Koken: De juiste pan kiezen - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 10 ... 84 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik ben zoals ik al eerder in dit topic had aangegeven best een voorstander van RVS(-composiet), heb er weinig problemen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 03-06 00:24
Sinds een tijdje koken we op inductie, bevalt goed, maar er is wel een (heel) groot verschil in pannen. Meest extreme is een stalen De Buyer v.s. een super goedkope (gekregen van schoonmoeder) aluminium Lidl/Action (wok)pan. Die laatste heeft een heel erg dun plaatje staal aan de onderkant geplakt maar dat laagje is al aan het loslaten, blijft ook water tussen zitten nadat de pan in de vaatwasser is geweest.

Stalen pan is in een paar seconde goed heet, de goedkope aluminium pan heeft gerust een minuut op de hoogste stand nodig voor je er iets nuttigs mee kan doen. Enorm verschil in vermogensoverdracht, geen idee eigenlijk of dit ook iets doen met het stroomverbruik van de inductieplaat? Natuurkundekennis is wat dat betreft wat te ver weggezakt :)

Die aluminium pan gaat eruit, soort van vergelijkbare koekenpan ook. Aluminium met teflon bevalt op zich prima, makkelijk in gebruik, makkelijk in de vaatwasser, niet nadenken over zure ingredienten/sausen die de Buyer pannen geen goed doen. Heel prima voor een snelle wok-maaltijd dus.

Maar geen idee welke aluminium pannen echt goed werken op inductie. Volgens de omschrijving werken ze bijna allemaal op inductie, maar je hebt dus werken en 'werken'. Iemand goede ervaringen met een serie aluminium/anti-aanbak pannen die echt geschikt zijn voor inductie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

imho kan geen enkele aluminium pan warm worden op een inductiekookplaat. :?
Tenzij er een bodem van ferromagnetisch materiaal in verwerkt is.

Immers, aluminium is niet magnetiseerbaar; m.a.w. er zal weinig gebeuren door inductie (wervel) stroom.
En aluminium wil je ook niet in aanraking brengen met je voedsel, zeer zeker niet als er zuren inzitten. Dan krijg je een reactie, waarbij mogelijk aluminium in je bereidde voedsel terecht komt.

(giet)IJzer is het beste materiaal. Al dan niet verwerkt als sandwich paneel in een pan van ander materiaal, zoals RVS.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WolfsRain
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14:50
Ik kook al jaren zonder olie(alleen water dus) vanwege gezondheidsredenen en milieu, maar een echt goede anti aanbakpan heb ik nog niet gevonden. De standaard Tefal wok/pan houdt het een jaar vol, waarna de laag standaard minder wordt en aan gaat bakken.

Heeft iemand suggesties? Liefst een wok van redelijk formaat. Ik kook op gas.

5800X3D, X570 TUF Pro, 32 GB 3600C16, 3080 TI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
@WolfsRain
Heb je wel eens met een zelfingebrande wok geprobeerd te werken?
Als het wat meer mag kosten is dit een prima ding:
https://www.fonq.nl/produ...rgees-wokpan-30-cm/40815/

Eigenlijk voor le creuset niet eens duur als je het mij vraagt :X.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WolfsRain
Boudewijn schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 15:57:
@WolfsRain
Heb je wel eens met een zelfingebrande wok geprobeerd te werken?
Als het wat meer mag kosten is dit een prima ding:
https://www.fonq.nl/produ...rgees-wokpan-30-cm/40815/

Nee! De research die ik al gedaan heb leek een keramische titanium pan te suggereren(scanpan? Meen ik).

Het doel is wokpan die langer dan een jaar meegaat met goede anti aanbak laag. Ik ga jouw suggestie bekijken, thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

Boudewijn schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 15:57:
In mijn ervaring komt er vrij snel speling in de bevestiging van de handvatten. Tot die tijd zijn het fijne pannen, daarna een grote ergenis.

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
8088 schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 16:37:
[...]

In mijn ervaring komt er vrij snel speling in de bevestiging van de handvatten. Tot die tijd zijn het fijne pannen, daarna een grote ergenis.
Interessant, heb je ook ervaringen met de garantie afhandeling? Even los dat het niet zou mogen gebeuren.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
8088 schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 16:37:
[...]

Ok dat zou kunnen, ik heb ze alleen in de winkel in handen gehad. Bij zo'n merk zou speling niet moeten mogen optreden wmb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Na >20 jaar ervaring met anti-aanbakpannen kan ik wel zeggen: vroeger of later gaat die laag er toch aan!
En vind je de brokstukjes/schilfers terug bij het afwassen, of nog leuker, in je eten. :-(

Keramische coatings, zoals je de laatste jaren ziet, zijn al wel duurzamer dan het welbekende teflon laagje. Maar dan nog. Ook die gaan er aan.

Wat tot nu toe alles overleeft, is je zelf 'gekweekte' anti-aanbaklaag. In bijvoorbeeld een gietijzeren pan.
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/4867/45482882045_03e8f034be_z.jpg
Onverwoestbaar en wordt in de loop van de jaren, alleen maar beter. 8)

Daarnaast heb ik nog een koperen/stalen wok van Spring. Maar Mauviel en De Buyer hebben ook zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://images-eu.ssl-images-amazon.com/images/I/31o98X93UCL.jpg

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 8088
  • Niet online

8088

NaN

franssie schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 16:42:
Interessant, heb je ook ervaringen met de garantie afhandeling? Even los dat het niet zou mogen gebeuren.
Nee, geen idee. Ze waren van mijn werkgever, dus eerlijkheidshalve moet ik er wel bij vermelden dat ze intensief en 'professioneel' gebruikt werden. Het zou trouwens kunnen dat je er met 'normaal' thuisgebruik niet zo snel last van zult krijgen. Le Creuset geeft ook alleen garantie op huiselijk, niet commercieel gebruik:
De waarborg dekt fabricagefouten en/of defecte materialen wanneer het product in normale, huiselijke omstandigheden en in overeenstemming met de bijgeleverde onderhouds- en gebruiksvoorschriften gebruikt wordt. Het dekt geen normale slijtage, commercieel gebruik of verkeerd gebruik van het product.
https://www.lecreuset.nl/garantie
https://www.lecreuset.nl/gebruiksaanwijzingen

Of dat redelijk is en in verhouding staat tot de prijs moet iedereen maar voor zichzelf bepalen. Wat mij betreft zijn pannen gebruiksvoorwerpen en geen sieraden, dus ik houd het met koekenpannen en wokken liever bij carbonstaal. Maar ik vermoed dat @WolfsRain daar weinig aan heeft ;)

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik heb sinds ongeveer een jaar weer een pan met antiaanbaklaag van acs (plaatje), tot nu toe houdt het wel, maar goed, een jaar is niets... vanwege de vastgelaste steel zal die in iedergeval niet snel los gaan zitten.

[ Voor 19% gewijzigd door begintmeta op 14-08-2019 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 19:04

Sharky

Skamn Dippy!

WolfsRain schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 15:50:
Ik kook al jaren zonder olie(alleen water dus) vanwege gezondheidsredenen en milieu, maar een echt goede anti aanbakpan heb ik nog niet gevonden. De standaard Tefal wok/pan houdt het een jaar vol, waarna de laag standaard minder wordt en aan gaat bakken.

Heeft iemand suggesties? Liefst een wok van redelijk formaat. Ik kook op gas.
Anti-aanbak heeft inherent een beperkte levensduur, of je nou een dure koopt of niet. Je kunt de levensduur wel sterk verkorten door hem in de vaatwasser te stoppen of door hem te heet te stoken. Daarom is een wok met anti-aanbaklaag ook niet echt logisch. Wokken doe je bij voorkeur zo heet mogelijk en dat trekt zo'n pan gewoon niet. Ik heb nu een aantal anti-aanbakpakken versleten en ik koop op aanraden van een kok gewoon de (bijna) goedkoopste van de IKEA, die gaat net zo lang mee als een dure en als hij na een jaar of 2 op is dan koop je voor 10 of 15 euro een nieuwe.
De tip van ehtweak is wel een goede, als je een gietijzeren pan inbrandt en vaak gebruikt (vooral veel vette dingen bakken en alleen schoonmaken met water/doekje) dan heb je een prima anti-aanbaklaag die ook ergens tegen kan. Alleen moet je dan weer voorzichtig zijn met sauzen of zure producten. Het inbranden zelf moet je ook in de vingers krijgen.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WolfsRain
Sharky schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 17:05:
[...]

Anti-aanbak heeft inherent een beperkte levensduur, of je nou een dure koopt of niet. Je kunt de levensduur wel sterk verkorten door hem in de vaatwasser te stoppen of door hem te heet te stoken. Daarom is een wok met anti-aanbaklaag ook niet echt logisch. Wokken doe je bij voorkeur zo heet mogelijk en dat trekt zo'n pan gewoon niet. Ik heb nu een aantal anti-aanbakpakken versleten en ik koop op aanraden van een kok gewoon de (bijna) goedkoopste van de IKEA, die gaat net zo lang mee als een dure en als hij na een jaar of 2 op is dan koop je voor 10 of 15 euro een nieuwe.
De tip van ehtweak is wel een goede, als je een gietijzeren pan inbrandt en vaak gebruikt (vooral veel vette dingen bakken en alleen schoonmaken met water/doekje) dan heb je een prima anti-aanbaklaag die ook ergens tegen kan. Alleen moet je dan weer voorzichtig zijn met sauzen of zure producten. Het inbranden zelf moet je ook in de vingers krijgen.
Thanks. Het gaat inderdaad om bakken op hoge temperaturen. Ik stop de pan niet vaak in de afwas, maar komt wel eens voor. Ga dit dus niet meer doen.

Wij bakken voornamelijk groente gerechten, zonder olie dus. Vet komt bij ons de pan niet in.

@ehtweak
Ik denk niet dat ik zo een laag zonder vette producten ga kweken, maar wil het absoluut uit proberen. Gietijzer is ook nog eens super voor extra ijzerinname 😜.

[ Voor 6% gewijzigd door WolfsRain op 14-08-2019 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 03-06 00:24
ehtweak schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 15:24:
imho kan geen enkele aluminium pan warm worden op een inductiekookplaat. :?
Dat snap ik. Ik heb het dan ook over aluminium pannen die (erg goed) geschikt zijn voor koken op inductie en die hebben per definitie een stuk ferromagnetisch materiaal onder of in de bodem. Er lijkt echter een fors verschil te zitten in de hoeveelheid van dat materiaal. De goedkope wok die we nu hebben heeft een geperforeerd plaatje van 0,3mm dikte op de bodem geplakt. Daardoor doet hij 'iets' op inductie, maar lekker koken is het niet.

Gietijzer/staal/RVS zijn geweldige materialen om mee te koken, ik ben ook blij met onze De Buyers, maar voor de snelle/praktische maaltijd met een of andere saus/tomaten/etc zijn ze gewoon niet handig. Dan is een simpele aluminium wok (met ferromagnetische bodem) veel praktischer.

Mijn vraag is nu vooral wat een beetje betaalbare pannenserie is die goed werkt op inductie. Dus die een meer dan gemiddelde hoeveelheid ijzer in de bodem heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vidra
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-05 13:54

Vidra

Vragen?

Heb je de pannenset van Demeyere overwogen? Trouwens in onze RVS wok van Demeyere hebben wij niet echt problemen met een wokmaaltijd en een of andere Thaise curry pasta ofzo :)

Executive Director | aan mijn uitspraken kunnen geen rechten worden ontleend! | Build: AMD 7800X3D - 32GB - AMD RX 7900XTX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Zijn er hier mensen die van die concave inductieplaten voor de wok gebruiken eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vidra

Vidra

Vragen?

begintmeta schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 17:56:
Zijn er hier mensen die van die concave inductieplaten voor de wok gebruiken eigenlijk?
Ik ken ze wel; maar nee ik gebruik deze niet. Ik heb nog ouderwets gas ;)

Executive Director | aan mijn uitspraken kunnen geen rechten worden ontleend! | Build: AMD 7800X3D - 32GB - AMD RX 7900XTX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Vidra schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 17:53:
Heb je de pannenset van Demeyere overwogen? Trouwens in onze RVS wok van Demeyere hebben wij niet echt problemen met een wokmaaltijd en een of andere Thaise curry pasta ofzo :)
Je moet er wel echt mee leren koken, bij mij willen ze nog wel eens stevig aanbakken.

Context: die pannen staan bij mijn vriendin en gebruik ik 1x per 2 weken ofzo. Ik heb zelf veel debuyer pannen en een stuk minder heet fornuis.

• Vidra

Vidra

Vragen?

Boudewijn schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 19:36:
[...]

Je moet er wel echt mee leren koken, bij mij willen ze nog wel eens stevig aanbakken.

Context: die pannen staan bij mijn vriendin en gebruik ik 1x per 2 weken ofzo. Ik heb zelf veel debuyer pannen en een stuk minder heet fornuis.
Inderdaad het is wel even een gewennigsproces; maar als je het eea onder de knie hebt is echt top spul. Wij zijn overgestapt omdat ons fornuis 'teveel' power heeft en de oude pannen dit niet konden handelen |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@WolfsRain Je geeft aan zonder vet te (willen?) koken/bakken?

als ik vragen mag; waarom helemaal geen olie o.i.d? Geeft toch wel een ander imho lekkerder, resultaat.

Maar dan is wellicht een Riess emaille pan wat voor je!
Geschikt voor alle, inclusief inductie, warmtebronnen, en zeer degelijk, voorzien van een stevige emaille laag. Die is ook nog eens (zure) saus bestendig.
De hele pan is extreem hittebestendig; die kan gewoon in de oven. Je kunt er zelfs brood in bakken!

Zoiets bijvoorbeeld:
https://www.riess.at/product/schnitzelpfanne-16/

Afbeeldingslocatie: https://www.riess.at/frrrz/wp-content/uploads/2018/09/0380-022.jpg

Mooie Plaatjes   

• WolfsRain
ehtweak schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 12:37:
@WolfsRain Je geeft aan zonder vet te (willen?) koken/bakken?

als ik vragen mag; waarom helemaal geen olie o.i.d? Geeft toch wel een ander imho lekkerder, resultaat.

Maar dan is wellicht een Riess emaille pan wat voor je!
Geschikt voor alle, inclusief inductie, warmtebronnen, en zeer degelijk, voorzien van een stevige emaille laag. Die is ook nog eens (zure) saus bestendig.
De hele pan is extreem hittebestendig; die kan gewoon in de oven. Je kunt er zelfs brood in bakken!

Zoiets bijvoorbeeld:
https://www.riess.at/product/schnitzelpfanne-16/

[Afbeelding]
Dat klinkt echt super! Die ga ik even checken en bestellen.

Nee, geen olie en boter. Voegt enorm veel loze kcal toe, het "gezonde gedeelte" komt van de hele bron(lijnzaad, kokosnoot, olijven etc). Slecht voor het milieu(goede extra virgin olijf olie kost 10-15 kg olijven). Ik haal mijn vetten dus liever uit hele noten, zaden en avocado. Doe ik inmiddels al 7 jaar overigens, bakken in water.

Qua smaak, om eerlijk te zijn vind ik olie nu enorm smerig. Dat merk ik vaak als ik uit eten ga. Natuurlijk is een gefrituurd frietje op zn tijd best lekker, maar dat is voor mij ook het enige(alleen buiten de deur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kipragout
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 19-03 08:50
Heeft iemand enig idee of er verschil in kwaliteit zit tussen de Demeyere alu pro, of de Le Creuset les forgees? Ik zit te twijfelen tussen die twee. Die Demeyere kwam als beste uit een test en is veel goedkoper dan die Le Creuset en vraag mij of die de Le Creuset dan vele malen beter (of slechter of gelijkwaardig) is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
We zijn hier op zoek naar nieuwe koekenpannen. Weet niet wat we nu hebben, maar iets van een of andere supermarktactie van 10 jaar geleden. Iets met antiaanbaklaag (waar inmiddels helemaal niks meer van over is).

Ik ben zelf erg van het 'buy once, cry once' principe, oftewel kwaliteitsspul dat mijn hele leven mee gaat.
We hebben verder stalen kookpannen/sauspannen van BK; die zijn prima, en denk dat die nog heel lang mee kunnen.
Ik heb ook een staub (gietijzeren) grillpan, die waarschijnlijk mij zal overleven.

Nog een goedkope alu wokpan (ooit nog eens vervangen, maar we hebben toch geen wokbrander). En nog een alu/antiaanbak hapjespan die amper gebruikt wordt en nog prima werkt voor die ene keer.

Daarnaast nog een kleine en een grote gietijzen braadpan voor langzaam garend vlees en stoofgerechten. Ook daarvan verwacht ik dat ze nog tientallen jaren mee gaan.

De koekenpannen worden vooral gebruikt voor vlees, eieren, gebakken aardappelen, en af en toe een pannenkoek. Sauzen/zure dingen kunnen eventueel in de hapjespan, of gewoon in een kook/sauspan. Ik neig zelf heel erg naar plaatstaal/carbon staal. Mijn vriendin heeft zich echter ook ingelezen, en die ziet het niet zitten dat ze moet opletten wat erin mag en dat ze het niet op de manier zoals ze dat gewend is mag afwassen. Daarom neig ik óók naar RVS. Maar ik hoor graag van jullie of RVS eventueel nog nadelen heeft tov. plaatstaal. RVS wordt doorgaans niet geseasoned, waardoor de natuurlijke antiaanbaklaag ontbreekt, maar zou je die bijvoorbeeld ook gewoon op RVS kunnen kweken? Of is het materiaal daar toch minder geschikt voor. De glijdende eieren, zonder een halve kilo boter te hoeven gebruiken, spreken me wel aan namelijk. Ik ben bang dat die op RVS anders snel aanbakken.

De RVS pannen die binnen budget vallen zijn bijv. de IKEA sensuell 28cm koekenpan

Ik hoor ook graag of een duurdere RVS pan, zoals bijv. een demeyere industry, multiline of proline nog bepaalde voordelen heeft tov. die van de IKEA.

En heeft RVS, buiten dat het tegen zure producten kan, en dat het op een normale manier schoongemaakt kan worden, nog voordelen tov. plaatstaal? bruint het vlees wellicht beter op RVS dan op plaatstaal?

Moet ik ze toch maar gewoon allebei aanschaffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bio
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 04-06 08:11

Bio

@defusion Ik neig ook naar RVS over carbonstaal, heb momenteel met beide nog geen ervaring. Ik ben van plan om in September een Sensuell pan te kopen, ik zal hier dan wel terugkoppelen met mijn ervaringen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Bio schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 20:55:
@defusion Ik neig ook naar RVS over carbonstaal, heb momenteel met beide nog geen ervaring.
Waarom dan de 'neiging' voor het een of het ander, juist omdat je er geen ervaring mee zegt te hebben?

Overigens is er een zee van verschil tussen een stalen pan en een carbonstalen pan. Die laatste roest binnen minuten, zeker als je er zurigs in bereid hebt. Wachten met schoonmaken tot je je eten op hebt is de eerste paar weken geen optie omdat je staalwol en jif nodig hebt om je pan schoon te krijgen, en dan begin je weer van voren af aan.

Dit is een splinternieuwe carbonstalen pan (een de Buyer Element B )

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/d1eBz0j.jpg

En dit is dezelfde pan na een paar jaar dagelijks gebruik:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/PDkbvh9.jpg

Ik kan daar zonder boter een eitje in bakken. Niet handig om dat in een wok te doen, maar het gaat om het beeld :)

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bio

Bio

burne schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 22:19:
[...]

Waarom dan de 'neiging' voor het een of het ander, juist omdat je er geen ervaring mee zegt te hebben?
Op basis van inlezen dan dus, mijn uitgebreidere post staat niet heel ver terug in het topic.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bio

Bio

Oke, ik heb de daad bij het woord gevoegd en mijn eerste stainless steel pan gekocht.

Het is de Ikea Sensuell geworden, omdat ik minimaal een meerlaagspan wilde, en dit een van de goedkoopste is in die klasse.

Je vind op internet genoeg filmpjes hoe je de pan moet voorverhitten totdat de druppels water door de pan glijden. De pan zou dan zogezegd niet moeten aanbakken. Direct geprobeerd natuurlijk, en ik ben blij te kunnen zeggen dat dit inderdaad het geval is.

Ik heb speciaal voor jullie een filmpje gemaakt, hoe ik een pannekoek bak zonder uberhaupt eerst olie of boter in de pan te doen.

Met dat de pan niet echt aan lijkt te bakken mits correct gebruik, lijkt RVS me de ideale pan. Bakken zonder aanbakken lijkt mogelijk, de pan is met alles schoon te maken, ik kan er met metalen tools erin, kan in de vaatwasser, mag geschrobd worden en alles mag erin inclusief wijn en tomaten.

De komende weken ga ik de pan proberen te gebruiken voor een groot deel van het koken, en als het dan blijft bevallen ga ik al mijn verouderde tefal pannen vervangen door dit model. Eerste indrukken zijn alvast erg positief!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Russel88
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 30-05 23:25
Skyrunner schreef op zondag 20 mei 2018 @ 12:16:
[...]

Het zijn hard geanodiseerde pannen waar je in principe wel metaal in kan gebruiken. Overigens doe ik het zelf niet, alleen in mijn wok.
Wat is de staat van je wokpan nu na 1 jaar gebruik? Is de anti aanbaklaag beschadigd of nog helemaal gaaf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8088
  • Niet online

8088

NaN

Bio schreef op maandag 2 september 2019 @ 22:02:
Het is de Ikea Sensuell geworden
Hoe is de balans? Ik heb een paar jaar geleden de sauteerpan thuis op gas gebruikt, maar het handvat daarvan was dusdanig zwaar dat als 'ie niet dwars op of evenwijdig aan de vierpotige pandrager stond, de pan omkieperde. Waardeloos (en gevaarlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bio

Bio

Lijkt bij deze 28cm koekenpan iig geen issue te zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8088
  • Niet online

8088

NaN

Gelukkig. Dan zullen die grotere diameter en lager zwaartepunt toch voldoende uitmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyrunner
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 30-05 17:32
Russel88 schreef op woensdag 4 september 2019 @ 07:19:
[...]

Wat is de staat van je wokpan nu na 1 jaar gebruik? Is de anti aanbaklaag beschadigd of nog helemaal gaaf?
Top, enkel hele lichte krassen zichtbaar.

It took the power of Commodore 64 to put man on the moon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Russel88
Skyrunner schreef op woensdag 4 september 2019 @ 13:52:
[...]

Top, enkel hele lichte krassen zichtbaar.
Bedankt voor je info. Die van mij heeft best diepe krassen, als ik met m'n vingers langs de krassen ga dan plakt er allemaal zwarts aan mijn vinger.
Als kookgerei gebruiken we alleen hout. Inmiddels een nieuwe gekregen, dus met de nieuwe zal ik maar overstappen op siliconen spatels.
Maar het idee dat deze voor het leven meegaat heb ik zeer zeker niet. Vrouwlief zal voortaan ook op minder hoog vuur koken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:36

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Topicstarter
Russel88 schreef op woensdag 4 september 2019 @ 16:40:
[...]

Bedankt voor je info. Die van mij heeft best diepe krassen, als ik met m'n vingers langs de krassen ga dan plakt er allemaal zwarts aan mijn vinger.
Als kookgerei gebruiken we alleen hout. Inmiddels een nieuwe gekregen, dus met de nieuwe zal ik maar overstappen op siliconen spatels.
Maar het idee dat deze voor het leven meegaat heb ik zeer zeker niet. Vrouwlief zal voortaan ook op minder hoog vuur koken.
Die krassen zijn toch wel jammer dan voor zulke dure pannen. Je hebt een nieuwe zeg je, garantie geclaimd neem ik aan?

Indien ja, wat zeiden ze over die krassen?

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Russel88
bvk schreef op woensdag 4 september 2019 @ 18:24:
[...]

Die krassen zijn toch wel jammer dan voor zulke dure pannen. Je hebt een nieuwe zeg je, garantie geclaimd neem ik aan?

Indien ja, wat zeiden ze over die krassen?
Creuset zei dat beschadigingen niet door siliconen/hout veroorzaakt kan worden. Ze zullen het eenmalig vervangen, daarna niet meer.
Ik geloof het wel. Had gehoopt dat deze een oplossing zou zijn voor een wok met anti aanbaklaag. Nu gaan we alleen maar een siliconen spatel gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Russel88 schreef op woensdag 4 september 2019 @ 19:03:
[...]

Creuset zei dat beschadigingen niet door siliconen/hout veroorzaakt kan worden.
Wat gaven ze dan wel als mogelijke oorzaak en wat je dus zou moeten vermijden?
Ze zullen het eenmalig vervangen, daarna niet meer.
Dat is dan ook een garantie van "lik me vestje" als jij er niets raars mee doet en het mogelijk een productie fout betreft....
Ik geloof het wel. Had gehoopt dat deze een oplossing zou zijn voor een wok met anti aanbaklaag. Nu gaan we alleen maar een siliconen spatel gebruiken.
Nou zou je met een wok eigenlijk geen anti aanbak laag moeten hebben, maar dat is een andere discussie. Maar hopelijk krijg je met die siliconen spatel dan verder geen krassen meer.

* bvk heeft zo'n Chinese plaatstalen wok en kan daar lekker met metalen spatels in raggen

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AquaSheep
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-05 07:40
Ik heb zo'n Le Creuset koekenpan en altijd met hout danwel siliconen keukengerei gebruikt. Toch zie ik duidelijk krassen in de anti aanbaklaag. Gelukkig zijn ze niet diep of voelbaar, maar mijn vertrouwen dat die pannen jaren zullen meegaan is niet al te hoog.

De volgende keer koop ik een RVS koekenpan. Een Demeyere koekenpan is niet veel duurder en je moet wel heel erg lomp zijn wilt een RVS pan niet levenslang meegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyrunner
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 30-05 17:32
Ik moet ook toegeven dat ik teleurgesteld ben in de bestendigheid van de Creuset pannen. Ik heb ernaast een DeBuyer plaatstalen pan plus een Chinese nokpan en daar kan ik in rossen wat ik wil met stalen gereedschappen. Doe ik dat in de Creuset is het snel einde oefening.

Omdat ik de Creuset pannen tot nu toe heb gebruikt op gas en snel naar inductie zal gaan is de kans groot dat ik deze pannen zelf verpatsen voor iets nieuws (ivm kromtrekken) en de kans dat het Creuset wordt is vrij klein. Behalve de gietijzeren ovaal dan...

It took the power of Commodore 64 to put man on the moon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinze
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09:20
Zijn er ook mensen die ervaring hebben met de Metro Professional pannen? (eigen merk Makro)

Zelf heb ik nu 3 DeBuyer koekenpannen en een grote RVS BK wok van 30cm. Nu gebruik ik die wok vaak om bijvoorbeeld gehakt, tomatensaus en wat groente in te bereiden. (met een kookpannetje met pasta ernaast) Dit omdat ik geen sauzen in de DeBuyer pannen wil maken ivm het beschadigen van de seasoning. Alleen nu vind ik de wok in dit geval wat te groot, dus ik ben aan het rondkijken voor een kleinere wok/sauspan/sauteerpan.

Mijn eisen:
- Maximaal 24cm groot
- Geen anti aanbaklaag
- Voorkeur voor RVS aangezien dit bij de BK pan wel bevalt
- Bruikbaar op gas en inductie (mogelijk stap ik tzt over)

Nu had ik eerst de Ikea Sensuell Sauteerpan op het oog, maar na nog wat meer zoeken kwam ik deze tegen: https://www.makro.nl/cat/nl/products/product/9001655001001

Wat gebruiken jullie gebruiken jullie voor het maken van sausjes en kleinere (wok-) gerechten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8088
  • Niet online

8088

NaN

Vinze schreef op maandag 9 september 2019 @ 11:01:
Nu had ik eerst de Ikea Sensuell Sauteerpan op het oog
Zou ik niet doen.
Wat gebruiken jullie voor het maken van sausjes
30 jaar oude Sitram NSF rvs steelpannen.
en kleinere (wok-) gerechten?
Een dunne, carbonstalen wok.

[ Voor 6% gewijzigd door 8088 op 09-09-2019 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinze
Hmm, dat is wel een flinke design fout van Ikea.
30 jaar oude Sitram NSF rvs steelpannen.
Een gewone steelpan met hoge randen? Bereid je daar ook de vlees en groente in? (zoals bijv. bij dit gerecht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8088
  • Niet online

8088

NaN

Vinze schreef op maandag 9 september 2019 @ 11:56:
Een gewone steelpan met hoge randen?
Inderdaad. Twee met een diameter van 18 cm (2 liter) en een met een diameter van 20 cm (3 liter). Een beetje zoals dit model. Een eigen foto is wat duidelijk:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/zDACm75t.jpg
Bereid je daar ook de vlees en groente in? (zoals bijv. bij dit gerecht)
In tegenstelling tot wat die foto's suggereren, vind ik dat pasta voor het opdienen door de saus heen moet. Dus ik laat de keuze van de pan van het aantal personen waar ik voor kook afhangen. Voor een persoon neem ik de 18 cm, voor twee of drie personen de 20 cm en voor meer personen pak ik een grotere pan zonder steel. Als ze maar een dikke bodem hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door 8088 op 09-09-2019 12:30 ]

• Isniedood
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 29-05 14:57

Isniedood

nee, echt niet!

Ik heb sinds gisteren een Demeyere proline pan. Mijn eerste RVS pan.

Begrepen dat je er gewoon met een garde in mag maar daar knap de pan er zeker niet van op. Zonde dus.
Echter heb ik ook gelijk al vreemde vlekken na het schoonmaken. Enkel met heetwater gedaan en wat dreft. Enig idee wat dit is en hoe ik het eruit krijg?

wat is dit

Wat betreft het bakken zelf is het even wennen, maar viel het niet tegen. Was iets te voorzichtig met het opwarmen van het vetstof.

[ Voor 11% gewijzigd door Isniedood op 19-09-2019 11:53 ]

Mijn foto's met mijn lieve Pentax K200d

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:02
Met een garde in de pan zou ik eigenlijk sowieso nooit doen, ook al heb je geen antiaanbaklaag die je kan beschadigen. Die vlekken zijn volgens mij gewoon kalkaanslag. Kan geen kwaad maar als je er echt vanaf wil kun je een beetje witte azijn koken.

• Isniedood
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 29-05 14:57

Isniedood

nee, echt niet!

O88088 schreef op donderdag 19 september 2019 @ 11:54:
Met een garde in de pan zou ik eigenlijk sowieso nooit doen, ook al heb je geen antiaanbaklaag die je kan beschadigen. Die vlekken zijn volgens mij gewoon kalkaanslag. Kan geen kwaad maar als je er echt vanaf wil kun je een beetje witte azijn koken.
Tsja, ik dacht ik doe de filmpjes van de eigen Demeyere website na. Waar ze ook gewoon een garde gebruiken. In andere demonstratiefilmpjes benadrukken ze dat 1 van de mooie dingen van een RVS pan is dat je hier met een RVS spatel en garde in kan werken. In principe is het een gebruiksvoorwerp, maar dit zijn wel pannen waarbij ik de visuele waarde ook wat toe vind voegen. Wat dat betreft natuurlijk zonde dat ik de pan nu op dag 1 al zo toegetakeld heb.

Witte azijn ga ik eens proberen.

[ Voor 6% gewijzigd door Isniedood op 19-09-2019 12:14 ]

Mijn foto's met mijn lieve Pentax K200d

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@Isniedood als de pan weer schoon is wil het bij mij helpen om de pan en paar keer warm te stoken en af te laten koelen met een laagje arachideolie. Dat RVS neemt toch een beetje op. Dus niet inbranden zoals je dat met staal ijzer doet maar wel goed warm.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Gonadan
  • Laatst online: 22:23

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
@Isniedood gewoon erin hengsten met die garde, dat is inderdaad juist het idee van RVS. Alles mag, alles kan erin, en ja, dan blijft hij niet zonder krasjes maar dat is dan maar zo. Je krijgt toch wel wat verkleuring of vlekken, al blijven ze redelijk gaaf.

Die tip van @franssie zou ik zeker proberen en kijk uit met oliën in de pan, boter werkt vaak lekkerder. Als de olie op de rand komt en de pan wordt lekker heet dan is het best lastig om die zooi eraf te boenen. (en ja, dat is het nadeel van RVS, hij moet echt weer brandschoon).

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-06 06:47

ATS

Eh? Niet met een garde in een pan? Hoe maak je dan een roux of zoiets?

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

ATS schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 06:34:
[...]

Eh? Niet met een garde in een pan? Hoe maak je dan een roux of zoiets?
Met zo'n rubberen spatel? :P Of is dat heel listig.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GregoryVG
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 29-03-2023
Een pan dient nog altijd om te gebruiken hé.
Als je geen laag hebt dat je kan beschadigen, kan je met een gerust hart je garde gebruiken.
Oké, er zullen krassen in je pan komen, maar who cares... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Touchdomex schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 07:20:
[...]

Met zo'n rubberen spatel? :P Of is dat heel listig.
In ieder geval lastig ;) Voor een roux zou je ook gewoon een houten lepel kunnen gebruiken, je hoeft alleen maar te roeren en niet te kloppen.

Maar ik snap het wel een beetje, die Demeyere pannen zijn peperduur en dan probeer je krassen etc. toch wel een beetje te voorkomen. Voor het maken van een roux of voor Hollandaise/Bearnaise waarbij je inderdaad een garde nodig hebt pak ik liever een veel goedkopere steel of kookpan.

Ik heb zelf een Demeyere Apollo braadpan, maar daar ga ik ook liever niet met metaal (RVS) in roeren, kloppen of spatelen. Wat de vlekken betreft is inderdaad na het afwassen een beetje insmeren met wat olie voldoende.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Heeft er iemand ervaring met Masterchef pannen? Jumbo heeft namelijk weer eens een nieuwe spaaractie, ditmaal met deze pannen: https://www.jumbo.com/acties/pannen

Bij bol.com, fonq, wehkamp etc. gekeken, maar daar zie ik niet deze specifieke serie met bijvoorbeeld dat afgiet systeem (handig!) alhoewel het me gewoon de tri ply serie lijkt te zijn. Als het dezelfde pannen zijn is het wel weer een mooie actie, boodschappen doen moet je toch.

Ik vraag me af welke fabrikant er achter zit, daar kan ik helemaal niets over vinden. En reviews ook niet....

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutur
  • Laatst online: 13:39

woutur

Klauwtjes uit!

Mijn zus heeft een uitverkoop van LeCreuset gevonden en vraagt me of ik iets wil. Ik heb een Sola stoofpan die nu enigszins verkleurd is maar het verder prima doet. Verkleurd zo'n Creuset ding niet na een jaar of wat? Iemand anders nog ideeën wat leuk is van LeCreuset? Spul is pleurduur maar ik twijfel of het zoveel (zelfs in de uitverkoop) waard is.

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinze
bvk schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 15:12:
Heeft er iemand ervaring met Masterchef pannen? Jumbo heeft namelijk weer eens een nieuwe spaaractie, ditmaal met deze pannen: https://www.jumbo.com/acties/pannen

Bij bol.com, fonq, wehkamp etc. gekeken, maar daar zie ik niet deze specifieke serie met bijvoorbeeld dat afgiet systeem (handig!) alhoewel het me gewoon de tri ply serie lijkt te zijn. Als het dezelfde pannen zijn is het wel weer een mooie actie, boodschappen doen moet je toch.

Ik vraag me af welke fabrikant er achter zit, daar kan ik helemaal niets over vinden. En reviews ook niet....
Zelf afgelopen week een kookpan van de Hema gekocht, heeft ongeveer hetzelfde afgiet systeem als de kookpannen van de Jumbo actie en bevalt ons echt goed! Geen gedoe meer met een vergiet en minder spul wat schoongemaakt moet worden. Ik heb de Milano 20cm en daar kan je optioneel ook een stoominzet voor krijgen. Voor de prijs kan je geen miskoop doen imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
woutur schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 16:18:
Mijn zus heeft een uitverkoop van LeCreuset gevonden en vraagt me of ik iets wil. Ik heb een Sola stoofpan die nu enigszins verkleurd is maar het verder prima doet. Verkleurd zo'n Creuset ding niet na een jaar of wat? Iemand anders nog ideeën wat leuk is van LeCreuset? Spul is pleurduur maar ik twijfel of het zoveel (zelfs in de uitverkoop) waard is.
braadpan verkleurt niet als je er normaal mee omgaat. Dat is deel van het verschil met Sola ;) .

Ik heb er zelf overigens ook een.

[ Voor 3% gewijzigd door Boudewijn op 09-11-2019 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutur

woutur

Klauwtjes uit!

Boudewijn schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 18:12:
[...]
braadpan verkleurt niet als je er normaal mee omgaat. Dat is deel van het verschil met Sola ;) .

Ik heb er zelf overigens ook een.
Euh ja :$ ik heb best wel vaak gerechten een nacht in de pan laten staan of soms nog langer in de koelkast gezet. Ik heb begrepen dat dat niet de bedoeling was :$ maar de bruinigheid van het aanbakken krijg ik er echt niet meer uit.

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
@woutur Pak eens wat baking powder en laat dat in wat water koken. Heb ik vandaag ook nog moeten doen :X

[ Voor 5% gewijzigd door Boudewijn op 09-11-2019 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Vinze schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 17:52:
[...]

Zelf afgelopen week een kookpan van de Hema gekocht, heeft ongeveer hetzelfde afgiet systeem als de kookpannen van de Jumbo actie en bevalt ons echt goed! Geen gedoe meer met een vergiet en minder spul wat schoongemaakt moet worden. Ik heb de Milano 20cm en daar kan je optioneel ook een stoominzet voor krijgen. Voor de prijs kan je geen miskoop doen imho.
Ziet er ook goed uit inderdaad, al zegt het uiterlijk natuurlijk weinig. Ik ben benieuwd of die siliconen handgrepen het een beetje blijven uithouden na verloop van tijd en tig keer in de vaatwasser.

Ik had al eerder de steamer gehaald van de Masterchef pannen en gisteren de 20 centimeter pan (€ 17,99 met zegeltjes). De steamer werkte eerder al prima en de pan moet ik nog proberen. Maar lijkt voor dat bedrag ook geen miskoop te zijn ;)
woutur schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 21:21:
[...]

Euh ja :$ ik heb best wel vaak gerechten een nacht in de pan laten staan of soms nog langer in de koelkast gezet. Ik heb begrepen dat dat niet de bedoeling was :$ maar de bruinigheid van het aanbakken krijg ik er echt niet meer uit.
Om wat voor soort Sola pan gaat het dan? En wat voor materiaal? Naast bakpoeder kun je ook soda gebruiken om te laten weken.

@Boudewijn Prutser 8)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Waar gehakt wordt vallen spaanders @bvk .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Boudewijn schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 22:57:
Waar gehakt wordt vallen spaanders @bvk .
I know, het gebeurt mij bijna ook wel eens ;) En dan met deze pan:

https://www.blokker.nl/p/...24-cm-4-2-l-zwart/1292044

Puur gietijzer dus zonder emaille, als je dan schotels maakt zoals rendang of chili con carne moet je echt opletten dat het op de bodem niet aanbrand. Regelmatig roeren is noodzaak, zeker aan het einde van het kookproces. Ondanks de dikke bodem en het laagste pitje.

Die LeCreuset is zeker ook niet geëmailleerd of toch wel?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Zeker wel. Braadpan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
Gebruik een vlamverdeler, dan kan je rendang gewoon uren staan zonder problemen.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr86
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Bakken jullie ook eieren in een plaatstalen pan? Heb dit net voor het eerst gedaan, ging opzich prima maar de pan heeft nu echt een roest geur.

Met vlees bakken nergens last van.

De pan is nog wel nieuw, pas een stuk of 7/8 keer gebruikt (tot nu toe alleen vlees dus)

De pan is overigens iedere keer na het wassen zonder zeep meteen afgedroogd. Dus er zit verder nergens roest, maar de geur lijkt er wel op

[ Voor 20% gewijzigd door dr86 op 17-11-2019 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Als het een vaatwasbestendige pan is kun je dat ook nog proberen. De zeep van een vaatwasser is een stuk agressiever (ook zonder de vaatwasser aan te zetten gebruik ik wel eens zo'n blokje, bijvoorbeeld voor de frietpan).

Maar niet elk materiaal kan daar tegen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
d-russo schreef op zondag 17 november 2019 @ 11:41:
Bakken jullie ook eieren in een plaatstalen pan? Heb dit net voor het eerst gedaan, ging opzich prima maar de pan heeft nu echt een roest geur.

Met vlees bakken nergens last van.

De pan is nog wel nieuw, pas een stuk of 7/8 keer gebruikt (tot nu toe alleen vlees dus)

De pan is overigens iedere keer na het wassen zonder zeep meteen afgedroogd. Dus er zit verder nergens roest, maar de geur lijkt er wel op
geen last van . Mijn pannen roesten wel wat aan de onderkant, dat hindert me niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr86
  • Niet online
Nee het is geen vaatwas pan, maar viel me op dat alleen bij het bakken van een ei die sterke metaal geur te ruiken is.

Was m overigens alleen met heet water. En vet m daarna een beetje in met olie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Was hem eens goed uit met zeep, kijk eens wat er gebeurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
d-russo schreef op zondag 17 november 2019 @ 13:57:
Nee het is geen vaatwas pan, maar viel me op dat alleen bij het bakken van een ei die sterke metaal geur te ruiken is.

Was m overigens alleen met heet water. En vet m daarna een beetje in met olie
Dat is wel apart, je zou denken dat het ei op het staal reageert. Geeft de pan zwart af op het ei of na het wassen met heet water en dan drogen met keukenpapier?

Ik heb dat nog wel een beetje met mijn plaatstalen wok, maar dat wordt steeds minder naarmate de pan vaker gebruikt wordt.

Om wat voor pan gaat het en is die ook ingebrand?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr86
  • Niet online
bvk schreef op zondag 17 november 2019 @ 16:31:
[...]

Dat is wel apart, je zou denken dat het ei op het staal reageert. Geeft de pan zwart af op het ei of na het wassen met heet water en dan drogen met keukenpapier?

Ik heb dat nog wel een beetje met mijn plaatstalen wok, maar dat wordt steeds minder naarmate de pan vaker gebruikt wordt.

Om wat voor pan gaat het en is die ook ingebrand?
Op het ei zelf niet maar als ik met olie en een servet langs de pan ga dan is het wel licht grijs idd.

Pan is een stuk of 5x ingebrand. Dus kan misschien de nieuwigheid zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:22
Vraagje: ik maak graag stoofpotten: hachee, Vlaamse stoverij, bolognese saus, enz. Dit doe ik in een “SENIOR” braadpan van Ikea. Nu bakt deze toch behoorlijk aan en ik zit nu voorzichtig te denken om te investeren in een Le Creuset pan. Maar voordat ik 200+ ga uitgeven eraan: zit er nu daadwerkelijk verschil in?

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutur

woutur

Klauwtjes uit!

Cass Casey schreef op maandag 18 november 2019 @ 11:25:
Vraagje: ik maak graag stoofpotten: hachee, Vlaamse stoverij, bolognese saus, enz. Dit doe ik in een “SENIOR” braadpan van Ikea. Nu bakt deze toch behoorlijk aan en ik zit nu voorzichtig te denken om te investeren in een Le Creuset pan. Maar voordat ik 200+ ga uitgeven eraan: zit er nu daadwerkelijk verschil in?
woutur schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 16:18:
Ik heb hier ook een vraag over gesteld. Het antwoord dat ik kreeg is dat een Creuset niet verkleurd. Lees maar even terug. Ben er zelf niet echt over uit. Ik kan zo'n 4 á 5 Sola pannen kopen voor één Creuset. Dat is niet echt duurzaam maar wel goedkoper gok ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:02
Moet het dan persé Le Creuset zijn? Ik heb een Staub stoofpan en daar brandt niks in aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:45

Typhone

Who Dares Wins

Cass Casey schreef op maandag 18 november 2019 @ 11:25:
In een Le Creuset blijf je ook gewoon 'bruine' aanslag zien als je daar langere tijd in bezig bent. Je krijgt dat wel altijd netjes eruit gewassen. Mijn creuset pan (5 jaar oud) ziet er nog steeds uit als de dag dat ik hem gekocht heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Muncky-
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 04-06 18:47
Ik ben op zoek naar een saus-pan van 14cm, voor gebruik op inductie. Er is veel aanbod. Heeft iemand onlangs zo'n formaat gekocht en kan wellicht deze aanbevelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CheesePizza
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 28-05 21:23
Eind december heb ik een hoop nieuwe pannen nodig aangezien ik op mezelf ga wonen. Thuis hebben 99% van de pannen een antiaanbaklaag, om verschillende redenen wil ik graag pannen zonder antiaanbaklaag gebruiken. om te beginnen heb ik het volgende nodig

1 wok pan
1 koekenpan
1 pannenset
In de toekomst wil ik nog ergens een goede braadpan en snelkookpan kopen dit hoeft echter niet gelijk.

Ik heb het een en ander gelezen en mijn voorkeur gaat uit naar RVS voor de pannenset en de wok pannen en een gietijzeren braadpan. Ik weet nog niet wat voor koekenpan ik wil.

voor de wok pan had ik zoiets in gedachte omdat hij lekker groot is en ik er bvb ook in wil stomen met een stoommandje: https://www.debijenkorf.n...%26country%3DNL%26chl%3D1

deze pannenset lijkt me goed: https://www.coolblue.nl/p...4-delig-met-steelpan.html

is er toevallig iemand die ervaring heeft met WMF pannen? is het goede kwaliteit of betaal je voor de looks?

Ik ga overigens koken op inductie, dit word de kookplaat: https://www.ikea.com/nl/n...kookplaat-zwart-20222830/

misschien OT; weet er iemand toevallig een goed messenset?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
O88088 schreef op maandag 18 november 2019 @ 15:04:
Moet het dan persé Le Creuset zijn? Ik heb een Staub stoofpan en daar brandt niks in aan.
Het zal vast niet per se Le Creuset moeten zijn, maar een Staub is net zo duur dus zal dat weinig uitmaken.
-Muncky- schreef op maandag 18 november 2019 @ 15:30:
Ik ben op zoek naar een saus-pan van 14cm, voor gebruik op inductie. Er is veel aanbod. Heeft iemand onlangs zo'n formaat gekocht en kan wellicht deze aanbevelen?
Gewoon een 14 cm steelpannetje bedoel je? Ik heb er eentje van BK en eentje van Herman den Blijker. Bevallen allebei prima vanwege de dikke bodem wat voor saus maken wel prettig is.
CheesePizza schreef op maandag 18 november 2019 @ 16:18:
Eind december heb ik een hoop nieuwe pannen nodig aangezien ik op mezelf ga wonen. Thuis hebben 99% van de pannen een antiaanbaklaag, om verschillende redenen wil ik graag pannen zonder antiaanbaklaag gebruiken. om te beginnen heb ik het volgende nodig

1 wok pan
1 koekenpan
1 pannenset
In de toekomst wil ik nog ergens een goede braadpan en snelkookpan kopen dit hoeft echter niet gelijk.

Ik heb het een en ander gelezen en mijn voorkeur gaat uit naar RVS voor de pannenset en de wok pannen en een gietijzeren braadpan. Ik weet nog niet wat voor koekenpan ik wil.

voor de wok pan had ik zoiets in gedachte omdat hij lekker groot is en ik er bvb ook in wil stomen met een stoommandje: https://www.debijenkorf.n...%26country%3DNL%26chl%3D1
Dat is geen wok, maar eerder een wadjang ;) Roerbakken zal prima gaan, maar echt wokken? Nee...
Voor een vergelijkbare prijs staat er ook een 5 delige Demeyere set genoemd, die zou ik dan eerder kiezen.
is er toevallig iemand die ervaring heeft met WMF pannen? is het goede kwaliteit of betaal je voor de looks?
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar het is dacht ik wel een redelijk merk. Maar in dit geval betaal je zo te zien inderdaad voor de looks.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Lijken me prima pannen. Messen zou ik even in het messentopic vragen.

Ligt erg aan je budget en eisen nml ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
bvk schreef op maandag 18 november 2019 @ 16:54:
[...]

Het zal vast niet per se Le Creuset moeten zijn, maar een Staub is net zo duur dus zal dat weinig uitmaken.
[...]

Gewoon een 14 cm steelpannetje bedoel je? Ik heb er eentje van BK en eentje van Herman den Blijker. Bevallen allebei prima vanwege de dikke bodem wat voor saus maken wel prettig is.
[...]

Dat is geen wok, maar eerder een wadjang ;) Roerbakken zal prima gaan, maar echt wokken? Nee...

[...]

Voor een vergelijkbare prijs staat er ook een 5 delige Demeyere set genoemd, die zou ik dan eerder kiezen.

[...]

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar het is dacht ik wel een redelijk merk. Maar in dit geval betaal je zo te zien inderdaad voor de looks.
Looks zijn mooi maar ik heb een vergiet van ze met slecht laswerk.

Na nog even nagedacht te hebben zou ik idd een goedkopere pannenset kopen en een degelijkere messenset. Heb je wel meer aan. Liever 200E aan messen en 50E aan pannen dan omgedraaid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
met ^^ messen (en snijplanken etc) zijn het echte gereedschap. En een goede oven bijvoorbeeld. De pan is eigenlijk wel wat ondergeschikt in de keuken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
franssie schreef op maandag 18 november 2019 @ 17:36:
met ^^ messen (en snijplanken etc) zijn het echte gereedschap. En een goede oven bijvoorbeeld. De pan is eigenlijk wel wat ondergeschikt in de keuken.
Wat zijn we het toch weer griezelig eens :>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Nou, goede pannen zijn toch wel prettig. Maar ze hoeven in ieder geval niet zo duur te zijn als die setjes van honderden Euro's.

Of die "wok" van € 129,- met glazen deksel die je met echt wokken nooit gebruikt. Dan toch liever een echte plaatstalen wok die je bij een toko koopt voor 2 tientjes.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Die "wok" ziet er wel heel mooi uit :$

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CheesePizza
bvk schreef op maandag 18 november 2019 @ 16:54:

echt er mee wokken leek me in de winkel ook wat onhandig idd maar ik dacht dat het wel zou wennen. misschien toch maar kijken naar een "echte" Chinese wok ik neem aan dat je die ook in de zelfde grootte hebt.
misschien ga ik daar dan maar naar kijken, bedankt voor de tip!
Boudewijn schreef op maandag 18 november 2019 @ 16:54:
Lijken me prima pannen. Messen zou ik even in het messentopic vragen.

Ligt erg aan je budget en eisen nml ;)
Ik zal zeker nog een kijkje nemen in het messentopic
Boudewijn schreef op maandag 18 november 2019 @ 17:20:
[...]
Looks zijn mooi maar ik heb een vergiet van ze met slecht laswerk.

Na nog even nagedacht te hebben zou ik idd een goedkopere pannenset kopen en een degelijkere messenset. Heb je wel meer aan. Liever 200E aan messen en 50E aan pannen dan omgedraaid.
Nu was ik sowieso niet van plan om me in te houden op de messenset maar ik kijk idd nog even verder naar andere pannen, gelukkig heb ik nog een tijdje om er over na te denken.
Die oven komt wel goed, ik ben mijn hele leven opgegroeid met een combimagnetron dus er komt nu gewoon een volwaardige siemens oven in met een nishoogte van 60/
bvk schreef op maandag 18 november 2019 @ 17:43:
[...]

Nou, goede pannen zijn toch wel prettig. Maar ze hoeven in ieder geval niet zo duur te zijn als die setjes van honderden Euro's.

Of die "wok" van € 129,- met glazen deksel die je met echt wokken nooit gebruikt. Dan toch liever een echte plaatstalen wok die je bij een toko koopt voor 2 tientjes.
Misschien inderdaad weer eens langs te toko gaan, ik weet alleen niet of ze daar ook een wok hebben die gewoon op inductie kan. Volgens mij zijn de meeste echte wokken (of woks?) voor gas bedoeld.
Boudewijn schreef op maandag 18 november 2019 @ 17:50:
Die "wok" ziet er wel heel mooi uit :$
Nu moet ik eerlijk bekennen dat de looks ook wel meetelde toen ik hem in de bijenkorf zag idd.

in ieder geval bedankt voor alle reacties en ik ga maar eens verder kijken naar andere merken en even langs de toko.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
CheesePizza schreef op maandag 18 november 2019 @ 19:04:
[...]

echt er mee wokken leek me in de winkel ook wat onhandig idd maar ik dacht dat het wel zou wennen. misschien toch maar kijken naar een "echte" Chinese wok ik neem aan dat je die ook in de zelfde grootte hebt.

[...]

misschien ga ik daar dan maar naar kijken, bedankt voor de tip!

[...]

Ik zal zeker nog een kijkje nemen in het messentopic

[...]

Nu was ik sowieso niet van plan om me in te houden op de messenset maar ik kijk idd nog even verder naar andere pannen, gelukkig heb ik nog een tijdje om er over na te denken.

[...]

Die oven komt wel goed, ik ben mijn hele leven opgegroeid met een combimagnetron dus er komt nu gewoon een volwaardige siemens oven in met een nishoogte van 60/

[...]

Misschien inderdaad weer eens langs te toko gaan, ik weet alleen niet of ze daar ook een wok hebben die gewoon op inductie kan. Volgens mij zijn de meeste echte wokken (of woks?) voor gas bedoeld.

[...]

Nu moet ik eerlijk bekennen dat de looks ook wel meetelde toen ik hem in de bijenkorf zag idd.

in ieder geval bedankt voor alle reacties en ik ga maar eens verder kijken naar andere merken en even langs de toko.
Je moet sowieso een wok of wadjang hebben met afgeplatte onderkant, een ronde blijft niet op je inductiepit staan.
Ik ben zelf ooit begonnen met een allegaartje van mijn ouders en 3 sola's van ibood ofzo, en kan het ondertussen wel een beetje. Wat mij weerhoudt is dat ik niet weet of ik over 2 jaar indcutie heb of niet (iets met wellicht samenwonen enzo) en als ik nu een set mauviels van een keuro op gas zet staan ze niet meer strak op de inductieplaat (en wiebelende pannen is klote).

1000 piek voor een paar pannen die oxideren als een gek? Sure, maar wel nu ik de rest al zo'n beetje heb (nou ja die Pacojet moet er nog komen ;) ). Ik zou je dus zoiets aanraden https://www.sola-fabrieks...nnenset-belm-4-delig.html en dan die 100E die je bespaart inzetten op je messen, heb je meer lol van.
En zoiets voor je wok:
https://www.sola-fabrieks...bili-wok-30-cm-titan.html

Je gaat vroeg of laat een keer een pan (of meer >:) ) afschrijven omdat je dingen gigantisch hebt vern**kt. Beter dan een sola dan een dure. En bvk heeft wel gelijk dat een sola ook prima voldoet om dingen in te koken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CheesePizza
Boudewijn schreef op maandag 18 november 2019 @ 19:11:
[...]

Je moet sowieso een wok of wadjang hebben met afgeplatte onderkant, een ronde blijft niet op je inductiepit staan.
Ik ben zelf ooit begonnen met een allegaartje van mijn ouders en 3 sola's van ibood ofzo, en kan het ondertussen wel een beetje. Wat mij weerhoudt is dat ik niet weet of ik over 2 jaar indcutie heb of niet (iets met wellicht samenwonen enzo) en als ik nu een set mauviels van een keuro op gas zet staan ze niet meer strak op de inductieplaat (en wiebelende pannen is klote).

1000 piek voor een paar pannen die oxideren als een gek? Sure, maar wel nu ik de rest al zo'n beetje heb (nou ja die Pacojet moet er nog komen ;) ). Ik zou je dus zoiets aanraden https://www.sola-fabrieks...nnenset-belm-4-delig.html en dan die 100E die je bespaart inzetten op je messen, heb je meer lol van.
En zoiets voor je wok:
https://www.sola-fabrieks...bili-wok-30-cm-titan.html

Je gaat vroeg of laat een keer een pan (of meer >:) ) afschrijven omdat je dingen gigantisch hebt vern**kt. Beter dan een sola dan een dure. En bvk heeft wel gelijk dat een sola ook prima voldoet om dingen in te koken.
Ik snap dat ik een wok of wadjang met een platte bodem nodig hebt maar ik wist niet dat ze die ook in de toko verkopen. tot nu toe alleen maak wok pannen daar gezien met een ronde bodem. Ik heb er ook nooit echt op gelet omdat ik er normaal kom voor bepaalde ingrediënten (taugé is bvb een stuk goedkoper daar dan bij bvb een AH).

Ik begrijp je punt dat het misschien beter is om te beginnen met goedkopere pannen omdat ik vroeg of laat misschien een pan hebt vern**kt. Wat ik alleen niet snap is hoe ik een pan zou kunnen vern**ken? Mocht er iets in mijn rvs pan aanbranden dan kan ik deze toch gewoon schoonmaken met heet water / zout? en een gietijzeren pan kan ik in het ergste geval toch schoonmaken met zo'n staalsponsje? of zie ik nu een potentieel gevaar over het hoofd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
CheesePizza schreef op maandag 18 november 2019 @ 16:18:

1 wok pan
1 koekenpan
1 pannenset

deze pannenset lijkt me goed: https://www.coolblue.nl/p...4-delig-met-steelpan.html

Ik ga overigens koken op inductie, dit word de kookplaat: https://www.ikea.com/nl/n...kookplaat-zwart-20222830/

misschien OT; weet er iemand toevallig een goed messenset?
Er is al een hoop goed advies gegeven wat prioriteiten betreft.
Wat betreft de koekenpan: ik stond recentelijk ook voor de keuze tussen RVS of plaatstaal. Toen gekozen om beiden te kopen omdat ze allebei zo hun voor en nadelen hebben.
Maar vooral het feit dat je veel spul niet in een plaatstalen pan mag gebruiken zorgt ervoor dat ik vooral de RVS pan gebruik. Alles wat zuur is mag niet. In het bijzonder tomaat en wijn, en dat is wat mij betreft een te grote beperking voor algemeen gebruik.

De plaatstalen pan gebruik ik vooral voor eieren en voor pannenkoeken. De semi-antiaanbaklaag die ik zelf gekweekt heb maakt het daar beter voor dan RVS.
RVS gebruik ik voor al het andere.
En eerlijk gezegd kan ei en pannenkoek ook prima in RVS. Je hebt alleen iets meer boter/olie nodig.
Voor beiden is van belang dat de pan eerst goed op temperatuur is voordat je er iets in doet, anders plakt het sowieso vast.

Als je gewoon vlees wilt braden, aardappeltjes wilt bakken, en je ingrediënten niet bijzonder gevoelig zijn voor aanplakken maakt het overigens weinig verschil. Kan in beide prima.
Persoonlijk doe ik dan vaak vlees in RVS, aardappeltjes in plaatstaal. Dan kan ik in de RVS pan nog een sausje maken met wijn, tomaat, etc. wat in de plaatstalen pan niet handig zou zijn.
Naar mijn mening heb je alleen al daarom 2 koekenpannen nodig, dus koop ook gewoon beide ;)

Maar, niet overdreven: als ik maar één pan mocht hebben voor alles dan was het een RVS koekenpan.

Ik gebruik zelf die van de ikea: https://www.ikea.com/nl/n...rij-staal-grijs-60324544/
Als ik mijn prioriteiten anders had was ik waarschijnlijk voor een demeyere multiline oid gegaan.

plaatstaal heb ik van debuyer.

[ Voor 9% gewijzigd door defusion op 18-11-2019 19:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@CheesePizza laat ik het zo zeggen, er is een reden dat ik een rijstkoker heb :+ ingebrande rijst molt zelfs rvs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
franssie schreef op maandag 18 november 2019 @ 19:34:
@CheesePizza laat ik het zo zeggen, er is een reden dat ik een rijstkoker heb :+ ingebrande rijst molt zelfs rvs
Dat was dus exact waar ik aan dacht ja. Suikerwerk dat over de top heen gaat is ook geen aanrader, maar rijst is wel koning in het slopen van pannen (en iets dat ik itt suiker wel "eventjes 5 minuten" alleen laat ;) ) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CheesePizza
Boudewijn schreef op maandag 18 november 2019 @ 19:46:
[...]

Dat was dus exact waar ik aan dacht ja. Suikerwerk dat over de top heen gaat is ook geen aanrader, maar rijst is wel koning in het slopen van pannen (en iets dat ik itt suiker wel "eventjes 5 minuten" alleen laat ;) ) .
suiker is tuig ja. gelukkig is het me thuis altijd wel gelukt om de rvs pan daarna schoon te maken met kokend water. dat laatste herken ik ook wel zo heb ik met een stoofpot de oude gietijzeren pan van mijn moeder mishandeld. met een staalspons de pan zo schoon kunnen krijgen dat hij net nieuw leek. en niet opnieuw ingebrand want "je zet die pan toch niet weg zonder hem met zeep af te wassen" :P fantastische liever vrouw maar zij gelooft niet in pannen inbranden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CheesePizza
defusion schreef op maandag 18 november 2019 @ 19:34:
[...]

Er is al een hoop goed advies gegeven wat prioriteiten betreft.
Wat betreft de koekenpan: ik stond recentelijk ook voor de keuze tussen RVS of plaatstaal. Toen gekozen om beiden te kopen omdat ze allebei zo hun voor en nadelen hebben.
Maar vooral het feit dat je veel spul niet in een plaatstalen pan mag gebruiken zorgt ervoor dat ik vooral de RVS pan gebruik. Alles wat zuur is mag niet. In het bijzonder tomaat en wijn, en dat is wat mij betreft een te grote beperking voor algemeen gebruik.

De plaatstalen pan gebruik ik vooral voor eieren en voor pannenkoeken. De semi-antiaanbaklaag die ik zelf gekweekt heb maakt het daar beter voor dan RVS.
RVS gebruik ik voor al het andere.
En eerlijk gezegd kan ei en pannenkoek ook prima in RVS. Je hebt alleen iets meer boter/olie nodig.
Voor beiden is van belang dat de pan eerst goed op temperatuur is voordat je er iets in doet, anders plakt het sowieso vast.

Als je gewoon vlees wilt braden, aardappeltjes wilt bakken, en je ingrediënten niet bijzonder gevoelig zijn voor aanplakken maakt het overigens weinig verschil. Kan in beide prima.
Persoonlijk doe ik dan vaak vlees in RVS, aardappeltjes in plaatstaal. Dan kan ik in de RVS pan nog een sausje maken met wijn, tomaat, etc. wat in de plaatstalen pan niet handig zou zijn.
Naar mijn mening heb je alleen al daarom 2 koekenpannen nodig, dus koop ook gewoon beide ;)

Maar, niet overdreven: als ik maar één pan mocht hebben voor alles dan was het een RVS koekenpan.

Ik gebruik zelf die van de ikea: https://www.ikea.com/nl/n...rij-staal-grijs-60324544/
Als ik mijn prioriteiten anders had was ik waarschijnlijk voor een demeyere multiline oid gegaan.

plaatstaal heb ik van debuyer.
ik denk dat ik inderdaad begin met een koekenpan van RVS neem en mijn braadpan neem ik dan gewoon van gietijzer. debuyer heb ik vaker voorbij zien kijken en de koekenpan van de ikea ziet er idd ook goed uit, al bakt deze wel snel aan als ik de de reviews zo zie :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
CheesePizza schreef op maandag 18 november 2019 @ 20:06:
[...]
al bakt deze wel snel aan als ik de de reviews zo zie :+
Dat zijn mensen die nooit iets anders geleerd hebben dan koken met antiaanbaklaag, en zo'n ding alleen kopen omdat het er mooi 'professioneel' uit ziet ;)
Dat gaat met een andere RVS koekenpan niet anders zijn.

Als je de pan niet eerst op de juiste temperatuur brengt, dan plakt alles vast en kom je aan het schrobben.
Is de pan wel op temperatuur, dan schroeit wat je wilt bakken meteen dicht en plakt het niet meer vast. Klein beetje olie/boter helpt, maar belangrijkste is de temperatuur.

Demonstratie: YouTube: how to correctly heat a pan
(Persoonlijk gebruik ik een IR thermometer, maar trucje met water werkt altijd)

ps. debuyer is vooral bekend voor de, zeer betaalbare, plaatstalen (non-RVS) pannen. Demeyere is wat bekender om hun RVS spul.
Hoewel debuyer vziw ook RVS pannen heeft, maar daar zijn ze niet zo bekend van.

[ Voor 15% gewijzigd door defusion op 18-11-2019 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutur

woutur

Klauwtjes uit!

Voor de stoofpottenvragen, hoe ziet zo'n Sola er dan uit na een aantal jaartjes:
Afbeeldingslocatie: http://docserver.nl/solapan_tn.jpg

Dat krijg ik er echt niet meer uit. Niet met soda, niet met afwasmiddel, niet met citroensap. En schrobben met een schuurspons lijkt me nou ook niet echt de oplossing :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:45

Typhone

Who Dares Wins

woutur schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 10:27:
Voor de stoofpottenvragen, hoe ziet zo'n Sola er dan uit na een aantal jaartjes:
[Afbeelding]

Dat krijg ik er echt niet meer uit. Niet met soda, niet met afwasmiddel, niet met citroensap. En schrobben met een schuurspons lijkt me nou ook niet echt de oplossing :)
De vraag is...wil je dat eruit? Die pan kan nog jáááááááááááren mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutur

woutur

Klauwtjes uit!

Typhone schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 11:17:
[...]

De vraag is...wil je dat eruit? Die pan kan nog jáááááááááááren mee.
De koop- en kooklustige persoon in mij roept natuurlijk: ik wil nieuw spul! Maar eerlijk gezegd hoeft dat niet. De bodem is echt niet glad meer en voelt stroef aan. Tja, de boel brandt wat eerder aan als je in het begin van een stoofpot dingen bruint. Gewoon een goede scheut olie erin en het vuur wat minder hoog helpt dan ook gewoon. Van het weekend een Daube de Boeuf gemaakt. De pan is nu weer wat donkerder :+ Gerecht smaakt er niet minder om!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:42
Wordt wel wat neerbuigend gedaan naar anti-aanbakpannen hier. Tuurlijk wordt er door de meeste mensen dankbaar gebruik van gemaakt om alles erin te maken, dat is ook gewoon makkelijk en gaat niet zo snel fout. Vervolgens zie je ze met messen en vorken erin krassen om vervolgens de pan in de vaatwasser te gooien terwijl ze klagen over hoe kort ze meegaan...

Net als RVS of gietijzer kent het zijn nut. Ik bak mijn schelpdieren en wat zachtere vissen lekker in Tefal pan, niks mis mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CheesePizza
Zebby schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 13:51:
Wordt wel wat neerbuigend gedaan naar anti-aanbakpannen hier. Tuurlijk wordt er door de meeste mensen dankbaar gebruik van gemaakt om alles erin te maken, dat is ook gewoon makkelijk en gaat niet zo snel fout. Vervolgens zie je ze met messen en vorken erin krassen om vervolgens de pan in de vaatwasser te gooien terwijl ze klagen over hoe kort ze meegaan...

Net als RVS of gietijzer kent het zijn nut. Ik bak mijn schelpdieren en wat zachtere vissen lekker in Tefal pan, niks mis mee.
Ik denk dat ik zelf ook 1 anti-aanbakpan in het keukenkastje houd voor bvb pannenkoeken of bepaalde zeevruchten. Ik denk dat er vooral in het begin wat zal aanbakken bij mij, dat is niet erg want het is een leerproces, maar dat leerproces wil ik niet doormaken op het moment dat ik een stapel pannenkoeken met spek moet maken.

Sowieso moet iedereen gewoon gebruiken wat hij zelf prettig vind het is immers je eigen keuken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Pannenkoeken bakken gaat toch prima op plaatstaal? Even een klein beetje olie of boter in de pan, met een kwastje goed insmeren en er bakt helemaal niks aan.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
<>
Dit, ik er er ook gewoon 2 naast mijn gietijzer. Ik kan om de een of andere reden niet omgaan met plaatstaalpannen en anti aanbak is inderdaad heerlijk voor ei en pannenkoeken.
Een stuk vlees of vis dichtschroeien in een bloedhete anti-aanbak pan durf ik dan weer niet, werkt ook niet goed. Daarvoor is RVS of gietijzer geschikter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Er is op zich niets mis met anti aanbak pannen gebruiken, alleen is de kwaliteit meestal bagger en worden ze inderdaad misbruikt door er met scherpe dingen in te gaan roeren en ze in de vaatwasser te kiepen. Maar ook bij goed gebruik gaan ze gewoon minder lang mee dan plaatstaal of gietijzer.
En ik gebruik ook voor vis nog een Tefal pan (Jamie Oliver lijn) omdat ik geen vis in mijn De Buyer's wil bakken.
Tsurany schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 16:13:
Pannenkoeken bakken gaat toch prima op plaatstaal? Even een klein beetje olie of boter in de pan, met een kwastje goed insmeren en er bakt helemaal niks aan.
Klopt, als ze maar goed ingebrand zijn. En daar gaat het voor sommigen nog wel eens mis ;)

Specs

Pagina: 1 ... 10 ... 84 Laatste