik dat allemaal ga doen :|. Dus tips zijn welkom!

[ Voor 3% gewijzigd door joint_me op 14-06-2018 15:24 ]

Hello fellow humans

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arie-
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
Hardlopen. Fietsers die gaan hardlopen wordt altijd gewaarschuwd voor de lichamelijke belasting. Je kunt (goed) fietsen, dus met je conditie zit het wel snor. Wat voor jou dan een potentieel risico is, is dat je hardlopen 'saai' gaat vinden omdat je conditioneel veel harder kunt dan je pezen en gewrichten gewend zijn. Zeker als je structureel gaat hardlopen kan het zijn dat je moet oppassen voor blessures. Mijn tip zou zijn, begin met 3x per week 3km hardlopen en voeg elke week een kilometer aan één van de hardloopsessies toe. Dat hardlopen kan prima voorafgaand aan of na afloop van een rondje fietsen, je heb dan conditioneel wel een inspanning geleverd, maar je lichamelijke belasting loopt niet te snel op.

Zwemmen. Zwemmen is gewoon doen. Je moet gewoon uren maken om 't te leren. Borstcrawl techniek training heeft zeker nut, maar zorg er eerst maar eens voor dat je veel knooit in het water zodat je een paar baantjes kunt zwemmen met een soort van ademhalen. Kijk wat YouTube tutorials om het trucje te leren, vraag in het zwembad iemand die naast je in het water ligt of de oplettende badmeester om een paar tips.
Als borstcrawl een stap te ver is, ga dan voor je eerste triatlon gewoon schoolslag doen. Relatief gezien verlies je er weinig tijd mee en de drempel is een stuk lager.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• estorino
Arie- schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 15:39:
... Je moet gewoon uren maken om 't te leren. Borstcrawl techniek training heeft zeker nut, maar zorg er eerst maar eens voor dat je veel knooit in het water zodat je een paar baantjes kunt zwemmen met een soort van ademhalen.
Ik kan het hier niet meer mee oneens zijn. 8) Zwemmen is techniek, techniek en nog eens techniek. Het corrigeren van een verkeerd aangeleerde techniek is zoveel lastiger dan beginnen als een onbeschreven blad. Mijn advies zou zijn om een beginnerscursus van 10-12 weken te volgen waarin je de techniek wordt aangeleerd. Dat samen met 1x per week voor jezelf 30 tot 45 minuten zwemmen met veel aandacht voor oefeningen, zorgt ervoor dat je na 3 maanden prima een halve kilometer non-stop borstcrawl kunt zwemmen. Met een technische basis waar je mee vooruit kunt. "uren maken" komt daarna..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niconing
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09:30
estorino schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 12:25:
[...]

Ik kan het hier niet meer mee oneens zijn. 8) Zwemmen is techniek, techniek en nog eens techniek. Het corrigeren van een verkeerd aangeleerde techniek is zoveel lastiger dan beginnen als een onbeschreven blad. Mijn advies zou zijn om een beginnerscursus van 10-12 weken te volgen waarin je de techniek wordt aangeleerd. Dat samen met 1x per week voor jezelf 30 tot 45 minuten zwemmen met veel aandacht voor oefeningen, zorgt ervoor dat je na 3 maanden prima een halve kilometer non-stop borstcrawl kunt zwemmen. Met een technische basis waar je mee vooruit kunt. "uren maken" komt daarna..
Hier ben ik het zeker mee eens. Ik heb in het verleden veel gezwommen en daar een aardige basistechniek aan overgehouden. Echter nu ik weer serieus train en gewezen wordt op kleine verbeteringen merk ik dat ik in hele korte tijd heel veel sneller ben gaan zwemmen. Van net 2x25m kunnen zwemmen naar met gemak 500m openwater zwemmen in hetzelfde tempo van 1:50min/100m en dat in nog geen 3 maanden tijd met 1x in de week trainen. Het is zeker een deel conditie maar de echte snelheid zit toch echt in de techniek.
In mijn geval dus een jaar of 8 lang wekelijks zwemmen. Helaas wel 15 jaar geleden ik heb dus zeker nog wat te verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joint_me
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-04 19:24
Ik heb begrepen dat mijn borstcrawl techniek achterhaald is, maar ik heb in het verleden best wel veel gezwommen. Ik had me al ingeschreven voor een cursus, maar de wachtlijsten hier zijn lang. Met een beetje geluk kan ik in de winter terecht.

Over lopen, had van mij fysio al dezelfde waarschuwing gekregen over pezen en spieren. Dus rustig opbouwen.

Hello fellow humans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arcanis
-

[ Voor 98% gewijzigd door arcanis op 30-01-2020 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
Je moet volgens mij een goede positie hebben gehaald bij een van de wedstrijden die geselecteerd zijn.
Waarschijnlijk meegedaan in Weert?

Het is in Glasgow volgens mij, maar alle kosten zijn volgens mij voor jezelf en zijn niet mals.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie-
  • Niet online
Ik weet wel dat er deelnemers zijn die niet van van 'wereld klasse' zijn, of het niveau laag is: dat durf ik niet te zeggen. Bij mij in de regio heeft een meid zich ook geplaatst, zij finisht in de winter tijdens 10k crossloopjes in de buurt van mij: 40+minuten. Om te vergelijken: een Rachel Klamer koopt losse 10km wedstrijden onder de 35 minuten. Ik durf niet te zeggen wat er precies aan criteria wordt gehanteerd mbt Age Groupers, misschien dat daar anders naar wordt gekeken. Volgens mij staat er op de ntb site wel informatie over selectie procedures.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arcanis
-

[ Voor 100% gewijzigd door arcanis op 30-01-2020 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Praktische vraag: hoe monteren jullie je Garmin Edge tijdens je triathlon?

Ik heb een normale roadbike, met TT-bars erop. Doordat ik de aero-bars zo dicht mogelijk op het hart van het stuur zet is er geen ruimte om mijn normale (Hide-My-Bell) mount te monteren. Als alternatief heb ik nu de Garmin op mijn stuurpen gezet, maar dan ben je erg naar beneden aan het kijken. Niet zo veilig en niet zo comfortabel.

Ik sta nu op het punt om deze aan te schaffen: https://www.mantel.com/zi...zcGVjW109MTc2MjQjc3RhcnQ0

Veel te veel geld voor een stukje plastic... Maar er zijn ook 'BarFly' mounts van €45 die hetzelfde doen, dus was al blij dat ik deze vond.

Iemand andere/betere tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
MrAcid schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 11:17:
Praktische vraag: hoe monteren jullie je Garmin Edge tijdens je triathlon?

Ik heb een normale roadbike, met TT-bars erop. Doordat ik de aero-bars zo dicht mogelijk op het hart van het stuur zet is er geen ruimte om mijn normale (Hide-My-Bell) mount te monteren. Als alternatief heb ik nu de Garmin op mijn stuurpen gezet, maar dan ben je erg naar beneden aan het kijken. Niet zo veilig en niet zo comfortabel.

Ik sta nu op het punt om deze aan te schaffen: https://www.mantel.com/zi...zcGVjW109MTc2MjQjc3RhcnQ0

Veel te veel geld voor een stukje plastic... Maar er zijn ook 'BarFly' mounts van €45 die hetzelfde doen, dus was al blij dat ik deze vond.

Iemand andere/betere tips?
Ik heb deze gekocht bij onze chinese vrienden, werkt perfect.

Computer Mount Bike TT Stuur

Mocht je nog veters zoeken, dan is dit nog een aanrader.

Stretching Lock kant 23 kleuren

[ Voor 11% gewijzigd door M@cer op 20-06-2018 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie-
  • Niet online
Die veters haha, daar heb ik ook een voorraadje van thuis liggen, het uiteinde wat je moet knijpen wil nog wel eens kapot gaan is mijn ervaring. Voor een euro per stuk is het dom om zonder te komen zitten.

Zijn er nog meer deelnemers aan de OD in Zeewolde komend weekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Dank voor de links! Veters zijn altijd handig. Die mount zal ook vast wel voldoen maar geen zin om op te wachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M@cer
Was helaas te laat met inschrijven voor zaterdag in Zeewolde..

Daar heb ik overigens wel vaker last van.. Je moet al zo ver van te voren je wedstrijden inplannen, terwijl ik liever een paar dagen van te voren of de dag zelf bedenk of ik mee wil doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie-
  • Niet online
Volgens de website zou je er nog een e-mail aan kunnen wagen. Het late inschrijven: dat ken ik ook, veeeeeeel te laat voor Holten. Vervolgens uit woede maar voor €200+ aan inschrijvingen er door gejaagd, dan kun je iig meedoen.
De inschrijving voor de Triathlon op zaterdag is inmiddels gesloten. Wie toch graag mee wil doen kan met spoed een bericht sturen naar: inschrijvingen@zeewolde-endurance.nl. Geef daarbij aan om welke afstand het gaat. We hebben nog enkele startbewijzen beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arie-
  • Niet online
*O* Ik kan meedoen aan de OD in Holten, van de wachtlijst naar de deelnemerslijst verplaatst. *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dkrijgsman
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03-03 14:58
Arie- schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 12:19:
Zijn er nog meer deelnemers aan de OD in Zeewolde komend weekend?
Ja zekers :D. Ik doe mee met de 3e Divisie Heren OD. Het wordt mijn tweede OD, na vorig jaar in Groningen (ook 3e Divisie). Toen echter een klapband gehad tijdens het fietsen, dus nu op voor de revanche.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Arie-
  • Niet online
OD - Zeewolde Endurance
Zo, redelijk tevreden over afgelopen zaterdag: <28, <1:16 (31.eneenbeetje km/h) en <44 (4:20/km) maakt samen 2:30 uur en een beetje. Op elk onderdeel had er wel wat afgekund. Zwemmen ging niet zo goed, iedereen zwom elkaar in de weg in 't begin, maar dat hoort er bij. Na zo'n 300 meter de 'rustig' achter anderen aangezwommen. 100 meter borstcrawl, 25meter schoolslag was ongeveer 't ritme.
Mezelf iets afgedroogd en een jasje met mouwen aangetrokken voor het fietsen: 't waaide hard. Geen sokken aan gedaan, maar dat leverde wel erg koude voeten op, daar verder gelukkig geen last van gehad. Eerste rondje ging prima, tijdens de tweede ronde had ik 't idee dat ik iets teveel gas had gegeven en wat leeg begon te lopen, uiteindelijk denk ik dat ik me wat aanstelde.
Van de fiets even sokken aangetrokken en daaropvolgend de hardloopschoenen. Ik kwam veel te fit van de fiets: het hardlopen ging prima en had nog wel wat harder gekund denk ik. Laatste ronde ging wel met iets meer moeite, maar dat hoort er bij.

En nu?
Veeeeeel fietsen, het fietsen moet veel harder, dan kom ik nog fitter van m'n fiets en ik win d'r veel tijd mee. Er zijn genoeg mensen die 34+km/h fietsen, waarom zou ik dat niet kunnen O-) . Zaterdag herkansing, OD in Holten, een veel zwaarder fietsparcours, maar wel extra veel zin in.

Zwemmen (en een beetje fietsen)
Fietsen
Rennen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dkrijgsman
Afgelopen zaterdag dus de OD in Zeewolde gedaan. Ging voor mij naar omstandigheden best redelijk en dan ook in een "mooie" 02:25:14 gefinisht.

Voorbereiding:
Verre van optimaal, ten eerste wist ik van Almere dat het fietsen nog niet goed zit/zat. Hier dus extra op getraind (mss wel te fanatiek), maar het voelde nog steeds niet echt lekker. Daarnaast donderdag voor de triathlon een beetje slecht te pas, niets ernstig (beetje buikpijn, hoofdpijn, etc) maar het maakt de voorbereiding er allemaal niet beter op.

Zwemmen:
Zwemmen ging fantastisch, ja het water was koud en ja het water was smerig (i.i.g. in vergelijking met mijn normale buiten zwem stek). Maar ik kwam vlug in mijn slag en kon na de worsteling van de eerste meters mooi de voeten volgen van iemand met een mooi tempo naar een eindtijd van 22:40.

Fietsen:
Eerlijk gezegd ging het eerste gedeelte van fietsen nog wel redelijk. Het was niet zo koud als ik voor de wedstrijd gevreesd had. Ook stond er wel een behoorlijke wind, maar daar had iedereen last van. Echter kon ik niet de hele 40km een mooi tempo houden en zakte het richting het einde veel in, resulterend in een fietstijd van 01:12:52.

Lopen:
Bij het fietsen had ik al veel gegeven en dus ging het lopen ook niet echt soepel meer. Met een lichte negatieve split wel met een goede (en vooral voldaan) gevoel door gelopen na de finish met een looptijd van 0:46:52.

Conclusie
Meer tijd in fietsen steken (en eerder in seizoen beginnen)

Vraag
Ik zit al een tijdje met de vraag of ik tijdens het fietsen niet te veel geef en daardoor mij het lopen te veel tijd verlies. Deze wedstrijd liep ik b.v. 10 km in 46:52 terwijl mijn (recente) p.r. op de 10 km 43:53. Is dit een normaal verschil bij een triathlon of is dit (te) groot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Lijkt me een vrij normaal verschil. Ik loop 37:11 op de 10km (en weet zeker dat dit een stuk sneller kan, PR uit 2016 tijdens een 10EM), maar tijdens een OD/kwart rond de 40:00.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie-
  • Niet online
Als ik afgelopen zaterdag voor mezelf terugreken, dan denk ik dat ik een halve minuut sneller had kunnen lopen. 10km a 5s/km sneller is niet onrealistisch voor m'n gevoel. Dan loop ik 43min waar m'n pr ~40min is. Net zoals jij: 3 minuten verschil.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Darkasantion
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 24-04 09:58

Darkasantion

Just keep swimming!

Gisteren meegedaan met de 3e Triathlon van Cuijk op de kwart afstand nadat ik Nieuwkoop gemist heb door diefstal van de fiets.

Doel was onder de 2:10 komen en eens vol uit te lopen vanaf de eerste km en kijken waar het schip strand.

Zwemmen:
Helaas wat vaseline op de binnenkant van de zwembril gesmeerd tijdens het voorbereiden waardoor ik vazig beeld had en de bril lekker zat. Mezelf hierom even vervloekt, bril om de nek gehangen en gaan zwemmen. Eerste 250m was het wat druk doordat ik flink wat mensen inhaalde, erna was het rustiger en kon ik ook wat meer erin komen, was even wennen om zonder de bril te zwemmen. 2e ronde lekker kunnen zwemmen en na ~20min stond ik op de kant.

Fietsen:
Dit was spannend, doordat ik helaas geen wedstrijdfiets meer heb en dus op de "trainingsfiets" de 40km moest afleggen. Daarop geen aero-stuur, dure wielen of wat dan ook, dus gewoon hard trappen, zo aero zo mogelijk zitten en kijken waar het schip strand.
Hartslag tussen de 150/160 gehouden en voor het eerst dit jaar lekker kunnen fietsen tijdens een wedstrijd. Had wel het gevoel dat ik bijna stil stond, hoewel ik maar door een paar man ben ingehaald. Uiteindelijk klaar in 1:11, net geen 34Km/h gemiddeld dus wel tevreden.

Lopen:
Meteen vanaf het begin geprobeerd zo hard mogelijk te lopen en beetje de zijsteken e.d. negeren, vaak hou ik wat in om te laten zakken, maar vandaag moest ik het negeren en gewoon doorlopen.
Hartslag eigenlijk tijdens de gehele loop boven de 165 kunnen houden en in de 2e ronde kon ik zelfs nog versnellen. Uiteindelijk 41min erover gedaan en gefinisht in 2:14:30.

Conclusie
Tevreden met de uitslag, gemiddelde hartslag tijdens de gehele OD was 159 dus veel harder had ik niet gekund en als ik wel op de wedstrijdfiets had gezeten was ik wel onder de 1:10(en 2:10 totaal) gedoken. Nu weer weekje stevig trainen en erna staat de halve van Didam p de planning, met de dag erna een cross triathlon in Gieten.

Join het DPC Whatpulse team Intel/ATI.AMD Powered PC!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dkrijgsman
@MrAcid & @Arie- ok bedankt voor de info
Darkasantion schreef op maandag 25 juni 2018 @ 17:01:
2e ronde lekker kunnen zwemmen en na ~20min stond ik op de kant.
Zwem je zo goed of bedoelde je de kwart Triathlon van Cuijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkasantion

Darkasantion

Just keep swimming!

Bedoel inderdaad de kwart. Geen idee hoe ik bij OD kom... Rest van de afstand is wel hetzelfde :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeShooter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:43
Toffe verslagen!

Aan mijn kant een kleine tegenslag. Na een weeklange fietstocht in Zwitserland, ben ik een 10KM gaan lopen en kreeg na 6km steken in mijn knie. Op advies van de dokter 2 weken rust houden in verband met een onsteking.

Zwemmen kan wel en ben dus ben al enige tijd vrijwel dagelijks buiten aan het zwemmen. :) Zwemmen jullie trouwens buiten met een boei?

Fietsen gaat ook een stuk sneller. Ik haal nu zo'n 27-28 km/u op m'n stadfiets. Ik ga toch eens kijken naar een racefiets :P

[ Voor 4% gewijzigd door FreeShooter op 28-06-2018 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Buiten zwemmen: ja, met boei.

Toch benieuwd naar je fietsen dan: wat voor stadsfiets hebben we het over? Over welke afstand is dit? En is het gemiddeld? Of kruissnelheid? Of je piek? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeShooter
MrAcid schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 15:18:
Buiten zwemmen: ja, met boei.

Toch benieuwd naar je fietsen dan: wat voor stadsfiets hebben we het over? Over welke afstand is dit? En is het gemiddeld? Of kruissnelheid? Of je piek? :)
Een 10 jaar oude Gazelle van 18 kg :P Dit is mijn gemiddelde snelheid over de eerste 11km, bij een tocht van 35km. Na 11km kwamen er aardig wat hoogtemeters dus vertekend het gemiddelde.

Vanwaar je vraag? Lijkt het je veel? Het is wat moeilijk te meten. Ik woon in de Elzas in Frankrijk. Dus een vlak stuk weg met een goed fietspad en zonder stoplichten is lastig(er) te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Afhankelijk van de fiets - maar ik vond het best hard (had een 'omafiets' in mijn hoofd).

Wat zegt Strava over je gemiddelde geschatte wattage? Dat is wel een aardige indicatie (mits je gewicht en het gewicht van je fiets goed staat). :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arcanis
-

[ Voor 100% gewijzigd door arcanis op 30-01-2020 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie-
  • Niet online
Mbt drinken: bij Ironman (één)(twee), en Challenge(drie) krijg je de mogelijkheid om al fietsend bidons van je af te gooien en bij de bevoorrading nieuwe aan te pakken. Ik weet niet hoe de organisatie in Klazienaveen is.

Mbt. de halve marathon. Tja, ik heb slechts één 70.3 gedaan, daar was 't 30 graden Celsius tijdens het rennen. Niet echt representatief misschien, maar voor wat het waard is: mijn halve marathon pr was destijds ongeveer 1:42, ik liep tijdens de halve triatlon ongeveer 1:58 op het hardlooponderdeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
arcanis schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 10:03:
Ik ben de laatste tijd aan het experimenteren met verschillende voeding voor mijn komende halve triathlon (Klazienaveen). Ik denk dat ik mijn voedingsplan redelijk goed voor elkaar heb. Tenminste tijdens de lange fietstochten kan ik alles goed binnenhouden en heb ik nog het gevoel dat ik redelijk stuk kan lopen. Ik ben nog wel op zoek naar wat gelletjes/ repen die niet naar vloeibare diabetes smaken.
Ik probeer zelf op de fiets zoveel mogelijk met vaste voeding te werken, gels bewaar ik dan voor tijdens het lopen.

Vorige week heb ik de nieuwe (?) Powerbar reep "Salty Peanut" eens geprobeerd en die bevalt goed! Minder/amper zoetig en plak niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arie-
  • Niet online
Gisteren OD in Holten gedaan, 0:31, 1:16 en 0:50 voor een totaal van 2:40 en een beetje. Best wel tevreden mee: het was redelijk warm, een pittig fietsparcours en het fiets- en looponderdeel waren iets te lang.
De watertemperatuur was 22+: geen wetsuit en 'iedereen' zuchten bij de start. Ik heb niet echt vergelijkingsmateriaal en vond 't wel prima: iedereen moet 't in dezelfde omstandigheden doen.Voor m'n gevoel ging het zwemmen wat beter dan vorige week, maar toen was ik wel een paar minuten sneller: mogelijk maakt zo'n wetsuit dan toch verschil.
Besloten om iets meer energie in het fietsen te stoppen om iets meer te profiteren van rijwind ivm afkoelen met de warmte, het lopen zou sowieso slopend worden. Twee bidons op de fiets, 1 om te drinken 1 met water om voor wat verkoeling te zorgen, dit is me goed bevallen. M'n ketting viel helaas nog naast m'n buitenblad, dat heeft me wel een half minuutje gekost misschien.
Tijdens het hardlopen had ik wel wat last van verkrampte maag/darmen/steek/ingewanden, toen ik van de fiets kwam had ik niet direct veel vertrouwen in een goede afloop. Pijnlijke ingewanden samen met de hitte maakte het hardlopen wel zwaar, maar dat hoort er bij :D. Bij elke waterpost zoveel mogelijk bekertjes water en sponzen over mezelf heen gegooid en uitgeknepen.
Nu even een paar weken geen wedstrijden, maar meer 'cruisend' sporten.

Zwemmen (en een beetje fietsen)
Fietsen
Rennen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeShooter
MrAcid schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 17:02:
Afhankelijk van de fiets - maar ik vond het best hard (had een 'omafiets' in mijn hoofd).

Wat zegt Strava over je gemiddelde geschatte wattage? Dat is wel een aardige indicatie (mits je gewicht en het gewicht van je fiets goed staat). :)
Ik gebruik Runkeeper en die heeft die mogelijkheid niet. Maar ik ga vanaf nu over op Strava, toch een stuk completeren app. Volgende keer eens kijken naar m'n wattage.

Heeft iemand tips voor biografische triathlon boeken?

Ik heb 'A life without limits' van Chrissie Wellington en 'Operation Ironman' van George Mahood al gelezen. Beide zijn aanraders!

[ Voor 58% gewijzigd door FreeShooter op 02-07-2018 07:26 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Gisteren de halve afstand bij de TRI Amsterdam 2018.

Plan vooraf
- Zwemmen: 2:00/100m - ik heb maar één tempo. :+
- Fietsen: iets boven IM-pace (doel daar wordt 230W NP, doel nu 240W NP)
- Hardlopen: zo hard als nog gaat, idee vooraf was 4:00/km

Zwemmen - 44:32 - 2300m ipv 1900m - pace: 1:56/100m Strava
Rollende start werkte goed: voldoende ruimte en niet zo'n chaos. Parcours was (veel) te lang, ik gok op 2300m ipv 1900m (op basis van Strava uploads van meerdere mensen). Mijn eigen meting was 2450m maar die track is erg slecht.
Hoe dan ook: 1:56/100m is voor mij vrij goed, dus daar ben ik tevreden mee! Dit keer de laatste 100m/200m expres heel actief gezwommen met mijn benen: stuk minder dizzy het water uit dus dat lijkt te werken!

T1 - 3:06
Hier verlies ik nog steeds 1 á 2 minuten op de mensen die boven mij eindigen. Redenen: sokken & schoenen aan en wetsuit uit gaat toch ook nog niet super snel.

Fietsen - 2:35:19 (2:30:19) - 35,7km/h (36,5km/h) Strava
Voor mij een heel mooi gemiddelde. Mijn houding flink verbeterd sinds de vorige triathlon, ik lig veel lager en rij nu met minder power (W) harder (km/h) bij een lagere hartslag: meetbaar beter dus! Het was een mooi parcours wat er met een afzettingen/verkeersregelaars perfect bij lag. Enige probleem: teveel mensen toen ook de Olympische op het parcours kwam.

Lang het Amsterdam Rijnkanaal reden we in twee richtingen op één baan, met slechts pionnen ertussen. Ik vond dit persoonlijk wel gaan, maar wel mensen over gehoord die dit (te) gevaarlijk vonden. Ander probleem was dat je er slecht door kon inhalen: veel groepsvorming/stayeren gezien. Extra frustratie: na 80km zelf een blauwe kaart gehad (5min tijdstraf). In mijn ogen onredelijk, want had in moeten houden achter 2 mensen omdat het te smal was om veilig in te halen, heeft hooguit 1min geduurt en heb ik alleen maar nadeel van gehad want ik ging ze daarna direct voorbij en heb ze niet meer teruggezien. Ach ja, plekje geven en doorgaan.

Voor het eerst gereden met een "Power Course" uit Best Bike Split. Eigenlijk alsnog veel op gevoel gedaan en daardoor iets hoger uitgekomen dan plan (249W NP ipv 239W NP). Denk ook dat dit (meer) waarde heeft op een heuvelachtiger parcours waarbij pacing lastiger kan zijn.

T2 - 1:21
Vlotte wissel - niks op aan te merken voor mezelf. Enige voordeel van die penalty: je hebt 5min stilgestaan vlak voor T2. :)

Hardlopen - 1:21:07 - 20,5km - 3:58/km Strava
Mijn onderdeel - en ik vloog er meteen lekker in vanaf de eerste kilometer. Nagenoeg alle km's onder de 4:00/km kunnen houden, waar ik een paar weken terug nog 4:07/km liep op een OD. Inmiddels stond ook mijn vrouw, zusje, ouders en wat vrienden langs de kant - super motiverend elke rond als je langs start/finish zone kwam. Onderweg gingen mensen ook steeds meer opmerken dat ik nog een mooi tempo had - veel aanmoedigingen gehad ("lekker tempo met je roze sokken!" :+) en dat helpt toch wel erg moet ik zeggen.

Volgens mij de 2e looptijd van de dag!

Overall: 4:45:22 - 15e van de 206 mannen
Heel blij mee. Met de juiste lengte zwemparcours, zonder de penalty en met iets langer lopen (was wat kort) zou dit een 4:35-er zijn geweest! Achteraf zeker kapot - maar absoluut niet zodanig dat ik helemaal niks meer kon.

Vanmiddag even 'uitzwemmen' en daarna een sportmassage. Nog 3 weken tot de Ironman in Zürich en met deze HD als laatste meetpunt kan ik niet anders dan met veel vertrouwen daar naar uitkijken!

Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/doAdz8/36847402_990934161076502_6930705214211096576_o.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMaster
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 24-04 22:00
@arcanis Veel succes in Klazienaveen, ik kom wel even kijken. Herken ik je aan een tweakers shirt? ;)

Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arcanis
-

[ Voor 100% gewijzigd door arcanis op 30-01-2020 10:43 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Darkasantion

Darkasantion

Just keep swimming!

Afgelopen weekend dubbel actie weekend voor mij, zaterdag eerst de halve van Didam en dan zondag de XL-Crosstriatlon van Gieten.

Plan vooraf:
Rustig aan doen in Didam, wedstrijd op "IM-tempo" doen om zo wat krachten te sparen voor zondag. Daar vorig jaar op 2 minuten 3e plek gemist, dus dit jaar opnieuw poging om het podium te halen.

Didam
Zwemmen:
Het zwemmen in Didam ging redelijk, moest er even inkomen, maar na 500m toch lekker in het ritme en rustiger water gekomen en kon ik ontspannend verder zwemmen. Klaar in ~34m dus zeker tevreden, net zo snel als vorig jaar en rustiger gezwommen.

Fietsen:
Hier was ik van te voren bang voor, helaas is mijn wedstrijdfiets paar weken geleden gestolen dus moest ik het op de trainingsfiets met simpele trainingswielen doen. Gelukkig snel mijn "ritme" op de fiets gevonden en dat eigenlijk tijdens de 80Km ook vast kunnen houden. Had daarbij duidelijk nog genoeg kracht over, kon als nodig genoeg versnellen, maar werd wel aan alle kanten door iedereen ingehaald :( . Kwam als 80ste uit het water, maar op de fiets had ik de 162e tijd. Uiteindelijk fietsen voltooid in 2:20.

Lopen:
Gelukkig kwam nu mijn favoriete onderdeel, het lopen. Ben hier het laatste jaar steeds beter in geworden waardoor ik hier steeds meer op kan vertrouwen. En dat bleek ook in Didam terecht te zijn, gewoon ontspannen gelopen en de 20Km in 1:39 gelopen. Sneller dan vorig jaar en minder moeite voor hoeven te doen :D .

Totaal:
Uiteindelijk 30 sec sneller dan vorig jaar, totaal tijd van 4:50 en dat ondanks langzamere fietsen en "inhouden" tijdens de wedstrjd :+ . Zeker tevreden mee.

Gieten
Plan vooraf:
Zo hard mogelijk de 1km zwemmen, schade op de MTB beperken tijdens de 30Km en dan met het lopen de verloren plekken inhalen en dan hopelijk podium na 12Km trail run.

Zwemmen:
Moest er even inkomen, maar eigenlijk vrij snel tempo en ritme kunnen vinden en gewoon volle bak gezwommen. Tijdje kunnen "hangen" achter een relay zwemmen die iets sneller was maar waar ik mee kon lfiten. Uiteindelijk klaar in 20:32(inclusief landgang bij in/uitgaan water) en als 9e als water.

Fietsen:
Wist van te voren dat dit het zwarste onderdeel zou worden, zit nooit op de MTB en de MTB die ik gelend had was ook wat te klein, maar hoopte dat ik de schade beperkt kon houden. Helaas niet helemaal gelukt, na 8km in de 1e rond kwam er vanuit het achterwiel een knal en liep er iets tikkend aan. Vermoede eerst een spaakbreuk, bleek niet zo te zijn en kon verder niks vinden dus op goed geluk verder gefietst. Geluid bleef wel aanwezig en erna nog 2 keer gestopt om te kijken of alles goed ging, maar niks kunnen vinden(bleek later stukje metaal van remblok te zijn die om was gebogen en tegen de schijf aanliep). Daar wat tijd mee verlopen en verder kon ik in de benen ook al "Didam" voelen. Verder ligt het vele optrekken en draaien en keren mij niet zo :P dus veel verlopen op dit onderdeel. Klaar in 1:20 en kwam als 26 of zo weer binnen.

Lopen:
Al op de fiets uitgekeken naar dit onderdeel, zeker toen het fietsen tegenviel, omdat ik hier vorig jaar zo veel tijd terug had gepakt. Wist na het fietsen al dat podium er niet meer inzat, maar alsnog er vol voor gegaan. Eerste 2 Km nog beetje ingehouden om mezelf niet meteen op te blazen en ik door Didam in de benen bang was dat ik anders ineens "op" zou zijn. Erna steeds sneller kunnen lopen, flink wat mensen in kunnen halen en zeker de laatste 5Km gewoon zo hard als ik kon gelopen. Binnen gekommen als 11e met de 3e looptijd in 1:03. Totaal er 2:50 over gedaan.

Totaal:
Helaas geen podium omdat het fietsen tegenviel, maar alsnog sneller dan vorig jaar ondanks Didam "in het lijf". Met zwemmen en lopen ook sneller dan vorig jaar dus zeer tevreden. Zeker toen verschillende deelnemers opmerkten dat ik niet kon fietsen, maar wel verdomd hard kon lopen :+ 8) . Volgend jaar weer een poging, dan geen andere wedstrijd ervoor, meer oefenen op de MTB en MTB "op maat" regelen.

Overall ook zeer tevreden(en moe), 2 wedstrijden in een weekend gedaan, beide sneller dan vorig jaar, goed de krachten kunnen verdelen en gewoon veel plezier gehad. Dus wat wil je nog meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
Eerst een halve doen en vervolgens de dag erna nog even een cross... Respect.
Na een halve zit er voor mij de dag erna niet veel in..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMaster
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 24-04 22:00
@arcanis Ik heb gekeken, gezocht, maar niet gevonden. Hoe is de triathlon gegaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marsellus
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 04-09-2024
FreeShooter schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 14:03:
Zwemmen kan wel en ben dus ben al enige tijd vrijwel dagelijks buiten aan het zwemmen. :) Zwemmen jullie trouwens buiten met een boei?
Ja, buiten zwemmen met een boei. Vooral omdat ik op 50m van thuis het water in duik en daardoor (tegen alle adviezen in) vaak alleen buiten zwem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arcanis
-

[ Voor 99% gewijzigd door arcanis op 30-01-2020 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Balen! Wellicht de warmte?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Afgelopen zondag de laatste flinke training gedraaid.

1. 16km hardlopen, duurlooptempo (Strava)
2. 93km fietsen, duurtempo (Strava)
3. 16km hardlopen, IM-pace (Strava)
4. 60km fietsen, IM-pace (half in een groep, half solo) (Strava)

Totaal 150km gefietst en 32km hardgelopen.

Had helaas geen tijd om het andersom te doen (fietsen, lopen, fietsen, lopen) en om de tweede keer de 90km fietsen vol te maken. Echter wel een mooie laatste grote sessie voor de Ironman over 2 weken - en mijn langste training ooit. Met de warmte van afgelopen zondag ook een goeie sauna-sessie gehad. Moest gisteren (maandag) echt even een rustdag inlassen.

Plan voor de laatste 2 (taper)weken:
Week 1: aantal training gelijk houden, 80% van regulieren afstand/tijd, hoofdzakelijk duur met wat extensieve intervallen;
Week 2: minder trainingen, 50% afstand/tijd van normaal, duur inkorten en wat korte extensieve en intensieve intervallen.

Elke training ook vooral op gevoel trouwens: vaak bepaal ik na 10/15min in de training pas wat ik die dag ga doen - zo heb ik het de laatste 8 maanden ook gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie-
  • Niet online
Heel veel succes gewenst alvast. Je zult vast gaan voor 'goed finishen', maar heb je daarbij stiekem een tijd in je achterhoofd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Arie- schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 11:08:
Heel veel succes gewenst alvast. Je zult vast gaan voor 'goed finishen', maar heb je daarbij stiekem een tijd in je achterhoofd?
Ja, onder de 10uur - maar dat is echt een subdoel. Heelhuids, goed finishen en genieten van de ervaring staan ver bovenaan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
Ik vind je nu al een held....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:22
MrAcid schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 12:02:
[...]

Ja, onder de 10uur - maar dat is echt een subdoel. Heelhuids, goed finishen en genieten van de ervaring staan ver bovenaan. :)
Waar ga je bij het zwemmen staan qua zwemtijd?

Ik zal aan de zwemstart staan in Reddingsbrigade outfit met een oortje in.....

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie-
  • Niet online
Maar @miel is toch werkzaam in Maastricht en @MrAcid gaat toch naar Zwitserland (Zurich)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miel
Oeps.. ik dacht dat MrAcid Maastricht ging doen... foutje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Al een tijdje aan t lurken en niet onervaren op de triatlon, maar nu toch eens meekletsen. Paar jaar geleden begonnen, paar kwartjes gedaan, 2x half (dnf wegens ziek) en handjevol 8ste. Geen topper, kan leuk meekomen. Vorig jaar door omstandigheden de hele boel stilgelegd en nu sinds paar weken weer voorzichtig aan t lopen, beetje zwemmen en de fietsonderdelen werden afgeleverd. BB vervangen en dan werkt alles weer.

Een vraag waar misschien antwoord op is. Ik gebruik een garmin xt920 met hrm-band. Horloge al tijden, hrm-band sinds 3 weken. Connect synced ook met Strava.

Maar dat hele Garmin Connect... halen jullie daar veel info uit? Ik kan uitstekend (op papier) een schema maken, een rondje lopen of fietsen en dit loggen. Dan kan ik daarna mn zones wel zien, mn tempo etc, maar een echt goed overzicht of er daadwerkelijk progressie is... dat vind ik wel lastig. De hele site heeft naar mijn idee een ux waar ik niet uitkom. Strava is hier sterker in, maar ik vind het jammer om niet garmin te gebruiken. Ik gebruikte een tijdje een andere site, maar die was kostbaar. (Kan de naam nu niet bedenken..) dus weer mee gestopt.

Horloge piepte gisteren uit t niets ineens "new best vo2max found!" --> Maar geen idee waar dit ineens uit komt. Idem voor soms ineens "recovery time 96 hours" (bijv). Heb ik een hoofdstuk in de handleiding gemist?

Hoe pakken jullie dit aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie-
  • Niet online
Als ik heel eerlijk ben: cijfertjes vind ik mooi maar ik doe er vrijwel niets mee. Sporten doe ik vrijwel altijd op gevoel. Voel ik me lekker: dan wil wel stevige intervallen doen, voel ik me slecht dan draai ik na twee kilometer om, ik kijk echt niet naar m'n hartslag. Als je niveau hoger is, dan snap ik dat je op je wattages moet letten en in de juiste hartslagzones, maar voor mij is dat allemaal niet relevant.

Er zijn wel dingen die me opvallen waarna ik denk: daar moet ik wat mee. Echter wil ik aan het einde van de dag gewoon lekker sporten en niet bezig zijn met 'moeten'. Een voorbeeld hierin is bijvoorbeeld ground contact balance. Regelmatig gaat deze het oranje in, misschien moet ik er wat mee, anders/meer core trainen, techniek training. Ik vind dat alleen 'gedoe', terwijl 't me misschien wel veel helpt blessure vrij te blijven als ik rechter loop.
Voor anderen geld dat ze een verschrikkelijk lomp loop techniek hebben, zij zullen uit de cijfertjes kunnen opmaken dat ze een ground contact time hebben die in het rode loopt. Pas frequentie verhogen zou hun helpen, maar misschien willen ze alleen lekker 2x per week 5km rennen.

Mbt. VO2max, daar zou je even in het hardlooptopic moeten kijken, daar komt 't af en toe voorbij en is het wel wat toegelicht. Samenvatting: er is een bedrijf wat een algoritme heeft die je VO2max goed schijnt te benaderen op basis van een zooi parameters tijdens het sporten (gewicht, hrmax etc.). Die parameters komen niet uit hartslagmeting uit de pols, wel vanaf de borstband. Maar ook hier geldt: wat wil je er mee? Talent hebben is leuk, maar als je niet belastbaar bent heb je er niets aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
Ik vind de cijfers ook niet echt belangrijk, ik sport de grootste tijd ook zonder hartslagmeter.. Zolang ik voor mezelf maar een goed gevoel heb gaat het goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomminator
  • Niet online
Ik heb weinig talent en geen ambitie om ooit op het podium te komen. Maar ik vind het zo vreemd dat Connect eigenlijk weinig info teruggeeft. En ik hoef ook echt niet in detail te weten hoe en wat. GCT is ook totaal niet iets waar ik naar kijk. Hartslag - tja, deels. Als ik het zwaar vind gaan kijk ik wel even, maar ik train er niet op. En zo is er meer. Maar voor een platform wat er wel voor is gemaakt, vind ik het moeizaam om een tussenweg te vinden. Ik kan zelf goed inschatten wat ik doe. Vrienden zijn op hoger niveau ALLES aan het uitvlooien, maar gewoon een beetje stijgende lijn zien zou al top zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoutV
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:49
De Garmin website is inderdaad erg beperkt geeft alleen maar informatie over de huidige activiteit.
De meeste informatie geeft TrainingsPeaks.
Je kunt dan je ontwikkeling goed zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arcanis
-

[ Voor 100% gewijzigd door arcanis op 30-01-2020 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Ook op TrainingPeaks zie je maar beperkt je 'ontwikkeling' - TrainingPeaks is vooral gebouwd rond het meten/monitoren van je belastbaarheid. Belasting kun je ook omhoog krijgen door extreem veel (heel) lange duur te gaan doen, maar daar word je niet per definitie een snellere zwemmer/fietser/loper van.

Stap 1 om ontwikkeling/progressie te gaan volgen: wat is je doel @Blomminator? :)

Snelheidsdoel: via VO2Max (hardlopen en fietsen), 'Critical Running Speed' (hoe hard een uur voluit) FTP (fietsen), en je 'Critical Swimming Speed' (hoe hard kun je een uur zwemmen als je voluit gaat) je vooruitgang volgen.

Duurvermogen vergroten: vooral kijken naar relatie snelheid/hartslag en TSS (training stress score - belasting/belastbaarheid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomminator
  • Niet online
Trainingspeaks! Dat was t ja. Vond ik er erg mooi en goed uitzien.

@MrAcid M'n doel is voor nu - als t training lukt - naar de Tri-Ambla, long. 1.5/40/12.
Lekker ploegen in het mulle zand :)

Daar gaat met name het zwemmen en het lopen pittig worden, gezien de laatste maanden van totale luiheid. Daarna wil ik meer richting op crosstriatlons en (langere) trailruns. Geen halves of hele afstanden in de huidige planning (maar sluiten niets uit natuurlijk ;) ).

Kort gezegd zijn de doelen;
- Lopen; 45 min op de 10km (oude snelheid)
- Fietsen; STRAVA K.O.M. binnen mn sportvereniging op lokale mtb parcours (35sec langzamer dan #1 nu)
- Zwemmen; Niet verzuipen op 2km (eindstreep redden zonder pauze - borstcrawl)

En bij voorkeur nog wat krachttraining zodat t nog ergens op lijkt ook - een pushup zo nu en dan dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Ok, dus dat zijn hoofdzakelijk snelheidsdoelen. Dan zou ik zeggen: meet jezelf periodiek om te kijken of je sneller bent geworden. De "statistieken" die je in de gaten kunt houden op Garmin Connect heb ik hierboven genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:27

vhal

ಠ_ಠ

@MrAcid ik zat eens te kijken naar die IM en je Strava logs maar train je ook specifiek op heuvels tijdens het lopen en fietsen? Ik zag dat het parcours niet echt plat is met her en der een flinke heuvel. Wel alvast een Kudo, ik doe het je niet na :P

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomminator
  • Niet online
Jezelf meten door een 5k volle bak te gaan en te kijken of je tijd verbetert? Bijv.
Dat kan natuurlijk wel prima inderdaad.

En heuvels zou voor mij wel goed zijn, met meer richting trailruns en crosstri's in de wens. Das toch meestal niet vlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
vhal schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 14:05:
@MrAcid ik zat eens te kijken naar die IM en je Strava logs maar train je ook specifiek op heuvels tijdens het lopen en fietsen? Ik zag dat het parcours niet echt plat is met her en der een flinke heuvel. Wel alvast een Kudo, ik doe het je niet na :P
Loopparcours is vlak, fietsparcours niet maar ik ben een relatief goeie klimmer (licht, 69kg) en rij 'gewoon op mijn powermeter' omhoog. Heb wel wat heuvels getraind in de winter (hallo Zwift!) en nu wat op/rond de Heuvelrug/Posbank maar niet echt heel specifiek.

Kudos pas achteraf hoor, eerst nog doen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoutV
MrAcid schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 10:33:
Ook op TrainingPeaks zie je maar beperkt je 'ontwikkeling' - TrainingPeaks is vooral gebouwd rond het meten/monitoren van je belastbaarheid. Belasting kun je ook omhoog krijgen door extreem veel (heel) lange duur te gaan doen, maar daar word je niet per definitie een snellere zwemmer/fietser/loper van.

...
De belastbaarheid is juist belangrijk om te monitoren, zeker om in te schatten of niet overtraind raakt.
Iets waar TP zeer geschikt voor is.

Snelheid is maar beperkt trainbaar, dan komt toch vaak ook techniek training om de hoek kijken.
En om je snelheid te meten heb je alleen een stopwatch nodig.
Elke dag rammen op het zelfde stukje en hopen dat je steeds sneller wordt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
ArnoutV schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 14:53:
[...]

De belastbaarheid is juist belangrijk om te monitoren, zeker om in te schatten of niet overtraind raakt.
Iets waar TP zeer geschikt voor is.

Snelheid is maar beperkt trainbaar, dan komt toch vaak ook techniek training om de hoek kijken.
En om je snelheid te meten heb je alleen een stopwatch nodig.
Elke dag rammen op het zelfde stukje en hopen dat je steeds sneller wordt ;)
Eens - belastbaarheid monitoren heeft zeker zin, kun je ook doen met de (gratis) uitbreiding op Strava: Stravistix (Chrome vereist). Belastbaarheid is echter niet per definitie een teken van progressie dat hangt af van je doelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoutV
Meeste beginnende (tri)atleten trainen zo hard mogelijk om sneller te worden.
Iedere training moet sneller zijn geweest dan de vorige, dat is progressie in hun ogen.
Terwijl juist voor triathlon belastbaarheid en duur de sleutelwoorden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoutV
Nou, de belastbaarheid is nu even niet zo hoog.
Afgelopen zaterdag begon met duurloop van 1u25, aansluitend 1,5u fietsen.
In de laatste 200m van het fietsen, in mijn eigen straat, onverwacht hard moeten remmen voor een auto die een oprit uitreed. Te hard in de voorrem geknepen, over de kop en head first op straat net naast de auto.
Paar uur in ziekenhuis voor scans en rongtefoto’s. Gelukkig geen zwelling of vocht in het hoofd, ook niks gebroken.
Wel goed gehavend gezicht, zwaar gekneusde schouder en de spieren in mijn rug hebben er effen ook geen zin in. Gered door mij helm (casco speedairo) daardoor valt de schade aan mij jukbeen en voorhoofd nog mee, wel zat er splinter van het vizier in gezicht. De snee was net niet alleen te dichten met huidlijm, dus ook een hechting.
Mijn fiets heeft het allemaal zonder kleerscheuren overleefd, die is zachtjes om mij geland.

Herstel gaat al vrij aardig, niet echt veel pijn. Vooral benieuwd wanneer ik weer kan zwemmen! Schouder is dik, pijnlijk bij alle aangehechtingen.
Benieuwd of ik kan starten in Almere op de 1/2, zo niet dan is het maar zo, de klap het zoveel erger kunnen aflopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Shit...! In je eigen straat ook echt, heel klote.
Sterkte - klinkt heftig. :(

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FreeShooter
Success @MrAcid ! We verwachten wel een verslag vanavond 😉

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• denyos
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:45
Je kan al even zijn Strava bekijken (zie zijn sig). Gefinished met een bere sterke marathon!
Ben heel benieuwd naar je verhaal @MrAcid en in ieder geval gefeliciteerd met dit geweldige resultaat.

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arcanis
-

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• wezep
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-04 21:42
Ik heb vorige week meegedaan aan de Alpe d'Huez triathlon, de lange afstand. 2,5km zwemmen, 120km fietsen (3200hm) en 20km hardlopen. Op triathlonforum het volgende stukje tekst hierover geschreven:

Ik vond het ontzettend zwaar, maar een prachtige triathlon.
Zwemmen ging heerlijk, water was goed 18graden. Fris, maar niet koud.
Continue rechts gezwommen en weinig last gehad van anderen.

Fietsen geprobeerd te doseren, maar naarmate het steeds warmer werd, werd het fietsen ook zwaarder.
Tijdens de klim van de Alpe d'Huez gaf mn Garmin 39graden aan!
Veel gedronken, maar het energie niveau werd wel steeds minder.

En toen moest er nog gelopen worden...
Gelukkig kende ik het loopparcours niet, wat een parcours.
Klimmen (7%, gisteren met de fiets het loopparcours nog een keer bekeken), afdalen (9%), verhard, onverhard, warm.
Niet normaal.
Gelukkig heb ik (op 50m na) alles kunnen hardlopen, maar pffff, wat een triathlon.

Uiteindelijk net binnen de 8uur gefinisht (7:59:40), 143e geworden.

Kijk met een goed gevoel terug op deze triathlon, maar zal deze niet snel nog een keer doen ;-)

Asus PP-DLW - 2 x Intel Xeon 3,06 - 1Gb RAM - Coolermaster CM Stacker - 29160 - Seagate 18Gb 15k -=- 2 x LG L1910B 19" TFT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denyos
Respect Wezep! Echt een bizarre wedstrijd. En van harte gefeliciteerd met je verjaardag.

Ik hoop zelf vanaf september eindelijk weer serieus te kunnen trainen nadat ik 2 jaar geleden een avondstudie naast mijn werk ben gaan doen. Deze hoop ik eind augustus af te ronden en dan kan er weer structuur de training in met als doel om volgend jaar dan eindelijk mijn debuut te maken op de hele afstand.

Maastricht zou qua vakanties niet uitkomen, maar blijkbaar gaan ze die wedstrijd naar september verschuiven. Mocht dat definitief worden, dan hoop ik daar volgend jaar aan de start te staan.

[ Voor 4% gewijzigd door denyos op 09-08-2018 15:37 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monkel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-04 16:05
Mmm, zojuist zag ik een mail dat het programma van Keistadtriathlon in Amersfoort wordt gewijzigd; de achtste naar de ochtend en de OD naar de middag.
Hoewel begrijpelijk is het wel een erg late aankondiging. Hopelijk zijn ze coulant met terugstorten van m'n inschrijfkosten ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• estorino
Ik heb gister de midden-afstand gedaan in Leiderdorp. Het doel was rustig aan doen (4 weken voor Almere) en zelfde sportdrank en gels nemen als wat ik in Almere wil gebruiken. Rustig aan doen is gelukt. :) Maar ik heb echt te weinig gedronken; een slok sportdrank na het zwemmen, 1,5 liter sportdrank tijdens het fietsen en een half bekertje water bij iedere drankpost tijdens het lopen.
Bij thuiskomst was ik zeker 3kg lichter dan vantevoren... :(
Hierdoor begon ik al wat moeizaam aan het lopen, licht misselijk. Isogelletje genomen in T2 Een gevoel dat steeds sterker werd, vooral toen ik rond km 9 nog een isogelletje nam. "Gewoon" kunnen blijven hardlopen, ook al ging het slechts rond 6:00/km. En bij iedere drankpost even gewandeld. Het voedingsplan moet echt beter in Almere!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monkel
estorino schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 10:19:
Ik heb gister de midden-afstand gedaan in Leiderdorp. Het doel was rustig aan doen (4 weken voor Almere) en zelfde sportdrank en gels nemen als wat ik in Almere wil gebruiken. Rustig aan doen is gelukt. :) Maar ik heb echt te weinig gedronken; een slok sportdrank na het zwemmen, 1,5 liter sportdrank tijdens het fietsen en een half bekertje water bij iedere drankpost tijdens het lopen.
Bij thuiskomst was ik zeker 3kg lichter dan vantevoren... :(
Hierdoor begon ik al wat moeizaam aan het lopen, licht misselijk. Isogelletje genomen in T2 Een gevoel dat steeds sterker werd, vooral toen ik rond km 9 nog een isogelletje nam. "Gewoon" kunnen blijven hardlopen, ook al ging het slechts rond 6:00/km. En bij iedere drankpost even gewandeld. Het voedingsplan moet echt beter in Almere!
Balen zeg! Ik heb destijds ongeveer 1 liter per uur gedronken. Voordeel van het parcours in Almere; er zijn genoeg drankposten bij het fietsen, dus je hoeft niet bang te zijn alles mee te moeten sjouwen.
Wat bij mij toen goed gewerkt heeft; bij het fietsen elk uur een gel+250ml water + 1 bidon sportdrank. Bij het lopen 1 gel per 5km + water. Op een gegeven moment aan de cola gegaan toen ik ook last kreeg van mn maag. Met een beetje geluk is het in september ook wel ietsje koeler.

Als het goed is kan je het de komende weken nog wel een paar keer testen toch?

Succes in ieder geval!

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Ezio
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16-03-2024
arcanis schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 10:54:
Hebben er nog tweakers meegedaan in Maastricht?
Ja, ik heb in Maastricht mijn eerste hele triathlon volbracht :) . Ik was het afgelopen jaar eigenlijk alleen maar bezig met trainen dus ben hier niet meer actief geweest. De voorbereiding ging eigenlijk helemaal goed. In het voorjaar heb ik tussendoor nog twee marathons gelopen (Rotterdam 03:12:03 en Kopenhagen 03:11:10). En in de voorbereiding heb ik twee halve triathlons gedaan (Nieuwkoop 05:17:06 en TRIAMSTERDAM 05:11:59).

Het zwemmen is helaas nog steeds een zorgenkindje. Het was voor mij dus zwaar nadelig dat er niet met wetsuit gezwommen mocht worden. Ik kreeg tijdens het zwemmen veel water binnen en kon er eigenlijk geen moment lekker inkomen. Het zwemonderdeel ging uiteindelijk in 01:55:25 waar ik met wetsuit tijdens trainingen rond de 1 uur en 30 minuten zat :'( .

Ik had besloten rustig te blijven en dit gat niet tijdens het fietsen te dichten. Ik had de fietslus in de laatste 4 weken voor Maastricht twee keer helemaal gefietst en vond 6 uur wel realistisch. Het zwemwater begon helaas dwars te liggen met maagkramp als gevolg. Ik kreeg nauwelijks nog voedsel en vocht binnen.
Het is uiteindelijk toch nog redelijk goed gekomen door steeds kleine hoeveelheden te nemen en regelmatig te "ontluchten". Ik stapte na 06:01:51 helaas toch nog met een halfvolle tank van de fiets om aan de marathon te beginnen.

Het streven was om onder de 4 uur te lopen, maar ik wist al na twee rondjes dat dit er niet inzat. De rekening moest betaald worden voor alles wat eerder die dag niet lekker was gegaan. De omstandigheden waren ook erg zwaar. Ik heb toen maar besloten om de laatste 20 kilometer gewoon rustig uit te lopen en zoveel mogelijk te genieten. Het was echt geweldig in Maastricht ondanks dat ik helemaal gekookt werd. De laatste ronde voelde ook als een overwinningsronde. Ik ben niet snel emotioneel maar toen ik dat laatste bandje om kreeg en richting de finishstraat mocht, kreeg ik wel even kippenvel.

Ik kwam uiteindelijk helemaal gesloopt na 12:48:43 over de finish (marathon in 04:37:30). Dat was ruim 48 minuten langzamer dan gehoopt, maar nog steeds een mooi resultaat voor een eerste hele triathlon.

De afgelopen week heb ik rust genomen en ben ik stiekem al aan het nadenken over een volgende hele triathlon (mogelijk weer Maastricht). Ik wil wel eerst beter leren zwemmen, want dat heeft toch wel voor een hoop frustratie gezorgd.

Strava

Acties:
  • +33 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Desalnietemin gefeliciteerd met je Ironman prestatie @Ezio! Volgens mij moet je bij de eerste niet teveel naar de tijd kijken - en heb je gewoon een super mooie prestatie geleverd!

---

Verslag van mijn eigen Ironman (ook mijn 1e) van 2 weken terug in Zürich.

IRONMAN ZURICH - 29 JULI 2018

Plan vooraf
- Zwemmen: 2:00/100m (1u20 - met wat speling) - ik heb maar één tempo. :+
- Fietsen: 230W NP - zou 5u05 moeten opleveren volgens Best Bike Split
- Hardlopen: zo hard als nog gaat, idee vooraf was 4:25/km (3u10)
- Tijdsdoel: <10uur

Zwemmen - 1:32:05 - 4200m ipv 3800m - pace: 2:23/100m (2:12/100m) Strava
No wetsuit - auw (24,6 graden - het mag tot 24,5). Direct losgelaten, geen invloed op. Vol goeie moed gestart maar het was chaotisch en moeizaam. Veel water binnengekregen, veel te ver gezwommen om uit de drukte te blijven. Wel redelijk goed mijn ritme gevonden na ongeveer 1km en voor 98% borstcrawl gezwommen. Niet écht kunnen genieten van de omgeving, behalve aan de start als je uitkijkt over het meer. Wat is het daar prachtig!

T1: 4:47 - Best nog wel een stukje lopen en ik was super duizelig. Desalniettemin ging het redelijk soepel.

Fietsen - 5:09:07 - 35km/h Strava
Wat was dit vet! Prachtig parcours, uitdagende maar niet té zware beklimmingen en heerlijk gereden. Laatste 30/40km werd het wel wat zwaarder maar ik kon de gang er goed inhouden. Heel blij met 35km/h gemiddeld op dit parcours en gezien het feit dat ik op een vrij basis aluminium racefiets met opzetstuur rij (ipv een 'echte' TT-bike).

T2 - 3:51 - Prima wissel, niks op aan te merken.

Hardlopen - 3:18:52 - 4:42/km Strava
Niet nadenken, gewoon gaan lopen. Op mijn horloge bij de start van het lopen gezien dat ik een 3:10 marathon moest lopen om nog onder de 10uur te kunnen. Daar op weggegaan, maar langzaam het tempo wat zien wegzakken. Na 20km de 10uur 'losgelaten' en hier direct volledig vrede mee in mijn hoofd. Onwijs afgezien maar toch ook genoten. Het was 31 graden (pffft!) maar de vele douches, sponzen en het ijs onderweg maakte het dragelijk. Ik heb non-stop mensen ingehaald en dat werkt ook wel onwijs motiverend - wat dat betreft is een triathlon in de perfecte volgorde qua mijn 'talent': ik begin altijd op achterstand en ga steeds sneller mensen inhalen.

Overall: 10:08:42 - 32e Division - 127e Gender - 139 Overall
WAT_EEN_ERVARING. Kippenvel en tranen in mijn ogen bij de finish. Super veel support gehad onderweg, voornamelijk van een groep van 15 vrienden - maar er stonden ook echt véél meer mensen langs de kant dan ik op voorhand verwacht had. 8 maanden heb ik me helemaal de tyfus getraind en ik ben onwijs trots dat dit het resultaat is.

Tuurlijk: áls wetsuit, áls een andere fiets, áls minder heet... Maar áls telt niet - en het doet er niet toe:
I AM AN IRONMAN!

Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/cNn2y9/88_m_100831230_DIGITAL_HIGHRES_2233_099449_18926143.jpg Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/mtMUd9/51_m_100831230_DIGITAL_HIGHRES_2233_068084_18926106.jpg Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/hRsPBU/15_m_100831230_DIGITAL_HIGHRES_2233_033082_18926070.jpg

Uitslag: http://eu.ironman.com/tri...erland&bidid=867&detail=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ezio
@MrAcid wat een geweldige prestatie _/-\o_ . Ik heb Zwitserland op het verlanglijstje staan maar vind dicht bij huis ook wel lekker ;) . Ik vond Maastricht al een heel gedoe met al die spullen.

Ik heb trouwens ook een "gewone" racefiets, maar wel met een redelijke diepe zit (Canyon Aeroad CF SLX 8.0). Ik wist namelijk niet of ik triathlons leuk ging vinden en ik heb geen budget voor twee fietsen. Dat gevoel is nu wel veranderd :D .

Het idee is om de Aeroad te verkopen en een Speedmax te kopen. Ik ben toch geen toerfietser en wil eigenlijk vooral aan de slag met midden- en lange afstand triathlons.

[ Voor 54% gewijzigd door Ezio op 14-08-2018 13:49 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miel
Beiden een geweldige prestatie!!!

@Ezio : Heb je nog feedbackpunten voor de IM Maastricht? (mag ook via PM eventueel).... Als teamleader Swim ben ik uiteraard benieuwd hoe je de swim start, exit, boeien onderweg, kayaks, boten, enz ervaren hebt...... De non-wetsuit was ook mijn zorgenkindje, maar heeft "gelukkig" voor ons niet tot veel inzet geleid.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• estorino
Gaaf hoor, @MrAcid en @Ezio , mooi om te lezen. Ik sta als het goed is in Almere binnenkort aan de start van mijn 2e hele triathlon. Vorig jaar gestart in Roth, maar de finish niet gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Ezio schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 17:11:
@MrAcid wat een geweldige prestatie _/-\o_ . Ik heb Zwitserland op het verlanglijstje staan maar vind dicht bij huis ook wel lekker ;) . Ik vond Maastricht al een heel gedoe met al die spullen.

Ik heb trouwens ook een "gewone" racefiets, maar wel met een redelijke diepe zit (Canyon Aeroad CF SLX 8.0). Ik wist namelijk niet of ik triathlons leuk ging vinden en ik heb geen budget voor twee fietsen. Dat gevoel is nu wel veranderd :D .

Het idee is om de Aeroad te verkopen en een Speedmax te kopen. Ik ben toch geen toerfietser en wil eigenlijk vooral aan de slag met midden- en lange afstand triathlons.
Ik ben juist op zoek naar een Aeroad omdat het een mooie tussenoplossing is. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arcanis
-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Ik zou bij een fiets altijd aan de kleine kant gaan zitten met wat je koopt - ipv aan de grote kant.

• monkel
arcanis schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 11:40:
Ik ben ook al al een tijdje aan het kijken naar tijdritfiets waar een speedmax toch wel boven aan het verlanglijstje staat. Fiets nu op een 10/11 jaar oude budget koga welke ik een jaar of 5 geleden voor een paar 100 heb gekocht. Afgezien van de prijs zit ik er vooral mee welke maat ik moet kopen. Ik zit op de sizeing kaart van Canyon bijna exact in het midden van de S en M. Ik ben bang dat ik toch maar langs een bikefitter moet gaan om precies mijn maten/houding te laten bepalen.
Inderdaad eerst meten en dan een merk uitkiezen. Toen ik mijn maten wist (relatief lange benen) kon ik gelijk een aantal merken schrappen. Ik heb zelf erg goede ervaringen met tri-run in Hilversum. Als je daar een fiets koopt, brengt 'ie de kosten van de meting in mindering, maar sowieso komt hij met een lijstje merken+maten waarmee je kan gaan shoppen. Het geld dubbel en dwars waard!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• monkel
Op dit moment is trouwens een decatriathlon bezig in Zwitserland. 5x of 10x de normale afstand in één stuk of 5x of 10x een hele per dag:
https://www.swissultra.ch/english-1/results/

Je moet er maar zin in hebben (en tijd voor hebben :P)

[ Voor 7% gewijzigd door monkel op 16-08-2018 11:04 ]

• Arie-
  • Niet online
Zaterdag Ouderkerkerplas OD, nog meer deelnemers? Ik heb misschien iets te hard getraind afgelopen paar dagen, en maar twee dagen om wat te 'taperen' haha. Uiteindelijk is dit gewoon een test op weg naar m'n 70.3 te Nice en boeit me de uitslag niet zoveel: ik wil gewoon lekker hard een OD doen. Ik probeer t/m het eerste weekend van september 10+ uur per week te halen.

• MrAcid
  • Niet online
monkel schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 11:02:
Op dit moment is trouwens een decatriathlon bezig in Zwitserland. 5x of 10x de normale afstand in één stuk of 5x of 10x een hele per dag:

Bizar. Not for me - ook omdat het me niet leuk lijkt.
Arie- schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 11:18:
Zaterdag Ouderkerkerplas OD, nog meer deelnemers? Ik heb misschien iets te hard getraind afgelopen paar dagen, en maar twee dagen om wat te 'taperen' haha. Uiteindelijk is dit gewoon een test op weg naar m'n 70.3 te Nice en boeit me de uitslag niet zoveel: ik wil gewoon lekker hard een OD doen. Ik probeer t/m het eerste weekend van september 10+ uur per week te halen.
Te lange taper voor een non-key race moet je ook niet doen, twee dagen lijkt me perfect. Lekker in de flow van trainen blijven en (dus) ook niet teveel rust nemen ná de OD, mits je lichaam het toelaat. :)

[ Voor 24% gewijzigd door MrAcid op 16-08-2018 11:35 ]

• monkel
MrAcid schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 11:33:
[...]

Bizar. Not for me - ook omdat het me niet leuk lijkt.
Tja, dat dacht ik 10 jaar geleden van een hele triathlon ook :P

• zoefies
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 29-07-2021
monkel schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 11:02:

Wauw, wat crazy!

Grappig om de resultaten te bekijken. Bij de vrouwendeca kwam er eentje na een tijdje over de 16 uur heen en heeft besloten om dan maar om de dag te lopen zo te zien, om ook nog wat slaap te krijgen.

En de mannen van de dubbeldeca hebben het met zijn drieen helemaal uitgelopen: heel veel rondjes lopen (1.25 km per rondje rennen bijv) in een wedstrijd met haast geen tegenstanders, zó mentaal zwaar!

• MrAcid
  • Niet online
Zwemmen: 760 baantjes (50m bad)
Fietsen: 200 rondjes (9km)
Lopen: 338 rondjes (1,25km)

Helemaal gek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrRobert
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-03 15:37
Na de verhalen hierboven, wel even zitten twijfelen.

30 september doe ik mee aan een 1/4 triathlon. Nog nooit gedaan, niet echt extreem veel endurance gesport. Maar op een verjaardag getriggert, opgegeven en nu al 4 weken bezig met de voorbereiding.

Alleen nu merk ik dat het me af en toe niet al te goed afgaat. Soms kan ik 2km zwemmen (in zwembad), zonder lang te moeten rusten. Vandaag met pijn en moeite de 1km vol gemaakt.

Hebben jullie tips voor me? En hoe kan ik dit gaan uitbouwen? Ik heb me opgegeven voor de 1/4 om te kijken wat het is en wat ik ervan ga vinden. Wil volgende jaar meerdere gaan doen om zo het gevoel te krijgen dat ik ook eens een iron man kan doen.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ezio
Ik weet niet wat je zwemervaring is, maar het zou aan je zwemtechniek kunnen liggen. Dat was bij mij in ieder geval heel lang het geval. Ik kan je helaas verder niet veel advies geven, want zwemmen is nog steeds mijn zwakke onderdeel. De beste tip is misschien wel om een zwemtrainer te zoeken. En anders kan je vast wel ergens opbouwschema's vinden.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
MrRobert schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 15:23:
Na de verhalen hierboven, wel even zitten twijfelen.

30 september doe ik mee aan een 1/4 triathlon. Nog nooit gedaan, niet echt extreem veel endurance gesport. Maar op een verjaardag getriggert, opgegeven en nu al 4 weken bezig met de voorbereiding.

Alleen nu merk ik dat het me af en toe niet al te goed afgaat. Soms kan ik 2km zwemmen (in zwembad), zonder lang te moeten rusten. Vandaag met pijn en moeite de 1km vol gemaakt.

Hebben jullie tips voor me? En hoe kan ik dit gaan uitbouwen? Ik heb me opgegeven voor de 1/4 om te kijken wat het is en wat ik ervan ga vinden. Wil volgende jaar meerdere gaan doen om zo het gevoel te krijgen dat ik ook eens een iron man kan doen.
Zwem je wel al borstcrawl? Of on schoolslag?

Wat mij veel geholpen heeft is om voor €50 een setje tools aan te schaffen die je trainingen een stuk afwisselender maken. Pull buoy, flippers en pads. Dan niet meer 2km aan één stuk zwemmen maar bijv.:
- 200m borstcrawl
- 200m pads
- 200m flippers
- 200m pull buoy
- 200m borstcawl

Die afstanden kun je dan langzaam gaan uitbouwen.

Maar voor de korte termijn (je hebt nog 6 weken): vooral veel zwemmen. :) Ga 3 of 4x in de week als je echt nog een stap wilt maken.

Als dat niet haalbaar is, maak je ook weer niet te druk. 1km zwemmen lukt je sowieso!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denyos
Eens met MrAcid dat hulpmiddelen in het zwembad super nuttig zijn. Als beginnende zwemmer zou ik alleen wel uitkijken met het formaat van de pads. Slechte techniek met grote pads is bron van blessures.
Een kickboard (zwemplank) zou ik daarentegen nog wel toevoegen. Benenzwemmen is vaak een ondergeschoven kindje maar helpt enorm met je ligging in het water en is daarnaast ook nuttig voor het lopen en fietsen. Met een gecontroleerde beenslag wordt ook een non-wetsuit swim een stuk beter te doen.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrRobert
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-03 15:37
Schoolslag meestal om op adem te komen, dan weer borstcrawl.

Ben aan het twijfelen of ik volgende week mee doe aan een open water zwem evenement om proef te draaien.

M’n gevoel zegt me dat ik me moet gaan focussen op m’n techniek. Is toch al iets van 17 jaar terug dat ik makkelijk 6 banen met borstcrawl kon volhouden.

iRacing Profiel

Pagina: 1 ... 3 ... 13 Laatste