Het Triatlontopic - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 2 ... 13 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 30-04 13:44
Ga ook eens kijken bij een testevenement van Dare2Tri..

Ik ben vorige week in Amsterdam geweest en kon een Mach2 demopak meenemen voor 80 euro... Niet helemaal meer in perfecte staat, maar ik kan er met gemak nog wel 2 jaar gebruik van maken..

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bartijn2
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 31-01 10:44

bartijn2

Fixing the world

Afgelopen weekend in Zwolle mijn eerste 1/8e triatlon gedaan, wat een fantastisch evenement.

Met een groep vrienden eind maart besloten om mee te doen.
Weinig sport achtergrond, maar meedoen is belangrijker dan winnen.

Afgelopen maanden redelijk tot hard getraind om fit te worden, maar helaas de laatste maand de boel een beetje laten verslonzen, vakantie en klussen in huis werden belangrijker.
Maar desalniettemin hebben we het gedaan.

Zwemmen is mijn minste onderdeel en hier zag ik ook erg tegenop afgelopen zaterdag.
Na nog geen 100 meter een grote slok water binnen gekregen en in een soort paniek modus door gezwommen met de schoolslag, borstcrawl heb ik mijzelf helaas niet tijdig aan kunnen leren.
Als een hond die aan het verdrinken was heb ik hijgend de uitgang gehaald, als één van de laatsten het water uit met een hartslag van 180bpm.

Een medewerker van de organisatie zag mij proesten en moeilijk ademen en vroeg wat er was. ik gaf aan dat ik een flinke slok water had binnen gekregen. "Geen zorgen, dat komt er met het fietsen wel weer uit, en anders met het lopen wel" sprak hij bemoedigend. Heerlijk deze humor, dit had ik even nodig.

Na een langzame wissel een gelletje naar binnen gewerkt en op de fiets gesprongen.
Het fietsen was ging lekker, klein beetje tegenwind op de dijk maar daarna het lange rechte stuk wind in de rug. Voor ik er erg in had was het fietsen alweer voorbij.

De wisselzone in en snel de hardloopschoenen aan, tijd om te rennen. Maar zoals iedereen weet gaan de eerste (500) meters niet zoals je zou verwachten en zijn je benen van rubber. Op zich geen ramp want dat heeft iedereen, heerlijk kunnen lopen en genoten van alles om mij heen. Opa's en oma's die met de kleinkinderen papa en mama aanmoedigen en deelnemers die elkaar bemoedigend toespreken.

Helaas mijn doel van 1:30.00 niet gehaald, maar met 1:33:02 niet compleet ontevreden.

Het was een fantastische dag en wat een mooi en vooral sportief evenement.

Volgend jaar zeker weer, maar dan wel met zwemles vooraf.

https://mobileservicecenternetherlands.nl/ - goedkoop en snel je idevice gerepareerd

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• monkel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:58
Afgelopen weekend Amersfoort (keistadtriathlon) de OD gedaan. Ondanks matige voorbereiding (verhuizing, bevalling :)) ging het toch nog best aardig. Zwemmen viel een beetje tegen. Hoewel, het ging op zich best lekker, maar kwam niet vooruit :P Was best een leuk zwemparcours, tussen de boten door. Fietsen ging best lekker; 4 rondjes door de polder. Het begin en eind van elke ronde was een beetje kruip-door-sluip-door, maar daar ontkom je vaak niet aan bij een stadstriathlon. 1e rondje moest ik op gang komen en daarna leek m'n lijf eindelijk door te hebben dat ik een triathlon aan het doen was. Lopen ging op de automatische piloot en was ook best pittig (bruggetjes, tunneltje etc)
Uiteindelijk aardig kapot en behoorlijk tevreden:
Zwem (1,5km) 00:31:51 96
Wissel 1 00:01:45 (gepruts met wetsuit)
Fiets (42km) 01:18:11 64
Wissel 2 00:01:13 (best een lange afstand lopen door wisselzone)
Lopen (10km, nouja, 9,6 dan) 00:42:31 21
totaal: 02:35:29 44

Sowieso weer een leuke wedstrijd en een aanrader!

pics or it didn't happ.. oh ..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/tJXA8aib4I2lvDw4fm0KiSvE/full.jpg

ok, it did happen :P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/rbmGqpcuKOyh3fyBln2FKNw0/full.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door monkel op 08-09-2017 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dkrijgsman
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03-03 14:58
Ik doe morgen mee aan de achtste triathlon in Vroomshoop. Kijken of ik daar zo tegen het eind van het seizoen nog een mooie prestatie neer kan zetten.

En voor iedereen die in Almere mee doet (of ergens anders) veel succes!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• M@cer
Mijn eerste halve gisteren in Almere ging lekker.

De hele week heb ik zenuwachtig wel 1000x mijn weerapp bekeken en toen we gisteren om 5 uur richting Almere gingen leek het nog nergens op, maar uiteindelijk viel het 100% mee en was het weer perfect.

Zwemmen ging boven verwachting goed en heb na een rustig begin eigenlijk de hele weg borstcrawl kunnen zwemmen, uiteindelijk kwam ik na 39:56 uit het water.. 4 minuten sneller dan verwacht.

Vervolgens fietsen, begon lekker, maar na 7km in de havenkom psssssstttttt een lekke band. Even flink schelden en dan snel maken dan maar, werkt de CO2 niet.. dan maar handpompen. Uiteindelijk heeft me dit meer dan 10 minuten gekost. Gelukkig kon ik mijn weg daarna vervolgen en werd het een grote inhaalrace. Na 02:45 kon ik mijn fiets weer in het rek hangen.

Voor het lopen had ik 2 uur uitgetrokken, maar dit moest nu ongeveer 10 minuten sneller om mijn streeftijd van 05:30 te halen. De eerste ronde ging boven verwachting goed, de tweede eigenlijk ook wel als je de kilometers rustig aftelt. De derde ronde duurde steeds langer en werd ook steeds zwaarder, maar op wilskracht weet je dat je het gaat halen. Met 1:48 ben ik meer dan tevreden.

Uiteindelijke eindtijd van 05:25:10 is bijna 5 minuten sneller dan ik had gehoopt inclusief de lekke band. Ik ben blij.

Daarna wachten op mijn meisje die ook na 06:32 over de finish kwam, wat netjes rond haar verwachte eindtijd was.

Nu ff herstellen en dan weer toewerken naar Mallorca volgende maand.

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10:59

McMiGHtY

- burp -

Heeft er iemand ervaring met DTC in Heerhugowaard?

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

• M@cer
Ik heb nog een uitgebreider verslag van mijn halve triathlon afgelopen weekend geschreven op www.eigenwijzetriathlon.nl, dus mocht iemand het willen lezen..

Na onze ervaringen in Almere afgelopen weekend hebben we besloten om ervoor te gaan en in 2019 een Ironman in te plannen. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tranze
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-05 06:48
Leuk @M@cer! Almere was ook mijn eerste halve. 5:44:21. Zwemmen ging makkelijk, fietsen was ook wel OK met 32,8 gemiddeld. Vooral dat stuk naar Lelystad over de dijk gaaf om steeds 40+ op je teller te zien. Lopen had ik me wegens twee blessures niet echt goed op kunnen voorbereiden.. Tel daarbij op dat ik dit jaar twee keer moest verhuizen. Laatste 7km waren dan ook echt bizar zwaar. Halve marathon nog maar net onder de 2u kunnen houden. Maar een super ervaring en het weer viel idd mee.

• M@cer
Het op hoge snelheid fietsen gaat tijdens een triathlon zo makkelijk.. Zou willen dat het altijd zo makkelijk ging :)

• Tranze
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-05 06:48
Kan altijd wel, maar dan is je trainingseffect een stuk minder :P

Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/cS6yw5/21543896_10214463085920294_7932844718687425201_o.jpg
Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/cQYNOk/21586657_10214463068799866_5442293219045496385_o.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door Tranze op 14-09-2017 08:00 ]

• Ezio
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16-03-2024
Maken jullie weleens je "normale" wielrenschoenen vast aan je pedalen? Ik heb wielrenschoenen met een BOA sluiting en vroeg mij af of ik deze net zo makkelijk vast kan maken als triathlonschoenen. Het probleem zit toch alleen bij de sluiting? Ik had begrepen dat die bij triathlonschoenen aan de andere kant zit zodat deze niet tussen de ketting kan komen.

Strava

• M@cer
Ik zie er eigenlijk weinig voordeel in om mijn schoenen aan de fiets vast te maken.. Als ik zie hoe ik ze zie klooien om de schoenen aan te trekken en vast te maken, kan ik met niet voorstellen dat je er heel veel tijd mee gaat winnen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arie-
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
Zo sta ik er ook in. Natuurlijk wil je 'overal' het maximale uithalen, maar zo lang je niet om de prijzen meedoet maak ik me niet druk om de seconden die te winnen zijn bij het perfectioneren van je wissel. Ik ren gewoon op m'n raceschoenen door 't gras of over het asfalt tot ik voorbij de balk ben. Het vervangen van die lepels onder m'n raceschoenen, eens in de x jaar, dat neem ik voor lief.

• Ezio
Dat is dan duidelijk. Ik denk dat de wissels voor mij toch iets minder belangrijk gaan worden als ik voor de langere afstand ga. Ik vind het niet erg om een minuut te verliezen op een paar uur.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wezep
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-04 21:42
Eigenlijk maak ik altijd mn schoenen vast op de fiets. Gelukkig heb ik dan ook specifieke triathlonschoenen (Shimano SH-TR60), waar dit vrij makkelijk mee gaat.
Winst is er zeker, maar afhankelijk van je niveau maakt dit veel tot weinig uit.

Zelf doe ik al 3 jaar mee in de 1e divisie en ik kan je zeggen dat dan elke 'seconde' (bij wijze van) veel uitmaakt op de korte sprint afstanden waar gestayerd mag worden.
Het is dan de kunst om zo snel mogelijk op de fiets te zitten en een goede groep te vinden.
Heb weleens meegemaakt dat de eerste 10min fietsen in zone D5 ging en vervolgens rustig in zone D2 mee te kunnen fietsen.

Asus PP-DLW - 2 x Intel Xeon 3,06 - 1Gb RAM - Coolermaster CM Stacker - 29160 - Seagate 18Gb 15k -=- 2 x LG L1910B 19" TFT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ezio
Ik ben een recreant dus een snelle wissel is leuk maar zeker niet noodzakelijk. Ik heb een sprint gedaan om te kijken of ik het leuk vind maar ik wil nu eigenlijk zo snel mogelijk naar de langere afstanden. Het is jammer dat ik pas in de zomer ben begonnen met triathlons, want anders had ik dit jaar nog een halve kunnen doen. Dat kan nog steeds maar ik wil het liefst iets in de buurt en in de zomer hebben. Ik ben nu een beetje aan het rondkijken voor volgend jaar. Dan wil ik een paar weken voor IM Maastricht een halve doen. Ik zat eerst aan IM 70.3 Luxemburg te denken maar die kreeg slechte reviews. De grote kanshebber is nu Challenge Heilbronn. Dat is iets verder weg maar nog steeds goed met de auto te bereiken. En, niet geheel onbelangrijk iets goedkoper.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
Ik zat ook te denken aan Luxemburg, maar wat is de strekking van de slechte reviews???

Ik heb nu een Challenge gedaan en ik vond dat erg goed georganiseerd, maar wil ook eens een Ironman 70.3 proberen.. Wij zaten verder nog te denken aan de 70.3 in Denemarken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wezep
Samen met 3 clubgenoten zitten we voor volgend jaar ook te kijken naar een leuke halve triathlon in het buitenland. Luxemburg valt gezien de datum af.
We zitten te kijken naar Denemarken of Kraichgau.
Maar we wachten eerst even op het programma van de divisie wedstrijden.

En dan misschien later in het jaar de hele van Almere....

Asus PP-DLW - 2 x Intel Xeon 3,06 - 1Gb RAM - Coolermaster CM Stacker - 29160 - Seagate 18Gb 15k -=- 2 x LG L1910B 19" TFT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ezio
M@cer schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 11:20:
Ik zat ook te denken aan Luxemburg, maar wat is de strekking van de slechte reviews???

[..]
Je kreeg volgens de reviews te weinig waar voor je geld. De klachten gingen vooral over de voorzieningen tijdens en na de wedstrijd (weinig drankposten en slecht verzorgde atletenzone). Ik ben zelf nooit de moeilijkste maar voor zoveel geld verwacht ik toch wel een beetje kwaliteit. Luxemburg staat nog wel op de lijst maar niet helemaal bovenaan.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoutV
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13:46
Almere doet het wel heel goed met de athleten verzorging.
Ik heb oa Kraichau gedaan (IronMan 70.3), maar dat was een heel stuk minder dan Almere, maar wel een stuk duurder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:47

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Aangezien jullie me zo goed geholpen hebben met tips ben Ik jullie ook nog een verslagje schuldig van mijn 1/8 cross triathlon van vorige week zaterdag.

Aangezien er in het zwembad van Dwingeloo gezwommen moest worden werd er in 3 groepen gestart. 1 groep om 1 uur, 1 om half 2 en 1 om 2 uur. Ik moest starten om 2 uur.
Om 12 uur aangekomen, toen regende het nog, net als de hele ochtend en de dag ervoor. Startnummer opgehaald en spullen in de wisselzone gezet. Aangezien het nog steeds regende alles enigszins in een plastic zak gestopt. Dat zou me later nog nekken.

2 jongens bij mij uit het dorp deden ook mee. 1 moest om 1 uur starten, de andere om half 2. Na hun aangemoedigd te hebben bij het zwemmen heb ik me omgekleed en om 13:50 konden we even inzwemmen.
Om 2 uur gestart. Zwemmen ging goed, ik was als eerste het water uit. ~6 minuten gezwommen.
Daarna de wissel waarbij ik vergat mijn nummer om te doen. |:(
Hier kwam ik na honderd meter fietsen achter. Omgekeerd en nummer omgedaan. Hierdoor ben ik wel meer dan een minuut verloren.
Fietsen ging op zich wel goed, alleen was de route niet heel goed aangegeven waardoor ik 2 keer verkeerd gereden ben. Dit heeft me een aantal minuten gekost. :(
De route ging door het Dwingelerveld, wat sowieso al vrij nat is, maar doordat het 2 dagen onafgebroken geregend had was het nu bij plekken een zwembad. Over een volledig volledig volgezogen zandpad tegen de wind in was geen pretje. ;(
Tijdens het fietsen iedereen van mijn startgroep weer ingehaald en een aantal personen van de groep van half 2.
Wisselen naar lopen ging wel goed. De eerste kilometer waren mijn benen alleen elastiek en had ik moeite om in het ritme te komen. Daarna ging het beter en begon ik meerdere personen van de groep van half 2 in te halen. Het loopt toch altijd makkelijker wanneer je een punt hebt om naar toe te lopen.

Ik kwam binnen in een tijd van 1:36:50. Dit was goed voor een 3e plek. Wanneer ik geen fouten had gemaakt was ik onder de 1:30 binnengekomen en was ik eerste geworden. Hoewel dat meer over het algemene niveau zegt dan over het mijne. :+

Al met al een leuke ervaring, zeker voor herhaling vatbaar.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• M@cer
Vandaag zijn Sonja en ik vertrokken richting Mallorca om mee te doen aan de Challenge Mallorca (half distance)

De eerste verkenning hebben we inmiddels gedaan en het fietsparcours is uitdagend maar erg mooi. Het is hier ongeveer 25 graden, dus het is even wennen na de afgelopen periode in Nederland.

We zullen de komende dagen regelmatig ons blog updaten met onze verhalen, hieronder dag 1

http://www.eigenwijzetria...tijn/mallorca-verkenning/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ezio
Succes en veel plezier :) . Ik heb nog even nagedacht om Challenge Forte Village Sardinia te doen maar vond het toch iets te kort dag. Het zwemmen zit nog niet op het niveau waar ik het wil hebben. Ik denk dat ik in plaats daarvan een paar dagen naar Lanzarote ga.

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M@cer
Morgen is de grote dag waar we zo lang naartoe hebben geleefd.

Vandaag hebben we de briefing en de bike check-in gedaan, we kunnen niet weer terug.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• M@cer
Inmiddels is het alweer een dag geleden, maar hieronder een verslag van mijn halve Triathlon op Mallorca 🏊🚴🏃. Van een top zwem onderdeel, naar een lekke band tijdens het fietsen en een hel van een halve marathon.

http://wp.me/s9bvvX-raceday

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
M@cer schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 18:00:
Inmiddels is het alweer een dag geleden, maar hieronder een verslag van mijn halve Triathlon op Mallorca 🏊🚴🏃. Van een top zwem onderdeel, naar een lekke band tijdens het fietsen en een hel van een halve marathon.

http://wp.me/s9bvvX-raceday
top prestatie... heel knap...
ik ben niet zo bekend met thriatlon maar kwam toevallig in dit topic en heb met veel plezier de verslagen op je website gelezen!
waarom heb je eigenlijk een wetsuit aan in Mallorca? Is het water daar zo koud? Of ...? (sorry voor de noob-vraag)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M@cer
Nee water was 22,5 graden, dus was wat betreft temperatuur helemaal niet nodig.

Maar met een wetsuit ben je sneller omdat je meer drijfvermogen hebt, dus wanneer het mag altijd doen. Scheelt echt in de minuten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arie-
  • Niet online
Zo gisteren m'n seizoen afgesloten met de DRW Run-Bike-Run te Nijverdal. Daar werd ik toch weer even met m'n neus op de feiten gedrukt: het hardlopen is prima, maar het fietsen lijkt nergens op haha. Ik heb eigenlijk sinds de zomer niet meer serieus op de fiets gezeten, misschien 2 keer een tochtje van meer dan anderhalf uur op de racefiets. Ik ben echt alleen maar ingehaald op de mtb, ik vond het fietsparcours ook echt verschrikkelijk zwaar. Vorige week een heel dik pr op de HM gelopen tijdens een redelijk zware halve marathon, 1:32, waarmee ik in de top 10% finish. Gisteren tijdens de r-b-r nog niet eens bij de beste 50%. Ach ja, wel een mooie middag gehad en heb nu ook vermoeide benen. Nu waarschijnlijk naar de marathon van Rome toewerken, die is begin april. Waarschijnlijk weer een 70.3 na de zomer.

Garmin Log

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie-
  • Niet online
Toennee schreef op maandag 20 november 2017 @ 13:42:
Wellicht een tip voor de zoekenden, de prijsalert ging zojuist af, Garmin 735XT op Amazon.de (259euro), die heb ik zojuist besteld (volg dit topic al een tijdje, kom van de 310XT)
Gestolen uit het Hardlooptopic sporthorlogestopic! ^^

[ Voor 3% gewijzigd door Arie- op 20-11-2017 14:34 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• arcanis
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-10-2024
-

[ Voor 100% gewijzigd door arcanis op 30-01-2020 10:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• miel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:57
IRONMAN Maastricht wederom dit jaar...... maar dan wederom als teamleader ipv als deelnemer....;-)

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Ik ben ingeschreven voor de Ironman in Zürich eind juli. Wil daarvoor nog wel 4-5 (kortere) doen, want ik heb pas één kwart triatlon erop zitten. Daarnaast wil ik de langere weekendtrainingen (zowel lopen als fietsen) ook wel regelmatig gaan doen als wedstrijd (maar dan uiteraard niet altijd voluit).

Ben sinds half december behoorlijk aan het trainen geslagen en dat gaat voorlopig erg goed. Zit nu op ongeveer 11uur per week waarin ik alle drie de sporten 3 keer doe. Belasting en afwisseling bevalt goed, ik begin zelfs heel voorzichtig het zwemmen een beetje leuker te vinden. Vanmorgen voor het eerst 2500m gezwommen - dat ben ik langzaam aan het uitbouwen (zwem steeds ongeveer een uur).

Januari zag er voor mij zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://image.prntscr.com/image/l1rmeohKSem5nIi7dncJOA.jpeg

Waar ik wel nog een beetje zoekende naar ben is hoe ik mijn zwem- en fietstrainingen (doordeweeks) zo efficient mogelijk kan insteken. Hieronder wat ik nu doe voor die twee.

Zwemmen (dinsdag- en donderdagochtend):
400m borstcrawl
400m pull buoy
400m paddles
400m flippers
400m borstcrawl

Naar de toekomst toe: dit uitbouwen binnen het uur dat ik steeds heb (dus meer banen). Vraag is een beetje wat het meest zinnig is: álles uitbouwen, of bijvoorbeeld alleen de 'borstcrawl' stukken.

Fietsen (dinsdag- en donderdagavond):
Zwift voor ongeveer 1uur (dinsdag) of 1,5uur (donderdag) - ik pak dan eigenlijk steeds wisselende workouts met veel intervalwerk rond FTP en daarboven.

Naar de toekomst toe: dit blijven doen met hopelijk een steeds stijgende FTP tot gevolg. Vanaf april proberen om één van deze trainingen buiten te doen, en dan 1,5-2uur.

Mocht er iemand tips hebben om mijn tijd in het zwembad of op de fiets efficiënter te besteden dan hoor ik ze graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie-
  • Niet online
@MrAcid Ik zag je lijstje al voorbijkomen in het Hardlooptopic, knap hoor, zoveel uur! Ik kom daar echt niet aan tot het weer wat beter wordt. Binnen fietsen vind ik niets, mbt. hardlopen ben ik maar zo-zo belastbaar, zwemmen is niet zo makkelijk in te plannen voor mij door beperkte uren beschikbaarheid zwembad en ik ben aan het verhuizen. Vanaf april wil ik weer duurvermogen gaan opbouwen dmv fietsen. Als het weer vooruit gaat wil ik weer gaan zwemmen (in open water) en hardlopen blijf ik lekker doen.

Ik heb dit jaar twee doelen:
* Marathon in Rome 8 april
* 70.3 in Nice 16 september

De marathon ga ik gebruiken om te bepalen of ik in 2019 een hele triatlon wil proberen, de 70.3 omdat het mooi is. In de tussentijd en daarna ga ik gewoon lekker dingetjes doen en zie ik wel welke OD/kwart triatlons er op mijn pad komen. Ik heb de marathon van Berlijn anderhalf jaar geleden gedaan, dit is mij verschrikkelijk tegengevallen, niet conditioneel, maar echt alles deed pijn. Gewrichten, slijmbeurzen, pezen en spieren: ik zie het niet zitten om na 180km fietsen nog een hele marathon te doen. Als mijn ervaring met Rome niet anders is, dan zet ik een hele triatlon uit mijn hoofd en houd ik het lekker bij de dingen die m'n lichaam wel aan kan.

Mbt. kortere afstanden (en daar valt een halve misschien ook nog onder) uitbouwen naar een hele, las ik op Reddit een mooi verhaal van iemand met de strekking: 'Zelfs bij een halve kun je nog stukken in hogere hartslag zones uitvoeren, bij een hele, moet je ook kunnen overleven.' Het is echt een volledig andere mindset. Heel veel succes allemaal dit jaar!

[ Voor 3% gewijzigd door Arie- op 08-02-2018 11:28 . Reden: reddit post opgezocht ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• denyos
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:54
MrAcid schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 09:53:
Waar ik wel nog een beetje zoekende naar ben is hoe ik mijn zwem- en fietstrainingen (doordeweeks) zo efficient mogelijk kan insteken. Hieronder wat ik nu doe voor die twee.

400m borstcrawl
400m pull buoy
400m paddles
400m flippers
400m borstcrawl

Naar de toekomst toe: dit uitbouwen binnen het uur dat ik steeds heb (dus meer banen). Vraag is een beetje wat het meest zinnig is: álles uitbouwen, of bijvoorbeeld alleen de 'borstcrawl' stukken.
Goed dat je je blok opdeeld in verschillende delen, de vraag is alleen waarom je bepaalde dingen doet.
Beginnen met 400meter borstcrawl als inzwemmen lijkt mij prima.
Stukje met pull buoy is nuttig zodat je beter kan focussen op de overhaal en catch en je echt je armen kan trainen. Paddles is dan weer puur voor kracht in de armen, dat zou je kunnen combineren met je pull buoy stuk wanneer je niet aan de techniek aan het werken ben maar puur arm kracht wilt krijgen.

De flippers vervolgens zorgen voor een hoge been stuwing waardoor je weer beter kan focussen op je armen. Daarnaast kunnen ze helpen voor je voet flexibiliteit.
Vervolgens nog 400 meter borstcrawl zwemmen is fijn, want dat is wat je gaat doen tijdens je wedstrijd.

Ik kan je aanraden om een stuk benen zwemmen met een kickboard in je programma op te nemen. Dat helpt niet alleen voor de stabiliteit in het water, maar hier heb je ook voordeel bij in de andere onderdelen van de triatlon.

Verder kan je je blokjes wat anders indelen ipv alleen qua lengte. 400 meter borstcrawl kan bijvoorbeeld ook door 25 meter maximale holding en vervolgens 75 meter rustig doorzwemmen, en dat dan 4x.
Andere oefeningen zoals scullen en wrikken, focus op hoge elleboog/ontspannen overhaal, verhogen van slaglengte, verhogen van slagfrequentie/vinden van je optimale slagfrequentie kunnen vervolgens stuk voor stuk helpen bij het verhogen van je tempo.

Daarnaast helpt het ook om soms gewoon eens lekker een langer stuk aansluitend te zwemmen.
Vanochtend ben ik zelf bijvoorbeeld 10x100m bezig geweest op verschillende slagfrequentie (ik gebruik hier een Finis Tempotrainer voor) om vervolgens op een iets rustiger tempo 1250 meter aan 1 stuk door te zwemmen.

Verder kan je voor inspiratie altijd eens kijken naar de schema's op http://www.toptriathlon.nl/zwemschemas/
Voor mij zijn deze te zwaar voor 1 training maar het kan wel helpen bij het invullen van een training.

[ Voor 4% gewijzigd door denyos op 08-02-2018 13:32 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arcanis
-

[ Voor 99% gewijzigd door arcanis op 30-01-2020 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
Op dit moment ingeschreven voor

- Marathon Rotterdam
- Halve Triathlon Nieuwkoop NK
- Halve Challenge Almere
- Halve Challenge Mallorca

Verder nog een aantal kleinere triathlons (Ter Aar/Utrecht/Emmeloord/Amersfoort/Zandvoort) op de planning.

Kan niet wachten tot het weer gaat beginnen.. Op dit moment veel aan het lopen en Zwiften... Zwemmen niet zoveel zin in, komt binnenkort wel weer.. >:)

Mooie meevaller gehad in de vorm van een bonus op het werk, dus ben nu op zoek naar een triathlonfiets.

[ Voor 14% gewijzigd door M@cer op 08-02-2018 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wezep
Hier ook een mooi programma:
22-4: teamtriathlon Arnhem
13-5: teamtriathlon Enschede
9-6: OD Weert (1e divisie)
30-6: sprint Holten (1e divisie)
8-7: halve triathlon Berlijn
2-8: lange afstand Alpe d'Huez
8-9: teamtriathlon Vroomshoop (1e divisie)
16-9: Z-F-L-Z-F-L Nijmegen (1e divisie)

Verder een trainingsweekend met de club (Aquapoldro Apeldoorn),
2weken vakantie Frankrijk Alpe d'Huez
En verder met een aantal clubgenoten nog een week fietsen, ergens in het buitenland.

Wordt weer een mooi jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deamosreapos
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:11
Grappig, heb mijzelf ook voor die in Zürich ingeschreven. Met mij nog 3 andere Nederlanders ;) lijkt erop dat je schema er goed uit ziet, maar hopelijk doet je pmt chart dat ook nog een beetje. Zelf heb ik twee weken griep gehad dus mijn fitness zit gelijk weer onder de 60 :(

Qua fietsen rij ik meestal 1* in de ochtend zone 1. (6-7uur) dan meestal nog 1 langere fiets sessie met daarin een benen training (minute max of single legs drills). Dan in het weekend afwisselend een Z1-2 rode van +- 2 tot 3 uur. Met geluk krijg ik er gelijk een brick achteraan.

Zwemmen doe ik op drie vast dagen, maandag dinsdag en donderdag. Maandag solo meestal in mijn pauze. Di en do zijn Waterpolo trainingsuren dus vaste tijden.

Hardlopen proppen we er in de resterende uren doordeweeks in en minimaal 1* strenght en conditioning. In het weekend is meestal de lange loop 1-3 uur.

Tip, ik gebruik een coach, maar als je die niet hebt plan alles in. Hiermee dwing je jezelf tot het uitvoeren.

Maar respect! Zeker trainen voor een hele vreet aan je qua inplannen en sociaal leven.

Ook nog in de planning is de 70.3 van Sankt Pölten. Meer omdat mijn coach daar mee doet dan wat anders maar schijnt wel super vet te zijn. 33 km snelweg! Woop woop ;)
MrAcid schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 09:53:
Ik ben ingeschreven voor de Ironman in Zürich eind juli. Wil daarvoor nog wel 4-5 (kortere) doen, want ik heb pas één kwart triatlon erop zitten. Daarnaast wil ik de langere weekendtrainingen (zowel lopen als fietsen) ook wel regelmatig gaan doen als wedstrijd (maar dan uiteraard niet altijd voluit).

Ben sinds half december behoorlijk aan het trainen geslagen en dat gaat voorlopig erg goed. Zit nu op ongeveer 11uur per week waarin ik alle drie de sporten 3 keer doe. Belasting en afwisseling bevalt goed, ik begin zelfs heel voorzichtig het zwemmen een beetje leuker te vinden. Vanmorgen voor het eerst 2500m gezwommen - dat ben ik langzaam aan het uitbouwen (zwem steeds ongeveer een uur).

Januari zag er voor mij zo uit:
[afbeelding]

400m borstcrawl
400m pull buoy
400m paddles
400m flippers
400m borstcrawl

Fietsen (dinsdag- en donderdagavond):
Zwift voor ongeveer 1uur (dinsdag) of 1,5uur (donderdag) - ik pak dan eigenlijk steeds wisselende workouts met veel intervalwerk rond FTP en daarboven.

Naar de toekomst toe: dit blijven doen met hopelijk een steeds stijgende FTP tot gevolg. Vanaf april proberen om één van deze trainingen buiten te doen, en dan 1,5-2uur.

Mocht er iemand tips hebben om mijn tijd in het zwembad of op de fiets efficiënter te besteden dan hoor ik ze graag!
toon volledige bericht

• monkel
arcanis schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 14:10:
[...]

Mijn lange termijndoel is praktisch hetzelfde. Ik zit eraan te denken om volgend jaar een hele marathon te doen en alleen als ik hier een goede tijd op zet in 2020 een hele triatlon.
Het klinkt misschien raar; maar een marathon in een hele triathlon ging me makkelijker af dan een losse marathon. Ik bedoel; het is maar 3 uurtjes van de totale 10 >:) Maar serieus; laat het resultaat van een losse marathon niet als basis dienen voor een hele triathlon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ezio
Ik ga de marathon van Rotterdam doen en heb de training voor Maastricht een iets lagere prioriteit gegeven. Die wil ik na Rotterdam op gaan pakken. Ik zit nu nog vrij laag in de trainingsuren (ongeveer 8 uur per week) zonder fietsen (3 keer hardlopen en 2 tot 3 keer zwemmen). Het fietsen is nu vooral als het weer het toelaat en verder binnen. Ik neem binnen fietsen niet mee in de trainingsuren, want het effect van een uurtje binnen fietsen is verwaarloosbaar. Dit jaar heb ik pas 3 keer buiten gefietst, maar ik denk dat ik dit eind april weer heel snel op kan pakken. Het hardlopen en fietsen zijn de sterkere onderdelen waar ik straks de meeste winst wil halen.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Ligt er nogal aan wat je binnen doet op de fiets. Ik maak momenteel behoorlijke stappen door consequent met Zwift te trainen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• M@cer
Hier ook een uur of 6 per week Zwift en ik zou niet weten waarom ik deze niet mee zou moeten tellen, want ik ben binnen intensiever bezig dan buiten...

Even een crosspost met het wielrentopic...

Afgelopen donderdag naar Koblenz gereden om eens een bezoek te brengen aan de Canyon Experience Showroom en vooral om de verschillende maten Speedmax te testen.. Leuk om daar eens een kijkje te nemen en uiteraard om een fiets te bestellen :)

Gisteren kwam de doos van mijn nieuwe fiets binnen..

Afbeeldingslocatie: https://s13.postimg.org/xxjl577uf/28278983_1938221046206161_4379172168824345124_n.jpg

En daar kwam deze uit _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://s13.postimg.org/bllsbuygn/28471337_1938221059539493_1509645690372113920_n.jpg

Een Canyon Speedmax CF 9.0 SL 2017 voor mijn triathlon avonturen de komende jaren.. >:)
Nu maar hopen dat het snel wat minder koud wordt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ezio
Ik fiets maar een uur per week bij WattCycling, want ik heb zelf geen trainer. Dat zijn weliswaar gerichte trainingen maar niet genoeg om een groot effect te hebben. Ik doe het nu vooral om toch nog wat fietsuren te maken zodat ik niet helemaal vanaf nul hoef te beginnen.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Heb mijn wetsuit vorige week binnen gekregen - bij welke watertemperaturen kun je daar eigenlijk (redelijk) comfortabel mee trainen? Hoe warm houdt zo'n ding je? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denyos
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:54
Eind april gaan wij vaak voor het eerst naar buiten in de wetsuit, maar dan blijft het vaak nog bij 15-30 minuten maximaal. Pas vanaf half mei worden de trainingen langer. Zorg trouwens ook voor een goede batmuts en eventueel handschoenen/schoentjes als je eerder naar buiten gaat.
Het water is verdomd koud op onbedekte onderdelen.

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreeShooter
  • Laatst online: 10:42
Ik heb het hele topic doorgelezen. Mooie verslagen. Keep them coming!

Ik ben al een lange tijd op zoek naar een echte sportieve uitdaging. Ik ben al een aantal keer aan een hardloopschema voor een HM begonnen maar nooit echt vol kunnen houden door de eentonigheid van hardlopen. Omdat ik ook graag fiets en zwem en op zoek ben naar een echte sportieve uitdaging, lijkt een triatlon me perfect.

Ik ben nog een beginner wat betreft duursporten. Ik heb zo'n 300 km hardgelopen in de laatste 5 jaar en in 2017 zelfs maar 35km. Maar met mijn 64 kg bij 1m83, kan ik wel redelijk snel vooruitgang boeken. Dit jaar ben ik al goed begonnen met meerdere fietstochten, regelmatig hardlopen en sinds vorige week begonnen met zwemmen.

Ik heb mezelf als doel gezet om deel te nemen aan een 1/4e triatlon. Ik beleef in ieder geval al veel plezier aan het trainen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Welkom! Tof dat je dit wilt gaan doen!

Je bouw klinkt inderdaad goed. Wat zwem/fiets/loop je zo’n beetje momenteel qua afstanden gemiddelde/beste resultaten?

Vergis je niet in de trainingsarbeid trouwens. Hardlopen is niet voor iedereen - maar trainen voor een HM denk ik minder tijd dan trainen voor een 1/4 tri.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeShooter
MrAcid schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 14:52:
Welkom! Tof dat je dit wilt gaan doen!

Je bouw klinkt inderdaad goed. Wat zwem/fiets/loop je zo’n beetje momenteel qua afstanden gemiddelde/beste resultaten?

Vergis je niet in de trainingsarbeid trouwens. Hardlopen is niet voor iedereen - maar trainen voor een HM denk ik minder tijd dan trainen voor een 1/4 tri.
Thanks!

Zwemmen: 27 minuten over een kilometer.
Gisteren pas voor de tweede keer gezwommen als training dus hoop hier nog wel redelijk wat vooruitgang te boeken. Het verschil tussen eerste en tweede training was enorm door middel van een aantal youtube filmpjes.

Fietsen: Ik heb alleen een 18kg zware stadfiets. Daarop doe ik een tocht van 40km in zo'n 2u. Ik heb al eerder een fietsvakantie gedaan (zo'n 1300km in 2 weken) en heb nog een weeklange fietsvakantie gepland in mei. Dat gaat ongetwijfeld helpen maar - gezien de knappe tijden hier - zal ik nog moeten werken aan mijn snelheid.

Hardlopen: Op dit moment loop ik de 5km in 25 minuten.

Zoals gezegd ben ik een absolute beginner. Op dit moment ligt mijn prioriteit bij (1) het plezier hebben tijdens trainingen (2) het opbouwen van de conditie om deel te nemen aan een triatlon (3) snellere tijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
Kijk eens voor een sprint triathlon, dit is over het algemeen laagdrempelig en daar zie je ook mensen met stadsfietsen.. Voor een 1/4 zou ik toch maar even gaan kijken naar een racefiets, want 2 uur voor 40km is erg langzaam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
MrAcid schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 13:26:
Heb mijn wetsuit vorige week binnen gekregen - bij welke watertemperaturen kun je daar eigenlijk (redelijk) comfortabel mee trainen? Hoe warm houdt zo'n ding je? :)
Afgelopen zondag voor het eerst buiten geweest - viel me niet mee (ook niet echt tegen). Is wel iets wat ik de komende weken goed wil gaan oefenen, want het is wel iets anders dan in een 25m (binnen)bad. :)

Garmin gaf een gemiddelde (water)temperatuur van 16 graden aan (over wetsuit gedragen, dus redelijk accuraat verwacht ik). Goed te doen!

https://www.strava.com/activities/1523981037

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
MrAcid schreef op maandag 23 april 2018 @ 17:08:
[...]

Afgelopen zondag voor het eerst buiten geweest - viel me niet mee (ook niet echt tegen). Is wel iets wat ik de komende weken goed wil gaan oefenen, want het is wel iets anders dan in een 25m (binnen)bad. :)

Garmin gaf een gemiddelde (water)temperatuur van 16 graden aan (over wetsuit gedragen, dus redelijk accuraat verwacht ik). Goed te doen!

https://www.strava.com/activities/1523981037
Gisteren weer gedaan - maar nu was het buiten 5 graden en was het water 13 graden. Geen aanrader. :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Arie-
  • Niet online
Om maar even op verzoek ;) te kicken. Ik heb me vandaag voor drie binnenlandse triatlons ingeschreven:
Zeewolde, Holten en Hardenberg. Holten zal het wel niet wilden, die zit bomvol. Dat is maar goed ook: anders had ik er drie in drie weken. Nu twee in drie weken met een week pauze. Nu eind juli/augustus nog één kiezen in voorbereiding op. Halverwege september 70.3 te Nice.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Gaaf! Wat zijn je doelen per evenement?

Ik doe er zelf twee de komende tijd: Haarlemmermeer (OD) en Amsterdam (HD). En daarna dus eind juli de hele in Zürich. OD en HD zijn puur training voor mij: alles achter elkaar en in “racemodus”.

Trainingen gaan erg lekker. Zwemmen lijkt de progressie een beetje uit, maar gaat wel echt 10x beter dan toen ik eind december begon. Laatste keer open water zwom ik 3km rond de 2:00/100m - wat ik de keren daarvoor echt niet haalde qua tempo. Volgende week woensdag nog een videoanalyse gepland staan voor het zwemmen, hopelijk met kleine aanpassingen nog goeie winst te pakken in de resterende weken/maanden!

[ Voor 11% gewijzigd door MrAcid op 09-05-2018 12:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arie-
  • Niet online
Voornamelijk finishen, ik heb nog niet zoveel getraind dat ik de illusie heb goede tijden te behalen. M'n fietsen laat nog erg veel te wensen over. Voor de betere tijden zul je echt 33+/h moeten fietsen, ik heb momenteel moeite om 30+/h te halen over 40km. Ik ben echter pas een kleine maand weer kilometers aan 't maken op de fiets. Om toch wat te hebben om mezelf mee te slaan: Zeewolde onder de 2:35 en Hardenberg onder de 2:25. Toch is dat altijd wel lastig om te beoordelen met een fietsparcours lengte plus of min van 2km of een paar 100m verschil op 't hardlopen.
Mbt. de halve in Nice, tja, elk parcours is anders, vorig jaar in Kraichgau was ik super blij met ruim 5:46 uur. Het zou mooi zijn als daar een kwartier af kan, wat me niet onrealistisch lijkt:
* Kraichgau was begin juni, nu ga ik halverwege september: een hele zomer om harder te fietsen
* In Kraichgau kon ik nauwelijk zwemmen: dat moet nu beter kunnen!
* Meer triatlon ervaring ook mbt wissels en zo

Ik begin 't zwemmen een beetje door te krijgen denk ik. Ik heb vanaf februari over een flinke periode verspreid 10 zwemlessen genomen wat me toch wel heeft geholpen. Vorig jaar had ik mezelf borstcrawl aangeleerd, maar dat liep uiteindelijk allemaal echt niet lekker. Nu veel meer rust in m'n ademhaling en techniek gekregen.

@MrAcid, Een hele: heel veel respect. Ik ben aan het overwegen er in 2019 één te gaan proberen, maar voornamelijk de marathon maakt me erg bang. Afstanden tot 21km gaan me redelijk goed af met hardlopen, daarboven begin ik toch erg regelmatig problemen met pezen, gewrichten, slijmbeurzen en peesplaten etc. te krijgen. Als ik er daarvoor al een werkdag op het zitten maakt me dat behoorlijk huiverig voor die marathon. Nu moet ik wel zeggen dat ik sinds de marathon Rome vorige maand wel meer vertrouwen in heb gekregen in grotere loopafstanden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Niconing
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09:19
Als ik dit zo lees moet ik nog heel wat trainen. Ik ben dit voorjaar begonnen met het trainen voor mijn eerste triathlon, een sprint. Dus allemaal behapbare afstanden. Ik train nu samen met een groepje met allemaal beginnende triatleten dit maakt het erg motiverend omdat je nu ook aan een ander je progressie kan afmeten.

Ik ben voor mijzelf positief verrast over hoe soepel alles tot nu toe gaat. Voor de 10km benader ik toch al weer mijn top tijd van 45 min en met het zwemmen kan ik aardig bijblijven ondanks dat het meer dan 15 jaar geleden is geweest dat ik aan echte zwemtraining gedaan. Ook afgelopen zondag voor het eerst in openwater gezwommen met trisuit. Wat is dat gaaf om te doen! Het ging mij na 500m worstelen met het pak en de temperatuur erg goed af. Al begreep ik dat het water zondag heel erg rustig was, hoewel ik het toch al behoorlijke golven vond.
Het enige waar ik niet zo tevreden mee ben is het fietsen, De afgelopen jaren heb ik elk jaar meer dan 9000km gereden en ik merk dat het niveau van de trainingen voor mij nu te laag licht om progressie te boeken.

Na de sprint in Zandvoort staat er voor mij ook nog de kwart van Abbekerk en misschien ook die van de Geesterambacht op het programma. Gaat dat allemaal als ik hoop dat het gaat dan ga ik mij voor volgend jaar orienteren op een halve, hopelijk hier in de omgeving van Hoorn

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• estorino
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-03 14:19
Hey, een triathlon topic. :) Ik deed mijn eerste (een sprint afstand) in 2011, toen nog schoolslag-zwemmend... :) In de jaren erna vele sprints, OD en halves. Vorig jaar de hele in Duitsland, Challenge Roth. Helaas de finish niet gehaald omdat het met de voeding in de warmte (31 graden in de loop van de dag..) niet goed ging. Maar dit jaar ga ik het opnieuw proberen, de hele in Almere in september!

https://www.strava.com/athletes/10490675

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arie-
  • Niet online
Maak je niet druk: genieten. Tijdens triatlons kom je mensen tegen op stadsfietsen met platte pedalen en hardloopschoenen aan. Iedereen moet ergens beginnen.

Bij mijn eerste, een OD, deed ik het zwemmen, met schoolslag in een surfwetsuit. Het fietsen deed ik in m'n hardloopkleren. Gewoon gaan, knooien en als de uitdaging bevalt probeer je het de volgende keer beter te doen. Beter, niet perse harder: parcours en weersomstandigheden zijn (lang) niet altijd te vergelijken.

Als je het vaker gedaan hebt ga je vanzelf voor de uitdaging van tijd. M'n laatste triatlons keek ik bijvoorbeeld nergens meer naar bij de wissels, waar je de eerste keer nog rustig aan doet met omkleden. Zand aan m'n voet bij het uitkomen van het water? Het schuren in m'n fietsschoenen is een probleem voor na de wedstrijd. Zit er een vouw in m'n sok? Na de wedstrijd zien we wel of we een blaar hebben. Ik was ook echt super blij toen met m'n tijd van 2:16 op de kwart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
estorino schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 09:12:
Hey, een triathlon topic. :) Ik deed mijn eerste (een sprint afstand) in 2011, toen nog schoolslag-zwemmend... :) In de jaren erna vele sprints, OD en halves. Vorig jaar de hele in Duitsland, Challenge Roth. Helaas de finish niet gehaald omdat het met de voeding in de warmte (31 graden in de loop van de dag..) niet goed ging. Maar dit jaar ga ik het opnieuw proberen, de hele in Almere in september!
Wat ging er niet goed en wat zou je nu anders doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie-
  • Niet online
Ter informatie, tijdens mijn 70.3 in Kraichgau was het ook 30C tijdens het hardlooponderdeel. Ondanks dat dat prima ging heb ik er wel wat van geleerd:
* Koelen met water
* Iso drinken
Dit geldt ook tijdens het fietsonderdeel. Elke drankpost twee bidons weggooien en twee aanpakken, één met water en één met iso. Alles wat je koelt met water hoef je minder/niet te zweten, waardoor je minder hoeft te drinken en je maag weer wat meer rust krijgt om andere dingen weg te werken. Althans, dat is mijn theorie en die lijkt me niet onwaarschijnlijk. Afgelopen marathon in Rome dezelfde theorie toegepast en dat is me goed bevallen:
* Elke sponspost twee sponzen over mezelf uitknijpen.
* Elke waterpost een klein beetje iso drinken en twee bekers water over mezelf leeggooien.

Ik hoop dat je er wat aan hebt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• estorino
Wat ging er niet goed en wat zou je nu anders doen?
1. te weinig gedronken op de fiets, 4x 750ml bidon water. Ik was de ochtend na de wedstrijd 3kg lichter (69kg tov 72kg), ondanks een paar uur na het uitstappen alweer flink gegeten en gedronken te hebben.
2. energie was grotendeels in de vorm van SIS gels. In de voorbereiding ging dat goed, maar de inspanning lag hoger tijdens de wedstrijd en het was een stuk warmer. Mijn maag raakte steeds meer overstuur van de zoete gels, totdat er niks meer bij wou.

wat ik anders zou doen:
1. meer drinken en waarschijnlijk sportvoeding in de bidons ipv. water. Ik heb laatst "Maurten" poeder geprobeerd en dat beviel op zich uitstekend.
2. vast voedsel op de fiets; mueslibroodjes, bananenbrood, dat soort dingen.
3. gels pas tijdens het lopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Dank @Arie- en @estorino - nuttige tips!

Krijg je bij de drankposten tijdens het fietsen ook echt bidons (is een Ironman evenement)? Of moet je stoppen en je eigen bidons vullen...? Was eigenlijk uitgegaan van dat laatste maar als je door kunt is dat natuurlijk ideaal!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• miel
MrAcid schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 10:41:
Dank @Arie- en @estorino - nuttige tips!

Krijg je bij de drankposten tijdens het fietsen ook echt bidons (is een Ironman evenement)? Of moet je stoppen en je eigen bidons vullen...? Was eigenlijk uitgegaan van dat laatste maar als je door kunt is dat natuurlijk ideaal!
Bij een IRONMAN krijg je bidons..... dus kun je "wisselen"....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arie-
  • Niet online
Correct, ruim voor elke post staat een bak waar je je bidons in mag gooien, daarna volgt een bevoorradingspost waar je verschillende dingen kunt aanpakken. Je zou de dag van tevoren even naar de 'mandatory' instructie kunnen gaan, daar worden die dingen een beetje uitgelegd.

Mijn grootste stresspunt was 'wat moet in welke tas'. Je gaat namelijk waarschijnlijk 3 tassen klaarmaken, wisselzones één en twee zijn vaak namelijk niet op dezelfde locatie.
# Een tas voor het pakken van je fietsspullen en het dumpen van je wetsuit, bij wisselzone één.
# Een tas voor het pakken van je hardloopspullen en het dumpen van je fietsspullen, bij wisselzone twee.
# Een tas voor je korte broek, slippers en biergeld voor na het finishen en het dumpen van je hardloopkleding, bij de finish.

Ik was echt aan 't stressen:
* Hoeveel eten moet waar in.
* Ik mag niet m'n hardloopschoenen in m'n fietsspullen tas doen of andersom.
* Zonnebrand niet vergeten: in elke tas een tube!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Ok, dat is wel heel chill! Dank voor de info wederom! :)

Ik ga gewoon redelijk obsessief met checklists werken als ik meerdere tassen moet maken. Maar volgens mij heeft Zürich één wisselzone - maar het lijkt wel alsof je inderdaad 2 'bags' kan/mag/moet maken. Tegen die tijd maar eens specifiek uitzoeken.

PDF van wisselzone: http://eu.ironman.com/~/m...h%20transition%20area.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M@cer
Mijn triathlonseizoen gaat deze week ook weer beginnen en gelijk een drukke maand.

13-10 1/8ste Ter Aar
20-10 Sprint HLRMeertriathlon
27-10 OD Duintriathlon Almere
03-06 Halve Nieuwkoop NK

Weer zin in... :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miel
MrAcid schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 11:13:
Ok, dat is wel heel chill! Dank voor de info wederom! :)

Ik ga gewoon redelijk obsessief met checklists werken als ik meerdere tassen moet maken. Maar volgens mij heeft Zürich één wisselzone - maar het lijkt wel alsof je inderdaad 2 'bags' kan/mag/moet maken. Tegen die tijd maar eens specifiek uitzoeken.

PDF van wisselzone: http://eu.ironman.com/~/m...h%20transition%20area.pdf
Je moet altijd meerdere tassen maken..... omdat er ook aparte "omkleedgebieden" zijn.... Publiek naakt is een gele kaart...daarom zijn er tenten met open zijkanten om dat te voorkomen...;-) Maastricht heeft ook maar 1 wisselzone, maar toch meerdere tassen......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:32
Gaaf om te lezen!

Ik heb inmiddels twee kwart triatlons gedaan, maar ben van oorsprong een hardloper. Zwemmen ging in schoolslag en traag... zo'n beetje als laatste het bad uit. Beide iets boven de 2:30 gedaan. Wisselen gaat ook traag.

Vorig jaar dankzij zwemlessen eindelijk borstcrawl geleerd. Gaat nog steeds niet hard, maar kan ongeveer een kilometer in 20 minuten zwemmen nu (dat is 7-8 minuten sneller dan voorheen). Ook een wetsuit gekocht en al paar keer in open water gezwommen.

Maar begin juni ga ik een halve triatlon doen in Nieuwkoop. Doelstelling: 40 minuten zwemmen, 2 uur en 50 minuten fietsen en 1 uur 30 lopen plus 10 minuten wisseltijd. Zou dus rond 5:10 moeten komen, als alles gaat volgens plan. Maar voeding moet ik nog even goed uitzoeken, dat was tijdens mijn marathon altijd wel een dingetje (niks meer binnen kunnen krijgen). Hopelijk gaat dat op de fiets wat beter.

Zin in!

PS enorm respect voor degenen die een hele gaan doen / hebben gedaan / hebben geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
miel schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 10:43:
[...]

Bij een IRONMAN krijg je bidons..... dus kun je "wisselen"....
Bij een Challenge evenement trouwens ook... Oude bidon mee en je krijgt meestal een bijzondere bidon terug.
Magpie schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 12:43:
Gaaf om te lezen!

Ik heb inmiddels twee kwart triatlons gedaan, maar ben van oorsprong een hardloper. Zwemmen ging in schoolslag en traag... zo'n beetje als laatste het bad uit. Beide iets boven de 2:30 gedaan. Wisselen gaat ook traag.

Vorig jaar dankzij zwemlessen eindelijk borstcrawl geleerd. Gaat nog steeds niet hard, maar kan ongeveer een kilometer in 20 minuten zwemmen nu (dat is 7-8 minuten sneller dan voorheen). Ook een wetsuit gekocht en al paar keer in open water gezwommen.

Maar begin juni ga ik een halve triatlon doen in Nieuwkoop. Doelstelling: 40 minuten zwemmen, 2 uur en 50 minuten fietsen en 1 uur 30 lopen plus 10 minuten wisseltijd. Zou dus rond 5:10 moeten komen, als alles gaat volgens plan. Maar voeding moet ik nog even goed uitzoeken, dat was tijdens mijn marathon altijd wel een dingetje (niks meer binnen kunnen krijgen). Hopelijk gaat dat op de fiets wat beter.

Zin in!

PS enorm respect voor degenen die een hele gaan doen / hebben gedaan / hebben geprobeerd.
toon volledige bericht
Een wetsuit zal je al aardig wat schelen wat zwemtijd betreft, ik ben ook geen zwemmer maar met wetsuit gaat het al een stuk beter.

Mijn doel voor nieuwkoop is ook 05:10, met 20 minuten minder fietsen en 20 minuten meer hardlopen. In Almere zat ik op 5:25 inclusief lekke band.

En als je eenmaal je eerste halve hebt gedaan ga je toch stiekem denken aan een hele 8)7

[ Voor 84% gewijzigd door M@cer op 09-05-2018 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niconing
Arie- schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 09:34:
[...]

Maak je niet druk: genieten. Tijdens triatlons kom je mensen tegen op stadsfietsen met platte pedalen en hardloopschoenen aan. Iedereen moet ergens beginnen.

Bij mijn eerste, een OD, deed ik het zwemmen, met schoolslag in een surfwetsuit. Het fietsen deed ik in m'n hardloopkleren. Gewoon gaan, knooien en als de uitdaging bevalt probeer je het de volgende keer beter te doen. Beter, niet perse harder: parcours en weersomstandigheden zijn (lang) niet altijd te vergelijken.

Als je het vaker gedaan hebt ga je vanzelf voor de uitdaging van tijd. M'n laatste triatlons keek ik bijvoorbeeld nergens meer naar bij de wissels, waar je de eerste keer nog rustig aan doet met omkleden. Zand aan m'n voet bij het uitkomen van het water? Het schuren in m'n fietsschoenen is een probleem voor na de wedstrijd. Zit er een vouw in m'n sok? Na de wedstrijd zien we wel of we een blaar hebben. Ik was ook echt super blij toen met m'n tijd van 2:16 op de kwart.
Ik maak ook zeker niet druk. Lekker bezig met mezelf verbeteren en nieuwe dingen leren. Bijvoorbeeld bij de koppeltraining erachter komen dat normale veters echt heel veel tijd kosten. Elke wissel verloor ik ontzettend veel tijd.

Ik ben vooral onder indruk van wat anderen er voor doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
Wat ik zo bijzonder vind is dat heel veel mensen zich zo enorm focussen op het zwemmen. Trainen heel veel voor het zwemmen om zich vervolgens tijdens de race in de wasmachine te bevinden en de hele tijd aan het knokken zijn. Vervolgens stappen ze op de fiets en zijn ze niet vooruit te branden...

Ik vind zwemmen zelf het minst leuk en heb ook niet heel veel zin om er veel voor te trainen. Zwem nu vaak 1 keer per week en kan inmiddels wel flinke afstanden op mijn borstcrawl manier volbrengen met 2 min per 100 meter. In de wedstrijd blijf ik daarom achter de grote meute hangen en kom met een hoogstens een paar minuten achterstand weer aan de kant.

Vervolgens stap ik op mijn fiets, waar ik mijn vele trainingsuren in steek, en haal ik ze binnen een paar minuten alweer in omdat ik snel gemiddeld bijna 10 kilometer harder fiets. Dan denk ik, steek wat meer energie in het fietsen in plaats van al die zwemuren. Er is zoveel te winnen bij het fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
M@cer schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 14:31:
Wat ik zo bijzonder vind is dat heel veel mensen zich zo enorm focussen op het zwemmen. Trainen heel veel voor het zwemmen om zich vervolgens tijdens de race in de wasmachine te bevinden en de hele tijd aan het knokken zijn. Vervolgens stappen ze op de fiets en zijn ze niet vooruit te branden...

Ik vind zwemmen zelf het minst leuk en heb ook niet heel veel zin om er veel voor te trainen. Zwem nu vaak 1 keer per week en kan inmiddels wel flinke afstanden op mijn borstcrawl manier volbrengen met 2 min per 100 meter. In de wedstrijd blijf ik daarom achter de grote meute hangen en kom met een hoogstens een paar minuten achterstand weer aan de kant.

Vervolgens stap ik op mijn fiets, waar ik mijn vele trainingsuren in steek, en haal ik ze binnen een paar minuten alweer in omdat ik snel gemiddeld bijna 10 kilometer harder fiets. Dan denk ik, steek wat meer energie in het fietsen in plaats van al die zwemuren. Er is zoveel te winnen bij het fietsen.
Voor de pro's geldt juist: bike for show, run for dough!

Zwemmen is inderdaad by far het minst belangrijk voor een goeie tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magpie
Het fietsen bepaalt niet alleen een belangrijk deel van je eindtijd, maar ook hoe fris je met hardlopen begint. Vooral bij de langere afstanden belangrijk. Zelf was het zwemmen bij mij dusdanig slecht dat met een relatief geringe inspanning veel tijdwinst was te boeken. Nu is inderdaad de fase aangebroken dat fietsen een veel grotere tijdwinst zou opleveren. Zit nog niet eens in de middenmoot. Een tijdritfiets zou ook helpen.

Maar: toch besteed ik verreweg de meeste tijd aan hardlopen, omdat ik dat het leukste vind en dit het meest efficiënt is. Fietsen zuigt tijd! Triatlon is nog niet mijn hoofdsport... Als dat wel zo was, zou ik inderdaad veel meer moeten fietsen ten koste van het hardlopen. Nu loop ik 5-6 uur in de week en fiets ik twee uur. Wel effectief binnen op Zwift met 1x interval. Ga zien hoe die 90 km gaat lopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
Uiteindelijk is een triathlon ook gewoon een hardloopwedstrijd waar je van te voren eerst nog een stukje gaat zwemmen en fietsen.. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• monkel
M@cer schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 15:35:
Uiteindelijk is een triathlon ook gewoon een hardloopwedstrijd waar je van te voren eerst nog een stukje gaat zwemmen en fietsen.. :)
uhhh nee, dat is het niet

In een normale wieler-race zou ik er aan alle kanten van af gefietst worden terwijl ik in een triathlon goed meekom. In m'n hele triathlon liep ik (bijna letterlijk) fluitend 6 rondjes van 7km in 30-33 minuten, terwijl ik in een losse marathon alle zeilen bij moest zetten om net onder de 3 uur te komen. Triathlon is een sport en geen optelsom van losse onderdelen ;)

Overigens ben ik ook geen sterke zwemmer, maar heb altijd wel geprobeerd in ieder geval 2x per week te zwemmen; het gaat niet alleen om je zwemtijd; bij zwemmen train je ook je uithoudingsvermogen en je core-spieren (wat je weer nodig hebt bij het lopen en fietsen). Ook is het zwemmen enorm goed voor je herstel na het hardlopen.

Overigens telt uiteindelijk waar je zelf het meest plezier in hebt en hoeveel tijd/geld je er voor over hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
Smiley gemist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monkel
Nee, maar daar haalde ik ook niet uit dat het niet serieus was ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dkrijgsman
Gisteren is voor mij het triathlon seizoen ook weer gestart. Meegedaan met de individuele 1/8e triathlon op de UT in Enschede. Voor mij een mooie test om te kijken hoe ik er voor sta dit seizoen. Met 1:08:09 een mooie eindtijd (al zeg ik het zelf).

Wel gemerkt dat ik nog wel wat mag oefenen op het fietsen en de overgang naar het lopen.

En nu op naar Almere over 2 weekjes :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
Ik zou dit weekend, samen met mijn wederhelft, aan de start staan van Ter Aar.. Maar helaas kwam er bij haar een buikgriep opzetten en daar was ze op de nacht van zaterdag op zondag zo ziek van dat we maar hebben besloten om deze over te slaan.

Dus komend weekend de eerste in Haarlemmermeer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Niconing
Vanavond een zwemloop gedaan met de vereniging, erg leuk om te doen en ook erg leerzaam. Was ±400m zwemmen en 5,4 km lopen. Zwemmen ging goed maar wel veel te snel gestart 7 min 34 inclusief wissel (waarbij ik geen trisuit had omdat DHL het huis niet kon vinden🤬). Dat ging dus ten kosten van het lopen wat op zich niet verkeerd ging ik kwam alleen pas echt in een lekker ritme in de laatste 500m, zonde. Eindtijd van 30:18.
Wel wat geleerd zwemmen mag iets rustiger en niet op dezelfde dag ook nog 70 km fietsen. 😏

[ Voor 8% gewijzigd door Niconing op 14-05-2018 23:49 ]

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Zondag mijn eerste triathlon van dit jaar gehad. Ik deed mee aan de OD Haarlemmermeer, als training in aanloop naar de Ironman van Zürich eind juli. Ik documenteer even mijn ervaringen ter vermaak en deels ook voor mezelf. :+

's Ochtends helaas nog behoorlijk wat mist, waardoor het best wel fris (10 graden) was en het even duurde voordat ik echt zin had in de start van 9:00. Gelukkig trok het zo'n 10 minuten voor de start helemaal open en was het uiteindelijk ideaal sportweer!

Zwemmen - 1500m - 33:09 - 118e van 189
Mijn zwakste onderdeel - en de eerste keer dat ik een wedstrijd (1) in open water en (2) met een groep zwom. Mijn eerste (kwart) triathlon twee jaar geleden was in een zwembad met 8 mensen in een baan - dat is toch wat anders. :+ Ik kwam goed in een ritme, ben eigenlijk weinig verstoord door anderen (hopelijk ook niet teveel anderen gehinderd), zwom voor mijn doen behoorlijk recht op de grote boeien af en het keerpunt op het strandje (waarna je dus nog een ronde moest) ging ook goed. Pace was uiteindelijk zo'n 2:00/100m en daar ben ik prima tevreden mee.

Leerpunten:
- Beetje tape of body glide in mijn nek, want m'n wetsuit schuurt daar.

T1
Wiebelig! Duurde allemaal ook vrij lang - maar uiteindelijk mijn wetsuit uitgekregen, sokken aangekregen, helm op, startnummer om, gelletje erin, Garmin Edge aangezet (beter afleesbaar dan mijn horloge onderweg) en naar de 'balk'. Hier 3:40 over gedaan, bizar verschil met de snelsten die dit in 1:00/1:30 doen.

Leerpunten:
- Mijn fiets hing op punt waar de ondergrond zacht zand was - gewoon accepteren dat je dan zandpoten hebt en geen 30s verliezen om je voeten schoon te maken (lukt toch niet).
- Wetsuit uit kan/moet sneller - steeds even oefenen na het buiten zwemmen.
- Garmin alvast 'in een activiteit zetten' en power calibreren vóór de zwemstart (nu geen zero-offset gedaan omwille van snelheid van de wissel)

Fietsen - 38,5km - 01:05:49 - 46e van 189
Vooraf een wattage doel gesteld van 86% FTP (ergens online gevonden) wat op 260W uitkwam. Resultaat was precies 260W gemiddeld (snelheid 35,4km/h). Op de foto's zie ik wel dat ik vrij rechtop zit - daar wil ik nog wat aan schaven de komende 2 maanden, want daar is veel tijd te winnen. Eten (gels) en drinken (sportdrank) ging goed - kwam wel een beetje retour maar dat kun je gewoon weer inslikken. :+

Leerpunten:
- Zadel wat omhoog

T2
Vrij soepel, niks op aan te merken! (1:17 - snelste atleten deden zo'n beetje 1:00).

Lopen - 10,5km - 43:29 - 12e van 189
Mijn sterkste onderdeel. Kwam vrij aardig weg en de 'spaghettibenen' vielen me mee. Kreeg echter het tempo er niet lekker op. Halverwege zat een hele vervelende klim (120 traptreden ofzo) die we twee keer over moesten (2 rondes). Uiteindelijk met het lopen iets te lief geweest voor mezelf. Op basis van hartslag had ik hier moeten zien dat ik door kon drukken - maar ik ben vrij krampgevoelig en was daar (onterecht) te bang voor. Laatste twee kilometer begon het ineens heerlijke te lopen en ging mijn tempo van 4:05/km naar 3:50/km. Had nog (te)veel over op de finish.

Leerpunten:
- Eerder tempo forceren (na 1 á 2km als de benen gewend zijn).

Algemeen
Super organisatie, heel goed geregeld allemaal! Mooi parcours, veel vrijwilligers en alles super goed aangegeven. Achteraf gratis een sportmassage - ideaal.

Leerpunten:
- Niet je wetsuit laten hangen in de wisselzone en daar thuis pas achterkomen - dat kost je 2 uur éxtra heen/weer rijden. :X

Vragen
Iemand tips tegen de wiebeligheid in T1? Te weinig bloed in m'n benen ofzo? Laatste stuk zwemmen krachtiger met benen doen (heb ik wel eens ergens gelezen/gezien)?

Er waren er meer die meededen volgens mij - hoe is het jullie bevallen?

Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/bOhhT8/IMG_2729.jpg Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/bE8p88/IMG_2731.jpg Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/gX6WMT/IMG_2733.jpg Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/k1Dp88/IMG_2739.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door MrAcid op 22-05-2018 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeShooter
MrAcid schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 11:00:
Zondag mijn eerste triathlon van dit jaar gehad. Ik deed mee aan de OD Haarlemmermeer, als training in aanloop naar de Ironman van Zürich eind juli. Ik documenteer even mijn ervaringen ter vermaak en deels ook voor mezelf. :+

's Ochtends helaas nog behoorlijk wat mist, waardoor het best wel fris (10 graden) was en het even duurde voordat ik echt zin had in de start van 9:00. Gelukkig trok het zo'n 10 minuten voor de start helemaal open en was het uiteindelijk ideaal sportweer!

Zwemmen - 1500m - 33:09 - 118e van 189
Mijn zwakste onderdeel - en de eerste keer dat ik een wedstrijd (1) in open water en (2) met een groep zwom. Mijn eerste (kwart) triathlon twee jaar geleden was in een zwembad met 8 mensen in een baan - dat is toch wat anders. :+ Ik kwam goed in een ritme, ben eigenlijk weinig verstoord door anderen (hopelijk ook niet teveel anderen gehinderd), zwom voor mijn doen behoorlijk recht op de grote boeien af en het keerpunt op het strandje (waarna je dus nog een ronde moest) ging ook goed. Pace was uiteindelijk zo'n 2:00/100m en daar ben ik prima tevreden mee.

Leerpunten:
- Beetje tape of body glide in mijn nek, want m'n wetsuit schuurt daar.

T1
Wiebelig! Duurde allemaal ook vrij lang - maar uiteindelijk mijn wetsuit uitgekregen, sokken aangekregen, helm op, startnummer om, gelletje erin, Garmin Edge aangezet (beter afleesbaar dan mijn horloge onderweg) en naar de 'balk'. Hier 3:40 over gedaan, bizar verschil met de snelsten die dit in 1:00/1:30 doen.

Leerpunten:
- Mijn fiets hing op punt waar de ondergrond zacht zand was - gewoon accepteren dat je dan zandpoten hebt en geen 30s verliezen om je voeten schoon te maken (lukt toch niet).
- Garmin alvast 'in een activiteit zetten' en power calibreren vóór de zwemstart (nu geen zero-offset gedaan omwille van snelheid van de wissel)

Fietsen - 38,5km - 01:05:49 - 46e van 189
Vooraf een wattage doel gesteld van 86% FTP (ergens online gevonden) wat op 260W uitkwam. Resultaat was precies 260W gemiddeld (snelheid 35,4km/h). Op de foto's zie ik wel dat ik vrij rechtop zit - daar wil ik nog wat aan schaven de komende 2 maanden, want daar is veel tijd te winnen. Eten (gels) en drinken (sportdrank) ging goed - kwam wel een beetje retour maar dat kun je gewoon weer inslikken. :+

Leerpunten:
- Zadel wat omhoog

T2
Vrij soepel, niks op aan te merken! (1:17 - snelste atleten deden zo'n beetje 1:00).

Lopen - 10,5km - 43:29 - 12e van 189
Mijn sterkste onderdeel. Kwam vrij aardig weg en de 'spaghettibenen' vielen me mee. Kreeg echter het tempo er niet lekker op. Halverwege zat een hele vervelende klim (120 traptreden ofzo) die we twee keer over moesten (2 rondes). Uiteindelijk met het lopen iets te lief geweest voor mezelf. Op basis van hartslag had ik hier moeten zien dat ik door kon drukken - maar ik ben vrij krampgevoelig en was daar (onterecht) te bang voor. Laatste twee kilometer begon het ineens heerlijke te lopen en ging mijn tempo van 4:05/km naar 3:50/km. Had nog (te)veel over op de finish.

Leerpunten:
- Eerder tempo forceren (na 1 á 2km als de benen gewend zijn).

Algemeen
Super organisatie, heel goed geregeld allemaal! Mooi parcours, veel vrijwilligers en alles super goed aangegeven. Achteraf gratis een sportmassage - ideaal.

Leerpunten:
- Niet je wetsuit laten hangen in de wisselzone en daar thuis pas achterkomen - dat kost je 2 uur éxtra heen/weer rijden. :X

Vragen
Iemand tips tegen de wiebeligheid in T1? Te weinig bloed in m'n benen ofzo? Laatste stuk zwemmen krachtiger met benen doen (heb ik wel eens ergens gelezen/gezien)?

Er waren er meer die meededen volgens mij - hoe is het jullie bevallen?

[afbeelding] [afbeelding] [afbeelding] [afbeelding]
toon volledige bericht
Mooi verslag!

Misschien lees ik er overheen maar wat was je eindtijd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
FreeShooter schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 18:30:
[...]

Mooi verslag!

Misschien lees ik er overheen maar wat was je eindtijd?
Lees je niet overheen - inderdaad niet opgeschreven. ;) 2:27:22

Vind triathlontijden maar lastig te vergelijken omdat de afstanden nooit 100% kloppend kijken te zijn...?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arie-
  • Niet online
Inderdaad, dat vergelijken van tijden is altijd onhandig. Ik zie 2:27 staan, dan denk ik @MrAcid moet veeeeel harder kunnen. Dan lees ik nog een keer en zie ik niet 1000 meter, maar 1500 meter zwemmen. Dat scheelt een slok op een borrel. Mijn wisseltips?
T1
* Wat je zelf zegt: niet druk maken om zand, gewoon met blote voeten in je fietsschoenen. Een keer afvegen is prima, maar je krijgt je voeten toch niet droog genoeg om sokken fatsoenlijk aan te trekken.
* Je kunt overwegen één/twee gelletjes aan je frame te tapen. Dan neem je onmiddellijk nadat je op de fiets zit je gelletje in, ipv tijdens de wissel. Evt. neem je 15 minuten voor je van de fiets stapt nog een gelletje. Althans, zo ziet mijn voedingspatroon er op de kwart ongeveer uit.
* Mbt wiebeligheid, geen idee, ik denk dat het ook een deel adrenaline is.
T2
* Hopen dat je voeten iets droger zijn, ik maak mezelf niet druk om een vouwtje in m'n sokken: ik krijg niet snel blaren. Aanvullend, de <45 minuten op de 10km is wel door de pijn heen te lopen. (Een marathon is anders natuurlijk!).
* Ik kan op de toto niet goed zien of je elastieken in je hardloopschoenen hebt, voor een euro of zo bestel je ze op aliexpress, die voldoen prima.

In het algemeen is m'n tip bij de wissel: nergens naar kijken, gewoon uitrammen en aan slingeren dat wetsuit/sokken etc.

[ Voor 4% gewijzigd door Arie- op 23-05-2018 08:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nutellaah
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 05-05 15:11

Nutellaah

Bits N Sites

Arie- schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 08:07:
Inderdaad, dat vergelijken van tijden is altijd onhandig. Ik zie 2:27 staan, dan denk ik @MrAcid moet veeeeel harder kunnen. Dan lees ik nog een keer en zie ik niet 1000 meter, maar 1500 meter zwemmen. Dat scheelt een slok op een borrel. Mijn wisseltips?
T1
* Wat je zelf zegt: niet druk maken om zand, gewoon met blote voeten in je fietsschoenen. Een keer afvegen is prima, maar je krijgt je voeten toch niet droog genoeg om sokken fatsoenlijk aan te trekken.
* Je kunt overwegen één/twee gelletjes aan je frame te tapen. Dan neem je onmiddellijk nadat je op de fiets zit je gelletje in, ipv tijdens de wissel. Evt. neem je 15 minuten voor je van de fiets stapt nog een gelletje. Althans, zo ziet mijn voedingspatroon er op de kwart ongeveer uit.
* Mbt wiebeligheid, geen idee, ik denk dat het ook een deel adrenaline is.
T2
* Hopen dat je voeten iets droger zijn, ik maak mezelf niet druk om een vouwtje in m'n sokken: ik krijg niet snel blaren. Aanvullend, de <45 minuten op de 10km is wel door de pijn heen te lopen. (Een marathon is anders natuurlijk!).
* Ik kan op de toto niet goed zien of je elastieken in je hardloopschoenen hebt, voor een euro of zo bestel je ze op aliexpress, die voldoen prima.

In het algemeen is m'n tip bij de wissel: nergens naar kijken, gewoon uitrammen en aan slingeren dat wetsuit/sokken etc.
Het vergelijken van tijden is inderdaad een moeilijke, iets waar ik al jaren een oplossing voor zoek op mijn eigen website (triatlonwedstrijden.be).
Binnenkort zal ik hiervan iets nieuws lanceren. Een procentueel nummer rekening houdend met tal van factoren waarbij men kan vergelijken hoe goed men heeft gepresteerd op een wedstrijd rekening houdend met een aantal factoren (tegenstand, afstand wedstrijd, eigen positie tegenover de anderen, enz.).

Steam: Nutella | Tweakers: Nutellaah
i7-9700K | MSI Z390-A PRO | MSI GeForce RTX 2080 Gaming X Trio | 16GB DDR4 @ 3200 Mhz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arcanis
-

[ Voor 100% gewijzigd door arcanis op 30-01-2020 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie-
  • Niet online
Nutellaah schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 08:14:
[...]
Het vergelijken van tijden is inderdaad een moeilijke, iets waar ik al jaren een oplossing voor zoek op mijn eigen website (triatlonwedstrijden.be).
Binnenkort zal ik hiervan iets nieuws lanceren. Een procentueel nummer rekening houdend met tal van factoren waarbij men kan vergelijken hoe goed men heeft gepresteerd op een wedstrijd rekening houdend met een aantal factoren (tegenstand, afstand wedstrijd, eigen positie tegenover de anderen, enz.).
Het zal vast ook nooit perfect worden, ik meende dat Ironman afgelopen maand ook heeft lopen goochelen met de afstanden in Texas. Het resultaat was het ene na het andere record, op zowel de volledige afstand als de splits.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• M@cer
MrAcid schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 11:00:

T1

Leerpunten:
Mooi verhaal en nette prestatie.. Ben jaloers op je wat betreft het lopen, daar win je een hoop. Wat betreft fietsen kan je inderdaad nog een stuk meer aero zitten, maar 35 gemiddeld is lang niet slecht.

Wat betreft de Garmin, ik heb geen aan/uit knop meer op mijn Edge 1000, dus ik zet hem alvast aan (met een powerbank) en dan gaat de Garmin op Pauze.. Zodra je begint met bewegen gaat de activiteit vanzelf van start.

Ik gebruik de registratie alleen maar om te kijken hoe het fietsen gaat, de uiteindelijke upload naar Strava gaat vanaf mijn Fenix 3.

Ik heb zelf de Sprint gedaan afgelopen zondag in Hoofddorp... Uiteindelijk 27ste overall geworden en 6de in mijn startwave in 01:14:49.

Uitgebreid verslag op mijn site

[ Voor 5% gewijzigd door M@cer op 23-05-2018 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miel
Arie- schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 12:36:
[...]

Het zal vast ook nooit perfect worden, ik meende dat Ironman afgelopen maand ook heeft lopen goochelen met de afstanden in Texas. Het resultaat was het ene na het andere record, op zowel de volledige afstand als de splits.
met daarna veel gezeur en alle tijden niet officieel erkend als record........... niet heel handig dus...

Iemand hier die de IM Maastricht gaat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
M@cer schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 13:41:
[...]

Mooi verhaal en nette prestatie.. Ben jaloers op je wat betreft het lopen, daar win je een hoop. Wat betreft fietsen kan je inderdaad nog een stuk meer aero zitten, maar 35 gemiddeld is lang niet slecht.

Wat betreft de Garmin, ik heb geen aan/uit knop meer op mijn Edge 1000, dus ik zet hem alvast aan (met een powerbank) en dan gaat de Garmin op Pauze.. Zodra je begint met bewegen gaat de activiteit vanzelf van start.

Ik gebruik de registratie alleen maar om te kijken hoe het fietsen gaat, de uiteindelijke upload naar Strava gaat vanaf mijn Fenix 3.

Ik heb zelf de Sprint gedaan afgelopen zondag in Hoofddorp... Uiteindelijk 27ste overall geworden en 6de in mijn startwave in 01:14:49.

Uitgebreid verslag op mijn site
Dank - jij ook een leuk verslag, je fietst HARD! Best een lastige afstand lijkt me, de sprint. Doe mij de langere stukken maar - dan is het wisselen ook wat minder belangrijk. :+

Waar vind je je uitslag in de startwave?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
Ik stond bij de finish waar de nummers werden genoteerd, dus zag dat ik zesde was :-)

Fietsen is mijn onderdeel, daar haal ik een hoop winst.. Zeker nu ik een tijdritfiets heb kan ik nog beter mijn hoge snelheid vasthouden (maar ook op de normale racefiets zat ik al tegen deze snelheden aan tijdens wedstrijden).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dkrijgsman
Mijn remedie tegen wiebeligheid is niet bukken:
  • Geen sokken aantrekken.
  • Fietschoenen pas op de fiets aantrekken (flying mount).
Andere optie is gewoon op de grond gaan zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeShooter
Wat is de minimale water temperatuur om een half uurtje buiten te kunnen zwemmen zonder wetsuit?

Waar ik woon zijn er verschillende meren en de komende dagen wordt het mooi weer. Ik zou graag naar buiten gaan om te zwemmen maar twijfel of het doenbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
Gewoon proberen... Het is meestal even doorkomen en dan gaat het wel.
Ik zie regelmatig jeugd al bij bruggen in het water springen als het 2 dagen mooi weer is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• arcanis
-

[ Voor 100% gewijzigd door arcanis op 30-01-2020 10:46 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dkrijgsman
@arcanis Goed bezig hoor! 3 minuten verliezen op de snelste tijd is wel aanzienlijk (tenminste als je voor een snelle tijd wil gaan). Ik weet niet wat je huidige transitie tactiek is, maar heb je bijvoorbeeld al hardloopschoenen met elastieken (en dus geen veters).

Zelf afgelopen weekend in Almere-Duin meegedaan met in de 3e divisie noord. Speciale van deze wedstrijd is dat er gestayerd mocht worden op het fiets onderdeel, iets wat voor mij ook nieuw was.

De tactiek was eenvoudig, bij zwemmen redelijk vooraan eindigen (zwemmen is mijn beste onderdeel) en zorgen dat ik bij iemand in het wiel kom tijdens het fietsen.

De uitvoering ging ook redelijk tot op ongeveer 1/3 van het fietsen. Ik zat (zoals gehoopt) in een redelijke groep mee te fietsen, echter had ik niet gerekend op de grote fluctuaties in de snelheid. Het ene moment ging het snel (45+) en even later ging het weer relatief langzaam (35 ofzo). De eerste paar snelle stukjes kon ik nog (net) aanklampen, maar even later kon ik het niet meer bijbenen en kwam ook niet meer bij de groep. En natuurlijk was de volgende groep in nog geen velden of wegen te bekennen :(.

Ook het lopen ging niet echt lekker (misschien toch te veel gegeven op de fiets).

Eindtijd 1:09:25 60e plek (van de 88).

Mooie triathlon, gematigd tevreden met het resultaat.

Next Zeewolde (of mss nog Rijssen)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wezep
Stayerwedstrijden is echt een andere tak van sport binnen de triathlon.
Dit heb zelf enkele jaren geleden al mogen ervaren binnen de 1e divisie.
Moet eerlijk zeggen: liever een normale niet stayer triathlon ;-)

Ik deed afgelopen zondag ook mee in Almere Duin, alleen kwam ik dan uit in de 1e divisie.
En daar hadden ze een nieuw concept neergelegd, overgekomen uit Duitsland.
De triple mix!
Oftewel 3 korte triathlon's achter elkaar in verschillende volgordes (met elke keer 10min pauze).
Dus:
- Z-F-L
-10min rust
- L-F-Z
- 10min rust
- F-Z-L

De afstanden waren ongeveer: 200m/5km/1,5km.
Ik kan je vertellen dat dit echt andere koek is. Gaat ontzettend hard (wind mee richting de 50km/u met fietsen en als je 3:45 loopt dan loop je in de middenmoot...) en erg vermoeiend. Vooral het zwemmen naar het fietsen. Ben blij dat het erop zit ;-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• M@cer
Hier ook Duin triathlon gedaan afgelopen zaterdag.. Hier is het uitgebreide verslag

Zwemmen ging redelijk en met het fietsen (behoorlijke wind uit het Noorden) was is ik 2e in mijn age-group. Lopen was een drama, het was zo warm en ik vond me te snel zielig..

Doel was 02:25, maar dankzij het lopen werd het 02:31.

Komend weekend de halve in Nieuwkoop, als het goed is zal de temperatuur iets beter zijn.. 8)

[ Voor 11% gewijzigd door M@cer op 30-05-2018 11:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• estorino
Nog een ruime week tot mijn eerste van dit seizoen; de midden-afstand (2,5-80-20) in Terheijden. Ben er wel klaar voor, ik hoop vooral dat het niet te warm wordt. Plan wordt ongeveer:
* Flink doorzwemmen (vorig jaar 47min, nu 45min?)
* Inhouden met fietsen (vorig jaar 2:26, nu weer zoiets, 2u30 is ook prima)
* Ontspannen starten met lopen en na 10km kijken of het iets sneller kan (vorig jaar 2u4min in de warmte, bij 'normaal' weer zou 1u40/1u45 prima mogelijk moeten zijn)

lessen na vorig jaar:
* smeer je in of draag een shirt met kraagjes/mouwtjes :)
* drink wat na het zwemmen en daarna voldoende op de fiets (2x 750ml), eet 2 repen
* blijf ontspannen en pas je aan aan de omstandigheden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreeShooter
M@cer schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 12:15:
Gewoon proberen... Het is meestal even doorkomen en dan gaat het wel.
Ik zie regelmatig jeugd al bij bruggen in het water springen als het 2 dagen mooi weer is.
Vanochtend voor het eerst buiten gezwommen. Het was heerlijk. Echt veel lekkerder dan in een zwembad.

Ik weet niet wat de watertemperatuur was maar ik heb het op geen enkel moment koud gehad, zonder wetsuit en zelfs zonder muts. Zo'n 1.5-2km gezwommen in 40 minuten. Morgen in m'n lunchpauze ga ik weer :D

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Magpie
Poe poe terug van de halve triatlon in Nieuwkoop. Eindtijd met 5 uur 15 minuten net boven de beoogde 5 uur en 10 minuten. Toch wel tevreden hoor.

Zwemmen was geen feestje, bijna 44 minuten over gedaan. Water was modderig, start chaotisch. Parcours moet haast wel te lang zijn geweest, gegeven de tijden in de trainingen. Horloge gaf in ieder geval 1:54 per 100m aan en dat is voor mij gewoon prima. Maar goed, weet natuurlijk niet of anderen dit ook zo hebben ervaren. Meting in open water is niet altijd betrouwbaar helaas.

Fietsen ging beter dan verwacht. Vooraf ingesteld op 32 km/u gemiddeld, werd uiteindelijk 32,7. Zo'n 2 uur 45 minuten over gedaan. Moest wel wat te veel naar mijn zin op kracht doen om het tempo erin te houden.

Lopen mwah. Gewoon te weinig lange fietsritten gedaan en geoefend met overgang fietsen naar lopen. Kwam zo stijf als een plank van de fiets. En kon hartslag niet lekker de hoogte in krijgen. Werd 1 uur 39 waar ik op 1 uur 30 gehoopt had. Loopparcours leek een half kilometertje te kort. Eerlijk is eerlijk. Klein excuus was dat het wel stevig warm was.

Heerlijke ervaring, hoewel de laatste 10 km van het hardlopen gewoon overleven was. Halve is voor mij toch wel heel andere koek dan kwart triatlon. Ik kwam gewoon voor het fietsen ondertraind aan en dat had zijn effect op mijn kracht: het hardlopen.

Deed buiten mededinging mee aan NK (geen lidmaatschap bond). Zou zo rond de 138e plaats zitten van de 180 aangekomen deelnemers :$ Wat een atleten daar zeg! De snelste zwemmer lapte me bijna... om over het fietsgeweld maar niet te spreken.

EDIT: zie nu dat de winnaar 4 minuten langer over het zwemmen deed dan het jaar ervoor. Zwemparcours was gewijzigd. Dat kan betekenen dat het parcours vorig jaar te kort was OF dat dit van vandaag te lang was... of een combi van beide. Werkt toch anders in triatlon dan bij hardlopen met haar regelmatig gecertificeerde omlopen.

[ Voor 9% gewijzigd door Magpie op 03-06-2018 20:15 ]

Pagina: 1 2 ... 13 Laatste